Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 57.1KB
Покупки 2
Дата загрузки 13 Октябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Tijorat banklari faoliyatini baholashning CAMELS reyting tizimi

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI  
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI 
 “ Bank ishi ”  kafedrasi  
“Bank nazorati va tahlili fanidan”
  KURS ISHI
Mavzu:  “ Tijorat banklari  faoliyatini baholashning
CAMELS reyting tizimi ” Reja
Kirish.
1.  Tijorat banklarida inspeksion tekshirishda “CAMELS”   reyting tizimi
2.Biznes strategiyasi va moliyaviy ko’rsatkichlar
 3.  Umumiy aktivlar va passivlarni boshqarish 
4.Xulosa Krish 
  Respublikamiz bank-moliya tizimini isloh qilish va mustahkamlash bo’yicha 
ko’rilayotgan chora-tadbirlar banklarning kapitallashuv darajasini oshirish, 
iqtisodiyotni kreditlash ko’lamini kengaytirish, ko’rsatilayotgan bank xizmatlari 
turlarini ko’paytirish va shu bilan birga, mamlakat iqtisodiyotini rivojlantirishda 
bank tizimining rolini oshirishini ko’zda tutilmoqda. Bu borada O’zbekiston 
Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyev 2019-yil uchun mo’ljallangan eng muhim 
ustuvor vazifalar haqidagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida «...Bugungi kunda 
bank tizimidagi eng asosiy muammo – ular kapitalining asosiy qismi, ya’ni, 83 
foizi davlatga tegishli ekanidir. Bu, o’z navbatida, bank sektorida sog’lom 
raqobatga to’siq bo’lib, xizmat ko’rsatish sifatiga salbiy ta’sir qilmoqda. Hukumat 
va Markaziy bank xalqaro moliya institutlari ko’magida bank-moliya tizimini 
rivojlantirish bo’yicha uzoq muddatli strategiya ishlab chiqishi lozim. Bunda bank 
tizimiga xususiy va xorijiy kapital kirib kelishi hisobidan biz davlat banklari 
ulushini bosqichma-bosqich kamaytirib boramiz. Bu esa sohada raqobat muhitini 
yaxshilashga, tijorat banklari faoliyatini, kreditlash sifati va madaniyatini har 
tomonlama oshirishga xizmat qiladi...» 1 ,- degan dolzarb masalalarni qo’ydi. Bu, 
o’z navbatida, tijorat banklari faoliyatidagi holat, ularning aktiv va passivlarini qay
darajada samarali boshqarilayotganligini o’rganish, tahlil qilish va boshqarish 
usullarini takomillashtirishni taqozo etadi. 
  Soha mutaxassisi tijorat banklarining aktiv va passivlarini boshqarish usullarini 
mukammal bilagandagina bank faoliyatini samarali boshqara oladi. Bu borada 
«Tijorat banklari aktiv va passivlarini boshqarish» fani soha mutaxassislari uchun 
dasturulamal vazifasini bajaradi. ―Tijorat banklari aktiv va passivlarini 
boshqarish  fanining asosiy maqsadi – tijorat banklari aktiv va passivlarini ‖
shakllantirish, samarali boshqarishni tashkil etish, tijorat banklarining aktiv va 
passivlari monandligini (adekvatligini) ta’minlash, likvidlilik va rentabellikni 
boshqarish usullarini tadbiq qilish, tijorat banklari aktiv va passivlarini operativ va  strategik rejalashtirish, innovatsion xizmatlarni tadbiq qilish masalalarini o’rgatish
1
bo’lib hisoblanadi. ―Tijorat banklari aktiv va passivlarini boshqarish  fanining ‖
vazifasi – tijorat banklari aktiv va passivlarini boshqarishda depozit siyosati va uni 
takomillashtirish, tijorat banklari aktiv va passivlarini strategik boshqarish va 
tijorat banklari resurslari va ulardan samarali foydalanish yo’llari, tijorat banklari 
kapitalini boshqarish, qarz majburiyatlarini muomalaga chiqarish, banklararo 
kredit resurslari bozori va passivlarini jalb qilish mexanizmi, tijorat banklari o’z 
mablag’lari va ularning tarkibi, jalb qilingan mablag’lar va ulardan samarali 
foydalanish, bank aktiv va passivlarini boshqarish metodlari, bank aktivlari va 
passivlarini boshqarishning direvativ qurollari, tijorat banklari resurslari bilan 
bog’liq risklarni boshqarish haqida nazariy-amaliy bilimlarni o’rgatishdan iborat  
Bozor iqtisodiyoti sharoitida bank faoliyatining barqarorligi, uning raqo-
batbardoshliligi va istiqbollari ko’p jihatdan o’tgan davrda erishilgan nati-
jalar va yo’l qo’yilgan kamchiliklarni aniqlashga bog’liq. Istiqbolni belgilash
tahlilga asoslanmog’i lozim. «Bank faoliyati tahlili» fani bank faoliyati bilan 
bog’liq bo’lgan jarayon- larni uzluksiz ravishda o’rganadi.
 O’rganishda ko’rsatkichlarni guruhlash, taqqoslash, bog’lash, induksiya,
deduksiya, sintez, korreliyatsiya – regrission tahlil kabi usullardan foydalaniladi.
Tahlil natijasida erishilgan yutuqlarning sabablari, faoliyatning samara-
li va samarasiz qirralari o’rganiladi hamda yuzaga kelishi mumkin bo’lgan
muammolarni hal qilish bo’yicha aniq chora-tadbirlar ishlab chiqish imkoni-
yatlari yaratiladi. Tahlil jarayoni faoliyatning asosiy yo’nalishlarini qamrab
oladi, va u bankning likvidliligi, daromadliligini oshirish va mijozlar ishon-
chini qozonishga asos bo’ladi.
 «Bank faoliyati tahlili» fanidan o’z va chetdan jalb etilgan mablag’lari
tarkibi tuzilmasi, dinamikasi va ular o’rtasidagi mutanosibliklar o’rganiladi.
Bank aktivlari tahlilga keng e’tibor qaratiladi. Asosiy maqsad yuqori foy-
da olishdan iboratligini inobatga olgan holda bank daromadlari va xarajatlari
tarkibini o’rganadi. Foydani tashkil etish va unga ta’sir etuvchi omillar tahlil
1
 Ш.Мирзиѐевнинг 2019 йил учун мўлжалланган энг муҳим устувор вазифалар ҳақидаги Олий Мажлисга 
Мурожаатномаси. Т.2019 й. qilinadi. 
 Keyingi yillarda banklar tomonidan to’lanadigan soliqlarning turlari,
ularning faoliyat samaradorligiga ta’siri chuqur talqin qilindi.
Banklarning raqobatbardoshligini aniqlashda ularning likvidliligi va
to’lov qobiliyati muhim ahamiyat kasb etadi.
Tahlil davomida banklarning likvidliligi va to’lov qobiliyatiga ta’sir
etuvc hi omillar to’liq o’rganiladi.
 Har qanday tahlildan maqsad kamchiliklarni aniqlash va ularni tugatish
chora-tadbirlarini ishlab chiqishdan iboratdir.
«Bank faoliyati tahlili» fani «Pul, kredit va banklar», nazariy fanining
amaliy davomi bo’lib, «Bank ishi, «Bank menejmenti va marketingi», «Bank
auditi», «Banklarda buxgalteriya hisobi» kabi fanlar bilan uzviy ravishda
bog’liq holda o’rganiladi.
 O’quv qo’llanma, «Banklar faoliyati tahlili» jarayonlarini o’rganishda
iqtisodiy yo’nalishlar bo’yicha ta’lim olayotgan oliy o’quv yurtlari va kollej-
lar talabalari, qiziquvchi iqtisodchilarga xizmat qiladi. Oliy o’quv yurtlari ta-
labalari, auditorlar, bank xodimlari va boshqa qiziquvchilar uchun ham foyda
keltiradi degan umiddamiz. Tijorat banklarida inspeksion tekshirishda “CAMELS”   reyting
tizimi
 CAMELS - bu 1978 yilda Federal zaxira tizimi va federal agentliklar tomonidan 
valyutani nazorat qilish idorasi (OCC) va Federal depozitlarni sug’urtalash
2
korporatsiyasi (FDIC) tomonidan tashkil etilgan AQSh banklarini baholash 
bo’yicha Amerika reyting tizimi.   Dastlab reyting CAMEL (tuya - tuya) deb 
nomlandi, keyinchalik, 01.01.1997 yildan boshlab S komponenti (xavf sezgirligi) 
qo’shildi.
 CAMELS reytingi global moliyaviy inqiroz davrida AQSh moliya tizimining 
yordam dasturi ostida bo’lgan banklarni tanlash uchun ishlatilgan.
CAMELS indikatori bank nazorati idoralari tomonidan olingan hujjatlar asosida 
har bir bankka berilgan bahodir. Reyting barcha reytinglarning eng keng tarqalgani
hisoblanadi. Eng yaxshi reyting - 1, eng yomoni - 5.
CAMELS reytingi ichki maqsadlar uchun foydalaniladi va nashr etilmaydi, chunki 
bankning ishlashi yomonroq (ish yurishi) yomon natijalarga olib kelmasligi uchun 
(va mamlakatdan kapital parvozi).
CAMELS qisqartmasi (dastlab CAMEL) tekshirilayotgan qismlarning birinchi 
harflaridan kelib chiqadi:
(C) - kapitalning etarliligi yoki kapitalning etarliligi;
(A) - aktivlarning sifati yoki aktivlar sifati;
(M) - menejment yoki sifat menejmenti;
(E)   - daromad yoki foyda ;
(L) - likvidlik;
(S) - xavfga sezgirlik yoki xavfga nisbatan sezgirlik.
2
  Bank faoliyati tahlili T.M. KARALIYEV, O.B. SATTAROV,I.F.SAYFIDDINOV   Toshkent  2016 Kapitalning etarliligi yoki kapitalning etarliligi.
 Ekspertlar sarmoyalar tendentsiyasini tahlil qilish orqali institutlarning kapital 
etarliligini baholaydilar. Shuningdek, imtihon topshiruvchilar institutlarning 
tavakkalchilikka asoslangan sof qiymat talablariga tegishli qoidalarga amal 
qilishlarini tekshiradilar. Sarmoya etarliligi bo’yicha yuqori reytingga ega bo’lish 
uchun institutlar shuningdek foizlar va dividendlar qoidalari va amaliyotiga rioya 
qilishlari kerak. Institut kapitalining etarliligini baholash va baholashda ishtirok 
etadigan boshqa omillar uning o’sish rejalari, iqtisodiy muhit, xatarlarni boshqarish
qobiliyati,   shuningdek , kreditlar va investitsiyalarning konsentratsiyasi 
hisoblanadi.
Aktivlarning sifati yoki aktivlar sifati
 Aktivlar sifati institutsional ssudani qamrab oladi, bu esa muassasaning 
daromadini aks ettiradi. Aktivlar sifatini baholashga kompaniya duch kelishi 
mumkin bo’lgan reyting investitsiya xavfi omillari va ularni kompaniyaning 
kapital daromadlari bilan taqqoslash kiradi. Bu muayyan xatarlarga duch kelganda 
kompaniyaning barqarorligini ko’rsatadi. Shuningdek, ekspertlar kompaniyalar 
investitsiyalarning balans qiymati bilan aks ettirilganda, kompaniyalar 
investitsiyalarning adolatli bozor qiymatiga qanday ta’sir qilishlarini tekshiradilar. 
Nihoyat, aktivlarning sifati institutning investitsiya siyosati va amaliyotining 
samaradorligi bilan namoyon bo’ladi.
Menejment yoki sifat menejmenti
 Boshqaruvni baholash, tashkilot moliyaviy qiyinchiliklarga to’g’ri munosabatda 
bo’ladimi yoki yo’qligini aniqlaydi. Ushbu komponent reytingi rahbariyat 
tomonidan muassasaning kundalik faoliyatidagi   xavflarni aniqlash ,  o’lchash, 
ularga qarash va nazorat qilish qobiliyati bilan aks ettiriladi. U rahbariyatning zarur va amaldagi ichki va tashqi qoidalarga muvofiqligi sababli, muassasaning xavfsiz 
ishlashini ta’minlash qobiliyatini qamrab oladi.
Daromad yoki foyda
 Kengayish, raqobatbardoshlikni saqlab qolish va sarmoya qo’shish imkoniyatiga 
ega bo’lish uchun muassasaning tegishli daromadlarni yaratish qobiliyati uning 
davomiyligini tasdiqlashda muhim omil hisoblanadi. Ekspertlar buni 
kompaniyaning o’sishi, barqarorligi, baholash uchun ruxsatnomalar, sof foiz 
marjasi, sof qiymat darajasi va kompaniyaning mavjud aktivlari sifatini baholash 
orqali aniqlaydilar.
Likvidlilik
Kompaniyaning likvidligini baholash uchun ekspertlar foiz stavkalari xavfi
sezgirligini, naqd pulga osonlik bilan ayirboshlanadigan   aktivlarning mavjudligini ,
qisqa muddatli o’zgaruvchan moliyaviy resurslarga va ALM texnik
kompetentsiyalariga qarashadi.
Xavfga sezgirlik yoki xavfga nisbatan sezgirlik
 Ta’sirchanlik, ma’lum xavflar tashkilotlarga qanday ta’sir qilishi mumkinligini 
qamrab oladi. Ekspertlar kredit konsentratsiyasini boshqarish orqali institutning 
bozor xatarlariga sezgirligini baholaydilar. Shu tarzda, imtihon oluvchilar muayyan
sohalarga kredit berish muassasaga qanday ta’sir qilishini ko’rishlari mumkin. 
Ushbu kreditlar qishloq xo’jaligini kreditlash, tibbiy kreditlar, kredit kartalari va 
energetika sohasini kreditlashni o’z ichiga oladi. Valyuta, tovarlar, qimmatli 
qog’ozlar va derivativlarga ta’sir qilish ham kompaniyaning bozor xavfiga 
sezgirligini reytingga kiritilgan. 
 Savdo ko’nikmalaringizni bizning BEPUL aktsiyadorlik simulyatorimiz 
yordamida sinab ko’ring. Minglab Investopedia savdogarlari bilan raqobatlashing  va o’z yo’lingizni eng yaxshi tomonga yo’naltiring! O’z pulingizni xavf ostiga 
qo’yishdan oldin savdoni virtual muhitda yuboring. Savdo strategiyalarini mashq 
qiling, shunda siz haqiqiy bozorga kirishga tayyor bo’lganingizda, sizga kerak 
bo’lgan amaliyotni boshdan kechirdingiz. Bugungi Stock Simulator-ni sinab 
ko’ring AQSHning Moliyaviy Muassasalar Ustidan Nazorat Bo’yicha Federal
3
Kengashi (Federal Financial Institutions Examination Council - FFIEC) 
tomonidan ishlab chiqilgan va 1979-yil 13-noyabrda   rasman kiritilgan ,  ingliz 
tilidagi “Capital adequacy”, “Assets quality”, “Management”, “Earnings”, 
“Liquidity” - (kapital, aktivlar sifati, boshqaruv, daromad va likvidlilik) 
so’zlarining bosh harflari bilan nomlanuvchi CAMEL – bank faoliyatiga reyting 
baholari berish bo’yicha yangi agentliklararo tizim joriy qilindi. 1997-yil 1-
yanvardan boshlab bu reyting tizimi CAMELS deb nomlana boshladi. Ya’ni “S – 
Sensitivity to risks” – risklarga ta’sirchanlik darajasi ham baholanadigan bo’ldi.
CAMELS usulini qo’llashda tijorat banklari rasmiy jihatdan 2 xil ko’rinishdagi: 5 
balli shkala bo’yicha alohida me’zonlar q1=C, q2=A, q3=M, q4=E, q5=L, q6=S 
asosida shakllanadigan 6 me’zonli baholash q= (q1…q6) va 5 balli yig’ma 
(integral) Q=CAMELS baholashga ega bo’ladi. CAMELS usulida, tijorat banklari 
faoliyatini ko’p me’zonli baholashda eng yaxshi ko’rsatkich q=(1,1,1,1,1,1), ya’ni 
Q=1ball, eng past salbiy ko’rsatkich esa q=(5,5,5,5,5,5), ya’ni Q=5ball bilan 
baholangan hisoblanadi.
 CAMELS tizimi bo’yicha bank likvidliligini baholash reytingi uning 
ko’rsatkichlari uchun me’zon darajalarini belgilamaydi, likvidlikni 5 balli baholash
jarayoni to’liq, aniq sharoitlar asosida yuzaga keluvchi xulosalarga asoslanadi. 
Bunda reyting baholari quyidagi shkalalarda bo’ladi: «mustahkam» (strong), 
«qoniqarli» (satisfactory), «o’rtacha» (fair), «tanqidiy» (marginal) va «qoniqarsiz» 
(ansatisfactory).
3
 Abdullayeva Sh.Z. Bank ishi. T.: «Iqtisod-Moliya « nashriyoti, 2017. –  . 2. Omonov A.A. Tijorat banklari aktivlari va 
passivlarini boshqarish.- Monografiya.-T.: ―IQTISOD-MOLIYa‖.-2016.-   O’zbekiston Respublikasi bank tizimida ham ushbu chora-tadbirlarining 
bosqichma-bosqich tatbiq etilishi Respublikamiz tijorat banklari tomonidan Bazel 
qo’mitasining yangi talablarini to’liq bajarilishiga, kapital etarliligi 
ko’rsatkichining keskin ravishda pasayib ketmasligiga va banklarning joriy 
likvidlilik me’yorlarini barqaror ravishda ta’minlashiga imkon beradi.
2015 yilda tijorat banklari faoliyatini tartibga solish va nazorat qilish tizimini 
yanada takomillashtirishda asosiy e’tibor:
- alohida banklar moliyaviy holatining yomonlashishini oldini olish hamda kredit 
tashkilotlarining o’zaro bog’liqligini kamaytirish maqsadida yangi xalqaro 
andozalarga muvofiq kapitallashuv va risklarni boshqarishga bo’lgan talablarni 
yanada kuchaytirishga;
- bank tizimidagi tizimli tavakkalchiliklarni aniqlashga qaratilgan 
makroprudentsial tahlilning zamonaviy usullarini joriy qilish bo’yicha   ishlarni 
davom ettirishga ;
- ilg’or xalqaro tajribaga asoslangan holda banklarning likvidlik riskiga 
ta’sirchanligini makromodellardan foydalangan holda stress-testlardan o’tkazish 
amaliyotini takomillashtirish va joriy qilish ko’lamini yanada kengaytirishga;
- iqtisodiyotni, jumladan, xususiy sektor korxonalari va aholini kreditlash 
ko’lamlarining uzluksiz kengaytirib borilishi jarayonida yuzaga kelishi mumkin 
bo’lgan kredit riskini kamaytirish borasidagi zaruriy tadbirlarni amalga oshirib 
borishga;
- risklarni boshqarishning ichki tizimlariga katta urg’u berilgan holda harajatlar va 
daromadlarning maqbul tarkibi va darajasini ta’minlash orqali banklarning 
operatsion faoliyati samaradorligini yanada oshirish choralarini ko’rishga;
- turli moliyaviy bosqichlarda shakllantiriladigan zaxiralar bo’yicha harajatlarning 
banklarga tushadigan yuklamasini kamaytirish maqsadida dinamik zaxiralar 
tizimini rivojlantirish kabi zarur chora-tadbirlarni amalga oshirishga qaratiladi.  Tijorat banklarida korporativ boshqaruv tizimini xalqaro me’yor va andozalar 
asosida yanada takomillashtirish borasidagi ishlarni davom ettirish.
Xususan, 2015 yilda: - tijorat banklaridagi korporativ boshqaruv organlari 
faoliyatining me’yoriy-huquqiy bazasini yanada takomillashtirish hamda uning 
yuqori darajadagi shaffofligini ta’minlash maqsadida turli me’yoriy hujjatlar va 
ko’rsatmalarda banklardagi korporativ boshqaruv bo’yicha belgilangan norma va 
talablarni yagona hujjatga birlashtirish;
- banklarga yangi mijozlar, investorlar va hamkorlarni jalb qilish sharoitlarini 
yanada yaxshilash maqsadida banklarning boshqaruv organlari faoliyati 
to’g’risidagi ma’lumotlarning aktsiyadorlar,   omonatchilar ,  boshqa manfaatdor 
shaxslar hamda moliya va pul bozori ishtirokchilari uchun ochiqligini ta’minlash 
borasidagi ishlarni kengaytirish;
- banklar faoliyatini boshqarish jarayonida samarali va to’g’ri qarorlar qabul 
qilinishini ta’minlashda jamoaviy tajribani rivojlantirish maqsadida bank 
Kengashining maqbul tarkibi, Kengash a’zolarining belgilangan malakaviy 
talablarga rioya etishlari ustidan nazoratni kuchaytirish;
- bank Kengashlari tarkibini shakllantirish jarayonida yuqori malakali va betaraf 
a’zolarni tanlash va tayinlash tartibini joriy etish orqali Kengashlar mustaqilligini 
oshirish bo’yicha tegishli chora-tadbirlarni amalga oshirish ko’zda tutilmoqda.
Tijorat banklari kapitallashuv darajasini yanada oshirish, resurs bazasini 
mustahkamlash va diversifikatsiyalash.
Bunda asosiy e’tibor:
- tijorat banklarining kapitallashuv darajasi kamida 20 foiz miqdorda o’sishini, 
shuningdek, bank aktsiyalarini chiqarish va ularni aholi va boshqa investorlar 
o’rtasida joylashtirish orqali bank ustav kapitalining o’sib borishini ta’minlashga;
- bank tizimining umumiy ustav kapitalida nodavlat sektor ulushini oshirish 
bo’yicha qabul qilingan chora-tadbirlarni sifatli amalga oshirishga; - aktsiyalar chiqarilayotganligi va ularning fond birjasida sotilayotganligi haqida 
respublika va mahalliy ommaviy axborot vositalarida olib borilayotgan targ’ibot 
ishlarining ta’sirchanligini yanada oshirishga qaratiladi. O’z   navbatida ,  tijorat 
banklari resurs bazasini yanada mustahkamlash maqsadida bozor vositalari va 
mexanizmlaridan samarali foydalanish hisobiga, shu jumladan, aholi va xo’jalik 
yurituvchi sub’ektlarning ehtiyojlarini hisobga olgan holda omonatlar va 
depozitlarning yangi turlarini muntazam joriy etib borish, muomalaga uzoq 
muddatli obligatsiyalar, depozit sertifikatlari va boshqa qimmatli qog’ozlar 
chiqarishga, shuningdek, subordinarlangan qarzlarni faol jalb etish bo’yicha chora-
tadbirlarni amalga oshirish rejalashtirilmoqda. 
 Tijorat banklaridagi omonatlarni boshqarish tizimini yanada takomillashtirish 
maqsadida Hukumat qarorini va unga muvofiq Markaziy bankning tegishli 
me’yoriy hujjatini ishlab chiqish hamda unda:
- tijorat banklarining depozit siyosatini   yanada takomillashtirish ;
- omonatlarning shartnomada ko’rsatilgan muddatlarda to’liq qaytarilishi 
kafolatlarini yanada mustahkamlash;
- omonatlar bo’yicha foiz stavkalarini maqbullashtirish;
- tijorat banklarining umumiy omonatlari tarkibida uzoq muddatli omonatlar 
ulushini oshirib borish;
- omonatlar muddatlarini bank aktivlari muddatlaridan kelib chiqqan holda 
optimallashtirishni ko’zda tutuvchi chora-tadbirlarni aks ettirish ko’zda tutilmoqda.
Biznes strategiyasi va moliyaviy ko’rsatkichlar
 Kredit uyushmasining strategik rejasi bu tashkilotning kelgusi ikki-uch yil ichida 
rivojlanib borishini ta’minlash bo’yicha menejment yo’nalishini belgilaydigan 
muntazam jarayondir. Strategik reja kredit uyushmasi faoliyatining barcha 
yo’nalishlarini o’z ichiga oladi va ko’pincha keng maqsadlarni belgilaydi, masalan,
kapital to’plash, o’sishni kutish, kredit uyushmasi rahbariyatiga asosli qarorlar  qabul qilish. Strategik reja tashkilot ichidagi xatarlarni aniqlashi va xavotirlarni 
kamaytirish usullarini belgilashi kerak.
 Strategik rejalashtirish jarayonining bir qismi sifatida kredit uyushmalari yaqin bir
yoki ikki yilga mo’ljallangan biznes-rejalarini ishlab chiqishi kerak. Direktorlar 
kengashi biznes-rejani, shu jumladan byudjetni kredit uyushmasining strategik 
rejasiga muvofiqligi nuqtai nazaridan ko’rib chiqishi va tasdiqlashi kerak. Biznes-
reja uning strategik rejasiga mos kelishini aniqlash uchun strategik reja bilan 
baholanadi. Shuningdek, imtihon topshiruvchilar reja qanday amalga oshirilishini 
baholaydilar. Rejalar individual kredit uyushmasiga xos va aks ettiruvchi bo’lishi 
kerak. Kredit uyushmasining o’z rejasiga erishganligi boshqaruv reytingiga kuchli 
ta’sir ko’rsatadi.
 Axborot tizimlari va texnologiyalari kredit ittifoqining strategik rejasining 
ajralmas qismi sifatida kiritilishi kerak. Kredit uyushmasining axborot tizimlari va 
texnologiyalariga ("IS&T") tegishli strategik maqsadlar, siyosat va protseduralar 
mavjud bo’lishi kerak. Ekspertlar kredit uyushmasining tavakkalchilik tahlili, 
siyosati va ushbu sohadagi nazoratini kredit uyushmasining hajmi va murakkabligi 
hamda taqdim etilayotgan elektron tijorat xizmatlarining turi va hajmiga qarab 
baholaydilar. Ekspertlar elektron tijorat tizimlari va xizmatlarining muhimligini 
IS&T umumiy rejasini baholashda ko’rib chiqadilar.
 Tezkor tuzatish choralari, agar kredit uyushmasi etarli darajada 
kapitallashtirilmasa, mablag’ni tiklash rejasini ("NWRP") ishlab chiqishni talab 
qilishi mumkin. NWRP biznes-reja bilan bog’liq bir xil asosiy masalalarni hal 
qiladi. Reja kredit uyushmasi aktivlari hajmi, operatsiyalarning murakkabligi va 
a’zolik sohasiga asoslangan bo’lishi kerak. Unda kredit uyushmasi etarlicha 
kapitalizatsiya qilish uchun qanday choralar ko’rilishi kerak. Agar NWRP zarur 
bo’lsa, tekshiruvchi kredit uyushmasining rejada belgilangan maqsadlarga erishish 
borasidagi rivojlanishini ko’rib chiqadi.
Ichki boshqaruv  Kredit ittifoqining xatarlarini nazorat qilishda hal qiluvchi rol o’ynaydigan soha 
uning ichki nazorat tizimidir. Samarali ichki nazorat tizimdagi nosozliklar, qaror 
chiqarishdagi xatolar va firibgarliklardan himoya choralarini kuchaytiradi. Tegishli
nazorat o’rnatilmasa, menejment uning xavfga duchor bo’lishini aniqlay olmaydi 
va kuzatib bo’lmaydi. Boshqaruv shuningdek operatsion bo’linmalarning 
direktorlar kengashi va yuqori menejment tomonidan belgilangan parametrlar
4
doirasida ishlashini ta’minlash uchun menejmentga imkon berish uchun juda 
muhimdir.
Ichki nazoratning ettita jihati alohida e’tiborga loyiqdir:
1. Axborot tizimlari.   Kredit uyushmasining kompyuter tizimlarida 
mavjud bo’lgan ma’lumotlarning yaxlitligi, xavfsizligi va maxfiyligini 
ta’minlash uchun samarali nazoratni amalga oshirish juda muhimdir. 
Bundan tashqari, kredit uyushmasi kompyuter tizimlarining ishlamay 
qolishi uchun sinovdan o’tgan favqulodda vaziyat rejasini tuzishi kerak.
2. Vazifalarni ajratish.   Kredit uyushmasi har qanday faoliyat yo’nalishi
bo’yicha majburiyatlar va professional resurslarni etarli darajada ajratishi 
kerak. Vazifalarni ajratish kichikroq kredit uyushmalaridagi xodimlar soni 
bilan cheklanishi mumkin.
3. Audit dasturi.   Kredit uyushmasining auditorlik dasturining siyosatga 
muvofiqligini aniqlashdagi samaradorligi qayta ko’rib chiqilishi kerak. 
Samarali audit funktsiyasi va jarayoni mustaqil bo’lishi kerak, mojarolarsiz 
va rahbariyatga aralashmasdan Kuzatuv qo’mitasiga hisobot beradi. Yillik 
audit rejasi barcha xavf zonalari tekshirilishini ta’minlash va eng katta 
xavfga ega bo’lgan sohalarga ustunlik berish uchun zarur. Hisobotlar sharh 
va choralar ko’rish uchun rahbariyatga berilishi va rahbariyatning javobi 
4
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha 
Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi PF-4947-sonli Farmoni  
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 9 yanvardagi “O‘zbekiston Respublikasi markaziy bankining faoliyatini 
tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5296-sonli Farmon bilan direktorlar kengashiga yuborilishi kerak. Har qanday hal qilinmagan 
muammolarni kuzatib borish juda muhimdir, masalan, imtihon istisnolari va
keyingi hisobotlarda yoritilishi kerak. Bundan tashqari, a’zolarning hisob-
kitoblarini tekshirish kamida ikki yilda bir marta amalga oshirilishi kerak.
4. Yozuvlarni yuritish.   Har bir kredit uyushmasining kitoblari aniq 
o’rnatilgan buxgalteriya tamoyillariga muvofiq saqlanishi kerak. Har bir 
holda, kredit 
5. uyushmasining yozuvlari va hisobvaraqlari uning haqiqiy moliyaviy 
holatini va operatsiyalarning aniq natijalarini aks ettirishi kerak. Yozuvlar 
amaldagi bo’lishi va auditorlik tekshiruvini ta’minlashi kerak. Auditorlik 
tekshiruvi tranzaktsiyaning boshlanishidan to oxirigacha kuzatilishi uchun 
etarli hujjatlarni o’z ichiga olishi kerak. Yordamchi yozuvlar umumiy 
daftarning nazorat raqamlari bilan muvozanatda bo’lishi kerak.
6. Jismoniy boyliklarni himoya qilish.   Aktivlarni himoya qilishning 
asosiy usuli vakolatli xodimlarning kirishini cheklashdir. Aktivlarni himoya 
qilish operatsion siyosati va naqd pulni boshqarish, birgalikda saqlash (dual 
nazorat), kassa operatsiyalari va kompyuterning jismoniy xavfsizligini 
ta’minlash tartib-qoidalarini ishlab chiqish orqali amalga oshirilishi 
mumkin.
7. Xodimlarning malakasi.   Kredit uyushmasi xodimlari aniq kundalik 
operatsiyalar bo’yicha puxta o’qitilishi kerak. Boshqaruv ehtiyojlarini 
qondirish uchun ishlab chiqilgan o’quv dasturi bo’lishi kerak va ofis 
xodimlari uchun o’zaro mashg’ulotlar dasturlari mavjud bo’lishi kerak. 
Kredit uyushmasi operatsiyalarni davom ettirish va a’zolarga xizmat 
ko’rsatishni davom ettirish imkoniyatiga ega bo’lganda, xavf nazorat 
qilinadi.
8. Vorislikni rejalashtirish.   Har qanday kredit uyushmasining doimiy 
muvaffaqiyati iste’foga chiqqan yoki pensiyaga chiqqan taqdirda asosiy 
boshqaruv lavozimlarini to’ldirish qobiliyatiga katta ta’sir qiladi. O’qitilgan 
boshqaruv kadrlarini bir lahzada bosib o’tishni ta’minlaydigan vorislik  rejasining mavjudligi kredit uyushmasining uzoq muddatli barqarorligi 
uchun juda muhimdir. Vorislik rejasi Bosh ijrochi direktorga (yoki unga 
tenglashtirilgan) va boshqa yuqori boshqaruv lavozimlariga (menejer, 
menejer yordamchisi va boshqalar) murojaat qilishi kerak.
Boshqarishning boshqa masalalari
 Kredit uyushmasi boshqaruvini baholashda e’tiborga olinadigan boshqa muhim 
omillarga quyidagilar kiradi:
 Kredit uyushmasi faoliyatining har bir sohasini qamrab oluvchi siyosat va 
protseduralarning etarliligi (yozma, kengash tasdiqlangan, ta’qib qilingan);
 Byudjet ko’rsatkichlari haqiqiy ko’rsatkichlar bilan taqqoslaganda;
 Xavfni o’lchaydigan va kuzatadigan tizimlarning samaradorligi;
 Xavotirlarni kamaytirish uchun tavakkalchilik amaliyoti va nazorat qilish 
usullari;
 Xatarlarni boshqarishni rejalashtirish va qaror qabul qilish bilan 
birlashtirish;
 Ekspertiza va auditorlik takliflariga, tavsiyalariga yoki talablariga javob 
berish;
 Qonunlar va qoidalarga rioya qilish;
 Kredit va lizingga berilgan zararni qoplash hisobvarag’i va boshqa baholash 
zaxiralarining etarliligi;
 Kredit uyushmasining hajmi va boshqaruv tajribasiga nisbatan taqdim 
etilayotgan mahsulotlar va xizmatlarning muvofiqligi;
 O’zaro nisbatlar tendentsiyalari va tarixini bo’lishish uchun kredit;
 Bozorga kirish;
 Narxlar tarkibi; va
 Asosiy xizmat ko’rsatish mahsulotlarining iqtisodiy samaradorligini tahlil 
qilish.  Direktorlar kengashi va menejment a’zolari oldida juda yuqori darajadagi 
professional xulq-atvorni saqlash uchun ishonchli javobgarlikka ega:
1. Amaldagi barcha davlat va federal qonunlar va qoidalarga rioya qilish.
Shuningdek, menejment irqi, rangi, dini, jinsi, milliy kelib chiqishi, yoshi va
nogironligidan qat’i nazar, barcha a’zolarga teng imkoniyat yaratadigan 
barcha qonun va qoidalarga rioya qilishi kerak.
2. Yuqori darajadagi menejment uchun kompensatsiya siyosati va 
amaliyotining maqsadga muvofiqligi. Boshqaruv shartnomalarida kredit 
uyushmasiga ortiqcha qiyinchiliklar tug’dirishi mumkin bo’lgan qoidalar 
bo’lmasligi kerak. Kengash bosh direktor / menejer va yuqori menejment 
uchun ishlash standartlarini ta’minlashi va samarali rasmiy baholash 
jarayoni amalga oshirilganligi va hujjatlashtirilganligini ta’minlashi kerak.
3. Manfaatlar to’qnashuviga yo’l qo’ymaslik. Manfaatlar to’qnashuvini 
oldini olish va yuzaga kelishi mumkin bo’lgan manfaatlar to’qnashuvini 
boshqarish bo’yicha tegishli siyosat va tartiblar mavjud bo’lishi kerak.
4. Kasbiy odob-axloq va o’zini tutish. Rahbariyat kredit uyushmasidan 
ruxsatsiz yoki noo’rin shaxsiy manfaati uchun foydalanmasligi kerak. 
Kredit uyushmasining mol-mulki vakolatli faoliyatdan tashqari boshqa 
narsalarda ishlatilmasligi kerak. Tegishli kredit ittifoqi siyosati va 
tartiblarini amalga oshirishda menejment axloqiy va xolisona harakat qilishi
kerak.
Reytinglar
 Boshqaruv reytingi 1, menejment va direktorlarning to’liq samaradorligini 
ko’rsatadi. Ular o’zgaruvchan iqtisodiy sharoitlar va boshqa tashvishlarga javob 
beradi va kredit uyushmasi faoliyatini amalga oshirishda yuzaga kelishi mumkin 
bo’lgan va kutilayotgan muammolarni muvaffaqiyatli engishga qodir. Boshqaruv reytingi 2 ga teng bo’lganida, kichik kamchiliklar qayd etiladi, ammo 
menejment muassasaning o’ziga xos sharoitlarini hisobga olgan holda qoniqarli 
ko’rsatkichlarni qayd etadi.
Boshqaruvdagi 3 reyting, operatsion ko’rsatkichlar ba’zi bir choralar 
etishmayotganligini yoki strategik rejalashtirishning etarli emasligi yoki NCUA 
nazorati uchun etarli javob bermaslik kabi ba’zi boshqa holatlarning mavjudligini 
ko’rsatadi. Menejment o’rtacha qobiliyatlardan ko’proq zarur bo’lganda kamtar 
iste’dod bilan ajralib turadi yoki kredit uyushmasi turi va hajmi bo’yicha o’rtacha 
darajadan pastroq bo’ladi. Shunday qilib, menejmentning javobgarligi yoki 
qoniqarli bo’lmagan sharoitlarni to’g’irlash qobiliyati ma’lum darajada 
etishmayapti.
Boshqaruvning 4-darajali reytingi, rahbariyatning o’z vazifalarini bajarishga 
qodirligi yoki xohishida jiddiy kamchiliklar qayd etilganligini ko’rsatadi. Yoki 
menejment, odatda, kredit uyushmasini xavfsiz va sog’lom holda boshqara 
olmaydi deb hisoblanadi yoki manfaatlar to’qnashuvi bilan bog’liq vaziyatlar 
mavjud bo’lib, menejment o’zining ishonchli vazifalarini to’g’ri bajarmayapti. 
Bunday hollarda menejmentning zaifligidan kelib chiqadigan muammolar shu 
qadar jiddiyki, menejmentni mustahkam sharoitlarga erishishdan oldin uni 
kuchaytirish yoki almashtirish kerak bo’ladi.
5-darajali boshqaruv darajasi, qobiliyatsizlik yoki o’z-o’zini boshqarish aniq 
ko’rsatilgan holatlarga nisbatan qo’llaniladi. Bunday hollarda, boshqaruvning 
zaifligidan kelib chiqadigan muammolar shunchalik jiddiyki, xavfsiz va sog’lom 
operatsiyalarni tiklash uchun ma’muriy harakatlarning bir turini boshlash kerak, 
shu jumladan boshqaruvni almashtirish.
Daromad
 Kredit uyushmasining doimiy hayotiyligi uning aktivlaridan tegishli daromad 
olish qobiliyatiga bog’liq bo’lib, bu muassasa kengayishni moliyalashtirish,  raqobatbardosh bo’lish va kapitalni to’ldirish va / yoki ko’paytirish imkoniyatini 
beradi.
 Daromadlarni baholash va reytingda faqat o’tgan va hozirgi ko’rsatkichlarni 
ko’rib chiqish etarli emas. Kelajakdagi ko’rsatkichlar teng yoki katta qiymatga ega,
shu jumladan turli xil iqtisodiy sharoitlarda ishlash. Ekspertlar "asosiy" 
daromadlarni baholaydilar: bu kredit uyushmasining uzoq muddatli daromad 
qobiliyati, daromadlar va bir martalik moddalarning vaqtinchalik tebranishini 
diskontlash. Buning uchun kredit uyushmasi byudjetining asosliligi va uning 
asosidagi taxminlarni ko’rib chiqish o’rinli bo’ladi. Ekspertlar, shuningdek, kredit 
va foiz stavkasi kabi boshqa xavf sohalari bilan o’zaro bog’liqlikni ko’rib 
chiqadilar.
Kredit uyushmasi daromadlarini baholashda e’tiborga olish kerak bo’lgan asosiy 
omillar quyidagilardir:
 Daromad darajasi, o’sish tendentsiyalari va barqarorligi, ayniqsa o’rtacha 
aktivlarning rentabelligi;
 Baholash bo’yicha nafaqalarning etarliligi va ularning daromadga ta’siri;
 Byudjet tizimlari, prognozlash jarayonlari va umuman, boshqaruv axborot 
tizimlarining etarliligi;
 Turli xil iqtisodiy sharoitlarda kelajakdagi daromad istiqbollari;
 Sof foiz marjasi;
 Operatsion bo’lmagan sof daromadlar va zararlar va ularning daromadga 
ta’siri;
 Aktivlarning sifati va tarkibi;
 Net qiymat darajasi;
 Zarur kapitalni shakllantirish uchun daromadning etarliligi; va
 Kredit uyushmasi daromadlarini ishlab chiqarish qobiliyatiga ta’sir etuvchi 
moddiy omillar, masalan, asosiy vositalar va boshqa ko’chmas mulk 
("OREO"). Reytinglar
 1-darajali daromadlar hozirda aktivlarning sifati, o’sishi va daromad 
tendentsiyalarini hisobga olgan holda zararni so’rilishini va kapitalning 
shakllanishini to’liq ta’minlash uchun etarli bo’ladi.
Daromadlari ijobiy va nisbatan barqaror bo’lgan tashkilot, agar ularning daromad 
darajasi aktivlar sifati va operatsion tavakkalchiliklarni hisobga olgan holda etarli 
bo’lsa, 2 reytingini olishi mumkin. Tekshiruvchi daromadga 2 baho berilishi 
kerakligini aniqlash uchun daromad omillari va daromad sifati kabi boshqa 
omillarni ham ko’rib chiqishi kerak.
 Amaldagi va prognoz qilingan daromadlar zararni qoplash va me’yoriy  5
talablarga
muvofiqligini ta’minlash uchun kapitalni shakllantirishni ta’minlash uchun to’liq 
etarli bo’lmasa, 3 reytingi berilishi kerak. Bunday muassasalarning daromadlariga 
mos kelmaydigan daromad tendentsiyalari, surunkali ravishda etarli bo’lmagan 
daromadlar yoki aktivlar bo’yicha qoniqarli ko’rsatkichlardan pastroq bo’lishi ham
to’sqinlik qilishi mumkin.
4-darajali daromad sof daromadning notekis o’zgarishi, daromadning keskin 
pasayish tendentsiyasining rivojlanishi yoki o’tgan davrga nisbatan tushumning 
sezilarli darajada pasayishi bilan tavsiflanishi mumkin va prognoz qilingan 
daromadning pasayishi kutilmoqda. Tekshiruvchi boshqa barcha tegishli miqdoriy 
va sifat ko’rsatkichlarini ko’rib chiqishi kerak, agar bu 4 muvofiq baho bo’lsa, buni
aniqlash kerak.
 Doimiy yo’qotishlarni boshdan kechirayotgan kredit uyushmalari "Daromadlar" 
da 5 ball bilan baholanishi kerak. Bunday yo’qotishlar kapitalning emirilishi 
natijasida kredit uyushmasining to’lov qobiliyatiga alohida tahdid solishi mumkin. 
Odatda 5 ta reyting kredit uyushmalariga beriladi, ular rentabellik darajasi o’n ikki 
oy ichida tugaydi.
5
  YO.ABDULLAYEV, T.QORALIYEV, SH.TOSHMURODOV, S.ABDULLAYEVA   2010 yil  O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi 
to‘g‘risida»gi PF-4947-sonli Farmoni    Likvidlik - aktivlar va majburiyatlarni boshqarish
 Aktivlar va passivlarni boshqarish (ALM) bu balans riskini (foiz stavkasi va 
likvidlik xavfi) baholash, monitoring qilish va nazorat qilish jarayonidir. Sog’lom 
ALM jarayoni strategik, rentabellik va daromadlarni rejalashtirishni risklarni 
boshqarish bilan birlashtiradi. Ekspertlar (a) foiz stavkasi xavfining sezgirligi va 
ta’sir qilish darajasini ko’rib chiqadilar; (b) qisqa muddatli, o’zgaruvchan 
mablag’lar manbalariga, shu jumladan qarz olishlarga keraksiz bog’liqliklarga 
bog’liqlik; (c) naqd pulga ayirboshlanadigan aktivlarning mavjudligi; va (d) foizlar
xavfi, pul oqimi va likvidligini boshqarish, shu jumladan ALMga nisbatan texnik 
vakolat, shu bilan birga faoliyatdagi yo’qotish ehtimoli uning kapitaliga nisbatan 
ortiqcha emasligiga ishonch hosil qilish. ALM foiz stavkasi va likvidlik xatarlarini 
qoplaydi, shuningdek strategik va obro’ga oid xatarlarni o’z ichiga oladi.
Foiz stavkasi xavfi
 Foiz stavkasi xavfi - foiz stavkalari darajasining o’zgarishi sababli daromad va 
kapitalga salbiy ta’sir qilish xavfi. Foiz stavkasi tavakkalchiligi, asosan, kredit 
uyushmasining investitsiya va kredit portfellari qiymatining sezgirligi va foiz 
stavkalarining o’zgarishiga ta’sir qilish nuqtai nazaridan baholanadi.  Miqdordagi 
foizlar oddiy foizlar usulidan foydalangan holda olingan foizlardan yuqori bo’ladi. 
Foizlar har oy asosiy qarz uchun to’lanadi, o’tgan oylar bo’yicha hisoblangan 
foizlar. Qisqa vaqt oralig’ida foizlarni hisoblash ikkala usul uchun ham o’xshash 
bo’ladi. Kredit berish muddati oshgani sayin foizlarni hisoblashning ikki turi 
o’rtasidagi tafovut kuchaymoqda. 
Quyidagi jadval aralash qiziqish qanday ishlashini tasvirlaydi. 
Yi
l Boshlang’ich kredit Foiz 15% Kreditni tugatish
1 $300,000 $45,000.00 $345,000
2 $345,000 $51,750.00 $396,750 3 $396,000 $59,512.50 $456,263
4 $456,263 $68,439.68 $524,702
5 $524,702 $78,705.28 $603,407
6 $603,407 $90,511.07 $693,918
7 $693,918 $104,087.73 $798,006
8 $798,006 $119,700.89 $917,707
9 $917,707 $137,656.03 $1,055,363
10 $1,055,363 $158,304.43 $1,213,667
11 $1,213,667 $182,050.10 $1,395,717
12 $1,395,717 $209,357.61 $1,605,075
13 $1,605,075 $240,761.25 $1,845,836
14 $1,845,836 $276,875.44 $2,122,712
15 $2,122,712 $318,406.76 $2,441,118
16 $2,441,118 $366,167.77 $2,807,286
17 $2,807,286 $421,092.94 $3,228,379
18 $3,228,379 $484,256.88 $3,712,636
19 $3,712,636 $556,895.41 $4,269,531
20 $4,269,531 $640,429.72 $4,909,961
20 yil oxiriga kelib, 300 ming dollarlik kredit bo’yicha qarzi qariyb 5 million 
dollarni tashkil etadi. Murakkab foizlarni hisoblashning sodda usuli quyidagi 
formuladan foydalanishdir.  ALMni baholashda, kredit uyushmasining aktivlar 
rentabelligi va bozor sharoitlariga nisbatan qarzlarni moliyalashtirish xarajatlariga 
e’tibor qaratish lozim.
 Ushbu komponentni baholashda tekshiruvchi quyidagilarni hisobga oladi: 
menejmentning foiz stavkalari xavfini aniqlash, o’lchash, monitoring qilish va 
nazorat qilish qobiliyati; kredit uyushmasining hajmi; uning faoliyatining mohiyati
va murakkabligi; va foiz stavkasi xavfiga ta’sir qilish darajasiga nisbatan uning 
kapitali va daromadining etarliligi. Tekshiruvchi shuningdek belgilangan 
siyosatlarning umumiy etarliligi, risklarni optimallashtirish strategiyasining 
samaradorligi va foiz stavkasi tavakkalchilik metodologiyasini ko’rib chiqadi.  Ushbu siyosat individual javobgarlikni, kredit uyushmasining tavakkalchilikka 
bag’ishlanganligini va qarorlarni qabul qiluvchilarga o’z vaqtida monitoring va 
hisobot berilishini ta’minlashi kerak. Ekspertlar ALM tizimi balansning 
murakkabligi va kapital darajasi bilan mutanosib ekanligini aniqlaydilar.
Foiz stavkasi xavfiga sezgirlikni baholashda e’tiborga olish kerak bo’lgan asosiy 
omillarga quyidagilar kiradi:
 Asbob, portfel va balans darajasida foiz stavkalari xavfi;
 Balans tuzilishi;
 Likvidlikni boshqarish;
 Xatarlarni boshqarish bo’yicha xodimlarning malakasi;
 Kengash va yuqori menejment tomonidan kuzatuv sifati;
 O’zgaruvchan iqtisodiy iqlim sharoitida daromad va kapital tendentsiyasini 
tahlil qilish;
 Siyosatning ehtiyotkorligi va xavf chegaralari;
 Biznes-reja, byudjet va prognozlar; va,
Likvidlik xavfi
 Likvidlik xavfi kundalik operatsiyalarga salbiy ta’sir ko’rsatmasdan hozirgi va 
kelajakdagi pul oqimlari ehtiyojlarini samarali qondira olmaslik xavfidir. Likvidlik
kredit uyushmasining hozirgi va kutilgan pul oqimlari ehtiyojlarini qondirish 
qobiliyati, masalan, kredit talabini moliyalashtirish, ulushni olish va majburiyatlar 
va xarajatlarni to’lash asosida baholanadi. Likvidlik xavfi ortiqcha mablag’larni 
yomon boshqarishni ham o’z ichiga oladi.  Likvidlik   kоeffisiеntini tаhlili
№
Ko’rsаtkichlаr
Sаtr kоdi Yil bоshi Yil охiri O’sish
sur’аti,
1
Pul mаblаg’lаri
320+380 41925 1294056 1252131 2 Qisqа muddаtli 
invеstisiyalаr 370 33800 33800 0
3
Dеbitоrlik kаrzlаr
210 1069499 231819 837680
4 Zахirа vа хаrаjаtlаr 
(kеlgusi dаvr 
хаrаjаtlаrn chеgirilаdi) 140+200 9859095 18609712 8750623
5 Qisqа muddаtli 
mаjburiyatlаr   Hisоblаsh
usuli 600 4155421 7980357 3824936
6 Jоriy likvidlik 
kоeffisiеnti (Kjl) [(sаtr. 
1+2 + 3 + 4 + ): sаtr. 5] 2,648 2,527 -0,121
7 Оrаliqni qоplаsh 
likvidlik kоeffisiеnti 
(Ktl)
[(sаtr. 1+ 2+ 3):sаtr. 5] 0,276 0,195 0,081
8 Mutlоk likvidlik 
kоеffisiеnti (Kml) 
[(sаtr. 1+ 2):sаtr. 5] 0,018 0,166 0,148
 Ekspert joriy va prognoz moliyalashtirish ehtiyojlariga nisbatan likvidligi va 
likvidlik istiqbolli manbalari joriy darajasini hisoblaydi. Moliyalashtirish 
ehtiyojlarini kredit talab o’z ichiga oladi, ulushi echish, va majburiyatlar va 
xarajatlar to’lov. Tekshiruvchilar qisqa muddatli ishonish sharh, mablag’larning 
uchuvchi manbalari, qarzlar haqida hech qanday o’ta ishonish, shu jumladan, 
aktivlarning mavjudligi pulga tez almashtiriladigan; va likvidligi va pul oqimi 
boshqarish uchun texnik vakolatlari nisbiy. Sinaluvchilar ortiqcha likvidlikning  kredit uyushmasining sof foiz marjasiga ta’sirini ham ko’rib chiqadilar, bu esa foiz
riski ko’rsatkichi hisoblanadi.
Kuchli likvidlikni boshqarish tizimining asosi kredit uyushmasining asosiy 
xatarlarini va ushbu xatarlarni baholash uchun o’lchov tizimini aniqlashdir.
Likvidlikni boshqarishni baholashda e’tiborga olinadigan asosiy omillar 
quyidagilardir:
Balans tuzilishi;
 Kutilmagan hodisalarni qondirish uchun favqulodda rejalashtirish (mablag’larning
manbalari-qarz uchun qoidalarni etarliligi, masalan, kredit liniyalari, korporativ 
kredit uyushmasi a’zolik, FHLB shartnomalar);
Ortiqcha likvidlik davrlarini boshqarishni rejalashtirish;
Pul oqimi byudjetlari va prognozlari; va Likvidlikni boshqarishni rejalashtirish va 
qaror qabul qilish bilan integratsiya qilish.
 Tekshiruvchilar tashkil siyosat umumiy etarlilik ko’rib chiqamiz, chegaralari, va 
xavf optimallashtirish strategiyasi samaradorligi reytingini tayinlash qachon. Bu 
siyosat individual mas’uliyat belgilab kerak, kredit Ittifoqining xavf bag’rikenglik, 
va o’z vaqtida monitoring ta’minlash va qaror tasvirga uchun hisobot.
 Tekshiruvchilar likvidlikni boshqarish tizimining balans murakkabligi va kapital 
miqdori bilan mos kelishini aniqlaydilar. Bunga xavfni nazorat qilish va nazorat 
qilish mexanizmlarini baholash, risklarni ta’sir qilish kredit uyushmasining xavf 
chegaralariga yaqinlashganda yoki oshib ketganda menejmentning javobi va kerak 
bo’lganda tuzatuvchi choralar kiradi.
Reytinglar
 Bir reyting 1 kredit uyushmasi balansi xavf faqat kamtarona ta’sir eksponatlar, deb
ko’rsatadi. Menejment xatarlarni samarali boshqarish uchun zarur boshqaruv, 
protsedura va resurslarga ega ekanligini ko’rsatdi. Foiz stavkasi xavf va likvidligi  xavf boshqarish kredit uyushmasining tashkil etish va rejalashtirish ovoz qarorlar 
targ’ib qilish integratsiya qilingan. Likvidlik ehtiyojlari rejalashtirilgan 
moliyalashtirish va mablag’larni nazorat qilish orqali amalga oshiriladi. Likvidlik 
favqulodda vaziyat rejalari tuzilgan va kutilmagan moliyalashtirish ehtiyojlarini 
qondirishda samarali bo’lishi kutilmoqda. Daromad va kapital darajasi kredit 
uyushmasi tomonidan qabul qilingan balans xavfi darajasini sezilarli darajada 
qo’llab-quvvatlaydi. 2 reytingi kredit uyushmasining xavf-xatarga duchor bo’lishi 
oqilona ekanligini, menejmentning xavf-xatarni aniqlash, o’lchash, nazorat qilish, 
nazorat qilish va hisobot berish qobiliyati etarli ekanligini ko’rsatadi va uning 
oqilona kutilgan ehtiyojlarini qondira oladi. Daromad ishlash yoki kapital o’rnini 
salbiy ta’sir qiladi, deb o’rtacha salohiyati faqat bor. Siyosat, xodimlar va 
rejalashtirish risklarni boshqarish qarorlar qabul qilish jarayonining bir qismi 
sifatida amalga oshirilishini aks ettiradi. Daromad va kapital darajasi kredit 
uyushmasi tomonidan qabul qilingan balans xavfi darajasini etarli darajada 
qo’llab-quvvatlaydi.
3 reytingi kredit uyushmasining xavf-xatarga ta’siri sezilarli ekanligini va 
menejmentning xavf-xatarni boshqarish va nazorat qilish qobiliyatini yaxshilashni 
talab qiladi. Likvidlik kutilgan operatsion ehtiyojlarni qondirish uchun etarli 
bo’lmasligi mumkin. Siyosatni, protseduralarni yoki tashkilotning balans 
xatarlarini tushunishni kuchaytirish uchun yaxshilanishlar zarur. 3 reytingi, 
shuningdek, kredit uyushmasining o’z-o’zidan xavf-xatar chegaralariga javob 
bermasligini yoki ishlashni muvofiqlashtirishga o’z vaqtida choralar ko’rmasligini 
ham ko’rsatishi mumkin 6
. Daromad va kapital darajasi kredit uyushmasi 
tomonidan qabul qilingan balans xatari darajasini etarli darajada qo’llab-
quvvatlamasligi mumkin.
6
  -  www.cbu.uz-(O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki)  www.gov.uz-(O‘zbekiston Respublikasi hukumati portali) 
 www.frbsf.org -San-Fransisko federal rezerv bankirasmiy sayti   www.worldbank.org jahon banki rasmiy vebsayti  
 www.imf.org xalqaro valyuta fondi - www.stat.uz-(O‘zbekiston Respublikasi statistika qo‘mitasi) –
 www.lex.uz-(O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi) 4 va 5 reytinglari kredit uyushmasining xavfga salbiy ta’sir ko’rsatishini 
ko’rsatadi. Menejment foiz stavkasi xavfini o’lchash va boshqarish uchun maqbul 
imkoniyatni namoyish etmaydi, yoki kredit uyushmasi qabul qilinmaydigan 
likvidlik pozitsiyasiga ega. Modellashtirish stsenariylar ostida tahlil bajarish 
muhim yomonlashuvi kredit uyushmalari ball uchun juda mos ekanligini ko’rsatadi
4 va kredit uyushmalari ball uchun muqarrar 5. 4 yoki 5 reytinglari kredit 
uyushmasi mablag’lar talablarini etarlicha qondira olmaydigan likvidlik darajasini 
ham ko’rsatishi mumkin. Bunday kredit uyushmasi o’zining foiz-stavkali 
salmog’ini pasaytirish, likvidliligini oshirish yoki boshqa holatini yaxshilash uchun
zudlik bilan chora ko’rishi lozim. Daromad va kapital darajasi kredit uyushmasi 
tomonidan qabul qilingan balans xavfi darajasini etarli darajada qo’llab-
quvvatlamaydi.
5 reytingi kredit uyushmasi uchun juda xavfli ta’sir qilish yoki likvidlik 
pozitsiyasiga ega bo’lib, kredit uyushmasining davom etishi uchun tahdid 
tug’diradi. Xatarlarni boshqarish amaliyoti hajmi uchun to’liq etarli bo’lgan, 
nafislik, va balans darajasi xavf kredit uyushmasi tomonidan olingan.
Sezuvchanlik-bozor xavfi sezuvchanlik, ayniqsa foiz xavfi
 "Bozor xavfi" ga sezuvchanlik, tuyalardagi" S " murakkab va rivojlanayotgan 
o’lchov maydonidir. 1995 da Federal rezerv va OCC tomonidan foiz stavkasi 
xavfi, barcha kreditlar va depozitlarning foiz stavkalarining nisbatan keskin va 
kutilmagan siljishlariga nisbatan sezgirligini hal qilish uchun qo’shilgan. Ichida 
1995 bundan tashqari, banklar fermerlar uchun kredit manfaatdor edilar, va 
fermerlar befarqligi o’ziga xos ekin narxlar fluctuate sifatida kredit qaytarib 
to’lashlari qilish qobiliyati. Klassik nisbati tahlil farqli o’laroq, tuya tizimining eng
asoslangan qaysi, qaysi nisbatan ma’lum tayanadi, tarixiy, audit moliyaviy 
jadvallar, bu oldinga qarash yondashuv, ularning ta’sirini modellashtirish keyin 
turli faraziy kelajak narx va darajasi stsenariylarini o’rganish va ishtirok. 
Yondashuvdagi o’zgaruvchanlik ahamiyatlidir.  Iyun oyida 1996 Qo’shma agentligi siyosati bayonot OCC tomonidan chop 
etilgan, G’aznachilik, Fed va FDIC quyidagi natijasida foiz stavkalari salbiy 
harakatlar uchun bankning moliyaviy holatini ta’sir sifatida foiz xavfi aniqlash 
repricing yoki yozuvchi adolat mismatch xavfi-bank aktivlari Kupon o’zgarishlar 
muddatda yoki vaqt farqlar, majburiyatlari va balansdan tashqari-lavha asboblar
egri chiziq xavfi - hosil egri chizig’i qiyaligining o’zgarishi asosiy xavf-stavkalari 
tuzatish nomukammal korelasyonlar kasb va aks holda shunga o’xshash repricing 
xususiyatlari bilan turli vositalar bo’yicha to’langan (masalan, 3 oy G’aznachilik 
bill versus 3 oy LIBOR) option xavf-foiz stavkasi bilan bog’liq imkoniyatlari bank 
mahsulotlari ko’milgan. Tuyalar tizimi 2007-2008 yillardagi moliyaviy inqirozni 
erta aniqlash va oldini olishni ta’minlay olmadi. 2009 yil iyun oyida FDIC oldinga 
yo’naltirilgan nazorat yondashuvini e’lon qildi va front line bank ekspertlariga 
keng qamrovli treninglar o’tkazdi. Bu nazorat va iste’molchilar huquqlarini 
himoya qilish bo’limi xodimlari bor (DSC) kim banklar tashrif, amaliy 
vaziyatlarda rasmiy ko’rsatmalarni qo’llash, baholash qilish, va FDIC nomidan 
tuya reytinglarini tayinlash. FDIC bank qobiliyatsiz stavkalari har qanday sabab 
bilan juda xavotirda ular cheklangan sug’urta hovuz ekan. Shu davrda turli boshqa 
muharriridan natijalari ko’pincha ommaviy oshkor bilan, katta banklarning rasmiy 
stress test boshladi. Qarangli Stress testi (moliyaviy), Bankdagi stress testlari 
royxati, tizimli muhim banklar ro’yhati. Bozor xavfiga sezuvchanlik tobora ortib 
borayotgan hududni qamrab olishi mumkin. Nima foiz stavkasi va xo’jalik tovar 
narxlari xavfi baholash sifatida boshladi vaqt davomida chidamli o’sdi. Oldinga 
qarashli nazorat va bozor xavfiga sezuvchanlik quyidagilarni o’z ichiga olishi 
mumkin. 
Har qanday kredit konsentratsiyalarini baholash, monitoring qilish va boshqarish, 
masalan, muayyan guruhlarga qarz berish:
tashkil etilgan tijorat ko’chmas mulk kredit, yoki sotib olish uchun kredit, 
rivojlantirish, va qurilish qishloq xo’jaligini kreditlash energiya sektorini kreditlash
tibbiy kreditlash kredit karta kreditlash Bozorga asoslangan narx o’zgarishiga ta’sir qilish, shu jumladan: valyuta tovarlarni aktsiyalar derivativlar, shu jumladan foiz 
stavkasi, kredit defolti va svoplarning boshqa turlari.
Umumiy aktivlar va passivlarni boshqarish
 Quyidagi holatlar bir yoki bir necha mavjud bo’lsa tekshiruvchilar normativ 
tashvish bo’ladi: Foiz stavkasi xavfi hal umumiy shaxs/majburiyatlarni boshqarish 
siyosati, likvidligi, va favqulodda moliyalashtirish yo’q yoki etarli ham bo’ladi. 
Kengash xavf-xatarga ta’sir qilishning nomaqbul chegaralarini o’rnatdi. Idorasi 
siyosat yoki chegaralari bilan mos kelmasligi yo’q. Boshqaruvni o’lchash, 
monitoring va hisobot tizimlarida kamchiliklar mavjud. 
 Tijorat banklarining passivlari talab qilib olinish darajasiga ko’ra quyidagi tarkibiy
qismlarga bo’linadi: 1) talab qilib olinadigan depozitlar; 2) boshqa banklarning 
―Vostro  vakillik hisobraqamidagi pul mablag’lari; 3) muddatli depozitlar; 4) ‖
jamg’arma depozitlar; 5) bankning qimmatli qog’ozlarini sotishdan olingan 
mablag’lar; 6) boshqa banklardan olingan kreditlar; 7) regulyativ kapital. 
Transaksion depozitlardan resurs sifatida foydalanish tijorat banklarining 
likvidliligiga jiddiy ziyon yetkazadi. Respublikamiz tijorat banklarida transaksion 
depozitlardan to’g’ridan to’g’ri, ya’ni muddatli depozit shartnomasi tuzmasdan 
turib, resurs sifatida foydalanish hollari mavjud. Buning natijasida, tijorat 
banklarining faoliyatidagi likvidlilik va kredit riski kuchaymoqda. Chunki 
transaksion depozit nobarqaror passiv hisoblanadi va shu sababli, istalgan vaqtda 
Taqqoslas
h 
parametri Aktivlar Majburiyatlar
Ta’rif Korxonaga tegishli bo’lgan har qanday 
ijobiy pul qiymatini ishlab chiqarish 
uchun ishlatilishi mumkin bo’lgan 
moddiy yoki nomoddiy narsalar aktiv 
deb ataladi. O’tgan voqealar yoki 
bitimlar tufayli bir 
kompaniya yoki korxona
boshqasiga majburiy 
bo’lgan ba’zi bir pul  imtiyozlarining 
kelajakdagi har qanday 
majburiyatlari 
majburiyat deb 
nomlanadi.
Kelajak 
qiymati Har yili qadrsizlanish tendentsiyasiga 
ega. Bu amortizatsiya 
qilinmaydigan 
xarakterga ega.
Sifatida 
tasniflanadi Asosiy vositalar, joriy aktivlar, 
sarflanadigan aktivlar, likvid aktivlar, 
nomoddiy aktivlar, xayoliy aktivlar. Uzoq muddatli 
majburiyatlar, asosiy 
majburiyatlar, shartli 
majburiyatlar va 
muddatli majburiyatlar.
Sifatida 
hisoblanadi Kapital + majburiyatlar Aktivlar – kapital
hisobraqam egasi tomonidan talab qilib olinishi mumkin. Kredit esa, muddatli 
bo’lib, uni muddatidan oldin qaytarib olish mumkin emas. Bundan tashqari, 
transaksion depozitlardan resurs sifatida foydalanish tijorat banklarining depozit 
bazasiga salbiy ta’sir qiladi. Tijorat banklarining qimmatli qog’ozlar bozoridagi 
ishtiroki: 1. Emitent sifatida; 2. Investor sifatida; 3. Vositachi sifatida.
 Tijorat banklari emitent sifatida quyidagi qimmatli qog’ozlarni muomalaga 
chiqaradi: Emission qimmatli qog’ozlar (aksiyalar, obligatsiyalar, opsionlar) 
Noemission qimmatli qog’ozlar (depozit sertifikatlari, jamg’arma sertifikatlari) 
Qimmatli qog’ozlarni emissiya qilish 5 bosqichdan iborat: 
1. Qimmatli qog’ozlarni joylashtirish to’g’risidagi qarorni qabul qilish 
2. Qimmatli qog’ozlarni chiqarish to’g’risidagi qarorni tasdiqlash 
3. Chiqarilgan qimmatli qog’ozlarni davlat ro’yxatidan o’tkazish 
4. Qimmatli qog’ozlarni joylashtirish  5. Qimmatli qog’ozlarni chiqarish yakunlari to’g’risidagi hisobotni davlat 
ro’yxatidan o’tkazish.  Tijorat banklariga qimmatli qog’ozlarni chiqarishga ruxsat 
beradigan organlar: O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki. O’zbekiston 
Respublikasi Davlat raqobat qo’mitasi huzuridagi Qimmatli qog’ozlar bozorini 
muvofiqlashtirish va rivojlantirish markazi. Tijorat banklari ustav kapitalini 
shakllantirish uchun oddiy va imtiyozli aksiyalarni muomalaga chiqaradi. 
Bankning barcha aksiyalari tartib raqami va chiqarilgan vaqtidan qat’i nazar bir xil 
nominal qiymatga ega bo’lishi shart. Muomalaga chiqarilgan aksiyalar to’liq sotib 
bo’linmagunga qadar yangi aksiyalarni muomalaga chiqarishga ruxsat etilmaydi. 
Qimmatli qog’ozlar prospekti bank Boshqaruvi tomonidan tayyorlanadi va 
Boshqaruv raisi hamda Bosh hisobchi tomonidan imzolanadi. Qimmatli qog’ozlar 
prospektida quyidagi ma’lumotlarning bo’lishi shart: 1. Emitent to’g’risidagi 
ma’lumotlar 2. Emitentning moliyaviy holati to’g’risidagi ma’lumotlar. 3. 
Qimmatli qog’ozlarni oldingi emissiyasi to’g’risidagi ma’lumotlar Sessiya – 
sertifikat bo’yicha talab qilib olish huquqidan boshqa shaxs foydasiga voz kechish.
Sedent – sertifikat bo’yicha talab qilib olish huquqidan boshqa shaxs foydasiga voz
kechayotgan tomon. Sessionariy – sertifikat bo’yicha talab qilib olish huquqini 
oluvchi tomon. Bazel standartiga ko’ra, tijorat banklarining regulyativ kapitali 3 
qismdan iborat: RK = K¹ + K² + K³ Bu yerda: K¹-birinchi darajali kapital K²-
birinchi darajali qo’shimcha kapital K³-ikkinchi darajali kapital ―Tijorat banklari 
kapitalining monandligiga qo’yiladigan talablar to’g’risida  gi nizomga asosan. ‖
Tijorat banklarining (I) darajali kapitali 2 qismga ajratildi: 1. I darajali asosiy 
kapital (K¹) 2. (I darajali qo’shimcha kapital (K²) I darajali asosiy kapitalning 
tarkibi: (K¹) 1. Bankning to’liq to’langan oddiy aksiyalari. 2. Qo’shilgan kapital 
(oddiy aksiyalarni bozor bahosi va nominal qiymati o’rtasidagi farq). 3. 
Taqsimlanmagan foyda (30905 va 30908 – hisobraqamlar olinmaydi) 4. 
Ozchilikning ulushi. devalvatsiya zahirasi. Birinchi darajali qo’shimcha kapital 
tarkibi: 1. Nokumulyativ muddatsiz imtiyozli aksiyalar 2. Qo’shilgan kapital 
(imtiyozli aksiyalarning bozor bahosi va nominal qiymati o’rtasidagi farq) 20 3. 
Birinchi darajali qo’shimcha kapitalga qo’shilish shartlariga javob beruvchi sho’ba korxonalarning ishtirok etish ulushi (sho’ba korxonalari tomonidan chiqarilgan va 
uchinchi shaxslar ixtiyorida bo’lgan kapitalga tenglashtirilgan vositalar). Birinchi 
darajali kapitaldan chegirmalar: (K¹ + K²) * nomoddiy aktivlar; * birlashmagan 
xo’jalik yurituvch 7
i subyektlar kapitaliga qilingan barcha investitsiyalar; * boshqa 
banklarning kapitaliga qilingan investitsiyalar. Ikkinchi darajali kapital tarkibi: 
(K³) 1. Joriy yilning sof foydasi. 2. Standart kreditlarga yaratilgan zahiralarning 
tijorat banklari aktivlarining riskka tortilgan summasining 1,25 foizidan 
oshmaydigan qismi 3. Aralash turdagi majburiyatlarning I darajali kapitalning 
uchdan bir qismidan oshmaydigan qismi 4. Subordinatsiyalashgan qarz 
majburiyatlari (obligatsiyalar). 5. Qayta baholash zahirasining 45 foizi.
 Tijorat banklarning aktiv va passivlarini boshqarish zaruriyati rivojlangan 
mamlakatlar bank tizimida 1960-yillardan keyin vujudga kelgan. Dastlab, 
banklarda aktivlarni o’zaro mutanosiblikda joylashtirish, bank foydasi 
barqarorligini ta’minlash, banklarda risk darajasini kamaytirish kabi masalalar 
ularning aktivlarini boshqarish zaruriyatini keltirib chiqardi. 1980-yillarga kelib 
banklarda integrasiyalashuv jarayonining chuqurlashuvi, moliyaviy resurslarning 
mamlakatlararo suzib yuruvchanligiga sharoitining yaratilganligi va 
iqtisodiyotning tobora globallashuvi bank likvidliligini ta’minlash va zarur 
miqdorda foydasini shakllantirish uchun faqatgina bank aktivlarini boshqarish 
kifoya bo’lmay qoldi. Xalqaro moliya bozorlarida resurslarga bo’lgan raqobatning 
kuchayishi, bank riskli aktivlari va muddatli majburiyatlari o’rtasidagi 
nomutanosiblik holatlari, bank o’z majburiyatlarini to’liq va belgilangan muddatda
bajarish bilan bog’liq masalalar bank passivlarini boshqarishga bo’lgan zaruriyatni 
keltirib chiqardi. Hozirgi davrda bank aktivlari va passivlarini boshqarish faol 
rivojlanish bosqichiga kirdi, bugungi kunga kelib aktivlar va passivlarni boshqarish
nafaqat banklarda, balki yirik kompaniya va firmalarda ham keng qo’llanilmoqda.
7
 Karaliyev T. Sattarov O. va boshqalar ―Tijorat banklari faoliyati tahlili‖. Oʻquv qoʻllanma. 2013-yil. 192 bet. 5. 
MullajanovF.M. Oʻzbekiston Respublikasi bank tizimi. – Toshkent: Oʻzbekiston, 2011.  Xulosa
 So’nggi yillar davomida O’zbekiston Respublikasi bank tizimini takomillashtirish
bo’yicha   olib   borilayotgan   islohotlarning   dastlabki   natijalari   bank   faoliyatining
fundamental   asoslarini   shakllantirish   va   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar
o’rtasida ma lum uzilishlar mavjudligidan dalolat bermoqda. Mazkur holat birinchiʼ
navbatda,   bank   tizimining   yaqin   va   uzoq   istiqboldagi   holatini   belgilab   beruvchi
strategik   rivojlanish   dasturlari   va   yo’nalishlariga   ta alluqlidir.   Xususan,	
ʼ
O’zbekiston   Respublikasini   2017   –   2021   yillar   davomida   yanada   rivojlantirish
bo’yicha Harakatlar  strategiyasida:  “Bank faoliyatini  tartibga soluvchi  zamonaviy
tamoyil va mexanizmlarni joriy etish, ularning samarali faoliyat ko’rsatishiga yo’l
qo’ymayotgan   to’siqlarni   bartaraf   etish   yo’nalishida   2018-2019   yillarga
mo’ljallangan   bank   faoliyatini   yanada   takomillashtirish   bo’yicha   chora-tadbirlar,
shu jumladan bank nazorati bo’yicha Bazel qo’mitasining talablariga asosan, tijorat
banklarining   mablag’lari   yetarliligi   va   likvidliligi   darajasi   ko’rsatkichini   qo’llab-
quvvatlash”   zarurligi   qayd   etilgan.   Bu   bilan   2019   yilning   yakunigacha   bank
nazorati   bo’yicha   xalqaro  Bazel  –  3  kelishuvi   talablarining  bank  faoliyatiga  joriy
etish jarayonlari yakunlanishi nazarda tutilmoqda.
Bundan   tashqari,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   12
sentyabrdagi   “Respublika   bank   tizimini   yanada   rivojlantirish   va   barqarorligini
oshirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi PQ – 3270 son Qarorida qayd etilgan “2018
yilning   1   apreligacha   banklarni   ilg’or   amaliyot   va   xalqaro   standartlar   asosida
faoliyat   yuritadigan   moliyaviy   barqaror   va   raqobatdosh   muassasasiga   sifatli
transformatsiya qilishga yo’naltirilgan uzoq muddatli rivojlantirish strategiyalarini
belgilangan tartibda ishlab chiqish va tasdiqlash” vazifasining to’liq bajarilmasligi
strategik   masalalarning   muhimlilik   darajasi   xozircha   bank   tizimida   to’liq   e tirof	
ʼ
etilmayotganligidan dalolat beradi.
Bank   faoliyatini   rivojlantirish   strategiyasini   ishlab   chiqishning   metodologik
muammolariga   bag’ishlangan   tadqiqotlar   miqdorining   yetarli   darajada   bo’lishiga qaramasdan,   fikrimizcha,   bir   qator   jiddiy   muammolar   yoritilmasdan   qolmoqda.
Xususan:
-   strategiyani   ishlab   chiqish   jarayoniga   tizimli   holda   yondashmaslik   (bunday
atamadan foydalanilganligiga qaramasdan);
-   metodologik   tavsiyalarning   bank   amaliy   faoliyati   bilan   to’liq   aloqador   emasligi
hamda   shakllantirilgan   xulosalar   aksariyat   holatlarda   real   vaziyatga   mos
kelmasligi;
-   tijorat   banklarida   amaliy   jihatdan   qo’llanilishi   mumkin   bo’lgan   rivojlantirish
strategiyasining umumqabul qilingan metodologiyasining mavjud emasligi.
  Keltirilgan   mulohazalarga   ko’ra,   tijorat   banklari   faoliyatini   rivojlantirish
strategiyasini   metodologik   asoslarini   takomillashtirish   sohasidagi   dolzarb
muammolarning   yetarli   darajada   va   kompleks   holda   tadqiq   qilinmaganligi,
shuningdek,   ularning   yechimlarini   topish   ilmiy   va   amaliy   ahamiyatga   molikligi,
kelgusi   ilmiy   tadqiqotlarning   maqsadi,   vazifalari   va   tarkibiy   tuzilmasini   belgilab
olishga zamin yaratadi.
  Tijorat   banklari   faoliyatini   rivojlantirish   strategiyasini   ishlab   chiqishning
metodologik   asoslariga   oid   muammolar   ko’plab   xorij   va   mamlakatimiz   olimlari
tomonidan   tadqiq   etilgan.   Xususan,   Z.M.Anisimovaning   “Bank   strategik
menejmentini rivojlantirish” nomli ilmiy tadqiqot ishida bank strategiyasi: “tijorat
bankining   uzoq   muddatli   faoliyati   rejasi   bo’lib,   u   qabul   qilingan   vazifalar   va
maqsadlarga   erishishni   ta minlaydi   hamda   moliyaviy   barqarorlikni   ta minlashʼ ʼ
sharti bilan har bir tarkibiy bo’linma faoliyatini muvofiqlashtirishni nazarda tutadi”
deb   ifodalagan.   Bunda   bank   strategiyasi   va   bank   siyosatlari   o’rtasida   o’zaro
aloqadorlik   mavjudligi   alohida   qayd   etib   o’tilgan.   Lekin,   tijorat   banklari
tomonidan   funksional   strategiyalarning   qaysi   birlari   ishlab   chiqilishi   lozimligi,
shuningdek,   ushbu   funksional   strategiyalar   doirasida   qaysi   bir   siyosatlarni
shakllantirish   kerakligi   va   ularni   o’zaro   bog’liqligini   ta minlash   mexanizmini	
ʼ ishlab   chiqish   mazkur   ilmiy   ishda   yetarlicha   yoritilmagan.   O.Yu.   Sviridovning
“Moliyaviy   globallashuvning   inqirozi   sharoitida   Rossiya   tijorat   banklarini
rivojlantirish   strategiyasi”   nomli   ilmiy   tadqiqot   ishida   strategiya   o’z   tarkibiga
strategik   pozitsiyani   egallash,   raqobat   afzalliklarini   va   bankning   biznes
konsepsiyasini   aniqlash,   mijozlar   bilan   munosabatlarni   shakllantirish   tizimlarini
ishlab   chiqish   lozimligi   ta kidlab   o’tilgan.   Ammo,   mazkur   ilmiy   tadqiqot   ishidaʼ
bank   strategiyasining   tarkibiy   tuzilmasi   va   ular   o’rtasidagi   o’zaro   aloqadorlikni
ta minlashning   metodologik   xususiyatlari   tadqiq   etilmagan.  	
ʼ Maykl   Luka,   Djon
Klyaynberg va Sendil Mullaynatanning Harvard Business Review (HBR) da e lon	
ʼ
qilingan   “Algoritmlarga   ham   menejerlar   zarur”   nomli   ilmiy   maqolasida
strategiyaning   haddan   tashqari   sodda   tuzilmasini   taklif   etgan.   Ularning   fikriga
ko’ra,   kelajak   proyeksiyasini   yaratish   metodologiyasida   muammo,   sabab   va
yechimlar ketma-ketligidan foydalanish yetarlidir deb ta kidlangan.	
ʼ
   Foydalanilgan adabyot
1.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi «O’zbekiston 
Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi 
to’g’risida»gi PF-4947-sonli Farmoni 
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 9 yanvardagi “O’zbekiston 
Respublikasi markaziy bankining faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari to’g’risida”gi PF-5296-sonli Farmon
3.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2015 yil 6 maydagi PQ-2344- sonli 
“Tijorat banklarining moliyaviy barqarorligini yanada oshirish va ularning resurs
bazasini rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida” gi Qarori O’zbekiston 
Respublikasi qonun hujjatlari to’plami, 2016 y., 25-son, 70-modda 
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 12 sentyabrdagi “Respublika 
bank tizimini yanada rivojlantirish va barqarorligini oshirishga doir chora-
tadbirlar to’g’risida”gi PQ-3270-sonli Qarori
5.O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2015 yil 13 
avgustdagi “Tijorat banklarining likvidliligini boshqarishga qo’yiladigan talablar 
to’g’risida”gi 2709-sonli Nizomi.

Tijorat banklari faoliyatini baholashning CAMELS reyting tizimi

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha