Tashqi iqtisodiy faoliyatning asosiy yo’nalishlari va ularni tartibga solish prinsiplari

Tashqi iqtisodiy faoliyatning asosiy yo’nalishlari va
ularni tartibga solish prinsiplari
Reja:
Kirish
Asosiy qism
1.  Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   mohiyati   va   iqtisodiyotda   tutgan  
o ’ rni .
2. Tashqi iqtisodiy faoliyatning asosiy yo’nalishlari.
3. Tashqi iqtisodiy faoliyatni tartibga solish mexanizmlari.
4. O’zbekistonda Tashqi iqtisodiy faoliyatning amalga ohirilishi.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1 Kirish
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   mavzusining   dolzarbligi .   Davlat   rivojlanishining
barcha   tarixiy   bosqichlarida   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   har   xil   darajalarda   umuman
xalq   xo’jaligida,   alohida   regionlarda,   muassasa   va   tashkilotlarda   iqtisodiy
masalalarni   hal   qilishga   katta   ta’sir   ko’rsatgan,   va   bu   soxada   iqtisodchilar   turli
izlanishlar   olib   borganlar.   Xalq   xo’jaligi   tizimining   bir   bo’lagi   sifatida   tashqi
iqtisodiy   faoliyat   ichki   xo’jalikning   mukammalashishiga,   ishlab   chiqarish
kuchlarining   birlashishiga   va   rivojlanishiga   ta’sir   ko’rsatadi   va   ko’maklashadi.
Hozirgi davrgacha birorta ham davlatga jahon iqtisodiy tizimidan bo’lak ravishda
sog’lom iqtisodiyot muhitini yaratish qo’ldan kelmagan.   Kurs ishining maqsad va
vazifalari. Xalqaro iqtisodiy aloqalar iqtisodiy hayotning eng jadal rivojlanayotgan
sohalaridan   biridir.   Davlatlararo   iqtisodiy   aloqalar   ko’p   asrlik   tarixga   ega.   Yuz
yillar   davomida   ular   ko’proq   tashqi   savdo   ko’rinishida   bo’lib   u   axolini   milliy
iqtisodiyot   butkul   ta’minlay   olmaydigan   yoki   umuman   ishlab   chiqarmaydigan
maxsulotlar   bilan   ta’minlash   masalalarini   hal   qilgan.   Evolyutsion   jarayon
natijasida   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   tashqi   savdoga   aylandi,   uning   natijasida   esa
mukammal xalqaro iqtisodiy aloqalar yig’ingisi  -  jahon xo’jaligiga aylandi. Unda
ro’y   berayotgan   jarayonlar   dunyodagi   barcha   mamlakatlar   manfaatlariga
ta’luqlidir.   Tabiiyki,   barcha   mamlakatlar   birinchi   navbatda   o’z   manfaatlarini
ko’zlab,   o’z   tashqi   iqtisodiy   faoliyatini   boshqarishi   zarur.   Shunga   ko’ra
O’zbekiston   va   MDH   davlatlari   o’rtasidagi   o’zaro   iqtisodiy   aloqalarini   yanada
rivojlantirish va qo’llabquvvatlashdan  iborat. Kurs ishining  maqsadi. O`zbekiston
Respublikasining   tashqi   iqtisodiy   aloqalarini   va   rivojlangan   mamlakatlari   bilan
iqtisodiy   hamkorligini   qiyosiy   tahlil   qilish   orqali   o`rganish   kurs   ishining   asosiy
maqsadini   tashkil   etadi.   Bundan   tashqari,   mavzuni   yanada   kengroq   o`rganish,
hamkorlik   munosabatlarini   xolisona   tadqiq   va   tahlil   qilish   ham   muhim   ahamiyat
kasb etadi. 
Kurs ishining maqsadi . O’zbekiston Respublikasining tashqi iqtisodiy aloqalarini
kengroq o’rganish, tadqiq va tahlil qilishdan iborat. Shundan kelib chiqib kurs ishi
davomida hal qilinishi lozim bo`lgan quyidagi vazifalar belgilandi: 
2 - Tashqi iqtisodiy faoliyat yuritishning shakllari va yo’nalishlari; 
- Tashqi iqtisodiy faoliyat samaradorligini ifodalovchi ko’rsatkichlari; 
-   O`zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatining   huquqiy   asoslari   va   asosiy
tamoyillari; 
-   MDH   davlatlari   tashqi   savdo-iqtisodiy   aloqalari   rivojlanishining   bosqichlari.
O’zbekiston   Respublikasining   MDH   davlatlar   bilan   tashqi   savdo   aylanmasi
o’zgarishi tahlili; 
-   Mavzuni   o`rganishda   O`zbekiston   Respublikasining   so`ngi   yillardagi   Tashqi
iqtisodiy   faoliyati   o’zgarishlari   tahlillarini   yoritib   berish   asosiy   vazifalar   etib
belgilangan. 
Kurs   ishining   manbalari .   Kurs   ishini   yozishda   Respublikamiz   qonunlari,
Prezident qaror va farmonlari, chop etilgan ilmiy kitoblar, davriy matbuotda chop
etilgan   maqolalarga   tayanildi.   Shu   mavzuda   keyingi   yillarda   nashr   etilgan   ilmiy
tadqiqotlar,   internet   ma’lumotlari   o`rganildi.   Bundan   tashqari   xorijiy   olimlar
tomonidan ushbu mavzuga oid fikr mulohazalar, maqolalar ham tadqiq etildi.  
Kurs   ishining   obyekti:   O’zbekistonning   bugungi   kundagi   rivojlangan   va   MDH
davlatlari   bilan   tashqi   iqtisodiy   aloqalari   va   uni   o’ziga   xos   hususiyatlarini
o’rganish iborat. 
Kurs   ishining   predmeti:   MDH   davlatlari   tashqi   iqtisodiy   aloqalarining
kelajakdagi istiqbollarini o’rganish va tahlil qilishdan iborat. 
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   4   ta   reja,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yhatidan iborat.
3 ASOSIY QISM
1. Tashqi iqtisodiy faoliyatning mohiyati va iqtisodiyotda
tutgan o’rni.
Sivilizatsiyaning   rivojlanishi   alohida   olingan   davlatlarni   xalqaro   xo’jalik
aloqalariga   muntazam   ravishda   jalb   etishga   olib   keladi,   bu   esa   yagona   jahon
iqtisodiyotini   barpo   etishga   imkon   yaratadi.   Dunyodagi   bareha   mamlakatlar
umumiy   iqtisodiy   qonunlarga   ko’ra   rivojlanadi,   ya’ni   ular   xalqaro   munosabatlar
iqtisodiy   xarakterining   ustuvor   bo’lishini   shartlaydi.   Ehtiyojlaming   doimo
murakkablashib boradigan tarkibi, resurslaming juda kamligi va olisdaligi nafaqat
alohida davlat iehidagi hududlar, balki turli davlatlar va jahon mintaqalari o’rtasida
ham   yanada   samaraliroq   ayirboshlash   vositalarini   talab   etadi.   O’zbekistonda
ko’plab korxona va birlashmalar, korporatsiya ~~a kompaniyalar, firma va boshqa
tashkilotlar   xorijlik   sheriklar   bilan   t~hqi   savdo   aloqalarini   muvaffaqiyatli
rivojlantirmoqda,   xorijlik   investorlar   ishtirokida   yirik   investitsiya   loyihalarini
amalga   oshirmoqda,   xalqaro   ishlab   ehiqarish   hamkorligini   kengaytinnoqda   va
ehuqurlashtirmoqda.   Tashqi   iqtisodiy   aloqalaming   ushbu   shakllari   milliy
iqtisodiyotni rivojlantirishga ta’sir ko’rsatadi. Anna shu ta’sir natijalarining tahlili
va  xalqaro   mehnat   taqsimotida   ishtirok   etishini   hisobga   olgan  holda   iqtisodiyotni
rivojlantirish   istiqbollarini   belgilash   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   va   tashqi   iqtisodiy
faoliyat tushunehalarining mazmuni to’g’risida aniq tasavvurga asoslanishi  kerak.
Tubqi   iqtisodiy   aJoqaJar   -   iqtisodiyotning   bare   ha   tarmoqlari   10   va   faoliyatning
boshqa   sohalarida   davlat   va   uni~   subyektlari   xalqaro   hamkorligining   xilma-xil
shakllari   tizimidir.   Davlat   subyektlariga   o’z   zimmasiga   davlat   tomonidan
yuklangan   huquq   va   maJburiyatlaming   tasarrufchiJari   kiradi.   Bular   o’zini   o’zi
boshqaradigan   hududlar,   mulkchiJik   shaklidan   qat’iy   nazar,   xo’jaJik   yurituvchi
subyektlar (aksiyadorlik jamiyatlari, davlat korxonalari, kichik va o’rta korxonalar,
xorijiy   investitsiyalar   ishtirokidagi   korxonalar,   xususiy   tadbirkorlar   va
hokazolardir. Binobarin, tashqi  iqtisodiy aloqalar - aniq bir mamlakatning boshqa
mamJakatJar   biJan   xalqaro   mehnat   taqsimotiga,   ~an   va   ish   lab   chiqarishni
ixtisoslashtirishga   hamda   boshqa   omillatp   asoslangan   ishlab   chiqarish,   savdo,
4 siyosiy   va   boshqa   xii   munosabat-",   laridir.   Tasbqi   iqtisodiy   raoJiyat   tashqi
iqtisodiy aJoqaJami ro’yobga cbiqarisb jarayoni. Tashqi iqtisodiy aloqalar xalqaro
mehnat   taqsimoti,   ish   lab   chiqarish   va   fanni   ixtisoslashtirish,   xo’jaIik   hayotini
baynalminallashtirish jarayonidan obyektiv ravishda kelib chiqadi. Tashqi iqtisodiy
aloqalaming   shakllanishi   va   rivojlanishi   alohida   oIingan   mamlakatJarning   o’zaro
aloqalari   va   bir-biriga   bog’liqligining   kuchayishi   bilan   belgilanadi.   Xalqaro
mehnat   taqsimotining   iqtisodiy   mazmllni   birgalikdagi   ishlab   chiqarishni   tashkil
etish   usullarida   ifodalanadi.   Bunda   turli   mamlakatlarning   korxonalari   muayyan
tovar yoki xizmatlami tayyorlashga ixtisoslashadi, so’ngra ulami ayirboshlaydilar.
Tovar ayirboshlash pulli yoki pulsiz asosda amalga oshiriIishi mumkin. Ko’pchilik
hollarda   ayirboshlash   asosan   birinchi   variant   bo’yicha   yuz   beradi,   ya’ni   xorijdan
mahsulot   oladigan  taraf   uning   egasiga   barcha   hara)atlami   to’laydi.   Turli   tuhfalar,
insonparvarlik   yordamlari,   ishlami   muvofiqlashtirish,   umumiy   qarorlami
muhokama   va   qabul   qilish,   tajriba   almashish,   standartlarning   xalqaro   miqyosda
birxiIJashtirilishi,   atrof   muhitni   muhofaza   qilishga   doir   chora-tadbirlar   va
hokazolar ayirboshlashning pulsiz turlariga kiradi. Shunday qilib, davlatniDf tashqi
iqtisodiy   aloqalari   turli   50-   halarda:   tashqi   savdo,   fan-tcxnika,   ishlab   chiqarish.
invcstitsiya, valyuta-moliya va krcdit. axborot. madaniyat va Sport turlari, mchnat
resurslarini olib o’tishda o’rnatiladi. Tashqi iqtisodiy aloqalaming ana shu turlarini
quyidagi shakllarga birlashtirish mumkin: savdo (tovarlami ayirboshlash. xizmatlar
ko’rsatish),   qo’shma   tadbirkorlik.   hamkorlikning   boshqa   turlari.   Vlar   xalqaro
iqtisodiy   munosabatlar   amaliyotida   ayniqsa   kcng   tarqalgan.   Tashqi   iqtisodiy
faoliyat tashqi savdoga asoslanadi, chunki bunday faoliyat tufayli mamlakatlar o’z
ishlab   chiqarish   rcsurslaridan   foydalanish   samaradorligini   oshirish   imkoniyatiga
ega   bo’ladi.   Xalqaro   savdoga   zamonaviy   qarashlar   bir   nccha   nazariyalami   o’z
ichiga   oladi.   Vlar   Adam   Smit   allaqachon   ta’riflab   bcrgan   mutlaq   ustunlik
nazariyasidan   (l776-yil)   boshlanadi.   Nazariyotchi   har   bir   mamlakatda   boshqa
marnlakatlardagiga qaraganda ancha kam chiqimlar bilan tovarlar va xizmatlarning
muayyan   turlarinin   ishlab   chiqarishga   imko~   bcradigan   mutiaq   ustunlik
mavjudJigini   isbotlab   bcrdi   (bunday   ustunlik   tabiiy   tusda   bo’lishi   yoki   iqtisodiy
5 rivojlanish   jarayonida   cgaUanishi   mumkin).   Savdo   o’zaro   foydaJi   bo’lishi   uchun
mamlakatlaming   har   biri   shunday   mutlaq   ustunlikka   ega   bo’lishi   kerak,   lekin   u
ishlab   chiqarish   ‘1’aoliyatining   turli   YO’nalishlaridan   o’rin   olishi   lozim.   Turli
davlatlar   itrtisodiy   faoliyatini   ixtisoslashtirishning   asosiy   shart-sharoitlaridan   biri
ham   ana   shundadir.   Smit   nazariyasidan   ixtisoslashtirish   qanchalik   chuqur   bo’lsa,
mamlakat oladigan foyda ham shunchalik ko’p bo’ladi, degan xulosa kelib chiqadi.
Xeksher-Olinning   savdo   nazariyasi   sifatida   mashhur   bo’lgan   nazariya   birinchi
o’ringa   ish   lab   chiqarish   chiqimlarini   emas,   balki   qanday   resurslar   ana   shu
chiqimlarga   kirishini   qo’yadi,   chunki   mamlakatlar   chiqimlarida   ularda   ortiqcha
mavjud bo’lgan resurslar foydalanilgan tovarlami eksport qilishga intiladilar. 
Bunda   ichki   talabni   ish   lab   chiqarilishi   uchun   resurslar   mo’l-ko’l   bo’lgan
mahsulotlar bilan to’ldirish omiliga muhim rol ajratiladi. Ushbu nazariyalar uchun
amerikalik   mashhur   iqtisodchi   Vasiliy   Leontev   taklif   etgan   muayyan   tuzatishlar
zarur. U ish lab chiqarish ornilllarining bir xii emasligini qayd etadi, bu omillami
taqchil yoki mo’l-ko’l omillar sifatida ko’nb chiqish mumkin. Sanoati rivojlangan
mamlakatlarda   ishchi   kuchi   nisbatan   cheklangan   sharoitda   yuqori   malakali
mutaxassislaming   nisbatan   ortiqchaligi   ko’zga   tashlanadi.   Rivojlanayotgan
mam1akatlar   esa   malakasiz   mehnatning   katta   harajatlami   talab   etadigan
mahsulotni   eksport   qilishga   intiladi.   Ikkala   holda   ham   mehnatni   ko’p   talab
qiladigan mahsulot eksporti yuz beradi. Lekin ular turli xarakterga ega. Shu bilan
birga   tabiiy   resurslarga   boy   ko’pchilik   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   eksport
qilish ko’p sarmoya talab qiladi, chunki xomashyoni qazib olish katta mablag’lami
taqozo etadi.
Keyingi paytda tashqi  savdo yo’nalishini tovArlaming hayotiy sikli nazariyasidan
kelib   obiqib   tushuntiradigan   marketologik   nazariya   paydo   bo’ldi.   Ushbu
nazariyaga ko’ra har qanday mahsulotning hayot sikH bir necha bosqichdan - joriy
etish, o’sish, yetuklik va tushkunlikdan iOOrat bo’ladi. Lekin, bosqichlaming o’zi
ichki   va   tashqi   bozorlar   bo’yicha   notekis   navbatlashadi.   Ayni   shu   narsa   ishlab
chiqarishni   ichki   bozordan   tashqi   OOzofga   qayta   yo’llash   shartlari   va   vaqtini
belgilaydi.   Xalqaro   savdo   -   miqyos   samarasi   bilan   ham   tushuntiriladi.   Nazariy
6 jihatdan   olganda   u   mikroiqtisodiy   hodisalarga   kiritiladi   hamda   mahsulot   ish   lab
chiqarishning o’rtacha chiqimlari va hajrnlari dinamikasini qiyoslashga asoslanadi.
Agar   ish   lab   chiqarish   hajmlarini   ko’paytirganda,   o’rtacha   chiqimlar   mahsulot
birligiga   hisoblanganda   qisqarsa,   miqyos   samarasi   -   musbat,   ko’rsatilgan
ko’rsatkichlar   dinamikasi   tamoyillari   teskari   nisbatda   OO’lsa   -   manfiy   bo’ladi.
Rivojlanish   jarayonida   ko’plab   mamlakatlaming   (ayniqsa,   sanoati   rivojlangan
mamlakatlaming)   ta’minlanganligi   baravarlashgani   sababli   ham   mutloq,   ham
qiyosiy   ustunliklar   uchun   asos   yo’qoladi.  Miqyos   samarasini   beradigan   ommaviy
ishlab chiqarish ta’minlangan taqdirdagina xalqaro savdo  foydali  bo’ladi. BuniIig
uchun   bozor   sig’imi   asosiy   omilga   aylanadi,   uni   alohida   blingan   mamlakatlar
ichida   ta’minlash   qiyin.   Bunga,   odatda,   jahon   ~zoridagi   operatsiyalar   hisobiga
erishiladi. Yagona integratsiyalangan bozorning shakllanishi  shunga olib keladiki,
iste’mo1chilarga   ko’p   miqdordagi   mahsulot   ancha   past   narxlarda   taklif   qilinadi.
Shu   tariqa,   mikroiqtisodiy   muammolar   makroiqtisodiy   darajaga   o’tadi.   Tashqi
iqtisodiy  aloqalar   ishtirokchisi   bo’lgan   firmaning  daromadi   milliy   iqtisodiyotning
jahon bozoriga integratsiyalashuvi darajasiga bog’liqdir. Boshqa nazariy qarashlar
ham   mavjud.   Lekin   ular   orasida,   birinchidan,   olimlar   va   amaliyotchilar   o’rtasida
keng   tarqaigan,   ikkinchidan,   makroiqtisodiy   darajada   ifodalangani,   va   uchin14
chidan,   eng   umumlashganligi   bilan   ajralib   turadiganini   ko’rib   o’tamiz.   Xalqaro
savdo mazmuniga doir biz bayon etgan barcha yondoshuvlami ancha osonlik bilan
dastlabki   ikki   qarashga   kiritsa   bo’ladi.   Zero,   ma’lumki,   mam1akatda   ortiqcha
bo’lgan   resurslar   sarflanadigan   mahsulot   sham,   tovarlar   hayot   tsikli   ham,   miqyos
samaralari ham - ularning barchasi ishlab chiqarish chiqimlaJiga bevosita bog’liq.
Shuning uchun dastlabki ikki qarash - eng universal  doktrinalar bo’lib, qolganlari
esa ulami aniqlashtirish hisoblanadi. Shuni ta’kidlash joizki, xalqaro savdo - tashqi
iqtisodiy   faoliyat   barcha   qolgan   shakllari   va   turJarining   boshlang’icl1,
muvofiqlashtiruvchi va ko’paytiruvchi negizi hisoblanadi: 
Tashqi   iqtisociiy   faoliyatning   xorijiy   sarmoyani   jalb   etishdek   shaklinirw
samaradorligi ham uning darajasiga bog’liq. Savdodagi qonun huijatlari tomonidan
belgilangan   boshqa   cheklashlar   investitsiya   jarayonlarida   aks   etadi.   Tashqi
7 iqtisodiy aloqalar tarixiy va iqtisodiy toifa hisoblanadi. Tarixiy toifa sifatida tashqi
iqtisociiy   aloqalar   sivilizatsiya   mahsulotidir.   Ular   davlatlar   paydo   bo’lishi   bilan
yuzaga   keladi   va   birga   rivojlanadi.   Ushbu   aloqalaming   rivojlanishiga   ayniqsa
feodalizmning   tanazzuli   kuchli   turtki   berdi.   Natural   xo’jalikdan   tovar-pul
munosabatlariga   o’tilishi   alohida   davlatlaming   milliy   bozorlarni   rivojlantirishga,
tovar   ayirboshlashida   keskin   sakrashni   tug’dirishga,   bu   esa   davlat
munosabatlarining   iqtisodiy   sohasida   baynalminal   aloqalar   va   xalqaro
ayirboshlashlar   kengayishi,   chuqurlashishiga   olib   keldi.   Iqtisodiy   toifa   sifatida
tashqi   iqtisodiy   aloqalar   barcha   turdagi   resurslaming   davlatlar   va   boshqa
davlatlarning   iqtisodiy   subyektlari   o’rtasidagi   harakati   paytida   yuzaga   keladigan
ishlab   chiqarish   -   iqtisodiy   munosabatlar   tizimini   tashkil   etadi.   Vshbu   ikki
taraflama   munosabatlar   davlat   iqtisodiy   hayotining   barcha   sohalarini,   avvalo,
uning   ishlab   chiqarish,   savdo,   investitsiyaga   oid   va   moliyaviy   faoliyatini   qamrab
oladi.
8 2. Tashqi iqtisodiy faoliyatning asosiy yo’nalishlari.
Tashqi iqtisodiy faoliyat tashqi iqtisodiy aloqalarni ro’yobga chiqarish jarayonidir.
Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   -   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari   va   faoliyatning
boshqa   sohalarida   davlat   va   uning   subyektlari   xalqaro   hamkorligining   xilma-xil
shakllari   tizimidir.   Xalqaro   mehnat   taqsimotining   chuqurlashuvi   va   turli   milliy
davlatlar   iqtisodiyotidagi   o’zaro   bog’liqlik   va   xo’jalik   aloqlarining   kengayishi
natijasida   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   shakllari,   soha   va   yo’nalishlari
yanada ortib bordi. Oddiy tovarlar ayirboshlash  o’rnini  teng huquqli  va manfaatli
savdo   egallay   boshladi.   Milliy   davlatlarning   tashqi   savdonitartibga   solish
dastaklari,   usullari   murakkablashib   bordi.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning
yo’nalishlari, ularni amalga oshirish mexanizmi va shakllarini to’liq tasavvur qilish
uchun o’tgan asrning 50-yillaridan boshlab xalqaro iqtisodiy munosabatlar tizimini
xalqaro miqyosda tartibga solishdagi o’zgarishlarni ko’rsatib o’tish o’rinlidir: 
-   xalqaro   savdoni   taribga   solishda   Tariflar   va   Savdo   bo’yicha   Bosh   Bitimning
qabul qilinishi hamda 1995-yilda Jahon savdo tashkilotining shakllanishi davlatlar
o’rtasidagi tovar va xizmatlar savdosi, investitsiyalar va maxsus xarid xususiyatiga
ega tovarlarni tartibga solish qoidalarini belgilab berdi; 
BMTning   tarmoq   va   sohalar   bo’yicha   ixtisoslashgan   bo’limlari   (komissiylar,
konferensiyalar, qo’mitalar, dasturlar) doirasida tashqi savdoning tartibga solinishi
lozim   bo’lgan   sohalar   bo’yicha   Konvensiyalar,   shartnomalar   qabul   qilindi.
Masalan,   xalqaro   savdoda   yuk   tashish   qoidalari,   intellektual   mulk   himoyasi,
investitsiyalarni sug’urtalashga oid xalqaro konvensiyalar shular jumlasidandir; 
- tashqi va xalqaro savdoni amalga oshirishda xalqaro bank-moliya tizimi – Jahon
banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki,   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Xalqaro
valyuta   fondi,   Xalqaro   moliya   korporatsiyasi   kabilar   shakllandi   hamda   o’zaro
hisob-kitob,   kredit,   investitsiyalar   va   grantlarni   o’zlashtirish   bo’yicha   tegishli   5
tartiblar   belgilandi.   Xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   tarkiban   tashqi   savdoga
aloqador   bo’lgan   boshqa   sohalar   bilan   bog’liqligi   ortdi.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat
sohasidagi asosiy yo’nalishlar sifatida quyidagilarni ajratish mumkin: 
- maxsulotlar (tovar va xizmatlar) ayrboshlash, ya’ni xalqaro savdo; 
9 - ilmiy-texnikaviy maxsulotlarni ayrboshlash; 
-   ishlab   chiqarishni   joylashtirish;   -   investitsiyalar,   valyuta   va   kreditlar   borasidagi
yo’nalishlar; 
- axborot va aloqa sohalaridagi yo’nalishlar; 
- mehnat resurslari harakati yo’nalishlari. 
Qayd etilgan yo’nalishlar alohida tarzda emas, balki o’zaro bog’langan va birbirini
ta’minlovchi   sohalar   sifatida   ham   qaralmog’i   lozim.   Masalan,   ikki   mamlakat
o’rtasidagi   tovar   ayirboshlashda   ularning   bank   tizimlari,   balyuta   almashinuvi
tartibi   bilan   bir   qatorda   tovarlarni   yetkazib   berishda   ishtirok   etuvchi   transport   -
ekspeditorlik, sug’urta,  sifatni  tekshirish  va  nazorat  etish  kabi   sohalarga  aloqador
masalalarda   ham   munosabatlar   albatta   o’rnatilgan   bo’lishi   shart.   Jahon   xo’jalik
faoliyati va xususan, tashqi iqtisodiy faoliyatga quyidagi sohalar kiradi:
-xalqaro savdo; 
-ishlab chiqarish va fan-texnika sohasidagi xalqaro ixtisoslashuv; 
-fan-texnika taraqqiyoti natijalarini ayrboshlash; 
mamlakatlar o’rtasidagi valyuta moliyaviy hamda kredit aloqalari; 
kapital va ishchi kuchining harakati; 
-xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   hamkorlikdagi   faoliyati,   global   muammolarni
hal   etishdagi   iqtisodiy   hamkorlik.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   turli   shakllari
mavjud bo’lib, unga quyidagilar kiradi: tashqi savdo(tovar va xizmatlar bo’yicha),
qo’shma   tadbirkorlik   (qo’shma   korxonalar,   franchayzing,   laysenzing,   agentlik   va
h.k.),   hamkorlikning   boshqa   shakllari   (biznes   alyanslar,   konsortsiumlar   va   h.k.).
T а shqi iqtisodiy f а oliyatning  а sosiy printsipl а ri quyid а gil а rd а n ibor а t: 
• t а shqi iqtisodiy f а oliyat sub’ektl а rining erkinligi v а  iqtisodiy must а qilligi; 
• t а shqi iqtisodiy f а oliyat sub’ektl а rining tengligi; 
•   s а vdo-iqtisodiy   munos а b а tl а rni   а m а lg а   oshirishd а   k а msitishl а rg а   yo’l
qo’yilm а sligi; 
• t а shqi iqtisodiy f а oliyatni  а m а lg а  oshirishd а n o^ro m а nf аа tdorlik; 
•  t а shqi  iqtisodiy  f а oliyat   sub’ektl а rining  huquqkri   v а   qonuniy  m а nf аа tl а ri  d а vl а t
tomonid а n himoya qilinishi. Tashqi iqtisodiy faoliyatning eng muhim shakillaridan
10 biri   -   tashqi   savdo   bo’lib   u   milliy   mehnat   natijasida   yaratilgan   mahsulot   va
xizmatlar   bilan   xalqaro   almashinuv   demakdir.   T а shqi   s а vdo   f а oliyati   x а lq а ro
tov а rl а r,   ishkr   (xizm а tl а r)   s а vdosi   soh а sid а gi   t а dbirkorlik   f а oliyatidir.   T а shqi
s а vdo f а oliyati tov а rl а rni, ishl а rni (xizm а tl а rni) eksport v а  import qilish yo’li bil а n
а m а lg а   oshirdi.   Uni   tog’ri   rejalashtirish,   tashkil   etish,   boshqarish   va   amalga
oshirish,   aniqligiga   erishish   uchun   tasniflash   lozim.   Tasniflash   deganda   xalqaro
tijorat  kelishuvini  oldi-sotti  va tovar  almashish  kelishuvlariga ajratishni  tushunish
mumkin.   Tashqi   savdo   operatsiyalarini   amalga   oshirish   harakteri   va   predmetiga
ko’ra u quyidagilarga ajratiladi: 
1. Tayyor maxsulotlar savdosi 
2. Yig’ilmagan ko’rinishdagi maxsulotlar savdosi 
3. Barter operatsiyalari 
4. Eskirgan uskunalar savdosi 
5. Xom-ashyo savdosi 
6. Litsenziyalar savdosi 
7. Injiniring hizmatlarini ko’rsatish va boshqalar. 
8.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   tashqi   savdoga   asoslanadi,   chunki   bunday   faoliyat
tufayli mamlakatlar o’z ishlab chiqarish resurslaridan foydalanish samaradorligini
oshirish imkoniyatiga egadirlar. 
Shuni   takidlash   joizki,   xalqaro   savdo   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   barcha   qolgan
shakllari va turlarining boshlang’ich, muvofiqlashtiruvchi va ko’paytiruvchi negizi
hisoblanadi.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   horijiy   sarmoyani   jalb   etishdek
shaklining   samaradorligi   ham   uning   7   darajasiga   bog’liqdir.   Savdodagi   qonun
hujjatlari   tomonidan   belgilangan   va   boshqa   cheklashlar   investitsiya   jarayonlarida
aks etadi. 
9.   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   tarixiy   va   iqtisodiy   toifa   hisoblanadi.   Tarixiy   toifa
sifatida   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   sivilizatsiya   maxsuloti   hisoblanadi.   Ular   ular
davlatlar paydo bo’lishi bilan yuzaga keladi va ular bilan birga rivojlanadi. Ushbu
aloqalarning   rivojlanishiga   ayniqsa   feodalizmning   tanazzuli   kuchli   turtki   berdi.
Natural xo’jalikdan tovar-pul munosabatlariga o’tilishi alohida davlatlarning milliy
11 bozorlarini   rivojlantirishga   va   ushbu   milliy   bozorlarning   tovar   ayrboshlashida
keskin   sakrashni   tug’dirdi,   bu   esa   davlat   munosabatlarining   iqtisodiy   sohasida
baynalmilal   aloqalar   va   xalqaro   ayrboshlash   kengayishi   va   chuqurlashishiga   olib
keldi. Iqtisodiy toifa sifatida tashqi iqtisodiy aloqalar barcha turdagi resurslarning
davlatlar   va   turli   davlatlarning   iqtisodiy   sub’yektlari   o’rtasidagi   harakati   paytida
yuzaga   keladigan   ishlab   chiqarish   -iqtisodiy   munosabatlar   tizimini   tashkil   etadi.
ushbu   ikki   taraflama   munosabatlar   davlat   iqtisodiy   hayotining   barcha   sohalarini,
avvalo   uning   ishlab   chiqarish,   savdo,   investitsiyaga   oid   vamoliyaviy   faoliyatini
qamrab oladi. 
10.Hozirgi   jahon   xo’jaligida   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   davlat   milliy   daromadini
o’stirish,   xalq   xo’jaligi   harajatlarini   tejash   va   fan-texnika   taraqqiyotini
jadallashtirish   omillariga   aylanadi.   Hozirgi   davrda   tashqi   iqtisodiy   faoliyatning
asosiy xususiyatlari sifatida quyidagilarni qayd etish o’rinli: 
Birinchidan,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   axborot   ta’minotiga   e’tiborning   ortishi,
intellektual   mulk,   patent   valitsenziyalar   tizimini   keng   joriy   etilishi.   Davlatlararo
mualliflik   xuquqi   himoyasining   ta’minlanishi,   jahon   axborot   bozorining
shakllanishi. 
Ikkinchidan,   tashqi  iqtisodiy  faoliyat   hozirgi  davrda  o’z  infratuzilmasiga   va  unga
ta’sir etuvchi xalqaro tashkilotlarga ega. Ushbu infratuzilma sifatida jahon tovarlar
va   xizmatlar   bozorlari   (xususan,   tovar   va   xomashyo,   valyuta   birjalari),   xalqaro
tashkilotlar   hisoblangan   JST,   XVF,   XMK   kabi   qator   mintaqaviy   va   integratsion
tashkilotlar   EI,   NAFTA(North   American   Free   Trade   Agreement)   8   hamda   turli
ixtisoslashgan   tashkilotlalrni,   ya’ni   neft   eksport   qiluvchi   mamlakatlar   tashkiloti
OPEK,   Atom   energiyasi   bo’yicha   xalqaro   agentlik   (IAEA;   MAG   ATE)   va
hokazolarni   keltirish   mumkin.   Mazkur   tashkilotlar   davlatlararo   savdo,
investitsiylar,   ishlab   chiqarish,   fan-texnika   sohasidagi   hamkorlik   masalalarida
ko’maklashuvchi,  tartibga  soluvchi  va  muvofiqlashtiruvchi   organ  sifatida  faoliyat
yuritadi.   Uchinchidan,   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarni   monopoliyalashtirishga
bo’lgan   intilishning   ortishi.   Hozirgi   kunda   dunyodagi   yettita   sanoati   rivojlangan
mamlakat hissasiga jahon ishlab chiqarishining qariyb 80 foizi to’g’ri keladi. Yirik
12 jahon   xomashyo,   tovar   va   xizmatlar   hamda   moliyaviy   bozorlarning   aksariyati
rivojlangan davlatlar hududida mujassamlangan. 
Bundan   tashqari,   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   asosiy   vositachisi,
ishtrokchisi   sifatida   yirik   sanoatmoliya   guruxlari,   kompaniyalari   gavdalanmoqda.
Jumladan,   ishlab   chiqarish,   qayta   ishlash   va   ayrboshlash   tizimlarini
mujassamlashtiruvchi   xususiy   transmilliy   va   ko’p   millatli   kompaniyalar   (TMK,
MMK)   jahon   eksporti   va   importuning   qariyb   60   foizini   tashkil   etmoqda.   Sanoat
tarmoqlari, qishloq xo’jalik maxsulotlarini ishlab chiqarish, ayrboshlash, moliyaviy
xizmatlar   ko’rsatish   sohalari   faoliyati   ham   yirik   kompaniyalar   ta’sirida   amalga
oshirilmoqda. Shu sababli, ko’plab xalqaro konferensiyalar, muzokaralarda “yangi
iqtisodiy   tartib”ni   joriy   etish,   rivojlanayotgan   davlatlar   ishtirokini   ko’paytirish
takliflalri o’rtaga tashlanmoqda. To’rtinchidan, tashqi iqtisodiy faoliyatning yangi
axborot   vositalari,   texnologiyalari   asosida   shakllanishi   va   rivojlanishi.   Internet
tizimining   vujudga   kelishi   natijasida   electron   tijorat,   electron   savdo   keng   avj
olmoqda. Sotuvchixaridor, ishlab chiqaruvchi-iste’molchi o’rtasida yangi va tezkor
buyurtmatakliflar   tizimi   shakllanmoqda.   Jumladan,   B2B,   B2C   tarzidagi   axborot
tizimi   xalqaro  iqtisodiy   munosabatlarning   xuquqiy,  tashkiliy,   iqtisodiy   va  boshqa
yo’nalishlarida   hamkorlikni   yanada   rivojlantirish   masalasini   qo’ymoqda.   Demak,
davlatlararo   tovar   va   xizmatlar   bozorining   shakllanishi,   ishlab   chiqarish,
ayrboshlash   jarayonlarining   chuqurlashuvi,   undagi   aloqalar   tizimini   yanada
takomillashtirish,   mazkur   munosabatlar   tizimini   yangi   bosqichga   ko’tarish   9
zaruratini  taqazo qilmoqda. Shu bilan bir  qatorda, xalqaro iqtisodiy munosabatlar
tizimida   sub’ektlarning   ishtiroki,   maqomi   vakolatlari   masalalari   ham   dolzarb
ahamiyat kasb etmoqda. Tashqi iqtisodiy faoliyat hajmi tobora ortib bormoqda. U
ayniqsa,   davlatlar   o’rtasidagi   tovar   oborotida   yanada   yaqqolroq   ko’zga
tashlanmoqda. Unda ichki bozordagiga nisbatan ko’proq ishtrokchi qatnashmoqda.
Xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   va   uning   mexanizmi   bozor   munosabatlarining
sohasi sifatida quyidagi yangi xususiyatlarga ega bo’lmoqda: 
13 -   jahon   iqtisodiyoti   ko’lamining   kengayib   borishi,   ustiga-ustak   sotuvchilar   va
iste’molchilarning alohida joylashganligi natijasida transport muammosining ortib
borishi; 
- ba’zi resurslarning (asosan yer, tabiiy-qazilma boyliklarning) kam harakatliligi va
manzilga   bog’liqligi.   Bunga   davlatning   aralashuvi   ham   ta’sir   etadi   (migratsiya
qoidalarini   joriy   etish,   chet   elliklarga   yer   sotish,   chet   el   investitsiyalarini   va
firmalar faoliyatini cheklash, tashqi savdoda proteksionizmga yo’l qo’yish); 
-   xalqaro   ayrboshlashda   milliy   valyutadan   foydalanishning   zarurligi   va   valyuta
bozoriga bog’liqlik (ayniqsa, valyuta nazorati va uni tartibga solish masalalarida); 
-   mahsulotlarni   xalqaro   standartlashtirish   va   sertifikatlashtirishga   e’tiborning
ortishi; 
-   axborot   muhiti   va   uning   haqqoniyligiga   e’tiborning   ortishi.   Axborot   manbalari,
uni   to’plash   va   qiyoslash   uslubiyatida   muammolarning   yuzaga   kelishi,   milliy   va
xalqaro   statistikaga   e’tiborning   ortishi,   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   unifikatsiya
qilinishiga bo’lgan intilish.
14 3.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solish   mexanizmlari .   Bugungi   bozor
islohotlari munosabatlarining yangi strategiyasi asosiy yo’nalishlaridan biri - tashqi
iqtisodiy   faoliyatni   davlat   tomonidan   tartibga   solishni   muvofiqlashtirish
hisoblanadi. Bu munosabatlar bozor munosabatlari shakllanishi sharoitida siyosiy,
ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   samarasi,   mamlakat   ichki   va   tashqi   iqtisodiy
manfaatlarini  himoya qiIishga qaratilgan jihatlami, shu jumladan,  tashqi  iqtisodiy
muvozanatni   ta’minlash,   eksport   import   munosabatlarda   ilg’or   siljishlami
rag’batlantirish,   xorijiy   kapital   oqimini   kuchaytirishga   yo’naltirilgan   vakolatIi
davlat tashkilotlari tomonidan amalga oshiriladigan qonunchilik, ijroiya va nazorat
qilish   yo’nalishidagi   chora-tadbirlar   tizimini   yaratishni   o’z   ichiga   oladi.   Tashqi
iqtisodiy   faoliyatni   oqilona   tartibga   sol   ish   davlat   iqtisodiy   rivojlanish
strategiyasining   muhim   tarkibiy   qismi   sanaladi.   Bu   esa   o’z   navbatida,
mamlakatning o’ziga xos ichki va tashqi sharoitlarini inobatga olgan holda, jahon
bozorining   salbiy   o’zgarishlaridan   himoya   qiluvchi,   unda   egaUangan   mavqeni
saqlab qolish va kengaytirishni ta’minlovchi maqbul darajadagi protektsionizm va
erkin   savdo   siyosati   qo’llanilishini   taqozo   etadi.   O’tish   davri   iqtisodiyotini
boshidan   kechirayotgan   mamlakat   tashqi   iqtisodiy   aloqalarini   kengaytirish   uchun
o’zini   erkin   bozor   girdobiga   tashlab   qo’ya   olmaydi.   Bunday   sharoitda   davlatning
rivojlantirish   kafolati   sifatida   faol   qatnashuviga   zaruriyat   tug’i1adi.   Bozor
munosabatlariga   o’tishning   ilk   bosqichlarida   tashqi   iqtisodiy   aloqalaming   davlat
tomonidan tartibga solinishi, ayniqsa, muhimdir. Bu esa, birinchi navbatda, tashqi
savdo   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   boshqa   shakllarini   3   tartibga   solish
mexanizmlarini   p’zgaruvchan  ichki   va   tashqi   sharoitlarga   muntazam   moslashtirib
borishni, ya’ni oqilona tashqi iqtisodiy siyosat yurgizishni talab etadi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida,   bozor   munosabatlarining   asosiy   tamoyillari   amalda
bo’lishi   davlat   tomonidan,   mamlakat   iqtisodiy   havfsizligini   ta’minlash   va
umummilliy   manfaatlami   himoya   qilish,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat(TIF)ni   tartibga
solish   maqsadida   amalga   oshiriladi.   TIFni   tartibga   solish   bo’yicha   davlat
organlarining   faoliyati   deyarli   barcha   mamlakatlarda   amalga   oshiriladi.   Lekin   bu
faoliyatning   ko’lami,   shakllari   va   usullari,   aniq   maqsad   va   vazifalari   har   bir
15 mamlakatning hududiy jihatdan katta-kichikligidan, jahon xo’jaligida tutgan o’mi,
tashqi   va   ichki   siyosatidan   kelib   chiqqan   holda   belgilanadi.   O’zbekiston
Respublikasida  tashqi   iqtisodiy  faoliyatni   tashkil  etish   va  boshqarish  masalalarini
o’rganish   LA.   Hamedov,   A.A1imovlaming   2001-yilda   chop   etilgan   "O’zbekiston
Respublikasida   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   asoslari"   nomli   darsligida   o’z   aksini
topgan.   TIFni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   turli   usullar   yordamida   amalga
oshiriladi.   Bu   usulIar   sinflanish   belgilari   (mezonlari)ga   ko’ra   iqtisodiy   va
ma’muriy, tarif va notarif usullariga bo’linadi. "TIFni tartibga solishning iqtisodiy
usullari savdo siyosatining vositalari.- bojxona bojlari, soliqlar (QQS, aksiz solig’i
va   boshqalar)   va   bojxona   yig’imlariga   asoslanadi.   Bu   vositalarini   qo’lIash   orqali
davlatning tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlari manfaatlariga ta’sir ko’rsatadi. Ular
ko’proq   bozor   munosabatlari   tabiatiga   mos   keladi   va   shu   sabab   hozirda   tashqi
iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solishda   asosiy   rol   o’ynaydi.   Ma’muriy   usullar
tarkibiga davlat qoidalari, me’yorlari, taqiqlashlari kiradi. Bular yordarnida davlat
bevosita tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlariga ta’sir ko’rsatib, ular faoliyatlarining
turli jihatlarini jamiyat manfaatlari yo’lida chegaralaydi. Ma’muriy usullar hamma
hollarda   ham,   o’z   tabiatiga   ko’ra,   bozor   muno4   sabatlariga   muvofiq   kelmaydi   va
shuning   uchun   ham   ulami   qo’lIash   kundan-kunga   kamayib   borayapti.   .   Tarif
usullari TIFni tartibga solishning iqtisodiy usullari asosi hisoblanadi. 
Boj tarifiarining TIFni tartibga solishdagi alohida ahamiyati shundaki, ular boshqa
iqtisodiy usullaridan holi holda o’rganishni taqozo etadi. Tarif orqali tartibga solish
asosan   ichki   bozorni   chet   el   raqobatchilaridan   himoya   qilishga   qaratilgan.   Tarif
orqali   tartibga   solish   tizimida   olib   kirish   bojlari   hal   qiluvchi   rol   o’ynaydilar.
Eksport   bojlari   bozor   munosabatlari   tabiatiga   zid   deb   sanaladi,   xalqaro   va
mintaqaviy ittifoqlar va kelishuvlar ulardan xalqaro savdoda foydalanishni tavsiya
etmaydi.   O’zbekiston   Respublikasiga   xorijiy   mamlakatlardan   olib   kirilayotgan
tovarlar   tut1ari   xilmaxii   va   doimo   o’zgarib   turadi.   Yoki   belgilanishiga,   yoki
iste’nfOl   xususiyatlari   va   sifatiga   ko’ra   o’xshash   tovarlar   yurtimiz   ishlab
chiqaruvchilari   tomonidan   tayyorlanyapti.   Lekin   shunday   tovarlar   borki,   ular
mamlakatimiz   ichki   bozoriga   faqat   boshqa   marnlakatlardan   olib   kelinadi.   BuIar
16 qatoriga   choy,   kofe,   kakao,   tabiiy   kauchuk,   sitrus   mevalari   va   boshqalar   kiradi.
Ko’p   hollarda   import   tovarlari   mahalliy   tovarlarga   monand   ho’lib,   ular   bilan
raqobat qiladi. Shuning uchun bunday tovarlarga nisbatan olib kirish bojlari jahon
miqyosidagi va milliy miqyosdagi harajat va narxlami hosil qilayotgan nisbatlarni
hisobga olgan holda belgilanadi. Ishlab chiqarish harajatlari va baholar o’rtasidagi
nisbat   mahsuIot   turlari   va   guruhlari   bo’yicha   keng   miqyosda   o’zgarishi   mumkin.
Bu esa olib kirish bojlarini mahsulot turlari va guruhlari bo’yicha tabaqalashtirish
lozirnligini   belgilaydi.   Olib   kirilayotgan   tovarlar   turlarining   chegaralanganligi   va
ommaviy   ravishda   olib   kirilishida   bojxona   bojlari   stavkalari   har   bir   mahsulotga
alohida holda yoki ulaming har biriga nisbatan mos asosiy ko’rsatkichlariga qarab
belgilanishi  mumkin. Erkin bozor munosabatlariga asoslangan  demokratik davlat,
fuqarolik   jamiyatini   qurayotgan   O’zbekiston   Respublikasi   uchun   iqtisodiy
islohotlar   strategiyasining   asosiy   yo’nalishlaridan   biri   jahon   xo’jaligiga   5   a’zo
davlatlar   bilan   o’zaro   m~nfaatli   aioqalami   yanacla   kengaytirish   va
takomillashtirishdan iborat. 
Mamlakatning iqtisodiy mustahkamligi, barqaror rivojlanishi, uning jahon xo’jaligi
tizimiga muvaffaqiyatli integrallashuvi ko’p jihatdan tashqi savdo faoliyati, uning
transport   va   bojxona   xizmatlari,   xalqaro   savdoning   globallashuvi   talablariga   mos
ravishcia  takomillashuviga  bog’liq. Mustaqillikning  dastlabki  kunlaridanoq tashqi
iqtisodiy sohani boshqarishning o’ziga xos tizimlarini tezkor shakllantirish, tashqi
aloqalarni   yo’lga   qo’yish,   tamoyillarni   ishlab   chiqish,   respublikaning   jahon
iqtisodiyoti  tizimiga integratsiyalashuvi  yo’llaririi  mustaqil  belgilab olish  vazifasi
yo’lga qo’yiJgan edi. Ayni paytda, respublika hukumati tomonidan tashqi iqtisodiy
faoJiyatni   rivojlantirishga   qaratilgan   bir   qator   chora-tadbirlarning   amalga
oshirilishi   va   zaruriy   huquqiy   asoslarning   yaratilishi   O’zbekiston   Respublikasi
yuridik   va   jismoniy   shaxslarining   xorijiy   mamlakatlar   jismoniy   va   yuridik
shaxslari,   shuningdek   xalqaro   tashkilotlar   bilan   o’zaro   foydali   hamkorlik
aloqalarni   o’rnatish   va   rivojlantirishga   imkon   berdi.   Xususan,   O’zbekiston
Respublikasi «Tashqi iqtisodiy faoliyat to’g’risidagi Qonunining qabul qilinishi bu
ishlarni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   asosiy   tamoyillarini   belgilab   berdi.
17 Mazkur   qonunning   17   -moddasiga   ko’ra   ular.   quyidagi   yo’llar   bilan   amalga
oshiriladi: 
•   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   qonunchilik   negizini   shakllantirish   va
takomillashtirish; • valyuta siyosati orqali amaiga oshirish; 
• soliq siyosati orqali tartibga solish; 
• tarif va notarif yo’l-yo’riqlar orqali tartibga solish; 
•   O’zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   manfaatlariga   rioya   etilishi   uchun
himoya, kompensatsiya va dempingga qarshi choralarni qo’lIash; 
•   tashqi   savdo   faoliyatini   amalga   oshirish   tartibini   belgilash,   shu   jumladan
miqdoriy   cheklovlar   o’matish   hamda   tovarlaming   6   ayrim   turlarini   eksport   va
import qilinishi ustidan davlat monopoliyasini o’rnatish; 
•   texnikaviy,   fannakologiya,   sanitariya,   veterinariya,   fitosanitariya,   ekologiya
standartlari va talablarini belgilash; 
• tashqi iqtisodiy faoliyat subyelctJari uchun preferentsiya va imtiyozIar berish. 
RespubIikada   oIib   borilayotgan   ((Ochiq   eshikIar   siyosati.   -   savdo-   iqtisodiy
aloqalami  erkin va jadal  rivojlantirib borish,  Boo tomonIama va ko’p tomonlama
asosda   teng   huquqli   va   o’zaro   foydali   aIoqaIarini   kengaytirish,   raqobat   va
hamkorlik   o’rtasidagi   haqiqiy   muvozanatni   ta’minlash,   zamonaviy   texnika   va
texnologiyaJami   respublikaga   olib   kiradigan   xorijiy   investorla   ...   va   aIohida
marnlakatIarga   nisbatan   qulay   savdo   rejimini   shakllantirish,   xalqaro   huquqiy
me’yorlaming   milliy   me’yorlarga   nisbatan   ustuvorligini   tan   olish,   GATT   JST
tamoyillari   va   qoidalariga   amal   qilish   asosida   tashqi   savdo   rejimini   bosqichma-
bosqich   erkinlashtirish   va   respubl`ikaning   mazkur   tashkiIotga   integratsiyalashgan
holda kirib borishini ta’minlash singari bir qator maqsadlarga qaratilgan. 
So’ngi yillarda O’zbekiston RespubJikasi hukumati tomonidan milliy iqtisodiyotni
yanada   erkinlashtirish   bo’yicha   faol   choratadbirlar   ko’rildi.   Hozirgi   paytda
iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishning   eng   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri
respublika hukumati tomonidan ichki valyuta bozorini erkinlashtirishga qaratilgan
chora-tadbirlarning amalga oshirilayotganligidir. 
18 Ko’pgina   mamlakatlar   o’zi   ishlab   chiqargan   mahsulot/arning   xalqaro   bozorlarda
ayirboshlashni   yaxshilash   maqsadida   ularni   xalqaro   standart   talablariga
moslashtirishga   harakat   qiladi.   O’zbekistonda   ham   tashqi   savdo   faoliyatini
boshqarishda bir qator iqtisodiy usulIardan foydalaniladi. 
Xususan,   O’zbekiston   hududiga   olib   kirilayotgan   tovarlar   respublikada   amal
qiladigan   texnik,   farmakologik,   sanitar,   veterinar,   fitosanitar,   ekofogik   standart
talablariga javob berishi lozim. 
Yuqorida   qayd   etilgan   standart   va   talablarga   javob   berolmaydigan,   sertifikatsiz,
maxsus belgisiz tovarlarni mamlakat hududiga olib kirish taqiqlanadi. Respublika
hukumati   importni   kamaytirishga,   sanoatni   rivojlantirishga   katta   e’tibor   berib
kelmoqda.   Xususan,   don,   go’sht,   sut   mahsulotlari   importini   kamaytirishga
qaratilgan  keskin  chora-tadbirlar  ishlab  chiqilgan.  Bundan  tashqari,  sifatsiz,  narxi
baland yoki noqonuniy import qilingan mahsulotlarga bo’lgan importyorlar chet el
valyutasiga ega bo’lmasliklarini kafolatlovchi chora-tadbirlar ham ishlab chiqilgan.
So’ngi   yillarda   respublika   hukumati   tomonidan   tashqi   savdo   faoliyatini   yanada
kengaytirilishi,   mamlakat   eksport   salohiyatini   yuksaltirishga   qaratilgan   strategik
siyosatning amalga oshirilishi va xalqaro savdo tashkilotlari bilan o’zaro manfaatli
iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’yilishi   respublika   tashqi   savdo   balansida   ijobiy
saldoni ta’minlash, muddati uzaytirilgan tashqi  qarzdorlikni kamaytirish imkonini
berdi.     O’zbekiston   16-yil   mobaynida   mustaqil   rivojlanish   asnosida   30   dan   ortiq
xalqaro iqtisodiy VB moliyaviy tashkilotlaming teog huquqli a’zosi ho’ldi. Bunday
tashkilotlar qatorip Xalqaro mo\iyn korporatsiyasi, Jahon banki guruhiga kiruvchi
bir   qancha   tashkilotlar   VB   Bretton   Vuds   tizimidagi   ko’plab   kiritish   mumkin.
Ma’lumki,   O’zbekiston   1994-yilning   iyun   oyida   JSTda   kuzatuvchilik   maqomini
qo’lga   kiritgan.   1994-yilning   dekabrida   csa   respublika   hukumati   tomonidan
O’zbekislonning JSTp teng huquqli a’zo bo’lib kirishi to’g’risida ariza topshirildi.
1995-yilning yanvarida O’zbekistonning JSTga qo’shilishi bo’yicha maxsus ishchi
guruhi tuzilishi:
-   Rasmiy   delegatsiyalarimiz   JSTning   Singapur   (1996   y.),   Jcneva   (1998   y.)   VB
Sietl (1998 y.) da bo’lib o’tgan vazirlar darajasidagi anjumanlarda ishtirok etishdi. 
19 1998-yilning   sentyabr   oyida   O’zbekiston   hukumati   JST   kotibiyatiga
respublikaning   tashqi   savdo   rejimi   to’g’risidagi   Memorandumini   taqdim   ctdi   va
uning rasmiy taqdimoti bo’lib o’tdi. Ushbu masala yuzasidan Avstraliya, Yevropa
ittifoqi,   Yangi   Zelandiya   va   AQSH   hukumatlarining   savolnomalari   olindi   va
shunga muvofiq JST Kotibiyati javob tayyorlandi. 
2002-yilning   17-iyulida   esa   Shveytsariyaning   Jeneva   shahrida   O’zbekistonning
JSTga   a’zo   ho’lib   kirishi   ho’yicha   tashIru   qilingan   ishchi   guruhining   birinchi
majlisi   bo’lib   o’tdi.   Bunda   O’zbekiston   Respublikasining   tashqi   savdo   rejimi
to’g’risidagi   Memorandumning   yangi   tahriri   ko’rib   chiqildi.   Mazkur   majlis
natijalari bo’yicha bir qator mamlakatlar tomonidan Memorandum bo’yicha yozma
sharh va savolnomalar taqdim etildi. 
O’zbekistonning   JSTga   a’zo   bo’Jib   kirishi   bo’yicha   ishchi   guruhining   birinchi
majlisi   davomida   kelib   tushgan   savolnomalaming   tahlili   shuni   ko’rsatadiki,
respublikamizga   qo’yilgan   asosiy   talablar   a’zolikka   da’vogar   mamlakatlarga
qo’yilgan   umumiy   talablarga   to’liq   mos   keladi.   Shunday   qilib,   ta’kidlash
mumkinki,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   moddiy,   moliyaviy   va   zakovat   boyliklarining
mamlakatlar o’rtasida almashinishining turli yo’nalishlari, shakllari va vositalarini
ifodalovchi   yaxlit   tizimdir.   Bu   istalgan   mamlakat   iqtisodiyotidagi   eng   murakkab
soha   ho’lib,   uni   o’rganish   uchun   atroflicha   yondashishni   taqozo   etadi.   Turli
mulkchilik   shakllaridagi   korxonalaming   xorijiy   sheriklar   bilan   tashqi   savdo
aloqalarini   amalga   oshira   oladigan   mutaxassislarga   ehtiyojini   ta’minlashda
talabalarda   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   masalalari   va   muammolari   to’g’risida   yetarli
bilim hosil qilish maqsadga muvofiqdir.
20 4. O’zbekistonda Tashqi iqtisodiy faoliyatning amalga ohirilishi.
Tashqi   savdo   aylanmasi.   Hukumatning   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   borasida   so’nggi
yillarda amalga oshirayotgan eksportni  rag’batlantirish, importni optimallashtirish
va   umuman   olganda   tashqi   savdo   muvozanatini   ta’minlash   maqsadida   amalga
oshirilayotgan   islohotlar   2019   yil   yakuni   bilan   respublikaning   tashqi   savdo
aylanmasini   (matnda   TSA)   42,2   mlrd.   AQSh   dollariga   yetishini   va   2018   yilga
nisbatan   8,7   mlrd.   AQSh   dollariga   yoki   26,2   %   ga   oshishini   ta’minladi.   Ushbu
natija mamlakat tarixida eng yuqori ko’rsatkich sifatida qayd etildi. TSAda eksport
hajmi 17,9 mlrd. AQSh dollariga (o’sish sur’ati – 128,0 %) va import hajmi 24,3
mlrd. AQSh dollariga (o’sish  sur’ati  – 124,9 %)  yetdi. Hisobot  davrida 6,4 mlrd.
AQSh dollari qiymatida passiv tashqi savdo balansi qayd etildi. 
O’zbekiston Respublikasining tashqi savdo aylanmasi va balansi dinamikasi (mlrd.
AQSh   doll.)   O’zbekiston   Respublikasining   TSA   dinamikasi   tahlili   2019   yilda
o’tgan   yilga  nisbatan   eksport   va   import   hajmlarini   o’sishini   ko’rsatdi.   2017  yilga
nisbatan   TSA   1,6   barobarga   oshdi   va   import   (1,9   barobar)   esa   eksportga   (1,3
barobar) nisbatan tezroq o’sdi.
TSAning uchdan bir qismini MDH davlatlari tashkil etib, so’nggi yillarga nisbatan
kamayish   tendensiyasi   kuzatilmoqda.   Bu   esa   o’z   navbatida   iqtisodiy
munosabatlarning   geografiyasi   kengayotganidan   dalolat   bermoqda.
Respublikamizda   tashqi   savdoni   qo’llab-quvvatlash   hamda   MDH   davlatlari   bilan
ushbu   sohadagi   hamkorlikni   yanada   mustahkamlash   bo’yicha   olib   borilayotgan
chora-tadbirlar   natijasida   2019   yil   yanvar-dekabr   oylarida   tashqi   savdo
aylanmasida   MDH   davlatlarining   ulushi   34,6   %ni   tashkil   etib,   tashqi   savdo
aylanmasi   o’tgan   yilga   nisbatan   o’sish   sur’ati   120,0   %ni   tashkil   etdi.   O’sish
sur’atiga  ega bo’lishiga  qaramay, MDH  davlatlarining ulushi  2018 yilga  nisbatan
1,7 foiz punktga kamaygan. 
O’zbekiston   Respublikasining   tashqi   savdo   aylanmasida   MDH   mamlakatlari   va
boshqa   xorijiy   davlatlarning   hajmlari   dinamikasi   (yanvar-dekabr,   mln.   AQSh
dollari,   ulush   %da)   2019   yilda   boshqa   xorijiy   davlatlarning   TSAsi   MDH
davlatlariga nisbatan tezroq o’sdi (o’sish sur’ati 129,7 %) va jami TSAdagi ulushi
21 65,4   %ni   tashkil   etdi.   Xususan,   Tojikiston,   Turkmaniston,   Qirg’iziston   va
Qozog’iston kabi qo’shni davlatlar bilan TSAda so’nggi yillarda katta o’zgarishlar
kuzatildi. Misol uchun, so’nggi uch yilda TSA Qirg’iziston va Turkmaniston bilan
3   barobarga   hamda   Tojikiston   va   Qozog’iston   bilan   2   barobarga   oshgan.
Afg’oniston   bilan   tashqi   savdo   29   aylanmasi   yiliga   600   mln.   AQSh   dollari
darajasida   saqlanib   qolmoqda.   Qirg’iziston,   Tojikiston   va   Afg’oniston   bilan   faol
tashqi savdo balansi kuzatilganini mamlakatning tashqi savdodagi faoliyatini ijobiy
natija sifatida  baholash  mumkin.  Boshqa  davlatlar  (qo’shni   davlatlardan  tashqari)
bilan esa TSAda eng yuqori ulush Xitoy, Rossiya, Koreya, Turkiya va Germaniya
davlatlari   hissasiga   to’g’ri   kelgan.   Asosiy   hamkor-davlatlar   qatorida   Eron   va
Fransiya bilan faol tashqi savdo balansi ta’minlangan.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   bo’yicha   20   ta   yirik   hamkor-davlatlar   orasidan   beshta
davlatda   faol   tashqi   savdo   balansi   kuzatilgan,   xususan,   Afg’oniston   (612,2   mln.
AQSh   dollari),   Qirg’iziston   (529,0   mln.   AQSh   dollari),   Tojikiston   (191,4   mln.
AQSh   dollari),   Fransiya   (65,7   mln.   AQSh   dollari)   va   Eron   (15,0   mln.   AQSh
dollari).   Qolgan   15   ta   davlatlar   bilan   passiv   tashqi   savdo   balansi   saqlanib
qolmoqda.   O’zbekiston   jahonning   193   dan   ortiq   mamlakatlari   bilan   savdo
aloqalarini   amalga   oshirib   kelmoqda.   TSAning   nisbatan   salmoqli   hissasi   Xitoy
Xalq   Respublikasida   (18,1   %),   Rossiya   Federatsiyasida   (15,7   %),   Qozog’istonda
(8,0 %), Koreya Respublikasida (6,5 %), Turkiyada (6,0 %), Germaniyada (2,3 %)
va Qirg’izistonda (2,0 %) qayd etilgan.
TSAning choraklar kesimidagi tahlili ular orasida mavsumiylik borligini ko’rsatdi
va eng yuqori TSA 12 mlrd. AQSh dollari bilan 2019 yilning III choragiga to’g’ri
kelib, 2017-2018 yilllarning mos davriga nisbatan 1,5 barobar oshganini ko’rsatdi.
2017-2019 yillardagi tashqi savdo balansi hajmlari o’sishiga alohida e’tibor berish
talab   etiladi.   Ya’ni,   2018   yilning   III   choragida   eng   yuqori   passiv   tashqi   savdo
balansi   kuzatilib,   2017   yilning   III   choragidagi   aktiv   tashqi   savdo   balansiga
nisbatan   2,6   mlrd.   AQSh   dollarga   oshgan   va   2019   yilning   IV   choragiga   kelib
passiv   savdo   balansi   2,1   mlrd   doll.   tashkil   etdi.   Eksport.   Mamlakatning   eksport
salohiyatini oshirish, eksportyorlarni qo’llab-quvvatlash, eksportbop mahsulotlarni
22 nomenklaturasini kengaytirish maqsadida amalga oshirilgan islohotlar eksporterlar
sonini 5895 taga yetkazdi va ular tomonidan 17,9 mlrd. AQSh dollari qiymatdagi
(2018   yilga   nisbatan   o’sish   28,0%)   tovar   va   xizmatlar   eksport   qilinishini
ta’minladi.
O`zbekiston   Resoublikasi   bilan   tashqi   savdo   aylanmasi   eng   yuqori   bo’lgan
davlatlar   33   Eksport   tarkibi   (2019   yil   yanvar-dekabr,   ulush   %)   1-diogramma13
Eksport   tarkibida   tovarlar   ulushi   80,1   %ni   tashkil   etib,   ular   asosan   qimmatbaho
metallar   (kumush   bilan   birga   28,2   %),   energiya   tashuvchi   va   neft   mahsulotlari
(14,1   %),   to’qimachilik   buyumlari   (9,1   %),   oziq-ovqat   mahsulotlari   (8,5   %,
aksariyat   meva-sabzavot   –   6,7   %),   rangli   metal   va   undan   tayyorlangan   buyumlar
(5,3   %)   hamda   kimyo   mahsulotlari   va   buyumlari   (4,9   %)   hissasiga   to’g’ri
kelmoqda.   MDH   mamlakatlari   va   boshqa   mamlakatlarga   eksportning   yo’nalishi
bo’yicha   farqlanishlar   29,1   mavjudligi   kuzatilmoqda.   Xususan,   MDH
mamlakatlariga   eksportning   80   %   xizmatlar   hissasiga   to’g’ri   kelmoqda,   keyingi
o’rinlarda eksport hajmi bo’yicha energiya tashuvchi va neft mahsulotlari (asosan
tabiiy   gaz)   hamda   meva-savzavot   va   to’qimachilik   mahsulotlariga   to’g’ri
kelmoqda. 
Eksport tarkibi (2019-yakunlari bo’yicha) 28% 21% 15% 9% 5% 5% 5% 5% 3%
2%   2%   Oltin   Xizmatlar   Energiya   manbalari   va   neft   mahsulotlari   To’qimachilik
mahsulotlari   Oziq-ovqat   mahsulotlari   Rangli   metallar   va   undan   tayyorlangan
buyumlar   Kimyo   mahsulotlari   va   buyumlari   Boshqalar   Mashina   va   asbob-
uskunalar   hamda   ularning   qismlari   Qora   metal   va   undan   tayyorlangan   buyumlar
Paxta tolasi 34 MDH mamlakatlari yo’nalishiga mashina va asbob-uskunalar, qora
va   rangli   metallar,   meva-sabzavot   mahsulotlari   eksporti   nisbatan   tezroq   o’sdi,
faqatgina   paxta   tolasi   eksportida   pasayish   kuzatildi.   2019   yilda   eksport   qilingan
tovarlar va xizmatlar tarkibining tahlili shuni ko’rsatmoqdaki, tovarlar va xizmatlar
tarkibida   sezilarli   o’zgarishlar   qayd   etilmadi,   biroq   shuni   ta’kidlash   joizki,   2018
yilga nisbatan, energiya tashuvchi va neft mahsulotlari hamda kimyo mahsulotlari
va buyumlaridan tashqari barcha tovar va xizmatlarda o’sish kuzatilgan.
23 Import .   Respublikada   import   o’rnini   bosuvchi   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishni
rag’batlantirish   va   ishlab   chiqarishni   mahalliylashtirish   borasida   amalga   143-
jadval.   MDH   va   boshqa   davlatlarga   eksport   tarkibi   (2019-yil)   35   oshirilayotgan
islohotlar   importni   keskin   oshib   ketishiga   yo’l   qo’ymadi.   Shu   bilan   birga,
mamlakatga   kiritilayotgan   salmoqli   investitsiyalar   natijasida   so’nggi   yillarda
import  hajmi  oshib  kelayotganligini  kuzatish  mumkin.  Jumladan,   hisobot   davrida
import hajmi 24,3 mlrd. AQSh dollarni (2018 yilga nisbatan 124,9 %) tashkil etib,
valyutani erkinlashtirish boshlangan davrga nisbatan 1,7 barobarga oshgan. Import
tarkibida   eng   katta   ulush   mashina   va   asbob-uskunalar   hamda   ularning   qismlari
(43,8   %),   kimyo   mahsulotlari   va   undan   tayyorlangan   buyumlar   (13,2   %)   hamda
xizmatlar (10,0 %) hisobiga to’g’ri  keldi. Import  tarkibi (2019 yil  yanvar-dekabr,
ulush %) 2-diogramma15 2019 yilda import qilingan tovarlar va xizmatlar tarkibi
tahlili   shuni   ko’rsatdiki,   2018   yilga   nisbatan   mashina   va   asbob-uskunalar   hamda
ularning   qismlari   importining   ulushi   36,1   %   dan   43,8   %   gacha   o’sdi,   oziq-ovqat
mahsulotlari va kimyo mahsulotlari importining ulushi esa 9,1 % dan 7,8 %ga va
15,3 %dan 15 
Import   tarkibi   (2019-yakunlari   bo’yicha)   44%   13%   13%   10%   8%   7%   4%1%
Mashinalar   vaasbob-uskunalar   Kimyo   mahsulotlari   va   buyumlari   Boshqalar
Xizmatlar   Oziq-ovqat   mahsulotlari   Qora   metal   va   undan   tayyorlangan   buyumlar
Energiya   manbalari   va   neft   mahsulotlari   Rangli   metallar   va   undan   tayyorlangan
buyumlar   36   13,2%ga   kamaydi.   Umuman   olganda,   barcha   mahsulotlarda   o’sish
kuzatilishiga qaramasdan, ularning (mashina va asbob-uskunalardan tashqari) jami
importdagi   ulushi   pasaymoqda.   So’nggi   uch   yildagi   umumiy   import   hajmining
o’sishi   (1,7   barobar)   fonida   xizmatlar   importining   mutloq   o’sishiga   qaramasdan
(1,2   barobar)   uning   jami   importdagi   ulushi   kamaymoqda   (4,1   foiz   punkt).   Oziq-
ovqat   mahsulotlarining   importi   hajmlarining   o’sishiga   shakar   xomashyosi   (6,1
barobar   o’sish),   kakao,   un   va   qandolat   mahsulotlari   (va   ulardan   tayyorlangan
mahsulotlar)   (1,7   barobar),   sitrus   (2,2   barobar)   hamda   go’sht   va   sub   oziq-ovqat
mahsulotlari   (2,1   barobar)   importi   ta’sir   qilgan.   Energiya   tashuvchi   va   neft
mahsulotlari   importi   oshishiga   esa   qayta   ishlangan   neft   mahsuloti   importining
24 oshganligi (125 barobar) bevosita ta’sir etgan. Qishloq xo’jaligi uchun mashina va
asbob-uskunalar   (90   barobar),   avtomobillar   uchun   uskuna   va   ehtiyot   qismlar   (87
barobar),   ekskovator   va   buldozerlar   (119   barobar)   hamda   tibbiy   asbob   va
moslamalarning   (146   barobar)   nisbatan   yuqori   o’sishi   hisobiga   jami   import
hajmini oshishiga olib kelgan.
25 Xulosa
Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   joizki,   O’zbekiston   Respublikasi   Mustaqillikka
erishganidan keyin rivojlanish yo’lini kuzatar ekanmiz O’zbekiston hukumatining
bu   borada   olib   brogan   islohotlari   o’z   samarasini   yaqqol   ko’rsatdi.   Hukumatning
olib borgan siyosati, ayniqsa tashqi iqtisodiy faoliyati olib borgan ishlari tahsinga
loyiqdir. Rivojlangan va MDH mamlakatlari bilan investitsiyaviy, savdo-iqtisodiy
hamkorlik yildan-yilga rivojlanmoqda. Bu albatta, mamlakatimizda yaratilayotgan
qulay  investitsion   muhit,   xorijiy   korxonalar   uchun  yaratilayotgan   shart-sharoit   va
imtiyozlarning   mahsulidir.   O`zbekiston   o`z   taraqqiyot   yo`lidan   dadil   borar   ekan,
xorijiy   davlatlar   bilan,   xususan,   rivojlangan   va   MDH   mamlakatlari   bilan   o`zaro
teng   manfaatli   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirib   boradi.   Bu   albatta,   respublikamiz
iqtisodiyotining   jadal   rivojlanishida,   O`zbekistonning   rivojlangan   mamlakatlar
qatoridan   joy  olishida   muhim   omil  bo`lib  xizmat   qiladi.  O`zbekiston  Republikasi
tashqi   siyosatida   rivojlangan   va   MDH   mamlakatlarining   o`rni   haqida   quyidagi
fikrlarni bildirishimiz mumkin: 
- Mustaqillik yillarida O`zbekiston Respublikasi tashqi siyosatini tartibga soluvchi
huquqiy asoslar yaratildi. 
- O`zbekiston Respublikasi tashqi siyosatini belgilab beruvchi huquqiy asoslarning
yaratilishida xalqaro huquq normalariga rioya qilindi. 
- O`zbekiston tashqi siyosat tamoyillariga qat’iy rioya qilgan holda rivojlangan va
MDH mamlakatlari bilan keng ko`lamli hamkorlikni yo`lga qo`ydi. 
-   O`zbekiston   va   MDH   o`rtasidagi   aloqalarning   muhim   jihati   –   iqtisodiy
yo`nalishdagi hamkorlik hisoblanadi; 
-   O`zbekiston   xalq   xo`jaligini   rivojlantirishda   MDH   davlatlari   bilan   hamkorlik
bundan keyin ham muhim ahamiyat kasb etadi. O`zbekiston va MDH mamlakatlari
o`rtasidagi   iqtisodiy   aloqalar   tahlil   qilinganda   quyidagi   xulosalarga   kelindi:   -
Hamkorlikning   ikkinchi   davri   (2000-2019-yillar)da   iqtisodiy   aloqalarning   o`sishi
kuzatildi. 
26 - O`zbekiston rivojlanga va MDH mamlakatlar bilan neft-gaz sohasidagi hamkorlik
istiqbolli   yo`nalishlardan   hisoblanadi.   Bu   borada   rivojlanga   va   MDH
mamlakatlarining   investitsiyalarini   jalb   qilish   borasidagi   ishlarni   yanada
takomillashtirish maqsadga muvofiq. 
- O`zbekiston Respublikasining rivojlangan va MDH mamlakatlari bilan iqtisodiy
aloqalari   tahlili   shuni   ko`rsatdiki,   O’zbekiston-Xitoy   Xalq   Respublikasi,
O’zbekiston-Janubiy Koreya, O`zbekiston-Rossiya o`rtasidagi hamkorlikni yanada
rivojlantirish,   ayniqsa,   mamlakatimiz   sanoat   korxonalarini   texnik   jihatda
modernizarsiya qilish bo`yicha yangi loyihalarni amalga oshirish lozim; 
Xullas,   boshqa   sohalar   bilan   bir   qatorda,   O`zbekistonda   yuqori   xaridorgir
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   va   uning   turlarini   kengaytirish,   birinchi   navbatda
to`qimachilik   sanoati,   elektromaishiy   texnika,   mashinasozlik   va   aviasozlik
sohalarida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarni   eksport   qilishda   o`zaro   manfaatli
iqtisodiy   munosabatlarni   rivojlantirish   zarur.   Sharqiy   Osiyo   davlatlari   bilan
investitsion   hamkorlik   ham   yildan-yilga   rivojlanmoqda.   O`zbekistonga
kiritilayotgan   sarmoyaning   katta   qismi   aynan   shu   davlatlar   mablag`lariga   to`g`ri
kelmoqda.   Masalan,   2019-yilning   oxiriga   kelib,   Yaponiyaning   mamlakatimizga
kiritgan   sarmoyasi   2,3   milliard   AQSH   dollarini,   Xitoy   Xalq   Respublikasining
sarmoyasi 4 milliard AQSH dollarini, Koreya Respublikasining sarmoyasi hajmi 5
milliard   AQSH   dollaridan   oshdi.   2000-yildan   2019-yilga   qadar   o`zaro   tovar
ayirboshlash   hajmi   o`sishi   kuzatildi.   Demak,   savdo   aylanma   hajmi   yildan-yilga
o`sib,   yanada   barqaror   tus   olmoqda.   O`zbekiston-Rossiya   o`rtasidagi   iqtisodiy
aloqalar   ko`lami   MDH   mamlakatlari   ichida   eng   yuqoriligi   qayd   etildi:   savdo
aylanmasi   2000-yilda   100   mln   AQSH   dollarini   tashkil   qilgan   bo`lsa,   2019-yilga
kelib 6,6 mlrd AQSH dollariga yetdi. Bu O`zbekiston va Rossiya  o`rtasida savdo
aylanmasi   jadal   sur’atlarda   rivojlanib   borayotganini   bildiradi.   Bugungi   kunda
O`zbekistonning   rivojlangan   vaMDH   mamlakatlari   bilan   iqtisodiy   aloqalarini
yanada rivojlantirish uchun quyidagi takliflarni ilgari surish mumkin: 
27   O`zbekiston va rivojlangan mamlakatlar uchun manfaatli bo`lgan yuqori samarali
ishlab   chiqarish   korxonalarining   faoliyatini   qo`llab-quvvatlash   va   ularni
rag`batlantirish; 
   Rivojlangan va MDH mamlakatlar investorlarini to`laqonli axborot (investitsiya
loyihalari   va   biznes   takliflar   bazasi,   hududiy   matbuot   nashrlari,   iqtisodiy   tahlil,
xom-ashyo   va   mehnat   salohiyati   to`g`risida   ma’lumotlar   bilan   ta’minlash   uchun
har   bir   hudud   bo`yicha   viloyatlarning   investitsiya   salohiyati   bo`yicha   veb-sayt
tashkil   etish,   shuningdek,   investitsiyaga   oid   konferensiyalar,   seminarlar   va
taqdimotlar ko`lamini yanada kengaytirish; 
   Aloqalarning   rivoji,   iqtisodiy   hamkorlikning   ahamiyati   bo`yicha   o`quvchi-
yoshlarda   kengroq   tasavvur   hosil   qilish   uchun   viloyatlar   hududidagi   qo`shma
korxonalarga (O`zbekiston-Xitoy Xalq Respublikasi, O`zbekiston-Janubiy Koreya,
O`zbekiston-Rossiya,   O`zbekiston-Qozog’iston,)   sayohat   va   ekskursiyalar   tashkil
etish;  Bu kabi tadbirlar O`zbekiston rivojlangan mamlakatlar o`rtasidagi  iqtisodiy
aloqalar davomiyligini va barqaror rivojlanishiga xizmat qiladi, deb hisoblayman.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   (TIF)   sohasidagi   islohotlar   barqarorlikka   erishishning
qisqa   muddatli   masalalari   yechimiga   emas,   balki   uzoq   muddatli   strategik
yo’nalishga ega bo’lsa, bu shakshubhasiz, iqtisod samaradorligining ko’tarilishiga
imkon   beradi.   O’zbekistonda,   bizning   fikrimizcha,   asosiy   e’tibomi   quyidagi
muammolarga qaratish lozim: 
Birinchidan,   TIFni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   qonuniy   va   me’yoriy-
huquqiy   asoslarini   kuchaytirishga   yo’naltirilgan   ishlami   davom   ettirish   juda
muhim. Amaldagi qator qonunlarga, xususan, valutani tartibga solish to’g’risidagi
qonunga qo’shimcbalar va o’zgartirishlar kiritish, shuningdek, vazirliklar va davlat
idoralari   tomonidan   qonunlar,   Prezident   farmonlari,   hukumat   qarorlari
mazmunlarini   aniqlashtiruvchi   me’yoriy   hujjatlarni   ishlab   chiqish   ijobiy   rol
o’ynashi mumkin. 
Ikkinchidan,   TIFni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   institutsional   asoslarini
mustahkamlash maqsadga muvofiqdir. Chunki bu yo’nalishdagi birinchi qadamlar
(eksportni   rag’batlantirish   bo’yicha   tashkil   etilgan   Respublika.komissiyasi
28 faoliyati)   kerakli   samara   bergani   yo’q.   Ma’muriy-boshqaruv   apparati   xodimlari
sonini   mexanik   tarzda   ko’paytirmasdan,   amaldagi   tashkiliy   bo’g’inlar,   muhim
bo’linmalaming   birlashishi,   funksional   qayta   bo’ysunishi   va   shu   kabilar   orqali
ulaming   vazifalari,   huquq   va,   majburiyatlarini   aniq   belgilagan   holda,   respublika
TIF   boshqaruvi   mexanizmini   takomillashtirish   lozim.   Bu   o’rinda   maslahatchi
organlar. raoliyatlari xalqaro tajribasiga e’tibomi qaratish ahamiyatga molikdir. 
Uchinchidan, respublika budjet mablag’lari hisobiga moliyalashtiriladigan (imkon
kadar   tadbirkorlar   tizimi   resurslarini   jalb   kilgan   holda)   va   maxsus   vakolatli
tashkilotlar   tomonidan   boshqariladigan   (Yaponiyaning   DNeTRO   tashkiloti   kabi)
tashqi savdo faoliyatining axborot bilan ta’minlanishi uchun umumdavlat tizimini
shakllantirish va rivojlantirish zarur. 
Bunday   tizim   amalda   samarali   qo’llanilishining   muhim   sharti,   axborot-maslahat
xizmati   idoralarining   keng   tarmog’ini   tashkil   etishdir.   Agarda   O’zbekiston   O’rta
Osiyo   mintaqasida   axborotmoliyaviy   markaz   sifatida   o’z   o’mini   mustahkamlay
olsa, unda mamlakat salmoqli foydani qo’lga kiritadi. Shuning uchun mamlakatda
axborot texnologiyalarini rivojlantirishga har tomonlama ko’maklashish va axborot
biznes   sohasida   faoliyat   ko’rsatuvchi   kompaniyalarni   transmilliylashtirishni
qo’lIab-quvvatlash   zarur.   Ushbu   tizim   reklama-ko’rgazma   ishlarini   tashkil
qiluvchi,   axborotmaslahat   xizmatlarini   ko’rsatuvchi,   marketing   ma’lumotlarini
yiguvchi,   tahlil   qiluvchi   turli   tarmoqlarga   bo’lingan   bo’lishi   kerak.   Tashqi
iqtisodiy   aloqalar   muammolari   bo’yicha   keng   ilmiy   izlanishlami   tashkillashtirish
va amalga oshirish ham TIF samaradorligini ko’tarishga yordam beradi; 
Nihoyat, to’rtinchidan, TIFning rivojlanishiga milliy operatorlarning manfaatlarini
turli   xildagi   xavtlardan   himoya   qiluvchi   savdo   va   investitsiyalarni   davlat
tomonidan   sug’urta   qilishning   diversifikatsion   tizimi   bevosita   turtki   bo’lishi
mumkin.   U   o’zida   savdoni   umumiy   sug’urtalash,   valuta   xavtlarini   sug’urtalash,
import uchun avans to’lovlari, xorijiy investitsiyalar va hokazolarni sug’urtalashni
mujassamlashtirishi mumkin. 
Tanlangan   ish   lab   chiqarish   sohalarida   iqtisodni   modernizatsiyalashtirish   va
eksportga   YO’naltirish   kontsepsiyalariga   ko’ra,   davlat   yangi   texnologiyalarni
29 qo’llash yoki yangi bozorlarni egallashda katta moliyaviy harajatlar talab etadigan
yangi   sanoat   mahsulotlarini   ishlab   chiqish   va   bu   sohada   izlanishlar   o’tkazishni
qo’llab-quvvatlashi zarur.
30 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O’zbekiston, 2017 y.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-sonli
Farmoni. 2017 yil 7 fevral.
3.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi. 2018 yil, 28 dekabr.
4.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi   Davlat
ilmiy nashriyoti. 04.02.2014. Toshkent, 51 bet.
5. Shodmonov Sh.Sh., G’ofurov U.V. Iqtisodiyot nazariyasi: Darslik; O’zbekiston
Respublikasi   oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi.   –   T.:   IQTISOD-MOLIYA,
2010.
6.   Основы   экономической   теории.   Политэкономия:   Учебник   /   Под   ред.
Д.Д.Москвина. – М.: Едиториал УРСС, 2003, 392-393-б.
7.   Qarshiyev   R . Q .,   Kamilova   N . A .   Iqtisodiyot   nazariyasi .   Uslubiy   qo ’ llanma -   C .:
SamISI , 2003
8.   Государственное   регулирования   рыночной   экономики   М.   Путь   России.
//Экономическая лшература. 2002  c  26-27
9.  O ’ lmasovA .,  Vahobov   A . V .  Iqtisodiy   nazariyasi .  Darslik . - T . “ Sharq ”  nashriyot -
matbaa   aksiyadorlik   kompaniyasi   Bosh   tahririyati , 2006.
10.  Tojiboeva   D .  Iqtisodiyot   nazariyasi :  Oliy   o ’ quv   yurtlari   talabalari   uchun   o ’ quv
qo ’ llanma .   Akad .   M . Sharifxo ’ jaevning   ilmiy   tahriri   ostida .   -   T .:   « O ’ qituvchi ».
2002. 61-63  b .
31