Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
166 SotishXulqi og‘ishgan bolalarga yakka tartibdagi psixologik yordam ko‘rsatish
MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………….3
I.BOB.XULQI OG‘ISHGAN BOLALAR PSIXOLOGIYASI…………....6
1.1.Axloq shaxsning psixologik kategoriyasi va xususiyati sifatida…...……..6
1.2.“Og‘ishgan xulq” tushunchasini aniqlash mezonlari……………………..8
1.3.“Og‘ishgan xulq” tushunchasining tasnifi……………………………….13
II.BOB.XULQI OG‘ISHGAN BOLALARNING OTA-ONALARI BILAN AMALIYOTCHI PSIXOLOGNING FAOLIYATI………………….16
2.1.Xulqi og‘uvchanlikni namoyon qiluvchi psixologik xususiyatlar…...….16
2.2.Xulqi og‘uvchanlikni namoyon qiluvchi psixologik xususiyatlarni bartaraf etish yo‘llari……………………………………………………………………….20
2.3.Ta’lim muassasalarida xulqi og‘ishgan bolalar bilan psixolog faoliyati...29
XULOSA………………………………………………………………...….36
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………..38
KIRISH
Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev aytganlaridek: “Ta’lim muassasalari faoliyatini tubdan yaxshilash, eng ilg‘or xorijiy tajribani o‘rganish, har jihatdan zamonaviy tizim yaratish bugungi kunning talabi, ta’limni rivojlantirmasdan hech bir sohani rivojlantirib bo‘lmaydi[1]”. Prezidentimizning bu fikrlari negizida qanchalik chuqur ma’no borligi bizga ma’lum.
Mavzuning dolzarbligi:Xulqi og‘ishgan bolalarga yakka tartibdagi psixologik yordam ko‘rsatish mavzusi zamonaviy ta'lim va tarbiya tizimida muhim ahamiyatga ega. Bugungi kunda, jamiyatimizda bolalarning xulq-atvori, psixologik holati va rivojlanishi ko‘plab muammolarni keltirib chiqarmoqda. Har bir bola o‘ziga xos shaxs bo‘lib, har birida o‘ziga xos talantlar, qobiliyatlar va muammolar mavjud. Xulqi og‘ishgan bolalar o‘zlarining muammolari bilan bog‘liq turli xil qiyinchiliklarga duch kelishadi, bu esa ularning o‘qish va ijtimoiy hayotida salbiy ta'sir ko‘rsatishi mumkin.
Mavzuning o‘rganilganlik darajasi:O‘rganilganlik darajasi asosan uchta asosiy yo‘nalishda rivojlangan: xulq-atvorning og‘ishish sabablarini aniqlash, diagnostika va tuzatish metodlarini ishlab chiqish va psixologik yordam jarayonining amaliy jihatlarini rivojlantirish. Birinchi yo‘nalish, ya’ni xulq-atvor og‘ishishining sabablarini o‘rganish, shaxs psixologiyasi va rivojlanish psixologiyasi nazariyalari bilan chambarchas bog‘liq. Bu borada L.S. Vygotskiy, A.N. Leontev va S.L. Rubinshteyn kabi olimlarning ishlari asosiy manba bo‘lib xizmat qiladi. Ularning tadqiqotlarida xulq-atvor og‘ishishining biologik, psixologik va ijtimoiy omillari batafsil tahlil qilingan. Masalan, oiladagi tarbiya usullari, tengdoshlar bilan muloqotdagi muammolar va stressli hayotiy vaziyatlar bolalarning xulq-atvoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatishi aniqlangan.
Xulqi og‘ishgan bolalarga yordam berish, ularning psixologik holatini yaxshilash va ijtimoiy moslashuvini ta'minlash maqsadida, individual psixologik yordam zarur. Yakka tartibdagi psixologik yordamning asosiy vazifasi bolalarning hissiy holatini tahlil qilish, muammolarini aniqlash va ularga mos keladigan strategiyalarni ishlab chiqishdir. Bu jarayon bolalarga o‘z his-tuyg‘ularini ifodalash, ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirish va muammolarini hal qilishda yordam beradi.[2]
Bunday axloqning sababi nimada bo`lishi mumkinq! Nima insonni qayta-qayta o`ziga va atrofdagilarga zarar kyeltirishga majburlaydiq Bunday qanday qutulish mumkinq Va nihoyat, “og`ishgan xulq” atamasidan foydalanish qonuniymikin. Dyeviantlik, og`ishgan xulq psixologlar, shifokorlar, pyedagoglar,huquqni himoyalovchi organlar xodimlari, sotsiologlar, faylasuflarda jonli qiziqish uyg`otib kyelgan. Og`ishgan xulq mavzusi sohalararo va munozarali xaraktyerga ega. Atamaning “ijtimoiy mye'yor” tushunchasi bilan payvasta ekanligi muammoni ko`p marotaba murakkablashtiradi, chunki mye'yorning chyegaralari o`ta shartli, insonda esa barcha ko`rsatkichlar bo`yicha absolyut mye'yorning o`zi mavjud emas. Yondoshuvlarning turli-tumanligi shaxs xulq ini og`ishganligini tashhis qilish, uni profilaktikalash va ijtimoiy-psixologik yordam ko`rsatish davomida bartaraf etish kabi amaliy vazifalarni yechishda ham ko`zga tashlanadi. Hulqi og`ishgan bolalar psixologiyasi fanining asosiy maqsadi o`quvchilarda shaxs og`ishgan xulqi muammolarining zamonaviy holati haqida ilmiy asoslangan, yaxlit tasavvurning shakllanishida yordamlashishda ko`rinadi. Og`ishgan xulqni tushuntirish uchun turlicha psixologik kontsyeptsiyalar qimmatini tan olgan qolda biz asosida kognitiv-axloqiy yondoshuv yotuvchilarni ustuvor sifatida ajratamiz. Ushbu fanni o`qitish tajribasi shuni ko`rsatdiki, matyerialni anglashda ba'zi bir qiyinchiliklar mavjud ekan. Birinchidan, “og`ishgan xulq” tushunchasining ko`p ma'noliligi va bu bilan bog’liq bo`lgan tyerminologik chalkashliklar. Ikkinchidan, har birimizning ichki dunyomizga xos bo`lgan shaxsiy ozodlik ehtiyoji va jamiyatning chyeklashlari orasidagi qarama-qarshilikdir. Og`ishgan xulq fyenomyeni mavjudligining o`zi “ozodlik yoki zaruriyat” dilyemmasi faktini tasdiqlaydi, qatto jamiyatning umidlariga qarshi har bir odamning shaxsiy tanlovchi pryedmyeti hisoblanadi. Yana bir ma'lum murakkablik shundaki, og`ishgan xulq muammosi bo`yicha ma'lumotlarni turli fanlar, masalan, sotsiologiya, tibbiyot, huquq, psixologiya, pyedagogikadan izlash lozim bo`ladi. Mavjud bo`lgan adabiyotlar, qoidadagidyek, yoxud o`ta ixtisoslashtirilgan, yoki o`ta ommaviy xaraktyerga ega. Og`ishgan xulq psixologiya bo`yicha adabiyotlar unga ta'sir qilishning samarali tyexnologiyalari yetishmagani kabi shubhasiz yetishmaydi. O`quvchiga taqdim etilayotgan ish o`zida mavjud bo`lgan ilmiy yondoshuvlarni ko`rib chiqishga intilishni va muallifning psixologik aspyektda ko`rib chiqiluvchi shaxs og`ishgan xulqini o`rganish qamda uni bartaraf etishdagi amaliy tajribalarini umumlashtirishni aks ettiradi.
Kurs ishining vazifasi-xulqi og‘ishgan bolalarga psixologik yordam ko‘rsatish usullari, ularning samaradorligi va amaliy qo‘llanilishi ko‘rib chiqiladi. Shuningdek, psixologik yordam ko‘rsatish jarayonida tarbiyachilar, o‘qituvchilar va psixologlar o‘rtasida hamkorlikning ahamiyati muhokama qilinadi.
Kurs ishining maqsadi — xulqi og‘ishgan bolalarga yakka tartibdagi psixologik yordam ko‘rsatishning nazariy va amaliy jihatlarini ochib berishdir.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi:Ushbu kurs ishi 2 ta bob 6 ta paragrf,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I.BOB.XULQI OG‘ISHGAN BOLALAR PSIXOLOGIYASI
1.1.Axloq shaxsning psixologik kategoriyasi va xususiyati sifatida.
[1] Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. Sh.M. Mirziyoyev. Toshkent O‘zbekiston, 2016.
[2] Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. Sh.M. Mirziyoyev. Toshkent O‘zbekiston, 2016.