Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 188.6KB
Покупки 19
Дата загрузки 27 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Zahiriddin Muhammad Boburning “Boburnoma” asari manba sifatida

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
Zahiriddin Muhammad Boburning “Boburnoma”
asari manba sifatida
KURS ISHI
Bajardi: 
Qabul qildi: 
Toshkent-2023
Mundarija Kirish
I   BOB.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   shaxsiyati   va   uning
“Boburnoma” asari
I.1. Zahiriddin Muhammad Bobur buyuk shaxs
I.2.Boburnomaning yaratilish tarixi va manba sifatidagi ahamiyati
II. BOB. Boburnomada hududlar va shaxslar tasnifi
II.1.   Markaziy   Osiyo   va   Hindiston   hududlarining   Boburnomada
ta’riflanishi 
II.2. Boburnoma asarida kelgan mashxur tarixiy shaxslar tarifi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   O’zbekistonning   mustaqillik   davri   taraqqiyoti
ijtimoiy-siyosiy   hayotimizning   barcha   sohalarida   bo’lgani   kabi   ilm-fan   sohasida
ham   tarixiy   o’zgarishlarni   yuzaga   keltirmoqda.   Qadimiy   merosimiz   ildizlarini
ko’rsatish,   o’tmishdagi   boy   an’analarni,   milliy   qadriyat   va   manaviy
boyliklarimizni yangi jamiyat qurilishiga tadbiq etish bugungi hayotimizning bosh
vazifalaridan biriga aylandi. Birinchi prezidentimiz I.A.Karimov takidlaganlaridek,
”Tarix   xotirasi   xalqning,   jonajon   o’lkaning,   davlatimiz   hududining   xolis   va
haqqoniy tarixini tiklash, milliy o’zlikni anglash, ta’bir joiz bo’lsa, milliy iftihorni
tiklash va o’stirish jarayonida g’oyat muhim o’rin tutadi” 1
. 
Mavzuning   davriy   chegarasi:   Kurs   ishi   mavzusining   davriy   chegarasi
“Boburnoma” da yoritilgan tarixiy davr: XV asr 80-yillaridan XVI asr 30-yillariga
qadar, ya’ni 1493-yildan 1529-yilgacha bo’lgan voqealarni oz ichiga oladi. 
Mavzuning o’rganilganlik darajasi:   Zahiriddin Muhammad Bobur  hayoti
va   faoliyati   haqida   ko’plab   izlanish   va   tadqiqotlar   olib   borilgan.   Ammo   B.
Valixo’jayev   haqli   ta’kidlaganidek:   “Bu   qutlug’   ishni   Boburning   o’zi
Boburnomada boshlab bergan edi. Shundan so’ng Movarounnahr, Afg’oniston va
Hindistonda   yozilgan   tazkira   va   tarixiy   asarlarda   Bobur   haqida   ma’lumot   berish
kuzatiladi” 2
. 
  Darhaqiqat,   Bobur   hayoti   va   ijodi   haqida   ma’lumot   beruvchi   eng   noyob
ishonchli   manba   uning   “Boburnoma”   asaridir.   Shuningdek,   Gulbadanbegimning
“Humoyunnoma” 3
,   Muhammad   Haydarning   “Tarixi   Rashidiy” 4
  asarlarini   ham
aytish   mumkin.   Afg’onistonlik   olima   Shafiqa   Yorqin   Bobur   ilmiy   me’rosining
nisbatan to’liq nusxasini tuzib, 1983-yilda “Devoni Zahiriddin Muhammad Bobur
nomi   bilan   Kobulda   nashr   ettirdi.   Rus   olimasi   I.   V.   Stebleva   ham   Zahiriddin
Muhammad Bobur hayoti haqida risola yaratgan.
1
 Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch. – T.:  Ma’naviyat, 2008. – B. 134.  
2
 Valixo’jayev B. Buyuk ma’naviy murshid: Xo’ja Axror Vali. – T.:  O’qituvchi, 1993. – B. 254.
3
 Gulbadanbegim Humoyunnoma / Tarjimon A. Qurbonbekov. – T.:  O’zbekiston, 2016. – B. 60. 
4
  Mirzo   Muhammad   Haydar   Ayoziy   Tarixi   Rashidiy.   Nashrga   tayyorlovchilar:   S.A.   Azimjonova,   A.   Urinbayev,
O.X. Jalilov.  – T.: Sharqshunoslik, 1999. – B. 709.
3   Rus   sharqshunoslaridan   N.I.Ilminskiy 5
,   N.I.Pantusov 6
,   V.Bartold 7
  kabilar
ham   Bobur   faoliyati   va   merosi   bilan   shug’ullandilar.   Boburning   hayoti,   faoliyati,
ilmiy,   badiiy   merosini   o’rganish,   asarlarini   nashr   etish   borasida   o’zbek   olimlari
ham   muayyan   ishlarni   amalga   oshirdilar.   Umuman,   boburshunoslik   ravnaqida
Yahyo   G’ulomov 8
  va   boshqa   qator   o’zbek   tadqiqotchilari   faoliyat   olib  borganlar.
Shunga   qaramay,   bugungi   kunda   hamon   Bobur   hayoti   va   ilmiy   merosining
ochilmagan jabhalari mavjudligicha qolmoqda.
Tadqiqotning   maqsadi:   “Boburnoma”ni   o’rganishda   belgilab   olingan
maqsadlar   quyidagilar:   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   hayoti   va   faoliyatini   xolis
ochib berish, undagi ma’lumot va tarixiy faktlarni ommaga va ilm ahliga yetkazib
berish,   uning   darsliklarda   berilishi,   o’rganilishi,   umumta’lim   maktablari   va
akademik   litseylarda   o’rgatilishini   tahlil   etish,   Zahiriddin   Muhammad   Bobur
hayotini   o’rganishda   interaktiv   metodlardan   foydalanish   texnologiyasini   ishlab
chiqish.
Tadqiqotning   nazariy   va   amaliy   ahamiyati:   Kurs   ishi   amalga   oshirilish
jarayonida   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   shaxsiyati,   u   yartagan   ilmiy   va   ijodiy
meros,   uning   o’zbek   davlatchiligi   tarixida   tutgan   buyuk   o’rni   va   shu   kabi   qator
jihatlar yoritilib, tarix fani mutahassislari hamda qiziquvchilari uchun o’quv, bilim
faoliyatini   izchil   shakllantirishga   yo’naltirilgan   nazariy   yondashuvlar   bilan
boyitildi.   Bobur   hayoti   va   ijodini   o’rganish   bo’yicha   tegishli   interaktiv   metodlar,
ko’rsatma va tafsiyalar beriladi. Shuningdek, tadqiqot natijalaridan tegishli davr va
mavzu tarixini yozishda, ilmiy maqolalar, ma’ruzalarda foydalanish mumkin.
Tadqiqot   obyekti   va   predmeti:   Tadqiqotning   obyekti   turli   davrlar   va
davlatlarda   yaratilgan   Bobur   haqidagi   asarlar,   tadqiqot   ishlariga   kiritilgan
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   hayoti   va   ijodiga   oid   materiallar   tashkil   qiladi.
5
 Ilminskiy N. (1822-1891) - rus sharqshunosi, Boburnoma asarini Qozonda 1857-yilda asl xolida chop qildirgan. 
6
  Pantusov   I.N.   (1849-1909)   –   rus   sharqshunosi,   arxeolog   va   filolog.   O’rta   Osiyo   bo’ylab   qator   tadqiqotlar   olib
borgan va Bobur asar va qo’lyozmalarining Rossiyadagi ilk noshirlaridan biri hisoblanadi. 
7
Bartold   V . V . Отчет о поездке в Среднюю Азию. – СПб.: 1897. – С. 432. – 
(1869-1930)   –   rus   va   sovet   sharqshunosi ,   turkolog ,   arabshunos ,   arxivshunos ,   rus   sharqshunoslik   maktabi
asoschilaridan   biri .  Zahiriddin Muhammad Bobur va uning ilmiy me’rosini tadqiq etgan, teran ilmiy izlanishlar olib
borgan.
8
 Y.G’. G’ulomov (1908-1977) tarixchi- arxeolog olim, O’zbekiston Fanlar Akademiyasi akademigi. Muallifligidagi
O’zbekiston tarixi asarida Bobur haqida o’ziga xos, tarixiy jihatdan muhim ma’lumotlar keltirib o’tadi. 
4 Bundan   tashqari   Bobur   hayoti   va   ijodiga   bag’ishlangan   monografiyalar,   va
tadqiqotlardan ham foydalanildi. 
Tadqiqot   metodlari:   Qiyosiy   tahlil,   kontent   tahlil   va   umumlashtrish,
innovatsion ta’lim metodlari hamda interaktiv metodlardan foydalanildi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   4   ta   reja,   xulosa,
foydalanilgan manba va adabiyotlardan tashkil topgan.
5 I BOB. Zahiriddin Muhammad Bobur shaxsiyati va uning
“Boburnoma” asari.
I.1. Zahiriddin Muhammad Bobur buyuk shaxs.
Zahiriddin  Muhammad   Bobur   Andijonda   1483-yil   14-fevralda   tug’ilgan.   U
Amir   Temurning   beshinchi   avlodi,   Farg’ona   hukmdori   Umarshayxning   farzandi.
Bobur 12 yoshda taxtga chiqdi. 1503-1504 yillarda Afg’onistonni egalladi. 1519-
1525   yillarda   Hindistonga   5   marta   yurish   qiladi.   Uch   asrdan   ortiq   davom   etgan
(1526-1858)   boburiylar   saltanatiga   asos   solgan,   26-dekabr   1530-yil   Agra,
Hindistonda vafot etkan. Qabri keyinchalik vasiyatiga ko’ra Qobulga ko’chirilgan.
To’liq   ma’lumot:   Bobur-taxallusi,   to’liq   ismi   Zahiriddin   Muhammad   ibn
Umarshayx   Mirzo.   O’zbek   davlatchiligi   tarixi   va   mumtoz   adabiyotining   yirik
vakili: buyuk shoir, tarixchi, geograf, davlat arbobi, iste’dodli sarkarda, boburiylar
sulolasi asoschisi, temuriy shahzoda. Boburning otasi-Umarshayx Mirzo Farg’ona
viloyati   hokimi,   onasi   -   Qutlug’   Nigorxonim   Mo’g’uliston   xoni   va   Toshkent
hokimi   Yunusxonning   qizi   edi.   Boburning   onasi   o’qimishli   va   oqila   ayol   bo’lib,
Boburga hokimiyatni boshqarish ishlarida faol ko’mak bergan, harbiy yurishlarida
unga   hamrohlik   qilgan.   Umarshayx   Mirzo   xonadoni   poytaxt   Andijonning   arki
ichida   yashar   edi.   Hokim   yoz   oylari   Sirdaryo   bo’yida,   Axsida,   yilning   qolgan
faslini Andijonda o’tkazardi. Boburning yoshligi  Andijonda o’tgan. Bobur barcha
temuriy   shahzodalar   kabi   maxsus   tarbiyachilar,   yirik   fozilu   ulamolar   ustozligida
harbiy ta’lim, fiqh ilmi, arab va fors  tillarini  o’rganadi, ko’plab tarixiy va adabiy
asarlar   mutolaa   qiladi,   ilm-fanga,   she’riyatga   qiziqa   boshlaydi.   Dovyurakligi   va
jasurligi uchun u yoshligidan Bobur - “Sher” laqabini oladi 9
.
Bobur otasi  yo’lidan borib, mashhur  sufiy - Xoja Ahrorga ixlos qo’yadi va
uning   tariqati   ruhida   voyaga   yetadi,   umrining   oxiriga   qadar   shu   e’tiqodga   sodiq
qoladi.   Keyinchalik,   “Boburnoma”   asarida   Bobur   Xoja   Ahror   ruhi   bir   necha   bor
uni   muqarrar   halokatdan,   xastalik   va   chorasizliqdan   xalos   etganini,   eng   og’ir
sharoitlarda   rahnamolik   qilganligini   ta’kidlaydi.   Otasi   Axsida   bevaqt,   39   yoshida
9
 Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: O’qituvchi, 2008. – B.287.
6 fojiali   halok   bo’lgach,   oilaning   katta   farzandi,   12   yoshli   Bobur   1494   yil   iyunda
valiahd sifatida taxtga o’tiradi 10
.
Taxtga chiqish voqeasi  haqida Boburning o’zi quyidagicha yozadi:  “Tangri
taoloning   inoyati   bilan   va   hazrati   on   Sarvari   koinotning   shafoati   bilan   va
chahoriyori   bosafolarning   himmati   bilan   seshanba   kuni   ramazon   oyining   beshida
tarix   sakkiz   yuz   to’qson   to’qquzda   Farg’ona   viloyatida   o’n   ikki   yoshda   podshoh
bo’ldim” 11
.
Movarounnahr   XV   asr   oxirida   o’zaro   nizolashayotgan   temuriy   shahzodalar
yoki   mulkdor   zodagonlar   boshchilik   qilib   turgan,   deyarli   mustaqil   bo’lib   olgan
ko’pdan-ko’p   viloyatlarga   parchalanib   ketgan   edi.   Movarounnahr   taxti   uchun
kurash   avjga   chiqqan,   turli   siyosiy   fitnalar   uyushtirilmoqda   edi.   Buning   ustiga
Umarshayx   Mirzoga   tobe   bir   necha   bek   va   hokimlar   yosh   hukmdorga   ya’ni
Boburga   bo’ysunishdan   bosh   tortadilar.   Ularning   ayrimlari   Boburning   ukalarini
yoqlasa, ba’zilari mustaqillik da’vosini  qiladi, yana boshqa  birlari  Boburga raqib,
boshqalari amaki, tog’alariga qo’shilib, uni jismonan yo’qotish payiga tushadi. O’z
amakisi   va   tog’asi   bo’lmish   Sulton   Ahmad   Mirzo   bilan   Sulton   Mahmudxon
xurujlarini   daf   qilgan   Bobur   hukmronligining   dastlabki   2-3   yilida   mavqeini
mustahkamlash, bek va amaldorlar bilan o’zaro munosabatni yaxshilash, qo’shinni
tartibga   keltirish,   davlat   ishlarida   intizom   o’rnatish   kabi   muhim   chora-tadbirlarni
amalga oshiradi 12
. 
Boburning   dastlabki   siyosiy   maqsadi   Amir   Temur   davlatining   poytaxti,
strategik   va   geografik   jihatdan   muhim   bo’lgan   Samarqandni   egallash   va
Movarounnahrda   markazlashgan   kuchli   davlatni   saqlash,   mustahkamlash   hamda
Amir Temur saltanatini qayta tiklashdan iborat edi. Bu paytda, qisqa muddat ichida
Samarqand   taxtiga   uchinchi   hukmdor   kelgan   edi.   Sulton   Ahmad   Mirzo   vafoti
(1494   yil   iyul)   dan   keyin   taxtga   o’tirgan   Sulton   Mahmud   Mirzo   Samarqandda
davlatni   5-6   oydan   ortiq   idora   etmadi   -   qisqa   muddatli   kasallikdan   so’ng   43
yoshida   vafot   etdi.   Uning   o’rniga   Buxoroda   hokim   bo’lgan   o’g’li   Boysung’ur
o’tiradi. 1495-1496 yillarda Bobur Samarqandga ikki marta muvaffaqiyatsiz yurish
10
 Harold Lamb Babur the tiger-The first of the Great Moguls. – Los Angeles: Pinnacle books, 1979. –  P. 296.
11
 Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: Ijod press, 2020. – B. 576.
12
 Jalilov S. Bobur haqida o’ylar. – T.: Sharq, 2006. – B. 265.
7 qiladi.   1497   yil   kuzida   u   Samarqand   atrofidagi   bir   qancha   joylarni   va   7   oylik
qamaldan   so’ng   Samarqandni   egallaydi,   Boysung’ur   Qunduzga   qochadi.   Shahar
qamal   tufayli   nihoyatda   og’ir   kunlarni   boshidan   kechirmoqda   edi.   Hatto   ekkulik
don ham topish mushkul  edi. Bobur qo’shinni  ta’minlashda katta qiyinchiliklarga
duch   keldi.   Navkarlaridan   ayrimlari   Andijon   va   Axsi   tomon   qochib   ketadilar.
Buning  ustiga  Andijonda qolgan  ayrim   beklar  Boburdan  yuz  o’girib, uning ukasi
Jahongir Mirzo tarafiga o’tadilar. Andijondan ko’ngli notinch bo’lgan va iqtisodiy
qiyinchiliklarga   uchragan,   ayni   zamonda   og’ir   xastalikni   boshidan   kechirgan
Bobur   Samarqandni   yuz   kun   idora   etgandan   so’ng,   uni   tark   etishga   qaror   qiladi.
Ammo   Xo’jandga   yetganda   Andijon   ham   qo’ldan   ketib,   muxoliflar   ixtiyoriga
o’tganini   eshitadi.   Boburning   Toshkent   hokimi,   tog’asi   Mahmudxon   ko’magida
Andijonni qayta egallashga urinishi natija bermaydi. Bu muvaffaqiyatsizlik Bobur
qo’shiniga salbiy ta’sir etib, ko’pchilik bek, navkarlar (700-800 kishi) Boburni tark
etadi.   O’ziga   sodiq   kishilar   (200-300)   bilan   qolgan   Bobur   ma’lum   muddat
Xo’jandda turgach, Toshkentga - Mahmudxon huzuriga kelib, Andijonni qaytarib
olish   rejasini   tuza   boshlaydi.   Ma’lum   muddat   o’tgach,   Bobur   Xo’jandga   qaytadi,
ko’p   o’tmay,   Marg’ilonni   qo’lga   kiritadi   hamda   Andijonni   egallash   tadbirlarini
ko’radi.   Nihoyat,   2   yildan   so’ng   (1498   yil   iyun)   uni   qayta   qo’lga   kiritadi.   Bobur
ukasi   Jahongir   Mirzo   bilan   sulh   tuzib,   uning   ixtiyorida   Xo’jand   suvining   Axsi
tarafi   viloyatlarini   qoldiradi,   Andijon   tarafi   viloyatlarini   o’z   tasarrufiga   oladi.
Temuriylarning   o’zaro   urushlari   kuchaygan   kezlarda   Shayboniyxon
Movarounnahrni   istilo   qilishga   kirishadi.   U   1499-yil   Jizzax   va   Samarqand   orqali
Qarshi   va   Shahrisabzgacha   bosib   boradi,   katta   o’lja   bilan   Dashti   Qipchoqqa
qaytadi.   Oradan   ko’p   o’tmay,   katta   kuch   bilan   Movarounnahrga   qaytgan
Shayboniyxon   Buxoro   va   Qorako’lni   egallaydi   (1499),   Sulton   Ali   Mirzo
kaltabinlik   bilan   Samarqandni   Shayboniyxonga   jangsiz   topshiradi   (1500).   Biroq,
shahar  aholisi  va zodagonlarining ma’lum  qismi  temuriylar  hukmdorligini  tiklash
tarafdori edi. Ular Farg’ona hokimi Boburga maktub yo’llab, Samarqandni ishg’ol
qilishga da’vat  etganlar. Bobur  1500-yil  kech kuzida o’z qo’shini  240 kishi bilan
Samarqandga yetib kelgach, aholi unga peshvoz chiqib, shahar darvozalarini ochib
beradi. Shayboniyxonning shahar himoyasi uchun qoldirgan 600 nafar askari qirib
8 tashlanadi.  Shayboniyxon Buxoroga  chekinadi.  Qisqa  vaqt   ichida Samarqandning
barcha   tumanlari,   Qarshi   va   G’uzor   shahrilarida   Bobur   hokimligi   e’tirof   etiladi.
Ammo   shaharda   oziq-ovqat   zahiralari   tugab,   ocharchilik   boshlangan   edi.   Bundan
xabar   topgan   Shayboniyxon   katta   kuch   to’plab,   yana   Samarqandga   yurish
boshlaydi. 1501-yil aprelda Zarafshon bo’yidagi Saripul qishlog’i yaqinida bo’lgan
jangda   Bobur   qo’shinlari   yengiladi.   Bobur   Samarqandga   chekinadi.   Shahar   yana
qamal   qilinib,   u   to’rt   oy   davom   etadi.   Qamalda   qolgan   shahar   aholisining
ochlikdan tinkasi quriydi, Bobur 1501 yilning 2-yarmida noilojlikdan Samarqandni
tark   etib,   Toshkentga,   Mahmudxon   huzuriga   yo’l   oladi.   Bobur   Temuriylar
saltanatini   himoya   qilish   va   uni   saqlab   qolish   uchun   astoydil   harakat   qilib,
Shayboniyxonga   qarshi   bir   necha   yil   davomida   muttasil   kurash   olib   borsa-da,
ammo   mamlakatda   hukm   surgan   og’ir   iqtisodiy   tanglik   va   siyosiy   parokandalik
sharoitida maqsadiga erisha olmaydi 13
. 
1503-yil   Toshkent   xoni   Mahmudxon,   Bobur   va   qalmoqlarning   birlashgan
qo’shini   Shayboniyxon   tomonidan   Sirdaryo   bo’yida   tor-mor   qilinadi.   Bobur
Samarqand   taxti   uchun   kurashayotgan   paytda   Andijonni   Sulton   Ahmad   Tanbal
egallab   oladi.   1501-1504-yillarda   Bobur   Farg’ona   mulkini   qaytarib   olish   uchun
Sulton   Ahmad   Tanbal,   Jahongir   mirzolarga   qarshi   olib   borgan   kurashi
muvaffaqiyatsizlik   bilan   tugaydi.   Temuriylarning   to’xtovsiz   janglari   va   og’ir
soliqlaridan   toliqqan   xalq   Boburni   qo’llamadi   va   u   Movarounnahrni   tark   etishga
(1504 yil iyun) majbur bo’ladi. Bobur 200-300 navkari bilan Hisor tog’lari orqali
Afg’onistonga o’tadi va u yerdagi ichki nizolardan foydalanib G’azna va Kobulni
egallaydi.   Bobur   Kobulni   egallagach,   mustaqil   davlat   tuzishga   jadal   kirishadi,
qo’shinni   tartibga   keltiradi,   qattiq   ichki   intizom   o’rnatadi.   Kobulga,   umuman
Afg’onistonga Bobur o’z yurti kabi qaradi, qurilish, obodonlashtirish, kasb-u hunar
va qishloq xo’jaligini rivojlantirish ishlarini boshlab yuboradi 14
. 
“Bog’i   Shahroro”,   “Bog’i   Jahonoro”,   “O’rtabog’”,   “Bog’i   vafo”   va   “Bog’i
Bobur”   kabi   oromgohlar   tashkil   etdi.   Shahar   ichidagi   Bolo   Hisor   qal’asini   o’z
qarorgohiga   aylantirib,   uni   qayta   ta’mirlatdi,   yangi   imoratlar   qurdirdi   va   oilasi
13
 Ziyo A. O’zbek davlatchiligi tarixi: Eng qadimgi davrdan Rossiya bosqiniga qadar. – T.: Sharq, 2000. – B. 368.
14
 Satimov G. Bobur yo’lbars. – T.:  O’zbekiston, 2018. – B. 296.
9 bilan   shu   qal’ada   yashadi.   Uning   Humoyun,   Gulbadanbegim,   Komron   va   Hindol
ismli   farzandlari   shu   yerda   tug’iladi.   1506-yil   bahorda   vafot   etgan   Qutlug’
Nigorxonim Mirzo Ulug’bek shu yerda bunyod ettirgan “Bog’i Navro’ziy”ga dafn
etiladi. Bobur  Afg’onistonda bir fotih sifatida emas, balki shu yurt, el  obodonligi
va ravnaqi uchun jon kuydirgan tadbirli hukmron sifatida qizg’in faoliyat ko’rsatdi,
uning   manfaatlari   yo’lida   odilona   va   oqilona   ish   tutdi.   Afg’onistondagi   amaliy
faoliyatiga   ko’ra,   Bobur   butun   Xuroson   va   Movarounnahrda   qudratli   davlat
boshlig’i   va   muzaffar   sarkarda   sifatida   katga   obro’   orttira   bordi,   mintaqadagi
siyosiy   hayot   e’tiborli   o’ringa   ko’tarildi.   Shayboniylarning   tobora   kuchayib
borayotgan   yurishiga   qarshi   birgalikda   chora   ko’rish   masalasida   Sulton   Husayn
Boyqaro   barcha   temuriy   hukmdorlar   qatorida   Boburni   ham   maslahat   yig’iniga
maxsus  taklif  etishi  ana shunday  yuksak nufuzni  ko’rsatuvchi  dalildir. Bobur  shu
taklif   bo’yicha   Hirotga   otlanadi.   Husayn   Boyqaroning   to’satdan   vafot   etishiga
(1506)   qaramay,   u   Hirotga   boradi   va   temuriy   hukmdorlar   bilan   uchrashib
muzokaralar   o’tkazadi.   Temuriy   hukmdorlarning   birlashib   Shayboniyxon
qo’shinlariga   to’siq   qo’yish   rejalari   amalga   oshmaydi   va   tez   orada   birin-ketin
mag’lubiyatga   uchrab,   saltanatni   batamom   qo’ldan   chiqaradilar.   1507-yil
boshlarida   Bobur   Hindistonga   yurish   boshlaydi.   Ammo,   bu   urinishi
muvaffaqiyatsiz   tugab,   yana   poytaxt   Kobulga   qaytadi.   Bobur   Movarounnahr   va
Xurosondagi   siyosiy   vaziyat   va   urush   harakatlarini   kuzatib   boradi,   o’z
qo’shinlarini   doimo   shay   tutadi.   Shayboniyxon   Xurosonning   yirik   markazlarini
qo’lga   kiritgach,   Eronni   zabt   etish   uchun   yurish   boshlaydi.   Ammo,   Eron   shohi
Ismoil   Safaviy   bilan   qattiq   to’qnashuvda   yengiladi,   o’zi   ham   Marvda   halok
bo’ladi.   Shoh  Ismoil   Xuroson   va   Movarounnahrga   qo’shin   kiritib   shayboniylarga
ketma-ket shikast yetkaza boshlaydi. Bobur shoh Ismoil bilan harbiy-siyosiy ittifoq
tuzib,   1511-yil   bahorida   Hisorni,   yozida   Buxoroni,   oktyabr   boshida   esa
Samarqandni   yana   qo’lga   kiritadi.   Boburning   shia   mazhabidagi   eroniylar   ra’yi
bilan ish tutishi aholida norozilik tug’diradi 15
. 
1512-yil   28-aprelda   Ko’li   malik   jangida   Ubaydulla   Sulton   boshliq
shayboniylardan yengilgan Bobur Hisor tomon ketadi. 1512-yil kuzida Bobur shoh
15
  http://www.historyworld.net  // The sultanate of Delhi
10 Ismoil   yuborgan   Najmi   Soniy   laqabli   lashkarboshi   bilan   Balxda   uchrashib,
Amudaryodan  kechib   o’tib,   avval   Huzar   (G’uzor)   qal’asini   oladi,  so’ng   Qarshiga
yurish   qiladi,   shahar   uzoq   muddatli   qamaldan   so’ng   taslim   bo’ladi,   shahar
himoyachilari   qattiq   jazolanadi.   1512-yil   24-noyabrda   G’ijduvon   jangida   Bobur
shayboniylardan   yana   yengilib,   Kobulga   qaytishga   majbur   bo’ladi.   Bobur
Movarounnahrni   egallash   ilinjidan   uzil-kesil   umidini   uzadi   va   butun   e’tiborini
Hindistonga   qaratadi.   1519-yil   bahoriga   kelib   Bobur   Hindistonni   zabt   etish
rejalarini   amalga   oshirishga   kirishadi   va   keyingi   5-6   yil   davomida   bir   necha
yurishlar   uyushtiradi.   Nihoyat,   1526-yil   aprelda   Panipatda   asosiy   raqibi,   Dehli
sultoni   Ibrohim   Lo’diyning   yuz   ming   kishilik   qo’shinini   12   minglik   askari   bilan
tor-mor   qiladi   hamda   Dehlini   egallaydi.   Oradan   ko’p   o’tmay,   ikkinchi   yirik   hind
sarkardasi   Rano   Sango   ustidan   ham   zafar   qozonib,   Shimoliy   Hindistonning
Bengaliyagacha   bo’lgan   qismini   o’ziga   bo’ysundiradi.   Agrani   o’ziga   poytaxt
sifatida tanlagan Bobur katta qurilish va obodonchilik ishlarini boshlab yuboradi 16
. 
Shu tariqa Bobur  Hindistonda  uch yarim  asrga yaqin hukm  surgan qudratli
boburiylar   sulolasiga   asos   soladi.   Bobur   Hindistonda   ham,   xuddi   Afg’onistonda
bo’lganidek,   ko’plab   ijtimoiy-xayrli   ishlarni   amalga   oshirdi,   mamlakat
taraqqiyotiga   jiddiy   ta’sir   ko’rsatdi.   Tarqoqlik   va   parokandalikka,   o’zaro   ichki
nizo,   qirg’inlarga   barham   berib,   viloyatlarni   birlashtirdi,   markazlashgan   davlatni
mustahkamlash   va   yurtni   obodonlashtirishga,   ilm-u   hunar   va   dehqonchilikni
rivojlantirishga katta e’tibor qaratdi. Qurilish ishlariga boshchilik qildi. Boburning
o’z   guvohligiga   ko’ra,   shoir   sifatida   ijodiy   faoliyati   Samarqandni   ikkinchi   marta
egallagan   vaqtda   boshlangan,   “Ul   fursatlarda   biror-ikkirar   bayt   aytur   edim”,   deb
yozadi u. Bobur Samarqanddaligining ilk oylarida Alisher Navoiy tashabbusi bilan
ular   o’rtasida   yozishma   boshlanadi.   Bobur   atrofida   ijodkorlar   to’plana   boshlashi
ham shu yillarga to’g’ri keladi. Jumladan, Binoiy, Abulbaraka va Bobur o’rtasidagi
ruboiy mushoirasi Samarqanddagi qizg’in adabiy hayotdan darak beradi. Umuman,
davlat   arbobi   va   ko’p   vaqti   jangu   jadallarda   o’tgan   sarkarda   sifatida   ijtimoiy
faoliyatining   eng   qizg’in   davrida   ham,   shaxsiy   hayoti   va   davlati   nihoyatda
murakkab va xatarli sharoitda qolgan chog’larida ham Bobur ijodiy ishga vaqt topa
16
 Satimov G. Bobur yo’lbars. – T.:  O’zbekiston, 2018. – B. 296.
11 bilgan,   ilm,   san’at   va   ijod   ahlini   o’z   atrofiga   to’plab,   homiylik   qilgan,   ularni
rag’batlantirgan. O’tmish  adabiyot  va  tarix, musiqa  va  san’atdan  yaxshi   xabardor
bo’lgan,   diniy   ta’limotga   chin   ixlos   qo’ygan   Bobur   har   doim   olim-u   fozillar
davrasida   bo’ldi,   xususan   ijod   ahliga,   kasbu   hunar   sohiblariga   samimiy   ehtirom
ko’rsatib   homiylik   qildi,   ularni   moddiy   va   ma’naviy   rag’batlantirib   turdi.   Ijod   va
san’at   ahliga   bunday   mehrli   munosabat   aslo   bejiz   bo’lmagan.   Bobur   tabiatan
ijodkor  edi. Yigitlik yillaridan boshlab to umrining oxirigacha samarali  ijodiy ish
bilan   shug’ullandi,   har   qanday   sharoit   va   vaziyatlarda   ham   ijoddan   to’xtamadi,
natijada,   har   jihatdan   muhim   boy   ilmiy   va   adabiy   meros   qoldirdi.   Bobur   18-19
yoshlarida ruboiy va g’azallar yoza boshlagan. Uning “Topmadim” radifli g’azali
va “Yod etmas emish kishini g’urbatda kishi” misrasi bilan boshlanuvchi ruboiysi
o’sha   yillardagi   hayoti   bilan   bog’liq.   ”Boburnoma”da   aytilishicha:   “Umarshayx
Mirzoning   avlodi   uch   o’g’ul,   besh   qiz   erdi.Alardin   eng   uluq   men   –   Zahiriddin
Muhammad Bobur erdim” 17
.
Boburning   ulkan   san’atkorligi   shundaki,   shaxsiy   kechinmalarini   jiddiy
umumlashma darajasiga ko’tara oladi va natijada asarlarida olg’a surilgan g’oyalar
umuminsoniy   qadriyatlar   darajasiga   ko’tariladi.   Bobur   ijodida,   xususan,
she’riyatida   kindik   qoni   to’kilgan   ona   yurtini   dil-dildan   qo’msash,   uning
tuprog’iga   talpinish,   g’ariblik   azoblaridan   o’tli   hasrat,   yor-u   diyor   sog’inchi   va
visol   ilinji,   taqdir   zarbalari   va   turmush   uqubatlari,   zamona   nosozliklaridan   nola
tarixiy   tahlil   etiladi.   Bobur   ijodida   ishq-muhabbat,   sevgi-sadoqat,   visol   va   hijron
mavzusi   ham   salmoqli   o’rin   tutadi.   Uning   g’azal   va   ruboiylarida,   tuyuq   va
masnaviylarida   ma’shuqaning   maftunkor   go’zalligi,   beqiyos   husnu   latofati,
sharqona   odobu   axloqi,   nozu   karashmasi   yengil   va   o’ynoqi,   musiqiy   va   ravon
misralarda   katta   mahorat   bilan   tarannum   etiladi.   Boburning   o’z   she’riy   asarlarini
to’plab,   devon   holiga   keltirgan   sanani   ko’rsatuvchi   aniq   tarixiy   ma’lumotlar
ma’lum   emas.   Ammo   “Boburnoma”   ning   1518-1519-yillar   voqealari   bayoniga
bag’ishlangan   faslida   Bobur   devonini   Kobuldan   Samarqandga   yuborganligi
to’g’risida   so’z   boradi.   Demak,   shu   yillarda   uning   devoniga   tartib   berilgan   va
mazkur   devon   Movarounnahrda   ham   tarqalgan.   Hozirda   uning   119   g’azali,   bir
17
 Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.:  Ijod press, 2020. – B. 14.
12 masnu she’ri, 209 ruboiysi, 10 dan ortik tuyuq va qit’alari, 50 dan ortiq muammo
va 60 dan ziyod fardlari aniqlangan. Devoni tarkibida umumiy hajmi 270 baytdan
iborat   masnaviy   ham   o’rin   olgan.   Hindiston   yurishlari   davri   (1521)   da   Bobur
“Mubayyin” asarini yaratdi. Masnaviy tarzida yozilgan, islom huquqshunosligi va
shariat   aqidalariga   bag’ishlangan   bu   asarda   Movarounnahr   va   Hindistonga   oid
o’sha davr ijtimoiy-iqtisodiy hayoti bo’yicha qiziqarli ma’lumotlar ham jamlangan.
Valiahd   Humoyun   va   Komron   Mirzolarga   dasturulamal   sifatida   mo’ljallangan
“Mubayyin”   da,   ayni   zamonda,   namoz,   zakot   va   haj   ziyorati   to’g’risida   ham
shar’iy   mezonlar   bayon   qilingan.   Shu   yillarda   Bobur   Sharq   she’riyatining   asosiy
masalalaridan biri aruz vazni, uning nazariyasi va amaliyotiga oid ilmiy risolasini
yakunlaydi.   Bobur   nomini   dunyoga   mashhur   qilgan   shoh   asari   “Boburnoma”
ustidagi ijodiy ishini 1518-1519 yillarda boshlagan. Boburning yuqorida keltirilgan
asarlaridan tashqari, “Xatti Boburiy”, shuningdek musiqa san’ati va harb ishlariga
maxsus bag’ishlangan qator risolalari ham bo’lgan. Ammo keyingi ikki asar matni
hanuz topilgan emas. “Xatti Boburiy” da muallif arab alifbosini tahrir etib, yozuvni
soddalashtirish  va  osonlashtirish  maqsadida   uni  turkiy til  va  talaffuz  mezonlariga
moslashtirgan 18
. 
1526-yil   21-dekabrda   Boburga   qarshi   suiqasd   uyushtiriladi.   Mahv   etilgan
Ibrohim   Lo’diyning   onasi   oshpazlar   bilan   til   biriktirib,   uning   ovqatiga   zahar
qo’shtiradi.   Shuning   asoratimi   yoki   ko’p   yillik   mashaqqatli   va   qo’nimsiz   hayot
ta’sirimi, har holda keyingi yillarda Bobur tez-tez kasalga chalinib turadi. 1527-yil
oktyabrda Bobur yana xastalikka uchragach, umrining oxirlab qolganini his etadi.
Shunda Bobur   o’zi   e’tiqod qo’ygan Xoja  Ahror   Valiyga ixlos  bilan  uning nasrda
bitilgan   “Volidiya”   asarini   she’riy   tarjima   qiladi.   Boburning   mohir   tarjimon
sifatidagi   qobiliyati   namoyon   bo’lgan   243   baytli   bu   asar   katta   ijodiy   ilhom   bilan
juda   qisqa   muddatda   yakunlangan.   Boburning   o’z   e’tiroficha,   tarjima   tugashi
hamonoq   batamom   sog’ayib   ketgan.   Bu   yillarda   u   “Boburnoma”   fasllari   ustida
ishlashni   davom   ettirdi,   yangi-yangi   g’azal-ruboiylar   yaratdi,   o’z   iborasi   bilan
aytganda,   “Hindistong’a   kelgali   aytqon   ash’orni”   tartibga   solib,   shuningdek,
18
 Jalilov S. Bobur haqida o’ylar. – T.: Sharq, 2006. – B . 265.
13 “Volidiya”   tarjimasini,   “Xatti   Boburiy”   bilan   bitilgan   namuna   va   qit’alarni
Movarounnahr   va   Afg’onistonga,   Xumoyun,   Xo’ja   Kalon,   Hindol   va   boshqaga
yubordi.   Humoyun   Mirzoga   atalgan   ijtimoiy-axloqiy   masalalarni   tahlil   etuvchi
mashhur   maktubi   ham   Bobur   ijodiy   faoliyatining   yorqin   qirralaridan   biri   bo’ldi.
Bir necha muddat oldin podsholikni Humoyunga topshirgan Bobur 47 yoshida o’zi
asos   solgan   saltanat   poytaxti   Agrada   vafot   etdi   va   o’sha   yerda   dafn   etildi,
keyinchalik,   1539-yilda,   vasiyatiga   muvofiq   xoki   Kobulga   keltirilib,   o’zi   bunyod
ettirgan   “Bog’i   Bobur”ga   qo’yildi.   Bobur   O’zbekiston   mustaqillikka   erishgandan
so’ng   o’z   yurtida   haqiqiy   qadr-qimmat   topdi.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   farmoniga   ko’ra   1993-yilda   Bobur   tavalludining   510   yilligi
tantanali   nishonlandi.   Andijon   shahrida   Bobur   nomida   universitet,   teatr,
kutubxona, milliy bog’ (Bog’i Bobur) bor. Bobur milliy bog’i majmuasida “Bobur
va   jahon   madaniyati”   muzeyi,   shoirning   ramziy   qabr-maqbarasi   bunyod   etilgan.
Shahar   markazida   (muallifi   Ravshan   Mirtojiev)   va   Bobur   bog’idagi   yodgorlik
majmuida (muallifi Qodirjon Salohiddinov) shoirga haykal o’rnatildi. Andijondagi
markaziy   ko’chalardan   biriga,   shuningdek   Toshkentdagi   istirohat   bog’i   va
ko’chaga,   Andijon   viloyati,   Xonobod   shahridagi   istirohat   bog’iga   Bobur   nomi
berildi.   O’zbekiston   Fanlar   akademiyasining   Bobur   nomidagi   medali   ta’sis   etildi.
Sharqshunos   olim   Ubaydulla   Karimov   bu   medalning   birinchi   sovrindori   bo’ldi.
Andijonlik   tabiatshunos   olim   Zokirjon   Mashrabov   rahbarlik   qiladigan   Xalqaro
Bobur   jamg’armasi   1993-yil   26-dekabrda   tashkil   etildi   va   Bobur   ijodini
o’rganishda   katta   ishlarni   amalga   oshirdi.   Jamg’armaning   ilmiy  ekspeditsiyasi   10
dan   ortiq   Sharq   mamlakatlari   bo’ylab   avtomobilda   ilmiy   safarlar   uyushtirib,   200
ming km dan ortiq masofani bosib o’tdi, Bobur va boburiylar qadamjolari, ularning
ilmiy   merosiga   oid   yangi   ma’lumotlar   to’plab,   ularni   ilmiy   iste’molga   kiritdi.
Mazkur   ma’lumotlar   asosida   10   dan   ziyod   ilmiy,   hujjatli,   badiiy   asarlar:   Z.
Mashrabov,   S.   Shokarimov:   “Asrlarni   bo’ylagan   Bobur”,   S.   Jalilov,   “Boburning
Farg’ona   davlati”,   “Bobur   va   Andijon”,   Qamchibek   Kenja:   “Hind   sorig’a”,   X.
Sultonov:   “Boburning   tushlari”,   “Boburiynoma”,   R.   Shamsuddinov:   “Boburiylar
izidan”, “Boburiylar sulolasi”; T. Nizom: “Uch so’z” kabilar, 10 ga yaqin hujjatli,
videofilmlar:   F.   Rasulov:   “Bobur   izidan”,   “Muqaddas   qadamjolar”,   T.   Ro’ziev:
14 “Bobur   salomi”,   “Bobur   nomidagi   Xalqaro   ilmiy   ekspeditsiya”,   T.   Hamidov:
“Iftixor”   va   hakozolar   yaratildi.   Jamg’armaning   Lohur   (Pokiston),   Haydarobod
(Hindiston),   Abu   Dabi   (Birlashgan   Arab   Amirliklari),   Moskva   (RF),   O’sh
(Qirg’iziston), Toshkent, Namangan (O’zbekiston) shahrilarida bo’limlari mavjud.
1998 yil Jamg’armaning boburshunoslik sohasidagi  xalqaro mukofotlari ilk marta
Pirimqul   Qodirov,   Sabohat   Azimjonova,   G’aybulloh   as-Salom,   Ne’matilla
Otajonov,   Xayriddin   Sultonov,   Eyje   Mano   (Yaponiya),   Muhammadali
Abduqunduzov,   Maqsud   Yunusov,   Shafiqa   Yorqin   (Afg’oniston),   Ma’murjon
To’xtasinov,   Ravshan   Mirtojiev,   Majid   Tursunov,   Rahmonjon   Azimov,
Muhammadjon Mirzaevga berildi 19
.
19
  Shamsutdinov   R . Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. – T.: Akademnashr, 2019. – B. 576.
15 I.2. “Boburnoma” asarining yaratilish tarixi va manba sifatidagi
ahamiyati.
“Boburnoma”   -   jahon   adabiyoti,   tarixi   va   manbashunosligidagi   muhim   va
noyob   yodgorlik,   o zbek   adabiyotida   dastlabki   nasriy   memuar   va   tarixiy-ilmiyʻ
asar.   Muallifi   Zahiriddin   Muhammad   Bobur.   Eski   o zbek   ya’ni   chig atoy   tilida	
ʻ ʻ
yozilgan   (taxminan   1518/1519-1530).   “Boburiya”,   “Voqeoti   Bobur”,
“Voqeanoma”,   “Tuzuki   Boburiy”,   “Tabaqoti   Boburiy”,   “Tavorixi   Boburiy”   kabi
nomlar   bilan   ham   ma lum.   Boburning   o zi   esa   “Vaqoye”   va   “Tarix”   degan	
ʼ ʻ
nomlarni   ishlatgan.   Boburnomada   1494-1529-yillarda   Markaziy   Osiyo,
Afg oniston   va   Hindistonda   sodir   bo lgan   tarixiysiyosiy   voqealar   yilma-yil   o ta	
ʻ ʻ ʻ
aniqlik   bilan   bayon   qilingan   bo lib,   ular   muallif   hayoti   va   siyosiy   faoliyati   bilan	
ʻ
bevosita bog liqdir	
ʻ 20
.
“Boburnoma”   o zida   bayon   qilingan   voqealar   jarayoniga   ko ra   3   qismga:	
ʻ ʻ
Boburning   Movarounnahr,   Afg oniston   va   Hindistondagi   hukmdorlik   davriga	
ʻ
bo linadi.   Birinchi   qismda   Boburning   otasi-temuriylarning   Farg ona   ulusi   hokimi	
ʻ ʻ
Umarshayx   Mirzo   xususida   hamda   Boburning   Farg ona   taxtiga   o tirishi,   ammo	
ʻ ʻ
Temuriylar davlatida avj olgan taxt uchun kurash oqibatida o z ulusidan mahrum	
ʻ
bo lishi, Samarqand uchun Shayboniyxonga qarshi olib borgan jang-u jadallarining	
ʻ
behuda   ketishi,   va   nihoyat,   toju   taxtdan   butunlay   ajrab,   Hisor   tog lari   orqali	
ʻ
taxminan   250   navkar   bilan   Afg onistonga   yuz   tutishi   haqidagi   voqealar   batafsil	
ʻ
zikr qilingan 21
. 
Ikkinchi   qismda   Boburning   Kobulni   zabt   etgani,   so ng   u   yerda   mustaqil	
ʻ
davlat   tuzgani   (1508),   Eron   shohi   Ismoil   Safaviyning   harbiy   yordami   bilan
Samarqandni   yana   ishg ol   qilgani   (1511),   lekin   shayboniylar   (Ubaydulla   Sulton,	
ʻ
Muhammad   Temur   Sulton   va   Jonibek   Sulton)   dan   yengilib   (1512),   Kobulga
qaytgani, keyin esa  Hindistonni  zabt  etishga  hozirlik ko ra boshlagani  xususidagi	
ʻ
voqealar   bayon   etilgan.   Uchinchi   qism   esa   Boburning   Dehli   sultoni   Ibrohim
20
  Zahiriddin   Muhammad   Bobur   Boburnoma   I   qism,   So’zboshi.   –   T.:   1948.   –   B.   5-6.   (Bunda   Boburnoma
qo’lyozmalari, nashri va turli yillardagi tarjimalari va boshqalar haqida ma’lumotlar berilgan)
21
  Jalilov   S .  Bobur   haqida   o ’ ylar . –  T .:   Sharq , 2006. –  B . 265.
16 Lo diyni   mag lub   etib   (qarang   Panipat   janglari),   Shim.   Hindistonni   bosib   olganiʻ ʻ
(1526) va Boburiylar davlatini barpo qilgani haqidagi ma lumotlardan iborat	
ʼ 22
.
“Boburnoma”   da   keltirilgan   barcha   ma lumotlar,   xususan   Farg ona,	
ʼ ʻ
Toshkent,   Samarqand,   Hisor,   Chag oniyon   va   Shimoliy   Afg onistonning   XV   asr	
ʻ ʻ
80-   yillari   va   XVI   asr   1-   choragidagi   siyosiy   ahvoliga   doir   xabarlar   o zining	
ʻ
batafsilligi   bilan   shu   xususdagi   boshqa   adabiyotlardan   tubdan   farq   qiladi.
Shuningdek,   asar   muallifning   muayyan   tarixiy   voqea   haqida   hamda   o zaro	
ʻ
dushmanlik   qilgan   temuriylar   -   Umarshayx,   Sulton   Ahmad,   Sulton   Mahmud,
Boysung ur   Mirzo,   Sulton   Husayn   va   boshqalarning   xulq-atvori,   tabiati   xususida	
ʻ
bildirgan fikr-mulohazalari bilan ham ahamiyatlidir. Asarda, ijtimoiy-tabiiy fanlar,
tarix,   falsafa,   fiqh,   din   ta limoti,   tilshunoslik,   geografiya,   tabiatshunoslik,	
ʼ
ma danshunoslik,   dehqonchilik,   bog dorchilik   va   boshqalarga   oid   aniq   va	
ʼ ʻ
hanuzgacha   o z   tarixiy   va   ilmiy   ahamiyatini   yo qotmagan   ma lumotlar,   ilmiy	
ʻ ʻ ʼ
asoslangan   xulosalar   keltirilgan.   Asarda   bevosita   Boburning   o zi   lashkarboshi	
ʻ
sifatida qatnashgan bir necha katta-kichik jang manzaralari mahorat bilan berilgan.
O sha  davrdagi  qo shin tuzilishi, urush olib borish, jang usullari, qamal  holatlari,	
ʻ ʻ
qurol-yarog   turlari,   qurg onbuzar   qurilmalar   bilan   bir   qatorda   asarda   ko plab	
ʻ ʻ ʻ
harbiy-ma muriy   istiloxlar   (tuman,   ulus,   ko kaltosh,   eshikog a,   axtachi,   tarxon,
ʼ ʻ ʻ
shig ovul,   sharbatchi   (sharbatdor),   mubashshir,   tug chi,   miroxur,   rikobdor,	
ʻ ʻ
dorug a,   murchil,   manjaniq,   o ron   va   boshqalar)   ham   uchraydi.   Shuningdek,
ʻ ʻ
Boburnomada   temuriylar   qo shinining   tuzilishi,   harbiy   san ati   va   boshqa   haqida	
ʻ ʼ
ham   noyob   ma lumotlar   bor.   Bundan   tashqari,   Movarounnahr,   Afg oniston,	
ʼ ʻ
Xuroson   va  Hindiston  o tmishi  va  zamonaviy   holati,  xalqlari,  qabilalari,  ularning	
ʻ
tili,   madaniyati,   kasbhunari,   urfodatlari,   rasmrusumlari,   an anaviy	
ʼ
tadbirmarosimlari,   shuningdek   o sha   davr   jamiyatiga   xos   ijtimoiy   tabaqalarga	
ʻ
tegishli ma lumotlar bayon etiladi. Ayniqsa Farg ona, Andijon, Samarqand, Kobul,	
ʼ ʻ
Hirot,   Agra   kabi   yirik   shaharviloyatlarning   jug rofiyma muriy   tuzilishi,   madaniy	
ʻ ʼ
hayoti,   tumanlari,   aholisi,   qishloq   xo jaligi,   daryo   va   suv   havzalari,   cho ladirlari,	
ʻ ʻ
22
  Jalilov   S .  Bobur   haqida   o ’ ylar . –  T.: Sharq, 2006. – B. 265.
17 tog sahrolari, bog u rog lari, tabiati, iqlimi, hayvonot va o simliklar dunyosi, tabiiyʻ ʻ ʻ ʻ
boyliklari haqida mufassal ma lumotlar beriladi	
ʼ 23
. 
XV-XVI   asrlarda   Turkiston   viloyatida   yashagan   qora   qo yluk   (qo yunluk)	
ʻ ʻ
qabilasining   hamda   Movarounnahrdagi   turkmo g ul   qabilalarining   urfodatlari,	
ʻ ʻ
harbiy mahoratlari haqidagi ma lumotlar, ayniqsa ilmiy jihatdan g oyatda qimmatli	
ʼ ʻ
bo lib,   ular   o zbek,   qozoq,   qirg iz   va   boshqa   turkiyzabon   xalqlar   etnik   tarixini	
ʻ ʻ ʻ
o rganuvchilar   uchun   muhim   ahamiyatga   egadir.   “Boburnoma”   da   Farg ona,
ʻ ʻ
Samarqand shaharlari va shu nomdagi viloyatlar, Ohangaron vodiysi, O ratepa va	
ʻ
uning   atrofi,   Mascho,   Hisor,   Chag oniyon,   Badaxshon,   Kobul   viloyati   va   boshqa	
ʻ
joylar   geografik   jihatdan   g oyatda   qiziqarli   tavsif   qilingan   bo lib,   muallif   o zi	
ʻ ʻ ʻ
yurgan   yo llar,   o zi   bo lgan   shahar   va   qishloqlarni   g oyat   darajada   aniq	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tasvirlagan.   “Boburnoma”   da   Alisher   Navoiy,   Abdurahmon   Jomiy,   Shayxim
Suhayliy, Husayn Ali Tufayliy, Osafiy, Binoiy, Sayfiy Buxoriy, Ohiy, Muhammad
Solih kabi o nlab ijodkorlar, Xoja Abdullo Marvariy, Qul Muhammad Udiy, Shayx
ʻ
Noyiy, Yusuf Ali, Mullo Yorak, Shohquli G ijjakiy, Husayn Udiy, Behzod, Shoh	
ʻ
Muzaffar kabi ko plab san atkorlar tavsif etilib, ularning ijodiy faoliyatlariga xolis	
ʻ ʼ
baho   beriladi.   Jumladan,   Alisher   Navoiy   haqida   shunday   deyiladi:   “Alisherbek
naziri   yo q  kishi  edi.   Turkiy  til  bila  to  she r  aytibturlar,  hech   kim  oncha   ko p  va	
ʻ ʼ ʻ
xo b aytqon emas”. “Boburnoma” XV asr o zbek badiiy nasrining yorqin namunasi	
ʻ ʻ
sifatida   sof   badiiy   lavhalar,   jonli   tasvirlar,   an anaviy   lirik   chekinishlarga   boy.	
ʼ
Nasriy   matn   ichida   keltirilgan   xalq   maqol   matallari,   iboralari,   ibratli   o gitlar,	
ʻ
she riy   parchalar   uning   badiiyligini   yanada   oshiradi,   o ziga   xos   joziba	
ʼ ʻ
bag ishlaydi
ʻ 24
.
“Boburnoma” XVI asrdan boshlab hozirgacha dunyoning ko p tillari: ingliz,	
ʻ
golland, fransuz, fors, nemis, italyan, rus, hind, urdu va boshqa tillariga bir necha
martalab   tarjima   qilindi,   sharh-izohlar   bilan   nashr   etildi.   Angliya,   Amerika,
Fransiya,   Rossiya,   Hindiston,   Pokiston,   Afg oniston,   Turkiya,   Yaponiya   kabi	
ʻ
o nlab   mamlakat   olimlarining   ilmiy   tadkiqotlarida   “Boburnoma”   ning   insoniyat	
ʻ
yaratgan   o lmas   obidalar   qatorida   alohida   o rinda   turishi   ta kidlanadi.	
ʻ ʻ ʼ
23
 Ibrohimov A. Boburiylar merosiyu Toshkent. – T.: Mehnat, 1993. – B . 176.
24
 Ahmedov B. Tarixdan saboqlar. – T.: O’qituvchi, 1994. – B. 430.
18 “Boburnoma” ning jahonga mashhur bo lishida, asosan ingliz sharqshunoslariningʻ
xizmati   katta   bo ldi.   Yevropadagina   emas,   balki   jahonda   birinchi   to liq   nashrini	
ʻ ʻ
(ingliz   tilida)   1826-yilda   J.   Leyden   va   V.   Erskin   amalga   oshirdi.   F.   Talbot   esa
mazkur   nashr   asosida   2-marta   (1878,   1909)   uning   qisqartirilgan   nashrlarini   chop
ettirdi. 1921-yilda ingliz sharqshunosi A. Beverij “Boburnoma” ni mustaqil suratda
asl   nusxadan   qayta   tarjima   qildi.   Birgina   Angliyaning   o zida   “Boburnoma”	
ʻ
tarjimalari 9-marta nashr etildi 25
.
Keyingi   yillarda   “Boburnoma”   ning   professor   V.   Takston   tomonidan
AQShda   (Kembrij   shahri,   Garvard   universiteti,   1993)   hamda   ikki   jild   hajmda,
mukammal   so zlik,  ko rsatkich   va  sharhizohlar   bilan  Yaponiyada  (Kioto,  1995—	
ʻ ʻ
96)   ilmiytanqidiy   matni   nashr   etildi.   Ma lumki,   “Boburnoma”   qo lyozmalari	
ʼ ʻ
matnida   ba zi   yillar,   jumladan,   1504-1505,   1509-1518,   1520-1524-yillar   tafsiloti	
ʼ
uchramaydi,   1508   va   1520-yil   voqealari   bayoni   tugal   emas.   Mana   shu   uzilish
bo lgan o rinlarni  ingliz sharqshunoslari  boshqa  tarixiy manbalar  asosida  ma lum	
ʻ ʻ ʼ
darajada   tiklaganlar.   “Boburnoma”   forschaga   1585-yilda,   undan   parchalar   Vitsen
tomonidan   golland   tiliga   1705-yilda,   A.   Keyzer   tomonidan   qisqartirilgan   holda
nemis tiliga 1828-yilda, Pave de Kurteyl tomonidan to la holda fransuz tiliga 1871-	
ʻ
yilda tarjima qilingan. “Boburnoma”ni tarjima qilish va tadqiq etishda, shuningdek
Afg onistonda   Abdulxay   habibiy,   Pokistonda   Rashid   Axtar   Nadviy,   Shoh   Olam	
ʻ
Mavliyot,   Hindistonda   Mirzo   Nasriddin   Haydar,   Muhibbul   Hasan   Rizviy,
Turkiyada   R.   R.  Arat   va  N.   I.  Bayur   kabi   mamlakatlar   olimlarining  xizmati   ham
katta.   Rus   sharqshunoslari   N.   I.   Pantusov,   S.   I.   Polyakov,   V.   Vyatkin   ham
“Boburnoma”   dan   parchalarni   tarjima   qilganlar.   N.   I.   Ilminskiy   1857-yilda
“Boburnoma”ni  Qozonda   nashr   ettirdi.  “Boburnoma”ni   hamda  Boburning  she riy	
ʼ
merosini   o rganishda   o zbekistonlik   olimlar   ham   salmoqli   hissa   qo shdilar.   Prof.	
ʻ ʻ ʻ
Fitrat   tomonidan   tuzilgan   “O zbek   adabiyoti   namunalari”   xrestomatiyasida	
ʻ
“Boburnoma”   dan   parchalar,   Boburning   31   g azali,   2   masnaviy   va   28   ruboiysi	
ʻ
berilgan.   M.   Salye   “Boburnoma”ni   rus   tiliga   to la   tarjima   qilib,   3-marta   (1958,	
ʻ
1982,   1993)   nashr   ettirdi   (S.   Azimjonovaning   kirish   so zi   va   tahriri   ostida).   P.	
ʻ
Shamsiyev   va   S.   Mirzayevlar   tomonidan   “Boburnoma”   ning   ikki   jildli   (1948)   va
25
  https://arboblar.uz/uz  Zahiriddin Muhammad Bobur.
19 bir   jildli   (1960)   nashri   chop   etildi.   1956-1966-yillarda   Boburning   uch   jildli
tanlangan   asarlari   chop   etilib,   unga   Boburning   she riy   devoni   (1jild)   vaʼ
“Boburnoma”   (2-3jildlar)   kirgan.   Bobur   va   uning   ilmiy   merosini   o rganishga   S.	
ʻ
Azimjonova   katta   ulush   qo shgan.   “Boburnoma”   ning   M.   Salye   tomonidan	
ʻ
qilingan tarjimalari uning batafsil so z boshisi va tahriri ostida nashr etilgan	
ʻ 26
Kurs ishining birinchi bobida so’z yuritilgan masalalar: Bobur va u yaratgan
manba  “Boburnoma” asari  yuzasidan   bir   qator   xulosalar   berish  mumkin.  Avvalo,
Zahiriddin Muhammad Bobur yashagan davr shart-sharoitlaridan kelib chiqsak, bu
davr   o’zbek  davlatchiligi   tarixidagi   eng   murakkab   davrlardan   hisoblanadi.   Bunga
sabab sifatida ikkita sulola almashinuvi  davrini  keltirishimiz mumkin. Chunki  bir
sulola   tarix   sahnasidan   ketar   ekan,   bu   jarayon   ko’plab   qiyinchilik   va   tarixiy
murakkab   vaziyatlarga,   siyosiy   hayotning   har   tomonlama   tanglashguviga   olib
kelishi tarixdan ma’lum. Zahiriddin Muhammad Bobur ham huddi shunday tarixiy
davrda   siyosat   maydoniga   keldi   va   uning   hayoti   tinimsiz   kurashlar   bilan   kechdi.
Uning   bosh   maqsadi,   Amir   temur   saltanati   hududlarini,   uning   poytaxti   bo’lmish
Samarqandni  qaytarib olish edi  va bu uchun siyosat  maydoniga endi chiqayotgan
Shayboniylar   sulolasi   vakili   Muhammad   Shayboniyxon   bilan   keskin   harbiy
to’qnashuvlarni   boshidan   kechirdi.   Bu   kurashda   yengilgach,   o’z   vatanidan   bosh
olib ketishga majbur bo’ldi. Undan keying sinovlar uning boshiga Afg’oniston va
Hindistonda   boshqaruvni   o’z   qo’liga   olish   davrida   tushdi.   Aynan   shunday
murakkab   davrda   u   hukmdorlik,   sarkardalik,   olimlik   hamda   ijodkorlik   faoliyatini
ham tark etmadi. O’z boshidan kechirgan, davlati duch kelgan sinovli va saodatli
kunlarni,   uning   yonida   turgan   va   unga   hiyonat   qilgan   insonlarni,   shuningdek
dushmanlarini   ham   birdek   o’z   asari   “Boburnoma”   da   mufassal   yoritib   berishga
harakat   qiladi.   Boburnoma   manba   sifatida   bugungi   kungacha   o’z   ahamiyatini
yo’qotmay kelayotganining sababi sifatida esa uning Bobur va Boburiylar sulolasi
hamda ularga zamondosh sulolalar tarixini keng yoritib beruvchi eng asosiy manba
bo’lib   kelayotganini,   bugungi   kungacha   bu   davrga   oid   yaratilayotgan   adabiyotlar
uchun eng asosiy manba bo’lib xizmat qilayotganini keltirish mumkin. 
 
26
Азимжанова С. Государство Бабура в Кабуле и в Индии . –  М.:1977.  –  C. 320.
20 II BOB. BOBURNOMA da hududlar va shaxslar tasnifi.
II.1.   Markaziy Osiyo va Hindistonning ba’zi hududlarining “Boburnoma” da
ta’riflanishi.
O’zbek   adabiy   tilining   muhim   yodgorligi   bo’lmish   Zahiriddin   Muhammad
Boburning   “Boburnoma”   asari   ma’naviy   qadriyatlarimizning   bir   bo’lagi
hisoblanmish   toponimlar   va   ularning   tarixini   o’rganishda   noyob   manbadir.   Unda
mingdan ortiq geografik nom, mamlakat, shahar, qishloq, qal’a, dasht, tog’, dovon,
dara,   daryo,   ko’prik,   kechuv,   ko’l,   chashma,   bog’,   yaylov,   o’tloq   va   boshqa
joylarning nomlari tilga olib o’tilgan 27
.
“Boburnoma”   asari   ham   aynan   Farg’ona   hududi   tarifi   bilan   quyidagidek
boshlanadi:   “Farg’ona   viloyati   beshinchi   iqlimdandur.   Ma’muraning   kanorasinda
voqe bo’lubdur” 28
.
“Boburnoma”   da   joy   nomlari   toponomikasi   haqida   so’z   yuritar   ekanmiz,
asarda   uchraydigan   toponimlar   ular   ifoda   etadigan   obektlarning   turiga   ko’ra   bir
necha guruhga bo’linishini takidlab o’tish lozim. Ular:
1. Mamlakat   nomlari:   Afg’oniston,   Hindiston,   Arabiston,   Mo’g’uliston,
Iroq, Ozarbayjon, Misr, Xitoy, Xuroson;
2. Shahar   nomlari:   Dehli,   G’azna,   Qobul,   Mashxad,   Banoras,   Farg’ona,
Urganch, Toshkent, Andijon, Kesh, Sayram, Xo’jand, Qarshi, Buxoro;
3. Qishloq   va   kentlar   nomlari:   Muhammad   og’a   kenti,   Ho’dak   kenti,
Beshkent, Qulba kenti, Archakent, Yorkent, Navkand, Dehi G’ulomon, Yettikent,
Dehi Afg’on;
4. Qal’a   va   qo’rg’onlar   nomlari:   Qal’ai   Dabusiy,   Qal’ai   Zafar,
Olaqo’rg’on, Toshqo’rg’on, Asfidak qo’rg’oni;
5. Rabotlar   nomlari:   Raboti   sarhang,   Raboti   Zavraq,   Surhrabot,   Raboti
Ro’zak kabilarni tarkibiga birlashtiradi.
27
  Muhitdinova  F. Dunyo  olimlari  tahlilida  Zahiriddin  Muhammad  Bobur  ilmiy  merosining o’rganilganlik  holati.-
Maqola.  International scientific-theoretical conference.
28
 Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: Ijod press, 2020. – B. 7.
21 Bobur   asaridagi   toponimlarning   bir   guruhi   gidronimlar-suv   havzalari
nomlaridan iboratdir. Masalan Bobur o’z asarida quyidagicha bir ta’rifni kletiradi:
“Sirdaryoning yeti pora qasabasi bor: beshi Sayhun suyining janubi tarafida, ikkisi
shimoli-jonubda” 29
.
  Gidronimlar   qanday   suv   obyektlarining   atoqli   otini   anglatishiga   ko’ra
quyidagi turlarga bo’linadi: Daryolar nomlari: Gang daryosi, Amu daryosi, Oqsuv
daryosi, Jun daryosi, Sayhun daryosi, Saru daryosi, Satluj daryosi, Ilamish daryosi,
Sind daryosi, Daryoyi Xo'r kabilar. Asarda daryolar nomi tarkibida ba’zan “suyi”
so'zi   ham   ishlatilgan:   Axsi   suyi,   Bajur   suyi,   Balxob   suyi,   Baxat   suyi,   Bora   suyi,
Tua   suyi,   Butxak   suyi,   Gambir   suyi,   Gandak   suyi,   Gulbahor   suyi,   Dargam   suyi,
Kavoriy   suyi,   Kuxak   suyi,   Xo'jand   suyi,   Chir   suyi   singarilar   keltirilgan.   Budan
tashqari,   “rud”   so'zi   daryolar   nomi   tarkibida   qo’llanilgan:   Jamrud,   Kamrud,
Surxrud, Chandoval rudi kabilar.
Buloq-chashma   nomlari:   Yonbuloq,   Qarg’abulon,   No’rabuloq,   Boboqaro
chashmasi,   Bodomchashma,   Garmchashma,   Halvochashma,   Chashmai   para
singarilar keltirilgan.
Ariq,   hovuz,   soylar   nomlari:   Qirqariq,   Xoqon   arig’i,   Havzi   Mohiy   ariq
nomlarining   ayrimlari   tojikcha   “juy”   so’zi   orqali   ifodalangan:   Juyi   Injil,   Juyi
Shoxiy.
Guzar   (kechuv)lar   nomi:   Balva   guzari,   Qanor   guzari,   Kilif   guzari,   Nilob
guzari, Oxor guzari, Chupora guzari kabilar.
Ko’llar   nomlari:   Qorako’l,   Kuligil,   Kuli   Malik,   Kuli   Mag’ok   singari   ko’l
nomlari uchraydi.
Ko’priklar   nomi:   Mirzo   ko’prigi,   Mullabobo   ko’prigi,   Muhammad   Chab
ko’prigi, Cho’pon ko’prik, Qutlug’ qadam  ko’prigi singari. Ba’zi ko’prik nomlari
tarkibida   forscha-tojikcha   “pul”   so’zi   ishtirok   etgan:   Puli   Mag’oq,   Pulikoh   Puli,
Puli Ravon, Puli Solor, Pulchirog’ kabilar 30
.
Bobur o’z asarida o’rni kelib qolganda gidronimlarning ba’zilariga mufassal
to’xtaladi,   ularni   atroflicha   izohlaydi.   Xususan,   hozirgi   Sirdaryo   haqida
29
 Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: Ijod press, 2020. – B. 576.
30
 Ibrohimov A. Boburiylar merosiyu Toshkent. – T.: Mehnat, 1993. – B. 176.
22 quyidagilarni   qayd   etadilar:   “Sayxun   daryosikim,   Xo’jand   suyiga   mashhurdir,
sharq   va   shimoli   tarafidan   kelib,   bu   viloyatning   ichi   birla   o’tib,   g’arb   sori   oqar,
Xo’jandning   shimoli   Fanokatning   janubi   tarafidinkim,   holo   Shoxruxiyaga
mashhurdir, o’tib yana shimolga mayl qilib, Turkiston sori borur. Turkistondan xili
quyiroq   bu   daryo   tamom   xumga   singar,   hech   daryoga   qotilmas 31
.   Ko’xak   suyi
xususida   mana   shu   ma’lumotlarni   keltiradi:   “Ko’xak   suyi   shimolidin   oqar,
Samarqanddin   ikki   quruh   bo’lgay.   Bu   suv   bila   Samarqand   orasida   bir   pushta
tushubtur, Ko’xak derlar. Bu rud muning tubidan oqar uchun Ko’xak suyi derlar.
Bu   suvdin   bir   ulug’   rud   ayiribturlar,   balki   daryochadur,   Darg’om   suyi   derlar.
Samarqandning janubidin oqar. Samarqanddin bir shar’iy bulg’oy. Samarqandning
bog’ot va mahalloti va yana necha tumonoti bu suv bila ma’murdur” 32
Qayd   etish   lozimki,   “Boburnoma”   da   qo’llanilgan   toponimlarning   ko’lami
ancha kengdir. Ular sirasiga yana bog’ nomlarini ham kiritishimiz mumkin: Bog’i
Binafsha,   Bog’i   Dilkusho,   Bog’i   Bexisht,   Bog’i   Buldu,   Bog’i   Vafo,   Bog’i
Zubayda,   Bog’i   Kalon,   Bog’i   Maydon,   Bog’i   Shamol,   Bog’i   Shaxr;   Darvoza
nomlari:   Shayxzoda   darvozasi,   Shayxulislom   darvozasi,   Charmgardon   darvozasi
va   boshqalarni   misol   qilib   keltirishimiz   mumkin.   Bobur   bog’lar   haqida   quyidagi
ta’riflarni ham aytib o’tadi: “Samarqandning sharqida ikki bog’ solgan, uning biri
yiroqroq   bo’lib,   Bog’i   Bo’ldudir,   yaqinrog’i   Bog’i   Dilkusho   (ko’ngilochar)dir.   U
yerdan Feruza darvozasigacha xiyobon qilib ikki tarafida terak daraxtlari ektirgan.
Dilkusho bog’ida ham baland ko’shk soldirgan. Yana Ko’xak tepaligining etagida
Konigilning qora suvi  ustida (bu suvni  Obirahmat ham  deydilar)  bir  bog’  solgan.
Naqshi   Jahon   deb   nomlangan.   Men   ko’rgan   paytda   bu   bog’   buzilgan   edi,   nomi
ham   qolmagan   edi.   Yana   Samarqandning   janubida   Bog’i   Chanor   bo’lib,   qal’aga
yaqindir. Yana Samarqandning quyi qismida Bog’i Shamol va Bog’i Behisht bor.
Temurbekning   nabirasi,   Jahongir   mirzoning   o’g’li   Muhammad   Sulton   mirzo
Samarqandning   tosh   qo’rg’onida   -   chaqarda   bir   madrasa   solgan.   Temurbekning
qabri va avlodidan har kimki Samarqandda podsholik qilibdi, ularning qabri o’sha
madrasadadir”  33
31
  Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: O’qituvchi, 2008. – B. 270.
32
  Ibrohimov A. Boburiylar merosiyu Toshkent. – T.: Mehnat, 1993. – B. 146.
33
23 “Boburnoma”   da   zikr   etilgan   toponimlarning   leksik   tarkibi   o’ziga   xos.
Ularning   aksariyat   qismi   o’’z   qatlamiga   mansub   leksemalardan,   ya’ni   o’zbekcha
so’zlardan   tarkib   topgan.   Oqsuv,   Qizilsuv,   Beshkent,   Yettikent,   Yangiyo’l,
Toshqo’rg’on,   Olaqo’rg’on,   Toshkent,   O’ratepa,   Ikki   suv   orasi,   Qorasuv,
Qo’shtegirmon,   Sirkariq,   Olatog’,   Olmaliq,   Archakent,   Yonbuloq   singarilarni
bularga   misol   qilib   keltirish   mumkin.   Bobur   “Boburnoma”   da   Pop   haqida
quyidagilarni   keltiradi:   “Axsining   mustahkam   qo’rg’onlaridan   biri   Pop
qo’rg’onidir.   Popliklar   Pop   qo’rg’onini   mustahkamlab,   bizga   kishi   yuboribdilar.
Sayyidqosimni   bir   necha   yigitlar   bilan   jo’natdik.   Axsining   ustki   kentlari
to’g’risidagi daryodan o’tib Pop qo’rg’oniga kirdilar” 34
. 
Asarda hozirgi  Qashqadaryo  viloyatidagi  Shahrisabz  shahrining nomlanishi
shunday   izohlanadi:   “Bahorlar   sahrosi   va   shahri   va   bomi   va   tomi   xub   sabz   bilur
uchun   Shahrisabz…   derlar”.   Demak,   Shahrisabz   “ko’kalamzor   shahar”,   “yashil-
bog’-rog’larga   boy   shahar”   ma’nosidadir.   Asarda   Kashmir   tog’i   haqida   quyidagi
fikrlarni keltiriligan: “Aytishlaricha, bu tog’ xalqini “kas” deb atasharkan. Mening
xayolimga   shunday   fikr   keldi:   hindistonliklar   “shin”   (harfi)ni   “sin”   deb   talaffuz
qiladilar.  Bu   tog’da  e’tiborga  molik  shahar   Kashmir  bo’lib,  undan  boshqa  shahar
haqida   hech   gap   yo’q.   Shu   sababli   Kashmirni   “Kasmir”   deb   ataganlar.   Bu   tog’
elining   moli-mushk,   dengiz   qo’tosi,   za’faron,   qo’rg’oshin,   misdir.   Hind   xalqi   bu
tog’ni Savalak Parbat deb ataydi. Hind tilida ava-chorak, lak-yuz ming, “parbat”-
tog’, ya’ni “chorak va yuz ming tog’ bir yuz yigirma besh ming tog’ kelib chiqadi.
Bu   tog’larda   qor   erimaydi.   Hindustonning   Lohur,   Sahrind   va   Sanbal   kabi   ba’zi
viloyatlaridan   bu   tog’lardagi   qor   oqarib   ko’rinadi.   Ushbu   tog’ni   Kobulda
Hindukush   deb   ataydilar.   Xulosa   o’rnida   shuni   aytishimiz   mumkinki,
“Boburnoma”   asari   o'lkamiz   va   undan   tashqaridagi   hududlar-Afg’oniston,
Hindiston   mamlakatlaridagi   joy   nomlarini   o’rganishda   boy   material   beruvchi
muhim   asar   hisoblanadi.   Unda   keltirilgan   toponimlarning   turlari,   ma’nosi,   kelib
chiqishiga oid fikr-mulohazalar g’oyat qimmatli ahamiyatga egadir.
II.2.   Asarda kelgan mashxur tarixiy shaxslar tarifi.
34
 Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: O’qituvchi, 2008. – B. 170.
24 Zahiriddin Muhammad Bobur o’z xotiralarini badiiy uslubda sodda va ravon
bayon etadi.  Mingdan  ziyod  tarixiy  shaxslarning  aniq  xarakterini   yaratadi.  Tabiat
manzaralarini   suratini   chizadi,   kitobni   har   xil   syujetlar,   ishqiy   sarguzashtlar,
she’riy   parchalar   bilan   bezaydi.   Tilga   olingan   shaxslarning   portreti   kiyinishini,
tashqi   ko’rinishini,   fe’l   atvorini,   odatlari,   o’tmishi,   avlod-ajdodi,   birma   bir   ta’rif
etiladi.   Asardagi   markaziy   obraz   Boburning   o’zi,   albatta.   Uning   his   tuyg’ulariga
boy   qalbi   ko’z   oldimizda   yorqin   jonlanadi.   Ingliz   tarixchisi   Elfiniston
“Boburnoma”   va   uning   muallifi   haqida   shunday   deydi:   “Uning   shaxsiy   his   –
tuyg’ulari   har   qanday   mubolag’adan   yoki   pardalashdan   xoli,   uslubi   oddiy   na
mardona,   shu   bilan   birga   jonli   va   ifodali.   O’z   zamondoshlari   biografiyasini,
ularning   qiyofalari,   urf-odati,   intilishlari,   qiziqish   va   qiliqlarini   ko’zguda   aks
etgandek ravshan tasvirlaydi” 35
 .
  “Boburnoma”   da   Husayn   Bayqaro   haqida:   Sulton   Husayn   Umarshayxning
nevarasi,   Amir   Temurning   evarasi   edi.   Temur   naslida   qilichbozlikda   unga   teng
keladigani yo’q edi. Onasi Feruzabegim-Temurning evarasi bo’lib, Husayn “Karim
ut-tarafayin” yani ikki tomondan ham temuriyzoda edi. So’zga chechan, xushxulq,
muomalada   shariatga   rioya   qiladigan   kishi   edi.   Qiyiq   ko’zli,   qomatli   kishi,   ipak
kiyim,   qora   qo’zi   bo’rk   kiyar   edi.   Revmatizm   kasalligi   sababli   ro’za   va   namozni
ado   etmas   edi.Turkiy   tilda   she’r   yozgan,   Devon   tuzgan,   taxallusi   Husayniy   edi.
Do’sti Alisher Navoiy edi. Ba’zi baytlari yomon emas, lekin Devoni bir vazndadur.
Yoshi   ulug’,   o’zi   podsho   bo’la   turib   qo’chqor   saqlar,   kabutarboz   edi,   tovuqlarni
urush qo’yardi” 36
.
Alisher Navoiy haqida: “Alisherbek Naziri yo’q kishi edi. Turkiy til bila to
she’r   aytibdurlar,   hech   kim   oncha   ko’p   va   ho’b   aytqon   emas.Ahli   fazl   va   ahli
hunarg’a   Alisherbekcha   murabbiy   va   muqavviy   ma’lum   emaskim,   hargiz   paydo
bo’lmish   bo’lg’ay.   Ustoz   Qulmuhammad   va   Shayxi   Noyi   va   Husayn   Udiykim
sozda   saromad   edilar,   bekning   tarbiyat   va   taqviyati   bila   muncha   taraqqiy   va
shuhrat topgan, 4 ta devon tartib bergan. Nazmda tengsiz bir zot edi” 37
 deydi.
35
 Elphinston M. The history of India. – London: Independent publishing platform, 1841. – P. 230.
36
 Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: O’qituvchi, 2008. – B. 140.
37
 Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: O’qituvchi, 2008. – B. 287.
25 Umarshayx   Mirzo   haqida:   Umarshayx   Mirzo   baland   himmatliq   va   ulug’
doiyaliq   podshoh   erdi.   Hamisha   mulkgirlik   dag’dag’asi   bor   erdi,   necha   navbat
Samarqand   ustiga   cherik   tortdi,   ba’zi   mahal   shikast   topdi,   ba’zi   mahal   bemurod
yondi.  Necha  navbat   qoyin  otasi   Yunusxonnikim,  Chingizxonning   ikkinchi   o’g’li
Chig’atoy naslidandir, Chig’atoyxonning yurtida mo’g’ul ulusining xoni ul fursatta
ul   erdikim,   mening   otam   bo’lg’ay,   istido’   qilib   kelturdi.   Har   qatla   kelturganda
viloyatlar berur erdi. Chun Umarshayx Mirzoning muddaosidek bo’lmas erdi, gohi
Umarshayx   mirzoning   badmaoshlig’idin,   gohi   mo’g’ul   ulusining   muxolifatidin
viloyatga   turolmay,   yana   Mog’ulistong’a   chiqar   erdi.   Past   bo’yli,   tanbal   kishi.
To’nni   bisyor   tor   kiyadi,   belbog’ini   ham   juda   zich   bog’lardi.   Pokiza   e’tiqodli,   5
vaqt   namozni   tark   etmas   edi.   Aksar   “Shohnoma”   o’qir   edi.   Mard,   shijoatli   kishi
edi.   Ularshayx   mirzo   qonum   topgan   axis   qo’rg’oni   baland,   jar   ustida   voqe
bo’lubdur,   imoratlar   jar   yoqasida   edi.   Ushbu   tarixda   dushanba   kuni   ramazon
oyining   to’rtida   Umarshayx   mirzo   jardin   kabutar   va   kabutarxona   bila   uchib,
shunqor bo’ldi. O’ttuz to’qquz yashar erdi” 38
.
Bobur   ismlarning   kelib   chiqishi   haqida   ajoyib   fikrlar   bayon   qiladi.
Shulardan biri o’zining kichik tog’asi Sulton Ahmadxon va uning laqabi haqidadir:
“Sulton   Mahmudxondan   kichigi   Sulton   Ahmadxon   edi.   U   Olachaxon   nomi   bilan
mashxurdir. Bu ismning qo’yilishiga sabab esa qalmoq va mo’g’ul tillarida olacha
so’zi   “o’ldiruvchi”   degan   ma’noni   anglatadi.   Qalmoqlarni   bir   necha   marta   bosib,
ko’p kishisini qirgani uchun Olacha deb atash rasm bo’lgan” 39
. 
Ayrim kishilarga laqab o’zlarining yoki otasining kasb koridan kelib chiqib
qo’yilishi   Boburnomada   bir   necha   martalab   misol   keltriladi.   Bobur   O’rta   Osiyo,
Xuroson va Hindiston geografiyasi, hayvonot hamda nabodot olami to’g’risida boy
ma’lumot   bergan.   Xususan,   “Boburnoma”   da   hindlarning   etnografiysi,   ilmu   fani,
san’at va madaniyati haqida va Afrika yozuvchilarining Toshkent konferensiyasida
(1958-yil)   qimmatli   faktlar   bor.   Taniqli   hind   hind   shoiri   Mulk   Roj   Anand   Osiyo
so’zlagan   nutqida:   “Bu   kitob   siz   bilan   bizning   merosimizdir.   O’zbekistondagi
singari bizda ham Boburnoma g’oyat qadrlanadi. degani bejiz emas edi. Davrning
38
 O’sha asar. 126 b.
39
 O’sha yerda.
26 juda   ko’p   xususiyatlarini   qamrab   olishi,   qomusiy   xarakteri   va   o’zbek   adabiy
tilining   beqiyos   boy   imkoniyatlarini   namoyish   etishi   bilan   “Boburnoma“   Alisher
Navoiyning “Xamsa”siga qiyos qilgudek madaniy obida hisoblanadi 40
.
“Mening   onam   Qutlug’   Nigorxonim   erdi.   Yunusxonning   ikkinchi   qizi,
Sulton   Mahmudxon,   Sulton   ahmadxonlarning   egachisi   edi.   Yunusxon
Chingizxonning ikkinchi o’g’li Chig’atoyxonning naslidan erdi. Ulug’ o’g’il men –
Zahiriddin   Muhammad   Bobur,   kichigi   Jahongir   Mirzo   erdi.   Mendan   ikki   yosh
kichik   erdi,   aning   onasi   mo’g’ulning   tuman   beklaridin   erdi,   Fotima   sulton   otlig’.
Yana   bir   o’g’il   Nosir   Mirzo   erdi,   onasi   andijonliq   erdi,   g’unchachi   erdi,   Umid
otliq.   Mendin   to’rt   yosh   kichik   erdi.   Bori   qizlaridin   ulug’i   Xonzodabegim   erdi,
mening   bila   bir   tuqqon   erdi,   mendin   besh   yosh   ulug’   erdi.   Xonzodabegim
Muhammad Shayboniyxonga tushub erdi, undan bir o’g’lon bo’ldi. Balx viloyatini
anga   berdi   lek   otasi   o’lganidin   bir-ikki   yil   so’ngra   tangri   rahmatig’a   bordi.   Shoh
Ismoil Marvni bosqanda Xonzodabegim Marvda edi” 41
Bobur   manbada   o’z   oilasiga   taalluqli   qiz   farzandlar   haqida   yozar   ekan,
ularni quyidagicha bayon qiladi: “Yana bir qiz Mehrbonubegim erdi. Nosir Mirzo
bila   bir   onadan   erdi,   mendin   ikki   yosh   ulug’   erdi.   Yana   bir   qiz   Shahrbonubegim
erdi,   bu   dag’i   Nosir   Mirzo   bila   bir   tug’g’on   erdi   va   mendan   sekkiz   yosh   kichik
erdi. Yana  bir  qiz Yodgor  Sultonbegim  erdi, onasi  Og’a Sulton otlig’  g’unchachi
erdi.Yana   bir   qiz   Ruqiya   Sultonbegim   erdi,   Maxdum   Sultonbegim   erdi.
Qorako’zbegim derlar erdi” 42
.
“Sulton   Abu   Said   Mirzo   sekkiz   yuz   ellik   beshda   taxt   olg’an   bo’lub,   uning
shakl-u shamoili:  baland bo’yluq, qunqor soqollik, qizil yuzluk, tanbal kishi  erdi.
Soqoli   engakida   erdi.   Ikki   yangokida   soqoli   yo’q   erdi.   Axloq   va   atvori:   xanafiy
mazhabliq,   pokiza   e’tiqod   kishi   erdi,   besh   vaqt   namozini   betark   o’tar   erdi.   Hech
nimarsa o’qug’on emas edi, omi edi. Bovujudkim sahhrda ulg’ayib erdi. Odil kishi
erdi.   Shijoati   bor   erdi.   Agarchi   hech   andog’   bo’lmadikim,   o’zining   iligi   ishga
yetmish bo’lg’ay, vale ba’zi marakalarda andin asari shijoat zohir bo’lur ekandur.
40
  Shamsutdinov   R . Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. – T.: Akademnashr, 2019. – B. 176.
41
  Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: O’qituvchi, 2008. – B. 17.
42
 O’sha asar. 18-bet.
27 Ikki   o’g’ul   avlodi   bo’lub   erdi,   kichikligida   qolmadi.   Besh   qizi   bor   erdi,   to’rtu
Qutuqbegimdin erdi. Boridin ulug’i Robiya Sultonbegim erdi” 43
.
Kurs   ishining   ikkinchi   bobida  “Boburnoma”   da   keltirilgan   tarixiy   hududlar
hamda   shaxslarni   yoritib   berishga   harakat   qilinadi.   Xulosa   sifatida   aytish
mumkinki,   Bobur   shaxslar   va   hudularni   tasniflar   ekan,   asarida   ma’nosiz   gap-
so’zlardan qochishga, o’z fikrlarini qisqa, ravon va oddiy xalq tilida bayon etishga
intilgan. Bundan tashqari asarda voqealar bayoni asoslidalillar bilan batafsil yoritib
beriladi. Undagi  tarixiy shaxslar  tahlili, ularning faoliyati, olib borgan siyosati  va
bunyodkorlik   ishlari   haqida   boy   ma’lumotlar   o’rin   olgan.   “Boburnoma”   da
shaxslar   va   hududlarning   yoritilishidagi   xolislik,   asoslilik   bugungi   kunda   ham
tarixiy asarlar yozishda dastur-ul amal bo’la oladi. Aynan shu jihat “Boburnoma”
mashxurligining sabablaridan biri bo’la oladi. Ushbu asar shu jihatdan O’zbekiston
tarixi   va   tarix   fani,   shuningdek   manbashunoslik   sohalarida   ma’lumotlarga   boy,
qimmatli manba sifatida xizmat qiladi.
43
  Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: O’qituvchi, 2008. – B. 48.
28 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   Boburnoma   asari   muallifi   -   Zahiriddin   Muhammad
Bobur o’zbek davlatchiligi tarixida buyuk inson, davlat arbobi, sarkarda va buyuk
ijodkor   sifatida   yorqin   iz   qoldirgan   Bobur   tariximizning   eng   murakkab,   eng
jozibador,   eng   dramatik,   siymolardan   biri,   bor   yo’g’i   qirq   yetti   yillik   qisqa   umri
davomida   jahon   tarixidan   shavkatli   o’rin   olib   ulgurdi.   Bobur   Mirzo   shoir,   adib,
adabiyotshunos,   donishmand,   fiqhshunos,   tilshunos,   tabiatshunos   va   boshqa
ko’plab   sohalarda   yetuk   bilimga   ega   shaxs   sifatida   izlangan   va   ma’lumotlar
qoldirgan.  “Boburnoma” nafaqat tarixiy manba, balki tarixiy, geografik va memuar
asardir.   Butun   O’rta   Sharqning   o’rta   asrlardagi   ensklopedik   ma’lumotlari
jamlangan   bebaho   asardir.   Turkiy   til   rivojining   yorqin   namunasi.   Zahiriddin
Muhammad Bobur shaxsiyati  hamda u tuzgan davlat o’zbek davlatchiligi tarixida
o’ziga   xos   katta   bir   bosqich   bo’la   olgani   kabi,   u   yaratgan   asar,   tarixiy-adabiy
manba   Boburnoma   ham   yurtimiz   tarixida   va   uni   o’quvchilar   hayotida   shunday
muhim   o’ringa   egadir.   Bunga   ko’plab   tadqitotchilar   va   boburshunos   olimlarning
bildirgan  fikrlari   misol  bo’la  oladi.  XV  asrda  Alisher   Navoiy  turkiy  tilni   nazmda
yuksak   cho’qqiga   ko’targan   bo’lsa,   Bobur   mirzo   XVI   asrda   nasrda   uni   yuksak
cho’qqiga   olib   chiqdi.   “Boburnoma”   nafaqat   o’zbek   xalqining   ma’naviy   mulki,
balki   butun   turkiy   xalqlar,   forsiy   xalqlar,   hindlar,   doriylar,   pushtunlar,   tojiklar
tarixini o’zida aks ettirgan butun O’rta Sharq xalqlarining ma’naviy mulkidir. Uni
o’rganish,   ilmiy   tahlil   qilish   esa   har   safar   biz   uchun   tarixning,   buyuk
bobokalonimiz hayotining yangi-yangi nuqtalarini ochib berishda davom etmoqda.
Bobur,   uning   saltanati   hamda   Boburnoma   haqida   juda   ko’plab   tadqiqotlar   olib
borilgan   va   bugun   ham   bu   ishlar   davom   etib   kelmoqda.   Buning   asosiy   sababi
sifatida   esa   manbaning   tarxiy   ahamiyati   kattaligi,   undagi   ma’lumotlar   shaxsan
muallif yashagan va o’z ko’zi bilan guvoh bo’lgan hodisalar va shaxslar, shu bilan
birga   tarixiy   joylar   haqida   borishi,   hatto   o’ziga   nisbatan   do’stona   aloqada
bo’lmagan zamondosh mashxur tarixiy shaxslar haqida ham beg’araz va xolis fikr
bildirilishi   bilan   belgilanadi.   Bu   belgilar   esa   manbaning   tarixiy   qiymatini   yanada
29 yuksaltiradi   va   uni   o’rganishga,   keng   o’quvchlar   ommasiga   yetkazishga   asosiy
sabab bo’lib xizmat qiladi.
30 Foydalanilgan manba va adabiyotlar
I.Prezident asarlari
I.1. Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat  yengilmas  kuch. – T.:  Ma’naviyat,  2008. –
B. 134. 
I.2.   Mirziyoyev   Sh.   BMT   bosh   Assambleyasining   72-sessiyasida   so’zlagan
nutqidan.
II.Manbalar
II.1. Zahiriddin Muhammad Bobur Boburnoma. – T.: O’qituvchi, 2008. – B. 287.
II.2.   Gulbadanbegim   Humoyunnoma   /   Tarjimon   A.   Qurbonbekov.   –   T.:
O’zbekiston, 2016. – B. 60. 
II.3. Mirzo Muhammad Haydar Ayoziy Tarixi Rashidiy. Nashrga tayyorlovchilar:
S.A.   Azimjonova,   A.   Urinbayev,   O.X.   Jalilov.   –   T.:   Sharqshunoslik,   1999.   –   B.
709.
V.Internet saytlari
V.1. http://www.historyworld.net   
V.2. http://www.xorazmiy.uz   
31

Zahiriddin Muhammad Boburning “Boburnoma” asari manba sifatida

Купить
  • Похожие документы

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha