Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 52.9KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 16 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Xoja Samandar Termiziy “Dastur Ul-Muluk” asari manba sifatida

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM ,  FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETI TARIX FAKULTETI
“MANBASHUNOSLIK VA ARXIVSHUNOSLIK” KAFEDRASI
“TARIXSHUNOSLIK VA MANBASHUNOSLIK” FANIDAN 
K U R S   I S H I
Mavzu:  Xoja Samandar Termiziy “Dastur Ul-
Muluk” asari manba sifatida Reja:
Kirish
I-BOB. Xoja Samandar Termiziyning tarix fanida tutgan
o’rni va roli
I.1. Xoja Samandar Termiziy hayoti va olib borgan faoliyati
I.2. “Dastur ul-muluk” asarining tuzilish tarkibi va saqlangan nusxalari
II-BOB.   “DASTUR   UL-MULK”   –   XVII   ASR   BUXORO   XONLIGI
TARIXINI YORITUVCHI MANBA SIFATIDA
II.1.«Dastur ul-muluk» asarining   mazmuni
II.2.«Dastur   ul-muluk»   asarida   Buxoro   xonligining   ijtimoiy-siyosiy
hayoti
yoritilishi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi .   Istiqlolimiz   sharofati   tufayli   yosh   avlodni
tarbiyalashdek   muhim   ishlarni   avlodni   tarbiyalashdek,   g’oyaviy-mafkuraviy
dunyoqarashlarini shakllantirish ya’ni har tomonlama yetuk, barkamol shaxs qilib
tarbiyalashdek   muhim   va   sharafli   vazifalarni   bajarishda   xonliklar   davrida
yaratilgan manbalarni haqqoniy o’rganish bosh maqsad qilib olindi.
Markaziy Osiyo tarixida Buxoro xonligining XVII asrdagi ijtimoiy-siyosiy
ahvolini,   shuningdek,   Buxoro   bilan   Xiva   xonliklari   o’rtasidagi   siyosiy
munosabatlarni chuqurroq o’rganishda “Dastur ul-muluk” asarining tarixiy manba
sifatidagi ahamiyatini aniqlash dolzarb masalalardan biri hisoblanadi.
Ushbu   mavzuga   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishi   ehtiyojlari
yuzasidan   murojaat   qilishning   dolzarbligi   –   ayni   shu   vaqtda   aynan   shu   mavzuga
murojaat   etishning   sabablarini   qisqacha   yoritish,   jamiyatning   bugungi   kundagi
holatining   mazkur   mavzuni   tadqiq   qilishni   g’oyat   zarur   qilib   qo’ygan   o’ziga   xos
xususiyatlarini tavsiflab berish.
Ushbu   mavzuga   fanning   ichki   ehtiyojlari   yuzasidan   murojaat   qilishning
dolzarbligi – nima uchun bu mavzuning ayni shu vaqtda bunchalik dolzarb bo’lib
qolganligi,   uning   shu   tarzda   ochib   berilishiga   ilgari   nima   xalaqit   qilganligini
izohlash,   unga   murojaat   qilishning   fan   rivojining   dinamikasi,   bu   muammo
bo’yicha   yangi   axborotlarning   to’planib   qolganligi,   mavjud   tadqiqotlarda   uning
yetarli darajada ishlab chiqilmaganligi, muammoni yangicha talqinda, tadqiqotning
yangi   uslublari   va   uslubiyotlaridan   foydalanib   o’rganish   zarurligi   bilan   bog’liq
ekanligini ko’rsatish.
Shu   bilan   bir   qatorda   XVII-XVII   asrlarda   Buxoro   xonligining   shaharlari,
iqtisodiyoti,   aholi   sharoitlari,   savdo   munosabatlari   kabi   jarayonlarni   to’g’ri
o’rganishni taqazo etadi.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   “Dastur   ul-muluk”   asari   Orta
Osiyoning  XVII   asr   adabiyotining  qiziqarli  boyligi  hisoblanadi.   Ammo  u  nafaqat
etika-didaktik   adabiyotining   asari   sifatida,   balki   Buxoro   xonligining   XVII   asr
so’nggi choragidagi muhim voqealar o’z aksini topgan tarixiy manba sifatida ham ahamiyatga   egaligini   aniqlash   lozim.   Xoja   Samandarning   “Dastur   ul-muluk”
asarining tarixiy qismi biz uchun ikki munosabatlarda muhim: bir tomondan, unda
boshqa   manbalardagi   ma’lumotlarni   to’ldiruvchi   O’rta   Osiyoning   XVII   asr   oxiri
tarixi   bo’yicha   qimmatli   ma’lumotlar   mavjud   bo’lsa,   ikkinchi   tomondan,   unda
o’sha   davr   Buxoro   aholisining   turmush   tarzi   hamda   urf-odatini   yorituvchi   asl
faktlar keltirib o’tiladi.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.   Tadqiqotning   tarixiy   manbasini
Buxoro xonligidagi Ashtarxoniylar sulolasi davrini yoritish tashkil etadi.
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi .   Akademiklardan   G.   Zaleman
birinchi  bo’lib Kun to’plamidagi  qo’lyozmalar  ro’yxatini  nashr  qilganida “Dastur
ul-muluk” asarini qayd etdi. Olima M.Salohitdinovaning so’zlariga ko’ra, bu asar
tadqiqiotchilarni SSSR FA sharqshunoslik institutining fors va tojik qo’lyozmalari
qisqa   katalogini   tuzish   vaqtida   qiziqtiradi,   chunki   asarning   uchdan   ikki   qismini
tarixiy mazmundagi ma’lumotlar tashkil etadi. 1964-yil eron filologiyasi bo’yicha
IV Butunittifoq ilmiy konferensiyasida “O’rta Osiyo tarixi bo’yicha yangi manba”
mavzusida   ma’ruza   o’qildi.   Ushbu   ma’ruzada   “Dastur   ul-muluk”ning   muallifi
haqida qisqa ma’lumotlar berilib, asarning tarixiy manba ekanligini tushuntirishga
harakat   qilindi.   M.Salohitdinova   1971-yili   “Dastur   ul-muluk”   asarining   forsiy
matnining   ruscha   tarjimasini   zarur   izohlar   bilan   chop   etdi 1
.   Asarning   o’zbekcha
nashri   1997-yili   Jabbor   Esonov   tomondan   amalga   oshirildi 2
.   Shu   o’rinda   1990-
yilda   Dushanbening     “Adib”   nashriyotida   Samandar   Termiziyning   “Dastur   ul-
muluk”   asarining   (nashrga   tayyorlovchi,   qisqacha   muqaddima   va   izohli   lug’atlar
muallifi S.Halimov) qisqartirilgan matni bosildi 3
.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi.   Tadqiqot   kirish,   2   bob   va   4   paragraf,
xulosa hamda foydalanilgan adabiyotlar ro'yxatidan iborat.
I-BOB. Xoja Samandar Termiziyning tarix fanida tutgan o’rni va roli
1
  Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. Salohiddinova M. A.ning fors tilidan qadimgi qo'lyozma faksimilesi.
M.: «Nauka», 1971 (rus tilida).
2
 Мухаммад Баде ибн Мухаммад Шариф Малехо, Музаккир ул-асхоб, 330-бет.
3
  Xoja   Samandar   Termiziy.   “Dastur   ul-muluk”.S.Halimovning   asar   qisqacha   muqaddimasi   va   izohli   lug‘ati.   D.:
«Adib», 1990. I.1. Xoja Samandar Termiziy hayoti va olib borgan faoliyati
“Dastur ul-muluk”(“Podshohlarga qo’llanma”) nomli qimmatli asarning
  muallifi   XVII   asr   tarixchisi   Xoja   Samandar   Termiziy   bo’lib,   uning   to’g’risidagi
ma’lumotlar   deyarli   kam.   U   haqidagi   ma’lumotlar   asosan   “Dastur   ul-muluk”ning
o’zida, shuningdek muallifga zamondosh bo’lgan mashhur shoirlardan Muhammad
Ba’di   ibn   Muhammad   Sharif   Samarqandiy   Malihning   “Muzakkir   ul-asxob
antologiyasida mavjud.
Muallifning   haqiqiy   ismi   so’nggi   vaqtlargacha   noma’lumligicha   qolgan
edi.   “Dastur   u-muluk”   va   Malihning   “Muzakkir   ul-asxob”   asarlarida   uning   faqat
taxallusi – Samandar ko’rsatilgan edi. Bu taxallus unga uning tilining o’tkirligi, o’z
ishiga   jiddiy   yondashganidan   berilgan   bo’lishi   kerak.   Faqatgina   “Muzakkir   ul-
asxob” asaridagina Xoja Samandarning asl ismi - Muhammad Baqo berilgan 4
.
Muallif   hayotining   aniq   sanasi   hali   to’liq   o’rnatilmagan   edi.   U   uzoq   umr
ko’rgan   degan   asoslar   ham   bor.   Ayrim   ma’lumotlarga   ko’ra,   Xoja   Samandar
taxminan   1638-yil   Termizda   sayyidlar   oilasida   tavallud   topgan   bo’lib,   1740-
yilgacha   Qumqo’rg’onda   yashab   o’tgan.   Buxoroda   madrasa   tahsilini   olgan.
Dastlab   Narpayda   qozilik   qilgan(1660   –   1662-yillar) 5
.   Hayotining   birinchi   yarmi
sayohat   qilib  yurish   bilan  kechgan.   Malih   u   haqida   shunday   yozadi:   “U   sharq   va
g’arb   shaharlari   bo’ylab   sayohat   qilib,   taqdirning   shirin   va   achchiq   damlarini
boshidan   kechirgan”.   Yana   shunday   asoslar   ham   borki,   bu   davrda   muallif
darveshona   hayot   tarzini   ham   boshidan   kechirgan.   Keyinchalik   esa   o’z   hayot
tarzini o’zgartirgan bo’lishi mumkin.
Xoja Samandar uzoq vaqt  Qarshi(Nasaf)da yashagan  bo’lishi kerak. Yo’l-
yo’lakay   shuni   ham   ta’kidlab   o’tish   lozimki,   muallifimiz   to’g’risida   yozayotgan
Malih 1100/168 – 89-yili uni Nasafiy deb ataydi. Bu yerda u ikki bor Qarshi raisi
lavozimiga   tayinlangan.   Malihning   so’zlariga   ko’ra,   u   “rayosat   panoh”   faxriy
unvoniga ega bo’lgan 6
.
4
  Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. Salohiddinova M. A.ning fors tilidan qadimgi qo'lyozma faksimilesi.
M.: «Nauka», 1971 (rus tilida).10-bet.
5
 Madraimov A., Fuzailova G. Manbashunoslik. Darslik. T.: O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati, 2008.78-bet.
6
  O'zbekiston   Milliy   Ensiklopediyasi.   VIII   tom.   T.:   O'zbekiston   Milliy   ensiklopediyasi   Davlat   ilmiy   nashriyoti,
2004.170-bet. 1670-yillarda   Buxoroga   qaytib,   Ashtarxoniylardan   Abdulazizxon(1055   –
1091/1645   –   1680)   saroyida   tarixchi   (voqeanavis)   lavozimida   ishlagan.   U
Abdulazizxonning   Buxoroga  kirib  kelgan   xorazmiylarga   qarshi   yurishida   ishtirok
etgan.   Xoja   Samandar   Subhonqulixon(1091   –   1114/1680   –   1702)ning   Balxga
1097/1685,   1104/1693   va   1107/1695-yillarda   amalga   oshirgan   uchta   yurishining
ishtirokchisi bo’lgan. Shuningdek, Xoja Samandar elchilik vazifasini ham amalga
oshirgan.   U   Subhonqulixon   tomonidan   Samarqandning   isyonkor   hukmdori
Xo’jaquli  bilan uni  xon bilan yarashishga ko’ndirish maqsadida  muzokaralar  olib
borish   uchun   ikki   marta   vakil   qilib   yuborilgan   edi.   Bularning   barchasi   haqida
muallifning   shaxsan   o’zidan,   uning   Balxga   1107/1695-yilgi   yurishida   ishtirok
etishi to’g’risida esa Xoja Samandarga zamondosh bo’lmish Muhammad Amin ibn
Muhammad Zamonning “Muhit at-tavorix” nomli tarixiy asaridan bilish mumkin 7
.
Muallifning   1702-yili   Qarshiga   kelishi   uning   uchun   katta   falokat   bilan
tugagan.   Uning   so’zlariga   qaraganda,   unga   qarshi   axloqan   past,   ammo   Qarshida
juda   katta   ta’sir   kuchiga   ega   bo’lgan   Avaz   xo’ja   degan   kishi   boshchiligidagi
harakat uyushtirilgan edi. Ushbu tuhmat natijasida Xoja Samandardan do’stlari yuz
o’girishadi; uning Qarshi jamiyatidan uzilishiga va darveshona hayotini eslatuvchi
turmush   tarzini   boshidan   kechirishiga   to’g’ri   kelgan.   Shu   bilan   u   umrining
oxirigacha  faqat  ilmiy faoliyat  bilan shug’ullanadi. Xoja Samandarning hayoti  va
ijodida   Balxda   yashovchi   qozi   Yusuf   mirzo   degan   kishi   katta   rol   o’ynagan   va
muallifimiz u bilan asosan yozishmalar orqali aloqada bo’lgan. Bu ikki shaxsning
xatlari   “Dastur   ul-muluk”da   keltirib   o’tilgan.   Xoja   Samandar   Yusuf   mirzoni
yuksak faxr bilan tilga oladi.
Xoja   Samandar   Termiziy   o’z   davrining   keng   ma’lumotli   kishilari
jumlasidan   bo’lgan.   Malihning   bergan   ma’lumotlariga   asosan,   Xoja   Samandar
yetuk shoir, yozuvchi va tarixchi olim bo’lgan, ilohiyot ilmini ham yaxshi bilgan,
ko’p   sayohat   qilib,   nazariy   bilimini   mustahkamlagan.   Uning   adabiy   faoliyati
1100/168 – 89-yillarda Qarshida boshlangan. Bizning zamonimizgacha olimning
7
 Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. M.: «Nauka», 1971, 3-4-b. ikki   muhim   asari   yetib   kelgan.   Bulardan   biri   “Dastur   ul-muluk”   va   ikkinchisi
“Anis ul-fuqaro”(“Faqirlar do’sti”) nomi bilan mashhur bo’lib, 1735-yili yozilgan.
Malihning so’zlariga ko’ra, ”Dastur ul-muluk” Xoja Samandarning ilk yirik
asari   bo’lishi   mumkin 8
.   Ushbu   asar,   muallifning   so’zlariga   qaraganda,   qandaydir
yosh odamning iltimosi bilan yozilgan edi. Iltimos esa qandaydir nufuzli kishidan
kelib   chiqqan,   zero   muallif   uning   iltimosiga   qarshi   chiqa   olmagan.   Asar
Subhonqulixonga bag’ishlangan. U 1694 – 95-yillarda tuzilgan bo’lib, unda ushbu
yillar voqealari haqidagi hikoyalar mavjud.
II.2. “Dastur ul-muluk” asarining tuzilishi va tarkibi
1890-yil   sobiq   Fanlar   Akademiyasining   Osiyo   muzeyida   A.   L.   Kunning
to’plamlari   orasida   Xoja   Samandar   Termiziy   asarini   o’z   ichiga   olgan   qo’lyozma
8
  O'zbekiston   Milliy   Ensiklopediyasi.   VIII   tom.   T.:   O'zbekiston   Milliy   ensiklopediyasi   Davlat   ilmiy   nashriyoti,
2004.171-bet.
  ham   mavjud   bo’lgan.   K.   G.   Zaleman   birinchi   bo’lib   Kun   to’plamidagi
qo’lyozmalar   ro’yxatini   nashr   qilganida   ushbu   asarni   qayd   etdi.   Zaleman   asar,
muallif   nomi   va   vaqtini   ham   keltirib   o’tdi.   O’shandan   keyin   asar   tadqiqotchilar
e’tiborini   o’ziga   tortmadi.   Sababi   asar   nomi   va   tuzilishi   (boblar   ro’yxati)   uning
etika-didaktik mazmundagi asar deb qaralishiga sabab bo’lgan.
M.  A. Salohiddinovaning  so’zlariga ko’ra,  bu  asar  tadqiqiotchilarni  SSSR
FA sharqshunoslik institutining fors va tojik qo’lyozmalari qisqa katalogini tuzish
vaqtida   qiziqtiradi,   chunki   asarning   uchdan   ikki   qismini   tarixiy   mazmundagi
ma’lumotlar   tashkil   etadi.   1964-yil   Eron   filologiyasi   bo’yicha   IV   Butunittifoq
ilmiy   konferensiyasida   “O’rta   Osiyo   tarixi   bo’yicha   yangi   manba”   mavzusida
ma’ruza   o’qildi.   Ushbu   ma’ruzada   “Dastur   ul-muluk”   ning   muallifi   haqida   qisqa
ma’lumotlar   berilib,   asarning   tarixiy   manba   ekanligini   tushuntirishga   harakat
qilindi 9
.
Xojaning   “Dastur   ul-mulk”   asari   xorijiy   sharqshunoslarning   ham   tadqiq
etish,   o’rganish   mavzusiga   aylangan.   Chunonchi   mashhur   chex   sharqshunos
olimasi   Irti   Bechka:   “   XVII   asr   O’rta   Osiyo   tarixini   o’rganishda   Xoja   Samandar
Termiziyning   “Dastur   ul-mulk”   asari   muhim   tarixiy   manba   hisoblanadi” 10
,   -   deb
yozgan edi.
“Dastur   ul-muluk”   asari   O’rta   Osiyoning   XVII   asr   adabiyoti   boyligi
hisoblanadi. U nafaqat etika-didaktik asar sifatida, balki Buxoro xonligining XVII
asr   so’nggi   choragidagi   muhim   voqealar   o’z   aksini   topgan   tarixiy   manba   sifatida
ham ahamiyatlidir.
“Dastur   ul-muluk”ning   kirish   qismida   berilganidek,   muallif   bu   asarni
avvalo   21   bobdan   tuzmoqchi   bo’lgan,   etika-didaktik   mazmundagi   20   bob   hamda
Subhonqulixon boshqaruvi va uning hukmronligining birinchi o’n yilligi voqealari
haqidagi   so’nggi   21-bobni   qo’shmoqchi   bo’ldi.   O’z   navbatida   muallif   mazkur
bobni   4   qism   (maqola)ga   bo’lmoqchi   edi.   Keyinchalik   yozish   davomida   Xoja
Samandar   bir   necha   marta   asarning   dastlabki   rejasini   o’zgartirdi.   Unga   yana   bir
9
 Мухаммад Баде ибн Мухаммад Шариф Малехо, Музаккир ул-асхоб, 330-бет. 
10
 Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. M.: «Nauka», 1971, 5-b.  bob   –   “Ishq-muhabbat   haqida”   nomli   bob   qo’shdi   va   uni   20-bob   sifatida   kiritdi.
Ko’zda   tutilgan   “Olamning   o’zgaruvchanligi   to’g’risida”   nomli   20-bobni   esa
oxiriga joylashtirdi va u 22-bobni tashkil etdi. 21-bobni esa oldindan mo’ljallangan
4 qismga qo’shib kengaytirdi. Shu tariqa  asar  22 bobni  o’z  ichiga oladi.Asarning
22   bobidan   ilk   20   ta   bobi   hamda   so’nggi   22-bobi   etika,   axloq   va   odob
masalalariga,   21-bob   esa   asosan   muallif   davridagi   tarixiy   voqealar   haqidagi
hikoyalarga bag’ishlangan.
Shu   tarzda   asar   uning   mazmuniga   ko’ra   ikki   qismga:   etika-didaktik   va
tarixiy   qismga   bo’linadi.   Etika-didaktik   qismi   deyarli   oldingi   etika-didaktik
asarlardan   kelib   chiqqan   holda   tuzilgan.   Ikkinchi   tarixiy   qismi   esa   muallifning
shaxsiy   kuzatuvlari   asosida   yozilgan.   “Dastur   ul-muluk”ning   muqaddimasida
muallif   tomonidan   foydalanilgan   manbalar   ro’yxati   berilmagan   va   ular   faqatgina
ko’chirilayotgan vaqtda tilga olinishi mumkin. 
Asarda   quyidagi   mashhur   mualliflarning   asarlaridan   ko’chirmalar
keltiriladi:   taniqli   so’fiy   shayx   Abu   Sa’id   ibn   Abulxayr   al-Mayxoniy,   Nizomiy
Ganjaviy,   Jaloliddin   Rumiy,   Sa’diy   Sheroziy   (muallif   uning   “Bo’ston”   va
”Guliston” asarlaridan keng foydalanadi), Husayn Voiz al-Koshifiy (uning “Anvar-
i   Suhayli”   asari   misolida),   Abdulloh   Habushani   Jomiy   Xatifiy,   Muhammad   ibn
Sulaymon   Fuzuliy   va   muallifga   zamondosh:   Nozim   Xoroviy,   Muhammad   Ali
Tabriziy   Isfag’oniy   Soib,   Mir   Obid   Nasafiy   Said,   Fozil   Valiy,   Hasanbek   Ra’fiy,
Muhammad   Shavkat   Buxoriy.   Shuningdek,   muallif   “Axloq”   deb   tilga   oladigan
asarni   ham   misol   qilib   ko’rsatadi.   Tarixchilar   tomonidan   aniqlanishicha,   bu   nom
ostida Xoji Yusufga tegishli “Ilm al-axloq” asari yashiringan.
Yuqorida sanab o’tilgan manbalar orasida asosan uchtasi keng qo’llanilgan:
1)   Husayn   Voiz   al-Kashifiyning   “Anvar-i   Suhayli”;   2)   Xoji   Yusufning   “Ilm   al-
axloq”   va   3)   Sa’diyning   “Bo’ston”i.   Xoja   Samandar   boshidagi   ikki   asardan
ko’plab hikoya va fikrlarni “Dastur ul-muluk”ga qo’shadi 11
.
Muallifning   tilga   olingan   manbalarga   nisbatan   ularni   qo’llash   nuqtai-
nazaridan yondashishini qayd etish ham qiziqarlidir. Odatda boshqa mualliflarning
11
 Madraimov A., Fuzailova G. Manbashunoslik. T.: O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati, 2008, 234-b.  she’rlari   Xoja   Samandar   tomonidan   o’zgartirishsiz   o’zlashtirib   olingan,   nasriy
matni esa ko’p hollarda qisqartirishlarga uchragan.
Hozirgi   vaqtda   muallif   tomonidan   foydalanilgan   manbalarning   to’liq
doirasi   haqida   ishonch   bilan   aytib   bo’lmaydi.   Shu   sababli   muallif   tomonidan
o’zlashtirib olingan yoki muallifning asl matnlari asardagi etika-didaktik qismning
qancha ulushini tashkil etishini aniqlab bo’lmaydi. Biroq ko’plab she’rlari muallif
so’zlari   bilan   yonma-yon   keladi:   ”…aytganlaridek”.   Demak   bundan   bilsa
bo’ladiki,   she’rlarning   hammasi   bo’lmasa   ham   ko’pchiligi   Xoja   Samandarga
tegishli bo’lmay, boshqa mualliflarga taalluqlidir.
Yuqorida   ta’kidlab   o’tilganidek,   “Dastur   ul-muluk”ning   etika-didaktik
qismi   muallif   tomonidan   o’zidan   oldin   o’tganlarning   asarlaridan   keng
o’zlashtirilgan.
Ammo   ma’lumotlarni   terish   hamda   o’zlashtirilgan   qismlar   o’rtasidagi
uyg’unlashuvi   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilgan   va   bunday   san’at   asari   nafaqat
muallifning zamondoshlari, balki undan keyin yashab o’tganlarga manzur bo’lgan.
Buni quyidagi fakt ham tasdiqlaydi: ”Gulshan ul-muluk” tarixiy asarning muallifi
– Muhammad Yoqub mirzo ibn Muhammad Doniyolbiy otaliq “Dastur ul-muluk”
yozilganidan 130 yil o’tgach, o’z asarining oxiriga Xoja Samandar asarining etika-
didaktik   qismidan   katta   parcha   joylashtiradi.   Mazkur   qism   biz   uchun   XVII   asr
oxiri O’rta Osiyo adabiyotining etika-didaktik yodgorligi sifatida muhim 12
.
O’zbekiston tarixini o’rganishda Xoja Samandar Termiziyning “Dastur ul-
muluk”   asari   katta   ahamiyatga   ega.   Asarda   o’zaro   kurashlar,   oily   martabali
mansabdorlar   orasida   keng   tarqalgan   buzuqlik,   poraxo’rlik,   zulm   va   mehnatkash
xalqning og’ir   ahvoli  haqida  qimmatli  ma’lumotlar   mavjud. “Dastur  ul-muluk”da
o’zbeklarning   etnik   tarkibi   haqida   ham   muhim   dalil   va   ma’lumotlarni   uchratish
mumkin 13
.   Uning   21-bobini   tashkil   etuvchi   ikkinchi   katta   qismida,   yuqorida
aytilganidek,   muallif   davridagi   voqealar   bayoni   o’z   aksini   topadi   va   qolgan
boblardan farqli mustaqil, asl hisoblanadi.
12
 Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. M.: «Nauka», 1971, 3, 6-b.
13
  Irti Bechka. Adabiyoti forsi dat Tojikiston, Markazi  muttoliot, ittilot va tahqiqoti farhangi  baynalmilali, Tehron,
1372.hijriy. 1952 milodiy, 32-bet.    Bu   qismda   muallifning   biror   manbadan   foydalanganligi   (she’rlardan
tashqari) to’g’risida gapirilmaydi. Malihning so’ziga ko’ra, Xoja Samandardek oliy
ma’lumotli inson tarixiy adabiyot bilan tanish bo’lmasligi mumkin emas 14
. Biroq u
o’z   zamonasining   voqealarini   yozishda   foydalanishi   mumkin   bo’lgan   manbalar
bo’lmagan.   Haqiqatan,   Xoja   Samandar   tomonidan   tasvirlangan   davr   o’z   aksini
topgan   Muhammad   Aminning   “Muhit   at-   tavorix”   va   Muhammad   Yusuf
Munshining   “Tarixi   Muqimxoniy”   kabi   mashhur   tarixiy   asarlar   “Dastur   ul-
muluk”dan keyin vujudga kelgan.
Dastur   ul-muluk”da   quyidagi   siyosiy   voqealar   bayon   etilgan:   Xiva   xoni
Anushaxonning   Buxoro   xonligining   markaziy   shaharlariga   bosqini   (1092/1681,
1095–1097/1683–1686), Subhonqulixonning Balxga ikki marta yurishi (1096/1685
va   1104/1693),   Subhonqulixon   qo’shinining   Xurosonga   Bolo-Murg’ob   qal’asini
egallash   uchun   yurishi   (1100/168-89),   isyonkor   rahbarlarning   Subhonqulixonga
qarshi   g’alayoni   va   shu   bilan   bog’liq   Xiva   xoni   Anushaxonning   o’g’li
Erengxonning Qorako’l shahrining tumanlariga hujumi. 
Mazkur   voqealar   yuqoridagi   “Muhit   at-tavorix”   va   “Tarixi   Muqimxoniy”
tarixiy asarlarida o’z aksini topgan. Biroq, Xoja Samandar bu asarlarda yozilmagan
ko’plab   aniqliklarni   keltirib   o’tadi.   Shuningdek,   Xiva   xoni   Anushaxonning
Buxoroga   1092/1681-yili   bosqini   hamda   uning   Abdulazizxon   tomonidan   bu
shahardan   quvg’in   qilinishi   nafaqat   “Dastur   ul-muluk”da,   balki   “Tarixi
Muqimxoniy”   va   “Muhit   at-tavorix”da   juda   batafsil   yoritilgan.   Ammo   bu   vaqtda
Abdulazizxon   huzurida   bo’lgan   Xoja   Samandar   keltirib   o’tgan   ma’lumotlaridan
biz   Buxoroning   xorazmiklarning   hujumiga   qarshi   yaxshi   himoyalanmaganligini
hamda   Abdulazizxon   tarafida   bo’lmish   kurash   ishtirokchilari   haqidagi   ko’plab
ma’lumotlarni,   shu   bilan   birga   yuqoridagi   tarixiy   asarlarda   bo’lmagan   bir   qator
aniqliklarni bilib olishimiz mumkin 15
.
Hozirgi vaqtda “Dastur ul-muluk”ning uchta ro’yxati ma’lum:
14
 Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk.Toshkent G‘afur G‘ulom nomidagi adabiyot va san’at nashriyoti 1997-
yil 19-b. 
15
Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. M.: «Nauka», 1971, 7-8-b.   1. Asarning to’liq ro’yxati O’zbekiston FA ning sharqshunoslik institutida
mavjud.   U   n4468   qo’lyozmalar   to’plami   tarkibida   joylashgan   bo’lib,   1b   –   92b
varaqlarini   egallaydi.   Ro’yxat   O’rta   Osiyoda   ko’chirilgan,   tugatilgan   vaqti   1245-
yil   24   rabi’/1829-yil   23   sentabr.   Matn   qora   siyohda,   sarlavhasi   –   qizil   siyohda,
nasta’liq yozuvida, O’rta Osiyo qog’ozida yozilgan; qog’oz o’lchami 24,5 x 14,5,
matn   o’lchami   18,5x9,5;   qog’ozda   17   satrda   berilgan.   Ushbu   ro’yxat   shartli
ravishda T belgisi bilan berilgan.
2. Yana bir  ro’yxati  SSSR  FAning sharqshunoslik  instituti  ro’yxatining C
450   qo’lyozmalar   to’plami   tarkibiga   kiradi,   128a   –   235b   qog’ozlarini   egallaydi.
Ro’yxat O’rta Osiyoda ko’chirilgan, tugatilgan vaqti 1242-yil 15 jumada/1827-yil
14-yanvar.   Matn   qora   siyohda,   sarlavha   –   qizil   siyohda,   O’rta   osiyo   qog’ozida
nasta’liq   xatida   yozilgan;   qog’oz   o’lchami   24,5x14,5,   matn   o’lchami   19x8,5,
qog’ozda 16 satrda berilgan. Ro’yxat muqaddimasining boshi bo’lmagan nuqsonli
qo’lyozmadan ko’chirilgan. Ro’yxat shartli ravishda Л belgisi bilan ifodalangan.
3. N1437 raqamli O’zbekiston FA ning sharqshunoslik instituti ro’yxati.
Hozirgi   kundagi   mashhur   asarlar   ro’yxatidagi   eng   eskisi   hisoblanadi
(1107/1695-   96-yillar,   ya’ni   asar   tuzilganidan   keyin).   Ro’yxat   to’liq   emas:   unda
muqaddima   va   birinchi   bobning   boshlansh   qismi   mavjud   emas.   Shu   bilan   birga
qolgan ikki   ro’yxatda  bo’lmagan  katta  parcha  mavjud.  Ro’yxat  tekis  O’rta  Osiyo
qog’ozida   qora   siyohda,   sarlavhasi   va   iboraning   chegarasini   anglatuvchi   nuqtalar
esa   –   qizil   siyohlarda,   nasta’liq   xatida   O’rta   Osiyoda   ko’chirilgan.   Qog’oz
o’lchami 25x16; 372 bet. Bir betida 11 satr, undagi matn o’lchami 16x8. Ro’yxat
matni ko’chirilgandan so’ng tuzatishlarga uchragan. 
Asosiy   matnda   o’chirilgan   va   noto’g’ri   yozilgan   so’zlar   tuzatilgan,
o’chirilgan so’z ostida so’zlar to’g’ri shaklda yozilgan; hoshiyada matnda tushirib
qoldirilgan   so’zlar,   iboralar,   she’rlar   ko’rsatib   o’tilgan.   Matnga   kiritilgan
tuzatishlar   asosida   ularning   so’nggilari   ikki   shaxs   tomonidan   amalga   oshirilgan
deb   tushunish   mumkin.   Tuzatishlarning   katta   qismini   ko’chirayotgan   shaxsning
o’zi   kiritgan,  ya’ni  tushirilgan  so’zlarni   qizil  siyoh  bilan  belgilagan, hoshiyalarda tushirib qoldirilgan yoki tuzatilgan matnni yozgan. Mazkur ro’yxat Ta belgi bilan
ko’rsatilgan.
“Dastur ul-muluk” ro’yxatlarining matni munosabatida yaqinlik kuzatiladi.
Ular   orasidagi   farq   uncha   bilinmaydi.   Ulardagi   farqlar   asosan   ko’chirib   yozish
texnikasiga   tegishli:   so’zlarning   grafik   berilishi,   so’zlarning   sinonimlari   bilan
ifodalanishi,   bir   grammatik   shaklining   boshqasi   bilan   berilishi,   so’zlarning   va
ayrim hollarda alohida iboralarning qoldirilishi,.
Ta   ro’yhati   nafaqat   vaqt   bo’yicha   eng   qadimgi   asar   qo’lyozmasi
hisoblanadi, balki Л va T ro’yxatlari bilan qiyosan bir qator ustnliklarga ega. Unda
matnda tushirib qoldirilgan alohida so’zlarning berilishidagi xatoliklar kamroq. Bu
yerda ayrim arab so’zlari noodatiy shakllarda yozilgan. Ammo bu yerda ko’chirib
yozuvchini   savodsizlikda   ayblab   bo’lmaydi.   Tarixchilar   fikricha,   ko’chirib
yozuvchi   shaxs   ma’lum   bir   xat   turlariga   amal   qilgan.   Ushbu   ro’yxat   texnik
jihatidan yaxshi tashkillashtirilgan: tekis qog’ozda aniq yozuvda yozilgan.
Л va T ro’yxatlari esa yupqa qog’ozga kamroq qoldirishlar va xatolar bilan
ko’chirilgan.  Л  va  T   ro’yxatlari  alohida   so’zlar,  grammatik  shakllarning  yozuvda
berilishida o’zaro yaqindir.
Ushbu   “Dastur   ul-muluk”   asarining   O’zbekiston   FA   Sharqshunoslik
institutida N1437 raqam ostida M. A. Salohiddinova tomonidan amalga oshirilgan
forschadan   tarjimasi,   muqaddimasi,   izoh   va   ko’rsatkichlari   faksimelisi   saqlanadi.
Tarjima izoh bilan keltirilgan. Izohlarda Xoja Samandar tomonidan foydalanilgan
manbalar   ro’yxati   ko’rsatilgan.   Izohda   matnning   alohida   iboralari,   so’zlar,
atamalar, atoqli otlar va geografik nomlar sharhlanadi 16
.
II-BOB. “DASTUR UL-MULK” – XVII Asr buxoro xonligi tarixini
yorituvchi manba sifatida
II.1. «Dastur ul-muluk» asarining  mazmuni
“Dastur ul-muluk”da Buxoro xonligida 1092/1681 dan 1106/1694-95-yillar
oralig’ida   sodir   bo’lgan   voqealar   xronologik   davomiylikda   tasvirlangan.   Biroq
16
 Madraimov A., Fuzailova G. Manbashunoslik. T.: O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati, 2008, 234-b.  shuni   qayd  etish   lozimki,   ushbu   asarda   bu  yillarda  muallif   ko’rgan  yoki   eshitgan
barcha voqealar ham o’z aksini topmagan. Masalan, “Muhit at-tavorix” va “Tarixi
Muqimxoniy”   ma’lumotlariga   ko’ra,   Balx   hukmdori   bo’lgan   Subhonqulixon
o’zining   hukmdor   akasi   Abdulazizxonning   hajni   amalga   oshirish   niyati   haqida
eshitib,   qo’shini   bilan   Buxoroga   yo’l   oldi   va   Qarshini   egallagach,   xon   bilan
muzokaralar   olib   bordi.   Lekin   “Dastur   ul-muluk”da   bu   haqida   tilga   olinmaydi.
Xoja Samandar  esa bu haqida eshitmasligi  mumkin emas, chunki  bundan oldin u
xorazmliklarning Buxorodan quvg’ini davrida Abdulazizxon huzurida bo’lgan.
Shunday   fikrga   kelish   mumkinki,   o’z   asarini   Subhonqulixonga
bag’ishlagan  Xoja Samandar  atayin bu haqida yozmagan 17
  . “Dastur  ul-muluk”da
quyidagi   siyosiy   voqealar   bayon   etilgan:   Xiva   xoni   Anushaxonning   Buxoro
xonligining markaziy shaharlariga bosqini (1092/1681, 1095 – 1097/1683 – 1686),
Subhonqulixonning   Balxga   ikki   marta   yurishi   (1096/1685   va   1104/1693),
Subhonqulixon   qo’shinining   Xurosonga   Bolo-Murg’ob   qal’asini   egallash   uchun
yurishi   (1100/168   –   89),   isyonkor   rahbarlarning   Subhonqulixonga   qarshi
g’alayoni   va   shu   bilan   bog’liq   Xiva   xoni   Anushaxonning   o’g’li   Erengxonning
Qorako’l shahrining tumanlariga hujumi. 
Mazkur   voqealar   yuqoridagi   “Muhit   at-tavorix”   va   “Tarixi   Muqimxoniy”
tarixiy asarlarida o’z aksini topgan. Biroq, Xoja Samandar bu asarlarda yozilmagan
ko’plab   aniqliklarni   keltirib   o’tadi.   Shuningdek,   Xiva   xoni   Anushaxonning
Buxoroga   1092/1681-yili   bosqini   hamda   uning   Abdulazizxon   tomonidan   bu
shahardan   quvg’in   qilinishi   nafaqat   “Dastur   ul-muluk”da,   balki   “Tarixi
Muqimxoniy”   va   “Muhit   at-tavorix”dajuda   batafsil   yoritilgan.   Ammo   bu   vaqtda
Abdulazizxon   huzurida   bo’lgan   Xoja   Samandar   keltirib   o’tgan   ma’lumotlaridan
biz   Buxoroning   xorazmiklarning   hujumiga   qarshi   yaxshi   himoyalanmaganligini
hamda   Abdulazizxon   tarafida   bo’lmish   kurash   ishtirokchilari   haqidagi   ko’plab
ma’lumotlarni,   shu   bilan   birga   yuqoridagi   tarixiy   asarlarda   bo’lmagan   bir   qator
aniqliklarni bilib olishimiz mumkin 18
.
17
Мухаммад Баде ибн Мухаммад Шариф Малехо, Музаккир ул-асхоб, 330-бет.
18
 Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk.Toshkent G‘afur G‘ulom nomidagi adabiyot va san’at nashriyoti 1997-
yil 20-30-betlar.  Boy asl  material  “Dastur  ul-muluk”ning 21-bobidagi  ikkinchi  va uchinchi
qismlarida  ifodalangan   bo’lib,  ularda  muallif  Anushaxonning  Buxoro  xonligining
asosiy   shaharlariga   1096   –   1097/1684   –   1686-yillardagi   bosqini   haqida   gapirib
o’tadi.   “Tarixi   Muqimxoniy”da   bu   voqealarga   kam   joy   ajratilgan.   “Muhit   at-
tavorix”da   esa   material   ko’p   bo’lsa   ham,   ammo   “Dastur   ul-muluk”da   keltirilgan
ma’lumotlarga qaraganda ancha kam. 
Xoja   Samandar   tomonidan   Anushaxonning   Buxoro   xonligidagi
ittifoqdoshlari,   so’nggi   bor   Shahrisabzning   egallanishi,   uning   Qarshini   egallash
yo’lidagi   urinishi   va   bir   qator   harbiy   harakatlar   to’g’risida   bergan   ma’lumotlari
yuqorida   tilga   olingan   tarixiy   manbalarda   butunlay   uchra-maydi.   Muallif
1100/168   –   89-yilgi   voqealar,   shuningdek   Subhonqulixonning   Balxga   yurishi
hamda   Bolo-Murg’ob   qal’asini   egallash   uchun   qo’shinining   yurishini   yozganda
boshqa manbalarda uchramaydigan qiziq ma’lumotlarni keltirib o’tadi.
Ko’rib chiqilayotgan davrda Buxoro xonligining ichki vaziyatini tavsiflash
uchun “Dastur  ul-muluk”da  boshqa  manbalarda uchramaydigan  ko’plab  qimmatli
ma’lumotlar   mavjud.   Ulardan   ba’zilarini   qayd   etamiz.   Muallif   so’zlariga   ko’ra,
Abdulazizxon   Kerminga   otlanayotib   (1092/1681-yil),   Buxoro   mudofaasini
o’zining   nufuzli   amirlaridan   biri   –   Iskandarbiy   saroyga   ishonib   topshirdi.   Uning
qo’shinlari o’z majburiyatlarini unutib, maishatga berilib ketishadi va xorazmliklar
Anushaxon   rahbarligida   shaharga   bostirib   kirishga   hamda   Buxoroda   talonchilik
ishlarini qiyinchiliksiz amalga oshirishga muvaffaq bo’ladilar. 
Abdulazizxon   Buxoroni   xorazmliklar   bilan   jang   olib   borib   qo’lga   olgach,
Iskandarbiyni   jazolamoqchi   bo’ladi.   Lekin   niyatini   amalga   oshira   olmadi,   zero
Iskandarbiy   himoyasida   uning   ikkita   qudratli   qabiladoshlari   bor   edi:   Qorako’l
hukmdori   Olloyorbiy   saroy   va   Chorjo’y   hukmdori   G’oyib   Nazarbiy   saroy.
Keltirilgan fakt markaziy xon hukumatining qudratli qabila zodagonlariga bog’liq
bo’lganligiga dalil bo’lib xizmat qiladi.
Shu   o’rinda   qayd   etib   o’tish   lozimki,   muallif   o’sha   vaqtda   Joniylar
davlatida   saroy   qabilasining   vaziyatini   xarakterlaydigan   bir   qator   ma’lumotlarga
ega   bo’lgan.   Xoja   Samandarning   bergan   ma’lumotlariga   ko’ra,   saroy   qabilasidan biylar   yuqori   mansablarni   egallashgan,   mamlakatda   muhim   ishlarda   ishtirok
etishgan.   Masalan,   Abdulazizxon   davrida   miroxo’r   lavozimini   Masumbiy   saroy
olgan edi, u 1106/1694 – 95-yillarda xorazmliklar bilan jangdagi xizmatlari uchun
Subhonqulixon   tomonidan   Qarshi   viloyatining   hukmdori   etib   tayinlangan.
Subhonqulixon   hukmronligi   davrida   yuqorida   eslatib   o’tilgan   Olloyorbiy   saroy,
G’oyib   Nazarbiy   saroy   otaliq   lavozimini   egallashib,   harbiy   boshliqlar   etib
tayinlangan   edilar,   jumladan   G’oyib   Nazarbiy   saroy   Bolo-Murg’obga   yurishda
qo’shinga boshchilik qilgan 19
.
Xoja   Samandarning   Buxoro   xonligidagi   ko’chmanchi   va   o’troq
zodagonlarining xonlikning tashqi dushmani – Xiva bilan aloqalarini ko’rsatuvchi
faktlari   juda   qiziqdir.   Subhonqulixonga   qarshi   chiqqan   hamda   Xiva   xoni
Anushaxondan yordam so’ragan va uni Buxoro xonligi shaharlariga yurishga ikki
bor undagan Samarqand hukmdori Xo’jaqulibiy o’tarchi haqida gapirib o’tiladi.
“Dastur ul-muluk” asarida bir qator faktlar borki, ular xon hokimiyatining
taqdiri,   xalqlarning   huquqlari   poymol   etilgan   holatlari   haqida   mulohaza   yuritish
imkonini   beradi.  Bu   borada   aholiga  soliqlar   va  yig’imlar   solgan,   suv   taqsimotida
zolimlarcha   munosabatda   bo’lgan   Subhonqulixon   vaziri   Mirzo   Bekler   haqidagi
hikoya   e’tiborni   tortadi,   uning   bu   ishlari   natijasida   mamlakatdagi   ahvol   yomon
holatda   bo’lib,   dalalardagi   ekinlarga   zarar   yetkazildi,   odamlar   qashshoq   holatga
tushib qolishdi. Bu yerda aholini soliqlar (merosiy mulkka soliq, nikoh munosabati
bilan   bog’liq   soliq   va   boshqalar)   va   yig’imlarga   tortgan   Qarshi   shahrining   qozisi
Badi’ haqidagi hikoyalarni keltirib o’tish mumkin.
Mansabdor   shaxslar   o’rtasidagi   poraxo’rlikning   keng   tarqalishi   haqida
ayniqsa   Qarshi   shahar   qozisi   Badi’   to’g’risidagi   hikoya   guvohlik   beradi.   Badi’
keyinchalik   o’zining   Subhonqulixonga   xiyonati   uchun   Anushaxon   hukmronligi
davrida   Samarqandda   nafaqat   jazolanmadi,   balki   pora   bilan   qayta   qozi   etib
tayinlandi va ushbu lavozimi bajarayotib o’zi pora olgan. Shuningdek, muallif har
qanday pora evaziga istalgan kishiga yaxshi tavsiyanoma bergan yuz qabilasining
qudratli amirlaridan biri haqida ham aytib o’tadi.
19
 Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. M.: «Nauka», 1971, 17-19-b.  II.2.«Dastur ul-muluk» asarida Buxoro xonligining ijtimoiy-siyosiy
hayotining yoritilishi.
Xoja Samandarning asarida bir qator faktlar borki, ular xon hokimiyatining
taqdiri,   xalqlarning   huquqlari   poymol   etilgan   holatlari   haqida   mulohaza   yuritish
imkonini   beradi.   Shu   o’rinda   Abdulazizaxon   siyosiy   hokimiyatidagi   jarayonlar
e’tiborlidir. 
Abdulazizxon   davrida     (1645-1681) 20
  Xiva   xonlarining   talonchilik
yurishlari   kuchayadi.     1662-yil   Abdulazizxon   Kerminda   bo’lgan   vaqtida
20
 Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. M.: «Nauka», 1971,  1 9-b. 
  Buxorodan   chopar   keladi   va   Anushaxonning   tobelikdan   bosh   tortib,   hukmronlik
uchun   qo’zg’olon   ko’targan   holda   Buxoroga   kelgani   haqida   xabar   beradi.   Oliy
hazratlari amir Bahovuddin va qozi Lutfullo kabi kishilariga pastkash xorazmliklar
(Anushaxon)   to’g’risida   xabar   beradi.   Bu   xabarni   eshitgach,   barcha   xizmatkorlar
to’planishib xorazmliklarga qarshi kurash olib borish kerakligini aytishadi. 
Shundan   keyin   Abdulazizxon   Buxoroga   yo’l   oladi,   hech   qayerda
to’xtamasdan   ketar   ekan,   Buxoro   tumanlarining   biridagi   Oqsoch   qal’asida
joylashadi.  Yo’llarda  esa  qo’shinlarini  terib qo’yadi. O’sha  vaqtda  Buxoro shahri
hukmdori Iskandarbiy saroy bo’lib, o’sha davrning e’tiborli kishilaridan sanalgan.
Uning  huzuriga   Abdulazizning  xizmatkorlari  yetib  kelgan  vaqtda   qamalda  turgan
bir   nechta   urganchliklar   Iskandarbiy   ustiga   hujum   qilishadi.   Kuchlar   teng
bo’lmagani   sababli   xorazmliklar   shahar   bo’ylab   talon-   tarojlik   ishlarini   amalga
oshirishadi va ularning qo’lida katta miqdorda boylik hamda o’lja to’planadi. 
Sarosimaga   tushgan   Buxoroning   bir   qator   nufuzli   kishilari   Anushaxon
huzuriga   kelishadi   va   uning   tomonidan   qabul   qilinadilar.   Ular   qatorida   Buxoro
qishloqlari   sug’orilib,   gullab-yashnashida   hissa   qo’shgan   Muhammad   Bakirxo’ja
va   qozilik   ishlarini   adolatli   tarzda   olib   borgan   qozi   amir   Nosir   bo’lgan.   Bo’lib
o’tgan   janglarda   Abdulqodir   o’g’lon,   Ma’sum   miroxo’r   saroy,   Ne’matulla   xo’ja,
Shoh Tibxo’ja, Rahimberdi shig’ovulning mardonavorligi va jasurligi tilga olinadi,
xon xorazmliklar qonini to’kib, hukumatni qo’lga oladi.
 Bu orada Samarqandga parvonachi lavozimiga tayinlangan Abdulkarimbiy
nayman   tayinlanadi.   U   xon   bilan   uchrashib,   Anushaxonga   qarshi   jangga   kirishga
rozi   bo’ldi   va   u  bilan   birga   Qarshi   qal’asi   tomon   yurish   qilgan   botir   Muhammad
Alibiy   ham   kelib   qo’shiladi.   Xorazmliklar   esa   yengilib   Xorazmga   qaytishadi.   Bu
faslda Abdulazizxonning o’limi haqida ham hikoya berilgan. Abdulazizxon taqdir
taqozosi  bilan  davlat   ishlaridan  uzoqlashadi   va  ikki   muqaddas  shahar   tomon  yo’l
oladi.   Isfahon   tomon   ketar   ekan,   kambag’al   odamlarga   yordam   qo’lini   cho’zadi.
Movarounnahr   taxtini   esa   ukasi   Subhonqulixonga   qoldiradi.   Ka’bani   ziyorat
etgach, Hindiston kabi davlatni ko’rish ishtiyoqida Moxa (Yaman) portiga keladi, ammo   kasalligi   tufayli   kuchsizlanib   qoladi   va   safar   orzusi   amalga   oshmay   qolib
vafot etadi.
II fasli. 1096-yilda bo’lib o’tgan voqealar haqida qudratli Said Subhonquli
Muhammad   Bahodirxon   Movarounnahr   taxtiga   o’tirgandan   keyin   Samarqand
boshqaruvini   Xo’jaqulibiy   o’tarchiga   topshiradi,   ammo   Xo’jaqulibiy   xonga
sodiqligini   ko’rsatish   o’rniga   qo’zg’olon   ko’taradi.   U   ko’psonli   xitoy   qabilasi-ga
ishonib,   xonga   nisbatan   hurmatsizlik   qilgancha   Samarqanddan   chiqib   ketadi   va
Koson qal’asiga kirib keladi 21
.
Qudratli   xon   hazratlari   sabr   ila   muallif(Xoja   Samandar)ni   Xo’jaqulibiyni
o’z   huzuriga   chaqirish   uchun   uning   oldiga   yuboradi.   Lekin   u   Xo’ja-Muborak
degan   joygacha   kelganda   bir   nechta   isyonchilar   qo’zg’olonni   kuchaytiradilar.   Bu
xabar   xon   qulog’iga   yetib   kelgach,   bu   safar   muallif   bilan   birga   Xo’jamberdi
shig’ovul   qipchoqni   ham   jo’natadi.   Lekin   shig’ovul   so’zlarini   ko’ngliga   yaqin
olmagan   Xo’jaquli   odamlarini   to’plab,   qo’zg’olon   yo’li   bilan   Qarshilik
musulmonlarining   mulkiga   bostirib   kiradi.   Uning   dushmanligi   shu   darajaga   yetib
borganki,   urganchlik   (ya’ni   Anushaxon)   qabulida   bo’lib,   uni   Xorazmdan   chiqib
harakat qilishiga ko’ndiradi. Anushaxon esa Buxoroni egallash niyatida Xo’jaquli
so’zlariga   quloq   solib,   qo’zg’olon   yo’lini   tanlaydi.   Bu   xabarni   eshitgan   xon
dushmanga   qarshi   jangga   kirishadi.   Bu   orada   G’oyib   Nazarbiy   saroy,   Jonibek
to’qsoba,   Sher   G’ozibiy   dodxox   harbiy   qo’shinlar   bilan   birga   otlarda   jangga
kirishadi.
Ushbu   dahshatli   jang   vaqtida   xonning   bahodirlari   tomonidan   yetkazilgan
zarbalari   natijasida   Anushaxonning   noibi   bo’lmish   Murod   Urganjiy   egaridan
tushiriladi.   Bu   voqeadan   keyin   dushmanlar   vodiyga   qarab   chekinishadi.   Bundan
xabar   topgan   Anushaxon   ertasi   kuni   tongda   katta   qo’shin   bilan   G’ijduvon
tomondan chiqib keladi. Lekin Subhonqulixon g’alabasi aniq bo’lgan edi. 
Mazkur   jangda   qahramonlik   ko’rsatgan   bahodirlardan   qilichbozlikda
mahoratini   ko’rsatgan   Ma’sum   miroxo’r   saroy,   shuningdek   jasoratliligi   bilan
ajralib   turgan   Shoh   Tibxo’ja,   chap   tomondan   harakat   qilgan   Ne’matulla-xo’ja
21
  O‘sha manba.21-bet. hamda   Bek   Muhammadbek   durman   va   Muhammad   Rahimbek   durman   nomlari
keltiriladi.   Shu   kuni   xon   uchun   o’z   jonini   qurbon   qilgan   Abdullaxo’ja   (Yusuf
xo’janing o’g’li) va Ollohberdibek jaloyir tarix varaqlarida saqlanib qolgan. Ajoyib
g’alabalardan so’ng Subhonqulixon o’sha vaqtni o’zida xizmatkorlariga oltin egarli
otlar, qilichlar, bahodirlariga esa sarpo va yirik miqdorda pul berishni buyuradi.
III   fasl   Subhonqulixon   davrida   ro’y   bergan   voqealar 22
  1097-yil   bahorida
Xo’jaquli   Xorazmdan   chiqib   keladi   va   odamlarning   azob-uqubatlariga   sabab
bo’ladigan   bir   qator   ishlarga   qo’l   uradi.   Bu   haqida   eshitgan   Subhonqulixon   jahl
otiga   minib,   Balx   va   Badaxshon   hukmdorlari,   Andijon   va   Turkiston   harbiy
boshliqlarining katta qo’shin bilan yetib kelishlarini buyuradi.
Anushaxonning   Samarqandga   yurishi   haqidagi   xabar   Subhonqulxonga
yetib  kelgach,  Subhonqulixon  Kermin  tomon  yo’l   oladi.  Yo’l-yo’lakay  Buxoroga
kirib   keladi   va   vaziyatni   o’rganib,   qo’shin   tayyorlaydi.   Kermin   boshqaruvini
qo’lga   olgan   Odil   miroxo’r   ming   xorazmliklarning   yurishi   haqida   eshitib,   qal’a
devorlari   va   minoralarini   qo’riqlashga   kirishadi.   Anushaxon   Samarqandga   yo’l
oladi va o’zidan oldin bir qator va’dalar bitilgan xatlar bilan samarqandliklarning
huzuriga   elchini   jo’natadi.   Samarqandliklarda   kurashish   uchun   kuch   qolmagani
sababli   Anushaxonni   Samarqandga   taklif   qilishadi.   Dushmanlar   esa
samarqandliklarning   do’stona   munosabatda   ekanliklarini   bilishgach,   Cho’pon-
Otagacha   talonchilik   ishlarini   amalga   oshirishadi.   Samar-qandliklar
Anushaxonning   bu   qo’polliklaridan   qo’rqib,   Samarqand   darvozalari   kalitlarini
uning qo’liga topshirishadi.
Anushaxon   g’ozal   Kesh   tomon   yo’l   oladi   va   bu   orada   Shahrisabzning   bir
nechta   katta   kishilari   xorazmliklardan   chekinadilar.   Anushaxon   Samarqand   va
Shahrisabzni   qo’lga   kiritgach,   Qarshining   jasur   kishilari   juma   namozida
to’planishib, mirza Xonxoji shayx ul-islom huzurida hukmdorlariga sadoqatliliklari
to’g’risida qasam ichadilar. Anushaxon qarshiliklarning xonga bunchalar sadoqatli
ekanliklarini   eshitgach,   Qarshi   darvozalari   uning   uchun   osongina   ochilmasligini
tushunadi.   So’ng   ko’plab   va’dalar   bitilgan   xatni   elchilar   orqali   qarshiliklarga
22
 O‘sha manba.  1 8-bet.  jo’natishga   qaror   qiladi.   Biroq   bu   ishi   samara   bermaydi,   hatto   uning   elchilari
o’ldirib   yuboriladi.   Bu   vaqtda   Subhonqulixon   qozi   Badi’ning   uning   huzuriga
kelishini   buyuradi   hamda   unga   Anushaxonni   Qarshiga   hujum   qilmasligiga
ko’ndirishini so’raydi.
Shu   o’rinda   hukmdorlarning   davlat   ishlarini   yurituvchi   -   vazirning
yordamisiz   davlatni   bo’ysundirish   mushkulligi   to’g’risida   gapiriladi.
Subhonqulixon hujjatlar hamda qog’oz va daftar ishlarini mirzo Abdul-Boqi devon
va   mirza   Rizo     daftardorga   topshiradi.   Ularning   yordamida   mamlakatda   tartib   va
qonun o’rnatiladi. Biroq, yomon kimsalarning tuhmatlari oqibatida shu ikki odam
o’z   lavozimlaridan   olib   tashlanadi   va   vazir   majburiyatlariga   kiradigan   hujjatlar
ishlar adolatsiz, pastkash Mirzo Bekler  qo’liga o’tadi. U yig’imlarni  oshirib, xalq
boshiga   kulfatlar   soladi.   Lekin   xalq   xudodan   uning   ketishini   so’rab   iltijo   qilishni
boshlashadi   va   keyinchalik   uning   lavozimidan   chetlatilishi   musulmonlar   baxtiga
sabab bo’ladi.
Keyingi   o’rinlarda   Muhammad   Saidxoji   naqib   haqidagi   hikoya   berib
o’tiladi. Anushaxon Samarqandga kirib kelganida qo’zg’olon ko’taradi va o’zining
to’rt   mingga   yaqin   kishilariga   Kasbi   va   Kosonni   talashga   buyruq   beradi.   Buni
eshitgan Subhonqulixon mazkur ishga qarshi chora ko’rishni Muhammad Saidxoji
naqibga   topshiradi.   U   otini   dushmanga   qarshi   yo’naltirib,   200   ta   kishisi   bilan
raqibining   yo’lini   o’rab   oladi.   Xoji   huzuriga   Nodirbiy   dodxox   va   Ali   sayid
eshikog’aboshi   yordamga   keladi.   Xorazmliklar   esa   mag’lubiyatga   uchrab
chekinadilar.
Shuningdek,   muhim   voqealardan   biri   bu   tashqi   ko’rinishdan   va   xarakter
jihatidan go’zal bo’lgan Xoja Zakariya shayx ul-islomning Anushaxon makkorligi
va   yovuzliklaridan   sarosimaga   tushib,   istar-istamas   unga   o’z   qizlaridan   birini
berishidir. Xojalar bilan qarindoshlik rishtalarini bo’g’lagandan keyin Anushaxon
Dabusiya   qal’asiga   yo’l   oladi.   Qattiq   janglardan   so’ng   Subhonqulixon   g’alabani
qo’lga   kiritadi,   Anushaxon   esa   mag’lubiyatga   uchrab,   Samarqandga   ketadi.   Bu
orada yo’lda xudo tomonidan Anushaxonga dahshatli jazo beriladi. Anushaxonning   bir   o’g’li   bo’lib,   uni   boshqa   farzandlariga   qaraganda
ko’proq   yaxshi   ko’rar   va   unga   bo’lakcha   e’tibor   qaratar   edi.   Ammo   bu   o’g’li
otasining ko’zini temir mil bilan ko’r qiladi. Shu bilan Anushaxon o’z qilmishiga
jazosini oladi.
Anushaxonning ko’r bo’lganidan so’ng Xorazm amirlari pushaymonlikdan
Subhonqulixon   huzuriga   kelishib,   unga   umrlarini   oxirigacha   xizmat   qilishga   rozi
bo’lishadi.   Shundan   so’ng   xonga   elchi   yuborib,   son-sanoqsiz   in’omlar   yuborgan
holda itoatliklarini ifodalashadi. Hattoki Bek-Qulibiy otaliq va boshqalar ham xon
huzuriga kelishib, uning xizmatiga kirishadi. Shu tariqa Subhonqulixon Andijon va
Turkistondan Xinjon va Badaxshongacha  bo’lgan o’lkalarni  bo’ysundiradi hamda
ularning   obodonchiligiga   e’tibor   qaratadi.   Adolatli   qonun   o’rnatib   xalqi   va
dehqonlarini   xursand   qiladi,   shariat   qonunlariga   hurmat   ko’rsatadi.   Qo’lidan   ish
keladigan   har   bir   erkak   kishiga   naqd   pul   beradi,   marhamat   ko’rsatib   ot   sovg’a
qiladi, ba’zilariga tunlar kiydiradi.
IV   fasl   Subhonqulixonning   Amudaryodan   o’tishi   (xorazmliklarning
Movarounnahrdan   ketganidan   keyin   oliy   hazrat   xizmatkorlari   ishtirok   etgan   vo   -
qealar haqida) 23
.
Xorazmliklar   Buxoroni   qurshab   olishganida   Subhonqulixonning   o’g’li
Siddiq Muhammad otasiga yordamga kelish umidini amalga oshirmaydi. O’zining
bir   qancha   g’ulomlari   so’zlariga   quloq   tutib,   Amudaryoga   qaytib   Balx   qal’asiga
kirib   keladi.   U   g’ulomlarining   sotqinligi   haqida   bilmasdi,   xorazm-liklarning
harakatiga   hatto   e’tibor   ham   bermadi.   Subhonqulixonni   ranjitgan   yana   bir   holat
shu   bo’lganki,   Anushaxon   Subhonqulixon   tomonidan   mag’lubiyatga   uchrab,
Xorazmga   qaytganida   Siddiq   Muhammad   g’iybatchilar   gapiga   quloq   solib
Hindistonga   Hasanxo’jani   yuboradi.   Shuningdek,   Siddiq   Muhammad   xon
xizmatkorlariga nisbatan ham yomon munosabatda bo’ladi.
Bu xabar Subhonqulixon qulog’iga yetib borgach, “Bu arzimas harakatdan
nizolar kelib chiqmasligi kerak; qo’zg’olon olovi yonishidan oldin biz Balx tomon
yo’l olishimiz darkor” deya xizmatkorlar xitob qilishadi. Yo’lga otlanisharkan, xon
23
 Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. M.: «Nauka», 1971, 276-b.  Mir Ashraf qutvolga qo’shinning daryodan o’tishidan oldin yetib borishini va Kalif
qal’asiga   kirib   borishni   buyuradi,   zero   Siddiq   tarafdorlari   Movarounnahr   qo’-
shiniga qarshilik ko’rsatishmasin. 
Buxoro   qo’shinlari   daryoni   ko’rib,   undan   gubsarlar   yordamisiz   kechib
bo’lmasligini   tushunib   yetgach,   sarosimaga   tushishadi.   Subhonqulixon   ularning
sarosimaga   tushganlarini   ko’rib,   kechib   o’tish   ishlari   bilan   shug’ullanishni
buyuradi.   Keyingi   kuni   tongda   Subhonqulixon   o’zining   yaqin   kishilari   Yayloq
qushbegi,   Xo’jamberdi   miroxo’r   saroy   bilan   daryoning   narigi   tomoniga   o’tadi.
Daryodan   o’tib   bo’lgach,   Balx   shahriga   yo’l   olishadi.   Bu   vaqtda   Muhammad
Siddiq   hukmdorning   yurishi   haqida   bilib   oladi.   Ba’zi   g’iybatchilar   gapiga   quloq
solib,   xonga  itoat   etishdan   bosh   tortadi.   Balx   darvozalarini   bekitib,  qurollanishga
tayyorgarlik   ko’radi.   Subhonqulixon   esa   darvozalarning   bekitilganini   bilib,
qurollarning   ovozini   eshitgach,   o’g’liga   xat   jo’natadi.   Xatni   harbiy   turklarning
otliq qo’shini boshlig’i Qilichbiy dodxox topshiradi. 
Shuningdek,   unga   qo’shib   xoja   Muhammad   Amin   kitobdorni   qo’shib
jo’natadi.   U   Siddiq   Muhammadni   o’zining   yumshoq   tili   bilan   yovuzlik   olovini
o’chirishga   harakat   qiladi.   Shundan   so’ng   Muhammad   Amin   Subhonqulixonning
Balxdagi amirlari bilan ittifoq tuzadi. Shunda Siddiqxon kutilmaganda o’z amirlari
bilan otasining huzuriga keladi va shaharga kirib, arkda qolishga ko’ndiradi. Xon
Siddiqning   xizmatkorlariga   marhamat   ko’rsatib,   Siddiq   Muhammadni   o’z   yoniga
o’tqazadi.   Oliy   hazratlari   ehtiyot   choralari   yuzasidan   darvozalar   oldida
Tangriberdibiy   parvonachini   qoldirib,   chap   va   o’ng   qanot   qo’shinlarini   qo’yib
yuboradi   hamda   Siddiq   bilan   do’stona   munosabatni   o’rnatib,   yo’lga   chiqadi.
Ammo   shoh   xiz-matkorlaridan   biri   Subhonqulixonga   o’g’lining   otasini   oldidagi
qo’rquvni deb ayyorlik bilan otasiga qarshi chiqmoqchiligini aytadi.
Subhonqulixon ushbu yolg’onga ishonib, o’g’liga nisbatan boshqacha yo’l
tutadi.   O’z   navbatida   Siddiq   ham   buni   bilgach,   ortiga   qaytadi.   Yayloq   qushbegi,
Turumtoybiy,   Xo’jamberdi   miroxo’r   va   boshqalar   esa   Siddiq   ketidan   borib   uni
o’rab   olishadi   va   xon   huzuriga   keltirishadi.   Xon   aybdorlarni   jazolab,
Muhammadjonbiy   yuzga   Balx   boshqaruvini   topshiradi.   Shu   orada   xon   yuragida Buxoroga   qaytish   istagi   tug’ilib,   yo’lga   chiqadi.   Keyinchalik   o’sha   davrda   ro’y
bergan   voqealar   haqida   hikoyalar   berib   o’tiladi.   Masalan,   Samarqandni
boshqarayotgan   va   o’sha   davrning   dongdor   kishilaridan   biri   bo’lmish   Olloyorbiy
devonbegi durman hamda uning boshiga g’am tushgani haqida, ya’ni o’g’illaridan
biri   bo’lgan   Qalandarbekning   jangda   og’ir   jarohatlanib,   so’ng   esa   jon   berganligi
haqida gapirib o’tiladi. 
Yana   bir   hikoyada   esa   xonga   va   davlat   ishlariga   xiyonat   qilishga   qodir
bo’lmagan   G’oyib   Nazarbiy   saroy   to’g’risida   so’zlab   o’tiladi.   Bir   qancha
hikoyalardan so’ng muhim voqea sifatida asar muallifi Samandarxo’janing o’zidek
bir   kasb  egasi  bo’lgan Mirza  Yusuf   bilan har   doim   yuzma-yuz ko’rishmasa  ham,
ammo   bir-birlari   bilan   xat-xabar   jo’natishgani,   bir-   birlarini   bo’lib   o’tayotgan
voqealardan xabardor qilishgani to’g’risida beriladi. 
Xo’ja   Samandar   ham   bir   vaqtlar   Nasaf   viloyatida   yashaganida   ikkita
qo’shnining   kelishmovchiligi   ustidan   chiqib   qoladi.   Ya’ni   muallif   bir   tojik   bilan
qo’shni   bo’lib   yashaganida   uning   faqat   bitta   eshagi   bilan   oilasini   boqayotganini
aytib   o’tadi.   Ammo   bir   kuni   Qarshida   yashaydigan   bir   turk   kelib,   eshakni
ko’rgach,   eshagining   noqonuniy   ekanligi   hamda   uning   aslida   turkka   tegishli
ekanligini   aytadi.   Shu   tariqa   ikkalasi   bir   eshakni   deb   urushib   qolishadi.   Shunda
turk   qozi   Badi’   oldiga   borish   taklifini   beradi.   Ular   qozi   huzuriga   borisharkan,
ikkalasi alohida ikki yo’ldan borayotib, qozi oldiga kelganda esa ikki tomondan 10
tangadan   pora   berishadi.   So’ng   qozi   bo’lib   o’tgan   voqeani   so’zlab   berishlarini
so’raydi.   Voqeani   eshitib   bo’lgach,   eshakni   o’zining   g’ulomi   Mushkobga   berib,
evaziga   10   tanga   olishni   hamda   eshakka   egalik   qilishdan   voz   kechishlarini
so’raydi.   Aks   holda   ularni   jazolashlarini   aytib   o’tadi.   Arz   qiluvchilar   unga   yana
pora   berishlarini   aytishsa   ham   baribir   qozi   hech   qaysi   gapga   ahamiyat   bermaydi.
Oxiri   ular   eshakni   berishga   rozi   bo’lib   ketishadi.   Keyingi   hikoyalarda   esa   uning
kutilmaganda qilmishiga yarasha jazo sifatida kasal bo’lib vafot etishi beriladi. Xulosa
“Dastur   ul-muluk”   asari   uzoq   vaqt   davomida   etika-didaktik   asar   sifatida
ko’rib   kelingan   edi.   Ammo   XIX   asrning   oxirida   uning   Buxoro   xonligining   XVII
asr so’nggi choragidagi muhim voqealarni o’z ichiga olgan tarixiy manba ekanligi
tasdiqlandi.
Asardan olgan xulosam shundan iboratki, “Dastur ul-muluk” asari Buxoro
xonligining XVII asrdagi ijtimoiy-siyosiy ahvolini, shuningdek, Buxoro bilan Xiva
xonliklari   o’rtasidagi   siyosiy   munosabatlarni   o’rganishda   katta   ahamiyatga   ega
ekanligini   ko’rsatgan.     Asarda   o’zaro   kurashlar,   oily   martabali   mansabdorlar
orasida   keng tarqalgan  buzuqlik, poraxo’rlik, zulm   va  mehnatkash  xalqning og’ir
ahvoli   haqida   qimmatli   ma’lumotlar   mavjud.   Ushbu   asar   nafaqat   Buxoro
xonligining XVII asrda bo’lib o’tgan siyosiy voqealarni, balki ijtimoiy ahamiyatga
molik masalalarni ko’rib chiqish imkonini beradi.
“Dastur   ul-muluk”da   Buxoro   xonligidagi   1092/1681   dan   1106/1694-95-
yillar oralig’ida sodir bo’lgan voqealar tasvirlangan. Biroq ushbu asarda bu yillarda
muallif   ko’rgan   yoki   eshitgan   barcha   voqealar   ham   ifodalanmagan.   Bunday
voqealar   bayonini   unga   zamondosh   bo’lgan   boshqa   mualliflarning   asarlaridan,
jumladan   Muhammad   Aminning   “Muhit   at-tavorix”   va   Muhammad   Yusuf
Munshiyning   “Tarixi   Muqimxoniy”   kabi   mashhur   tarixiy   asarlardan   topish
mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   Xoja   Samandarning   “Dastur   ul-muluk”   asarining
tarixiy   qismi   biz   uchun   ikki   munosabatlarda   muhim:   bir   tomondan,   unda   boshqa
manbalardagi   ma’lumotlarni   to’ldiruvchi   O’rta   Osiyoning   XVII   asr   oxiri   tarixi
bo’yicha qimmatli ma’lumotlar mavjud bo’lsa, ikkinchi tomondan unda o’sha davr
Buxoro   jamiyatining   (to’g’rirog’i   birinchi   nabatda   yuqori   jamiyat)   turmush   tarzi
hamda urf-odatini yorituvchi asl faktlar keltirib o’tiladi. Foydalanilgan adabiyotlar:
I Manbalar
1. Xoja Samandar Termiziy. Dastur ul-muluk. Salohiddinova M. A.ning fors 
tilidan qadimgi qo'lyozma faksimilesi. M.: «Nauka», 1971 (rus tilida).
II. Asosiy adabiyotlar
2. Irti Bechka. Adabiyoti forsi dat Tojikiston, Markazi muttoliot, ittilot va tahqiqoti
farhangi baynalmilali, Tehron, 1372.hijriy. 1952 milodiy.
3. Madraimov A., Fuzailova G. Manbashunoslik. Darslik. T.: O'zbekiston 
faylasuflari milliy jamiyati, 2008.
4. Мухаммад Баде ибн Мухаммад Шариф Малехо, Музаккир ул-асхоб, 330-
бет (Таржима муаллифи-Ж.Э).
5. O'zbekiston Milliy Ensiklopediyasi. VIII tom. T.: O'zbekiston Milliy 
ensiklopediyasi Davlat ilmiy nashriyoti, 2004.

Xoja Samandar Termiziy “Dastur Ul-Muluk” asari manba sifatida

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dunyoni ishlari mavzusi yuzasidan didaktik materiallar tayyorlash
  • 8-sinf adabiyot darslarida Alisher Navoiyning ruboiylari va tuyuqlarini oʻrgatish yoʻllari
  • 6-sinf adabiyot darslarida koʻrgazmalilik
  • Adabiyot toʻgaraklarini tashkil etish yoʻllari
  • 3-4-sinf oʻqish oʻqish darslarida lugʻat ustida ishlashda rasmli testlardan foydalanish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский