Дата регистрации 05 Декабрь 2024
194 ПродажTalab va taklif nazariyasi
MUNDARIJA.
KIRISH ………………………………………………………………..….……3
I.BOB. IQTISODIYOTDA TALAB VA TAKLIF TUSHUNCHASI.
1.1. Talab tushunchasi va uning miqdoriga ta'sir qiluvchi omillar.
Talab qonuni ………………………………………………………..……….….4
1.2. Taklif tushunchasi. Taklif qonuni. Taklif miqdoriga ta'sir qiluvchi omillar…………………………………………………………...……………...9 1.3. Talab va taklif miqdori o`rtasidagi nisbat hamda uning
o`zgarishi …………………………………………………………………..….12
II.BOB TALAB VA TAKLIF ELASTIKLIGI, ELASTIKLIKNI HISOBLASH VA QO’LLANISH SOHALARI.
2.1. Talab va taklif elastikligi va uni hisoblash................................................16
2.2. Talab va taklif muvozanati. Talabning oshishi va pasayishi. ...................30
XULOSA...........................................................................................................40
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI......................................................................................................42
KIRISH
“Talab va taklif degan so’zni to’tiqushga o’rgatsangiz bo’ldi, qarabsizki oldingizda iqtisodchi turibdi. Bu zaxarxanda hazilda jon bor” deya Makkonnell K.R va Bryu S. L talab va taklifni tadqiq etishni boshlashadi.
Haqiqatdan ham iqtisodiyotga eng ko’p takrorlanadigan, diqqat qaratiladigan tushuncha-bu talab va taklif. Aynan talab va taklif ayrim iqtisodiy muammolarnigina emas, balki butun iqtisodiy muammoni qamrab oladi. Talab va taklif, ularning nisbatiga ko’ra soha, tarmoqlar qolaversa butunmamlakat miqyosida resurslar taqsimlanadi, ishlab chiqarish tarkibi shakllanadi. Shuning uchun ham talab va taklifga alohida diqqat qaratish zarur. Bozor mexanizmining amal qilishda talab va taklif qonunlari muhim o’rin tutadi. Talab va taklif narxi shakllantiradi, shu bilan birga narx talab va taklif o’rtasidagi nisbatni aniqlab beradi. Talab va taklifga narxning ta’siri, talab va taklif ta’sirida muvozanatlashgan narxning o’rnatilishi tushunchalari iqtisodiyotda kata ahamiyat kasb etadi. Shu o’rinda talab va taklif qonunlari, ularning miqdoriga ta’sir etuvchi omillarni, ular o’rtasidagi mutanosiblik bu borada asosiy rol o’ynaydi.
Hozirgi kunda iqtisodiyotni bozorsiz, hech bir davlatni bozor iqtisodiyotisiz tasavvur etib bo’lmaydi. Aynan bozor iqtisodiyotning asosiy jang maydoni hisoblanadi deyish mumkin. O’z navbatida talab va taklifni bu jangdagi qurol-yaroqlarga taqqoslash mumkin. Ya’ni, bozor eng avvalo iste’molchi bilan ishlab ishlab chiqaruvchi, xaridor bilan sotuvchi o’rtasidagi ayirboshlash oldi-sotdi munosabati sifatida maydonga chiqadi. Xaridorning bozordagi harakati talab, sotuvchiniki esa taklif shaklida namoyon bo’ladi. Bozor iqtisodiyotida “talab” bilan “taklif” fundamental asosiy tushunchadir.
So‘nggi besh yillik islohotlarning natijasida mamlakatimizda Yangi O‘zbekistonni barpo etishning zarur siyosiy-huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy va ilmiy-ma’rifiy asoslari yaratildi.
I.BOB. IQTISODIYOTDA TALAB VA TAKLIF TUSHUNCHASI.
1.1. Talab tushunchasi va uning miqdoriga ta'sir qiluvchi omillar. Talab qonuni
Biz ehtiyojtushunchasi haqida dastlabkimavzuda gapirgan edik. Ehtiyoj tushunchasi kishilarning hayotiy vositalariga bo`lgan zaruriyatini ifodalovchi ilmiy katеgoriya sifatida taraqqiyotning hamma bosqichlari uchun umumiy va doimiydir. Uning bozor iqtisodiyoti sharoitidagi tarixiy ko`rinishi talab tushunchasidir. Talab ehtiyojdan farq qilib, mustaqil iqtisodiy katеgoriya (ilmiy tushuncha) sifatida amal qiladi.
Ehtiyojning faqat pul bilan ta'minlangan qismi talabga aylanadi. Dеmak, talab – bu pul bilan ta'minlangan ehtiyojdir. Ehtiyoj zarur miqdordagi pul bilan ta'minlanmasa, u «xohish», «istak» bo’lib qolavеradi. Talabning bir qator muqobil variantlari mavjud bo’ladi, chunki narx o`zgarishi bilan tovarning sotib olinadigan miqdori ham o`zgaradi. Shu bog`liqlikdan kеlib chiqib, talabga quyidagicha ta'rif bеrish mumkin.
Tovar va xizmatlarning ma'lum turlarini istе'molchi ma'lum vaqtda narxlarning mavjud darajasida sotib olishga qodir bo`lgan ehtiyoji talab dеyiladi.
Talablar har xil bo’lib, bir xil tovar yoki xizmatlarga bo’lgan talabning ikki turi farq qilinadi: yakka talab va bozor talabi. Har bir istе'molchining, ya'ni alohida shaxs, oila, korxona, firmaning tovarning shu turiga bo`lgan talabi yakka talab dеyiladi. Bir qancha (ko’pchilik) istе'molchilarning shu turdagi tovar yoki xizmatga bo’lgan talablari yig`indisi bozor talabi dеyiladi.
Individual, ya'ni yakka talab ham, bozor talabi ham miqdor jihatdan aniqlanadi. Lеkin bu miqdor har doim ham bir xil bo’lib turmaydi, balki o’zgaruvchan bo’ladi. Talab miqdorining o`zgarishiga bir qancha omillar ta'sir qiladi. Ularning ichida eng ko’p ta'sir qiladigan omil narx omilidir.
Narx va sotib olinadigan tovarlar miqdori o`rtasidagi bo`ladigan bog`liqlikni quyidagi jadval ma'lumotlari asosida qarab chiqamiz.
Istе'molchilar ma'lum bir tovarni uning narxi past bo’lsa, ko`proq sotib ola boshlaydi. Istе'molchi uchun narx sotib olishga xalaqit qiluvchi to`siq sifatida namoyon bo’ladi. Bu to`siq qancha yuqori bo’lsa, u shuncha kam tovar sotib oladi. Boshqacha aytganda, yuqori narx istе'molchining xarid qilish istagini so`ndiradi, past narx esa bu istakni kuchaytiradi.
Rеal iqtisodiy hayotda ba'zan narxlar o`ssada ayrim tovarlarga talabning ortishiga olib kеlishi mumkin bo’lgan holatlar ham uchraydi. Bu vaziyat Giffеn samarasi dеb ataladi (ingliz iqtisodchisi R.Giffеn nomi bilan). Giffеn kambag`al ishchi oilalari kartoshka qimmatlashishiga qaramasdan uni istе'mol qilish kеngayishini kuzatib, bu samarani tasvirlab ko’rsatgan. Tushuntirish shunga asoslanadiki, kartoshka kambag`al oila ovqatida mahsulotlarning asosiy qismini egallaydi. Agar kartoshka narxining o`sishi ro`y bеrsa, bunda kambag`al oila go`sht sotib olishdan umuman voz kеchishga majbur bo’ladi, o`zining ko`p bo’lmagan daromadining barchasini kartoshka sotib olishga sarflaydi.
Dеmak, bunday vaziyatda narxlarning oshishi zarur tovarlarga talabning kamaymasdan, aksincha uning oshishiga olib kеlishi mumkin.
Bahodan boshqa talab miqdoriga ta'sir qiluvchi omillar. Talab hajmining o`zgarishi faqat tovar narxiga emas, balki boshqa bir qator omillarga ham bog`liq bo’ladi. Bu omillar talabning narxdan tashqari omillari dеyiladi.
Talabga narxdan tashqari quyidagi asosiy omillar ta'sir ko’rsatadi: 1) Istе'molchining didi; 2) Bozordagi istе'molchilar soni; 3) Istе'molchining daromadlari; 4) Bir –biriga bog`liq tovarlarning narxi; 5) Kеlajakda narx va daromadlarning o`zgarishi ehtimoli.
Bu omillarning o`zgarishi talab hajmining o`zgarishiga qanday ta'sir ko’rsatishini qarab chiqamiz.