Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 715.5KB
Xaridlar 26
Yuklab olingan sana 08 May 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

asadbek asrorov

Ro'yxatga olish sanasi 27 Aprel 2024

104 Sotish

Yalpi talab - yalpi taklif modeli vositasida jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi

Sotib olish
O‘ ZBEKISTON  RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
 
TOSHKENT AMALIY
FANLAR UNIVERSITETI
                                                       
“TARMOQLAR IQTISODIYOTI” KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT. MAKROIQTISODIYOT”
FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:   Yalpi talab - yalpi taklif modeli vositasida jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi
tahlili.
Bajardi: 2-kurs IQ22-S-03(A) guruh talabasi Xakimov Xumoyun Farxodjonovich
 
     Komissiya a’zolari:____________________________
   ____________________________
Himoya natijasi: «______» baho «___» ________________ 20___y.  
Toshkent – 2024
1 Reja:
KIRISH…………………………………………………..3
I BOB YALPI TALAB TUSHUNCHASI VA 
MUVOZANATI…………………………………………4
1. Yalpi   talab   tushunchasi   va   uning   hajmiga   ta ’sir   qiluvchi
omillar……………………………………………………….4
2. Yalpi talab va yalpi taklif o ’rtasidagi muvozanatlik hamda      
uning  o’zgarishi………………………………………………….8
II BOB YALPI TALABGA TASIR ETUVCHI OMILLAR VA AD-
AS MODELI…………………………………………………….12
2.1 Yalpi taklif va unga ta’sir etuvchi omillar……………….…..12
2.2 AD-AS modelida narxlar va milliy ishlab chiqarish real
hajmining muvozanatli darajalari…………………………….…..23
XULOSA…………………………………………………………………..27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………28
2 KIRISH
Har qanday bozorda vaziyat talab va taklif o‘rtasidagi nisbatga bog‘liq bo‘lib, ular 
hajmlarining o‘zgarishi baholarning o‘zgarishini keltirib chiqaradi. Baholarning 
o‘zgarishi esa talab va taklif hajmlariga ta’sir ko‘rsatadi. Bunday o‘zaro bog‘liqlik 
umumlashtirilgan holda ko‘rib chiqiladigan milliy bozorga ham ta’luqlidir. 
Alohida tovarlar va xizmatlar bozoridagi bunday bog‘liqlik talab va taklif modeli 
yordamida tadqiq qilinishini yaxshi bilamiz. Ammo makroko‘lamda milliy ishlab 
chiqarish hajmining o‘zgarishi bilan birga baholar umumiy darajasining o‘zgarishi 
o‘rtasida bog‘liqlikni tadqiq qilish, nima uchun milliy ishlab chiqarish hajmi ayrim
davrlarda barqaror o‘sishi, ba’zi davrlarda esa pasayib ketishni izohlab berish 
uchun bu modellardan foydalanib bo‘lmaydi. Bu vazifani bajarish uchun yalpi 
talab - yalpi taklif (AD-AS aggregate demand- aggregate supply) modelidan 
foydalanamiz. Bu modelda yalpi taklif, baholarning umumiy darajasi kabi agregat 
ko‘rsatkichlaridan foydalaniladi. Makroiqtisodiyotda AD-AS modeli ishlab 
chiqarish hajmlari va baholar darajalarining tebranishlarini hamda ular 
o‘zgarishining oqibatlarini o‘rganish uchun bazaviy model bo‘lib hisoblanadi. AD-
AS modeli yordamida davlat iqtisodiy siyosatining turli variantlari tasvirlab 
berilishi mumkin. Yalpi talab – uy xo‘jaliklari, korxonalar, hukumat va chet ellik 
xaridorlarning baholarning ma’lum darajasida iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan 
yakuniy tovarlar va xizmatlarning umumiy hajmiga bo‘lgan talabidir. Yoki 
boshqacha qilib aytganda yalpi talab iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy 
tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilingan umumiy harajatlar yig‘indisidir.
3 I BOB YALPI TALAB TUSHUNCHASI VA 
MUVOZANATI
1.1Yalpi talab tushunchasi va uning hajmiga ta ’sir qiluvchi omillar.
Yalpi   talab   -   bu   barcha   iste ’molchilar,   ya’ni   aholi,   korxonalar   va   davlat
narxlarning   o’rtacha   darajasida   sotib   olishi   mumkin   bo’lgan   turli   tovarlar   va
xizmatlarning   umumiy   hajmini,   yoki   milliy   iqtisodiyotdagi   real   pul   daromadlari
hajmini bildiradi. Boshqa sharoitlar o’zgarmay qolganda, narx darajasi qancha past
bo’lsa,   iste’molchilar   (mamlakat   ichidagi   hamda   chet   eldagi)   milliy   ishlab
chiqarish   real   hajmining   shuncha   katta   qismini   va   aksincha,   narx   darajasi   qancha
yuqori   bo’lsa,   shuncha   kam   qismini   sotib   oladi.   Shunday   qilib,   narx   darajasining
oshishi, boshqa sharoitlar o’zgarmay qolganda yalpi talab hajmining kamayishiga
sabab bo’ladi. Aksincha, narx darajasining pasayishi yalpi talabning oshishiga olib
keladi.   Yalpi   talabga   narxdan   tashqari   ta’sir   qiluvchi   omillarning   o’zgarishi   ham
milliy ishlab chiqarish hajmining o’zgarishiga olib keladi.
Narx   darajasi   va   talab   bildirgan   milliy   ishlab   chiqarish   hajmi   o ’rtasidagi   bu
teskari bog’liqlik 1-chizmada aniq ifodalangan.
Bu yalpi talab hajmiga ta ’sir etuvchi narxdan tashqari omillar quyidagilardir:
1.   Iste ’molchilik   sarflaridagi   o’zgarishlar .   Narx   darajasining   o’zgarishiga
bog’liq   bo’lmagan   holda,   narxdan   tashqari   bir   yoki   bir   nechta   omillar   ta’sirida
iste’molchilar   xaridi   hajmida   o’zgarish   ro’y   berishi   mumkin.   Bu   iste’molchi
farovonligi,   iste’molchining   kutishi,   iste’molchining   qarzlari   va   soliqlarning
o’zgarishi natijasi hisoblanadi.
4 Iste ’molchining   farovonligi   iste’molchi   ega   bo’lgan   barcha   moliyaviy
aktivlarga   (aktsiya   va   obligatsiya)   hamda   uy   va   er   kabi   ko’chmas   mulklarga
egaligiga   bog’liq bo’ladi. Ularning real  qiymatining keskin kamayishi  tovar xarid
qilishining kamayishiga olib keladi. Iste’molchilik sarflarining qisqarishi natijasida
yalpi   talab   kamayadi.   Aksincha   moddiy   va   moliyaviy   qimmatliklar   real
qiymatining   oshishi   natijasida,   narxlarning   mavjud   darajasida   iste’molchilik
sarflari   o’sadi.   Bunga,   aktsiya   kursining   keskin   oshishi,   xatto   narxlar   darajasi
o’zgarmay qolganda iste’molchi farovonligining o’sishiga olib kelishini misol qilib
keltirish   mumkin.   Uy   va   er   real   qiymatining   keskin   kamayishi,   narx   umumiy
darajasining   o’zgarishiga   bog’liq   bo’lmagan   holda   iste’molchi   farovonligining
pasayishiga olib keladi.
Iste ’molchining   kutishi .   Iste’molchilik   sarflari   hajmidagi   o’zgarish,
iste’molchining   narxlar   va   daromadlar   darajasidagi   kelajakdagi   o’zgarishlarni
oldindan   bilishiga   bog’liq.   Masalan,   agar   odamlar   kelajakda   o’zlarining   real
daromadi   ko’payadi,   deb   hisoblasa,   ular   joriy   daromadlarining   ko’proq   qismini
sarflashga   tayyor   bo’ladi.   Natijada   bu   davrda   iste’molchilik   sarflari   ko’payadi,
jamg’arish   esa   kamayadi   va   yalpi   talab   ortadi.   Aksincha,   agar   odamlar   kelajakda
o’zlarining   real   daromadlari   kamayadi   deb   hisoblasa,   ularning   iste’molchilik
sarflari va demak, yalpi talabi qisqaradi. 
Xuddi   shunday   inflyatsiyaning   kutilishi   bugungi   yalpi   talabni   oshiradi.
Chunki   iste’molchilar   narxlar   oshguncha   tovarlarni   xarid   qilib   qolishga   harakat
5 qiladi. Aksincha, yaqin kelajakda narxlar pasayishining kutilishi, bugungi iste’mol
miqdorining kamayishiga olib keladi.
Iste ’molchi qarzlari . Iste’molchi qarzlari ko’p bo’lganda, u joriy daromadini
qarzlarga   to’lab,   o’zlarining   bugungi   sarflarini   qisqartirish   mumkin.   Aksincha,
iste’molchi qarzdor bo’lmasa, ular bugungi sarflarini ko’paytirishga tayyor bo’ladi.
Soliq.  Daromad solig ’i stavkasining kamayishi, narxlarning mavjud darajasida
iste’molchilik   sarflarini   ko’paytiradi,   soliqlarning   oshishi   iste’molchilik   sarflarini
kamaytiradi.
2. Investitsion sarflar . Investitsion sarflar, ya ’ni ishlab chiqarish vositalarini
xarid   qilish,   yalpi   talabning   narxdan   tashqari   muhim   omili   hisoblanadi.
Narxlarning mavjud darajasida korxona sotib olishi  mumkin bo’lgan yangi ishlab
chiqarish vositalarining kamayishi yalpi talabning kamayishiga, aksincha korxona
sotib   oladigan   investitsion   tovarlar   hajmining   ko’payishi   yalpi   talabning
ko’payishiga   olib   keladi.   Investitsion   sarflarni   o’zgartirish   mumkin   bo’lgan
narxdan tashqari omillarni alohida - alohida qarab chiqamiz.
Foiz   stavkalari.   Boshqa   sharoitlar   o ’zgarmay   qolganda,   foiz   stavkasining
oshishi,   investitsion   sarflarning   kamayishiga   va   yalpi   talabning   qisqarishiga   olib
keladi.   Bu   erda   gap   mamlakatda   pul   massasi   hajmining   o’zgarishi   oqibatida   foiz
stavkalarining   o’zgarishi   haqida   gap   ketadi.   Pul   massasining   ko’payishi   foiz
stavkasini   kamaytiradi   va   shu   orqali   kapital   qo’yilmalar   hajmini   ko’paytiradi.
Aksincha,   pul   masasining   kamayishi   foiz   stavkasining   oshishiga   va
investitsiyalarning qisqarishiga olib keladi.
Investitsiyalardan   kutiladigan   foyda .   Kapital   qo ’yilmalardan   yuqori   foyda
olishning   kutilishi   investitsion   tovarlarga   talabni   oshiradi   va   aksincha,   istiqbolda
investitsion   dasturlardan   foyda   olish   noaniq   bo’lsa,   investitsiyalarga   sarflar
kamayish  tamoyiliga ega bo’ladi, demak, yalpi talab ham kamayadi.
Soliqlar .   Korxonadan   olinadigan   soliqlarning   ko ’payishi   kapital
qo’yilmalardan olinadigan foydaning kamayishiga va demak, investitsion sarflar va
6 yalpi   talabning   qisqarishiga   olib   keladi.   Aksincha,   soliqlarning   qisqarishi   bunday
foydani va investitsion sarflarni ko’paytiradi.
Texnologiya .   Yangi   va   takomillashgan   texnologiya   investitsion   sarflarni   va
shu  orqali yalpi talabni rag ’batlantirish tamoyiliga ega bo’ladi.
Ortiqcha   quvvatlar .   Ortiqcha   quvvatlar,   ya ’ni   mavjud   foydalanilmaydigan
asosiy   kapitalning   ko’payishi,   yangi   investitsion   tovarlarga   talabni   va   natijada
yalpi   talabni   kamaytiradi.   Ishlab   chiqarish   quvvatlaridan   to’liq   foydalanilganda
tadbirkorlar   ko’proq   mashina   va   uskunalar   sotib   olishga   tayyor   bo’ladi,   demak
investitsion sarflari ko’payadi.
3. Davlat sarflari .   Narxlarning mavjud darajasida, milliy mahsulotda davlat
xaridining   ko ’payishi   yalpi   talabning   o’sishiga   olib   keladi.   Bunga   davlatning   o’z
armiyamizni   tuzish   to’g’risidagi   qarori   misol   bo’la   oladi.   Davlat   sarflarining
kamayishi yalpi talabning qisqarishiga olib keladi. Masalan, yangi avtomobil yo’li
qurishga davlat sarflarining qisqarishi shunday natijaga olib keladi.
4. Sof eksportdagi o ’zgarish .   Sof eksportning ko’payishi yalpi talabni ham
ko’paytiradi.   Birinchidan,   eksportning   yuqori   darajasi,   chet   ellarda   bizning
tovarlarga   bo’lgan   talabni   oshiradi.   Ikkinchidan,   importning   qisqarishi   o’z
tovarlarimizga   ichki   talabning   ko’payishini   taqozo   qiladi.   Sof   eksport   hajmini
avvalo   chet   davlatlardagi   milliy   daromad   va   valyuta   kurslari   o’zgartiradi.   Chet
mamlakatlarda daromadlar  darajasi  oshganda, ularning fuqarolari  ham  o’zlarining
tovarlarini   va   ham   chet   ellarda   ishlab   chiqarilgan   tovarlarni   ko’proq   miqdorda
sotib   olish   imkoniyatiga   ega   bo’ladi.   Chet   ellarda   milliy   daromadning   kamayishi
esa qarama-qarshi natija beradi: bizning eksportning sof hajmi qisqaradi.
Valyuta   kurslari.   Boshqa   valyutalarga   nisbatan   milliy   pul   kursining
o ’zgarishi   sof   eksportga   va   demak   yalpi   talabga   ta’sir   ko’rsatadi.   Faraz   qilaylik,
ienaning   dollardagi   narxi   o’sadi.   Bu   shuni   bildiradiki,   dollar   ienaga   nisbatan
qadrsizlanadi   va   iena   kursi   ko’tariladi.   Dollar   va   iena   o’rtasidagi   yangi   nisbat
natijasida   yaponiyalik   iste’molchilar   ienaning   ma’lum   summasiga   ko’proq   dollar
olishi   mumkin.   Demak,   yaponiyalik   iste’molchilar   uchun   amerika   tovarlari
7 yaponiyanikiga   qaraganda   arzonroq   bo’ladi.   Shu   bilan   birga   amerikalik
iste’molchilar   dollarning   ma’lum   summasiga   kamroq   yaponiya   tovarlarini   sotib
olishi  mumkin. Bunday holda kutish mumkinki, Amerika eksporti  o’sadi, importi
kamayadi.   Sof   eksportning   ko’payishi   o’z   navbatida   AQSh   yalpi   talabining
ko’payishiga olib kelishini bildiradi.
1.2  Yalpi talab va yalpi taklif o ’rtasidagi muvozanatlik hamda      
uning  o’zgarishi.
Yalpi talab egri chizig ’i va yalpi taklif egri chizig’i kesishgan nuqta narxning
muvozanatli   darajasi   va   milliy   ishlab   chiqarishning   muvozanatli   real   hajmini
ko’rsatadi (3 - chizma).
Ishlab   chiqarilgan   va   sotib   olingan   mahsulot   real   hajmi   teng   bo ’ lganda ,
iqtisodiyotda   muvozanatlikka   erishiladi   faraz   qilingki ,  mamlakatdan   yalpi   talab   va
yalpi   taklifning   o ’ lchamlari   quyidagi   ma ’ lumotlar   bilan   xarakterlansin .  
8 9 Ushbu   yilda   barcha   pul   daromadlarining   529,5   mlrd .   so ’ mi   (16,6%)   yalpi
talabga   aylanmagan ,  ya ’ ni   jamg ’ arilgan .
Yalpi   talab   egri   chizig ’ i   yalpi   taklif   egri   chizig ’ ini   yotiq   kesmada   kesib   o ’ tsa ,
narx   darajasi   milliy   ishlab   chiqarish   muvozanatli   real   hajmining   shakllanishiga
hech   qanday   ta ’ sir   ko ’ rsatmaydi .
Tik   kesmada   ishchi   kuchi   va   ishlab   chiqarish   quvvatlari   to ’ liq   foydalaniladi ,
shu   sababli   yalpi   talabning   kengayishi   faqat   narx   darajasiga   ta ’ sir   ko ’ rsatadi   ya ’ ni
uni   oshiradi .   Milliy   ishlab   chiqarishning   real   hajmi   esa   o ’ zgarishsiz   qoladi .   Oraliq
kesmada   yalpi   talabning   kengayishi   milliy   ishlab   chiqarish   real   hajmining
ko ’ payishiga   va   narx   darajasining   oshishiga   olib   keladi .
Agar   yotiq   kesmada   yalpi   talab   kamaysa,   milliy   ishlab   chiqarishning   real
hajmi   kamayadi, narx darajasi  esa o ’zgarishsiz  qoladi. Tik kesmada  narx tushadi,
milliy   ishlab   chiqarishning   real   hajmi   esa   to’liq  bandlik   darajasida   qoladi.   Oraliq
kesmada milliy ishlab chiqarishning real hajmi qisqaradi va narx darajasi pasayadi.
Ayni   paytda   bu   erda   shuni   ta’kidlash   lozimki,   oraliq   va   tik   kesmalarda   yalpi
talabning   qisqarish   vaziyatni   murakkablashtiruvchi   omillar   ta’sirida   birdaniga
narxning   pasayishiga   olib   kelmasligi   mumkin.   Bu   murakkablik   shundan   iboratki,
tovarlar   va   resurslar   narxi   pasayish   tamoyiliga   ega   bo’lmaydi.   Shu   sababli   ayrim
iqtisodchilar   bunday   tamoyilga   xrapovikli   samara   sifatida   qaraydi.   (xrapovik-bu
10 mexanizm   bo’lib   bu   g’ildirakni   orqaga   emas   oldinga   xarakat   qilishga   yordam
beradi).   Xrapovikli   samara   shunga   asoslanadiki,   narx   osonlik   bilan   oshadi,   lekin
qiyinchilik   bilan   pasayadi.   Shu   sababli   yalpi   talabning   oshishi   narx   darajasini
ko’taradi,   lekin   talab   kamayganda,   qisqa   davr   ichida   narxning   tushishini   kutish
mumkin   emas.   Nima   uchun   narx   pasayishi   tamoyiliga   ega   emas   degan   savolga
javob   berish   qiyin   bo’lsada,   uning   ayrim   sabablarini   ko’rsatish   mumkin.
Birinchidan, ish haqi korxona umumiy xarajatlarining asosiy qismini (70-75 foiz)
tashkil   qilib,   qandaydir   davr   ichida   pasayishi   tamoyiliga   ega   bulmaydi.   Chunki
ishchilarning asosiy qismi shartnoma (kasaba uyushmalar orqali) bo’yicha ishlaydi
va   shartnoma   muddati   tugaguncha   ish   haqini   pasaytirish   ta’qiqlanadi.   Boshqa
sababi, tadbirkorlar ish haqi darajasini pasaytirishni xoxlamasligi mumkin. Buning
ikkita   sababi   bor.   Bir   tomondan   ancha   past   ish   haqi   ishchilarning   mehnat
unumdorligiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin.
Shu   bilan   birga   ancha   past   ish   haqi   maxsulot   birligiga   mehnat   sarflarini
kamaytirsa,   ancha   past   mehnat   unumdorligi   esa   mehnat   sarflarini   oshiradi.   Agar
ular   ish   haqini   pasaytirishga   qaror   kilsa,   malakali   ishchi   kuchidan   ajrab   qolishi
mumkin. Narxning pasayish tamoyiliga ega emasligining ikkinchi sababi shundan
iboratki,   juda   ko ’pchilik   korxonalar   etarli   darajada   manopol   mavqega   ega   bo’ladi
va   bu   ularga   talab   kamayganda   xam   narxning   pasayishiga   qarshi   turish   imkonini
beradi.
11 II BOB YALPI TALABGA TASIR ETUVCHI OMILLAR VA AD-
AS MODELI
2.1 Yalpi talab va unga ta’sir etuvchi omillar
Makroko’lamda   milliy   ishlab   chiqarish   hajmining   o’zgarishi   bilan   birga
narxlar   umumiy   darajasining   o’zgarishi   o’rtasida   bog’liqlikni   tadqiq   qilish,   nima
uchun   milliy   ishlab   chiqarish   hajmi   ayrim   davrlarda   barqaror   o’sishi,   ba’zi
davrlarda   esa   pasayib   ketishni   izoxlab   berish   uchun   yalpi   talab   -   yalpi   taklif
(ADAS aggregate demand – aggregate supply) modelidan foydalanamiz. 
Bu   modelda   yalpi   talab   va   taklif,   narxlarning   umumiy   darajasi   kabi   agregat
ko’rsatkichlaridan foydalaniladi. 
Makroiqtisodiyotda   AD-AS   modeli   ishlab   chiqarish   hajmlari   va   narxlar
darajalarining   tebranishlarini   hamda   ular   o’zgarishining   oqibatlarini   o’rganish
uchun   asosiy   model   bo’lib   hisoblanadi   va   boshqa   bir   qancha   modellar   AD-AS
modelining   xususiy   holi   hisoblanadi.   AD-AS   modeli   yordamida   davlat   iqtisodiy
siyosatining turli variantlari tasvirlab berilishi mumkin. 
Yalpi   talab   —   uy   xo’jaliklari,   korxonalar,   xukumat   va   chet   ellik
xaridorlarning   narxlarning   ma’lum   darajasida   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarilgan
yakuniy tovarlar va xizmatlarning umumiy hajmiga bo’lgan talabidir. 
Yoki boshqacha qilib aytganda umumiy talab iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan
yakuniy   tovarlar   va   xizmatlarni   sotib   olishga   qilingan   umumiy   harajatlar
yig’indisidir.   Formula   ko’rinishida   umumiy   talabni   quyidagicha   tasvirlash
mumkin: 
AD =S+I+G+X
n  
Narxlar   darajasi   va   talab   qilingan   milliy   mahsulot   hajmi   o’rtasidagi
bog’liqlikni ifoda etuvchi chiziq jami talab egri chizig’i deb ataladi. Buni chizma
ko’rinishida tasvirlash mumkin (5- chizma). 5- chizmadan ko’rinib turibdiki, talab
egri chizig’i doimo pastga va o’ngga suriladi.  Nima uchun? 
12  
Bunday   surilishning   sababi   har   xil.   Ya’ni,   alohida   olingan   tovarlarda   talab
egri chizig’ining surilishiga asosan daromad samarasi va o’rinbosar tovarlar sabab
bo’lar   edi.   Ayrim   tovarlarning   narxi   pasayganda,   iste’molchilarning   pul
daromadlari   ko’proq   mahsulot   sotib   olish   imkonini   beradi   (daromad   samarasi).
Shuningdek,   narx   pasayganda   iste’molchi   ushbu   tovarni   ko’proq   boshqa   sotib
oladi,   chunki   u   boshqa   tovarlarga   nisbatan   arzonroq   bo’ladi   (o’rnini   bosadigan
tovarlar). 
Milliy bozorda AD-egri  chizig’ining traektoriyasini  avvalo pulning miqdoriy
nazariyasi tenglamasi yordamida izohlash mumkin. 
M*V=Y*R 
Bu erda: M — muomaladagi pul miqdori;   
V — pulning aylanish tezligi; 
R — iqtisodiyotdagi narxlar darajasi (narx indeksi); 
Y — talab qilinayotgan real ishlab chiqarish xajmi. 
         
