Tafakkur – eng yuksak bilish jarayoni

K IRISH:
I BOB.  Tafakkur – eng yuksak bilish jarayoni 
I. 1.  Psixologiya va falsafada tafakkur muammosi
II. 2.  Tafakkur evolyutsiyasi va tarixiy taraqqiyoti
II BOB.  Turli yosh davrlarida tafakkur jarayonining rivojlanishi 
     II.1.  Individ, maktabgacha va kichik maktab yoshida tafakkur jarayoni
          II.2.   O’smirlik,   o'spirinlik,   yoshlik   va   yetuklik   davri   tafakkurining
xususiyatlari
II  3.  Tafakkur rivojlanishining asosiy bosqichlari
      XULOSA
     FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
     TAVSIYA
     ILOVA
         KIRISH:
Kurs   ishining   dolzarbligi:     Prezidentimiz   Shavkat   Miromonovich
Mirziyoyevning   Aholiga   psixologik   xizmat   ko’rsatish   va   psixologiya   sohasida
kadrlar   tayyorlash   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida
PQL-1518/20-2   Qarori   loyihasi     Qaror   loyihasidagi   bolalarning   maktabgacha
bo’lgan   davri   rivojlanishi,   idrok,   ong   va   xulq-atvor,   kognitiv   va   ijtimoiy
psixologiya sohasidagi ilg’or tajribalarni o’zlashtirish va ommalashtirish; tibbiy
va klinik psixologiya, psixolingvistika, psixogеnеtika, boshqaruv psixologiyasi,
savdo   psixologiyasi,   gеrontopsixologiya,   kross-madaniy   psixologiya,   mеhnat
psixologiyasi,   tashkiliy   psixologiya   kabi   dolzarb   yo’nalishlarda   kadrlar
tayyorlashni   rivojlantirish;   psixologiya   sohasida   zamonaviy   o’quv,   ilmiy   va
ommabop   adabiyotlarni   tayyorlash,   nashr   etish   va   ommalashtirish   ishlarini
tizimli yo’lga qo’yish; Yosh psixologiyasi, psixofiziologiya, tibbiy psixologiya,
psixotеrapiya, patopsixologiya, diffеrеnsial psixologiya, pеdagogik psixologiya,
psixodiagnostika,   gеnеtik   psixologiya   kabi   sohalarda   fundamеntal,   amaliy
tadqiqotlarni   rivojlantirish   kabi   bandlari   ayni   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlaridagi psixolog kadrlar uchun ahamiyatlidir. 
  Kurs   ishining   maqsadi:   tafakkur   bilish   jarayonining   asosiy   bosqichlarini
ajratish va ularni o’rganish. 
Kurs ishining vazifalari:
1) Tafakkur bilish jarayoni haqida umumiy tushuncha olish;
2) Tafakkur   jarayoniga   doir   chet   el   va   o’zbek   olimlari   nazariyalarini
psixolog kadrlarga tanishtirish; 
3) Tafakkur jarayonining insonda shakllanishini bosqichlarga ajratib alohida
alohida o’rganish;
4) Tafakkur shakllanishining bosqichlariga xos xususiyatlarni o’rganish; Kurs   ishining   predmeti:   tafakkur   bilish   jarayoni   rivojlanishining   asosiy
bosqichlari. 
Kurs   ishining   ob’ekti   –   Farg’ona   viloyati   Farg’ona   shahar   36-   Davlatgacha
ta’lim tashkiloti, katta guruhi 30 nafar tarbiyalanuvchilari. 
Kurs ishining metodi   
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati:   Tadqiqot   natijalari   maktabgacha
yoshdagi   tafakkurida   buzilishi   bor   bolalarni   ertaroq   aniqlash,   buzilishlarni
darajalash va mumkin bo’lgan darajalarda bolani tafakkurni rivojlantiruvchi va
mashq   qildiruvchi   metodikalar   yordamida   ushbu   bolalarda   o’ta   og’ir
buzilishlarning   oldini   olish,   oligofreniya   bolalar   bilan     to’g’ri   ishlash   haqida
muhim ma’lumotlar bera oladi. 
Kurs   ish   tadqiqotning   tuzilishi:   tadqiqot   ikki   bob,   besh   paragraf,   xulosa,
tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlar, ilova va mundarijadan iborat. I BOB. TAFAKKUR – ENG YUKSAK BILISH JARAYONI 
I. 1. Psixologiya va falsafada tafakkur muammosi
               Qadimgi  faylasuflar  va  olimlar  tafakkurni  o’rganishni  boshladilar, lekin
ular   buni   psixologiya   emas,   balki   boshqa   fanlar,   birinchi   navbatda,   falsafa   va
mantiq   nuqtai   nazaridan   qildilar.   Ulardan   birinchisi   Parmenid   edi.   “Haqiqat
yo’li”   inshosida   u   Yevropa   faylasuflari   tarixida   birinchi   bo’lib   deduktiv
metafizikaning asosiy qoidalarining qisqartirilgan taqdimotini taqdim etdi. Shu
bilan   birga,   u   fikrlash   jarayonini   mantiq   nuqtai   nazaridan   ham   ko’rib   chiqadi.
Falsafiy   nuqtai   nazardan   u   borliqning   tafakkurga   o‘xshashligini   ta’kidlaydi:
“Ko’p   o’ylash,   fikrlash   dunyo   qarashini   kengaytirib   tafakkurni   boyitadi!”
tafakkur   qiling   zero,   hech   qachon   yutqazmaysiz.   Harotning   asl   mohiyatini
anglash, hayot tarjibasini ko’paytiradi va insonni zohirona fikr qilishga undaydi.
Tafakkur   ko pgina   fan   sohalari   (falsafa,   mantiq,   jamiyatshunoslik,   ped.,ʻ
fiziologiya,   kibernetika,   biologiya.)ning   tadqiqot   ob yekti   hisoblanadi.	
ʼ
Psixologiyada   Tafakkur   voqelikni   umumlashtirish   darajasiga,   muammoni
yechish   vositasi   xususiyatiga,   holatlarning   inson   uchun   yangiligi,   shaxsning
faollik   ko rsatish   darajasiga   ko ra   bir   necha   turlarga   (ko rgazmali   harakat,	
ʻ ʻ ʻ
ko rgazmaliobrazli,   amaliy,   nazariy,   ixtiyoriy,   ixtiyorsiz,   mavhum,   ijodiy   va	
ʻ
h.k.)   ajratib   tadqiq   qilinadi.   Ijtimoiy   hayotda,   ta lim   jarayoni   va   ishlab	
ʼ
chiqarish.da   odamlar   o rtasidagi   aloqa   va   munosabatlar   ham   Tafakkur	
ʻ
yordamida   namoyon   bo ladi.   Jamoada   tanqidiy   qarash,   o zini   o zi   tanqid,
ʻ ʻ ʻ
baholash,   tekshirish,   o zini   o zi   tekshirish,   nazorat   qilish,   o zini   o zi   nazorat	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qilish,   guruhiy   mulohaza   yuritishdan   iborat   Tafakkur   sifatlari   vujudga   keladi.
Insonning inson tomonidan idrok kilinishi ham Tafakkur bilan uzviy aloqadadir.
Ijodiy ishlar, kashfiyotlar, ixtirolar, takliflar Tafakkurning mahsuli hisoblanadi.
Psixologiya   Tafakkurning   filogenetik   (insoniyat   paydo   bo lishi   davri),	
ʻ
ontogenetik (kishi umri davomida) bilishga oid tarixiy jihatlarini ham o rganadi.	
ʻ Hozirgi zamon fanining juda ko p murakkab masalalari Tafakkurdagi mantiqiyʻ
jarayonlarni yanada chuqurroq o rganishni taqozo etmoqda. 
ʻ
Tafakkur   muammosi   xorij   psixologiyasida   keng   doirada   tadqiq   qilinib,
atroflicha   bilimlar   va   ma’lumotlar   zahirasi   to’plangan.   Aynan   keltirilgan
ma’lumotlarda   tafakkur   tushunchasi   turli   nuqtai   nazarlardan   tahlil   qilinadi.
Ekzistensializmning asoschisi bo’lmish nemis faylasufi Martin Xaydeger (1889-
1978)   tushunish   uchun   o’z   diqqatimizni   qarata   olsakkina   biz   fikrlashga
o’rganamiz-deb   yozadi.   Uning   fikricha,   narsa   va   voqealarning   mohiyatini
tushunish,   anglab   yetish,   inson   fikrlash   jarayonida   muhim   o’rin   egallaydi.
Tushunishni talab qiladigan narsa insonni fikrlashga undaydi. Tushunishni talab
qiladigan   narsa   hech   qachon   biz   tomonimizdan   yaratilmadi.   Xaydegerning
fikricha,   tafakkur   mavjudligining   asosiy   xislati   bu   tasavvurdir.   Tafakkur
haqidagi   ta’limotga   asosan   tasavvur   fikrda   ifoda   etiladi.   Shuning   uchun   ham
tafakkur   haqidagi   ta’limotni   logika,   mantiq   deb   ataydın.   K.R.Megrelidzening
ta’kidlashicha,   insondagi   biror   bir   ruhiy   hodisa   ijtimoiy   omilni   hisobga
olmasdan turib, to’g’ri tushuntirilishi mumkin emas. Bu narsa birinchi navbatda
tafakkurga taalluqlidir. Tafakkurning ijtimoiy hayotning boshqa ko’rinishlarisiz
o’rganish mumkin emas
         Inson tafakkurining usullari nerv tizimida ham, miyasida ham emas, balki
bir davrda mana shunday idrok etishga, o’ylashga, ishlashga, boshqa bir davrda
esa   nerv   faoliyatini   boshqacha   ishlashga   yo’llaydigan   ijtimoiy   sharoitdadir.
Insonlar   fikrlari   va   qarashlari   individual   tartibda   emas,   ijtimoiy   munosabatlar
tufayli sodir bo’ladi. Bu haqda K.R.Megrelidze shunday yozadi: inson tafakkuri
tabiiy va biologik qonunlar bo’yicha emas, balki ijtimoiy – tarixiy qonuniyatlar
yo’lida   harakatlanadi.   Insonning   fikrlash   usuli   avvalo   ijtimoiy   hodisadir.   Fikr
hech   qachon   o’z-o’zidan   paydo   bo’lmaydi,   fikr   biror   narsa   haqida,   biror
predmet   haqida   bo’lishi   mumkin.   Predmetsiz   fikrning   bo’lishi   mumkin   emas. Tafakkurning   funksiyasi   miya   faoliyati   jarayonida   kechadigan   sub’ektiv
psixologik jarayonlar bilangina chegaralanmaydi:
Birinchidan, ongning sub’ektiv holatinigina ifodalamasdan, balki ob’ektga ham
tegishli bo’ladi va narsalar munosabatini ifodalaydi.
Ikkinchidan, yangi fikrning vujudga kelishi bilan bilish jarayoni tugallanmaydi,
balki   faqatgina   boshlanadi.   Bu   bilishning   boshlang’ich   bosqichi   bo’lib,
g’oyaning sub’ektiv holatidir, endi fikrni amalga oshirish bosqichi boshlanadi.
Uchinchidan,   alohida   individning   fikri   ijtimoiy   yetilgan   fikrlarning   xususiy
ko’rinishidir.   Har   bir   alohida   shaxs   ijtimoiy   tushunchalar,   tasavvurlar
yordamida  fikrlaydi.  K.R.Megrelidze  inson  fikrining  ijtimoiy  ekanligini  qayta-
qayta   ta’kidlaydi.   Fikrlar   va   g’oyalar   erkin   individual   ijodning   mahsuli   emas,
balki   individning   o’zi   kabi   jamiyat   va   ijtimoiy   munosabatlar   mahsulidir.
Shuning   uchun   inson   tafakkuri   tafakkur   bosqichlari,   inson   tafakkurining
shakllari   va   usullari   haqidagi   jumboqning   yechimini   mantiqiy   izlanishlardan
an’anaviy   psixologiyadan   emas,   balki   avvalo   bu   g’oyalarning   ijtimoiy   kelib
chiqishidan   izlash   kerak.   U   yoki   bu   individ   jamiyatda   yetilgan   ijtimoiy
g’oyalarning tasodifiy ifodalovchisi bo’lib qoladi. Akademik A.I.Berg shunday
deb   yozadi   “inson   faqat   tashqi   dunyo   bilan   to’xtovsiz   muloqot   qilishi
sharoitidagina uzoq vaqt fikrlashi mumkin. Tashqi dunyodan to’liq informasion
ajralish bu aqldan ozishning boshlanishidir. Informasion undovchi tafakkurning
tashqi   dunyo   bilan   aloqasi   insonga   oziq-ovqatdek,   issiqlikdek   zarur”.
Psixologiya   fani   taraqqiyotida   nemis   psixologiya   maktabi   muhim   o’rinlardan
birini egallaydi va asrimizning boshlarida Germaniyada Vyursburg psixologiya
maktabi deb nomlangan yangi yo’nalishga ega bo’lgan psixologik oqim paydo
bo’ldi. Mazkur  yo’nalishning yirik vakillari sifatida O.Kyulpe (1862-1915), K.
Byuller   (1879-1922),   A.Messer   (1837-1937),   Ax   Narsis   (1871-1946)   va
boshqalarni   sanab   o’tish   lozim.   Ular   tomonidan   olib   borilgan   eksperimental
tadqiqotlar tafakkur muammosining rivojiga ma’lum darajada hissa qo’sha oldi. Vyursburg   psixologiya   maktabi   vakillari   tafakkurni   hissiy   bosqichda   turgan
psixik   jarayonlarga,   ya’ni   sezgi   va   tasavvurlarga   ajratib   o’rganishda   rasional
bosqichdagi   murakkab   jihatlardan   mexanik   ravishda   vujudga   keladi,   deb
tushuntirish   mumkin   emasligini   eksperimental   yo’l   bilan   isbotlashga   harakat
qildilar.   Olib   borilgan   tadqiqotlarni   o’zlarining   ustilarida   o’tkazib,   natijalarni
ob’ektiv   bo’lishiga   kamroq   e’tibor   berganlar.   Vyursburg   psixologiya
maktabining   namoyondalari   tafakkur   bu   ichki   harakat,   aktidir   deb   qaray
boshlaydilar. O’z-o’zini kuzatish metodidan foydalanib, ish tutishda ular mana
bunday   ifodaning   ma’nosini   tushuntirib   berishlari   lozim,   tafakkur   haddan
tashqari mashaqqatliki, shunga qaramay ko’pchilik shunchaki hukm chiqarishni
ma’qul   ko’radilar.   Shuningdek,   ular   oldida   munosabatlarni   o’rnatish   qism,
yaxlit,   tur,   jins   ob’ektning   nisbati   va   o’zaro   munosabatlarini   ushbu
munosabatlarning   aniq   a’zolarini   idrok   qilishni   aniqlash   vazifalari   turadi.
Shuning   bilan   birga   ularning   barcha   tadqiqotlari   ob’ektiv   metodlarni   izlashga
oid faoliyatlarida avj oldi. Jumladan, N.Ax tomonidan sun’iy tushun-chalarning
shakllanishi   bo’yicha   dastlabki   metodika   yaratildi.   Mazkur   nazariya   vakillari
tafakkurni   munosabatlarning   aks   etishi   bilan   bog’lab,   tafakkurni
munosabatlarning   birlamchi   qarab   chiqish,   yoinki   birlamchi   ma’lumot   berish
manbai sifatida talqin qiladilar. Tafakkur taraqqiyoti masalasini ko’tarib chiqib,
o’sishning   fikrlarni   faollashtirish   orqali   amaliy   faoliyatdan   tafakkurni   mutlaqo
ajratib   qo’ydilar.   Tafakkurni   tadqiq   qilishning   asosiy   metodi   –   bu   o’z-o’zini
kuzatish   ekanligini   tan   oladi,   xolos.   Mazkur   muammo   gnoselogik   nuqtai-
nazardan olib qaralganda ushbu pozisiya idealizm izmiga kirib borayotganligini
anglab olish unchalik qiyin emas. Vyursburg maktabi namoyondalari tafakkurni
alohida   mustaqil   bilish   faoliyati   sifatida   aniq   ko’rsata   bildi.   Biroq   tafakkurni
amaliyotda   nutqdan   va   hissiy   obrazlardan   qat’iy   ajratib   tashladilar.   Vyursburg
psixologiya   maktabi   namoyondalaridan   biri   O.Zels   tafakkurni   intellektual
operasiyalar   harakati   sifatida   qabul   qilgan.   U   o’z   oldiga   fikr   yuritish
faoliyatining   u   yoki   bu   jihatlari   qay   yo’sinda   shakllanishini   kuzatish, intellektual   faoliyat   bosqichlarini   ko’rsatish   aqliy   faoliyatning   produktiv   va
reproduktiv ko’rinishidagi ziddiyatlarni bartaraf qilish vazifasini qo’ydi. O.Zels
masala   yechish   jarayonini   o’rganishda   umumiylikka   ega   bo’lgan   masalani
vujudga   keltirish   bosqichlariga   alohida   e’tibor   berib,   elementlar   bilan
predmetlar   munosabatini   ajratib   ko’rsatadi.   Buning   natijasida   muammo
kompleksi   namoyon   bo’ladi.   Kompleks   o’z   ichiga   ushbu   jihatlarni   qamrab
olishi   nazarda   tutilgan:   a)   ma’lumning   tavsifnomasini   bo’laklarga   ajratish;   b)
qidiriluvchi   noma’lumning   o’rnini   aniqlash;   v)noma’lum   qidiriluvchi   bilan
ma’lum o’rtasidagi munosabatlarni ajratib ko’rsatish. Shunday qilib, Vyursburg
psixologiya   maktabining   namoyondasi   O.Zels   psixologiya   tarixida   birinchi
bo’lib   tafakkurni   jarayon   sifatida   ekspremental   metodlar   bilan   tadqiq   qilgan,
intellektual   operasiyalar   va   ularning   tarkibiy   qismlarini   nazariy   va   amaliy
jihatdan   ta’riflab   bergan,   izchil   ilmiy   metodlarga   asoslanib,   o’rganishga   butun
vujudi   bilan   intilgan   psixologdir.   Germaniyada   psixologiyaning
geshtaltpsixologiya   yo’nalishi   vujudga   keldi.   Uning,   ko’zga   ko’ringan
namoyondalari   qatoriga   X.Erenfels   (1859-1932),   V.Keler   (1887-1967),
K.Kofka (1886-1941) va boshqalar kiradi. Geshtaltchilar fikriga qaraganda, har
bir   psixik   hodisaning   mazmuni   uning   tarkibiga   kiruvchi   qism   va   elementlarni
birgalikda   aks   ettirishdan   ko’lam   jihatidan   keng,   mazmun   jihatidan   rang-
barangdir. Geshtaltchilarning aksiomatik xarakterga ega bo’lgan ushbu tezislari
mazkur ta’limot g’oyasini ochib berishga xizmat qiladi, alohida olingan qism va
elementlarning   yig’indisi   yaxlit   tuzilish   mazmunini   belgilab   bera   olmaydi,
aksincha   yaxlit   tuzilma   qism   va   elementlarning   xususiyatlari   va   xossalarini
belgilab berishga qurbi yetadi. Geshtaltpsixologiyaning markaziy nazariyasi har
qanday   psixologik   jarayonlarning   bosh   mohiyati   ularning   sezgilarga   o’xshash
alohida elemetlari emas, balki konfigurasiya shakl yoki geshtaltchilarning yaxlit
yaratishidan   iborat.   Geshtaltpsixologiyada   tafakkur   muammosining   tadqiqoti
keng   qamrovli   tarzda   olib   boriladi.   Jumladan,   V.Kelyor   antropoidlarning
intellektual   harakatlarini   eksperimental   o’rganish   natijasida   yuqori   darajada taraqqiy   qilgan   maymunlarning   aqliy   harakatida   inson   harakatiga   xos
o’xshashlik borligi to’g’risida xulosa chiqaradi.
                    V.Kelyorning   fikricha,   topshiriqni   yechish   mexanizmi   quyidagilardan
iborat:   organizmning   optik   maydonidagi   vaziyatlarning   muhim   elementlari   bir
butunlikni,   ya’ni   vaziyat   elementlariga,   geshtalt   ichiga   kirib,   geshtaltda   qaysi
joyni   egallashga   bog’liq   ravishda   yangi   ahamiyat   kasb   etadi.   Vaziyatning
muhim   elementlaridan   namoyon   bo’luvchi   geshtaltchilar   muammosi   vaziyatda
organizmda   ba’zi   bir   zo’riqishlar   ta’sirida   vujudga   keladi,   topshiriqni   yechish
muammoli   vaziyatning   qismlari   yangi   geshtaltda   yangi   munosabatda   idrok
qilina   boshlaganida   tugallanadi.   Masalani   yechish   aniq   qadamlarni   yuzaga
keltiruvchi   geshtalt   sifatida   maydonga   chiqadi.   Geshtaltchilarning   ayrimlari
“yo’nalish” atamasini qo’llab, uni o’tmish tajribasi bilan bog’lashga intiladilar.
Shuningdek,   ular   “tafakkurning   evrestik   metodlari”   to’g’risidagi   tushunchadan
ham foydalanadilar. Bunda materialni, qo’yilgan maqsadni, konfliktli holatlarni
tahlil qilishni nazarda tutadilar. Geshtaltchilar tafakkur psixologiyasining qator
muammolarini ko’tarib chiqadilar, chunonchi ijodiy tafakkurning o’ziga xosligi,
tafakkur jarayonida yangilikning vujudga kelishi, bilimlar bilan tafakkur nisbati,
topshiriqni  bajarish  jarayonida  asta-sekin  va birdaniga  yechish  yo’lini   qo’llash
kabilar.
                  Tafakkurni   psixologik   o’rganishda   funksional   rivojlanish   g’oyasini
amaliyotga   tadbiq   qilish   ham   ma’lum   darajada   geshtaltpsixologiya
namoyondalarining   xizmati   hisoblanadi.   Shunga   qaramasdan   V.Kyoler
M.Vertgaymer,   K.Dunkerlarning   eksperimental   tadqiq   otlari   tafakkurning
asosiy   mexanizmlaridan   biri   bo’lgan   predmetlarni   yangi   aloqalar   va
munosabatlarga   fikran   jihatini   ochishni   aniqladilar.   Ammo   ular   ham   mazkur
muammoli   vaziyatda   individning   amaliy   va   nazariy   aqliy   faoliyatlari   rolini
mutlaqo tan oladilar. Amerika psixologiyasida vujudga kelgan bixeviorizm yoki
xulq   psixologiyasi   oqimi   o’tgan   asrning   oxirlaridan   boshlab   hukm   surib kelmoqda. Bixeviorizm oqimining asoschilari amerikalik psixologlar Dj.Uotson
(1878-1958)   va   E.Torndayk.   (1871-1949)   lardir.   Keyinchalik   bular   qatoriga
K.Levin   (1890-1957)   A.Vays   (1974-1931)   va   boshqalar   kelib   qo’shiladilar.
Ma’lum   davrgacha   mazkur   oqim   psixologiya   olamida   dominantlik   rolini
o’ynaydi.   Hozirgi   davrda   bu   oqim   bir   necha   mustaqil   psixologik   maktablarga
ajralib   ketgan.   Lekin   ularning   mohiyatida   bixeviorizm   nafasi   urib   turadi.
Hammasi   uchun   umumiy   formula   S-R,   ya’ni   stimul-reaksiya   xizmat   qilib
kelmoqda. Dj.Uotson tafakkurning ichki nutq va noverbal tovushsiz imo-ishora,
mimika,   yelka   qisishi,   qosh   suzish,   kommunikasiya,   muloqotni   birga   qo’shib,
keng   ma’noda   tushunadi   va   uni   uchta   shaklga   ajratib   o’rganadi.   Nutq
shakllaridan biri nutq malakalarini sekin-asta avj oldirish deb ataladi. Bu she’rni
yoki sitatani aniq esga tushirishda o’z ifodasini topadi.
             Tafakkurning ikkinchi shakli sub’ekt uchun yangi bo’lmagan topshiriqni
so’z yordami bilan yechish, yarim-yortisi unutilgan she’rni eslashga harakat va
nihoyat, yangi topshiriqni yaqqol ifodali harakat va so’z yordami bilan yechish
Dj. Uotson uchun malaka u individual egallagan va o’rganilgan xatti-harakatdir.
Ushbu   nazariya   nuqtai   nazaridan   qarasak,   tafakkur   malakaga   yaqinlashtirilib
qo’yiladi,   chunki   she’rni   esga   tushirish   ham   tafakkur   deb   talqin   qilinadi.   Dj.
Uotson   tilni   o’zlashtirishning   ijtimoiy   jihatlarini   umuman   hisobga   olmagan,
nutqning   tuzilishi   va   rivojlanishiga   sira   e’tibor   qilmagan.   Nutq   bilan   tafakkur
birligi   to’g’risida   tamoyilni   anglab   yetmagan,   tafakkur   va   ongning   xulq
ko’rinishi sifatida olib qaralgan.  I. 2.   TAFAKKUR   EVOLYUTSIYASI   VA   TARIXIY
TARAQQIYOTI 
Tafakkurning kelib chiqishi insonning paydo bo’lishi bilan bog’liq bo’lsa, faqat
insonga   fikrlash   qobiliyati   berilganligi   e’tirof   etilsa.   Bu   fikrga   qo‘shilsak,
insonga   nafaqat   mehnat,   balki   tafakkur   ham   tabiatdan,   biosferadan   ajralib turishga   imkon   berganligiga,   shuningdek,   tafakkur   tarixi   insoniyat   tarixi   bilan
bog‘liqligiga e’tiroz bildirish qiyin.
                    Lekin   hammasi   shundaymi?   Faqat   inson,   ijtimoiy   mavjudot   o’ylaydi,
degani rostmi? Balki inson tafakkurining biologik ildizlari bor, u nimadan kelib
chiqqan?   Birdan   paydo   bo’lishi   mumkin   emasmi,   yo’qdan   paydo   bo’lgandek?
Xo’sh,   falsafaning   asosiy   masalasini   hal   qilishda   materialistlar   tafakkur   (ong)
ikkinchi darajali, tabiat esa birlamchi, deb ta’kidlaganligi sababli, tafakkurning
ildizlari tabiatda ekanligi ma’lum bo’ladi.
                    Bundan   tashqari,   fikrlashning   ildizlari   bor   deb   o’ylashning   yana   bir
sababi,   aks   ettirishning   materialistik   kontseptsiyasi   bo’lib   xizmat   qilishi
mumkin. Ushbu kontseptsiyada ob’ektiv voqelikni aks ettirishning eng yuqori –
ruhiy – shaklida ikkita daraja mavjud. Eng quyi pog’onada sezish, idrok etish va
ifodalash, eng yuqori pog’onada esa tushuncha, hukm va xulosa chiqarish, ya’ni
mavhum   tafakkur,   sub’ektiv   idealistlar,   sensatsionistlar,   solipsistlar   bunga
e’tiroz   bildirmasalar.   Darhaqiqat,   sub’ektiv   idealizmda   hislar,   hislar   (sensus)
sub’ektiv   g’oyalar,   ya’ni   fikrlardir.   Ma’lum   bo‘lishicha,   sensualistlar   intellekt,
aqliy,   noyal   fikrlash   shaklini   ajratib   ko‘rsatuvchi   noumenalistlardan   farqli
o‘laroq,   tafakkurning   hissiy,   hissiy   shakliga,   voqelikni   idrok   etishga   imkon
beradi.
       Ma’lum bo‘lishicha, hissiy tafakkur, voqelikni hissiy idrok etish yordamida
hissiy   tajriba   –   hodisa   shakllanadi.   Aql   orqali   noyal   tajriba,   noumenon
shakllanadi. Shu bilan birga, hodisani aks ettirishning aqliy shaklining birinchi
darajasiga,   noumenni   esa   ikkinchi   darajaga   qo’yish   mantiqan   to’g’ri   keladi.
Refleks – bu refleks bo’lib, uning eng yuqori shaklini rus refleksologi I. Pavlov
o’rgangan.   U   refleks   signalizatsiya   tizimini   chaqirdi.   U,   shuningdek,   uni
shartsiz   va   shartli   refleksli   birinchi   signal   tizimiga   va   og’zaki   va   yozma   nutq,
so’z   va   tushunchalarni   nazarda   tutgan   holda   ikkinchi   signal   tizimiga   ajratdi:
So’z tili nafaqat ma’noga ega bo’lgan belgilar, balki signallar hamdir. Ma’lum bo’lishicha,   signallar   ma’no,   fikr   yuritadi.   Zero,   ma’no   va   fikr   bir   ildizli
so‘zlardir.   Tana   tili   borligi   sababli,   u   hayvonlarning   fikrlashiga   dalil   bo’lib
xizmat   qilishi   mumkin.   Shartli   reflekslar   hayvonlarning   sabab-oqibat
munosabatlarini ajrata olish qobiliyatidan dalolat beradi, ya’ni fikrlash. Yana bir
dalil   –   masalan,   ba’zi   qushlarning,   masalan,   qarg’aning   ettitagacha   hisoblash
qobiliyati.   Demak,   hayvonlarda   hissiy   tafakkur   mavjudligi   haqida   bahslashish
mumkin. Ularning boshqa fikrlash usullari yo’q, chunki ular asboblar yasashni
va   ishlashni,   shuningdek   gapirish   va   yozishni   bilishmaydi.   Agar   tosh   bolta
yasash   qobiliyati   xolis   fikrlash   qobiliyatidan   dalolat   bersa,   yozuvning   ixtiro
qilinishi   mavhum   va   ramziy   fikrlash   qobiliyatidan   dalolat   beradi.   Oraliq
pozitsiyani   ob’ektlar   va   belgilar   nuqtai   nazaridan   fikrlash   qobiliyati   egallaydi.
Subyekt-ramziy tafakkurning misoli  mavzu yozishdir  va bu erda siz  uchun bir
misol. Gerodotning aytishicha, podshoh Doro I skiflar bilan jang qilganda, skif
podshohlari   unga   hadyalar   bilan   xabarchi   yuborgan.   Ular   qush,   sichqon,
qurbaqa   va   beshta   o’q   edi.   Elchining   aytishicha,   forslarning   o’zlari   bu
sovg’alarning ma’nosini tushunishlari kerak. Kengash yig’ildi. Doro qaror qildi:
o’qlar   skiflarning   qarshilik   ko’rsatishdan   bosh   tortishini   anglatadi,   qush
parvozni   anglatadi,   sichqon   va   qurbaqa   esa   skiflar   unga   o’z   erlari   va   suv
omborlarini   berishlarini   anglatadi.   Podshohga   hamroh   bo‘lgan
donishmandlardan   biri   uning   fikriga   qo‘shilmadi.   U   skiflarning   xabarini
butunlay   boshqacha   talqin   qildi:   “Agar   siz   forslar,   qushlar   kabi   osmonga
uchmasangiz   yoki   sichqonlar   kabi   yerga   chuqur   tushmasangiz   yoki
qurbaqalarga   o’xshab   sakrab   tushmasangiz.   Botqoq   bo’lsa,   bu   o’qlar   urgan
holda   qaytib   kelmaysiz.”   Keyingi   voqealar   bu   donishmandning   haq   ekanligini
ko’rsatdi: Doro skiflardan mag’lub bo’ldi.
           Skiflarning Doro Iga yozgan xati mazmunli edi. Uning ildizlari qadimgi
davrlarga   borib   taqaladi.   Miloddan   avvalgi   9-ming   yillikda,   ya’ni   zamonaviy
inson   tomonidan   ixtiro   qilingan.   Shu   bilan   birga,   chorva   mollarining   hisobini “yozib olish” uchun buyumlar – tayoq va toshlar ishlatilgan. Masalan, Shimoliy
Amerika   hindulari   juda   murakkab   xabarlarni   –   qobiq   harflarini   yozish   uchun
ko’p   sonli   qobiqlardan   foydalanganlar.   Retsept   nafaqat   mavzu   yozish,   balki
piktogramma, tasviriy yozuv ham edi.
      Yozishni kim ixtiro qilgan? Javob, bu ikki tomonlama fikrlashning mahsuli
degan   gipoteza   bo’lishi   mumkin.   Ma’lumki,   shizofreniyadagi   simvolizm
heterojendir. Shizofreniya bilan og’rigan bemorlar uchun eng tipik belgilar ikki
xil   simvolizmdir:   aniq-vizual   va   mavhum.   Ushbu   kasallikdan   aziyat   chekkan
chilangar   uchun   murvat   ayolning   xiyonati   belgisi,   shayba   esa   ko’p   xiyonat
belgisi,   belgisi   bo’lganida   tasvirlangan.   Agar   biz   xayolparast   komponentni
chetga surib qo’ysak, unda ramziy ob’ektlar yordamida ma’lumotni masofadan
uzatish g’oyasi ta’kidlanadi. Shizofreniyadagi mavhum simvolizm turiga misol
keltiramiz.   Bemorning   chiziqlari   so’zlarni   bildiradi.   Siz   u   ieroglif   deb
ataladigan   Shumer   mixxat   yozuvini   qaytadan   ixtiro   qilgan   deb   o’ylashingiz
mumkin.   Ierogliflardan   alifbo   va   alifbo   yozuviga   qadar   bir   qadam   qoldi.
Insoniyat   tarixida   bu  bir  necha   ming  yillar   davom   etgan.  Eng  muhimi,  mixxat
yozuvining  ko’rinishi  belgining  ixtirosi   bilan  ramzning  sub’ektdan  ajratilishini
ko’rsatadi.   Ob’ekt   ramz   sifatida   ishlashni   to’xtatdi.   Ramz   o’z   belgisiga   ega
bo’la   boshladi.   Belgilarning   paydo   bo’lishi   bilan   belgi-ramziy   haqiqat   ochildi.
Haqiqat sub’ektga va ramziylikka bo’lingan. Ikki dunyo paydo bo’ldi, mavzu va
ramziy.   Ob’ektlar   bitta,   ularning   tabiiy   ma’nosi   va   belgilar   ham   bitta,   sun’iy
ma’no   yoki   ma’noga   ega.   Umuman   olganda,   agar   ob’ektiv   tafakkur   paydo
bo’lmaganida,   ibtidoiy   odam,   mavhum   tafakkur   paydo   bo’lmaganida,
zamonaviy   odam   paydo   bo’lmagan   bo’lar   edi.   Bu   esa   tafakkurning   insoniyat
tarixi bilan bog’liq tarixiy rivojlanish bosqichlari bo’lganligidan dalolat beradi.
              Birinchi   bosqich   –   ob’ektiv   fikrlashning   paydo   bo’lishi   tafakkurning
ob’ektivlashuvi   bilan   bog’liq.   Tafakkurning   ob’ektivlashuvi   ob’ektivlashuvdan
keyin   keladi   va   sun’iy   belgi-ramzlarning   ixtirosi   bilan   bog’liq:   yozuv   va adabiyot  – ikkinchi  signal  tizimi. Ya’ni, u dastlab  ob’ekt-ramziy  tafakkurning,
keyin   mavhum-ramziy   tafakkurning   paydo   bo’lishi   bilan   bog’liq:   ramziy
tafakkur. Ikkinchi  signal  tizimi ramziy fikrlashning dalilidir. Endi shuni  aytish
kerakki,   agar   mavhum-ramziy   tafakkur   ramzlardan   mahrum   bo’lsa,   u   sof
mavhum   bo’lib   chiqadi,   shuningdek,   hali   namoyon   bo’lmagan,   o’zida
qoladigan, ya’ni belgilar olamidan uzilgan – ikkinchi signal tizimi .
         Tafakkurning belgi-ramziy voqelikdan ajratilishi uning ob’ektiv voqelikdan
oldingi   izolyatsiyasiga   olib   keladi.   Va   bu   shuni   anglatadiki,   dastlab   tafakkur
mavhum   emas,   balki   qandaydir   tarzda   boshqacha,   qarama-qarshi   edi.   Biz   bu
fikrlashni konkret deb ataymiz. Shunday qilib, fikrlash aniq va mavhum, ochiq
va   yashirin   bo’lishi   mumkinligi   ma’lum   bo’ladi.   Manifest   fikrlash   ob’ektiv
fikrlash va ramziy fikrlashdir. Agar ob’ektiv fikrlash ibtidoiy vositalarni ishlab
chiqarishda  namoyon  bo’lsa,  ramziy  tafakkur   ikkinchi   signal  tizimining  paydo
bo’lishida   namoyon   bo’ldi.   Agar   birinchi   signal   tizimi   tananing   signallarida
bo’lsa,   ikkinchi   signal   tizimi   fikr,   konkret   va   mavhum   signallarda   bo’ladi.
Mavhum   tafakkur   yuksak   aql-zakovat   belgisi   ekan,   ibtidoiy   madaniyatning
pastligi   ibtidoiy   odamlarning   aql-zakovati   pastligidan,   tafakkuri   konkret
bo‘lganidan   dalolat   berishi   aniq.   Ya’ni,   ular   zamonaviy   odam   bilan
solishtirganda   ahmoq   edilar.   Aytish   kerakki,   birinchi   yozma   tilning   ixtirosi
neolit  inqilobi bilan bog’liq. Neolit  inqilobi atamasini ilmiy foydalanishga ingliz
arxeologi G. Child kiritgan. U ularni neolit   davrida (miloddan avvalgi 12 – 10
ming   yillar)   xo’jalikning   o’zlashtiruvchi   turidan   ishlab   chiqarish   turiga,
ovchilik,   baliqchilik,   terimchilikdan   chorvachilik   va   dehqonchilikka   o’tishning
tarixiy   davrini   belgilab   berdi.   Keyin   zamonaviy   odam   paydo   bo’ldi.   Yozuv
birinchi   marta   yer   yuzidagi   birinchi   sivilizatsiya   –   shumerlarda   (miloddan
avvalgi   3-4   ming   yillar)   paydo   bo’lgan.   Loy   lavhalardagi   harflar   madaniy
yodgorliklardir. Insonning qazilma  ajdodlari  madaniyati  yodgorliklari  madaniy
va   tarixiy   davrlashtirishning   muhim   bosqichlari   bo’lib   xizmat   qiladi.   Ushbu bosqichlar tufayli xronologiya yaratiladi. Birinchi madaniy fakt madaniyatning
insoniyat   jamiyatining   ishonchli   belgisi   sifatida   paydo   bo’lish   momenti   bo’lib
xizmat   qiladi.   U   ijtimoiy   xronologiyaning   boshlanishi   yoki   nuqtasi   sifatida
qabul   qilinadi.   Tosh   davri,   bronza   va   temir   asrlari   ajralib   turadi.   Tosh   asrida
antik, o’rta va yangi davrlar, paleolit, mezolit va neolit   ajralib turadi. Paleolit   –
qazilma  odamning mavjud  bo’lgan  davri.  Paleolit   qadimgi  (quyi, erta)  (1 mln.
800 ming – 35 ming yil avval pitekantrop davri) va kech (yuqori) (35-10 ming
yil avval Kromanyon davri)ga bo linadi. Qadimgi paleolit  ʻ arxeologik davrlarga
(madaniyatlarga)   bo linadi:   Cheliyadan   oldingi,   Shellik,   Acheul.   Ko’pgina	
ʻ
arxeologlar   Musteri   davrini   (100-35   ming   yil   oldin,   neandertallar   yashagan
vaqt)   maxsus   davr   –   o’rta   paleolitga   ajratadilar.   Kechki   paleolit   davrida
zamonaviy   jismoniy   tipdagi   odam   –   zamonaviy   odam   rivojlangan   deb
ishoniladi. Ayni paytda neolit  inqilobi sodir bo’ldi.
                    Ma’lum   bo’lishicha,   millionlab   yillar   davomida   insonning   qazilma
ajdodlari,   jumladan,   neandertallar   va   kromanyonlar   tarixni   juda   yomon
yaratgan,   bu   ularning   yomon   rivojlangan   madaniyatidan   dalolat   beradi.
Zamonaviy   insonning   fotoalbom   ajdodlarining   pastki   ijodiy   faolligini   ularning
miyasi   faoliyatining   sifat   xususiyati   bilan   izohlash   mumkin,   ammo   miyaning
massasi   va   uning   hajmi   bilan   emas.   Gap   shundaki,   zamonaviy   odamning
miyasining   massasi   va   hajmi   Cro-Magnon   miyasining   massasi   va   hajmidan
ortiq   emas.   Ma’lumot   uchun,   buyuk   maymun   –   avstralopitek   (lot.   Australis   –
“janubiy”   va   boshqa   yunoncha   avstralopitek)   miyasining   hajmi;;;;;;;   –
“maymun”, taxminan 4 million yil avval yashagan, uning qoldiqlari. 1924 yilda
antropologlar tomonidan Janubiy, Sharqiy va Markaziy Afrikada topilgan) 800
kub   metrgacha   bo’lgan.   Qarang:   maymunga   o’xshash   odamning   miyasining
hajmi – Pitekantrop (yunoncha pitekantrop ;;;;;; - “maymun” va ;;;;;;;; - “odam”,
-   odamlarning   qazilma   kenja   turi,   Bir   vaqtlar   avstralopiteklar   va   neandertallar
o’rtasidagi   evolyutsiyaning   oraliq   bo’g’ini   hisoblangan)   allaqachon   900   dan 1200   kub   metrgacha   edi.   Qarang   U   taxminan   800   ming   yil   oldin   yashagan   va
1890 yilda Yava orolida antropologlar tomonidan kashf etilgan. 140-24 ming yil
oldin   yashagan   neandertal   yoki   paleoantropistning   miya   hajmi   1400-1600
kubometrga   teng   edi.   Miya   hajmining   oshishi   HAKP1P   tipidagi   gendagi
mutatsiya   bilan   bog’liq   deb   ishoniladi.   Bu   gen   embrion   rivojlanishining   5-9
xaftaligida   inson   miyasining   o’sishiga   ta’sir   qiladi.   Bu   shuni   ko’rsatadiki,
taxminan   140   000   yil   oldin,   neandertal   odam   paydo   bo’lganida,   insonning
fotoalbom ajdodlari mutatsiyani boshdan kechirgan. Biroq, 40-12 ming yil oldin
yashagan Cro-Magnon odamining ko’rinishi bir xil miya hajmi 1400-1900 sm;
(o’rtacha   zamonaviy   evropalikdan   ko’proq)   va   neandertaldan   ko’ra   ko’proq
madaniy   yutuqlarga   ega   bo’lish   insonning   kelib   chiqishi   haqidagi   mutatsiya
yoki   biologik   kontseptsiyaga   shubha   tug’diradi.   Golosen   davrida   (so’nggi   o’n
ming   yil)   paydo   bo’lgan   zamonaviy   odamning   (Homo   sapiens   recens)   miyasi
neandertal va kro-manyonlarga qaraganda kichikroq, o’rtacha 1400 kubometrga
ega   ekanligi   shubhalarni   kuchaytiradi.   Qarang   Zamonaviy   inson   miyaning
ekstensiv   emas,   balki   intensiv   rivojlanish   yo’lini   tutganini   mutatsiya   bilan
tushuntirish   qiyin.   Axir,   miya   faoliyatining   sifati   miyaning   massasi   va   hajmi
bilan emas, balki madaniyat yutuqlari bilan bog’liq.
                  Shunga   qaramay,   asab   tizimining   evolyutsiyasi   jarayonida   bosh
ganglionning   miyaga   (ensefalon)   aylanishi   –   miya   massasining   ortishi
haqiqatdir.   Ushbu   hodisa   sefalizatsiya   deb   ataladi.   Ma’lum   bo’lishicha,   “Ch.
Darvinning   yosh   zamondoshlari   –   D.   D.   Dana   (1813-1895)   va   D.   Le   Komt
(1823-1901),  Shimoliy  Amerikaning  eng  yirik  geologlaridan  ikkitasi   (va  Dana
ham   mineralog   va   biolog)   hatto   aniqlangan.   1859   yilgacha   tirik   materiya
evolyutsiyasi   ma’lum   bir   yo’nalishda   borishini   ko’rsatadigan   empirik
umumlashma.   Bu   hodisa   Dan   tomonidan   “sefalizatsiya”   va   Le   Comte
tomonidan “psixozoy era” deb nomlangan. “Dana geologik vaqt davomida, ikki
milliard   yildan   ortiq   vaqt   davomida   qisqichbaqasimonlar   va   mollyuskalardan (sefalopodlar) boshlab, odam bilan tugaydigan markaziy asab tizimining (miya)
yaxshilanishi   –   o’sishi   (sakrash)   sodir   bo’lganini   ta’kidladi.   Bu   hodisa   u
tomonidan   sefalizatsiya   deb   ataladi.   Bir   marta   erishilgan   evolyutsiyada
miyaning   erishilgan   darajasi   orqaga   qaytmaydi,   faqat   oldinga.     Ha,   inson
qoldiqlari   ajdodlarida   miya   hajmining   sakrashga   o’xshash   mutatsiyali   o’sishi
antropoid   hayvonlarning   zoologik   xatti-harakatlarining   kuzatilishi   mumkin
bo’lgan   ijtimoiy-madaniy   xatti-harakatlarga   aylanishiga   turtki   bo’lishi
mumkinligini   inkor   etish   qiyin.   Ammo   “evolyutsiyada   erishilgan   miya
(markaziy   asab   tizimi)   darajasi   bir   marta   orqaga   qaytmaydi,   faqat   oldinga
ketadi”   degan   bayonot,   massasi   neandertal   va   kromanyonlarning   massasidan
kamroq   bo’lgan   zamonaviy   odamning   miyasini   rad   etadi.   Miyalar   va   fikrlash
sifati   yuqoriroq.   Inson   miyasining   sifat   tomoni   u   tarixdan   ortda   qolgan
yodgorliklarni amaliy faoliyat va madaniyat sifati bilan ochib beradi. Bu ijodiy
fikrlash,   ixtiro   qilish   qobiliyatida   yotadi.   Ixtirolarning   murakkablik   darajasi
ixtirochilik   qobiliyati   darajasini   ko’rsatadi.   Insonning   qazilma   ajdodlari
madaniyati   yodgorliklari   bu   fikrning   to’g’riligiga   dalil   bo’lib   xizmat   qiladi.
Shunday   qilib,   so’nggi   paleolit   davrida   zamonaviy   jismoniy   tipdagi   shaxs   –
zamonaviy   odam   rivojlangan.   U   yozishni   ham   ixtiro   qilgan.   Yozuvning
rivojlanish   tarixi   esa   zamonaviy   inson   tafakkurining   bosqichma-bosqich
rivojlanishidan dalolat beradi.
    Ongning rivojlanishi uning ob’ektiv ong va o’z-o’zini ongga bo’linishiga olib
keldi,   deb   ishoniladi,   Men   emas   va   men.   Refleks   aks   ettirish   bilan   to’ldirildi.
Ongning   rivojlanishini   sefalizatsiya,   miyaning   rivojlanishi   bilan   izohlash
mumkin.   Xo’sh,   ikkinchi   signal   tizimining   paydo   bo’lishi   –   yozish   va   ishora-
ramziy   haqiqat   miya   tomonidan   fikrlovchi   funktsiyani   egallashidan   dalolat
beradi. Miya dastlab ob’ektiv, so’ngra ob’ekt-ramziy va mavhum-ramziy tarzda
g’oyalar hosil qila boshladi, fikr yurita boshladi.  Odamlarda   tafakkurninh   rivojlanishi   va   miya   bilan   bog’liqligi   va   tilning   kelib
chiqishi
Inson   tafakkurining   evolyutsiyasi   inson   miyasining   evolyutsiyasi   va   tilning
kelib   chiqishi   bilan   aloqalarni   bog’laydi.   Inson   evolyutsiyasining   vaqt   jadvali
Panning bo’linishidan boshlab 50   000 yil oldin xulq-atvorda zamonaviylikning
paydo   bo’lishigacha   bo’lgan   9   million   yilni   o’z   ichiga   oladi.   Ushbu   nisbiylik
xronologiyasidagi   dastlabki   3   million   yil   Sahelantrop   bilan,   keyingi   2   million
yil avstralopitek bilan va oxirgi 2 million yil Pale davridagi Homo jinsi tarixini
qamrab   oladi.   Empatiya,   aql   nazariyasi,   motam,   marosimlar   va   ramzlar   va
vositalardan   foydalanish   kabi   inson   aqlining   ko’plab   xususiyatlari   buyuk
maymunlarda   biroz   yaqqol   namoyon   bo’ladi,   ammo   odamlarnikiga   qaraganda
kamroq   sezilarli   darajada   ko’proq   shakllarda,   masalan,   buyuk   maymun   tili   va
emas.   Bir   xil   darajada.   Buyuk   maymunlar   (hominidae)   ba’zi   kognitiv   va
empatik   qobiliyatlarni   namoyon   qiladi.   Shimpanzelar   asboblar   yasashi   va
ulardan   oziq-ovqat   va   ijtimoiy   ko’rgazmalarni   olish   uchun   foydalanishi
mumkin; ular hamkorlik, ta’sir va darajani talab qiladigan o’rtacha murakkab ov
strategiyalariga   ega;   ular   o’rganadilar,   manipulyatsiya   qiladilar   va   aldash
holatidan   xabardor   bo’lishadi;   ular   ramzlardan   foydalanishni   va   inson   tilining
jihatlarini,   jumladan,   ba’zi   relyatsion   sintaksisni,   son   tushunchalarini   va
raqamlar   ketma-ketligini   tushunishni   o’rganishlari   mumkin.   Taxminan   10
million   yil   oldin,   Yer   iqlimi   sovuqroq   va   quruqroq   fazaga   kirdi,   natijada
to’rtlamchi   muzlik   taxminan   2,6   million   yil   oldin   boshlangan   <325   ga   olib
keldi.   Buning   oqibatlaridan   biri   shundaki,   Shimoliy   Afrika   tropik   o’rmonlari
qisqara   boshladi,   uning   o’rnini   birinchi   navbatda   ochiq   yaylovlar   va   cho’l
(zamonaviy Sahara) egalladi. Ularning atrof-muhit sharoitlari zich o’rmonlardan
yaylovlar   bilan   ajratilgan   o’rmon   maydonlariga   o’zgargan,   ba’zi   primatlar
qisman yoki to’liq quruqlikdagi hayotga moslashgan. Bu erda ular ilgari xavfsiz
bo’lgan   katta   mushuklar   kabi   yirtqichlarga   duch   kelishdi.   Atrof-muhitning   bu bosimi   tanlovni   ikki   oyoqli   harakatlanishni   qo’llab-quvvatladi:   orqa   oyoqlarda
yurish.   Bu   homininning   ko’zlariga   ko’proq   balandlik,   xavf-xatarga   uzoqroq
yaqinlashish   qobiliyatini   va   yanada   samarali   transport   vositalarini   berdi.
Bundan tashqari, qo’llarni yurish vazifasidan ozod qildi va qo’llarni oziq-ovqat
yig’ish   kabi   vazifalar   uchun   qulay   qildi.   Bir   paytlar   ikki   oyoqli   primatlar
qo’llarni rivojlantirdi, bu ularga tayoqlar, suyaklar va toshlarni olib, ularni qurol
sifatida   yoki   mayda   hayvonlarni   o’ldirish,   yong’oqlarni   yorish   yoki   tana
go’shtini   so’yish   kabi   vazifalarni   bajarish   uchun   vosita   sifatida   foydalanishga
imkon   berdi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   bu   primatlar   ibtidoiy   texnologiyadan
foydalanishni rivojlantirdilar. Ikki oyoqli asboblardan foydalanadigan primatlar,
Hominina   subtribe,   eng   qadimgi   turlardan   biri   Sahelanthropus   tchadensis   kabi
taxminan 5-7 million yil oldin paydo bo’lgan.
Taxminan 5 million yil oldin hominin miyasi hajmi va funktsiyasi jihatidan tez
rivojlana   boshladi.   Insonning   evolyutsion   vaqt   shkalasi   bo’yicha   rivojlanishi
bilan   miya   hajmi   asta-sekin   o’sib   bordi   (qarang:   Homininae),   Homo   habilisda
taxminan 600 sm  dan Homo neandertalensisda  1500 sm  gacha. Shunday qilib,
umuman   olganda,   miya   hajmi   va   aql   o’rtasida   korrelyatsiya   mavjud.   Biroq,
zamonaviy   Homo   sapiensda   miya   hajmi   neandertallarga   qaraganda   bir   oz
kichikroq   (1250   sm)   va   hobbitlar   laqabli   Flores   hominidlarida   (   Homo
floresiensis)   bosh   suyagi   hajmi   taxminan   380   sm   edi   (bu   shimpanze   uchun
kichik hisoblanadi). ) X .erectusning taxminan uchdan bir qismi. Ular tasodifiy
orol mitti sifatida H. Erectusdan kelib chiqqan deb taxmin qilinadi. Miya hajmi
uch   baravar   kichik   bo’lgan   Flores   hominidlari,   aftidan,   H.   Erectus   ajdodiniki
kabi   murakkab   asboblardan   foydalangan.   Bunday   holda,   aql   uchun   uning
hajmidan ko’ra miyaning tuzilishi muhimroqdek tuyuladi. 
Homo
Taxminan 2,4 million yil oldin, Homo habilis Sharqiy Afrikada paydo bo’lgan:
birinchi ma’lum bo’lgan inson turi va birinchi tosh asbob yasab, ammo ilgariroq va   ko’plab   avstralopiteklarning   qoldiqlari   bilan   bir   xil   hududdan   foydalanish
belgilarining   bahsli   topilmalari.   H.   Habilis   o’tmishdoshlaridan   qanchalik
aqlliroq   degan   savol.   Asboblardan   foydalanish   hal   qiluvchi   evolyutsion
ustunlikni   taqdim   etdi   va   vazifa   uchun   zarur   bo’lgan   katta,   nozik   qo’l
harakatlari   uchun   kattaroq   va   murakkabroq   miyani   talab   qildi.   Homo
habilisning   murakkab   xulq-atvori   haqidagi   bilimimiz   tosh   madaniyati   bilan
cheklanib qolmaydi, ular tish cho’chqalaridan odatdagi terapevtik foydalanishga
ham   ega   edilar.   Biroq,   kattaroq   miyaning   evolyutsiyasi   erta   odamlar   uchun
muammo   tug’dirdi.   Kattaroq   miya   kattaroq   bosh   suyagini   talab   qiladi   va
shuning   uchun   ayol   yangi   tug’ilgan   chaqaloqning   bosh   suyagi   sig’adigan
kengroq   tug’ilish   kanaliga   ega   bo’lishi   kerak.   Ammo   agar   ayolning   tug‘ilish
yo‘li   juda   keng   bo‘lib   qolsa,   uning   tos   suyagi   shunchalik   kengayadiki,   u
yugurish qobiliyatini yo‘qotadi, bu 2 million yil avval zaruriy mahorat Ed. 
Muammoni   hal   qilish   homila   rivojlanishining   boshida,   bosh   suyagi   tug’ilish
kanalidan o’tish uchun juda katta bo’lishidan oldin tug’ilish bo’lishi  kerak. Bu
moslashuv   inson   miyasiga   rivojlanishda   davom   etish   imkonini   berdi,   biroq   u
yangi   intizomni   joriy   qildi.   Uzoq   vaqt   davomida   nochor   chaqaloqlarga
g’amxo’rlik   qilish   zarurati   odamlarning   harakatchanligini   kamaytirdi.Ayollar
chaqaloqlarga   g’amxo’rlik   qilishlari   uchun   odamlarning   to’dalari   uzoq   vaqt
davomida   bir   joyda   qolib   ketishdi,   erkaklar   esa   ular   uchun   raqobatlashadigan
boshqa   to’dalarni   ovlashdi.   Manbalar,   oziqlanish.   Natijada,   odamlar   boshqa
hayvonlar   va   boshqa   odamlar   bilan   raqobat   qilish   uchun   asboblarga   ko’proq
qaram   bo’lib   qoldilar.   Taxminan   200   000   yil   oldin   Yevropa   va   Yaqin   Sharq
neandertallar   tomonidan   mustamlaka   qilingan   bo’lib,   ular   mintaqada   40   000-
45   000 yil oldin zamonaviy odamlar paydo bo’lganidan keyin 39   000 yil oldin
yo’q bo’lib ketgan. I BOB YUZASIDAN XULOSA
Psixologiya   fani   taraqqiyotida   nemis   psixologiya   maktabi   muhim   o’rinlardan
birini egallaydi va asrimizning boshlarida Germaniyada Vyursburg psixologiya
maktabi deb nomlangan yangi yo’nalishga ega bo’lgan psixologik oqim paydo
bo’ldi. Mazkur  yo’nalishning yirik vakillari sifatida O.Kyulpe (1862-1915), K.
Byuller   (1879-1922),   A.Messer   (1837-1937),   Ax   Narsis   (1871-1946)   va
boshqalarni   sanab   o’tish   lozim.   Ular   tomonidan   olib   borilgan   eksperimental
tadqiqotlar tafakkur muammosining rivojiga ma’lum darajada hissa qo’sha oldi.
Vyursburg   psixologiya   maktabi   vakillari   tafakkurni   hissiy   bosqichda   turgan
psixik   jarayonlarga,   ya’ni   sezgi   va   tasavvurlarga   ajratib   o’rganishda   rasional
bosqichdagi   murakkab   jihatlardan   mexanik   ravishda   vujudga   keladi,   deb
tushuntirish   mumkin   emasligini   eksperimental   yo’l   bilan   isbotlashga   harakat
qildilar.   Olib   borilgan   tadqiqotlarni   o’zlarining   ustilarida   o’tkazib,   natijalarni
ob’ektiv   bo’lishiga   kamroq   e’tibor   berganlar.   Vyursburg   psixologiya
maktabining   namoyondalari   tafakkur   bu   ichki   harakat,   aktidir   deb   qaray
boshlaydilar. O’z-o’zini kuzatish metodidan foydalanib, ish tutishda ular mana
bunday   ifodaning   ma’nosini   tushuntirib   berishlari   lozim,   tafakkur   haddan
tashqari mashaqqatliki, shunga qaramay ko’pchilik shunchaki hukm chiqarishni ma’qul   ko’radilar.   Shuningdek,   ular   oldida   munosabatlarni   o’rnatish   qism,
yaxlit,   tur,   jins   ob’ektning   nisbati   va   o’zaro   munosabatlarini   ushbu
munosabatlarning   aniq   a’zolarini   idrok   qilishni   aniqlash   vazifalari   turadi.
Shuning   bilan   birga   ularning   barcha   tadqiqotlari   ob’ektiv   metodlarni   izlashga
oid faoliyatlarida avj oldi. Jumladan, N.Ax tomonidan sun’iy tushun-chalarning
shakllanishi   bo’yicha   dastlabki   metodika   yaratildi.   Mazkur   nazariya   vakillari
tafakkurni   munosabatlarning   aks   etishi   bilan   bog’lab,   tafakkurni
munosabatlarning   birlamchi   qarab   chiqish,   yoinki   birlamchi   ma’lumot   berish
manbai sifatida talqin qiladilar. Tafakkur taraqqiyoti masalasini ko’tarib chiqib,
o’sishning   fikrlarni   faollashtirish   orqali   amaliy   faoliyatdan   tafakkurni   mutlaqo
ajratib   qo’ydilar.   Tafakkurni   tadqiq   qilishning   asosiy   metodi   –   bu   o’z-o’zini
kuzatish   ekanligini   tan   oladi,   xolos.   Mazkur   muammo   gnoselogik   nuqtai-
nazardan olib qaralganda ushbu pozisiya idealizm izmiga kirib borayotganligini
anglab olish unchalik qiyin emas. Vyursburg maktabi namoyondalari tafakkurni
alohida   mustaqil   bilish   faoliyati   sifatida   aniq   ko’rsata   bildi.   Biroq   tafakkurni
amaliyotda   nutqdan   va   hissiy   obrazlardan   qat’iy   ajratib   tashladilar.   Vyursburg
psixologiya   maktabi   namoyondalaridan   biri   O.Zels   tafakkurni   intellektual
operasiyalar harakati sifatida qabul qilgan.
II   BOB.   TURLI   YOSH   DAVRLARIDA   TAFAKKUR   JARAYONINING
RIVOJLANISHI
  II.1. Individ, maktabgacha va kichik maktab yoshida tafakkur jarayoni
Maktabgacha   yoshdagi   bolalik   –   bu   bolaning   rivojlanishidagi   alohida   davr
bo’lib, bolalar har qanday faoliyat turida har qanday shaxs uchun zarur bo’lgan
eng   umumiy   qobiliyatlarni   rivojlantiradilar.   “Boshqa   odamlar   bilan   muloqot
qilish, ular bilan birgalikda harakat qilish qobiliyati, xohlash, quvonish va xafa
bo’lish,   yangi   narsalarni   o’rganish,   sodda   bo’lsa   ham,   yorqin   va   noan’anaviy bo’lish,   hayotni   o’z   uslubida   ko’rish   va   tushunish   –   bu   va   yana   ko’p   narsalar
maktabgacha bolalikni o’tkazadi “, - deb yozgan L.A. Venger. Uch yoshdan etti
yoshgacha   bo’lgan   bolalarning   aqliy   rivojlanishining   umumiy   qonuniyatlari
bolalar   psixologiyasi   tomonidan   o’rganiladi.   Bolalik   haqidagi   tadqiqotlarning
boshlanishi   V.Preyerning   “Bolaning   ruhi”   (1881)   asarining   nashr   etilishi   bilan
bog’liq bo’lib, u bolaning rivojlanishini ko’p yillik kuzatishlar natijasidir. XIX
asr   oxiri   –   XX   asr   boshlarida.   Tadqiqotlar   (A.   Vallon,   R.   Zazzo,   J.   Bruner   va
boshqalar)   va   bolaning   aqliy   rivojlanishiga   oid   umumlashtiruvchi   ishlar   (W.
Stern, K. Buhler, A. Binet, A. Gesell va boshqalar) paydo bo’ladi. J. Piaget va
uning   hamkorlarining   tadqiqotlari   keng   tarqalgan.   Rossiyada   bolalar
psixologiyasining   (maktabgacha   yoshdagi)   eng   muhim   g’oyalari   va   qoidalari
P.P.   Blonskiy,   L.S.   Vygotskiy,   S.L.   Rubinshteyn,   A.N.   Leontieva   va
boshqalar.Maktabgacha   yoshdagi   bolaning   psixologiyasi   bo’yicha   tizimli
tadqiqotlar   A.V.Zaporojets,   D.B.   Elkonin,   M.I.   Lisina,   L.A.   Venger,   O.M.
Dyachenko   va   boshqalar.   Yosh   bolalar   o’zlarini   va   xatti-harakatlarini   qanday
boshqarishni   bilishmaydi.   Ularning   bu   xususiyati   ota-onalar   va   o’qituvchilar
uchun   juda   ko’p   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   Odatda,   kattalar   bolalarni
to’g’ridan-to’g’ri   ko’rsatmalar   va   ko’rsatmalar   bilan   o’qitishga   harakat
qilishadi:   “Shovqin   qilmang”,   “Axlat   qilmang”,   “O’zingizni   tuting”.   Lekin   bu
yordam   bermaydi.   Bolalar   hali   ham   shovqin-suron   qiladi,   axlat   tashlaydi   va
o’zini   “nopok”   tutadi.   Og’zaki   usullar   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni
tarbiyalashda mutlaqo kuchsizdir. Boshqa usullar ular uchun ancha mos keladi.
O’yin   –   yosh   bolalarni   tarbiyalashning   an’anaviy,   tan   olingan   usuli.   O’yin
bolaning tabiiy ehtiyojlari  va istaklariga  mos keladi  va shuning  uchun o’yinda
bolalar haqiqiy hayotda hali qila olmaydigan narsalarni bajonidil va zavq bilan
bajaradilar.   Hali   o’z   oldiga   aniq   maqsad   qo’yib,   unga   ongli   ravishda   erisha
olmaydigan   yosh   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   rivojlanishida   o’yinning
roli   ayniqsa   katta.   Agar   kattalar   tomonidan   e’lon   qilingan   xatti-harakatlar
qoidalari   odatda   bolalar   tomonidan   yomon   o’zlashtirilsa,   o’yin   qoidalarini buzuvchisiga   aylanadi.   Odatda,   har   qanday   tafakkur   jarayoni   biron   narsaga
tushuna   olmaslik,   biron   narsadan   taajjublanish,   hayron   qolish   natijasida   hosil
bo‘ladi.   Juda   ko‘p   ota-onalar   va   ayrim   tarbiyachilar   bolalar   ortiqcharoq   savol
bersalar,   ularni   «Ko‘p   mahmadona   bo‘lma!»,   «Sen   bunday   gaplarni   qayerdan
o‘rganding?»,   deb   jerkib   tashlaydilar.   Bola   bir   necha   marta   ana   shunday   pand
yegandan  so‘ng,  kattalarga  savol   bermaydigan,  ayrim  murakkab  narsalarni  o‘z
bilganicha yoki afsonalardagi kabi xato tushunadigan bo‘lib qoladi. Masalan, 7
yoshli   bola   «Yomg‘ir   qayerdan   yog‘adi?»   degan   savol   berdi.   Bu   bolaga
yomg‘irning yuzaga kelishi juda sodda va tushunarli qilib gapirib berildi (hatto
sovuq oynaga issiq par bilan ta’sir qilganda suv zarrachalarining yuzaga kelishi
misol   qilib   ko‘rsatildi).   Bola   biroz   qarab   turib,   yo‘q   unaqa   emas   deb   javob
berdi. Bo‘lmasa, qani sen tushuntirib ber, deb so‘raldi. Shunda bola: «Yomg‘ir
osmonda yashaydi, uning uyi bulutlardan ham balandda. Bulutlar ochilib ketgan
paytda   yomg‘ir   yiqilib   ketadi...»,   –   deb   Tushuntirdi.   Bolaning   ana   shunday
afsonaviy   tushunchasidan   voz   kechib,   to‘g‘ri,   ilmiy   tushunchani   yuzaga
keltirguncha   ancha   vaqt   ketadi.   Bolalarning   beradigan   savollari   juda   qiziq
bo‘lishiga bir necha sabablar bor: 
1) Bolalar   tevarak-atrofdagi   narsa   va   hodisalarni   qanday   bo‘lsa,
shundayligicha, ya’ni yaxlit holda, xuddi rasmdagidek aks ettiradilar;
2) Narsa va hodisalar o‘rtasidagi bog‘liqlik va sababiylikni chuqur analiz va
sintez qila olmaydilar;
3) Ularda turli tabiat va jamiyat hodisalariga doir ilmiy tushunchalar tarkib
topmagan va yetilmagan bo‘ladi;
4) Bolalarda ularning turmush tajribalari juda oz bo‘ladi. 
            Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   beradigan   savollaridan   ular
tafakkurining aniq obrazli xarakterga ega ekanligi ham ko‘rinib turadi. Masalan,
katta bog‘cha yoshidagi bolalar quyidagi savollarni berishlari mumkin: Bulutlar
nega   yuradi?   Osmon   kattami,   yer   kattami?   Yulduzlar   nechta?   Osmondagi yulduzlar   nima   uchun   kunduzi   ko‘rinmaydi?   Daraxtlar   nima   yeb   o‘sadi?
Qorbobo   odammi?   Hozir   qorbobo   qaerda?   Nima   uchun   qorbobo   yozda
kelmaydi?   Elektr   toki   qayerdan   keladi?   Nega   simda   olov   ko‘rinmaydi?
Bolalarni   tabiat   va   jamiyatdagi   narsalarning   sababiy   bog‘liqligi   hamda   ichki
taraqqiyot qonunlari emas, balki shu narsalarning o‘zi qiziqtiradi. Ular hamma
narsani bilishga intiladilar. 
            Katta   guruh   bolalarining   gaplariga   diqqat   qilsak,   ular   shunday   hodisalar
haqida   mulohaza   yurgizishayotganining   guvohi   bo‘lamiz.   «Temir   og‘ir   narsa
bo‘lgani uchun suvda cho‘kadi, yog‘och yengil, shuning uchun u oqadi», «Ichi
bo‘sh   banka   yengil,   shuning   uchun   u   cho‘kmaydi»,   «Urug‘ni   yerga   eksa,
ko‘karib   chiqadi»   va   shu   kabilar.   Ayrim   bolalar   haddan   tashqari   ko‘p   savol
beradilar,   boshqa   bir   bolalar   esa   deyarli   hech   savol   bermaydilar.   Bolalarning
juda   ko‘plab   savollar   berishlari   ijobiy   xarakterga   ega   bo‘lib,   bu   ularning
qiziquvchanligi, faolligi va mustaqilligidan darak beradi. Odatda, juda passiv va
tortinchoq   bolalar   savol   bermaydilar.   Bunday   bolalarga   turli   mashg‘ulotlar   va
ekskursiyalar   vaqtida   tarbiyachining   o’zi   savol   berishi,   shu   bilan   ularni
faollashtirib borishi lozim.        II.2.   O’smirlik,   o’spirinlik,   yoshlik   va   yetuklik   davri   tafakkurining
xususiyatlari  
Farg’ona shahar  36- Davlat Maktabgacha ta’lim tashkilotining katta  guruhi 30
nafar tarbiyalanuvchisida  bolalar tafakkurini o’rganish metodikasini o’tkazdim.
F.I.SH To’plagan
ballari
Adiljanov Rozmat 9
Anvarova Sanobar 9
Gafurbekova Soliha 8
Maksudov Muhammadjon 9
Mamadaliyeva Madina 4 Nematova Parizoda 9
Rasulova Mohina 4
Saitgoziyev Muhhammadrofe 9
Toshmatov Akbar 9
Teshaboyev Alisher 7
Toirjonov Azam 9
Xomidov Muslim 9
Valitova Yasmin 3
Tojiboyev Imron 9
Usmonov Ramziddin 6
Tuychiboyev Ootabek 9
Latibjonova Dilhush 9
Xakulov Mustafo 4
Sirojiddinova Iymona 9
Bahromov Yuldashali 7
Rahimjonov Muhammadyusuf 3
Muhtorov Ramzan 7
Yusupov Muhammadyusuf 8
Mirzarasulov Davrbek 6
Salohiddinova Shukrona 7
Obbozjonova Iymona 8
Xasanboyeva Imrona 9
Fozilova Samira 8
Davlatova Samiya 9
Matijenkova Zlata  9
( Ballar maksimum 10 – minimum 0 – 1 ball shaklida baholandi.)    Yuqoridagi   metodika   tahlili   shuni   ko’rsatdiki,   ushbu   katta   guruh
tarbiyalanuvchilarining 75 %i yuqori darajani 20 %i esa o’rta darajani, 5 %i esa
past   darajani   qayd   etishdi.   Psixologning   bu   vaziyatda   qiladigan   ishi   75   %
bolalarning   tafakkurlarini   yanada   rivojlantirish,   20   %   bolalar   uchun   yana
qo’shimcha  rivojlantiruvchi  mashqlarni  o’tqazib  borish.   5  %   bolalar  bilan  esa,
alohida tafakkurni rivojlantiruvchi metodlardan muntazam foydalanib borishdir.
Past   darajani   qayd   etgan   tarbiyalanuvchilarning   hozirgi   oilaviy   sharoitini
o’rganish va ota – onalari bilan suhbat  o’tkazish maqsadga  muvofiq. Tafakkur
buzilishi   hech   bir   tarbiyalanuvchida   kuzatilmadi.   Ba’zi   bolalarda   fikrlar
tarqoqligi va diqqat taqsimlanishida qiyinchiliklar mavjud   ek
II BOB bo'yicha xulosa         Tafakkur ong emas, bu psixikaning turli  funktsiyalari, garchi falsafada  ular
sinonim bo’lishi mumkin. 
  Zamonaviy   ong   tushunchasi   uzoq   tarixga   ega.   Ong   tushunchasi   falsafada
asosiy,   uning   tabiati   masalasi   esa   eng   qadimiylaridan   biridir.   Birinchi
faylasuflar   inson   mavjudligi   muammosini   shakllantirishlari   bilanoq,   ong
muammosiga   ham   duch   kelishdi.   Shunga   qaramay,   yunon   falsafasida   “ong”
tushunchasi   mavjud   emas,   ammo   zamonaviy   ong   g’oyasi   bilan   bog’lanishi
mumkin   bo’lgan   kamida   to’rtta   atama   mavjud:   “nous”   –   ijodiy   aql,   “psixe”   –
ruh,   “logos”   –   aql,   “eidos”   –   fikr.   Ong   tushunchasini   o‘rta   asr   falsafasi   ham
o‘ylab topmaganga o‘xshaydi. 
                    Tadqiqot   predmeti   va   ong   kontseptsiyasi   19-asrda   V.   Vundt   va   F.
Brentanolarning   sa’y-harakatlari   bilan   fan   sifatida   psixologiya   paydo   bo’lishi
bilangina   aylanadi.   Psixologiyada   ong   shaxs,   inson   “men”i   yoki   o z-o ziniʻ ʻ
anglashi   bilan   sinonim   bo lib,   bir   holatda   ob yektiv   ong   va   o z-o zini   anglash	
ʻ ʼ ʻ ʻ
(“men”)dan   iborat   bo lishi   mumkin.   Garchi   “o‘z-o‘zini   anglash”   o‘rta   asrlar	
ʻ
falsafasida   o‘rin   tutmagan   bo‘lsa-da,   Plotin   va   Avgustindan   keyin   Foma
Akvinskiy tomonidan ishlab chiqilgan ruhning o‘ziga burilishi kontseptsiyasida
namoyon   bo‘ladi.   Ruh,   go’yo   ikkiga   bo’linadi,   begonalashadi,   o’zini
tashqaridan idrok qiladi.
                Materialistlar   uchun   tafakkur   dunyoning   ikki   baravar   ko’payishiga   olib
keladi.   Idealizmda   mutlaq   g’oyaning   (Ruh,   dunyo   O’zi)   ikkilanishini   uning
begonalashishi   va   o’ziga   qaytishi   (qaytishi)   vaqtida   topish   mumkin.
“Begonalashish” tarixi – bu hodisa sifatida tushunchaga noumen sifatida kirish
tarixi.   Dastavval   begonalashish   hissiyotda   –   tabiatni   aks   ettirishning   ruhiy
shaklining   quyi   darajasida   berilgan   bo’lib,   u   ibtidoiy   odam   deb   ataladigan
mavjudotning   mavjudligi   uchun   asosiy   shart   bo’lib   xizmat   qilgan.   Bu   jonzot qadimgi tosh asrida tabiatdan ajralib turdi, o’zini o’zi anglash, hissiy o’zini o’zi
belgilash, o’z-o’zini anglashning hissiy shakli – I. Ko’rinib turibdiki, tabiatdan
o’zini   boshqacha   –   begona   –   his   qildi.   Sensor   tafakkurga   ko’ra,   insonning
qazilma   ajdodi   o’zini   izolyatsiya   qilingan   narsa   deb   hisoblashi   mumkin   edi.
Inson   tafakkurining   usullari   nerv   tizimida   ham,   miyasida   ham   emas,   balki   bir
davrda mana shunday idrok etishga, o’ylashga, ishlashga, boshqa bir davrda esa
nerv faoliyatini boshqacha ishlashga yo’llaydigan ijtimoiy sharoitdadir. Insonlar
fikrlari   va   qarashlari   individual   tartibda   emas,   ijtimoiy   munosabatlar   tufayli
sodir bo’ladi. Bu haqda K.R.Megrelidze shunday yozadi: inson tafakkuri tabiiy
va   biologik   qonunlar   bo’yicha   emas,   balki   ijtimoiy   –   tarixiy   qonuniyatlar
yo’lida   harakatlanadi.   Insonning   fikrlash   usuli   avvalo   ijtimoiy   hodisadir.   Fikr
hech   qachon   o’z-o’zidan   paydo   bo’lmaydi,   fikr   biror   narsa   haqida,   biror
predmet haqida bo’lishi mumkin.
XULOSA VA TAVSIYALAR
  Tafakkurni psixologik o’rganishda funksional rivojlanish g’oyasini amaliyotga
tadbiq   qilish   ham   ma’lum   darajada   geshtaltpsixologiya   namoyondalarining
xizmati   hisoblanadi.   Shunga   qaramasdan   V.Kyoler   M.Vertgaymer,
K.Dunkerlarning   eksperimental   tadqiq   otlari   tafakkurning   asosiy
mexanizmlaridan   biri   bo’lgan   predmetlarni   yangi   aloqalar   va   munosabatlarga
fikran   jihatini   ochishni   aniqladilar.   Ammo   ular   ham   mazkur   muammoli
vaziyatda   individning   amaliy   va   nazariy   aqliy   faoliyatlari   rolini   mutlaqo   tan
oladilar.   Amerika   psixologiyasida   vujudga   kelgan   bixeviorizm   yoki   xulq
psixologiyasi   oqimi   o’tgan   asrning   oxirlaridan   boshlab   hukm   surib   kelmoqda.
Bixeviorizm   oqimining   asoschilari   amerikalik   psixologlar   Dj.Uotson   (1878-
1958)   va   E.Torndayk.   (1871-1949)   lardir.   Keyinchalik   bular   qatoriga   K.Levin
(1890-1957)   A.Vays   (1974-1931)   va   boshqalar   kelib   qo’shiladilar.   Ma’lum
davrgacha   mazkur   oqim   psixologiya   olamida   dominantlik   rolini   o’ynaydi.
Hozirgi   davrda   bu   oqim   bir   necha   mustaqil   psixologik   maktablarga   ajralib ketgan.   Lekin   ularning   mohiyatida   bixeviorizm   nafasi   urib   turadi.   Hammasi
uchun   umumiy   formula   S-R,   ya’ni   stimul-reaksiya   xizmat   qilib   kelmoqda.
Dj.Uotson   tafakkurning   ichki   nutq   va   noverbal   tovushsiz   imo-ishora,   mimika,
yelka   qisishi,   qosh   suzish,   kommunikasiya,   muloqotni   birga   qo’shib,   keng
ma’noda   tushunadi   va   uni   uchta   shaklga   ajratib   o’rganadi.   Nutq   shakllaridan
biri nutq malakalarini sekin-asta avj oldirish deb ataladi. Bu she’rni yoki sitatani
aniq esga tushirishda o’z ifodasini topadi. Tafakkurning ikkinchi shakli sub’ekt
uchun   yangi   bo’lmagan   topshiriqni   so’z   yordami   bilan   yechish,   yarim-yortisi
unutilgan  she’rni   eslashga   harakat   va   nihoyat,   yangi   topshiriqni   yaqqol   ifodali
harakat   va   so’z   yordami   bilan   yechish   Dj.   Uotson   uchun   malaka   u   individual
egallagan   va   o’rganilgan   xatti-harakatdir.   Ushbu   nazariya   nuqtai   nazaridan
qarasak,   tafakkur   malakaga   yaqinlashtirilib   qo’yiladi,   chunki   she’rni   esga
tushirish   ham   tafakkur   deb   talqin   qilinadi.   Dj.   Uotson   tilni   o’zlashtirishning
ijtimoiy   jihatlarini   umuman   hisobga   olmagan,   nutqning   tuzilishi   va
rivojlanishiga   sira   e’tibor   qilmagan.   Nutq   bilan   tafakkur   birligi   to’g’risida
tamoyilni   anglab   yetmagan,   tafakkur   va   ongning   xulq   ko’rinishi   sifatida   olib
qaralgan. 
ILOVA
Kichik   maktab   yoshidagi   bolalar   tafakkurini   o’rganish   m е todikasi   Mazkur
m е todika   kichik   maktab   yoshidagi   bolalarda   tushunchalar,   turli   ob’ е ktlar
o’rtasidagi   sababiy   bog’lanish,   o’xshashlik   haqidagi   tasavvurlarning
shakllanganligini   o’rganish   uchun   xizmat   qiladi.   U   20   ta   savoldan   iborat. Psixolog   bolaga   har   bir   savolni   o’qib   b е radi   va   bolaning   javobini   qayd   etadi.
Har bir savoldan so’ng qavs ichida to’g’ri javob k е ltirilgan.
Savollar.
1. Ot kattami yoki itmi? (ot) 
2. Ertalab nonushta qilamiz, p е shindachi? (tushlik)
3. Kunduzi yorug’, k е chasi-chi? (qorung’u)
4. Osmon havo rangda, o’tlar – chi?  (yashil)
5. Gilos, nok, olma, olxo’ri – bular nima?  (mеva)
6. Nima uchun hali po е zd  o’tmasdan shlagbaum tushiriladi?    (mashinalarni
to’xtatib turish uchun)
7. Toshk е nt, Samarqand, Buxoro – bular nima?  (shahar)
8. Soat n е cha bo’ldi? (bolaga soat ko’rsatiladi?)
9. Sigirning   bolasi   buzoq,   itning   bolasi   kuchukcha,   qo’yning   bolasi-chi?
(qo’zichoq)
10. It ko’proq tovuqqa o’xshaydimi yoki mushukkami? (mushukka)
11. Nima   uchun   avtomobillarda   tormoz   bor?   (mashinani   s е kinlashtirish
ma’nosidagi har qanday javob to’g’ri bo’ladi)
12. Bolg’a   bilan   bolta   nimasi   bilan   bir-biriga   o’xshaydi?   (o’xshash
vazifalarini bajaruvchi asboblar mazmunidagi har qanday javob to’g’ri)
13. Olmaxon   bilan   mushuk   nimasiga   ko’ra   o’xshaydi?   (kamida   ikkita
o’xshash b е lgi sanab o’tilishi k е rak)
14. Mix   bilan   vintning   nima   farqi   bor?   (mixning   usti   t е kis,   vint   g’adir   –
budur, mix bolg’a bilan qoqiladi, vint burab kiritiladi)
15. Futbol, t е nis, suzish – bular nima?  (sport, fizkulitura)
16. Qanday transport turlarini bilasan? (kamida ikkita har xil transport sanab
o’tilishi k е rak)
17. Qari   odam   yoshdan   nima   bilan   farqlanadi?   (kamida   ikkita   muhim   farqli
b е lgi sanab o’tilishi k е rak) 18. Odamlar nima uchun sport bilan shug’ullanadi? (sog’lom bo’lish uchun,
baquvvat   bo’lish   uchun,   kuchli   bo’lish   uchun,   g’alaba   qozonish   uchun,
ch е mpion bo’lish uchun)
19. Odamlar   ishlamasa   nima   bo’lishi   mumkin?   (narsalar   yarata   olmaydilar,
narsalar sotib ololmaydilar, qiynalib yashaydilar kabi javoblar)
20. Odamni   nima   uchun   qamab   qo’yadilar?   (yomon   ish   qilgani   uchun
mazmunidagi   har   qanday   javob,   boshqalarga   zarar   е tkazmasligi   uchun
d е gan javob to’g’ri).
Natijalarni qayta ishlash.
Agar   bolaning   javobi   to’g’ri   javobga   mos   k е lsa,   unga   0,5   ball,   qisman   to’g’ri
k е lsa   0,25   ball   qo’yiladi.   Javobni   baholashdan   avval   bolaga   savolni   to’g’ri
tushuntirilganligiga   ishonch   hosil   qilish   k е rak.   Zarurat   tug’ilganda   psixolog
ayrim   so’zlarning   ma’nosini   izohlab   b е rishi   lozim   (masalan,   shlagbaum   so’zi
izoh talab qilish mumkin).
Natijalarni baholash.
10 ball – juda yuqori darajada
8 – 9 ball – yuqori daraja
4 – 7 ball – o’rta daraja 
2 – 3 ball – past daraja 
0 – 1 ball – juda past daraja FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Qarori: “Aholiga psixologik xizmat
ko’rsatish   va   psixologiya   sohasida   kadrlar   tayyorlash       tizimini   tubdan
takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida” ID-25665  
2. Baubekova Z.D.Tarbiyaviy ishlar metodikasidagi korsatmalar.   T. 1991 y.
Toshkent “O’qituvchi” 1990. 
3. Badritdinova M. Mo’minova D., G’aniyeva N. Kichik maktab yoshidagi
bolalarda tafakkur rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari
4. Ergash G’oziyev: “Ontogenez psixologiyasi” kitobi 134 – 145 – betlar. 
Toshkent “O’qituvchi” 1992.
5. Jalilova S.X.
    Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   psixologiyasi:   kasb-hunar   kollejlari   uchun
o‘quv qo‘llanma / S.X. Jalilova, S.M. Aripova;  O‘zbekiston Respublikasi  Oliy
va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi;   O‘rta   maxsus,   kasbhunar   ta’limi   markazi.   –
Toshkent: «Faylasuflar» nashriyoti, 2017. – 496 b.UO‘K: 159.9-053.
6. Ismailova Z. Tarbiyaviy ishlarni tashkil etish metodikasi.T.:2006.  7. Mavlonova   R.,O`To`raeva,K.Xoliqberdiev.Pedagogika.-T.:”O`qituvchi”,
2002.
8. Mavlonova   R.,   B.   Normurodova,   N.   Rahmonqulova,   Tarbiyaviy   ishlar
metodikasi.-T.:”Tib-kitob”, 2010.
Ortiqov   N.O.,  Jorayev   A.J.   Maktab,   oila  va   jamoatchilik  hamkorligi   kengashi.
T.:Oqituvchi, 19201
9. Ochilov M. Muallim  qalb memori T.: Oqituvchi 2001.
10. Ochilov M. O’qituvchi odobi T.: Oqituvchi 1997.
11. Ruvinskiy P.I. Tarbiyaviy ishlar metodikasi..   T. 1991 y.
12. Raximjonov   N.   Yoshlar   iqtisodiy   tafakkurini   shakllantirishda   oilaning
roli T., 2005 (B.M.I.)
13. Yoldoshev   J.«Zamonaviy   ozbek   oilalarida   osmir   bolalar   shaxsining
shakllanishi nomzodlik dissertatsiyasi, T., 2002
14. Yoldoshev J.G.Oquvchi manaviyatini shakllantirish (qollanma)-T.:-2000.
15. Xojaev N. Tarbiya nazariyasi. Va boshqalar.   T.:  2003.
16. Xasanboeva O. Tarbiyaviy ishlar metodikasi.T.:2001.
17. Z.   Ibodullayev.   Tibbiyot   psixologiyasi.   Darslik.,   3-nashr.,   T.;   2019.,
494b.  
18. G‘oziev   E.   Faoliyat   va   xulq-atvor   motivatsiyasi.   Toshkent,   Universitet,
2003. – 124 b.
19. G‘oziev E. Oliy maktab psixologiyasi.  Toshkent, 2006. – 164 b. 
20. G‘oziev E. Psixologiya tarixi sahifalari.  Toshkent, “Fan”, 2006. – 74b. 
21. G’oziev E. Umumiy psixologiya. Toshkent, 2010. – 544 b
22. G‘oziev   E.   Psixologiya   (Yosh   davrlari   psixologiyasi).   Toshkent,
“O‘qituvchi”, 1994. 224 b 
Internet saytlari 1. http://www.allbest.ru/Read      more   at:
https://minikar.ru/uz/doma-uyutno/metodika-dlya-doshkolnikov-na-
myshlenie-gruppirovka-metodiki/
2.   www.wikipedia.org  
3. https://uz.mazorhomes.com/8197-.html   
4. www.scientificprogress.uz

Psixologiya va falsafada tafakkur muammosi, Tafakkur evolyutsiyasi va tarixiy taraqqiyoti, Turli yosh davrlarida tafakkur jarayonining rivojlanishi , Individ, maktabgacha va kichik maktab yoshida tafakkur jarayoni, O’smirlik, o'spirinlik, yoshlik va yetuklik davri tafakkurining xususiyatlari, Tafakkur rivojlanishining asosiy bosqichlari.