Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 79.6KB
Xaridlar 19
Yuklab olingan sana 12 Dekabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xalqaro kapital bozori va uning rivojlanish asoslari

Sotib olish
Xalqaro kapital bozori va uning
rivojlanish asoslari
KIRISH ……………………………………………… 4
1-BOB.  XALQARO KAPITAL BOZORI VA UNING 
RIVOJLANISH 
ASOSLARI…………………………………….7 
1.1. Xalqaro kapital harakatining mohiyati va shakllari.
… …………………………………………… 7
1.2. Chet el investitsiyalari: mohiyati, asosiy tushunchalari, tasnifi.
………………………………………….  13
2-BOB. XALQARO KAPITAL HARAKATI.XALQARO KAPITAL 
OQIMINING MOHIYATI VA SHAKLLARI…………………
22  
2.1. Xalqaro kapital migratsiyasi va kapital o'tkazmasi  ………… 
… … …………… …………………………22
2.2. Xalqaro kapital harakatining mohiyati. Xalqaro kapital 
harakatining mohiyati va shakllari.  Chet eldagi tadbirkorlik 
motivlari  ………………………………………… 27
2 . 3 .  Kapital bozorini yanada rivojlantirish chora- 
 tadbirlari to’g’risida……………………………….32
2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash
sharoitida   iqtisodiyotni   rivojlanishida   investitsiya   va   kapital   qo`yilmalar   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Kapital   (uning   hajmi   va   tuzilishi)   har   qanday   iqtisodiy
tizimda takror ishlab chiqarish jarayonining yetakchi elementlaridan biri sanaladi.
Jamg'arish va investitsiyalar, o'z navbatida, kapital dinamikasining ichki tomonini
ifodalaydi,   bu   iqtisodiy   potentsialni   modernizatsiya   qilishning   chuqurligi   va
ko'lamini,   uning   samaradorligini   va   iqtisodiy   o'sish   sur'atlarini   belgilaydi.   Har
bir   mamlakatning   rivojlanish   darajasi,   ya`ni   iqtisodiyotning   rivojlanishi   va
iqtisodiy   o`sishi   ko`p   jihatdan   mamlakatdagi   investitsion   jarayonlarga
bog`liq.   Bizga   ma`lumki,   mamlakatdagi   investitsion   jarayonlar   asosida   kapital
qo`yilmalar   yotadi.   Kapital   qo`yilmalar   mamlakatning   investitsion   salohiyatini
oshirishga   hamda   investitsiya   faoliyatini   kengayishiga   yordam   beradi.   Shundan
kelib   chiqqan   holda   aytish   mumkinki,   O`zbekistonda   mustaqillikning   dastlabki
yillaridanoq   kapital   qo`yilmalarni   keng   miqyosida   iqtisodiyot   tarmoqlariga   jalb
etishga,   investitsiya   faoliyatini   rivojlantirishga   katta   e`tibor   berildi.   Chunki,
bizning mamalakatda ham   iqtisodiy rivojlanishga samarali investitsiya faoliyatisiz
erishib bo`lmaydi.   Darhaqiqat, bugun O`zbekiston mamlakat iqtisodiyotini yanada
isloh   qilish   va   modernizatsiyalash,   ayniqsa,   xususiy   sektorni   rivojlantirar   ekan,
investitsiya   va   kapital   qo`yilmalar   jadallashtirishdagi   xalqaro   tajribalarga
suyanmog`i   lozim.   Binobarin,   O`zbekistonning   jahon   hamjamiyatiga   dadil   va
nufuzli   tarzda   kirib   borayotganligi   mamlakatning   iqtisodiy-siyosiy   sohalaridagi
imkoniyatlaridan to`liq   foydalanishni talab qilishi tabiiydir
O`zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov
ta`kidlaganlaridek: “Barchamiz bir oddiy haqiqatni yaxshi anglab   olishimiz darkor
– investitsiyalarsiz   modernizatsiya ham , yangilanish ham   bo`lmaydi 1
” Shu sababli,
“Kapital   qo’yilmalari   va   kapital   bozori”   mavzusini   o`rganish   dolzarb   ahamiyat
kasb etadi.
3 Kurs ishining predmeti.   Xalqaro kapital bozorini  rivojlantirish,   unga   yangiliklar
kiristish. ushbu tadqiqot ishining predmeti sanaladi.
Kurs   ishining   obyekti.   Xalqaro   kapital   bozori   va   uning   ishtirokchilari
tadqiqot obyekti hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Tadqiqotning   maqsadi   Xalqaro   kapital   bozori
haqida   puxta   o’rganish   uni   rivojlantirish,   xulosa   va   takliflar   ishlab   chiqishdan
iborat. 
Tadqiqotni amalga oshirishdagi vazifalar:
*Xalqaro kapital harakatining mohiyati ;
*Xorijiy investitsiyalar: mohiyati, asosiy tushunchalari, tasnifi.
* Kapitalning xalqaro harakatining asosiy nazariyalari rolini yortib berish;
*Kapital migratsiyasining asosiy sabablari tahlil qilish; 
*Chet el mamlakatlari Xalqaro kapital bozori tajribalarini o’rganish;
Mavzuning   nazariy  va  amaliy  ahamiyati .   T adqiqotning  nazariy  natijalari
Xalqaro   kapital   bozori   faoliyatini   rivojlantirish   Tadqiqot   ishi   natijalarining
ahamiyati,   mavzudagi   taklif   va   tavsiyalari ni   kengroq   yoritib   berib,
r ivojlantirilishiga   qaratilgan   chora-tadbirlar   tizimi   ishlab   chiqilishida   qo’llanilishi
mumkinligi bilan belgilanadi.
Kurs ishi tarkibining qisqacha tavsifi.  Kurs  ishi  ikki  bob,  beshta  paragraf,
boblar   umumiy   xulosalar   hamda   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati,   4   ta
rasmla r dan iborat.
Kurs   ishining   1-bobida  Kapital   bozori   iqtisodiyotga   zarurligi   va  ahamiyati,
uning   rivojlanishi   haqida   so’z   yuritilgan   bo’lib   2   ta   rejadan   iborat.   Rejalarda
Xalqaro   kapital   harakatining   mohiyati   va   shakllari   turlari   kapital   bozorlar   haqida
ma`lumotlar keltirib o’tilgan.
2-  bobda   esa  Xalqaro  kapital  bozorining  mohiyati   uning  rivojlanishi   uchun
ko’rilayotgan   chora-tadbirlar   chet   el   investitiyalari,   O’zbekistonda   kapital
bozorining o’rni  haqida  so’z boradi  va u 3 ta rejadan iborat  bo’lib rejalarda  toliq
bayon etib borilgan.
4 1-BOB. XALQARO KAPITAL BOZORI VA UNING RIVOJLANISH
ASOSLARI
1.1.   Zamonaviy   dunyo   iqtisodiyoti   nafaqat   bir   mamlakatdan   ikkinchisiga
tovarlar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarish   natijalarini   o'tkazish,   balki   ishlab   chiqarish
omillari - kapital, mehnat, ilmiy va texnik yutuqlar bilan tavsiflanadi.
Ham   uni   eksport   qiluvchi   kompaniyalar,   ham   eksport   qiluvchi   davlatlar,
shuningdek,   kompaniyalar   va   qabul   qiluvchi   mamlakatlar   kapitalning   xalqaro
to'lib-toshishiga   qiziqish   bildirmoqdalar.   Birinchisi,   yangi   savdo   bozorlarini
rivojlantirmoqda,   ularning   daromadlarini   va   shunga   mos   ravishda   davlat   byudjeti
daromadlarini   ko'paytirmoqda.   Ikkinchisiga   qo'shimcha   investitsiyalar,   yuqori
texnologiyalar,   malakali   menejment   va   marketing,   shuningdek,   texnologik   va
iqtisodiy rivojlanish sur'atlari tezlashadi.
Zamonaviy   dunyo   iqtisodiyoti   rivojlanishining   o'ziga   xos   xususiyati   ishlab
chiqarish omillari, xususan kapital bilan savdo hajmining o'sib borishi hisoblanadi.
Milliy   miqyosda   kapital   operatsiyalari   ulushining   xalqaro   va   mintaqalararo
operatsiyalar   foydasiga   kamayishi   tendentsiyasi   ham   aniq   ko'rsatilgan.   Chet   elda
ma'lum   bir   bozorda   muvaffaqiyatli   raqobatlashishni   xohlaydigan   kompaniyalar
ko'pincha   tegishli   tovarlarni   eksport   qilishga   e'tiborni   qaratmaydilar,   balki   chet
elda   o'z   ishlab   chiqarishni   tashkil   qiladilar   yoki   mahalliy   kompaniyaning   nazorat
ulushini sotib olishadi.
Garchi kapitalning bir mamlakatdan ikkinchisiga o'tishi tovarlarni olib kirish
va olib chiqish bilan bir xil qonunlarga asoslansa-da, ma'lum xususiyatlar mavjud.
Iqtisodiy   hayotning   baynalmilallashuvi   nafaqat   tovarlar   va   ishchi   kuchi,
balki kapital ham mamlakatlar o'rtasidagi harakatlanishni kuchaytiradi. So'nggi 20
yil   ichida   deyarli   har   qanday   global   kredit-moliya   tizimi   o'zining   xalqaro   kapital
markazlariga,   yangi   hisob-kitob   tizimiga   ega   bo'ldi,   bunda   har   kuni   ulkan
miqdordagi   pullar   bo'yicha   xalqaro   operatsiyalar   elektron   tizimlar   orqali   amalga
oshirilmoqda.
5 Rossiya   o'zining   ishlab   chiqarish   potentsialini   tiklash,   yangilanish,   iste'mol
bozorini   yuqori   sifatli   va   arzon   narxlardagi   mahsulotlar   bilan   to'ldirish,   eksport
salohiyatini   rivojlantirish   va   qayta   qurish,   importga   qarshi   siyosat   olib   borish   va
G'arb boshqaruv madaniyatini jamiyatimizga joriy qilishdan manfaatdor. Chet ellik
sarmoyadorlar Rossiyaning ulkan ichki bozori, tabiiy boyligi, malakali va arzon ish
kuchi,   mahalliy   fan   va   texnika   yutuqlari   va   ...   hatto   atrof-muhitga   beparvolikdan
foyda olish uchun ko'prikni kengaytirmoqdalar.
Shu   sababli   davlatimiz   oldida   murakkab   va   juda   nozik   vazifa   turibdi:
mamlakatga   xorijiy   kapitalni   jalb   qilish   va   uni   o'z   imtiyozlaridan   mahrum
qilmasdan, ijtimoiy maqsadlarga erishish uchun iqtisodiy tartibga solish choralarini
qo'llash.
Tashqi   savdodan   farqli   o'laroq,   kapital   eksporti   kapitalizm   rivojining   eng
yuqori   bosqichida   tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   muhim   shakliga   aylandi.   Hozirgi
vaqtda u quyidagi o'ziga xos xususiyatlarga ega:
Kapital eksportida davlatning rolini oshirish;
Jahon kapital bozorida raqobatning kuchayishi;
To'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar ulushining o'sishi.
Xalqaro   kapital   migratsiyasi   -   bu   mamlakatlar   o'rtasida   kapitalning   o'zaro
almashinishidir, ularning egalariga daromad keltiradi.
Kapital migratsiyasining asosiy sabablari:
Muayyan mamlakatda kapitalning nisbiy oshishi;
Foiz   stavkasi   bilan   belgilanadigan   kapitalning   har   xil   marjinal
mahsuldorligi: kapital uning mahsuldorligi pastroq bo'lgan joydan yuqoriga qarab
siljiydi;
Tovarlarni   olib   kirishga   to'sqinlik   qiladigan   va   shu   bilan   xorijiy   etkazib
beruvchilarni   bozorga   kirish   uchun   sarmoya   kiritishga   majbur   qiladigan   bojxona
to'siqlarining mavjudligi;
Firmalarning   ishlab   chiqarishni   geografik   jihatdan   diversifikatsiya   qilish
istagi;
Kapitalga talabni oshiruvchi tovarlar eksportining o'sishi;
6 Milliy kapitalga talab va uning xalq xo'jaligining turli sohalari va sohalarida
ta'minotiga mos kelmasligi;
Mahalliy bozorni monopollashtirish imkoniyati;
Arzonroq   xom   ashyo   yoki   ishchi   kuchi   eksport   qilinadigan   mamlakatlarda
mavjudligi;
Barqaror siyosiy vaziyat va umuman qulay investitsiya muhiti.
Hozirgi   vaqtda   kredit   kapitali   bo'yicha   xalqaro   bozor   pul   bozori   va   kapital
bozorining o'ziga bo'linadi.
Pul bozori  - qisqa muddatli kreditlar bozori (bir yilgacha). Ularning yordami
bilan   korporatsiyalar   va   banklar   aylanma   mablag'larning   vaqtincha   etishmasligini
to'ldiradilar.
Kapital   bozori   -   bu   asosan   qimmatli   qog'ozlarni   chiqarish   va   sotib   olishda
taqdim etiladigan o'rta muddatli (ikki yildan besh yilgacha) bank kreditlari va uzoq
muddatli (o'n yildan ortiq) kreditlar bozori.
So'nggi   yillarda   xalqaro   bozorda   uzoq   muddatli   moliyalashtirishning
noan'anaviy   shakllari,   masalan   korxonalarning   aniq   sanoat   loyihalari   uchun   katta
kreditlar   berishni   o'z   ichiga   olgan   loyihaviy   moliyalashtirish   qo'llanilmoqda.
Shunday   qilib,   uzoq   muddatli   kreditlashning   ushbu   shakli   to'g'ridan-to'g'ri
investitsiyalarga yaqinlashmoqda.
Kapital harakati turli xil mezonlarga ko'ra tasniflanishi mumkin:
Kelib chiqish manbalariga ko'ra, aylanma mablag'lar rasmiy va xususiylarga
bo'linadi.
Kapital   bozori ,   fond   bozori   —   bo sh   turgan   pul   mablag larini   to plash,ʻ ʻ ʻ
ularni   ssuda   kapitaliga   aylantirish,   so ngra   uni   i.ch.   jarayonlari   ishtirokchilari	
ʻ
7 (banklar, korxonalar, firmalar, shuningdek, mamlakat aholisi) o rtasida taqsimlashʻ
munosabatlari;   qimmatli   qog ozlar,   korxonalarning   aksiyalari   hamda   davlat	
ʻ
obligatsiyalari   bilan   oldisotdi   operatsiyalari   olib   boriladi.   Pul   kapitalining   qayta
taqsimlanishida   ishtirok   etadigan   banklar,   fond   birjalari   va   moliya-kredit
muassasalari majmuini o z ichiga oladi.	
ʻ
Rasmiy kapital  - bu davlat kapitali (ssudalar, kafilliklar, yordam) bo'lib, ular
hukumatlararo   bitimlar   asosida   bir   mamlakat   tomonidan   boshqasiga   beriladi.
Bunday kapitalning manbai davlat byudjetidir. Rasmiy kapital shuningdek xalqaro
iqtisodiy tashkilotlarning kapitali hisoblanadi (XVF, XTTB va boshqalar).
Xususiy   kapital   nodavlat   firmalar,   banklar   va   boshqalarning   mablag'larini
anglatadi. Bunday kapitalning manbai tegishli xususiy korxonalarning shaxsiy yoki
qarz mablag'lari;
Foydalanish   xarakteriga   ko'ra   kapital   tadbirkorlik   va   kredit   kapitaliga
bo'linadi.
Tadbirkorlik   kapitali   -   bu   foyda   olish   uchun   har   qanday   xorijiy   ishlab
chiqarishga   to'g'ridan-to'g'ri   yoki   bilvosita   investitsiyalarni   anglatadi.   O'z
navbatida,   tadbirkorlik   kapitali   to'g'ridan-to'g'ri   va   portfel   investitsiyalariga
bo'linadi.
Kredit   kapitali.   Kreditlar   shaklida   kapitalni   eksport   qilish,   ulardan
foydalanish   bo'yicha   foizlarni   olish   uchun   ma'lum   muddat   qarzga   olingan
mablag'larni taqdim etishni anglatadi, chet elga eksport qilinadigan kredit kapitali
qisqa, o'rta va uzoq muddatli kreditlar va kreditlar yoki bank depozitlari va boshqa
moliyaviy   hisobvaraqlardagi   mablag'lar   ko'rinishida   bo'lish   Qimmatli   qog'ozlar
bozorining   rivojlanishi   iqtisodiyotni   uzoq   muddatli   moliyaviy   resurslarga
ehtiyojini   ta'minlab,  uning  yuqori  va  barqaror  o'sishiga   qaratilgan   makroiqtisodiy
siyosatning   muhim   vositasi   hisoblanadi.   Bu   soha   moliyaviy   resurslarning
jamg'aruvchilar va investorlardan qo'shimcha mablag'larga ehtiyoji bo'lgan xususiy
sektor   vakillari,   banklar,   davlat   korxonalari   va   hukumatga   bozor   mexanizmlari
asosida transmissiya qilinishiga xizmat qiladi.
8 Buning natijasida mazkur resurslar mamlakat taraqqiyotida katta salohiyatga
ega   bo'lgan   soha,   tarmoqlar   o'rtasida   oqilona   va   samarali   taqsimlanib,
foydalanilmayotgan   jamg'armalar   foydali   investitsiyalarga   aylanadi   hamda
iqtisodiyotda   kapital   shakllanadi.   Bu,   o'z   navbatida,   yuqori   iqtisodiy   o'sishni
rag'batlantiradi va raqobatbardoshlikni oshiradi.
Kapital   bozori   rivojlanishi   uchun   barqaror   makroiqtisodiy   muhit,   izchil
taraqqiy   etayotgan   moliyaviy   tizim   va   mustahkam   huquqiy   asos   zarur.   Ana   shu
jihatlar   Prezidentimizning   2021-yil   13-apreldagi   “Kapital   bozorini   yanada
rivojlantirish  chora-tadbirlari   to'g'risida”gi   farmonida  o'zining ifodasini   topgan  va
uning   yaqin   kelajakdagi   asosiy   yo'nalishlari   belgilab   berilgan.   Hujjatga   ko'ra,
sohaning   raqobatbardoshligini   oshirish   asosida   uning   kapitallashuvi   2023-yil
yakuniga   qadar   45   trillion   so'mga   yetkaziladi,   bank   tomonidan   kreditlashga
muqobil bo'lgan samarali moliyalashtirish mexanizmi yaratiladi.
Ana   shu   vaqt   mobaynida   respublika   va   hududiy   investitsiya   dasturlari
doirasida   loyihalarning   qimmatli   qog'ozlarini   chiqarish   orqali   moliyalashtirilgan
qismi   5   foizga   yetkaziladi.   Bu   jarayonda   xalqaro   moliya   bozorlari   bilan   faol
integratsiyalashuv,   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   keng
foydalanish   va   xorijda   muvaffaqiyatli   sinovdan   o'tgan   ilg'or   yondashuvlarni
qo'llash   yordamida   barcha   toifadagi   investorlar   uchun   qulay   muhitni   vujudga
keltirishga   alohida   ahamiyat   qaratiladi,   qonunchilik   bazasi   takomillashtiriladi.
Zamonaviy talablarga javob beradigan kadrlar bilan ta'minlash, istiqbolli yoshlarni,
shu   jumladan,   xorijiy   mutaxassislarni   jalb   qilish   uchun   jozibador   shart-sharoitlar
yaratiladi.
— Farmon bilan 2021—2023-yillarda kapital bozorini rivojlantirish dasturi
tasdiqlandi, — deydi Moliya vazirligi departamenti direktori Sarvar Ahmedov. —
YAlpi   ichki   mahsulotda   erkin   muomaladagi   qimmatli   qog'ozlar   umumiy   hajmini
kamida 5 foiziga etkazish uning asosiy maqsadi hisoblanadi. 2023-yil 1-yanvardan
boshlab   mahalliy   emitentlar   o'z   aktsiyalarini   dastlab   respublika   fond   birjasida
joylashtirgandan so'ng anderrayter tavsiyasiga ko'ra, xorijiy fond bozorlariga ham
qo'yishlari mumkin. endilikda korxonalardagi davlat ulushi aktsiyalarini birlamchi
9 (IPO)  va  ikkilamchi  (SPO)  usulida  taqsimlash  qimmatli  qog'ozlarga bo'lgan talab
va   taklifdan   kelib   chiqqan   holda,   anderrayter   tomonidan   aniqlanadigan   yagona
narx asosida amalga oshiriladi.
Anderrayter  (yangi chiqarilgan qimmatbaxo qog’oz,aksiya,obligatsiya)
Shu   kuni   davlatimiz   rahbari   tomonidan   imzolangan   “Kapital   bozorini
tartibga   solish   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to'g'risida”gi
qarorga   binoan,   bu   borada   hozirga   qadar   faoliyat   yuritib   kelayotgan   agentlik
tugatilib, uning barcha vazifa va vakolatlari Moliya vazirligiga o'tkazildi. Bundan
ko'zlangan   asosiy   maqsad   sohani   rivojlantirishga   yangicha   ruh   berish,   mavjud
institutsional   salohiyatdan   foydalangan   holda,   islohotlarni   jadallashtirish   hamda
ularni   moliya   sohasida   amalga   oshirilayotgan   o'zgarishlar   bilan   uyg'unligini
ta'minlashdan iborat.
Xalqaro   tajribaga   ko'ra,   mamlakatdagi   moliya   bozorlarining   rivojlanish
darajasi   mavjud   institutsional   salohiyatga   qarab   hukumat   yoki   mustaqil   idoralar
tomonidan tartibga solinadi. Rivojlanayotgan davlatlar orasida Malayziya, Vetnam
va   Kolumbiyada   Moliya   vazirligi   yoki   uning   tarkibida   bo'lgan   davlat   idorasi,
Rossiya,   Gruziya  va  Vengriyada Markaziy  bank  kapital   bozori   regulyatori   bo'lsa,
bu dastakni  nisbatan   rivojlangan  Singapur,  Argentina  va  Braziliyada  hukumatdan
mustaqil bo'lgan muassasasi yuritadi.
1.2.  Chet el investitsiyalari: mohiyati, asosiy tushunchalari, tasnifi
To'g'ridan-to'g'ri   xorijiy   investitsiyalar   (TXI)   bu   uzoq   muddatli   iqtisodiy
manfaatlarga   ega   bo'lish   uchun   qilingan   investitsiyalardir.   Xalqaro   valyuta
jamg'armasining ta'rifiga ko'ra, to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar - bu investor
kapital   qo'yiladigan   ob'ekt   ustidan   boshqaruv   nazorati   mavjud   bo'lgan   taqdirda
investitsiyaning   bunday   shakli.   To'g'ridan-to'g'ri   investitsiyalar   -   bu   ustav
kapitalining 10 foizidan ortig'ini qoplaydigan va korxonalarni boshqarish huquqini
beradigan investitsiyalar.
10 Xorijiy   kapitalning   yirik   sarmoyadorlari   tomonidan   amalga   oshirilayotgan
siyosiy   tazyiqlar   va   ularning   milliy   xavfsizlik   bilan   bog'liq   sektorlarga   kirishidan
qo'rqayotganlar.   Bundan   tashqari,   xorijiy   sarmoyadorlar   ko'pincha   ekologik
jihatdan   noqulay   bo'lgan   mahsulotni   qabul   qiluvchi   mamlakatga   topshirishga
intilishadi. Shu munosabat bilan qabul qiluvchi davlatlar ayrim tarmoqlarga xorijiy
investitsiyalarni   cheklovchi   yoki   to'g'ridan-to'g'ri   taqiqlovchi   qonunlar
chiqaradilar. To'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalarning salbiy qiymati dividendlar
va   to'langan   foizlar   miqdori   yangi   investitsiyalar   oqimidan   oshib   ketganda   ta'sir
qiladi.   Chet   el   investitsiyalarining   salbiy   qiymati,   shuningdek,   ma'lum   bir
tarmoqlar, jumladan, mamlakatning eksporti yoki hatto butun iqtisodiyotning ko'p
millatli   shaxslarni   egallab   olish   xavfi   bilan   bog'liq.   Masalan,   2000   yilda   Rossiya
Audit   palatasining   ma'lumotlariga   ko'ra,   94-dagi   aviatsiya   sanoatidagi   242
korxonadan Rossiya yagona ulushga ega emas, ammo ushbu sohadagi eng yaxshi
korxonalarda   xorijiy   kapital   30-40   foizni   egalladi.   Xususiylashtirishdan   keyingi
davrda   bunday   korxonalarda   ishlab   chiqarish   hajmi   9   baravar   kamaydi.   Chet   el
kapitali   25%   dan   ortiq   bo'lgan   Rossiya   korxonalari   (Rossiya   qonunchiligiga
muvofiq)   raqobatbardosh   harbiy   texnikani   ishlab   chiqarish   va   ishlab   chiqarish
uchun   litsenziya   olish   huquqidan   mahrum   bo'lishdi.   Shubhasiz,   bunday   vaziyat
yaratilgan   va   xorijiy   investorlarning   manfaatlariga   javob   beradigan,
masalan,Birlashgan   texnologiyalar   kompaniyasi   shu   tarzda   xavfli   raqobatchilarni
jahon  bozoridan   chiqarib   yuborganlar.   Rossiya   ishlab   chiqarishni   ilgari   surishdan
ko'ra, o'zlarining mahsulotlarini bozorda sotish ancha foydali.
11 Qabul   qiluvchi   mamlakatlarda   xorijiy   investitsiyalarning   asosiy   raqiblari
shunga   o'xshash   mahsulotlarni   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar   hisoblanadi.   Ular
xorijiy   raqobatga   dosh   berolmaydilar   va   hukumatdan   protektsionistik   choralarni
talab qilmoqdalar.
Biroq,   amaliyot   shuni   ko'rsatadiki,   tadbirkorlik   kapitalining   chet   el
investitsiyalarini   qabul   qiladigan   mamlakat,   asosan,   ularning   oqimidan   foyda
ko'radi. Yangi korxonalarga xizmat ko'rsatadigan ishchilar va etkazib beruvchilar,
shuningdek   soliqlarni   oladigan   mahalliy   va   federal   hukumatlar   mahalliy   firmalar
yo'qotganidan   ko'proq   daromad   olishadi.   Ijobiy   texnologik   va   kadrlar   o'zgarishi
ehtimoli   hukumatlarga   protektsionistik   choralarni   qo'llash   o'rniga,   chet   eldan
tadbirkorlik kapitalini jalb qilishni rag'batlantirishga majbur qiladi.
Kapital   harakati   bilan   bog'liq   holda   investitsiya   muhiti   tushunchasi   muhim
ahamiyat   kasb   etmoqda.   Investitsion   muhit   -   Xorijlik   ishbilarmonlar   nuqtai
nazaridan   mamlakatdagi   vaziyat.   Investitsion   muhitning   asosiy   tarkibiy   qismlari
quyidagilardan iborat:
  Siyosiy,   ijtimoiy,   ekologik,   iqtisodiy   va   boshqa   holatlar   bilan   bog'liq
bo'lishi mumkin bo'lgan xavflar (investitsiya xavfi).
90-yillarda   poytaxt   parvozi.   asosan   klassik   sabablarga   ko'ra   emas,   balki
tushuntirdi   ikki omil:
Birinchidan,   kapital   egalarining   uni   barqaror   iqtisodiyoti,   aniq
ishbilarmonlik   qoidalariga   ega   bo'lgan   va   gullab-yashnashi   mumkin   bo'lgan
davlatlarga   olib   chiqish,   shuningdek,   milliylashtirish   imkoniyatidan   xalos   etish
istagi.
Ikkinchidan   kapital   parvozi,   uning   kelib   chiqish   manbalari   asosan   jinoiy
xarakterga   ega   bo'lganligi   bilan   izohlanadi   va   chet   elga   eksport   qilish,   offshor
zonalarning imkoniyatlaridan foydalanib, sizga kapitalni "yuvish" va unga qonuniy
xarakter berish imkonini beradi.
12 Rossiya, o'tish davri iqtisodiyotiga ega bo'lgan boshqa davlatlar kabi, asosan
to'g'ridan-to'g'ri   to'g'ridan-to'g'ri   xorijiy   investitsiyalarning   importchisi   sifatida
ishlaydi, chunki ular iqtisodiyotni tarkibiy jihatdan moslashtirish uchun zarurdir.
Ammo   Rossiyada   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   Braziliya   (1997   yilda   19652
million dollar), Xitoy (44236 million dollar) kabi mamlakatlarga qaraganda ancha
kichikdir. Mutaxassislarning hisob-kitoblariga ko'ra, Rossiya da'vo qilishi mumkin
bo'lgan eng yuqori ko'rsatkich ("raqobat zonasi" - global kapital bozorining 5-6%).
An'anaga   ko'ra,   Rossiyada   xorijiy   investitsiyalar   uchun   jozibador   omillar
katta bozor sig'imi, boy tabiiy resurslar, arzon va malakali ishchi kuchidir. Biroq,
zamonaviy sharoitda ushbu omillarga noaniq baho berilgan.
Rossiyadagi   ichki   bozorning   sig'imi   potentsial   bo'lishi   mumkin,   chunki
aholining asosiy qismini sotib olish qobiliyati past.
Foydali qazilmalarni qazib olish va qayta ishlash xorijiy investorlarni o'ziga
jalb   qiladi.   Ishchi   kuchining   sifatiga   kelsak,   Shveytsariyaning   Beri   instituti   turli
mamlakatlarning   raqobatdoshlik   ustunliklarini   o'rganib   chiqib,   mehnat
qonunchiligi,   tarif   shartnomalari   tahlili,   ish   haqi   darajasi   va   mehnat   unumdorligi,
mehnat   intizomi   va   ishchilarga   bo'lgan   munosabat   o'rtasidagi   aloqani   o'rganib
chiqib,   Rossiyani   bir   qator   mamlakatlar   qatoriga   joylashtirdi.   sarmoya   mumkin,
ammo buning uchun sharoit etarli darajada qulay emas.
Beqaror   siyosiy   vaziyat,   noaniq,   tez-tez   o'zgarib   turadigan   qonun   hujjatlari
xorijiy investitsiyalar uchun noqulay sharoitlarni yaratadi.
Rossiya   chet   el   investorlarini   milliylashtirishdan   himoya   qilishni
kafolatlaydi   (Rossiya   Federatsiyasi   Konstitutsiyasiga   binoan,   davlat   tasarrufidan
chiqarish musodara qilingan qiymatning to'liq va oldindan qoplanishi  sharti  bilan
mumkin), davlat organlari, mansabdor shaxslarning noqonuniy xatti-harakatlaridan
aniq   va   shaffof   huquqiy   investitsiya   rejimini   yaratadi.   Biroq,   barcha   muammolar
allaqachon hal qilingan deb hisoblash erta.
Hozirgi   vaqtda   jahon   iqtisodiyoti   to'g'ridan-to'g'ri   xorijiy   investitsiyalarni
ko'p tomonlama darajada tartibga solish imkoniyatlariga e'tiborni kuchaytirmoqda.
Rossiya bunday qoidalarni shakllantirishda deyarli ishtirok etmaydi. U hozirda JST
13 a'zosi   emas,   aniqrog'i,   ushbu   tashkilot   chet   el   investitsiyalari   sohasida
sarmoyadorlar   va   TMKlar   uchun   xulq-atvor   qoidalarini   ishlab   chiqish
markazlaridan   biri   hisoblanadi.   Shu   bilan   birga,   sarmoyalarni   jalb   qilish   uchun
Rossiyaning   XVFga   a'zoligi,   1965   yildagi   Vashington   sarmoyaviy   nizolarni   hal
qilish to'g'risidagi konventsiyasida ishtirok etishi muhimroqdir ko’rindi.
Chet el investitsiyalari portfeli (CHD) - bu investorga investitsiya ob'ektlari
ustidan real boshqaruv huquqini bermaydigan xorijiy qimmatli qog'ozlarga kapital
qo'yilishi.   Portfel   investitsiyalarining   maqsadi   bozor   qiymati   va   to'langan
dividendlarni   ko'paytirish   orqali   daromad   olishdir.   Portfel   investitsiyalarining
harakatiga  turli  mamlakatlarda  qimmatli   qog'ozlar   bo'yicha  to'langan   foizlar  farqi
sezilarli   darajada   ta'sir   qiladi;   ushbu   investitsiyalar   uchun   tavakkalchilik   darajasi;
tashqi ko'rinishdagi qimmatli qog'ozlar hisobidan o'z portfelingizni diversifikatsiya
qilish (diversifikatsiya qilish) istagi.
Portfel   investitsiyalarining   to'g'ridan-to'g'ri   investitsiyalardan   ustunligi
shundaki,   ular   yuqori   likvidlikka   ega,   ya'ni.   ularning   valyutaga   tezkor
konversiyalanish imkoniyati.
Xalqaro   portfel   investitsiyalari   to'lov   balansida   aks   ettirilgan   deb
tasniflanadi. Ular investitsiyalarga bo'linadi:
Emissiyaviy   qimmatli   qog'ozlar   -   bozorda   muomalada   bo'lgan   pul   hujjati,
ushbu   hujjatni   (aktsiyalar,   aktsiyalar,   qatnashish)   bergan   shaxsga   nisbatan   hujjat
egasining mulk huquqini tasdiqlovchi hujjat;
Qarzli qimmatli qog'ozlar (qarzli qimmatli qog'ozlar) - bozorda muomalada
bo'lgan,   hujjat   egasining   ssudasi   ushbu   hujjatni   bergan   shaxsga   munosabatini
tasdiqlovchi pul hujjati.
Qarzli qimmatli qog'ozlar quyidagi shaklda bo'lishi mumkin.
Obligatsiyalar, veksellar (qarz majburiyatlari), qarz tushumlari (notalar) - o'z
egasiga   shartnomada   belgilanadigan   kafolatlangan   pul   daromadlariga   yoki
o'zgaruvchan pul daromadlariga so'zsiz huquq beradigan pul vositalari;
Pul  bozoridagi  vosita   - o'z  egasiga  ma'lum  bir  sanada  kafolatlangan qat'iy
pul   daromadiga   so'zsiz   huquq   beradigan   pul   vositalari.   Ushbu   vositalar   bozorda
14 chegirma   asosida   sotiladi,   ularning   hajmi   foiz   stavkasi   qiymatiga   va   muddat
tugashiga bog'liq. Bularga g'azna veksellari, depozit sertifikatlari, bank kreditorlari
(bankirlarning qabul qilishlari) va boshqalar kiradi;
Moliyaviy derivativlar - egasining dastlabki qimmatli qog'ozlarni sotish yoki
sotib   olish   huquqini   tasdiqlovchi   moliyaviy   vositalarning   bozor   lotinlari.   Ular
orasida variantlar, fyucherslar, kafilliklar, svoplar mavjud.
To'lov   balansidagi   portfel   investitsiyalarining   xalqaro   harakatini   hisobga
olish uchun quyidagi ta'riflar qabul qilindi:
Eslatma   /   -   qarz   oluvchi   tomonidan   uning   nomiga   bankka   qo'yilishi   va
bozorda joylashtirilishini va sotilmagan notalarni sotib olishni, qarzni uzaytirishni
yoki   zaxira   ssudalarini   berilishini   kafolatlaydigan   shartnoma   asosida
chiqariladigan qisqa muddatli pul vositasi. Eng mashhur notalar evronotlar;
Variant   -   bu   xaridorga   ma'lum   bir   vaqtni   yoki   sanadan   so'ng   ma'lum   bir
qimmatli   qog'ozni   yoki   mahsulotni   belgilangan   narxda   sotib   olish   yoki   sotish
huquqini   beradigan   shartnoma   (xavfsizlik).   Optsionni   sotib   oluvchi   sotuvchiga
yuqorida   ko'rsatilgan   huquqni   amalga   oshirish   majburiyati   evaziga   mukofot
to'laydi;
Varrant   (kafillik)   -   ma'lum   bir   davrda   o'z   egasiga   ma'lum   miqdordagi
aktsiyalarni emitentdan imtiyozli shartlarda sotib olishga imkon beradigan optsion
turi;
Fyucherslar   (fyucherslar)   -   kelajakda   ma'lum   bir   sanada   ma'lum   bir
qimmatli   qog'ozni,   valyutani   yoki   mahsulotni   sotib   olish   yoki   sotish   bo'yicha
standart qisqa muddatli shartnomalar uchun majburiydir;
Forvard   stavkasi   (forvard   stavkasi)   -   asosiy   qarzning   shartli   belgilangan
miqdori   uchun   belgilangan   kunda   to'lanadigan   va   ma'lum   bir   kunda   amaldagi
bozor   foiz   stavkasidan   yuqori   yoki   past   bo'lishi   mumkin   bo'lgan   foiz   stavkasi
summasi to'g'risidagi kelishuv;
Almashtirish   (almashtirish)   -   ma'lum   bir   vaqtdan   keyin   va   kelishilgan
qoidalar   asosida   bir   xil   qarzlar   bo'yicha   to'lovlarni   amalga   oshirishni
ta'minlaydigan shartnoma. Foiz stavkasi almashinuvi to'lovni foiz stavkasining bir
15 turiga   boshqasiga   (o'zgaruvchan   foiz   uchun   belgilangan   foiz)   mos   ravishda
almashtirishni  o'z ichiga oladi. Valyuta kursini  almashtirish ikki xil  valyutada bir
xil miqdordagi pulni almashishni o'z ichiga oladi.
Sanab   o'tilgan   chet   el   qimmatli   qog'ozlarining   har   bir   turiga   portfel
qo'yilmalari pul-kredit organlari (markaziy yoki  davlat  banki), markaziy hukumat
(odatda   moliya   vazirligi),   tijorat   banklari   va   boshqalar   tomonidan   kiritilgan
investitsiyalar hisobiga amalga oshiriladi.
G'arbiy   iqtisodiy   adabiyotda   kapitalning   xalqaro   harakati   haqidagi
nazariyalarga katta  e'tibor  berildi. 60-yillardan  beri. sarmoyalarni   qabul  qiladigan
mamlakatlar   iqtisodiyotida   paydo   bo'ldi.   Bu   davrda   siyosiy   xaritada   juda   ko'p
mustaqil   rivojlanayotgan   davlatlar   qo'zg'olon   ko'targan   milliy   ozodlik   harakati
natijasida   paydo   bo'ldi.   Ushbu   jarayon   natijasida   kapital   harakatining   xalqaro
oqimlarida   uning   rivojlangan   mamlakatlardan   rivojlanayotgan   mamlakatlarga
o'tish tendentsiyasi kuzatildi.
G'arbning   taniqli   iqtisodchilari   S.   Kuznets,   G.   Xaberner,   G.   Mayer   va
boshqalar   o'z   asarlarida   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   iqtisodiy   o'sishni
rejalashtirish   zamonaviy  sharoitda   mamlakat   iqtisodiyotiga  xorijiy  kapital   kiritish
imkoniyatisiz tasavvur qilib bo'lmaydi, deb ta'kidlaydilar. Ushbu mualliflar xorijiy
kapitalning   rivojlanayotgan   iqtisodiyotga   ijobiy   ta'siri   barcha   holatlarda,   milliy
iqtisodiyotga   qanday   ta'sir   qilishidan   qat'i   nazar:   to'g'ridan-to'g'ri   xususiy
investitsiyalar va kreditlar shaklida, davlat investitsiyalari va kreditlari ko'rinishida
yoki nimada ta'sir qiladi degan fikrni ishlab chiqmoqdalar. aks holda.
Ikkala  holatda ham, xorijiy sarmoyani  milliy farovonlikka erishishning  eng
samarali vositasi sifatida oqlash va tavsiya etish uchun dalillar mavjud. Darhaqiqat,
bir   tomondan,   milliy   iqtisodiyotga   jalb   qilingan   va   samarali   ishlatilgan   iqtisodiy
o'sish o'sishiga ijobiy ta'sir ko'rsatadi, orqada qolishni engib o'tishga yordam beradi
va   global   iqtisodiyotga   qo'shiladi.   Boshqa   tomondan,   xorijiy   kapitalni   jalb   qilish
muayyan   majburiyatlarni   yuklaydi,   qarz   oluvchi   mamlakatning   kreditorga
qaramligini turli shakllarini yaratadi va tashqi qarzning keskin o'sishiga olib keladi.
16 Shunday   qilib,   milliy   iqtisodiyot   uchun   xorijiy   kapital   aralash   oqibatlarga   olib
kelishi mumkin.
Hozirgi   bosqichda   rus   olimlari   tomonidan   xorijiy   kapitalni   turli   shakllarda
qabul   qilish,   undan   samarali   foydalanish   masalalari   bo'yicha   nazariy   tushunish
dolzarb va muhimdir.
Ushbu tahlil uchun bir nechta turli xil modellar mavjud.
Kapitalni   mamlakat   ichida   qayta   taqsimlashning   differentsial   modeli   (V.
Leontiev model)
Chet   el   investitsiyalari   oqimining   milliy   iqtisodiyotlarning   uzoq   muddatli
iqtisodiy   rivojlanishiga   ta'sirini   baholashning   birinchi   urinishlaridan   biri   V.
Leontiev   modeli   edi.   Ushbu   model   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlar
ikki   guruhining   ishlashini   aks   ettiradi.   Ularning   o'zaro   aloqasi   rivojlangan
mamlakatlardan   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   eksport   qilinadigan   samarali
investitsiyalar oqimi bilan ta'minlanadi.
Ishlab   chiqarish   funktsiyalari   asosida   iqtisodiy   o'sish   modeli   (Welfens-
Jessinsky modeli va uning o'zgarishlari)
Asosiylaridan   biri   shakllar   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   xalqaro   kapital
oqimi .
1-modda. Qonunning maqsad va vazifalari
Ushbu   Qonun   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   chet   el   investitsiyalari
amalga oshirilishining huquqiy asoslari va tartibini belgilab beradi.
Ushbu Qonunning asosiy vazifalari:
chet el investitsiyalari kirib kelishini rag’batlantirish yo’li bilan O’zbekiston
Respublikasi   iqtisodiyotini   rivojlantirish   va   uning   jahon   iqtisodiy   tizimiga
qo’shilishiga ko’maklashishdan;
chet   elning   moliyaviy,   moddiy,   intellektual   va   boshqa   resurslarini,
zamonaviy   xorijiy   texnologiyalarni   va   boshqaruv   tajribasini   jalb   etish   hamda
ulardan oqilona foydalanishdan iborat.
2-modda. Chet el investitsiyalari to’g’risidagi qonun hujjatlari
17 Chet   el   investitsiyalari   to’g’risidagi   qonun   hujjatlari   ushbu   Qonun,   “Chet
ellik   investorlar   huquqlarining   kafolatlari   va   ularni   himoya   qilish   choralari
to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonuni ,   boshqa   qonun   hujjatlaridan
iborat.
Agar   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasida   chet   el
investitsiyalari   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilganidan   o’zgacha
qoidalar belgilangan bo’lsa, xalqaro shartnoma qoidalari qo’llaniladi.
3-modda. Chet el investitsiyalari
Chet ellik investorlar tomonidan tadbirkorlik faoliyati va qonun hujjatlarida
taqiqlanmagan   boshqa   turdagi   faoliyat   obyektlariga   qo’shiladigan   barcha   turdagi
moddiy   va   nomoddiy   boyliklar   hamda   ularga   bo’lgan   huquqlar,   shu   jumladan
intellektual   mulkka   bo’lgan   huquqlar,   shuningdek   reinvestitsiyalar   chet   el
investitsiyalari deb e’tirof etiladi.
Chet   ellik   investorlar   tomonidan   O’zbekiston   Respublikasida   chet   el
investitsiyalaridan olingan hamda O’zbekiston Respublikasi hududida tadbirkorlik
faoliyati va qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa turdagi faoliyat obyektlariga
qo’shiladigan   har   qanday   daromad,   shu   jumladan   foyda,   foizlar,   dividendlar,
royalti,   litsenziya   va   vositachilik   haqlari,   texnikaviy   yordam,   texnik   xizmat
ko’rsatish   uchun   to’lovlar   hamda   boshqa   shakldagi   mukofotlar   reinvestitsiyalar
deb e’tirof etiladi.
4-modda. Chet ellik investorlar
O’zbekiston   Respublikasida   chet   ellik   investorlar   quyidagilar   bo’lishi
mumkin:
chet el davlatlari, chet el davlatlarining ma’muriy yoki hududiy organlari;
davlatlararo   bitimlar   yoki   boshqa   shartnomalarga   muvofiq   tashkil   topgan
yoki xalqaro ommaviy huquq subyektlari bo’lgan xalqaro tashkilotlar;
chet  el  davlatlarining qonun hujjatlariga muvofiq tashkil  topgan va faoliyat
ko’rsatib   kelayotgan   yuridik   shaxslar,   boshqa   har   qanday   shirkatlar,   tashkilotlar
yoki uyushmalar;
18 chet   davlat   fuqarolari   va   O’zbekiston   Respublikasidan   tashqarida   doimiy
ravishda yashovchi fuqaroligi bo’lmagan shaxslar.
5-modda. Chet el investitsiyalarini amalga oshirish shakllari
Chet   ellik   investorlar   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   investitsiyalarni
quyidagi yo’llar bilan amalga oshirishlari mumkin:
O’zbekiston   Respublikasining   yuridik   va   (yoki)   jismoniy   shaxslari   bilan
birgalikda   tashkil   etilgan   xo’jalik   jamiyatlari   va   shirkatlarining,   banklar,   sug’urta
tashkilotlari   va   boshqa   korxonalarning   ustav   jamg’armalarida   va   boshqa   mol-
mulkida ulush qo’shib qatnashish;
chet   ellik   investorlarga   to’liq   qarashli   bo’lgan   xo’jalik   jamiyatlari   va
shirkatlarini, banklar, sug’urta tashkilotlari va boshqa korxonalarni barpo etish va
rivojlantirish;
mol-mulk, aksiyalar va boshqa qimmatli qog’ozlarni sotib olish;
2022-yil 1-yanvar   holatiga ko’ra respublikamizda xorijiy kapital ishtirokida
faoliyat   ko’rsatayotgan   korxonalarning   soni   2017-yilning   mos   davri   bilan
solishtirilganda   2,7   barovorga   oshgan   bo’lib,   ularning   yillar   kesmidagi   soni
quyidagicha ko’rinishni hosil qilganligini ko’rishimiz mumkin. 
2017-yilda 5008 ta
2018-yilda 5517 ta 
2019-yilda 7560 ta
2020-yilda 10382 ta 
2021-yilda 11781 ta
2022-yilda 13289 ta
2-BOB.   XALQARO   KAPITAL   HARAKATI.XALQARO   KAPITAL
OQIMINING MOHIYATI VA SHAKLLARI
2.1.  Xalqaro kapital migratsiyasi va kapital o'tkazmasi  
19 Xalqaro   kapital   migratsiyasi kapitalni   olib   kiruvchi   mamlakatda   yuqori
daromad   olish   uchun   bir   mamlakatdan   naqd   pul   va   (yoki)   tovar   shaklidagi
qiymatning harakati sifatida aniqlanishi mumkin.
Aks   holda,   bu   mamlakatlar   o'rtasidagi   kapitalning   qarama-qarshi   harakati
sifatida ifodalanishi mumkin, bu ularning egalariga tegishli daromad keltiradi.
Kapital   harakati   tovarlar   harakatidan   sezilarli   darajada   farq   qiladi.   Tashqi
savdo tovarlar almashinuvidan foydalanish qiymati sifatida keladi. Kapital eksporti
- bu ma'lum bir mamlakatda kapitalning bir qismini milliy aylanmadan olish va uni
tovar   yoki   pul   shaklida   boshqa   mamlakatning   ishlab   chiqarish   va   aylanish
jarayoniga o'tkazish jarayoni.
Avvaliga kapitalning eksporti  rivojlangan mamlakatlarning kam  soniga xos
edi.   Endi   kapitalni   eksport   qilish   jarayoni   har   qanday   muvaffaqiyatli
rivojlanayotgan davlatning vazifasiga aylanib bormoqda. Kapital etakchi davlatlar
va   o'rta   rivojlangan   davlatlar   hamda   rivojlanayotgan   mamlakatlar   tomonidan
eksport qilinadi. Xususan, NIS.
Kapital   eksportining   sababi   ma'lum   bir   mamlakatda   kapitalning   nisbatan
ko'payishi, uning haddan tashqari ko'payishi hisoblanadi.
Ulardan eng muhimi:
jahon   iqtisodiyotining   turli   qismlarida   kapitalga   talab   va   uning   taklifining
nomutanosibligi;
mahalliy mahsulotlar bozorini rivojlantirish imkoniyati;
sarmoya   arzon   xom   ashyo   va   ishchi   kuchi   eksport   qilinadigan
mamlakatlarda mavjudligi;
qabul   qilingan   mamlakatda   barqaror   siyosiy   vaziyat   va   umuman   qulay
investitsiya muhiti, maxsus iqtisodiy zonalarda imtiyozli investitsiya rejimi;
qabul qiluvchi mamlakatda ekologik standartlar poytaxt donor mamlakatiga
qaraganda ancha past;
ma'lum   bir   xalqaro   korporatsiyaning   mahsulotlariga   yuqori   tarifli   yoki
tarifsiz cheklovlar qo'ygan uchinchi mamlakatlarning bozorlariga kirishni istash.
Kapital eksportini rag'batlantiruvchi va uni rag'batlantiruvchi omillar:
20 milliy   iqtisodiyotlarning   o'sib   borayotgan   o'zaro   bog'liqligi   va   o'zaro
bog'liqligi;
xalqaro sanoat kooperatsiyasi;
rivojlangan   mamlakatlarning   iqtisodiy   siyosati,   ularning   iqtisodiy
rivojlanishiga muhim turtki beradigan xorijiy kapitalni jalb qilish orqali;
muhim   stimulyatorlar   kapital   oqimini   boshqaruvchi   va   tartibga   soluvchi
xalqaro moliyaviy tashkilotlardir;
mamlakatlar   o'rtasida   daromad   va   kapitalga   ikki   yoqlama   soliq   solishning
oldini   olish   to'g'risidagi   xalqaro   bitim   savdo,   ilmiy   va   texnikaviy   hamkorlikni
rivojlantirishga xizmat qilmoqda.
Kapital   oqimlari   mavzusi   Jahon   iqtisodiyotida   va   uning   kelib   chiqish
manbalari quyidagilardan iborat:
xususiy tijorat tashkilotlari;
davlat, xalqaro iqtisodiy va moliyaviy tashkilotlar.
Kapital harakati, undan foydalanish quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
sanoat, tijorat va boshqa korxonalarga to'g'ridan-to'g'ri investitsiyalar;
portfel investitsiyalari;
sanoat   va   savdo   korporatsiyalariga,   banklarga   va   boshqa   moliyaviy
institutlarga kredit kapitalining o'rta va uzoq muddatli xalqaro kreditlari;
iqtisodiy yordam;
bepul (imtiyozli) ssudalar.
Jahon   amaliyotida   kapitalning   harakati   xorijiy   investitsiyalardan   sezilarli
darajada farq qiladi.
Kapital o'tkazmasi- o'z ichiga oladi:  chet  ellik sheriklar  bilan operatsiyalar
bo'yicha to'lovlar kvitansiyalari, qarzlarni berish va hk
Ostida   xorijiy   investitsiyalar bu   kapitalni   qabul   qiladigan   mamlakatda
kompaniyani   boshqarish   va   boshqaruvida   ishtirok   etish   maqsadida   kapital
harakatini anglatadi.
To'g'ridan-to'g'ri investitsiyalarning asosiy shakllari:
chet elda korxonalarni ochish, shu jumladan filiallar yoki filiallar ochish;
21 shartnoma asosida qo'shma korxonalar tashkil etish;
tabiiy resurslarni birgalikda o'zlashtirishni yaratish;
xorijiy   kapitalni   oladigan   mamlakat   korxonalarini   sotib   olish   yoki
xususiylashtirish.
Kapitalning   xalqaro   harakati   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarda   etakchi
o'rinni egallaydi va jahon iqtisodiyotiga katta ta'sir ko'rsatadi:
global iqtisodiyotning o'sishiga hissa qo'shadi;
xalqaro mehnat taqsimoti va xalqaro hamkorlikni chuqurlashtiradi;
davlatlararo   savdo   hajmini,   shu   jumladan,   xalqaro   korporatsiyalar   filiallari
o'rtasidagi   o'zaro   savdo   hajmini   oshiradi,   bu   dunyo   savdosi   rivojlanishini
rag'batlantiradi.
Kapitalni   eksport   qiluvchi   mamlakatlar   uchun   oqibati   kapitalni   chet   el
investitsiyalarini jalb qilmasdan chet elga eksport qilishdir, bu esa eksport qiluvchi
davlatlarning iqtisodiy rivojlanishining pasayishiga olib keladi.
Kapitalning eksporti eksport qiluvchi  mamlakatda bandlik darajasiga salbiy
ta'sir   ko'rsatmoqda,   chet   elda   kapitalning   harakati   esa   mamlakatning   to'lov
balansiga salbiy ta'sir ko'rsatmoqda.
Kapitalni   import   qiluvchi   mamlakatlar   uchun,   ijobiy   oqibatlari   quyidagilar
bo'lishi mumkin:
boshqariladigan kapital importi (kapital oluvchi mamlakat iqtisodiy o'sishiga
hissa qo'shadi);
jalb qilingan kapital (yangi ish o'rinlari yaratadi);
xorijiy kapital (yangi texnologiyalar olib keladi);
samarali   boshqaruv   (mamlakatda   ilmiy-texnik   taraqqiyotni   tezlashtirishga
yordam beradi);
kapital   oqimi   (qabul   qiluvchi   mamlakat   to'lov   balansini   yaxshilashga
yordam beradi).
Mavjud va   salbiy oqibatlar  xorijiy kapitalni jalb qilish:
chet   el   kapitalining   kirib   kelishi   mahalliy   kapitalning   o'rnini   bosadi   yoki
uning harakatsizligidan foydalanadi va daromadli tarmoqlarni ko'paytiradi;
22 sarmoyaning nazoratsiz olib kirilishi atrof-muhitning ifloslanishi bilan birga
bo'lishi mumkin;
kapitalning   importi   ko'pincha   hayotiy   tsiklidan   o'tgan   tovarlarni   qabul
qiluvchi   mamlakat   bozoriga,   shuningdek   sifati   past   sifati   tufayli   to'xtatilgan
tovarlarni bozorga chiqarish bilan bog'liq;
kredit   kapitali   importi   mamlakatning   tashqi   qarzining   ko'payishiga   olib
keladi;
xalqaro   korporatsiyalar   tomonidan   transfer   narxlaridan   foydalanish   oluvchi
mamlakatning   soliq   tushumlari   va   bojxona   to'lovlaridan   mahrum   bo'lishiga   olib
keladi.
Makro kapital oqimining darajasi - davlatlararo kapital o'tkazish. Statistik
ma'lumotlarga ko'ra, bu mamlakatlarning to'lov balansida aks etadi.
Kapital   oqimlarining   mikro   darajasi -   korporativ   ichki   kanallar   orqali
xalqaro kompaniyalar ichida kapital harakati.
Jahon kapital bozori. Kontseptsiya. Mohiyat
Jahon   moliyaviy   manbalari -   Bu   barcha   mamlakatlar,   xalqaro   tashkilotlar
va   dunyoning   xalqaro   moliyaviy   markazlarining   moliyaviy   resurslarining
uyg'unligi.
Jahon   moliya   tarkibiga   to'rtta   asosiy   tarkibiy   qismlar   kiradi,   ularning
umumiy soni global moliyaviy muhitni tashkil etadi:
-xalqaro moliyaviy bozorlar;
-xalqaro bank moliyasi;
-xalqaro portfel investitsiyalari;
-xalqaro korporatsiyalar moliyasi.
Moliyaviy   manbalar   deganda   faqat   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarda,   ya'ni
rezidentlar va norezidentlar o'rtasidagi munosabatlar qo'llaniladi.
Jahon   moliyaviy   bozori   vositachilar   sifatida   moliyaviy   aktivlarni
kreditorlar va qarz oluvchilar, sotuvchilar va moliyaviy resurslarni sotib oluvchilar
o'rtasida qayta taqsimlaydigan moliya-kredit tashkilotlari to'plamini anglatadi.
23 Global   moliyaviy   oqimlar   tovarlar   harakati,   xizmatlar   va   jahon   bozorining
raqobatdosh  agentlari   o'rtasida  pul  kapitalini   mamlakat  ichida  qayta  taqsimlashga
xizmat qiladi.
Jahon moliyaviy oqimlari  quyidagi asosiy kanallar orqali amalga oshiriladi:
tovarlar va xizmatlarni sotish uchun valyuta-kredit va hisob-kitob xizmatlari;
asosiy va aylanma mablag'larga xorijiy investitsiyalar;
qimmatli qog'ozlar va turli moliyaviy vositalar bilan operatsiyalar;
valyuta operatsiyalari;
milliy   daromadning   bir   qismini   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   yordam
berish   va   xalqaro   tashkilotlarga   davlat   hissasi   ko'rinishida   byudjet   orqali   qayta
taqsimlash.
2.2 .  Kapitalning xalqaro harakati: mohiyati, sabablari va shakllari. 
1. Kapitalning xalqaro harakatining mohiyati va shakllari.
2. Xorijiy investitsiyalar: mohiyati, asosiy tushunchalari, tasnifi.
3.   Kapitalning   xalqaro   harakatining   asosiy   nazariyalari   (neoklassik,
neokeynschilik va boshqalar).
1. Hozirgi zamon jahon xo’jaligi nafaqat tovar va xizmatlar ishlab chiqarish
natijalarining bir mamlakatdan ikkinchi davlatga o’tkazilishi, balki ishlab chiqarish
omillari – kapital, mehnat, fan va texnika yutuqlari bilan ham tavsiflanadi.
Kapitalning   xalqaro   miqyosda   oshib   ketishidan   uni   eksport   qiluvchi
kompaniyalar   va   davlatlar   ham,   kompaniyalar   va   oluvchilar   ham   manfaatdor.
Birinchisi   shu   yo'l   bilan   yangi   bozorlarni   o'zlashtiradi,   ularning   foydasini   va
shunga mos ravishda davlat byudjeti daromadlarini oshiradi. Ikkinchisi qo'shimcha
investitsiyalar,   yuqori   texnologiyalar,   malakali   menejment   va   marketingni   oladi,
shuning uchun texnik va iqtisodiy rivojlanish sur'atlarini tezlashtiradi.
Zamonaviy   jahon   iqtisodiyoti   rivojlanishining   o'ziga   xos   xususiyati   ishlab
chiqarish   omillari,   xususan,   kapital   savdosining   o'sib   borayotgan   ko'lamidir.
24 Shuningdek,   milliy   miqyosda   kapital   operatsiyalari   ulushining   xalqaro   va
mintaqalararo   bitimlar   foydasiga   kamayish   tendentsiyasi   aniq   kuzatilmoqda.
Xorijda   muayyan   bozorda   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishni   xohlovchi
kompaniyalar   ko'pincha   tegishli   tovarlarni   eksport   qilishga   e'tibor   qaratmaydilar,
balki chet elda o'z ishlab chiqarishlarini tashkil etishga yoki mahalliy korxonaning
nazorat paketini sotib olishga intiladilar.
Garchi kapitalning bir mamlakatdan boshqasiga harakatlanishi tovar importi
va   eksporti   bilan   bir   xil   qonunlarga   asoslanadi,   shunga   qaramay,   ma'lum
xususiyatlar mavjud.
Iqtisodiy hayotning baynalmilallashuvi mamlakatlar o'rtasidagi nafaqat tovar
va ishchi kuchi, balki kapital harakatining kuchayishiga olib keladi. Oxirgi 20 yil
ichida haqiqatda xalqaro kapital markazlari, yangi hisob-kitob tizimiga ega bo’lgan
yangi   jahon   kredit-moliya   tizimi   vujudga   keldi,   bunda   har   kuni   elektron   tizimlar
orqali ulkan pul mablag’lari bo’yicha xalqaro operatsiyalar amalga oshiriladi.
Rossiya o’zining ishlab chiqarish salohiyatini tiklash va yangilash, iste’mol
bozorini sifatli va arzon tovarlar bilan to’ldirish, eksport salohiyatini rivojlantirish
va qayta  qurish,  importga  qarshi  siyosat   yuritish,  jamiyatimizga  G’arb  boshqaruv
madaniyatini joriy etishdan manfaatdor. Xorijiy sarmoyadorlar Rossiyaning ulkan
ichki   bozori,   tabiiy   boyliklari,   malakali   va   arzon   ishchi   kuchi,   mahalliy   fan   va
texnika   yutuqlari,   hattoki,   uning   atrof-muhitga   beparvoligi   hisobiga   foyda   olish
uchun oyoqlarini kengaytirmoqda.
Shu   bois   davlatimiz   oldida   murakkab   va   ancha   nozik   vazifa   turibdi:   xorij
kapitalini   mamlakatga   jalb   etish   va   uni   o’z   rag’batlaridan   mahrum   etmasdan,
iqtisodiy   tartibga   solish   choralari   orqali   ijtimoiy   maqsadlarga   erishishga
yo’naltirish.
Tashqi savdodan farqli ravishda kapital eksporti kapitalizm rivojlanishining
eng   yuqori   bosqichidagina   tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   muhim   shakliga   aylandi.
Hozirda u quyidagi xususiyatlarga ega:
Kapitalni eksport qilishda davlatning rolini oshirish;
Jahon kapital bozorida raqobatni kuchaytirish;
25 To'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar ulushini oshirish.
Kapitalning   xalqaro   migratsiyasi   -   bu   mamlakatlar   o'rtasida   kapitalning
qarama-qarshi harakati bo'lib, ularning egalariga daromad keltiradi.
Kapital migratsiyasining asosiy sabablari:
Muayyan mamlakatda kapitalning nisbiy ortiqligi;
Foiz   stavkasi   bilan   belgilanadigan   kapitalning   turli   marjinal   unumdorligi:
kapital unumdorligi past bo'lgan joydan yuqoriroq joyga o'tadi;
Tovarlarni   olib   kirishga   to'sqinlik   qiluvchi   va   shu   bilan   xorijiy   etkazib
beruvchilarni   bozorga   kirish   uchun   kapitalni   olib   kirishga   undaydigan   bojxona
to'siqlarining mavjudligi;
Firmalarning ishlab chiqarishni geografik diversifikatsiya qilish istagi;
Kapitalga talabni keltirib chiqaradigan tovarlar eksportining o'sishi;
Milliy   kapitalga   bo'lgan   talab   va   uning   milliy   iqtisodiyotning   turli   soha   va
tarmoqlaridagi taklifi o'rtasidagi nomuvofiqlik;
Mahalliy bozorni monopollashtirish imkoniyati;
Kapital eksport  qilinadigan mamlakatlarda arzonroq xom ashyo yoki ishchi
kuchi mavjudligi;
Barqaror siyosiy muhit va umuman qulay sarmoyaviy muhit.
Hozirgi   vaqtda   ssuda   kapitalining   xalqaro   bozori   pul   bozori   va   kapital
bozoriga bo'lingan.
Pul bozori - qisqa muddatli kreditlar bozori (bir yilgacha). Ularning yordami
bilan   korporatsiyalar   va   banklar   aylanma   mablag'larning   vaqtincha   etishmasligini
to'ldiradilar.
Kapital   bozori   -   bu   asosan   qimmatli   qog'ozlarni   chiqarish   va   sotib   olishda
beriladigan   o'rta   muddatli   (ikki   yildan   besh   yilgacha)   bank   kreditlari   va   uzoq
muddatli (o'n yildan ortiq) kreditlar bozori.
So'nggi   yillarda   xalqaro   bozorda   uzoq   muddatli   moliyalashtirishning
noan'anaviy   shakllari   qo'llanilmoqda,   masalan,   korxonalarning   aniq   sanoat
loyihalari   uchun   yirik   kreditlar   berishdan   iborat   bo'lgan   loyihalarni
26 moliyalashtirish.   Shunday   qilib,   uzoq   muddatli   kreditlashning   ushbu   shakli
to'g'ridan-to'g'ri investitsiyalarga yaqinlashadi.
2. Kapital harakati turli mezonlarga ko’ra tasniflanishi mumkin:
Kelib chiqish manbalariga ko'ra, harakatlanuvchi  kapital  rasmiy va xususiy
bo'linadi.
Rasmiy kapital - bu hukumatlararo kelishuvlar asosida bir davlat tomonidan
boshqa davlatga beriladigan davlat kapitali (qarzlar, ssudalar, kafillar, yordamlar).
Bunday   kapitalning   manbai   davlat   byudjeti   hisoblanadi.   Xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlarning (XVF, XTTB va boshqalar) kapitali ham rasmiy hisoblanadi.
Xususiy kapital - bu nodavlat firmalar, banklar va boshqalarning mablag'lari.
Bunday   kapitalning   manbai   tegishli   xususiy   korxonalarning   o'z   yoki   qarz
mablag'lari hisoblanadi;
Kapitaldan foydalanish xarakteriga ko'ra tadbirkorlik va ssudaga bo'linadi.
Tadbirkorlik   kapitali   -   bu   foyda   olish   maqsadida   har   qanday   xorijiy   ishlab
chiqarishga   bevosita   yoki   bilvosita   qo'yilgan   mablag'lardir.   O'z   navbatida
tadbirkorlik kapitali to'g'ridan-to'g'ri va portfel investitsiyalariga bo'linadi.
Kredit   kapitali.   Kredit   shaklida   kapital   eksporti   ulardan   foydalanish   uchun
foizlar   olish   uchun   ma'lum   muddatga   kreditlar   berishni   nazarda   tutadi,   chet   elga
eksport   qilinadigan   ssuda   kapitali   qisqa,   o'rta   va   uzoq   muddatli   kreditlar   va
kreditlar yoki bank depozitlari sifatida harakat qilishi mumkin
 1. Kapitalni olib kirish va olib chiqish shakllarining tasnifi
To'g'ridan-to'g'ri   xorijiy   investitsiyalar   (TDI)   -   uzoq   muddatli   iqtisodiy
manfaatlarni   olish   maqsadida   kapital   qo'yilmalar.   Xalqaro   Valyuta
Jamg'armasining   ta'rifiga   ko'ra,   to'g'ridan-to'g'ri   xorijiy   investitsiyalar   investor
tomonidan   kapital   qo'yilgan   ob'ekt   ustidan   boshqaruv   nazoratiga   ega   bo'lgan
investitsiya  shaklidir.  To'g'ridan-to'g'ri  investitsiyalar  -   bu ustav  kapitalining  10%
dan   ortiq   qismini   qoplaydigan   va   korxonalar   ustidan   nazorat   qilish   huquqini
beradigan investitsiyalar.
Xorijiy   investitsiyalar   portfellari   (ChTI)   -   bu   investorga   investitsiya
ob'ektlarini real nazorat qilish huquqini bermaydigan xorijiy qimmatli qog'ozlarga
27 kapital qo'yilmalar. Portfel investitsiyasining maqsadi bozor qiymatini oshirish va
dividendlar   to'lash   orqali   daromad   olishdir.   Portfel   investitsiyalarining   harakatiga
turli mamlakatlarda qimmatli qog'ozlar bo'yicha to'lanadigan foizlar farqi sezilarli
darajada ta'sir  qiladi;   ushbu  investitsiyalar   bilan bog'liq  xavf  darajasi;   chet   eldagi
qimmatli   qog'ozlar   hisobiga   qimmatli   qog'ozlar   portfelini   diversifikatsiya   qilish
(diversifikasiya qilish) istagi.
Portfel   investitsiyalarining   to'g'ridan-to'g'ri   investitsiyalardan   afzalligi
shundaki,   u   yuqori   likvidlikka   ega,   ya'ni.   ularni   tezda   valyutaga   aylantirish
imkoniyati.
Xalqaro   portfel   investitsiyalari   to'lov   balansida   qanday   ko'rinishida
tasniflanadi. Ular investitsiyalarga bo'linadi:
Emissiyaviy qimmatli qog’ozlarda — bozorda muomalada bo’ladigan, hujjat
egasining ushbu hujjatni bergan shaxsga nisbatan mulkiy huquqini tasdiqlovchi pul
hujjati (aksiya, aksiya, ishtirok);
Qarz   qimmatli   qog'ozlari   -   bozorda   muomalada   bo'lgan,   hujjat   egasining
ushbu   hujjatni   bergan   shaxsga   nisbatan   qarz   munosabatlarini   tasdiqlovchi   pul
hujjati.
Qarz qimmatli qog'ozlari quyidagi shakllarda bo'lishi mumkin:
Obligatsiyalar   (obligatsiyalar),   veksellar   (obligatsiyalar),   veksellar   (notalar)
- o'z egasiga kafolatlangan qat'iy pul daromadlariga yoki shartnomada belgilangan
o'zgaruvchan pul daromadlariga so'zsiz huquq beruvchi pul vositalari;
Pul bozori vositasi   - bu o'z egasiga ma'lum bir sanada kafolatlangan qat'iy
pul   daromadiga   so'zsiz   huquq   beruvchi   pul   vositalari.   Ushbu   vositalar   bozorda
chegirma bilan sotiladi, ularning miqdori foiz stavkasi va muddatiga qolgan vaqtga
bog'liq. Bularga  
2.3.   KAPITAL   BOZORINI   YANADA   RIVOJLANTIRISH   CHORA-
TADBIRLARI TO’G’RISIDA
28 Kapital   bozorini   yanada   rivojlantirish,   qimmatli   qog’ozlar   chiqarilishini
ko’paytirish,   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   fond   bozoridagi   ishtirokini
kengaytirish maqsadida:
1.   Kapital   bozorini   rivojlantirishning   asosiy   yo’nalishlari   etib   quyidagilar
belgilansin:
kapital   bozorining   raqobatbardoshligini   oshirish   va   uning   kapitallashuvini
2023-yil   yakuniga   qadar   45   trln   so’mga   yetkazish,   bank   tomonidan   kreditlashga
muqobil bo’lgan samarali moliyalashtirish mexanizmini yaratish;
xalqaro   moliya   bozorlari   bilan   faol   integratsiyalashuv,   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalaridan   keng   foydalanish   va   xorijda   muvaffaqiyatli
sinovdan o’tgan ilg’or  yondashuvlarni  qo’llash orqali  barcha toifadagi  investorlar
uchun kapital bozorining qulayligini oshirish;
kapital   bozorining   uyg’un   faoliyati   va   uning   barcha   segmentlari
rivojlanishini   ta’minlash   orqali   2023-yil   yakuniga   qadar   respublika   va   hududiy
investitsiya   dasturlari   doirasida   loyihalarning   qimmatli   qog’ozlar   chiqarish   orqali
moliyalashtirilgan qismini 5 foizga yetkazish;
sohaga   ilg’or   xalqaro   amaliyotni   joriy   qilish,   ortiqcha   to’siqlar   va
cheklovlarni   bartaraf   etish   orqali   fond   bozorida   rivojlanish   maqsadlariga
yo’naltirilgan   investitsiyalarni   faol   moliyalashtirish   uchun   zarur   shart-sharoitlarni
yaratish;
xalqaro mezonlar va tajribalarni joriy qilgan holda, kapital bozorini tartibga
solishning   yaxlitligini   va   tizimli   tavakkalchiliklarning   oldini   olishni   ta’minlovchi
qonunchilik bazasini yaratish;
kapital   bozorini   zamonaviy   talablarga   javob   beradigan   kadrlar   bilan
ta’minlash   tizimini   rivojlantirish,   istiqbolli,   shu   jumladan   xorijiy   mutaxassislarni
jalb qilish uchun jozibador shart-sharoitlarni yaratish;
kapital   bozori   uchun   soha   mutaxassislarini   tayyorlash   va   qayta   tayyorlash,
ularning malakasini oshirishni tizimli yo’lga qo’yish;
29 minoritar  investorlar, kapital  bozorining boshqa  ishtirokchilari  hamda  aholi
keng qatlamlarining bilimlari, ko’nikmalari va moliyaviy savodxonligini oshirishni
qo’llab-quvvatlash   dasturlari   doirasida   2023-yil   yakuniga   qadar   40   ming   nafar
aholini qamrab olish.
3. Belgilab qo’yilsinki:
erkin   muomaladagi   qimmatli   qog’ozlarning   umumiy   hajmini   yalpi   ichki
mahsulotning kamida 5 foiziga yetkazish Dasturning asosiy maqsadi hisoblanadi;
2023-yil   1-yanvardan   boshlab   mahalliy   emitentlar   o’z   aksiyalarini   dastlab
respublika   fond   birjasida   joylashtirgandan   so’ng   anderrayter   tavsiyasiga   ko’ra
xorijiy fond bozorlarida joylashtirishi mumkin;
4. Ustav kapitalida davlat ulushi 50 foiz va undan ortiq bo’lgan aksiyadorlik
jamiyatlari aksiyalarining birlamchi (IPO) va ikkilamchi (SPO) ommaviy taklifini
quyidagi shartlarda o’tkazish belgilansin:
IPO   yoki   SPO   yo’li   bilan   sotiladigan   aksiyalarni   xarid   qilish   uchun
arizalarni   to’plash   ushbu   IPO   yoki   SPOni   o’tkazish   shartnomasi   tuzilgan
anderrayter yoki anderrayterlar guruhi tomonidangina amalga oshiriladi;
IPO va SPO yo’li bilan aksiyalarni taqsimlash aksiyalarga bo’lgan talab va
taklifdan   kelib   chiqqan   holda,   anderrayter   tomonidan   aniqlanadigan   yagona   narx
asosida amalga oshiriladi;
5.   Markaziy   bank   2021-yil   1-noyabrga   qadar   “Qimmatli   qog’ozlarning
markaziy   depozitariysi”   DUK   hisob   raqamlari   Markaziy   bankka   o’tkazilishini
ta’minlasin.
6.   Moliya   vazirligi,   Markaziy   bank,   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi
hamda   Xalq   ta’limi   vazirligining   “Moliya   va   investitsiya   savodxonligi”   dasturini
quyidagi tamoyillar asosida amalga oshirish to’g’risidagi taklifi ma’qullansin:
aholi   va   tadbirkorlik   subyektlarining   moliyaviy   savodxonligini   oshirish,
ularni   moliyaviy   xizmatlar   va   mahsulotlar,   jumladan   kapital   bozori   hamda
moliyaviy   instrumentlar   haqida   xabardor   qilish   bilan   bog’liq   tashabbuslarni
hamjihatlikda amalga oshirgan holda mutasaddi tashkilotlar bilan faol hamkorlikni
yo’lga   qo’yish;   ilg’or   xorijiy   o’quv   muassasalari   va   tadqiqot   institutlari,   moliya
30 tashkilotlaridan   yetakchi   mutaxassislarni   moliyaviy   savodxonlik   darajasini
oshirishga oid ta’lim tadbirlariga keng jalb qilish;
umumta’lim   maktablari   o’quvchilari   hamda   noiqtisodiy   yo’nalishdagi   oliy
ta’lim   tashkilotlari   talabalari   uchun   “Moliyaviy   savodxonlik”   o’quv   kursini   fan
sifatida   joriy   etish.   Ushbu   fan   doirasida   mablag’larni   to’g’ri   boshqarish,   oqilona
moliyaviy   qarorlar   qabul   qilish,   jumladan   moliyaviy   instrumentlar   bo’yicha
o’qitish   metodologiyasini   ishlab   chiqish   hamda   “Moliyaviy   savodxonlik
olimpiadalari”ni tashkil etish orqali o’quv kursining samaradorligini baholash;
aholi   va   tadbirkorlik   subyektlarining   moliyaviy,   shu   jumladan   investitsiya
bo’yicha   savodxonligini   oshirish   borasidagi   barcha   tadbirlarni   2021   —   2023-
yillarga   mo’ljallangan   Moliyaviy   xizmatlar   ommabopligini   oshirish   milliy
strategiyasi doirasida amalga oshirish.
7.   O’zbekiston   Milliy   axborot   agentligi   va   O’zbekiston   Milliy
teleradiokompaniyasi   Moliya   vazirligi   bilan   birgalikda   ushbu   Farmonning
mazmun-mohiyati hamda maqsad va vazifalari ommaviy axborot vositalarida keng
yoritilishini ta’minlasin.
8.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ayrim   hujjatlari   5-
ilovaga   muvofiq 2021-yil 1-maydan o’z kuchini yo’qotgan deb hisoblansin.
9.   Moliya   vazirligi   ikki   oy   muddatda   manfaatdor   idoralar   bilan   birgalikda
qonunchilikka   ushbu   Farmondan   kelib   chiqadigan   o’zgartirish   va   qo’shimchalar
to’g’risida Vazirlar Mahkamasiga taklif kiritsin.
10.   Mazkur   Farmon   ijrosini   samarali   tashkil   etishga   mas’ul   va   shaxsiy
javobgar etib moliya vaziri T.A. Ishmetov belgilansin.
(Farmonning ijrosini har chorakda muhokama qilib borish, ijro uchun mas’ul
idoralar   faoliyatini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish   O’zbekiston   Respublikasi
Bosh vaziri A.N. Aripov va O’zbekiston Respublikasi Prezidentining maslahatchisi
R.A. Gulyamov zimmasiga yuklansin.)
31    
  O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. MIRZIYOYEV
32 XULOSA
Bozor   qanchalik   katta   bo lsa,   hamma   o z   mahsulotini   o sha   yerda   sotishgaʻ ʻ ʻ
qiziqadi.   Misol   uchun,   ro zg orni   to ldirishga   otlangan   uy   bekasi   ham   kichkina	
ʻ ʻ ʻ
bozorga bormaydi. Imkoniyat  bo yicha  katta bozorni  afzal   ko radi.  U yerda  talab	
ʻ ʻ
va   taklif   shartlari   qulay   bo lishi   mumkin.   Kapital   bozori   xarakteri   ham   shunday	
ʻ
rivojlanadi.   Biz   bozorni   rivojlantirmoqchi   bo lsak,   muvofiq   keladigan   modelni	
ʻ
tanlash   zarur.   Bunda   global   va   tayyor   infratuzilmaga   qo shilib,   kirishib   ketish	
ʻ
mumkin. Ikkinchi yo lni tanlasak, mahalliy va milliy bozorni  rivojlantirish ustida	
ʻ
ish olib borish kerak. Bulardan farqli ravishda, uchinchi yo l ham mavjud: dunyo	
ʻ
infratuzilmasiga qo shilib, bir vaqtning o zida mahalliy sharoitlarni soddalashtirib	
ʻ ʻ
borish orqali mahalliy investitsiya oqimini paydo qilish mumkin.
Darhaqiqat, kapital bozori o z nomi bilan kapitalizm tarafdori, bu	
ʻ   –   xususiy
mulk.   Investorlar   huquqlarini   himoya   qilish   uchun   to la   kafolat   berilishi   lozim.	
ʻ
Agar   hukumat   o zi   kapital   bozor   ishiga   qo shilib,   to siqlar   paydo   qilsa,   xususiy	
ʻ ʻ ʻ
investorlar bu bozorga ishonmaydi.
K apit al bozori nima?
–   Oʻtgan   yili   Prezidentimiz   tashabbusi   bilan   Kapital   bozorini
rivojlantirish   agentligi   tashkil   etilgan   edi,   –   de y di   K apit al   bozorini
rivojlant irish   age nt ligi   direk t ori   Ot abe k   Nazirov.   –   Uning   asosiy
vazifalari   ushbu   yoʻnalishda   tartibni   oʻrnatish,   mahalliy   sarmoyador   va
investorlarga imkoniyat berib, aksiyalarni sotib olish evaziga iqtisodiyotda
qoʻshimcha moliyalashtirish manbalarini shakllantirishdan iborat.
Pulni qimmat li qogʻozlarga y oʻnalt irish k erak
Rivojlangan   kapital   bozori   mavjud   davlatlarda   tadbirkorlar   pul
kerak boʻlganda  banklardan tashqari fond bozori orqali pul jalb qilish,
fuqarolar   esa   boʻsh   pul   mablagʻlarini   faqat   bankka   depozitga
qoʻymasdan,   qimmatli   qogʻozlarga   yoʻnaltirishadi.   Bu   tadbirkor   va
fuqarolarga   qoʻshimcha   imkoniyat   berishi   bilan   bir   qatorda,
33 mamlakatda   bank   va   kapital   bozori   oʻrtasida   sogʻlom   raqobatni
taʼminlaydi.
Asosiy  muammolar nimada?
Kapital   bozori   holatini   tahlil   etsak,   Oʻzbekiston   iqtisodiyoti,
asosan,   kreditlar   orqali   moliyalashtirilgan.   Bizning   birinchi   vazifamiz
shuki,   kapital   bozorni   bank   kapitalizatsiyasining   yarmiga   teng   boʻlgan
darajada rivojlantirib, uning sifatini oshirmoqchimiz.
34 35 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1-Me’yoriy-huquqiy hujjatlar .
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. 2014 -y il 
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari va ma’ruzalari
1.Karimov I.A. Asosiy vazifamiz – Vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz 
3.  Darslik va o’quv adabiyotlari
1. 8-9-sinf Iqtisod asoslari kitobi.
4. Internet saytlari
1 . http://www.mf.uz ( O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligining rasmiy 
sayti).
2 . http://www.press-service.uzhttp : (O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 
matbuot xizmati).
3 . http://www. uzreport .uz  (O`zbekiston yangiliklari sayti)
4. http://www.stat.uz  ( O’zbekiston Respublikasi  Statistika Qo’mitasi rasmiy 
sayti)
5. http://www.my.gov.uz
36

Xalqaro kapital bozori va uning rivojlanish asoslari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Iqtisodiy o‘sish omillari va tiplari
  • Qayta ishlash korxonalarida mahsulot ishlab chiqarish va sotish
  • Tayvan soliq tizimi (Referat)
  • O‘zbekistonda eksport salohiyatini oshirish yo‘llari
  • O‘zbekistonda eksport salohiyatini oshirish yo‘llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский