Zamonaviy sharoitda O’zbekiston va xorijiy mamlakatlarda inflyatsiyaga qarshi siyosatning qiyosiy tahlili

   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
ZAMONAVIY SHAROITDA O’ZBEKISTON VA XORIJIY
MAMLAKATLARDA INFLYATSIYAGA QARSHI SIYOSATNING
QIYOSIY TAHLILI
Mavzusidagi
KURS ISHI
                                                                                                         
                                        
1«Himoyadan o’tdi»
Baholandi __________________
«____» _____________ 2025 y.
Qabul qildi:
_____________________________ Bajardi:
III-kurs, 4_-22 guruh talabasi 
________________________
Ilmiy raxbar:
_________________________ Guliston-2025
2 MUNDARIJA
I BOB. INFLYATSIYA VA UNGA QARSHI SIYOSATNING NAZARIY ASOSLARI ...................................... 7
1.1. Inflyatsiya tushunchasi, turlari va sabablari ......................................................................... 7
1.2. Inflyatsiyaning iqtisodiy va ijtimoiy oqibatlari ........................................................................ 11
1.3. Inflyatsiyaga qarshi siyosatning asosiy tamoyillari va usullari ................................................ 14
II BOB. OʻZBEKISTONDA INFLYATSIYAGA QARSHI SIYOSATNING AMALIYOTI ................................ 18
2.1. Oʻzbekistonda inflyatsiyaning shakllanish omillari ................................................................. 18
2.2. Oʻzbekistonda inflyatsiyaga qarshi siyosatning asosiy yoʻnalishlari ....................................... 20
2.3. Oʻzbekistonda inflyatsiyaga qarshi siyosatning samaradorligi va kelajakdagi istiqbollari ....... 24
III BOB. XORIJIY DAVLATLARDA INFLYATSIYAGA QARSHI SIYOSAT VA O’ZBEKISTON TAJRIBASI 
BILAN QIYOSIY TAHLIL ................................................................................................................................ 28
3.1. AQSh va Yevropa Ittifoqi mamlakatlarida inflyatsiyaga qarshi siyosat tajribasi ...................... 28
3.2. Rossiya va Xitoyda inflyatsiyaga qarshi siyosat tajribasi ......................................................... 30
3.3. O’zbekiston va Xorijiy mamlakatlarda inflyatsiyaga qarshi siyosatning samaradorligini 
solishtirish .................................................................................................................................................. 33
XULOSA ......................................................................................................................................... 37
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI: .................................................................................. 39
3 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi.
Hozirgi   kunda   global   iqtisodiyotda   inflyatsiya   eng   muhim   va   dolzarb
iqtisodiy   muammolardan   biridir.   Inflyatsiyaning   yuqori   darajasi   mamlakat
iqtisodiyotining   barqarorligini   va   aholi   turmush   darajasini   sezilarli   darajada
pasaytiradi.   Xususan,   O’zbekistonning   tranzit   iqtisodiy   sharoitlarida   inflyatsiya
darajasining   yuqori   bo’lishi   iqtisodiy   siyosatning   eng   dolzarb   yo’nalishlaridan
biriga aylangan. Shu bilan birga, inflyatsiyaning boshqarilishi xalqaro tajribalarga
asoslanib amalga oshirilishi zarur. Bunday sharoitda, inflyatsiyaga qarshi samarali
siyosatni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   O’zbekiston   iqtisodiyotining   barqaror
o’sishini ta'minlash uchun muhim ahamiyatga ega.
Kurs ishida inflyatsiyaga qarshi siyosatning nazariy asoslari, O’zbekiston va
xorijiy   mamlakatlardagi   amaliy   tajribalari   va   samaradorligi   tahlil   qilinadi.   Ushbu
ishda,   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni   boshqarishning   samaradorligini   taqqoslash,
O’zbekistonning   amaldagi   siyosatini   rivojlangan   davlatlarning   tajribasi   bilan
solishtirish   hamda   inflyatsiyani   kamaytirish   uchun   yangi   yondashuvlarni   ishlab
chiqish   masalalari   o’rganiladi.   Bu   ish   nafaqat   iqtisodchilar,   balki   iqtisodiy
siyosatni ishlab chiqayotgan davlat idoralari uchun ham foydali bo’ladi.
Kurs ishining maqsadi.
Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   —   O’zbekiston   va   xorijiy
mamlakatlardagi   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   samaradorligini   solishtirish,
inflyatsiyaga qarshi kurashishda qo’llaniladigan asosiy usullar va vositalarni tahlil
qilish,   shuningdek,   O’zbekistonning   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatining
samaradorligini oshirish bo’yicha takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari.
4 1.   Inflyatsiya   tushunchasi   va   uning   turlari,   sabablari   haqida   nazariy
ma'lumotlar berish.
2. O’zbekistonning inflyatsiyaga qarshi siyosatining asosiy vositalarini tahlil
qilish.
3.   Xorijiy   mamlakatlardagi   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni   o’rganish   va
ularning tajribalarini O’zbekiston bilan taqqoslash.
4.   Inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni   amalga   oshirishda   yuzaga   keladigan
muammolarni aniqlash.
5.   O’zbekiston   iqtisodiyoti   uchun   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning
samaradorligini oshirish bo’yicha takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishining obyekti.
Kurs   ishining   obyekti   —   inflyatsiya   jarayoni   va   unga   qarshi   olib
borilayotgan siyosat.
Kurs ishining predmeti.
Kurs   ishining   predmeti   —   O’zbekiston   va   xorijiy   mamlakatlardagi
inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   amaliyotdagi   qo’llanilishi,   inflyatsiyani
boshqarishdagi vositalar va ularning samaradorligi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi.
Kurs ishi uchta bobdan iborat:
Birinchi  bob  — Inflyatsiya  va  unga  qarshi  siyosatning   nazariy asoslari.   Bu
bobda  inflyatsiya   tushunchasi,   turlari,  sabablari,   uning   iqtisodiyotga   ta'siri   haqida
batafsil ma'lumotlar beriladi.
Ikkinchi   bob   —   O’zbekistonda   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   amaliyoti.
Bu bobda O’zbekistonning inflyatsiyaga qarshi siyosatining amaldagi vositalari va
natijalari tahlil qilinadi.
5 Uchinchi   bob   —   Xorijiy   mamlakatlarda   inflyatsiyaga   qarshi   siyosat   va
O’zbekiston   tajribasi   bilan   qiyosiy   tahlil.   Bu   bobda   AQSh,   Yevropa   Ittifoqi,
Rossiya   va   Xitoy   kabi   davlatlardagi   inflyatsiyaga   qarshi   siyosat   tajribalari
o’rganiladi va O’zbekiston tajribasi bilan taqqoslanadi.
Kurs   ishining   yakunida   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni   samarali   amalga
oshirishga oid xulosalar va takliflar keltiriladi. 
6 I BOB. INFLYATSIYA VA UNGA QARSHI SIYOSATNING NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Inflyatsiya tushunchasi, turlari va sabablari
Inflyatsiya — bu tovarlar va xizmatlar umumiy narxlar darajasining uzluksiz
va uzoq muddat davomida o’sib borish jarayonidir. Iqtisodiy nazariyada inflyatsiya
odatda   pul   birligining   qadrsizlanishi,   aholi   va   ishlab   chiqaruvchilarning   xarid
qobiliyatining   pasayishi   natijasida   sodir   bo’ladigan   jarayon   sifatida   ta’riflanadi.
Inflyatsiya iqtisodiyotning tabiiy rivojlanish jarayonida ham, iqtisodiy siyosatdagi
noto’g’ri qarorlar natijasida ham yuzaga kelishi mumkin. U nafaqat iqtisodiy tizim
ichidagi   muvozanatni   buzadi,   balki   ijtimoiy   hayotda   ham   turli   salbiy   oqibatlarga
olib keladi.
Inflyatsiyaning   nazariy   tahlili   shuni   ko’rsatadiki,   uning   kelib   chiqishi
bevosita   iqtisodiy   tizimdagi   talab   va   taklif   o’rtasidagi   nomutanosibliklarga,   pul
massasining   iqtisodiyot   ehtiyojidan   ortiqcha   ko’payishiga,   ishlab   chiqarish
xarajatlarining oshishiga va xalqaro iqtisodiy aloqalardagi beqarorlikka bog’liqdir.
Inflyatsiya   bir   martalik   narx   oshishi   emas,   balki   narxlar   umumiy   darajasining
tizimli va barqaror o’sishidir.
Tarixiy   jihatdan   olganda,   inflyatsiya   ilk   bor   pul   ayirboshlash   tizimi
rivojlanib, qog’oz pullar muomalaga kiritilgandan so’ng muhim iqtisodiy muammo
sifatida   ko’rilgan.   Xususan,   XVII-XVIII   asrlarda   Yevropa   davlatlarida   qog’oz
pullarning   haddan   ortiq   chiqarilishi   natijasida   inflyatsiya   holatlari   tez-tez   yuzaga
kelgan. Bugungi kunda esa inflyatsiya ko’plab mamlakatlar iqtisodiy siyosatining
markaziy muammolaridan biri bo’lib qolmoqda.
Inflyatsiyaning   shakllanishiga   sabab   bo’luvchi   asosiy   omillarni   tahlil   qilar
ekanmiz,   talab   inflyatsiyasi   va   taklif   inflyatsiyasi   kabi   tushunchalarni   alohida
7 ko’rsatish   lozim.   Talab   inflyatsiyasi   iqtisodiyotda   iste'mol   va   investitsiya
talabining   umumiy   hajmi   taklifdan   oshib   ketishi   natijasida   yuzaga   keladi.   Bu
holatda,   aholining   real   daromadlari   ortib   boradi,   lekin   ishlab   chiqarish
imkoniyatlari ushbu talabni qondira olmaydi va natijada narxlar o’sib boradi. Misol
tariqasida, pandemiyadan so’ng ayrim mamlakatlarda davlatlar tomonidan aholiga
ko’plab   moliyaviy   yordamlar   berilgani,   talabning   keskin   ortishiga   va   buning
natijasida narxlarning oshishiga olib kelganini keltirish mumkin.
1.1.1-rasm.2023-yilda inflyatsiya 8,77 foizni tashkil qildi. 1
Taklif   inflyatsiyasi   esa   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   ortishi   bilan
bog’liqdir. Agar xom ashyo, energiya, ishchi kuchi va boshqa resurslar narxi oshsa,
ishlab chiqaruvchilar bu ortiqcha xarajatlarni mahsulot narxiga yuklaydi. Masalan,
1970-yillarda jahon bozorida neft narxining keskin oshishi ko’plab mamlakatlarda
inflyatsiya   darajasining   keskin   oshishiga   sabab   bo’lgan.   Hozirgi   kunda   ham
1
  https://www.gazeta.uz/media/img/2024/01/l7MMBL17042624647701_o.jpg  
8 energetika   resurslari   narxining   o’zgarishi   dunyo   bo’ylab   inflyatsion   bosimni
kuchaytirib kelmoqda.
Inflyatsiya o’zining o’sish sur’ati va ta’sir darajasiga qarab turlicha bo’lishi
mumkin. Mo’’tadil inflyatsiya sharoitida narxlar yiliga 10 foizgacha o’sadi  va bu
ko’pincha   iqtisodiy   rivojlanish   jarayonining   tabiiy   qismi   sifatida   qabul   qilinadi.
Agar   inflyatsiya   darajasi   10-50   foiz   atrofida   bo’lsa,   bu   tezkor   inflyatsiya   deb
ataladi   va   iqtisodiy   faoliyatga   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Giperinflyatsiya   esa
narxlarning   juda   tez   va   nazoratsiz   ravishda   o’sishi   holati   bo’lib,   uning   natijasida
pul   qadrsizlanib,   iqtisodiy   va   siyosiy   beqarorlik   yuzaga   keladi.   Masalan,   1923
yilda   Germaniyada   yuzaga   kelgan   giperinflyatsiya   davrida   narxlar   har   bir   necha
soatda ikki barobarga oshib borayotgan edi.
Inflyatsiyaning   kutilgan   va   kutilmagan   shakllari   ham   mavjud.   Kutilgan
inflyatsiya   sharoitida   iqtisodiy   agentlar   narxlarning   oshishini   oldindan   bilib,
shunga   mos   ravishda   o’z   xatti-harakatlarini   moslashtiradilar.   Ish   haqlari,
shartnomalar   va   narx   siyosati   inflyatsiya   prognozlariga   qarab   belgilanadi.
Kutilmagan   inflyatsiya   esa   iqtisodiy   agentlar   uchun   kutilmagan   hodisa   bo’lib,
ularning real daromadlariga va aktivlar qiymatiga salbiy ta’sir ko’rsatadi.
Statistik   ma’lumotlarga   murojaat   qilar   ekanmiz,   O’zbekiston   Respublikasi
Davlat statistika qo’mitasi  ma’lumotlariga ko’ra, 2022 yilda mamlakatda iste’mol
narxlari indeksi 12,3 foizni tashkil qilgan. Bu ko’rsatkich 2021 yildagi 10,8 foizga
nisbatan   biroz   yuqori   bo’lib,   asosan   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   energetika
resurslari   narxining   o’sishi   bilan   bog’liq   bo’lgan.   Xalqaro   valyuta   jamg’armasi
ma’lumotlariga ko’ra, global   inflyatsiya  darajasi  esa   2022 yilda  8,8 foizni  tashkil
etib,   so’nggi   40   yil   ichida   eng   yuqori   ko’rsatkichlardan   biriga   yetgan.   Bu   o’sish
9 global   pandemiya   oqibatlari,   logistika   zanjirlaridagi   uzilishlar   va   geosiyosiy
beqarorlik bilan izohlanadi.
Inflyatsiyaning   iqtisodiyotga   ta’siri   ko’p   qirrali.   Bir   tomondan,   mo’’tadil
inflyatsiya   investitsiyalarni   rag’batlantirishi   va   iqtisodiy   o’sishni   qo’llab-
quvvatlashi   mumkin.   Boshqa   tomondan   esa   yuqori   va   nazoratsiz   inflyatsiya
aholining   real   daromadlarini   kamaytiradi,   jamg’armalarni   qadrsizlantiradi   va
iqtisodiy   o’sishni   sekinlashtiradi.   Xususan,   real   ish   haqlarining   inflyatsiyaga   mos
ravishda o’smasligi aholi farovonligining pasayishiga olib keladi. Bundan tashqari,
inflyatsiyaning   yuqori   darajasi   investorlarning   ishonchini   pasaytirib,   kapital
oqimini to’xtatadi va umumiy iqtisodiy beqarorlikni kuchaytiradi.
Inflyatsiyaning   oldini   olish   va   uni   nazorat   qilish   uchun   markaziy   banklar
tomonidan   pul-kredit   siyosati   olib   boriladi.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy
banki   ham   inflyatsiyani   jilovlashni   o’zining   asosiy   maqsadlaridan   biri   sifatida
belgilagan.   2022-2023   yillarda   Markaziy   bank   asosiy   stavkani   yuqori   darajada
saqlab   turish   orqali   iqtisodiyotda   inflyatsion   bosimni   kamaytirishga   harakat
qilmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   inflyatsiya   zamonaviy   iqtisodiyotni   har   tomonlama
ta’sir  qiluvchi  murakkab  va  ko’p  omilli   jarayon  bo’lib,  uning  tabiati   va  sabablari
to’g’ri   tushunilsa,   unga   qarshi   samarali   siyosat   olib   borish   imkoniyati   oshadi.
Inflyatsiyani   nazorat   ostida   saqlash   esa   iqtisodiy   barqarorlik   va   aholining
farovonligini ta’minlashda muhim omil hisoblanadi. 2
2
 Dornbusch R., Fischer S., Startz R. "Makroiqtisodiyot." – McGraw-Hill, 2018.
10 1.2. Inflyatsiyaning iqtisodiy va ijtimoiy oqibatlari
Inflyatsiya har bir iqtisodiy tizim uchun o’ziga xos va murakkab oqibatlarni
keltirib chiqaradi. Uning ta’siri faqat narxlarning oshishi bilan cheklanib qolmaydi,
balki butun iqtisodiy tizimning ishlash mexanizmini buzadi, ijtimoiy adolatsizlikni
kuchaytiradi   va   aholining   turmush   darajasiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.
Inflyatsiyaning   iqtisodiy   oqibatlari   ko’proq   ishlab   chiqarish,   investitsiyalar,
jamg’armalar   va   iqtisodiy   o’sishga   bog’liq   bo’lsa,   ijtimoiy   oqibatlari   esa   aholi
farovonligi,   real   daromadlar   va   ijtimoiy   tengsizlikning   oshishi   bilan   bog’liq
bo’ladi.
Inflyatsiyaning iqtisodiy oqibatlaridan biri bu pulning qadrsizlanishi va real
daromadlarning   pasayishidir.   Pul   qadrsizlanganda,   aholi   o’z   mablag’lari   bilan
avvalgidek   hajmdagi   tovar   va   xizmatlarni   sotib   ololmaydi.   Bu   esa   iste’mol
hajmining   kamayishiga   va   ichki   talabning   susayishiga   olib   keladi.   Ayniqsa,
inflyatsiya   darajasi   yuqori   bo’lgan   mamlakatlarda   jamg’armalarning   qiymati
keskin   pasayadi,   bu   esa   aholining   moliyaviy   barqarorligini   zaiflashtiradi   va
kelajakdagi iste’mol uchun jamg’arish motivatsiyasini kamaytiradi.
Inflyatsiya   investitsiyaviy   faoliyatga   ham   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.
Narxlarning barqaror emasligi va kelajakdagi xarajatlarning oldindan aniq prognoz
qilinmasligi   investorlarni   xavotirga   soladi.   Investitsiya   risklarining   ortishi
natijasida   iqtisodiyotda   investitsiyalar   hajmi   qisqaradi.   Bu   esa   yangi   ish
o’rinlarining yaratilishini sekinlashtiradi va iqtisodiy o’sish sur’atlarini pasaytiradi.
Inflyatsiya   sharoitida   kredit   bozori   ham   qiyin   ahvolda   qoladi:   foiz   stavkalari
oshadi, kredit olish shartlari og’irlashadi va natijada ishlab chiqarish sektori kredit
resurslaridan yetarlicha foydalana olmaydi.
11 1.2.1-rasm.2010-yildan boshlab inflatsiya darajasi. 3
Inflyatsiya iqtisodiy adolatsizlikni kuchaytiradi. Qattiq inflyatsiya sharoitida
aholining   past   daromadli   qatlamlari   eng   ko’p   zarar   ko’radi,   chunki   ularning
daromadlari   narxlar   o’sishiga   mos   tarzda   osha   olmaydi.   Bu   esa   ijtimoiy
tafovutlarning   ortishiga   va   ijtimoiy   norozilik   kayfiyatining   kuchayishiga   sabab
bo’ladi.   Inflyatsiya   shuningdek,   byudjet   taqchilligini   ham   kuchaytirishi   mumkin.
Narxlar  darajasining   oshishi  davlat   xarajatlarining  ortishiga  olib  keladi,  shu   bilan
birga   real   soliqlardan   tushadigan   tushumlar   kamayadi,   bu   esa   davlat   moliyaviy
siyosatini qiyinlashtiradi.
Inflyatsiya   eksport   va   import   hajmiga   ham   ta’sir   qiladi.   Mahalliy   narxlar
oshganda,   eksport   mahsulotlari   nisbatan   qimmatroq   bo’lib   qoladi   va   xalqaro
3
  https://www.gazeta.uz/media/img/2024/11/PkpmR617304657914962_b.jpg  
12 bozorda   raqobatbardoshligini   yo’qotadi.   Aksincha,   import   qilingan   mahsulotlar
nisbatan  arzonroq  bo’lib  ko’rinadi   va bu  ichki  ishlab  chiqaruvchilar  uchun  salbiy
omilga   aylanadi.   Natijada   savdo   balansi   salbiylashadi,   bu   esa   mamlakatning
valyuta   zaxiralariga   bosim   o’tkazadi   va   valyuta   kursining   beqarorligini
kuchaytiradi.
Ijtimoiy   jihatdan   inflyatsiya   aholining   real   daromadlariga   to’g’ridan-to’g’ri
ta’sir   qiladi.   Ish   haqlari   va   pensiyalar   ko’pincha   inflyatsiya   darajasiga   mos
ravishda oshirilmaydi, natijada ularning real qiymati pasayadi. Bu aholining asosiy
ehtiyojlarini   qondirish   imkoniyatlarini   cheklaydi.   Xususan,   oziq-ovqat,   dori-
darmon,   uy-joy   va   transport   kabi   zaruriy   xizmatlarning   narxlari   oshishi   ijtimoiy
zaif qatlamlarga yanada ko’proq salbiy ta’sir qiladi.
Statistik ma’lumotlarga ko’ra, 2023 yilda O’zbekiston Respublikasi bo’yicha
aholining o’rtacha ish haqi inflyatsiya darajasi hisobga olinganda real jihatdan atigi
2,1   foizga   oshgan.   Bu   shuni   anglatadiki,   nominal   ish   haqi   oshgan   bo’lsa-da,
aholining   real   xarid   qobiliyati   deyarli   o’zgarmagan   yoki   ba’zi   qatlamlarda
kamaygan.
Yuqori   inflyatsiya   darajasi   jamiyatda   ijtimoiy   beqarorlikka   sabab   bo’lishi
mumkin. Narxlarning uzluksiz o’sishi, ayniqsa, uzoq muddat davom etganda, aholi
orasida   davlat   iqtisodiy   siyosatiga   nisbatan   ishonchsizlikni   kuchaytiradi.   Bu   esa
norozilik namoyishlariga, siyosiy inqirozlarga va hatto tartibsizliklarga olib kelishi
ehtimoli   ortadi.   Tarixda   bunga   Venesuela,   Zimbabve   kabi   davlatlar   misol   bo’la
oladi, bu davlatlarda inflyatsiyaning nazoratdan chiqishi natijasida jiddiy iqtisodiy
va siyosiy inqirozlar yuzaga kelgan.
Inflyatsiyaning   yana   bir   salbiy   oqibati   bu   iqtisodiy   resurslarning   noto’g’ri
taqsimlanishidir.   Inflyatsiya   sharoitida   iqtisodiy   agentlar   daromadlarini   saqlab
13 qolish   uchun   moliyaviy   spekulyatsiyalarga,   valyuta   va   ko’chmas   mulk
sarmoyalariga   ko’proq   e’tibor   qaratadilar,   real   ishlab   chiqarish   esa   ikkinchi
darajaga tushib qoladi. Bu iqtisodiyotning real sektorini zaiflashtiradi va umuman
iqtisodiy rivojlanishni sekinlashtiradi.
Inflyatsiyaning ijobiy tomonlari ham mavjud. Mo’’tadil inflyatsiya iqtisodiy
o’sishni   rag’batlantirishi,   qarz   yuki   nisbatini   kamaytirishi   mumkin.   Agar   narxlar
ma’lum   darajada   oshsa,   qarzdorlar   o’z   eski   qarzlarini   inflyatsiya   tufayli   real
qiymatda   arzonroq   tarzda   to’lay   oladilar.   Shu   sababli   ayrim   hollarda   mo’’tadil
inflyatsiya   iqtisodiyotda   ijobiy   rol   o’ynashi   mumkin.   Biroq   bu   holat
inflyatsiyaning  aniq nazorat  ostida bo’lishi  va me’yordan chiqmasligi  sharti  bilan
yuz beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   inflyatsiya   o’zining   iqtisodiy   va   ijtimoiy   oqibatlari
bilan  juda   keng   ko’lamli   ta’sirga   ega.   Uni   nazorat   qilish   va   unga   qarshi   samarali
siyosat yuritish har bir davlat uchun strategik ahamiyat kasb etadi. Inflyatsiyaning
salbiy  oqibatlarini   kamaytirish   uchun  esa   markaziy  banklar   va  hukumatlar  o’zaro
muvofiqlashtirilgan pul-kredit va fiskal siyosat olib borishlari zarur. 4
1.3. Inflyatsiyaga qarshi siyosatning asosiy tamoyillari va usullari
Inflyatsiyaga qarshi kurash har bir mamlakat iqtisodiy siyosatining ajralmas
va eng muhim yo’nalishlaridan biridir. Inflyatsiyani  nazorat qilish va uni ma’lum
darajada ushlab turish uchun ishlab chiqilgan siyosat turlari iqtisodiy barqarorlikni
ta’minlashga,   aholining   real   daromadlarini   himoya   qilishga   va   umuman   olganda,
iqtisodiy   o’sishni   qo’llab-quvvatlashga   xizmat   qiladi.   Inflyatsiyaga   qarshi
siyosatning   asosiy   tamoyillari   o’z   ichiga   narxlar   barqarorligini   saqlash,   pul
4
 Todaro M.P., Smith S.C. "Economic Development." – 12th ed., Pearson, 2015.
14 massasini   tartibga   solish,   davlat   xarajatlarini   oqilona   boshqarish   va   ishlab
chiqarishni rag’batlantirish kabi asosiy vazifalarni oladi.
Inflyatsiyaga   qarshi   kurashishning   asosiy   tamoyillaridan   biri   bu   monetar
barqarorlikni   ta’minlashdir.   Monetar   barqarorlik   deganda   mamlakatdagi   pul
massasining   iqtisodiyot   ehtiyojlariga   mos   va   barqaror   o’sishini   ta’minlash
tushuniladi. Pul massasining haddan ortiq ko’payishi inflyatsiyaning asosiy sababi
bo’lganligi   sababli,   markaziy   banklar   tomonidan   pul-kredit   siyosati   orqali   pul
ta’minoti  qat’iy nazorat ostida ushlab turiladi. Pul-kredit  siyosati  doirasida asosiy
vosita   sifatida   foiz   stavkalari   va   majburiy   zaxira   me’yorlari   belgilanishi,   davlat
obligatsiyalarini   chiqarish   yoki   ularni   qayta   sotib   olish   orqali   bank   tizimidagi
likvidlik darajasi tartibga solinadi.
Ikkinchi   muhim   tamoyil   bu   fiskal   intizomni   ta’minlashdir.   Davlatning
byudjet   siyosati   inflyatsiyaga   sezilarli   ta’sir   ko’rsatadi.   Agar   davlat   byudjet
taqchilligini   moliyalashtirish   uchun   pul   emissiyasidan   foydalansa,   bu   pul
massasining   ortishiga   va   natijada   inflyatsiyaga   olib   keladi.   Shu   sababli,   davlat
xarajatlarini   daromad   manbalariga   mos   ravishda   cheklash,   soliqlarni   oqilona   va
adolatli   yig’ish,   byudjetni   muvozanatli   holatda   ushlab   turish   inflyatsiyaga   qarshi
siyosatning ajralmas qismi hisoblanadi.
Uchinchi   tamoyil   sifatida   narx   va   ish   haqi   siyosatini   muvofiqlashtirish
zarurati  e’tirof  etiladi.  Aholining  nominal   daromadlarini  mehnat  unumdorligining
oshishi  darajasiga mutanosib tarzda o’stirish inflyatsiyaning oldini olishga xizmat
qiladi.   Agar   ish   haqlari   ishlab   chiqarish   samaradorligidan   tezroq   oshsa,   ishlab
chiqarish xarajatlari ko’payadi va bu o’z navbatida narxlarning umumiy o’sishiga
olib keladi. Shu sababli, ish haqi indeksatsiyasi tizimi, ya’ni real xarid qobiliyatini
15 saqlab   qolgan   holda   ish   haqlarini   tartib   bilan   oshirib   borish   mexanizmi   ishlab
chiqiladi.
Inflyatsiyani   jilovlash   uchun   qo’llaniladigan   usullar   bir   necha   asosiy
guruhlarga   bo’linadi.   Birinchidan,   monetar   usullar   mavjud   bo’lib,   ular   pul-kredit
siyosati   orqali   amalga   oshiriladi.   Monetar   siyosat   doirasida   asosiy   maqsad
iqtisodiyotdagi pul massasini qisqartirish yoki uning o’sishini cheklashdir. Buning
uchun   markaziy   bank   diskont   stavkasini   oshiradi,   banklarning   majburiy   zaxira
me’yorlarini   ko’paytiradi   yoki   ochiq   bozorda   davlat   obligatsiyalarini   sotadi.
Masalan,   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   2022   yilda   inflyatsiya
bosimini   kamaytirish   maqsadida   asosiy   foiz   stavkasini   bir   necha   marta   oshirdi,
natijada kreditlar qimmatlashdi va iqtisodiyotda pul aylanishi biroz susaydi.
Ikkinchi   usul   fiskal   siyosat   vositalari   orqali   amalga   oshiriladi.   Fiskal
siyosatning   inflyatsiyaga   qarshi   choralari   davlat   xarajatlarini   kamaytirish,
soliqlarni  oshirish yoki  davlat  byudjeti  taqchilligini  qisqartirishdan  iborat  bo’lishi
mumkin.   Soliqlar   oshirilganda,   aholining   iste’mol   uchun   mavjud   mablag’lari
kamayadi   va   bu   ichki   talabni   pasaytiradi.   Davlat   xarajatlarini   qisqartirish   esa
iqtisodiyotdagi umumiy talabni qisqartirish orqali inflyatsiyani jilovlaydi.
Uchinchi   usul   esa   to’g’ridan-to’g’ri   narxlar   va   ish   haqlari   ustidan   nazorat
o’rnatishdir. Bu usul odatda favqulodda iqtisodiy vaziyatlarda qo’llaniladi. Davlat
muhim tovarlar va xizmatlar narxlarini  belgilaydi  yoki ular uchun maksimal  narx
chegaralarini   o’rnatadi.  Shuningdek,  ish  haqlari   o’sishini  ham  ma’lum   cheklovlar
doirasida   ushlab   turishga   harakat   qiladi.   Biroq   bu   usul   uzoq   muddatda   iqtisodiy
rivojlanishga   salbiy   ta’sir   ko’rsatishi   va   norasmiy   bozorlarga   turtki   berishi
mumkin.
16 Inflyatsiyaga   qarshi   siyosat   doirasida   boshqa   yordamchi   choralar   ham
qo’llaniladi. Masalan, milliy valyutani mustahkamlash bo’yicha choralar ko’riladi,
eksport-import   operatsiyalari   rag’batlantiriladi,   ishlab   chiqarishni   oshirish   uchun
investitsiyalar   jalb   qilinadi.   Mahsulot   va   xizmatlar   bozori   raqobatbardoshligini
oshirish   orqali   narxlarning   haddan   tashqari   o’sishining   oldi   olinadi.   Shu   bilan
birga,   aholining   moliyaviy   savodxonligini   oshirish   va   inflyatsiya   xavfini
kamaytirishga qaratilgan ommaviy axborot kampaniyalari ham inflyatsiyaga qarshi
siyosatning muhim tarkibiy qismlaridan biridir.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2024   yilda   O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy   banki   tomonidan   amalga   oshirilgan   qat’iy   pul-kredit   siyosati   natijasida
yillik   inflyatsiya   darajasi   9,2   foizdan   8,5   foizgacha   pasaytirildi.   Bu   natija
mamlakatda   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   ma’lum   darajada   samarali   olib
borilayotganligini   ko’rsatadi.   Shu   bilan   birga,   inflyatsiyani   maqsadli   darajada
ushlab turish uchun fiskal  siyosat  va strukturaviy islohotlar bilan monetar  siyosat
o’zaro muvofiqlashtirilgan holda amalga oshirilmoqda.
Inflyatsiyaga qarshi siyosatning muvaffaqiyati ko’p jihatdan hukumatning va
markaziy   bankning   iqtisodiy   muvozanatni   saqlashdagi   qat’iyati,   iqtisodiy
islohotlarning izchilligi va aholining iqtisodiy siyosatga bo’lgan ishonch darajasiga
bog’liq.   Shu   sababli,   inflyatsiyaga   qarshi   kurash   nafaqat   moliyaviy   va   iqtisodiy
mexanizmlarni   o’z   ichiga   oladi,   balki   ijtimoiy-psixologik   omillarni   ham   hisobga
olgan holda olib borilishi kerak. 5
5
 Mankiw N.G. "Makroiqtisodiyot asoslari." – Toshkent: Iqtisodiyot, 2021.
17 II BOB. O ZBEKISTONDA INFLYATSIYAGA QARSHI SIYOSATNINGʻ
AMALIYOTI
2.1. O zbekistonda inflyatsiyaning shakllanish omillari	
ʻ
O zbekiston   Respublikasida   inflyatsiya   jarayonlarining   shakllanishi   bir	
ʻ
necha   muhim   iqtisodiy,   moliyaviy   va   tashkiliy   omillar   bilan   izohlanadi.
Mustaqillikning dastlabki yillarida mamlakat iqtisodiyoti keskin islohotlar davriga
kirdi,   bu   esa   inflyatsiya   darajasining   yuqori   bo lishiga   sabab   bo ldi.   Bozor	
ʻ ʻ
iqtisodiyotiga   o tish,   davlat   tomonidan   narxlarning   erkinlashtirilishi,   ishlab	
ʻ
chiqarish   va   logistika   tizimlarining   buzilishi,   milliy   valyuta   -   so’mning   joriy
qilinishi   va   uning   dastlabki   yillardagi   noturg’unligi   kabi   omillar   inflyatsiya
jarayonining   kuchayishiga   olib   keldi.   Narxlarning   tezkor   erkinlashtirilishi
natijasida   ta’minot   va   talab   o’rtasidagi   nomutanosiblik   yuzaga   keldi,   bu   esa   o’z
navbatida umumiy narxlar darajasining oshishiga olib keldi.
Iqtisodiy   o’sishning   past   sur’atlari   ham   inflyatsiyaning   asosiy   omillaridan
biri   bo’ldi.   1990-yillarda   sanoat   ishlab   chiqarishining   qisqarishi,   qishloq
xo’jaligida   hosildorlikning   pasayishi   va   tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   zaiflashuvi
iqtisodiy faollikni susaytirdi. Natijada, mahsulot va xizmatlarning taklifi kamaydi,
bu esa ichki bozorda narxlarning o’sishiga turtki berdi. O’zbekistonning o’zini o’zi
yetarlicha ta’minlash darajasi past bo’lgani uchun ko’plab tovarlar va xomashyolar
import   qilinar   edi,   bu   esa   import   narxlarining   oshishi   orqali   ichki   narxlarning
oshishiga ham sabab bo’ldi.
Pul-kredit   siyosatining   dastlabki   bosqichlaridagi   zaifligi   ham   inflyatsiyaga
kuchli ta’sir ko’rsatdi. Markaziy bank tomonidan pul emissiyasi yordamida davlat
byudjeti   taqchilligini   moliyalashtirish   amaliyoti   olib   borildi.   Bu   esa   iqtisodiyotda
ortiqcha   pul   massasining   shakllanishiga   va   natijada   inflyatsiya   bosimining
18 kuchayishiga   olib   keldi.   Pul   massasining   tez   sur’atlarda   ko’payishi   tovarlar   va
xizmatlar   taklifining   o’sishidan   ancha   yuqori   bo’lganligi   sababli   narxlar   barqaror
ravishda oshib bordi.
Davlat   moliya   siyosatining   muvofiqlashtirilmaganligi   ham   inflyatsiyaning
shakllanishida   muhim   rol   o’ynadi.   Byudjet   taqchilligi,   subsidiyalar   va   davlat
tomonidan   nazorat   qilinadigan   narxlarning   keskin   o’zgarishi   inflyatsion   bosimni
kuchaytirib   yubordi.   Ayniqsa,   energiya   resurslari,   transport   va   kommunal
xizmatlar   narxlarining   ko’tarilishi   boshqa   tovar   va   xizmatlar   narxlariga   ham
domino ta’sir ko’rsatdi.
Tashqi   iqtisodiy   omillar   ham   inflyatsiyaga   sezilarli   ta’sir   ko’rsatdi.   Jahon
bozorlaridagi   narxlarning   o’zgarishi,   xususan,   neft   va   gaz   kabi   asosiy   eksport
mahsulotlarining narxi pasayishi yoki oziq-ovqat mahsulotlari narxlarining oshishi
O’zbekiston   ichki   bozoriga   bevosita   yoki   bilvosita   ta’sir   ko’rsatdi.   Import
qilinadigan tovarlar narxining oshishi ichki bozorda ham narxlarning ko’tarilishiga
sabab   bo’ldi.   Xalqaro   savdo   aloqalarining   rivojlanmaganligi   va   logistika
tizimlaridagi qiyinchiliklar import xarajatlarini yanada oshirib yubordi.
Mehnat bozori va ish haqi siyosatidagi o’zgarishlar ham inflyatsiyaga ta’sir
ko’rsatdi.   Aholining   nominal   daromadlarini   oshirish   bo’yicha   chora-tadbirlar
mehnat   unumdorligi   bilan   muvofiqlashtirilmagan   holda   amalga   oshirilgani
natijasida   ishlab   chiqarish   xarajatlari   oshdi,   bu   esa   mahsulotlar   narxiga   bevosita
ta’sir qildi. Ish haqi o’sishi ichki iste’mol talabining oshishiga olib keldi, taklif esa
bunday talabni qondira olmagan holatda narxlar o’sdi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   1994-yilda   O’zbekistonda   yillik   inflyatsiya
darajasi   1000   foizdan   oshgan   edi.   Keyingi   yillarda   esa   davlat   tomonidan   amalga
oshirilgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   inflyatsiya   sur’atlari   bosqichma-bosqich
19 pasaytirildi.   2000-yillar   boshida   inflyatsiya   darajasi   20-30   foiz   atrofida   bo’lib,
2010-yillarga kelib 10 foizdan pastroq darajaga tushirilishga erishildi.
So’nggi   yillarda   O’zbekiston   hukumati   va   Markaziy   bank   inflyatsiyani
jilovlash uchun kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirib kelmoqda. 2017-yildan
boshlab   olib   borilgan   pul-kredit   siyosati   qat’iylashtirildi,   davlat   moliyasi
boshqaruvi yaxshilandi va strukturaviy islohotlar boshlanganidan so’ng, inflyatsiya
darajasi sezilarli darajada barqarorlasha boshladi. 2023-yil yakunlariga ko’ra yillik
inflyatsiya   8,8   foizni   tashkil   etdi,   bu   esa   so’nggi   10   yil   ichidagi   eng   past
ko’rsatkichlardan biri bo’ldi.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   inflyatsiya   shakllanishining   asosiy
omillari   o’tish   davri   iqtisodiyoti   sharoitida   yuzaga   kelgan   tarkibiy
nomutanosibliklar,   pul-kredit   va   fiskal   siyosatdagi   muammolar,   tashqi   iqtisodiy
ta’sirlar   va   mehnat   bozori   dinamikasi   bilan   bog’liq   bo’lgan.   Inflyatsiyaga   qarshi
samarali   siyosat   yuritilishi   bu   omillar   ta’sirini   kamaytirishga   va   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlashga xizmat qilmoqda. 6
2.2. O zbekistonda inflyatsiyaga qarshi siyosatning asosiy yo nalishlariʻ ʻ
O zbekiston  Respublikasi  iqtisodiyotida inflyatsiya darajasini  nazorat  qilish	
ʻ
va uni kamaytirish uchun hukumat turli iqtisodiy siyosat vositalarini qo’llagan. Bu
siyosatlar asosan monetar va fiskal siyosat, shuningdek, tashqi iqtisodiy aloqalar va
mehnat   bozori   siyosatlarini   o’z   ichiga   oladi.   O’zbekistonda   inflyatsiyaga   qarshi
olib   borilayotgan   siyosatning   asosiy   yo’nalishlari   va   amalga   oshirilgan   islohotlar
keng ko’lamda tahlil qilinishi kerak.
6
 Shodmonov Sh.Sh. "Iqtisodiyot nazariyasi." – Toshkent: Sharq, 2019.
20 Birinchidan, monetar siyosat – bu inflyatsiyani nazorat qilishning eng asosiy
vositalaridan biri bo’lib, O’zbekiston Markaziy banki tomonidan amalga oshiriladi.
2017-yildan   boshlab,   O’zbekiston   Markaziy   banki   pul-kredit   siyosatini   yanada
qat’iylashtirishga kirishdi. Bu doirada pul massasini nazorat qilish va inflyatsiyaga
qarshi   kurashish   uchun   asosiy   vosita   sifatida   foiz   stavkalarini   oshirish,   majburiy
zaxira   me’yorlarini   belgilash   va   open-market   operatsiyalarini   (ochiq   bozorda
operatsiyalar)   amalga   oshirishdan   foydalaniladi.   Foiz   stavkasining   oshirilishi
kreditlarning   qimmatlashishiga   olib   keladi   va   iqtisodiyotda   pul   aylanishini
cheklaydi, bu esa inflyatsion bosimni kamaytiradi.
Markaziy   bankning   asosiy   maqsadi   pul   massasini   tartibga   solish   orqali
narxlar   barqarorligini   saqlashdir.   O’zbekiston   Markaziy   banki   foiz   stavkasini
o’zgartirish   orqali   moliyaviy   bozorlarni   va   iqtisodiyotning   boshqa   segmentlarini
nazorat qiladi. 2022-yilda O’zbekiston Markaziy banki asosiy foiz stavkasini 14,0
foizga oshirdi, bu esa inflyatsiyani kamaytirishga qaratilgan muhim qadam bo’ldi.
Bu   siyosat   natijasida   yillik   inflyatsiya   darajasi   2023-yil   yakunlariga   ko’ra   8,8
foizni tashkil etdi, bu esa inflyatsiyani jilovlash borasida ijobiy natijadir.
Ikkinchidan, fiskal siyosatning muhim roli inflyatsiya nazoratida o’ynanadi.
Fiskal   siyosat   davlat   byudjetining   muvofiqlashtirilishi,   davlat   xarajatlari   va
soliqlarni boshqarish orqali inflyatsiyaga ta’sir ko’rsatadi. Agar davlatning byudjeti
taqchil   bo’lsa   va   bu   taqchillik   pul   emissiyasi   orqali   moliyalashtirilsa,   inflyatsiya
ko’tariladi. Shu sababli, O’zbekiston hukumati byudjetni muvozanatlashga alohida
e’tibor qaratmoqda.
2021-yildan   boshlab,   O’zbekistonda   byudjetni   qisqartirish,   davlat
xarajatlarini   optimallashtirish   va   soliqlarga   oid   islohotlar   amalga   oshirildi.   Bu
islohotlar   fiskal   siyosatni   kuchaytirish   va   iqtisodiyotda   inflyatsiyani   jilovlash
21 maqsadida   yo’lga   qo’yildi.   Mamlakatda   soliq   yig’imlarini   oshirish,   subsidiya
siyosatini   takomillashtirish   va   davlat   xarajatlarini   samarali   boshqarish   orqali
inflyatsion   bosim   kamaytirildi.   Misol   uchun,   2023-yilda   O’zbekistonning   davlat
byudjeti   2022-yilga   nisbatan   7   foizga   kamaydi,   bu   esa   moliyaviy   barqarorlikni
ta’minlashga yordam berdi.
Uchinchidan,   O’zbekiston   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   amalga
oshirilishida   strukturaviy   islohotlarga   katta   e’tibor   qaratmoqda.   Bu   islohotlar,
ayniqsa,   ishlab   chiqarish   sektorining   raqobatbardoshligini   oshirish   va   narxlar
barqarorligini   saqlashga   qaratilgan.   Mamlakatda   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirish   uchun   yangi   texnologiyalarni   joriy   etish,   qishloq   xo’jaligini
diversifikatsiya qilish va importni almashtirishga qaratilgan chora-tadbirlar amalga
oshirilmoqda.   Shu   bilan   birga,   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   eksport
salohiyatini oshirish inflyatsiyaning oldini olishga yordam beradi.
Shuningdek, xalqaro savdo va tashqi  iqtisodiy aloqalarni  rivojlantirish ham
inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   O’zbekistonning
eksport   salohiyatini   oshirish   uchun   turli   xorijiy   bozorlarga   chiqish   va   ishlab
chiqarishning   global   tarmoqlariga   integratsiya   qilishga   qaratilgan   chora-tadbirlar
amalga   oshirilmoqda.   Tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   kuchaytirish   orqali   O’zbekiston
narxlar   bo’yicha   raqobatbardoshligini   oshiradi   va   xalqaro   bozorlarda   o’z   o’rnini
mustahkamlaydi,   bu   esa   ichki   bozorga   inflyatsion   bosimning   kamayishiga   olib
keladi.
Inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishda   aholi
daromadlari   va   ish   haqlarini   muvofiqlashtirish   ham   muhim   rol   o’ynaydi.
O’zbekiston hukumati ish haqlari va daromadlarni oshirish, shu bilan birga, ishlab
chiqarish   samaradorligi   va   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash   uchun   mehnat   bozorida
22 islohotlar   amalga   oshirmoqda.   Ish   haqlarining   ko’payishi,   albatta,   iste’mol
talabining   oshishiga   olib   keladi,   ammo   bu   talabning   ishlab   chiqarish   bilan
mutanosib   bo’lishi   zarur.   Aholining   daromadlarini   oshirish   orqali   inflyatsiyaga
qarshi kurashning ijtimoiy va iqtisodiy taraflarini muvofiqlashtirish mumkin.
Shuningdek,   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni   amalga   oshirishda   xalqaro
tashkilotlar,   jumladan,   Jahon   banki   va   Xalqaro   valyuta   jamg’armasi   (IMF)   bilan
hamkorlik   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O’zbekiston   bu   tashkilotlardan
iqtisodiy siyosatni  optimallashtirish va inflyatsiya darajasini kamaytirish bo’yicha
amaliy   yordamlar   olmoqda.   Xalqaro   yordamlar   va   maslahatlar   inflyatsiyani
jilovlashda samarali vosita sifatida xizmat qilmoqda.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2021-yildan   boshlab   O’zbekiston
iqtisodiyotida   inflyatsiya   sur’atlari   sezilarli   darajada   pasaygan.   2022-yilda   yillik
inflyatsiya   darajasi   9,3   foizni   tashkil   etgan   bo’lsa,   2023-yil   yakunlariga   ko’ra   bu
ko’rsatkich   8,8   foizga   tushdi.   Bunda,   hukumat   tomonidan   amalga   oshirilgan
monetar va fiskal siyosat choralari hamda strukturaviy islohotlarning ijobiy ta’siri
ko’rinib turibdi.
Shu bilan birga, inflyatsiyaga qarshi kurashishning asosiy yo’nalishlari faqat
iqtisodiy   vositalar   bilan   cheklanmaydi.   O’zbekiston   hukumati   inflyatsiyaning
oldini   olish   uchun   ijtimoiy   sohada   ham   chora-tadbirlarni   ko’rib   chiqmoqda.
Ijtimoiy dasturlar, ijtimoiy himoya va aholining moliyaviy savodxonligini oshirish
orqali   inflyatsiyaning   ijtimoiy  oqibatlarini   kamaytirishga   qaratilgan  ishlar   amalga
oshirilmoqda.   Bu   chora-tadbirlar   inflyatsiyaning   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashdagi salbiy ta’sirini minimallashtirishga yordam beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekiston   Respublikasi   inflyatsiyaga   qarshi
siyosatning samarali  amalga oshirilishiga alohida e’tibor  qaratmoqda. Monetar  va
23 fiskal   siyosat   choralari,   strukturaviy   islohotlar,  mehnat   bozori   siyosati   va  xalqaro
iqtisodiy   aloqalar   O’zbekistonning   inflyatsiyaga   qarshi   kurashishda   erishgan
muvaffaqiyatlarining asosiy omillaridir. Shu bilan birga, inflyatsiyani past darajada
ushlab   turish   va   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   mamlakatda   doimiy
ravishda islohotlar olib borilishi zarur.
2.3. O zbekistonda inflyatsiyaga qarshi siyosatning samaradorligi vaʻ
kelajakdagi istiqbollari
O’zbekiston iqtisodiyotida inflyatsiyaga qarshi olib borilayotgan siyosatning
samaradorligi   va   uning   istiqbollari   mamlakatning   iqtisodiy   barqarorligini
ta’minlashda,   jamiyatning   farovonligini   oshirishda   va   global   iqtisodiyotda
raqobatbardoshligini   kuchaytirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   O’zbekiston
hukumatining inflyatsiyani jilovlash bo’yicha amalga oshirgan islohotlari o’zining
ijobiy natijalarini ko’rsatmoqda, biroq, inflyatsiya bosimini butunlay bartaraf etish
oson bo’lmagan murakkab jarayon ekanligi ham haqiqatdir.
O’zbekistonning   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatining   samaradorligini   tahlil
qilishda   birinchi   navbatda   mamlakatning   inflyatsiya   sur’atlaridagi   o’zgarishlarni
ko’rib   chiqish   lozim.   2000-yillardan   boshlab   inflyatsiya   darajasi   bir   muncha
pasaygan   bo’lsa-da,   har   yili   inflyatsiyaning   barqaror   ravishda   5-10   foiz   atrofida
bo’lishi   mamlakat   iqtisodiyotida   hali   ham   muhim   ahamiyatga   ega   ekanligini
ko’rsatadi. 2022-yilda inflyatsiya 9,3 foizni tashkil etgan bo’lsa, 2023-yilda esa bu
ko’rsatkich   8,8   foizga   tushdi.   Bu   pasayish   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning
samaradorligini ko’rsatsa-da, bu daraja hali ham qoniqarli hisoblanmaydi.
Inflyatsiyaning   nazorat   qilinishiga   ta’sir   ko’rsatuvchi   omillar   ko’plab.
Birinchidan, O’zbekistonning iqtisodiy tuzilishi o’zgarishlar olib borayotgan bo’lsa
24 ham,   sanoat   va   qishloq   xo’jaligida   hali   ham   strukturaviy   muammolar   mavjud.
Xususan,   iqtisodiyotning   diversifikatsiya   qilinmasligi,   qishloq   xo’jaligida
hosildorlikning   pastligi   va   ishlab   chiqarishning   raqobatbardosh   bo’lmasligi
inflyatsiya   bosimini   oshiradi.   Bundan   tashqari,   xalqaro   narxlarning   o’zgarishi,
masalan,   neft,   gaz   va   oziq-ovqat   mahsulotlari   narxlarining   oshishi,   O’zbekiston
iqtisodiyotiga   bevosita   ta’sir   ko’rsatadi.   Bu   omillar   inflyatsiyaga   qarshi   olib
borilayotgan siyosatning samaradorligini qisqa muddatda cheklaydi.
Ikkinchidan,   inflyatsiyani   nazorat   qilishning   samaradorligini   ta’minlash
uchun   iqtisodiy   islohotlar   doimiy   ravishda   davom   ettirilishi   kerak.   2020-2025
yillarga   mo’ljallangan   iqtisodiy   islohotlar   dasturi   doirasida   amalga  oshirilayotgan
strukturaviy   islohotlar   inflyatsiya   darajasini   kamaytirishga   qaratilgan   bo’lib,   bu
islohotlar uzoq muddatda o’z natijalarini beradi. Shu bilan birga, O’zbekistonning
inflyatsiya   siyosatining   samaradorligini   oshirish   uchun   xalqaro   hamkorlik,
xususan,   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta   jamg’armasi   kabi   tashkilotlar   bilan
hamkorlik   muhim   ahamiyatga   ega.   Xalqaro   tashkilotlar   O’zbekistonning
inflyatsiyaga qarshi siyosatini takomillashtirishda maslahatlar berishi, shuningdek,
moliyaviy yordam ko’rsatishi mumkin.
Yana bir muhim omil bu – moliyaviy sektorda islohotlarning davom etishi.
O’zbekistonning   moliya   bozorlarini   liberallashtirish   va   rivojlantirish   inflyatsiyani
nazorat   qilishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Aholining   kreditlashda   qatnashishi,
bank   tizimining   samaradorligi   va   moliyaviy   xizmatlarning   ko’payishi
inflyatsiyaning   oldini   olishda   yordam   beradi.   Shuningdek,   Markaziy   bank
tomonidan   kredit   foiz   stavkalarining   mos   ravishda   boshqarilishi   inflyatsiyaning
oldini   olishga   yordam   beradi.   2023-yilga   kelib,   O’zbekistonning   moliya   sektori
ko’plab islohotlarga erishgan bo’lsa-da, bu jarayonni davom ettirish zarur.
25 Kelajakda inflyatsiyaga qarshi kurashishda erishilgan samaradorlikni davom
ettirish   uchun   bir   qator   muhim   chora-tadbirlar   amalga   oshirilishi   lozim.
Birinchidan,   iqtisodiyotning   diversifikatsiyasini   ta’minlash   zarur.   Qishloq
xo’jaligini   modernizatsiya   qilish,   sanoat   ishlab   chiqarishni   oshirish   va   yuqori
texnologik   tarmoqlarni   rivojlantirish   inflyatsiya   bosimini   kamaytirishga   yordam
beradi.   Ikkinchidan,   ish   haqlarining   barqaror   o’sishi   va   ishlab   chiqarishning
raqobatbardoshligini   ta’minlash   muhimdir.   Ish   haqlarining   o’sishi   iste’mol
talabining   oshishiga   olib   keladi,   ammo   bu   talabni   ishlab   chiqarish   bilan
muvofiqlashtirish zarur.
Shuningdek,   inflyatsiya   darajasini   pasaytirish   uchun   davlat   xarajatlarini
optimallashtirish   va   soliqlarni   adolatli   ravishda   taqsimlash   zarur.   O’zbekiston
hukumati   ijtimoiy   dasturlarni   kuchaytirish,   aholining   farovonligini   oshirish   va
ijtimoiy   himoya   tizimini   takomillashtirish   orqali   inflyatsiyaga   qarshi   kurashning
ijtimoiy   jihatlarini   mustahkamlashi   lozim.   Bu   chora-tadbirlar   inflyatsiyaning
iqtisodiy barqarorlikka salbiy ta’sirini kamaytirishga yordam beradi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2023-yilda   inflyatsiya   darajasi   8,8   foizni
tashkil etdi, bu esa hukumatning inflyatsiyaga qarshi siyosatining samaradorligini
ko’rsatadi.   Biroq,   mamlakatda   iqtisodiy   o’sish   va   raqobatbardoshlikni   oshirish
uchun   inflyatsiyani   barqaror   ravishda   5-6   foiz   atrofida   ushlab   turish   kerak.   Bu
maqsadga erishish uchun iqtisodiy islohotlar, moliya sektori islohotlari va ijtimoiy
siyosatni yanada kuchaytirish zarur.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning
samaradorligi   inflyatsiya   darajasining   pasayishi   va   iqtisodiy   barqarorlikning
yaxshilanishi bilan o’lchanadi. Ammo inflyatsiyaning to’liq bartaraf etilishi uchun
mamlakat iqtisodiyotida tuzilmaviy islohotlar, moliyaviy sektorni rivojlantirish va
26 tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   kuchaytirish   zarur.   Shu   bilan   birga,   inflyatsiyaning
ijtimoiy   oqibatlarini   kamaytirish   va   aholi   daromadlarini   oshirishga   qaratilgan
chora-tadbirlar   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   asosiy   ustuvor   yo’nalishlarini
tashkil etadi. 7
7
Obidov K. "Makroiqtisodiyot nazariyasi." – Toshkent: Iqtisodiyot, 2020.
27 III BOB. XORIJIY DAVLATLARDA INFLYATSIYAGA QARSHI SIYOSAT
VA O’ZBEKISTON TAJRIBASI BILAN QIYOSIY TAHLIL
3.1. AQSh va Yevropa Ittifoqi mamlakatlarida inflyatsiyaga qarshi siyosat
tajribasi
AQShda   inflyatsiya   darajasini   boshqarish,   asosan,   Federal   Rezerv   tizimi
(Fed)   tomonidan   amalga   oshiriladigan   monetar   siyosat   orqali   yuritiladi.   Fed
inflyatsiyani   boshqarish   uchun   foiz   stavkalarini   o’zgartirish   va   bozorni   likvidlik
bilan   ta’minlash   kabi   usullarni   qo’llaydi.   Inflyatsiya   oshib   borayotgan   vaqtda,
Federal Rezerv foiz stavkalarini oshiradi, bu esa kredit olishni qimmatlashtiradi va
iqtisodiy   faoliyatni   sekinlashtiradi.   Natijada,   talab   kamayib,   narxlar   o’sishi
to’xtaydi.
Masalan,   1970-yillarda   AQShda   inflyatsiya   jiddiy   darajada   oshdi.   Neft
narxlarining   keskin   oshishi   inflyatsiyani   qo’zg’atgan   asosiy   omil   bo’ldi.   Bu
davrda, inflyatsiya darajasi 13 foizga yetgan va Federal Rezervning javobi sifatida
foiz   stavkalari   20   foizga   ko’tarildi.   Bu   chora   inflyatsiyani   qisqa   muddatda
kamaytirishga yordam berdi, ammo iqtisodiyotning o’sishi susaydi va ish o’rinlari
pasaydi.   Bu   holat   "stagflatsiya"   deb   nomlanadi,   ya’ni   inflyatsiya   va   iqtisodiy
o’sishning birgalikdagi pasayishi.
Yuqori   inflyatsiya   davrlarida   AQShda   inflyatsiyaga   qarshi   kurashishning
yana  bir   muhim  vositasi  fiskal  siyosatdir.   Davlatning  soliqqa   tortish  va   xarajatlar
siyosati   inflyatsiyani   boshqarish   uchun   qo’llaniladi.   Masalan,   davlat   soliqlarni
oshirish   orqali   iste’mol   talabini   kamaytirishga,   shuningdek,   davlat   xarajatlarini
kamaytirish orqali inflyatsiya bosimini pasaytirishga harakat qiladi.
28 2020-yilda   COVID-19   pandemiyasi   davrida   AQSh   iqtisodiyoti   jiddiy
zarbalarga   uchradi.   Federal   Rezerv   bu   davrda   iqtisodiyotni   qo’llab-quvvatlash
uchun foiz stavkalarini keskin tushirdi va iqtisodiyotga likvidlik ta’minlash uchun
keng   ko’lamli   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirdi.   Bu   chora   inflyatsiyaning   tez
o’sishini   oldini   olishga   yordam   berdi,   lekin   2021-yildan   boshlab   inflyatsiya
darajasi ortdi va 2022-yilda 7% ga yetdi. Federal Rezervning yuqori inflyatsiyani
bostirish   uchun   foiz   stavkalarini   oshirishga   qaror   qilishi,   yana   inflyatsiyani
kamaytirish uchun muhim chora sifatida ko’rilgan.
Yevropa Ittifoqida inflyatsiyaga qarshi siyosat tajribasi
Yevropa   Ittifoqi   (YI)   mamlakatlarida   inflyatsiyaga   qarshi   siyosat,   asosan,
Yevropa   Markaziy   Banki   (ECB)   tomonidan   amalga   oshiriladi.   ECB   inflyatsiya
darajasini   2   foiz   atrofida   ushlab   turishni   maqsad   qilib   qo’ygan.   Buning   uchun
ECB,   foiz   stavkalarini   boshqarish,   pul   ta’minotini   cheklash   va   likvidlikni
boshqarish orqali inflyatsiyani nazorat qiladi.
Yevropa   Ittifoqi   davlatlari   inflyatsiyani   nazorat   qilishda   nisbatan   kengroq
vositalarni   qo’llashadi.   Ular,   birinchidan,   ECBning   pul   siyosatiga   qo’shimcha
ravishda,   milliy   darajada   fiskal   siyosatni   ham   muhim   deb   hisoblashadi.   Masalan,
davlat   xarajatlarini   tartibga   solish   va   soliqlarni   nazorat   qilish   inflyatsiyaning
boshqarilishi   uchun   qo’llaniladi.   Yevropaning   ko’plab   mamlakatlarida
inflyatsiyani pasaytirish uchun ijtimoiy dasturlarni kuchaytirish, ishchilarni himoya
qilish   va   daromadlarni   barqarorlashtirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   amalga
oshiriladi. 8
Yevropa   Ittifoqi   uchun   2008-yildagi   global   moliyaviy   inqiroz   katta   sinov
bo’ldi. U davrda ECB moliyaviy bozorlarni barqarorlashtirish va iqtisodiy o’sishni
8
Karimov I.A. "Yuksak ma'naviyat – yengilmas kuch." – Toshkent: Ma’naviyat, 2008.
29 qo’llab-quvvatlash   uchun   keng   qamrovli   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirdi.
2020-yilda   pandemiya   davrida   Yevropa   Ittifoqi   iqtisodiyotining   barqarorligini
saqlash   uchun   ECB   yana   keng   miqyosda   iqtisodiy   yordam   paketlarini   ishlab
chiqdi.   Ammo   pandemiyadan   keyin   inflyatsiya   tez   o’sishga   boshladi,   2021-yilda
Yevropada   inflyatsiya   4%   ga   yetdi,   bu   esa   ECBni   foiz   stavkalarini   ko’tarishga
majbur qildi.
AQSh   va   Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlarida   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning
tajribasi o’zining samarali va tajribali usullari bilan ajralib turadi. AQShda, Federal
Rezerv   foiz   stavkalarini   oshirib,   inflyatsiyani   nazorat   qiladi,   lekin   bu   jarayon
iqtisodiy   o’sish   va   ish   o’rinlarining   kamayishiga   olib   kelishi   mumkin.   Yevropa
Ittifoqi esa, ECBning pul siyosati  bilan birga, fiskal siyosatni  ham qo’llash orqali
inflyatsiyani   boshqaradi.   Ikkala   tizimda   ham   inflyatsiya   darajasini   pasaytirish
uchun pul va fiskal siyosat birgalikda ishlatiladi.
O’zbekistonning inflyatsiyaga qarshi siyosati bilan solishtirganda, AQSh va
Yevropa   Ittifoqining   tajribasi   O’zbekistonga   o’rnak   bo’lishi   mumkin.   Ammo
O’zbekistonning   iqtisodiy   sharoitlari,   ichki   va   tashqi   omillari   hisobga   olingan
holda,   inflyatsiyani   nazorat   qilishda   yanada   moslashuvchan   va   o’ziga   xos
yondashuvlarni   ishlab   chiqish   zarur.   O’zbekistonning   monetar   siyosatini
takomillashtirish,   markaziy   bankning   mustaqilligini   oshirish   va   iqtisodiy   o’sishni
qo’llab-quvvatlash uchun islohotlarni davom ettirish muhimdir.
3.2. Rossiya va Xitoyda inflyatsiyaga qarshi siyosat tajribasi
Rossiyada inflyatsiyaga qarshi siyosat tajribasi
Rossiya   Federatsiyasi   inflyatsiya   darajasini   boshqarish   va   iqtisodiy
barqarorlikni saqlash  uchun o’zining an'anaviy monetar siyosatini  ishlab chiqqan.
30 Rossiya   markaziy   banki   (Bank   Rossii)   inflyatsiyani   nazorat   qilishda   eng   muhim
rolni o’ynaydi. Bank Rossii  inflyatsiya darajasini  pasaytirish va iqtisodiy o’sishni
qo’llab-quvvatlash uchun bir qator vositalarni qo’llaydi, masalan, foiz stavkalarini
boshqarish, bozor likvidligini boshqarish va pul-kredit siyosatini amalga oshirish.
Rossiyada  inflyatsiyaning  boshqarilishi   asosan  foiz  stavkalariga  asoslanadi.
Agar inflyatsiya oshib borayotgan bo’lsa, Bank Rossii foiz stavkalarini oshiradi, bu
esa   kredit   olishni   qimmatlashtiradi   va   iqtisodiy   faollikni   susaytiradi.   2015-yilda
Rossiyada inflyatsiya darajasi 15,5% ga yetdi, bu iqtisodiy o’sishning sekinlashishi
va  neft   narxlarining  pasayishi  bilan  bog’liq  edi.   Bank  Rossii  o’zining  asosiy  foiz
stavkasini   oshirib,   inflyatsiyani   qisqa   muddatda   kamaytirishga   muvaffaq   bo’ldi.
Shu bilan  birga, Rossiya  hukumati  iqtisodiy  barqarorlikni  ta'minlash uchun  fiskal
siyosatni   ham   qo’llaydi,   davlat   xarajatlarini   va   soliqlarni   tartibga   solish   orqali
inflyatsiya bosimini kamaytirishga harakat qiladi.
2020-yilda   pandemiya   davrida   Rossiya   iqtisodiyoti   jiddiy   zarbalarga
uchradi.   Bank   Rossii   bu   davrda   iqtisodiyotni   qo’llab-quvvatlash   uchun   foiz
stavkalarini   kamaytirdi   va   pul   ta’minotini   kengaytirdi.   Pandemiya   oxirida
inflyatsiya darajasi yana oshdi, 2021-yilda Rossiyada inflyatsiya 6,5% ga yetdi, bu
esa   Bank   Rossii   tomonidan   yangi   monetar   siyosat   choralari,   shu   jumladan   foiz
stavkalarini   oshirishga   olib   keldi.   Rossiya   inflyatsiyaga   qarshi   kurashda   nafaqat
markaziy bankning siyosatiga, balki global energiya narxlariga ham bog’liq bo’lib,
shu sababli ularning ta'siri nafaqat ichki, balki tashqi bozorlarda ham seziladi.
Xitoyda inflyatsiyaga qarshi siyosat tajribasi
Xitoyning   iqtisodiy   tizimi   o’ziga   xosdir,   chunki   bu   mamlakatda   markaziy
rejalashtirilgan iqtisodiyot elementlari mavjud bo’lib, inflyatsiyaga qarshi siyosatni
amalga   oshirishda   davlatning   roli   juda   katta.   Xitoyning   Markaziy   banki,   ya'ni
31 Xitoy   Xalq   Banki   (PBOC),   inflyatsiyani   nazorat   qilishda   eng   muhim   vazifani
bajaradi. Xitoyda inflyatsiya darajasini boshqarishda monetar siyosat asosiy vosita
sifatida   ishlatiladi.   PBOC   foiz   stavkalarini   va   pul   ta’minotini   boshqarish   orqali
inflyatsiyani nazorat qiladi.
Xitoyda   inflyatsiyani   kamaytirishning   bir   nechta   usullari   mavjud.   Agar
inflyatsiya   darajasi   ortsa,   PBOC   foiz   stavkalarini   oshiradi,   bu   esa   kredit   olishni
qimmatlashtiradi   va   iqtisodiy   faoliyatni   susaytiradi.   Xitoyda   shuningdek,
davlatning fiskal siyosati ham katta rol o’ynaydi, chunki davlat xarajatlari va soliq
siyosati orqali inflyatsiyaning boshqarilishi ta'minlanadi.
Xitoyda inflyatsiya asosan oziq-ovqat mahsulotlari va energiya narxlarining
oshishi bilan bog’liq. Shu sababli, Xitoy hukumati inflyatsiyani boshqarish uchun
bir   qator   tadbirlarni   amalga   oshiradi.   Xitoyda,   masalan,   oziq-ovqat   xavfsizligini
ta'minlash   va   energetika   sektorini   barqarorlashtirish   uchun   davlat   ko’plab
subsidiyalarni   taqdim  etadi.  Buning  natijasida  Xitoyda  inflyatsiya  darajasi  odatda
boshqa rivojlangan mamlakatlarga qaraganda nisbatan pastroq bo’ladi.
Pandemiya   davrida,   Xitoy   iqtisodiyotining   o’sish   sur'ati   sekinlashdi,   ammo
inflyatsiya   darajasi   nisbatan   past   bo’lib   qolgan.   Xitoy   hukumati   va   Xitoy   Xalq
Banki iqtisodiyotni qo’llab-quvvatlash uchun katta moliyaviy yordam ko’rsatdi va
inflyatsiyaning   pasayishiga   olib   keluvchi   chora-tadbirlarni   amalga   oshirdi.   2020-
yil oxiriga kelib, Xitoyda inflyatsiya darajasi 2,5% ga yetdi, bu esa iqtisodiy o’sish
va barqarorlikni saqlash uchun eng yaxshi ko’rsatkichlardan biri bo’ldi.
Rossiya   va   Xitoyda   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   tajribasi   ko’plab
o’xshash   jihatlarni   o’z   ichiga   olsa-da,   bu   mamlakatlarning   iqtisodiy   tizimlari   va
inflyatsiyaga   qarshi   kurashish   metodlari   farq   qiladi.   Rossiyada   inflyatsiyani
nazorat  qilishda  asosiy   vosita  monetar  siyosat   bo’lib, foiz  stavkalarini  boshqarish
32 orqali inflyatsiya darajasi nazorat qilinadi. Xitoyda esa, davlatning rejalashtirilgan
iqtisodiy siyosati va subsidiyalar tizimi inflyatsiyaning pasayishiga yordam beradi.
Shu   bilan   birga,   O’zbekistonning   inflyatsiyaga   qarshi   siyosati   bu
mamlakatlarning   tajribalaridan   o’rnak   olishni   talab   qiladi.   Xususan,   O’zbekiston
uchun   nafaqat   pul-kredit   siyosati,   balki   fiskal   siyosatni   ham   yaxshilash   zarur.
O’zbekistonning   iqtisodiy   sharoitlari   va   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatini   hisobga
olgan   holda,   o’ziga   xos   yondashuvlarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   uchun
Rossiya va Xitoy tajribalarini o’rganish muhim ahamiyatga ega.
3.3. O’zbekiston va Xorijiy mamlakatlarda inflyatsiyaga qarshi
siyosatning samaradorligini solishtirish
O’zbekistonning inflyatsiyaga qarshi siyosatining samaradorligi
O’zbekiston   Respublikasida   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   asosiy   vositasi
— bu Markaziy Bankning monetar siyosati, xususan,  foiz stavkalarini  boshqarish
orqali   inflyatsiya   darajasini   nazorat   qilishdir.   O’zbekiston   Markaziy   Banki
inflyatsiyani   maqsadli   tarzda   boshqarish   uchun   2020-yildan   boshlab   o’zining
asosiy   foiz   stavkalarini   oshirishga   va   qisqa   muddatli   pul   ta’minotini   cheklashga
harakat   qildi.   Buning   natijasida,   2020-2021   yillarda   inflyatsiya   darajasi   yuqori
bo’lgan, lekin 2022 yildan boshlab inflyatsiya darajasi biroz pasaygan va 2023 yil
oxirida 12-13% atrofida bo’lgan.
O’zbekiston   iqtisodiyoti   ko’plab   tashqi   va   ichki   omillarga   bog’liq,   shuning
uchun inflyatsiya darajasi global energiya narxlarining o’zgarishi, yer resurslari va
oziq-ovqat   mahsulotlari   narxlarining   o’zgarishlariga   ham   bevosita   ta'sir   qiladi.
O’zbekiston   hukumati   inflyatsiyaning   oldini   olish   uchun   bir   qator   islohotlarni
amalga   oshirdi,   shu   jumladan   iqtisodiy   o’sish   sur’atini   oshirish,   makroiqtisodiy
33 barqarorlikni   ta'minlash  va   monetar  siyosatni  izchil  boshqarish   orqali   narxlarning
keskin oshishining oldini olish.
Shuningdek,   O’zbekistonning   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatida   valyuta   kursi
ham   muhim   o’rin   tutadi.   Milliy   valyutaning   devalvatsiyasi   inflyatsiya   darajasini
oshirishga   olib   keladi,   shuning   uchun   Markaziy   Bank   valyuta   kursining
barqarorligini   ta’minlashga   katta   e'tibor   qaratadi.   Biroq,   O’zbekistonda
inflyatsiyani   kamaytirishdagi   muammolar   orasida   iqtisodiy   o’sishning   sust
sur'atlari, eksport imkoniyatlarining cheklanganligi va tashqi iqtisodiy muammolar
mavjud.
Xorijiy mamlakatlarda inflyatsiyaga qarshi siyosatning samaradorligi
Xorijiy   mamlakatlarda,   xususan,   rivojlangan   iqtisodiyotga   ega   bo’lgan
davlatlar,   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni   amalga   oshirishda   ko’proq   tajribaga   ega.
AQSh,  Yevropa   Ittifoqi,  Rossiya   va   Xitoyda  inflyatsiyani   nazorat   qilishda   o’ziga
xos yondashuvlar mavjud.
AQShda,   Federal   Rezerv   foiz   stavkalarini   oshirish   yoki   kamaytirish   orqali
inflyatsiyani  boshqaradi. 2020-yilning oxirlarida, COVID-19 pandemiyasi  sababli
iqtisodiy   turg’unlikni   bartaraf   etish   uchun   Federal   Rezerv   qisqa   muddatda   foiz
stavkalarini   keskin   kamaytirdi.   Biroq,   inflyatsiya   darajasi   2021   yilda   sezilarli
darajada   oshdi,   va   Federal   Rezerv   inflyatsiyaga   qarshi   kurashish   uchun   2022
yildan   boshlab   foiz   stavkalarini   oshirishga   qaror   qildi.   Bu   chora   inflyatsiyani
boshqarishda   samarali   bo’lsa-da,   iqtisodiy   o’sish   sur'atlarini   sekinlashtirishi
mumkin.
Yevropa Ittifoqida ECB inflyatsiyani boshqarish uchun bir nechta vositalarni
qo’llaydi.   Ularning   asosiy   vazifasi   2%   inflyatsiya   darajasini   saqlashdir.   Yevropa
Ittifoqi   davlatlari   fiskal   siyosatni   kuchaytirish   va   ijtimoiy   dasturlarni   qo’llash
34 orqali   inflyatsiyaga   qarshi   kurashadi.   Misol   uchun,   2008-yilgi   moliyaviy
inqirozdan   keyin   ECB   kuchli   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirdi,   bu   esa
inflyatsiya  darajasining  barqarorligini  saqlashga  yordam   berdi.  2020 yildan  so’ng
pandemiya   davrida   ECB   iqtisodiyotni   qo’llab-quvvatlash   uchun   katta   moliyaviy
yordam paketi ishlab chiqdi, lekin bu inflyatsiyaning oshishiga olib keldi. Yevropa
Ittifoqi   davlatlari   inflyatsiyani   boshqarish   uchun   nafaqat   monetar,   balki   fiskal
siyosatni ham qo’llab-quvvatlashadi.
Rossiya   va   Xitoyda   inflyatsiyaga   qarshi   siyosat   ko’proq   markazlashtirilgan
iqtisodiyot   modeliga   asoslanadi.   Rossiya   Markaziy   Banki   inflyatsiya   darajasini
boshqarish   uchun   foiz   stavkalarini   oshirib,   pul   ta’minotini   qisqartirishga   harakat
qiladi. Xitoy esa inflyatsiyani boshqarishda nafaqat monetar siyosat, balki ijtimoiy
va   iqtisodiy   siyosatni   ham   qo’llaydi.   Xitoyda   inflyatsiyani   boshqarish   uchun,
shuningdek,   davlat   subsidiyalari   va   narxlarni   nazorat   qilish   orqali   inflyatsiyaning
oldini olishga harakat qilinadi.
O’zbekiston   va   xorijiy   mamlakatlardagi   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni
solishtirish
O’zbekiston   va   xorijiy   mamlakatlardagi   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni
solishtirganda, har bir mamlakatning iqtisodiy sharoitlari va siyosiy tizimiga qarab
yondashuvlar   farqlanadi.   O’zbekistonda   inflyatsiyani   boshqarish   uchun   monetar
siyosat,   foiz   stavkalarini   boshqarish   va   fiskal   siyosatni   takomillashtirishga
qaratilgan   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Biroq,   inflyatsiyani   samarali
boshqarish   uchun,   O’zbekistonning   ichki   va   tashqi   omillari   hisobga   olinishiga
ehtiyoj mavjud.
Xorijiy   mamlakatlarda,   xususan,   AQSh,   Yevropa   Ittifoqi,   Rossiya   va
Xitoyda   inflyatsiyaga   qarshi   kurashishda   yanada   rivojlangan   tizimlar   mavjud.
35 Bularning barchasida inflyatsiyani boshqarish uchun monetar siyosatning samarali
yondashuvlari   va   fiskal   siyosatni   integratsiyalashgan   holda   qo’llash   usullari
mavjud. Misol  uchun, AQSh va Yevropa Ittifoqi inflyatsiyaga  qarshi  kurashishda
foiz   stavkalarini   boshqarish   va   iqtisodiy   o’sishni   qo’llab-quvvatlashga   alohida
e'tibor   qaratishadi,   Rossiya   va   Xitoy   esa   o’zlarining   iqtisodiy   tizimlariga   mos
keladigan markazlashtirilgan siyosatlarni amalga oshiradilar.
O’zbekistonning   inflyatsiyaga   qarshi   siyosati,   xorijiy   tajribalar   bilan
taqqoslaganda,   o’zining   samaradorligini   oshirish   uchun   kengroq   va   ko’p   qirrali
yondashuvlarni   qo’llashi   kerak.   O’zbekistonning   iqtisodiy   sharoitlari,   o’ziga   xos
resurslari va barqarorlikni ta’minlash uchun innovatsion siyosatlarni ishlab chiqish
zarurati mavjud. 9
9
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki hisobotlari. – Toshkent, 2023.
36 XULOSA
Ushbu   kurs   ishi   doirasida   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatning   nazariy   asoslari,
O’zbekiston   va   xorijiy   mamlakatlardagi   amaliy   tajribalari   va   samaradorligi   tahlil
qilindi.   Inflyatsiya   —   iqtisodiy   tizimning   barqarorligiga   tahdid   soluvchi,
narxlarning   umumiy   darajasining   ko’tarilishi   bilan   bog’liq   muammo   bo’lib,
davlatlar   ushbu   jarayonni   boshqarish   uchun   turli   usullarni   qo’llaydi.   Inflyatsiya
darajasining   yuqoriligi   iqtisodiy   o’sishning   sustlashishiga,   aholi   daromadlarining
kamayishiga va jamiyatdagi ijtimoiy tengsizlikning ortishiga olib keladi. Shuning
uchun   davlatlar   inflyatsiyani   nazorat   qilish   va   boshqarish   orqali   iqtisodiy
barqarorlikni saqlashga harakat qiladilar.
O’zbekiston   Markaziy   Banki   va   hukumatning   inflyatsiyaga   qarshi   siyosati,
asosan, monetar siyosat, foiz stavkalarini boshqarish va fiskal siyosatga asoslanadi.
2020-yildan   boshlab   inflyatsiya   darajasining   oshishi   va   pandemiya   ta'siri   bilan
bog’liq   iqtisodiy   o’zgarishlar   inflyatsiyaga   qarshi   chora-tadbirlarni   yanada
kuchaytirishni   talab   qildi.   O’zbekiston   iqtisodiyoti   ko’plab   tashqi   va   ichki
omillarga   bog’liq   bo’lgani   sababli,   inflyatsiyani   kamaytirish   uchun   nafaqat
markaziy bankning siyosati, balki davlatning umumiy iqtisodiy va fiskal siyosatiga
ham e'tibor qaratish zarur.
Xorijiy   mamlakatlarda,   xususan,   AQSh,   Yevropa   Ittifoqi,   Rossiya   va
Xitoyda inflyatsiyaga qarshi siyosatning tajribalari turli yondashuvlarni o’z ichiga
oladi.   AQShda   Federal   Rezerv   inflyatsiyani   boshqarish   uchun   foiz   stavkalarini
o’zgartirish, Yevropa Ittifoqida esa ECB inflyatsiyani  maqsadli  tarzda boshqarish
uchun monetar va fiskal siyosatni  integratsiyalashgan holda qo’llaydi. Rossiya  va
Xitoyda esa markazlashtirilgan iqtisodiy siyosatlar  inflyatsiyaning boshqarilishiga
katta ta'sir ko’rsatadi.
37 O’zbekiston   va   xorijiy   mamlakatlar   tajribasini   solishtirganda,
O’zbekistonning   inflyatsiyaga   qarshi   siyosati   o’zining   samaradorligini   oshirish
uchun   xorijiy   tajribalarni   hisobga   olib,   yanada   ko’p   qirrali   va   innovatsion
yondashuvlarni   amalga   oshirishi   zarur.   Bunda,   nafaqat   monetar   siyosat,   balki
ijtimoiy   va   iqtisodiy   siyosatning   yaxshilanishi   ham   muhim   rol   o’ynaydi.
O’zbekistonning   iqtisodiy   barqarorligini   ta'minlash   va   inflyatsiyani   kamaytirish
uchun  iqtisodiy   va   fiskal   siyosatni   birlashtirish,   ichki   va  tashqi   omillarni   hisobga
olish va xalqaro tajribalarni o’rganish muhim ahamiyatga ega.
Shunday   qilib,   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatni   samarali   amalga   oshirish,
o’zgaruvchan iqtisodiy sharoitlarni inobatga olish va zamonaviy usullarni qo’llash
orqali   O’zbekiston   iqtisodiyoti   barqaror   o’sishga   erishishi   mumkin.   Xorijiy
davlatlar   tajribasidan   o’rnak   olish   va   milliy   sharoitga   moslashtirilgan   siyosatlarni
joriy   etish   O’zbekistonning   inflyatsiyaga   qarshi   kurashda   muvaffaqiyatli
natijalarga erishishiga yordam beradi.
38 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI:
1. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki hisobotlari. – Toshkent, 2023.
2. Karimov   I.A.   "Yuksak   ma'naviyat   –   yengilmas   kuch."   –   Toshkent:
Ma’naviyat, 2008.
3. Obidov K. "Makroiqtisodiyot nazariyasi." – Toshkent: Iqtisodiyot, 2020.
4. Shodmonov Sh.Sh. "Iqtisodiyot nazariyasi." – Toshkent: Sharq, 2019.
5. Todaro   M.P.,   Smith   S.C.   "Economic   Development."   –   12th   ed.,   Pearson,
2015.
6. Mankiw N.G. "Makroiqtisodiyot asoslari." – Toshkent: Iqtisodiyot, 2021.
7. Dornbusch   R.,   Fischer   S.,   Startz   R.   "Makroiqtisodiyot."   –   McGraw-Hill,
2018.
8. Barro R.J. "Makroiqtisodiyot." – Toshkent: Iqtisodiyot, 2016.
9. Samuelson P., Nordhaus W. "Iqtisodiyot." – Toshkent: Iqtisodiyot, 2018.
10. Krugman P., Obstfeld M., Melitz M. "International Economics: Theory and
Policy." – Pearson, 2018.
11. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qarori   PQ–4762-son,   17.06.2020   y.
"O’zbekiston   Respublikasining   Pul-kredit   siyosatini   takomillashtirish
strategiyasi."
39 12. Blanchard   O.   "Makroiqtisodiyot:   global   nazariya   va   siyosat."   –   7-nashr,
2017.
13. Mishkin F.S. "The Economics of Money, Banking, and Financial Markets."
– Pearson, 2018.
14. Keynes   J.M.   "Employment,   Interest   and   Money   nazariyasi."   –   Toshkent:
O’zRFA, 2017 (qisqartirilgan tarjima).
15. Stiglitz J. "Globalization and Its Discontents." – W.W. Norton, 2017.
Qo’shimcha adabiyotlar:
1. "O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   pul-kredit   siyosati   asosiy
yo’nalishlari – 2024 yil." – Toshkent, 2023.
2. Krugman   P.   "End   This   Depression   Now!"   –   W.W.   Norton   &   Company,
2012.
3. Tanzi V. "Inflation and the Personal Income Tax." – Cambridge University
Press, 1980.
4. O’zbekiston Respublikasi Statistika agentligi hisobotlari, 2023.
5. Mishkin   F.S.   "Money,   Interest   Rates,   and   Inflation."   –   Edward   Elgar
Publishing, 2009.
Internet manbaalar:
1. www.cbu.uz     – O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki rasmiy sayti
40 2. www.stat.uz     – O’zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti
3. www.imf.org     – Xalqaro Valyuta Jamg’armasi rasmiy sayti
4. www.worldbank.org     – Jahon banki rasmiy sayti
5. www.oecd.org      –   Iqtisodiy   Hamkorlik   va   Taraqqiyot   Tashkiloti   (OECD)
rasmiy sayti
6. www.brookings.edu     – Brookings Institution tahliliy markazi
7. www.economist.com     – The Economist jurnali
8. www.tradingeconomics.com     – Xalqaro iqtisodiy ko’rsatkichlar ma’lumotlari
9. www.investopedia.com     – Iqtisodiyot va moliyaviy atamalar izohi
10. www.ft.com     – Financial Times iqtisodiy va moliyaviy yangiliklar
41