XIX asrning 70-80-yillarida Farg’ona vodiysidagi xalq xarakatlari

XIX ASRNING 70-80-YILLARIDA FARG’ONA VODIYSIDAGI XALQ
XARAKATLARI
REJA:
KIRISH
I Bob. Farg’ona vodiysida chorizm mustamlakachilik zulmining kuchayishi
1.1. CHor Rossiyasining O’rta Osiyoni bosib olishi va mustamlakachilik tartiblari
1.2. Milliy ozodlik xarakatlarining boshlanishi va uning bosqichlari
II Bob. Qo’qon xonligida milliy ozodlik xarakatlari
2.1. Po’latxon boshchiligidagi qo’zglonning boshlanishi va yengilish sabablari
2.2. 1898-yilgi Dukchi Eshon boshchligidagi Andijon qo’zg’oloni. 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati KIRISH
Vatan   –   bu   biz   tug’ilib   o’sgan   zamin   ,   kindik   qonimiz   to’kilgan   tuproq,
bobolarimiz izlari  qolgan , ajdodlarimiz merosi  , avlodlarimizga qladigan yurtdir.
Dunyoda vatanga muhabbatdan qudratliroq biron bir tuyg’u va uning sog’imchidan
kuchliroq   xis   yo’q   .   Vatan   millatni   yuksaltirguvchi   milliy   g’urudek   jozibador   ,
sehrli   bir   tuyg’uni   uyg’otadi.   Xalq   qanchalik   or-nomusli   ,   g’ururli   bo’lsa   undagi
vatan   xissi,   milliy   ong   ham   shunchalik   yuqori   bo’ladi.   Ona   yurt   –   bir   umrlik
makon   ,   diyor   tabiati   ,   el   urf-   odatlari   ,   ananalari   ertak   va   afsonlaridir.   Vatan
hamisha   navqiron   va   suyuklidir.   Vatan   millatning   manaviy   –madaniy   zaminini
yaratib   beradi   va   xar   bir   avlod   boblarining   yurtga   bo’lgan   muhabbatlarini   o’zida
tashigan   holda   so’nmas   vatan   mehri   bilan   bu   dunyoga   qadam   qo’yadi.   Vatan
tarixida yuksaklarda parvoz etgan pallalar ham , murakab va mushkul damlar ham
bo’ladi.   Vatan   mustaqilligi   va   bus   butunligi   o’z   milliy   ozodligini   davr   va   zamon
suronlarida   omon   saqlab   qola   olgan   xalq   eng   sadoqatli   xalqdir.   Xar   bir   fuqaro
uchun   o’z   vatani   va   xalqi   tarixini   bilish   esa   muqaddas   burchdir.   Xar   qaysi   xalq
milliy   qadriyatlarini   o’z   maqsad   va   muddaolari   shu   bilan   birga   umumbashariy
rivojlantirib , manaviy dunyosini yuksaltirib borishga intilar ekan bu borada tarixiy
xotira masalasi alohida ahamiyat kasb etadi. Yani tarixiy xotira tuyg’usi to’laqonli
ravishda   tiklangan   ,   xalq   bosib   o’tgan   yo’l   o’zining   barcha   muvaffaqiyat
vazafarlari, yo’qotish va qurbonlari , quvonch va iztiroblari bilan xolis va xaqqoniy
o’rganilgan taqdirdagina chinakkam tarix bo’ladi 1
. Bu yozgan kurs ishim esa XIX
asrning   70-80-yillarida   Farg’ona     vodiysidagi   xalq   xarakatlari,   yani
qo’zg’olonlarga   bag’ishlab   yozilgan   .   shu   davrdagi   xalqimiz   o’tmishidagi   og’ir
damlarni yoritshga xizmat qiladi.
Chor   Rossiyasining   Turkiston   xalqlariga   nisbatan   yurgizgan   mustamlakachilik,
ulug‘   davlatchilik   va   shovinistik   siyosati   albatta   qonuniy   suratda   mahalliy
aholining o ‘z milliy ozodligi, erki va insoniy haq-huquqlarini himoya qilish uchun
muqaddas   jangga   otlantiradi.   Chorizm   tomonidan   asoratga   solingan,   mustamlaka
1
  I.Karimov . Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q- T; 1998 qilin-   gan   xalqlar   dastlabki   kunlardan   boshlab   o   ‘z   milliy   mustaqilliklari,
ozodliklari va erklari uchun muqaddas kurashib keldilar. Mana e’tibor bering: 
1. 1856-yilda Sirdaryoda Jonxo‘ja Nurmuhammad qo‘zg‘oloni. 
2. 1868-yilda Samarqand mudofaasi va Buxoro amirligi Buxoro shahri, Shahrisabz
bekligidagi harakatlar. 
3. 1870-yilda M ang‘ishloq qirg‘izlarining isyonlari. 
4.   1871   -yilda   Eshon   Eshmuhammad   boshchiligida   Sirdaryo   viloyatidagi
chiqishlar. 
5. 1871 -yildagi Farg‘onada Yetimxon qo‘zg‘oloni. 
6. 1872-yildagi Chirchiqdagi isyonlar. 
7. 1872-1876-yildagi P o‘latxon boshchiligida Q o‘qondagi qo‘zg‘olon. 
8. 1885-yillardagi Darveshxon boshchiligidagi qo‘zg‘olon. 
9. 1892-yildagi Toshkent qo‘z g ‘oloni. 
10. 1898-yilda Andijondagi Dukchi Eshon qo‘zg‘oloni. 
1 1.1899-yilda Sirdaryo viloyatidagi harakatlar. 
12. 1916-yil Jizzax qo‘zg ‘oloni va boshqalar. 
Chor Rossiyasi hukumatining o ‘tkazgan siyosatiga qarshi 
milliy ozodlik kurashlari juda ko‘p bo‘lgan. Biz yuqorida ularning 
b a’zilarinigina sanab o ‘tdik. 1887-1897-yillar mobaynida Farg‘o- 
na, Samarqand va Sirdaryoda, mustamlakachilar idoralariga qarshi 
668 marta hujum bo‘lgan. 1897-1917-yillar orasida Turkiston  
da Rossiya bosqinchilariga qarshi 4922 marta isyon bo‘lgan.' Ana 
shu qo‘zg‘olonlar va milliy ozodlik kurashlaridan ba’zilarini eslash 
joizdir.  I Bob. Farg’ona vodiysida chorizm mustamlakachilik zulmining kuchayishi
1.1. CHor Rossiyasining O’rta Osiyoni bosib olishi va mustamlakachilik
tartiblari
Rus ko`shinlari 1853 yilda Ko`kon xonligining kal`asi  - Oqmaschitni  bosib
olishi   bilan   O`rta   Osiyoni   istilo   kilishi   boshlandi.   Okmachitni   olish   uchun   bir   oy
vaqt   ketadi.   Rus   ko`ninlari   uchun   Okmachitni   olinishi   katta   ahamiyatga   ega   edi.
Shuning uchun bu urushda ishtirok etganlarga unvonlar, orden va medallar hamda
pul   mukofatlari   berilgan.   Okmachit   o`rniga   kurilgan   rus   kal`asiga   general
Perovskiy nomi berilgan. 2
Perovskiy   nomi   keyinchalik   Kizil   O`rda   shahriga   aylantirilgan.
Okmaschitning   bosib   olinishi   Rossiyaga   1-ko`rg`on   -   hozirgi   Kazalinsk,
Karmokchi   botkog`idagi   2-ko`rg`on,   Kuvon   daryosidagi   3-ko`rg`on   va   Perovskiy
ko`rg`onidan   iborat   O`rta   Osiyoga   hujum   kilishning   yangi   Sirdaryo   harbiy
istehkomlar   chizig`ini   vujudga   keltirish   imkonini   berdi.   Ayni   vaktda   O`rta
Osiyoning sharkiy tomonlaridan boskinchilik harakatlarini boshlab yubordi. 
1860   yilda   To`kmok   va   Pishpak   (hozirgi   Bishkek),   1861   yili   Sirdaryodagi
Jo`lak   va   Yangi   ko`rg`onni   bosib   oldi.   Rus   ko`shinlari   urush   harakatlarini   ikki
tomondan:   biri   sharkdan   general   Verevkin,   ikkinchi   tomonda   g`arbdan   general
Chernyayev ko`mondonligida olib borilib, Chernyayev 1864 yilda Turkiston bilan
Chimkentni,   Verevkin   esa   Avliyoota   (hozirgi   Jambul)   ni   ko`lga   kiritish   bilan
amalda rus ko`shinlari Chimkentda tutashdilar.
Istilo   kilingan   va   tashkil   etilgan   Orenburg   general-gubernatorligi   tarkibida
1865 yilda Turkiston viloyati tashkil etilib, uning tepasiga Chernyayev ko`yildi.
1865 yili 15 mayga o`tar kechasi Toshkent shahriga Chernyayev ko`shinlari
hujum   boshlaydilar.   Shiddatli   janglardan   so`ng,   17   may   kuni   sulh   tuzishga   rozi
bo`ladilar  Vaholanki,   podsho   Aleksandr   II   Toshkent   shahrini   olishni   man
etuvchi   kat`iy   buyruk   berishiga   karamasdan,   uni   Chernyayev   ko`shinlari   bosib
oladi.   Shuning   uchun,   Chernyayev   kattik   tazyik   ostida,   Yevropa   afkor   ommasini
2
 O’zbekiston Milliy ensiklopediyasi. T; 2001. 1-tom chalg`itish   maksadida   “toshkentliklar   o`z   ihtiyorlari   bilan   Rossiya   imperatorligi
tasarrufiga o`tganligi to`g`risida hujjat”ga majburan imzo ko`ydirib, muhr bostirib
oladi. 
Orenburg   general-gubernatori   M.Krijanovskiy   1865   yili   sentabrda
Toshkentni, Ko`kon va Buxoro xonliklarining ta`siridan holi bo`lgan mustakil deb
e`lon   kiladi.   Shu   asnoda,   1865   yilning   oktabrida   Toshkentni   Rossiya   imperiyasi
tarkibiga ko`shib olinganligini rasmiy ravishda e`lon kiladi. 3
Chor Rossiyasi o`z mustamlaka yerlarini kengaytirishni davom ettirib,
1866 yil 10 fevralda Samarkand sari yurish kilib, 13 mayda Erjar yakinida bo`lgan
jangda   Buxoro   ko`shinlarini   yengadi.   O`sha   yili   Xo`jand,   O`ratepa   va   Jizzax
hujum   bilan   bosib   olinadi.   Samarkanddan   Buxoroga   boraverishda   Yangiko`rg`on
yakinida   Buxoro   amirining   ko`shinlari   yana   yengiladi.   1868   yil   23   iyunda   rus
ko`shinlari   Samarkandni   so`ngra   Kattako`rg`onni   Buxorodan   ajratib   olib,
Zarafshon   okrugini   tashkil   kiladilar.   Buxoro   amiri   Muzaffariddinni   (1860-1885)
asoratli   shartnomani   imzolashga   majbur   etdilar.   Shartnomaga   muvofik   Buxoro
amalda   Rossiyaning   vassaliga   aylanib   koldi,   harbiy   chikimlar   uchun   500   ming
so`m tovon puli to`lashga majbur etdi.
1873   yili   may   oyida   13   ming   kishilik   ko`shin   bilan   Xivaga   karshi   yurish
boshladi.   Xiva   ko`shinlari   27-28   maydagi   teng   bo`lmagan   janglardan   so`ng
yengilgach,   1873   yil   25   avgustda   Gandimiyen   shartnomasi   imzolandi.   Kaufman
Xeva  yurishini  yakunlagandan   keyin  Ko`kon  xonligini  bosib  olishga   tayyorgarlik
ko`ra boshladi. Bu davrda Ko`kon xonligida ichki ziddiyatlar juda kuchayib ketgan
edi.   Xon   ma`muriyatining   o`zboshimchaliklari   xalk   ko`zg`olonlariga   olib   keldi.
Ko`zg`olonga   Xudoyorxon   katl   kildirgan   Musulmonkulning   o`g`li   Abdurahmon
oftobachi   boshchilik   kilardi.   Unga   kipchoklar,   kirg`izlar,   shaharning   barcha
aholisi,   shuningdek,   musulmon   ruhoniylari   ham   ko`shildilar.   Xudoyorxon   (1845-
1858),   (1862-1863),   (1865-1875   yillarda   xon   sifatida   taxtda   o`tirgan)   kochadi,
uning   katta   o`g`li   Nasriddin   xon   (1875-1876)   deb   e`lon   kilinadi.   Ruslarga   karshi
3
 Ziyoyev . X . Turkistonga rossiya tajovuzi vahukmronligiga qarshi kurash . SHarq-1998 g`azovot e`lon kilindi. Ko`zg`olon Farg`onanigina emas, balki rus mulklarini ham
kamrab   olgan   edi.   1875   yil   avgustda   rus   ko`shinlari   bilan   Ko`kon   xonligi
ko`shinlari   o`rtasida   jang   natijasida   xon   ko`shinlari   Angren   daryosi   vodiysi,
Xo`jand,   Kurama   uyezdidan   Mahram   kal`asigacha   chekinishga   majbur   bo`ladi.
Shiddatli janglardan keyin Mahram kal`asini ham tashlab chikishga majbur bo`ldi.
Ko`kon armiyasi mag`lubiyatga uchradi. Ko`kon xoni Nasriddin taslim bo`ldi.
General   M.D.  Skobelev   ko`mondonligidagi   rus   ko`shinlari   Ko`konni  jiddiy
karshiliksiz   egalladi.   1876   yil   19   fevralda   Ko`kon   xonligi   territoriyasi   Rossiyaga
ko`shib   olinganligi   va   uning   o`rnida   Farg`ona   viloyati   tashkil   etilganligi   e`lon
kilindi.   Skobelev   harbiy   gubernator   etib   tayinlandi.   Kirg`izlarga   karashli   Oloy
vodiysi ham Rossiya imperiyasiga ko`shib olindi. Ko`kon   xonligini   ko`shib
olinishi   bilan   Sharkda   Tyanshon   tog`laridan   boshlab,   G`arbda   Amudaryogacha,
Janubda Pomir etaklarigacha cho`zilgan Turkiston general-gubernatorligi tuzildi.
Endi   chor   Rossiyasining   Turkiston   mustamlakasini   boshkarishi   tartibiga
kelsak,   O`rta   Osiyo   xalklarining   iktisodiy   va   milliy   manfaatlariga   zid   tartib-
koidalar,   boshkaruv   tizimi   joriy   kilindiki,   bularning   barchasi   to`la
mustamlakachilik majmuasini tashkil etdi. Mustamlakachilik tartiblari hammasi bir
yo`la emas, balki birin-ketin joriy kilib borildi.
1865   yilda   yangi   tashkil   kilingan   Turkiston   oblastini   boshkarishning
vaktincha   Nizomi   e`lon   kilindi.   Unda   ruslar   ko`l   ostiga   o`tgan   yerlarda   dastlabki
boshkaruv   jarayonida   osoyishtalik,   xavfsizlikni   ta`minlash   maksadida   mo`tadil
konunlar   joriy   kilindi.   Masalan,   barcha   ma`muriy   organlarga   mahalliy   aholining
turmushi, ichki ishlari, yerga egalik - hukukiy munosabatlariga aralashmay tartibni
umumiy   tarzda   kuzatib   borish   belgilangan.   1867   yilda   rus   podshosi   Turkistonni
boshkarishning   yangi   loyihasini   tasdikladi.   Yangi   loyihaga   binoan,   Turkiston
viloyati   o`rnida   mustakil   Turkiston   general-gubernatorligi   tashkil   kilindi.   Uning
ma`muriy   va   harbiy   bo`linmalari   umumiy   harbiy   rahbarlikka   birlashtirildi.
Shuningdek, o`lka general-gubernatorligiga ulkan hokimiyat vakolati berildi. Unga
mustakil,   podsho   xukumatining   ijozati   yoki   aralashuvisiz   ko`shni   davlatlar   bilan diplomatik   munosabatlar   o`rnatish,   aholiga   solinadigan   soliklarning   mikdorini
belgilash,   rus   fukaroligini   berish,   davlat   kirim-chikimlarini   belgilash,   o`limga
hukm kilish yoki avf etish masalalarni o`zi hal kilish hukuki berildi.  4
1873   yilda   general   Kaufman   Turkistonni   boshkarishning   “hokimiyatni
ichkariga sukilib kirish g`oyasi”, yangi loyihasini takdim etdi. 1882-1883 yillarda
Turkiston   general-gubernatorligi   ma`muriy   boshkarish   sistemasining   Rossiya
senatining   mahfiy   maslahatchisi   F.K.  Girs   (1842-1891)   tomonidan  taftish   kilindi.
Taftish xulosasiga ko`ra mahsus komissiya tuzilib, 1886 yilda “Turkiston o`lkasini
boshkarish   to`g`risida   Nizom”   ishlab   chikariladi   va   podsho   tomonidan
tasdiklanadi.   Nizom   bo`yicha   sud   kurilishi,   o`trok   va   ko`chmanchi   aholi   yer
boshkaruvi   tartibi,   soliklarning   ma`lum   bir   mikdori,   umumdavlat   majburiyatlari,
o`lka tabiiy boyliklaridan foydalanish tartiblari belgilab ko`yildi. 
Shunday   kilib,   Turkistonda   mustamlakachilik   tartibini   yangi   konunlari
vujudga   keltirildi.   Rossiya   guberniya   va   viloyatlaridan   Turkiston   ma`muriyatini
boshkarish   farki   shunda   ediki,   Turkiston   Rossiya   ichki   ishlar   ministrligiga   emas,
balki   harbiy   ministrlikka   itoat   etardi.   Turkiston   general-gubernatori   harbiy   va
fukarolar  boshkarish vakolati  juda  keng berilgan  hokim  edi. Uning Ijroiya  organi
Turkiston general-gubernatorining kanselyariyasi edi. Kanselyariya uch bo`limdan
iborat   bo`lib,  biri   boshkarish  va  o`lka  ma`muriy boshkarish  shaxsiy  tarkibi  bilan;
ikkinchisi   -   yer   va   uning   majburiyatlari,   shuningdek,   kurilish,   aloka,   o`kuv   va
sanitariya   masalalari   bilan;   uchinchisi   esa   moliya   va   yer   taksimlash   masalalari
bilan   shug`ullangan.   Shuningdek,   uchinchi   bo`limga   vakf   mulklari,   statistika
yuritish   va   Turkistondagi   chet   el   fukarolarini   nazorat   kilib   turish   vakolati   ham
yuklatilgan.   Kanselyariyaning   maxsus   bo`limi   -   diplomatiya   kismi   1899   yilda
Tashki ishlar ministrligi - diplomatik amaldorlar bilan almashtirildi. Bu bo`limning
vazifasi   karam   (protektorat)   Buxoro   va   Xiva   xonliklariga   bog`lik   barcha
masalalarni yechishdan iborat ham bo`lgan. 
4
 Ziyoyev . X . Turkistonga rossiya tajovuzi vahukmronligiga qarshi kurash . SHarq-1998 Shunday qilib, O`rta Osiyoda mustamlakachilik tartiblarini o`rnatilishi bilan
O`rta   Osiyo   xonliklarining   siyosiy   mustakilligi   batamom   tugatildi.   1881   yilda
Rossiya-Eron chegara konvensiyasi, 1885-1887 yillardagi muzokaralar bilan rus va
britan   xukumatlari   tomonidan   Afg`oniston   bilan   bo`lgan   chegara,   1895   yilgi
muzokaralar   bilan   Pomir   chegaralari   hozirgi   O`rta   Osiyoning   uzil-kesil   chegarasi
belgilandi. Shu bilan amalda Rossiya O`rta Osiyo ustidan iktisodiy-siyosiy jihatdan
tasarruf   kilish   hukukini   ko`lga   kiritgan   edi.   Chunki,   chegara   konvensiyasining
imzolanishi   Rossiyaning   O`rta   Osiyo   yerlarini   bosib   olinishini   amalda   xalkaro
mikyosda tan olinishi edi.
1.2. Milliy ozodlik xarakatlarining boshlanishi va uning bosqichlari
O’lkadagi XIX asr ikkinchi yarmiga kelib chor Rossiyaning 
mustamlakalchilik, ulug` davlatchilik, shovinistik siyosati mahalliy aholining  
milliy ozodligi uchun kurashning kuchayishiga sabab bo’ldi.  
Tarixiy manbalarda, arxiv xujjatlarida chor Rossiyasi armiyasining O’rta  
osiyo xududiga kirib kelishi bilan, unga qarshi xalq ozodlik xarakatlari  
boshlanganligi va bu chor xukumatining ag`darilishiga qadar davom etganligi  
haqida ma`lumotlar qayd qilinadi. Bu ma`lumotlar asosida O’rta Osiyo
xalqlarining chorizmga qarshi olib borgan quyidagi  eng yirik va ommaviy  tus 
olgan kurashlarini qayd qilishimiz mumkin: 1837-1846 yillarda Sulton  Kenesarin 
rahbarligidagi va Buxoro xonligining Buxoro shahri, Shaxrisabz  bekligidagi 
harakatlar, 1871 yilda Eshon Eshmuxammed boshchiligida Sirdaryo  viloyatidagi 
chiqishlar, 1871yildagi Farg`onada Yetimxon quzg`oloni, 1872 yilda  
Chirchiqdagi isyonlar, 1873-76 yillar Qo’qondagi Po’latxon qo’zg`oloni, 1898  
yildagi Andijonda Dukchi Eshon quzg`oloni, 1899 yildagi Sirdaryo viloyatidagi  
xarakatlar. 1916 yildagi Jizzax qo’zg`oloni va boshqalar. 
Bu ruyxatni yana davom ettirish mumkin. XIX asr 70-yillar boshlaradiga  
Farg`onadagi xalq xarakatlarini alohida qayd etish lozim. 1868-yilda Kaufman   bilan sulh shartnomasi tuzib Qo’qon xonligining katta xududlarini Rossiya  
ixtiyoriga bergan va Rossiya xukmronligini tan olgan Xudoyorxon siyosatidan  
nafaqat oddiy xalq, balki yirik er egalari ham norozi edilar. 5
 Qo’qon xonligida  
elchi va josus vazifasini bajargan polkovnik Shaufus ma`lumotlariga qaraganda  
norozi eklar tepasida Abduraxmon oftobachi turgan. 1872 yilda xon siyosatiga  
qarshi xalq xarakati ayniqsa kuchaydi. Bunday foydalangan Abdurahmon  
oftobachi tanishi mulla Isxoq Hasan o’g`lini qirg`izdar orasida Po’latxon nomi  
bilan qo’zg`olon ko’tarishga undaydi va o’zi ham bu xarkatga qushiladi. 1873  
yilda boshlangan bu qo’zg`olanda oddiy xalq, dehqonlar, xunarmandlar katta rol  
o’ynaydi va bu harakat butun Farg`ona vodiysi bo’ylab yoyildi. Xudoyorxonning  
o’g`li Nasriddinbek boshchiligidagi xon qo’shinari ham qo’zg`olonchilarni  
qo’llab-quvvatladi. Bu voqeadan qo’rqib ketgan Xudoerxon rus xokimiyatidan  
boshpona so’rab Toshkentga qochdi. Qo’qon taxtiga uning o’g`li Nasriddinbek  
(1875-1876) xon qilib ko’tarildi. Qo’zg`olonchilar kelishuviga binoan esa  
Po’latxon xon etib saylanishi kerak edi. Nasriddinbekning xonlikka ko’tarilishi  
va uning bilan kelishuv siyosatini olib borishi, qo’zg`olonchilar o’rtasida norozilik
keltirib chiqardi. Natijada Marg`ilon, Namangan. Andijon xududlarida Po’latxon  
tarafdorlari erlarnikambag`allarga bo’lib berib, xon siesatiga qarshi chiqdilar.  
Qo’qon xonligining ruslarga qarashli bo’lgan erlarida ham norozilik chiqishlari  
avj ola boshladi. Bu rus xukumatini xavotirga solib quydi va Kaufman Qahhon  
xonligini tugatish to’g`risida podshoning roziligini so’rab iltimosnoma jo’natdi.  
Qo’qon xonligi xududiga esa Skobelev boshchiligida xarbiy jazo otryadi kiritildi.  
Bu vaqtda Nasriddinxon xokimiyatdan chetlashtirilib. vodiyda Po’latxonning  
mavqei oshib ketgan edi.  
Harbiy jihatdan ustun bo’lgan rus qo’shinlari qo’zg`olonchilarni tezda  
mag`lubiyatga uchratdi. Po’latxon qo’shinlari xarakatining ikkinchi bosqichi  
1875 yili Toshkent viloyatida Ohangaron, Telov, Pskent va Toshkentda bo’lib 
o’tgan xarakatlarni o’z ichiga oladi. Qattiq zarbga uchragan qo’zg`olonchilar  
1876 yili Andijonda Oloy vodiysida kurashni davom ettirdilar. Ammo harbiy  
5
 R.SHamsutdinov . Vatan tarixi. Ikkinchi kitob Sharq-2010  jihatdan kuchlar teng emas edi. 1876 yil 1 martda Po’latxon tutib olinib  
Marg`ilonda osib o’ldirildi. Boshqa qo’zg`olonchilar ham qattiq jazolandi.  
Podshoning buo’rig`i bilan Qo’qon xonligi tugatilib Farg`ona viloyati tashkil  
etildi.  Farg`ona vodiysidiga XIX asrning 70-80 yillardagi harakatlarida 
Qurbonjon  dodhox. Etimxon. Darvishxon to’ra, Ekubbek boshchiligidagi 
qo’zg`olonlarni  ham qayd qilishimiz mumkin. Qurbonjon dodhox rus 
qo’shinlariga qarshi  
kurashda sharq ayollarining qahramonligini, jasoratini namaen etdi.  6
Rus generali  
Skobelev u bilan sulh tuzishi va uni «Oloy maliykasi» deb tan olishga majbur  
bo’ldi. XIX asrning ohiri o’n yilligida Toshkent va Farg`ona xududlarida ko’plab  
xalq ozodlik xarakatlari bo’lib o’tdi. Bulardan 1892 yildagi Toshkent  
qo’zg`oloni, 1898 yilgi Andijon qo’zg`olonlarini aytib o’tishimiz zarur.  
 II Bob. Qo’qon xonligida milliy ozodlik xarakatlari
2.1. Po’latxon boshchiligidagi qo’zglonning boshlanishi va yengilish sabablari
1873   yildan   1877   yilgacha   Ko`kon   honligida   mustamlakachilik   va   zulmga
karshi   xalk   harakatlari   bo`lib   o`tdi.   Unda   dehkonlar,   hunarmandlar   va   mayda
savdogarlar asosiy harakatlantiruvchi kuch hisblandi. Bu harakatlarda ayrim feodal
va   ruhoniy   vakillari   ham   xalk   tomonidan   turib   ishtirok   kildilar.   Ko`zg`olon
boshliklaridan   biri   Marg`ilon   yakinida   tug`ilgan   Mulla   Ishok   Mulla   Hasan   o`g`li
bo`lib tarixda Po`latxon nomi bilan xalk ko`zg`oloniga boshchilik kildi.
Ko`zg`olon   dastlab   Jalolobod   va   Xonobod   kishloklarida   kirg`iz   aholisi
o`rtasida   boshlanib,   ular   xonning   solik   yig`uvchilarini   o`ldirdilar.   Tez   orada
ko`zg`olonchilar soni  10000 kishiga yetdi. To`rako`rg`on atrofida xon ko`shinlari
bilan   bo`lgan   jangda   ko`zg`olonchilar   yengilib,   Po`latxon   yashirindi.   1874   yil
bahorida   Ko`kon   xonligining   turli   viloyatlarida   g`alayonlar   yana   boshlandi.
Po`latxon   tarafdorlari   ular   bilan   aloka   o`rnatishga   urindilar:   rus   diplomati
6
 Tillaboyev S . mustamlakachilarga qarshi Darvishxon boshchiligidagi qo’zg’olon . ,, o’zbekiston tarixi’’, T:2002, 1-
son  Veyonberg   yozgan   hisobotga   ko`ra   bu   ko`zg`olonga   olov   yokayotgan   kishi
mashhur mingboshi Musulmonkulning o`g`li Abduraxmon oftobachi edi. 
1874   yilga   “Sankt   Peterburgskiye   vedomosti”   gazetasi   (268-son)   habariga
ko`ra,  ko`zg`olon umumiy  tus  olib,  kirg`iz  va kipchoklarni  birlashtirdi, xatto  xon
karamog`idagi o`trok xalk ham ko`zg`olonchilar tomoniga o`ta boshladi. 1874 yil
ko`zg`oloni   ham   noyabr   oyi   oxirlariga   borib   to`xtadi.   Ko`zg`olonning   bahorda
boshlanib   kuzda   tugashining   asosiy   sababi,   Ko`kon   xonligi   agrar   mamlakat
bo`lganligi   tafayli   dalalardagi   hosilni   yig`ib   olish   zaruriyati   tug`iladi.   1875   yil
ko`zg`olon   yana  boshlandi.   Unga   Po`latxon   bilan   birga   Xudoyorxonning   nabirasi
Nazarbek   boshchilik   kildilar.   Iyul   oyida   ko`zg`olonchilar   safariga   Abduraxmon
Oftobachi, Iso Avliyolar o`z ko`shinari bilan, Xonning o`g`li Nasriddinbek, ukasi
Sulton   Murodbek   o`tib   ketdi.   22   iyunda   xonning   ikkinchi   o`g`li   Muhammad
Aminbek   ham   ko`zg`olonchilar   safiga   ko`shilgach   Xudoyorxonning   ahvoli   ancha
og`irlashdi.   U   Turkiston   general-   gubernatoriga   yordam   so`rab   murojaat   kildi.
Lekin   yordam   yetib   kelishiga   ko`zi   yetmagach,   Toshkentga   kochdi.   U   bilan   biga
o`sha paytda Ko`konda bo`lgan polkovnik Skobelev, Veynbergalar boshchiligidagi
kazaklar  ham  ketdilar. Ko`zg`olonchilar   ularni   Xo`jandgacha   ta`kib  kilib  bordilar
va   30   aravani   ko`lga   tushirib   kaytib   keldilar. 7
  Aravalardan   birida   topilgan   xon
arxivi yoqib yuborildi. 
Oddiy   xalk   Po`latxonning   “soxta   xon”   ekanligini   bilmagan.   Xudoyorxon
kochib   ketgandan   so`ng   taxtga   uning   o`g`li   Nasriddinbek   o`tirdi.   Bundan
g`azablangan   Po`latxon   Nasridinbekka   karshi   kurashga   bel   bog`laydi.   Xalk
Nasriddinbekni   tan   olmaydi.   Po`latxon   xalkni   o`z   tomoniga   og`dirish   uchun
Nasriddinbek   va   Abdurahmon   oftobachilarning   yerlarini,   mulklarini   mehnatkash
halkka   bo`lib   berdi.   Ozodlik   harakati   kuchayib   borib   Turkiston   general-
gubernatorligi chegaralarigacha kela boshladi.
Ko`zg`olnchilar Obliy kishlog`i Kuramani kurshab olib, Ohangaron daryosi
vodiysidan   Telov   istehkomiga   hujum   kilib,   Xo`jand   tomon   yurdilar.   Bir   vaktni
7
  R.SHamsutdinov . Vatan tarixi. Ikkinchi kitob Sharq-2010  o`zida 5000 kishilik ko`shin Sirdaryo bo`ylab yurib, 7-8 avgustda Chilmaxram va
Samg`ar   kishlog`ini   egalladi.   Nov   kishlog`ini   ishg`ol   kilib   Xo`jand   va   O`ratepa
o`rtasidagi   alokani   uzib   tashladi.   Toshkentdan   40   km   masofadagi   Parkentni   ozod
kidi. Turkiston   general-gubernatori   yordam   so`rab   Sankt-Peterburgga   murojaat
kilgach,   podsho   Turkiston   harbiy   okrugini   kuchaytirish   uchun   katta   mablag`   va
harbiy kuchlar ajratishga farmon berdi. 1875 yil 9 avgustda Kaufman xalk-ozodlik
kurashini   bostirish   uchun   urush   e`lon   kiladi.   Avgust   oyida   ko`zg`olonchilar   soni
50000 ga yetgan edi. 
Turkiston   general-gubernatori   ko`zg`olonchilarga   karshi   kurashda
millatchilik   va   shovinizmdan   ustalik   bilan   foydalandi.   1975   yil   13   avgustda
Ko`kon   ahliga   kilgan   murojaatida   tubjoy   aholi   hamda   kirg`izlar   va   kipchoklar
o`rtasiga millatchilik urug`ini sochdi. Lekin shahar va kishloklarning asosiy aholisi
ko`zg`olonchilar   tomonida   turdi.   Avgustdagi   shiddatli   janglardan   so`ng
Abdurahmon   oftobachi   omon   kolgan   25-30   yigiti   bilan   O`zganga   kochishga
majbur bo`ldi. 
1875   yil   22   sentabrda   Nasriddinbek   Marg`ilon   shahrida   Kaufman   bilan
shartnoma   tuzdi.   Unga   ko`ra,   u   o`zini   Rossiya   imperatorining   sodik   kuli   deb   tan
oldi.   Ko`shni   davlatlar   bilan   aloka   kilish,   shartnoma,   bitim   tuzish   hukukidan
mahrum   bo`ldi.   Chor   xukumatining   ruxsatisiz   urush   olib   borishdan   voz   kechdi.
Sirdaryoning   o`ng   sohili   Namangan   va   Chust   shaharlari   Rossiya   ixtiyoriga   o`tdi.
Sirdaryoning   o`ng   tomonida   Turkiston   general-gubernatorligining   Namangan
bo`limi tashkil kilinib, unga general Skobelev boshlik kilib tayinlandi. 
1876   yil   boshlarida   ko`zg`olonchilarga   karshi   general   Skobelev   katta
ko`shin   bilan   hujum   kildi.   8   yanvar   kuni   Andijon   shahri   ostonalariga   yetib   kelib
shaharni   o`kka   tutdi.   Abdurahmon   oftobachi   va   uning   safdoshlari   dushmanga
taslim   bo`ldilar   va   ko`shini   tarkatib   yuborildi.   Asakada   turgan   Po`latxon   jangda
mag`lubiyatga   uchragach   Uchko`rg`onga   chekindi.   18   fevraldan   19   fevralgacha o`tar kechasi Po`latxon xon tomonidan ushlanib rus ko`mondonligiga topshirildi. U
1876 yil 1 martda Marg`ilondagi bozor maydonida dorga osildi. 8
 
Shunday   kilib   1873   yilda   boshlangan   Po`latxon   boshchiligidagi   ko`zg`olon
tor-mor   etildi.   Ko`kon   xonligi   tugatildi   va   Farg`ona   viloyati   tashkil   kilindi.
Shundan so`ng ham o`zbek, tojik, kirg`iz xalklari kurashni davom ettiraverdilar.
2.2. 1898-yilgi Dukchi Eshon boshchligidagi Andijon qo’zg’oloni. 
Tarixga “Dukchi eshon qo‘zg‘oloni” nomi bilan kirgan Andijon qo‘zg‘oloni
19-asr   oxiridagi   xalq   harakatlarining   eng   kattalaridan   biridir.   U   Muhammad   Ali
eshon (1846-1898) nomi bilan mashhur. 
Muhammadali   Marg‘ilon   shahriga   qarashli   Shahidon   qishlog‘ida   o‘rtahol
dehqon   va   hunarmand   Muhammad   Sobir   oilasida   dunyoga   kelgan.   Otasi   uni
bolaligida   Buxoroga   olib   borib   Usmoncha   Oxund   domla   maktabiga   beradi.
Muhammad   Ali   16   yoshga   to‘lganida   Samarqand   yaqinidagi   Karrux   qishlog‘ida
mulla   Usmon   oxund   sudur   eshon   xizmatiga   beriladi.   To‘rt   yildan   so‘ng   butun
vodiyga   tanilgan   ulamo   Sultonxon   to‘ra   eshon   xizmatiga   kiradi.   U   o‘zining
mehnatsevarligi,   aqli,   odobi   va   taqvodorligi   bilan   eshonning   o‘g‘illari   qatoridan
joy   oladi.   1882   yilda   Sultonxon   to‘ra   vafot   etadi.   Vafoti   oldidan   u   o‘z   shogirdi
Muhammadaliga   “eshonlik”   to‘g‘risida   xati   irshodni   (yo‘llanma   xat)   yozib,
muhrlab bergan edi. 
Muhammadali   1887-1893   yillarda   Makkai   Mukarramaga   borib   haj   qiladi,
Rossiya   va   Hindiston   shaharlarida   bo‘lib   qaytadi.   Muhlislari   Mingtepa
qishlog‘idan   unga   mos   xovli-joy   olib   berishadi.   Eshonning   yaxshi   fe’l-atvori,
kamtarona   turmush   tarzi,   boy   hayotiy   tajribasi   va   keng   dunyoqarashi   uning
muhlislari   sonini   tobora   oshirib   bordi.   Mingtepa   tezda   ko‘plarning   qutlug‘
ziyoratgohiga   aylanadi.   O‘sha   yillari   Mingtepa   450   xonadonlik   qishloq   bo‘lib,
unda   1200   nafarga   yaqin   o‘zbek,   tojik   va   qirg‘izlar   istiqomat   qilgan.   Ular
dehqonchilik va hunarmandchilik bilan shug‘ullanganlar. Eshon ham ko‘plar qatori
otasidan   qolgan   hunar   –   yigchilik   bilan   mashg‘ul   bo‘lgan.   Zamongdoshlari
8
 Tillaboyev . S . ko’rsatilgan adabiyot,  tasvirlashlariga   ko‘ra,   Muhammadali   eshon   o‘rta   bo‘yli,   cho‘qqi   soqolli,
kamsuxan,   kulib   turuvchi,   ovozi   mayin   kishi   bo‘lgan.   O‘zini   eshon   deb   e’lon
qilgan Muhammadali har kuni katta qozonda ovqat pishirib och-yalang‘och, yetim-
esirlarni   boqa   boshlaydi.   U   dastlab   bu   ishni   qarz   olib   amalga   oshiradi.   So‘ng
eshonning obro‘-e’tibori shu darajada ko‘tarilib ketadiki, u qarzlarini ham uzib, har
kuni   doshqozonda   ovqat   tayyorlatib   150-200,   ba’zan   esa   400-500   kishini
ovqatlantira   boshlaydi.   Muhammadali   eshon   bo‘lish   bilan   birga   tabiblikdan   ham
xabari   bor   edi.   Eshonning   xalq   orasida   obro‘-e’tibori   juda   tez   o‘sib   bordi.   Uning
muridlari   faqat   Farg‘ona   vodiysidagina   emas,   Toshkent,   Samarqand,   Buxoro   va
boshqa olis-olis joylarda ham bo‘lgan. 1890 yillarga kelib eshonning ziyoratchilari
ko‘payib, muridlari unga 500 ot sig‘adigan otxona qurib berishadi, xomg‘ishtli 12
gazli minorasini 34 gazga ko‘tarib, pishiq g‘ishtdan ishlab berishadi.
Chor   Rossiyasining   xalqqa   qarshi   mustamlakachilik,   zo‘rlik   va   adolatsiz
siyosati   Muhammadali   xalfaning   xalq   kurashiga   rahbarlik   qilishining   bosh
sababidir.   Qo‘zg‘olon   boshlanishidan   bir   yil   oldin   eshon   turk   sultoniga   maktub
yozadi.   Maktubda   eshon   ruslar   Qo‘qon   xonligini   bosib   olganlaridan   keyin
musulmonlar   o‘rtasida   ahloqan   buzilish   kuchayganligini,   shariat   qoidalaridan
chekinish   ro‘y   berib,   buzuqlik,   ichkilikbozlik,   nashaho‘rlik   avjiga   chiqa
boshlaganligini   yozgan.   Bundan   tashqari   eshon   ruslar   kambag‘allar   uchun   zakot
yig‘ishni,   xajga   borishga   ta’qiqlaganliklarini,   eski   vaqflarni   man   qilib,   yangilarni
joriy   etmayotganliklarini   ta’kidlar   ekan,   turk   sultonidan   xalqning   shariat   qonun-
qoidalari bo‘yicha turmush kechirishi uchun sharoit yaratishni oq podshodan talab
qilishni   so‘raydi.   “Rus   hukumatining   shariatni   nazar-pisand   qilmaganligini
Ollohning   qahrini   keltirmasmikin,   deb   qo‘rqaman”,   deydi   eshon   ushbu   maktubi
so‘nggida.
Mingtepalik   eshonning   tobora   ortib   borayotgan   obro‘-e’tibori
mustamlakachilarning xavotirini oshirdi. Bunga ularning asosi bor edi. 1895 yilda
eshon xuzuriga qurbonjon dodho tashrif buyurgani va ub lian mustamlakachilarga
qarshi   qo‘zg‘olon   ko‘tarish   masalasini   muhokama   qilgani   mustamlakachilarni
talvasaga   soldi.   Qolaversa   norozilik   qurbonjon   dodho   qo‘li   ostidagi   qirg‘izlarda ham   kuchli   ekani   ma’lum   edi.   Ketmontepa,   Ko‘gart   taraflardagi   qirg‘izlar   1896
yilda   eshon   xuzuriga   rus   mujiklaridan   shikoyat   qilib   vakillar   ham   yuborishadi.
1896-1897   yillarda   Rossiyaning   ichki   guberniyalaridan   ko‘chirib   keltirilgan   va
hosildor yerlarni egallab olgan rus mujiklari bilan qirg‘izlar o‘rtasida to‘qnashuvlar
kuchayadi.   Qirg‘izlar   ko‘chib  keltirilganlarga   qarshi   qo‘zg‘olon   ko‘tarishga   qaror
qilishib, Muhammadali  eshondan maslahat so‘rashadi. Muhammadali zudlik bilan
chorvador boy Chibil bo‘lis hamrohligida qirg‘izlar maskaniga yetib keladi va bu
yerda   bo‘lajak   qo‘zg‘olonning   rejasi   muhokama   qilinadi.   Muhammadali
qo‘zg‘olon rahnamosi bo‘lishiga kelishiladi.
Muhammadali   eshon   qo‘zg‘olonga   puxta   tayyorgarlik   ko‘rish   uchun
murojaatnoma   yozib,   uni   turli   joylardagi   o‘z   vakillariga   jo‘natadi.
Murojaatnomada   rus   bosqinchilariga   qarshi   qo‘zg‘olonga   tayyorgarlik
ko‘rilayotgani,   xabar   yetib   kelgani   zamon   joylardagi   vakillar   mahalliy   kishilarni
ergashtirib   tegishli   joyga   yetib   kelishlari   lozimligi   bayon   qilingan   edi.   Mazkur
qasamyodga   mahalliy   amaldorlar   va   obro‘-e’tiborli   kishilardan   o‘n   ikki   kishi
muhrini bosgan. 9
1898 yil 14 may kuni kechqurun Muhammadali eshon uyida kengash bo‘lib,
unda   Farg‘ona   viloyatining   turli   yerlaridan   kelgan   kishilar   qatnashadi.   Kengash
eshon   ma’lum   qilgan   rejaga   binoan   vodiydagi   uch   shahar-Andijon,   Marg‘ilon   va
O‘shdagi   harbiy   lagerga   bir   kunda   hujum   qilinishi   kerak   edi.   Bu   hujum
muvaffaqiyatli   tugasa,   Qo‘qonni   ham   olib,   vodiyda   xonlik   tuzumi   tiklanardi.
So‘ngra   mustamlakachilar   Samarqand,   Toshkent   va   Chimkentdan   ham   haydab
chiqarilardi.
16   may   kuni   kechqurun   yana   eshon   xonadonida   kengash   bo‘lib,   unda
mingga   yaqin   odam   qatnashdi.   Shu   kengashda   eshonning   o‘n   to‘rt   yoshli   jiyani
Abdulaziz xon qilib ko‘tarilajagi, qo‘zg‘olon qachon boshlanishi aytildi.
17 may kuni  shom  namozida  Tojik qishlog‘idagi  masjidga juda ko‘p odam
to‘plandi.   Namoz   paytida   eshon   xalqqa   murojaat   qildi.   Bu   murojaat   Muso
9
  Ziyoyev . X . Turkistonga rossiya tajovuzi vahukmronligiga qarshi kurash . SHarq-1998 Turkistoniy   asarida   quyidagicha   aks   ettiriladi:   “Ey   muhtaram   musulmonlar!   Ey
birodarlar!   Hammangizga   ma’lumdirki,   yurtimiz   musulmon   yurti,   el   musulmon,
xalq   musulmon,   xon   musulmon,   shariatning   hukmi   joriy,   amri   nofiz   edi.
Hukumatni   Alloh   taolo   o‘zi   biladur,   kofirlarni   musallat   qildi,   yurtimizga   o‘ris
keldi.   Xudoyorxon   o‘rniga   Kaufman,   Umarxon   taxtiga   Chernayuf   o‘ltirdi.
Farg‘ona   xonligi   yerida   Moskva   xonligi   -   oq   podsho   hukmron   bo‘ldi.   O‘ris
vatanimizga   istilo   etdi.   So‘ngra   tilimizga   istilo   qildi.   Sekin-asta   dinimizga   istilo
qilmoqqa   boshladi,   bilasizlarki,   musulmonlarning   ahloqi   buzildi.   O‘risning
kelg‘oniga   o‘ttiz   yil   to‘lmay,   musulmonlar   riboga   odatlandi,   halol-haromni   farq
qilmas   bo‘ldi.   Qozilarimiz   bo‘yniga   but   taqadig‘on   bo‘ldi.   Xulosa   (shulki),
shariatimiz   xor,   musulmonchilik   g‘arib   bo‘ldi.   Hurriyatimiz   g‘oib   bo‘ldi,
istiqlolimiz mahv bo‘ldi, o‘zimiz o‘tmas, so‘zimiz kesmas bo‘ldik. Ey voh...
Ey musulmonlar, bunga sabab o‘zimiz bo‘ldik. Bu asorat va mahkumiyatga
kimsa   rozi   emas,   ins   ham,   jins   ham   rozi   emas.   Ey   birodarlar,   tek   turaversak,   bu
kofir   yana   battar   qiladur.   Voy   bizning   xolimizga.   Tarixda   o‘tgan   muazzam   bir
saltanat   qurg‘on   qahramon   pahlavonlar   avlodimiz-bu   zillatga   hech   qanday   zireh
chidamas.   Qani   bizdagi   shijoat,   qani   ajdodlarimizdagi   bisolat,   sizlarga   nima
bo‘ldi?
-Ey   musulmonlar,   ey   xudoning   bandalari,   ey   payg‘ambar   ummati!   Chin
mo‘min   bo‘lsangizlar,   sizlarga   jihod   lozimdur,   jihod.   E’tiqod,   alloh   yo‘lida   jihod
qilamiz,   o‘lsak-shahid,   o‘ldirsak-g‘ozi   bo‘lamiz.   Jihod   qilmaguncha   yelkamizga
mingan bu ro‘dapo o‘rusdan qutilish yo‘q.
Ey   mo‘minlar,   ko‘zingizni   oching!   g‘aflatdan   bedor   bo‘ling!   Kofirlardan
huquqimizni   olaylik.   Ey   birodarlar,   hurriyatimizni   olaylik,   o‘z   vatanimiz,   o‘z
yurtimizda   o‘zimiz   hukumat   quraylik.   Buning   uchun   bizdan   g‘ayrat   istaydur,
himmat istaydur, jihod istaydur, fiysabilliloh jihod vaqti keldi!
Hayyu ‘alal jihod, Hayyu ‘alal falah.
Shu   holda   xonaqohni   to‘ldirgan   musulmonlar   “Jihod!   Jihod!...   Jihod
hozirmiz,   molimiz,   jonimiz   jihodga   fido   bo‘lsin.   Hazrat   eshon,   amringizga
hozirmiz!” deb bir ovozdan baqirdilar. Xazrat   eshon   nutqi   ohirida:   -Hammangiz   hozirlaning,   bu   huftondan   keyin
hujum!-dedi.
Keyin   yaqin   qishloqlarga   chopar   yo‘lladi,   hazrat   eshon   amrlari   bilan   jihod
fiysabilliloh   e’lon   qilindi.   Choparlar   kimki   musulmon   bo‘lsa,   bu   oqshomdan
qolmay jihodga hozir bo‘lsin, deb nido qilishdi”. 
Hufton namoziga odamlar qurollanib kelishdi. Ammo ularning kamdan-kami
qilich   va   miltiq   bilan   qurollangan,   asosiy   qismi   so‘yil,   cho‘qmor,   ketmonsop,
panshaxa ko‘tarib olishgan edi. 
Namoz   o‘qib   bo‘lingach,   hamma   baravar   “Jihod!   Jihod!   Jihod!”-deya
hayqira boshladi.  10
Qisqa vaqtda bu ovoz butun qishloqni tutib ketdi.
Bir   mahal   eshon   hovlisining   darvozasi   ochilib,   undan   oq   otni   yetaklab   chiqishdi.
Muhammadali xalfa: “Bismillohir rahmonir rahim, baniyati jihod!” deb otga mindi.
Shundan keyin qo‘zg‘olonchilar yo‘lga tushdilar.
To‘plangan  odam  olti  yuz  nafarcha edi.  Lekin ularning hammasi  ham   otliq
emasdi.   Shu   boisdan   otliqlar   piyodalarni   mingashtirib   olishdi.   Qolganlar   piyoda
yoki   aravada   yo‘lga   tushishdi.   Yo‘lma-yo‘l   qo‘zg‘olonchilar   safi   ortib   bordi.
Olomon   ikki   bayroq   ostiga   uyushgandi,   birinchi   bayroqqa   Mulla   Ziyovuddin
Maxsum   boshchilik   qilayotgan   edi.   Ko‘k   to‘n   kiyib,   oq   salla   o‘ragan   otliq   eshon
eng oldinda borardi. 
17   may   kuni   kechqurun   Tojik   qishlog‘ida   Muhammadali   bosh   bo‘lgan
qo‘zg‘olonchilar telegraf simlarini uzib tashlaydilar. Ular yo‘lda Asaka mirshabini
uchratib,   uni   o‘ldirishadi.   Mulla   Ziyoviddin   maxsum   boshchiligidagi
qo‘zg‘olonchilar Qo‘nji qishlog‘iga yaqinlashganlarida ularga yana 200 kishi kelib
qo‘shiladi.   Qo‘zg‘olonchilar   Andijonga   yaqinlashganlarida   ularga   boy   savdogar
Aliboy qurollantirib yuborgan 150 yigit qo‘shiladi.
Qo‘zg‘olonchilar   Andijondagi   20-Turkiston   liniya   bataloni   kazarmasiga
bostirib   kirishadi.   Kazarma   piramidalarida   turgan   30   ga   yaqin   miltiqni   o‘lja   olib,
uxlab yotgan birinchi qatordagi soldatlar ustiga tashlanishadi. Ularni pichoq, hanjar
10
  Bobobekov H.N. Qo`qon tarixi. Toshkent, “Fan”, 1996 yil. bilan   urib   kaltaklab   turishganda   ikkinchi   qator   ichkaridagi   soldatlar   uyg‘onishib,
darhol qurollanib qarshilik ko‘rsatadilar. Chorak soatcha davom etgan otishmadan
so‘ng   qo‘zg‘olonchilar   to‘rt   o‘lgan   sherigini   tashlab   chekinadilar   va   soat
oltilargacha   Eski   shaharda   turib   kengashadilar.   Ular   tayinli   qarorga   kelolmay
Qorabura tarafi bilan orqaga chekinadilar. Shaharga kirmagan qo‘zg‘olonchilar esa
“Afg‘on bog‘” degan joyda rus to‘rani o‘ldirib, tug‘larini uning qoniga bo‘yashgan
edi. 
Guvohlarning   yozishicha,   agar   eshon   eski   shaharda   soat   8-10   largacha
turganida xalq to‘planib, milliy muhoraba boshlanar edi 11
. 
Qo‘zg‘olonning   birinchi   kunidayoq   kuchlarning   tarqoqligi   ma’lum   bo‘ldi.
Hamma   bir   vaqtda   ko‘tarilmadi.   Ketmontepa   va   Ko‘gartdagi   qirg‘izlar   sardori
Chibil bo‘lis zudlik bilan eshonga qo‘shilish o‘rniga “avval shu yerdagi mujiklarni
saranjom   qilib,   keyin   boramiz”   deya   rus   dehqonlari   posyolkalariga   yurish   qildi.
Inoyatxon   eshon   Marg‘ilonga   xujumni   uyushtirolmay,   asosiy   kuchlarini
Muhammadali   qo‘shini   bilan   birlashtirishga   qaror   qildi.   Umarbek   dodhoh   ham
O‘shga   yurishning   uddasidan   chiqa   olmadi.  Chunki   mingboshi   Qorabek   Xasanov
O‘sh tumani boshlig‘ini oldindan ogohlantirgan edi.
Dukchi eshon boshchiligidagi qo‘zg‘olonchilar Andijon shahrida joylashgan
harbiy   garnizonga   hujum   qilib,   22   rus   askarini   o‘ldirdilar,   24   tasini   yarador
qildilar, 30 tacha miltiqni o‘lja oldilar. 
Shunday   qilib,   Muhammadali   eshonning   qo‘zg‘oloni   puxta   tayyorlamay,
rejasiz, yaxshi qurollanmagan muridlari bilan 1898 yil 17 mayda chor istibdodiga
qarshi   kurashga   ko‘tarilgani   rus   mustamlakachilari   uchun   ayni   muddao   bo‘ldi.
Endilikda mahalliy xalqni qatliom qilishga dastak topilgan edi. 
Rossiya   imperiyasi   bosh   shtabi   Turkiston   harbiy  okrugiga   jazo  otryadlarini
Farg‘onaning   barcha   tumanlariga   yuborish,   shaharlardagi   barcha   ruslarni
qurollantirish   hamda   ishonchli   yerli   amaldorlarga   maxsus   yorliqlar   bilan   ov
miltiqlarini tarqatish haqida ko‘rsatma beradi. 
11
  .  Shamsuddinov R.pd ->-> Vatan tarixi 2-kitob «sharq» nashriyot-matbaa aksiyadorlik kompaniyasi bo sh tahririyati -2010 Bosh shtab generali Korolkov zudlik bilan ishga kirishib, 1898 yil 20 mayda
qo‘zg‘olonning   oldini   ololmaganlikda   ayblangan   Farg‘ona   viloyati   harbiy
gubernatori   Povalo-Shveykovskiyni,   tuman   hokimini,   Asaka   uchastka   pristavini
ishdan   bo‘shatadi.   Ularning   o‘rniga   general   Chaykovskiy   Farg‘ona   gubernatori,
general  Ionov Farg‘ona qo‘shinlari  qo‘mondoni  qilib tayinlanadi,  ularga mahalliy
xalqqa qarshi shafqatsiz choralar ko‘rishda cheklanmagan vakolatlar beriladi. 
Podsho   Nikolay   II   qo‘zg‘olonchilarni   “namuna”   bo‘ladigan   darajada   qattiq
jazolash   uchun   ko‘rsatma   beradi.   Ana   shu   ko‘rsatma   asosida   qo‘zg‘olonchilar
ustidan olib borilgan sud jarayoni 3 oy davom etdi. 12
 Dastlab 447 kishi sud qilindi
va   800   ga   yaqin   kishi   guvohlikka   chaqirildi.   General-mayor   Terentev   raisligida
o‘tgan harbiy sud  materiallari  “Andijanskoe  delo” 20 jildni  tashkil  qilgan. Ushbu
sud   ishi   bo‘yicha   380   kishining   ustidan   sud   hukmi   chaqirilgan.   Sud   hukmi
bo‘yicha eng asosiy aybdorlar deb topilgan eshon Muhammadali xalfa Muhammad
Sobir   o‘g‘li,   Kulla   bo‘lisining   sobiq   boshlig‘i   G‘oyibnazar   Ortiqxo‘ja   o‘g‘li,
Subxonqul   Arabboev,   Bo‘taboy   G‘aynoboev,   savdogar   Rustambek   Sotiboldibek
o‘g‘li   va   Mirzahamdam   Usmonboevlar   barcha   mol-mulklaridan   mahrum   etilib,
oltovi ham osib o‘ldirishga hukm qilindi. Sud harajatlarini barcha sudlanganlardan
teng miqdorda undirilishi haqida ham qaror chiqarildi. 
Turkiston   Bosh   harbiy   gubernatori   Duxovskiy   qo‘zg‘olonning   asosiy
aybdorlari   osib   o‘ldirilgach,   shahar   qal’asi   ichiga   ko‘milsin   va   ustiga   xojatxona
qurilsin,   deb   buyruq   bergan.   Oxirgi   paytda   bu   qaror   o‘zgargan.   Dorlar   qurilgan
maydon   ancha   notekis   edi.   Qo‘zg‘olonchilar   shu   yerga   ko‘milib,   ustidan
so‘ndirilmagan   ohak,   keyin   tuproq   tortilgan.   So‘ng   qatl   etilganlar   qaerga
ko‘milganligi bilinmasligi uchun butun maydon tekislab yuborilgan.
Sud   hukmi   bilan   362   kishi   otib   o‘ldirilgan,   341   kishi   turli   muddat   bilan
qamalgan.   16   kishi   oilasi   bilan   uzoq   va   dahshatli   Sibirga   surgun   qilingan.
Qo‘zg‘olon   markazi   Mingtepa,   Tojik,   Qashqar   qishloqlari   uch   kun   davomida
tinimsiz   to‘pga   tutilib   kultepaga   aylantirilgan.   Sudsiz,   so‘roqsiz   o‘zboshimchalik
bilan   yondirilgan   qishloqlar   qirib   yuborilgan,   gunohsiz   fuqarolar   bu   hisobga
12
  .  Shamsuddinov R.pd ->-> Vatan tarixi 2-kitob «sharq» nashriyot-matbaa aksiyadorlik kompaniyasi bo sh tahririyati -2010 kirmaydi. Marhamatda yashayotgan keksalarning hikoya qilishlaricha, 1898 yil 20
may   kuni   Andijonga   qo‘shimcha   harbiy   kuchlar   kelgach,   ular   jazoga   kirishib,
O‘qchi   qishlog‘igacha   borib,   yo‘lda   uchragan   erkakni   otishgan.   O‘qchida   bir
ayolning   voyaga   yetgan   to‘rt   o‘g‘li   bo‘lib,   chor   askarlari   shu   to‘rt   aka-ukaning
hammasini   otib   tashlashgan.   Ona   sho‘rlik   bu   fojeani   ko‘tara   olmay   jinni   bo‘lib
qolgan.
Chor ma’murlari qo‘zg‘olonni bostirishda va isyonchilarni ushlashda hizmat
qilgan   harbiylar,   millat   va   yurtni   malaylarga   sotgan   mahalliy   millat   vakillarini
taqdirlashni ham unutmadi. Qo‘zg‘olon bo‘lishi haqida O‘sh uezdi boshlig‘ini o‘z
vaqtida   ogohlantirgan   Qorabek   Hasanov   Oltin   medal   va   yiliga   300   so‘mdan   bir
umrlik   nafaqa   bilan   taqdirlandi.   Muhammadali   eshonni   ushlashda   jonbozlik
ko‘rsatgan Izboskan  noibi, shtab-kapitan Og‘abekov 4-daraja Muqaddas  Vladimir
ordeni bilan, uning yigitlari Yoqub Ibrohim o‘g‘li, Musa Masodiq o‘g‘li “Jasurligi
uchun” yozuvi bo‘lgan, ko‘krakda Georgiy lentasi qadab taqib yuriladigan kumush
medal   va   yuz   so‘mdan   pul   bilan,   podporuchik   Karcheladze   4-daraja   Muqaddas
Vladimir   ordeni   va   qilich   bilan   mukofotlandilar.   Andijon   harbiy   garnizoni
boshlig‘i   Mixaylov   podpolkovnik   edi,   polkovnik   bo‘ldi.   Oddiy   askarlaridan   ham
o‘n kishi taqdirlandi.
Ayniqsa,   Dukchi   Eshonni   ushlab   berganlarga   katta   muruvvat   ko‘rsatildi.
Muhammadali   eshon   Arslonbob   yo‘lidagi   Chorbog‘   qishlog‘ida   Qodirqul
mingboshi  va Qo‘rboshi  Matyoqub tomonidan hiyla nayrang bilan ushlab berildi.
O‘shanda   Dukchi   Eshon   bu   millat   hoinlariga   qarata   “Ikkoving   o‘lar   vaqtda   jinni
bo‘lib   o‘lgin.   Bizni   rusga   tutib   bergan   qo‘llaring   bilan   o‘zingni   mushtlab   o‘lgin”
deb   qarg‘agan   edi.   Milliy   qahramonning   qarg‘ishiga   qolgan   Matyoqub   besh   oy
o‘tmasdanoq vafot etgan.
1889   yil   12   iyunda   Harbiy   gubernator,   general   mayor   Siklovskiyning
raportida   shunday   deyilgan:   “Andijon   uezdining   Qo‘qon   qishlog‘ida   yashovchi,
o‘tgan   yili   mingtepalik   Eshonni   qo‘lga   tushirganligi   uchun   mazkur   uezdning
Maygir   bo‘limi   boshqaruvchisi   lavozimiga   tayinlangan   Matyoqub   Madrahimov
besh oy hizmat qilgandan keyin, 1898 yil 14 noyabrda qazo qildi. Uning xotini va ikki   bolasining   yashash   uchun   hech   narsasi   qolmadi.   Shuning   uchun   uning
hizmatlarini,   oilasining   o‘ta   qashshoqlanib   qolganligini   inobatga   olib,   siz   janobi
oliylariga   iltimos   qilamanki,   o‘z   tasarrufingizdagi   mablag‘   hisobidan   bu   bevaga
pul   nafaqasi   tayinlash   mumkin,   deb   hisoblay   olasizmi?   Yana   shuni   qo‘shimcha
qilib   aytamanki,   men   Madrahimovaga   favqulodda   hollar   uchun   mablag‘idan   25
so‘m berdim”.
Andijon   uezdi   boshlig‘i   ma’lumotiga   qaraganda,   Matyoqub
Madrahimovning bevasi moddiy jihatdan to‘la ta’minlangan bo‘lib, unga eridan 10
desyatina yer, uy jihozlari, 500 pudga yaqin guruch meros qoldirgani, marhumning
ikki   bolasi   bo‘lib,   ulardan   biri   Qo‘qon   qishloq   bo‘limi   boshqarmasida   hizmat
qilayotgani, Madrahimovaning moddiy muhtojligidan emas, balki marhum erining
hizmatlari   uchun   unga   10   so‘m   miqdorida   nafaqa   to‘lash   zarurligi   aytilgan. 13
Andijon   uezdi,   Farg‘ona   viloyati,   Turkiston   o‘lkasi   mustamlakachi   ma’murlari,
amaldorlari,   xatto   Rossiya   saltanati   harbiy   vaziri   shaxsan   imperatorning   o‘zi
Matyoqub   Madrahimov   oilasiga   5   yil   muddat   bilan   har   yilda   50   so‘mdan   nafaqa
tayinladi.   Bu   bilan   mustamlakachilar   “Farg‘ona   aholisining   ko‘z   oldida   rus
ma’muriyati   o‘ziga   sodiq   odamlarning   hizmatini   munosib   taqdirlab   borishlarini”
isbotlamoqchi bo‘ldi. 
Qo‘zg‘olon   shafqatsizlarcha   bostirilgach,   o‘lkaga   Rossiyadan   ko‘plab   rus
oilalarini   ko‘chirish   siyosati   yanada   kuchaydi.   Turkiston   general-gubernatori
Duxovskiy   podsho   Nikolay   II   ga   yo‘llagan   xatida:   “Qo‘zg‘olonchilar   bizning
uyquda   yotgan   22   soldatimizni   o‘ldirganliklari   uchun   buning   xuniga
isyonchilardan 22000 kishiga o‘lim jazosi berilib, 300 kishi katorgaga hukm etildi.
Qo‘zg‘olonchilar   rahbari   yashagan   joy   tep-tekis   qilinib,   u   yerga   200   oilali   rus
qishlog‘i   qurildi”,   degan   edi.   Ya’ni,   Mingtepa   qishlog‘ining   mahalliy   aholisi
butunlay   boshqa   yerga,   dashtlikka   ko‘chirilib,   ularning   o‘rniga   ruslar   ko‘chirib
keltirilgan   va   bu   qishloq   Marhamat   deb   nomlangan.   Xuddi   shuningdek   Andijon
shahri   atrofidagi   Xakan,   Xartum   qishloqlaridan   ham   yerli   aholi   ko‘chirilib,
13
  Bobobekov H.N. Qo`qon tarixi. Toshkent, “Fan”, 1996 yil . ularning   yerlari   rus   oilalariga   berildi.   Bu   yerlar   faqat   1925-26   yillardagina   o‘z
egalariga qaytarib berildi.
   
                 XULOSA
Xulosa   kilib   shuni   aytish   mumkinki,   19   asrning   oxiridagi   farg’ona
vodiysidagi   qo’zg’olonlar   milliy   zulmga,   o`lkani   xomashyo   manbai   va   tayyor
mahsulotlar   bozoriga   aylantirishga   karshi   qaratilgan   edi.   qo`zg`olon   shahar
kambag`allari,   dehkonlar   ommasi,   ayrim   yuqori   tabaka   vakillarini   qamrab   oldi.
Qo`zg`olon   o`zbek   va   o`lkadagi   boshqa   xalqlarning   mustakillik,   ozodlik   uchun
olib   borgan   kurashlari   tarixida   o`chmas   iz   qoldirdi.   Xullas,   ota-bobo   avlod-
ajdodlarimiz   Chor   Russiyasi   mustamlakachilik   zulmi   sharoitida   ham   erksevar
halqimizning   tarixiy   an’analarini   muqaddas   saqlab   davom   ettirdilar   va   kelgindi
bosqinchilarga   qarshi   qonuniy   va   adolatli   kurash   olib   borganlar.   Bu   davrdagi
qo’zgolonlar   bostirilishida   mustamlakachilar   o’z   manfatlari   yo’lida   xalqning   urf-
odatlari,   diniy   etiqodi   ,   milliy   qadriyatlarini   toptashdan   ham   qaytmasligini
ko’rsatdilar.   Umuman   olganda   mustamlkachilar   xar   qadamda   o’zlarini   o’lkada
hokim   va   istilochi   ekanligini   mahalliy   aholiga   namoyish   qildi.   Qo’zgolonlardan
keyin   o’lkaning   xar   bir   hududida   norozilik   kayfiyatidagi   barcha   aholini   qattiq
nazoratda   ushlab   turishga   qaratilgan   choralar   ko’rildi.   Xar   qanday   norozilik
ko’rinishidagi   xarakatlarni   ayovsiz   bostirishga   kirishildi.19-asrning   ikkinchi
yarmidagi   milliy   ozodlik   xarakatlarida   aholining   siyosiy,   iqtisodiy   ,   ijtimoiy   va
milliy   ozodlik   uchun   kurashlari   o’zaro   birlashgan   xoda   sodir   bo’ldi.   Bu   milliy
ozodlik   xarakatlari   o’lka   aholisining   ijtimoiy   holati   ,   milliy   kelib   chiqishida   qati
nazar, vatan mustaqilligi, yurt ozodligi, xalq erkinligi barchanig umumiy maqsadi
ekanligini   anglatadi.   Qo’zg’olonlar   xarakteriga   ko’ra   milliy   ozodlik   ko’rinishida
yuz   berdi,   chunki   bu   qo’zg’olonlarning   asosiy   kuchi   keng   xalq   ommasi   bo’lib   ,
ular   mustamlakachilik   tartiblariga   qarshi   mardonavor   kurash   olib   bordi.   Ular yurtning   xaqiqiy   fidoiy   farzandlari   ekanliklarini   amalda   isbotladilar   va   jasoratlari
bilan   vatan   tarixi   sahifalaridan   munosib   o’rin   egalladilar.   Mustamlakachilik
shroitida   ham   ota   bobolarimizning   erkinlikka   ,   taraqqiyot   va   istiqbolga   bo’lgan
azaliy   intiqlik   kayfiyati   so’nmadi.   Xalqimizning   yurak   bag’riga   teran   o’rnashgan
mustaqillik   va   ozodlik   tuyg’usi   tobora   qudratli   kuchga   aylana   bordi   va   natijada
O’zbekiston istiqboli tantanasi uchun mustahkam zamin xozirladi.
        FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
1. Bobobekov H.N. Qo`qon tarixi. Toshkent, “Fan”, 1996 yil.
2. Ziyoyev H. Turkistonga Rossiya tajovuzi va hukmronligiga karshi kurash.   T.
“Shark”, 1998 yil. 
  3.  www.ziyonet.uz
4.Karimov   I.A.   Tarixiy   xotirasiz   kelajak   yo`k.   Toshkent.   “Shark”   nashriyot-
matbaa Bosh tahririyati. 1998 il.
    5.Karimov   I.A.   O`zbekistonning   o`z   istiklol   va   tarakkiyot   yo`li.   Toshkent.
“O`zbekiston ”. 1992 yil
6. Sh.Karimov. Kafasdagi qush orzusi. Toshkent, 1992
7.   Shamsuddinov   R.pd   ->->   Vatan   tarixi   2-kitob   «sharq»   nashriyot-matbaa
aksiyadorlik kompaniyasi bo sh tahririyati -2010
8. R.Rajabov- O’zbekiston tarixi. O’qituvchi -1994