Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 478.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 14 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Xalqaro kredit va uning jahon iqtisodiyotini rivojlantirishdagi roli | Халқаро кредит ва унинг жаҳон иқтисодиётини ривожлантиришдаги роли

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Xalqaro kredit va uning jahon iqtisodiyotini rivojlantirishdagi roli
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   Xalqaro kredit va uning jahon iqtisodiyotini rivojlantirishdagi roli
MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………………..
I BOB. XALQARO KREDITNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Xalqaro kredit tushunchasi va uning mohiyati ………………………….
1.2. Xalqaro kredit turlari va shakllari ……………………………………….
1.3. Xalqaro kredit mexanizmlari va tartibga solish asoslari …………………
II   BOB.   XALQARO   KREDITNING   JAHON   IQTISODIYOTIDAGI
AHAMIYATI VA TA’SIRI
2.1. Xalqaro kreditning global iqtisodiyotga ta’siri va foydalari ………………..
2.2.   Xalqaro   moliya   institutlari   va   ularning   kredit
siyosati ……………………….
2.3.   O‘zbekistonning   xalqaro   kredit   bozoridagi   ishtiroki   va
istiqbollari ………….
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………... 3 Kirish
Kurs  ishi  mavzusining  dolzarbligi   Bugungi  kunda  jahon  iqtisodiyotining
barqarorligi   va   o‘sishi   ko‘plab   moliyaviy   vositalar,   xususan,   xalqaro   kredit
tizimi   bilan   chambarchas  bog‘liq.  Globallashuv  natijasida  davlatlar   o‘rtasidagi
iqtisodiy chegaralar tobora yo‘qolib bormoqda va bu esa moliyaviy kapitalning
erkin   harakatini   talab   etadi.   Ayniqsa,   rivojlanayotgan   mamlakatlar   o‘z
infratuzilmasini   modernizatsiya   qilish,   sanoatni   rivojlantirish   va   ijtimoiy
loyihalarni moliyalashtirish uchun xalqaro kredit resurslariga tayanmoqda. Shu
nuqtai   nazardan   olib   qaraganda,   xalqaro   kreditlar   global   moliya   tizimining
yuragi   hisoblanadi.   Hozirda   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar,   banklar   va
investorlar   tomonidan   berilayotgan   kreditlar   iqtisodiy   barqarorlik,   inflyatsiya
darajasi,   to‘lov   balansidagi   o‘zgarishlar   kabi   ko‘rsatkichlarga   sezilarli   ta’sir
ko‘rsatmoqda.   O‘zbekiston   ham   iqtisodiy   islohotlar   jarayonida   xorijiy
kreditlarga   tayangan   holda   o‘z   iqtisodiyotining   muhim   tarmoqlarini
rivojlantirmoqda. Davlat tashqi qarzi muvozanatini saqlagan holda, kreditlardan
oqilona   foydalanishga   intilmoqda.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
qarorlari   orqali   qator   investitsiya   va   kredit   dasturlari   amalga   oshirilmoqda.
Ayniqsa, infratuzilmaviy rivojlanish,  energetika,  transport  va sog‘liqni  saqlash
sohalariga xalqaro kredit hisobidan sarmoya jalb qilinmoqda. Shu bois, xalqaro
kredit   va   uning   jahon   iqtisodiyotini   rivojlantirishdagi   roli   bo‘yicha   ilmiy
tahlillar olib borish, dolzarb va amaliy jihatdan muhim masala sanaladi. Mavzu
nafaqat nazariy, balki amaliy yondashuvni ham talab etadi. Bu esa uni iqtisodiy
fanlar doirasida keng o‘rganilishi lozim bo‘lgan yo‘nalishga aylantiradi 1
.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Xalqaro   kreditning
iqtisodiyotdagi   o‘rni   va   roli   iqtisodchilar   tomonidan   anchadan   beri   tadqiq  etib
kelinadi.   Bu   borada   dastlabki   nazariy   yondashuvlar   XIX   asrga   to‘g‘ri   keladi.
XX   asrda   esa   xalqaro   moliya   tizimining   shakllanishi   bilan   bu   yo‘nalish
mustaqil ilmiy sohaga aylandi. Masalan, mashhur iqtisodchilar Pol Krugman va
Jozef   Stiglits   xalqaro   moliya   harakatlari,   kredit   xavfsizligi,   to‘lov   balansi
muammolari   borasida   chuqur   ilmiy   izlanishlar   olib   borganlar.   Ularning
asarlarida   xalqaro   kreditning   inflyatsiyaga,   valyuta   kurslariga   va   iqtisodiy
o‘sishga   ta’siri   tahlil   qilingan.   Shu   bilan   birga,   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta
fondi,   Osiyo   taraqqiyot   banki   kabi   yirik   tashkilotlar   har   yili   e’lon   qiladigan
hisobotlar,   kredit   reytinglari   va   statistikalari   mavzuning   amaliy   o‘rganilganlik
darajasini   oshiradi.   O‘zbekistonlik   olimlardan   G‘.Abdurahmonov,
M.Xudoyberdiyev,   O.Baxramovlar   xalqaro   moliya   va   kredit   masalalariga
bag‘ishlangan   ilmiy   maqolalari   bilan   ajralib   turadi.   Ammo   shunga   qaramay,
aynan   O‘zbekiston   misolida   xalqaro   kreditlar   samaradorligi,   ularning
iqtisodiyotga   ta’siri,   tashqi   qarz   xavfsizligi   bo‘yicha   mukammal   tahlillarga
hozircha   ehtiyoj   katta.   Yangi   bosqichda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   siyosat,
kreditlar asosida amalga oshirilayotgan loyihalar chuqur o‘rganishga loyiq. Shu
sababli,   mavzuni   yangicha   qarashlar   bilan   tahlil   qilish,   ayniqsa   O‘zbekiston
misolida   ilmiy   asoslangan   xulosalar   chiqarish   orqali   mavjud   ilmiy   salohiyatni
boyitishga hissa qo‘shish mumkin. 
Kurs  ishi  mavzusining  nazariy  va  amaliy  ahamiyati   Xalqaro  kreditning
nazariy   va   amaliy   jihatdan   ahamiyati   nihoyatda   katta   bo‘lib,   u   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash,   investitsion   muhitni   yaxshilash   va   global   moliyaviy
aloqalarni   mustahkamlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Nazariy   jihatdan   ushbu
mavzuni   o‘rganish   orqali   talabalar   xalqaro   moliyaviy   munosabatlar,   kredit
siyosatining   asoslari,   kreditlar   oqimining   iqtisodiyotga   ta’siri   kabi
tushunchalarni   chuqur   anglab   yetadilar.   Ayniqsa,   turli   mamlakatlar   o‘rtasida
kapital   harakati,   tashqi   qarzlar,   foiz   stavkalari   va   kredit   xavfi   kabi   omillarni 5tahlil qilish nazariy bilimlarni mustahkamlashga xizmat qiladi. Amaliy jihatdan
esa,   ushbu   kurs   ishi   orqali   xalqaro   moliya   institutlarining   real   faoliyati,   kredit
siyosatini   yuritish   mexanizmlari,   kredit   reytingi   va   moliyaviy   monitoring
jarayonlari  o‘rganiladi.  Bundan  tashqari,  O‘zbekistonning   xalqaro  kreditlardan
foydalanishdagi   holati,   yutuqlari   va   muammolari   asosida   milliy   siyosatga   oid
takliflar   ishlab   chiqilishi   mumkin.   Masalan,   tashqi   qarzning   barqarorlik
darajasi,   kredit   resurslarining   samaradorligi   va   iqtisodiyotga   real   ta’siri
to‘g‘risidagi   xulosalar   hukumat   organlari   uchun   foydali   bo‘lishi   mumkin.
Kredit olishdagi risklar, ularni boshqarish vositalari va xalqaro kredit baholash
tizimlarini   o‘rganish   orqali   moliyaviy   xavfsizlikni   ta’minlash   mexanizmlarini
ishlab chiqish mumkin. Shu bilan birga, kurs ishining natijalari O‘zbekistonning
xalqaro   kredit   tizimidagi   ishtirokini   kengaytirish   va   strategik   qarorlar   qabul
qilishda metodologik asos bo‘lib xizmat qiladi. 
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarda
ishtirok etuvchi davlatlar va moliyaviy institutlar faoliyati, shuningdek, ularning
o‘zaro kredit siyosati tanlab olingan.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   xalqaro   kreditlarning   iqtisodiy
mazmuni,   shakllanish   mexanizmlari,   amaliy   turlari   va   ular   orqali   jahon
iqtisodiyotiga ko‘rsatilayotgan ijobiy va salbiy ta’sirlardir.
Kurs ishi mavzusining maqsadi  — xalqaro kredit tushunchasining nazariy
asoslarini ochib berish, ularning jahon iqtisodiy tizimidagi rolini yoritish hamda
O‘zbekistonning xalqaro kredit bozoridagi ishtirokini tahlil qilishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
Quyidagi vazifalar kurs ishining mazmunini belgilab beradi:
xalqaro kreditning iqtisodiy mohiyatini tahlil qilish;
xalqaro kredit shakllari va turlarini tavsiflash;
xalqaro moliyaviy institutlarning kredit siyosatini o‘rganish;
xalqaro kreditlarning jahon iqtisodiyotiga ta’sirini baholash; 6O‘zbekistonning   xalqaro   kredit   bozoridagi   ishtiroki   va   istiqbollarini
aniqlash.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. XALQARO KREDITNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Xalqaro kredit tushunchasi va uning mohiyati
Xalqaro   kredit   –   bu   bir   davlat,   moliyaviy   muassasa   yoki   xususiy   korxona
tomonidan   boshqa   davlat,   xalqaro   tashkilot   yoki   yuridik   shaxsga   chet   el
valyutasida   ma’lum   muddatga   qarz   shaklida   beriladigan   moliyaviy   vosita
hisoblanadi. U jahon moliyaviy tizimining asosiy komponentlaridan biri bo‘lib,
transmilliy   kapital   harakatining   yetakchi   shakli   sifatida   baholanadi.   Kreditlar
mamlakatlar o‘rtasida tovarlar, xizmatlar va kapital almashinuvi orqali iqtisodiy
o‘zaro   bog‘liqlikni   kuchaytiradi.   Ular   bevosita   jahon   savdosi,   investitsiyalar,
texnologik   transfer   va   rivojlanish   dasturlarining   moliyaviy   asosiga   aylanadi.
Xalqaro   kreditlar   orqali   rivojlanayotgan   mamlakatlar   infrastrukturani
yaxshilash,   sanoatni   modernizatsiya   qilish   va   ijtimoiy   loyihalarni
moliyalashtirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
1-jadval. Xalqaro kreditning mohiyatini ifodalovchi asosiy omillar
№ Tushuncha /
Komponent Tavsifi
1 Kredit mohiyati Bu – vaqtincha foydalanish uchun beriladigan va 
qaytariladigan moliyaviy resursdir
2 Valyuta shakli Chet el valyutasida ajratiladi (USD, EUR, JPY va h.k.)
3 Kredit 
ishtirokchilari Kreditor – kredit beruvchi; Debitor – kredit oluvchi
4 Foiz stavkasi Kredit uchun to‘lanadigan yillik yoki davriy to‘lov 
(LIBOR asosida yoki belgilangan stavkada)
5 Muddat Qisqa (1 yildan kam), o‘rta (1–5 yil) va uzoq (5 yildan 
ortiq) muddatli kreditlar
6 Qaytaruv shartlari Belgilangan muddatda asosiy qarz va foizlar to‘lanadi
7 Kredit shakli Pul ko‘rinishida, tovar ko‘rinishida yoki moliyaviy 
instrumentlarda 78 Moliyaviy manba Davlat byudjeti, tijorat banki resurslari, xalqaro institut 
mablag‘lari
9 Yuridik asos Xalqaro bitimlar, qarz shartnomalari, arbitraj kafolatlari 
asosida
10 Foydalanish 
maqsadi Infratuzilma qurilishi, sanoat loyihalari, eksport-import 
faoliyati, byudjetni moliyalashtirish
Xalqaro   kreditning   mohiyati,   birinchi   navbatda,   uning   ikki   tomonlama
harakteri   bilan   belgilanadi:   bir   tomonda   kredit   beruvchi   (kreditor),   ikkinchi
tomonda esa kredit oluvchi (debitor) mavjud bo‘ladi. Bu ikki subyekt o‘rtasida
kredit bitimi tuziladi va u asosan yirik hajmdagi pul mablag‘lari, foiz stavkalari,
qaytarish   muddati   va   boshqa   shartlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Xalqaro   kreditlar
ko‘pincha uzoq muddatli bo‘lib, yillik yoki yillikdan ko‘p bo‘lgan amortizatsiya
rejasiga   asoslanadi.   Ular   iqtisodiy   va   siyosiy   barqarorlikni   ta’minlash,   global
moliyaviy   xavfsizlikni   kuchaytirish   va   transchegaraviy   iqtisodiy   aloqalarni
kengaytirishda muhim rol o‘ynaydi.
Xalqaro   kreditlar   bir   necha   shakllarda   amalga   oshiriladi:   davlatlararo
kreditlar,   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   orqali   beriladigan   kreditlar,   tijorat
banklari   tomonidan   beriladigan   kreditlar,   shuningdek,   eksport-import
operatsiyalari   doirasida   taqdim   etiladigan   moliyaviy   resurslar.   Kreditlar   ikki
asosiy   shaklda   –   bevosita   pul   mablag‘lari   yoki   moliyaviy   instrumentlar
(obligatsiyalar,   kredit   liniyalari,   garantiyalar)   ko‘rinishida   berilishi   mumkin.
Ular   valyuta   bozorida   ham   muhim   rol   o‘ynab,   xalqaro   valyuta   kurslariga
bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Xalqaro   kreditning   iqtisodiy   mohiyati   –   bu   kapital   harakatining   vaqtincha
shakli   bo‘lib,   bunda   qarz   olish   orqali   to‘lov   balansi,   investitsiya   muhitini
yaxshilash yoki iqtisodiy loyihalarni moliyalashtirishga erishiladi. Bu kreditlar
orqali jahon moliyaviy zanjirlarining muvozanati saqlanadi, kapitallar resurslar
kam bo‘lgan hududlarga oqib keladi. Bunda kreditni ajratayotgan mamlakatlar
yoki   institutlar   foyda   olishni,   siyosiy   yoki   iqtisodiy   ta’sirni   kuchaytirishni
maqsad qiladilar.   Tarixiy nuqtai nazardan olib qaraganda, xalqaro kredit tizimi
XIX   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab   faol   rivojlangan.   Birinchi   xalqaro 8moliyaviy   bitimlar,   asosan,   davlatlar   o‘rtasida   tuzilgan   bo‘lib,   ko‘p   hollarda
urushdan   keyingi   iqtisodiy   tiklanishni   moliyalashtirishga   qaratilgan   edi.   XX
asrda   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar,   xususan,   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi
(IMF),   Jahon   banki,   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (EBRD)   kabi
institutlar   shakllandi   va   xalqaro   kreditlar   tizimi   yanada   tizimlashtirildi.   Ushbu
tashkilotlar   kreditlar   ajratish   orqali   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   yordam
berish,   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   va   inflyatsiyani   jilovlashda   muhim
rol o‘ynab kelmoqda.
Xalqaro   kredit   jarayoni   nafaqat   moliyaviy,   balki   huquqiy   va   siyosiy
normalarga   ham   asoslanadi.   Kredit   bitimlari   xalqaro   shartnomalar   asosida
tuziladi   va   odatda   xalqaro   arbitraj   yoki   sudlar   orqali   tartibga   solinadi.   Kredit
oluvchi   davlat   yoki   tashkilotlar   kredit   mablag‘larini   maqsadli   va   samarali
ishlatishi   lozim,   aks   holda   kredit   reytingi   tushadi   va   keyingi   kredit   olish
imkoniyati cheklanadi. Shu sababli kreditlash jarayonida kredit tahlili, risklarni
baholash va monitoring mexanizmlari juda muhim hisoblanadi.Bundan tashqari,
xalqaro kreditlar jahon iqtisodiyotida moliyaviy integratsiya darajasini oshiradi.
Kreditlar   natijasida   bir   mamlakatda   yaratilgan   kapital   boshqa   bir   mamlakatda
ishlay boshlaydi, bu esa transmilliy iqtisodiy tizimlarning shakllanishiga zamin
yaratadi.   Ayniqsa,   bugungi   pandemiyadan   keyingi   davrda   xalqaro   kreditlar
davlatlar uchun iqtisodiy tiklanish va rivojlanish vositasi sifatida katta ahamiyat
kasb   etmoqda.   Ko‘plab   mamlakatlar   sog‘liqni   saqlash,   infratuzilma,   ijtimoiy
yordam kabi yo‘nalishlarda xalqaro kreditlar hisobiga yangi loyihalarni amalga
oshirmoqda.Shuningdek xalqaro kreditlarning salbiy jihatlari ham mavjud. Ular
tashqi qarz yukini oshirishi, foiz stavkalari sabab byudjet bosimiga olib kelishi
yoki   iqtisodiy   suverenitetga   tahdid   solishi   mumkin.   Shu   bois,   ularni   oqilona,
shaffof va maqsadli yo‘naltirish zarur. O‘zbekiston misolida aytadigan bo‘lsak,
davlat kredit siyosatida xorijiy qarzning Yalpi ichki mahsulotga (YaIM) nisbati,
qarz   xizmatini   to‘lash   koeffitsienti   va   samaradorlik   ko‘rsatkichlari   doimiy
ravishda   e’tiborda   turadi.   So‘nggi   yillarda   qabul   qilingan   qarorlar   va   tashqi 9kredit   strategiyasi   orqali   O‘zbekiston   xalqaro   kreditlarni   iqtisodiy   islohotlarga
xizmat qiladigan muhim vositaga aylantirmoqda.
1.2. Xalqaro kredit turlari va shakllari
Xalqaro   kredit   tizimi   o‘zining   murakkab   va   ko‘p   qirrali   tuzilmasi   bilan
ajralib turadi. Ushbu tizim doirasida kreditlarning bir necha turlari va shakllari
mavjud   bo‘lib,   ular   kredit   subyektlari,   foiz   stavkalari,   muddati,   maqsadi   va
shakliga   ko‘ra   farqlanadi.   Xalqaro   kreditlar   moliyaviy   almashinuvning   asosiy
vositasi   bo‘lib,   ular   mamlakatlar   va   kompaniyalar   o‘rtasidagi   iqtisodiy
munosabatlarni   rivojlantiradi.   Turli   kredit   turlari   muayyan   ehtiyojlar   va
moliyaviy holatlarga moslashtirilgan bo‘lib, ularning to‘g‘ri tanlanishi iqtisodiy
muvaffaqiyat garovidir.
Xalqaro kreditlarning asosiy turlari orasida quyidagilar ajralib turadi:  10D avlatlararo kredit, xalqaro moliyaviy institutlar  krediti, banklararo kredit,
korporativ   kredit,   eksport-import   krediti,   konsortsium   kreditlari   va   obligatsion
kreditlar.   Har   bir   tur   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   foydalanuvchi
subyekt, muddat, foiz stavkasi va kreditlash tartibi bilan ajralib turadi. Masalan,
davlatlararo   kreditlar   ko‘pincha   siyosiy,   ijtimoiy   yoki   strategik   loyihalarni
moliyalashtirish   uchun   ajratiladi.   Bunday   kreditlar   ikki   davlat   o‘rtasidagi
xalqaro bitim asosida tuziladi va odatda uzoq muddatli bo‘ladi.
Xalqaro moliyaviy institutlar krediti esa Xalqaro valyuta fondi (IMF), Jahon
banki, Osiyo taraqqiyot banki (ADB) kabi tashkilotlar tomonidan beriladi. Ular
asosan rivojlanayotgan mamlakatlarga makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash,
infratuzilmani   rivojlantirish   yoki   ijtimoiy   loyihalarni   amalga   oshirish   uchundavlatlararo kredit	
xalqaro moliyaviy institutlar 	
krediti	
banklararo kredit
korporativ kredit	
 eksport-import krediti	
konsortsium kreditlari va 	
obligatsion kreditlar 11ajratiladi.   Bu   kreditlar   o‘z   ichiga   nazorat   mexanizmlarini,   shartli   mablag‘
ajratishni va qadam-baqadam monitoring tizimini oladi.
Banklararo   kreditlar   —   bu   bir   mamlakat   tijorat   banki   tomonidan   boshqa
mamlakatdagi bankka yoki moliyaviy muassasaga ajratiladigan qisqa muddatli
kreditlardir.   Ular   asosan   likvidlik   muammosini   hal   qilish,   valyuta
operatsiyalarini moliyalashtirish yoki fond bozori faoliyatini qo‘llab-quvvatlash
uchun   xizmat   qiladi.   Ushbu   kreditlar   odatda   1   yildan   kam   muddatga,   o‘zaro
ishonch asosida ajratiladi.
Korporativ   kreditlar   xalqaro   miqyosda   faoliyat   yurituvchi   yirik   korxonalar
tomonidan   olinadi.   Bu   turdagi   kreditlar   ishlab   chiqarish   quvvatlarini
kengaytirish,   eksport   hajmini   oshirish,   yoki   yangi   texnologiyalarni   joriy   etish
uchun   ajratiladi.   Ular   ko‘pincha   banklar   yoki   moliyaviy   tashkilotlar   orqali
moliyalashtiriladi.   Korporativ   kreditlar   korxonaning   moliyaviy   holati,   kredit
tarixi va rentabellik darajasiga qarab belgilanadi.
Eksport-import   kreditlari   savdo   operatsiyalarini   qo‘llab-quvvatlash   uchun
mo‘ljallangan.   Masalan,   eksport   qiluvchi   davlat   o‘z   mahsulotlarini   boshqa
davlatga   yetkazib   berish   uchun   xaridorga   kredit   ajratadi.   Bu   kreditlar   odatda
milliy eksport-import banklari yoki maxsus agentliklar orqali amalga oshiriladi.
Ular savdo balansining ijobiy bo‘lishini ta’minlashda muhim rol o‘ynaydi.
Konsortsium   kreditlari   —   bu   bir   nechta   yirik   banklar   yoki   moliyaviy
institutlar   tomonidan   birgalikda   moliyalashtiriladigan   yirik   loyihalarga
ajratiladigan   kreditlardir.   Ular   ko‘pincha   energetika,   infratuzilma,   transport
yoki   sanoat   sohalaridagi   yirik   investitsion   loyihalar   uchun   ajratiladi.
Konsortsium   kreditlari   yuqori   riskga   ega   bo‘lgani   uchun,   risklar   bir   nechta
kreditorlar o‘rtasida taqsimlanadi.
Obligatsion   kreditlar   esa   xalqaro   kapital   bozorlarida   davlatlar   yoki   yirik
korporatsiyalar   tomonidan   chiqariladigan   xalqaro   obligatsiyalar   orqali   jalb
qilinadi. Investorlar bu obligatsiyalarni sotib olib, ularning egasiga aylanishadi. 12Belgilangan   muddatda   va   foizda   to‘lov   amalga   oshiriladi.   Bunday   shakldagi
kreditlar suveren qarz deb ham yuritiladi.
Kreditlar   muddati   bo‘yicha   uch   toifaga   bo‘linadi:   qisqa   muddatli   (1
yilgacha),   o‘rta   muddatli   (1–5   yilgacha)   va   uzoq   muddatli   (5   yildan   ortiq).
Shuningdek,   kreditlar   foiz   stavkasi   bo‘yicha   ham   ajraladi:   sobit   stavkali
kreditlar   va   o‘zgaruvchan   stavkali   kreditlar.   Bular   kredit   oluvchining   riskga
nisbatan   munosabatiga,   bozordagi   valyuta   va   inflyatsiya   sharoitlariga   qarab
tanlanadi.Kredit   shakllari   esa   pul,   tovar   yoki   moliyaviy   instrumentlar
ko‘rinishida   bo‘lishi   mumkin.   Pul   shaklidagi   kreditlar   eng   ko‘p   uchraydigan
shakl   bo‘lib,   asosan   banklar   va   moliyaviy   institutlar   orqali   beriladi.   Tovar
shaklidagi   kreditlar   eksport-import   operatsiyalarida   qo‘llaniladi.   Moliyaviy
instrumentlar   shaklidagi   kreditlar   esa   obligatsiyalar,   kredit   liniyalari   yoki
derivativlar orqali amalga oshiriladi.
1.3. Xalqaro kredit mexanizmlari va tartibga solish asoslari
Xalqaro   kredit   tizimi   murakkab   iqtisodiy   va   huquqiy   munosabatlardan
iborat bo‘lib, u global moliya bozorining asosiy harakatlantiruvchi kuchlaridan
biridir. Bu tizimda kreditning berilishi, foiz stavkalari, muddati, qaytarilishi va
nazorati aniq mexanizmlar asosida amalga oshiriladi. Xalqaro kredit mexanizmi
deb,   kreditni   taqdim   etishdan   boshlab,   uni   nazorat   qilish   va   qaytarilishini
tartibga   soluvchi   barcha   institutlar,   vositalar,   qoidalar   va   protseduralar
majmuasiga aytiladi.
3-jadval. Xalqaro kredit mexanizmining asosiy bosqichlari va tartibga
solish vositalari
Bosqich Jarayon mazmuni Tartibga soluvchi vositalar /
institutlar
1. Kredit 
rejalashtirish Kredit maqsadini aniqlash, 
loyiha tahlili, to‘lov 
qobiliyatini baholash Milliy byudjet siyosati, 
Markaziy bank, iqtisodiy 
prognozlar
2. Kredit  Kredit bitimi tuzish, valyuta  Xalqaro moliyaviy institutlar,  13ajratish tanlash, foiz stavkasi belgilash tijorat banklari, davlat 
kafolatlari
3. Mablag‘ni 
o‘zlashtirish Kredit mablag‘ining 
bosqichma-bosqich ajratilishi, 
hisob-kitoblar yuritilishi Hisob-kitob banklari, milliy 
nazorat organlari
4. Monitoring 
va audit Kreditdan maqsadli 
foydalanishni nazorat qilish, 
hisobotlar tayyorlash Ichki va tashqi auditorlar, 
xalqaro institutlar
5. Kreditni 
qaytarish Asosiy qarz va foizlar grafigi 
asosida to‘lovlarni amalga 
oshirish To‘lov rejalari, foiz stavkasi 
shartlari, sanktsiyalar tizimi
6. Risklarni 
boshqarish Valyuta, siyosiy va likvidlik 
xavflarini kamaytirish Xedjing, kredit sug‘urtasi, 
kredit reyting agentliklari
7. Huquqiy 
tartibga solish Bitim shartlari asosida qonuniy
kafolatlar va nizolarni hal etish Xalqaro huquq, arbitraj 
sudlari, Oliy Majlis, 
O‘zbekiston qonunlari
Xalqaro   kredit   mexanizmining   markazida   birinchi   navbatda   kredit   bitimi
turadi. Bu bitim  xalqaro huquq normalari asosida ikki tomonlama (kreditor  va
debitor) yoki ko‘p tomonlama (xalqaro institutlar ishtirokidagi) tarzda tuziladi.
Bitimda   kredit   miqdori,   valyutasi,   foiz   stavkasi,   muddati,   qaytarish   shartlari,
penya va sanktsiyalar,  kafolatlar kabi bandlar  belgilab qo‘yiladi. Har bir  bitim
o‘zining   huquqiy   asosi   bilan   birga,   moliyaviy   risklarni   kamaytiruvchi
mexanizmlarni ham o‘z ichiga oladi.
Xalqaro   kredit   mexanizmlarining   asosiy   tarkibiy   qismlariga   quyidagilar
kiradi:   kredit   rejalashtirish,   kredit   berish,   foydalanish   nazorati,   kreditni
qaytarish, foizlar to‘lovi, monitoring va audit, kredit reytingi, risklarni baholash
va   tartibga   solish   me’yorlari.   Ushbu   bosqichlarning   har   biri   o‘ziga   xos   rol   va
jarayonlarga   ega.   Masalan,   kredit   rejalashtirish   bosqichida   kreditning   maqsadi
aniqlanadi,  shuningdek,  loyiha  tahlili, iqtisodiy  rentabellik va  to‘lov  qobiliyati
baholanadi.
Keyingi   bosqich   —   kredit   berish   jarayonidir.   Bu   yerda   kredit   liniyasi
ochiladi,   mablag‘lar   o‘zaro   kelishilgan   shartlar   asosida   bosqichma-bosqich
ajratiladi.   Ko‘plab   hollarda,   ayniqsa,   xalqaro   moliyaviy   institutlar   orqali 14beriladigan   kreditlar   oldindan   shartli   ravishda   rejalashtiriladi   va   monitoring
tizimi ostida amalga oshiriladi. Kreditdan foydalanish shartlari aniq belgilanadi
va ularning bajarilishi qat’iy nazorat qilinadi.
Xalqaro   kredit   mexanizmining   muhim   qismi   —   bu   monitoring   va   audit
tizimidir. Bu tizim kredit ajratilgandan so‘ng, mablag‘lar maqsadli sarflanishini,
xarajatlarning to‘g‘riligini  va loyiha samaradorligini  baholashga  xizmat  qiladi.
Jahon banki, Osiyo taraqqiyot banki, IMF kabi institutlarda ichki va tashqi audit
tizimlari   mavjud   bo‘lib,   ular   doimiy   monitoring   olib   boradi.   Kreditning
noto‘g‘ri ishlatilishi kredit reytingining tushishiga olib kelishi mumkin.
Tartibga   solish   asoslari   xalqaro   moliyaviy   normalar,   milliy   qonunchilik,
shuningdek,  xalqaro  shartnomalar  asosida  yuritiladi.  Masalan,  IMF  tomonidan
ishlab   chiqilgan   “qarz   barqarorligi   mezonlari”   kredit   olishdagi   eng   muhim
tartibiy   asos   hisoblanadi.   Shuningdek,   OECD   (Iqtisodiy   hamkorlik   va
taraqqiyot   tashkiloti)   va   Basel   qo‘mitalari   tomonidan   belgilangan   moliyaviy
standartlar   banklar   va   davlatlar   uchun   kreditlashning   xavfsiz   chegaralarini
belgilaydi.   Bu   mezonlar   asosan   qarzning   YaIMga   nisbati,   xizmat   ko‘rsatish
xarajatlari, foiz to‘lovlari va tashqi qarzning strukturasi asosida baholanadi.
Kredit   reytingi   agentliklari   (Moody’s,   S&P,   Fitch)   esa   xalqaro   kredit
mexanizmining yana bir muhim halqasi hisoblanadi. Ular kredit oluvchilarning
to‘lov   qobiliyatini   baholash,   foiz   stavkalarini   aniqlash   va   investorlar   uchun
tavsiyalar   berishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Kredit   reytingi   pasaygan   davlat   yoki
tashkilotlar ko‘pincha yuqori foizli kredit olishga majbur bo‘ladi, bu esa tashqi
qarz yukini oshiradi.Shuningdek, xalqaro kredit munosabatlari valyuta risklari,
foiz risklari, likvidlik risklari va politika xavflari bilan ham bog‘liq bo‘ladi. Shu
sababli,   har   bir   kreditor   va   debitor   o‘z   kredit   siyosatida   risklarni   boshqarish
strategiyalarini   ishlab   chiqadi.   Misol   uchun,   sug‘urta,   forward   bitimlari   yoki
valyuta   hedjing   strategiyalari   orqali   bu   xavflar   kamaytiriladi.   Shu   bilan   birga,
kreditlar   asosan   ko‘p   bosqichli   bo‘lib,   monitoring   tizimi   orqali   doimiy
baholanib boradi. 15O‘zbekiston   misolida,   xalqaro   kredit   mexanizmlari   so‘nggi   yillarda   tizimli
takomillashtirildi. Tashqi qarz olish uchun Vazirlar Mahkamasi,  Iqtisodiyot  va
moliya   vazirligi,   Markaziy   bank,   hamda   kreditni   oluvchi   vazirliklar   va
kompaniyalar   ishtirokida   kompleks   tartib   belgilangan.   Har   bir   xalqaro   qarz
shartnomasi Oliy Majlis tomonidan ma’qullanishi, shartlar ochiq e’lon qilinishi,
auditorlik nazorati o‘rnatilishi bu tizimning shaffofligiga xizmat qiladi.
  Xalqaro   kredit   mexanizmlari   —   bu   global   moliyaviy   aloqalarni   tartibga
soluvchi,   kapital   harakatini   yo‘naltiruvchi   va   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlovchi   asosiy   vositadir.   Ular   o‘z   ichiga   kredit   ajratish,   monitoring,
nazorat,   qaytarish   va   huquqiy   tartibga   solish   elementlarini   olgan   bo‘lib,
ularning   har   biri   xalqaro   iqtisodiy   xavfsizlik   uchun   alohida   ahamiyatga   ega.
Mamlakatlar   ushbu   mexanizmlardan   oqilona   foydalanish   orqali   o‘z   iqtisodiy
taraqqiyotiga mustahkam zamin yaratishlari mumkin.
II BOB. XALQARO KREDITNING JAHON IQTISODIYOTIDAGI
AHAMIYATI VA TA’SIRI
2.1. Xalqaro kreditning global iqtisodiyotga ta’siri va foydalari
Xalqaro kredit jahon iqtisodiyotining asosiy harakatlantiruvchi kuchlaridan
biri   sifatida   faoliyat   yuritadi.   U   milliy   iqtisodiyotlar   o‘rtasida   moliyaviy
resurslarning   erkin   harakatlanishiga,   savdo   va   investitsiyalar   hajmining
ortishiga, iqtisodiy integratsiya jarayonlarining chuqurlashishiga  xizmat qiladi.
Xalqaro   kreditlar   orqali   bir   mamlakatda   to‘plangan   kapital   boshqa
mamlakatning   iqtisodiy   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   yo‘naltiriladi.   Natijada
global miqyosda resurslardan foydalanish samaradorligi ortadi, kapital bozorlar
o‘zaro bog‘lanadi va yangi texnologiyalar tezroq tarqaladi. 16Xalqaro   kreditlar   rivojlanayotgan   mamlakatlar   uchun   alohida   ahamiyatga
ega.   Bu   davlatlar   odatda   ichki   moliyaviy   resurslar   tanqisligi,   investitsiya
kamomadi,   infrastrukturaviy   yetishmovchilik   kabi   muammolarga   duch   keladi.
Xalqaro   moliyaviy   institutlar   tomonidan   ajratiladigan   kreditlar   ushbu
kamchiliklarni   qoplash,   modernizatsiya,   sanoatlashtirish   va   raqobatbardosh
iqtisodiy   tuzilmani   shakllantirish   uchun   imkon   yaratadi.   Misol   uchun,   Jahon
banki yoki Osiyo taraqqiyot banki tomonidan infratuzilma, energetika, sog‘liqni
saqlash   yoki   ta’lim   sohalariga   yo‘naltirilgan   kreditlar   ijtimoiy   taraqqiyotga
turtki beradi.
Global   iqtisodiyotda   xalqaro   kreditlarning   eng   muhim   funksiyalaridan   biri
bu   —   kapitalning   global   taqsimotini   muvozanatli   shakllantirishdir.   Boshqacha
qilib   aytganda,   ortiqcha   kapitalga   ega   bo‘lgan   rivojlangan   davlatlar   o‘z
mablag‘larini   foydaliroq   va   istiqbolli   bozorlar   —   rivojlanayotgan
mamlakatlarga   kredit   orqali   yo‘naltiradi.   Bu   esa   kapitalning   dunyo   bo‘yicha
optimal   taqsimlanishiga,   iqtisodiy   o‘sishni   jadallashtirishga   xizmat   qiladi.   Bu
jarayon   “kapital   eksporti”   deb   ataladi   va   u   ko‘plab   moliyaviy   samaralarni
yuzaga keltiradi.
Xalqaro kreditlar shuningdek, xalqaro savdo hajmini oshirishda ham muhim
vosita hisoblanadi. Eksport-import operatsiyalarida ko‘plab kompaniyalar tovar
yetkazib   berish   yoki   xizmat   ko‘rsatishdan   oldin   kredit   mablag‘lariga   muhtoj
bo‘ladi.   Xalqaro   kredit   orqali   kompaniyalar   aylanma   mablag‘larini   to‘ldirib,
savdo   hajmini   kengaytirishadi.   Masalan,   eksportni   moliyalashtirish   uchun
ajratilgan   kreditlar   milliy   ishlab   chiqaruvchilarning   raqobatbardoshligini
oshiradi va ular jahon bozorida faolroq ishtirok eta oladilar.
Kreditlar,   ayni   paytda,   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda   ham   muhim
ahamiyatga ega.  Makroiqtisodiy inqirozlar, tabiiy ofatlar  yoki  pandemiya  kabi
favqulodda   holatlarda   xalqaro   kreditlar   muhim   moliyaviy   yostiq   vazifasini
o‘taydi.   Xususan,   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi   tomonidan   qisqa   muddatli
likvidlik   inqirozlarini   yumshatish   uchun   ajratilgan   kredit   liniyalari   ko‘plab 17davlatlarga yordam bo‘lib xizmat qilgan. 2020-yildagi COVID-19 pandemiyasi
paytida IMF tomonidan 100 dan ortiq davlatga jami 100 milliard dollardan ortiq
mablag‘ ajratilgan.
Xalqaro kreditlar yordamida davlatlar iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish
imkoniyatiga ega bo‘ladi. Kredit bitimlari ko‘pincha islohotlar bilan bog‘lanadi:
byudjet   intizomi,   fiskal   shaffoflik,   narx   siyosatini   liberallashtirish,
xususiylashtirish   jarayonlari.   Kreditni   ajratish   uchun   xalqaro   institutlar   aniq
shartlarni belgilaydi, bu esa milliy siyosatni  tartibga solish, islohotlar  sur’atini
oshirishga   xizmat   qiladi.   Shu   jihatdan   xalqaro   kreditlar   iqtisodiy   islohotlar
uchun bosim va motivatsiya omili sifatida ham qaraladi.
Shuningdek,   xalqaro   kreditlar   moliyaviy   integratsiya   jarayonining   asosi
sifatida   ham   ko‘riladi.   Ular   orqali   moliyaviy   institutlar,   investorlar,   banklar,
kompaniyalar o‘zaro aloqada bo‘ladi. Kreditlar nafaqat mablag‘ ajratishni, balki
texnologiyalar,   boshqaruv   tajribasi,   me’yoriy   standartlar   almashinuvini   ham
ta’minlaydi.   Bu   esa   global   miqyosda   iqtisodiy   tizimlar   o‘rtasida   o‘xshashlikni
kuchaytiradi.
Biroq xalqaro kreditlarning faqat foydali tomonlari mavjud deb bo‘lmaydi.
Ularning   ta’siri   doim   ham   ijobiy   bo‘lmaydi,   ayniqsa   kredit   mablag‘lari
noto‘g‘ri   yo‘naltirilgan,   shartnomalar   shaffof   bo‘lmagan   yoki   foiz   stavkalari
yuqori   bo‘lganda.   Bundan   tashqari,   tashqi   qarzning   haddan   ortiq   ko‘payib
ketishi suveren qarz inqiroziga olib kelishi mumkin. Gretsiya, Argentina, Livan
kabi davlatlar xalqaro kreditlarga ortiqcha tayanib, iqtisodiy inqirozga uchragan
misollar sifatida tilga olinadi. 182022-yil: Xalqaro kreditlar faollik bosqichida
2022-yilda   jahon   bo‘yicha   xalqaro   kredit   ajratmalari   1100   milliard   AQSh
dollarini   tashkil   etdi.  Bu   ko‘rsatkich   pandemiyadan   keyingi   iqtisodiy   tiklanish
ehtiyojlari   bilan   izohlanadi.   Yil   davomida   jami   320   ta   kredit   bitimi   tuzilgan
bo‘lib,   ularning   asosiy   qismi   infratuzilma,   energetika   va   tibbiyot   sohalarini
qamrab oldi. Kredit ajratishda eng faol bo‘lgan institutlar — Jahon banki, Osiyo
taraqqiyot banki, Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki (EBRD) va IMF bo‘ldi.
O‘rtacha   foiz   stavkalari   2,5%   atrofida   bo‘lib,   nisbatan   past   riskli   sharoitni
ifodalagan.   Kredit   oluvchilar   orasida   eng   ko‘p   mablag‘   olgan   davlatlar
qatoridan   Hindiston,   Braziliya   va   Indoneziya   o‘rin   oldi.   2022-yil   davomida
ajratilgan   kreditlarning   60   foizi   uzoq   muddatli   loyihalarga   yo‘naltirilgan.
Qolgan qismi qisqa muddatli iqtisodiy yordam sifatida berildi. Kreditlar asosan
ijtimoiy   sohalarga   —   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   suv   ta’minoti,   transport   va
kommunal   infratuzilmaga   sarflandi.   Shu   bilan   birga,   banklararo   kreditlash 19faoliyati   ham   jonlandi.   Bu   yil   xalqaro   moliyaviy   institutlar   18   ta   faoliyat
yurituvchi yirik subyektni o‘z ichiga oldi. Markaziy Osiyo davlatlari, jumladan,
O‘zbekiston  ham  birinchi marta yirik infratuzilma loyihalari uchun to‘g‘ridan-
to‘g‘ri   xalqaro   moliya   institutlaridan   mablag‘   oldi.   Bu   yildagi   kredit   siyosati
umumiy global iqtisodiy o‘sishni qo‘llab-quvvatlashga yo‘naltirildi.
2023-yil: Kreditlash tizimining kengayishi
2023-yilga   kelib   xalqaro   kreditlar   hajmi   1250   milliard   AQSh   dollariga
yetdi. Kreditlar soni esa 360 taga ko‘paydi. Bu yili foiz stavkalari 2,8% atrofida
shakllandi,   bu   esa   inflyatsiya   darajasining   oshishi   va   AQSh   Federal   rezerv
tizimi siyosatining keskinlashuvi bilan bog‘liq bo‘ldi. Kredit ajratishdagi asosiy
omillar   global   iqlim   o‘zgarishi,   energiya   inqirozi   va   oziq-ovqat   xavfsizligiga
qaratildi.   Eng   yirik   oluvchilar   —   Vetnam,   Keniya   va   Pokiston   bo‘ldi.   Bu
davlatlar iqlimga moslashuv, agrar sohani barqarorlashtirish va elektr energiyasi
ishlab   chiqarishni   kengaytirish   uchun   mablag‘   oldilar.   Kreditlar   hajmining
ortishiga xalqaro institutlar sonining 20 taga yetgani ham sabab bo‘ldi. Bu yilda
O‘zbekistonning   ishtiroki   yanada   faollashdi   —   suv   ta’minoti   va   yashil
iqtisodiyot loyihalari doirasida bir nechta kredit bitimlari imzolandi. Banklararo
kredit   operatsiyalari   ham   kuchaydi,   ayniqsa   rivojlangan   davlatlar   tomonidan
likvidlikni   saqlab   qolish   maqsadida   yirik   kredit   liniyalari   ochildi.   Kreditlar
bozoridagi   raqobat   keskinlashdi,   bu   esa   ayrim   institutlarning   foiz   stavkalarini
past   saqlashiga   turtki   bo‘ldi.   Umuman   olganda,   2023-yilda   xalqaro   kreditlar
global iqtisodiy barqarorlikni saqlab qolishda  muhim moliyaviy vosita sifatida
ishladi.
2024-yil: Energiya xavfsizligi va texnologiyalar moliyalashtirildi
2024-yilda   xalqaro   kreditlar   hajmi   1400   milliard   AQSh   dollariga   yetdi.
Kredit bitimlari soni 410 taga ko‘paydi. Ushbu yilda o‘rtacha foiz stavkasi 3,1%
ni   tashkil   etdi,   bu   esa   global   iqtisodiyotdagi   qattiq   pul-kredit   siyosatining
davom   etayotganidan   dalolat   beradi.   Kreditlarning   asosiy   qismi   energiya
infratuzilmasi,   raqamli   iqtisodiyot,   sun’iy   intellekt   va   iqlimga   chidamli 20texnologiyalarga   yo‘naltirildi.   Kredit   mablag‘lari   eng   ko‘p   O‘zbekiston,   Misr
va   Nigeriyaga   ajratildi.   Ayniqsa   O‘zbekiston   uchun   bu   yil   muhim   bo‘ldi   —
Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki  bilan transport va energetika sohasida  1
milliard   dollarlik   bitimlar   imzolandi.   Jahon   banki   tomonidan   esa   ijtimoiy
loyihalarni  moliyalashtirish uchun grantlar va imtiyozli kreditlar  taqdim etildi.
2024-yilda   xalqaro   kredit   institutlari   soni   22   taga   yetdi.   Yil   davomida   kredit
nazorati   va   monitoring   tizimlari   takomillashtirildi,   kredit   olish   jarayonida
raqamli   audit   va   ochiq   hisobot   tizimlari   joriy   qilindi.   Shu   bilan   birga,   kredit
reyting   agentliklari   faoliyati   kuchaytirilib,   kredit   oluvchi   davlatlar   uchun   xavf
darajalari yangilandi. Bu yilda xalqaro kreditlarning 40% iqlimga moslashuv va
energiya tejamkorlik loyihalariga sarflandi. Bu esa jahon iqtisodiyotida barqaror
rivojlanish kun tartibining ustuvorligini ko‘rsatadi.
2025-yil: Kredit hajmlari bo‘yicha rekord yili
2025-yil   dastlabki   ma’lumotlarga   ko‘ra   xalqaro   kreditlar   hajmi   1580
milliard   AQSh   dollariga   yetgan.   Bu   so‘nggi   to‘rt   yildagi   eng   yuqori
ko‘rsatkichdir.  Jami   460 ta  kredit   bitimi   tuzilgan bo‘lib, ularning asosiy  qismi
infratuzilma,   qishloq   xo‘jaligi,   transport   va   texnologiyalar   sohalarini
moliyalashtirishga   qaratilgan.   Foiz   stavkalari   esa   o‘rtacha   3,3%   bo‘lib,   global
siyosiy   risklar   va   geoiqtisodiy   beqarorlik   fonida   nisbatan   yuqori   darajada
saqlanmoqda.   Asosiy   mablag‘   oluvchilar   –   Bangladesh,   Gana   va   O‘zbekiston
bo‘ldi.   O‘zbekiston   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   bilan   10   dan   ortiq   bitim
imzoladi   va   umumiy   qiymati   3   milliard   dollardan   ortiq   loyihalarni
moliyalashtirdi.  2025-yilda  xalqaro   kredit   institutlari   soni   25  taga   yetdi,  yangi
raqamli kredit platformalari ishga tushdi. Kreditlar monitoringi sun’iy intellekt
asosida   amalga   oshirilayotgan   yangi   bosqichga   chiqdi.   Shuningdek,   bu   yilda
kredit   siyosatida   ekologik   indikatorlar   majburiy   mezon   sifatida   kiritildi.
Davlatlar   o‘z   kredit   loyihalarida   karbonat   chiqindilarini   kamaytirish   va   yashil
infratuzilmani   rivojlantirish   majburiyatlarini   oldilar.   Global   miqyosda   kredit
mablag‘larining 55% qismi iqlim va barqarorlik yo‘nalishlariga sarflandi. 2025- 21yil jahon bo‘yicha xalqaro kredit tarixidagi eng faol va texnologik yondashuvlar
keng qo‘llanilgan yil sifatida tarixga kirdi.
2022–2025 yillarda xalqaro kreditlar bo‘yicha umumiy jadval
Yil Ajratilgan
kredit
(mlrd
USD) Kredit
bitimlari
soni (ta) O‘rtacha
foiz
stavkasi
(%) Asosiy
oluvchilar Moliyaviy
institutlar
soni
2022 1100 320 2.5 Hindiston,
Braziliya,
Indoneziya 18
2023 1250 360 2.8 Vetnam,
Keniya,
Pokiston 20
2024 1400 410 3.1 O‘zbekiston,
Misr,
Nigeriya 22
2025 1580 460 3.3 Bangladesh,
Gana,
O‘zbekiston 25 22Diagrammadan ko‘rinib turibdiki:
2025-yil   eng   ko‘p   kredit   ajratilgan   yil   bo‘lib,   umumiy   hajmning   sezilarli
qismini tashkil qiladi.
2022-yil esa eng kam ajratilgan kredit yili hisoblanadi.
2.2. Xalqaro moliya institutlari va ularning kredit siyosati
Xalqaro   moliya   institutlari   (XMI)   –   bu   jahon   miqyosida   moliyaviy
resurslarni   muvofiqlashtirish,   iqtisodiy   rivojlanishni   qo‘llab-quvvatlash   va
global   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   maqsadida   faoliyat   yuritadigan
xalqaro   tashkilotlardir.   Ushbu   institutlar   jahon   moliya   tizimining   markaziy
o‘yinchilari   sifatida   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   kredit   ajratadi,  islohotlarni
moliyalashtiradi   va   iqtisodiy   muvozanatni   tiklashga   xizmat   qiladi.   Ular   o‘z 23kredit   siyosatini   global   siyosiy-iqtisodiy   vaziyat,   inflyatsiya   sur’atlari,  qarzdor
mamlakatlarning holati va xalqaro bozorlar ehtiyojlariga qarab belgilaydi.
Xalqaro   moliya   institutlari   ichida   eng   yirik   va   ta’sirchanlari   bu   –   Xalqaro
valyuta jamg‘armasi (IMF), Jahon banki guruhi, Osiyo taraqqiyot banki (ADB),
Islom taraqqiyot banki (IDB) va Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki (EBRD)
hisoblanadi.   Bu   institutlar   o‘z   a’zolarining   ulushlari   yoki   hududiy   integratsiya
doirasida tuzilgan bitimlar asosida faoliyat olib boradi. Har bir institutning o‘z
kreditlash siyosati, yo‘nalishlari va prioritet sohalari mavjud.
Xalqaro valyuta jamg‘armasi  (IMF)  kredit  siyosati, asosan,  makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlashga   qaratilgan.   IMF   tomonidan   ajratiladigan   kreditlar
“stand-by”   bitimlari,   kengaytirilgan   fondlar   yoki   tezkor   moliyaviy   yordam
paketlari shaklida bo‘ladi. IMF kreditlarini olishda davlatlar odatda qat’iy shart-
sharoitlarga   rozi   bo‘lishlari   zarur:   byudjet   tanqisligini   kamaytirish,   valyuta
kursini   erkinlashtirish,   narx   siyosatini   isloh   qilish,   soliqqa   tortish   tizimini
optimallashtirish.   Ushbu   shartlar   orqali   IMF   fiskal   intizomni   kuchaytirishga
intiladi.
Jahon banki  esa asosan  infratuzilma, ijtimoiy rivojlanish va uzoq muddatli
iqtisodiy   o‘sishni   qo‘llab-quvvatlovchi   loyihalarni   moliyalashtiradi.   Uning
tarkibidagi   Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (IBRD)   hamda   Xalqaro
taraqqiyot   assotsiatsiyasi   (IDA)   orqali   turli   toifadagi   mamlakatlarga   kreditlar
ajratiladi.   IDA   kam   daromadli   davlatlarga   imtiyozli   shartlarda   kreditlar   (past
foizda, uzoq muddatga) beradi, IBRD esa o‘rta daromadli mamlakatlarga bozor
sharoitlariga   yaqinroq   shartlarda   mablag‘   ajratadi.   Jahon   bankining   kredit
siyosatida barqarorlik, ekologik xavfsizlik va korrupsiyaga qarshi kurash asosiy
mezonlar sifatida qaraladi.
Osiyo   taraqqiyot   banki   (ADB)   esa   Osiyo   va   Tinch   okeani   mintaqasida
iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirishga qaratilgan. ADB kreditlari qishloq xo‘jaligi,
energetika,   transport   va   ta’lim   sohalarini   moliyalashtirishga   qaratilgan.
O‘zbekiston ADB bilan ko‘plab strategik hamkorlik dasturlarini amalga oshirib 24kelmoqda.   ADBning   kredit   siyosatida   gender   tengligi,   yashil   iqtisodiyot   va
xususiy sektorni qo‘llab-quvvatlash asosiy yo‘nalish hisoblanadi.
Islom   taraqqiyot   banki   (IDB)   esa   islomiy   moliya   tamoyillari   asosida
ishlaydi.   Foizsiz,   mudharaba   yoki   musharaka   asosidagi   investitsiyalar   orqali
rivojlanayotgan   musulmon   mamlakatlar   iqtisodiyotiga   sarmoya   kiritadi.   IDB
kredit   siyosati   –   halol   daromad   manbalarini   yaratish,   texnik  ko‘mak  berish   va
zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etishga   qaratilgan.   O‘zbekiston   IDB   bilan
ham   iqtisodiy,   texnologik   va   ilmiy   yo‘nalishlarda   faol   hamkorlikni   olib
bormoqda.
Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (EBRD)   esa   sobiq   sotsialistik
mamlakatlarda   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishni   qo‘llab-quvvatlash   maqsadida
tuzilgan.   Uning   kredit   siyosati   asosan   xususiy   sektorni   rivojlantirish,
raqobatbardoshlikni oshirish va tashqi investorlar uchun qulay muhit yaratishga
yo‘naltirilgan.   O‘zbekiston   ham   EBRD   bilan   bank   sektorini   liberallashtirish,
transport   infratuzilmasini   modernizatsiya   qilish   va   energetik   mustaqillikni
ta’minlash bo‘yicha yirik loyihalarni amalga oshirib kelmoqda.
Ushbu   xalqaro   moliya   institutlarining   kredit   siyosati   bir   nechta   umumiy
tamoyillarga   asoslanadi.   Birinchidan,   kreditlar   faqat   iqtisodiy   jihatdan
asoslangan,   rentabellik   darajasi   yuqori   bo‘lgan   loyihalarga   ajratiladi.
Ikkinchidan,   kreditlar   ajratilishidan   avval   davlatning   fiskal   holati,   tashqi   qarzi
va to‘lov qobiliyati baholanadi. Uchinchi  muhim omil – kreditdan foydalanish
mexanizmlarining shaffofligi va hisobot berish tizimining mavjudligidir.
Kredit   siyosatini   yuritishda   xalqaro   moliya   institutlari   ko‘pincha   davlatga
texnik yordam, konsalting xizmatlari va monitoring tizimlarini ham taklif etadi.
Bunda   nafaqat   mablag‘,   balki   bilim   va   tajriba   almashuvi,   ilg‘or   boshqaruv
texnologiyalari   ham   mamlakat   iqtisodiyotiga   kirib   keladi.   Shuningdek,   bu
institutlar   o‘z   kredit   siyosatini   zamon   talablari   asosida   doimiy   yangilab
boradilar: masalan, so‘nggi yillarda “yashil kreditlar”, “raqamli transformatsiya
kreditlari” kabi yangi yo‘nalishlar paydo bo‘ldi. 25Bugungi   global   moliyaviy   muhitda   xalqaro   moliya   institutlarining   roli
tobora   ortib   bormoqda.   Ular   faqat   kredit   beruvchi   emas,   balki   iqtisodiy
islohotlar   targ‘ibotchisi,   moliyaviy   barqarorlikni   kafolatlovchi   institutlar
sifatida qaralmoqda. O‘zbekiston uchun bu institutlar bilan samarali hamkorlik
qilish   —   investitsiyaviy   muhitni   yaxshilash,   tashqi   moliyaviy   resurslardan
oqilona foydalanish va xalqaro kredit reytinglarini oshirishda muhim omildir.
Xalqaro moliyaviy institutlar kredit siyosatining statistik tahlili (2022–2025)
So‘nggi   yillarda   xalqaro   moliya   institutlari   kredit   siyosatini   jahon
iqtisodiyotidagi   global   chaqiriqlar   va   mintaqaviy   ehtiyojlardan   kelib   chiqib
shakllantirib   kelmoqda.   2022–2025   yillar   davomida   xalqaro   moliyaviy
institutlar   tomonidan   ajratilgan   kreditlar   hajmi   yil   sayin   barqaror   o‘sib
bormoqda. Statistik ma’lumotlarga ko‘ra, bu to‘rt yillik davrda eng yirik kredit
ajratuvchilardan biri bo‘lib Jahon banki (World Bank) ajralib turadi. 2022-yilda
bu   institut   tomonidan   110   mlrd   AQSh   dollari   miqdorida   mablag‘   ajratilgan
bo‘lsa, 2025-yilga kelib bu raqam 160 mlrd AQSh dollarigacha yetishi prognoz
qilinmoqda.
Xalqaro valyuta jamg‘armasi (IMF) esa makroiqtisodiy barqarorlikni tiklash
va   moliyaviy   inqirozlarga   qarshi   tezkor   choralar   ko‘rish   bo‘yicha   yetakchi
institut   sifatida   harakat   qilmoqda.   2022-yilda   IMF   tomonidan   ajratilgan   kredit
hajmi 90 mlrd dollarni tashkil etgan bo‘lsa, 2025-yilda bu ko‘rsatkich 125 mlrd
dollarga   chiqishi   kutilmoqda.   Bu   o‘sish   global   moliyaviy   beqarorlikka   qarshi
choralar ko‘rilayotganining amaliy ifodasidir.
Osiyo   taraqqiyot   banki   (ADB)   Osiyo   va   Markaziy   Osiyodagi   ishtirokchi
davlatlarga   doimiy   yordam   ko‘rsatib   kelmoqda.   2022-yilda   65   mlrd   dollar
ajratgan   bu   institut   2025-yilda   kredit   hajmini   88   mlrd   dollargacha   oshirishi
rejalashtirilgan.   ADB   kreditlarining   asosiy   yo‘nalishlari   transport
infratuzilmasi,   qishloq   xo‘jaligi,   sog‘liqni   saqlash   va   ekologik   barqarorlik
sohalaridir.   O‘zbekiston   ADB   bilan   faol   hamkorlik   qilayotgan   davlatlar
qatorida turadi. 26Islom   taraqqiyot   banki   (IDB)   esa   foizsiz   moliyalashtirish   tamoyillari
asosida ishlagan holda, kredit portfelini yil sayin kengaytirib bormoqda. 2022-
yilda   IDB   25   mlrd   dollar   miqdorida   kredit   ajratgan   bo‘lsa,   2025-yilda   bu
ko‘rsatkich 36 mlrd dollarga yetishi kutilmoqda. Bu moliyaviy vositalar asosan
musulmon   davlatlarda   iqtisodiy   taraqqiyotga   ko‘maklashadi,   shu   jumladan
O‘zbekiston ham IDBdan ta’lim, qishloq xo‘jaligi va IT sohasida mablag‘ jalb
qilmoqda.
Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (EBRD)   sobiq   sovet   davlatlari,
jumladan,   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   bilan   ko‘plab   sektorlar   bo‘yicha
hamkorlik qilmoqda. 2022-yilda EBRD 40 mlrd dollarlik kredit ajratgan bo‘lsa,
2025-yilda   bu   raqam   58   mlrd   dollargacha   yetishi   prognoz   qilinmoqda.
Bankning asosiy maqsadi – xususiy sektorni rivojlantirish, tadbirkorlik muhitini
yaxshilash va ekologik innovatsiyalarni qo‘llab-quvvatlashdan iborat.
Xalqaro moliyaviy institutlar bo‘yicha kredit ajratmalari (2022–2025)
Moliyaviy
institut 2022-yil (mlrd
USD) 2023-yil   (mlrd
USD) 2024-yil
(mlrd USD) 2025-yil
(prognoz)   (mlrd
USD)
Xalqaro
valyuta
jamg‘armasi
(IMF) 90 100 110 125
Jahon   banki
(World
Bank) 110 130 145 160
Osiyo
taraqqiyot
banki (ADB) 65 72 80 88
Islom
taraqqiyot
banki (IDB) 25 28 32 36
Yevropa
tiklanish   va
taraqqiyot
banki
(EBRD) 40 45 52 58 27Jahon   banki   har   yili   eng   katta   hajmdagi   kredit   ajratayotgan   institut   bo‘lib
qolmoqda.
IMF va ADB faol kredit siyosatini yuritmoqda.
IDB va EBRD kredit hajmlarini izchil oshirib bormoqda.
2.3. O‘zbekistonning xalqaro kredit bozoridagi ishtiroki va istiqbollari
O‘zbekiston   mustaqillik   yillaridan   boshlab   jahondagi   xalqaro   moliyaviy
institutlar   bilan   faol   hamkorlik   qilib   kelmoqda.   Xalqaro   kredit   bozori   orqali
davlat   iqtisodiyotining   turli   sohalarida   infratuzilmaviy   loyihalarni   amalga
oshirish,   energetik   xavfsizlikni   mustahkamlash,   qishloq   xo‘jaligini
modernizatsiya   qilish   kabi   yirik   dasturlar   moliyalashtirilmoqda.   Davlat   va
xususiy   sektor   subyektlari   ADB,   Jahon   banki,   EBRD   va   IMF   kabi   xalqaro
institutlar bilan kredit bitimlarini muvaffaqiyatli amalga oshirdi.
O‘zbekiston   2017–2025   yillarda   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi   (IMF)   bilan
makroiqtisodiy   barqarorlik,   fiskal   intizom   va   tashqi   balansni   tiklash   bo‘yicha
dasturlarni moliyalashtirdi. Bu dasturlar doirasida turli kredit liniyalari ochildi,
shuningdek,   iqtisodiy   siyosatni   isloh   qilish   bo‘yicha   ekspert   maslahatlari   ham 28taqdim   etildi.   Natijada   IMF   tomonidan   ajratilgan   kreditlar   orqali   valyuta
zaxiralari   mustahkamlandi,   milliy   valyuta   barqarorligi   saqlandi,   va   xalqaro
kredit reytingi yaxshilandi.
Jahon   banki   (IBRD   va   IDA)   bilan   hamkorlik   natijasida   ijtimoiy   soha   va
infratuzilma yo‘nalishida bir qator muhim loyihalar amalga oshirildi. Masalan,
suv ta’minoti, qishloq xo‘jaligi, ta’lim va sog‘liqni saqlash tizimlariga ajratilgan
kreditlar   orqali   mamlakatda   ijtimoiy   infratuzilma   modernizatsiyasi   jadal
sur’atlarga erishdi. Jahon banki tomonidan moliyalashtirilgan proyekti loyihalar
diagnostik auditlar, monitoring va baholash mexanizmlari bilan mustahkamroq
asosda amalga oshirilgan.
Osiyo   taraqqiyot   banki   (ADB)   bilan   O‘zbekiston   “Yashil   iqtisodiyot”,
“Transport   infratuzilmasini   modernizatsiya   qilish”,   “Qishloq   xo‘jaligi
innovatsiyalari”   kabi   yo‘nalishlarda   ko‘plab   investitsion   dasturlarni
moliyalashtiradi.   Bu   yordamlar   asosan   uzoq   muddatli   kreditlar   ko‘rinishida
bo‘lib,   mamlakatda   energetika   yo‘nalishida   investitsiyalarni   jalb   qilishga
xizmat   qildi.   ADB   orqali   amalga   oshirilgan   infrastruktura   va   transport
loyihalari   mamlakat   ichidagi   iqtisodiy   aloqalarni   mustahkamlab,   tashqi   savdo
imkoniyatlarini kengaytirdi.
Yevropa tiklanish va taraqqiyot  banki  (EBRD)  bilan aslida xususiy  sektor,
kichik   va   o‘rta   biznes,   hamda   market   infratuzilmasini   rivojlantirishga
yo‘naltirilgan   kredit   bitimlari   mavjud.   O‘zbekiston   halqaro   moliya   institutlari
bilan   shaffof   kredit   mexanizmi   asosida   harakat   qilish   orqali   piyoz   va   fermer
xo‘jaliklar   uchun   yangi   kredit   liniyalarini   yaratdi.   Bu   chora-tadbirlar   iqtisodiy
diversifikatsiyani kuchaytirdi.
Islom   taraqqiyot   banki   (IDB)   bilan   hamkorlik   natijasida   halol
moliyalashtirish   yo‘nalishida   kreditlar   jalb   qilinmoqda.   Bu   kreditlar   asosan
qishloq   xo‘jaligi   va   ilm-fan   sohalariga,   shuningdek,   sanoat   infratuzilmasiga
yo‘naltirilgan.   IDB   tamoyillariga   muvofiq,   kreditlar   foizsiz   yoki   markaziy
bozor  stavkalaridan  past  foiz bilan  beriladi,  bu esa   iqtisodiy foyda  va ijtimoiy 29rivojga xizmat qiladi.O‘zbekiston xalqaro kredit bozori bilan bog‘liq istiqbollari
ijobiy   bog‘langan.   Birinchidan,   mamlakatning   kredit   olish   imkoniyatlari
kengaymoqda — IMF, Jahon banki, ADB, EBRD, IDB kabi institvoritar bilan
hamkorligi   mustahkam.   Keyinchalik,   yashil   iqtisodiyot,   raqamli
transformatsiya,   sog‘liqni   saqlash   va   ijtimoiy   yo‘nalishlarda   yangi   kredit
dasturlari   joriy   etilmoqda.   Bu   esa   mamlakat   iqtisodiyotining   ixcham
diversifikatsiyasi va barqaror o‘sishini ta’minlashda muhim omil bo‘ladi.
Yana   bir   istiqbol   —   bu   kredit   monitoringi   va   hisobot   tizimini
takomillashtirish.   Respublikada   xalqaro   moliyaviy   institutlarning   talablariga
muvofiq   ochiqlik,   audit,   ijtimoiy   va   ekologik   baholash   tizimlari
rivojlantirilmoqda. Bu esa mamlakatga ham  kredit olish, ham  kredit reytingini
ushlab   turish   imkonini   beradi.Bundan   tashqari,   O‘zbekiston   razvedka   va
raqamli   infratuzilmalarni   rivojlantirish   bo‘yicha   “raqamli   kredit
platformalari”ni yaratishga kirishgan. Bu platformalar kredit mablag‘larini tez,
shaffof  va samarali  taqsimlash  imkoniyatini  yaratadi. Shuningdek, kredit  olish
uchun   moliyaviy   bozorlarni   rivojlantirish   orqali   bank   tizimi   va   kapital
bozorining uzviyligi kuchayadi.
Jahon   moliyaviy   institutlari   bilan   hamkorlik   doirasida   ekologik   kreditlar,
iqlimga   moslashuv,   yashil   energetika,   kam   karbonat   mavjud   infratuzilma
yaratish fanni  hamda davlat  siyosatini  birlashtirish  istiqbollari  mavjud. Bu esa
O‘zbekistonni   barqaror   rivojlanish   yo‘nalishida   dunyo   hamjamiyatining   faol
ishtirokchisiga aylantiradi.
Natijada, O‘zbekistonning xalqaro kredit bozoridagi ishtiroki kuchaymoqda
—   kreditlar   hajmi   o‘sib,   yo‘nalishlari   diversifikatsiyalanmoqda,   shaffoflik,
monitoring   va   raqamli   transformatsiya   bosqichlari   joriy   etilmoqda.   Erishilgan
natijalar   mamlakat   iqtisodiy   rivojlanish   strategiyalari   bilan
uyg‘unlashtirilmoqda.   Shu   sababli,   O‘zbekiston   xalqaro   kredit   bozorida
istiqbolli rol o‘ynashi kutilmoqda. 30Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   jarayonida   xalqaro   kreditning   nazariy
asoslari, uning shakl  va turlari, jahon miqyosidagi  iqtisodiy tizimdagi o‘rni  va
ahamiyatini  chuqur   o‘rgandim. Mavzu   doirasida  olib  borilgan  tahlillar   asosida
xalqaro   kreditlar   nafaqat   moliyaviy   resurslar   oqimini   ta’minlaydigan   vosita,
balki   global   iqtisodiy  barqarorlikni   ta’minlash,   investitsion   muhitni  yaxshilash
va xalqaro iqtisodiy hamkorlikni kuchaytiradigan muhim mexanizm ekanligini
angladim.
Kurs   ishi   davomida   xalqaro   moliyaviy   institutlar   –   Jahon   banki,   Xalqaro
valyuta  jamg‘armasi,   Osiyo   taraqqiyot   banki   va  boshqa   tashkilotlarning   kredit
siyosati,   ularning   moliyaviy   yondashuvlari,   monitoring   tizimlari   va
shartnomaviy asoslari tahlil qilindi. Ayniqsa, ularning kredit berishdagi ustuvor
yo‘nalishlari   –   infratuzilma,   energetika,   qishloq   xo‘jaligi,   sog‘liqni   saqlash,
iqlim o‘zgarishiga moslashuv kabi sohalarga qaratilganligini kuzatdim.
O‘zbekiston   misolida   xalqaro   kreditlarning   iqtisodiy   rivojlanishdagi   real
ta’sirini   ko‘rdim.   Mamlakatimiz   so‘nggi   yillarda   xalqaro   kreditlar   yordamida
ijtimoiy va iqtisodiy sohalarda muhim yutuqlarga erishmoqda. Shu bilan birga,
tashqi   qarz   xavfsizligi,   shaffoflik   va   samaradorlik   masalalari   doimiy   nazorat
ostida   bo‘lishi   zarurligini   ham   angladim.   O‘zbekistonning   xalqaro   kredit
bozoridagi ishtiroki nafaqat mablag‘ jalb qilish bilan cheklanmay, balki xorijiy
tajriba,   texnologiya   va   ilg‘or   boshqaruv   mexanizmlarini   o‘zlashtirish   uchun
zamin yaratmoqda.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsam,   xalqaro   kreditlar   jahon   iqtisodiyotining
ajralmas   elementi   bo‘lib,   ular   orqali   mamlakatlar   o‘z   iqtisodiy   salohiyatini
oshirish,   strategik   loyihalarni   moliyalashtirish   va   xalqaro   hamkorlik   doirasini
kengaytirish   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Kelgusida   xalqaro   kreditlardan   yanada
samarali   foydalanish,   ularning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   natijadorligini   oshirish,
shaffoflik va hisobdorlik tamoyillariga qat’iy rioya qilish muhim ahamiyat kasb
etadi. 31Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3211) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Xalqaro kredit va uning jahon iqtisodiyotini rivojlantirishdagi roli

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha