Umumiy oʻrta ta’lim tizimida ”Oʻzbeksiton respublikasi tinchliksevar siyosati” mavzusini oʻqitishda interfaol usullardan foydalanish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
NAVOIY DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
Tarix  fakulteti
"Tarix" kafedrasi
"Tarix "  ta`lim yo`nalishi
” Umumiy o rta ta’lim tizimida ”O zbeksitonʻ ʻ
respublikasi tinchliksevar siyosati” mavzusini
o qitishda interfaol usullardan foydalanish	
ʻ ”
mavzusida yozgan
Ilmiy rahbar____________-
Navoiy K U R S   I S H I Umumiy o'rta talim tizimida O'zbekiston
respublikasining tinchliksevar siyosati mavzusini
o'qitishda interfaol usullardan foydalanish
Reja:
Kirish 
Asosiy qism 
I Bob O’zbekiston respublikasi tashqi siyosati asosiy prinsiplari.
1.1 O’zbekiston Respublikasi tashqi siyosati.
      1.2 O’zbekiston Respublikasida tashqi iqtisodiy siyosat.
      II Bob Tashqi siyosatning asosiy tamoyillari.
          2.1   Xalqaro   ahvol.   O'zbekistonning   tinchliksevar   tashqi   siyosati   va
jahon hamjamiyatiga qo'shilishi.
2.2   Interfaol usullardan foydalanish
Xulosa
Adabiyotlar Kirish
O’zbekiston Respublikasi o’z milliy manfaatlariga asoslangan holda ochiq, o’zaro
manfaatli   va   konstruktiv   tashqi   siyosat   olib   boradi.   Respublikaning   zamonaviy
tashiq   siyosiy   kursi   dunyoda   va   mintaqada   shiddat   bilan   o’zgarayotgan   vaziyat,
hamda mamlakatning ichidagi keng ko’lamli o’zgarishlarga asoslanib shakllanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosiy   faoliyatining   bosh   maqsadi   –   davlat
mustaqilligi va suverenitetini, xalqaro maydondagi o’rni va rolini mustahkamlash,
yon-atrofida   xavfsizlik,   barqarorlik   va   ahil   qo’shnichilik   muhitini   shakllantirish,
respublikaning tashqi iqtisodiy manfaatlarini faol tarzda ilgari surish.  
Respublika   harbiy-siyosiy   bloklarga   qo'shilmaslik   kursiga   sodiq   bo'lib,   o'z
hududida   xorijiy   harbiy   bazalar   va   ob'ektlarni   joylashtirishga,   shuningdek,
mamlakat   harbiy   xizmatchilarining   chet   eldagi   tinchlikparvarlik   amaliyotlarida
yoki   harbiy   mojarolarda   ishtirok   etishiga   yo'l   qo'ymaydi.   O'zbekiston   barcha
qarama-qarshiliklar va nizolarni faqat tinch siyosiy yo'llar bilan hal qilish tarafdori.
O'zbekiston   davlatlarning   suveren   tengligi,   kuch   ishlatmaslik   yoki   kuch   bilan
tahdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxlsizligi,   boshqa   davlatlarning   ichki   ishlariga
aralashmaslik; xalqaro majburiyatlarni vijdonan bajarish, inson huquqlarini hurmat
qilish   va   himoya   qilish   va   xalqaro   huquqning   boshqa   umume'tirof   etilgan
tamoyilllari   va   normalari;   xavfsizlikning   bo'linmasligi,   ochiqlik   va   pragmatizm,
qo'shni   mamlakatlar   bilan   har   tomonlama   yaxshi   qo'shnichilik   munosabatlarini
rivojlantirish,   mintaqaviy   va   xalqaro   hamkorlikni   mustahkamlash   kabi   asosiy
tamoyillarga   tayangan   holda   tinchlik,   taraqqiyot   va   farovonlik   yo'lida   barcha
sheriklar bilan hamkorlikni kengaytirishdan manfaatdor.
Tashqi  siyosiy  faoliyatning asosiy  va  birinchi  darajali  vazifalaridan  biri  bu 2017-
2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasini samarali amalga oshirishdir.
Ushbu   maqsadga   erishish   uchun   tashqi   siyosat   idorasi   oldiga   quyidagi   vazifalar
qo’yilgan: -   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   demokratik   islohotlarni   hamda   jamiyat   va
iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilishning   jadal   jarayonlarini   samarali   amalga
oshirish uchun mumkin qadar qulay tashqi siyosiy shart-sharoitlarni shakllantirish;
-   Markaziy   Osiyoda   tinchlik   va   barqarorlikni   saqlash   hamda   mustahkamlash,
mintaqani xavfsizlik va barqaror taraqqiyot hududiga aylantirish;
-   jahonning   yetakchi   davlatlari   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   strategik   hamkorlik
qilishning mutanosib, ko’p qirrali tizimini shakllantirish;
-   O’zbekistonning   mintaqa   va   jahon   siyosatidagi   muhim   yo’nalishlar   bo’yicha
xalqaro tashabbuslarini ilgari surish;
- mahalliy mahsulotlarning eksport hajmini oshirish va geografiyasini kengaytirish
borasida ko’maklashish;
-   milliy   iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalar va ilg’or texnologiyalarni jalb etishda faol ko’mak berish;
- mamlakatimizga turistlarni jalb qilish hamda turistik infratuzilmani rivojlantirish
borasida amaliy yordam ko’rsatish;
-   transport   va   tranzit   sohasidagi   hamkorlikni   kengaytirish   va   chuqurlashtirishda
hamda   xalqaro   transport   kommunikatsiyalari   va   logistik   infratuzilmalarni
rivojlanishiga ko’maklashish;
-   xorijdagi   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   va   yuridik   shaxslari   huquq   va
manfaatlarining har tomonlama himoya qilinishini ta’minlash;
- xorijda istiqomat qilayotgan vatandoshlar bilan aloqalarni mustahkamlash.
Tashqi   siyosatimizning   bosh   ustuvor   yo’nalishi   Markaziy   Osiyo   mintaqasidir.
O’zbekistonning Markaziy Osiyodagi siyosati  mintaqada tinchlik va barqarorlikni
ta’minlashga,   mintaqaviy   xavfsizlikning   muhim   muammolarini   hal   etishga,   shu
jumladan,   Afg’onistondagi   vaziyatni   hal   qilishga   ko’maklashishga   qaratilgan.
O’zbekiston mintaqaviy savdo-iqtisodiy hamkorlikni mustahkamlash, mintaqaning
transport va tranzit infratuzilmasini rivojlantirish, Markaziy Osiyo transchegaraviy
daryolarining suv-energetika resurslaridan oqilona va kompleks foydalanish hamda
mintaqaning   ekologik   barqarorligini   ta’minlash,   chegaralarni   delimitatsiya   va demarkatsiya  qilish  jarayonini   yakuniga yetkazish   uchun barcha  sa’y-harakatlarni
amalga oshiradi.
O’zbekiston   mintaqa   davlatlari   bilan   do’stona   va   ahil   qo’shnichilik
munosabatlarini   mustahkamlashdan,   ilmiy-texnikaviy   va   madaniy-gumanitar
hamkorlikni rivojlantirishdan, parlamentlar, chegara hududlari, jamoat tashkilotlari
va oddiy fuqarolar o’rtasidagi aloqalarni kuchaytirishdan manfaatdor.
O’zbekiston   Afg’oniston   bilan   aloqalarni   kengaytirishni,   mazkur   mamlakatdagi
vaziyatni   tinch   yo’l   bilan   hal   etishga   qaratilgan   xalqaro   sa’y-harakatlarda   faol
ishtirok   etishni   davom   ettiradi.   O’zbekiston   tomoni   Afg’oniston   iqtisodiyotini
qayta   tiklanishiga,   uning   transport,   ishlab   chiqarish,   energetik   va   ijtimoiy
infratuzilmalarini   rivojlantirishga   ko’mak   berishda   davom   etadi.   Barqaror   va
ravnaq   topayotgan   Afg’oniston   Markaziy   Osiyodagi   mintaqaviy   xavfsizlikning
kafolatidir.
MDH   malakatlari   bilan   hamkorlik   ham   O’zbekiston   tashqi   siyosatining   ustuvor
yo’nalishi   hisoblanadi.   Mazkur   davlatlar   bilan   respublikamiz   tarixan   shakllangan
siyosiy,   iqtisodiy,   transport-kommunikatsion   va   boshqa   aloqalarga   ega.
O’zbekiston Hamdo’stlik mamlakatlari bilan tenglik, o’zaro foydalilik, bir-birining
manfaatlarini  hurmat  qilish va e’tiborga olish tamoyillari  asosida  ikki  tomonlama
hamkorlik munosabatlarini qurishni davom etadi.
O’zbekiston   Rossiya   bilan   2004-yil   16-iyunda   imzolangan   Strategik   hamkorlik,
2005-yil   14-noyabrdagi   Ittifoqchilik   munosabatlari   to’g’risidagi   shartnomalar
hamda   2012-yil   4-iyunda   imzolangan   O’zbekiston   Respublikasi   va   Rossiya
Federatsiyasi   o’rtasida   Strategik   hamkorlikni   chuqurlashtirish   to’g’risidagi
deklaratsiya   asosida   do’stona   munosabatlarni   har   tomonlama   mustahkamlash   va
tadrijiy   rivojlantirish   ikki   mamlakat   manfaatlariga   to’liq   mos   keladi   hamda
mintaqadagi   tinchlik   va   xavfsizlikni   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Ikki
tomonlama   munosabatlarning   eng   muhim   vazifalari   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Sh.   M.   Mirziyoyevning   2017-yil   4-5-aprelda   Rossiyaga   davlat   tashrifi
hamda Rossiya Federatsiyasi Prezidenti V. V. Putinning 2018 yil 18-19 oktyabrda O’zbekistonga   davlat   tashrifi   chog’ida   erishilgan   kelishuvlarni   to’liq   amalga
oshirilishini ta’minlashdan iboratdir.  
O’zbekiston   Respublikasi   global   muammolarni   hal   etishda   muhim   rol
o’ynaydigan,   yaqin   mintaqaviy   qo’shni   Xitoy   bilan   strategik   hamkorlikni
kuchaytirish   tarafdori.   Xitoy   bilan   munosabatlarni   rivojlantirish   2012-yil   6-
iyundagi Strategik hamkorlikni o’rnatish to’g’risidagi qo’shma deklaratsiya, 2013-
yil   9-sentyabrdagi   ikki   tomonlama   strategik   hamkorlikni   yanada   rivojlantirish   va
chuqurlashtirish   to’g’risidagi   deklaratsiyasi   hamda   2017   yil   12   maydagi   Har
tomonlama   strategik   sheriklik   munosabatlarini   yanada   chuqurlashtirish   to'g'risida
qo'shma   bayonotga   asoslangan.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.   M.
Mirziyoyev 2019-yil 24-27 aprelda «Bir makon, bir yo’l» Ikkinchi xalqaro forum
doirasida ilgari surgan tashabbus va takliflarni to'liq va o'z vaqtida amalga oshirish
ikki mamlakat manfaatlariga mos keladi.
O’zbekiston   tashqi   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri,   Amerika   Qo’shma
Shtatlari bilan 2002-yil 12-mart oyida imzolangan O’zbekiston va AQSh o’rtasida
Strategik   sherikchilik   va   hamkorlikning   asoslari   to’g’risidagi   deklaratsiyasi
asnosida   o’zaro   manfaatli   va   konstruktiv   hamkorlikni   har   tomonlama
rivojlantirishdan   iboratdir.   O’zbekiston   AQSh   bilan   mamlakatda   amalga
oshirilayotgan   fuqarolik   jamiyati   asoslarini   mustahkamlash   va   xalq   turmush
darajasini yaxshilashga qaratilgan modernizatsiya jarayoni va islohotlarni qo’llab-
quvvatlash   maqsadida   siyosiy,   savdo-iqtisodiy,   investitiaviy-texnologik   va
madaniy-gumanitar   sohalarda   hamkorlikni   yanada   kengaytirishdan   manfaatdor.
Ikki   tomonlama   hamkorlikning   muhim   yo’nalishlari   Afg’onistonda   tinchlik   va
barqarorlikni   mustahkamlash,   transmilliy   tahdid   va   xatarlarga   qarshi   kurashga
ko’maklashishdan iboratdir.
O’zbekiston   Yevropa   Ittifoqi   va   Yevropa   davlatlari   bilan   har   taraflama   manfaatli
hamkorlikka   muhim   ahamiyat   beradi.   Yevropa   mamlakatlari   bilan   hamkorlikni
asosiy   sohalari   savdo-sotiqni   rivojlantirish,   investitiya   va   moliya,   zamonaviy
texnologiyalar   transferi,   ilm-fan,   texnika,   ta’lim,   ekologiya,   sog’liqni   saqlash,
madaniyat   va   mintaqaviy   xavfsizlik   kabilar   hisoblanadi.   O’zbekiston   asosiy e’tiborini   Yevropaning   ilg’or   davlatlari,   xususan   Germaniya,   Fransiya,   Buyuk
Britaniya,   Belgiya,   Italiya,   Ispaniya,   Latviya   va   boshqa   davlatlar   bilan   ikki
tomonlama hamkorlikni yanada yuqori darajaga chiqarishga alohida e’tibor beradi.
Respublikamiz ko’p asrlik umumiy tarix, yagona til va din, umumiy qadriyatlar va
o’xshash   urf-odatlarga   ega   bo’lgan   Turkiya   davlati   bilan   do’stlik   va   hamkorlikni
mustahkamlashga   qaratilgan   siyosatni   izchil   davom   ettiradi.   Mamlakatimiz
Turkiya   bilan   har   taraflama   manfaatli   hamkorlikni,   jumladan   savdo-sotiq,
investitsiya va turizm kabi sohalarda rivojlantiradi.
Osiyo-Tinch   okeani   hududi   mamlakatlari,   xususan   Koreya   Respublikasi   va
Yaponiya bilan hamkorlik O’zbekiston tashqi siyosatining muhim yo’nalishlaridan
biri   bo’lib   qoladi.   O’zbekiston   ushbu   davlatlar   bilan   investitsiya,   savdo-sotiq,
yuqori texnologiyalar, madaniy-gumanitar sohalaridagi keng qamrovli hamkorlikni
davom ettiradi.
O’zbekiston   Janubiy-Sharqiy   Osiyodagi   mamlakatlar   –   Malayziya,   Indoneziya,
Singapur, Vetnam kabi davlatlar bilan hamkorligini rivojlantiradi.
O’zbekiston   Janubiy   Osiyo   mamlakatlari,   xususan   Hindiston   va   Pokiston   bilan
savdo-sotiq,   transport-kommunikatsiya,   turizm   kabi   sohalarda   har   taraflama   va
o’zaro manfaatli hamkorlikni rivojlantirishni qo’llab quvvatlaydi.
O’zbekiston   musulmon   dunyosi   davlatlari   bilan   o’zaro   manfaatli   aloqalarni
iqtisodiyot,   transport   kommunikatsiyasi,   moliya,   investitsiya   va   sayyohlik
sohalarida,   shu   jumladan   Islom   hamkorlik   tashkiloti   va   Islom   taraqqiyot   banki
doirasida faol rivojlantirish va mustahkamlashdan manfaatdor.
O’zbekiston   BMT   ishida   faol   ishtirok   etishni   davom   ettiradi,   hamda   uni   xalqaro
tinchlik va xavfsizlikni ta’minlashga, tezkor globallashuv jarayonida davlatlarning
barqaror rivojlanishida ko’maklashishga mas’ul bo’lgan yagona universal tashkilot
sifatida ko’radi. I bob O’zbekiston respublikasi tashqi siyosati asosiy prinsiplari.
1.1 O’zbekiston Respublikasi tashqi siyosati.
Tashqi   siyosat   bu   davlatning   xalqaro   munosabatlaridagi   umumiy   yo’nalishini
qamrab oladi.
Tashqi   siyosat   davlatning   boshqa   davlatlar   xalqlar   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan
o’zaro   munosabatlar   soxasidagi   faoliyatining   maqsadlari   va   vositalari   majmunini
qamrab oladi.
O’zbekiston   respublikasi   tashqi   siyosatini   asosiy   tamoyillari   Konstitutsiyasining
17- moddasida qonuniy jixatdan mustaxkamlab qo’yilgan.
“O’zbekiston   respublikasi   tashqi   siyosati   va   xalqaro   faoliyati   O’zbekiston
respublikasi   konstitutsiyasi   “Ozbekiston   respublikasi   shartnomalar   to’g’risidagi
qonun” O’zbekiston  respublikasi  “mudofa  to’g’risidagi”   O’zbekiston  respublikasi
xarbiy doktirininatasi to’g’risidagi” qonunlari va boshqa qonunchilik xujjatlaridagi
tamoyillar   va   meyorlarga   Birlashgan   millatlar   tashkiloti   va   yevropa   xavfsizlik   va
xamkorlik   tashkilotining   tamoyil   va   maqsadlariga   shuningdek,   O’zbekiston
respublikasi   oliy   majlisi   ratifikatsiya   qilgan   O’zbekiston   respublikasi   xalqaro
shartnomalari   va   bitimlaridan   kelib   chiqadigan   majburiyatlariga   asoslanadi”
deyilgan, 1996-yildagi O’zbekiston respublikasi tashqi siyosiy faoliyatining asosiy
tamoyillari to’g’risidagi qonun 1-modda.
1.     O’zbekiston   tashqi   siyosatining   asosiy   maqsad   va   vazifalari   O’zbekiston
prezidenti   Islom   Karimovning   dasturiy   chiqish   va   maruzalarida   aniq   va   ravshan
ifodalangan,   mamlakatning   Konstitutsiyasi,   tegishli   qonun   va   normativ-huquqiy
hujjatlar,   shuningdek   O’zbekiston   Respublikasi   imzolagan   xalqaro   konvensiyalar
va shartnomalar asosida aniqlangan.
Tashqi   siyosiy   kursning   asosiy   maqsadi   davlat   mustaqilligi   suverenitetini
mustaxkamlash,   milliy   manfatlarni   ximoya   qilish,   mintaqada   xavfsizlik   va barqarorlikni       mustaxkamlash   O’zbekistonning   barqror   rivojlanishi   uchun   qulay
tashqi siyosiy sharoitlarni yaratish uning xalqaro nufuzini oshirishdan iboratdir.
Prezident   Islom   Karimov   o’zining   O’zbekiston   respublikasi   oliy   majlisi
qonunchilik   palatasi   va   senatining   2010-yil   27-yanvarning   qo’shma   majlisida
so’zlagan   nutqida   tashqi   siyosatning   asosiy   vazifalariga   to’xtalib   quyidagilarni
takidlab   o’tgan:   “mintaqamizda   va   butun   dunyoda   yuzaga   kelayotgan   murakkab
geosiyosiy   sharoitda   bizning   zimmamizda   mamlakatimiz   xavfsizligi   va
mintaqamiz barqarorligini taminlash shu muqaddas zaminimizda hukm surayotgan
tinch   osoyishta   hayotni   saqlash   kabi   bir   biridan   masuliyatli   va   keng   ko’lamli   bir
qator   vazifalar   borki   yurtimizning   joondan   aziz   farzandlarimizning   bugungi   va
ertangi   kuni   ana   shu   masalalarni   qanchalik   muvafaqiyat   bilan   hal   etishimizga
bog’liqdir”.
Yuqorida qayd etilganlardan kelib chiqqan holda, O’zbekiston respublikasi tashqi
siyosiy kursining asosiy vazifalarini quyidagicha qisqa ifodalash mumkin:
Birinchidan:   yaqin   va   uzoq   davlatlar   bilan   o’zaro   manfatli   va   teng   xuquqli
xamkorlik   munosabatlarini   xar   tomonlama   rivojlantirish   va   mustaxkamlash.
O’zbekistonning   jaxon   xamjamiyatiga   asta   sekin   va   xar   tomonlama
integrallashishida   siyosiy   iqtisodiy   madaniy   marifiy   ilmiy   texnikaviy   va   boshqa
soxalarda   ochiq   va   konstruktiv   xalqaro   xamkorlikni   amalga   oshirishda   ikki
tomonlama   va   ko’p   tomonlama   diplomatiya   mexanizmlaridan   samarali
foydalanish.
Ikkinchidan:   O’zbekiston   raxbariyatining   mintaqaviy   va   xalqaro   siyosatning
dolzarbyo’nalishlari   xususidagi,   jumladan,   Afg’onistondagi   vaziyatni   tinch   yo’l
bilan xal etish bo’yicha “6+3” muloqot guruxini tuzish, O’rto Osiyo Fors qo’ltig’i
transport   transzit   yo’lini   tuzish   mintaqadagi   trans   chegaraviy   daryolarning   suv
resurslaridan oqilona foydalanish va boshqa xalqaro tashabbuslarni olg’a surish.
Uchinchidan:   O’rta   Osiyoda   tinchlik   va   barqarorlikni   saqlash   mintaqani   barqaror
xavfsizlik xududiga aylantirish bilan bog’liq siyosiy diplomatic va xalqaro xuquqiy
masalalarni xal etins. Uzoq va yaqin davlat bilan munosabatlarda siyosiy ijtimoiy iqtisodiy   millatlararo   va   boshqa   salbiy   xolatlarning   avj   olishiga   yo’l   qo’ymaslik
uchun diplomatic choralarni ko’rish.
To’rtinchidan: Respublikada amalga oshirilayotgan chuqur demokratik isloxotlarni
jamiyatni   va   iqtisodni   modernizatsiyalashning   dinamik   jarayonlarni   samarali
amalga   oshirish   uchun   qulay   tashqi   siyosiy   sharoitlarni   yaratish.   Jaxondagi
mamlakatlar   bilan   savdo   iqtisodiy   munosabatlarni   muntazam   rivojlantirish   milliy
iqtisodiyotning   ustivor   yo’nalishlariga   to’g’ridan   to’g’ri   chet   el   sarmoyalarini   va
ilg’or   texnologiyalarni   jalb   qilish   bilan   bog’liq   siyosiy   diplomatik   va   xalqaro
xuquqiy masalalarni amalga oshirish.
Beshinchidan:   jaxon   ham   jamiyatiga   O’zbekiston   tashqi   va   ichki   siyosatining
asosiy   jixatlarini   aks   ettiradigan,   uning   xalqaro   tashabbuslarining   mazmun   va
moxiyatini ifodalovchi obektiv va ishonchli malumotlarni yetkazish.
O’bekiston   mustaqillikka   erishgandan   keyingi   dastlabki   kunlaridanoq   o’zining
milliy   manfaatlariga   mos   keladigan   puxta   tashqi   siyosat   yo’lini   belgilash   jahon
hamjamiyatiga   qo’shilish,   xorijiy   mamlakatlar   bilan   siyosiy-iqtisodiy,   ilmiy
texnikaviy   va   boshqa   sohalarda   aloqalar   o’rnatishga   kirishdi.   Chunki,   yosh
davlatimizning   mustaqilligini   mustahkamlash   va   mamlakatimizning   xavfsizligi
barqarorligi   va   taraqiyoti   ko’p   jihatdan   yuqoridagi   aloqalargauzviy   bog’liqdir.
Bunga   osonlikcha   erishib   bo’lmaydi,   chunki   sobiq   ittifoq   tarkibida   bo’lgan
O’zbekiston tashqi dunyodan ajratib qo’yilgan va hamma tashqi aloqalar masalalar
markaziy   hokimiyat   tomonidan   olib   boriladi.   Shu   bois   davlatimiz   tashqi   siyosat
yuritish   tajribasiga   ham   jahon   diplomatsiyasi   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
biladigan   kadrlarga   ham   ega   emas   edi.   Bu   kamchiliklarni   bartaraf   etish   uchun
hukumatimiz   bu   sohadagi   ko’p   qirrali   ishlarni   boshidan   boshlashga   to’g’ri   keldi.
XXI   asr   bo’sag’asida   o’zining   davlat   mustaqilligini   qo’lga   kiritgan   O’zbekiston
milliy   xavfsizlikni   mustahkamlash   demokratik   huquqiy   davlat   va   fuqarolik
jamiyati barpo etish, ma’naviy milliy qadriyatlarni  tiklash  va rivojlantirish, bozor
iqtisodiyotini shakllantirish, odamlar uchun farovon turmush sharoitlarini yaratish
kabi o’ziga xos yo’lni tanladi. Biz   uchun   mustaqillik   –   o’z   erkinlagimizni   anglashgina   emas   balki,   avvalo   o’z
hayotimizni   o’z   ifodamizni   bilan   va   milliy   manfaatlarimizni   ko’zlagan   holda
tashkil etish, o’z kelajagimizni tashkil etish, o’z qo’limiz bilan qurish huquqidir.
2.Respublikaning   barcha   tashqi   iqtisodiy   aloqalarini   muvofiqlashtirish,   tartibga
solish,   nazorat   qilish,   boshqarishni   amalga   oshiradigan   davlat   organi
xisoblanadigan   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   vazirligi   (TIAV)   O’zbekiston
Respublikasida tashqi iqtisodiy faoliyatni tartibga solish bilan shug’ullanadi. TIAV
xorijda   O’zbekiston   Respublikasi   vakili   bo’lib   respublika   nomidan   va   uning
manfatlarini   ko’zlab   barcha   tashqi   iqtisodiy   masalalar   shu   jumladan   O’zbekiston
respublikasining xalqaro shartnomalaridan kelib chiqadigan majburiyatlar bo’yicha
faoliyat   yuritadi.   Vazirlik   o’z   faoliyatini   O’zbekiston   Respublikasi   vazirlar
maxkamasining bevosita raxbarligida amalga oshiradi.
Quyidagilar O’zbekiston respublikasi tashqi iqtisodiy aloqalar
vazirligi faoliyatining asosiy yonalishlari hisoblanadi.
--Xorij   mamlakatlari   bilan   xamkorlikning   Respublika   uchun   ustuvor
yo’nalishlarini   belgilash   tashqi   savdoni   rag’batlantirish   mexanizmlarini   ishlab
chiqish asosida davlat tashqi iqtisodiy siyosatini yo’naltirish va o’tkazish;
--tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   davlat   tomonidan   tartibga   solinishi   ular   ushbu
faoliyatni   amalga   oshirishning   belgilangan   tartibiga   rioya   qilishlarini   ko’zlab
O’zbekiston   xududida   faoliyat   ko’rsatayotgan   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
ishtirokchilarining operatsiyalarini nazorat qilish;
--O’zbekistonda   va   undan   tashqarida   respublikaning   tashqi   iqtisodiy   manfatlarini
ximoya qilish;
--tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirish   uchun   tashkiliy   xuquqiy   iqtisodiy   shart
sharoitlarini yaratish;
--O’zbekistoni   umumjaxon   xo’jalik   aloqalariga   faol   qo’shish   yo’li   bilan
Respublika xalq xo’jaligi va axolisining chet el mamlakatlari maxsulotiga bo’lgan
extiyojlarini qanoatlantirish; --tashqi   iqtisodiy   aloqalar   infratuzilmasini   rivojlantirish   shu   jumladan   axborot
tuzilmalarini   barpo   etish   transportekspeditorlik   xizmati   ko’rsatilishini   ta’minlash,
eksport va import tovarlarini sertifikatlash;
--respublikaning eksprt saloxiyatini kengaytirishga doir takliflarni ishlab chiqish;
--chet   el   investitsiyalarini   respublika   iqtisodiyotiga   jalb   etish   va   ulardan   samarali
foydalanish, respublika sarmoyalarini chet elda oqilona joylashtirish;
--O’zbekiston   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   ishtirokchilarining   manfatlarini
respublikada xam xorijda xam ximoya qilish, tashqi iqtisodiy aloqalar masalalarida
MDXga   azo   davlatlar   bilan   shuningdek,   boshqa   chet   el   mamlakatlari   bilan
xamkorlikni   taminlash.   TIAV   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirish   ularning
samaradorligini   oshirish   bunday   aloqalar   mexanizmini   takomillashtirish   va
ularning tashqi iqtisodiy faoliyatini shakllantirish xamda rivojlantirishda vazirliklar
idoralar,   tashqi   iqtisodiy   tashkilotlar,   birlashmalar   va   korxonalar,   konsernlar,
uyushmalar,   tashkilotlar,   shu   jumladan   jismoniy   shaxslarga   (“tashqi   iqtisodiy
faoliyat   qatnashchilariga”)   yordam   ko’rsatishning   umumdavlat,   savdo   siyosiy,
iqtisodiy, rejali, valyuta-kredit, moliyaviy va taxliliy masalalarni xal etadi.
3. Tashqi siyosat - davlatning va jamiyatdagi boshqa siyosiy institutlarning xalqaro
darajada   o’zining   manfaatlari   va   ehtiyojlarini   hamda   o’zaro   manfaatlar
uyg’unligini   amalga   oshirish   bo’yicha   faoliyatidir.   U   davlatlar   bilan   diplomatik
munosabatlar o’rnatish, xalqaro tashkilotlar qoshida vakolatxonalarini ochish yoki
unga   a’zo   bo’lish,   turli   darajalarda   o’zaro   aloqalar   o’rnatish   shakllarida   amalga
oshirib boriladi.
Tashqi   siyosatning   zarurligini   har   bir   davlatning   ehtiyojlari   taqazo   etadi.
Ehtiyojlar, avvalo, har bir mamlakatning milliy manfaatlaridan kelib chiqadi. Har
bir   davlat   o’zining   tashqi   siyosatida   boshqa   davlatning   manfaatlarini   ustun
qo’ymaydi va bunga intilmaydi.
Tashqi   siyosat-davlatlar   va   xalqlar   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlarni   xalqaro
miqyosda jahon maydonida tartibga solib boshqarib turishini anglatadi. Ichki   siyosat   kabi   tashqi   siyosat   ham   o’zgaruvchan   xususiyatga   egadir.   Shunga
ko’ra   barcha   davlatlar   uchun   bir   xildagi   siyosatni   ishlab   chiqish   va   olib   borish
mumkin emas. Tashqi siyosatning zarurligini har bir davlatning ehtiyojlari taqozo
etadi. Ehtiyojlar, avvalo har bir mamlakatning milliy mafkuralaridan kelib chiqadi.
Qadimgi   quldorlik   va   feodal   davlatlari   bag’ridayoq   tashqi   siyosiy   munosabatlar
muammolari bilan shug’ullangan mutafakkirlar hamda siyosiy va davlat arboblari
ko’p bo’lganlar. Masalan, qadimiy Misr, Vaviloniya, Assiriya, Midiya davlatlarida
–   kohinlar,   Yunonistonda   –   arxond,   demagog,   strateg,   notiq,   faylasuflar,   Rumda
senatorlar,   tribunlar,   imperatorlar,   O’rta   Osiyo   hududidagi   davlatlarda   –   vazirlar,
muftiylar,   munajjimlar   kabi   amaldorlar,   kasb   egalari   tashqi   siyosatning
yo’nalishlarini   ishlab   chiqqanlar   hamda   amaliy   tavsiyalar   taklif   etganlar.     Tashqi
siyosat - davlatning va jamiyatdagi boshqa siyosiy institutlarning xalqaro darajada
o’zining manfaatlari va ehtiyojlarini hamda o’zaro manfaatlar uyg’unligini amalga
oshirish bo’yicha faoliyatidir. U davlatlar bilan diplomatik munosabatlar o’rnatish,
xalqaro tashkilotlar qoshida vakolatxonalarini ochish yoki unga a’zo bo’lish, turli
darajalarda o’zaro aloqalar o’rnatish shakllarida amalga oshirib boriladi.
Tashqi   siyosatning   zarurligini   har   bir   davlatning   ehtiyojlari   taqazo   etadi.
Ehtiyojlar, avvalo, har bir mamlakatning milliy manfaatlaridan kelib chiqadi. Har
bir   davlat   o’zining   tashqi   siyosatida   boshqa   davlatning   manfaatlarini   ustun
qo’ymaydi va bunga intilmaydi.
Tashqi   siyosat-davlatlar   va   xalqlar   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlarni   xalqaro
miqyosda jahon maydonida tartibga solib boshqarib turishini anglatadi.
Ichki   siyosat   kabi   tashqi   siyosat   ham   o’zgaruvchan   xususiyatga   egadir.   Shunga
ko’ra   barcha   davlatlar   uchun   bir   xildagi   siyosatni   ishlab   chiqish   va   olib   borish
mumkin emas. Tashqi siyosatning zarurligini har bir davlatning ehtiyojlari taqozo
etadi. Ehtiyojlar, avvalo har bir mamlakatning milliy mafkuralaridan kelib chiqadi.
Qadimgi   quldorlik   va   feodal   davlatlari   bag’ridayoq   tashqi   siyosiy   munosabatlar
muammolari bilan shug’ullangan mutafakkirlar hamda siyosiy va davlat arboblari
ko’p bo’lganlar. Masalan, qadimiy Misr, Vaviloniya, Assiriya, Midiya davlatlarida –   kohinlar,   Yunonistonda   –   arxond,   demagog,   strateg,   notiq,   faylasuflar,   Rumda
senatorlar,   tribunlar,   imperatorlar,   O’rta   Osiyo   hududidagi   davlatlarda   –   vazirlar,
muftiylar,   munajjimlar   kabi   amaldorlar,   kasb   egalari   tashqi   siyosatning
yo’nalishlarini   ishlab   chiqqanlar   hamda   amaliy   tavsiyalar   taklif   etganla   Tashqi
siyosat  yuritishning quyidagi  turlari  mavjud: bosqinchilik, zo’ravonlik siyosati  va
tinch hamkorlik, yaxshi qo’shnichilik siyosati.
Tashqi  siyosatga  xos bo’lgan umumiy aloqadorlikning mohiyati  quyidagilar  bilan
belgilanadi:
Birinchidan,   siyosatning   qanday   kuchlar   tomonidan   ishlab   chiqilishi   barcha
davlatlarga xos xususiyatdir.
Ikkinchidan,   davlatlar   tomonidan   olib   boriladigan   tashqi   siyosat   ma’lum   bir
maqsadga qaratilgan bo’ladi.
Uchinchidan,   tashqi   siyosatni   ishlab   chiqishda   umumiy   qoidalarga   amal   qilish
kerak.   Bular,   turli   sinflar,   guruhlar,   millatlarning   manfaatlarini   hisobga   olish,
davlatning bir butunligini himoya qilish, osoyishtalik.
.       1.2 O’zbekiston Respublikasida tashqi iqtisodiy siyosat.
O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   munosabatlarning   to’la   xuquqli   subektidir.
Uning   tashqi   siyosati   davlatlarning   suveren   tengligi,   kuch   ishlatmaslik   yoki   kuch
bilan   taxdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxlsizligi   nizolarni   tinch   yo’l   bilan   xal
etish,   boshqa   davlatlarning   ichki   ishlariga   aralashmaslik   qoidalariga   va   xalqaro
xuquqning umum etirof etilgan boshqa qoidalari va normalariga asoslanadi.
Respublika   davlatning   xalqning   oily   manfatlar,   farovonligi   va   xavfsizligini
taminlash   maqsadida   ittifoqlar   tuzishi   xamdo’stliklarga   va   boshqa   davlatlararo
tuzilmalarga kirishi va ulardan ajralib chiqishi mumkin.
Prezidentimiz   Islom   Karimov   tashabbusi   bilan   ishlab   chiqilgan   va   2012   yil
sentabrda   qonun   asosida   qabul   qilingan   “O’zbekiston   Respublikasining   tashqi
siyosiy   faoliyati   konsepsiyasi”   xalqaro   hamjamiyatda   katta   aks-sado   berdi.
Davlatimiz   rahbari   ushbu   hujjatning   o’ta   muhim   ahamiyatga   ega   ekanligini O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   20   yilligiga   bag’ishlangan   tantanali
marosimdagi   ma’ruzasida   va   Qurolli   Kuchlarimiz   tashkil   etilganining   21   yilligi
munosabati   bilan   Vatan   himoyachilariga   yo’llagan   bayram   tabrigida   alohida
ta’kidlab o’tdi.
Darhaqiqat,   mintaqamizda   murakkab   vaziyat   vujudga   kelayotgan   sharoitda,   uzoq
va   yaqin   atrofimizda   turli   qarama-qarshiliklar   tobora   kuchayib   borayotgan   bir
paytda   mamlakatimiz   tinchligi   va   farovonligini   saqlash,   yon-atrofimizdagi   da
vlatlar va xalqlar bilan o’zaro bir-birini tushunish va hamjihatlikda yashash uchun
shart-sharoitlarni   ta’minlashga   qaratilgan   tashqi   siyosat   xalqimizning   asl   orzu-
umid   va   intilishlariga   mos   keladi.   “O’zbekiston   Respublikasining   tashqi   siyosiy
faoliyati konsepsiyasi” zamirida aynan shunday qarash va yondashuvlar mujassam.
Konsepsiya   O’zbekistonning   istiqlol   davridagi   20   yillik   taraqqiyoti   va   o’zbek
davlatchiligining boy tarixiy tajribasini inobatga olgan holda tayyorlandi.
  Tashqi   siyosat   sohasida   konseptual   hujjatlarni   ishlab   chiqish   va   qabul   qilish
borasida rivojlangan davlatlar tajribasi diqqat bilan tahlil etildi va o’rganildi.
Tashqi siyosiy va iqtisodiy faoliyatni tartibga soluvchi mamlakatimiz qonunlari va
boshqa   huquqiy   hujjatlar,   davlatimiz   tomonidan   qabul   qilingan   xalqaro
shartnomalar mukammal ravishda inventarizatsiya qilindi.
Tashqi   siyosiy   faoliyat   konsepsiyasi   milliy   xavfsizligimizni   yanada
mustahkamlash,   barqaror   taraqqiyotni   ta’minlash,   iqtisodiy   o’sishning   yuqori
ko’rsatkichlarini   saqlab   qolish,   yurtimizda   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor
iqtisodiyotiga   hamda   fuqarolik   jamiyatiga   asoslangan   ochiq   demokratik   davlat
qurish   vazifalarini   amalga   oshirishni   davom   ettirish   uchun   imkon   qadar   qulay
tashqi sharoitlarni yaratish talablariga javob beradi.
O’zbekiston   Respublikasining   tashqi   siyosiy   faoliyati   konsepsiyasi   –   davlatimiz
tashqi   siyosatining   fundamental   prinsiplari   va   strategik   ustuvor   yo’nalishlarini,
xalqaro maydondagi maqsad va vazifalarini, o’rta va uzoq istiqbolda O’zbekiston milliy manfaatlarini ilgari surish mexanizmlarini belgilab beradigan qarashlarning
yaxlit tizimi.
                  Konsepsiya “Umumiy qoidalar” va to’rtta bo’limdan iborat:
I.   “Hozirgi   zamon   xalqaro   munosabatlar   tizimida   yuz   berayotgan   o’zgarishlarni
O’zbekiston manfaatlari nuqtai nazaridan baholash”;
II.   “O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatining   asosiy   maqsadi,   prinsiplari   va
vazifalari”;
III.   “O’zbekiston Respublikasi tashqi siyosatining ustuvor yo’nalishlari”;
IV.   “O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatini   shakllantirish   va   amalga   oshirish
mexanizmlari”.
Konsepsiyaning   ikkinchi   bo’limida   O’zbekiston   tashqi   siyosatining   asosiy
prinsiplari bayon etilgan. Jumladan, quyidagilar belgilab qo’yilgan:
–   dunyoda   tinchlik   va   xavfsizlikni   saqlashga   hamda   umume’tirof   etilgan   xalqaro
norma va prinsiplarga rioya etishga sodiqlik;
– mafkuraviy qarashlardan qat’i nazar hamkorlik uchun ochiqlik;
–   teng   huquqlilik   va   o’zaro   manfaatdorlik,   davlatlarning   suvereniteti,   hududiy
yaxlitligi,   chegaralar   daxlsizligi,   ichki   ishlarga   aralashmaslik,   nizolarni   tinch   yo’l
bilan hal etish, kuch ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid solmaslik.
O’zbekiston   pragmatik,   oqilona   va   maqsadga   muvofiq   siyosat   yuritish   tarafdori
bo’lib, tashqi siyosat maqsad va vazifalari davlatning uzoq muddatli manfaatlariga,
uning resurslari va salohiyatiga mos kelishi prinsiplariga sodiq qoladi.
Konsepsiyada   prinsipial   ahamiyatga   ega   bo’lgan   quyidagi   qoida   ham   muhrlab
qo’yilgan: –   O’zbekiston   Respublikasi   davlatning,   xalqning   oliy   manfaatlari,   uning
farovonligi   va   xavfsizligini   ta’minlash   maqsadidan   kelib   chiqib,   mamlakatni
modernizatsiya   qilishning   ustuvor   yo’nalishlariga,   amaldagi   milliy   qonunchilik
hamda qabul qilingan xalqaro majburiyatlarga rioya qilgan holda ittifoqlar tuzish,
hamdo’stliklarga   va   boshqa   davlatlararo   tuzilmalarga   kirish,   shuningdek,   ulardan
ajralib chiqish huquqini o’zida saqlab qoladi;
–   O’zbekiston   tinchliksevar   siyosat   yuritadi   va   harbiy-siyosiy   bloklarda   ishtirok
etmaydi,   har   qanday   davlatlararo   tuzilmalar   harbiy-siyosiy   blokka   aylangan
taqdirda, ulardan chiqish huquqini o’zida saqlab qoladi;
–   O’zbekiston Respublikasi qo’shni davlatlardagi qurolli mojarolarga va keskinlik
o’choqlariga tortilishning oldini olish yuzasidan siyosiy, iqtisodiy va boshqa chora-
tadbirlarni ko’radi, shuningdek, o’z hududida xorijiy davlatlarning harbiy bazalari
va obyektlari joylashtirilishiga yo’l qo’ymaydi;
–   Konstitutsiyaga,   “Mudofaa   to’g’risida”gi   Qonunga   va   Harbiy   doktrinaga
muvofiq   O’zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   faqat   davlat   suvereniteti   va
mamlakat   hududining   yaxlitligini,   aholining   tinch   hayoti   va   xavfsizligini   himoya
qilish   maqsadida   tuziladi   hamda   xorijdagi   tinchlikparvarlik   operatsiyalarida
ishtirok etmaydi.
Hujjatning mazkur bo’limida O’zbekistonning tashqi  siyosat  sohasidagi  vazifalari
ham   aniq   va   ravshan   belgilab   berilgan.   Bunda,   jumladan,   quyidagilar   alohida
ahamiyat kasb etadi:
–   milliy manfaatlarni qat’iy himoya qilishga va ilgari surishga yo’naltirilgan izchil
va faol tashqi siyosat strategiyasi olib borish;
–   Markaziy   Osiyoda   tinchlik   va   barqarorlikni   saqlash   va   mustahkamlash,
mintaqani   xavfsizlik   va   barqaror   taraqqiyot   hududiga   aylantirish.   Markaziy
Osiyoda   munozara   va   nizolarni,   konfliktli   vaziyatlarni,   keskinlik   va   tanglik holatlari eskalatsiyasining oldini olish maqsadida yuzaga kelayotgan muammolarni
o’z vaqtida hal etishda kerakli o’rinlarda preventiv diplomatiya usullarini qo’llash;
–   O’zbekistonning   dunyodagi   yetakchi   davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan
strategik   sherikchilik   munosabatlarining   muvozanatli   va   ko’p   qirrali   tizimini
shakllantirish;   mintaqada   geosiyosiy   muvozanatni   saqlash;   tashqi   siyosiy,
iqtisodiy,   savdo-sotiq,   transport   va   boshqa   sohalardagi   aloqalarni   keng
diversifikatsiya qilish, yuqori texnologiyalarni jalb etish;
–   milliy   iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga   to’g’ridan-to’g’ri   chet   el
investitsiyalari   va   ilg’or   texnologiyalarni   jalb   etishning   samaradorligini   oshirish
uchun   ikki   tomonlama   hamda   ko’p   tomonlama   hamkorlik   mexanizmlarini   ishga
solish;
–   mintaqaning   ochiq   dengizlardan   yiroqda   joylashganligi,   uning   geografik   yopiq
holati   bilan   bog’liq   muammolarni   bartaraf   etishga   yo’naltirilgan   istiqbolli
transport-kommunikatsiya   loyihalarini   ishlab   chiqish   va   hayotga   tatbiq   etish,
mamlakatimizda   xalqaro   miqyosda   faoliyat   yurita   oladigan   multimodal   transport-
logistika   markazlarini   shakllantirish   jarayoniga   amaliy   ko’mak   berish   va   uni
jadallashtirish;
–   O’zbekistonning   mintaqada   va   xalqaro   maydonda   tinchlik   hamda   barqarorlikni
mustahkamlashga   qaratilgan   xalqaro   tashabbuslarini   izchillik   bilan   ilgari   surish,
mamlakatning   dunyo   hamjamiyatidagi   imijini,   obro’-e’tiborini   yanada
kuchaytirishga qaratilgan chora-tadbirlarni ko’rish;
–   xorijdagi   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   va   yuridik   shaxslarining   qonuniy
huquq va manfaatlarini har tomonlama himoya qilish. II bob Tashqi siyosatning asosiy tamoyillari.
2.1  Xalqaro ahvol. O'zbekistonning tinchliksevar tashqi siyosati va
jahon hamjamiyatiga qo'shilishi
Xalqaro   vaziyatning   o'zgarishi.     XXI   asr   bo'sag'asida   jahon   tapaqqiyotining
mazmuni tubdan o'zgardi. Ilgari bir-biriga qarama-qarshi bo'lgan - SSSR va AQSH
yetakchilik qilgan ikki ijtimoiy-siyosiy tuzum, ikki harbiy-siyosiy blok mavjud edi.
Dunyoning   tin-chligi   va   xavfsizlik   tizimi   shu   ikki   sistemaning,   blokning   o'zaro
mu-xoliflik   muvozanatiga   asoslangan   edi.   Dunyoda   «sovuq   urush»   siyosati
hukmronlik qilardi. Butun insoniyat yadro urushi xavfi ostida yashardi.  XX asrning
90—   yillariga   kelib,   sotsialistik   dunyoning   yetakchisi   bo'lgan   ulkan   imperiya   -
SSSR   parokanda   bo'ldi,   sotsialistik   sistema   halokatga   uchradi.   Varshava
Shartnomasi bloki tarqalib ketdi. Dunyoda yangi mustaqil davlatlar vujudga keldi.
Birgina   SSSRning   parchalanishi   natijasida   15   ta   mustaqil   davlat,   jumladan
mustaqil O'zbekiston davlati bunyod etildi. «Sovuq urush» siyosati barham topdi.
Xalqaro   vaziyatda   tub   o'zgarishlar   sodir   bo'lsa-da,   dunyo   tinchligiga   tahdid
soluvchi   xavf-xatarlar,   ziddiyatlar   saqlanib   qoldi.   Bu   quyidagi   hollarda   namoyon
bo'lmoqda:
•   Turli   darajada   rivojlangan   mamlakatlar   o'rtasida   ijtimoiy-iqtisodiy   notenglik   va
ziddiyatlar   yanada   o'sdi.   Mamlakatlar   o'rtasida   ilmiy-texnikaviy   bilimlar,   ilg'or
texnologiya, erkin sarmoyalarni to'plash va joylashtirishda hamon tafovutlar katta.
Dunyoning katta qismida iqtisodi zaif, aholisi qashshoq yashayotgan mamlakatlar
mavjud.
•   Bir   qator   mintaqalarda,   hatto   bir   mamlakat   fuqarolari   o'rtasida   milliy-etnik   va
diniy   nizolar   kelib   chiqib   mojarolarga,   qonli   urushlarga   aylanmoqda.   Mintaqaviy
mojarolar tufayli 30 millionga yaqin odam
o'zi  yashaydigan  joylarni  tashlab, boshqa  mamlakatlarga qochoq sifatida ketishga
majbur bo'lgan.
•     Umumiy,   mintaqaviy   va   milliy   xavfsizlikka   terrorizm,   ayir-machilik   va   diniy
ekstremizm tahdid qilmoqda. Xalqaro terroristlar, dinni siyosiylashtirish natijasida
vujudga   kelgan   ekstremistlar,   shu   jumladan,   islom   fundamentalistlari   odamlar o'rtasida   «haqiqiy»   va   «soxta»   dindorlik   belgilari   bo'yicha   qarama-qarshilik
chiqarishga,   mil-latlarni   parchalashga,   islom   sivilizatsiyasi   bilan   boshqa
sivilizatsiyalar   o'rtasida   yangi   qarama-qarshiliklar,   mojarolar   keltirib   chiqarishga
urinmoqdalar.   Xalqaro   terroristlarning   O'zbekiston,   AQSH,   Rossiya   va   boshqa
mamlakatlarda   sodir   etgan   terrorchilik   urinishlari   dunyo   ahlini
tashvishlantirmoqda.
•   «Sovuq   urush»   siyosatiga   chek   qo'yilishi   natijasida   yalpi   yadro   urushi   xavfi
kamaygan   bo'lsa-da,   bu   turdagi   ommaviy   qirg'in   qurolining   ko'p   miqdorda
saqlanayotganligj,   yadro   quroliga   ega   bo'lgan   davlatlar   sonining   ko'payib
borayotganligi   (Hindiston,   Pokiston)   dunyo   uzra   umumiy   xavfsizlikka   jiddiy
tahdid bo'lib qolmoqda.
•     Jahon   miqyosida   atrof-muhitning   ifloslanganligi,   nosog'lom   skologik   vaziyat,
jumladan,   Markaziy   Osiyodagi   ekologik   tanglik,   biogenetik   buzilishlar   insoniyat
boshiga xavf solib turibdi.
•   Tobora kuchayib borayotgan korrupsiya, uyushgan jinoyat-chilik, giyohvandlik,
yashirin qurol oldi-sotdisi insoniyatni tash-vishlantirmoqda.
Bularning   barchasi   dunyo   hali   ham   ilgaridek   mo'rt   bo'lib   turgan-ligidan   dalolat
beradi.   Bizni   qurshab   typran   olam   g'oyat   murakkab   va   muammoli   bo'lib   keldi,
hozir ham shunday bo'lib qolmoqda.
Bugungi kunda butun insoniyatning taqdiri, ijtimoiy taraqqiyot istiqbollari xalqaro
munosabatlarga   bog'liq   bo'lib   qoldi.   Xalqaro   maydondagi   har   bir   siyosiy   tanglik,
mojaro   barcha   mamlakatlar   va   xalqlar   manfaatiga   daxldor   bo'lib   qoldi.   Hatto,
ayrim olingan mamlakat ichkarisidagi nizoli jarayonlarni, urushlarni bartaraf etish
ham jahon hamjamiyatining vazifasiga aylandi.
Davrimizning   muhim   xususiyati   aholi   talab   ehtiyojlarming   g'oyat   darajada
o'sganligi   bilan   belgilanadi.   Alohida   olingan   bir   mamlakat   resurslari   bilan   uning
aholisi   talablari,   ehtiyojlarini   qondirib   bo'lmaydi.   Hatto   rivojlangan   mamlakat
uchun   ham   boshqa   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy,   madaniy,   ilmiy-texnikaviy
hamkorlik qilish obyektiv zaru-riyat bo'lib qoldi. Hozirgi   dunyoda   biron-bir   mamlakat,   shu   jumladan,   O'zbekiston   Respublikasi
ham, boshqalardan ajralgan hudud emas. Sayyo-ramiz yaxlit va bo'linmasdir. Shu
boisdan, barcha mamlakatlar, xalqlar bir-biri bilan bog'langan, o'zaro aloqadadir.
O'zbekistonning   geosiyosiy   o'rni.   O'zbekiston   xalqaro   aloqalarni   yoiga   qo'yish
nuqtayi   па z а ridan   va   o'z   taraqqiyot   istiqbollari   jihatidan   qulayjug'rofiy-strategik
imkoniyatlarga ega.
•   Qadim   zamonlarda   Sharq   bilan   G'arbni   bog'lab   turgan   Buyuk   ipakyo'li
O'zbekiston hududi orqali o'tgan. Bu yerdasavdo yo'llari tutashgan, tashqi aloqalar
hamda turli madaniyatlar tutashib bir-birini boyitgan. Bugungi kunda ham Yevropa
va   Osiyoni   bog'laydigan   yo'llar   Markaziy   Osiyodan,   uning   o'rtasida   joylashgan
O'zbekis-tondan o'tmoqda.
•     Markaziy   Osiyoda   jug'rofiy-siyosiy   jihatdan   markaziy   o'rin   tutgan   O'zbekiston
ushbu   mintaqada   kuchlar   nisbati   va   muvoza-natini   saqlash,   barqarorlikni
ta'minlash, hamkorlikni mustahkam-lash imkoniyatlariga ega.
•     O'zbekiston   Markaziy   Osiyoning   transport,   energetika,   suv   tizimi   markazida
joylashgan.
•   Aholi   soni,   ilmiy-texnikaviy   va   boshqa   imkoniyatlari   jihatidan   mintaqada
yetakchi o'rinda turadi.
•   Tabiiy   iqlim   sharoiti   qulay,   ulkan   mineral   xomashyo   zaxiralari   va   strategik
materiallarga   ega,   dehqonchilik   madaniyati   rivojlangan,   oziq-ovqat   bilan   o'zini
ta'minlashga qodir.
• O'zbekiston sanoatning bazaviy va zamonaviy tarmoqlariga ega, o'zini neft, gaz,
rangli metallar bilan ta'minlabgina qolmay, ularni eksport qilish imkoniyatiga ega.
•   Yurtimizning   jahonga   mashhur   boy   ma'naviy   merosi   bor,   shu   tufayli   insoniyat
sivilizatsiyasida   salmoqli   o'rin   egallab,   dunyoning   ma'naviy   va   siyosiy
jarayonlariga ta'sir o'tkazish salohiyatiga ega.
Jug'rofiy-siyosiy   jihatdan   O'zbekistonda   qiyinchiliklar   tug'diruvchi   omillar   ham
mavjud. Jumladan:
•   O'zbekiston Fors ko'rfazi, Kaspiy dengizi havzasi va Tarim havzasining neft va
gazga juda boy konlarijoylashgan yarim xalqaning strategik markazida joylashgan. Shu   boisdan,   bu   hududda   butun   dunyoda   energiya   taqchilligi   sharoitida   ko'pgina
yirik davlatlarning manfaatlari bir-biri bilan kelishmasligi kuzatilmoqda.
•  Yana bir noqulayhk shundan iboratki, O'zbekistonni etnik, demografik, iqtisodiy
va boshqa muammolar yuki ostida qolgan mamlakatiar qurshab turibdi.
•     Sovetlar   davrida   Markaziy   Osiyoda,   jumladan,   O'zbekistonda
kommunikatsiyalar   nomaqbul   ravishda   shakllantirilgan.   Janubiy   yo'nalishda
transport   kommunikatsiyalari   amalda   rivoj   topmagan.   O'zbekiston   bevosita
dengizga   chiqa   olmaydigan,   buning   ustiga   dengiz   bandargohlaridan   eng   uzoqda
joylashgan mamlakat. Bu bir  necha davlatlar  hududidan o'tadigan olis yo'l  bo'fib,
O'zbekistonning  iqtisodiy  aloqalarini  chegaralaydi,  yuk tashishni   qimmatlashtirib,
mah-sulotlarning raqobatga bardosh berishiga salbiy ta'sir etadi.
•   Suv   resurslarining   cheklanganligi,   ekologik   muammolar,   Orol   fojiasi   ham
mamlakatimiz uchun noqulay omildir.
  O'zbekiston   tashqi   siyosatining   huquqiy   asoslari   va   tamoyillari.
Mustaqillikning dastlabki  kunlaridayoq O'zbekistonning milliy manfaatlariga mos
keladigan   puxta   tashqi   siyosiy   yo'lni   belgilash,   jahon   namjamiyatiga   qo'shilish,
horijiy mamlakatiar bilan siyosiy, diplomatik, iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, madaniy
aloqalar   o'matish   masalalari   dolzarb   vazifa   sifatida   ko'ndalang   bo'lib   turardi.   Bu
osongina   yechiladigan   vazifalar   emas   edi.   Masalaning   murakkabligi   shundan
iborat ediki, Ittifoq davrida tashqi siyosat yuritish, tashqi dunyo bilan aloqa qilish,
tashqi   savdoni   tashkil   etish   Moskva,   markaziy   hokimiyat   tomonidan   olib   borilar
edi.   Respublikalar   esa,   jumladan,   O'zbekiston   ham   tashqi   dunyodan   ajralgan,
to'g'ridan-to'g'ri   aloqa   qilolmaydigan   yopiq   mamlakat   edi.   Shu   bois,   davlatimiz
tashqi   siyosat   yuritish   tajribasiga   ham,   jahon   diplomatiyasini,   tashqi   iqtisodiy
faoliyatni   biladigan   kadrlarga   ham   ega   emas   edi.   Respublikada   bunday   kadrlar
tayyorlovchi   birorta  ham  o'quv  yurti   yo'q  edi. Vaziyat  zudlik  bilan  tashqi  siyosiy
va tashqi iqtisodiy aloqalarni shakllantirishni talab qilmoqda edi.
Prezident  Islom  Karimovning «O'zbekistonning  o'z istiqlol  va  taiaqqiyot  yoii» va
boshqa   asarlarida   mustaqil   tashqi   siyosat   yuritish   qoidalari   nazariy   va   amaliy
jihatdan   puxta   asoslab   berildi.   O'zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   17- moddasida   tashqi   siyosat   qoidalari   qonunlashtmldi   va   u   jahondagi   ko'plab
mamlakatiar   bilan   hamkorlik   jarayonlari   ortga   qaytmasligining   huquqiy   kafolati
bo'lib   xizmat   qilmoqda.   O'zbekistonni   xalqaro   huquq   subyekti   sifatida
belgilaydigan, respublikaning tashqi siyosiy va tashqi iqtisodiy aloqalarini tartibga
soladigan   qonunlar   qabul   qilindi.   «O'zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosiy
faoliyatining   asosiy   prinsiplari   to'g'risida»gi,   «Chet   el   investitsiyalari   va   xorijiy
investorlar   faoliyatining   kafolatlari   to'g'risida»gi,   «Tashqi   iqtisodiy   faoliyat
to'g'risida»gi   va   boshqa   qonunlar   hamda   normativ   hujjatlar   ana   shular
jumlasidandir.   Bular   faol   va   keng   ko'lamli   hamkorlik   uchun   mustahkam   huquqiy
kafolat yaratib berdi.
Tashqi   aloqalarni   ta'minlaydigan   vazirliklar   va   muassasalar   tashkil   etildi.   Tashqi
ishlar vazirligi, Tashqi iqtisodiy aloqalar vazirligi, Tashqi iqtisodiy faoliyat Milliy
banki,   ixtisoslashtirilgan   tashqi   savdo   firmalari   shular   jumlasidandir.   Jahon
iqtisodiyoti   vadiplomatiyasi   universiteti,   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
huzuridagi   Davlat   va   jamiyat   qurilish   akademiyasi   va   boshqa   universitetlarda
tashqi siyosiy va tashqi iqtisodiy faoliyat sohasi uchun mutaxassis kadrlar tayyor-
lash yo'lga qo'yildi.
Tashqi siyosatga tinchlik, barqarorlik, hamkorlik yo'li asos qilib olindi.
O'zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatining   asosiy   tamoyillari   quyidagilardan
iborat:
•   mafkuraviy   qarashlardan   qat'iy   nazar   hamkorlik   uchun   ochiq-lik,   umuminsoniy
qadriyatlarga, tinchlik va xavfsizlikni saqlashga sodiqlik;
• davlatlarning suveren tengligi va chegaralar daxlsizligini hurmat qilish;
• boshqa davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik;
•  nizolarni tinch yo'l bilan hal etish;
• kuch ishlatmaslik va kuch bilan tahdid qilmaslik;
• inson huquqlari va erkinliklarini hurmat qilish;
•   ichki milliy qonunlar va huquqiy normalardan xalqaro huquqning umum e'tirof
etilgan qoidalari va normalarining ustivorligi; •   davlatning,   xalqning   oliy   manfaatlari,   farovonligi   va   xavfsizligini   ta'minlash
maqsadida ittifoqlar tuzish, hamdo'stliklarga kirish va ulardan ajralib chiqish;
• tajovuzkor harbiy bloklar va uyushmalarga kirmaslik;
•   davlatlararo   aloqalarda   teng   huquqlilik   va   o'zaro   manfaatdorlik,   daviat   milliy
manfaatlarining ustunligi;
• tashqi aloqalarni ham ikki tomonlama, ham ko'p tomonlama kelishuvlar  asosida
rivojlantirish, bir daviat bilan yaqinlashish hisobiga boshqasidan uzoqlashmaslik.
Mamlakatimizning   jahon   xalqlari   tinchligi   va   xavfsizligiga   mos   bo'lib   tushgan
tinchliksevar   tashqi   siyosati,   uni   jahonda   mustaqil   daviat   sifatida   tezda   tan
olinishini ta'minladi. O'zbekiston Respublikasining daviat mustaqilligini dunyodagi
nufuzli   davlatlar   tanoldi,   ularning   120   tasi   bilan   diplomatik,   siyosiy,   iqtisodiy,
ilmiy-texnikaviy   va   madaniy   aloqalar   o'matildi.   Toshkentda   43   mamlakatning
elchixonasi ochildi. Bular jumlasiga AQSH, Turkiya, Germaniya, Fransiya, Buyuk
Britaniya,   Xitoy,   Hindiston,   Pokiston   va   boshqa-larni   kiritish   mumkin.
Shuningdek, O'zbekistonda 88 xorijiy mamla-katlar va xalqaro tashkilotlarning, 24
hukumatlararo   va   13   ta   nohukumat   tashkilotlarning   vakolatxonalari   faoliyat
ko'rsatmoqda.   Dunyodagi   30   dan   ortiq   davlatda   -   AQSH,   Turkiya,   Germaniya,
Fransiya,   Xitoy,   Pokiston   va   boshqalarda   O'zbekistonning   elchixonalari   va
konsulliklari ishlab turibdi.
O'zbekistonning BMTga a'zo bo'lishi.
O'zbekiston   Respublikasi   o'zining   xohish   irodasi   va   taklifiga   ko'ra   1992—   yil   2-
martda  jahondagi  eng nufuzli  xalqaro tashkilot  - Birlashgan  MillatlarTashkilotiga
qabul qilindi. Mamlakatimiz jahon hamjamiyatining teng huquqli a'zosi bo'ldi.
Mamlakatimiz  Prezicfenti   l. Karimovning BMT  Bosh   Assam-bleyasining   1993—
yilda bo'lgan 48-sessiyasida  ishtirok etishi  va unda  27-sentabrda  qilgan ma'ruzasi
O'zbekistonni   jahonga   ko'hna   va   yosh   navqiron   daviat   sifatida   namoyon   etdi.
O'zbekiston   Respublikasi   nomidan   Markaziy   Osiyoda   xavfsizlik,   barqarorlik   va
hamkorlik masaialari bo'yicha BMT ning Toshkentda doimiy ishlovchi seminarini
chaqirish, narkobiznesga qarshi kurashni kuchaytirish, Orol muam-mosini hal etish
va boshqa masalalar bo'yicha bir qator takliflar o'rtagaqo'yildi. 1993—yil   24-oktabrda   Toshkentda   BMT   ning   vakolatxonasi   ochildi   va   ish
boshladi. O'zbekiston rahbariyati va BMT rahbarlarining sa'y-harakatlari natijasida
O'zbekiston   BMTning   Xalqaro   tele-kommunikatsiya   uyushmasi,   Xalqaro
taraqqiyot   assotsiatsiyasi,   Qochoqlar   ishi   bo'yicha   oliy   qo'mitasi,   Jahon   sog'liqni
saqlash   tashkiloti,   Xalqaro   fuqaro   aviatsiyasi   tashkiloti,   Xalqaro   atom   energiyasi
agentligi,   Aholi   joylashish   jamg'armasi,   Narkotik   moddalarni   nazorat   qilish
dasturi,   Sanoat   taraqqiyoti   tashkiloti,   Oziq-ovqat   va   qishloq   xo'jaligi   tashkiloti
singari ixtisoslashgan muassasalarga a'zo bo'ldi.
O'zbekistonning tashabbusi bilan va BMT rahnamoligida 1995— yil 15-16-sentabr
kunlari   Markaziy   Osiyoda   xavfsizlik   va   hamkorlik   masalalariga   bag'ishlangan
Toshkent kengash-seminari bo'lib o'tdi. Xalqaro kengashda ishtirok etgan 31 daviat
va   6   xalqaro   tashkilotdan   kelgan   muxtor   vakillar   mintaqa   xavfsizligining,
mojarolarning oldini olish, integratsiya jarayonlarini chuqurlashtirishning ishonchli
tizimini   barpo   etish   masaialari   yuzasidan   o'z   fikrlarini,   takliflarini   aytdilar.
Kengash   yakunlari   yuzasidan   qabul   qilingan   Bayonot   jahon   xalqlarini,   xususan,
Markaziy   Osiyo   xalqlarini,   turli   siyosiy   kuchlarni   mintaqaviy   xavfsizlikni
mustahkamlashga,   iqtisodiy   va   ekologik   hamkorlik   tizimlarini   Ьафо   etishga
chaqirdi.
O'zbekistonning   BMT   bilan   hamkorligining   yorqin   sahifalaridan   yana   biri
Markaziy Osiyo mintaqasini yadro qurolidan xoli zonaga aylantirish masalasida o'z
ifodasini   topdi.   O'zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimov   BMT   Bosh
Assambleyasining   48-sessiyasi   minbaridan   turib   so'zlagan   nutqida   Markaziy
Osiyoni   yadro   qurolidan   xoli   zonaga   aylantirish   g'oyasini   ilgari   surgan   edi.
O'zbekistonning bu tashabbusi xalqaro hamjamiyat tomonidan qo'llab-quwatlandi.
1997—yil   15-16-sentabr   kunlari   Toshkentda   «Markaziy   Osiyo   -yadro   qurolidan
xoli zona» mavzusida xalqaro konferensiya bo'lib o'tdi. Uning ishida 56 daviat va
16   xalqaro   tashkilotdan   vakillar   ishtirok   etdi.   Ushbu   masala   yuzasidan   Markaziy
Osiyo   mamlakatlari   tashqi   ishlar   vazirliklarining   Bayonoti   imzolandi.   Markaziy
Osiyo   minta-qasining   yadro   qurolidan   xoli   zonaga   aylanishi   mazkur   mintaqa
xavfsizligini mustahkamlaydi.  2000—yil oktabr oyida Toshkentda Markaziy Osiyoda xavfsizlik va barqarorlikni
mustahkamlash,   giyohvand   moddalar   tijorati,   uyushgan   jinoyatchilik   va
terrorizmga   qarshi   kurash   mavzusida   xalqaroo   konferensiya   bo'lib   o'tdi.
O'zbekiston   Prezidenti   tashabbusi   bilan   2001—   yilda   BMT   Xavfsizlik
Kengashining   terrorizmga   qarshi   kurash   bo'yicha   maxsus   qo'mitasi   ta'sis   etildi.
2002—yil 18-20-oktabr kunlari BMT Bosh kotibi Kofe Annanning O'zbekistonga
tashrifi   mamlakatimizning   xalqaro   jamiyatdagi   o'rni   mustah-kamlanib,   obro'-
e'tibori ortib borayotganining dalilidir.
UNESCO1   bilan   hakorlik.   O'zbekistonning   BMT   homiyligidagi   ta'lim,   fan   va
madaniyat   bilan   shug'ullanuvchi   xalqaro   tashkilot   —   UNESCO   bilan   aloqalari
tobora   mustahkamlanib   bormoqda.   1993—   yil   29-oktabrda   UNESCO   ning
Parijdagi qarorgohida O'zbekistonni  UNESCO ga a'zolikka qabul qilish marosimi
bo'ldi.   O'sha   kuni   Ulug'bek   tavalludining   600   yilligini   nishonlash   UNESCO
dasturiga   kiritiJdi.   1994—   yil   oktabrida   Parijda   Ulug'bek   haftaligi   tantana   bilan
o'tdi. Xiva va Buxoro UNESCO ning jahon madaniy qadriyatlar ro'yxatiga kiritildi.
Bu ro'yxatda 411 ta obyekt bor.
UNESCO   Markaziy   Osiyo   taraqqiyotini   o'rganish,   tiklash   va   ommalashtirishga
katta   ahamiyat   bermoqda.   «Ipak   yo'li   -   muloqot   yo'li»   deb   nomlangan   yirik
tadqiqotda   Markaziy   Osiyoga   birinchi   darajali   ahamiyat   berildi.   1995—   yil   iyul
oyida   UNESCO   qaroriga   binoan   Samarqandda   Markaziy   Osiyo   tadqiqotlari
xalqaro   instituti   tashkil   etildi.   UNESCO   Bosh   direktori   Federiko   Mayorning
O'zbekistondagi   rasmiy   tashrifi   chog'ida   1995—   yil   iyul   oyida   mazkur   institut
ochildi.   UNESCO   bobomiz   Amir   Temur   tavalludining   660   yilligini   xalqaro
miqyosda nishonlashga qaror qildi va 1996— yil oktabrda Parijda Amir Temurga
bag'ishlangan   bir   haftalik   xalqaro   anjuman   bo'lib   o'tdi.   Amir   Temur   tavallud
topgan Shahrisabz shahri UNESCOning madaniy qadriyatlar ro'yhatiga kiritildi.
1997—   yilda   jahon   madaniyati   durdonalaridan   hisoblangan   Buxoro   va   Xiva
shaharlarining   2500   yillik   muborak   sanalari   Parijda   keng   nishonlandi.   Xalqaro
anjuman   va   ko'rgazmalar   o'tkazildi.   Bu   O'zbekiston   va   UNESCO   o'rtasidagi
hamkorlikning   yana   bir   yorqin   ifodasi   bo'ldi.   1997—yil   19-20-oktabr   kunlari Vatanimizda   Buxoro   va   Xiva   shaharlarining   2500   yilligi   munosabati   bilan   bo'lib
o'tgan   ulkan   tantanalarda   BMT,   UNESCO   va   boshqa   ko'plab   xalqaro   tashkilotlar
va   xorijiy   mamlakatiarning   elchilari   va   vakillari,   bir   qator   mehmonlar   ishtirok
etdilar.
UNESCO   —   BMT   fa'lirii,   fan   vu   madaniyat   bo'yicha   xalqaro   tashkilotining
inglizcha qisqartmasi 460 O'zbekiston BMT doirasidagi ixtisoslashgan muassasalar
-Jahon   sog'liqni   saqlash   tashkiloti,   Xalqaro   mehnat   tashkiloti,   Jahon   intel-lektual
mulk tashkiloti, Xalqaro bolalar jamg'armasi  (YuNISEF), Xalqaro pochta ittifoqi,
Elektr   aloqasi   bo'yicha   xalqaro   ittifoq,   Jahon   meteorologiya   tashkiloti,   Xalqaro
Olimpiada   qo'mitasi,   Xalqaro   avtomobilchilar   ittifoqi   va   boshqa   tashkilot   laming
a'zosi sifatida ular bilan hamkorlik qilmoqda.
2.2 Interfaol usullardan foydalanish
O'zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishga,   uning   jahon   hamjamiyati
bilan   integratsiyalashuviga   xalqaro   moliyaviy,   iqtisodiy   tashkilotlar   -   Xalqaro
valyuta   fondi,   Jahon   banki,   Xalqaro   moliya   korporatsiyasi,   Yevropa   tiklanish   va
taraqqiyot   banki   ham   ko'maklashmoqda.   Xalqaro   savdo   markazi   (YuNKTAD),
Tariflar va saydo Bosh bitimi (GATT) bilan hamkorlik qilinmoqda.
YEXHT   bilan   hamkorlik.   O'zbekiston   1992-   yil   fevral   oyida   dunyoda   tinchlikni
mustahkamlash, inson huquqlarini himoya qilish bo'yicha katta tadbirlarni amalga
oshirayotgan   nufuzli   xalqaro   tashkilot   -Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik
tashkiloti   -   YeXHTga   a'zo   bo'lib   kirdi.   I.Karimovning   1992—yil   9-10-iyulda
bo'lgan Yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkilotining majlisida ishtirok etishi,
unda   nutq   so'zlashi   va   Kengashning   10-iyulda   bo'lgan   majlisiga   raislik   qilishi
O'zbekistonning jahon hamjamiyatida munosib o'rin egallayotganligining dalilidir.
I.   Karimov   o'z   nutqida   u   yoki   bu   mintaqada   tinchlik   va   barqarorlikni   buzishi
mumkin   bo'lgan   mojarolar   yaqinlashuvining   oldini   olish,   mojarolarga   yo'l
qobymaslik   muammolari   bilan   shug'ullanuvchi   mexanizmni   vujudga   keltirish,
tashkilot   qabul   qilayotgan   hujjatlarning   ta'sirchanligini   oshirish,   hujjatlar
mojarolarni   oldini   olish,   yo'l   qo'ymaslik   ruhida   bo'lishini   ta'minlash   takliflarini
ilgari surdi. 1999—yil noyabr oyida bo'lgan YeXHTning Istanbul sammitida Islom Karimovning   xalqaro   terrorchilikka   qarshi   kurashuvchi   xalqaro   markaz   tuzish
haqidagi   taklifi   ham   ma'qullandi.   1996—yil   fevral   oyida   O'zbekiston   bilan
Yevropa Ittifoqi o'rtasida hamkorlik o'rnatish bo'yicha muzokaralar bo'ldi. Shu yil
iyul   oyida   Florensiya   shahrida   Yevropa   Ittifoqi   bilan   O'zbekiston   o'rtasida
sherikchilik   va   hamkorlik   to'g'risida   Bitim   imzolandi.   Bu   hujjat   O'zbekistonning
Yevropa   Ittifoqi   va   unga   a'zo   bo'lgan   15   ta   mamlakat   bilan   o'zaro
munosabatlarining   huquqiy   negizi   bo'lib   siyosiy,   iqtisodiy,   ilmiy-texnikaviy,
madaniy aloqalar uchun keng imkoniyatlar ochdi.
Yevropa   Ittifoqi   bilan   hamkorlik   O'zbekistonning   xavfsizligi   va   taraqqiyotini
ta'minlovchi muhim omillardan biri bo'lib xizmat qilmoqda.
O'zbekiston   mustaqil   davlat   sifatida   sayyoramiz   ozon   qatlamini   muhofaza   qilish
bo'yicha Vena Konvensiyasiga, ozon qatlamini kamaytiradigan moddalar haqidagi
Monreal   Protokoliga,   atrof-muhitga   ta'sir   etuvchi   vositalarni   harbiy   yoki   boshqa
dushmanlik   maqsadida   qo'llashni   taqiqlovchi   Konvensiyaga,   Yadro   qurolini
tarqatmaslik haqidagi sharlnomaga qo'shilgan.
Shunday qilib, O'zbekiston tarixan qisqa bir davrda jahon hamjamiyatiga qo'shildi,
xalqaro   va   mintaqaviy   muammolarni   hal   qilishda,   umumiy   va   mintaqaviy
xavfsizlikni   mustahkamlashda   faol   qatnashayotgan   nufuzli   davlat   darajasiga
ko'tarildi.
Shanxay   hamkorlik   tashkiloti. 1996-   yilda   Shanxayda,   1997—yilda   Moskvada
bo'lib   o'tgan   Xitoy,   Rossiya,   Qozog'iston,   Qirg'iziston,   Tojikiston   davlat
rahbarlarining   sammitlarida   harbiy   sohada   hamda   chegara   hududlarida   o'zaro
ishonchni   mustahkamlash,   qurolli   kuchlarni   qisqartirish   to'g'risida   shartnomalar
imzolangan edi. Shu tariqa, «Shanxay forumi» yoki «Shanxay beshligi» tashkiloti
tuzilgan edi.
2001—yil   14-15-iyun   kunlari   Xitoyda   navbatdagi   Shanxay   sammiti   bo'lib   o'tdi.
lining   ishida   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimov   qatnashdi   va
O'zbekistonning «Shanxay forumi»ga to'la huquqli a'zo bo'Iishi to'g'risida bayonot
imzolandi. O'zbekistonning "Shanxay forumi"ga kirishi munosabati bilan uning nomi Shanxay
hamkorkik tashkiloti-SHHT, deb o'zgartirildi. O'zbekiston uning asoshilaridan biri
bo'ldi.
2001—yil iyunda bo'lgan sammit yakunida Shanxay hamkorlik tashkilotini tuzish
to'g'risida   deklaratsiya   hamda   terrorchilik,   ayirmachilik   va   ekstremizmga   qarshi
kurash borasidagi Shanxay konvensiyasi imzolandi.
2002—yil   6-7-iyun   kunlari   SHHT   ga   a'zo   mamlakatlar   davlat   boshliqlarining
Sankt-Peterburg   shahrida   navbatdagi   sammiti   bo'lib   o'tdi.   Muzokaralar   yakunida
SHHTga   a'zo   davlatlar   rahbarlarining   Deklaratsiyasi,   tashkilotning   ta'sis   hujjati   -
SHHT   Xartiyasi,   SHHTga   a'zo   davlatlar   o'rtasida   Mintaqaviy   antiterror   tuzilmasi
haqidagi bitim imzolandi.
2003—   yil   29-may   kuni   Moskvada   bo'lib   o'tgan   sammitda   SHHT   ning   doimiy
amal qiluvchi  idoralari  - Pekinda Kotibiyat  va Toshkentda Mintaqaviy aksilterror
tuzilmasi (MATT) ijroiya qo'mitasini ishga tushirishga qaror qildi. Bu tashkilotlar
2004— yil yanvardan boshlab ish boshladilar.
2004—     yil   17-iyun   kuni   Toshkentda   SHHT   ga   a'zo   davlatlar   rahbarlarining
sammiti   bo'lib   o'tdi.   Unda   ikki   asosiy   masala   —   xavfsizlik   va   savdo-iqtisodiy
hamkorlik   bo'yicha   muzokaralar   bo'ldi.   Sammitda   2004-   yil   mart   oyida
O'zbekistonda   sodir   etilgan   terrorchilik   harakati   nafaqat   O'zbekiston,   balki   butun
Markaziy Osiyo mintaqasida vaziyatni izdan chiqarishga qaratilganligi qayd etildi.
Butun   dunyoda   terrorchilik   kuchayib,   yadroviy;   kimyoviy,   biologik,   elektron
terrorchilik   xavfi   paydo   bo'lganligi,   terrorchilaming   bazalarini   yo'qotish,
odamlarning  ongini  zaharlaydigan,  terrorchilikni  moliyalashtiradigan  markazlarga
qarshi   keskin   kurash   olib   borish   zarurligi   ta'kidlandi.   Shu   boisdan,   Toshkentda
tashkil   etilgan   MATT   zimmasiga   axborot   almashish,   chegara   va   bojxona
qo'mitalarining,   maxsus   xizmatlarning   hamkorligini   muvofiqlashtirish,   shu   orqali
terrorchilik oldini olish vazifasi yuklangan.
SHHT   ning   Toshkent   sammitida   savdo-iqtisodiy   hamkorlikni   rivojlantirish
masalasiga alohidae'tiborberildi. Sammitda SHHTga a'zo mamlakatlarni xavfsizlik orqali   hamkorlik   sari   boshlaydigan   tashkilotdir,   deb   ta'kidlandi.   Sammitda
iqtisodiy hamkorlikning quyidagi yo'nalishlarini rag'batfantirishga kelishib olindi:
•  transport infratuzilmasini rivojlantirish;
•  tabiiy mineral xomashyo zaxiralarini o'zlashtirish;
• suv-energetika zaxiralaridan unumli foydalanish;
• ekologiyaga oid masalalar, xususan, ichimlik suvi muammolarini hal qilish;
•  fan-texnika va yuqori texnologiya, energetika sohalarida integratsiyalashish;
•     investitsiyalar   xavfsizligini   kafolatlaydigan   huquqiy   poydevor   yaratish,   bu
sohadagi to'siq va muammolarni bartaraf etish.
Xitoy   Xalq   Respublikasi   raisi   XU   Tszintao   Xitoy   hukumati   SHHT   doirasadagi
iqtisodiy munosabatlarni rivojlantirishga 900 mln. AQSH dollari miqdorida kredit
ajratishini ma'lum qildi.
Sammit yakunida Toshkent deklaratsiyasi, SHHT ning vakolatlari va immunitetlari
to'g'risidagi  konvensiya, Narkotik vositalar va psixotrop moddalarning noqonuniy
aylanishiga   qarshi   kurashda   hamkorlik   to'g'risidagi   bitim,   tashkilot   va   uning
organlari faoliyatiga doir hujjatlar - jami o'nta hujjat imzolandi
              Test.
1.           Tashqi   siyosat   asosiy   tamoyillari   nechinchi   moddada
mustaxkamlangan?
A)     17-modda.                                               C) 16-modda
B)       15-modda                                                 D) 14-modda
 
2.                                           O’zbekiston   respublikasi   tashqi   siyosat   faoliyatining   asosiy
tamoyillari togrisidagi qonun qachon qabul qilingan?
A)     1995-yilda                                     C) 1996-yilda.
B)       1997-yilda                                     D) 1999-yilda
3.           Nechinci moddada?
                                  A) 3-modda                                         C) 4-modda
                                  B) 5modda                                             D) 6modda     4. tashqi iqtisodiy aloqalar vazirligi faoliyatining asosiy yonalishlari nechta?
                  A) 5ta                                                           C) 7ta
                  B) 9ta.                                                           D) 10ta
5. tashqi siyosat—
                A) davlatning ichki iqtisodiy faoliyati
                B) faqat qoshni davlatlar bilan ozaro iqtisodiot.
                C). davlat va xalqlar ortasidagi munosabatlar
                D) davlatning kichik iqtisodiy faoliyati
6.     tashqi iqtisodiy umumiy aloqadorlik moxiyati nechta?
                A) 3ta.                                                       C) 5ta
                B) 7ta                                                           D) 9ta
7.     Konsepsiya umumiy qoidalari nechta bolimdan iborat?
                    A) 8ta                                                     C) 6ta
                    B) 5ta                                                     D) 4ta.
8.Konsepsiyaning   nechinchi   bolimida   tashqi   siyosatning   asosiy   prinsiplari   bayon
etilgan?
                    A) 8 bolimda                                 C) 6-bolimda
                    B) 3-bolimida                               D) 2-bolimida.        Xulosa
Tarixga   buyuk   o’zgarishlar   davri   bo’lib   kirgan   XX   asrning   so’nggi   o’n   yilligida
yer   yuzidagi   kuchlar   nisbati   tubdan   o’zgarib,   dunyodagi   qarama-qarshi   bo’lgan
ikki   tuzum   (SSSR   boshchiligidagi   sotsialistik   va   AQSH   boshchiligidagi
kapitalistik tuzum) barham topdi. Yer yuzidagi bunday keskin o’zgarishlar har bir
mustaqil   taraqqiyot   yo’lini   tanlagan   davlatlar   uchun   jahon   hamjamiyatidan
munosib o’rin egallashga harakat qilish imkoniyatini yaratdi.
Tashqi   bu   imkoniyat   va   yurtimizning   o’z   taraqqiyot   istiqbollari   uchun   qulay
jug’rofiy-siyosiy   imkoniyatlarga   ega   ekanligi   O’zbekistonning   mustaqil   tashqi
siyosat   yuritish,   jahon   hamjamiyatidan   o’zining   munosib   o’rnini   topishiga   keng
yo’l   ochib   berdi.   Bu   borada   O’zbekistonning   qadimdan   dunyo   xalqlari   bilan
aloqalari,   Buyuk   Ipak   yo’lining   asosiy   yo’nalishlari   yurtimiz   orqali   o’tganligi,
Markaziy Osiyo mintaqasidagi qadimiy savdo va madaniy aloqalarda yurtimizning
hissasi yirik bo’lganligi qo’l kelgan bo’lsa, qisqa fursatda tashqi siyosiy, iqtisodiy
va madaniy aloqalarimizning kengayishida, O’zbekistonning jahon hamjamiyatiga
integratsiyalashuvida   Prezident   I.   A.   Karimovning   o’rni   va   roli   beqiyosligini
alohida ta’kidlab o’tmoq lozim
Mustabid tuzum hukmronligi davrida sobiq ittifoqning boshqa respublikalari qatori
O’zbekiston   ham   zohiran   xorijiy   davlatlar   bilan   mustaqil   munosabatlar   o’rnatish,
jumladan   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirish   huquqiga   ega   suveren
respublika   hisoblanardi.   Ammo   haqiqatda   hammasi   aksincha   bo’lib   suveren
respublikalarning   Konstitutsiyada   belgilab   qo’yilgan   xalqaro   huquqlari   shunchaki
quruq gap – targ’ibotchilik xususiyatiga ega edi, xolos. Bunday holat O’zbekiston
hayotiga halokatli ta’sir ko’rsatayotgan edi.
O’zbekiston   to’g’ridan-to’g’ri   xalqaro   maydonga   chiqish   huquqidan   mahrum,
nafaqat tashqi  siyosiy,  balki  tashqi  iqtisodiy davlat muassasalariga  ham ega emas
edi. Unda mustaqil ravishda tashqi aloqalarni o’rnatish huquqi mutlaqo bo’lmagan.
Xalqaro   munosabatlar   faqat   markazning   ruxsati   va   qattiq   nazorati   ostida   amalga oshirilardi.   Natijada   respublikaning   tashqi   aloqalari   chegaralangan   doiralarda
namoyon   bo’lib,   avvalboshdan   o’zining   notabiiyligi   va   sinfiy-mafkuraviy
yo’nalishi bilan ajralib turardi.
O’zbekistonning   sobiq   ittifoqning   tashqi   iqtisodiy   aloqalaridagi   ishtiroki
respublikani   faqat   tovar   eksport   qiluvchi   darajasiga   tushirib   qo’ygan   imperiyaviy
mafkura   asosida   amalga   oshirilardi.   Buning   ustiga,   iqtisodning   ekstensiv
rivojlanishi   sharoitida   sanoat   jihozlarining   alohida   turlarini   hisobga   olmaganda,
eksportning   asosiy   manbai   shafqatsiz   ravishda   qurilayotgan   tabiiy-xom   ashyo
resurslari   edi.   O’zbekistondan   paxta,   ipak,   qorako’l,   oltin,   rangli   metallar,
hunarmandchilik   buyumlari   va   boshqa   mahsulotlar   olib   ketilardi.   Bularning
barchasi qat’iy valyutada o’nlab million rublni tashkil etishiga qaramay, respublika
eksport   daromadlaridan   xalq   farovonligini   oshirish,   milliy   iqtisodni
mustahkamlash,   uni   o’z   manfaatlaridan   kelib   chiqib   rivojlantirish   yo’lida
foydalana olmas edi.
O’zbekiston   sobiq   ittifoqning   eksport   imkoniyatlarini   oshirishga   ulkan   hissa
qo’shgan   bo’lishiga   qaramay,   tashqi   bozorga   yetkazib   bergan   mahsulotlariga
nisbatan arzimas miqdordagi  import mollari  va valyutani  olar  edi. Prezident I. A.
Karimov   ta’kidlagani   kabi   mustabid   tuzum   davrida   O’zbekiston   “tashqi   savdo
sohasida Markaz monopoliyasining qattiq iskanjasini” hamisha o’zida his etib turar
edi.   Barcha   valyuta   hisob-kitoblari   faqat   Ittifoq   idoralari   orqali   amalga
oshirilganligi   tufayli   respublika   o’z   eksportidan   kelgan   foydaning   qayoqqa
gumdon bo’layotganidan bexabar qolardi.
Boshqacha   aytganda,   xalqaro   hamkorlikning   sobiq   “qizil   imperiya”   ning
kommunistik   dunyoqarashdagi   mafkurasiga   asoslangan   mustamlakacha-
mustabidcha   tabiatiga   mos   sovet   andozasi   avvalboshdan   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
bilan   shug’ullanish   vazifasi   faqat   markaz   ixtiyoriga   berilganligidan   kelib   chiqar
edi.   Respublikalar,   jumladan,   O’zbekistondan   “yuqori”   dan   majburan   qabul
qildirilgan strategik siyosatni so’zsiz bajarish talab qilinar edi. Xalqaro   maydonga   to’g’ridan-to’g’ri   chiqish   huquqidan   mahrum   etilgan
O’zbekiston   o’z   tashqi   siyosatini   mustaqil   amalga   oshirish,   jahon   hamjamiyatiga
kirishning o’ziga xos yo’lini tanlash, tashqi iqtisodiy faoliyatining yo’nalishlari va
ustuvor   jihatlarini   belgilash   imkoniyatiga   ega   emas   edi.   Mustaqillikning   qo’lga
kiritilishi   xalqaro   hamkorlikning   mustabid   tuzum   davrida   shakllangan   sovet
andozasini   tubdan   o’zgartirish,   O’zbekistonning   milliy   manfaatlariga   mos
keladigan   ko’p   qirrali   faol   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirishni
ta’minlashning birlamchi sharti sifatida maydonga chiqdi.
1991 yilda O’zbekiston siyosiy suverenitetini e’lon qilib, mustaqil rivojlanishning
dastlabki   kunlaridan   boshlab   boshqaruvning   mustahkam   o’rnashib   qolgan
ma’muriy-buyruqbozlik   tizimidan   voz   kechish   yo’lini   tutdi.   Yosh   davlat   ijtimoiy
himoyalangan   bozor   iqtisodiyoti   va   ochiq   tashqi   siyosatga   asoslangan   huquqiy-
demokratik jamiyatning asoslarini qurishga kirishdi.
Bu   harakatlar   butun   xalqning   kuch   qudrati   bilan   eng   mohir   siyosiy
namoyandalarning qat’iy harakatini yalpi safarbar etishni taqozo qildi.
Ana   shunday   sharoitda   O’zbekiston   Prezidenti   I.   A.   Karimov   o’zbek   xalqining
milliy uyg’onishi manfaatlariga sodiqligi, dadil va qat’iyatli faoliyat hamda uzoqni
ko’ra oladigan siyosatchiligi bilan alohida ajralib turdi. Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi  . -T .: « O’zbekiston »201 4 ,  -  40
2. « O’zbekiston   Respublikasining   Ma’muriy   javobgarlik   to’g’risida » gi   Kodeksi.
http://lex.uz  saytidan olindi.
3. O’zbekiston Respublikasining Jinoyat Kodeksi.  http://lex.uz  saytidan olindi 
4. « O’zbеkistоn   Rеspublikasining   davlat   mustaqilligi   asоslari   to’g’risida »gi
Qоnun (O’zbеkistоn Rеspublikasi Оliy Kеngashining Aхbоrоtnоmasi, 1991 y., 11-
sоn, 246-mоdda).
5. « O’zbеkistоn   Rеspublikasining   fuqarligi   to’g’risida » gi   Q оnuni   O’zbеkistоn
Rеspublikasi Оliy Kеngashining Aхbоrоtnоmasi, 1992 y.№9.
6. O’zbеkistоn   Rеspublikasi   Prеzidеntining   « O’zbеkistоn   Rеspublikasining   fu -
qarоligi   bilan   bоg’liq   masalalarni   ko’rib   chiqish   tartibi   to’g’risida »gi Nizomni
tasdiqlash to’g’risida  1992 yil 20 nоyabrdagi PF-500-sоn  Farmоni .
7. O’zbеkistоn   Rеspublikasi   Prеzidеntining   1992   yil   20   nоyabrdagi   PF-500-sоn
Farmоniga   binоan   tasdiqlangan   « O’zbеkistоn   Rеspublikasining   fuqarоligi   bilan
bоg’liq masalalarni ko’rib chiqish tartibi to’g’risida »gi Nizоm.
8. Karimоv I. A. Buyuk kеlajagimizning huquqiy kafоlati. T.:  «SHarq», 1993.  
Internet saytlari.
1. O’zbekiston  Respublikasi  davlat  sayti:   www.gov,uz
2.  O’zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  asarlari:   www.press-service.uz        
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Amaldagi   qonun   hujjatlari
monitoring  institute  sayti:  www.imal.uz        
  4. Inson   huquqlari    bo’yicha O’zbekiston   Respublikasi    Milliy   markazi    sayti:
www.humanright.gov.uz   
 5.  O’zbekiston  Respublikasi  Oliy  Majlisining  Inson  huquqlari  bo’yicha  vakili
(Ombudsman)  sayti:   www.ombudsman.gov.uz        
6.  O’zbekiston  Respublikasi  Qonun  hujjatlari  Milliy  bazasi:   www.lex.uz