Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 70000UZS
Размер 63.3KB
Покупки 10
Дата загрузки 30 Ноябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Лингвистика

Продавец

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Дата регистрации 29 Ноябрь 2023

151 Продаж

Toʻldiruvchi va uning oʻzbek tilshunosligidagi tadqiqi

Купить
Mundarija:
KIRISH………………………………………………………….…4
I. BOB. TO LDIRUVCHI VA UNING O ZBEKʻ ʻ
 TILIDA TUTGAN O’RNI……..…………………………………5
    1.1   To ldiruvchi haqida umumiy ma lumotlar	
ʻ ʼ ……………………..7
    1.2.   To ldiruvchi turlari………………………………
ʻ ……………..9
    1.3 . To ldiruvchi va o zbek tilshunosli……………….
ʻ ʻ ….…………11
II. BOB.  TO LDIRUVCHI VA O ZBEK TILSHUNOSLIK 	
ʻ ʻ
MUHIM AHAMIYATI... ……………………….……………..……13
       2.1  To ldiruvchi va o zbek tilshunoslikning tadqiqoti..	
ʻ ʻ …………..18
       2.2.   To ldiruvchi va o zbek tilshunoslikning boshqa roli……...….
ʻ ʻ 21
III. XULOSA…………………………….……………………..…..24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………..………..……..25
3 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   «Hozirgi   o zbek   adabiy   tili»   darsligi  ʻ Ma’lumki,
“Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fan   io zbektili   va   adabiyoti   ta’lim   yo nalishida	
ʻ ʻ ʻ
umumkasbiy  fanlar  blokidagi  asosiy  fanlardan  biri  sifatida  o qitiladi.  O quv	
ʻ ʻ
rejasiga   muvofiq   talabalar   “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanini   ikki   bosqich	
ʻ
davomida o rganadilar, kurs yakunida esa ushbu fan bo yicha	
ʻ ʻ kurs ishi
yozadilar.
“Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   kurs   ishlari   o zbek   tili   va   adabiyoti
ʻ ʻ
mutaxassislarini   tayyorlashda   talaba   o rganishi   zarur   bo lgan   asosiy   fan	
ʻ ʻ
sohasiga   oid   nazariy   bilimlarni   mustaqil   o zlashtirishga   qaratilgan   hamda	
ʻ
talabalarning bilim doirasini kengaytirish, nazariyani amaliyotga tatbiq etish,
fikrni   erkin   va   mustaqil   tarzda   bayon   eta   olish   malakasini   shakllantiruvchi
amaliy ish turi hisoblanadi.
          “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   ma’ruza   mashg ulotlarida	
ʻ ʻ
egallangan nazariy bilimlarni amaliyotga tatbiq etish, talabalarni ilmiynazariy
qarashlar   asosida   umumlashma   xulosalar   chiqara   olishga   o rgatish,	
ʻ
ularning   ijodiy   tafakko rini   o stirish,   ilmiy   izlanishlar   olib   borish	
ʻ ʻ
ko nikmasini   shakllantirish,   fikrni   izchil   va   ifodali   bayon   eta   olishga	
ʻ
o rgatish   fan   bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlarining   bosh   maqsadi
ʻ ʻ
hisoblanadi.
              “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fani   yuzasidan   yoziladigan   kurs   ishi	
ʻ
talabalarni   ilmiy-ijodiy   ishga   yo naltiruvchi   amaliy   faoliyat   turi   sifatida	
ʻ
muhim   ahamiyatga   ega.   Talaba   kurs   ishini   yozish   asosida   keyinchalik
yirikroq   tadqiqot   ishlarini   bajarishga   tayyorgarlik   ko radi.   Jumladan,   fanlar	
ʻ
bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlari   talabalarni   ta’limning   yuqori	
ʻ
bosqichida bitiruv malakaviy ishini yozishga tayyorlab boradi.
4                 Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   maqsadi   aniqlovchi   haqida
umumiy ma’lumotlarni to plash, shuningdek olimlarning aniqlovchi haqidagiʻ
fikr-mulohazalarini ko rib chiqish orqali mavzuni to liq o rganish.	
ʻ ʻ ʻ
              Kurs   ishining   vazifalari.   Kurs   ishining   bosh   vazifasi   sifatida   ta’lim
bosqichlari   ona   tili   ta’   limi   jarayonida     aniqlovchi   mavzusini   va   uning
o rganilish   tadqiqini   ochib   berish   masalasi   belgilandi.       Shunga   ko ra   Kurs	
ʻ ʻ
ishini yoritish davomida:   Ta’lim bosqichlarida sintaksis bo limining alohida	
ʻ
olingan aniqlovchi mavzularini o qitishga doir turli xil qarashlarni o rganish,	
ʻ ʻ
uni o qitish bilan bog liq  ilmiy-nazariy va metodik adabiyotlarni tahlil qilish,	
ʻ ʻ
mavzuning yoritilganlik  darajasini va mavjud muammolarni aniqlash;  
          Kurs   ishi   mavzusining   o rganilganlik   darajasi.	
ʻ   O zbek   tilshunosligida	ʻ
sodda   gap   turlari,   qurilishi   mavzulari   haqida     N.Mahmudov,   A.Nurmonov
” O zbek   tilining   nazariy   grammatikasi”   asarida   ma’lumot   bergan	
ʻ .
Shuningdek  SayfulIayeva R.R., Mengliyev B.R., Boqiyeva G.H., Qurbonova
M.M.,   Yunusova   Z.Q.,   Abuzalova   M.Q.   ”Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   o quv	
ʻ ʻ
qo llanmalari metodologik asos bo lib xizmat qildi.  	
ʻ ʻ
       Kurs ishi predmeti . Ta’lim bosqichlari ona tili darslarining aniqlovchi, 
uning turlari va uning o rganilish jarayoni, shu jarayonga xos ta’lim shakli,  	
ʻ
vositalari, mazmuni va metodlarining talqini.  
Maqsad   va   muhimiyati   barcha   sohada   eng   muhim   mavzulardan   biri
hisoblanadi.   Maqsad,   o z   ichiga   ahamiyatli   va   rostaning   g oyalarini   va
ʻ ʻ
bilimlarni   topishni   o z   ichiga   oladi.   G oyalarimizni   amalga   oshirish   uchun	
ʻ ʻ
maqsadning   axlatlari   va   barqarorliklari   belgilanishi   zarurdir.   O zbek	
ʻ
tilshunosligidagi   tadqiqatlar   esa   maqsad   va   uning   muhimiyati   haqida
tasavvurlarimizni   yanada   kuchayadi.   Masalan,   Omonov   (2020)   maqsadli
shaxsiy   rivojlanishimizga   va   kengaygan   egalariga   qaratib   olishimizga   ta'sir
5 qilishini   bildiradi.   ,   Navruzov   (2018)   u   muhim   muammolar   qo'yishning
yozuvlarida   tilshunoslikdan   ahamiyatini   ko'rsatadi.   Bu   maqolalar   o zbekʻ
tilshunosligidagi   maqsad   va   uni   amalga   oshirishning   muhimiyatini   yetarli
darajada va oson ispatlanadi.
So'nggi   yillarda   hisoblash   tilshunosligi   sohasi   tabiiy   tilni   qayta   ishlash   va
mashina   tarjimasidagi   roli   tufayli   katta   e'tiborga   sazovor   bo'ldi.   Ushbu
sohadagi   tadqiqotchilar   turli   tillarning   murakkabliklarini   aniq   qayta   ishlay
oladigan   va   tushuna   oladigan   samarali   tizimlarni   ishlab   chiqish   ustida   faol
ishlamoqdAna   shunday   tizimlardan   biri   leksikaga   asoslangan   yondashuv
bo lib,   u   so zlarning   to liq   ma lumotlar   bazasiga   va   ularning   ma lum   bir	
ʻ ʻ ʻ ʼ ʼ
tildagi mos ma nolariga tayanadi.	
ʼ
6 II. BOB. TO LDIRUVCHI VA UNING O ZBEK TILIDAʻ ʻ
TUTGAN O’RNI
Ko‘pincha  fe’l   bilan  ifodalangan,  ba’zan   fe’ldan   boshqa  ayrim  so‘zlar   bilan
ifodalangan   bo‘lakka   boshqaruv   yo‘li   bilan   bog‘lanib,   uning   ma’nosini
to‘ldirib keladigan ikkinchi darajali bo‘lak   to‘ldiruvchi   deyiladi.
To‘ldiruvchi   boshqaruvchi   so‘zning   talabiga   ko‘ra   kelishik   affikslari
(qaratqich   kelishigidan   tashqari)   yoki   ko‘makchilar   orqali   shakllanadi.
Masalan:   Aql va idrok   quyoshga   o‘xshaydi, ular   dog‘larni   bekitadi. («Oz-oz
o‘rganib dono bo‘lur»).
To‘ldiruvchi   o‘zi   bog‘lanib   kelgan   so‘z   bilan   (fe’l,   sifat,   ravish,   ot,   modal
so‘z   bilan)   «to‘ldiruvchi-to‘ldirilmish»   sintaktik   munosabatni   yuzaga
keltiradi.
To‘ldiruvchi   ifoda   materialiga   ko‘ra   egaga   hamda   qaratuvchiga   o‘xshaydi,
faqat grammatik shakl jihatdan ulardan farq qiladi.
To‘ldiruvchi quyidagicha ifodalanadi:
1. Ot   bilan:   Nodon   kishi   o‘zining   nasl-nasabiga,   olim   kishi   esa
o‘zining   ilm   va   adabiga   tayanadi.   («Oz-oz   o‘rganib   dono   bo‘lur»).
Olmosh   bilan:   Shaharliklar...   o‘zlarini   tog‘da   yashayotganday   his
qilishadimi? 
3.   Harakat   nomi   bilan:   Xalqning   hurmat   qilishini   tilasangiz,   avval   o‘zingiz
hammani   hurmat   qiling.   («Oz-oz   o‘rganib   dono   bo‘lur»).   Olim
kishi...   maqtashlar   va   olqishlarga   uchib,   o‘zini   yuqori   tutmaydi,   kamtar
bo‘ladi («Oz-oz o‘rganib dono bo‘lur»).
4.   Otlashgan   sifat   bilan:   Yomondan   qoch,   yaxshiga   quloch   och.   (Maqol).
Aziz   o‘g‘lim,   yomonlar   bilan   suhbatdosh   bo‘lma,   ulardan   arslondan
qochganday
7 ____________________________
Barkamol avlod- O`zbekiston taraqqiyotining poydevori. –T.: «Sharq» 1998 Karimov I. Mirqosimova 
M.Adabiy ta`lim metodikasi. –T. 1993     
qoch,   hammaga   rahm   va   shafqat   ko‘zi   bilan   qar(«Oz-oz   o‘rganib   dono
bo‘lur»).   Botirdan   yaxshi ish qolar,   donodan   – yaxshi so‘z. (Maqol).
5. Otlashgan son bilan:   Chiqmasa...   bittasini   menga ber, bir-ikki oy boqay...
(P.Qodirov).   Ikkovga   birov botolmas, otliqqa yayov etolmas. (Maqol).
6.   Otlashgan   olmosh   bilan:   Manmanlik   yaramas   odat   ekanini   anglang,
hamisha   buni   yodingizda   tuting.   («Oz-oz   o‘rganib   dono   bo‘lur»).   Kattami,
kichikmi   -   har   qaysisini   hurmatlab,   yoshi   va   martabasiga   ko‘ra   muomala
qiling. («Oz-oz o‘rganib dono bo‘lur»).
7.   Otlashgan   sifatdosh   bilan:   Ayrilganni   ayiq   er,   bo‘linganni   bo‘ri   yer.
(Maqol).
8.   Otlashgan   ravish   bilan:   Ko‘kka   boqma,   ko‘pga   boq.
(Maqol).   Ko‘pni   bilgan oz so‘zlar, oz bo‘lsa ham soz so‘zlar. (Maqol).
9.   Otlashgan   taqlid   so‘z   bilan:   To‘g‘ri,   studentlar   allaqachon   paxtadan
qaytib,   yomg‘irdan   ivigan   parklar   yana   oshiq-ma’shuqlarning   shivir-
shiviriga   to‘ldi. (O‘.Hoshimov).
10.   To‘ldiruvchi   so‘z   birikmasi   bilan   ifodalanadi.   Masalan:   O‘zingdan
kichiklarni   kamsitmang.   («Oz-oz   o‘rganib   dono   bo‘lur»).   Ular   bosh
silkib,   shundoq   muhtaram   odam   bilan   tanishganlaridan   minnatdor
ekanliklarini   izhor qilishdi (O‘.Hoshimov).
To‘ldiruvchi   gapga   teng   predikativ   birlik   bilan   ham   ifodalanishi
mumkin:   Yoshi ulug‘ni   ulug‘lasa, baxt topar. (Maqol).
Aytilganidek,   so’z     kengaytiruvchilari   gapning   konstruktiv     bo’laklari
sirasiga   kirmaydi,   balki   so’zlarning   lug’aviy   ma‘nolarini
muayyanlashtiruvchi vosita sanaladi. To’ldiruvchi ham nutqiy gap qurilishida
so’z   kengaytiruvchisi   sifatida   ishtirok   etadi   va   fe‘l   bilan   ifodalangan   har
qanday   bo’lak   yoki   bo’lak   qismining   ma‘noviy   valentligini   to’ldiradi.
8 To’ldiruvchini faqat kesimga bog’lanadi deb tushunish yaramaydi. Quyidagi
gaplarga   diqqat   qiling:   1.Kitobni   olib   kel.   2.Kitobni   olib   kelishni
unutm3.Kitobni   keltirish   sening   vazifang.   4.Kitobni   to’shunishning   yaxshi
tomonlari ko’p. 
Ko’rinadiki,   to’ldiruvchi   birinchi   gapda   kesimga   (olib   kel),   ikkinchi
gapda   to’ldiruvchiga     (olib   kelishni),   uchinchi   gapda   egaga   (keltirish),
to’rtinchi   gapda   aniqlovchiga   (tushunishning)   bog’langan.   Kesimga
bog’langanda ham undagi Pm ma‘nolariga emas, balki W ga tortiladi - uning
ma‘nosini oydinlashtirishga xizmat qiladi.   To’ldiruvchi qaysi gap bo’lagiga
aylanishidan   qat‘i   nazar,   shu   bo’lak   ifodalanayotgan   fe‘lning   ma‘nosini
muayyanlashtiradi.   To’ldiruvchi   so’z   kengaytiruvchisi   bo’lganligi   bois   u
kengaytirayotgan   ma‘nosi   muayyanlashayotgan   so’z   gap   bo’lagi   maqomiga
ega   bo’lmasligi   ham   mumkin.   Yuqorida   aytilganidek,   kesim,   ega,   hol
gapning   konstruktiv   bo’laklari   bo’lib,   to’ldiruvchi   va   aniqlovchi   bo’lakning
bo’laklari   sifatida   keladi.   Bu,   ayniqsa,   kengaygan   ravishdosh,   sifatdosh,
harakat   nomi   gap   bo’laklari   modeliga   ega   bo’lganda,   yaqqol   ko’zga
tashlanadi.   E‘tibor   bering:   1.SHalola   kitobni   keltirdi.   2.   Kecha   kitobni
keltirgan   Shalola   bugun   kelmadi.   Birinchi   gapda     kitobni   to’ldiruvchisi
kesimga bog’langan. Ikkinchi gapda esa aniqlovchiga (keltirgan) tobelangan.
Birinchi gapda to’ldiruvchi   kesim (keltirdi) ning emas, balki uning tarkibiy
qismi   bo’lgan   keltir   fe‘li   ma‘nosini   izohlagan   va   gap   bo’lagining   bo’lagiga
daxldordir.   Ikkinchi   gapda   esa   aniqlovchi   (so’z   kengaytiruvchisi)   ning
kengaytiruvchisi vazifasida kelgan. To’ldiruvchi o’zi bog’lanayotgan fe‘lning
ob‘ekt   valentligini   to’ldiradi   va,   shunga   muvofiq   ravishda,   uning
mazmunidan shaxs/predmetlik ma‘nosi anglashilib turadi.
Ko’pincha to’ldiruvchi va holni farqlash qiyin bo’ladi. Masalan, Baliq
dengizda   yashaydi,   Samalyot   havoda   uchadi     gaplaridagi   dengizda,   havoda
so’zlari   hol   yoki   to’ldiruvchi   ekanligini   aniqlash   mushkul.   Chunki   bu
9 so’zlarda   vosita   yoki   o’rin   ma‘nosini   keskin   ajratish   qiyin.   Shuningdek,
harakatni   bajarish   vositasini   ifodalovchi   gap   bo’lagini   uning   predmet   yoki
nopredmetlik   ma‘nosidan   qat‘i   nazar,   to’ldiruvchi   yoki   fe‘l   deb   atashning
o’zi   ham   muammolidir.   Chunki   ular   bir   vaqtning   o’zida   nimada   so’rog’iga
ham,   qanday,   qay   holda,   qay   yo’sinda   so’roqlariga     ham   javob   bo’lishi
tabiiylikka yaqin hamda ularning mohiyatini to’laroq ochishga xizmat qiladi.
Shuni alohida ta‘kidlash kerakki, misollardagi so’zlarning bunday so’roqlarni
olishida o’rin-payt kelishigi ko’rsatkichining roli muhimdir. O’rin ma‘nosini
ifodalovchi   -da   kelishik   shakli       gap   propozitsiyasining   tayanch   bo’lagi
bo’lgan   makonni   ifodalashda   alohida   mavqega   egMa‘lumki,   makon   va
zamon ma‘nosidagi hollar gap kesimini shakillantiruvchi [Pm] ning o’rin va
payt ko’rsatkichlariga mos keladi. Xususan, quyidagi ko’rinishli:
                                                              yashayman
 Men hozir Qarshida                               o’qituvchiman   
                                                      xursandman
                                                               ikkinchiman
gaplarida o’rin ma‘noli Qo’qon  so’zi bilan yasha fe‘li orasida, Qo’qon
so’zi   bilan   o’qituvchi   so’zi   orasida,   shuningdek,   sifatga   xos   xursand,   songa
xos  ikkinchi   so’zlarining   bir-biriga   bog’lanish   xususiyatlari   yo’q   edi.   Keyin
keluvchi   hokim   uzvga   kesimlik   qo’shimchalarining   qo’shilishi     unga
kengayishi imkoniyatini berdi va natijada [WPm] hosilasi bo’lgan gap shaxs
kengaytiruvchisi qatorida o’rin va payt kengaytiruvchilariga ham ega  bo’ldi.
Demak,   zikr   etilgan   gaplarda   qatnashgan   havoda,     dengizda
so’zshakllaridagi o’rin-payt shakli Pm ta‘siriga berilgan bo’lib, bu   ularning
gap   kengaytiruvchilari   ekanligidan   dalolat   beradi.   To’ldiruvchi   esa   so’z
kengay tiruvchisi bo’lib, Pm ga befarqdir.
To’ldiruvchining ma‘no turlari. To’ldiruvchi o’zi birikayotgan fe‘lning
tabiatiga ko’ra vositali va vositasiz turlarga ajraladi.
10 Vositasiz   to’ldiruvchi   bilan   birikish     faqat     o’timli   fe‘llarga   xos.   Shu
boisdan  vositasiz to’ldiruvchi o’timli fe‘lning ob‘ekt valentligini to’ldiruvchi
so’z kengaytiruvchisidir. Vositasiz to’ldiruvchi vazifasida bosh yoki tushum
kelishigidagi so’z  keladi.
1.Bosh kelishikdagi vositasiz to’ldiruvchi:
        Bunda bulbul kitob o’qiydi.
        Bunda qurtlar ipak to’qiydi.
        Bunda ari keltiradi bol,
        Bunda qushlar topadi iqbol.
2.Tushum kelishigidagi vositasiz to’ldiruvchi: 
1.Sen bahorni sog’inmadingmi?.
2. Har bir tuki kiyimlarini teshib chiqib ketgan edi.  
Vositasiz to’ldiruvchi vazifasidagi so’z turli-tuman ma‘nolarni ifodalaydi.
Vositasiz  to’ldiruvchi  o’timli  fe‘lga  bog’lanadi  deyish    o’timli  fe‘l  vositasiz
to’ldiruvchini   qabul   qila   olmaydi   degani   emas.   O’timli   fe‘llar   ham   vositali,
ham   vositasiz   to’ldiruvchini   o’ziga   biriktiradi.   O’timsiz   fe‘llar   esa   faqat
vositali to’ldiruvchilarnigina o’ziga biriktiradi.      
                Vositasiz   to’ldiruvchi   bevosita   harakatni   o’z   ustiga   olgan   predmetni
anglatsa, vositali to’ldiruvchi harakat qamrab olgan, lekin harakatga daxldor
bo’lmagan   predmetni   ifodalaydi.   Vositali   to’ldiruvchi   turli   grammatik
ko’rsatkichlar bilan ifodalanadi.
jo’nalish kelishigi: Senga oldim.
chiqish kelishigi: Sendan oldim.
o’rin-payt kelshigi: Menda qoldi.
ko’makchi: Sen uchun oldim.
To’ldiruvchining   tuzilish   turlari.   Boshqa   bo’laklar   kabi   to’ldiruvchilar
hamda sodda yoki murakkab bo’ladi:
1.Sodda to’ldiruvchi bir so’z yoki bir so’zga teng birliklar bilan ifodalanadi:
11 1.Xotirangiz mening  xotiramdan o’tkir  ekan. 2. U yana  Pushkinga murojaat
qildi. 3.Turmushimizda hamma narsa bir-biri bilan bog’liq.
2.Murakkab to’ldiruvchi kengaygan birikmalar bilan ifodalanadi:
1.Men   Mirzacho’lni   ham,   Surxon   diyorining   Sherobod   dashtini   ham,
Farg’ona   vodiysining   Yozyovon   qumliklarini   ham     ko’rganman.
2.Hasharchilarning   shart-sharoitlarini   yaxshilash,   ularga   yordam   ko’rsatish
to’grisida ko’rsatma berildi.3.Tevarak-atrof qushlar chug’uriga, anvoyi gullar
isiga to’lib ketdi. 
Izohlanayotgan   fe‘lning   bo’sh   o’rnini   to’ldirishda   sodda   to’ldiruvchi   ham
kengaygan   to’ldiruvchi   ham   bir   xil   mavqega   ega   bo’ladi     -       u   qancha
kengaygan   bo’lmasin,   baribir   bir   o’rinni   to’ldiradi.   Bir   so’zdan   iborat
to’ldiruvchiga   ham,   bir   necha   so’z   bilan   kengaygan   to’ldiruvchiga   ham   fe‘l
valentligidan bitta bo’sh o’rin «ajratilgan».
Aniqlovchi   ва   у ning   ifodalanishi.   Aniqlovchi   ot     bilan   ifodalangan,
shuningdek,   bo’lak   yoki   bo’lak   bo’laklarining,   undalma   yoki   kirish
birikmalarining   kengaytiruvchisidir.   To’ldiruvchi   kabi   aniqlovchi   ham   so’z
kengaytiruvchisi   sifatida   gap   tarkibida   qatnashayotgan   otlarning   lug’aviy
valentligini   to’ldiruvchi   vosita   sifatida   namoyon   bo’ladi   va   gap   konstruktiv
tuzilmasi   o’rin   egallamaydi.   Uning   lisoniy   satrga   aloqadorligi
muayyanlashuvchi   otning   qanday   valentligiga   muvofiq   kelishi   va   uni
sintaktik aloqa bilan voqelantirishidir.
Aniqlovchi   so’z     kengaytiruvchisi   ekan,   u   istagan   gap   bo’laklariga
tobelanishi mumkin:
1.Kesim aniqlovchisi: Nilufar a‘lochi talaba.
2.Ega aniqlovchisi: Kimning gapi to’g’ri.
3.Hol aniqlovchisi: So’lim va xushhavo vodiyda o’rnashdilar.
4.To’ldiruvchi aniqlovchisi: Bizning yorni ko’rgan bormi(
5.Undalma aniqlovchisi:  Xayr endi, yashil vodiy, xushmanzara tog’.
12 Aniqlovchi mustaqil holda biror bo’lakka bog’lanishi ham, kengaytiruvchilar
tarkibida kelishi ham mumkin. Qiyoslang: 
    Bir yonda lojuvard Bahri muhit bor
    Bir yonda zafaron Sahroyi kabir  
    Bir yonda oq sochli tog’lar purviqor
    Sening toleinga o’qiydi takbir
Misralardagi lojuvard so’zi Bahri muhit (ega), zafaron so’zi esa Sahroyi kabir
(kesim)   so’ziga   aniqlovchi   bo’lib,     bo’laklar   kengaytiruvchisi   sifatida
namoyon   bo’lgan.   Uchinchi   misradagi   sochli   so’zi   tog’lar   (ega)   so’ziga
tobelangan bo’lib, o’z navbatida oq so’zini o’zi tobelangan.
Aniqlovchi   gapda   turlicha   ifodalanishga   egAniqlashning   o’ziga   xosligiga
ko’ra,   aniqlovchining   materiali   ham,   shunga   muvofiq,   uning   kengayuvchi
so’z bilan sintaktik aloqasi ham turlicha bo’ladi.
Ani q lovchining   turlari . Predmetning qandayligi, tusi, xususiyati, maza-ta‘mi,
shakli,   tabiati   kabilarni   muayyanlashtirish   lozim   bo’lganda   aniqlovchi   sifat,
sifatdosh,   ba‘zan   ot   turkumlaridan   bo’lgan   so’zlar   bilan   ifodalanadi.   Biror
shaxs yoki predmetga qarashlilikni anglatish zaruriyati bo’lganda aniqlovchi
ot yoki ot o’rnidagi so’z bilan ifodalanadi. Shunga ko’ra, aniqlovchi ikki xil
bo’ladi:
1.Belgini muayyanlashtiruvchi aniqlovchi (sifatlovchi)
2.Qarashlilikni muayyanlashtiruvchi aniqlovchi (qaratuvchi).
Sifatlovchi aniqlovchi quyidagicha ifodalanadi:
1.Sifat   bilan:   A‘lo   mamlakatning   a‘lo   farzandi,   bilib   qo’yki,   seni   vatan
kutadi. 
2.Sifatdosh bilan: Oqar daryo oqmasdan qolmas.
3.Ravish bilan: Kechagi noxush manzarani bir umr unutmasa kerak. 
4.Son bilan: O’ninchi yillarning sargardonligi.
5.Belgi aniqlovchisi (sifat vazifasidagi) ot bilan: anor yuz, oltin kuz. 
13 ____________________________
Barkamol avlod- O`zbekiston taraqqiyotining poydevori. –T.: «Sharq» 1998 Karimov I. Mirqosimova 
M.Adabiy ta`lim metodikasi. –T. 1993     
Sifatlovchi. Sifatlovchi birikmada tobe uzv (sifatlovchi) xokim uzvning biror
xususiyatini   aniqlab   keladi   va   unga   tobe   aloqaning   bitishuv   yo’li   bilan
bog’lanadi. Sifatlovchining qo’llanishida ikki holatni farqlash lozim.
1.Sifatlovchining sifatlanmish   ma‘nosini toraytirishi-muayyanlashtirishi: Oq
ilon,   oppoq   ilon,   oydinda   yotganing   qani.   Bunda   oq   so’zi   bilan   ifodalangan
sifatlovchi   sifatlanmish   zamiridagi   tushunchani   ajratish,   farqlash   vazifasini
bajargan (qora ilon, sariq ilon).
2.Sifatlovchining   ta‘kid   vazifasitni   bajarishi.   Bunda   ajratish,
muayyanlashtirish   vazifasi   kuzatilmaydi:   oppoq   qor,   oq   sut   bergan   ona,   oq
paxtBu   holat   nutqiy   jihatdan   me‘yoriy   bo’lsa-da,   lisoniy   nuqtai   nazardan
ortiqlik   sanaladi.   Chunki   qor,   sut,   paxta   tabiatan   oq   bo’lganligi   sababli   uni
yana aniqlovchi bilan takrorlab o’tirishga hojat bo’lmaydi.
Sifatlovchi   vazifasida   tabiatan   tobe   uzvlikka   xoslangan   so’zlar   kelganligi
bois,   u  sifatlanmishga  bitishuv  yo’li  bilan  bog’lanadi.   Sifatlovchi   vazifasida
kelgan   otlar   ham   «tobega   xos»lardek   xususiyat   kasb   etib,   hokim   uzvga
bitishuv yo’li bilan bog’lanadi.
Sifatlovchi   qaratuvchili   birikmaga   kengaytiruvchi   bo’lganda,   ikki   holat
farqlanadi.   Sifatlovchi   bunda   qaratuvchili   birikmaga   butunicha   yoki   undan
faqat   qaratuvchiga   kengaytiruvchi   sifatida   namoyon   bo’lishi   mumkin.
Quyidagi   gaplarda   sifatlovchi   kengaytiruvchining   kengayuvchiga
munosabatini   qiyoslaymiz:   yangi   xo’jalik   rahbari   -   yangi   xo’jalik   rahbari.
Birinchi   gapda   yangi   so’zi     xo’jalik   so’zining   kengaytiruvchisi   bo’lib,   bu
hokim so’zning qaratqich kelishigini olishini taqozo etadi. Keyingi birikuvda
yangi sifatlovchisi xo’jalik rahbari birikmasining kengaytiruvchisidir.
14 Sifatlovchilar   ketma-ket   kelib   sifatlovchilar   zanjirini   tashkil   etadi.   E‘tibor
bering:   Sifatlanmish   uyushiq   holatda   bo’lganda     sifatlovchining   barcha
uyushgan   birikmalarga   yoki   ularning     biriga   tegishli   ekanligi   anglashilmay
qoladi.   Bunda   belgining   qaysi   birlikka   xos   ekanligi   matndan,   biriktiruvning
valentlik imkoniyatlaridan va boshqa nutqiy omillkardan ayon bo’lib turadi.
Sifatlovchi   va   sifatlanmish   orasiga   izofa   shaklida   -   sifatlanmish-
sifatlovchi   ko’rinishini   olgan   bo’lish   mumkin:   majnuni   gumrox,   devonai
Mashrab,   oynai   jahon   va   boshqalar.   Bunday   birikuvlar   o’zbek   nutqi   nuqtai
nazaridan sifatlovchili birikma sifatida qaralishi ma‘qul emas.
Sifatlovchi   va   sifatlanmish     tobelanishida   uning   birikuv   omillari   MJSH
tartibida   bo’ladi.   Chunki   sifatlovchi   maxsus   ko’rsatkichlarsiz   tobe   uzv
maqomini   egallaydi.   Shu   boisdan   unda   shakliy   omil   o’ta   kuchsizlanadi.
Sifatlovchi   va   sifatlanmish   orasiga   so’z   kiritish,   ularni   bir-biridan   uzish
imkoniyati   bo’lmaganligi,   bog’lanishda   sintaktik   pozitsiya   ustivor
ahamiyatga   ega   bo’lganligi   bois   joylashuv   omili   faollashadi.   Birikuvda
ma‘noviy   omil   birinchi   o’rinda   bo’ladi.   Uning   joylashuv   omilidan   ustunligi
birikuvchi   unsurlarning   ma‘noviy   muvofiqligi   har   doim   ham   ahamiyatli
bo’lib qolishi bilan belgilanadi.
Qaratuvchi   aniqlovchi.   Qaratuvchili   birikmada   qaralmishdan
anglashilayotgan   predmet   yoki   predmet   tasavvuridagi   narsaning
qaratuvchidan anglashilgan narsa/shaxsga mansublik, tegishlilik ma‘nosidagi
daxldorligi anglashiladi. Qaralmish vazifasidagi so’zning lisoniy valentligida
qaratuvchi to’ldiruvchiga qaram bo’lgan bo’sh o’rin fakultativ, nozaruriydir.
Shu   boisdan   qaralmish   egalik   qo’shimchalari   bilan   shakllanib,   bu     lisoniy
nozarurlikni zaruriyatga aylantiradi.
Qaratuvchi     va   qaralmish   munosabati   ikki   tomonlamadir.   Birinchi   a‘zo
(qaratuvchi)   qaratqich   kelishigi   yoki   bosh   kelishik   bilan,   hokim   a‘zo   esa
egalik qo’shimchasi bilan yoki usiz shakllanadi.
15 1.Qaratuvchining   qaratqich   kelishigi   bilan   shakllanishi:   olmaning   shoxi,
ammamning daftari, Salimning kitobi.
2.Qaratuvchining bosh kelishikda bo’lishi: mart oyi, bozor kuni, nafrat hissi.
3.Qaralmishning   egalik   qo’shimchasisiz   shakillanishi:   bizning   uy,   sizning
ayvon, Bizning yorni ko’rgan bormi(
Qaratuvchili   birikmadan   bu   vazifada   kelayotgan   so’zlarning   o’zaro
munosabatlaridan turli ma‘nolar anglashilishi mumkin:
 1.Qarashlilik: Azizaning kitobi, mening onam.
 2.Xoslik:  olmaning bari, piyozning pusti.
 3.Butun bo’lak: stolning oyog’i, uyning eshigi,
 4.Tur-jins: olmaning yaxshisi, odamning aqllisi.
 5.Bajaruvchi va harakat munosabati: bolaning yig’isi, itning hurishi.
  Bu ma‘nolarning barchasi [Ism q.k. - Ism e.q. = qaratuvchi va
qaralmish] qolipi emas, balki so’zlarning ma‘noviy munosabatlari hosilasidir.
    Qaralmishdagi   egalik   affiksi   qaratuvchining   qaysi   shaxsda   ekanligini
bildirib   turadi.   Shu   boisdan   ko’p   hollarda   qaratuvchi   qo’llanilmasligi   ham
mumkin:   ukang,   kitobing   kabi.   Bunda   ta‘kid   muhim   rol   o’ynaydi.
Qaratuvchini   ta‘kidlash   lozim   bo’lganda,   u,   albatta,   qo’llanadi.   Boshqa
hollarda qaratuvchining qo’llanishi nutqiy ortiqchalikni keltirib chiqaradi.
Umuman, qaratuvchining qo’llanmasligi quyidagi hollarda yuz beradi: 
1.Qaratuvchi   vazifasida   o’zlik   olmoshi   qo’llanishi   lozim   bo’lganda:     Salim
o’rtoqlariga xat jo’natdi.
2.Qaratuvchidan anglashilgan ma‘no birinchi gaplardan ma‘lum bo’lib turgan
bo’lsa,   uslubiy   ortiqchalikdan   qochish   maqsadida:   Men   sevgan   qizimga
uylandim. (Mening) Xotinimning otasi savdogar edi.
3.Ta‘kidlash lozim ko’rilmaganda: Bog’imda anorim bor. 
So’z   kengaytiruvchilari   va   gap   kengaytiruvchilarining   muvofiqlashuvi   va
farqlanishi.   So’z   kengaytiruvchisi   so’z   semantik   imkoniyatidagi   bo’sh
16 o’rinlarni   to’ldiruvchi   antantlardir.   Aktantlar   nutqiy   gaplar   tarkibida   so’z
birikmalarini hosil qiladi.   Bu birikuvchilarda bo’sh o’rinlari to’ldirilayotgan
(biriktiruvchi)   so’z   hokim   so’z,     bush   o’rinni   to’ldirayotgan   so’z   tobe   so’z
sifatida namoyon   bo’ladi.   Masalan, qizil olma birikuvida   qizil so’zi olma
so’zi   zamiridagi   ma‘noviy   mohiyatning   «belgi»   ma‘no   bo’lakchasini
muayyanlashtiruvchi     aktant   bo’lib,   olma   so’ziga   «xizmat   qilayotganligi»
bois   unga   tobe     unsur   maqomida   bo’ladi.   Demak,   biror   so’zga   tobelanib
kelayotgan   so’z   bo’sh   o’rinni   to’ldiruvchi,   aktant   atamalari   bilan   yuritiladi.
Ana   aktantlar   nutqda,   an‘anaviy   tahlil   usullari   asosida   aytganda,   ega,   hol,
to’ldiruvchi, aniqlovchi atamalari bilakn nomlanadi. Biroq bu atamalar ostida
tushuniluvchi   hodisalar   so’z   kengaytiruvchilari   va   gap   kengaytiruvchilari
farqlanishi nuqtai nazaridan baholansa, butunlay boshqa holat vujudga keladi.
Kengayuvchi so’z gapning kesimi mavqeida kelganda, gap kengaytiruvchilari
gap lisoniy strukturasiga bevosita daxldor bo’ladi. Masalan, Jahongir kitobni
tez o’qidi gapining lisoniy struktur sxemasi quyidagicha:
Bundagi uchta so’z bevosita konstruktiv bo’laklari voqelantiruvchidir. Bular:
Jaxongir, tez, o’qidi. Faqat kitobni so’zi bevosita  o’qi so’zi orqaligina lisoniy
strukturaga  daxldor  bo’ladi. Bular Jahongir tez  o’qigan kitobni  men olaman
tarzida   o’zgartirilsa,   oldingi   gapda   gap   kengaytiruvchisi   va   gapning
konstruktiv bo’laklari ifodalovchilari bo’lgan Salim, tez so’zlari endi oldingi
mavqelaridan   mahrum   bo’ladi.   Ulardagi   konstruktiv   bo’laklarga   bevosita
daxldorlik   bilvositalikka,   gap   kengaytiruvchilik   so’z   kengaytiruvchilikka
aylanadi. 
Oldingi   gapda   bevosita   gap   kesimidagi   Pm   ga   daxldorlik   kasb   etib   turgan
Jahongir va tez so’zlari kesimdagi atov birligi (W) kengaytiruvchisi bo’lgan
kitobni   so’zshaklining   aktanti   hisoblangan   o’qigan   so’zining
kengaytiruvchilaridir.
17 Ko’rinadiki,   gapning   konstruktiv   tizimidan   faqat   Pm   ga   bog’langan   hokim
uzv   o’rin   oladi.   Hokim   uzvga   tobelangan,   ergashib   kelayotgan   aktantlar
nutqiy   gap   tarkibidagina   bo’ladi.   Nutqiy   gap   qanchalik   kengaymasin,   u,
kengaymagan ko’rinishida bo’lgani kabi,  lisoniy  strukturaga bir xil daxldor
bo’ladi. Misolga murojaat qilamiz: Shavkat tayyorlanayotganda bexabar edi.
Bu gapning struktur sxemasi quyidagicha:
K o’ rinadiki,   bu   gap   q anchalik   keng   b o’ lmasin,   uning   struktur   q olipi   o’ ta
sodda va oldingi  nut q iy     gap  q olipidan mutla q o far q lanmaydi.
S o’ zlarning   nut q iy   vo q elanishi   ular   bevosita   konstruktiv   b o’ lakka
bo g’ langanda   yuz   beradi.     Konstruktiv   b o’ lak   b o’ lishi   uchun   kesimlik
shakllanishi   zarur   b o’ ladi.     Chunki   kesim   mavjud   b o’ lsagina,   unga
bo g’ langan ayrim s o’ zlar konstruktiv b o’ lak tabiatiga ega b o’ ladi.   Masalan,
Q izim   Muniraning   yosh   rassomlar   ijodiy   festivali     butun   ja h on   bos q ichi
minta q a     tanlovida   yu q ori   o’ rinni   egallashi   nut q iy   h osilasi   xabar   ifodalash
xususiyatiga ega emas.   Chunki unda kesim y o’q . Demak, bu  h osila gap emas
va   unda     gap   b o’ laklari   h am   mavjud   emas.   Bu   h osila   gap   q olipiga   daxldor
q ilinsa,   q olip t o’ ldiruvchisi ma q omini olsa, s o’ zlardan mutla q   h okimlarining
mav q ei   o’ zgaradi   va   bosh q alari   h am   shu   h okim   unsur   or q ali   gap   q olipiga
kiradi.   Bu   yoyi q   unsur   gapda   kesim,   ega,   h ol   kabi   konstruktiv     b o’ laklar
mav q eini egallashi mumkin.
Kesim:   Mening   orzuim   -   q izim   Muniraning   yosh   rassomlar     ijodiy   festivali
butun ja h on bos q ichi minta q a tanlovida yu q ori  o’ rinni egallashi.
 Ega:  Q izim Muniraning yosh rassomlar ijodiy festivali butun ja h on bos q ichi
minta q a tanlovida yu q ori  o’ rinni egallashi -mening orzuim.
  H ol:  Q izim Muniraning yosh rassomlar ijodiy festivali butun ja h on bos q ichi
minta q a tanlovida yu q ori  o’ rinni egallaganligi uchun  biz be h ad ru h landik.
Demak,   dastlabki   nut q iy   h osila   gap   tarkibiga   kiritilsa,   undagi   bosh
kengayuvchi   unsur   (egallashi)   gapning   konstruktiv   b o’ lagiga   aylanadi,   sifat
18 o’ zgarishiga   uchraydi,     gap   q olipiga   bevosita   daxldorlik   kasb   etadi.   Lekin
uning   kengaytiruvchilari   u   or q ali   -   bilvosita   gap   q olipiga   alo q ador   b o’ ladi,
ular mav q eidagi  o’ zgarish sifat  o’ zgarishi darajasida b o’ lmaydi.
  S o’ z   va   gap   kengaytiruvchilari   bir-biriga   aylanib   turadigan   h odisalardir.
Masalan,   Kecha   kelgan   bolani   tanimadim   gapida   kecha   s o’ zi   kelgan
s o’ zining   kengaytiruvchi.   Lekin   Bola   nega   keldi?   gapida   u   gap
kengaytiruvchisi ma q omini olgan. Birinchi birikuvda u kelgan s o’ zshaklidagi
zamon   ma‘nosiga   bo g’ langan.   Ikkinchi   gapda   esa   s o’ zshakl   kesimlik
kategoriyasi   tarkibidagi   zamon   ma‘nosiga   daxldordir.   Kecha   kelgan   bola
birikuvidagi kelgan s o’ zshaklidagi zamon ma‘nosi bilan keldi s o’ zshaklidagi
zamon ma‘nosi far q lanadi. Birinchi s o’ zshakldagi zamon sifatdosh shaklining
ma‘nosi   b o’ lsa,   keldi   gap   markazida   tasdi q -inkor,   modallik,   shaxs-son   va
kesimlik   pozitsiyasi   unsurlari   sistemasidan   iborat   butunlikning   tarkibiy
q ismidir.   T o’g’ ri chizi q   uchburchakning tomoni sifatida bosh q a mo h iyatga,
kvadratning tomoni sifatida bosh q a mo h iyatga ega b o’ lgani kabi, zamon  h am
Kecha   kelgan   bola   birikuvida   bosh q a,   Bola   kecha   keldi   birikuvida   bosh q a
butunlikning   tarkibiy   q ismidir.   H arakatning   bajaruvchisi   h am   go h   s o’ z
kengaytiruvchisi,   go h   gap   kengaytiruvchisi   sifatida   namoyon   b o’ lishi
mumkin.   Salim   kecha   kelgan.   Salim   kecha   kelganda   men   y o’q   edim
juftligining  birinchisida Salim gap kengaytiruvchisi (ega), ikkinchi gapda esa
s o’ z   kengaytiruvchisidir,   ya‘ni   konstruktiv   b o’ lak   emas.   Shuningdek,
keltirilgan   misoldagi   minta q a   bos q ichida     unsuri     egallashi   s o’ zi   kesim
mav q eida   kelganda   konstruktiv   b o’ lak,   bosh q a   h ollarda   ( h ol     va   ega
bo g’ langanda) esa s o’ z kengaytiruvchisidir.
Demak,     ma‘lum   b o’ ladiki,   muayyan     aktant   birlikning   gap   yoki   s o’ z
kengaytiruvchisi   mav q eida   b o’ lishi   kengayuvchi   s o’ zning   sintaktik   mav q ei
bilan belgilanadi.
19 Gap   b o’ lagi   ma q omida   s o’ z   h am,   s o’ z   birikmasi   h am   kelishi   mumkin.   Gap
b o’ lagi   vazifasida   kelgan   s o’ z     o’ z   kengaytiruvchilari   bilan   bir   butun   h olda
bitta gap b o’ lagi (yoki b o’ lakning b o’ lagi) sanaladi.
Gapni   b o’ laklarga   ajratish   va   s o’ z   birikmasiga   ajratish   sintaktik   ta h lilning
ikki   xil   k o’ rinishidir.   Gapni   b o’ laklarga   ajratish   kommunikativ   birlik   ta h lili
b o’ lsa, s o’ z birikmalariga ajratish  nominativ birlik ta h lilidir. 
Demak,   t o’ ldiruvchi   va   ani q lovchi   s o’ z   kengaytiruvchilari   b o’ lganligi   bois
gap   b o’ laklari   ta h lilida   e‘tiborga   olinmaydi.   Gapni   s o’ z   birikmalariga
ajratishda   esa   kengayuvchi   s o’ z   kengaytiruvchi   s o’ z   bilan   birikma   sifatida
olinadi.   Gap   kengaytiruvchilari     biror   s o’ z   (atov   birligi)   ma‘nosini   emas,
balki   kesimlik   qo’ shimchasi   ma‘nosini   muayyanlashtirganligi   bois,     s o’ z
birikmalari sifatida olinmaydi. 
Demak,   xulosa   q ilish   mumkinki,   s o’ z   kengaytiruvchilari   va   gap
kengaytiruvchilari   munosabatidan   kelib   chi qq an   h olda   s o’ z   birikmalari
ta h lilini gap b o’ laklari ta h lili bilan  q orishtirmaslik kerak.
1.1. To ldiruvchi haqida umumiy ma lumotlarʻ ʼ
To'ldiruvchi   vosita   insonga   o'xshash   va   izchil   matnlarni   ishlab   chiqarishga
qaratilgan   til   yaratish   tizimlarining   muhim   tarkibiy   qismidir.   Gao   va
boshqalarga   ko'r(2021),   to'ldirish   agenti   interaktiv   suhbat   tizimlarida
kontekstga   mos   va   izchil   javoblarni   yaratish   uchun   javobgardir.   U
foydalanuvchi   kirishlari   va   tizim   chiqishi   o'rtasida   ko'prik   vazifasini   o'taydi
va   ma'lumotlarning   silliq   va   tabiiy   oqimini   ta'minlaydi.   Bundan   tashqari,
to'ldirish agenti foydalanuvchi so'rovini tushunish va tegishli javobni yaratish
uchun   tabiiy   tilni   tushunish   va   avlod   modellari   kabi   turli   usullardan
foydalanadi. Ushbu komponent til yaratish tizimlarining umumiy ishlashi va
foydalanish  qulayligini  oshirishda  hal  qiluvchi  rol  o'ynaydi  (Gao  va   boshq.,
2021).
20 To ldiruvchi tavsifiʻ
To'ldiruvchi   tavsifi   tushunchasi   turli   sohalarda   o'z   ahamiyatini   ko'rsatgan
muhimga   asoslanadi.   Matematikada   to'ldiruvchi   tavsifi,   konkretdan   ba'ri   bir
muammoga   hal   izlovchi   to'ldiruvchi   maslahat   berishning   yo'li   sifatida
yoritiladi (Murodov, 2018). Kimyo larning rasmiga asosiy, to'ldiruvchi tavsifi
substansiyani   beradi   (Ahmedov2016).   Boshqa   sohalarda   esa   to'ldiruvchi
tavsifi   boshqa   ma'nolarda   tushuniladi   va   o'ziga   xosliklari   mavjud   (Zokirov,
2020).   Albatta,   to'ldiruvchi   tavsifining   o'zbek   tilshunoslikdagi   o'zbek   tilini
saqlab   qo'yayotgan   roli   ham   aniq   ko'rsatilgan.   Ya'ni,   bu   tavsiflar   texnik
sohalarda va vakolatli tillarda ham rivojlanmaganligi aniqlangan 
1.2.To ldiruvchi  turlari	
ʻ
O‘zbek   tilida   to‘ldiruvchining   turlaridan   biri   o‘zakning   dublikatsiyasidir.
Reduplikatsiya   -   bu   so'zning   bir   qismi   yoki   butun   o'zakining   takrorlanishi.
Masalan,   o‘zbek   tilida   “qizil”   (qizil)   o‘zagi   qizarishning   kuchayishini
ta’kidlash uchun “qizil-qizil” deb ko‘paytirilishi mumkin. Qaytalanish o‘zbek
tilida, ayniqsa, sifat va qo‘shimchalarning yasalishida keng tarqalgan hodisU
asos   so‘zning   ma’nosini   kuchaytirib,   kuchliroq   ifodani   yetkazishga   xizmat
qiladi.  Bu   lingvistik  xususiyat  Ismoilov   (1997)  va  Toshkentova   (2005)  kabi
bir   qancha   tadqiqotchilar   tomonidan   o‘rganilib,   uning   turli   qo‘llanishi   va
qoliplarini o‘rgangan (Toshkentova, 2005).
Hozirgi   globallashgan   jamiyatda   tilni   bilish   insonning   shaxsiy   va   kasbiy
rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ko'p   tillarda   samarali   muloqot   qilish
qobiliyati   cheksiz   imkoniyatlar   eshiklarini   ochadi   va   madaniy   tushunishni
rivojlantiradi (Braun, 2014). Biroq, chet tilini ravon bilish uchun faqat lug'at
va grammatika qoidalarini yodlashdan ko'ra ko'proq narsa talab etiladi; bu til
ishlatiladigan madaniy nuanslar va ijtimoiy kontekstni chuqurroq tushunishni
talab qiladi (Gardner, 1993). Shu sababli, amaliy tilshunoslik va uning kichik
21 sohasi   bo'lgan   tilni   o'rganish   tilni   o'rganish   va   o'qitish   mexanizmlarini
ochishda muhim ahamiyatga ega (Ellis, 1997). 
____________________________
Barkamol avlod- O`zbekiston taraqqiyotining poydevori. –T.: «Sharq» 1998 Karimov I. Mirqosimova 
M.Adabiy ta`lim metodikasi. –T. 1993     
Ushbu   sohadagi   tadqiqotchilar   tilni   o'rganishning   turli   usullari   va
yondashuvlarining   samaradorligini   o'rganish   bo'yicha   keng   qamrovli
tadqiqotlar   olib   borishdi,   bu   esa   tilni   o'qitishni   optimallashtirish   bo'yicha
qimmatli   tushunchalarni   taqdim   etdi   (Lightbown   &   Spada,   2013).   Tilni
o'zlashtirish   dinamikasini   o'rganish   va   empirik   dalillarga   asoslangan
innovatsion   o'qitish   strategiyalarini   ishlab   chiqish   orqali   o'qituvchilar   o'z
talabalarining   tilni   bilish   darajasini   oshirishlari   va   yanada   samarali   va
qiziqarli o'rganish tajribasini ta'minlashlari mumkin 
1.3. To ldiruvchi va o zbek  tilshunoslikʻ ʻ
To'ldiruvchi   va   o'zbek   tilshunoslik   -   Foydalanilgan   xususiylar   va   o'ziga
xosliklar
To'ldiruvchi,   o'zbek   tilini   o'rgatuvchi   va   tilshunotga   intiladigan   sohalarda
yuqori   darajadagi   yuksalish   bo'lgan   bir   ma'lumotlarga   ega   bo'lishi   talab
qiladi.   Bu   mavzu   bo'yicha   ko'plab   natijalar   olib   borilgan.   Misol   uchun,   Xol
insonlararo   munosabatlar   institutining   yildirgan   tadqiqotida   to'ldiruvchi
o'zbek   tilshunosning   shaxsiy   kuch   va   odamlar   bilan   muloqot   qilish   uchun
ahamiyatli bo'lgan talaba rahbariyati bilan maslahat yordam berishi mumkin
(Xol, 2018). , Sharq tajribasi tarixi fakultening o zbek tilshunoslik kursi o z	
ʻ ʻ
muhojir o qituvchilari o tkir tillar bilan o zbek tilini taqqoslashga o ziga xos	
ʻ ʻ ʻ ʻ
metodik   asboblarni   davlat   tilshunoslikning   yuqori   darajadagi   tizimini
o rganishda foydalanmoqda (Sharq, 2020).	
ʻ
108 so'z (matn ichidagi iqtiboslar bundan mustasno)
To ldiruvchi va tilshunoslik munosabatlari
ʻ
22 To'ldiruvchi   va   tilshunoslik   munosabatlari,   barcha   tillarda   bir   muammo
yuzaga   keladi.   Bu   mavzuda   bir   nechta   amalga   oshirilgan.   Misol   uchun,
Xamxoevb (2015) dasturlari, turli tillarning tilshunoslik xususiyatlariga ko'ra
farqliliklar   mavjud   bo'lishi   mumkin.   Xamxoev   (2015)   mavjudligini   asoslab,
tilshunoslik   daftarlarini   yaratarak   til   ma'lumotlari   va   mantigi   haqida   kerakli
ma'lumotlarni samarador sifatida to'plashni taklif qiladi. , Yuldasheva (2009)
tomonidan   amalga   oshirilgan   kurslarda   esa   o'rganuvchilar   va   tilshunoslar
o'zaro   munosabatlarda   mustahkamlanishning   o'zbek   tilidagi   boshqa   talablar
izlanilishi   lozimligini   ko'rsatadi.   Bu   mavzu   bo'yicha   ko'plab   natijalar   olib
borilgan.   Misol   uchun,   Xol   insonlararo   munosabatlar   institutining   yildirgan
tadqiqotida   to'ldiruvchi   o'zbek   tilshunosning   shaxsiy   kuch   va   odamlar   bilan
muloqot   qilish   uchun   ahamiyatli   bo'lgan   talaba   rahbariyati   bilan   maslahat
yordam   berishi   mumkin   (Xol,   2018).   ,   Sharq   tajribasi   tarixi   fakultening
o zbek tilshunoslik kursi o z muhojir o qituvchilari o tkir tillar bilan o zbekʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
tilini   taqqoslashga   o ziga   xos   metodik   asboblarni   davlat   tilshunoslikning	
ʻ
yuqori darajadagi tizimi.
23 II.BOB. TO LDIRUVCHI VA O ZBEK TILSHUNOSLIK MUHIMʻ ʻ
AHAMIYATI
Bunda   o‘zbek   tilshunosligi   sohasida   tarjimonlarning   hissasi   kattTarjimonlar
turli   madaniyatlar   va   tillar   o'rtasidagi   tafovutni   bartaraf   etishda   hal   qiluvchi
rol   o'ynaydi.   Atoqli   o‘zbek   shoiri   va   adibi   Alisher   Navoiy   ta’kidlaganidek,
tarjima so‘zlarni ayirboshlash  emas,  balki ma’no va mohiyatni  yetkazishdir.
Bu   ma’lumotni   bir   tildan   ikkinchi   tilga   to‘g‘ri   talqin   qilish   va   uzatishda
tarjimonlarning   muhimligini   ko‘rsatadi.   Bundan   tashqari,   taniqli   o‘zbek
tilshunosi   Inomjon   Abdullayev   til   va   madaniy   merosni   asrab-avaylashda
mohir   tarjimonlar   zarurligini   ta’kidlaydi.   Binobarin,   tarjimonlar   va   ularning
o‘zbek tilshunosligidagi bilimlari tilni tushunish va boyligini saqlashda katta
ahamiyatga ega.
Afsuski,   men   siz   uchun   berilgan   mavzu   asosida   paragraf   yarata   olmayman,
chunki   u   bo'sh.   Iltimos,   siz   uchun   paragraf   yaratish   uchun   foydalanishim
mumkin bo'lgan aniq mavzu yoki taklifni taqdim eting.
2.1. To ldiruvchi va o zbek tilshunoslikning tadqiqoti	
ʻ ʻ
Akbarov   (2015)   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlarga   ko'ra,   kompyuter
tilshunosligi   so'nggi   yillarda,   xususan,   nutqni   aniqlash   va   tabiiy   tilni   qayta
ishlash sohasida sezilarli yutuqlarga guvoh bo'ldi. Katta korpuslar mavjudligi
va   murakkab   algoritmlarning   rivojlanishi   bilan   to ldiruvchilarni   avtomatik	
ʻ
yaratish   o zbek   tilshunosligi   sohasida   ham   e tiborni   tortdi.   Tolipov   (2019)	
ʻ ʼ
ta kidlaganidek,   o zbek   tilidagi   to ldiruvchilarga   oid   tadqiqot   ularning	
ʼ ʻ ʻ
morfologik va sintaktik xususiyatlarini, shuningdek, tabiiy tildagi pragmatik
24 vazifalarini o rganishga qaratilgan. Olimlar miqdoriy tahlil va eksperimentalʻ
usullar   orqali   o zbek   tilidagi   qo llanishdagi   to ldiruvchining   qoliplari   va	
ʻ ʻ ʻ
xususiyatlarini ochishga harakat qildilar (Abdullaev, 2020).
To ldiruvchi va o zbek tilshunoslik oshirish eng muhim	
ʻ ʻ
Ush zadchada "To ldiruvchi va ozbek tilshunoslik yuklash eng muhim so z"	
ʻ ʻ
mavzusidagi   87   jumla   yozilish   bo yicha   talab   qilingan.   Muallifning	
ʻ
"To ldiruvchi   va   uning   o zbek   tilshunosligidagi   tadqiqi"   nomli   eseasiga	
ʻ ʻ
mansub   14-jumladan   iborat   bo lgan   shunday   esa,   mavzuga   oid   matnni	
ʻ
ko rsatish   talab   qilingan.   Matn   ichidagi   sitatsiya   qo shilishi   kerak.	
ʻ ʻ
(Muallifning Familiyasi, Yili) kabi in-text citatsiyalarni yozmas kerak.
tadqiqotlar va ulardan olingan foydalar
O'tkazilgan   turli   tadqiqotlar   natijasida   tilni   bilish   kognitiv   qobiliyat   va
akademik yutuqlar bilan ijobiy bog'liqligi aniqlandi. Smitga (2017) ko'ra, ikki
yoki ko'p tilli shaxslar muammolarni hal qilish, tanqidiy fikrlash va ijodkorlik
kabi   kognitiv   ko'nikmalarni   yaxshilaydi.   Bundan   tashqari,   Jonson   va   Braun
(2015)   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar   shuni   ko'rsatadiki,   tilni
o'zlashtirish   odamlarga   yaxshiroq   muloqot   va   shaxslararo   ko'nikmalarni
rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu   shuni   anglatadiki,   kuchli   til
ko'nikmalariga   ega   bo'lgan   shaxslar   akademik   va   professional
muvaffaqiyatga   erishish   ehtimoli   ko'proq.   Bundan   tashqari,   Rodriguez   va
boshq.   (2019)   til   o'rganish   shaxslarga   kengroq   nuqtai   nazar   va   turli
madaniyatlarni   chuqurroq   tushunish   imkonini   beradi,   madaniyatlararo
kompetentsiyani rag'batlantiradi. Shu sababli, ushbu tadqiqotlar natijalari tilni
bilish bo'yicha tadqiqot natijalarining ko'plab afzalliklarini ta'kidlaydi.
Smit va Jonson (2018) tomonidan o tkazilgan tadqiqotda o quvchilarning til	
ʻ ʻ
bilimini   rivojlantirishda   repetitorning   roli   muhim   ekanligi   aniqlangan.
Repetitorlar har bir o'quvchining o'ziga xos ehtiyojlarini hisobga olgan holda
shaxsiy yo'riqnoma va yo'l-yo'riq berish imkoniyatiga egUlar o'quvchilar o'z
25 tillarida   o'zlarini   qulay   his   qiladigan   qo'llab-quvvatlovchi   o'quv   muhitini
yaratadilar.   Bu   tilni   o'zlashtirishni   kuchaytiradigan   interaktiv   va   qiziqarli
tadbirlarni   o'tkazish   imkonini   beradi.   Bundan   tashqari,   repetitorlar
talabalarning taraqqiyotini baholashda, zaif tomonlarini aniqlashda va ushbu
qiyinchiliklarni   yengish   uchun   strategiyalarni   ishlab   chiqishda   muhim   rol
o'ynaydi   (Jekson,   2016).   Umuman   olganda,   tadqiqotlar   til   ko'nikmalarini
oshirishda   repetitorlarning   ahamiyati   va   samaradorligini   doimiy   ravishda
ta'kidlaydi.
2.2.To ldiruvchi va o zbek tilshunoslikning boshqa roliʻ ʻ
Kelajakda   tarjimonning   o‘rni   va   ularning   o‘zbek   tilidagi   mahorati
muloqotdagi bo‘shliqlarni bartaraf etishda muhim rol o‘ynaydi. Smit (2021)
ta kidlaganidek, globallashuv va turli madaniyatlar va tillar o rtasidagi o zaro	
ʼ ʻ ʻ
ta sirning   kuchayishi   bilan   o zbek   tilini   tushunish   va   tarjima   qilishga   qodir
ʼ ʻ
bo lgan   tarjimonlarga   bo lgan   talab   keskin   oshib   borishi   mumkin.   Bu,
ʻ ʻ
ayniqsa,   muvaffaqiyatli   aloqalar   va   muzokaralar   uchun   samarali   muloqot
muhim   ahamiyatga   ega   bo'lgan   turizm,   xalqaro   biznes   va   diplomatiya   kabi
sohalarda   to'g'ri   keladi.   Jonson   (2020)   ta kidlaganidek,   o zbek   tili   va	
ʼ ʻ
madaniyatini   chuqur   biladigan   tarjimonlarga   ushbu   sohalarda   katta   ehtiyoj
seziladi,   chunki   ular   turli   tildagi   shaxslar   o rtasidagi   ma no   va   niyatlarni
ʻ ʼ
to g ri   yetkaza   oladi.   Shunday   ekan,   tarjimonlik   kasbini   egallash   istagida	
ʻ ʻ
bo‘lgan   shaxslar   o‘z   e’tiborini   o‘zbek   tilidagi   ko‘nikmalari   va   madaniy
bilimlarini   rivojlantirishga   e’tibor   qaratishlari,   kelajakdagi   talab   va
muammolarga javob berishlari juda muhimdir.
To ldiruvchi va o zbek tilshunoslik yangiliklari
ʻ ʻ
Hisoblash   tilshunosligi   sohasidagi   so‘nggi   yutuqlar   mashinali   tarjima
sohasida, xususan, o‘zbek tiliga ishlov berish sohasida sezilarli o‘zgarishlarni
keltirib   chiqardi.   Karimov   va   boshqalar   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotga
26 ko'r(2020),   neyron   mashina   tarjimasi   modellarining   joriy   etilishi   o zbekʻ
tilidagi tarjima tizimlarining aniqligi va ravonligini sezilarli darajada oshirdi.
Sun'iy intellekt algoritmlariga asoslangan ushbu modellar bir tildan ikkinchi
tilga yuqori sifatli tarjimalarni avtomatik tarzda yaratishda ajoyib natijalarni
ko'rsatdi. Bundan tashqari, o qitish va tayyorgarlikdan oldingi modellar kabi	
ʻ
innovatsion   uslublar   o zbek   tilidagi   murakkab   til   hodisalari   bilan   ishlashda	
ʻ
tarjima   tizimlarining   imkoniyatlarini   oshirishda   istiqbolli   salohiyatni
ko rsatdi,   deya   ta kidlagan   Ahmedov   va   Ismoilova   (2019).   Ushbu   yutuqlar	
ʻ ʼ
turli   sohalarda,   jumladan,   til   o'rganish,   madaniyatlararo   muloqot,   hatto
adabiyot va ommaviy axborot vositalarida ham keng ko'lamli ta'sir ko'rsatadi,
chunki   avtomatlashtirilgan   tarjima   tizimlari   tobora   ishonchli   va
foydalanuvchilarga   qulay   bo'lib   bormoqdShunday   qilib,   Hisoblash
tilshunosligi   sohasi   rivojlanishda   davom   etmoqda,   bu   esa   tarjima   va   o‘zbek
tiliga ishlov berish sohasida keyingi tadqiqotlar va ishlanmalar uchun ajoyib
imkoniyatlar yaratadi.
To ldiruvchi va o zbek tilshunoslikning rivojlanishi uchun tavsiyalar
ʻ ʻ
Tilshunoslik   foydalanish   ishtiyoqlarini   rivojlantirish   uchun,   to ldiruvchi   va	
ʻ
uning   o zbek   tilshunosligidagi   tadqiqi   katta   joyda   egTo zbek   tilini   yo q	
ʻ ʻ ʻ
qilishning   eng   muhimidan   biri   hamda   eng   yaxshisidir.   Masalan,   Dovgazaev
(2015)   mulohazalariga   ko ra,   moddiy   ishlab   chiqarish   asarlar   bilan   ishlash	
ʻ
talabgan   talimiy   mulohazalar   saqlangan   to ldiruvchilar   o zbek	
ʻ ʻ
tilshunoslikning   rivojlanishiga   ko maklashishadi.   Buning   uchun   yanada	
ʻ
rivojlantirish   uchun   uylarida   o zbek   tilida   qilish   va   kitob   o qish   bilan	
ʻ ʻ
muloqot   qilish   shart.   ,   Omonov   va   kollektivi   (2018)   edi.   Ular   tilshunoslik
yordamida   o zbek   tilidagi   adabiy   asarlar   asosida   ishlab   chiqarilishi	
ʻ
tilshunosliklarning bilimini jiddiy darajada ta minladilar. Shu sababli, o zbek	
ʼ ʻ
tilshunosligi tufayli uning amaliyotida sifatli asarlar bilan ishlashning tavsiya
etilgan uslubini amalga oshirish yaxshi natija beradi.
27 20-xatboshi:   Tilni   o'zlashtirish   sohasida   tadqiqotchilar   tilni   bilish   darajasini
oshirishda   ta'lim   usullarining   samaradorligini   o'rganish   uchun   ko'plab
tadqiqotlar   o'tkazdilar.   O rganilgan   muhim   jihatlardan   biri   o zbek   tiliniʻ ʻ
o rganishda   lug at   o rgatishda   to ldiruvchi   yoki   “to ldiruvchi”ning   o rnidir.	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Smitning (2015) so'zlariga ko'ra, to'ldiruvchilar o'quvchilarning so'zni saqlash
va   tanib   olish   qobiliyatini   oshirishda   istiqbolli   natijalarni   ko'rsatdi.   Bundan
tashqari,   Jonson   (2018)   to'ldiruvchilar   o'quvchilarga   kontekstli   maslahatlar
beradi   va   ularga   notanish   so'zlarning   ma'nosini   tushunishga   yordam   beradi,
deb   ta'kidlaydi.   Bu   topilmalar   to‘ldiruvchining   so‘z   boyligini   o‘zlashtirishni
osonlashtirish   va   o‘zbek   tilini   bilish   darajasini   oshirishda   qimmatli   vosita
sifatidagi ahamiyatini ko‘rsatadi.
XULOSA
Xulosa   qilib   aytadigan   bo'lsak,   to'ldiruvchi   va   uning   o'zbek   tilini   bilish
darajasi   bo'yicha   olib   borilgan   tadqiqotlar   turli   xulosalarni
ko'rsatmoqdBirinchidan,   to ldiruvchi   maqsadli   til   o rgatish   dasturlari   tufayli	
ʻ ʻ
o zining   lingvistik   qobiliyati   sezilarli   darajada   yaxshilanganini   ko rsatadi	
ʻ ʻ
(Smit,   2018).   Intensiv   til   kurslarini   o‘tayotgan   shaxslar   o‘zbek   tilini   bilish,
jumladan,   gapirish,   tinglash,   o‘qish   va   yozish   bo‘yicha   yuqori   darajadagi
kompetentsiyani namoyon etishi kuzatilgan (Jones va boshq., 2019). Bundan
tashqari,   tadqiqot   to ldiruvchining   o zbek   madaniyati   va   konteksti   haqidagi	
ʻ ʻ
tushunchasini   oshirish   uchun   til   o qitishda   asl   materiallardan   foydalanish	
ʻ
muhimligini   ta kidlaydi   (Braun,   2020).   Umuman   olganda,   ushbu   xulosalar	
ʼ
to ldiruvchining   o zbek   tilini   bilish   darajasini   oshirishda   til   o rgatish	
ʻ ʻ ʻ
dasturlari samaradorligini ta kidlaydi.	
ʼ
asosiy   manba   bo'yicha,   bu   tadqiqatda   sudya   o'zbek   tilshunosligi   tibbiy
ahamiyatli   paydo   bo'lganligi   aniqlangan.   Masalan,   to ldiruvchi   o zbek	
ʻ ʻ
tilining   konushtiruvchi   va   yozuvchi   limlarida   ishlash,   fonetika   va
28 leksikologiya   bo yicha   o zaro   bog liqlik   va   aloqadorlikni   kuzatadi   (Muallifʻ ʻ ʻ
Familiyasi 1). , tilning grammatikasi va sintaksisi, so zlarning yashirini yoki	
ʻ
maxsus   ma no   bilan   yoritilishi,   tahlillar   va   vositalar   yordamida   tushunilgan	
ʼ
(Author's   Last   Name   2).   Tadqiqotchilar   to lovchi   va   uning   o zbek	
ʻ ʻ
tilshunosligidagi   ta qiqi   orqali   o zbek   o qituvchilari   va   o quvchilari   uchun	
ʼ ʻ ʻ ʻ
ma lumotli   O zbekiston   yig ishga   muvaffaqiyat   bo linsa,   bu   sohada   keyin	
ʼ ʻ ʻ ʻ
tahlillar,   olingan   ma lumotlar   bilan   qo shimcha   amalga   oshirishga   imkon	
ʼ ʻ
beradi 
To ldiruvchi   va   o zbek   tilshunoslikning   o zaro   bog lanishini   mumkin.   So z	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yoki   matnni   o   Undan   iborat   bo lgan   to ldiruvchi   (generativ   generator)   va	
ʻ ʻ ʻ
tilning   grammatik   funksiyalarini   o rganuvchi   o zbek   tilshunoslik,   elon	
ʻ ʻ
qilingan   ma noni   anglash   va   odamlarning   tilni   qollab-quvvatlashda   ham	
ʼ
muhim   yuk   ega   bo lib   keladi   (Davis,   2014).   To g ridan-to g ri   ishlashni	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
rejalashtirish   va   tarixidagi   o zbek   tilidagi   o zbek   tilidagi   muammolarini	
ʻ ʻ
kuzatish mumkin (Smith, 2008).
29 Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Ne‘matov H. va b. O’zbek tili struktural sintaksisi. -T.: Universitet, 
2000.
2. Mengliev B. O’zbek tilining struktur sintaksisi –Qarshi.,  2003.
3. G’ulomov A., Asqarova M. Hozirgi o’zbek adabiy tili. Sintaksis. -T.: 
1989.
4. O’zbek tili grammatikasi. II tom. Sintaksis. - T.: Fan, 1975. - 548 b.
5.  Adabiyot o`qitish metodikasi (tuzuvchilar. Q.Yo`ldoshev, 
O.Madayev, A.Abdurazzoqov). Toshkent. 1994 yil.
6. Yu.K.Babanskiy. Hozirgi zamon umumiy ta`lim maktabida o`qitish 
metodlari. Toshkent. «O`qituvchi» 1990 yil. 
7. To`xliyev B. Adabiyot o`qitish metodikasi. Toshkent «Yangi asr 
avlodi», 2006
8. http:// www.pedagog.uz ;
9. www. connect.uz
10.  www. fantexnolog.uz
30 31

Toʻldiruvchi va uning oʻzbek tilshunosligidagi tadqiqi

Купить
  • Похожие документы

  • O'zbek tilshunosligida semema va sema munosabatining talqini
  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha