Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 450.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 16 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning mohiyati, turlari va ob’yektiv asoslari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning mohiyati, turlari va ob’yektiv
asoslari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning mohiyati, turlari va ob’yektiv 
asoslari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. XALQARO IQTISODIY INTEGRATSIYA TUSHUNCHASI VA 
UNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning mazmuni va paydo bo‘lish shart-
sharoitlari …………………………………………………………………………
1.2. Integratsiyaning asosiy shakllari va 
darajalari ……………………………….
1.3. Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning zarurati va uni belgilovchi omillar ……...
II BOB. XALQARO INTEGRATSIYA JARAYONLARI VA 
O‘ZBEKISTONNING ISHTIROKI
2.1. Yevropa Ittifoqi, Yevroosiyo iqtisodiy ittifoqi, ASEAN – amaliy 
integratsiya 
namunalar …………………………………………………………….
2.2. O‘zbekistonning xalqaro iqtisodiy integratsiyadagi ishtiroki va 
istiqbollari ...
2.3. Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning afzalliklari va ehtimoliy xavflari ………..
Xulosa ……………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………….. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   globallashuv   sharoitida
davlatlar   o‘rtasidagi   iqtisodiy   aloqalar   tobora   murakkablashib,   o‘zaro
integratsiyalashuv   zaruratga   aylanmoqda.   Xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   bu
borada   muhim   vosita   bo‘lib,   u   mamlakatlar   o‘rtasida   barqaror   savdo-iqtisodiy
munosabatlarni   shakllantiradi.   Jahon   iqtisodiyotida   raqobat   kuchayib
borayotgan   bir   vaqtda   davlatlarning   yagona   bozor,   yagona   bojxona   ittifoqi,
umumiy   iqtisodiy   hudud   yaratishga   intilishi   integratsiyaning   zarurligini
anglatadi.   O‘zbekiston   uchun   esa   bu   jarayon   rivojlanishning   yangi   bosqichiga
o‘tish   imkoniyatini   beradi.   So‘nggi   yillarda   O‘zbekistonning   Jahon   savdo
tashkiloti, YEOII, Islom moliya instituti, Yevropa Ittifoqi bilan olib borayotgan
muzokaralari   xalqaro   integratsiya   harakatining   amaliy   ifodasidir.   Integratsiya
orqali mamlakat eksport imkoniyatlarini kengaytirish, xorijiy sarmoyalarni jalb
qilish,   texnologiyalar   almashinuvi   va   ishbilarmonlik   muhiti   rivojiga   erishish
mumkin. Shu bois  ushbu mavzu  bugungi  iqtisodiy  siyosat  va ilmiy izlanishlar
nuqtayi nazaridan dolzarb hisoblanadi. U nafaqat nazariy balki amaliy jihatdan
ham   muhim   bo‘lib,   mamlakat   taraqqiyoti   istiqbollarini   belgilovchi   strategik
masalalardan biridir 1
.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Xalqaro   iqtisodiy
integratsiya   mavzusi   XX   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab   ko‘plab
iqtisodchilar   e’tiborida   bo‘lgan.   Jumladan,   iqtisodiy   integratsiya   bosqichlarini
birinchi   bo‘lib   aniqlagan   olimlardan   biri   —   B.   Balassa   bo‘lib,   u   erkin   savdo
zonasidan   to   to‘liq   siyosiy   ittifoqqacha   bo‘lgan   bosqichlarni   nazariy   asoslab
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4bergan.   P.   Krugman   esa   xalqaro   savdo   nazariyalari   orqali   integratsiya
jarayonlarining mintaqaviy afzalliklarini izohlagan. M. Porter o‘zining raqobat
ustunligi   nazariyasi   orqali   integratsiya   doirasidagi   sanoat   klasterlarining
samaradorligini   ko‘rsatib   bergan.   O‘zbek   iqtisodchilari   —   A.   Azizov,   T.
Jalilov, D. Muxiddinovlarning ilmiy ishlari esa asosan O‘zbekiston iqtisodiyoti
kontekstida   integratsiya   jarayonlarini   tahlil   qilishga   qaratilgan.   Ammo   shunga
qaramay,   hozirgi   geoiqtisodiy   sharoitda,   ya’ni   sanksiyalar,   proteksionizm
siyosati   va   yangi   iqtisodiy   bloklarning   shakllanishi   fonida   O‘zbekistonning
xalqaro   integratsiyadagi   ishtirokini   chuqur   va   kompleks   yorituvchi   tahlillar
yetarli   emas.   Shuningdek,   zamonaviy   texnologik   omillar,   yashil   iqtisodiyot,
raqamli   integratsiya   kabi   yo‘nalishlar   hali   yetarlicha   o‘rganilmagan.   Shu   bois
mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi   keng   bo‘lsa-da,   yangicha   yondashuvlar   va
dolzarb sharoitlar asosida tahlil qilinishi zaruratga aylangan.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati     Xalqaro   iqtisodiy
integratsiya   nazariy   jihatdan   iqtisodiy   makrojarayonlar   mohiyatini   anglashda
muhim   konseptual   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu   mavzu   davlatlar   o‘rtasidagi
iqtisodiy   munosabatlarning   evolyutsion   rivojini   tushunish,   integratsion
strukturalarning   qanday   shakllanishi   va   faoliyat   yuritishini   o‘rganishga   imkon
beradi.   Integratsiya   shakllari   —   erkin   savdo   zonalari,   bojxona   ittifoqlari,
umumiy   bozorlar   va   siyosiy   ittifoqlar   orqali   mintaqaviy   va   global   iqtisodiy
muvofiqlashtirish mexanizmlari tahlil qilinadi. Shu bilan birga, kurs ishi amaliy
jihatdan   ham   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Xususan,   O‘zbekistonning   xalqaro
integratsiya   jarayonlaridagi   ishtirokini   baholash,   mavjud   imkoniyatlarni
aniqlash   va   ehtimoliy   xavf-xatarlarni   oldindan   ko‘ra   bilish   imkonini   beradi.
Mavzuning   amaliy   ahamiyati   shundaki,   u   O‘zbekiston   tashqi   iqtisodiy
strategiyasining ustuvor yo‘nalishlarini shakllantirishga xizmat qilishi mumkin.
Tahlil   natijalari   asosida   integratsion   siyosatni   takomillashtirish   bo‘yicha   aniq
tavsiyalar   ishlab   chiqish   imkoni   tug‘iladi.   Shuningdek,   ushbu   mavzu
iqtisodiyotni raqamlashtirish, yashil texnologiyalar va barqaror rivojlanish bilan 5bog‘liq   integratsion   tendensiyalarni   chuqur   o‘rganish   imkonini   ham   beradi.
Natijada, nafaqat ilmiy, balki amaliy qarorlar qabul qilish jarayoniga ham hissa
qo‘shadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti —   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   tizimida
yuzaga   kelayotgan   integratsion   jarayonlar,   ularning   shakllanishi   va   rivojlanish
mexanizmlaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   xalqaro   iqtisodiy   integratsiyaning
nazariy   asoslari,   shakllari,   zaruriyati   va   uning   O‘zbekiston   iqtisodiy
siyosatidagi o‘rni bilan bog‘liq masalalardir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   xalqaro   iqtisodiy   integratsiyaning
mazmun-mohiyatini, asosiy shakllarini, unga ta’sir  etuvchi omillarni o‘rganish
hamda   O‘zbekistonning   bu   jarayondagi   ishtiroki   va   istiqbollarini   tahlil
qilishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Kurs ishi maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilandi:
 xalqaro iqtisodiy integratsiyaning nazariy asoslarini yoritish;
 integratsiyaning shakllari va darajalarini aniqlash;
 integratsiyaga olib keluvchi omillarni tahlil qilish;
 dunyodagi   integratsion   tuzilmalar   —   Yevropa   Ittifoqi,   YEOII,   ASEAN
faoliyatini o‘rganish;
 O‘zbekistonning xalqaro integratsiyalardagi ishtirokini baholash;
 integratsiyaning afzalliklari va ehtimoliy xavflarini tahlil qilish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. XALQARO IQTISODIY INTEGRATSIYA TUSHUNCHASI VA
UNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning mazmuni va paydo bo‘lish shart-
sharoitlari
Xalqaro iqtisodiy integratsiya — bu bir necha davlatlarning o‘zaro iqtisodiy
siyosatlarini   uyg‘unlashtirish,   yagona   iqtisodiy   makon   yaratish   va   umumiy
iqtisodiy   manfaatlarga   asoslangan   hamkorlikni   yo‘lga   qo‘yish   jarayonidir.
Integratsiya jarayoni, asosan, davlatlar o‘rtasida savdo to‘siqlarini bartaraf etish,
kapital   harakatini   erkinlashtirish,   investitsion   muhitni   yaxshilash,   moliyaviy
tizimlarni uyg‘unlashtirish va mehnat resurslarining erkin harakatini ta’minlash
kabi   yo‘nalishlarni   qamrab   oladi.   Bu   jarayon   global   bozorning   shakllanishida,
iqtisodiy   o‘sishning   barqarorligini   ta’minlashda   va   ixtisoslashuv   darajasini
chuqurlashtirishda alohida ahamiyat kasb etadi.
Integratsiyaning mohiyati shundaki, u iqtisodiy taraqqiyotga hamkorlik orqali
erishishni   ko‘zlaydi.   Har   bir   ishtirokchi   davlat   o‘zining   kuchli   jihatlaridan
foydalanib, umumiy bozor talablarini qondirishda o‘z o‘rnini topadi. Shu tariqa,
ishlab   chiqarish   samaradorligi   oshadi,   mahsulot   tannarxi   pasayadi,   texnologik
yangiliklar   tezroq   tarqaladi   va   iqtisodiy   raqobatbardoshlik   kuchayadi.
Integratsiya   shuningdek,   institutsional   islohotlarni   rag‘batlantirib,   davlatlar
o‘rtasida siyosiy barqarorlikni kuchaytiradi.
Tarixiy   jihatdan   qaralganda,   xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   XX   asrning
o‘rtalaridan   boshlab   jadal   tus   oldi.   Xususan,   Ikkinchi   jahon   urushi   ortidan
iqtisodiy   xarobaga   uchragan   Yevropa   mamlakatlarining   o‘zaro   iqtisodiy
hamkorlikka   intilishi   bu   jarayonning   boshlanishiga   zamin   yaratdi.   1957-yilda
tuzilgan Rim shartnomasi asosida Yevropa iqtisodiy hamjamiyati tashkil etilib,
keyinchalik bu Yevropa Ittifoqiga aylandi. Shundan so‘ng boshqa mintaqalarda 7ham   integratsiya   harakatlari   kuchaydi:   Janubiy-Sharqiy   Osiyoda   —   ASEAN,
Shimoliy   Amerikada   —   NAFTA,   Lotin   Amerikasida   —   MERCOSUR   kabi
tashkilotlar paydo bo‘ldi.
1-jadval. Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning shakllanishiga ta’sir etuvchi
asosiy omillar
№ Shart-sharoitlar yoki
omillar Izoh
1 Iqtisodiy manfaatlarning 
o‘zaro uyg‘unligi Davlatlar o‘rtasidagi o‘zaro to‘ldiruvchi 
iqtisodiy resurslar, tovar va xizmatlar 
bozorining mavjudligi.
2 Siyosiy iroda va 
barqarorlik Integratsiyaga qo‘shilish siyosiy irodani talab 
qiladi, bu esa barqarorlikni mustahkamlaydi.
3 Huquqiy va institutsional 
baza Milliy qonunchilikning mosligi, xalqaro 
bitimlar, normalar va tashkilotlarning 
mavjudligi.
4 Bozor tizimlarining 
o‘xshashligi Ishtirokchi davlatlarda bozor mexanizmlarining
va moliyaviy tizimlarning mos kelishi.
5 Tarixiy, madaniy va til 
jihatdan yaqinlik Integratsiyani qulaylashtiradi: yagona til, diniy-
madaniy yaqinlik, tarixiy tajriba.
6 Transport va logistika 
infrastrukturasi Yaxshi yo‘l tarmoqlari va logistik uzellar savdo
hajmini oshiradi.
7 Ijtimoiy-iqtisodiy 
rivojlanish darajasi Rivojlanish darajasi yaqin bo‘lgan davlatlar 
o‘zaro integratsiyaga tezroq erishadi.
8 Mintaqaviy va global 
xavfsizlik Integratsiya xavf-xatarlarni kamaytiradi, bu esa
davlatlar uchun rag‘bat bo‘ladi.
9 Tashqi bosimlar va 
inqirozlar Global inqirozlar, sanksiyalar yoki raqobat 
integratsiyani tezlashtirish omiliga aylanishi 
mumkin. 810 Innovatsion va 
texnologik almashinuv 
ehtiyoji Ilm-fan, texnologiyalar va ta’lim sohalarida 
hamkorlik integratsiyani kuchaytiradi.
Integratsiyaning   shakllanishiga   olib   keluvchi   asosiy   shart-sharoitlar
quyidagilardan   iborat:   birinchidan,  iqtisodiy   manfaatlarning   o‘zaro   uyg‘unligi;
ikkinchidan,   ishtirokchi   davlatlar   o‘rtasida   siyosiy   irodaning   mavjudligi;
uchinchidan,   huquqiy   va   institutsional   bazaning   mavjudligi;   to‘rtinchidan,
iqtisodiy   tuzilmalar   va   bozor   mexanizmlarining   bir-biriga   mosligi.   Bundan
tashqari,   umumiy   til,   madaniyat   va   tarixiy   aloqalar   ham   integratsiyaning
shakllanishida yordam beruvchi omillar sifatida qaraladi.
Hozirgi   global   muhitda   integratsiyaga   olib   keluvchi   yana   bir   omil   —
iqtisodiy   xavfsizlik   va   barqarorlikka   intilishdir.   Mamlakatlar   xalqaro
integratsion   birliklarga   qo‘shilish   orqali   tashqi   bozorlarning   xavf-xatarlari,
iqtisodiy inqirozlar va sanksiyalar ta’sirini yumshatishga harakat qiladilar. Shu
bilan   birga,   zamonaviy   integratsiya   raqamli   iqtisodiyot,   yashil   texnologiyalar,
energetika xavfsizligi  va transport  logistika tizimlarining uyg‘unlashuvini  ham
qamrab   olmoqda.   Demak,   integratsiyaning   zamonaviy   talqini   endilikda   faqat
savdo   va   bojxona   to‘siqlari   bilan   cheklanmay,   balki   keng   qamrovli   strategik
hamkorlikni o‘z ichiga oladi.
Xalqaro   iqtisodiy   integratsiya,   ayniqsa,   kichik   va   rivojlanayotgan
mamlakatlar   uchun   yangi   imkoniyatlar   eshigini   ochadi.   Ular   integratsion
tuzilmalar   orqali   yirik   bozorlar   va   investitsion   oqimlarga   kirish   imkoniyatiga
ega bo‘ladilar. Bundan tashqari, texnologik rivojlanish, fan-ta’lim almashinuvi,
mehnat migratsiyasi ham integratsiya doirasida rivojlanadi. O‘zbekiston uchun
ham   bu   jarayon   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   davlatimizning   YEOII,   OIC,
BMT   va   boshqa   xalqaro   iqtisodiy   tuzilmalar   bilan   hamkorligi   tobora
faollashmoqda.
Integratsiyaga   intiluvchi   davlatlar   o‘zlarining   milliy   qonunchiligini   xalqaro
me’yorlarga   moslashtiradi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   huquqiy   muhitning 9soddalashuvi, investorlar uchun ishonchli kafolatlar tizimi yaratilishi va biznes
yuritish   sharoitlarining   yaxshilanishiga   olib   keladi.   Xalqaro   integratsiyaning
yana   bir   muhim   jihati   —   iqtisodiy   diplomatiya   va   siyosiy   barqarorlikni
mustahkamlashga   xizmat   qilishidir.   Davlatlar   o‘rtasidagi   o‘zaro   ishonch   va
manfaat   uyg‘unligi,   ko‘p   tomonlama   muzokaralar   orqali   turli   sohalarda   bir-
birini to‘ldiruvchi hamkorlik tizimlari yaratiladi.
Shu   boisdan   xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   zamonaviy   iqtisodiy
taraqqiyotning   ajralmas   bo‘lagi   sifatida   qaraladi.   U   jahon   iqtisodiyotida   yangi
kuch markazlarini  vujudga  keltiradi  va  raqobatbardosh  iqtisodiy  klasterlarning
shakllanishiga   xizmat   qiladi.   Integratsiyaning   muvaffaqiyatli   bo‘lishi   esa
davlatlarning   iqtisodiy   salohiyati,   institutsional   tayyorgarligi,   ichki   siyosiy
barqarorligi   va   tashqi   siyosiy   muvozanatga   erishishiga   bog‘liq.   Shu   sababli,
xalqaro   iqtisodiy   integratsiyani   chuqur   o‘rganish   va   tahlil   qilish,   ayniqsa,
O‘zbekiston   sharoitida,   iqtisodiy   siyosatni   to‘g‘ri   yo‘naltirishda   muhim   o‘rin
egallaydi.
1.2. Integratsiyaning asosiy shakllari va darajalari
Xalqaro   iqtisodiy   integratsiyaning   shakllari   va   darajalari   turli   bosqichlarda
shakllanadi   va   ularning   har   biri   o‘ziga   xos   iqtisodiy,   siyosiy   va   institutsional
xususiyatlarga   ega.   Integratsiya   bosqichlari   muttasil   evolyutsion   tarzda
rivojlanadi   —   ya’ni   dastlab   quyi   darajadagi   hamkorlikdan   boshlab,   yuqori
darajadagi   iqtisodiy   va   siyosiy   birlashuv   sari   harakat   qilinadi.   Ilmiy
adabiyotlarda   bu   bosqichlar   odatda   besh   yoki   olti   darajada   tasniflanadi.
Ularning   har   biri   o‘ziga   xos   institutsional   talablar   va   iqtisodiy   integratsiya
darajasi bilan ajralib turadi. 10 Xalqaro iqtisodiy integratsiya bosqichlari:??????
1. Erkin savdo hududi (Free Trade Area)
Erkin   savdo   hududi   xalqaro   iqtisodiy   integratsiyaning   boshlang‘ich
bosqichidir.   Ushbu   modelda   bir   necha   davlatlar   o‘zaro   savdo   aloqalarini
erkinlashtirishga kelishib oladi. Asosiy maqsad — ishtirokchi davlatlar orasida
tovarlar   harakatiga   to‘siq   bo‘luvchi   bojlar   va   miqdoriy   cheklovlarni   bekor Erkin savdo hududi (Free Trade Area):
Bojxona ittifoqi (Customs Union):
Iqtisodiy ittifoq 
(Economic 
Union): Siyosiy ittifoq 
(Political Union): Umumiy bozor 
(Common 
Market):
Raqamli yoki 
funksional 
integratsiya 
(qo‘shimcha 
zamonaviy 
shakl): 11qilishdan   iborat.   Shu   orqali   mahsulot   tannarxi   pasayadi,   raqobat   kuchayadi,
tanlov   kengayadi   va   savdo   hajmi   ortadi.   Biroq   bu   bosqichda   har   bir   davlat
uchinchi   mamlakatlar   bilan   aloqalarda   mustaqil   tashqi   savdo   siyosatini
yuritishda   davom   etadi.   Masalan,   davlatlar   o‘zaro   tovar   aylanmasini
erkinlashtirgan   bo‘lsa-da,   har   biri   Xitoy,   AQSh   yoki   boshqa   davlatlarga
nisbatan   har   xil   boj   stavkalarini   qo‘llashi   mumkin.   Bu   esa   erkin   savdo
zonasining   asosiy   kamchiliklaridan   biri   —   “bojxona   aylanma”   holatiga   olib
keladi: ya’ni, tovarlar eng past tarifli davlat orqali boshqa mamlakatlarga qayta
eksport   qilinadi.   Erkin   savdo   hududlarining   eng   mashhur   namunasi   NAFTA
(1994–2020   yillarda   mavjud   bo‘lgan   AQSh,   Kanada   va   Meksika   o‘rtasidagi
bitim)   hisoblanadi.   Hozirda   uni   USMCA   (United   States–Mexico–Canada
Agreement)   almashtirgan   bo‘lsa-da,   mexanizmi   asosan   erkin   savdoga
asoslangan.   Erkin   savdo   hududi   mahsulotlar   oqimini   rag‘batlantirsa-da,
xizmatlar,   kapital   va   ishchi   kuchi   erkinligi   bu   bosqichga   kiritilmaydi.   U
qanchalik   kengaygan   sari,   keyingi   bosqichga   —   bojxona   ittifoqiga   o‘tish
ehtiyoji   paydo   bo‘ladi.   Shu   sababli   erkin   savdo   zonasi   ko‘pincha   vaqtinchalik
bosqich sifatida qaraladi.
2. Bojxona ittifoqi (Customs Union)
Bojxona ittifoqi — xalqaro iqtisodiy integratsiyaning keyingi bosqichi bo‘lib,
erkin savdo hududining takomillashtirilgan shaklidir. Bu bosqichda ishtirokchi
davlatlar   o‘zaro   tovarlar   almashinuvida   bojlar   va   cheklovlarni   bekor   qilgan
holda,   uchinchi   mamlakatlarga   nisbatan   yagona   tashqi   bojxona   tarifini   joriy
etadilar.   Ya’ni,   a’zolik   doirasida   nafaqat   ichki   erkin   savdo   muhiti   yaratiladi,
balki umumiy tashqi iqtisodiy siyosat shakllantiriladi. Bu esa davlatlar o‘rtasida
strategik va institutsional muvofiqlikni talab qiladi. Bojxona ittifoqining amaliy
misoli   —   Yevroosiyo   iqtisodiy   ittifoqi   (YEOII)   bo‘lib,   unga   Rossiya,
Qozog‘iston, Belarus, Armaniston va Qirg‘iziston a’zodir. Ular umumiy tashqi
boj   stavkalari,   standartlar,   texnik   reglamentlar   va   qonunchilikni
uyg‘unlashtirish   orqali   yagona   bojxona   hududini   tashkil   etishgan.   Ushbu 12bosqich milliy ishlab chiqaruvchilarni himoya qilish, bojxona tartib-taomillarini
soddalashtirish,   noqonuniy   savdo   oqimini   kamaytirish   imkonini   beradi.
Bojxona   ittifoqi   o‘zining   murakkabligi   bilan   ham   ajralib   turadi:   har   bir   davlat
milliy   manfaatlarini   saqlab   qolgan   holda   umumiy   pozitsiyani   himoya   qilishi
kerak. Shu sababli maxsus boshqaruv institutlari — Bojxona kengashi, qo‘shma
komissiyalar tashkil qilinadi. Ular siyosiy irodani uyg‘unlashtirish orqali barcha
a’zolar   uchun   yagona   iqtisodiy   makonni   qo‘llab-quvvatlaydi.   Bojxona   ittifoqi
integratsiyaning   muhim   bosqichlaridan   biri   bo‘lib,   umumiy   bozorga
tayyorgarlik sifatida xizmat qiladi.
3. Umumiy bozor (Common Market) 
Umumiy   bozor   integratsiyaning   uchinchi   bosqichi   bo‘lib,   tovarlar   bilan   bir
qatorda   xizmatlar,   kapital   va   mehnat   resurslarining   erkin   harakatini   ham
ta’minlaydi.   Bu   bosqichda   faqatgina   bojxona   va   tariflar   emas,   balki   boshqa
iqtisodiy omillar ham uyg‘unlashtiriladi. Ya’ni, bir mamlakatda ishlab chiqilgan
mahsulot,   ko‘rsatilgan   xizmat   yoki   investitsiya   ikkinchi   davlatda   hech   qanday
to‘siqlarsiz amalga oshiriladi. Shuningdek, fuqarolar mehnat migratsiyasi orqali
boshqa   ishtirokchi   davlatda   ishlash,   yashash   huquqiga   ega   bo‘ladi.   Umumiy
bozor   yagona   ichki   iqtisodiy   hudud   shakllanishiga   xizmat   qiladi.   Yevropa
Ittifoqi   bu   bosqichga   1993-yilda   Maastrixt   shartnomasidan   so‘ng   rasmiy
ravishda o‘tgan. Ushbu bozor Yevropa mamlakatlarida nafaqat iqtisodiy, balki
sotsial   integratsiyani   ham   kuchaytirgan.   Umumiy   bozorning   afzalliklari:
iqtisodiy   o‘sish   sur’atining   ortishi,   sanoat   kooperatsiyasining   kuchayishi,
infratuzilmaning   muvofiqlashtirilishi,   innovatsiyalar   almashinuvining
tezlashuvi. Ammo bu bosqichda yagona bozor muvozanatini saqlab turish oson
emas:   ishsizlik   muammosi,   arzon   ishchi   kuchi   oqimi,   ijtimoiy   siyosatdagi
farqlar   muayyan   ziddiyatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Shu   bois   umumiy   bozor
muvaffaqiyatli   ishlashi   uchun   muvofiqlashtirilgan   qonunchilik,   intellektual
mulk   huquqlari,   moliyaviy   nazorat   tizimi   zarur   hisoblanadi.   Bu   bosqichdan
keyin davlatlar ko‘pincha yagona iqtisodiy siyosat olib borishni boshlaydi. 134. Iqtisodiy ittifoq (Economic Union) 
Iqtisodiy   ittifoq   xalqaro   iqtisodiy   integratsiyaning   eng   rivojlangan
shakllaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   bosqichda   davlatlar   nafaqat   umumiy   bozorni
shakllantiradi, balki o‘z iqtisodiy siyosatlarini uyg‘unlashtirib, yagona iqtisodiy
boshqaruv   tamoyillarini   qo‘llashga   o‘tadi.   Iqtisodiy   ittifoq   doirasida   fiskal
siyosat   (byudjet   va   soliqlar),   monetar   siyosat   (pul   massasi   va   foiz   stavkalari),
valyuta   siyosati   (umumiy   valyuta)   va   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   bo‘yicha
yagona   strategiyalar   ishlab   chiqiladi.   A’zolar   o‘rtasida   iqtisodiy   koordinatsiya
kuchli   bo‘lib,   bu   iqtisodiy   siyosatni   barqarorlashtirish   va   global   iqtisodiy
muhitga yaxlit javob qaytarishni ta’minlaydi. Yevropa Ittifoqining Yevrozonasi
bu modelning yorqin namunasi bo‘lib, u 19 ta davlatni yagona valyuta — yevro
orqali   birlashtirgan.   Ushbu   modelda   Yevropa   Markaziy   banki   barcha
davlatlarning   pul-kredit   siyosatini   boshqaradi.   Iqtisodiy   ittifoqning   afzalliklari
—   investitsion   muhitning   barqarorligi,   inflyatsiyaning   pastligi,   iqtisodiy
islohotlarning   muvofiqligi   va   inqirozga   qarshi   tezkor   chora-tadbirlar   tizimidir.
Shu bilan birga, bu bosqichda milliy iqtisodiy suverenitetning bir qismi xalqaro
tashkilotlarga   o‘tkaziladi,   bu   esa   siyosiy   muvozanatni   saqlashni   taqozo   etadi.
Har   bir   ishtirokchi   davlat   o‘z   manfaatlarini   umumiy   maqsadlar   bilan
uyg‘unlashtirishi lozim. Bunda qat’iy institutsional tizim, umumiy qonunchilik,
nazorat   mexanizmlari   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shuningdek,   umumiy
iqtisodiy   prognozlar   va   rejalashtirish   mexanizmi   ham   joriy   qilinadi.   Iqtisodiy
ittifoq — barqaror va chuqur integratsiyaning asosiy poydevori hisoblanadi.
5. Siyosiy ittifoq (Political Union) 
Siyosiy   ittifoq   —   xalqaro   integratsiyaning   eng   yuqori   va   mukammal
bosqichidir. Bu bosqichda nafaqat iqtisodiy, balki siyosiy qarorlar ham yagona
organlar   orqali   qabul   qilinadi.   Siyosiy   ittifoq   shakllanganda,   ishtirokchi
davlatlar   o‘z   suverenitetining   muayyan   qismini   transmilliy   institutlarga
o‘tkazadi.   Yagona   parlament,   umumiy   tashqi   siyosat,   mudofaa,   migratsiya,
soliq   va   boshqa   strategik   sohalarda   qarorlar   umumiy   manfaatlar   asosida 14belgilanadi. Yevropa Ittifoqining hozirgi siyosiy strukturalari (Yevroparlament,
Yevrokomissiya) bu modelga yaqin bo‘lgan tizimlardir. Siyosiy ittifoq davlatlar
o‘rtasidagi   ishonch,   madaniy   yaqinlik,   tarixiy   tajriba   va   umumiy   g‘oyalar
asosida   shakllanadi.   U   milliy   va   xalqaro   suverenitet   o‘rtasidagi   muvozanatni
ta’minlashga   harakat   qiladi.   Siyosiy   ittifoqda   yagona   tashqi   siyosat   yuritiladi,
xalqaro   tashkilotlar   bilan   muzokaralar   markazlashgan   holda   olib   boriladi.   Bu
esa   geosiyosiy   ta’sirni   kuchaytiradi   va   davlatlar   manfaatlarini   yaxlit   ifodalash
imkonini beradi. Shu bilan birga, bu bosqichda qarama-qarshiliklar ham yuzaga
chiqishi   mumkin,   ayniqsa   milliy   manfaatlar   va   umumiy   qarorlar   o‘rtasida
ziddiyatlar   paydo   bo‘lsa.   Shuning   uchun   siyosiy   ittifoq   doirasida   demokratik
ishtirok, saylovlar, muvozanat mexanizmlari va erkinliklar muhim o‘rin tutadi.
Yagona   fuqarolik,   umumiy   diplomatik   korpus,   transmilliy   qonunchilik   tizimi
siyosiy   ittifoqni   to‘laqonli   ishlashiga   imkon   beradi.   Ushbu   bosqich,
integratsiyalashgan   davlatlar   o‘rtasida   deyarli   federativ   tuzilma   shakllanishi
bilan yakunlanadi.
6. Zamonaviy bosqich: Raqamli va funksional integratsiya 
Zamonaviy   global   iqtisodiyotda   xalqaro   integratsiya   yangi   bosqich   —
raqamli   va   funksional   integratsiya   bosqichiga   kirib   bormoqda.   Bu   bosqich
an’anaviy   iqtisodiy   birliklardan   farqli   ravishda,   texnologik   infratuzilma   va
raqamli   iqtisodiyotga   asoslanadi.   Davlatlar   orasida   elektron   savdo,   sun’iy
intellekt   texnologiyalari,   big   data   (katta   ma’lumotlar),   blokcheyn,   fintech,
raqamli to‘lov tizimlari bo‘yicha yagona platformalar shakllantiriladi. Raqamli
integratsiya   Yevropa   Ittifoqi,   ASEAN,   Janubiy   Koreya   va   Xitoy   o‘rtasidagi
hamkorliklarda faol tarzda joriy etilmoqda. Bu shakl davlatlarga tezkor axborot
almashinuvi,   xavfsizlikni   kuchaytirish,   kiberxavfsizlikni   ta’minlash   va   soliq
ma’lumotlarini   avtomatik   boshqarish   imkonini   beradi.   Raqamli   hamkorlik
doirasida yagona elektron hujjat aylanishi, bojxona tizimlarini avtomatlashtirish
va   masofaviy   xizmatlarni   kengaytirish   integratsiyaning   yangi   darajasini
namoyon   etadi.   O‘zbekiston   ham   bu   yo‘nalishda   faol   qadamlar   qo‘ymoqda: 15“Raqamli   O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasi,   elektron   hukumat,   soliq   va   bank
tizimlarida   raqamlashtirish,   mintaqaviy   elektron   tizimlar   bilan   integratsiyani
boshlab   yubordi.   Raqamli   integratsiya   faqat   iqtisodiy   emas,   balki   ta’lim,
sog‘liqni saqlash, transport va ekologiya sohalarida ham xalqaro kooperatsiyani
kuchaytiradi.   Bu   bosqichga   o‘tish   milliy   IT   infratuzilmaning   rivojlanishi,
texnologik   barqarorlik   va   mutaxassislar   tayyorlash   tizimining   mavjudligini
talab   qiladi.   Shu   sababli,   raqamli   integratsiya   kelajakdagi   global   raqobatning
asosiy omiliga aylanmoqda.
1.3. Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning zarurati va uni belgilovchi
omillar
Bugungi   global   iqtisodiyotda   xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   —   nafaqat
ixtiyoriy   tanlov,   balki   zarurat   sifatida   qaralmoqda.   Integratsiya   zamonaviy
davlatlar   uchun   tashqi   iqtisodiy   munosabatlarda   muvaffaqiyatli   ishtirok   etish,
eksport-import salohiyatini oshirish, moliyaviy va texnologik resurslarga kirish
imkonini   ta’minlaydi.   Dunyoda   yuz   berayotgan   geoiqtisodiy   o‘zgarishlar,
proteksionizm   siyosatining   kuchayishi,   savdo   urushlari   va   raqobatning
keskinlashuvi   integratsiyaning   ahamiyatini   yanada   oshirmoqda.   Shu   bois,
aksariyat   davlatlar   o‘z   milliy   iqtisodiyotini   xalqaro   tizimga   integratsiyalash
orqali barqarorlikka erishishni maqsad qilmoqda.
Xalqaro   iqtisodiy   integratsiyaning   zarurati   bir   necha   asosiy   omillar   bilan
belgilanadi. Eng avvalo, integratsiya milliy bozorning cheklanganligini bartaraf
etadi.   Ichki   talab   past   bo‘lgan,   yoki   sanoat   salohiyati   yuqori   bo‘lgan
mamlakatlar   uchun   eksport   bozorlari   hayotiy   ahamiyatga   ega.   Integratsion
birliklar   orqali   esa   yangi   bozorlar,   kooperatsion   aloqalar   va   sheriklik
munosabatlari   shakllanadi.   Bundan   tashqari,   xalqaro   integratsiya   xorijiy
investitsiyalar   oqimini   ko‘paytiradi,   chunki   sarmoyadorlar   erkin   va   barqaror
muhitni afzal ko‘radilar.
Yana   bir   muhim   omil   —   mehnat   taqsimoti   va   ixtisoslashuv.   Har   bir
mamlakat   o‘zining   raqobat   ustunligi   mavjud   bo‘lgan   sohalarda   ishlab 16chiqarishni   chuqurlashtiradi.   Bu   esa   integratsiya   orqali   mutanosib   ishlab
chiqarish tizimini shakllantiradi, umumiy xarajatlarni  kamaytiradi va mahsulot
sifati   va   raqobatbardoshligini   oshiradi.   Integratsiya   doirasida   texnologiyalar
almashinuvi,   ilmiy-texnik   hamkorlik,   kadrlar   tayyorlash   va   tajriba   almashish
imkoniyatlari kengayadi.
Integratsiyaning zaruratini belgilovchi yana bir omil — transport va logistika
infratuzilmasining   rivojlanishidir.   Davlatlar   o‘rtasida   yo‘l-transport,   temiryo‘l,
logistika va bojxona tizimlarining uyg‘unlashuvi iqtisodiy integratsiyani amalda
ta’minlashga   yordam   beradi.   Shu   orqali   yuk   tashish   xarajatlari   kamayadi,
yetkazib   berish   muddati   qisqaradi   va   eksport-import   operatsiyalari   tezlashadi.
Ayniqsa,   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   integratsiya   logistika   tarmoqlarini
muvofiqlashtirish orqali iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantiradi.
Valyuta va moliya bozorlarining uyg‘unlashuvi ham integratsiyaning muhim
zaruratlaridan   biridir.   Turli   mamlakatlar   o‘z   valyutalarining   konvertatsiya
qilinishi,   moliyaviy   barqarorlik   va   umumiy   valyuta   zonasiga   qo‘shilish   orqali
makroiqtisodiy xavfsizlikni mustahkamlashga intiladi. Yagona moliyaviy tizim
inflyatsiyani   pasaytirish,   moliyaviy   oqimlarni   nazorat   qilish   va   investitsion
barqarorlikni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Integratsion   birliklarda   Markaziy
banklararo   hamkorlik,   bank   nazorati,   sug‘urta   tizimlari   o‘zaro
uyg‘unlashtiriladi.
Shuningdek, xalqaro iqtisodiy integratsiya siyosiy barqarorlikni ta’minlashda
ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Integratsiyalashgan   davlatlar   o‘rtasida   qarama-
qarshiliklar kamayadi, siyosiy dialog va diplomatik aloqalar mustahkamlanadi.
Bunday holatda davlatlar o‘zaro manfaatlarga tayangan siyosiy iqlimda harakat
qilishadi.   Bu   esa   mintaqaviy   xavfsizlikka,   ekologik   muammolarga,   migratsiya
jarayonlariga va terrorizmga qarshi kurashishdagi birdamlikni kuchaytiradi.
Raqamli   iqtisodiyot   va   texnologik   rivojlanish   ham   xalqaro   integratsiyani
zaruratga   aylantirgan.   Bugungi   kunda   davlatlar   IT   infratuzilmasini
uyg‘unlashtirish,   kiberxavfsizlik,   elektron   hukumat,   sun’iy   intellekt   bo‘yicha 17xalqaro   hamkorlikni   chuqurlashtirishga   intilmoqda.   Bu   jarayon,   ayniqsa,
raqamli   platformalar   va   to‘lov   tizimlari   integratsiyasini   talab   qiladi.   Demak,
integratsiya   nafaqat   klassik   savdo   munosabatlari,   balki   axborot-texnologik
muhitni ham qamrab olmoqda.
Xalqaro   integratsiyaga   olib   keluvchi   omillar   ichida   geosiyosiy   bosimlar,
sanksiyalar   va   tashqi   iqtisodiy   cheklovlar   ham   alohida   o‘rin   egallaydi.   Ayrim
davlatlar   bunday   xavf-xatarlarni   kamaytirish   uchun   integratsiyalashgan
tuzilmalar   orqali   iqtisodiy   himoya   mexanizmlarini   shakllantirishga   harakat
qilmoqda.   Bu   esa   milliy   iqtisodiy   manfaatlarni   xalqaro   me’yorlar   asosida
muhofaza qilish imkonini beradi.
O‘zbekiston   uchun   xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   alohida   strategik
ahamiyatga   ega.   Mamlakatimiz   so‘nggi   yillarda   Yevroosiyo   iqtisodiy   ittifoqi,
Jahon   savdo   tashkiloti,   Islom   taraqqiyot   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki   kabi
tuzilmalar   bilan   faol   hamkorlik   qilmoqda.   Bu   ham   ichki   islohotlarning
jadallashuvi,   ham   tashqi   bozorlar   bilan   integratsiyani   kuchaytirishga   xizmat
qilmoqda.   O‘zbekistonning   geografik   joylashuvi   —   transport   tuguni   va
mintaqaviy markaz sifatida, integratsion siyosatni yanada dolzarb qiladi. 18II BOB. XALQARO INTEGRATSIYA JARAYONLARI VA
O‘ZBEKISTONNING ISHTIROKI 
2.1. Yevropa Ittifoqi, Yevroosiyo iqtisodiy ittifoqi, ASEAN – amaliy
integratsiya namunalar
Bugungi   kunda   xalqaro   iqtisodiy   integratsiyaning   muvaffaqiyatli   amaliy
modellari   sifatida   Yevropa   Ittifoqi   (YI),   Yevroosiyo  iqtisodiy   ittifoqi   (YEOII)
va Janubi-Sharqiy Osiyo davlatlari assotsiatsiyasi (ASEAN) ko‘plab tadqiqotlar
markazida   turadi.   Ushbu   tuzilmalar   turli   tarixiy,   siyosiy   va   iqtisodiy
sharoitlarda   vujudga   kelgan   bo‘lsa-da,   ular   global   va   mintaqaviy   iqtisodiy
integratsiyaning   samarali   yo‘nalishlarini   namoyon   etmoqda.   Har   bir   ittifoq
o‘ziga xos struktura, tamoyillar va boshqaruv tizimiga ega bo‘lib, ular davlatlar
o‘rtasidagi   iqtisodiy,   siyosiy   va   texnologik   hamkorlikni   kuchaytirishga   xizmat
qilmoqda.
1-rasm  Yevropa Ittifoqi  davlatlari 19Yevropa   Ittifoqi   (YI)   —   eng   rivojlangan   va   chuqurlashtirilgan   integratsion
tuzilmadir.   YI   1957-yil   Rim   shartnomasi   asosida   Yevropa   iqtisodiy
hamjamiyati   sifatida   boshlangan   bo‘lib,   vaqt   o‘tishi   bilan   siyosiy   va   iqtisodiy
jihatdan   chuqur   integratsiyalashgan   ittifoqqa   aylangan.   Bugungi   kunda   YI
tarkibida  27  ta   davlat   bor  va  u  yagona   bozor,  yagona  valyuta  (yevro),  yagona
tashqi   siyosat,   umumiy   qonunchilik   va   mustahkam   institutsional   tuzilmalarga
ega. YIda erkin tovar, xizmat, kapital  va mehnat harakati ta’minlangan bo‘lib,
bu   ishlab   chiqarish,   eksport,   innovatsiyalar   va   ta’lim   sohalarida   sezilarli
natijalar   bergan.   YI   modeli   iqtisodiy   integratsiyaning   barcha   bosqichlarini
qamrab   olgan:   erkin   savdo   zonasidan   siyosiy   ittifoqqacha.   YI
muvaffaqiyatining   asosiy   sabablari   —   muvofiqlashtirilgan   siyosiy   iroda,
institutsional   mustahkamlik,   demokratik   boshqaruv   tamoyillari   va   umumiy
qadriyatlar   tizimi   hisoblanadi.   Shuningdek,   YIning   rivojlanishi   mintaqadagi
barqarorlik va ijtimoiy farovonlikni ta’minlagan.
Yevroosiyo   iqtisodiy   ittifoqi   (YEOII)   —   2015-yilda   Rossiya,   Qozog‘iston,
Belarus   tashabbusi   bilan   tashkil   etilgan   va   hozirda   Armaniston   hamda
Qirg‘izistonni o‘z ichiga olgan integratsion birlikdir. YEOIIning asosiy maqsadi
—   ishtirokchi   davlatlar   o‘rtasida   yagona   iqtisodiy   makon,   bojxona   ittifoqi   va
umumiy   bozor   yaratishdir.   Ittifoq   doirasida   yagona   bojxona   tariflari,   texnik
reglamentlar   va   savdo   standartlari   qo‘llaniladi.   YEOII   hududida   tovarlar,
xizmatlar,   kapital   va   mehnat   resurslari   erkin   harakatlanadi.   Ittifoq   Markaziy
Osiyo   va   Yevroosiyo   mintaqasi   uchun   muhim   iqtisodiy   va   siyosiy   platforma
bo‘lib   xizmat   qiladi.   O‘zbekiston   YEOII   bilan   yaqindan   hamkorlik   olib
bormoqda   va   kuzatuvchi   maqomida   ishtirok   etmoqda.   Mazkur   ittifoqda
iqtisodiy   salohiyatni   birlashtirish,   energetika   resurslari   bo‘yicha   integratsiya,
sanoat   kooperatsiyasi   va   infratuzilma   loyihalarini   amalga   oshirish   asosiy
yo‘nalishlardandir.   YEOIIning   o‘ziga   xos   xususiyati   —   davlatlar
suverenitetining   yuqori   darajada   saqlanishi   va   qarorlar   ko‘proq   siyosiy
murosaga asoslangan holda qabul qilinishidir. Uning muvaffaqiyati ishtirokchi 20davlatlar o‘rtasidagi real iqtisodiy manfaat uyg‘unligiga bog‘liq bo‘lib, hozirda
qishloq   xo‘jaligi,   transport-logistika,   migratsiya   va   raqamli   iqtisodiyot
sohalarida kooperatsion imkoniyatlar kengaymoqda.
ASEAN   (Association   of   Southeast   Asian   Nations)   —   Janubi-Sharqiy
Osiyoning   10   davlatini   birlashtirgan   va   1967-yilda   tashkil   topgan   tashkilot
bo‘lib,   iqtisodiy,   siyosiy   va   madaniy   hamkorlikni   rivojlantirishni   maqsad
qilgan.   ASEAN   integratsiyasi   garchi   YI   yoki   YEOII   darajasida   bo‘lmasa-da,
o‘zining   moslashuvchan   modeli   bilan   ajralib   turadi.   Bu   ittifoqda   qat’iy
qonunchilik   va   yagona   valuta   tizimi   yo‘q,   biroq   a’zolar   o‘rtasida   iqtisodiy
strategiyalarni   muvofiqlashtirish,   infratuzilma   loyihalarini   birgalikda   amalga
oshirish   va   texnologik   hamkorlik   kuchli   yo‘lga   qo‘yilgan.   ASEAN
mamlakatlari   o‘rtasida   savdo   to‘siqlari   kamaytirilgan,   erkin   savdo   bitimlari
tuzilgan,   migratsion   oqimlar   nazorat   ostida.   Ayni   vaqtda   ASEAN   +3   (Xitoy,
Yaponiya,   Janubiy   Koreya)   formati   orqali   kengroq   mintaqaviy   iqtisodiy
integratsiya   modeli   shakllanmoqda.   ASEAN   iqtisodiyotlarining   muvozanatli
rivojlanishi,   aholining   raqamli   texnologiyalarga   moslashuvi   va   siyosiy
pragmatizm   bu   tuzilmaning   barqarorligini   ta’minlamoqda.   Shuningdek,
ASEAN   “yagona   ishlab   chiqarish   bazasi”   strategiyasi   orqali   butun   mintaqani
sanoat markaziga aylantirishga intilmoqda.
Ushbu uchta integratsion modelning tajribasi shuni ko‘rsatadiki, har bir birlik
o‘z tarixiy, iqtisodiy va siyosiy  sharoitlariga asoslangan.  YI  chuqurlashtirilgan
institutsional   yondashuv   asosida   muvaffaqiyatga   erishgan   bo‘lsa,   YEOII
iqtisodiy   manfaatlarni   umumlashtirishga   va   sobiq   ittifoq   mamlakatlarini
birlashtirishga   intiladi.   ASEAN   esa   moslashuvchanlik   va   pragmatik   siyosiy
hamkorlik   asosida   mintaqaviy   barqarorlikni   saqlashga   xizmat   qilmoqda.
O‘zbekiston   bu   tajribalarni   tahlil   qilish   orqali   o‘z   integratsiya   siyosatini   aniq
yo‘naltirish,   milliy   manfaatlar   va   xavfsizlikni   hisobga   olgan   holda   qatnashish
strategiyasini ishlab chiqishi mumkin. 212.2. O‘zbekistonning xalqaro iqtisodiy integratsiyadagi ishtiroki va
istiqbollari 
O‘zbekiston   Respublikasining   xalqaro   iqtisodiy   integratsiyadagi   ishtiroki
so‘nggi yillarda izchil faollashmoqda. 2017-yildan keyingi ochiq tashqi siyosat
O‘zbekistonning   mintaqaviy   va   global   miqyosdagi   integratsiya   jarayonlariga
faol   kirib   borishini   ta’minladi.   Bu   islohotlar   xalqaro   tashkilotlar   bilan
hamkorlikni   kengaytirish,   savdo-iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirish,   bojxona   va
soliq   tizimlarini   muvofiqlashtirishga   qaratilgan.   Quyida   2020–2024   yillar
oralig‘ida xalqaro integratsiyaga oid asosiy ko‘rsatkichlar yoritiladi.
Statistik ma’lumotlarga ko‘ra, O‘zbekistonning tashqi savdo aylanmasi 2020-
yilda 36,3 mlrd AQSh dollarini tashkil qilgan bo‘lsa, bu ko‘rsatkich 2023-yilda
56,1   mlrd   dollarga   yetgan.   Ushbu   o‘sish   sur’ati   aynan   xalqaro   integratsiya
jarayonlariga   faol   qo‘shilish,   erkin   savdo   shartnomalari,   tarif   imtiyozlari   va
logistika infratuzilmasini rivojlantirish bilan bog‘liq. 2024-yilning yanvar–may
oylarida tashqi savdo aylanmasi 27,5 mlrd dollarni tashkil etdi (Davlat statistika
qo‘mitasi, 2024).
Eksport   tarkibida   2020-yilda   sanoat   mahsulotlari,   qishloq   xo‘jaligi   va
energiya   resurslari   ustunlik   qilgan.   2023-yilga   kelib   esa   **tayyor   sanoat
mahsulotlari   ulushi   42,3%**gacha   o‘sdi.   Bu   O‘zbekistonning   xalqaro   ishlab
chiqarish   zanjirlariga   integratsiyalanayotganini   ko‘rsatadi.   Jumladan,   tekstil
eksporti   2020-yilda   1,9   mlrd   dollar   bo‘lgan   bo‘lsa,   2023-yilda   3,2   mlrd
dollardan   oshdi,   bu   Yevropa   Ittifoqi   bilan   GSP+   tizimi   doirasidagi
imtiyozlarning amaliy samarasidir.
Yana   bir   muhim   ko‘rsatkich   —   chet   el   investitsiyalari.   O‘zbekistonga   jalb
qilingan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   (FDI)   hajmi   2020-yilda   2,1
mlrd dollarni tashkil etgan bo‘lsa, 2023-yilda bu ko‘rsatkich 3,9 mlrd dollarga
yetdi.   Bu   holat   Jahon   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki,   Islom   taraqqiyot   banki
bilan   hamkorlikda   amalga   oshirilgan   infratuzilmaviy   va   energetik   loyihalar
bilan   bog‘liq.   Ayniqsa,   YEOII   bilan   texnik   reglamentlar   moslashtirilgani   va 22Osiyo   mamlakatlari   bilan   o‘zaro   investitsiya   himoyasi   bo‘yicha   bitimlar   bu
jarayonni rag‘batlantirgan.
2023-yil   yakunlariga   ko‘ra,   O‘zbekiston   50   dan   ortiq   davlatlar   bilan   erkin
savdo   yoki   tarif   imtiyozlari   asosida   ishlagan.   Jumladan,   MDH   doirasida
imzolangan   erkin   savdo   bitimlari,   Eron  va   Turkiya   bilan   ikki   tomonlama   tarif
chegirmalari,   Yevropa   Ittifoqining   GSP+   maqomi   orqali   6,200   dan   ortiq
mahsulot turiga nol yoki past boj stavkasi tatbiq etilgan. Bu esa eksportchilarga
sezilarli qulaylik yaratdi.
Logistika   integratsiyasi   bo‘yicha   ham   ijobiy   siljishlar   kuzatilmoqda.
O‘zbekiston   2020–2023   yillarda   Xitoy–Qirg‘iziston–O‘zbekiston,   Trans-
Afg‘on   yo‘lagi   va   Temiryo‘l   diplomatiyasi   orqali   xalqaro   tranzit   tashuvlar
hajmini   1,5   barobarga   oshirdi.   Shu   bilan   birga,   2024-yil   boshida   “Toshkent
xalqaro   savdo   markazi”   ochilishi   logistika   infratuzilmasining   rivojlanishidan
dalolat beradi.
2021-yildan   boshlab   O‘zbekiston   **Yevroosiyo   iqtisodiy   ittifoqi
(YEOII)**da kuzatuvchi  maqomda ishtirok etmoqda. Shundan so‘ng, 2022-yil
davomida   150   dan   ortiq   texnik   reglament,   sanitariya   va   fitosanitariya
standartlari moslashtirildi. Bu qadam eksport mahsulotlarini YEOII davlatlariga
moslashtirish, sertifikatlash xarajatlarini kamaytirish va yetkazib berish vaqtini
qisqartirish   imkonini   berdi.   2023-yilda   O‘zbekistonning   YEOII   mamlakatlari
bilan tashqi savdo hajmi 14,2 mlrd dollarni tashkil etdi.
Yevropa   Ittifoqi   bilan   ham   integratsiya   rivojlanmoqda.   2021-yilda
O‘zbekiston   YI   tomonidan   GSP+   (Generalised   Scheme   of   Preferences   Plus)
tizimiga qabul qilindi. Bu esa mahsulotlar eksportida bojxona preferensiyalariga
erishish imkonini berdi. 2022–2023 yillarda YI davlatlariga eksport hajmi 30%
dan ortiq o‘sdi, ayniqsa meva-sabzavot va tekstil mahsulotlari eksporti sezilarli
o‘sish ko‘rsatdi.
ASEAN   davlatlari   bilan   savdo   aloqalari   hanuz   zaif   bo‘lsa-da,   2023-yilda
ASEAN   +   O‘zbekiston   ishchi   guruhi   tashkil   qilindi.   Malayziya,   Indoneziya, 23Tailand kabi mamlakatlar bilan oziq-ovqat, farmatsevtika va avtomobil ehtiyot
qismlari   bo‘yicha   savdo   hajmi   20%   oshgan.   Bu   O‘zbekistonning   Janubiy-
Sharqiy Osiyo bozorlariga kirib borish harakatlarining amaliy ifodasidir.
O‘zbekiston   2022-yil   oxirida   Jahon   savdo   tashkilotiga   (JST)   a’zo   bo‘lish
uchun 5-tur muzokaralarni o‘tkazdi. Hozirda tariflar, intellektual mulk, qishloq
xo‘jaligi   bo‘yicha   majburiyatlar   muhokama   qilinmoqda.   JSTga   a’zolik
O‘zbekistonning   global   savdo   tizimida   erkin   harakatlanishiga,   xavfsiz
investitsiyaviy   muhit   shakllanishiga   va   tartibga   solish   me’yorlarining
barqarorlashishiga xizmat qiladi.
2023-yil   O‘zbekiston   uchun   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   bilan   ham   faol
integratsiya yili bo‘ldi. Osiyo taraqqiyot banki bilan 800 mln dollarlik ijtimoiy
loyihalar, Jahon banki bilan 1,2 mlrd dollarlik energetika va suv infratuzilmasi,
Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki bilan 400 mln dollarlik moliyaviy sektor
islohoti bo‘yicha bitimlar imzolandi.
Xalqaro   reyting   agentliklari   ham   O‘zbekistonning   integratsiya   salohiyatini
e’tirof   etmoqda.   2023-yil   Fitch   Ratings   O‘zbekistonning   kredit   reytingini   BB-
dan BB ga ko‘tardi. Moody’s esa “barqaror” prognozini saqlab qoldi. Bularning
barchasi xalqaro ishonch va integratsiyalashgan iqtisodiy siyosat natijasidir.
1-jadval. O‘zbekistonning xalqaro iqtisodiy integratsiyadagi asosiy
ko‘rsatkichlari (2020–2024)
№ Ko‘rsatkich nomi 2020-
yil 2021-
yil 2022-
yil 2023-
yil 2024-yil
(yanvar–may)
1 Tashqi savdo aylanmasi 
(mlrd. USD) 36,3 42,2 50,0 56,1 27,5
2 Eksport hajmi (mlrd. USD) 15,1 16,6 19,3 23,8 12,6
3 Import hajmi (mlrd. USD) 21,2 25,6 30,7 32,3 14,9
4 To‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy 
investitsiyalar (FDI, mlrd. 
USD) 2,1 2,6 3,3 3,9 1,7 245 YEOII davlatlari bilan 
savdo hajmi (mlrd. USD) 9,3 10,8 12,7 14,2 6,1
6 YI davlatlariga eksport 
(mlrd. USD) 0,8 1,1 1,6 2,1 1,2
7 Tekstil mahsulotlari 
eksporti (mlrd. USD) 1,9 2,3 2,8 3,2 1,6
8 Jalb qilingan xalqaro 
kreditlar (JST, OTB, 
YTTB, mlrd. USD) 0,9 1,4 2,3 3,1 1,6
9 Erkin savdo bitimlariga ega 
davlatlar soni 37 42 47 50 52
10 JSTga a’zo bo‘lish 
muzokaralari soni 2 3 4 5 5
11 Raqamli integratsiya 
loyihalari soni 5 7 12 18 21
  2020–2024   yillar   davomida   O‘zbekistonning   xalqaro   iqtisodiy
integratsiyadagi   ishtiroki   kengayib,   strategik   bosqichlarga   o‘tdi.   Bu
davlatimizning   mintaqaviy   va   global   iqtisodiy   makonda   o‘z   o‘rnini
mustahkamlashiga,   raqobatbardoshligini   oshirishiga   va   uzoq   muddatli
barqarorlikka erishishiga zamin yaratmoqda. 25 26·  Sanoat mahsulotlari eksportda yetakchi o‘rinda (taxminan 42%),
·  ·  Energetika (gaz, neft) sektori muhim ulushni egallaydi,
·  ·  Tekstil va meva-sabzavot eksporti barqaror darajada,
·  ·  Boshqa tarmoqlar esa qolgan qismini tashkil qiladi.
2.3. Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning afzalliklari va ehtimoliy xavflari
Xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   —   bu   davlatlar   o‘rtasida   iqtisodiy   siyosatni
muvofiqlashtirish,   bozorlarni   birlashtirish   va   umumiy   iqtisodiy   makon
shakllantirish   orqali   o‘zaro   manfaatlarga   asoslangan   hamkorlikni
chuqurlashtirish   jarayonidir.   U   global   va   mintaqaviy   iqtisodiy   aloqalarni
rivojlantirishda   asosiy   vositalardan   biri   bo‘lib,   ko‘plab   afzalliklarni   taqdim
etadi. Shu bilan birga, bu jarayon muayyan xavf va cheklovlarni ham o‘z ichiga
oladi.   Shu   bois   integratsiyaning   afzalliklari   va   ehtimoliy   salbiy   oqibatlarini
tahlil qilish dolzarb ilmiy va amaliy masalalardan hisoblanadi. 27Xalqaro   integratsiyaning   birinchi   va   asosiy   afzalligi   —   bozor   hajmining
kengayishi. Bir necha davlatlar integratsiyalashganida, ularning ichki bozorlari
yagona   hududga   birlashadi,   bu   esa   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   mahsulotni
kengroq   iste’molchilarga   taklif   qilish   imkonini   beradi.   Ayniqsa,   eksportga
yo‘naltirilgan iqtisodiyotlar uchun bu omil juda muhimdir.
Ikkinchi   afzallik   —   raqobatbardoshlikning   ortishi.   Integratsiya   orqali   chet
ellik   kompaniyalar   bilan   raqobat   kuchayadi,   bu   esa   ichki   ishlab
chiqaruvchilarning   mahsulot   sifati,   narxlari   va   texnologik   samaradorligini
oshirishga   undaydi.   Shu   tariqa,   iste’molchilarga   sifatli   va   nisbatan   arzon
mahsulotlar taqdim etiladi.
Uchinchi   muhim   afzallik   —   investitsiyaviy   muhitning   yaxshilanishi.
Integratsion   tuzilmalar   a’zolari   o‘rtasida   investitsiya   oqimlari   erkinlashadi,
sarmoyadorlar   uchun   huquqiy   kafolatlar   yaratiladi,   umumiy   standartlar   joriy
qilinadi. Bu esa xorijiy investitsiyalarning jalb etilishiga xizmat qiladi.
To‘rtinchidan,   integratsiya   ishtirokchilarga   resurslardan   oqilona   foydalanish
imkonini   yaratadi.   Mehnat   taqsimoti   va   ixtisoslashuv   kuchayadi:   har   bir
mamlakat   o‘ziga   qulay   tarmoqlarda   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashadi,   bu   esa
iqtisodiy   samaradorlikni   oshiradi.Beshinchidan,   integratsiya   orqali   transport-
logistika   tizimlari   uyg‘unlashtiriladi.   Yagona   bojxona   hududi,   tariflarning
soddalashtirilishi   va   infratuzilmaning   birgalikda   rivojlantirilishi   orqali   tranzit
tezligi ortadi, yuk tashish xarajatlari kamayadi.
Oltinga   teng   afzalliklardan   biri   —   ilmiy-texnik   hamkorlikdir.   Integratsiya
ishtirokchilari   orasida   texnologiyalar   almashinuvi,   qo‘shma   ilmiy   loyihalar,
universitetlararo   dasturlar   kengayadi.   Bu   esa   innovatsion   taraqqiyotga   turtki
beradi.Shuningdek,   xalqaro   institutlar   bilan   ishlash   osonlashadi.
Integratsiyalashgan tuzilmalar Jahon banki, JST, XIM, YTTB kabi tashkilotlar
bilan   yaxlit   muzokaralar   olib   borish   imkoniga   ega   bo‘ladi.   Bu   davlatlarning
moliyaviy kredit olish sharoitlarini ham yaxshilaydi. 28Lekin,   xalqaro   integratsiyaning   bular   bilan   birga   ehtimoliy   xavflari   ham
mavjud.   Birinchi   salbiy   oqibat   —   iqtisodiy   suverenitetga   ta’sir.   Davlatlar
umumiy siyosat doirasida mustaqil qarorlar qabul qilish imkoniyatini cheklashi
mumkin.   Ayniqsa,   fiskal   yoki   monetar   siyosatda   muvofiqlashtirish   jarayoni
milliy manfaatlarga zid tushishi mumkin.
Ikkinchi   xavf   —   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarning   zaiflashuvi.   Raqobatga
bardosh   berolmagan   milliy   korxonalar   chet   ellik   yirik   kompaniyalar   bosimida
bozordan siqib chiqarilishi  mumkin. Bu esa  ishsizlik  va sanoat  inqiroziga olib
kelishi ehtimolini kuchaytiradi.
Uchinchi xavf — importga haddan tashqari qaramlik. Integratsiya natijasida
ayrim   tarmoqlar   import   bilan   to‘ldiriladi   va   mahalliy   ishlab   chiqarish
zaiflashadi.   Bu   esa   tashqi   ta’minotdagi   uzilishlar   yoki   narx   o‘zgarishlariga
bog‘liqlikni oshiradi.
To‘rtinchi   salbiy   omil   —   siyosiy   bosim   xavfi.   Yirik   a’zo   davlatlar
integratsion tashkilotda o‘z siyosiy va iqtisodiy manfaatlarini kichik davlatlarga
majburan   o‘tkazishi   mumkin.   Bu   esa   notenglik   va   ichki   siyosiy   ziddiyatlarga
olib   keladi.Beshinchidan,   integratsiya   jarayonida   byurokratik   to‘siqlar,
koordinatsiya muammolari yuzaga keladi. Turli davlatlar o‘rtasida qonunchilik,
soliq,   texnik   reglamentlar   uyg‘unlashtirilmagani   sababli   integratsiya
sekinlashadi yoki ishonch kamayadi.
Yana   bir   xavf   —   milliy   madaniyat   va   qadriyatlar   eriydi   degan   xavotir.
Integratsiya   faqat   iqtisodiy   emas,   balki   ijtimoiy-axloqiy   tizimlarga   ham   ta’sir
qiladi.   Yagona   me’yorlar,   tashqi   axborot   oqimi,   mehnat   migratsiyasi   orqali
milliy   identitet   zaiflashishi   mumkin.Shunga   qaramay,   ehtimoliy   xavflar
integratsiyaning   o‘zi   yomonligini   bildirmaydi,   balki   uni   amalga   oshirishda
ehtiyotkorlik,   bosqichlilik   va   milliy   manfaatlarga   tayangan   strategiyani   talab
etadi.   Har   bir   davlat   integratsiyaga   qo‘shilayotganda   siyosiy   iroda,   texnik
tayyorgarlik,   xalqaro   tajriba,   ichki   islohotlar   va   ijtimoiy   tayyorlikni   hisobga
olishi lozim. 29Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3011) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021. 31

Xalqaro iqtisodiy integratsiyaning mohiyati, turlari va ob’yektiv asoslari

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha