Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 137.2KB
Покупки 3
Дата загрузки 09 Октябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Юриспруденция

Продавец

Bohodir Jalolov

XXVII bob. Mudofaa va xavfsizlik

Купить
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
FUQAROLIK JAMIYATI VA HUQUQ TA’LIMI KAFEDRASI
YURISPRUDENSIYA: BIZNES HUQUQI BAKALAVR YO’NALISHI
“DAVLAT HUQUQ NAZARIYASI” FANIDAN
Kurs ishi
Mavzu:   XXVII bob.  Mudofaa va xavfsizlik
Bajardi:  
Ilmiy rahbar:  
Toshkent Mundarija
Kirish ................................................................................................................................................................. 3
I BOB. Eski tahrirdagi konstitutsiyamizda mudofaa va xavfsizlik ....................................................................... 7
I.II. O’zbekiston Respublikasi mudofaa siyosatining asosiy tamoyillari va yo’nalishlari .................................. 12
II BOB. YANGI KONSTITUTSIYADA MUDOFAA VA XAVFSIZLIK ......................................................................... 16
II.I. O’zbekiston Respublikasi mudofaa tizimining konstitutsiyaviy asoslari .................................................... 16
II.II. Yangilangan mudofaa va xavfsizlik tizimi ................................................................................................. 19
Xulosa ............................................................................................................................................................. 24
Foydalanilgan adabiyotlar ............................................................................................................................... 26
2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Milliy   xavfsizlikni   ta'minlash   mamlakat
mustaqilligini,   konstitutsiyaviy   tuzumini,   hududiy   butunligini,   iqtisodiy,   ilmiy-
texnikaviy va mudofaa qudratini g'ayriqonuniy tajovuzlardan himoya qilishda muhim
o'rin   egallaydi.   Ushbu   maqolada   O'zbekiston   Respublikasining   milliy   xavfsizlik
tizimini   shakllantirishdagi   konstitutsiyaviy-huquqiy   asoslari   tahlil   qilinadi   hamda
ichki va tashqi siyosat bilan o'zaro aloqalari ko'rib chiqiladi.
Ma'lumki,   milliy   xavfsizlik   tizimining   asosiy   elementlaridan   biri   -   uning
huquqiy asoslari  hisoblanadi.   Huquqiy asoslar  ichida  eng  muhim   va  unga poydevor
bo'lib   xizmat   qiluvchi   asos   esa   konstitutsiyaviy   asoslardir.   Boisi,   huquqiy   tartibga
solish sohasi va darajasiga ko'ra eng ahamiyatli qoidalar konstitutsiyaviy normalarda
ifodalanadi   hamda   ular   oliy   yuridik   kuchga   ega   bo'ladi.   Bejizga   tadqiqotchilar
(Petrov,   Pushkaryov   va   boshqalar)   xavfsizlik   sohasidagi   qonunchilik   Konstitutsiya
asosida shakllanishi va rivojlanishini alohida ta'kidlamagan.
Asosiy Qonunimiz - O'zbekiston davlatidagi huquqning bosh manbai bo'lib, u
turli qonunchilik sohalarining mushtarakligini, bir butunligini va o'zaro muvofiqligini
ta'minlaydi. Konstitutsiya o'z yuridik kuchiga ko'ra eng oliy huquqiy-normativ hujjat
bo'lib, "huquqiy ehrom"ning cho'qqisida turadi. Undan keyin konstitutsiyaviy qonun
va manbalarda "oddiy" deb qayd etilgan qonunlar o'rin egallaydi.
O'zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.A.   Karimov   Oliy
Kengashning   o'n   birinchi   sessiyasida   Konstitutsiya   loyihasi   yuzasidan   so'zlagan
nutqida:   «Hur   O'zbekistonimiz   tarixida   birinchi   Konstitutsiyani   qabul   qilish   -
jumhuriyatimizning   yangidan   tug'ilishidir,   haqiqiy   mustaqilligimizga   mustahkam
poydevor   qurishdir.   Konstitutsiyamiz   asosiy   qonunimiz   sifatida   davlatni   davlat
qiladigan, millatni millat qiladigan qonunlarga asos bo'lishi muqarrar»_deya ta'kidlab
o'tgan.
Demak,   qabul   qilinadigan   har   qanday   normativ-huquqiy   hujjatning   o'zagini,
albatta,   biron-bir   konstitutsiyaviy   norma   tashkil   etadi   va   hech   bir   huquqiy   norma
O'zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   zid   bo'lishi   mumkin   emas.   Xususan,
3 ushbu   qoida   Konstitutsiyaning   16-moddasi   2-qismida   o'z   aksini   topgan   bo'lib,   unda
birorta  ham   qonun   yoki   boshqa   normativ-huquqiy   hujjat   Konstitutsiya   normalari   va
qoidalariga zid kelishi mumkin emasligi qat'iy belgilab qo'yilgan.
Shu   o'rinda   ta'kidlash   joizki,   Konstitutsiyadagi   bo'lim   va   boblar   "shaxs-
jamiyat-davlat"   ko'rinishida   batartib,   bir   butun,   yaxlit   tizim   sifatida   joylashtirilgan.
Yana   bir   e'tiborga   molik   jihat   esa   Konstitutsiyada   milliy   xavfsizlikning   barcha
muhim sohalari (iqtisodiy, ijtimoiy, harbiy, siyosiy, ekologik xavfsizlik)ga oid norma
va   qoidalar   mujassam   etilib,   milliy   xavfsizlik   sohasida   qabul   qilinadigan   barcha
normativ-huquqiy   hamda   konseptual   hujjatlarga   boshlang'ich   asos,   mustahkam
fundament bo'lib xizmat qilmoqda.
Yuqoridagi jihatga ko'ra, Konstitutsiyaning har bobi, uning har bir moddasi u
yoki   bu   darajada   milliy   xavfsizlikka   taalluqlidir.   Shu   bilan   birga,   undagi   bob   va
moddalarni milliy xavfsizlikka bevosita (asosiy) va bilvosita (ikkilamchi) taalluqliligi
jihatidan ham guruhlash mumkindek, fikrimizcha.
Birinchi guruhga - biz milliy xavfsizlikka bevosita taalluqli deb hisoblaydigan
Davlat   suvereniteti   (I   bob),   Xalq   hokimiyatchiligi   (II   bob),   Konstitutsiya   va
qonunning ustunligi (III), Tashqi siyosat (IV), O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
(XVIII), O'zbekiston Respublikasining Prezidenti (XIX), Vazirlar Mahkamasi  (XX),
Mahalliy davlat hokimiyati asoslari (XXI) hamda Mudofaa va xavfsizlik (XXVI
Ikkinchi   guruhga   -   milliy   xavfsizlikka   bilvosita   yoki   ikkilamchi   taalluqli
bo'lgan   Fuqarolik   (VI   bob),   Inson   va   fuqarolarning   asosiy   huquqlari,   erkinliklari
bob);
(VII-IX boblar), Jamiyatning iqtisodiy negizlari (XII), Oila (XIV), O'zbekiston
Respublikasining sud hokimiyati (XXII) kabi boblarni kiritamiz.
Mazkur   yondashuvdan   kelib   chiqqan   holda,   quyida   ularga   to'xtalib   o'tishga
harakat qilamiz.
Ma'lumki, O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi "O'zbekiston -suveren
demokratik   respublika"   ekanligini   e'lon   qiluvchi   normadan   boshlanadi   (1-modda).
Chunki,   davlat   -   xalqaro   munosabatlar,   halqaro   huquqning   asosiy   va   mustaqil
subyekti hisoblanib, hududiy ustuvorlik hamda xalqaro munosabatlarda mustaqillikni
4 belgilab beruvchi suverenitet (davlatning muhim belgisi) sohibi ekanligi bilan ajralib
turadi.   O'zbekiston   Respublikasi   o'zining   milliy-davlat   va   ma'muriy-hududiy
tuzilishini, davlat hokimiyati va boshqaruv organlarining tizimini belgilaydi, ichki va
tashqi siyosatini amalga oshiradi. O'zbekistonning davlat chegarasi va hududi daxlsiz
va bo'linmasdir.
Shu   bilan   birga,   O'zbekiston   xalqi   davlat   hokimiyatining   birdan   bir   manbai
bo'lib,   O'zbekiston   Respublikasida   davlat   hokimiyati   xalq   manfaatlarini   ko'zlab   va
Konstitutsiya   hamda   uning   asosida   qabul   qilingan   qonunlar   vakolat   bergan   idoralar
tomonidangina   amalga   oshiriladi.   Qolaversa,   davlatning   butun   hududida   oliy   davlat
organi   tomonidan   chiqarilgan   Konstitutsiya   va   qonunlarning   ustuvorligi   davlat
hokimiyatining   oliyligini   bildiruvchi   asosiy   belgi   sifatida   tan   olinadi.   Sababi,
Konstitutsiyaning   birorta   qoidasi   O'zbekiston   Respublikasi   huquq   va   manfaatlariga
zarar   yetkazadigan   tarzda   talqin   etilishi,   birorta   ham   qonun   yoki   boshqa   normativ-
huquqiy hujjat Konstitutsiya normalari va qoidalariga zid kelishi mumkin emas.
Kurs ishi mavzusini o’rganilganlik darajasi:  Xabaringiz bor yangi tahrirdagi
konstitutsiyamiz   qabul   qilinganligiga   ko’p   bo’lmadi.   Shu   nuqtai   nazardan   yangi
konstitutsiyamizning sharhi va unga tegishli adabiyotlar hozircha yetarli emas. Biroq
M.X.Baratov,   S.B.Boboqulov,   I.B.Zokirov,   B.I.Ibratov,   O.Oqyulov,
H.R.Rahmonqulov,   SH.N.Ro’zinazarov   kabi   olimlarimiz   tomonida   mavzuga   doir
qator uslubiy qo’llanmalar turli yillarda chiqarilgan.
Kurs ishining maqsadi va vazifasi:
-   O’zbekiston   Respublikasining   mudofaa   va   xavfsizlik   tizimining   nazariy
jihatdan o rganish.ʻ
-   O’zbekiston   Respublikasining   Mudofaa   va   xavfsizlik   tizimini   huquqiy
jihatdan tahlil qilish;
-   O’zbekiston   Respublikasining   mudofaa   va   xavfsizlik   tizimining   o ziga	
ʻ
xosligini o rganish;	
ʻ
- O’zbekiston Respublikasining mudofaa va xavfsizlik tizimining eski va yangi
konstitutsiyamizda ifodalanishidagi farqlar.
5 Kurs   ishining   obyekti:   Eski   va   yangi   kostitutsiya,   konstitutsiyaviy
adabiyotlar;
Kurs   ishining   predmeti:   Eski   va   yangi   kostitutsiyadagi   O’zbekiston
Respublikasining Prezidentligini o rganish.ʻ
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati.     Kurs   ishida   bayon   etilgan
mulohazalar,   nazariy   xulosalar   va   amaliy   takliflar   xalqaro   munosabatlarda
O’zbekistonning   o’rnini   aniqlash,   uning   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   hayotda   tutgan
mavqyeini   o’rganish   uchun   asos   qilib   olish   mumkin.   O’rganish   natijalari   o’quv
yurtlarida   mavzuga   oid   ma'ruzalarni   o’qitishda   ma'lumot   sifatida   foydalanish
mumkin.
Kurs ishining tuzilishi  va hajmi.   Kurs ishi 2ta bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro yxatidan iborat.	
ʻ
6 I BOB.  Eski tahrirdagi konstitutsiyamizda mudofaa va xavfsizlik 
Suverenitet sohibi sifatida O'zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarning
ipso   facto   to'la   huquqli   subyektidir.   Bu   holat   konstitutsiyaviy   norma   tariqasida
davlatimiz   Konstitutsiyasida   belgilangan.   (17-modda).   Shu   bilan   birga,   O'zbekiston
Respublikasining   boshqa   davlatlar   bilan   o'zaro   munosabatlarining   konstitutsiyaviy
asoslari sifatida quyidagilar ta'kidlanadi:
• mustaqil va suveren davlat hisoblangan O'zbekiston Respublikasi zimmasiga
uning   roziligisiz   xalqaro   huquq   prinsiplari   va   normalari   bilan   bog'liq   boshqa
majburiyatlar   yuklatilmasligi,   O'zbekiston   Respublikasi   hududida   davlat
hokimiyatining   cheklanmasligi   va   hech   bir   xalqaro   huquq   subyektining   bunga
aralashishga haqli emasligi;
•   davlatlarning   suveren   tengligi   va   chegaralar   daxlsizligini   hurmat   qilish;
boshqa davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik; nizolarni tinch yo'l bilan hal etish;
kuch ishlatmaslik, kuch bilan tahdid solmaslik va boshqalar.
Konstitutsiyada   eng   muhim   o'rinlardan   biri   -   O'zbekiston   Respublikasida
davlat   hokimiyatining   tashkil   etilishi   masalasiga   ajratilgan   bo'lib,   u   bilan   bog'liq
munosabatlar   "Davlat   hokimiyatining   tashkil   etilishi"   deb   nomlangan   beshinchi
bo'limida  bayon   etilgan.   Fikrimizcha,   Konstitutsiyaning   mazkur   bo'limi   (19-26-bob,
76-126-moddalar)   milliy   xavfsizlikning   "davlat   xavfsizligi"   darajasi   bilan   bevosita
bog'liqdir 1
.
Ma'lumki,   O'zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   11-moddasiga
muvofiq,   mamlakatimizda   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyati
tarmoqlari   mavjud.   Hokimiyatning   har   bir   tarmog'i,   birinchidan,   Konstitutsiya
doirasida belgilangan vakolatlarni amalga oshiradi va boshqa hokimiyat tarmog'ining
funksiyasini tashkil etuvchi vazifalarni bajarishga haqli emas; ikkinchidan, hokimiyat
tarmoqlari   mustaqil   bo'lib,   ular   bir-biriga   bo'ysunmaydi,   hech   bir   hokimiyat   o'zga
hokimiyat   tarmog'ining   harakatlanish   doirasini   cheklay   olmaydi;   uchinchidan,
1
  Karimov I.A. Vatanimizning tinchligi va xavfsizligi o'z kuch-qudratimizga, xalqimizning hamjihatligiga va bukilmas
irodasiga bog'liq. - Т.: "O'zbekiston", 2004.
7 hokimiyatlar taqsimlanishi prinsipi ular o'rtasida o'zaro tiyib turish va muvozanatlash
tizimi mavjud bo'lishini nazarda tutadi.
Davlat   hokimiyati   organlarining   vakolatlari,   avvalambor,   O'zbekiston
Respublikasining   Konstitutsiyasida,   shuningdek,   unga   tayangan   holda   qonunlar,
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   farmonlari   va   Hukumat   qarorlari,   davlat
hokimiyati   organlari   to'g'risidagi   boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlarda   belgilab
beriladi.
Shu   o'rinda   ta'kidlash   lozimki,   davlat   hokimiyati   tizimida   O'zbekiston
Respublikasining   Prezidenti   alohida   mavqega   ega   bo'lib,   Konstitutsiyaga   asosan   u
davlat   boshlig'i   hisoblanadi   va   davlat   hokimiyati   organlarining   kelishilgan   holda
faoliyat yuritishini hamda hamkorligini ta'minlaydi, muvofiqlashtiradi, nazorat qiladi.
Shuningdek,   u   O'zbekiston   Respublikasining   suvereniteti,   xavfsizligi   va   hududiy
yaxlitligini muhofaza etish, milliy-davlat tuzilishi masalalariga doir qarorlarni amalga
oshirish   yuzasidan   zarur   chora-tadbirlar   ko'radi.   Bunda   u   o'ziga   Konstitutsiya   bilan
berilgan vakolatlaridan kelib chiqqan holda harakat qiladi 2
.
Fikrimizcha,   Konstitutsiyada   (93-modda)   O'zbekiston   Respublikasi
Prezidentiga berilgan quyidagi vakolatlar bevosita milliy xavfsizlikni ta'minlash bilan
bog'liqdir:
- O'zbekiston Respublikasi  Oliy Majlisiga mamlakat ichki va tashqi siyosatini
amalga   oshirishning   eng   muhim   masalalari   yuzasidan   murojaat   qilish   huquqiga   ega
ekanligi, respublika oliy hokimiyat va boshqaruv organlarining bahamjihat ishlashini
ta'minlashi;
-   O'zbekiston   Respublikasiga   hujum   qilinganda   yoki   tajovuzdan   bir-birini
mudofaa   qilish   yuzasidan   tuzilgan   shartnoma   majburiyatlarini   bajarish   zaruriyati
tug'ilganda   urush   holati   e'lon   qilishi   va   qabul   qilgan   qarorini   uch   kun   ichida
O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining tasdig'iga kiritishi;
- favqulodda vaziyatlar (real tashqi xavf, ommaviy tartibsizliklar, yirik halokat,
tabiiy ofat, epidemiyalar) yuz bergan taqdirda fuqarolarning xavfsizligini ta'minlashni
ko'zlab,   O'zbekiston   Respublikasining   butun   hududida   yoki   uning   ayrim   joylarida
2
  Karimov I.A. Ozod va obod Vatan, erkin va farovon hayot - pirovard maqsadimiz. - Т.: "O'zbekiston",
2000. 35-bet.
8 favqulodda   holat   joriy   etishi   va   qabul   qilgan   qarorini   uch   kun   ichida   O'zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining palatalari tasdig'iga kiritishi;
-   O'zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   Oliy   Bosh   qo'mondoni
hisoblanishi.
O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   oliy   qonun   chiqaruvchi   organ
hisoblanadi   hamda   yuqori   palata   -   Senat   va   quyi   palata   -Qonunchilik   palatasidan
tashkil topgan. Hokimiyatlarning taqsimlanishi  prinsipiga binoan qonun chiqaruvchi
hokimiyat zimmasiga qonunchilik faoliyati - oliy yuridik kuchga ega bo'lgan va eng
muhim   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   normativ   huquqiy   hujjat   -   qonun
qabul qilish vazifasi yuklatilgan.
Oliy Majlisning O'zbekiston Respublikasi  milliy xavfsizligini ta'minlash bilan
bog'liq   vakolatlari   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   va   Senatining   birgalikdagi
vakolatlarida (78-modda) mujassamlashgan:
-   O'zbekiston   Respublikasi   ichki   va   tashqi   siyosatining   asosiy   yo'nalishlarini
belgilash hamda davlat strategik dasturlarini qabul qilish;
-   O'zbekiston   Respublikasi   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   hamda   sud
hokimiyati organlarining tizimini va vakolatlarini belgilash;
- O'zbekiston Respublikasining ma'muriy-hududiy tuzilishi masalalarini qonun
yo'li bilan tartibga solish, chegaralarini o'zgartirish;
-   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   O'zbekiston   Respublikasiga   hujum
qilinganda   yoki   tajovuzdan   bir-birini   mudofaa   qilish   yuzasidan   tuzilgan   shartnoma
majburiyatlarini   bajarish   zaruriyati   tug'ilganda   urush   holati   e'lon   qilish   to'g'risidagi
farmonini tasdiqlash;
-   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   umumiy   yoki   qisman   safarbarlik
e'lon qilish, favqulodda holat joriy etish, uning amal qilishini uzaytirish yoki tugatish
to'g'risidagi farmonlarini tasdiqlash.
Hokimiyat   tarmoqlari   tizimida   ijro   etuvchi   hokimiyat   alohida   o'rin   egallaydi.
Vazirlar   Mahkamasi   -   O'zbekiston   Respublikasining   Hukumati   O'zbekiston
Respublikasining   ijro   etuvchi   hokimiyat   organidir.   O'zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasi bilan Vazirlar Mahkamasiga yuklatilgan:
9 -   samarali   iqtisodiy,   ijtimoiy,   moliyaviy,   pul-kredit   siyosati   yuritilishi,   fan,
madaniyat, ta'lim, sog'liqni saqlashni hamda iqtisodiyotning va ijtimoiy sohaning
-   boshqa   tarmoqlarini   rivojlantirish   bo'yicha   dasturlar   ishlab   chiqilishi   va
amalga oshirilishi uchun javobgarlik;
-   fuqarolarning   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   boshqa   huquqlari   hamda   qonuniy
manfaatlarini himoya qilish bo'yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish;
-   O'zbekiston   Respublikasi   qonunlari,   Oliy   Majlis   qarorlari,   O'zbekiston
Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari ijrosini ta'minlash
kabi   vakolatlar   Vazirlar   Mahkamasining   milliy   xavfsizlikni   ta'minlashdagi   ishtiroki
bilan bevosita bog'liq hisoblanadi.
Milliy   xavfsizlikni   ta'minlashda   davlat   va   fuqarolarning   manfaatlarini   ko'zlab
faoliyat   olib   boruvchi   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   o'rni   hamda   rolini
alohida ta'kidlab o'tish joiz bo'ladi.
Chunki,   Asosiy   qonunimizning   100-moddasiga   ko'ra,   qonuniylikni,   huquqiy-
tartibotni  va fuqarolarning xavfsizligini  ta'minlash;  hududlarni  iqtisodiy,  ijtimoiy va
madaniy rivojlantirish kabi masalalarni hal etishda ularning o'rni va ahamiyati katta.
Mahalliy davlat hokimiyati organlari, birinchi navbatda, milliy xavfsizlikni ta'minlash
nuqtayi   nazaridan   harakat   qiladi,   ya'ni   ular   tegishli   hududda   huquq-tartibot,   jamoat
tartibi   va   xavfsizligini   hamda   fuqarolarning   osoyishtaligini   ta'minlash   yuzasidan
qarorlar   qabul   qiladi,   chora-tadbirlar   belgilaydi,   huquqbuzarlik,   jinoyatchilikning
oldini   olish   bo'yicha   hududiy   dasturlar   qabul   qiladi   hamda   qonun   hujjatlarida
belgilangan boshqa vazifalarni bajaradi 3
.
Shu   qatorda   ta'kidlash   lozimki,   Konstitutsiyaning   XXVI   bobi   "Mudofaa   va
xavfsizlik"   masalalariga   bag'ishlanib,   u   davlat   hamda   jamiyat   qurilishining   muhim
elementi   sifatida   davlat   hokimiyatining   barcha   tarmoqlari   faoliyatini   qamrab   oladi,
davlatning   hududiy   yaxlitligi,   mustaqilligi,   uning   barqaror   va   jo'shqin   taraqqiyoti,
mamlakat   tinch   hayotining   kafolati   va   sharti   sifatida   namoyon   bo'ladi.   Chunonchi,
Konstitutsiyaning   125-moddasiga   ko'ra,   O'zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari
3
  Karimov I.A. O'zbekistonning siyosiy-ijtimoiy va iqtisodiy istiqbolining asosiy tamoyillari. - Т.: "O'zbekiston", 1995.
71-bet.
10 O'zbekiston Respublikasining davlat suverenitetini va hududiy yaxlitligini, aholining
tinch hayoti va xavfsizligini himoya qilish uchun tuziladi.
Ushbu bobda qayd etilgan 125-126-moddalarning qoidalari Konstitutsiyaning I
("Davlat   suvereniteti"),   II   ("Xalq   xokimiyatchiligi"),   IV   ("Tashqi   siyosat")   kabi
boblaridagi   moddalar   bilan   yaxlit   bir   tizim   tarzida   O'zbekiston   Respublikasining
suvereniteti, mustaqilligini ta'minlashning konstitutsiyaviy-huquqiy asoslarini tashkil
etadi. Mazkur moddalarda bayon qilingan "mudofaa" va "xavfsizlik" - ushbu bobning
tayanch kategoriyalari sifatida sohaga doir barcha normativ-huquqiy hujjatlarga asos
bo'lib xizmat qiladi.
Yuqorida   bayon   qilinganlardan   quyidagilarni   xulosa   sifatida   bayon   qilish
mumkin bo'ladi:
birinchidan,   huquqiy   asos   -   milliy   xavfsizlikni   ta'minlash   tizimining   asosiy
elementlaridan   biri   bo'lib,   eng   asosiy   huquqiy   asos   -konstitutsiyaviy   asoslardir.
Huquqiy   tartibga   solish   sohasi   va   darajasiga   ko'ra   eng   ahamiyatli   qoidalar
konstitutsiyaviy normalarda qayd etiladi hamda oliy yuridik kuchga ega bo'ladi;
ikkinchidan,   birorta   ham   qonun   yoki   boshqa   normativ-huquqiy   hujjat
Konstitutsiya   normalari   va   qoidalariga   zid   kelishi   mumkin   emas.   Davlatning   butun
hududida   oliy   davlat   organi   tomonidan   chiqarilgan   Konstitutsiya   va   qonunlarning
ustuvorligi davlat hokimiyatining oliyligini bildiruvchi asosiy belgidir;
uchinchidan,   davlat   hokimiyati   organlarining   vakolatlari,   avvalambor,
Konstitutsiyada,   so'ngra   unga   tayangan   holda   qonunlar,   O'zbekiston   Respublikasi
Prezidenti  farmonlari  va Hukumat  qarorlari, davlat  hokimiyati  organlari to'g'risidagi
boshqa normativ-huquqiy hujjatlarda belgilab beriladi;
to'rtinchidan, Konstitutsiyaning har bobi, uning har bir moddasi yaxlit bir tizim
sifatida   O'zbekiston   Respublikasining   suvereniteti,   mustaqilligini   ta'minlashning
konstitutsiyaviy-huquqiy   asoslarini   tashkil   etadi.   Shu   bilan   birga,   ularni   milliy
xavfsizlikka bevosita yoki bilvosita taalluqliligi jihatidan guruhlash ham mumkin 4
.
4
  O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 2005, 5-6-son, 151-modda.
11 I.II.  O’zbekiston Respublikasi mudofaa siyosatining asosiy tamoyillari
va yo’nalishlari
Mustaqillik yillarida mamlakatimiz xavfsizligi va barqarorligi, uning sarhadlari
dahlsizligini   ta’minlash   bo’yicha   taktik   va   strategik   vazifalarni   samarali   hal   etishga
qodir bo’lgan, zamonaviy, harakatchan, har tomonlama yaxshi qurollangan armiyani
tashkil   etish   bo’yicha   o’zining   ko’lami   va   miqyosiga   ko’ra   ulkan   ishlar   tizimli   va
bosqichma-bosqich   ravishda   amalga   oshirildi.   2018-yilning   9-yanvarida   —
O’zbekiston   Respublikasining   yangi   tahrirdagi   Mudofaa   doktrinasini   qabul   qilish
orqali mamlakat mudofaa siyosatining shaffofligini ta’minlash ko’zda tutilgan.
2017-2021-yillar   uchun   Harakatlar   strategiyasi   dasturida   belgilangan
vazifalarni   amalga   oshirish   maqsadida   qabul   qilingan   ushbu   doktrinada
mamlakatimizning   harbiy   qurilishi   va   Qurolli   Kuchlarni   rivojlantirish   masalalari
bo’yicha   asosiy   yo’nalish   va   zamonaviy   yondashuvlar   aks   ettirilgan.   Mudofaa
doktrinasi,   xavfsizlik   va   mudofaa   sohasida   boshqa   chet   davlatlar   bilan   samarali
harbiy-siyosiy   munosabatlar   va   hamkorlik   qilish   uchun   tashkiliy-huquqiy   sharoit
yaratadi.   Ushbu   hujjat   oshkora   xususiyatga   ega   bo’lib,   shunga   o’xshash   konseptual
hujjatlar   qabul   qilish   borasidagi   chet   el   tajribasiga   mos   keladi.   Mudofaa   doktrinasi
O’zbekiston   tashqi   siyosatining   ochiqligi,   yaqin   qo’shnilarimiz   —   Markaziy   Osiyo
davlatlari   bilan   har   tomonlama   o’zaro   hamkorlik   milliy   xavfsizlikning   asosiy
shartlaridan biri ekanligini ko’rsatadi.
Xalqlarimizning tarixi, madaniyati, an’analari, diniy e’tiqodining mushtarakligi
mamlakatlarimiz o’rtasidagi amaliy hamkorlik va hamjihatlikning muhim poydevori
hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasining   mudofaa   sohasidagi   siyosati   quyidagi
prinsiplarga asoslangan:  boshqa davlatlarga qarshi  harbiy kuch ishlatmaslik, bundan
harbiy   tajovuzning   oldini   olish   va   uni   daf   etish   hollari   mustasno;   xavfsizlikning
bo’linmasligi,   o’z   xavfsizligini   boshqa   davlatlar   xavfsizligi   hisobiga
mustahkamlashga   yo’l   qo’yilmasligi;   boshqa   davlatlarning   ichki   ishlariga
12 aralashmaslik,   ehtimol   tutilgan   nizolarni   tinch   yo’l   bilan   hal   etish;   harbiy-siyosiy
bloklarda ishtirok etmaslik, har qanday davlatlararo tuzilmadan, agar u harbiy-siyosiy
blok   etib   o’zgartirilsa,   chiqib   ketish   huquqini   o’zida   saqlab   qolish;   mudofaaning
yetarli   darajada   bo’lishi;   harbiy   qurilishning   zamonaviy   harbiy   mojarolar
xususiyatiga monand bo’lishi;  yadroviy va boshqa turdagi ommaviy qirg’in qurolini
ishlab   chiqarish,   olish,   saqlash,   tarqatish   va   joylashtirishdan   voz   kechish;   Markaziy
Osiyoda yadro qurolidan holi zona to’g’risidagi shartnoma prinsiplariga sodiqlik; o’z
hududida chet el harbiy bazalari va ob’ektlarining joylashtirilishiga yo’l qo’ymaslik;
Qurolli   Kuchlarning   xorijdagi   tinchlik   o’rnatish   bilan   bog’liq   operatsiyalarda   va
harbiy   mojarolarda   ishtirok   etmasligi;   xalqningma’naviy-axloqiy   qadriyatlariga   va
o’ziga xos madaniy urf-odatlariga tayanish.
O’zbekiston   Respublikasi   tinchliksevar   siyosatni   olib   borar   ekan,   harbiy
mojarolarning   oldini   olishda   faol   ishtirok   etishni   ustuvor   vazifalardan   biri   deb
hisoblaydi.   O’zbekiston   Respublikasining   ushbu   sohadagi   siyosatining   asosiy
yo’nalishlari   quyidagilardan   iborat:   a)   milliy   darajada:   davlat   harbiy   tashkilotining
o’z maqsadiga muvofiq harakat qilishga shayligini saqlab turish; o’z mudofaa sanoati
kompleksini   va   uning   ilmiy-ishlab   chiqarish   bazasini   rivojlantirish;   ijtimoiy
institutlarga   va   hokimiyat   organlariga   bo’lgan   ishonchga   putur   yetkazishga,
shuningdek   davlatning   ichki   ishlariga   aralashish   maqsadida   aholining   ommaviy
ongiga   axborot-mafkuraviy   ta’sir   ko’rsatish   bilan   bog’liq   xavflarni   kamaytirishga
qaratilgan   ilg’or   texnologik   yechimlarni   va   boshqa   yechimlarni   qo’llash;
b)mintaqaviy   darajada:   mintaqada   tinchlik   va   barqarorlikni   ta’minlash,   mintaqaviy
xavfsizlikning   eng   muhim   muammolarini   hal   etish,   shu   jumladan   Afg’onistondagi
vaziyatni   tartibga   solishga   ko’maklashish,   transchegaraviy   oqarsuv   resurslaridan
foydalanish   masalalarini   hal   etish,   chegaralarni   delimitatsiya   va   demarkatsiya   qilish
jarayonlarini   tugallash,   ekologik   barqarorlikni   ta’minlash,   favqulodda   vaziyatlarga
hamda tabiiy va texnogen xususiyatdagi  transchegaraviy tahdidlarga e’tibor qaratish
yuzasidan   ta’sirchan   chora-tadbirlarni   kurish;   mintaqadagi   tinchlik,   barqarorlik   va
xavfsizlikka   tashqi   hamda   ichki   tahdidlar   bo’lishiga   yo’l   qo’ymaslik   va   ularni
neytrallashtirish,   ekstremizm,   terrorizm,   uyushgan   hamda   transchegaraviy
13 jinoyatchilikka   qarshi   kurashish   borasida   Markaziy   Osiyodagi   barcha   mamlakatlar
bilan   o’zaro   hamfikrlik   va   amaliy   hamkorlikni   mustahkamlash;   mintaqa   davlatlari
o’rtasida   harbiy   sohadagi   hamkorlikni   kengaytirish,   ishonch   va   xavfsizlikni
mustahkamlash;v)   xalkaro   darajada:   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining,   boshqa
xalqaro tashkilotlar va institutlarning xalqaro xavfsizlikni ta’minlash va hamkorlikni
rivojlantirish   borasidagi   ishlarida   ishtirok   etish;   O’zbekiston   Respublikasi   milliy
xavfsizligining   uzoq   muddatli   manfaatlaridan   kelib   chiqqan   holda   manfaatdor
mamlakatlar   bilan   strategik   sheriklik   munosabatlarini   o’rnatish   va   saqlab   turish
hamda davlatlararo o’zaro manfaatli, mustahkam aloqalarni yo’lga quyish; ommaviy
qirg’in   qurollarini   tarqatmaslik   borasidagi   global   sa’y-harakatlarga   ko’maklashish;
ekstremizm   va   xalqaro   terrorizm   ko’rinishlarining   oldini   olish   va   ularga   chek
qo’yish;   xalqaro   harbiy   va   harbiy-texnikaviy   hamkorlikni   rivojlantirish.   Amalga
oshirilgan   va   oshirilayotgan   keng   ko’lamli   islohotlar   samarasi   o’laroq   Qurolli
Kuchlarimiz bugungi kunda, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirzieyov
ta’biri   bilan   aytganda,   "jamiyatimizning   ajralmas   bir   qismiga,   mamlakatimiz
barqarorligi   va   taraqqiyotining   kafolatiga,   harbiy   xizmatchilar   va   yoshlarni   harbiy-
vatanparvarlik ruhida tarbiyalashning muhim institutiga aylanmoqda" 5
.
Shu   bilan   birga,   mintaqamiz   va   butunjahondagi   bugungi   murakkab,   tez
o’zgarayotgan   harbiy-siyosiy   vaziyat,   ayniqsa,   Afg’onistondagi   istiqboli   ancha
mavhum bo’lgan hozirgi holat bilan bog’lik tarzda xavfsizlikka qarshi real va ehtimol
tutilayotgan   xavf-xatarlarning   kuchayib,   narkoagressiya,   xalqaro   terrorizm,
ekstremizm   va   boshqa   tahdidlarning   miqyosi   tobora   kengayib   borayotgani   Qurolli
Kuchlarimizning   harbiy   tayyorgarligi   va   jangovar   qobiliyatini   muttasil   oshirish,
mamlakatimiz   xavfsizligini   ta’minlash,   uning   davlat   chegaralarini   himoya   qilish   va
qo’riqlash borasidagi choralarni yanada kuchaytirishni taqozo etmokda.
Shavkat   Mirziyoevning   Prezident   xuzuridagi   Xavfsizlik   kengashining   2018-
yilning   10-yanvarida   bo’lib   o’tgan   kengaytirilgan   tarkibdagi   majlisidagi   nutqida
mamlakatimiz   Qurolli   Kuchlari   tizimidagi   islohatlarning   istiqbollariga   to’xtalib,
kuyidagilarni   alohida   ta’kidladi:   "Ayni   paytda   butun   dunyoda,   jumladan,   yon-
5
  Mirziyoyev Sh. Xalqimizning roziligi bizning faoliyatimizga berilgan eng oliy bahodir. T. "O'zbekiston", 2018. 2-tom,
142-143-betlar.
14 atrofimizda   xalqaro   terrorizm,   ekstremizm   va   radikalizm   xavfi   tobora   ortib
bormoqda,   ayrim   hududlarda   qurolli   to’qnashuvlar   hamon   davom   etmoqda.   Ana
shunday keskin vaziyatdan kelib chiqqan holda, mavjud tahdidlarga qarshi  munosib
zarba   berishga   tayyor   bo’lishimiz,   O’zbekistonning   tinch   va   barqaror   rivojlanishini
ta’minlash   maqsadida   Qurolli   Kuchlarimizni   yanada   isloh   qilish,   uning   jangovar
tayyorgarligi   va   qobiliyatini   yuksaltirish   buyicha   kelgusida   amalga   oshiradigan
ishlarimizni izchil davom ettirishimiz zarur".
O’zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarning   Oliy   Bosh   qo’mondoni
tashabbusi   bilan   "Temurbek   lar   maktabi"   harbiy   akademik   litseylarining   tashkil
etilishi   Qurolli   Kuchlarimizni   salohiyatli   askar   va   ofitser   kadrlar   bilan   ta’minlash
qatorida, yoshlarimizni harbiy-vatanparvarlik va ma’naviy-axloqiy qadriyatlarimizga
hurmat ruhida tarbiyalash va o’qitishda muhim o’ringa ega bo’ladi. Ayniqsa, Qurolli
Kuchlar   tizimida   O’zbekiston   yoshlar   ittifoqining   boshlang’ich   tashkilotlari   tashkil
etilganligi esa, yosh harbiy xizmatchilarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashda, ularni
mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohatlar jarayoniga jalb etishda, intellektual
va   ijodiy   salohiyatini   ro’yobga   chiqarishda   dolzarb   ahamiyat   kasb   etadi.   Bir   so’z
bilan aytganda, amalga oshirilgan bunday muhim ishlar natijasida armiya mardlik va
matonat,   sadoqat   maktabiga   aylanmoqda.   Xulosa   qilib   aytganda,   xalqimizning
tinchligi   va   xavfsizligi,   sarhadlarimiz   dahlsizligining   mustahkam   qalqoni   bo’lmish
armiyamiz   harjihatdan   qudratli,   qurol-yarog’   va   harbiy   mahorat   borasida   hech
kimdan kam bo’lmasligi lozim 6
.
6
  Mirziyoyev Sh. Niyati ulug' xalqning ishi ham ulug', hayoti yorug' va kelajagi  farovon bo'ladi. (kirill alifbosida). T.
"O'zbekiston". 2019. 3-tom,
15 II BOB. YANGI KONSTITUTSIYADA  MUDOFAA VA
XAVFSIZLIK
II.I.  O’zbekiston Respublikasi mudofaa tizimining konstitutsiyaviy
asoslari
Har bir mamlakatda milliy xavfsizlikni ta'minlash asosiy masala bo'lib, bunda
davlat asosiy rol o'ynaydi.
"Mamlakatimizning   konstitutsiyaviy   tuzumi,   suvereniteti,   hududiy   yaxlitligini
turli   tahdidlardan   himoya   qilish,   tinchlik   va   barqarorlikni   yanada   mustahkamlash
barcha yutuqlarimizning bosh garovidir" - deb ta'kidlaydi Prezident.
Shuning   uchun,   dastlabki   yillardan   boshlab   milliy   xavfsizlikni   ta'minlash
konsepsiyasini   ishlab   chiqish,   uning   asosini   yaratuvchi   qonunlarni   yaratish   ishlari
amalga   oshirildi.   Milliy   xavfsizlik   masalasida   yagona   davlat   siyosati   bo'lishiga,
barcha   siyosiy,   iqtisodiy,   tashkiliy,   harbiy,   huquqiy   va   boshqa   chora-tadbirlarning
uyg'unlashgan tizimini yaratishga erishish yo'lidan borildi.
Milliy   xavfsizlik   ko'p   jihatdan   Vatanimiz   mudofaa   qudratining   asosi   -
mamlakatning iqtisodiy qudratiga bog'liq.
Shuning uchun, iqtisodiy qudratni rivojlantirish ishlari to'xtovsiz olib borildi.
Mamlakatimiz   xavfsizligini   ta'minlashning   asosi   yoshlar   ekanligiga   hamda
yoshlarni   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashga   alohida   e'tibor   berildi.   Milliy
xavfsizlikni   ta'minlash   maqsadida   jahondagi   mamlakatlar,   xalqaro   tashkilotlar   bilan
yaqindan aloqalar o'rnatildi.
Milliy   xavfsizlikni   ta'minlash   bo'yicha   davlat   siyosati   va   uning   uzoq   yillarga
mo'ljallangan   strategiyasi   tamoyillari   1995-yil   24-fevralda   bo'lib   o'tgan   Oliy
Majlisning sessiyasida aniq bayon qilib berilgan.
1996-yil   24-apreldagi   Oliy   Majlis   sessiyasida   "Milliy   xavfsizlik   to'g'risida"gi
Qonun   muhokamaga   qo'yildi.   1997-yilning   avgust   oyida   bo'lib   o'tgan   Oliy   Majlis
sessiyasida   esa   Respublikaning   milliy   xavfsizlik   konsepsiyasi   qabul   qilindi.   Milliy
xavfsizlik endi faqat davlat xavfsizligini ko'zda tutmay, shaxs huquq va erkinliklarini;
16 jamiyatning   moddiy   va   ma'naviy   boyliklarini;   davlatning   konstitutsiyaviy   tuzumi,
suvereniteti, hududiy yaxlitligini saqlashni ham ko'zda tutadi.
"Demokratik   va   ijtimoiy-iqtisodiy   o'zgarishlarni   amalga   oshirish,   ma'naviy
taraqqiyotga   erishish,   shuningdek,   O'zbekistonning   jahon   hamjamiyati   bilan
hamkorligini   kuchaytirishining   asosiy   sharti   va   garovi   -   mamlakatimizning
xavfsizligini   ta'minlash,   jamiyatimizda   tinchlik,   barqarorlik,   millatlar   va   fuqarolar
o'rtasida   totuvlikni   saqlash   va   ko'z   qorachig'iday   asrashdir,   -   degan   so'zlar
mamlakatimiz xavfsizligining ahamiyatini yanada to'laroq ko'rsatadi.
Mamlakat   milliy   xavfsizligini   saqlashda   davlatning   olib   boradigan   tashqi
siyosati ham muhim rol o'ynaydi. Shu tufayli milliy xavfsizlikni saqlash bilan bog'liq
davlatimizning   tashqi   siyosatining   ustuvor   yo'nalishlari   ekanligi   Oliy   Majlis
Palatalarining qo'shma majlisida qayd qilinmoqda.
Lekin   dunyodagi   voqealar   biror   bir   mamlakat   xavf-xatardan   holi   emasligini
ko'rsatmoqda. Shuning uchun Sh. Mirziyoyev "...mamlakatimiz mudofaa qobiliyatini,
Qurolli   Kuchlarning   jangovar   salohiyatini   oshirish,   milliy   mudofaa   sanoati
kompleksini   shakllantirish,   har   qanday   xavf-xatarga   qarshi   doimo   shay   turishimiz
lozim", - deb ta'kidlaydi.
Xavfsizlik va uni ta'minlash usullaridan bo'lgan mudofaa ahamiyati yuqoriligi
e'tiborga   olinib,   shu   masalalarning   asoslari   Konstitutsiyaviy   tartibda
mustahkamlangan.
Amaldagi   va   yangilangan   O'zbekiston   Konstitutsiyasida   mudofaa   va
xavfsizlikka alohida - XXVII bob ajratilgan.
O'zbekistonning   davlat   suvereniteti   va   hududiy   yaxlitligini,   aholining   tinch
hayoti   va   xavfsizligini   himoya   qilish   konstitutsiyaviy   normada   o'z   ifodasini   topgan
(Amaldagi Konstitutsiyaning 125-moddasi).
Yangilangan   Konstitutsiyaning   152-moddasida   O'zbekiston   Respublikasi
Qurolli   Kuchlari   O'zbekiston   Respublikasining   davlat   suverenitetini   va   hududiy
yaxlitligini,   aholining   tinch   hayoti   va   xavfsizligini   himoya   qilish   uchun   tuzilishi
shaklidagi konstitutsiyaviy normada o'z ifodasini topmoqda 7
.
7
  "O'zbekiston Respublikasining Mudofaa doktrinasi to'g'risida"gi 2018-yil 9-yanvardagi O'zbekiston Respublikasining
Qonuni.
17 Mamlakat   mudofaasi   va   xavfsizligini   ta'minlash   doimo   ustuvor   masalalardan
bo'lib kelgan.
Bundan   ko'rinib   turibdiki,   mudofaa   va   xavfsizlik   nafaqat   davlat   va   mamlakat
xavfsizligi,   chegaralar   daxlsizligi   uchun   balki,   fuqarolarning   tinchligi   va
osoyishtaligi, normal turmush kechirishini ta'minlash uchun ham zarur.
«Mudofaa   to'g'risida»gi   Qonunga   asosan,   mudofaa   yaxlit   bir   tizim   bo'lib
(Qonunning 2-moddasi), u aniq prinsiplar asosida tashkil qilinadi.
Mudofaa sohasidagi O'zbekiston siyosati prinsiplari quyidagilardan iborat:
-   boshqa   davlatlarga   qarshi   harbiy   kuch   ishlatmaslik,   tashqi   tajovuzlarning
oldini olish;
-   xalqaro   huquq   normalariga   muvofiq   ravishda   kollektiv   xavfsizlik   tizimida
ishtirok etish;
-   harbiy   qurilishning   zamonaviy   urushlar   va   qurolli   mojarolar   xususiyatiga
mosligini ta'minlash;
-   yalpi   qirg'in   qurollarini   ishlab   chiqarishni,   qayta   ishlashni,   egallashni,
saqlashni, tarqatishni va joylashtirishni rad etish;
-   Qurolli   Kuchlarning   mamlakatga   beriladigan   har   qanday   tajovuzni   daf
etishga doimiy tayyor turishi;
- mudofaani yetarli darajada bo'lishi;
- harbiy xizmatni sharafli ekanligini ta'minlash.
Mamlakatda mudofaa ishlarini tashkil qilish, xavfsizlik, xavfsizlikni saqlashga
e'tibor hech vaqt va hech qanday holda susaytirilmasligi kerak.
18 II.II.  Yangilangan mudofaa va xavfsizlik tizimi
Hozirgi   davrda  mamlakatimiz   xavfsizligiga   jiddiy   xavf   tug'dirayotgan   narsa   -
bu   terrorizm   bo'lib   qolmoqda.   Uning   mudhish   ishlaridan   bir   necha   marta   aziyat
chekildi va qurbonlar berildi. Shuning uchun bu xavfga qarshi kurash yo'llari haqida
Birinchi Prezident o'zining bir qator nutqlarida to'xtalgan.
Mamlakat   mudofaasi,   xavfsizlikni   tashkil   etish   birgina   davlatning   ishi   emas.
Albatta, bunda davlat asosiy rol o'ynaydi. U mamlakatdagi barcha kuchlarni mudofaa
va   xavfsizlikni   ta'minlashga   safarbar   qiladi.   Shu   maqsadda   fuqarolar   mudofaasi
tashkil qilinadi. Bu ishga fuqarolar o'rgatiladi, ko'niktiriladi.
O'zbekistonda   «Fuqaro   muhofazasi   to'g'risida»   maxsus   qonun   mavjud   bo'lib,
unda   fuqarolar   muhofazasini   tashkil   etish   bilan   bog'liq   barcha   masalalar   huquqiy
jihatdan hal qilingan.
Milliy   xavfsizlikni   ta'minlashda   mavjud   xavf-xatarni   oldindan   aniqlash,   uni
bartaraf   etish   choralarini   oldindan   ko'rish   juda  katta   foyda   keltiradi.  Shuning  uchun
mamlakatimizda   xalqaro   masalalar,   bo'lajak   xavf-xatarlarni   o'rganish,   tadqiq   qilish
maqsadida yetarli tuzilmalar tashkil qilingan.
Milliy   xavfsizlikni   ta'minlashda   mamlakat   Prezidenti   huzurida   tuzilgan
maslahat   organi   -   Xavfsizlik   kengashi   katta   rol   o'ynaydi.   U   milliy   xavfsizlik   bilan
bog'liq barcha masalalarni  ishlab  chiqish va  muvofiqlashtirishni  ta'minlaydi, shunga
mas'uldir.
Mudofaa,   mamlakat   xavfsizligi   doimiy   e'tibordagi   masala.   Keyingi   vaqtlarda
jahondagi   bo'layotgan   voqealar   ham   buning   dalilidir.   O'zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   2017-yil   22-dekabrdagi   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasida   "Shu   o'rinda
yana   bir   masala   —   mamlakatimiz   mudofaa   tizimining   tashkiliy   tuzilmasi,   uning
harbiy-jangovar holati, askar va ofitserlarning ma'naviy va ruhiy tayyorgarlik darajasi
bugungi tez o'zgarayotgan davr talablaridan ortda qolayotganini qayd etish lozim", -
deb qilinadigan ishlarni belgilab berdi.
19 2018-yil   9-yanvardagi   «O'zbekiston   Respublikasining   Mudofaa   doktrinasi
to'g'risida»gi   Qonun   mamlakat   mudofaasini   hozirgi   kun   talablariga   javob   berishini
ta'minlashga qaratilgandir.
Unda   qayd   qilinishicha,   O'zbekiston   Respublikasi   Doktrinasi   mudofaa
xususiyatiga   ega.   Mamlakatimiz   hech   bir   mamlakatni   o'zining   dushmani   deb
hisoblamaydi.   Shunday   mamlakatlar   borki,   o'z   doktrinalarida   aniq   bir   davlatlarni
o'zining   dushmani   deb   ko'rsatib   qo'ygan.   O'zbekiston   bunday   yo'l   bilan   bormadi   va
barcha   mamlakatlar   bilan   munosabatlarni   mamlakat   milliy   manfaatlarining
ustuvorligi   asosida   hamda   xalqaro   huquqning   umume'tirof   etilgan   prinsiplari   va
normalarini inobatga olgan holda, o'zaro naf  ko'rish, barcha nizoli  masalalarni  tinch
vositalar   va   muzokaralar   yo'li   bilan   hal   qilish,   davlatlararo   shakllangan
chegaralarning tan olish asosida qurishni belgilab
2018-yildan   boshlab   «Milliy   xavfsizlik   xizmati»   tubdan   islohot   qilishga
kirishildi.   2018-yil   14-martdagi   Prezident   Farmoni   bilan   Milliy   xavfsizlik   xizmati,
"Davlat   xavfsizlik   xizmati"ga   aylantirildi.   2018-yil   5-aprelda   "O'zbekiston
Respublikasida Davlat xavfsizlik xizmati to'g'risida" Qonun qabul qilindi.
Sobiq   Ittifoq   davlati,   SSSR   o'zining   ko'plab   salbiy   jihatlari   bilan   birga,   eng
kuchli   qurolli   kuchlarga   ega   davlat   edi.   Uning   qismlari   butun   ittifoq   hududida,
jumladan,   O'zbekiston   hududida   ham   joylashtirilgan   bo'lib,   SSSR   tugatilganidan
so'ng   Qurolli   Kuchlarda   ham   boshqaruv,   intizom   barbod   bo'lib,   turli   tahdidlar
kuchayib   borayotgan   vaqtda   O'zbekistonning   o'z   mudofaa   vazirligini   va   joylarda
qo'mondonlik tuzilmalarini shakllantirish o'z vaqtida qabul qilingan va to'g'ri bo'lgan
qaror edi.
Chunki   mustaqillikni   saqlash   xavfsizlikni   saqlash   bilan   bog'liq   bo'lib,   ularni
saqlashda Qurolli Kuchlar asosiy va hal qiluvchi rol o'ynaydi.
Undan   keyingi   muhim   qadam   Qurolli   Kuchlarning   mavjudligi,   vazifasining
Konstitutsiyada mustahkamlanishi bo'ldi 8
.
Natijada, Qurolli kuchlar Konstitutsiyaviy institut hisoblandi. Bu ham ularning
ahamiyatini   ko'rsatadi.   Konstitusiyaviy   norma   orqali   nima   uchun   qurolli   kuchlarni
8
  Mirziyoyev Sh. Xalqimizning roziligi bizning faoliyatimizga berilgan eng oliy bahodir. T. "O'zbekiston", 2018. 2-tom,
142-143-betlar.
20 tashkil   qilish   kerakligi   va   ularning   vazifasi   aniq   belgilandi.   Demak,   Qurolli
Kuchlarning Konstitutsiyaviy vazifasi:
- davlat suverenitetini va hududiy yaxlitligini;
-   aholining   tinch   hayoti   va   xavfsizligini   himoya   qilishdir.   U   shu   maqsadda
tuziladi.
Bundan tashqari, Konstitutsiyaga asosan qabul qilingan "Mudofaa to'g'risida"gi
Qonunda   Qurolli   Kuchlarga   urushlar   va   qurolli   mojarolarni   qaytarish   hamda   oldini
olish vazifasi ham yuklatilgan (Qonunning 6-moddasi).
Qurolli   Kuchlar   davlat   tomonidan   tashkil   qilinadigan   harbiy   birlashmalar,
qo'shilmalar, qismlar va boshqa harbiy tuzilmalardan iborat bo'ladi.
Qurolli   Kuchlar   va   uning   tarkibiy   qismlari   o'z   faoliyatini   qonuniylik,
markazlashgan   rahbarlik   va   yakkaboshchilik,   jangovar   safarbarlikka   doimo   tayyor
hamda harbiy intizomga rioya etish asosida tashkil etiladi.
Ularning   faoliyatidagi   bu   prinsiplar   mamlakat   xavfsizligini   ta'minlash
imkoniyatini beradi.
Qurolli   Kuchlar   ularning   tarkibiy   qismlari   o'z   vazifalarini   muvaffaqiyatli
amalga oshirish imkoniyatiga ega bo'lish uchun, ularning ixtiyoriga harbiy obyektlar,
binolar   va   inshootlar,   qurol-yarog'lar,   harbiy   texnikaning   barcha   zarur   turlari   va
boshqa harbiy ashyo, mol-mulk berib qo'yiladi va ular davlat mulki hisoblanadi.
Amaldagi   Konstitutsiyaning   126-moddasida:   "O'zbekiston   Respublikasi   o'z
xavfsizligini ta'minlash uchun yetarli darajada Qurolli Kuchlariga ega"(Yangilangan
Konstitutsiyaning 153-moddasi), - deb ko'rsatilgan.
Bu   Qurolli   Kuchlarning   tarkibiy   qismlari,   ularga   zarur   qurol-yarog',   texnika
ashyolar   hamda   eng   muhimi,   Qurolli   Kuchlarda   xizmat   qiluvchi   tarkib   O'zbekiston
mudofaa ehtiyojidan kelib chiqib belgilanishini anglatadi.
Qurolli   Kuchlarda   muddatli   va   muddatsiz   xizmat   o'tovchi   shaxslar   faoliyat
ko'rsatadi.   Fuqarolar   Konstitutsiyada   belgilangan   burchini   o'tash   uchun   Qurolli
Kuchlar   safiga   muddatli   xizmatga   chaqiriladi.   Bundan   tashqari,   Qurolli   Kuchlarda
doimiy   maosh   olib   ishlovchilar   ham   mavjud.   Ular,   asosan,   zobitlar   va   boshqa
xodimlardir.
21 Mamlakatimiz   mustaqilligining   dastlabki   yillarida   iqtisodiy   qiyinchiliklarga
qaramay, Qurolli Kuchlar uchun eng zarur va yuksak malakali zobitlar tayyorlashga
moijallangan bir qancha harbiy o'quv yurtlari tashkil qilindi, armiyani texnik jihatdan
jihozlashning samarali choralari ko'rildi, harbiy salohiyatni yetarli darajada ta'minlash
uchun zarur mablag' ajratildi. Mamlakatimiz harbiy doktrinasi  mudofaani ta'minlash
va xavfning oldini olish xarakterida tuzildi.
O'zbekiston   XXI   asrga   Qurolli   Kuchlarni,   chegara   qo'shinlarini   va   ichki
qo'shinlarni   yagona   davlat   siyosati   asosida   bosqichma-bosqich   isloh   qilish   maqsadi
bilan kirdi.
Islohotlarning   maqsadi   -   mamlakat   tinchligi   va   osoyishtaligini   saqlashga   va
ishonchli   himoya   qilishga   qodir,   tezkor,   har   jihatdan   yaxshi   ta'minlangan   Qurolli
Kuchlarni shakllantirish hisoblanadi.
Shu maqsadda mamlakat hududida harbiy-ma'muriy birliklar - harbiy okruglar
tuzildi.   Soni   va   tuzilishi,   professional   tarkibi   jihatidan   eng   maqbul   armiya   tuzish
vazifasi  belgilandi  va u amalga oshirildi. Qurolli Kuchlarning qo'shilma va qismlari
qaytadan joylashtirildi. Bular:
birinchidan, qo'shinlarni boshqarish samaradorligining ancha oshirilishiga;
ikkinchidan, ularning eng muhim strategik yo'nalishlarda ishlashiga;
uchinchidan,   hududiy   mudofaaning   haqiqiy   tizimini   shakllantirishga   imkon
berdi.
Qurolli   Kuchlar   sonini   qisqartirish   barobarida   son   va   tuzilishi,   professional
tarkibi jihatidan eng maqbul armiya tuzish ishlari olib borildi.
Armiyani   mustahkamlash   -   ularni   zamonaviy   qurollar   bilan   ta'minlashga
bevosita bog'liq, shuning uchun bu borada yetarli ishlar olib borildi.
Qurolli   Kuchlarni   mustahkamlash   bo'yicha   olib   borilgan   va   olib   borilayotgan
ishlardan   chegara   qo'shinlari,   Ichki   ishlar   vazirligi   qo'shinlari   ham   chetda   qolgani
yo'q. Chunki ular ham mamlakat xavfsizligini ta'minlashda o'z o'rniga ega.
Bulardan   tashqari,   xorijiy   mamlakatlarning   tajribalarini   o'rganib,   Qurolli
Kuchlarni   tashkil   etish,   uning   quyi   bo'g'inlaridan   tortib,   yuqori   bosqichlarigacha
boshqarish tartibi tubdan qayta ko'rib chiqildi va tizimli choralar belgilandi.
22 Davlatning   mudofaa   qobiliyatini   mustahkamlash,   O'zbekiston   Respublikasi
qurolli kuchlarining jangovar qudrati va salohiyatini oshirishga alohida urg'u beril di.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   22-dekabrdagi   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasida   "mamlakatimiz   mudofaa   tizimining   tashkiliy   tuzilmasi,   uning
harbiy jangovar holati, askar va ofitserlarning ma'naviy va ruhiy tayyorgarlik darajasi
bugungi tez o'zgarayotgan davr talablaridan ortda qolayotganligini qayd etish lozim"
degan so'zlari bu borada hali jiddiy ishlar qilish zarurligini ko'rsatadi.
2022-2026-yillarga   mo'ljallangan   yangi   O'zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasida
"Mamlakatimiz xavfsizligi va mudofaa salohiyatini kuchaytirish, ochiq, pragmatik va
faol   tashqi   siyosat   olib   boorish"   ustuvor   yo'nalishi   bo'yicha   davlatning   mudofaa
qobiliyatini   yanada   mustahkamlash,   Qurolli   Kuchlarning   jangovar   shayligini,   uning
imkoniyatlari   va   qobiliyatini   kuchaytirish,   harbiy   xizmatchilar,   ularning   oila
a'zolarining   ijtimoiy   himoyasini   har   tomonlama   kuchaytirish,   favqulodda
vaziyatlarning oldini olish va bartaraf etishning samarali tizimini yaratish, Markaziy
Osiyoda xavfsizlik, savdo-iqtisodiy, suv, energetika, transport va madaniy-gumanitar
sohalardagi   yaqin   hamkorlikni   sifat   jihatidan   yuqori   bosqichga   olib   chiqish   singari
maqsadlar belgilangan.
23 Xulosa
Xulosa   shuki,   yangilangan   Konstitutsiyaning   152-moddasida   O'zbekiston
Respublikasi  Qurolli Kuchlari O'zbekiston Respublikasining davlat suverenitetini va
hududiy   yaxlitligini,   aholining   tinch   hayoti   va   xavfsizligini   himoya   qilish   uchun
tuzilishi shaklidagi konstitutsiyaviy normada o'z ifodasini topmoqda.
Mamlakat   mudofaasi   va   xavfsizligini   ta'minlash   doimo   ustuvor   masalalardan
bo'lib kelgan.
Bundan   ko'rinib   turibdiki,   mudofaa   va   xavfsizlik   nafaqat   davlat   va   mamlakat
xavfsizligi,   chegaralar   daxlsizligi   uchun   balki,   fuqarolarning   tinchligi   va
osoyishtaligi, normal turmush kechirishini ta'minlash uchun ham zarur.
«Mudofaa   to'g'risida»gi   Qonunga   asosan,   mudofaa   yaxlit   bir   tizim   bo'lib
(Qonunning 2-moddasi), u aniq prinsiplar asosida tashkil qilinadi.
Mudofaa sohasidagi O'zbekiston siyosati prinsiplari quyidagilardan iborat:
-   boshqa   davlatlarga   qarshi   harbiy   kuch   ishlatmaslik,   tashqi   tajovuzlarning
oldini olish;
-   xalqaro   huquq   normalariga   muvofiq   ravishda   kollektiv   xavfsizlik   tizimida
ishtirok etish;
-   harbiy   qurilishning   zamonaviy   urushlar   va   qurolli   mojarolar   xususiyatiga
mosligini ta'minlash;
-   yalpi   qirg'in   qurollarini   ishlab   chiqarishni,   qayta   ishlashni,   egallashni,
saqlashni, tarqatishni va joylashtirishni rad etish;
-   Qurolli   Kuchlarning   mamlakatga   beriladigan   har   qanday   tajovuzni   daf
etishga doimiy tayyor turishi;
- mudofaani yetarli darajada bo'lishi;
- harbiy xizmatni sharafli ekanligini ta'minlash.
Mamlakatda mudofaa ishlarini tashkil qilish, xavfsizlik, xavfsizlikni saqlashga
e'tibor hech vaqt va hech qanday holda susaytirilmasligi kerak.
Yangilangan   Konstitutsiyada   O zbekistonning   ijtimoiy   davlat   sifatidagi   roliʻ
mustahkamlanib,   davlat   o ziga   ko plab   ijtimoiy   majburiyatlarni   olmoqda.   Bu   esa	
ʻ ʻ
24 yaqin   yillarda   yurtimizda   aholi   o rtasida   kambag allik   darajasining   keskinʻ ʻ
pasayishiga hamda o rta sinfning ortishiga olib borishini prognoz qilish mumkin. 	
ʻ
Xulosa   qilib   aytadigan   bo lsak,   xalqimizning,   ekspert   va   mutaxassislarning	
ʻ
takliflari,   xalqaro   va   xorijiy   davlatlarning   tajribasi   inobatga   olingan   holda
tayyorlangan Konstitutsiyaviy qonun xalqimizning farovon hayoti uchun mustahkam
huquqiy asos bo lib xizmat qiladi. 	
ʻ
25 Foydalanilgan adabiyotlar
I. Rahbariy adabiyotlar:
1. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz... – Toshkent: “O’zbekiston”, 2017. – 488 b.
2. Mirziyoyev, Sh. M. Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib, yangi
bosqichga ko’taramiz– Toshkent O’zbekiston, 2017. -592 b.
3. Mirziyoyev,  Sh.  M.  Tanqidiy tahlil, qat’iy  tartib-intizom  va  shaxsiy   javobgarlik  –
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. 2017 yil 14 yanvar G’. –
Toshkent O’zbekiston, 2017. – 104 b.
4. Mirziyoyev   Sh.   Xalqimizning   roziligi   bizning   faoliyatimizga   berilgan   eng   oliy
bahodir. T. "O'zbekiston", 2018. 2-tom, 142-143-betlar.
5. Mirziyoyev   Sh.   Niyati   ulug'   xalqning   ishi   ham   ulug',   hayoti   yorug'   va   kelajagi
farovon bo'ladi. (kirill alifbosida). T. "O'zbekiston". 2019. 3-tom,
6. Karimov I. A. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. T. 3. – T.: “O’zbekiston”, 1996.
20-bet.
26

XXVII bob. Mudofaa va xavfsizlik

Купить
  • Похожие документы

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha