Xizmat ko'rsatish korxonalarida reklama faoliyati samaradorligini oshirish

  O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
«MENEJMENT VA MARKETING» KAFEDRASI
Ro’yhatga olindi              “ MARKETING ”
№ _____                   fanidan
“____”____ 2023 yil
MAVZU :  Xizmat ko’rsatish korxonalarida
reklama faoliyati samaradorligini oshirish
KURS ISHI
Himoya hay’ati a’zolari     
1. _________________________
2. _________________________
3. _________________________
“____”____ 2023 yil         Tayyorladi:  4 kurs SM-50 guruh
_________ ballga          Talabasi:___________________
himoya qilindi           Tekshirdi:  _________________
            
1 Xizmat ko’rsatish korxonalarida reklama
faoliyati samaradorligini oshirish
Reja:
Kirish 3
1.Xizmat ko’rsatish korxonalarida reklama   faoliyatining o’rni 5
2.Xizmat ko’rsatish korxonalarida reklama turlari 6
3.Xizmat ko’rsatish korxonlarida zamonaviy reklama faoliyati 14
4.Xizmat ko’rsatish korxonlarida   reklama faoliyati samaradorligini
oshirishda xorij tajribasidan foydalanish 18
Xulosa 29
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 30
2 Kirish
Mamlakatimiz jadallik hamda o’ ziga xos qiyinchiliklar bilan bozor iqtisodiyotiga
moslashayapti.   O’   zining   tuzilishi   bilan   yetarlicha   qiyin   bo’   lgan   bu   jarayon
fuqarolarning   dunyoqarashi   va   o’   zini   tutishi   jihatidan   juda   katta   vazifalarni   o’
rtaga   qo’   yadi.   Hozirgi   kecha-kunduzda   ijtimoiy   hayotni   reklamalarsiz   tasavvur
etib bo’ lmaydi. Chunki reklama kundalik ehtiyojga, aniqroq qilib aytganda bozor
talabiga aylanib qoldi.
Reklama shiddat bilan ijtimoiy hayotimizga kirib kelmoqda. XX asr tarixga ilmiy-
texnika   taraqqiyoti   davri   bo’   lib   kirgan   bo’   lsa,   XXI   asr   axborot   texnologiyasi
davri bo’ ladi. Chunki dunyoning bu chekkasidagi axborot manbalari, yangiliklar,
xabarlar   tez   sur'atlar   bilan   dunyoning   u   chekkasida   namoyon   bo’lmoqda.
Axborotlarning   bunday   tez   tarqalishi   jamiyat   a'zolariga,   ijtimoiy   hayotimizga,
insonlarning   turmush   tarziga,   kundalik   hayotiga   kuchli   ta'sir   etadi.   Reklama
axborotning   san'at   darajasidagi   ommaviy   turi   bo’   lib,   u   turli   uslublar   orqali
mahsulotlar   va   xizmat   turlarining   belgilari   va   texnologiyalarini   yorituvchi
vositadir. Uning ahamiyati, ayniqsa jamiyatda ishlab chiqaruvchi kuchlar o’ rtasida
raqobatning kuchaygan bir davrida oshib boradi. Reklama   bu   –   aholiga   mahsulot
yoki   biror   xizmat   turi   haqida   axborot   berish,   uning   afzalligi   va   imkoniyatlarini
tushuntirish demakdir. Reklama  mahsulotning kelib chiqishi  yoki  xizmat  turining
afzalliklarini,   unga   bo’   lgan   ehtiyojning   darajasini   ham   o’   zida   aks   ettiradi.
Reklamada   mahsulot   haqidagi   axborotlar   bozorning   to’   rtta   talabini   ham   o’   z
ichiga   oladi.   Bu   –   mahsulot,   narxlar,   sotuv   va   targ’   ibot.   Reklama   tashkiloti   –
turdosh   reklama   agentliklari   ma'lumotlarini   umumlashtirib   reklamaning   yangi
formasini va uning tarqatilishini boshqaradi. 1
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   reklama   biror   korxona,   muayyan   turdosh
buyum,   xizmat   yoki   ijtimoiy   harakatning   el   orasida   nom   chiqarishini   ta'minlash
uchun tovarga, xizmatga odamlar diqqatini jalb etish, bularni keng ma'lum qilish,
ular  to’ g’ risidagi  ma'lumotlarni  tarqatish maqsadida  olib boriladigan faoliyatdir.
1
  O’zbekiston   Respublikasi   Konstitusiyasi   –T.:   O’zbekiston,   NMIU,   2017.
3 Mohirlik   bilan   tashkil   etilgan   reklama   bozordagi   xaridorlarning   xohish-istagi   va
iste'molchilarning xatti-harakatlarini boshqarib borishda yordam beradi. 
Reklama   axborotlarini   inson   o’   ziga   qay   tarzda   qabul   qilishini   kognitiv   omil   ko’
rsatib   beradi.Kognitiv   omillarni   o’ rganishda   axborotlarni   o’ zida   qabul   qilishning
turli omillarini tahlildan o’ tkazish lozim bo’ ladi. Bular his   qilish va   idrok etish,
xotira,   tasavvur   qilish,   fikrlash,   nutq   va   boshqa   xolatlar.
Reklama   mahsuloti   yuqori   darajada,   yoki   aksincha,   past   darajada   tayyorlanishi
mumkin.   Bular   insonning   qabul   qilish   jarayoniga   turli   ta'sir   o’   tkazadi.   Berilgan
reklama  axboroti  kishi  tomonidan  turlicha  qabul  qilinishi   va  esda  qolishi,  shunga
qarab   o’   z   harakat   yo’   nalishini   belgilab   olishi   mumkin.   Reklama   axboroti
ta'sirining   eng   asosiysi   -   reklama   qilinayotgan   mahsulot   yoki   xizmatlarining   asosiy
xususiyatini   belgilab   olishdan   iborat.   Xususan,   reklama   axborotiga   iste'molchi
e'tiborini jalb etish, buning uchun kognitiv jarayonlar ruhiyatini chuqur tahlil qilish
nihoyatda   muhimdir.   Reklama   beruvchilarning   reklama   mahsulotlari   o’   zlari
reklama   qilayotgan   mahsulotlar   va   turli   xizmatlar   raqobatidan   ham   o’   ta   kuchli
raqobat   ekanligi   hyech   kimga   sir   emas.   Shu   jihatdan   ularning   o’   ziga   xos
xususiyatlariga   to’   xtalib   o’   tish   juda   muhimdir.Qisqacha   ushbu   holatlarga   to’
xtalib   o’ tamiz.
4 1. Xizmat ko’rsatish korxonalarida reklama   faoliyatining o’rni
Bozor   iqtisodiyotiga   o’   tish   bosqichida   mahsulotlar   ishlab   chiqarishning   turlari
nihoyatda ko’ paydi. Ayni paytda raqobat ham kuchayib bormoqda. Raqobat aslida
bu yaxshi ma'noda sifat uchun kurashishdir. Bozor manfaatlari aynan shu raqobat
asosiga quriladi. Yaxshiroq bir kerakli mahsulot ishlab chiqarish, ko’ proq sotish,
foyda   olish   uning   asosiy   mezonidir.   Reklama   esa   bunga   yanada   yordam   beradi.
Binobarin, reklama ko’ zga tez tashlanadi. U daromad to’ g’ risidagi ijtimoiy fikrni
o’ stiradi. Natijada tadbirkorlar imkon qadar yangilikka intiladi.
«Marketing»,   «Reklama»   so’   zlari   shiddat   bilan   hayotimizga   kirib   keldi,   ayniqsa
bu   tushunchalar   XX   asrga   kelib   juda   rivojlanib   ketdi.   Marketing   –   ingliz   tilida
«Bozor»   ma'nosini   bildirsa,   reklama   so’   zi   lotinchadan   olingan   bo’   lib,
«Reclamare»   -   chaqiriq,   baqiriq,   jalb   qilish   ma'nosini   bildiradi.   Ingliz   tilida   esa
«Adverting».   Reklama   to’   g’   ridan-to’   g’   ri   axborot,   ya'ni   «Informatsiya»   bilan
bog’   liq   bo’   ladi.   Chunki   har   bir   reklama   zamirida   axborot   ma'lumot   yotadi.
Informatsiya   termini   ham   lotincha   bo’   lib,   «Informatio»dan   kelib   chiqqan.
Reklamadan   hozirgi   vaqtda   jahon   ishlab   chiqarish   amaliyotida   keng
foydalanilmoqda.
«Savdo»,   «Sotuv»,   «Marketing»,   «Reklama»   terminlari   har   doim   ham   o’   zining
aniq   ifodasida   ishlatilavermaydi,   gohida   ular   bir-biriga   qarshi   qo’   yiladi,   gohida
esa   ulardan   o’   zaro   almashtirib   foydalanadilar.   Bu   tushunchalardan   ba'zilari,
ayniqsa «marketing» va «reklama»ni rivojlantirish foydali. Marketing tushunchasi
ko’   p   aniqliklarga   ega.   Ular   orasida   tor   va   keng   ma'noli   tushunchalar   bor.
Marketing tor ma'noda bu oddiy sistema, firma yoki korxonaning bozor mo’ ljalini
boshqarish   faoliyatini   ta'minlaydi.   Shu   nuqtai   nazardan   marketing   –   bu
texnologiyaning   unumli   o’   tkazilishidir.   Umuman   marketing   tushunchasi   keng
qamrovli.   Unda   tovar   ishlab   chiqarish   tashkiloti,   xarid,   sotuv,   sotuvda   ko’
maklashish,   moliyaviy   marketing   xizmati,   sotuvdan   keyingi   xizmat   ko’   rsatish,
jamoat bilan aloqa va haqiqiy reklama. Marketing – juda og’ ir jarayon. Juda ko’ p
hollarda   zafar   yoki   muvaffaqiyatsizlikni   aniqlaydigan   yagona   tovar   yoki   xizmat
ko’ rsatishlar sotilishi omilidir.
5 Tovarlarning xaridorlarga  o’   tishi   hamisha  ham  o’  z-o’  zidan  bo’  laveradigan  ish
emas.   Tovar   tanqis   bo’   lib   turgan   sharoitlardagina   bozor   tovarning   sifati,   bahosi,
qanday   maqsadlarda   ishlatilishi,   mavsumiyligi   va   talabni   yuzaga   keltiruvchi
boshqa omillarni ko’ p surishtirmay, hammasini hazm qilaveradi. Shu bilan birga,
bunda tovarlar va xizmatlarga bo’ lgan talab qondirilmay qolaveradi. 
Risoladagidek   rivojlanib   borayotgan   bozor   sharoitlarida   buyumlarni   iste'molchi
oladigan bo’ lishi uchun ularning ko’ pchiligini tegishlicha hozirlash, faollik bilan
tijorat   targ’   ibotini   olib   borish   kerak   bo’   ladi.   Ana   shu   o’   rinda   xaridorlarning
diqqatini   tovarlarga   jalb   qilib,   odamlarning   qiziqishi   va   xohishi   istagiga   ta'sir   o’
tkazadigan, rusum bo’ lib qolgan talablar o’ rniga yangilarini yuzaga keltiradigan
reklama   muhim   bo’   lib   qoladi.   Mana   shunday   reklama   talab-ehtiyojlarni
shakllantiradi.
F.   Kotler   fikricha,   marketing   strategiyasi   o’   zgarishining   bosh   moyilligi
strategiyadan   yo’   nalish   bo’   ylab   kengaygan,   tovar   sotilishiga   qaratilgan   mijozga
markazlashgan   ta'sir   o’   tkazishdir.   Oddiy   qilib   aytganda,   agar   boshidan   kimdir
ishlab   chiqarsa   yoki   tovarni   ulgurji   partiyasini   sotib   olsa,   keyin   qanday   sotish
yaxshiligini  o’ ylasa, u holda bu birinchi strategiyaning namuna nusxasi  bo’  ladi.
Agar   kommersiya   faoliyatini   o’   rganishdan   boshlansa,   ya'ni   kimga   hozir   nima
kerak ma'nosida o’ rganilsa ish faoliyati yaxshi natijalar berishi mumkin.
Iqtisodiy   keskin   burilish   bugungi   kundagi   vaziyatda   mamlakatdagi   ko’   plab   yirik
ishlab   chiqarish   korxonalarining,   tashkilotlarning   ish   faoliyatini   qayta   ko’   rib
chiqishni talab qiladi. Shundan kelib chiqib ular o’ z imkoniyatlari doirasida ishlab
chiqara oladigan tovarlari uchun talabni o’ rganadilar. Shu bilan birga kutilmagan
tezlikda   jadal   rivojlanayotgan   firmalar   mijoz   muammosiga   katta   e'tibor   qarata
boshlaydilar,   to   munosib   ishlab   chiqilgan   marketing   dasturlari   paydo   bo’   lgunga
qadar,   yaxshi   an'analar   asosida   qurilgan,   yo’   llangan   mijoz   yondashuviga
tayaniladi.
2. Xizmat ko’rsatish korxonalarida reklama turlari
Reklama   turlari.   Reklama   bosib   o’   tgan   taraqqiyot   yo’   llarida   shu   narsa
kuzatiladiki, uning turlari davrlarga qarab o’ zgarib, shakllanib borgan. Reklamalar
6 hayot   tarzimizda   yangilanib   taraqqiy   etib   boradi.   Uning   shakllanishiga   ta'sir   ko’
rsatadi.   Hozirga   kelib   biz   reklamaning   an'anaviy   va   zamonaviy   turlaridan
foydalanib kelmoqdamiz.
Ko’ rgazmalar an'anaviy reklamalardan biri bo’ lib, unda betakror hunarmandchilik
ishlari, san'at asarlari namoyish etiladi. Ular davlatni, millatni, shaxsning obro’ sini
oshiradi, xalqni jahonga tanitadi.
Bosma   (reklama   nashrlari)   -   kataloglar,   bukletlar,   varaqlar,   otkritkalar,   axborot
xatlari,   afishalar,   yirik   alloma,   shoir   va   yozuvchilarning   portretlari,   firmalarning
rangli  rasmlari, kalendarlar, etiketkalar, nakleykalar va hokazolarni qamrab oladi.
Bu reklama turi juda qulay bo’ lib, ularni  sovg’ a sifatida taqdim qilish mumkin.
Ko’   rgazma,   kitob   magazini,   kutubxona,   korxona   va   muassasalarga   bunday
reklama nashrlari fayz kiritadi.
Plakatlar   –   bu   axborotni   badiiy   ko’   rgazmaviy   targ’   ibot   usuli   bo’   lib,   uning
maqsadi keng jamoatchilikni bo’ layotgan voqye'likka undashdir. Plakatlar ko’ zga
tashlanadigan,   ishonadigan,   esda   qolarli   bo’   lishi   kerak.   Plakatlar   kompozitsiyasi
uzoqdan   ko’   rinarli   va   uzoqdan   o’   qimishli   bo’   lishi   lozim.   Ular   kitob   va
chaqiriqlar bilan boyitilishi mumkin.
Plakatlar mazmuniga ko’ ra 4 ga bo’ linadi:
1. Ish plakati yoki reklama plakati
2. Afishalar, plakatlar.
3. Ijtimoiy-siyosiy plakatlar
4. Telereklama plakatlari.
Plakatlar  XIX asr  oxiri  va XX asr  boshlarida san'at  darajasida rivojlana boshladi.
Plakatlar   odatda   vaqti-vaqti   bilan   almashtirib   turiladi.   Ular   shahar   maydonlariga,
ko’ chalarga fayz kiritadi. Bayramlarimiz ko’ rki hisoblanadi.
Yaratilishga  doir tarixiy materiallarning berilishi, akterlar va taniqli kishilar bilan
suhbatlar   bunga   misol   bo’   la   oladi.   Televidenie   reklamasida   akterlarning,
suxandonlarning   ishtirok   etishi   televidenie   reklamasini   yanada   boyitadi.   To’   g’
ridan-to’   g’   ri   reklama   xarakteridagi   ko’   rsatuvlar,   masalan,   «Assalom   O’
zbekiston»,   «Katalog»,   «Telekurer   market»,   «Kino   olami»   kabi   ko’   rsatuvlarni
7 bunga   misol   qilib   keltirish   mumkin.   Radio   reklamasi   badiiy   kompozitsiyasining
eshittirishlar,   muloqotlar,   turli   mazmundagi   e'lonlar,   xabarlar,   mutaxassis,
yozuvchi,   shoirlar,   akter,   davlat   arboblari   bilan   uchrashuvlar   radio   reklamasi
hisoblanadi.   «Savol-javob»   asosida   tayyorlangan   eshittirishlardan   keng   xalq
ommasi unumli foydalanadi.
Badiiy   eshittirishlar,   e'lonlar   reklamalarning   musiqa   ohanglarida   berilishi
maqsadga   muvofiqdir.   Chunki   o’   ziga   ohanglar   sadosida   yoki   yoqimli   ashulalar,
musiqalar   bilan   reklamaning   berilishi   uning   ta'sirchanligini   oshiradi.
Ruhshunoslarning   ilmiy   tadqiqotalrida   ham   bu   usul   asoslab   berilgan.   Yana   turli
sovg’ alar orqali ham reklama amalga oshirilishi mumkin. Shaxslarning mazmunli,
unumli   mehnati,   xalq,   san'at,   ilm-fan   uchun   bag’   ishlangan   hayotlarini   namuna
qilib   ko’   rsatish   mumkin.   Ularni   mukofot   va   sovg’   alar   bilan   rag’   batlantirish
reklamalar ichida eng sharafli va yoqimli hisoblanadi.
Afishalar,   konsertlar,   kino,   teatr,   ko’   rgazmalar   haqida   ma'lumot   beruvchi
xabarlarda   ham   ma'lum   bir   maqsad   ifodalanadi.   Afishalarda   namoyish   etiladigan
tadbirlar   to’   g’   risidagi   ma'lumot   to’   liq   berilishi   lozim.   Ya'ni   uning   o’   tadigan
vaqti, joyi, kimlar ishtirok etishi ko’ rsatilib, rasm va portretlar bilan boyitilgan bo’
lishi maqsadga muvofiqdir.
Seminar   treninglar   –   keyingi   vaqtlarda   ommalashib   borayotgan   reklama   turidir.
Seminar   treninglar   guruhlarga   bo’   linib,   ishtirokchilar   ma'lum   bir   masalani
muhokama   qiladilar.   Seminar   trening   oxirida   yakuniy   mulohazalar,   ya'ni
mavzuning yechimi beriladi.
Reklama vaqtiga ko’ ra davriy va mavsumiy reklamalarga bo’ linadi.
Davriy   reklama   deb   yil   davomida   berib   boriladigan   reklamalarga   aytiladi.
Masalan,   dorilar,   oziq-ovqat   mahsulotlari,   atir-upalar,   davolanish   maskanlari   va
hokazolar to’ g’ risidagi reklamalar bunga misol bo’ lishi mumkin.
Mavsumiy   reklama   esa   yilning   fasliga,   davriga   qarab   berib   boriladi.   Masalan,
Yangi yil sovg’ alari mavsumiy kiyimlar, yozgi dam olish, o’ quv yurtlariga qabul
ishlari   va   boshqalar.   Reklamaning   berilish   vaqti   ham   kata   ahamiyatga   ega.
Bularning   kishilar   dam   olayotgan   vaqtda   haddan   tashqarii   ko’   p   berilishi,   inson
8 ruhiyatiga salbiy ta'sir etishi mumkin. Ayniqsa, reklama roliklarining qayta-qayta,
tez-tez   takrorlanishi   inson   asabini   taranglashtiradi.   Televidenieda   doimiy   berib
boriladigan   seriallarda   ham   reklamalarning   uzoq   vaqt   takror-takror   berilishini
ijobiy deb bo’ lmaydi.
Korxona   faoliyati   reklamasi.   Raqobat   darajasi   juda   yuqori   bo’   lgan   g’   arb
mamlakatlarida iqtisodiyotning deyarli  hamma sohalaridagi bironta firma bo’  lsin
u   yoki   bu   shakldagi   reklamasiz   tirikchilik   qila   olmaydi.   Reklama   degan
tushunchaga korxona faoliyatining har xil turlari kiradi: 
- tayyorlanadigan mahsulot va uni ishlatishga mo’ ljallangan reklama;
- korxonaning o’ zini ko’ zda tutadigan reklama;
- ochiq (to’ g’ ridan-to’ g’ ri) reklama;
-   yashirin   (bilvosita)   reklama   (masalan,   biror   filmda   buyumning   ma'lum   bir
markasi   ko’   rsatiladi   yoki   matbuotda   korxonaning   faoliyati   va   mahsulotlarining
sifati to’ g’ risida ijodiy maqola bosib chiqariladi);
- tovarlarni o’ tkazish, sotishni kengaytirishga yo’ naltirilgan reklama va hokazo.
Demak,   korxonaning   o’   z   maqsadiga   erishishiga   to’   g’   ridan-to’   g’   ri   bilvosita
yordam beradigan hamma choralarni reklama jumlasiga kiritish mumkin.
Reklamani uch jihatdan olib ko’ rsak bo’ ladi:
1. Firma ichki reklamasi.
2. Jamiyatda korxona obro’ -e'tiborini oshirishni ko’ zda tutadigan reklama.
3. Tovarlarni o’ tkazish, sotishni ko’ zda tutadigan reklama.
Firma   ichki   reklamasi.   Bu   reklamaning   asosiy   vazifalaridan   biri   xodimlarda   o’   z
korxonasiga ishonch paydo qilish, ularda o’ zlarining taqdiri shu korxona taqdiriga
mahkam bog’ liq, degan tuyg’ u uyg’ otishdir.
Firma   ichki   reklamasining   vositalari   quyidagilardir:   korxona   tashkiliy
strukturasining tegishli darajasi va rahbariyat bilan xodimlar o’ rtasidagi yaxshi o’
zaro   munosabatlar;   xodimlar   uchun   ijtimoiy   imtiyozlar;   firma   gazetasi;
rahbarlarning jamiyatda o’ zini namunali tutishi.
Reklamani shu jamiyatda olib qaraganda korxonaning har bir xodimi ham jamiyat
a'zosi, ham potensial mijoz ekanligini hamisha esda tutish kerak.
9 Jamiyatda   korxona   obro’   -e'tiborini   oshirishni   ko’   zda   tutadigan   reklama.   Yirik
korxonalarda ana shunday reklama faoliyatini amalga oshirishga doir maxsus  bo’
limlar bo’ ladi. Ular odatda to’ g’ ridan-to’ g’ ri rahbariyatga bo’ ysunadi.
Bu reklama quyidagi vositalardan foydalanadi:
- matbuot vakillari bilan muloqot;
-   matbuotda   to’   g’   ridan-to’   g’   ri   tovarni   reklama   qilmasdan,   korxonaning
yutuqlarini (masalan, homiyliklarini) reklama qiladigan e'lonlar;
-   korxona   rahbarlarinining   mamlakat   ijtimoiy   hayotida   ishtirok   etishi   (masalan,
AQSh da menejerlar vaqtincha hukumat organlarida ishlashadi).
Tovarlarni o’ tkazish, sotishni ko’ zda tutadigan reklama. Bu reklama faoliyatining
asosiy sohasidir, u marketing miks tushunchasi bilan mahkam bog’ langan bo’ lib,
tovarlarni   sotishga   ta'sir   o’   tkazadigan   bir-biriga   bog’   liq   omillarning   hammasini
uyg’ unlashtirib boradi.
Reklama axborotlarining tipologiyasi quyidagilardan iborat:
-xaridorga ta'sir etish usuli orqali;
- ifoda etish usuli orqali;
- asosiy maqsad va vazifalar nuqtai nazaridan;
-   reklamaning   iste'molchilar   bilan   mumkin   bo’   lgan   teskari   aloqalar   nuqtai
nazaridan.
Reklama axborotlarining ta'sir etish usullari quyidagilar:
- ratsional (aql-idrok)
- emotsional (his-tuyg’ u).
Ratsional   reklama   potensial   xaridorga   aqlan   murojaat   etishdan   axborot   beradi.   U
xaridorni ishontirishga dalillar keltiradi, o’ zining dalillari orqali so’ z tfodasining
shaklini tanlaydi, aytilgan so’ zlarining taassurotini kuchaytirish uchun chizma va
rasmlardan foydalanadi.
Emotsional   reklama   xotiralarni   uyg’   otadi.   U   fikrlashga   olib   boradi,   his-tuyg’
ularga,   emotsiyalarga   murojaat   etadi.   G’   oya   va   farazlarga   emotsiya   orqali   ta'sir
etadi. Uning foyda beradigan usuli rasm, rang va kam darajadagi ovoz. 
10 Reklamalar   sof   ratsional   yoki   sof   emotsionallardan   iborat.   Biroq   reklama
xabarlarining soni ko’ p, juda ko’ p desa ham bo’ ladi. Shu ikki ko’ rinishni o’ zida
namoyon etadi.
Ifoda etish usuli bo’ yicha reklama «qattiq» va «yumshoq» qa bo’ linadi. «Qattiq»
reklama qisqa, tez usulda maqsadni bayon etish, ob'ektga obraz orqali ta'sir qilish,
qichqirish orqali xaridga e'tiborni tortish, e'lonning foydasini hisobga olgan holda
targ’   ib   etish   kabilarni   o’   z   ichiga   oladi.   «Yumshoq»   reklama   faqatgina   tovar   va
uning markasi haqidagi xabarni ifodalab qolmay, tovar atrofida foydali atmosfera
yaratadi.
Ko’ pincha emotsional reklama bu belgilarda o’ yinlar orqali, chuqur motivlarda o’
ynaydigan   simvolikalar   yordamida   amalga   oshiriladi.   U   asta-sekinlik   bilan
potensial   xaridorni   qandaydir   tovarga   qaratib,   ichki   bir   kuch   uyg’   otib   xaridorni
xarid   qilishga   tayyorligini   shakllantiradi.   Asosiy   maqsad   va   vazifa   nuqtai
nazaridan reklamaning quyidagi ko’ rinishlari bo’ lishi mumkin:
-   Imidj   reklama   -   bu   reklamaning   jamiyatda   yaratish   maqsadida   bo’   lgan   prestij
korxonasi.
- Rag’ batlantiruvchi reklama
- Reklamaning mustahkamligi
-Firma ichidagi reklama
- Mahsulot sotilishini kengaytirish maqsadidagi reklama
- nasihatgo’ y reklama
- solishtirma reklama
- eslatuvchi reklama
- mustahkamlovchi reklama
- axborot beruvchi reklama
- ogohlantiruvchi reklama
- chorlovchi reklama.
Imidjli   reklama   asosan   xaridorning   ,   sherikdagi   tovarning   va   firmaning   qulay
obrazini   (imidj)   yaratishga   qaratiladi.   Unda   noziklik   ishning   foydasi,   mijozlarga
mehribonlik va mustahkamlik fazilatlarini ko’ rsatish joiz.
11 Rag’   batlantiruvchi   (qiziqtiruvchi)   reklama   asosan   xaridor   ehtiyojini   aynan   shu
firmaning   mahsulotini   xarid   etishga   qiziqtirishga   qaratiladi.   Bunda   asosiy   urg’   u
beriladigan   jihatlari   aynan   shu   firma   mahsulotlarining   asosiy   afzalliklarini,
ularning  boshqa  aynan  shunday  o’   xshash   tovar  va   xizmatlar  bilan  solishtirganda
ijobiy natija ko’ rsatadi.
Mustahkamlovchi   reklama   asosan   xaridor   va   sheriklarni   firma   ishining   natijasida
mustahkamlik   haqida,   uning   bozor   sharoitidagi   turg’   unligi   to’   g’   risida   ham
axborot berishga qaratilgan.
Firma ichidagi reklama ishchilarda o’ zining korxonasiga ishonch tuyg’ usini uyg’
otishga qaratilgan, ularda uning tag’ diri bilan bog’ liq bo’ lgan o’ zaro tor aloqalar
hissini tug’ diradi. Agar har bir korxona a'zosi o’ z faoliyatiga kerakli choralar ko’
ra olsa,  ular  uchun  javobgarlikni  bo’  yniga  ola olsa,  bu  holda ishchilar  firmadagi
ishlaridan   qoniqish   hosil   qiladilar   va   jamiyatga   shu   firmaning   reklamasini
yetkazadigan bo’ ladilar. 
Ichki firma reklamasining vositalari:
- firma gazetasi;
- ishchilar va rahbarlar o’ rtasidagi o’ zaro munosabatning yaxshiligi;
-   ishchilar   uchun   ko’   psonli   ijtimoiy   imtiyozlar   svhsulot   sotilishini   kengaytirish
maqsadidagi reklama – reklama faoliyatidagi bosh sferadir.
Unaydigan (ko’  ndiradigan) reklama – ko’  proq reklamaning agressiv  turi, asosiy
vazifasi   qiyishish   –   xaridorni   aynan   shu   tovar   yoki   xizmatni   sotib   olishga
undashdan iborat bo’ ladi.
Solishtirma   reklama   –   bu   ko’   ndiriladigan   reklamaning   har   xil   ko’   rinishi.   U
reklama   qilinayotgan   tovar   yoki   xizmatlarning   raqib   tovar   yoki   xizmatlari   bilan
solishtirishga asoslangan. Ko’ p rivojlangan mamlakatlardagi qonun chiqaruvchilar
to’ g’ ridan-to’ g’ ri tovar raqiblarini yoki uni ishlab chiqaruvchisini tanqid qilishni
man qilganlar, u holda bunday solishtirma reklama bo’ lishi mumkin.
Eslatuvchi   reklama   –   potensial   xaridorlarga   bozordagi   firmaning   yoki   tovarning
aniq   mavjudligi   haqida   va   uni   xarakteristikasi   haqida   eslatishga   qaratiladi.
Mustahkamlovchi   reklama   eslatuvchi   reklamaning   har   xil   ko’   rinishidir.   U
12 iste'molchini xarid qilgan tovarini qo’ llab-quvvatlashi, xaridorni qilgan qarori to’
g’  riligiga ishontirishi kerak. U xaridorni  doimiy mijozga aylantirishga qaratilishi
kerak. 
Axborot   beruvchi   reklama   –   bu   reklama   firma   haqida   va   uning   mahsulotlari,
tovarlari,   xarakteristikasi,   obro’   si,   yangilik   yaratishlari   haqida   axborot   berishga
qaratilgan.
Ogohlantiruvchi   (oldini   olish)   reklamasi   –   ko’   zlangandan   ham   ko’   proq
vositalarga ketgan harajat. Bunday reklama kompaniyalarining maqsadi – reklama
faoliyatiga   katta   summa   sarflashga   qurbi   yetmaydigan   raqibining   pozitsiyasini
tushirmoq. 
Reklama vositalari quyidagilardan iborat:
1.   Ko’   rgazmalar   (jahon,   xalqaro,   milliy,   firma   miqyosidagi   ko’   rgazmalar,
transport,   ishbilarmonlarning   faoliyatini   yorituvchi,   doimiy   ta'sirchan   –   ya'ni
institut, o’ quv yurtlari, tashkilotlardagi ko’ rgazmalar, Sotuv va buyum bozorlari
ko’ rgazmalari).
2.   Bosma   reklama   nashrlari:   katalog,   buklet,   varaqa,   Plakat,   Afisha,   Otkritka,
informatsion xatlar, shoir va adiblarning portretlari. kalendarlar (devor uchun, yon
daftar uchun), firma o’ rov qog’ ozlari, etiketka, taklifnoma.
3.   Nashriyotda   reklamalar   murojaati   –   reklamali   e'lonlar,   maqola,   aylana   stol
materiallari.
4.   Televizion   reklama   –   reklamali   roliklar   yoki   filmlar,   kliplar,   ishlab
chiqarishning   ko’   rgazmalari,   badiiy   kecha   reportajlari,   maxsus   ko’   rsatuv,   kino,
teleshoular dasturi orasida tovar va xizmatlar reklamasining qatnashishi.
5. Radio reklama – maxsus eshittirishlar, reklama e'lonlari.
6.   Transport   reklamasi   –   reklamali   plakatlarning   transport   ichida   joylashtirilishi.
Shuningdek, transport vositalari tashqi ko’ rinishidagi reklamalar. 
7.   Elektron   reklamalar   –   Internet   tarmog’   i   va   shahar   markaziy   ko’   chalaridagi
elektron shitlar. 
8. O’ zgaruvchan va aylanali reklamalar – markaz ko’ chalaridagi maydonlarda o’
rnatiladi.
13 9. Pochta orqali yoki tezkor elektron pochta orqali reklama.
10. Telefon tramog’ i orqali reklama.
11. Yodgorlik shaklidagi reklamalar – avtoruchka, brelok, suvenirlar. 
3. Xizmat ko’rsatish korxonlarida zamonaviy reklama faoliyati
Reklamaning   iste'molchilarga   qay   tarzda   ta'sir   etganligini   reklama   psixologiyasi
belgilab beradi. Reklama psixologiyasi amaliy psixologiyaning bir bo’ limi bo’ lib,
insonning   iste'molchilik   xatti-harakatining   motivini   tadqiq   etadi.   U   insonning
ruhiyatiga   reklama   ta'siri   jarayonlarini   o’   rganadi.   Inson   ruhiyati   shunday
tuzilganki, u birdaniga to’ la ravishda o’ zgarmaydi. Lekin umumiy ravishda inson
qarashlari tezroq o’ zgarishi mumkin. Bu to’ g’ rida keng ommaga mo’ ljallangan
reklama   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   jarayonida   unutmaslik   kerak.   Ayniqsa
iqtisodiy va ijtimoiy jarayonlar ketayotgan jamiyatda buning ahamiyati juda katta.
Reklama bugungi kunda asosan ikkita vazifani bajaradi: 
A) Axborot berish
B) Targ’ ibot qilish.
Barcha ko’ rinishdagi reklama, xoh u og’ zaki, xoh yozma shaklda bo’ lsin, yoxud
bir   ko’   rinishdan   iborat   bo’   lishidan   qat'iy   nazar   u   kishilarga   axborot   beradi.
Ularning   ehtiyojlarini   qondirishga   harakat   qiladi.   Bunga   radio   va   televideniedagi
reklamalarni   ham   misol   qilishimiz   mumkin.   Plakatlar,   yarmarkalar   va   boshqa
shakldagi   reklamalar   sizu   bizga   ta'sir   ko’   rsatadi.   Barcha   ko’   rinishda   ham   inson
undan yangi  ma'lumot  oladi, yangilik bilan tanishadi. U yoki bu muassasa,  idora,
korxonaning   xizmat   usullaridan   xabardor   qiladi.   Bu   vazifalarning   barchasini
reklama   axborot   berish   bilan   bajaradi.   Shu   sababli   ham   biz   reklamani   axborot
beruvchi faoliyat deb qabul qilamiz. 
Reklamaning   targ’   ibot   qilish   vazifasi   shundaki,   u   inson   ruhiyatiga   ta'sir   etgan
holda reklama qilayotgan narsani xarid qilishga, yaxshi narsalardan foydalanishga,
insonga hayoti uchun zarur bo’ lgan fikrlarni, usullarni o’ zida qo’ llashga undaydi.
Yaxshi narsalarga, yaxshi xislat va fikrlarga ishontirishga harakat qiladi. 
14 Reklama   insonga   yetib   kelayotgan   barcha   axborot   xabarlarni   qabul   qilishda
bozorlarda   kundan-kun   ko’   plab   tavsiya   etilayotgan   mahsulotlarni   tanlab   olishda,
o’   zi   qidirib   yurgan,   xabari   bo’   lmagan   yangi   mollarni   xarid   qilishda   yaqindan
yordam   beradi.   Kishilar   hozirgi   davrda   o’   zi   bilgan,   bilmagan   davrda   g’   ayri
ixtiyoriy tarzda har kuni ertadan kechgacha juda ko’ p reklamalar bilan tanishadi.
Radio   va   televidenie,   transport,   ko’   cha,   xiyobonda,   idora   va   muassasalarda   va
hokazo joylarda reklama insonning hayot tarziga aylanib qolgan.
G’  arbda marketing sohasida  bozorni  ruhiy tahlil  yo’  li  bilan o’  rganish usuli  so’
nggi vaqtlarda keng rusum bo’ lib qoldi.
Reklama   korxonaning   butun   faoliyatini,   ya'ni   uning   tashqi   ko’   rinishi,
xodimlarning   yurish-turishi,   kotiblarning   telefondagi   ovozidan   tortib   tovarning
nomi,   o’   rovi,   mijozlarga   xizmat   ko’   rsatishigacha   bo’   lgan   butun   faoliyatini   har
tomonlama o’ z ichiga oladi
Tovarlar sifati jihatidan nechog’ liq kam farq qiladigan bo’ lsa, ularni shuncha ko’
proq reklama qilish kerak.
Keng   iste'mol   tovarlari   reklamasiga   bo’   ladigan   sarf   harajatlar   o’   rta   hisobda
hajmining 5 foizidan 15 foizigacha boradi.
Reklama   ishini   rejalashtirishda   hisobga   olish   kerak   bo’   lgan   asosiy   narsalar
quyidagilardir:
tovarning holati: iste'molchi rag’ batlariga nisbatan; raqobatga nisbatan;
reklama   maqsadi:   tovarning   ma'lumlik   darajasi;   unga   beriladigan   ma'lum   imidj
(obraz);
reklama   ob'ekti:   kim   (iqtisodiyot   sohasi,   reklamani   kim   tavsiya   etadi,   kim   hal
qiladi); uning strukturasi (firmaning katta-kichikligi, tuzilishi, ruhiy omillar);
reklama mazmuni: konsepsiyasi (nima reklama qilinadi);
reklama   vositalari:   qanday   qilinadi   (reklamani   matn,   grafika   orqali   yoki   badiiy
vositalar bilan eng yaxshi samara beradigan darajaga yetkazish usullari);
reklama   byudjeti:   umumiy   byudjeti   (mavsum   omilini   hisobga   olgan   holda);
raqobatchilarning reklama imkoniyatlariga qiyosan olganda;
15 reklama   chora-tadbirlarining   rejasi:   reklamaning   nechog’   lik   tez-tez   takrorlanib
turishi; sifati; rentabelligi; konkret reklama vositalari bo’ yicha taqsimlanishi;
vaqt   e'tibori   bilan   olganda   reklama   chora-tadbirlarining   rejasi:   reklama
komponentlarining muddatlari;
batafsil   kalkulyasiyasi:   odatda   reklama   mahsulotining   sotiladigan   bahosiga   qarab
ming donasi yoki boshqa birliklari hisobidan olinadi;
 reklamaning samaradorligi ustidan nazorat: sotuvlar hajmidan sarflangan mablag’
larni qiyoslab ko’ rish. 
Tovar  o’   rovining  roli.  Tovarlarning  o’   rovi  birinchi   qarashda  xalq   xo’  jaligining
uncha ahamiyat tutmaydigan va juda ham zarur bo’ lmagan sohalaridan biri bo’ lib
ko’   rinadi,   lekin   so’   nggi   o’   n   yilliklar   mobaynida   bu   soha   katta   sur'atlar   bilan
rivojlanib kelmoqda.
G’ arbda hamma tovar va mahsulotlar o’ rog’ liq holda sotiladi.
Tovar yoki mahsulotning o’ rovi:
-   tovarlarni   buzilish   va   shikastlanishdan   saqlaydigan;   transportda   tashish,   unga
ortish va tushirish uchun oson va qulay bo’ lishini ta'sinlaydigan;
- hajmi va og’ irligi jihatidan tovarni sotish uchun eng qulay birliklarni yaratishni
ta'minlaydigan;
- muhim reklama rolini o’ ynaydigan bo’ lishi kerak.
Tovar yoki mahsulot o’ rovining ko’ rinishiga ta'sir qiladigan omillar:
-   tovarning   transport   vositalari,   ombor   vositalaridan   unumli   foydalanishga   imkon
beriladigan   og’   irligi   va   hajmi,   bunda   transport   tariflarining   tinmay   ortib
borayotgani hisobga olinadi;
- avtomatlashtirish, transportda tashish va mijozlar omborida saqlash uchun o’ rov
vositalarining nechog’ lik moslanganligi va hokazo.
Reklama jarayonida 4 ta qiziqarli tomonlar mavjud:
- reklama beruvchi
- reklama tarqatuvchisi
- reklama agentligi
- reklama iste'molchilari.
16  Aniq reklama agentliklaridan biri ovoza qiladi: «... mustaqil ishbilarmon korxona,
ishbilarmon   insonlar   va   ijodiy   mehnat   shaxslaridan   iborat   ishlab   topadigan,
reklamani   tayyorlab   axborot   tarqatish   vositalariga   joylashtiradigan,   mijoz
topshirig’   i   asosida   ish   yuritadigan,   o’   z   tovari   xizmatining   xaridorini   topishni
xohlaydiganlar uchun xizmat qilamiz».
Barcha reklama agentliklarini uch asosiy qismga ajratish mumkin bo’ ladi: 
- ixtisoslashgan va taklif etilgan reklama xizmatlari
- naqdli yoki xususiy korxonaviy bazaning yo’ qligi
- mavjudlik yoki reklama kanali yo’ qligi.
Reklama agentligi faoliyati to’ rtta asosiy yo’ nalishni o’ z ichiga oladi:
1. Buyurtmachilarning e'tiborini qaratish va hamkorlik: menejment
2.   Reklamani   omadli   ishlab   chiqarish   va   yo’   lga   qo’   yish   san'ati:   rassomlar,
ssenaristlar, fotograf, rejisserlar yordamida;
3. Reklamani tayyor mahsulot holiga keltirish: poligrafiya va tiraj yordamida;
4. Reklamani gazeta, jurnal va televideniega taqdim etish.
Kuzatishlarga qaraganda reklama odamni ruhan quvvatlantiradi. Chunki inson o’ zi
haqida qayg’ urishni, e'tiborni, yaxshiroq hayot kechirishni istaydi. 
4.Xizmat ko’rsatish korxonlarida   reklama faoliyati samaradorligini
oshirishda xorij tajribasidan foydalanish
Hozirgi   bozor   munosabatl ar i   sharoitida   respublikamizda   reklama
faoliyatini   yuritishda   xorij   tajri basi dan   mahalliy   sharoitga   mos   tomonlarini
keng   qo’llash   o’z   samarasi ni   beradi   va   tovarlar   o’rtasida
o’zaro   raqobatni   ta’minlaydi   hamda   tovar,   pul   aylanishini   tezl asht ir adi,
iqti sodi yotga   katta   foyda   keltiradi.   Reklama   bozor   faoliyati   bilan
chambarchas   aloqada   bo’lib   kelgan.   Shu   bois   bundan   50   -60   yil   oldin   o’z
boshidan   bozor   iqti sodi yoti ni   kechirgan   rivojlangan   maml akat larda   u
uzining   mustaqil   vazifasini   bajarib   kelmoqda.
Xorijiy   m am lakatl ar ni ng   o’z   tovar   va   xizmatlari   reklamasi   uchun   ko’p
mablag’   ajr at ayot ganl igi   tabiiy   xol.   Bu   ularning   yanada   kengroq   faoliyat
17 yuritishiga   zamin   yaratmoqda.   Xorijiy   maml akat larda   reklamani   keng   xalq
ommasiga   mo’ljallanadi.   Tez   va   sifatli   hamda   barcha   qiziquvchil ar   uchun
bir   xil   qilib   ishlanadi.   Xorijiy   maml akat larda   rek   -   lama   bo’yicha   qabul
qilingan   qonun   va  qoida   hamda   sotuv   jarayonining   bosqichl ar iga   tovarlarni
sotishda   ishlab   chiqaruvchi   yoki   savdo   agenti   har   bir   bosqichga   e’tibor
berib,   ularga   qat’iy   rioya   qiladi.   Chet   elda   reklamani   amalga   oshi ruvchi lar
-   bular   reklama   agentl iklaridir.   Ular   barcha   turdagi,   turli   nomenklatur adagi
tovar   va   xi zm at larni   ommaviy   axborot   vositalari   orqali   reklama   qi ladi lar .
Reklama   agentl iklarining   soni   juda   ko’p   bo’lib,   o’zaro   sof   raqobat   asosida
faoliyatni   yur it adil ar.   Biz   -   ning   respubli kami zda   reklama   sohasi ni ng
amaliyotida   ishlab   chiqaruvchi   ko’pincha   avval   tuzilgan   shartnoma   va
iste’m ol chil ar   bilan   oldindan   mavjud   bo’lgan   aloqani   bo’yicha   xizmat
ko’r sati ladi .   Sotuv   jarayoni  quyidagi   bosqichlarni   o’z   ichiga   oladi:
- iste’m ol chini   izlash;
- iste’molchi   bilan   aloqa;
- aloqa   jarayoni;
- taqdimot   marosimi;
- keli shmovchi li kl ar ni   bartaraf   etish;
- shartnoma   tuzish;
- shartnomani   amalga   oshirish;
Bu   bosqichl ar ga   amal   qilgan   holda   «Ribok»   markasida   poyafzal   ishlab
chiqaruvchi   korxona   misolida   marketing   tadqiqotlari   o’tkazilgan.
Reklamaning   maqsadiga   muvofiq,   o’ tkazil gan   tadqiqotlar   natijasida
quyidagi   natijalar   olingan:
1) Birinchi   yili   «Ribok»   poyafzal ini   ishlab   chit sari layotganli gi
haqida   axborot   tartsatilgach,   istemol’ chil arning   15   yoshdan   49   yoshgacha
bo’lgan   xaridorlarning   ichida   20%   i   har   yili   o’rtacha   45   dollardan   1   juft
poyafzal   sotib   olgan.
2) Bu   markali   poyafzal   bilan   tanish   bo’lgan   iste’m ol chil arga
50%ini
18 «Ribok»   yuqori   sifatli,   maqbul   narxlarga   soti layotganli gi ,   yumshoq   teridan
va   keng   miqyosda   ishlab   chit sari li b,   chakana   savdo   do’ konl ari da   sotilishi
haqida   axborot   berilgan.
3) Yuqoridagi   «Ribok»   markasi   haqida   ega   iste’m ol chil ar   guruhini
50%ini   mazkur   poyafzal   juda   yuqori   sifatli   va   qulayligi   hamda
zamonaviyligi   (moda,   urfga   xos)   va   narxi   oqlashiga   ishont ir ilgan.
«Ishont ir il gan»   iste’m ol chil ar   guruhini   «Ribok»   poyafzalini   kiyib   ko’rish
ishtiyoqini   uyg’oti lgan.
4) «Ribok»   poyaf zali ni   kiyib   ko’rish   ishtiyoqi   uyg’ongan
iste’m ol chil arni   mahalliy   (hududiy)   do’kondan   sotib   olishga   iste’m ol chil ar
guruhini   50%ini   yo’ nalt iri lgan .
Reklama-bu   nufuzli   tovar   markasining   rivojlanishi   va   t ar qal i shi dagi   eng
samarador   dast aklardan   sanaladi.   Tovarlarning   sifatidan   tashqari,   ularning
ta’sirchan   psixologik   reklamalari   i st e’ m ol chi l ar   ichida   bu   tovarlarning
nufuzini   yarata   oladi.   Masalan,   "Mal’boro"   sigaretlari   -   oddiy   si garetl ar
emas,   balki   haqiqiy   er kakl ar   uchun   sigaretlar,   "Mersedes"   -   shunchaki
qimmat   avtomobil’   emas,   balki   "yosh   yuraklar"   uchun   avtomobil’   ekanligi
reklamada   t a’kidlanadi .   Har   bir   tovarga   nisbatan   reklama   byudjetini   tuzish
kerak.   Byudjetda   ma’lum   vaqt   ichida   sarflangan   umumiy   summa   aks   et adi.
Reklama   byudjetini   tuzishda   tovar -   ning   hayotiylik   davri,   uning   bozordagi
ulushi,   hududiy   sotish   va   raqobatbardoshl ik   darajasi,   reklama   takroriyli gi
chastotasi ,   tovarni   saralash   imkoniyatiga   e’tibor   berish   kerak.   Reklama
xarajatl ari ni   tahminan   mo’ljallab   aniqlash   va   uning   tarmoqlararo   narxlari
nisbati   o’rganil ishi   kerak.
Reklama   qilishdagi   xorijiy   t ajr ibal ar dan   respublikamizda   samarali
foydalanish   zarur.   Kuzatishlar   natijasiga   ko’ra   hozirgi   kunda   rivojlangan
xorijiy   mamlakatlar   o’z   mahsul ot lari ni   reklama   qilishga   unchalik
qi zi qm ayot ganl igiga   to’qnash   keldik.   Masalan,   AQSh   2003   yilga   qadar   o’z
mahsulotlarini   reklama   qilishni   t o’xtatgan.   Angliya,   Germaniya   va
Frantsiyada   reklama   uchun  qilinayotgan   xarajatlar   avvalgi yillarga   nisbatan
19 ancha   qisqargan.   Bu   ham   e’t iborga   molik   holatdir.   "Mal’boro"   si gareti ni ng
reklamasini   ko’rgach,   chekuvchi lar   ongida   qo’lida   tatuirovkasi   bo’lgan
jiddiy   va   haqiqiy   erkak   gavdalanadi.   Mentolli   "KUL"   si garetl ar i   esa   did
bilan   kiyingan   bashang   ayol   orqali   "KUL"   -   ayollar   uchun   si garetl ar
ekanligini   namoyish   qiladi.
AQShda   50- yi ll arning   o’rtalarida   o’tkazilgan   tadqiqotlar   natijasida   aynan
uch   xil   turdagi   sigaretni   doimo   chekuvchi   300   ta   kashandalar   tanlab
olingan.   eng   mashhur   uch   xil   sigaretlarning   nomini   uchirib,   chekib   ko’rib
ularni   ajratib   berish   uchun   doimiy   chekuvchil ar ga   berilgan.   Olingan
natijaga   ko’ra,   faqat   2%   chekuvchil ar gi na   sigaret   qaysi   firmaga   tegishli
ekanligini   ajratib   bera   oladilar.  
1-jadval 2
Tovarlarni   reklama   qilish   uchun   o’rtacha   sarf lanadi gan   harajatlar.  
№ Tovarlarning   turlari Xarajatlarning
realizatsiya
hajmiga   nisbati
Keng   iste’mol   tovarlari
1 Sut   mahsulotlari 1,9
2 Gusht   mahsulotlari 0,6
3 Shakar 0,3
4 Non   mahsulotlari 2,8
5 Qandolat   mahsulotlari 3,5
6 Un   qilingan   don   mahsulotlari 4,8
7 Pivo 6,9
8 Salqin   ichimliklar 7,6
9 Vino 4,4
10 Spirtli   ichimliklar 2,4
11 Tamaki   mahsulotlari 5,0
12 Medikamentlar 10,3
2
  T o v a r l a r n i   re kl am a   q i l i s h   uc hu n   o ` r t a c h a   s a r f l a n a d i g a n   h a r a j a t l a r
20 13 Kir   yuvish   vositalari 8,0
14 Attorlik   mollari 14,7
Uzoq   muddat   foydalaniladigan   tovarlar
15 Soatlar 5,7
16 Maishiy   xizmat   tovarlari 3,3
17 Kitoblar 2,8
18 Avtomobillar 1,7
19 Mebel’ 1,5
20 Poyafzal 1,3
21 Ayollar   kiyimlari 1,3
22 Mototsikllar   va   velosipedlar 1,1
23 Bosh   kiyimlari 1,1
24 Erkaklar   kiyimlari 0,9
Bezak   buyumlari
25 Gilamlar 2,1
26 Shetin 0,9
27 Zargarlik   buyumlari 2,2
Qolganlari   esa   shu   paytgacha,   faqat   sigaretning   nufuziga   uchib   chekib
kelganligi   ma’lum   bo’lgan.   Bu   tajriba   emotsional   jihatdan   reklama
axborot ining   insonlar   ongiga   kuchli   ta’sir   qilishini   ko’rsat adi.   Shunday
ekan,   tovarlar   reklamasi   o’z   nuf uzini   yaratib,   uni   saqlab   qoladigan
qilib,   puxta   ishlanishi   kerakligi   ma’lum   bo’ladi.   AQSh   da   "imidj"   yaratish
nafaqat   reklama   bilan   bog’liq   faoliyat   yurituvchi   tadbirkorl ar ,   balki   butun
Amerika   tashvi qotchi lari ni ng   eng   asosiy   vazi falar iga   aylanib   qolgan.   AQSh
biznesi   "imidj"   (nufuz)ga   butunlay   bog’lanib   qolgan.   Dunyodagi   yirik
avtomobil’   bozori   bo’lgan   AQShda   avtomobi lning   texnik   holati,   uning
saloni,   rangi   xaridorlarni   "imidj"dan   kam   qi zi qt iradi .   Iste’molchi larning
faqat   3%igina   avtomobil’   kapoti   ostini   ko’zdan   kechi radi lar .   Ko’pgina
dollarda   tovar   jiddiy   o’zgarm aguncha   imidj   yashayveradi.   "Imidj"
21 tovarning talabi   va  narxiga   ham  katta  ta’sir   ko’r satadi .   Biz   respubli kami zda
o’tkazgan,   t adqi qotl ari mi zda   ayollar   nima   uchun   sovunga   yuz   uchun
mo’ljallangan   kremga   nisbatan   bir   necha   barobar   kam   haq   to’ lashlari ni
aniqlashga   xarakat   qildik.   Sovun   o’z   nufuziga   ko’ra,   faqat   tozalikni   taklif
qilsa,   krem   "nufuz"i   yosh   ayolning   yoshligini   saqlab,   uni   yanada   jozibali
qilishini   ta’kidlaydi.   Hozirgi   kunda   «Dove»   sovunining   aynan   sovun   emas
deb   reklama   qi li nishi ga   ham   yuqoridagi   fikrimiz   isboti di r.   Kosmetika
mahsulotlari   sotuvchilar   lab   bo’yog’i,   kremlar,   tirnoqlar   uchun   buyoqlar,
soch   buyoq   yoki   kipriklar   uchun   buyoqlarni   emas,   balki   ayollarni
hammasiga   kerakli   "umid"   ni   sotadi lar.   Taniqli   aktyorlar   yoki   boshqa
mashxur   kishilarning   "o’z   shaxsiy   tajri balari "   bo’yicha   beradigan
masl ahat lari   ham   tovarlarga   qo’shimcha   psixologik   qiziqish   uyg’otadi   deb
hisoblanadi.
Amerikaning   «Baskin  Robins"   kompaniyasi   Rossiya  bozoriga   "Amerika-   da
eng   mashhur   muzqaymoq"   shiori   bilan   kirib   kelgan.   Lekin   biroz   fursat
utgach,   bu   kompaniya   umuman   boshqa   qadoqda,   boshtsa   shior   bilan
muzqaymoqni   bir   necha   xil   navlarini   ishlab   chiqara   boshladi.   O’tkazilgan
marketing   tadqiqotlari   nati jalari,   Rossiya   iste   ‘molchilari   Amerika
iste’m ol chil ari dan   farqli   o’laroq,   kaloriyali,   qaymoqli,   o’ta   shirin   va  quyuq
muzqaymoqni   afzal   ko’r ishl ar i   ma’lum   bo’lgan.   "Baskin   Robins"   mevali
muzqaymoql ar ni ng   bir   necha   navlarini   hamda   ularning   afzal li kl ari ni   ham
ko’rsata   boshl agan.   Britaniyaning   "Yunayted   Distell er z"   kompaniyasi
Shotl andi yani ng   viski   va   jinlarini   taklif   qilib,   kompaniya   o’z
iste’m ol chil ari ni ng   ichish   odatlarini   keskin   o’zgartirishni   emas,   balki
ichishda   tur li- tumanl ikni   taklif   qilgan.
Hozirda   har   kuni   Rossiyada   200   million   yashiq   aroq   va   100- 120   ming
yashiq   shotland   viskisi   sotilmoqda,   ammo   2000   yilda   alkogolli
ichi ml ikl ar ni ng   TV   dagi   reklamasi   ta’ qi ql angandan   so’ng,   har   xil   ish
yuzasidan   t o’planadi gan   yig’inlarda   vakillar   shotland   viskisi   qanday
tayyorl anishi ni   gapir ib   bera   boshlaganl ar .   "Baskin   Robbins"   va   "Koka
22 kola"   kompaniyal ar ini ng   reklamalari,   ularning   mahsulotlarini   iste’mol
qilgandan   so’ng,   odamning   quvvatini   oshishini   ta’kidlab   o’tiladi   va   bu
katta   samara   bermoqda   va   hozirda   "Pepsi"   ichimligining   o’rnini   "Koka
kola"   egallab   olgan.   Bundan   kelib   chiqib,   reklama   xalq   xo’jaligining
savdo- sot iq   sohasida   muhim   o’ringa   ega   deya   olamiz.   Biz   chet   davl at larda
reklama   xarajatl ari ni ng   keskin   o’sib   bor ayot gani ga   guvoh   bo’lyapmiz.
Masalan,   AQShda   XX   asrning   70   -   yillarida   reklama   xarajatlari   20   mlrd.
dollarni,   80   -   yillarda   50   mlrd.   dollarni,   90   -   yillarda   70   mlrd.   dollarni   va
2002   yilda   100   mlrd.   dollarni   tashkil   etgan.   Shuning   uchun,   ayrim
davl at larda,   masalan,   Yaponiyada   reklama   xarajatl ari ni ng   eng   yuqori
nuqtasi   belgil angan.   U   mahsulot   narxining   1,1   dan   1,2%   gachasini   tashkil
qilishi   mumkin.   Biz   ham   respubli kami zda   mahsulotlar   umumiy
xarajatl ari da   t ovar lar   reklamasi   0,5-1%   salmoqqa   teng   bo’lishini   istardik.
Mavjud   adabiyot larda,   ayrim   mutaxassislar   reklama   xarajatl ari ni ng   ko’p
qismini   ortiqcha   deb   hi sobl ashadi .   Ular   reklamaning   maqsadsi zl igini   keng
miqyosli   raqobat   kurashida   va   uning   keragidan   ort iqchal igida   deb   biladilar
hamda   reklama   uchun   xarajatlar   soliqqa   tortilgan   foydadan   ajratib
hi sobl anadi.   Kuzatuvlarga   ko’ra,   tadbirkorlar   reklama   uchun   mo’ljallangan
puldan soliq  to’lamaydilar, shuning  uchun  ularga   reklama  arzonroq   tushadi.
Bu   holda,  xarajatlarning   bir   qismini  i st e’ molchi lar   to’laydilar.
Ba’zi   bir   adabiyot larda,   mualliflar   reklamani   davlat   institutlari   bo’lgan
maktab,   machit,   cherkovlar   bilan   tenglashti radi lar.   Biz   bu   fikrni   noto’g’ri
deb   hisoblaymiz.   AQShda   reklama   uchun   har   qanday   davlatdagi   ommaviy
axborot   vosi talari ga   sarflanadigan   qog’ozlardan   ko’proq   qog’oz   sarflanadi.
Ommaviy   axborot   vositalari,   radio   va   televidenieda   reklama   ayrim   hollarda
juda   ko’payib   ketganligi   sababli,   AQShda   bu   sohada   bir  qancha   cheklashlar
qilingan,   masalan,   Amerika   yo’llarida   800   000   reklama   al vonl ari   olib
tashlangan,   qonuniy   bo’lmagan   reklamaga   qarshi   kurash   o’t kazi lm okda.
Rekl am ani   tekshirish   organlari   tuzilib,   reklama   kodekslari   qabul   qilingan,
ayrim   tovar larning   reklamasi   man   etilgan.   Qaroqchilik   yuli   bilan   chet   el
23 radiost antsiyal ar idan   va   boshqa   joylardan   reklama   g’oyalarini   ug’irlash,
rivojlangan   davlatlar   bilan   reklama   sohasi da   xalqaro   tashkilotlar   tuzish
reklama   tanqidi,   bularning   barchasi   zamonaviy   reklamani ng   rivojlanishiga
zamin   yaratadi.   Reklama   o’ziga   hos   sifatlarga   ham   ega:   uni   tayyorlashda
ilmiy   usullar   i qt i sodi y-   ijtimoiy,   st at isti k,   psixologik   usullardan
foydal ani l adi .   Ko’pchilik   mualliflar:   "Reklama   uchun   katta   xarajat   qilish
bemaqsad   emas",   -   deb   hi sobl aydi lar.   Biz   ham   ushbu   fikrga   qo’shilamiz.
Hatto   30   -yillarda   AQShda   reklamaga   ajratilgan   xarajatlar   umumiy   savdo
summasining   30%   ni,   Germaniyada   50%   dan   ko’proq   va   Chexiya   va
Slovakiyada   esa   80%dan   kupni   tashkil   etardi.   Hozirgi   davrda   AQShda
marketing   xarajatlari   yalpi   ichki   mahsulotning   1,5   foizini   tashkil   etadi,
yalpi   daromad   bilan   marketing   xarajatlari   orasida   elastiklik   koeff itsient a
0,5   ga   teng.
Hozirgi   davrda   biz   ko’p   davlatlarda   reklama   xarajatl ari ni ng   tobora   oshib
borayotganing   guvohi  bo’layapmiz.   Lekin   nazari yotchi lar   va   am al iyot chil ar
qanday   qilib   reklamaning   harakatiga   asos   yaratish   va   reklama
maqsadli li gi ni   ta’minlash   kerak?",   -   degan   hal   qiluvchi   savolga   aniq   javob
bera   ol mayapt il ar.   Yaqin   vaqtlarga   qadar   bu   savolga   ko’pchilik   e’tibor
bermasdi.   Bunga   sabab   albatta,   bu   savol   bilan   shug’ull anmaganl igidagina
emas,   balki   ommaviy   iqti sodi y   muammolar   bilan   bog’liq   holda
reklamaning   jamiyatdagi   o’rni,   funkt si yal ar i ,   bu   boradagi   uslubiy
izlani shlar,   g’oyalar   yordamida   reklama   f aol iyat ini   samarali li gi ga
eri shishdadir .   Bizning   fikr im izcha,   bu   masalalar   echimi   bo’yicha   olingan
alohida   natijalar   yordamida,   jamiyatda   reklamaning   ahamiyati   va
samaradorl igiga   erishib   bo’ lm aydi .   Quyida   Evropa,   Shimoliy   Amerika   va
Osiyo   maml akat lari da   reklamani   tar qatuvchi   vositalarning   holati
keltirilgan   .
2-jadval 3
Evropa, Shimoliy Amerika  va  Osiyo  maml akat lari da  reklamani  t arqat uvchi
3
  E v r o p a ,   S h i m ol i y   A m e r i k a   va  Osi yo  m a m l a k a t l a r i d a   r e k l a m a n i   t a r q a t u v c h i   v o si t a l a r n i n g   ho l a t i
24 vositalarning   holati
Davlatlar Xu   ku
mat   nas
hriy   oti Keng   xalq
oomasiga
bag’ishla
ngan
jurnallar Max
sus   jurn
allar Tijor   at
kana
llari Televi
zor
mavju   d
bo’lga   n
uy
xo’jali   gi
% Kabel
televiden
iyasiga
ulangan   uy
xo’jaligi
%
Avstriya 20 29 55 2 97 23
Bel’giya 37 51 154 4 96 87
Daniya 12 19 84 4 95 47
Finlyandiya 12 20 44 6 98 37
Frantsiya 26 68 153 5 94 4
Germaniya 33 99 327 5 96 33
Gretsiya 16 54 30 30 93 -
Irlandiya 8 14 36 2 95 38
Italiya 41 90 315 4 99 -
Niderlandi 20 35 141 4 98 86
Norvegiya 16 8 52 3 98 44
Portugaliya 6 17 33 2 95 -
Ispaniya 22 58 147 13 99 5
Shvetsiya 10 16 83 1 97 46
Shveytsariya 20 37 129 4 94 77
Turkiya 10 10 16 7 - 1
Buyuk   Britaniya 75 91 1   .214 3 97 1
Bolgariya 2 5 11 95 0.5   kam.
Chexiya va
Slovakiya 8 25 44 2 96 2
Vengriya 10 7 15 2 98 2
Pol’sha 7 16 14 - 98 27
25 Ruminiya 4 18 - 52 -
AKSh 85 112 561 1,426 97 60
Kanada 43 41 160 132 69 74
Avstriya 19 44 217 52 99 -
Xitoy 9 9 51 292 57 -
Gonkong 20 37 50 4 98 -
Xindiston 13 50 38 - 66 -
Indoneziya 11 15 14 5 74 77
Yaponiya 54 82 164 115 100 -
Malayziya 6 11 12 3 89 16.5
Yangi   Zelandiya 13 27 72 7 94 -
Singapur 11 20 40 5 100 -
Shimoliy   Koreya 5 7 6 4 99 1
Tayvan’ 8 9 5 3 99 -
AQShda   o’t kazi lgan   tadqiqotlar   nat ij al ari ga   ko’ra,   har   kuni   am er ikal ikl ar
o’rtacha   1600   ta   reklama   xabarlari   bilan   tanishadi.   Olingan   ma’ lumotl arga
qaraganda,   ana   shu   xabarlarning   kichik   bir   qismi   o’ziga   diqqat-e’ti bor   jalb
qilib,   1600   ta   e’londan   atiga   76   tasigina   (ya’ni   5%   igina)   kishining
ixtiyorini   tortishi   ma’lum   bo’lgan.
Biroq   hozirgi   kunda   narxlarning   yuqorligi   salbiy   ta’sir   ko’rsatib,   reklama
beruvchi lar ni ng   soni   kamaygan.   Bu   sohadagi   reklama   jarayonini   amalga
oshiruvchi   reklama   beruvchi lar ni ng   soni   kamaygan.   Ular   kabel
televi deni yasi   va   hattoki,   do’konlarda   tovarlarni   olib   yurishda
foydalani ladi gan   ar avachalardagi,   taksi,   avtomobil’   t o’ xt ash   joyidagi
tashqi   reklamalarga   qiziqishi   ortgan.   Yuqorida   keltirilgan   jadval
ma’ lumotl ari ga   ko’ra   AQShda   bir   necha   yillardan   buyon   televi deni e   va
jur nall ar dagi   reklama   e’lonlari   eng   samarali   hi sobl anib,   bu   reklama
vosi talari ni ng   narxlari   ham   talab   yuqor i   bo’lganligi   uchun   baland
bo’lganligi   ma’lum   bo’ldi.   Quyidagi   jadvalda   Evropa,   Shimoliy   Amerika
26 va   Osiyo   davl at lari da   reklama   xarajatl ari   mutanosibligi   kelt iri lgan.   Jadval
ma’ lumotl ari dan   ko’rinadiki,   barcha   davl at larda   ommaviy   axborot
vositalari   orqali   reklama   qilish   muqobil   hisoblanib,   ular   uchun   katta
miqyosda   reklama   xarajatlari   qilinadi.   Agar   ularning   tarkibini   ko’radigan
bo’lsak,   asosan   bosma   nashr   va   televi deni e   orqali   tarqatiladigan   reklama
uchun   xarajatlar   katta   salmoqqa   ega.   Shuningdek,   radio   va   kinofil’mlar
o’rt asidagi   reklama   e’lonlari   hamda   tashqi   reklama   uchun   xarajatlar
unchalik   katta   salmoqqa   ega   emas.   Tel evidenie   orqali   reklama   qilish   ham
turli   davlatlarda   turlicha.   Masalan.   televi deni e   orqali   reklama   qilish
Gonkong,   Portugaliya,   Xitoy,   Yaponiya   davl at lari da   yaxshi   rivojlangan.
Buning   asosiy   sababi   jadondagi   davlatlarda   reklama   xarajatlari
iste’m ol chil arning   ehtiyojidan   kelib   chiqqan   holda   belgil anadi.   Jadval
ma’lumotlari   shuni   ko’r satadi ki ,   Xindiston,   Gonkong,   Xitoy,   Yangi
Zelandiya,   Gretsiya,   Norvegiya   va   Portugaliyada   ommaviy   axborot
vositalari   orqali   reklama   qilish   uchun   katta   miqdorda   mablag’
sarf lanm oqda.
27 3-jadval 4
Evropa, Shimoliy Amerika va Osiyo davlatlarida reklama xarajatlari   mutanosibligi
Davlatlar OAV orqali
reklama qilish
ning umumiy
harajatlar
summasi.
(AQSh mln.
doll.) Bosm   a
nashr.   (
%   ) Tele
vi-
deni   e
(%) Radi
o
(   %   ) Kino
fil’mla
r(%) Tashqi   rek
lama/   Transp
ortda gi   reklam
a(   %   )
Avstriya 1,012 56 26 12 - 6
Bel’giya 1,018 52 32 2 12 13
Daniya 1,081 83 12 2 1 2
Finlyandiya 7,993 45 32 8 1 14
Frantsiya 1,482 79 14 4 0.5   kam 3
Germaniya 11,246 75 15 5 1 4
Gretsiya 526 44 42 7 0.5   kam 7
Irlandiya 311 55 27 11 - 7
Italiya 5,710 43 51 2 - 4
Niderlandiya 2,712 83 12 2 0.5   kam 3
Norvegiya 786 93 3 1 1 2
Portugaliya 415 37 44 8 - 11
Ispaniya 7,652 53 31 10 1 5
Shvetsiya 1,837 93 2 M.e 1 4
Shveytsariya 2,421 78 7 2 1 12
Buyuk   Britaniya 14,069 65 29 2 0.5   kam 4
AKSh 80,389 53 35 11 -
Kanada 4,781 54 22 12 - 12
Avstraliya 3,848 48 35 9 2 6
Xitoy 297 54 40 6 0.5   kam -
Gonkong 861 42 50 4 1 3
4
 Evropa, Shimoliy Amerika va Osiyo davlatlarida reklama xarajatlari                      mutanosibligi
28 Xindiston 896 67 20 3 0.5   kam 10
Indoneziya 287 60 9 19 1 11
Yaponiya 34,747 35 32 5 - 13
Malayziya 317 49 41 2 0.5   kam 8
Yangi   Zelyandiya 575 49 36 15 - -
Singapur 313 65 30 2 0.5   kam 3
Shimoliy   Koreya 2.826 48 30 5 - 17
Tayvan’ 1.294 55 35 7 0.5   kam 3
29 Xulosa
Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak,   hozirgi   O’zbekiston   sharoitida   tovarlar
reklamasi   uchun   unchalik   katta   miqdorda   xarajatlar   sarflanmaydi.   Chunki
bugungi   kunda   respubli kami zda   faoliyat   olib   borayotgan   yuridik   va
jismoniy   shaxslar   uchun   soli q   va   boshqa   majburiy   to’lovlar   ham   katta
salmoqni   egallab   kelmoqda.   Shunday   bo’ lsada,   jahon   davl at lari ga   nisbatan
qaraganda   Uzbekistonda   mahalliy   tovarlar   reklamasini   ko’paytirish
maqsadida,   ular   uchun   reklama   qilish   narxlari   xorijiy   va   qo’shma
kor xonalar  tovarlari reklamasiga nisbatan  3 -4  barobar  arzonlashti ri lgan.
Reklama-ijtimoiy ruhiy xususiyatga ega. U ko’ p xususiyatli tovar bo’ lib, hozirgi
zamon  kishisi   ruhiyatiga  eng  sirli   ta'sir   qiluvchi  omildir.  Biznes   olamida reklama
iste'molchilar e'tiboriga katta ko’ lamdagi axborotlar tizimini tavsiya qiladi. Inson
reklama axborotlarini qabul qilar ekan, o’ zida uning, albatta, ruhiy ta'sirini sezadi.
Iste'molchida reklamaning ma'lum bir aniq yo’ nalishi bo’ yicha ta'sir-sezgi paydo
bo’   ladi.   Bu   insonning   o’   sha   reklamaga   bo’   lgan   munosabatida   seziladi.   Uning
ongida   ijobiy   yoki   salbiy   bo’   lgan   munosabat   tug’   iladi.   Reklama   jarayonida
berilayotgan   axborotlarni   inson   o’   ziga   qabul   qilar   ekan   unga   nisbatan   o’   zining
sezgisini,   qanday   qabul   qilishini,   bor   diqqatini,   e'tiborini,   ma'lum   xotiralarini   va
boshqa   bir qator   xususiyatlarini   tiklaydi.
Boshqa   jihatdan,   reklama   axborotlarini   o’ ziga   qabul   qilish   jarayonida   berilayotgan
axborotlarga   nisbatan   kishining   unga   bo’  lgan   munosabatida   ham   shunga   yarasha
turli   psixologik   vaziyatlar   yuzaga   keladi.   yetkazilgan   axborot   mazmunidan
qoniqish   hosil   qilishi,   undan   ijobiy   ta'sirlanishi,   yoki   uning   mazmuniga   unchalik
ahamiyat   bermasdan   reklama   axboroti   mohiyat-mazmunini   e'tibordan   chetda
qoldirishi   mumkin.
30 Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’ yxati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitusiyasi   –T.:   O’zbekiston,   NMIU,   2017.
2. O’ zbekiston   Respublikasining   2020   yil   23   sentyabrdagi   637-sonli   "Ta’lim   to’ g’
risida"gi   Qonuni.
3. 2022-2026 yillarga mo’ljallangan yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi
4. O’  zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Shavkat  Mirziyoyevning  2022 yilning 20-
dekabrdagi Oliy Majlis va O’ zbekiston xalqiga murojaatnomasi.
5. O’  zbekiston   Respublikasining   “Raqobat   to’  g’  risida”gi   Qonuni.   O’  zbekiston
Respublikasi   qonun hujjatlari   to’ plami,   2012   y.,   1-son.
6. O’   zbekiston   Respublikasi   Prezidentimizning   2019   yil   8   oktyabrdagi   “O’
zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasini   tasdiqlash   to’   g’   risida”   gi   Farmoni.-   //   Xalq   so’   zi,   2019   yil,   9
oktyabr.
7. O’   zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   30   oktyabrdagi   PF-   5564-
sonli   “Tovar   bozorlarida   savdoni   yanada   erkinlashtirish   va   raqobatni
rivojlantirish chora-tadbirlari to’ g’ risida”gi   Farmoni. -// Xalq so’ zi, 2018   yil   31
oktyabr,   №   225   (7183).
8. O’ zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   “Mahalliy eksport
qiluvchi tashkilotlarni  yanada qo’ llab – quvvatlash va tashqi  iqtisodiy   faoliyatni
takomillashtirish   chora   –   tadbirlari   to’ g’ risida”gi   qarori   Xalq   so’ zi,   2017 yil   22
iyun,   №123
31