M  * V M  * V
Bu tenglamadan P = ; Y=  tenglamalarni keltirib chiqaramiz.  
Y P
Bu   tenglamalardan   ko’rinadiki,   narxlar   darajasi   qancha   oshsa,   real   milliy
mahsulot xajmiga talab hajmi shuncha past bo’ladi, ya’ni pul massasi (M) va uning
13 
 
 
 
 
 
 
 
5 - chizma .  Yalpi   talab   egri   chizig’i  P  
Y  AD  P
2  
P
1  
Y
2  
Y
1  Narxlar 
darajasi  
Milliy mahsulotning real hajmi   aylanish   tezligi(V)   o’zgarmas   bo’lsa,   narxlar   darajasi   va   umumiy   talab   o’rtasida
teskari bog’liqlik mavjud bo’ladi. 
Buiday bogliqlik, shuningdek quyidagi narx omillari bilan izohlanadi: 
1. Foiz stavkasi samarasi; 
2. Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi; 
3. Import xaridlar samarasi. 
Foiz stavkasi  samarasi  yoki Keyns samarasi  shuni  bildiradiki, jami talabning
egri   chiziq   bo’yicha   surilishi   narxlar   darajasi   o’zgarishining   foiz   stavkasiga
bo’lgan ta’siriga bog’liq. 
Demak, tovarlarning narx darajalari oshsa, iste’molchilarga xarid qilish uchun
katta   miqdorda   naqd   pul   kerak   bo’ladi.   Ish-bilarmonlar   uchun   ham   ish   haqi   va
boshqa xarajatlarni to’lashga katta miqdorda pul zarur bo’ladi. Qisqacha aytganda,
tovarlar narxsi darajalarining yuqoriligi pulga bo’lgan talabni oshiradi. 
Pul   taklifi   hajmi   o’zgarmagan   holatda   talabning   oshishi   foiz   stavkasini
ko’tarilishiga   olib   keladi.   Foiz   stavkalari   yuqori   bo’lgan   sharoitda
ishbilarmonlarning investitsiya tovarlariga bo’lgan talabi pasayadi. 
Investitsiya   harajatlari   umumiy   talabning   bir   qismi   bo’lganligi   tufayli   bu
umumiy talab hajmining pasayishiga olib keladi. 
P ↑→ M
d ↑ (M
s  sonst) →  R↑→   I ↓→  AD ↓ 
Boylik   samarasi   yoki   real   kassa   koldiqlari   samarasi   (Pigu   samarasi)   shuni
bildiradiki,   narxlar   darjasining   oshishi,   nominal   narxsi   oldindan   belgilangan
moliyaviy   aktivlar   (omonatlar,   obligatsiyalar)   real   xarid   qobiliyatini   pasaytirib
yuboradi. Bunday sharoitda aholi joriy daromadidan iste’mol xarajatlari miqdorini
qisqartiradi,   ya’ni   iste’molga   chegaraviy   moyillik   pasayib   boradi.   Masalan,
muayyan   shaxs   aktivida   10   mln.   so’m   bo’lsa,   undan   hech   ikkilanmasdan   birorta
avtomashina   sotib   olishi   mumkin   bo’ladi,   agarda   inflyatsiya   ta’sirida   mashina
narxi   12   mln.   so’mga   ko’tarilsa,   u   mashina   sotib   ololmasligi   mumkin   va   yana   2
mln. so’m jamg’arish uchun joriy davrda olgan ixtiyoridagi daromadidan ko’proq
qismini jamg’aradi. 
14 Iste’mol   xarajati   umumiy   talabning   bir   qismi   bo’lganligi   tufayli   uning
kamayishi ADning pasayishiga olib ksladi. 
P   ↑→           Moliyaviy                                     S   ↓                                                         aktivlarning
→   AD↓              real qiymati             S ↑ 
 
Import   xaridlari   samarasi   shuni   bildiradiki,   biror   mamlakatda   tovar   va
xizmatlarning ichki narxlari tashqi narxlarga nisbatan oshib borsa, shu mamlakatda
ishlab chiqarilayotgan tovar va xizmatlarga talab hajmi kamayadi va o’z navbatida
shu   mamlakatda   import   mahsulotlarga   bo’lgan   talab   oshadi.   Va,   aksincha,   ichki
narxlarning   pasayishi   importning   kamayishiga   va   eksportning   oshishiga   yoki
milliy   mahsulotga   talab   hajmi   oshishiga   olib   keladi.   Bu   esa   sof   eksport   hajmi
orqali umumiy talab hajmiga ta’sir    ko’rsatadi. 
                      X↓ 
P↑                                Xn↓→ AD↓ 
                      M↑    
Yuqorida   ko’rib   o’tilgan   omillar   jami   talabning   narx   omillari   deb   ataladi.
Bundan tashqari jami talabning narhlarga bog’liq bo’lmagan omillari ham mavjud.
Bu   omillardagi   o’zgarishlar   jami   talabning   miqdorida   o’z   aksini   topadi   va   uning
egri   chizig’ini   chapga   yoki   o’ngga   siljitadi.   Jami   talabning   narxlarga   bog’liq
bo’lmagan omillariga quyidagilarni kiritamiz: 
1.  Iste’mol xarajatlaridagi o’zgarishlar: 
 iste’molchilarning   real   moddiy   aktivlari   qiymatining   o’zgarishi,   bu
erda real moddiy aktivlarning qiymati inflyatsiya ta’sirida o’zgarishini emas (Pigu
samarasi),   balki   boshqa   sabalarga   ko’ra   o’zgarishi   nazarda   tutiladi.   Masalan
aktsiyalarning   narxi   keskin   o’sishi   bilan   aktsiyadorlarning   boyligi   oshadi   va   ular
ko’proq   iste’mol   kilishga   moyil   bo’ladi   va   aksincha   uylarning   va   erlarni   narxi
keskin pasayishi bilan iste’molchining boyligi kamayadi va u ko’proq jamg’aradi; 
15  iste’molchilar kutishi, ya’ni kelajakda real daromadlarning ko’tarilishi
kutilsa, yoki inflyatsiya darajasi yuqoriroq bo’lishi bashorat qilinsa, aholi ko’proq
iste’mol qilishni boshlaydi; 
 iste’molchilarning   qarzlari   miqdorining   o’zgarishi   –   agar   oldingi
iste’mol kredit hisobiga qilingan bo’lsa; 
 iste’molchilar   daromadlaridan   olinadigan   soliqlar   miqdorining
o’zgarishi, soliqlarning pasayishi ixtiyordagi daromad hajmini oshiradi. 
2.  Investitsiya xarajatlaridagi o’zgarishlar: 
 foiz   stavkasidagi   o’zgarishlar,       bu   erda   Keyns   samarasi   emas,   balki
foiz stavkasini  boshka narxlar  darajasiga  bog’lik bo’lmagan o’zgarishlari  nazarda
tutiladi.   Masalan,   pul   massasining   oshishi   foiz   stavkasini   pasaytiradi   va   natijada
investitsiya xarajatlari oshadi; 
 investitsiyalardan kutilayotgan foyda me’yorining o’zgarishi, masalan,
iste’mol   xarajatlarning   oshishi   kutilayotgan   bo’lsa,   ishlab   chikaruvchilarning
kutilayotgan   foydasi   ham   oshadi   va   natijada   ular   ishlab   chiqarishga   ko’proq
investitsiya qilishga moyil bo’ladilar; 
 korxonalardan   olinadigan   soliqlar   miqdorining   o’zgarishi,   soliqlar
darajasining   oshirilishi   korxonalarning   kapital   qo’yilmalardan   olgan   foydasini
kamaytiradi va natijada ular kamrok investitsiya qiladi; 
 yangi   texnologiyalarning   ishlab   chiqarishga   jalb   qilinishi,   yangi   va
takomillashtirilgan   texnologiyalarni   ishlab   chiqarishga   jalb   qilish   uchun   ishlab
chiqaruvchilar yangi uskunalar sotib oladi; 
 zahiradagi quvvatlar o’zgarishi, zahiradigi  ishlab chiqarish quvvatlari
miqdori yuqori bo’lsa, ishlab chiqaruvchilar yangi uskunalar sotib olishni va yangi
inshootlar qurishni to’xtatib qo’yyadilar. 
3.Davlat   xarajatlarining   o’zgarishi.   Masalan,   xarbiy   xarajatlar   va   yangi
kasalxona va boshqa muassasalar qurishga qaror qilinganda. 
4. Sof eksport hajmidagi o’zgarishlar. 
16  boshqa   mamlakatlar   milliy   daromadlarining   o’zgarishi   milliy
eksportga   bo’lgan   talabni   oshiradi.   Misol,   jahondagi   moliyaviy-iqtisodiy   inkiroz
natijasida   ko’plab   rivojlangan   mamlaktlardagi   axolining   real   daromadlari   tushib
ketgan va ularning bizning mamlakatda ishlab chiqarilgan tovarlarga bo’lgan talabi
ham kamaygan. Hozirgi kunda neft narxining keskin o’sishi  neft eksport qiluvchi
mamlakatlar   milliy  daromadlarini   oshirib  borishiga   va  natijada  bu  mamlakatlarda
bizning mahsulotlarga talabini oshib borishiga sabab bo’lmoqda. 
 valyuta   kurslaridagi   o’zgarishlar,   milliy   valyuta   so’mning   kursi
pasayishi bilan xorijdan kelayotgan mehmonlar olib kelgan dollari evaziga ko’proq
so’mga   ega   bo’lishadi,   ya’ni   bizning   mahsulotlarimiz   xorijliklar   uchun   nisbatan
arzonroq bo’lib qoladi.  
Pulning   miqdoriy   nazariyasi   tenglamasi   yuqoridagilardan   tashqari   umumiy
talabning   narxlarga   bog’liq   bo’lmagan   yana   ikki   omilni   beradi.   Bular:   pul   taklifi
(M)   va   pulning   aylanish   tezligi   (V)   dir.   Narxlar   o’zgarmagan   holda,   pul
massasining   ko’payishi   yoki   pulning   aylanish   tezligining   oshishi   qisqa   muddatda
jami   talab   egri   chizig’ini   o’ngga   siljitadi,   chunki   bu   o’zgarishlar   iqtisodiyotdagi
mavjud   bo’lgan   real   pul   zahiralarini   hamda     iste’molchilarning   sotib   olish
qobiliyatini oshiradi.  
Umumiy   talabning   narxga   bog’liq   bo’lmagan   omillari   ta’sirida   AD   egri
chizig’i o’ngga yoki chapga siljiydi. Natijada ma’lum narx darajasiga mos keluvchi
talab qilinayotgan milliy mahsulot xajmi o’zgaradi. 
chizma. Umumiy talab egri                    chizma. Umuchiy taklif 
17 egri  chizig’idagi siljishlar                            chizig’idagi siljishlar 
Pul   taklifining,   pulning   aylanish   tezligining   oshishi,   boshqa   davlatlar   milliy
daromadining oshishi, milliy valyuta kursining ma’lum miqdorda pasayishi (bular
eksportning   ortishi,   importning   pasayishiga   olib   kelishi   tufayli)   oqibatida   sof
eksportning pasayishi  va yalpi xarajatlar turli komponentlarining oshishi  AD egri
chizig’ining   o’ngga   siljishiga   olib   keladi.   Bunga   aksincha   bo’lgan   holatlarda   AD
egri chizig’i chapga siljiydi. 
Yalpi   taklif   deganda   muayyan   narxlar   darajasida   ishlab   chiqarilishi   va   taklif
qilinishi  mumkin bo’lgan tovar  va xizmatlarning real  hajmi  tushuniladi.  Umumiy
taklif   tushunchasi   ko’pincha   yalpi   ichki   mahsulot   sinonimi   sifatida   qo’llaniladi.
Yalpi taklif – bu muayyan narxlar darajasida ishlab chiqarilishi  va taklif qilinishi
mumkin   bo’lgan   iste’mol   hamda   investitsiya   tovarlari   va   xizmatlarning   umumiy
miqdoridir.   Narxlar   darajasi   deganda,   turli   xil   tovar   va   xizmatlarning   alohida
narxlarini   umumlashtiruvchi   jami   narx   tushuniladi.   Narxlarni   narxlar   darajasiga,
jami   iste’molchilarning   to’lov   qobiliyatli   talabini   jami   talabga,   barcha   tovar   va
xizmatlarni   esa   milliy   ishlab   chiqarishning   real   hajmiga   bunday   birlashtirish
yiriklashtirish   deb   ataladi.   Ko’rsatkichlarni   yiriklashtirishni   bu   usulidan
makroiqtisodiy   tadqiqotlarda   tez-tez   foydalanib   turiladi.   Makrodarajada
iqtisodiyotni   usiz   tahlil   qilib   yoki   oldindan   aytib  bo’lmaydi.  Yalpi   talab   va  taklif
hamda   narxlar   darajasi   barcha   makroiqtisodiy   modellar   to’zilishining   asosi
hisoblanadi.   Oddiy   ko’rinishda   bu   ko’rsatkichlarning   o’zaro   bir-biriga   bog’liqligi
grafik yordamida aks ettiriladi (A-chizma). 
18        
Narxlar     darajasi                                                 
                                  R  
 
 
                                  R
                
  АS  
  АD  
Talab egri chiz ig’i  Taklif egri chizig’i                                                                  Milliy mahsulotning real hajmi 8-chizma.
Yalpi talab, yalpi taklif va narxlar darajasi o’rtasidagi o’zaro 
bog’liqlik 
Narxlarning   yuqori   darajasi   ishlab   chiqaruvchilarga   qo’shimcha   mahsulot   ishlab
chiqarishga   rag’bat   yaratadi   va   aksincha   past   narxlar   mahsulot   ishlab   chiqarish
hajmini qisqarishga olib keladi. Shuning uchun ham milliy ishlab chiqarish hajmi
bilan   narxlar   darajasi   o’rtasida   to’g’ri   aloqa   mavjud.   Demak,   mahsulot   ishlab
chiqarish   hajmi   narxlar   o’sib   borishi   bilan   o’sib,   pasayishi   bilan   tushib   boradi.
Yalpi  taklif  (AS)  egri  chizig’i  alohida tovar  taklifi  egri  chizig’idan  farq qilib uch
qismdan,   gorizontal   yoki   keyns   kesmasi,   ko’tarilib   boruvchi   yoki   oraliq   kesma
hamda   vertikal   yoki   klassik   kesmadan   iborat.   Bu   umumiy   taklifni   tahlil   qilishga
klassik   va   keynschilarga   xos   yondashuv   bilan   izohlanadi.   Iqtisodiy   adabiyotlarda
ko’pincha oraliq kesma ham keyns kesmasiga kiritib yuboriladi. 
Yalpi   taklif   egri   chizig’idagi   bu   kesmalar   qanday   iqtisodiy   vaziyatlarni   aks
ettiradi? 
1.   Keyns   kesmasida   milliy   ishlab   chiqarishning   haqiqiy   hajmi   to’liq   bandlik
sharoitidagi   milliy   ishlab   chiqarish   hajmidan   kamdir.   Demak,   gorizontal   kesma
iqtisodiet   inqirozga   uchragan   va   katta   miqdordagi   resurslardan   foydalanilmagan
sha-roitni   ko’rsatadi.   Foydalanilmayotgan   ushbu   resurslarni   narxlar   darajasiga
ta’sir   ko’rsatmagan   holda   ishga   tushirish   mumkin.   Bu   kesmada   milliy   ishlab
chiqarish hajmi oshishi narxlar darajasi o’zgarmay qolgan sharoitda ro’y bsradi. 
 
19 
 
 
 
 
 
  P  
Narxlar 
darajasi  
Ishlab chiqarishning 
Y  Gorizontal yoki 
keynsian kesma  Ko’tarilib boruvchi 
yoki oraliq kesma   Vertikal yoki 
klassik kesma     real hajmi 
chizma. Jami taklif egri chizig’i.
Yalpi talabning Keyns kesmasida iqtisodiyotni nisbatan qisqa muddatda amal
qilishini xarakterlaydi. Umumiy talabni tahlil qilish quyidagi shartlarga tayanadi: -
iqtisodiyot ishlab chiqarish omillari to’liq band bo’lmagan sharoitda amal qiladi; 
- narxlar,   nominal   ish   haqi   qayd   etilgan,   bozor   tebranishlaridan   juda   kam
ta’sirlanadi; 
- real   miqdorlar   (ishlab   chiqarish,   bandlilik,   real   ish   haqi)   harakatchan   va
bozor tebranishlaridan tez ta’sirlanadi. 
2. Vertikal yoki klassik kesma. Egri chiziq bo’yicha o’ngga surilishi natijasida
ishlab   chiqarishning   mavjud   hajmida   iqtisodiyot   to’liq   bandlik   sharoitiga   yoki
ishsizlikning tabiiy darajasi sharoitiga erishgan vaziyatni ko’ramiz. Iqtisodiyot egri
chiziqning   bu   kesmasida   o’zining   ishlab   chiqarish   potentsiali   darajasida   bo’ladi.
Bu   shuni   bildiradiki,   narxlarning   har   qanday   oshishi   ishlab   chiqarish   hajmining
oshishiga olib kelmaydi. Chunki, iqtisodiyot to’liq quvvatda faoliyat ko’rsatayapti.
To’liq   bandlik   sharoitida   ayrim   firmalar   boshqa   firmalarga   nisbatan   resurslarga
yuqoriroq   narxlarni   taklif   etish   orqali   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirishga   harakat
qiladi.   Ammo,   bunday   holatda   ayrim   firmalarning   resurslar   va   ishlab   chiqarish
hajmini   oshirishi,   boshqalari   uchun   yo’qotishga   olib   keladi.   Natijada   bu
mahsulotlar narxi oshishi mumkin, lekin ishlab chiqarishning real hajmi o’zgarmay
qoladi. 
Klassik nazariyada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi shartlarga tayanadi: 
- ishlab  chiqarish  hajmi  faqatgina  ishlab  chiqarish  
omi- 
lari hajmiga va texnologiyalarga bog’liq va narxlar darajasiga bog’liq emas; 
- ishlab   chiqarish   omillari   va   texnologiyalarda   o’zgarish   sekinlik   bilan   ro’y
beradi; 
- iqtisodiyot to’liq bandlik sharoitida amal qiladi, ya’ni ishlab chiqarish hajmi
potentsial darajaga teng; 
20 - narxlar   va   nominal   ish   haqi   o’zgaruvchan,   ularning   o’zgarishi   bozorlarda
muvozanatni ta’minlab turadi. 
3. Oraliq kesma — ishlab chiqarish real hajmining o’sishi narxlar darajasining
o’sishiga   mos   ravishda   o’sib   boradi.   Nima   uchun?   Chunki,   iqtisodiyotning
pasayish holatidan to’liq bandlikka o’tishi notekis va turli vaziyatlarda ro’y beradi.
Masalan,   ayrim   tarmoqlarda   resurslarning   yotishmasligiga   duch   kelinsa,   boshqa
tarmoqlarda   hozircha   ortiqcha   resurslar   mavjud   bo’ladi.   Shuningdek,   ular   ishlab
chiqarishni kengaytirish  uchun  yangi  asosiy  vositalar  sotib  olish  
va  malakasiz   mutaxassislardan   foydalanishiga   to’g’ri   keladi.   Bu   esa
mahsulotlar   birligiga   ketadigan   xarajatlarning   oshishiga   va   natijada   narxlar
darajasining o’sishiga olib keladi. 
Ishlab   chiqarish   hajmi   ko’payishi   yoki   kamayishi   narxga   bog’liq   bo’lmagan
omillar   hisobiga  ham  ro’y  berishi,  bu omillar   esa  yalpi   taklif   egri   chizig’ini  o’ng
yoki   chap   tomonga   siljitishi   mumkin.   Narxga   bog’liq   bo’lmagan   omillarnig
xususiyati   shundaki,   ular   mahsulot   birligiga   ketgan   xarajatlarga   bevosita   ta’sir
qiladi va shu orqali yalpi taklif egri chizig’ining siljishiga sabab bo’ladi. 
Bu omillar quyidagilardan iborat 
    1. Resurslarga bo’lgan talabning o’zgarishi: 
  ichki bozordagi resurslar miqdorining kamayishi ularning narxining oshishiga
olib keladi: 
• er resurslari; 
• mehnat resurslari; 
• kapital; 
• tadbirkorlik qobiliyatlari; 
 valyuta   kursining     o’zgarishi   sababli     import   resurslar   narxlaridagi
o’zgarishlar; 
 bozordagi   hukmronlik   va   monopoliya,   OPEK   tomonidan   neft
narxaning ko’tarilishi. 
2. Ishlab chiqarish unumdorlikdagi o’zgarishlar . 
21 3. Huquqiy me’yordagi o’zgarishlar: 
 soliq va subsidiyalarning o’zgarishi; 
 davlatning tartibga solish jarayonidagi o’zgarishlar, davlat tomonidan
iktisodiyotni  tartibga solinishi oxiri oqibat  ishlab chikarish xarajatlarini oshiradi. 
Masalan,   soliq   turlarini   ko’paytirilishi   qo’shimcha   buxgalterning   xizmatidan
foydalanishga majbur qilishi mumkin, ya’ni davlat tomonidan iqtisodiyotni yuqori
darajada tartibga solinishi qog’oz ishini ko’paytiradi.   
22 2.2 AD-AS modelida narxlar va milliy ishlab chiqarish real
hajmining muvozanatli darajalari
 
Narxlarning   muvozanatli   darajasi   deganda   shunday   narx   darajasi
tushuniladiki,   unda   yalpi   talab   va   taklif   hajmi   bir-biriga   mos   kelishi   yoki   teng
bo’lishi   kerak.   Avvalo   yalpi   talab   egri   chizig’i   va   yalpi   taklif   egri   chizigining
oraliq kesmada mos kelishini ko’rib chiqamiz. Narxlarning muvozanatli darajasi va
milliy ishlab chiqarish hajmining muvozanatli darajalari mos ravishda Re va Ye lar
bilan belgilangan.  Nima  uchun Re  narxlarning muvozanatli   darajasi   va Ye  milliy
ishlab   chiqarishning   muvozanatli   darajasini   bildirishini   ko’rsatishimiz   uchun
narxlarning   muvozanatli   darajasi   Re   emas,   balki   R1   deb   hisoblaymiz.   Narxlar
darajasi   R1   bo’lgan   vaziyatda   korxonalar   milliy   ishlab   chiqarish   hajmini   Y1
miqdoridan oshirmaydi. 
Iste’molchilar narxlar darajasi  R1 bo’lganda mahsulotlarni Y2 darajada sotib
olishga tayyor turadi. AD>AS bo’lganligi tufayli iste’molchilar o’rtasidagi raqobat
narxlar   darajasini   Re   gacha   suradi.   Narxlar   darajasining   R1   dan   Re   gacha
ko’tarilishi   ishlab   chiqarish   hajmini   Y1   dan   Ye   gacha   oshirishga   va
iste’molchilarning talabini Y2  dan Ye gacha kamaytirishga olib kelali. Va bu AD,
AS   to’g’ri   chiziqlari   e   nuqtada   kesishadi.   Demak,   aynan   Re   narx   narxlarning
muvozanatli darajasi va e muvozanat nuqtasidir. 
      R                                                                 AS 
chizma. Yalpi taklif egri chizig’ining oraliq kesmadagi muvozanat 
23     P
e                                                                         e  
      
  P
1                                                                                                     
                                                                                 AD  
 
 
                                                     Y 
1    Y 
e    Y 
2                     Y                                                 chizmada   yalpi   talab   egri   chizig’i   yalpi   taklif   egri   chizig’ini   Keyns   kesmasida
kesib o’tadi. Bunday vaziyatda narxlar darajasi hech qanday ahamiyatga ega emas.
Buni  tushunish uchun avvalo milliy ishlab chiqarishning muvozanatli  hajmini Ye
va muvozanatli narxlar darajasini Re bilan belgilaymiz. 
Muvozanatli   ishlab   chiqarish   hajmi   aynan   Ye   ekanligini   isbotlash   uchun   bu
hajmni  Y
1   deb  hisoblaymiz.  U  xolda  AD<AS,  oqibatida sotilmay  qolgan  tovarlar
va xizmatlar hajmining ortishi ishlab chiqarishni Ye darajaga pasaytirilishiga olib
keladi. Muvozanatli ishlab chiqarish hajmini Y
2  deb hisoblacak, aksincha, AS<AD
oqibatda   korxonalarda   tovar   zaxiralari   kamayib   ularni   ishlab   chiqarishni   Ye
darajaga   oshirishga   undaydi.   Shunday   qilib   aynan   jami   taklif   va   jami   talabning
kesishish   nuqtasigina   AD-AS   modelda   muvozanat   nuqtasi   va   shu   nuqtaga   mos
keluvchi ishlab chiqarish hajmi esa milliy ishlab chiqarishning muvozanatli hajmi
deyiladi. 
  Yuqoridagilardan   ko’rinib   turibdiki,   yalpi   taklif   egri   chizig’ining   keyns
kesmasida   yalpi   talabning   o’zgarishi   ishlab   chiqarish   hajmining   oshishi   yoki
kamayishiga olib keladi, narxlar darajasi esa o’zgarmaydi. 
Yalpi talab egri chizig’ini AS egri chizig’ining vertikal kesmasida o’zgarsa bu
ishlab   chiqarish   hajmiga   ta’sir   ko’rsatmaydi   va   faqat   narxlar   darajasi   o’zgaradi,
xolos. Ya’ni, bu kesmada talabning oshishi talab inflyatsiyasini keltirib chiqaradi.
Yalpi   taklifning   bu   kesmasida   talabning   har   qanday   o’zgarishi   faqat   narxlar
darajasi o’zgarishga olib keladi. Ishlab chiqarish hajmi esa to’liq bandlik sharoitida
o’zgarmay qoladi. 
Oraliq   va   vertikal   kesmalarda   narxlar   o’sib   borishi   bilan   kuzatilgan   yalpi
talabning ko’payishi talab inflyatsiyasi mavjudligini ko’rsatadi. 
Yalpi   taklifning   o’zgarishi   muvozanat   narxlar   darajasiga   va   milliy   ishlab
chiqarish   xajmining   muvozanat   darajasiga   qanday   ta’sir   ko’rsatishini   ko’rib
chiqamiz. 
 
24 0                        Y1                       Ye                   Y2                  
Y 
chizma. Yalpi taklif egri chizig’ining keyns kesmasidagi muvozanati 
 
Yalpi   taklif   o’zgarishining   narxlarning   va   ishlab   chiqarishning   muvozanatli
darajasiga   ta’sirini   6-chizma   misolida   ko’rib   chiqamiz.   Narxdan   boshqa   omillar
ta’sirida yalpi taklifning AS
1  dan AS
2  ga siljishi natijasida ishlab chiqarish xajmi Y
1
dan   Y
2   gacha   kamayadi,   narxlar   darajasi   esa   R1   dan   R2   gacha   ko’tariladi,   ya’ni
stagflyatsiya ro’y beradi.  
 
Boshqa   bir   vaziyatda,   masalan,   narxlarga   bog’liq   bo’lmagan   omillardan
birortasi   o’zgarib,   yalpi   taklifning   o’zgarishiga   olib   kelsin.   Ya’ni,   erning   narxi
pasaysa, korxonalardan olinadigan soliqlar kamaysa va   bular natijasida mahsulot
2512 - chizma .  Yalpi   taklif   o’zgarishining   ta’siri   birligiga ketgan sarf-xarajatlar qisqarsa, unda jami taklif egri chizig’i AS
1  dan AS
3
holatga siljiydi. Bunda narxlar muvozanat darajasi R1 dan R3ga qadar pasayadi va
ishlab  chiqarishning  muvozanatli   hajmi   Y1  dan  Y3  qadar   oshadi,  ya’ni,  iqtisodiy
o’sish holati ro’y beradi.  
26 XULOSA
Yalpi talab (tovarlar va xizmatlarga talab) — xaridor, iste molchining bozorda ʼ
muayyan tovarlarni, ne matlarni sotib olish istagi; bozorga chiqqan va pul 	
ʼ
imkoniyatlari bilan ta minlangan ehtiyojlari. Ehtiyoj pul va narx vositasida talabga 
ʼ
aylanadi. Rasman olganda talab iste mol kattaligi miqdoridir. Tovarlar dunyosidagi	
ʼ
xilma-xillikka moye ravishda talab hosil bo ladi. Masalan, oziqovqat tovarlari, 	
ʻ
sanoat mollari, maishiy va ijtimoiy xizmatlarga bo lgan talablar tovarlarga talab 	
ʻ
tuzilmasini tashkil etadi. Mazmuni va harakati jihatidan haqiqiy, o sayotgan, 	
ʻ
barqaror qondirilgan, qondirilishi kechiktirilgan, qondirilmagan, me yordagi va 
ʼ
boshqa talablarga bo linadi. Har bir iste molchining, ya ni alohida shaxs, oila, 	
ʻ ʼ ʼ
korxona, firmaning biror tovar to plamiga yoki tovarlarga bildirilgan talablari 	
ʻ
yakka talab deyiladi. Muayyan tovarga yoki tovarlar to plamiga barcha xaridorlar 	
ʻ
bildirgan talab yig indisi bozor talabi, barcha bozorlarda barcha tovarlarga jamiyat 	
ʻ
miqiyosida bildirilgan ijtimoiy talab yalpi talab deyiladi. Talab miqdorining 
o zgarishiga bir qancha omillar ta sir qiladi. Ularning o'rasida eng muximi narx 	
ʻ ʼ
omilidir. Tovar narxining pasayishi sotib olinadigan tovar miqdorining o sishi va 	
ʻ
aksincha, narxning o sishi xarid miqdorining kamayishiga olib keladi. Taklif — 	
ʻ
muayyan vaqtda va muayyan narxlar bilan bozorga chiqarilgan va chiqarilishi 
mumkin bo lgan tovarlar va xizmatlar miqdori bilan ifoda etiladi; taklif ishlab 	
ʻ
chiqaruvchi (sotuvchi)larning o z tovarlarini sotishga (bozorga) taklif etish istagi. 	
ʻ
Bozorda tovar narxi bilan uning taklifi miqdori o rtasqda bevosita bog liqlik 	
ʻ ʻ
mavjud: narx qanchalik yuqori bo lsa, boshqa sharoitlar o zgarmagan hollarda, 	
ʻ ʻ
sotish uchun shuncha ko proq tovar taklif etiladi, yoki aksincha, narx pasayishi 	
ʻ
bilan taklif hajmi qisqaradi. Masalan, 10 so m narxda 3 tovar birligi taklif etiladi, 	
ʻ
agar narx 15 so mga ko tarilsa, taklif hajmi 5 birlikka qadar ko payadi, agar narx 	
ʻ ʻ ʻ
20 so mga yetsa, taklif hajmi 6 birlikka yetadi. Shunday qilib, taklif miqdorining 	
ʻ
o zgarishlari taklif egri chizig ida bir nuqtadan ikkinchisiga ko chishida o z 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ifodasini topadi. Egri chiziqning ijobiy og ishi tovar narxi bilan uning taklifi 	
ʻ
miqdori o rtasidagi bevosita bog liqdikni aks ettiradi.	
ʻ ʻ
27 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
 
1. Axmedov D.Q., Ishmuxammedov A.E.,Jumaev Q.X., Jumaev Z.A 
2. Makroiqtisodiyot. Darslik.- T.: TDIU, 2004,  240 b. 
3. Агапова Т.А., Серегина С.Ф. Макроэкономика: Учебник. М.:Дело и Сервис, 
2001. 
4. Вечканов Г.С., Вечканова Г.Р. Макроэкономика: Торговая политика. 
Инфляция и безработица. Социалная политика. СПб.: ЗАО «Питер», 2005.
5. Гайгер А., Линвуд Т.Макроэкономическая теория и переходная экономика. 
Пер. с англ. М.:ИНФРА-М, 1996.  
6. Галперин В.М., Гребенников П.И., Леусский А.И., Тарасевич Л.С. 
7. Макроэкономика: Учебник. СПб.:СПбГУЕФ,1997. 
8. Дорнбуш Р.,Фишер С. Макроэкономика. М.:МГУ,1997. 
9. Yo’ldoshev  Z.,  Qosimov  M.S.  Makroiqtisodiyot  asoslari.  T.: 
10. «O’qituvchi»,1994 
11. Менкю Н.Г. Макроэкономика. М.:МГУ,1997. 
12. Селишчев А.С. Макроэкономика: Откритая экономика. Причини 
экономического роста. Динамика рынков. СПб.: ЗАО «Питер», 2005. 
13. 19.Xodjaev R., Maxmudov B., Xadjaev X., Ergashev E, Egamberdiev R. Mikro 
va makroiqtisodiyot.O’quv qo’llanma-T.:”ILM ZIYO” 2012, 324 b. 
14. 20. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning “2012 yil Vatanimiz 
taraqqiyotini yangi bosqichga ko’taradigan yil bo’ladi” nomli ma’ruzalarini 
o’rganish bo’yicha O’quv-uslubiy majmua. – Toshkent: Iqtisodiyot. – 2012, 282 
b.  
15. 21.Abulkasimov X. Makroiqtisodiy tartibga solish va O’zbekistonning barqaror 
rivojlanishi.  Monografiya. – T. “Akademiya”, 2011, 92 b. 
16. O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot Vazirligining rasmiy ma’lumotlari 
28
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Trastbank hususiy aksiyadorlik banki
  • Xizmat sohasida jarayonlarni avtomatlashtirishning samaradorligi
  • Tadbirkorlik-aholi daromadlari oshirishning muhim manbai sifatida
  • O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi
  • Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский