Xalqaro savdoning zarurligi. Xalqaro savdo xalqaro iqtisodiy munosabatlarning eng muhim elementi

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“MAKROIQTISODIYOT” 
fanidan
XALQARO SAVDONING ZARURLIGI. XALQARO SAVDO
XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLARNING ENG MUHIM
ELEMENTI
mavzusidagi
KURS ISHI MUNDARIJA
KIRISH.....................................................................................................................3
I   BOB   XALQARO   SAVDONING   AHAMIYATI   VA   XALQARO
IQTISODIY   MUNOSABATLARGA
TA SIRIʼ ...........................................................................6
        1.1.   Xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   mohiyati,   rivojlanish   tarixi   va
iqtisodiyotda   tutgan
o rni.........................................	
ʻ ...............................................6
    1.2.  Xalqaro savdo mohiyati, asosiy tushunchalari va turli nazariyalari .......9
    1.3 .  Xalqaro savdoning tarkibi va tovar oqimlari, xalqaro savdo turlari ...11
II BOB  O’ZBEKISTONNI RIVOJLANGAN DAVLATLARGA 
QÓSHILISHIDA XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLARNING 
AHAMIYATI
        2.1.   Rivojlangan   davlatlarda   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   tahlili
...17
    2.2.  O zbekiston respublikasini xalqaro tashkilotlardagi ishtiroki	
ʻ ...............21
    2.3.  O zbekistonda xalqaro savdoning zarurligi va xalqaro iqtisodiy 
ʻ
munosabatlarini rivojlantirish istiqbollari ..........................................................28
XULOSA   ................................................................................................................3
5
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
RO’YHATI .........................................37
2 KIRISH
   Mavzuning dolzarbligi.  Xalqaro savdo — bu turli davlat-milliy xo jaliklariʻ
o rtasidagi   tovar   va   xizmatlarning   ayirboshlash   jarayonidir.   Xalqaro   savdo	
ʻ
qadimdan mavjud bo lsada, faqat XIX asrga kelib, ya ni deyarli barcha rivojlangan	
ʻ ʼ
mamlakatlar   xalqaro   savdo   aloqalarida   ishtirok   eta   boshlashi   bilan   jahon   bozori
shakliga   kirdi.   Xalqaro   savdo   tashqi   savdo   aylanmasi,   eksport   va   import,   savdo
balansi kabi ko rsatkichlar bilan tavsiflanadi	
ʻ 1
.
Xalqaro   savdo   va   hamkorlik   ko’pchilik   mamlakatlarga   yuqori   foyda
ko’rishiga   asos   bo’lib   kelmoqda,   masalan   bugungi   kunda   rivojlanayotgan
mamlakatlar   rivojlangan   mamlakatlarga   va   o’tish   iqtisodiyoti   mamlakatlariga   har
xil   turdagi   Tovar   va   xizmatlar   eksport   qilmoqda.   Bugungi   kunda  rivojlanayotgan
mamlakatlar   ichidan   Xitoy   va   Hindiston   asosan   xalqaro   savdoda   uushi   keskin
oshib borayotgan mamlakatlardan hisoblanadi.
Xalqaro savdo trendlari. Bugungi kunda transport va axborot komunikatsiya
almashinuvi   narxida   sezilarli   pasayish   kuzatildi,   xalqaro   savdo   sistemasida
geosiyosat hal qiluvchi axamiyat kasb etadi. So’nggi 30-yil mobaynida tovarlar va
savdo  xizmatlari  yiliga  o’rtacha   7%  ga  o’sdi  va   mos   ravishda  o’zinig  eng  yuqori
nuqtalari   18   trln   dollar   va   4   trln   dollarga   yetdi.   1980   va   2011   -   yillarda
rivojlanayotgan   mamlakatlar   dunyo   export-importi   ulushida   sezilarli   o’sish
kuzatildi;   Duynyo   exportidagi   ulushi   34%   dan   47%   ga   yetdi.   Dunyo   importidagi
1
  Adrianov V.A. Xalqaro savdo MEO-ning asosiy tarkibiy qismi sifatida. -M.: Drofa. -2020
3 ulushi   esa   29%   dan   42%   ga   o’sdi,   ushbu   o’sish   ko’rsatkichlarida   Osiyo
mamlakatlari   o’suvchi   rolnin   o’ynamoqda;   So’nggi   bir   nechta   o’n   yillikda   jahon
savdosi sal kam ikki barobarga o’sdi.
Xalqaro savdo xalqaro iqtisodiy munosabatlarning eng rivojlangan va keng
tarqalgan   shakli   hisoblanadi.   U   zamonaviy   tashqi   siyosiy   manfaatlar   va   dunyo
mamlakatlarining   muammolarida   muhim   o'rin   tutadi.   Shuning   uchun   uning
mohiyatini,   rivojlanish   dinamikasini   va   zamonaviy   tuzilishini   o'rganish   davlatni
rivojlantirish dasturlarining tashqi siyosatini  belgilashning muhim elementi bo'lib,
uning dolzarbligini tasdiqlaydi.
Shundan   kelib   chiqqan   holda,   biz   ushbu   kurs   ishining   xalqaro   savdo
haqidagi   ma'lumotlarni   to'plash,   tizimlashtirish   va   tahlil   qilishdan   iborat   bo'lgan
quyidagi maqsadini shakllantirishimiz mumkin.
Kurs   ishi   mavzusining   o'zi   nafaqat   xalqaro   savdodagi   o'zgarishlarning
miqdoriy   xususiyatlarini,   balki   ushbu   o'zgarishlarning   sifat   jihatlarini   ham
o'rganishni o'z ichiga oladi.
Kurs   ishining   ob’yekti   va   predmeti.   Xalqaro   savdo,   xalqaro   savdoning
faoliyati   va   rivojlanish   munosabati   va   jarayoni.   Xalqaro   savdo,   global   iqtisodiy
munosabatlarni   kuchaytiradigan   va   mamlakatlarning   iqtisodiy   rivojlanishiga
yordam   beradigan   muhim   bir   elementdir.   Bu,   mamlakatlar   o'rtasidagi   tijorat
munosabatlarni   kuchaytiradi,   eksport-import   mahsulotlarni   almashish
imkoniyatlarini   oshiradi   va   valyuta   kirishini   kengaytiradi.   Xalqaro   savdo,
mamlakatlarning   innovatsion   va   texnologik   rivojlanishiga   ham   yordam   beradi   va
ularga yangi bozorlar ochish imkoniyatlarini taqdim etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   va   vazifalari.     Jahon   savdosining
shakllari,   ma'nolari   va   mohiyatini   aniqlash;   jahon   savdosining   hozirgi   holati   va
uning rivojlanish tendentsiyalarini o'rganish. Hozirgi bosqichda jahon savdo tarkibi
xususiyatlarini aniqlash; amaldagi xalqaro savdo siyosatini ko'rib chiqish.
Kursh   ishining   ilmiy   amaliy   ahamiyati.   Xalqaro   savdo   kurslari   va
darslarining   ilmiy   amaliy   ahamiyati   shundayki,   ularga   ishlab   chiqarish,   eksport-
import   operatsiyalarini   rivojlantirish,   valyuta   kurslarini   ta'til   etish   va   boshqa
4 iqtisodiy   jarayonlarni   tahlil   etishda   foydali   bo'ladi.   Bu   kurslar   iqtisodchilar,
tijoratchilar   va   valyuta   mutaxassislar   uchun   juda   muhimdir,   chunki   ulardan
o'rganilgan bilimlar amaliy faoliyatda muvaffaqiyatli amalga oshirilishi mumkin.
Kurs ishining tuzilishi.  Mazkur kurs ishi kirish qismi   , 2 ta bob,  xulosa va
foydalanilgan   adabiyotlar   ro'yxatidan   iborat.   Birinchi   bobda   xalqaro   savdoning
ahamiyati   va   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarga   ta siri,   ikkinchi   bobdaʼ
O’zbekistonni   rivojlangan   davlatlarga   qóshilishida   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlarning ahamiyati haqida so’z yuritilgan. 
Kurs ishining umumiy hajmi 38 bet bosma matnda taqdim etilgan va xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatini o’z ichiga oladi.
     
5 I BOB  XALQARO SAVDONING AHAMIYATI VA XALQARO
IQTISODIY MUNOSABATLARGA TA SIRIʼ
1.1. Xalqaro iqtisodiy munosabatlarning mohiyati, rivojlanish tarixi va
iqtisodiyotda tutgan o rni	
ʻ         
Xalqaro   savdoning   yana   bir   afzallik   tomoni   shundaki,   ko’plab
mamlakatlardagi   kambag’allik   muammosini   qisqartirishga   yuqori   axamiyat   kasb
etayotganidir.   Hindistonda   60-70-yillarda   kambag’allik   atigi   1%ga   ham
qisqarmagan,   ma’lum   vaqtlardan   so’ng   globalizatsiya   va   integratsiya   yordamida
ishlab   chiqarish   xizmat   ko’rsatish   talim   va   boshqa   barcha   soxalarda   o’sish
kuzatiladi.   Xalqaro   hamkorlikning   kuchayishi   natijasida   yaxshiroq   ta’lim   va
sog’lik   tizimini   yo’lga   qo’yish   imkoni   paydo   bo’ladi.   Bugungi   kunda   xalqalaro
savdo   aloqalar   tobora   chuqurlashib   bormoqda   ayniqsa   bu   borada   rivojanayotgan
mamlakatlarning ulushi oshib bormoqda. Bizga malumki tashqi savdo o’sishi bilan
jahon   iqtisodi   ham   rivojlanadi.   Export   jihatdan   qaraganda   rivojlangan   va
rivojlanayotgan   mamlakatlar  ikkalasi   ham  faqat   kichikroq  hajmda   ijobiy  o’sishga
erishadi (rivojlangan mamlakatlar 1.5% va rivojlanayotgan mamlakatlar3.3 % mos
ravishda).   2022-yilda,   dollar   qiymatidagi   tovarlar   eksporti   2.8%   ga   o’sdi   va   18.8
trln dollarni tashkil qildi; Bu davrda savdo xizmatlari eksporti 5.5%ga o’sdi va bu
4.6 trln dollarni tashkil qildi. 2
  Xalqaro   savdoning   rivojlanishi   uzoq   tarixga   ega   bo`lib,   turli   davrlarning
rivojlanish   xususiyatiga   monand   ravishda   o`ziga   xos   rivojlanish   tendentsiyasiga
ega bo`lgan.
2
 Abramov A.H   . Xalqaro savdo. -M.: Bustard. 2023 yil
6 Dastlab tashqi savdo ko`rinishlari mamlakatlar o`rtasida emas, balki kishilar,
qabilalar   o`rtasida   amalga   oshirilgan   bo`lib,   ular   tomonidan   ishlab   chiqarilgan
mahsulotlar   o`zaro   ayirboshlangan   va   bu   asosan   kishilar,   oilalar,   qabilalar   uchun
zaruriyatga ega bo`lgan.
Ilk   davlatlarning   paydo   bo`lishi   tom   ma`nodagi   xalqaro   savdoning
shakllanish va rivojlanish davrini boshlab bergan. Xalqaro savdoning rivoji asosan
mamlakatlar o`rtasida resurslarning notekis joylashuviga bog’liq bo`lib, unga ko`ra
xalqaro savdo tegishli resurslar oldi-sotdisi jarayoni asosida amalga oshirilgan.
Milliy   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   rivojlanib   borishi,   ishlab   chiqarish
imkoniyatlarining   kengayishi,   fan-texnika   taraqqiyotining   ishlab   chiqarish
sohalariga   jadal   kirib   borishi   va   xalqaro   mehnat   taqsimotining   chuqurlashishi
jarayoni xalqaro savdoning rivojiga sifat jihatdan katta ta`sir ko`rsatdi.
XX   asrning   90-yillaridan,   ayniqsa,   XXI   asrdan   boshlab   xalqaro   savdoning
yuqori texnologiyalarga asoslangan davri boshlandi. Bugungi kunda xalqaro savdo
kon`yunkturasi quyidagilar bilan tavsiflanadi:
 xalqaro savdoda tayyor mahsulotlar ulushining ortib borishi  (70 foiz)
va xom ashyo resurslari hissasining kamayib borishi;
   savdo   hajmlari   aksariyat   qismining   (70-75   foiz)   sanoat   jihatdan
yuqori darajada rivojlangan mamlakatlar hissasiga to`g’ri kelishi;
   eksport   tarkibining   kuchli   diversifikatsiyasi   va   tayyor   mahsulot
eksport   qiluvchi   mamlakatlar   tarkibining   kengayib   borishi   hamda   Osiyo
mamlakatlari   bilan   bo`ladidigan   xalqaro   savdo   hajmlarining   yuqori   o`sish
sur`atlari;
   taklif   va   talab   tizimiga   fan-texnika   taraqqiyotining   kuchli   ta`siri
natijasida   eksport   tovar   tarkibida   yuqori   texnologiyali   mahsulotlar   ulushining
tezkor sur`atlar bilan ortib borishi;
  xizmatlar savdosi hajmi va turlarining tezkor o`sishi;
  xalqaro savdoda mintaqaviy tashkilotlar, uyushmalarga a`zo davlatlar
o`rtasida amalga oshiriladigan tashqi savdo hajmlarining ortib borishi.
7 Uslubiy   jihatdan   xalqaro   savdoni   baholash   asosan   quyidagi   yo`nalishlarda
amalga oshiriladi:
 tovar ayirboshlash hajmi;
 o`sish sur`atlari (foiz);
 tovar tarkibi ;
 geografik yo`nalishi va boshqa yo`nalishlar.
Hozirgi   zamon   iqtisodiyotining   ochiqlik   darajasi   ya`ni   mamlakatlarning
ixtisoslashuvi va ular o`rtasida kooperatsiya chuqurlashib bormoqda. Mamlakatlar
o`z iqtisodiyotini rivojlantirish,iqtisodiy muammolarni hal qilish borasida tadbirlar
ishlab chiqish va ularni amalga oshirishda bu holatlarni etiborga olishi shart.
Jahon   savdosi   tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   asosiy   shaklidir.   Uning
kengayishi   va   chuqurlashuvi   natijasida   kapitalni   chetga   chiqarish   imkoniyatlari
yuzaga   keldi   va   unga   bog’liq   ravishda   xalqaro   moliya-valyuta,   kredit
munosabatlari   rivojlandi.Tashqi   savdoning   vujudga   kelishi   ikki   muhim   ob`ektiv
sabab bilan izohlanadi.
Birinchidan,   bu   tabiiy   va   xom   ashyo   resurslarining   mamlakatlar   o`rtasida
notekis taqsimlanganligi. Eng katta hududga ega bo`lgan yoki rivojlangan davlatlar
ham barcha resurslar bilan o`zini to`liq ta`minlay olmaydi. Ular o`zlarida ortiqcha
bo`lgan   resurslarni   eksport   qilishga   va   mamlakatda   taqchil   bo`lgan   resurslarni
import qilishga majburlar.
Xalqaro savdo rivojlanishining zarurligini belgilovchi ikkinchi muhim sabab
shundaki hamma mamlakatlar ham barcha turdagi mahsulotni bir xil samaradorlik
bilan ishlab chiqara olmaydi. YA`ni bir tovar YAponiyada arzon ishlab chiqarilsa,
ikkinchi   tovar   O`zbekistonda   arzon   ishlab   chiqarilishi   mumkin.   SHu   sababli
resurslardan   samarali   foydalanish   maqsadida   mamlakatlar   ixtisoslashadilar   va
o`zaro savdo-sotiqni yo`lga qo`yadilar.
Bu   ikki   ob`ektiv   sabab   har   qanday   milliy   iqtisodiyotning   takror   ishlab
chiqarishi jarayonida xalqaro savdoning ahamiyatini aniqlaydi.
8 Tashqi   savdo   xalqaro   ayirboshlashning   an`anaviy   shakli   sifatida   quyidagi
ko`rinishlarni o`z ichiga oladi:
 mahsulotlarni ayirboshlash: yoqilg’i-xom ashyo mahsulotlari, qishloq 
xo`jaligi mahsulotlari, sanoat mahsulotlari;
 xizmatlarni ayirboshlash: muhandislik-maslahat xizmatlari;
 transport xizmatlari, sayyohlik va boshqa xizmatlar. Hozirgi vaqtda 
xizmatlarning jahon eksportidagi hissasi 30 foizdan oshib ketdi.
Yangi   ilmiy-texnik   ma`lumotlarni   ayirboshlash:   litsenziyalar   va   «nou-
xou»lar.   Ular   hissasiga   xalqaro   savdo   aylanmasining   10   foiziga   yaqini   to`g’ri
keladi. 3
1.2 Xalqaro savdo mohiyati, asosiy tushunchalari va turli nazariyalari
Xalqaro   savdo   mahsulotlari,   xizmatlar   va   fan-texnika   ma`lumotlarini
ayirboshlashning   barcha   ko`rinishlari   tashqi   savdo   operatsiyalari   yordamida
amalga   oshiriladi.   Ular   o`z   navbatida   eksport,   import,   reeksport   va   reimport
operatsiyalariga bo`linadi.
Eksport operatsiyasi - mahsulotlarni chet mamlakatlarga chiqarish.
Import   operatsiyasi   -   mahsulotni   xorijiy   sherikdan   sotib   olish   va   uni
mamlakatga olib kelish.
Reeksport   operatsiyasi   -   avval   import   qilingan   va   qayta   ishlov   berilmagan
mahsulotni chet elga olib chiqib sotish.
Reimport   operatsiyasi   -   avval   eksport   qilingan   va   u   yerda   qayta   ishlov
berilmagan mahsulotni chet elda sotib olish va mamlakatga olib kelish.
Eksport   –   bu   tovarlarni   chet   ellik   mijozlarga   sotish   bo`lib,   bunda   mazkur
mamlakatlarda   ishlab   chiqarilgan   tovar   mamlakatdan   tashqariga   chiqariladi.
eksportning   iqtisodiy   samaradorligi   shu   bilan   aniqlanadiki,   mazkur   mamlakat
ishlab   chiqarishning   milliy   xarajatlari   jahon   xarajatlaridan   past   bo`lgan
mahsulotlarni   chetga   chiqaradi.   Bunda   eksportda   olinadigan   yutuq   hajmi   mazkur
3
  Kireev A. Xalqaro iqtisodiyot. Birinchi qism. M .: Xalqaro munosabatlar.- 2016.  120-bet.
9 tovar   milliy   va   jahon   narxlarining   nisbatiga,   mazkur   tovarning   xalqaro
aylanmasida ishtirok etuvchi mamlakatlarning mehnat unumdorligiga bog’liq.
Xalqaro   savdoda   tovarlarning   eksport   tarkibi   fan-texnika   revolyutsiyasi   va
xalqaro   mehnat   taqsimotining   chuqurlashuvi   ta`siri   ostida   o`zgaradi.   Hozirgi
davrda   xalqaro   savdoning   eksport   tarkibida   qayta   ishlovchi   sanoat   mahsulotlari
etakchi o`ringa ega bo`lib, uning hissasiga jahon tovar ayriboshlashining 3/4 qismi
to`g’ri   keladi.   Oziq-ovqat,   xomashyo   va   yoqilg’i   ulushi   faqat   1/4   qismini   tashkil
qiladi.
Xizmatlar   eksporti   tovarlar   eksportidan   farq   qiladi.   CHet   ellik
iste`molchilarga xizmat ko`rsatish, chet el valyutalarini olish bilan bog’liq bo`lib, u
milliy   chegarada   amalga   oshiriladi   (masalan,   chet   el   kompaniyasi   vakillariga
pochta,   telegraf   xizmati   ko`rsatish,   chet   el   fuqarolariga   sayyohlik   xizmati
ko`rsatish va h.k.
Kapital   eksport   qilish   ham   o`ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo`ladi.   Kapital
eksporti   kredit   berish   yoki   chet   el   korxonalari   aktsiyalariga   maqsadli   qo`yilmalar
kabi   shakllarda   amalga   oshirilib,   kapital   chiqarilgan   vaqtda   eksport   qiluvchi
mamlakatdan   mablag’lar   oqimini   taqozo   qiladi   va   shu   orqali   tasarrufida   bo`lgan
resurslar   hajmini   qisqartiradi.   Boshqa   tomondan,   kapital   eksporti   chet
davlatlarning   mazkur   mamlakatdan   bo`lgan   qarzlarini   ko`paytiradi.   U   jahon
bozoriga   tovarlarning   keyingi   eksporti   uchun   qulay   sharoit   yaratadi   va   chet   el
valyutasida foiz yoki dividend shaklida barqaror daromad olish omili hisoblanadi.
Ko`plab   mamlakatlar,   cheklangan   resurs   bazasiga   va   tor   ichki   bozorga   ega
bo`lib,   o`zlarining   ichki   iste`moli   uchun   zarur   bo`lgan   barcha   tovarlarni   etarli
samaradorlik   bilan   ishlab   chiqarish   holatida   bo`lmaydi.   Bunday   mamlakatlar
uchun import kerakli tovarlarni olishning asosiy yo`li hisoblanadi.
Import eksportdan farq qilib chet ellik mijozlardan tovarlar (xizmatlar) sotib
olib,   ularni   mamlakatga   keltirishni   bildiradi.   Bunda   mamlakat   ichida   ishlab
chiqarish   xarajatlari   tashqaridan   sotib   olingan   chog’dagi   xarajatlaridan   yuqori
bo`lgan   mahsulotlar   import   qilinadi.   Tashqi   savdo   samaradorligini   hisoblashda
mazkur   mamlakat   tomonidan   import   qilish   hisobiga   muayyan   tovarlarga   bo`lgan
10 o`z ehtiyojining tezlik bilan qondirilishi hamda bunday tovarlarni mamlakat ichida
ishlab   chiqarilgan   chog’da   sarflanishi   lozim   bo`lgan   resurslarning   tejalishi
natijasida olinuvchi iqtisodiy naf e`tiborga olinadi.
Xalqaro savdo bir qator o`ziga xos xususiyatlarga ega:
1.   Iqtisodiy   resurslarning   harakatchanligi   mamlakatlar   o`rtasida   mamlakat
ichidagiga   qaraganda   ancha   past   bo`ladi.   Masalan,   ishchilar   mamlakat   ichida
viloyatdan   viloyatga,   hududdan   hududga   erkin   o`tishi   mumkin.   Mamlakatlar
o`rtasidagi til va madaniy to`siqlardan tashqari yana immigratsion qonunlar ishchi
kuchining mamlakatlar o`rtasidagi migratsiyasiga qattiq cheklashlar qo`yadi. Soliq
qonunchiligidagi,   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   boshqa   tadbirlaridagi
farqlar va boshqa qator muassasaviy to`siqlar real kapitalning milliy chegara orqali
migratsiyasini cheklaydi. 4
2.   Har   bir   mamlakat   har   xil   valyutadan   foydalanadi.   Bu   mamlakatlar
o`rtasida xalqaro savdoni amalga oshirishda muayyan qiyinchiliklar tug’diradi.
3.   Xalqaro   savdo   siyosiy   aralashuv   va   nazoratga   mahkum   bo`lib,   bu   ichki
savdoga nisbatan qo`llaniladigan tadbirlardan tavsifi va darajasi  bo`yicha sezilarli
farqlanadi.
1.3 Xalqaro savdoning tarkibi va tovar oqimlari , xalqaro savdo turlari
Xalqaro savdoning tarkibiy tuzilishi ishlab chiqarish asosiy omillarining turli
mamlakatlar   o`rtasida   joylashuvi   hamda   jahon   ishlab   chiqarishi   tuzilmasiga
bog’liq.   Agar   bundan   bir   asr   muqaddam   xalqaro   savdoda   ustun   ravishda
xomashyo,   materiallar,   oziq-ovqat   va   engil   sanoat   mahsulotlari   ayirboshlangan
bo`lsa,   bugungi   kunga   kelib   sanoat   tovarlari,   ayniqsa   mashina   va   asbob-
uskunalarning   salmog’i   sezilarli   darajada   o`sdi.   Intellektual   tovarlar   va
xizmatlarning ulushi ham keskin ravishda oshib, umumiy savdo aylanmasining 10
foiziga qadar etdi.
Shuningdek,   xalqaro   savdoni   tashkil   etish   shakllari   ham   takomillashib
bormoqda.   An`anaviy   ko`rinishdagi   tovar   birjalari,   auktsionlar,   savdo-sanoat
4
  Saidov D. V. Xalqaro savdo nazariyalari. -M.: Toshkent.-2020.415-bet.
11 yarmarkalari,   savdo   ko`rgazmalari   bilan   bir   qatorda   ikki   tomonlama   bitimlarning
quyidagi shakllari ham keng qo`llanmoqda:
1)   barter   –   tovarlarni   to`g’ridan-to`g’ri,   pul   ishtirokisiz   bir-biriga
ayirboshlash.   Barterda   pul   ishtirok   etmasada,   tovarlarning   qiymatini   birbiriga
taqqoslash uchun pulning qiymat o`lchovi vazifasi orqali baholab olinadi;
2)  eksport  qiluvchilar  tomonidan yetkazib berilgan tovarlar  qiymatining bir
qismiga import tovarlarni xarid qilish;
3) texnikaning yangi modellarini sotishda eskirgan modellarni sotib olish;
4)   import   qilingan   asbob-uskunalar   qism   va   detallarini   importga   sotuvchi
mamlakat tomonidan butlab berish;
5)   kompensatsion   bitimlar.   Mazkur   bitimlar   shartiga   ko`ra,   texnologik
asbob-uskunalar   etkazib   beruvchi   tomonlarning   biri   taqdim   etgan   kredit
(moliyaviy,   tovar   ko`rinishidagi)   bo`yicha   to`lovlar   ana   shu   asbob-uskunalarda
tayyorlangan tayyor mahsulotlarni etkazib berish orqali amalga oshiriladi;
6)   bir   mamlakatda   undirilgan   xomashyoni   boshqa   bir   mamlakat   ishlab
chiqarish   quvvatlari   yordamida   qayta   ishlashda   ushbu   qayta   ishlash   va   tashib
berish xizmatlarini qo`shimcha xomashyo etkazib berish orqali to`lash;
7) kliring operatsiyalari, ya`ni o`zaro talab va majburiyatlarni hisobga olish
orqali   naqd   pulsiz   hisoblashuv.   Ikki   tomonlama   savdo   tamoyilida   amalga
oshiriluvchi   xalqaro   operatsiyalar   barcha   hajmida   barter   bitimlari   4   foiz,   ikki
tomonlama xarid – 55 foiz, kompensatsion bitimlar – 9 foiz, kliring operatsiyalari
8 foizni tashkil etadi.
Xalqaro   savdoda   ishtirok   etish   har   bir   mamlakat   uchun   milliy   ishlab
chiqaruvchilarni  tashqi  raqobatdan himoya qilish vazifasini  dolzarb qilib qo`yadi.
Bu vazifa mamlakatlarning savdo siyosati orqali amalga oshadi. Jahon amaliyotida
bu   siyosatning   protektsionizm   (tashqi   ta`sirdan   himoyalash)   va   fritrederlik
(savdoga to`liq erkinlik berish) kabi shakllari keng tarqalgan.
Amerikalik   iqtisodchilar   P.   Samuelson   va   V.Stolperlar   Xeksher-Olin
kontseptsiyasini takomillashtirishdi. Ularning nazariyasi bo’yicha xalqaro savdo –
ishlab   chiqarish   omillari   bilan   ta’minlanganlik   darajasidan   notekislik,
12 texnologiyalarining bir-biriga mosligi, raqobatning rivojlanishi va mahsulotlarning
harakatchanligi kabi sharoitlarda mamlakatlar o’rtasidagi ishlab chiqarish omillari
narxlari tenglashadi.
D. Rikardo modelida ishlab chiqilgan va E. Xeksher, B. Olin, P.Samuelson
hamda   V.Stolperlar   tomonidan   to’ldirilgan   savdo   kontseptsiyasiga   nafaqat
mamlakatlar  o’rtasidagi  o’zaro foydali  savdoni   yo’lga  qo’yish,  balki   mamlakatlar
rivojlanishi   o’rtasidagi   farqlarni   kamaytirish   vositasi   sifatida   ham   qaraladi.
Shuningdek   M.Pozner,   GXufbauer   va   R.Vernon   tadqiqotlari   ham   nisbiy   ustunlik
nazariyasini   yana  bir   bor   tasdiqladi.  Ular   ishchi   kuchi   nisbatan   kimmat  turadigan
mamlakatlarda   ilg’or   texnologiyaga   asoslangan   mehnattalab   mahsulot   ishlab
chiqarish baribir daromadli bo’ladi, degan xulosaga kelishdi. Masalan, mehnattalab
sintetik   gazlamalarni   dastlab   fakat   ilmiy-gexnikaviy   salohiyati   yuqori   bo’lgan
mamlakatlardagina   ishlab   chiqarish   mumkin   edi.   So’ngra,   bu   texnologiyani
o’zlashtirilishi   va   keng   yoyilishi   tufayli   sintetik   gazlamalarni   ishlab   chiqarish
ishchi   kuchi   arzon   bo’lgan   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   xam   ko’cha   boshladi.
Buning   natijasida   G’arb   ilmiy-texnikaviy   omil   tufayli   o’zi   ega   bo’lgan   nisbiy
ustunlikni qullay boshladi.
M.  Porterga  o’z  tadqiqotlari   natijasida  mamlakat   tarmoqlari  va  firmalarining
raqobat ustunligini belgilovchi omillarni ikki guruhga bo’ladi:
Asosiy omillar:
   zarur   sifatga   ega   va   etarlicha   miqdordagi   ishlab   chiqarish   omillarinig
mavjud bo’lishi;
   mamlakat   ichida   mazkur   tarmoq   mahsulotiga   bo’lgan   talabning
xususiyatlari, uning sifat va miqdor xarakteristikalari;
   mamlakatda   ushbu   tarmoqqa   yo’ldosh   va   uni   ta’minlab   turuvchi,   jahon
bozorida raqobatbardosh bo’lgan tarmoqlarning mavjudligi;
  firmaning strategiyasi, shuningdek ichki bozordagi raqobat xarakteri.
Qo’shimcha omillar:
  tasodifiy hodisalar;
13    tashqi   iqtisodiy   faoliyat   yurituvchi   korxonalarni   qo’llab-quvvatlash
bo’yicha hukumat faoliyati.
Xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   an’anaviy   va   eng   rivojlangan
ko’rinishlaridan biri tashqi savdo hisoblanadi. Jahon iqtisodiyotida ro’y berayotgan
xalqaro iqtisodiy  munosabatlar   umumiy  hajmining (2008 y.  inqirozgacha  bo’lgan
davr) 75-80%i tashqi savdoning ulushiga to’g’ri keladi.
Dunyoda   mavjud  bo’lgan  har   qanday   mamlakat   uchun   tashqi   savdoning   roli
kattadir.   Iqtisodchi   olim   J.Saksning   fikricha   “dunyodagi   har   qanday   davlatning
iqtisodiy   muvaffaqiyati   tashqi   savdoda   ko’rinadi.   Hozirgi   kunga   qadar   hech   bir
mamlakat jahon iqtisodiy tizimidan ajralgan holda sog’lom iqtisodiyotni hosil qila
olgani yo’q”.
Xalqaro   savdoda   xalqaro   mehnat   taqsimoti   asosida   paydo   bo’ladigan   turli
davlatlarni   tovar   ishlab   chiqaruvchilari   o’rtasidagi   aloqalarning   bir   shakli   bo’lib,
ular o’rtasidagi o’zaro iqtisodiy bog’liqlikni namoyon qiladi.
Mamlakatlar   iqtisodiyotida   ITI   ta’siri   ostida   ro’y   berayotgan   tuzilmaviy
o’zgarishlar,   (sanoat   ishlab   chiqarishning   ixtisoslashuvi   va   kooperatsiyalashuvi)
milliy xo’jaliklarning o’zaro hamkorligini kuchaytirmoqda. Bu esa xalqaro savdoni
faollashuviga imkon yaratmoqda. Xalqaro savdo ishlab chiqarishga nisbatan tezroq
o’smoqda. Tashqi savdo aylanmasini tahlil qilish shuni ko’rsatadiki, jahonda ishlab
chiqarish 10%ga ko’paygan xolda jahon savdosi 16%ga o’smoqda.
“Tashqi   savdo”   deganda   bir   mamlakatning   boshqa   bir   mamlakat   bilan   haq
to’lanadigan   olib   kirishi,   ya’ni,   import   va   haq   to’lanadigan   olib   chiqish,   ya’ni,
eksportdan iborat savdosi nazarda tutiladi. Dunyodagi barcha mamlakatlarning hak
to’lanadigan   tovar  aylanmasi  yig’indisi   xalqaro  savdo  deb  ataladi.   Xalqaro  savdo
tushunchasi torroq ma’noda ham ishlatilishi mumkin. Masalan, sanoati rivojlangan
davlatlarda   tovar   aylanmasining   yig’indisi,   rivojlanayotgan   davlatlarda   tovar
aylanmasining yig’indisi va hokazo
Jahonning   barcha   davlatlari   oldida   tashqi   savdo   bo’yicha   milliy   siyosat
muammosi   yotib,   200   yillar   mobaynida   bu   mavzuda   qizg’in   tortishuvlar   bo’lib
turibdi.
14 Erkin   savdo   yoki   protektsionizm   siyosatini   tanlash   yoki   uni   qanday   bo’lsa
shu   holda   saqlash   oldingi   asrlarning   xarakteri   edi.   Bizning   davrimizda   bu   ikki
yo’nalish o’zaro bog’liqdir. Ammo ko’p hollarda uni bu qarama-qarshi birlik erkin
savdo tamoyilining bosh vazifasini bajaradi.
Jahon   iqtisodiyotida   erkin   savdo   siyosatiga   birinchi   bo’lib   Adam   Smit   o’z
ta’rifini   bergan   edi.   Adam   Smit   “ayirboshlash   har   bir   mamlakat   uchun   foydali
bo’lib, har bir mamlakat  bunda mutloq ustunlikka ega bo’lishini” ta’kidlagan edi.
Adam   Smitning   tahlillari   klassik   nazariyaning   asosi   bo’lgan   va   erkin   savdo
siyosatining har qanday shakli uchun asos bo’lib kelgan.
David   Rikardo   “Siyosiy   iqtisod   va   soliq   solishning   boshlanishi”   (1817yil)
nomli asarida boshi berk ko’chadan klassik nazariyani keltirib chiqardi. U xalqaro
ixtisoslashuv   mezonlarini   ajratgan   holda,   davlatlar   uchun   qanday   holatlarda
davlatlararo   ayirboshlash   manfaatli   ekanini   ko’rsatib   berdi.   Har   bir   davlat   uchun
ustunlik   qilgan   yoki   kuchsizligi   nisbatan   kamroq   bo’lgan   sohaga   ixtisoslashish
manfaat  keltiradi  degan  fikrni   berdi.  Uning qarashlar   kontseptsiyasi   taqqoslanishi
nazariyasi yoki printsipida o’z aksini topdi.
D.   Rikardo   o’z   ta’limotida   xalqaro   ayirboshlash   barcha   davlatlar   uchun
mumkin   va   manfaatligini,   ayirboshlash   barcha   uchun   foydali   bo’lgan   narh
zonalarini   aniqlab   bergan   bo’lsa,   Djon   Styuart   Mill’   o’zining   “Siyosiy   iqtisod
asoslari”(1848yil) nomli asarida qanday narxda ayrboshlashni amalga oshirilishini
foydali ekanligini ko’rsatgan edi. Styuart Mill’ning ta’limoti bo’yicha ayirboshlash
narhi talab va taklif qonuniga ko’ra, har bir davlatning yalpi eksport miqdori yalpi
import   miqdorini   qoplaydigan   daraja   bilan   belgilanadi.   Djon   Styuart   Mill’ning
muhim   xizmatlaridan   biri   uning   xalqaro   narh   qonuni   yoki   “xalqaro   narx
nazariyasi”dir. Xalqaro narh qonunida ta’kidlanishicha,  shunday  narh mavjudki  u
davlatlar orasidagi tovar ayirboshlashni optimallashtiradi. Bu bozor narhi bo’lib, u
talab va taklifga bog’liqdir.
Klassik   siyosiy   iqtisodchilarning   nazariyasini   rivojlantirib   Gotfrid   Xaberler
o’z qarashlar kontseptsiyasini nafaqat mehnatga, balki ishlab chiqarishning barcha
omillariga e’tiborni qaratgan edi.
15 Xalqaro savdo oqimini nima bilan aniqlanishi va uning tarkibini Eli Xeksher
va   Bertil’   Olinlar   o’zlarining   zamonaviy   qarashlarida   aks   ettirdilar.   Ular   nisbiy
ustunlik   tushunasini   izohlab   u   yoki   bu   davlatning   ma’lum   bir   tovarlarga
ixtisoslashishini   ularning   ishlab   chiqarish   omilariga   egalik   darajasiga   bog’liqdir
deyilgan   edi.   E.Xeksher   va   B.Olin   “narxlarning   ishlab   chiqarish   omillariga
tenglashtirish” nazariyasini ilgari surdilar.
   Xorijiy mamlakat iqtisodchilar  1955 yilda P. Samuel’son va V. Stolper o’z
nazariyalarini   kiritib   Xeksher-Olin   ta’limotining   isbotini   yanada
mukammallashtirib,   ishlab   chiqarish   omillaridan   biri,   texnika   asosan   bir
mukammal raqobat va tovarlarning to’la harakatchanligi mavjud bo’lganda xalqaro
ayirboshlash ishlab chiqarish omillarining davlatlar orasidagi narxini tenglashtiradi
degan   edi.   Xalqaro   savdoning   zamonaviy   nazariyalari   o’z   tarixiga   ega,   albatta.
Mamlakatlarning   nima   sababdan   o’zaro   oldi-sotdi   kilishi   masalasi   XVII   asrning
boshlaridanoq   iqtisodchi   olimlarni   qiziqtirib   kelgan.   Endigina   vujudga   kelgan
iqtisodiy   ta’limot   maktablari   tashki   savdoni   rivojlantirishga   o’z   e’tiborlarini
qaratishgan.
16 II BOB O’ZBEKISTONNI RIVOJLANGAN DAVLATLARGA
QO’SHILISHIDA XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLARNING
AHAMIYATI
2.1 Rivojlangan davlatlarda xalqaro iqtisodiy munosabatlarning tahlili
O’rta   asrlar   feodalizmining   taraqqiyoti   davrida   dengiz   sayyoxchiligi
yutuklariga   asoslangan   buyuk   jugrofiy   kashfiyotlar   yangi   qit’alarga   borish
imkoniyatini   berdi.   Fapbiy   yarim   sharda   topilgan   oltin   undan   pul   sifatida
foydalanish   imkoniyatlarini   sezilarli   darajada   kengaytirdi.   Milliy   davlatlar
mustaxkamlana   bordi,   ularning   eng   kuchlilari   esa   kuchsizlarini   bosib   olib
uzlarining   koloniyalariga   aylantirdi   va   o’z   ta’sir   doiralarini   kengaytirish   uchun
kurash   olib   bordi.   SHaharlar   iqtisodiy   markazlar   sifatida   yana   ham   muximrok
ahamiyat kasb eta boshladi. 5
San’atdagi   Uygonish   davri   ta’lim   soxasida   ham   sifat   jixatdan   yangi
pogonaga   sakrashga   olib   keldi.   Ana   shunday   tarixiy   vaziyatda   o’z-o’zini
ta’minlashga   karatilgan   feodal   nazariyalar   doirasidan   chetga   chiqa   oladigan   va
yangi   xo’jalik   tizimi   doirasida   tovarning   ahamiyatini   asoslab   beradigan   hamda
milliy   davlatlarning   xorijga   ekspansiyalarini   amalga   oshirishi   zarurligini   isbotlab
beruvchi   iqtisodiy   nazariyaga   extiyoj   tug’ildi.   Merkantilizm   ana   shunday
nazariyaga aylandi.
Merkantilizm   iqtisodiy   ta’limotning   bir   yo’nalishi   bo’lib,   u   yevropalik
olimlar   (Tomas   Mun   (1571-1641),   Charles   Davenant   (1656-1714)   Jaen   Baptiste
5
 Abdullayeva Sh.Z   V.A. Xalqaro savdo asoslari.- SPb .: PETER.-2021
17 Colbert (1619-1683), Sir William Petty (1623-1687)) tomonidan ishlab chiqilgan.
Merkantilistlar ishlab chiqarishning tovar tabiatiga urg’u berishgan.
Merkantilistlar   nuqtai   nazariga   ko’ra,   dunyo   cheklangan   mikdordagi
boyliklarga   ega,   shuning   uchun   bir   mamlakatning   boyishi   fakatgina   boshqa
mamlakatning   kambag’allashuvi   hisobiga   yuz   berishi   mumkin.   Boylikning
ko’payishi qayta taqsimlanish orkali mumkin bo’lganligi bois, har bir mamlakatga
kuchli   iqtisodiyotdan   tashkari   armiya,   xarbiy   va   savdo   flotini   o’z   ichiga   olgan
kuchli   davlat   "mashina"si   ham   kerakki,   u   mamlakatning   boshka   mamlakatlardan
ustunligini ta’minlay olsin.
Merkantilistlar   iqtisodiy   tizimni   uch   tarmoqdan   -   ishlab   chiqarish,   kishlok
xo’jaligi   tarmoklari   va   xorijiy   koloniyalardan   tashkil   topgan   deb   hisoblashadi.
Savdogarlarga iqtisodiy tizimning muvaffaqiyatli faoliyat olib borishi uchun zarur
bo’lgan   eng   muhim   guruh,   mehnatga   esa   asosiy   ishlab   chiqarish   omili   sifatida
qaralgan.
Mamlakat boyligini bu mamlakatda mavjud bo’lgan oltin va kumush miqdori
bilan   bog’lagan   holda,   tashqi   savdoning   merkantilistik   maktabi   namoyondalari
milliy mavkeni mustahkamlash uchun davlat kuyidagilarni amalga oshirishi kerak
deb hisoblaydi:
   ijobiy savdo balansini ushlab turish — tovarlarni mamlakatga olib kirishga
nisbatan   ularni   chetga   ko’proq   olib   chiqish,   zero   bu   mamlakatga   oltin   kirib
kelishini   ta’minlaydi,   bu   esa   o’z   navbatida   ichki   xarajatlar,   ishlab   chiqarish   va
bandlikni oshiradi;
   ijobiy   savdo   koldigini   ta’minlash   maksadida   eksportni   kupaytirish   va
importni  kiskartirish uchun tashki  savdoni  tariflar, kvotalar  va savdo  siyosatining
boshka dastaklari yordamida tartibga solish;
   chetga   xomashyo   olib   chiqishni   keskin   chegaralash   yoki   ta’qiqlash,
mamlakatda   kazib  olinmaydigan   xomashyolarni   chetdan  bojlarsiz   import   kilishga
ruxsat   berish,   bu   oltin   zaxiralarini   jamlash   va   tayyor   maxsulotlarning   eksport
narxlarini past darajada ushlab turish imkoniyatini beradi;
18    koloniyalarning   metropoliyadan   tashkari   barcha   boshka   mamlakatlar   bilan
xar   kanday   savdosini   ta’qiqlash,   fakat   metropoliyagina   koloniyalarda   ishlab
chiqarilgan   tovarlarni   xorijga   sotishi   mumkin,   shu   bilan   birgalikda   koloniyalarda
tayyor   tavarlar   ishlab   chiqarishni   ta’qiqlash   orkali   ularni   metropoliya   uchun
xomashyo etkazib beruvchiga aylantirish.
Merkantilistik karashlardan iqtisodiy tizim to’la bo’lmagan bandlik sharoitida
faoliyat   olib   borayotganligi   kelib   chiqadi,   buning   natijasida   esa   chetdan   kirib
kelgan kushimcha oltin ortikcha ishchi kuchi bilan birlashishi va ishlab chiqarishni
kupaytirishi   mumkin.   Aks   xolda   esa,   ya’ni   tulik   bandlik   nazarda   tutilsa,   chetdan
oltin   kirib   kelishi   inflyatsiyani   o’sishiga   olib   keladi,   bu   esa   ushbu   oltinlardan
samarali foydalanish imkoniyatini bermaydi.
Merkantilizm   namoyondalari   dunyoqarashlari   bilan   asoslangan   amaliy
iqtisodiy   siyosat   qimmatbaho   metallarni   ishlatish   va   ayirboshlash   ustidan   davlat
nazoratini  o’rnatilishiga olib keldi. Hukumat  xususiy  shaxslar  tomonidan oltin va
kumushni   chetga   olib   chiqishni   ta’qiqlab   qo’yishga   harakat   qila   boshladi.   Qo’lga
tushib qolganlar turli jazolarga, xattoki o’lim jazosigacha mahkum qilindi. (2.1.1-
rasm)
19 2.1.1-rasm. Yirik xamkor davlatlar bo’yicha meva-sabzavot mahsulotlari
va ulardan qayta ishlangan mahsulotlar eksportdagi ulushi, foizda(2022-yil
yakuni) 6
Hukumat   tashki   savdoni   amalga   oshrishni   aloxida   yunalishlar   bo’yicha   va
aloxida   kompaniyalargagina   ruxsat   berardi.   Bu   kompaniyalarning   asosiy   vazifasi
savdo   balansini   ijobiy   koldikka   erishishini   ta’minlash   edi.   Usha   paytda   vujudga
kelgan   savdo   monopoliyalari   —«Hudson   Bay   Company»   va   «Dutch   East   India
Trading Company»  —  bir   nacha  o’n yillab, XVIII   asrning  o’rtalarigacha  faoliyat
olib   bordi.   Bundan   tashkari,   hukumat   eksportga   subsidiyalar   ajratgan,   is’temol
tovarlar   importiga   bojxona   bojlari   joriy   etgan,   ayni   paytda   eksport   tovarga
aylantirish mumkin bulgan xom ashyo importiga boj joriy etilmagan.
Merkantilistlarning xalqaro savdo nazariyasi uchun sezilarli hissasi shundaki,
ular   mamlakatning   iqtisodiy   tarakkiyotida   xalqaro   savdoning   ahamiyatini   kayd
etdilar   va   uni   rivojlantirish   modellaridan   birini   ishlab   chiqdilar.   Ular   zamonaviy
iqtisodiyotda   ishlatiladigan   to’lov   balansi   tushunchasini   birinchilardan   bo’lib
izohlab berishgan.
Merkantilistlar dunyokarashlarining chegaralanib kolganligi shundaki, ular bir
mamlakatning   boyishi   fakatgina   u   savdo   olib   borayotgan   boshka   mamlakatning
kambagallashuvi hisobiga yuz berishi mumkin deb hisobladilar, xalqaro iqtisodiyot
rivojlanib   borishini,   binobarin   mamlakatning   rivojlanishi   mavjud   boylik
chegarasida   emas,   balki   bu   boylikni   kupaytirish   hisobiga   ham   yuz   berishi
mumkinligini   tushuna   olmadilar.   Birok   bir   muncha   keyinrok   vujudga   kelgan
fiziokratlar   ta’limotlaridan   farkli   ularok,   merkantilistlarning   karashlari   ilmiy
tafakkurni xalqaro iqtisodiyotda klassik maktab g’oyalari tomon undadi.
Merkantilistlar   maktabi   iqtisodiyotda   bir   yuz   ellik   yil   hukmronlik   kildi.
Buning   natijasida   XVIII   asrning   boshlariga   kelib,   xalqaro   savdo   barcha   mumkin
bulgan,   ba’zan   umuman   sun’iy   cheklashlar   turi   bilan   o’rab   tashlandi.   Turli
davlatlar tomonidan ishlab chiqilgan savdo koidalari nafakat o’zaro savdo yo’liga
6
  www.wto.org 
20 ulkan   to’siq   bo’lardi,   balki   tugilib   kelayotgan   kapitalistik   ishlab   chiqarish
extiyojlariga ham moe kelmas edi.
Ingliz   iqtisodchisi   David   X’yum   “narx-oltin-oqimlar”   o’zaro   ta’siri
mexanizmini   ishlab   chqish   orqali   birinchilardan   bo’lib   merkantilistlarga   zarba
berdi.   U   merkantilistlarning,   mamlakat   o’zida   mavjud   oltin   miqdorini   cheksiz
ko’paytirib   borishi   mumkin,   bu   uning   xalqaro   bozordagi   raqobatbardoshligiga
ta’sir ko’rsatmaydi, degan fikrlarining noto’g’riligini ko’satib berdi.
David   X’yum   savdo   balansini   ijobiy   qoldiqda   ushlab   turish   natijasida
oltinning   oqib   kirishi   mamlakat   ichida   pul   taklifining   ortishiga,   ish   haqi   va
narxlarning   ko’tarilishiga   olib   kelishi   mumkinligiga   o’z   e’tiborini   qaratdi.
Narxlarning   oshishi   natijasida   mamlakatning   raqobatbardoshligi   pasayadi.
Aksincha, oltinning chiqib ketishi mamlakat ichida pul taklifining kamayishiga, ish
haqi va narxlarning pasyishiga olib keladi va mamlakat raqobatbardoshligi ortadi.
Binobarin,   mamlakat   savdo   balansi   qoldig’ini   hamisha   ijobiy   holatda   ushlab   tura
olmaydi – bunga ichki iqtisodiy omillar yo’l qo’ymaydi. Oltinning harakati milliy
iqtisodiyotlarni   sozlab   turadigan   nozik   mexanizm   hisoblanadi,   buning   natijasida
eksport miqdori import miqdori bilan tenglashadi va savdo qoldig’i nolga aylanadi.
Bu   tamoyil   quyidagilarga   asoslanib   ishlab   chiqilgan:   Muomaladagi   pul
miqdori bilan narx darajasi o’rtasida to’g’ridan-to’g’ri bog’liqlik mavjud; Har ikki
mamlakatda   to’liq   bandlik   hukmron;   Sotiladigan   tovarlarga   talab   narx   bo’yicha
egiluvchan;   Tovarlar   bozorida   ham,   ishlab   chiqarish   omillari   bozorida   ham   sof
raqobat   hukmron;   Milliy   valyuta   oltinga,   oltin   milliy   valyutaga   erkin
ayirboshlanadi.
Mana shu shartlar bajarilganda savdo balansining muvozanatlashuvi  avtomat
ravishda yuz beradi.
Shunday   qilib,   merkantilistlar   birinchi   bo’lib   xalqaro   savdoning   o’ziga   xos
modelini   taklif   etdilar.   Ular   mamlakatning   boyligi   mamlakatda   mavjud   bo’lgan
oltin va kumush miqdori  bilan bog’liq deb hisobladilar. Merkantilistlar  tovarlarni
mamlakatga   olib   kirishga   nisbatan   ularni   chetga   qo’proq   olib   chiqish,   eksportni
21 ko’paytirish   va   importni   qisqartirish   uchun   tashqi   savdoni   tartibga   solish,   chetga
xomashyo   olib   chiqishni   keskin   chegaralash   yoki   ta’qiqlash,   xomashyolarni
chetdan   bojlarsiz   import   qilishga   ruxsat   berish,   koloniyalarning   metropoliyadan
tashqari   barcha   boshqa   mamlakatlar   bilan   har   qanday   savdosini   ta’qiqlash   kerak
deb ta’kidlaydilar.
2.2 O zbekiston respublikasini xalqaro tashkilotlardagi ishtirokiʻ
Bu   maktab   namoyondalari   ilk   bor   tashki   savdo   va   mamlakatning   ichki
iqtisodiy rivojlanishi urtasidagi o’zaro bog’liqdikni kursatib berdilar.
Keyinchalik   klassik   nomini   olgan   maktab   vakillari   tashki   savdoga
merkantilistcha karashlarga keskin zarba berishdi.
Xalqaro   savdodagi   zamonaviy   qarash   tarafdorlari   sifatida   shved   iqtisodchi-
olimlari Eli Xeksher va Bertil’ Olinlarni (30-yillar) ko`rsatish mumkin.
E. Xeksher va B. Olinlar «Ishlab chiqarish omillariga bog’liq holda narxlarni
tenglashishi»   qoidasini   oldinga   surgan.   Buning   ma`nosi   shundan   iboratki,   milliy
ishlab   chiqarishdagi   farqlar   ishlab   chiqarishning   mehnat,   yer,   kapital   va
shuningdek,   u   yoki   bu   mahsulotga   ichki   iste`moldagi   o`zgarishlar   kabi   omillarga
bog’liq.
Ularning qoidalaridagi asosiy vaziyatlar quyidagicha keltirilgan:
1. Mamlakatlar o`zlarida ortiqcha bo`lgan ishlab chiqarish omilini ko`p talab
qiladigan   mahsulotlarni   eksport   qilishadi   va   aksincha,   o`zlarida   taqchil   bo`lgan
ishlab chiqarish omillarini ko`p talab qiladigan mahsulotlarni import qiladilar.
2.   Xalqaro   savdo   yo`lidagi   cheklashlar   bekor   qilinsa   tovarlarning   turli
mamlakatlardagi   «omil   narxi»   (tannarxi)   ning   tenglashishi   kabi   o`zgarishlar
kuzatiladi.
3.   Mahsulotlar   eksporti   o`rnini   asta   sekin   ishlab   chiqarish   omillari   eksporti
egallaydi.
Agar   mamlakatdagi   bir   ishlab   chiqarish   omili   miqdori   bilan   boshqa   omillar
miqdori o`rtasidagi nisbat boshqa mamlakatdagiga nisbatan yuqori bo`lsa shu omil
bu mamlakatda nisbatan ortiqcha deb hisoblanadi.
22 Xeksher-Olin   kontseptsiyasiga   asosan   tashqi   savdo   quyidagi   ko`rinishlarga
ega:   Faraz   qilaylik,   bir   vaqtda   ikki   mamlakat,   ya`ni,   «sanoatlashgan»   va   «agrar»
mamlakat faoliyat ko`rsatmoqda.
Bu   maktab   namoyondalari   ilk   bor   tashki   savdo   va   mamlakatning   ichki
iqtisodiy rivojlanishi urtasidagi o’zaro bog’liqdikni kursatib berdilar.
Keyinchalik   klassik   nomini   olgan   maktab   vakillari   tashki   savdoga
merkantilistcha karashlarga keskin zarba berishdi.
Xalqaro   savdodagi   zamonaviy   qarash   tarafdorlari   sifatida   shved   iqtisodchi-
olimlari Eli Xeksher va Bertil’ Olinlarni (30-yillar) ko`rsatish mumkin.
E. Xeksher va B. Olinlar «Ishlab chiqarish omillariga bog’liq holda narxlarni
tenglashishi»   qoidasini   oldinga   surgan.   Buning   ma`nosi   shundan   iboratki,   milliy
ishlab   chiqarishdagi   farqlar   ishlab   chiqarishning   mehnat,   yer,   kapital   va
shuningdek,   u   yoki   bu   mahsulotga   ichki   iste`moldagi   o`zgarishlar   kabi   omillarga
bog’liq.
Ularning qoidalaridagi asosiy vaziyatlar quyidagicha keltirilgan:
1. Mamlakatlar o`zlarida ortiqcha bo`lgan ishlab chiqarish omilini ko`p talab
qiladigan   mahsulotlarni   eksport   qilishadi   va   aksincha,   o`zlarida   taqchil   bo`lgan
ishlab chiqarish omillarini ko`p talab qiladigan mahsulotlarni import qiladilar.
2.   Xalqaro   savdo   yo`lidagi   cheklashlar   bekor   qilinsa   tovarlarning   turli
mamlakatlardagi   «omil   narxi»   (tannarxi)   ning   tenglashishi   kabi   o`zgarishlar
kuzatiladi.
3.   Mahsulotlar   eksporti   o`rnini   asta   sekin   ishlab   chiqarish   omillari   eksporti
egallaydi.
Agar   mamlakatdagi   bir   ishlab   chiqarish   omili   miqdori   bilan   boshqa   omillar
miqdori o`rtasidagi nisbat boshqa mamlakatdagiga nisbatan yuqori bo`lsa shu omil
bu mamlakatda nisbatan ortiqcha deb hisoblanadi.
Xeksher-Olin   kontseptsiyasiga   asosan   tashqi   savdo   quyidagi   ko`rinishlarga
ega:   Faraz   qilaylik,   bir   vaqtda   ikki   mamlakat,   ya`ni,   «sanoatlashgan»   va   «agrar»
mamlakat faoliyat ko`rsatmoqda. ( 2.2.2-rasm )
23 2.2.2-rasm Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar(2023- yil 3 chorak
uchun) 7
Sanoatlashgan   mamlakatda   ortiqcha   kapital   va   ma`lum   miqdorda   ortiqcha
ishchi   kuchi   mavjud   bo`ladi.   Agrar   mamlakatda   esa   ortiqcha   yer   mavjud,   ammo
kapital etishmaydi.
Ayrim   turdagi   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishda   kapital   asosiy   omil
hisoblanadi.   Masalan,   neftni   qayta   ishlash,   elektron   mashinasozlik   va   mashina
ishlab chiqarish sohalari kam ishchi kuchidan foydalangan holda kapital talabchan
ishlab chiqarish hisoblanadi. Kapital ortiqchaligiga ega bo`lgan mamlakatlar aynan
ushbu   yo`nalishlarga   ixtisoslashadilar.   Shu   bilan   birga,   don   etishtirish   va
chorvachilik   bilan   shug’ullanadigan   mamlakatlarda   ko`proq   er   resurslari   kerak
bo`ladi va ular shu yo`nalishga ixtisoslashgan bo`ladilar.
Xeksher–Olin kontseptsiyasini tadqiq qilish borasidagi izlanishlar 50 yillarda
«Leont’ev   taajjubi»   yuzaga   kelishiga   sabab   bo`ldi.   V.Leont’ev   AQSH   kapital
ortiqcha   bo`lgan   mamlakat   bo`lishiga   qaramasdan   1947   yilda   kapital   talabchan
emas, balki mehnat talabchan mahsulot eksport qilganligini ko`rsatib berdi. YA`ni
Xeksher-Olin   kontseptsiyasiga   zid   keladigan   vaziyat   yuzaga   keldi.   Keyingi
tadqiqotlar esa AQSH da kapitaldan ko`ra yer va ilmiy texnik mutaxassislar nisbiy
7
  https://take-profit.org/
24 ortiqcha   ekanligi   tasdiqlandi.   AQSH   ishlab   chiqarilishida   aynan   shu   omillar
ko`proq foydalaniladigan tovarlarning sof eksportyori bo`lib chiqdi.
1948   yil   amerikalik   iqtisodchilar   P.   Samuel’son   va   V.   Stolperlar   Xeksher-
Olin   kontseptsiyasini   takomillashtirishdi.   Ularning   nazariyasi   bo`yicha   xalqaro
savdo   –   ishlab   chiqarish   omillari   bilan   ta`minlanganlik   darajasidan   notekislik,
texnologiyalarining bir-biriga mosligi, raqobatning rivojlanishi va mahsulotlarning
harakatchanligi kabi sharoitlarda mamlakatlar o`rtasidagi ishlab chiqarish omillari
narxlari tenglashadi.
D. Rikardo modelida ishlab chiqilgan va E. Xeksher, B. Olin, P.Samuelson
hamda   V.Stolperlar   tomonidan   to`ldirilgan   savdo   kontseptsiyasiga   nafaqat
mamlakatlar  o`rtasidagi  o`zaro foydali  savdoni   yo`lga  qo`yish,  balki   mamlakatlar
rivojlanishi o`rtasidagi farqlarni kamaytirish vositasi sifatida ham qaraladi
Shuningdek   M.Pozner,   GXufbauer   va   R.Vernon   tadqiqotlari   ham   nisbiy
ustunlik   nazariyasini   yana   bir   bor   tasdiqladi.   Ular   ishchi   kuchi   nisbatan   qimmat
turadigan   mamlakatlarda   ilg’or   texnologiyaga   asoslangan   mehnattalab   mahsulot
ishlab   chiqarish   baribir   daromadli   bo`ladi,   degan   xulosaga   kelishdi.   Masalan,
mehnattalab sintetik gazlamalarni dastlab fakat ilmiy-gexnikaviy salohiyati yuqori
bo`lgan   mamlakatlardagina   ishlab   chiqarish   mumkin   edi.   So`ngra,   bu
texnologiyani o`zlashtirilishi va keng yoyilishi tufayli sintetik gazlamalarni ishlab
chiqarish   ishchi   kuchi   arzon   bo`lgan   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   xam   ko`cha
boshladi.   Buning   natijasida   G’arb   ilmiy-texnikaviy   omil   tufayli   o`zi   ega   bo`lgan
nisbiy ustunlikni qullay boshladi.
Mahsulotning   xayotiylik   davri   nazariyasi.   60-yillarning   o`rtalarida
amerikalik   iqtisodchi   R.Vernon   mahsulotning   hayotiylik   davri   nazariyasini   olg’a
surdi.   Ushbu   nazariyasida   R.   Vernon   tayyor   mahsulotlar   jahon   savdosining
rivojlanishini   ularning   xayotiy   bosqichlari   asosida,   ya`ni   mahsulot   bozorda
xayotga   ega   va   sotuvchining   o`z   maqsadlariga   erishishini   ta`minlashi   vaqt   davri
asosida tushuntirishga harakat qildi.
Mahsulotning xayotiylik davri to`rtta bosqichni o`z ichiga oladi, ya`ni tadbiq
etish, o`sish, yetuklik va pasayish. ( 2.2.3-rasm)
25 26 2.2.3-rasm Axborot komunikatsiya kompaniyalari bilan hamkorlik
holati 8
Birinchi   bosqichda   mamlakat   ichida   yuzaga   kelgan   ehtiyojni   hisobga   olgan
holda   yangi   mahsulotni   ishlab   chiqarish   yuz   beradi.   SHuning   uchun   ushbu
bosqichda   yangi   mahsulotni   ishlab   chiqarish   kam   seriyali   xarakterga   ega   bo`ladi,
yuqori   malakali   mutaxassislarni   talab   etadi   hamda   yanglik   kashf   etilgan
mamlakatda   kontsentratsiyalanadi.   Ishlab   chiqaruvchi   esa   deyarli   monopol
mavqega ega bo`ladi va mahsulotning kichik qismigina tashqi bozorga chiqariladi.
Yetuklik   davrida   ko`p   seriyali   ishlab   chiqarish   oldingi   o`ringa   chiqadi.
Raqobat   kurashida   esa   narx   omili   birlamchi   axamiyat   kasb   eta   boshlaydi.   Ushbu
bosqichda   bozorlarning   kengayib   borishi   va   texnologiyaning   tarqalishi   natijasida
yanglik   kashf   etilgan   mamlakat   raqobat   ustunligiga   ega   bo`lmay   qoladi.   Ishlab
chiqarish   ishchi   kuchi   arzon   bo`lgan   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   ko`cha
boshlaydi. Standartlashtirilgan ishlab chiqarish jarayonlarida arzon ishchi kuchidan
samarali foydalanish mumkin.
Mahsulot xayotiylik davri pasayish bosqichiga o`tishi munosabati bilan unga
bo`lgan   talab   qisqaradi.   Bu   holat   ayniqsa   rivojlangan   mamlakatlarda   kuzatiladi.
Mahsulotni   ishlab   chiqarish   va   uni   sotish   asosan   rivojlanayotgan   mamlakatlarda
to`planadi. Mahsulot yaratilgan mamlakat esa sof importirga aylanadi.
Mahsulotning hayotiylik davri nazariyasi ko`pchilik tarmoqlar evolyutsiyasini
ifodalab   beradi,   ammo   ushbu   nazariya   xalqaro   savdo   rivoji   tendentsiyalarining
universal ta`rifi hisoblanmaydi.
Miqyos ta`siri nazariyasi. 80-yillarning boshlarida P. Kryugman, K. Lankaster
va   ayrim   boshqa   iqtisodchilar   klassik   nazariyaga   muqobil   ravishda,   miqyos
ta`siriga   asoslangan   xalqaro   savdo   nazariyasini   taklif   etdilar.   “Mikroiqtisodiyot”
kursidan yaxshi ma`lum bo`lgan miqyos ta`siri tushunchasining mohiyati shundan
iboratki,   aniq   bir   yaratilgan   texnologiya   va   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishda
8
  www.economizdat.ru         
27 mahsulot  chiqarish  xajmi  o`sgan   sari   uzoq  muddatli   o`rtacha  xarajatlar   qisqaradi,
ya`ni ommaviy ishlab chiqarish natijasida iqtisodi qilish holati yuzaga keladi.
Mazkur nazariya mualliflarining nuqtai nazariga ko`ra ko`pgina mamlakatlar
(xususan sanoati rivojlangan) asosiy ishlab chiqarish omillari bilan bir biriga yaqin
bo`lgan nisbatda ta`minlanganlar. Ushbu sharoitda ular uchun miqyos ta`siriga ega
tarmoqlarga ixtisoslashgan holda o`zaro savdo aloqalarini yo`lga qo`yish manfaatli
hisoblanadi.
Bunday   ixtisoslashish   ishlab   chiqarish   xajmining   oshishiga,   mahsulotni   eng
kam   xarajatlar   bilan   ishlab   chiqarishga   va   natijada   uning   narxi   past   bo`lishiga
imkon   beradi.   Ommaviy   ishlab   chiqarish   ta`siri   amalga   oshishi   uchun   etarli
darajada keng bozor talab etiladi.
Xalqaro   savdo   esa   bunda   xal   qiluvchi   rolni   o`ynaydi.   CHunki   u   mahsulot
sotiluvchi bozorlarni kengayishiga imkon yaratadi. Boshqa so`zlar bilan aytganda,
xalqaro savdo yagona integratsiyalashgan  bozorni vujudga keltiradi va bu esa o`z
navbatida   aloxida   olingan   mamlkat   bozoridan   ko`ra   iste`molchilarga   ko`proq
miqdordagi mahsulotni arzonroq narxda taklif qilish imkoniyatini tug’diradi. Biroq
shular   bilan   bir   qatorda   miqyos   ta`sirining   amalga   oshirilishi   sof   raqobat
muhitining buzulishiga olib kelishi mumkin.
2.3 O zbekistonda xalqaro savdoning zarurligi va xalqaro iqtisodiyʻ
munosabatlarini rivojlantirish istiqbollari
1991   yilda   amerikalik   iqtisodchi   Maykl   Porter   o`zining   “Mamlakatlarning
raqobat   ustunliklari”   deb   nomlangan   tadqiqotini   nashr   qildi.   Ushbu   tadqiqotda
xalqaro   savdo   muammolariga   umuman   yangicha   yondashuv   ishlab   chiqilgan.   Bu
yondashuvning   shartlaridan   biri:   “Xalqaro   bozorda   mamlakatlar   emas,   firmalar
raqobatlashadi.   Bu   jarayonda   mamlakatning   o`rnini   aniqlab   olish   uchun   firma
raqobat ustunligini qanday yaratishi va uni qanday ishlab turishini tushunish talab
etiladi”   degan   tezisdir.   Tashqi   bozordagi   muvaffaqiyat   to`g’ri   tanlangan   raqobat
strategiyasiga bog’liq bo`ladi. 9
9
  Ermakov A.O. Hozirgi bosqichda xalqaro savdoning shakllari va ularning xususiyatlari. -M .: 
Toshekent.2020. 322-bet.
28 Raqobat   ustunligi   strategiyasi.   M.   Porterning   fikricha,   raqobatning   asosiy
birligi  - bu tarmoqdir, ya`ni  tovar  ishlab chiqaruvchi  yoki  xizmat  ko`rsatuvchi  va
o`zaro   raqobat   qiluvchi   raqobatchilar   guruhi   hisoblanadi.   Tarmoqda   firma   uchun
raqobat strategiyasini tanlashda ikki muhim omil ta`sir etadi:
Firma   faoliyat   yuritayotgan   tarmoq   tuzilmasi,   ya`ni   raqobatning   o`ziga
xosliklari. Tarmoqdagi raqobatga beshta omil ta`sir qiladi:
  yangi raqobatchilarning paydo bo`lishi;
  o`rinbosar tovar va xizmatlarning paydo bo`lishi;
  etkazib beruvchilarning savdolashish qobiliyati;
  xaridorlarning savdolashish qobiliyati;
  mavjud bo`lgan raqobatchilarning o`zaro raqobati.
Bu   besh   omil   tarmoqning   daromadliligini   belgilaydi.   Chunki,   u   bahoga,
harajatga, kapital quyilmalarga va boshqalarga ta`sir qiladi. 
Firmaning   tarmoqda   tutgan   o`rni.   Firmaning   tarmoqdagi   o`rni,   avvalo,
raqobat   ustunligi   bilan   aniqlanadi.   Agar   firma   barqaror   raqobat   ustunligiga   ega
bo`lsa, u o`z raqiblarini ortda qoldiradi:
Firmaning   raqobatchilariga   nisbatan   kam   xarajatlar   bilan   tovarlarni   ishlab
chiqara olish va sota olish qobiliyati haqida dalolat beruvchi, juda past xarajatlar;
Tovarlar   differentsiyatsiyasi,   ya`ni   firmaning   iste`molchi   ehtiyojini   qondira
olish qobiliyati. (2.3.1-rasm)
29 2.3.1-rasm Respublika hududida ishbilarmonlik faolligi indeksi(2022 yill
holatiga ko’ra) 10
Firmaning tarmoqda tutgan o`rniga ta`sir qiluvchi boshqa bir muhim omil - bu
firmaning   o`z   tarmog’i   doirasida   mo`ljalga   oluvchi   raqobat   muhiti   yoki   firma
maqsadining   kengligi   hisoblanadi.   Firma   o`zi   uchun   necha   turdagi   tovarlarni
chiqarishini, qanday sotish kanallaridan foydalanishini, qanday xaridorlarga xizmat
ko`rsatishini, qaysi joylarida o`z mahsulotini sotishini va qaysi milliy tarmoqlarda
raqobatlashishini hal qilib olishi kerak.
Xalqaro   raqobatning   xususiyatlari.   Raqobat   va   raqobat   strategiyasi   haqida
yuqorida ta`kidlanganlarning barchasi ichki bozor bilan bir qatorda tashqi bozorga
ham   taalluqlidir.   Lekin   shu   bilan   birga   xalqaro   raqobat   ba`zi   bir   o`ziga   xos
xususiyatlarga ham ega.
M. Porter mavjud raqobatning o`ziga xosligiga ko`ra ikki turdagi tarmoqlarni
ajratadi:
1.   Quyi   milliy   tarmoqlar.   Ushbu   tarmoqlar   uchun   aloxida   mamlakatlarda
raqobatning   turlicha   kechishi   xosdir.   Bunday   tarmoqlarda   yagona   strategiyani
qo`llash mumkin emas. Misol uchun, jamg’arma banklari.
10
  www.economizdat.ru     
30 2.   Global   tarmoqlar.   Ushbu   tarmoqlar   duni   bo`yicha   yagona   raqobat
maydoniga ega bo`ladilar. Aynan shunday tarmoqlarda oddiy raqobat usutunligini
emas, balki global raqobat usutunligini yaratish kerak bo`ladi.
M.   Porter   global   strategiya   sharoitida   raqobat   ustunligiga   erishishning   va
undan foydalanishning ikki usulini ajratadi:
1) faoliyatni tartibga solish (konfiguratsiya), ya`ni o`ziga xos xususiyatlaridan
foydalanish   maqsadida   turli   mamlakatlarda   faoliyatning   turli   ko`rinishlarini
joylashtirish.
Faoliyat turlarini davlat quyidagi mezonlardan kelib chiqib joylashtiradi:
  omillarning minimal qiymati;
  ITTKIni o`tkazish uchun zarur sharoitlarning mavjudligi;
  maxsus ko`nikmalarning mavjudligi;
  mijozlar bilan munosabatlarning rivojlanganlik darajasi va boshqalar.
2) Filiallar faoliyatini muvofiqlashtirish. Bu o`z ichiga quyidagilarni oladi:
  ma`lumot almashinuvini;
  javobgarlikni taqsimlashni;
  xatti-harakatlarni kelishishni oladi.
Raqobat   ustunligining   determinantlari.   Har   bir   tarmoq   doimo   yangilanib   va
zamonaviylashtirib ko`riladi. Bu jarainni rag’batlantirishda asoslanuvchi mamlakat
muhim   o`rin   tutadi.   Asoslanuvchi   mamlakat   bu   asosiy   mahsulot   va   texnologiya
strategiyasi   ishlab   chiqariladigan   va   kerakli   tajribaga   ega   bo`lgan   ishchi   kuchi
mavjud   mamlakatdir.   M.Porter   mamlakatning   atrof-muhitni   shakllantiruvchi   to`rt
xususiyatni   ko`rsatdi,   bunda   xalqaro   muvaffaqiyatga   ta`sir   qiladigan   mahalliy
firmalar raqobatlashadi.
Ya`ni,   xulosa   qilib,   M.   Porterga   o`z   tadqiqotlari   natijasida   mamlakat
tarmoqlari va firmalarining raqobat ustunligini belgilovchi omillarni  ikki guruhga
bo`ladi:
1.Asosiy omillar:
   zarur   sifatga   ega   va   etarlicha   miqdordagi   ishlab   chiqarish   omillarinig
mavjud bo`lishi;
31    mamlakat   ichida   mazkur   tarmoq   mahsulotiga   bo`lgan   talabning
xususiyatlari, uning sifat va miqdor xarakteristikalari;
   mamlakatda   ushbu   tarmoqqa   yo`ldosh   va   uni   ta`minlab   turuvchi,   jahon
bozorida raqobatbardosh bo`lgan tarmoqlarning mavjudligi;
  firmaning strategiyasi, shuningdek ichki bozordagi raqobat xarakteri
2.Qo`shimcha omillar:
  tasodifiy hodisalar;
   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   yurituvchi   korxonalarni   qo`llab-quvvatlash
bo`yicha hukumat faoliyati.
Mahsulot   eksport   qiluvchi   korxonalarni   qo`llab-quvvatlash,   mamlakat   ichida
qulay   biznes   muhitini   yaratish,   ishlab   chiqarish   va   bozor   infratuzilmasini
rivojlantirish, bojxona bojlarining pasaytirilishi, subsidiyalar va imtiyozli kreditlar
berish,   boshqa   xalqaro   shartnomalar   tuzish   orqali   milliy   korxonalarning   chet
mamlakatlardagi   faoliyati   uchun   qulay   sharoitlar   yaratish   kabi   tadbirlar   ularning
raqobat ustunliklarini oshirishga xizmat qiladi.
Hozirgi   zamon   iqtisodiyotining   ochiqlik   darajasi   ya’ni   mamlakatlarning
ixtisoslashuvi va ular o’rtasida kooperatsiya chuqurlashib bormoqda. Mamlakatlar
o’z iqtisodiyotini rivojlantirish,iqtisodiy muammolarni hal qilish borasida tadbirlar
ishlab chiqish va ularni amalga oshirishda bu holatlarni etiborga olishi shart.
Jahon savdosi tashqi iqtisodiy aloqalarning asosiy shaklidir. Uning kengayishi
va   chuqurlashuvi   natijasida   kapitalni   chetga   chiqarish   imkoniyatlari   yuzaga   keldi
va unga bog’liq ravishda  xalqaro moliya-valyuta, kredit  munosabatlari  rivojlandi.
(2.3.2-rasm)
32 2.3.2-rasm .   Eksport tarkibi (2022 yil yanvar-dekabr, ulush foizda) 11
Tashqi savdoning vujudga kelishi ikki muhim ob’ektiv sabab bilan izohlanadi.
Birinchidan,  bu  tabiiy  va  xom   ashyo   resurslarining  mamlakatlar  o’rtasida  notekis
taqsimlanganligi.   Eng   katta   hududga   ega   bo’lgan   yoki   rivojlangan   davlatlar   ham
barcha   resurslar   bilan   o’zini   to’liq   ta’minlay   olmaydi.   Ular   o’zlarida   ortiqcha
bo’lgan   resurslarni   eksport   qilishga   va   mamlakatda   taqchil   bo’lgan   resurslarni
import qilishga majburlar.
Xalqaro savdo rivojlanishining zarurligini  belgilovchi  ikkinchi  muhim  sabab
shundaki hamma mamlakatlar ham barcha turdagi mahsulotni bir xil samaradorlik
bilan ishlab chiqara olmaydi. Ya’ni  bir  tovar  Yaponiyada  arzon  ishlab chiqarilsa,
ikkinchi   tovar   O’zbekistonda   arzon   ishlab   chiqarilishi   mumkin.   Shu   sababli
resurslardan   samarali   foydalanish   maqsadida   mamlakatlar   ixtisoslashadilar   va
o’zaro savdo-sotiqni yo’lga qo’yadilar.
Bu   ikki   ob’ektiv   sabab   har   qanday   milliy   iqtisodiyotning   takror   ishlab
chiqarishi   jarayonida   xalqaro   savdoning   ahamiyatini   aniqlaydi.   90-yillarning
boshlarida xalqaro savdo hajmi AQShda yalpi milliy mahsulotning 16-18 foizini 12
,
Germaniyada 30-39 foizini  tashkil  etdi. Shu davrda O’zbekiston yalpi milliy
mahsulotida tashqi savdoning ulushi 10-12 foiz atrofida bo’ldi. 13
11
  www.economizdat.ru   
12
  O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika Qo‘mitasi ma’lumotlari.
13
  Tojiboeva D. Iqtisodiyot nazariyasi: Oliy o‘quv yurtlari talabalari uchun o‘quv qo‘llanma. -  Т .: « 
O‘qituvchi».  2002, 227-bet .
33 Tashqi   savdo   xalqaro   ayirboshlashning   an’anaviy   shakli   sifatida   quyidagi
ko’rinishlarni o’z ichiga oladi:
 mahsulotlarni ayirboshlash,  yoqilg’i-xom  ashyo mahsulotlari, qishloq
xo’jaligi mahsulotlari, sanoat mahsulotlari;
 xizmatlarni ayirboshlash: muhandislik-maslahat xizmatlari;
 transport   xizmatlari,   sayyohlik   va   boshqa   xizmatlar.   Hozirgi   vaqtda
xizmatlarning jahon eksportidagi hissasi 30 foizdan oshib ketdi;
 yangi ilmiy-texnik ma’lumotlarni ayirboshlash: litsenziyalar va «nou-
xou»lar;
Ular hissasiga xalqaro savdo aylanmasining 10 foiziga yaqini to’g’ri keladi.
Xalqaro   savdo   mahsulotlari,   xizmatlar   va   fan-texnika   ma’lumotlarini
ayirboshlashning   barcha   ko’rinishlari   tashqi   savdo   operatsiyalari   yordamida
amalga   oshiriladi.   Ular   o’z   navbatida   eksport,   import,   reeksport   va   reimport
operatsiyalariga bo’linadi.
 Eksport operatsiyasi - mahsulotlarni chet mamlakatlarga chiqarish.
  Import   operatsiyasi   -   mahsulotni   xorijiy   sherikdan   sotib   olish   va   uni
mamlakatga olib kelish.
  Reeksport   operatsiyasi   -   avval   import   qilingan   va   qayta   ishlov   berilmagan
mahsulotni chet elga olib chiqib sotish.
  Reimport   operatsiyasi   -   avval   eksport   qilingan   va   u   erda   qayta   ishlov
berilmagan mahsulotni chet elda sotib olish va mamlakatga olib kelish.
Shu   paytga   qadar   yuzaga   kelgan   barcha   xalqaro   savdo   nazariyalari   xalqaro
savdoni   erkinlashtirish   barcha   mamlakatlar   uchun   foyda   keltiradi   degan   fikrni
ilgari   suradi.   Erkin   tashqi   savdoning   zarurligi   va   foydaliligi   to’g’risida   dastlabki
nazariyalardan biri A.Smitning mutlaq ustunlik nazariyasidir. Bu nazariyaga ko’ra
har bir mamlakat undagi mavjud sharoitlar va resurslar  o’ziga xosligiga tayangan
holda   ma’lum   bir   tovarni   eng   kam   xarajatlar   hisobiga   (yoki   vaqt   birligida   bu
tovarni   eng   ko’p)   ishlab   chiqirish   imkoniyatiga   ega.   Shunday   ekan   mamlakat
mutlaq   ustunlikka   ega   bo’lgan   tovar   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashadi   va   ushbu
34 tovarning   o’z   iste’molidan   ortiqcha   qismini   sotadi   hamda   boshqa   tovarlarni   sotib
oladi. Chunki bu tovarlar ularni ishlab chiqarishda mutlaq ustunlikka ega bo’lgan
davlatlarda   ancha   arzon   ishlab   chiqarilgan   bo’ladi.   Natijada   har   ikki   davlat   ham
kam resurs sarflab ko’proq mahsulotga ega bo’ladi. Masalan,  O’zbekiston asosan
paxta   mahsulotlarini   etishtirishga   ixtisoslashganligi   uchun   boshqa   mahsulotlarga
nisbatan   ko’proq   shunga   e’tiborni   qaratish   lozim.   Chunki,   O’zbekiston   qishloq
xo’jaligi,   ob-havosi   va   qolaversa,   butun   respublika   sharoiti   paxta   etishtirishga
moslashgan   va   unga   kam   miqdorda   mehnat   va   moliyaviy   resurslarni   sarf   qilib,
yuqori hosil olish texnologiyasiga ega. Shuningdek, boshqa mamlakatlar ham o’zi
ixtisoslashgan   sohaga   ko’proq   e’tiborni   qaratishsagina   dunyo   bo’yicha   ko’proq
mahsulot   ishlab   chiqariladi   va   xalqaro   savdoda   ham   katta   muvaffaqqiyatlarga
erishish  mumkin. Demak, shu yo’l  bilan dunyo aholisining talablarini  maksimum
qondirish imkoniyatiga erishiladi.
Ammo   qaysidir   mamlakat   hech   qaysi   mahsulot   ishlab   chiqarish   bo’yicha
dunyoda mutlaq ustunlikka ega bo’lmasligi mumkin. Bu esa shu mamlakat hamma
tovarlarni   chetdan   keltiradi-mi   degan   savolni   tug’diradi.   Agar   shunday   bo’lsa
importni   bu   mamlakat   qaysi   mablag’lar   hisobiga   moliyalashtiradi.   Bu   savolga
javob berish borasida mutlaq ustunlik nazariyasi boshi berk ko’chaga kirib qoladi.
35 XULOSA
Xalqaro   savdo   ikki   muhim   ob’ektiv   sabab-resurslarining   mamlakatlar
o’rtasida   bir   tekis   taqsimlanmaganligi   hamda   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish
kuchlarining bir xil rivojlanmaganligiga ko’ra paydo bo’lgan.
Xalqaro   savdoga   mahsulotlarni   ayirboshlash,   xizmatlarni   ayirboshlash   va
yangi   ilmiy-texnik   ma’lumotlarni   ayirboshlash   kiritiladi.   Bu   ayrboshlashlarning
barcha   ko’rinishi   tashqi   savdo   operatsiyalari   -   eksport   va   import   operatsiyalari
yordamida amalga oshiriladi.
Xalqaro   savdo   nazariyasining   klassik   ko’rinishlari   A.   Smitning   «Mutloq
ustunlik» va D. Rikardoning «Nisbiy ustunlik» nazariyalaridir.
D.Rikardoning   nisbiy   ustunlik   nazariyasi   mutlaq   ustunlikka   ega   bo’lmagan
mamlakatlar ham tashqi savdodan foyda ko’rishi mumkinligini asoslab beradi.
Xeksher-Olinning   neoklassik   kontsepsiyasi   «Nisbiy   ustunlik»   nazariyasini
omillar bilan ta’minlanganlik nuqtai nazaridan izohlab berdi.
Erkin   savdo   yo’lidagi   to’siqlarni   bartaraf   qilish   resurslarni   samarali
taqsimlanishga   yo’l   ochib,   provardida   barcha   mamlakatlar   uchun   iqtisodiy   yutuq
olib kelishi savdo nazariyalarida isbotlab berilgan.
Umumiy   qilib   aytganda,   boshqa   sohalar   bilan   bir   qatorda,   O’zbekistonda
yuqori   xaridorgir   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   va   uning   turlarini   kengaytirish,
birinchi  navbatda to’qimachilik sanoati, elektromaishiy texnika, mashinasozlik  va
aviasozlik   sohalarida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarni   eksport   qilishda   o’zaro
manfaatli iqtisodiy munosabatlarni rivojlantirish zarur.
Sharqiy   Osiyo   davlatlari   bilan   investitsion   hamkorlik   ham   yildan-yilga
rivojlanmoqda.   O’zbekistonga   kiritilayotgan   sarmoyaning   katta   qismi   aynan   shu
davlatlar   mablag’lariga   to’g’ri   kelmoqda.   Masalan,   2022-yilning   oxiriga   kelib,
Yaponiyaning   mamlakatimizga   kiritgan   sarmoyasi   2,3   milliard   AQSH   dollarini,
Xitoy   Xalq   Respublikasining   sarmoyasi   4   milliard   AQSH   dollarini,   Koreya
Respublikasining   sarmoyasi   hajmi   5   milliard   AQSH   dollaridan   oshdi.   Yildan
2022-yilga qadar o’zaro tovar ayirboshlash hajmi o’sishi  kuzatildi. Demak, savdo
36 aylanma   hajmi   yildan-yilga   o’sib,   yanada   barqaror   tus   olmoqda.   O’zbekiston-
Rossiya   o’rtasidagi   iqtisodiy   aloqalar   ko’lami   MDH   mamlakatlari   ichida   eng
yuqoriligi qayd etildi: savdo aylanmasi 2000-yilda 100 mln AQSH dollarini tashkil
qilgan bo’lsa, 2022-yilga kelib 9 279,7 mln AQSH dollariga yetdi. Bu O’zbekiston
va   Rossiya   o’rtasida   savdo   aylanmasi   jadal   sur’atlarda   rivojlanib   borayotganini
bildiradi.   Bu   kabi   tadbirlar   O’zbekiston   rivojlangan   mamlakatlar   o’rtasidagi
iqtisodiy   aloqalar   davomiyligini   va   barqaror   rivojlanishiga   xizmat   qiladi,   deb
hisoblayman
Taklif   va   tavsiyalar:   O’zbekistonda   xalqaro   savdoning   xajmini   oshirish   va
xalqaro   savdo   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   o’rtasidagi   munosabatlarni
yaxshilash uchun quyidagi 5 ta taklifni ko’rsatishimiz mumkin.
1.   Tijorat tashkilotlarini qo'llab-quvvatlash: O'zbekiston tijorat tashkilotlari va
kompaniyalari   xalqaro   savdo   operatsiyalarida   ishtirok   etish   uchun   yaxshi
tayyorlanishi   kerak.   Ularga   xalqaro   savdo   bilimlari   va   mahsulotlarni   eksport
qilishda yordam berish uchun dasturlar tuzish lozim.
2.   Xalqaro   savdo   bilimlari   bo'yicha   ko'p   to'plamli   konferensiyalar   va
seminarlar   o'tkazish:   Xalqaro   savdo   sohasidagi   yangiliklarni   o'rganish   va
o'zgaruvchanliklarga   moslashtirish   uchun   ko'p   to'plamli   konferensiyalar   va
seminarlar o'tkazilishi kerak.
3. Valyuta kurslarini nazorat qilish: O'zbekistonning valyuta tizimi va kurslari
xalqaro   savdo   uchun   muhimdir.   Valyuta   kurslarini   nazorat   qilish,   stabilizatsiya
qilish   va   xalqaro   savdo   operatsiyalarida   ishtirok   etish   imkoniyatlarini   oshirish
kerak.
4.  Xalqaro  savdo  bilimlari   bo'yicha  mutaxassislar  tayyorlash:   Xalqaro  savdo
sohasida   mutaxassislar   tayyorlash,   ularga   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarni
tushunish va qanday ishlashlarini o'rganish imkoniyatini ta'minlash muhimdir.
5.   Eksport   va   importni   rivojlantirish:   O'zbekiston   mahsulotlari   dunyoda   tan
olishi   kerak.   Mahsulotlarini   xalqaro   bozorda   sotish   uchun   yangi   bozorlar   ochish,
eksport va import operatsiyalarini rivojlantirish zarur.
37  
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
I. Normativ qonun va xujjatlar
1.   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar
strategiyasi   to’g risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7ʻ
fevraldagi PF-4947-sonli Qarori.  www.lex.uz .
2.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Xalqaro   savdo     siyosatini
yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi Qonuni, 13.09.2017 yildagi
PQ-3272-son.  www.lex.uz .
3.   O zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   Boshqaruvining   2022   yil   19	
ʼ
noyabrdagi 27/5-sonli qarori. www.lex.uz
4.  O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2011 yil 7 yanvardagi PQ-1464-
sonli Qarori. www.lex.uz.
II. Kitoblar, darsliklar va o'quv qo'llanmalar
5.   Anikin   A.V.   Yunost   nauki.   M.,   Politizdat,   О ’zbekiston   iqtisodiyotni
liberallashtirish yillarida. 1-5-qismlar.  Т .: TDIU, 2005 .115-bet
6.   Abramov A. H . Xalqaro savdo va Pul, kredit  va pul  muomalasi. O’quv
qo’llanma/T.: Extremum-press, 2018. -M.: Bustard. 2023 yil
7.  Kireev A. Xalqaro iqtisodiyot. Birinchi qism. M .: Xalqaro munosabatlar.-
2016.  120-bet.
8.  Saidov D. V. Xalqaro savdo nazariyalari. -M.: Toshkent.-2020.415-bet
9.   A.Razzoqov,   Sh.Toshmatov,   N.O`rmonov.   Iqtisodiy   ta`limotlar   tarixi.
«Darslik». Toshk е nt. «Moliya»- 2002 y. 
10. Abdullayeva Sh.Z V.A. Xalqaro savdo asoslari.- SPb .: PETER.-2021
11. Andreff W. The new multinational corporations from transition countries
// Economic systems. 2002. No. 26.
38 12.   Bakiyeva   I.A.,   Xo jayev   H.S.,   Muxitdinova   M.S.,   Fayziev   SH.SH.ʻ
“Mikroiqtisodiyot” o’quv qo llanma. T: “O’FMJN”, 2018	
ʻ
13.   Dornbusch   R.,   Fischer   S.,   Samuelson   P.A.   Comparative   Advantage,
Trade,   and   Payments   in   a   Ricardian   Model   with   a   Continuum   of   Goods   //
American Economic Review. 1977.
14. Eaton J., Kortum S. Technology, Geography, and Trade // Econometrica.
September 2002.    
16.   G’aniyev.X.A   Bizga   meros   tijorat.   (ANavoiy   asarlarida   tijorat
masalalarining yoritilishi). / / «Iqtisod va hisobot», 2008, 9-son.
17. Islomov A., Egamov E. T. Iqtisodiy ta'limotlar tarixi. TMI, 2005.
18. Karimov I.A O`zb е kiston buyuk k е lajak sari.T., O`zb е kiston,1998.
19.   Hamroyev   O.H.   Iqtisodiy   muvozanat   va   uni   ta’minlash   mexanizmlari.
Т .: TDIU, 2004. 136-145 bet.
III. Maqolalar va Internet manbalari
20.  https://iqtisod.uz/ 
21. https://kun.uz/news/2023/09/27   
22. https://www.spot.uz/oz/  
23. www.stat.uz  
24. www.ceep.uz  
25. http://ekonomic.doso.rn  
39