Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 474.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Xalqaro kapital bozori va uning rivojlanish asoslari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Xalqaro kapital bozori va uning rivojlanish asoslari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  Xalqaro kapital bozori va uning rivojlanish asoslari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. XALQARO KAPITAL BOZORINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Xalqaro kapital bozori tushunchasi va uning tuzilmasi ……………….……..
1.2. Kapital bozori ishtirokchilari va ularning funksiyalari ……………………...
1.3. Kapital oqimlarini tartibga soluvchi mexanizmlar va institutsiyalar ……….
II   BOB.   XALQARO   KAPITAL   BOZORINING   RIVOJLANISHI   VA
O‘ZBEKISTON ISTIQBOLLARI
2.1. Xalqaro kapital bozorining rivojlanish bosqichlari va tendensiyalari ……….
2.2. Rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlarda kapital bozorining holati ………
2.3.   O‘zbekiston   kapital   bozorining   rivojlanish   holati   va   uni   modernizatsiya
qilish
yo‘nalishlari ………………………………………………………………...
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………... 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Hozirgi   globallashuv   sharoitida
kapitalning xalqaro miqyosda erkin harakatlanishi jahon iqtisodiyotining asosiy
xususiyatlaridan   biriga   aylandi.   Bunday   sharoitda   xalqaro   kapital   bozori
mamlakatlar o‘rtasida investitsion resurslarni taqsimlashda asosiy vosita bo‘lib
xizmat   qilmoqda.   U   nafaqat   moliyaviy   kapital   aylanishi,   balki   texnologiyalar,
tajriba   va   bilimlar   almashinuvi   uchun   ham   muhim   maydon   hisoblanadi.
Ayniqsa,   rivojlanayotgan   davlatlar   uchun   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish
orqali   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish,   yangi   ish   o‘rinlari   yaratish   va
infratuzilmani   rivojlantirish   imkonini   beradi.   O‘zbekiston   ham   oxirgi   yillarda
xalqaro moliya institutlari va investorlar bilan faol hamkorlik qilishga kirishdi.
Kapital   bozorining   modernizatsiyasi,   yangi   islohotlar,   IPO   dasturlari   va   fond
bozorini   rivojlantirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   buni   tasdiqlaydi.   Shu   sababli,
xalqaro kapital bozorini o‘rganish nafaqat ilmiy, balki amaliy ahamiyatga ham
egadir 1
.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Xalqaro   kapital   bozori
sohasida   olib   borilgan   ilmiy   tadqiqotlar   xorijiy   hamda   mahalliy   mualliflar
tomonidan   yetarli   darajada   yoritilgan.   Masalan,   M.   Friedman,   J.   Stiglitz,   P.
Krugman   kabi   olimlar   kapital   oqimlarining   global   iqtisodiyotga   ta’sirini   tahlil
qilganlar.   Xalqaro   moliyaviy   institutlar   –   XVJ,   Jahon   banki,   OECD   kabi
tashkilotlar   doimiy   statistik   hisobotlar,   bozor   tahlillari   orqali   bu   boradagi
muammolarni ochib bermoqda. Mahalliy olimlardan A. Jo‘raev, N. Asqarov, S.
Haydarovlarning   ishlari   xalqaro   moliya   va   investitsiya   siyosati   mavzularini
qamrab olgan. Shunga qaramay, aynan O‘zbekiston kapital bozorining xalqaro
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4tizim   bilan   integratsiyasi,   uning   ichki   muammolari   va   modernizatsiya   yo‘llari
bo‘yicha   chuqur   tadqiqotlar   yetarli   emas.   Shu   bois,   mazkur   kurs   ishi   mavjud
ilmiy bo‘shliqni to‘ldirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Xalqaro   kapital
bozori bugungi kunda iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish, investitsion muhitni
yaxshilash   va   raqobatbardosh   bozor   mexanizmlarini   shakllantirishda   muhim
nazariy   va   amaliy   ahamiyatga   ega.   Uning   nazariy   jihatlari   –   kapital   oqimlari,
moliyaviy institutlar  va  investitsiya  siyosati  bilan bog‘liq ilmiy tushunchalarni
shakllantirishga xizmat qiladi. Xalqaro tajribalarni o‘rganish orqali O‘zbekiston
kapital   bozorini   tahlil   qilish,   islohotlar   samaradorligini   baholash   mumkin.
Amaliy tomoni esa ushbu bozorni takomillashtirish, xorijiy investitsiyalarni jalb
qilish,   fond   bozorini   faollashtirish,   IPO   tizimini   joriy   etish   kabi   dolzarb
masalalarga   yechimlar   taklif   qilish   imkonini   beradi.   Kurs   ishida   nazariy
qarashlar   bilan   bir   qatorda   statistik   ma’lumotlar   va   real   tajriba   tahliliga
asoslangan   holda   amaliy   tavsiyalar   ishlab   chiqiladi.   Bu   esa   davlat   siyosatida
moliya sektorini modernizatsiya qilishda qo‘llanilishi mumkin.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti     xalqaro   kapital   bozori   tizimi,   uning
ishtirokchilari va iqtisodiy munosabatlardagi o‘rni hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   xalqaro   kapital   bozorining   shakllanishi,
faoliyat yuritish mexanizmlari, ishtirokchilari va O‘zbekiston kapital bozorining
rivojlanishiga oid iqtisodiy munosabatlardir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi –   xalqaro   kapital   bozorining   nazariy
asoslarini   ochib   berish,   uning   jahon   iqtisodiyotidagi   o‘rnini   aniqlash   va
O‘zbekiston   kapital   bozorining   holati   hamda   rivojlanish   yo‘nalishlarini   tahlil
qilishdir.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Xalqaro kapital bozori tushunchasi va tuzilmasini yoritish;
 Kapital   bozorining   asosiy   ishtirokchilari   va   ularning   funksiyalarini   tahlil
qilish; 5 Kapital oqimlarini tartibga soluvchi institutlar va mexanizmlarni o‘rganish;
 Kapital   bozorining   jahon   miqyosidagi   rivojlanish   bosqichlari   va
tendensiyalarini baholash;
 Rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   kapital   bozori   holatini
solishtirish;
 O‘zbekiston kapital bozorining hozirgi holatini tahlil qilish;
 Bozorni modernizatsiya qilish bo‘yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. XALQARO KAPITAL BOZORINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Xalqaro kapital bozori tushunchasi va uning tuzilmasi
Xalqaro   kapital   bozori   –   bu   milliy   chegaralardan   tashqarida   faoliyat
yurituvchi   moliyaviy   muassasalar,   investorlar   va   boshqa   iqtisodiy   agentlar
o‘rtasida   kapital   resurslar   almashinuvi   uchun   xizmat   qiluvchi   tizimdir.   Ushbu
bozor   orqali   kapital   bir   mamlakatdan   ikkinchisiga   oqib   o‘tadi   va   bu   oqimlar
investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirish,   tashqi   savdoni   kengaytirish,   davlat
qarzini   qoplash   va   texnologik   yangilanishni   rag‘batlantirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Kapital   bozorining   xalqaro   shakli   esa   kapitalning   erkin   harakati,
moliyaviy instrumentlarning xilma-xilligi va investorlar manfaatlarining global
darajada ta’minlanishini nazarda tutadi.
Xalqaro   kapital   bozori   odatda   ikki   asosiy   segmentdan   iborat:   xalqaro   qarz
bozori   va   xalqaro   aksiyalar   bozori.   Qarz   bozori   –   bu   davlatlar,   yirik
korporatsiyalar   yoki   moliya   institutlari   tomonidan   obligatsiyalar   chiqarish   va
ularni   investorlar   orasida   sotish   orqali   mablag‘   jalb   etiladigan   bozor.   Bu
segmentda   odatda   davlat   obligatsiyalari   (sovereign   bonds),   xalqaro
obligatsiyalar   (Eurobonds,   Foreign   bonds),   va   korporativ   obligatsiyalar
muomalada   bo‘ladi.   Aksiyalar   bozori   esa   kompaniyalarning   xalqaro   fond
birjalari   orqali   o‘z   ulushlarini   taklif   qilishi   bilan   bog‘liq.   Xususan,   yirik
korporatsiyalar   kapitalni   jalb   qilish   uchun   IPO   (Initial   Public   Offering)   orqali
London, Nyu-York, Tokiodagi birjalarda ro‘yxatdan o‘tadi.
Kapital   bozori   infratuzilmasi   jihatidan   murakkab   tizimdir.   Uning   tarkibiga
xalqaro   fond   birjalari   (masalan,   NASDAQ,   London   Stock   Exchange),
moliyaviy   institutlar   (banklar,   investitsiya   kompaniyalari,   sug‘urta   firmalari),
reyting   agentliklari   (Moody’s,   Fitch,   S&P),   auditorlik   firmalari   va   transmilliy
moliyaviy   tahlil   markazlari   kiradi.   Ular   bozor   ishtirokchilariga   kerakli
axborotni   taqdim   etish,   moliyaviy   vositalarni   tartibga   solish   va   xavflarni
boshqarishda muhim rol o‘ynaydi. 7Xalqaro kapital bozori quyidagi asosiy funksiyalarni bajaradi:
1. Kapital taqsimoti – erkin bozor sharoitida kapital eng samarali loyihalarga
oqadi
Kapital   taqsimoti   xalqaro   kapital   bozorining   asosiy   funksiyalaridan   biridir.
Bozor mexanizmi shundan iboratki, mablag‘lar eng yuqori daromadlilik va eng
past   tavakkalchilikka   ega   bo‘lgan   loyihalarga   oqadi.   Erkin   bozor   sharoitida
investorlar   o‘z   mablag‘larini   maksimal   foyda   olish   mumkin   bo‘lgan
yo‘nalishlarga   yo‘naltirishga   intiladilar.   Bu   holatda   davlatlar,   kompaniyalar
yoki   boshqa   iqtisodiy   subyektlar   o‘z   investitsiya   jozibasini   oshirish   uchun
raqobatga   kirishadilar.   Shuning   natijasida,   samaradorligi   yuqori,   texnologik
jihatdan   ilg‘or   va   ijtimoiy   foydasi   yuqori   bo‘lgan   loyihalar   ustuvorlikka   ega
bo‘ladi.
Kapital   oqimining   to‘g‘ri   taqsimlanishi   nafaqat   iqtisodiy   samaradorlikni
oshiradi, balki resurslardan oqilona foydalanishga, yangi ish o‘rinlari yaratishga
va   infratuzilmani   rivojlantirishga   zamin   yaratadi.   Masalan,   energetika,
transport,   telekommunikatsiya,   sog‘liqni   saqlash   kabi   sohalarga   yo‘naltirilganKapital taqsimoti 
Likvidlik ta’minoti 
Narx aniqligi
Tavakkalchilikni boshqarish 8investitsiyalar bevosita ijtimoiy barqarorlikni ta’minlaydi. Ayni vaqtda, xalqaro
kapital   bozori   orqali   eng   yaxshi   shartlarni   taklif   qilgan   mamlakat   yoki
kompaniyalar xorijiy investitsiyalarni jalb etishda ustunlikka ega bo‘ladi.
Kapital taqsimotining samarali ishlashi uchun axborot shaffofligi, investorlar
huquqlarining   himoyasi,   kredit   reyting   tizimlarining   mavjudligi   va   barqaror
regulyativ   muhit   zarurdir.   Agar   bu   omillar   sust   bo‘lsa,   kapital   noto‘g‘ri
loyihalarga   oqib,   samarasiz   sohalarda   konsentratsiyalanishi   mumkin.   Shuning
uchun rivojlanayotgan mamlakatlar o‘z moliyaviy bozorlarini isloh qilib, xorijiy
investorlar   uchun   qulay   sharoit   yaratishga   intilmoqdalar.   Ular   uchun   xalqaro
kapital bozoridagi samarali taqsimot iqtisodiy taraqqiyotning muhim garovidir.
2.   Likvidlik   ta’minoti   –   investorlar   istalgan   vaqtda   aktivlarini   naqdga
aylantira oladilar
Likvidlik — moliyaviy aktivlarning tezda va minimal yo‘qotishlar bilan naqd
pulga   aylantirilish   imkonidir.   Xalqaro   kapital   bozori   investorlar   uchun   yuqori
darajada likvid bo‘lgan muhit yaratadi, ya’ni ular o‘z aktivlarini zarur holatlarda
tez   va   oson   sotib   yuborishlari   mumkin.   Ayniqsa,   fond   birjalari,   brokerlik
tizimlari  va elektron savdo platformalari investorlarning savdo imkoniyatlarini
kengaytirib, bozorning likvidligini oshiradi.
Likvidlik   bozor   ishtirokchilari   uchun   muhim   omil   hisoblanadi,   chunki   har
qanday aktivning bozordagi naqdga aylantirish imkoniyati – bu uning qiymatini
va ishonchliligini belgilaydi. Masalan, yirik korporatsiyalarning aksiyalari yoki
davlat obligatsiyalari yuqori likvidlikka ega, chunki ularga talab doimiy mavjud
bo‘ladi.   Bu   esa   investorlar   uchun   xavfni   kamaytiradi   va   ishonchni
oshiradi.Shuningdek, likvidlik yangi investorlar kirishini rag‘batlantiradi. Agar
bozor likvid bo‘lsa, investorlar unga kirmasdan avval aktivlarini istalgan vaqtda
naqdga   aylantira   olishlariga   ishonch   hosil   qiladilar.   Bu   bozorning
ommaviyligini,   aylanish   hajmini   va   narx   stabilligini   ta’minlaydi.   Xalqaro
miqyosda bu jihatlar, ayniqsa, chet el investorlari uchun muhimdir. Chunki ular 9uzoq muddatli risklarga borishdan ko‘ra, tezkor aylanuvchi va likvid aktivlarga
afzallik beradilar.
Xulosa   qilib   aytganda,   xalqaro   kapital   bozorining   likvidlik   funksiyasi
investorlar uchun zarur xavfsizlik zaxirasini ta’minlab, moliyaviy barqarorlikni
mustahkamlashda hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi.
3. Narx aniqligi – bozorda erkin talab va taklif orqali moliyaviy vositalarning
adolatli narxlari shakllanadi
Narx   aniqligi   xalqaro   kapital   bozorining   barqarorligi   va   shaffofligining
mezonidir.   Moliyaviy   bozorlar   orqali   kapital   vositalarining   real   qiymatini
aniqlash erkin talab va taklif  asosida  amalga  oshiriladi. Bu  jarayonda minglab
investorlar,   brokerlar   va   moliyaviy   institutlar   ishtirok   etib,   doimiy   ravishda
narxni   shakllantiradi.   Har   bir   yangilik,   iqtisodiy   ko‘rsatkich   yoki   siyosiy
o‘zgarish   investorlar   xatti-harakatiga   ta’sir   qiladi   va   natijada   narxlar   real   va
o‘zgaruvchan muhitda shakllanadi.
Narx   aniqligi   bozorda   noaniqlikni   kamaytiradi.   Agar   investorlar   moliyaviy
vosita   qiymati   haqidagi   axborotga   erkin   ega   bo‘lsalar,   ular   asosli   qaror   qabul
qiladilar.   Bu   esa   bozorni   manipulyatsiyalardan   himoya   qilishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Ayniqsa,   xalqaro   kapital   bozorida   faoliyat   yuritayotgan   reyting
agentliklari,   mustaqil   tahlilchilar   va   ommaviy   axborot   vositalari   narx
shakllanishining adolatli bo‘lishiga hissa qo‘shadilar.
Shu bilan birga, narx aniqligi bozordagi resurslarning to‘g‘ri taqsimlanishini
ta’minlaydi.   Samarasiz   yoki   xatarga   boy   loyihalar   investorlar   tomonidan   kam
moliyalashtiriladi, aksincha, ishonchli va daromadli loyihalar ko‘proq e’tiborni
tortadi.   Bunday   muvozanat   kapital   oqimining   tabiiy   va   adolatli   yo‘nalishlarda
shakllanishiga sabab bo‘ladi. Xalqaro kapital bozorining bu funksiyasi ayniqsa
moliyaviy   barqarorlik   va   investitsiyaviy   raqobatni   mustahkamlashda   muhim
hisoblanadi.
4. Tavakkalchilikni boshqarish – diversifikatsiya va moliyaviy instrumentlar
orqali tavakkal nazorat qilinadi 10Tavakkalchilik   (risk)   –   bu   kapital   bozorining   ajralmas   elementi   bo‘lib,   har
qanday   investitsiya   qarorida   mavjud.   Xalqaro   kapital   bozori   esa   investorlar
uchun ushbu xavflarni kamaytirish va nazorat qilish imkonini beruvchi vositalar
bilan   to‘liq   jihozlangan.   Eng   asosiy   strategiya   bu   –   diversifikatsiya,   ya’ni
kapitalni   turli   geografik   hududlar,   tarmoqlar,   kompaniyalar   va   moliyaviy
instrumentlar o‘rtasida taqsimlash orqali xavfni kamaytirishdir.
Investorlar bir mamlakatda yuzaga kelgan siyosiy yoki iqtisodiy beqarorlikka
bog‘liq   xavfdan   qochish   uchun   investitsiyalarni   boshqa   bozorlarga
yo‘naltirishlari   mumkin.   Xuddi   shuningdek,   bir   kompaniya   aksiyalari   bilan
cheklanmay,   turli   sohalarga   investitsiya   qilish   orqali   tavakkal   darajasini
pasaytirishadi.   Shuningdek,   derivativ   instrumentlar   –   fyucherslar,   opsionlar,
svoplar kabi vositalar orqali ham risk boshqaruvi amalga oshiriladi.
Xalqaro   kapital   bozorida   ishlaydigan   ko‘plab   investorlar   va   fondlar
professional   risk-menejerlar   xizmatidan   foydalanadilar.   Ular   bozorni   real   vaqt
rejimida   kuzatib,   xavf-xatar   holatlarini   baholaydilar   va   zarur   qarorlar   qabul
qiladilar.   Bunda   zamonaviy   risk-modellar,   masalan,   Value-at-Risk   (VaR),
stress-tahlil va simulyatsiya modellaridan foydalaniladi.
Tavakkalchilikni   boshqarish   nafaqat   investorlar   uchun,   balki   butun   bozor
uchun muhimdir. Chunki boshqarilmagan xavf moliyaviy inqirozga olib kelishi
mumkin. Shuning uchun xalqaro miqyosda riskni standartlashtirish, audit qilish
va nazorat  qilish tizimlari  ishlab chiqilgan. Bu  tizimlar  bozor  ishtirokchilariga
ishonch baxsh etadi va kapital harakatining barqarorligini ta’minlaydi.
Xalqaro   kapital   bozori   faoliyatining   o‘ziga   xos   jihatlaridan   biri   –   u   asosan
konvertatsiya qilinadigan valyutalarda (USD, EUR, JPY) amalga oshiriladi. Bu
esa rivojlanayotgan davlatlar uchun valyuta tavakkalchiligini oshiradi. Shuning
uchun ko‘plab davlatlar o‘z investitsiya siyosatida milliy valyutada chiqarilgan
vositalarni rivojlantirishga harakat qilmoqda.
Kapital   bozorining   muhim   afzalligi   –   u   bevosita   investitsiyalarni   jalb   qilish
vositasidir.   Xususan,   kompaniyalar   aksiyalar   chiqarish   orqali   bank   kreditsiz 11moliyalashtirish   imkoniga   ega   bo‘ladi.   Bu   ularning   moliyaviy   mustaqilligini
oshiradi  va  iqtisodiy  o‘sishga   xizmat  qiladi.  Xalqaro kapital   bozori  orqali  jalb
etilgan   mablag‘lar   yangi   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   yaratish,   infratuzilma
loyihalarini   moliyalashtirish   va   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirishga
yo‘naltiriladi.
Kapital   bozorining   global   miqyosdagi   faoliyati   turli   darajadagi   regulyatsiya
talab   qiladi.   Bu   borada   Xalqaro   Valyuta   Jamg‘armasi   (IMF),   Bank   for
International   Settlements   (BIS),   va   International   Organization   of   Securities
Commissions (IOSCO) kabi xalqaro institutlar muhim rol o‘ynaydi. Ular orqali
moliyaviy barqarorlikni ta’minlash, investor huquqlarini himoya qilish, axborot
shaffofligini ta’minlash kabi tamoyillar ilgari suriladi.
Shuningdek,   zamonaviy   xalqaro   kapital   bozori   texnologik   innovatsiyalar
bilan   bevosita   bog‘liq.   Elektron   savdo   platformalari,   algoritmik   treyding,
blokcheyn   texnologiyalari   kapital   harakatining   tezligi   va   xavfsizligini
oshirmoqda.   Ayniqsa,   fintech   kompaniyalari   bozorda   yangi   ishtirokchilar
sifatida   paydo   bo‘lib,   an’anaviy   moliyaviy   vositachilikni   o‘zgartirib
yubormoqda.
Xalqaro kapital bozorida ishtirok etish har bir davlat uchun alohida strategik
ahamiyatga ega. Bu ishtirok esa bozorni ochish, ishonchli infratuzilma yaratish,
qonunchilikni   xalqaro   standartlarga   moslashtirish   va   investorlar   huquqini
kafolatlash   orqali   amalga   oshiriladi.   Kapital   bozoriga   muvaffaqiyatli
integratsiyalashgan   davlatlar,   odatda,   yuqori   iqtisodiy   o‘sish,   barqaror   moliya
sektori va yuqori darajadagi xorijiy investitsiyalar oqimiga ega bo‘ladilar. 121.2. Kapital bozori ishtirokchilari va ularning funksiyalari
Xalqaro   kapital   bozori   murakkab   va   ko‘p   qatlamli   tizim   bo‘lib,   unda   turli
ishtirokchilar o‘z funksiyalarini bajaradi. Ushbu ishtirokchilar bozordagi kapital
oqimini   tashkil   qiladi,   vositachilik   qiladi,   investitsiya   muhitini   shakllantiradi
hamda   risklarni   boshqarish   va   kapital   resurslarini   taqsimlashga   xizmat   qiladi.
Kapital   bozorining   muvaffaqiyatli   faoliyati   bu   ishtirokchilarning   o‘zaro
hamkorligi   va   vazifalarini   samarali   bajarishiga   bog‘liq.   Ularning   har   biri
o‘zining maxsus roli, vazifasi, strategiyasi va ta’sir doirasiga ega.
Kapital bozorining asosiy ishtirokchilari quyidagilardan iborat:
1. Emitentlar (Kapital jalb qiluvchilar)
2. Investorlar (Kapital ta’minlovchilar)
3. Fond birjalari (savdo maydonlari)
4. Moliyaviy vositachilar (broker va 
dilerlar)
5. Regulyator organlar va davlat 
agentliklari 131. Emitentlar (Kapital jalb qiluvchilar) 
Emitentlar   kapital   bozorining   asosiy   faol   ishtirokchilaridan   biri   bo‘lib,   ular
moliyaviy   resurslarga   ega   emas,   ammo   turli   moliyaviy   vositalarni   chiqarish
orqali investitsiyalarni jalb qiladilar. Emitentlarga davlatlar, yirik kompaniyalar,
banklar   va   boshqa   korporativ   tuzilmalar   kiradi.   Ular   aksiyalar,   obligatsiyalar,
sertifikatlar,   derivativlar   kabi   moliyaviy   instrumentlarni   bozorda   sotuvga
chiqarishadi. Ushbu harakat orqali ular yangi ishlab chiqarish quvvatlarini ishga
tushirish,   mavjud   faoliyatni   kengaytirish   yoki   qarz   majburiyatlarini   qoplash
uchun mablag‘ to‘playdilar.
Emitentlar   kapitalni   jalb   qilishda   bozor   ishonchi,   reyting   darajasi,   huquqiy
barqarorlik va axborot shaffofligiga tayanishadi. Masalan, yuqori reytingga ega
bo‘lgan   davlat   yoki   kompaniya   kam   foiz   stavkasi   bilan   katta   miqdorda
obligatsiya chiqarishi mumkin. Ular tomonidan chiqarilgan moliyaviy vositalar
fond   birjalarida   savdo   qilinadi   va   bu   investorlarga   ularni   oson   xarid   qilish
imkonini beradi.
Emitentlar   faoliyati   qattiq   regulyatsiya   ostida   bo‘ladi.   Ular   investorlarga
moliyaviy holat, daromad va xavflar to‘g‘risida to‘liq va shaffof axborot taqdim
etishlari   shart.   Aks   holda,   bozordagi   ishonch   susayadi   va   bu   investorlarning
ularga   sarmoya   kiritishiga   to‘sqinlik   qiladi.   Shu   sababli,   emitentlar   nafaqat
kapital   jalb   qiluvchilar,   balki   moliyaviy   intizom   namoyandalari   sifatida   ham
faoliyat yuritadilar.
2. Investorlar (Kapital ta’minlovchilar)
Investorlar kapital bozorida mablag‘ni ta’minlovchi asosiy kuchdir. Ular o‘z
kapitallarini   daromad   olish   maqsadida   turli   moliyaviy   vositalarga   –   aksiyalar,
obligatsiyalar,   investitsiya   fondlari   ulushlariga   yo‘naltiradilar.   Investorlar   ikki
asosiy   turga   bo‘linadi:   jismoniy   shaxslar   (xususiy   investorlar)   va   yuridik
shaxslar   (institutsional   investorlar).   Ularning   bozordagi   ishtiroki   moliyaviy 14oqimlarni   shakllantiradi   va   kapital   resurslarining   samarali   taqsimlanishiga
xizmat qiladi.
Xalqaro miqyosda institutsional investorlar, masalan, pensiya jamg‘armalari,
sug‘urta kompaniyalari, aktivlarni boshqaruvchi fondlar yirik rol o‘ynaydi. Ular
milliardlab   dollarlik   sarmoyalarni   boshqaradilar   va   uzoq   muddatli   investitsiya
strategiyalarini   yuritadilar.   Bu   esa   bozorning   barqarorligi   va   uzluksiz   kapital
harakati uchun muhim ahamiyatga ega.
Investorlar   o‘z   qarorlarini   bozor   holati,   moliyaviy   ko‘rsatkichlar,   siyosiy
barqarorlik   va   reyting   agentliklari   tahliliga   asoslanib   qabul   qiladilar.   Ularning
yondashuvi   tavakkalchilik   darajasiga   bog‘liq   bo‘ladi:   konservativ   investorlar
past   xavfli   vositalarni   tanlasa,   agressiv   investorlar   yuqori   daromadli,   lekin
xavfli instrumentlarga sarmoya kiritadilar. Kapital bozorining sog‘lom ishlashi
investorlarning ishonchiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liqdir.
3. Fond birjalari (savdo maydonchalari) 
Fond   birjalari   kapital   bozorining   yuragi   hisoblanadi.   Bu   yerda   moliyaviy
vositalarning   erkin   savdosi   amalga   oshiriladi.   Birjalar   –   bu   emitent   va
investorlar   o‘rtasida   vositachilik   qiluvchi   institutsional   tuzilmalar   bo‘lib,
ularning   asosiy   vazifasi   moliyaviy   vositalar   savdosining   adolatli,   shaffof   va
likvid muhitda tashkil etilishidir. Yirik fond birjalar sirasiga NYSE (New York
Stock   Exchange),   LSE   (London   Stock   Exchange),   va   TSE   (Tokyo   Stock
Exchange) kiradi.
Fond   birjalari   bozor   narxlarini   shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular
orqali   narxlar   talab   va   taklif   asosida   aniqlanadi.   Bu   jarayonda   minglab
ishtirokchilar real vaqt rejimida ishtirok etadilar. Har bir narx o‘ziga xos bozor
signali   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bundan   tashqari,   birjalar   axborot   tarqatish,
kompaniyalarni ro‘yxatdan o‘tkazish (listing), audit nazorati kabi funksiyalarni
ham bajaradi.
Fond   birjalari   o‘z   faoliyatini   qat’iy   tartibga   soluvchi   qonun   va   qoidalar
asosida olib boradi. Investorlar uchun xavfsizlik kafolatlari, savdo qoidalari va 15moliyaviy vositalarning shaffofligi – bu muhim me’zonlardir. Yaxshi ishlangan
birja   tizimi   kapitalning   samarali   aylanishi   va   mamlakatning   investitsiyaviy
reytingini oshirishda muhim vositaga aylanishi mumkin.
4. Moliyaviy vositachilar (broker va dilerlar)
Moliyaviy   vositachilar   kapital   bozorining   texnik   va   operatsion   faolligini
ta’minlaydigan   muhim   ishtirokchilardir.   Ular   savdo   jarayonida   investor   va
emitentlar   o‘rtasida   aloqani   o‘rnatib,   moliyaviy   vositalarning   harakatlanishini
tashkil   qiladi.   Brokerlar   –   mijoz   nomidan   savdo   amaliyotlarini   bajaruvchi
agentlar   bo‘lib,   ular   belgilangan   komissiya   evaziga   xizmat   ko‘rsatadilar.
Dilerlar   esa   o‘z   nomidan   savdo   qiladi,   ya’ni   ular   o‘z   mablag‘i   hisobidan
moliyaviy vositalarni sotib olib yoki sotib, foyda ko‘rishni maqsad qiladi.
Ularning   vazifasi   nafaqat   savdo   bajarish,   balki   bozor   ishtirokchilariga
maslahat   berish,   moliyaviy   tahlil   qilish,   portfel   boshqaruvi   va   hatto   mijozlar
uchun   investitsiya   strategiyasini   ishlab   chiqishni   ham   o‘z   ichiga   oladi.
Zamonaviy   vositachilar   onlayn   platformalar   orqali   ishlaydi,   bu   esa
transaksiyalarni tezlashtiradi va narx shaffofligini oshiradi.
Brokerlar   va   dilerlar   faoliyatining   shaffofligi   va   qonuniyligi   muhim
ahamiyatga ega. Shuning uchun ular odatda maxsus litsenziya asosida faoliyat
yuritadi   va   regulyatorlar   nazoratida   bo‘ladi.   Ularning   faoliyati   –   bozorning
likvidligi, adolatli  narx shakllanishi  va xavflarning kamayishiga xizmat  qiladi.
Shu   jihatdan   moliyaviy   vositachilar   kapital   bozorida   muvozanat   va   tartibni
ta’minlaydigan ustunlardan biridir.
5. Regulyator organlar va davlat agentliklari 
Kapital   bozorining   tartibga   solinishi   –   uning   barqarorligi   va   ishonchliligi
uchun   zaruriy   shartdir.   Bu   funksiyani   amalga   oshiruvchi   asosiy   ishtirokchilar
bu   –   regulyator   organlar   va   davlat   agentliklaridir.   Ular   bozor   qonunchiligini
ishlab   chiqadi,   moliyaviy   vositalar   bilan   operatsiyalarni   nazorat   qiladi   va
investorlar   huquqlarini   himoya   qiladi.   Xalqaro   darajada   bu   rolda   eng
mashhurlari:   IOSCO   (Qimmatli   qog‘ozlar   bo‘yicha   komissiyalar   xalqaro 16tashkiloti), IMF, BIS, OECD va milliy regulyatorlar  – masalan,  AQShda SEC
(Securities and Exchange Commission) faoliyat yuritadi.
Regulyatorlarning   asosiy   vazifasi   –   bozor   shaffofligini   ta’minlash,
firibgarlikning oldini olish, moliyaviy hisobotlarning to‘g‘riligini nazorat qilish,
hamda   ishtirokchilar   o‘rtasidagi   munosabatlarda   adolatli   mezonlarni
belgilashdir.   Ular   tomonidan   qabul   qilinadigan   qoidalar   va   standartlar   orqali
moliyaviy muhitda ishonch shakllanadi.
O‘zbekistonda   ushbu   funksiyani   Kapital   bozorini   rivojlantirish   agentligi,
Markaziy   bank,   Moliya   vazirligi   kabi   institutlar   amalga   oshiradi.   So‘nggi
yillarda   O‘zbekistonda   regulyator   faoliyatini   takomillashtirish,   xalqaro
standartlarga   mos   qonunchilik   bazasini   yaratish   bo‘yicha   qator   islohotlar   olib
borilmoqda.
Kapital   bozorida   davlatning   faolligi   ikki   yo‘nalishda   namoyon   bo‘ladi:
nazorat   va   qo‘llab-quvvatlash.   Nazorat   orqali   u   tartibni   saqlaydi,   qo‘llab-
quvvatlash orqali esa bozorning infratuzilmasini rivojlantiradi, texnologiyalarni
joriy etadi va xalqaro investorlar uchun qulay muhit yaratadi.
6. Reyting agentliklari
Reyting   agentliklari   kapital   bozorida   ishtirok   etuvchi   subyektlar   yoki
ularning   moliyaviy   vositalarining   kredit   layoqatliligini   baholovchi   mustaqil
tashkilotlardir. Ularning asosiy vazifasi – investorlar uchun risk haqida aniqlik
kiritish,   ya’ni   kimga   sarmoya   kiritish   xavfsizroq   ekani   bo‘yicha   tahliliy
ma’lumotlar   taqdim   etishdir.   Ular   orqali   moliyaviy   vositalarning   ishonchliligi
darajalari   aniqlanadi   va   reytinglar   ko‘rinishida   e’lon   qilinadi:   masalan,   AAA,
BBB, CCC va boshqalar.
Dunyo bo‘yicha  eng mashhur  reyting agentliklari  – Moody’s,  Fitch Ratings
va Standard & Poor’s (S&P) hisoblanadi. Ular  davlatlar, yirik korporatsiyalar,
banklar, moliyaviy institutlar yoki ularning chiqarayotgan obligatsiyalari uchun
reyting   bahosi   beradi.   Yuqori   reyting   –   investorlar   uchun   kam   xavf   va
ishonchlilik belgisi, past reyting esa yuqori xavf va ehtiyotkorlikni bildiradi. 17Reyting   agentliklarining   kapital   bozoridagi   roli   juda   muhim:   ular   narx
shakllanishiga,   likvidlikka   va  investorlarning   qarorlariga   bevosita   ta’sir   qiladi.
Shuningdek,   ularning   baholari   davlat   siyosati,   fiskal   barqarorlik,   inflyatsiya
darajasi va tashqi qarz holatiga qarab aniqlanadi.
Rivojlanayotgan   mamlakatlar,   shu   jumladan   O‘zbekiston   ham   xalqaro
reytingni   yaxshilash   orqali   kapital   bozoridagi   ishtirokini   mustahkamlashga
intilmoqda. Bu esa to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar  hajmini oshiradi va
kapital oqimlarining ko‘payishiga xizmat qiladi.
7. Investitsiya fondlari va portfel menejerlari 
Investitsiya   fondlari   –   bu   investorlarning   mablag‘larini   birlashtirib,
professional asosda boshqariladigan institutsional ishtirokchilardir. Ular ko‘plab
aktivlarga   –   aksiyalar,   obligatsiyalar,   valyutalar,   ko‘chmas   mulk   va   boshqa
moliyaviy vositalarga sarmoya kiritadi. Ushbu fondlar orqali xususiy investorlar
o‘z   kapitallarini   diversifikatsiya   qiladi,   ya’ni   bir   aktivga   emas,   balki   turli
sohalarga sarmoya kiritadi. Bu esa xavflarni kamaytiradi.
Investitsiya   fondlari   ikki   asosiy   turga   bo‘linadi:   ochiq   (ochiq   fondlarda
investitsiya   qilish   istalgan   vaqtda   mumkin)   va   yopiq   (ma’lum   muddatga
yopilgan, keyinchalik qayta ochilishi mumkin). Ko‘pchilik hollarda ular portfel
menejerlari tomonidan boshqariladi. Portfel menejeri – bu investorlar nomidan
aktivlarni   tanlaydigan,   tahlil   qiladigan   va   ularning   rentabelligini   oshirishga
intiluvchi mutaxassisdir.
Ular   bozorni   real   vaqt   rejimida   kuzatib   boradilar,   turli   iqtisodiy
ko‘rsatkichlar,   korporativ   hisobotlar,   siyosiy   yangiliklar   asosida   investitsion
strategiya   ishlab   chiqadilar.   Kapital   bozorida   muvaffaqiyatli   bo‘lish   uchun   bu
mutaxassislar  zamonaviy moliyaviy texnologiyalardan, risk-modellardan, tahlil
dasturlaridan foydalanadilar.
Ular   nafaqat   daromadlilikni   oshirishga,   balki   investorlarga   xavfsiz   muhit
yaratishga   ham   xizmat   qiladi.   Bugungi   kunda   global   kapital   bozorining   katta 18qismi   aynan   investitsiya   fondlari   orqali   boshqariladi.   Ular   xalqaro   sarmoya
oqimini shakllantiruvchi kuch sifatida tan olinadi.
8. Axborot xizmatlari va tahlil markazlari
Axborot   xizmatlari   kapital   bozorining   ishonchli   ishlashi   uchun   zarur
elementlardan   biridir.   Investorlar,   brokerlar,   fondlar,   regulyatorlar   –   barchasi
qaror   qabul   qilishdan   oldin   aniq,   tezkor   va   tahliliy   axborotga   muhtoj.   Bu
ehtiyojni   qondirish   uchun   maxsus   axborot   agentliklari,   tahlil   markazlari,
iqtisodiy nashrlar faoliyat olib boradi.
Dunyo   miqyosida   Bloomberg,   Reuters,   Yahoo   Finance,   CNBC,   The
Economist  kabi  manbalar  real  vaqt  rejimida bozor  narxlari, aksiyalar  harakati,
siyosiy   yangiliklar,   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar,   korporativ   tahlillar   bilan
bozorni   ta’minlaydi.   Ular   foydalanuvchilarga   vizual   grafiklar,   moliyaviy
modellash,   prognozlar,   ekspert   izohlari   orqali   qaror   qabul   qilishda   yordam
beradi.
Axborotning   tezkorligi   va   aniqligi   kapital   bozoridagi   eng   muhim
ustunliklardan biridir. Masalan, bitta salbiy yangilik bir necha daqiqada global
fond   birjalaridagi   narxlarni   keskin   o‘zgartirib   yuborishi   mumkin.   Shu   bois,
ishtirokchilarning harakati ko‘p jihatdan axborot oqimiga bog‘liq.
Axborot   xizmatlari   shuningdek,   investorlarni   firibgarlik,   manipulyatsiya   va
yolg‘on   reklamalardan   ogohlantiradi.   Ular   ko‘pincha   regulyatorlar   bilan
hamkorlikda   ishlaydi,   shaffoflikni   ta’minlash   va   xavflarni   aniqlashda   yordam
beradi.   Bu   bozorni   sog‘lomlashtirishga,   ishonchni   oshirishga   va   sarmoya
hajmini kengaytirishga xizmat qiladi.
1.3. Kapital oqimlarini tartibga soluvchi mexanizmlar va institutsiyalar
Kapital   bozori   xalqaro   miqyosda   samarali   ishlashi   uchun   uni
muvofiqlashtiruvchi   va   nazorat   qiluvchi   mexanizmlar   mavjud   bo‘lishi   zarur.
Kapital oqimlari bir mamlakatdan boshqasiga erkin ravishda oqib o‘tadi, ammo
bu   jarayon   tartibsiz,   xavfli   va   beqaror   holga   kelib   qolmasligi   uchun   global   va
milliy   darajadagi   institutlar,   shuningdek   huquqiy-normalar   tizimi   orqali   qat’iy 19tartibga   solinadi.   Ayniqsa,   xalqaro   kapital   harakatlarining   barqarorligi,
investorlarning   manfaatlarini   himoyalash,   moliyaviy   ishonchlilikni   ta’minlash
va   bozor   manipulyatsiyalarining   oldini   olish   ushbu   tartibga   solish   tizimining
asosiy vazifalaridandir.
Kapital oqimlarini tartibga soluvchi asosiy institutlar va mexanizmlar
(jadval shaklida)
№ Tashkilot/Institutsiya
nomi Darajasi Asosiy funksiyasi
1 Xalqaro Valyuta 
Jamg‘armasi (IMF) Xalqaro Valyuta siyosatini 
muvofiqlashtirish, kapital 
oqimiga vaqtincha cheklovlar 
tavsiyasi
2 Jahon banki Xalqaro Investitsiya muhiti va kapital 
bozorlarini rivojlantirishda 
moliyaviy ko‘mak
3 IOSCO (Qimmatli 
qog‘ozlar bo‘yicha 
tashkilot) Xalqaro Bozor standartlari, shaffoflik 
va investorlarni himoya qilish
4 BIS (Banklararo Hisob-
kitoblar Banki) Xalqaro Moliyaviy barqarorlik va xavf 
nazorat usullarini ishlab 
chiqish
5 Moody’s, S&P, Fitch 
(Reyting agentliklari) Xalqaro-
xususiy Davlat va kompaniyalar 
reytingini belgilash, 
investorlar uchun yo‘nalish 
berish
6 O‘zbekiston Kapital 
bozorini rivojlantirish 
agentligi Milliy Mahalliy bozorni nazorat 
qilish, huquqiy me’yorlarni 
joriy etish
7 O‘zbekiston Respublikasi 
Markaziy banki Milliy Valyuta nazorati, kapital 
harakatini tartibga solish
8 Moliya vazirligi Milliy Moliya siyosatini yuritish, 
emitentlar nazorati
9 KYC (Know Your 
Customer) tizimi Global 
(regulyativ) Investorlardan axborot 
to‘plash, noqonuniy kapital 
harakati oldini olish
10 AML (Anti Money 
Laundering) choralari Global 
(regulyativ) Pul yuvishga qarshi kurash, 
xavfli kapital oqimining 
cheklanishi 20Avvalo, kapital oqimlarini tartibga solishning uch asosiy mexanizmi
mavjud:
Huquqiy-me’yoriy   mexanizm   –   bu   moliyaviy   vositalarni   chiqarish,   ularni
muomalaga   kiritish,   sotish   va   sotib   olishni   tartibga   soluvchi   qonunchilik
asosidir.
Institutsional   mexanizm   –   bu   bevosita   moliyaviy   tartibni   nazorat   qiluvchi
tashkilotlar va regulyatorlar faoliyatini qamrab oladi.
Bozor   intizomi   va   axborot   shaffofligi   mexanizmi   –   bu   orqali   kapital
oqimlariga   bo‘lgan   ishonch,   narx   aniqligi   va   moliyaviy   xatti-harakatlarning
adolatli yo‘nalishi ta’minlanadi.
Kapital   harakatlarini   tartibga   solishda   eng   yirik   xalqaro   institutlar
quyidagilardan iborat:
1. Xalqaro Valyuta Jamg‘armasi (IMF)
IMF   davlatlarning   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash,   valyuta   siyosatini
muvofiqlashtirish va kapital harakatlaridagi  muvozanatni  saqlashda  muhim rol
o‘ynaydi.   Ushbu   tashkilot   a’zolari   o‘rtasida   kapital   harakatlarini   cheklovsiz
amalga oshirish prinsipini ilgari suradi, lekin moliyaviy inqiroz davrida kapital
oqimini vaqtincha tartibga solish bo‘yicha tavsiyalar ham beradi
2. Jahon banki (World Bank)
Jahon   banki   bevosita   kapital   harakati   bilan   shug‘ullanmasa-da,   u
rivojlanayotgan   mamlakatlarga   investitsiya   jalb   qilishda,   kapital   bozorini
rivojlantirishda   va   moliyaviy   infratuzilmani   yaxshilashda   kredit   va   texnik
ko‘mak   ko‘rsatadi.   U   kapital   oqimlarining   barqaror   va   shaffof   yo‘nalishlarini
targ‘ib qiladi.
3. Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha xalqaro tashkilot – IOSCO
IOSCO (International Organization of Securities Commissions) butun dunyo
bo‘yicha kapital bozori ishtirokchilari uchun yagona regulyatsion tamoyillar va
standartlar ishlab chiqadi. U moliyaviy shaffoflik, adolatli savdo, investorlarni
himoya   qilish,   manipulyatsiyalarning   oldini   olish   bo‘yicha   normativ   hujjatlar 21ishlab   chiqib,   mamlakatlarga   tavsiya   beradi.   O‘zbekiston   ham   IOSCOga   a’zo
bo‘lib, uning standartlarini bosqichma-bosqich joriy etmoqda.
4. Banklararo Hisob-kitoblar Banki (BIS)
BIS kapital oqimlari xavfsizligini ta’minlash uchun transchegaraviy to‘lovlar
va   moliyaviy   axborotlar   almashinuvi   sohasida   faoliyat   yuritadi.   U   bank
tizimining   barqarorligi   va   makroprudensial   nazorat   usullarini   ishlab   chiqadi.
BIS   tavsiyalari   moliyaviy   islohotlar   va   risklarni   boshqarish   tizimi   uchun
muhimdir.
5. Reyting agentliklari (Moody’s, Fitch, S&P)
Kapital   oqimlarining   tartibga   solinishida   reyting   agentliklari   orqali   amalga
oshiriladigan   baholashlar   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Ular   davlat   va
kompaniyalar   reytingini   belgilab,   investorlar   uchun   ishonchli   yo‘nalishlar
ko‘rsatib  beradi.  Yuqori   reytingga   ega  bo‘lgan   subyektlar   ko‘proq  kapital  jalb
qilish imkoniyatiga ega bo‘ladilar
6. Mamlakatlar darajasidagi regulyatorlar
Milliy   darajada   har   bir   davlat   kapital   oqimlarini   tartibga   soluvchi   o‘z
institutlariga   ega.   O‘zbekistonda   bu   vazifani   Kapital   bozorini   rivojlantirish
agentligi,   Markaziy   bank,   Moliya   vazirligi,   Davlat   soliq   qo‘mitasi   va   boshqa
moliyaviy   regulyatorlar   bajaradi.   Ular   moliyaviy   vositalarning   chiqarilishi,
ro‘yxatdan   o‘tkazilishi,   investorlarni   himoya   qilish   va   moliyaviy   hisobotlar
shaffofligini nazorat qiladi.
Kapital oqimini tartibga solishning zamonaviy mexanizmlari
 KYC – Know Your Customer (Mijozni tanish): bu orqali kapital oqimining
noqonuniy manbalardan kelishining oldi olinadi.
 AML – Anti Money Laundering (Pul yuvishga qarshi  kurash):  investitsiya
yoki moliyaviy operatsiyalar orqali noqonuniy mablag‘larning yuvilishining
oldini oluvchi mexanizmdir. 22 Valyuta   nazorati:   ayrim   mamlakatlar   kapital   oqimini   tartibga   solish   uchun
cheklovlar   joriy   etgan.   Masalan,   xorijiy   investitsiyalarga   kvotalar   yoki
soliqlar qo‘yiladi.
 Kapital   hisobining   erkinligi:   rivojlangan   davlatlar,   odatda,   kapital   hisobini
erkinlashtirgan   bo‘ladi,   lekin   ba’zida   inqiroz   xavfi   kuchayganda
vaqtinchalik cheklovlar qo‘yiladi.
  Kapital   oqimini   tartibga   solish   bo‘yicha   xalqaro   bitimlar   ham   mavjud.
Masalan, OECD Code of Liberalisation of Capital Movements, IMF Articles of
Agreement, Basel me’yorlari, EU Capital Requirements Directive kabi hujjatlar
global tartibda moliyaviy intizomni ta’minlaydi.
Bundan   tashqari,   kapital   oqimlarining   tartibga   solinishi   bevosita   axborot
shaffofligi   va   moliyaviy   hisobotlar   standartlariga   bog‘liq.   IFRS   (International
Financial   Reporting   Standards)   va   GAAP   (Generally   Accepted   Accounting
Principles) kabi xalqaro standartlar kapital bozoridagi barcha ishtirokchilarning
moliyaviy ma’lumotlarini solishtirish va tahlil qilish imkonini beradi.
Kapital  harakatining  nazorat  qilinmasligi   bozor  manipulyatsiyasi,   moliyaviy
piramida   va   investitsion   firibgarlik   kabi   holatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Shu
bois,   kapital   oqimlarini   nazorat   qilish   va   tartibga   solish   mexanizmlarining
mavjudligi iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlovchi vosita hisoblanadi. 23II BOB. XALQARO KAPITAL BOZORINING RIVOJLANISHI VA
O‘ZBEKISTON ISTIQBOLLARI
2.1. Xalqaro kapital bozorining rivojlanish bosqichlari va tendensiyalari
Xalqaro kapital bozori bugungi kunda global moliyaviy tizimning eng muhim
bo‘g‘inlaridan biri sifatida iqtisodiy rivojlanish, investitsion faollik, texnologik
ilg‘orlik   va   resurslardan   samarali   foydalanishning   tayanch   omili   hisoblanadi.
Kapital   bozorining   asosiy   vazifasi   –   mablag‘larni   tejovchi   subyektlardan
(investorlar) ularga ehtiyoji bor subyektlarga (emitentlar) yo‘naltirishdan iborat
bo‘lib,   bu   jarayonni   tartibga   solish   va   muvofiqlashtirish   xalqaro   institutlar   va
milliy   regulyatorlar   zimmasiga   yuklatilgan.   Kapital   bozori   o‘zining
rivojlanishida   bir   necha   bosqichlarni   bosib   o‘tdi   va   bu   tendensiyalar
O‘zbekiston uchun ham juda muhim saboqlar va amaliy yo‘nalishlar beradi.
O‘zbekiston   kapital   bozorining   rivojlanishiga   nazar   solar   ekanmiz,   uning
jahon   kapital   bozoridagi   umumiy   evolyutsiya   bosqichlariga   muvofiq   tarzda
shakllanib   borayotganini   ko‘rish   mumkin.   Ayni   paytda   mamlakatimiz   bu
yo‘nalishda   izchil   islohotlar   olib   borayotgan   bo‘lsa-da,   hali   to‘liq   erkin,
raqobatbardosh va likvid kapital bozori tizimi shakllanmagan. Shunga qaramay,
oxirgi yillarda xalqaro kapital bozorining rivojlanish bosqichlari va zamonaviy
tendensiyalari O‘zbekiston tajribasida ham o‘z aksini topmoqda.
O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgan   dastlabki   yillarda   kapital   bozori   deyarli
mavjud   emas   edi.   1990-yillarning   o‘rtalarida   bir   nechta   yirik   korxonalarni
aksiyadorlashtirish   va   fond   bozorini   yaratish   bo‘yicha   dastlabki   qadamlar
tashlandi.   Bu   davr   –   kapital   bozorining   shakllanish   bosqichi   sifatida   e’tirof
etiladi.   Xususan,   1994-yilda   O‘zbekiston   fond   birjasi   (Toshkent)   tashkil   etildi
va   aksiyalarning   birinchi   emissiyalari   amalga   oshirildi.   Shu   orqali   xususiy
mulkchilikni rivojlantirish va sarmoya muhitini yaratishga harakat qilindi.
Keyingi   bosqich   –   institutsional   rivojlanish   bosqichi   bo‘ldi.   Bu   davrda
Kapital   bozorini   tartibga   solish   davlat   qo‘mitasi   tashkil   etildi,   “Qimmatli
qog‘ozlar bozori to‘g‘risida”gi qonun qabul qilindi va birjada ro‘yxatdan o‘tish, 24emissiya,   prospekt   tayyorlash   kabi   huquqiy   mexanizmlar   shakllantirildi.   Shu
bilan   birga,   investorlar   huquqini   himoya   qilish,   moliyaviy   hisobotlarning
xalqaro   standartlarga   muvofiqligini   ta’minlash   borasida   ham   chora-tadbirlar
ko‘rildi.
O‘zbekiston   kapital   bozorining   2016-yildan   keyingi   rivojlanish   bosqichi:
liberallashtirish va xalqaro integratsiya
2016-yildan   boshlab   O‘zbekiston   kapital   bozorida   tub   burilish   davri
boshlandi.   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   rahbarligida   olib   borilayotgan   ochiq
iqtisodiy   siyosat   kapital   bozorini   isloh   qilishning   muhim   bosqichini   boshlab
berdi.   Avvallari   faqat   nominal   mavjud   bo‘lgan   fond   birjasi,   cheklangan
emissiyalar va ishtirokchilarning sust faolligi bilan ajralib turgan kapital bozori
asta-sekin global talablarga moslashishga kirishdi.
O‘zbekiston iqtisodiyotida xorijiy investorlarning ishonchini oshirish, davlat
mulkini   xususiylashtirish,   korxonalarni   aksiyadorlashtirish   va   IPO
mexanizmlarini   joriy   etish   davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishiga   aylandi.
Kapital   bozorini   jonlantirish   bu   islohotlar   ichida   markaziy   o‘ringa   ega   bo‘ldi.
Ayniqsa, 2021-yilda tasdiqlangan “Kapital bozorini rivojlantirish strategiyasi –
2025” hujjati sohani tizimli rivojlantirish, xorijiy investitsiyalarni jalb qilish va
infratuzilmani modernizatsiya qilish uchun aniq yo‘l xaritasini taqdim etdi.
Bu strategiya asosida quyidagi muhim islohotlar bosqichma-bosqich amalga
oshirilmoqda:
IPO   (Initial   Public   Offering)   mexanizmining   joriy   etilishi.   Davlat   ulushi
bo‘lgan   korxonalarni   ommaviy   savdoga   chiqarish   orqali   nafaqat   shaffoflik
oshdi,   balki   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   uchun   kapital   bozoriga   kirish
imkoniyati   kengaydi.   2022–2023-yillarda   “Qo‘qonspirt”,   “O‘zbekgeofizika”,
“Farg‘ona neftni qayta ishlash  zavodi” kabi yirik korxonalar  aksiyalari  birjada
sotuvga chiqarildi. 25Elektron savdo tizimlari – Toshkent fond birjasida “E-IPO” va “E-Auksion”
platformalari   ishga   tushirildi.   Bu   vositalar   yordamida   investorlarga   uydan
chiqmasdan aksiyalarni sotib olish imkoniyati yaratildi.
Reyting   agentliklari   bilan   hamkorlik   kuchaytirildi.   2019-yildan   boshlab
Moody’s,   Fitch   Ratings   va   Standard   &   Poor’s   agentliklari   bilan   muntazam
baholash   jarayonlari   yo‘lga   qo‘yildi.   Bu   orqali   O‘zbekistonning   suveren
reytingi   va   investorlar   ko‘zidagi   obro‘si   oshdi.   2024-yil   holatiga   ko‘ra,   Fitch
agentligi O‘zbekistonni “BB-” darajasida ijobiy prognoz bilan baholagan.
Institutsional investorlar soni ortmoqda. 2020-yilda atigi 3 ta faol investitsiya
kompaniyasi   mavjud   bo‘lgan   bo‘lsa,   2024-yilga   kelib   ularning   soni   20   taga
yetdi.   Bundan   tashqari,   pensiya   jamg‘armalari   va   sug‘urta   kompaniyalari
kapital bozorida ishtirok etishni boshladi.
Statistik   jihatdan,   O‘zbekiston   kapital   bozorida   quyidagi   o‘sish   dinamikasi
kuzatilmoqda:
Ko‘rsatkichlar 2016-
yil 2020-
yil 2023-
yil 2024-yil
(yanvar-may)
Fond   bozorining
umumiy hajmi 4,1   trln
so‘m 8,3   trln
so‘m 15,6
trln so‘m 17,2   trln
so‘m
Yillik IPO soni 0 1 6 4
Faol investorlar soni ~5
ming ~20
ming 81 ming 100 ming+
Elektron   savdolar
ulushi – 12% 45% 60%+
Bu   ma’lumotlar   kapital   bozorining   2016-yildan   beri   qanday   jadallikda
rivojlanayotganini ochiq ko‘rsatib beradi.
Yashil   obligatsiyalar   va   ijtimoiy   investitsiya   vositalari   bo‘yicha   dastlabki
qadamlar   tashlandi.   2023-yilda   Yevropa   Ittifoqi   ko‘magida   ekologik
barqarorlikka   oid   loyihalar   uchun   100   mln   yevroga   teng   obligatsiyalar 26chiqarilishi rejalashtirildi. Bu O‘zbekiston kapital bozorining zamonaviy global
tendensiyalarga moslashayotganini bildiradi.
Moliyaviy savodxonlikni oshirish maqsadida Moliya vazirligi, Kapital bozori
agentligi   va   fond   birjasi   hamkorligida   o‘nlab   seminarlar,   ochiq   darslar,   online
kurslar   tashkil   etildi.   Bu   orqali   keng   jamoatchilik,   ayniqsa   yoshlar,   kapital
bozorining imkoniyatlari bilan tanishtirilmoqda.
Davlat   strategiyasida   kapital   bozoriga   urg‘u   tobora   oshib   bormoqda.   2022–
2026-yillarga   mo‘ljallangan   Taraqqiyot   strategiyasida   kapital   bozorining
YaIMdagi  ulushini  kamida  3 barobar  oshirish  belgilab  qo‘yilgan. Shuningdek,
2024-yilgi   Davlat   dasturida   fond   bozoridagi   savdo   hajmini   20   trln   so‘mga
yetkazish vazifasi qo‘yilgan.
Xalqaro   investorlar   ishtiroki   ham   ortmoqda.   2023-yilda   O‘zbekiston
qimmatli   qog‘ozlariga   xorijiy   investorlar   tomonidan   620   mln   dollardan   ortiq
sarmoya kiritildi. Bu 2019-yilga nisbatan 7 barobarga ko‘p. 27Barcha   bu  jarayonlar   kapital   bozorining   liberallashtirilgan,   ochiq   va  shaffof
muhitga   o‘tishini   ta’minlamoqda.   Biroq   hali   hal   etilishi   lozim   bo‘lgan   qator
muammolar   mavjud:   qonunchilikdagi   bo‘shliqlar,   ba’zi   ishtirokchilarning
pasivligi,   jismoniy   shaxslar   ishtirokining   kamligi,   texnologik   infratuzilmaning
to‘liq   ishlamasligi   va   o‘rta   darajadagi   korxonalarning   IPOga   chiqishdan
tortinishi.Shunga   qaramay,   mavjud   dinamika   shuni   ko‘rsatadiki,   2016–2024-
yillar   oralig‘ida   O‘zbekiston   kapital   bozori   transformatsiyaning   eng   faol
bosqichini boshdan kechirdi. Erkinlashtirilgan valyuta siyosati, investorlar bilan
ochiq   muloqot,   elektron   tizimlar   va   xalqaro   standartlarga   mos   keluvchi
infratuzilma   –   bularning   barchasi   mamlakatning   global   kapital   bozoriga
integratsiyasini ta’minlayapti.
Jahon   kapital   bozoridagi   tendensiyalar   bugungi   kunda   O‘zbekiston   uchun
ham  yo‘l  xaritasi  bo‘lib  xizmat   qilmoqda.  Avvalo,  bu –  raqamlashtirish,  ya’ni
kapital  bozori  operatsiyalarini  to‘liq raqamli  shaklga  o‘tkazishdir. O‘zbekiston
fond birjasida “E-Auksion”, “E-IPO” va “E-Listing” tizimlarining joriy etilishi
bu   boradagi   muhim   qadamdir.   Bu   orqali   emitentlar   va   investorlar   o‘rtasidagi
vositachilik soddalashtiriladi, savdo jarayoni tezlashadi va shaffoflik oshadi. 28Yana   bir   muhim   tendensiya   –   yashil   (green)   va   ijtimoiy   obligatsiyalar
chiqarish   amaliyotining   kengayishidir.   Hozirgi   kunda   ekologik   barqarorlikni
ta’minlash   maqsadida   dunyo   miqyosida   yashil   moliya   bozori   shakllanmoqda.
O‘zbekiston  ham  bu jarayonga qo‘shilishni  boshlagan.  Masalan,  2023-yil  iyun
oyida   O‘zbekiston   davlat   obligatsiyalarining   bir   qismi   Yevropa   investorlariga
taqdim   etildi   va   muvaffaqiyatli   joylashtirildi.   Bu   –   xalqaro   kapital   bozorida
O‘zbekiston ishtirokining muhim bosqichi hisoblanadi.
Bundan   tashqari,   institutsional   investorlarni   jalb   qilish   tendensiyasi   ham
muhim   ahamiyatga   ega.   Mamlakatimizda   sug‘urta   kompaniyalari,   pensiya
jamg‘armalari va investitsiya fondlarining kapital bozoridagi ishtiroki hali sust
bo‘lsa-da,   bu   yo‘nalishda   huquqiy   baza   takomillashtirilmoqda.   Investitsiya
kompaniyalari, aktivlarni  boshqaruvchilar, vositachilar  soni  oshmoqda. Bu  esa
bozorning likvidligi va ishtirokchilar sonining ortishiga olib keladi.
Yana   bir   dolzarb   tendensiya   –   xalqaro   reyting   agentliklari   bilan   hamkorlik
qilish   va   xalqaro   standartlarga   muvofiqlashishdir.   O‘zbekiston   hukumati
Moody’s,   Fitch,   va   Standard   &   Poor’s   agentliklari   bilan   tizimli   muloqot   olib
bormoqda.   Bu   esa   xalqaro   investorlarda   ishonch   uyg‘otadi   va   mamlakat
reytingini   yaxshilash   orqali   kapitalni   arzonroq   jalb   qilish   imkonini   yaratadi.
2024-yilda   Fitch   agentligi   O‘zbekiston   suveren   reytingini   “BB-”   darajasida
tasdiqlab, ijobiy prognoz bilan baholadi.
Yuqorida qayd etilgan barcha bosqichlar va tendensiyalar shuni ko‘rsatadiki,
xalqaro   kapital   bozori   dinamik   rivojlanayotgan   tizim   bo‘lib,   unga   faol
integratsiyalashgan   davlatlar   katta   iqtisodiy   yutuqlarga   erishmoqda.
O‘zbekiston   ham   bu   yo‘nalishda   faol   qadamlar   tashlamoqda.   Biroq   mavjud
muammolar   –   bozordagi   past   likvidlik,   ishtirokchilarning   kamligi,   moliyaviy
savodxonlikning   past   darajasi,   qonunchilikdagi   ba’zi   noaniqliklar   –   kapital
bozorining to‘liq potensialdan foydalanishiga to‘sqinlik qilmoqda. 292.2. Rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlarda kapital bozorining
holati
Xalqaro kapital bozori bugungi kunda global iqtisodiy tizimning eng muhim
moliyaviy   infratuzilmasi   hisoblanadi.   U   rivojlangan   va   rivojlanayotgan
davlatlar   o‘rtasidagi   moliyaviy   oqimlarni   tartibga   solish,   resurslarni   samarali
taqsimlash, investitsiyalarni jalb qilish va barqaror o‘sishni ta’minlashda asosiy
rolni   o‘ynaydi.   Biroq   ushbu   bozorning   rivojlanish   darajasi   va   ishlash
mexanizmlari   har   bir   davlat   toifasida   sezilarli   darajada   farq   qiladi.   Ayniqsa,
rivojlangan   davlatlarda   kapital   bozorining   chuqur   ildiz   otgani   va   yuqori
texnologiyalarga   asoslangani   holda,   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   bu   tizim
endigina shakllanib borayotganini kuzatamiz.
Rivojlangan davlatlarda kapital bozorining holati
AQSh,   Buyuk   Britaniya,   Germaniya,   Yaponiya,   Kanada   kabi   davlatlar
kapital   bozorining   rivojlangan   infratuzilmasiga   ega.   Ularning   fond   birjalari   –
masalan,   New   York   Stock   Exchange   (NYSE),   NASDAQ,   London   Stock
Exchange (LSE) – dunyodagi eng yirik va eng likvid bozorlar hisoblanadi. Bu
birjalarda minglab kompaniyalar aksiyalari muomalada bo‘lib, har kunlik savdo
hajmi   milliardlab   dollarga   yetadi.   Rivojlangan   mamlakatlarda   kapital
bozorining asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat:
Moliyaviy   vositalarning   xilma-xilligi   (aksiyalar,   obligatsiyalar,   derivativlar,
ETF’lar va boshqalar);
Investorlar   bazasining   kengligi   (institutsional   investorlar,   pensiya
jamg‘armalari, yirik fondlar);
Yagona va raqamlashtirilgan savdo maydonchalari;
Mustaqil   reyting   agentliklari,   auditorlik   kompaniyalari   va   axborot
xizmatlarining faol ishtiroki;
Qonuniylik, shaffoflik va investorlarni yuqori darajada himoya qilish.
Misol uchun, AQSh kapital bozori YaIMning 170–180 foiziga teng hajmda.
2023-yil yakunida NYSEda umumiy kapitalizatsiya 25 trillion AQSh dollaridan 30oshdi. Shuningdek, investorlar soni  160 milliondan ortiq bo‘lib, ulardan yarmi
jismoniy shaxslar hisoblanadi.
Rivojlanayotgan davlatlarda kapital bozorining holati
Rivojlanayotgan   mamlakatlar   –   O‘zbekiston,   Hindiston,   Indoneziya,
Nigeriya, Braziliya, Qozog‘iston va boshqalarda kapital  bozorining rivojlanish
darajasi   pastroq   bo‘lib,   ularning   asosiy   xususiyati   –   likvidlikning
cheklanganligi,   ishtirokchilarning   kamligi   va   institutsional   zaiflikdir.   Bu
davlatlarda   kapital   bozorining   ishlashi   ko‘p   hollarda   moliya   institutlarining
rivojlanish darajasiga, siyosiy barqarorlikka va valyuta siyosatiga bog‘liq.
O‘zbekistonga oid statistik ma’lumotlarga murojaat qiladigan bo‘lsak, kapital
bozorining   YaIMdagi   ulushi   2020-yilda   6%   atrofida   bo‘lgan.   Bu   ko‘rsatkich
Qozog‘istonda   15%,   Hindistonda   esa   80%   atrofida.   2023-yilga   kelib
O‘zbekistonda   fond   birjasidagi   umumiy   savdo   hajmi   15,6   trln   so‘mni   tashkil
etgan,  bu hamon  past   ko‘rsatkich  hisoblanadi.  IPO orqali  moliya  jalb qiluvchi
kompaniyalar   soni   esa   bor-yo‘g‘i   6   ta   bo‘lib,   asosan   davlatga   qarashli   yirik
korxonalarni o‘z ichiga oladi.
Rivojlanayotgan   mamlakatlar   uchun   kapital   bozorining   rivojlanishini
cheklovchi omillar quyidagilardir:
Qonunchilik bazasining zaifligi va tez-tez o‘zgarishi;
Moliyaviy savodxonlikning pastligi;
Yaxshi ishlovchi raqamli savdo infratuzilmasining yo‘qligi;
Reyting va audit tizimining nomukammalligi;
Institutsional investorlar va investitsiya vositachilarining yetarli emasligi.
Biroq,   bu   mamlakatlar   so‘nggi   yillarda   kapital   bozorini   isloh   qilish   va
rivojlantirish   bo‘yicha   sezilarli   qadamlar   tashlamoqda.   Xususan,   O‘zbekiston
kapital   bozorini   erkinlashtirish,   IPO   dasturlarini   kengaytirish,   davlat   mulkini
xususiylashtirish va xalqaro investorlar uchun qulay muhit yaratish yo‘lida faol
harakat  qilmoqda.  2021–2023-yillarda 100  mingdan ortiq jismoniy  shaxs   fond 31bozorida   faol   ishtirok   etgan.   Bu   esa   ijobiy   o‘zgarishlar   dinamikasidan   dalolat
beradi.
Taqqosloviy jihatdan 
Ko‘rsatkichlar Rivojlangan
davlatlar Rivojlanayotgan
davlatlar
Bozor   hajmi   (YaIMga
nisbatan) 100–200% 5–30%
Investorlar soni Yuqori
(millionlab) Past (minglab)
Moliyaviy vositalar xilma-
xilligi Juda keng Cheklangan
Reyting   agentliklari
faoliyati Mustaqil va faol Kam   yoki   tashqi
bog‘liqlik
Savdo infratuzilmasi To‘liq raqamli Qisman   raqamli   yoki
sust
IPO   va   obligatsiyalar
bozori Faol   va   keng
qamrovli Endigina
shakllanmoqda
O‘zbekiston   kabi   rivojlanayotgan   davlatlar   uchun   rivojlangan   mamlakatlar
tajribasidan   o‘rganish   nihoyatda   muhim.   Xususan,   tartibga   solish
mexanizmlarini   takomillashtirish,   moliyaviy   axborot   shaffofligini   oshirish,
xalqaro   reyting   tizimlariga   integratsiyalashish,   investorlar   uchun   kafolatlar
tizimini mustahkamlash bu yo‘lda ustuvor yo‘nalish bo‘lishi zarur. 322.3. O‘zbekiston kapital bozorining rivojlanish holati va uni
modernizatsiya qilish yo‘nalishlari
O‘zbekiston   Respublikasining   moliyaviy   sektori   tarkibida   kapital   bozori
muhim   o‘rin   tutadi.   So‘nggi   yillarda   olib   borilayotgan   islohotlar   jarayonida
kapital   bozorining   ishtiroki,   infratuzilmasi   va   institutsional   mexanizmlari
bosqichma-bosqich   takomillashmoqda.   Ushbu   yo‘nalishda   davlat   siyosati   ham
ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   xorijiy   sarmoyani   jalb   qilish   va
tadbirkorlik muhitini yaxshilashga qaratilgan.
Kapital   bozori   O‘zbekistonda   mustaqillik   yillarida   tashkil   etilgan   bo‘lib,
1994-yilda   Toshkent   fond   birjasi   faoliyat   boshlagan.   Ammo   uzoq   yillar
davomida uning faoliyati cheklangan, ishtirokchilari kam va investitsion faollik
sust   edi.   2016-yilga   qadar   O‘zbekistonda   kapital   bozori   YaIMning   5   foizidan
ham   kamrog‘ini   tashkil   etar,  aksiyadorlik   jamiyatlari   soni   ko‘p   bo‘lsa-da,  ular
fond   birjalarida   faol   emas   edi.   Korporativ   boshqaruvning   zaifligi,   axborot
shaffofligining yo‘qligi, moliyaviy savodxonlikning pastligi bu tizimning to‘liq
ishlashiga to‘sqinlik qilardi. 33Ammo   2017-yildan   keyingi   davrda,   xususan   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev
tomonidan   olib   borilayotgan   ochiq   iqtisodiy   siyosat   doirasida   kapital   bozorini
rivojlantirish ustuvor yo‘nalish sifatida belgilandi. 2021-yilda “Kapital bozorini
rivojlantirish   strategiyasi   –   2025”   qabul   qilindi.   Ushbu   strategiyada   kapital
bozorining   hajmini   oshirish,   ishtirokchilar   sonini   kengaytirish,   elektron   savdo
tizimini joriy qilish va institutsional muhitni yaxshilash maqsad qilingan.
Bugungi kunga kelib, O‘zbekiston kapital bozorining rivojlanish holatiga oid
asosiy ko‘rsatkichlar quyidagicha:
Fond   bozorining   umumiy   hajmi   2016-yilda   4,1   trln   so‘m   bo‘lgan   bo‘lsa,
2023-yil   oxiriga   kelib   bu   ko‘rsatkich   15,6   trln   so‘mga   yetdi.   2024-yilning
yanvar–may oylarida bu ko‘rsatkich 17,2 trln so‘mni tashkil qildi.
Investorlar soni:  2020-yilda 20 ming atrofida bo‘lgan investorlar soni 2023-
yilda 100  ming nafardan oshdi.  Bu  o‘sishda  elektron  savdo  tizimlari   va mobil
ilovalar katta rol o‘ynadi.
IPO’lar soni: 2018–2020-yillarda IPO yo‘li bilan faqat 1–2 ta korxona kapital
jalb qilgan bo‘lsa, 2022–2023-yillarda bu ko‘rsatkich 6 ta korxonagacha oshdi.
“Qo‘qonspirt”,   “Farg‘ona   NQIZ”,   “O‘zmetkombinat”   kabi   yirik   davlat
korxonalari   aksiyalarini   birjada   sotishni   boshladi.Elektron   savdo   platformalari
orqali   bajarilgan  bitimlar   ulushi   2020-yildagi   12  foizdan   2024-yilda   60  foizga
yetdi.   Bu   bozorning   raqamlashtirilayotganidan   dalolat   beradi.Shuningdek,
O‘zbekiston   kapital   bozorini   modernizatsiya   qilish   bo‘yicha   quyidagi
yo‘nalishlar ajratib ko‘rsatilmoqda:
1. Elektron savdo tizimini kengaytirish Toshkent fond birjasida “E-IPO”, “E-
Trade”   kabi   platformalar   joriy   etildi.   Bu   investorlar   uchun   masofaviy   savdo
imkonini   yaratdi.   Kelgusida   “Mobil   birja”   ilovalari   orqali   mikroinvestorlarni
jalb qilish rejalashtirilgan.
2. Davlat mulkini xususiylashtirish orqali bozorni chuqurlashtirish
Davlat   ulushiga   ega   bo‘lgan   yirik   korxonalarning   aksiyalarini   bosqichma-
bosqich   birjada   joylashtirish   orqali   bozor   kapitalizatsiyasi   kengaytirilmoqda. 342023–2024-yillarda   “Uzbekistan   Airways”,   “UzAuto   Motors”   kabi
kompaniyalar IPOga tayyorlanmoqda.
3.   Moliyaviy   savodxonlikni   oshirish   Oliy   ta’lim   muassasalari,   investorlar,
tadbirkorlar   va   keng   jamoatchilik   uchun   seminar,   treninglar,   video   kurslar
tashkil   etilmoqda.   Moliya   vazirligi,   Kapital   bozor   agentligi   va   fond   birjasi   bu
borada ko‘plab tashabbuslarni yo‘lga qo‘ygan.
4.   Institutsional   investorlar   sonini   oshirish   Sug‘urta   kompaniyalari,   pensiya
fondlari,   aktivlarni   boshqaruvchi   tashkilotlar   kapital   bozorida   ishtirok   eta
boshladi.   Yangi   investitsiya   kompaniyalari   ro‘yxatga   olinmoqda.   2020-yilda
atigi 3 ta bo‘lgan fondlar soni 2024-yil boshida 20 dan oshdi.
5. Xalqaro reyting tizimlariga integratsiya
Moody’s,   Fitch   Ratings   va   S&P   agentliklari   tomonidan   berilayotgan
reytinglar   orqali   O‘zbekiston   kapital   bozori   xalqaro   miqyosda   tan   olinmoqda.
Fitch reytingi 2024-yil holatiga ko‘ra “BB-” darajasida.
6. Yashil va ijtimoiy obligatsiyalarni joriy etish
2023-yilda   Yevropa   Ittifoqi   va   BMT   ko‘magida   “yashil   moliyalashtirish”
bo‘yicha   loyihalar   boshlandi.   Bu   ekologik   barqarorlikka   xizmat   qiluvchi
obligatsiyalar   chiqarish   orqali   kapitalni   ijtimoiy   loyihalarga   yo‘naltirishni
ko‘zda tutadi.
7.   Normativ-huquqiy   bazani   takomillashtirish“Qimmatli   qog‘ozlar
to‘g‘risida”gi   qonunga   o‘zgartishlar   kiritilib,   investorlarga   imtiyozlar
berilmoqda.   Emitentlar   uchun   moliyaviy   hisobot   standartlari   xalqaro   IFRS
asosida   joriy  etilmoqda.Yuqoridagi   yo‘nalishlar   asosida   amalga  oshirilayotgan
islohotlar,   statistik   o‘sishlar   va   institutlar   faolligi   kapital   bozorining
O‘zbekiston  iqtisodiy rivojlanishidagi  rolini  tobora oshirmoqda. Biroq hali hal
etilishi  lozim bo‘lgan muammolar  mavjud:  kichik va o‘rta biznesning  bozorda
kam   ishtiroki,   jismoniy   shaxslar   orasida   ishtirok   darajasining   pastligi,   texnik
infratuzilmadagi   ayrim   uzilishlar   va   investitsiya   muhitining   to‘liq   ishonchli
emasligi. 35 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   davomida   xalqaro   kapital   bozori   va   uning
rivojlanish   asoslarini   chuqur   o‘rgandim.   Kapital   bozori   bugungi   global
iqtisodiyotda   markaziy   o‘rin   egallayotgan   moliyaviy   tizimlardan   biri   bo‘lib,
investitsiyalarni   yo‘naltirish,   resurslarni   samarali   taqsimlash   va   iqtisodiy
o‘sishni  rag‘batlantirishda   beqiyos  ahamiyat   kasb  etadi.  Ayniqsa,  ushbu   bozor
orqali   moliyaviy   vositalarning   erkin   harakati,   moliya   institutlari   o‘rtasidagi
integratsiya,   kapital   oqimlarining   boshqaruvi   xalqaro   miqyosda   amalga
oshirilmoqda.
Kurs   ishining   birinchi   bobida   men   xalqaro   kapital   bozorining   nazariy
asoslarini   tahlil   qilib   chiqdim.   Uning   tuzilmasi,   asosiy   ishtirokchilari,
funksiyalari   hamda   kapital   oqimini   tartibga   soluvchi   institutsiyalar   haqida
batafsil   ma’lumot   berdim.   Shuningdek,   kapitalning   samarali   taqsimoti,   narx
aniqligi,   tavakkalchilikni   boshqarish   kabi   funksiyalar   bozorning   barqaror
ishlashini ta’minlashda qanday rol o‘ynashini angladim.
Ikkinchi   bobda   esa   men   xalqaro   kapital   bozorining   tarixiy   rivojlanish
bosqichlarini,   jahon   tendensiyalarini   va   O‘zbekiston   misolida   ularning   aksini
o‘rgandim.   Mamlakatimizda   2016-yildan   boshlab   olib   borilayotgan   ochiq
iqtisodiy siyosat, IPO jarayonlarini kengaytirish, elektron savdo tizimlarini joriy
etish   va   davlat   aktivlarini   xususiylashtirish   orqali   kapital   bozori
liberallashtirilmoqda.   O‘zbekiston   kapital   bozorining   rivojlanishi   nafaqat
moliyaviy   sohadagi   raqobatni   kuchaytirmoqda,   balki   xorijiy   investitsiyalarni
jalb qilish, xalqaro reytinglarda ishtirok etish va jismoniy shaxslarni moliyaviy
jarayonlarga jalb qilishga ham xizmat qilmoqda.
Shuningdek, men rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlar kapital bozori
o‘rtasidagi   farqlarni   taqqoslab,   O‘zbekistonning   hozirgi   holati   va
modernizatsiya   yo‘nalishlarini   aniqladim.   Kapital   bozorini   yanada
takomillashtirish   uchun   raqamlashtirish,   institutsional   investorlar   sonini 36oshirish,   moliyaviy   savodxonlikni   kuchaytirish   va   xalqaro   standartlarga   mos
yondashuvlarni joriy etish lozimligi haqida xulosalarga keldim.
Umuman olganda, ushbu kurs ishi orqali men xalqaro kapital bozori tizimini
nazariy   va   amaliy   jihatdan   chuqur   o‘rgandim.   O‘zbekiston   kapital   bozorining
rivojlanish   sur’atlari   quvonarli   bo‘lib,   uni   yanada   modernizatsiya   qilish
bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab   chiqish   men   uchun   muhim   ilmiy-amaliy   tajriba
bo‘ldi.   Ishonchim   komilki,   kapital   bozorining   rivojlanishi   mamlakatimizning
iqtisodiy   barqarorligi   va   investitsiyaviy   jozibadorligini   mustahkamlashda   hal
qiluvchi rol o‘ynaydi. 37Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3811) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Xalqaro kapital bozori va uning rivojlanish asoslari

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha