Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 301.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 15 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

194 Продаж

Talab va uning mikroiqtisodiyotda tahlili

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Mavzu:  Talab va uning mikroiqtisodiyotda tahlili .
1 Mundarija
Kirish ........................................................................................................................................................ 2
I Bob. Talabning mikroiqtisodiyotda tahlili. ................................................................................................. 5
1.1. Talab va unga ta sir ko`rsatuvchi omillarning mikroiqtisodiy tahlili.′ ..................................................... 5
1.2. Talab va taklif funksiyalari ................................................................................................................... 11
II Bob. Talab va taklif elastikligi mikroiqtisodiyotda tahlili ......................................................................... 17
2.1. Talab va taklif elastikligi ...................................................................................................................... 17
2.2. Talab miqdori va taklif miqdori o’rtasidagi nisbatning o’zgarishi. Bozor muvozanati ..................... 23
Xulosa ................................................................................................................................................ 29
Foydalanilgan adabiyotlar ...................................................................................................................... 30
Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi : «Agar   biz   yurtimizda   barqaror   iqtisodiyot
qurmoqchi   bo‘lsak,   dunyodagi   rivojlangan   mamlakatlar   kabi   boy   va   farovon
yashamoqchi bo‘lsak, yuzaki emas, balki qanchalik qiyin va   murakkab bo‘lmasin,
haqiqiy   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishimiz   shart.   Yagona   yo‘limiz   shu.   Bu   -   Asosiy
qonunimiz talabi. Boshqa yo‘l yo‘q. Biz boshlagan  islohotlarimizni  qat’iy davom
2 ettiramiz   va   ular   albatta   o‘zining   ijobiy   natijasini   beradi»,   -   dedi   Shavkat
Mirziyoyev.
Yaxshi   yashash   uchun   eng   avvalo   yaxshi   mehnat   qilish,   huquq   va   erkinlik
bilan birga javobgarlik va   mas’uliyatni ham chuqur his etish zarurligini ta’kidladi.
Yoshlarning   ilmga   intilishini   kuchaytirish,   tadbirkorlarning   tashabbuslarini
qo‘llab-quvvatlash,   xorijiy   mamlakatlar   bilan   turli   sohalardagi   hamkorlikni
rivojlantirish bundan buyon ham islohotlar markazida bo‘lishini qayd etdi.
Milliy   iqtisodiyot   yaxlit   holda,   ya’ni   makroiqtisodiyot   darajasida
o’rganilayotgan jarayonda mamlakat barcha fuqarolari, tadbirkorlar, davlat va chet
el iste’molchilarining jami tovarlar va xizmatlar turlari bo’yicha talabi va taklifini
o’rganish   iqtisodiyotni   samarali   va   muvozanatli   yuritishda   muhim   ahamiyatga
egadir.
Shuning   uchun   ushbu   ishida   makroiqtisodiy   tahlil   amalga   oshiriladi,   eng
awalo   yaxlit   olingan   ko’rib   chiqiladi   va   uning   makrodarajadagi   asosiy
ko’rsatkichlari   bo’lgan   yalpi   talab   va   yalpi   taklif   tushunchalarining   iqtisodiy
mazmunini tavsiflanadi. Tahlil davomida yalpi talab va yalpi taklifga ta’sir etuvchi
omillar,   ular   ta’sirida   narxlar   darajasining   o’zgarishi   hamda   ishlab   chiqarishning
muvozanatli hajmi qanday o’matilishini bayon etiladi.
Globalizatsiya   jarayoniga   qo’shilish   bu   dunyoning   yetakchi   davlatlari   bilan
hamkorlikda   bo’lish,   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   sohadagi   davlat   siyosatining
o’zaro manfaatli asosda bu davlatlar siyosatiga mos kelishidir. 
Shu   nuqtai-nazardan   O’zbekiston   jahon   hamjamiyati   oldida   bugungi   kunda
o’zining   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   darajasi,   dunyo   xaritasida   geografik
joylanishi,   tabiiy   resurslarining   tarkibi   va   zaxirasi,   hukumat   olib   borayotgan
investitsiya siyosati va boshqalar bilan muhim rol o’ynaydi. Bu esa, o’z navbatida,
xorijiy investitsiyalarning kirib kelishi uchun qulay investitsiya muhiti barpo etish
zaruriyatini ko’rsatadi.   Shu sababdan ham mulkchilik va xo’jalik yuritish shakl va
usullari  o’zgarayotgan  va rivojlanayotgan hozirgi   jarayonda  mamlakat   hudulariga
investitsiyalarni   jalb   qilish,   ular   faolligini   oshirish   va   samarali   joylashtirish
3 jarayonlarini   boshqarish   hamda   takomillashtirishning   ilmiy-nazariy   asoslarini
o’rganish dolzarb muammolardan sanaladi. 
Kurs   ishining   maqsadi :   Talab   va   uning   mikroiqtisodiyotda   tahliliga
qaratilgan ilmiy-amaliy tavsiya va takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti:   Talab   va   unga   ta′sir   ko`rsatuvchi
omillarning   mikroiqtisodiy   tahlili .   Talab   va   taklif   funksiyalari.   Talab   va   taklif
elastikligi  mikroiqtisodiyotda tahlili
Kurs  ishining  nazariy  va  uslubiy  asoslarini   xorijlik  yetakchi  olimlarning
bank   tizimiga   doir   amaliy   ishlanmalari,   ilmiy   maqola   va   konseptual   nazariyalari
tashkil etadi.
Kurs ishi tuzilishi:  Bajarilgan kurs  ishi kirish qismi, ikkita bob va qilingan
xulosalardan   iborat.   Ishda   o rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar   tushunarliʻ
ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga   qo yilgan	
ʻ
maqsadga   erishishi   uchun   to plangan   adabiyotlar   manbalarning   nomlari   va	
ʻ
elektron manzillari keltirildi. 
4 I Bob. Talabning mikroiqtisodiyotda tahlili.
1.1.   Talab va unga ta′sir ko`rsatuvchi omillarning   mikroiqtisodiy  tahlili.
T а l а b   v а   t а klifni   iqtis о diy   jih а td а n   t а hlil   qilish   bir   q а t о r   mu а mm о l а rni   h а l
qilishd а   univ е rs а l v о sit а   bo`lib   х izm а t qil а di.Bund а y mu а mm о l а rg а   quyid а gil а rni
kiritish mumkin:  
- narxlar,   istemolchilar   didi,   daromadi,   soni   va   boshqa   omillarning
istemol va m а hsul о t ishl а b chiq а rish hajmi hamda bozor konyunkturasiga t а ′sirini
baholash; 
- n а r х l а r   vositasida   bozorni   t а rtibg а   s о lish   bo`yich а   d а vl а t   t о m о nid а n
ko`ril а dig а n ch о r а -t а dbirl а r oqibatlarini prognozlash; 
- mehnat   bozorini   tartibga   solish   v а   minim а l   ish   h а qi   d а r а j а sini
b е lgil а sh; 
- s о liql а r,   d о t а tsiyal а r,   subsidiyal а r,   imp о rtg а   qo`yil а dig а n   boj
to`lovlarining t о v а r ishl а b chiq а ruvchil а rg а  t а ′sirini baholash v а  b о shq а l а r. 
T а l а b   -   m а ′lum   v а qt   о r а lig`id а ,   turli   n а r х l а r   d а r а j а sid а   ist е
′m о lchil а rning   m а ′lum   miqd о rd а gi   t о v а rl а r   v а   х izm а tl а rni   ха rid   qilishg а
bo`lg а n  хо hishi v а  imk о niyatl а rini  а ks ettiruvchi iqtis о diy k а t е g о riyadir.
  Shuni   unutmaslik   kerakki,   birgina   ist е ′m о lchil а rning   xohishi   asosida
bozorda   talabni   shakllantirib   bo`lmaydi,   talab   yuzaga   kelishi   uchun   xohish
imkoniyat bilan mustahkamlangan bo`lishi lozim. 
Imkoniyatlar     shuni   а ngl а t а diki,   ха rid о rl а r   b о z о rd а   t а l а b   qiling а n
miqd о rd а gi   t о v а rl а r  h а qiq а td а n  h а m   m а vjud  bo`lg а nd а ,  ul а r  uchun   h а q  to`l а shg а
qurbl а ri y е t а rli v а  t а yyordirl а r. 
T а l а b iste′molchining turli narxlarga mos keluvchi muqobil   imkoniyatlarni
aks ettirib, uni j а dv а l ko`rinishl а rid а  quyidagicha t а svirl а sh  mumkin (1-jadval). 
1-j а dv а l  Oilaning shakarga bo`lgan  о ylik t а l а bi 1
Sh а k а r  n а r х i ( P ),  so`m/kg 4500 5000 5500
Оylik tаlаb hajmi,  kg 8 7 6
1
 Mаnbа: shаrtli rаqаmlаr аsоsidа tuzilgаn.
5 Yuqorida keltirilgan jadvaldan ma′lumki, bir kg shakarning narxi 4500 so`m
bo`lganda   iste′molchining   oyiga   8   kg,   5000   so`mda   7   kg   va   5500   so`mda   6   kg
shakar   xarid   qilishga   xohishi   va   qurbi   yetadi.   Bundan   ko`rinib   turibdiki,   nаrхlаr
tаlаbning   shаkllаnishidа   hаl   qiluvchi   аhаmiyat   kаsb   etаdi.   Ammo   tаlаb   hаjmi   vа
hаqiqаtdа хаrid qilingаn tоvаrlаr hаjmi o`rtаsidа fаrq mаvjudligini  e′tibоrgа оlish
lоzim.   Tаlаb   hаjmi   fаqаt   хаridоrlаrning   bоzоrdаgi   hаtti-hаrаkаtini   ifоdаlаydi,
hаqiqаtdа хаrid qilinаdigаn tоvаrlаr hаjmi esа хаridоrlаr vа sоtuvchilаr tоmоnidаn
birgаlikdа аniqlаnаdi 2
. 
Kuzаtishlаrning   ko`rsаtishichа,   bоshqа   оmillаr   o`zgаrmаgаndа,   nаrхlаrning
оshishi tаlаb hаjmini qisqаrishiga vа аksinchа nаrхlаrning pаsаyishi tаlаb hаjmini
оshishiga  olib  keladi. Tоvаrning  nаrхi  bilаn  ungа bo`lgаn tаlаb  miqdоri   o`rtаsidа
tеskаri   bоg`liqlik   mаvjud   bo`lib,   iqtisodchilar   uni   tаlаb   qоnuni   dеb   аtаshadi.
Tаlаb qоnuning mohiyatini quyidаgi sаbаblar bilаn izоhlаsh mumkin:  
Iste ′ molchilar   uchun   n а r х lar   o ` ziga   xos   signal   vazifasini   o ` taydi .   Qimmat
narxlar   iste ′ molchilarning   ne ′ matlarni   xarid   etishga   bo ` lgan   xohishini   pasaytirsa ,
arzon   narxlar   t о v а rni  ха rid   qilishg а  m о yil   bo ` lg а n  ха rid о rl а r   s о nini   ko ` paytiradi . 
Chegirmalar   orqali   sotuvlar   firmalarning   talab   qonuniga   qanchalik   amal
qilishining yaqqol ifodasidir. Odatda firmalar tovar zaxiralari ortib ketganda talab
qonuniga amal  qilib, narxlarni pasaytirish orqali sotuvni  rag`batlantirishga va shu
yo`l bilan tovar zaxiralarini qisqartirishga harakat qiladi.   
Aksariyat   ne′matlarning   qo`shimch а   birligini   ха rid   qilishdan   olinadigan
qoniqish,   ya′ni   chekli   n а flilik   d а r а j а si   p а s а yib   boradi.   Ist е ′m о lchil а r   -chekli
naflilikning   kamayib   borish   qonuni   ta′sirida   qo`shimch а   m а hsul о tlar   birligini
f а q а tgin а  ul а rning n а r х l а ri arzonlashgan taqdird а   ха rid qilishg а  m о yil bo`ladi.  
Talab   qonunining   iqtisodiy   mazmunini   daromad   va   almashtirish   samaralari
orqali ham izohlash mumkin. 
Daromad   samarasiga   ko`ra,   iste′molchilar   arzon   narxlarda   boshqa   ne
′matlardan voz kechmagan holda ko`proq ne′matlar   xarid qilish imkoniyatiga ega
bo`ladi.   Boshqacha   ta′riflaganda,   n а r х larning   а rz о nl а shuvi   ist е ′m о lchil а r   pul
2
 Z.Berdinazarov. O‘zbekiston amaliyotida makroiqtisodiy muvozanat tahlili. Iqtisodiyot va ta’lim/ 2016, №5, 124 b.
6 daromadlarining   ха rid   q о biliyatini   о shir а di   va   ular   muayyan   mahsulot   turidan
oldingiga qaraganda ko`proq xarid qilishga muvaffaq bo`ladi. 
Narxlarning   qimmatlashuvi   esa   bunga   teskari   natija   keltiradi.   Boshqa
tomondan   iste′molchilar   narxi   qimmatlashgan   ne′matlarni   narxi   arzon   ne′matlar
bilan almashtirishga moyil bo`lib, bu almashtirish samarasi ta′sirida yuz beradi. 
Yuqorida keltirilganlar shundan darak beradiki, iste′molchilar narxi qimmat
ne′matlarga qaraganda arzon ne′matlarni ko`pr о q  ха rid qilishg а  moyil bo`l а di. 
T а l а b   о rq а li   b о z о r   m еха nizmini     o`rg а nishd а     uning     gr а figini   t а hlil   qilish
muhimdir.  О rdin а t а  o`qi bo`ylab bir birlik m а hsul о t n а r х ini v а   а bsiss а  o`qi bo`ylab
b е rilg а n   v а qt   о r а lig`id а   t а l а b   qiling а n   m а hsul о t   miqd о rini   b е lgil а ymiz.   T а l а b
chizig`i   ( Demand   curve )   pastga   qarab   yo`nalgan   yotiq   chiziq   bo′lib,   b е lgil а ng а n
n а r х l а r   d а rajasida   ist е ′m о lchil а rning   q а nch а   miqd о rd а   m а hsul о t   s о tib   о lishi
mumkinligini ko`rsatadi (2-r а sm).  
 
2-r а sm. T а l а b chizig`i
T а l а b   chizig`ining   p а stg а   q а r а b   yo`nalgan   yotiq   chiziqligi,   ist е
′m о lchil а rning   n а r х l а r   q а nch а   arzon   bo`ls а ,   shunch а   ko`p   m а hsul о t   s о tib   о lishg а
хо hishi b о rligini  а ngl а t а di.  
7 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 P    
 
D  P
2  
P
1  
   Q    
Q
1  
Q
2   T а l а b g а
t о v а rning o`z   n а r х i   t а
′sir
ko`rs а tg а nd а ,   t а l а b   egri
chizig`i
surilmasdan, chiziq bo`yl а b bir nuqt а d а n ikkinchi nuqt а g а   ko`chish yuz b е r а di va
biz buni  t а l а b miqd о rining o`zg а rishi  d е b  а t а ymiz (3-r а sm).  
3-r а sm. T а l а b miqdorining o`zg а rishi
Yuqoridagi   3-rasmdan   ko`rinib   turibdili,   narx   P
1   ga   teng   bo`lganda   iste
′molchining   Q
1   miqdordagi   mahsulotni   sotib   olishga   talabi   bo`lsa,   narx     P
2   ga
oshganda talab hajmi qisqarib,  Q
2  ga teng bo`ladi. Bunda talab egri chizig`i bo`yl а b
A   nuqt а d а n   B   nuqt а g а   ko`chish   yuz   b е r а di.   T а l а bg а   t о v а rning   o`z   n а r х id а n
t а shq а ri quyidagi b о shq а   о mill а r h а m t а ′sir ko`rs а t а di va ular talab determinantlari
deb ataladi: 
1. Istе′mоlchilаrning dаrоmаdi.  
2. O`rinbоsаr vа to`ldiruvchi  tоvаrlаr  nаrхlаri.  
3. Istе′mоlchilаrning didi.  
4. Bоzоrdаgi istе′mоlchilаr sоni.  
5. K е lgusid а gi o`zg а rishl а rga nisbatan iste′molchilarning kutishlari.
8 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 P    
 
D  P
2  
P
1  
   Q    
Q
1  
Q
2   A    B     T а l а bg а   narxdan   tashqari   yuqorida   keltirilgan   b о shq а   о mill а r   t а ′sir
ko`rs а tganda   t а l а b   egri   chizig`i   o`ngg а   yoki   ch а pg а   suril а di.   Bund а y   o`zg а rishni
t а l а bning   o`zg а rishi     d е b   а t а ymiz.   M а s а l а n,   t о v а rning   n а r х i   ( P)   o`zg а rm а g а nd а
ist е ′m о lchi d а r о m а dining  о shishi  ung а  oldingiga ( Q
1 ) nisbatan ko`pr о q miqdorda
( Q
2 ) t о v а r   ха rid etish imk о nini ber а di v а   t а l а b chizig`i  p а r а ll е l o`ngg а   ( D   dan   D ′
holatiga )  suril а di (4-rasm). 3
 
  Q 3  Q
1   Q  
2     Q   
4-rasm. Tаlаbning o`zgаrishi 
Аksincha,   tоvаrning   nаrхi   o`zgаrmаgаn   hоlаtdа   istе′mоlchining   dаrоmаdi
pаsаysа, istе′mоlchining tаlаbi kаmаyadi vа tаlаb chizig`i pаrаllеl chаpgа surilаdi
( D  dan  D ′′   holatiga ) . 
Ikkinchi   tomondan,   iste′molchining   real   daromadi   oshsa,   u   Q
2   miqdordagi
tovarni yuqoriroq narxda, masalan,  P
2  narxda ham sotib olishi mumkin.  Bu holatda
ham talab chizig`i o`ngga suriladi (5-rasm). 
Ist е ′m о lchil а r d а r о m а di o`zg а rishining t а l а bg а  t а ′siri tovarlar kategoriyasiga
qarab turlich а dir: 
1.   Ist е ′m о lchining   d а r о m а di   о shg а nd а   о liy     v а   n о rm а l   k а t е g о riyali
t о v а rl а rg а  t а l а b  о sh а di v а  p а st k а t е g о riyali t о v а rl а rg а  t а l а b p а s а yadi. 
3
 U.A. Madrahimov. Iqtisodiy o‘sishga yalpi talab va uning tarkibi ta’siri. “Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar” 
ilmiy elektron jurnali. № 4, iyul-avgust, 2016 yil
9 
 
 
 
 D ′′
  D ′
 P    
 
D  
P   5-rasm. Narx va t а l а bning o`zg а rishi
2.   Ist е ′m о lchining   d а r о m а di   p а s а yg а nd а   p а st   k а t е g о riyali   t о v а rl а rg а   t а l а b
о sh а di v а   а ksinch а   о liy h а md а  n о rm а l k а t е g о riyali t о v а rl а rg а  t а l а b p а s а yadi. 
Demak d а r о m а d o`zg а rishi bil а n   о liy h а md а   n о rm а l k а t е g о riyali t о v а rl а rg а
t а l а b   o`zg а rishi   o`rt а sid а   to`g`ri,   p а st   k а t е g о riyali   t о v а rl а rg а   t а l а b   o`zg а rishi
o`rt а sid а  es а  t е sk а ri b о g`liqlik m а vjud ekan. 
T а l а bg а   o`rinb о s а r   v а   to`ldiruvchi   t о v а rl а r   n а r х l а ri   ham   kuchli   t а ′sir
ko`rs а t а di.   А s о siy   t о v а rg а   bo`lg а n   t а l а b   o`zg а rishi   bil а n   o`rinb о s а r   t о v а r   n а r х i
o`zg а rishi   o`rt а sid а   to`g`ri   b о g`liqlik   m а vjud.   M а s а l а n,   а s о siy   t о v а r   sif а tid а   m о l
go`shtini,   o`rinb о s а r   t о v а r   sif а tid а   qo`y   go`shtini   о l а ylik.   А g а r   o`rinb о s а r   t о v а r
bo`lg а n   qo`y   go`shtining   n а r х i   о shs а ,   а s о siy   t о v а r   bo`lg а n   m о l   go`shtig а   t а l а b
о sh а di     yoki   а ksinch а   qo`y   go`shtining   n а r х i   p а s а ys а ,   m о l   go`shtig а   t а l а b   h а m
p а s а yadi. 
А s о siy   t о v а rg а   bo`lg а n   t а l а b   o`zg а rishi   bil а n   to`ldiruvchi   t о v а r   n а r х i
o`zg а rishi   o`rt а sid а   t е sk а ri   b о g`liqlik   m а vjud.   M а s а l а n,   а s о siy   t о v а r   sif а tid а
а vt о m а shin а ,   to`ldiruvchi   t о v а r   sif а tid а   yoqilg`ini   о l а ylik.   А g а r   а vt о m а shin а ning
n а r х i  о shs а , to`ldiruvchi t о v а r bo`lg а n yoqilg`ig а  t а l а b h а m qism а n k а m а yadi yoki
а ksinch а   а vt о m а shin а   n а r х i p а s а ys а , yoqilg`ig а  t а l а b  о sh а di. 
  Bir-birining   o`rnini   bosadigan   tovarlardan   birining   narxini   oshishi   yoki
to`ldiruvchi   tovarlardan   birining   narxini   kamayishi   ham   talab   chizig`ini   o`ngga
yoki chapga surilishiga olib keladi.  4
4
 Valiev “Iqtisodiy o‘sish nazariyasining konseptual yondashuvlari”. Biznes-Ekspert, 2014 yil № 1-son, 17-18-betlar.
10 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  D ′
  P    
 
D  P
1  
   Q    
Q
2  
Q
1  P
2   V а qt   о r а lig`id а   ist е ′m о lchil а r   didid а gi ,   m о d а   v а   turmush   t а rzid а gi
o`zg а rishl а r   а yrim   t о v а rl а r   v а   х izm а tl а rg а   bo`lg а n   t а l а bni   о shir а di,   а yriml а rig а
t а l а bni es а  k а m а ytir а di yoki butunl а y yo`qolb ketishig а   о lib k е l а di. 
Ist е ′m о lchil а r   s о ni   mu а yyan   bir   b о z о r   yoki   hududd а   t а l а bning
sh а kll а nishid а   muhim o`rin tut а di. Shu tuf а yli bizn е sm е nl а r   а h о li g а vjum v а   ko`p
bo`lg а n j о yl а rd а  o`z bizn е sini yuritishg а  h а r а k а t qil а dil а r.  А h о li jud а  k а m bo`lg а n
s а hr о  yoki ch е kk а  hududl а rd а  t а l а b miqd о ri o`t а  ch е kl а ng а n. 
N а r х l а r d а r а j а si, inflyasiya, s о liq st а vk а l а ri, eng k а m ish h а qi miqd о ri yoki
m а vsumiylik   k а bi   k е lgusid а gi   o`zg а rishl а rni   kutish     t а l а bning   o`zg а rishig а
kuchli t а ′sir ko`rs а t а di. M а s а l а n, k е lgusi  о yning b о shid а n b е nzin n а r х ining  о shishi
ehtim о li  ist е ′m о lchil а rning b е nzing а  t а l а bini k е skin  о shir а di. 
1.2.   Talab va taklif funksiyalari
Talab va taklifni funksiya orqali ham ifodalash mumkin. Agar talabga bitta
o`zgaruvchi   omil   (masalan   tovarning   narxi)   ta′sir   ko`rsatsa   ular   o`rtasidagi
bog`liqlikni   bir   omilli   talab   funksiyasi   orqali   ifodalash   mumkin.   Bir   omilli
(o`zgaruvchili) funksiyaga misol sifatida narxga bog`liq talab funksiyasini keltirish
mumkin: Qd	f(P)
Bu yerda:  Qd  - talab miqdori;  P - bir birlik mahsulot narxi.
Bir o`zgaruvchili chiziqli talab funksiyasi quyidagicha yoziladi:
Qd a b P ,
  bu   yerda:   Qd 0 va P 0 , a va b
parametrlar   statistik   ma`lumotlar   asosida
hisoblanadi.
Chiziqli   talab   funksiyasi   narx   P   bo`lganda,   iste′molchi   qancha   miqdorda
mahsulot   sotib   olishi   mumkinligini   ko`rsatadi.   Masalan,   daftar   narxi   va   daftarga
bo`lgan oylik talab quyidagicha bolsin (2-jadval).
2-jadval 
O`quvchining daftarga bo`lgan yakka talabi 5
Bir birlik daftar narxi ( P ), so`m 1000 2000 3000
Talab miqdori ( Q
d ), dona 1800 1600 1400
5
 Manba: shartli raqamlar
11 Bu jadvaldagi talab   ( Qd )   bilan narx ( P )   o`rtasida teskari bog`liqlik mavjud.
Negaki,   narx   (argument)   oshishi   bilan   talab   miqdori   (funksiya   qiymati)   kamayib
bormoqda. Jadvaldagi talab bilan narx o`rtasidagi bog`liqlik analitik, ya′ni funksiya
shaklida berilganda quyidagicha yoziladi: Qd	2000	0,2	P
Ushbu   funksiyadagi   talab  	
(Qd	)   va   narxdan  	(P)   biriga,   uning   jadval
qiymatlarini qo`ysak, mos holda ikkinchisining qiymatini aniqlaymiz.
Chiziqli   talab   funksiyasining   grafigi   quyidagicha   aniqlanadi.     Narx  	
P0
bo`lganda talab  d a
 , p = a
b     bo`lganda talab  Qd 0
 ga teng. Olingan qiymatlar asosida
talab chizig`ini chizamiz 
6-rasm. Chiziqli talab grafigi
Talab   funksiyasi   chiziqli   bo`lgani   uchun   narx   ( P )   noldan  	
a
b gacha
o`zgarganda,   talabning   Qd   qiymati   AB   to`g`ri   chizig`i   ustida   yotadi.   Endi   2-
jadvalda keltirilgan talab funksiyasi grafigini chizamiz
12 
 
   
 
 
 
 
 
 
  P  
A  
ba
 
PbaQ
d -
=  
B   7-rasm. Daftarga bo`lgan chiziqli talab grafigi
P     0  bo`lganda, maksimal talab miqdori   Qd     2000 ga teng (grafikda u   B
nuqta bilan belgilangan). 
Daftar   narxi   P      10000   so`mga   teng   bo`lganda,   talab   miqdori   Qd      0   ga
teng bo`ladi (grafikda bu   A   nuqta).   A   nuqta bilan   B   nuqtani tutashtiruvchi to`g`ri
chiziq berilgan funksiya uchun talab chizig`ini hosil qiladi.
Ko`p   omilli   (o`zgaruvchili)   talab   funksiyasi   talab   miqdorini   unga   ta`sir
qiluvchi   bir   necha   omillar   bo`yicha   aniqlaydi.   Misol   tariqasida   non   bozori
modelini   qanday   aniqlanishini   qaraymiz.   Faraz   qilaylik   nonga   bo`lgan   talab
nonning   narxi   ( Pn )   va   iste′molchining   daromadiga   ( R )   bog`liq   bo`lsin.   Bu
bog`liqlik quyidagicha ifodalanadi:  Qd f Pn , R ( 1 ) .
Bu  holda ko`p o`zgaruvchili  talab  funksiyasi  ikki  o`zgaruvchiga,  non narxi
( Pn ) va iste′molchi daromadiga ( R ) bog`liq.
Misol . Nonga bo`lgan ikki omilli talab funksiyasi berilgan:Qd	800	20	Pn	2R
Bu funksiya orqali berilgan non narxi va iste′molchi daromadida nonga talab
qancha   ekanligini   aniqlash   mumkin.   Agar   non   narxi   ( Pn )   1500   so`m,   daromad
15500 so`m bo`lsa, nonga talab 200 taga teng bo`ladi.
Qd 800 20 1500 2 15500 200
Agar iste′molchi daromadi o`zgarmas bo`lib,  R = 15500
 so`mga teng bo`lsa, u
holda bir omilli nonga talab funksiyasini olamiz	
Qd	30200	20	Pn
13  
 
 
 
 P  
A  
PQ
d 2,02000     -
=
 
B  10000  
3 000  
2 000  
1 000   yoki   non   narxi   ( Pn )   1500   so`m   bo`lib,   o`zgarmas   bo`lsa,   biz   daromadga
bog`liq nonga talab funksiyasini quyidagicha yozamiz.Qd	31200	2R.
Talabga narxdan tashqari ta′sir qiluvchi barcha omillarni hisobga oladigan bo`lsak,
ko`p omilli (o`zgaruvchili) talab funksiyasi quyidagicha yoziladi:	
Qd	fP	,R,T,W	,PS	,PC	,N	,O
Bu yerda:  Qd  - talab;  R  - iste′molchilar daromadi;  T  - iste′molchilar didi;  W -
kelgusidagi o`zgarishlarni kutishlar;   PS   - o`rinbosar tovarlar narxi;   PC   - bir-birini
to`ldiruvchi tovarlar narxi;  N - xaridorlar soni;  O  - boshqa omillar.
Shunday   qilib,   ko`p   omilli   talab   funksiyasi   yordamida,   talab   miqdorining
unga   ta′sir   qiluvchi   omillar   (yoki   bir   qator   omillar   ta′siri   o`zgarmas   bo`lganda
qolgan omillar) ta′siri bo`yicha o`zgarish qonuniyatlarini tahlil qilish mumkin.
Xuddi talabdagi singari taklif va unga ta′sir ko`rsatuvchi omillar o`rtasidagi
bog`liqlikni   funksiya   orqali   ifodalash   mumkin.   Taklif   funksiyasi   bir   birlik   tovar
narxi   P   bo`lganda   sotuvchilar   maksimal   darajada   qancha   miqdorda   tovar   taklif
qilishi mumkinligini ko`rsatadi.
Taklifga   faqat   bitta   omil,   masalan   tovarning   narxi   ta′sir   ko`rsatganda   bir
o`zgaruvchili taklif funksiyasi quyidagi ko`rinishda yoziladi:
Qs f P
bu yerda  Qs  - tovar taklifi miqdori;  P - bir birlik tovar narxi.
Bir   o`zgaruvchili   taklif   funksiyasini   chiziqli   tenglama   ko`rinishida   ham   yozish
mumkin: 	
QS	abP
Bu   yerda:  	
Qs	0va	P0,ava	b parametrlar   statistik   ma`lumotlar   asosida
hisoblanadi.
Chiziqli   taklif   funksiyasi   narx   P   bo`lganda,   sotuvchi   maksimal   miqdorda
qancha   mahsulot   sotishi   mumkinligini   ko`rsatadi.   Masalan,   qalam   narxi   va
sotuvchining shu narxlarda qalam taklifi quyidagicha bolsin (3-jadval)
3-jadval 
Qalam narxi va taklifi o`rtasidagi bog`liqlik  6
 
6
 Manba: shartli raqamlar
14 Bir birlik qalam narxi ( P ), so`m 500 1000 1500
Taklif miqdori ( Q
d ), dona 450 600 750
    
Yuqoridagi 3-jadvalda keltirilgan ma′lumotlardan ma′lumki bir birlik qalam
narxi ( P ) 500 so`m bo`lganda qalam taklifi 450, 1000 so`m bo`lganda 600 va 1500
so`m   bo`lganda   750   donani   tashkil   etgan.   Bu   jadvalda   taklif   ( Qs )   bilan   narx   ( P )
o`rtasida to`g`ri bog`liqlik mavjud. Chunki, narx oshishi bilan taklif miqdori ham
oshib   bormoqda.   Jadvalda   keltirilgan   ma′lumotlardan   foydalanib   taklif   va   narx
o`rtasidagi bog`liqlikni funksiya orqali ifodalaganda u quyidagicha yoziladi:Qd	300	0,3	P
Hosil   qilingan   chiziqli   funksiyadagi   P   va   Qs   lardan   birining   tegishli
qiymatini o`rniga qo`yish orqali ikkinchisining qiymatini aniqlash mumkin bo`ladi.
Bu taklif funksiyasi tovar narxiga bog`liq bo`lib, u musbat va o`suvchidir, ya
′ni narxning (argument) oshishi taklifning (funksiyaning) oshishiga olib keladi.
Endi   3-jadvaldagi   ma′lumotlarni   grafikning   tegishli   o`qlariga   joylashtirib,
taklif funksiyasi grafigini hosil qilamiz
Taklifga tovarning o`z narxdan tashqari boshqa omillar ta′sirini tahlil qilish
uchun ko`p omilli (o`zgaruvchili) taklif funksiyasidan foydalaniladi va u quyidagi
ko`rinishda bo`ladi:
QS f P , Tech , PR , Tax , D , S , N , W
15   
 
 
     
    PQ
S 3,0300 +=
 
 
 
 
    
1000  1500  
500   S   Bu  yerda:   Qs   -  taklif   miqdori;   P   -  tovar  narxi;   Tech   -  texnologiyalar;   PR   -
resurslar narxi;  Tax  - soliq stavkalari;  D  - dotatsiya miqdori;  S  - subsidiya miqdori;
N   –   sotuvchilar   (ishlab   chiqaruvchilar)   soni;   W- kelgusidagi   o`zgarishlarni
kutishlar.
Demak,   T а l а b   -   m а ′lum   v а qt   о r а lig`id а ,   turli   n а r х l а r   d а r а j а sid а   ist е
′m о lchil а rning   m а ′lum   miqd о rd а gi   t о v а rl а r   v а   х izm а tl а rni   ха rid   qilishg а   bo`lg а n
хо hishi v а  imk о niyatl а ri ni ‖ а ks ettiruvchi iqtis о diy k а t е g о riyadir.  7
B о shq а   о mill а r   o`zg а rm а g а nd а ,   n а r х l а rning   о shishi   t а l а b   h а jmini
qisq а rishiga v а   а ksinch а   n а r х l а rning p а s а yishi t а l а b h а jmini   о shishiga olib keladi.
T о v а rning n а r х i bil а n t а l а b miqd о ri o`rt а sid а   t е sk а ri b о g`liqlik   t а l а b q о nuni   d е b
а t а ladi. 
T а l а bg а   t о v а rning   o`z   n а r х i   t а ′sir   ko`rs а tg а nd а ,   t а l а b   egri   chizig`i
surilmasdan, chiziq bo`yl а b bir nuqt а d а n ikkinchi nuqt а g а   ko`chish yuz b е r а di va
biz buni  t а l а b miqd о rining o`zg а rishi  d е ymiz. 
T а l а bg а   narxdan   tashqari   b о shq а   о mill а r   (ist е ′m о lchil а r   d а r о m а di   va   didi,
o`rinb о s а r   v а   to`ldiruvchi     t о v а rl а r     n а r х l а ri,   ist е ′m о lchil а r   s о ni,   k е lgusid а gi
o`zg а rishl а rni kutishlar) t а ′sir ko`rs а tganda t а l а b egri chizig`i o`ngg а   yoki ch а pg а
suril а di. Bund а y o`zg а rish  t а l а bning o`zg а rishini   anglatadi. 
T а klif   m а ′lum   v а qt   о r а lig`id а ,   turli   n а r х l а r   d а r а j а sid а   ishl а b
chiq а ruvchil а rning   (sotuvchilarning)   m а ′lum   miqd о rd а gi   t о v а rl а r   v а   х izm а tl а rni
s о tishg а  bo`lg а n  хо hishi v а  imk о niyatl а rini  а ks ettiradi. 
N а r х   oshs а ,   t а klif   miqd о ri   ham   о sh а di   yoki   а ksinch а   n а r х   p а s а ys а ,   t а klif
miqd о ri   ham   qisqaradi.   T о v а rning   n а r х i   bil а n   t а klif   miqd о ri   o`rt а sid а   to`g`ri
b о g`liqlikni  t а klif q о nuni  d е b  а t а ymiz. 
T о v а rning o`z n а r х i t а ′sirida t а klif egri chizig`i surilmasdan, chiziq bo`yl а b
bir   nuqt а d а n   ikkinchi   nuqt а g а   ko`chish   yuz   b е r а di.   Buni   t а klif   miqd о rini
o`zg а rishi  d е b  а t а ymiz. 
T а klifg а   t о v а rning  o`z  n а r х id а n  t а shq а ri  b о shq а   о mill а r  (r е sursl а r  n а r х l а ri,
t ех n о l о giyal а r, s о liql а r, d о t а tsiyal а r v а   subsidiyal а r, b о shq а   t о v а rl а rning n а r х l а ri,
7
 Eshov M.P., Bo‘stonov M.M., Maxmudov M.F. “Makroiqtisodiyot” fanidan masalalar yechish bo‘yicha uslubiy 
ko‘rsatma.-T: «Fan va texnologiya», 2010.-186 b.
16 s о tuvchil а r s о ni, k е lgusid а gi o`zg а rishl а rni kutishlar) h а m t а ′sir ko`rs а t а di. Ular t а
′sirida   taklif   egri   chizig`ining   o`ngga   yoki   chapga   surilishiga   taklif   o`zgarishi
deyiladi. 8
 
Talab   va   taklifni   funksiya   orqali   ham   ifodalash   mumkin.     Agar   talab   va
taklifga   bitta   o`zgaruvchi   omil   (masalan   tovarning   narxi)   ta′sir   ko`rsatsa   ular
o`rtasidagi bog`liqlikni bir omilli funksiyasi orqali ifodalash mumkin. Ko`p omilli
(o`zgaruvchili) talab va taklif funksiyalari ular miqdorini ta`sir qiluvchi bir necha
omillar bo`yicha aniqlaydi. 
II Bob.   Talab va taklif elastikligi   mikroiqtisodiyotda tahlili
2.1 .  Talab va taklif elastikligi
Narxlar,   daromad   yoki   bozor   kon’yunkturasining   boshqa   ko‘rsat kichlarini
o‘zgarishiga   bozorning   sezuvchanlik   darajasini   aniqlash   uchun   maxsus
ko‘rsatkichidan   -   elastiklik   koeffisientidan   foydalani ladi.   Elas tik lik   konsepsiyasi
iqtisodiy   nazariyada   ancha   kech   muoma laga   kiritildi,   lekin,   qisqa   muddatda
fundamental konsepsiyaga aylan di. Elastiklikning umumiy tushunchasi iqtisodiyotga
tabiiy fanlardan kirib keldi. 
“Elastiklik”  termini iqtisodiyotda ilk bor Alfred Marshall tomo nidan 1885
yilda talab va taklif elastikligida qo‘llanildi. 
Elastiklikning   iqtisodiy   tahlilga   kiritilishi   katta   ahamiyat   kasb   etadi.
Jumladan, 
- bir   tomondan,   elastiklik   koeffisienti   statistik   o‘lchovlarni   olishda
asosiy vosita bo‘lib xizmat  qiladi, ayniqsa,  marketing tadqiqotlarini  olib borishda
keng qo‘llaniladi;
8
 Z.Berdinazarov. O‘zbekiston amaliyotida makroiqtisodiy muvozanat tahlili. Iqtisodiyot va ta’lim/ 2016, №5, 124 b.
17 - boshqa   tomondan,   elastiklik   konsepsiyasi   iqtisodiy   tahlilning   muhim
vositasi   hisoblanadi,   chunki,   fanda   nafaqat   o‘lchash,   hisoblash   balki,   olingan
natijani tushuntirish, tahlil qilishni ham bilish kerak. 
Hozirgi   kunda   iqtisodiyotning   har   bir   bo‘limida   elastiklik   tushun chasidan
foydalaniladi.   U   yoki   bu   darajada   elastiklik   koeffisienti   bozor   muvozanati   tahlilida,
bozor tarkibini tahlil qilishda u yerdagi mono po liyalarni aniqlashda, iqtisodiy sikllar
nazariyasida keng foydalaniladi. 
Elastiklik   koeffisienti   E   –   bir   omilning   boshqa   bir   omil   bir   foizga
o‘zgarishi   natijasida   son   jihatidan   o‘zgarishi   darajasini   bildiradi.   (Masalan,   narx,
daromad   yoki   harajatlarni ng   bir   foizga   o‘zgarishi   nati jasida   talab   va   taklif
hajmining o‘zgarib ketishi).
Bir   o‘zgaruvchining   boshqa   bir   o‘zgaruvchi   ta’siri   ostida   o‘zgari shini
o‘lchaydigan   o‘lchov;   aniqroq   qilib   aytganda,   biror   A   o‘zgaruv chining   bir   foizga
o‘zgarishi   natijasida   boshqa   bir   B   o‘zgaruvchining   ma’lum   foiz   miqdorga
o‘zgarishini ko‘rsatadigan sondir.E	=	
A
B
;
 A o‘zgaruvchining foizdagi o‘zgarishi 
  B  o‘zgaruvchining foizdagi o‘zgarishi
Ko‘rib   o‘tilayotgan   omillar   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   yoki
qarama-qarshi bo‘lishi mumkin.
To‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liqlik   – (ijobiy koeffisient) bunda bir omil ni o‘sib
borishi  boshqa bir omilni oshib borishiga turtki bo‘ladi. Masalan, iste’molchining
daromad lari oshib borsa, talab elastikligi ham ortib boradi. 
Qarama-qarshi  bog‘liqlik   – (salbiy koeffisient)  bunda bir omil ning ortib
borishi   boshqa   bir   omilni   yo‘q   bo‘lib   ketishiga   olib   keladi.   Masalan,   daromad
bo‘yicha talab elastikligining ortib borishi nati ja sida birmuncha pastroq darajadagi
tovarlarning yo‘q bo‘lib ketishiga olib keladi. 9
 
9
 Valiev “Iqtisodiy o‘sish nazariyasining konseptual yondashuvlari”. Biznes-Ekspert, 2014 yil № 1-son, 17-18-betlar.
18 Barcha   tovarlar   uchun,   Giffen   tovarlaridan   tashqari,   narx   bo‘yicha   talab
elastikligi salbiy, chunki, narxnig o‘sishi  talab qonuniga muvofiq talab hajmining
qisqarishiga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga   mazkur   ko‘rsatkich   o‘zining   mutlaq
hajmiga ko‘ra qancha yuqori bo‘lsa, bo zor talabining narxlar o‘zgarishiga bo‘lgan
sezuvchanligi shunchalik darajada kuchli bo‘ladi. 
Narx bo‘yicha talab elastikligi
Narx   bo‘yicha   talab   elastikligi   –   narxning   bir   foizga   o‘zgarishi   nati jasida
talabning son jihatdan foiz bo‘yicha o‘zgarishi darajasini ko‘rsatadi. 
Bunga   eng   muhim   misollardan   biri,   narxga   bog‘liq   bo‘lgan   talab
elastikligidir.   Bu   elastiklik   tovar   narxining   bir   foizga   o‘zgarishi,   unga   bo‘lgan
talabning necha foizga o‘zgarishini ko‘rsatadi. 
Narxga bog‘liq talab elastikligini quyidagicha yozamiz:E	
dp=	
ΔQ	%	
ΔP	%
Bu   yerda  	
ΔQ	% -   talabning   foiz   o‘zgarishi;  	ΔP	% -   narxning   foiz
o‘zgarishi. 
Shuni eslatish lozimki, foiz o‘zgarish, o‘zgaruvchining mutlaq o‘zgarishini,
o‘zgaruvchining oldingi darajasiga nisbatidir. 	
ΔQ	%	=	
ΔQ
Q	
∗	100	%
 ; 	ΔP	%	=	
ΔP
P	
∗	100	% ;
Narxga   bog‘liq   talab   elastikligi   talab   chizig‘ining   alohida   nuqtasida
o‘lchanadi  va egri  chiziq bo‘yicha  siljiganimizda, u o‘zgarib boradi. Shunga mos
ravishda,   real   statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   nuqtaviy   va   yoysimon   elastiklik
koeffisientlarini aniqlash mumkin.
Y oysimon  elastiklik koeffisientini aniqlash  formulasi:	
E=	Q2−Q1	
(Q2+Q1)/2:	P2−	P1	
(P2+P1)/2
Misol:  Limonga bo‘lgan talab 100 dona bo‘lganda, har bir limonning narxi
750 so‘mni  tashkil  qildi, talab 200 dona bo‘lganda, har  bir  dona limon 500 so‘m
19 bo‘lsin.   Talab   egri   chizig‘ini   chizing   va   yoysimon   elastiklik   koeffisientini
hisoblang. 
6-rasm.   Narxga   bog‘liq   talab   elastikligi   va   yoysimon   elastiklik
koeffisienti .
Bu yerda  Q
1  - va  P
1  - talabning va tovar narxining boshlang‘ich qiymatlari,
Q
2  - va  P
2  - talabning va tovar narxining o‘zgargan qiymatlari. 
Elastiklik   koeffisienti   qiymatiga   qarab   talabni   elastik,   noelastik   va   birlik
elastiklikga ega bo‘lgan talablarga ajratish mumkin. 
Agar   talabning   narx   bo‘yicha   elastiklik   koeffisienti   Ed>1   bo‘lsa,   talab
elastik  deyiladi. 
Agar   talabning   narx   bo‘yicha   elastiklik   koeffisienti   Ed<1   bo‘lsa,   talab
noelastik  deyiladi. 
Agar   talabning   narx   bo‘yicha   elastiklik   koeffisienti   E d=1   bo‘lsa,   talab
birlik elastiklikka  ega deyiladi. 
Talabning  narx   elastikligiga  ta’sir   etadigan  omil l ardan  quyi da gilarini
alohida ko‘rsatish mumkin:
1. Bozorda   o‘rinbosar   tovarlarning   mavjudligi.   Bozorda   yaxshi   o‘rinbosar
tovarlarning   yo‘qligi   yoki   ularni   olishning   qiyinligi   iste’ molchilarni   narxlarning
o‘zgarishiga befarq qilib qo‘yadi. 
2. Vaqt omili. Aksariyat tovarlarga bo‘lgan bozor talabi uzoq mud datli davr
mobaynida elastiklikroq bo‘ladi. 
Bir   tomondan,   aksariyat   insonlarga   iste’molchilik   ta’blarini   o‘z ga rishiga
ancha  vaqt  talab  qilinadi. (masalan,  qandolat   mahsulotdariga  bo‘lgan  narx keskin
oshirilsa ham mahsulotlarni sotish hajmi bir vaqtning o‘zida pasayib ketmaydi). 
2010
0 20
0 30
04
0
05
0
07
5
0Narx P
Miqdo
r Q 
yoysim
on 
elastikl
ik Boshqa tomondan, bir tovaga bo‘lgan talab boshqa bir tovarning mavjudigi
bilan ham izohlanishi mumkin. Masalan, neftga va shu bilan bir qatorda benzinga
bo‘lgan narxning oshib borishi qisqa muddat ichida yo‘l bosishni qisqarishiga olib
kelmaydi,   lekin,   uzoq   muddatli   davr   mobaynida   eski   avtomashinalarni   yangi
yoqilg‘i kam harajat qiladigan modellari bilan almashtirilishiga va shu orqali kam
benzin ishlatilishiga olib keladi. 
3. Tovarga   bo‘lgan   harajatlar   darajasi.   Iste’molchi   byudjeti dan   tovarga
yuqori   darajada   harajatlar   qilish   aksariyat   tovarlarga   bo‘lga   talabni   narxlarni
o‘zgarishiga   o‘ta   sezuvchan   qilib   qo‘yadi.   Masalan,   sanoat   iste’molchisiga   bir-
birlik   tovarga   bo‘lgan   narx   emas,   balki   unga   bir   oy   yoki   bir   yilda   qilinadigan
harajatlar muhim hisoblanadi. 
4. Tovarning   iste’molchi   uchun   zarurligi.   Tovarning   iste’molchi   uchun
yuqori darajadagi zaruriyati narxga bo‘lgan past elastikligini aniqlab beradi. 
 Daromad bo‘yicha talab elastikligi
Aksariyat   kategoriyadagi   tovarlarning   bozordagi   sotuv   hajmi   dara jasi
iste’molchilarning pul daromadlari dinamikasiga qarab o‘zgarishi mumkin. Daromad
o‘zgarishiga bo‘lgan talab hajmining sezuvchanligi daromad bo‘yicha talab elastikligi
koeffisienti bilan aniqlanadi. 
Daromad   bo‘yicha   talab   elastikligi   koeffisienti   E
d   –   iste’mol chilik
daromadlarini   bir   foizga   o‘zgarishi   natijasida   talab   hajmining   son   jihatidan
o‘zgarishi darajasi hisoblanadi. 
Bir   tovarga   bo‘lgan   daromad   bo‘yicha   talab   elastikligi   qisqa   va   uzoq
muddatli   davr   mobaynida   har   xil   bo‘lishi   mumkin.   Har   kuni   foydalaniladigan
tovarlar  uchun qisqa muddatli davr  mobaynida daro mad bo‘yicha talab elastikligi
nisbatan   past,   bu   tovarlarga   bo‘lgan   iste’molchilarning   ta’blari   nisbatan   sekin
o‘zgaradi.   Bunga   qarama-qarshi   uzoq   muddat   foydalaniladigan   tovarlar
(avtomobillar,   ko‘chmas   mulk,   maishiy   texnika)   qisqa   muddatli   davr   mobaynida
elastikliligi, uzoq muddatga qaraganda yuqoriroq, iqtisodiyotning siklli o‘zgarish -
lariga o‘ta sezuvchan bo‘ladi. 
Taklifning elastikligi
21 Ishlab   chiqaruvchilarni   bozor   kon’yunkturasidagi   ayrim   omillar ning
o‘zgarishlariga   nisbatan   sezuvchanligini   tahlil   qilish   uchun   aksa riyat   hol larda   narx
bo‘yicha taklif elastikligi koeffisientidan foyda laniladi. 
Narx   bo‘yicha   taklif   elastikligi   koeffisienti   E
s   –   narxning   bir   foizga
o‘zgarishi   natijasida   taklif   hajmining   son   jihatidan   foiz   bo‘yi cha   o‘zgarishini
bildiradi.   Bunday   elastiklikning   qiymati   ijobiy   bo‘la di,   chunki,   ishlab
chiqaruvchilar   uchun   yuqori   narx   ularni   ko‘proq   mahsulot   ishlab   chiqarishga
rag‘batlantiradi. 
Aniq   tovarga   bo‘lgan   bozor   taklifi   alohida   firmalarning   individual
takliflarining   yig‘indisidan   shakllanadi.   Buning   natijasida   bozordagi   taklifning
elastiklik   hajmi   alohida   firmalarning   bozordagi   ulushi   va   ular   taklifining
elastiklikligiga bog‘liq.  10
Taklif   elastikligini   aniqlab   beruvchi   asosiy   omillarga   quyi dagilarni
kiritish mumkin:
1. Ishga   tushirilmagan   ishlab   chiqarish   kuchlarining   mavjud ligi.   O‘sib
borayotgan talab ishlab chiqarish kuchlarini nisbatan tezroq ishga tushirish evaziga
qondirilishi mumkin. 
2. Sotish   uchun   taklif   qilinayotgan   tovar   va   xizmatlarning   tur lari.   Tez
o‘zgarib turadigan va bu jarayonda qo‘shimcha sarmoya ta lab qilmaydigan tovar,
xizmatlar,   texnologiya   va   ishlab   chiqarish   hajm lari   boshqalarga   nisbatan   taklif
elastikligi yuqoriroqdir. 
3. Tayyorlangan   tovarni   uzoq   muddat   saqlash   imkoniyatining   mavjudligi.
Agar   firmada   bunday   imkoniyat   mavjud   bo‘lsa,   u   zahirada   yig‘ilgan   mahsulotlar
evaziga ishlab chiqarish hajmini oshirishi mum kin. Shunga muvofiq, uning taklifi
ham narxlar o‘zgarishiga nisbatan yanada elastikroq bo‘ladi. 
4. Ishlab   chiqarishni   kengaytirish   uchun   zarur   bo‘lgan   minimal   hajmdagi
harajat. Zarur   bo‘lgan  kapital  qo‘yilmalarning  hajmi  qan cha lik ko‘p bo‘lsa,  taklif
elastikligi ham shunchalik past bo‘ladi. 
10
 Eshov M.P., Bo‘stonov M.M., Maxmudov M.F. “Makroiqtisodiyot” fanidan masalalar yechish bo‘yicha uslubiy 
ko‘rsatma.-T: «Fan va texnologiya», 2010.-186 b.
22 5. Bozor   kon’yunkturasi.   Tovar   defitsiti   sharoitida   ishlab   chiqa ruvchilar
aniq   hajmdagi   tovarni   yuqori   narxda   sotsh   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Bunday
sharoitlarda taklif noelastik bo‘ladi. 
6. Vaqt   oralig‘i.   Vaqt   oralig‘i   qanchalik   uzoq   bo‘lsa,   ishlab   chi qa ruvchida
shunchalik   narxlarni   o‘zgarishiga   moslashib   olish   uchun   imkoniyat   tug‘iladi   va
taklifning elastikligi ham ortib boradi. 
2.2.   Talab miqdori va taklif miqdori o’rtasidagi nisbatning o’zgarishi. Bozor
muvozanati
Biz   yuqorida   turli   omillar   ta’sirida   talab   va   taklif   miqdorining   o’zgarib
turishini ko’rdik. Lekin talab bilan taklif miqdorlari bir-birlari bilan doimo ma’lum
nisbatda   bo’ladi,   bu   nisbatlar   o’zgarib   turadi.   Ba’zan   talab   miqdori   taklif
miqdoridan   oshib   ketib,   narx   ko’tirilsa,   ayrim   paytda   taklif   miqdori   talab
miqdoridan   oshib   ketib,   narx   pasayib   qoladi.   Talab   miqdori   bilan   taklif   miqdori
o’rtasidagi   nisbat   bir-biriga   teng   bo’lgan   holat   bozor   muvozanati   deyiladi.   Bozor
muvozanati   vujudga   kelgan   holda   shakllangan   narx   bozor   narxi   deyiladi.   Ba’zan
uni muvozanatlashgan narx ham deb yuritiladi. Bozor muvozanati va muvozanatli
narx   har   doim   mavjud   bo’lib   turmaydi,   ularga   ta’sir   qiluvchi   ko’plab   omillar
muvozanatlikning   buzilishiga   sabab   bo’ladi.   Ammo   iqtisodiyotda   ushbu
muvozanatga doimo intilish mavjud bo’ladi.
Talab va taklif  tushunchalari  tahlili, bizga sotuvchi  va xaridorlar  manfaatlari
mos   kelishini   qarab   chiqishga   o’tish   imkonini   beradi.   Mos   kelishlik  o’z   ifodasini
muvozanatli narxda topadi. 
Oldingi   bandlarda   ko’rib   chiqilgan   talab   va   taklif   egri   chiziqlarini   bitta
grafikka joylashtirib bozor muvozanatli nuqtasini hosil qilamiz (7-chizma):  
T
b qT
f qN
m qM
m ,   bu   erda:   T
b   -   talab,   T
f   -   taklif,   N
m   -   muvozanatli   narx,   M
m   –
tovarning muvozanatli miqdori.
Grafikda   E   nuqatga   muvozanatli   narx   (N
m )   va   mahsulotning   muozanatli
miqdori (M
m ) mos keladi. Ya’ni, narx 250 so’m bo’lganda, xaridorlar mazkur tovar
(un) dan 3 tonna sotib olishga, sotuvchilar  esa 3 tonna unni  bozorga chiqarishiga
tayyor   bo’ladi.   200   so’mlik   narxda   sotuvchilar   va   xaridorlar   ahvoli   butunlay
23 o’zgaradi:   sotuvchilar   faqat   2   tonna   unni   sotishga,   xaridorlar   esa   5   tonna   sotib
olishga tayyor bo’ladi va hokazo.
So’m
350
300
250
200
150
100
 50
   0 P
       D        ortiqcha ishlab chiqarish           S
                    E
S                                                    D
                 taqchillik
 1,0      2,0      3,0      4,0      5,0       6,0          Q, tonna
                 7-chizma. Muvozanatli narx
Grafikda narxning 350 so’m darajasidagi bozor holati tovarlar ortiqcha ishlab
chiqarilishini   ko’rsatadi   va   to’yingan   bozorni   ifodalaydi.   Aksincha,   150   so’m
darajasidagi   bozor   holatida   tovar   taqchilligi   (defitsit)   vujudga   keladi   va   taqchil
tovar bozorini tavsiflaydi.
Muvozanatli   narxni   tushunib   olish   uchun   vaqt   omili   katta   ahamiyatga   ega
bo’ladi.   Shu   sababli   bozordagi   bir   zumlik,   qisqa   davrli   va     uzoq   davrli
muvozanatlik holatni farqlash zarur.
Bir zumlik muvozanat uchun taqdim qilinadigan tovarlarning o’zgarmas yoki
doimiy   miqdori   xos.   Bu   ishlab   chiqarishning   bozor   vaziyatiga   tez,   birdaniga
moslasha olmasligi bilan bog’liq.
Qisqa   davrli   muvozanatlikni,   ishlab   chiqarish   va   taklifni   vaqtinchalik   amal
qiluvchi omillardan foydalanish asosida ko’paytirish imkoniyatini taqozo qiladi.  
Bunday   vaqtinchalik   omillarga   ish   vaqtidan   tashqari,   dam   olish   va   bayram
kunlari ishlash, ish smenasini ko’paytirishlar kiradi.
24 Uzoq   davrli   muvozanatlik   o’zgarishi   uzoq   muddatli   davrdagi   omillardan
foydalanishni   taqozo   qiladi.   Bunda   ishlab   chiqarishni   qayta   qurollantirish,
yangilash va qo’shimcha quvvatlarni vujudga keltirish bilan bog’liq investitsiyalar
haqida   gap   boradi.   Bu   davrda   yangi   korxonalarni   qurish   hamda   mazkur   bozorda
yangi korxonalarning paydo bo’lishi ham mumkin bo’ladi.
Bozorning yuqorida bayon etilgan modeli statik model hisoblanadi, chunki u
vaqtning qandaydir qat’iy belgilangan davri (masalan, yil, oy va h.k.)ni o’z ichiga
oladi.   Vaqt   mobaynidagi   uning   o’zgaruvchilari   o’rtasidagi   aloqalar   ko’rib
chiqilmaydi.
Modelga   talab,   taklif   va   narxning   vaqt   mobaynidagi   o’zaro   bog’liqligining
kiritilishi   uning   dinamik   modelini   tashkil   etadi.   Bunda   amaldagi   bozor   narxi
muvozanat   narxiga   muvofiq   kelishi   ham,   kelmasligi   ham   mumkin.   Umuman
olganda,   dinamik   modelda   vaqt   o’tishi   bilan   talab   va   taklifning   o’zaro   nisbati
saqlanib   qolgani   holda   narxning   muvozanatga   intilishiga   ko’ra   3   xil   holat   ro’y
berishi mumkin:
1)   vaqt   o’tishi   bilan   muvozanat   narxidan   chetlanish   darajasining   kamayib
borishi (8-chizma);
2) vaqt o’tishi bilan muvozanat narxidan chetlanish darajasining o’sib borishi
(9-chizma);
3)   narxning   muvozanat   narxi   atrofida   tebranib,   umuman   muvozanatga
erishmasligi (10-chizma).
Bu   holatlarning   grafikdagi   ko’rinishi   xuddi   o’rgimchakning   to’ri   shaklidagi
chiziqlar   hosil   qilganligi   uchun   odatda   iqtisodiyot   nazariyasida   uni   «o’rgimchak
to’ri shaklidagi model» deb ataladi. 
Birinchi   holatni   ko’rib   chiqamiz.   8-chizmadan   ko’rinib   turibdiki,   narxning
dastlabki R
0   darajasida talab juda past, taklif esa juda yuqori bo’ladi, ya’ni ishlab
chiqaruvchilar mahsulot hajmini Q
0  darajasiga qadar etkazishlari mumkin.
Biroq Q
0  miqdoridagi mahsulot bozorda o’z egasini topmaydi, sababi bunday
hajmdagi   mahsulotni   sotib   olishni   rag’batlantirish   uchun   narx   R
1   darajaga   qadar
pasayishi   lozim.   Narxning   R
1   darajaga   intilishi   o’z   navbatida   taklif   miqdorining
25 ham   Q
1   darajaga   qadar   qisqarishiga   olib   keladi.   Q
1   miqdordagi   mahsulotni   sotib
olish uchun xaridorlar o’rtasidagi raqobat uning narxini R
2  ga qadar o’sishiga ta’sir
ko’rsatadi.   Bunday   narx   darajasida   esa   ishlab   chiqaruvchilar   mahsulot   hajmini
Q
2 ga   qadar   o’stirishlari   mumkinki,   bu   o’sish   narxning   R
3   darajasiga   tushishini
keltirib   chiqaradi.   Shunday   tarzda   narx   yo’nalishining   spiralsimon   tarzdagi
harakati uni pirovardida muvozanat narxi R
E  ga olib keladi.
                  P
                                                                S
                  R
0    D
                   
                   P
2
                  P
E
                  P
3
                   P
1
                                  S                                D
                   0             Q
1           Q
2    Q
0                    Q
8-chizma. Muvozanat tomon boruvchi «o’rgimchak to’ri shaklidagi model»
9-chizmada   yuqoridagi   jarayonning   teskari   holati   yuz   beradi,   ya’ni   bunda
muvozanat   narxi   yaqinidan   boshlangan   bozor   narxi   R
0 ning   harakati   pirovardida
uning muvozanat nuqtasidan yanada uzoqlashishiga olib keladi.
                  P
                                 D
                                                                          S
             
    
                   P
2
              
                  R
0  
                  P
1    
             
                             S                           D
26                   0                    Q
1         Q
0        Q
2                     Q
9-chizma. Muvozanatdan chetlanuvchi «o’rgimchak to’ri shaklidagi model»
Yuqorida   ko’rib   chiqilgan   modellarning   bunday   bir-biridan   farqlanishi   talab
va taklif egri chiziqlarining holatiga bog’liq. 11
Iste’molchining tovar narxlarining o’zgarishiga sezgirlik darajasini aniqlashda
narxli   egiluvchanlik   tushunchasidan   foydalaniladi.   Ayrim   mahsulotlar   narxidagi
uncha   sezilarli   bo’lmagan   o’zgarishlar   sotib   olinadigan   mahsulot   miqdorida   katta
o’zgarishlar  bo’lishiga olib kelishi  mumkin. Bunday mahsulotlarga talab nisbatan
egiluvchan   deyiladi.   Boshqa   xil   mahsulotlar   narxidagi   sezilarli   o’zgarish   xarid
miqdorida faqat katta bo’lmagan o’zgarishlarga olib kelishi mumkin.
Talab   hajmiga   ta’sir   qiluvchi   boshqa   omillar   o’zgarmay   qolgan   sharoitda
narxning   1%   ga   o’zgarishi   talabning   necha   foizga   o’zgarishini   ifodalovchi
ko’rsatkich   talabning   narx   bo’yicha   egiluvchanligi   ko’rsatkichi   deyiladi.   Bu
ko’rsatkich ko’pincha oddiy qilib talabning egiluvchanligi deb ataladi. 
Talabning   narx   bo’yicha   egiluvchanligi   (E
t )   darajasi   quyidagi   formula
bo’yicha hisoblanadi:ЭТ=	ΔQ
ΔP
,
Bu erda:   Q – talab miqdorining foizli o’zgarishi;
                             R – narxlarning foizli o’zgarishi.
Talab   egiluvchanligini   belgilab   beruvchi   bir   qator   omillar   mavjud   bo’ladi.
Ularning asosiylari quyidagilar:
1.   Mahsulotlarning   o’rnini   bosuvchanligi.   Iste’molchiga   biror
mahsulotning   o’rnini   bosuvchi   boshqa   mahsulotlar   ko’proq   tavsiya   qilinsa,   unga
talab shuncha egiluvchan bo’ladi. Masalan, sof raqobatli bozorda taklif qilinadigan
mahsulotlarning juda ko’p o’rnini bosuvchilari mavjud bo’ladi, shu sababli har bir
alohida sotuvchi mahsulotlariga talab butunlay egiluvchan bo’ladi. 
2.   Mahsulot   qiymati   (narxi)ning   iste’molchi   daromadidagi   salmog’i.
Iste’molchi   daromadida   mahsulotlar   narxi   qanchalik   kata   o’rinni   egallasa,   unga
11
 Eshov M.P., Bo‘stonov M.M., Maxmudov M.F. “Makroiqtisodiyot” fanidan masalalar yechish bo‘yicha uslubiy 
ko‘rsatma.-T: «Fan va texnologiya», 2010.-186 b.
27 talab shuncha yuqori egiluvchan bo’ladi. Masalan, daftar yoki qalam narxining 10
foizga   o’sishi   bir   necha   so’mni   tashkil   qiladi   va   bu   talab   bildirgan   mahsulot
miqdorida   juda   kam   o’zgarish   bo’lishiga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,   avtomobil
yoki uy narxining 10 foizga o’sishi mos ravishda 0,5 yoki 1,5 mln. so’mni tashkil
qiladi. Narxlarning bunday oshishi juda ko’p oilalar bir necha yillik daromadining
kata   qismini   tashkil   qiladi   va,   aytish   mumkinki,   bu   sotib   olinadigan   mahsulot
miqdorini sezilarli ravishda kamaytiradi.
3.   Mahsulotlarning   iste’mol   xususiyatlari.   Zeb-ziynat   buyumlariga   talab
odatda egiluvchan, hayotiy zarur  buyumlarga  esa talab  noegiluvchan hisoblanadi.
Masalan,   non   va   elektr   energiyasi   zaruriy   iste’mol   buyumlari   hisoblanadi,   shu
sababli   ular   narxining   oshishi   non   yoki   elektr   energiyasini   iste’mol   qilishning
keskin   kamayishiga   olib   kelmaydi.   Boshqa   tomondan   zeb-ziynat   buyumlariga
narxlar oshganda ularni osonlik bilan iste’moldan chiqarib tashlash mumkin.
4.   Vaqt   omili.   Qaror   qabul   qilish   uchun   vaqt   oralig’i   qancha   uzoq   bo’lsa,
mahsulotga talab shuncha egiluvchan bo’ladi. Masalan, agar mol go’shtining narxi
10%ga ko’tarilsa, iste’molchi uni xarid qilishni birdaniga qisqartirmasligi mumkin.
Lekin   bir   qancha   vaqt   o’tishi   bilan   u   o’zining   moyilligini   tovuq   go’shti   yoki
baliqqa o’tkazishi mumkin. 
Shuningdek, daromad bo’yicha talab egiluvchanligi ham mavjud.  Daromadlar
ko’payishi   bilan   tovar   va   xizmatlarga   bo’lgan   talab   ham   oshadi.   Bundan
ko’rinadiki, daromad talabga ta’sir  ko’rsatadi. Bu ta’sir darajasini  aniqlash uchun
daromad bo’yicha talab egiluvchanligi ko’rsatkichidan foydalaniladi.
Iste’molchi   daromadining   1%   ga   o’zgarishi   talabning   necha   foizga
o’zgarishini  ifodalovchi ko’rsatkich   talabning daromad bo’yicha egiluvchanligi
ko’rsatkichi  deyiladi va quyidagi formula yordamida aniqlanadi:ЭТ=	ΔQ
ΔД
,
Bu erda:   Q – talab miqdorining foizli o’zgarishi;
                        D – daromadning foizli o’zgarishi.
28 Taklif   hajmiga   ta’sir   qiluvchi   boshqa   omillar   o’zgarmay   qolgan   sharoitda,
narxning   1%ga   o’zgarishi   taklifning   necha   foizga   o’zgarishini   ifodalovchi
ko’rsatkich   taklifning   narx   bo’yicha   egiluvchanligi   ko’rsatkichi   deyiladi.   Bu
ko’rsatkich ko’pincha oddiy qilib taklifning egiluvchanligi deb ham ataladi. 
Taklifning   narx   bo’yicha   egiluvchanligi   (E
tf )   darajasi   quyidagi   formula
bo’yicha hisoblanadi:ЭТф	=	ΔQ
ΔP
,
Bu erda:   Q – taklif miqdorining foizli o’zgarishi;
                        R – narxlarning foizli o’zgarishi.
Taklif egiluvchanligiga ta’sir ko’rsatuvchi muhim omil, mahsulotga narxning
mavjud   o’zgarishini   hisobga   olish   uchun   zarur   bo’lgan   vaqt   oralig’i   hisoblanadi.
Ishlab   chiqaruvchi   narxning   mavjud   o’zgarishiga   moslashish   uchun   qanchalik
uzoqroq   vaqtga   ega   bo’lsa,   ishlab   chiqarish   hajmi   shunchalik   katta   o’zgaradi   va
shunga mos ravishda taklifning egiluvchanligi ham yuqori bo’ladi. 
Xulosa
Biz   ehtiyoj   tushunchasi   haqida   dastlabki   bobda   gapirgan   edik.   Ehtiyoj
kishilarning hayotiy vositalariga bo’lgan zaruriyatini ifodalovchi  ilmiy kategoriya
sifatida   taraqqiyotning   hamma   bosqichlari   uchun   umumiy   va   doimiydir.   Uning
bozor   iqtisodiyoti   sharoitidagi   tarixiy   ko’rinishi   talab   tushunchasidir.   Talab
ehtiyojdan farq qilib, mustaqil iqtisodiy kategoriya (ilmiy tushuncha) sifatida amal
qiladi.
Ehtiyojning faqat pul bilan ta’minlangan qismi talabga aylanadi. Demak, talab –
bu   pul   bilan   ta’minlangan   ehtiyojdir.   Ehtiyoj   zarur   miqdordagi   pul   bilan
ta’minlanmasa,   u   «xohish»,   «istak»   bo’lib   qolaveradi.   Talabning   bir   qator   muqobil
variantlari   mavjud   bo’ladi,   chunki   narx   o’zgarishi   bilan   tovarning   sotib   olinadigan
miqdori   ham   o’zgaradi.   Shu   bog’liqlikdan   kelib   chiqib,   talabga   quyidagicha   ta’rif
berish   mumkin:   ma’lum   vaqt   oralig’ida,   narxlarning   mavjud   darajasida
i ste’molchilarning   tovar   va   xizmatlar   ma’lum   turlarini   sotib   olishga   qodir   bo’lgan
29 ehtiyoji   talab   deyiladi.   Boshqacha   qilib   aytganda   talab   –   pul   bilan   ta’minlangan
ehtiyojdir.
Talablar   turlicha   bo’lib,   odatda   bir   xil   tovar   yoki   xizmatlarga   bo’lgan
talabning   ikki   turi   farq   qilinadi:   yakka   talab   va   bozor   talabi.   Har   bir
iste’molchining, ya’ni alohida shaxs, oila, korxona, firmaning tovarning shu turiga
bo’lgan talabi  yakka talab  deyiladi. Bir qancha (ko’pchilik) iste’molchilarning shu
turdagi tovar yoki xizmatga bo’lgan talablari yig’indisi  bozor talabi  deyiladi.
Hozirda iqtisodiy adabiyotlarda talabning turli ko’rinishlari ajratishga alohida
e’tibor   qaratilmoqda.   Jumladan,   ishlab   chiqarish   omillariga   talab   (ishlab
chiqarish talabi) va  iste’mol buyumlariga talab  (aholi talabi) farqlanadi. 
Shuningdek,   haqiqiy   (tovar   va   xizmatlarga   haqiqatda   namoyon   bo’luvchi),
qondirilgan   (haqiqiy   talabning   bozorda   tovar   va   xizmat   sotib   olish   orqali
qondirilgan   qismi)   va   qondirilmagan   (haqiqiy   talabning   bozorda   zarur
tovarlarning   yo’qligi   yoki   ular   assortimenti   va   sifatining   xaridor   talabiga   javob
bermasligi   sababli   qondirilmagan   qismi)   talablar   farqlanadi.   Qondirilmagan   talab
turli   shakllarda   namoyon   bo’lishi   mumkin:   yashirin,   joriy,   harakatchan,
to’plangan talab . 
Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   “O‘zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi
Farmoni.
2. O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2017 yil 2 fevraldagi "Ish haqi, pensiya,
nafaqa va stipendiyalarni to‘lash mexanizmini takomillashtirishga doir qo‘shimcha
chora-tadbirlar to‘g‘risida"gi Qarori.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida"gi   PF-4947-sonli
Farmoni. // Xalq so‘zi. 8 fevral 2017 yil.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   17   yanvardagi   “2017-2021
yillarda   O‘zbekistonni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha
30 Harakatlar strategiyasini “Faol investitsiyalar va ijtimoiy rivojlanish yili"da amalga
oshirishga oid Davlat dasturi to‘g‘risida”gi Farmoni.
5. Eshov   M.P.,   Bo‘stonov   M.M.,   Maxmudov   M.F.   “Makroiqtisodiyot”   fanidan
masalalar yechish bo‘yicha uslubiy ko‘rsatma.-T: «Fan va texnologiya», 2010.-186
b.
6. Z.Berdinazarov.   O‘zbekiston   amaliyotida   makroiqtisodiy   muvozanat   tahlili.
Iqtisodiyot va ta’lim/ 2016, №5, 124 b.
7. U.A.   Madrahimov.   Iqtisodiy   o‘sishga   yalpi   talab   va   uning   tarkibi   ta’siri.
“Iqtisodiyot   va   innovatsion   texnologiyalar”   ilmiy   elektron   jurnali.   №   4,   iyul-
avgust, 2016 yil
8. Valiev   “Iqtisodiy   o‘sish   nazariyasining   konseptual   yondashuvlari”.   Biznes-
Ekspert, 2014 yil № 1-son, 17-18-betlar.
9. Gulyamov   S.   Makroiqtisodiy   barqarorlik   va   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish.
//Iqtisodiyot va ta’lim, 2012, №2, 4-5 b.b
10. O‘zbekiston iqtisodiyoti. 2016 yil uchun axborot tahliliy byulleten, Toshket- 2016.,
80 b.
11. Матвеева   Т.Ю.   Введение   в   макроэкономику:   учебное   пособие.   Гос.ун-т-
Высшая школа экономики.-3-е изд.-М: Изд.дом ГУ ВШЭ, 2005.-510 с.
12. Тарсевич Л.С., Гребников П.И., Лусский А.И. Макроэкономика: Учебник. М.:
Высшее образование», 2006. -654 с.
13. Z.Berdinazarov.   O‘zbekiston   amaliyotida   makroiqtisodiy   muvozanat   tahlili.
Iqtisodiyot va ta’lim/ 2016, №5, 124 b.
14. U.A.   Madrahimov.   Iqtisodiy   o‘sishga   yalpi   talab   va   uning   tarkibi   ta’siri.
“Iqtisodiyot   va   innovatsion   texnologiyalar”   ilmiy   elektron   jurnali.   №   4,   iyul-
avgust, 2016 yil
15. B.   Valiev   “Iqtisodiy   o‘sish   nazariyasining   konseptual   yondashuvlari”.   Biznes-
Ekspert, 2014 yil № 1-son, 17-18-betlar.
16. Gulyamov   S.   Makroiqtisodiy   barqarorlik   va   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish.
//Iqtisodiyot va ta’lim, 2012, №2, 4-5 b.b
Internet saytlari
31 1. www.gov.uz – O‘zbekiston Respublikasi Davlat hokimiyati portali.
2. www.press-service.uz – O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
Matbuot xizmati rasmiy sayti.
3. www.lex.uz – O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma'lumotlari
milliy bazasi.
4. www.stat.uz - O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi
rasmiy sayti.
32

Talab va uning mikroiqtisodiyotda tahlili

Kirish. 2

I Bob. Talabning mikroiqtisodiyotda tahlili. 4

1.1. Talab va unga ta′sir ko`rsatuvchi omillarning mikroiqtisodiy tahlili. 4

1.2. Talab va taklif funksiyalari 10

II Bob. Talab va taklif elastikligi mikroiqtisodiyotda tahlili 16

2.1. Talab va taklif elastikligi 16

2.2. Talab miqdori va taklif miqdori o’rtasidagi nisbatning o’zgarishi. Bozor muvozanati 21

Xulosa. 28

Foydalanilgan adabiyotlar 29

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha