Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 251.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 25 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Xususiylashtirish, uning zaruriyati va O’zbekistondagi o’ziga xos xususiyatlari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Xususiylashtirish, uning zaruriyati va O’zbekistondagi o’ziga xos
xususiyatlari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   Xususiylashtirish,   uning   zaruriyati   va   O’zbekistondagi   o’ziga   xos
xususiyatlari
MUNDARIJA
KIRISH ……………………………………………………………………….
…..
I   BOB.   XUSUSIYLASHTIRISHNING   NAZARIY   ASOSLARI   VA
ZARURIYATI
1.1.   Xususiylashtirish   tushunchasi,   maqsadi   va   asosiy
shakllari ………………….
1.2.   Xususiylashtirishning   iqtisodiy   va   ijtimoiy
zaruriyati ……………………….
1.3.   Xususiylashtirish   jarayonining   afzalliklari   va   ehtimoliy
kamchiliklari ……...
II   BOB.   O‘ZBEKISTONDA   XUSUSIYLASHTIRISH   JARAYONI   VA
UNING XUSUSIYATLARI
2.1.   O‘zbekistonda   xususiylashtirishning   huquqiy   asoslari   va
bosqichlari ……….
2.2.   O‘zbekistondagi   xususiylashtirish   jarayonining   o‘ziga   xos
xususiyatlari …....
2.3.   Xususiylashtirish   jarayonining   natijalari   va   rivojlanish
istiqbollari ………….
XULOSA   VA
TAKLIFLAR …………………………………………………….
FOYDALANILGAN 
ADABIYOTLAR……………………………………….. 3Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Xususiylashtirish   —   bu   davlat
tasarrufidagi mulkni xususiy sektor qo‘liga o‘tkazish jarayoni bo‘lib, u bugungi
kunda   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishni   ta'minlovchi   asosiy   omillardan   biri
hisoblanadi. Jahon amaliyotida bu jarayon iqtisodiy samaradorlik, resurslardan
foydalanish darajasi, boshqaruv sifati va investitsiya oqimlarini oshirish vositasi
sifatida   qaraladi.   O‘zbekistonda   ham   xususiylashtirish   1990-yillardan   boshlab
iqtisodiy   islohotlarning   muhim   tarkibiy   qismi   bo‘lgan.   Ayniqsa,   2017-yildan
boshlab   yangicha   iqtisodiy   siyosatning   boshlanishi   bilan   xususiy   sektorni
rivojlantirish,   tadbirkorlik   muhitini   yaxshilash   va   davlat   mulkini
maqbullashtirish   bo‘yicha   keng   ko‘lamli   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.
Ushbu   chora-tadbirlar   doirasida   yuzlab   korxonalar   aksiyadorlik   jamiyatlariga
aylantirildi,   ulushlarning   ma’lum   qismi   ochiq   bozorga   chiqarildi,   xorijiy
investorlar   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratildi.   Bularning   barchasi
xususiylashtirishning   nafaqat   iqtisodiy,   balki   siyosiy   va   ijtimoiy   hayotdagi
dolzarb   masalaga   aylanganini   ko‘rsatadi.   Shu   bois   ushbu   mavzuni   ilmiy
jihatdan   o‘rganish,   O‘zbekiston   sharoitida   bu   jarayonning   qanday
kechayotganini tahlil qilish muhim ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Xususiylashtirish   jarayoni
iqtisodchilar   va   siyosatshunoslar   tomonidan   keng   tadqiq   qilingan.   Bu   borada
klassik   iqtisodchilar   —   J.B.   Say,   A.   Smit,   D.   Rikardo   va   K.   Markslar
mulkchilik   shakllarining   iqtisodiy   tizimga   ta'siri   haqida   nazariy   qarashlar 4bildirganlar.   Zamonaviy   iqtisodchilar   —   Milton   Fridman,   D.   Nort,   Jozef
Stiglits,   H.   de   Soto   esa   xususiy   mulkning   huquqiy   kafolati,   samaradorligi,
innovatsiyalarga   ta'siri   haqida   fikr   yuritganlar.   O‘zbekistonda   esa   A.   Qodirov,
B. X. Xoshimov, Sh. X. Xidirov kabi olimlar milliy sharoitda xususiylashtirish
jarayonini baholash, uning bosqichlari va natijalarini tahlil qilish bo‘yicha ilmiy
ishlar   olib   borgan.   Shuningdek,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
tegishli   farmonlari,   Oliy   Majlis   va   Vazirlar   Mahkamasining   qarorlari,   Davlat
aktivlarini boshqarish agentligi faoliyati va hisobotlari ushbu mavzuning amaliy
jihatdan qanday kechayotganini ko‘rsatadi. Bularning barchasi mavzuni chuqur
ilmiy   tahlil   qilish   uchun   yetarli   manba   va   nazariy   asoslarni   taqdim   etadi.   Shu
bilan   birga,   O‘zbekistonda   2020–2025   yillar   uchun   mo‘ljallangan
“Xususiylashtirish   dasturi”   bo‘yicha   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar
mavzuning   bugungi   kundagi   dolzarbligini   mustahkamlab,   uni   yangicha
yondashuv bilan tahlil qilishni taqozo etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   O‘zbekiston   Respublikasida   amalga
oshirilayotgan   xususiylashtirish   jarayoni,   uning   tartibga   soluvchi   institutsional
mexanizmlari va iqtisodiy natijalaridir.
Kurs ishi mavzusining predmeti   — xususiylashtirishning  nazariy asoslari,
ijtimoiy-iqtisodiy ahamiyati va O‘zbekistonda uni amalga oshirishda kuzatilgan
xususiyatlar, usullar va muammolar tizimidir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   O‘zbekistonda   xususiylashtirish
jarayonining   nazariy   va   amaliy   jihatlarini   o‘rganish,   ularning   mamlakat
iqtisodiy taraqqiyotidagi o‘rnini aniqlash, mavjud muammolarni tahlil qilish va
istiqboldagi takliflarni ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 xususiylashtirish tushunchasi, maqsadi va shakllarini tahlil qilish;
 xususiylashtirishning iqtisodiy va ijtimoiy zaruriyatini asoslash;
 xususiylashtirishning afzalliklari va kamchiliklarini aniqlash;
 O‘zbekistonda xususiylashtirishning huquqiy asoslarini ko‘rib chiqish; 5 xususiylashtirish   jarayonining   bosqichlari   va   o‘ziga   xos   xususiyatlarini
yoritish;
 xususiylashtirish natijalarini baholash va istiqbolli yo‘nalishlarni tavsiflash.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. XUSUSIYLASHTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI VA
ZARURIYATI
1.1. Xususiylashtirish tushunchasi, maqsadi va asosiy shakllari
Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayoni   har   bir   mamlakat   uchun   o‘ziga   xos
yo‘nalishda   kechadi.   Bu   jarayonda   eng   muhim   islohotlardan   biri   mulkchilik
munosabatlarini   o‘zgartirish,   ya’ni   davlat   mulkini   xususiy   mulkka
aylantirishdir.   Mazkur   o‘zgarish   esa   “xususiylashtirish”   atamasi   orqali
ifodalanadi.   Xususiylashtirish   —   bu   davlatga   tegishli   bo‘lgan   korxona,   mulk
yoki   ulushni   xususiy   shaxslarga,   aksiyadorlik   jamiyatlariga   yoki   boshqa
nodavlat sub’yektlarga pullik yoki bepul asosda berish jarayonidir.
Xususiylashtirish atamasi  iqtisodiy nazariyada XX asrning ikkinchi yarmida
keng   qo‘llanila   boshlandi.   Ayniqsa,   sobiq   sotsialistik   davlatlarda   bozor
iqtisodiyotiga   o‘tish   bilan   birga   ushbu   tushuncha   dolzarb   ahamiyat   kasb   etdi.
Bu   jarayon   orqali   davlat   iqtisodiyotdagi   bevosita   ishtirokini   kamaytiradi,
xususiy   sektor   esa   kuchayadi.   Shuning   natijasida   raqobat   muhiti   shakllanadi,
resurslar   yanada   samarali   taqsimlanadi   va   xo‘jalik   yurituvchilarning
mustaqilligi ortadi.
Xususiylashtirishning   mohiyatini   to‘liq   anglash   uchun   uning   asosiy
maqsadlariga e’tibor qaratish lozim. Avvalo, bu jarayonning asosiy maqsadi —
iqtisodiyotda   davlatning   o‘rnini   maqbullashtirish,   ortiqcha   byurokratiyani
kamaytirish   va   mulkdan   foydalanish   samaradorligini   oshirishdir.   Davlat 6mulkida   bo‘lgan   ko‘plab   korxonalar   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra   sust   ishlaydigan,
innovatsiyalarga   yopiq   va   zarar   bilan   ishlaydigan   sub’yektlar   bo‘lib   qolgan.
Xususiylashtirish   esa   ushbu   muammolarni   hal   qilish,   samaradorlikni   oshirish,
foyda   keltiruvchi   xususiy   korxonalar   sonini   ko‘paytirish,   davlat   byudjetiga
tushumlarni orttirish imkonini beradi.
Yana bir muhim maqsad — bu investitsiyalarni jalb etishdir. Ko‘plab davlat
korxonalari   modernizatsiyaga,   yangi   texnologiyalar   va   boshqaruv   usullariga
muhtoj.   Xususiylashtirish   orqali   ular   xususiy   sektorga   o‘tkazilgach,   yangi
egalari   kapital   kiritadi,   ishlab   chiqarishni   zamonaviylashtiradi,   bu   esa   bandlik
darajasining   ortishiga   ham   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,   raqobat   kuchayadi,
narxlar   barqarorlashadi,   iste’molchilar   uchun   mahsulot   va   xizmatlar   sifati
yaxshilanadi.
Xususiylashtirish   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy   maqsadlarga   ham   xizmat
qiladi. U aholining keng qatlamini mulkdorlikka jalb qiladi, aksiyadorlik orqali
fuqarolarning iqtisodiy ishtirokini ta’minlaydi. Bu esa ijtimoiy tenglik, iqtisodiy
faol fuqarolik jamiyatini shakllantirishga xizmat qiladi.
Xususiylashtirish   jarayoni   turli   shakl   va   usullar   orqali   amalga   oshiriladi.
Uning asosiy shakllari quyidagilardan iborat:
Aksiyalash va aksiyalarni sotish — davlat korxonasi aksiyadorlik jamiyatiga
aylantirilib,   uning   aksiyalari   aholiga,   xodimlarga,   investorlarga   yoki   boshqa
yuridik shaxslarga taqdim etiladi. Bu eng keng tarqalgan va samarali usullardan
biridir.
Auksion va tenderlar orqali sotish — davlat mulki ochiq savdolar orqali eng
yuqori narx taklif qilgan shaxslarga sotiladi. Bu usul orqali moliyaviy daromad
ko‘zlanadi.
Ijara   asosida   xususiylashtirish   —   ba’zi   holatlarda   mulk   to‘liq   sotilmaydi,
balki xususiy sub’yektlar ijaraga olib, uni  ma’lum shartlar asosida boshqaradi.
Keyinchalik “ijara bilan sotib olish” shakli ham qo‘llanilishi mumkin. 7Bevosita   muzokaralar   orqali   sotish   —   yirik   korxonalar   yoki   strategik
tarmoqlarni   xususiylashtirishda   investorlar   bilan   bevosita   muzokaralar   olib
boriladi.  Bu  usul   investitsion  majburiyatlar   va texnologik  yangilanish  shartlari
bilan birga keladi.
Korporativlashtirish   —   davlat   korxonalari   aksiyadorlik   jamiyatiga
aylantiriladi,   ammo   aksiyalar   avvaliga   to‘liq   davlat   tasarrufida   qoladi.
Keyinchalik bu aksiyalar bosqichma-bosqich sotiladi.
Xususiylashtirishning   shakli   tanlanganda   mamlakatning   iqtisodiy   holati,
ijtimoiy   vaziyat,   mavjud   korxonalarning   hajmi,   infratuzilma   darajasi,   bozor
munosabatlarining   rivojlanish   darajasi   hisobga   olinadi.   Masalan,   rivojlangan
mamlakatlarda   asosan   tender,   auksion   va   investitsion   shartnoma   asosida
xususiylashtirish   ustunlik   qiladi,   chunki   bu   yerda   ochiq   va   adolatli   raqobat
muhiti   shakllangan.   Ammo   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   xususiylashtirish
bosqichma-bosqich   amalga   oshiriladi,   aksiyadorlashtirish   va   bevosita
muzokaralar ko‘proq uchraydi.Shuningdek, xususiylashtirishni to‘liq va qisman
xususiylashtirish   shaklida   tasniflash   mumkin.   To‘liq   xususiylashtirishda
korxona   yoki   mulk   100%   xususiy   sektorga   o‘tadi.  Qisman   xususiylashtirishda
esa   davlat   o‘zining   ma’lum   foiz   ulushini   saqlab   qoladi,   masalan   strategik
ahamiyatga ega tarmoqlarda — energetika, transport, telekommunikatsiya kabi
sohalarda.
Nazariy   jihatdan   olib   qaraganda,   xususiylashtirish   mulkchilik
munosabatlarini   tubdan   isloh   qilishni,   iqtisodiy   erkinlikni   kengaytirishni
anglatadi. U resurslar taqsimotining bozor tamoyillari asosida amalga oshishini,
boshqaruvning   markazlashmagan   shakllarini   kengaytiradi.   Masalan,   davlat
korxonasi   bir   markazdan   boshqarilsa,   xususiy   korxona   o‘zining   iqtisodiy
manfaatini ko‘zlagan holda tezroq va moslashuvchan qarorlar qabul qiladi.
Xalqaro amaliyotda xususiylashtirishning turli modellari mavjud. Masalan: 8Britaniya   modeli:   Margaret   Tetcher   hukumati   davrida   energetika,
telekommunikatsiya,   transport   sohalari   ommaviy   aksiyadorlashtirish   orqali
xususiylashtirilgan.
Germaniya   modeli:   korporativlashtirish   orqali   moliyaviy-investitsion
guruhlar orqali mulk o‘tkazilgan.
Rossiya modeli: kupon tizimi asosida aksiyalar aholiga tarqatilgan, biroq bu
uzoq muddatli ijtimoiy noxolisliklarga olib kelgan.
Xitoy   modeli:   davlat   mulkini   saqlab   qolgan   holda,   xususiy   sektorni
rivojlantirishga yo‘naltirilgan “bozor sotsializmi” strategiyasiga asoslangan.
O‘zbekiston ham o‘zining milliy modeli asosida xususiylashtirish jarayonini
amalga   oshirib   kelmoqda.   Dastlab   1990-yillarda   aksiyalarni   bepul   tarqatish,
keyinchalik   pullik   savdolar   orqali   bosqichli   yondashuvlar   tanlangan.   2017-
yildan keyin esa ochiq auksionlar, elektron savdolar, xorijiy investorlarga qulay
sharoitlar yaratish kabi yangicha mexanizmlar joriy qilindi.Xususiylashtirish —
bu   faqat   mulk   almashinuvi   emas,   balki   keng   ko‘lamli   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
siyosiy   islohotlar   majmuasidir.   U   orqali   iqtisodiy   erkinlik,   mulkdorlar   sinfi,
raqobatbardosh korxonalar, investitsion faol muhit va mustaqil boshqaruv tizimi
shakllanadi.   Ammo   bu   jarayon   faqat   texnik   emas,   balki   siyosiy   va   ijtimoiy
jihatdan ham ehtiyotkorlik bilan olib borilishi zarur.
1.2. Xususiylashtirishning iqtisodiy va ijtimoiy zaruriyati
Xususiylashtirish   har   qanday   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tuvchi   mamlakatda
muhim islohotlardan biri sanaladi. Uning iqtisodiy va ijtimoiy zaruriyati davlat
sektorining   haddan   ziyod   kengayib   ketgan   sharoitida   bozor   mexanizmlarining
ishlamasligi, resurslardan foydalanish samarasizligi, innovatsion rivojlanishning
sustligi   kabi   muammolar   bilan   bevosita   bog‘liqdir.   Shu   bois   xususiylashtirish
—   iqtisodiy   tizimda   muvozanat,   samaradorlik,   erkin   raqobat   va   barqaror
o‘sishni ta’minlaydigan asosiy vositalardan biri sifatida qaraladi.
Xususiylashtirishning iqtisodiy zaruriyati 9Davlat   korxonalari   ko‘p   hollarda   samarasiz   faoliyat   yuritadi.   Bu   esa
moliyaviy natijalarning yomonlashuvi, byudjetdan ortiqcha subsidiya ajratilishi,
mahsulot   sifati   va   xizmat   ko‘rsatish   darajasining   pastligi   bilan   yakunlanadi.
Bunday   holatda,   xususiylashtirish   orqali   ushbu   resurslar   samarali
boshqaruvchilarga o‘tkaziladi va iqtisodiy samaradorlik ortadi.
Birinchidan,   xususiylashtirish   iqtisodiy   samaradorlikni   oshiradi.   Xususiy
mulkdor   o‘z   mulkidan   maksimal   foyda   olishga   intiladi.   Shu   sababli   u
xarajatlarni   kamaytirish,   mahsulot   sifatini   oshirish,   ishlab   chiqarishni
modernizatsiya   qilish,   bozor   talabiga   mos   ravishda   faoliyat   yuritishga   majbur
bo‘ladi.  Bunda   xo‘jalik  yurituvchilarning  mustaqilligi   kengayadi,  boshqaruvda
erkinlik kuchayadi, bu esa umumiy iqtisodiy barqarorlikka xizmat qiladi.
Ikkinchidan,   xususiylashtirish   raqobat   muhitini   shakllantiradi.   Davlat
korxonalari   ko‘pincha   monopolist   bo‘lib,   bozorda   raqiblar   yo‘qligi   tufayli
mahsulot sifati, narx siyosati yoki xizmat ko‘rsatish darajasi ustida ishlamaydi.
Xususiy   sektor   esa   boshqa   sub’yektlar   bilan   raqobatlashishga   majbur   bo‘ladi.
Bu   esa   narxlarning   pasayishi,   iste’molchilar   manfaatining   ta’minlanishi,
innovatsiyalar va yangi mahsulotlarning paydo bo‘lishiga olib keladi.
Uchinchidan,   xususiylashtirish   byudjetga   qo‘shimcha   tushumlar   keltiradi.
Xususiylashtirilgan   korxonalarning   sotilishidan   tushgan   mablag‘lar   davlat
byudjeti uchun muhim moliyaviy manba hisoblanadi. Shu bilan birga, xususiy
sektor   tomonidan   yaratilgan   foyda,   ishchi   o‘rinlari   va   soliqlar   orqali   davlat
moliyasiga   doimiy   tushumlar   ta’minlanadi.   Bu   esa   byudjetni
sog‘lomlashtirishga, ijtimoiy loyihalarni moliyalashtirishga imkon yaratadi.
To‘rtinchidan,   xususiylashtirish   investitsiyalarni   jalb   qilishga   xizmat   qiladi.
Davlat   mulkida   bo‘lgan   ko‘plab   korxonalar   modernizatsiyaga   muhtoj.   Ular
zamonaviy   texnologiyalar,   yangi   uskunalar,   ilg‘or   boshqaruv   mexanizmlarini
talab   qiladi.   Xususiylashtirish   orqali   xorijiy   va   mahalliy   investorlar   ushbu
korxonalarga   sarmoya   kiritadi.   Investitsiyalar   nafaqat   ishlab   chiqarishni 10rivojlantiradi,   balki   yangi   ish   o‘rinlari   yaratadi,   eksport   salohiyatini   oshiradi,
ichki bozorni boyitadi.
Beshinchidan,   xususiylashtirish   eksport-import   balansini   optimallashtirishga
yordam   beradi.   Xususiy   sektor   ko‘proq   eksportga   yo‘naltirilgan   mahsulotlar
ishlab   chiqarishga   intiladi.   U   innovatsiyalar   va   bozor   talablari   asosida   ishlab
chiqarishni   yo‘lga   qo‘yadi,   bu   esa   davlatning   valuta   tushumini   oshirishga
xizmat qiladi. Shu bilan birga, ichki ishlab chiqarish kuchaygani sari importga
ehtiyoj kamayadi.
Oltinchidan,   xususiylashtirish   mulkdorlar   qatlamini   shakllantiradi.   Bozor
iqtisodiyotining   negizini   tashkil   qiluvchi   ijtimoiy   guruh   bu   mulkdorlar
qatlamidir.   Xususiylashtirish   orqali   korxona   va   mulk   egalarining   soni   ortadi,
ular   ijtimoiy   hayotda   faol   qatnasha   boshlaydi.   Bu   esa   fuqaro   jamiyatining
shakllanishiga, ijtimoiy faollikning ortishiga olib keladi.
Xususiylashtirishning ijtimoiy zaruriyati
Xususiylashtirish   faqat   iqtisodiy   samara   bilan   cheklanmaydi.   Uning
jamiyatdagi   o‘zgarishlarga,   ijtimoiy   tizimga   ta’siri   ham   katta.   U   eng   avvalo,
mulkchilik   munosabatlarini   yangilash   orqali   shaxsiy   manfaatdorlikni
kuchaytiradi,   iqtisodiy   faol   qatlamlarni   shakllantiradi   va   aholining   daromad
manbalarini diversifikatsiya qiladi.
Birinchidan,   aholining   mulkdorlik   hissi   shakllanadi.   Bu   fuqarolarda
mas’uliyat   hissini   kuchaytiradi.   Har   bir   odam   o‘zining   ishi   va   mulkiga   egalik
qilsa,   unga   befarq   bo‘lmaydi,   rivojlantirishga   harakat   qiladi.   Ayniqsa,
aksiyadorlik   orqali   xususiylashtirish   amalga   oshirilganida   aholining   keng
qatlamlari iqtisodiyotda bevosita ishtirok eta boshlaydi.
Ikkinchidan,   xususiylashtirish   ijtimoiy   adolat   tamoyillarini   qo‘llab-
quvvatlaydi.   Dastlabki   bosqichlarda   aholiga   bepul   aksiyalar   taqdim   etilishi
orqali   ijtimoiy   tenglik   ta’minlangan.   Shu   bilan   birga,   har   bir   fuqaro   o‘z
mehnati, tadbirkorligi orqali o‘z daromadini oshirish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Bu iqtisodiy teng imkoniyatlar muhitini yaratadi. 11Uchinchidan,   xususiylashtirish   orqali   yangi   ish   o‘rinlari   yaratiladi.   Xususiy
sektor samaradorlikni oshirish maqsadida ishlab chiqarishni kengaytiradi, yangi
xizmat   turlarini   joriy   etadi,   bu   esa   bandlik   darajasiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Ayniqsa,   kichik   va   o‘rta   biznesning   rivojlanishi   ishsizlikni   kamaytirishga
xizmat qiladi.
To‘rtinchidan,   xususiylashtirish   aholining   hayot   sifatini   oshiradi.   Raqobat
kuchaygan   sari   mahsulot   va   xizmatlar   sifati   oshadi,   narxlar   nisbatan
barqarorlashadi.   Xususiy   korxonalar   ko‘pincha   zamonaviy   xizmatlar,
innovatsion   yechimlar,   mijozlarga   yo‘naltirilgan   strategiyalarni   amalga
oshiradi. Bu esa bevosita iste’molchi manfaatiga xizmat qiladi.
Beshinchidan,   ijtimoiy   ong   va   iqtisodiy   madaniyat   shakllanadi.
Xususiylashtirish   jarayoni   orqali   fuqarolar   iqtisodiy   jarayonlarning   bevosita
ishtirokchisiga   aylanadi.   Bu   esa   iqtisodiy   bilimlarning   ortishi,   shaxsiy
moliyaviy   mas’uliyatni   his   qilish,   bozor   tamoyillarini   anglash,   mehnat
unumdorligiga e’tiborni kuchaytirishga olib keladi.
Oltinchidan,   ayrim   ijtimoiy   xizmatlar   sifati   oshadi.   Xususiylashtirish
sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   kommunal   xizmatlar   kabi   tarmoqlarda   ham
samaradorlikni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Xususiy   sub’yektlar   xizmat
ko‘rsatish sifatiga jiddiy e’tibor qaratadi, bu esa aholining roziligini oshiradi.
Biroq   xususiylashtirish   jarayonida   ijtimoiy   muvozanatni   saqlash   nihoyatda
muhimdir.   Aks   holda,   mulkning   notekis   taqsimlanishi,   ijtimoiy   tengsizlikning
ortishi,   korrupsiya,   monopoliyalar   va   boshqa   salbiy   oqibatlar   yuzaga   kelishi
mumkin. Shu bois, har qanday xususiylashtirish islohoti aniq ijtimoiy mezonlar,
qonuniy kafolatlar va ochiqlik asosida olib borilishi zarur.
Xususiylashtirish   —   bu   iqtisodiy   islohotlarning   yuragi   hisoblanadi.   Uning
zarurati   nafaqat   iqtisodiy   samaradorlik,   balki   ijtimoiy   adolat,   erkinlik,
mulkdorlik   ongining   shakllanishi,   fuqarolik   jamiyatining   rivojlanishiga
bog‘liqdir.   Har   bir   davlat   o‘z   sharoitiga   mos   ravishda   xususiylashtirish
siyosatini   olib   boradi.   Ammo   umumiy   tamoyil   bitta:   davlat   iqtisodiyotdan 12chiqib,   xususiy   sektorga   yo‘l   beradi.   Natijada   iqtisodiy   erkinlik   kengayadi,
innovatsiyalar,   raqobat   va   taraqqiyot   uchun   keng   imkoniyatlar   yaratiladi.
O‘zbekiston   misolida   ham   xususiylashtirish   jarayoni   iqtisodiy   va   ijtimoiy
jihatdan zarur, ammo bu jarayon izchil, adolatli va bosqichma-bosqich amalga
oshirilgandagina o‘z samarasini beradi.
1.3. Xususiylashtirish jarayonining afzalliklari va ehtimoliy
kamchiliklari
Xususiylashtirish,   ya’ni   davlat   mulkini   xususiy   sektor   qo‘liga   o‘tkazish
jarayoni,   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishda   muhim   strategik   bosqichlardan   biridir.
Bu   jarayon   nafaqat   mulkchilik   shaklini   o‘zgartiradi,   balki   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish,   raqobat   muhitini   shakllantirish,   davlat   byudjetiga
tushumlarni   ko‘paytirish   va   fuqarolarning   iqtisodiy   faolligini   rag‘batlantirish
kabi   ko‘plab   ijobiy   natijalarga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,
xususiylashtirishning   ayrim   holatlarda   salbiy   oqibatlarga   ham   olib   kelishi
mumkin.   Quyida   ushbu   jarayonning   asosiy   afzalliklari   va   ehtimoliy
kamchiliklari batafsil yoritiladi.
Xususiylashtirishning asosiy afzalliklari
1. Bozor mexanizmlarining rivojlanishi
Xususiylashtirish   orqali   davlat   mulki   xususiy   qo‘llarga   o‘tgach,   bozor
mexanizmlarining faol ishlashi uchun shart-sharoitlar yaratiladi. Xususiy sektor
foyda   olishni   asosiy   maqsad   qilganligi   sababli,   resurslardan   foydalanishda
tejamkorlik   va   samaradorlik   ustuvor   ahamiyatga   ega   bo‘ladi.   Bu   esa   bozor
iqtisodiyoti talablariga mos raqobatbardosh muhitni yuzaga keltiradi.
2. Samaradorlik va ishlab chiqarishning o‘sishi
Davlat   mulkini   xususiylashtirish   orqali   menejment   tizimi   o‘zgaradi,   ishlab
chiqarish   jarayonlariga   innovatsion   yondashuvlar   tatbiq   etiladi.   Xususiy
sektorning   kuchli   tomonlaridan   biri   bu   raqobatbardoshlikni   oshirish   orqali
mahsulot   sifatini   yaxshilash   va   tannarxni   kamaytirishga   intilishidir.   Natijada
iqtisodiy samaradorlik sezilarli darajada ortadi. 133. Investitsiyalarni jalb qilish
Xususiylashtirish xususiy investorlar, shu jumladan xorijiy investorlar uchun
yangi   imkoniyatlar   yaratadi.   Davlat   mulkini   sotib   olgan   tadbirkorlar   yoki
kompaniyalar   mazkur   mulk   asosida   faoliyat   yuritib,   yangi   ishlab   chiqarish
quvvatlarini   joriy   etadilar,   zamonaviy   texnologiyalarni   kiritadilar   va   yangi   ish
o‘rinlari yaratadilar.
4. Davlat byudjetining yengillashuvi
Xususiylashtirilgan   korxonalar   endilikda   davlat   hisobidan
moliyalashtirilmaydi.   Bu   esa   davlat   byudjetining   boshqa   strategik   sohalarga
yo‘naltirilishiga   imkon   beradi.   Masalan,   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   ijtimoiy
himoya kabi yo‘nalishlarga ko‘proq e’tibor qaratish mumkin bo‘ladi.
5. Davlat sektorining optimallashtirilishi
Xususiylashtirish   orqali   davlat   faqat   strategik   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
tarmoqlar   (mudofaa,   energetika,   infratuzilma)da   ishtirok   etadi,   boshqa
sohalarda esa xususiy sektorning ustunligiga yo‘l ochadi. Bu iqtisodiy faoliyatni
optimallashtirishga xizmat qiladi.
6. Ishlab chiqarishda raqobat muhiti
Xususiylashtirish   natijasida   raqobat   kuchayadi.   Monopoliya   va   davlatning
haddan ziyod aralashuvi kamayadi. Natijada mahsulot va xizmatlar sifati ortadi,
narxlar pasayadi, iste’molchi manfaatlari himoyalanadi.
7. Tadbirkorlik muhitining rivojlanishi
Xususiylashtirish   kichik   va   o‘rta   biznes   vakillariga   mulkka   egalik   qilish
imkonini beradi. Bu esa o‘z navbatida tadbirkorlik ruhini rag‘batlantiradi, o‘z-
o‘zini band qilish va iqtisodiy faollik darajasini oshiradi.
8. Moliyaviy bozorlarning chuqurlashuvi
Xususiylashtirish   jarayonida   aksiyadorlik   jamiyatlari   shakllanadi,   fond
bozorlar   rivojlanadi.   Bu   orqali   moliyaviy   muomalalar   tizimi   takomillashadi,
aholining investitsion faolligi ortadi.
Xususiylashtirishning ehtimoliy kamchiliklari 14Xususiylashtirish   har   doim   ham   kutilgan   ijobiy   natijalarni   bermasligi
mumkin.   Ayniqsa,   u   noto‘g‘ri,   shaffof   bo‘lmagan   yoki   iqtisodiy   real   vaziyat
hisobga   olinmagan   holda   amalga   oshirilganda,   bir   qator   salbiy   oqibatlar
kuzatilishi mumkin.
1. Ijtimoiy tengsizlikning kuchayishi
Xususiylashtirish   davrida   mulkka   egalik   qilish   imkoniyati   odatda   iqtisodiy
imkoniyatlari   kuchliroq   bo‘lgan   shaxslarga   nasib   qiladi.   Bu   esa   jamiyatdagi
mulkiy tabaqalanishni kuchaytiradi va ijtimoiy tengsizlikni keskinlashtiradi.
2. Ishsizlik darajasining oshishi
Ko‘plab   davlat   korxonalari   xususiylashtirilgach,   yangi   egalar   ko‘pincha
ishchi   kuchini   qisqartirishga   boradilar.   Bu   esa   ishsizlik   darajasining   oshishiga
olib   keladi,   ayniqsa   korxona   faoliyati   hududiy   nuqtayi   nazardan   strategik
ahamiyatga   ega   bo‘lsa,   butun   mintaqada   salbiy   ijtimoiy   holat   vujudga   kelishi
mumkin.
3. Strategik sohalarning nazoratsiz qolishi
Agar  xususiylashtirish   jarayonida energetika,  transport,  aloqa  yoki  sog‘liqni
saqlash   kabi   strategik   sohalar   to‘liq   xususiylashtirilsa,   davlat   ularning
faoliyatini   nazorat   qila   olmay   qoladi.   Bu   esa   milliy   xavfsizlik   va   umumiy
ijtimoiy barqarorlikka xavf tug‘diradi.
4. Korruptsiya va manfaatlar to‘qnashuvi
Xususiylashtirish   jarayoni   shaffof   bo‘lmaganda,   korrupsiyaviy   holatlar
kuchayadi.   Korxonalarni   “savdoga   chiqarish”   emas,   balki   “ko‘rsatib   berilgan
odamlarga”   topshirish   holatlari   yuzaga   keladi.   Bu   esa   islohotlarga   nisbatan
ishonchni pasaytiradi.
5. Mulkinga egalik bo‘yicha mojarolar
Ayrim holatlarda, xususiylashtirilgan korxonalar mulkchilik huquqi bo‘yicha
tortishuvlarga sabab bo‘ladi. Bu yuridik mojarolar va ishbilarmonlik muhitining
beqarorligiga olib keladi.
6. Resurslardan noto‘g‘ri foydalanish 15Ba’zida   xususiylashtirilgan   korxonalar   egalari   foydani   ko‘zlab,   ekologik
me’yorlarga   rioya   qilmaydilar,   mavjud   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   asossiz
qisqartiradilar   yoki   korxonani   butunlay   yopib   qo‘yadilar.   Bu   esa   ishlab
chiqarish yo‘qolishiga olib keladi.
7. Mahalliy ishlab chiqaruvchilarning raqobatbardoshligini pasayishi
Agar  xususiylashtirish   jarayonida xorijiy kompaniyalarga  ustuvorlik berilsa,
mahalliy ishlab  chiqaruvchilar  kuchli   raqobatga bardosh  bera  olmay  qoladilar.
Bu esa mahalliy sanoatning susayishiga olib keladi.
8. Ijtimoiy xizmatlar sifati va narxining o‘zgarishi
Agar   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim   yoki   kommunal   xizmatlar   xususiylashtirilsa,
ular bozordagi xizmatlarga aylanishi mumkin. Natijada, xizmatlar sifati oshgan
bo‘lsa-da, narxlar ham ortadi, bu esa kambag‘al qatlamlar uchun salbiy holatga
olib keladi.
Afzalliklar va kamchiliklar tahlilini umumlashtirib
Xususiylashtirish   jarayonining   afzallik   va   kamchiliklarini   solishtirish
maqsadida quyidagi jadvalni ko‘rib chiqamiz:
Afzalliklar Kamchiliklar
Bozor   iqtisodiyotini
rivojlantiradi Ijtimoiy tengsizlik kuchayadi
Investitsiyalarni jalb etadi Ishsizlik darajasi oshadi
Mahsulot sifati oshadi Strategik   sohalar   nazoratsiz   qolishi
mumkin
Byudjetga tushumlar ko‘payadi Korruptsiya xavfi kuchayadi
Raqobat kuchayadi Mulkka   egalik   bo‘yicha   mojarolar
vujudga keladi
Mahalliy   tadbirkorlik
rag‘batlanadi Resurslardan   noto‘g‘ri   foydalanish
xavfi
Moliyaviy   bozorlar
chuqurlashadi Mahalliy sanoat zaiflashishi mumkin 16Davlatning   iqtisodiy   yuklamasi
kamayadi Ijtimoiy   xizmatlar   narxi   oshishi
mumkin
Xususiylashtirish   –   bu   davlatdan   xususiy   sektor   tomon   yo‘naltirilgan
iqtisodiy   islohotlarning   eng   murakkab,   ammo   eng   muhim   tarkibiy   qismidir.
Uning   afzalliklari   ko‘plab   iqtisodiy   va   ijtimoiy   yo‘nalishlarda   sezilarli
natijalarni   beradi.   Biroq,   bu   jarayonni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   uchun
quyidagilar zarur:
Shaffof va ochiq mexanizmlarni joriy etish;
Aholi ishtirokini ta’minlash;
Strategik sohalarda ehtiyotkorlik bilan yondashish;
Mahalliy ishlab chiqaruvchilarni himoya qilish;
Davlatning nazorat funksiyalarini saqlab qolish.
Aks   holda,   xususiylashtirish   ijobiy   natijalardan   ko‘ra   ko‘proq   salbiy
oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Shu   sababli   har   bir   mamlakat   o‘z   iqtisodiy
imkoniyatlari   va   ijtimoiy   sharoitlaridan   kelib   chiqib,   ehtiyotkorlik   bilan   bu
yo‘ldan borishi zarur. 17II BOB. O‘ZBEKISTONDA XUSUSIYLASHTIRISH JARAYONI VA
UNING XUSUSIYATLARI
2.1. O‘zbekistonda xususiylashtirishning huquqiy asoslari va bosqichlari
O‘zbekiston   Respublikasining   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng,
iqtisodiyotni   isloh   qilish,   davlat   mulkini   kamaytirish   va   bozor   mexanizmlarini
joriy   etish   dolzarb   masalalardan   biriga   aylandi.   Bu   boradagi   eng   muhim
yo‘nalishlardan   biri   –   xususiylashtirish   jarayonidir.   Xususiylashtirish   –   davlat
mulkini   shaxsiy   yoki   jamoa   mulkiga   aylantirish   orqali   iqtisodiyotda   xususiy
sektorning ulushini oshirishni nazarda tutuvchi islohotlar tizimidir.
Xususiylashtirishning huquqiy asoslari
O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayoni   qonunchilik   asosida   bosqichma-
bosqich   amalga   oshirilgan.   Bu   borada   birinchi   huquqiy   asos   1991-yil   19-
avgustda qabul qilingan “Davlat mulkini xususiylashtirish to‘g‘risida”gi Qonun
hisoblanadi.   Ushbu   qonun   orqali   xususiylashtirish   dasturlarining   asosiy
tamoyillari, subyektlari, usullari va tartib-taomillari belgilab qo‘yildi.
Keyinchalik,   1992-yil   18-noyabrda   “Fuqarolarning   xususiy   mulkini   himoya
qilish to‘g‘risida”gi Qonun hamda 1994-yilda “Xususiylashtirish dasturi” qabul
qilinib, u orqali davlat mulkini aksiyadorlik jamiyatlariga aylantirish, chet ellik
investorlar ishtirokida ob’ektlarni xususiylashtirish, kichik biznes subyektlarini
qo‘llab-quvvatlash mexanizmlari yo‘lga qo‘yildi. 181998-yilda   qabul   qilingan   “Davlat   mulkini   boshqarish   va   xususiylashtirish
to‘g‘risida”gi Qonun esa ushbu sohadagi munosabatlarni yanada tizimli tartibga
soldi.   Qonunga   ko‘ra,   davlat   mulkini   xususiylashtirish   faqat   ochiq,   shaffof   va
raqobat   asosida   amalga   oshirilishi,   xususiylashtirilgan   mulkni   qayta
milliylashtirish mumkin emasligi belgilanadi.
So‘nggi yillarda esa Prezident qaror va farmonlari orqali xususiylashtirishga
oid   huquqiy   baza   yanada   kuchaytirildi.   Jumladan,   2020-yil   27-oktabrda
Prezidentning   PF–6096-sonli   farmoni   bilan   tasdiqlangan   “2020–2022-yillarda
davlat ishtirokidagi korxonalarni xususiylashtirish dasturi” asosida yirik davlat
korxonalari aksiyalarini xususiy sektorga o‘tkazish jarayonlari boshlandi.
2021-yil   11-maydagi   “Davlat   aktivlarini   boshqarish   va   xususiylashtirish
samaradorligini   oshirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ–5116-sonli   qarori
ham   sohada   muhim   bosqich   bo‘ldi.   Unda   davlat   ishtirokidagi   1000   dan   ortiq
mulk ob’ektlari bozor tamoyillari asosida xususiylashtirilishi belgilangan.
Xususiylashtirish bosqichlari
O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayoni   bir   necha   asosiy   bosqichlarga
bo‘linadi.   Har   bir   bosqich   o‘ziga   xos   maqsadlar,   ustuvor   yo‘nalishlar   va
mexanizmlar bilan ajralib turgan. Quyida ushbu bosqichlar batafsil yoritiladi:
I bosqich (1991–1995-yillar): Boshlang‘ich xususiylashtirish
Ushbu   davrda   xususiylashtirish   jarayoni   asosiy   e’tibor   kichik   korxonalar,
savdo   va   xizmat   ko‘rsatish   ob’ektlariga   qaratildi.   Kichik   va   o‘rta   mulkni
xususiylashtirish   oddiy   mexanizmlar   –   sotuv,   ijara   va   aksiyalarga   aylantirish
orqali amalga oshirildi.
Eng keng tarqalgan shakl  – “xodimlar jamoasiga imtiyozli aksiyalar berish”
usuli   edi.   Bu   orqali   sobiq   davlat   korxonasi   ishchilari,   boshqaruvchilari
aksiyalarni imtiyozli narxda sotib olish imkoniyatiga ega bo‘ldi.
Mazkur   davrda   aksiyadorlik   jamiyatlarini   tashkil   qilish   keng   miqyosda   olib
borildi.   Ammo   bu   jarayonlarda   iqtisodiy   bilim   va   tajribaning   yetishmasligi, 19xususiy   mulk   bilan   ishlash   madaniyatining   shakllanmaganligi   ba’zi
muammolarni keltirib chiqardi.
II bosqich (1996–2000-yillar): O‘rta va yirik korxonalarni xususiylashtirish
Bu   bosqichda   e’tibor   yirik   sanoat   korxonalariga   qaratildi.
Xususiylashtirishning   yangi   shakllari   –   tender,   investitsion   majburiyat   asosida
sotuv,   xalqaro   konsalting   kompaniyalari   ishtirokida   xususiylashtirish
mexanizmlari joriy qilindi.
Ushbu   bosqichda   yirik   energetika,   yoqilg‘i,   kimyo,   mashinasozlik
sohalaridagi   davlat   korxonalari   aksiyadorlik   jamiyatlariga   aylantirildi   va
aksiyalari bozor tamoyillariga ko‘ra taklif etildi.
Yirik   investitsion   loyihalarga   chet   ellik   investorlarni   jalb   etish   uchun   qulay
shart-sharoitlar   yaratildi.   Jumladan,   “UzDaewoo”   (hozirgi   “UzAutoMotors”)
kabi qo‘shma korxonalar tashkil etildi.
III   bosqich   (2001–2016-yillar):   Barqarorlashtirish   va   moliyaviy
optimallashtirish
Xususiylashtirishning   bu   davrida   davlatning   iqtisodiyotdagi   ishtirokini
qisqartirishdan   ko‘ra,   mavjud   xususiylashtirilgan   korxonalarning   barqaror
ishlashi,   davlat   aktivlarini   samarali   boshqarish   masalalari   ko‘proq   ahamiyat
kasb etdi.
Bunday   sharoitda   ko‘plab   xususiylashtirilgan   korxonalarda   menejment
zaifligi,   investitsion   majburiyatlarning   bajarilmasligi   holatlari   kuzatildi.   Shu
bois,   davlat   tomonidan   monitoring   va   baholash   tizimi   kuchaytirildi.
Shuningdek, moliyaviy jihatdan qiyin ahvoldagi korxonalarga davlat ko‘magini
taqdim etish holatlari ham mavjud edi.
Shu bilan birga, Prezident farmonlari asosida ayrim yirik korxonalarda davlat
ulushini saqlab qolgan holda, xususiy sektor bilan hamkorlikda boshqaruv joriy
etildi.
IV   bosqich   (2017-yildan   hozirgacha):   Bozor   tamoyillariga   asoslangan
xususiylashtirish 20So‘nggi yillarda Prezident Shavkat Mirziyoyev rahbarligida olib borilayotgan
islohotlar   doirasida   xususiylashtirish   jarayoni   yangi   bosqichga   o‘tdi.   Davlat
iqtisodiyotni   boshqarishdan   ko‘ra,   uni   tartibga   soluvchi   va   xususiy   sektorga
imkoniyat yaratuvchi subyekt sifatida shakllana boshladi.
Mazkur bosqichda quyidagi yo‘nalishlar ustuvor bo‘ldi:
Davlat aktivlarini ochiq savdolar orqali sotish (E-auksion, tenderlar);
Chet el investorlari uchun ochiqlik va ishonchlilikni oshirish;
Davlat   ishtirokidagi   korxonalarni   IPO   orqali   bozorga   chiqarish   (masalan,
UzAuto Motors, Uzmetkombinat);
Davlat va xususiy sektor sherikligini rivojlantirish (PPP loyihalari);
Korxonalarning   xorijiy   menejmentga   topshirilishi   (strategik   investorlar
orqali).
2022-yil   yakunida   e’lon   qilingan   statistikaga   ko‘ra,   2020–2022-yillar
oralig‘ida   1000   dan   ortiq   davlat   mulki   ob’ekti   xususiylashtirildi,   shundan   50
dan   ortig‘i   yirik   sanoat   korxonalari   bo‘lib,   ularning   qiymati   qariyb   12   trillion
so‘mga teng bo‘lgan.
O‘zbekistonda   xususiylashtirishning   huquqiy   asoslari   mustahkam   va
bosqichma-bosqich   takomillashib   bormoqda.   Islohotlarning   dastlabki
bosqichlarida   mulkchilik   shakllarining   xilma-xilligi   yaratilgan   bo‘lsa,   bugungi
kunga   kelib,   bozor   iqtisodiyotining   real   talablari   asosida   samaradorlikka
erishish,   xalqaro   investitsiyalarni   jalb   etish   va   xususiy   sektorning   roli   va
mas’uliyatini   oshirish   ustuvor   maqsadlarga   aylangan.   Bu   esa   O‘zbekiston
iqtisodiyotining   yanada   ochiq,   raqobatbardosh   va   barqaror   tizimga   o‘tishini
ta’minlamoqda.
2023-yilda   O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayonlari   yangi   bosqichga
ko‘tarildi.   Prezident   qarorlariga   muvofiq,   davlat   mulkini   kamaytirish   va
iqtisodiyotga   xususiy   sektorni   jalb   qilish   ustuvor   yo‘nalish   sifatida   belgilanib,
amaliy chora-tadbirlar amalga oshirildi. 212023-yil davomida Davlat  aktivlarini boshqarish agentligi tomonidan 325 ta
davlat   aktivi   sotuvga   chiqarildi.   Shundan   198   tasi   muvaffaqiyatli
xususiylashtirildi, bu 2022-yilga nisbatan 25 foizga ko‘p.
Eng   ko‘p   xususiylashtirilgan   sohalar:   sanoat   (42   ta),   xizmat   ko‘rsatish   (31
ta), transport va logistika (17 ta) hamda turarjoy va noturarjoy binolari (108 ta).
2023-yil oxiriga kelib, xususiylashtirishdan byudjetga tushgan mablag‘lar 3,2
trln so‘mni tashkil etdi. Bu 2022-yilga nisbatan 1,4 baravar ko‘p.
Xususiylashtirilgan   yirik   ob’yektlar   ichida   “Qo‘qonspirt”,
“O‘zbekneftgaz”ning   ayrim   filiallari,   “Turon   bank”ning   aksiyalarining   bir
qismi alohida e’tiborga molik bo‘ldi.
Ijtimoiy   jihatdan   tahlil   qilinganda,   2023-yilda   xususiylashtirilgan
korxonalarda mehnat unumdorligi 17% ga oshgan, ishchi o‘rinlarining 11% ga
qisqarishi kuzatilgan.
Xususiylashtirishdan   keyin   xizmat   sifati   yaxshilangan   sohalar:   aloqa,
chakana savdo, mehmonxona xizmatlari.
2024-yil   boshidan   boshlab   xususiylashtirish   bo‘yicha   yangi   “Davlat
aktivlarini   xususiylashtirishni   jadallashtirish   to‘g‘risida”gi   qaror   qabul   qilindi
(PQ-49-sonli qaror).
2024-yil 1-choragida 124 ta davlat obyekti savdoga qo‘yildi. 82 tasi bo‘yicha
shartnomalar tuzildi.
Bu yilgi  yangiliklardan biri  – onlayn xususiylashtirish  platformasining joriy
qilinishi  bo‘ldi. Bu orqali  53 ta ob’yekt  raqobatli tanlov asosida onlayn tarzda
sotildi.
Xususiylashtirishdan   2024-yil   1-yarim   yillikda   tushgan   tushumlar   2,1   trln
so‘mni tashkil etdi.
2024-yilda,   xususan,   “O‘zmetkombinat”,   “O‘zavtosanoat”   va
“O‘zdonmahsulot” tizimlaridagi korxonalarning ayrimlari ham xususiylashtirish
ro‘yxatiga kiritildi. 22Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligining   hisobotlariga   ko‘ra,
xususiylashtirishning   asosiy   turtkisi   –   byudjet   yukini   kamaytirish   va   biznes
muhitini rag‘batlantirish.
2024-yil   iyun   holatiga   ko‘ra,   2023-yilga   nisbatan   savdo   platformasida
qatnashayotgan investorlar soni 1,5 baravarga oshgan.
Hududlar   kesimida   eng   ko‘p   xususiylashtirish   Toshkent   shahri   (27%),
Farg‘ona (14%), Samarqand (11%) viloyatlarida amalga oshirilgan.
Xorijiy   investorlar   ishtirokidagi   bitimlar   soni   ham   oshdi.   2023-yilda   16   ta
bo‘lgan bo‘lsa, 2024-yilning birinchi yarmida 28 taga yetdi.
Yevropa Ittifoqi, Turkiya, Janubiy Koreya va Xitoy sarmoyadorlari eng faol
qatnashuvchilar bo‘lib qolmoqda.
2025-yil   uchun   dastlabki   rejalarga   ko‘ra,   350   dan   ortiq   ob’yektni
xususiylashtirish ko‘zda tutilgan.
2025-yilda asosiy e’tibor yirik davlat kompaniyalarini strategik investorlarga
sotishga qaratiladi.
“UzAuto   Motors”,   “Aloqabank”,   “O‘zagroeksportbank”   kabi   kompaniyalar
aksiyalarining   bir   qismi   2025-yil   davomida   xususiy   sektorga   taklif   qilinishi
rejalashtirilgan.
2025-yilda   davlat   ulushini   51   foizdan   pastga   tushirish   bo‘yicha   ko‘plab
kompaniyalar belgilangan. Bu orqali menejment mustaqilligi  va innovatsiyalar
joriy etilishi kutilmoqda.
Ijtimoiy   tahlillar   shuni   ko‘rsatadiki,   2024-yilda   xususiylashtirilgan   50   ta
ob’yektdan   39   tasida   xizmat   sifati   oshgan,   6   tasida   esa   ijtimoiy   norozilik
kuzatilgan.
2025-yilda   “xususiy   sheriklik   modeli”   yanada   kengaytiriladi.   Unga   ko‘ra,
davlat va xususiy sektor infratuzilma loyihalarini qo‘shma moliyalashtiradi.
Davlat   moliya   hisobotlariga   ko‘ra,   2025-yil   yakuniga   qadar
xususiylashtirishdan jami 5,5 trln so‘m tushum kutilmoqda. 232025-yilda   kichik   va   o‘rta   biznes   vakillari   uchun   alohida   imtiyozli   shartlar
asosida mulk ob’yektlari taklif qilinadi.
Xususiylashtirish   jarayonining   ochiqligini   ta’minlash   maqsadida   har
chorakda “xususiylashtirish ochiq hisobotlari” e’lon qilinishi joriy etildi.
Iqtisodiy   jihatdan   baholaganda,   2023–2024-yillar   oralig‘ida
xususiylashtirilgan korxonalar soliq tushumlari 20% ga oshgan.
Biroq muammolar ham yo‘q emas: ayrim ob’yektlar bahosi past belgilanishi,
sotuvga chiqishdan oldin noto‘g‘ri baholash holatlari qayd etilgan.
Ayrim   ekspertlar   fikricha,   xususiylashtirish   jarayonlarida   korrupsiya   xavfi
hali ham mavjud, shuning uchun nazorat kuchaytirilmoqda. 242.2. O‘zbekistondagi xususiylashtirish jarayonining o‘ziga xos
xususiyatlari
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng,   mamlakat
iqtisodiyotida   tub   tarkibiy   o‘zgarishlarni   amalga   oshirish   muhim   vazifaga
aylandi. Bu boradagi asosiy islohotlardan biri – davlat mulkini xususiylashtirish
jarayonidir.   Xususiylashtirish   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   bozor
mexanizmlariga   o‘tishidagi   strategik   yo‘nalish   bo‘lib,   u   mamlakatda   xususiy
sektorni   rivojlantirish,   mulkchilik   shakllarini   diversifikatsiyalash   va   iqtisodiy
samaradorlikni oshirishga qaratilgan.
Xususiylashtirish jarayoni bir necha bosqichlarda amalga oshirildi. Dastlabki
bosqichda   (1991–1995   yillar)   asosan   kichik   davlat   korxonalarining   ommaviy
savdo asosida xususiy sektorga o‘tkazilishi ustuvor yo‘nalish edi. Bu bosqichda
aholi ishtirokida xususiylashtirish cheklangan bo‘lsa-da, bozor munosabatlariga
o'tish jarayoni uchun zamin yaratildi. 25Ikkinchi   bosqichda   (1996–2000   yillar)   xususiylashtirish   jarayoni
chuqurlashtirilib,   strategik   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   o‘rta   va   yirik
korxonalarning aksiyalari to‘liq yoki qisman xususiy sektorga sotila boshlandi.
Shu   davrda   “O‘zbekiston   Respublikasini   xususiylashtirish   va   xususiy
tadbirkorlikni   rivojlantirish   dasturi”   qabul   qilindi   va  bu   hujjat   asosida   ko‘plab
sanoat, savdo va xizmat ko‘rsatish sohasidagi korxonalar xususiylashtirildi.
Uchinchi   bosqich   (2001–2016   yillar)   esa   iqtisodiyotni   liberallashtirish   va
davlat   ishtirokini   kamaytirish   yo‘nalishida   davom   etdi.   Bu   davrda
xususiylashtirish   jarayonining   sifat   ko‘rsatkichlari   asosiy   mezon   sifatida
belgilandi.   “Korporativ   boshqaruv”   tizimining   joriy   etilishi,   korxonalarning
moliyaviy ochiqligini ta’minlash kabi omillar xususiylashtirish samaradorligini
oshirishga xizmat qildi.
O‘zbekiston   Prezidentining   2017-yildan   boshlab   olib   borayotgan   islohotlar
siyosati esa xususiylashtirish jarayonida sifat jihatidan yangi bosqichni boshlab
berdi.   Xususan,   2020-yil   27-oktabrda   “Davlat   mulkini   xususiylashtirish   va
davlat   ishtirokidagi   korxonalar   islohoti   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi   PF–6096-son   Farmonning   qabul   qilinishi   jarayonning   yangi
bosqichini   boshlab   berdi.   Bu   bosqichda   quyidagi   o‘ziga   xos   xususiyatlar
kuzatildi:
Ochiklik   va   shaffoflik:   Davlat   aktivlarini   sotish   elektron   auksionlar   orqali
amalga   oshirilmoqda.   Bu   orqali   korrupsiya   holatlarining   oldi   olinib,
investorlarga teng sharoit yaratilmoqda.
Strategik   tarmoqlardagi   islohotlar:   Avvallari   faqat   kichik   va   o‘rta   biznes
subyektlari   xususiylashtirilgan   bo‘lsa,   endilikda   neft-gaz,   energetika,
telekommunikatsiya   kabi   strategik   tarmoqlarda   ham   xususiy   sektor   ishtiroki
kengaymoqda.
Chet el investorlarini jalb etish: Davlat tomonidan chiqarilgan obligatsiyalar
va   IPO   (birlamchi   ommaviy   takliflar)   orqali   xorijiy   investorlar   bozorga   kirib 26kelmoqda.   Masalan,   “UzAuto   Motors”,   “Uzbekneftegaz”   kabi   yirik
korxonalarning aksiyalarini sotish bo‘yicha ishlar olib borilmoqda.
Ijtimoiy   himoya   va   mulk   egaligini   kafolatlash:   Xususiylashtirilgan
korxonalarda   mehnat   jamoalarining   huquqlari   himoya   qilinmoqda.   Davlat
tomonidan   mulk   huquqining   daxlsizligi   kafolatlanmoqda,   bu   esa   tadbirkorlik
faoliyatini qo‘llab-quvvatlashga xizmat qilmoqda.
Xususiylashtirishdan   tushgan   mablag‘larning   manzilli   yo‘naltirilishi:   Davlat
budjetiga tushgan mablag‘lar infratuzilma, sog‘liqni saqlash, ta’lim va ijtimoiy
sohalarga   yo‘naltirilmoqda.   Bu   orqali   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   va
iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirishga erishilmoqda.
Raqamlashtirish   orqali   avtomatlashtirish:   Ko‘plab   davlat   mulklari   “E-
auksion” platformasi orqali onlayn savdo qilinmoqda. Bu yondashuv investorlar
uchun   qulaylik   va   ishonchlilikni   oshirdi.Bundan   tashqari,   xususiylashtirish
jarayonida normativ-huquqiy bazaning uzluksiz takomillashtirilishi ham muhim
ahamiyat   kasb   etmoqda.   Hozirda   “Davlat   mulkini   boshqarish   to‘g‘risida”gi
qonun,   “Xususiylashtirish   to‘g‘risida”gi   qonun   va   boshqa   qator   normativ
hujjatlar   asosida   xususiylashtirish   faoliyati   olib   borilmoqda.Shu   bilan   birga,
xususiylashtirish   jarayonining   qator   muammolari   ham   mavjud.  Xususan,   ba’zi
holatlarda mulk sotib olingandan so‘ng ishlab chiqarish to‘xtatilgani, mulkdan
noto‘g‘ri   foydalanilgani,   sarmoya   kiritilmagani   holatlari   aniqlangan.   Bunga
qarshi   “reinvestitsiya   shartlari”   va   monitoring   tizimi   orqali   choralar
ko‘rilmoqda.Yana   bir   muhim   jihat   shuki,   O‘zbekiston   hukumati   2022–2025
yillar   uchun   xususiylashtirishning   ustuvor   yo‘nalishlari   bo‘yicha   yo‘l   xaritasi
ishlab   chiqdi.   Ushbu   hujjatda   davlat   ishtirokidagi   korxonalar   sonini   keskin
qisqartirish,   xususiy   sektorning   YAIMdagi   ulushini   oshirish,   yangi   ish
o‘rinlarini yaratish va sog‘lom raqobat muhitini rivojlantirish maqsad qilingan.
2.3. Xususiylashtirish jarayonining natijalari va rivojlanish istiqbollari
O‘zbekiston   Respublikasida   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonida   amalga
oshirilgan   xususiylashtirish   islohotlari   mamlakatda   mulkchilik   shakllarini 27diversifikatsiya   qilish,   raqobatbardosh   muhitni   shakllantirish,   xususiy   sektorni
rivojlantirish   hamda   samaradorlikni   oshirishga   qaratildi.   1990-yillar   boshidan
boshlab   bosqichma-bosqich   olib   borilgan   xususiylashtirish   jarayonlari
iqtisodiyotning muhim tarmoqlarida davlat ulushini kamaytirishga xizmat qildi.
Dastlabki   yillarda,   ya'ni   1991–1995   yillarda   amalga   oshirilgan   kichik
xususiylashtirish   jarayonlari,   asosan,   savdo   va   xizmat   ko‘rsatish   sohalaridagi
davlat   obyektlarini   xususiy   qo‘llarga   o‘tkazishni   ko‘zda   tutgan   edi.   Bu
bosqichda   minglab   savdo   shoxobchalari,   omborlar   va   xizmat   ko‘rsatish
obyektlari   sotildi   va   ularda   xususiy   tadbirkorlar   faoliyati   yo‘lga   qo‘yildi.
Natijada,   ichki   bozorni   to‘ldirish   va   iste'molchilar   talabini   ta'minlash   borasida
sezilarli siljishlar kuzatildi.
1996–2000 yillarda o‘rta va  yirik  korxonalarni   xususiylashtirish  boshlangan
bo‘lib,   bu   bosqichda   xususiy   sektor   iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish
tarmoqlarida   ham   faoliyat   yurita   boshladi.   Xususan,   to‘qimachilik,   oziq-ovqat
sanoati,   qurilish   materiallari   sanoatidagi   bir   qator   yirik   obyektlar   aksiyadorlik
jamiyatlari   shaklida   xususiylashtirildi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   xorijiy
investitsiyalarni jalb qilishga ham xizmat qildi.
So‘nggi   yillarda,   ayniqsa   2017   yildan   keyin   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev
rahbarligida   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   doirasida   xususiylashtirish
jarayoni   yangi   bosqichga   ko‘tarildi.   Davlat   ulushi   mavjud   bo‘lgan   yirik
korxonalarning   aksiyalarini   ochiq   sotuvga   qo‘yish,   davlat   ishtirokidagi
korxonalarni   IPO   orqali   xususiy   sektor   vakillariga   taklif   etish   jarayoni   keng
ko‘lamda yo‘lga qo‘yildi.
2023-yil yakunlariga ko‘ra, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi tomonidan
1,000   dan   ortiq   davlat   mulki   obyekti   xususiy   sektorga   realizatsiya   qilingan
bo‘lib,   bu   orqali   byudjetga   12   trillion   so‘mdan   ortiq   mablag‘   tushgan.
Shuningdek,   2024-yilda   1   200   dan   ortiq   obyekt   xususiylashtirish   rejasiga
kiritilgan bo‘lib, yil yakunida bu ko‘rsatkich 15 trillion so‘mga yaqin daromad
bilan yakunlanishi kutilmoqda. 28Xususiylashtirishning   asosiy   natijalaridan   biri   —   iqtisodiy   faoliyatda   davlat
ishtirokining   kamayishi   hisobiga   raqobat   muhitining   shakllanishi   va   bozor
mexanizmlarining kuchayishidir. Misol uchun, avval davlat nazoratida bo‘lgan
ishlab chiqarish, savdo va xizmat ko‘rsatish tarmoqlarida xususiy sektor hissasi
2023-yilda 81 foizga yetdi.
Xususiylashtirish jarayoni O‘zbekiston iqtisodiyotiga bir qator ijobiy ta’sirlar
ko‘rsatdi:
Davlat byudjetiga qo‘shimcha mablag‘ tushishi.
Xususiy sektorda ish o‘rinlarining ko‘payishi.
Samaradorlik va raqobatbardoshlikning ortishi.
Korxonalar boshqaruv tizimining modernizatsiyalashuvi.
Biroq,   ushbu   jarayonda   ayrim   muammolar   ham   mavjud   bo‘lib,   ular
quyidagilardan iborat:
Ba'zi xususiylashtirilgan obyektlarning faoliyatini tiklay olmaslik.
Moliyaviy yoki menejment salohiyati past bo‘lgan investorlarning ishtiroki.
Qonunchilikdagi   huquqiy   bo‘shliqlar   sababli   bahsli   holatlarning   yuzaga
kelishi.
Kelajakdagi   rivojlanish   istiqbollari   quyidagi   yo‘nalishlarda   ko‘zda
tutilmoqda:
Korporativ   boshqaruv   standartlarini   joriy   etish   –   xususiylashtirilgan   yirik
korxonalarda xalqaro tajribalarni qo‘llash orqali samaradorlikni oshirish.
Xalqaro   IPO   va   SPO   amaliyotini   kengaytirish   –   "O‘zmetkombinat",
"Uzbekneftegaz",   "UzAuto   Motors"   kabi   korxonalarni   aksiyadorlik   asosida
xalqaro fond bozorlariga olib chiqish.
Hududiy   xususiylashtirish   dasturlarini   kuchaytirish   –   har   bir   viloyatda
mavjud bo‘lgan davlat aktivlarini aniqlash va xususiylashtirishni tezlashtirish.
Xususiylashtirilgan obyektlar monitoringi – ularning faoliyati, ishchi o‘rinlari
saqlanishi, investitsiya majburiyatlari bajarilishi bo‘yicha doimiy nazorat. 29  Xususiylashtirish   jarayonlari   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   barqarorligini
ta'minlash,   investitsiya   jozibadorligini   oshirish   hamda   xususiy   sektorning
ulushini   yanada   kengaytirish   uchun   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.
2025-yil   va   undan   keyingi   yillarda   ham   ushbu   yo‘nalishda   islohotlar   davom
etishi,   ayniqsa,   davlat   ishtirokidagi   energetika,   transport,   bank   sektorlarida
xususiylashtirish jadallashishi kutilmoqda.
Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarar   ekanman,   xususiylashtirish   jarayoni   nafaqat
iqtisodiy   islohotlarning   markaziy   yo‘nalishi   ekanligini,   balki   mamlakatdagi
iqtisodiy taraqqiyotga xizmat qiladigan muhim vosita sifatida alohida ahamiyat
kasb   etishini   chuqur   angladim.   Bozor   munosabatlariga   o‘tish   sharoitida  davlat
mulkini  xususiy  sektor   vakillariga  berish  orqali  iqtisodiyotda  raqobat  muhitini
yaratish,   resurslardan   samarali   foydalanish,   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirish,   aholi   bandligini   ta'minlash   kabi   ko‘plab   ijobiy   natijalarga   erishish
mumkinligini tahliliy ravishda o‘rgandim.
Xususan,   O‘zbekiston   sharoitida   xususiylashtirish   jarayoni   bosqichma-
bosqich,   puxta   o‘ylangan   dasturlar   asosida   amalga   oshirilgani,   har   bir   davrda
iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   omillar   inobatga   olingani   kuzatildi.
Xususiylashtirish   dastlabki   bosqichda   asosan   kichik   korxonalarni   o‘z   ichiga 30olgan   bo‘lsa,   keyinchalik   yirik   sanoat   korxonalari,   aksiyadorlik   jamiyatlari,
banklar   va   boshqa   strategik   sohalarni   ham   qamrab   oldi.   Bu   esa   iqtisodiyotda
mulkchilikning   diversifikatsiyalashuviga,   tadbirkorlik   muhitining
shakllanishiga va investitsion faollikning ortishiga olib keldi.
Xususan,   kurs   ishida   o‘rganganimdek,   xususiylashtirish   jarayonida   ayrim
muammolar,   jumladan,   mulkning   adolatli   taqsimlanmasligi,   ayrim   holatlarda
ijtimoiy tengsizlikning kuchayishi kabi salbiy oqibatlar ham kuzatilgan. Biroq,
bu   kabi   kamchiliklarga   qaramasdan,   umumiy   natija   ijobiy   bo‘ldi.   Xususiy
sektorning   ulushi   keskin   ortdi,   ishbilarmonlik   muhiti   yaxshilandi   va   mahalliy
investitsiyalar hajmi sezilarli darajada oshdi.
Kelajakda   xususiylashtirish   jarayonlarini   yanada   takomillashtirish,
jarayonning   ochiqligi   va   shaffofligini   ta'minlash,   mulkdorlarning   huquqlarini
huquqiy   jihatdan   himoya   qilish   hamda   strategik   tarmoqlarni   davlat   nazorati
ostida   modernizatsiya   qilish   muhim   yo‘nalish   bo‘lib   qolmoqda.   Shuningdek,
investitsiyalar uchun qulay muhit yaratish, xorijiy investorlarni faol jalb etish va
raqamlashtirish orqali xususiylashtirish jarayonini yanada samarali tashkil etish
zarur deb hisoblayman.
Umuman   olganda,   ushbu   kurs   ishini   yozish   davomida   men
xususiylashtirishning   nazariy   asoslari,   uning   zaruriyati,   O‘zbekistondagi
amaliyoti   hamda   kelajakdagi   rivojlanish   istiqbollari   borasida   chuqur   bilim   va
tahliliy   ko‘nikmalarga   ega   bo‘ldim.   Bu   esa   mening   iqtisodiy   bilim   doiramni
kengaytirish bilan birga, kelajakdagi ilmiy va amaliy faoliyatimda ham muhim
o‘rin tutadi. 31Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz 324) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”. 3319) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Xususiylashtirish, uning zaruriyati va O’zbekistondagi o’ziga xos xususiyatlari 

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha