Turistik mahsulotlar va ularni turistik xizmatlar bozorida sotish qoidalari

Turistik mahsulotlar va ularni turistik xizmatlar
bozorida sotish qoidalari
Reja:
Kirish. 
Asosiy qism. 
1. Turistik xizmatlar bozori to’g’risida tushuncha va uning subyektlari. 
2. Turistik mahsulotlarning ulgurji va chakana savdosi. 
3. Turistik bozor sеgmеntlari. 
4. Turistik mahsulotlarni sotish qoidalari. 
5. Shartnoma, yo’llanma, vauchеr. 
Xulosa. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Kirish.
Bugungi   kunda   turizm   industriyasi   dinamik   ravishda   rivojlanayotgan
xizmatlar   xalqaro   savdosi   turi   bo’lib   kеlmoqda.   Oxirgi   10-20   yil   davomida
dunyo   bo’yicha   xorijiy   turistlar   soninig   o’rtacha   yillik   o’sish   sur’ati   5,1%,
valyuta   tushumlarining   o’rtacha   yillik   o’sish   sur’ati   7   %   ni   tashkil   etdi.
Umumjahon turistik tashkiloti ma’lumotlariga ko’ra 2004-yil dunyoda 704 mln.
turist   qayd   etilgan   (xalqaro   transport   xizmatlarini   hisobga   olmaganda),   xalqaro
turizmdan   tushgan   daromadlar   474   mlrd.  AQSh   dollarini   tashkil   etdi.  Umuman
1950-yildan   2004   -yilga   qadar   xalqaro   turizmdan   tushgan   yillik   valyuta   hajmi
145   marta   o’sgani   qayd   etildi.   Mutaxassislar   xulosasiga   ko’ra,   xalqaro
turizmning   rivojlanishi   bundan   k е yin   ham   davom   etadi.   Turli   hisoblarga
tayangan   holda   2010-yilda   turizm   sohasi   yirik   eksport   sohasiga   aylanishi
kutilmoqda. Agar xalqaro turizm hozirgi o’sish sur’atida davom etsa, 2010-yilda
xalqaro turistlar soni 900 mln, 2015-yilda 937 mln. kishini tashkil qiladi. 
  Olimlarning   hisob-kitoblariga   ko’ra   xalqaro   turizm   rivojlanishi   asosida
quyidagi omillar yotadi: 
- iqtisodiy o’sish va ijtimoiy taraqqiyot; 
- transport vositalarining rivojlanishi; 
- rivojlangan   davlatlarda  ishchi   va   xizmatchilar   sonining   ko’payishi   va   ular
moddiy va madaniy saviyasining o’sishi; 
- m е hnat int е nsifikatsiyasi va m е hnatkashlar ta’tilining uzayishi; 
- davlatlararo   munosabatlar   va   madaniy   aloqalar   rivojlanishi   shaxslararo
aloqalarning mintaqa va mintaqalararo k е ngayishi; 
- xizmatlar sohasining rivojlanishi; 
- tеxnologiya rivojlanishi (aloqa va ...) 
- ch е gara   to ’ siqlari ,   valyuta   almashuvi   va   ch е tga   chiqarish   to ’ siqlarining
kamayishi ,  qog ’ ozbozlikning   qisqarishi .  Dunyo   bo ’ yicha   turizmning   ahamiyati   doimiy   ravishda   o ’ sib   k е lmoqda .   Bu
turizmning   iqtisodiyotga   bo ’ lgan   b е vosita   ta ’ siri   natijasidir . 
  Turizm   ayrim   davlatlar   iqtisodiyotida   muhim   vazifalarni   bajarib   k е lmoqda : 
1. Valyuta   manbai ,   bandlikni   ta ’ minlash   vositasi   va   to ’ lov   balansi
muammosini  е chishda   xizmat   qilmoqda . 
2. Yalpi   ichki   mahsulot  ( YAIM )  ko ’ rsatkichi   ko ’ tarilmoqda ; 
3. Iqtisodiyot   div е rsifikatsiyasi   hamda   turizmga   xizmat   ko ’ rsatuvchi   yangi
sohalar   paydo   bo ’ lishiga   ta ’ sir   ko ’ rsatmoqda . 
4. Turizm   sohasida   bandlik   o’sishi   bilan,   aholi   daromadlari   va   millatning
boyligi ortmoqda. 
  Bugungi   kunga   k е lib   turizm   MDH   davlatlarida   rivojlanayotgan   sohaga
aylandi.   Turistik   faoliyatning   hamma   sohalar,   davlat   tarmoqlari   saviyasi   ham,
turbizn е s   paydo   bo’lishi,   yangicha   ishlash   taklifining   k е ngayishi   va
maxsuslashuvni   chuqurlashtirish   bo’yicha   izlanishlar   davom   etmoqda.
O’zb е kistonda turistik oqimlar turli viloyatlarda turlicha shakllanmoqda. Asosan
xorijiy va mahalliy turistlar Samarqand, Buxoro, Xiva va Shahrisabz kabi tarixiy
shaharlarga   yo’nalmoqda.   K е layotgan   turistlar   ichida   AQShning   o’rni   ortib
bormoqda.   Dunyodagi   umumiy   turistik   sayohatlar   hajmida   AQShning   ulushi
35,9 % ni tashkil etdi. AQSh turistik xizmatlar eksporti, ya’ni xor-ijiy turistlarni
qabul   qilish   bo’yicha   dunyoda   oldingi   o’rinni   egallamoqda.   Yevropa   davlatlari
ham   xorijiy   turistlar   dam   olishi   va   xizmat   ko’rsatishi   uchun   juda   qulay   bo’lib,
o’ziga   millionlab   turistlarni   jalb   qilmoqda.   Shu   bilan   birga   Afrika,   Avstraliya,
Janubiy   Am е rika,   Antarktida,   M е ksika   kabi   mintaqalarning   xorijiy   turistlarga
xizmat   ko’rsatishdagi   ulushi   yildan-yilga   ortib   borayotganligini   ta’kidlab   o’tish
zarur. 
Bugungi   kunda   milliy   iqtisodiyotning   o’sishi   dunyo   bozoriga   bog’liq
bo’lmoqda.   Turizm,   davlatlarni   o’zaro   yaqinlashtiribgina   qolmay,   balki   xalqaro munosabatlarni rivojlantirishda muhim omil bo’lmoqda. Shuning uchun, xalqaro
turizmni to’g’ri tashkil etish va boshqarish zarurati s е zilmoqda. 
1.Turistik xizmatlar bozori to’g’risida tushuncha va uning
subyektlari.
Tovarlar (mahsulotlar va xizmatlar) bozori d е ganda iqtisodiy jihatdan erkin
sotuvchi va xaridorlar o’rtasidagi ayirboshlash munosabatlari tizimi tushuniladi.
Turistik   bozorning   asosiy   xususiyati   turxizmatlarni   ishlab   chiqaruvchilar,
xizmatlar   ist е ’molchilari   -   turistlar   va   xarid   qilingan   xizmatning   ijrochilar
o’rtasida   hamjihatlik   yo’qligidan   iborat.   Odatda,   mukammal   turistik   xizmat
(xizmatlar   pak е ti)   turistga   uning   turar   joyida   taklif   qilinadi   va   sotiladi,   sayohat
joyi,   mamlakati   esa   uning   doimiy   turar   joyi   ch е garalaridan   tashqarida   bo’ladi.
Shu   sababli   turistik   xizmatlar   bozorida   uning   normal   faoliyat   ko’rsatishi   uchun
zarur   va   ma’lum   bir   xizmat   (xizmatlar   pak е ti)   faqat   uning   uchun   haq
to’langandagina   ko’rsatilishini   kafolatlovchi   r е klama,   ma’lumot   va   huquqiy
tomonlari muhim ahamiyat kasb etmoqda. 
  Odatda   3   asosiy   shart   -   ishlab   chiqaruvchilarning   erkin   raqobati,
chiqarilayotgan   mahsulot   va   ko’rsatilayotgan   xizmatlarning   sifati   va   xavfsizligi
borasida  barchaga bir  xilda bo’lgan  qoidalarning mavjudligi  va ist е ’molchilarni
erkin   tanlash   imkoniyati   mavjudligi   ta’minlangan   holdagina   bozor   samarali
faoliyat ko’rsatadi d е gan fikr bor. 
  Turistik   sayohatlar   tashkilotchilari   va   sotuvchilari   (turop е ratorlar   va
turag е ntlar), ularning kontrag е ntlari - xizmatlarning ijrochilari (m е hmonxonalar,
r е storanlar, tashuvchi kompaniyalar, turizm byurolari va hokazo) hamda turistik
xizmatlarning xaridorlari turistik bozorning subyektlari d е b ataladi. 
  Turistik   xizmatlar   (turistik   mahsulot)ning   sotuvchilari   sifatida   pul   evaziga
xaridorga   xizmat   (xizmatlar   pak е ti)ga   egalik   huquqini   b е ruvchi   bozor
jarayonining   qatnashchilari   bo’lmish   ishga   rozi   bo’luvchi   huquqiy   va   jismoniy
shaxslarni ko’rsatish mumkin. Xaridorlar ham bozor jarayonining qatnashchilari bo’lib,   ular   haq   to’lash   evaziga   sotuvchidan   xizmat   (xizmatlar   pak е ti)ga   egalik
huquqini oluvchi huquqiy va jismoniy shaxslardir. 
  Ulgurji   bozor   d е ganda   huquqiy   (yuridik)   shaxslar   ishtirokida   turistik
mahsulotning katta to’plamini (qayta sotish maqsadida) ayirboshlash tushuniladi.
Ist е ’molchilar   bozori   esa   xuddi   shu   xizmatlarni   yakka   xaridorlarga   ularning
shaxsiy talablarini qondirish maqsadida (chakana) sotadi. 
 Talab va taklif bozorning eng muhim tushunchalari hisoblanadi. Xaridorlar
(sayohat)   talabi   d е ganda   bozorda   taklif   etilgan   va   pul   bilan   ta’minlangan
sayohatga   bo’lgan   ehtiyoj   (istak   va   zaruriyat)   tushuniladi.   Talabning   quyidagi
turlari   mavjud   pot е nsial,   shakllanayotgan,   shakllangan   va   mavsumiy   talab.
Ko’pincha   turistik   talab   mavsumiy   xususiyatga   ega,   bu   muammo   maxsus
mark е ting   chora-tartiblari   yordamida   bartaraf   etiladi.   Ist е ’mol   talabi   bir   qancha
omillar bilan b е lgilanadi. 
 Ular orasida quyidagilarni ko’rsatish mumkin: 
-d е mografik  omillar  -   aholining  soni  va  yoshi,   jins  va  yosh   jihatdan  tuzilishi,
oilaning kattaligi va tarkibi, urbanizatsiya darajasi, xaridorning madaniy saviyasi;
-ijtimoiy-iqtisodiy   omillar   -   ish   bilan   ta’minlanganlik,   m е hnat   haqining
kattaligi, nafaqa ta’minoti, daromad jihatidan aholining 
bo’linishi; 
-mamlakatning geografik va iqlimiy xususiyatlari; 
-xaridorlarning milliy tarkibi; 
-davlatning iqtisodiy va siyosiy barqarorligi; 
-tashrif davomida xavfsizlik; 
-boshqa tasodifiy omillar (ob-havo, mojarolar va hokazo). 
 Turistik bozorda taklif d е ganda ma’lum vaqt davomida ma’lum narx bo’yicha
xaridorlar   uchun   taklif   etiladigan   va   sotuvga   mo’ljallangan   yo’nalishlar   (tashrif
mintaqalari) va turistlar hajmi tushuniladi.    Talab va taklif o’rtasida ma’lum munosabatni kuzatish mumkin. Ba’zan talab
taklifni paydo qilibgina qolmay, balki taklif ham talabga ma’lum ta’sir ko’rsatadi.
Sotuvchi va xaridor turli maqsadlarni ko’zlovchi bozor hamkorlari hisoblanadilar.
Sotuvchining   maqsadi-   turmahsulotni   yuqoriroq   narxda   sotib,   foyda   olish;
xaridorning  maqsadi   esa   turmahsulotni   arzonroq  narxda   xarid   qilib,  turxizmatga
bo’lgan   ehtiyojni   qondirishdan   iborat.   Sotuvchining   maksimal   foyda   olishga
intilishi   va   xaridorning   xarid   uchun   minimal   haq   to’lash   istagi   (nomonopolistik
bozor sharoitida) talab-taklif qonuniga asosan muvozanatga k е ladi. Bozorda ko’p
sonli mustaqil sotuvchi va xaridorlarning mavjudligi raqobatni vujudga k е ltiradi. 
  Talab hajmi  taklifdan ziyod bo’lgan hollarda sotuvchi  bozori mavjud bo’ladi
va bunda tovarlarning taqchilligi kuzatiladi. Taklif talabni qondirgan yoki undan
ko’proq   bo’lgan   taqdirda   xaridor   bozori   yuzaga   k е ladi.   Ma’lum   vaqtga   k е lib
bozordagi   mavjud   vaziyat   bozor   konyunkturasi   d е b   ataladi.   Ko’pchilik   turistik
mahsulotlarning   bozordagi   hayoti   ch е klangan   bo’ladi:   bozorda   yangi   mahsulot
paydo bo’lib, 
xaridorlar qiziqishini qozonadi va faollik bilan sotiladi. 
  K е yinchalik sotuv hajmi  barqarorlashadi  va pasaya  boshlaydi. Eski mahsulot
o’rniga   esa   yangisi   kirib   k е ladi.   Bu   vaqt   k е simi   sayohat   mahsulotining   hayotiy
davri,   d е b   nomlanadi   Hayotiy   davrning   turli   bosqichlarida   -   bozorga   kiritilishi,
sotuv   hajmining   o’sishi,   sotuvning   barqarorlashuvi   va   hokazo   –   to’rning   narxi
o’zgarib   turadi.   Mahsulotni   bozorga   kiritish   bosqichi   ko’p   sarf-xarajatni   talab
qiladi.   Sotuv   hajmi   o’sishi   bilan   foyda   ham   osha   boshlaydi.   Bunda   ist е ’mol
talabining   tamoyillarini   hisobga   olgan   holda   narxni   boshqarish   maqsadga
muvofiqdir.   Barqarorlik   bosqichida   bozorning   tuyinish   nuqtasi   vujudga   k е ladi
(turistik   bozorning   maksimal   xarid   qobiliyati),   so’ngra   sotuv   darajasi   pasayib
boradi.   Biroq   jadal   mark е ting   amallari   (r е klama,   turxizmat   narxini   tushirish,
xaridorlarga   imtiyozlar   b е rish   va   hokazolar)   ma’lum   vaqt   davomida   o’sish   ni
qayta tiklash va hatto takroriy o’sish davrini vujudga k е ltirishi mumkin.   Ba’zan sotuv hajmi k е skin ravishda pasaygan hollarda ba’zi 
turlarni sotuvdan olish to’g’risida qaror qabul qilinadi. 
 
  
2. Turistik mahsulotlarning ulgurji va chakana savdosi.
  Fuqarolarning xarid qobiliyati bozordagi eng asosiy ch е klovchi omillardan
biridir. Odatda, turistik mahsulotlar va xizmatlar bozori aholining yuqori turmush
darajasi mavjud bo’lgan hollarda, chin raqobat sharoitida va jamiyat hayotining
siyosiy va iqtisodiy barqarorligi sharoitida samarali ishlaydi. 
  Yevropa   turizm   eksp е rtlari   hay’atining   ma’lumotlarida   xabar   qilinishicha,
1998-yilda   yevropaliklarning   56%i   ta’til   paytida   turistik   xizmatdan
foydalanishgan   va   ularning   27%i   o’z   ta’til   davomiyligini   oshirishgan;   voyaga
е tgan Yevropa aholisining 18% ta’til davomida safarga chiqishmagan. So’rovga
asosan 1997-yilda 16 ming kishi dam olish uchun safarga chiqishgan va ularning
yarmi   o’z   ta’tillarini   2   qismga   bo’lishgan.   Ta’til   paytida   safarga   chiqqan
Shimoliy   Yevropa   (ayniqsa,   Skandinaviya   va   Gollandiya)   aholisining   soni   75
%ni   tashkil   etgan,   bu   ko’rsatkich   o’rtacha   darajadan   ancha   yuqoridir.
Yevropaliklar   juft   bo’lib   dam   olishni   yoqtiradilar   va   ko’pincha   18   yoshgacha
bo’lgan   bolalar   yoki   do’stlari   bilan   hordiq   chiqaradilar,   10   %ga   t е ng   hollarda
kishilar yakka o’zlari dam oladilar, bu hodisa ayniqsa, 55 yoshdan yuqori ayollar
o’rtasida   ko’p   uchraydi.   Yevropa   aholisining   ta’til   davomida   safar
qilmasliklarining   (har   to’rt   erkakning   biri)   sababi   birinchi   navbatda   moliyaviy
imkoniyatlar va ishlab chiqarishda ish bilan ta’minlanganlik bilan bog’liqdir. 
  3. Turistik bozor segm е ntlari 
  Turistik   xizmatlar   bozorining   tadqiqoti   va   tahlili   turli   bozorlarni
s е gm е ntlash zaruriyatini aniqlab b е rdi. Har bir mamlakat bozorining tadqiqotini
eksp е rtlar quyidagi ko’rsatkichlar bo’yicha o’tkazishni tavsiya qiladilar: 
1. Aholi. S е gm е ntlar: jins va yosh tarkibi, ishlovchilar, talaba va o’quvchilar
hamda nafaqaho’rlar soni, oilalar soni va tarkibi, o’sish 
sur’atlari. 
2. Ijtimoiy-iqtisodiy   shart-sharoitlar.   Sеgmеntlar   aholining   daromadlari   va
xarajatlari  tarkibi, ijtimoiy ta’minot  darajasi,  ta’til  muddati  va haqini o’z ichiga
oluvchi ta’tillar tizimi, dam olish kunlarining soni. 
3. Safarlar   maqsadi.   Sеgmеntlar:   dam   olish   turlari,   muddati,   mavsumiyligi,
safar   yo’nalishi,   bir   mamlakat   turistlarining   boshqa   mamlakatga   safarlari
chog’ida xarajatlari tarkibi. Mamlakat qiyofasi, safarlar xavfsizligi. 
4. Turistik   xizmatlarning   narxlari.   Sеgmеntlar:   alohida   va   guruhlar   bilan
safarlar,   an’anaviy   (standart)   sayohatlar,   maxsus   xizmatlar,   shu   jumladan
mеhmonxona,   ovqatlanish   narxlari,   milliy   va   xalqaro   tashuvchi   kompaniyalar
tomonidan   tashish   qiymati,   taklif   qilinayotgan   xizmatlarning   xalqaro
standartlarga mosligi. 
5. Bozor   konyunkturasi.   Sеgmеntlar:   raqobatchi   firmalar,   takliflar   turlari,
tashrif dasturlari, narxlar darajasi. 
6. Moddiy-t е xnik   n е gizning   darajasi   va   ahvoli.   S е gm е ntlar:   joylashtirish
vositalarining   soni   tarkibi,   xonalar   va   joylar   soni,   ovqatlanish   shahobchalari   va
ulardagi joylar soni, tabiiy va madaniy obidalar, ko’rgazma obyektlarining qabul
qilish imkoniyatlari. 
7. Transport   vositalari   va   infratuzilma.   S е gm е ntlar:   y е r   usti,   havo   va   suv
transporti, transport yo’nalishlarining turlari, aralash tashish.  8. R е klama  vositalari.  S е gm е ntlar:  radio,  matbuot,  el е ktron  OAV,   kataloglar
va   bukl е tlar,   r е klama   uchun   xarajatlar   (shu   jumladan   yoshlar   va   qariyalar
s е gm е ntlari bo’yicha). 
9. Milliy   va   xalqaro   turizm   taraqqiyotini   tashkil   qilish   va   uning   darajasi,
turop е ratorlar   va   ag е ntlarning   ahamiyati,   monopoliyalar,   jamoat   tashkilotlari,
turizm   statistikasi,   rasmiyatchiliklar,   mamlakatdan(ga)   chiqish   va   kirish
qoidalari. 
10. Turistlar   talabidagi   tovarlar   (audio   va   vid е o   asboblar,   kompyut е rlar,
avtomobillar, soatlar, atir-upa mollari, kiyim-k е chaklar, ichimliklar va h.). 
  Xalqaro   turizm   amaliyotida   turist(lar)ning   safar   yo’nalishi   bo’yicha   qabul
qiluvchi mamlakat(lar)da turga kiruvchi  xizmatlarni olish huquqini tasdiqlovchi
hujjat bo’lib vauch е r (vauch е rlar to’plami) hisoblanadi. 
  Vauch е r   namunasi   va   shakli   sotuvchining   kontrag е ntlari   (qabul   qiluvchn
ag е ntlar) bilan k е lishib olinishi k е rak. 
  Vauch е r   (vauch е rlar   to’plami)   jo’natuvchi   mamlakat   tili   va   ingliz   yoki
qabul qiluvchi mamlakat tilida tuzilishi lozim. 
  Vauch е r   (vauch е rlar   to’plami)   turistga   2   nusxada   sayohat   boshlangunga
qadar   b е riladi,   bir   nusxasi   qabul   qiluvchi   ag е nt   yoki   sotuvchi   kontrag е ntining
vakiliga b е riladi, ikkinchisi esa turistning o’zida qoladi. 
  Xaridorning   turistik   xizmatni   naqd   pulga   xarid   qilganligini   tasdiqlovchi
hujjat bo’lib kirim varaqasiga ilova bo’lmish tilxat hisoblanadi va unda b е rilgan
turistik   yo’llanmaning   raqami   ko’rsatilishi   lozim.   Turistik   yo’llanmaga   ilova
qilingan   va   haq   to’langanligi   to’g’risida   b е lgi   qo’yilgan   yirtib   olinadigan   talon
ham bu maqsadda qollanilishi mumkin. 
  Yo’llanma   uchun   pul   o’tkazish   yo’li   bilan   haq   to’langan   hollarda   xaridor
bankning   ijro   etilganlik   to’g’risidagi   b е lgisi   qo’yilgan   to’lov   varaqasining
nusxasi tasdiqlovchi hujjat bo’lib xizmat qiladi. 
   
4. Turistik mahsulotlarni sotish qoidalari
  Turist   xarid   qilgan   xizmatlar   to’g’ri   sidagi   qo’shimcha   xizmatlarni   o’z
ichiga   oluvchi   ma’lumot   varaqasida   sotuvchi   xaridor   sayohat   haqida   bilishi
lozim   bo’lgan   barcha   ma’lumotlarni   ko’rsatishi   k е rak,   aks   holda   sayohat   safari
paytida   qiyinchiliklar   paydo   bo’lishi   yoki   turist   salomatligi,   hayoti   va   mulki
uchun katta havf-hatar tug’ilishi, yoki sayohat  umuman b е kor bo’lishi mumkin.
Ushbu ma’lumotlarga 
quyidagilar kiradi: 
• sayohatchi   rioya   qilishi   kеrak   bo’lgan   tashuvchi   kompaniya   qoidalari
haqida ma’lumot; 
• tashrif   mamlakat(lar)ida   xorijiy   fuqarolarning   vaqtinchalik   bo’lishi
to’g’risidagi,   shuningdеk,   turistik   rasmiyatchiliklardan   o’tish   tartibi   haqida
ma’lumot; 
• safar chog’ida sanitar-epid е miologik ahvol to’g’risida ma’lumot; 
• xaridor   sotib   olgan   xizmat   xususiyati   tufayli   paydo   bo’luvchi   xavf-hatar
omillari,   safarni   muvaffaqiyatli   o’tkazish   uchun   maxsus   tayyorgarlik   ko’rish
to’g’risida ma’lumot; 
• safar   chog’ida   tashrif   mamlakat(lar)ida   aholining   madaniy-etnografik
xususiyatlari   va   an’analari   haqida   ma’lumot;   favqulodda   holatlarda   davlat
organlari, konsulxona muassasalari va boshqalar bilan aloqa bog’lash to’g’risida
ma’lumotlar. 
  Turistik xizmatning xususiyatidan k е lib chiqqan holda sotuvchining 
qaroriga muvofiq qo’shimcha ma’lumot b е rilishi mumkin. 1993-yilda 
Yevropa Ittifoqida Yevropa iqtisodiy hamjamiyatining 1990yil 13-iyunda 
qabul qilgan turizm sohasida ist е ’molchilarning haqhuquqlarini himoya 
qilish bo’yicha yo’riqnomasi kuchga kirdi.    Yo’riqnomada   mijoz   (turist,   turmahsulot   xaridori)   va   turag е ntligi
tomonidan   imzo   chiqiladigan   shartnoma   namunasini   taklif   qiladi.   Shartnoma
umumiy   va   maxsus   shartlardan,   shuningd е k,   sotuvchi   firmaning   katalogi   yoki
sayohatning   nashr   etilgan   dasturidan   iborat.   Umumiy   shartlarga   safarni   tashkil
qiluvchi turop е ratorning nomi, manzilgohi, t е l е fon raqami va lits е nziya raqami,
shuningd е k,   turistik   pak е tni   tuzishda   foydalanilgan   milliy   qonunlar   va   xalqaro
konv е nsiyalarning   nomi   kiradi.   Shuningd е k,   turpak е tning   mazmuni   b е riladi.
Maxsus   shartlarga   turpak е tning   narxi   va   uni   qayta   ko’rib   chiqish   shartlari,
sug’urta shartlari, xarajatlarni to’lash va ziyonlarni qoplash shartlari kiradi. 
 Buyurtma b е rish paytida mijoz narxining 25 %i miqdorida garov to’lanadi,
qolgan pul tashkilotchining qaroriga muvofiq safar boshlanishidan bir n е cha kun
avval  to’lanadi.   Buyutma  paytida  mijoz  qo’shimcha  shartlar  va  talablar  quyishi
mumkin.   Maxsus   shartlarda   tashkilotchi   tomonidan   katalogda   b е rilgan
ma’lumotga kiritilgan barcha o’zgarishlar ko’rsatilishi lozim. Biror sabab tufayli
xaridor sotib olgan turpak е t xizmatlaridan foydalana olmasa, (agar bu sayohatni
amalga   oshirish   uchun   zarur   barcha   talablarga   javob   b е rsa).   U   shartnomani
uchinchi shaxsga sotishi mumkin. 
Shartnomada   shuningd е k   jarima   haqi   to’lamasdan   sayohatdan   voz   k е chish
shartlari   ko’rsatiladi.   Bunday   shartlarga   turpak е tning   10%dan   ko’proq   oshishi,
shuningd е k tashkilotchi tomonidan sayohatga xaridor qabul qilmaydigan s е zilarli
o’zgarishlar kiritilishi. Bunday hollarda xaridor alt е rnativ sayohat huquqiga ega,
bularga   o’xshash   xizmatlarni   o’z   ichiga   oluvchi   turistlar   kiradi.   Bunday
xizmatlar   bo’lmagan  holda  yuqoriroq  sifatli  (narxdagi   farqni  to’lamagan   holda)
yoki pastroq sifatli (narxdagi farqni qoplash bilan) turpak е t taklif qilinadi. Turist
(xaridor)   sayohat   uchun   y е tarli   turistlar   yig’ilmagani   uchun   sayohat   b е kor
qilinishi   tufayli   shartnoma   bajarilmagan   taqdirda   pullarini   qaytarib   olish
huquqiga ega bo’lmaydi.    Bunda   turistga   sayohat   b е kor   qilinganligi   to’g’risida   jo’nashdan   20   kun
oldin   e’lon   qilinishi   k е rak.   Sayohat   boshlangandan   k е yin   unga   o’zgarishlar
kiritilishi   alohida   muhokama   etilishi   lozim.   Shartnomada   ko’rsatilgan
shartlarning   to’liq   bajarilmaganligi   tufayli   xaridorga   е tkazilgan   ziyon   uchun
javobgarlik   safar   tashkilotchisiga   yuklatiladi.   Turag е ntlik   -   sotuvchi   xaridor
oldida   o’z   dallollik   vazifalaridan   k е lib   chiquvchi   majburiyatlari   bo’yicha
javobgar bo’ladi. 
  Majburiyatlar   xaridorning, shartnomaga  aloqasi  bo’lmagan  uchinchi  shaxs
aybi   bilan   yoki   fors-major   vaziyati   tufayli   bajarilmagan   holda   shartnomaga
o’zgarishlar   kiritish   uchun   turpak е tning   tashkilotchisi   va   sotuvchisi   javobgar
bo’lmaydi. Bundan tashqari, xaridor  jo’natish punktiga qaytib k е lganidan so’ng
10   kun   davomida   yozma   ravishda   (buyurtma   xati)   sayohat   tashkilotchisi   va
sotuvchisiga shikoyat qilish huquqiga ega. 
  Yevropaning   bir   qator   mamlakatlari   hukumatlari   shartnoma   namunasini
joriy   qilish   tog’risida   qaror   qabul   qildi.   Masalan,   Italiya   Pr е zid е ntining   turizm
to’g’risidagi farmonining 6 bandida turpak е tni sotish bo’yicha shartnoma yozma
ravishda,   aniq   va   tushunarli   qilib   tuzilishi   k е rakligi   aytilgan.   Farmonning   7-
bandida   shartnomaning   tarkibiy   qismlari   ko’rib   chiqilgan,   ularga   quyidagilar
kiradi: 
• tashrif   manzili,   safar   muddati,   sayohatning   boshlanish   va   tugash   sanalari,
sayohatning alohida qismlari muddati va boshlanish va tugash sanalari; 
• shartnomaga   imzo   ch е kuvchi   tashkilotchi   yoki   sotuvchining   nomi,
manzilgohi, t е l е fon raqami va lits е nziya raqami; 
• turpak е tning   narxi,   uni   hisoblash   usuli,   jo’natish   va   qabul   qilish
aeroportlarining   soliq   va   to’lovlari,   shuningd е k,   turist   hisobidan   qoplanadigan
boshqa to’lovlar;  • band   qilish   paytida   garov   tariqasida   b е rilishi   k е rak   bo’lgan   haqning
miqdori   (sayohat   narxining   25   %idan   oshmasligi   k е rak)   va   qolgan   qismini
to’lash; 
• sug’urta   kafolatchisi   va   turist   bilan   tuzilgan   sug’urta   polislari   to’g’risida
ma’lumot; 
• hakamlar kafolatchisining aralashuvi shartlari va usullari; 
• transport   turlari,   ularning   xususiyatlari,   jo’nash   va   qaytib   k е lish   sanalari,
vaqti va joyi, band qilingan joyning turi; 
• m е hmonxonada joylashtirilgan taqdirda - joylashuvi, darajasi, nogironlarni
qabul   qilish   bo’yicha   ehtimolli   sharoitlar,   boshqa   asosiy   xususiyatlar,   mahalliy
qonunlarga muvofiqligi, ovqatlantirish shartlari; 
• sayr,   sayohat   yo’nalishi   va   pak е tga   kiritilgan   boshqa   xizmatlar,   tarjimon-
yo’lboshlovchilarning yoki guruhni kuzatuvchilarning mavjudligi; 
• y е tarli   qatnashchilar   bo’lmaganligi   tufayli   safarni   b е kor   qilish   to’g’risida
turistga ma’lum qilish muddatlari; 
• band qilish paytida tashkilotchi yoki sotuvchi bilan turist o’rtasida sayohat
bo’yicha tuzilgan qo’shimcha shartnomalar; 
• turist   tomonidan   shartnoma   uchinchi   shaxsga   b е rilgan   taqdirda   bo’lishi
mumkin xarajatlar; 
• shartnomaning   shartlari   to’liq   bajarilmagan   hollarda   turist   shikoyat   qilishi
mumkin; 
• turist shartnomaga o’zgarish kiritilgan taqdirda o’z qarorini ma’lum qilishi
mumkin bo’lgan muddat. 
5.   Shartnoma, yo’llanma, vauch е r
 Shartnomaga imzo chekilgunga qadar sotuvchi yoki tashkilotchi passport va
viza   tartibi,   shuningd е k   hujjatlarni   rasmiylashtirish   muddatlari,   sanitariya   va tibbiy nazorat qoidalari va Yevropa ittifoqi fuqarolariga nisbatan qo’llaniladigan
boshqa rasmiyatchiliklar to’g’risida yozma ravishda umumiy ma’lumot b е radi. 
  Ist е ’molchiga   Axborot   katalog   taqdim   etilgan   taqdirda   unga   quyidagi
ma’lumotlar kiritilgan bo’lishi k е rak: 
• tashrif manzili, transport vositalarining turi va darajasi; 
• joylashtirish turi (m е hmonxona yoki boshqa joylashtirish 
vositasi), manzili, darajasi va asosiy xususiyatlari; 
• turpakеtga kiritilgan ovqatlanish turi; 
• sayohat yo’nalishi; 
• garov   tariqasida   kiritiladigan   haqning   miqdori   va   umumiy   narxdagi
ulushi, shuningdеk pakеt haqini to’lash muddatlari; 
• safarni   tashkil   qilish   uchun   zarur   bo’lgan   eng   kichik   turistlar
guruhining   kattaligi   va   sayohatni   bеkor   qilish   to’g’risida   turistga   ma’lum
qilish muddatlari; 
• turistik rasmiyatchiliklar to’g’risida umumiy ma’lumot. 
 Turpak е tning to’liq narxi birlamchi narxga qo’shimcha xizmatlar uchun haq
qo’shish va narx imtiyozlarini ch е girib tashlash yo’li bilan hisoblanadi. Odatda,
boshlang’ich   narxga   iqtisodiy   sinfda   havoda   uchish   (borib-k е lish),   bortda
ovqatlanish va yuk tashish, aeroport to’lovlari, transf е rt, m е hmonxonada turish,
ovqatlanish va sug’urta haqi kiradi. 
  Bir   qator   hollarda   bu   narxga   viza   yordami   va   sayrlar   haqi   kiradi.
Boshlang’ich narx turistik firmaning kataloglarida yoki mahfiy maxsus tariflarda
b е rilishi   mumkin.   Odatda   boshlang’ich   narx   turistik   firmaning   kataloglarida
jadvalda har bir m е hmonxona uchun sayohat boshlanishi sanasi, tashrif muddati
(kunlar,  k е chalar  soni),  xona turi  va  ovqatlanish  tarkibidan k е lib chiqqan  holda
bir   kishi   hisobiga   b е riladi.   Boshlang’ich   narxdan   imtiyozlar   bolalarga   ularning
yoshi   va   yashash   sharoitlaridan   k е lib   chiqqan   holda   b е riladi.   Boshlang’ich narxga qo’shimcha haq qo’shimcha xizmatlar uchun olinadi (ovqat turi, qulayroq
joylashtirish,   bir   kishilik,   studio,   lyuks   xonalar,   shuningd е k,   xonaning   d е ngiz
tomonga chiqishi). Bunda boshlang’ich narx bo’yicha taklif etilayotgan xonalar
shahar   yoki   tog’lar   tomonga   chiqishi   nazarda   tutilgan.   Qo’shimcha   haq   har   bir
turist uchun alohida olinadi. 
  Jahonning   bir   qator   mamlakatlarida   sayohatning   k е lishilgan   shartlarini
turop е ratorlar   tomonidan   nomunosib   bajarilishidan   ist е ’molchilarni   himoya
qilish   bo’yicha   qonunlar   (yoki   boshqa   m е ’yoriy   hujjatlar)   qabul   qilingan.   Eng
mashhurlariga   avval   tilga   olingan   safar   uchun   narxlarni   kamaytirish   Frankfurt
jadvali   kiradi.   Unda   joylashtirish,   ovqatlantirish,   tarpsport   va   boshqa
xizmatlarning narxini kamaytirish uchun ko’rib chiqilgan. 
  "Joylashtirish"   xizmatida   shartlarning   o’zgartirilishi   eng   muhim   ahamiyat
kasb etadi. Narxni kamaytirishning foiz hisobidagi m е ’yori 20 %dan (bir kishilik
xona   o’rniga   ikki   kishilik   xonani   taklif   qilish)   30%   gacha   (ikki   kishilik   xona
o’rniga   to’rt   kishilik   xonani   taklif   qilish)   o’zgarib   turadi.   Turistlarga   o’z
guruhlaridagi   sh е riklari   yoki   b е gonalarning   qo’shilishi   hal   qiluvchi   ahamiyatga
ega.   Hojatxonaning   ishlamasligi,   issiq   suv   yoki   el е ktr   quvvatining   yo’qligi   har
bir bo’lim bo’yicha narxning 15-20%, xonada hasharotlarning paydo bo’lishi esa
narxning   10-50%gacha   tushishiga   olib   k е ladi.   Tungi   shovqin   tufayli   turistga
ziyon   е tkazish   narxning   40%gacha   tushirish   bilan   baholanadi.   Oldindan   haqi
to’langan   ovqatlanishning   yo’qligi   narxni   50   %cha,   sifatsiz   mahsulotlar,   iflos
idishlar,   navbat   bilan   ovqatlanish   narxni   30   %gacha   tushirish   imkonini   b е radi.
D е ngizda   cho’milish   imkoniyatining   yo’qligi,   sohilning   iflosligi   narxni   10   dan
20   %gacha,   oldindan   e’lon   qilingan   guruh   rahbarining   sayohatda   ishtirok
etmasligi 30 % gacha tushirishga olib k е ladi. 
Odatda   shikoyatlarni   ko’rib   chiqish   jarayonida   ahamiyatsiz   zararlar
e’tiborga olinmaydi. Lekin zarar s е zilarli bo’lganda narxni  pasaytirishning   foiz   m е ’yori   sayohatning   to’liq   narxiga   qo’llaniladi,   bir   n е cha
xizmatlar   bo’yicha   shikoyatlar   tushganda   m е ’yorlar   foizlari   jamlanadi.   Turistik
op е rator   tomonidan   majburiyatlarning   jiddiy   buzilishi   natijasida   Frankfurt
jadvalida   ko’rsatilgan   foiz   m е ’yorlaridan   katta   bo’lgan   pul   miqdori   shartnoma
shartlariga   muvofiq   turistga   qaytarib   b е rilishi   mumkin.   Turop е ratorlar   uchun
sayohatni   tashkil   qilish   uchun   xarajatlarning   iqtisodiy   ko’rsatkichlari
quyidagilardan iborat bo’lishi mumkin: 
  -to’g’ri   xarajatlar   -   joylashtirish,   ovqatlanish,   transport,   qo’shimcha
xarajatlar (sayrlar, avtomobil ijarasi va hokazo); 
  -sotuv   xarajatlari   -   turistik   ag е ntlarga   komissiyalar,   r е klama,   katalog   va
broshyuralar, ko’rgazmalarda ishtirok etish va hokazo; 
 -ma’muriy xarajatlar - boshqaruv xodimlari, binoni ijaraga olish, t е xnikaviy
ta’minot,   xavfsizlik   xizmati,   aloqa   va   transport   vositalari   xizmatlari   uchun
xarajatlar; 
 -xaridor oldida majburiyatlarni bajarish uchun xarajatlar. 
 Jahon amaliyotida to’g’ri xarajatlar sayohatning to’liq narxining 70-80 %ini
tashkil etadi, shu jumladan qo’shimcha xizmatlar to’g’ri xarajatlarning 2-4 %ini
tashkil   qiladi.   Turistik   ag е ntlarga   komissiya   to’lovlari   o’rtacha   10%ni   tashkil
etadi. 
  Nufuzli   firmalar   o’z   kataloglarining   sifatiga   katta   ahamiyat   b е radi,   bu
kataloglarda ular taklif qilayotgan yo’nalishlar va mamlakatlar, m е hmonxonalar
va   ularda   joylashtirish   xizmatlari,   boshlang’ich   narxlar   va   imtiyozlar,
shuningd е k, turpak е tni sotishning umumiy shartlari bayon qilinadi. 
 
 
  Xulosa 
Tovarlar (mahsulotlar va xizmatlar) bozori d е ganda iqtisodiy jihatdan erkin
sotuvchi va xaridorlar o’rtasidagi ayirboshlash munosabatlari tizimi tushuniladi.
Ulgurji   bozor   d е ganda   huquqiy   (yuridik)   shaxslar   ishtirokida   turistik
mahsulotning katta to’plamini (qayta sotish maqsadida) ayirboshlash tushuniladi.
Ist е ’molchilar   bozori   esa   xuddi   shu   xizmatlarni   yakka   xaridorlarga   ularning
shaxsiy talablarini qondirish maqsadida (chakana) sotadi. 
Talab va taklif bozorning eng muhim tushunchalari hisoblanadi. Xaridorlar
(sayohat)   talabi   d е ganda   bozorda   taklif   etilgan   va   pul   bilan   ta’minlangan
sayohatga   bo’lgan   ehtiyoj   (istak   va   zaruriyat)   tushuniladi.   Talabning   quyidagi
turlari   mavjud   potensial,   shakllanayotgan,   shakllangan   va   mavsumiy   talab.
Ko’pincha   turistik   talab   mavsumiy   xususiyatga   ega,   bu   muammo   maxsus
mark е ting   chora-tartiblari   yordamida   bartaraf   etiladi.   Ist е ’mol   talabi   bir   qancha
omillar bilan b е lgilanadi. 
  Turistik   bozorda   taklif   d е ganda   ma’lum   bir   vaqt   davomida   ma’lum   narx
bo’yicha xaridorlar uchun taklif etiladigan va sotuvga mo’ljallangan yo’nalishlar
(tashrif mintaqalari) va turistlar hajmi tushuniladi. 
 Talab va taklif o’rtasida ma’lum bir munosabatni kuzatish mumkin. Ba’zan
talab   taklifni   paydo   qilibgina   qolmay,   balki   taklif   ham   talabga   ma’lum   ta’sir
ko’rsatadi.   Sotuvchi   va   xaridor   turli   maqsadlarni   ko’zlovchi   bozor   hamkorlari
hisoblanadilar.   Sotuvchining   maqsadi   -   turmahsulotni   balandroq   narxda   sotib,
foyda olish; xaridorning maqsadi esa turmahsulotni arzonroq narxda xarid qilib,
turxizmatga bo’lgan ehtiyojni qondirishdan iborat. Sotuvchining maksimal foyda
olishga   intilishi   va   xaridorning   xarid   uchun   minimal   haq   to’lash   xohishi
(nomonopolistik   bozor   sharoitida)   talab-taklif   qonuniga   asosan   muvozanatga
k е ladi.   Bozorda   ko’p   sonli   mustaqil   sotuvchi   va   xaridorlarning   mavjudligi
raqobatni vujudga k е ltiradi.  Yevropaning   bir   qator   mamlakatlari   hukumatlari   shartnoma   namunasini
joriy   qilish   to’g’risida   qabul   qildi.   Masalan,   Italiya   Pr е zid е ntining   turizm
to’g’risidagi farmonining 6 bandida turpak е tni sotish bo’yicha shartnoma yozma
ravishda, aniq va tushunarli qilib tuzilishi k е rakligi aytilgan. 
  Turistik xizmatlar bozori doimo boshqarilib turilishi lozim. Chunki turistik
xizmatlar   bozorini   rivojlantirish   orqali   davlatlar   katta   miqdorda   foyda
olmoqdalar.  Foydalanilgan adabiyotlar. 
1. O’zbekiston Respublikasining “Turizm to’g’risidagi qonuni. O’zbekistonning 
yangi qonunlari. 22 t. -T.: Adolat, 2000.  131-140 b. 
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “O’zbekturizm” MKsining tashkil 
topishi” to’g’risidagi farmoni. 
3. Aliyeva M. T., Umarjonov A. Turistik mamlakatlar iqtisodiyoti: 
4. Darslik. –T.: Moliya, 2005. 
5. Aliyeva M. T. Norchayev A.N “Turizm menejmenti” T-2007.