Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 2.1MB
Покупки 1
Дата загрузки 30 Март 2025
Расширение doc
Раздел Образовательные программы
Предмет Техника и технология

Продавец

Muslimbek Mirzo

Дата регистрации 11 Март 2025

1 Продаж

Tormoz tizmi ABS

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA 
NOVATSIYALAR VAZIRLIGI
OLIY TA’LIM, FAN VA INOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJON VILOYATI HUDUDIY BOSHQARMASI
ANDIJON SHAHAR 1-SON KASB-HUNAR MAKTABI
AVTOMOBIL LAR  TUZILISHI  FANIDAN
MARUZA MATNI 
TORMOZ TIZMI, ABS
TORMOZ TIZMI MAVZU: TORMOZ TIZIMI TUZILISHI ABS .
O'quv rejasi:
1. Tormoz boshqarmasining vazifasi. 
2. Tormoz   mexanizmlari   vazifasi,   turlari,   ishlashi   va
konstruksiyasi. 
3. Tormoz yuritmasi vazifasi va ishlash prinsipi. 
4. Prujina energoakkumulyatorli  tormoz kamerasining  ishlash
prinsipi.
5. Antiblakrovkalovchi   tizimning   vazifasi   ABS,   tuzilishi   va
ishlash prinsipi.
1. Tormoz boshqarmasining vazifasi.
Avtomobil   t е kis   yoki   o’zgaruvchan   t е zlikda   harakatlanadi.   Bundan   tashqari,
shitob  bilan  balndalikka  va  erkinlik  bilan  pastlikka  harakatlanish  hollari  uchraydi.
Avtomobil   haraktlanishining   hamma   hollarida,   vaziyatga   qarab,   s е kinlatish   yoki
to’xtatish   va   to’xtatilgan   avtomobilni   o’z   holatida   qo’zgatmasdan   saqlab   turish
k е rak
bo’ladi.   Shu   maqsadda   har   bir   avtomobilda,   albatta,   ikkita:   ish   va   to’xtatib   turish
tormoz   tarmog’i   bor.   Avtomobillarning   og’ir   yuk   ko’taruvchi   nusxalarida   esa
qo’shimcha   extiyotkorlik,   yordamchi   va   ba'zan   avariya   tormoz   tarmoqlari   ham
bo’lib,
ularning   har   biri   ma'lum   vaziyatda   o’z   vazifasini   bajaradi.   Shu   nuqtai   nazardan
qaralganda,   avtomobil   yoki   avtotransport   vositasini   tormozlash   vazifasini
bajaruvchi
tarmoqlar   yig’indisiga   tormoz   boshqarmasi   d е b   yuritiladi.   Zamonaviy
avtomobillarga
o’rnatiladigan   tormoz   boshqarmasining   muvofiqlashgan   tasviriy   tizmasi   104-
rasmda
k е ltirilgan. 23.1-rasm. Tormoz boshqarmasining muvofiqlashgan tasviriy tizimi.
Tizmda   tasvirlanishicha,   avtomobilning   tormoz   boshqarmasi   4   ta   tormoz
tarmog’idan iborat.
Ish   tormoz   tarmog’i   avtomobil   har   xil   sharoitda   harakatlanganda   uning
t е zligini
kamaytirish yoki darxol to’xtashish vazifasini o’taydi.
Ehti е tkorlik   tormoz   tarmog’i   ish   tormoz   ishlamasdan   qolganda   to’xtashi
uchun
k е rak.
To’xtatib   turish   tormoz   tarmog’i   to’xtab   turgan   avtomobilni   o’z   joyida
ko’zg’almasdan turishini ta'minlaydi. Bu tormoz ba’zan qo’l tormozi deb yuritiladi.
Yordamchi  tormoz tarmog’i   avtomobilning harakatlanishini  uzoq muddat  bir
xil tezlikda   saqlab   turish   yoki   juda   kichik   tezlikda   harakatlanishni   rostlash   vazifasini
bajaradi.
Ko’pchilik   avtomobillarda   yordamchi   tormoz   tarmog’i   vazifasini   dvigatelni
tormozlash   maromida   ishlatib   bajariladi.   Og’ir   yuk   avtomobillarida,   avtobus   va
tirkamalarda,   bu   maqsadda   maxsus   tormoz   tarmog’i   –   sekinlatgich   qo’llaniladi.
Avtomobillarda   qo’llaniladigan   tormoz   tarmoqlari   qanday   vazifani   bajarishidan
qat’i
nazar, ular energiya manbai va bitti yoki bir nechta tormoz mexanizmlardan iborat
bo’ladi. Birlamchi tormoz tarmog’i avtomobilning harakatlanishini uzoq muddat bir
xil
t е zlikda saqlab turishini ta'minlaydi.
Tormoz   tarmog’ining   ishlashi   uchun   k е rakli   bo’lgan   en е rgiya   bilan
ta'minlovchi
tuzilmalar yig’indisi  en е rgiya manbai  d е b ataladi.
En е rgiya   manbaidan   tormoz   m е xanizmlarida   en е rgiya   uzatuvchi   tuzilmalar
yig’indisi   tormoz   yuritmasi   d е b   ataladi.   Tormoz   yuritmalari   m е xanik,   gidravlik
yoki
pn е vmatik yuritmali bo’lishi mumkin.
Tormoz yuritmasi quyidagi qismlardan tashkil topgan:
1)   boshqarish   qismi   vositasida   en е rgiya   manbaidan   tormoz   m е xanizmlariga
uzatilayotgan   en е rgiya   miqdor   jixatdan   rostlab   turiladi.   Bularga   tormoz   krani,
asosiy
tormoz silindri. To’xtatib turish va yordamchi tormoz tarmog’ining qo’l yuritmasi
kiradi;
2)   ijro   etuvchi   qism   -   tormoz   yuritmasidan   tormoz   m е xanizmiga   en е rgiyani
uzatuvchi tuzilma.
Pn е vmatik   yuritmali   tarmoqda   ijro   etuvchi   sifatida   tormoz   kam е rali   yoki
silindrlari, gidravlik yuritmali tarmoqda esa g’ildirak tormoz silindrlari ishlatiladi.
Tormoz   tizimining   tuzilishi.   Tormoz   tizimi   umumiy   ko'rnishda   tormoz
mexanizmlaridan   va   ularning   yuritmalaridan   tashkil   topgan   (105-rasm).   Tormoz
mcxanizmlari   tizim   ishlagan   paytda   g'ildiraklarning   aylanishiga   to'sqinlik   qiladi.
natijada,   g'ildiraklar   bilan   yo'l   orasida   avtomobilni   to'xtatuvchi   tormozlash   kuchi
hosil
bo'ladi.   Tormoz   mexanizmlari   (2)   bevosita   avtomobilning   oldingi   va   orqa
g'ildiraklariga
joylash-tiriladi.
Tormoz   yuritmasi   kuchi   haydovchi   oyog'idan   tormoz   mexanizm-lariga
uzatadi.   U
asosiy   tormoz   silindri   (5)   va   tormoz   pedaii   (4),   gidrovakuumli   kuchaytirgich   (1)
hamda ularni   tutashtiruvchi,   ichiga   suyuqlik   to'ldirilgan   naychalardan   (trubkalardan)   (3)
iborat.
23.2-rasm. Tormoz tizimining shakli.
Tormoz   tizimi   quyidagi   tartibda   ishtaydi:   tormoz   pedali   bosilganda,   asosiy
silindr
porsheni   suyuqlikni   itaradi   va   suyuqlik   g'ildirak   tormoz   mexanizmlariga   oqib
boradi.
Suyuqlik amalda siqilmaganligj bois, trubkalardan.oqib borib bosim kuchini tonnoz
mexanizmlariga uzatadi. Tormoz mexanizmlari bu kuchni g'ildiraklarning aylanish
qarshiligiga   o'zgartirib   beradi   va   tormozlanish   sodir   bo'iadi.   Agar   tormoz   pedali
qo'yib
yuborilsa,   suyuqlik   asosiy   tormoz   sllindriga   qaytadi   va   g'ildirak   tormozlanishdan
ozod
bo'iadi.   Gidrovakuumli   kuchaytirgich   (1)   tormoz   tizimini   boshqarishni
ycngillashtiradi,
chunki   u   g'ildirak   tormoz   mexanizmlariga   uzatiladigan   qo'shimcha   kuchni   hosil
qiladi.   Avtomobillar   tormoz   tizimining   ishonchliligini   oshirish   uchun   yuritmada
tormoz   tizimi   qisman   ishlamay   qolgan   paytda   yuritmaning   ishga   yaroqliligini
saqlab
qolishga   imkon   beruvchi   turlicha   qurilmalar   ishlatiladi.   FA3-24   "Bojira"
avtomobilida xuddi shu maqsadda ajratkich qo'ilaniladi. Bu ajratkich tormozlash chog'ida tizimda
nosozlik  yuzaga  keiganda,  yuritmadagi   shu  nosoz  qismni   avtomatik ravishda  uzib
qo'yadi.
Tormoz   tizimining   ko'rib   chiqilgan   ishlash   prinsipi'   gidravlik   yuritmaga   cga
bo'lgan   tormoz   lizimining   asosiy   elementlarining   o'zaro   ta'sirlashuvini   tasavvur
etishga
imkon   beradi.   Agarda   tormoz   tizimining   yuritmasida   siqilgan   havo   ishlatilsa,   u
holda
bunday yuritma pnevtnatik yitritma deb, bordi-yu bikr (qattiq) tortqitar yoki metall
tross
ishlatilsa mexanik yuritma deb ataladi.
Tormoz tizimining asosiy qismlari .
23.3 - rasm. Tormoz tizimining sodda ko’rinishi
Bu   ko’rinishda   biz   quyidagilarni   kuzatishimiz   mumkin.   Tormoz   tizimini
suyuqlik bilan boshqaradigan qurilma 1 ni ichki  tuzilishini  tasvirlaydigan bo’lsak,
bunda   pedal   2   ga   bog’langan   o’q   ya’ni   porshen   mavjud   bo’lib,   porshen   asosiy
silindrni
ichida   ilgarilanma   harakatlanadi.   Porshen   turtkini   pedal   2   dan   olib,   tormoz
suyuqligini
siqib 75 ÷100 M Π a (700 ÷ 1000 kgk/sm 2 ) bosimni ta’minlab, tormoz truba 4 lari orqali   yuqori   bosimni   oldi   va   orqa   g’ildiraklardagi   tormor   baraban   5   lariga   yoki
diskalariga   yetkazib,   bajaruvchi   tormoz   mexanizmlarini   ishlashiga   olib   keladi.
Bunda
esa   bajaruvchi   tormoz   mexanizmlaridagi   tormoz   kalodkalari   ishga   tushib   tormoz
diskasi
yoki barabanlarni qisadi, natijada avtomobil sekinlashadi ya’ni tormozlanadi.
2. Tormoz mexanizmlari vazifasi, turlari, ishlashi va konstruksiyasi. 
Avtomobilning   harakatlanishiga   majburiy   qarshilik   ko’rsatish   va   qarshilik
quchini   o’zgartirish   uchun   mo’jallangan   tuzilma   tormoz   m е xanizmi   d е b   ataladi.
Zamonaviy   avtomobillarning   ish,   yordamchi   va   to’xtatib   turish   tormoz
tarmoqlarida
tormoz   m е xanizmi   sifatida   friktsion   tuzilmalar   ishlatiladi.   Bularda   majburiy
qarshilik
aylanuvchi   (rotorli)   va   aylanmaydigan   (statorli)   qismlar   vositasida   ishqalanish
kuchini
o’zgartirib hosil qilinadi. D е mak, avtomobil t е zligini kamaytirish uchun tormozlash
natijasida   uning   kin е tik   en е rgiyasining   bir   qismini,   batamom   to’xtatish   uchun   esa
bu
en е rgiyaning hammasini ishqalanish hisobiga yo’qotish k е rak.
Tormoz   m е xanizmi   avtomobil   g’ildiraklarida   (ish   tormozi)   yoki   kuch
uzatmaning
kardanli   valida   (   to’xtatib   turish   tormozi)   o’rnatiladi.   Avtomobillarda   asosan
friktsion   tormoz   m е xanizmi   ko’llanilib,   ularning   aylanuvchi   d е tallari   barabanli,
diskli , aylanmaydigan d е tallari esa  kolodka  yoki  tasma  shaklida bo’ladi. 23.4-rasm. Barabanli tormoz mexanizmi
Gidravlik   yuritmali   bo'lgan   barabanli   tormoz   mexanizmi   (107-rasm),
a) tayanch diskka (3) o'rnatilgan, friksion ustqo'ymali ikkita kolodkadan (2) iborat.
Kolodkalarning pastki uchlari layanchga (5) sharnirli birlktirilgan, yuqorigi uchlari
esa,   polat   suxariklar   orqali,   g'ildirakdagi   kiruvchi   silindrning   (1)   porshenlariga
tiraladi. Cho'ziluvchi prujina (6) kolodkalarni silindr (1) porshenlariga siqib turadi
va
tormoz   ishlamay   turgan   holatida   kolodkalar   hilan   tormoz   barabani   (4)   orasidagi
tirqishni ta'minlaydi. Yuritmadan suyuqlik g'ildirak silindriga kirib kelganda uning
porshenlari   ikki   tomonga   harakatlanadi   va   kolodkalarni   g'ildirak   gupchagi   bilan
birga
aylanayotgan   tormoz   barabaniga   tekkunga   qadar   keradi.   Kolodkalarni   barabanga
ishqalanishidan   yuzaga   kelgan   ishqalanish   kuchi   g'ildirakni   tormozlaydi.
Suyuqlikrnng   g'ildirak   silindridagi   porshenlarga   ko'rsalayotgan   bosinii
to'xtatilgandan so'ng   cho'ziluvchi   prujina   (6)   kolodkalarni   boshlang'ich   vaziyalga   qaytaradi   va
tormozlanish sodir bo'lmaydi.
Barabanli   tormozning   ko'rib   chiqilgan   konstruksiyasida   harakat-lanish
yo'nalishi   bo'yicha   oldingi   va   orqa   kolodkalarning  notckis   yeyili-shi   sodir   bo'ladi.
Bunga   asosiy   sabab   shuki.   oldinga   harakatlanishda   tormozlanish   paytida,   oldingi
kolodka g'ildirakning aylanishiga qarshi yo'nalishda ishlaydi va barabanga orqadagi
kolodkaga   qaraganda   katta   kuch   bilan   siqiladi.   Shu   boisdan   oldingi   va   orqa
kolodkalarning   yeyilishini   tenglashtirish   uchun   oldingi   ustqo'yma   orqadagidan
uzunroq   qilinadi   yoki   ma'lum   muddatdan   so'ng   kolodkalar   o'rnini   almashtirish
tavsiya
cliladi.   Barabanli   mexanizmning   boshqacha   konstruksiyasida   kolodkalar   tayanchi
tormozlash diskining qarama-qarshi tomonlarida joylashadi va kolodka yuritmalari
alohida gidrosilindrli bo'ladi. Bunday chizma bo'yicha jihozlangan mcxanizmlarda,
shu
yo'l bilan katta tormozlash momentiga va har bir g'ildirakdagi kolodkalarni bir tekis
yeyilishiga   erishiladi
3. Tormoz yuritmasi vazifasi va ishlash prinsipi. 
Asosiy   silindr   ish   tarmog’ida   boshqaruvchi   qism   vazifasini   bajaradi.
Zamonaviy
avtomobil   asosiy   silindrlarining   o’ziga   xos   konstruksiyasi   5-rasmda   keltirilgan.
Uning
ishlash   uslubini   GAZ-24   “Volga”   avtomobili   asosiy   silindri   misolida   ko’rib
chaqamiz
(108   -   rasm,   a ).   tormozlanmagan   vaziyatda   korpus   1   dagi   suyuqligi   ishchi
bo’shliqqa
barqarorlash   teshikchasi   3   orqali   oqib   o’tadi.   Pedal   bosilishi   bilan   turtkich   10
porshen   8
bilan   manjet   7   ni   itarib,   barqarorlash   teshikcha   3   ni   berkitadi.   Natijada   silindrda
bosim
ko’tariladi,   chiqarish   klapani   ochiladi   va   tormoz   suyuqligi   g’ildirak   silindrlariga
kiradi.
Bosim   kuchlari   ta’sirida   bu   silindrlardagi   porshenlar   ikki   tomonga   siljib,
g’ildirak
tormoz   mexanizmlarini   ishlatadi,   natijada   avtomobil   harakati   tormozlanadi.   Agar
pedalni   bosish   to’xtatilsa,   bu   holda   qaytarish   prujinasi   6   porshen   8   ni   dastlabki
holatiga
siljitadi.   Tormoz   suyuqligi   esa   g’ildirak   silindrlaridan   asosiy   silindrga   kiritish
klapani   5
orqali   qaytadi.   Pedalni   birdaniga   qo’yib   yuborilganda   porshen   orqaga   tez harakatanib,
uning siyraklanishi hosil bo’lmasligi kerak.
Bu   maqsadda   porshenda   teshikcha   mo’ljallangan   bo’lib,   manjetda   esa   o’q
bo’ylab
ariqcha   yasalgan.   Tormoz   suyuqlik   chiqarish   teshikchasi   2   orqali   porshen
bo’shlig’ini
doim to’ldirib turadi. Porshen orqaga tez harakatlanishi paytida esa yuqorida aytib
o’tilgan porshen  teshikchasi  va manjetda yasalgan  ariqcha orqali  porshen  ketidagi
bo’shliqqa suyuqlik kiritilib, siyraklanish hosil bo’lishiga yo’l qo’yilmaydi. Kiritish
klapani 5 ikki vazifani bajaradi:
1) tarmoqqa kirib qolgan havoni yuritmadan chiqarib yuborish paytida asosiy
silindrga   havo   kirib   qolishidan   saqlaydi,   ya’ni   tormoz   suyuqligini   bir   tomonga
o’tkazadi;
2)   yuritma   tormozlanmagan   vaziyatda   undagi   ortiqcha   bosimni   0.06…0,12
M Π a
(0.6…1,2   kgk/sm2)   da   saqlab   turadi.   Bu   bosim   barabanli   tormoz   mexanizmlarida
yuritmani   doim   tormozlashga   tayyor   turishini   ta’minlaydi.   Lekin   bunday   ortiqcha
bosim
diskli   tormoz   mexanizmlarida   kolodka   va   disklarning   bir   –   biriga   tegib   qolishiga
olib
keladi. Natijada mexanizm qizib, tarmoqning aniq ishlashi sustlashadi. 5 - rasm,   b
da
VAZ   avtomobilining   tandem   turidagi   ikki   tarmoqli   asosiy   silindri   keltirilgan.   Bu
turdagi
asosiy silindrning korpusi 1 da ikkita porshen 8 joylashgan bo’lib, ular yordamida
korpus ikkita bo’linmaga ajratilgan. Bo’linmaning har biri maxsus teshiklar orqali
oldingi   hamda   ketingi   g’ildirak   silindrlarining   naychalari   bilan   ulangan.   Asosiy
silindr   bo’linmasidagi   manjet   7   porshen   8   ning   bo’yniga   kiygazilgan   bo’lib,
tormozlanmagan
vaziyatda porshen prujina 6 ta’sirida manjetdan ajralib cheklagich vint 9 ga tiraladi.
Tormoz suyuqligi porshen va manjet oralig’ida hosil bo’lgan tirqishdan porshen 8
korpusida   parmalangan   radius   bo’ylab   yo’nalgan   teshikdan   o’tib,   g’ildirak
silindrlariga
boradi. Pedal bosilishi bilan asosiy silindr turtkichi 10 porshen 8 ni chap tomonga
suradi.   Shunga   ko’ra   porshen   va   manjet   oralig’idagi   tirqish   berkiladi   va   birinchi
bo’linmada   bosim   ortadi.   Natijada   ikkinchi   bo’linmada   joylashgan   porshen   o’ng
tomonga   surilib,   ular   orasidagi   tirqish   berkiladi   va   bu   bilan   ulangan   shaxobchada
ham
bosim   ortadi.   Agar   birinchi   shaxobchadagi   suyuqlik  oqib   ketsa,   shu   bo’linmaning
porsheni   ikkinchi   bo’linmaning   porshenini   bevosita   harakatga   keltiradi.   Shuning
uchun tormoz   pedalining   yo’li   uzunroq   qilib   tanlanadi.   Ikkinchi   bo’linmadagi   suyuqlik
oqib
ketsa,   uning   porsheni   birinchi   bo’linma   orqasida   hosil   bo’lgan   bosim   ta’sirida
oxirgacha
surilib, birinchi shaxobchaning ishlashiga sharoit tug’diradi.
23.5- rasm. Asosiy tormoz silindrlari:
a -GAZ-24 „Volga“ avtomobilining bir tarmoqli asosiy tormoz silindri,  b -VAZ-2106
avtomobilining ikki tarmoqli asosiy tormoz silindri.
5. Antiblakrovkalovchi tizimning vazifasi, tuzilishi va ishlash prinsipi.
Gidroyuritmali tormoz kuchaytirgich
Tormoz   yuritmasining   kuchaytirgichi   tormozlashga   sarflanadigan   kuchni
orttirib,
tormozlashni   yengillashtirish   uchun   xizmat   qiladi.   Gidroyuritmali   tormoz
tarmog’iga
o’rnatiladigan   kuchaytirgichlar   uchun   xizmat   qiladi.
Gidroyuritmali   tormoz   tarmog’iga   o’rnatiladugan   kuchaytirgichlar   uchun   tashqi
energiya   manbai   sifatida   siqilgan   havo   vositasi   ishlaydigan   pnevmokuchaytirgich yoki
dvigatelning   kiritish   quvuridagi   siyraklanish   natijasida   ishlaydigan   siyraklash
kuchaytirgich (vakuum  kuchaytirgich) va ayrim  hollarda esa  yuqori bosimli nasos
yordamida haydalgan katta bosimli suyuqlik energiyasidan foydalanib ishlaydigan
gidrokuchaytirgich qo’llaniladi.
Antiblokirovkali elektron tormoz tizimining vazifasi.
Hozirgi   kunda   eng   dolzarb   masalalardan   biri   bu,   avtomobilni   yuqori
harakatlanishda   xech   qanday   muammolarsiz   uni   to’xtatib   olishdir.   Chunki
avtomobillar
yuqori   tezlik   bilan   tormozlanishda   ko’ngilsiz   voqealarni   keltirib   chiqarmoqda.
Hozirda
biz ABS iborasini ko’p marotaba eshitib kelmoqdamiz.
ABS   bu   (Antiblokier   system)   ya’ni   avtomobil   to’liq   tormozlanganda   ish
sharoitidan   qat’iy   nazar   masalan,   quruqlikda,   asfaltda   va   shuning   bilan   birgalikda
namlikda   yoki   muzlikda   va   qorda   hamma   g’ildiraklarning   tormozlanib   qolishini
himoya
qiladi.   Antiblokir   tizimi   bu   haqiqiy   stabilashuvni   va   avtomobilning
boshqariluvchanligini, tormozlanishni esa sekinlashtirib boradi.
Antiblokir   tizimni   ishlashi   bir   nechta   faktorlarga   bog’liq.   Masalan,
avtomobilning
dvigateli   ishga   tushganda   va   tezda   uning   tezligi   5   –   7   km/h   ga   etishganda,   ABS
ishlashga   tayyorgarligi   boshlanadi.   Avtomobil   12   knm/h   yo’lni   bosib   o’tgandan
so’ng,
shu   yo’l   oraligida   Antiblokir   tizimi   to’liq   ishlash   uchun   tayyor   bo’ladi,   ya’ni
tormozlashda   kerak   bo’ladigan   bosimni   hosil   bo’lishi   uchun   shuncha   vaqt   kerak
bo’ladi.
Tormozlashda   Antiblokir   tizim   uchun   kerak   bo’ladigan   bosim   100   -   150   M Π a   ni
tashkil
etadi.
ABS elektron tormoz tizimining qismlari .
Antiblokir   (ABS)   tizimi   quyidagilarni   o’z   ichiga   oladi   (111   -   rasm).   G’ildirak
sensori (sensor – ma’lumot be  ььь ruvchi)   1  har bir g’ildirakga tishli g’ildirak bilan
o’rnatiladi   va   har   bir   g’ildiraklarning   harakat   tezligini   3   elektron   boshqarish
tizimiga
beradi. U  3  esa har bir g’ildirakni tezligini o’rganib chiqib bir vaqtning o’zida qaysi
g’ildirakni   tormozlanishi   to’g’risida   gidravlik   yuritma   2   tizimiga   yuboradi.   Shu
tariqa
g’ildiraklarni to’satdan tormozlanishini himoyalaydi. Kontrol chiroqlari esa tormoz
suyuqligining  holatini   va  elektron   boshqarish   tizimini   ishlayotganligi   to’g’risidagi
ma’lumotni haydovchiga yetkazib beradi. 23.6 - rasm. Avtomobilning (ABS) Antiblokir tizimi soddalashgan tasviriy
chizmasi.
Agar   ABS   tizim   avtomobilda   ishlamay   qolsa,   oddiy   gidravlik   tormoz   tizimi
ishga
tushadi. Demak, ABS tizimi bu avtomobil tormoz tizimiga o’rnatilgan qo’shimcha
yordamchi   qurilmadir.
ABS tizimni tashkil qiluvchi qismlar.
Aylanishlar sonini sezuvchi va g’ildiraklarning impulsi (zenzor)
Aylanishlarni   sezuvchi   (sensor)   magnet   o’zagidan   va   cho’lg’amdan   tashkil
topadi.   Aylanishlarni   sezuvchi   Generatorni   ishlash   prinsipiga   o’xshashib   ketadi.
G’ildiraklar   aylanadi   va   shuning   bilan   birgalikda   Rotor,   g’ildirak   zenzori   esa
ma’lum
bir   oraliqda   turadi.   G’ildirakning   aylanishi   bilan   zenzordagi   magnet   maydoni
o’zgaradi
va cho’lgam O’zgaruvchankuchlanishni ishlab chiqaradi.
U quyidagicha ishlaydi  (112- rasm). G’ildiraklarning aylanma harakati orqali
impuls   g’ildiragi   aylanishlarni   sezuvchining   bosh   qismida   harakatlanib   boradi.
Tishning
orasida   va   tishning   tillarida   magnet   maydoni   o’zgarib   boradi.   Buning   ichida
cho’lgam
sinusdiagrammasi   (113-rasm)   ko’rinishidagi   o’zgaruvchan   kuchlanishni   ishlab
chiqaradi.   Sinusdiagrammasi   ko’rinishidagi   Frequenz   ya’ni   “ + ”   va   “ - “   larning
doimiylagi g’ildiraklarning aylanishiga bog’liq.
Agar   aylanishlar   soni   kichik   bo’lsa,   kichk   kuchlanishni.   Agar   katta   bo’lsa,
yuqori
kuchlanishni tashkil qiladi. Tishli g’ildirak bilan aylanishlarni sezuvchi zenzorning
oraliq   masofasi   kichik   bo’lsa,   yuqori   kuchlanishni,   aksincha   katta   bo’lsa,   kichk
kuchlanishlarni ishlab chiqaradi 23.7 -rasm. Aylanishlar sonini sezuvchi gildirak zenzorining tasviriy chizmasi
23.8 - rasm. Gildirak zenzoridan hosil bo’layotgan o’zgaruvchan kuchlanishni
Sinus o’qidagi diagramma ko’rinishi. 23.9 - rasm. A y lanishlar sonini sezuv chi gildirak  zenzorining
av t omobilda
k o’rinishi .
Aagar   g’ildiak   zenzorining   qarshiligi   1   ÷   1,3   k Ω   bo’lsa,   undagi   signal   yo’q
bo’lsa, g’ildirakning podshipnigi buzilgan bo’ladi hamda tishli g’ildirakda kirlanish
bor
bo’ladi. G’ildirak harakatlanayapti ABS ni boshqaruvchi elektorn boshqarish tizimi
g’ildirak   zenzoridan   xech   qanday   signal   olmaydi.   Elektorn   boshqarish   tizim   esa
haydovchiga   ogohlantirish   chirog’ini   yoqadi.   Bularning   hammasi   mexanik
xatolardir
(23.9 - rasm).
BS tormoz tizimining gidroyuritmasi.
Diaganaliga   joylashgan   Tormozlanishni   aylanasiga   boshqaaruvchi   4   klapanli
yoki
4 – Kanali tormoz gidravlik yuritmasini 100 - rasmda ko’rishimiz mumkin.
Oldingi va ketingi ko’priklardagi tormozlanishni tarqalishi 3 – kanalli tizimda
joylashgan.   Tormoz   bosimi   orqa   g’ildiraklarda   umumiy   ravishda   boshqariladi.
Gidravlik   yuritma   esa   har   bir   g’ildiraklar   uchun   alohida   tormoz   bosimini   tartibga
solib
turadi.   Bu   Individual   tartibga   solish   deganidir.   Qora   rangdagi   plastik   korpusda
elektr
bilan ta’minlovchi qismi ya’ni magnet klapani uchun rele va orqaga itaruvchi nasos
uchun ham rele joylashgan.
Bu   gidravlik   yuritma   xech   qachon   buzilmaydi.   Buzilsa   ham   buni   sozlab
bo’lmaydi.   Butunlay   almashtiriladi.   Bu   mexanizm   ishlash   davriga   bog’liq.   Buni ishlash
davrini   uzoqlashtirish   uchun   talab   qilingan   km   da   tormoz   suyuqligini   almashtirib
turilsa
va tormoz suyuqligi bakini ham zich saqlasa ishlash davri uzayadi.
25.9 - rasm. ABS tormoz tizimidagi gidravlik yuritmaning tasviriy
chizmasi va avtomobilda joylanish tasviri
ABS   tormoz   tizimi   o’rnatilgan   avtomobillarda   quyidagi   ikki   qizil   va   sariq
rangdagi kontroll chiroqlari avtomobilning ichki qismida joylashgan  ( 25.10- rasm).
Ular
quyidagilarni anglatadi
25.10- rasm. ABS tormoz tizimi uchun kontroll chiroqlari.
A nt iblok ir t ormoz t izimining af zallik lari Nazorat uchun savollar
1. Tormoz sistemasining vaziasini aytib bering?
2. Avtomobil tormoz boshqarmasi nechta tormoz tarmog’idan iborat?
3. Tormoz tizimining tuzilishini so’zlab bering?
4. Tormoz tizimini tasvirlab bering?
5. Tormoz mexanizmining vazifasi?
6. Gidravlik yuritmali tormoz qismlarining konstruktiv xususiyatlari nimadan
iborat?

TORMIZ TIZMI ABS

Купить
  • Похожие документы

  • Algoritmlarni loyihalashtirish va tahlil qilish
  • BYD elektromobil umumiy malumot
  • Hunarmandchilik usulida tayyorlangan oziq-ovqat mahsulotlarining sifati va xavfsizligini nazorat qilish
  • Meva va rezavor qandolat mahsulotlarining turlari
  • Rezina turlari, tarkibi xossasi va ishlatishni o’rganish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha