Xalqaro moliya tashkilotlarining jahon xo’jaligini rivojlantrishdagi o’rni

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI  SIRTQI
FAKULTETI
 “IQTISODIYOT NAZARIYASI” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Xalqaro moliya tashkilotlarining jahon
xo’jaligini rivojlantrishdagi o’rni 
Bajardi: 
Ilmiy rahbar: ass. Xalqaro moliya tashkilotlarining jahon
xo’jaligini rivojlantrishdagi o’rni
Reja
Kirish 3
1. Xalqaro moliyaning mohiyati  5
2. Xalqaro tashkilot moliyasi va xalqaro moliyaviy institutlar 6
3. Moliya munosabatlarining mohiyati va vazifalari  12
4. Moliyaviy munosabatlarning ob’ekti esa pul mablag’laridan iboratdir. 18
5. Moliya resurslari  20
Xulosa 26
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 29
2 Kirish
  Insoniyatning   eng   buyuk   kashfiyotlaridan   biri   pul   bo’lib,   u   odamlarni
harakatga keltiruvchi asosiy omil sifatida xizmat qiladi. Pul aslida o’zi ham tovar
bo’lib,   odamlarni   mehnat   qilishga,   bilim   olishga,   o’z   malakasini   muttasil   oshira
borishga, tadbirkorlik va biznes bilan shug’ullanishga va hokazolarga undaydi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   pul   o’ta   muhim   iqtisodiy   vosita   sifatida
namoyon   bo’ladi.   U   tufayli   ishlab   chiqarishning   takrorlanishi   amalga   oshadi,
iqtisodiy o’sishga erishiladi. Pul shaklidagi mablag’lar bozorda boshqa resurslarga
aylanadi, tovarlar sotilib, yana pulga aylantiriladi.
Pul   mablag’larini   hosil   qilish,   ularni   jamlash,   taqsimlash   va   ishlatish
jarayonida   yuzaga   keluvchi   iqtisodiy   munosabatlarni   moliya   yoki   moliyaviy
munosabatlar deb yuritiladi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   barcha   iqtisodiy   jarayonlarning   amalga
oshirilishi   pul   mablag’larining   harakatlanishi   bilan   bog’lanib   ketgan.   Shuning
uchun   moliyaviy   munosabatlar   jamiyat   iqtisodiy   hayotida   markaziy   o’rinni
egallaydi.
Har qanday ijtimoiy faoliyat pul mablag’larini talab qiladi. Ishlab chiqarish
qaerda   bo’lmasin,   baribir,   moliyani   yuzaga   keltiradi.   Mahsulotlar   va   xizmatlar
faqat   taqsimlangandan   so’ng   is’temol   etilishi   mumkin.   Ular   qiymat   shaklida
taqsimlanganda,   dastlab   turli   maqsadlarga   mo’ljallangan   pul   resurslari   hosil
bo’ladi,   ular   tovarlarga   ayirboshlanib,   shundan   keyin   iste’mol   qondiriladi.
Masalan,   qiymat   shaklidagi   mahsulot   taqsimlanganda,   uni   yaratish   uchun
sarflangan   mehnat   qurollari   qiymatini   ifodalovchi   qismi   amortizatsiya   fondi
shakliga   kiradi.   Bu   o’z   navbatida   moliyaviy   resursga   aylanadi,   yig’ilib   boradi   va
unga yangi mashina va mexanizmlar sotib olinib, eskirganlari o’rniga tiklanadi. 
Ma’lumki,   umumjamiyat   ehtiyojlari   davlat   yo’li   bilan   qondiriladi.   Bular
jumlasiga atrof-muhitni himoya qilish, mudofaa, milliy xavfsizlik, ijtimoiy tartibni
saqlash,   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   va   boshqalar   kiradi.   Mazkur
ehtiyojlarning   qondirilishi   davlatning   moliyaviy   faoliyati   bilan   bog’liq.   Ammo
bundan   moliyaning   zarurligi   davlatning   mavjudligidan   kelib   chiqadi,   moliyaviy
3 munosabatlarni   faqat   davlat   yaratadi,   degan   xulosa   kelib   chiqmaydi.   Davlat
moliyani yaratuvchi emas, balki moliya munosabatlarining ishtirokchisidir. 
Moliyaviy   resurslarni   tashkil   etishda   va   ishlatishda   ishtirok   etuvchilar
moliyaviy   munosabatlarning   sub’ektlari   hisoblanadi.   Bular   jumlasiga   davlat
idoralari,   korxonalar,   firmalar,   tashkilotlar,   turli   muassasalar,   oilalar   va   ayrim
shaxslar   kiradi.   Ular   moliyaviy   munosabatlarda   umumdavlat   ehtiyojlari   (aholini
ijtimoiy   himoya   qilish,   uning   sog’lig’ini   saqlash,   unga   ta’lim   berish,   mamlakat
mudofaasini   mustahkamlash,   ekologik   muammolarni   hal   etish   va   h.k.)   hamda
korxona   va   firmalarni   rivojlantirish   ehtiyojlarini   qondirish   maqsadida   ishtirok
etadilar.
4 1. Xalqaro moliyaning mohiyati
Moliya   tizimining   xususiyati   shundaki,   u   nafaqat   alohida   olingan   mamlakat
yoki hududda yuzaga keladi va milliy sanaladi, balki xalqaro ko’lamda ham amal
qiladi hamda –  xalqaro moliya tizimi deyiladi  (qisqartmasi “xalqaro moliya”).
Xalqaro   moliya   –   o’zida   obyektiv   asosga   ega   bo’lgan   maxsus   moliyaviy
munosabatlarni   aks   ettiradi.   Xalqaro   moliyaning   moddiy   asosini   mamlakatlararo
quyidagi ko’rinishdagi xalqaro moliyaviy oqimlar tashkil qiladi:
a)   tovar   va   xizmatlar   eksportidan   valyuta   daromadlari   tushumlari   va   import
qilinayotgan tovar xizmatlarga to’lovlar bo’yicha pul oqimlari; bu oqimlar xo’jalik
yurituvchi   subyektlar   moliyasini   aks   ettirishi   mumkin,   lekin   ular   turli
mamlakatlarga   tegishli   ekan,   demak   ular   mamlakatlararo   pul   oqimlarini   aks
ettiradi;
b)   kredit   mablag’larining   oqimi,   qaysiki   ular   ikki   tomonlama   ham
hisoblanadi:  bir  tomondan, ssudalar  taqdim etiladi, boshqa tomondan esa  – uning
so’ndiriladi va foizlar to’lanadi.
Shunday   qilib,   mazkur   oqimlar   bazasida   mamlakatlar   o’rtasidagi   moliyaviy
resurslar   harakati   yuzaga   keladi.   Ularning   taqsimlanishi,   bir   tomondan,   valyuta
kurslari  bilan, ikkinchi  tomondan esa,  bojxona tariflari  va qoidalari  bilan tartibga
solinadi.
Biroq,   yuqoridagilar   xalqaro   xarakterga   ega   bo’lgan   moliyaviy   resurslarni
paydo   bo’lish   va   ishlatilish   sabablari   va   asoslarini   to’laligicha   namoyon   eta
olmaydi.
Moliyaviy   resurslar   xalqaro   moliyaviy   institutlar   va   tashkilotlar   faoliyati
jarayonida   shakllanadi   va   ishlatilinadi.   Bu   institut   va   tashkilotlar   millatlararo
ustqurmaga egalar, ma’lum funksiyalarni bajaradilar. Ularning moliyaviy ta’minoti
fondlar   orqali   amalga   oshiriladi.   Ular   umumlashgan   (misol   uchun,   BMT   budjeti)
yoki   maqsadli   (alohida   tadbir   yoki   dastur   bo’yicha)   bo’lishi   mumkin.   Mazkur
institutlar   va   tashkilotlarning   moliyaviy   resurslari   ikki   xil   yo’l   bilan   shakllanadi:
alohida   mamlakatlarning   badallari   hisobidan   va   hukumatlarga   kreditlar   berish,
ularni qaytarilishi va foizlar to’lanish yo’li bilan. Moliyaviy resurslarning ma’lum
5 bir   qismini   jahon   darajasida   markazlashtirilishi   jahon   xo’jaligi   ehtiyojlarini
qondiradi;   bunday   resurslarning   iqtisodiy   asoslari   savdoni,   kreditni   rivojlanishi,
mamlakatlarning   turli   sohalardagi   xalqaro   loyihalar   va   dasturlarni   amalga
oshirilishidagi   ishtiroki,   to’laligicha   iqtisodiy   integratsiyalashuvning   o’sishi
hisoblanadi.
Shunday qilib,   xalqaro moliya  – bu tarkibiy jihatdan murakkab munosabatlar
tizimi   bo’lib,   ular   xalqaro   moliya   bozori   institutlari   va   xalqaro   institutlar   va
tashkilotlar   tomonidan   moliyaviy   resurslarni   shakllantirish,   taqsimlash   va
ishlatishni o’z ichiga oluvchi moliyaviy resurslar harakati asosida yuzaga keladi.
Xalqaro moliya munosabatlarining subyektlari:   davlat, korxonalar, fuqarolar,
shuningdek xalqaro tashkilotlar va moliya institutlari. 
Xalqaro moliya munosabatlar quyidagilar o’rtasida yuzaga kelishi mumkin:
– turli mamlakatlarning xo’jalik yurituvchi subyektlari o’rtasida;
– davlat   va   boshqa   mamlakatlarning   hukumatlari   va   xalqaro   tashkilotlar
o’rtasida;
– davlat va kotxonalar o’rtasida, xalqaro moliyaviy institutlar bilan.
Xalqaro   hisob-kitoblar   va   valyutali   tartibga   solish   xalqaro   moliyani   amal
qilish   mexanizmi   tarkibiga   kiradi.   Hisob-kitoblar   tartibi   xalqaro   hujjatlar   va
bitimlar   bilan   me’yorlashtiriladi.   Hujjatli   rasmiylashtirishni   standartlash
eksportchilar   va   importchilarga   tovarlarni   yetkazib   berish   va   ularning   to’lovi
kafolatini   ta’minlash   uchun   muhimdir.   Uning   o’zi   tomonlarning   huquqlari,
majburiyatlari va mas’uliyatlarining bir xil tushunilishini o’rnatib beradi.
Xalqaro hisob-kitoblarning shakllari   inkasso   va   akkreditiv   hisoblanadi.   Bank
o’tkazmalari  va  hisob raqamlarini ochishdan  foydalaniladi. 
2. Xalqaro tashkilotlar moliyasi va xalqaro moliyaviy
institutlar
Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   (XIT)   xalqaro   bitim   asosida   ma’lum   iqtisodiy
aloqalarni   (valyuta,   kredit,   soliq,   transport,   tovar   almashuvi   va   h.k.)   olib   borish
maqsadida tuzilgan tashkilotdir.
6 XIT   –   tuzilishining   asosiy   maqsadi   jahon   hamjamiyatida   yoki   ma’lum
mintaqada iqtisodiy hamkorlikni kengaytirishdir.
XITlar faoliyat ko’lami nuqtai nazaridan jahon miqyosidagi yoki mintaqaviy
tashkilot bo’lishi mumkin.
Jahon miqyosidagi (umumjahon) XITlar:  Xalqaro valyuta jamg’armasi, Jahon
banki,   Umumjahon   savdo   tashkiloti,   Xalqaro   mehnat   tashkiloti,   BMT   ning
Iqtisodiy-ijtimoiy   kengashi,   unga   tegishli   maxsus   muassasalar,   Jahon   Islom
konferensiyasi tashkiloti va h.k. 
Mintaqaviy   XITlar:   Iqtisodiy   hamkorlik   tashkiloti   (EKO),   BMT   ning
mintaqaviy tashkilotlari – ESKATO, YeEK va h.k.  
XIT shu tashkilotning umumiy tamoyillari va yo’nalishini belgilovchi yuridik
hujjat   asosida   o’z   faoliyatini   olib   boradi.   Bu   hujjat   har   bir   a’zo   tomonidan
imzolanib, nizom (ustav), deklaratsiya yoki bitim tarzida bo’ladi.
Nima   uchun   bu   tashkilotlar   xaqida   chuqurrok   bilishimiz   kerak?   Chunki ,
dunyo   hamjihatligiga,   iqtisodiy   hamkorlik   rivojini   ta’minlashga,   integratsion
jarayonlarga   bir   tomondan   davlatlararo   munosabatlar   bilan   chiqilsa,   ikkinchi
tomondan, aynan shu tashkilotlar faoliyatida qatnashish orqali erishiladi.
Jahon   hamjihatligida   bo’lish,   unda   muhim   o’rin   egallash   davlat   mavqeini
mustahkamlab, halk faravonligini ta’minlovchi katta omil bo’lib kelgan.
Xalqaro   tashkilotlarning   hukumatlararo,   shuningdek   hukumat   tashkilotlari
bo’lmaganlari   ham,   xalqaro   moliyaviy   bozorlarning   rivojlanishiga   ma’lum   ta’sir
ko’rsatadi.
Davlatning   xo h ish - irodasini   ifodalash   bilan,   davlatlararo   tashkilotlar
o’ zlarining   vakolatlari   doirasida   ta’sis   hujjatlarida   mustahkamlangan   bo’lib,
davlatlar   bilan   bir   qatorda   jahon   moliya   bozorlari   subyektlarining   nufuzlarini
tartibga   solib   boradi   va   davlatlararo   valyuta   kredit   munosabatlarini   boshqarib
turadi.
BMT   (asosiy   organlar:   Bosh   Assambleya,   H avfsizlik   kengashi,   Iqtisodiy   va
ijtimoiy   Kengash   (EKOSOS),   Xalqaro   sud   va   kotibiyat)   quyidagi   asosiy
maqsadlarni ko’zlaydi:
7  xalqaro tinchlik va xavfsizlikni qo’llab-quvvatlash va ushbu maqsadlarda
samarali   jamoatchilik   tomonidan   tinchlikga   xavf   soluvchi   tajovuzlarni   bartaraf
etish   xamda   tajovuzkorlik   hollarini   tinchitish   uchun   samarali   choralarni   ko’rish,
adolat   va   xalqaro   huquq   tamoyili   asosida   xalqaro   kelishmovchiliklar   va
vaziyatlarni bartaraf etish, tinchitish, ularning tinchlikka xavf solishini oldini olish;
 teng huquqli va xalqlarning o’z taqdirlarini o’zlari hal etish tamoyillarini
hurmat qilgan holda millatlar o’rtasida do’stona munosabatlarni rivojlantirish;
 ushbu umumiy maqsadlarga erishish yuzasidan xarakatlarning kelishilgan
markaziga aylanishlik .
BMTning   ixtisoslashgan   muassasalari   –   ular   mustaqil   ravishdagi   xalqaro
tashkilotlardir.   Xalqaro   valyuta-kredit   munosabatlariga   bevosita   va   bilvosita
quyidagilar kiradilar: Xalqaro valyuta fondi, Xalqaro tiklanish va rivojlanish banki,
Xalqaro moliyaviy uyushma (XMU) va Xalqaro rivojlanish uyushmasi.
Xalqaro   moliyaviy   birlashma   (XMB)   1959-yilda   AQSh   tashabbusi   bilan
rivojlanayotgan   mamlakatlarning   sanoatiga   xususiy   sarmoyalarni   kiritishni
rag’batlantirish uchun barpo etilgan.
Xalqaro moliyaviy birlashma Jahon bankining guruhiga a’zo bo’lgani  holda,
yuridik   va   moliyaviy   jihatdan   mustaqil   tashkilot   hisoblanadi,   ixtisoslashgan
muassasa sifatida BMT tizimiga kiradi.
Xalqaro   moliyaviy   birlashmaning   joylashish   o’rni   Vashington   shahrida
bo’lib,   Byurosi   esa   Franfurt-Mayida,   London,   Parij,   Tokio   shaharlarida
birlashmaning   vakolatxonalari   Afrika,   Osiyo,   Lotin   Amerikasi   va   Yevropada   ish
olib boradi.
Xalqaro moliyaviy birlashmaning asosiy maqsadi:
Xalqaro   moliyaviy   birlashmaning   asosiy   maqsadlaridan   bo’lib,
rivojlanayotgan   mamlakatlarning   iqtisodiy   o’sishiga   ishlab   chiqarish   sohasida
xususiy korxonalarni rivojlantirish yo’li bilan rag’batlantirib ko’maklashishdir.
Xalqaro moliyaviy birlashmaning tarkibi:
Xalqaro   moliyaviy   birlashmaning   Oliy   organlaridan   bo’lib,   Boshqaruvchilar
va ularning o’rinbosarlaridan tashkil topgan Kengash hisoblanadi. Jahon bankining
8 xar   bir   boshqaruvchisi   avtomatik   ravishda   Xalqaro   moliyaviy   birlashmaning
boshqaruvchisi   hisoblanadi.   Direktorat   Xalqaro   moliyaviy   birlashmaning   joriy
faoliyatini yo’naltirib boradi.
Xalqaro   institutlarning   yetakchi   sakkizta   vakllaridan   iborat   bo’lgan   bank
maslahati  komissiyasi  o’zliksiz  ravishda Xalqaro moliyaviy birlashma  rahbariyati
bilan uchrashib, xizmatga oid va siyosiy muammolarni birgalikda hal qilib boradi.
Moliyaviy manbalari.
Xalqaro   moliyaviy   birlashmaning   manbalariga   a’zolarning   nizom
sarmoyalariga bo’lgan ballari, Xalqaro tiklanish va rivojlanish bankining kreditlari,
foydadan   ajratmalar,   kreditlarni   qaytarishdan   kelgan   mablag’lar   hamda   xalqaro
moliyaviy bozorlarda jalb qilinadigan mablag’lar hisoblanadi.
Xalqaro moliyaviy birlashmaning faoliyati.
Xalqaro moliyaviy birlashma kreditlarni 5 yildan 15 yilgacha yuqori samarali
xususiy korxonalarga berish bilan Xalqaro tiklanish va rivojlanish bankidan farqli
ravishda hukumatning kafolatisiz ish tutadi. 
Shunday qilib, Xalqaro moliyaviy birlashma xususiy sektor tomonidan barpo
etilgan loyihalarni qo’shimcha ravishda moliyalashga ko’maklashadi.
Keyingi yillarda Xalqaro moliyaviy birlashma o’zini ko’rsatishda kuchaydi.
Kreditlar va sarmoyalarni umumiy xajmi 7 mlrd. AQSh dollarni tashkil etadi.
1986-yil   Xalqaro   moliyaviy   birlashma   uzoq   muddatli   rivojlanish   dasturi
doirasida   horijiy   sarmoyalardan   eng   yuqori   sarmoyalar   bilan   foydalanish   uchun
rivojlanayotgan   mamlakatlarning   hukumatlariga   yordam   ko’rsatish   maqsadida
Maslahatlar   berish   xizmatini   barpo   qildi   hamda   bu   xizmat   dunyoning   ko’p
joylarida amaliy ishlar olib bormoqda.
Sarmoyalarning   kafolatlari   bo’yicha   Xalqaro   agentlik   1988-yilda   tashkil
qilingan bo’lib, Xalqaro agentlik va rivojlanish bankining qo’shma tashkilotlaridan
bo’lib   hisoblanadi   hamda   yuridik   va   moliyaviy   mustaqil   xususiyatlarga   egadir.
Ixtisoslashtirilgan   muassasa   sifatida   BMT   tizimiga   kiradi.   Joylashish   o’rni
Vashington shahridadir. Unga a’zo bo’lish Xalqaro tiklanish va rivojlanish bankiga
a’zo bo’lgan davlatlar uchun ochikdir.
9 Xalqaro   valyuta   fondi   (XVF)   1944-yil-iyulda   Bretton-Vuds   (AQSh   Nyu-
Gempshir shtati) da tashkil topgan, qarorgoxi Vashingtonda joylashgan.
XVF   –   Hukumatlararo   korparativ   valyuta   –   moliyaviy   tashkilot   bo’lib,
faoliyati davlatlararo vujudga keladigan,to’satdan ro’y beruvchi va oldindan bilish
mumkin   bo’lmagan   milliy   valyutalarning   o’zgaruvchanligi,   davlatlarning   milliy
valyutalarini almashtirish doirasidagi muammolarni bartaraf etishga qaratilgandir.
XVF   da   belgilangan   normalarga   tayangan   holda   unda   doimo   umumiy   pul
zahirasi mavjuddir, ular ko’zda tutilmagan qiyin iqtisodiy holatlarda foydalaniladi.
XVF   uz   faoliyati   asosini   jahon   iqtisodiyotining   rivojlanishi   uchun   yetarli
shart-sharoit   va   undagi   valyuta   tizimini   tartibga   solish,   deb   hisoblaydi.   Ushbu
holatlardan kelib chiqqan holda o’z oldiga quyidagi  maqsadlarni  qo’yadi:
1. Xalqaro savdoning o’sishiga yordam ko’rsatish;
2. milliy valyutalar qadrini bir me’yorda ushlab turishga ko’maklashish;
3.   jamg’armaga   a’zo   davlatlarning   joriy   hisob-kitoblarini   amalga   oshirish
jarayonida   ko’p   tomonlama   tizimni   tashkil   etishga   ko’maklashish,   xalqaro
savdoning rivojlanishiga to’sqinlik qiluvchi omillar, valyutalar borasidagi to’siqlar
vujudga kelmasligiga yordam berish;
4.   savdo   va   to’lovlar   doirasidagi   to’siqlar   vujudga   kelmasligi   uchun   a’zo
davlatlarga kredit resurslarini berish;
5. xalqaro valyuta doirasida vujudga keluvchi muammolarni yechish borasida
maslahat-forumlar o’tkazish.
 Jamg’arma a’zo davlatlarning valyuta kurslari doirasida ularni tartibga solish
yuzasidan   ularning   faoliyati   samarasi,   xalqaro   valyuta   tizimi   ustidan   nazorat-
kuzatuv   ishlarini   olib   boradi.   Bundan   kelib   chiqqan   holda   har   bir   a’zo   mamlakat
jamg’armaga nazorat ishlarini olib borish yuzasidan tegishli ma’mumotlarni berib
turishi lozim.
Jamg’arma   xalqaro   savdo,   turli   xildagi   to’lovlarni   amalga   oshirish,   undagi
rezervlarning holati bo’yicha mas’ul bo’lganligi sababli bu boradagi ishlarni joriy
etilishiga asosiy e’tiborni qaratadi.
XVF ning  vazifalari  quyidagilardan iborat:
10  kelishilgan xulk-atvor kodeksiga amal qilish;
 to’lov   balansining   tanqisligini   yengib   o’tish   uchun   moliyaviy   yordam
ko’rsatish;
 maslahatlar berish va hamkorlik qilishdir
Xalqaro valyuta fondining asosiy tamoyillari:
 valyuta   kurslarini   o’zgartirish   yoki   xalqaro   valyuta   tizimini   boshqarishdan
bosh tortishni ta’qiqlash;
 valyuta tangligini to’xtatish uchun valyuta bozorlarida tazyiq o’tkazishlarda
majburiyatlar olish;
 har   bir   mamlakat   tomonidan   o’zlarini   valyuta   tazyiqi   siyosatida
sheriklarning manfaatlarini hisobga olish majburiyatlarini qabul qilishdir.
Hozirgi  davrda Xalqaro valyuta fondiga a’zo bo’lgan davlatlarning soni  181
tani tashkil qiladi. 
Tashkilotga   a’zo   bo’lish   XVF   tomonidan   belgilangan   muddat   va   XVF
tomonidan aniqlangan shartlar asosida ochiqdir.
XVF   ning   yuqori   rahbarlik   organi   bo’lib,   boshqaruv   Kengashi   hisoblanadi,
hamda   ular   ishtirokchi   mamlakatlarning   vakllaridan   iborat   bo’lib   5   yilga
tayinlanadi.
Kengashning   vazifasiga:   Bitim   moddalarini   o’zgartirish,   a’zo   davlatlarni
qabul qilish va chiqarish, sarmoyalar qismini aniqlash va ularning mikdorini qayta
ko’rish, ijroiya shartnomalarini tanlash kiradi.
Boshqaruvchilar   kengashi   yiliga   bir   marta   to’planadi   va   odatda   Nizomga
binoan boshqa  organlar  ko’rishi  mumkin bo’lmagan masalalar  yuzasidan  qarorlar
qabul   qiladi.   Boshqaruvchilar   yangidan   doimiy   boshqaruv   organini   ta’sis   etish,
ya’ni   jahon   valyuta   tizimining   boshqarilishini   nazorat   qilish   uchun   vazirlar
darajasida Kengashini tuzishi mumkin.
Ijroiya kengashi  (Direktorat)  Xalqaro valyuta fondining joriy ishlariga javob
beradi.   24   ta   ijroiya   direktorlarning   yettitasi   eng   yukori   kvotaga   ega   bo’lgan
mamlakatlar   tomonidan   tayinlanadi,   qolganlari   esa   boshqa   davlatlarning
boshqaruvchilari   tomonidan   minqaviy   vakolatlik   tamoyillari   saqlangani   holda
11 boshqaruvchilar   tomonidan   saylanadi.   Tayinlash   va   saylash   ikki   yilda   bir   marta
o’tkaziladi. 
Odatda,   direktorat   ma’muriy   departament   tomonidan   tayyorlangan
ma’lumotlar va ma’ruzalar asosida qarorlarni qabul qiladi.
1947-yilda Fondga 49 ta mamlakat a’zo bo’lib kirgan edi va ulardagi umumiy
kvota summasi 7,7 mlrd. dollar tashkil qilgandi.
Xozirgi   davrda   to’plangan   sarmoyalar   120   mlrd.   dollarni   tashkil   qiladi.
Ulardan   2/3   qismi   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarga   oid   bo’lib,   shu   jumladan,
AQSh   niki   19,6   foizni,   Germaniya   va   Yaponiya   6,1   foizdan,   Fransiya   va   Buyuk
Britaniya 5,48 foizdan tashkil etadi.
Kvota   mikdoriga   qarab   XVF   raxbar   organlaridagi   davlatlar   o’rtasidagi
ovozlar taqsimlanadi. Har  bir davlat 250 ovozga ega bo’ladi, plyus xar  100 ming
erkin harakatlanuvchi valyutaga bittadan ovoz qo’shiladi.
Yakunida   barcha   ovozlarning   59,6   foizi   AQShga   va   Yevropa   hamkorligi
mamlakatlariga qaraydi. 
Jamg’armaga   a’zo   davlatlarning   xar   biri   SDR   bilan   hisoblanadigan   kvotaga
ega. U jamg’arma  bilan  bo’ladigan moliyaviy va tashkiliy  munosabatlarda asosiy
rol   o’ynaydi.   Birinchidan,   jamg’armadagi   ovozlar   sonini   belgilaydi   (250   nominal
ovozdan   ortiq),   har   100   ming   SDR   kvotaga   bir   ovoz   to’g’ri   keladi.   Ikkinchidan,
jamg’armaning   moliyaviy   mablag’lariga   imkoniyat   ochib   beradi.   Uchinchidan,
SDR   ning   taqsimlanishida   u   a’zoning   xissasini   belgilab   beradi.   Moddalarga
binoan,   kengashning   boshqaruvchilari   kvotalarini   belgilashda   uning   hajmini   5
yilga mo’ljallangan holda belgilashi zarur.
3. Moliya munosabatlarining mohiyati va vazifalari
Moliya   tizimi   –   moliyaviy   munosabatlarning   turli sohalarini o’z   ichiga   olib,
xar   kaysi   soxalar   pul   mablag’lari   fondlarini   shakllantirish   va   ulardan   foydalanish
xususiyatlari   bilan   tavsiflanadi.
12 Ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   turli   sharoitlarida   moliyaning   rivojlanish
qonuniyatini tahlil   qilish moliyaviy munosabatlarning mohiyatida umumiy belgilar
mavjudligidan guvohlik beradi.   Bu   moliyani   amal   qilishining   ob'ektiv   sabablari   va
shartlarini   saqlanib   qolinganligi   bilan   ta'riflanadi. Bularning orasida ikkitasi ajralib
turadi: tovar-pul munosabatlarining rivojlanishi va   bu   munosabatlarning   ob'ekti   va
sub'ektining   mavjudligidir.
Moliyaviy   munosabatlar   mohiyatan   umumiy   bo’lsada,   ular   elementlari
o’rtasidagi ma'lum   farqlarni   rad   etmaydi.
Ma'lumki,   moliya   tizimi   moliya   munosabatlarining   turli   bo’g’inlari
yig’indisini bildiradi.   Ularning har biri pul mablag’lari fondlarini shakllantirish va
ishlatilishidagi  hususiyatlari, takror   ishlab chiqarishdagi  rolining turlichaligi bilan
hususiyatlanadi  Moliyaviy tizim  tarkiban tahlil   etilganda unga xar xil  yondoshish
mumkin.   Moliya   pul   munosabatlari   bo’lar   ekan,   ularni   ob'ekti   va   sub'ekti,   ularga
xos   mexanizmlar   mavjud.   Shu   jihatidan   qaralganda   moliya   tizimiga   pul   fondlari,
moliya   ishtirokchilari,   moliya   institutlari,   moliya   mexanizmi   va   moliya   siyosatini
kiritish   mumkin.   Buni   sxemadan   ko’rish   mumkin.
Moliya   tizimining   asosiy   funksiyalari   quyidagilardan   iboratdir:
- Rejalashtirish   funksiyasi.
- Tashkillashtirish   funksiyasi.
- Rag’batlantirish   funksiyasi.
- Nazorat
Moliya   tizimining   funksiyalari.
Rejalashtirish
Maqsadlarni
shakllantirish   va
uni   amalga
oshirishning
moliyaviy
imkoniyatlarini Tashkillashtirish
Byudjet   kurilishi,
byudjet   tasniflanishi,
tasdiklash,   ijro   etish,
vakolatli kredit
organlarini   aniqlash,
Mahalliy   va   respublika Rag’batlantirish
Pul   mablag’larga
ehtiyojni  hisobga
olgan holda
m oliyaviy
faoliyatga ta'sir
etuvchi  omillar Nazorat
Urnatilgan
maqsadlarga
erishishni
solishtirish
uchun oligna
natijalarni
13 aniqlash bilan
bog’liq tadbirlar. organlarining   byudjet
vakolatlari   va
xukuklarini
chegaralashni   uz   ichiga
oladi. talkin   qilinadi. baholashva
meyorlarni
ishlab
chikiladi.
Ilgarilari   ortodoksal   g’oyalar   ta'sirida   moliya   mavhum   tarzdagi
munosabatni   o’zi   deb   baholangan.   Hozirgi   nazariya   uni   atroflicha   qarab   chiqadi,
uni   ko’p   elementli   deb   qaraydi,   uning   tarkibiga moliya resurslari va siyosatini ham
kiritadi.   Moliya   siyosati   deganda   uni   davlat   siyosati   bilan   cheklash   xato   bo’ladi.
Hamma   moliya   sub'ektlarining   o’z   siyosati   bor.   Korxona,   nodavlat   tashkiloti   va
hatto   xonadonni   ham   o’ziga   xos   moliya   siyosati   bo’ladi.   Moliya   tizimini
boshqacha   talqin   etilganda   bunga   asos   qilib   pul   fondlarining   xarakatlarini   ham
olish   mumkin   shu   jahatdan   qaralganda   moliya   tizimi   moliya   munosabatlarining
quyidagi   sohalarini   o’z   ichiga   oladi:   davlat   byudjeti,   nobyudjet   fondlar,   davlat
krediti,   mulkiy   va   shaxsiy   sug’urta   fondlari,   fond   bozori,   turli   mulkchilik
shaklidagi   korxonalar   moliyasi,   nodavlat   jamoat   tashkilotlari   moliyasi.
Barcha   sanab   o’tilgan   moliyaviy   munosabatlarni   ikkita   kichik   guruhga
bo’lish   mumkin.   Bular   –   makrodarajada   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish
ehtiyojlarini   ta'minlovchi   umumdavlat moliyasi hamda mikrodarajada takror ishlab
chiqarish   jarayonini   pul   mablag’lari   bilan   ta'minlash   uchun   qo’llaniladigan
korxonalar moliyasi. Nihoyat xonadon moliyasi mazkur   guruhlashni   shartli   tarzda
quyidagi   sxema   orqali   ifodalash   mumkin.   1–sxema
14  Moliya   tizimi Umumda   vlat  
moliyasi:
- Davla   t  
byudjeti;
- Noby   udjet  
fondlar;
- Davla   t 
krediti; Korxonalar   moliyasi:
- Davlat korxonalari   moliyasi;
- jamoa korxonalari   moliyasi;
- xususiy firmalar   moliyasi;
- hissadorlik jamiyatlari   moliyasi;
- ijara   mulki   zaminidagi  
korxonalar   moliyasi;
- qo’shma  korxonalar   moliyasi;
- jamoat tashkilotlari   moliyasi   va  
boshqalar. Xonadon   moliyasi
- bir oilali   xonadon  
moliyasi;
- ko’p oilali  
xonadon  
moliyasi;
- oilasizlar  
xonadoni  
moliyasi. Sug’urta   moliyasi  
1.Iqtisodiy
riskni   sug’urtalash
2.Ijtimoiy   sug’urta
3.Mulkiy  
sug’urta Moliya  
bozori
1.Fond  
bozori  
2.Valyut
a   bozori
Moliya   tizimini   alohida   bo’g’inlarga   ajratish   har   bir   bo’g’inning
vazifalaridagi   farqlanishga   hamda   markazlashgan   va   markazlashmagan   pul
fondlarini   shakllantirish   va   ishlatish   usullaridagi   farqlanishga   asoslanadi.
Umumdavlat   markazlashgan   pul   fondlari   ishlab   chiqarish   sohalarida   yaratilgan
daromadni taqsimlash va qayta taqsimlash yo’li bilan tuziladi. Iqtisodiy va ijtimoiy
rivojlanishdagi   davlatning   bajaradigan   muhim   roli   uning   ihtiyorida   moliyaviy
resurslarning   katta   qismini   markazlashtirish   zaruriyatiga   olib   keladi.   Ularni
ishlatish   shakllari   davlat   byudjeti   va   nobyudjet   fondlari   orqali   namoyon   bo’ladi.
Bular   hisobidan   davlatning   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   vazifalarini   hal   etish
ehtiyoji ta'minlanadi.   Pul fondlarini tashkil qilish   va   ishlatish   shakllari   va   usullari
moliya   tizimining   kredit   va   sug’urta   bo’g’inlari   orqali   ham   qo’llaniladi.
Markazlashmagan   pul   fondlari   korxonalarni   o’zlarining   pul   daromadlari   va
jamg’armalari   hisobidan   tashkil   topadi.
Yagona   moliya   tizimining   asosi   korxonalar   moliyasi   hisoblanadi,   chunki
ular   ishlab   chiqarish   jarayonida   bevosita   ishtirok   etadilar.   Daromad   shu   yerda
yaratiladi.   Markazlashgan   davlat   fondlarining   manbai   ishlab   chiqarish   sohasida
yaratilayotgan   daromad   hisoblanadi.
Umumdavlat   moliyasi   xalq   xo’jaligining   barcha   tarmoqlari   rivojlanishining
ma'lum   sur'atlarini   ta'minlashda,   moliyaviy   resurslarni   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
mamlakat   hududlari   o’rtasida, moddiy vanomoddiy sohalari o’rtasida hamda mulk
15 sohiblari,   aholining   alohida   guruh   va   qatlamlari   o’rtasida   qayta   taqsimlashda
yetakchi   rol   o’ynaydi.
Moliyaviy   resurslardan   samarali   foydalanish   davlatning   faol   moliyaviy
siyosati asosida olib   boriladi.
Moliya   tizimi   orqali   davlatning,   markazlashgan   pul   resurslari   va
markazlashmagan   pul   fondlarini, jamg’arish va iste'mol  fondlarini soliqlar, davlat
byudjeti xarajatlari, davlat kreditini   qo’llash   bilan   shakllantiriladi.
Moliya   tizimi   sifatida   «moliyaviy   munosabatlarning   tashkil   qilish   shakli»
yoki «moliyaviy   munosabatlarning   tashkiliy   tuzilmalari   majmuasi»   sifatida   ko’rib
o’tish   mumkin.   Masalan,   Taniqli   amerikalik   mutaxassis   J.Van   Xorn   moliya
tizimiga – davlat, firmalar va fuqarolarga turli   xil   xizmatlar   ko’rsatuvchi   moliyaviy
muassasalar   va   bozorlarning   majmuasi   –degan   ta'rifni   beradi.   L.Drobozinaning
fikricha   «Moliya   tizimi   -   pul   mablag’lari   fondini   tashkil   qilish   va   foydalanish
jarayonidagi   moliyaviy   munosabatlarning   turli   sohalarini   majmuasidan   iborat»-
degan   ta'rifni   beradi.   G.Polyakning   fikricha   moliya   tizimi   –davlat,   xo’jalik
sub'ektlari   va   uy   xo’jaliklarining   pul   mablag’lari   fondini   turli   xil   usullari   va
shakllarda   taqsimlash   jarayonidagi   turli   moliyaviy   munosabatlar   majmuasi-deb
talqin qilinadi. Taniqli iqtisodchi V.Kovaleva esa   moliya   tizimiga   ijtimoiy   takror
ishlab   chiqarish   jarayonining   sub'ektlari   o’rtasida   jami   ijtimoiy   mahsulotni
taqsimlash   va   qayta   taqsimlash   bo’yicha   pul   munosabatlarni   tashkil   qilish   shakli
sifatida   qarash   lozimligini   ta'kidlaydi.
Yuqoridagi   moliya   tizimi   bo’yicha   keltirilgan   ta'riflarda   mantiiqiy   yahlitlik
mavjud   bo’lib,   ijtimoiy   mahsulot   qiymatini   taqsimlanish   jarayonida   hosil
bo’ladigan pul mablag’lari fondlarini shakllantirish va   ulardan foydalanish jarayoni
moliya tizimining markaziy   mazmunini   tashkil   qilishi   ta'kidlanadi.
Demak,   moliya   tizimi   -   moliyaviy   munosabatlarning   turli   sohalarini   o’z
ichiga   olib,   har
qaysi   sohalar   pul   mablag’lari   fondlarini   shakllantirish   va   ulardan
foydalanish  xususiyatlari   bilan   tavsiflanadi   Iqtisodiy   sub'ektlarning   daromadlarini
shakllanish   usullariga   bog’liq   ravishda   moliya   tizimini   markazlashtirilgan   moliya
16 (umumdavlat   moliyasi)   va   markazlashtirilmagan   moliya(xo’jalik   sub'ektlari   va   uy
xo’jaliklari   moliyasi) kabi   asosiy   turlarga   ajratish   mumkin.
Moliya   tizimi   pul   munosabatlari   tizimini   tashkil   qilish   shakli   sifatida
moliyaviy resurslarni   shakllantirish  va foydalanishni  ta'minlovchi   3 asosiy   o’zaro
bog’liq tizimlarga bo’linadi: Davlat   va mahalliy boshqaruv organlarining moliyasi,
turli mulkchilik va faoliyat bilan shug’ullanuvchi   xo’jalik   sub'ektlari   moliyasi,   uy
xo’jaliklari   moliyasi(xonadon   moliyasi).
Yahlit   moliya   tizimini   tashkil   qiluvchi   mazkur   tizimlar   ham   iqtisodiy
sub'ektlarning aniq   pul   mablag’lari   fondini   tashkil   qilinishiga qarab   o’z   navbatida
alohida   bo’g’inlarga   ajratiladi.
Unda   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   mamlakatimizni   2016-yilda
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017-yilga   mo’ljallangan
iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan   Vazirlar
Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi   "Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom
va   shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi
kerak" nomli ma’ruzasi chuqur o’rganildi hamda istiqboldagi vazifalar   muhokama
qilindi.
Davlatimiz   rahbari   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   ilgari   surilgan   2017-
2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishlari   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   loyihasi   hozirga   qadar   yurtimizda
amalga   oshirilayotgan   islohotlar   samarasini   yanada   oshirish,   davlat   va   jamiyat
rivojini   yangi   bosqichga   ko’tarish,   hayotning   barcha   sohalarini   liberallashtirish
maqsadida   ishlab   chiqilgani   ta’kidlandi.   Pul-kredit   siyosatini   yanada
takomillashtirish,   soliq   yukini   kamaytirish   va   soliqqa   tortish   tizimini
soddalashtirish,   yangi   turdagi   sug’urta   xizmatlari,   xorijiy   investitsiyalar   va
kreditlarni   jalb   qilish   va   ulardan   samarali   foydalanish   masalalarida   taqdimotlar
o’tkazildi.
Mamlakat   bank   tizimini   isloh   qilish,   erkinlashtirish   va   barqarorligini
oshirish davlatimiz   siyosatining eng muhim yo’nalishlaridan biridir. Bank tizimini
isloh   qilish   borasidagi   dasturlarda   ularning   barqarorligini   ta’minlash,   qo’shimcha
17 investitsiyalarni   jalb   qilish,   faoliyatini   xalqaro   standartlarga   muvofiq   yanada
takomillashtirish,   ko’rsatilayotgan   moliyaviy   xizmatlar   hajmini   yanada
kengaytirish hamda aholining ularga bo’lgan ishonchini oshirish doimiy e’tiborda.
Shu   tufayli 2016-yilda mamlakatimiz iqtisodiyotiga 16,6 milliard dollar miqdorida
yoki 2015-yilga   nisbatan 9,6 foiz ko’p investitsiya yo’naltirildi. Umumiy qiymati
5,2 milliard dollar bo’lgan 164   yirik   investitsiya   loyihasi   amalga   oshirildi.
Harakatlar   strategiyasi   loyihasida   keltirilgan   ayrim,   xususan,   belgilangan
naqdsiz   hisob-   kitoblar   hajmi   va   qamrovini   oshirish   borasidagi   chora-tadbirlar
ishtirokchilarning   alohida   e’tiboriga   sabab   bo’ldi.   Bunda   aholiga   muayyan   vaqt
davomida   belgilangan   limit   doirasida   bank   mablag’lari   hisobidan   tovar   va
xizmatlar   uchun   to’lovlarni   amalga   oshirish   imkonini   beruvchi   kredit   kartalarini
muomalaga   kiritish,   plastik   kartalar   orqali   hisobraqamlarga   masofadan   xizmat
ko’rsatish   tizimlaridan   foydalanish   imkoniyatini   kengaytirish,   to’lov
terminallaridan   foydalanganlik   uchun   ijara   to’lovi   miqdorini   ikki   martaga
qisqartirish,   plastik   kartadan   mablag’larni   boshqa   kartaga   o’tkazish   bo’yicha
ko’rsatiladigan   xizmatlar   uchun   tariflarni   kamaytirish   alohida   qayd   etildi.
Ilmiy-amaliy   seminarda   Harakatlar   strategiyasi   loyihasi   xususida   fikr   va
mulohazalar   bildirildi.   Bank-moliya   sektorini   rivojlantirish   hisobiga
makroiqtisodiy   barqarorlikni   yanada   mustahkamlash, iqtisodiyotning yuqori o’sish
sur’atlarini saqlab qolish bo’yicha amaliy taklif va   tavsiyalar   berildi.
4. Moliyaviy munosabatlarning ob’ekti esa pul
mablag’laridan iboratdir.
Jamiyat   taraqqiyotida   moliyaviy   munosabatlarning   o’rni   beqiyosdir,   zero,
ularni   inson  organizmini   doimiy ravishda  qon bilan  ta’minlab  turuvchi  qon-tomir
tizimiga o’xshatish mumkin.
Iqtisodiyotni   rivojlantirishda   moliyaviy   munosabatlarning   roli   ular
tomonidan bajariladigan quyidagi funktsiyalar (vazifalar) orqali namoyon bo’ladi.
18 Taqsimlash funktsiyasi . Bu funktsiya o’z navbatida birlamchi va ikkilamchi
taqsimlash funktsiyalaridan iborat. 
Bevosita   ishlab   chiqarishda   yuzaga   keladigan   taqsimlash   birlamchi,   deb
yuritiladi.   Bunday   taqsimlash   natijasida   ish   haqi   fondi,   sotsial   sug’urta   uchun
ajratmalar,   amortizatsiya   jamg’armalari,   foyda   va   rag’batlantirish   pullari
shakllanadi.
Ikkilamchi   taqsimlash   davlat   bilan   korxonalar   (firmalar),   tashkilotlar
o’rtasida ro’y beradi. Bunday taqsimlash jarayonida turli xil soliqlar va ajratmalar
vositasida   davlat   korxona   va   tashkilotlar   pul   mablag’larining   bir   qismini   o’z
byudjetida   mujassamlashtiradi   va   yuqorida   ko’rsatib   o’tilgan   umumdavlat
ehtiyojlari uchun sarflaydi. 
Masalan, korxonada bir yilda 100 mln. so’mlik mahsulot ishlab chiqariladi.
Birlamchi   taqsimlash   natijasida   uning   60   mln.   so’mi   amortizatsiya   fondiga,   20
mln.   so’mi   ish   haqi   fondiga,   15   mln.   so’m   foydaga   va   5   mln.   so’mi   ijtimoiy
sug’urtaga   ajratiladi,   deylik.   20   mln.   so’mlik   ish   haqi   fondining   5   mln.   so’mi
daromad solig’i sifatida, olingan 15 mln. so’mlik foydaning taxminan 8 mln. so’mi
to’lovlar   shaklida   davlat   byudjetiga   tushadi.   Davlat   o’z   ixtiyoriga   o’tgan   13  mln.
so’mni umummilliy vazifalardan kelib chiqib, turli maqsadlarga taqsimlaydi, ya’ni
moliyaviy resurslarni ikkilamchi taqsimlash sodir bo’ladi.
Rag’batlantirish   funktsiyasi .   Moliya   vositalari   orqali   davlat   xo’jalik
sub’ektlarini   iqtisodiy   faollikka   undaydi.   Soliqqa   tortishda   imtiyozlar   berish   yoki
ularning   miqdorini   (foizini)   kamaytirish   korxona   (firma)lar   ixtiyorida   qoladigan
pul   mablag’larini   ko’paytirishga   olib   keladi.   Bu   esa   o’z   navbatida   ishlab
chiqarishni   rivojlantirish   va   jamoa   a’zolarining   moddiy   manfaatdorligini   oshirish
imkoniyatlarini kengaytiradi.
Iqtisodiy   va   ijtimoiy   nuqtai   nazardan   maqsadga   muvofiq   hollarda   davlat
tomonidan   korxona   va   tashkilotlarga   moliyaviy   ko’mak   (subsidiyalar)   ham
ajratiladi va bu bilan ularning faoliyati rag’batlantiriladi.
Ijtimoiy himoya funktsiyasi . Davlat jamiyat a’zolari ma’lum qatlamlarining
minimal tirikchilik yuritishini moliyaviy jihatdan ta’minlab turadi.
19 Jamiyatda   shunday   nochor   ijtimoiy   qatlamlar   borki,   ular   ob’ektiv
sabablarga   ko’ra,   o’z-o’zini   to’la   ta’minlay   olmaydi.   Masalan,   nogironlar,   ko’p
bolali   oilalar,   ishsiz   qolganlar.   Ularning   tirikchiligi   maxsus   tashkil   etilgan   pul
mablag’lari   hisobidan,   masalan,   ishsizlik   nafaqalari,   bolalar   uchun   nafaqalar,
nogironlik   pensiyalari   orqali   ta’minlanadi.   Bu   mablag’larni   nafaqat   davlat,   balki
korxona,   tashkilotlar,   jamoat   birlashmalari   o’z   mablag’lari   hisobidan   ham
uyushtiradi.
Moliyani   ijtimoiy   himoya   funktsiyasi,   ayniqsa,   ijtimoiy   yo’naltirilgan
bozor iqtisodiyoti sharoitida yorqin namoyon bo’ladi.
Iqtisodiy   axborot   berish   funktsiyasi   -   xo’jalik   sub’ektlari   va   jamiyat
iqtisodiy   faoliyatining   moliyaviy   yakunlari   xususida   ma’lumot   va   xabarlar   berib
turishdan   iborat   bo’lib,   iqtisodiyotni   boshqarishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Iqtisodiy   holat   moliyada   o’z   ifodasini   topadi.   Moliyaviy   ko’rsatkichlar   orqali
ishlab   chiqarishning   qanday   borayotganini   kuzatish   mumkin.   Moliyaviy   fondlar
harakatiga   qarab,   ishlab   chiqarish,   taqsimot   va   is’temol   bir-biriga   naqadar
monandligini,   ular   orasidagi   mutanosiblikni   bilish   mumkin.   Korxona   va
tashkilotlarning moliyaviy holatiga qarab, ularning xo’jalik faoliyatini yaxshi yoki
yomon   ekanligi   haqida   xulosa   chiqarish   mumkin.   Moliyaviy   axborotlarga   qarab
tadbirkorlar o’z ishining borishi, o’z sheriklarining ahvoli, raqobatchilar imkonidan
ogoh bo’ladilar.
Moliya   o’z   funktsiyalarini   aniq   moliyaviy   vositalar   orqali   bajaradi.
Xarajatlar,   amortizatsiya,   foyda,   aktsiya   kursi,   divident,   soliqlar,   to’lovlar,   boj
haqi,   sug’urta   haqi,   subsidiya,   dotatsiya,   kompensatsiya   kabilar   shular   jumlasiga
kiradi.   Ular   ayni   vaqtda   moliya   resurslarini   tashkil   qiladi   va   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektlarning   xo’jalik   –   moliya   faoliyatiga   ta’sir   etish   omillari   bo’lib   xizmat
qiladi.   Masalan,   divident   miqdorining   oshib   borishi   o’z   aktsiyasini   chiqargan
korxona   moliyaviy   ahvolining   yaxshiligidan   darak   beradi,   natijada   aktsiya   kursi
oshadi, korxonaga tashqaridan pul oqib kela boshlaydi.
20 Moliya resurslari  pul  manbai  bo’lib xizmat  qiladi. Amortizatsiya  fondi  va
foydadan   ajratilgan   pul   mablag’lari   investitsiya   uchun   xizmat   qiladi,   ularni
ko’paytirish ishlab chiqarish quvvatlarini kengaytirish demakdir.
Moliyaviy   resurslar   orasida   foyda   muhim   o’rin   tutadi,   chunki   u   sof
daromad   sifatida   iqtisodiy   o’sish   manbai   bo’lib   xizmat   qiladi.   Uning   hisobidan
nafaqat   investitsiya   fondi,   balki   har   xil   rezerv   va   sug’urta   fondlari,   shuningdek,
ijtimoiy fondlar tashkil etiladi.
5. Moliya resurslari
Moliya   resurslari   iqtisodiyotni   kutilmagan   hodisalardan,   masalan,   tabiiy
ofatlar,   falokatlardan   yoki   jahon   bozori   narxining   pasayib   ketishidan   himoya
qiladi. Moliyaviy resurslar pul shaklida bo’lib, bu pullar iqtisodiyotga amaliy ta’sir
etishi   uchun,   albatta,   moddiy   jihatdan   ta’minlanishi   kerak,   ya’ni   to’plangan   pul
ortida   kerakli   moddiy   mahsulotlar   bo’lishi   shart.   Aks   holda   ular   pulligicha
(qog’ozligicha) qolib, ishlab chiqarishga naf keltirmaydi.
Moliyaviy   resurslar   ikki   turda   bo’ladi:   birinchisi   -   mikroresurslar   yoki
markazlashmagan   resurslardir.   Ular   korxona,   firma,   kompaniya,   kontsern,
tashkilot,   jamoat   uyushmalari   va   boshqa   xo’jalik   sub’ektlarining   o’ziga   tegishli
yoki   ular   qarzga   olgan   pul   mablag’laridan   iborat.   Ikkinchisi   –   makroresurslar
bo’lib,   ular   umumdavlat   miqyosida   tashkil   topadi.   Ular   byudjet   hisobidan   yoki
byudjetdan   tashqari   fondlar   hisobidan   paydo   bo’ladi   va   davlat   ixtiyorida   turadi.
Mikroresurslar   korxona,   tashkilot   faoliyatiga   xizmat   qilsa,   makroresurslar
umumiqtisodiy,   umumdavlat   ehtiyojlarini   qondirishga   yo’naltiriladi.   Bozor
iqtisodiyotida   mikroresurslar   birlamchi   (ustivorlik)   mavqega   ega   bo’ladi,   chunki
iqtisodiy   faoliyat   erkinligi   sharoitida   xo’jalikning   dastlabki   bo’g’ini   bo’lgan
korxona,   firma,   kompaniya   va   xo’jaliklar   moliyasi   iqtisodiy   o’sish   tayanchi
hisoblanadi.   Ammo   makroresurslar   iqtisodiyotni   tartibga   solishda   asosiy   rol
o’ynaydi va davlatning iqtisodiy vazifalarini amalga oshirishga xizmat qiladi.
Moliyaviy resurslarning turli  darajada  tashkil  topishi  va ishlatilishi  tufayli
iqtisodiy faoliyatni moliyalashtirish usullari ham turlichadir. Birinchidan, iqtisodiy
sub’ektlar   o’zini-o’zi   moliyalashtiradi.   Ular   o’z   sarf-xarajatlarini   o’zlarining
21 pullari   bilan   qoplaydilar.   Ikkinchidan,   iqtisodiy   sub’ektlar   o’z   mablag’lari
etishmasa,   qilingan   sarf-xarajatlarni   bank   krediti   hisobidan   qoplaydilar.
Uchinchidan,   sub’ektlar   faoliyati   uchun   pul   mablag’lari   zarur   bo’lgan   hollarda
davlat   hisobidan   ham   bunday   mablag’lar   ajratiladi.   Davlat   byudjetidagi   yoki
byudjetdan   tashqari   tashkil   etilgan   pul   fondlarini   qaytarib   olmaslik   sharti   bilan
korxona,   tashkilotlar   va   muassasalarga   ajratib   berib,   ularni   moliyalashtiriladi.
Ammo bu bozor iqtisodiyotida ikkilamchi usul hisoblanadi. 
Barqaror iqtisodiy taraqqiyot uchun moliya mablag’larining erkin harakati
talab   etiladi.   Bunga   moliya   bozori   orqali   erishiladi.   Moliya   bozori   milliy   va
xalqaro  xo’jalik  doirasida  pul  mablag’lari   erkin  harakatining  maxsus  shaklidir.  U
tarkiban qimmatbaho qog’ozlar bozori va qarzga beriladigan pul bozoridan iborat
bo’ladi.   Qarz   puli   tabiatan   bir   xil   emas.   U   birinchidan,   pulni   ishlatib,   daromad
topishni   ko’zlaydi,   bunda   pul   kapital   shaklini   oladi.   Ikkinchidan   esa,   pul   shaxsiy
ehtiyojni qondirish uchun ishlatiladi va oddiy to’lov yoki xarid vositasi  vazifasini
bajaradi.
Davlat   o’z   qo’lidagi   moliya   resurslaridan   foydalanib,   byudjetdan
moliyalashtirish, dotatsiya berish, soliqlardan ozod qilish, soliqlarni engillashtirish
orqali iqtisodiy o’sishga ta’sir ko’rsatadi.    
Shu   narsani   alohida   ta’kidlab   o’tish   lozimki,   moliya   munosabatlarini
takomillashtira   borish   va   uni   boshqarish   iqtisodiyot   taraqqiyotining   muhim   omili
hisoblanadi.  Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   moliyaviy  ahvolni  sog’lomlashtirib,  bank
tizimini   qayta   qurishni   birinchi   galdagi   chora-tadbirlar   sifatida   kun   tartibiga
qo’ydi.   Shu   munosabat   bilan   moliyaviy   bozorni   shakllantirish   va   rivojlantirib
borish ob’ektiv jarayonga aylandi. Bu jarayonning muvaffaqiyati bank sohasidagi
marketing   rivojiga,   turli   banklar   va   ularning   mijozlari   o’rtasida   qaror   topadigan
o’zaro   munosabatlarga,   shuningdek,   bank   xizmatlari   bozorining   shakllanishiga,
banklarning foizlar siyosati va boshqa xildagi faoliyatiga ko’p darajada bog’liqdir.
Davlat   byudjeti   davlat   moliyasi   tizimida   markaziy   o’rinni   egallaydi.
Byudjet   tizimi   murakkab   mexanizm   bo’lib,   u   muayyan   mamlakatning   o’ziga   xos
xususiyatlari,  ijtimoiy-iqtisodiy   tizimi,  shuningdek   davlat  qurilishini   aks  ettiradi.  
22   Mamlakat   byudjetining   tarkibi,   avvalo,   davlat   qurilishiga   bog’liqdir.  
  Davlat   byudjeti   mamlakat   pul   resurslarining   markazlashtirilgan   jamg’armasi
bo’lib,   unda   daromadlar   manbalari   va   ulardan   tushumlar   miqdori,   shuningdek,
moliya   yili   mobaynida   aniq   maqsadlar   uchun   ajratiladigan   mablag’lar   sarfi
yo’nalishlari va miqdori belgilab beriladi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlat   byudjeti   iqtisodiyotni   tartibga   solish,
xo’jalik   kon ь yukturasiga   ta’sir   ko’rsatish   va   boshqa   chora-tadbirlarni   amalga
oshirishning qudratli vositasi bo’lib xizmat qiladi. 
Mamlakat  byudjetining tarkibi, avvalo, davlat qurilishiga bog’liq bo’lib, u
daromadlar va xarajatlar qismlaridan iboratdir. 
Byudjetning   daromad   qismini   shakllantirishda,   mulk   shaklidan   qat’iy
nazar, barcha xo’jalik yurituvchi sub’ektlar ishtirok etadi. Ularning ishtiroki asosan
soliqlar to’lash shaklida yuz beradi. 
O’zbekiston Respublikasi davlat byudjetining shakllanish manbalari 
1-jadvalda keltirilgan.  
23 1 - jadval
 O’zbekiston Respublikasi davlat byudjetiga tushumlar tarkibi  yillar	
mlrd. so’m	
 % hisobida
Bevosita
soliqlar Bilvosita soliqlar Mulk   soliqlari   va
resurs to’lovlari	
Boshqalar	
Jami 
Shu
jumlada
n	
Jami Shu
jumladan	
Jism. shaxslardan olinadigan	
boj to’lovlari	
Jami Shu jumladan	
Korxonalar	
Daromad solig’i	
QQS	
Aktsiz soliqlar	
Bojxona	
Korxonalardan 	
Er
 
va
 
erdan	
foydalanganlik	
Suvdan	
foydalanganlik
1998 440.1 100 31,5 18,9 12,7 51,0 30,0 19,0 2,0 0,0 11,9 2,6 6,0 2,9 5,4
1999 624.0 100 29,3 15,2 14,1 53,9 24,8 27,7 0,8 0,6 10,9 3,1 5,2 2,5 5,9
2000 910,1 100 26,4 13,0 11,6 56,0 24,9 28,6 1,2 1,3 9,9 3,1 4,4 2,4 7,7
 
Keltirilgan   ma ’ lumotlardan   ko ’ rinib   turibdiki ,  bevosita   soliqlarning   byudjet
tushumlaridagi   salmog ’ i   kamayish   tendentsiyasiga   ega ,   u   oxirgi   3   yil   ichida   31,5
foizdan   26,4   foizga   kamaygan .   Bu   hol   korxona   foydasi   va   daromadlaridan
olinadigan   soliqni   31   foizdan   26   foizga ,   tushirilishi   va   aholidan   olinadigan
daromad   soliqlarining   ham   kamaytirilishi   natijasida   sodir   bo ’ ldi .   Ayni   paytda
byudjet   tushumlarida   aktsiz   solig ’ ining   salmog ’ i   19,0   foizdan   28,6   foizga
ko ’ tarildi .   Davlat   byudjeti   Respublika   byudjeti ,   Qoraqalpog ’ iston   Respublikasi
byudjeti ,   viloyatlar   va   Toshkent   shahrining   ( mahalliy )   byudjetlarini   o ’ z   ichiga
oladi .   U   O ’ zbekiston   Respublikasining   “ Byudjet   tizimi   to ’ g ’ risida ” gi   Qonuniga
binoan   Oliy   Majlis   tomonidan   qabul   qilinadi . 
Har   qanday   mamlakat   davlat   byudjetining   taqsimlanishi   ko ’ p   jihatdan   shu
mamlakatning   iqtisodiy   taraqqiyot   darajasiga ,   davlatning   ijtimoiy - iqtisodiy
siyosatiga ,  undagi   o ’ ziga   xosliklar   va   ustivorliklarga   bog ’ liqdir . 
9.2- jadvalda   O ’ zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjetining   1998-2000
yillarda   taqsimlanishi   to ’ g ’ risidagi   ma ’ lumotlar   keltirilgan . 
Jadvaldan   ko ’ rinib   turibdiki ,   O ’ zbekistonda   davlat   byudjetining   deyarli
1 G ’3   qismi   xalq   ta ’ limi ,   aholi   sog ’ lig ’ ini   saqlash ,   ilm - fan ,   madaniyat   sohalarining
24 ehtiyojlarini   qondirish   va   fuqarolarni   ijtimoiy   ta ’ minoti   bilan   bog ’ liq   xarajatlarni
qoplash   uchun   sarflanadi .   Davlat   byudjetida   bu   sohalarni   moliyalashtirish   bilan
bog ’ liq   xarajatlar   kelajakda   ham   salmoqli   ulushga   ega   bo ’ lib   qoladi .  Zero ,  ijtimoiy
yo ’ naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   qurayotgan   mamlakatimizda   davlat   siyosatining
ustivor   yo ’ nalishi   inson   omili   bilan   bog ’ liq .       
2-jadval
  O’zbekiston davlat byudjetining taqsimlanishi 1
 
Jami  Maorif ,
sog ’ liqni
saqlash ,
madaniyat ,   fan ,
ijtimoiy
ta ’ minot   Ijtimoiy
muhofa
za  Iqtisodiy
ot Mazkazl
ash
tirilgan
investits
iya
lar  Davlat
boshqar
uvi Boshqa
lar 
1996 100,0 35,7 9,6   11,7 20,2 2,3 20,5
1999 100,0 37,0 9,3 11,5 21,2 2,5 18,6
2000 100,0 35,4 7,7 10,3 20,2 1,9 24,4
 
Agar   byudjet   daromadlari   xarajatlarni   qoplay   olmay ,   kamomad   hosil
bo ’ lsa ,  byudjet   taqchilligi   yuzaga   keladi .  Ammo   har   qanday   taqchillikni   xatarli   deb
bo ’ lmaydi .  Agar   taqchillik   hajmi   yaratilgan   yalpi   ichki   mahsulot   qiymatining  2-5%
ga   teng   bo ’ lib ,  undan   oshib   ketmasa ,  bu   iqtisodiyot   uchun   normal   hol   hisoblanadi .
O ’ zbekistonda   keyingi   3   yil   ichida   byudjet   taqchilligi   yalpi   ichki   mahsulotning
1,5-2,0  foizini   tashkil   etdi .
Byudjet   kamomadi ,   odatda ,   daromadlar   va   xarajatlarni   muvofiqlashtirish
orqali   bartaraf   etiladi ,  ya ’ ni   daromadlar   ko ’ paytiriladi   yoki   xarajatlar   kamaytiriladi .
Ammo   asosiy   yo ’ l   iqtisodiyotni   o ’ stirish   orqali   byudjet   daromadlarini   ko ’ paytirgan
holda   kamomadni   normal   holga   keltirishdan   iboratdir . 
Byudjetdagi   taqchillikka ,   avvalambor ,   iqtisodiyotni   moliyaviy
sog ’ lomlashtirish   bo ’ yicha   amalga   oshiriladigan   tadbirlar   orqali   barham   berish ,  shu
1 1-jadvalda keltirilgan manbadan olindi.
25 jumladan ,   etishtirilgan   xomashyo   va   materiallarni   shu   erning   o ’ zida   qayta   ishlab ,
tayyor   mahsulotga   aylantirishni   yo ’ lga   qo ’ yish   orqali   erishish   mumkin .
Iqtisodiy   islohotlarning   ikkinchi   bosqichida   “ Davlat   byudjeti
daromadlarining   katta   qismini   joylarga   berish ,   mahalliy   byudjetlarni
mustahkamlash   zarur ” 1,
1,  
deb   ta ’ kidlaydi   Birinchi   Prezidentimiz   I . A . Karimov .
Mahalliy   byudjetlarga   keng   iqtisodiy   erkinlik   berish   tumanlar ,  shaharlar ,  viloyatlar
mustaqilligini   ta ’ minlaydi .   Byudjetlarning   shakllanishi   va   undan   foydalanishdan
manfaatdorlik   oshadi .   Shu   bilan   birga   davlat   byudjeti   intizomiga   rioya   qilish
iqtisodiyotni   barqarorlashtirishning   asosiy   omillaridan   biri   bo ’ lib   xizmat   qiladi . 
  Byudjet   defitsiti   bilan   davlat   qarzi   bir-biriga   bog’liq   bo’lgan
tushunchalardir.  Hozirgi  kunda   deyarli  hamma  mamlakatlarda  davlat   qarzlarining
ortishi   kuzatilmoqda.   Shu   munosabat   bilan   byudjetni   tartibga   solish   masalasi   har
qanday hukumatning oldida turuvchi markaziy muammolardan biridir.  
Davlat   byudjetini   shakllantirish   borasida   to’plangan   tajriba   uni   tartibga
solishga qaratilgan siyosatni ishlab chiqishni taqozo etadi. 
1, 1  I.A.Karimov. “O’zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yo’lida”. 
T., “O’zbekiston” 1995, 208 bet.
26 Xulosa
O’zbekiston hukumati o’zining davlat byudjeti siyosatini amalga oshirishda
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini
jadallashtirish   byudjet   kamomadini   bartaraf   etishning   hal   qiluvchi   omili,   deb
qaraydi.   Chunki   iqtisodiy   o’sish   davrida   byudjetga   soliqlar   tushumi   avtomatik
ravishda   ko’payadi,   makroiqtisodiy   barqarorlik   esa   buni   rag’batlantiradi.   Demak,
byudjet kamomadi avtomatik ravishda o’z-o’zidan yo’q bo’ladi. 
Hukumat   o’z   mamlakatining   sharoitlaridan   kelib   chiqqan   holda   byudjet
siyosatini   ishlab   chiqadi.   Bunday   siyosat   mamlakatning   pul   salohiyati   doirasida
moliyaviy   ishlarning   aniq   dasturiga   ega   bo’lishni,   byudjet   kamomadi   ustidan
nazorat   o’rnatilishining   va   uni   qoplash   manbaalarini   qidirishni,   katta   samara
beradigan iqtisodiy dasturlarga byudjetdan mablag’ ajratishni talab qiladi. 
Moliya   tizimining   bug’inlarga   ajratilishi   xar   kaysi   bug’inlarning
vazifalaridan   kelib   chikadi.Shuningdek   yuqoridagilardan   kurinib   turibdiki   moliya
tizimining   bug’inlar   mamlakat   miyosida   markazlashtirilgan   va
markazlashtirilmagan   pul   fondlarini   shakllantirish   bilan   bog’liqdir.
Hozirgi   sharoitda   ayrim   iqtisodchi   olimlar   tomonidan   moliya   tizimining
muhim   uginlaridan   biri   sifatida   aholi   moliyasini   aloxida   kurib   utadilar.   Ularning
fikrlariga   kura   YaIMni   taqsimlanishi   jarayonida   aholi   iqtisodiy   sub'ekt   sifatida
katnashadi   va   yirik   miyosida   pul   jamg’armalariga   ega   buladi.   Bunday
jamg’armalar hozirgi sharoitda nafakat bank tizimi uchun   muhim moliyaviy biznes
balki   iqtisodiyotdagi   yalpi   investitsiyalarni   moliyalashtirishning   muhim
manbalaridan   biriga   aylanmokda.
Umumdavlat   moliyasi   korxonalar   moliyasi   bilan   bevosita   bog’liqdir.
Chunki   bir   tomondan   byudjet   daromadlarini   asosiy   manbalaridan   biri   moddiy
ishlab   chiqarish   soxasida   yaratiladigan   milliy   daromad   hisoblanadi.   Shuningdek
korxonalar   mikyosidagi   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   jarayoni   nafakat
korxonalarning xususiy  mablag’lari  hisobiga  balki  karz mablag’lari   hisobiga ham
amalga oshiriladi. Chunonchi, bunday mablag’lar tarkibida byudjet resurslari ham
mavjuddir.
27 Byudjet   davlat   moliyasini   asosiy   bug’ini   hisoblanadi.   Chunki   byudjet
orkali   YaIMning   taxminan 30-35%i qayta taqsimlanadi. Davlat byudjet orali yirik
miqdordagi pul resurslariga ega   buladi.   Bunday   pul   resurslari   orkali   davlat   uzining
jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   vazifalarini   amalga   oshiradi.   Chunonchi,
kuchli   ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirishda   byudjet   asosiy   rolu   uynaydi.   Hozirgi
sharoitda   umumiy   byudjet   xarajatlarining   53,68%   i   ijtimoiy
madaniy  tadbirlarga  va   aholini   ijtimoiy  himoya   qilish   tadbirlari   uchun   sarflanishi
rejalashtirilgan.   Mazkur   kursatkichlar   byudjetning   ijtimoiy   iqtisodiy   islohotlarni
amalga oshirishdagi ahamiyatini   yuqori   ekanligini   tasdiklaydi.
Aksariyat   iktischodchilar   tomonidan   sug’urta   munosabatlari   moliya
tizimining   asosiy   bug’inlari   sifatida   kurib   utiladi.
Sug’urta   munosabatlari-   unda   katnashuvchi   sub'ektlar   urtasidagi   xujalik
sub'ektlari   iqtisodiy   faoliyati   natijasida   vujudga   keluvchi   extimolli   zararlarni
koplash yoki sug’urta holatlarini sodir   bulishi oqibatlari bilan bog’liq uy xujaliklari
yukotishlarini   tenglashtirish   uchun   muljallangan   sug’urta   fondiga   maqsadli
badallar   hisobiga   aloxida   pul   fndlarini   shakllantirish   bo’yicha   qayta   taqsimlash
munosabatlari   majmuasidir.
Moliya   tizimini   alohida   bo’g’inlarga   ajratish   har   bir   bo’g’inning
vazifalaridagi   farqlanishga   hamda   markazlashgan   va   markazlashmagan   pul
fondlarini   shakllantirish   va   ishlatish   usullaridagi   farqlanishga   asoslanadi.
Umumdavlat   markazlashgan   pul   fondlari   ishlab   chiqarish   sohalarida   yaratilgan
daromadni taqsimlash va qayta taqsimlash yo’li bilan tuziladi. Iqtisodiy va ijtimoiy
rivojlanishdagi   davlatning   bajaradigan   muhim   roli   uning   ihtiyorida   moliyaviy
resurslarning   katta   qismini   markazlashtirish   zaruriyatiga   olib   keladi.   Ularni
ishlatish   shakllari   davlat   byudjeti   va   nobyudjet   fondlari   orqali   namoyon   bo’ladi.
Bular   hisobidan   davlatning   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   vazifalarini   hal   etish
ehtiyoji ta'minlanadi.   Pul fondlarini tashkil qilish   va   ishlatish   shakllari va usullari
moliya   tizimining   kredit   va   sug’urta   bo’g’inlari   orqali   ham   qo’llaniladi.
Markazlashmagan   pul   fondlari   korxonalarni   o’zlarining   pul   daromadlari   va
jamg’armalari   hisobidan   tashkil   topadi.
28 Yagona   moliya   tizimining   asosi   korxonalar   moliyasi   hisoblanadi,   chunki
ular   ishlab   chiqarish   jarayonida   bevosita   ishtirok   etadilar.   Daromad   shu   yerda
yaratiladi.   Markazlashgan   davlat   fondlarining   manbai   ishlab   chiqarish   sohasida
yaratilayotgan   daromad   hisoblanadi.
Umumdavlat   moliyasi   xalq   xo’jaligining   barcha   tarmoqlari   rivojlanishining
ma'lum   sur'atlarini   ta'minlashda,   moliyaviy   resurslarni   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
mamlakat   hududlari   o’rtasida, moddiy vanomoddiy sohalari o’rtasida hamda mulk
sohiblari,   aholining   alohida   guruh   va   qatlamlari   o’rtasida   qayta   taqsimlashda
yetakchi   rol   o’ynaydi .
29 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.   T.T.   Jo’rayev.   I q tisodiyot   nazariyasi.   (O’quv   qo’llanma).   –T.:   «Fan   va
texnologiya», 2017
2.   SH.Sh.   Shoha’zamiy   Mulk,   qiymat   va   narxning   nazariy   asoslari.   Toshkent
“Iqtisod-moliya” 2015
3.  Qosimova   S   “ BAHOLASH  ISHI ”  (2-MODUL)  fanidan  o’quv-uslubiy   majmua.
Toshkent-2020
4.   Yodgorov   V.U.,   Mirjalilova   D.SH.   Ko’chmas   mulkdan   foydalanishni   tashkil
etish   va   boshqarish.   O’quv   qo’llanma   T.:   Toshkent   arxitektura-qurilish   instituti,
2014.
5.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   8   dekabr   1992y.   (o’zgartirish   va
qo’shimchalar bilan). 
6 . O’zbekiston Respublikasi “Mulkchilik to’g’risida”gi Qonun 31.10.1990y.
7.   O’zbekiston   Respublikasi   “Baholash   faoliyati   to’g’risida”   gi   Qonun.
19.08.1999y. 
8.   O’zbekiston   Respublikasi   “Rieltorlik   faoliyati   to’g’risida”   gi   Qonun.
22.12.2010y. 
9.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   24   apreldagi   “Baholovchi
tashkilotlar   faoliyatini   yanada   takomillashtirish   va   ko’rsatilayotgan   hizmatlar
sifati uchun ularning mas’uliyatini oshirish to’g’risida” PQ-843-son Qarori. 
10.   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   mulk   qo’mitasining   2006   yil   14   iyundagi
“Baholashni umumiy tushuncha va printsiplari” Mulkni baholash milliy standarti.
11. Балабанов И. Т. Операции с недвижимостью в России. – М.: Финансы и
статистика, 1996.  10  с . 
30 Internet saytlari
www.lex.uz        (O’zbeksiton Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi)
www.gov.uz  (O’zbeksiton Respublikasi hukumatining rasmiy sayti).
http://www.rmm.uz  (“Respublika mulk markazi” YoAJning sayti). 
www.sion.uz  (Ko’chmas mulk agentligi)
www.wikipedia.ru  (Ma’lumotlar qidiruv portal) 
www.profocenka.ru  (ЗАО “Профессиональные оценки и экспертизы”)
 
31