Turizm xizmatlar bozorida turistik mahsulotning hayotiylik sikli

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI ABU RAYHON BERUNIY
NOMIDAGI URGANCH DAVLAT UNIVERSITETI
 IJTIMOIY-IQTISODIY FANLAR FAKULTETI
TURIZM VA MEHMONDO‘STLIK YO‘NALISHI 1-BOSQICH
MAGISTRANTI 241-TURIZM GURUHI TALABASI
AMINBAYEVA GULINING “TURIZM XIZMATLAR BOZORI” FANIDAN
YOZGAN
KURS ISHI
MAVZU: TURIZM XIZMATLAR BOZORIDA TURISTIK
MAHSULOTNING HAYOTIYLIK SIKLI
Qabul qildi:                                                           Abdullaev  F.O
Topshirdi:                                                              Aminbayeva G. MAVZU: TURIZM XIZMATLAR BOZORIDA TURISTIK
MAHSULOTNING HAYOTIYLIK SIKLI
MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………………….……3
ASOSIY QISM……………………………………………………………...….….5
I BOB TURISTIK MAHSULOT VA XIZMATLAR MOHIYATI ……..….…5
1.1  Turistik mahsulot va xizmatlar haqida umumiy ma’lumot ………………….…5
1.2   Turistik   xizmatlar   va   mahsulotlarning   milliy   iqtisodiyotda   tutgan   o‘rni …...…
12
II   BOB   TURISTIK   XIZMATLARNING   HAYOTIYLIK   DAVRI…...………
17
2.1     Turistik mahsulot va uning hayotiy davri ……………………………….
…….17
2.2   Turistik   mahsulotning   ishlab
chiqarilishi ………………………………….….21
2.3   Turistik   mahsulotni   rejalashtirish ………………………………………...
……27
XULOSA………………………………………………………………...……….32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………..……………34
ILOVALAR………………………………………………………………………35
2 3 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi:   Turizm ijtimoiy sohaning bir qismi bo‘lib, dam
olish   uchun   sharoit   yaratish,   sog‘liqni   saqlashni   ta’minlash,   iste’mol   jarayoniga
xizmat   ko‘rsatish,   aholining   umumiy   ma’lumot   va   madaniy   darajasini
shakllantirish   kabi   bir   qator   funksiyalarni   bajaradi.   Milliy   turizm   balansining
rivojlanish   dinamikasini   faravonlik   va   mamlakat   iqtisodiyotining   rivojlanish
ko‘rsatkichlaridan biri sifatida ko‘rib chiqish mumkin.
Dunyodagi eng daromadli biznes turlaridan biri bo‘lgan turizm butun dunyo
turistik   mintaqalarida   ham   katta   foyda   keltirishi   mumkin.   Ba’zi   ekspertlar
mamlakatning sayyohlik salohiyatini yuqori baholaydilar.
Turizm   boshqa   sohalarga  nisbatan   tez  taraqqiy  etayotgan  manbadir,  chunki
bu   soha   talab   uchun   unchalik   katta   investitsiyani   jalb   qilmasdan   ham   yaratish
mumkin bo‘ladi. B о shq а   s о h а l а r,  juml а d а n h а v о , t е miryo‘l,   а vt о m о bil  tr а nsp о rti,
о vq а tl а nish   v а   s а vd о   sh а h о bch а l а ri,   m е hm о n хо n а l а r   riv о j   t о ps а   o‘sh а   j о yd а
turistik  о by е ktl а r m а vjud bo‘ls а  b е m а l о l turizmni riv о jl а ntirish mumkin 1
.
Turizm   mutaxassislarning   fikricha,   u   XXI   asrda   dunyo   miqiyosida   eng
ustuvor   foyda   keltiruvchi   sohaga   aylanadi.   Hozir   u   dunyoni   qayta   tiklash
avtomobil va neftni  qayta ishlashni  boshlashdan  keyin o‘rinni  egallab turibdi. Bu
soha   dunyo   sanoat   va   qishloq   xo‘jaligidan   o‘zib   ketdi.   Turizmning   tez   suratda
rivojlanishiga   yana   bir   sabab,   u   yuqori   darajada   ilmiy   tadqiqot   harajatini
(naukoyomkiy)   vani   ko‘p   sarflaydigan   (energoyom   sarflaydigan)   texnolologiyani
talab   qilmaydi,   ba zi   tarmoqlari   bor   ularda   esa   aksincha   zamonaviy   taraqqiyotʼ
ham,   turizmni   rivojlantirishda   o‘z   o‘rniga   ega.   Turizmning   yuqori   daromad
keltiruvchi   soha   bo‘lganligi   tufayli   ko‘plab   davlatlar   va   tadbirkorlar   uning
rivojlanishi   uchun   katta   e’tibor   beradilar.   Ular   yangi-yangi   mehmonxonalarni
qurmoqda,   eskilarini   rekonstruksiya   qilib   ta'mirlamoqda,   ular   ham   jahon
standartlariga moslashtirmoqda. Bunga birgina Samarqand shahrida o‘nlab shahsiy
mehmonhonalarni   misol   keltirish   mumkin.   Ular   hech   kimning   ta’ziqi   yoki
ko‘rsatmasisiz o‘z tashabbuslari bilan belgilangan ob'ektivdir. Maqsadi shu sohani
1
  Komilova F.K. “Xalqaro turizm bozori”. o‘quv qo‘llanma. –T.: “TDIU”,    2001.
4 rivojlantirib katta foyda olish. Bu esa o‘z foyda, turizmni rivojlantirish uchun eng
muhimdan biridir.
Yurtimiz   jahon   sayyohlik   bozorida   o‘z   o‘rniga   ega   bo‘lishiga   qaramasdan,
turistlarga   qulay   sharoit   yaratish,   servis   xizmatini   yaxshilash,   sayyohlik
obidalarining jozibadorligini oshirish va reklamani kuchaytirish darajasi juda past.
Shuning   uchun   bu   borada   sezilarli   o‘sish   haqida   fikr   yuritish   ana   shu   omillarga
bo‘‘liq.Turizm   bo‘yicha   raqobatbardosh   mamlakatlar   reytingida   dunyodagi
(madaniy   zaxiralar,   arzon   infratuzilma,   sayyohlik   mahsulotlari   narxi,   xavfsizlik
darajasi, xalqaro shaffoflik jihatidan) eng jozibador 140 ta sayyohlik maskani qayd
etilgan   bo‘lib,   ushbu   ro‘yxatda   Qozog‘iston   85-o‘rin,   Qirg‘iziston   116-o‘rin,
Tojikiston   119-o‘rinni   egallagan,   O‘zbekiston   esa   Markaziy   Osiyo   davlatlari
o‘rtasida eng oxirgi o‘rinda turibdi va bu reytingga kiritilmagan. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Turizm   xizmatlar   bozorida   turistik   mahsulotning
hayotiylik   davrini   chuqur   tahlil   qilish,   uning   turizm   sanoati   rivojlanishida   tutgan
o‘rnini aniqlash va turistik mahsulot va xizmatlarning hayotiylik davrlarini yanada
takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishining vazifalari:
 Turizm xizmatlari bozorida turistik mahsulot va xizmat haqida nazariy
asoslarini o‘rganish:
 Turistik mahsulot va xizmatlarning hayotiylik davrlari bosqichlarini 
tahlil qilish:
 Hayotiylik davri  samaradorligini baholash :
Tadqiqot   obyekti :   Turizm   xizmatlar   bozorida   turistik   mahsulot   va
xizmatlarning   hayotiylik   davrlari   bosqichlari .
Tadqiqot predmeti:  Turistik xizmat va mahsulotlar.
Ishning   metodologiyasi:   Iqtisodiy   tahlil,   statistik   tahlil,   grafik   usullar,
taqqoslash, umumlashtirish va ilmiy-nazariy yondashuvlar.  
5 I BOB TURISTIK MAHSULOT VA XIZMATLAR MOHIYATI
1.1  Turistik mahsulot va xizmatlar haqida umumiy ma’lumot
Bugungi   kunda   turizm   jahondagi   uchta   yetakchi   sohalar   qatoriga
kiritilmoqda.   Tez   sur’atlarda   rivojlanmoqda   va   uning   muhim   ijtimoiy   hamda
iqtisodiy ahamiyatga ega bo‘lishi quyidagi omilarga ta’siri bilan belgilanadi: 
- mahalliy daromadni o‘stiradi;
- yangi ish o‘rinlarini yaratadi;
- turistik   xizmatlar   ishlab   chiqarish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   barcha
sohalarni rivojlantiradi;
- sayyohlik   markazlarida   ijtimoiy   va   ishlab   chiqarish   infratuzilmasini
rivojlantiradi;
- xalq   hunarmandchilik   markazlari   faoliyatining   rivojlanishini
tezlashtiradi ;
- mahalliy aholi yashash darajasining o‘sishini ta’minlaydi;
- valyuta  tushumlari miqdorining  o‘sishiga yordam beradi.
O‘zbekiston   Respublikasining   «Turizm   to‘g‘risida»gi   Qonunida   ayrim
moddalarda   turistik   xizmatlar   bilan   bog‘liq   tushunchalarning   ta’rifi   berilgan.
Jumladan, Qonunning 3-moddasida turistik xizmatlar tushunchasi haqida: «turistik
xizmatlar   turistik   faoliyat   sub’ektlarining   joylashtirish,   ovqatlantirish,   transport,
axborot-reklama   xizmatlari   ko‘rsatish   borasidagi,   shuningdek,   turistlarning
ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan boshqa xizmatlar», – deb ta’riflanadi. 
Turistik   xizmatlar   majmui   transport   xizmati   ko‘rsatishni,   yashash,
ovqatlantirish,   ekskursiya   xizmati   ko‘rsatish,   madaniy,   sport   dasturlarini   tashkil
etish va boshqa xizmatlarni o‘z ichiga oladi», – deb belgilangan.   Qonunning 21-
moddasi: «Turistik xizmatlarni sertifikatlashtirish», – deb nomlanib, unda quyidagi
jumlalarni   o‘qiymiz:   «Turistik   xizmatlar   majburiy   sertifikatlashtirilishi   lozim.
Turistik   xizmatlarni   sertifikatlashtirish   va   sertifikat   berish   qonun   hujjatlarida
belgilangan tartibda amalga oshiriladi. 
Turistik   faoliyat   sub’ektining   turistik   xizmatlarni   majburiy
sertifikatlashtirishdan   bosh   tortishi,   turistik   xizmatlarni   sertifikatlashtirishning
6 natijasi   salbiy   bo‘lishi,   shuningdek,   sertifikatning   amal   qilishini   bekor   qilish
turistik   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   berilgan   litsenziyaning   amal   qilishini
to‘xtatib   qo‘yishiga,   yoki   litsenziyadan   mahrum   qilishga   sabab   bo‘ladi».
Qonunning   3-moddasida:   «Turistik   vaucher»,   –   deb   nomlanib,   unda:   «Turistik
vaucher   –   turistning   yoki   turistlar   guruhining   tur   tarkibiga   kiruvchi   turistik
xizmatlarga   bo‘lgan   huquqini   belgilovchi   va   bunday   xizmatlar   ko‘rsatilganligini
tasdiqlovchi hujjat», deb qaraladi.      
Bizning nazarimizda ,  turistik  xizmatlar  sayohat davomida  turistning  barcha  e
htiyojlarini qondirishga ,   ta ’ minlashga qaratilgan    va     xizmat   ko‘rsatish   sohasidagi
aniq   maqsadga yo‘naltirilgan harakatlar t o‘ plami bo‘lib, ular turizm maqsadlariga,
turiga  va turistik xizmatning qanday yo‘naltirilganligiga  to‘la  javob berishi kerak. 
Turistik xizmatlar – turist va ekskursant ehtiyojlarini qondirish va ta’minlash
ga qaratilgan, xizmat sohasidagi bir maqsadga yo‘naltirilgan harakatlar to‘plami bo
‘lib, ular turizm maqsadlariga,  harakteriga  va turistik xizmatning qanday yo‘naltiril
ganligiga javob berishi hamda umuminsoniy tamoyillarga qarshi bo‘lmasligi kerak.
Davlat standarti ta’rifiga ko‘ra, turistik xizmatlar – turistlarning   ehtiyojlarini qondi
rish faoliyati bilan shug‘ullanuvchi turizm tashkilotlari faoliyatining mahsulidir 2
. 
Umuman xizmatlar – bu ko‘zga ko‘rinmas tovarning o‘ziga xos turidir.   Xiz
mat bevosita iste’mol jarayonida yuzaga keladi va alohida holda bo‘lmaydi ,   bu  xiz
matning  moddiy  tovarga  nisbatan   asosiy farqidir. Bundan tashqari, tovar iste’molc
higa olib kelib beriladi, turistik xizmat esa iste’molchi bevosita xizmatning  amalga
oshiriladigan   joyiga  olib boriladi. Shuning uchun ham turistik xizmatlarni ishlab ch
iqarish va sotish moddiy tovarlarni sotishga aloqador bo‘lgan qonunlar asosida em
as, balki boshqa qonunlar majmui bilan boshqariladi.   Turistik   xizmatlar ikki turga
bo‘linadi: 
Asosiy   va   qo‘shimcha   turistik   xizmatlarning   bir-biridan   farqli   tomonlari
quyidagilardan iborat: 
2
  Komilova F.K. “Xalqaro turizm bozori”. o‘quv qo‘llanma. –T.: “TDIU”,    2001.
7 1. Asosiy   xizmatlar   (tashish,   joylashtirish,   ovqatlantirish)   turpaketga
kiritiladigan   xizmatlardir.   Qo‘shimcha       turistik   xizmatlar   esa   turpaketga
kiritilmaydi; 
2. Asosiy      turistik      xizmatlar      oldindan     sotib      olingan      (sayohatni
boshlashdan   oldin)   ya’ni   to‘lov   oldindan   amalga   oshirilgan   bo‘ladi.   Qo‘shimcha
turistik   xizmatlarda   to‘lov   –   xizmatdan   foydalanish     jarayonida   turist   tomonidan
qo‘shimcha to‘lov sifatida amalga oshiriladi. Ammo individual turist hech qanday
dastur   (turpaket)siz   sayohat   qilganda,   uning   asosiy   va   qo‘shimcha   turistik
xizmatlar to‘lovi bir xil ko‘rinishda amalga oshiriladi. Yuqoridagi  farqlardan kelib
chiqqan   holda,   qo‘shimcha   turistik   xizmatlar   deganda     turpaketda   nazarda
tutilmagan,   turist   o‘zining   qo‘shimcha   to‘lovi   asosida   foydalanadigan   xizmatlar
tushuniladi.
Turistik mahsulotlar
Turistik   mahsulot   turizm   maqsadlari   va   jarayonida   turistning   ehtiyojlarini
qondirish   uchun   yetarli   bo‘lgan,   barcha   turistik   xizmatlar,   ishlar,   tovarlar   va
ta’minot   vositalari   hamda   turpaketga   kiritilgan   boshqa     turistik   xizmatlar
majmuidan iborat. Turistik mahsulot  (turpaket) xizmatlar harakatining 24 soatdan
ortiq   vaqtiga   ega   va   yoki   tunab   qolish   (joylashtirish)   va   joydan   -joyga   ko‘chib
o‘tish   (yuk   tashish)   ni   o‘z   ichiga   oladi.   Turistik   mahsulot   barcha   ko‘rsatilgan
xizmatlar   va   barcha   harajatlarni   o‘z   ichiga   olgan   umumiy   narx   bo‘yicha   taklif
etiladi,   uning   iste’mol   xususiyatlari   esa   shartnoma   shartlari   asosida   amalga
oshiriladi.
Turist   turistik   mahsulotlar   (turistik   xizmatlar,   ishlar   va   tovarlar)
iste’molchisidir.   Turistik   mahsulotlar-turistik   asosiy   xizmatlardan   (bronlashtirish,
transfert,   joylashtirish,   ovqatlantirish,   ekskursiyalar),   qo‘shimcha   xizmatlar
turistik-ishlardan (foto xizmati, sug‘urta, axborot, moliya, bank xizmati) va turistik
tovarlardan   (esdalik   sovg‘alar,   xilma-xil   tur   tovarlari,   iste’mol   tovarlari-
parfyumeriya, tamaki, spirtli ichimliklar, maishiy texnika, kiyim-kechak) iboratdir.
Agar   biz   turistik   xizmatlar   ko‘rsatish   jarayonini   sinchiklab   kuzatadigan
bo‘lsak, unda turizm tashkilotchilari (turoperatorlar) aynan xizmat ko‘rsatish bilan
8 emas,   balki   ular   turistlarning   ehtiyojlariga   qarab,   turistik   mahsulotni
shakllantiradilar va ularning turli kombinatsiyalarini tuzadilar, buning evaziga ular
foiz   ko‘rinishida   mukofot   oladilar.   Shunday   qilib,   turizm   tashkilotchilari   turistlar
va xizmat ko‘rsatuvchilar o‘rtasida vositachi vazifasini o‘taydilar. 
«Turizm   tashkilotchilari   nima   bilan   savdo   qiladilar   va   turistik   yo‘llanma
yoki   vaucherni   harid   qilgan   turist   bevosita   nimaga   ega   bo‘ladi?»   degan   savol
tug‘iladi.   Agar   ushbu   jarayon   diqqat   bilan   o‘rganilsa,   unda   turist   ushbu
yo‘llanmaning     o‘rnatilgan   muddatida     turistik   xizmatdan     foydalanish   huquqiga
ega bo‘ladi.  Turistik yo‘llanma (vaucher) bu turistning yoki turistlar guruhining tur
tarkibiga   kiruvchi   turistik   xizmatlarga   bo‘lgan   huquqini   belgilovchi   va   bunday
xizmatlar ko‘rsatilganligini tasdiqlovchi hujjat hisoblanadi. 
Narxni kamaytirish. Narxni oshirish yoki kichik qismlarni va   ichki tarkibiy
qismlardan   foydalangan   holda   maxsulot   sifatini   arzonlashtirish   iste’molchilarni
yo‘qolishiga tezroq olib keladi. Xaridorlar bunday o‘zgarishlarni sezishi muqarrar.
Shu   yo‘sinda   narxni   kamaytirish   bitta   emas   bir   nechta   buyurtmalarga   asoslangan
holda samaradorlikni oshirishi mumkin. 3
 
Biz   bir   nechta   uslublarni   eslatib   o‘tganimizdek   oziq-ovqat   narxlarini
kamaytirish   ishchilarni   ehtiyotkorlik   bilan   ro‘yhatga   olishni,   hissani   yaxshilashni
nazoratga   olishni,   muammolarni   ko‘rib   chiqishni,   qog‘oz   maxsulotlari   va   boshqa
bir   martalik   narsalani   ishlatishni     taqazo   etadi.   Asosan,   narxni   kamaytirish
jarayonini   ko‘zdan   kechirish   asosida   sifatni   yo‘qotmasdan   kamaytiriladigan   joy
toppish.     Bu   negizga   binoan,   haqiqiy   standart   narx   belgilanadi,   va   namoyish   shu
standartlarga qarshi  tekshiriladi. 4,1 formasi  tekshirish uchun   umumiy uslublarni
narxlar namunalarini ko‘rsatadi. 
  Agar   narx   tushishi     maxsulot   sifatining   arzonlashishiga   qaraganda   ancha
samarali   bo‘lsa,   ularning   foydaga   katta   ta’siri   bo‘ladi.   Narxni     dollarda   saqlash,
hammasidan keyin,   ancha foydali bo‘ladi. Sotuvni oshirish ba’zi ko‘tarilgan narx
va o‘zgaruvchan narxlar oziq-ovqat narxlari kabilar bilan hamroh bo‘ladi – va ko‘p
foyda bo‘lmasligi mumkin.
3
  Introduction to Management Hospitality. Clayron W.Barrows and anothets. USA, 2012.
9 Jarayonlar   muhokamasi   natijalarni   saqlash   metodilasini   ko‘rib   chiqmasdan
to‘liq   bo‘lmaydi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   sizning   mexmondo‘stlik   darajangiz,
siz   shubhasiz   nazorat   fanini   davomiy   o‘qisiz.   Sizni   mexmondostligiz   bilan
tanishish   qismi   sifatida,   bo‘lim   qisqacha   oziq-ovqat   nazorat   xizmatini,   bayonot
hisoblashni va statistikalarni muhokama qiladi. 
Sotuvlar   narxi.   Sotuv   narxi   operatsiyalar   mobaynida   xaridorlar   tomanidan
iste’mol   qilinadigan   maxsulotlar   narxidir.   Asosan   maxsulot   narxlari   qyidagilarni
o‘z ichiga oladi:
Oziq-ovqat   narxi:     xaridorlar   tomonidan     iste’mol   qilinadigan   oziq-ovqat
narxlari.
Ichimliklar va bar narxlari:  alkogol ichimliklar va boshqa sharbat , karbonat
suvi, yoki mexmonlarga mevadan tayyorlangan ichimliklar.
1 .1-rasm.  Turmahsulotning turistik xarajatlar bo‘yicha tarkibi
Turistik harajatlar tarkibida ko‘rsatilganidek, turist sayohat  uchun qiladigan
umumiy   harajatlarining   o‘rtacha   50   foizi   –tur   (turpaket)ni   sotib   olishga   ishlatadi,
30 foizi – qo‘shimcha turistik xizmatlardan foydalanishga sarflanadi, 20 foizi esa –
tovar (sotib olish: suvenir va sovg‘alar) harajatlarini tashkil etadi. Bundan ko‘rinib
turibdiki, asosiy xizmatlar turist harajatlarining asosini tashkil etsa-da, qo‘shimcha
xizmatlar uchun turist qolgan bor pulining aksariyat qismini sarflar ekan. 
Turistlarga nomoddiy xizmatlardan tashqari  moddiy xizmatlar  yoki maxsus
mahsulotlar   taqdim   etilishi   mumkin,   masalan,   shahar   rejasi,     metro     haritasi,
suvenirlar, turistik jihozlar va b.
10TURISTIK MAHSULOT (100%)
Turpaket
  yoki asosiy xizmatlar 
(50%)     Qo‘shimcha 
xizmatlar 
(30%) Tovarlar 
(20%)
TURISTIK
MAHSULOTLARNING TARKIBI
Turistik tovarlar
assortimenti Turizmning asosiy
xizmatlari Turizmning qo‘shimcha
xizmatlari
Suvenirlar ,
estaliklar Turoperator 
xizmatlari Moliyaviy 
cheklar         1 .2-rasm.  Turistik mahsulotning tarkibiy tuzilishi
Turizm sohasi xizmatlari xususiyatlarining “4 ta S” bilan ifodalanishi
Turizm     xizmat   ko‘rsatish   jarayoni   sohaning   tashkil   etuvchisi   sifatida   o‘z
xususiyatlariga   va   funksiyasiga   ega   bo‘lib,   bu   uni   xo‘jalik   yuritishning   avtonom
sohasi ekanligini belgilaydi. Boshqa   xizmat turlari kabi   turistik xizmatlar o‘ziga
xos xususiyatlarini shartli ravishda «To‘rtta S»   bilan belgilasak, quyidagi holatda
bo‘ladi 4
:
1. Sezilmaslik.   Turistik   xizmatlar   moddiy   mahsulot   bo‘lib
hisoblanmaydi.   Ular   ijtimoiy   –   madaniy   (nomoddiy)   sohalarga   tegishli   bo‘ladi,
chunki   iste’molchini   ijtimoiy-madaniy   xizmatlarga   bo‘lgan   ehtiyojini   jismoniy,
etnik-intellektual,   ma’naviy   va   h.k.   ehtiyojini   qondirish   bo‘yicha   xizmatlarni   ijro
etuvchilar  faoliyati  aniqlaydi.  Ularni   harid vaqtida  ko‘z  bilan  ko‘rish  yoki  ushlab
ko‘rish   mumkin   emas.   Bunday   xizmatlar   ob’ekti   bo‘lib,   shaxsan   iste’molchi
(turist) hisoblanadi.
2.   Servisni     va   iste’molchini   o‘zaro   bog‘liqligi .     Xizmatlar     jarayoni
iste’molchi va  uni hosil  etuvchilarning o‘zaro ta’siri  natijasidan tashkil topganligi
sababli,   turistik   xizmatlarni   ko‘rsatish   jarayoni     ( ishlab   chiqarish )   iste’mol   bilan
4
  Tuxliev I.S., Qudratov G‘.H., Pardaev M.Q. Turizmni rejalashtirish. Darslik. – T.: «Iqtisod-moliya» 2010 – 263 b.
11 Bank kredit   kartalari
Avtomobillarni   ijaraga berish
Immigrantlarning
vizalari va hujjatlari Qo‘riqlash
Sug‘urtalash
Axborotlar  bilan
  ta’minlashTuragentlar   xizmatlari
Tashish – transfert 
Joylashtirish
Ovqatlantirish
Turistik ekskursiya   xizmatlari
Davolash va dam olish 
xizmatlariTurizmga doir  narsalar
ва  anjomlarMilliy   hunarmandchilik
mahsulotlariOziq-ovqat   mahsulotlariMaishiy va   industriya mollariTamaki   mahsulotlariParfyumeriya   mollari                   birga   parallel   ravishda   yuz   beradi.   Ma’lumki,   moddiy   shaklda   tovarlarni   ishlab
chiqarish,   uni   sotuvidan   oldin   amalga   oshiriladi ,   faqat   undan   keyingina   iste’mol
jarayoni   boshlanadi.   Muhim   xususiyatlaridan   yana   biri   bu   turistik   tovarlar   va
xizmatlar   iste’moli   faqatgina   iste’molchini,   ya’ni   turistni   uning   ishlab   chiqilgan
joyiga   olib   borilgan   holdagina   amalga   oshiriladi.   Oddiy     tovarlar   va   xizmatlar
iste’moli esa  teskarisi, ya’ni ishlab chiqilgan mahsulot joyidan qat’iy nazar tayyor
bo‘lgach, iste’molchi uni shu yerning o‘zida iste’mol qilishi mumkin. 
3.   Saqlanmaslik.   Turistik   xizmatlarning   saqlanmasligi   (saqlash   mumkin
emasligi). Turistik xizmatlarning hayotiy sikli  moddiy tovardan tubdan farq qiladi,
xususan   saqlash   bosqichining   mavjud   bo‘lmaganligi   bilan   turistik   xizmatlarni
saqlanmasligi   bozor   kon’yukturasini   Yaxshilab   o‘rganishni,   talab   va   taklifni
mutanosibligini   talab   etadi,   chunki   xizmatlar     talab   bo‘lmagunga   qadar
«omborlarda» turib qoladigan mahsulot emas 5
. 
4.   Sifatning   doimiy   emasligi   (xizmatlar   sifati   ko‘p   hollarda   manbaning
holati,   xizmat   ko‘rsatuvchining   malakaviy   tajribasi,   kayfiyatiga   bog‘liq   bo‘ladi).
Mehmondo‘stlik   sohasidagi   xizmatlar   o‘zining   o‘zgaruvchanligi   bilan   ajralib
turadi.   Bunday   o‘zgaruvchanlikning   bir   necha   sabablari   mavjud.   Birinchidan,
bunday turdagi xizmatlar bir vaqtning o‘zida ko‘rsatiladi va qabul qilinadi, bu esa
ularning sifatini nazorat qilish imkoniyatini cheklaydi. 
Ehtiyojning   vaqtinchalik   nobarqarorligi   ehtiyoj   yuqori   bo‘lgan   davrda
xizmat sifatini saqlashni muammoli qilib qo‘yadi. Ko‘p narsalar xizmat ko‘rsatish
vaqtida uni rad etish  holatiga bog‘liq bo‘ladi. Aynan bir kishi bugun sizga Yaxshi
xizmat   ko‘rsatishi   mumkin,   ammo   ertasi   kuni   sifatsiz   xizmat   qilishi   mumkin.
Bunday     sifatsiz     xizmat   ko‘rsatishni   turli   sabablari   bo‘lishi   mumkin:   xizmat
sifatidagi   o‘sish   va   tebranishlar,   mehmondo‘stlik   industriyasi   sha’niga   mijozlar
tomonidan aytiladigan e’tirozlar norozilikning  bosh sababi bo‘lib hisoblanadi.  
5
  Tuxliev I.S., Qudratov G‘.H., Pardaev M.Q. Turizmni rejalashtirish. Darslik. – T.: «Iqtisod-moliya» 2010 – 263 b.
12 1.2 Turistik xizmatlar va mahsulotlarning milliy iqtisodiyotda
tutgan o‘rni
Turizm   sohasi   bilan   bog‘liq   faoliyatning   eng   muhim   iqtisodiy   xususiyati
shundaki,   ular   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   uchta   yuqori   ustuvor   maqsadiga
hissa   qo‘shadi:   daromad   olish,   ish   bilan   ta’minlash   va   valyuta   daromadlari.   Shu
jihatdan   turizm   sohasi   iqtisodiy   rivojlanishning   harakatlantiruvchi   kuchi   sifatida
muhim   rol   o‘ynashi   mumkin.   Bu   tarmoqning   iqtisodiy   rivojlanishning   turli
bosqichlarida   qanday   ta’sir   ko‘rsatishi   har   bir   mamlakatning   o‘ziga   xos
xususiyatlariga bog‘liq. Turizm iste’molining murakkabligini hisobga olgan holda,
uning   iqtisodiy   ta’siri   boshqa   ishlab   chiqarish   sohalarida   keng   seziladi,   har   bir
holatda jadal rivojlanish maqsadlariga erishishga hissa qo‘shadi.
Turizm   sohasi   chegaralarini   aniqlashdagi   katta   qiyinchilik   turizmni
rivojlantirishga   qanday   investitsion   xarajatlarni   qo‘shish   kerakligini   aniqlashdir.
Garchi   shu   paytgacha   xalqaro   agentliklar   tomonidan   milliy   buxgalteriya   hisobi
atamalarida   "tarmoq"   sifatida   ko‘rib   chiqilmagan   bo‘lsa-da,   turizm   faqat   tashrif
buyuruvchilar   uchun   taqdim   etiladigan   va   boshqacha   tarzda   taqdim   etilmagan
tovarlar va xizmatlar to‘plamini o‘z ichiga oladi.
Iqtisodiyotning   boshqa   tarmoqlari   bilan   o‘zaro   bog‘liqligi   tufayli   turizmni
tahlil   qilish   va   rejalashtirish   qiyin.   Ishonchli   statistik   ma’lumotlarning   yo‘qligi
turizmning   o‘sish   mexanizmlarini,   shuningdek,   uning   rivojlanish   salohiyatini
aniqlashga   to‘sqinlik   qilmoqda.   Vaholanki,   tahlil   o‘tkazilgan   va   rejalashtirishdan
oldin tadqiqotlar o‘tkazilgan holatlarda turizmning taqchil investitsiya mablag‘lari
uchun   kurashdagi   ustuvorligi   belgilab   qo‘yilgan.   Bunda   turizmni   rivojlantirish
bo‘yicha uzoq muddatli dasturlar ishlab chiqilgan.
Tabiat va meros turizmini rivojlantirish an’anaviy turistik mehmonxonalarni
rivojlantirishdan   ma’lum   jihatdan   farq   qiladigan   investitsiya   ehtiyojlariga   ega.
Attraksion   yoki   obyektga   kirishni   yaxshilash   va   nozik   yashash   joyi   yoki   tarixiy
hududga xalaqit bermaydigan rivojlanish usuli zarur bo‘lishi mumkin.
Talab va taklif elementlari
13 Tabiat  va meros turizmiga bo‘lgan talab darajasiga uchta asosiy  omil  ta’sir
ko‘rsatadi:   turizmning   umumiy   o‘sishi,   maxsus   sayohatlarning   o‘sishi   va   atrof-
muhit haqida xabardorlik va g‘amxo‘rlikning oshishi. Bu omillarning har  biri o‘z
navbatida   bir   qator   elementlar   ta’sirida   bo‘ladi.   Umumiy   turizm,   masalan,   aholi
o‘sishi,   daromadlar   va   bandlikning   oshishi,   dunyoning   ko‘plab   qismlarida   ish
haftasining   qisqarishi   hamda   jahon   iqtisodiyoti   va   jamiyatlarining   tobora
integratsiyalashuvi   kabi   omillar   natijasida   jahon   iqtisodiy   mahsulotiga   qaraganda
tezroq o‘sishda davom etishi kutilmoqda. Maxsus sayohatlarning tez o‘sishi bir xil
omillar   bilan   bog‘liq,   ammo   bir   qator   qo‘shimcha   tushuntirishlar   mavjud:   ochiq
havoda   dam   olishning   o‘sishi   va   sog‘liqni   saqlash   va   fitnesga   bo‘lgan   yangi
qiziqish. Ekologizm odamlarning ta’tilni qanday o‘tkazishga bo‘lgan munosabatini
o‘zgartirgan elementlardan biridir.
Turistik   xizmatlar   va   mahsulotlar   milliy   iqtisodiyotning   muhim   tarkibiy
qismini   tashkil   qiladi.   Ular   nafaqat   iqtisodiy   foyda   keltiradi,   balki   ijtimoiy,
madaniy va ekologik jihatdan ham ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
 Iqtisodiy rivojlanishga hissa qo‘shadi
  • Daromad manbai: Turizm orqali xorijiy va mahalliy sayyohlar xarajatlari
iqtisodiyotga   qo‘shimcha   daromad   olib   keladi.   Mehmonxonalar,   restoranlar,
transport xizmatlari va suvenir do‘konlari daromad oladi.
  •   Soliq   tushumlari:   Turistik   kompaniyalar   va   xizmat   ko‘rsatuvchi
korxonalar orqali davlat byudjetiga soliq tushumlari shakllanadi.
 • Eksport o‘rnini bosuvchi soha: Turizm xizmatlari mamlakat ichida xorijiy
valyutani jalb qiladi, bu esa to‘lov balansi va valyuta zaxiralarini yaxshilaydi.
  •   Investitsiyalarni   jalb   qilish:   Turizm   sohasi   mehmonxona,   ko‘ngilochar
parklar,   restoranlar   va   boshqa   infratuzilma   ob’ektlariga   sarmoya   kiritishni   talab
qiladi.
 Bandlikni ta’minlaydi
  • ish o‘rinlari yaratadi: Mehmonxonalar, restoranlar, sayyohlik agentliklari
va transport kompaniyalari ko‘plab ish o‘rinlari yaratadi.
14   •   Malakali   mutaxassislar   tayyorlaydi:   Turizm   sohasi   uchun   gidlar,
mehmonxona   ma’murlari,   oshpazlar,   ekskursiya   tashkilotchilari   kabi   malakali
mutaxassislar kerak.
  •   Ayollar   va   yoshlar   uchun   imkoniyatlar:   Turizm   sohasida   ayollar   va
yoshlar uchun ham bandlik imkoniyatlari mavjud.
 Hududiy rivojlanishga yordam beradi
  •   Tashqi   hududlarni   rivojlantirish:   Turistik   yo‘nalishlar   rivojlangan
hududlar   bilan   birga   chekka   hududlarning   ham   iqtisodiy   rivojlanishiga   hissa
qo‘shadi.
  •   Mahalliy   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish:   Mahalliy   ishlab   chiqarilgan
suvenirlar,   hunarmandchilik   buyumlari   va   oziq-ovqat   mahsulotlariga   talabni
oshiradi.
  • Mahalliy infratuzilmani yaxshilaydi: Yo‘llar, aeroportlar, temir yo‘llar va
boshqa infratuzilma rivojlanadi.
Madaniy merosni saqlash va targ‘ib qilish
  •   Madaniy   yodgorliklarni   saqlash:   Turizm   daromadlari   orqali   tarixiy   va
madaniy obidalarni ta’mirlash va saqlash mumkin.
  •   Milliy   madaniyatni   keng   targ‘ib   qilish:   Sayyohlar   mahalliy   madaniyat,
an’analar, san’at va hunarmandchilik bilan tanishadilar.
  •   Mahalliy   festival   va   tadbirlar:   Turizm   orqali   milliy   festival   va   tadbirlar
xalqaro miqyosda tanitiladi.
Innovatsiyalarni Rag‘batlantirish
  •   Texnologiyalarni   joriy   qilish:   Onlayn   bron   qilish   tizimlari,   raqamli
marketing va virtual sayohatlar rivojlanadi 6
.
  •   Yashil   turizm:   Ekologik   toza   turizm   va   ekologik   toza   mehmonxonalar
rivojlanadi.
  •   Elektron   tijorat:   Suvenirlar   va   turistik   mahsulotlarni   onlayn   sotish
imkoniyatlari kengayadi.
6
  Tuxliev I.S., Raximov Z.O. Turizm xizmatlar bozori. O quv qo llanma. –Samarqand: SamISI, 2020, 280 bet.ʻ ʻ
15   •   Xorijiy   sayyohlar   orqali:   Chet   el   sayyohlarining   xarajatlari   xorijiy
valyutani mamlakatga olib keladi.
 • Eksport sifatida qabul qilinadi: Turistik xizmatlar xalqaro bozorga eksport
qilinadigan xizmat sifatida ko‘riladi.
 O‘zbekiston turizm sektorining iqtisodiyotdagi o‘rni
  •   O‘zbekiston   tarixiy   shaharlari   (Samarqand,   Buxoro,   Xiva)   orqali   xorijiy
sayyohlarni jalb qiladi.
  •   2023-yilda   turizm   sohasidan   olingan   daromad   mamlakat   YAIMining
sezilarli qismini tashkil etdi.
  •  “Buyuk  Ipak  Yo‘li” brendi  orqali   milliy  madaniyat  va  tarix keng  targ‘ib
qilinmoqda.
Turistik  xizmatlar   va  mahsulotlar  nafaqat   iqtisodiy  foyda,  balki  ijtimoiy va
madaniy   jihatdan   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Ular   milliy   iqtisodiyotning   muhim
qismi   bo‘lib,   mamlakatning   jahon   bozoridagi   imidjini   oshiradi   va   aholining
turmush darajasini yaxshilaydi.
Turistik   xizmatlar   va   mahsulotlar   milliy   iqtisodiyotning   muhim   tarkibiy
qismini   tashkil   qiladi.   Ular   nafaqat   iqtisodiy   foyda   keltiradi,   balki   ijtimoiy,
madaniy va ekologik jihatdan ham ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Mamlakatimizda   turizm   soxasini   iqtisodiyotning   drayveri   sifatida
rivojlanishi   tadbirkorlik   va   investitsion   faollikning   oshishiga,   byudjetga   valyuta
tushumini   taminlashga,   mehmonxona   va   infratuzilmalarning   yaxshilanishiga
hamda xalqaro aloqalarning kengayishiga  olib kelmoqda.   O‘zbekiston  zamonaviy
turizm   industriyasini   milliy   iqtisodiyotining   drayveriga   aylantirish   uchun   barcha
zarur iy   manbalarga  ega bo‘lib, Buyuk Ipak  yo‘li  ustida joylashgan vatanimiz qulay
tabiiy-iqlim   sharoitiga ,   boy   tarixiy,   madaniy     merosga   (8   mingdan   ortiq)   va   ayni
paytda   ham   ichki,   ham   xalqaro   turizmni   rivojlantirish   uchun   yuqori   salohiyatga
egaligi jahon hamjamiyati tomonidan e’tirof etilmoqda.
O‘zbekistonda   turizm   iqtisodiyotning   strategik   tarmoqlaridan   biri   sifatida
belgilanishi natijasida, keyingi 5 yil davomida sohani jadallik bilan rivojlantirishga
16 qaratilgan hukumat tomonidan 90 dan ortiq normativ-huquqiy hujjatlar,  farmon va
qarorlar  qabul qilindi. 
Xususan,   xorijiy   fuqarolaridan   yurtimizga   viza   talab   etilmaydigan
mamlakatlar   soni   9   tadan   90   taga   etkazildi,   57   ta   davlat   uchun   «elektron   viza»
tizimi joriy etildi. Turizm uchun qiyin bo‘lgan joriy yilda sohadagi  sub’ektlar har
tomonlama qo‘llab-quvvatlanmoqda va ularga subsidiya va ssudalar ajratilmoqda.
Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   turizmning   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyati
uning   multiplikativ   samarasida   ifodalanadi.   Turizm   sohasini   rivojlantirish   milliy
iqtisodiyotning 40 dan ortiq sohasidagi multiplikativ samara bilan belgilanadi. 
Turizm sohasi  milliy iqtisodiyotning ko‘plab yondosh tarmoqlarga bevosita
va   bilvosita   bog‘liq.   O‘zbekistonda     turizm   sohasini   yondosh   tarmoqlar   bilan
birgalikdagi   rivojlanishini   hisobga   olgan   xoldagi   hisob-kitoblar,   bandlik   borasida
yiliga   kamida   112   mingdan   ziyod   qo‘shimcha   ish   o‘rinlarini   yaratish   imkoniyati
mavjud ekanligi aniqlangan.
World   Travel   &   Tourism   Council   tashkilotining   ma’lumotiga   ko‘ra,   2019
yilda   O‘zbekistonning   turizm   va   unga   yondosh   sohalarda   (transport,   ovqatlanish,
xizmat   ko‘rsatish   v.b.)   band   bo‘lganlar,   umumiy   bandlikning   5,3   foizini   tashkil
qilgan va sohada 680,5 ming nafar mutaxassislar ish bilan ta’minlangan 7
.
7
  Tuxliev I.S., Qudratov G‘.H., Pardaev M.Q. Turizmni rejalashtirish. Darslik. – T.: «Iqtisod-moliya» 2010 – 263 b.
17 II BOB TURISTIK XIZMATLARNING HAYOTIYLIK DAVRI
2.1    Turist ik  mahsulot  v a uning hay ot iy  dav ri
Turistik   mahsulot   va   uning   hayotiy   sikli   —   inson   hayoti   faoliyatining
murakkab   ijtimoiy   jarayonlari   va   ko‘p   qirrali   turi.   Turistik   faoliyatni,   bir
tomondan,   turizm   tashkilotchilari   (turoperator   va   turistik   agentlar   hamda
ishtirokchilar)ning   iste’mol   qiladigan   mahsulotni   —   turistik   mahsulotni   shakllan-
tirish   bilan   bog‘liq   faoliyati,   ikkinchi   tomondan   esa,   bu   mahsulotni   iste’mol
qiladigan   turistlar   faoliyati   sifatida   ko‘rish   mumkin.   Bunda   davlat   soliqlarni
to‘plash   uchun   o‘z   manfaatlari   yo‘lida   harakat   qiladi.   Turistik   mahsulot   turistik
taklif   va   turning   asosi   bo‘ladi.   Turistik   mahsulotning   asosiy   manbalari   bu
destinatsiyaning   turistik   resurslari   Turistik   mahsulot   —   turizm   jarayonida   va
maqsadida   turistning   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   yetarli   bo‘lgan   ikkita   yoki
undan   ko‘p   bo‘lgan   yakka   yoki   ko‘pgina   maqsadga   yo‘naltirilgan   turistik
xizmatlar, ishlar va tovarlar yig‘indisi (turpaket yoki turistik xizmatlar paketi)dir.
Turistik mahsulot uni tashkil qiladigan uch tarkibiy qismdan iborat:
a) turistik xizmatlar (turizm tashkilotchilari xizmatlaridan — turoperator va
turistik agentlari, tashuvchilar xizmati, mehmondorchilik va ovqatlanish tizimining
xizmatlari, boshqa turistik xizmatlar qatoriga kiradigan xizmatlar)dir;
b) turistik xizmatlarni iste’mol qilish jarayoniga yo‘ldosh bo‘lgan ishlardan;
c)   turda   iste’mol   qiladigan   tovarlar   hamda   tur   tashqarisida   iste’mol
qilinadigan tovarlardan.
Turistik   mahsulot   barcha   iste’molchilar   uchun   yagonalik   belgilariga   ega
bo‘lgan   resurs   unsurlarga,   jumladan,   resurs   tarkiblari   hamda   turizm
infratuzilmasining obyektlari va tizimlariga asoslanadi.
Tarkibiy qismlari tabiiy tafsilotga ega bo‘lishi mumkin va ishlab chiqaruvchi
— iste’molchi ongidan tashqarida amal qilishi mumkin. Masalan, shimol yog‘dusi,
oq tunlar, tabiiy manzaralar va boshqalar. Turistik mahsulotning tarkibiy qismlari
faqat   birgalikda   amal   qilishi   mumkin.   SHunday   rivojlangan   infratuzilma   bo‘lishi
shart:   aloqa   qilish   yo‘llari,   kommunal   va   maishiy   xizmatlar   tizimi,   savdo.
18 Unsurlarning bu o‘zaro aloqasi seziladigan yoki sezilmas bo‘lishi mumkin, ammo
doimo   va   har   qanday   yakka   unsur   boshqa   manbalarning   mahsulotlari   unsurlariga
tayangan   holda   yashaydi.   Salohiyatli   turistik   xossalarning   rivojiga   qat’iy   shart
bo‘lib, turistlarning resurs yoki resurs manbasiga etib kelishi hisoblanadi. Agar etib
kelish sharoiti yoki boshqa zaruriy, yetarli sharoitlar bo‘lmasa, resurs yoki obyekt
salohiyatli   turistik   mahsulot   bo‘la   olmaydi.   Demak,   bu   mahsulotga   turizm
maqsadida sababli talab bo‘lishi zarur.
Turistik   mahsulotni   yaratuvchi   korxonaning   bozor   imkoniyatlarini   aniqlash
uchun   uning   hayotiy   siklini   tadqiqot   qilish   bo‘yicha   marketing   faoliyati   tajribasi
foydali bo‘lar edi.
Tovarlarning hayot sikli tamoyillari shundan kelib chiqadiki, yuqori ist’emol
xususiyatlarga   ega   bo‘lgan   har   qanday   tovar   vaqti   kelib   bozordan   yangi,   yanada
takomillashgan tovar bilan siqib chiqariladi. Faqat ehtiyojlar doimiy bo‘ladi, ularni
qondirish   vositalari   esa   o‘zgaradi.   Bozorda   taklif   etilgan   tovar   o‘z   haridorlarni
ma’lum vaqt ichida topib, hayot sikliga ega bo‘ladi.
Turistik   mahsulot   o‘z   rivojlanishida   sotish   va   foyda   hajmining
egiluvchanligi
bilan tavsiflanadigan bir qator ketma-ket bosqichlarni o‘tadi.
Mahsulotning   bozorga   kirib   borish   fursati   bo‘lib,   uning   turistik   korxona
tomonidan birinchi marta taklif etilgani hisoblanadi. Bu bosqichning asosiy tavsifi
bo‘lib,   mahsulotning   asta-sekin   sotilishi   va   natijasi   foydaning   umuman   yo‘qligi
yoki
past   darajada   bo‘lishi.   Odatdagidek,   firmaning   xodimlari   yangi   mahsulotdan
foydalanishda   ancha   qiyinchiliklarga   duch   keladi,   bozor   infratuzilmasi   esa,
tanlangan   mijozlar   xohishiga   moslasha   olmaydi.   Ichki   tatbiq   etish   davomida
marketingga   ko‘p   mablag‘‘lar   to‘g‘ri   keladi,   chunki   mahsulot   ma’lumot   yaratish
uchun juda ko‘p harakat kerak bo‘ladi.
SHu   bilan   birga,   firma   uchun   bu   bosqichda   afzallik   ham   mavjud,   ya’ni
umuman  raqobat   yo‘qligi.  Mahsulotning   bozorga  kirib  borish   bosqichi   uzoq  vaqt
cho‘zilishi mumkin va mahsulot sifati, uning iste’molchi ehtiyojlariga mos kelishi,
19 marketing   tanlangan   strategiyasining   to‘g‘riligi   va   uni   ruyobga   chiqarish   ketma-
ketligi   bilan   aniqlanadi.   O‘sish   bosqichi   sotish   hajmining   tez   o‘sishi   va   foyda
ko‘payishi   bilan   tavsiflanadi.   Marketing   harajatlari   juda   yuqori   bo‘lsa   ularning
umumiy harajatlarda ulushi o‘z-o‘zidan pasayadi.
O‘sish   bosqichi   raqobatning   sezilarli   kuchayishi   bilan   bog‘liq.   Turistik
korxonaning   marketing   harakatlari   esa   iste’molchilarda   mahsulot   sifati   va
bozorning
kelgusida   kengayishiga   ishonch   hosil   qilishni   shakllantirishga   qaratilgan   bo‘ladi.
Bu
bosqichning   asosiy   tavsifi   shundaki,   boshqalarga   nisbatan,   bu   mahsulotni
rivojlantirishga oldindan harakat qilgan firmalar raqiblardan ustun bo‘ladi. Ammo
bu holat  ularni  turistik mahsulotni  yanada  takomillashtiruvchi  harakatlardan ozod
qilmaydi. Gap shundaki, «Kechikkan» korxonalar tadbiq etilayotgan mahsulotning
sifatini   har   tomonlama   yaxshilashga   va   uni   yanada   rivojlantirishga,   etakchilarni
orqada qoldirishga harakat qiladi.
O‘sish  bosqichida turistik korxona mahsulot sotish  doirasini  kengaytirishga
va   bozorning   yangi   segmentlarga   kirishga   harakat   qiladi.   Bu   foydani   yanada
oshirishga va yangi mijozlarni ko‘proq jalb qilishga imkon beradi. Demak, o‘sish
bosqichi   firma   uchun   foydalidir,   uni   uzaytirish   esa   marketingning   muhim
vazifasidir.
Etuklik   bosqichi   sotish   o‘sishining   sekinlashuvi   va   barqarorligi   bilan
tavsiflanadi. Bunga quyidagi omillar sabab bo‘lishi mumkin:
- mijozlar ehtiyojlarining o‘zgarishi;
- bozorga yangi, yanada takomillashgan mahsulotlarning kirib kelishi;
- raqobat kuchayishi;
- mahsulot   firma   uchun   yetarli   darajada   rentabellik   bo‘lmaydi,   chunki
mablag‘‘   yanada   samarali   joylashtirish   uchun   yangi   imkoniyatlar   paydo
bo‘ladi.
Bu bosqichda iste’molchilarning doirasi kengaymaydi, lekin ayrim paytlarda
ularning   soni   ko‘payishi   mumkin.   Bu   holat   daromadlari   olgan   yoki   valyutalar
20 ma’qul   nisbatidan   foydalanganlarning   hisobidan   ro‘y   berishi   mumkin.   Bundan
tashqari,   bu   bosqichda   ko‘pgina   hollarda   taklif   etiladigan   mahsulotdan   (masalan,
yana xudi o‘sha mamlakatga sayr uyushtirish) foydalanishga undaydigan «Sodiqlik
his-tuyg‘ulari» aniq namoyon bo‘ladi.
Etuklik bosqichida oladigan foyda yetarli darajada yuqori bo‘lsa, ham sekin
pasayaboshlaydi.  Turistik korxona, o‘sish  bosqichidagi  kabi, etuklik bosqichining
uzayishiga qiziqadi. Bu bosqichda firmaning asosiy harakatlari o‘z bozor ulushini
saqlashga, mahsulotni takomillashtirish orqali uning iste’molni oshirish, marketing
majmuasini   o‘zgartirish   hamda   uni   bozorda   boshqacha   joylashtirishga
yo‘naltirilgan
bo‘ladi. Agar bu holat amalga oshirilmasa, mahsulot o‘z o‘rnini bozorda yo‘qotishi
va pasayish bosqichiga o‘tib ketishi mumkin 8
.
Pasayish bosqichi turistik sohasining mahsulotga tuyinganligini aks ettiradi.
Sotish   hajmining   barqaror   kamayishi   va   olinadigan   foyda   miqdorining   pasayishi
(ehtimol,   eng   pastki   nuqtagacha)   ro‘y   beradi.   Turistik   mahsulotning   pasayish
bosqichiga   o‘tishi   bir   qator   sabablarga   asoslanadi.   Birinchidan,   bozorda   yangi
mahsulotlarning   paydo   bo‘lishi.   Ikkinchidan,   ma’lum   bir   mahsulotga   oldindan
bo‘lgan ehtiyojning yo‘q bo‘lishi. Masalan, turizmda va dam olishda cho‘milishni
afzal ko‘rganlar o‘z qiziqishlarni  o‘zgartiradi  (dengizda cho‘milishlar va madaniy
obyektlarni   tomosha   qilish   sohasida),   endi   ularni   ekzotika   qiziqtira   boshlaydi
(Karib
orollari,   SHarqiy   Afrika,   Hind   okeanining   orollari).   Bu   bosqich   ancha   chuzilishi
mumkin.   Raqiblarning   ta’siri   pasayishi   natijasida   turistik   korxona   marketingga
yuqori harajat sarflash zarurati yo‘q bo‘ladi, ayrim holatlarda esa narxni oshirishga
imkon   beradi.   Ammo   bu   mahsulot   korxonaga   ko‘p   foyda   keltiradi   deb   aytib
bo‘lmaydi,   chunki   susayish   bosqichida   sotish   hajmi   juda   past   bo‘ladi.   Buning
uchun   mahsulotni   takomillashtirish   va   moslashtirish   hamda   sotishni   rivojlantirish
bo‘yicha   siyosat   to‘g‘ri   yuritilsa,   u   yangi   talablarga   javob   berish   mumkin.   SHu
8
  Tuxliev I.S., Raximov Z.O. Turizm xizmatlar bozori. O quv qo llanma. –Samarqand: SamISI, 2020, 280 bet.ʻ ʻ
21 jumladan,   talabni   jonlashtirish   bo‘yicha   mutanosib   siyosat   ayrim   dam   olish   zona
va bazalariga ikkinchi hayot bag‘ishlaydi.
SHunday qilib, bir  necha yil  davomida kam foyda keltiradigan mahsulotlar
hamda   bozorda   obruga   sazovar   bo‘lgan,   ammo   ularning   sotuvini   jonlashtirish
uchun
imidjini   o‘zgartirish   kerak   bo‘lgan   mahsulotlarni   sinchiklab   tahlil   qilish   kerak.
Fransiyadagi   turizm   bo‘yicha   Oliy   kengash   belgilanganidek,   bu   mahsulotlar
«kuchga   kiradi»   va   ancha   uzoq   muddatda   ahamiyatli   bo‘lib   qoladi   (masalan,
madaniyat  sohasidagi  sinovdan o‘tgan xizmatlar, festivallar, ekologiya va qishloq
turizmi,   sport   o‘yinlari)   Bundan   tashqari,   talabning   o‘zgarishiga   binoan   turistik
korxonalarning   ixtisosligi   ham   rivojlanadi.   Asosiy   mahsulotlar   faqat   o‘ziga   xos
xususiyatlar   bilan   va   o‘rnini   bosuvchi   mahsulotlar   bilan   ajralib   turadi.   Bunga
binoan   mahsus   mijozlarni   o‘ziga   tobe   etish   oson   bo‘ladi.   Demak,   turistik
mahsulotning   hayotiy   sikli   uch   yirik   muammo   vujudga   kelishini   bildiradi.
Birinchidan,   firma   susayish   bosqichida   bo‘lgan   mahsulotlar   o‘rniga   o‘z   vaqtida
yangi mahsulotlarni topishi kerak (yangilik yaratish muammosi).
Ikkinchidan,   firma   hayot   siklining   har   bir   bosqichida   mavjud   bo‘lgan
mahsulotlar   bilan   ishni   samarali   tashkillashtirishi   kerak   (turistik   mahsulot   hayot
sikli
bosqichlariga   bo‘lgan   strategik   yondashuv   muammosi).   Uchinchidan,   yetarli
darajada   muhim   masala,   bu   hayot   siklining   har   bir   bosqichlariga   tegishli   nuqtai
nazaridan   firma   taklif   etadigan   mahsulotlar   tuzilishini   optimallashtirishga
qaratilgan bo‘ladi.
22 23 2.2   Turist ik  mahsulot ning ishlab chiqarilishi
Turizm   va   turistik   faoliyati   —   inson   faoliyatining   murakkab   ijtimoiy
jarayonlari   va   ko‘p   qirrali   turlari.   Turistik   faoliyatni   turizm   tashkilotchilari
(turoperator   va   turagent   hamda   barcha   ishtirokchilar)ning   iste’mol   mahsulotni   —
turistik   mahsulotni   shakllantirish   bo‘yicha   faoliyatni,   bir   tomondan,   va   ikkinchi
tomondan,   bu   mahsulotni   iste’mol   qiladigan   turistlar   faoliyati   sifatida   ko‘rib
chiqish   mumkin.   Bunda   davlat   soliqlarni   yig‘ishda   o‘z   manfaatlarni   hushyorlik
bilan   ta’minlaydi.   Turistik   mahsulot   turistik   taklif   va   turning   asosi   bo‘ladi.
Turistik   faoliyatni   muvaffaqiyatli   yuritish   uchun   firmalar   o‘z   sa’y-harakatlarni
sovurish   maqsadida   muvofiq   emas,   balki   turistik   mahsulotni   ist’emolchilarga
o‘tkazib   berishi   shart.   Turistik   firmalar,   boshqaruv   va   turizm   organlari,
mehmonxonalar   va   boshqa   joylashtiruv   vositachi   korxonalar,   transport
korxonalari, o‘yin-tomosha vositalari, shuningdek, sayohat xizmatlari va tarjimon-
gidlar xizmatlari faoliyatlarini o‘zaro mujassamlashtiriladi.
Barcha   turistik   biznes   korxonalarning   asosiy   faoliyati   xizmat   ko‘rsatish
faoliyatini   birlashtirish   xizmat   ko‘rsatish   deganda,   aholi   tarkibini   qoniqtiradigan
foydali   faoliyat   sifatida   mavjud,   o‘ziga   xos   harid   qiymati   tushuniladi.
O‘zbekiston   Respublikasida   ko‘rsatilgan   barcha   xizmat   turlariga   davlat
tomonidan iste’molchilarning sog‘lig‘i va hayot xavfsizligini ta’minlashga talablar
ishlab   chiqilgan.   Ushbu   talablar   davlat   standartlarida   aks   etgan   va   ularga   rioya
qilish
turistik biznes korxonalari uchun moyildir.
Turistik biznes korxonalari quyidagilarni amalga oshiradi:
1. Asosiy ishlab chiqarish faoliyati;
2. Savdo-sotiq faoliyati  bu boshqa korxonadan olingan mahsulot  va xizmat
ko‘rsatish savdosida namoyon bo‘ladi;
Savdo sotiq faoliyati:
a) ko‘tara (ulgurji) savdo (yuridik shaxslar o‘rtasida);
b) chakana savdo (yuridik va jismoniy shaxslar o‘rtasida);
24 3.   Vositachilik   faoliyati   —   turistik   biznes   korxonalari   tomonidan   o‘ziga
tegishli bo‘lmagan xizmat ko‘rsatish va mahsulot savdosida aks etadi.
Turistik   biznes   korxonalari   ishlashi   uchun   umumiy   sharti   bu   faoliyatning
alohida turlariga litsenziya olishdir.
Litsenziyasiz faoliyat turi bu shartni bajarmagan bo‘ladi va qonun bo‘yicha
bu   faoliyat   noqonuniy   hisoblanadi.   Barcha   turistik   korxonalari   haridorlar   bilan
pulsiz va naqd pullik hisob-kitobni amalga oshiradi va qonunda belgilangan hisob-
kitob tartiblariga to‘la rioya qilishi shart.
Ko‘pgina firmalarning maqsadi foyda olish va uzoq davom etadigan biznes
hisoblanadi.   Bu   maqsadga   erishish   uchun   kompaniyalar   salohiyatli   haridorlarni
qondiradigan   va   shu   bilan   biznesni   kengaytirishga   ta’sir   etadigan   tovar   yoki
xizmatni   yaratishlari   kerak.   Mahsulotni   rejalashtirish   bu   foydali   va   uzoq   davom
etuvchi   biznesni   rivojlantirishning   muhim   tarkibiy   qismi.   Odatda,   uni   «besh
qoidaga
bo‘ysunish»,   ya’ni   to‘g‘ri   mahsulot   yaratish,   uni   to‘g‘ri   joyga   yetkazish,   to‘g‘ri
vaqtga,   to‘g‘ri   narxda   va   kerakli   (to‘g‘ri)   miqdorda   rejalashtirish,   deb   ataydilar.
Iste’molchi   uchun   mahsulot   —   bu   xizmatlarning   moddiy   tarkibiy   qismlari   va
xizmatlari yig‘indisi emas, balki undan ko‘p bo‘lgan narsadir. Bu nafliklar, moddiy
va   nomoddiy   qimmatliklar   yig‘indisi.   Demak,   mahsulotni   iste’molchilar   uni
qanday
ko‘rmoqchi   bo‘lsa,   shunday   rejalashtirish   kerak.   To‘g‘ri   mahsulot   (tovar   yoki
xizmat)ni   yaratish   oson   masala   emas.   CHunki   haridorlarning   ehtiyojlari,   talablari
va
xohishlari   doimo   o‘zgaradi.   Raqobat   kuchlari   mahsulotning   hayotiy   sikliga   ta’sir
qiladi,   ya’ni   hayot   siklining   ma’lum   bosqichida   muvaffaqiyatga   qozongan
mahsulotlar,   keyinchalik   pasayish   bosqichiga   kiradi   yoki   yo‘q   bo‘ladi.  
Odamlarning   turmush   tarzi   va   texnologik   o‘zgarishlar   tez   rivojlanishi   uchun
ayrim   tovar-xizmatlarning   hayot   sikli   qisqaradi.   Buning   uchun   mahsulot   hayotiy
sikli   konsepsiyasi   (tamoyillari)   strategik   rejalashtirishda   muhim   rol   o‘ynaydi   va
25 mahsulot   hayot   siklining   har   bir   bosqichi   marketing   uchun   aniq   vazifalarni
yaratadi.
Bir   necha   o‘n   yillar   oldin   ko‘pgina   katta   kompaniyalarda   rejalashtirishga
yondashuv   tasodifiy   holat   hisoblanar   edi.   O‘shanda   hamma   ish   ko‘ngildagidek
ketayotgan   bir   vaqtda,   aniq   maqsadlar   to‘g‘risida   o‘z   tinchini   buzishmaydi.
Bundan
tashqari,   ular   ayrim   hollardagina   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   harakatlanish
grafigi va marshrutlarini aniqlashga urinadilar.
Bugungi   kunda   vaziyat   birmuncha   o‘zgardi.   Muvaffaqiyat   sari   borayotgan
topmenejerlar   o‘zlarini   firma   ichidagi   rejalashtirish   konsepsiyasiga   bag‘ishlaydi.
Ular   endi   biznesni   hayotiy   muhim   bo‘lgan   sohalarini   rejalashtirishsiz   o‘z
harakatlarni   amalga   oshirishmaydi,   ya’ni   turistik   mahsulot,   marketing,   mehnat
resurslari,   moliya   va   hatto   jamiyat   bilan   aloqalarni   ham   rejalashtirish   maqsadga
muvofiqligini   anglaydilar.   Top-menejerlar   turistik   tashkilotlarni   hayotiy   yo‘lini
rejalashtira borib, barcha imkoniyatlarni ishga solishmoqda.
Bugungi   kunda   bizga   nisbatan   G‘arbdagi   turistik   faoliyatning   ko‘pgina
sohalarida   rejalashtirishga   yondashuv   hayratlanarli   darajada   keng   tarqalgandir.
Ular
foydani   rejalashtirishni   kamrab   oluvchi   g‘oya   ekanligini   hamda   bu   tabiiy   holat
ekanligini   ta’kidlashadi.   Lekin   foydani   rejalashtirish   o‘z   vazifasini   bajarishi
mumkin hamda ba’zi kompaniyalarda mohirlik bilan amalga oshiriladi.
Nima   uchun   foydani   rejalashtirish   shunday   muvaffaqiyatlarga   qodir
ekanligini,   ko‘pginpa   kompaniyalar   hali   tushunishmaydi.   Bunga   javob   bo‘lib,
turistik   tashkilotlarda   foydani   rejalashtirish   bo‘yicha   harakatlarga   to‘siqlarni
yaratuvchi to‘rtta asosiy noto‘g‘ri fikrlash orqali javob berish mumkin:
¾ foydani rejalashtirish noreal hisoblanadi;
¾ bu — ish faqatgina shtatdagi xodimlar ishi;
¾ bu — bevosita menejerlarga tegishli emas;
¾ bu — haqiqatda xodimlarning asosiy funksiyasida qo‘llanilmaydi.
26 YUqoridagi xatoliklarni har biri qandaydir ma’noda haqiqat kasb etadi, lekin
ularni   har   biri   foydani   rejalashtirish   uchun   qilingan   barcha   harakatlarni   to‘xtatib
qo‘yishi   mumkin.   Ularni   aniqlab,   bartaraf   qilinsa,   foydani   rejalashtirish
muvaffaqiyat uchun real zamin yaratiladi 9
.
YAnada   aniqroq   yo‘nalish   olish   uchun   ishonchsizlikni   bartaraf   qilish   yoki
hatto   kompaniyani   avvalgi   siyosatini   o‘zgartirish   uchun   quyidagi   savollarga   aniq
javob berishga ehtiyoj seziladi:
- firmaning tashkil topganidan to hozirgi vaqtgacha har bir turistik yo‘nalish
bo‘yicha sotish yiliga necha foizga oshadi?
- taklif qilinayotgan turistik mahsulot qanday tarzda o‘zgartirilishi mumkin?
-   yangi   turdagi   turistik   mahsulotni   ishlab   chiqish   hisobidan   foydaning
qancha
qismini olish rejalashtirilmoqda?
Tabiiyki,   istiqbolli   rejalashtirishda   shaxsiy   kuchga   va   kompaniyaning
kuchsiz
tomoniga alohida e’tibor berish talab etiladi.
Kompaniyalar   biznes   sohasida   o‘z   mavqeini   SWOT   tahlil   usuli   asosida
baholash   lozim,   ya’ni   o‘z   faoliyatini   amalga   oshirishda   raqobatchilar   oldidagi
afzalliklar hamda qaerda uning raqiblari sof afzallikka ega ekanligi tahlil qilinadi:
Firmaning kuchli tomonlari:
1. Zaruriy moliyaviy resurslarning mavjudligi.
2. Tajribali (malakali) raqobat kurashining yuritish ko‘nikmasi.
3. Tan olingan yo‘lboshchilik maqomi.
4. Masshtabni texnologik va marketing samarasidan to‘liq foydalanish.
5. SHaxsiy texnologiyalar va standartlarning mavjudligi.
6. Nisbatan past harajatlar.
7. Samarali reklama.
8. Ishonchli va malakaviy tajribali menejment.
9
  Tuxliev I.S., A.B.Bektemirov, Z.I.Usmanova. Turizmda strategik marketing. O‘quv qo‘llanma. – S.: SamISI, 2010 
y.- 144 b .
27 9. Saamarli ishlab chiqarish quvvatlari.
10. Iste’mol bozorida firma xizmatlariga bo‘lgan ehtiyojning mavjudligi.
Firmaning kuchsiz tomonlari :
1. Aniq strategiyaning mavjud emasligi.
2. Eskirgan ishlab chiqarish quvvatlari.
3. Foyda olishning pastligi.
4.   Korxona   ishchi   xodimlarida   bilim   va   tajriba,   ko‘nikmaning   mavjud
emasligi.
5.   Turli   bo‘limlar   orasidagi   korporativ   madaniyat   va   elementlar   o‘rtasidagi
ziddiyatlar.
6. Ilmiy-tadqiqot ishlanmalarida orqada qolishlik.
7. Mahsulotning tor liniyasi.
8. Bozorda firmaning past nufuzi.
9. Sotishning kuchsiz kanallari.
10. Raqobatchilarga nisbatan ishlab chiqarish harajatlarining yuqoriligi.
11. Moliyaviy va moddiy resurslarning mavjud emasligi.
Firma imkoniyatlari:
1.   Iste’molchilarni   qo‘shimcha   guruhlarga   xizmat   ko‘rsatishi,   yangi
bozorga chiqishi, mahsulot liniyasini kengaytirishi.
2. Xizmatlar diversifikatsiyasi, vertikal va gorizontal integratsiya.
3. Savdo to‘siqlarining yo‘qligi.
4. Raqobatchilarning xayrixohligi.
5. Bozor o‘sish sur’atining ortishi.
Firmaga solinadigan tahdidlar:
1. Kuchli raqibning bozorga kirib kelishi.
2. O‘rnini bosuvchi tovarlar sotilishining o‘sishi.
3. Bozorda o‘sish sur’atining tushib ketishi.
4. Valyuta kursi o‘sishining salbiy ta’siri.
5. Ma’lum guruhlar manfaatlarini himoyalash.
6. Iqtisodiyotdagi turg‘unlik.
28 7. Iste’molchilar xohish-istagining o‘zgarishi.
                                  
29 2.3 Turistik mahsulotni rejalashtirish
O‘z   imkoniyatlarini   rejalashtiruvchi   kompaniyalar   foydani   ko‘paytirish
modeli quyidagi savollarga aniq javob berishni talab etadi:
-   muqobil   strategiyalardan   qaysi   biri   investitsiyalardan   yanada   ko‘proq
foyda
keltiradi?
-   sotish   narxining   o‘zgarishi,   bozor   segmentatsiyasi,   mahsulot   assortimenti
va
siljitish usulining o‘zgarishi foydada qanday ta’sir ko‘rsatadi?
-   foydani   marketing   siyosati   va   turli   boshqaruv   usullariga   qanday   mumkin
bo‘lgan bog‘liqligi mavjud?
-   agar   kompaniya   o‘z   yondashuvini   qayta   ko‘rib   chiqsa   va   ko‘rib   chiqish
darajasini o‘zgartirsa, foydaning qanday darajasi ta’minlanadi?
-   xizmatlarning   turli   ko‘rinishlarini   joriy   qilishdan   qanday   samara   olish
mumkin?
Bunday   savollar   har   bir   jumladan,   turistik   kompaniyalar   oldida   ham
ko‘ndalang   bo‘lib   turadi.   Lekin   ba’zi   holatlarda   javoblar   boshqalarga   nisbatan
ancha
murakkabroq   tuyiladi.   YAngi   axborot   texnologiyalari   istalgan   rejalashtirish
muammosiga   xos   bo‘lgan   noaniqlikni   bartaraf   etishga   va   maqsadli,   miqdoriy
asosda
mumkin bo‘lgan strategiyalarni baholashga imkoniyat yaratadi.
Rejalashtirishda   ishtirok   etish   muammosi .   Amaldagi   ishontirishlar,   ya’ni
foydani rejalashtirish faqatgina shtatdagi ekspertlar vazifasiga kiradi, deyish bu —
ko‘pgina kompaniyalardagi ikkinchi xatolik hisoblanadi.
Quyidagi izohlarni ko‘rib chiqamiz:
a)   «Bizning   rejalashtirishimizning   asosiy   qismini   amalga   oshiruvchi
maxsus bo‘limimiz faoliyat ko‘rsatadi».
b)   «Bu   muammo   mening   nuqtai   nazarimda   bevosita   menejer   bajaradigan
vazifadir.   Men   uzoq   muddatli   rejalashtirishni   amalga   oshirish   imkoniyatiga   va
30 vaqtiga   ega   emasman.   Bizning   shtatdagi   xodimlar   bu   ish   bilan   shug‘ullanadi,
istalgan vaziyatda bu ularning vazifasi va ishidir».
Shtatdagi   mutaxassislar,   albatta,   rejalashtirish   uchun   zarur   bo‘lgan
ma’lumotlarni   yig‘ish   va   tahlil   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Lekin   foydani
rejalashtirish   mazmunsiz   bo‘lib   qoladi,   agarda   foydani   natijasi   uchun   bevosita
menejerlar   javob   bermasa   va   rejalashtirishda   ular   tamoman   rol   o‘ynamasa.
Bevosita
menejerlar nafaqat rejalar ishlab chiqarishda ishtirok etishi, balki ularning asosida
o‘z muvaffaqiyatlariga erishishga qaratilgan shaxsiy rejasi sifatida qarashlari zarur.
Rejalashtirish   uchun   asosiy   javobgarlik   bevosita   menejerlar   zimmasiga
yuklanishi   kerak.   Lekin   rejalashtirish   nafaqat   bevosita   ularning   ishi   bo‘lib
hisoblanadi. Bevosita menejerlar ishchi-xodimlar yordamiga ehtiyoj sezadilar. SHu
bilan   birga   xodimlar   taqdim   etadigan   axborotlar   asosan   faqatgina   turistik
mahsulotni
joriy   qilishga   tegishli   bo‘ladi.   SHu   sababli   u   bevosita   rejalashtirishning   o‘rnini
hech
qachon bosa olmaydi.
Xizmatni loyihalashtirish asosi  bo‘lib, uning og‘zaki  modeli (yoki qisqacha
tafsiloti)   —   buyurtmachi   bilan   kelishilgan   va   xizmat-larni   bajaruvchining
imkoniyatlarini hisobga olgan, xizmatlar bozorini tadqiqlash natijasida aniqlangan
talablar majmuasi hisoblanadi.
Xizmatlar tafsilotlari xizmatning munosib turiga o‘rnatilgan davlat standarti
talablaridan past bo‘lmasligi kerak. Loyihaga xizmatning xavfsizligini ta’minlash,
xizmatlar   iste’molchilari   va   ularning   mulki,   xizmat   ko‘rsatuvchi   xodimlar   va
atrofmuhit   uchun   xavf-xatarni   imkon   boricha   kamaytirish   talablari   kiritilgan
bo‘lishi
kerak. 
Turistlarga   xizmat   ko‘rsatishning   har   bir   turiga   talablarni   ifodalaydigan
hujjatlar quyidagilardan iborat bo‘lishi kerak:
- turistlarga xizmat ko‘rsatish jarayonlarning tafsilotlari;
31 - xizmat ko‘rsatishning shartnomaviy ta’minoti;
- turistlarga xizmat ko‘rsatish kafolatlari;
-   rekreatsion   resurslar   egalari,   sanitariya-epidemiologik   nazorati   organlari,
yong‘in xavfsizligi nazorati va boshq. bilan kelishuvlar.
Turistlarga   xizmat   ko‘rsatish   jarayoniga   qo‘yilgan   aniq   talablar   amaldagi
me’yoriy hujjatlar talablaridan past bo‘lmasligi kerak.
Turistlarga   xizmat   ko‘rsatish   jarayonini   loyihalashtirish   xizmatni   taqdim
etishning   ayrim   bosqichlari   va   ularning   har   biri   uchun   texnologik   haritalar
majburiy
holda   tuzish   bilan   amalga   oshiriladi.   Turistik   xizmatni   loyihalashtirish   natijasi
bo‘lib,   texnologik   hujjatlar   (texnologik   haritalar,   qo‘llanmalar,   qoidalar,
cheklanmalar va boshq.) bo‘ladi.
«Turistik   sayohat»   kabi   xizmatni   loyihalashtirish   ikki   bosqichdan   iborat
bo‘ladi:
1)   «turistik   sayohat»   xizmatiga   kiritiladigan   har   bir   turni   turistlarga  xizmat
ko‘rsatish dasturiga mos ravishda loyihalashtirish;
2) «turistik sayohat» xizmatini butunligicha loyihalashtirish.
Turist   talablariga   binoan   xizmatni   loyihalashtirishda   korxona-xizmat
bajaruvchining imkoniyatlarini hisobga olish zarur.
«Turistik   sayohat»   xizmatining   qisqacha   bayoni   aholi   talablari   va   to‘lov
qobiliyatini,   turistik   sayohatlar   turlariga   bo‘lgan   talab   hamda   aniq   tumanda
rekreatsion   resurslar   imkoniyatlarini   o‘rganish   asosida   tuziladi.   U   turistlarga
xizmat
ko‘rsatish dasturining loyihasida aniq ko‘rinish beradi. Xizmat ko‘rsatish dasturini
ishlab chiqishda quyidagilar aniqlanadi:
- sayohat yo‘nalishi;
- turistik korxonalari — xizmatlar bajaruvchilarning ro‘yxati;
-   har   bir   korxona   —   xizmatlar   bajaruvchilarning   taqdim   etadigan
xizmatlar ro‘yxati;
- ekskursiya va diqqatga sazovor obyektlarning tarkibi;
32 - turistik sayohat va aylanishlarning ro‘yxati;
- bo‘sh vaqtni o‘tkazish tadbirlar majmuasi: 
- yo‘nalishning har bir to‘xtash joyida saqlash muddati:
- sayohatda ishtirok etuvchi turistlar soni:
- ichki tashish transport turlari:
-   gid,   sayohatga   boshlovchi,   chet   el   vakillari,   yo‘riqchi,   tarjimon   hamda
ularni tayyorlashga bo‘lgan ehtiyoj;
- transport vositalarining zaruriy miqdori;
-   reklama,   axborot   materiallarni   tayyorlash   tartibi,   turistik
yo‘llanmalarning   ma’lumot   varaqlari   uchun   sayohatning   bayon   shakli   va   ular
miqdori.
Turni loyihalashtirish natijasi quyidagilarning to‘g‘ri mazmuni bo‘ladi:
a) turistik sayohatning texnologik haritasining;
b) korxona — xizmatlarni etkazuvchining band etish jadvalining;
v) turistik yo‘llanmasi axborot varaqasining;
g) turistlarga xizmat ko‘rsatish dasturlarining.
Majburiy   talablar   —   hayot   va   salomatlik   xavfsizligi,   turistlar   mulkining
saqlanuvchanligi, atrof-muhitni asrash.
Tavsiya   etiladigan   talablar   —  xizmatga   javob   berishi,   bajarishning   aniqligi
va   muddatligi,   xizmat   ko‘rsatuvchilarning   to‘liqligi   va   mantihi,   qulayligi,
nafosatligi.   Tavsiya   etiladigan   turistik   xizmatlar   qo‘shimcha   qulayliklar,
xizmatlarning   jozibadorligi   va   obro‘sini   ko‘zda   tutadigan   talablarga   mos   kelishi
kerak.   Xizmatga   javob   berishi.   Turistik   xizmatlar   turistlar   xohishiga   va   jismoniy
imkoniyatlariga javob berishi kerak.
Aniq   va   o‘z   vaqtida   bajarilishi .   Iste’molchiga   tavsiya   etiladigan   turistik
xizmatlar   o‘zining   hajmi,   muddati   va   xizmat   ko‘rsatish   sharoitlari   bilan
yo‘llanmada,   chiptada   va   kvitansiyada   ko‘rsatilgan   talablarga   mos   kelishi   kerak.
To‘liqligi .   Turistik   xizmatlarni   tavsiya   etilishi   faqat   asosiy,   balki   qo‘shimcha
xizmatlar (maishiy, aloqa, savdo va h.k.) olishni  va ular  orqali  iste’molchilarning
hayotini   ta’minlaydigan   sharoitlarni   yaratishga   imkoniyat   berishi   kerak.
33 Xizmat   ko‘rsatuvchilarning   mantiqligi .   Xizmat   ko‘rsatuvchi   xodimlar   xulqi,
axloq me’yorlariga javob berishi kerak. Iste’mol-chiga nisbatan hurmatli, do‘stona
munosabatda, chiqishimli bo‘lish.
Qulaylik .   Turistik   xizmatlar   iste’molchilar   uchun   yaratilgan   xizmat
ko‘rsatishning   qulay   sharoitlarda   (xonalarning   ma’qul   joylashuvi,   ularni   oqilona
tarzda   jihozlash,   bezatish,   ta’minlash   va   h.k.)   tavsiya   etilishi   kerak.
Nafosat .   Turistik   korxona   binolari,   hududning   badiiy   yechimlari,   yo‘nalishning
tevarak-atrofini tashkil etish, xizmat xonalarda interer bezatilishi majmuali kamol
topishga   va   me’morchilik   butunlik   talablariga   mos   kelishi   kerak.   Xizmat
ko‘rsatuvchi xodimlarning tashqi ko‘rinishi va nutq madaniyati nafosat talablariga
javob berishi kerak.
Ergonomiklik .   Xizmat   ko‘rsatishning   davomiyligi,   turistik   va   ekskursiya
yo‘nalishlarning   uzunligi   va   murakkabligi,   turistlarga   taklif   etiladigan   aslaha   va
moslamalar,   ishlatiladigan   transport   vositalari,   mebel   va   boshqa   ta’minlash
buyumlari turistlarning fiziologik va psixologik imkoniyatlariga mos kelishi lozim.
Turizmda   xizmatlarni   loyihalashtirishda   turistlarga   xizmat   ko‘rsatish   sifatini
nazorat qilish usullarini nazarga olish darkor.
Sifat nazoratini loyihalashtirish quyidagilardan iborat bo‘ladi:
- xizmat   ko‘rsatish   jarayonida   xizmatlar   tafsilotlariga   sezilarli   ta’sir
ko‘rsatadigan muhim paytlarni aniqlash;
- xxizmatlar   tafsilotlarini   to‘g‘rilash   usullarini   aniqlash;
xnazorat qilinadigan tafsilotlarni baholash usullarini aniqlash.
- Nazorat   usullari   bo‘lishi   mumkin:   ustama   (yo‘nalishlarni   va
obyektlarni ko‘rish); 
- tahliliy  (hujjatlar   tahlili);   sotsiologik   (turistlar   va  xodimlarni  so‘rash)
va
boshqalar 10
.
10
  Tuxliev I.S., A.B.Bektemirov, Z.I.Usmanova. Turizmda strategik marketing.  O‘quv qo‘llanma. – S.: SamISI, 2010
y.- 144 b
34 Xizmatni loyihalashtirishda yakuniy bosqich bo‘lib, nomuvofiqlarni aniqlash
va   ularni   o‘z   vaqtida   yo‘q   qilishga   qaratilgan   loyihaning   tahlili   hisoblanadi.   U
turistik   korxonaning   muvofiq   vazifalarni   bajaruvchi   bo‘limlar   bilan   amalga
oshiriladi.
Loyihani   tahlil   qilish   natijasi   —   turistik   korxona   texnologik   hujjatlarning
to‘g‘ri mazmuni.
Loyihalashtirilgan   turistik   xizmatlar   va   turistlarga   xizmat   ko‘rsatish
hujjatlarni turistik korxona rahbari buyurtmachi bilan kelishilgan holda tasdiqlaydi.
Loyihani   o‘zgartirilishi   asoslangan   holdagina   buyurtmachi   bilan   kelishib   turistik
korxona rahbari tomonidan tasdiqlanadi.
35 XULOSA
Ushbu   kurs   ishida   turistik   mahsulotning   hayotiylik   davri   chuqur   tahlil
qilindi.   Tadqiqot   davomida   turistik   mahsulotning   hayotiylik   davrining   asosiy
bosqichlari:   kirish,   o‘sish,   yetuklik   va   tanazzul   bosqichlari   o‘rganildi.   Har   bir
bosqichning   xususiyatlari,   turistik   mahsulotni   boshqarish   strategiyalari   va   ushbu
bosqichlarda yuzaga keladigan muammolar tahlil qilindi.
Turistik   mahsulotning   hayotiylik   davri   modeli   turizm   sohasidagi
mahsulotlarni samarali boshqarish va rivojlantirishga yordam beradi. Ushbu model
yordamida   turistik   tashkilotlar   mahsulotning   qaysi   bosqichda   ekanligini   aniqlab,
unga mos marketing strategiyalarini ishlab chiqishlari mumkin. Kirish bosqichida
mahsulotni   tanitishga   e’tibor   qaratiladi,   o‘sish   bosqichida   esa   talabni   oshirish
maqsad   qilinadi.   Yetuklik   bosqichida   mahsulotni   bozorda   ushlab   qolish
strategiyalari ishlab chiqiladi, tanazzul bosqichida esa mahsulotni qayta yangilash
yoki uni bozordan olib tashlash qarori qabul qilinadi.
Kurs   ishi   davomida   turistik   mahsulotlar   uchun   hayotiylik   davrini
muvaffaqiyatli   qo‘llash   amaliyotlari   o‘rganilib,   sohadagi   dolzarb   misollar   bilan
tahlil qilindi. Olingan bilimlar turistik kompaniyalarga o‘z mahsulotlarini bozorda
uzoq muddat saqlash va raqobatbardoshligini ta’minlashga yordam beradi.
Yakunda   aytish   mumkinki,   turistik   mahsulotning   hayotiylik   davrini   chuqur
anglash   va   unga   mos   strategiyalarni   ishlab   chiqish   turizm   sohasidagi
muvaffaqiyatning   asosiy   omillaridan   biridir.   Mazkur   kurs   ishi   ushbu   jarayonlarni
nazariy va amaliy jihatdan yoritib berdi.
Turistik   mahsulotning   hayotiylik   davri   turizm   sohasida   bir   qator   muhim
afzalliklarni taqdim etadi:
1. Strategik rejalashtirishni osonlashtiradi:
  •   Turistik   mahsulotning  qaysi   bosqichda   ekanligini   aniqlash   orqali   turistik
kompaniyalar o‘z strategiyalarini samarali rejalashtirishi mumkin.
  •   Misol:   Kirish   bosqichida   marketing   kampaniyalariga   e’tibor   qaratiladi,
yetuklik bosqichida esa raqobatni boshqarish muhim.
36 2. Marketing faoliyatini samarali boshqaradi:
  •   mahsulotning   har   bir   bosqichiga   mos   marketing   strategiyalarini   ishlab
chiqishga yordam beradi.
  • Misol: O‘sish bosqichida chegirmalar va aktsiyalar orqali talabni oshirish
mumkin.
3. Mahsulotning raqobatbardoshligini oshiradi:
  •   Mahsulotning   hayotiylik   davrini   nazorat   qilish   orqali   kompaniyalar   uni
bozorda uzoq muddat saqlab qolish yo‘llarini aniqlaydi.
  •   Misol:   Yetuklik   bosqichida   mahsulotni   yangilash   yoki   xizmatni
diversifikatsiya qilish orqali raqobatbardoshlikni saqlash.
4. Moliyaviy resurslarni samarali taqsimlaydi:
  •   hayotiulik   davri   orqali   har   bir   bosqichda   moliyaviy   resurslarni   qanday
taqsimlash kerakligi aniqlanadi.
  •   Misol:   Kirish   bosqichida   reklama   va   targ‘ibotga   ko‘proq   mablag‘
ajratiladi, tanazzul bosqichida esa xarajatlarni kamaytirish kerak.
5. Raqobat muhitini yaxshiroq tushunishga yordam beradi:
  •   hayotiylik   davri   yordamida   turistik   kompaniyalar   o‘z   raqobatchilarining
mahsulotlari   qaysi   bosqichda   ekanligini   tushunib,   raqobat   strategiyalarini
moslashtirishi mumkin.
6. Innovatsiyalarni rag‘batlantiradi:
  •     mahsulotning   tanazzul   bosqichiga   o‘tishini   oldini   olish   uchun   yangi
mahsulotlar yoki xizmatlar yaratishga undaydi.
 • Misol: Yangi ekskursiyalar yoki maxsus xizmatlar joriy etilishi mumkin.
7. Mijoz ehtiyojlarini chuqur tushunishga yordam beradi:
  •   Har   bir   bosqichda   mijozlarning   xatti-harakatlari   va   talablarini   kuzatish
orqali kompaniyalar ularga yaxshiroq xizmat ko‘rsatishi mumkin.
Umuman   olganda,   turistik   mahsulotning   hayotiylik   davri   modeli   turizm
sohasidagi   kompaniyalarga   o‘z   mahsulotlarini   samarali   boshqarish,   bozorda   uzoq
muddat faoliyat olib borish va mijozlarga yuqori sifatli xizmat ko‘rsatishga yordam
beradi.
37 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
1.Mirzayev   M.A.,   Aliyeva   MT   Turizm   asoslari.   O‘quv   qo‘llanma.-T.:
O‘zbekiston   faylafuslar   jamiyati,   2011.   Fayzieva   SH.   Razvitiya   turizma   v
Uzbekistan   asosiy   yo‘nalishlari.   //Ekonomicheskiy   vestnik   Uzbekistan.   №   3–4,
2004 yil.
2.   Алиева ,   Г .   И .   Turizmning   mamlakat   iqtisodiyotida   tutgan   o‘rni   /   Г .   И .
Алиева . —   Текст   : непосредственный   //   Молодой   ученый . — 2017. — № 24.1
(158.1).   —   С .   3-5.   —   URL:https://moluch.ru/archive/158/44595/   ( дата
обращения : 13.08.2022).
4.   Z.I.Usmanova,   M.T.Alimova,   U.R.Matyakubov.Turizm   marketingi.
Darslik.Samarqand.: “Stap-Sel” MCHJ.nasriyot  matbaa bo‘limi. SamISI., 2022 y.
335b.
5.   Komilova   F.K.   “Turizm   marketingi”.   O‘quv   qo‘llanma.   -T.:
“Uzinkomsentr”, 2003.
6. Komilova F.K. “Xalqaro turizm bozori”. o‘quv qo‘llanma. –T.: “TDIU”,
2001.
7. Ro‘ziev S.S. Turizm marketingi. –T.: «Avto-nashr bosmaxonasi», 2006 y
8.   Tuxliev   I.S.,   Abduxamidov   S.A.Turizm:   nazariya   va   amaliyot   .Darslik
(Uchinchi   nashr)   –T.:   «Fan   va   texnologiyalar   nashriyot-matbaa   uyi»,   2021.
424 bet.
9.   Tuxliev   I.S.,   Qudratov   G‘.H.,   Pardaev   M.Q.   Turizmni   rejalashtirish.
Darslik. – T.: «Iqtisod-moliya» 2010 – 263 b.
10.   Tuxliev   I.S.,   A.B.Bektemirov,   Z.I.Usmanova.   Turizmda   strategik
marketing. O‘quv qo‘llanma. – S.: SamISI, 2010 y.- 144 b.
11. Tuxliev I.S., Raximov Z.O. Turizm xizmatlar bozori. O quv qo llanma.ʻ ʻ
–
Samarqand: SamISI, 2020, 280 bet.
12.Tuxliev   I.S.   va   bosh.   Turizm   atamalarining   izohli   lo‘g‘ati.-
Samarqand.SamISI.2021.252 bet
38 ILOVALAR
1-Ilova. Turistik mahsulotning hayotiylik sikli
1. Xorijiy sayyohlar oqimi
Yil Xorijiy sayyohlar soni (mln)
2020 1,4
2021 1,1
2022 3,6
2023 6,6
2024 5,7 (9 oylik)
2. Turizm xizmatlari eksporti
Yil Eksport hajmi (mlrd USD)
2018 1,04
2023 2,14
39 3. Turistlarning o‘rtacha xarajatlari
Yil O‘rtacha xarajat (USD)
2017 197
2023 400
2-Ilova. Turizm xizmatlari bo‘yicha statistik ma’lumotlar
40