Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 50000UZS
Размер 1.6MB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Zafar Nurullayev

Дата регистрации 22 Май 2023

66 Продаж

Xufyona bozor institutsional tizim sifatida

Купить
MAVZU: XUFYONA BOZOR INSTITUTSIONAL TIZIM SIFATIDA.
Mundarija:
KIRISH
I.BOB.XUFYONA IQTISODIYOT INFRATUZILMASI.
1.1. Xufyona iqtisodiyot mazmuni va vujudga kelish sabablari
1.2. Xufyona iqtisodiyotning amal qilishi asoslari va belgilari
II.BOB.XUFYONA BOZOR INSTITUTSIONAL TIZIMI.
2.1.Xufyona iqtisodiyot tarkibi va faoliyatining oqibatlari
2.2.Xufyona bozor institutsional tizim sifatida
2.3.Xufyona iqtisodiyotga qarshi kurashning rivojlangan mamlakatlar
tajribasi.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi. Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta‘minlashda
xufyona   iqtisodiyot   va   korrupsiyaga   qarshi   kurash   chora-tadbirlari   muhim   o‘rin
tutadi. Kriminal elementlarning ishlab chiqarish va moliyaviy muassasalarga, turli
soha,   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlariga   kirib   borishi   oqibatida   milliy
boylik, davlat budjeti daromadlarini taqsimlash na qayta taqsimlash jarayonida ular
ishtirokining kengayib borishi milliy va shu jumladan, iqtisodiy xavfsizlikka jiddiy
xavf soladi.
Xufyona   iqtisodiyot,   korrupsiya,   uyushgan   jinoyatchilik   hamma
mamlakatlarda   va   hamma   davrlarda   bo‘lgan.   Iqtisodiy   adabiyotlarda   xufyona
iqtisodiyotga turli xil ta‘riflar berilgan.
1. Xufyona iqtisodiyot —qonun asosida man qilingan faoliyat turlari.
2.   Xufyona   iqtisodiyot   -   iqtisodiy   faoliyatning   kuzatilmagan   va   yashirin
faoliyat turi.
3.   Xufyona   iqtisodiyot   rasmiy   statistikada   u   yoki   bu   sabablarga   ko‘ra
hisobga   olinmagan   har   qanday     iqtisodiy   faoliyat   bo‘lib,   unda   ishlab   chiqarilgan
mahsulot   va   xizmatlar   yalpi   ichki   mahsulot   tarkibiga   kiritilmaydi   hamda   soliqqa
tortilishdan chetda qoladi.
«Xufiyona»   iqtisodiyotning   faoliyat   ko‘rsatishida   davlatning   iqtisodiy
xavfsizligiga   imkoniyatdagi   va   aniq   tahdid   mavjud.   «Xufiyona»   iqtisodiyot
aksariyat   odatdagi,   «normal»   iqtisodiy   jarayonlarning   kechishiga   –   daromadning
taqsimlanishi  va shakllanishiga,  xalqaro savdoga,  investitsiya  kiritish va umuman
iqtisodiy   rivojlanishga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   «Xufiyona»   iqtisodiyotning
xususiyatlarini   aniqlashda   ushbu   muammo   tadqiqotchilarini   turli   ta’riflarni
muomalaga   kiritishga   undovchi   har   xil   omillar   inobatga   olinadi.   Bunday
mezonlarga quyidagilar kiritiladi:
-   davlatning fiskal (soliq)manfaatlari;
-   YAMM miqdorining haqiqiybahosi;
-   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   hamkorligi   yoki   xatti-harakatining
xususiyati;
2 -   yuridikko‘rsatkichlar. 1
     Mazkur mezonlarga ko‘ra, «jinoiy», «nojinoiy», «norasmiy»,
«soxta», «norasmiy» iqtisodiyot ajratiladi.
Xufyona   iqtisodiyoti   (shuningdek,   yashirin   iqtisodiyot,   norasmiy
iqtisodiyot)   -   bu   davlat   nazorati   va   hisobidan   tashqarida   bo‘lgan   jamiyat   va
davlatdan yashirilgan iqtisodiy faoliyat. Bu iqtisodiyotning kuzatib bo‘lmaydigan,
norasmiy   qismidir,   lekin   uning   barchasini   qamrab   olmaydi,   chunki   u   jamiyat   va
davlatdan   yashirin   bo‘lmagan   faoliyatni,   masalan,   uy-joy   yoki   jamoaviy
iqtisodiyotni   qamrab   olmaydi.   Bunga   iqtisodiyotning   noqonuniy   jinoiy   shakllari
ham kiradi, lekin ular bilan cheklanib qolmaydi.
Xufyona iqtisodiyoti  - bu amaldagi davlat  qonunlari va jamoat qoidalarini
chetlab   o‘tib,   o‘z-o‘zidan   rivojlanadigan   jamiyat   fuqarolari   o‘rtasidagi   iqtisodiy
munosabatlar.   Ushbu   biznesning   daromadlari   yashirin   va   soliqqa   tortiladigan
iqtisodiy   faoliyat   emas.   Darhaqiqat,   davlat   organlarining   daromadlarini   yashirish
yoki   soliqlarni   to‘lashdan   bo‘yin   tovlashga   olib   keladigan   har   qanday   biznes
xufyonali iqtisodiy faoliyat deb hisoblanishi mumkin.
Shuningdek, nemis adabiyotlarida ham  xufiyona iqtisodiyotga oid turlicha
yondashuvlar   mavjud.   Ularning   ayrim   tariflarida   xufiyona   iqtisodiyot   moliyaviy
sirli   bitimlar   sifatida   talqin   etilsa,   yana   bir   boshqa   ta’rifda   xufiyona   iqtisodiyot
jinoiy   faoliyat   sifatida   qaraladi.   Uchinchi   bir   yondashuvda   xufiyona   iqtisodiyot
barcha   subyektlarning   soliq   to‘lashdan   bo‘yin   tovlashini   qamrab   oladi,   deyiladi.
To‘rtinchi   hodisada   xufiyona   iqtisodiyot   natijalari   YAIMda   inobatga   olinadigan
ham   moliyaviy   ope-   ratsiyalar,   ham   iqtisodiy   faoliyat   tushuniladi.   Nemis
mutaxassislari   xufiyona   iqtisodiyotni   YAIM   tarkibiga   kiritish   tarafdori   ekanligini
qayd etish lozim.
Iqtisodiy   faoliyatni   xufyona   amalga   oshirish   birinchi   navbatda   qonun
doirasidagi   harakat   bilan   ya‘ni,   yuqori   transaksiya   xarajatlari   bilan   bog‘liq.
Transaksiya   xarajatlarining   tasnifiga   asoslangan   holda,   ta‘kidlash   lozimki,   bunda
asosan  shartnomani tuzishdagi  yuqori xarajatlar, mulkchilik huquqlarini  tafsirlash
1
Qobilov.Sh.RIqtisodiyot nazariyasi: Darslik Toshkent.: O’zbekiston Respublikasi IIV Akademiyasi, 2013 
3 va   himoyalash   xarajatlari   va   uchinchi   shaxslardan   himoyalash   xarajatlari   nazarda
tutiladi. De Soto ushbu xarajatlarni  “ qonunga bo‘ysunish narxi ”  deya ta‘riflaydi. U
quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
-   qonundan   foydalanish   xarajatlari   (yuridik   shaxsni   ro‘yxatga   olish,
litsenziya   olish,   bankda   hisobvaraqlar   ochish,   yuridik   manzilga   ega   bo‘lish   va
boshqa rasmiyatchiliklarni bajarish xarajatlari);
- qonun doirasida faoliyatni davom ettirish zarurati bilan bog‘liq xarajatlar
(soliqlarni   to‘lash;   mehnat   munosabatlari   sohasida   qonun   talablarini   bajarish   (ish
kunining   uzunligi,   eng   kam   ish   haqi,   ijtimoiy   kafolatlar);   oshkora   sud   tizimi
doirasida nizolarni hal etishda sud xarajatlarini to‘lash).
Muammoning   o`rganilganlik   darajasi -makroiqtisodiy   barqarorlikni
ta'minlash,   Sog'lom   raqobat   uchun   zarur   sharoitlarni   yaratish,   ishbilarmonlik   va
investitsiya   muhitini   tubdan   yaxshilash,   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   jiddiy
ravishda kamaytirish, Yuqori iqtisodiy o'sish sur'atlarini saqlab qolish, "Xufyona"
iqtisodiyotga Qarshi kurashish va uning ulushini tashqi  siyosat, valyuta siyosatini
erkinlashtirish va davom ettirish 2
 harakatlar strategiyasida belgilab o’tilgan.
Xufyonaga tushishning asosiy sababi yuqori soliq stavkalari bo‘lib kelgan va
shunday   bo‘lib   qolmoqda.   Respondentlar   davlat   apparati   korruptsiyasini   eng
muhim   “ soliq   bo‘lmagan   omil ”   deb   hisoblashadi:   litsenziyalar,   guvohnomalar,
ruxsatnomalarni  olishda   “ norasmiy to‘lovlar ”   hisobga olinmagan naqd pul olishni
talab   qiladi.   Keyingi   muhim   sabab   -   bu   xufyona   sektoridagi   sheriklarning   ishi
(xom   ashyoni   qog‘ozsiz   sotib   olish   zarurati,   “ shaxsiy ”   asosda   jalb   qilingan
kreditlar   bo‘yicha   foiz   to‘lovlari   va   boshqalar).   Hozirgi   kunda   mamlakatimizda
xufyona   iqtisodiyot   yuzaga   keladigan   masalalarini   amalga   oshirish   tizimi
kengaytirish hamda uni takomillashtirish muammosi mavjud.
Kurs   ishining   maqsadi .   Xufyona   bozor   institutsional   tizim   sifatida
normalarni   muvofiqlashtirishning   zarurati, mohiyati,ko’rinishlari   va   ularning
2
2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini  rivojlantirishning  beshta ustuvor yo’nalishi bo’yichaHARAKATLAR  STRATEGIYASI
O 'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti Sh.MIRZIYOYEV Toshkent shahri, 2019 yil 17 yanvar
4 miqdorini   aniqlovchi   omillar   haqida   tushunchaga   ega   bo lish   va   ulargaʻ
qo yiladigan asosiy talablar haqida umumiy xulosa chiqarish.	
ʻ
Kurs   ishining   ob'yekti - Xufyona   bozor   institutsional   tizim   sifatida
muvofiqlashtirishning   zarurati     va   boshqa     tarkibiy   qismilarini   parallel   hisoblash
tizimini tashkil etish
Kurs   ishining   predmeti - Xufyona   bozor   institutsional   tizim   sifatida   tarkibiy
qismilarini   o`rganish   mazmuni,   shakl   va   usullarini   to'liq   o'rganish   va   mohiyatini
ochib berish.
Kurs ishining  o rganish	
ʻ  vazifalari:
-Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni o’rganish va tahlil qilish;
- Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni tahlil qilish;
Xufyona   bozor   institutsional   tizim   sifatida   normalarni   muvofiqlashtirishning
zaruratining  moliyaviy – iqtisodiy nazariyasini rolini aniqlash.
-Hozirgi   x ufyona   bozor   institutsional   tizim   sifatida   muvofiqlashtirishning
zaruratining   yangi qirralarini topish.
Kurs   ishining   tarkibi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,     ikkitata   bob   va   ular
tarkibidagi beshta reja,xulosa,foydalanilgan adabiyotlar ro`yxatidan tashkil topgan,
uning umumiy hajmi 30 betda ifoda etilgan. 
5 I.BOB.XUFYONA IQTISODIYOT INFRATUZILMASI.
1.1.Xufyona  iqtisodiyotning mazmuni va vujudga kelish sabablari
Xufyona   iqtisodiyot   milliy   xavfsizlikka   tahdid   sifatida   alohida   shaxslar,
shaxslar   guruhi,   institutsional   sub‘ektlar   o‘rtasidagi   moddiy   ne‘mat   va   xizmatlar
ishlab chiqarish,  taqsimlash,  ayirboshlash  va iste‘mol  qilish  yuzasidan  bo‘ladigan
munosabatlar   yig‘indisi   bo‘lib,   uning   natijalari   rasmiy   statistikada   hisobga
olinmaydi va soliqqa tortilmaydi.
Xufyona   iqtisodiyotning   amal   qilishi   davlat   iqtisodiy   xavfsizligiga
potensial   va   real   xavf   tahdid   soladi.   U   normal   iqtisodiy   jarayonlarga,   rasmiy
iqtisodiyotda   sodir   bo‘ladigan   daromadlarning   shakllanishi   va   taqsimlanishi,
xalqaro savdo, investitsiyalash, iqtisodiy o‘sish jarayonlariga ta‘sir ko‘rsatadi.
Xufyona  iqtisodiyot  daromadlarni  soliqqa  tortishdan  yashirishda namoyon
bo‘ladi. Soliq to‘lashdan bo‘yin tovlash usullari quyidagilardan iborat:
-turli banklarda bir necha hisob raqamlarini ochib, ular orqali buxgalteriya
hisobida to‘liq ko‘rsatilmagan holda pul operatsiyalarini amalga oshirish;
-trast, veksel va boshqa hisoblardan foydalanish;
-“ikkiyoqlama   buxgalteriya”   yuritish,   naqd   pullar   bilan   muomala   qilish,
shu orqali daromad va pul tushumlarini soliqdan yashirish;
-korxonani bir shahar, tumanda ro‘yxatdan o‘tkazish, ammo hisob raqamini
boshqa   shahar,     tumandagi     banklarda   ochish   orqali   korxona   soliq   to‘lashdan
ro‘yxatga olingan joyida ham, faoliyat yuritgan joyida ham qochadi, ya‘ni bo‘yin
tovlaydi;
-hisobga   olinmagan   xarajatlar   xisobiga   sotilayotgan   mahsulot   (xizmat,
ishlar)ning tannarxini oshirib ko‘rsatish;
-rasmiy   hisob   va   to‘lov   xujjatlarida   tomonlarning   kelishuviga   asosan
bajarilgan   ish   (ko‘rsatilgan   xizmatlar)   qiymati   past   narxlarda   ko‘rsatiladi,   uning
qolgan   qismi   nakd   pul   shaklida   o‘zaro   taqsimlanib   olinadi.   Naqd   pullardagi
daromad soliqqa tortishdan yashiriladi.
6 Iqtisodiyot fanida iqtisodiyotnint qaysi sektorga, ya‘ni norasmiy, kriminal,
faktiv,   xufyona   yoki   ochiq,   rasmiy   iqtisodiyotga   tegishli   ekakligini   aniqlashda
quyidagi mezonlar asos qilib olinadi:
- davlatning fiskal (soliq) manfaatlari;
-  YaIMning  real hajmi;
-  huquqiy  parametrlar;
- xo‘jalik sub‘ektlari o‘zaro harakati tavsifi.
Xufyona   iqtisodiyot   doirasida   amalga   oshiriladigan   operatsiyalarni
quyidagi turlarga bo‘lish mumkin:
-to‘liq   buxgalterlik   hisobidan   chiqarilgan,   hech   qayerda   hisobga
olinmaydigan   xo‘jalik-moliya   operatsiyalari.   Bunday   operatsiyalar   huquqiy
jihatdan ro‘yxatga olingan va umuman ro‘yxatga olinmagan korxonalar tomonidan
amalga oshiriladi;
-qisman   yashirilgan   operatsiyalar.   Bunda   korxonalar   tomonidan   amalga
oshirilgan   operatsiyalarni   bir   qismi,   ya‘ni   olingan   daromadning   bir   qismi
buxgalteriyada hisobga olinmaydi, soliqqa tortishdan yashiriladi.
Xufyona iqtisodiyot amaldagi qonunchilikka zid kelishi yoki zid kelmasligi
nuktai   nazaridan   kriminal,   jinoiy   yoki   kuzatilmagan   xufyona   iqtisodiyot
sektorlariga ajratiladi. Kriminal, ya‘ni jinoiy, qora xufyona iqtisodiyotda umuman
iqtisodiy   faoliyat   yashiriladi.   Kuzatilmagan,   norasm i y   iqtisodiyot   sektorida   sarf
xarajat, daromad yashiriladi yoki umuman hisobga olinmaydi.
Kriminal, jinoiy xufyona iqtisodiyotni noqonuniy ishlab chiqarish, yashirin
ishlab   chiqarish   va   ongli   ravishda   oldindan   rejalashtirib,   g‘arazli   maqsadlarni
ko‘zlab qilingan jinoyatlar tashkil etadi.
Noqonuniy   ishlab   chiqarishga   biznes   va   tadbirkorlik   shaklida   tashkil
etilgan,   qonunchilikda   qat‘iyyan   man   qilingan   faoliyat   turlari   kiradi   Bunday
faoliyat turlariga quyidagilar kiradi:
-qurol-yarog‘ ishlab chiqarish va sotish;
-narkobiznes ;
-kontrabanda;
7 qimorxona, qimor o‘yinlarini tashkil etish;
-od a m savdosi;
-fo h ishabozlik va h okazo.
Ushbu   faoliyat   turlari   yashirin,   nolegal   korxona,   sex,   yashirin   biznes   v a
tadbirkorlik   sub‘ektlari   yoki   rasmiy   ravishda   faoliyat   yuritayotgan   korxonalar
(firmalar)   shaklida   t ashk il   etiladi.   Yashirin,   jinoiy   xufyona   iqtisodiyot   doirasida
uyushgan   jinoyatchilik   vujudga   kelib,   rivojlanadi.   Uyushgan   jinoyatchilikka
asoslangan jinoiy xufyona iqtisodiyot ko‘ p gina holatlarda yuq o rida bayon qilingan
qo nunchilikda   man   qilingan   tovarlar   va   xizmatlar   ishlab   ch iqarish   hamda   sotish
bilan   shug‘ullanadi   Yashirin   ishlab   chi qa rishdan   ko‘zlangan   maqsad   haddan
tashqari   yuq o ri   daromad   olish,   soliq   to‘lamaslik,   texnika   xavfsizligi   va   mehnat
muhofazasi   qoidalarini   buzish   orqali   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish,   yuqori
transaksiya   xarajatlarining   mavjudlig i dir.   Xufyona   ishlab   chiqarish
tashkillashtirilgan,   u yush gan   jinoyatchilik   asosida   yoki   mustaqil   yakka   tartibdagi
jinoyatchilik asosida amalga oshiriladi .
Uyushgan   jinoiy   iqtisodiy   faoliyat   shakllaridan   biri   reketdir.   Reket
odamlarni   qo‘rqitish,   shantaj   qilishga   asoslangan   biznes   hisoblanadi.   Reket
ta‘magirlik   va   kriminal   monopoliya   shakllarida   namoyon   bo‘ladi   Ta‘magirlik,
zo‘ravonlik yoki kriminal raqobat usullari orqali biznes sub‘ektlariga tahdid qilib,
ulardan   pul   undirish   hisoblanadi.   Kriminal   monopoliya   kriminal,   jinoiy
vositalardan foydalanib, raqobatchini qurqitish yoki yo‘q qilishdir.
Yashirin,   ro‘yxatga   olinmagan   korxona   va   ishlab   chiqarishlarni,   sexlarni
tashkil   etishning   asosiy     sabablari   kichik  biznes   va   tadbirkorlikni   tashkil   qilishda
yuqori   texnologik   xarajatlar   qilishning   qiyinligi,   og‘irligi,   yashirin   ishlab
chiqarilgan tovar va xizmatlarga yuqori monopol narxlarni belgilash, shu boisdan
yuqori daromad olish imkoniyatining yuqoriligi.
Yashirin   ishlab   chiqarish   konunchilikda   ruxsat   etilgan   faoliyat   doirasida
litsenziya   olmasdan,   ruxsatsiz   yoki   faoliyat   uchun   huquqi   bo‘la   turib,   soliqdan
qochish,   daromadni   soliqqa   tortilishidan   yashirib   faoliyat   yuritishda   namoyon
bo‘ladi
8 Norasmiy, kuzatilmagan iqtisodiyot sektori qonunchilikda man qilinmagan
faoliyatlar doirasida noformal  ish bilan bandlik, hech qanday huquqiy hujjatlarsiz
faoliyat   yuritadigan   xo‘jalik   sub‘ektlaridir.   Ularga   huquqiy   shaxs   maqomiga   ega
bo‘lmagan,   noformal   tadbirkorlik,   biznes   bilan   shug‘ullanuvchi   ishlab
chiqaruvchilar   kiradi.   Ushbu   faoliyat   natijasida   olingan   daromadlar   soliqqa
tortilmaydi. Shu bilan birga, ular ijtimoiy to‘lovlar to‘lamagani uchun ham ijtimoiy
iste‘mol fondlarini tashkil etishda ishtirok etmaydi.
Xufyona   iqtisodiyot   iqtisodiy   faoliyat   natijalariga   ko‘ra   mahsuldor   yoki
fiktiv   shakllarda   ham   namoyon   bo‘ladi.   Mahsuldor   xufyona   iqtisodiyot     odatdagi
tovar     va   xizmatlar   yoki   kishilarning   destruktiv     ehtiyojlarini   qondirishga
mo‘ljallangan tovar va xizmatlar  ishlab chiqarishda ifodalanadi. Fiktiv iqtisodiyot
rasmiy   iqtisodiyot   doirasida   qo‘shib   yozish,   o‘zlashtirish,   poraxo‘rlik,
tovlamachilik, xaridorlarni aldash, sifatsiz, nostandart mahsulotlar ishlab chiqarish
natijasida daromadlar olishda namoyon bo‘ladi.
Fiktiv   iqtisodiyotda   xo‘jalik   sub‘ekti   norasmiy   iqtisodiy   aloqalar,   faoliyat
muhiti,   sharoitiga   ega   bo‘lish   orqali   qo‘shimcha   sun’iy   ravishda   daromad   olish
imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Sun’iy   sharoitlar   orqali   qo‘shimcha   daromad   olish   imkoniyati
quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
-ayrim   korxonalarga   asosli   bo‘lmagan   holda   faoliyat   imtiyozlarining
berilishi;
-davlat   mulkini   uning   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
jarayonlarida   ayrim   xo‘jalik   sub‘ektlariga   asossiz   ravishda   ustunlik,   imtiyoz
berish;
-mulk   munosabatlarining   huquqiy   va   iqtisodiy   jihatdan   yetarli   darajada
tartibga solinmaganligi;
-mulk,   daromad,   moddiy   ne‘matlarni   taqsimlash   va   qayta   taqsimlash
jarayonlariga   ma‘muriy   boshqaruv   organlarining   ta‘sir   ko‘rsatish   huquqining
mavjudligi.
9 Xufyona   iqtisodiyot   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   bosqichlariga   ko‘ra   xufyona
ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   ayirboshlash,   iste‘mol   shakllarida   namoyon   bo‘ladi.
Xufyona   ishlab   chiqarish   noqonuiiy,   hisobga   olinmagan,   yashirin,   mayda   ishlab
chiqarish, sifatsiz mahsulotlar chiqarish, ishlab chiqarish resurslaridan noratsional
foydalanishda namoyon bo‘ladi.
Xufyona taqsimlash daromadlarni noqonuniy taqsimlash, maxsus taqsimot,
davlat mulkini o‘g‘irlash, o‘zlashtirish, fuqarolar xususiy mulkiga tajovuz qilish va
unga nisbatan jinoyatlarda ifodalanadi.
Xufyona   ayirboshlash   noqonuniy   savdo,   xaridorlarni   aldash,   noqonuniy
tarzda ishlab chiqarilgan mahsulotlarni sotish shakllarida yuz beradi.
Xufyona   iste‘mol   -   noqonuniy   yo‘l   bilan   topilgan   ne‘matlarni   iste‘mol
qilish,   xizmatlardan   noqonuniy   foydalanish,   jamiyatda   qabul   qilinmagan,
kishilarning   destruktiv   ehtiyojlarini   qondirishga   mo‘ljallangan   mahsulotlarni
iste‘mol qilish hamda ana shunday xarakterdagi xizmatlardan foydalanish.
Xufyona iqtisodiyot barcha tovarlar va xizmatlar, resurslar bozorini hamda
iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarini   qamrab   oladi.   Shuningdek,   huquqiy   shaxs
maqomiga   ega   bo‘lmagan,   rasmiy   ro‘yxatga   olinmagan   va   huquqiy   shaxs
maqomiga   ega   bo‘lgan   korxonalar   xufyona   iqtisodiyot   sub‘ektlari   bo‘lishi
mumkin.
Huquqiy   shaxs   maqomiga   ega   bo‘lgan   xo‘jalik   sub‘ektlari   yashirin   ishlab
chiqarish   va   ayirboshlash   bilan   shug‘ullanadilar.   Rasmiy   ro‘yxatga   olinmagan
xo‘jalik sub‘ektlariga quyidagilar kiradi:
uy   xo‘jaligi   va   korxonalarga   naqd   pulga   yoki   natura   shaklidagi   to‘lovlar
asosida   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko‘rsatish   bilan   shug‘ullanuvchi,
tadbirkor sifatida rasmiy ro‘yxatga olinmagan jismoniy shaxslar;
aholiga pulli uy va boshqa xizmatlar ko‘rsatish;
legal   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqaruvchi     yashirin   korxonalar,   sexlar.
Ularning faoliyati statistika va buxgalteriyada hisobga olinmaydi.
10 1.2.Xufyona iqtisodiyotning amal qilishi asoslari va belgilari
Xufyona     iqtisodiyotining   belgilari.   Mamlakat   yashirin   iqtisodiyotining
ko'lamini aks ettiruvchi asosiy ko'rsatkichlar quyidagilar:
-Haqiqiy iste'mol darajasi va rasmiy daromad darajasi o'rtasidagi tafovut;
-Mamlakatlarning markaziy banklarining uslubiy hisob-kitoblariga nisbatan
pulga talabning yuqori baholanishi;
-Elektr energiyasi iste'moli, ishlab chiqarish faoliyatida, xizmatlar sohasida
ishlatiladigan boshqa zarur resurslar hajmidagi tafovut;
-Aholini   tanlab   olingan   kuzatuvlar   va   sotsiologik   tadqiqotlar   orqali
belgilangan   mehnat   bandligining   statistik   ko'rsatkichlari   va   ularning   o'lchamlari
o'rtasidagi tafovut.
Ko'rsatkichlarning   sezilarli   darajada   og'ishi   tadbirkorlar   o'rtasida   tuzilgan
bitimlarning   ahvolidan   yashirishning   katta   qismini,   real   daromad   darajasining
yetarlicha baholanmaganligidan dalolat beradi.
1-jadval 3
  Xufiyona iqtisodiyotni tiplashtirish mezonlari
Asosiy belgilari «Ikkilamchi
xufiyona»iqtisodiyot «Jinoiy	
bo‘lmagan»
iqtisodiyot «Jinoiy»	iqtisodiyot
Subyektlar Iqtisodiyotning
rasmiy
sektoridagi
menejerlar Norasmiy ravishda
ish bilan band
Professional jinoyatchilar
Ishlab   chiqarmay Odatdagi tovar va Taqiqlangan   va
3
 Qobilov.Sh.RIqtisodiyot nazariyasi: Darslik Toshkent.: O’zbekiston Respublikasi IIV Akademiyasi, 2013
11 Obyektlar
turib
daromadlarni
qayta taqsimlash xizmatlarni ishlab
chiqarish taqchil tovar va
xizmatlar   ishlab
chiqarish
«Oq»   iqtisodiyot
bilan aloqasi Rasmiyiqtisodiyotdan
ajralmagan Nisbiy mustaqillik Rasmiy
iqtisodiyotg
a
nisbatan mustaqil
Xufyona   sektor   bilan   bog‘liq   eng   katta   xavf   bu   bozor   konstitutsiyasidan
keskin farq qiluvchi xatti-harakatlar va bitimlar tuzishning alohida me’yorlarining
shakllanishdir.   Xufyona   me’yorlarning   asosida   ularning   amal   qilishi   hududiy
jihatdan va / yoki shaxslarning ma’lum doirasi tomonidan chegaralangan ijtimoiy
mexanizmlar   yotadi   -   qonunga   bo‘ysunish   me’yorlarining   mavjud   emasligi,
me’yorlarning   amal   qilishini   ijtimoiy   mansubligidan   qat’i   nazar,   barcha   iqtisodiy
sub’ektlarga tarqatishga imkon bermaydi.
Xufyona     me’yorlarning     yozilmagan   va   lokal   xususiyati   tufayli   xufyona
bitimlar   tuzish   uchun   universal   o‘yin   qoidalarini   ifodalab   bo‘lmasa-da,   xufyona
iqtisodiyot   «konstitutsiyasi»ning   asosiy   unsurlarini   aniqlash   mumkin.   Misol
tariqasida Italiya, Sitsiliya, Kalabriya va Kampaniyani olamiz: rivojlangan xufyona
sektorga ega bo‘lgan ushbu mintaqa iqtisodchilar va sotsiologlar tomonidan yaxshi
o‘rganilgan.
Davlatning (dastlab Ispaniya, so‘ngra Italiya davlatining) kam ishtiroki va
uning   mahalliy   aholining   turmushini   va   mulkchilik   huquqlarini   himoyalashni
ta’minlashga   layoqatsizligi   Italiya   janubi   tarixiy   rivojlanishining   muhim   omillari
bo‘ldi. Davlat ushbu mintaqalarning uzoqda joylashganligi  va o‘zi olib boradigan
«bo‘lib   ol   va   hokimiyat   o‘rnat»   siyosat   tufayli   ularning   mavjudligi   haqida
shunchaki unutib qo‘ydi.  Shuning uchun, ayniqsa feodal huquqning bekor qilinishi
va   mayda   mulkdorlar   sinfining   shakllanishi   munosabati   bilan   mulkchilik
huquqlarini   tafsirlash   va   shartnomalar   bajarilishini   ta’minlashning   davlatning
aralashuviga   muqobil   mexanizmari   talab   etildi.   Mulkchilik   huquqlarini   tafsirlash
12 va himoyalash bo‘yicha davlatga muqobil institut sifatida mafiya haqida dastlabki
tilga olinishi  feodalizmdan mayda va o‘rta  er  mulkchiligiga o‘tishning aynan shu
pallasiga   taalluqli.   «Mafiya»   atamasi   odatda   turli   ma’nolarda   va   turli   xildagi
hodisalarni   yoritish   uchun   qo‘llaniladi.   Iqtisodiy   tahlilda   ushbu   atamadan   asosan
bitimlarni   tuzishda   amalga   oshiriladigan   xatti-harakatning   alohida   me’yorlari   va
na’munalarini   belgilash   uchun   foydalaniladi.   Ya’ni,   mafiya     rasmiy   tashkilot
bo‘lmasada,   xatti-harakat   va   hukmdorlik   munosabatlarining   alohida   xili
hisoblanadi.   Boshqacha   aytganda,   mafiya   institut   sifatida   shaxslarga   o‘zining
iqtisodiy,   ijtimoiy   va   siyosiy   sohalardagi   faoliyatini   muvofiqlashtirish   imkonini
beruvchi o‘yin qoidalarining yig‘indisidir.
Birinchi   me’yor   «o‘yin   konstitutsiyasi»   o‘zaro   hamkorlik   maqsadlarini
aniqlashga   taalluqli,   uni   sha’n   me’yori   sifatida   ifodalash   mumkin.   Agar
mafiyaning   avjiga   chiqqan   klassik   davri   (1890-1970   yillar)da   Italiya   janubi
aholisining   asosiy   maqsadi   o‘zining   foydaliligini   oshirishdan   emas,   balki   o‘z
sha’nini   va   o‘z   oilasining   sha’nini   saqlab   qolishdan   iborat   bo‘lgan.   Hatto   o‘zini
mafiya deb hisoblagan insonning o‘zini nomlashi – «sha’n odami» - uning faoliyati
maqsadining   an’anaviy   xususiyatini   tasdiqlagan.   Kelishuvlar   nazariyasi
atamasidan   foydalangan   holda,   sha’n   me’yorini   an’anaviy   kelishuv   jumlasiga
kiritish mumkin, chunki  gap oilaning sha’ni  va obro‘si  haqida, birinchi  galda, er-
xotinning   sha’ni   haqida   ketayapti.   Sha’nning   yo‘qotilishi   ijtimoiy   o‘zaro
munosabatlar   sohasidan   chiqarilishga   olib   keladi   –   uni   yo‘qotgan   insonlar   hatto
alohida,   qishloqlarning   chekkalarida   yashashadi   va   faqat   o‘z   muhiti   doirasida
muloqatda bo‘lishadi. Haqiqiy mafioz uchun hatto tijorat sohasidagi muvaffaqiyat
ham mustaqil qadr-qimmat emas, balki sha’n belgisi sifatida ko‘rib chiqiladi.
Agar   utilitarizm   me’yorini   oqilona   harakat   me’yori   to‘ldirsa,   u   holda
sha’nni   himoya   qilish   va   tasdiqlashning   asosiy   vositasi   –   «hasad   raqobatchiligi»,
erkaklar   ega   bo‘lgan   zulm   o‘tkazish   salohiyatini   doimiy   ravishda   taqqoslash
(ta’kidlash   lozimki,   mafiyaning   madaniy   sohasi   –   «machizm»,   ya’ni   erkakka
sig‘inish).   Shaxs   tomonidan   kontragentlar   ehtiyojlarini   qondirish   orqali
foydalilikni   oshirishning   bozor   tamoyili   (unga   ko‘ra   almashuvning   barcha
13 ishtirokchilari   yutadi)dan   farqli   o‘laroq,   hasad   raqobatchiligida   ikkita   g‘olib
bo‘lishi   mumkin   emas:   faqat   bitta   g‘olib   mavjud   -   qolganlar   hammasi   –
mag‘lublar. Kundalik turmushni tartibga soluvchi vosita sifatida zulm o‘tkazishdan
foydalanish   uchun   taqiqlarning   mavjud   emasligi,   zulm   o‘tkazishni
monopollashtirishga   urinish   iqtisodiy   sohadagi   mafiya   vakillarining   xatti-
harakatlariga   ham   o‘z   ta’sirini   o‘tkazmoqda.   Mafiya   bilan   bog‘liq   tadbirkorda
foyda   olishga   cheklashlar   oshkora   tadbirkornikiga   qaraganda   kam.   Xufyona
tadbirkor   zarur   hollarda   zulm   qo‘llanilishi   bilan   to‘xtab   qolmaydi,   oshkora
tadbirkor   esa   zulm   o‘tkazish   uchun   davlat   monopoliyasi   oqibatida   erkinlikning
ushbu   darajasidan   mahrum   etilgan.   Shuning   uchun   mafiya   bilan   bog‘liq
korxonalarning   raqobat   jihatdan   ustunliklari   raqobat   natijasida   emas,   balki   lokal
monopoliyani   hosil   qilish  va  raqobatni  cheklash  natijasida   yuzaga  keladi.  Mafiya
qoidalari   bo‘yicha   faoliyat   ko‘rsatuvchi   bozor   mukammal   raqobat   shartlaridan
yiroqlashadi,   bunday   qoidalarning   mavjud   bo‘lishi   iqtisodiy   mexanizmlarning
amal qilishi tartibini o‘zgartiradi.
Navbatdagi   me’yor   –   ishonch   –   an’anaviy   xususiyatga   ega,   chunki   u   oila
doirasida   lokalizatsiyalashgan.   Oila   ichida   ishonch   bo‘lmasa,   uning   boshlig‘ining
sha’ni  tushunchasi  o‘z kuchini  yo‘qotadi. Shu nuqtai  nazardan  ishonch an’anaviy
tarzda   oila   turmushining   bazaviy   tamoyillaridan   birini   aks   ettiradi   va   uning
tashqarisiga amal qilmaydi, demak, u bozor konstitutsiyasida ko‘zda tutilganidek,
oqilona   harakatning   sharti   bo‘lishi   mumkin   emas.   Mafiyaning   bazaviy   tashkiliy
birligi   –   sossa   –   15-20   (ko‘pi   bilan   70-80,   kamida   7)   kishidan   iborat   va   oila-
qarindoshchilik   aloqalari   asosida   shakllanadigan   guruhni   o‘zida   namoyon   etadi.
Sossa   faoliyati   doirasiga   tushgan   barcha   shaxslar   uning   a’zolari   bilan   do‘stona
munosabatlar yoki «patron-mijoz» munosabatlari orqali bog‘liq.
Oila   ichidagi   munosabatlarni   qurish   uchun   foydalaniladigan   ishonch
mafiyaning   iqtisodiy   faoliyatini   ham   belgilab   beradi.   Mafiya   bilan   bog‘liq
tadbirkorlarning   yana   bir   raqobat   jihatdan   ustunligi   bo‘lib   ishonch   asosida
shartnoma   munosabatlarini   qurish   hisoblanadi   –   mafiya   shartnoma   majburiyatlari
bajarilishining eng yaxshi kafolati hisoblanadi. D.Gambetta yozganidek, mafiyani
14 bozorning ishonchning «tabiiy» darajasi haddan ziyod past bo‘lgan va bitim tuzish
imkonini bermaydigan sektorlarida va ana shunday mintaqalarda (Italiya Janubida
bunday   holat   o‘rin   tutadi)   ishonchni   tug‘dirish,   reklama   qilish   va   sotish   bilan
shug‘ullanuvchi   alohida   korxona   sifatida   namoyon   etish   mumkin.   Shuningdek,
ishonch   tanqisligi   sharoitida   amalga   oshiriladigan   oshkora   tovarlar   bilan   istalgan
xufyona   bitimlarga   va   taqiqlangan   tovarlar   (qurol,   giyohvandlik   moddalari)   bilan
istalgan   bitimlarga   ham   e’tibor   qaratiladi.   Tovar   sifatida   ishonchning   o‘ziga   xos
jihatini   hisobga   olgan   holda,   mafiya   uni   sotishni   g‘oyrioddiy   usul   bilan   –   oila-
qarindoshchilik, do‘stona yoki mijozlik aloqalari sohasiga  manfaatdor  tadbirkorni
aralashtirish   orqali   amalga   oshiradi.   Xususan,   mafiyaning   iqtisodiy   faoliyatini
yoritish   uchun   ko‘pincha   mafiyaning   oilaviy   aloqalari   asosida   tashkil   etiladigan
«tarmoq»   tushunchasidan   foydalaniladi.   Aynan   o‘zgaruvchan   sharoitlarga   tez
moslashuvchi   tarmoqlar   doirasida   «o‘zlariniki»   o‘rtasida   yuqori   ishonch
salohiyatidan   foydalanuvchi   mafiyaning   asosiy   iqtisodiy   faoliyati   amalga
oshiriladi.
Bitimlar   bo‘yicha   hamkorlarni   «o‘ziniki»   va   «begona»   toifasiga   bo‘lish
printsipial jihatdan muhim, bu erda gap ikkita standart, ikki xil xatti-harakat haqida
boradi.   «O‘ziniki»   doirasida   sha’n   va   obro‘ga   birgalikdagi   sa’y-harakatlar   orqali
erishiladi va himoya qilinadi, munosabatlar ishonch asosida quriladi. «O‘ziniki» va
«begona»   o‘rtasida   «hasadguylik   raqobatchiligi»   bo‘lishi   muqarrar,   ishonch   esa
dushmanlik va zulmga o‘z o‘rnini bo‘shatib beradi. Xatti-harakatning ikki yoqlama
standarti   mantiqiga   yana   bir   muhim   me’yor   –   maxfiylik   kiritiladi.   Ushbu   me’yor
tashqi   olam   bilan,   ayniqsa   davlat   vakillari   bilan   munosabatlarda   to‘liq   yopiqlikni
belgilab   beradi,   uning   teskari   tomoni   sifatida   to‘liq   ochiqlik   va   oila   a’zolaridan
faqat haqiqatni gapirishni talab qilish ishtirok etadi. Haqiqiy mafiozlar hamma vaqt
jim turishadi.
15 II.BOB.XUFYONA BOZOR INSTITUTSIONAL TIZIMI.
2.1 Xufyona iqtisodiyot tarkibi va faoliyatining oqibatlari
Endi   iqtisodiyotning   xufyona   sektori   mavjud   bo‘lishi   bilan   shartlangan
umuman iqtisodiy tizim uchun oqibatlarni muhokama qilish zarur. Ijobiy oqibatlar
jumlasiga,   birinchidan,   xufyona   xo‘jalik   faoliyatining   barqarorlashtiruvchi   rolini
kiritish   lozim.   Ushbu   barqarorlashtiruvchi   rol   ayniqsa   buyruqbozlik   iqtisodiyoti
sharoitida   yaqqol   namoyon   bo‘ladi.   “ Dastlabki   iqtisodiyot ”   qondira   olmaydigan
talab   xufyona   iqtisodiy   faoliyat   sohasidagi   mahsulot   va   xizmatlar   uchun   barcha
narsalarni   hazm   qiluvchi   bozorni   barpo   etadi.   Biroq   xufyona   sektorning
barqarorlashtiruvchi   roli   oshkora   iqtisodiyotdan   bozor   munosabatlariga   o‘tishda
ham   saqlanib   qoladi.   Rivojlanayotgan   mamlakatlarda   xufyona   sektorning   katta
o‘lchamlari   ishlab   chiqarishdagi   pasayishlar   va   jahon   bozorlaridagi   tangliklarni
yumshatish   imkonini   beradi.   Tangik   davrlarida   xufyona   sektor   mehnatga   haq
to‘lash darajasining pasayishi hisobidan bandlikni avvalgi darajada saqlab turishga
qodir:   xufyona   korxona   faoliyat   ko‘rsatishining   asosida   ijtimoiy   (oilaviy-
qarindoshchilik, urug‘chilik, milliy) aloqalarni qayta tiklash yotadi. Bunday qayta
tiklash mantiqiga muvofiq ishdan bo‘shatishga yo‘l qo‘yish – ijtimoiy aloqalarning
buzilishi demakdir. Ushbu vaziyatning paradoksalligi shundan iboratki, neoklassik
muvazanatga   erishish   o‘z   parametrlariga   ko‘ra   neoklassik   bozordan   g‘oyat
uzoqlashgan bozorga bog‘liq.
Ikkinchidan,   xufyona   sektorning   mavjud   bo‘lishi   oshkora   bozorga   kirish
xarajatlari   yuqori   bo‘lganligi   tufayli   unga   talab   bo‘lmay   qolgan   tadbirkorlik
salohiyatini   amalga   oshirish   imkonini   beradi.   Fakt   shundan   iboratki,   Peruda
oshkora  tizim   xufyona   va  hatto  oshkora  tadbirkorlarning  ham   katta  energiyasi  va
iqtidoridan hech qachon foydalanish imkonini bermagan. Masalan, Limada ko‘cha
savdogarlari   foydalanadigan   sotuv   strategiyalari   yuqori   xarajatlar   asosida
marketing   va   narxni   shakllantirishning   eng   yaxshi   namunalariga   savdo
korxonalarining siyosatiga qaraganda juda yaqin.
  Shunga   qaramay,   iqtisodiyotning   oshkora   va   xufyona   sektorlarining
parallel ravishda mavjud bo‘lishi ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishga salbiy ta‘sir ham
16 ko‘rsatadi. Xufyona sektorda texnika bilan qayta jihozlashning foydasizligi tufayli
texnik   taraqqiyot   to‘xtab   qoladi   va   umuman   mehnat   unumdorligi   pasayadi.
Investitsiya manbalarining chegaralanligi (faqat u yoki bu ijtimoiy tuzilma ichidagi
mavjud   resurslar   investitsiya   qilinadi)   va   mazkur   ijtimoiy   tuzilmalarga   nisbaan
tashqi   sarmoyadorlarning   mavjud   emasligi   sababli   investitsiyalarning   hajmi   ham
kamayadi.   Oshkora   iqtisodiyotda   qolgan   iqtisodiy   sub‘ektlarga   soliq   yuki
ko‘payadi:   davlat   tomonidan   ko‘rsatiladigan   xizmatlar   xarajatlari   kam   sonli   soliq
to‘lovchilarga   taqsimlanadi.   Ushbu   vaziyat   ikkilanib   yurganlarni   ham   xufyona
sektorga   o‘tishga   undaydi   -   qonunga   bo‘ysunish   narxi   cheksiz   yuqori   bo‘ladi.
Buning   natijasida   oshkora   sektor   kollansi   yuzaga   keladi   –   unda   faqat   eng   yirik
korxonalar qoladi, chunki ular shunchaki to‘liq «soyaga» keta olishmaydi. Bundan
tashqari,   xufyona   iqtisodiyotning   mavjud   bo‘lishi   izchil   makroiqtisodiy   siyosatni
amalga   oshirish   bo‘yicha   har   qanday   chora-tadbirlarni   samarasiz   qiladi:   u   g‘oyat
noadekvat indikatorlar va makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar asosida quriladi. Yuqorida
aytilganlar   pul-kredit   siyosatlariga   nisbatan   juda   muhim,   chunki   naqd   pullarning
xufyona aylanmasi markaziy bank nazorati ostida bo‘lmaydi.
Xufiyona     jarayonlar   dinamikasining   omillari,   ularning   miqyosi   va   ularni
o‘lchash   usullari.   Xufiyona   iqtisodiyot   rivojlanishining   tamoyilla     milliy
iqtisodiyotda   uning   rivojlanishi   va   faoliyat   ko‘rsatishining   har   bir   aniq   tarixiy
davrida   yuz   beradigan   jarayonlar   bilan   bog‘liq.   Xufiyona   iqtisodiyot   miqyosi   va
dinamikasini   belgilovchi   omillarning   quyidagi   guruhlarini   ajratib   ko‘rsatish
mumkin.
Antropologik omillar: insonning ziddiyatli tabiati, ezgulik va yovuzlikning
doimiy kurashi, insonning kam kuch sarflab ko‘proq foyda olishga intilishi va sh.k.
Iqtisodiy   omillar:   tadbirkorlik   faoliyatining   yuqori   darajadagi
transaksiyaviy   xarajatlari   («qonunga   bo‘ysunish   bahosi»),   bozor   xo‘jaligi
doirasidagi   raqobat,   iqtisodiyotning   turli   sektorlarining   notekis   rivojla-   nishi,
inflatsiya,   almashuv   kurslarining   keskin   o‘zgarib   turishi,   soliqqa   tortish   tizimi
vaboshqalar.
Ijtimoiy   omillar:   jamiyatning   ijtimoiy   tabaqalashuvi,   «xavf   guruhla-
17 ri»ning   mavjudligi,   mehnat   qonunchiligining   buzilishi,   muhojir   ishchilar,   ayollar
va   o‘smirlar   mehnatidan   foydalanishda   ijtimoiy   adolat   prinsiplari-   ga   rioya
etilmasligi vah.k.
Huquqiy   omillar:   tadbirkorlikning   huquqiy   asosi   nomukammalligi,   bozor
xo‘jaligining   o‘zgarib   boruvchi   shart-sharoitlari   bilan   mavjud   qonunchilik   bazasi
o‘rtasida ziddiyat mavjudligi, uy xo‘jaligining tartibga solinmasligi va sh.k.
Axloqiy   omillar:   qonunchilik   hamda   tadbirkorlikning   axloqiy   asoslari
o‘rtasidagi ziddiyatlar, davlat va jamiyat, davlat va individ manfaatlari o‘rtasidagi
ziddiyatlar; milliy an’analarning hisobga olinmasligi, diniy qoidalarning ta’siri va
boshqalar.
Siyosiy omillar: hokimiyat va yirik kapital o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar,
oligarxiyaning   shakllanishi,   hokimiyat   kuchi   hamda   iqtisodiy   faoliyatga   ta’sir
ko‘rsatishning   kuchga   asoslangan   usullari   o‘rtasidagi   nisbat.   Iqtisodiyotni
rivojlantirishning   obyektiv   ehtiyojlari   va   davlat   siyosati   o‘rtasidagi   ziddiyat   va
sh.k.
2017   yildagi   hisobotga   ko‘ra,   Evropa   Ittifoqining   xufyonali   iqtisodiyotiga
qariyb 2,2 milliard dollar sarflangan. Foiz jihatidan Evropaning janubiy va sharqiy
mamlakatlari   an'anaviy   ravishda   eng   katta   xufyona   iqtisodiyotiga   ega   (bu   erda
ularning YaIMdagi  ulushi  20 dan 40% gacha), bu erda zamonaviy naqdsiz to‘lov
texnologiyalari   hali   keng   tarqalmagan.   Bundan   tashqari,   qarzlar   va   moliyaviy-
iqtisodiy   inqirozning   ortib   borayotgan   oqibatlari   bilan,   xufyonalar   ostiga
tushadigan   pul   miqdori   ko‘paymoqda.   Shu   bilan   birga,   rivojlangan
mamlakatlarning   xufyonali   iqtisodiyotlarining   nisbiy   hajmi   kichikroq   bo‘lishiga
qaramay (Germaniyada  -  14%,  Frantsiyada  -   11%   va Shveytsariyada  -  atigi   8%),
ularning   xufyonasi   iqtisodiyoti   kattaroqligi   sababli   kam   rivojlangan   hududlardagi
mos ko‘rsatkichlardan sezilarli darajada oshib ketdi.   2018 yilda Rosfinmonitoring
rasmiy hisob-kitoblariga ko‘ra, Rossiyada xufyona iqtisodiyoti hajmi YaIMning 20
foizini tashkil etdi, yiliga 20 trln rubl aylanmasi bilan.  
18    Dunyo bo’ylab xufyona iqtisodiyotning YaIMdagi ulushi 4
0.00% 5.00% 10.00% 15.00% 20.00% 25.00% 30.00% 35.00% 40.00% 45.00% 50.00%46.99%39.38%34.20%18.80%13.60%10.83%9.90%8.89%6.94%
АҚШ
Австралия
Хитой
Буюк Британия
Хиндистон
Канада
Вразилия
Россия
Нигерия
1-Rasm 4
Shular qatorida O’zbekistonning ko‘pgina viloyat va tumanlarda korrupsiya
degan balo, ya’ni poraxo‘rlik, tamagirlik, xizmat vazifasini suiiste’mol qilish kabi
illatlar uchrab turayotganini inkor etib bo‘lmasligini, qonunga zid bo‘lgan bunday
xunuk   holatlar   bilan   murosa   qilishga   chek   qo‘yishning   vaqti   kelganligi,   yoshi   va
vazifasidan   qat’i   nazar,   bizningcha,   keng   jamoatchilik   ongiga   korrupsiyaning
iqtisodiy, siyosiy, ijtimoiy va ma’naviy sohalardagi, mamlakatning barqarorligi va
iqtisodiy   o‘sishiga   g‘ov   ekanligi,   oxir-oqibatda   aholi   farovonligini   o‘stirishga
salbiyta’sir   ko‘rsatuvchi   illat   ekanligini   singdirish   zarur.   Bu   borada   1-
Prezidentimiz   Islom   Karimov   ta’kidlaganidek,   «mamlakatimizning   kelajagini   va
obro‘-   e’tiborini   qadrlaydigan   har   bir   vijdonli   fuqaro   bu   tahdidni   esda   tutmog‘i
darkor. Halol mehnat qilish, o‘z bilimi, kuch-g‘ayrati va ijodiy qobiliyatini sarflash
uchun   barqaror   shart-sharoit   bo‘lishini   istaydigan,   farzandlari   va   yaqin   kishilari
kelajakda   ham   demokratik,   fuqarolik   jamiyatida   sivilizatsiyalashgan   bozor
munosabatlarining samaralaridan to‘la-to‘kis foydalanishini orzu qiladigan har bir
fuqaro, jinoyatchilik va korrupsiya yo‘liga o‘z vaqtida zarur to‘siq qo‘yilmasa, bu
illatlar   qanday   ayanchli   oqibatlarga   olib   kelishi   mumkinligini   yaxshi   anglab
4
 www.acca.org
19 yetmog‘i   lozim» 5
.   Chunki   biz   mamlakatimizni   isloh   etish   va   modernizatsiya
qilishning   yangi   davri   –   milliy   taraqqiyotimizning   navbatdagi   mantiqiy   bosqichi
davom etayotgan davrda yashayapmiz. Zero, 1-prezidentimiz   Islom Karimovning
«o‘z mehnati, aql-zakovati va salohiyati bilan o‘zini o‘zi boqadigan, o‘zini himoya
qilishga, kelajagini o‘z qo‘li bilan qurishga qodir bo‘lgan xalqni jahon ahli e’tirof
etadi.   Barchamiz,   avvalo,   yoshlarimiz   bu   oddiy   haqiqatni   hech   qachon
unutmasligimiz   zarur» 6
ligi   to‘g‘risidagi   da’vati   kundalik   shiorimizga
aylanmog‘ilozim.
2.2. Xufyona bozor institutsional tizim sifatida.
Xufyona   sektor   bilan   bog`liq   eng   katta   xavf   bu   bozor   konstitutsiyasidan
keskin   farq   qiluvchi   xatti-harakatlar   va   bitimlar   tuzishning   alohida   meyorlarining
shakllanishdir.   Xufyona   meyorlarning   asosida   ularning   amal   qilishi   hududiy
jihatdan va G yoki shaxslarning malum doirasi tomonidan chegaralangan ijtimoiy
mexanizmlar   yotadi   -   qonunga   bo`ysunish   meyorlarining   mavjud   emasligi,
meyorlarning   amal   qilishini   ijtimoiy   mansubligidan   qati   nazar,   barcha   iqtisodiy
subektlarga tarqatishga imkon bermaydi.
Xufyona   meyorlarning   yozilmagan   va   lokal   xususiyati   tufayli   xufyona
bitimlar   tuzish   uchun   universal   o`yin   qoidalarini   ifodalab   bo`lmasa-da,   xufyona
iqtisodiyot   «konstitutsiyasi»ning   asosiy   unsurlarini   aniqlash   mumkin.   Misol
tariqasida Italiya, Sitsiliya, Kalabriya va Kampaniyani olamiz: rivojlangan xufyona
sektorga ega bo`lgan ushbu mintaqa iqtisodchilar va sotsiologlar tomonidan yaxshi
o`rganilgan.
Davlatning (dastlab Ispaniya, so`ngra Italiya davlatining) kam ishtiroki va
uning   mahalliy   aholining   turmushini   va   mulkchilik   huquqlarini   himoyalashni
taminlashga   layoqatsizligi   Italiya   janubi   tarixiy   rivojlanishining   muhim   omillari
bo`ldi. Davlat ushbu mintaqalarning uzoqda joylashganligi  va o`zi olib boradigan
«bo`lib   ol   va   hokimiyat   o`rnat»   siyosat   tufayli   ularning   mavjudligi   haqida
5
Karimov.I.A Xavfsizlik va barqaror taraqqiyot yo’lida. T. 6. –T.: “O’zbekiston”, 1998. 
6
Karimov.I.A Mamalakatni modernizatsiya qilish va iqtisodiyotimizni barqaror rivojlantirish yo’lida. . T. 16. –T.: 
“O’zbekiston”, 2008 
20 shunchaki unutib qo`ydi.  Shuning uchun, ayniqsa feodal huquqning bekor qilinishi
va   mayda   mulkdorlar   sinfining   shakllanishi   munosabati   bilan   mulkchilik
huquqlarini   tafsirlash   va   shartnomalar   bajarilishini   taminlashning   davlatning
aralashuviga   muqobil   mexanizmari   talab   etildi.   Mulkchilik   huquqlarini   tafsirlash
va himoyalash bo`yicha davlatga muqobil institut sifatida mafiya haqida dastlabki
tilga olinishi feodalizmdan mayda va o`rta yer mulkchiligiga o`tishning aynan shu
pallasiga   taalluqli.   «Mafiya»   atamasi   odatda   turli   manolarda   va   turli   xildagi
hodisalarni   yoritish   uchun   qo`llaniladi.   Iqtisodiy   tahlilda   ushbu   atamadan   asosan
bitimlarni   tuzishda   amalga   oshiriladigan   xatti-harakatning   alohida   meyorlari   va
namunalarini   belgilash   uchun   foydalaniladi.   Yani,   mafiya     rasmiy   tashkilot
bo`lmasada,   xatti-harakat   va   hukmdorlik   munosabatlarining   alohida   xili
hisoblanadi.   Boshqacha   aytganda,   mafiya   institut   sifatida   shaxslarga   o`zining
iqtisodiy,   ijtimoiy   va   siyosiy   sohalardagi   faoliyatini   muvofiqlashtirish   imkonini
beruvchi o`yin qoidalarining yig`indisidir.
Birinchi   meyor   «o`yin   konstitutsiyasi»   o`zaro   hamkorlik   maqsadlarini
aniqlashga taalluqli, uni shan meyori sifatida ifodalash mumkin. Agar mafiyaning
avjiga chiqqan klassik davri (1890-1970 yillar)da Italiya janubi aholisining asosiy
maqsadi o`zining foydaliligini oshirishdan emas, balki o`z shanini va o`z oilasining
shanini   saqlab   qolishdan   iborat   bo`lgan.   Hatto   o`zini   mafiya   deb   hisoblagan
insonning o`zini  nomlashi    «shan odami» - uning faoliyati maqsadining ananaviy
xususiyatini   tasdiqlagan.   Kelishuvlar   nazariyasi   atamasidan   foydalangan   holda,
shan  meyorini   ananaviy  kelishuv   jumlasiga  kiritish  mumkin,  chunki   gap  oilaning
shani   va   obro`si   haqida,   birinchi   galda,   er-xotinning   shani   haqida   ketayapti.
Shanning   yo`qotilishi   ijtimoiy   o`zaro   munosabatlar   sohasidan   chiqarilishga   olib
keladi     uni   yo`qotgan   insonlar   hatto   alohida,   qishloqlarning   chekkalarida
yashashadi   va   faqat   o`z   muhiti   doirasida   muloqatda   bo`lishadi.   Haqiqiy   mafioz
uchun hatto tijorat sohasidagi muvaffaqiyat ham mustaqil qadr-qimmat emas, balki
shan belgisi sifatida ko`rib chiqiladi.
Agar utilitarizm meyorini oqilona harakat meyori to`ldirsa, u holda shanni
himoya   qilish   va   tasdiqlashning   asosiy   vositasi     «hasad   raqobatchiligi»,   erkaklar
21 ega   bo`lgan   zulm   o`tkazish   salohiyatini   doimiy   ravishda   taqqoslash   (takidlash
lozimki,   mafiyaning   madaniy   sohasi     «machizm»,   yani   erkakka   sig`inish).   Shaxs
tomonidan   kontragentlar   ehtiyojlarini   qondirish   orqali   foydalilikni   oshirishning
bozor   tamoyili   (unga   ko`ra   almashuvning   barcha   ishtirokchilari   yutadi)dan   farqli
o`laroq,   hasad   raqobatchiligida   ikkita   g`olib   bo`lishi   mumkin   emas:   faqat   bitta
g`olib   mavjud   -   qolganlar   hammasi     mag`lublar.   Kundalik   turmushni   tartibga
soluvchi vosita sifatida zulm o`tkazishdan foydalanish uchun taqiqlarning mavjud
emasligi,   zulm   o`tkazishni   monopollashtirishga   urinish   iqtisodiy   sohadagi   mafiya
vakillarining   xatti-harakatlariga   ham   o`z   tasirini   o`tkazmoqda.   Mafiya   bilan
bog`liq   tadbirkorda   foyda   olishga   cheklashlar   oshkora   tadbirkornikiga   qaraganda
kam.  Xufyona   tadbirkor   zarur   hollarda   zulm   qo`llanilishi   bilan   to`xtab   qolmaydi,
oshkora   tadbirkor   esa   zulm   o`tkazish   uchun   davlat   monopoliyasi   oqibatida
erkinlikning   ushbu   darajasidan   mahrum   etilgan.   Shuning   uchun   mafiya   bilan
bog`liq korxonalarning raqobat jihatdan ustunliklari raqobat natijasida emas, balki
lokal   monopoliyani   hosil   qilish   va   raqobatni   cheklash   natijasida   yuzaga   keladi.
Mafiya   qoidalari   bo`yicha   faoliyat   ko`rsatuvchi   bozor   mukammal   raqobat
shartlaridan   yiroqlashadi,   bunday   qoidalarning   mavjud   bo`lishi   iqtisodiy
mexanizmlarning amal qilishi tartibini o`zgartiradi.
Navbatdagi   meyor     ishonch     ananaviy   xususiyatga   ega,   chunki   u   oila
doirasida   lokalizatsiyalashgan.   Oila   ichida   ishonch   bo`lmasa,   uning   boshlig`ining
shani   tushunchasi   o`z   kuchini   yo`qotadi.   Shu   nuqtai   nazardan   ishonch   ananaviy
tarzda   oila   turmushining   bazaviy   tamoyillaridan   birini   aks   ettiradi   va   uning
tashqarisiga amal qilmaydi, demak, u bozor konstitutsiyasida ko`zda tutilganidek,
oqilona   harakatning   sharti   bo`lishi   mumkin   emas.   Mafiyaning   bazaviy   tashkiliy
birligi     sossa     15-20   (ko`pi   bilan   70-80,   kamida   7)   kishidan   iborat   va   oila-
qarindoshchilik   aloqalari   asosida   shakllanadigan   guruhni   o`zida   namoyon   etadi.
Sossa   faoliyati   doirasiga   tushgan   barcha   shaxslar   uning   azolari   bilan   do`stona
munosabatlar yoki «patron-mijoz» munosabatlari orqali bog`liq.
Oila   ichidagi   munosabatlarni   qurish   uchun   foydalaniladigan   ishonch
mafiyaning   iqtisodiy   faoliyatini   ham   belgilab   beradi.   Mafiya   bilan   bog`liq
22 tadbirkorlarning   yana   bir   raqobat   jihatdan   ustunligi   bo`lib   ishonch   asosida
shartnoma   munosabatlarini   qurish   hisoblanadi     mafiya   shartnoma   majburiyatlari
bajarilishining eng yaxshi kafolati hisoblanadi. D.Gambetta yozganidek, mafiyani
bozorning ishonchning «tabiiy» darajasi haddan ziyod past bo`lgan va bitim tuzish
imkonini bermaydigan sektorlarida va ana shunday mintaqalarda (Italiya Janubida
bunday   holat   o`rin   tutadi)   ishonchni   tug`dirish,   reklama   qilish   va   sotish   bilan
shug`ullanuvchi   alohida   korxona   sifatida   namoyon   etish   mumkin.   Shuningdek,
ishonch   tanqisligi   sharoitida   amalga   oshiriladigan   oshkora   tovarlar   bilan   istalgan
xufyona   bitimlarga   va   taqiqlangan   tovarlar   (qurol,   giyohvandlik   moddalari)   bilan
istalgan   bitimlarga   ham   etibor   qaratiladi.   Tovar   sifatida   ishonchning   o`ziga   xos
jihatini   hisobga   olgan   holda,   mafiya   uni   sotishni   g`oyrioddiy   usul   bilan     oila-
qarindoshchilik, do`stona yoki mijozlik aloqalari sohasiga  manfaatdor  tadbirkorni
aralashtirish   orqali   amalga   oshiradi.   Xususan,   mafiyaning   iqtisodiy   faoliyatini
yoritish   uchun   ko`pincha   mafiyaning   oilaviy   aloqalari   asosida   tashkil   etiladigan
«tarmoq»   tushunchasidan   foydalaniladi.   Aynan   o`zgaruvchan   sharoitlarga   tez
moslashuvchi   tarmoqlar   doirasida   «o`zlariniki»   o`rtasida   yuqori   ishonch
salohiyatidan   foydalanuvchi   mafiyaning   asosiy   iqtisodiy   faoliyati   amalga
oshiriladi.
Bitimlar   bo`yicha   hamkorlarni   «o`ziniki»   va   «begona»   toifasiga   bo`lish
prinsipial   jihatdan   muhim,   bu   yerda   gap   ikkita   standart,   ikki   xil   xatti-harakat
haqida   boradi.   «O`ziniki»   doirasida   shan   va   obro`ga   birgalikdagi   say-harakatlar
orqali   erishiladi   va   himoya   qilinadi,   munosabatlar   ishonch   asosida   quriladi.
«O`ziniki» va «begona» o`rtasida «hasadguylik raqobatchiligi» bo`lishi  muqarrar,
ishonch esa dushmanlik va zulmga o`z o`rnini bo`shatib beradi. Xatti-harakatning
ikki   yoqlama   standarti   mantiqiga   yana   bir   muhim   meyor     maxfiylik   kiritiladi.
Ushbu   meyor   tashqi   olam   bilan,   ayniqsa   davlat   vakillari   bilan   munosabatlarda
to`liq   yopiqlikni   belgilab   beradi,   uning   teskari   tomoni   sifatida   to`liq   ochiqlik   va
oila   azolaridan   faqat   haqiqatni   gapirishni   talab   qilish   ishtirok   etadi.   Haqiqiy
mafiozlar hamma vaqt jim turishadi.
23 2.3.Xufyona  iqtisodiyotga qarshi kurashning rivojlangan mamlakatlar
tajribasi
Jahon   iqtisodiyotida     xufyona     iqtisodiyot   milliy   iqtisodiyotning     nazorat
samaradorligiga   salbiy   ta'sir   ko'rsatadi   va   jahon   iqtisodiy   munosabatlarni   izdan
chiqaradi.   Rivojlanayotgan     mamlakatlarning     iqtisodiyotidaxufyona     iqtisodiyot
muhim  roli o’ynaydi. Ulardan  ba'zilari  xufyona  iqtisodiyot  rasmiy  yalpi  ichki
mahsulotga     nisbatan     80%     bularga   Nigeriya,     Boliviya     va     Tailand     kabi
davlatlarni     misol   qilish     mumkin.   Bu   sektor   tovarlar   va   xizmatlar,   individual
savdogarlar, hunarmandlar, ishlab    chiqarish uchun kichik korxonalarni o ’ z  ichiga
oladi.   Rivojlangan   mamlakatlarda,     xufyona     iqtisodiyotining     ko'lami     nisbatan
kichik va yalpi ichki mahsulotga nisbatan  8-20%  atrofida yoki undan ham kichik
bo’lishi   mumkin.   Misol   uchun,   xufyona   iqtisodiyot     Amerika   Qo'shma   Shtatlari
iqtisodiyotining   5.4%   to'g'ri   keladi.   [3]   Yevropa   Ittifoqida   esa,   professorFridrix
Schneider   izlanishlarga   ko'ra   xufyona   iqtisodiyotvaziyatiquyidagichabo'ladi   [4].
Mutaxassisning   fikrichadaronmadni   yashirish   va   soliqdan   qochishga   intilish
Yevroitttifoq maydoni bo’yicha yalpi ichki mahsulotga nisbatan 18% yetgan, deb
taxmin   qilgan.   Bundan   tashqari,   turli   Evropa   Ittifoqi   mamlakatlarida   norasmiy
sektorning   ulushi   bir-biridan   sezilarli   darajada   farq   qiladi.   Xususan,   Markaziy,
G'arbiy  va   Shimoliy   Yevropa,  bu   ko'rsatkich   10%   ichidadir.  O'rta   mamlakatlarda
yalpi   ichki   mahsulotning   to'rtdan   bir   qismigacha   yetadi   va   Sharqiy   va   Janubiy-
Sharqiy   Evropaning   ayrim   joylarida   30%   chiqishi   mumkin.   Barcha   Evropa
davlatlarini   yuqoridagilarga   asoslangan   holda   uch   guruhga   bo'lish   mumkin:
Birinchi   xufyona   iqtisodiyoti   past   davlatlar   Shveytsariya   yalpi   ichki   mahsulotga
nisbatan     xufyona   iqtisodiyot   7,6%,   Avstriya   (9,1%),   Lyuksemburg   (10,2%),
Niderlandiya   (7,8%),   Fransiya   va   Buyuk   Britaniya   (8,3%).   Ikkinchi   guruh
Ispaniya,   Portugaliya,   Italiya   o'z   ichiga   oladi.   Bu   mamlakatlarda,   xufyona
iqtisodiyotning   ulushi   sezilarli   darajada   yuqori   -   18,2%,   Portugaliya     -   17,8%,
Italiya   -   22,2%   va   Ispaniyada     xufyona   iqtisodiyot   yalpi   ichki   mahsulotning   sal
kam   chorak     qismini   tashkil     etadi.   Uchinchi   guruh     davlatlar     Ukraina,   Malta,
Kipr, Boltiq davlatlarini o'z ichiga oladi, bu davaltlarda yashirin iqtisodiyot ulushi
24 YaIMga nisbatan yuqori. Bu davlatalar ichida xufyona iqtisodiyot keng tarqalgan
mamlakat   Ukraina,   u   yerda   xufyona   iqtisodiyot   ululishi   YaIMga   nisbatan   42,9%
tashkil   etadi.   Shunday   davlatalrdan   yana   biri   Belarussiyadir   u   yerda   vaziyat   -
32,6%ga teng.
7
2-rasm 7
So'nggi   yillarda,   Evropa   Ittifoqi   davlatlari   soliq   to'lashdan   bosh   tortishga
qarshi  kurash uchun katta  ahamiyat  berishmoqda.  Misol  uchun, Ispaniyada    soliq
bazasini   yanada   yaxshiroq   nazorat   qilish   orqali   xazina   $   8   milliard   dan   ortiq
mablag’ga to’ldirilishi ko'zda tutilmoqda. O'z navbatida, Italiyada  2000 € ortiqcha
har   qanday   to'lovlarni   amalga   oshirish     kuzatilishi   mumkin,   ya’ni     bank   kartalari
orqali. Buyuk Britaniya 200 agentlardan tuzilgan   maxsus jamoa shakllantirilgan,
ular yuqori daromadlarni   nazorat qilish uchun mo'ljallangan. Iqtisodiy rivojlanish
darajasi yuqori bo'lgan mamlakat o’zini yanada qulay his qiladi. 
Shveytsariya,   umumiy   fonda   vaziyat   juda   qulay   bo'lgan,   yalpi   ichki
mahsulotga   nisbatan     faqat     7,6%     xufyona     iqtisodiyoti   bor.   Shveytsariya
7
 http:taklettax.com 
25 iqtisodiyotga     asosiy   "tahdid"     noqonuniy   ish   faoliyati   bilan   shug’illanishdan
keladi.   Shveytsariyada     qonununga     muvofiq   federal     tekshirishlarni
mustahkamlash   va   noqonuniy     muhojirlarni     yollagan   ish   beruvchilarga     jarima.
Noqonuniy   ishchi    kuchidan    keng   foydalanadigan    qurilish  va qishloq xo'jaligi
sohasida, ochiq   tenderlarni o’tkazish   va jazo choralarini qo'llash,   bu yerda yana
noqonuniy   ishchilarni   yollagan   ish   beruvchilar     besh   yil     qamoq   jazosi   va     bir
million frankga qadar jarimaga tortiladi. Iqtisodiyotga  qaratilgan ushbu qonunning
qabul   qilinishi,   shubhasiz     xufyona   iqtisodiyotning   qisqarishiga   olib   keldi.
  3-rasm 8
AQSh   Moliya   vazirligi   xufyona   iqtisodiyot   doirasida   moliyaviy
operatsiyalar   va   jinoiy   daromadlarni   legallashtirishga   qarshi   kurashda   yetakchi
ahamiyatga   ega.   Xususan,   AQSh   Moliya   vazirligi     tartibga     soladi   va   quyi
tashkilotlarning   sa'y-harakatlarini   muvofiqlashtiradi,   fuqarolik   javobgarlikka     jalb
qiladi,   buxgalteriya   va   moliyaviy   institutlar   tomonidan     berilgan   hisobot   yoki
8
 www.statistcs.com
26 jazodan ozod qilish  uchun talablarni  ko’rib chiqadi.. AQSh   moliyaviy   organlari
10 ming dollardan ziyod   miqdoridagi    pulni    monitoring qilishga   xizmat  qiladi.
Hisobotdagi   qing’irliklar   uchun   25   ming   dollar     yoki     besh   yil   qamoq   jazosi
qo'llaniladi. Shuningdek,  bojxona xizmati   10 ming  dollardan  ortiq  valyuta  va pul
vositalari  xalqaro harakatini  nazorat qiladi. 
Xufyona  iqtisodiyotni  xalqaro amaliyotda  xavfsiz  holatga keltirish uchun
soliq va huquqiy tizimlarni to’g’ri yo’lga qo’yish kerak . Qonunchilik mexanizmi
xufyona iqtisodiyot faoliyatining   me'yoriy-huquqiy   tomondan   qarshi  kurashishi
kerk.   Qonunchilik   bilan   birga   iqtisodiy   rivojlangan   mamlakatlarda     biror     yaxshi
natijaga   erishish   uchun   soliq     mexanizmini     to’g’ri     yo’lga     qo’yiladi   .   Bu
amaliyotni   qo’llagan     mamlakatlarda     xufyona   iqtisodiyot     past   darajasiga
erishilgan bularga misol qilib  Shveytsariya, Avstriya, Germaniya, Italiya, Chexiya
Respublikasi,   Kanadalarni   olish   mumkin.   Bizning   davlatda   Qonunchilik
mexanizmini   davom   ettirish   xufyona   iqtisodiyotga   qarshi   kurash   doirasida
Yevropa va AQShda davlat siyosatining tajribasi   bilan   institutsional va tashkiliy
mexanizmi, samarali amalga oshirish mumkin. 
O’zbekistonda   xufyona     iqtisodiyotga   qarshi   kurashda   amaliy     harakatlar
muhim,bizda   xufyona   iqtisodiyot   ulushi     boshqa   davlatlar   bilan   taqqoslaganda
yuqoriligicha qolmoqda.  Boshqa mamlakatlarning ijobiy tajribasini  hisobga  olib,
biz,   xususan,   bu   hodisa     ko'lamini   kamaytirish   yo'llarini     tavsiya     qilishimiz
mumkin.   Bir     butun     davlat   tuzilishi     sifatida       mamlakatdagi   xufyona
iqtisodiyotning     tarqalishini     nazorat   qilishda       davlat   maxsus   xizmatlari   rolini
mustahkamlashda, AQSh tajribasidan  foydalanish mumkin . 
Shunday   qilib,   biz   xufyona   iqtisodiyot   ga   qarshi   kurashning     xalqaro
amaliyot     shuni   ko’rsatdiki   biz   har   bir   ishni   tizimli   olib   borishimiz   kerak   va
huquqiy , tashkiliy tomondan asosni yaratishimiz kerak. 
XULOSA
27 Jahon mamlakatlari iqtisodiy xavfsizligi davlat strategiyasi tajribasidan kelib
chiqib, amaldagi qonunlar iqtisodiyot ahvolining O‘zbekiston   iqtisodiy   xavfsizligi
talablariga   javob   beradigan   mezonlari   orasida   quyidagilarni     keltirish   mumkin:
jamiyat   hamda   xo‘jalik   va   moliya   faoliyatining   barcha   sohalari   jinoiylashuviga
yo‘l   qo‘ymaydigan   iqtisodiy   va   huquqiy   shart-   sharoitlarning   yaratilishi,   jinoiy
tuzilmalarning   ishlab   chiqarish   va   moliya   institutlarini   egallab   olishiga,
hokimiyatning turli institutlariga kirib borishiga  yo‘l  qo‘ymaslik kabilar va   hokazo.
Mamlakatimiz milliy boyligi davlat budjetining daromadlarini taqsimlash va
qayta   taqsimlashda   ishtirok   etish   iqtisodiy   agentlarga   har   qanday   xo‘jalik
faoliyatiga   qaraganda,   ancha   ko‘p   foyda   kelishini   ta’minlaydi.   Bunday   faoliyat
«xufiyona» iqtisodiyot nomini oldi.
  Iqtisodiy   sub’ekt   tomonidan   o‘z   biznesi   uchun   institutsional   muhitni   –
oshkora yoki  xufyona – tanlash to‘g‘risidagi  qaror birinchi va ikkinchi holatlarda
bitimlarni   amalga   oshirishda   yuzaga   keladigan   transaksiya   xarajatlarini   qiyoslash
orqali belgilanadi. Boshqacha aytganda, qonunga bo‘ysunish normasi yana bir bor
oqilona   asoslanadi:   shaxs   uning   talabini   mutlaq   imperativning   ta’siri   ostida   emas
(qonuniy   narsalarning   hammasi   yaxshi),   balki   qonunga   amal   qilishdan
kutilayotgan   foydalar   tufayli   bajaradi.   Qonunga   ixtiyoriy   bo‘ysunishga   undovchi
omillar   shaxsda   faqat,   davlat   iqtisodiyotining   oshkora   sektorida   transaksiya
xarajatlarini   pasaytirish   yo‘li   bilan   uning   manfaatlarini   amalga   oshirishga   qodir
bo‘lgan taqdirda, paydo bo‘ladi. 
Iqtisodiy   sohada   xufyona   bitimlar   amalga   oshiriladigan   o‘yin   qoidalarida,
birinchi   galda   bozor   konstitutsiyasidan   bitimlarning   barcha   ishtirokchilarini
«o‘ziniki» va «begonalarga» ajratish bilan katta farq qiladi. O‘zinikilarga nisbatan
opportunizmni   oldini   olishning   ijtimoiy   mexanizmlari   amal   qiladi,   ishonch   va
o‘zaro   yordam   me’yorlari   hukmronlik   qiladi.   Aksincha,   «begonalarga»   nisbatan
opportunizm   me’yor   bo‘lib   qoladi.   T.Veblen     yozganidek,   xufyona   iqtisodiyot
«hasadguylik raqobatchiligiga» asoslangan «yovvoyi» bozor modeliga juda yaqin.
Va nihoyat, xufyona iqtisodiyot maksimal darajada fragmentlangan va mozaikli, u
to‘liq tizim shaklini qabul qilmaydi hamda bozorning barcha ishtirokchilari uchun
28 yagona   va   majburiy   bo‘lgan   konstitutsiyani   qabul   qilmaydi.   Bundan   ko‘rinib
turibdiki,   qonunga   bo‘ysunishning   yuqori   narxiga   muqobil   variant   ham   g‘oyat
qimmat ekan. 
Iqtisodiy   sub ekt tomonidan   o`z   biznesi   uchun   institutsional   muhitni ’ –
oshkora       yoki       xufyona   tanlash	
–       to`g`risidagi       qaror       birinchi       va ikkinchi
holatlarda       bitimlarni       amalga       oshirishda       yuzaga       keladigan   transaksiya
xarajatlarini       qiyoslash       orqali       belgilanadi.   Boshqacha       aytganda,   qonunga
bo`ysunish   normasi   yana   bir   bor   oqilona   asoslanadi :  shaxs uning   talabini
mutlaq   imperativning   ta siri   ostida  emas
’    (qonuniy      narsalarning      hammasi
yaxshi),   balki   qonunga   amal   qilishdan   kutilayotgan   foydalar   tufayli   bajaradi.
Qonunga   ixtiyoriy   bo`ysunishga   undovchi   omillar   shaxsda   faqat,   davlat
iqtisodiyotining   oshkora   sektorida   transaksiya   xarajatlarini   pasaytirish   yo`li   bilan
uning manfaatlarini amalga oshirishga qodir bo`lgan taqdirda, paydo bo`ladi. 
Iqtisodiy   sohada   xufyona   bitimlar   amalga   oshiriladigan   o`yin   qoidalarida,
birinchi   galda   bozor   konstitutsiyasidan   bitimlarning   barcha   ishtirokchilarini
«o`ziniki» va «begonalarga» ajratish bilan katta farq qiladi. O`zinikilarga nisbatan
opportunizmni   oldini   olishning   ijtimoiy   mexanizmlari   amal   qiladi,   ishonch   va
o`zaro   yordam   me yorlari   hukmronlik   qiladi.   Aksincha,   «begonalarga»   nisbatan	
’
opportunizm   me yor   bo`lib   qoladi.   T.Veblen     yozganidek,   xufyona   iqtisodiyot	
’
«hasadguylik raqobatchiligiga» asoslangan «yovvoyi» bozor modeliga juda yaqin.
Va nihoyat, xufyona iqtisodiyot maksimal darajada fragmentlangan va mozaikli, u
to`liq tizim shaklini qabul qilmaydi hamda bozorning barcha ishtirokchilari uchun
yagona   va   majburiy   bo`lgan   konstitutsiyani   qabul   qilmaydi.   Bundan   ko`rinib
turibdiki,   qonunga   bo`ysunishning   yuqori   narxiga   muqobil   variant   ham   g`oyat
qimmat ekan. 
29 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.: O’zbekiston, 2014. – 46 b.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini
yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   2017   yil   7
fevraldagi PF-4947-sonli  Farmoni .
3. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga   quramiz.   –   Toshkent:   “O’zbekiston”   NMIU,   2017.   –   488   b.Mc   Connell,
Brue.Economics. 21th edition.  Mcgraw-hill/Irwin, USA, 2017
4. Paul   A.   Samuelson ,   William   D.   Nordhaus .   Economics.   20th   Edition.
McGraw-HillCompanies. USA. 2017.
5. Jo’rayev   T.   Iqtisodiyotnazariyasi.   O’quvqo’llanma.   -T.:
«Fanvatexnologiya» nashr, 2017. 638 bet.
6. Shodmonov   Sh.Sh.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   –   T.:   Iqtisod-moliya,
2017. – 728 bet.
7. Tojiboeva   D.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Oliy   o’quv   yurtlari   talabalari   uchun
o’quv qo’llanma. – T.: «O’qituvchi».  2012, 227-b.
8. Borisov  E.F.  Ekonomicheskaya   teoriya:   ucheb.  – 2-e izd.,  pererab.  i  dop.  -
M.: TK Velbi, Izd-vo Prospekt, 2005. – 544 s.; 
9. Shishkin   A.   F.   «Ekonomicheskaya   teoriya»,   uchebnik,   kniga   2,   M.   izd-va
«Vlados», 1996, 154 s.
10. Qobilov   Sh.R.   Iqtisodiyot   Nazariyasi:Darslik   Toshkent:   O'zbekiston
Respublikasi IIVAkademiyasi, 2013.
11. Karimov   I.A   Xavfsizlik   va   barqaror   tarqqiyot   yo’lida.   T.6.-T:O’zbekiston
1998.
12. Makroekonomika:   Ucheb.   dlya   stud.   vissh.   ucheb.   zavedeniy/   Pod   red.
V.D.Kamaeva. M.: Gumanitar. izd. tsentr VLADOS, 2014, 175-b.
13. Попов Ю.Н Тарасов М.Е Теневая экономика и системе риночного 
хозяства. Дело   ЭКОНОМИКА. М 2017 С.45
30 14. Ланд   П.   Организованная   преступность:   тайная   история   самого
прибыльного бизнеса вмире:  пер с англ. —М.:  АСТ:  Астраль, 20 18    - С 11-
43;
15.   Кочергина  Т.Е. Экономическая безопасность  Ростов-на-Дону Фепикс,
20 1 7. -С-171
16. Қо билов Ш.Р. Глобаллашув ва хавфсизлик. -Т.; ЎзР ИИВ Академияси,
2006. 27- 2 8-бетлар.
17. Kurs   ekonomicheskoy   teorii.   Ucheb.   posob.   pod   red.   Chepurina   M.N.,
Kiselevoy E.A. Kirov, izd-vo «ASA», 1995, 233-b.;
18. www.stat.uz   –   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   Statistika   qo’mitasining
rasmiy sayti.
19. www.statistics.com  
20. http:taklettax.com  
21. www.acca.org
22. www.ziyonet.uz  – ta’lim portali.
23. www. Kun.uz 
31

31

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha