Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 59.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Tarixiy manbalarda joy nomlari tasnifi

Купить
Tarixiy manbalarda joy nomlari tasnifi .
Mundarija:
Kirish ....................................................................................................................................................... 2
I.Bob..Tarixiy manbalarda joy nomlari tasnifi . ....................................................................................... 6
1.1.Toponimikaning mohiyati va terminologik tushunchalar xususida ................................................... 6
1.2. "BOBURNOMA"da joy nomlari toponimikasi ................................................................................. 12
II.Bob.Surxon vohasi va Termizning tarixiy manbalarda joy nomlari tasnifi .......................................... 16
2.1.Surxon vohasining tarixiy manbalarda joy nomlari tasnifi. ............................................................. 16
2.2.Termiz shahrining nomi va uning kelib chiqishi .............................................................................. 25
Xulosa ................................................................................................................................................... 31
Foydalanilgan adabiyotlar .................................................................................................................... 34
1 Kirish
Mavzuning   dolzarlbigi: Ma’lumki,   joy   nomlari   hududning
o‘tmishdagi   tabiiy   sharoiti,   relyefi,   o‘simlik   va   hayvonot   olami,   qazilma
boyliklari   kabilar   haqida   ham   qimmatli   ma’lumotlar   beradi.   Bundan
tashqari, etnotoponimlar tarkibida ishtirok etgan etnonimlar orqali ma’lum
bir   hududda   qaysi   qabila,   urug‘   vakillari   yashaganligi,   ularning   turmush
tarzi haqida ma’lumotga ega bo‘lish ham mumkin. Toponimning ma’nosini
bilib   olish   orqali   muayyan   hudud   haqida   ko‘plab   ma’lumotlarga   ega
bo‘lish   uchun   topo nimik   tadqiqotlar   olib   bo-rish   va   joy   nomlari   lug‘atini
tuzish kerak bo‘ladi. Bugungi kunda bunday lug‘atlarga ehtiyoj nihoyatda
katta.
Keyingi   yillarda   respublikamizda   o‘zbek   tilining   xalqimiz   ijtimoiy
hayotida   va   xalqaro   miqyosdagi   obro‘-e’tiborini   tubdan   oshirish,   unib-
o‘sib   kelayotgan   yoshlarimizni   vatanparvarlik,   milliy   an’ana   va
qadriyatlarga   sadoqat   ruhida   tarbiyalash,   mamlakatimizda   davlat   tilini
to‘laqonli   joriy   etishni   ta’minlash,   O‘zbekistondagi   millat   va   elatlarning
tillarini saqlash va rivojlantirish, davlat tili sifatida o‘zbek tilini o‘rganish
uchun   shart-sharoitlar   yaratish,   o‘zbek   tili   va   til   siyosatini
rivojlantirishning   strategik   maqsadlari,   ustuvor   yo‘nalish   va   vazifalari
hamda   istiqboldagi   bosqichlarini   belgilash   maqsadida   til   siyosatiga   oid
ko‘pgina   hujjatlar   qabul   qilindi.   Bular   ichida   Respublikamiz   Prezidenti-
ning   ikkita   farmoni   tilimiz   taraqqiyotini   belgilashda   muhim   rol
o‘ynayotganini ta’kidlab o‘tish joiz. Birinchisi, 2019-yil 21-oktabrda qabul
qilingan   “O‘zbek   tilining   davlat   tili   sifatidagi   nufuzi   va   mavqeini   tubdan
oshirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PF-5850-son   Farmoni   bo‘lib,   unda
2 tilni   rivojlantirishga   qaratilgan   ko‘pgina   masalalar   qatorida   geografik   va
boshqa   toponimik   obyektlarga   qonun   hujjatlariga   muvofiq   nom   berilishi
borasidagi   faoliyatni   monitoring   qilish   va   muvofiqlashtirish   ko‘zda
tutilgan.   Qo‘lingizdagi   ushbu   lug‘at   ana   shu   monitoringni   yuritish   va
tartibga   solish   yo‘lidagi   samarali   ishlarning   ajralmas   qismi   sifatida
maydonga keldi hamda joy nomlarini to‘plash va tartibga solishda muhim
manba bo‘lib xizmat qilishi tabiiy.
Ma’lumki,   Respublikamizdagi   joy   nomlarining   barchasini   insonda
este-tik   zavq   uyg‘otadigan,   milliy   mafkura   va   qadriyatlarimizga   mos
keladigan, hududning xususiyatlarini o‘zida aks ettiradigan deb bo‘lmaydi.
Ayrim   nomlarni   o‘zgartirish   ehtiyoji   bor,   shuningdek,   imlo   xatolari
mavjudligi,   o‘zlashmagan   so‘zlar   bilan   ifodalanganlari   tilimizga   putur
yetkazmoqda.   Prezident   Sh.Mirziyoyev   shu   kabi   holatlar   haqida   quyidagi
fikrlarni   bildirgan   edi:   “Afsuski,   jamoat   joylarida,   ko‘chalarda,   binolar
peshtoqida toponimik belgilar, turli lavha va reklamalar ko‘pincha xorijiy
tillarda, ma’naviyatimizga yot mazmun va shakllarda aks ettirilmoqda. Bu
davlat   tili   talablariga,   milliy   madaniyat   va   qadriyatlarimizga
bepisandlikdan,   umumiy   savodxonlik   darajasi   esa   tushib   ketayotganidan
dalolat   beradi.   Shu   munosabat   bilan,   Vazirlar   Mahkamasi   Atamalar
komissiyasi   bilan   birgalikda,   ushbu   masalalarni   keng   jamoatchilik
ishtirokida jiddiy o‘rganib chiqish va tartibga solish zarur. Chunki ijtimoiy
obyektlarga nom berish – bu shunchaki shaxsiy yoki xususiy ish emas. Bu
barchamizning   vatanparvarlik   va   ma’naviy   saviyamizni   yaqqol
ko‘rsatadigan   o‘ziga   xos   mezondir.   Buni   hech   kim   hech   qachon
unutmasligi   kerak.   Biz   xalqimizning   taqdiri,   ertangi   kuni   haqida   o‘ylar
ekanmiz,   eng   avvalo,   millatimizning   asl   fazilatlarini,   go‘zal   urf-
odatlarimiz,   betakror   san’atimiz   va   adabiyotimiz,   ona   tilimizni   ko‘z
3 qorachig‘iday   saqlashimiz   zarur”.   Davlatimiz   rahbari   tomonidan   joy
nomlari   bo‘yicha   ta’kidlab   o‘tilgan   muammolarni   bartaraf   qilish   uchun
toponimlarni   tarixiy-lisoniy   jihatdan   tadqiq   qilish   va   toponimik   lug‘atlar
yaratish lozim bo‘ladi.
“Davlat   tili   haqida”gi   Qonunning   22-moddasida:   “Geografik   obyekt-
larning   nomlari   davlat   tilida   aks   ettiriladi”,   –   deb   yozib   qo‘yilgan   bo‘lsa-
da,   yangi   qurilgan,   qurilayotgan   aholi   punktlari   yoki   ko‘ngilochar
maskanlarga nom berishda bir qismi yoki to‘laligicha xorijiy tilga oid so‘z
bilan  ifodalanuvchi  Toshkent  siti,  Olmazor   siti,  Nukus  siti,   «Magic  City»
kabi   so‘zlar   paydo   bo‘la   boshlagani   ijobiy   hodisa   emas,   albatta.   Mazkur
lug‘atda   asosiy   e’tibor   tarixiy   nomlarga,   shuningdek,   yirik   toponimik
obyektlar   nomini   izohlashga   qaratilganki,   ular   xalqimizning   tafakkuri,
dunyoqarashi va turmush tarzini o‘zida aks ettiradigan onomastik birliklar
bo‘lib,   yuqoridagi   kabi   sun’iy   ravishda   yoki   boshqa   tillarga   taqlidan
qo‘yilmagani   bilan   qimmatlidir.   Bugungi   kunda   joy   nomlarining
ma’nolarini,   ularning   xalq   tafakkuri   asosida   shakllangani,   milliy
mentalitetimizni   aks   ettirishini   o‘sib   kelayotgan   avlodga   tushuntirmas
ekanmiz, yuqoridagi kabi nomlar paydo bo‘lishda davom etaveradi.
Ma’lumki, joy nomlari yurtimizning qadimiy tarixi, geografik sharoiti,
xalqimizning orzu-umidlari, madaniy-ma’naviy, siyosiy, diniy-falsafiy, es-
tetik   qarashlari,   ona   tilini   e’zozlash   va   uning   boyliklarini   asrab-avaylash
usullarini o‘zida ifoda etgan ulkan xazina, lisoniy birliklardir.
Shu   kunlarda   xalqimizning   ma’naviy   qadriyatlarini   tiklash,   xalqning
o‘zligini   anglash,   davlatimiz   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   islohotlar-
ning chinakamiga sezish ishiga juda katta e’tibor va mas’uliyat bilan yon-
dasha   boshladi.   Ana   shu   e’tibor   va   mas’uliyat   joy   nomlariga   bo‘lgan
muno-sabatni,   ularning   tartibga   keltirish,   ilmiy   jihatdan   tadqiq   etish
4 masalala-rini   yanada   kuchaytirmoqda.   Chunki   joy   nomlari,   tarixiy
toponimlar,   milliy   qadriyatlar   tilning   bebaho   boyligi   hisoblanishi   bot-bot
aytilmoqda.   Shu   bilan   birga,   joy   nomlarining   atoqli   ot   sifatida   tilda
muqimlashuvi   o‘zbek   onomastikasining   muhim   nazariy,   amaliy   va   jiddiy
masalasi   hisoblanadi.   Shu   munosabat   bilan   mazkur   lug‘atni   butun
Respublikadagi ayrim olimlar jamoasi tarqoq holda bo‘lgan joy nomlarini
umumlashtirib, aziz kitobxon-larga yetkazishni maqsad qildik.
Umuman, joy nomlarining izohli lug‘atiga kirgan nomlarning lug‘aviy
tarkibi haqida quyidagilarni ta’kidlash lozim.
Kurs ishining maqsadi : Tarixiy manbalarda joy nomlari tasnifi .
Kurs   ishining   vazifasi :   Toponimikaning   mohiyati   va   terminologik
tushunchalar xususida
Kurs   ishining   ob'ekti :   Surxon   vohasi   va   Termizning   tarixiy
manbalarda joy nomlari tasnifi
Kurs   ishining   predmeti :   Surxon   vohasining   tarixiy   manbalarda   joy
nomlari tasnifi
Kurs   ishining   tuzilishi :   Kurs   ishi   kiris   qismi,   2   ta   bob,   4   ta   reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
5 I.Bob..Tarixiy manbalarda joy nomlari tasnifi .
1.1.Toponimikaning mohiyati va terminologik tushunchalar
xususida
Insoniyat paydo bo’lganidan beri uning tafakkuri, ongi, saviyasi o’sdi,
rivojlandi, bevosita ma’naviyati, madaniyati, ma’rifati oshib bordi. Kishilik
jamiyati taraqqiyotining bugungi kungacha bosib o’tgan yo’lini aniqlashda,
ayniqsa,   etimologik-tarixiy   nuqtai   nazardan   bo’lgan   izlanishlar   katta
ahamiyatga   ega,   insonning   kelib   chiqishi,   qadimdan   hozirgi   kungacha
yashash   tarzi,   tadrijiy   rivojlanishi   haqidagi   xulosalarga   kelish   uchun
muhim tadqiqot usullaridan biri bo’lib qoldi.
I.A.Karimov   ta’kidlaydiki,   “Ma’naviyat   o‘z   xalqining   tarixini,   uning
madaniyati   va   vazifalarini   chuqur   bilish   va   tushunib   yetishga
suyangandagina qudratli kuchga aylanadi. Tarixga murojaat qilar ekanmiz,
bu   xalq   xotirasi   ekanligini   nazarda   tutishimiz   kerak.   Xotirasiz   barkamol
kishi   bo‘lmaganidek,   o‘z   tarixini   bilmagan   xalqning   kelajagi   ham
bo‘lmaydi” 2
.
Insonning   manaviy   jihatdan   yuksalishi,   ruhiyati,   aql   zakovati,   o‘z-
o‘zini anglashi, ongli faoliyatini shakillantirish, Vatan va ota-ona oldidagi
burchi,   muhabbati,   sadoqati,   insonparvarlik   fazilatlarini   shakillantirish,
milliy   urf-odatlar,   qadriyatlar   asosida   barkamol   avlodni   tarbiyalash   va
voyaga yetkazishda o’zlikni anglash muhim o‘rin tutadi.
Bu   o‘z   navbatida   ota-bobolar   tomonidan   bunyod   etilgan   tarix,   uning
ajralmas   bo’lagi   hisoblangan   mamlakatdagi   milliy-madaniy   moddiy-
nomoddiy   meroslar,   obidalar,   joy-makonlar   va   hokazolarni   yaratilish
tarixiga   bo‘lgan   qiziqish   kun   sayin   ortayotganida   ham   ko’rinadi,   nafaqat
6 o‘zbek halqi balki, butun dunyo sayohatchilarining e’tibori kuchayganidan
ham   bilish   mumkin.   Shuningdek,   bugungi   kunda   toponimlar   –   joy
nomlarini   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqish   ham   ortib   bormoqda.   Toponim
so‘zi   (yunoncha   topos   –   joy,   makon,   onima   –   nom,   ism)   –   har   qanday
geografik   ob’ektning   atoqli   oti,   nomi,   jumladan,   gidronim,   oykonim,
oronim,   urbanonim,   agroonim   va   boshqalardan   tarkib   topadi   3
  .   Hozirda
geografik   ob’ektlarning   nomlarini   o‘rganadigan   fan   bu   –   toponomika
hisoblanadi.
Zamon rivojlanishi natijasida joylarning soni va nomi o‘zgarib borishi
mumkin. Atrofdagi geografik nomlar insoniyat taraqqiyoti bilan bog‘liq 
o’zgarib turuvchi ob’ektlar hisoblanadi. Joy tushunchasi, bu – yer yuzasida
joylashgan barcha ob’eklar va bu ob’ektlar o‘z ustida joylashtirgan relefni 
o‘zida mujassam etgan yer yuzasining kichik bir qismidir.
Toponimlar tarixini yoritish orqali biror hududning o‘tmishdagi tabiiy
sharoiti,   siyosiy   holati,   etnik   jarayonlari,   iqtisodiy   mavqei,   xalqaro
aloqalari,   aholining   ijtimoiy   va   madaniy   hayoti   kabilar   haqida   ma’lumot
olish   mumkin.   Zero,   “toponimlar   –   bu   yerning   tili” 5
,   ularda   ma’lum
hududning   tarixi   aks   etadi.   Bu   o‘z   navbatida   tarixni   mukammallashtirish
imkonini berish bilan birga, unga aniqliklar kiritadi, har bir viloyat, shahar,
qishloqlar   tarixining   o‘z   o‘rni   bor   va   uni   manbalarga   tayanib   o‘rganish
zarurati tug‘ildi.
Shunga ko‘ra, O’zbekiston Respublikasi hududida ma’muriy-hududiy 
birliklar (viloyatlar, tumanlar, shaharlar, shaharchalar, qishloqlar, ovullar); 
aholi punktlari va ularning tarkibiy qismlari (mahallalar, shohko‘chalar, 
ko‘chalar, maydonlar, bog‘lar, xiyobonlar, bulvarlar); transport va 
muhandislik-texnika infratuzilmasi ob’ektlari (temir yo‘l stansiyalari, 
avtostansiyalar, metropoliten stansiyalari, vokzallar, ayeroportlar, 
7 ayerodromlar, portlar, pristanlar, ko‘priklar, raz’ezdlar, yo‘llar, kanallar, 
suv omborlari, to‘g‘onlar, dambalar); tabiiy ob’ektlar (daryolar, ko‘llar, 
o‘zanlar, muzliklar, tekisliklar, tog‘lar, tog‘ tizmalari, g‘orlar, cho‘llar, 
vodiylar, daralar, muhofaza etiladigan tabiiy hududlar, yonbag‘irlar, 
foydali qazilmalar konlari) va boshqa shu kabi ob’ektlar mavjud. Turli 
sohalar yordamida ushbu ob’ektlarni to‘liq o‘rganish ishlari amalga 
oshirilmoqda.
Shu   bilan   birga   O’zbekiston   Respublikasining   barcha   hududlari
hamda Toshkent shahrining tarixiy toponimlarini o‘rganishga katta e’tibor
qaratildi. Toshkent shahrining ko‘p asrlik tarixga egaligi va uni yoritishda
joy nomlarining ham o‘ziga xos ahamiyatini ta’kidlash zarur. I.A.Karimov
“Toshkent   barchamiz   uchun   avvalo   mustaqil   davlatimizning   go‘zal
poytaxti,   mamlakatimizning   yuragi,   ta’bir   joiz   bo‘lsa,   Vatanimizning
muqaddas   ostonasidir.   Jahon   ahli   uchun   ona   diyorimiz   bilan   tanishuv
avvalambor ana shu ostonadan boshlanadi” degan 6
.
Toshkent   shahri   tarixiy   va   tabiiy   jarayonlar   ta’sirida   topografik   va
toponimik   jihatdan   o‘zgarib   borgan.   Bunday   o‘zgarishlar   shahar   tarixini
yoritishda   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Har   bir   tarixiy   davrda   o‘ziga   xos
tarixiy   toponimik   qiyofasi   yaratilgan.   Masalan,   XIX   asr   oxiri   –   XX   asr
boshlarida   Toshkent   hududi   kengaygan   va   uning   hududida   yangi   turdagi
joy nomlari paydo bo‘lgan. Bunday holat 1967 – 
  yilga   to‘g‘ri   keladi.   Toshkent   Turkiston   general-gubernatorligining
markaziga   aylantirilgani   bilan   bog‘liq.   Mazkur   davrda   Anhor   arig‘idan
Salor   kanaligacha   bo‘lgan   yerlarda   yevropalik   aholi   uchun   yangi   shahar
bunyod   etilib,   unda   radial-halqa   tizimida   ko‘chalar   o‘tkazilgan,   aholining
turar   joylari   bilan   birga   turli   muassasalar   uchun   binolar   qurilgan.   Ularga
yevropacha   (asosan,   ruscha)   nomlar   berilgan.   Ayni   vaqtda   Toshkentning
8 Eski   shahar   qismida   ham   yangi   muassasalar   tashkil   topib,   ba’zi
ko‘chalarga nomlarberilgan. Shahar hayotida kechgan o‘zgarishlar, undagi
joy nomlari sonining ortib, ba’zan o‘zgarib borishiga olib kelgan. Mazkur
davr   shaharning   o‘zigaxos   tarixiy   rivojlanish   bosqichini   tashkil   qiladi   va
undagi   toponimlarni   alohida   tadqiqot   sifatida   o‘rganish   ilmiy   va   amaliy
ahamiyatga ega. 1
Toshkent   Chirchiq   daryosining   sohilida   joylashgan   qadimiy
shaharlardan   biri   bo‘lib,   ikki   ming   yil   oldin   vujudga   kelgan.   Toshkent
shahri O’rta Osiyoning janubiy darvozasi hisoblangan. Toshkent shahri V-
VIII   asrlarda   Shoshkent,   Binkent,   Shosh,   Choch,   deb   nomlangan.
Shuningdek,   siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   o‘zgarishlar   o‘z
ta’sirini ko‘rsatgan. Shuning uchun Toshkent shahri tarixiy toponimiyasini
ilmiy   o‘rganish   ancha   ilgari   boshlangan   va   yuz   yildan   ortiq   davrni   o‘z
ichiga oladi.
Toshkent   shahrini   siyosiy   tarixida   o‘zgarishlarini   hisobga   olib   uch
bosqichga   bo‘lish   mumkin.   Bu   davrlardagi   o‘zgarishlar   shahar
toponimiyasida   o‘z   ifodasini   topgan.   Birinchisi   XIX   asr   ikkinchi   yarmi   –
XX asr boshlariga to‘g‘ri kelsa,
ikkinchisi sovet davri to‘g‘ri keladi, shuningdek, uchinchisi 1991-yil 
mustaqillikdan keyingi davri o‘z ichiga oladi.
Bunday   jarayonni   o‘rganishga   vazifalar   qo‘yildi.   O’rganishlar
jarayonida Toshkentning  XIX asrdagi qiyofasi,  undagi ma’muriy-hududiy
bo‘linmalar,   qurilmalar,   tabiiy   ob’ektlar   va   ularning   nomlanishi   haqida
ko‘p manbalarda uchratish mumkin. Siyosiy o‘zgarishlar natijasida undagi
joy   nomlariga   ham   ta’sir   ko‘rsadi.   Shahar   hududining   kengayishi,   yangi
tumanlarning tuzilishi, yangi ko‘chalarning paydo bo‘lishi natijasida yangi
1
  Mirakmalov M.T., Avezov M.M. Buxoro viloyatidagi xorologik va xronologik oykonimlar // O‘zGJ axboroti. 
47-jild. –T., 2016.
9 toponimlar   paydo   bo‘ldi.   Bu   davrda   Toshkent   shahri   tarixiga   qiziqish
kuchaydi,   turli   yo‘nalishlarda   –   arxeologik,   topografik,   toponimik   ilmiy-
tadqiqot ishlari amalga oshirila boshlandi. Misol uchun N.G.Mallitskiyning
maqolasida 7
  1920-yillardagi   shaharning   mahalla   va   mavzelari   ro‘yxati
berilgan   va   bu   hozir   ham   Toshkent   tarixi,   ayniqsa   uning   toponimiyasi
bo‘yicha muhim manba sanaladi.
Toshkent   shahrining   tarixiy   toponimiyasiga   bevosita   daxldor
tadqiqotlar jumlasiga H. Hasanovning “O’rta Osiyo joy nomlari tarixidan”
8
    nomli   kitobini   kiritish   mumkin.   Uning   “Toshkent   bo‘ylab   sayohat”
bobida   “Toshkent”   toponimining   kelib   chiqishi   haqida   aytilgan   fikrlar
bayon etilgan, ayrim toponimlar tasnif qilinib, shahar mikrotoponimiyasi –
mahalla,   ko‘cha,   maydon,   guzar,   ko‘prik,   mavzelar   nomlarini   tartibga
solish   to‘g‘risida   takliflar   ilgari   surilgan;   shuningdek,   shahardagi   ko‘xna
nomlar   –   Chorsu,   Xadra,   Anhor,   Beshog‘och,   Darxon,   Jangob   kabilar
xususida   mulohaza   yuritilgan.   Misol   uchun:   “Chorsu”   –   ko‘chalar
kesishgan joy. Odatda Chorsu shahar markazi bo‘lib, o‘sha yerdan asosiy
ko‘chalar   boshlangan.   Shundan   turkiy   tillarda   “chorsu”   so‘zidan   “bozor”,
“chorsuvchi-baqqol”   degan   ma’nolar   yasalgan.   Toshkentning   Chorsusi
shunday   joy   edi.   “Eski   Juva”   –   xon   arkining   chekkasida   bo‘lib,   harbiy
aslahalar   (sovut,   qalqon,   qilich,   nayza   kabilarning   –   bular   “jo‘ba”,
talaffuzda   “jo‘va”   deb   yuritilgan)   ombori   jo‘vaxona   edi.   Umuman   juva
(jo‘ba)   bozor   degan   ma’noni   anglatadi.   “Xadra”   –   xon   o‘rdasining
chegarasidagi   yo‘l   –   “haddi   roh”   so‘zlaridan   hosil   bo‘lgan.   Salor   arig‘i   –
shu ariqni sipoh salor, ya’ni bosh qo‘mondon qazdirganidan dalolat beradi.
“Anhor”   arabcha   “nahr”   (daryo)   so‘zining   ko‘plik   shakli   bo‘lib,
Toshkentda ariq, kanal ma’nosida ishlatiladi. “Jangob” – XVIII asr oxirida
Toshkent   dahalari  o‘rtasida  bo‘lgan   janglarning  yodgorligi.  Beshog‘och  –
10 “beshinchi   yog‘och”,   ya’ni   beshinchi   stansiya   ma’nosidandir.   Yog‘och   –
masofa   o‘lchovi,   tosh,   farsang   qatorida,   taxminan,   7–8   km.   Bu   ehtimol,
Eski Toshkentdan hisoblaganda beshinchi karvonsaroy bo‘lgandir.
“Darxon” – soliqdan ozod qilingan joylar. H.Hasanovning tadqiqotida
keltirilgan   joy   nomlari   etimologiyasida   shaharning   rel’efi,   ijtimoiy-
iqtisodiy, ma’muriy, etnik holati, siyosiy tarixi, madaniyati aks etgan.
Shuningdek, Toshkent shahri tarixiy toponimlari haqida A.O’rinboyev
va   O.Bo‘riyevlarning   “Toshkent   Muhammad   Solih   tavsifida”9
  nomli
risolada   ham   ma’lumot   bor.   Unda   Muhammad   Solihning   “Tarixi   jadidayi
Toshkand”   asarida   ko‘rsatilgan   shahar   topografiyasi,   shahar   atrofidagi
joylar geografiyasiga oid ma’lumotlar keltirilgan. Shaharning to‘rt dahasi,
madrasa,   masjid,   mahallalari,   qabriston   va   maqbaralari,   hammomlari,
bozorlari, shuningdek, shahar devorlari, qo‘rg‘onlari va o‘n ikki darvozasi
haqida   yozilgan.   Jumladan:   1.   Qiyot   darvozasi   –   qiyot   qabilasi   nomidan,
qadimda   Parkent   darvozasi   deb   atalgan.   2.   Turklar   darvozasi   –   turkt
qabilasi   nomidan.   3.   O’zbek   darvozasi   –   o‘zbek   qabilasi   nomidan.   4.
Taxtapul darvozasi. 5. Qorasaroy darvozasi – qorasaroy qabilasi nomidan.
6.   Chig‘atoy   darvozasi   –   Chingizxon   avlodidan   bo‘lmish   Chig‘atoy   ulusi
nomidan. 7. Su’boniyon darvozasi – bu ham qabila nomidandir. 8. Ko‘kcha
darvozasi   –   bu   ham   qabila   nomidandir.   9.   Kamondaron   darvozasi   –
kamondaronlar   buzuq   qabilasidan   bir   toifaga   mansub.   10.   Qang‘li
darvozasi   –   bir   qabilaning   nomidan.   11.   Beshog‘och   darvozasi   –   bu   ham
qabila   nomidan.   12.   Qatag‘on   darvozasi   –   qatog‘on   qabilasi   nomidan.
Muhammad   Solihning   yozishicha   bu   darvozalar   Sohibqiron   Amir   Temur
tomonidan qurdirilgan bo‘lib, nomlar o‘sha paytda berilgan
11 1.2. "BOBURNOMA"da joy nomlari toponimikasi
"Boburnoma"da joy nomlari toponimikasi haqida so'z yuritar ekanmiz,
asarda   uchraydigan   toponimlar   ular   ifodalagan   obyektlarning   turiga   ko raʻ
bir   necha   guruhga   bo linishini   ta'kidlab   o'tamiz.   Bularning   bir   qismini	
ʻ
aholi maskanlari nomlari – oykonimlar tashkil etadi. Oykonimlar:
1) mamlakatlar nomlari — Afg oniston, Hindiston, Arabiston, 	
ʻ
Mo g uliston, Iroq, Ozarbayjon, Misr, Xitoy, Xuroson;	
ʻ ʻ
2)   shaharlar   nomlari   —   Dehli,   G azna,   Qobul,   Mashhad,   Banoras,	
ʻ
Urganch, Toshkand, Andijon, Kesh, Sayram, Xo jand, Qarshi, Buxoro;	
ʻ
3) qishloq va kentlar nomlari — Muhammad og a kenti, Ho dak kenti,	
ʻ ʻ
Beshkent, Qulba kenti, Archakent, Yorkand, Navkand, Dehi G ulomon, 	
ʻ
Yettikent, Dehi Afg on;	
ʻ
4) qal a va qo rg onlar nomlari: Qal ai Dabusi, Qal ai Zafar, 	
ʼ ʻ ʻ ʼ ʼ
Olaqo rg on, Toshqo rg on, Asfidak qo rg oni;	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
5)   rabotlar   nomlari   —   Raboti   Sarhang,   Raboti   Zavraq,   Surhrabot,
Raboti Ro zak kabilarni o z tarkibiga birlashtiradi. ―Boburnoma da qayd	
ʻ ʻ ‖
etilgan   toponimlar   tizimida   yer   sathidan   balandda   turuvchi   obyektlarni
atoqli otlar-oronimlar alohida o rinni egallaydi.	
ʻ
Oronimlarni   qanday  obyekt  nomini   bildirib   kelishiga   ko ra   bir   necha	
ʻ
guruhga   tasnif   etib   o rganish   mumkin.   Tog   nomlari:   Olatog ,   Capetog ,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Olg tog i,   Mehtar   Sulaymon   tog i,   Murg on   tog i,   Shovdor   tog i,	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Shunqorxona tog i, Kirmosh tog i, Xoja Ismoil tog i singarilar. Ba zan bu	
ʻ ʻ ʻ ʼ
xil   nomlar   tarkibida   ―tog   ma nosini   ifodalovchi   tojikcha   ―kux   .suzi	
ʻ‖ ʼ ‖
katnashgan Anbarkuh Barokux Domankuh Kuxi Jud, Kuxi Safid, Kuxisof,
Kuxpor   kabilar.   Kutal   nomlari   —   Anbaxor   kutali,   Bodi   kutali,   Gunbazak
12 kutali,   Kutali   Zarrin,   Oqqutag.   Sangdoki   kutali,   Karokuba   kutali.   Dara
nomlari:   Darai   Boy,   Darai   Bot,.   Darai   Gaz,   Darai   Zang,   Darai   Zindon,
Darai   Hyp,   Darai   Suf,   Darai   Xush,   Kamrud   darasi,   Pashgroi   darasi,
Puromin   darasi,   Tutumdara,   Obdara.   Dovon   nomlari   —   Itmak   dovoni,
Kandislik dovoni, Muxammad pix dovoni. 2
Bobur   ―Boburnoma da   oronimlar   xaqida   to xtalganda   o sha   tog ,‖ ʻ ʻ ʻ
dara,   kutallarning   joylashgan   o rni,   foydali   qazilmalari,   o simliklar   va	
ʻ ʻ
hayvonot olami, yo llari, iqlimi, gidrografiyasiga oid muhim ma lumotlarni	
ʻ ʼ
keltirib   o tadi.   Chunonchi,   Xo jand   yaqinida   joylashgan   tog   xususida	
ʻ ʻ ʻ
shunday   deb   yozadi:,   ―…daryoning   shimol   tarafida   bir   tog   tushubtur,	
ʻ
Munugip otliq, derlarkim, bu tog da firuza koni va ba zi konlar topilur. Bu	
ʻ ʼ
tog da   bisyor   yilon   bor .   ―Boburnoma ni   o qir   ekanmiz,   unda   ko plab	
ʻ ‖ ‖ ʻ ʻ
geografik   nomlarning   etimologiyasiga   doir   asosli   ilmiy   fikrlar   bayon
qilinganligini   ko ramiz.   Darhaqiqat,   Bobur   joy   nomlarini   tilga   olganda,	
ʻ
ba zan   ularning   qanday   ma no   anglatishiga,   nima   uchun   shunday   nom	
ʼ ʼ
olganligiga   e tibor   beradi,   bu   haqda   o z   mulohazalarini   kitobxon   bilan	
ʼ ʻ
o rtoqlashadi.   Chunonchi,   Boburning   Kandibodom   shahri   nomining	
ʻ
ma nosi   to g risidagi   fikri   diqqatga   loyiqdir.   Konibodom   xozirda	
ʼ ʻ ʻ
Tojikiston   Respublikasi   hududiga   qarashli   bo lib,   Konibodom   shaklida	
ʻ
yoziladi   va   shunday   talaffuz   qilinadi.   Mahalliy   aholining   fikriga   ko ra,	
ʻ
Konibodom   toponimi   ikki   qismdan:   kon   va   bodom   so zlaridan   tarkib	
ʻ
topgan   bo lib,   ―bodom   koni   ma nosini   bildiradi.   Aslida   mazkur	
ʻ ‖ ʼ
oykonimik nomning birinchi qismidagi kon so zining ―ko p, mo l, serob	
ʻ ʻ ʻ
ma nosiga   hech   qanday   aloqasi   yo qligini,   u   aslida   «kand   so zi   bo lib,	
ʼ ʻ ‖ ʻ ʻ
―shahar   ma nosida   qo llanganligi,   binobarin,   Kandibodom   ―bodom	
ʼ ʻ
shahri ,   ―bodomli   shahar   ma nosini   anglatishini   biz   ―Boburnoma	
‖ ‖ ʼ ‖
2
  Mirakmalov M.T., Avezov M.M. Buxoro viloyati geografik joy nomlarining o‘rganilish tarixi // O‘zGJ 
axboroti. 46-jild. –T., 2015.
13 mutolaasi orqali bilib olamiz.
Asarda   hozirgi   Qashqadaryo   viloyatidagi   Shahrisabz   shahrining
nomlanishi   shunday   izohlanadi:   ―Bahorlar   sahrosi   va   shahri   va   bomi   va
tomi ho b sabz bo lur uchun Shahrisabz… derlar . Demak, Shahrisabz —ʻ ʻ ‖
―ko kalamzor   shahar ,   ―yashil   —   bog -rog larga   boy   shahar	
ʻ ‖ ʻ ʻ ‖
ma nosidadir.   ―Boburnoma da   Hindiston   hududidagi   Kashmir	
ʼ ‖
oykonimiga   tubandagicha   izoh   berilgan:   ―…bu   tog   elini   Kas   derlar.	
ʻ
Xotirga   yettikim,   Hinduston   eli   «shin ni   ―sin   talaffuz   qilur.   Chun   bu	
‖ ‖
tog da mo tabar shahr Kashmirdur, balki Kashmirdin o zga bu tog da yana	
ʻ ʻ ʻ ʻ
shahri   eshitilmaydur.   Bu   jihattin   bo la   olurkim,   Kashmir   demish	
ʻ
bo lg aylar». Darhaqiqat, geograf olim Hamidulla Hasanov ta kidlaganidek	
ʻ ʻ ʼ
―kas  aslida ―kash  bo lib chiqadi va Kashmir shu tog dagi qabila nomi	
‖ ‖ ʻ ʻ
bilan   bog liq   oykonim   hisoblanadi.   Shuningdek,   Bobur   Afg onistondagi	
ʻ ʻ
viloyatlardan   biri   Lamg on   to g risida   yozar   ekan,   uning   besh   tuman   va	
ʻ ʻ ʻ
ikki bo lakdan iborat ekanligini ta kidlaydi hamda nomning kelib chiqishi	
ʻ ʼ
xususida   mana   bu   fikrlarni   bayon   kiladi:   ―Hazrati   Nuh   payg'ambarning
otasi   Mehtar   Lomning   qabri   Alishang   tumanidadur.   Ba zi   tarixta   Mehtar	
ʼ
Lomni Lamak Lamkon debturlar. Ul elni xili mulohaza qilibturkim, ba zi	
ʼ
mahal   «kof   o runiga   ―g ayn   ta	
‖ ʻ ʻ ‖ laffuz   qilurlar,   bu   jihattin   g olibo   bu	ʻ
viloyatni   Lamg on   debturlar».   Demak,   muallifning   tushuntirishicha,	
ʻ
Lamkon nomi ―k  harfining ―g  deb aytilishi tufayli Lamg on shakliga	
‖ ʻ‖ ʻ
kelib qolgan: Lamkon > Lamg on. Aytilganlardan anglashiladiki, Kashmir	
ʻ
kas   etnonimiga   aloqador   holda   vujudga   kelgan   etnooykonim,   Lamg on	
ʻ
shahri nomi bilan yuritilgan antropotoponim sanaladi.
  Bobur   yana   Hindistondagi   Ko hi   Jud,   Savo   lak   parbat,	
ʻ
Afg onistondagi   Shohi   Qobul   tog lari   haqida   to xtalganda,   ularning	
ʻ ʻ ʻ
ma nosiga   e tibor   beradi.   Ko hi   Jud   tog ida   ellardan   biri   jud   qabilasi
ʼ ʼ ʻ ʻ
14 yashaganligini aniqlaydi va bu tog  shu qabilaning nomi bilan atalganliginiʻ
e tirof   etadi:   ―Bu   tog ni   juda   mansub   qilib,   Ko hi   Jud   debturlar .   Shohi	
ʼ ʻ ʻ ‖
Qobul   oronimining   kelib   chiqishini   shunday   tushuntiradi:   "Qal aning	
ʼ
g arb-janub   tarafi   kichikraq   parcha   tog   tushubtur.   Ul   tog ning   qo llasida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Shohi   Qobul   imorat   kilgani   uchun   bu   tog ni   Shoxi   Qobul   derlar".	
ʻ
Anglashiladiki, Shohi Qobul tog i Qobul shohi nomi bilan atalgan. Bobur	
ʻ
ba zi hollarda joy nomlarini izohlashda aholi orasida tarqalgan turli afsona,	
ʼ
rivoyat,   aqidalarni   —   xalq   etimologiyasini   ham   bayon   etadi.
Afg onistondagi   Xoja   Seyoron   chashmasining   nomlanishini   quyidagi
ʻ
mazmundagi   rivoyat   bilan   bog laydi.   Boburning   yozishicha,   bu	
ʻ
chashmaning atrofi uch nav daraxtlar
bilan   o ralgan.   Chashmaning   o rtasida   ko plab   chinor   daraxtlari,   ikki	
ʻ ʻ ʻ
tarafida   balut   daraxtlari,   old   tomonida   esa   arg uvonzor   bo lgan.	
ʻ ʻ
―Derlarkim,   bu   uch   jins   daraxt   uch   azizning   karomatidur.   Seyoronga
vajxi tasmiya muni derlar . Anglashiladiki, Seyoron ―uch do st, uch aziz	
‖ ʻ ‖
ma nosini ifoda etar ekan. Hodarvesh toponimiga berilgan izohni xam xalq	
ʼ
etimologiyasi   namunalaridan   biri   deyish   mumkin.   ―Ho jand   bila	
ʻ
Kandibodom   orasida   bir   dasht   tushubtur,   Hodarveshga   mavsumdir.
Hamisha   bu   dashtga   yel   borur.   …Derlarkim,   bir   necha   darvesh   bu
bodiyada   tund   yelga   yo luqub,   bir-birini   topolmay,   «Ho,   darvesh ,	
ʻ ‖
―Hodarvesh , deya halok bo lubturlar, andin beri bu bodiyani Hodarvesh	
‖ ʻ
derlar». Hodarvesh xozirgi Qayroqqum cho lining avvalgi nomidir.	
ʻ
Asarda   uchraydigan   bir   qator   joy   nomlarining   zamirida   o zlashma	
ʻ
qatlamga  oid  forscha-tojikcha,  arabcha  so zlar  yotadi.  Bunday  toponimlar	
ʻ
turli   ma nolarni   ifodalovchi   leksemalardan   tarkib   topgan.   Garmchashma,	
ʼ
Bog i   kalon,   Botsafid,   Dug oba,   Darbandi   Oxanin,   Ko xiston,   Sangzor,	
ʻ ʻ ʻ
Chorju,   Childo xtaron,   Surxob,   Regiravon,   Obdara,   Charmgaron,	
ʻ
15 So zangaron,   Panjob,   Miyoni   Duob,   Ko haq,Obi   Rahmat,   Puli   Ravon,ʻ ʻ
Zarafshon, Oxangaron, Ko xpoya, Dahkat, Obburdon, Pulikoh,Puli Mirzo,	
ʻ
Puli Ra von, Raboti Sarxang, Raboti Xoja, Sangi Buriyda, Saripul, Sarideh
Siyaxsang,   Surxob,   Surx   rabot,   Tangob,   Chilsutun,   Chorsu,   Shoxidon,
Xisor, Xisori Firuza kabilar shunday toponimlar jumlasidandir. 3
II.Bob.Surxon vohasi va Termizning  tarixiy manbalarda joy nomlari
tasnifi
2.1.Surxon vohasining  tarixiy manbalarda joy nomlari tasnifi.
Buxoro tarixiga nazar solar ekanmiz, uning siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy,
madaniy   hayotida   Surxon   vohasi   muhim   o`rin   tutganligiga   guvoh
bo`lamiz.   “Buyuk   Ipak   yo`li”ning   Markaziy   Osiyodan   o`tganligi   buning
isbotidir.   Xususan,   bu   hududlar   g„arb   va   sharqni   bog„lovchi   asosiy
xalqalardan   biri   bo`lganligi   sababli   uning   strategik   o`rniga   yuqori   baho
berilgan.
Mamlakatimiz   tarixida   muhim   o`rin   tutgan,   Buxoro   amirligi   va
Surxon   vohasining   ma muriy   hududiy   holati   va   boshqaruv   tizimi   hamda	
‟
tarixiy   toponimlarining   tarkibi   bo`yicha   tasnif   qilish   asosida   o`rganish
ko`pgina   tarixiy-ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish   imkonini   beradi.   Shu
bilan   birga   bu   muhim   tarixiy   material   Buxoro   amirligi   tarkibida   bo`lgan
Surxon   vohasining   aholisi,   etnik   tarkibini   ham   tasavvur   etishga   yordam
beradi.   Surxon   vohasining   tarixiy   toponimikasining   ma muriy   tizim	
‟
bo`yicha qarab chiqish davlat boshqaruvining hududiy asoslarini o`rganish
3
  Mirakmalov   M.T.,   Avezov   M.M.   Hududiy   toponimiya   va   geografik   joy   nomlarining   rayonlashtirilishi   //
Farg‘ona vodiysi tabiatidan foydalanish va muhofaza qilishning dolzarb muammolari. Respublika ilmiy-amaliy
konferensiyasi materiallari. II qism. –Namangan., 2014.
16 va tadqiq etish ham muhim sanaladi.
O`rta Osiyo xonliklari ichida Buxoro xonligi boshqa hududlarga 
nisbatan alohida mavqeiga ega bo`lgan, katta hududlarni egallagan davlat 
edi. Buxoro xonligi boshqaruvi mang„itlar sulolasidan bo`lgan Muhammad
Rahimbiyga o`tgandan boshlab mamlakatda yakka tartibdagi boshqaruv 
tartibi joriy etildi. Muhammad Rahimbiyning markazlashtirish siyosatini, 
o`sha davrdagi Buxoro ruhoniylari, mahalliy hunarmand kosiblar va 
savdoganlar orasidagi badavlat kishilar ham qo`llab quvvatlaganlar.
Davlat   boshqaruvi   ikki   bosqichli   bo`lib,   birinchi   –   amir,   saroy
amaldorlari,   o`zbek   urug„lari   va   qabila   boshliqlari   hamda   e tiborli   din‟
peshvolaridan   tashkil   topgan   markaziy   davlat   boshqaruvi   va   ikkinchi
mahalliy davlat boshqaruvidan iborat bo`lgan. 4
Buxoro   amirligi   tarkibida   bo`lgan   hududlar   ma muriy   jihatdan	
‟
bekliklarga bo`lib idora etilgan. Manbalarga ko`ra,
XVIII   asrning   o`rtalariga   kelib   Buxoro   amirligi   hududlarida   ham
birmuncha   o`zgarishlar   sodir   bo`ladi.   XX   asr   boshlarida   amirlik   24   ta
beklik,   7   ta   alohida   amloklik   va   10   ta   tumanga   bo`linganligi   keltirilsa,
1915-yildagi   hujjatlarda   mamlakat   27   ta   beklik   hamda   11   ta   tumandan
iborat bo`lganligi  keltiriladi].  Buxoro amirlari hokimiyatining  bosqichma-
bosqich   kuchayishi   bilan   o`tgan   asrning   50-80   yillarida   amirlik   bekliklari
bo`ysundirilib,   ularning   mulklari   Buxoroga   qo`shib   olindi.   Amaldorlar
o`rniga amirlar o`zlari ishongan shaxslarni bek lavozimiga tayinlaganlar va
hozirda   bek   lavozimini   vazifasiga   ko`ra   hokimlarga,   bekliklarni   esa
viloyatlarga tenglashtirish mumkin. Butun Buxoro amirligi 27 ta beklikga
bo`lingan   bo`lib,   ularning   asosiy   shaharlari   nomi   quyidagicha   atalgan:   1)
4
  Mirakmalov M.T., Avezov M.M., Asrorov D.Q. Vobkent tumani toponimlari (monografiya). –T., “MUMTOZ 
SO‘Z”, 2017.
17 Buxoro, 2) Nurota, 3) Qorako`l, 4) Kabaklin, 5) Chordjuy, 6) Burdaliq, 7)
Kerkin, 8) Kelif, 9 ) Shirabad, 10) Qarshi, 11) Chirakchi, 12) Kermin, 13)
Ziyoutdin,   14)   Xotirchi,   15)   Shahrisabz,   16)   Yakkabog„,   17)   Kitob,   18)
Guzar,   19)   Boysun   20)   Hisor,   21)   Denov,   22)   Qo`rg„on   -   Tyuba,   23)
Baldjuan, 24) Ko`lob, 25) Qabadion, 26) Qorategin, 27) Darvaz.
XIX asrning 80-yillarigacha Sharqiy Buxoro hududida Hisor, Ko`lob,
Qabodiyon   va   Surxon   vohasidagi   bekliklar   kirgan.   O`rganilayotgan
davrning   oxirlarida   Buxoro   amirligi   29   ta   beklik   (manbalarda   viloyat
deyilgan)dan iborat bo`lgan.
Buxoro   xonligi   shimolda   Turkiston   general-gubernatorligining
Sirdaryo,   Samarqand   va   Farg„ona   viloyatlari   bilan   chegaradosh   bo`lib,
chegara   Amudaryoning   Uch-Uchak   traktidan   boshlanib,   sharqqa   tomon
cho`l   makonidan   o`tadi.   Sirdaryo   viloyatining   janubiy   chekkasi   Nurota
tog„larigacha,   tik   yonbag„irdan   janubga   Shahrisabz   tizmasiga   burilib,
g„arbdan   Samarqand   viloyatini   etaklab,   Jom   dovoni   va   Qoratyubinsk
(To`xta-Qoracha) dovoni orqali sharqqa o`tadi. Zikr etilgan tizma, so`ngra
Hisor   va   Oloy   tizmalari   bo`ylab   Bokbosh   dovonigacha.   Bo`qbosh
dovonidan   (Oloy   tizmasida)   Buxoro   xonligining   sharqiy   chegarasi
boshlanadi, u to`g„ri janubga daryoga boradi.
  Oloy tizmasi taxminan Garm shahri meridianida joylashgan bo`lib, u
uchta   tizmaga   shoxlanadi(bo`linadi);     Turkiston   -   shimoliy,   Zaravshon   -
o`rta va Hisor -janubiy, dastlabki ikki tizma Rossiya Turkistonining deyarli
butun   uzunligi   bo`ylab   joylashgan.   Hisor   tizmasi   dastlab   Buxoroning
shimoliy   chegarasi   bo`ylab   g„arbiy   yo`nalishda   cho`ziladi,   so`ngra
Shahrisabz   bekiga   yaqinlashib,   janubga   sekin-asta   burilishlar   bilan
shoxlanadi(bo`linadi),   yuqoriga   ko`tariladi   va   nisbatan   mayda   tepaliklar
bilan   Amudaryoga   yaqinlashadi.   Chushkaguzar   traktidan   biroz   pastroqda
18 (Shirobodning janubida). Hisor tizmasidan g„arbiy yo`nalishda
Shahrisabiz tog„lari nomi ostida past tog„ tizmasi ajralib, Buxoroning
Samarqand   viloyati   bilan   chegarasini   tortib,   asta-sekin   pasayib   boradi.
Hisor   tizmasining   tog„   dovonlarining   balandligi   g„arbga   qarab   asta-sekin
pasayadi.
  Hisor   tizmasi   janubga   qarab,   Kofirnagon   va   Surxonning   Surxob
(Vaxsh yoki Qizil-su) oqimidan hosil bo`lgan Hisor vodiysi deb ataladigan
vodiyga   tik   pastga   tushadi.   Janubdan   bu   vodiy   yuqorida   qayd   etilgan
daryolar   vodiylarini   ajratib   turuvchi   va   shimoldan   janubga   umumiy
yo`nalishga ega bo`lgan tog„ tizmalari bilan chegaralangan.
  Hisor   vodiysi   Feyzobod   shahridan   boshlab   ko`zga   tashlanadi,
avvalroq   (sharqda)   daryo   darasini   ifodalaydi.   G„arbga   qarab   vodiy
kengayib, asta-sekin pasayib, Hisor shahri yaqinida maksimal kengligi 20
verst   (1  verst  =1066,8   metr)  gacha  yetadi.   Surxon,  Kofirnagan,  Vaxsh   va
Qizilsu   (Ko`lob   daryosi)   daryolarining   tor   vodiylari   Hisor   vodiysidan
boshlanib,   Amudaryo   va   Panjda   tugaydigan   past   tog„   tizmalari   bilan   bir-
biridan ajralib turadi.
  Ushbu   tizmalarning   har   biri   parallel   zanjirlar   massasidan   iborat
bo`lib,   ularning   har   biri   ba zan   hatto   bir   nechta   nomlar   beradi,   shuning‟
uchun   ularning   har   biriga   umumiy   nom   berish   juda   qiyin,   lekin   ularni
asosiy   tizmalarga   ko`ra   nomlash   odat   tusiga   kiradi:   tog„lar   orasidagi
tog„lar. Surxon va Kofirnagan - Bobotog„, Kofirnagan va Vaxsh oralig„ida
-G„azi-Malek   va   Vaxsh   va   Qizilsu   o`rtasida   -   Qoratau.   Bu   tizmalarning
dovonlarining   balandligi   3-4   ming   fut(dan   oshmaydi,   Bobotog„   tizmasi
eng   baland   balandlikka   etadi.   Buxoro   tog„larining,   umuman,   deyarli
barcha   O`rta   Osiyo   tog„larining   o`ziga   xos   xususiyati   o`rmonning
yo`qligidir.   Bundan   tashqari,   juda   kam   uchraydigan   yoki   kichik   bog„lar,
19 yoki   alohida   pista   va   archa   daraxtlari,   qattiq   o`rmonlar   mavjud.   Masalan.
Kavkaz   tog„larida,   tasvirlangan   tog„larda,   ushbu   holat   umuman
uchramaydi.
XVIII   arsning   ikkinchi   yarimi   -   XIX   asrda   amirlikning   boshfa
hududlari   kabi   Surxon   vohasi   ham   ya niy   Buxoroning   sharqiy   qismi‟
Boysun,   Sherobod,   Denov   va   Yurchi   bekliklariga   bo`linib,   Boysunda-10,
Sherobodda-6, Denovda-6, Yurchida-4 amlokdorlik mavjud edi.
XIX   asrning   50-yillariga   qadar   yarim   mustaqil   bekliklar   sifatida
faoliyat   yuritgan   Surxon   vohasi   hududlari,   1868   yil   Rossiya-Buxoro
shartnomasidan   keyin,   Buxoro   amirligining   eng   asosiy   siyosiy   hududiga
aylandi. Amirlik siyosatidan norozi bo`lganlar Hisor, ya niy Surxon vohasi	
‟
yerlariga borib joylashdilar.
XIX   asrning   70-yillari   Hisor   va   Surxon   vohasi   Buxoro   amirligiga
to`liq   bo`ysundirilganidan   so`ng,   bu   yerlar   amir   Muzaffar   tomonidan
Boysun,   Sherobod,   Denov,   Yurchi,   Hisor,   Qobodiyon   va   Qo`rg„ontepa
kabi yettita
beklikka bo`lindi XIX asrning 70-90 yillarida Sharqiy Buxoroning 
barcha hududlari Chor hukumatining harbiy yordami bilan amir amirlikka 
bo`ysundirilgan Bu voqealar Sharqiy Buxoro aholisi mavqeini o`zgartira 
olmadi. 5
Buxoro   amirligi   Surxon   vohasi   bekliklarini   amirlik   tarkibiga   qo`shib
olinishi   natijasi   shunga   olib   keldiki,   dastlab,   mahalliy   beklar   vazifasidan
ozod   qilinib,   ularning   o`rniga   Buxoro   amiriga   sodiq   kishilar   bek   sifatida
qo`yila boshlandi.
N.Mayev   ma lumotiga   ko`ra   «Denov   endilikda   Buxoro   xonligining	
‟
5
  Mirakmalov  M.T., Avezov  M.M., Shamuratova N.T. Quyi  Zarafshon  tabiiy geografik  okrugidagi  fitonim  va
zoonimlar   //   Zamonaviy   geografiya   va   O‘zbekiston   tabiiy-resurs   potensialini   baholash.   Iqtidorli   talabalar   va
yosh olimlarning ilmiy-amaliy konferensiyasi materiallari. –T., 2015.
20 chekkadagi   shahri   bo`lib,   uni   Buxoro   amirining   eng   yaqin   kishilaridan
bo`lgan bek boshqargan.
M.R Abduvahobova ma lumotiga ko`ra, Rossiya podsholigiga siyosiy‟
tobe   bo`lgan   davrda   Buxoro   amirligida,   Rossiya   imperiyasining   siyosiy	
‟
agentligi   tuzilib,   amirlikning   tashqi   munosabatlari,   ichki   ijtimoiy   vaziyati
Buxoroda   tashkil   qilingan   Siyosiy   agentlik   tomonidan   nazorat   qilingan.
Buxoroning   bosib   olingan   hududlari   shuningdek,   Sharqiy   Buxoroda   ham
boshqaruv   tizimi   asosan   an anaviy   viloyat,   tuman,   qishloq,   guzar   va	
‟
boshqa ma muriy pog„onalar tizimi sifatidagi ko`rinishini saqlab qoldi.	
‟
Amirlikdagi   viloyatlarni   boshqaradigan   beklar   amir   tomonidan
lavozimga   tayinlangan   va   faoliyati   davomida   sustkashlikka   yo`l   qo`ygan
beklar   ishdan   olingan.   Viloyat   boshqaruviga   tayinlangan   beklar   hududni
mustaqil ravishda boshqarib, bekliklar amlokliklarga bo`lingan.
Buxoro   amirligi   tarkibidagi   viloyat   boshliqlari   hisoblangan   beklar
hokimiyati   meros   tariqasida   nasldan   naslga   o`tmagan.   Bek   boshqaruv
vaqtida   ma lum   sabablarga   ko`ra   vafot   etgan   taqdirda,   uning   mol-mulki
‟
amir   xazinasiga   o`tar   va   uning   merosxo`rlariga   bekga   tegishli   mulkdan
ulush ajratilmas edi. 6
A.B.Xoliqulovning   ma lumotiga   ko`ra,   amirlik   tarkibida   bo`lgan	
‟
bekliklar orasida Shahrisabz, Hisor, va Qarshi bekliklari eng yirik bekliklar
bo`lib,   Sherobod,   Denov,   Kitob,   Chiroqchi,   G„uzor,   Karki,   Karmana     va
Chorjo`y   bekliklari   o`zining   ahamiyati   jihatdan   keyingi   o`rinlarda   turgan.
Bekliklarni   boshqarish   uchun   amirning   yaqin   qarindoshlari   yoki   uning
ishonchli kishilari tayinlangan.
Boysun Buxoro amirligi davrida Surxon vohasidagi uchta beklikdan 
6
  Mirakmalov   M.T.,   Avezov   M.M.   O‘lkamiz   o‘simlik   va   hayvonot   dunyosini   o‘rganishda   joy   nomlarining
o‘rni // Orol dengizi mintaqasida yuzaga kelgan ekologik ofatning atrof-tabiiy muhitga ta’siri. Respublika ilmiy-
amaliy konferensiyasi materiallari. –Buxoro, 2015.
21 biri bo`lgan.
Sherobod   bekligi   Surxon   vohasi   bekliklar   orasida   o`zining   hudud   va
aholi   soni   jihatidan   ajralib   turgan.   Beklikning   hududi,   sharqda
Surxondaryoning   o`ng   qirg„og„i,   shimoli-g„arbda   Istara   arig„idan
Tallashqon   va   Xo`jaianqo   tog„   etaklari,   janubda   Amudaryoning
Qorakamar kechuvidan Pattakesar(gacha bo`lgan hududlarni egallagan. Bu
davrda beklik tarkibida 7 amloklik: Talashqon,
Saidobod,   Gilambob,   Salavot,   Jarqo`rg„on,   Tallimaron   va   Sherobod
shahri   atrofi   aholi   maskanlaridan   iborat   bo`lgan.N.A.Mayev   Dahqorakent
dovonining   Serobga   (Sayrob)   qadar   yo`lida.   Buzg„oloxona   bulog„i
mavjudligi,   Sherobod   shahri   Sherobod   vohasining   ma muriy   va   qisman‟
butun   Sherobod   vohasining   savdo   markazi   ekanligi,   1868   yilga   qadar
Amudaryoning   tekis   qirg„oqlari   bo`ylab   qo`ng„irotlar   joylashganligi
haqida yozadi.
XVIII   asrning   ikkinchi   yarmida   Termiz   o`zaro   urushlar   natijasida
deyarli   butunlay   vayron   bo`lgan.   Faqat   Pattakesar   va   Solihobod
qishloqlarigina   saqlanib   qolgan.   1894   yili   Termiz   xarobalaridan   8   km
narida   joylashgan   Pattakesar   qishlog„ida   ruslar   qal a   qurgan.   Mahalliy	
‟
aholi   uni   “Tuproqqo`rg„on”   deb   atagan.   Hozirgi   Termiz   ana   shu
Tuproqqo`rg„on atrofida bunyodga kelgan.
Termizda kasalxona tipidagi birinchi davolash muassasasi 1902 yilda
qurilgan.   Dastlab   qabulxona   va   10   o`rinli   bo`limi   bo`lgan.   Doimiy
ishlaydigan   bo`limida   ikki   feldsherdan   tashqari   harbiy   gospitalning
vrachlari har yakshanba kuni ko`ngilli ravishda bemorlarni qabul qilgan.
 1910 yili Termizda birinchi sanoat korxonasi – paxta tozalash zavodi
va bir necha ustaxonalar qurildi. 1916 yil Buxoro – Qarshi – Termiz temir
yo`li qurilib, Termiz obodonlasha boshladi.
22 Shuningdek,   O`zbek   qishloqlari   tog„lar   yaqinidagi   daryolar
bo`ylarida,   Sherobod   bekligining   chegaradagi   daryo   bo`yi   mintaqasida
o`troq   va   yarim   o`troq   turkmanlar   joylashgan.   Sherobod   bekligi
qo`rg„onini   baland   tog„   tepaligi   ostida   qurilgan   mustahkam   ark,   ya ni‟
qal a  himoya qilib  turishi,  qal a  uch  qator  devor  bilan  o`ralgani, bekning	
‟ ‟
uyi   qal aning   markazida   joylashgan   bo`lib,   kichkina   mudofaa   istehkomi	
‟
bo`lgan.
N.A.Mayevning   asosiy   kasbi   harbiy   soha   bo`lib,   u   arxeologiya,   tarix
va   etnografiya   fanlariga   qiziqib,   beklik   nomi   bo`lgan   Sherobod   so`zining
kelib chiqishi haqida quyidagicha ma lumot keltiradi: Sherobod nihoyatda	
‟
qadimiy   shahar   bo`lib,   mahalliy   ziyolilarning   aytishlariga   ko`ra,   uning
devorlari   Iskandar   Zulqarnaynning   qo`shinlarini   ko`rgan.   O`sha   paytlarda
Sherobod Shahri Xaybar deb atalib, shaharning bu nom bilan nomlanishiga
Shahri Xaybar (Sherobod) shahrining birinchi asoschisi Otaullo eshon Mir
Xaybar   ismli   obro`li   xalq   vakili   nomiga   qo`yilgan.   U   yerda   otashparist
tojiklar yashagan.
Islom   dinining   o`rnatilish   jarayonida,   Sherobod   to`rtinchi   xalifa
hisoblangan Ali ibn Abu Tolib (656-661)ning jasorat maydoniga aylangan.
Uning   qo`shinlari   Shahri   Xaybarni   hamla   bilan   olganda   kuzatib   turgan
Alining
o`tirgan   joyida   sharq   musulmonlarining   barcha   muqaddas   joylarida
bo`lgani kabi to`g„ ko`tarib qo`yilgan. Ushbu jangda Ali
ko`rsatgan   jasoratdan   so`ng   Sherobod   ham   o`zining   haqiqiy   nomini
olib,   Allohning   sheri   deb   atala   boshlangan   ekan.   Shu   sababli   Shahri
Xaybar Alining sharafiga Sherobod, ya ni sher shahri deb atalgan ekan.
‟
Shahri   Xaybar   (Sherobod)   shahrining   asoschisi   Otaullo   eshon   Mir
Xaybarning   qabri   hozir   ham   shahardan   ikki   verst(   uzoqlikda   sharqiy
23 tomondagi shaharni o`rab turgan tog„lar tepasida joylashgan.
Shuningdek, N.A.Mayev Sherobodning tarkibida 5 ta amlokdorlik 
bo`lib, har bir amloklikda 3-5 tadan qishloqlar mavjudligi haqida 
to`xtaladi.
V.V.Bartold   yozishicha,   Sherobod   hozirgi   nomini   XVIII     asr
boshlarida   olgan   bo`lib,   Sheroboddaryoning   o`ng   sohilida   qal a   qurgan‟
qo`ng„irot   urug„idan   hukmdor   –   SHer   Ali   (SHeralixon)   nomi   bilan
atalgan.   Yana   bir   taxmin   shuki,   Sherobod   –   “bosh   rabot”,   ya ni   ”bosh
‟
bekat” ma nosini anglatadi.	
‟
Sheroboddaryo   oqib   keladigan   tog„   darasi   yoqalab   Turkistonni
Afg„oniston   va   Hindiston   bilan   bog„lovchi   muhim   savdo   yo`li   o`tgan.
Sheroboddan   3   km   shimolda   mahkam   istehkomli   Nondahana   (non   yo`li)
inshooti   joylashgan.   XIX     asr   –   XX   asr   boshlarida   bu   yer   maxsus   boj
yig„iladigan   joy   bo`lganligi   uchun   shu   nom   bilan   atalgan.   Bu   yerda
Sheroboddaryodan   ko`p   kanal   va   ariq   shaxobchalari   chiqqan.   Binobarin,
Nondahana   faqat   karvon   yo`lini   emas,   suv   taqsimotini   ham   nazorat
qiladigan   joy   bo`lgan.   XIX     asr   –   XX   asr   boshlarida   Sherobod   Buxoro
amirligiga qarashli katta bekliklardan hisoblangan.
Xulosa   qilib aytganda, XIX asr oxiri XX asr boshlarida Buxoro 
amirligi va
Surxon   vohasi   ma muriy-boshqaruv   tizimida   an anaviy   xususiyatlar	
‟ ‟
saqlanib,   ammo   mahalliy   muarrixlar   va   arxiv   manbalarida   amirlik
ma muriy tizimda o`zgarishlar ham bo`lgan. Amirlik ma muriy-boshqaruv	
‟ ‟
tizimidagi   o`zgarishlar   markazdagi   ichki   iqtisodiy-siyosiy   o`zgarishlar
bilan bog„liq holda o`zgarib turgan. Amirlikda yangi aholi manzillarining
paydo bo`lishi va shakllanishi daryo bo`ylari va vohalarda vujudga keldi.
- Shuningdek, Buxoro amirligi tarkibiga kirgan hozirgi Surxon vohasi
24 hududi   XVIII   asrning   ikkinchi   yarmi   XX   asr   boshlarida   siyosiy   jihatdan
tarqoq bo`lib mustahkam siyosiy ma muriy boshqaruvga ega bo`lmagan;‟
-   Hududlardagi   amaldorlar   o`rniga   amirlar   o`zlarinig   yaqin
qarindoshlari   va   ishongan   shaxslarni   bek   lavozimiga   tayinlagan.   Hozirda
kunda   bek   lavozimini   vazifasiga   ko`ra   hokimlarga,   bekliklarni   esa
viloyatlarga
tenglashtirishimiz mumkin.
2.2.Termiz shahrining nomi va uning kelib chiqishi
Geografik   nomlar   ma’lum   tarixiy   davrda   yuzaga   keladi,   tarixiy
voqealarning   xronologik   guvohi   hisoblanadi.   Toponimlar   vaqt   davomida
shakli   va   mazmuni   bo‘yicha   o‘zgarib   boradi,   aniq   tarixiy   voqealarga
bog‘liq   ravishda   hududiy   tarqaladi.   Urushlar,   aholi   migratsiyasi,   etnik
jarayonlar mintaqa toponimiyasida o‘zining izini qoldiradi. Har bir tarixiy
davr o‘zining ma’lum geografik nomlar qatlamini- stratigrafiyasini yuzaga
keltiradi.   Bu   jihatlari   bilan   toponimika   tarix   fani   bilan   uzviy   aloqada
rivojlanib boradi.
Geografik   nomning   asl   ma’nosini   (etimologiyasini)   aniqlashda   uni
tarixiy   paydo   bo‘lgan   davri   bilan   birga   o‘rganish   maqsadga   muvofiqdir.
Har   bir   tarixiy   davr   geografik   nomlarning   muayyan   qatlami   ( stratigrafik )
ni   hosil   qilgan,   aniqrog‘i   har   bir   tarixiy   qatlamning   joy   nomlarida   o‘ziga
xos   “izi”,   “tamg‘asi”   mavjud,   bu   haqida   ikkinchi   bobda   batafsil   to‘htab
o‘tiladi.
Tarixiy   ma’lumotlar   har   doim   ham   nomlashning   tarixiy   jarayonini
kuzatish va tiklash imkonini bermaydi. Shu sababdan ko‘pincha toponimik
25 ma’lumotlarni   tarixiy   voqea-hodisalarni   aniqlashda   qo‘shimcha   manba
sifatida foydalanish yaxshi natija beradi.
Geografik   nomlar   albatta   biror   xalq   tilidan   qo‘yiladi,   shuning   uchun
har   bir   geografik   nomning   etnologik   asosi   mavjud   bo‘ladi.   Bu   erda
geografik nom etnonim bo‘lishi (xalq, urug‘, qabila) shart emas. U tabiiy,
iqtisodiy-geografik   toponimlarda   ham   ma’lum   xalq   tilidan   qo‘yilgan
bo‘ladi.   Shuni   hisobga   olib   har   qanday   geografik   nomning   qaysi   xalq
tilidan   qo‘yilganligiga   e’tibor   qaratiladi.   Bu   jihatdan   toponimlarni
etnologik  jihatdan tadqiq etishning ahamiyati juda kattadir. Biroq bu usulni
qo‘llashda   ham   nihoyatda   sinchikovlik   talab   etiladi.   Sababi,
etnooykonimlar   (urug‘,   qabila,   millat,   xalq   nomlari   bilan   atalgan   joy
nomlari)   har   doim   ham   shu   erda   yashagan   xalqning   (etnosni)   nomini
bildiravermaydi.
Termiz shahri va Termiz tumani toponimlarini o’rganish jarayonida 
joy nomlarini to’plash, tasniflash, ularni lingvistik jihatdan tahlil qilishga 
urinildi. Shu o’rinda bu nomlarning zamonaviy nomlar yoki tarixiy 
jarayonga xos nomlar ekanligiga ham e’tibor qaratildi. Aynan Termiz 
so’zining shahar, tuman, mahalla, qishloq va hatto ko’cha nomi sifatida 
keltirilganligini hisobga olib bu nomning kelib chiqishi haqida ilmiy 
manbalarda va xalq orasida tarqalgan rivoyat va afsonalarda qanday 
atalganigi haqida biroz fikr yuritishga harakat qilamiz.
manbalarda   qanday   nomlanganligi,tarixiy   jarayonda   qanday   fonetik
o’zgarishlarga   uchraganligi   ,bu   joy   haqidagi   xalq   orasida   tarqalgan
rivoyatlar   haqida   fikr   yuritiladi.   Adabiyot   sifatida   joy   nomlarining   kelib
chiqishi   bilan   bog`liq   bo`lgan   ilmiy   adabiyot,   monografiya   va
dissertatsiyalar tahlilga tortilgan.
26 Termiz zamonaviy yoki tarixiy nom ekanligini ibotlovchi manbalarga
e’tibor   qaratamiz.   Termiz   shahri   tarixda   qanday   nomlangan   va   bu   joy
haqida   tarixiy   va   ilmiy   dalillar   nimani   isbotlaydi.   Qadimgi   tarixiy
manbalarda katta qiziqish  bilan tilga olingan Termiz haqida ko'plab ilmiy
fikrlar   tarixchilar   tomonidan   o'rganilmoqda  hamda   yangi  tarixiy  ashyoviy
manbalar qayd etilmoqda. Ko'hna shahar hozirgi Termizdan 8-9 km janubi-
g'arbda   Amudaryoning   o'ng   qirg'og'ida   joylashgan   bo'lib,   qariyb   2500
yillik   tarixga   ega.   Qadimdan   Termiz   Markaziy   Osiyoni   Xitoy-Misr   bilan
bog'lovchi   Buyuk   ipak   yo'lida   joylashgan.   Yunon-   Baqtriya   podsholigi
davrida katta madaniy bosqichni o'z boshidan kechirganligini tasdiqlovchi
manbalarni   qayd   etish   zarur.   Uning   toponomik   kelib   chiqishiga   e'tibor
bersak,   mahalliy   xalqlar   baqtriyaliklar   Termiz   Taramastxa   (baqtrcha,
«narigi   sohildagi   manzil»),   Taramata,   Taramat,   Tami,   Tarmit,   Tarmiz,
Termiz   kabi   shakllarda   uchraydi.   Bundan   tashqari   shaharning   nomi   IV-V
asrlardagi   arman   manbalarida   Drmat-Darmat(ehtimol   Darmit),   Termiz
so'zigacha   mahalliy   xalqlar-baqtriyaliklar   taramastha,   Tarameta   (narigi
sohil,   daryoning   u   beti),   Arman   manbalarida   IV-V   asarlarda   u   «Drmat»,
VII asr Xitoy manbalarida «Tamo», XIV asr Xitoy manbasida «Tarmiz» va
«Tirmiz»,   IX-XIII   asr   arab-fors   manbasida   «Termiz»   va   «Termiz»,   XII
asrda   tarixchi   Somoniy   Termiz.   XIII   asrda   Yakut   lug'atida   2   xil   nom
«Tarmiz» va «Tirmiz».
              Qadimgi   Tibet   kitoblaridan   birida   taxoristonlik   buddizm
targ'ibotchisi   Dxarmamitraning   nomi   uchraydi   va   uning   Pak-su   (Oksu-
Amudaryo)   daryosi   bo'yida   joylashgan   Tarmita   degan   shahardan   ekanligi
qayd etiladi.Shuningdek, shahar asoschisi-podshoh Demitriy nomi asosida
Demitriy,   Dermita,   Darmita   nomi   bilan   keyinchalik   Tarmita,   Termid,   X
asrdan   boshlab   esa   Termiz   nomi   bilan   bog'lanadi.   Umuman   Termiz
27 shahrining Tara Mastha yoki Tara Maetha -narigi sohildagi shahar, yanada
to’g'rirog'i   daryoning   narigi   sohilidagi   shahar,   shahar   nomining   Yunon-
Baqtriya   podshohi   Demetriya   (Dmitrius)   bilan   bog'lanishlari   isbotini
topmaganidek,   uning   yunoncha   “termos”   so'ziga   aloqadorligi   ham   asosli
emas.   Iskandar   Zulqarnayn   Termiz   shahrini   mustahkam   tayanch   qal'a
sifatida mustahkamlab, unga «Oks bo'yi Aleksandriyasi» nomini berganligi
ingliz   olimi   V.   Tarn   asarlarida   qayd   etilgan.   Iskandar-daryo   bo'yidagi   bu
manzilgohni mahalliy xalq
g'alayonlaridan saqlanish uchun muhim harbiy istehkom shaharga 
aylantirish rejasi bilan uni qayta qurdiradi.
      Sh.Safarovning   “Termiz   va   termiziylar”asarida   quyidagi   rivoyat
keltiriladi:   “Bir   kuni   Xoja   al-Hakim   shogirdlarisiz   masjidga   namoz
o’qigani   keladi.U   yerda   bir   kishiga   otni   ushlab   turishni   buyuradi.   U   al-
Hakim   namoz   o’qib   turgan   paytida   pinhona   kirib,u   kkkishining   boshini
kesadi       va   ko’zdan   g’oyib   bo’ladi.   Xalq   qayg’u-alamga   botadi.Uni
an’anaga ko’ra dafn etishadi.Kunlarning birida shogirdlari va qarindoshlari
uning qabri boshiga yig’ilganda qabrdan “Tirik biz”degan ovoz eshitilgan
emish.Shu   kundan   boshlab   hamma   halok   bo’lgan   ustoz   xojani”Ali   al-
Hakim tirikbiz”,deb ataydigan, keyinchalik shahar nomini ham” Shahri Ali
al-Hakim tirikbiz”deb ataydigan bo’lishdi.” 
            Termiz   shahrining   nomi   va   uning   kelib   chiqishi   haqida   ko'plab
rivoyatlar yuradi, shu xil rivoyatlardan yana birida Balxlik mashhur shayx
Dorulomon termizlik al-Hakimning g'oyibot olami bilan bog'lana olishdagi
ruhiy   quvvatini   sinamoq   niyatida   Termizga   yo'l   oladi.   Dorulomon   o'z
xalifa(yordamchi)si bilan suvga tushganda, buni oldindan bilgan al-Hakim
Amudaryoga tushib daryoning yarmigacha borib Dorulomonni kutib oladi.
Hayratda   qolgan   Dorulomon   xalifasiga-   «Bu   zotni   daryodan   ko'tarib   o't»
28 ishorasini   qiladi,   xalifa   kar   bo'lganidan   «boshini   ol»   deb   tushunib   al-
Hakimning   boshlarini   qilich   bilan   kesadi.   Shunda   al-Hakimning   kesilgan
boshi   tilga   kirib   Dorulomonga   «Biz   tirikmiz»   debdi.   Ul   ulug'   zotning
qabrlariga   yig'lab   borgan   kishilarga   «Biz   tirikmiz»   deb   ovoz   eshitilibdi,
o'shandan buyon shahar nomi tirimiz, ya'ni Tirmiz bo'lib ketgan emish.
               Boshqa bir rivoyatda Termiz so'zi “termos” so'zidan olinganligi
aytiladi,   go'yo   Aleksandr   Makedonskiy   jazirama   issiq   paytlari   shaharga
kelgan   emish   va   havoning   o'ta   issiqligi   tufayli,   bu   yer   xuddi   termosning
o'zi   ekan   debdi.   “Termos”   so'zining   fonetik   tarkibi-fonemalar   miqdori
hozirgi   yunon   va   o'zbek   tillarida   saqlangan.   Yuz   bergan   tovush
o'zgarishlarini o'zbek tilining fonetik qonunlari tasdiqlaydi. «o»ning «i»ga
«s»ning   «z»ga   o'tishi   turkiy   tillar   fonetik   qonuniyati   me'yori   talabiga
mosdir.   Termo-yunoncha,   issiq,   issiqlik,   harorat,   termometr-issiqlik
o'lchaydigan asbob, termografiya-issiqlikni yozib oluvchi asbob, idish, joy,
makon tushunchalariga ega. 
Termiz toponimini qadimgi turkiy tildagi Tarmut so’zi bilan bog’lash
maqsadga   muvofiq   keladi.   Mahmud   Qoshg’ariy   “Devoni   lug’otit
turk”asarida   bu   so’zni   “tog’larning   tepalik   va   soyliklari”ma’nosida
izohlaydi. 
            Olimlardan   V.L.Kozlovskiyning   Termiz   shahri   tarixi»   (1959)
1968   yil,   J.   Omonturdiyev,   E.   Pardayevlarning   «Hoja   Hakim   Termiziy»
(Viloyat   gazetasi,   1968),   G.   A.   Pugachenkovaning   «Termez.   Shahrisabz.
Xiva.»   (1976),   T.Nafasovning   «O'zbekiston   toponimlarining   izohli
lug'ati»,   SH.Safarovning   «Termiz   va   termiziylar»   (1993)   kitoblarida   -
Termiz atamasi baqtriycha, yunon-baqtriycha yoki sanskritcha Taramastha
so'zidan   kelib   chiqqan   deyiladi.   G.A.   Pugachenkova   o'z   tadqiqotlarida
Termiz   nomini   sanskritcha   (qadimgi   hind   tili)   Taramata   so'zi   va   Yunon-
29 Baqtriya   podshosi   Demetriya   (Dermid-Termit-Termiz)   nomi   bilan
bog'laydi. 
            Termizning   qadimiy   ekanligini   isbotlovchi   arxeologik   moddiy-
tarixiy   ashyolar   nihoyatda   ko'p   manbalarni   bermoqda.   Termiz   shahri
yoshini   to'liq   ilmiy   o'rganish   uchun   1980   yilda   O'zFA   Arxeologiya
institutida   Termiz   tarixi   va   madaniyatini   o'rganish   uchun   maxsus
arxeologik   otryad   tashkil   etildi.   Termizni   arxeologik-ilmiy   o'rganishda
professorlar  B.  P.  Denike,  M.  YE.  Masson,   V.  A.  Shishkin,  V.  D.  Jukov,
akademiklar   A.   P.   Okladnikov,   B.   B.   Petrovskiy,   L.   I.   Albaum,   B.   YA.
Staviskiy,   A.   Asqarov,   arxeolog   olimlardan   dosent   SH.   Pidayev,   T.
Annayev kabilar haqida iliq fikrlar aytish mumkin.
          S.Tursunovning   “Surxondaryo   viloyati   toponimlari”   asarida   ham
Termiz   nomining   kelib   chiqishi   haqida   bir   qancha   taxminlar   keltiriladi.
Jumladan,   Termiz   eramizgacha   IV-III   asrlarda   paydo   bo’lgan.   Kushonlar
davrida (I-IIIasrlar) madaniyati taraqqiy etgan shahar bo’lgan. Hofiz Abru
esa   Iskandar   Zulqarnayn   qurgan,   deydi.Xitoy   manbalarida   Tami.   XIX  asr
oxirida   rus   shakli   Termiz-Termez-Tarmiz.Termiz   Amudaryo   bo’yidagi
tabiiy tik qoya,qirg’oq bo’yida joylashgan qo’rg’on. Temir kabi qattiqmiz,
Temirmiz.   Termiz   temirdek   qattiq,   yoy   o’qi,   o’tkir   qilich   o’tmaydigan
shahar   ma’nosida   izohlanishi   turkiy   toponimiyaga   mos   bo’ladi,deb
keltiriladi.             Temirmiz   so’zida   “miz”,”biz”   olmoshining   fonetik
o’zgarishga   uchragan   shakli   deb   hisoblansa,   Ter   shakli   “temir”shaklining
qisqarishi natijasida Termiz holatiga o’tgan bo’lishi mumkin.
          Termiz   shahri   o’z   tarixi   davomida   turli   nomlar   bilan   atalgan.
Shaharning   tarixga   kirgan   eng   qadimgi   nomi   Tarmid   (trmd-Tarmid)
bo’lgan.   Bu   nom   dastlab   1969-yili   Afg’onistonning   Lag’mon   vodiysidan
topilgan hind podshosi Ashokaning oromiycha bitigida tilga olinadi. 
30 Xulosa
Yana   bir   misol   tariqasida   AMUDARYO   –   Markaziy   Osiyo   va
O‘zbekistonning eng sersuv daryosi. Temuriylar davri yozma manbalarida
Amudaryo ko‘proq “ Jayhun ” va nis-batan kamroq “ Obi Omuya ”, Xorazm
hududida Gurganj shahri yaqinidagi qismi “ Obi Gurlan ” (Gurlan daryosi)
va  “Jo‘yi Gurlan”  (Gurlan arig‘i), yuqori oqimida  “Panjob”  nomlari bilan
uchraydi.   Uning   “Obi   Vaxsh”   (hozirgi   Vaxsh   daryosi),   “Surxob”,
“G‘und”,   “Hisor”   va   “Chag‘onrud”   (hozirgi   Surxon   daryosi)   irmoqlari
ham eslatib o‘tilgan.
“Boburnoma”da   mazkur   daryo   nomi   “Amu   daryosi”,   “Amu   suyi”
shakllar-da  uchraydi. Zahiriddin  Bobur 909  (1503)-yili Movarounnahrdan
Qobul   to-monga   ketayotganida:   “Amu   suyini   Uyoch   (hozirgi   atalishi
Ayvaj ) guzaridin o‘tgandi” (B. 102).
Qoraqalpog‘iston Respublikasi tarkibida shu nomdagi tuman mavjud.
Tumanga nom bo‘lgan Amudaryo – Markaziy Osiyoning eng sersuv, yirik
daryosi.   Daryoni   yunon   va   rimliklar   Oksus   yoki   Oksos ,   arablar
Jayxun,   yerli   xalqlar   dastlab   O‘kuz ,   Vaxsh ,   so‘ngra   Amul   deb   ataganlar.
“Avesto”   va   boshqa   tarixiy   manbalarda   daryoning   Arang ,   Raxa ,   Ranxa ,
Aranxa   kabi   tarixiy   nom-lari   ham   uchraydi.   Ayrim   mutaxassislar
Amudaryoning hozirgi nomini o‘rta asrlarda mavjud bo‘lgan Amul shahri
nomi bilan bog‘liq deyishadi.
Masalan, H.Hasanovning yozishicha, “Daryoning ayrim qismlari 
Jaryob, Balx daryosi, Termiz daryosi, Kolif daryosi, Urganch daryosi, 
Xorazm dar Masalan, H.Hasanovning yozishicha, “Daryoning ayrim 
qismlari Jaryob, Balx daryosi, Termiz daryosi, Kolif daryosi, Urganch 
daryosi, Xorazm dar
31         Keltirilgan   ilmiy   dalillar   va   tarixiy   manbalarning   malumotlariga
tayangan   holda   xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   Termiz   nomining   kelib
chiqishi   shaharning   paydo   bo’lishi   bilan   tengdosh   desak   xato   bo’lmaydi.
Ma’lumotlar   xilma-xilligiga   qaramasdan   Termiz   nomining   qaysi   shakli
ifodalanishidan   qat’iy   nazar   aynan   bir   joy   haqida   Amudaryoning   o’ng
sohilida   joylashgan   shahar   nomi   ekanligi   ilmiy   manbalarda   isbotlangan.
Toponimlarni   lingvistik   jihatdan   o’rganish   asosida   tarixiy   va   geografik
ma’lumotlarga tayangan holda va yerli aholining bu joy haqidagi qadimiy
rivoyatlariga   asoslansak,   Xoja   al   –Hakim   haqidagi   rivoyatni   haqiqatga
yaqinroq   deb   aytish   mumkin.   Chunki   bu   rivoyatda   g’ayrioddiy   tuyilgan
jihatlar bo’lishiga qaramasdan,xalq orasida juda ko’p variantda mavjudligi
bu rivoyatda biroz bo’lsa-da haqiqat mavjudligidan dalolatdir.
Xulosa o‘rnida shuni aytish lozimki, O‘zbekiston Respubliksida ta’lim
dargohlarida   o‘quvchilarga   tarixni   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishini
orttirish   hamda   davlatimiz   tarixiga   oid   bo‘lgan   bilimlarini   rivojlantirish,
boyitish   va   kelajak   avlodga   yetkazish   lozim.   Fanining,   nazariy   va   amaliy
tomonlari,   predmetlari,   fanlar   ichida   tutgan   o‘rni   va   geografik   nomlarni
ilmiy tadqiq etish usullarini o‘rganish hamda ilmiy ishlar olib borish lozim.
Yosh   avlodga   geografik   nomlarni   tasniflash   tamoyillari   va   mezonlari
chuqur   o‘rganish   va   yosh   avlodga   tariximiz   haqida   bilimlarni   yetkazish
lozim.   Boshlang‘ich   bilimlar   bilan   birga   geografik   nomlarning   yasalishi,
grammatik   tuzilishi,   imlosi,   transformatsiyasi,   etimologiyasi,   geografik
obektlarni nomlashning asosiy qoidalarini va geografik terminlarni chuqur
o‘rganish lozim. Shuningdek, ta’lim tizimida geografik nomlarni o‘rgatish
usullari,   o‘qitish   jarayonida   va   o‘qishdan   tashqari   vaqtlarda   ta’lim
jarayonida  mahalliy  geografik  nomlarni  o‘rganish  hamda  joy  nomlarining
32 o‘quvchilar vatanparvar, ma’naviy va ahloqiy tarbiyasidagi ahamiyati juda
katta ahamiyat kasb etadi.
Xulosa   qilib   ayatdigan   bo'lsak,   Zaxiriddin   Muxammad   Boburning
mashhur   ―Boburnoma si   o lkamiz   va   undan   tashqaridagi   hududlar   —‖ ʻ
Afg oniston,   Hindiston   mamlakatlaridagi   joy   nomlarini   o rganishda   boy	
ʻ ʻ
material   beruvchi   muhim   asar   hisoblanadi.   Unda   keltirilgan
toponimlarning   turlari,   ma nosi,   kelib   chiqishiga   oid   fikr-mulohazalar	
ʼ
g oyat qimmatli ahamiyatga ega.	
ʻ
Buning   boisi   shuki,   Omuyya   (Omul,   Chorjo‘y)   shahri   Eron   bilan
Turkiston   o‘rtasidagi   eng   muhim   savdo   yo‘lida,   eng   qulay   daryo   kechigi
ustida   joylash-gan   yirik   manzil   bo‘lganligidan   nomi   og‘izdan   og‘izga
o‘tib,   boshqa   nomlar-ga   nisbatan   mashhurroq   bo‘lgan.   Ba’zan   Amu
nomiga   beriladigan   izohlar   –   “o‘jar   daryo”,   “jo‘shqin   daryo”,   “quturgan
daryo”,   “jinni   daryo”   uning   lug‘aviy   ma’nosi   emas,   balki   laqabi,   xulqi,
epitetidir.   Daryo   so‘zi   –   yer   osti   va   yer   usti   suvlardan   hosil   bo‘lib,   o‘zi
hosil qilgan o‘zandan oqadigan katta suvlarga nis-batan qo‘llaniladi.
Amudaryo   tumanining   ma’muriy   markazi   Mang‘it   shahri   (1957-
yildan).   O‘zbekistonning   ko‘plab   hududlarida   mang‘it   etnonimi   joy
nomlari   hosil   qilgan.   Mang‘it   qabilasining   nomi   aholi   punktlari   nomiga
aylanishiga,   etnik   guruh   vakillari   respublikaning   barcha   hududlariga
tarqalishi sabab bo‘lgan. Mang‘itlar XII asrda Dashti Qipchoqda, katta bir
qismi esa Volga va Ural daryolari oralig‘ida yashashgan. Ular qipchoqlar
ta’sirida o‘z tillarini unutib, turk – qipchoq tilini qabul qilganlar.
33 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Mirziyoyev Sh.M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy
javobgarlik   har   bir   rahhar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016-yil   yakunlari   va
2017 yil istiqbollariga bag‘isiilangan majlisidagi O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti nutqi. Xalq so‘zi gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
2.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Buyuk   kelajaginiizni   mard   va   oliyjanob
xalqimiz bilan birga quramiz”.  O‘zbekiston, 2017-yil.
3.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha
harakatlar   strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.
O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to‘plami,   6-son,   70-modda.
2017-yil.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini
ta’minlash   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   “O‘zbekiston”,
2017-yil.
5.   R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   “Pedagogik   mahorat”.   O‘quv
qo‘llanma. Toshkent. Fan va texnologiya. 2012-yil.
Qo’shimcha adabiyotlar
1. Abduvahobova M.R. Qo`shbegi arxivida tarixiy toponimlar va 
Buxoro
amirligining ma muriy-hududiy tizimi. – Toshkent, 2006. –B. 3‟
34 2. Искандаров Б.И. Из истории Бухарского эмирата ( Восточная  
Бухара и Зап Темур в конце XIX в).-М.: Восточ. Лит, 1958.-С.7.
3. Логофет Д.Н. Бухарское ханство под русским протекторатом. –
СПб., 1911. – Т.I. –С. 240.
4.   Маев   Н.А.   Очерки   Бухарского   ханства.   –   Санк-Петербург,
1879.   С .   180.   Buxoro   xonligi   ocherklari.   Rus   tilidan   Ismoil   Botirov
tarjimasi.-Toshkent: Fan va texnologiya, 2012. – B.84.
5. Покотило П.П. “Путешествие в Центральную и Восточную 
Бухару в 1886 г.”. – Ташкент: Окружного штаба, 1888-c 30.
6. Qabulov E.A. Surxon vohasi xo`jaligi. –Toshkent: Akademnashr, 
2012. –B. 69.
7. Rtveladze E. Aminov M. Surxondaryo. .”. – Toshkent: Qomuslar, 
1996-B 206.
8. Surxondaryo VDA, 252-jamlanma, 2-ro`yxat, 109-ish, 19 varaq.
9.   Xoliqulov   A.B.   XIX-XX   asr   boshlarida   Qashqadaryo   bekliklari.
Tarix   fanlari   nomzodi   ilmiy   darajasini   olish   uchun   taqdim   etilgan
dissertatsiyasi.   -Toshkent,   2011.   B-120.   (Полк.   Галкин.   Краткий
военного-статистический   очерк   района   полевой   поездки   офицеров
Генерального   Штаба   Туркестанского   военного   округа   в   1889   году   в
Бухарском ханстве в южной части Самаркандской области // Сборник
географических, топографических и статических материалов по Азии.
– СП.б.: Военная типография )
10. O`zMA. 1-jamg„arma, 34-ro`yxat, 791-ish, 32-orqa varaq.
11. O`zMA. 2-jamg„arma, 1-ro`yxat, 251-ish, 99-varaq.
12. O`zMA. 126-jamg„arma, 1-ro`yxat, 51-ish, 43- varaq.
13. O`zR MDA. I-126-jamg„arma, 1-ro`yxat, 69-ish, 1, 2-varaq.
14. O`zR MDA, I-126-jamg„arma, 2-ro`yxat, 71-ish, 93-varaq.
35 15. Mirakmalov M.T. Xalq tabiiy geografik terminlari. –T.: "Fan va 
texnologiya nashriyoti", 2009.
16. Mirakmalov M.T., Avezov M.M. Buxoro viloyatidagi xorologik 
va xronologik oykonimlar // O‘zGJ axboroti. 47-jild. –T., 2016.
17. Mirakmalov M.T., Avezov M.M. Buxoro viloyati geografik joy 
nomlarining o‘rganilish tarixi // O‘zGJ axboroti. 46-jild. –T., 2015.
18.   Mirakmalov   M.T.,   Avezov   M.M.   Hududiy   toponimiya   va
geografik joy nomlarining rayonlashtirilishi // Farg‘ona vodiysi tabiatidan
foydalanish   va   muhofaza   qilishning   dolzarb   muammolari.   Respublika
ilmiy-amaliy konferensiyasi materiallari. II qism. –Namangan., 2014.
19. Mirakmalov M.T., Avezov M.M., Asrorov D.Q. Vobkent tumani 
toponimlari (monografiya). –T., “MUMTOZ SO‘Z”, 2017.
20.   Mirakmalov   M.T.,   Avezov   M.M.,   Shamuratova   N.T.   Quyi
Zarafshon tabiiy geografik okrugidagi fitonim va zoonimlar // Zamonaviy
geografiya   va   O‘zbekiston   tabiiy-resurs   potensialini   baholash.   Iqtidorli
talabalar   va   yosh   olimlarning   ilmiy-amaliy   konferensiyasi   materiallari.   –
T., 2015.
21. Mirakmalov M.T., Avezov M.M. O‘lkamiz o‘simlik va hayvonot
dunyosini   o‘rganishda   joy   nomlarining   o‘rni   //   Orol   dengizi   mintaqasida
yuzaga   kelgan   ekologik   ofatning   atrof-tabiiy   muhitga   ta’siri.   Respublika
ilmiy-amaliy konferensiyasi materiallari. –Buxoro, 2015.
36

Tarixiy manbalarda joy nomlari tasnifi .

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha