Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 314.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 16 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar va ularning faoliyati kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar va ularning faoliyati
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar va ularning faoliyati
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………….…….…..
I   BOB.   XALQARO   IQTISODIY   TASHKILOTLARNING   NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar tushunchasi va tasnifi ………………….………
1.2. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning maqsadlari va asosiy funksiyalari ………...
1.3. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning rivojlanish bosqichlari va ahamiyati ……...
II   BOB.   XALQARO   IQTISODIY   TASHKILOTLAR   FAOLIYATI   VA
O‘ZBEKISTON BILAN HAMKORLIGI
2.1. BMT, JST, MMF, Jahon banki kabi tashkilotlarning iqtisodiy faoliyati ……...
2.2. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar bilan O‘zbekistonning hamkorlik yo‘nalishlari ..
2.3. O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar bilan hamkorlik tajribasi va istiqbollari ..
Xulosa ……………………………………………………………………………..
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………… 3 KIRISH
KURS   ISHI   MAVZUSINING   DOLZARBLIGI   Bugungi   globallashuv
sharoitida   mamlakatlararo   iqtisodiy   integratsiya   jarayonlari   tobora   jadallashib
bormoqda.   Xalqaro   miqyosdagi   iqtisodiy,   savdo   va   moliyaviy   aloqalarni
muvofiqlashtirish,   teng   huquqli   hamkorlikni   rivojlantirishda   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlar   hal   qiluvchi   o‘ringa   ega.   BMT,   MMF,   JST,   Jahon   banki   kabi   yirik
institutlar   dunyo   mamlakatlari   uchun   iqtisodiy   taraqqiyot,   barqarorlik   va
moliyaviy intizomni ta’minlashda ko‘mak beruvchi vosita vazifasini bajaradi. Bu
tashkilotlar   global   iqtisodiy   muammolarni   bartaraf   etish,   kambag‘allikni
kamaytirish,   ekologik   va   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashda   ham   faol   ishtirok
etmoqda.   O‘zbekiston   mustaqillik   yillaridan   boshlab   xalqaro   iqtisodiy   tizimga
kirish, islohotlarni qo‘llab-quvvatlash va xalqaro moliyaviy institutlardan yordam
olish   yo‘lida   keng   ko‘lamli   hamkorlikka   kirishdi.   Ayniqsa,   2017-yildan   so‘ng
olib   borilgan   ochiq   iqtisodiy   siyosat   mamlakatimiz   uchun   xalqaro   tashkilotlar
bilan   aloqalarni   yangi   bosqichga   olib   chiqdi.   Shu   sababli,   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlar faoliyatini chuqur o‘rganish nafaqat ilmiy, balki amaliy jihatdan ham
dolzarb bo‘lib, O‘zbekistonning tashqi iqtisodiy strategiyasini aniqlashda, xorijiy
investitsiyalarni   jalb   qilishda   va   xalqaro   savdoni   rivojlantirishda   muhim   manba
bo‘lib xizmat qiladi.
KURS   ISHI   MAVZUSINING   O‘RGANILGANLIK   DARAJASI   Xalqaro
iqtisodiy   tashkilotlar   mavzusi   bugungi   kunda   dunyo   miqyosida   eng   ko‘p
o‘rganilayotgan   mavzulardan   biridir.   Xalqaro   tashkilotlarning   moliyaviy
hisobotlari,   strategik   hujjatlari,   yillik   faoliyat   tahlillari   va   global   rivojlanish
maqsadlariga oid ma’lumotlari ilmiy izlanishlar uchun asosiy manba hisoblanadi.
MMF,   Jahon   banki,   JST   va   BMT   har   yili   o‘z   a’zolari   uchun   hisobotlar   e’lon
qiladi,  bu  esa   mazkur  tashkilotlar  faoliyatini   puxta  tahlil   qilish  imkonini   beradi.
Ilmiy adabiyotlarda xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning tuzilmasi, ularning siyosiy
va   iqtisodiy   ta’siri,   moliyaviy   mexanizmlari   va   barqarorlik   siyosati   chuqur
yoritilgan. O‘zbekistonda ham bu yo‘nalishda iqtisodchilar, xalqaro munosabatlar 4bo‘yicha   mutaxassislar   va   siyosatshunoslar   tomonidan   ilmiy   maqolalar   va
risolalar   tayyorlangan.   Biroq   hozirgi   islohotlar,   yangi   geoiqtisodiy   vaziyat   va
xalqaro   tashkilotlar   bilan   O‘zbekistonning   strategik   hamkorligining   yangi
bosqichini   o‘rganishga   qaratilgan   izlanishlar   yetarli   darajada   emas.   Ayniqsa,
hozirgi   bosqichda   xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan   amaliy   hamkorlik   tajribasi
va kelajakdagi istiqbollarni chuqur tahlil qilishga ehtiyoj yuqori.
KURS   ISHI   MAVZUSINING   NAZARIY   VA   AMALIY   AHAMIYATI
Mazkur   kurs   ishining   nazariy   ahamiyati   shundan   iboratki,   u   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlar   faoliyatining   ilmiy   asoslarini   tahlil   qiladi,   ularning   paydo   bo‘lish
sabablari,   rivojlanish   bosqichlari,   maqsad   va   funksiyalarini   chuqur   o‘rganadi.
Xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   tizimida   bu   tashkilotlarning   tutgan   o‘rni,
iqtisodiy   integratsiya   va   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlashdagi   roli   haqida
tizimli   tasavvur   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Bundan   tashqari,   kurs   ishida
BMT,   JST,   MMF,   Jahon   banki   kabi   tashkilotlarning   nazariy   modeldagi   o‘rni
bilan birga real iqtisodiy jarayondagi ishtiroki o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik tahlil
qilinadi.
Amaliy ahamiyati esa, ayniqsa, O‘zbekiston misolida xalqaro tashkilotlar bilan
olib borilayotgan hamkorlikni o‘rganish orqali namoyon bo‘ladi. O‘zbekistonning
MMF,   JST,   Jahon   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki   kabi   institutlar   bilan   amaliy
aloqalari,   ularning   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta’siri,   loyihalarga   ajratilayotgan
moliyaviy   resurslar   va   texnik   ko‘mak,   shuningdek,   iqtisodiy   siyosatga
qo‘yilayotgan tavsiyalar mazkur ishda tahlil qilinadi. Kurs ishi natijalari asosida
kelajakdagi   iqtisodiy   siyosatga   oid   amaliy   tavsiyalar   ishlab   chiqish   imkoniyati
paydo bo‘ladi. Bu esa, talaba uchun nafaqat nazariy bilimni mustahkamlash, balki
real iqtisodiy tahlil olib borish ko‘nikmasini shakllantirishga ham xizmat qiladi.
KURS   ISHI   MAVZUSINING   OBYEKTI   Mazkur   kurs   ishining   obyekti
xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   faoliyati,   ularning   tashkiliy-strukturaviy
tuzilmalari,   asosiy   yo‘nalishlari   va   iqtisodiy   munosabatlar   tizimidagi   roli
hisoblanadi. 5KURS   ISHI   MAVZUSINING   PREDMETI   Kurs   ishi   predmeti   sifatida
xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   funksiyalari,   ularning   global   va   mintaqaviy
iqtisodiyotga   ko‘rsatgan   ta’siri,   shuningdek,   O‘zbekiston   Respublikasi   bilan
ushbu tashkilotlar o‘rtasidagi iqtisodiy hamkorlik yo‘nalishlari olinadi.
KURS   ISHI   MAVZUSINING   MAQSADI —   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlarning   tashkil   etilishi,   ularning   asosiy   vazifalari,   global   iqtisodiy
jarayonlardagi o‘rni va faoliyati, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi bilan olib
borilayotgan iqtisodiy hamkorlikni tahlil qilishdan iborat.
KURS ISHI MAVZUSINING VAZIFALARI
 Quyidagi vazifalar kurs ishining ilmiy yo‘nalishini aniqlab beradi:
 Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar tushunchasini ochib berish;
 Ularning tarixiy rivojlanish bosqichlarini o‘rganish;
 Asosiy maqsad va funksiyalarini tahlil qilish;
 BMT, MMF, JST, Jahon banki kabi tashkilotlar faoliyatini ko‘rib chiqish;
 O‘zbekistonning ushbu tashkilotlar bilan hamkorlik yo‘nalishlarini aniqlash;
 Mavjud yutuqlar va kamchiliklarni baholash;
 Hamkorlik istiqbollarini ko‘rsatib berish va tavsiyalar ishlab chiqish.
KURS   ISHI   MAVZUSINING   TUZILISHI   Mazkur   kurs   ishi   kirish,   ikkita
asosiy bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.  6I BOB. XALQARO IQTISODIY TASHKILOTLARNING NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar tushunchasi va tasnifi
Bugungi globallashuv sharoitida davlatlar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar tobora
murakkablashib, ularning tartibga solinishi va muvofiqlashtirilishi uchun xalqaro
darajada   samarali   faoliyat   yurituvchi   iqtisodiy   tashkilotlarning   mavjudligi   zarur
bo‘lmoqda.   Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   davlatlar   o‘rtasida   iqtisodiy
hamkorlikni   rivojlantirish,   savdo   va   moliyaviy   siyosatni   uyg‘unlashtirish,
barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash   hamda   ijtimoiy-iqtisodiy   tengsizlikni
kamaytirish   maqsadida   tashkil   etilgan   institutlardir.   Ular   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlarning   ajralmas   qismi   bo‘lib,   nafaqat   davlatlar,   balki   transmilliy
korporatsiyalar,   moliyaviy   bozorlar   va   fuqarolik   jamiyatlari   bilan   ham   bevosita
aloqada bo‘lib faoliyat yuritadilar.
1-jadval. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning asosiy turlari va ularning
funksiyalari
Tashkilot
nomi Tasnif turi Geografik
qamrov Asosiy funksiyalari
BMT (UN) Umumjahon, 
universal Global Iqtisodiy-ijtimoiy taraqqiyotni 
qo‘llab-quvvatlash, tinchlik va 
xavfsizlikni ta’minlash
MMF (IMF) Moliyaviy 
tashkilot Global Valyuta barqarorligi, 
moliyaviy ko‘mak, 
inflyatsiyani nazorat qilish
Jahon banki 
(WB) Moliyaviy 
rivojlantiruvchi Global Taraqqiyot loyihalariga kredit 
ajratish, infratuzilmani 
rivojlantirish
JST (WTO) Savdo tashkiloti Global Xalqaro savdoni tartibga 
solish, nizolarni hal qilish
Yevropa  Mintaqaviy  Yevropa Erkin bozor, yagona valyuta,  7Ittifoqi (EU) integratsion siyosiy-iqtisodiy integratsiya
Osiyo 
Taraqqiyot 
Banki (OTB) Mintaqaviy 
moliyaviy 
tashkilot Osiyo va 
Tinch 
okeani Kredit, texnik yordam, 
iqtisodiy islohotlarni qo‘llab-
quvvatlash
Yevroosiyo 
Iqtisodiy 
Ittifoqi Mintaqaviy 
iqtisodiy tashkilot MDH 
davlatlari Bojxona ittifoqi, yagona bozor,
iqtisodiy siyosatni 
muvofiqlashtirish
UNIDO Iqtisodiy-sanoat 
tashkiloti Global Sanoat modernizatsiyasi, 
innovatsiyalar, ishlab 
chiqarishni rivojlantirish
UNCTAD Savdo va 
taraqqiyot 
tashkiloti Global Savdoga oid siyosat, texnik 
ko‘mak, statistika
Islom 
Taraqqiyot 
Banki (ITB) Mintaqaviy diniy-
moliyaviy Islom 
davlatlari Islomiy moliyalash, 
infratuzilma loyihalari, texnik 
yordam
Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   odatda   bir   necha   davlatlar   o‘rtasida   tuzilgan
shartnomalar   asosida   tashkil   etiladi.   Ularning   huquqiy   maqomi,   vazifalari,
vakolat   doirasi,   qaror   qabul   qilish   tartibi   va   moliyaviy   manbalari   mazkur
shartnomalarda   belgilab   beriladi.   Ushbu   tashkilotlar   a’zolik   asosida   ishlaydi   va
a’zolar soni ularning global yoki mintaqaviy xarakterga ega ekanligini aniqlaydi.
A’zolik   majburiyatlari   va   imtiyozlari   har   bir   tashkilot   nizomida
mustahkamlangan   bo‘lib,   har   bir   a’zo   davlat   belgilangan   qoidalarni   bajargan
holda tashkilot faoliyatida ishtirok etadi.
Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   o‘z   funksiyalariga   ko‘ra   turlicha   vazifalarni
bajaradi.   Ba’zilari   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   moliyaviy   yordam   ko‘rsatish
bilan   shug‘ullansa,   boshqalari   xalqaro   savdoni   tartibga   solish,   texnik   yordam
ko‘rsatish yoki statistik ma’lumotlarni yig‘ish va tahlil qilish bilan band bo‘ladi. 8Bu   xilma-xillik   ularning   tasnifini   ishlab   chiqishda   asosiy   omillardan   biri
hisoblanadi.
Ushbu   tashkilotlarni   birinchi   navbatda   geografik   qamrovi   bo‘yicha   tasniflash
mumkin. Bu jihatdan ular quyidagi ikki asosiy turga bo‘linadi:
Umumjahon (universal) xalqaro iqtisodiy tashkilotlar – bu turdagi tashkilotlar
butun   dunyo   davlatlarini   birlashtiradi   va   global   iqtisodiy   muammolarni   hal
qilishga qaratilgan. Bunday tashkilotlarga Birlashgan Millatlar Tashkiloti (BMT),
Xalqaro   Valyuta   Jamg‘armasi   (MMF),   Jahon   Banki   guruhi,   Jahon   Savdo
Tashkiloti   (JST)   kiradi.   Ular   xalqaro   iqtisodiy   siyosatni   muvofiqlashtirish,
xalqaro   kredit   va   investitsiyalarni   yo‘naltirish,   rivojlanish   loyihalarini
moliyalashtirish kabi keng ko‘lamli faoliyat olib boradi.
Mintaqaviy   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   –   bu   tashkilotlar   ma’lum   bir
hududdagi   davlatlar   manfaatlarini   ifodalaydi   va   mintaqaviy   integratsiyani
kuchaytirishga   qaratilgan.   Ularga   Yevropa   Ittifoqi   (EU),   Yevroosiyo   iqtisodiy
ittifoqi (YeOII), Janubi-Sharqiy Osiyo davlatlari assotsiatsiyasi (ASEAN), Osiyo
taraqqiyot   banki   (OTB),   Islom   taraqqiyot   banki   (ITB)   kabi   tashkilotlar   misol
bo‘la   oladi.   Bu   tashkilotlar   o‘z   a’zolari   o‘rtasidagi   iqtisodiy   aloqalarni
mustahkamlash,   bojxona   ittifoqlari   tuzish,   savdo   erkinligini   ta’minlash,
infratuzilma rivojiga ko‘maklashish kabi maqsadlarni ko‘zlaydi.
Ikkinchi   muhim   tasnif   mezoni   –   faoliyat   sohasi   va   yo‘nalishlari   bo‘yicha
ajratishdir. Bu jihatdan xalqaro iqtisodiy tashkilotlar quyidagicha tasniflanadi:
Moliyaviy-iqtisodiy   tashkilotlar:   MMF,   Jahon   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki,
Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (YTTB)   kabilar   ushbu   turga   kiradi.   Ular
davlatlarga   kredit   ajratish,   iqtisodiy   maslahatlar   berish,   iqtisodiy   islohotlarni
qo‘llab-quvvatlash bilan shug‘ullanadi.
Savdo va bojxona tashkilotlari: JST, UNCTAD (BMTning savdo va taraqqiyot
bo‘yicha   konferensiyasi),   Jahon   bojxona   tashkiloti   kabilar   xalqaro   savdo
qoidalarini belgilaydi, nizolarni hal qiladi va savdo statistikalarini yuritadi. 9Sanoat   va   ishlab   chiqarishni   rivojlantiruvchi   tashkilotlar:   UNIDO   (BMTning
sanoat   rivojlantirish   tashkiloti)   kabi   tuzilmalar   sanoatni   modernizatsiyalash,
texnologik   taraqqiyotga   ko‘maklashish   va   ilm-fan   asosida   ishlab   chiqarish
tizimini takomillashtirishga xizmat qiladi. 1
Mehnat   va   ijtimoiy   sohalar   bo‘yicha   tashkilotlar:   Xalqaro   mehnat   tashkiloti
(XMT),  BMTning  ijtimoiy  rivojlanish   bo‘yicha   dasturlari  mehnat   huquqlari,  ish
bilan bandlik va ijtimoiy himoya masalalariga e’tibor qaratadi.
Ekologik-iqtisodiy   tashkilotlar:   BMTning   atrof-muhit   dasturi   (UNEP),   Iqlim
o‘zgarishi   bo‘yicha   Parij   bitimi   doirasida   shakllangan   moliyaviy   institutlar
tabiatni   muhofaza   qilish,   ekologik   xavfsizlik   va   yashil   iqtisodiyotga   o‘tish   kabi
masalalarni   qamrab   oladi.Shuningdek,   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   normativ-
huquqiy maqomiga ko‘ra ham tasniflanadi. Bunda ular:
Davlatlararo tashkilotlar (intergovernmental);
Nodavlat notijorat tashkilotlar (non-governmental organizations, NGO);
Xalqaro moliyaviy institutlar (IFI – International Financial Institutions) tarzida
ajratiladi.
Ushbu   tasniflar   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   iqtisodiy   munosabatlar
tizimida qanday o‘rinda ekanligini  aniqlashga  yordam beradi. Shu orqali  har bir
tashkilotning global yoki mintaqaviy siyosatga qanday ta’sir qilayotgani, qanday
moliyaviy vositalardan foydalanayotgani va qaysi  ijtimoiy-iqtisodiy maqsadlarni
ko‘zlayotgani aniqlanadi.
O‘zbekiston Respublikasining ham xalqaro iqtisodiy tashkilotlar bilan aloqalari
mazkur   tasniflar   orqali   o‘rganilishi   mumkin.   Masalan,   O‘zbekiston   JST
a’zoligiga   intilar   ekan,   savdo   siyosatini   bu   tashkilot   talablariga   moslashtirishga
harakat   qilmoqda.   Yoki   MMF   va   Jahon   banki   orqali   islohotlarga   texnik   va
moliyaviy   yordam   olayotgani   xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan   hamkorlikning
1
  Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2021. – 280 bet. 10amaliy ko‘rinishidir. Mintaqaviy miqyosda esa O‘zbekiston OTB, ITB va YeOII
doirasidagi iqtisodiy integratsiyaga faol hissa qo‘shmoqda.
1.2. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning maqsadlari va asosiy funksiyalari
Xalqaro iqtisodiy  tashkilotlarning shakllanishi  va faoliyat  yuritishining asosiy
sababi — bu global iqtisodiy tartibni mustahkamlash, davlatlar o‘rtasida savdo va
investitsiya   oqimini   muvofiqlashtirish,   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   va
iqtisodiy   rivojlanishga   ko‘maklashishdir.   Har   bir   tashkilot   o‘z   nizomi   va
vazifalariga   muvofiq,   o‘ziga   xos   maqsadlarni   ko‘zlaydi.   Biroq   ular   orasida
umumiy   va   global   iqtisodiy   barqarorlikka   xizmat   qiluvchi   funksiyalar   mavjud
bo‘lib, ular barcha tashkilotlarning asosiy faoliyat yo‘nalishlari sifatida qaraladi.
Avvalo, xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning umumiy maqsadi — bu mamlakatlar
o‘rtasida   iqtisodiy   hamkorlikni   chuqurlashtirishdir.   Bu   hamkorlik   savdo-sotiqni
erkinlashtirish,   bojxona   va   tarif   to‘siqlarini   kamaytirish,   sarmoyalar   oqimini
qulaylashtirish,   iqtisodiy   siyosatni   uyg‘unlashtirish   orqali   amalga   oshiriladi.
Xususan,   JST   savdo   munosabatlarini   tartibga   solish,   MMF   esa   xalqaro   valyuta
tizimini   barqarorlashtirish   orqali   o‘z   maqsadlarini   ro‘yobga   chiqaradi.   Jahon
banki   va   OTB   kabi   moliyaviy   institutlar   esa   infratuzilmani   rivojlantirish   va
ijtimoiy loyihalarni moliyalashtirish orqali barqaror rivojlanishga hissa qo‘shadi.
Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   ko‘p   hollarda   rivojlanayotgan   mamlakatlarga
yo‘naltirilgan   maqsadlarni   ko‘zlaydi.   Ular   kambag‘allikni   kamaytirish,
texnologiyalar   transferi,   ilm-fan   va   ta’limni   rivojlantirish,   sog‘liqni   saqlash
tizimlarini   modernizatsiya   qilish   va   raqamli   iqtisodiyotga   o‘tishni   qo‘llab-
quvvatlash   kabi   yo‘nalishlarda   ish   olib   boradilar.   Shu   orqali   ular   global
tengsizlikni yumshatish, iqtisodiy imkoniyatlarni baravar taqsimlashga erishishni
maqsad qiladi.
Yana   bir   muhim   maqsad   —   iqtisodiy   xavfsizlik   va   moliyaviy   inqirozlarning
oldini   olishdir.   MMF   bu   borada   muhim   o‘rin   egallaydi.   U   mamlakatlarga   qisqa
muddatli   va   o‘rta   muddatli   kreditlar   ajratish,   moliyaviy   ko‘mak   ko‘rsatish   va
islohotlar   uchun   maslahat   berish   orqali   makroiqtisodiy   barqarorlikni   qo‘llab- 11quvvatlaydi.   Bu   esa   ichki   valyuta   bozorining   barqarorligi,   inflyatsiyaning
pasayishi,   moliyaviy   intizomning   shakllanishi   va   investitsion   muhitning
yaxshilanishiga xizmat qiladi.
Endi ularning asosiy funksiyalarini quyidagicha guruhlash mumkin:
Regulyativ (tartibga soluvchi) funksiyasi: Bu funksiya xalqaro savdo, bojxona,
moliyaviy   oqimlar   va   valyuta   operatsiyalarini   tartibga   solishga   qaratilgan.   JST
xalqaro   savdo   qoidalarini   belgilaydi,   MMF   esa   valyuta   kurslarini
muvofiqlashtiradi va valyuta intervensiyalarini baholaydi.
Moliyaviy yordam va kreditlash funksiyasi:  Jahon banki, MMF,  OTB, YTTB
kabi   tashkilotlar   a’zo   davlatlarga   kredit   va   grantlar   ajratadi.   Bu   mablag‘lar
ko‘pincha   infratuzilma,   energetika,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   kabi   sektorlarni
rivojlantirishga yo‘naltiriladi.
Maslahat   va   ekspertiza   funksiyasi:   Ko‘plab   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   o‘z
a’zolariga   makroiqtisodiy   tahlil,   iqtisodiy   islohotlar   bo‘yicha   tavsiyalar,   siyosiy
qarorlarni   baholashga   oid   texnik   maslahatlar   beradi.   MMF   tomonidan
tayyorlanadigan Article IV missiyalari bunga misoldir. 2
Monitoring   va   statistik   kuzatuv   funksiyasi:   Ushbu   tashkilotlar   o‘z   a’zolari
iqtisodiy   faoliyati,   moliyaviy   ko‘rsatkichlari   va   islohotlar   jarayonini   doimiy
monitoring   qilib   boradi.   JST   savdo   statistikasi,   MMF   valyuta   va   to‘lov   balansi
statistikasi, Jahon banki esa taraqqiyot indikatorlari bazasini yuritadi.
Iqtisodiy   nizolarni   hal   etish   funksiyasi:   JST   bu   borada   eng   faol   tashkilot
hisoblanadi.   U   savdo   nizolarini   mustaqil   va   shaffof   mexanizm   orqali   ko‘rib
chiqadi va nizolanuvchi tomonlarga adolatli yechimlar taklif qiladi.
Integratsion   va   kooperatsion   funksiyasi:   Mintaqaviy   tashkilotlar,   ayniqsa
Yevropa   Ittifoqi,   YeOII,   ASEAN   kabilar   a’zolari   o‘rtasida   iqtisodiy
integratsiyani chuqurlashtirish, umumiy bozorlar yaratish, yagona valyuta hududi
shakllantirish yo‘lida ishlaydi.
2
  Sharipov   M.Q.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorining   rivojlanish   tendensiyalari”.   –   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 12Innovatsion va texnik yordam funksiyasi: UNIDO, FAO, ITB kabi tashkilotlar
yangi   texnologiyalar   joriy   etilishi,   innovatsion   loyiha   va   raqamli   infratuzilmani
rivojlantirish   uchun   texnik   maslahatlar   va   grantlar   ajratadi.Shuningdek,   xalqaro
iqtisodiy   tashkilotlar   ekologik   barqarorlik,   gender   tengligi,   iqlim   o‘zgarishiga
qarshi   kurashish,   inson   kapitalini   rivojlantirish   kabi   yo‘nalishlarda   ham   faol
ishtirok etmoqda. Masalan, BMT va Jahon banki barqaror rivojlanish maqsadlari
(SDGs)   doirasida   keng   qamrovli   dasturlar   ishlab   chiqmoqda.   Bu   holat   ushbu
tashkilotlar faoliyatining ijtimoiy-iqtisodiy ko‘lamini yanada kengaytiradi.
O‘zbekiston ham xalqaro iqtisodiy tashkilotlar bilan hamkorlikni aynan ushbu
funksional   yo‘nalishlarda   olib   bormoqda.   Misol   uchun,   MMF   bilan   fiskal
islohotlar   bo‘yicha   maslahatlashuvlar,   Jahon   banki   bilan   infratuzilma   rivojiga
doir loyihalar, JSTga a’zo bo‘lish uchun milliy qonunchilikni moslashtirish, OTB
orqali   mintaqaviy   transport   loyihalari   —   bularning   barchasi   ushbu
tashkilotlarning funksiyalari orqali amalga oshmoqda.
1.3. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning rivojlanish bosqichlari va
ahamiyati
Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   bugungi   kunda   global   iqtisodiy   tizimning   eng
muhim   institutsional   elementlaridan   biri   hisoblanadi.   Ular   turli   tarixiy
bosqichlarda   yuzaga   kelgan   va   o‘z   funksional   imkoniyatlarini   zamon   talablari 13asosida   kengaytirib   borgan.   Ularning   shakllanishi   va   rivojlanishi   insoniyat
tarixidagi   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   o‘zgarishlar   bilan   chambarchas   bog‘liq
bo‘lgan bo‘lib, har bir bosqichda ularning roli tobora ortib borgan.
Birinchi   bosqich   —   XX   asr   boshlarigacha   bo‘lgan   davr.   Bu   davrda   iqtisodiy
tashkilotlar deyarli  mavjud bo‘lmagan. Davlatlararo iqtisodiy aloqalar  faqat  ikki
tomonlama bitimlar  shaklida mavjud edi. Iqtisodiy nizolar  ko‘p hollarda siyosiy
to‘qnashuvlar   bilan   yakunlanar   edi.   Bu   davrda   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar
erkin va tartibga solinmagan holda kechgan. Shuning uchun muayyan institutlar
orqali iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirish ehtiyoji hali yuzaga kelmagan edi.
Ikkinchi bosqich — Birinchi jahon urushidan keyingi davr. 1919-yilda tashkil
etilgan Millatlar  Ligasi  birinchi marta global miqyosda davlatlararo iqtisodiy va
siyosiy   aloqalarni   muvofiqlashtirishga   uringan   tuzilma   bo‘ldi.   Garchi   bu
tashkilotning iqtisodiy vakolati cheklangan bo‘lsa-da, xalqaro iqtisodiy hamkorlik
g‘oyasini   ilgari   surgan   muhim   bosqich   hisoblanadi.   Bu   davrda   xalqaro   savdo,
to‘lov tizimlari va iqtisodiy siyosatni muvofiqlashtirish zarurati kuchaydi.
Uchinchi   bosqich   —   Ikkinchi   jahon   urushi   va   undan   keyingi   yillar   (1944–
1970). Bu  davr  xalqaro iqtisodiy  tashkilotlar  uchun tub burilish bosqichi  bo‘ldi.
1944-yilgi   Bretton-Vuds   konferensiyasi   natijasida   Jahon   banki   va   Xalqaro
valyuta   jamg‘armasi   (MMF)   tashkil   etildi.   Bu   ikki   institut   global   iqtisodiy
boshqaruvning   asosiy   poydevorini   tashkil   etdi.   Ular   dunyo   iqtisodiyotini
urushdan   keyingi   tiklanishda   moliyaviy   yordam,   valyuta   kurslarini
barqarorlashtirish va kreditlar orqali faol ishtirok etdi. Bu bosqichda, shuningdek,
1947-yilda  GATT   – Tariflar   va  savdo  bo‘yicha  umumiy kelishuv  imzolandi,  bu
esa keyinchalik JSTga asos bo‘ldi.
To‘rtinchi   bosqich   —   1970–1990-yillar   oralig‘i.   Bu   davrda   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlarning faoliyati yanada kengayib, ular yangi sohalarni qamrab oldi. Neft
inqirozlari,   moliyaviy   beqarorliklar,   rivojlanayotgan   mamlakatlardagi   iqtisodiy
inqirozlar   ushbu   institutlarning   rolini   kuchaytirdi.   MMF   va   Jahon   banki
strukturaviy   islohotlar   dasturlarini   ishlab   chiqdi.   Yangi   mintaqaviy   tashkilotlar 14paydo bo‘ldi: Osiyo taraqqiyot banki, Afrika taraqqiyot banki, Yevropa tiklanish
va taraqqiyot banki kabi moliyaviy institutlar faoliyat boshladi.
Beshinchi   bosqich   —   1990-yillardan   XXI   asr   boshlarigacha.   Bu   davr
globalizatsiya   jarayonlari,   Sovet   Ittifoqining   parchalanishi,   yangi   mustaqil
davlatlarning   paydo   bo‘lishi   bilan   xarakterlanadi.   Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar
yangi   a’zolarni   qabul   qila   boshladi,   ularning   faoliyati   kengayib   bordi.   Jahon
savdo tashkiloti (JST) 1995-yilda GATT o‘rniga rasman tashkil etildi. U xalqaro
savdoning   asosiy   tartibga   soluvchisi   sifatida   tan   olindi.   MMF   va   Jahon   banki
transformatsion   iqtisodiyotga   ega   davlatlarda   bozor   islohotlarini   qo‘llab-
quvvatladi.   Raqamli   iqtisodiyot,   xizmatlar   savdosi,   intellektual   mulk   himoyasi
kabi yangi yo‘nalishlar ham ularning faoliyatiga kirib keldi.
Oltinchi   bosqich   —   XXI   asr   va   hozirgi   davr.   Hozirda   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlar   faqat   moliyaviy   yoki   savdo   aloqalarigagina   emas,   balki   iqlim
o‘zgarishi,   barqaror   rivojlanish,   raqamli   iqtisodiyot,   gender   tengligi,
pandemiyalarga   qarshi   kurashish   kabi   muhim   global   masalalarga   ham
aralashmoqda.   BMT   doirasida   Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   (SDGs)   qabul
qilinib, Jahon banki, MMF va boshqa tashkilotlar ushbu maqsadlarga erishishda
hamkorlik   qilmoqda.   JST   savdo   nizolarini   hal   qilishda   mustaqil   platformaga
aylandi,   MMF   esa   iqtisodiy   inqirozlar   davrida   a’zolarni   moliyaviy   qo‘llab-
quvvatlamoqda.
Bu   bosqichlar   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   nafaqat   o‘z   vazifalarini   zamon
bilan   birga   o‘zgartirib   borganini,   balki   ularning   faoliyati   yanada   murakkab   va
ko‘p qirrali tus olganini ko‘rsatadi. Ular iqtisodiy inqirozlarga qarshi immunitet,
siyosiy   barqarorlikni   ta’minlash,   ekologik   xavfsizlikni   muhofaza   qilish   va
ijtimoiy tenglikni mustahkamlashda muhim rol o‘ynaydi. 15Xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning ahamiyatini quyidagi asosiy jihatlar
orqali ko‘rish mumkin:
O‘zbekiston   ham   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   bu   bosqichlardagi
rivojlanishiga   hamohang   tarzda   o‘z   iqtisodiy   siyosatini   shakllantirib   kelmoqda.
Jumladan,   O‘zbekistonning   MMF   bilan   islohotlarni   moliyaviy   qo‘llash,   Jahon
banki   bilan   ta’lim   va   energetika   sohasida   loyihalar   olib   borish,   JSTga   a’zolik
jarayonini   boshlashi,   OTB   va   ITB   orqali   infratuzilma   rivojiga   e’tibor   qaratishi
bevosita ushbu tashkilotlarning amaliy ahamiyatini ko‘rsatadi.
1. Makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash
Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   eng   muhim   funksiyalaridan   biri   bu   –
makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlashdir. Bu holat, odatda, davlatlarning ichki
va   tashqi   moliyaviy   muvozanatini   ushlab   turish,   valyuta   tizimini
barqarorlashtirish   va   byudjet   muammolarini   bartaraf   etishga   qaratilgan   chora-
tadbirlar orqali amalga oshiriladi. Xususan, Xalqaro valyuta jamg‘armasi (MMF)
davlatlarga qisqa va o‘rta muddatli kredit ajratish orqali ularning jahon moliyaviyMakroiqtisodiy 	
barqarorlikni ta’minlash 
Rivojlanish loyihalarini 	
qo‘llab-quvvatlash	
Savdo siyosatini tartibga 	
solish	
Texnik va metodologik 	
yordam 	
Iqtisodiy integratsiyani 	
rag‘batlantirish 16bozorida muvozanatda qolishiga yordam beradi. Makroiqtisodiy barqarorlik – bu
narxlar   darajasining   boshqarilishi,   valyuta   kursining   keskin   tebranishlaridan
saqlanish,   tashqi   qarzdorlik   hajmining   nazoratda   bo‘lishi,   hamda   pul-kredit   va
fiskal siyosatning uyg‘unlashuvi kabi omillarni o‘z ichiga oladi.
Davlatlar  ichki  inflyatsiyani  nazorat  qilish,  fiskal  intizomni  ta’minlash,  tashqi
to‘lovlar balansini muvozanatlash kabi vazifalarda xalqaro tashkilotlar ko‘magiga
ehtiyoj   sezadilar.   MMF   bu   borada   "Article   IV   Consultation"   orqali   a’zo
davlatlarning   makroiqtisodiy   holatini   baholab,   siyosiy   tavsiyalar   beradi.   Bu
jarayon   iqtisodiy   muammolarni   erta   aniqlash   va   ularning   salbiy   ta’sirini
yumshatish   imkonini   beradi.   Shuningdek,   Jahon   banki   ham   uzoq   muddatli
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   islohotlarni   moliyaviy   qo‘llab-
quvvatlaydi.
O‘zbekiston   misolida   aytadigan   bo‘lsak,   MMF   bilan   olib   borilayotgan
maslahatlashuvlar,   fiskal   shaffoflikni   kuchaytirish,   soliq   islohotlarini
jadallashtirish   kabi   chora-tadbirlar   bu   funksiyaning   amaliy   ifodasidir.   Davlat
byudjeti   barqarorligi,   valyuta   kursining   nisbiy   stabilligi,   tashqi   qarzning
boshqariladigan   holatda   bo‘lishi   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlik   natijasidir.
Shu tariqa, xalqaro iqtisodiy tashkilotlar iqtisodiy barqarorlikning asosiy tayanchi
sifatida   milliy   siyosatga   ilmiy,   statistik   va   moliyaviy   jihatdan   kuchli   tayanch
beradi.
2. Rivojlanish loyihalarini qo‘llab-quvvatlash
Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   navbatdagi   muhim   funksiyasi   –   bu
rivojlanish   loyihalarini   moliyalashtirish   va   qo‘llab-quvvatlashdir.   Bu   funktsiya
asosan  Jahon   banki   guruhi,  Osiyo   taraqqiyot   banki,  Islom   taraqqiyot  banki  kabi
institutlar   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Ular   rivojlanayotgan   va   past   daromadli
mamlakatlarga   uzoq   muddatli   kreditlar,   grantlar,   texnik   yordamlar   ko‘rinishida
yordam ko‘rsatadilar. Bu mablag‘lar ko‘pincha ijtimoiy sektor – ta’lim, sog‘liqni
saqlash,   ichimlik   suvi,   sanitariya,   energiya,   qishloq   xo‘jaligi   va   transport
infratuzilmasi kabi sohalarga yo‘naltiriladi. 17Jahon   bankining   asosiy   vazifasi   –   kambag‘allikni   kamaytirish   va   barqaror
rivojlanishni   ta’minlash   bo‘lib,   u   bu   maqsadga   erishishda   davlatlar   bilan   uzoq
muddatli   strategik   hamkorlik   dasturlari   ishlab   chiqadi.   Rivojlanish   loyihalari
ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash,   iqtisodiy   imkoniyatlarni   kengaytirish   va   inson
kapitalini rivojlantirishda katta rol o‘ynaydi. Masalan, O‘zbekistonda Jahon banki
ishtirokida   amalga   oshirilgan   “Qishloq   infratuzilmasini   modernizatsiya   qilish”,
“Ta’lim   sifatini   oshirish”   kabi   dasturlar   mintaqaviy   taraqqiyotga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatdi.
Moliyaviy   yordamlar   nafaqat   kredit   shaklida,   balki   texnik   yordam,   malaka
oshirish,   tajriba   almashinuvi,   audit   va   monitoring   orqali   ham   amalga   oshiriladi.
Rivojlanish   loyihalari   davomida   xalqaro   tashkilotlar   odatda   ijtimoiy-iqtisodiy
samaradorlikni   baholash   tizimini   ishlab   chiqadi   va   natijalarga   asoslangan
yondashuvni   qo‘llaydi.   Shuningdek,   ularning   monitoringi   doimiy   ravishda
xalqaro baholovchi tashkilotlar tomonidan kuzatilib boriladi.
3. Savdo siyosatini tartibga solish
Xalqaro   savdoni   erkinlashtirish,   bojxona   tariflarini   kamaytirish,   texnik
to‘siqlarni bartaraf etish, savdo nizolarini hal qilish – bularning barchasi xalqaro
iqtisodiy   tashkilotlar   tomonidan   bajariladigan   muhim   funksiyalardandir.   Bu
borada Jahon savdo tashkiloti (JST) yetakchi o‘rin tutadi. JST davlatlararo savdo
munosabatlariga   oid   qoidalarni   ishlab   chiqadi,   a’zolar   o‘rtasidagi   kelishuvlarga
asos   bo‘ladi   hamda   savdo   siyosatining   shaffof   va   adolatli   olib   borilishini
ta’minlaydi.
Savdo   siyosatini   tartibga   solish   orqali   xalqaro   tashkilotlar   davlatlar   uchun
barobar   iqtisodiy   raqobat   muhitini   yaratadi.   Tarif   va   notarif   to‘siqlarni
qisqartirish,   bojxona   tartiblarini   soddalashtirish,   intellektual   mulk   huquqlarini
himoya   qilish,   xizmatlar   sektori   va   elektron   savdoni   tartibga   solish   orqali   ular
global savdo hajmining oshishiga xizmat  qiladi. JST  shuningdek, savdo siyosati
sharhlarining   doimiy   siklini   (TPRM)   yuritadi,   bu   esa   davlatlarning   savdo
amaliyotini baholashga yordam beradi. 18O‘zbekiston   hozirda   JSTga   a’zo   bo‘lish   yo‘lida   faol   harakat   qilmoqda.   Bu
jarayonda   davlat   savdo   qonunchiligini   JST   talablari   bilan   uyg‘unlashtirmoqda.
JST a’zoligiga qabul qilinish O‘zbekiston uchun xalqaro bozorlarga erkin chiqish,
eksport hajmini oshirish, to‘g‘ridan-to‘g‘ri investitsiyalarni ko‘paytirish va global
savdo   zanjiriga   integratsiyalashish   imkonini   beradi.   Shu   tarzda,   xalqaro   savdo
tashkilotlari   dunyo   iqtisodiyotining   erkin,   adolatli   va   barqaror   rivojlanishiga
xizmat qilmoqda.
4. Texnik va metodologik yordam
Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   davlatlarga   nafaqat   moliyaviy   yordam   beradi,
balki   texnik   va  metodologik   jihatdan  ham   keng   ko‘lamli   yordam   ko‘rsatadi.   Bu
yordam   iqtisodiy   siyosatni   shakllantirishda,   islohotlar   rejasini   ishlab   chiqishda,
statistik ma’lumotlarni yig‘ish va tahlil qilishda, budjet nazoratini kuchaytirishda,
shuningdek   soliq,   bank   tizimi   va   bojxona   boshqaruvini   takomillashtirishda
namoyon   bo‘ladi.   Eng   ko‘p   texnik   yordam   ko‘rsatadigan   tashkilotlar   qatoriga
MMF, Jahon banki, OTB, UNCTAD, UNIDO kiradi.
Texnik   yordam   ko‘p   hollarda   o‘quv   treninglari,   malaka   oshirish   kurslari,
konsultatsiyalar,   model   dasturlar   ishlab   chiqish,   xorijiy   ekspertlar   yollash   va
milliy   kadrlarni   tayyorlash   shaklida   bo‘ladi.   MMFning   texnik   missiyalari
mamlakatlar   byudjeti,   davlat   qarzi,   fiskal   siyosat,   valyuta   kursi,   markaziy   bank
funksiyalari bo‘yicha texnik yo‘riqnomalar ishlab chiqadi. Bu tajribalar, ayniqsa,
bozor iqtisodiyotiga endi o‘tayotgan davlatlar uchun beqiyos ahamiyatga ega.
O‘zbekiston   bu   borada   xalqaro   tashkilotlar   bilan   birgalikda   soliq   islohotlari,
raqamli moliya boshqaruvi, statistika modernizatsiyasi, elektron byudjet tizimini
joriy qilishda texnik yordamdan foydalanmoqda. Bu yordamlar nafaqat  samarali
siyosat   ishlab   chiqishga,   balki   xalqaro   reytinglarda   mamlakatning   pozitsiyasini
mustahkamlashga ham xizmat qilmoqda. Texnik yordam bu tashkilotlarning uzoq
muddatli ishonchli hamkori sifatidagi maqomini mustahkamlab boradi.
5. Iqtisodiy integratsiyani rag‘batlantirish 19Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   davlatlar   o‘rtasidagi   iqtisodiy   integratsiyani
rivojlantirishda   ham   muhim   vosita   hisoblanadi.   Iqtisodiy   integratsiya   —   bu
davlatlar o‘rtasida erkin savdo, kapital va ishchi kuchi harakati, yagona bozor va
umumiy   iqtisodiy   siyosatga   asoslangan   yaqin   hamkorlik   tizimi   bo‘lib,   uni
shakllantirishda   Yevropa   Ittifoqi,   Yevroosiyo   Iqtisodiy   Ittifoqi,   ASEAN,
MERCOSUR kabi tashkilotlar faol ishtirok etadi.
Iqtisodiy   integratsiya   milliy  iqtisodiyotlarni  keng  bozor  tizimlariga   bog‘laydi,
ishlab   chiqarish   va   iste’mol   tarmoqlarini   uyg‘unlashtiradi,   raqobatbardoshlikni
oshiradi.   Bu   jarayonda   tashkilotlar   bojxona   ittifoqlari,   erkin   savdo   zonalari,
mintaqaviy   infratuzilma   loyihalari,   umumiy   texnik   standartlar   va   huquqiy
bazalarni   ishlab   chiqishda   ko‘maklashadi.   Shuningdek,   integratsiya
mamlakatlarga siyosiy barqarorlikni mustahkamlashda ham foyda keltiradi.
O‘zbekiston aynan mintaqaviy iqtisodiy integratsiyani kuchaytirish maqsadida
YeOII   bilan   hamkorlikni   kengaytirgan,   OTB   bilan   Markaziy   Osiyo   transport
loyihalarini   amalga   oshirgan.   Shuningdek,   SHHT   va   Islom   hamkorlik   tashkiloti
doirasidagi   iqtisodiy   integratsiya   imkoniyatlaridan   ham   faol   foydalanmoqda.
Iqtisodiy integratsiya orqali mamlakat o‘zining eksport salohiyatini oshirishi, chet
el   sarmoyadorlari   ishonchini   mustahkamlashi   va   raqamli   iqtisodiyotga   tezroq
o‘tishi mumkin. 20II BOB. XALQARO IQTISODIY TASHKILOTLAR FAOLIYATI VA
O‘ZBEKISTON BILAN HAMKORLIGI
2.1. BMT, JST, MMF, Jahon banki kabi tashkilotlarning iqtisodiy
faoliyati
Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar dunyo miqyosida iqtisodiy barqarorlikni saqlash,
savdo   aloqalarini   rivojlantirish,   moliyaviy   tizimni   mustahkamlash   va
rivojlanayotgan davlatlarga ko‘mak berish kabi asosiy maqsadlar yo‘lida faoliyat
yuritadi.   Ular   ichida   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   (BMT),   Jahon   Savdo
Tashkiloti (JST), Xalqaro Valyuta Jamg‘armasi (MMF) va Jahon banki kabi yirik
institutlar   iqtisodiy   siyosatning   asosiy   yo‘nalishlariga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatib
kelmoqda.   Bu   tashkilotlarning   har   biri   o‘z   funksional   yo‘nalishiga   ega   bo‘lib,
xalqaro miqyosda ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot uchun muhim institut hisoblanadi.
BMT  — eng yirik va universal  xalqaro tashkilot  sifatida nafaqat  siyosiy yoki
xavfsizlik   sohasida,   balki   iqtisodiy   rivojlanish,   barqarorlik,   ijtimoiy   adolat   va
ekologik   xavfsizlik   sohalarida   ham   keng   qamrovli   faoliyat   yuritadi.   BMT
tarkibida iqtisodiy  rivojlanishni  bevosita  qo‘llab-quvvatlovchi  bir  nechta muhim
institutlar   mavjud:   UNCTAD   (Savdo   va   taraqqiyot   bo‘yicha   konferensiya),
UNDP   (Taraqqiyot   dasturi),   FAO   (Qishloq   xo‘jaligi   tashkiloti),   UNIDO
(Sanoatni   rivojlantirish   tashkiloti)   va   boshqalar.   BMT   o‘zining   global   dasturlari
orqali rivojlanayotgan mamlakatlarga texnik yordam, strategik ko‘mak, statistika
va ekspertiza xizmatlarini taqdim etadi. Ayniqsa, Barqaror rivojlanish maqsadlari
(SDGs)   dasturi   orqali   2030-yilgacha   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotga   erishish
uchun yo‘nalishlar ishlab chiqilgan.
Jahon Savdo Tashkiloti (JST) esa xalqaro savdo siyosatini muvofiqlashtiruvchi
asosiy   institut   hisoblanadi.   JSTning   asosiy   vazifasi   —   a’zo   davlatlar   o‘rtasidagi
savdo-sotiq   aloqalarini   erkinlashtirish,   savdo   nizolarini   hal   etish   va   savdo
qoidalarini belgilashdir. Tashkilot 1995-yilda GATT (Tariflar va savdo bo‘yicha
umumiy kelishuv) negizida tuzilgan bo‘lib, bugungi kunda 160 dan ortiq davlatni
o‘z   ichiga   oladi.   JSTning   iqtisodiy   faoliyati   shaffof   savdo   tizimini   ta’minlash, 21bojxona  va  tarif  siyosatini  erkinlashtirish,  xizmatlar   sektori   va  intellektual  mulk
huquqlarini  himoya qilish orqali  namoyon bo‘ladi. Bu tashkilot  savdo siyosatini
doimiy monitoring qilib boradi  va har  bir  a’zo  mamlakatning  savdo amaliyotini
baholaydi.
Xalqaro   Valyuta   Jamg‘armasi   (MMF)   esa   xalqaro   moliya   tizimini
barqarorlashtirish,   a’zo   mamlakatlarga   moliyaviy   yordam   ko‘rsatish   va
makroiqtisodiy siyosat  bo‘yicha maslahat  berish vazifalarini bajaradi. MMFning
asosiy   faoliyat   yo‘nalishlari   —   qisqa   va   o‘rta   muddatli   kreditlar   ajratish,
makroiqtisodiy   monitoring,   davlat   byudjeti   va   fiskal   siyosatga   oid   tavsiyalar
ishlab   chiqish,   shuningdek,   valuta   va   to‘lov   balansini   muvozanatlashga
ko‘maklashishdan   iborat.   Har   yili   o‘tkaziladigan   “Article   IV”   konsultatsiyalari
orqali   MMF   har   bir   a’zo   mamlakatning   iqtisodiy   holatini   tahlil   qiladi.   Ularning
hisoboti   asosida   davlat   ichki   islohotlarni   rejalashtirishi   va   moliyaviy   siyosatini
takomillashtirishi mumkin.
Jahon   banki   esa   uzoq   muddatli   rivojlanish   va   infratuzilma   loyihalarini
moliyalashtiruvchi   eng   yirik   institutlardan   biridir.   Jahon   banki   guruhi   bir   necha
tashkilotlardan   iborat   bo‘lib,   ular   orasida   Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki
(IBRD) va Xalqaro rivojlanish assotsiatsiyasi (IDA) yetakchi rol o‘ynaydi. Jahon
banki   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   past   foizli   yoki   imtiyozli   shartlarda
kreditlar,   grantlar   ajratadi.   Ushbu   mablag‘lar   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   ichimlik
suvi,   transport,   raqamli   infratuzilma,   ekologik   xavfsizlik   kabi   sohalarda
ishlatiladi. Bundan tashqari, Jahon banki texnik yordam, statistik tahlil va malaka
oshirish kabi xizmatlarni ham taklif etadi.
Bu   tashkilotlarning   iqtisodiy   faoliyatini   umumlashtirgan   holda   aytish
mumkinki, ularning har biri o‘z vakolati doirasida global iqtisodiy tartibni saqlab
turishga,   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   imkoniyatlar   yaratishga,   xalqaro
hamkorlikni   kengaytirishga   xizmat   qilmoqda.   Masalan,   MMF   orqali   iqtisodiy
barqarorlikni   saqlab   qolish   mumkin   bo‘lsa,   JST   orqali   eksport   va   import 22imkoniyatlari   kengayadi,   Jahon   banki   orqali   uzoq   muddatli   taraqqiyotga
erishiladi, BMT esa umumiy ijtimoiy-iqtisodiy muvozanatni ko‘zlaydi.
O‘zbekiston   bu   tashkilotlarning   faol   ishtirokchisi   sifatida   ularning   iqtisodiy
dasturlaridan faol foydalanmoqda. Jumladan, O‘zbekiston 1992-yilda BMT a’zosi
bo‘lib   kirgan   bo‘lsa,   MMFga   ham   o‘sha   yili   a’zo   bo‘lgan.   Jahon   banki   bilan
hamkorlik   doirasida   respublikada   yuzlab   ijtimoiy   va   infratuzilma   loyihalari
moliyalashtirilgan.   JSTga   a’zolik   esa   O‘zbekiston   tomonidan   faol   muhokama
qilinmoqda   va   qonunchilik   tizimi   JST   standartlariga   moslashtirilmoqda.   Bu   esa
milliy iqtisodiyotning xalqaro tizimga mos ravishda integratsiyalashuviga xizmat
qilmoqda.
So‘nggi yillarda xalqaro iqtisodiy tashkilotlar tomonidan dunyo iqtisodiyotiga
ko‘rsatilayotgan moliyaviy, texnik va savdo-iqtisodiy ko‘mak hajmi keskin oshdi.
Ayniqsa,   2021–2025-yillar   oralig‘i   global   iqtisodiy   tiklanish   davri   bo‘lib,
COVID-19   pandemiyasidan   keyingi   iqtisodiy   muvozanatni   tiklash,   raqamli
infratuzilmani   rivojlantirish,   iqlim   o‘zgarishiga   qarshi   kurashish   va
rivojlanayotgan   mamlakatlarda   ijtimoiy   xizmatlar   tizimini   qo‘llab-quvvatlash
asosiy vazifalardan bo‘ldi.
2021-yilda,   MMF   tomonidan   dunyo   mamlakatlariga   umumiy   qiymati   650
milliard   AQSh   dollari   miqdorida   SDR   (Special   Drawing   Rights   –   Maxsus   qarz
olish   huquqi)   shaklida   yordam   ajratildi.   Bu   xalqaro   moliyaviy   tizim   tarixidagi
eng   yirik   bir   martalik   yordam   bo‘lib,   pandemiyadan   aziyat   chekkan   davlatlar
uchun iqtisodiy “nafas” vazifasini o‘tagan. Shu yili Jahon banki global miqyosda
30   milliard   dollardan   ortiq   kredit   va   grantlar   ajratib,   asosan   sog‘liqni   saqlash,
COVID-19   vaksinatsiyasi,   va   kambag‘allikka   qarshi   kurashish   dasturlarini
moliyalashtirdi.   JST   esa   o‘z   a’zolari   orasida   300   dan   ortiq   savdo   nizolarini   hal
qilish bo‘yicha muhokamalar o‘tkazdi va xalqaro savdo statistikasi asosida global
eksport hajmining +10,6% o‘sishini qayd etdi.
2022-yilda,   Jahon   banki   tomonidan   tasdiqlangan   loyihalar   soni   2021-yilga
nisbatan   12   foizga   oshib,   ularning   umumiy   hajmi   45   milliard   dollardan   oshdi. 23BMT   doirasida   UNDP   va   UNCTAD   tashkilotlari   tomonidan   Afrikadagi   30   dan
ortiq   mamlakatda   raqamli   moliya   tizimini   rivojlantirishga   doir   texnik   yordam
loyihalari   amalga   oshirildi.   MMF   tomonidan   esa   Qozog‘iston,   O‘zbekiston,
Ukraina, Gana kabi mamlakatlarga makroiqtisodiy maslahatlar va qisqa muddatli
likvidlik   yordami   ko‘rsatildi.   JST   statistikalariga   ko‘ra,   global   savdo   o‘sishi   3,5
foizni   tashkil   etdi.   O‘z   navbatida,   elektron   savdo   va   raqamli   xizmatlar   sektori
bo‘yicha davlatlararo kelishuvlar soni 50 taga yetdi.
2023-yilga   kelib,   MMF   va   Jahon   banki   o‘rtasida   iqlim   o‘zgarishiga   qarshi
kurashda yangi moliyaviy platforma — Resilience and Sustainability Trust (RST)
ishga   tushirildi.   Bu   dastur   orqali   past   daromadli   mamlakatlarga   20   milliard
dollarga yaqin kredit ajratildi. Jahon banki tomonidan Markaziy Osiyo davlatlari
uchun   ajratilgan   moliyaviy   yordam   hajmi   3,1   milliard   dollarni,   O‘zbekistonga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ajratilgan   mablag‘   esa   748   million   dollarni   tashkil   etdi.   Bu
mablag‘lar   qishloq   infratuzilmasi,   energetika   va   ta’lim   sohalariga   yo‘naltirildi.
JST   ma’lumotlariga   ko‘ra,   2023-yil   yakunida   global   savdo   o‘sishi   biroz
sekinlashib, 1,7 foizni tashkil etdi, bu esa inflyatsiya va logistika inqirozlari bilan
bog‘liq bo‘ldi.
2024-yilda, BMT va Jahon banki tomonidan Afrika, Osiyo va Lotin Amerikasi
davlatlari uchun “Yashil infratuzilma” dasturiga 60 milliard dollardan ortiq resurs
safarbar   qilindi.   Bu   yil   davomida   Jahon   banki   global   miqyosda   540   ta   loyihani
moliyalashtirdi.   MMF   esa   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   38   milliard   dollarlik
moliyaviy yordam ajratdi, shundan 1,1 milliard dollari Markaziy Osiyoga to‘g‘ri
keldi.   O‘zbekistonga   esa   makroiqtisodiy   boshqaruv,   fiskal   islohotlar   va   soliq
tizimini   modernizatsiya   qilish   bo‘yicha   texnik   yordam   taqdim   etildi.   JST   savdo
bitimlarini soddalashtirish bo‘yicha 60 dan ortiq yangi reglamentni qabul qildi va
a’zolik jarayonida O‘zbekistonning JSTga tayyorgarlik holatini ijobiy baholadi.
2025-yil   prognozlariga   ko‘ra,   Jahon   bankining   global   rivojlanish   bo‘yicha
yillik   hisobotida   dunyo   iqtisodiy   o‘sish   sur’ati   2,9   foiz   atrofida   bo‘lishi
kutilmoqda. JST savdo hajmi bo‘yicha 4 foizli o‘sishni kutmoqda. MMF esa eng 24ko‘p qarz ajratilgan mintaqalar sifatida Afrika, Markaziy Osiyo va Yaqin Sharqni
ko‘rsatmoqda.   Shuningdek,   bu   yil   “Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   2030”
doirasida   BMT   tomonidan   100   dan   ortiq   mamlakatda   ijtimoiy   himoya
dasturlariga   texnik   yordam   ko‘rsatish   rejalashtirilgan.   O‘zbekiston   ham   2025-
yilda Jahon banki bilan “Raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish”, MMF bilan “Soliq
boshqaruvini   avtomatlashtirish”   kabi   yirik   tashabbuslarni   amalga   oshirishi
rejalashtirilgan.
1-jadval. 2021–2025-yillarda xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning asosiy
iqtisodiy faoliyat ko‘rsatkichlari (mlrd. AQSh dollari va foizlarda)
Yil MMF
tomonidan
ajratilgan
yordam Jahon
banki
ajratgan
mablag‘ JST global
savdo
o‘sishi (%) O‘zbekistonga
Jahon banki
loyihalari BMT texnik
yordam
loyihalari
soni (jahon
miqyosida)
2021 650 mlrd 
(SDR 
shaklida) 30 mlrd +10,6% ~600 mln AQSh
dollari ~250 loyiha
2022 42 mlrd 45 mlrd +3,5% ~670 mln AQSh
dollari ~310 loyiha
2023 20 mlrd 
(RST 
doirasida) 48 mlrd +1,7% ~748 mln AQSh
dollari ~350 loyiha
2024 38 mlrd 60 mlrd +2,5% 
(taxminiy) ~800 mln AQSh
dollari ~400 loyiha
2025* 45 mlrd 
(prognoz) 65 mlrd 
(prognoz) +4,0% 
(prognoz) >850 mln AQSh
dollari 
(kutilmoqda) >500 loyiha 
(rejada) 25 262.2. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar bilan O‘zbekistonning hamkorlik
yo‘nalishlari
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   mamlakat   iqtisodiyotini
jahon   iqtisodiy   tizimiga   integratsiyalash,   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish,
iqtisodiy   islohotlarni   ilgari   surish   va   ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish   uchun
xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   bilan   hamkorlikni   yo‘lga   qo‘ydi.   Bu   hamkorlik
O‘zbekiston   tashqi   siyosatining   asosiy   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biriga   aylandi.
Xususan,   BMT,   MMF,   Jahon   banki,   JST,   OTB,   ITB   va   boshqa   yirik   institutlar
bilan o‘zaro manfaatli aloqalar o‘rnatildi.
O‘zbekiston   1992-yilda   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotiga   a’zo   bo‘ldi.   BMT
tizimidagi UNDP, UNCTAD, UNIDO, FAO kabi ixtisoslashgan agentliklar bilan
hamkorlik   doirasida   ijtimoiy   himoya,   ekologik   xavfsizlik,   iqtisodiy   taraqqiyot,
qishloq   xo‘jaligi   va   sanoat   modernizatsiyasi   bo‘yicha   ko‘plab   dasturlar   amalga
oshirildi. UNDP yordamida milliy rivojlanish strategiyalari, ekologik barqarorlik,
raqamli   iqtisodiyot   va   fuqarolik   jamiyatini   kuchaytirish   bo‘yicha   loyihalar
muvaffaqiyatli   amalga   oshirilmoqda.   BMTning   “2030-yilgacha   barqaror
rivojlanish   maqsadlari”   bo‘yicha   O‘zbekiston   17   yo‘nalishda   milliy   dasturlarni
ishlab chiqib, amaliy harakatlarga kirishdi.
O‘zbekistonning   MMF   bilan   aloqalari,   asosan,   makroiqtisodiy   barqarorlik,
fiskal   siyosatni   isloh   qilish,   budjet   shaffofligini   oshirish   va   valuta   bozorini
liberallashtirish   kabi   yo‘nalishlarda   shakllangan.   MMF   tomonidan   har   yili
o‘tkaziladigan Article IV missiyasi  doirasida O‘zbekiston  iqtisodiyotining holati
chuqur tahlil qilinadi va xalqaro ekspertlar tomonidan tavsiyalar ishlab chiqiladi.
Ayniqsa,   2017-yildan   so‘ng   olib   borilgan   iqtisodiy   islohotlar   jarayonida
MMFning   tavsiyalari   asosida   soliq   va   bojxona   siyosatida   sezilarli   o‘zgarishlar
amalga   oshirildi.   Budjet   kodeksi   yangilandi,   davlat   xarajatlari   tizimi
optimallashtirildi, va fiskal shaffoflik xalqaro standartlarga moslashtirildi. 27Jahon   banki   bilan   hamkorlik   O‘zbekiston   uchun   infratuzilma,   ta’lim,
energetika   va   suv   resurslarini   boshqarish   kabi   yo‘nalishlarda   hal   qiluvchi   rol
o‘ynamoqda. 2021–2025-yillarda Jahon banki O‘zbekiston bilan hamkorlikda 40
dan   ortiq   loyihani   amalga   oshirdi.   Jumladan,   “Qishloq   infratuzilmasini
yaxshilash”,   “Maktabgacha   ta’limni   modernizatsiya   qilish”,   “Energiya
samaradorligini   oshirish”   kabi   loyihalar   respublika   hududlarida   ijobiy   natijalar
berdi.   Jahon   bankining   “Doing   Business”   hisobotidagi   tavsiyalari   asosida
O‘zbekistonda tadbirkorlik muhiti sezilarli darajada yaxshilandi.
JST   bilan   munosabatlar   ham   muhim   strategik   ahamiyatga   ega.   O‘zbekiston
1994-yildan buyon JSTga a’zo bo‘lish uchun muzokaralar olib bormoqda. 2020-
yildan   bu   jarayon   faol   bosqichga   o‘tdi   va   O‘zbekiston   hukumati   qonunchilikni
JST talablariga moslashtirish, milliy ishlab chiqaruvchilarni raqobatga tayyorlash,
savdo to‘siqlarini bartaraf etish bo‘yicha islohotlarni boshladi. JSTga a’zo bo‘lish
O‘zbekiston   uchun   xalqaro   bozorlarda   erkin   savdo   yuritish,   yangi   eksporterlar
paydo   bo‘lishi,   texnologik   modernizatsiyani   jadallashtirish   uchun   keng
imkoniyatlar yaratadi.
Osiyo   taraqqiyot   banki   (OTB)   bilan   hamkorlik   ham   O‘zbekiston   iqtisodiy
siyosatida   muhim   o‘rin   tutadi.   OTB   tomonidan   energetika,   transport,   qishloq
xo‘jaligi,   bank-moliya   sektori   va   raqamli   iqtisodiyot   yo‘nalishlarida   millionlab
dollarlik moliyalashtirishlar ajratilgan. Misol uchun, OTB ko‘magida “Toshkent-
Samarqand”   temiryo‘l   liniyasining   modernizatsiyasi,   “Yagona   milliy   to‘lov
tizimi”ning   joriy   etilishi   va   “Yashil   iqtisodiyot”   dasturlarini   amalga   oshirish
bo‘yicha loyihalar ishlab chiqildi. OTB, shuningdek, O‘zbekistonning mintaqaviy
transport loyihalariga qo‘shilishini qo‘llab-quvvatlaydi.
Islom   taraqqiyot   banki   (ITB)   bilan   aloqalar   esa   asosan   energetika,   suv
resurslari   va   qishloq   infratuzilmasini   rivojlantirishga   qaratilgan.   ITB   orqali
ajratilgan  mablag‘lar  ko‘pincha  past  foizli  yoki  foizsiz  moliyalashtirish shaklida
bo‘lib,   O‘zbekistonning   iqtisodiy   islohotlariga   muhim   turtki   bermoqda.   Misol
uchun,   viloyatlarda   ichimlik   suvi   va   kanalizatsiya   tizimlarini   yaxshilash, 28zamonaviy   irrigatsiya   texnologiyalarini   joriy   qilish,   hamda   ijtimoiy
infratuzilmalarni modernizatsiya qilish bo‘yicha loyihalar ITB yordamida amalga
oshirilmoqda.
Bundan   tashqari,   O‘zbekiston   rivojlangan   mamlakatlar   tomonidan   tuzilgan
mintaqaviy  iqtisodiy  tashkilotlar   bilan  ham  aloqalarni   yo‘lga   qo‘ygan.  Xususan,
Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (YTTB),   Yevroosiyo   iqtisodiy   ittifoqi
(YeOII),   Turkiy   davlatlar   tashkiloti,   Shanxay   hamkorlik   tashkiloti   (SHHT)   kabi
tuzilmalar   bilan   iqtisodiy   integratsiyalashuv   jarayonlari   boshlangan.   Bu
hamkorliklar   O‘zbekistonning   geoiqtisodiy   pozitsiyasini   mustahkamlash,
transport-logistika   imkoniyatlarini   kengaytirish   va   mintaqaviy   savdoni
rag‘batlantirishga xizmat qiladi.
Shuni   alohida   ta’kidlash   kerakki,   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   bilan   olib
borilayotgan   hamkorlik   nafaqat   moliyaviy   yordam   olish   yoki   texnik   ko‘makdan
iborat,   balki   xalqaro   tajriba   va   ilg‘or   boshqaruv   tamoyillarini   milliy   siyosatga
integratsiya   qilish,   islohotlarni   xalqaro   mezonlar   asosida   baholash,   siyosiy
ishonchni   mustahkamlash   va   sarmoyaviy   jozibadorlikni   oshirishga   ham   xizmat
qilmoqda.   O‘zbekiston   har   bir   tashkilot   bilan   alohida   strategik   yo‘nalishlar
bo‘yicha   hamkorlik   qiladi,   bu   esa   tashqi   iqtisodiy   siyosatning   muvozanatli   va
pragmatik olib borilishini ta’minlaydi.
2.3. O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar bilan hamkorlik tajribasi va
istiqbollari
O‘zbekiston Respublikasi  mustaqillikka erishgan ilk yillardan boshlab xalqaro
hamjamiyat bilan konstruktiv va ochiq muloqotni yo‘lga qo‘yishga intilib, nufuzli
xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   bilan   hamkorlikni   strategik   ustuvor   yo‘nalish
sifatida belgilab oldi. Dastlabki bosqichda bu hamkorlik texnik yordam va asosiy
infratuzilma sohalarini moliyalashtirish bilan cheklangan bo‘lsa, hozirgi davrda u
ko‘p qirrali, chuqurlashgan va tizimli shaklga ega bo‘lib bormoqda.
O‘zbekistonning   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   bilan   hamkorligi   ijtimoiy,
ekologik va  inson  kapitali  sohalarida  ancha  samarali  yo‘lga qo‘yilgan. Ayniqsa, 29UNDP,   UNIDO,   UNCTAD,   FAO,   UNICEF   kabi   BMT   agentliklari   bilan   milliy
darajadagi   dasturlar   va   strategiyalar   ishlab   chiqilgan.   Jumladan,   Barqaror
rivojlanish maqsadlari (SDG–2030) doirasida O‘zbekiston 17 ta maqsad bo‘yicha
milliy   indikatorlar   tizimini   ishlab   chiqib,   ularni   amalga   oshirish   uchun   davlat
budjetidan ham, xalqaro tashkilotlar mablag‘laridan ham foydalanmoqda. UNDP
tomonidan   raqamli   boshqaruv,   mahalliy   o‘zini   o‘zi   boshqaruv   organlarini
kuchaytirish va gender tengligi masalalarida bir qator loyihalar amalga oshirildi.
Xalqaro   Valyuta   Jamg‘armasi   (MMF)   bilan   hamkorlik   esa,   ayniqsa   2017-
yildan keyingi ochiq iqtisodiy siyosat davrida kuchaydi. MMF tomonidan har yili
o‘tkaziladigan “Article IV” missiyasi  orqali mamlakatning makroiqtisodiy holati
baholanib,   fiskal   siyosat,   valyuta   kursining   liberallashuvi,   inflyatsiyani   jilovlash
va moliyaviy sektor islohoti bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqilmoqda. O‘zbekiston
2017–2023-yillar   oralig‘ida   byudjet   ochiqligi,   markaziy   bank   mustaqilligi   va
valuta   bozorining   erkinlashtirilishi   bo‘yicha   katta   siljishlarga   erishdi.   Bu   esa
xalqaro kredit reytinglarining yaxshilanishiga olib keldi.
Jahon banki  bilan hamkorlikda esa  30 dan ortiq yirik loyiha amalga oshirildi.
Ular   orasida   “Qishloq   infratuzilmasini   yaxshilash”,   “Ta’lim   sifatini   oshirish”,
“Energiya   samaradorligini   oshirish”,   “Ichimlik   suvi   ta’minotini
modernizatsiyalash”   kabi   dasturlar   O‘zbekistonning   mintaqaviy   ijtimoiy
infratuzilmasini   rivojlantirishga   xizmat   qildi.   Jahon   banki   tomonidan   yillik
ajratilayotgan   moliyalashtirish   hajmi   o‘rtacha   600–800   million   AQSh   dollarini
tashkil   qilmoqda.   Bu   mablag‘lar   faqat   moliyaviy   yordam   sifatida   emas,   balki
texnik   maslahatlar,   strategik   baholash,   monitoring   va   nazorat   vositalari
ko‘rinishida ham xizmat qilmoqda.
Jahon Savdo Tashkiloti (JST) bilan hamkorlik, ayniqsa, so‘nggi yillarda yangi
bosqichga o‘tdi. 2020-yildan boshlab O‘zbekiston JSTga a’zo bo‘lish jarayonini
jadallashtirdi.   Savdo   qonunchiligi   JST   talablariga   muvofiqlashtirilmoqda,
eksportchilarni   qo‘llab-quvvatlash   tizimi   takomillashmoqda.   JSTga   to‘liq   a’zo
bo‘lish   orqali   O‘zbekiston   uchun   global   bozorlar   ochiladi,   savdo   to‘siqlari 30kamayadi   va   investitsion   iqlim   sezilarli   darajada   yaxshilanadi.   Shuningdek,
mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar   jahon   savdo   talablariga   mos   ravishda
raqobatbardosh bo‘lishga intilmoqda.
Osiyo   taraqqiyot   banki   (OTB)   bilan   hamkorlik   tajribasi   ham   juda   boy.
O‘zbekiston   bu   bankning   eng   faol   hamkorlaridan   biri   bo‘lib,   transport
infratuzilmasi,   energetika,   moliyaviy   sektor   va   ekologik   barqarorlik
yo‘nalishlarida yuzlab million dollarlik loyihalar amalga oshirilgan. Misol uchun,
“Yashil   energetika   dasturi”,   “Milliy   raqamli   to‘lov   platformasi”,   “Mintaqaviy
transport   loyihasi”   kabi   tashabbuslar   OTB   moliyaviy   yordamida   hayotga   tatbiq
etilmoqda.   O‘zbekiston   o‘zining   ekologik   majburiyatlari   doirasida   iqlim
o‘zgarishiga  qarshi   kurash,  energiya samaradorligini  oshirish  va  suv  resurslarini
boshqarish kabi sohalarda xalqaro tashkilotlar bilan yaqin hamkorlik qilmoqda.
Shuningdek,   O‘zbekistonning   Islom   Taraqqiyot   Banki   (ITB)   bilan   aloqalari
diniy   moliyalashtirish   tamoyillariga   asoslangan   bo‘lib,   u   infratuzilma,   qishloq
xo‘jaligi   va   ta’lim   sohalariga   yo‘naltirilmoqda.   ITB   tomonidan   Andijon,
Qashqadaryo,   Surxondaryo   va   boshqa   viloyatlarda   ichimlik   suvi,   irrigatsiya   va
maktab   infratuzilmasini   yaxshilash   bo‘yicha   loyihalar   qo‘llab-quvvatlanmoqda.
Shuningdek,   bank   bilan   imzolangan   uzoq   muddatli   strategik   sheriklik   doirasida
2025-yilgacha   O‘zbekistonga   1   milliard   dollarga   yaqin   mablag‘   ajratilishi
rejalashtirilgan.
O‘zbekiston   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (YTTB)   bilan   ham   o‘zaro
aloqalarni   kengaytirgan.   YTTB   ko‘magida   energetika   sektori   isloh   qilinmoqda,
xususiylashtirish   dasturlariga   texnik   yordam   ko‘rsatilmoqda,   kichik   va   o‘rta
biznes   subyektlari   kredit   liniyalari   bilan   ta’minlanmoqda.   2022–2024-yillarda
ushbu bank tomonidan O‘zbekistonda xususiy sektorni rivojlantirish bo‘yicha 40
dan ortiq loyiha tasdiqlangan.
Kelajakda   O‘zbekistonning   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlik   istiqbollari
yanada   kengayib   boradi.   Avvalo,   JSTga   a’zo   bo‘lish   mamlakatning   global
iqtisodiy   tizimga   to‘liq   integratsiyalashuviga   zamin   yaratadi.   Shuningdek, 31ekologik   barqarorlik,   “yashil   iqtisodiyot”,   raqamli   transformatsiya   va   gender
tengligi   kabi   yo‘nalishlar   xalqaro   tashkilotlar   bilan   aloqalarning   asosiy
yo‘nalishlariga   aylanadi.   Bu   esa   O‘zbekistonni   xalqaro   miqyosda   ishonchli
hamkor sifatida tanitadi.
Yana bir muhim istiqbol — bu xalqaro moliyaviy institutlarning kredit reyting
agentliklari   orqali   beradigan   baholaridir.   O‘zbekiston   xalqaro   tashkilotlar   bilan
doimiy hamkorlikda bo‘lish orqali o‘zining suveren kredit reytingini yaxshilashi,
xorijiy   sarmoyadorlar   uchun   ishonchli   hamkor   bo‘lishi   mumkin.   Shu   bois,
xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   bilan   tizimli,   ochiq   va   uzoq   muddatli   hamkorlik
O‘zbekistonning milliy rivojlanish strategiyasi uchun zaruriy shart hisoblanadi. 32 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   jarayonida   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning
tashkil   topishi,   ularning   funksiyalari,   maqsadlari   va   amaliy   faoliyat
yo‘nalishlarini  chuqur  o‘rgandim.  Tadqiqotlarim  davomida  angladimki,  bugungi
kunda   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   global   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlashda,
rivojlanayotgan   mamlakatlarga   moliyaviy   yordam   ko‘rsatishda,   savdo
munosabatlarini   tartibga   solishda   va   iqtisodiy   integratsiyani   rivojlantirishda
beqiyos   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   MMF,   Jahon   banki,   JST   va   BMT   kabi
tashkilotlarning   faoliyati   dunyo   iqtisodiyotining   asosiy   tayanch   ustunlariga
aylangan.Men xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning har biri o‘ziga xos ixtisoslashgan
sohalarga   ega   ekanini   va   ular   orqali   rivojlanayotgan   mamlakatlar   o‘z   iqtisodiy
siyosatini   yanada   takomillashtirish   imkoniga   ega   bo‘lishini   tahlil   qildim.
Masalan,   MMF   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlashga   xizmat   qilsa,   Jahon   banki
uzoq   muddatli   taraqqiyot   dasturlarini   moliyalashtiradi,   JST   esa   savdo
munosabatlariga shaffoflik kiritadi. BMT esa insonparvarlik, barqaror rivojlanish
va ijtimoiy tenglik tamoyillariga asoslangan global hamkorlik muhitini yaratishda
alohida   rol   o‘ynaydi.Shu   bilan   birga,   O‘zbekistonning   ushbu   tashkilotlar   bilan
olib   borayotgan   hamkorlik   tajribasi   menga   katta   taassurot   qoldirdi.   Mustaqillik
yillarida   mamlakatimiz   MMF   bilan   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda,
Jahon banki bilan infratuzilmani rivojlantirishda, JST bilan esa savdo erkinligini
oshirish   borasida   sezilarli   yutuqlarga   erishganini   bilib   oldim.   O‘zbekistonning
JSTga   a’zo   bo‘lishi   yo‘lida   olib   borilayotgan   islohotlar,   BMTning   “Barqaror
rivojlanish   maqsadlari”   doirasidagi   dasturlar   va   OTB,   ITB   bilan   mintaqaviy
iqtisodiy   integratsiyadagi   o‘sishlar   —   bularning   barchasi   xalqaro   hamkorlik
samaradorligining amaliy isbotidir. 33Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi   Farmon.   –   PF–14-son,   2023-yil   20-yanvar.   –   Elektron   manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida   Farmon.   –   PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030 strategiyasi doirasida ishchi kuchining malakasini oshirish
masalalari   bo‘yicha   nutqi.   –   2024-yil   17-oktabr.   –   Elektron   manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini   oshirish   va   kasbga   yo‘naltirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar,   2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–5000-sonli Qarori. 2021-yil 24-
fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev B.M., Karimov X.A. – “Korporativ boshqaruv asoslari”. – Toshkent:
“Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”. –
Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3411) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik   ma’lumotlari.
– 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC (International  Finance Corporation). – “Corporate Governance Toolkit”,
2019.
17) Moody’s   Investors   Service.   –   “Uzbekistan   banking   and   securities   outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev A.A. – “O‘zbekiston fond bozorida investor faolligini oshirish
omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev I.M. – “Korporativ boshqaruv va moliyaviy nazorat mexanizmlari”.
– Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova   M.I.   –   “Moliyaviy   menejment   asoslari”.   –   Toshkent:   Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

 Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar va ularning faoliyati

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha