Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 147.6KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 09 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Tijorat banklarining passiv operatsiyalari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“MOLIYA-KREDIT”  KAFEDRASI
“Bank ishi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu :   Tijorat banklarining  passiv  operatsiyalari
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 22  y.
№_________
Imzo _________ Kurs   ishi   himoya ga
tavsiya      qilingan sana
“____” _______20 22  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs   ishi   himoya
qilingan sana
 «____» _______202 2   y .
Baho   « _____ »
_________ ___________
  ( imzo )
     _ _ _________
        ( imzo )
___________
        ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________
TOSHKENT Reja
Kirish
1. Tijorat b anklarning passiv operatsiyalari  va ularni joylashtirish 
yo’llari .
2.      Tijorat bankining o’z mablag’lari va uning tarkibi.
3.      Tijorat banklari  passiv  operatsiyalarining  turlari .
4. Tijorat banklarining passiv operatsiyalarini takomillashtirish 
yo’llari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati Kirish.
Hozirgi vaqtda tijorat banklari bozor tizimining asosiy bo'g'ini bo'lib, ularsiz
hayotimizni   tasavvur   qilish   qiyin.   Tijorat   banklarini   o'z   ichiga   olgan   bank
tizimining quyi bo'g'ini tijorat tamoyillari asosida mijozlarga kredit va hisob-kitob
xizmatlarini   ko'rsatish   funktsiyalarini   bevosita   amalga   oshiradigan   mustaqil   bank
muassasalari   tarmog'idan   iborat.   Uning   asosiy   tarkibiy   qismi   tijorat   banklaridir.
Ular   o'z   mijozlarining   xo'jalik   faoliyatiga   xizmat   ko'rsatish   bilan   bog'liq   deyarli
barcha turdagi kredit, hisob-kitob va moliyaviy operatsiyalar bilan shug'ullanadilar.
Tijorat banklari ham iqtisodiy munosabatlarning boshqa sub'ektlari kabi o'zlarining
tijorat   va   xo'jalik   faoliyatini   ta'minlash   uchun   ma'lum   miqdordagi   pul
mablag'lariga, ya'ni  resurslarga ega bo'lishi kerak. Buning sababi  shundaki, bozor
iqtisodiyotiga   o’tish,   bank   faoliyatida   davlat   monopoliyasining   barham   topishi,
ikki   pog’onali   bank   tizimining   barpo   etilishi   bilan   bank   resurslarining   tabiati
sezilarli   o’zgarishlarga   uchraydi.   Banklarning   jalb   qilingan   mablag'lari   faol
operatsiyalarni amalga oshirish uchun pul resurslariga, birinchi navbatda, kreditga
bo'lgan   umumiy   ehtiyojning   90%   dan   ortig'ini   qoplaydi.   Bular   depozitlar,
shuningdek, chek va vakillik hisobvaraqlari. Ularning roli nihoyatda katta. Tijorat
banklari yuridik va jismoniy   shaxslarning vaqtincha bo'sh pul mablag'larini kredit
resurslari bozoriga jalb qilish orqali ular yordamida xalq xo'jaligining qo'shimcha
aylanma   mablag'larga   bo'lgan   ehtiyojini   qondiradi,   pulning   kapitalga   aylanishiga
hissa qo'shadi, aholi ehtiyojlarini qondiradi. 
Tijorat   banklarining   resurslari   uning   ixtiyoridagi   va   faol   operatsiyalarni
amalga   oshirish   uchun   foydalaniladigan   o'z   va   qarz   mablag'lari   yig'indisini
ifodalaydi.   Banklar   faoliyatining   ko'lami   ularning  ixtiyorida  bo'lgan   resurslarning
umumiy   hajmiga,   ayniqsa   passiv   operatsiyalar   natijasida   shakllanadigan   jalb
qilingan resurslar miqdoriga bog’liq.  Passiv   operatsiyalar   tijorat   banklari   faoliyatida  muhim   rol   o'ynaydi,   chunki
banklar   bozorda   kredit   resurslarini   aynan   ularning   yordami   bilan   o'zlashtiradilar.
Passiv   operatsiyalar   banklarga   muomalada   bo'lgan   pul   mablag'larini   jalb   qilish
imkonini   beradi,   aktiv   kreditlash   operatsiyalari   natijasida   bank   tizimi   tomonidan
yangi resurslar yaratiladi.
Tijorat banklarining passiv operatsiyalarining quyidagi shakllari mavjud.
Tijorat   bankining   qimmatli   qog'ozlarini   dastlabki   chiqarish   va   mablag'larni
shakllantirish   yoki   ko'paytirish   uchun   bank   foydasidan   ajratmalar   yordamida
bankning o'z resurslari yaratiladi; 
boshqa   yuridik   shaxslardan   kreditlar   olish   va   depozit   operatsiyalari   jalb
qilingan   va   jalb   qilingan   mablag’larning   shakllanishiga   yordam   beradi.
            Ushbu   ishning   maqsadi   rejalashtirish   va   tartibga   solish   muammosini   tahlil
qilishdir.
            Ushbu   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi   amaliy   vazifalar   belgilandi:
1. Bankning o'z mablag'larining mohiyati, tuzilishi va vazifalarini aniqlash, ularni
shakllantirishning   asosiy   manbalarini   aniqlash   va   ulardan   foydalanish
yo'nalishlarini ko'rib chiqish.
2.   Bank   resurslarini   jalb   qilishning   asosiy   shakllarini   tavsiflash,   har   xil   turdagi
depozitlarning   afzalliklari   va   kamchiliklarini   o’rganish   va   tijorat   banklarini
markazlashtirilgan kreditlash xususiyatlarini o'rganish. 1. Tijorat b anklarning passiv operatsiyalari  va ularni joylashtirish
yo’llari .
Passiv   operatsiyalar   bu   bank   resurslarini   shakllantirilishi   bilan   bog’lik
operatsiyalardir.   Passiv   operatsiyalar   aylanmadagi   bo’lgan,   yangi   resurslar   jalb
qilish   (orqali)   natijasida   banklarning   aktiv   operatsiyalarini   amalga   oshirishga
imkoniyat yaratiladi.
Tijorat   bank   faoliyatini   tashkil   qilishning   ilk   bosqichi,   ular   passiv
operatsiyalarini   amalga   oshirish   hisobiga   resurslarini   shakllantirishdan   iborat.
Tijorat banki mustaqil faoliyat yurituvchi sub’ekt sifatida o’z faoliyatini boshlashi
uchun   zarur   bo’lgan   talablardan   biri,   bu   bankning   talab   darajasidagi   o’z
potentsiallariga   ega   bo’lishidir.   Shu   bois   banklar   faoliyatini   olib   borish   avvalo
etarli  miqdordagi   bank  resurslarining  mavjud  bo’lishini   taqozo  etadi.  Har   qanday
tijorat   banklarning   passiv   operatsiyalarining   samarali   boshqarib   borilishi   bank
resurslarining mukammal tashkil qilinishi  va tejamli ishlatilishiga zamin yaratadi.
Hosil qilingan resurslar tijorat banklarning tijorat va xo’jalik faoliyatini ta’minlash
uchun ishlatiladi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida tijorat banklarining passiv operatsiyalari, uning
tarkibi va hajmini oshirishda uni samarali boshqarish muhim ahamiyat kasb etadi.
Tijorat   banklarining   resurs   bazasini   shakllantirish   nafaqat   yangi   mijozlarni   jalb
etish,   balki   resurslar   manbalari   to’zilmasini   doimiy   ravishda   o’zgartirib   turishni
ham   o’z   ichiga   olgan   holda,   bank   aktivlari   va   passivlaridan   oqilona
foydalanishning tarkibiy qismi hisoblanadi.
Tijorat   bank   passivlaridan   samarali   foydalanish   passiv   operatsiyalarini
asosini   tashkil   qiluvchi,   xususan,   kapitalini   oshirish,   depozit   siyosatining   oqilona
yuritish, asosiy strategik va taktik yo’nalishlarini belgilashdan iborat bo’ladi. Tijorat   bank   resurslari   bizga   ma’lumki   passiv   operatsiyalarni   natijasida
shakllanadi.   Bankning   passiv   operatsiyalari   –   bankning   o’z   va   jalb   qilingan
mablag’larini ustida amalga oshirilgan amaliyotlarda yuzaga keladi. Moliya kredit
lug’atlarda berilishicha, banklarning passiv operatsiyalari bu – «Banklar kredit va
boshqa   aktiv   amaliyotlarni   bajarish   uchun   o’z   resurslarini   shakllantirish
operatsiyalari»dir.
Xalqaro bank amaliyotida passiv operatsiyalarning quyidagi to’rtta shaklidan
keng foydalaniladi:
1. banklarning   foydasidan   fondlarni   shakllantirish   va   ularni   ko’paytirishga
ajratmalar;
2. depozit operatsiyalar;
3. yuridik shaxslardan olingan kredit resurslar;
4. qimmatli   qog’ozlar,   pul   biletlar   va   tangalarni   muomalaga   chiqarish
(emissiya).
5. Tijorat banklarining passiv operatsiyalari deganda, ularni resurs bazasini
shakllantirish bilan bog’liq operatsiyalari tushuniladi.
Bank tizimi faoliyati davlatning iqtisodiy xolati bilan uzviy xolda bog’lik va
unga   o’ziga   yarasha   ta’sir   ko’rsatadi,   ayniqsa   xozirgi   bozor   iqtisodiga   o’tish
sharoitida,   mamlakatdagi   moliya   –   kredit   tizimining   tashkil   etilganligi,   iqtisodiy
tsikllarning   barqarorligini   bank   faoliyati   ko’rsatkichlari   orqali   ko’rishimiz
mumkin.   Banklarning   iqtisodiy   faoliyatidan   kelib   chiqadigan   bo’lsak   bank
faoliyatida xam o’ziga yarasha extiyojlar va talablar mavjud.
Bank passivlarini ikkita katta guruxga bo’lib o’rganadi:
Bank   o’z   kapitali   va   unga   tenglashtirilgan   moddalarni   tashkil   etish   bilan
bog’liq operatsiyalar;
Jalb qilingan mablag’lar, depozit va nodepozit operatsiyalar.
Tijorat   banklarning   o’z   mablag’lari   tarkibiga   ularni   passiv   operatsiyalari
orqali quyidagilar kiritilgan:
1) Aktsiyadorlik kapitali (Oddiy, Imtiyozli)
2) Qo’shimcha kapital, 3) Zaxira kapitali (Zaxiralar va maxsus fondlar, devalvatsiya)
4) Taqsimlanmagan foyda
5) Qayta baxolash ortiqchasidan iborat.
Yuqorida aytib o’tganimizdek, o’z mablag’lari ustav kapital, rezerv kapital,
maxsus   fondlar,   o’tgan   yillardagi   taqsimlanmagan   foydalar,   rezervlar,   qayta
baxolash natijalaridan iborat.
Shundan,   tijorat   banklar   ustav   kapitali   ular   tomonidan   chiqargan
aktsiyalarning nominal qiymatiga teng bo’lib, bankning boshlangich ish faoliyatida
bank faoliyatini yuritishi uchun kerakli darajada mablag’ga ega bo’lish maqsadida
o’zi   uchun   etarli   bo’lgan   miqdorda   joylashtiriladi.   Shuningdek,   rivojlangan
mamlakatlarda fond bozorlariga joylashtirilgan aktsiyalarning nominalidan yuqori
bo’lgan   bozor   narxlari   qo’shimcha   ravishda   nominalidan   ortiqcha   qismi
qo’shimcha kapitalda xisobga olinadi.
Mamlakatimiz   tijorat   banklarining   passiv   operatsiyalarini   tarkibida   ularni
depozit   mablag’larini   shakllantirish   manbasi   tijorat   banklarini   aktiv
operatsiyalarini tashkil  etishda muhim va hal qiluvchi o’ringa ega. Chunki  passiv
operatsiyalarni   ichida   ularning   depozit   mablag’lari   tijorat   banklari   o’z   aktivlarini
oshirish hisobiga o’z likvidliligi va rentabelligini oshirish imkoniga ega bo’ladi.
      Depozit   operatsiyalar   –   banklarning   depozitorlar   bilan   tuzgan   shartnomalari
asosida depozit maqsadlariga ko’ra muayyan muddatga jalb etish hamda saqlashga
doir operatsiyalardir.
      Bank   resurslarini   shakllantirish   bilan   bog’lik   bo’lgan   operatsiyalar
banklarning-   passiv operatsiyalar   deyiladi. Passiv operatsiyalar yordamida tijorat
banklarining passiv va aktiv-passiv schyotidagi pul mablag’larining salmog’i oshib
boradi. Banklarning passiv operatsiyalari ularning faoliyatini tashkil qilishda katta
rol o’ynaydi.
      Passiv operatsiyalar yordamida tijorat banklari kreditlash uchun zarur b o’l gan
kredit resurslarini tashkil qiladi.
  Tijorat banklari passiv operatsiyalarining asosan to’rtta shakli mavjud:  Tijorat banklari qimmatba h o qog’ozlarini muomalaga chiqarish yo’li bilan 
resurslar yig’ish;
 Bank foydasi hisobidan har xil fondlar tashkil qilish   yoki fondlar summasini 
oshirish;
 Boshqa kreditlarning mablag’larini jalb qilish;
 Depozit operatsiyalarni amalga oshirish.
    Tijorat   banklarining   resurslari   bankning   o’z   mablag’lari   jalb   qilingan   va
emitentlashgan   mablag’lar   hisobidan   shakllanadi.   Yuqorida   keltirilgan   passiv
operatsiyalarning   birinchi   va   ikkinchi   shakllarida   banklarning   o’z   mablag’lari
yuzaga   keladi   va   qolgan   oxirgi   ikki   shaklida   kredit   resurslarining   ikkinchi   qismi
jalb qilingan resurslar yuzaga keladi.
2. Tijorat bankining o’z mablag’lari va uning tarkibi.
       Banklarning o’z mablag’lariga   — bankning ustav kapitali, rezerv kapitali,
maxsus   fondlar,   moddiy   rag’batlantirish   fondi,   boshqa   har   xil   tashkil   qilingan
fondlar va taqsimlanmagan foydasi kiradi.
        Banklarning   o’z   mablag’lari   ichida   asosiy   o’rinni   bankning   o’z   kapitali
egallaydi.   Bankning   ustav   kapitali   summasi   bank   ustavida   ko’rsatiladi   va   bank
ishini   boshlashning   boshlangich   nuqtasi   hisoblanadi.   Banklarning   tashkil
qilishning shakllariga qarab bankning ustav kapitali ham xar hil tashkil topadi.
        Agar   bank   aksiyadorlik   jamiyati   tariqasida   tashkil   qilinadigan   bo’lsa,   ustav
kapitali   yoki   fondi   aksiyalar   chiqarish   va   joylashtirish   yo’li   orqali   tashkil   topadi.
Banklarning   barqaror   faoliyatini   taminlash   maqsadida   uning   minimal   miqdori
belgilab beriladi.
     Bankning ustav kapitali uning balansining passivida ko’rsatiladi. Ustav fondi
summasining   oshirilishi   bank   aksiyadorlik   umumiy   majlisida   hal   qilindi.
Banklarning   ustav   kapitali   ularning   majburiyatlarini   bajarishning   asosi   bo’lib xizmat   qiladi.  Bank  kreditlar   hisobidan  banklarning  ustav  kapitalini  tashkil   qilish
mumkin emas.
      Banklar tashkil qilinganda ustav kapitalining tarkibi moddiy mablag’lardan va
pul   mablag’laridan   tashkil   topadi.   Bank   faoliyatining   boshlangich   bosqichlarida
bankning o’z mablag’lari hisobidan birinchi navbatdagi bank xarajatlari (er, bino,
asbob-uskuna, ish haqi) qoplanadi.
       Banklarning o’z mablag’lari uzoq muddatli aktivlarga quyilmalar qilishning
asosiy   manbasi   hisoblanadi.   Odatda   Markaziy   bank   tijorat   banklari   uchun
banklarning   o’z   mablag’lari   bilan   chetdan   jalb   qilingan   resurslar   o’rtasida
chegarani   belgilab   beradi.   Banklarning   aksiyador   kapitali   quyidagi   tarkibiy
qismlardan tashkil topishi mumkin.
Bular:
a)   o’z   aksiyador   kapitali   –   bu   kapital   oddiy   va   imtiyozli   aksiyalar   chiqarish   va
sotish hisobidan, taqsimlanmagan fondi hisobidan yuzaga keladi;
b) xar xil ko’zda tutilmagan holatlar uchun tashkil qilingan rezervlar.
v)   bankning   uzoq   muddatli   majburiyatlari   (uzok   muddatli   veksel   va
obligatsiyalar) bo’lishi mumkin.
Banklarning rezerv kapitali yoki rezerv fondi foydadan ajratmalar hisobiga hosil
bo’ladi   va   u   ko’zda   tutilmagan   zararlar   hamda   qimmatli   qog’ozlar   kursining
tushishi natijasidagi yo’qotishlarni qoplash uchun mo’ljallangan.
        Taqsimlanmagan   foyda   —   rezerv   fondiga   ajratmalar   va   dividendlar
tasdiqlanganidan   so’ng   qoladigan   foydaning   bir   qismidir.   Banklarning   o’z
mablag’lari   tijorat   banklari   faoliyatida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Banklarning
o’z kapitali hissasining kamayishi ba’zi hollarda banklarning sinishiga olib keladi.
        Bank   resurslari   tarkibida   aholining   omonat   qo’yilmalari   muhim   rol   tutadi.
Ular to’liq summaga yoki bo’lib-bo’lib qo’yiladi va berilishi mumkin. Omonatchi
va bank o’rtasidagi mablag’ ko’yishi bilan bog’lik munosabat omonat daftarchasini
berish   bilan   tasdiqlanadi.   Banklar   to’lovchilik   asosida   turli   xil   maqsadli
qo’yilmalarni,   muddatli   yoki   talab   qilish   hamda   olish   mumkin   bo’lgan
jamg’armalar qabul qiladilar.       Banklar   mablag’larni   jalb   qilish   imkoniyatlari   chegaralangan   bo’lib,   barcha
mamlakatlarda bu jarayon Markaziy bank tomonidan tartibga solinib turiladi. Jalb
qilingan   mablag’lar   tijorat   banklari   kredit   resurslarining   asosiy   qismini   tashkil
qiladi.
         O’zbekiston  Respublikasi  Markaziy banki  bank kapitali  bilan jalb qilingan
mablag’lar orasidagi nisbatni bir qator zaruriy me’yorlar yordamida tartibga soladi.
  Bu quyidagi normativlar:
 kapital etarliligi,
 bir kredit oluvchiga to’g’ri keladigan maksimal risk miqdori,
 aholidan jalb qilingan depozitlarning maksimal miqdori va boshqalar
     O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki yo’riqnomasiga muvofiq, aholidan
pul   omonatlarini   jalb   qilish   miqdori   bankning   o’z   kapitali   miqdori   bilan
chegaralanadi.
        Banklar   jalb   qiladigan   mablag’lar   tarkibi   turlicha   bo’ladi.   Ularning   asosiy
turlariga quyidagilar kiradi:
 bank mijozlar bilan ishlash jarayonida jalb qilgan mablag’lar (depozitlar),
 o’z qarz majburiyatlarini chiqarish yo’li bilan mablag’larni to’plash (depozit va
jamg’arma sertifikatlarini, veksellar, obligatsiyalar)
 banklararo   kredit   vositasida   boshqa   kredit   tashkilotlaridan   olinadigan   va
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankidan   olinadigan   ssuda   mablag’lari   va
boshqalar kiradi.
Halqaro   bank   amaliyotida   jalb   qilingan   resurslar   ularni   yig’ish   usuliga   qarab
quyidagi guruhlarga bo’linadi:
 depozitlar;
 nodepozit resurslar.
    Keng ma’noda passivlarni boshqarish omonatchilar va boshqa kreditorlarning
mablag’larini   jalb   va   mazkur   bank   uchun   mablag’lar   manbalari   tegishli
kombinatsiyasini belgilash bilan bog’liq faoliyatdir.         Tor   ma’noda   esa   passivlar   operatsiyalarini   boshqarish   deganda   zaruriyatga
ko’ra   qarz   mablag’larini   faol   ravishda   topish   yo’li   bilan   likvidlika   bo’lgan
ehtiyojni qondirishga qaratilgan harakatlar tushuniladi.
BANK PASSIVLARI balansda quyidagi ko’rinishda joylashadi.
  Majburiyatlar
  Talab qilib olinguncha saqlanadigan depozitlar
  Jamg’arma depozitlari
  Muddatli depozitlar
  Banklarning depozitlari
  To’lanishi kerak bo’lgan banklararo ssudalar
  To’lanishi kerak bo’lgan boshqa ssudalar
  To’lanishi kerak bo’lgan hisoblangan foizlar
  Qayta sotib olish sharti bilan sotilgan qimmatli qog’ozlar
  Boshqa passivlar
Jalb qilingan mablag’larni asosiy qismini depozitlar tashkil qiladi.
Ustavga kiritilgan o’zgatrirish va qo’shimchalarni ro’yxatga olish
tartibi
Bank ustaviga kiritiladigan barcha o’zgartirish va qo’shimchalar Markaziy
bankda ro’yxatga olinishi lozim.
Bank   ustaviga   o’zgartirish   va   (yoki)   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risidagi
qaror   aksiyadorlar   umumiy   yig’ilishi   tomonidan   umumiy   yig’ilishda   ishtirok
etuvchi  ovozga ega  aksiyalar  egalari  bo’lgan  aksiyadorlarning ko’pchilik to’rtdan
uch qismi ovoz bergan holda qabul qilinadi.
Ustav   kapitalini   ko’paytirish,   shuningdek   bank   ustaviga   ustav   kapitalini
ko’paytirish   va   e’lon   qilingan   aksiyalari   sonini   kamaytirish   bilan   bog’liq
o’zgartirish   va   (yoki)   qo’shimchalar   kiritish   masalalari   aksiyadorlari   umumiy
yig’ilishining   qaroriga   yoki   bank   ustaviga   ko’ra   bank   kuzatuv   kengashining
vakolat doirasiga kiritilishi mumkin. Barcha   oddiy   aksiyalar   bitta   aksiyadorga   tegishli   bo’lgan   bankda,   bank
ustaviga   o’zgartirish   va   (yoki)   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risida   qarorlar   ushbu
aksiyador   tomonidan   yakka   tartibda   qabul   qilinadi   va   yozma   shaklda
rasmiylashtirilishi   kerak,   bankning   imtiyozli   aksiyalari   qonunchilik   hujjatlariga
muvofiq ovoz berish huquqini olish hollari bundan mustasno.
Ustavga   kiritiladigan   o’zgartirish   va   (yoki)   qo’shimchalarni   ro’yxatdan
o’tkazish   uchun   bank   tegishli   qaror   qabul   qilingan   kundan   boshlab   30   kun
mobaynida Markaziy  bankka  quyidagi   hujjatlarni   uch nusxada   ilova qilgan  holda
ariza taqdim etadi:
- ustavga   o’zgartirish   va   (yoki)   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risidagi
bankning   tegishli   vakolatli   boshqaruv   organining   qarori   (yig’ilish
bayonnomasi) nusxasi;
- bank   kuzatuv   kengashi   raisi   imzolagan   bank   ustaviga   kiritiladigan
o’zgartirish va (yoki) qo’shimchalar matni.
Taqdim   etilgan   hujjatlar   qonunchilik   hujjatlariga   va   mazkur   Nizom
talablariga muvofiq bo’lsa, Markaziy bank bank ustaviga kiritiladigan o’zgartirish
va   (yoki)   qo’shimchalarni   ro’yxatga   olish   masalasini   ko’rib   chiqadi,   aks   holda,
hujjatlar bankka qayta ko’rib chiqish uchun qaytariladi.
Ustavga kiritilgan o’zgartirish va (yoki) qo’shimchalarni ko’rib chiqilish va
ro’yxatga olish 30 kun ichidan amalga oshiriladi.
Bank ustaviga kiritiladigan o’zgartirish va (yoki) qo’shimchalar hajmi katta
bo’lib, ular ustav bilan ishlashni murakkablashtirsa, Markaziy bank ushbu bankdan
Nizomda   ko’rsatilgan   hujjatlarga   qo’shimcha   ravishda   uch   nusxada   ustavning
yangi   tahririni   taqdim   etishini   talab   qilish   huquqiga   ega.   Bunda   Markaziy   bank
bankning yangi taxrirdagi ustavini ro’yxatga oladi.
Bank   ustaviga   kiritiladigan   o’zgartirish   va   (yoki)   qo’shimchalar   ular
Markaziy   bankda   ro’yxatga   olingan   sanadan   boshlab   kuchga   kiradi.   Ro’yxatga
olingan   bank   ustaviga   kiritilgan   o’zgartirish   va   (yoki)   qo’shimchalar   uning
ajralmas qismi hisoblanadi. Bank ustav kapitali miqdorining ko’paytirilishi bilan bog’liq bank ustaviga
kiritilgan o’zgartirish va qo’shimchalarni ro’yxatdan o’tkazish
Bank   ustav   kapitali   miqdorining   o’zgarishi   ustav   kapitali   miqdorining
ko’paytirilishi yoki kamaytirilishi shakllarida amalga oshirilishi mumkin.
Bank   ustav   kapitali   qo’shimcha   aksiyalarni   joylashtirish   yo’li   bilan
ko’paytirilishi mumkin.
Qo’shimcha   aksiyalar   faqat   bank   ustavida   belgilangan,   e’lon   qilingan
aksiyalarning soni doirasida bank tomonidan joylashtirilishi mumkin.
Ustav kapitalini ko’paytirish uchun vakolatli boshqaruv organi tomonidan,
zarur   hollarda   bank   ustaviga   e’lon   qilingan   aksiyalar,   shu   jumladan   ularning
miqdori,   nominal   qiymati   va   turlari   xaqida   o’zgartirish   va   (yoki)   qo’shimchalar
kiritish to’g’risida qaror qabul qilinadi.
Ustav kapitalining ko’paytirilishi  joylashtirilgan  qo’shimcha  aksiyalarning
nominal   qiymati   miqdorida   amalga   oshiriladi.   Shu   bilan   birga,   bank   ustavida
belgilangan   ayrim   turdagi   aksiyalarning   soni   ushbu   turdagi   joylashtirilgan
qo’shimcha aksiyalar soniga kamaytirilishi lozim.
Bank ustav kapitali miqdorining kamaytirilishi bilan bog’liq bank ustaviga
kiritilgan o’zgartirish va qo’shimchalarni ro’yxatdan o’tkazish
Bankning ustav kapitali aksiyalarning nominal qiymatini kamaytirish yoki
aksiyalarning  umumiy  sonini  qisqartirish  yo’li   bilan,   shu  jumladan,  aksiyalarning
bir qismini keyinchalik bekor qilgan holda bank tomonidan aksiyalarni olish yo’li
bilan kamaytirilishi mumkin.
Bankning   ustav   kapitalini   aksiyalarning   bir   qismini   olish   va   bekor   qilish
yo’li   bilan   kamaytirishga,   agar   bunday   imkoniyat   bankning   ustavida   nazarda
tutilgan bo’lsa, yo’l qo’yiladi.
Bank ustav kapitali kamaytirilishi natijasida uning miqdori bank ustavidagi
tegishli   o’zgarishlarni   ro’yxatga   olish   sanasida,   O’zbekiston   Respublikasining “Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida”gi   qonunda   belgilangan   ustav   kapitalining
eng kam miqdoridan kamayib ketsa, bank ustav kapitali miqdorini kamaytirishiga
ruxsat etilmaydi.
Ustav   kapitalini   kamaytirish   hamda   bank   ustaviga   tegishli   o’zgartirish   va
(yoki)   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risidagi   qaror   aksiyadorlar   umumiy   yig’ilishi
tomonidan   qabul   qilinadi.   Shu   bilan   birga,   qarorda   ustav   kapitalining
kamaytirilishi sabablari ko’rsatiladi va uni kamaytirish tartibi belgilaniladi.
Joylashtirilgan   aksiyalarni   sotib   olish   yo’li   bilan   ustav   kapitalini
kamaytirish   aksiyadorlar   umumiy   yig’ilishining   ustav   kapitalini   kamaytirish
to’g’risidagi   qarorida   bank   tomonidan   sotib   olinadigan   aksiyalar   turlari,   sotib
olinadigan   har   bir   turdagi   aksiyalar   soni,   sotib   olish   narxi,   to’lov   shakli   va
muddati, shuningdek aksiyalarni xarid qilish muddati belgilanishi lozim.
Bankning ustav kapitali
Bank ustav kapitalining eng kam miqdori yuz milliard so’mni tashkil etishi
lozim.
Bankning   ustav   kapitali   O’zbekiston   Respublikasi   milliy   valyutasida
shakllantiriladi   hamda   bank   muassislari   va   aksiyadorlari   kiritgan   pul
mablag’laridan   yoki   davlatning   qimmatli   qog’ozlaridan   tashkil   topadi,   bundan
quyidagi hollar mustasno: 
bank   aksiyalarini   bankning   kreditorlari   orasida   joylashtirish   va   bankning
kreditorlar   oldidagi   pul   majburiyatlari   bo’yicha   har   qanday   huquqlarini
(talablarini) hisobga olish yo’li bilan ularning haqini to’lash;
qimmatli qog’ozlarni bank aksiyalariga ayirboshlash;
bankning   joylashtirilgan   bir   turdagi   aksiyalarini   ushbu   bankning   boshqa
turdagi aksiyalariga almashtirish.
Bankning   ustav   kapitalini   shakllantirish   uchun   kreditga,   garovga   olingan
mablag’lardan,   shuningdek   majburiyat   yuklatilgan   boshqa   mablag’lardan
foydalanishga yo’l qo’yilmaydi. 
Bank   ustav   kapitalining   eng   kam   miqdori   bank   muassislari   tomonidan
bankni davlat  ro’yxatidan o’tkazish va litsenziya berish to’g’risidagi  ariza taqdim etiladigan   paytgacha   kiritilishi   kerak.   Ustav   kapitaliga   kiritiladigan   mablag’lar
bankda ochilgan jamg’arma hisobvarag’iga o’tkaziladi.
Tizimli   moliyaviy   inqiroz   holatida   bank   aksiyalari   davlat   qimmatli
qog’ozlari   hisobidan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   sotib
olinishi mumkin.
kapital   zaxiralar   —   soliqlar   va   yig’imlar   to’langandan   so’ng   sof   foyda
yoki   avvalgi   yillarning   taqsimlanmagan   foydasi   hisobidan   shakllangan   zaxiralar.
Ulardan   bank   faoliyatida   vujudga   keladigan   har   qanday   zararlarni   ular   yuzaga
kelishi bilanoq hech qanday cheklashlarsiz qoplash uchun foydalanilishi mumkin;
standart   aktivlarga   yaratiladigan  zaxiralar   —   bank  faoliyati   davomida
umuman   yoki   biror-bir   faoliyat   turi   natijasida   ehtimoliy   yo’qotishlarni   qoplash
maqsadida tashkil qilinadigan zaxiralar;
maxsus zaxiralar  — “substandart”, “qoniqarsiz”, “shubhali” va “umidsiz”
sifatida tasniflangan aktivlar bo’yicha ehtimoliy zararlarni qoplashga mo’ljallangan
zaxiralar;
Bank   I   darajali   kapitalining   miqdori   bank   ustav   kapitalining   eng   kam
miqdoridan   kam   bo’lmasligi   lozim.   Bunda   bank   I   darajali   kapitalining   miqdorini
aniqlash uchun bank ustav kapitalining milliy valyutadagi ekvivalenti O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   hisobot   oyining   oxirgi   kuniga   valyuta
operatsiyalari bo’yicha buxgalteriya hisobi, statistik va boshqa hisobotlarni yuritish
maqsadida belgilangan valyutalar kursi bo’yicha aniqlanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   quyidagi   hollarda   banklarga
nisbatan   regulyativ   kapital   miqdorini   oshirish   to’g’risidagi   talablarni   qo’yishga
haqli: 
- xavfsiz   bo’lmagan   va   nosog’lom   bank   faoliyatining   yuzaga   kelishiga
olib kelishi mumkin bo’lgan qoniqarsiz moliyaviy holat;
- bank foydasining qoniqarsiz prognozi;
-   yuqori   darajadagi   bank   tavakkalchiligi   va   balansdan   tashqari   moddalar
mavjudligi holatlari aniqlanganda.  Regulyativ kapital I darajali kapital va II darajali kapitalning yig’indisidan
iborat.
Regulyativ   kapital   tarkibiga   xavfsiz   bo’lmagan   va   nosog’lom   bank
faoliyatining   yuzaga   kelishiga   olib   kelishi   mumkin   bo’lgan   shartlar   (tashkil
qilinadigan jamg’armalar/zaxiralardan belgilangan maqsadga muvofiq foydalanish,
qarz   majburiyatlarini   chiqarish   shartlari   va   boshqalar)   bilan   cheklangan   kapital
elementlari kiritilishi mumkin emas.
I darajali kapital regulyativ kapitalning 75 foizidan kam bo’lmasligi lozim.
II darajali kapital miqdori I darajali kapital miqdorining uchdan bir qismidan oshib
ketsa, oshgan summa regulyativ kapital tarkibiga kiritilmaydi.
I darajali kapital I darajali asosiy kapital va I darajali qo’shimcha kapitalni
o’z ichiga oladi. 
I   darajali   asosiy   kapital   bank   regulyativ   kapitalining   60   foizidan   kam
bo’lmasligi va o’z ichiga quyidagilarni olishi zarur:
a)   bankning   to’liq   to’langan   oddiy   aksiyalari   yoki   bank   aksiyadorlik
jamiyatidan   boshqa   shaklda   tashkil   etilganda   oddiy   aksiyaga   tenglashtirilgan
vositalar.   Bunday   aksiyalar   yoki   vositalar   quyidagi   shartlarni   qanoatlantirishi
lozim: 
bank   tugatilganda   ular   bo’yicha   talablar   bankning   barcha   talablaridan
(depozitorlar   va  bankning  boshqa   kreditorlari  talablari,  subordinar   qarz,  imtiyozli
aksiyalar va boshqalar) so’ng qondirilishi; 
egalari   bank   tugatilganda   barcha   talablar   qondirilgandan   so’ng   bank
ixtiyorida qoladigan aktivlarning o’zlariga tegishli  ulushga muvofiq qismini  olish
huquqiga ega bo’lishi; 
muddatsiz   va   bankni   tugatilishidan   boshqa   holatlarda   to’lab   berilmasligi,
bundan qonunchilik hujjatlarida belgilangan qayta sotib olish holatlari mustasno; 
chiqarilishida bank uni qayta sotib olish yoki bekor qilish bo’yicha harakat
qilmasligi   hamda   qonuniy   va   shartnomaviy   talablar   bunday   holatni   keltirib
chiqarish xususiyatlariga ega bo’lmasligi;  emitent   yoki   unga   aloqador   shaxslar   tomonidan   kafolatlanmagan   va
ta’minlanmagan,   shuningdek   bank   tugatilgan   taqdirda   hech   qanday   shartnoma
bilan uning to’lash navbati (subordinatsiyasi) o’zgartirilmagan bo’lishi;
b)  qo’shilgan kapital  — oddiy aksiyalarni  birinchi  marta joylashtirilishida
ularning nominal narxidan yuqori to’langan summa; 
v) taqsimlanmagan foyda (zarar):
bank   balansidagi   avvalgi   yillarning   taqsimlanmagan   foydasi   hisobidan
shakllangan kapital zaxiralar va boshqa zaxiralar (tekinga olingan mulklar (30905)
va asosiy vositalar hamda nomoddiy aktivlarning boshlang’ich qiymatiga nisbatan
baholash qiymatining oshgan summasi (30908) bundan mustasno);
d)   devalvatsiya   zaxirasi.   Bu   zaxira   sezilarli   darajada   milliy   valyutaning
qadrsizlanishida   (devalvatsiya)   bankning   o’z   majburiyatlarini   qoplash   uchun
taqsimlanmagan foyda hisobidan ajratilgan mablag’lardan shakllanadi.
3.  Tijorat banklari  passiv  operatsiyalarining  turlari .
        Banklarda   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun   pul   mablag’larini
qo’yilmalarga jalb qilish operatsiyalari-   depozit operatsiyalari   deyiladi.
        Depozitlar   faqatgina   omonatchiga   emas,   shu   bilan   birga   bankka   ham
manfaatlidir.   Ko’pgina   depozitlar   orqali   bankning   ssuda   kapitali   shakllanadi,
keyinchalik esa bank turli xo’jalik sohalarini qulay shartlar asosida kreditlaydi.
    Depozit va kredit foizlari orasidagi farq bo’sh pul mablag’larini jalb qilish va
ssuda   kapitalini   joylashtirish   borasidagi   bank   marjasi   (mukofoti)   bo’lib
hisoblanadi.
       Depozit operatsiyalar   - banklarning depozitorlar bilan tuzgan shartnomalari
asosida   depozit   maqsadlariga   ko’ra   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   pul
mablag’larini muayyan muddatga jalb etish hamda saqlashga doir operatsiyalaridir.
        Depozitor   bankka   kela   olmagan   yoki   u   depozit   operatsiyalariga   doir   zarur
hujjatlarni   mustaqil   ravishda   to’ldira   olmagan   hollarda   uning   depoziti   bo’yicha
operatsiyalar   ishonchli   shaxs   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Uning   vakolati amaldagi   qonunchilikka   muvofiq   asoslangan   bo’lishi   lozim.   O’zbekiston
Respublikasida   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   depozit   operatsiyalarning   sub’ektlari
bo’la oladi.
        Depozitlar   naqd   pul   yoki   naqd   pulsiz   shaklda   qo’yilishi   mumkin.   Yuridik
yoki jismoniy shaxs tomonidan qo’yiladigan depozitning eng kam miqdori har bir
bank tomonidan mustaqil ravishda belgilanadi.
    Bank qabul qiladigan depozitning eng ko’p miqdori chegaralanmaydi. Barcha
depozitlar   joriy   mablag’lar   tarzida   qabul   qilinadi   va   shu   asosda   to’lanadi.
Depozitlar   tratta,   cheklar,   pul   topshiriqnomalari,   davlat   xazina   kafolatlari   va
boshqa shakllarda kelib tushsa, ular undirib olish sharti bilan qabul qilinadi, biroq,
summa   bankning   hisobvarag’iga   kelib   tushmaguncha   ushbu   depozitga   kiritilgan
hisoblanmaydi.
      Depozitlar (omonatlar)ga doir foiz stavkalari banklar tomonidan depozitorlar
bilan   kelishuvga   muvofiq   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   belgilagan
qayta   moliyalash   stavkasini,   bankning   narx   siyosatini   hisobga   olgan   holda
belgilanadi.
      Shartnomada   ko’zda   tutilgan   foizlar   miqdori   qonunchilik   asosida
kamaytirilgan   hollarda,   foizlarning   yangi   miqdori,   depozitorlarga   foizning
kamayishi   haqida   xabar   berilganidan   so’ng   qo’yilgan   depozitlarga   nisbatan
qo’llaniladi.   Ushbu   xabargacha   qo’yilgan   depozitlarga   nisbatan   kamaytirilgan
foizlar   miqdori   bank   omonat   shartnomasida   boshqa   muddat   ko’zda   tutilmagan
bo’lsa, tegishli xabar berilgan vaqtdan boshlab bir oy o’tgach qo’llanadi.
      Agar   shartnomada   boshqa   holatlar   ko’zda   tutilmagan   bo’lsa,   depozitorning
birinchi talabiga ko’ra depozit hisobvaraqlaridan omonatning butun summasi yoki
uning bir qismini olishga doir hech qanday cheklashlar belgilanmaydi.
       Depozitlarning barcha turlari bo’yicha jismoniy shaxslar vasiyatnoma tuzish
huquqiga egadirlar.
Depozitlarning turlari:
 talab qilib olinguncha depozitlar;
 jamg’arma depozitlari;  muddatli depozitlar;
Talab qilib olinguncha depozitlar
        Talab qilib olinguncha depozitlar yuridik va jismoniy shaxslarning kundalik
maqsadlar uchun hohlagan vaqtda talab qilib olishlari mumkin bo’lgan talab qilib
olinguncha hisobvaraqlardagi mablag’laridir. Bank depozitorning birinchi talabiga
ko’ra   (depozit   shartnomasida   boshqa   muddatlar   ko’zda   tutilmagan   bo’lsa,
depozitorning   tegishli   ko’rsatmasi   bankka   kelib   tushgan   kunning   ertasidan
kechikmagan holda) uning to’lovlar bo’yicha topshirig’ini bajarishi zarur.
    Talab qilib olinguncha depozit hisobvarag’i bo’yicha xizmat ko’rsatish uchun
haq   to’lash   shartnomada   belgilangan   miqdorda   amalga   oshiriladi.   Hisobvaraqqa
undagi qoldiqning o’rtacha miqdori oldindan kelishilgan holda bank bepul xizmat
ko’rsatadi.   Mijoz   tomonidan   ushbu   shartlarga   rioya   qilinmagan   taqdirda,   ya’ni
hisobvaraq   qoldig’ining   kelishilgan   miqdori   kamaytirilsa,   mijoz   bankning   pul-
hisob-kitob operatsiyalari bo’yicha xizmat ko’rsatish bilan bog’liq bo’lgan barcha
operatsiyalari   xarajatlarini   bank   bilan   mijoz   o’rtasida   tuzilgan   shartnomada
belgilangan miqdorda to’laydi.
   Talab qilib olinguncha depozitlar mijozning topshirig’iga ko’ra shartnomaning
oldindan   kelishilgan   shartlari   asosida   ushbu   mijozning   boshqa   turdagi
depozitlariga o’tkazilishi mumkin.
      Jismoniy   shaxslarning   talab   qilib   olinguncha   saqlanadigan   omonatlari
bo’yicha   tuzilgan   bank   omonati   shartnomasida   omonatchi   tomonidan   omonatni
birinchi talabi bilan qaytarish va belgilangan foizlar to’lash shartlari bo’lishi lozim.
Talab   qilib   olinguncha   saqlanadigan   omonatlar   hisobi   «O’zbekiston   Respublikasi
tijorat   banklarida   buxgalteriya   hisobi   hisobvaraqlar   rejasi»ga   muvofiq   «20200   —
Talab qilib olinguncha saqlanadigan depozitlar» hisobvaraqlarida yuritiladi.
20200 Talab qilib olinguncha saqlanadigan depozit lar
20202   Hukumatning   budjetdan   tashqari   mablag’lari   bo’yicha
talab qilib olinguncha saqlanadigan depozitlari 20203   Respublika   qaramog’idagi   budjet   tashkilotlarining
budjetdan   tashqari   mablag’lari   bo’yicha   talab   qilib   olinguncha
saqlanadigan depozitlari
20204   Mahalliy   budjet   qaramog’idagi   budjet   tashkilotlarining
budjetdan   tashqari   mablag’lari   bo’yicha   talab   qilib   olinguncha
saqlanadigan depozitlari
20205   Budjetdan   tashqari   jamg’armalarning   talab   qilib
olinguncha saqlanadigan depozitlari
20206   Jismoniy   shaxslarning   talab   qilib   olinguncha
saqlanadigan depozitlari
20207   Respublika   yo’l   jamg’armasining   talab   qilib   olinguncha
saqlanadigan depozitlari
20208   Xususiy   korxonalar,   xo’jalik   shirkatlari   va   jamiyatlarning
talab qilib olinguncha saqlanadigan depozitlari
20210   Davlat   korxonalari,   tashkilotlari   va   muassasalarining
talab qilib olinguncha saqlanadigan depozitlari
20212 Nodavlat notijorat tashkilotlarning talab qilib olinguncha
saqlanadigan depozitlari
20214   Chet   el   kapitali   ishtirokidagi   korxonalarning   talab   qilib
olinguncha saqlanadigan depozitlari
20216   Bank   bo’lmagan   moliyaviy   muassasalarning   talab   qilib
olinguncha saqlanadigan depozitlari
20218   Yakka   tartibdagi   tadbirkorlarning   talab  qilib  olinguncha
saqlanadigan depozitlari
  Jamg’arma depozitlari.
      Davriy   badallar   asosida   shakllanadigan   jamg’arma   depozitlari   muayyan
maqsadni   amalga   oshirish   uchun   depozit   hisobvaraqda   ma’lum   miqdorda   pul
summasini jamlash maqsadida yuridik va jismoniy shaxslar nomiga ochiladi.       Agar   shaxs   nomiga   berilgan   omonat   daftarchasi   yo’qolsa   yoki   taqdim   etish
uchun yaroqsiz holga kelib qolsa, bank omonatchining arizasiga ko’ra unga yangi
omonat daftarchasini beradi.
Jamg’arma depozitlarining asosiy shakllari quyidagilardan iborat:
 omonat daftarchalaridagi depozitlar (taqdim etuvchining nomiga berilgan, egasi
ko’rsatilgan);
 hisobvaraq holati ko’chirma qilinadigan depozitlar;
 xabarli depozitlar.
     Jamg’arma depozit hisobvarag’i ochilganda bank jismoniy shaxsga bankning
barcha   operatsiyalari   aks   ettiriladigan   omonat   daftarchasini   beradi.   Hisobvaraq
yopilgan taqdirda, omonat daftarchasi bankka qaytarilishi lozim. Depozitor omonat
daftarchasiga   hech   qachon   biron-bir   yozuv   kiritmasligi   zarur,   chunki   bank
noto’g’ri   rasmiylashtirilgan   va   tan   olinmagan   yozuvlar   uchun   javobgarlikni   o’z
zimmasiga olmaydi.
          Yuridik   shaxslar   jamg’arma   depozit   hisobvarag’ini   shartnoma   asosida
belgilangan   tartibda   ochadi.   Hisob-varaqdagi   holati   ko’chirma   qilinadigan
depozitlar   omonat   daftarchalari   depozitlaridan   farqli   ravishda   shaxsiy
hisobvaraqlarda yuritiladi, ulardan ko’chirmalar shartnoma shartlarida ko’rsatilgan
muddatlarda   davriy   ravishda   depozitorning   manziliga   jo’natib   turiladi.   Bu
depozitorlarni   bankka   qatnashdan   ozod   qiladi   va   ular   bilan   pochta   orqali   aloqa
bog’lab turish imkonini beradi. Bank pochta orqali omonatchining hisobvarag’idan
ko’chirmalarni   jo’natish   xarajatlarini   uning   hisobvarag’idan   undiradi.   Xabarli
jamg’arma   depozitning   o’ziga   xosligi   shundaki,   depozitni   hisobvaraq   hisobidan
chiqarish   oldindan   xabar   berish   orqali   shartnomada   kelishilgan   muddatda   amalga
oshiriladi.   Xabar   qilish   muddati   qanchalik   uzoq   bo’lsa,   depozit   uchun   foizlar
stavkasi shuncha yuqori bo’lishi mumkin.
       Hisobvaraqdan olingan ko’chirmalar va summaga doir daftarchadagi barcha
o’zgarishlarni   depozitor   o’rganib   chiqishi   hamda   har   qanday   nomuvofiqlik
to’g’risida   zudlik   bilan   xabar   qilishi   kerak.   Xabar   qilingan   nomuvofiqlikni   bank
birlamchi hujjatlar asosida bartaraf qilishi zarur. 20400 J amg’arma depozit lar
20402   Hukumatning   budjetdan   tashqari   mablag’lari   bo’yicha
jamg’arma depozitlari
20403   Respublika   qaramog’idagi   budjet   tashkilotlarining
budjetdan tashqari mablag’lari bo’yicha jamg’arma depozitlari
20404   Mahalliy   budjet   qaramog’idagi   budjet   tashkilotlarining
budjetdan tashqari mablag’lari bo’yicha jamg’arma depozitlari
20405   Budjetdan   tashqari   jamg’armalarning   jamg’arma
depozitlari
20406 Jismoniy shaxslarning jamg’arma depozitlari
20408   Xususiy   korxonalar,   xo’jalik   shirkatlari   va   jamiyatlarning
jamg’arma depozitlari
20410   Davlat   korxonalari,   tashkilotlari   va   muassasalarining
jamg’arma depozitlari
20412   Nodavlat   notijorat   tashkilotlarning   jamg’arma
depozitlari
20414   Chet   el   kapitali   ishtirokidagi   korxonalarning   jamg’arma
depozitlari
20416   Bank   bo’lmagan   moliyaviy   muassasalarning   jamg’arma
depozitlari
20418 Yakka tartibdagi tadbirkorlarning jamg’arma depozitlari
20496 Boshqa mijozlarning jamg’arma depozitlari
Muddatli depozitlar
        Banklar   tomonidan   jalb   qilingan   muddatli   depozitlar   -   yuridik   va   jismoniy
shaxslarning shartnomada qat’iy kelishilgan muddat va unda ko’rsatilgan foizlarni
to’lashga   doir   mablag’laridir.   Muddatli   depozit   hisobvarag’i   ochilganda   jismoniy
shaxsga omonat daftarchasi beriladi.         Depozitor   bank   bilan   muddatli   depozitlar   bo’yicha   shartnoma   tuzganidan
so’ng,   shartnomada   ko’rsatilgan   depozit   summasini   qo’yishi   kerak.   Biroq   tratta,
cheklar,   pul   topshiriqnomalari,   davlat   xazina   kafolatlari   va   boshqa   shakllardagi
depozitlar undirib olish shartlari asosida qabul qilinadi hamda summa bankka kelib
tushmaguncha   ushbu   depozitga   qo’yilgan   hisoblanmaydi.   Depozitor   shartnomada
ko’rsatilgan   depozit   summasining   o’z   vaqtida   kelib   tushishi   uchun   to’liq   javob
beradi va uning naqdligi hamda qonuniyligini kafolatlaydi.
    Qo’shimcha badallarni qabul qilish asosiy depozit shartnomasiga qo’shimcha
bitimlar kiritish bilan rasmiylashtiriladi.Banklar depozitorlarga belgilangan muddat
etib   kelgunga   qadar   muddatli   depozit   hisobvaraqlaridan   mablag’larni   olishga
ruxsat   etadilar,   bunday   hollarda   depozitor   muddatli   depozit   hisobvarag’idan
muddatidan oldin mablag’ olinishi mumkinligi haqida bankni ogohlantirishi lozim.
Mablag’lar   muddatidan   oldin   olinganda   omonat   bo’yicha   foizlarni,   shartnomada
boshqa   hollar   ko’zda   tutilmagan   bo’lsa,   bank   talab   qilib   olinguncha   depozitlar
bo’yicha to’laydigan foizlar miqdorida to’laydi.
Muddatli depozitlar qo’yidagi muddatlar bo’yicha tasniflanadi:
 muddati 30 kungacha bo’lgan depozitlar;
 muddati 90 kungacha bo’lgan depozitlar;
 muddati 180 kungacha bo’lgan depozitlar;
 muddati 365 kungacha bo’lgan depozitlar;
 muddati 365 kundan ortiq bo’lgan depozitlar.
     Agar muddatli depozit muddati o’tganidan so’ng mijoz tomonidan talab qilib
olinmasa,   shartnomada   boshqa   hollar   ko’zda   tutilmagan   taqdirda,   uning   asosiy
talab qilib olinguncha depozit hisobvarag’iga o’tkaziladi.
20600 Muddat li depozit lar
20602   Hukumatning   budjetdan   tashqari   mablag’lari   bo’yicha
muddatli depozitlari
20603   Respublika   qaramog’idagi   budjet   tashkilotlarining
budjetdan tashqari mablag’lari bo’yicha muddatli depozitlari 20604   Mahalliy   budjet   qaramog’idagi   budjet   tashkilotlarining
budjetdan tashqari mablag’lari bo’yicha muddatli depozitlari
20605   Budjetdan   tashqari   jamg’armalarning   muddatli
depozitlari
20606 Jismoniy shaxslarning muddatli depozitlari
20608   Xususiy   korxonalar,   xo’jalik   shirkatlari   va   jamiyatlarning
muddatli depozitlari
20610   Davlat   korxonalari,   tashkilotlari   va   muassasalarining
muddatli depozitlari
20612 Nodavlat notijorat tashkilotlarning muddatli depozitlari
20614   Chet   el   kapitali   ishtirokidagi   korxonalarning   muddatli
depozitlari
20616   Bank   bo’lmagan   moliyaviy   muassasalarning   muddatli
depozitlari
20618 Yakka tartibdagi tadbirkorlarning muddatli depozitlari
20696 Boshqa mijozlarning muddatli depozitlari
Banklar tomonidan jalb etiladigan depozitlar (omonatlar) bo’yicha foiz
stavkalarini shakllantirish siyosatiga qo’yiladigan talablar 
Banklarning   depozitlar   (omonatlar)ni   jalb   qilish   sohasidagi   faoliyati,   shu
jumladan   jalb   qilingan   depozitlar   (omonatlar)ga   foiz   stavkalarini   belgilashi,
depozitlar   (omonatlar)ni   va   ularga   hisoblangan   foiz   to’lovlarini   bank   va   mijoz
o’rtasida tuzilgan depozit (omonat) shartnomalariga muvofiq o’z vaqtida qaytarishi
banklarning depozit va foiz siyosatlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Banklar   jalb   qilinadigan   depozitlar   (omonatlar)   bo’yicha   foiz   stavkalari
darajasini Markaziy bank qayta moliyalash stavkasi  hamda inflatsiya darajasining
so’nggi yillardagi o’zgarishidan kelib chiqqan holda belgilaydilar.
Markaziy   bank   bank   omonatchilari,   qarz   oluvchilari   va   kreditorlarining
manfaatlarini   himoya   qilish,   depozitlar   (omonatlar)   bo’yicha   foiz   stavkalarining
asossiz   o’sishini   oldini   olish   va   shu   bilan   bog’liq   xatarlarning   yuzaga   kelishiga yo’l qo’ymaslik hamda bank tizimi barqarorligini ta’minlash maqsadida muntazam
ravishda   banklarning   depozitlar   (omonatlar)   bo’yicha   foiz   stavkalari   darajasini
monitoring qilib boradi.
Bunda,   Markaziy   bank   depozitlar   (omonatlar)   bo’yicha   o’rtacha   tortilgan
foiz stavkasi qayta moliyalash stavkasidan oshgan banklarda foiz siyosatining, shu
jumladan   foiz   darajasining   asosli   ekanligini   aniqlash   maqsadida   mazkur
banklarning foiz siyosatini va moliyaviy holatini alohida o’rganib chiqadi.
Markaziy bank muayyan bir bankning jalb qilingan depozitlari (omonatlari)
bo’yicha o’rtacha tortilgan foiz stavkasining asossiz ravishda yuqoriligini, mazkur
bankning:
aktivlari va kapitali rentabelligi darajasi;
foizli daromadlarining yalpi daromaddagi ulushi va aktivlarga nisbati;
foizli daromadlarning foizli xarajatlarga nisbati;
foizli xarajatlarning umumiy majburiyatlarga nisbati;
jalb qilinayotgan mablag’larning aylanish muddatlari va bank aktivlarining
rentabelligi o’rtasidagi o’zaro bog’liqligi;
omonatga   jalb   qilinayotgan   mablag’lardan   foydalanishning   samaradorligi
darajasi   kabi   ko’rsatkichlarga   ta’sirini   hamda   bank   tizimi   bo’yicha   o’rtacha
ko’rsatkichlardan pastligi yoki yuqoriligini tanqidiy ko’rib chiqadi va tahlil qiladi.
Banklarda   depozitlar   (omonatlar)   bo’yicha   o’rtacha   tortilgan   foiz   stavkasi
asossiz oshgan holatlar aniqlanganda Markaziy bank mazkur banklardagi o’rtacha
foiz   stavkalarining   darajasini   maqbullashtirish   (pasaytirish)   bo’yicha   banklarga
ko’rsatma beradi. 
Banklar   tomonidan   milliy   valyutada   jalb   qilingan   depozitlar   (omonatlar)
bo’yicha   o’rtacha   tortilgan   foiz   stavkasini   hisoblash   banklar   tomonidan   jalb
qilinadigan   depozitlar   (omonatlar)   bo’yicha   o’rtacha   tortilgan   foiz   stavkasini
hisoblash metodikasi asosida amalga oshiriladi.
Markaziy   bank   har   chorakda   banklar   tomonidan   jalb   qilingan   depozitlar
(omonatlar)   bo’yicha   o’rtacha   tortilgan   foiz   stavkalari   hisobini   ularning ma’lumotlari   asosida   hisobot   davridan   keyingi   oyning   10-sanasigacha   amalga
oshiradi.
Tijorat banklari tomonidan jalb qilinadigan depozitlar (omonatlar) bo’yicha
o’rtacha tortilgan foiz stavkasini hisoblash 
METODIKASI
Tijorat   banklari   tomonidan   milliy   valyutada   jismoniy   shaxslardan   (talab
qilib   olinguncha,   jamg’arma,   muddatli   va   bank   plastik   kartadagi   mablag’lar)
hamda   yuridik   shaxslardan   (jamg’arma   va   muddatli)   jalb   qilingan   depozitlar
bo’yicha o’rtacha tortilgan foiz stavkasi hisoblab chiqiladi.
O’rtacha  tortilgan  foiz  stavkasi   jalb qilingan  har   bir   depozit   (omonat)  turi
bo’yicha foiz stavkasini uning summasiga ko’paytirib, jami jalb qilingan depozitlar
(omonatlar) miqdoriga bo’lish orqali quyidagicha hisoblanadi:
Depozit (omonat) turlari Depozit
summasi Foiz stavkasi
Jami depozitlar, shu jumladan: V
jami P
AV
I. Jismoniy shaxslarning depozitlari: V
jis. jami P
jis. o’rt. tortilgan
talab qilib olguncha omonatlar va bank 
plastik kartadagi mablag’lar; V
1 P
1
jamg’arma omonatlari; V
2 P
2
muddatli omonatlar; V
3 P
3
II. Yuridik shaxslarning depozitlari: V
yur. jami P
yur. o’rt. tortilgan
jamg’arma depozitlari; V
4 P
4
muddatli depozitlar. V
5 P
5
P
AV = (V
1  * P
1  + V
2  * P
2  + V
3
* P
3  + V
4  * P
4  + V
5  *
P
5 ) bu yerda,
(V
1  + V
2  + V
3  + V
4  +
V
5 )
P
AV  — o’rtacha tortilgan foiz stavkasi; V
1 ,   V
2 ,   …V
n   —   n   ta   shartnoma   bitimi   bo’yicha   jalb   qilingan   depozitlar
(omonatlar) summasi;
P
1 , P
2 , … P
n  —  n  ta shartnoma bitimida o’rnatilgan yillik foiz stavkalari.
Misol uchun:
1.
T/r Depozit turi Depozit miqdori
(mln so’m) Foiz stavkasi
( yillik  %da)
1. Talab qilib olinguncha  100 0
2. Bank plastik kartadagi mablag’lar 50 0
Jami: 150 0
O’rtacha tortilgan foiz
stavkasi = (100 * 0%)
+ (50 * 0%) = 0%
100 + 50
2.
T/r Depozit turi 
(jamg’arma)  Depozit miqdori
(mln so’m) Foiz stavkasi
(yillik %da)
1. “Barkamol avlod”  20 13
2. “Bolalik” 11 10
3. “Yoshlik” 5 9
Jami: 36 11,5
O’rtacha
tortilgan foiz
stavkasi = (20 * 13%) + (11
* 10%) + (5 *
9%) = 11,5%
20 + 11 + 5
3. T/r Depozit turi 
(muddatli)  Depozit miqdori
(mln so’m) Foiz stavkasi
(yillik %da)
1. “Qaldirg’och” (6 oylik) 10 12
2. “Qaldirg’och”(9 oylik) 15 13
3. “Kommunal” 25 14
4. “Navbahor” 5 11
Jami: 55 13,1
O’rtacha tortilgan
foiz stavkasi = (10 * 12%) + (15 * 13%) + (25
* 14%) + (5 * 11%) = 13,1%
10 + 15 + 25 + 5
4.   Jismoniy   shaxslardan   jalb   qilingan   omonatlar   bo’yicha   o’rtacha
tortilgan   foiz   stavkasini   aniqlashda   talab   qilib   olinguncha   va   bank   plastik
kartadagi   mablag’lar   miqdorining   muddatli   va   jamg’arma   omonatlar
miqdoridan oshmagan qismi hisobga olinadi.
T/r Omonat turi 
(jismoniy shaxslar) Omonat miqdori
(mln so’m) O’rtacha foiz
stavkasi
1. Talab qilib olguncha omonatlar 100 0
2. Bank plastik kartadagi mablag’lar 50 0
3. Jamg’arma omonatlari 36 11,5
4. Muddatli omonatlar 55 13,1
Jami: 241 6,2
O’rtacha tortilgan
foiz stavkasi = (91 * 0%) + (36 *
11,5%) + (55 * 13,1%) = 6,2%
91 + 36 + 55
5.
T/r Depozit turi
(yuridik shaxslar)  Depozit miqdori
(mln so’m) O’rtacha foiz
stavkasi 1. Jamg’arma depozitlari 25 4
2. Muddatli depozitlar 35 6,5
Jami: 60 5,5
O’rtacha
tortilgan foiz
stavkasi = (25 * 4%) +
(35 * 6,5%) = 5,5%
25 + 35
Jami jalb qilingan depozitlar (omonatlar) bo’yicha o’rtacha tortilgan foiz
stavkasi:
Depozit (omonat) turlari Depozit
summasi Foiz stavkasi
Jami depozitlar, shu jumladan: V
jami P
AV
I. Jismoniy shaxslarning omonatlari: V
jis. jami  = 182 P
jis. o’rt. tortilgan  =6,2
talab qilib olguncha omonatlar va bank 
plastik kartadagi mablag’lari; V
1  = 91 P
1  = 0
jamg’arma omonatlari; V
2  = 36 P
2  = 11,5
muddatli omonatlar. V
3  = 55 P
3  = 13,1
II. Yuridik shaxslarning depozitlari: V
yur. jami  = 60 P
yur. o’rt. tortilgan  = 5,5
jamg’arma depozitlari; V
4  = 25 P
4  = 4
muddatli depozitlar. V
5  = 35 P
5  = 6,5
P
AV = (182 * 6,2) +
(60 * 5,5) = 6,02 %.
182 + 60
Quyidagi   shartlarning   barchasiga   muvofiq   bo’lgan,   qo’yilgan   pul
mablag’lari omonatdir (depozitdir): mijozning   talabiga   binoan   yoki   muddat   o’tganidan   keyin   foizlar   yoxud
boshqa daromadlar bilan yoki ularsiz yoxud omonatchi yoki uning vakolatli vakili
va   pul   mablag’larini   qabul   qiluvchi   bank   o’rtasida,   kelishilgan   shartlar   asosida
qaytarilishi lozim bo’lgan pul mablag’lari;
subordinar   qarzga,   egalik   qilish   huquqlariga   yoki   xizmatlariga,   shu
jumladan sug’urta xizmatlariga taalluqli bo’lmagan pul mablag’lari;
pul   mablag’larini   qabul   qiluvchi   bankning   tegishli   hujjati   bilan   yozma
shaklda tasdiqlangan pul mablag’lari.
Pul   mablag’larini   omonatlarga   (depozitlarga)   jalb   etish   bo’yicha   faoliyat
bilan shug’ullanishga faqat banklar haqli.
Milliy valyutadagi bank depozitlari bo’yicha foiz stavkalari (o’rtacha
tortilgan foiz stavkalari, yillik hisobda) quyidagi jadvalda ko’rishimoz
mumkin. Depozit va deposit sertifikatlari mablag’lari qoldig’i
Sana  Jami muddat bo’yicha
Talab qilib
olinguncha   1 kundan
30 kungacha  30 kundan
180 kungacha 180 kundan
365
kungacha  1
yildan 
yuqori
01.02.21 111 035 44 771 4 576 17 625
12 404 31 659
01.02.22 149 561 57 958 5 524 19 259
20 245 46 575 Bank tizimining taqqoslama ko’rsatkichlari to’g’risida ma’lumot ( mlrd. so’m)
Ko'rsatkich nomi 01.02.2021 y.
Jami shundan:
Davlat ulushi
mavjud banklar Boshqa banklar
Aktivlarning 
majburiyatlarga nisbati 120% 119% 121%
Aktivlar 362 309 304 618 57 691
Majburiyatlar 303 129 255 338 47 791
Kredit qo’yilmalarining
depozitlarga nisbati 250% 313% 104%
Kreditlar 277 755  243 148  34 606 
Depozitlar  111 035  77 636  33 399  Ko'rsatkich nomi 01.02.2022 y.
Jami shundan:
Davlat ulushi
mavjud banklar Boshqa banklar
Aktivlarning 
majburiyatlarga nisbati  119,5% 119,4% 119,8%
Aktivlar 434 777 354 898 79 880
Majburiyatlar 363 919 297 221 66 698
Kredit qo’yilmalarining 
depozitlarga nisbati 214,3% 277,4% 119,8%
Kreditlar 357 401  277 522  79 880 
Depozitlar  166 745  100 047  66 698 
      Banklarda   barqaror   resurs   bazasini   shakllantirish   va   uni   yanada
kengaytirish,   aholining   bo’sh   pul   mablag’larini   bank   omonatlariga   jalb   qilishni
yanada   rag’batlantirish   va   kafolatlashga   doir   qabul   qilingan   Prezidentimizning
qator   Farmon   va   Qarorlari   aholining   bank   tizimiga   bo’lgan   ishonchini   yanada
mustahkamlashda muhim ahamiyat kasb etib kelmoqda.
          Bank   filiallarida   mijozlar   bilan   bajariladigan   omonat   operatsiyalarining
qonun   hujjatlariga   va   bank   ichki   siyosatiga   muvofiqligini   nazorat   qilish   uchun
omonat bo’linmasi tashkil etilishi shart. Omonat bo’linmasi, Front-ofis va Bek-ofis
tarkibiy   tuzilma   sifatida   faoliyat   ko’rsatayotgan   banklarda   «Mijozlarga   chakana bank   xizmatlari   ko’rsatuvchi   bo’lim»,   boshqa   hollarda   bankda   omonat
operatsiyalarini   nazorat   qilish   bo’yicha   alohida   bo’linma   (boshqarma,   bo’lim,
sho’ba)   sifatida   tashkil   etilishi   mumkin.   So’nggi   nazoratchi   omonat   bo’linmasi
tarkibida faoliyat yuritishi lozim.
    Bank   omonati   shartnomasi   omonatchilar   va   bank   o’rtasida   yozma   shaklda
tuziladi.   Bank   va   omonatchilar   o’rtasida   bank   omonati   shartnomasi,   omonat
summasi   bank   kassasiga   qabul   qilingan   yoki   omonat   hisobvarag’iga   tegishli
mablag’ naqd pulsiz kelib tushgan kundan boshlab tuzilgan hisoblanadi.
   Agar omonatga qo’yilganligi omonat daftarchasi, omonat sertifikati yoki bank
tomonidan  omonatchiga  berilgan,  qonunga  muvofiq  belgilangan   bank  qoidalarida
va   bank   amaliyotida   qo’llaniladigan   ish   muomalasi   odatlarida   bunday   hujjatlar
uchun nazarda tutilgan talablarga javob beradigan boshqa hujjat bilan tasdiqlangan
bo’lsa, bank omonati shartnomasining yozma shakliga rioya qilingan hisoblanadi.
   Muomala layoqatiga ega bo’lgan har qanday jismoniy shaxs — o’z nomiga va
boshqa   shaxs   nomiga   omonat   qo’yishi,   o’zining   bank   omonat   hisobvarag’idagi
mablag’ini   o’zi   yoki   vakili   orqali   mustaqil   tasarruf   etishi,   shuningdek,   boshqa
shaxslar   omonat   mablag’larini   tasarruf   etish   uchun   vakil   bo’lishi   mumkin. Fuqaro
omonatchi   bo’lgan   bank   omonati   shartnomasi   ommaviy   shartnoma   deb
hisoblanadi.
   Omonatchi tomonidan qo’yiladigan omonatning eng kam va eng ko’p miqdori
har   bir   bank   tomonidan   qonun   hujjatlariga   asosan   mustaqil   ravishda
belgilanadi.   Bank qabul qilib olgan omonatlarning qaytarilishini ta’minlash uchun
foydalanishi   shart   bo’lgan   vositalar   va   usullar   qonun   hujjatlari   va   bank   omonati
shartnomasi  bilan belgilanadi.   Bank omonatchining talabiga muvofiq omonatning
qaytarilishi   ta’minlanganligi   to’g’risida   axborot   berishi   shart.   Bank   omonatning
qaytarilishini   ta’minlash   bo’yicha   majburiyatlarini   bajarmagan,   shuningdek
ta’minotni   yo’qotgan   yoki   uning   shartlarini   yomonlashtirgan   taqdirda,   omonatchi
bankdan   omonat   summasini   darhol   qaytarib   berishni,   O’zbekiston   Respublikasi
Fuqarolik   kodeksining   327-moddasiga   muvofiq   unga   foizlar   to’lashni   hamda
o’ziga etkazilgan zararni qoplashni talab qilishga haqli. Bank omonati shartnomasi bo’yicha   shartlar   qonun   hujjatlariga   zid   bo’lmasligi   va   omonat   operatsiyalarni
bajarishda qiyinchilik va chalkashliklar keltirib chiqarmasligi kerak.
        Banklar   tomonidan   omonatchilarning   hisobvaraqlari   kreditiga   boshqa
hisobvaraqlardan   kelib   tushgan   mablag’larni   kiritib   qo’yish   uchun   haq   olishlari
taqiqlanadi.   Omonatchilar   yoki   ularning   qonuniy   vakillari   topshirig’iga   binoan
bankning   omonat   hisobvarag’ida   turgan   pul   mablag’lari   bilan   bank   operatsiyalari
bo’yicha   amalga   oshirilgan   xizmatlar   uchun   bank   tomonidan   vositachilik   haqi
undirilishi mumkin.   Omonatchi bankdagi omonatini bank omonati shartnomasi va
boshqa   qonun   hujjatlari   doirasida   erkin   tasarruf   etadi,   shuningdek   o’z   omonati
bo’yicha   foiz,   yutuq   yoki   boshqa   shakldagi   daromadlarni   olish   huquqiga   ega.
Omonatchi birinchi talabi bo’yicha bankdagi omonatini to’liq yoki qisman qaytarib
olish huquqiga ega. 4. Tijorat banklarining passiv operatsiyalarini takomillashtirish
yo’llari.
Tijorat banklari kapitalining iqtisodiy mazmunini to’l	aqonli	  talqin qilishga
erishish   va   uning   amaliyotdagi   ahamiyatini   yanada  	
to’li	q  anglab   etish   uni
samarali   boshqarishda   muhim   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Xalqaro   bank
amaliyoti   tajribasi   shuni  	
ko’r	satm	oqdaki,	  tijorat   banklari   kapitalini   samarali
boshqarishni  	
yo’	lga	 	qo’y	m	as	dan  turib   banklarning  	to’lo	v  qobiliyatini
mustahkamlash   va   aholining   bank   tizimiga  	
bo’lgan	  ishonchini   qozonish
mushkul vazifalardan biri hisoblanadi.	
O’zb	ekistonda	 
tijorat banklari vujudga kelishining dastlabki  davridayoq
bank  kapitaliga   asosiy   moliyaviy   manba   sifatida   katta  	
e’tibo	r  qaratildi.   Ushbu
xatti-harakat hozirgi kunda ham 	
o’	zi	nin	g  iqtisodiy jihatdan dolzarbligini saqlab
turibdi.   Tijorat   banklari   kapitali   va   uni   boshqarish   haqida  	
so’z	  yuritishdan
oldin   bank   kapitali   iqtisodiy   mohiyatining   aniq  	
to’xta	mig	a  kelish   maqsadga
muvofiq.   Chunki,   bank   kapitali   iqtisodiy   mohiyatiga   shu   soha   olimlari   va
mutaxassislarining yagona yondoshuvi mavjud emas.
Bank   kapitaliga   berilgan   iqtisodiy  	
ta	’rif	larning	  barchasida   uning
iqtisodiy   mohiyatini   ochib   beruvchi   u   yoki   bu   jihatlari   ifodalangan,   xolos.
Buning asosiy sababi   mualliflarning   bank   kapitali   xususidagi  	
ta	’rifl	ar	i m	a’lum
davrda   va   jarayonda shakllangan 	
bo’	lib	, o’	sh	a  davrning talablariga mos kelgan
va uning ayrim 	
yo’nal	ishdagi	  mohiyatini yoritishga xizmat qilgan.
Masalan,   professor   V.M.Usoskin   bank   kapitaliga   bank   moliyaviy
resurslarining   muhim   va   ajralmas   tarkibiy   qismi   sifatida   qaraydi.  	
Ko’	rin	ib
turibdiki,   bu   erda   kapital bank resurslarining muhim va tarkibiy qismi  sifatida
qaralishi   natijasida   uning   asosiy   vazifalari   (himoya,   tezkor   va   tartibga   solish)	
e’tibordan	 
chetda qolgan.
Shu   bilan   birga,   tijorat   banki   kapitali   Markaziy   bank   tomonidan,   uning
faoliyatini   iqtisodiy   jihatdan   baholash   va   tegishli   operatsiyalarning   amalga
oshirilishini   maqsadga   muvofiq   ekanligi   haqida   xulosalar   chiqarish   uchun, asosiy iqtisodiy  ko’r	sa	tkich	 bo’	lib  hisoblanadi.
Keyingi   yillarda   jahondagi  
ko’pchi	lik  banklar,   shu   jumladan,   Mustaqil
davlatlar  	
ha	m	do’	stligig	a 	a’zo	  mamlakatlarning   banklari   omonatchilarni	
ko’p	ayt	irish	 
hamda   bank   faoliyati   bilan  	bog	’liq bo’lgan	  risk   darajasini
kamaytirish   maqsadida   bankka  	
qo’shi	mch	a  kapital   jalb   qilishga   katta  	e’tibo	r
berishmoqda.   Tijorat   banklarining   kapitalini  	
ko’p	ay	tiri	shdan	  kutilayotgan
asosiy   maqsad   sifatida,   Markaziy   bank   tomonidan   belgilangan   kapitalning
etarlilik darajasini 	
ta	’m	inla	sh	  va moliyaviy bozorga kirish imkoniyatini oshirish
hamda   milliy   iqtisodiyotda   mavjud  	
bo’	lgan	  inflyatsiya   darajasining  	ta	’siridan
himoyalanishni  	
e’tiro	f  etishimiz   mumkin.   Chunki   inflyatsiya   mavjud  	bo’	lg	an
sharoitda   banklarning aktivlari  va majburiyatlari  qiymatining doimiy ravishda	
o’s	ib 
borishi  bank kapitalining barqarorligiga salbiy  	ta	’si	r ko’rsat	adi	.  Bundan
tashqari,   iqtisodiy  	
o’s	ishning	  bir   maromda   bormasligi   bank   daromadi
barqarorligini 	
ta	’m	in	las	h  riskini oshiradi.
Iqtisodiyotning   uzluksiz   barqarorligini  	
ta	’m	inla	sh	  maqsadida   zaif
kapitalga   ega, 	
ya	’ni	  bank kapitali etarliligini 	ta	’m	inlas	h  yuzasidan muammolari
mavjud  	
bo’	lg	an	  tijorat   banklar,   davlatning   tegishli   moliyaviy   organlari
tomonidan   nazorat   ostiga   olinadi   va   bu   jarayon   bank   kapitalining   zarur	
me	’yorga	 
etkazilgunga   qadar   davom   etadi.   Ushbu   nazoratdan  	ko’	zlanga	n
asosiy   maqsad   bankning   bankrotlik   holatiga   tushib   qolishini   oldini   olish   va
mavjud risk darajasini kamaytirishdan iboratdir. Tijorat banklarining moliyaviy
jihatdan mustahkamligiga erishish ularning aktsiyadorlari manfaatlarini himoya
qilish va aholining bank tizimiga 	
bo’lgan	  ishonchini oshirishga xizmat qiladi.
Kapitalning   «qimmatliligi»   shundan   iboratki,   bank  	
o’z   kapitalini
shakllantirish   va   uning   miqdorini   oshirib   borish   maqsadida   oddiy   aktsiyalarni
chiqarish,   ularni   moliyaviy   bozorlarda   joylashtirish   va   ushbu   jarayon   bilan	
bog	’liq
 	bo’	lg	an   boshqa   xarajatlarni   amalga   oshiradi.   Ushbu   jarayon   tijorat
banki  xarajatlarining oshishiga   va   foydasining  kamayishiga   olib  keladi.  Agar,
xarajatlar   evaziga   moliya   bozoriga   sotish   uchun   taklif   etilgan   qimmatli	
qog	’oz	lar 
xaridorini topmasa, ularning bahosi nominal qiymati miqdoridan ham tushib   ketishi,   bu   esa  o’z  	o’z	id	an	  bank   kapitali   miqdorining   oshishiga   emas,
balki   iqtisodiy   qiyinchiliklarga   duchor  	
bo’l	ishig	a  xizmat  qiladi.
Tijorat   banki   ishiga   oid   ilmiy   izlanishlari   bilan  	
obro’	  qozongan   taniqli
iqtisodchi   olim   Jan   Matuk   bank   kapitaliga   uning  	
to’lo	vga	  qobilligini	
ta	’m	inlovchi	 
birlamchi   vosita   sifatida   qaraydi.   Albatta,   bankda   uning   faoliyati
davomida  
to’	lovga	  layoqatlilik   (likvidlik)   riski   doimo   saqlanib   qoladi,  	ya	’ni
bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tijorat   banklari   uchun   kutilmagan   har   qanday
holatda etarli darajada likvid 	
m	ablag	’isiz  qolish xavfi mavjud. Ushbu xavf bank
omonatchilari  	
m	abl	ag	’in	i o’z   vaqtida   berolmaganda,   ishonchli   mijozlarning
vaqtinchalik   kredit   resurslariga  	
bo’lgan	  ehtiyojini qondira olmaganda vujudga
keladi.   Agar   bank,   omonatchilarning   naqd   pulga   va   vaqtinchalik   kredit
resurslariga  	
bo’	lgan  ehtiyojini  	o’z   vaqtida qondira olmasa, mijozlarda boshqa
banklarga   ketib   qolish   moyilligi  	
tug	’ila	di,  bu   esa,  	o’z   navbatida,   bank
kapitalini  	
ko’paytirishning	  asosiy   manbalaridan   biri  	bo’lgan	  foydaning
oshishiga   salbiy  	
ta	’si	r ko’rsa	tad	i.
Yuqorida   qayd   etilgan   holatning   surunkali   ravishda   davom   etishi   bankning	
to	’lo	vga	 
layoqatsizligini,   oxir   oqibat   mijozlar   va   omonatchilarning  	o’z   hisob
raqamlaridan  	
m	ablag	’larni	  yoppasiga   olishiga   va   bankning   bankrotlikka   uchrash
holatiga   olib   keladi.   Shu   nuqtai   nazardan,   iqtisodchi   olim   Jan   Matukning   bank
kapitalini bankning 	
to	’lo	vga	  qobilligini 	ta	’m	in	lov	chi	  birlamchi omil, degan fikriga
qisman  	
qo	’sh	ilg	an	  holda,   bank   kapitalining  	to	’lovg	a  qobilligini  	ta	’m	inl	ab	  turish
uchun   Markaziy   bank   tomonidan   belgilangan   kapitalning   etarliligiga  	
qo	’yilg	an
talablarni doimo bajarib borishi zarur, deb hisoblaymiz.
Iqtisodchi olimlarning bank kapitali iqtisodiy mohiyatiga bergan  	
ta	’rifla	riga
qisman  	
qo	’shilga	n  holda,   unga   yangicha  	ta	’rif	  berishni   maqsadga   muvofiq,   deb
topdik.
Shu bois, iqtisodchi olimlarning bank kapitali xususida bergan  	
ta	’rifl	arining
qiyosiy   tahliliga   tayangan   holda   mualliflar   tomonidan   bank   kapitalining   iqtisodiy
mazmuniga   quyidagicha  	
ta	’rif  berildi:   «Tijorat   banklarining   kapitali   barqaror manba   bo’lib,   bankning   operatsion   jarayonida   kutilmaganda   yuzaga   keladigan
zararlarni qoplash imkonini beruvchi o’ziga xos himoya vositasidir».
Demak,   tijorat   banklari   kapitaliga   barqaror   moliyalashtirish   manbai   vao’zi	ga	 
xos himoya vositasi  sifatida qarash lozim. Bu  	o’z   navbatida, bank kapitali
tarkibini barqaror resurslardan tashkil etish zaruriyatini yuzaga keltiradi.
Tijorat   banklari  	
o’z   faoliyatini   endi   boshlayotgan   davrda   ularning   ustav
kapitali   birlamchi   va   muhim   moliyalashtirish   manbai  	
bo	’lib  xizmat   qiladi.
Keyinchalik   bank   faoliyatining  	
ko	’lam	i  kengayishi   bilan   ustav   kapitali   bank
faoliyatida   yuzaga   keladigan   risklardan   himoyalanish   vositasi   sifatida   keng	
qo	’llanil	ad	i. 
Shuning   uchun   ham   dunyoning  	ko	’pch	ilik  mamlakatlarida,   shu
jumladan,  	
O	’zb	ekiston	  tijorat   banklari   ustav   kapitalining   minimal   miqdoriga
nisbatan majburiy talab 
o’rn	ati	lgan. XULOSA  
Resurslar  bazasi  iqtisodiy omil  sifatida tijorat  bankining likvidligi va to'lov
qobiliyatiga bevosita ta'sir ko'rsatadi. Tijorat banki faoliyatining ko'lami, natijada,
daromad   miqdori   bankning   kredit   va   depozit   resurslari   bozorida   sotib   oladigan
resurslari   hajmiga   bog'liq.   Shunday   qilib,   banklar   o'rtasida   resurslarni   jalb   qilish
uchun raqobat paydo bo'ladi. 
Tijorat banklari tomonidan o'tkaziladigan passiv operatsiyalarning ahamiyati
va   zarurligini   alohida   ta'kidlamoqchiman.   Shuningdek,   bankning   moliyaviy
resurslaridan   foydalanish   samaradorligini   oshirish   muammolarini   tavsiflash   va
ta'kidlash,   zamonaviy  bozor   munosabatlari   mavjud  bo'lgan  davrdagi  bu  muammo
tijorat banklari uchun eng dolzarb muammolardan biridir.
Bundan tashqari,  shuni  ta'kidlash  kerakki, bozorda  bank tomonidan amalga
oshiriladigan   faol   operatsiyalar   hajmi   kredit   kapitali   to'liq   passiv   operatsiyalar   va
tijorat bankidagi resurslarga bog'liq.
Resurslar bazasini shakllantirish nafaqat yangi mijozlarni jalb qilishni, balki
resurslarni   jalb   qilish   manbalari   tarkibining   doimiy   o'zgarishini   ham   o'z   ichiga
oladi.
Resurslar   bazasini   samarali   boshqarishga   to'sqinlik   qiladigan   bir   qator
ob'ektiv omillar mavjud va banklar oldida bu to'siqlarni engib o'tish va resurslarni
boshqarish   tizimini   takomillashtirish   vazifasi   turibdi,   birinchi   navbatda   o'z
kapitalini   ko'paytirish   va   mijozlarning   pullarini   jalb   qilish   orqali   eng   ishonchli
resurslarni jalb qilish manbalari.
Bank   majburiyatlarini   boshqarishning   samarali   jarayoni   bir   tomondan   o'z
sarmoyasi,   qarz   mablag'lari   va   aktivlari   o'rtasidagi   miqdoriy   va   sifatiy
munosabatlarni   aniqlashni,   ikkinchi   tomondan   ular   orasidagi   optimal   nisbatni
aniqlashni o'z ichiga oladi.
Tijorat   banklarining   muammolaridan   yana   biri   -   bu   majburiy   zaxiralarni
to'g'ri   miqdorda   saqlash.   Dunyoning   aksariyat   mamlakatlarida   tijorat   banklari
mijozlar oldidagi majburiyatlari bo'yicha markaziy bankda zaxirani saqlashi shart. Markaziy   bank   kredit   bozorining   holati   va   joriy   pul   -kredit   siyosatining
maqsadlariga muvofiq zaxira standartlarini belgilaydi. FOYDALANILGAN ADABIY O TLAR RO'YXATI
1. O’zbekiston   Respublikasining   “O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki
to’g’risida”gi, “Banklar va bank faoliyati to’g’risida”gi qonunlari va O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2015-yil   6-maydagi   PQ-2344-sonli   “Tijorat
banklarining moliyaviy barqarorligini yanada oshirish va ularning resurs bazasini
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qaroriga   muvofiq   O’zbekiston
Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvi qarori.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   Boshqaruvi   qarori.   Bank   faoliyatiga
ruxsat   berish   tartibi   va   shartlari   to’g’risidagi   nizomi.   O’zbekiston   Respublikasi
Adliya   vazirligi   tomonidan   2020-yil   30-iyunda   ro’yxatdan   o’tkazildi,   ro’yxat
raqami 3252.
3. 2019-yil   5-noyabr,   O’RQ-580-son   O’zbekiston   Respublikasining   qonuni.
Banklar va bank faoliyati to’g’risida (yangi tahriri).
4. O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   Boshqaruvi   qarori.   Tijorat
banklarining monandligiga qo’yiladigan talablar to’g’risidagi nizomi. O’zbekiston
Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan   2015-yil   6-iyulda   2693-son   bilan   davlat
ro’yxatidan o’tkazilgan.
5. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvi qarori. Tijorat banklarida
buxgalteriya hisobining hisobvaraqlar rejasini tasdiqlash to’g’risida. O’zbekiston
Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan   2021-yil   26-noyabrda   ro’yxatdan
o’tkazildi, ro’yxat raqami 3336.
6. O’zbekiston Respublikasi Markaziy bank internet sayti.  www.cbu.uz
7. http://el.tfi.uz/
8. http://elib.buxdu.uz/   
9. https://lex.uz/

Tijorat banklarining passiv operatsiyalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash
  • 2016-2023 yillarda O'zbekistonda asosiy makroiqtisodiy ko'rsatkichlar dinamikasi
  • Assotsiatsiya koeffitsienti
  • XXI asrdagi jahon iqtisodiy inqirozlari - sabablari va oqibatlarini tahlil qilish
  • Xizmat sohasida yetakchi bo’lishning zamonaviy tamoyillari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский