Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 76000UZS
Размер 290.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Сентябрь 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Zafar Nurullayev

Дата регистрации 22 Май 2023

66 Продаж

Tashkilotlar va ular faoliyatining tahlili.

Купить
Mavzu:Tashkilotlar va ular faoliyatining tahlili.
Mundarija:
KIRISH
I.BOB.TASHKILOTLAR TASNIFI. 
1.1.Tashkilotlar tushunchasi va tasnifi.
1.2. Tashkilotning ichki va tashqi muhiti
II.BOB.   TASHKILOTLAR FAOLIYATINING TAHLILI.
2.1.Tashkilotlar faoliyatini turkumlashtirish.Tashkiliy tuzilmalarning 
turlari.
2.2.Asosiy tashkiliy- huquqiy shakllar.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Jamiyat har xil tashkilotlarning juda katta miqdoridan
tashkil topadi. Ko'pchilik kishilar o'zlarining butun ongli hayotlari davomida o'zlari
a'zosi   bo'lgan   yoki   ular   bilan   aloqaga   kirishgan   u   yoki   bu   tashkilotlar   bilan
bog'langandirlar.
Ammo   tashkilotning   o'zi   nima   va   ushbu   tashkilot   uchun   qaysi   umumiy
alomatlar xosdir?
Tashkilotni   vazifalarni   hal   qilish   va   ma'lum   maqsadlarga   erishish   uchun
birlishgan shaxslar guruhi sifatida belgilash mumkin.
Tashkilot   deb   atalishi   uchun   qandaydir   guruh   quyidagi   majburiy   talablarga
javob berishi kerak:
 juda   bo'lmaganda,   o'zini   ushbu   guruhning   a'zosi   deb   hisoblaydigan   ikkita
shaxsni mavjud bo'lishi;
 juda bo'lmaganda guruhning barcha a'zolari o'zlari uchun umumiy deb qabul
qilingan bitta maqsadni mavjud bo'lishi;
 maqsad (maqsadlar)ga erishish uchun birgalikda ishlaydigan guruh a'zolarini
mavjud bo'lishi.
Alohidagi, hususiy jihatlardan abstraktlashtirilgan holda aytish mumkinki, har
qanday   tashkilotning   asosiy   tashkil   qiluvchilari   unga   kiruvchi   odamlar,   u   amalga
oshirishi   uchun   tashkil   qilingan   va   mavjud   bo'lgan   maqsadlar   va   tashkilot
salohiyatini shakllantiruvchi va harakatga keltiruvchi boshqaruvdan iboratdir.
Zamonaviy   tashkilotni   tashqi   muhit   bilan   resurslarni   almashtirishga   qodir
ochiq tizim sifatida tasavvur etish mumkin. Kirishda u tashqi muhitdan resurslarni
oladi, chiqishga yaratilgan mahsulotni beradi. SHuning uchun har qanday tashkilot
uchta jarayonni amalga oshiradi:
-tashqi muhitdan resurslarni olish; 
-mahsulotni ishlab chiqarish; 
-uni tashqi muhitga topshirish.
2 Bu   jarayonlar   tashkilot   uchun   hayotiy   muhimdirlar.Buning   ustiga,
tashkilotning   muvaffaqiyatli   faoliyati   uchun   ular   o'rtasidagi   ma'lum   muvozanatni
ushlab turish zarur. Bunda asosiy rol boshqaruvga tegishlidir.
Tashkilotni boshqarish asosan u amalga oshirishga qaratilgan belgilanish bilan
belgilanadi.   Ichki   tashkiliy   hayotda   boshqaruv   tashkilot   resurslarini   u   o'z
maqsadlariga   erishishi   uchun   shakllantiruvchi   va   harakatga   keltiruvchi
muvofiqlashtiruvchi   boshlanish   rolini   o'ynaydi.   Boshqaruv   tashkilotning   ichki
muhitini   va   hammadan   avval   uning   tuzilishini   shakllantiradi   va,   kerak   bo'lganda,
uni   o'zgartiradi.   Boshqaruv   tashkilotda   o'tayotgan   vazifaviy   jarayonlarga
rahbarlikni amalga oshiradi.
Gap shundaki, har qanday tashkilotning fao liyati ko'p sonli har xil jarayonlar
va jarayonchalardan tashkil topadi. Bunda jarayonlar va jarayonchalarning har bir
guruhiga rahbarlikni  umuman tashkilotni  boshqarish bo'yicha ishning alohida turi
sifatida   ko'rib   chiqish   mumkin.   Bu   ishning   nisbatan   mustaqil   uchastkalari   bo'lib,
ular   boshqaruvdagi   mehnat   taqsimotida   ob'yektiv   xarakterga   ega   bo'lgan   jarayon
sifatida ajralib turadilar.
Mavzuning   maqsadi - Tashkilotlar   faoliyatining   tahlili   va   rivojlanishidagi
roli ,asosiy   ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   mohiyati   haqida   tushunchaga   ega
bo lish va ular haqida umumiy xulosa chiqarish.ʻ
Mavzuning ob'yekti -   Tashkilotlar  va  ular  faoliyatining tahlil   ko’rsatkichlari
va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish   istiqbollari   tarkibiy   qismilarini
hisoblash tizimini tashkil etish
Ishning   predmeti -   Tashkilotlar   va   ular   faoliyatining   tahlili ni   rivojlantirish
tarkibiy   qismilarini   o`rganish   mazmuni,shakl   va   usullarini   to'liq   o'rganish   va
mohiyatini ochib berish.
Mavzuni o rganish vazifalari:	
ʻ
-Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni o’rganish va tahlil qilish;
- Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni tahlil qilish;
3 -   Tashkilotlar   va   ular   faoliyatini   tahlil   qilishda   qo’llaniladigan   asosiy
ko’rsatkichlar  va ularning iqtisodiy sohasini  rivojlantirish istiqbollari  moliyaviy –
iqtisodiy nazariyasini rolini aniqlash.
-   Tashkilotlar va ular faoliyatining tahlili ning iqtisodiy sohasini rivojlantirish
istiqbollari nazariyasi bo’yicha jahon tajribasidan foydalanish.
Kurs   ishining   tuzilish   tarkibi :Mazkur   kurs   ishi   kirish   ikkita   bob   va   ular
tarkibiga   kiruvchi   to’rtta   reja,xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan
tarkib topgan.
I.BOB.TASHKILOTLAR TASNIFI.
1.1. Tashkilotlar tushunchasi va tasnifi.
4 XX   asr   menejmenti   sohasidagi   yirik   mutaxassislardan   biri   Ch.Bernardning
fikriga ko'ra, odamlarni tashkilotlarga birlashish va ular doirasida o'zaro hamkorlik
qilishga   har   bir   kishiga   alohida   holda   xos   bo'lgan   jismoniy   va   biologik
cheklanishlar   undaydi.   Tashkilotda   odamlar   bir   birlarini   to'ldiradilar,   o'z
qobiliyatlarning   vujudga   keltiradilar,   bu   ularni   yashab   qolish   uchun   kurashda
kuchli kiladi. Eng soddasi, chamasi, ibtidoiy to'da bo'lgan, tashkilot birlashmasdan
odamzotni yashab qolishi va sivilizatsiyani yaratishi mumkin bo'lmagan.
Tashkilotni faoliyat yuritishning asosida quyidagilardan tashkil topgan   sinerg
etik   (hamkorlikdagi harakatning)   samarasi   yotadi. Tashkilotning yagona bir butun
sifatidagi salohiyatlari va imkoniyatlari uning alohida elementlari, salohiyatlari va
va imkoniyatlari summasidan  oshib ketadi, bu ularning o'zaro bir  birlarini qo'llab
quvvatlashlari va o'zaro to'ldirishlari bilan asoslanadi. Shunday qilib, tashkilotlarga
birlashishdan uning a'zolari uchun haqiqiy yutuq mavjud, u ularning mustaqilliklari
tufayli cheklanishlaridan yo'qotishlarni qoplaydi.
Bunda sinergetik samara hammadan avval quyidagilar hisobga tashkil bo'ladi:
- xo dimlar va bo'linmalar mehnatini taqsimlanishi va ixtisoslashishi;
- tashkiliy korporativ madaniyatni shakllanishi;
- xodimlar   tomonidan   kasbiy   tajriba   va   bilimlar   bilan   almashish,   ulardan
yaxshiroq foydalanish;
- birlashtirilgan moddiy va moliyaviy resurslardan yaxshiroq foydalanish va
ular bilan manerv qilish;
- har   bilan   kishi   uchun   uning   shaxsiy   va   ishga   doir   sifatlariga   mos   keluvchi   ish
joyi   va   lavozimni   tanlab   olish,   ulardan   har   birining   bilimlari   va   kasbiy
ko'nikmalaridan yaxshiroq foydalanish;
- har   xil   odamlarnnig   tajribasi,   bilimlari   va   malakalarini   bitta   tashkilot
(bo'linma)da birlashtirish va h.k.
Shuning   bilan   birga   odamlarni   tashkilotga   birlashtirish   hamma   vaqt   ham
sinergetik   samarani   olishni   kafolatlamaydi,   ba'zida   esa   salbiy   samara   beradi.
Tashkiliy uyushmaganlik buning asosiy sababi bo'ladi.
5 Tashkilot   o'z   navbatida,   o'z   tomonidan   birlashtirilgan   odamlarning
imkoniyatla   ridan   o'zini   mustahkamlash   va   rivojlantirish   uchun   foydalanadi.
Shuning uchun o'z a'zolaridan ma'lum tajriba, bilimlar, malakalarini mavjudligini,
ishlarda  faol   ishtirok  etishni,  ijrochilikni,  javobgarlikni,  intizomlilikni,  o'rnatilgan
qoidalar   va   xulq   me'yorlariga   bo'ysunishni,   o'z   maqsadlari   va   boyliklarini
taqsimlashlarini kutadi.
Ideal holda inson va tashkilot o'rtasidagi o'zaro munosabatlar muvofiqlashtiril
gan   bo'lishlari   kerak,   ammo   muvozanat   u   yoki   bu   tomonidan   suiiste'molliklar
natijasida   buzilishi   mumkin,   bunda   yo   tashkilot   odamlarni   kichkina   vintchalar
darajasiga tushuradi yoki odamlar tashkilotdan o'zlarining g'arazli maqsadlari yo'li
da   foydalanadilar   va   shuning   bilan   uning   salohiyati   va   obro'siga   ziyon
yetkazadilar.   Ushbu   va   boshqa   holda   ham   natija   bilan   xil   bo'ladi   -tashkilot
kuchsizlanadi va o'z vazifalarini normal bajarishdan to'xtaydi.
Tashkilot   a'zolari   erishishga   harakat   qiluvchi   maqsadning   mavjudligi   uning
muhim   alomati   hisoblanadi.   Maqsad   ularni   birlashtiradi   va   jipslashtiradi,
tashkilotni   mavjud   bo'lishiga   ma'no,   uning   harakatlariga   aniqlik,   aniq   yo'nalish
beradi.   Maqsadsiz   tashkilot   bo'lmaydi   va   bo'lish   ham   mumkin   emas,   chunki
odamlar o'z faoliyatlari  erkinligini oddiygina yo'qotishni  va o'zlari  ichlaridan rozi
bo'lmagan umumiy talablarga bo'ysunishga rozi bo'lmaydilar. Shuni nazarda tutish
kerakki, tashkilotning maqsadlariga faqat kuchlari va qobiliyatlarini birlashtirilishi
kerakli   hosillarni   beruvchi,   ishtirokchilarning   ba'zi   bir   "jiddiy"   soni
mavjudligidagina erishish mumkin.
Tashkilot   faoliyatini   o'zini   o'zi   boshqarish   tamoyili   asosida   amalga   oshirish
uning   muhim   alomati   bo'ladi,   u   qo'yilgan   maqsadlarga   erishish   uchun   mavjud
qonunchilik   doirasida   har   qanday   qarorlarni   mustaqil   qabul   qilish   va   amalga
oshirish   imkoniyatini   ko'zda   tutadi.   " O'zini   o'zi   boshqarish"   atamasi   o'zini   o'zi
boshqarishning mustaqilligi va shaxsiy atamashunosligini aks ettiradi. Tashkilotlar
ning o'zini o'zi boshqarishi asosida ularning iqtisodiy va boshqa manfaatlari yotadi.
Tashkilotning   yashash   davrini   ko'rib   chiqish   mumkin.   Uning   eng   keng
tarqalgan varianti 1-rasmda berilgan.
6 Balog'at
1-rasm .  Tashkilotning   yashash   davri
Birinchi   bosqich   -   tashkilotni   tashkil   qilinishi ,   uni   vujudga   kelishi .   Bunda
asosiy   vazifalar  -  bozorga   chiqish ,  yanada   rivojlanish   uchun   ko ' proq   foyda   olishdir .
Ikkinchi   bosqich   -   tashkilotning   o ' sishi .   Bu   bosqichning   asosiy   maqsadi   -
qisqa   muddatli   foyda   va   jadal   o ' sish .  Asosiy vazifa -bozorning bir qismini qamrab
olish.
Uchinchi   bosqich   -   tashkilotning   balog'ati.   Bunda   asosiy   maqsad   barcha
yo'nalishlar bo'yicha samaradorlikni oshishidan iborat bo'ladi. Eng muhim vazifa -
korxonaning   obro'sini   oshirish.   Bu   korxonaning   tuzilishiga   davriy   ravishda
o'zgartirishlar kiritishni talab qiladi.
To'rtinchi bosqich - tanazzul, tashkilotni qarishi. Raqobat, bozorni qisqarishi
natijasida tashkilot o'z mahsulotiga talabni kamayishiga duch keladi. Tashkilotning
asosiy maqsadi mavjud o'rinlari saqlab qolish hisobiga barqarorlikni ta'minlashdan
iboratdir.
Tashkilot   hayotining   yana   bir   pallasini   ajratish   mumkin.   Tashkilotdagi
ishlarning   holati   va   menejmentning   hulqiga   ko'ra   quyidagi   variantlar   bo'lishi
mumkin;   tashkilotning   qaytadan   tiklanishi   yoki   uni   tugatilishi.   Ko'pgina   hollarda
tashkilotni   boshqarishning   asosiy   maqsadi   uni   qaytadan   tiklashdan   iborat   bo'ladi.
Bunda tashkilot faoliyatini o'zgartirish, uni qayta tashkil qilish va innovatsiyalarni
tadbiq etish asosiy vazifa bo'ladi.
7 Tashkilotning   bevosita   va   kundalik   boshqaruvida   menejerlar   va,   ayniqsa,
ularning   yuqori   darajasi   muhim   rol   o'ynaydi.   Bunda   mulk   egasining   o'zini   o'zi
boshqarishi daslabki boshqaruv munosabati bo'ladi.
Zamonaviy tashkilotlar katta turli-tumanliklari bilan ta'riflanadilar va ma'lum
alomatlar bo'yicha bo'linadilar.
Masalan,  shakllantirish alomatlari   asosida quyidagilarga ajrati ladilar:
Rasmiy   tashkilotlar ,   ular   aniq   quyilgan   maqsad,   shakllantirilgan   qoidalar,
tuzilma   va   aloqaga   egalar;   bu   guruhga   biznesning   barcha   tashkilotlari,   davlat   va
halkaro institutlar va idoralar kiradi. Ushbu o'rganishning predmeti asosan rasmiy
xo'jalik tashkilotlari-yuridik shaxslardan iboratdir;
Norasmiy tashkilotlar ,   ular aniq ma'lum maqsadlar, qoidalar va tuzilmalarsiz
faoliyat   yuritadilar;   ularga   oila,   do'stlik,   odamlar   o'rtasidagi   norasmiy
munosabatlarning barcha institutlari kiradi.
Iqtisodiy faoliyatning turlari bo'yicha.   5.1. - jadvalda O'zbekiston korxonalari
va tashkilotlarining iqtisodiy faoliyat turlari bo'yicha taqsimlanishi berilgan.
Mulkchilik   shakllari   bo'yicha   tashkilotlar   odatda   xususiy,   davlat,   oilaviy   va
h.k.   bo'linadilar.   5.1.   -   jadvalda   O'zbekiston   korxonalari   va   tashkilotlarini
mulkchilik shakllari bo'yicha taqsimlanishi berilgan.
 jadval
O'zbekiston Respublikasi yalpi ichki maxsulotining mulkchilik shakllari
bo'yicha tarkibiy o'zgarishi* (foizda) 1
1995 y 2000 y 2005 y 2010 y
Davlat sektori 41,6 27,4 23,6 18,3
Nodavlat sektor 58,4 72,6 76,4 81,7
Jami 100,0 100,0        100,0 100,0       
Foydaga munosabat  bo'yicha   korxonalar  tijorat  va notijoratlarga bo'linadilar.
Birinchilar   o'z   faoliyatlarining   asosiy   maqsadi   sifatida   foyda   olishni
mo'ljallaydilar, ikkinchilari foyda olish yoki olingan foydani ishtirokchilar o'rtasida
taqsimlashga harakat qilmaydilar, ammo tadbirkorlik faoliyatini, agar ularni tashkil
1
  Almanax O'zbekiston 2021, Iqtisodiy tadqiqotlar markazi, Toshkent 27-bet.
8 qilish   maqsadlariga   erishishiga   xizmat   qilsa,   va   ushbu   maqsadga   mos   kelsa,
amalga oshirishlari mumkin.
1- jadval
O'zbekiston Respublikasi iqtisodiyot tarmoqlari bo'yicha yalpi ichki maxsulot
ishlab chiqarish (joriy baxolarda mlrd. so'm) 2
2018* 2019 2020 2021 2022
Yalpi ichki maxsulot 61,5 302,8 3255,6 15923,4 61831,2
Shu jumladan
Sanoat 16,2 51,8 462,3 3359,8 14777,7
Qishloq xo'jaligi 22,9 85,1 979,9 4187,9 10820,5
Transport va aloqa 6,4 21,5 195,3 764,3 3957,2
Qurilish 2,6 22,1 250,7 1687,9 7667,1
Savdo va umumiy 2,8 23,0 351,6 1401,3 5564,8
ovqatlanish
Boshqa soxalar 10,7 59,7 608,8 2834,4 14221,2
Mahsulotlarga soliqlar -0,2 39,7 407,0 1687.9 4822,8
* 2018  yil- mlrd. rublda.
Ishlab   chiqarishning   har   xil   sektorlarida   ishtirok   etish   bo'yicha   tashkilotlar
to'rtta   turga   bo'linadilar,   ularning   har   biriga   texnologik   davrdagi   o'zining   o'rni
bo'yicha bir turdagi bo'lgan bir necha sohalar kiradi:
 xom   ashyoni   olish   bilan   shug'ullanuvchi   birlamchi   davra   sohalari   o'z   ichiga
qishloq va o'rmon xo'jaligi, ko'mir sanoati va h.k.oladi;
 ikkilamchi   davra   sohalari   tarkibiga   qayta   ishlovchi   sanoat,   masalan,
mashinasozlik,   matallni   qayta   ishlash,   avtomobilsozlik   va   h.k.korxonalari   va
tashkilotlari kiradi;
 uchlamchi   davra   sohalari   korxonalari   va   tashkilotlariga   birinchi   va   ikkinchi
sektor sohalari normal faoliyat yuritishlari uchun zurur xizmatlarni ko'rsatuvchilar
2
 Almanax O'zbekiston 2021, Iqtisodiy tadqiqotlar markazi, Toshkent 25-bet.
9 kiradilar.   Bular   banklar,   sug'urta   kompaniyalari,   ta'lim   muassasalari,   turistik
vakilliklar, chakana savdo va boshqalardir.
 inson   faoliyatining   ilg'or   va   tez   rivojlanayotgan   sohasi   axborot   texnologiyasi
bilan   shug'ullanuvchi   tashkilotlar   va   institutlar   bu   turtinchi   davra   sohasidir.   Bu
sektor   nisbatan   yaqinda   shakllangan,   ammo   uning   ahamiyati   va   solohiyati   butun
dunyoda   katta   va   murakkab   tizimlarni   boshqarishda   axborotlarning   roli   o'sgani
kabi, tez o'smoqda.
1.2. Tashkilotning ichki va tashqi muhiti
Har bir tashkilotni faoliyat yuritishi va rivojlanishi ma'lum bir muhitda (ichki
va tashqi) amalga oshiriladi. Tashkilot faoliyati faqat muhit uni amalga oshirishga
yo'l   qo'ygan   holdagina   bo'lishi   mumkin.   Vaqtning   har   qanday   paytidagi
tashkilotning holati va faoliyati - uning ichki omillarining harakati va tashqi muhit
omillarining ta'siri natijasidir.
Tashkilotning   ichki   muhiti   uning   hayotiy   kuchining   man'basi   bo'ladi.   U   o'z
ichiga   tashkilotga   faoliyat   yuritish   va   zamon,   vaktning   ma'lum   oralig'ida   mavjud
bo'lish   va   yashab   qolish   imkoniyatini   beruvchi   salohiyatni   oladi.   Ammo   u   agar
uning kerakligicha faoliyat yuritishini ta'minlamasa, uning muammolar va hattoki
halokatining manbasi bo'lishi mumkin.
Bozor munosabatlarini  shaklanishida  tashkilot  ichki muhitining o'zgarishlari,
uni bozorga moslashishi sodir bo'lishi kerak.
Tashkilotning   ichki   muhiti   quyidagi   tashkil   qiluvchilarning   uzviy
bog'lanishidan iborat bo'ladi (2-rasm).
-tashkiliy tuzilma;
-tashkilot ichidagi jarayonlar;
-texnologiya;
-xodimlar;
-tashkiliy madaniyat.
10 Tashkilotning   tashkiliy   tuzilma   si   alohida   bo'linmalarning   vujudga   kelgan
ajratilishi,   ular   o'rtasidagi   aloqalar   va   bo'linmalarning   yagona   bir   butunga
birlashishini aks ettiradi.
2-rasm. Tashkilot ichki va tashqi muhitining
omillari va o'zgaruvchanlari 3
Texnik   vositalar   va   ularning   tashkilot   tomonidan   yaratilayotgan   yakuniy
mahsulotni   olish   uchun   kombinatsiyalash   va   foydalanish   usullarini   o'z   ichiga
oluvchi   texnoligiya   menejment   tomonidan   eng   diqqatli   e'tiborning   predmeti
bo'ladi.   Boshqaruv   texnologiyalari   va   ulardan   samaraliroq   foydalanishni   amalga
oshirish   masalalarini   hal   qilish   kerak.   Keyingi   vaqtlarda   borgan   sari   ilg'orroq
texnologiyalarni paydo bo'lishi munosabati bilan menejmentning tegishli vazifalari
yetarlicha murakkabroq va ahamiyatliroq bo'lib bormoqda, chunki ularni hal qilish
tashkilot   uchun   kelajakda   jiddiy   va   g'oyatda   ijobiy   oqibatlarga   olib   kelishi
mumkin.   Shuning   bilan   bir   vaqtda   ular   tashkilotning   ichki   xayotida   salbiy
jarayonlarga   olib   kelishi,   uning   tashkiliy   tuzilmasini   buzib   yuborishi,
xodimllardagi motivatsiyani yo'qqa chiqarishi mumkin.
3
  Yuldoshev N.K,, Nabokov V.I. "Menejment nazariyasi". Darslik. T.TDIU, 2021.- 433 b.
11 Xodimlar   har qanday tashkilotning asosi bo'ladilar Odamlarsiz tashkilot yo'q.
Tashkilot   faqat   unda   odamlar   bo'lgani   uchun   yashaydi   va   faoliyat   yuritadi.
Odamlar tashkilotda uning mahsulotini yaratadilar, tashkilotning madaniyati, uning
ichki   muhitini   shakllantiradilar,   tashkilotning   nima   ekanligi   ularga   bog'likdir.
Shuning munosabati bilan tashkilotdagi odamlar menejment uchun "birinchi sonli
predmet" bo'ladilar.
Tashkiliy   madaniyat   -   bu   tashkilot   a'zolari   tomonidan   taqsimlanadigan   eng
muhim   boyliklar   (nomoddiy),   niyatlar   va   belgilarning   yig'indisidir.Tashkilotning
hamma yoqqa kirib boruvchi tashkil qiluvchisi bo'lgan holda, u ham tashkilotning
ichki   hayotiga   va   ham   uning   tashqi   muhitdagi   holatiga   kuchli   ta'sir   ko'rsatadi.
Tashkiliy madaniyat quyidagi tashkil qiluvchilardan vujudga keladi:
tashkilotni mavjud bo'lishining ma'nosini va uning xodimlar va mijozlarga
munosabatini beruvchi falsafa;
• tashkilot asoslanadigan,  va uning mavjud bo'lish maqsadlariga yoki ushbu
maqsadlarga erishish usullariga tegishli bo'lgan ustivor qadriyatlar;
tashkilot xodimlariga taqsimlanadigan va tashkilotdagi o'zaro munosabatlar
tomoyillarini belgilab beruvchi hulq me'yorlari;
• tashkilotda "o'yin" olib boriladigan qoidalar;
• tashkilotda   mavjud   bo'luvchi   va   tashkilotda   kanday   atmosfera   mavjudligi
va   tashkilot   a'zolari   tashqaridagi   shaxslar   bilan   qanday   o'zaro   hamkorlik
qilishlarida nomoyon bo'luvchi muhit;
tashkilotda   ma'lum   tadbirlarni   o'tkazish,   ma'lum   ifodalar,   belgilar   va
h.k.dan foydalanishda aks ettiriladigan hulqiy urf - odatlar.
Tashkilot   xodimlari   ko'proq   menejment   tomonidan   va   xususan   yuqori
rahbariyat   tomonidan   ishlab   chiqiladigan   va   shakllantiriladigan   tashkiliy
madaniyatning   manbalari   bo'ladilar   Tashkiliy   madaniyat   tashkilotning   barcha
resurslarini   uning   maqsadiga   erishishga   jalb   qilishda   juda   katta   rol   o'ynashi
mumkin.   Ammo   maqsadga   erishish   yo'liga   katta   to'siq   ham   bo'lishi   mumkin,
ayniksa, u buning uchun o'zgarishlar o'tkazishni talab qilsa.
12 Shuning   uchun   menejment   tashkiliy   madaniyatni   shakllanishi,   qo'llab
quvvatlanishi   va   rivojlanishi   masalalarini   hal   qilinishiga   katta   e'   tibor   qaratishi
kerak.
Tashkilotning   ichki   hayoti   ko'p   sonli   har   har   harakatlar,   jarayonchalar   va
jarayonlardan   tashkil   topadi.   Tashkilotning   turi,   uning   o'lchami   va   faoliyat   turiga
ko'ra bir xil jarayonlar va harakatlar unda yetakchi o'rinni egallashlari, boshqalari
yo   yo'q   bo'lishlari   yoki   kichikroq   hajmda   amalga   oshirilishlari   mumkin.   Ammo
harakatlar   va   jarayonlarning   katta   turli-tumanligiga   qaramasdan,   vazifaviy
jarayonlarning   beshta   guruhlarga   ajratish   mumkin,   ular   har   qanday   tashkilotning
faoliyatini qamrab oladilar va menejment tomonidan boshqaruv ob'yekti bo'ladilar.
Ular quyidagilardan iborat:
• ishlab chiqarish;
• marketing;
• moliya; xodimlarni boshqarish;
• ekkaunting (xo'jalik fao liyatini hisobga olish va tahlil qilish).
Menejment tashkilotda o'tayotgan vazifaviy jarayonlarni boshqarishni amalga
oshiradi,   zarur   bo'lgan   hollarda,   tashkilotning   ichki   muhitini   shakllantiradi   va
o'zgartiradi.
Tashkilot   bozor   munosabatlari   sharoitlarida   atrof-muhit   bilan   har   xil
axborotli,   ashyoviy   jihatlarda   o'zaro   hamkorlik   qilishga   qodir   bo'lgan   ochiq
tizimdan iborat bo'ladi.
Tashqi   muhit   tashkilotni   resurslar   bilan   ta'minlovchi   manba   bo'ladi.   Bunda
tashkilot   ham,   o'z   navbatida,   buning   uchun   to'lov   sifatida   tashqi   muhitga   o'z
faoliyatining natijalarini berishi kerak. Shunday qilib, tashkilot tashqi muhit bilan
doimiy   ravishda   o'zaro   almashish   holatida   bo'ladi.   U   bilan   aloqa   uzilishi   bilan,
tashkilot ham tugaydi. Tashkilotning tashki muhit bilan o'zaro hamkorligi mavjud
bo'lish   imkoniyati,   tashkilotning   faoliyati,   kerakli   darajada   ichki   solohiyatini,
hamda   vujudga   kelgan   chetga   chiqarishlarni   bartaraf   qilish   va   unga
ko'rsatilayotgan   xunik   ta'sirlardan   keyin   ham   quyilgan   maqsadlarga   erishishni
ta'minlaydi.
13 II.BOB.   TASHKILOTLAR FAOLIYATINING TAHLILI.
2.1.Tashkilotlar faoliyatini turkumlashtirish. 
Tashkiliy tuzilmalarning turlari.
Mehnatni   taqsimlanishi   tashkilotning   eng   muhim   ta'riflari   bo'ladi.Hatto   agar
ikkita kishi bir maqsadga erishish uchun birgalikda ishlayotgan bo'lsalar ham, ular
o'zaro   mehnatni   taqsimlashlari   kerak.   Ishni   tashkil   qiluvchi   tarkibiy   qismlarga
bunday   taqsimlanishi   mehnatni   gorizontal   bo'linishi   deb   ataladi.   Ishning   katta
hajmini   kichikroq   ixtisos-   lashtirilgan   vazifalarga   taqsimlash   odamlarning   ushbu
miqdori   mustaqil   ishlaganlariga   qaraganda   ancha   ko'proq   mahsulotni   ishlab
chiqarish   va   sotishga   imkon   beradi,   ya'ni   mehnatning   kattaroq   unumdor-ligini
beradi.   Kichikroq   tashkilotlarda   mehnatni   gorizontal   taqsimlanishi   ancha
kuchsizroq kuzatiladi. Masalan, umumiy ovqatlantirish korxonalarining bir vaqtda
boshqaruvchilari ham bo'lgan egalari, ovqat tayyorlashlari va keluvchilarga xizmat
ko'rsatishlari mumkin 4
.
Yirik   va   o'rtacha   tashkilotlarda   gorizontal   taksimlanish   yetarlicha   aniq
kuzatiladi.   U   o'ziga   xos   vazifalarni   bajaruvchi   va   aniq   maqsadlarga   erishuvchi
bo'linmalarni tashkil qilish yo'li bilan amalga oshiriladi. Ular bo'limlar, xizmatlar,
sektorlar va h.k. deb ataladilar. Tashkilot kabi, uning bir qismi bo'lgan bo'linmalar
ham   odamlar   guruhidan   tashkil   topadilar   va   bu   odamlar   faoliyatini   umumiy
maqsadlarga   erishish   uchun   muvofiqlashtirish   kerak.   Buning   uchun   muhnatni
vertikal   taqsimlanishi   kerak,   bunda   bitta   bo'linma   rahbari   boshqa   bo'linmalar
rahbarlarining   ishini   muvofiklashtiradi,   ular   ham,   o'z   navbatida,   keyingi
bo'linmalar   rahbarlarinig   ishini   muvofiqlashtiradilar.   Mehnatni   bunday   vertikal
taqsimlash natijasida boshqaruv bosqichlari tashkil bo'ladilar.
Demak, tashkilotda mehnat taqsimotining ikkita ichki uzviy shakllari mavjud.
Birinchisi  - bu mehnatni  umumiy faoliyatning qismlarini tashkil  qiluvchi  tarkibiy
qismlarga   taqsimlash,   ya'ni   gorizontal   taqsimot,   ikkinchisi   -   harakatlarni
4
  Yuldoshev N.K, Menejment. Ukuv kullanma.T.: TDIU, 2022=Y.-150 b.
14 muvofiqlashtirish   bo'yicha   ish,   ya'ni   vertikal   taqsimot.   Bu   harakatlarni
muvofiklashtirish bo'yicha faoliyat boshqaruvning mohiyatini tashkil qiladi.
Tashkilotni   rivojlanishi   jarayoni,   uning   faoliyatini   turkumlashtirish   oltita
bosqichdan tashkil topadi.
I   bosqich .   Boshqaruv   ishlarining   hajmi   kichik:   ishlab   chiqarish   (tijorat)
vazifalarini bajaruvchi xodimning o'zi boshqaruvchi bo'ladi.
II bosqich    .   Boshqaruv   ishlari   hajmini   bajarish   uchun   ishlab   chiqarish
(tijorat) vazifalaridan ozod qilingan maxsus xodimni ajratish talab qilinadi (master,
seksiya mudiri);
III bosqich      .   Boshqaruv   bo'yicha   ishlarning   hajmi   shunchalik   o'sadiki,
boshqaruv   xodimlari   faoliyatini   muvofiklashtirish   zaruriyati   paydo   bo'ladi   (to'g'ri
chiziqli ierarxiya vujudga keladi (sex boshlig'i).
IV bosqich .   Boshqaruv   ishi   hajmini   bunday   keyingi   o'sishi
munosabati   bilan   boshqaruv   xodimlarini   alohida   vazifalarni   bajarish
ixtisoslashishlari   talab   qilinadi:   rejachilar,   nazoratchilar   va   h.k.
mutaxasislar paydo bo'ladilar.
V bosqich .   Boshqaruv ishining hajmi va bu ish bilan band bo'lgan xodimlar
soni   ko'payadi,   shuning   uchun   ularning   harakatlarini   muvofiqlashtirish   zaruriyati
vujudga keladi (tavtish komissiyasi raisi).
VI bosqich .   Boshqaruv   faoliyatini   rivojlanishi   vazifaviy   va   to'g'ri
chiziqli   ierarxiyani   umumiy   rahbarlik   ostida   birlashtirish   zaruriyatiga
olib   keladi,   u   esa   faoliyatning   ixtisoslashgan   turi   bo'lib   qoladi   (korxona
direktori).
Bu   bosqichlar   har   xil   tashkiliy   tuzilmalar,   lavozimlar,   bo'linmalar
ko'rinishidagi ma'lum tashkiliy rasmiylashtirishga egalar 5
.
Tashkilot   (korxona)   ning   tashkiliy   tuzilmasini   tashkilotni   boshqa-rish
tuzimini   o'zaro   bog'langan   va   bo'ysinish   tartibida   joylashtirilgan,   maqsadga
qaratilgan   holda   faoliyat   yuritish   va   uni   rivojlanishini   ta'minlashga   qaratilgan
elementlarning tartibga solingan yig'indisi sifatida belgilash mumkin.
5
Yuldoshev N.K, Menejment. Ukuv kullanma.T.: TDIU, 2022=Y.-151 b. 
15 Tashkilotda   tuzilmalarning   bir   necha   turlarini   ajratish   mumkin:   texnologik,
ishlab   chiqarish,   moliyaviy,   ijtimoiy,   axborot,   tashkiliy   va   h.k.   Bunda   oxirgisi
alohida   o'ringa   ega:   u   sinergetik   samara   olish   va   qo'yilgan   maqsadlarga   erishish
uchun   elementlarning   o'zaro   hamkorligini   tartibga   soladi,   shaxsan   tashkiliy
yaxlitlikni  yaratadi. Korxonaning tashkiliy tuzilmasi  ishlab chiqarish tuzilmasi  va
boshqaruv   tuzilmasining   tashkiliy   yaxlitligi   sifatida   bo'ladi.   Ishlab   chiqarish
tuzilmasi bazis sifatida boshqaruvning tuzilmasini belgilab beradi.
Boshqaruvning   vazifalari   va   tuzilmasi   dialektik   yaxlitlikda   bo'ladilar.   Yangi
tashkilotni   tashkil   qilishda   vazifalar   tuzilmalar   (bo'linmalar,   lavozimlar)ni
shakllantirish, ularga huquqlar, vakolatlar va javobgarliklarni biriktirish uchun asos
bo'ladilar.   Ishlab   chiqarish   va   boshqaruvni   takomillashtirish   va   har   tomonlama
rivojlantirishda   tuzilma   vazifalar   majmuasining   ehtimol   bo'lgan   o'zgarishlari
diapozoni   (darajasi)ni   belgilab   beruvchi   asos   bo'ladi.   Bunday   tuzilma   tubdan
o'zgartirilmaydi,   ya'ni   asosiy   bo'linmalar   va   lavozimlar   saqlanib   qolinadi.
Tashkilotlar (korxonalar)ni boshqarishning tashkiliy tuzilmasi katta turli-tumanligi
bilan   ajralib   turadi   va   qo'yidagi   omillar   bilan   belgilanadi:   tashkilot   faoliyatining
xarakteri   va   uning   xususiyatlari   bilan   (ishlab       chiqariladigan       va       sotiladigan
mahsulotlarning      tarkibi, texnologik, texnik jihozlarinishi);
• tashkilot ishlab chiqarish yoki tijorat faoliyatining o'lchamlari (hajmlari) bilan;
boshqaruv   apparati   tuzilishining   asosiy   faoliyati   (ishlab   chiqarish,   tijorat)ning
ierarxik tuzilishiga mosligi bilan;
• boshqaruvning tashkil qilish shakli bilan ;
-tashkilotni   boshqarishning   markazlashtirilgan   va     markazlashtirilmagan   shakllari
o'rtasidagi munosabat bilan ;
• boshqaruvning   sohaviy   va   xududiy   shakllari   o'rtasidagi   munosabat   bilan
(mahsulot, mintaqa bo'yicha);
• xodimlar malakasining darajasi bilan;
• tashkilotning strategiyasi bilan;
• tashkilot tashqi muhitining murakkabligi va dinamikligi bilan;
• maqsulotning ta'minoti va sotilishini tashkil qilinishi bilan;
16 • tashkilotni geo grafik joyl ashishi bilan va h.k.
Tashkilotning   tashkiliy   tuzilmasini   shakllantirishda   uning oldiga quyidagi 
talablarni ko'yish kerak:
 mahsulotni   ishlab   chiqarish   va   sotish   jarayoni,   boshqaruv   tuzilmasini   faoliyat
yuritishining natijasi sifatida mutanosiblik, uzliksizlik, parallellik, bir maromdalik
talablariga mos kelishi kerak;
 tashkiliy tuzilma tashkilotni rejali ravishda rivojlanishiga yordam berishi kerak;
 tuzilma   elementlari   (bo'linmalar)ning   soni   kichik,   ammo   tashkilot   normal
faoliyat   yuritishi  uchun  yetarlicha bo'lishi  kerak,  bitta darajadagi   tarkibiy  qismlar
o'rtasidagi gorizontal aloqalar soni ham xuddi shunday bo'ladi. Gorizontal aloqalar
norasmiy   munosabatlarni   amalga   oshirishga   imkon   beradilar   va   ko'nikmalarni
uzatishga   ko'maklashadilar,   bitta   darajadagi   tarkibiy   qismlarning   tizim
maqsadlarini   bajarish   bo'yicha   harakatlarini   muvofiqlashishini   ta'minlaydilar.
Aloqalar   sonini   kamayishi   tizimni   faoliyat   yuritishining   berqarorligi   va
operativligini oshishiga olib keladi;
 tashkiliy  tuzilma  egiluvchan,  qat'iy   aloqalarning  eng  kam   miqdoriga  ega,   sodir
bo'layotgan o'zgarishlar , ya'ni vazifalar va yangi xizmatlarni bajarish zaruriyatiga
muvofiq tez yo'lga qo'yishga qodir bo'lishi kerak. Tizimning ixchamligi uni bozor
talablariga tez moslashishining talablaridan biri bo'ladi:
 tashkiliy   tuzilma   iloji   boricha   sodda   bo'lishi   kerak,   buning   uchun   boshqaruv
darajalari   miqdorini,   tashkilot   tarkibiy   qismlari   o'rtasidagi   aloqalar   sonini
qisqartirish, ishlab chiqarish va boshqaruv jarayonlarini avtomatlashtirish zarur;
 tashkiliy   tuzilma   tashkilotga   fan   yutuqlari   va   ilg'or   tajribani   tadbiq   etishga
ko'maklashishi kerak;
 tizim   elementlari   o'rtasidagi,   hamda   tizim   va   atrof   muhit   o'rtasidagi
kommunikatsiyalar aniq bo'lishlari kerak ;
 tashkiliy   tuzilma   ishlab   chiqilgan   va   sotilgan   tovarlar   va   xizmatlarning   yuqori
sifatini ta'minlashi kerak;
 tashkiliy   tizilma   tashkilotni   faoliyat   yuritishining   yuqori   samaradorligini
ta'minlash kerak.
17 Tashkiliy   tuzilmani   shakllantirishda   yana   boshqaruvchanlikni   ham   hisobga
olish   kerak.   Shuning   munosabati   bilan   quyidagi   tushunchalarni   ko'rib   chiqish
maqsadga   muvofiqdir:
- boshqaruvchanlik   ko'lami   (M)   -   bu   ma'lum   menejer   yoki   boshqaruv
idorasining  haqiqatdan ham  bevosita  qo'l  ostida  bo'lgan xodimlar  bo'linmalarning
soni;
- boshqaruvchanlik   me'yori   (N)   -   bu   boshqaruv   munosabatlari   va   boshqaruv
texnikasini   rivojlanishining   zamonaviy   sharoitlarida   ma'lum   menejer   yoki
boshqaruv   idorasiga   bo'ysunishi   maqsadga   muvofiq   bo'lgan   xodimlar   yoki
bo'linmalarning soni. Bu, aslida boshqaruvning muvofiq ko'lamidar.
Bunda   boshqaruvchanlik   me ' yori   ( N ) ning   boshqaruvchanlik   ko ' lami   ( M ) ga
nisbatan   iborat   bo ' lgan   boshqaruvchanlik   koeffisenti   ( Ku )   dan   foydalanish
maqsadga   muvofiqdir :
Ku =  H / M
Ushbu   koeffetsientlar   boshqaruv   sub ' yektining   boshqaruvchi   qobiliyati   va
boshqaruv   ob ' yektining   murakkabligi   o ' rtasidagi   nisbatni   aks   ettiradilar .
Ku   >   1   da   boshqaruv   sub ' yekti   salohiyatidan   yetarlicha   bo ' lmagan   holda
( kattaroq   yoki   kichikroq   darajada )   foydalaniladi ,   boshqaruvga   xarajatlar   ham
shunday .
Ku   <   1   da   boshqaruv   sub ' yekti   ( menejer   yoki   boshqaruvning   ma '   lum
idorasi ) ga   ortiqcha   ish   yuklangan ,   boshqaruv   qiyinlashgan ,   boshqaruvchanlik
pasaygan .
Ku   = 1   miqdori   muvofiq   bo ' ladi .   Bunda   boshqaruv   sub ' yektining   boshqarish
qobiliyati   boshqaruv   ob ' yekti   murakkabligiga   mos   keladi .
Ba ' zi   bir   mutaxassislar   boshqaruvchanlik   me ' yori   miqdorini   tavsiya   qila   turib ,
bitta   boshliqning   quli   ostidagilarning   soni   7   nafardan   oshib   ketmasligi   kerak
deydilar .   Ruhshunoslarni   belgilashlaricha ,   bu   bosh   miya   ishining   hususiyatlari
bilan   bog ' liqdir .   "7"   soni   inson   tafakkurida   qandaydir   chegaraviy   ahamiyatga
egaligi   haqida   ko ' pgina   xalqlar   og ' zaki   ijodiyotining   tahlili   darak   beradi .
18 Shu bilan  birga, bu son  faqat  boshqaruvchanlikning o'rtacha me'yori  bo'ladi.
Buning   ustiga   hozirgi   sharoitlarda   axborot   tizimlari   va   guruhli   ishdan   keng
foydalanish   hisobiga   boshqaruvchanlik   ko'lamini   yanada   ko'payishining   ehtimoli
bor.   Masalan,   D.Vudvord   korxonalarni   tekshirib   chiqqandan   keyin   ishlab
chikarishning uchta har xil turlari uchun quyidagi ma'lumotlarni olgan.
Mehnat   ilmiy   tadqiqot   instituti   boshqaruvchanlik   me'yorlarining   quyidagi
miqdorlarini tavsiya qilgan:
boshqaruvning   yuqori   darajasi   uchun,   bunda   qul   ostidagilar   har   xil
xarakterdagi vazifalarni bajaradilar, 3-7 nafar kishi;
boshqaruvning   o'rtacha   darajasi   uchun,   bunda   qo'l   ostidagilar   o'xshash
vazifalarni bajaradilar, - 8-20 nafar kishi;
boshqaruvning   quyi   darajasi   uchun,   bunda   qo'l   ostidagilar   bir   xildagi
vazifalarni bajaradilar, -21:40 nafar kishi.
2-jadval
Ishlab chiqarishning tashkiliy ierarxiyasi har xil bo'g'inlari va turlari uchun
boshqaruvchanlik ko'lami 6
Ishlab 
chikarishning 
darajasi Donali ishlab
 chikarish Ommaviy
ishlab
chikarish Sinov tarzida
ishlab chikarish
Yuqori bo'g'in 
Quyi bo'g'in 4
23 7
48 10
15
Direktor   darajasi   ( yuqori   daraja )   va   brigadir   darajasi   ( quyi   daraja   uchun
boshqaruvchanlik   darajasidagi   katta   farq   ( uch   martadan   to   o ' n   besh   martagacha )
shu   bilan   izohlanadiki ,   direktor   va   uning   qo ' li   ostidagilar   ( odatda   bular   uning
o ' rinbosari   va   unga   to ' g ' ridan   to ' g ' ri   chiquvchi   sexlar   va   bo ' linmalar   boshliqlari )
darajasidagi   muvofiqlashtirish   nisbati   brigadir   va   ishchilar   darajasidagi
muvofiqlashtirish   nisbatidan   ham   amalga   oshiriladigan   huquqlarning   mazmuni
bo ' yicha   va   ham   axborotli   almashuvning   xarakteri   bo ' yicha   juda   kuchli   farq   qiladi .
6
Yuldoshev N.K,, Nabokov V.I. "Menejment nazariyasi". Darslik. T.TDIU, 2021.- 453 b.
19 Agar   brigadirga   ishchini   yuzini ,  nomini   bilish   zarur   bo ' lsa   va   u   buni   qiladi ,  direktor
uchun   o ' zining   o ' rinbosari   haqidagi   bunday   ma ' lumotlar   u   bilan   samarali   o ' zaro
hamkorlik   o ' rnatish   uchun   yetarli   bo ' lmaydi .  Shuning   uchun   tashkiliy   ierarxiyaning
pastki   qavatlaridan   boshqaruvchanlikning   muvofiq   ko ' lami   yoki   me ' yorining
yuqorisi   tomon   harakatlanishi   miqdori   kamroq   bo ' ladi ,  chunki   boshqaruv   vazifalari
murakkablashadi .
Boshqaruvchanlik   me'yorlariga   yana   bir   qator   boshqa   omillar   ham   ta'sir
ko'rsatadilar. Hammadan avval bular ishni bajarish bilan bog'lik o miliar, ya'ni:
• ishlarning o'xshashligi;
• ishlarning xududiy uzoqlashganligi; ishlarning murakkabligi.
Omillarning   yana   biri   kim   rahbarlik   qilishi   va   kimning   ustidan   rahbarlik
qilishga bog'lik: menejer va uning qo'li ostidagilarning kasbiy darajasi va shaxsiy
xususiyatlari.
Omillarning eng ko'p sonli guruhi boshqaruvni tashkil qilishga tegishlidir:
huquqlar va javobgarliklarni boshqalarga topshirishdagi aniqlik darajasi;
• maqsadlarni qo'yilishidagi ravshanlik darajasi;
• tashkilotdagi barqarorlik (o'zgarishlarning tezligi) darajasi;
• ish natijalarini o'lchashdagi ob'yektivlik darajasi; kommunikatsiyalar 
texnikasi.
Tashkiliy tuzilmalarning asosiy parametrlarini ajratish mumkin, ya' ni:
- boshqaruvning markazlashganlik (markazlashmaganlik) darajasi;
- mehnatni taqsimlanganlik va ixtisoslashganligi darajasi;
- deportamentlashtirish va kooperatsiyalash;
- har bir darajadagi boshqaruvchanlik ko'lami;
- boshqaruvning shakllantirilganlik darajasi;
- boshqaruv bosqichlarining soni;
- bo'g'inlilik, ya'ni gorizontal (bir darajada) joylashgan bo'linmalarning soni;
- tizimning murakkabligi darajasi.
Tashkiliy tuzilmalarning quyidagi turlari ajratiladi.
20 Tashkiliy   tuzilmalarni   qo'rish   uchun   tashkilotlarni   boshqarish   tizimidagi
tizimchalar,   idoralar   va   xodimlarning   hukmronligi,   bo'ysundirishning   vertikal
nisbatlarini aks ettiruvchi ierarxiyalik tamoyili muhim ahamiyatga ega.
To'g'ri   chiziqli   tuzilma   tashkilot   va   har   bir   bo'linmaning   boshida   barcha
vakolatlarga ega bo'lgan va boshqaruvning barcha vazifalarini o'z qo'liga jamlagan
rahbat   turishini   ko'zga   tutadi   (3-rasm).   Zanjircha   bo'yicha   yuqoridan   pastga
uzatiladigan   uning   qarori   barcha   quyida   turuvchi   bo'g'inlar   tomonidan   bajarilishi
majburiydir. Boshqaruvning ushbu tizimi rahbarlarning ierarxiyasi shunday asosda
tashkil qilinadi (masalan, tashkilot tashkilot direktori, sex boshlig'i, master).
Direktor
3-rasm. To'g'ri chiziqli tashkilot tuzilmasi.
Yakka   hukmronlik   tamoyili   shundan   iboratki,   qo'l   ostidagilar   faqat   bitta
rahbarning   farmoyishlarini   bajaradilar.   Buning   ustiga   amaldor   shaxs   qandaydir
ijrochilarga   ularning   bevosita   rahbarini   chetlab   o'tib,   farmoyish   berish   huqukiga
ega emas.
Ushbu   tuzilma   ayrim   mutaxassislar   va   xizmat   bo'linmalarini   mavjud
bo'lishiga yo'l qo'yadiki, ular faqat to'g'ri chiziqli rahbarga axborotlarni yig'ish va
ishlab   chiqarish   yordam   beradilar,   ammo   o'zlari   boshqarilayotgan   ob'yektga
ko'rsatmalar yoki yo'riqnomalar beraolmaydilar.
21Direktor
Sex boshlig'i Sex boshlig'i Sex boshlig'i
master master master master master master Boshqaruvning   bu   tuzilmasining   afzalligi   farmoyishlarning   yakkaligi   va
aniqligi,   rahbarning   o'zi   boshqarayotgan   bo'linma   faoliyati   natijalari   uchun
oshirilgan javobgarligi, qarorlar qabul qilishdagi operativligi, ijrochilar tomonidan
bir birlari bilan muvofiklashtirilgan farmoyishlarni olinishidir.
To'g'ri   chiziqli   tuzilmaning   kamchiliklari   qo'yidagilardan   iborat:   rahbarga
nisbatan   yuqori   talab,   u   boshqaruvning   barcha   vazifalari   va   korxona   (bo'linma)
faoliyati   turlari   bo'yicha   keng   bilimlar   va   tajribaga   ega   bo'lishi,   axborotlar   bilan
to'ldirilishi,   qo'li   ostidagilar,   yuqori   rahbarlar   va   qo'shni   tashkilotlar   bilan
aloqaning ko'pliligiga ega bo'lishi kerak.
Boshqaruvning   vazifaviy   tuzilishi   -   bu   tuzilmada   boshqaruv   ta'sirlari   to'g'ri
chiziqli   va   vazifaviyga   ajraladilar   va   bu   ta'sirlardan   har   biri   ijrochi   uchun
majburiydir.   Vazifaviy   aloqalar   boshqaruvning   har   qanday   umumiy   va   aniq
vazifalari majmuasini amalga oshiradilar.
Ushbu   tuzilma   umumiy   rahbar   va   bo'linmalar   (texnik,   iqtisodiy   va   h.k.)
rahbarlari   ijrochilarga   o'z   ta'sirini   vazifalar   bo'yicha   taqsimlaydilar.   Rahbarlar   bir
birlarining   ishiga   aralashmaydilar.   Umumiy   rahbarlar   faqat   bo'linmalar
rahbarlarining   harakatlarini   muvofiklashtiradilar   va   o'z   vazifalarining   cheklangan
ro'yxatini   bajaradilar   (rahbarlar   o'rtasidagi   muvofiqlashtiruvchi   aloqa   rasmda
ko'rsatilmagan).
Har   bir   rahbar   faqat   vazifalarning   aniq   ijrochilar   tomonidan   ishni   bajarilishi
uchun   zarur   bo'lgan   zarur   qisminigina   o'ziga   oladi.   Bunda   rahbarlarni   ishni
bajarilishini   borishi   haqida   xabardor   qiluvchi   teskari   aloqa   bo'lmasligi   mumkin.
Bunday tuzilmada rahbarlar vazifaviy deb ataladilar.
Ijrochi   ham   o'zining   ishlarining   bir   qismini   quyida   turuvchi   darajaga
topshirishi va unga nisbatan vazifaviy rahbar bo'lishi mumkin. Shunday qilib, bitta
ijrochi bir vaqtda bir necha vazifaviy rahbarlarga bo'ysunishi mumkin.
Boshqaruvning   vazifaviy   tuzilishining   afzalliklari   quyidagilar:   rahbarlikka   aniq
sohadagi omilkor mutaxassislarni jalb qilinishi;
nostandart vaziyatlarni hal qilishdagi operativlik;
22 vazifaviy rahbarlarning kasb mahoratini tez o'sishi; Boshqaruvning vazifaviy 
tuzilishining kamchiliklari kuyidagilar:
yakka xukumronlik tamoyilini buzilishi; javobgar shaxsni yo'q bo'lishi; 
bo'linmalar faoliyatini muvofiklashtirishni qiyinligi.
To'g'ri chiziqli vazifaviy tuzilma   o'z ichiga ham to'g'ri chiziqli va ham vazifali
tashkil qilishlarni oladi, bu ijrochilar uchun ikki tomonlama bo'ysunishni yaratadi.
Boshqaruvning ko'pgina idoralari va ijrochilari boshqaruv faoliyati(vazifalari)ning
alohidagi   turlarini   bajarishga   ixtisoslashadilar,   vazifaviy   bo'linmalar   quyida
turuvchi  bo'limlarga ko'rsatmalar  va farmoyishlarni (vakolatlari doirasida ) berish
huquqiga egalar (4-rasm.)
Bu   tuzilmaning   afzalliklari   aniq   vazifalar   uchun   javob   beruvchi
mutaxasislarning   yuqori   omilkorligi,   to'g'ri   chiziqli   rahbarlarning   ular   vazifaviy
faoliyat   masalalari   bo'yicha   ma'lumotlar   tayyorlashdan   ozod   bo'lganliklari
natijasida operativ boshqaruv bo'yicha imkoniyatlarini kengayishidir.
Korxo na direktori
Moliya               Xodimlar Rejalashtirish         Ta'minot
1-bo'lim 2-bo'lim                       3-bo'lim
4-rasm. To'g'ri chiziqli vazifaviy tuzilma
Tuzilmaning kamchiligiga qo'yidagilarni kiritish mumkin:
 harakatlar birligining yo'qligi;
 vazifaviy   xizmatlar   o ' rtasida   doimiy   o ' zaro   aloqalarni   qo ' llab   quvvatlash
imkoniyati   yo ' qligi ;
 qarorlar   qabul   qilishning   uzoq   muddatli   tadbirlari ;  ijrochilarning     ish    uchun  
javobgarliklarini     pasayishi ,    chunki
 ulardan har biri bir necha rahbarlardan ko'rsatmalar oladilar;
23  xodimlar   tomonidan   "yuqoridan"   olinadigan   ko'rsatmalar   va   farmoyishlarni
muvofiqlashmaganligini,   chunki   har   bir   vazifaviy   bo'linma   o'zining   masalalarini
birinchi o'ringa qo'yadi.
Boshqaruvning   to'g'ri   chiziqli   -   shtabli   tuzilmasida    7
     birinchi   (to'g'ri   chiziqli)
rahbarga aniq masalalarni ishlab chiqish va tegishli qarorlar, rejalarni tayyorlashda
shtablar deb atalgan, vazifaviy bo'limlardan tashkil topgan boshqaruvning maxsus
apparati   yordam   beradi.   Bunday   bo'linma   o'z   qarorlarini   yuqori   rahbar   orqali
o'tkazadi   yoki   (maxsus   vakolatlar   doirasida)   ularni   pastda   turuvchi   daraja
xizmatlari   va   ijrochilarigacha   yetkazadi.Vazifaviy   bo'linmalar,   qoidaga   ko'ra,
ishlab   chiqarish   (tijorat)   bo'limlariga   mastaqil   ravishda   farmoyishlar   berish
huquqiga ega emaslar.
Vazifaviy   xizmatlar   ishlab   chiqarishning   texnik   qo'llab   quvvatlanishini
amalga oshiradilar, ishlab chiqarishga rahbarlik qilish bilan bog'lik masalalarni hal
qilish variantlarini tayyorlaydilar, to'g'ri chiziqli rahbarni rejalashtirish, moliyaviy
hisob-kitoblar,   moddiy-texnik   ta'   minot   va   boshqa   masalalardan   ozod   qiladilar.
Tashkiliy tuzilma boshqaruvning yuqori operativligini ta'minlaydi.
Firma   qanchalik   yirik   bo'lsa,   u   shunchalik   shoxlab   ketgan   apparatga   ega
bo'ladi. Shu munosabat bilan vazifaviy xizmatlar faoliyatini muvofiqlashtirish yoki
o'zining ixtiyorida kompyuter texnikasiga ega bo'lgan yuqori malakali xodimlarga
ega   yirik   ixtisoslashgan   bo'linmalarni   tashkil   qilish   haqidagi   masala   vujudga
keladi.
2.2.Asosiy tashkiliy- huquqiy shakllar.
Hozirgi   sharoitlarda   tashkilot   (xorij   amaliyotida   firma)   bozordagi   raqobot
munosabatlarining asosiy harakat qiluvchi shaxsi bo'ladi.
Tijorat, ya'ni foyda olish uchun harakat qiluvchi tashkilotlar (korxonalar)ning
tarixi   tomirlari   bilan   an'anaviy   jamiyatga   borib   taqaladi.   Ularning   u   yoki   bu
shakllari   amalda   uzoq   o'tmishning   barcha   buyuk   siviliziatsiyalarida   qayd
etilganlar.   Ko'proq   savdogarchilik   va   (bir   oz   kamroq   darajada)   hunarmandchilik
7
Kucharov A.S. Menejment. O’quv qollanma.  T..TDIU, 2021 u. -120 b
24 korxonalari keng tarqalganlar. Ulardan ba'zi birlari katta yutuqlarga erishganlar va
nisbatan   murakkab   tashkiliy   tuzilmaga   ega   bo'lganlar.   Masalan,   antik   zamonning
yirikroq ustaxonalari - ergasteriyalarda nazoratchilarning ko'p bosqichli  ierarxiyasi
nazorati   ostida   300   gacha   qullar   ishlaganlar,   mahsulot   esa   har   xil   shaharlardagi
ba'zi bir xuddi shunday doimiy sotish tarmog'i orqali sotilgan.
Zamonaviy   firmalarda   kapitalistik   davrgacha   bo'lgan   tijorat   korxonalari,
qoidaga ko'ra, quyidagalar bilan farqlanadilar:
 majburiy mehnatdan foydalanish;
• faoliyatning   an'anaviy   xarakteri   (o'n   yillar   damomida   o'zgarmaydigan   texno
logiya, bir xildagi mahsulot, bir marta va butunlay qabul qilingan tuzilma);
• iqtisotdyotagi o'sha vaqtda ustivor bo'lgan xo'jalik yuritishning novator, o'zini o'zi
ta'minlovchi (yoki notural) turiga nisbatan ikkinchi darajali roli.
Birinchi   kapitalistik   firmalar   kichik,   yakka   shaxsli   egalik   yoki   o'rtoqlik  kabi
tashkil qilinganlar (firmalarning keyingi turi sheriklik yoki paylardagi jamiyat deb
ham   ataladi).   Egasi   (yoki   egalari)   firma   faoliyati   uchun   zarur   bo'lgan   barcha
sarmoyani kiritgan va kompaniyani shaxsan boshqargan.
Egasi   (yoki   egalarning   tor   guruhi)ni   firmaning   muvaffiqiyatidan   manfaatdor
ligi va amalda rasmiyatchilik va byurokratizmni yo'qligida (barcha narsani xo'jayin
ning   o'zi   hal   qiladi)   yakka   shaxsli   kompaniyalar   va   o'rtoqliklar   kichik   firmani
tashki lotlarning ideal turi qilganlar. Hozirgi vaqtga qadar rivojlangan kapitalistik
mamlakatlar   firmalarining   umumiy   sonidan   4.3   qismiga   yaqini   xuddi   shu   asosda
harakat qiladilar.
Jahon   amaliyotida   firmalarni   quyidagi   alomatlar   bo'yicha   tasniflash   qabul
qilingan:
 xo'jalik   fao   liyatining   turi   va   xarakt   eri   (sanoat,   transport,   sug'urta,   savdo,
injiniring,sayyohlik va boshqalar);
 huquqiy holati (yakka shaxsli tashkilot va tadbirkorlar birlashmasi);
 mulkchilikning xarakteri (xususiy, davlat, yarim davlat va kooperativ);
 faoliyat sohasi;
 o'lchami.
25 Firmalarni   har   xil   alomatlar   bilan   tasniflash   aniq   firmani   o ' rganish   natijasida
tashkiliy - huquqiy   shakli ,   uning   iste ' mol   bozoridagi   holati ,   firma   ichidagi
munosabatlar ,   faoliyatning   xarakteri   va   ko ' lamlari   haqida   to ' liq   tassavvur   olish
imkoniyatini   beradi .
O ' zbekiston   Respublikasidagi   tashkilotlarni   barqaror   va   samarali   faoliyat
yuritishlari   uchun   hammadan   avval   ularni   boshqarish   tizimining   huquqiy   ta ' minla
nishi   yaratilgan .   Gap   shundaki ,   har   bir   tashkilot   yuqoriroq   darajadagi   tizim -
mintaqa ,   soha ,   mamlakat ,   qo ' shma   tashkilot   esa   -   jahon   hamjamiyatning   tuzilmasi
bo ' ladi .
O'zbekiston   Respublikasi   hozir   bozor   munosabatlarini   shakllanishi   bosqichi
dadir. Ushbu jarayonni huquqiy ta'minla-shining ko'pgina yo'nalishilari hozir yangi
langandirlar.   Bu   eng   muhim   yo'nalish   -tashkilotlar   faoliyatini   huquqiy   tartibga
solishga   ham   tegishlidir.   U   hammadan   avval   O'zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik
Kodeksining me' yorlariga muvofiq amalga oshiriladi, u korxonalar va tashkilotlar-
yuridik shaxslarning qo'yidagi tashkiliy-huquqiy shakllarini belgilaydi :
- xo'jalik o'rtoqliklari va jamiyatlari;
- ishlab chiqarish kooperativlari;
- davlat unitar korxonalari;
- notijorat tashkilotlar.
O'z navbatida xo'jalik o'rtoqliklari va jamiyatlari quyidagi tashkiliy -huquqiy
shakllarga ega bo'lishlari mumkin:
- to'lik o'rtoqlik;
- ishonchdagi o'rtoqlik;
- ma' suliyati cheklangan jamiyat;
- ko'shimcha javobgarlikka ega jamiyat;
- ochiq turdagi aksiyadorlar jamiyati;
- yopiq turdagi aksiyadorlar jamiyati;
- sho'ba va bog'liq jamiyatlar.
           Hammadan avval "yuridik shaxs" tushunchasini ko'rib chiqamiz.
26 Mulkchiligida,   xo'jalik   yuritishida   yoki   operativ   boshqaruvida   ajratilgan
mulkiga   ega   va   o'zining   majburiyatlari   bo'yicha   shu   mulk   bilan   javob   beruvchi
tashkilot   yuridik   shaxs   deb   ataladi.   U   o'z   nomidan   mulkiy   va   shaxsiy   nomulkiy
huquklarni   xarid   qilish   va   amalga   oshirishi,   majburiyatlarga   ega   bo'lishi,   sudda
da'vogar   va   javobgar   bo'lishi   mumkin.   Yuridik   shaxslar   shaxsiy   balansga   yoki
smetaga ega bo'lishlari kerak.
O'z faoliyatining asosiy maqsadi sifatida foyda olishni ko'zlovchi tashkilotlar
(tijorat tashkilotlari ) yoki bunday maqsad sifatida foyda olishni ko'zlamaydigan va
olingan   foydani   ishtirokchilari   ichida   taqsimlamaydigan   tashkilotlar   (notijorat
tashkilotlar) yuridik shaxslar bo'lishlari mumkin.
Tijorat   tashkilotlari   bo'lgan   yuridik   shaxslar   xo'jalik   o'rtoqliklari   va
jamiyatlari,   ishlab   chiqarish   kooperativlari,   davlat   unitar   korxonalari   shaklida
tashkil qilinishlari mumkin.
Notijorat   tashkilotlari   bo'lgan   yuridik   shaxslar   iste'molchilar   kooperativlar,
muassasalar   mulk   egalari   tomonidan   moliyalashtirilgan   ijtimoiy   yoki   diniy
tashkilotlar (birlashmalar, hayriya jamg'armalari shaklida, hamda qonun tomonidan
ko'zda   tutilgan   boshqa   shakllarda   tashkil   qilinishlari   mumkin.   Notijorat
tashkilotlari   tadbirkorlik   faoliyatini   faqat   o'zlari   tashkil   qilinishlari   maqsadlariga
erishishga  xizmat  qiluvchi  va ushbu maqsadlarga mos keluvchi miqdorda amalga
oshirishlari mumkin.
Yuridik   shaxs   adliya   idoralarida   yuridik   shaxslarini   ro'yxatga   olish   haqidagi
qonunda ma'lum tartibda davlat ro'yxatidan o'tishlari kerak. U yo nizom, yoki ta'sis
shartnomasi   va   nizom,   yoki   faqat   ta'sis   shartnomasi   asosida   harakat   qiladi.
Qonunda ko'zda tutilgan hollarda tijorat tashkiloti bo'lmagan yuridik shaxs ushbu
turdagi tashkilotlar haqidagi umumiy qoidalarga asosan harakat qilish mumkin.
Yuridik   shaxsning   ta'sis   shartnomasi   uning   ta'sischilar   (ishtirokchilar)
tomonidan tuziladi, nizom esa tasdiqlanadi. Ushbu kodeksga muvofiq bitta ta'sischi
tomonidan   tashkil   qilingan   yuridik   shaxs   ushbu   ta'sischi   tomonidan   tasdiqlangan
nizom asosida harakat qiladi.
27 Yuridik shaxsning ta'sis hujjatlarida yuridik shaxsning nomi, joylashgan joyi,
yuridik shaxs faoliyatini boshqarish tartibi belgilab beriladi, hamda tegishli turdagi
yuridik   shaxslar   uchun   qonun   tomonidan   ko'zda   tutilgan   boshqa   ma'lumotlar
bo'ladi.   Notijorat   tashkilotlari   va   unitar   korxonalarning,   qonunda   ko'zda   tutilgan
hollarda   boshqa   tijorat   korxonalarining   ham   ta'sis   hujjatlarida   yuridik   shaxs
faoliyatining   predmeti   va   maqsadlari   belgilab   berishlari   kerak.   Tijorat   tashkiloti
faoliyatining  predmeti   va  ma'lum  maqsadlari   qonun  bo'yicha  majburiy  bo'lmagan
hollarda ham ta'sis hujjatlarida ko'zda tutilgan bo'lishlari mumkin.
Ta'sis   shartnomasida   ta'sischilar   yuridik   shaxsni   tashkil   qilish   majburiyatini
o'zlariga oladilar, uni tashkil qilish bo'yicha qo'shma faoliyatining tartibi, unga o'z
mulklarini   topshirish   va   uni   faoliyatida   ishtirok   etish   shartlarini   belgilaydilar.
Shartnoma   tomonidan   foyda   va   zararlarni   ishtirokchilar   o'rtasida   taqsimlanishi,
yuridik shaxs faoliyatini boshqarish, ta'sischilar (ishtirokchilar)ni uning tarkibidan
chiqishi shartlari va tartibi belgilanadi.
Tashkilotlar   aniq   tashkiliy-huquqiy   sherikliklarining   ba'zi   bir   xususiyatlari,
ularni tashkil qilinishi va faoliyat yuritishi quydagilardan iboratdir.
To'liq   o'rtoqlik   -   o'rtoqlik   ishtirokchilari   (to'liq   o'rtoqlar)   ular   o'rtasida
tuzilgan   shartnomaga   muvofiq   o'rtoqlik   nomidan   tadbirkorlik   faoliyati   bilan
shug'ullanadilar   va   uning   majburiyatlari   bo'yicha   o'zlariga   tegishli   bo'lgan   mulk
bilan javob beradilar.
Ishonchdagi   o'rtoqlik   (kommanditli   o'rtoqlik)   -   bu   o'rtoqlik   nomidan
tadbirkorlik   faoliyatini   amalga   oshiruvchi   va   o'rtoqlik   majburiyatlari   bo'yicha   o'z
mulklari   bilan  javob   beruvchi   ishtirokchilar   (to'liq  o'rtoqlar)   dan  tashqari   ,   o'zlari
tomonidan kiritilgan kiritmalari summasi doirasida o'rtoqlik faoliyati bilan bog'liq
zarar   ko'rish   xatariga   ega   va   o'rtoqlik   tomonidan   tadbirkorlik   faoliyatini   amalga
oshirishda ishtirok etmaydigan bir  yoki bir necha kiritma kirituvchi ishtirokchilar
(kommandititlar) mavjud bo'ladi.
Ma'suliyati cheklangan jamiyat   - bir yoki bir necha shaxslar tomonidan ta'sis
etilgan   jamiyat,   uning   nizom   sarmoyasi   ta'sis   hujjatlari   tomonidan   ma'lum
ulushlarda   taqsimlangan.   Ma'suliyati   cheklangan   jamiyat   ishtirokchilari   uning
28 majburiyatlari   bo'yicha   javob   bermaydilar   va   o'zlari   tomonidan   kiritilgan
kiritmalari   qiymati   doirasida   jamiyat   faoliyati   bilan   bog'liq   zarar   ko'rish   xatariga
ega bo'ladilar.
Qo'shimcha ma'suliyatga ega jamiyat   - bir yoki bir necha shaxslar tomonidan
ta'sis   etilgan   jamiyat,   uning   nizom   sarmoyasi   ta'sis   hujjatlari   tomonidan   ma'lum
miqdorlardigi   ulushlarga   taqsimlangan.   Bunday   jamiyat   ishtirokchilari   uning
majburiyatlari   bo'yicha   o'z   mulklari   bilan   hamma   uchun   bir   xil   miqdordagi
jamiyatning   ta'sis   hujjatlarida   belgilangan   ularning   kiritmalarining   karrali
qiymatidagi   birgalikdagi   subsidiyali   javobgarlikka   egalar.   Bitta   ishtirokchini
bankrot bo'lishida uning jamiyat majburiyatlari bo'yicha javobgarligi, agar jamiyat
hujjatlari   tomonidan   javobgarlikni   taqsimlashning   boshqacha   tartibi   ko'zda
tutilmagan   bo'lsa,   qolgan   ishtirochilar   o'rtasida   ularning   kiritmalariga   mutonosib
ravishda tasdiqlanadi.
Aksiyadorlik   (hissadorlik)   jamiyati   -   nizom   sarmoyasi   aksiyalarning   ma'lum
soniga   taqsimlangan   jamiyat.   Aksiyadorlik   jamiyati   ishtirokchilari   (aksiyadorlar)
uning majburiyati bo'yicha javob bermaydilar va o'zlariga tegishli bo'lgan aksiyalar
qiymati doirasida jamiyat faoliyati bilan bog'lik zarar ko'rish xatariga egalar.
Aksiyadorlar   umumiy   majlisining   favqulotida   huquq   doiralariga   quydagilar
kiradilar:
 jamiyat   nizomini   o'zgartirish,   shu   jumladan   uning   nizom   sarmoyasini
o'zgartirish;
 aksiyadorlarning   ellikdan   ortiqroq   soniga   ega   jamiyatda   direktorlar   kengashi
(kuzatuv   kengashi)   a'zolarini   va   jamiyatning   taftish   komissiyasi   (taftishchi)ni
saylash va ularning vakolatlarini muddatidan oldin tugatish;
 jamiyat   ijroiya   idoralarini   tashkil   qilish   va,   agar   jamiyat   nizomi   tomonidan   bu
masalalarni   yechish   direktorlar   kengashi   (kuzatuv   kengashi)ning   huquq   doirasiga
kiritilmagan bo'lsa, ularning vakolatlarini muddatidan oldin tugatish;
 jamiyatning   yillik   hisobotlari,   buxgalteriya   balanslari,   foydalar   va   zararlar
hisobotini tasdiqlash, uning foydalari va zararlarini taqsimlash;
 jamiyatni qaytadan tashkil qilish yoki tugatish haqida qaror qabul qilish.
29 Aksiyadorlik   jamiyatlar   haqidagi   qonun   tomonidan   aksiyadorlar   umumiy
majlisning   favqulotida   huquq   doirasiga   yana   boshqa   masalalarni   hal   qilish   ham
kiradi.   Qonun   tomonidan   aksiyadorlar   umumiy   majlisning   favqulotlarda   huquq
doirasiga   tegishli   bo'lgan   masalalar   jamiyat   ijroiya   idoralariga   hal   qilish   uchun
topshirilishi mumkin emas.
Aksiyadorlik   jamiyatlari   haqidagi   qonunga   muvofiq   jamiyat   nizomi
tomonidan   direktorlar   kengashi   (kuzatuv   kengashi)   tashkil   qilingan   holda   uni
mutloq   huquq   doirasi   belgilanishi   kerak.   Nizom   tomonidan   direktorlar
kengashi(kuzatuv   kengashi)ni   mutloq   huquq   doirasiga   kiritilgan   masalalar   u
tomonidan   jamiyatning   ijroiya   idoralariga   hal   qilish   uchun   topshirilish   mumkin
emas.
Sho'ba   va   bog'liq   jamiyatlar.   Xo'jalik   jamiyati,   agar   boshqa   (asosiy)   xo'jalik
jamiyati   yoki   o'rtoqlik   uning   nizom   sarmoyasidagi   ustivor   ishtiroki   sababli   yoki
ular   orasida   tuzilgan   shartnomaga   muvofiq   yoki   boshqa   tartibda   bunday   jamiyat
tomonidan   qabul   qilinadigan   qarorni   belgilab   berish   imkoniyatiga   ega   bo'lsa,
sho'ba jamiyat deb tan olinadi.
Ishlab   chiqarish   kooperativi   (arteli)   -   fuqarolarning   o'zlarning   shaxsiy
mahnatlari   va   boshqa   ishtiroklariga   asoslangan   birgalikdagi   ishlab   chiqarish   va
boshqa   xo'jalik   faoliyati   (sanoat,   qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish,
qayta   ishlash,   sotish,   ishlarini   bajarish,   savdo,   maishiy   xizmatlar   va   boshqa
xizmatlarni ko'rsatish) uchun a'zolik va uning a'zolari (ishtirokchilari)ning mulkiy
payli   badallarini   birlashtirish   asosidagi   ixtiyoriy   birlashmasidir.   Qonun   va   ishlab
chiqarish   kooperativining   ta'sis   hujjatlari   tomonidan   uning   faoliyatida   yuridik
shaxslarni ham ishtiroq etishi ko'zda tutilishi mumkin. Ishlab chiqarish kooperativi
tijorat tashkiloti bo'ladi.
Kooperativ a'zolari  umumiy majlisining mutloq huquq doirasiga qo'yidagilar
kiradi:
 nizomni o'zgartirish;
30  kuzatuv   kengashini   tashkil   qilish   va   uning   a'zolari   vakolatlarini   tugatish,
hamda   agar   bu   huquq   nizom   bo'yicha   uning   kuzatuv   kengashiga   topshirilmagan
bo'lsa, kooperativ ijroiya idoralarini tashkil qilish va vakolatini tugatish;
 kooperativ   a'zoligiga   qabul   qilish   va   undan   chiqarish;   kooperativning   yillik
hisobotlari va buxgalteriya balanslarini
 tasdiqlash va uning foyda va zararlarini taqsimlash;
 kooperativni qayta tashkil qilish va tugatish haqidagi qarorni qabul qilish.
Davlat   unitar   korxonalari.   Unitar   korxona   deb   davlat   mulki   bo'lgan   va
korxonaga   xo'jalik   faoliyatini   olib   borish   yoki   operativ   boshqarish   huquqlarida
tegishli   bo'lgan,   o'ziga   biriktirilgan   mulkka   mulkchilik   huquqiga   ega   bo'lmagan
tijorat tashkiloti tan olinadi.
Notijorat   tashkilotlar   -   bu   o'z   faoliyatining   asosiy   maqsadi   sifatida   foyda
olishni ko'zlamaydigan yuridik shaxslardir. Bu tashkilotlar tadbirkorlik faoliyatini
faqat   shuning   uchun   amalga   oshirishlari   mumkinki,  chunki   u  ularni   tashkil   qilish
maqsadlariga erishishga xizmat qiladi va ushbu maqsadlarga mos keladi.
Notijorat tashkilotlarga quyidagilar kiradi:
- matlubot kooperativi;
- ijtimoiy va diniy tashkilotlar (birlashmalar);
- jamg'armalar (fondlar);
- muassasalar;
- yuridik shaxslar birlashmalari (assotsiatsiyalar va ittifoqlar).
  Matlubot   koopera   tivi   -   fuqarolar   va   yuridik   shaxslarning   a'zolik   asosda
ishtirokchilarning   mulkiy   va   boshqa   ehtiyojlarini   qanoatlantirish   maqsadida,   o'z
a'zolarining   mulkiy   payli   badallarini   birlashtirish   yo'li   bilan   amalga   oshiriladigan
ixtiyoriy birlashuvidir.
Ijtimoiy   va   diniy   tashkilotlar   (birlashmalar)   -   fuqarolarning   ma'   naviy   va
boshqa   nomoddiy   extiyojlarini   qanoatlantirish   uchun   ularning   manfaatlarning
umumiyligi asosidagi ixtiyoriy birlashishidir.
Jamg'arma   (fond)   -   a'zolikka   ega   bo'lmagan   notijorat   tashkiloti,   u   fuqoralar
va(yoki) yuridik shaxslar tomonidan ixtiyoriy mulkiy badallar asosida ta'sis etiladi
31 va   ijtimoiy,   hayriya,   madaniy,   ta'lim   yoki   boshqa   ijtimoiy   foydali   maqsadlarni
ko'zlaydi.
Muassasa   - mulk egasi  tomonidan boshqaruv, ijtimoiy-madaniy yoki  boshqa
notijorat   xarakteridagi   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   tashkil   qilingan   va   u
tomonidan to'liq yoki qisman moliyalashtiriladigan tashkilotdir.
Yuridik   shaxslar   birlashmalari   (assotsiyatsiyalar,   uyushmalar).   Tijorat
tashkilotlari   o'zlarining   tadbirkorlik   faoliyatlarini   muvofiqlashtirish,   hamda
umumiy   mulkiy   manfaatlarini   taqdim   etish   va   himoyalash   maqsadida   o'zaro
shartnoma bo'yicha notijorat tashkilotlari bo'lgan assotsiyatsiyalar yoki uyushmalar
ko'rinishidagi   birlashmalarni   tashkil   qilishlari   mumkin.   Bunda   qandaydir
vazifalarni birgalikda bajarishdagi tashkilotlarni muvofiqlashuvi va muvofiq o'zaro
harakati va tashkilotlar faoliyatini taqsimlanishi ta'minlanishi kerak.
Ijtimoiy   va   boshqa   tijorat   tashkilotlar,   shu   jumladan   muassasalar,   ixtiyoriy
ravishda   bu   tashkilotlarning   notijorat   assotsiatsiyalari   (uyushmalari)ga
birlashishlari mumkin.
Assotsiatsiya   (uyushma)   a'zolari   o'zlarining   mustaqilliklari   va   yuridik   shaxs
huquqlarini   saqlab   qoladilar   Assotsiatsiya   a'zolari   uning   majburiyatlari   bo'yicha
assotsiyatsiyaning  ta'sis  hujjatlarida ko'zga tutilgan miqdor  va tartibda subsidiyali
javobgarlikka egalar.
Shuni ta'qidlash kerakki, assotsiyatsiyalar  va uyushmalarda, boshqa tashkiliy
tuzilmalarga   nisbatan,   birlashgan   ishtirokchi   tashkilotlarning   erkinligi   va
tashabbusi cheklanmaydi, ularda ishtirok etishdan aniq foyda ko'zda tutiladi, ayrim
tashkilotlarning mustaqilligi xo'jalik vazifalarni bajarishdagi  jamlanish afzalliklari
bilan muvofiq ravishda biriktiriladi.
Joriy   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   assotsiyatsiya   ishchi   idoralar   va
apparatga   ega   bo'lishi   kerak,   ular   unga   kiruvchi   tashkilotlarga   nisbatan   yuqorida
turuvchi   bo'lmaydilar,   balki   assotsiyatsiya   a'zolari   tomonidan   o'ziga   barilgan
vazifalarni bajaradilar.
Jahon   va   mamlakatimiz   iqtisodiyotida   sodir   bo'layotgan   o'zgarishlarning
ta'siri ostida tashkilotlarni integratsiyalashuvining yangi shakllari paydo bo'ladilar,
32 ular   tashkilotlarning   raqobat-bardoshligini   oshiradilar   va   ularni   inqirozli   holatdan
chiqishiga   ko'maklashadilar.   Bunday   tashkilotlar-birlashmalar   maqsadlari,
ishtirokchilar   o'rtasidagi   xo'jalik   munosabatlarining   xarakteri,   ularga   kiruvchi
tashkilotlarning   mustaqiligi   darajasiga   ko'ra   farqlanadilar.   Ularga   kartellar,
sindikatlar,   pullar,   trestlar,   konsernlar,   konsorsiumlar,   sanoat   xoldinglari,
moliyaviy guruhlar kiradilar.
XULOSA
Keyingi yillarda tashkilotlarni faoliyat yuritishi va rivojlanishida yangi jahon
tendensiyalari kuzatilmoqda.
Ularda   eng   muhimi   -   bu   ierarxiyaning   ahamiyatini   tubdan   pasayishi,   qat'   iy
(vertikal)   tuzilmalardan   foydalanuvchi   tashkilotlardan   kattaroq   avtonomligi   bilan
ta'riflanuvchi yumshoqroq, o'zini o'zi tashkil qiluvchi tashkilotlarga o'tishdir. O'zini
o'zi tashkil qilishning xududiy, gorizontal tizimi, o'zini o'zi rivojlantirish va o'zini
o'zi   boshqarish   va,   shunga   ko'ra   gorizontal   bo'yicha   menejmentning   ustivorligi
mavjuddir.
O'zbekistonda   bozor   munosabatlarini   rivojlanishi   va   o'zini   o'zi   tashkil
qilishning   tubdan   yangi   sharoitlari   yumshoq   tizimlarnng   o'zini   o'zi   rivojlantirishi
jarayonlarini   ba'zi   bir   jadallashuvini   va   o'tgan   yillarda   vujudga   kelgan
qat'iy(ierarxik)   va   egiluvchan(dasturiy-maqsadiy)   tuzilmalar   va   tashkilotlarni
"yumshatilishini"   "ko'zg'atdi",   shunday   bo'lsa   ham   gorizontal   tuzilmalar   va
tashkilotlar   amaliyotida   hali   g'oyatda   kamroq   qo'llaniladilar,   buni   ularning   o'zini
o'zi  tashkil   qiluvchi(yuqoridan  tartibga  solinmaydigan)  boshlanishi  bilan  izohlash
mumkin.   Kelajakda,   balki,   ular   O'zbekiston   iqtisodiyotida   ham   ustivor   bo'lsalar
kerak.
Keyingi yillarda tashkilotlarning o'zini o'zi tashkil qiluvchi tizimlar sifatidagi
chegaralarining   shaffofligi   oshmoqda,   bu   aslida   chegaralarini   amalda   aniqlash
mumkin   bo'lmagan   chegarasiz   tizimlarni   tashkil   qiladi.   Bu   tizimlarning   xronik
nomutanosibligini   yaratadi,   chunki   resurslar   tizimining   ichiga   va   tashqarisiga
oqadilar va shuning bilan tizimning tebrangichini muvozanatdan chiqaradilar.
33 Shuning   bilan   bir   vaqtda   zamonaviy   tashkilotlarning   shaffofligi,   ochiqligi
quyidagilarga yordam beradi:
- salohiyatli   investorlar   va   ishga   doir   sheriklarni   birgalikdagi   faoliyatga   jalb
qilish;
- zamonaviy   ilg'or   ishlab   chiqarish,   tijorat   va   axborot   texnolo-giyalarini
tarqalishi   va   tezroq   o'zlashtirilishi,   ilmiy   tadqiqotlarning   ma'lumotlari   va   ilg'or
tajribadan foydalanish;
     -tashkilot xodimlarining kasbiy mahoratini oshishi;
- tashkilotlar tomonidan tashqi iqtisodiy aloqalarni yo'lga qo'yilishi;
- xo'jalik   yurituvchi   sub'yektlar   tomonidan   qonunchilik   va   me'   yoriy
hujjatlarga rioya qilinishi;
- bozor   munosabatlari   ishtirokchilari   va   aholini   xo'jalik   yurituvchi
sub'yektlarning   faoliyati   va  ular   tomonidan   ishlab   chiqarilayotgan  mahsulotlar   va
xizmatlar haqida xabardor qilinishi.
Bu   pirovorida   tashkilotlarning   raqobatbardashligini   oshirilishiga,   ular
faoliyatining samaradorligini ko'tarilishiga yordam beradi.
Keyingi   o'n   yillar   yana   jamiyatni   axborotlashganligini   oshganligi   bilan   ham
ta'   riflanadilar.   Bu   tashkilotlarni   yakkalanib   qolishini   buzib   yubordi,   ulardan   bu
sifatni(mexanik,   korporativ)   ta'minlovchi   tuzilmalaridan   foydalanadiganlarini
kamroq samaraliroq qilib qo'ydi. Shuning bilan bir vaqtda axboratlashtirish tashqi
muhit   o'zgarishlarini   hushyorlik   bilan   his   qiluvchi,   iste'molchilar   so'rovlariga
jadallik   bilan   javob   qaytaruvchi   tashkilotlarni   tashkil   bo'lishiga   ko'maklashdi.
Ishlab   chiqaruvchini   iste'molchi   bilan   ancha   yaqinlashuvi   buning   muhim
oqibatlaridan   biri   bo'ladi.   Bu   esa,   o'z   navbatda,   ishlab   chiqaruvchini   iste'molchi
talablaridagi   o'zgarishlarga   jadallik   bilan   javob   qaytarishga   majbur   qildi,   ko'proq
darajada   tashkilot   tuzilmasini   belgilab   bera   boshladi.   Vujudga   kelayotgan
sharoitlardagi   raqobat   kurashida   o'z   tashkilotini   axborotli   jamiyat   tomonidan
shakllantirilayotgan,   tashqi   muhitning   yangi   talablariga   yaxshiroq   moslashtira
olaganlargina g'alaba qozonishi mumkin.
34 Ko'rsatib   o'tilgan   jarayonlar   keyingi   vaqtlarda   shakllanayotgan
tashkilotlarning   yangi   turlarida   aniq   nomoyon   bo'lishlari   mumkin,   ularga
edxokratik,   ko'po'lchamli,   partisipativ,   tadbirkorlik   tashkilotlari   va   bozorga
qaratilgan tashkilotni kiritish mumkin.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Yuldoshev N.K,, Nabokov V.I. "Menejment nazariyasi". Darslik. T.TDIU, 
2021.- 433 b.
2. Yuldoshev N.K, Menejment. Ukuv kullanma.T.: TDIU, 202 2= Y.-150 b.
3. Kucharov  A .S. Menejment. O’quv qollanma. T..TDIU, 2021  u.  -12 0 b. 
4. SHarifxodjaev M.Menejment. Darslik.T.: Ukituvchi, 2021.-464 b.
5. Yo'ldoshev N.Q., Azlarova M.M., Xo'djamuratova G. Y. "Menejment va 
marketing asoslari": (O'quv qo'llanma). - T.: TDIU, 2022 y. -258 b.
6. L ap ы gin YU.N. Strategicheskiy menedjment.Uchebnoye posobiye. - M.: 
Eksmo, 2022.-432 s.
7. Vesnin V.R. Menedjment v sxemax i opredeleniyax: Uchebnoye posobiye. -
M.: Prospekt, 2021. - 120 s.
8. Danilin V.I. Finansov ы y menedjment: zadachi, test ы , situatsii.Uchebnoye 
posobiye. - M.: Prospekt, 2020. - 360 s.
9. Kane M.M., Ivanov B.V., Koreshkov V.N, Sxirtladze A.G. Sistem ы , 
metod ы  i instrument ы  menedjmenta kachestva: Uchebnik dlya vuzov / Pod 
red. M.M. Kane. - SPb.: Piter, 2022. - 560 s.
10. B Kattakishiyev, I Mamayusupov Strategik menejment  Toshkent 2020 y
11. R I Gumish, Matmurodov F.I. Innavatsion  menejment  Toshkent 2022-y
12. Matmurodov F.I. Ma’muriy  menejment  Toshkent 2020y
13. S.I Ahmedov, R.I Nirimbetov  Ishlab chiqarish menejmenti  Toshkent 2020y
14. A.Qo’chqarov  Menejer imkoniyatlari. “Istiqlol” nashriyoti 2021
15. SH.N.Zaynutdinov va boshqalar.  Menejment asoslari. T. Moliya-2021 y
16. A.YUldashev, I.Sirojiddinov. Moliyaviy menejment. Namangan-2021 y. 
35 Internet saytlar
1. www.gov.uz
2. www.press-service.uz
3. www.mfer.uz
4. www.UzA.Uz
5. www.review.uz
6. www.cisstat.org
7. www.cer.uz
8. www.mfa.uz
9. www.stat.uz
10. www.eucentralasia.eu
11. www.ved.gov.ru
12. www.wto.org
13. www.unctad.org
14. www.imf.org
15. www.economist.com
 
36

30

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha