Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 211.1KB
Покупки 2
Дата загрузки 18 Июнь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Diyorbek

Дата регистрации 29 Февраль 2024

151 Продаж

Tashqi savdo siyosati: protektsionizm va erkin savdo

Купить
KURS ISHI
Mavzu: Tashqi savdo siyosati: protektsionizm va
erkin savdo Reja:
1. Savdo siyosatining mohiyati va tashqi savdoni cheklash usullari
2. Importga tariflarning ishlab chiqaruvchilarga va iste’molchilarga ta’siri
3. Tariflarni   yoqlovchi   xamda   ularga   qarshi   fikrlar.   Tarif   va   ishlab   chiqarish
subsidiyalari
4. Protektsionizm   va   erkin   savdo   tushunchasi   va   so'nggi   yilliklarda
protektsionistik siyosati
5. Import kvotalari va litsenziyalarni taqsimlash uslublari
6. Eksport subsidiyalari va kompensatsion import bojlari
Xulosa
Foydalanlgan adabiyotlar Kirish
Milliy   iqtisodiy   muammolarni   hal   qilishda   tashqi   savdo   siyosatining
ahamiyati   xalqaro   almashinuv   sohalarining   o'sishi   va   kengayishi   bilan   ortib
bormoqda.   Bunga   80-yillarning   oxiridan   boshlab   dunyodagi   ziddiyatlarning
yumshatilishi   ham   yordam   berdi,   bu   qarama-qarshilikni   kamaytirdi   va   davlatlar
o'rtasidagi   o'zaro   ishonchni   oshirdi   va   shu   bilan   tashqi   savdo   siyosatiga
iqtisodiyotni rivojlantirishga ko'maklashish imkoniyatlarini to'liq namoyish etishga
imkon berdi.
Tashqi   savdo   siyosatining   muhim   yo'nalishlaridan   biri   bu   qarama-qarshi
xarakterga   ega   bo'lgan   protektsionistik   choralarni   qo'llashdir.   Bir   tomondan,
bunday   chora-tadbirlardan   foydalanish,   ayrim   turdagi   tovarlar   va   xizmatlarning
ichki   bozorini   haddan   tashqari   tashqi   raqobatdan   himoya   qilish   va   mahalliy
korxonalarga,   shu   jumladan   moliyaviy   korxonalarga   yordam   berishni   ta'minlash,
ularga katta yordam beradi va shu bilan iqtisodiyotning rivojlanishini tezlashtiradi.
Boshqa   tomondan,   xuddi   shu   choralardan   foydalanish,   agar   u   raqobatbardosh
bo'lmagan   va   umidsiz   korxonalarni   qo'llab-quvvatlasa,   iqtisodiy   rivojlanishni
sekinlashtirishi  mumkin. Shunday qilib, oqilona protektsionistik siyosat  kelajakka
yo'naltirilgan bo'lishi kerak.
Zamonaviy   protektsionistik   mexanizm-bu   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning
rivojlanishining   ob'ektiv   jarayonlari   va   mahalliy   kompaniyalarning   asosiy
guruhlari   manfaatlari   ta'siri   ostida   doimiy   ravishda   o'zgarib   turadigan   bir-birini
to'ldiruvchi   vositalar   majmui.   Protektsionistik   vositalar   orasida   an'anaviy   va
nisbatan yangi, aniq va yopiq, xalqaro hamjamiyat nuqtai nazaridan ozmi - ko'pmi
samarali  va eng muhimi, u tomonidan tan olingan ham  ruxsat  etilgan, ham  qabul
qilinishi   mumkin   bo'lmagan   vositalar   mavjud,   ikkinchisi   esa   ushbu   vositalardan
foydalanish usullariga tegishli.
O’zbekiston   uchun   tashqi   savdo   aloqalarini   rivojlantirishga   ko'maklashish,
shu   jumladan   ularni   tartibga   solishni   takomillashtirish   orqali   iqtisodiy   siyosatda
ustuvor rol o'ynaydi.  1. Savdo siyosatining mohiyati va tashqi savdoni cheklash usullari
Tashqi   savdo   xalqaro   mehnat   taqsimoti   asosida   paydo   bo‘ladigan   turli
davlatlar   tovar   ishlab   chiqaruvchilari   o‘rtasidagi   aloqalarning   bir   shakli   bo‘lib,   u
mamlakatlar o‘rtasidagi o‘zaro iqtisodiy bog‘liqlikni namoyon qiladi.
Mamlakatlar   iqtisodiyotidagi   informatsion   texnologiyalar   inqilobi   ta’siri
ostida   ro‘y   berayotgan   tarkibiy   o‘zgarishlar,   sanoat   ishlab   chiqarishining
ixtisoslashuvi   va   birlashuvi   (kooperatsiya)   milliy   xo‘jaliklarning   o‘zaro
hamkorligini   kuchaytirmoqda.   Bu   esa,   xalqaro   savdoning   faollashuviga   imkon
yaratmoqda.   SHu   bilan   birga   xalqaro   savdo   ishlab   chiqarishga   nisbatan,   tezroq
o‘smoqda. Tashqi savdo aylanmasini taxlil qilish shuni ko‘rsatadiki, jahonda ishlab
chiqarish   10   %ga   ko‘payganda   jahon   savdosi   25-30   %ga   o‘sib   borayotganini
kuzatish mumkin.
“Tashqi   savdo”   deganda   bir   mamlakatning   boshqa   mamlakat   bilan   haq
to‘lanadigan   olib   kirish,   ya’ni,   import   va   haq   to‘lanadigan   olib   chiqish,   ya’ni,
eksportdan iborat savdosi nazarda tutiladi.
Tashqi   savdo   faoliyati   tovar   ixtisoslashuviga   ko‘ra   tayyor   mahsulotlar
savdosi, mashina va uskunalar savdosi, xom-ashyo savdosi va xizmatlar savdosiga
bo‘linadi.
Dunyodagi   barcha   mamlakatlarning   haq   to‘lanadigan   tovar   aylanmasining
yig‘indisi xalqaro savdo deb ataladi.
Tashqi   savdo   tushunchasining   tor   doiradagi   ma’nosi   ham   mavjud   bo‘lib,
masalan,   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarning   tovar   aylanmasi   yig‘indisi,
rivojlanayotgan   va   qoloq   mamlakatlar   tovar   aylanmasi   yig‘indisi   va   x.k.   Barcha
davlatlar   oldida   tashqi   savdo   bo‘yicha   o‘z   milliy   siyosatini   tanlash   muammosi
yuzaga   keladi   va   bu   mavzudagi   tortishuvlar   ikki   asr   mobaynida   davom   etib
kelmoqda.
Jahon xo‘jalik tizimida globallashuv jarayonlarining chuqurlashuvi natijasida
milliy   iqtisodiyotlarning   bir-biriga   bog‘liqligi   ortib,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlashning   muhim   omiliga   aylanib   bormoqda.
Bunday   sharoitda   alohida   olingan   mamlakat   faqat   o‘z   ichki   imkoniyatlariga tayanib ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotda biror bir jiddiy natijalarga erishishi mushkul
hisoblanadi.
Garchi so‘nggi yillarda xalqaro iqtisodiy aloqalarda tovar eksportiga nisbatan
investisiyalarni bevosita xorijga chiqarish yuqori sur’atlarda o‘sayotgan bo‘lsa-da,
jami jahon xo‘jalik aloqalarining 4/5 qismi xalqaro savdo hissasiga to‘g‘ri keladi.
Bu,   eng   avvalo,   xalqaro   savdoning   milliy   iqtisodiyotdagi   ahamiyati   va   xalqaro
iqtisodiy aloqalardagi o‘rni bilan izohlanadi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   milliy   iqtisodiyot   rivojlanishiga   quyidagi
yo‘nalishlarda ta’sir ko‘rsatadi:
- milliy   iqtisodiyotning   resurslar   bazasi   kengayadi   va   ichki   bozor   torligiga
barham beriladi;
- milliy   xo‘jaliklarda   takror   ishlab   chiqarish   jarayonlari   intensivlashadi:
ommaviy   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   uchun   imkoniyat   yuzaga   keladi,
uskunalarning yuklanganlik darajasi oshadi, yangi texnika va texnologiyalarni joriy
etish samaradorligi o‘sadi;
- jamg‘arish   va   sanoatlashuv   imkoniyatlari   kengayadi,   iqtisodiy   o‘sish
sur’atlari   jadallashadi,   tabiiy   va   mehnat   resurslaridan   foydalanish   samaradorligi
oshadi,   pirovard   natijada   mehnat   unumdorligining   o‘sishi   yuz   berib,   kishilar
daromadlari ko‘payadi;
- eksport hajmining o‘sishi yangi ish o‘rinlarining barpo etilishiga olib keladi;
- mamlakatning xalqaro ixtisoslashuv darajasi ortadi va h.k.
Biror   mamlakatning   tashqi   iqtisodiy   faoliyatga   bevosita   va   bilvosita
aralashuvi   jarayoni   eksport   va   import   hajmi   va   tarkibiga   ta’sir   ko’rsatish   orqali
ichki   ish   bilan   bandlilikni,   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   iqtisodiy
o’sishga erishish, to’lov balansini yaxshilash xamda valyuta kursini tartibga solish
maqsadlarini   ko’zda   tutadi.   Davlat   tomonidan   amalga   oshiriladigan   bunday
tadbirlar tashqi savdo siyosati deb yuritiladi. Tashqi savdo siyosati — byudjet-soliq
siyosatining   tashqi   savdo   hajmlarini   soliqlar,   subsidiyalar,   import   yoki   eksportni
to’g’ridan-to’g’ri   cheklashlar   orqali   tartibga   solishni   o’z   ichiga   olgan   nisbatan
mustaqil yo’nalishidir.  Tashqi   savdoni   cheklash   borasida   olib   borilayotgan   xar   qanday   chora-
tadbirlar   qisqa   muddatli   samara   beradi.   Uzoq   davrda   esa,   faqat   erkin   savdogina
iqtisodiy   resurslarni   samarali   joylashtirish   imkonini   beradi.   Shuning   uchun   ham
ko’pgina   mutaxassis-iqtisodchilar   mamlakat   iqtisodiyoti   va   aholisi   turmush
darajasini   yaxshilash   uchun   erkin  tashqi   savdo   siyosati   foydaliroq,  chunki,   tashqi
savdoni   cheklashga   nisbatan   uni   erkinlashtirish   iqtisodiy   resurslardan   samarali
foydalanishga ko’proq imkoniyat yaratadi, deb hisoblashadi. 
Garchand,   erkin   savdo   jahon   iqtisodiyoti   nuqtai   nazaridan   foydali   bo’lishi
mumkin   bo’lsada,   ammo   alohida   olingan   mamlakat   iqtisodiyoti   manfaati   nuqtai
nazaridan erkin savdo hamma vaqt ham foydali bo’lavermaydi. 
Tashqi  savdoni  cheklash  usullarining 50 dan oshiqroq turi  mavjud. Ularning
ayrimlari   davlat   g’aznasini   to’ldirishga   yo’naltirilgan   bo’lsa,   ba’zilari   umuman
importni cheklashga va yana boshqasi esa eksportni cheklashga yoki 
rag’batlantirishga   yo’naltirilgan.   Amaliyotda   tashqi   savdoni   tartibga
solishning tarif va notarif usullaridan foydalaniladi. 
Tarif usullariga import va eksport bojlarini joriy qilish kirsa, notarif usullariga
eksporterlar   va   ishlab   chiqaruvchilarga   subsidiyalar   berish,   kvotalash,
litsenziyalash kabilar kiradi. 
Bojxona bojlari avvalo import bojlari va eksport bojlariga ajraladi. 
Import   bojlari   davlat   byudjetini   to’ldirish   maqsadida   va   ichki   bozorlarga
tushadigan   chet   el   tovarlari   oqimini   tartibga   solish   uchun   belgilanadi.   O’z
navbatida   ular   eng   kam   va   eng   ko’p   miqdordagi   import   bojlariga   bo’linadi.   Eng
kam   miqdordagi   import   bojlari   o’zaro   qulay   sharoitlarni   yaratib   berishni   ko’zda
tutuvchi   savdo   shartnomalari   va   bitimlari   bo’lgan   mamlakatlar   mahsulotlariga
o’rnataladi. Eng ko’p miqdordagi import bojlari esa bunday shartnoma va bitimlar
tuzilmagan mamlakatlar mahsulotiga nisbatan o’rnatiladi. 
Eksport   bojlari   mamlakat   ichida   talab   ko’p   bo’lgan   mahsulotlar
taqchilligining oldini olish maqsadida belgilanadi. 
  2. Importga tariflarning ishlab chiqaruvchilarga va iste’molchilarga
ta’siri
Xalqaro   savdoni   tartibga   solishda   eng   ko’p   qo’llaniladigan   usul   bo’lib   tarif,
ya’ni importga solinadigan bojxona boji hisoblanadi. 
Importga   tariflarning   maxsus   va   advolor   turlari   o’zaro   farqlanadi.   Maxsus
bojlar import qilinayotgan tovarlar birligiga nisbatan o’rnatiladi. Masalan, 1 barrel
neftga nisbatan 2 EVRO. 
Advolor   bojlar   import   qilinayotgan   tovar   qiymatiga   nisbatan   ma’lum   foiz
tariqasida belgilanadi. Masalan avtomobil xarid narxining 40%. 
Har ikkala turdagi import tariflarning oqibatlari deyarli bir xil bo’lib, buni biz
quyidagi grafik vositasida ko’rib chiqamiz. 
 
1- chizma. Import tariflari kiritilishi natijalari 
Import   tariflari   joriy   qilingunga   qadar   ichki   ishlab   chiqarish   hajmi   S1,   ichki
talab   xajmi   esa   D1   teng   bo’lgan,   talab   va   taklif   o’rtasidagi   farq   (D1-S1)   import
hisobiga   qoplangan.   Mamlakat   iqtisodiyoti   yopiq   bo’lganida   edi,   narxlar   darajasi
Re   ga   teng   bo’lgan   bo’lar   edi   hamda   talab   va   taklif   muvozanati   E   nuqtada
o’rnatilgan bo’lardi. Mamlakat iqtisodiyoti ochiq bo’lgani va importga cheklovlar
yo’qligi   tufayli   milliy   bozordagi   narxlar   jahon   bozori   narxlari   Rw   bilan   bir   xil.
Importga   tarif   joriy   qilinishi   natijasida   ichki   narxlar   PW   dan   Rd   ga   qadar
ko’tariladi. Endi: 
Import   qilinadigan   tovarning   ichki   narxi   =   Jahon   bozoridagi   narxi   +   (Jahon
bozoridagi narxi x tarif stavkasi).  Oqibatda   iste’molchilar   ma’lum   bir   yo’qotishlarga   duch   keladilar.   Bu
yo’tqotishlar grafikda a , b , s , d sohalar bilan ko’rsatilgan. 
Narxlarning   ko’tarilishi   ilgari   raqobatbardosh   bo’lmagan   ayrim   ichki   ishlab
chiqaruvchilar   uchun   ham   foyda   ko’rib   ishlashga   imkon   beradi.   Umuman   shu
sohada   band   milliy   ishlab   chiqaruvchilar   ishlab   chiqarish   hajmini   S1   dan   S2   ga
qadar   oshiradi   va   S2-S1   hajmdagi   mahsulot   Rd   narxda   sotiladi.   Shu   hajmdagi
mahsulotni   iste’molchilar   oshirilgan   narxda   sotib   oladilar   va   a   sohaga   teng
yo’qotishga   duch   keladilar.   Ammo,   bu   yo’qotish   ichki   ishlab   chiqaruvchilarning
o’sgan foydasiga aylanadi. 
Narxlarning   o’sishi   oqibatida   iste’molchilar   ko’rilayotgan   tovar   iste’moli
hajmini   D1   dan   D2   qadar   qisqartiradi.   Bu   yo’qotish   grafikda   d   soha   bilan
ko’rsatiladi va u xech kimning foydasi bilan qoplanmaydi. 
S2- D2 oraliq tarif joriy qilingandan so’ngi import hajmi bo’lib, shu hajmda
tovarni   iste’molchilar   ilgarigidan   yuqori   narxda   sotib   oladilar.   Buning   natijasida
ular turmush darajasidagi yo’qotish ro’y beradi. Bu yo’qotish grafikda s soha bilan
belgilangan   bo’lib,   u   davlat   byudjetiga   borib   tushadi.   Ya’ni,   bu   sohadagi
iste’molchilarning yo’qotishi davlatning foyda ko’rishi bilan qoplanadi. 
Tarif kiritilishi oqibatida iste’molchilar talabi arzon import tovaridan qimmat
ichki tovarga yo’naltiriladi. Iste’molchilarning o’sgan to’lovlari yuqori chegaraviy
xarajatga   ega,   raqobatbardosh   bo’lmagan   samarasiz   ichki   ishlab   chiqarishni
kengayishiga   olib   keladi.   Iste’molchilarning   bu   yo’qotish   b   sohasi   bilan
belgilangan bo’lib tarifning «ishlab chikarish samarasi» deyiladi va hech kimning
foydasi bilan qoplanmaydi. 
Shunday   qilib:   Iste’molchilarning     Ishlab   chiqaruvchilar   Davlat   jamiyatning
sof yo’qotishlari foydasi daromadi yo’qotishi a + b + s + d – a-s = b +a 
Demak,   iste’molchilarning   a   sohadagi   yo’qotishlari   ishlab   chiqaruvchilar
foydasining   o’sishi   hisobiga   qoplanadi.   Ayni   damda   iste’molchilar   shu   tarmoq
korxonalari   aktsiyadorlari   bo’lishsa,   ular   yo’qotishlarining   bir   qismi   o’sgan
dividentlar   sifatida   qaytadi.   «s»   sohada   davlat   olgan   daromadini   transfert
to’lovlarini   oshirish,   soliqlarni   pasaytirish,   byudjet   tashkilotlarida   ishlovchilar   ish haqini oshirishi ko’rinishida iste’molchilarga qaytarishi mumkin. Ammo «b» + «d»
soxalarda   jamiyat   sof   yo’qotishga   duch   keladi.   Valyuta   kursi   o’zgarishi   bu
yo’qotishlarni  bir   oz  qoplashi  mumkin.  Masalan,   20%  li  tarif  kiritilishi   natijasida
milliy   valyuta   4%   ga   qimmatlashsa   import   qilinayotgan   tovarlarning   milliy
valyutada   ifodalangan   ichki   bahosi   20   %   ga   emas,   16   %   ga   oshadi.   Bu   esa   tarif
kiritilishi   oqibatida   jamiyatning   sof   yo’qotish   «b»   va   «d»   sohalarning   80
foizini((16/20) x 100 = 80) tashkil etishini anglatadi. 
Umuman olganda tariflarni kiritilishiga nisbatan bir-biriga zid fikrlar mavjud
bo’lib,   bu   tadbir   mamlakat   iqtisodiyoti   holati,   xususiyati   va   qo’yilgan   maqsadlar
bilan asoslanadi. 
  3. Tariflarni yoqlovchi xamda ularga qarshi fikrlar. Tarif va ishlab
chiqarish subsidiyalari
Bojxona   tariflarini   kirtishni   yoqlovchi   mutaxassislar   fikriga   ko’ra   import
tariflari: 
• mamlakat mudofaa sanoatini himoya qilish imkonini beradi; 
• mamlakatda   bandlilik   darajasi   o’sishini   ta’minlaydi   va   yalpi   talabni
rag’batlantiradi,   importning   nisbatan   cheklanishi   natijasida   sof   eksport   o’sadi   va
joriy operatsiyalar bo’yicha to’lov balansi xolati yaxshilanadi; 
• milliy iqtisodiyotdagi yangi tarmoqlarni himoya qilish uchun zarur; 
• davlat byudjeti daromadlarini to’ldirish manbai bo’lib xizmat qiladi; 
• milliy   ishlab   chiqaruvchilarni   demping   ko’rinishidagi   chet   el   raqobatidan
himoya qiladi; 
• iqtisodiyot tuzilishini qayta qurishni boshqarish vositasi  hisoblanadi va ular
yordamida mamlakat iqtisodiyotidagi ilg’or siljishlar rag’batlantiriladi va h.k. 
Milliy   iqtisodiyotning   tiqlanishi   sharoitida   ko’pgina   davlatlar   o’z   ishlab
chiqaruvchilarini   chet   el   raqobatidan   himoya   qilish   maqsadida   protektsionizm
siyosatini   qo’llaydilar.   Aks   holda,   mahalliy   korxonalar   «sinishi»   jamiyatda
ishsizlik xavfini tug’diradi. 
Mamlakatlarda   ta’rif   mexanizmi   orqali   tashqi   savdo   siyosatini   yuritish,
birinchi navbatda ushbu mamlakatning asosiy tarmoqlari va yangi ishlab chiqarish
sohalarining   himoyalanganligiga   ta’sir   qiladi.   O’zbekistonda   avtomobilsozlik
yangi  va istiqbolli  soha  hisoblanadi  va tabiiyki, tarifli  himoya qilinadi. Tarmoqni
tarifli   himoyalanishining   haqiqiy   darajasini   quyidagi   misolda   ko’rib   chiqamiz.
Masalan,   O’zbekistonda   yanga   mashinalar   uchun   import   boji   40   foizni   tashkil
qilsin.   Ushbu   mashinani   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo’ladigan   ehtiyot   qismlar
asosan   chetdan   keltirilsin   va   unga   import   boji   25   foiz   miqdorida   o’rnatilsin.   Bir
dona mashinaning narxi  10000 AQSh dollariga teng bo’lsa,  ya’ni bitta avtomobil
uchun   zarur   bo’lgan   ehtiyot   qismlarining   narxi   7000   AQSh   dollarini,   qo’shilgan
qiymat esa 3000 AQSh dollarini tashkil etsin.  Avtomobil   importiga   40   foiz   tarif   belgilanganligi   uchun   har   bir   avtomobil
narxi  4000  AQSh    dollariga  o’sib,  tarif  bilan  birga  14000  AQSh  dollarini  tashkil
etadi. 
Ehtiyot   qismlar   importiga   25   foizli   tarif   kiritilishi   ularga   qilinadigan
xarajatlarni 1750 AQSh dollariga oshirib 8750 AQSh dollariga etkazadi. Oqibatda
mahsulot birligiga ehtiyot qismlar xarajati 1750 AQSh dollariga oshdi. Qo’shilgan
qiymat esa 2250 AQSh dollariga (4000 - 1750 = 2250) o’sdi. Shunday qilib, tarif
kiritilgandan   so’ng   mahsulot   birligiga   to’g’ri   keladigan   qo’shilgan   qiymat   5250
AQSh dollarini (3000 + 2250 = 5250) tashkil etdi. 
Endi esa soha (tarmoq)ning samarali himoyasi formulasidan foydalanamiz. 
Er= (Et- E0) / Et. 
Bu srda: Er - sohaning tarif bilan haqiqiy himoyalanganlik darajasi; 
Et - bojxona tarifi kiritilgandan keyingi qo’shilgan qiymat; 
E0 - bojxona tarifi kiritilishidan oldingi qo’shilgan qiymat. 
Er = ((3000 + 2250) - 3000) / 3000 = 2250 / 3000 = 0,75 yoki 75% 
  Bu   shuni   bildiradiki,   tayyor   avtomobillarga   40%   tarif   va   ehtiyot   qismlarga
25%   tarifni   joriy   qilib,   davlat   milliy   avtomobisozlikni   xaqiqatda   75%   tarifli
himoyalanganligini ta’minlaydi. 
Protektsianizm   siyosatining   muhim   tamoyili   ham   shundaki,   davlat   tayyor
mahsulotlarga bojni  ko’tarish va yarim  tayyor  mahsulotlarga esa uning miqdorini
pasaytirish orqali tarmoqning haqiqiy himoyalanganligini yanada oshiradi. 
Bojxona   bojlarini   joriy   qilishni   qo’llovchi   fikrlarga   aksincha   bo’lgan
muloxazalar   ham   mavjud.   Chunki   sanab   o’tilgan   natijalarga   boshqa   usullar   bilan
kamroq   yo’qotishlar   hisobiga   xam   erishsa   bo’ladi   degan   fikrlar   xam   qaysidir
darajada asoslidir. 
Birinchidan,   import   tariflari   iste’molchilar   turmush   darajasining   pasayishiga
olib keladi. 
Ikkinchidan,   import   tariflari   kiritilishi   oqibatida   ular   vositasida   himoya
qilinayotgan tarmoqlarda resurslar samarasiz sarflanadi.  Uchinchidan,   tariflarni   kiritish   va   ular   stavkasini   belgilash   masalasida
mamlakat imkoniyatlari xalqaro bitimlar bilan cheklangan. 
Milliy ishlab chiqaruvchilarni xorijiy firmalar raqobatidan himoya qilishning
muqobil usuli ularga bevosita subsidiya berish hisoblanadi. 
Ishlab   chiqarish   subsidiyasining   tariflardan   afzalligi   shundan   iboratki,   u   bir
tomondan,   milliy   ishlab   chiqarishni   S0   dan   S1   gacha   o’sishini   ta’minlasa   (31-
chizma),   ikkinchi   tomondan,   iste’moliing   mutlaq   kamayishiga   olib   kelmaydi.
Chunki, ichki narxlar jahon narxlaridan qimmatlashmaydi. 
Subsidiya   sharoitida   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   ichki   narxlar   darajasi   Rd,
jahon narxlari  Rw  darajasiga  teng.  Shuning uchun,  haqiqiy iste’mol   hajmi  D0  ga
teng.   Tarif   kiritilgan   sharoitda   esa   u   D1   gacha   kamaygan   bo’lur   edi.   Mamlakat
farovonligidagi   mutlaq   yo’tqotish   esa   «b»   sohasidangana   iborat   bo’ladi.   Ayni
paytda   ishlab   chiqarishga   berilgan   bevosita   subsidiyalar   ishlab   chiqarish
xarajatlarining samarali taqsimlanishini kafolatlamaydi. 
Chunki, aynan qaysi tarmoqni xalqaro raqobatdan himoya qilishni bilish qiyin
bo’ladi.   Subsidiyalarni   joriy   qilgandan   so’ng   ularni   bekor   qilish   qiyin   bo’ladi,
raqobat   muxiti   yo’qoladi   hamda   bu   xarajatlarni   moliyalashtirish   muammosi
kuchayib   boraveradi.   Shuning   uchun   iqtisodiyotni   tartibga   solish,   bandlik
darajasini   oshirish   va   yalpi   talabni   qondirish   maqsadida   fiskal   va   pul-kredit
siyosatlari   qo’llaniladi.   Ushbu   siyosatlarni   qo’llashdan   asosiy   maqsad   mamlakat
ishlab chiqarishini xalqaro raqobatdan ximoya qilish, ishsizlik  darajasini  eng past
holatga keltirish va xalq farovonligani oshirishdan iborat. 
2 -  chizma. Ishlab chiqaruvchilarga subsidiya berilishining iqtisodiy oqibatlari 4.  Protektsionizm va erkin savdo tushunchasi
Protektsionizm-milliy iqtisodiyotni qo'llab-quvvatlashga qaratilgan davlatning
iqtisodiy   siyosati.   Bu   ichki   bozorni   chet   el   tovarlarini   olib   kirishdan   himoya
qiladigan,   ularning   milliy   ishlab   chiqarish   tovarlariga   nisbatan
raqobatbardoshligini   pasaytiradigan   savdo-siyosiy   to'siqlar   yordamida   amalga
oshiriladi.   Protektsionizm   milliy   iqtisodiyotni   moliyaviy   rag'batlantirish,   tovarlar
eksportini rag'batlantirish bilan tavsiflanadi.
Kapitalning   dastlabki   to'planishi   va   kapitalistik   munosabatlarning   paydo
bo'lishi davrida merkantilistlar nazariyotchilar va amaliyotchilarga aylandilar, ular
davlat   hokimiyatidan   mahalliy   sanoatni   xorijiy   raqobatdan   himoya   qilishni   talab
qildilar.   Protektsionizm   Frantsiyada,   Avstriya   monarxiyasida,   ko'plab   Germaniya
davlatlarida,   Rossiyada   —   birinchi   marta   Pyotr   I   davrida   keng   tarqalgan   edi.
Bojxona muhofazasi ishlab chiqarish va fabrika sanoatining rivojlanishida katta rol
o'ynadi.   Protektsionizm   belgisi   ostida   Napoleon   Frantsiya   Buyuk   Britaniya   bilan
iqtisodiy   kurash   olib   bordi.   Monopoliyadan   oldingi   kapitalizm   davri   G'arbiy
Evropa   va   AQShning   aksariyat   mamlakatlarida   Milliy   sanoatni   buyuk
Britaniyaning   yanada   rivojlangan   sanoatidan   himoya   qilishga   qaratilgan"   himoya
"protektsionizmi  bilan ajralib turadi, u (19-asrning 40-yillaridan)"savdo  erkinligi"
siyosatini   olib   borgan.   Chuqur   tahlil   protektsionizm   va   erkin   savdo   Dali   o'z
asarlarida   K.   Marks   va   F.   Engels.   Kapitalizmning   monopolistik   bosqichga   o'tish
davri  "tajovuzkor" protektsionizm  bilan ajralib turadi, bu zaif  sanoat  tarmoqlarini
emas,   balki   eng   rivojlangan,   yuqori   monopoliyani   xorijiy   raqobatdan   himoya
qiladi.   Uning   maqsadi   tashqi   bozorlarni   zabt   etishdir.   Mamlakat   ichida   monopol
foyda   olish   tashqi   bozorlarda   tovarlarni   past,   demping   narxlarida   sotishga   imkon
beradi.
Rivojlangan   kapitalistik   davlatlarning   zamonaviy   protektsionizmi   birinchi
navbatda   yirik   milliy   va   xalqaro   monopoliyalarning   manfaatlarini   ifoda   etadi.
Tovarlar   va   kapital   bozorlarini   egallash,   taqsimlash   va   qayta   taqsimlash   uning
asosiy tarkibini tashkil etadi. Tashqi savdoni nazorat qiluvchi va tartibga soluvchi
davlat-monopolistik   chora-tadbirlarning   murakkab   tizimi   yordamida   amalga oshiriladi. Kapitalistik ishlab chiqarishni xalqarolashtirishni kuchaytirish va davlat
tomonidan   yanada   rivojlantirish-monopolistik   kapitalizm   chegaralarni   tartibga
solishning   an'anaviy   usullari   bilan   bir   qatorda   protektsionistik   maqsadlarda   ichki
iqtisodiy va ma'muriy vositalardan, shuningdek chet  el  tovarlaridan foydalanishni
cheklaydigan   valyuta,   moliyaviy   va   pul   mablag'laridan   foydalanish   ortib
borayotganiga olib keladi. Zamonaviy protektsionizmning ajralmas qismi bu milliy
monopoliyalar   manfaatlarini   himoya   qiluvchi   agrar   protektsionizm   (19-asr
oxiridagi jahon agrar inqirozi paytida paydo bo'lgan).
Kapitalistik   integratsiya   jarayonlarining   rivojlanishi   rivojlangan   kapitalistik
mamlakatlar guruhlarining kelishilgan harakatlari yordamida amalga oshiriladigan
o'ziga   xos   "jamoaviy"   protektsionizmning   paydo   bo'lishiga   olib   keldi.   Bunga
"umumiy   bozor"mamlakatlarining   tashqi   savdo   siyosati   misol   bo'la   oladi.
Zamonaviy   protektsionizmning   o'ziga   xos   xususiyati   kapitalistik   davlatlarning
savdo siyosatini dunyoda mavjud bo'lgan yangi vaziyatga moslashtirishdir.
Rivojlanayotgan   mamlakatlarning   protektsionizmi   tubdan   farq   qiladi.
Ularning   tashqi   iqtisodiy   siyosati   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanayotgan
tarmoqlarini   imperialistik   kuchlar   tomonidan   kengayishdan   himoya   qilishga
qaratilgan.   Ushbu   protektsionizm   yosh   suveren   davlatlarning   iqtisodiy
mustaqilligiga erishishga yordam beradi.
Frithrederstvo   (eng.   erkin   savdo-erkin   savdo)-iqtisodiy   nazariya,   siyosat   va
iqtisodiy   amaliyotda   savdo   erkinligi   va   davlatning   jamiyatning   xususiy-
tadbirkorlik sohasiga aralashmasligini e'lon qiladigan yo'nalish.
Amalda,   savdo   erkinligi   odatda   yuqori   eksport   va   import   bojlari,
shuningdek,   ba'zi   tovarlarni   import   qilish   kvotalari   va   ba'zi   tovarlarni   mahalliy
ishlab   chiqaruvchilar   uchun   subsidiyalar   kabi   savdo-sotiqda   monetar   bo'lmagan
cheklovlar   yo'qligini   anglatadi.   Erkin   savdo   tarafdorlari   Liberal   partiyalar   va
oqimlar;   raqiblarga   ko'plab   chap   partiyalar   va   harakatlar   (sotsialistlar   va
kommunistlar),   inson   huquqlari   va   atrof-muhit   himoyachilari   va   kasaba
uyushmalari kiradi. Savdoning dastlabki nazariyalaridan biri XVI asrda Evropada paydo bo'lgan
merkantilizm   edi.   18   -   asrda   protektsionizm   Adam   Smitning   asarlarida   qattiq
tanqid   qilindi,   uning   ta'limotini   erkin   savdoning   nazariy   asosi   deb   hisoblash
mumkin.   19   -   asrda   Smitning   qarashlari   Devid   Rikardoning   asarlarida   yanada
rivojlangan.
"Erkin   savdo"   ni   rivojlantirishning   asosiy   sharti   18-asrdarivojlangan
davlatlar   (Angliya,   Frantsiya,   bundan   keyin   AQSh)   tomonidan   iqtisodiyotga   olib
kirilgan   ortiqcha   kapitalni   sotish,   pulning   qadrsizlanishiga,   inflyatsiyaga   yo'l
qo'ymaslik,   shuningdek   ishlab   chiqarilgan   tovarlarni   ishtirokchi   mamlakatlar   va
koloniyalarga eksport qilish zarurati edi.
Azal-azaldan davlatning kuchi uning boyliklari bilan o lchangan. Davlatningʻ
iqtisodiy   qudrati   ko p   jihatdan   xalqaro   savdoga   bog liq.   Shu   bois   alohida   milliy	
ʻ ʻ
iqtisod  uchun  xalqaro  savdoda   qanday  ishtirok  etish   ma qul  ekani  haqida   bahslar	
ʼ
hali ham davom etmoqda.
2022-   yil   noyabr   oyida   tashqi   savdo   aylanmasi   hajmi   4   848,9mln.   AQSH
dollarini tashkil etdi va 2021- yilning shu davriga nisbatan 8,3 foizga kamaydi.
Xalqaro savdoga bugungi kunda ikki xil qarash bor. Birinchisi xalqaro savdo
mutlaqo   erkin   va   cheklovsiz   bo lishi   kerak   deb   hisoblaydi.   Bu   yondashuv	
ʻ
tarafdorlari  davlatlar o rtasida  mahsulotlar erkin yurishi  kerakligini, bunga boj  va	
ʻ
soliqlar bilan to sqinlik qilmaslik kerakligini ta kidlaydi. Ularning fikricha, bundan	
ʻ ʼ
erkin   savdoda   ishtirok   etayotgan   barcha   mamlakatlar   manfaatdor   bo ladi,   chunki	
ʻ
erkin   savdo   iqtisodni   jadallashtiradi   va   yangi   ish   o rinlar   yaratadi.   Bu   qarashlar	
ʻ
mashhur ingliz olimi Adam Smit g oyalarga asoslangan.	
ʻ
Bahsning   ikkinchi   tomonda   proteksionizm   –   ya ni,   milliy   iqtisod	
ʼ
manfaatlarini himoyaviy siyosat bilan ochiq xalqaro savdoning salbiy oqibatlaridan
ehtiyot qilish g oyasi tarafdorlari turadi. Ularning fikricha, mamlakatdan pul chiqib	
ʻ
ketishini   imkoni   boricha   cheklash   zarur.   Bu   fikrni   ilk   marta   ingliz   iqtisodchisi
Jerard   de   Malines   ilgari   surgan.   U   Angliyaga   ma lum   mahsulotlar   import	
ʼ
qilinishini   cheklash   tashabbusi   bilan   chiqqan.   Iqtisod   qancha   kam   import   qilsa,
undan shuncha kam pul tashqariga chiqib ketadi. Har ikki yondashuvning ham o ziga yarasha kamchiliklari bor. Erkin savdoʻ
albatta   yaxshi   –   bugun   Yevropa   Ittifoqi,   Janubiy-Sharqiy   Osiyo   Davlatlari
Birlashmasi   (ASEAN),   Shimoliy   Amerika   Erkin   Savdo   Bitimi   (NAFTA)   kabi
hamkorlik   guruhlari   erkin   savdo   orqali   katta   iqtisodiy   naf   topmoqdalar.   Ammo
Erkin   savdo   rivojlanib   kelayotgan   iqtisodiyotlar   uchun   juda   xatarli   bo lishi	
ʻ
mumkin.   Erkin   savdoda   bozorni   chet   mahsulotlari   egallab   olib,   mahalliy   ishlab
chiqaruvchilar kasodga uchrashi, buning oqibatida ishsizlik va iqtisodiy tushkunlik
kelib   chiqishi,   iqtisod   ko p   jihatdan   chet   el   ishlab   chiqaruvchilariga   tobe   bo lib	
ʻ ʻ
qolishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   erkin   savdo   natijasida   bir   mamlakatdagi
iqtisodiy inqirozlar sherik davlatlarga o tib ketish xavfi bor.	
ʻ
Proteksionizm   o z-o zicha   sof   vatanparvar   yondashuv   –   u   milliy   iqtisod	
ʻ ʻ
manfaatlarini   har   narsadan   ustun   qo yishga   asoslangan.   Bugun   erkin   savdo	
ʻ
tarafdorlari   bo lib   jar   solayotgan   ko plab   rivojlangan   davlatlar   bir   paytlar   o zlari	
ʻ ʻ ʻ
proteksionist   bo lishgan.   Ammo   proteksionizm   faqat   oltin   standart   amalda	
ʻ
bo lsagina to liq ish beradi.	
ʻ ʻ
Oltin standart – milliy valyutalar qiymati ularda belgilangan summaga teng
oltin   zaxirasi   bilan   kafolatlangan   holat.   Masalan,   1971-yilgacha   har   bir   AQSH
dollari belgilangan miqdorda oltinga alishtirilishi mumkin bo lgan. 	
ʻ
Proteksionizm davlatga pul oqimi kirishini ta minlaydi. Oltin standarti bilan	
ʼ
bu holat davlatga oltin va kumush oqib kelishini bildiradi. Ammo bugungi xalqaro
savdo   valyutasi   bo lgan   AQSH   dollari   oltin   bilan   kafolatlanmagan.   Bundan	
ʻ
tashqari, proteksionist iqtisod doimiy yuqori inflyatsiyadan aziyat chekadi.
Erkin savdo va protektsionizm tamoyillari: ijobiy va salbiy tomonlari
Protektsionizm   tarafdorlari   va   savdo   erkinligi   himoyachilari   o'rtasida   uzoq
vaqtdan beri davom etayotgan tortishuvlar  mavjud. Protektsionizm tarafdorlari va
savdo   erkinligi   himoyachilari   o'rtasida   uzoq   vaqtdan   beri   davom   etayotgan
tortishuvlar  mavjud.  Birinchi  marta  tashqi  savdoni  tahlil   qilishga  murojaat   qilgan
va unda davlatni boyitish manbasini ko'rgan, shunga qaramay, protektsionizmning
ishtiyoqli   chempionlari   —   milliy   iqtisodiyotni   rag'batlantirish   va   uni   xorijiy
raqobatdan himoya qilishga qaratilgan chora-tadbirlar tizimi edi. Savdo erkinligini himoya qilgan birinchi iqtisodchilar, g'alati tarzda, frantsuz fiziokratlari o'lib, ular
millat   boyligini   oshirishda   savdoning   samarali   rolini   inkor   etdilar.   Ushbu   ikki
printsipning   jozibadorligi   nimada   va   raqiblar   ularga   qarshi   qanday   tanqidiy
dalillarni ilgari surmoqdalar.
Protektsionizmni tanqid qilish asosan milliy iqtisodiyotni xorijiy raqobatdan
himoya   qilish   siyosatining   salbiy   tomonlarini   aniqlash   uchun   amalga   oshirildi.
Bunday siyosatning oqibatlari aniq va ular protektsionizm xarajatlarini ko'rsatadi.
Birinchidan,  protektsionizm   uzoq   muddatli   istiqbolda   milliy   ishlab   chiqarish
asoslarini   buzadi,   chunki   u   tadbirkorlik   tashabbusini   rivojlantirish   uchun   zarur
bo'lgan   global   bozor   bosimini   yumshatadi.   Muntazam   ravishda   taraqqiyot,
innovatsiyalarga   intilish,   sotib   olingan   imtiyozlar   va   olingan   daromadlardan   voz
kechishni   istamaslik   ustunlik   qiladi.   O'zini   protektsionistik   to'siqlar   bilan   o'rab
olish   qat'iyati   ko'pincha   milliy   iqtisodiy   manfaatlar   bilan   belgilanmaydi,   balki
siyosiy va parlament doiralari tomonidan lobbichilik bilan qo'llab-quvvatlanadigan
kuchli xususiy manfaatlar bosimi natijasidir.
Ikkinchidan,   protektsionizm   iste'molchi   nuqtai   nazaridan   zararli   bo'lib,   u
nafaqat   import   qilinadigan,   bojxona   to'loviga   tortiladigan   tovarlar   va   xizmatlar
uchun,   balki   ishlab   chiqarish   va   sotish   raqobatbardosh   bo'lmagan   narxlash   tizimi
bilan bog'liq bo'lgan milliy ishlab chiqarish mahsulotlari uchun ham zarur bo'lgan
tovarlar va xizmatlar uchun ortiqcha to'lashga majbur qiladi.
Uchinchidan,   protektsionizm   zanjirli   reaktsiya   xavfini   keltirib   chiqaradi,
chunki   ba'zi   sanoat   tarmoqlari   himoya   qilinganidan   keyin   ertami-kechmi
boshqalarni himoya qilish kerak bo'ladi.
To'rtinchidan,   milliy   ishlab   chiqarishlarni   xorijiy   raqobatdan   himoya   qilish
ularni  oxir-oqibat  protektsionistik   tuzoqqa  olib  keladi,  chunki  agar   bunday  ishlab
chiqarishlarni   mustahkamlash   uchun   "tayoqchalar   berilgan"   bo'lsa,   unda   ularni
qulash xavfisiz olib tashlash juda qiyin. Shunday qilib, vaqtinchalik chora sifatida
kiritilgan   protektsionizm   uzoq   muddatli   milliy   iqtisodiy   siyosatning   ajralmas
atributiga aylanishi mumkin. Beshinchidan,  protektsionizm  siyosati   davlatlararo  raqobatni  kuchaytiradi  va
xalqaro barqarorlik va xavfsizlikka tahdid soladi. Bu mamlakatlar o'rtasidagi o'zaro
bog'liqlik   rishtalarini   zaiflashtiradi,   xalqaro   mehnat   taqsimoti,   ixtisoslashuv   va
ishlab   chiqarish   kooperatsiyasining   rivojlanishi   va   chuqurlashishiga   to'sqinlik
qiladi, shu bilan birga bir-biriga dushmanlik va ishonchsizlikni keltirib chiqaradi.
Savdo erkinligining afzalliklari juda ko'p qirrali bo'lib, nazariya va amaliyot
bilan isbotlangan.
Birinchidan,  erkin   savdo   savdo   qiluvchi   xalqlarning  farovonligini   oshirishga
imkon   beradi,   chunki   bu   qiyosiy   ustunlik   printsipi   asosida   ishlab   chiqarish   va
almashinuvning   xalqaro   ixtisoslashuvi   imkoniyatlarini   ochib   beradi.
Farovonlikning   o'sishi   xalqaro   savdodan   olingan   yutuqlar   hisobiga   sodir   bo'ladi.
Klassiklar buni o'lchashni taklif qilishdio'yin xalqaro tovar almashinuvi sharoitida
foyda darajasi va u bo'lmagan taqdirda foyda darajasi o'rtasidagi farq. A. Marshall
yana   bir   usuldan   foydalangan   —   mahsulot   ishlab   chiqaruvchilari   va
iste'molchilarining ortiqcha (foyda) miqdorini aniqlash.
Ikkinchidan,   erkin   savdo   raqobatni   rivojlantirishni   osonlashtiradi   va   nafaqat
milliy   ishlab   chiqaruvchilar   orasida,   balki   boshqa   mamlakatlar   bilan
munosabatlarda   ham   yangilik   ruhini   saqlaydi.   Bu   oxir-oqibat   mahsulot   sifatini
yaxshilashga yordam beradi.
Uchinchidan,   erkin   savdo   bozorlarni   kengaytirish   va   shuning   uchun
iste'molchilar uchun foydali bo'lgan tovarlarni ishlab chiqarish va ommaviy ishlab
chiqarishning xalqaro kontsentratsiyasi uchun imkoniyatlar ochadi.
To'rtinchidan,  erkin  savdo   mamlakatlar  o'rtasida   ishlab  chiqarish   resurslarini
taqsimlashni   optimallashtirish   va   ulardan   foydalanish   samaradorligini   sezilarli
darajada oshiradigan bunday xalqaro kombinatsiya uchun asos bo'lib xizmat qiladi.
Erkin   savdo   tarafdorlarining   tavsiyalari   (erkin   savdo   =   bepul   savdo)   ochiq
iqtisodiyot   yo'lida   turgan   ko'plab   mamlakatlarning   iqtisodiy   o'sishi   va   gullab-
yashnashiga yordam berdi.
XIX   asr   Angliyada   bojxona   tizimini   isloh   qilish   amalga   oshirildi,   uning
davomida   ko'plab   tovarlarga   bojlar   bekor   qilindi   yoki   sezilarli   darajada kamaytirildi. XIX asr o'rtalarida. fritreyderlik Angliyada to'liq g'alabaga erishdi, bu
uning   bu   vaqtga   qadar   dunyoning   eng   rivojlangan   mamlakatiga   aylanishiga   katta
hissa qo'shdi. XIX asrning ikkinchi yarmida. erkin savdo tendentsiyalari Frantsiya
(1852   —   1870),   Rossiya   (1850   —   1860)   va   boshqa   mamlakatlarning   savdo
siyosatida namoyon bo'la boshladi. 
Sof   global   erkin   savdo   dunyoga   yordam   beradimi   yoki   zarar   etkazadimi?
Mana bir nechta masalalarni ko'rib chiqish kerak.
Erkin savdoning 5 afzalligi
Bu   iqtisodiy   o'sishni   rag'batlantiradi:   Bojxona   to'lovlari   kabi   cheklangan
cheklovlar qo'llanilgan taqdirda ham, barcha mamlakatlar ko'proq iqtisodiy o'sishni
amalga   oshirishga   intilishadi.   Masalan,   AQSh   Savdo   vakili   idorasi   NAFTA
(Shimoliy Amerika erkin savdo shartnomasi) ning imzosi bo'lish Amerika Qo'shma
Shtatlarining iqtisodiy o'sishini har yili 5% ga oshirgan deb hisoblaydi.
Bu   iste'molchilarga   yordam   beradi:   Savdo   cheklovlari,   masalan,   tariflar   va
kvotalar mahalliy biznes va sanoatni himoya qilish uchun amalga oshiriladi. Savdo
cheklovlari   olib  tashlanganida,  iste'molchilar   arzon   narxlarni   ko'rishga  intilishadi,
chunki   ish   haqi   past   bo'lgan   mamlakatlardan   ko'proq   import   qilinadigan
mahsulotlar mahalliy darajada mavjud bo'lib qoladi.
Bu   xorijiy   investitsiyalarni   ko'paytiradi:   Savdo   cheklovlariga   duch
kelmaganda,   xorijiy   investorlar   mahalliy   korxonalarga   pul   mablag'larini   ularni
kengaytirish va raqobatdosh bo'lishiga yordam berishadi. Bundan tashqari, ko'plab
rivojlanayotgan   va   izolyatsiya   qilingan   mamlakatlar   AQSh   sarmoyadorlari
tomonidan pul oqimidan foyda ko'rishadi.
Bu   davlat   xarajatlarini   kamaytiradi:   Hukumatlar   ko'pincha   qishloq   xo'jaligi
singari   mahalliy   sanoat   korxonalarini   eksport   kvotalari   tufayli   daromadlarini
yo'qotganliklari   uchun   subsidiya   berishadi.   Kvotalar   bekor   qilingandan   so'ng,
hukumatning soliq tushumlari boshqa maqsadlarda ishlatilishi mumkin.
Bu   texnologiya   uzatishni   rag'batlantiradi:   Insonlar   malakasidan   tashqari,
mahalliy korxonalar  ko'p  millatli  sheriklari  tomonidan  ishlab  chiqilgan eng  yangi
texnologiyalarga ega bo'lishadi. Erkin savdoning kamchiliklari
Bu   autsorsing   orqali   ish   yo'qotishiga   olib   keladi:   Tariflar   mahsulot   narxini
raqobatbardosh   darajada   ushlab   turish   orqali   ish   autsorsingining   oldini   olishga
moyildir.   Tariflardan   xoli,   ish   haqi   past   bo'lgan   xorijiy   mamlakatlardan   olib
kelinadigan   mahsulotlar   narxi   arzonroq.   Garchi   bu   iste'molchilar   uchun   yaxshi
bo'lib   tuyulsa-da,   mahalliy   kompaniyalar   uchun   raqobatni   qiyinlashtirmoqda   va
ularni   ishchi   kuchini   kamaytirishga   majbur   qilmoqda.   Darhaqiqat,   NAFTAga
qarshi   bo'lgan   asosiy   e'tirozlardan   biri   bu   Amerikaning   ish   joylarini   Meksikaga
topshirganligi edi.
Bu   intellektual   mulkni   o'g'irlashni   rag'batlantiradi:   Ko'pgina   xorijiy
hukumatlar,   ayniqsa   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   hukumatlari,   ko'pincha
intellektual mulk huquqlariga jiddiy munosabatda bo'lishmaydi. Patent to'g'risidagi
qonunlarning  himoya qilinishisiz,   kompaniyalar   tez-tez o'zlarining  yangiliklari   va
yangi   texnologiyalarini   o'g'irlashadi,   bu   esa   ularni   arzonroq   narxdagi   mahalliy
soxta mahsulotlar bilan raqobatlashishga majbur qiladi.
Bu   yomon   ish   sharoitlariga   imkon   beradi:   Xuddi   shunday,   rivojlanayotgan
mamlakatlarning   hukumatlari   kamdan-kam   hollarda   xavfsiz   va   adolatli   mehnat
sharoitlarini   tartibga   soluvchi   va   ta'minlaydigan   qonunlarga   ega.   Erkin   savdo
qisman   hukumat   cheklovlarining   yo'qligiga   bog'liqligi   sababli,   ayollar   va   bolalar
ko'pincha   og'ir   mehnat   sharoitida  og'ir   ishlarni   bajaradigan   fabrikalarda  ishlashga
majbur.
Bu   atrof-muhitga   zarar   etkazishi   mumkin:   Rivojlanayotgan   mamlakatlarda
atrof-muhitni   muhofaza   qilish   to'g'risidagi   kam   sonli   qonunlar   mavjud.   Ko'pgina
erkin savdo imkoniyatlari yog'och yoki temir javhari kabi tabiiy boyliklarni eksport
qilishni o'z ichiga olganligi sababli, o'rmonlarni aniq qirqish va qayta tiklanmagan
lenta qazib olish ko'pincha mahalliy muhitni pasaytiradi.
Bu   daromadlarni   kamaytiradi:   Cheklanmagan   erkin   savdo   tufayli   yuzaga
kelgan   yuqori   darajadagi   raqobat   tufayli,   ishtirok   etgan   korxonalar   oxir-oqibat
daromadlarni kamaytirmoqda. Kichikroq mamlakatlardagi kichik korxonalar ushbu
ta'sirga eng zaif hisoblanadi. Yakuniy   tahlilda   biznesning   maqsadi   yuqori   foyda   olish,   hukumatning
maqsadi   esa   o'z   xalqini   himoya   qilishdir.   Cheklanmagan   erkin   savdo   ham,   total
protektsionizm   ham   ikkalasini   ham   bajara   olmaydi.   Ko'p   millatli   erkin   savdo
shartnomalari amalga oshirgan ikkalasining aralashmasi eng yaxshi echim sifatida
rivojlandi.
So'nggi  yilliklarda protektsionistik siyosatning o'ziga xos xususiyatlari
Rivojlangan   kapitalistik   davlatlarning   zamonaviy   protektsionizmi   birinchi
navbatda   yirik   milliy   va   xalqaro   monopoliyalarning   manfaatlarini   ifoda   etadi.
Mamlakatlar   tovarlari   va   kapitallarini   sotish   bozorlarini   egallab   olish,   taqsimlash
va   qayta   taqsimlash   uning   asosiy   mazmuni.   Tashqi   savdoni   nazorat   qiluvchi   va
tartibga   soluvchi   davlat-monopolistik   chora-tadbirlarning   murakkab   tizimi
yordamida   amalga   oshiriladi.   Chet   el   tovarlari   uchun   ichki   bozorni   ochish
foydasiga   jahon   tajribasi   shuni   ko'rsatadiki,   raqobatdan   himoya   qilish   ko'pincha
jahon   bozorida   raqobatlasha   olmaydigan   sohalarning   rivojlanishiga   olib   keladi.
Biroq,   milliy   iqtisodiyotda   yuzaga   keladigan   hozirgi   vaziyatda   bu   tezis   faqat
qisman  to'g'ri  keladi.  Bunga   yana  bir   bayonot   qarshi  bo'lishi   mumkin:  davlatning
maqsadli   sanoat   siyosati   shu   qadar   keng   tarqalganki,   raqobatbardosh   tarmoqlar
faqat   bozor   elementlari   qonunlariga   muvofiq   paydo   bo'lishini   ko'rsatadigan
misollar keltirishning iloji yo'q.
Erkin   davlat   g'oyasi   mamlakatlar   o'rtasidagi   tovarlar   harakati   yo'lidagi
to'siqlarning   bojxona   va   iqtisodiy   tanazzullarini   bartaraf   etish   zarurligidan   kelib
chiqadi. Biroq, Rossiyalik professor N. N. Shaposhnikov 1924 yilda " erkin savdo
kelajakning   idealidir”   deb   ta’kidlab   o’tgan.   Hozirgi   vaqtda   bu   faqat   iqtisodiy
rivojlanishida boshqa mamlakatlardan oldinda bo'lgan mamlakat uchun foydalidir.
Hozirgi   vaqtda   tashqi   savdo   faoliyatini   rivojlantirish   uchun   har   qanday
protektsionistik   to'siqlarni   bartaraf   etish   mumkin   emas,   aks   holda   mamlakat
rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   ega   davlatlar   koloniyasiga   aylanish   istiqboliga
ega.
Shuning uchun savdo erkinligi uchun dalillar har doim ham oqlanmaydi va
bundan   ham   ko'proq   bizning   iqtisodiy   vaziyatimizga   taalluqli   emas.   Yaqin kelajakda   protektsionistik   choralarni   saqlab   qolish   foydasiga   quyidagi   dalillar
keltirilishi mumkin:
mamlakatning iqtisodiy xavfsizligini ta'minlash zarurati;
ayrim   mintaqalarning   o'ziga   xos   xususiyatlari   va   ularni   davlat   tomonidan
protektsionistik tadbirlarni qo'llab-quvvatlash zarurati;
ishlab chiqarishning pasayishi sharoitida-zarur ish o'rinlarini saqlab qolish;
iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   protektsionistik   bojxona   choralari   mamlakatning
dunyoning rivojlangan mamlakatlarining iqtisodiy qo'shimchasiga aylanishiga yo'l
qo'ymaydi;
Tabiyki,   protektsionizmni   himoya   qilish   uchun   keltirilgan   dalillar
mamlakatimizda mavjud bo'lgan iqtisodiy vaziyatga ko'proq tegishli.
Shunday   qilib,   protektsionizm-bu   ichki   bozorni   raqobatchilardan   himoya
qilishga   va   ko'pincha   tashqi   bozorlarni   egallab   olishga   qaratilgan   davlat   siyosati.
Bundan farqli o'laroq, liberallashtirish siyosati  (erkin savdo) ichki bozorni xorijiy
tovarlar,   kapital,   ishchi   kuchi   uchun   ochiq   qilish   va   shu   bilan   ichki   bozorda
raqobatni   kuchaytirishga   qaratilgan.   Protektsionizm   va   liberalizm,   birinchi
navbatda,   ayrim   davlatlarning   xalqaro   mehnat   taqsimotidagi   o'zgarishlarga,
xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarda   sodir   bo'layotgan   voqealarga   munosabatini   aks
ettiradi.   Xalqaro   tarix   19-asrdan   boshlab   iqtisodiy   munosabatlar.   Xalqaro   savdo
liberalizm   va   protektsionizm   davrlarining   o'zgarishi   bilan   ajralib   turishini
ko'rsatadi.   Shunday   qilib,   XIX   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab.   1914-1918
yillardagi urushgacha buyuk Britaniyaning jahon bozorida buyuk sanoat va savdo
millati sifatida fritreder hukmronligining ustunligi bilan ajralib turardi. Aynan shu
davrda   navigatsiya   aktlari   va   don   to'g'risidagi   qonun   (1866)   bekor   qilindi,
Napoleonning   Britaniya   bilan   savdo-diplomatik   shartnomalari   tuzildi,   unga   "eng
maqbul   rejim   to'g'risida"   (1860)   maqola   kiritildi.   Urushlararo   davr   (1920-1939)
butun dunyoda protektsionizmning kuchayishi bilan ajralib turardi. Shunday qilib,
1921 yilda Buyuk Britaniyada "sanoatni himoya qilish to'g'risida" bojxona qonuni
qabul   qilindi   va   Ottava   deb   nomlangan   davlatlar   Britaniya   Hamdo'stligi
mamlakatlari   bilan   imperatorlik   imtiyozlarini   belgilaydigan   shartnomalar imzolandi.   Amerika   qo'shma   Shtatlari   1922   yilda   va   keyinchalik   1930   yilda
bojxona   tariflarini   oshirdi.   1931   yildan   beri   Frantsiya   kontingent   siyosatiga   amal
qildi. Germaniya Respublikasi avtarkiya 7 tomon burilish siyosatini tobora aniqroq
amalga oshira boshladi.
Ikkinchi jahon urushi tugagandan so'ng, jahon iqtisodiyoti asta-sekin ko'proq
savdo   erkinligiga   olib   boradigan   yo'lni   boshladi.   Birlashgan   millatlar   tashkiloti
homiyligida xalqaro savdo muammolarini muhokama qilish instituti bo'lib xizmat
qiladigan   va   bojxona   to'lovlarini   kamaytirish   va   konsolidatsiyalashga   hissa
qo'shadigan   GATT   tashkiloti   tashkil   etildi.   G'arbiy   Evropada   iqtisodiy
hamjamiyatning   tashkil   etilishi   va   uning   doirasida   bojxona   Ittifoqining   paydo
bo'lishi, shuningdek, Evropa erkin savdo uyushmasining tashkil etilishi xuddi shu
muammolarni   hal   qilishga   yordam   berdi.   "Kennedi   davri"   xalqaro   miqyosda   eng
keng   qamrovli   ko'p   tomonlama   savdo   shartnomalaridan   biriga   aylandi.   U   1967
yilda   5   yil   ichida   bojxona   to'lovlarini   35-40   foizga   kamaytirishni   belgilovchi
muhim   bitimlar   bilan   yakunlandi.   Keyingi   Tokio   va   Urugvay   raundlari   ham
savdoni liberallashtirishga yordam berdi.
80-90-yillarda   yetakchi   G'arb   mamlakatlarining   tashqi   savdo   siyosatida
jahon   savdosini   liberallashtirishning   umumiy   yo'nalishida   xalqaro   raqobatning
kuchayishi   bilan   bog'liq   protektsionizm   elementlari   yana   paydo   bo'la   boshladi.
GATT   tomonidan   jahon   savdosini   liberallashtirish   bo'yicha   amalga   oshirilgan
ishlarga   qaramay,   tashqi   savdo   milliy   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga
solishning asosiy yo'nalishlaridan biri bo'lib qolmoqda.
Darhaqiqat,   erkin   savdo   ichki   bozorlarda   raqobatni   kuchaytiradi,
iste'molchilar   uchun   tovarlarning   keng   tanlovini   ta'minlash   orqali   mamlakat
korxonalarini   yangilikka   aylantiradi   va   firmalarga   qiyosiy   ustunliklardan   to'liq
foydalanish   va   ishlab   chiqarish   ko'lamining   o'sishi   tufayli   tejashga   erishish
imkoniyatini   beradi.   Bundan   tashqari,   erkin   savdo   takomillashtirish   va
innovatsiyalarni   rag'batlantirish   orqali   iqtisodiy   o'sish   sur'atlarini   uzoq   muddatli
oshirishga   intilayotgan   dinamik   kuchlarni   chiqaradi,   protektsionizm   esa   bu
kuchlarning ta'siriga tobora ko'proq to'sqinlik qilmoqda. 5. Import kvotalari va litsenziyalarni taqsimlash uslublari
Jahon   amaliyotida   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solishning   bilvosita
usullariga   qaraganda   bevosita   usullaridan   kengroq   foydalaniladi.   Bevosita   usullar
mazmuniga   ko’ra,   iqtisodiy,   ma’muriy,   me’yoriy   -   xuquqiy   ko’rinishga   ega
bo’lishi mumkin.
Litsenziyalash   va   kvotalash   iqtisodiy   xarakterdagi   bevosita   usullar   ichida
keng tarqalgani hisoblanadi. 
Litsenziyalash — bu, tashqi iqtisodiy operatsiyalarni amalga oshirishga davlat
tashkilotlaridan ruxsat olishning ma’lum tartibidir. Tashqi iqtisodiy operatsiyalarga
mahsulotlar,   ishchi   va   xizmatchilar   eksporti   hamda   moliya   operatsiyalarini
o’tkazish,   xorijga   ishchi   kuchini   ishga   joylashtirish   va   boshqalar   kiradi.
O’zbekistonda   litsenziyalar   faqat   davlat   ro’yxatida   qayd   etilgan   tashqi   iqtisodiy
faoliyat   qatnashchilariga   beriladi.   Ularni   boshqa   yuridik   shaxslarga   berish
taqiqlangan. 
Mahsulotlar   eksporti   va  importini   litsenziyalash   davlatga  ular   oqimini   qattiq
tartibga   solish,   ba’zi   hollarda   ularni   vaqtincha   chegaralash   va   shu   asosda   tashqi
iqtisodiy   taqchillik   o’sishining   to’xtash   hamda   savdo   balansining   tenglashtirish
imkonini beradi. 
Umuman,   import   mahsulotlarga   beriladigan   litsenziyalar   quyidagi   usullar
yordamida joylashtiriladi. 
1. Ochiq   auktsion   —   davlat   litsenziyalarni   yuqori   baholarni   taklif   qilgan
ishlab chiqaruvchilarga berishi. 
2. Afzal   ko’rish   tizimi   —   davlat   birinchi   navbatda   litsenziyalarni   ishlab
chiqarish hajmi jihatdan yirik bo’lgan firma va kompaniyalarga hech qanday shart
va talablarsiz beradi. 
3. Xarajat   usuli   —   davlat   litsenziyalarni   yirik   ishlab   chiqarish   quvvatlariga
va resurslarga ega bo’lgan firma va kompaniyalarga beradi. 
  Litsenziyalash   bilan   bir   qatorda   jahon   amaliyotida   mahsulotlarni,
shuningdek,   ishchi   kuchi   eksport   va   importini   chegaralash   maqsadida   kvotalash
keng qo’llaniladi.  Bu   usulning   mohiyati   shundan   iboratki,   unda   vakolatli   davlat   yoki   xalqaro
tashkilot   alohida   mahsulotlar,   xizmatlar,   mamlakatlar   va   mamlakatlar   guruhi
bo’yicha  ma’lum  davrga eksport  va importga miqdoriy yoki  qiymat  chegaralarini
belgilaydi.   Davlat   tomonidan   tartibga   solish   tadbiri   sifatida   kvotalash   to’lov
balanslarini   ichki   bozorda   talab   va   taklifni   balanslashtirish   uchun   muzokaralarda
o’zaro   kelishuvga   erishish   uchun   qo’llaniladi.   O’zbekistonda   kvotalash   xalq
iste’moli   mollarini   va   strategik   xom   ashyoning   muhim   turlarini   olib   chiqishni
chegaralash usuli sifatida qo’llanilmoqda. 
Kvotalash faqat mahsulot  oqimlarinigina emas, balki ishchi kuchi  oqimlarini
tartibga solishda ham qo’llaniladi. Ko’pgina rivojlangan mamlakatlar ichki mehnat
bozorini himoyalash maqsadida xorijdan ishchi kuchi importiga kvotalar o’rnatadi.
Hozirgi   vaqtda   kvotalash   bojlarga   nisbatan   ko’proq   qo’llanilishiga   ikkita
sabab bor: 
1. Tarif   stavkalari   xalqaro   savdo   kelishuvlariga   asosan   belgilanadi.
Ayrim   hollardan   tashqari   vaziyatlarda,   mamlakatlar   tarif   stavkasini   oshira
olmaydilar   va   shuning   uchun   iqtisodiyotni   raqobatdan   himoya   qilish   maqsadida
kvotalashga e’tiborni qaratishga majbur bo’ladi. 
2. Himoyaga   muhtoj   tarmoqlar   ham   importga   kvotalar   jo-   riy   qilishni
qo’llaydi.   Chunki,   tarifni   joriy   qilishga   nisbatan   imtiyozli   litsenziyalar   olish
osonroqdir. 
Import   kvotalari   erkin   raqobat   sharoitiga   ko’proq   mos   keladi.   Quyidagi       3
chizmadan   ko’rinib   turibdiki,   kvotalar   joriy   qilinishi   natijasida   umumiy
farovonlikdagi   yo’qotishlar,   tariflar   kiritilganidagi   singari   «b»   va   «d»   sohalardan
iborat   bo’lsa,   «s»   soha   ruxsat   etilgan   importga   ustama   narxlarni   ko’rsatadi   va
aholidan litsenziya beruvchi tashkilotlarga beriladigan transfertni xarakterlaydi. 
Tariflarga   nisbatan   kvotalarni   joriy   qilishdan   ko’riladigan   farovonlikdagi
yo’qotishlar   ikki   holatda   katta   bo’ladi.   Birinchidan,   kvotalar   mahsulotlar   import
qilayotgan   milliy   ishlab   chiqaruvchilar   yoki   xorijiy   firmalar   monopol
hukumronligi   darajasini   oshirsa.   Ikkinchidan,   importga   litsenziyalar   samarasiz
joylashtirilsa.  -
3- chizma. Tashqi savdoda kvotalar qo’llanilishining iqtisodiy oqibatlari
   6. Eksport subsidiyalari va kompensatsion import bojlari
Ko’pchilik   hollarda   eksportni   davlat   tomonidan   rag’batlantirish   tadbiri
sifatida ko’pgina mamlakatlarda eksport subsidiyalari qo’llaniladi. Bunda tajriba -
konstruktorlik   ishlari   va   eksportga   mo’ljallangan   ishlab   chiqarishni   bevosita
moliyalashtirish yoki bu maqsadlarga davlat byudjetidan imtiyozli kreditlar berish
ko’zda tutiladi. 
Eksport subsidiyalari turli shakllarda   qo’llaniladi. Bularga: 
- eksportyor   firmalarga   yoki   xorijiy   sheriklarga   past   foizli   kreditlar   berish;   -
reklama xarajatlarini davlat hisobidan       qoplash, bozor konyukturasi haqida tekin
axborot etkazib berish; 
- firmalarga   ishlab   chiqarish   hajmidagi   eksport   ulushiga   muvofiq     soliq
imtiyozlarini berish; 
- bevosita subsidiyalash kiradi. 
Amaliyotda eng ko’p subsidiya oluvchi tarmoq qishloq  xo’jaligi hisoblanadi.
Eksport   subsidiyalarining   berilishi   milliy   ishlab   chiqaruvchilarining   tashqi
bozorda   raqobatbardoshligini   oshiradi.   Ammo   importyor   davlatlar   tomonidan
kiritiladigan   kompensatsion   import   bojlari   bu   yutuqni   yo’qqa  chiqarishi   mumkin.
Oqibatda   eksportyor   davlat   byudjeti   yo’qotishga   uchraydi,   importyor   davlat
byudjeti   esa   qo’shimcha   daromad   ko’radi.   Bu   tadbir   dempingga   qarshi   kurash
ko’rinishlaridan   biridir.   Dempingga   karshi   qaratilgan   bojlar   jahon   amaliyotida
keng qo’llanilib, o’zida qo’shimcha import bojlarini aks ettiradi. Ular odatda, jahon
narxlaridan   yoki   import   qilayotgan   mamlakat   ichki   narxlaridan   past   narxlar
bo’yicha,   eksport   qilinayotgan   mahsulotlarga   o’rnatiladi.   Bu   bojlarni   belgilash
haqidagi   qarorni   xalqaro   sud   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar   va   sotuvchilar
murojaatidan   so’ng   chiqaradi   xamda   uning   miqdorini   va   to’lash   tartibini
belgilaydi.   Masalan,   dempingga   qarshi   bojlar   o’z   valyuta   resurslarini   to’ldirish
maqsadida   jahon   bozoriga   xom   ashyo   resurslarini   eksport   qilishni   ko’paytirgan
sobiq ittifoqdosh respublikalarga nisbatan faol qo’llanilmoqda. 
Ixtiyoriy   ravishda   eksportni   cheklash   eksport   kvotalarining   bir   turi   bo’lib,
xorij   mamlakatlarining   ayrim   mamlakatlarga   "ixtiyoriy"   eksport   miqdorlarini cheklashdan   iborat.   Bu   erda   «ixtiyoriy   so’zi»   shartli   xarakterga   ega.   Chunki,
eksport   qilayotgan   mamlakat   savdo   siyosatida   o’z   hamkorlari   tomonidan   birorta
noxushlikka duch kelmasligi uchun eksport miqdorini cheklaydi. 
Ihtiyoriy ravishda eksportni cheklash ikki xil xususiyatga ega:
1. Ihtiyoriy ravishda  eksportni  cheklash  milliy iste’molchilar  uchui  tarif
va   kvotalarni   bslgilashga   nisbatan   ancha   sezilarsiz.   Shuning   uchun   iste’molchilar
ularni e’tiborsiz qabul qiladilar va xukumatga norozilik bildirmaydilar. 
2. Ixtiyoriy   ravishda   eksportni   cheklash   sharoitida   xorij   iste’molchilari
ular sotib olayotgan eksport mahsulotiga yuqoriroq narx belgilashlari mumkin. 
Shunday   qilib,   xorijliklar   ihtiyoriy   ravishda   eksportni   cheklash   sharoitida
eksportyor ko’rgan yo’qotishlarni narxlarni oshirish hisobiga qoplashadi. 
   
4-chizma.   Eksport   tariflari   (eksport   bojlari)   joriy   qilinishining   iqtisodiy
oqibatlari
Savdo   siyosatini   amalga   oshirishning   ko’rib   o’tilgan   usullarining   har   biri
ijobiy   jihatlari   bilan   birga   salbiy   oqibatlarga   ham   ega.   Mamlakat   iqtisodiyotining
raqobatbardoshligi   darajasi   kuchayib   borgani   sari   tashqi   savdo   liberallashtirib
boriladi. Mamlakatning xalqaro savdo tashkilotlariga a’zo bo’lishi bu jarayonining
qonuniy  natijalaridan   biridir.  Tashqi   savdoni  erkinlashtirilishi   iqtisodiyotda  bozor
munosabatlarini yanada rivojlantirishga olib keladi.  Xulosa
Jahon   savdo   ishtirokchilari   odatda   savdo   siyosatida   protektsionizm
mavjudligini tushuntirishda foydalanadigan bir qator dalillar mavjud:
1. Mudofaani   ta'minlash   zarurati   iqtisodiy   emas,   balki   harbiy-siyosiy
dalildir:  mudofaa yoki  urush  uchun zarur  bo'lgan strategik tovarlar  va  materiallar
ishlab chiqaradigan tarmoqlarni saqlash va mustahkamlash uchun himoya choralari
zarur.
2. Ichki   bandlikning   ko'payishi   ijtimoiy   dalil   bo'lib,   iqtisodiyot   tanazzulga
yuz tutishi bilan tobora ommalashib bormoqda.
3. Barqarorlik   uchun   diversifikatsiya-ko'pincha   bir   tarmoqli   iqtisodiyotga
ega   mamlakatlar   tomonidan   qo'llaniladi.   Yuqori   ixtisoslashgan   iqtisodiyotlarning
daromadlari xalqaro bozorlarga juda bog'liq.
4. Yosh   tarmoqlarni   himoya   qilish-yosh   milliy   firmalarni   etuk   va   shuning
uchun   hozirgi   vaqtda   yanada   samarali   xorijiy   firmalarning   qattiq   raqobatidan
vaqtincha   himoya   qilish   yangi   paydo   bo'layotgan   tarmoqlarni   kuchaytirish   va
samarali ishlab chiqaruvchilar bo'lish imkonini beradi.
5. Dempingdan   himoya   qilish-eksport   qiluvchi   mamlakatning   milliy
bozorida  savdo  almashinuvi  jarayonida  belgilangan taqqoslanadigan   narxdan past
bo'lgan   tovarlarni   eksport   qilish   import   qiluvchi   mamlakatda   raqobatdosh
tovarlarni ishlab chiqaruvchilarga zarar etkazishiga yoki bunday zararning ob'ektiv
tahdidiga olib keladi.
Protektsionizm   foydasiga   ko'plab   dalillar   mavjud,   ammo   ularning   aksariyati
asossizdir.   Tegishli   sharoitlarda   yosh   sanoatni   himoya   qilish   argumenti   iqtisodiy
asosga   ega   bo'lgan   adolatli   istisno   sifatida   namoyon   bo'ladi.   Protektsionizmni
harbiy-siyosiy   pozitsiyalardan   asoslash   uchun   o'zini   o'zi   ta'minlash   argumentidan
foydalanish mumkin. Biroq, bu ikkala dalil ham jiddiy tanqidga loyiqdir. Ularning
ikkalasi   ham   sanoatni   rivojlantirish   va   harbiy   o'zini   o'zi   ta'minlashni
rag'batlantirish   uchun   muqobil   vositalardan   foydalanish   imkoniyatini   e'tiborsiz
qoldiradilar. O’zbekiston   davlat   xaridlari   tizimida   xorijiy   kompaniyalar   va   ularning
dilerlari   manfaatlarini   lobbichilik   qilishning   eng   mashhur   va   "samarali"   usuli   bu
"uskunaga   texnik   talablar"   tanlov   hujjatlari   bo'limiga   xorijiy   ishlab   chiqarish
modellarining   o'ziga   xos   xususiyatlarini   kiritishdir,   ularga   faqat   oldindan   ma'lum
bo'lgan xorijiy uskunalar markalari mos kelishi mumkin. Shu bilan birga, maxsus
ajratilgan xususiyatlar etkazib beriladigan uskunaning eng muhim ish parametrlari
bo'lishi   shart   emas.   Professional   dalillar   muayyan   talablar   mavjud   emas   va   lobbi
tashkilotlarining   kuchi   bilan   to'liq   va   to'liq   belgilanadi.   Natija-tanlov   hujjatlari
e'lon   qilingandan   so'ng,   kelajakdagi   byudjet   mablag'larini   oluvchilar   osongina
aniqlanishi mumkin va keyingi tanlov protseduralari sof rasmiyatchilikka aylanadi.
O’zbekiston rasmiylarining protektsionistik siyosati inqirozga qarshi vosita sifatida
etarlicha   samarali   emas.   To'siq   bojxona   choralarining   past   samaradorligining
sababi   ularning   aholining   Real   daromadlarini   –   iqtisodiyotdagi   asosiy
iste'molchilarni kamaytirish kursi bilan bog'liq.
O’zbekiston   tobora   protektsionistik   choralarni   qo'llash   bo'yicha   dunyodagi
etakchilardan   biri   deb   nomlanmoqda.   Shu   bilan   birga,   O’zbekistonda   inqirozning
rivojlanishi   boshqa   ko'plab   mamlakatlarga   qaraganda   sekinroq.   Himoya   bojxona
choralarining   past   samaradorligining   sababi   ichki   talabning   tez   pasayishi
hisoblanadi.   Hukumat   tobora   ko'proq   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarni   tashqi
raqobatchilardan himoya qilmoqda, ammo shu bilan birga iste'molchilarni qo'llab-
quvvatlash   haqida   umuman   qayg'urmaydi.   Mamlakatda   qisqartirishlarning   yangi
to'lqini   boshlanadi,   2020   yilda   davlat   xizmatchilarining   ish   haqini   oshirish
rejalashtirilmagan   va   pensiyalar   biroz   oshadi.   Inflyatsiya   aholining   Real
daromadlarini   yutishda   davom   etadi.   Bularning   barchasi   o'sib   borayotgan
protektsionizmga qaramay, O’zbekiston bozorining yangi siqilishiga olib keladi. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Axmedov D.Q., Ishmuxammedov A.E.,Jumaev Q.X., Jumaev Z.A 
2. Makroiqtisodiyot. Darslik.- T.: TDIU, 2004,  240 b. 
3. Агапова Т.А., Серегина С.Ф. Макроэкономика: Учебник. М.:Дело
и Сервис, 2001. 
4. Вечканов   Г.С.,   Вечканова   Г.Р.   Макроэкономика:   Торговая
политика.   Инфляция   и   безработица.   Социалная   политика.   СПб.:   ЗАО
«Питер», 2005. 
5. Гайгер   А.,   Линвуд   Т.Макроэкономическая   теория   и   переходная
экономика. Пер. с англ. М.:ИНФРА-М, 1996.  
6. Галперин   В.М.,   Гребенников   П.И.,   Леусский   А.И.,   Тарасевич
Л.С. 
7. Макроэкономика: Учебник. СПб.:СПбГУЕФ,1997. 
8. Дорнбуш Р.,Фишер С. Макроэкономика. М.:МГУ,1997. 
9. Yo’ldoshev  Z.,  Qosimov  M.S.  Makroiqtisodiyot  asoslari.
T.:«O’qituvchi»,1994 
10. Менкю Н.Г. Макроэкономика. М.:МГУ,1997. 
11. Селишчев   А.С.   Макроэкономика:   Откритая   экономика.  Причини
экономического роста. Динамика рынков. СПб.: ЗАО «Питер», 2005. 
12. Xodjaev R., Maxmudov B., Xadjaev X., Ergashev E, Egamberdiev R.
Mikro va makroiqtisodiyot.O’quv qo’llanma-T.:”ILM ZIYO” 2012, 324 b. 
13. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimovning   “2012   yil
Vatanimiz   taraqqiyotini   yangi   bosqichga   ko’taradigan   yil   bo’ladi”   nomli
ma’ruzalarini   o’rganish   bo’yicha   O’quv-uslubiy   majmua.   –   Toshkent:
Iqtisodiyot. – 2012, 282 b.  
14. Abulkasimov   X.   Makroiqtisodiy   tartibga   solish   va   O’zbekistonning
barqaror rivojlanishi. Monografiya. – T. “Akademiya”, 2011, 92 b. 
15. O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   Vazirligining   rasmiy
ma’lumotlari

Tashqi savdo siyosati: protektsionizm va erkin savdo

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha