Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 64.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Техника и технология

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Ishsizlikning iqtisodiy va ijtimoiy oqibatlari

Купить
Ishsizlikning iqtisodiy va ijtimoiy oqibatlari
MUNDАRIJА:
Kirish . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
I.  BOB.  Bandlikning turlari va shakllari
4
1.1. Bandlik va ishsizlik …………
4
1.2 Ishsizlik  va uning  kelib chiqish sabablari  . . . . .  . . . . . . . . .
17
1.3 O‘zbekistonda ishsizlik ko‘rsatkichlari  . . . . . .  . . . . . . . .
21
I I .  BOB. Ishsizlikning ijtimoiy- psixologik oqibatlari.
24
2.1 Ishsizlikning ijtimoiy   oqibatlari  . . . . . . . . . . . . . . .
24
2.2  Ishsizlikning  psixologik  oqibatlari  . . . . . . . . . . .
28
XULOSА VА TАVSIY A LАR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
FOYDАLАNILGАN АDАBIY O TLАR RO ‘ YXАTI . . . . . . . . . . . . . . . 34
Kirish
Kurs ishining maqsadi:
1. Mehnat bozorining xususiyatlari
2. Ishsizlik tushunchasini tushuntirish va uning yuzaga kelish sabablarini
aniqlash
3. Ishsizlikning ijtimoiy va iqtisodiy oqibatlarini aniqlash
1 Keling, ishsizlik tushunchasidan boshlaylik.
Iqtisodiy   faol   aholining   bir   qismi   ish   topolmay,   “ortiqcha”   holga   kelib
qoladigan   ijtimoiy-iqtisodiy   hodisa   ishsizlikdir   .   Xalqaro   Mehnat   Tashkiloti
(XMT)   -   Xalqaro   Mehnat   Tashkiloti   (XMT)   ta'rifiga   ko'ra,   ishsiz   deb   hozirda
ishsiz,   ish   qidirayotgan   va   ishga   kirishishga   tayyor   bo'lgan   har   qanday   shaxs
tushuniladi, ya'ni. faqat mehnat birjasida rasmiy ro'yxatdan o'tgan shaxs.
Har   bir   aniq   davrdagi   ishsizlar   soni   iqtisodiy   o'sish   sikli   va   sur'atlariga,
mehnat  unumdorligiga, ishchi  kuchining  kasbiy  va  malakaviy tuzilmasining  unga
bo'lgan mavjud talabga muvofiqligi darajasiga va o'ziga xos demografik vaziyatga
bog'liq.
Bozor   iqtisodiyoti   uchun   mehnat   bozorida   ishsizlik   tabiiy   holdir.   Ko'pgina
iqtisodchilar ishsizlikni o'z tadqiqot ob'ekti deb hisoblab, bu jarayonning tabiiyligi
va   muqarrarligini   ta'kidlaydilar.   Shu   bilan   birga,   oddiy   odam   uchun   ishsizlik
ko'pincha jamiyatga beqarorlik olib keladigan sof salbiy hodisadir. 
Zamonaviy bandlik xizmati uchta asosiy vazifani hal qilishi kerak:
1. ish joyi va xodimni tanlash;
2. ishsizlik nafaqasini to'lash;
3. ishsizlarni faol dasturlarda ishtirok etish uchun yuborish.
BANDLIK   XIZMATI,   aholini   ish   bilan   ta’minlash   davlat   xizmati   —
mamlakat   miqyosida   aholini   ish   bilan   ta’minlash   siyosatini   amalga   oshirish   va
fuqarolarga   tegishli   kafolatlarni   ta’minlab   berish   uchun   tashkil   etilgan   davlat
xizmati.   O‘zbekistonda   1992   yildan   O’zbekiston   Respublikasining   «Aholini   ish
bilan ta’minlash to’g’risida»gi qonuni (13.1.1992) asosida tashkil etilgan. Bandlik
xizmati   ishsizlikning   oldini   olish   va   ishsizlik   oqibatlaridan   ijtimoiy   muhofaza
qilish maqsadlarida respublika miqyosida va mahalliy darajada ish bilan ta’minlash
dasturlarini   amalga   oshiradi,   jumladan,   mehnat   bozoridagi   holatni   tahlil   hamda
taxmin   qiladi,   tegishli   axborot   tarqatilishini   ta’minlaydi;   bo’sh   ish   joylarini   va
ishga   joylashtirish   masalasida   murojaat   qilgan   fuqarolarning   hisobini   yuritadi,
ularni   ishga   joylashtiradi,   ishlamayotgan   fuqarolarni   kasbga   o’rgatish,   qayta
o’qitish   va   malakasini   oshirishni   tashkil   etadi,   ishsizlarni   ro’yxatga   olishni
2 ta’minlaydi, ularga yordam ko’rsatadi va boshqalar. Bandlik xizmati faoliyatini pul
bilan ta’minlash uchun ish bilan ta’minlashga  ko’maklashish  Davlat  fondi  tashkil
etilgan. Bu fond mulkchilik va xo’jalik yuritish shakllaridan qat’i nazar korxonalar,
muassasalar,   tashkilotlar,   kooperativlar   va   boshqa   ish   beruvchilar   mehnatga   haq
to’lash fondining 3% dan kam bo’lmagan miqdorda majburiy ajratmalari, hukumat
va mahalliy boshqaruv organlari dotatsiyalari, ixtiyoriy xayriyalar va boshqalardan
tashkil   topali.   Mamlakat   miqyosida   Bandlik   xizmati   tizimi   O’zbekiston
Respublikasi   Mehnat   vazirligi   va   uning   hududiy   organlarini   hamda   mahalliy
bandlik   markazlari   —   mehnat   birjalarini   qamraydi.Jamiyat   o'zining   potentsial
imkoniyatlarini berishi mumkin bo'lgan hajmga nisbatan YaIM hajmida kechikish
mavjud. Aholining turli ijtimoiy guruhlari o'rtasida ishsizlik xarajatlarining notekis
taqsimlanishi mavjud. 
3 I   BOB .  Bandlikning turlari va shakllari
1.1 Bandlik va ishsizlik
O zbekiston  Respublikasi  va boshqa mamlakatlarning qonunlariga muvofiqʻ
ish   bilan   bandlik   deganda   fuqorolarning   qonunda   taqiqlanmagan   va   ularga
daromad   keltiradigan   faoliyat   bilan   shug ullanishlarini   tushunamiz.	
ʻ
Respublikamizdagi   mashhur   iqtisodchi   olimlar   prof.   A.O lmasov   va   prof.	
ʻ
A.Vahobovlar   o z   darsliklarida   bandlikka   quyidagicha   ta'rif   beradilar:   “Bandlik	
ʻ
mehnat   qobiliyatiga   ega   bo lgan   va   mehnat   qilishga   ishtiyoqi   bor   kishilarning	
ʻ
ishga   joylashib   foydali   mehnat   bilan   mashg ul   bo lishlaridir”.   Ish   bilan   band	
ʻ ʻ
aholiga   yollanib   ishlovchilar   va   o zlarini   mustaqil   ravishda   ish   bilan   ta'minlagan	
ʻ
shaxslar (tadbirkorlar, fermerlar, kooperativ a'zolari va boshqalar) kiradilar. Ishchi
kuchini tor ma'noda takror xosil qilish insonning jismoniy va aqliy qobiliyatlarini
uzluksiz  kengaytirilgan  tarzda  tiklab  turish,  ularning  mehnat   malakasini,  umumiy
bilimi,   kasbiy   tayyorgarlik   darajasini   yangilab   va   o stirib   borish   hamda   ishchi	
ʻ
avlodini tayyorlash kabilarni o z ichiga oladigan jarayondir. Keng ma'noda ishchi	
ʻ
kuchini takror  xosil  qilish esa quyidagilarni  anglatadi:  - axolining tabiiy harakati,
tabiiy o sishning umumiy shartsharoitlari yaratish; - xodimlarni ishlab chiqarishga	
ʻ
jalb   qilish   va   bo shatish;   -   mehnat   resurslarini   tarmoqlar,   sohalar   va   hududlar	
ʻ
o rtasida   taqsimlash   hamda   qayta   taqsimlash;   -   aholining   ijtimoiy,   ma'naviy   va	
ʻ
madaniy ehtiyojlarini qondirib borish; - ishchi kuchini to liq va samarali bandligini	
ʻ
ta'minlash. Ishchi kuchining miqdor o lchami – bu mehnatga layoqatli kishilarining	
ʻ
(iehnat  resurslarining)  umumiy sonidir. Ishchi  kuchining sifat  o lchami  esa uning	
ʻ
bilimi,   malakasi,   mahorati,   ko nikmasi   va   ish   tajribasi   kabi   ko rsatgichlarda	
ʻ ʻ
mujassamlashadi.   Bu   maqsadga   sobiq   SSSR   va   boshqa   sobiq   sosialistik
mamlakatlar   erishishga   harakat   qilganlar,   lekin   bu   -   bir   tomondan   real   xayotda
amalga   oshirish   mumkin   bo lmaydigan   jarayon   bo lsa,   ikkinchi   tomondan
ʻ ʻ
iqtisodiyot   uchun   samarasiz   va   maqsadga   nomuvofiq   bo lib   chiqdi.   Shu   sababli	
ʻ
amaliy hayotga “to liq bandlik” va “samarali  yoki  oqilona bandlik” tushunchalari	
ʻ
kiritiladi.   Band   bo lish   tovar   va   hizmatlar   yaratish   orqali   daromad   topish
ʻ
vositasidir.   Ish   bilan   to la   bandlik   mehnatga   layoqatli   bo lgan   va   ishlashni	
ʻ ʻ
4 hohlagan  barcha  kishilarning  ish bilan  ta'minlanganini   anglatadi. Shuningdek,  ish
bilan to la bandlik bir tomondan iqtisodiyotda ishsizlikning tabiiy darajasi mavjudʻ
bo lishini   inkor   etmaydi,   boshqa   tomondan,   bu   mehnatga   layoqatli   barcha	
ʻ
kishilarning   umumlashgan   ishlab   chiqarishga   jalb   etilish   zarurligini   bildirmaydi.
Sifat  jihatdan samarali  yoki  oqilona va samarasiz yoki  nooqilona bandlik mavjud
bo ladi. Oqilona bandlik bu yuksak mehnat unumdorligi va shunga binoan yuqori
ʻ
daromad keltiradigan va ishlovchining mehnatdan qoniqishini ta'minlovchi bandlik
bo ladi.   Oqilona   bandlik   yuksak   texnologiyaga   tayangan   ish   joyida   bo ladi.
ʻ ʻ
Nooqilona   bandlik   mehnat   unumdorligi   past,   ish   haqi   kam   va   ishlovchi   o z	
ʻ
mehnatidan   qoniqmaydigan   ish   joyidagi   bandlikdir.   Nooqilona   bandlik   bor   erda
texnologiya yuqori  bo lmaydi, malakasi  va ish tajribasi  kam  kishilarning mehnati	
ʻ
talab   qilinadi.   Oqilona   bandlikka   misol   qilib   kampyuter   programmistining
bandligini   olish   mumkin.   U   zamonaviy   kompyuterlarda   ishlaydi,   uning   mehnati
maxsus   iste'dod   va   tayyorgarlik   talab   qiladi,   uning   ish   haqisi   boshqalarnikidan
ancha   yuqori   bo ladi.   Nooqilona   bandlikka   misol   qilib   qishloq   xo jaligidagi	
ʻ ʻ
terimchi   bandligini   olish   mumkin.   Terimchi   qo l   mehnati   bilan   band,   undan   aql-	
ʻ
zakovat   va   maxsus   tayyorgarlik   talab   qilinmaydi,   bu   ish   hammaning   qo lidan	
ʻ
keladi, uning oladigan ish haqi programmistnikidan 6-8 marta kam bo ladi. Xulosa	
ʻ
qilib   aytadigan   bo lsak,   ish   bilan   samarali   bandlik,   xodimlarning   o z   mexnati	
ʻ ʻ
natijalaridan to liq iqtisodiy manfaatdorligining ta'minlanishi zarurligini anglatadi.	
ʻ
Bu   o z   navbatida   mehnat   resurslarining   oqilona   band   qilinishini   va   ulardan	
ʻ
foydalanishning   intensiv   turiga   tayanishini   taqazo   qiladi.   Bandlik   uning   mexnat
qiluvchi   uchun   axamiyatiga   qarab   birlamchi   va   ikkilamchi   bandlikka   bo linadi.	
ʻ
Birlamchi bandlik bu asosiy ish bilan, ya'ni daromadning asosiy qismini beruvchi
ish   bilan   band   bo lishidir.   Ikkilamchi   bandlik   qo shimcha   ish   bilan,   ya'ni	
ʻ ʻ
qo shimcha   daromad   beruvchi   ish   bilan   band   bo lishidir.   Ko pchilik   ishlovchilar	
ʻ ʻ ʻ
birlamchi   bandlikka   moyil   bo ladilar.   Birlamchi   bandlik   keltirgan   daromad	
ʻ
ishlovchini   qoniqtirmaganda,   u   ikkilamchi   bandlikka   qo l   uradi.   Ikkilamchi	
ʻ
bandlik   o rindoshlik   asosida   ishlash   shaklida   bo ladi.   Bandlik   darajasi   ishlashga	
ʻ ʻ
qobiliyati va ishtiyoqi bo lganlarning qanchasi amalda ishlab turishlarini bildiradi.	
ʻ
5 Bandlik   darajasi   mehnat   resursi   -   mehnat   qobilyati   bor   kishilarga   nisbatan
qisoblanadi.   Bunda   mehnat   qobilyati   borlarning   hammasi   ishlashni   xohlaydi   deb
taxmin   qilinadi.   Bandlik   darajasi   ish   kuchini   qanday   qismini   bozor   talab
qilganligini   bildiradi.   Bu   mamlakatning   iqtisodiy   salohiyatiga   va   iqtisodiyotning
imkoniyati hamda ahvoliga bog liq bo ladi. Iqtisodiyoti baqquvat mamlakatlarda uʻ ʻ
yuksalib   borayotgan   kezlarda   bandlik   yuqori   bo ladi,   ya'ni   taklif   etilgan   ish	
ʻ
kuchining   katta   qismi   talab   qilinadi.   Iqtisodiy   rivojlangan   mamlakatlar   uchun
mehnatga   layoqatli   aholining   94%ining   band   bo lishi   bandlikning   tabiiy   darajasi	
ʻ
deb   qabul   qilingan.   Iqtisodiy   zaif   mamlakatlarning   bandlik   darajasi   past   bo ladi,	
ʻ
chunki   ish   o rinlari   kam   bo ladi,   ularni   ko paytirish   uchun   mablag   etishmaydi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
1. Bandlik to g risidagi  asosiy nazariyalar  “Bandlik” va “Ishsizlik”  kategoriyalari
ʻ ʻ
bir-biriga   qaramaqarshi   tushunchalardir.   Shu   sababli   ishsizlikning   sababi   nimada
ekanligini   aniqlashga   qarakat   qilgan   nazariyachi   -   olimlar   shu   asosda   bandlikni
qanday   yo llar   bilan   tainlashi   mumkin   degan   savolga   javob   berishga   harakat	
ʻ
qilganlar.   Ishsizlikning   sababini   klassiklar   juda   sodda   qilib   izohlashadi.   Bu
nazariyaga ko ra ishsizlik mehnatning narxi bilan mehnatga talabdan kelib chiqadi.	
ʻ
Ish   haqining   pasayishi   mehnatga   bo lgan   talabni   rag batlantiradi,   ya'ni   bunda	
ʻ ʻ
bandlik   ortadi.   Ish   haqini   o sishi   esa   mehnatning   taklifini   ko paytiradi,   lekin	
ʻ ʻ
mehnatga   bo lgan   talabni   ma'lum   darajada   cheklaydi.   Anglyalik   mashhur	
ʻ
iqtisodchi   Artur   Pigu   o zining   1903yilda   yozgan   “Ishsizlik   nazariyasi”   kitobida	
ʻ
“Pigu   samarasi”   deb   nomlangan   g oyasida   ishsizlikni   asoslab   shu   tariqa   tarzda	
ʻ
bandlikni tartibi solinishini  ko rsatib bergan. Turg unlik davrida bandlik, ish haqi	
ʻ ʻ
va narxlar pasayadi. Lekin tovarlar ko rinishida ifodalangan real ish haqi nisbatan	
ʻ
sekinroq   pasayadi.   U   xattoki   oldingi   darajada   saqlanib   qolishi   mumkin.   Hozirgi
zamondagi   oilaviy   ishlab   chiqarilayotgan   tovarlar   narxlarining   o sishi   sharoitida	
ʻ
bunday izohlash xaqiqatga to g ri kelmaydigandek tuyuladi. Lekin bizga ma'lumki,	
ʻ ʻ
ish haqi noteks o sadi, ba'zida nominal ish haqi tovarlar narxiga nisbatan yuqoriroq	
ʻ
darajada ham o sishi mumkin. Agar real daromadlar pasaymasa yoki ozgina o ssa,
ʻ ʻ
bu turg unlik davri bo lishiga qaramay iste'mol talabini saqlanib qolishini bildiradi.	
ʻ ʻ
Iste'mol   tovarlariga   talabning   mavjudligi   esa   ishlab   chiqarish   vositalariga   ham
6 talabning   borligini   bildiradi.   Turg unlik   davrida   nisbatan   ssuda   foizi   ham   pastʻ
bo ladi.   Bu   esa   jonlanish   davriga   o tishi   asosida   bandlikni   o sishiga   olib   keladi.	
ʻ ʻ ʻ
Boshqacha  qilib  aytganda,  Piguning  fikricha,  investisiya  bilan  taqqoslaganda  real
ish   haqining   nisbiy   o sishi   boshlang ich   nuqta   hisoblanadi.   Buni   butun   tarkibni	
ʻ ʻ
tortgan paravozga qiyos qilish mumkin. Agar ish haqi “mehnatga to g ri keladigan	
ʻ ʻ
sof   mahsulot”   chegaradan   chiqib   kapital   uchun   ajratilgan   mablag ning   ham   bir
ʻ
qismini o z ichiga olsa, bunday ishlab chiqarishning qisqarishi o z navbatida ishchi	
ʻ ʻ
kuchiga   bo lgan   talabning   ham   qisqarishiga   olib   keladi.   Ya'ni   bundan   shunday	
ʻ
xulosa   kelib   chiqadi:   ishsizlikni   kamaytirish   uchun   ish   haqini   pasaytirish   kerak.
A.Piguning   fikriga   muxolif   ravishda   ingliz   iqtisodchisi   J.   M.Keyns   chiqadi.
Keynsning fikriga ko ra, to la bandlikka erishish, ya'ni ishlashni xohlaganlarni ish	
ʻ ʻ
bilan   ta'minlanishi   ish   darajasiga   bog liq   emas,   shunga   ko ra   u   ishsizlikni	
ʻ ʻ
pasaytirish uchun ish haqini kamaytirish kerakligini rad etadi.   Mehnatga layoqatli
aholining   bandlik   darajasiga   qarab   bandlikning   bir   necha   talqini   mavjud:   to‘liq,
oqilona,   samarali   va   potentsial   bandlik.   To'liq   bandlik   unga   muhtoj   bo'lgan   va
ishlashni xohlaydigan har bir kishi ish bilan ta'minlangan holatni tavsiflaydi, bu esa
ishchi kuchiga talab va taklif o'rtasidagi muvozanat mavjudligiga mos keladi.   Oqil
bandlik   -   bu   mehnat   resurslarini   shakllantirish,   taqsimlash   (qayta   taqsimlash)   va
ulardan   foydalanish   jarayonlari   nuqtai   nazaridan,   ularning   jinsi   va   yosh   tarkibi,
mehnatga   layoqatli   aholining   takror   ishlab   chiqarish   usullari   va   butun   mamlakat
bo'ylab   taqsimlanishini   hisobga   olgan   holda   oqlangan   bandlik.   Samarali   bandlik
iqtisodiy   va   ijtimoiy   samaradorlikni   baholash   mezonlari   to'plami   bo'yicha
tanlangan ishchi  kuchini takror ishlab chiqarishning tashkiliy jarayonlarining turli
xil variantlari orasidan eng yaxshisini tanlashni o'z ichiga oladi.   Potensial bandlik
ma'lum   sharoitlarda   ma'lum   bir   mintaqada   erishish   mumkin   bo'lgan   bandlikning
yuqori chegarasini tavsiflaydi.                                        Bandlik turlari va shakllarini
farqlash kerak.                            
Bandlik   turlari   -   mehnat   resurslarining   faol   qismini   xalq   xo'jaligi   sohalari   va
tarmoqlari   bo'yicha   taqsimlash.   Mehnat   shakllari   -   tashkiliy-huquqiy   usullar,
mehnat   sharoitlari.                                                                                   Bandlik shakliga ko'ra,
7 bandlik,   birinchi   navbatda,   to'liq   yoki   yarim   kunlik   ish   kuni   deb   tasniflanadi.
Ishning maxsus shakllariga quyidagilar kiradi:                                 1. Uy vazifasi asosida
ishga joylashish;
2. Smenali-ekspeditsiyali ishga joylashtirish usuli;
3. To'liq bo'lmagan ish vaqti;
4. Ish semestrlari davomida kunduzgi bo'lim talabalarini ish bilan ta'minlash;
5. Moslashuvchan jadval bilan bandlik va boshqalar.
Ishsizlik   turlarining   yagona   tasnifi   mavjud   emas.   Aksariyat   olimlar
ishsizlikning uchta asosiy turini (ishqalanish, tizimli, tsiklik), shuningdek, bir qator
kichik   va   turlararo   turlarini   nomlashadi.   Keling,   har   bir   turni   alohida   ko'rib
chiqaylik. Shuningdek, biz ishsizlik sabablarini bartaraf etish va uning oqibatlarini
bartaraf etish bo'yicha mumkin bo'lgan qadamlarga e'tibor qaratamiz.
Yashirin   ishsizlik   asosan   bozor   mexanizmlari   chuqur   deformatsiyalangan
mamlakatlar uchun xosdir. Misol uchun, mehnatni rag'batlantirishning yo'qligi past
hosildorlikka   olib   keladi   qachon!   ikki   kishi   bir   kishining   ishini   qiladi.   Bu   bitta
qo'shimcha   ish   mavjudligini   va   yashirin   ishsizlik   darajasi   50%   ga   yetganini
ko'rsatadi.   Yashirin   ishsizlar   qatoriga   yarim   kunlik   yoki   bir   hafta   ishlayotganlar,
shuningdek,   ish   topishdan   umidini   uzgan   va   nafaqa   olish   huquqidan   mahrum
bo'lib,   mehnat   birjalarida   ro'yxatdan   o'tishdan   bosh   tortganlar   kiradi.   Yashirin
ishsizlik ishlab chiqarish samaradorligi uchun salbiy oqibatlarga olib keladi, kasbiy
yo'qotish, past  intizom  va tekislashning  sodiq hamkori  bo'ladi. Bu  real  ish  haqini
pasaytiradi va pirovardida ishchilarning o'z manfaatlariga zid keladi.
Tarkibiy   ishsizlik   iqtisodiyot   tarkibidagi   sezilarli   o'zgarishlar   natijasida
yuzaga   keladi,   bu   davrda   eskirgan   texnologiyalarga   ega   bo'lgan   korxonalar   yoki
kichik   tarmoqlarning   mavjudligi   amaliy   bo'lmaydi.   Bunday   holda,   bo'shatilgan
ishchilarning   massasi   boshqa   turdagi   faoliyat   uchun   qayta   tayyorlashga   majbur
bo'ladi.   Ushbu   turdagi   ishsizlikni   bartaraf   etishda   vaziyatdan   oldinga   chiqishga
qaratilgan   vakolatli   davlat   siyosati   birinchi   o'ringa   chiqadi.   Chunonchi,   dunyoda
ro'y   berayotgan   tarkibiy   o'zgarishlarni   kuzatib   borish   orqali   davlat:   1)   yaqin
kelajakda   talab   qilinadigan   tarmoqlar   uchun   kadrlar   tayyorlashni   o'tkazishi;   2)
8 mavjud xodimlarga harakatchanlik  va  ish  joyini   ko'chirishning  afzalliklari   haqida
tushuncha berish; 3) korxonalar va tarmoqlarning to'satdan yo'q bo'lib ketishining
oldini olish.
Tsiklik ishsizlik  - bu iqtisodiyotning barcha tarmoqlari duchor bo'ladigan va
eng muhimi ob'ektiv sabablarga bog'liq bo'lgan ishsizlik turi. Bunda gap iqtisodiy
tizimning   tsiklik   xususiyati   haqida   ketmoqda.   Iqtisodiy   pasayish   va   yuksalish
davrida   ishsizlik   darajasining   o'zgarishi   10%   dan   ortiq   bo'lishi   mumkin.
Jamiyatdagi   iqtisodiy   tanazzul   tufayli   yuzaga   kelgan   vaziyatni   yumshatish   uchun
davlat   bandlikni   subsidiyalash   uchun   o'z   zaxiralaridan   foydalanishi   kerak.
Mutaxassislar,   shuningdek,   kamroq   tarqalgan   ishsizlikning   quyidagi   turlarini
aniqlaydilar.
Mavsumiy   ishsizlik   xalq   xo‘jaligining   ayrim   tarmoqlaridagi   ishlarning
xususiyatidan kelib chiqadi. Misol uchun, qishloq xo'jaligida va qisman qurilishda
yozda haddan tashqari faollik kuzatiladi, qishda esa ish to'xtaydi. Bu erda, ko'proq
darajada,   ishsizlik   oqibatlarini   bartaraf   etish   uchun   javobgarlik   xodimning   o'ziga
tushadi.   U   faoliyat   va   turg'unlik   davrida   o'z   byudjeti   va   kuchlarini   to'g'ri
taqsimlashi talab qilinadi.
Texnologik ishsizlik  ilmiy-texnikaviy taraqqiyotga asoslanadi, bunda ishlab
chiqarishni   avtomatlashtirish   sodir   bo'ladi   va   shu   bilan   birga   ish   o'rinlari
bo'shatiladi.
Qisman   ishsizlik   kompaniya   mahsulotlari   yoki   xizmatlariga   talabning
kamayishi   natijasida   yuzaga   keladi.   Bu   ish   soatlarining   qisqarishida   yoki
ishchilarni bo'shatishda o'zini namoyon qiladi.
Marjinal   ishsizlik   -   bu   ishsizlikning   bir   turi   bo'lib,   unda   aholining   zaif
himoyalangan   qatlamlari,   masalan,   yoshlar,   ayollar   va   nogironlar   azoblanadi.
Ushbu   turdagi   ishsizlik   darajasini   pasaytirish   ish   beruvchilarning   stereotipik
tafakkurini va faol davlat siyosatini o'zgartirishni talab qiladi.
Ishsizlikning   o'ziga   xos   turlari   -   paydo   bo'lish   sabablaridan   qat'i   nazar,
ishsizlik   bo'lingan   toifalar.   Shunday   qilib,  ro'yxatga   olingan  va   yashirin   ishsizlik,
shuningdek, ixtiyoriy va majburiy ishsizlik farqlanadi.
9 Ro'yxatga   olingan   ishsizlik   davlat   ro'yxatidan   o'tgan   ish   izlayotgan   ishsiz
fuqarolar sonini aks ettiradi. Yashirin ishsizlik barcha mehnatga layoqatli fuqarolar
orasida   ishsizlar   sonini   ko'rsatadi.   Ishsizlarning   ushbu   qismining   muammolarini
hal qilish ko'pincha davlat e'tiboridan chetda qoladi.
Majburiy ishsizlik  , mehnat qilish istagi bo'lgan ishchi ish topa olmaganida
yuzaga keladi.
Ixtiyoriy   ishsizlik   mehnatga   layoqatli   aholi   orasida   har   doim   qandaydir
sabablarga   ko'ra   ishlashni   istamaydigan   odamlarning   mavjudligi   bilan   bog'liq.
Shubhasiz, bunday ishsizlik tabiiy ishsizlik belgilariga ham ega. Majburiy ishsizlik
texnologik,   tarkibiy,   hududiy   va   yashirin   ishsizlik   shakllarini   o'z   ichiga   oladi.
Texnologik   ishsizlik,   ayniqsa,   ilmiy-texnika   taraqqiyoti   yuqori   daromad   darajasi
bilan   uyg'unlashgan   mamlakatlarda   seziladi.   Bu   kombinatsiya   ish   joylarini
qisqartirishni tejamkor qiladi va ularni doimiy hodisaga aylantiradi.
Strukturaviy   ishsizlik   fan-texnika   taraqqiyoti   mantiqi   nuqtai   nazaridan
normal   hodisadir.   Eski   sanoat   tarmoqlari   qisqartirilmoqda,   yangilari
o'zlashtirilmoqda.   Ishga   qabul   qilish   va   kasbiy   tayyorgarlik   ma'lum   vaqtni   talab
qiladi.   Ishdan   bo‘shatilgan   ishchilar   darhol   ishga   joylashmaydi,   ular   yangi   ish
o‘rinlari   talablarini   hisobga   olgan   holda   kasbiy   tayyorlash   va   qayta   tayyorlashni
tashkil   etish,   shuningdek,   tegishli   moddiy   yordam   ko‘rsatish   uchun   davlat
organlaridan   ham,   korxonalardan   ham   yordam   talab   qiladi.   Tarkibiy   ishsizlik
iqtisodiyotda   ro'y   berayotgan   tarkibiy   o'zgarishlar   tufayli   ishchi   kuchi   taklifi   va
unga bo'lgan talab doimiy ravishda bir-biriga mos kelmasligi bilan tavsiflanadi.
Mintaqaviy   ishsizlik   geografik   yoki   tabiiy   omillar   tufayli   iqtisodiy   faoliyat
uchun nisbatan noqulay bo'lgan hududlarda ishchi kuchi ortiqcha bo'lganda yuzaga
keladi.
Ishsizlikning   barcha   turlarini   tahlil   qilib,   xulosa   chiqarishimiz   mumkin.
Ishsizlik   muammolarini   hal   qilish   uchun   ishsizlikning   har   bir   turiga   individual
yondashish zarur. Shu bilan birga, ular nafaqat ob'ektiv sabablari bilan iqtisodiyot
tomonidan, balki oddiy ishchining sub'ektiv nuqtai nazaridan ham ko'rib chiqilishi
kerak.
10 1.2   Ishsizlik  va uning  kelib chiqish sabablari
Ishsizlik sabablarining klassik nazariyalari
Ishsizlik   -   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   bo'lib,   unda   mehnatga   layoqatli
aholining bir qismi ish topa olmay qoladi va nisbatan ortiqcha bo'ladi.
Ishsizlik   sabablarini   tushuntiruvchi   eng   mashhur   nazariya   J.   M.   Keyns
nazariyasidir.   Bu   nazariya   o‘tgan   asrning   30-yillarning   o rtalarida   ishsizlikʻ
sababini yuqori ish haqi bilan izohlagan klassik iqtisodchilar (A.Smit, A.Marshall)
nazariyasini almashtirdi.
Keynsning   fikricha,   ishsizlik   yalpi   talabning   teskari   funktsiyasidir.   “Ish   bilan
bandlik   hajmi,   albatta,   samarali   talab   hajmi   bilan   bog'liq”[4].   Samarali   talab
hajmining   etarli   emasligi   investitsiya   jarayonining   sustligini   va   natijada   aholi
bandligini   ta'minlay   olmaslikni   keltirib   chiqaradi,   bu   esa   ishsizlikning   oshishiga
olib   keladi.   Keyns   bu   vaziyatdan   chiqish   yo'lini   davlatning,   birinchi   navbatda,
investitsiya   tovarlariga   xarajatlarini   oshirish   orqali   yalpi   talabni   shakllantirishda
davlatning rolini oshirishda ko'rdi.
J.M.Keyns tanqidchilari – neoklassik maktab vakillari – ishsizlik sabablarini aynan
rivojlangan   mamlakatlar   “Keyns   retseptlari   bo‘yicha”   olib   borgan   hukumat
siyosatida   ko‘rdilar.   Shunday   qilib,   F.   Xayek   ishsizlik   «so‘nggi   yigirma   besh   yil
davomida   olib   borgan   to‘liq   bandlik   siyosatining   bevosita   natijasidir»,   deb
hisoblagan.
F.Xayekning   fikricha,   davlat   xarajatlarining   oshishi   muqarrar   ravishda
inflyatsiyaga   olib   keladi,   bu   esa   kritik   darajaga   yetib,   ishsizlikning   kuchayishiga
sabab   bo'ladi.   U   bu   ayovsiz   doiradan   chiqish   yo‘lini   to‘liq   bandlik   inflyatsiya
siyosatiga   barham   berishda   ko‘rdi.   Albatta,   birinchi   bosqichda   bu   ishsizlikning
keskin   sakrashiga   olib   keladi,   ammo   bu,   Xayek   g'oyasiga   ko'ra,   mehnatni
joylashtirishdagi   barcha   nuqsonlarni   aniqlash,   inflyatsion   bo'lmagan   usullardan
11 foydalangan holda ishlab chiqish va amalga oshirish imkonini beradi. , bandlikning
yuqori va barqaror darajasini ta'minlash dasturi.
M.   Fridman   “tabiiy”   ishsizlik   kontseptsiyasini   ilgari   surdi,   ular   unga   friktsion
ishsizlikni  ham  kiritdilar. Friktsion ishsizlik  u yoki  bu sabablarga  ko'ra  ish joyini
o'zgartiradigan, masalan, yuqori maosh yoki ko'proq obro'li ish qidirish, qulayroq
mehnat   sharoitlari   yoki   yashash   joyini   o'zgartirish   zarurati   tufayli   ko'chib   yurgan
ishchilarni qamrab oladi. Tabiiy ishsizlik, shuningdek, ilmiy-texnika taraqqiyoti va
ishlab   chiqarish   jarayonlarini   tashkil   etishning   takomillashuvi   ta'sirida   ijtimoiy
ishlab   chiqarish   tarkibining   o'zgarishi   natijasida   yuzaga   keladigan   tarkibiy
ishsizlikni ham o'z ichiga oladi. Ushbu turdagi ishsizlik ham vaqtinchalik (friktsion
ishsizlikdan   uzoqroq   bo'lsa   ham),   chunki   ba'zi   tarmoqlarning   (tarmoqlarning)
yo'qolishi   boshqalarining   tez   o'sishi   bilan   birga   keladi.   Bitta   muammo   -
ishsizlarning mehnat bozoridagi o'zgaruvchan sharoitlarga qanchalik tez moslasha
olishi.
"Tabiiy   ishsizlik"   tushunchasini   deyarli   barcha   iqtisodchilar,   shu   jumladan
neokeynschilar ham qo'llab-quvvatlaydi. Bahs faqat ishsizlikning tabiiy darajadan
yuqori   o'sishiga   nima   sabab   bo'layotgani   -   yalpi   talabning   etarli   emasligi   yoki
mehnat   bozorida   bandlik   va   ish   haqini   shakllantirishning   "tabiiy"   mexanizmini
buzadigan tartibga soluvchi hukumat siyosati haqida.
Shunday   qilib,   G'arb   iqtisodchilari   ishsizlik   bozor   iqtisodiy   tizimining   ajralmas
atributi   ekanligini   tan   olishadi,   bu   muqarrar   va   uning   "tabiiy"   variantida   u   hatto
mehnat bozorining zarur moslashuvchanligini ta'minlash uchun foydalidir.
Biroq,   ishsizlik   va   bandlik   sabablarini   tushuntirish   nuqtai   nazaridan   hech   qanday
iqtisodiy doktrina shubhasizdir.
 
2.2. Ishsizlik sabablari haqidagi zamonaviy qarashlar
12 Ishsizlik   sabablariga   oid   barcha   mavjud   qarashlarni   quyidagicha   guruhlash
mumkin, deb hisoblayman.
Birinchidan,   ishsizlikning   sababi   milliy   ishlab   chiqarishning   erishilgan   darajasiga
nisbatan nisbatan ortiqcha aholi, “ortiqchalik” bo'lishi mumkin. Bu ishsizlik omili
ayniqsa rivojlanayotgan mamlakatlarda kuchli ta'sir ko'rsatadi.
Ikkinchidan,   ishsizlik   odamlarning   "o'zlariga   yoqadigan"   ish   topishga   bo'lgan
tabiiy   istaklari   va   mehnat   sharoitlari   va   to'lovlari   yaxshiroq   (friktsion   ishsizlik)
tufayli vaqtincha oshishi mumkin.
Uchinchidan,   ishsizlik   iqtisod   tarkibidagi,   shu   jumladan   texnologiyadagi
o'zgarishlar   (tarkibiy   ishsizlik)   natijasi   bo'lishi   mumkin.   Bu   ishsizlik
vaqtinchalikdir,   chunki   eski   sanoat   va   tarmoqlar   (texnologiyalar)   yangilari   bilan
almashtiriladi.
To'rtinchidan,   ishsizlik   darajasining   ayniqsa   kuchli   o'sishi   iqtisodiyotdagi   tsiklik
pasayish (tsiklik ishsizlik) natijasida yuzaga keladi. Ishsizlikning bu turi eng xavfli
hisoblanadi,   chunki   ayovsiz   doira   paydo   bo'ladi:   ishlab   chiqarishning   pasayishi   -
ishsizlik   -   daromadlarning   umumiy   darajasining   pasayishi   -   yalpi   talabning
pasayishi - ishlab chiqarishning pasayishi - ishsizlik va boshqalar.
Beshinchidan,   ayrim   hollarda   ishsizlik   generatori   davlat   va   kasaba
uyushmalarining xodim va ish beruvchi o‘rtasidagi munosabatlarga faol aralashuvi
bo‘lishi   mumkin,   bu   esa   ish   haqining   bozordagi   o‘zgarmasligiga   olib   keladi   va
tadbirkorlarni   maksimal   foyda   olish   muammosini   hal   qilishga   majbur   qiladi.
bandlikni qisqartirish.
Ishsizlikning   barcha   bu   sabablari,   aksincha,   ishsizlikning   hajmi   va   dinamikasiga
ta'sir   qiluvchi   omillardir.   Ishsizlikning   asosiy   manbalari   bozor   nisbati   va   mehnat
bozorida   hukm   surayotgan   sharoit   emas,   chunki...   Mehnat   bozori   faqat   ishchi
kuchiga   talab   va   taklif   o'rtasidagi   hozirgi   nisbatni   aks   ettiradi,   lekin   ularning
13 shakllanishida   bevosita   ishtirok   etmaydi.   Bu   nisbatlar   mehnat   bozoridan
tashqaridagi jarayonlarga bog'liq. Bozor faqat ularni ochib beradi, ishsizlikni ochib
beradi, jamiyatga ko'rinadigan qiladi.
Rossiyada mehnatga layoqatli aholi bandligining pasayishining o'ziga xos sabablari
orasida quyidagilarni ta'kidlash kerak.
Sovet   iqtisodiyotining   o'ziga   xos   xususiyati   korxonalarning   ishlab   chiqarish
xodimlarining   (shu   jumladan   qo'llab-quvvatlash   va   boshqaruv)   haddan   tashqari
ko'pligi   edi.   Adabiyotda   uzoq   vaqtdan   beri   Sovet   korxonalari   G'arb
mamlakatlaridagi   profil   va  ishlab   chiqarish   hajmi   bo'yicha   o'xshash   korxonalarga
nisbatan   ikki-uch   baravar   ko'p   ishchilar   ishlaganligi   faktini   ta'kidlagan.   Ortiqcha
xodimlarning   mavjudligi   yangi   texnika   va   mehnatni   tejaydigan   texnologiyalarni
joriy   etishga   to'sqinlik   qildi   va   mehnat   unumdorligining   o'sishiga   to'sqinlik   qildi.
Boshqa   tomondan,   ortiqcha   ishchilarga   ish   haqi   to'lash   zarurati   ishlab   chiqarish
xarajatlarini   asossiz   ravishda   oshirdi,   natijada   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarning
raqobatbardoshligi   zaiflashdi.   Ish   o'rinlarining   haddan   tashqari   ko'pligi   ishchi
kuchining sun'iy tanqisligini anglatardi va bu mehnat intizomini buzdi, ishchilarga
haq   to'lashda   "ekstraktsiya"   ning   keng   tarqalishiga   yordam   berdi   va   ularning
yaxshiroq ishlashga bo'lgan rag'batini bostirdi.
Shuningdek, ishsizlikning sabablari orasida quyidagilar mavjud:
· potentsial ishsizlik (nogironlik tufayli);
·   vaqtinchalik   ishsizlik   (tug'ruq   ta'tillari,   bola   parvarishi,   nogiron   bolalar,   og'ir
bemorlar va qariyalarga g'amxo'rlik qilish, ish haqi saqlanmagan ta'til);
· ishsizlikka barham berish (erkaklar 58 yoshda, ayollar 53 yoshda erta pensiyaga
chiqish);
·   qisman   majburiy   ishsizlik   (qisqa   ish   soatlari,   qisqartirilgan   ish   haftalari,
uzaytirilgan ta'tillar);
14 ·   zararli   va   xavfli   mehnat   sharoitlari   bo'lgan   ishlab   chiqarishdan   ayollarning
bo'shatilganligi sababli ishsizlik;
· tarkibiy ishsizlik (qayta yo'naltirish, yopish, bankrotlik);
·   ta’lim   muassasalaridan   haydalgan   yoki   o‘z   xohishiga   ko‘ra   o‘qishni   to‘xtatgan
yoshlarning ishsizligi;
·   majburiy   ishsizlik   (xomashyo,   energiya,   butlovchi   qismlarning   etishmasligi
tufayli korxona faoliyati to'xtatilishiga olib kelgan);
·   armiyadagi   demobilizatsiya,   rezervga   o'tish   va   tarkibiy   o'zgartirishlar   tufayli
ishsizlik;
·   yopiq   shaharlarda   konvertatsiya   tufayli   va   zavod   shaharlarida   korxonalarning
yopilishi tufayli ishsizlik;
·   boshqa   kasbni   qayta   tayyorlash   va   egallashni   istamaslik   yoki   qobiliyatsizligi
sababli sub'ektiv ishsizlik;
· kasbiy malakaning etarli emasligi sababli ishsizlik;
· majburiy migratsiya (qochoqlar) tufayli ishsizlik;
· qamoqdan qaytganlarning ishsizligi;
·   tabiiy   ofatlar   va   ekstremal   vaziyatlar   (avariyalar,   zilzilalar,   suv   toshqinlari,
portlashlar   yoki   harbiy   harakatlar   natijasida   korxona   va   muassasalarning
vayronagarchiliklari) oqibatidagi ishsizlik.
Iqtidorli, istiqbolli mutaxassislar orasida ishsizlikning eng muhim sababi shundaki,
ular   o'zlarini   qanday   qilib   "sotish"   ni   bilmaydilar.   Ish   paytida,   shuningdek   ishda
kamtarlik   muvaffaqiyatga   jiddiy   to'siq   bo'ladi.   O'z-o'zini   taqdim   etish   san'ati   har
doim   ham   tajriba  bilan  birga  kelmaydi.  Ammo  buni   o'rganish  mumkin.  Asosiysi,
15 hech   qanday   holatda   o'z   fazilatlaringizni,   qobiliyatlaringizni,
muvaffaqiyatlaringizni e'lon qilish va hatto ularni biroz bo'rttirish uyat emasligini
tushunishdir. Ish beruvchi "baribir hamma narsani ko'ra oladi" deb ishonish sodda.
Agar   xodim   Nobel   mukofoti   laureati   yoki   ismli   shaxs   bo'lmasa,   ish   beruvchi
"xuddi   shunday"   hech   narsani   ko'rmaydi.   Ish   bilan   ta'minlash   bo'yicha
mutaxassislarning   maxsus   tavsiyasi   ham   bor:   "Tuxum   qo'yganingizda,   uring".
Qoidaga ko'ra, birinchi uchrashuvning natijasi o'zini-o'zi taqdim etishga bog'liq. 
16 2.3 O‘zbekistonda ishsizlik ko‘rsatkichlari
O‘zbekistonda ishsiz aholi soni 1,3 mlnni tashkil etmoqda
Mamlakatdagi   ishsizlik   darajasi   8,9%ga,   qashshoqlik   darajasi   esa   14,1%ga
kamaygan.
O‘zbekistonda   mehnatga   layoqatli   aholining   1,3   mln.ni   ishsiz.   Bu   haqda
kambag‘allikni qisqartirish va   bandlik vaziri Behzod Musayev   ta’kidlagan .
Uning  so‘zlariga   ko‘ra,   hokim   yordamchilari   faoliyati   yo‘lga   qo‘yilishi   natijasida
2,2 mln ishsiz fuqaroning bandligi ta’minlangan.
“Hozirda respublikadagi mavjud mahallalarda 10 ming nafarga yaqin
hokim yordamchilari faoliyat yuritib, ular tadbirkorlikni rivojlantirish
bo‘yicha xizmat ko‘rsatmoqda”,   — dedi Behzod Musayev.
Xususan,   subsidiyalar   ajratish,   ish   bilan   ta’minlash,   kasbiy   tayyorgarlikka
jalb qilish va   biznes yuritish ko‘nikmalari orqali aholi bandligi ta’minlanmoqda.
Shuningdek,   ayni   paytda   mamlakatda   faoliyat   yuritayotgan   26   ta   “Ishga
marhamat” monomarkazi, 53 ta   kasb-hunarga o‘qitish markazi, 539 ta   kasb-hunar
markazi,   mahallalardagi   o‘quv   markazlari   orqali   mehnat   bozorida   talab   katta
bo‘lgan 70 dan ortiq kasb bo‘yicha ishsiz fuqarolarga ta’lim berilmoqda.
Mamlakatdagi   ishsizlik   darajasi   8,9%ga   tushirilgan.   Qashshoqlik   darajasi
ko‘rsatkichi esa 17%dan 14,1%ga kamaygan.
Joriy   yilda   O‘zbekistondagi   qashshoqlik   darajasini   12%gacha
kamaytirish rejalashtirilgan.
PMTI   tahliliga   ko‘ra ,   ishsizlik   darajasi   past   bo‘lgan   hududlarga   Toshkent
shahri,   Navoiy   va   Toshkent   viloyatlari   kiradi.   Jizzax,   Samarqand,   Surxondaryo
viloyatlari   va   Qoraqalpog‘iston   esa   ishsizlik   darajasi   yuqori   bo‘lgan   hududlarga
kirdi.
17 2022-yilgi hududiy mehnat bozori indeksi tahlil qilindi
Indeks   ko‘rsatkichlari   yuqori   va   ishsizlik   darajasi   past   bo‘lgan   hududlarga
Toshkent shahri, Navoiy va   Toshkent viloyatlari kirdi.
Prognozlashtirish   va   makroiqtisodiy   tadqiqotlar   instituti   (PMTI)   ekspertlari
tomonidan   2022-yil   natijalari   bo‘yicha   hududiy   mehnat   bozori   indeksi   (MBI)
hisoblab chiqildi.
Mehnat   bozori   indeksi   mehnat   bozoridagi   holatni   baholash   va   monitoring
qilishda yordam beruvchi indeks bo‘lib, mehnat bozorining joriy holatini bevosita
aks ettiruvchi 5 ta   ko‘rsatkichni o‘z ichiga oladi.
Indeksni   hisoblash   uchun   ishsizlik   darajasi,   mavjud   bo‘sh   ish   o‘rinlari
va   rezyumelar   soni,   mehnat   bozoridagi   konsentratsiya   koeffitsiyenti   va   o‘rtacha
oylik maosh miqdori kabi ko‘rsatkichlardan foydalanildi.
Mehnat   bozori   indeksini   hisoblash   natijalariga   ko‘ra,   hududlar   indeks
ko‘rsatkichlari yuqori, o‘rta, past va o‘rta past bo‘lgan to‘rtta guruhga bo‘lindi.
2022-yil   yakunlariga   ko‘ra,   indeks   ko‘rsatkichlari   yuqori   bo‘lgan
guruhga Toshkent shahri, Navoiy va   Toshkent viloyatlari kirdi.
Bu   hududlarda   ishsizlik   darajasi   respublika   bo‘yicha   o‘rtacha   ko‘rsatkich
(8,9%)   dan   past   —   Toshkent   shahrida   6,5%,   Navoiy   viloyatida   8%,   Toshkent
viloyatida   8,8%.O‘rta   guruhga   Buxoro,   Andijon,   Farg’ona,   Sirdaryo,   Xorazm,
Namangan   viloyatlari   kirdi.   Bu   hududlardagi   o‘rtacha   oylik   maosh   respublika
miqyosidagi o‘rtacha ko‘rsatkichning 80%idan kam emas.
Mehnat   taklifi   esa   nisbatan   o‘rtamiyona,   ya’ni   bitta   bo‘sh   ish   o‘rniga   o‘rta
hisobda 5,6 ta   rezyume to‘g‘ri keladi. Ishsizlik darajasi 9,1%dan oshmaydi.
Jizzax,   Samarqand,   Surxondaryo   viloyatlari   va   Qoraqalpog‘iston
indeks ko‘rsatkichlari past bo‘lgan hududlar qatoriga kiradi.
18 Ushbu   hududlarda   eng   yuqori   konsentratsiya   koeffitsiyenti   kuzatildi,   ya’ni
bitta bo‘sh ish o‘rniga Qoraqalpog‘istonda 17,4 ta, Surxondaryoda 14,1 ta, Jizzax
viloyatida 12 ta   rezyume to‘g‘ri keladi.
Qashqadaryo   viloyatida   mehnat   bozori   indeksi   juda   past,   aniqrog‘i   2,2ni
tashkil   etdi.   Buning   asosiy   sababi   har   bir   bo‘sh   ish   o‘rniga   16,8   nafar   talabgor
to‘g‘ri kelishi, ya’ni bo‘sh ish o‘rinlari soni ish qidirayotganlar sonidan ancha kam
va   o‘rtacha   oylik   maosh   respublikadagi   o‘rtacha   ko‘rsatkichdan   ancha   past
ekanligidir.
Shuningdek 2022-yilning iyul oyida mamlakatdagi ishsizlar soni 1,4 mln.ni   tashkil
etgan .
Yil   boshida   davlat   rahbari   kambag‘allikni   qisqartirish   bo‘yicha   topshiriqlar   berdi .
Xususan,   sharoiti   og‘ir   mahallalardan   kamida   50   ming   aholining   bandligi
ta’minlanadi.
Shuningdek, 2023-yilda 5 mln nafar aholi bandligi ta’minlanib, 2 mln doimiy ish
o‘rinlari yaratiladi. 1 mln aholini kambag‘allikdan chiqarish vazifasi qo‘yilgan.
O‘zbekistonda   2021   yilning   yanvar-sentabr   oylarida   ishsizlik   darajasi   9,4   foizni
tashkil   etib,   o‘tgan   yilning   shu   davriga   nisbatan   1,7   foizga,   yanvar-iyun   oylariga
nisbatan   0,4   foizga   kamaygan.   Bu   haqda   Bandlik   va   mehnat   munosabatlari
vazirligi xabarida aytilgan.
2021   yilning   yanvar-sentabr   oylarida   mehnat   resurslari   soni   19,3   mln   kishini
tashkil etib, 2020 yilning shu davriga nisbatan 1,1 foizga yoki 201,4 ming kishiga
oshgan. Iqtisodiyot tarmoqlarida band bo‘lganlar soni 13,6 mln kishini tashkil etib,
mos davriga nisbatan 3,1 foizga (403,9 ming kishiga) oshgan.
9 oyda rasmiy sektorda band aholi soni 6,1 mln kishini tashkil qilib, 2020 yilning
shu davriga nisbatan yuridik shaxslarda band bo‘lganlar soni 7,9 foizga yoki 450,5
ming kishiga oshgani kuzatilgani aytiladi.
Norasmiy   sektorda   band   bo‘lganlar   soni   5,9   mln   kishini   tashkil   etib,   joriy
yilning yanvar-iyun oylariga nisbatan 4,1 foiz yoki 254,0 ming kishiga kamaygan.
19 Ishga   muhtoj   bo‘lganlarning   umumiy   soni   1,4   mln   kishini,   ishsizlik   darajasi
iqtisodiy   faol   aholi   orasida   9,4   foizni   tashkil   etdi.   16-30   yoshgacha   bo‘lganlar
orasida   ishsizlik   darajasi   -   14,9   foiz,   ayollar   orasida   ishsizlik   darajasi   12,8   foiz
bo‘ldi. Joriy yil yanvar-sentabr oylarida respublikada iqtisodiy nofaol aholi 4,3 mln
kishini tashkil etib, o‘tgan yilning mos davriga nisbatan 0,6 foizga yoki 26,3 ming
kishiga ortishi kuzatildi.
2020 yilda O‘zbekistonda ishsizlik darajasi 13,2 foizni tashkil qildi
Yanvar-iyun   oylarida   ishsizlik   darajasi   13,2%   ni   tashkil   etdi.   Ish   bilan
ta’minlanishga   muhtojlar   soni   1,94   mln   kishigacha   ortdi.   Karantin   choralari
mehnat bozoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatdi, deya ta’kidladi Mehnat vazirligi.
Yanvar-iyun   oylarida   O‘zbekistonning   iqtisodiy   faol   aholisi   orasida   ishsizlik
darajasi 13,2% ni tashkil etdi, deya xabar berdi Bandlik va mehnat munosabatlari
vazirligi. 2019 yilning birinchi yarmida bu ko‘rsatkich 9,1% ni tashkil etgan edi.
Ushbu   ma’lumotlar   Mehnat   vazirligining   Bandlik   va   mehnatni   muhofaza   qilish
respublika   ilmiy   markazi   tomonidan   mamlakatning   101   ta   shahar   va   tumanlarida
o‘tkazilgan   sotsiologik   so‘rov   natijalari   asosida   e’lon   qilindi.   Unda   490
fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari, 4900 ta uy xo‘jaliklari va 25,9 ming
fuqaro qamrab olingan.
20 II I .  BOB.  Ishsizlikning ijtimoiy- psixologik oqibatlari.
3.1 Ishsizlikning ijtimoiy oqibatlari
Ishsizlikning   ijtimoiy   oqibatlari   qashshoqlik   va   ijtimoiy   beqarorlik
muammolari   bilan   bir   qatorda   eng   dolzarb   global   va   milliy   muammolardan   biri
sifatida qaraladi.
Bundan   tashqari,   inqiroz   sharoitida   bandlik   tuzilmasini   yanada   oqilona
shakllantirish   uchun   aholining   katta   massasini   harakatga   rag'batlantirishning
yagona yo'li ularni samarasiz tarmoqlardan siqib chiqarishdir. Shu bilan birga, o'ta
qattiq   choralarning   amalga   oshirilishi   korxonalarning   ommaviy   bankrotligiga   va
muqarrar   ravishda   ijtimoiy   portlashga   olib   keladigan   ishsizlik   to'lqinining   paydo
bo'lishiga olib kelishi mumkinligi aniq. Jiddiylikning "oqilona o'lchovi" kuzatilishi
kerak.
Ko'pincha, faqat ishsizlikning iqtisodiy samarasi ishdan bo'shatilgan ishchilar soni
va to'lanadigan nafaqa miqdori ko'rinishida baholanadi va ajratish qiyin bo'lgan va
kumulyativ xarakterga ega bo'lgan ijtimoiy oqibatlar amalda baholanmaydi. Biroq,
ishsizlikning   mamlakatdagi   vaziyatga   salbiy   ta'siri   darajasi   ijtimoiy   vaziyatning
o'ziga xos parametrlariga bog'liq.
Shunday   qilib,   rossiyaliklar   va   ayniqsa   ishsizlarning   moddiy   ta'minoti   pastligi,
shuningdek,   jamiyatdagi   beqiyos   yuqori   ijtimoiy   keskinlik   tufayli   ijtimoiy
qo'zg'alishlarni   keltirib   chiqarishi   mumkin   bo'lgan   ishsizlik   darajasi   G'arbga
qaraganda   ancha   past.   Shu   munosabat   bilan   ishsizlikning   iqtisodiy   va   ijtimoiy
oqibatlarini   batafsil   ko'rib   chiqish,   shuningdek,   ishsizlik   oqibatlarini   o'rganish   va
baholash   uchun   xorijda   qo'llaniladigan   usullarning   o'ziga   xos   shartlarini   tanqidiy
tahlil qilish va yanada moslashtirish zarurati tug'iladi[.
Iqtisodiy   va   ijtimoiy   sohalardagi   holatlar   xorijda   qo'llanilayotgan   usullarni
mexanik ravishda o'tkazish va nusxalashning iloji yo'qligini ko'rsatmoqda. Shuning
21 uchun   taklif   etilayotgan   tadqiqot   usullarini   ma'lum   bir   mantiqiy   qayta   ko'rib
chiqish,   shuningdek,   ishsizlikning   ijtimoiy-iqtisodiy   oqibatlarini   o'rganish   uchun
moslashtirilgan   usullardan   foydalanish   talab   etiladi.   Ishsizlar,   asosan,   aholining
mehnatkash qismi uchun umumiy bo'lgan turmush tarzidan mahrum. Ishsizlarning
ijtimoiy holatining quyidagi xususiyatlarini ajratib ko'rsatish mumkin:
Ishsizlar   o'rta   va   quyi   ijtimoiy   qatlamlarni   ifodalaydi.   Ishchilar   orasida
lavozimlarning   tarqalishi   yuqori   qatlamdan   boshlab   ancha   katta.   Boshqacha   qilib
aytganda, qatlamni aniqlash orqali ishsizlar ancha integratsiyalashgan.
Ishsizlarning o'z-o'zini baholashlari o'zlarining pastligi hissini ko'rsatadi. Biz band
bo'lgan   va   ishsiz   aholi   guruhlariga   ta'sir   qiluvchi   marginallashuv
(stratifikatsiyalangan   o'zini-o'zi   identifikatsiyaning   yo'qligi)   haqida   gapirishimiz
mumkin.
Ishsizlik,   ayniqsa,   nisbatan   past   malakali   va   shunga   mos   ravishda   kam   maosh
oluvchi ishchilar qatlamiga ta'sir qiladi.
Bularga birinchi marta yoki biroz tanaffusdan keyin ish qidirayotganlar (maktabni
bitirgan yoshlar, turmushga chiqqan ayollar, onalar va h.k.), umidsiz deb ataluvchi,
ish   qidirishni   to xtatgan,   hamma   narsasini   yo qotganlar   kiradi.   uni   topish   umidiʻ ʻ
(taxminan   1   million   odam   bor);   u   yoki   bu   sabablarga   ko'ra   (mehnat   sharoitidan
norozilik,   ma'muriyat   bilan   ziddiyat   va   boshqalar)   "ixtiyoriy"   ishni   tark   etgan
shaxslar   (taxminan   863   ming   kishi);   doimiy   ish   topmagan   holda   to'liq   bo'lmagan
ish kunida ishlashga majbur bo'lgan ishchilar (5 milliondan ortiq kishi); va nihoyat,
uzoq   vaqt   davomida   normal   ishlash   imkoniyatidan   mahrum   bo'lgan   ishsizlar.   Bu
cheklovlarning barchasi u yoki bu darajada Rossiyaga ham, boshqa mamlakatlarga
ham xosdir.
Ishdan   bo'shatilgan   ishchilarning   ko'pchiligi   ishsizlik   nafaqalari   orqali   yordam
ololmasligining eng muhim sabablaridan biri bu nafaqa to'lashning nisbatan qisqa
22 muddatidir.   Qoidaga   ko'ra,   nafaqa   muddati   12   oy,   ba'zi   hollarda   uzoqroq,   uning
hajmi ish haqi va ish stajiga bog'liq.
Bundan   tashqari,   ishsizlik   nafaqalari   ishni   yo'qotgandan   so'ng   darhol   emas,   balki
bir   muncha   vaqt   o'tgach   beriladi.   Shu   bilan   birga,   nafaqalarni   to‘lash   ko‘pincha
ularni   ro‘yxatga   olishda   byurokratik   qog‘ozbozliklarga   yo‘l   qo‘yilishi,
ishsizlarning   o‘z   huquqlarini   yetarli   darajada   bilmasligi,   ijtimoiy   sug‘urta
qonunchiligining o‘ta murakkabligi tufayli kechiktiriladi.
Mavjud   ishsizlikni   sug'urta   qilish   tizimi   zahiradagi   mehnat   armiyasining   miqdori
ma'lum   darajada   iqtisodiy   vaziyatning   holatiga   bog'liq   bo'lgan   sharoitda   qabul
qilingan.   Ishsizlar   safida   uzoq   vaqt   qolish,   asosan,   past   malakali   odamlarning
kichik guruhiga tegishli.
Ishsizlar armiyasi o'zining elastikligini sezilarli darajada yo'qotdi. Uzoq muddatli,
turg'un   ishsizlikning   o'sishi   tendentsiyasi   keskin   kuchaydi.   Nisbatan   qisqa   vaqtga
mo'ljallangan   yordam   tizimi   ommaviy   va   uzoq   muddatli   ishsizlikning   doimiy
mavjudligi bilan ziddiyatga keldi. Nafaqa olish imkoniyatini tugatgan ishsizlar soni
“uzoq muddatli” ishsizlar soni kabi tez o'sib bormoqda[14].
Ishsizlik   nafaqasi   olish   huquqiga   ega   bo'lgan   shaxslarning   moddiy   ahvoli   uchun
to'lov   muddati   bilan   bir   qatorda   uning   miqdori   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega;
birinchi uch oyda ishsizlar oxirgi ish joyidagi ish haqining 75 foizini oladi, keyingi
uch oyda - 60%, keyin esa - 45% nafaqa to'lash muddati tugagunga qadar.
Ishsizlar   ishlashga   ishtiyoq   yo'qligi   uchun   emas,   balki   bo'sh   ish   o'rinlari   yo'qligi
sababli   ishga   qayta   olmaydilar.   Imtiyozlarni   qisqartirish   ish   o'rinlari   yaratishni
ko'paytirmaydi.   Bu   ishsizlarning   moliyaviy   ahvolini   yanada   yomonlashtirishi
mumkin.
Ishsizlik nafaqalarining ishsizlarning moliyaviy ahvoliga ta'sirini baholashda ushbu
tizim   ish   joyini   yo'qotish   bilan   bog'liq   moliyaviy   zararni   qay   darajada   qoplashini
23 aniqlash   kerak.   Bu   maqsadga,   birinchi   navbatda,   nafaqalarni   ish   haqi   bilan
to'g'ridan-to'g'ri taqqoslash orqali erishish mumkin. Ishsizlik nafaqasi birinchi uch
oy - oxirgi ish joyidagi ish haqining 75%, ikkinchi uch oy - 60%, keyin esa nafaqa
to'lash   muddati   tugagunga   qadar   45%,   ya'ni.   nafaqaga   yashovchi   ishsizlar
daromadlarining   kamayishi   mos   ravishda   25,   40,   55%   ni   tashkil   etadi.   Ishni
yo'qotish oila daromadining 37-40% ga qisqarishiga olib keladi.
3.2 Ishsizlikning ijtimoiy (psixologik) oqibatlari
Yo'qotish   ish va ishdan bo'shatish deyarli har doim xodimning o'zi va uning
oila   a'zolari   uchun   stress   manbai   hisoblanadi.   Bir   kishi   bor   Ishsizlik   davrida
nafaqat   hayot   tarzi,   balki   umidlar,   maqsadlar,   qadriyatlar   va   boshqalar   bilan
munosabatlar ham o'zgaradi. Qoida tariqasida  ,  butun hayot parchalanadi   shaxsiyat
tuzilishi.   Bu   hodisalarning   butun   majmuasi   chaqirdi   ishsizlikning   psixologik
oqibatlari  .
Ishdan   bo'shatishning   eng   o'tkir   oqibatlari   -   pushaymonlik,   g'azab,
xafagarchilik,   tushkunlik,   kelajak   qo'rquvi,   yomon   jismoniy   holat   haqida
shikoyatlar,   alkogolizm,   giyohvandlik,   ajralish,   bolalar   va   turmush   o'rtoqlarning
psixologik va / yoki jismoniy zo'ravonligi, o'z joniga qasd qilish fikrlari.
Psixologlar   ishni   yo'qotish   paytida   o'ziga   xos   stress   sharoitlarini
rivojlantirishning   bir   necha   bosqichlarini   aniqlaydilar.   Shunday   qilib,   L.Peltsman
to'rt bosqich haqida gapiradi:
1-bosqich   -   noaniqlik   va   zarba   holati.   Bu   juda   qiyin   tajriba,   ayniqsa   ishni
yo'qotish   to'satdan   sodir   bo'lganda   (kutilmagan   ishdan   bo'shatish,   xo'jayin   bilan
janjal   va   hk).   Chalkashlik   va   qo'rquv   odamning   boshqa   muammolarga:
kasalliklarga,   baxtsiz   hodisalarga   moyil   bo'lishi   uchun   xavf   omillari   bo'lishi
muhimdir.   Shuni   ham   ta'kidlash   kerakki,   eng   kuchli   patogen   omil   ishning   o'zi
yo'qolishi   emas,   balki   bu   sodir   bo'ladigan   doimiy   tahdiddir.   Uzoq   davom   etgan
noaniqlik va o'z taqdirini hal qilishni kutish ishdan qoniqishning sezilarli darajada
pasayishiga   va   stress   manbai   bo'lib   qoladi.   Bu   muqarrar   ravishda   mehnat
24 unumdorligiga   ta'sir   qiladi.   Shu   sababli,   ushbu   hodisani   kutish   va   qandaydir
tayyorgarlik vaziyatni biroz osonlashtiradi.
2-bosqich   -   sub'ektiv   yengillik   va   vaziyatga   psixologik   moslashishning
boshlanishi.   Ushbu   bosqich   odatda   ishdan   bo'shatilgandan   keyin   3-4   oy   davom
etadi. Birinchi   haftalarda,  psixologik  zarba o'tib  ketganda,  ko'p  odamlar   yengillik
va   hatto   quvonchni   boshdan   kechira   boshlaydilar.   Har   kuni   ertalab   ishga
shoshilishning hojati yo'q, kasbiy mas'uliyatning og'ir yuki yo'qoladi va juda ko'p
bo'sh   vaqt   paydo   bo'ladi.   Biror   kishi   psixologik   qulaylik   va   hayotdan   qoniqish
holatini boshdan kechira boshlaydi (ayniqsa, bir muddat yashash uchun jamg'arma
mavjud   bo'lsa).   Majburiy   dam   olish   odatda   foydalidir.   Ko'pchilik   sog'lig'i   va
kayfiyatining yaxshilanishini  qayd etadi.  To'liq tuzalib, yangi  kuchga  ega bo'lgan
odam yangi ish joyini faol qidirishni boshlaydi.
3-bosqich   -   ahvolning   yomonlashishi.   Bu   6-7   oylik   ishdan   bo'shatilgandan
keyin   sodir   bo'ladi.   Bu   davrda   ishsizlikning   ta'siri   yanada   yaqqol   namoyon   bo'la
boshlaydi.   Vaziyat   tirikchilikning   etishmasligi   tufayli   sezilarli   darajada
og'irlashadi.   Bu   vaqtga   kelib,   insonning   moliyaviy   va   ijtimoiy   ahvoli   odatda
yomonlashadi   va   oilaviy   hayotda   muammolar   boshlanadi.   Faol   xulq-atvorning
etishmasligi,   ijtimoiy   doiraning   cheklanishi,   hayotiy   odatlar,   qiziqishlar   va
maqsadlarning   yo'q   qilinishi   mavjud.   Qiyinchiliklarga   qarshi   turish   kuchi   tobora
kamayib bormoqda.
4-bosqich   -   nochorlik   va   mavjud   vaziyat   bilan   murosa.   Bunday   og'ir
psixologik holat hatto moddiy qiyinchiliklar bo'lmaganda ham kuzatilishi mumkin,
masalan,  odam   ishsizlik  nafaqasini   olganida.  Ishning qizg'in  ritmiga  o'rganmagan
odam  ba'zida   ish topishni  xohlamaydi.  Apatiya  holati   har  oy  ortib  bormoqda.  Ish
topishda   hatto   minimal   muvaffaqiyatning   yo'qligi   umidni   yo'qotishga   olib   keladi.
Inson   vaziyatni   o'zgartirishga   harakat   qilishni   to'xtatadi   va   harakatsizlik   holatiga
o'rganadi.
U o'ziga g'amxo'rlik qilishni to'xtatadi, ichishni boshlaydi va ijtimoiy tubiga
cho'kib   ketadi.   Biror   kishi   egallagan   lavozim   darajasi   qanchalik   yuqori   bo'lsa,   u
ishdan   bo'shatish   va   ish   etishmasligini   shunchalik   keskin   his   qiladi.   Va
25 ishsizlikning salbiy oqibatlari shunchalik aniq bo'ladi. Past lavozimlarni egallagan
odamlar ko'proq moslashish va psixologik moslashuvchanlikka ega.
Doimiy   ish   haqi   va   belgilangan   ish   vaqtiga   ega   bo'lgan   xodimlar   "erkin"
kasb   egalariga   (jurnalistlar,   rassomlar,   maslahatchilar,   dizaynerlar   va   boshqalar)
qaraganda ko'proq ish yo'qotishdan aziyat chekishadi. Xodimlar uchun boshqa ish
topish qiyinroq.
Ishsizlar   ishtirokida   o'tkazilgan   tadqiqot   natijalari   shuni   ko'rsatdiki,   ishdan
bo'shatilgandan so'ng darhol boshlangan yangi ish qidirish hech qanday tarzda ish
topish imkoniyatini oshirmaydi.
Avvaliga   ishdan   bo‘shatishning   salbiy   oqibatlarini,   masalan,   ruhiy
tushkunlik   va   o‘zini   past   baholagan   holda   yengishga   urinib,   shundan   keyingina
yangi   ish   qidirishni   boshlaganlar   suhbat   davomida   kamroq   asabiylashadi,
ishonchliroq harakat qiladi va ish beruvchilarda yaxshi taassurot qoldiradi.
Qoidaga   ko'ra,   bu   odamlar   ishdan   ketgandan   so'ng   darhol   qidira
boshlaganlarga qaraganda o'zlarining yangi ishlaridan ko'proq qoniqishadi.
Yangi ish topib, odam odatda ishsizlikning salbiy oqibatlaridan xalos bo'ladi.
Biroq, bunday qutqarish o'z-o'zidan sodir  bo'lmaydi, lekin yangi ishning tabiatiga
va   eskisi   bilan   taqqoslash   mumkinmi   yoki   yo'qligiga   bog'liq.   100   ta   sub'ekt
ishtirokida   o'tkazilgan   tadqiqot   natijalari   shuni   ko'rsatadiki,   yangi   ishdan   norozi
odamlar   eski   ishini   tark   etish   natijasida   paydo   bo'lgan   salbiy   his-tuyg'ularning
ko'pchiligidan voz kecholmaydilar.
300   nafar   katta   yoshli   ishsizlar   ishtirok   etgan   yana   bir   tadqiqot   natijalari
yangi ish qidirish intensivligi bilan ma'lum shaxsiy fazilatlar va kundalik sharoitlar
o'rtasida   bog'liqlik   mavjudligini   ko'rsatadi:   oliy   ma'lumotli,   qat'iyatli   va
odatlanganlar.   o'zlari   uchun   ma'lum   maqsadlarni   qo'yish,   shuningdek,   pulga
ko'proq muhtoj bo'lganlar yangi ish topish uchun ko'proq harakat qilishadi.
Tashkilot   rahbariyati,   agar   u   xodimlardan   ishdan   bo'shatishning   haqiqiy
sabablarini   yashirmasa,   ishsizlikning   salbiy   psixologik   oqibatlarini
minimallashtirishga qodir.
26 Ishdan bo'shatilgan ishchilar  o'rtasida o'tkazilgan tadqiqot shuni  ko'rsatdiki,
nima   uchun   ishdan   bo'shatilganligi   va   nomzodlar   qanday   tanlangani   haqida   to'liq
tushuntirish berilganlar, batafsil tushuntirishsiz ishdan bo'shatilganlarga qaraganda
ancha yaxshi natijalarga erishgan.
Har tomonlama xabardor  bo'lgan xodimlar o'zlarining ishdan bo'shatilishini
rahbariyatning   nopokligi   sifatida   emas,   balki   halol   va   majburiy   harakat   sifatida
ko'rishadi. Ular ko'pincha kompaniya haqida yuqori  gapirishda davom etadilar  va
kompaniyani   noto'g'ri   tugatish   uchun   sudga   berish   yoki   sobiq   ish   beruvchilardan
boshqa yo'l bilan qasos olishni xohlamaydilar.
Sof   iqtisodiy   xarajatlardan   tashqari,   ishsizlikning   muhim   ijtimoiy   va   ma'naviy
oqibatlarini,   uning   ijtimoiy   qadriyatlarga   va   fuqarolarning   hayotiy   manfaatlariga
salbiy ta'sirini hisobga olib bo'lmaydi. Mehnatga layoqatli aholining katta qismi va
har bir shaxsning  alohida-alohida majburiy harakatsizligi  hayotdagi  tushkunlikka,
malaka   va   amaliy   ko'nikmalarni   yo'qotishga   olib   keladi;   Axloqiy   me'yorlar
pasayadi va jinoyatlar kuchayadi, o'zini o'zi qadrlash yo'qoladi va oilalar buziladi,
jamiyatda   ijtimoiy   keskinlik   kuchayadi,   bu   ham   o'z   joniga   qasd   qilish,   ruhiy   va
yurak-qon   tomir   kasalliklari   sonining   ko'payishi   bilan   tavsiflanadi.   Oxir   oqibat,
jamiyatning ma'naviy va jismoniy salomatligi buziladi.
Millionlab   mehnatga   layoqatli   odamlarni   normal   mehnat   qilish   imkoniyatidan
mahrum qilish nafaqat ishsizlar va ularning oila a'zolarining turmush darajasining
keskin   pasayishiga   olib   keladi.   Bir   frantsuz   jurnali   ta'kidlaganidek,   "moliyaviy
qiyinchiliklar   -   bu   ishsizlikdan   kelib   chiqadigan   muammolarning   uchi."   Qoida
tariqasida, ishsizlik ham ijtimoiy-psixologik travma bilan bog'liq.
So'rovlar   shuni   ko'rsatdiki,   rossiyalik   ishsizlarning   aksariyati   (72%)   moddiy
turmush   sharoitlarining   sezilarli   darajada   yomonlashishini   o'z   ahvolining   asosiy
kamchiligi   deb   bilishadi.   Shu   bilan   birga,   respondentlarning   58   foizi   ham
norozilikning   muhim   manbai   sifatida   “zerikish   va   harakatsizlik”,   “depressiya   va
27 loqaydlik”,   “mavjudlikning   ma’nosizligini   his   qilish”,   “ijtimoiy   izolyatsiya”   va
hokazolarni ko‘rsatmoqda. . [21].
Ishsizlarning   qariyb   40   foizi   moliyaviy   qiyinchiliklarni   ishsizlikning   eng   og'ir
oqibatlari   sifatida   ko'rsatsa,   48   foizi   ijtimoiy-psixologik   muammolarni
ko'rsatmoqda.
Shubhasiz,   ishsizlar   ijtimoiy   tarkibining   kengayishi,   ishsizlikning   malakali
ishchilar   va   muhandislik   xodimlariga   tarqalishi   bilan   uning   ijtimoiy-psixologik
xarajatlarining nisbiy ahamiyati ortadi.
Ishsizlikning ijtimoiy-psixologik oqibatlari, birinchi navbatda, ish joyini yo'qotish
va  uzoq  vaqt  davomida  uni  topa  olmaslik   bilan  bog'liq.  Bu  aholining  katta  qismi
hayotida mehnat o'ynaydigan ulkan rol bilan izohlanadi.
Birinchidan,   mehnat   daromad,   moddiy   yashash   manbalari,   ma'lum   daraja   va
turmush   tarzini   ta'minlaydi.   Ikkinchidan,   ishning   o'ziga   xos   qiymati   bor.   Bu
ijtimoiy   hayotda   ishtirok   etish   imkoniyatini   beradi   va   o'zini   o'zi   qadrlashni
oshiradi.
Ish   ishchilar   mavjud   bo'lgan   axloqiy   muhitni   shakllantirish,   ularning   o'zini   ifoda
etishi   va   boshqalarni   baholash   uchun   juda   muhimdir.   Bundan   tashqari,   ta'lim
darajasining   oshishi,   ilmiy-texnikaviy   inqilob   sharoitida   mehnatning   mazmuni   va
murakkabligi   oshishi   bilan   mehnat   ko'plab   toifadagi   ishchilar   va   xizmatchilarga
o'zlarining ijodiy ehtiyojlarini u yoki bu darajada qondirishga imkon beradi.
Ishlash   istagi   ko'pincha   ishlab   chiqarishdagi   mehnat   sharoitlaridan   norozilikdan
ko'ra   kuchliroq   bo'lib   chiqadi.   Mehnat   sharoitlari   og'ir   bo'lsa   ham,   mehnat
psixologik   jihatdan   maqbuldir;   ishsizlik   ruhiy   jihatdan   zararli,   garchi   u   og'ir
mehnatdan xalos bo'lishni va'da qilsa ham.
Albatta, ishchi va xizmatchilarning salmoqli qismi hayotdagi o‘rnidan, qilayotgan
ishlaridan,   ishlab   chiqarishdagi   kuchsiz   vaziyatdan,   korxonada   qanday
28 ekspluatatsiya qilinayotganidan norozi. Ammo bu holatda ham ishchilar o'zlarining
mavjudligini ishsiz tasavvur qila olmaydilar va bu hech qachon yolg'iz pul topish
istagidan kelib chiqmaydi.
Ishni   yo'qotish   va   uzoq   vaqt   ish   topa   olmaslik   haqiqiy   fojiaga   aylanadi.   Ishsizlik
og'ir   ma'naviy   zarbaga   o'xshaydi.   Bu   ko'p   jihatdan   mehnatning   inson
mavjudligining   hayotiy   ehtiyoji   ekanligi   bilan   bog'liq.   Ishdan   bo'shatish   va   uzoq
vaqt   davomida   ish   topa   olmaslik,   asosan,   insonning   fiziologik   ehtiyojlari   bilan
belgilanadigan  normal   hayot  ritmining  buzilishiga  olib keladi.  Ular, xususan,   ish,
dam   olish   va   uyquning   davriy   almashinishida   ifodalanadi.   Ushbu   elementlardan
birini   majburan   chiqarib   tashlash   butun   hayot   tarzini   o'zgartirishni   anglatadi.   Bu
hech qachon turmush darajasining pasayishi, shaxsiy iste'mol hajmining qisqarishi
va   uning   tarkibidagi   siljishlar   bilan   cheklanmaydi.   Ishsizlarning   "bekorligi"
majburiydir.   Ishsizlarning   bo'sh   vaqti   ish   bilan   bandning   bo'sh   vaqtidan   o'zining
ijtimoiy mohiyati, hajmi va mazmuni bilan tubdan farq qiladi.
Ishsizning o'ziga  xos tanqidiy vaziyati  nafaqat  moliyaviy muammolarni, balki  bir
qator   amaliy   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   Ulardan   biri   kundalik   hayotingizni
qanday tashkil qilishdir. Ish bilan band bo'lgan ishchi uchun ish aslida uning butun
hayotining o'zagi, uni tashkil etish tamoyili bo'lib xizmat qiladi. Oldindan; barcha
parametrlari   bilan   berilgan   ish   nafaqat   ishlamaydigan   va   bo'sh   vaqt   miqdorini,
balki ko'p jihatdan uning mazmunini ham ta'minlaydi.
Xulosa
Iqtisodiy   inqiroz   o‘tgan   o‘n   yilda   hech   qachon   bo‘lmaganidek,   butun
jamiyat   e’tiborini   ishsizlik   muammolari   va   uning   oqibatlariga   qaratdi.   Shu   bois
ishsizlikning   ijtimoiy-iqtisodiy   oqibatlarining   oldini   olishga   qaratilgan   davlat
siyosati   sivilizatsiyalashgan   bozorni   shakllantirish   va   ijtimoiy   portlashlarning
oldini   olishda   katta   ahamiyatga   ega.   U   boshqa   dasturlar,   tarkibiy   qayta   qurish,
29 iqtisodiyotni   rivojlantirishning   umumiy   strategiyasi,   kichik   biznesni   rivojlantirish
chora-tadbirlari bilan chambarchas bog‘langan bo‘lishi kerak.
Bandlik   siyosati   mehnat   salohiyatidan   maksimal   darajada   samarali
foydalanishni   ta’minlashi,   aholining   turli   toifalari   uchun   bandlik   imkoniyatlarini
kengaytirishi   kerak.   Joylarda   aholi   bandligini   ta minlash,   innovatsiya   vaʼ
tadbirkorlikni rag batlantirishga katta ahamiyat berilmoqda. Buning uchun barcha	
ʻ
mavjud   vositalardan,   jumladan   o'qitish,   subsidiyalar   va   o'z   biznesingizni
boshlashda qo'llab-quvvatlashdan foydalanish kerak.
Mehnat  bozori  – bozor  iqtisodiyoti  tizimining tarkibiy qismi  bo lib, unda	
ʼ
boshqa   bozorlar:   xomashyo,   materiallar,   qimmatli   qog ozlar   va   boshqalar   bilan	
ʼ
birga faoliyat ko rsatadi. 	
ʼ
Mehnat bozorining tarkibiy qismlari quyidagilardir: 
1.  Mehnatga talab 
2.  2. Mehnat taklifi 
3.  3. Ishchi kuchi narxi 
4.  4. Ishchi kuchi qiymati 
5.  5. Raqobat. 
Mehnatga   talab   –   mehnat   bozorida   bor   bo lgan   ishchi   kuchiga   ijtimoiy	
ʼ
ehtiyojlarning umumiy hajmini aks ettiradi. Mehnatning taklifi – ishchi kuchining
soni   va   tarkibi   (jins,   yosh,   ma lumot,   kasb,   malaka   va   boshqalar)   bilan	
ʼ
ifodalanadigan   umumiy   miqdori.   Аholining   ish   bilan   bandligi   deganda
fuqarolarning   qonunchilikka   zid   bo lmagan   va   ularga   qoidaga   ko ra   mehnat	
ʼ ʼ
daromadi  keltiradigan shaxsiy  hamda ijtimoiy ehtiyojlarni qondirish bilan bog liq	
ʼ
faoliyatlari   tushuniladi.   Ijtimoiy-foydali   ish   bilan   bandlik   –   faqat   ijtimoiy   ishlab
chiqarishda   band   bo lganlar   emas,   balki   harbiy   xizmatchilar,   o quvchilar	
ʼ ʼ
(mehnatga   layoqatli   yoshdagi),   uy   xo jaligini   yuritish,   bolalar   va   kasal	
ʼ
qarindoshlarga  qarash  bilan  band bo lgan  kishilar  soni   bilan aniqlanadi.  Ish  bilan	
ʼ
to la   bandlik   –   bu   jamiyatning   shunday   holatidirki,   unda   ishlashni	
ʼ
hohlovchilarning   hammasi   haq   to lanadigan   ishga   ega   bo ladi,   siklli   ishsizlik	
ʼ ʼ
bo lmaydi,   ammo   uning   friktsion   va   tuzilmaviy   (strukturali)   ishsizlik   bilan	
ʼ
30 belgilanadigan tabiiy darajasi saqlanadi. Ishsizlik – bu xo jalik yuritishning bozorʼ
tizimi sharoitlarida ishchi kuchi taklifi va unga talabning uzluksiz o zgarib turishi	
ʼ
natijasidir.   Ishsizlik   umumiy   ishchi   kuchi   ommasiga   kiradigan   ishga   layoqatlilar
soni bilan mehnat faoliyatida band bo lganlar o rtasidagi farq sifatida aniqlanadi.	
ʼ ʼ
Ishsizlar, ishlab chiqarishdan  bo‘shatilganlar, boshqaruv tizimi  va Qurolli
Kuchlarni tayyorlash va qayta tayyorlash, malakasini oshirish va qayta tayyorlash
dasturlarini amalga oshirish uchun katta kuch va mablag‘ talab etiladi.
Yangi talablarni  hisobga olgan holda ta'lim  va kasb-hunar  ta'limi tizimini
mos   ravishda   qayta   qurish   zarur.   Ta'lim   tizimi   kasblarga   bo'lgan   o'zgaruvchan
talabga tezda javob berishi  kerak. O‘rta va oliy o‘quv yurtlari o‘quv dasturlari va
o‘qitish   uslublarini   o‘zgartirishlari   kerak.   Yoshlar   talab   qilinadigan   kasblarni
egallashi   zarur,   shuningdek,   kattalarni   qayta   tayyorlashning   yangi   tizimi   ham
zarur, bu esa ishchilarning tez moslashishi va malakasini oshirishni ta minlaydi.	
ʼ
Ishsizlik darajasini  oshirishning muhim  omili  harbiy-sanoat  kompleksi  va Qurolli
Kuchlarning   qisqarishi   bo'lganligi   sababli,   harbiy   korxonalar   yuqori
konsentratsiyalangan   hududlarni   rivojlantirish   va   diversifikatsiya   qilish   bo'yicha
maxsus   dasturlarni   ishlab   chiqish,   investitsiyalarni   moliyalashtirishni   ta'minlash
zarur.   harbiy   xarajatlarni   qisqartirish   hisobiga   davlat   byudjetidan   foydalanish   va
ushbu sohalarga xususiy investitsiyalar uchun imtiyozli soliq rejimini yaratish.
Jamoat   ishlarini   tashkil   etish   bandlik   holatini   yaxshilashda   ma'lum   rol
o'ynashi mumkin. Garchi, xalqaro tajriba shuni ko'rsatadiki, bu chora vaqtinchalik
bo'lib, asosan qisqa muddatli bandlikni ta'minlaydi va asosan past malakali ishchi
kuchi sohasida.
Aholining   mehnat   faolligini   oshirish,   mehnatga   rag'batlantirishni
kuchaytirish katta ahamiyatga ega bo'lib, bu ish haqi va uning natijalari o'rtasidagi
yaqinroq   bog'liqlikni,   ishchilar   va   xizmatchilarning   mulkchilik   va   boshqaruvda
ishtirok  etish   tizimlarini   ishlab   chiqishni   talab   qiladi.   Bu   nafaqat   aholi   bandligini
31 kengaytirish, balki mehnat unumdorligini oshirish va iqtisodiy o‘sishning umumiy
zaxiralarini ro‘yobga chiqarishda ham muhim ahamiyatga ega.
Ishsizlik   muammolarini   bandlikning   nostandart   turlaridan   –   to‘liq
bo‘lmagan   kunlik,   vaqtinchalik,   kasanachilikdan   kengroq   foydalanish,   ishdan
ayrilgan   shaxslar   tomonidan   o‘z   korxonalarini   yaratish   orqali   ham   yumshatish
mumkin.   Buning   uchun   zarur   iqtisodiy   va   qonunchilik   shartlarini,   shuningdek,
amaldagi qonun hujjatlarini amalga oshirishni ta'minlash zarur.
Samarali va istiqbolli bandlik siyosatini amalga oshirish bandlik va mehnat
resurslarini   rivojlantirishning   asosiy   ko‘rsatkichlarini   prognozlashni,   bu   borada
fundamental tadqiqotlarni yo‘lga qo‘yishni taqozo etadi.
Sifat   jihatidan   o‘zgarayotgan   real   ishsizlikni   doimiy   monitoring   qilish   va
tahlil qilish zarur. Ushbu ijtimoiy hodisaga  odamlarni psixologik tayyorlash talab
etiladi.   Aksariyat   aholining   huquqiy   savodsizligi   uni   ommaviy   ishdan   bo'shatish
holatlarida   himoyasiz   qiladi.   Huquqiy   ta'lim,   shu   jumladan.   Inson   huquqlari
masalasida   ishsiz   qolganlarga   yordam   va   maslahatlar   davlat   siyosatining   bir
qismiga aylanishi kerak.
32 FOYDАLАNILGАN АDАBIY O TLАR RO ‘ YXАTI
1.  O ‘ zbekiston Respublikasining Mehnat Kodeksi.
2.  Ekоnоmichеskаya   tеоriya:   Uchеbnik.   -   Izd.,  ispr.   i   dоp.   /   Pоd  оbsh.   rеd.   аkаd.
V.I.Vidyapinа, А.I.Dоbrininа, G.P.Jurаvlеvоy, L.S.Tаrаsеvichа
3.  Markovich Danilo. «Sotsiologiya truda». Moskva: «Progress»-1988 yil
4.  O ‘ zbekiston Respublikasi “Aholini ish bilan ta’minlash to’grisida”gi qonuni 
5.  O ‘ zbekiston Davlat Statistika Qo’mitasi 
6.  O‘zbekiston   Respublikasi   Bandlik   va   mehnat   munosabatlari   vazirligi   veb
sahifasidagi ochiq ma’lumotlar
33

Ishsizlikning iqtisodiy va ijtimoiy oqibatlari

Купить
  • Похожие документы

  • “Lentali konveyerning yuritmasini hisoblash”
  • O’zbekiston Respublikasi ta’lim tizimidagi islohatlar yutuq va istiqboli (Navoiy viloyati misolida)
  • Korxona va tashkilotlarda sifat menejmenti
  • Uch korpusli bug'latish apparatining hisobi
  • Kaliy xlorid ishlab chiqarishning loyihasi va bo'laklagich qurilmnasining mukammal hisobi.

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha