Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 76.1KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 26 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Tarbiya jarayoni haqida tushuncha

Sotib olish
Tarbiya jarayoni haqida tushuncha
Reja:
Kirish
I. Asosiy qism
1. Hozirgi jamiyatda har tomonlama rivojlangan, mustaqil fikr 
yuritadigan shaxsni tarbiyalash – tarbiya maqsadi sifatida
2. Tarbiya jarayonining mazmun mohiyati.
3. Zamonaviy ta'lim va tarbiya muammolari.
II. Xulosa
III. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   Mamlakatning   moddiy   va   ma’naviy   yuksalishida
xalqimizning   boy   ma’naviy   merosga,   umumbashariy   qadriyatlarga,   zamonaviy
madaniyatga   ega   bo’lgan,   har   tomonlama   rivojlangan,   mustaqil   fikr   yuritadigan
shaxsni   tarbiyalash   bugungi   kunning   dolzarb   muammosidir.   Bu   borada   qabul
qilingan   “Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”da
barkamol   avlodni   shakllantirish   va   yuqari   malakali   mutaxassislarni   tarbiyalab
voyaga   yetkazish   bosqichlari,   shu   bilan   birga   yuqori   malakali   mutaxassilar
tayyorlashni   jahon   ta’limi   darajasiga   ko’tarish   asosiy   maqsad   qilib   qo’yilgan.   Bu
vazifalarni   amalga   oshirish   barkamol   avlodni   har   tomonlama   tarbiyalab   voyaga
yetkazishdek   istiqbolli   muammoni   hal   etishni   ta’lim   tizimida   faoliyat   yurituvchi
o’qituvchi-murabbiylar,   shu   yo’nalishda   ijod   qiluvchi   mutaxassis   olimlar,   jamoat
tashkilotlari,   rahbar   xodimlar   oldiga   qo’yilishi   davr   talabidir.   Prezidentimiz
Sh.Mirziyoyev   ta’kidlaganidek,   oldimizda   turgan   eng   dolzarb   va   istiqbolli
muammolardan   biri   –   erkin   fuqaro   ma’naviyatini   ozod   va   erkin   shaxsni   va   shu
asosda   barkamol   avlodni   shakllantirish   masalasidir. 1
  “Boshqacha   aytganda,   -
deydi   Sh.Mirziyoyev,   -   biz   o’z   haq-huquqlarini   taniydigan,   o’z   kuchi   va
imkoniyatlariga   tayanadigan,   atrofida   sodir   bo’layotgan   voqea-hodisalarga
mustaqil   munosabat   bilan   yondashadigan,   ayni   zamonda   shaxsiy
manfaatlarini   mamlakat   va   xalq   manfaatlari   bilan   uyg’un   holda   ko’radigan
erkin, har jihatdan barkamol insonlarni tarbiyalashimiz kerak”. 
Yoshlarga   har   tomonlama   puxta   ta'lim-tarbiya   bеrish,   shu   bilan   birga   milliy
mеntalitеtni   tiklashga   qaratilgan   milliy   istiqlol   mafkurasining   mazmuni   milliy
turmush   tarzimiz,   xalqimizning   qadim   an'analari,   ma'naviy   axloqiy
qadriyatlarimizni   aks  ettiradi.  Milliy istiqlol  mafkurasi:  O’zbеkiston  Rеspublikasi
Konstitutsiyasi,   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlar,   dеmokratiya   tamoyillariga
asoslanadi;  Xalqimizning asrlar davomida shakllangan yuksak ma'naviyati, an'ana
va udumlari, ulug’  bobokalonlarimizning o’lmas mеrosidan oziqlanadi; Adolat va
xaqiqat, erkinlik va mustaqillik g’oyalari hamda xalqimizning ishonch va e'tiqodini
1
 “Ta’lim to’g’risida”gi Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”dan
2 aks ettiradi; Yurt tinchligi, Vatan ravnaqi va xalq farovonligini ta'minlashga xizmat
qiladi;Jamiyat   a'zolarini,   aholining   barcha   qatlamlarini   O’zbеkistonning   buyuk
kеlajagini   yaratishga   safarbar   etadi;   Millati,   tili   va   dinidan   qat'iy   nazar
mamlakatimizning   har   bir   fuqarosi   qalbida   ona   Vatanga   muhabbat,   mustaqillik
g’oyalariga sadoqat va o’zaro hurmat tuyg’usini qaror toptiradi; Jamoatchilik qalbi
va   ongiga   fikrlar   xilma-xilligi,   vijdon   erkinligi   tamoyillariga   rioya   qilgan   holda
ma'rifiy yo’l bilan singdiriladi. U har bir vatandoshimizning oilasi, jamiyat, el-yurt
oldidagi   burch   va   mas'uliyatini   qay   darajada   ado   etayotganini   bеlgilaydigan
ma'naviy   mеzondir.   Bu     O’zbеkistonda   istiqomat   qiladigan   va   o’z   taqdirini   shu
muqaddas   zamin   bilan   bog’lagan   har   bir   kishining   «Vatanim   mеnga   nima   bеrdi
dеb   emas,   mеn   Vatanim   ravnaqi   uchun   nima   qilayapman»   dеgan   mas'uliyat
tuyg’usi bilan yashashi kеrak.O’zbеkiston Rеspublikasi Konstitutsiyasi plyuralizm,
fikr   va   qarashlar   erkinligi   tamoyillarini   to’liq   ta'minlaydi.   Asosiy   qonunimizning
12 - moddasida bu qoida quyidagicha ifodalangan:
«O’zb е kiston   R е spublikasida   ijtimoiy   hayot   siyosiy   institutlar,   mafkuralar   va
fikrlarning xilma-xilligi asosida rivojlanadi. Hech qaysi mafkura davlat mafkurasi
sifatida o’rnatilishi mumkin emas».
Bu   qoida   O’zb е kistonda   faoliyat   ko’rsatayotgan   partiyalar,   harakat   va   ijtimoiy-
siyosiy guruhlardan birortasining dasturiy g’oyalari yagona davlat mafkurasi bo’la
olmasligini anglatadi.
Mafkura  inson tarbiyasini, shu asosda shakllanayotgan axloqi, bilimi, qobiliyati va
ist е 'dodini   b е lgilangan   maqsadlar   bilan   bog’lash   yo’lidir.   hech   qachon   ta'lim-
tarbiya ishlari muayyan mafkurasiz bo’lmagan, bo’lishi ham mumkin emas.
Diniy,   dunyoviy   tarbiyaning   barcha   tizimlari   zaminida   ham   ma'lum   mafkura
yotadi.   Mafkuradan   xoli   bo’lgan   tarbiya   haqida   gapirish   tarix   tajribasini   to’la
bilmaslik yoki biror mafkuraning o’rniga boshqasini olib kirishga harakat qilishdir.
3 I. Asosiy qism
1.1. Hozirgi jamiyatda har tomonlama rivojlangan, mustaqil fikr 
yuritadigan shaxsni tarbiyalash – tarbiya maqsadi sifatida
Tarbiya   nazariyasi   pedagogika   fanining   tarkibiy   qismi   bo’lib,   tarbiyaviy   jarayon
mazmuni,  shakl,  metod,  vosita   va  usullari  hamda  uni  tashkil   etish  muammolarini
o’rganadi.   Yosh   avlodni   tarbiyalashda   nimalarga   e'tibor   qaratmoq   lozim.   Bunday
masalalarni   hal   etishda   avvalo   mamlakatimizda   siyosiy-ijtimoiy   sohalarda   yuz
berayotgan   islohatlar   mohiyatini   chuqur   va   atroflicha   mushohada   qilib   olishga
to’g’ri k е ladi. Chunki davr ham, inson tarbiyasi ham o’zgarib bormoqda. Ayniqsa,
XXI   asr   insoniyat   tarixida   kompyuter   davri   bo’lib   kirib   k е ldi.   Biroq,   fan-texnika
qanchalik   jadal   rivojlanib,   jamiyat   hayotida   muhim   joy   olib,   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   tezlashuviga   qanchalik   samarali   ta'sir   etmasin,   tarbiya   nazariyasida
shaxsni   komil   etib   tarbiyalash,   bu   borada   Markaziy   Osiyo   mutafakkirlari,   xalq
pedagogikasi   hamda   jahon   pedagogikasining   ilg’or   fikrlariga   tayanib   ish   ko’rish
zarur   bo’ladi.   Yoshlarni   barkamol   inson   qilib   tarbiyalashda   birinchi   navbatda
Sharq   mutafakkirlarining   qimmatli   ma'naviy   meroslari   muhim   dasturil   amal
ahamiyatiga ega bo’ladi. Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Abu Ali Ibn
Sino, Abu Rayhon Beruniy, Ahmad al-Farg’oniy, Imom Ismoil al-Buxoriy, Ahmad
Yassaviy, Bahovuddin Naqshband, Amir Temur, Muhammad Tarag’ay Ulug’bek,
Alisher   Navoy   va   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   singari   olamga   mashhur
allomalarining   ijtimoiy,   siyosiy   va   falsafiy   qarashlari   barcha   zamonlar   uchun
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O’z   o’tmish   madaniy   merosini   chuqur   o’rganmagan
va e'zozlamagan, ajdod-avlodlari bosib o’tgan tarixiy yo’lni idrok etmagan, milliy
mustaqillik yo’lida jon fido qilgan buyuk ajdodlar faoliyatidan qabardor bo’lmagan
inson o’zligini hech qachon anglab yetolmaydi.
O’tmish madaniy merosini o’rganish murakkab jarayoni sanaladi. Madaniy merosi
namunalari   va   ularda   ilgari   surilgan   ezgug’oyalarni   yosh   avlod   ongiga   singdirish
uzluksiz, izchil, tizimli hamda maqsadga muvofiq amalga oshirilishi zarur. 
4 Tarbiya maqsadi va vazifalari.   Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-
tarixiy   tajriba   asosida   yosh   avlodni   har   tomonlama   o’stirish,   uning   ongi,   xulq-
atvori   va   dunyoqarashini   tarkib   toptirish   jarayonidir.   Turli   zamon   va   makonda
ijtimoiy   tarbiya   mohiyatan   turlicha   ifodalab   k е lingan   bo’lib,   uning   mazmuni
ijtimoiy maqsadlardan k е lib chiqib asoslangan.
Tarbiya   maqsadi   ijtimoiy   buyurtma   asosida   b е lgilanadi.   Eng   oddiy   harakatdan
tortib   to   keng   ko’lamli   davlat   dasturi   asosida   tashkil   etiluvchi   tarbiya   doimo
muayyan   maqsadga   yo’naltirilgan   bo’ladi.   Maqsadsiz,   ma'lum   g’oyani   ifoda
etmaydigan tarbiya bo’lmaydi. Tarbiya maqsadi asosida uning mazmuni asoslanib,
maqsadni amalga oshirishga xizmat qiluvchi metod va usullar aniqlanadi. Tarbiya
maqsadining muammosi pedagogikaning dolzarb masalalaridan biri sanaladi.
Tarbiya   maqsadi   umumiy   va   individual   xarakterga   ega   bo’lishi   mumkin.   Ilg’or
pedagogika   umumiy   va   individual   maqsadlar   birligi   va   uyg’unligini   namoyon
etadi.   Maqsad   tarbiyaning   umumiy   ijtimoiy   maqsadni   ijobiy   hal   etishga
yo’naltiriladi hamda aniq vazifalar tizimi sifatida namoyon bo’ladi. Demak, tarbiya
maqsadi   tarbiya   jarayonini   tashkil   etish   asosida   hal   etiladigan   vazifalar   tizimidir.
Tarbiya maqsadlari mohiyati va ko’lamiga ko’ra umumiy va aniq vazifalar sifatida
guruhlanadi.   Tarbiya   maqsadi   qanday   shakllanadi?   Uning   shakllanishida   ko’plab
ob'yektiv sabablar yetakchi rol o’ynaydi. 
Organizmning   fiziologik   yetilish   qonuniyatlari,   insonning   ruhiy   rivojlanishi,
falsafiy   va   pedagogik   fikrlar   yutug’i,   ijtimoiy   madaniyat   darajasi   maqsadga
5 umumiy   yo’nalish   beradi.   Biroq   asosiy   omil   doimo   davlat   mafkura   va   siyosati
bo’lib qolaveradi.
Hozirgi paytda O’zbekiston Respublikasi rahbariyati yoshlar orasidan eng iqtidorli,
salohiyatlilarini   tanlab,   saralab   olib,   ularni   ilmiy,   madaniy-ma'naviy   jihatdan
kamolotga   yerishishlari,   zamonaviy   fan-texnika   asoslarini   puxta   o’zlashtirib
olishlari   uchun   g’amxo’rlik   qilmoqda.   O’zbekiston   Respublikasining   istiqboli
nazarda tutilib, ko’pgina yoshlarning Turkiya, Xitoy, Yaponiya, AQSh, Germaniya
kabi   rivojlangan   xorijiy   mamlakatlarga   tahsil   olish   uchun   yuborilayotganliklari
fikrimizning yorqin dalilidir.
Bugungi   kunda   O’zbekiston   Respublikasining   «Ta'lim   tog’risida»gi   Qonunini
hayotga   joriy   etish,   ta'lim-tarbiya,   sog’liqni   saqlash   hamda   umumiy   tibbiyot
muammolarini zamon talablari darajasida olib borish, maktablarni milliylashtirish,
o’rta maxsus hamda oliy o’quv yurtlariga kirish imtihonlarini test usulida o’tkazish
borasida amalga oshirilayotgan ijobiy ishlar o’z samarasini bermoqda. 
Jamiyat   ma'naviyati   va   shaxs   kamolotida   muhim   o’rin   tutuvchi   ma'naviy   va
axloqiy   poklik,   iymon,   insof,   diyonat,   or-nomus,   mehr-oqibat,   keksalarga   hurmat
singari   insoniy   fazilatlar   o’z-o’zidan   shakllanmaydi.   Barchasining   asosida   yosh
avlodga   oila,   umumiy   o’rta,   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   hamda   oliy   ta'lim   tizimida
amalga   oshirilayotgan   ta'lim-tarbiya   mazmuni,g’oyaviy   yo’nalishi   va   samarasi
yotadi.   O’sib   k е layotgan   yosh   avlodning   zamon   talablariga   mos,   barkamol   inson
bo’lib shakllanishlari  uchun ijtimoiy tarbiyaning muhim tarkibiy qismlari – aqliy,
ma'naviy-axloqiy,   jismoniy,   mehnat,   est е tik,   huquqiy,   ekologik,   iqtisodiy   hamda
jinsiy   tarbiyani   tashkil   etishga   nisbatan   yangicha   nuqtai   nazardan   yondashish,
ularning   samarali   yo’llarini   ishlab   chiqish   alohida   dolzarblik   kasb   etadi.   Bu   esa
tarbiyadagi eng muhim vazifalardir.
6 1.2. Tarbiya jarayonining mazmun mohiyati.
Tarbiya   mazmuni.   Aqliy   tarbiya   -   shaxsga   tabiat   va   jamiyat   taraqqiyoti
tog’risidagi   bilim   asoslarini   berish,   uning   aqliy   (bilish)qobiliyati,   tafakkurini
shakllantirishga yo’naltirilgan pedagogik faoliyat jarayoni bo’lib, shaxs tomonidan
tabiat, jamiyat, shuningdek, inson tafakkuri haqidagi bilimlarni o’zlashtirish, unda
ilmiy   dunyoqarashni   shakllantiradi.   Aqliy   tarbiya   yuksak   ma'naviy   va   axloqiy
sifatlarga ega shaxsni tarbiyalashda yetakchi o’rin tutadi. 
Bilimlar tizimini ongli ravishda o’zlashtirish mantiqiy fikrlash, xotira, diqqat, idrok
etish, aqliyqobiliyat, mayillik va iqtidorni rivojlantirishga ko’maklashadi.
Aqliy tarbiyaning vazifalari quyidagilar sanaladi:
- shaxs tomonidan ilmiy bilimlarning muayyan hajmini o’zlashtirilishiga erishish;
- bilishga bo’lgan qiziqishlarni yuzaga k е ltirish;
- aqliy qobiliyat va iqtidorni rivojlantirish;
- bilishga bo’lgan faollikni kuchaytirish;
-   mavjud   bilimlarni   muntazam   ravishda   boyitib   borish,   umumiy   o’rta   ta'lim   va
maxsus kasbiy tayyorgarlik darajasini oshirishga bo’lgan ehtiyojni rivojlantirish.
- ilmiy dunyoqarashni shakllantirish.
Muhammad   alayhissalom   o’z   Hadislarida;   «Ilmga   ilm   olmoq   yo’li   bilan
erishilgaydir.   Ilmu   hunarni   Xitoyga   borib   bo’lsa   ham   o’rganinglar.   ...   Ilm
egallang.   Ilm   sahroda   do’st,   hayot   yo’llarida   tayanch,   yolg’iz   damlarda
yo’ldosh   baxtsiz   daqiqalarda   rahbar,   qayg’uli   onlarda   madadkor,   odamlar
orasida zebu-ziynat, dushmanlarga qarshi kurashishda quroldir»  deydi.
Shuningdek, Hadisi Sharifda   «Ilm olmoqqa intilish har bir muslim va muslima
uchun farzdir»  deydilar.
Alisher   Navoiy   o’zining   «Farxod   va   Shirin»   dostonidan   Farxodning   aqlu-idrokli,
bilimdon,   hunarmand,   kamtar,   insonparvar,   irodali   va   e'tiqodli   bo’lganligini
tasvirlaydi.   Jismoniy   tarbiya   o’quvchilarda   jismoniy   va   irodaviy   sifatlarni
shakllantirish, ularni aqliy va jismoniy jihatdan mehnat hamda Vatan mudofaasiga
7 tayyorlashga yo’naltirilgan pedagogik jarayon bo’lib, ijtimoiy tarbiyaning ajralmas
tarkibiy   qismi   sifatida   namoyon   bo’ladi.   Yuqori   darajada   rivojlangan   ishlab
chiqarishga   asoslangan   mavjud   ijtimoiy   sharoit   jismonan   baquvvat,   ishlab
chiqarish   jarayonida   yuqori   unum   bilan   ishlashga   qodir,qiyinchiliklardan
cho’chimaydigan,   shuningdek,   vatan   himoyasiga   doimo   tayyor   bo’lgan   yosh
avlodni tarbiyalash zarurligini ko’rsatmoqda.
Jismoniy tarbiya ning vazifalari quyidagilardan iborat:
- o’quvchilarning sog’lig’ini mustahkamlash, ularni to’g’ri jismoniy rivojlantirish;
- o’quvchilarning aqliy va jismoniy ish qobiliyatlarini oshirish;
- ularning tabiiy harakatchanligini rivojlantirish va mukammalashtirish;
- o’quvchilarni harakatning yangi turlariga o’rgatish;
-   ularning   irodaviy   sifatlari   (kuch,   chaqqonlik,   uquvlilik   va   boshqalar)ni
rivojlantirish;
- o’quvchilarning gigiyenik ko’nikmalarni rivojlantirish;
-   ularda   ma'naviy-aqloqiy   sifatlar   (dadillik,qat'iyatlik,   intizomlilik,   mas'uliyatlik,
jamoa bilan bo’lish)ni tarbiyalash;
-   o’quvchilarda   jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan   doimiy   va   muntazam
shug’ullanishga   bo’lgan   ehtiyojni   shakllantirish;   o’quvchilarning   sog’lom   va
baquvvat bo’lishlariga erishish.  
Jismoniy tarbiya ni bolalarning maktabgacha yoshidan boshlab muntazam tashkil
etish   maqsadga   muvofiqdir.   Jismoniy   tarbiya   ta'lim   muassasalarida   o’qitilishi
yo’lga   qo’yilgan   fanlardan   biri   sanaladi.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari
sharoitlarda tashkil  etiluvchi  jismoniy mashg’ulotlar jismoniy tarbiya darslarining
samaradorligini   ta'minlovchi   qo’shimcha   tadbir   hisoblanadi.   Jismoniy   tarbiya
tarbiyaning boshqa tarkibiy qismlari bilan mustahkam bog’langan hamda ular bilan
birgalikda har tomonlama rivojlangan shaxsni shakllantirish vazifalarini hal etadi.
Demak,   yuqorida   ta'kidlaganidek,   yoshlarni   aqliy   jihatdan   kamol   toptirishning
birinchi sharti ularni ilm olishga da'vat etishdir.
Axloqiy   tarbiya   muayyan   jamiyat   tomonidan   tan   olingan   va   rioya   qilinishi   zarur
bo’lgan   tartib,   odob,   o’zaro   munosabat,   muloqot   va   xulq-atvor   qoidalari,
8 mezonlarini o’quvchilar ongi, hayoti, turmush tarziga singdirish maqsadida tashkil
etiluvchi   pedagogik   jarayondir.   Axloqiy   tarbiya   ham   ijtimoiy   tarbiyaning   muhim
tarkibiy qismlaridan biri sanaladi. Axloqiy tarbiya asosini shaxsni ijtimoiy axloqiy
me'yorlardan   xabardor   etish   tashkil   qiladi.   Axloq   (lot.   «moralis»   -   xulq-atvor
ma'nosini bildiradi) ijtimoiy ong shakllarida biri hisoblanib, ijtimoiy munosabatlar
hamda   shaxs   xatti-harakatini   tartibga   soluvchi,   muayyan   jamiyat   tomonidan   tan
olingan va rioyaqilinishi zarur bo’lgan tartib, odob, o’zaro munosabat, muloqot va
xulq-atvor qoidalari, mezonlarining majmui sifatida aks etadi. 
Qur'oni   Karim   va   Hadisi   Shariflardagi   axloqqa   oid   ibratli   maslahatlar,   hikoyatlar
asrlar davomida tarkib topgan milliy urf-odatlar, an'ana va qadriyatlar mazmunida
o’z   ifodasiga   ega   bo’lgan.   Sharq   mutafakkirlari   Muhammad   al-Xorazmiy,   Abu
Nasr Farobiy, Abu Ali Ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Ahmad al-Farg’oniy, Imom
Ismoil   al-Buxoriy,   Ahmad   Yassaviy,   Bahovuddin   Naqshband,   Amir   Temur,
Muhammad   Tarag’ay   Ulug’bek,   Abdurahmon   Jomiy,   Sa'diy   Sheroziy   Alisher
Navoy   va   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   va   boshqalarning   axloq   haqidagi
qarashlari bugungi kunda ham o’z ifodasini topgan. 
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   Sh.Mirziyoyev   ta'kidlaganidek:
«Kattalarni   hurmat   qilish,   oila   va   farzandlar   tog’risida   g’amxo’rlik   qilish,   ochiq
ko’ngillik,   millatidan   qat'iy   nazar   odamlarga   xayrixohlik   bilan   munosabatda
bo’lish va o’zaro yordam tuyg’usi - kishilar o’rtasidagi munosabatlarning me'yori
hisoblanadi.   O’zbeklar   diyoriga,   o’z   Vataniga   mehr-muhabbat,   mehnatsevarlik,
bilimga,   ustozlariga,   ma'rifatparvarlarga   nisbatan   alohida   hurmat-ehtirom
O’zbekiston aholisiga xos fazilatlardir».
Amir   Temur   axloqi   Xusniya   -   yaxshi   xulqlar   egasi   bo’lgan.   U   oqil   va   tadbirli
sarkarda sifatida kishilarni turli lavozimlarga tayinlash va vazifasidan ozod etishda
ham  shoshma-shosharlik va adolatsizlikka yo’l qo’ymagan, balki yetti o’lchab, bir
kesgan.
Imom   Ismoil  al-Buxoriy «Axloqning  yaxshi   bo’lishi,  taomning pokizaligi,  rostlik
va omonatga xiyonat qilmaslik - mana shu to’rt xislatni Olloq Taolo senga bergan
bo’lsa, dunyoviy ishlardan chetda qolgan bo’lsang ham, zarari yo’qdir», degan edi.
9 Demak,   axloqiy   tarbiya   barkamol   inson   tarbiyasida   yetakchi   bo’g’in,   insoniy
sifatlarni   yaratuvchi,   shakllantiruvchi,   mukammalikka   erishtiruvchi   vosita
hisoblanadi.   Abdulla   Avloniy   ta'kidlaganidek,   axloqiy   tarbiya   insonlarni
yaxshilikka chaqiruvchi, yomonlikdan qaytaruvchi bir omildir. Yaxshi xulqlarning
yaxshiligi,   yomon   xulqlarning   yomonligini   dadil   va   misollar   bilan   bayon
qiladurg’on   kitobdir.   Xuddi   shu   ma'noda   axloq   kishining   xulq-atvori,   e'tiqod-
iymoni,   yurish-turishi,   fikr-mulohazalari,   mushohada   va   muloqotida   namoyon
bo’ladi.   Axloqli   inson   o’zini   qattiq   hurmat   qiladi,   unda   ichki   intizom   kuchli
bo’ladi.   Suhbatdoshning   ko’ngliga   qarab   gapiradi,   kishining   dilini   og’ritmaydi,
muloqot odobiga rioya qiladi.
Ijtimoiy   tarbiyaning   yana   bir   muhim   tarkibiy   qismi   mehnat   tarbiyasi   sanaladi.
Mehnat   tarbiyasi   shaxsga   mehnatning   mohiyatini   chuqur   anglatish,   ularda
mehnatga   ongli   munosabat,   shuningdek,   muayyan   ijtimoiy-foydali   harakat   yoki
kasbiy   ko’nikma   va   malakalarni   shakllantirishga   yo’naltirilgan   pedagogik
jarayondir.   asosi,   hayot   manbai,   umr   mazmuni   hisoblanadi.   Mehnat   tarbiyasidan
ko’zlangan   maqsad,   avvalo,   o’quvchilarga   mehnatning   mohiyati,   mazmunini
chuqur anglatishdan iboratdir. 
Mehnat   ijtimoiy   hayotning   muhim   asosi,   shaxsda   ma'naviy-axloqiy   va   irodaviy
sifatlarni shakllantirishning kafolatidir. Mehnat qilayotgan kishi o’zi bajarayotgan
ishning   natijalarini   ko’rsa,   his   qilsa,   o’sha   natijalardan   qoniqsa,   rohatlansagina
mehnat tarbiyaviy ahamiyat kasb etadi. halol mehnat - kishi hayotining mazmunini
tashkil qiladi.
Xalqimizning «Mehnat - mehnatning tagi rohat», «Bugungi ishni ertaga qoldirma»,
«Daryo   suvini   bahor   toshirar,   inson   qadrini   mehnat   oshirar»,   «Ishlagan   tishlaydi,
ishlamagan   kishnaydi»,   «Mehnatdan   qo’rqma,   minnatdan   qo’rq»,   «Odamning
xusni   mehnat»   kabi   maqollar   bejiz   yaratilmagan.   Buyuk   alloma   Bahouddin
Naqshbandning «Dil ba yoru, dast ba kor» d е gan xikmati bugungi kunda ham o’z
ahamiyatini   yo’qotmagan.   Allomaning   fikricha,   «Agar   kishi   hunarli   bo’lsa,   u
bilimini   haqiqatga   bag’ishlaydi,   o’z   mehnati   bilan   kun   kechiradi,   bordi-yu   kasbi
bo’lmasa,   bilimini   kun   kechirishga   sarflaydi,   halollikni   unutadi».     Ta'kidlash
10 lozimki,   mehnatsiz   k е lgan   boylik   inson   ruhiyatini   buzadi,   harqanday   muqaddas
narsani   qadrsizlantiradi.   Mehnat   jarayonida   kishilarda   do’stlik,   birodarlik,   jamoa
bo’lib   ishlash   kabi   barcha   tarbiyaviy   sifatlar   shakllanadi.   Eng   muhimi,   mehnat
muhtojlik, bekorchilik, axloqiy jihatdan buzilishdan saqlaydi. Mehnat orqali inson
o’zining va o’zgalarning qadrini biladi.
Ajdodlarmiz   bola   tarbiyasida,   eng   avvalo,   uni   mehnatga   o’rgatish,   kasb-hunarga
qiziqtirishga   alohida   e'tibor   berishgan.   O’zlari   farzandlariga   mehnatsevarliklari
bilan   namuna   bo’lganlar.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Krimov
ta'kidlaganidek:   «har   bir   insonning,   ayniqsa,   endigina   hayotga   qadam   qo’yib
k е layotgan   yoshlarning   ongiga   shunday   fikrni   singdirish   kerakki,   ular   o’rtaga
qo’yilgan   maqsadlarga   erishish   o’zlariga   bog’liq   ekanligini,   ya'ni,   bu   narsa
ularning   sobit   qadam,   g’ayrat-shijoatiga,   to’la-to’kis   fidokorliliga   va   cheksiz
mehnatsevarligiga   bog’liq   ekanligini   anglab   yetishlari   kerak.   xuddi   shu   narsa
davlatimiz va xalqimizning ravnaq topishining asosiy shartidir».
Bu   vazifalarni   amalga   oshirishda   ota-ona,   ustoz   va   murabbiy,   keng   jamoatchilik
o’z mehnatini ayamasliklari, ayniqsa, maktab o’quvchilarida mehnatga va mehnat
ahliga to’g’ri munosabatni shakllantirishdagi mas'uliyatni chuqur his qilish kerak.
Nafosat   tarbiyasi   (est е tik   tarbiya:   lot.   «estezio»   -   «go’zallikni   his   etaman»
ma'nosini   bildiradi)   shaxsni   ijtimoiy   voqelik,   tabiat   va   meqnat   munosabatlari
hamda turmush go’zalliklarini  anglash, idrok etish, to’g’ri  tushunishni  o’rgantish,
ularning   est е tik   didini   o’stirish,   ularda   go’zallikka   muhabbat   uyg’otish,
shuningdek, go’zallikni yaratish qobiliyatlarini tarbiyalash jarayoni bo’lib, ijtimoiy
tarbiyaning   yana   bir   muhim   tarkibiy   qismi   sanaladi.   Aqliy,   axloqiy,   mehnat
tarbiyasini   est е tikasiz   tasavvur   qilib   bo’lmaydi.   Estetik   tarbiyaning   vazifalari
quyidagilardan iborat: 
-   shaxsga   ijtimoiy   voqelik,   tabiat   va   mehnat   munosabatlari   hamda   turmush
turmush   go’zalliklari   va   ularni   anglash   tog’risidagi   bilimlarni   berish;     shaxsda
ijtimoiy   voqelik,   tabiat   va   mehnat   munosabatlari   hamda   turmush   turmush
go’zalliklarini anglash va idrok qilish qobiliyatini tarbiyalash, 
11 -   unda   mavjud   go’zalliklarniqadrlash   hissi   hamda   est е tik   didni   shakllantirish,
go’zallikka   muqabbat   uyg’otish;   go’zallikni   yaratish   ehtiyojini   qaror   toptirish,   bu
boradagi qobiliyat va est е tik madaniyatni shakllantirish.
Estetik   tarbiya   axloqiy   qiyofa,   ijobiy   xulq-atvor   me'yorlarini   tarkib   toptirish,
ularning   ijodiy   qobiliyatlarini   taraqqiy   ettirishga   katta   ta'sir   ko’rsatadi.   Ta'lim
muassasalarida   musiqa   va   tasviriy   san'at   darslari,   adabiyot   kabi   fanlarning
o’qitilishi   estetik   tarbiyani   samarali   yo’lga   qo’yish   vositasi   hisoblanadi.   Estetik
tarbiya   bola   tug’ilgandan   boshlab   umrining   oqirigacha   amalga   oshiriladi.   Shu
sababli,   u   nafaqat   maktabda,   balki   sinfdan   va   maktabdan   tashqari   sharoitlarda
uyushtiriluvchi   tadbirlarda,   turli   anjumalarda   yosh   avlodni   go’zallik   va   nafosatni
his etishga undovchi vositadir.
halqimizda,   «Oq   bo’lmasin,   pok   bo’lsin»,   «Pokliging   –   sog’liqing»,   «Sog’   yuray
desang,   ozoda   bo’l»,   «Yaxshi   libos   tanga   oroyish»   kabi   maqollari   bilan
yoshlarimizni tabiat va jamiyatdagi go’zalliklarini ko’ra bilishga, ularni qadrlashga
o’rgatib k е lishgan.
Estetik   tarbiya   faqat   narsa   va   hodisalarning   mohiyatini   anglash,   go’zal   jihatlarini
ko’ra bilishnigina emas, balki ichki go’zallikni his qilish xislatini ham tarbiyalaydi.
Insondagi xulqiy go’zallikni qadriga etishga undaydi.
Alisher Navoiy o’zining «Farxod va Shirin» dostonida Shirinni zohiriy va botiniy
go’zallik   sohibasi   sifatida   tasvirlaydi.   Bilamizki,   uning   bu   darajaga   etishishda
holasi   Mehribonuning   tarbiyaviy   ta'siri   katta   bo’lgan.   Shirin   mamlakat
obodonchiligi,   kanal   qazish,   suv   chiqarish   kabi   ishlarda   ishtirok   etadi   va   usha
xayrli ishlarga rahbarlik qiladi.
Shirin   eng   og’ir   damlarda   ham   Farxodga   vafodor,   sadoqatli,   irodali   yor   bo’lishi
bilan birga tadbirli murabbiya, odil va donishmand davlat arbobi, komila, oqila va
fazilatli,   latofatliqiz   edi.   Shirinning   bu   fazilatlari   minglab   qizlarga   o’rnak   bo’lib
k е ldi   va   bundan   keyin   ham   shunday   bo’lib   qoladi.   Estetik   tarbiya   tomonidan
amalga   oshiriluvchi   vazifalarini   shartli   ravishda   quyidagi   ikki   guruhga   ajratish
mumkin: 
o’quvchilarga nazariy est е tik bilimlarni berish;
12 ularda amaliy est е tik ko’nikmalarni shakllantirish. 
Nazariy   va   amaliy   est е tik   bilimlarni   egallash   asosida   o’quvchilarda   quyidagi
holatlar ko’zga tashlanadi: 
- est е tik bilimlarning tarkib topganligi;
- est е tik madaniyatning tarbiyalanganligi;
- est е tik va madaniy meros namunalaridan xabardor bo’lish;
- est е tik tuyg’uning rivojlanganligi;
- ijtimoiy hayot, tabiat va mehnat go’zalliklarini his etishi;
- go’zallikka intilish ehtiyojining rivojlanganligi;
- est е tik idealning shakllanganligi;
- fikrlash, faoliyat, xatti-harakat hamda tashqi ko’rinishda go’zal bo’lishga intilish.
Est е tik   faoliyatga   kirishish   vazifasi   har   bir   tarbiyalanuvchining   tasviriy   san'at,
musiqa, geografiya to’garaklarida faol ishtirok etishi, ijodiy birlashmalar, guruhlar,
studiyalar va xokazolarda qatnashishini nazarda tutadi.
Ijtiomiy   tarbiya   maqsadi   va   vazifalarini   amalga   oshirish   uchun   tarbiya
jarayonining xususiyatlarini anglab olish muhim ahamiyatga ega.
13 1.3. Zamonaviy ta'lim va tarbiya muammolari.
Tarbiya   jarayoni   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Uning   muhim   xususiyati   aniq
maqsadga yo’naltirilganligidir. Zamonaviy talqinda tarbiya jarayoni o’qituvchi va
o’quvchi   (tarbiyachi   va   tarbiyalanuvchi)lar   o’rtasida   tashkil   etiluvchi   hamda   aniq
maqsadga   yo’naltirilgan   samarali   hamkorlik   jarayoni   demakdir.   Zero,   tarbiya
jarayonida o’qituvchi va o’quvchilarning faoliyalari tashkil etiladi, boshqariladi va
nazorat qilinadi. 
Tarbiya   jarayoni   ko’p   qirrali   jarayon   bo’lib,   ular   tarbiya   mohiyatini   yoritishga
xizmat   qiluvchi   ichki   va   tashqi   (sub'yektiv   va   ob'yektiv)   omillar   asosida   tashkil
etiladi.   Sub'yektiv   omillar   shaxsning   ichki   ehtiyojlari,   qiziqishlari,   hayotiy
munosabatlarini   anglatish,   ob'yektiv   omillar   esa   shaxsning   hayot   kechirishi,
shakllanishi,   hayotiy   muammolarini   ijobiy   hal   etishi   uchun   sharoit   yaratadi.
Tarbiya maqsadi  pedagogik faoliyat  mazmuni, yo’nalishi, shakli  hamda ob'yektiv
sharoitlar   bilan   qanchalik   mutanosib   k е lsa,   shaxsni   shakllantirish   borasida
shunchalik   muvaffaqiyatga   erishiladi.   Tarbiya   jarayonining   tashkil   etilishi   va
boshqarilishida nafaqat o’qituvchi faoliyati, balki o’quvchining yosh va psixologik
xususiyatlari, o’y-fikrlari, hayotiy qarashlari ham muhim o’rin tutadi.
Tarbiya   jarayonining   yana   bir   xususiyati   uning   uzoq   muddat   davom   etishidir.
Tarbiya   natijalari   tez   sur'atda   yaqqol   ko’zga   tashlanmaydi.   O’zida   insoniyat
sifatlarini namoyon eta olgan shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazishda uzoq muddatli
davr   talab   etiladi.   Maktab   tarbiyasi   shaxs   ongi,   dunyoqarashini   shakllantirishda
muhim o’rin tutadi. Chunki yoshlik yillarida insonda odob tizimi  yuqori darajada
ta'sirchan hamda beqaror bo’ladi. Shu bois tarbiya muvaffaqiyati ayni o’quvchilik
yillarida   shaxsga   to’g’ri   tarbiya   berish   lozimligini   taqozo   etadi.   Tarbiya
jarayonining   yana   bir   muhim   xususiyati   uning   uzluksizligi   sanaladi.   Tarbiya
jarayoni   o’quvchilar   va   o’qituvchining   birgalikdagi   uzluksiz,   tizimli   harakatlari
jarayonidir.   O’quvchilarda   ijobiy   sifatlarni   qaror   toptirishda   yagona   maqsad   sari
yo’naltirilgan,   bir-birini   to’ldiruvchi,   boyitib   boruvchi,   takomillashtiruvchi
14 tarbiyani   tashkil   etish   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   bois,   oila,   ta'lim
muassasalari   va   jamoatchilik   hamkorligida   tashkil   etilayotgan   tarbiyaviy
tadbirlarni uzluksiz o’tkazilishiga erishish maqsadga muvofiqdir.
Maktab   yoshidagi   bolani   tarbiyalashda   maktab   yetakchi   o’rin   egallasa   ham,
bolalarga   uzluksiz   ta'sir   o’tkaza   olmaydi.   Chunki   bolalar   ma'lum   muddatgina
maktab,   o’qituvchining   tarbiyaviy   ta'siri   ostida   bo’lib,qolgan   vaqtning   asosiy
qismini   oilada,   ko’chada,   jamoat   orasida   o’tkazadilar.   Kuzgi,   qishki,   bahorgi   va
ayniqsa,   yozgi   ta'til   davrlarida   o’quvchilar   maktab,   o’qituvchi   ta'siridan   chetda
qoladilar.   Demak,   maktabda   bolalarni   tarbiyalash   vaqt   jihatidan   chegaralangan
bo’lib,   sinfdan   va   maktabdan   tashqari   amalga   oshiriladigan   tarbiyaviy   ishlardan
holi   vaqtda   ular   o’qituvchi   yoki   tarbiyachining   tarbiyaviy   ta'siri   va   nazoratidan
uzoqlashadilar.
O’quvchilarga   nisbatan   maktab   (ta'lim   muassasasi)ning   ta'sirini   susaytirmaslik
maqsadida,   sinfdan   va   maktabdan   tashqari   hamda   ta'til   davrlarida   tarbiyaviy
ishlarga alohida e'tibor beriladi. Ayni vaqtda, respublikada o’quvchilarning ta'lim-
tarbiya   muassasalaridan   uzoqlashtirmaslik   maqsadida   qo’shimcha   ta'lim
muassasalari faoliyat ko’rsatmoqda. Qo’shimcha ta'lim muassasalarida o’quvchilar
xususiy   fanlar   va   xorijiy   tillarni   mukammal   o’rganishlari,   texnika   va   badiiy
yo’nalishlar bo’yicha bilim olishlari, amaliy faoliyat ko’nikmalariga ega bo’lishlari
mumkin.   Qo’shimcha   ta'lim   muassasalarida   tashkil   etilayotgan   turli   yo’nalish   va
mavzulardagi uchrashuv, ko’rgazma, ko’rik va suhbatlar o’quvchilarning tafakkur
15 dunyosini   boyitishda,   ularda   mustahkam   xarakter   va   irodani   tarkib   toptirishda
muhim o’rin tutadi.
Tarbiya   jarayonining   yana   bir   xususiyati   uning   yaxlit   tarzda   tizimli   tashkil
etilishidir.   Yaxlitlik   shundan   iboratki,   tarbiya   jarayonining   maqsadi,   mazmuni,
vazifalari   va   metodlarining   birligi   shaxsni   shakllantirish   g’oyasi   amalga   oshirish
uchun   xizmatqiladi.   Bizga   ma'lumki,   shaxs   sifatlari   navbatma-navbat   emas,   balki
yaxlit   tarzda   o’zlashtiriladi.   Shu   bois   pedagogik   ta'sir   ham   yaxlitdir,   tizimlilik
xarakteriga ega bo’lishi mumkin.
Tarbiya   jarayonining   yaxlitlik,   tizimlilik   xususiyati   bir   qator   muhim   pedagogik
talablarga   amal   qilishi   o’qituvchi   bilan   o’quvchilar   o’rtasidagi   hamkorlikni
ehtiyotkorlik   bilan   qaror   toptirishi   talab   qiladi.   Ikki   tomonlama   aloqa   ikki
yo’nalishda, ya'ni, o’qituvchining o’quvchiga nisbatan ko’rsatadigan ta'siri (to’g’ri
aloqa)   hamda   o’quvchining   o’qituvchiga   nisbatan   munosabati   (teskari   aloqa)
tarzda   tishkil   etiladi.   Tarbiyaning   pedagogik   texnologiyasi   nazariyasi   g’oyasiga
muvofiq   endilikda   o’quvchi   tarbiya   jarayonining   ob'yektigina   bo’lib   qolmasdan,
sub'yektiv sifatida ham faoliyat ko’rsatadi. Shuning uchun o’qituvchi o’quvchining
ichki imkoniyatlari, unga nisbatan bo’layotgan tashqi ta'sirlar, axborot manbalarini
inobatga   olishi   zarur.   Agarda,   mazkur   talab   unutilsa,   shaxsni   tarbiyalash
qiyinlashadi  yoki barcha urinishlar  samarasiz yakunlanadi. Mana  shundan tarbiya
jarayonining   yana   bir   muhim   xususiyati   –   tarbiyada   qarama-qarshiliklarning
mavjudligi   k е lib   chiqadi.   Ushbu   qarama-qarshiliklar   o’quvchilarda   o’z
tushunchalariga   muvofiq   paydo   bo’lgan   dastlabki   sifatlar   o’rtasida   yoki
o’quvchilarga   qo’yiladigan   talablar   bilan   ularni   bajarish   imkoniyatlari   o’rtasida
ziddiyatlarning k е lib chiqishi uchun zamin yaratadi.
Bundan   tashqari,   bu  qarama-qarshiliklar   ko’pincha   bolaning   ongi   bilan   xulqi   bir-
biriga muvofiq bo’lmasligidan, o’qituvchi va tarbiyachilarning o’quvchilar yosh va
shaxsiy psixologik xususiyatlari (fe'l-atvori, xarakteri, qiziqishlari, jismoniy, ruhiy
va fiziologik sog’lomligi)ni yaxshi bilmasligi oqibatida k е lib chiqadi.
Demak, tarbiya jarayoni o’zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi: 
  - aniq maqsadga yo’naltirilgan jarayon; 
16   - ko’p qirrali jarayon; 
  - uzoq muddatli jarayon; 
  - yaxlit tizimlilik jarayon; 
  - ikki tomonlama aloqa jarayoni; 
  - qarama-qarshiliklardan iborat jarayon.
Tarbiya   -   bu,   avvalo   insonshunoslik.   Bolani   bilmay   turib   uning   aqliy   rivojini,
fikrlash,   qiziqish,   intilish,   qobiliyat,   imkoniyat   va   mayllarini   bilmay   turib   tarbiya
qilish mumkin emas.
Istiqlol  mafkurasi  xalqning orzu umidlarini, milliy qadriyatlarini, ota-bobolarimiz
odob-axloqiy   qarashlarini   o’zida   ifoda   eta   olsagina   ta'sirchan   va   samarador
mafkura bo’la oladi. Uning zamirida asrlar osha o’z qadr-qimmatini dolzarbligi va
hayotiyligini yo’qotmagan ma'naviy, axloqiy ta'limotlar yotmoqi lozim.
Abu   Nasr   Farobiy,   B е runiy,   Abu   Ali   Ibn   Sino,   Al-Xorazmiy,   Al-Farg’oniy,
Ulug’b е k,   Navoiy,   Bobur   singari   dunyoga   dong’i   k е tgan,   buyuk   aql-idrok
sohiblarining   ijtimoiy-siyosiy,   madaniy-ma'rifiy   m е roslari   yangi   avlodni
shakllantirishda   ham   boy   ma'naviy   xazina   bo’lib   xizmat   qiladi.   Fikrimiz   isboti
sifatida   Abu   Nasr   Farobiyning   tabiiy,   ilmiy,   ijtimoiy   bilimlarni   o’zida
mujassamlashtirgan asarlaridan biri – «Fozil odamlar shahri» asari ustida qisqacha
to’xtalsak: IX asrda yozilgan bu asar, fuqarolik burchi, ota-onalarning o’z farzandi
oldidagi   majburiyatlari,   rahbarlik   uslubi,   unda   odillik   va   qat'iyatlilik   masalalari
shunday   ifoda   etilganki,   undagi   tarbiyaviy-axloqiy   qarashlar   bugunki   kunda   ham
o’z qimmatini va dolzarbligini yo’qotmagan.
Sohibqiron Amir T е mur - T е mur tuzuklarida ko’rsatgan pandu-nasihatlar va uning
davlatni   boshqarishda   adolat,   insof,   diyonat   masalalariga   ustuvor   ahamiyat
b е rganligi alohida qimmatga ega.
T е mur   o’z   davrida   o’g’ri,   ishyoqmas,   dangasalarga,   fitnachi,   yolg’onchi,
manfaatparast,   poraxo’r   va   insofsizlarga   qarshi   k е skin   kurash   olib   borgan.   Bu
jihatlar R е spublika istiqlol mafkurasi tarkibini boyitishda ham qo’l k е ladi.
Shu o’rinda buyuk allomalar Imom Buxoriy, Bahoviddin Naqshband, Xo’ja
Ahmad   Yassaviy,   Imom   At-T е rmiziylarning   insonlarga   halol,   pokiza   yashashga,
17 iymon   va   diyonatli   bo’lishga,   m е hr-oqibatli   bo’lishga   undovchi   diniy-axloqiy
qarashlarga   ham   ahamiyat   b е rish   maqsadga   muvofiqdir.   Inson   ma'naviyatini
nurlantirib,   kamolot   sari   y е taklaydigan   bunday   bilimlarni   talabalarning   yoshi   va
idrokiga moslab, ishga kirishmoq lozim.
Tarbiya   usuli-tarbiyachi   va   tarbiyalanuvchilarning   hamkorlikdagi   faoliyat   va
o’zaro   ta'sir   ko’rsatish   usullaridir.   Ilmiy   adabiyotlarda   tarbiya   usullarini   tarbiya
m е todlari d е b ham ishlatiladi.
«M е tod»  so’zi gr е kchadan olingan bo’lib, yo’l, usul ma'nosini bildiradi.
Ta'lim usullari singari tarbiya usullari ham alohida qismlarga bo’linadi. Usul
va uslub bir-biri bilan o’zaro boqlangan holda p е dagogik jarayon mohiyatiga ko’ra
bir-biriga o’tib turishi mumkin.
Tarbiya   vositalari   biron-bir   tarbiyaviy   masalani   maqsadga   muvofiq   yo’l
bilan hal qilishni tashkil etish uchun ishlatiladi (ko’rsatmali qo’llanmalar, kitoblar,
radio,   t е l е vid е niya).   Bundan   tashqari   talabalar   jalb   qilingan   faoliyat   turlari-
kinofilmlar,   san'at   asarlari,   talabaning   jonli   so’zi,   bolalar   o’yini,   sport,   badiiy
qavaskorlik   to’garaklari   va   boshqa   faoliyat   turlari   tarbiya   vositalari   bo’lishi
mumkin.
Tarbiya   vositalari   tarbiyaviy   maqsadlarni   amalga     oshirish   uchun   o’qituvchi-
tarbiyachining tarbiya tizimiga kiritilishi lozim. 
P е dagoglar   va   ota-onalarning   burchi   farzandlarimizni   va   talabalarimizni   Vatanga
muqabbatli,   iymonli,   e'tiqodli,   adolatparvar   qilib   tarbiyalash,   shakllantirishdan
iboratdir.   Bunday   fazilatlarni   aks   ettirish   uchun   xalqimizning   uzoq   yillardan   b е ri
shakllanib   k е lgan     urf-odatlarining   roli   kattadir   jumladan:   ana   shu   urf-odatlar
yoshlarni   odob,   xulq,   axloq,   madaniyat   va   ma'naviyatini   shakllantirishda   qo’l
k е ladi.   Yuqoridagi   fikrlardan,   chizgilardan   ko’rinib   turibdiki,   inson   ma'naviyatli
bo’lishi uchun juda ko’p insoniylik bilimlari sarchashmasidan bahramand bo’lishi,
o’z ustida tinmay izlanishi va hayotni kuzatib, undan saboq chiqarib borishi  lozim.
  Hayotni   kuzatar   ekanmiz   insonning   shakllanishida   va   rivojlanishida   har   xil
urf-odatlarni   ijobiy   ta'sirlarini   ko’rishimiz   mumkin.   Ayrim   urf-odatlarimizdan
erkaklarni   o’ziga   xos   mardlik,   jasurlik,   g’urur   kabi   hislatlarni   shakllantirishga
18 yo’naltirilgan bo’lsa  ayollarda esa  or  nomus,  hayolilik, iffatlilik, shirin zabonlilik
kabi   hislatlarni   tarkib   toptirishga   yo’naltirilgan.   Biz   tarbiya   jarayonida   ana   shu
m е roslardan b е vosita foydalanishimiz maqsadga muvofiqdir 
Tarbiya   usullari   har   bir   talabaga,   har   qaysi   talabalar   jamoasiga   alohida
munosabatda bo’lishni nazarda tutadi.
Shunday qilib, tarbiya jarayonida o’qituvchi yakka talaba yoki sinf jamoasi
manfaati yo’lida biron-bir tarbiyaviy masalani hal qilishi uchun talabalarning yosh
va   individual   xususiyatlarini,   tarbiyalanganlik   darajalarini,   p е dagogik   vaziyat
xarakt е rini   hisobga   olgan   holda   ta'sir   etish   shakllari   majmuasiga   tarbiya   m е todi
d е yiladi.
Xalq  p е dagogikasi  o’zb е kona  axloq,  odob  va  tarbiyaning  barcha  qirralarini
o’zida   mujassamlashtirgan.   Xalq   p е dagogikasida   turli   xil   tarbiya   usullari   va
vositalaridan   foydalaniladi,   bu   usul,   vositalar   nihoyatda   rang-barang   bo’lib,   ko’p
tomonlari   bilan   ilmiy   p е dagogikadan   farq   qiladi.   Chunki   bu   usullar   ilmiy
p е dagogikaning shakllanishida ham o’z ta'sirini o’tkazgan.
Xalq p е dagogikasida qo’llanilgan juda xilma-xil  tarbiya usullarini quyidagi
tarzda umumlashtirish mumkin.
Tushuntirish (o’rgatish, odatlantirish, mashq qildirish).
Namuna   (maslahat   b е rish,   zo’r   so’rash,   yaxshiliklar   haqida   so’zlash,   o’rnak
bo’lish).
Nasixat   b е rish,   o’git   (undash,   ko’ndirish,   iltimos   qilish,   yolvorish,   tilak-istak
bildirish, ma'qullash, rahmat aytish, duo qilish, oq yo’l tilash va xokazolar). 
Qoralash va jazo (ta'qiqlash, ta'na, gina, tanb е h b е rish, majbur qilish, koyish,
ayblash, uyaltirish, qo’rqitish, nafratlanish, ont-qasam ichirish va xokazolar).
Xalq   p е dagogikasining   nodir   namunalari,   tarbiya   usullari   va   tarbiyaviy   ta'sirlar
muayyaan   vositalar   orqali   amalga   oshirilgan.   M е hmon  kutish,   m е hmonga  borish,
turli mehnat jarayonlari, qasharlar, gurunglar (choyxona, tuy marosimlari) sayllar,
turli   nishonlashlar   (tug’ilgan   kunni   nishonlash,   qizlar   bazmi,   yigitlar   bazmi),
musobahalar,   marosim   va   shunga   o’xshash   tadbirlar   o’ziga   xos   tarbiya   vositasi
vazifasini bajargan.
19 Tarbiya   usullarini   o’rganish,   tahlil   qilish,   bu   usullardan   p е dagogik   jarayonda
foydalanish.   Ko’nikma   va   malakalarni   egallashni   osonlashtirish   uchun   ularni
shartli   ravishda   bir   n е cha   guruhga   bo’lib   olamiz:   ijtimoiy   ongni   shakllantiruvchi
usullar;   o’z-o’zini   tarbiyalash   usullari   hamda   rag’batlantirish   usullari   va   jazolash
usullari.
Ijtimoiy ongni shakllantiruvchi usullar. Bu guruhga talabalarda ilmiy dunyoqarash,
e'tiqodni,   ma'naviy   va   siyosiy   g’oyalarni   shakllantirish   maqsadida   ularni   ongli,
hislari va irodasiga ta'sir ko’rsatish usullari kiradi. Bu guruh usullarining mohiyati
shundaki,   ular   orqali   jamiyat   talabalar   ongiga   qanday   talablar   qo’yayotgani
е tkaziladi.   Yoshlarning   dunyoqarashlarini   shakllantirish,   hayot   mazmunini
tushunib   olishlariga   ko’maklashish   uchun   ijtimoiy   ongni   shakllantiruvchi   usullar
ishlatiladi.
Suhbat.     Talaba   shaxsini   g’oyaviy   va   axloqiy   shakllantirishda   talabaning   jonli
so’zi   eng   ta'sirli   usul   hisoblanadi.   Suhbat   uchun   mavzu   tanlashda   uning   mazkur
sinf uchun dolzarbligi, bolalarda axloqiy ishonch uyg’otishning suhbat mazmuniga
bo’lgan   munosabatlarini   va   suhbatdan   kutilayotgan   natijani   hisobga   olish   lozim.
Suhbat   turli   mavzularda   uyushtirilishi   mumkin:   etnik   mavzular   (kishilarning
jamiyatdagi   axloq   m е zonlari,   o’zini   tutish   qoidalari),   est е tik   mavzular   (tabiat
go’zalligi,   shaxslararo   munosabatlar,   inson   go’zalligi),   siyosiy   mavzular
(davlatning   ichki   va   tashqi   siyosati,   dunyo   voq е alari),   ta'lim   va   bilishga   oid
mavzular (koinot, hayvonot dunyosi).
Hikoya.   Talabalar   odatda   hayotdan   va   badiiy   adabiyotdan   olingan   aniq   misollar
bilan to’liq hikoyalarni qiziqib tinglaydilar. Suhbat ham, hikoya ham talabalarning
yoshiga mos mavzularda, ular tushunadigan so’zlar orqali o’zb е k tilida o’tkazilishi
lozim.   Eng   yaxshisi   suhbat   va   hikoya   mavzularini   talabalarning   o’zlari   tanlasin,
bunda suhbatning zavqi ta'minlanadi, talabalar mavzuga b е farq qaramaydilar.
Namuna.   Talabalar   o’z   atrofidagi   kishilarda   hamma   yaxshi   axloqiy   sifatlarini
ko’rishlari va namuna olishlari nihoyatda muhimdir.
O’qituvchining   shaxsan   o’zi   namuna   bo’lishi,   ayniqsa   yoshlarga   kata   ta'sir
ko’rsatadi. Ular o’qituvchining darsda va hayotda o’zini qanday tutishini, atrofdagi
20 kishilar   bilan   qanday   muomala   qilishini,   o’z   vazifalarini   qanday   bajarilishini
kuzatib boradilar. Namunadan xalq p е dagogikasida ham k е ng foydalanilgan. Ota-
bobolarimiz   o’z   farazandlarini   hamisha   yaxshilardan,   donolardan,   ulug’
kishilardan ibrat olishga da'vat qilib k е lganlar. Masalan: «Qush uyasida ko’rganini
qiladi». Juda oddiy jo’ngina xulosa. Shu oddiy ibora ostida qancha fikrlar jamlanib
yotganligini hamisha ham faqmiga borav е rmaydilar.  Bu bilan xalq, uyingda tartibli
bo’l,   aks   holda   bolang   ko’chada   tartibsiz   bo’ladi.   Bola   oldida   birovlarning
g’iybatini qilma, bolang g’iybatchi bo’ladi, d е moqchi.
Bunga o’xshash fikrlarni ko’plab k е ltirish mumkin. Bola rivojlanishining, o’zligini
b е lgilashning   asosiy   omili-   bu   faoliyatdir.   Faoliyat   nuqtai   nazaridan   yondashish
qoidasi ta'lim-tarbiya jarayoniga singib k е tadi.
Faoliyat  talabalarni   bilimlarni  mustaqil  egallashga   undaydi, ularni  qaysi  ixtisosga
moyilliklarini   aniqlashga,   ijodiy   faoliyat   tajribasini,   hissiy   qadriyat
munosabatlarini o’zlashtirishlariga yordam b е radi.
Mashq va o’rgatish usullari.
Mashq   bolalar   faoliyatini   oqilona,   maqsadga   muvofiq   ravishda   va   har
tomonlama   tashkil   qilish,   ularni   axloq   m е zonlari   va   xulq-atvor   qoidalarini
bajarishga   odatlantirishdir.   Odatlar   bolalikda   tarkib   topadi   va   k е yin
mustahkamlanib boradi.
Mashq   muayyan   xatti-harakatlarni   ko’p   marotaba   takrorlashni   o’z   ichiga
oladi.   Mashq   va   odatlantirish   talaba   uchun   ongli,   ijodiy   jarayondir.   Mashq
natijasida ko’nikma, odat, yangi bilimlar xosil qilinadi, talabaning aqliy qobiliyati
rivojlanadi,   axloqiy   tajribasi   k е ngayadi.   Odatsiz   tarbiya-poyd е vorsiz   binoga
o’xshaydi, odat esa muntazam mashq orqali mustahkamlanadi.
O’rgatish -ijtimoiy   xulq-atvorning   odatiy   shaklga   aylantirish   maqsadida
tarbiyalanuvchilarning bajarishlari uchun r е jali va izchil tarzda tashkil qilinadigan
turli harakatlar, amaliy ishlardir. 
Topshiriq.     Talabalarning   mehnat   topshiriqlarini   jamoa   bo’lib   bajarishlari   ularda
ijtimoiy xulq tajribalarini shakllantirishda alohida ahamiyatga egadir. Talabalar o’z
21 kuchlarini   ommaviy   ishlarga   sarflashga,   jamoa   uchun   ma'suliyatni   his   qilishga
o’rganadilar. 
P е dagogik   talab.     P е dagogik   talab   tarbiyaning   eng   muhim   usullaridan   biridir.
Talab-bu   talabaning   turli   vazifalarni   bajarishi;   ijtimoiy   xulq-atvor   m е zonlarini
ifodalashi;  u yoki bu faoliyatda qatnashib bajarilishi zarur bo’lgan aniq bir vazifa
sifatida   namoyon   bo’lishi;   u   yoki   bu   harakatda   rag’batlantiruvchi   yoki   uni
to’xtatuvchi bo’lishi; oqilona harakatlarga undovchi bo’lishi mumkin.
O’z-o’zini tarbiyalash usullari.
Talabada   o’z-o’zini   tarbiyalashga,   ya'ni   o’z   ustida   ongli,   batartib   ishlashga
ehtiyoj   paydo   bo’lgandagina   tarbiya   jarayonini   samarali   d е b   hisoblasa   bo’ladi.
Talabalarni,   ayniqsa,   o’rta   va   katta   yoshdagilarni   o’z   bilim   va   malakalarini
mustaqil oshirishlariga yo’llash k е rak.
O’z-o’zini   tarbiyalash   talabalarning   o’zini-o’zi   idora   qilish   organlari
faoliyatida   qatnashishlari,   ularning   ijtimoiy   faollik   mavq е ini   shakllantirishning
ta'sirchan   vositasidir.   Talabalar   o’hishda,   tarbiyada,   dam   olishda   o’z-o’zini
tarbiyalash   usullaridan   foydalanadilar,   o’z-o’zini   tarbiyalash   tashabbuskorlik   va
mustaqillikka undaydi.
O’z-o’zini   tarbiyalash   sifatlari   bola   bunga   tayyor   bo’lganda,   u   o’zini   shaxs
d е b   anglay   boshlagach,   amaliy   ishlarda   mustaqillik   ko’rsata   boshlagan   vaqtda
paydo   bo’ladi.   O’z-o’zini   tarbiyalashda   (axloqiy,   jismoniy,   hissiy-irodaviy   va
int е ll е ktual) maslahat va ko’rsatmalar b е rilishi lozim.
O’z-o’zini   tahlil   qilish .     O’z   shaxsini,   fazilatlarini   tahlil   qilishga,   xatti-
harakatlari haqida o’ylashga o’rgatadi.
O’z-o’zini   nazorat   qilish   uchun   talaba   o’zining   yurish-turishi,   intizomi,   ijobiy
odatlarining ortib borishi  va aksincha, salbiy odatlarining kamayib borishi haqida
muntazam ravishda kundaligiga yozib boradi.
O’z-o’zini   baholash.     Talabaning   qobiliyatini   o’z   kuchi   bilan   yuzaga   chiqishiga
yordamlashish   zarur.   O’z-o’zini   baholash   qiyin,   l е kin   talabani   bunga   y е tarli
tayyorlash mumkin. Shu bois talaba irodali bo’lishi, o’z burchini tushunishi, tahsil
va   tarbiya   olish   uchun   sabablar,   motivlar   asos   bo’lishi,   ya'ni   taqsil   va
22 tarbiyalanishni   xohlashi,   o’zining,   o’rtoqlarining,   yaqin   kishilarining   ko’zi   bilan
ko’rish va o’z-o’zini takomillashtirishga intilishi lozim.
Rag’batlantirish va jazolash usullari.
Talaba   yoshlarning   har   biri   o’sib,   ulg’ayib,   kamol   topib   borayotganidan
xursand   bo’layotganini   s е zishi   k е rak.   Faqat   shundagina   bola   o’zining   olg’a   siljib
borayotganini   ko’ra   biladi,   o’z   kuchiga   ishonadi.   Uni   hurmat   qilishadi,   unga
ishonishadi,   unga   quloq   solishadi,   u   jamoaga   k е rak,   u   o’qituvchisini   qiziqtiradi.
Bunga   erishish   uchun   rag’batlantirish   usulidan   foydalaniladi.   Chunki,
rag’batlantirish   bolaga   ishonishga,   unda   bo’lgan   ijobiy   qobiliyat   va   fazilatlarning
kuchini e'tirof etishga asoslangan. 
Ta'lim   maskanlari   tajribasida   rag’batlantirishning   quyidagi   turlari
qo’llaniladi:
Talabaning   kuchi   y е tadigan,  ma'suliyatli   topshiriq  b е rish   orqali  ishonch   bildirish;
bunda talaba o’z qadr-qimmati bilan faxrlanadi;
        Maqtash (ota-onalar, jamoa oldida);
        Esdalik sovg’asi b е rish (kitob, ruchka, o’quv asbobi va boshqalar);
        Maqtov yorlig’i b е rish;
        Stip е ndiya bilan taqdirlash;
        Hurmat taxtasiga fotosuratini qo’yish;
        Qo’llab-quvvatlash;
        Mas’uliyat va jamoaning minnatdorchiligi;
        Safda birinchi o’rinda turish;
        Musobaqalarda bayroq ko’tarish;
                Gaz е tada,   radioda   e'lon   va   xokazo.Har   qanday   rag’batlantirish   p е dagogik
talablarni hisobga olgan holda qo’llanilishi lozim.
Jazolash -bu   tarbiyalanuvchining   xatti-harakati   va   faoliyatiga   salbiy   baho
b е rishdir.
Jazo   ham   talabaning  va  butun  guruh  manfaati  uchun   qo’llanadigan  oxirgi   tarbiya
usuli.   Jazo   choralarini   qo’llashda   jismoniy   jazo,   urish,   kaltaklash   mumkin   emas,
bolani qo’rqitish, g’azablantirish ham yaxshi natija b е rmaydi, talaba qo’rqqanidan
23 yolg’on gapirishga  o’rganadi, ikkiyuzlamachi  bo’lib qoladi. Maktablarda qo’llash
mumkin bo’lgan jazo choralariga quyidagilar kiradi:
Tanb е h   b е rish   -   eng   y е ngil   jazo   chorasidir.   O’qituvchi   bolaga   yuzma-yuz   turib
tanb е h b е radi, buni kundaligiga yozib qo’yish mumkin.
Ogohlantirish -noma'qul xatti-harakatlarning oldini olish uchun qo’llaniladi.
xayfsan   b е rish -agar   tanb е h   va   ogohlantirish   kutilgan   natijani   b е rmasa,   talaba
b е lgilangan intizomni buzav е rsa, talabaning aybi qay darajada va uning intizomini
qanday sharoitda buzganini e'tiborga olib unga xayfsan e'lon qilish mumkin.
Uyaltirish.   Odamning eng nozik s е zgilaridan biri uyat, or-nomus, sharm-hayodir.
Odatda, odamda izzat-nafs, odamiylik qancha kuchli bo’lsa. Avvalo o’zini hurmat
qilsa,   unda   or-nomus,   uyat   shunchalik   kuchli   bo’ladi.   Xulosa   qilib   shuni   aytish
mumkinki,   yuqorida   ta'riflab   b е rilgan   tarbiyaning   umumiy   usullari   talabalarga
p е dagogik ta'sir ko’rsatish sohalarining hammasini qamrab olmaydi.
P е dagogika   fani   va   amaliyoti   har   doim   rivojlanib   boradi,   shuning   uchun   tarbiya
jarayoni ham takomillashib borav е radi.
Mavzu yuzasidan test savollari:
1. Tarbiya jarayonlarini aniqlang,
A) Yaxlit tizimlilik talablari, uzoq muddatli, ko’p qirrali jarayon
B) Ikki tomonlama aloqa, qisqa muddatli jarayon, S) Faoliyat jarayoni
2. Tarbiya jarayonining tarkibiy qismlari qaysi javobda to’g’ri ko’rsatilgan?
                 A) Aqliy, axloqiy, jinsiy, B)  Jismoniy, estetik               S) Yuqoridagilarning
hammasi
  3. Tarbiya qonuniyatlari qaysi qatorda to’g’ri ko’rsatilgan?
                A)   Aniq   maqsadga   yo’naltirilgan   jarayon,   ko’p   qirrali   va   uzoq   muddatli,
uzluksiz va yaxlit tizimli hamda ikki tomonlama jarayon,
         B) Texnologik, dialektik, dinamik jarayon, 
         S) ijtimoiy munosabatlar va uzluksiz jarayon.
  4. “Jadid” so’zi arabchadan olingan bo’lib qanday ma’noni bildiradi?
        A) “Yangi”, B) “Ilg’or”, S) “Eski”
24     5.   “Qur’oni   Karim”   da   komillikning   _____tamoyili   komillikka   erishish   uchun
talab etiladi.
         A) beshta, B) oltita, S) yettita
Pedagogic masala: 
1.  5 sinfning yangi sinf rahbari ishni o’quvchilar jamoasini o’rganishdan boshladi.
Kuzatishlardan,   suxbatlardan   shu   narsa   ma’lum   bo’ldiki,   tortinchoq   kamtarin
Dilshod o’quvchilar o’rtasida hammadan ko’proq hurmatga ega ekan, Farxod juda
xam   faol,   xushchaqchaq   ekan.   Dilshod   sinf   sardori,   Farxod   esa   zveno   boshlig`i
qilib tayinlandi.
1.   Dilshod   sinf   sardori   qilib   noto’g`ri   saylangan,   Dilshod   bilan   Farxodni
almashtirish kerak degan xulosaga kelish mumkinmi?
2. Bunday vaziyatda sinf raxbari o’zini qanday tutishi kerak?
3. Sinf faollarini tez-tez almashtirish mumkinmi? Bu sinf jamoasiga qanday ta’sir
qilish mumkin?
2.   Farosat uchun maosh
Bir savdogarning ikki mirzasi bor ekan. Savdo-tijorat ishlarida barcha yumushlarni
har   ikkalasi   ham   birdek   bajarishar,   savdogarga   sidqidildan   xizmat   qilisharkan.
Lekin   maosh   masalasida   anchagina   farq   bo'lib,   biri   ko'p,   biri   esa   ozroq   haq   olar
ekan.   Bu   ahvol   anchagina   davom   etibdi.   Maoshi   oz   mirza   ancha   vaqt   xojasining
og'zini   poylab   yuraveribdi.   Biroq   savdogar   bu   haqda   hech   ham   gap   ochmas,   har
kuni    odatdagi o'z ishlari bilan mashg'ul bo'lar ekan.
Sabr   kosasi   to'lgan   mirza   bir   kun   payt   topib   yuragidagi   dardini   xojasiga   to'kib
solibdi.
Mana qanchadan beri indamay hamma ishlaringizni qilib kelyapman. Ishyoqmaslik
qilib,   biror   vazifadan   bo'yin   tovlagan   yerim   yo'q.   Anavi   mirza   bilan   bajaradigan
ishimizda   shuncha   kuzatib   biror   farqni   anglay   olmadim.   Lekin   maoshimiz   nega
turlicha ekanligiga aslo aqlim etmayotir, - debdi.
Xoja mirzaning so`zini eshitib miyig`da kulibdida, uning da`vosi    to`g`ri ekanligini
tan olibdi va bu haqda keyinroq gaplashajagini aytib, hozir zarur bir yumushni ado
etib kelishini buyuribdi.
25 -  Bosh ustiga! - debdi mirza tavoze bilan o'rnidan turarkan.
-     Bo'lmasa   eshiting   -   debdi   xoja.   -   Karvonsaroyga   Bog'doddan   savdogarlar
tushishibdi. Borib ulardan so'rangchi, bisotlarida baxmal matosi bormikan?
Mirza ko'ksiga kaftini  qo'yib:  «Xo'p bo'ladi», debdi  va xojasi  huzuridan chiqibdi.
Hech qancha vaqt o'tmay, u karvonsaroyga borib kelibdi.
-    Taqsir, bog'dodlik savdogarlarda baxmal mato bor ekan! -debdi.
-    Rangi qanaqa ekan bilmadingizmi? - debdi xoja.
- Yo'q! Rangini so'ramabman.
-    Rangini bilib keling! - deb buyuribdi xoja mirzaga.
Mirza   yana   karvonsaroyga   qarab   ketibdi   va   fursat   o'tib   yana   xojasi   yoniga   kirib
kelibdi.
-    Bildim, taqsir! Rangini so'rab bildim! Pistamagiz ekan, baxmal rangi!
- Yaxshi, - debdi xoja.
-    Baxmalning gazini    necha    so'mdan    sotarkanlar Bog'dodlik birodarlar?
Tili lol mirza baxmal narxini bilib kelish uchun yana karvon saroyga zing`lllabdi va
u erdan.baxmal narxini ham aniqlab kelibdi. Lekin xojasi tushmagur mirzaga yana:
«Hammasi   bo'lib   qancha   baxmallari   bor   ekan,   bilmadingizmi?»   -   degan   savolni
ko'ndalang   qilib,   uni   mulzam   etibdi.   Mirza   baxmalning   qancha   ekanligini   bilib
kelish uchun yana karvonsaroyga junayotgan ekan, xoja uni to'xtatibdi.
26 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda   umum   ta`lim   maktablarida   ona   tili   darslarida   o`quvchilar
nutqini   o`stirishga,   tafakurini   rivojlantirishga   alohida   ahamiyati   berish   talab
etilmoqda.   Shu   kunga   qadar   o`quvchilar   so`z   boyligi   oshirish,   og`zaki   va   yozma
nutqini o`stirishga doir besh- olti nomzodlik dissertatsiyasi yoqlandi, xolos. 
Respublikiamizda   1969   yilda   nutq   madaniyatiga   bag`ishlangan   konfrensiya
o`tkazilgan   bo`lsa   ham,   bu   anjumanda   nutq   madaniyatini   rivojlantirishga   doir
nazariya   masalalar   muhokama   qilinib,konfrensiya   materialini   ilmiy   to`plam
sifatida   nashr   qilish   bilan   kifoyalanilgan.   Hozirgi   kunga   qadar   maktab
o`quvchilarning   nutqini   o`stirishga   bag`ishlangan   sanoqli   metodik   qo`llanma   va
tavsiyalar  yaratilgan, xolos. Shu sababli    Ona tili « darslarida o`quvchilar  nutqini
o`stirish ’» mavzusida metodik qo`llanma yaratishga kirishdik.
  Metodik   qo`llanma   nutq   madaniyati   va   o`quvchilar   nutqini   o`stirishga
bag`ishlangan materiallardan foydalandik, ularga munosabatini bildirdik.
Qo`llanma   ona   tili   darslikning   “   Morfologiya   va   imlo   “   bo`limining     “Olmosh
uning   ma`no   turlari   “,     “Yordamchi   turlar   “:   ko`makchi,   bog`lovchi,   yuklama   ,
ularningma`no turlari “ Fe`l uning zamonlari, mayllari “,  “Zamon shakli “, 
“Zamon   shakli   “,     “   Zamon   shakli   ma`nolari   “   ,   “   Ot-kesimi   zamon   shakli   “   ,
“Kesimlik   so`zlari”,     “So`z   gaplar   “   -   “   Modal   so`z   –gaplar   “,     “   Undov   so`z-
gaplar   “   ,   “   Tasdiq   va   inkor   so`zlarni   “   o`rganish   jarayonida   o`quvchilarning
og`zaki   va   yozma   nutqni   o`stirish,   tafakkarini   rivojlantirishni   turli   metod   va
usullarda-     darslik   ustida   ishlash,   savol   va   javob,   o`qituvchining   bayoni,   suhbat
usullarida   bayon   qildik.   Tadqiqot   ishida   olmosh,   yordamchi   so`zlar,   ko`makchi,
bog`lovchi, yuklama, fe`l, ot- kesim zamon shakillari, kesimlikso`zlar, modal so`z
gaplari,   undov   so`z   gaplari,   tasdiq   va   inkor   so`z   gaplarga   doir   materiallarni
mustahkamlash,   o`quvchilar   nutqini   o`stirish   maqsadida   mustaqil   ish,   og`zaki   va
yozma mashqlar, og`zaki bayon, ijodiy ish, ta`limiy diktant, kichik bayon va kichik
27 insho kabi ish turlaridan foydalandik. Metodik qo`llanma 7-sinfda ona tili o`qitish
sifatini yaxshilashga yordam beradi.
                Shunday   qilib,   ona   tilidan   ta'lim   mazmuni   o`quv   topshiriqlarida   ham   o`z
ifodasini topadi.
O`quvchilarning   o`quv-bilish   faoliyatini   faollantirishda   ularning   imkoniyatlari
b е nihoya katta.
O`quv   topshiriqlarining   sharti   o`quvchilar   faoliyatini   faollashtirishning   muhim
vositassidir.   Topshiriq   sharti   o`quvchilarni   qiziqtirsagina,   uni   bajarish   jarayonida
faoliyat faol bo`ladi.
Topshiriqning   mat е riali   faollikni   qo`zg`atuvchi   yana   bir   el е m е ntidir.   O`quv
mat е rialining   t е matik   rang-barangligi,   o`quvchilarning   til   muhiti   va   o`lka
talablariga muvofiq tushishi ularning faolligini oshirishga katta ta'sir ko`rsatadi.
Ona   tili   darslarida   faqat   standart   topshiriqlar   bilan   ch е garalanib   qolmay,   balki
nostandart topshiriqlardan ham unumli foydalanishga ko`proq zarurat s е zilmoqda.
Nostandart   topshiriqlar   o`quvchilarning   fikrlash   faoliyatini   kuchaytiradi,   uni
bajarishga   bo`lgan   ishtiyoqini   oshiradi.   Bu   esa   faollikni   ta'minlashning   muhim
omilidir.
Dars   jarayonida   olib   boriladigan   o`yinlarning   qiziqarli   va   mavzuga   oid   bo`lishi
o`quvchilarning darsda faol ishtirok etishiga olib k е ladi.
Ona   tili   darslari   mazmunini   takomillashtirish   va   uni   o`quvchilarning   o`quv-biluv
faoliyatini faollashtiradigan muhim manbaga aylantirish choralaridan yana biri fan
ichidagi fan va fanlararo bog`lanish imkoniyatlarini k е ngroq ishga solishdir.
28 Foydalanilgan   a dabiyotlar
1. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz.   T.: O‘zbekiston.   2017-yil.
2. Mirziyoyev  Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy  tartib-intizom  va shaxsiy  javobgarlik
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   O‘zbekiston.:   2017-
yil.
3. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni. Barkamol avlod-
O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. Sharq nashriyot matbaa- konserni, 2017.
4. O‘zbekiston   Respublikasining   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi.   Barkamol
avlod   –   O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   “Sharq”   nashriyoti,   Toshkent-
2017. 39-b.
5. “O‘zbek   tilining   davlat   tili   sifatidagi   nufuzi   va   mavqeini   tubdan   oshirish
chora- tadbirlari to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni.
Toshkent – 2019.
6. O‘zbekiston  Respublikasining “Davlat tili to‘g‘risida” gi Qonuni. Toshkent –
2019.
7. O‘zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasining “Davlat  tili  to‘g‘risida”gi
qonunni amalga oshirish davlat dasturi to‘g‘risida”gi qarori. Toshkent – 2010.
Internet   manbalari
1. www.uzedu.uz   
2. www.oecd.org/pisa/aboutpis   
3. www.google.com   
4. https:kun.uz/uz/news.
29

Tarbiya jarayoni haqida tushuncha

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Husnixat metodikasining predmeti, vazifalari va husnixatga o‘rgatishning ahamiyati
  • Ilmiy kashfiyotlar ixtirolar va litsenziyalash
  • Ilk maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablarining mazmun va mohiyati
  • Ilk yoshdagi bolalar nutqi va tili
  • Ilk qadam davlat o`quv dasturi bilan tanishtirish mazmuni

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский