Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 75.2KB
Покупки 1
Дата загрузки 12 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Umumiy mulk tushunchasi va turlari

Купить
U
m u
miy mulk tushunchasi va turlari
1 MUNDARIJA
KIRISH  ……………………………………………………………………………3
I - BOB .  MULK   HAQIDA   UMUMIY   TUSHUNCHALAR
I.1  Mulk tushunchasi, turlari va uni himoya qilish usullari …………….………….6
I.2  Umumiy mulk huquqi tushunchasi va turlari ..........................................11
II-BOB  UMUMIY MULKDAN FOYDALANISH   VA UNI TASARRUF 
ETISH
II.1  Umumiy mulkni egallash va undan foydalanish …………..…….. ………......15
II.   2  O‘zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish 
maqsadi, yo‘llari va usullari ………………………..…..……………..……….….21
XULOSA ……………………….…………………………………………....…. 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………..…….…………..….29
2 KIRISH
Hammamizga   ma'lumki   huquq   tizimi   huquq   sohalari   va   institutlarini   o‘z
ichiga   oladi.   Huquq   sohasi   huquq   tizimining   eng   katta   elamenti   hisoblanadi.   U
huquqiy tartibga solishning pretmeti va usilining o‘ziga xosligi bilan sifat jihatidan
bir xil bo‘lgan ijtimoiy munosabatlar guruhini tartibga soluvchi huquqiy normalar
yig‘indisidan shakllanib keladi. Fuqarolik huquqi esa ana o‘sha yirik tizimning eng
keng ko‘lamli sohalaridan biri hisoblanadi. 
Taraqqiyotning muhim omili sifatida mamlakatimizni modernizatsiya va isloh
qilish,   jamiyatni   demokratlashtirish   va   yangilash   jarayonlari   izchil   davom
ettirilmoqda.   Amalga   oshirilayotgan   islohotlar   va   dasturiy   chora-tadbirlar   milliy
iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida o‘zining ijobiy samarasini bermoqda.
Amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   asosiy   maqsadi,   eng   avvalo,   insonning
shaxsiy,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   siyosiy   huquq   va   erkinliklarini   himoya   qilishga
qaratilgan   islohotlarni   amalga   oshirishning   huquqiy,   iqtisodiy   va   ma’naviy   asosi
bo‘lgan O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 41-moddasida har bir shaxs
mulk huquqiga ega ekani, 47-moddasida  – “Har kim uy-joyli bo‘lish huquqiga ega.
Hech   kim   sudning   qarorisiz   va   qonunga   zid   tarzda   uy-joyidan   mahrum   etilishi
mumkin emas. Uy-joyidan mahrum etilgan mulkdorga uy-joyning qiymati hamda
u ko‘rgan zararlarning o‘rni qonunda nazarda tutilgan hollarda va tartibda oldindan
hamda   teng   qiymatda   qoplanishi   ta’minlanadi.   Davlat   uy-joy   qurilishini
rag‘batlantiradi   va   uy-joyga   bo‘lgan   huquqning   amalga   oshirilishi   uchun   shart-
sharoitlar yaratadi. Aholining ijtimoiy jihatdan ehtiyojmand toifalarini uy-joy bilan
ta’minlash   tartibi   qonun   bilan   belgilanadi.” 1
  Bu   insonning   munosib   hayot
kechirishga,   mulkdor   sifatida   o‘z   qobiliyati   va   mehnati   natijalaridan   bahramand
bo‘lishga intilishining umumbashariy e'tirofidir.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 2023-yil [8-bet ]
3   O‘zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksining,   shuningdek,   “Xususiy
mulkni   himoya   qilish   va   mulkdorlar   huquqlarining   kafolatlari   to‘g‘risida”gi   va
“O‘zbekiston   Respublikasida   mulk   to‘g‘risida”gi   qonunlarning   qabul   qilinishi
mulkni ta’minlash va kafolatlashda tarixiy ahamiyat kasb etdi. 
Fuqarolik   kodeksida   mulkning   daxlsizligi   va   sud   orqali   himoya   qilinishini
ta'minlash,   Jinoyat   kodeksida   esa   mulkni   eng   muhim   ob'ektlar   qatorida
tajovuzlardan qo riqlash asosiy  vazifalar  sifatida belgilanganligi  mulk himoyasiniʻ
ta'minlash   bo yicha   mustahkam   huquqiy   asos   mavjudligining   yaqqol   tasdig i	
ʻ ʻ
hisoblanadi.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Prezidentimiz   Mirziyoyev   Sh.   M.   iqtisodiyot
sohasida   oldimizda   turgan   vazifalar   haqida   gapirganda   “Avvalo   keng   qamrovli
iqtisodiy   islohotlar   negizida   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   kamaytirish,   xususiy
sektorni   jadal   rivojlantirish   orqali   yangi   ish   o‘rinlarini   ko‘paytirish,   ochiq
iqtisodiyot,   sog’lom   raqobat,   ishbilarmonlik   va   investitsiya   muhitini   tubdan
yaxshilash   uchun   zarur   sharoit   yaratish” 2
  ni   alohida   ta’kidlab   o‘tganlar.
Globallashuv sharoitida taraqqiyotning “o‘zbek modeli” asosida davlat tomonidan
bosqichma-bosqich   va   izchil   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosat
doirasida   turli   mulkchilik   shakliga   asoslangan   samarali   mulkichilik   tizimi,
iqtisodiyot,   mulk   bozori   va   mulk   qiymatini   baholash   xizmatlari   bozori
shakllantirildi,   bularning   barchasini   faoliyat   mexanizmlari   uchun   zarur   qonuniy-
huquqiy baza va sharoitlar yaratildi. Mulkchilik munosabatlari va ularning huquqiy
asoslarini   mujassamlashtirgan   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,
O‘zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   kodeksi   va   “O‘zbekiston   Respublikasida
mulkchilik   to‘g‘risida”,   “Davlat   mulkini   xususiylashtirish   va   davlat   tasarrufidan
chiqarish   to‘g‘risida”,   “Baholash   faoliyati   to‘g‘risida”,   “Rieltorlik   faoliyati
to‘g‘risida”,   “Xususiy   mulkni   himoyalash   to‘g‘risida”   qonunlarini   va   ulardagi
tizimli   ravishda   uyg‘unlashtirilgan   terminologik   apparat   va   mulkiy   munosabatlar
mexanizmini   keltirish   mumkin.   Ularga   ko‘ra,   mulk   shahsiy,   xususiy,   davlat,
2
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi 28.12.2018 .
4 munitsipal, tijoratiy-jamoa (birgalikdagi yoki sherikchilikka asoslangan), ijtimoiy-
jamoa   (partiya   va   siyosiy   harakatlarga,   diniy   tashkilotlarga,   nodavlat   va   notijorat
tashkilotlarga,   jumladan   xayriya   fondlariga,   tegishli)   shakllarda   bo‘lishi   mumkin.
Fuqarolar,   xo‘jalik   shirkatlari   va   jamiyatlari,   kooperativlar,   jamoat   birlashmalari,
ijtimoiy   fondlar   va   davlatga   qarashli   bo‘lmagan   boshqa   yuridik   shaxslar   xususiy
mulk huquqining subyektlari hisoblanadilar. Mulkdor o‘z mulkidan faqat qonunda
nazarda tutilgan hollarda va tartibdagina mahrum etilishi mumkin. 
Kurs ishning maqsadi va vazifalari.  
Kurs   ishi   maqsadi   Ushbu   kurs   ishida   o‘z   ichiga   joriy,   oraliq   va   yakuniy
nazorat   savollari,   mustaqil   ta’lim   uchun   ajratilgan   mavzular,   mustaqil   ishlar   va
ulami   o‘tkazish   hamda   tayyorlash   bo‘yicha   uslubiy   ko‘rsatmalar,   kurs   ishi   va
malakaviy   bitiruv   ishlari   mavzulari   va   ulami   yozish   bo‘yicha   ko‘rsatmalar,
fuqarolik huquqi fani bo‘yicha asosiy va qo‘shimcha adabiyotlar ro‘yxatini qamrab
olgan.   Ushbu   kurs   ishidada   ba’zi   kamchiliklar   uchrashi   va   ayrim   masalalar   to‘la
yoritilmagan   bo‘lishi   mumkin.   Kitobxonlar   ushbu   kurs   ishidaning   sifatini
yaxshilash   borasida   o‘z   mulohazalarini   bildirib,   uning   keyingi   nashrlari   yanada
mukammal   bo‘lib   chiqishiga   yordam   beradilar,   degan   umiddamiz.   Ushbu   kurs
ishida oliy o‘quv yurtlarining “Milliy g‘oya, ma’naviyat asoslari va huquq ta’limi”
yo‘nalishi bakalavriat va magistratura talabalari, tadqiqotchilar va fuqarolik huquqi
fanini o‘rganuvchilar uchun qo‘shimcha manba bo‘lib xizmat qiladi. 
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishidagi   ilmiy   xulosalar
va   tavsiyalar,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   22-avgust   kuni
o‘tkazilgan   tadbirkorlar   bilan   ochiq   muloqoti   doirasida   belgilangan   mulkiy
huquqlarning   ishonchli   himoyasini   yaratish,   ushbu   huquqlarni   cheklayotgan
omillarni   bartaraf   etish   bo‘yicha   vazifalar   ijrosini   ta’minlash   maqsadida,
shuningdek,   2022-2026-yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekistonning
taraqqiyot   strategiyasiga muvofiq.
Kurs ishi  tarkibining qisqacha tavsifi.   Mazkur  Kurs ishi  kirish qismi, 2 ta
bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 I-BOB.  MULK HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHALAR
I.1 Mulk tushunchasi, turlari va uni himoya qilish usullari
Ma’lumki,   mulk   qadimdan   barcha   kishilik   jamiyatini   va   u   jamiyat   a’zolari
hisoblangan   fuqarolami   ohanrabodek   o   ‘ziga   tortib   kelgan.   Zero,   kishilaming   o
‘zlari   to‘plagan   mol-mulkiga 3
  qarab,   ulaming   jamiyatdagi,   Ijtimoiy   turmushdagi
mavqelari   belgilangan.   Jamiyatning   iqtisodiy   negizi   mavjud   mulkchilik
munosabatlariga   asoslanadi.   Shu   sababli   mulk   nafaqat   yuridik   mazmunga,   balki
iqtisodiy   ma’noga   ham   ega.   Kishilar   mehnati   bilan   yaratilgan   yoki   tabiat
tomonidan insonlarga o ‘ziga xos tarzda “taqdim etilgan” boyliklar har doim mulk
bo‘lib   kelgan.   Mulk   egasi   bo‘lish   yoki   boimasligiga   qarab,   kishilaming
jamiyatdagi   mavqei,   aniqrog‘i   ijtimoiy-iqtisodiy   maqomi   vujudga   keladi.   Mulkiy
munosabat-larsiz iqtisodiy munosabatlar, ishlab chiqarish jarayoni o‘z mazmuniga
ega bo‘lmaydi.
Mulk   –   moddiy   va   ma’naviy   ne’matlarning   muayyan   kishilar   egaligida
bo‘lishi   va   ular   tomonidan   o‘zlashtirilishidir.   Mulkka   egalik   huquqi   hamda   mulk
ob’ektlariga   egalik,   ularni   bo‘lish,   taqsimlash   bo‘yicha   kishilar   o‘rtasida   yuzaga
keladigan iqtisodiy munosabatlardir.
Mulk ob’ekti yer va yer osti boyliklari, korxona, bino, inshootlar, mashina va
uskunalar,   tayyor   mahsulot,   pul,   qimmatli   qog‘ozlar,   san’at   va   adabiyot   asarlari,
ilmiy   va   texnikaviy   ishlanmalar   va   boshqalar   bo‘lishi   mumkin.   Moddiy   va
ma’naviy   ne’matlarni   amalda   o‘zlashtiruvchilar   mulk   sub’ektlari,   ya’ni   egalari
hisoblanadi.   Bularga   ayrim   kishilar,   oilalar,   jamoalar   va   davlat   kiradi.   Mulkdan
amalda foydalanib, bundan naf ko‘rish mulkni iqtisodiy tasarruf qilish hisoblanadi.
3
  Bu yerda asosan hech bir milliy davlatlar qonunchiligida huquqiy rejim ta’siri ostida qayd qilinmagan boylik 
nazarda tutilmoqd».
6 Mulkchilik   bu   -   mas’uliyat   bilan   manfaatning   uzviy   birligi   hisoblanadi.
Mulkchilik real bo‘lishi uchun mulkdoming iqtisodiy manfaati - uning boylik egasi
sifatidagi hayotiy ehtiyoji bo‘lib, xatti-harakat, fe’l-atvorini iqtisodiy motivatsiyasi
(sababini) yuzaga chiqaradi 4
.
Kishilarning   moddiy   ne’matlarni   yaratishdagi,   ularni   taqsimlash   va   iste’mol
etishdagi o‘rni, siyosiy hayotda tutgan mavqei, asosan, ishlab chiqarish vositalariga
egalik qilishlariga bog‘liq. Jamiyat taraqqiyoti tarixida egalik qilish shakliga ko‘ra
mulkning   bir   necha   turi   bor:   ibtidoiy   jamoa   tuzumida   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar
g‘oyat   past   rivojlanganidan   kishilar   birgalikda,   guruh-guruh   bo‘lib   mehnat
qilishgan.   Shubhasiz,   shunday   sharoitda   mehnat   qurollari   va   mahsulotlari
jamoaning   umumiy   mulki   bo‘lgan.   Mehnat   qurollari   va   mehnat   malakasi
yuksalgach, kishilar yakka holda mehnat qila oladigan bo‘ldi. Bu o‘zgarish tufayli
jamoa mulki parchalanib, xususiy mulkka aylangan.
Xususiy   mulk   –   bu   mulkni   o‘zlashtirishning   xususiy   usuliga   asoslangan
shakli. U ikki xil bo‘ladi:
1.Individual   –   yakka   xususiy   mulk,   ya’ni   ayrim   shaxslar   yoki   oilalarga
tegishli mulk;
2.Korporativ   xususiy   mulk,   bu   ham   ayrim   kishilarga   qarashli,   lekin
aksiyadorlar   jamiyatidagi   umumiy   mulkning   bir   kismi   sifatida   mavjud   bo‘lgan
mulk. Korporativ mulk dividend keltiruvchi mulkdir.
O‘zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksining   amalga   kiritilishi   fuqarolar
xususiy mulk huquqining qonuniy asoslarini belgilab berdi. Unda mulk shakllariga
ham   aniqlik   kiritildi.   Jumladan,   fuqarolaming   mulki   “xususiy   mulk”   deb
belgilanishi   diqqatga   sazovordir.   Xususiy   mulk   bozor   munosabatlarining   tarkib
topishi   va   rivojlanishida,   uning   uchun   zarur   bo‘lgan   shart-sharoitlami   yaratishda,
bu   munosabatlarda   qatnashuvchi   taraflaming   huquq   va   majburiyatlarini
belgiiashda,   ulaming   xatti   harakatlarini   tartibga   solishda   hamda   qonuniy
4
  O‘lmasov A., Sharifho‘jaev M. Iqtisodiy nazariya. -Toshkent: Mehnat, 1995. -133 b.
7 manfaatlarini muhofaza qilish uchun zarur bo‘lgan huquqiy kafolatlar va choralami
belgiiashda o ‘ziga xos muhim ahamiyatga ega.
Mustaqillikning   dastlabki   kunlaridanoq,   O‘zbekiston   kuchli   huquqiy
demokratik   davlat,   fuqarolik   jamiyati   qurishni,   bozor   munosabatlari   orqali
mustahkam moddiy zaminni shakllantirishni va haqiqiy mulkdorlar sinfini vujudga
keltirishni   maqsad   qildi.   Shubhasiz,   “bozor   munosabatlariga   o   ‘tishning   asosiy
sharti   ko‘p   ukladli   iqtisodiyotni   va   raqobatlashish   muhitini   shakllantirshning
huquqiy, tashkiliy shart-sharoitlarini vujudga keltirishdan iborat” edi. “Shu sababli
iqtisodiy   islohotlar   birinchi   bosqichining   g   ‘oyat   muhim   vazifasi   davlat   mulki
monopolizimini   tugatish   va   bu   mulkni   xususiylashtirish   hisobiga   ko‘p   ukladli
iqtisodiyotni real shakllantirishdan iborat” 5
bo‘ldi.
Agar   mol-mulk   obyektiga   nisbatan   bir   necha   mulkdorlar   mavjud   bo‘lsa
bunday   mulk   umumiy   mol-mulk   hisoblanadi.   FKning   218-moddasida   umumiy
ulushli mol-mulkni tasarruf etish va 225-moddasida esa, umumiy birgalikdagi mol-
mulkni tasarruf etish tartibi belgilab qo‘yilgan.
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   “Xususiy   mulk   boshqa   mulk
shakllari kabi daxlsiz va davlat himoyasidadir.
Jamoa   mulki   –   bu   jamoaga   ixtiyoriy   ravishda   birlashgan   kishilarning
umumiy  mulki  bo‘lib,  bu  mulkning  egalari  shu   jamoada  mexnat  qilishi   shart.  Bu
yerda mulk egasi ayni bir vaqtda shu mulkni amalda ishlatuvchi ham hisoblanadi.
Davlat   mulki   –   davlat   ixtiyorida   bo‘lgan   mulk,   davlat   hokimiyati   organlari
tomonidan   tasarruf   etiladigan   monopollashgan   mulkdir.   Bunday   mulk   ob’ekti   –
yer,   tabiat   resurslari,   asosiy   vositalar,   binolar,   moliya,   moddiy   resurslar,   axborot,
moddiy   va   ma’naviy   boyliklar   bo‘lishi   mumkin.   Bu   mulk   ijtimoiy   ne’matlarni
yaratishga xizmat qiladi.
Davlat   bor   yerda   uning   mulki   mavjud,   lekin   ushbu   mulkning   milliy
iqtisodiyotdagi ulushi turli mamlakatlarda farqlanadi va mamlakat iqtisodiyotining
5
5. Karimov I.A. O‘zbekiston iqtisodiy islohotlami chuqurlashtirish yo‘lida. -Toshkent: O‘zbekiston, 1995. -45 b
8 modeliga   bog‘liq.   Fuqarolik   jamiyati   doirasida   davlat   mulki   tobora   ijtimoiy
yo‘nalish olmoqda, ya’ni umummilliy manfaatlarni himoya qilishga yo‘naltirilgan.
Iqtisodiy   ma’nodagi   mulk   shakllari   deyilganda   moddiy   ne’matlami
o‘zlashtirish usullarining yig‘indisi tushuniladi. Bunday usullar yakka tartibda yoki
jamoat bo‘lib yoxud davlat tomonidan amalga oshirilishi mumkin 6
.
Yuridik   ma’nodagi   mulk   shakli   moddiy   ne’matlami   muayyan   subyektlarga
tegishli   bo‘lishini   (biriktirib   qo‘yishlikni)   mustahkamlovchi   va   tegishli   mulkning
huquqi rejimini belgilovchi huquqiy me’yorlar yig‘indisidan iborat.
Mulkga egalik va uni tasarruf etish muayyan iqtisodiy munosabatlarni paydo
etadi   va   u   mulkchilik   munosabatlari   deb   ataladi.   Mulk   paydo   bo‘lishi   uchun
mulkka   aylanadigan   narsalar   naf   keltira   olishi   zarur.   Mulkchilik   munosabatlari
mulkni   kishilarning   o‘ziniki   yoki   o‘zganiki   ekanligini   bildiradi.   Bunday
munosabatlarning 3 jihati bor:
1.Mulkka   egalik   qilish,   ya’ni   mulkdorlik   huquqining   mulk   egasida   saqlanib
turishi.
2.Mulkdan   foydalanish   va   uni   amalda   ishlatish.   Mulkdan   foydalanilganda
shaxsiy   ehtiyojlarni   qondirish   yoki   daromad   topish   yuz   beradi.   Mulkdor   o‘z
mulkini   ishlatganda   egalik   qilish   va   mulkdan   foydalanish   bir   qo‘lda   to‘planadi,
Mulk   keltirgan   nafni   uning   egasi   tanho   o‘zlashtiradi.   Mulk   o‘zgalar   qo‘lida
ishlatilganda bundan olingan daromadni mulkdor mulkni amalda ishlatuvchi bilan
baham ko‘radi.
3.Mulkni tasarruf etish — bu mulk taqdirini mustaqil hal qilish, ya’ni mulkni
sotish,   merosga   qoldirish,   hadya   etish,   garovga   qo‘yish   kabi   xatti-harakatlarni
erkin   amalga   oshirilishidir.   Mulkiy   munosabatlarda   mulkni   ijaraga   berish   muhim
o‘rin   tutadi.   Yer,   suv   havzalari,   bino   va   inshoot   kabi   ko‘chmas   mulklar   oddiy
ijaraga   beriladi.   Qimmatbaho   mashina   vauskunalar   (traktor,   kombayn,   samolyot,
teplovoz, paroxod, yuk avto mashinalari va vagonlar) ijarasi lizing shaklida amalga
6
 Суханов  E . A . Лекции о праве собственности. -М.: Юрид. лит, 1991. -Б.45-46.
9 oshiriladi.   Mulk   bo‘lgan   pul   mablag‘larni   o‘zegasi   tomonidan,   o‘zgalarga
foydalanib   turish   uchun   berish   kredit   shakliga   kiradi.   Mulk   milliy   boylikni   hosil
etadi.
  Xususiy mulk huquqi haqida ba’zi olimlar “xususiy mulk bu daromad olish
maqsadida o‘z mol-mulkiga egalik qilish, undan foydalanish va uni tasarruf etish
huquqidan iboratdir” deyishsa, boshqa birlari “xususiy mulk - bu ishlab chiqarish
vositalarining   xususiy   shaxslarga   tegishli   bo‘lishligidir”,   deb   ko‘rsatadi.
A.S.Pashkov,   E.A.Suxanov   va   boshqalaming   fikricha   xususiy   mulk   huquqida
yollanma mehnat ham o‘z aksini topishi zarur 7
.
Mulk   huquqini   himoya   qilishda   fuqarolik   huquqining   normalari   muhim   rol
o‘ynaydi. Mulk huquqini himoya qilishning asosiy usullari:
Mulkni   birovning   qonunsizegallashidan   talab   qilib   olish   (vindikatsion
da’volar).
Mulkdan   foydalanishda   mulk   egasiga   qilingan   to‘sqinliklarni   bartaraf   etish
(negator da’volar).
Mulk   huquqini   buzishga   qaratilgan   g‘ayriqonuniy   bitimlar   (shartnomalar)ni
haqiqiy   emas   deb   topish   to‘g‘risidagi   da’volar.   Asossiz   olingan   mulkni   qaytarish
yo‘li bilan qo‘riqlash.
Vindikasion   da’vo   –   bu   mol-mulkni   boshqa   shaxsning   qonunsiz   egaligidan
talab qilib olishdir. Ya’ni, unga ko‘ra, mulkdor o‘z mol-mulkini boshqa shaxsning
qonunsiz egaligidan talab qilib olishga haqli.
Negator   da’vo   –   bunda   mulkdorning   huquqlarini   egalik   qilishdan   mahrum
etish   bilan   bog‘liq   bo‘lmagan   huquqbuzarliklardan   himoya   qilish,   ya’ni
mulkdorning   o‘z   huquqlarini   har   qanday   buzilishini,   garchi   bu   buzish   egalik
qilishdan   mahrum   etish   bilan   bog‘liq   bo‘lmasa   ham,   bartaraf   etishni   talab
qilishidir.
7
 Пашков А.С. Собственность и труд: правовые аспекты взаимодействия // Государство и право. 1991. №11. -
С.19-28.
10   Xususiy mulk tashkil  topmasdan turib, bozor munosabatlariga o‘tish haqida
har qanday fikrlar xom hayoldir 8
. Mamlakatimizda xususiy mulk va uning asosida
vujudga keladigan  munosabatlar,  u  bilan  bog‘liq  munosabatlami  huquqiy tartibga
solish, ulami ishlab chiqishda bir qancha murakkab muammolami to‘g‘ri va izchil
hal etish muhim ahamiyat kasb etadi.
Mulkiy   huquqni   himoya   qilish   bilan   bog‘liq   bo‘lmagan   masalalarni
o‘rganishda   mulk   egalarining   mulkiy   huquqlarini   himoya   qiluvchi   majburiyat
huquqiga oid vositalar ham muhim ahamiyatga ega. 
I.2 Umumiy mulk huquqi tushunchasi va turlari
Ikki  yoki  undan ortiq shaxsning  egaligida bo‘lgan mol-mulk ularga umumiy
mulk huquqi asosida tegishli bo‘ladi.
Mol-mulk   mulkdorlardan   har   birining   mulk   huquqidagi   ulushi   aniqlab
qo‘yilgan   (ulushli   mulk)   yoki   bunday   ulushlar   aniqlab   qo‘yilmagan   (birgalikdagi
mulk) holda umumiy mulk bo‘lishi mumkin.
Umumiy   mulk   bo‘lgan   mol-mulk   ulushlarga   bo‘linadi,   qonunda   bu   mol-
mulkning   birgalikdagi   mulkni   tashkil   etishi   nazarda   tutilgan   hollar   bundan
mustasno.
Umumiy birgalikdagi mulk o‘z vazifasini o‘zgartirmagan holda taqsimlanishi
mumkin   bo‘lmagan   (bo‘linmaydigan   ashyolar)   yoki   qonunga   ko‘ra   taqsimlanishi
mumkin bo‘lmagan mol-mulk ikki yoki  undan ortiq shaxs  mulkiga o‘tgan paytda
vujudga keladi.
Birgalikdagi   mulk   ishtirokchilarining   kelishuviga   muvofiq,   kelishuvga
erishilmagan   taqdirda   esa   —   sudning   qaroriga   muvofiq   umumiy   mol-mulk   bu
shaxslarning ulushli mulki qilib belgilab qo‘yilishi mumkin.
Ulushli mulkdagi ulushlarni aniqlash
8
  H . R . Rahmonqulov ,  B . A . Ishonov .  Fuqarolik   holadning   yangi   talqini  //  Xalq   so ‘ zi , 1993- yil  25- noyabr
11 Agar   ulushli   mulk   ishtirokchilarining   ulushlari   qonun   asosida   belgilanishi
mumkin bo‘lmasa hamda uning barcha ishtirokchilarining kelishuvi bilan belgilab
qo‘yilgan bo‘lmasa, ulushlar teng deb hisoblanadi.
Ulushli mulk barcha ishtirokchilarning kelishuvi bilan ishtirokchilardan har
birining ulushini ularning umumiy mol-mulkni vujudga keltirish va ko‘paytirishga
qo‘shgan hissasiga qarab aniqlash va o‘zgartirish tartibi belgilanishi mumkin.
Umumiy   mol-mulkdan   foydalanishning   belgilab   qo‘yilgan   tartibiga   amal
qilgan holda ushbu mol-mulkni o‘z hisobidan ajratib olish mumkin bo‘lmaydigan
tarzda   yaxshilagan   ulushli   mulk   ishtirokchisi   umumiy   mulk   huquqidagi   o‘z
ulushining tegishli darajada ko‘paytirilishiga haqli bo‘ladi.
Umumiy mol-mulkdagi ajratib olish mumkin bo‘ladigan yaxshilashlar, agar
ulushli   mulk   ishtirokchilarining   kelishuvi   bilan   boshqacha   tartib   nazarda   tutilgan
bo‘lmasa, bu yaxshilashlarni amalga oshirgan ishtirokchining mulkiga qo‘shiladi.
Fuqarolik kodeksining 216-moddasida ko‘rsatilishicha, ikki yoki undan ortiq
shaxsning   egaligida   bo‘lgan   mol-mulk   ularga   umumiy   mulk   huquqi   asosida
tegishli   bo‘ladi.   Bundan   anglashiladiki,   umumiy   mulk   huquqi   bir   necha
shaxslaming   (sherik   egalaming)   muayyan   obyektlarga   nisbatan   bo‘lgan   mulkiy
huquqlariga aytiladi.
Umumiy   mulk   huquqining   obyektini   ma’lum   ashyo   yoki   ashyolaming
to‘plami tashkil etishi mumkin. Masalan, ikki yoki bir necha shaxsning birgalikda
qurgan   yoki   sotib   olgan   imorati,   ikki   yoki   bir   necha   jamoa   xo‘jaligi   birgalikda
qurgan g‘isht zavodi kabi boshqa obyektlar. Umumiy mulk huquqining subyektlari
(ishtirokchilari)   ikki   yoki   bir   necha   shaxs   (tashkilot   yoki   fuqaro)lar   bo‘lishi
mumkin.
Umumiy mulk huquqining subyektlari bir necha shaxsdan iborat bo‘lganligi
tufayli  sheriklaming har  qaysisi  bunday mulkni  o‘z holicha tasarruf  qila olmaydi,
balki   o‘ziga   qarashli   obyektlami   birgalikda,   o‘zaro   kelishuv   asosida   egallaydi,
ulardan foydalanadi va tasarruf qiladi.
12 Umumiy mulk huquqi quyidagi asoslardan vujudga keladi:
Birinchidan,   oddiy   shirkat   shartnomasidan,   masalan,   bir   necha   fuqaroning
birgalashib uy-joy qurishidan yoki bir necha jamoa xo‘jaligining birgalashib elektr
stantsiyasi qurishidan;
Ikkinchidan,   bir   necha   fuqaroning   muayyan   umumiy   mulkka   ega   bo‘lish
uchun mablag‘ va mehnatlarini qo‘shishlaridan, masalan, umumiy oilaviy mulk;
Uchinchidan, bir necha shaxslaming qonun yoki vasiyat bo‘yicha 
meros olishlaridan.
Umumiy mulk huquqi aksariyat hollarda oddiy shirkat (birgalikdagi faoliyat)
shartnomasi   asosida,   umumiy   xo‘jalik   maqsadlariga   erishish   uchun,   jamoa
xo‘jaliklari,   korxona   yoki   boshqa   tashkilotlar   qurish   va   ekspluatatsiya   qilish,   suv
xo‘jaligi   inshootlari,   maktablar,   turar-joy   binolari   va   shu   kabi   qurish   uchun
birgalikda   harakat   qilishlarida,   buning   uchun   pul   hamda   boshqa   mulk   yoxud
mehnatlarini birlashtirishlarida vujudga keladi. Fuqarolar ham o‘zlarining shaxsiy-
maishiy   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   pul,   mulk   va   mehnatlarini   birlashtirib,
masalan,  uy-joy qurish uchun birgalikda shartnoma tuzib umumiy mulk huquqini
oladilar.
FKning   216- moddasida   ko‘rsatilganidek ,   umumiy   mulk   ikki   turga :
birinchidan ,  mol - mulk   mulkdorlardan   har   birining   mulk   huquqidagi   ulushi   aniqlab
qo‘yilgan   ulushli   mulk   va   ikkinchidan ,   ulushlari   aniqlab   qo‘yilmagan   birgalikdagi
mulkka   bo‘linadi .  Bular   o ‘ rtasidagi   asosiy   farqlar   quyidagichadir :
Taqsimlanadigan   umumiy   mulkning   har   bir   ishtirokchisi   ashyoda   aniq
belgilangan   hissaga   ega   bo ‘ ladi .  Masalan ,  yarmiga ,  uchdan   biriga   va   hokazo ,
Taqsimlanmaydigan   birgalikdagi   umumiy   mulk   esa ,   hissalarga
taqsimlanadigan   mulkdan   ulushlarga   ajralmasligi   bilan   farq   qiladi .   Bunday
umumiy   mulk   hamma   ishtirokchilar   o ‘ rtasida ,   ulaming   umumiy   roziligi   bilan   va
tenglik   asosida   egallanadi ,  foydalaniladi   va   tasarruf   etiladi .
13 Ulushli mulk subyektlari fuqaro ham, tashkilot ham bo‘lishi mumkin.  Xususiy
korxona va uning bir ko‘rinishi bo‘lgan fermer xo‘jaligi mol-mulki asosida yakka
shaxsning mol-mulki yotadi. To‘g‘ri, “Xususiy korxona to‘g‘risida”1gi Qonunning
12-moddasi,   “Fermer   xo‘jaligi   to‘g‘risida” 9
gi   Qonunning   18-moddasiga   asosan
ustav   fondini   shakllantirishda   xususiy   korxona   mulkdori   (fermer)   o‘z   oila
a’zolarining   umumiy   (ulushli   yoki   birgalikdagi)   mulki   hisoblangan   mol-mulkni
barcha   mulkdorlami   notarial   tasdiqlangan   roziligi   asosida   ustav   fondiga   kiritishi
mumkin.   Biroq   “Xususiy   korxona   to‘g‘risida”gi   Qonunda   (14-modda)   xususiy
korxona yakka boshqarilishi, xususiy korxona rahbari korxona mol-mulkini yakka
o‘zi tasarruf etishi belgilangan.
Umumiy   birgalikdagi   mulk   huquqida   subyektlar   o‘z   ulushlarini   mustaqil
tasarruf   qila   olmaydi,   chunki,   birinchidan,   ulaming   har   birining   ulushi   umuman
belgilanmagan   bo‘ladi;   ikkinchidan,   oilaviy   munosabatda   bo‘lgan   umumiy   mulk
egasi   oiladan   chiqqanda,   uni   boshqa   bir   ikkinchi   shaxs   bilan   almashtirib
bo‘lmaydi.
Ulushli   mulk   ulushlarga   ajralmaydigan   umumiy   mulkdan   vujudga   kelishi
asoslari va tartibi bilan ham farq qiladi.
Ulushli   mulk   tashkilotlar   va   fuqarolaming   bitimlar   tuzishi   asosida,   qonun
bilan   nazarda   tutilgan   asoslarda,   chunonchi   qonun   va   vasiyat   bo‘yicha   meros
olishda,   mulkning   musodara   qilinishida   va   boshqa   ba’zi   hollarda   vujudga   kelishi
mumkin.
Jamoa xo‘jaligi  oila a’zolarining, jamoa xo‘jaligida mehnat  qilib topgan va
xonadon   mulkiga   qo‘shgan   daromadlari   yordamchi   xo‘jalikdan,   chorva   mollari
asrashdan   kelgan   daromadlari   xonadon   a’zolarining   umumiy   mulk   huquqini
vujudga   keltiradi.   Kasb-kor,   hunarmand,   umuman,   yakka   tartibdagi   mehnat
faoliyati   bilan   shug‘ullanuvchi   fuqarolar   oilasining   topgan   pul   yoki   boshqa
buyumlari ham shu xonadon a’zolarining umumiy mulkini vujudga keltiradi.
9
 O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2004 yil, 3-son, 28-modda.
14 II-BOB UMUMIY MULKDAN FOYDALANISH   VA UNI TASARRUF
ETISH, UMUMIY MULK TURLARI
II.1 Umumiy mulkni egallash va undan foydalanish
Umumiy ulushli mulkni egallash, undan foydalanish va uni tasarruf etishda
sherik egalaming huquqlari  ikki  turga:  barcha umumiy mulkka nisbatan,  umumiy
mulkdagi   ulushga   nisbatan   bo‘lgan   huquqlarga   bo‘linadi.   Binobarin,   umumiy
ulushli  mulk egalarining har qaysisi  o‘z ulushini  mustaqil  tasarruf  etish huquqiga
ega   bo‘lsa   ham,   chunonchi   o‘z   ulushini   agar   qonun   yoki   ustav   (nizom)da
boshqacha hol belgilanmagan bo‘lsa, o‘zga shaxsga o‘tkazish huquqiga ega bo‘lsa
ham, umumiy mulkni sheriklarining roziligidan tashqari tasarruf qila olmaydi.
Umumiy   ulushli   mulkni   egallash,   undan   foydalanish   va   uni   tasarruf   etish
davomida   bunday   mulkning   egalari   o‘rtasida   bo‘lgan   nizolar   umumiy   mulk
ishtirokchilarining har qaysisining da’vosi bo‘yicha sud tomonidan hal qilinadi.
Umumiy ulushli mulk egalari o‘z ixtiyorida bo‘lgan mulkni hammalarining
roziligi bilan egallaydilar, undan foydalanadilar va tasarruf etadilar. Agar umumiy
sherik   mulkni   egallash,   undan   foydalanish   va   uni   tasarruf   etish   tartibi   to‘g‘risida
o‘zaro   kelisha   olmasalar,   bunday   masala   sherik   egalaming   har   qaysisi   da’vosi
bo‘yicha sud tomonidan hal qilinadi.
Umumiy ulushli mulkning har qaysi egasi umumiy mulk yuzasidan bo‘lgan
soliq, yig‘im va boshqa to‘lovlami to‘lashda, shuningdek uni boshqarish va saqlash
harajatlarida o‘z hissasiga yarasha qatnashishga majbur.
Umumiy   mulkni   saqlash   yoki   umumiy   majburiyatni   bajarish   yuzasidan
harajatlar   qilgan   boshqa   sheriklaridan   o‘zining   qilgan   chiqimlarini   har   birining
hissasiga muvofiq qoplanishini talab qilish huquqiga egadir.
FKning 221-moddasida aytilganidek, uni boshqarish va saqlash harajatlarida
o‘z hissasiga yarasha qatnashishga majbur.
15 FKning   218-moddasida   aytilganidek,   umumiy   ulushli   mulkning   har   qaysi
egasi o‘z ulushini boshqa shaxsga o‘tkazishga haqli. Bunda ulushni haq baravariga
ham, tekinga ham birovga o‘tkazish nazarda tutiladi. Umumiy mulkning sheriklari
tashkilot   bo‘lgan   taqdirda,   ular   o‘z   ulushlarini   birovga   haq   baravariga   o‘tkazadi,
ko‘pincha   uni   sotadi.   Fuqarolar   esa,   o‘z   ulushlarini   haq   baravariga   ham,   tekinga
ham   birovga   o‘tkazishi   chunonchi,   sotishi,   hadya   etishi,   shuningdek   vasiyat   qilib
qoldirishi mumkin.
Mulkdorlardan   biri   o‘z   ulushini   boshqa   shaxsga   sotgan   vaqtda   qolgan
mulkdorlar   sotilayotgan   ulushni   u   sotilayotgan   narxda   va   boshqa   teng   shartlarda
sotib   olishda   imtiyozli   huquqiga   egadir.   Kim   oshdi   savdosi   orqali   sotish   hollari
bundan mustasno (FKning 224-moddasi).
Umumiy mulkdagi ulushni sotuvchi o‘z ulushini o‘zga shaxsga sotish niyati
haqida boshqa mulkdorga yozma ravishda ma’lum qilib, ulushning narxini va uni
sotishning   boshqa   shartlarini   ko‘rsatishi   shart.   Agar   qolgan   mulkdorlar   imtiyozli
sotib   olish   huquqini   amalga   oshirishdan   voz   kechsalar   yoki   bu   huquqni   xabar
qilingan kundan e’tiboran ko‘chmas mulkka nisbatan bir oy davomida boshqa mol-
mulkka nisbatan esa- o‘n kun davomida amalga oshirmasalar, sotuvchi o‘z ulushini
har qanday shaxsga sotishga haqli bo‘ladi.
Davlat,   kooperativ   yoki   boshqa   yuridik   shaxs   uy-joyga   nisbatan   bo‘lgan
umumiy mulk huquqidagi o‘z ulushini sotgan taqdirda-uy-joyning ana shu ulushni
sotib   olishda   imtiyozli   huquq   uyning   shu   qismida   yashovchi   shaxslarga   beriladi,
ular   sotib   olishni   xohlamaganlari   yoki   bu   huquqni   amalga   oshirmaganlarida   esa
ulushni sotib olish huquqi umumiy mulkning qolgan sheriklariga o‘tadi.
Davlat   mulkini   xususiylashtirish   siyosati   mamlakatning   o‘ziga   xos
xususiyatlarini, mahalliy va milliy sharoitlarni, urf-odatlarni hisobga olgan holda
olib borilishini ko‘zda tutadi 10
.
10
  Narmatov N. Fuqarolik huquqidagi yuridik kolliziyalar.// huquq. Pravo. Law. 2004. №4. -1-3 b.
16 Agar   ulush   sheriklaming   imtiyozli   huquqlari   buzilib   sotilsa ,  umumiy   ulushli
mulkning   boshqa   sherigi   sotib   oluvchining   huquq   va   majburiyatlari   o ‘ ziga
о' tkazilishi   to ‘ g ‘ risida   da ’ vo   qo ‘ zg ‘ atib ,  sudga   murojaat   qilishi   mumkin .  Ammo   bu
huquq   va   majburiyat   mulkni   olib - sotishda   belgilangan   narxini   hamda   sotib   olish
bilan   bog ‘ liq   bo ‘ lgan   harajatlami   to ‘ lash   sharti   bilangina   unga   o ‘ tkazilishi   mumkin .
Agar   mulk   oluvchi   ulushni   sotib   olish   to ‘ g ‘ risida   rozilik   bergan   bo ‘ lsa - yu ,
lekin   u   notarial   idoraga   kelishdan   bosh   tortsa ,   notarius   sotuvchining   tanlashi
bo ‘ yicha   boshqa   shaxs   bilan   shartnomani   rasmiylashtirish   huquqiga   ega .
Umumiy   mulk   bo ‘ lgan   uydan   tegishli   ulush   soqit   qilinishida ,   masalan ,
sotilishida ,   uyga   bo ‘ lgan   ulushlar   real   ( natura   shaklida )   ko ‘ rsatilmay ,   balki
arifmetik   ulushlarda   belgilanadi .   Ammo   shu   bilan   birga   sotuvchi   foydalanish
uchun   qaysi   kvartira   yoki   xonaning   o ‘ tishini   ko ‘ rsatishi   mumkin .   Agar   umumiy
ulushli   mulk   bo ‘ lgan   turar   joy   ishtirokchilari   o ‘ rtasida   uyning   ayrim   xonalaridan
foydalanish   to ‘ g ‘ risida   oldindan   kelishilgan   bo ‘ lsa ,   bunday   kelishish   ham   notarius
tomonidan   tasdiqlanishi   mumkin .
Birgalikdagi   umumiy   mulk   huquqi   asosida   tegishli   bo ‘ lgan   turar - joylar   ham
shunday   tartibda   taqsimlanishi   kerak 11
Umumiy   mulkdan   ulush   ajratish   va   uni   taqsimlash
FKning   223- moddasida   ko ‘ rsatilganidek ,   umumiy   ulushli   mulk   ishtirokchisi
o ‘ z   ulushini   umumiy   mol - mulkdan   berishni   talab   qilishga   haqlidir .   Uning   bu
huquqi   umumiy   mulkdagi   ulushni   tasarruf   etishga   bo ‘ lgan   huquqidan   kelib
chiqadi .
Ulushni   ajratishning   asosiy   usuli ,   mulkning   xo ‘ jalik   tayinlanishiga   zarar
yetkazmaslik   sharti   bilan   undan   asl   holida   ulush   ajratishdan   ishtirokchilar   o ‘ zaro
kelisha   olmasalar   sud ,   yoki   nizoni   hal   qiluvchi   organ   umumiy   mulkdan   qanday
ashyolar   asl   holida   ajratilishini ,   masalan ,   sheriklik   asosida   olingan   hosilning
qanday   taqsimlanishini   belgilaydi .
11
 Qonun nomi bilan // O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining Axborotnomasi, 1995. 3-4-son. -B .33-34.
17 Umumiy   mulkdan   uning   xo ‘ jalik   tayinlinishiga   zarar   yetkazmasdan   ajratish
mumkin   bo ‘ lmaganda ,   ulush   ajratib   oluvchi   ega   rozi   bo ‘ lgani   holda ,   ulushning
miqdoriga   yarasha   pul   baravarida   haq   olishi   mumkin .   Agar   pul   baravarida   uning
to ‘ lash   imkoniyati   bo ‘ lmasa ,  umumiy   mulk   sotilib   uning   summasi   sheriklar   orasida
taqsimlanadi .
Uy - joyga   nisbatan   bo ‘ lgan   umumiy   ulushli   mulk   egalari   o ‘ zlariga   tegishli
ulushlarga   yarasha   uy - joyni   taqsimlashga   haqli   bo ‘ lib ,   buning   natijasida   ulaming
har   biriga   uy - joyning   alohida   qismi   ( kvartira   yoki   ajratilgan   xona )   biriktirib
qo ‘ yilishi   mumkin .
Agar   ulushni   ajratish   usuli   to ‘ g ‘ risida   sheriklar   o ‘ zaro   kelisha   olmagan
bo ‘ lsalar ,  mulk   har   qaysi   sherikning   da ’ vosi   bo ‘ yicha   sud   tomonidan   taqsimlanadi .
Amalda   shunday   hollar   uchraydiki ,   umumiy   mulkdan   ulush   ajratish   haqidagi
qonunning   qoidalari   xususiylashtirilgan   turar - joylarga   tatbiq   qilinishi   mumkin
emas   va   bunday   turar - joylami   taqsimlashda   Uy - joy   kodeksi   normalari   tatbiq
qilinishi   lozim .
FKning   233- moddasining   2- qismiga   binoan ,   turar - joy   uning   sheriklarini
umumiy   mulki   bo ‘ lgan   kvartira ,   uy   ( uyning   bir   qismi ) dagi   ulushlariga   muvofiq
taqsimlanishi   lozim .
Ushbu   masala   bo ‘ yicha   tegishli   ko ‘ rsatmalar  0 ‘ zbekiston   Respublikasi   Oliy
sudi   Plenumining   1994- yil   9- sentyabrdagi   21- sonli   qarorining   19- bandida
berilgan 12
.
Ammo   bunday   taqsimlash   mazkur   aholi   yashaydigan   joyning   rejalashtirish
loyihasiga   zid   bo ‘ lmasligi   kerak .   Uy - joyni   taqsimlash   to ‘ g ‘ risidagi   bitim   notarial
tartibda   taqsimlanishi   va   tuman   ( shahar )   hokimligi   idoralarida   ro ‘ yxatdan
о‘ tkazilishi   lozim .
Ba ’ zi   hollarda   umumiy   mulkdan   tegishli   ulush   mulk   egalaridan   birining
qarzini   qoplash   uchun   uning   kreditori   talabi   bo ‘ yicha   ham   ajratilishi   mumkin .
12
 Qonun nomi bilan// O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining Axborotnomasi, 1995. l-2-son.-28  и .
18 Er-xotinlar o‘rtasidagi mulk huquqi
O‘zbekiston   Respublikasi   Oila   kodeksining   23-moddasiga   asosan   er   va
xotinning   nikoh   davomida   orttirilgan   mol-mulklari,   shuningdek   nikoh   qayd
etilgunga qadar, bo‘lajak er-xotinning umumiy mablag‘lari  hisobiga olingan mol-
mulklari,   agar   qonun   yoki   nikoh   shartnomasida   boshqacha   hol   ko‘rsatilmagan
bo‘Isa, ulaming birgalikdagi umumiy mulki hisoblanadi.
Oila   qonunchiligi   er-xotinning   nikoh   davrida   orttirgan   mulklari   ulaming
birgalikdagi umumiy mulki bo‘lishi ko‘rsatilgan 13
. Bunda u yoki bu mulkning kim
tomonidan sotib olinganligi, kimning nomiga rasmiylashtirilganligi, er yo xotindan
birortasining qancha maosh olishi, butunlay olmasligining mutlaqo ahamiyati yo‘q.
Umumiy   mulkni   orttirish   masalasiga   kelganda,   oila   o‘z   yumushlarini   qilish,
farzandlami   tarbiyalash   har   qanday   maosh   to‘lanib   qilinadigan   ijtimoiy   ishga
tenglashtiriladi. Bu esa mamlakatimizda ayollaming erkaklar bilan to‘la tengligini
isbotlaydi,   ayollaming   salomatligi,   ulaming   mehnatlari   qadrlanganligini,   onalarga
cheksiz   hurmat   bilan   qaralganligini   bildiradi.   Mamlakatimizda   “Sog‘lom   avlod
uchun”   harakat   Hukumat   darajasida   amalga   oshirilayotganligi   bunga   yaqqol
dalildir.
Er-xotinning   tadbirkorlik   faoliyatiga   qo‘shgan   mablag‘lar   va   undan   kelgan
daromadlar,   agar   er-xotin   o‘rtasidagi   shartnoma   bilan  o‘zgacha   tartib  belgilangan
bo‘lmasa, ulardan har birining mulki bo‘ladi.
Er   va   xotinning   nikoh   davomida   orttirgan   mulklari   jumlasiga   ulaming   har
birining   mehnat   faoliyatidan,   tadbirkorlikdan   va   intellectual   faoliyat   natijalaridan
orttirilgan   daromadlar,   pensiyalar,   nafaqalar,   shuningdek,   ulaming   umumiy
daromadlari   hisobiga   olingan   ко ‘char   va   ko‘chmas   mulklar,   qimmatli   qog‘ozlar,
paylar, omonatlar er yoki xotindan birining nomiga rasmiylashtirilganligidan qat’iy
nazar er-xotinning umumiy mulkiga kiradi.
13
  O‘zbekiston Respublikasining Oila kodeksi. -Toshkent: Adolat, 1998.
19 Er   va   xotin   o‘rtasidagi   umumiy   mulk   huquqining   taqdiri   nikohning   bekor
qilinishi   bilan   o‘zgarishi   mumkin.   Bu   holda   dastlab   er   va   xotinning   nikoh
tuzganliklariga   qadar   o‘zlariga   tegishli   bo‘lgan   mulklari,   shuningdek   nikoh
davomida hadya yoki meros tariqasida olgan mulklari-har birining o‘z mulki qilib
ajratilishi va ular o‘rtasidagi umumiy mulkka qo‘shilmasligi kerak.
Er-xotinning   majburiyatlari   ulaming   qanday   asoslardan   kelib   chiqqaniga
qarab   umumiy   mulk   hisobidan   bajarilishi   mumkin.   Agar   majburiyat   er   va
xotinning   umumiy   xo‘jalik   yoki   oila   manfaatlarini   ko‘zlab   qilgan   harakatlaridan
kelib chiqqan bo‘lsa, qarz so‘zsiz umumiy mulkdan undiriladi.
Majburiyat   er   yoki   xotinning   shaxsiy   qarzlaridan   kelib   chiqqan   bo‘lsa,
majburiyat   qarzlari   o‘z   shaxsiy   mulkidan   yoki   unga   tegishli   umumiy   mulk
ulushidan   undiriladi.   Agar   er-xotinning   umumiy   mulki   jinoyat   hisobiga
jamg‘arilgani   yoki   ko‘paytirilganligi   sud   hukmi   bilan   isbot   qilinsa-jinoyat   tufayli
keltirilgan hamma mulk hisobidan undiriladi.
Yuqorida   bayon   qilingan   er   va   xotinning   umumiy   mulki   haqidagi   qoidalar
FHDYoda   qayd   etilgan   nikohda   turuvchi   shaxslarga   nisbatan   tatbiq   qilinadi.
FHDYoda   ro‘yxatdan   o‘tmay   birga   tumvchilarga   Oila   kodeksida   bayon   qilingan
yuqoridagi   qoidalar   tatbiq   etilmaydi.   Ular   o‘rtasidagi   umumiy   munosabatga
Fuqarolik kodeksining umumiy mulk huquqi to‘g‘risidagi normalari qo‘llaniladi. 14
II .   2   O‘zbekistonda   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirish   maqsadi ,  yo‘llari   va   usullari
14
  Baratov.M. X “Mulk Huquqi” Toshkent 2021   [5,7-b]
20 Bozor   munosabatlariga   o ‘ tishning   asosiy   sharti   ko ‘ p   ukladli   iqtisodiyotni   va
raqobatlashuvchi   muhitni   shakllantirish   uchun   shart - sharoitini   vujudga   keltirishdan
iborat .   Bunda   asosiysi   mulkchilik   masalasini   hal   qilishdir .   Uzoq   yillar   mobaynida
respublikamiz   iqtisodiyotida   umumxalq   mulki   deb   atalgan ,   aslida   esa
davlatlashtirilgan   mulk   to ‘ liq   hukmronlik   qilib   keldi .   Nazariya   va   amaliyotda
umumxalq   mulki   deb   hisoblangan   mulk   sub ’ yekti   sifatida   davlatning   chiqishi
jamiyat   a ’ zolari   o ‘ rtasida   bu   mulkga   « hech   kimniki »,   « davlatniki »,   « birovning
mulki »  deb   qarashlarining   shakllanishiga   olib   keldi .
Bozor   iqtisodiyotini   vujudga   keltirish   vazifasi   o ‘ tish   davrida   mulkchilikda
davlat   sektorining   salmog ‘ i   ancha   yuqori   bo ‘ lgan   mamlakatlarda   bu   mulkning
ma ’ lum   qismini   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishni   taqozo   qiladi .
Shunga   ko ‘ ra ,   O ‘ zbekistonda   ham   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirishga   muhim   ahamiyat   kasb   etuvchi   jarayon   sifatida   qaralib , « Davlat
tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   to ‘ g ‘ risida » gi   Qonunida   (1991   yil   19
noyabr )  quyidagicha   ta ’ rif   beriladi :
Davlat   mulkini   xususiylashtirishning   usullari 15
.
Xususiylashtirish - fuqarolarning   va   davlatga   taalluqli   bo ‘ lmagan   yuridik
shaxslarning   davlat   mulki   ob ’ yektlarini   yoki   davlat   aktsiadorlik   jamiyatlarining
aktsiyalarini   davlatdan   sotib   olishidir .
Bundan   ko ‘ rinadiki ,  mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   xususiylashtirishga
qaraganda   ancha   keng   tushuncha .   Xususiylashtirish - davlat   mulkiga   egalik
huquqining   davlatdan   xususiy   shaxslarga   o ‘ tishidir .   Mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   xususiylashtirishdan   tashqari ,   bu   mulk   hisobidan   boshqa   nodavlat   mulk
shakllarining   vujudga   keltirishni   ham   ko ‘ zda   tutadi .   U   bir   qator   yo ‘ llar   bilan
amalga   oshiriladi :   davlat   korxonalarini   hissadorlik   jamiyatiga   aylantirish ,   davlat
korxonasini   sotib ,   uni   jamoa   mulkiga   aylantirish ;   mulkni   qiymatga   qarab
chiqarilgan   cheklar   ( vaucher )   bo ‘ yicha   fuqarolarga   bepul   berish ;   mulkni   ayrim
tadbirkor   va   ish   boshqaruvchilarga   sotish ;  ayrim   davlat   korxonalarini   chet   el   firma
15
  www.lex.uz
21 va   fuqarolariga   sotish   yoki   qarz   hisobiga   berish ;   davlat   mol - mulkini   auktsionlarda
kim   oshdi   savdosi   orqali   sotish   va   h . k .
Xususiylashtirishning   usullari   ham   turli - tuman   bo ‘ lib ,   ularni   3   guruhga
ajratish   mumkin : 
1) davlat mulkini bepul bo‘lib berish orqali xususiylashtirish;
2) davlat mulkini sotish orqali xususiylashtirish;
3) davlat mulkini bepul bo‘lib berish hamda sotishni uyg‘unlashtirish orqali
xususiylashtirish.
Mamlakatimizda   amalga   oshirilgan   xususiylashtirish   jarayonining   o‘ziga   xos
jihati-bu uning bosqichma-bosqich olib borilganligidir.
  I-bosqich (1992-1993 y.)
Umumiy   uy-joy   fondini,   savdo,   mahalliy   sanoat,   xizmat   ko‘rsatish
korxonalarini,   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarini   qayta   ishlash   tizimi   korxonalarini
xususiylashtirish
II-bosqich (1994-1995 y.)
Ko‘plab   o‘rta   va   yirik   korxonalarni   aktsiadorlik   jamiyatlariga   aylantirish   hamda
ularning aktsiyalarini respublika qimmatbaho qog‘ozlar bozorida sotish
III-bosqich (1996-1998 y.)
Aktsiyalarining   nazorat   paketi   davlat   mulkida   bo‘lgan   yirik   korxona   va
tarmoqlarni xususiylashtirish
  Xususiylashtirilgan   korxonalarga   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish,
boshqaruv samaradorligini oshirish va mulkchilik yangi munosabatlarini to‘laqonli
amal qilishi uchun sharoitlar yaratish
 IV-bosqich (1998-2002 y.)
22   Xususiylashtirish   jarayonlari   samaradorligini   oshirish   va   jadallashtirish,
iqtisodiyotda xususiy sektorning ishtirokini faollashtirish va salmog‘ini oshirish
  V-bosqich (2003 yildan boshlab)
O‘zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarning   birinchi   bosqichidayoq
mulkchilikning hamma  shakllari  teng huquqli  ekanligi  konstitutsion tarzda e’tirof
etildi va davlat mulki  monopolizmini  tugatish hamda bu mulkni xususiylashtirish
hisobiga   ko‘p   ukladli   iqtisodiyotni   real   shakllantirish   vazifasi   qo‘yildi.   Avvalo
mulkchilikning   turli   xil   shakllari   qaror   topishi   uchun   teng   huquqiy   normalar   va
amal qilish mexanizmlari yaratildi.
O‘zbekistonda   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishga
yondashuvning muhim xususiyati-uni dasturlar asosida bosqichma-bosqich amalga
oshirishdan iborat. 1992- 1993 yillar xususiylashtirishning birinchi bosqichini  o‘z
ichiga olib, bu bosqichda xususiylashtirish jarayoni umumiy uy-joy fondini, savdo,
mahalliy   sanoat,   xizmat   ko‘rsatish   korxonalarini   hamda   qishloq   xo‘jalik
mahsulotlarini   qayta   ishlash   tizimini   qamrab   oldi.   Yengil,   mahalliy   sanoatga,
transport   va   qurilishga,   boshqa   tarmoqlarga   qarashli   ayrim   o‘rta   va   yirik
korxonalar   keyinchalik   sotib   olinish   huquqi   bilan   ko‘proq   ijra   korxonalariga,
jamoa   korxonalariga,   yopiq   turdagi   aktsionerlik   jamiyatlariga   aylantirildi.
Aktsiyalarning nazorat paketi davlat ixtiyorida saqlab qolindi.
Xususiylashtirishning birinchi bosqichida davlat xalq xo‘jaligining iqtisodiy
jihatdan   samarasiz   bo‘lgan,   biroq   butun   mamlakatning   iqtisodiy   taraqqiyotida
muhim ro‘l o‘ynaydigan ayrim sektorlarini, ayrim korxonalarni saqlab turishni va
mablag‘ bilan ta’minlash vazifalarini o‘z zimmasiga oldi.
Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning birinchi bosqichi natijasida kichik
xususiylashtirish   amalda   tugallandi,   davlat   mulkini   boshqarish   va   uni
mulkchilikning   boshqa   shakllariga   aylantirish   uchun   kerak   bo‘lgan   muassasalar
tizimi vujudga keltirildi.
23 Savdo,   aholiga   maishiy   xizmat   ko‘rsatish,   mahalliy   sanoat   korxonalari
xususiy   va   jamoa   mulki   qilib   berildi.   Natijada   1997   yilda   savdo-sotiq   hajmi   va
umumiy   ovqatlanish   yalpi   mahsulotining   95   foizdan   ortiqrog‘i   davlatga   qarashli
bo‘lmagan   sektorga   to‘g‘ri   keldi.   Uy   joylarni   xususiylashtirish   jarayonida   ilgari
davlat ixtiyorida bo‘lgan bir milliondan ortiq kvartira yoki davlat uy-joy fondining
95 foizdan ortiqrog‘i fuqarolarning xususiy mulki bo‘lib qoldi.
Davlat   ijtimoiy   dasturida   belgilab   berilgan   ikkinchi   bosqich   1994-1995
yillarga   to‘g‘ri   keldi.   Bu   bosqichda   ko‘plab   o‘rta   va   yirik   korxonalar   hissadorlik
jamiyatlariga   aylantirildi   hamda   ularning   aktsiyalari   respublika   qimmatbaho
qog‘ozlar bozorining asosini tashkil etdi. Davlat mulki hissadorlikka aylantirilishi
bilan bir qatorda kichik xususiy biznes korxonalari qizg‘in tashkil qilindi.
Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarishning   va   xususiylashtirishning   bu
bosqichda ochiq turdagi aksionerlik jamiyatlarini vujudga keltirish, davlat mulkini
tanlov   asosida   hamda   kim   oshdi   savdosida   sotish   amaliyotga   joriy   qilindi.
Ko‘chmas mulk va qimmatli qog‘ozlar bozorining yangi muassasalari barpo etildi.
Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishdan   keladigan
samara   ikki   yoqlama   tavsifga   ega.   Bir   tomondan,   u   aholining   bo‘sh   turgan
mablag‘larini   o‘ziga   jalb   qilib,   ularning   bozorga   taziyqini   pasaytiradi.   Ikkinchi
tomondan,   yangi   mablag‘larni   ishlab   chiqarishga   jalb   etish   va   tovar   ishlab
chiqaruvchilar o‘rtasida raqobatni yuzaga keltirish uchun sharoit yaratadi. Bu erda
shuni   ta’kidlash   lozimki   xususiylashtirish   iqtisodiyotning   davlatga   qarashli
bo‘lmagan sektorini shakllantirishning yagona yo‘li emas. Tashabbuskorlik asosida
yakka   tartibdagi   xususiy   mulkchilikka   asoslangan,   shuningdek,   turli   xil
kooperativlar,   shirkatlar,   ma’suliyati   cheklangan   jamiyatlar   ko‘rinishidagi   kichik
va o‘rta korxonalarni tashkil qilish-ikkinchi qudratli jarayon hisoblanadi.
Respublika   iqtisodiyoti   1996   yildan   boshlab   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   xususiylashtirishning   uchinchi   bosqichiga   kirdi.   Bu   bosqich   davrida
24 (1996-1998   yillar)   xususiylashtirilmaydigan   ob’yektlar   ro‘yxatiga   kirmagan   jami
3146 ta ob’yekt va korxonalar davlat tasarrufidan chiqarildi.
Xususiylashtirish jarayonlarining to‘rtinchi bosqichi (1998-2002 yillar) ning
asosiy   vazifalari   sifatida   davlat   byudjetiga   xususiylashtirishdan   tushgan
mablag‘larni yo‘naltirish, xususiylashtirilgan korxonalarga xorijiy investitsiyalarni
jalb etish, boshqaruv samaradorligini oshirish va mulkchilik yangi munosabatlarini
to‘laqonli   amal   qilishi   uchun   sharoitlar   yaratish   tadbirlarini   amalga   oshirish
belgilandi.
Shaxsiy   mulk   -   bu   fuqarolar   mulki   bo‘lib,   ularning   oilaviy   faoliyat
yuritishida   shaxsiy   yoki   oilaviy   ehtiyojini   qondirishiga   xizmat   qiladi.   Bu   mulk
shakli   asosan   shaxsning   yoki   uning   oila   a’zolarining   mehnati   va   undan   kelgan
daromadlari asosida ko‘payadi va rivoj topadi 16
.
O ‘ zbekistonda   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
jarayonlarining   beshinchi   bosqichida   iqtisodiy   nochor   davlat   korxonalarini   davlat
tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   jarayonini   jadallashtirish ,   shuningdek ,
mazkur   korxonalarni   modernizatsiyalash   va   barqaror   rivojlantirish   uchun
to ‘ g ‘ ridan - to ‘ g ‘ ri   investitsiyalarni   jalb   etish   maqsadida   xususiylashtirilgan
ob ’ yektlarga   narx   belgilashning   samarali   mexanizmi   joriy   etildi . 
Respublikada   xususiylashtirishning   manzilli   yo ‘ naltirilganligi   uning
navbatdagi   xususiyatidir .   Bu   aholining   barcha   qatlamlariga   mazkur   jarayonda
aniqroq   va   natijaliroq   qatnashishi   imkonini   beradi .   Xususiylashtirishning   manzilli
yo ‘ naltirilganligi   uy - joylarning   o ‘ z   egalariga   imtiyozli   yoki   bepul   berilishida ,
aholining   ko ‘ proq   muhtoj   va   zaif   qatlamlarini   qo ‘ llab - quvvatlashning   turli   xil
dasturlari   byudjet   mablag ‘ lari   hisobiga   qoplanishida ,   qishloq   aholisi   o ‘ z   oilaviy
xo ‘ jaligi   uchun   yerlar   olishi   kabilarda   ifodalanadi .
O ‘ zbekistonda   xususiylashtirishning   to ‘ lovliligi   uning   navbatdagi   muhim
xususiyatidir .   Pulni   to ‘ lash   orqali   davlat   tasarrufidagi   korxona   va   ob ’ yektlarni
xususiylashtirishda   mulkni   bepul   taqsimlash   bilan   bog ‘ liq   salbiy   holatlar   bartaraf
16
  Narmatov N. Fuqarolik huquqidagi yuridik kolliziyalar.// huquq.  Pravo. Law. 2004. №4. -1-3 b.
25 etilishi   bilan   birga   qator   muammolarni   hal   qilish   imkoniyati   yaratiladi .   Bulardan
asosiysi   avvalo   tadbirkorlikni ,   xususiylashtirilgan   korxonalarni   davlat   tomonidan
qo ‘ llab - quvvatlashning   moliyaviy   manbalari ,   bozor   infratuzilmasini   barpo   etish
uchun   resurslar   vujudga   keladi   va   aholini   ijtimoiy   muhofazalash   dasturini   ro ‘ yobga
chiqarish   uchun   mablag ‘ lar   jamlanadi .   Davlat   mol - mulkini   yangi   mulkdorlarga
sotish   yo ‘ li   orqali   ularni   mulkchilikning   boshqa   shakllariga   aylantirilishi   bilan
birga   xususiylashtirishdan   olinadigan   mablag ‘ lar   shu   korxonaning   o ‘ zini   qo ‘ llab -
quvvatlashga ,  yangi   raqobatlashuvchi   korxonalar   barpo   etishga   ham   sarflanadi .
O ‘ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF -4947-
sonli   « O ‘ zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo ‘ yicha   Harakatlar
strategiyasi   to ‘ g ‘ risida » gi   Farmonining   3.4.- bandida   iqtisodiyotda   davlat
ishtirokini   kamaytirish ,   xususiy   mulk   huquqini   himoya   qilish   va   uning   ustuvor
mavqeini   yanada   kuchaytirish ,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   rivojini
rag ‘ batlantirishga   qaratilgan   institutsional   va   tarkibiy   islohotlarni   davom   ettirish
asosida :
 -  xususiy   mulk   huquqi   va   kafolatlarini   ishonchli   himoya   qilishni   ta ’ minlash ,
xususiy   tadbirkorlik   va   kichik   biznes   rivoji   yo ‘ lidagi   barcha   to ‘ siq   va   cheklovlarni
bartaraf   etish ,   unga   to ‘ liq   erkinlik   berish , « Agar   xalq   boy   bo ‘ lsa ,   davlat   ham   boy
va   kuchli   bo ‘ ladi »  degan   tamoyilni   amalga   oshirish ;
  -   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   keng   rivojlantirish   uchun   qulay
ishbilarmonlik   muhitini   yaratish ,   tadbirkorlik   tuzilmalarining   faoliyatiga   davlat ,
huquqni   muhofaza   qiluvchi   va   nazorat   idoralari   tomonidan   noqonuniy
aralashuvlarning   qat ’ iy   oldini   olish ;   davlat   mulkini   xususiylashtirishni   yanada
kengaytirish   va   uning   tartib - taomillarini   soddalashtirish ,   xo ‘ jalik   yurituvchi
sub ’ ektlarning   ustav   jamg ‘ armalarida   davlat   ishtirokini   kamaytirish ,   davlat   mulki
xususiylashtirilgan   ob ’ ektlar   bazasida   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   uchun
qulay   shart - sharoitlar   yaratish   yo ‘ nalishlari   belgilangan .
26 XULOSA
Umumiy   mulk   tushunchasi   bir   guruh   shaxslar   yoki   jamoa   tomonidan
birgalikda   egalik   qilinadigan   va   boshqariladigan   resurslar   yoki   aktivlarni
anglatadi.   Jismoniy   shaxs   yoki   ma'lum   bir   shaxsga   tegishli   bo‘lgan   xususiy
mulkdan   farqli   o‘laroq,   umumiy   mulk   umumiy   va   bir   nechta   foydalanuvchilar
uchun   ochiqdir.   Umumiy   mulk   turli   shakllarda   bo‘lishi   va   turli   maqsadlarga
xizmat   qilishi   mumkin,   bu   esa   jalb   qilingan   jamoa   uchun   imtiyozlar   va
imkoniyatlar yaratadi.
Umumiy mulkni bir necha turlarga bo‘lish mumkin:
Umumiy   resurslari:   Umumiy   resurslari   jamiyat   uchun   mavjud   bo‘lgan
o‘rmonlar,   daryolar   yoki   yaylovlar   kabi   tabiiy   yoki   ekologik   resurslardir.   Bu
resurslar   birgalikda   egalik   qiladi   va   ularni   barqaror   foydalanish   va   saqlash
bo‘yicha huquq va majburiyatlarga ega bo‘lgan jamiyat  tomonidan boshqariladi.
Umumiy hovuz resurslarini samarali boshqarish hamkorlikni, muvofiqlashtirishni
va   ortiqcha   foydalanish   yoki   buzilishning   oldini   olish   uchun   qoidalar   va
qoidalarni o‘rnatishni talab qiladi.
Jamiyat   infratuzilmasi:   Jamoatchilik   infratuzilmasi   deganda   jamiyat
tomonidan   umumiy   foydalaniladigan   va   xizmat   ko rsatuvchi   yo llar,   bog lar,ʻ ʻ ʻ
bolalar   maydonchalari   yoki   jamoat   markazlari   kabi   jismoniy   ob yektlar   va	
ʼ
qulayliklar   tushuniladi.   Bu   resurslar   jamiyat   farovonligi   va   rivojlanishi,   ijtimoiy
hamjihatlikni kuchaytirish, dam olish joylarini ta'minlash yoki iqtisodiy faoliyatni
osonlashtirish   uchun   juda   muhimdir.   Jamiyat   infratuzilmasini   saqlash,   texnik
xizmat   ko‘rsatish   va   teng   huquqli   foydalanish   uchun   javobgarlik   butun   jamiyat
zimmasiga tushadi.
Umumiy   uy-joy   yoki   uy-joy   kooperativlari:   Umumiy   uy-joy   yoki   uy-joy
kooperativlari   uy-joy   sektoridagi   umumiy   mulkka   misollardir.   Ushbu
kelishuvlarda   bir   guruh   shaxslar   yoki   oilalar   turar-joy   mulkiga   umumiy   egalik
qiladi va uni boshqaradi, xarajatlar, texnik xizmat ko‘rsatish va qaror qabul qilish
jarayonlarini bo‘lishishadi. Birgalikda uy-joy arzon uy-joy imkoniyatlarini taqdim
etishi,   jamiyat   tuyg‘usini   rivojlantirishi   va   aholi   o‘rtasida   umumiy  mas'uliyat   va
27 resurslarga ruxsat berishi mumkin.
Intellektual   umumiyliklar:   Intellektual   umumiylik   umumiy   bilimlar,
ma'lumotlar va jamoatchilik uchun ochiq bo‘lgan ijodiy ishlarni anglatadi. Bunga
ochiq   kodli   dasturiy   ta'minot,   ijodiy   umumiy   litsenziyalangan   kontent   yoki
umumiy   manfaat   uchun   taqdim   etilgan   ilmiy   tadqiqotlar   kiradi.   Intellektual
umumiylik   hamkorlikda   innovatsiyalar,   bilim   almashish   va   axborotni
demokratlashtirish imkonini beradi.
Xulosa qilib aytadigan bo‘lsak, umumiy mulk tushunchasi  jamoaga tegishli
bo‘lgan,   boshqaradigan   va   birgalikda   egalik   qiladigan   turli   xil   resurslar   va
aktivlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Tabiiy   resurslar,   jamoat   infratuzilmasi,   uy-joy   yoki
bilim   bo‘ladimi,   umumiy   mulk   hamkorlik,   barqarorlik   va   resurslar   va
imkoniyatlardan   teng   foydalanishni   rag‘batlantirishda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.
Samarali   boshqaruv,   hamkorlik   va   jamoatchilik   ishtiroki   umumiy   mulkni
muvaffaqiyatli   boshqarish   va   butun   jamiyat   manfaati   uchun   foydalanish   uchun
zarurdir.
M ulk   iqtisodiy,   moddiy   munosabatlarning   alifbosi,   aksimoasi
bo‘ l ganligidan   ushbu   kurs   ishida   umumiy   mulk,   mulk   huquqi   tushunchalari,
mulkning   ashyodan   farqli   jihatlari,   mulk   huquqini   tavsiflovchi   mashhur   triada   -
mulkkni   egallash,   undan   foydalanish   va   uni   tasarruf   etish,   'bir   so‘z   bilan
aytganda,   mulk   nima-yu,   mukdor   kim?   Mulkdoming   huquqiy   qiyofasi   qanday?
kabi savollarni ochib berishdir. 
Ushbu   masalalar   mulk   huquqi   to‘g‘risidagi   turfa   ta’limotlar   orqali   ochib
berishga   harakat   qilindi.   Mulk   huquqining   tamoyillari,   mulk   huquqini   amalga
oshirish   shartlar   va   uning   bozor   munosabatlari   sharoitidagi   ahamiyatiga   urg‘u
berildi.   Mulk   huquqi   vujudga   kelishi   va   bekor   bo‘lishi   bilan   bog‘liq   masalalar,
yangi iqtisodiy shart-sharoitlar o‘laroq, turli mulk shakllarining amalga kiritilishi
hamda ulaming realizatsiyasi bilan bog 'liq masalalar ochib berildi. 
28 I. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1.  O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. - Т .: O‘zbekiston, 2023.
2.  O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik kodeksi. - Т .: Adolat, 2007.
3.  O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksi. - Т .: 2005.
4.  Fuqarolik huquqi – T.: TDYU nashriyoti, 2017.  114- b .
5.  Шахматов   В.П.   Составы   противоправных   следок   и   обусловленные
ими последствия. –Томск, с-101.
6. Zokirov. I. B. O‘zbekiston Respublikasining fuqarolik huquqi.  Toshkent.: 
“Adalot”, 1996, 342-b.
7. Кротов М. В. Граждакие право. Часть 1// Под. Ред. Ю.К. Толстого, А.П.
Сергеева. – М :ТЕИС, 1996.с- 108
8.  Egamberdieva   N .   Fuqarolik - huquqiy   javobgarlikning   asoslari   va   shakllari .
– Toshkent :  TDYuI , 2007.
9. Ergashev   V . Yo .   O ʻ zbekiston   Respublikasida   mulk   huquqining   dolzarb
muammolari   va   rivojlanish   istiqbollari . – Toshkent :  TDYuI , 2009.
10. Yuldashev   J . I .   Aksiyadorlik   jamiyatlari   –   fuqarolik   huquqining   sub ' ekti
sifatida .  Yurid. fan. nomz. diss... Avtoreferati. –Toshkent, TDYuI, 2008. -15 b.
11.   Baratov M. Konsessiya shartnomasi nima? // Xo jalik va huquq.  ʻ 1997. №
7. – B  24
12. Хейфец Ф. С. Недействительность следок по российскому 
грвжданскому праву. –М. 2007, с- 94.
13. Генкин Д. М. . Недействительность следок, совершенних с целью, 
противной закону. 1947, №5, с- 61
29 II. JURNAL, GAZETA VA ILMIY TO PLAMLARDAGIʻ
MAQOLALAR, WEB-RESURSLAR:
1. Baratov M. Konsessiya shartnomasi nima? // Xo jalik va huquq. 1997. № 7. –B	
ʻ
24.
2. Boboev J.I. Pravo potrebiteley “O zbekistonda ijtimoiy fanlar”,. 2003. № 3. –	
ʻ
B. 20-29.
3.   Voxidov   M.M.   O zbekiston   Respublikasi   Qonunchiligi   bo yicha   aksiyadorlar	
ʻ ʻ
umumiy   yig ilishi   faoliyatining   huquqiy   asoslari//   O zbekiston   Qonunchiligi	
ʻ ʻ
tahlili. –Toshkent, 2006. -№.1. –B.10.
4.   Gulyamov   S.S.   Germaniya:   Aksiyadorlik   jamiyatlari   manfaatlarini   himoya
qilish//Xo jalik va huquq. –Toshkent, 2004. -№6. –B.13.	
ʻ
5. Imomov N. Da'vo muddati instituti // Hayot va qonun. 2004. №1 –B. 23-24.
6.   Исмоилов   Н.М.   О   некоторых   проблемах   цивилистической   науки   и
законотворческой   практики/   Материалы   международной   научно-
практической   конференции   на   тему   “Актуальные   проблемы   и   603
тенденции   развития   гражданского   законодательства”.   –   Ташкент:   ТГЮИ,
2005. -185 с.
7.   Қаллибеков   Т.   Дийхон   (фермер)   хожалыкларын   раужландырудин
хукыкый кепиллиги. Каракалпакстан. –Нокис, 1995. Б.20-21.
8.   Караходжаева   Д.М.   К   вопросу   о   правовом   статусе   коммерческих
организаций   //   Jahon   taraqqiyoti   va   globallashuv   jarayonida   informasion
xavfsizlik   muammolari:   Ilmiy-amaliy   konferensiya   materiallari   to plami.   -	
ʻ
Toshkent: JIDU, 2006. –B. 31-34.
9.   Красавчиков   О.А.   Диспозитивность   в   гражданскоправовом
регулировании// Советское государство и право. -1970. -№1. -41 с.
30 31

Umumiy mulk tushunchasi va turlari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha