Umumta’lim maktablari o‘quvchilarining matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha baholash xalqaro tadqiqot TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study)

Umumta’lim maktablari o‘quvchilarining matematika va
tabiiy fanlar bo‘yicha baholash xalqaro tadqiqot TIMSS
(Trends in Mathematics and Science Study)
MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………… 3
I BOB. TIMSS tahlilining maqsadi
1.1.   TIMSS  (Trends  in  International   Mathematics  and  Science  Study)   tahlili
dunyoda   matematika   va   ilm-fan   sohasidagi   o'quvchilarning   saviyalarini
solishtirish………………………………………………………………....5
1.2.   TIMSS   maqsadi,   mamlakatlar   o'rtasidagi   ta'lim   saviyalarini   solishtirib,
ta'lim sistemalarini takomillashtirish………………………………………. …. 8
1.3.   TIMSS   (Trends   in   International   Mathematics   and   Science   Study)
Sinovning maqsadlarini belgilash…………………………...……………11
II BOB. TIMSS tahlilining mazmuni.
2.1 .   TIMSS tahlili o'quvchilarning matematika va ilm-fan (kimyo, biologiya,
fizika) bilimlari sohasidagi tushunchalarini baholash…………………….14
2.2. Amaliyot sinovlarining tashkil etish tartibi TIMSS tahlili uchun…...17
2.3.   TIMSS   tahlili   uchun   amaliyot   sinovlarining   protsedurasi   va
monitoring……………………………………………………………….....20
III BOB. TIMSS tahlilining metodlari   va natijalari 
3.1. TIMSS tahlili o'quvchilarga standart test sinovlarini, amaliyot sinovlarini
va so'rovnoma tashkil etish ………………………………………….…....23
3.2.   TIMSS,   matematika   va   tabiiy   fanlarda   talabalarning   saviyalaridagi
tendensiyalarni aniqlash ……………………………………………...…...26
3.3.   So'rovnomalar va tahlil ma'lumotlari ….…………………..…...29
XULOSA…………………………………………………………....31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………32
KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi   va   asoslanganligi.   O zbekiston   Respublikasiʻ
Vazirlar Mahkamasining “Xalq ta limi tizimida ta lim sifatini baholash sohasidagi	
ʼ ʼ
xalqaro   tadqiqotlarni   tashkil   etish   chora-tadbirlari   to g risida”gi   qarori   asosida	
ʻ ʻ
PIRLS, TIMSS, PISA va TALIS xalqaro tadqiqotlarini O zbekistonda joriy etilishi	
ʻ
belgilab   qo yilgan   bo lib,   mazkur   tadqiqotlarni   joriy   etish   maqsadida   Ta lim	
ʻ ʻ ʼ
sifatini   nazorat   qilish   davlat   inspeksiyasi   huzurida   Ta lim   sifatini   baholash	
ʼ
bo yicha   xalqaro   tadqiqotlarni   amalga   oshirish   milliy   markazi   tashkil	
ʻ
etilgan.Mazkur xalqaro baholash dasturlari va ular doirasidagi tadqiqotlar Iqtisodiy
hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OECD) Ta lim sohasidagi yutuqlarni baholash	
ʼ
xalqaro   assotsiatsiyasi   (IEA)   tomonidan   muayyan   davriylik   asosida   dunyo
mamlakatlari bilan hamkorlikda tashkil etiladi. Ta lim sifatini nazorat qilish davlat	
ʼ
inspeksiyasi   bilan   OECD   hamda   IEA   tashkilotlari   o rtasida   imzolangan   kelishuv	
ʻ
hujjatlariga   binoan   O zbekiston   Xalqaro   o quvchilarni   baholash   PISA-2022	
ʻ ʻ
(avvalgi   PISA-2021)   hamda   O quvchilarning   matnni   o qib   tushunish   darajasini	
ʻ ʻ
baholash   xalqaro   dasturi   PIRLS-2021   da   ishtirok   etishga   kirishilgan.   Endilikda,
TIMSS-2023   xalqaro   dasturida   qatnashishga   kirishildi.   Bu   borada   IEA
tashkilotining   “Xalqaro   matematik   va   ilmiy   tadqiqotlar   (TIMSS)   2023
tendensiyalarida   qatnashish   uchun   rasmiy   taklifi”ga   muvofiq   O zbekistonning	
ʻ
TIMSS   dasturida   ilk   marotaba   qatnashishi   masalasida   Ta lim   inspeksiyasi	
ʼ
huzuridagi Ta lim sifatini baholash bo yicha xalqaro tadqiqotlarni amalga oshirish	
ʼ ʻ
milliy   markazi   o rtasida   olib   borilgan   muloqotlar   asosida   IEA   rahbariyatining	
ʻ
2 dastlabki   roziligiga   erishildi.   IEA   rahbariyati   O zbekistonning   ushbu   tadqiqotdaʻ
qatnashishishidan mamnun ekanligini aytib o’tdi.
Kurs   ishining   ob ekti:  	
ʼ TIMSS   (Trends   in   International   mathematics   and
science   study)   4-   va   8-   sinf   o quvchilarining   matematika   va   tabiiy   yo nalishdagi	
ʻ ʻ
fanlardan o zlashtirish darajasini baholash.	
ʻ
Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   asosiy   maqsadi.     TIMSS
o‘quvchilarga ta’lim olish imkoniyatlari qanday taqdim etilgani va o‘quvchilarning
ushbu imkoniyatlardan foydalanishiga ta’sir etuvchi omillarni ko‘rib chiqish.  
Kurs ishining vazifalari.    Mavzuning vazifalari, , Ushbu baholashlar uchun
TIMSS   2019   baholash   qamrov   doiralari   quyida   qisqacha   bayon   qilingan:
Matematika mazmun sohalari 
•To‘rtinchi   sinf:   sonlar,   o‘lchashlar   va   geometriya,   ma’lumotlar   bilan   ishlash
•Sakkizinchi sinf: sonlar, algebra, geometriya, ma’lumotlar bilan ishlash, statistika
va ehtimollik Tabiiy fanlarning mazmun sohalari 
•To‘rtinchi sinf: hayot haqidagi fan, fizika, Yer haqidagi fan 
•Sakkizinchi sinf: biologiya fani, kimyo fani, fizika fani, Yer haqidagi fan  
Kurs   ishining   metodi:     O zbekiston   matematika   va   tabiiy   fanlar   o qitish	
ʻ ʻ
jarayonining   boshqa   davlatlarga   nisbatan   o ziga   xosligi   bormi,   agar   bor   bo lsa   u	
ʻ ʻ
nimalarda   namoyon   bo ladi?   Mamlakatimizda   matematika   va   tabiiy   fanlarni	
ʻ
o qitish   bo yicha   o qituvchilar   metodlari   boshqa   mamlakatlar   o qituvchilari	
ʻ ʻ ʻ ʻ
metodlaridan nimasi bilan farq qiladi? kabi asosiy masalalar o rganiladi va tadqiq	
ʻ
etiladi.   Bu   savollarga   javobni   O’zbekistonda   o’tkazilayotgan   xalqaro   baholash
dasturlari natijasi asosida bilib olish.
Kurs   ishining   tarkibi:   kurs   ishining   hajmi   kirish   mundarija   uchta   bob   xulosa
foydalanilgan adabiyotlar royhati hamda ilovalardan iborat.
3 I BOB. TIMSS tahlilining maqsadi
1.1.   TIMSS   (Trends   in   International   Mathematics   and   Science   Study)
tahlili   dunyoda   matematika   va   ilm-fan   sohasidagi   o'quvchilarning
saviyalarini solishtirish.
          Mamlakatimiz   innovatsion   taraqqiyot   yo‘lidan   shiddat   bilan   rivojlanib
borayotgan   bir   davrda   kelajagimiz   davomchilari   bo‘lgan   yoshlarning   ijodiy
g‘oyalari   va   ijodkorligini   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlash,   ularning   bilim,
ko‘nikma   va   malakalarini   shakllantirish   hamda   ilg‘or   xorijiy   tajribalar,   xalqaro
me zon va talablar asosida baholash tizimini takomillashtirish, shu yo‘lda xalqaro‟
tajribalarni o‘rganish, mavjud tizimni har tomonlama qiyosiy tahlil qilish, tegishli
yo‘nalishdagi   xalqaro   va   xorijiy   tashkilotlar,   ilmiy   tadqiqot   muassasalari   bilan
yaqindan hamkorlik qilish muhim ahamiyatga egadir.   Shu maqsadda, O zbekiston	
ʼ
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Xalq   ta limi   tizimida   ta lim   sifatini	
ʼ ʼ
baholash sohasidagi xalqaro tadqiqotlarni tashkil etish chora-tadbirlari to g risida”	
ʼ ʼ
2018-yil   8-dekabrdagi   997-sonli   qarori   bilan   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar	
ʼ
Mahkamasi   huzuridagi   Ta lim   sifatini   nazorat   qilish   davlat   inspeksiyasi   huzurida	
ʼ
Ta lim   sifatini   baholash   bo yicha   xalqaro   tadqiqotlarni   amalga   oshirish   Milliy	
ʼ ʼ
markazi   tashkil   etildi.   Shu   bilan   birga,   ta lim   sifatini   baholash   bo yicha   xalqaro	
ʼ ʼ
tadqiqotlarda   ishtirok   etish   vazifalari   belgilandi:   PIRLS   –   boshlang ich   4-sinf	
ʼ
o quvchilarining matnni o qish va tushunish darajasini baholash; TIMSS – 4- va 8-	
ʼ ʼ
sinf o‘quvchilarining tabiiy-ilmiy yo‘nalishdagi fanlardan savodxonligini baholash;
TALIS   –   rahbar   va   pedagog   kadrlarning   umumiy   o rta   ta lim   muassasalarida	
ʼ ʼ
o qitish   va   ta lim   olish   muhitini   hamda   o qituvchilarning   ish   sharoitlarini	
ʼ ʼ ʼ
o rganish;   PISA   –   15   yoshli   o quvchilarning   o qish,   matematika   va   tabiiy
ʼ ʼ ʼ
yo nalishdagi   fanlardan   savodxonlik   darajasini   baholash.   Ushbu   loyihalar
ʼ
o quvchi-yoshlarning   ijodiy   va   tanqidiy   fikrlash   ko nikmalari,   egallagan
ʼ ʼ
4 bilimlarini hayotda qo llay olish layoqatiga turli xil topshiriqlar orqali baho berishʼ
va   keyinchalik   bu   ko nikmalar   rivojlanishiga   turtki   berishga   xizmat   qiladi.	
ʼ
Ma lumotlar   to‘plashning   uchinchi   o‘n   yilligi   va   yettinchi   davriylikni   boshlagan	
‟
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) - bu to‘rtinchi va
sakkizinchi   sinflarda   matematika   va   tabiiy   fanlar   bo‘yicha   keng   joriy   qilingan
xalqaro baholash dasturi. TIMSS tadqiqoti doirasida birinchi baholash 1995- yilda
o‘tkazilgan   va   har   to‘rt   yilda   takrorlangan:   1999,   2003,   2007,   2011,   2015,   2019.
TIMSS 2019 tadqiqoti TIMSS tadqiqotlari ketma-ketligining eng oxirgisidir. 60 ga
yaqin   mamlakat   global   kontekstda   o‘z   ta lim   tizimining   samaradorligini	
‟
monitoring   qilishda   TIMSS   trend   ma lumotlaridan   foydalanadi   va   har   bir	
‟
davriylikda   TIMSS   tadqiqotiga   yangi   davlatlar   qo‘shiladi.   Matematika   va   tabiiy
fanlarni   baholash   bo‘yicha   TIMSS   tadqiqoti   ta lim   samaradorligini   monitoring	
‟
qilishda   qimmatli   manba   hisoblanadi,   chunki,   odatda,   STEM   deb   nomlanadigan
tabiiy   fanlar,   texnologiya,   muhandislik   va   matematika   o‘quv   dasturining   asosiy
yo‘nalishlaridir. Shubhasiz, hatto bugungi kunda ham ko‘pgina ish o‘rinlari uchun
matematika va tabiiy fanlardan asosiy tushunchalarga ega bo‘lish talab qilinadi va
bu kelajakda ham o‘z dolzarbligini yo‘qotmaydi. STEM kasblarida ishlaydiganlar
ochlikka   qarshi   kurash   va   yashash   joylarining   yo‘qolishi   kabi   dunyo
muammolariga   yechim   topish,   shuningdek,   global   iqtisodiyotda   o‘sish   va
barqarorlikni qo‘llab quvvatlashga mas uldirlar. Shuningdek, matematika va tabiiy	
‟
fanlar   kundalik   hayotning   asosi   hisoblanadi.   Tabiiy   fanlar   -   bu   tabiat,   jumladan,
bizning   ob-havo,   yer   va   suv,   oziq-ovqat   va   yoqilg‘i   manbalarimiz.   Matematika
bizga   kundalik   vazifalarni   bajarishga   yordam   beradi   va   biz   tayanadigan
kompyuter,   smartfon,   televizor   kabi   texnologiyalarni   yaratishda   muhim
ahamiyatga   ega.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   TIMSS   xalqaro   baholash
dasturiga tayyorlash ayni vaqtda muhim hodisa. Agar: 
5    Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   TIMSS   xalqaro   baholash   dasturiga   tayyorlash
samarali tashkil etilsa; 
   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   TIMSS   xalqaro   baholash   dasturiga   tayyorlash
usul va vositalari faollashtirilsa; 
   O`qituvchi   ta`lim   jarayonida   ijodiy   ishlab,   matematika   va   tabiatshunoslik
darslarida   hayotiy   misollar,   mantiqiy   tushunchalardan   o`rinli   foydalanilsa,
o`quvchilarning o`quv-bilim faoliyat samarali bo`ladi. 60 dan ortiq mamlakatlar 
o‘quvchilarining bilim, k о ‘nikma, malakalari darajasini aniqlashning global resursi
jahonning   eng   ilg‘or   tajribasi   asosida   ishlab   chiqilgan.   TIMSS   yordamida
о ‘quvchilarning ta limiy yutuqlari: bilish, qo‘llash, mulohaza yuritish baholanadi.‟
TIMSS   &   PIRLS   xalqaro   o'rganish   markazining   TIMSS   2019ni   ishlab   chiqish,
amalga oshirish va natijalarini hisobot qilish uchun foydalanilgan usul va tartiblar
haqidagi   texnik   hisobotda   (Maykl   O.   Martin,   Matias   fon   Davier   va   Ina   V.S.
Mullislar)   TIMSS   2019   ga   o'tishning   dastlabki   bosqichi   bo'lgani   uchun   turli   xil
texnik   qiyinchiliklar   mavjud   edi.   eTIMSSga,   qariyib   yarim   mamlakatlar
baholashni kompyuter orqali boshqaradi, qolgan mamlakatlar esa qog'oz va qalam
formatidan   foydalanadi.   Shunday   qilib,   TIMSS   2019   baholash   va   so rovnomalari	
ʻ
“e” va qog oz formatlarida ishlab chiqildi va boshqariladi. Keyinchalik, yutuqlarni	
ʻ
masshtablashtirishga   ko'p   qirrali   yondashuv   TIMSS   shkalasi   bo'yicha   har   ikkala
mamlakatlar   to'plami   uchun   taqqoslanadigan   tendentsiyalar   haqida   hisobot
berishga   imkon   berdi.   TIMSS   2019   muvaffaqiyati   barcha   ishtirokchilarga,
jumladan,   TIMSS   &   PIRLS   xalqaro   tadqiqot   markazi,   IEA   Amsterdam,   IEA
Gamburg,   Statistics   Canada   hamda   ishtirokchi   mamlakatlardagi   Milliy   tadqiqot
koordinatorlari va ularning jamoalariga berilgan hurmatdir.
6 1.2.TIMSS maqsadi, mamlakatlar o'rtasidagi ta'lim saviyalarini solishtirib, 
ta'lim sistemalarini takomillashtirish    
                TIMSS   tadqiqotlari   TIMSS   tadqiqotining   24   yillik   tarixi   davomida
o‘tkazilgan   har   bir   baholashda   matematika   va   tabiiy   fanlardan   yangilangan
baholash qamrov doiralariga muvofiq amalga oshiriladi. Qamrov doiralarida ikkita
o‘lchov keltiriladi: baholanadigan mavzuni ko‘rsatadigan mazmun sohasi o‘lchovi
va   o‘quvchilar   mazmun   bilan   ishlaganda   baholanishi   kerak   bo‘lgan   fikrlash
jarayonlarini belgilaydigan kognitiv o‘lchov.TIMSS 2019 tadqiqotida to‘rtinchi va
sakkizinchi   sinflarda   baholashlarni   o‘tkazishning   odatdagi   tajribasiga   amal
qilinadi.   TIMSS   (Trends   in   International   Mathematics   and   Science   Study),
dunyodagi   mamlakatlarning   matematika   va   tabiiy   fanlar   sohasidagi   ta'lim
saviyalarini   solishtirish,   ta'lim   sistemalarini   takomillashtirish   va   o'qitishning
samaradorligini   oshirishga   yo'l   qo'yish   maqsadida   amalga   oshirilgan   bir   tadqiqot
dasturidir.   Bu   dastur,   matematika   va   tabiiy   fanlarda   o'quvchilarning   bilim
darajasini, o'qitish usullarini va ta'lim tizimlarini o'rganish uchun xalqaro darajada
sinovlar   tashkil   etadi.TIMSS,   mamlakatlarning   ta'lim   sohasidagi   rivojlanish
darajasini   aniqlash,   ta'lim   saviyalarini   solishtirish   va   ta'limni   takomillashtirishda
ma'lumotlarni   taqdim   etish   maqsadini   o'z   ichiga   oladi.   Bu   maqsadlar   bilan   birga,
TIMSS   quyidagi   mavzularda   ma'lumotlarni   olishga   intiladi.O'quvchilarning   bilim
7 darajalari:  TIMSS, matematika va tabiiy fanlarda o'quvchilarning bilim  darajasini
tahlil qilishga imkon beradi. Bu, o'quvchilarning tushunchalarini va ko'nikmalarni
tushunish,   masalalar   yechish   va   savollarini   javoblash   qobiliyatini   o'rganishga
yordam beradi.   TIMSS dasturi o'qituvchilar uchun bir nechta foydalar olib keladi.
Quyidagi   foydalar   TIMSS   dasturining   o'qituvchilar   uchun   qanday   foyda   olishiga
misol qilib berilishi mumkin:
1. O'quvchilarning bilim darajasini tahlil qilish: TIMSS dasturi o'qituvchilarga
o'quvchilarning matematika va tabiiy fanlardagi bilim darajasini tahlil qilish
imkonini   beradi.   Bu,   o'qituvchilarga   o'quvchilarning   qanday   tushunchalar,
ko'nikmalar   va   javob   berish   qobiliyatlari   bo'lishini   tushunishda   yordam
beradi.   Bunda   o'qituvchilar   o'quvchilarning   o'zlashtirishlarini   va   qo'llab-
quvvatlashlarini aniqlashadi.
2. O'qitish   usullarini   va   dars   rejalari   o'rganish:   TIMSS   dasturi   o'qituvchilarga
o'qitish usullarini, dars rejalarni va o'qitish materiallarini o'rganish imkonini
beradi.   Bu,   o'qituvchilarga   boshqa   mamlakatlarda   o'qitishning   samarador
usullarini   va   yangi   metodlarni   o'rgatadi.   O'qituvchilar   bu   ma'lumotlardan
foydalanib   o'z   o'qitish   usullarini   yanada   takomillashtirishi   va   talabalarini
o'zlashtirishlarini oshirishlari mumkin.
3. Ta'limning   samaradorligini   oshirish:   TIMSS   dasturi   o'qituvchilarga
ta'limning   samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Natijalar
o'qituvchilarga   ta'lim   tizimlarini   va   darslarni   yangilash   uchun   foydali
ma'lumotlar   taqdim   etadi.   Bu   ma'lumotlar   o'qituvchilarga   ta'limning
muvaffaqiyatini   oshirish   uchun   o'zlashtirish   va   ta'limning   kengayishiga
qaratilgan yo'nalishlarni tushunishga yordam beradi.
8 4. Mamlakatlararo   taqqoslash   va   o'qitishning   yangilanishi:   TIMSS   natijalari
o'qituvchilarga   mamlakatlararo   ta'qqoslashni   tushunishga   va   o'qitishning
yangilanishlarini   kuzatishga   yordam   beradi.   O'qituvchilar   bu   natijalardan
foydalanib o'z mamlakatlaridagi ta'limning rivojlanishini solishtirish, yaxshi
amaliyotlarni   o'rganish   va   ta'lim   saviyasini   oshirishga   qaratilgan
yangilanishlarni o'rganishlari mumkin.
Shuningdek, TIMSS dasturi  o'qituvchilar  uchun xalqaro hamkorlik imkonini  ham
beradi.   O'qituvchilar   o'zlarining   tajribalarini,   o'zlashtirishlarini   va   yangi
yondashuvlarni boshqa mamlakatlardagi o'qituvchilar bilan o'zaro almashish orqali
o'rtasida   taqqoslash   va   ko'p   sohalar   uchun   hamkorlik   imkoniyatlarini   oshirishlari
mumkin.   TIMSS   sinovlarining   asosiy   maqsadi   o'quvchilarning   tushunchalarini,
ko'nikmalarni tushunish va amaliyotlarini o'rganishdir. Bu sinovlar o'quvchilarning
matematika   va   tabiiy   fanlarda   qanday   muvaffaqiyatli   bo'lishini   aniqlash   uchun
ijtimoiy ma'lumotlar to'plashga qaratilgan. 
Sinovlar o'quvchilarning:
Tushunchalarini tushunish: TIMSS sinovlari o'quvchilarning matematika va tabiiy
fanlardagi   tushunchalarini   tahlil   qiladi.   Bu   sinovlar   orqali   o'quvchilar   bilish   va
tushunish   jarayonida   qanday   muvaffaqiyatli   bo'lishlarini,   asosiy   konseptlarni
tushunishlarini   va   ulardan   foydalanishlarini   aniqlash   imkoniyatiga   ega   bo'ladi.
Ko'nikmalarni   tushunish:   TIMSS   sinovlari   o'quvchilarning   fanlarga   oid
ko'nikmalarni   tushunish   darajasini   o'rganishga   yordam   beradi.   Bu   sinovlar
o'quvchilarning muammo yechish, loyihalar tuzish va savollarini amaliy javoblarga
aylantirish qobiliyatini tahlil  qiladi. Bunda o'quvchilarning analitik va muhokama
qilish   qobiliyatlari   ham   baholanadi.   Masalalar   yechish   va   savollarini   javoblash
qobiliyati:   TIMSS   sinovlarida   o'quvchilarga   masalalar   va   savollar   beriladi   va
ularga   javob   topish   va   yechish   talablari   qo'yiladi.   Bu   sinovlar   o'quvchilarning
9 muammo   va   masalalarni   tahlil   qilish,   javoblash   va   rivojlanishlarini   hisoblashga
yordam beradi. Bunda o'quvchilarning muhokama, hisoblash, tahlil qilish va javob
berish qobiliyatlari baholanadi. TIMSS sinovlarida o'quvchilarning bilim darajalari
tahlil   qilinishi   o'qituvchilar   uchun   muhimdir.   Ular   sinov   natijalarini   o'rganib,
o'quvchilarning qayerda qiyinchiliklari bo'lishi mumkinligini aniqlab, o'zlashtirish
va qo'llab-quvvatlashlarini yanada takomillashtirishlari mumkin. Bundan tashqari,
sinov natijalari o'quvchilarning o'zlashtirishlarini, muammolarini tushunishlarini va
davom   etish   uchun   kerakli   o'qitish   usullarini   tushunishlarini   oshirishga   yordam
beradi.
1.3.   TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 
sinovning maqsadlarini belgilash.
              TIMSS   tadqiqot   usullarini   ishlab   chiqish   uchun   asos   sifatida   "TIMSS
Assessment   Frameworks   and   Specifications"   hujjati   ishlatiladi.Ushbu   hujjatda
matematika   va   tabiiy   fanlar   bo'yicha   ta'lim   yutuqlarini   baholashga,   testlar   va   test
topshiriqlarini ishlab chiqishga umumiy yondashuvlar belgilangan, matematika va
tabiiy   fanlardan   tekshirilishi   kerak   bo'lgan   tarkib,   shuningdek,   o'quvchilar
10 topshiriqlarni   bajarishda   ko'rsatishi   kerak   bo'lgan   kognitiv   faoliyat   turlari   ham
tavsiflaydi.
TIMSS xalqaro tadqiqot usullariga quyidagilar kiradi:
 ijobiy test natijalari;
 so'rovnomalar   (o'quvchilar,   o'qituvchilar,   ta'lim   muassasasi   ma'muriyati,
ta'lim sohasidagi mutaxassislar, tadqiqot sifatini kuzatuvchilar uchun);
 uslubiy   ta'minot   (tadqiqotni   tashkil   etish   va   o'tkazish   bo'yicha   milliy
koordinatorlar   uchun   qo'llanma,   maktab   koordinatorlari   uchun   qo'llanma,
test   o'tkazish   bo'yicha   qo'llanma,topshiriqlarni   bepul   javoblar   bilan
tekshirish   bo'yicha   qo'llanma,   ma'lumotlarni   kiritish   bo'yicha   qo'llanma   va
boshqalar);
 dasturiy   ta'minot   (sinflar   va   o'quvchilarni   tanlash,   ma'lumotlarni   kiritish
uchun).
Xalqaro testlar quyidagi tamoyillar asosida ishlab chiqiladi:
 o'quv   va   kognitiv   faoliyatning   sinovdan   o'tgan   mazmuni   va   turlarini   etarli
darajada yoritish;
 xalqaro   testlar   mazmunining   aksariyat   ishtirokchi   mamlakatlarda
o‘rganilayotgan materialga maksimal darajada muvofiqligi;
 testlarning o'zaro aloqasini ta'minlash;
 tekshirilayotgan   mazmunning   matematika   va   tabiatshunoslik   ta’limini
rivojlantirish nuqtai nazaridan ahamiyati;
 o'quvchilarning   yosh   xususiyatlariga   muvofiqligi,   test   ishlab   chiqilgan
yutuqlarni baholash;
 ommaviy tadqiqotlar uchun talablarga muvofiqligi.
11 O'quvchilarning   matematika   va   tabiiy   fanlarga   tayyorgarligini   baholash   uchun
testlar   (har   bir   variantda)   ham   matematika,   ham   tabiiy   fanlar   bo'yicha
topshiriqlarni   o'z   ichiga   oladi.   4   va   8-sinf   o'quvchilarining   matematika   va
tabiatshunoslik   fanlari   bo'yicha   savodxonligini   baholash   uchun   test   topshiriqlari
nazariyasidan foydalaniladi.
4-8-sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika   va   tabiiy   fanlar   bo‘yicha   xalqaro   test
sinovlari natijalari alohida qayta ishlanadi va tahlil qilinadi. O‘rganish natijalarini
statistik   qayta   ishlash   natijasida   har   bir   talabaga   matematika   va   tabiatshunoslik
fanlaridan topshiriqlarni bajarish uchun alohida 1000 balllik tizimda ball qo‘yiladi.
4   va   8-sinf   o'quvchilari   uchun   xalqaro   natijalar   shkalasi   1995   yilda   tadqiqotda
qatnashgan   barcha   mamlakatlarning   o'rtacha   balllarining   o'rtacha   qiymati   100
standart og'ish bilan 500 sifatida qabul qilinganligini hisobga olgan holda tuzilgan.
Barcha keyingi tadqiqotlar natijalari 1995 yil miqyosida ko'rsatilgan, bu natijalarni
taqqoslash va ularning o'zgarishi tendentsiyalarini aniqlash imkonini beradi   TIMSS
(Trends   in   International   Mathematics   and   Science   Study),   xalqaro   miqyosda
o'quvchilarning   matematika   va   tabiiy   fanlardagi   bilim   darajasini   o'rganish   uchun
tashkil etilgan bir sinov dasturidir. Uning asosiy maqsadlari quyidagilardir:
O'quvchilarning   bilim   darajasini   o'rganish:   TIMSS   dasturi   o'quvchilarning
matematika   va   tabiiy   fanlardagi   bilim   darajasini   tahlil   qilishga   yo'naltirilgan.   Bu
sinovlar   orqali   o'quvchilarning   fanlardagi   tushunchalari,   ko'nikmalari   va
amaliyotlari o'rganiladi. Maqsad, o'quvchilarning o'zlashtirishlarini, muammolarini
tushunishlarini   va   javob   berish   qobiliyatlari   haqida   ma'lumotlar   to'plash   va   tahlil
qilishdir.
Mamlakatlararo   ta'qqoslash:   TIMSS   dasturi   mamlakatlararo   ta'qqoslashni
tushunish   va  o'rgatishga  qaratilgan.  Uning  maqsadi,   mamlakatlarning  matematika
va tabiiy fanlardagi ta'lim saviyalarini solishtirish va o'qitishning yangilanishlarini
12 o'rganishdir. Bu o'qituvchilarga va rahbarlarga mamlakatlarining ta'lim tizimlarini
solishtirish imkonini beradi va yaxshi amaliyotlarni o'rganishga yo'l ochadi.
O'quvchilarning   motivatsiyasini   oshirish:   TIMSS   sinovlarida   o'quvchilarga
matematika   va   tabiiy   fanlarda   savollar,   masalalar   va   testlar   beriladi.   Bu   sinovlar
o'quvchilarning bilimlar ustida ishlashga qiziqishlarini oshirish, ularning ko'nikma
va   qobiliyatlarini   namoyon   qilish   va   bilimlarga   qiziqishlarini   oshirishga   yordam
beradi.   Maqsad,   o'quvchilarning   motivatsiyasini   oshirib,   ularni   o'quv   fanlariga
qiziqish va iste'dodlarini oshirishdir.
O‘quvchilarning   ta'lim   tizimiga   o'xshashligini   tahlil   qilish:   TIMSS   sinovlarining
maqsadi o'quvchilarning ta'lim tizimiga o'xshashligini tahlil qilishga qaratilgan. Bu
sinovlar   o'quvchilarning   matematika   va   tabiiy   fanlardagi   bilimlarini   boshqa
mamlakatlar   bilan   solishtirish   va   o'zlarining   ta'lim   saviyasini   oshirish   uchun
yangilanishlar   qilishga   yo'l   ochadi.   Maqsad,   o'qituvchilarga   o'qitishning
samaradorligini oshirish va ta'limni yanada sifatli qilish imkonini berishdir.
TIMSS   dasturi   o'quvchilarning   bilim   darajalarini   aniqlash,   mamlakatlararo
ta'qqoslashni   tushunish,   o'quvchilarning   motivatsiyasini   oshirish   va   ta'limning
samaradorligini oshirish maqsadlari bilan o'tadi. Uning natijalari ta'lim tizimlarini
takomillashtirish va yangilashda muhim ma'lumotlar taqdim etadi.
13 II BOB. II BOB. TIMSS tahlilining mazmuni.
2.1 .   TIMSS   tahlili   o'quvchilarning   matematika   va   ilm-fan   (kimyo,   biologiya,
fizika) bilimlari sohasidagi tushunchalarini baholash.        
TIMSS   (Trends   in   International   mathematics   and   science   study)   4-   va   8-   sinf
o quvchilarining   matematika   va   tabiiy   yo nalishdagi   fanlardan   o zlashtirishʻ ʻ ʻ
darajasini   baholash   dasturi   bo lib,   bu   tadqiqot   to rt   yilda   bir   marta   o tkaziladi.	
ʻ ʻ ʻ
TIMSS   xalqaro   baholash   dasturida   4-   va   8-sinf   o quvchilarining   matematika   va	
ʻ
tabiiy fanlar bo yicha egallagan bilim darajasi va sifatini solishtirish hamda milliy	
ʻ
ta lim   tizimidagi   farqlarni   aniqlash   bilan   bir   qatorda,qo shimcha   ravishda	
ʼ ʻ
maktablarda   matematika   va   tabiiy   fanlar   bo yicha   berilayotgan   ta lim   mazmuni,	
ʻ ʼ
o quv   jarayoni,   ta lim   muassasasining   imkoniyatlari,   o qituvchilar   salohiyati,	
ʻ ʼ ʻ
o quvchilarning   oilalari   bilan   bog liq   omillari   o rganiladi.   Tadqiqotda,
ʻ ʻ ʻ
O zbekistonning   4-   va   8-   sinf   o quvchilari   boshqa   davlatlardagi   tengdoshlariga
ʻ ʻ
nisbatan   matematika   va   tabiiy   fanlardan   savodxonligi   qay   darajada   yuqori?
Matematika va tabiiy fanlar 4- va 8- sinf o quvchilari uchun qiziqarli fanmi? Oila	
ʻ
tomonidan   farzandlarga   matematikani   va   tabiiy   fanlarni   o zlashtirishda   qanday	
ʻ
hissa qo shilmoqda? Bugungi kunda bizning mamlakatimizda matematika va tabiiy	
ʻ
fanlarni o qitish jarayoni qanday tashkil etilgan? O zbekiston matematika va tabiiy
ʻ ʻ
fanlar o qitish jarayonining boshqa davlatlarga nisbatan o ziga xosligi bormi, agar	
ʻ ʻ
bor   bo lsa   u   nimalarda   namoyon   bo ladi?   Mamlakatimizda   matematika   va   tabiiy
ʻ ʻ
fanlarni   o qitish   bo yicha   o qituvchilar   metodlari   boshqa   mamlakatlar	
ʻ ʻ ʻ
o qituvchilari   metodlaridan   nimasi   bilan   farq   qiladi?   kabi   asosiy   masalalar	
ʻ
o rganiladi va tadqiq etiladi. Bu savollarga javobni O’zbekistonda o’tkazilayotgan
ʻ
14 xalqaro   baholash   dasturlari   natijasi   asosida   bilib   olish   mumkin.   Albatta,   har   bir
yosh   avlodning   aniq   va   tabiiy   fanlarni   o’rganishga   bo’lgan   qiziqishi   ta’lim
ko’rsatkichimizni   o’zgaritirishiga   sabab   bo’ladi.   Tadqiqotning   har   to rt   yillikʻ
davriyligida uzluksiz ravishda ishtirok etish global miqyosda mamlakatimiz ta lim	
ʼ
tizimining   samaradorligini   kuzatib   borish   imkonini   beradi.   Ushbu   dasturlar
O zbekiston   Respublikasi   milliy   baholash   tizimini   takomillashtirish,	
ʻ
kompetensiyaviy   baholash   tizimini   joriy   qilish   orqali   ta lim   sifatini   oshirishga	
ʼ
xizmat   qiladi.   TIMSS  tadqiqotlari   TIMSS  tadqiqotining  24  yillik  tarixi   davomida
o‘tkazilgan   har   bir   baholashda   matematika   va   tabiiy   fanlardan   yangilangan
baholash qamrov doiralariga muvofiq amalga oshiriladi. Qamrov doiralarida ikkita
o‘lchov keltiriladi: baholanadigan mavzuni ko‘rsatadigan mazmun sohasi o‘lchovi
va   o‘quvchilar   mazmun   bilan   ishlaganda   baholanishi   kerak   bo‘lgan   fikrlash
jarayonlarini belgilaydigan kognitiv o‘lchov.TIMSS 2019 tadqiqotida to‘rtinchi va
sakkizinchi   sinflarda   baholashlarni   o‘tkazishning   odatdagi   tajribasiga   amal
qilinadi.   TIMSS o‘quvchilarga ta’lim olish imkoniyatlari qanday taqdim etilgani va
o‘quvchilarning   ushbu   imkoniyatlardan   foydalanishiga   ta’sir   etuvchi   omillarni
ko‘rib   chiqishda   o‘quv   dasturlaridan   asosiy   tashkiliy   tamoyil   sifatida   keng
ko‘lamda   foydalanadi.   TIMSS   o‘quv   dasturi   modeli   uchta   jihatga   ega:
rejalashtiriladigan   o‘quv   dasturi,   amalga   oshiriladigan   o‘quv   dasturi   va   natijaga
erishiladigan   o‘quv   dasturi.   O‘z   navbatida,   ularda   mamlakatlarning   o‘quv
dasturlarida   belgilab   qo‘yilganidek,   o‘quvchilar   matematika   va   tabiiy   fanlardan
ta’lim olishlari kerakligi; shuningdek, ushbu ta’lim olish jarayonini osonlashtirish
uchun   ta’lim   tizimini   qanday   tashkil   etish   zarurligi;   aslida   sinfxonalarda   nima
o‘qitilayotgani,   uni   o‘qitayotganlarning   tavsifi   hamda   qanday   o‘qitilayotgani;
vanihoyat,   o‘quvchilar   nimani   o‘rganganliklari   va   ular   ushbu   fanlarni   o‘rganish
haqida   nima   deb   o'ylashlari   ifoda   etiladi   Shuningdek,   TIMSS   tadqiqotida
15 o‘quvchilar,   ularning   ota-onalari   yoki   vasiylari,   o‘qituvchilari,   maktab
direktorlaridan   ularning   uydagi   va   maktabdagi   faoliyati   hamda   matematika   va
tabiiy fanlarni o‘rganishdagi shartsharoitlar haqidagi so‘rovnomalarni to‘ldirishlari
so‘raladi.   So‘rovnomalar   puxta   ishlab   chiqilgan   qamrov   doirasiga   muvofiq   holda
tuziladi, TIMSS milliy tadqiqot koordinatorlari va TIMSS so‘rovnoma savollarini
ko‘rib   chiqish   qo‘mitasining   xalqaro   ekspertlari   tomonidan   takroriy   ko‘rib
chiqishlar orqali har bir baholashda yangilanadi. Ushbu so‘rovnomalardan olingan
ma’lumotlar   ta’limni   yaxshilash   yo‘llarini   taklif   eta   oladigan   va   muhim
masalalarni ko‘tara oladigan ta’lim siyosati  va amaliyotlarining amalga oshirilishi
haqida   tasavvur   hosil   qiladi   Maktabda   ta’lim   olishning   to‘rtinchi   yiliga   kelib,
ko‘plab   bolalar   asosiy   arifmetikani   tugatib,   matematikaning   kengroq   sohalari   va
tushunchalarini   o‘rganmoqdalar.   Biroq   turli   sabablarga   ko‘ra,   to‘rtinchi   sinf
o‘quvchilarining   ko‘pchiligida   asosiy   hisoblash   ko‘nikmalarini   hali   ham
rivojlantirayotgan   mamlakatlar   bor.   Shunday   qilib,   IEA   to‘rtinchi   sinfda
matematikadan   nisbatan   qiyin   bo‘lmagan   baholashni   taklif   etish   yo’llarini   aytgan
edi   va   buni   amalda   qo’llab   kelmoqda.   Tadqiqotlar   natijasi   shuni   ko’rsatmoqdaki,
TIMSS   xalqaro   baholash   dasturi   asosida   matematika   va   tabiiy   fanlarni
chuqurlashtirilgan darajada o’quvchilar o’rganmoqdalar. Masalan, matematika fani
bo’yicha 4-sinfda 8-sinfga qaraganda sonlarga ko’proq e’tibor beriladi. To‘rtinchi
sinf   mazmun   sohasida   ma’lumot   to‘plash,   o‘qish   va   bajarishga   ko‘proq   e’tibor
qaratilsa,   sakkizinchi   sinfda   ma’lumotlarni   talqin   qilish,   statistika   va   ehtimollik
asoslariga ko‘proq e’tibor beriladi. O’quvchi ko’proq mulohaza yurita olish orqali
testlarni   yecha   oladi.   Endilikda   TIMSS   2019   tadqiqotidan   eTIMSS   ga   o‘tishga
e’tibor   qaratilganligi   sababli   matematika   qamrov   doirasi   yangilangan   bo‘lib,
qog‘oz   shaklidagi   topshiriqlardan   raqamli   (kompyuter)   shakldagi   topshiriqlarini
baholashga o‘tiladi.
16 2.2. Amaliyot sinovlarining tashkil etish tartibi TIMSS tahlili uchun
Xalqaro   koordinatsiya   TIMSS   dasturining   asosiy   qoidalardan   biridir.   Uning
maqsadi,   sinovlarni   o'rganish   va   ta'qqoslash   jarayonida   o'zaro   solishtirish   va
natijalarni tahlil qilishda xalqaro miqyosni ta'minlashdir. Bu maqsad bilan TIMSS
dasturining   tashkilotining   belgilangan   yuridik   ko'rsatkichlarga   amal   qilishi   zarur.
TIMSS   dasturi   amalga   oshirish   uchun   tashkilotning   yuridik   doimiy   a'zosining
bo'lishi   talab   qilinadi.   Bu   tashkilotning   xalqaro   statustagi   yuridik   shaxs   yoki
tashkilot   bo'lishi   mumkin.   Bu   xalqaro   tashkilotlarga   misol   qilib,   xalqaro   ta'lim
tashkilotlari,   oliy   ta'lim   muassasalari,   davlat   vaqtinchalik   tashkilotlari,   ilmiy
markazlar   yoki   boshqa   ilgari   tashkilotlar   kirishi   mumkin.   Shuningdek,   TIMSS
tashkilotining   belgilangan   talablari   va   protseduralarini   qabul   qilish   talab   qilinadi.
Bu   talablar   TIMSS   tashkilotining   o'quv   uslubiyatlari,   sinov   tizimlari,   natijalar
yig'ilish va hisobotlash, ma'lumotlarni taqdim etish va boshqa muhim jarayonlarni
o'z   ichiga   oladi.   Tashkilotning   belgilangan   talablari   va   protseduralarini   qabul
17 qilish,   sinovlar   o'tkazish,   natijalar   tahlili   va   xalqaro   miqyosda   ma'lumotlarni
taqdim   etishning   samarali   va   ishonchli   bo'lishini   ta'minlaydi.   Xalqaro
koordinatsiya   tashkilotning   yuridik   doimiy   a'zosi   bo'lish,   tashkilotning   yuridik
statusiga ega bo'lish va belgilangan talablari va protseduralarini qabul qilish orqali
TIMSS dasturining xalqaro miqyosda amalga oshirilishini ta'minlaydi.   Proyektning
tashkil etish jarayoni quyidagi bosqichlardan iborat bo'ladi:
1. O'quvchilarning   sinovda   ishtirok   etishi:   TIMSS   tahlili   uchun   tanlangan
o'quvchilar guruhida sinovlarga qatnashishlari talab etiladi. Bu tanlov odatda
tashkilotning   rejalashtirish   tizimida   amalga   oshiriladi,   misol   uchun,
tashkilotning   belgilab   qo'ygan   kriteriyalar,   tuzilishlar,   yosh   va   sinov
yuritishga qatnashishga ruxsat berilgan o'quvchilar profiliga asoslanadi.
2. Savollar   va   masalalar   tayyorlash:   Proyekt   dasturida   o'quvchilarga
beriladigan savollar, masalalar va testlar tayyorlanishi lozim. Bu savollar va
masalalar   o'quvchilarning   matematika   va   tabiiy   fanlardagi   bilimlarini
o'rganish,   tushunish,   muammolarni   yechish,   hisoblash   va   nazariy
tushunchalarni amaliyotga o'tkazishga yo'naltirilgan.
3. Sinov   materiallarini   tayyorlash:   O'quvchilarga   beriladigan   sinov
materiallarining   tayyorlanishi   kerak.   Bu   materiallar   o'quvchilarning   sinov
asoslarini, amaliyotlarini va tushunchalarini o'rganishni ta'minlayishi lozim.
Sinov   materiallarining   tayyorlanishida,   misol   uchun,   savollar,   masalalar,
grafiklar,   diagrammalar,   sinov   jarayonlarini   tavsiflovchi   qo'llanmalar   va
boshqa resurslar ishlatilishi mumkin.
4. Sinovlarni   amalga   oshirish:   O'quvchilar   sinovlarga   tayyorlanish,   sinovlarni
amalga   oshirish   va   javoblarini   kiritish   jarayonlarini   o'z   ichiga   oladi.   Bu
sinovlar   o'quvchilarning   sinovda   o'rganilayotgan   fanlardagi   bilimlarini
18 namoyish   etish,   tushunchalarini   sinov   asosida   qo'llab-quvvatlash   va
amaliyotlarini baholash maqsadini ta'minlaydi.
5. Natijalarni   yig'ilish:   Sinovlar   amalga   oshirilgandan   so'ng,   natijalar   yig'ilib,
tahlil qilinadi. Bu natijalar o'quvchilarning javoblariga asoslangan,  javoblar
to'plamlarini   hisoblash,   tushunchalar   darajasini   baholash   va   o'quvchilar
guruhining   umumiy   natijalarini   aniqlashga   imkon   beradi.   Natijalar   TIMSS
tashkiloti   tomonidan   ma'lumotlar   yig'ilishi,   tahlil   qilinishi   va   xalqaro
miqyosda ta'qdim etilishi mumkin.
Proyekt tashkil etish jarayoni TIMSS tahlilida o'quvchilarning matematika va
tabiiy   fanlardagi   bilimlarini   o'rganish   va   baholashda   muhim   rol   o'ynaydi.   Bu
jarayon o'quvchilarga sinovlar tashkil etish, savollar va masalalar tayyorlash, sinov
materiallarini tayyorlash, sinovlarni amalga oshirish va natijalar yig'ilishiga imkon
beradi.   Qo'llanmalar   va   ko'rsatkichlar,   TIMSS   tahlilida   o'quvchilarga   yordam
berish,   sinovlarga   tayyorlash   va   sinov   natijalarini   tahlil   qilish   uchun   mavjud
bo'lgan   ma'lumotlar   va   resurslar   asosida   tayyorlanadi.   Bu   materiallar   quyidagi
manbalardan olinishi mumkin:
1. TIMSS   dasturi:   TIMSS   (Trends   in   International   Mathematics   and   Science
Study)   dasturi   o'quvchilarning   matematika   va   tabiiy   fanlardagi   bilimlarini
baholash   uchun   xalqaro   miqyosda   ishlab   chiqilgan.   Bu   dasturda   savollar,
masalalar,   testlar   va   tahlil   qo'llanmalari   mavjud   bo'ladi.   Qo'llanmalarni
olishda   TIMSS   tashkiloti   tomonidan   taqdim   etilgan   rasmiy   manbalardan
foydalaniladi.
2. Xalqaro   ilmiy   jurnal   va   mualliflar:   Xalqaro   mutaxassislar   va   o'qituvchilar
guruhi   o'z   bilimlari,   tadqiqotlari   va   tajribalariga   asoslanib,   xalqaro   ilmiy
jurnallardan,   ilmiy   kitoblardan   va   mualliflar   tomonidan   yaratilgan
19 maqolalardan   foydalanadi.   Bu   manbalar   matematika   va   tabiiy   fanlardagi
so'nggi   ilmiy   yutuqlarni,   o'zaro   hamkorliklarni   va   yangiliklarni   o'z   ichiga
oladi.
3. O'quvchilar   uchun   darsliklar   va   o'quv   qo'llanmalari:   O'quvchilar   uchun
tayyorlangan   darsliklar,   o'quv   qo'llanmalari   va   o'quvchilar   uchun   tuzilgan
ko'rsatkichlar   ham   qo'llanish   mumkin.   Bu   manbalar   o'quvchilarning
fanlardagi   tushunchalarini   o'rganish,   amaliyotlarini   rivojlantirish   va
sinovlarga tayyorlanishda yordam beradi.
4. Xalqaro   tashkilotlar   va   o'quv   markazlari   manbalar:   Xalqaro   tashkilotlar,
masalan,   UNESCO,   OECD,   o'quv   markazlari   va   boshqa   ilmiy-tadqiqot
markazlari   sinov   va   o'quv   jarayonlariga   oid   ma'lumotlar,   ko'rsatkichlar   va
ko'rsatgichlar   taqdim   etishi   mumkin.   Bu   manbalar   TIMSS   tahlilida
foydalanish   uchun   tegishli   bo'lgan   xalqaro   standartlar,   tahlil   modellari   va
usullarga asoslanadi.
Qo'llanmalar va ko'rsatkichlar olinayotgan manbalarga bog'liq bo'lib, xalqaro
mutaxassislar   va   o'qituvchilar   guruhi   tahlilga   asoslangan   ma'lumotlarni,   sinov
materiallarini   va   tahlil   usullarini   amalga   oshirishda   foydalanadi.   Ular   sinovlar
tashkil etish, sinovlarda o'quvchilarni tayyorlash, natijalarni tahlil qilish va TIMSS
tahlilining maqsadlarini erishishda yordam berish uchun muhim resurslardir.
2.3. TIMSS tahlili uchun amaliyot sinovlarining protsedurasi va
monitoring.
                Ma’lumotlar   to‘plashning   uchinchi   o‘n   yilligi   va   yettinchi   davriylikni
boshlagan   TIMSS   (Trends   in   International   Mathematics   and   Science   Study)   -   bu
to‘rtinchi va sakkizinchi sinflarda matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha keng joriy
qilingan   xalqaro   baholash   dasturi.   TIMSS   tadqiqoti   doirasida   birinchi   baholash
20 1995-yilda   o‘tkazilgan   va   har   to‘rt   yilda   takrorlangan:   1999,   2003,   2007,   2011,
2015,   2019.   TIMSS   2019   tadqiqoti   TIMSS   tadqiqotlari   ketma-ketligining   eng
oxirgisidir.   60   ga   yaqin   mamlakat   global   kontekstda   o‘z   ta’lim   tizimining
samaradorligini monitoring qilishda TIMSS trend ma’lumotlaridan foydalanadi va
har   bir   davriylikda   TIMSS   tadqiqotiga   yangi   davlatlar   qo‘shiladi.   70   ga   yaqin
mamlakat   TIMSS   2019   tadqiqotida   ishtirok   etishi   kutilmoqda.   Matematika   va
tabiiy   fanlarni   baholash   bo‘yicha   TIMSS   tadqiqoti   ta’lim   samaradorligini
monitoring   qilishda   qimmatli   manba   hisoblanadi,   chunki,   odatda,   STEM   deb
nomlanadigan   tabiiy   fanlar,   texnologiya,   muhandislik   va   matematika   o‘quv
dasturining asosiy yo‘nalishlaridir. Shubhasiz, hatto bugungi kunda ham ko‘pgina
ish   o‘rinlari   uchun   matematika   va   tabiiy   fanlardan   asosiy   tushunchalarga   ega
bo‘lish   talab   qilinadi   va   bu   kelajakda   ham   o‘z   dolzarbligini   yo‘qotmaydi.   STEM
kasblarida ishlaydiganlar ochlikka qarshi kurash va yashash joylarining yo‘qolishi
kabi dunyo muammolariga yechim topish, shuningdek, global iqtisodiyotda o‘sish
va   barqarorlikni   qo‘llabquvvatlashga   mas’uldirlar.   Shuningdek,   matematika   va
tabiiy   fanlar   kundalik   hayotning   asosi   hisoblanadi.   Tabiiy   fanlar   -   bu   tabiat,
jumladan,   bizning   ob-havo,   yer   va   suv,   oziq-ovqat   va   yoqilg‘i   manbalarimiz.
Matematika   bizga   kundalik   vazifalarni   bajarishga   yordam   beradi   va   biz
tayanadigan   kompyuter,   smartfon,   televizor   kabi   texnologiyalarni   yaratishda
muhim   ahamiyatga   ega.   Matematika   va   tabiiy   fanlar   hayotimizning   barcha
jabhalarini qamrab olganligi sababli  IEA sifatida keng tanilgan Ta’lim sohasidagi
yutuqlarni baholash xalqaro assotsiatsiyasi qariyb 60 yildan buyon matematika va
tabiiy fanlardan xalqaro tadqiqot doirasida baholashlarni amalga oshirib kelmoqda.
IEA   milliy   tadqiqot   institutlari   va   davlat   idoralarining   mustaqil   xalqaro   hamkori
bo‘lib, 1959- yildan buyon mamlakatlararo yutuqlar bo‘yicha tadqiqotlar o‘tkazib
kelmoqda.   1960-yillarda   IEA   birinchi   marta   turli   mamlakatlarning   ta’lim
21 tizimlariga   siyosatning   ta’sirini   chuqurroq   anglash   uchun   ta’lim   sohasidagi
yutuqlar   bo‘yicha   xalqaro   qiyosiy   baholashni   o‘tkazdi.   Bugungi   kunda   IEAning
Amsterdamdagi   vakolatxonasi   mamlakatlarning   bir   qator   xalqaro   tadqiqotlarda
ishtirokini ta’minlaydi va IEAning Gamburg bo‘limi ma’lumotlarni qayta ishlovchi
va tadqiqot  o‘tkazuvchi  yirik markaz hisoblanadi.  IEAning asosiy  dasturi  sifatida
TIMSS   dunyoning   barcha   mamlakatlari   vakillari   tomonidan   taqdim   etilgan
hamkorlik tajribasidan foydalanishda TIMSS & PIRLS International Study Center
Lynch School of Education TIMSS 2019 BAHOLASH QAMROV DOIRALARI:
KIRISH   7   afzalliklarga   ega.   TIMSS   Boston   kollejining   Linch   ta’lim   maktabi
TIMSS   &   PIRLS   xalqaro   tadqiqot   markazi   tomonidan   boshqariladi.   TIMSS   va
PIRLS (The Progress in International Reading Literacy Study), o‘qishni baholash
xalqaro   dasturi,   birgalikda   IEA   tadqiqotlarining   asosiy   davriyligini   tashkil   etib,
uchta asosiy fanlar (matematika, tabiiy fanlar va o‘qish)dan o‘zlashtirish darajasini
o‘lchaydi.   kontekstga   oid   siyosiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   ma’lumotlar   TIMSS
o‘quvchilarga ta’lim olish imkoniyatlari qanday taqdim etilgani va o‘quvchilarning
ushbu   imkoniyatlardan   foydalanishiga   ta’sir   etuvchi   omillarni   ko‘rib   chiqishda
o‘quv   dasturlaridan   asosiy   tashkiliy   tamoyil   sifatida   keng   ko‘lamda   foydalanadi.
TIMSS   o‘quv   dasturi   modeli   uchta   jihatga   ega:   rejalashtiriladigan   o‘quv   dasturi,
amalga   oshiriladigan   o‘quv   dasturi   va   natijaga   erishiladigan   o‘quv   dasturi   (1-
rasmga qarang). O‘z navbatida, ularda mamlakatlarning o‘quv dasturlarida belgilab
qo‘yilganidek,   o‘quvchilar   matematika   va   tabiiy   fanlardan   ta’lim   olishlari
kerakligi;   shuningdek,   ushbu   ta’lim   olish   jarayonini   osonlashtirish   uchun   ta’lim
tizimini   qanday   tashkil   etish   zarurligi;   aslida   sinfxonalarda   nima   o‘qitilayotgani,
uni   o‘qitayotganlarning   tavsifi   hamda   qanday   o‘qitilayotgani;   vanihoyat,
o‘quvchilar  nimani  o‘rganganliklari va ular ushbu fanlarni o‘rganish haqida nima
deb o‘ylashlari ifoda etiladi.
22  
Ushbu modelga asosan, TIMSS har bir ishtirokchi mamlakatning ta’lim sohasidagi
siyosati   va   matematika,   tabiiy   fanlardan   o‘quv   dasturlarini   rasmiylashtirish
maqsadida   har   bir   baholashda   TIMSS   ensiklopediyasini   muntazam   nashr   qiladi.
TIMSS   2015   ensiklopediyasi:   ta’lim   sohasidagi   siyosat   va   matematika,   tabiiy
fanlar bo‘yicha o‘quv dasturlari (Mullis, Martin, Goh, & Cotter, 2016) sakkizinchi
sinfgacha   bo‘lgan   maktab   ta’limiga   alohida   urg‘u   bergan   holda,   butun   dunyoda
matematika   va   tabiiy   fanlardan   ta’lim   berilishi   va   ta’lim   olinishini   tushunishga
yordam   beradigan   muhim   manbadir.   Har   bir   ishtirokchi   mamlakat   tomonidan
tayyorlangan   bobda   uning   ta’lim   tizimining   tuzilishi,   boshlang‘ich   va   o‘rta
23 sinflarda   matematika   va   tabiiy   fanlardan   o‘quv   dasturlari,   o‘qituvchilarga
qo‘yiladigan   ta’limiy   talablar,   amaldagi   imtihon   va   baholash   turlari
umumlashtirilad
III BOB. TIMSS tahlilining metodlari   va natijalari 
3.1. TIMSS tahlili o'quvchilarga standart test sinovlarini, amaliyot sinovlarini
va so'rovnoma tashkil etish. 
TIMSS tadqiqotlari TIMSS tadqiqotining 24 yillik tarixi davomida o‘tkazilgan har
bir   baholashda   matematika   va   tabiiy   fanlardan   yangilangan   baholash   qamrov
doiralariga   muvofiq   amalga   oshiriladi.   Qamrov   doiralarida   ikkita   o‘lchov
keltiriladi:   baholanadigan   mavzunni   ko‘rsatadigan   mazmun   sohasi   o‘lchovi   va
o‘quvchilar   mazmun   bilan   ishlaganda   baholanishi   kerak   bo‘lgan   fikrlash
jarayonlarini belgilaydigan kognitiv o‘lchov. TIMSS 2019 tadqiqotida to‘rtinchi va
sakkizinchi   sinflarda   baholashlarni   o‘tkazishning   odatdagi   tajribasiga   amal
qilinadi. Ushbu baholashlar uchun TIMSS 2019 baholash qamrov doiralari quyida
qisqacha bayon qilingan. Matematika mazmun sohalari 
• To‘rtinchi sinf: sonlar, o‘lchashlar va geometriya, ma’lumotlar bilan ishlash 
• Sakkizinchi sinf: sonlar, algebra, geometriya, ma’lumotlar bilan ishlash, statistika
va ehtimollik Tabiiy fanlarning mazmun sohalari 
• To‘rtinchi sinf: hayot haqidagi fan, fizika, Yer haqidagi fan 
•   Sakkizinchi   sinf:   biologiya   fani,   kimyo   fani,   fizika   fani,   Yer   haqidagi   fan
Matematika va tabiiy fanlarning kognitiv sohalari 
  •   To‘rtinchi   va   sakkizinchi   sinflar:   bilish,   qo‘llash   va   mulohaza   yuritish   Shuni
ta’kidlash kerak-ki, har bir TIMSS tadqiqotidagi test topshiriqlari bir qator fikrlash
ko‘nikmalarini   qamrab   oladi,   jumladan,   o‘quvchilarning   olgan   bilimlarini   qo‘llay
olishlari,   muammolarni   hal   qilish,   vaziyatlar   yuzasidan   mulohaza   qilish   uchun
tahliliy   va   mantiqiy   fikrlash.   Yuqorida   ta’kidlab   o‘tilganidek,   uchta   kognitiv
24 sohalar   matematika   va   tabiiy   fanlar   uchun   ham,   ikkala   sinf   uchun   ham   bir   xil
bo‘lib,   matematika   va   tabiiy   fanlarga   oid   tushunchalarni   o‘rganishda,   so‘ngra
ushbu   tushunchalarni   qo‘llash   va   ular   yordamida   mulohaza   yuritishda   amalga
oshiriladigan   bir   qancha   kognitiv   jarayonlarni   qamrab   oladi.   Shuningdek,   tabiiy
fanlardan   TIMSS   tadqiqotida   ilmiy   amaliyotlar   mazmun   sohalariga   integratsiya
qilinadi,   jumladan,   tabiiy   yo‘nalishdagi   barcha   fanlar   uchun   asos   bo‘lgan,
o‘quvchilar   ilmiy   tadqiqotlar   o‘tkazishda   tizimli   ravishda   qo‘llaydigan   kundalik
hayot   va   maktabda   egallangan   ko‘nikmalar   shular   jumlasidandir.   2015-yilda
foydalanilgan   TIMSS   baholash   qamrov   doiralari   2019-yil   uchun   yangilangan
bo‘lib,   bundan   ko‘zlangan   maqsad   matematika   va   tabiiy   fanlar   ta’limi,   qamrov
doiralari,   ta’lim   standartlari,   o‘quv   dasturlari   haqidagi   yangi   g‘oyalar   va   dolzarb
ma’lumotlarni   ishtirokchi   mamlakatlarga   taqdim   etish   imkoniyatini   berishdir.
Yangilanish   jarayoni   qamrov   doiralarining   ta’lim   nuqtai   nazaridan   dolzarbligini
saqlaydi, bir baholashdan navbatdagi  baholashgacha muvofiqligini ta’minlaydi va
TIMSS   qamrov   doiralari,   vositalari   va   proseduralarining   kelajakda   TIMSS   &
PIRLS   International   Study   Center   Lynch   School   of   Education   TIMSS   2019
BAHOLASH   QAMROV   DOIRALARI:   KIRISH   11   asta-sekin   rivojlanishiga
imkon beradi. TIMSS & PIRLS Xalqaro tadqiqot markazi  TIMSS 2019 tadqiqoti
uchun   TIMSS   2015   ensiklopediyasi   (Mullis,   Martin,   Goh   va   Cotter,   2016)
ma’lumotlari  va TIMSS 2019 ekspert  guruhi, tabiiy fanlar  va  matematikadan test
topshiriqlarini   ko‘rib   chiqish   qo‘mitasi   (SMIRC)   tomonidan   berilgan   sharhlar
asosida   dastlabki   loyihani   tayyorladi,   qo‘mita   a’zolari   A   ilovada   keltirilgan.
Yangilanishlar   TIMSS   2019   milliy   tadqiqot   koordinatorlari   (NRCs)   tomonidan
birinchi yig‘ilishda muhokama qilindi. Har bir ishtirokchi mamlakat baholashlarda
o‘sha   mamlakatning   muammolari   inobatga   olinishini   ta’minlash   uchun   xalqaro
loyiha xodimlari bilan ishlaydigan milliy tadqiqot koordinatorini  belgiladi. Milliy
25 tadqiqot   koordinatorlarining   birinchi   uchrashuvidagi   munozaradan   so‘ng,   milliy
tadqiqot   koordinatorlari   milliy   ekspertlar   bilan   maslahatlashdilar   va   TIMSS   2019
tadqiqoti uchun mazmun va kognitiv sohalarni qanday yangilash kerakligi haqidagi
mavzu   bo‘yicha   so‘rovlarga   javob   berishdi.   So‘rov   natijalari   SMIRC   tomonidan
qayta   ko‘rib   chiqilgan   va   takomillashtirilgan   boshqa   bir   loyihani   tuzishda
ishlatilgan. Takroriy jarayondan foydalanib, oxirgi loyihalar TIMSS 2019 tadqiqoti
bo‘yicha   milliy   tadqiqot   koordinatorlarining   ikkinchi   uchrashuvida   qayta   ko‘rib
chiqildi va nashrdan oldin oxirgi marta yangilandi.   Umuman olganda to‘rtinchi va
sakkizinchi   sinflar   qamrov   doiralari   TIMSS   2015   tadqiqotida   foydalanilganiga
o‘xshaydi. TIMSS 2015 ensiklopediyasidagi (Mullis, Martin, Goh va Cotter, 2016)
ma’lumotlardan ko‘rish mumkinki, tadqiqotda ishtirok etuvchi davlatlarning o‘quv
dasturlari,   ta’lim   standartlari   va   baholash   doiralarini   aks   ettirish   uchun   alohida
mavzularga   kichik   yangilanishlar   kiritildi.   Endilikda   TIMSS   2019   tadqiqotidan
eTIMSS   ga   o‘tishga   e’tibor   qaratilganligi   sababli   matematika   qamrov   doirasi
yangilangan   bo‘lib,   qog‘oz   shaklidagi   topshiriqlardan   raqamli   (kompyuter)
shakldagi   topshiriqlarini   baholashga   o‘tiladi.   Bundan   ko‘zlangan   maqsad
kompyuter   yordamida   baholashning   afzalliklaridan   foydalanish   bo‘lib,   bu   o‘z
navbatida,   qo‘llash   va   mulohaza   yuritish   mazmun   sohalarida   baholashning   yangi
va   takomillashtirilgan   metodlarni   yaratilishiga   olib   keladi.   TIMSS   2019   tadqiqoti
doirasida matematikani baholash tizimi ikki yo‘nalishda tashkil etilgan: 
• Fanga oid sohalarni baholashga mo‘ljallangan mazmun sohasi; 
• Fikrlash jarayonlarini baholashga mo‘ljallangan kognitiv soha. 1-jadvalda TIMSS
2019 tadqiqoti doirasida to‘rtinchi va sakkizinchi sinflarni baholash uchun har bir
mazmun   va   kognitiv   sohalarga   bag‘ishlangan   sinov   ballarining   maqsadli   foizlari
ko‘rsatilgan.
26 3.2.   TIMSS,   matematika   va   tabiiy   fanlarda   talabalarning   saviyalaridagi
tendensiyalarni aniqlash,
              TIMSS   (Trends   in   International   Mathematics   and   Science   Study)   dunyoda
matematika   va   tabiiy   fanlarda   talabalarning   saviyasini   o'rganish   uchun   tashkil
etilgan   bir   tadqiqot   dasturidir.   Bu   dasturda,   turli   mamlakatlardagi   talabalarning
matematika va tabiiy fanlardagi saviyalarini solishtirish va ulardagi tendensiyalarni
aniqlash maqsadga muvofiq sinovlar o'tkaziladi.
TIMSS   matematika   va   tabiiy   fanlarida   talabalarning   saviyasining   yillik
o'zgarishlarini   o'rganishda   yuqori   darajali   tadqiqot   usullaridan   foydalanadi.   Bu
dastur   o'z   ichiga   olgan   ma'lumotlar   asosida   mamlakatlar,   mintaqalar   va   dunyo
miqyosida talabalarning saviyalaridagi o'zgarishlarni tahlil qiladi.
Dastur davomida o'zgarishlar talabalarning o'rtacha saviyalariga qarab baholanadi.
Agar   bir   mamlakatdagi   talabalarning   o'rtacha   saviyasi   o'sib   ketayotgan   bo'lsa,   bu
27 o'sish   tendensiyasi   deb   nomlanadi.   Aks   holda,   talabalarning   saviyasi   pasayotgan
bo'lsa, bu esa kamayish tendensiyasi deb nomlanadi.
TIMSS   talabalarning   saviyalaridagi   tendensiyalarni   aniqlashda   bir   nechta
faktorlarni hisobga oladi.  Ba'zi asosiy faktorlar quyidagilardir:
1. Yillar:   TIMSS   o'tgan   yillarda   o'zgarishlarini   o'rganish   uchun   o'tkazilgan.
Shuningdek, bir mamlakatdagi talabalarning saviyasi o'zgarishi uzun muddat
davomida o'rganiladi.
2. Mamlakatlar   va   mintaqalar:   TIMSS   dunyoning   bir   nechta   mamlakatlari   va
mintaqalaridagi   talabalarning   saviyalarini   solishtiradi.   Bu,   talabalarning
saviyalaridagi   tendensiyalarni   boshqa   mamlakatlar   bilan   solishtirishga
imkon beradi.
3. Jinslar:   TIMSS   talabalarning   saviyalaridagi   jinslar   orasidagi   farqni   ham
o'rganadi.   Bu,   talabalar   jinslari   bo'yicha   saviyalarning   tendensiyalarini
solishtirish imkonini beradi.
4. O'qituvchilar   va   ta'lim   tizimi:   TIMSS   talabalarning   saviyalaridagi
tendensiyalarni   aniqlashda   o'qituvchilar   va   ta'lim   tizimining   roli   ham
ko'rsatiladi.   O'qituvchilarning   saviyani   oshirish   uchun   ishlatgan   usullari   va
ta'lim tizimining sifati talabalarning saviyalariga ta'sir qilishi mumkin.
TIMSS   talabalarning   saviyalaridagi   tendensiyalarni   aniqlashda   statistik
metodlardan   foydalanadi   va   o'zgarishlarni   tahlil   qiladi.   Dastur   dunyoning   bir
nechta   mamlakatlarida   o'tkaziladi   va   bu   orqali   talabalarning   saviyalaridagi
o'zgarishlarni tahlil qiladi.
Bundan   tashqari,   TIMSS   matematika   va   tabiiy   fanlardagi   talabalarning
saviyalaridagi   o'zgarishlarni   tahlil   qilishda   boshqa   ma'lumotlar   hamdan
foydalanishi   mumkin,   masalan,   ta'lim   jarayonida   o'qitish   usullari,   darsliklar   va
o'quv   materiallari,   maktab   muhitining   o'zgarishi   va   boshqalar.   Ma’lumotlar
28 to‘plashning uchinchi o‘n yilligi va yettinchi davriylikni boshlagan TIMSS (Trends
in   International   Mathematics   and   Science   Study)   -   bu   to‘rtinchi   va   sakkizinchi
sinflarda matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha keng joriy qilingan xalqaro baholash
dasturi. TIMSS tadqiqoti doirasida birinchi baholash 1995-yilda o‘tkazilgan va har
to‘rt   yilda   takrorlangan:   1999,   2003,   2007,   2011,   2015,   2019.   TIMSS   2019
tadqiqoti   TIMSS   tadqiqotlari   ketma-ketligining   eng   oxirgisidir.   60   ga   yaqin
mamlakat   global   kontekstda   o‘z   ta’lim   tizimining   samaradorligini   monitoring
qilishda TIMSS trend ma’lumotlaridan foydalanadi va har bir davriylikda TIMSS
tadqiqotiga   yangi   davlatlar   qo‘shiladi.   70   ga   yaqin   mamlakat   TIMSS   2019
tadqiqotida   ishtirok   etishi   kutilmoqda.   Matematika   va   tabiiy   fanlarni   baholash
bo‘yicha   TIMSS   tadqiqoti   ta’lim   samaradorligini   monitoring   qilishda   qimmatli
manba   hisoblanadi,   chunki,   odatda,   STEM   deb   nomlanadigan   tabiiy   fanlar,
texnologiya, muhandislik va matematika o‘quv dasturining asosiy yo‘nalishlaridir.
Shubhasiz,  hatto bugungi   kunda ham  ko‘pgina ish  o‘rinlari  uchun  matematika  va
tabiiy   fanlardan   asosiy   tushunchalarga   ega   bo‘lish   talab   qilinadi   va   bu   kelajakda
ham   o‘z   dolzarbligini   yo‘qotmaydi.   STEM   kasblarida   ishlaydiganlar   ochlikka
qarshi kurash va yashash joylarining yo‘qolishi kabi dunyo muammolariga yechim
topish,   shuningdek,   global   iqtisodiyotda   o‘sish   va   barqarorlikni
qo‘llabquvvatlashga   mas’uldirlar.   Shuningdek,   matematika   va   tabiiy   fanlar
kundalik hayotning asosi hisoblanadi. Tabiiy fanlar - bu tabiat, jumladan, bizning
ob-havo,   yer   va   suv,   oziq-ovqat   va   yoqilg‘i   manbalarimiz.   Matematika   bizga
kundalik   vazifalarni   bajarishga   yordam   beradi   va   biz   tayanadigan   kompyuter,
smartfon,   televizor   kabi   texnologiyalarni   yaratishda   muhim   ahamiyatga   ega.
Matematika   va   tabiiy   fanlar   hayotimizning   barcha   jabhalarini   qamrab   olganligi
sababli   IEA  sifatida keng  tanilgan  Ta’lim  sohasidagi   yutuqlarni   baholash  xalqaro
assotsiatsiyasi   qariyb   60   yildan   buyon   matematika   va   tabiiy   fanlardan   xalqaro
29 tadqiqot   doirasida   baholashlarni   amalga   oshirib   kelmoqda.   IEA   milliy   tadqiqot
institutlari   va   davlat   idoralarining   mustaqil   xalqaro   hamkori   bo‘lib,   1959-   yildan
buyon   mamlakatlararo   yutuqlar   bo‘yicha   tadqiqotlar   o‘tkazib   kelmoqda.   1960-
yillarda   IEA   birinchi   marta   turli   mamlakatlarning   ta’lim   tizimlariga   siyosatning
ta’sirini   chuqurroq   anglash   uchun   ta’lim   sohasidagi   yutuqlar   bo‘yicha   xalqaro
qiyosiy   baholashni   o‘tkazdi.   Bugungi   kunda   IEAning   Amsterdamdagi
vakolatxonasi   mamlakatlarning   bir   qator   xalqaro   tadqiqotlarda   ishtirokini
ta’minlaydi   va   IEAning   Gamburg   bo‘limi   ma’lumotlarni   qayta   ishlovchi   va
tadqiqot   o‘tkazuvchi   yirik   markaz   hisoblanadi.   IEAning   asosiy   dasturi   sifatida
TIMSS   dunyoning   barcha   mamlakatlari   vakillari   tomonidan   taqdim   etilgan
hamkorlik tajribasidan foydalanishda
3.3. So'rovnomalar va tahlil ma'lumotlari.  
                TIMSS   (Talabalarning   Matematika   va   Tabiiy   Fanlar   Saviyalari)   dasturi
davomida,   so'rovnomalar   va   tahlil   ma'lumotlari   o'rganish   maqsadida   to'plangan
30 ma'lumotlar   keng   qo'llaniladi.   Bu   ma'lumotlar,   talabalarning   saviyalarini   tahlil
etish,   ta'limning  muvaffaqiyatini   o'rganish,   ta'lim   tizimini   takomillashtirishga   yo'l
qo'yish uchun foydalaniladi.
So'rovnomalar:   TIMSS   dasturida,   talabalarning   saviyalarini   tahlil   etish   uchun
o'qituvchilar,   talabalar   va   o'quvchilarning   ota-onalari   orasida   so'rovnomalar
o'tkaziladi.   Bu   so'rovnomalar   talabalarning   matematika   va   tabiiy   fanlardagi   bilim
darajasini,   o'qitish   usullarini,   ta'lim   materiallarini,   o'qituvchilarning   tajribasini   va
boshqa   muhim   o'zgaruvchilarni   o'rganishga   yo'l   qo'yadi.   So'rovnomalar,   tahlil
ma'lumotlarini to'plashda asosiy manba sifatida ishlatiladi.
Tahlil   ma'lumotlari:   TIMSS   dasturi   davomida   to'plangan   tahlil   ma'lumotlari,
talabalarning   saviyalaridagi   o'zgarishlarni   tahlil   qilish,   mamlakatlar,   mintaqalar,
ta'lim   tizimlari   va   guruhlar   o'rtasidagi   solishtirmalarni   o'rganish   uchun
foydalaniladi.   Bu   ma'lumotlar   statistik   metodlar,   tahlil   modellar   va   boshqa   tahlil
usullari   yordamida   tahlil   qilinishi   mumkin.   Tahlil   ma'lumotlari,   talabalarning
saviyalaridagi tendensiyalarni aniqlash, ta'lim sohasidagi kuchishlarni belgilash va
ta'lim siyosatini shakllantirishda muhim rol o'ynaydi.
TIMSS   dasturida   so'rovnomalar   va   tahlil   ma'lumotlari   bir   xil   sinov   texnikasi
asosida   to'planadi   va   ta'lim   sohasidagi   xalqaro   solishtirish   va   taqsimlashning
muhim   qismini   tashkil   etadi.   Ushbu   ma'lumotlar,   ta'lim   tizimini   takomillashtirish
va   ta'lim   sifatini   oshirishga   yo'l   qo'yadigan   qarorlar   olishda,   ilmiy   tadqiqotlar
o'tkazishda va ta'lim siyosati shakllantirishda keng qo'llaniladi.   TIMSS (Trends in
International   Mathematics   and   Science   Study),   dunyodagi   o'rtacha   va   o'rta   ta'lim
muassasalari  talabalarining  matematika  va   tabiiy  fanlarda  darajalarini   o'rganishda
ishlab   chiqilgan   muhim   bir   tadqiqot   dasturidir.   TIMSS,   yillik   ravishda   dunyo
bo'ylab ko'p mamlakatlarning o'rtacha o'quvchilari bilan sinovlar o'tkazadi.
31 Bu   tadqiqot   dasturi   bo'yicha   ma'lumotlar   olingan   "so'rovnomalar"   va   "tahlil
ma'lumotlari"  muhtelif  manbalardan olingan bo'lishi  mumkin. TIMSS dasturining
asosiy   qismi   ko'p   qatlamli   so'rovnomalardan   iborat   bo'lib,   bu   so'rovnomalar
o'quvchilar   bilan  to'rtta   asosiy   fan  bo'yicha   o'zlashtirilgan.  Bunday   so'rovnomalar
ko'p mamlakatlar o'rtasida bir xil bo'lib, o'quvchilar ularni bajarishlari talab etiladi.
Tahlil ma'lumotlari esa bu so'rovnomalar natijalarining tahlil qilinishi, o'rganilishi
va   natijalar   to'g'risida   tahlil   qilingan   ma'lumotlarini   o'z   ichiga   oladi.   Bu
ma'lumotlar   tadqiqotchilar,   ta'lim   muassasalari,   va   hukumatlar   uchun   juda
muhimdir,   chunki   ular   ta'limning   holatini,   mustaqil   o'quvchilarning   ma'lumot   va
ko'nikmalari bilan ta'minlanishi va ta'lim sifatini oshirish yo'nalishlarini aniqlashga
yordam beradi.   TIMSS dasturi dunyo bo'ylab o'quvchilarning matematika va tabiiy
fanlarda   darajalarini   o'rganishga   yo'l   qo'yadi.   Bu,   har   bir   mamlakat   uchun   ta'lim
sifatini   tahlil   qilishga   yordam   beradi   va   ta'lim   siyosatini   shakllantirishda   kritik
ma'lumotlar taqdim etadi.
TIMSS dasturi  bilan olingan so'rovnomalar  va tahlil  ma'lumotlari o'quvchilarning
matematika   va   tabiiy   fanlardagi   tushunchalarni   oshirish   va   ta'lim   sifatini   oshirish
yo'lida   kritik   bo'lishi   mumkin.   Ular   ta'limning   yaxshilanishiga   qarorlar   olishda
ilmiy asos bo'lib, ta'lim sifatini yaxshilashda yordam beradilar.
32 XULOSA
Xulosa   o‘rnida   aytish   mumkinki,     TIMSS   xalqaro   baholash   dasturi   o’quvchilarni
teran,   mustaqil   fikrlashga,   mulohaza   yuritishga   o’rgatadi.   O’quvchilar   uchun
matematika   va   tabiiy   fanlarni   o’qitishdagi   qulayliklar   chuqurlashtirilgan   darajada
o’z imkoniyatlar eshigini ochmoqda.  Har bir baholash dasturlarining topshiriqlarini
mukammal darajada qilish uchun o’qituvchilarning o’rni ham katta. Ular ko’proq
har   bir   dasturni   yo’nalishlari   bilan   tanishib   chiqishi   zarur.   Misol   uchun,   TIMSS
dasturidagi   sohalarni   o’rganib   tahlil   qilib   mukammal   darajadagi,   hammaga
tushunarli   bo’ladigan   testlarni   tuzish   maqsadga   muvofiq   deb   o’ylayman.
Shundagina   test   natijalari   tekshirilganda   o’quvchilar   o’rtasida   muammo   kelib
chiqishiga   yo’l   qo’yilmaydi.   Xorijiy   davlatlar   bilan   bir   qatorda   O’zbekiston   ham
xalqaro baholash  dasturlarida  o’z  natijalarini  ijobiy tarzda  yuksaltirib boryaptilar.
Biz   ham   xalqaro   baholash   dasturlarida   ilg’or   natijalar   ko’rsatayotgan   Finlandiya,
Singapur,   Gonkong,   Yaponiya   kabi   davlatlar   qatorida   bo’lishimiz   kerak.   Buning
uchun   yaratilgan   imkoniyatlardan   biz,   yosh   avlod   yuqori   cho’qqilarga   erishish
maqsadida unumli foydalanishimiz darkor.   Bundan ko‘zlangan maqsad kompyuter
yordamida   baholashning   afzalliklaridan   foydalanish   bo‘lib,   bu   o‘z   navbatida,
qo‘llash   va   mulohaza   yuritish   mazmun   sohalarida   baholashning   yangi   va
takomillashtirilgan   metodlarni   yaratilishiga   olib   keladi.   Endi   test   topshiriqlari
qog’ozda   emas   kompyuter   asosida   o’tkaziladi.Bu,   albatta,   ijobiy   natijalar
ko’rsatadi.
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR .  
1. TIMSS 2019 Baholash qamrov doirasi. Toshkent-2021 
2.   Xalqaro   tadqiqotlarga   tayyorgarlik   ko’rishga   yo’naltirilgan   tayanch   maktablar
uchun. Treninglar o’quv dasturi ( metodik tavsiya) Toshkent-2021 
3. Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Goh, S., & Cotter, K. (Eds.). (2016). TIMSS 2015
encyclopedia:   Education   policy   and   curriculum   in   mathematics   and   science.
Retrieved   from   Boston   College,   TIMSS   &   PIRLS   International   Study   Center
website:  http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/  
4.   Мусахоновна   Қ .   Л .   УЗЛУКСИЗ   ТАЪЛИМ   ТИЗИМИДА   БИОЛОГИЯ
ФАНИДАН   САМАРАДОРЛИККА   ЭРИШИШДА   ЭЛЕКТРОН   ТАЪЛИМИЙ
ВОСИТАЛАРДАН   ФОЙДАЛАНИШНИНГ   ИЛМИЙ - АМАЛИЙ
АСОСЛАРИ  //Science and innovation. – 2022. –  Т . 1. – №. B3. –  С . 577-585. 
5.   Dzhuraev   R.   K.,   Karakhanova   L.   M.   Model   of   the   organization   of   research
activities   of   10th   grade   students   in   teaching   physics   and   biology   //International
journal of discourse on Innovation, integration and education. – 2021. –  Т . 2. – №.
01. –  С . 296-300. 
6.   ДЖУРАЕВ   Р .   Х .,   КАРАХАНОВА   Л .   М .   Модель   организации
исследовательской   деятельности   учащихся   10   классов   при   преподавании
физики   и   биологии  //International journal of discourse on Innovation, integration
and education. – 2021. –  Т . 2. – №. 1. –  С . 295-299. 
7. Musokhonovna  K. L. ICT-As a means  of  achieving new educational  results in
teaching   natural   disciplines   in   secondary   schools   //ACADEMICIA:   An
34 International   Multidisciplinary   Research   Journal.   –   2021.   –   Т .   11.   –   №.   10.   –   С .
315-321. 
8. Kharaxonova L. M. SPECIFIC ASPECTS OF MEDIA EDUCATION AND ITS
USE IN HIGH SCHOOLS //Academic research in educational sciences. – 2021. –
Т . 2. – №. CSPI conference 3. –  С . 278-284. 
9.   Караханова   Л . 6. DEVELOPMENT OF STUDENTS'KNOWLEDGE BASED
ON   THE   USE   OF   3D   EDUCATIONAL   TECHNOLOGIES   IN   THE   BIOLOGY
EDUCATION // Образование   и   инновационные   исследования   международный
научно - методический   журнал . – 2020. – №.  2. – С. 55-59.
  Internet saytlari
1.  www.ziyonet.uz
2 . www.nur.uz
35

Umumta’lim maktablari o‘quvchilarining matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha baholash xalqaro tadqiqot TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study)

MUNDARIJA:

KIRISH……………………………………………………………… 3

I BOB. TIMSS tahlilining maqsadi

1.1. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) tahlili dunyoda matematika va ilm-fan sohasidagi o'quvchilarning saviyalarini solishtirish………………………………………………………………....5

1.2. TIMSS maqsadi, mamlakatlar o'rtasidagi ta'lim saviyalarini solishtirib, ta'lim sistemalarini takomillashtirish……………………………………….….8

1.3. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) Sinovning maqsadlarini belgilash…………………………...……………11

II BOB. TIMSS tahlilining mazmuni.

2.1. TIMSS tahlili o'quvchilarning matematika va ilm-fan (kimyo, biologiya, fizika) bilimlari sohasidagi tushunchalarini baholash…………………….14

2.2. Amaliyot sinovlarining tashkil etish tartibi TIMSS tahlili uchun…...17

2.3. TIMSS tahlili uchun amaliyot sinovlarining protsedurasi va monitoring……………………………………………………………….....20

III BOB. TIMSS tahlilining metodlari va natijalari 

3.1. TIMSS tahlili o'quvchilarga standart test sinovlarini, amaliyot sinovlarini va so'rovnoma tashkil etish ………………………………………….…....23

3.2. TIMSS, matematika va tabiiy fanlarda talabalarning saviyalaridagi tendensiyalarni aniqlash ……………………………………………...…...26

3.3. So'rovnomalar va tahlil ma'lumotlari ….…………………..…...29

XULOSA…………………………………………………………....31

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………32

 

 

 

KIRISH

Kurs ishining dolzarbligi va asoslanganligi. Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Xalq taʼlimi tizimida taʼlim sifatini baholash sohasidagi xalqaro tadqiqotlarni tashkil etish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi qarori asosida PIRLS, TIMSS, PISA va TALIS xalqaro tadqiqotlarini Oʻzbekistonda joriy etilishi belgilab qoʻyilgan boʻlib, mazkur tadqiqotlarni joriy etish maqsadida Taʼlim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi huzurida Taʼlim sifatini baholash boʻyicha xalqaro tadqiqotlarni amalga oshirish milliy markazi tashkil etilgan.Mazkur xalqaro baholash dasturlari va ular doirasidagi tadqiqotlar Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OECD) Taʼlim sohasidagi yutuqlarni baholash xalqaro assotsiatsiyasi (IEA) tomonidan muayyan davriylik asosida dunyo mamlakatlari bilan hamkorlikda tashkil etiladi. Taʼlim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi bilan OECD hamda IEA tashkilotlari oʻrtasida imzolangan kelishuv hujjatlariga binoan Oʻzbekiston Xalqaro oʻquvchilarni baholash PISA-2022 (avvalgi PISA-2021) hamda Oʻquvchilarning matnni oʻqib tushunish darajasini baholash xalqaro dasturi PIRLS-2021 da ishtirok etishga kirishilgan. Endilikda, TIMSS-2023 xalqaro dasturida qatnashishga kirishildi. Bu borada IEA tashkilotining “Xalqaro matematik va ilmiy tadqiqotlar (TIMSS) 2023 tendensiyalarida qatnashish uchun rasmiy taklifi”ga muvofiq Oʻzbekistonning TIMSS dasturida ilk marotaba qatnashishi masalasida Taʼlim inspeksiyasi huzuridagi Taʼlim sifatini baholash boʻyicha xalqaro tadqiqotlarni amalga oshirish milliy markazi oʻrtasida olib borilgan muloqotlar asosida IEA rahbariyatining dastlabki roziligiga erishildi. IEA rahbariyati Oʻzbekistonning ushbu tadqiqotda qatnashishishidan mamnun ekanligini aytib o’tdi.

Kurs ishining obʼekti: TIMSS (Trends in International mathematics and science study) 4- va 8- sinf oʻquvchilarining matematika va tabiiy yoʻnalishdagi fanlardan oʻzlashtirish darajasini baholash.

Kurs ishining maqsadi. Kurs ishining asosiy maqsadi.  TIMSS o‘quvchilarga ta’lim olish imkoniyatlari qanday taqdim etilgani va o‘quvchilarning ushbu imkoniyatlardan foydalanishiga ta’sir etuvchi omillarni ko‘rib chiqish.

Kurs ishining vazifalari.  Mavzuning vazifalari, , Ushbu baholashlar uchun TIMSS 2019 baholash qamrov doiralari quyida qisqacha bayon qilingan: Matematika mazmun sohalari 

•To‘rtinchi sinf: sonlar, o‘lchashlar va geometriya, ma’lumotlar bilan ishlash           •Sakkizinchi sinf: sonlar, algebra, geometriya, ma’lumotlar bilan ishlash, statistika va ehtimollik Tabiiy fanlarning mazmun sohalari 

•To‘rtinchi sinf: hayot haqidagi fan, fizika, Yer haqidagi fan 

•Sakkizinchi sinf: biologiya fani, kimyo fani, fizika fani, Yer haqidagi fan 

Kurs ishining metodi: Oʻzbekiston matematika va tabiiy fanlar oʻqitish jarayonining boshqa davlatlarga nisbatan oʻziga xosligi bormi, agar bor boʻlsa u nimalarda namoyon boʻladi? Mamlakatimizda matematika va tabiiy fanlarni oʻqitish boʻyicha oʻqituvchilar metodlari boshqa mamlakatlar oʻqituvchilari metodlaridan nimasi bilan farq qiladi? kabi asosiy masalalar oʻrganiladi va tadqiq etiladi. Bu savollarga javobni O’zbekistonda o’tkazilayotgan xalqaro baholash dasturlari natijasi asosida bilib olish.

Kurs ishining tarkibi: kurs ishining hajmi kirish mundarija uchta bob xulosa foydalanilgan adabiyotlar royhati hamda ilovalardan iborat.


 

I BOB. TIMSS tahlilining maqsadi

1.1. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) tahlili dunyoda matematika va ilm-fan sohasidagi o'quvchilarning saviyalarini solishtirish.