Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 567.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 31 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

eldor

Ro'yxatga olish sanasi 31 Mart 2025

21 Sotish

1-sinf matematika darslarida geometriya elementlarini o’qitishda innovatsion texnologiyalarni qo’llash

Sotib olish
1-SINF MATEMATIKA DARSLARIDA GEOMETRIYA
ELEMENTLARINI O’QITISHDA INNOVATSION
TEXNOLOGIYALARNI QO’LLASH
MUNDARIJA
Kirish……………………………………………………………………………....3
I   Bob.   Boshlang’ich   sinflarda   geometrik   materialni   o’qitishning   innovatsion
texnologiyalari …………………………………………......................................6
1.1. Geometrik materialni o’qitishning maqsad va vazifalari……………………...6
1.2.  Geometrik materialni o’rganishga oid standart va dasturning tahlili……..…9
II Bob. Boshlang’ich sinflarda geometrik materialni 
o’rgatishning innovatsion metodikasi……………………………………….….15
2.1 .Geometrik material ustida ishlash metodikasi……..…………..………..........15
2.2.Geometrik materialni o’rgatishda qo’llaniladigan didaktik 
materiallardan foydalanish metodikasi....................................................................22
Xulosalar………………………………………………………………………… 27
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.................................................................... .28
Ilova………………………………………………………………………………29
1                                                                                                                         Kirish.
         Mavzuning   dolzarbligi.   Mavjud   ilmiy-metodik   adabiyotlar   tahlili
shuni   ko'rsatadiki,   geometrika   elementlarini   o’qitishning   sifat   va
samaradorligini   oshirish   maqsadida   o’quv   –   metodik   kompleksi
yaratilmagan.   Geometrika   elementlarini   to’g’ri   tashkil   etish   uchun
o’qitishning   barcha   usul   va   vositalaridan   eng   unumli   va   samaralilari
maqsadga muvofiq holda tanlab olinishi kerak va mavjudlari zamon talablari,
fan-texnika   taraqqiyoti   natijalarini   hisobga   olgan   holda   qayta   ko’rilishi
kerakligi   ma'lum   bo’ladi.   P.I.Sorokinning   “4-sinfda   geometrika   materialini
o’rgatish tajribasi” (Toshkent: 1953 yil) nomli kitobida biz 4-sinf geometrik
materialni   o’rgatishning   metodlarini   ko’rishimiz   mumkin.   Faqat   bu
ko’rsatmalar   hozirgi   kun   standart   va   dasturidan   bir   qancha   farq   qiladi.
M.E.Jumayev,   Z.G’.Tadjiyeva   “Boshlang’ich   sinflarda   geometrika   o’qitish
metodikasi”   Kurs   ishini   ob'yekti:   Umum   ta'lim   maktab   boshlang’ich   sinf
geometrika darslari jarayoni.
           O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyevning  O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   majlisi   Qonunchilik   palatasi   va   Senatining   2020   yil   27
yanvar  kuni  bo’lib  o’tgan  qo’shma  majlisidagi  “Mamlakatni  modernizatsiya
qilish va kuchli fuqarolik jamiyati barpo etish – ustivor maqsadimiz” hamda
Vazirlar   mahkamasining   2020   yil   29   yanvar   kuni   bo’lib   o’tgan   majlisidagi
“Asosiy   vazifamiz-vatanimiz   taraqqiyotini   va   xalqimiz   farovonligini   yanada
yuksaltirish”   mavzularidagi   ma’ruzalari   mazmun-mohiyati   va   undagi
xulosalarni   o’rganish   yuzasidan   Vazirlar   mahkamasining   2020   yil   23
fevraldagi   101-F   –sonli   farmoyishi   bilan   bilan   tasdiqlangan   tashkiliy
tadbirlarni   amaliyotga   joriy   etish   hozir   ham   jamiyatimizdagi   kun   tartibidagi
bosh masalalardan biridir.
Prezidentimiz   o’z   ma’ruzasida   “   ....mamlakatni   modernizatsiya   qilish   va
kuchli   fuq а rolik   jamiyati   barpo   etish   ustivor   maqsadimiz”   degan   fikr
2 muloxazalaridan   jamiyatimizda   barkamol   avlodni   tarbiyalash   boshlang’ich
ta’limning   asosiy   vazifalardin   biri   ekanligi   gavdalanadi.   Ayniqsa,   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchlari   ta’lim   va   tarbiyaning   tub   maqsadi   kuchli
fuqarolik   jamiyatining   barpo   etilishiga   xizmat   qilishi   asosiy   maqsadimiz
ekanligi   sharqona   tarbiya   mazmunida   his   etilishi   zaruriyati   mavjuddir.
Kurs ishini  predmeti:   Boshlang’ich sinflarda geometrik materialni o’qitish.
Kurs   ishini     maqsadi:   Boshlang’ich   sinflarda   geometrik   materialni
o’qitishning didaktik ta’minotini ishlab chiqish.
Kurs   ishini     amalga   oshirish   uchun   quyidagi   vazifalar   hal   etiladi:
-   Boshlang’ich   sinflarda   geometrika   elementlarini   o’qitishning   maqsadi,
vazifalari,   o’rnini   aniqlash,   geometrik   materiallarning   mazmunini   yoritish;
-   Geometrika   elementlariga   oid   standart   va   dastur   talablarini   o’rganish;
-   Geometrika   elementlariga   oid   didaktik   materiallarning   turi   va   mazmunini
aniqlash;
-   Tajriba   -sinov   ishlarini   o’tkazish   va   natijalarini   tahlil   qilish.
Kurs   ishini     metodlari:   Ilmiy   tadqiqot   va   ilmiy-pedagogik   adabiyotlar
hamda   me’yoriy,   o’quv-dasturiy   hujjatlarni   tahlil   qilish,   o’quv   jarayonini
kuzatish,   so’rovnoma,   testlar   o’tkazish,   eksperiment   uslublari,   pedagogik
tajriba-sinov   natijalariga   geometrik-statistik   uslublaridan   foydalanib   ishlov
berish va umumlashtirish.
Kurs ishining tuzulishi:
 Boshlang’ich   sinflarda   geometrik   materiallarni   o’rgatishning   didaktik
ta’minoti   mazmuni,   turlari   qo’llash   metodikasi   asoslandi   va   izchil
bayon etildi;
3 I Bob.  Boshlang’ich sinflarda geometrik materialni o’qitishning  innovatsion
texnologiyalari  
1.1. Geometrik materialni o’qitishning maqsad va vazifalari.
Geometrik material boshlang’ich sinf geometrika dasturida katta o’rinni
oladi.   Ko’pchilik   hollarda   bu   material   arifmetik   material   bilan   uzviy
bog’lanadi.   Shu   bilan   birga   geometrika   elementlarini   o’rganishga   ilgariga
qaraganda   ko’proq   mustaqillik   beriladi   va   maqsadga   yo’naltiriladi.
Boshlang’ich   sinflarda   geometrik   materialni   o’rgatishning   asosiy   maqsadi
geometrik   figuralar   (nuqta,   burchak,   to'g’ri   va   egri   chiziq,   ko'pburchak,
aylana   va   doira)   haqida,   ularning   elementlari   haqida,   figuralar   va   ularning
elementlari orasidagi munosabatlari haqida, ularning ba'zi xossalari haqidagi
tasavvurlarning   to’la   sistemasini   tarkib   toptirishdan   iborat.
Bunda o’quvchilarda nuqta, to'g’ri chiziq, tog’ri chiziq kesmasi, siniq chiziq
kesmasi, siniq chiziq, burchak, ko'pburchak, doira kabi figuralar to’g’risidagi
boshlang’ich   tushunchalar   va   tasavvurlarni   puxta   shakllantiriladi.
Geometrik mazmunli masalalar va mashqlar tizimi hamda ular ustida ishlash
metodikasi   bolalarda   fazoviy   tasavvurlarni   shakllantirish,   taqqoslash,
abstraktlash   va   umumlashtirish   uquvlarini   rivojlantirishga   yordam   berishi
lozim.
O’qitishning   asosiy   vazifalaridan   biri   o’quvchilarda   geometrik   figuralarni
o’lchov   va   chizma   asboblari   yordamida   va   bu   asboblarning   yordamisiz
o’lchash   va   yasashlarning   amaliy   malakalarini   (ko’zda   chamalash,   qo'lda
chizish   va   h.k.)   tarkib   toptirishdir.   O'quvchilarning   nutq   va   fikrlashlari   shu
asosda tarkib rivojlantiriladi.
Geometrik   materialni   o’rganish   vazifalarini   nazarda   tutib,   materialni
o’rganayotganda   turli   ko’rsatma   qo’llanmalardan   keng   foydalaniladi.   Bular
jumlasiga   geometrik   figuralarning   rangli   karta   yoki   qalin   qog’ozdan
4 tayyorlangan   sinf   ko’rgazmali   modellari,   figuralar,   turli   shakldagi   jismlar,
shuningdek   geometrik   figuralar   tasvirlangan   plakatlar,   doskadagi   chizmalar,
diafilmlar kiradi. Bundan tashqari individual ko’rsatma qo’llanmalar bo’lgan
qog’oz   poloskalar,   turli   uzunlikdagi   cho’plar,   qog’ozdan   qirqilgan   figuralar
va   ularning   bo’laklari   kabi   tarqatiladigan   material   talab   etiladi.   Ayrim
mavzularni   o’rganishda   o’quvchilar   bilan   birgalikda   qo’lda   ko’rgazmali
qo’llanmalar tayyorlash foydali, bular to’g’ri burchak modeli, ko'pburchaklar
modellari (shu jumladan to’g’ri to’rtburchaklar va kvadratlar ham) va boshqa
narsalardan   iborat.   Doskada   chizmalarni   bajarish   uchun   chizmachilik
o’lchash   asboblari   majmui:   chizg’ich,   chizmachilik   sirkuli,   albatta,   sinfda
mavjud   bo’lishi   kerak.   Shunday   asboblar   har   bir   o’quvchida   ham   bo’lishi
kerak.
O’quvchilarda   geometrik   tasavvurlarni   tarkib   toptirish,   ularni   chizish   va
albatta o’lchash malakalari bilan qurollantirish, ular tafakkurini rivojlantirish
masalalariga   geometrika   elementlarini   o’rganishda   qo’llanadigan   o’qitish
metodlari javob beradi.
Geometrika   propedevtik   kursini   o’qitishning   muhim   metodlari   bu   kuzatish
metodi,   taqqoslash   metodidan   iboratdir;   induktiv   xulosa   chiqarish   bilan   bir
qatorda   deduksiya   elementlaridan   ham   foydalaniladi.   Amaliy   ishlar   metodi
geometrik   materialni   o’rganishning   samarali   metodlaridan   biridir.   Amaliy
ishlar o’quvchilarning  geometrik  figuralarning  mohiyatini o’zlashtirishlarida
ijobiy ta'sir ko'rsatadi. Bunda qog’ozdan, cho'plardan va simdan figuralarning
modelini   yasash,   chizish,   o'lchash   va   hakozolar   hisoblanadi.   Shuningdek
ob'yektlarning   turli-tuman   bo’lishini   ta'minlash   lozim,   bu   bilan   muhim
bo’lmagan   alomatlarni   (rangi,   o'lchami,   tekislikda   joylashishi   va   h.k.)
almashtirib   turib,   bolalar   muhim   alomatlardan   (predmetlarning   shakli,
figuralarning   xossalari   va   boshqalarni)   ajratishlariga   va   o’zlashtirishlariga
yordam   beriladi.   Geometrik   tasavvurlar   va   tushunchalarning   shakllanishi
5 garchi mustaqil hamda maxsus yo’ldan borsa ham, lekin geometrik materialni
darsda   mumkin   bo’lgan   joyda   geometrik   va   algebraik   material   bilan
bog’lanishi kerak.
I-IV   sinf   o’quvchilariga   geometrik   materialni   ochib   berayotib,   fazoda
predmetlarning shakli, o'lchami va o’zaro joylashishini bolalar maktabgacha
davrdan   egallashlarini   hisobga   olish   kerak.   O'yin   jarayonida   va   amaliy
faoliyatlarida   ular   predmetlar   bilan   ish   olib   boradilar,   ko'zlari   bilan
ko’radilar,   qo'llari   bilan   ushlab   ko'radilar,   chizadilar,   yasaydilar   va
peredmetlarning   boshqa   xossalari   ichidan   asta-sekin   shaklini   ajratadilar.
Maktabgacha   yoshdagi   ko’pchilik   bolalar   6-7   yoshlarida   shar,   kub,   doira,
kvadrat,   uchburchak,   to’g’ri   to’rtburchak   shaklidagi   predmetlarni   to’g’ri
ko’rsata   oladi.   Biroq   bu   tushunchalarni   umumlashtirish   darajasi   hali   yuqori
bo'lmaydi.   Kvadratni   to’g’ri   to’rtburchakka   qarama-qarshi   qo'yadilar,   agar
predmetlarning   o’zi   ularga   tanish   bo'lmasa,   uning   tanish   shaklini   bila
olmaydilar.   Figuralarning   burchaklari   yoki   tomonlarining   bola
odatlanganidek   bo'lmasligi,   figuralarning   har   vaqtdagidan   boshqacha
joylashishi   va   hatto   o’lchamlari   juda   katta   yoki   juda   kichik   bo’lishi   bolani
dovdiratib qo'yadi. Shakllarning nomlarini bolalar ko’pincha predmetlarning
nomlari   bilan   chalkashtiriladi   yoki   almashtiriladi   (masalan   uchburchakni
“burchak”,   "tom",   "bayroqcha"   va   h.k.)   deb   ataydilar.   Predmetlarning
fazodagi   vaziyatini   xarakterlayotganda   agar   bolaning   o’zi   "sanoq   boshi"
(bolaga   nisbatan   chapda-o'ngda,   oldida   orqasida,   yuqorida-pastda,   yaqinda-
uzoqda va h.k.) bo'lsa, maktabgacha yoshdagi bolalar fazoviy munosabatlarni
ancha   erkin   anglaydilar.   Tekislikdagi   yoki   fazodagi   predmetlarning   boshqa
predmetga   yoki   boshqa   kishiga   nisbatan   vaziyatini   bola   ancha   qiyinchilik
bilan   aniqlaydi.   Maktabda   o’qitishda   bolalarning   mavjud   tajribalariga
tayanish   ularning   tasavvurlarini   aniqlashtirishi   va   boyitishi   zarur.
6 1.2. Geometrik materialni o’rganishga oid standart va dasturning tahlili.
Geometrik   ta'lim   standarti   deganda   o’quvchilarning   geometrik
tayyorgarliklariga   qo’yiladigan   talablar   tizimini   aks   ettiruvchi   hujjat
tushuniladi.   Standart   I-IV   sinf   o’quvchilarining   boshlang’ich   geometrik
tayyorgarliklari bo’yicha yakuniy talablarni belgilaydi. Talablarni ifoda etish
berilgan   bosqichda   ta'limning   asosiy   masalalarini   tavsiflash   bilan   amalga
oshiriladi,   bu   maktabda   geometrikani   o’qitishning   umumiy   maqsadlarini
oydinlashtiradi.   Standart   bo’yicha   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   geometrik
material ustida quyidagi amaliy ishlarni uddalay olishlari kerak.
1-sinf.   -kesma   uzunligini   chizg’ich   yordamida   o’lchash   va   natijalarni
metrlarda, detsimetrlarda, santimetrlarda yozishni;
-chizg’ich   yordamida   berilgan   uzunlikdagi   kesmani   yasashni;
-rasmlarda,   modellarda,   atrofdagi   buyumlarda   eng   sodda   geometrik
shakllarning:   uchburchak,   doira,   kvadrat,   to'rtburchak,   kesmalarni   topa
olishni: bu shakllarni farqlay olishni.
2-sinf
-sirkuldan   foydalanib   aylana   va   doira   chizishni.
-ko’pburchakning   perimetrini   va   to’g’ri   to’rtburchakning   yuzini   topish.
3-sinf.
-o’rganilgan geometrik shakllarni nafaqat alohida, balki boshqa shakllar bilan
uyg’unlikda   namoyon   bo’luvchi   atrof-muhitdagi   buyumlar,   modellar,
rasmlar, chizmalardan qiynalmay topa olishni.
-chizg’ich   yordamida   kesma   uzinligini   (to'g'ri   to’rtburchak   tomonlari
uzunliklari yig'indisini) o'lchashni va berilgan uzunlikdagi kesmani chizishni.
4-sinf.
-kesma uzunligini o’lchashni, berilgan uzunlikdagi kesmani yasashni, kesma
uzunligini ko’z bilan "chamalab" aniqlashni.
-chizmachilik qurollari (chizg’ich, uchburchakli chizg’ich, sirkul) yordamida
7 to’g’ri   to'rtburchak,   kvadrat,   uchburchak,   aylanalar   yasashni
-to’rtburchakning   perimetrini,   to’g’ri   to'rtburchakning   yuzini   va   birlik
kvadratlardan   tashkil   topgan   shaklning   yuzini   hisoblashni.
Dastur, standart talablari asosida tuziladi.
Geometrik   material   (algebraik   material   singari)   dasturda   mustaqil   bo’lim
sifatida   o’qitish   jarayonida   ajratib   ko’rsatilmaydi.   Geometrik   mazmunli
masalalar   imkon   bo’lgan   vaqtda,   kursning   boshqa   masalalari   bilan   yaqin
aloqada   qarab   chiqiladi.   Biroq   dasturdagi   tushuntirish   xatida
ko’rsatilganidek,   geometrika   masalalarini   bayon   qilishda   bu   materialni   kurs
materialiga kiritish maqsadlarigi bo’ysundirilgan shaxsiy mantiqqa ham rioya
qilish kerak.
Dastur   bolalarda   fazoviy   tasavvurlarni   o’stirish   uchun   geometrik
ma'lumotlarga   hamda   mashqlarga   ham   kerakli   e'tibor   qaratadi.
Boshlang’ich sinflarda geometrik materiallar bilan ishlashdan asosiy maqsad
o’quvchilarga   to’g’ri   chiziq   kesmasi,   burchaklar,   shakllar,   (uchburchak,
to'rtburchak,   ko'pburchakning   aniq   ko’rsatmali   tasvirini   berish,   shakllarning
ba'zi   xossalarini   ko’rib   chiqish   va   bu   bilimlardan   bolalarning   uzunlik   va
yuzlarini   o’lchay   olish   malakalarini   egallashda   foydalana   olishni
ta'minlashdan iboratdir.
Dasturda   ko’rsatilishicha   geometrik   materialni   o’zlashtirish   jarayoni
boshidan   oxirigacha   faol,   aniq   va   ko’rgazmali   bo'lishi,   amaliy   mashqlardan
keng  foydalanishi  kerak.  Bunda  o’quvchilar  tayyor  geometrik  shakllar  bilan
ish   olib   bormay,   balki   qirqish,   yelimlash,   cho’plar   bilan   ishlash,
modellashtirish,   chizmachilik,   qog'oz   varag’ini   buklash   orqali   shakllar   hosil
qilish   kabilardan   foydalangan   holda   o’zlari   ham   shakllarni   chizmalardan
(xususan   qachonki   tanish   shakl   murakkab   shaklning   elementlaridan   biri
bo’lsa)   va   atrof-borliqdan   taniy   olishlari,   yasay   bilishlari   ham   kerak.
Geometrik   material   ko’pincha   qaralayotgan   arifmetik   qonuniyatlar,
8 bog’lanish   va   aloqalarning   aniq   ko’rgazmali   illustratsiyasi   bo’lib   xizmat
qiladi.   Masalan,   to’g’ri   to’rtburchakning   teng   qismlarga   bo’lingan
ko’rgazmali   tasviri   ko’paytirishning   o’rin   almashtirish   qonunini   namoyish
uchun   qo’llaniladi   va   h.k.)   Biroq   bu   arifmetik   matrial   bilan   bevosita
bog’lanmaydigan   geometrik   mashqlarni   bajarishni   inkor   etmaydi.
Taqdim   etilayotgan   dastur   bo’yicha   ishlashda   shuni   nazarda   tutish   kerakki,
dasturda berilishi mumkin bo’lgan bilim, ko'nikma, malakalar asosan darsda
o’qituvchi yordamida egallanishi kerak.
Dasturda   sinflar   va   mavzular   bo’yicha   amaliy   ishlar   izchilligi   ko’rsatib
berilgan.
1 -sinf.
I.   Narsalarning   xossalari   va   narsalarning   guruhlari.   Geometrik   mazmundagi
amaliy   ishlar   (Biz   buni   keyingi   o’rinlarda   G.A.I.   shaklida   belgilaymiz)
-narsalarni   o’lchamlari   bo’yicha   taqqoslash:   uzun-qisqa,   keng-tor,   baland-
past,   yo'g'on-ingichka   (qalin-yupqa),   ortiq-kam   fazoviy   tasavvurlar,
narsalarning   o’zaro   joylashuvi:   ustida-ostida   (baland-past),   chapda-o'ngda,
(chaproq-o'ngroq),   oldin,   keyin,   orasida,   yonida   va   h.k.
-harakat   yo'nalishi:   chapdan   o’ngroqqa,   o'ngdan   chapga,   yuqoridan   pastga,
pastdan yuqoriga.
II.1 dan 5 gacha bo’lgan sonlar.
Raqamlash.
G.A.I.
-bitta,   ikkita,   uchta,   to’rtta,   beshta   tayoqchadan   har   xil   shakllar   tuzish.
III.6dan 10 gacha bo’lgan sonlar.
0 soni.
G.A.I.
-shartli   o’lchov   asbobi   yordamida   narsalarning   uzunligini   o’lchash.
Rivojlantiruvchi amaliy mashq (Biz buni keyingi o’rinlarda R.A.M. shaklida
9 belgilaymiz)
-belgilangan   tayoqchalar   yordamida   oddiy   shakllar,   turli   shakllar   yasash
IV.   10   ichida   qo’shish   va   ayirish.   Geometrik   shakllar   va   kattaliklar.
G.A.I.
-santimetr.   Santimetr   modelini   yasash.   Santimetr   yordamida   kesmaning
uzunligini   o’lchash.   Chizg’ich   yordamida   berilgan   uzunligi   asosida   kesma
chizish.
-kesma   uzunligini   berilgan   sondagi   santimetrlarga   qadar   kattalashtirish   va
kichraytirish.
-kesmalarni chizg’ich yordamida ayirmali taqqoslash.
R.A.M.
-bo’laklardan butunni hosil qilish.
-namuna bo’yicha ketma-ketlikni davom ettirish.
V.Yuzlik 11 dan 100 gacha bo’lgan sonlar. Raqamlash. Geometrik shakllar.
G.A.I.
-santimetrlarga   bo’lingan   detsimetr   modelini   yasash.   Kesmani   santimetrlar,
detsimetrlar va metrlarda o’lchash.
-chamalash   yordamida   1-2   dm   ni   qo’lda   chizish   (chizg’ichsiz)
R.A.M.
-"Tangram"   o’yini   shakllar   yordamida   yangi   shakllar   hosil   qilish.
VI.100   ichida   qo’shish   va   ayirish.   Geometrik   shakllar   va   kattaliklar.
G.A.I.
-bo’laklardan   butunni   hosil   qilish,   butundan   bo’laklarni   hosil   qilish.
R.A.M.
-   Boshqotirma.   Ko’rsatilgan   sondagi   bir   necha   tayoqchani   olib   tashlab   yoki
o’rnini o’zgartirib shaklni o’zgartirish.
-   Kvadrat   va   to’g’ri   to’rtburchak   bo’laklaridan   yangi   shakllar   hosil   qilish.
VII.   O’tilganlarni   bir   tizimga   solish   va   umumlashtirish.
10 O’quvchilar 1-sinf yakunida quyidagi amaliy ishlarni uddalay olishlari kerak:
-   Kesma   uzunligini   chizg’ich   yordamida   o’lchash,   kesma   uzunligini,
detsimetrlarda yozish.
-   Chizg’ich   yordamida   berilgan   uzunlikdagi   kesmani   chizish.
- Rasmlardan, modellardan,atrofdagi narsalardan eng soda geometrik shakllar
uchburchak, doira, kvadrat, ko'pburchak, kesmalarni topa olish; bu shakllarni
bir-biridan farqlash.
2-sinf.
I. 1-sinfda o’tilgan materialni takrorlash va umumlashtirish.
G.A.I.
-santimetr,   detsimetr,   metr   yordamida   kesma   uzunligini   o'lchash.   Berilgan
uzunlikdagi kesmani chizish, kesmalarni taqqoslash.
-uzunligi 1 m bo’lgan tasmani tayyorlash.
-sinfda   (maktab   hovlisida)   masofani   ko’z   bilan   1   m   gacha   aniqlikda
chamalash.   Katakli   qog’ozda   to’g’ri   burchak   hosil   qilish.
R.A.M.
Boshqotirmalar,   uchburchaklar   va   kvadratlardan   shakllar   tuzish,   cho'plarni
olish   yo’li   bilan   bir   shaklni   ikkinchi   shaklga   almashtirish.   Qatorni   davom
ettirishga doir mashqlar.
II.18   ichida   bir   xonali   sonlarni   o’nlik   orqali   o’tib   qo’shish.
G.A.I.
-kesma   uzunligini   detsimetr   va   santimetr   yordamida   o’lchash.   Ko’z   bilaa
chamalab,   qo'lda   uzunligi   l-2   dm   bo’lgan   kesma   chizish.
-   Geometrik   shakllarning   ko’rinishini   o’zgartirish.
-   Katakli   qog’ozda   kvadrat   (tro’g’ri   to'rtburchak)   hosil   qilish.
R.A.M.
-   Namuna   bo’yicha   berilgan   zirh   chiziqli   shakllarni   yasash.
-   "Tangram   "   o’yining   murakkablashtirilgan   variantlari.
11 III.   10   ichida   bir   xonali   sonlarni   o’nlik   orqali   o’tib   ayirish.
G.A.I.
- geometrik shakllarni yasash. Qismlardan yaxlit shakl tuzish, butun shaklni
qismlarga ajratish.
-   detsimetr,   detsimetr   va   santimetr,   santimetr   yordamida   kesmalarning
uzunliklarini o’lchash.
R.A.M.
Boshqotirma, berilgan sondagi cho’plarni olish yoki o’rnini o’zgartirish yo’li
bilan shakllarni o’zgartirish.
Berilgan   zirh   chiziqlari   asosida   shaklni   qayta   tiklash   (kvadrat,   to’g’ri
to’rtburchak qismlaridan
IV.   100   ichida   sonlarni   xona   orqali   o’tib   qo’shish   va   ayirish.   Geometrik
shakllar va kattaliklar.
G.A.I.
-   qog’oz   varag’ini   buklash   yo’li   bilan   to’g’ri   burchak   hosil   qilish.
-   to’rtburchakning   va   har   xil   ko’pburchaklarning   perimetrini   topish.
R.A.M.
- cho’plarning o’rinlarini o’zgartirish yo’li bilan bir shaklni ikkinchi shaklga
almashtirish.
V-VI. Ko’paytirish va bo'lish. Geometrik shakllar va kattaliklar. Ko’paytirish
(bo'lish)  G.A.I.
II Bob.  Boshlang’ich sinflarda geometrik materialni
12 o’rgatishning innovatsion metodikasi .
2.1 .Geometrik material ustida ishlash metodikasi.
Biz   I-IV   sinflarda   geometrikadan   amaliy   ishlar   haqidagi   masalani
ko’rib o’tamiz. Bunday ishlarning mohiyati haqida F.A.Orexov quyidagicha
yozadi:   "Geometrikadan   amaliy   ishlar   o’quvchilarning   o’qituvchi
rahbarligidagi   o’qitish   faoliyati   ko’rinishlaridan   biridir.   Bunday   o’qish
jarayonida   geometrika   geometrik   obrazlarni   qurish   hamda   yasash,   hosil
bo’lgan   figuralar   va   ular   orasidagi   munosabatlarni   o’quv   nazariy   va   amaliy
tadqiqot yo’li bilan o’rganiladi."
Amaliy ishlar o’quvchilarning geometrik shakllar va ulardagi miqdoriy
o’zlashtirishlariga, olingan bilimlarini turli amaliy na nazariy masalalarni hal
etishga   tatbiq   qila   olishlariga   ijobiy   ta'sir   ko’rsatadi.
Amaliy   ishlar   ta'lim   berishda   perspektiv   prinsipni   amalga   oshirish   uchun
ahamiyatga   ega.   Bu   prinsipning   mohiyati   boshlang’ich   maktabga   nisbatan
quyidagidan   iborat:   geometrik   materialni   o’rganish   vaqtida   geometrik
figuralar   haqidagi   tasavvurlarni   to'plash,   geometrik   figuralarni   yasash
malakalarini hosil qilish yo’li bilan navbatdagi sistematik kursni o’rganishga
tayyorlash.
Darsda   o’quvchining   individual   xususiyatlarini   hisobga   olish   o’qituvchi
uchun   eng   qiyin,   shu   bilan   birga   muhim   ishdir.   Amaliy   ishlar   o’qitishning
jami   ish   ritmini   buzmasdan,   differensiallab   olib   borish   imkonini   beradi.
Jadvalli   amaliy   ishlarda   ilgari   o’rganilgan   mavzuni   takrorlash   yangi   o’tish
bilan   birga   olib   boriladi,   geometrik   tasavvurlarning   to’planishiga   asoslanib
navbatdagi   mavzularni   o’rganish   uchun   zarur   bo’lgan   shart-sharoit   vujudga
keladi"-deb yozadi F.A.Orexov.
Amaliy   ishlar   fanlararo   aloqalarning   eng   yaxshi   vositalaridan   biri   bo’lib,
o’quvchining   o’z-o’zini   nazorat   qilish   ko’nikmasini   rivojlantiradi   va
takomillashtiradi,   mustaqil   ishlarini   ta'minlaydi,   qiziquvchanligini   va
13 topqirligini o’stiradi.
Geometrikadan amaliy ishlarga bag’ishlangan maqolalarning ko’pchiligi ham
bu   ishlarning   pedagogik   nuqtai-nazaridan   maqsadga   muvofiqligini,
mamlakatimizda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   mulki   bo’lib
qolayotganligi haqida guvohlik berib turibdi.
Maktabda   geometrika   o’qitishda   amaliy   ishlardan   foydalanish   g’oyasi,
geometrika ta'limi ishining mazmun, shakllari, metodlari va turlarida borgan
sari keng aks etmoqda.
Amaliy   ishlarga   hisoblash,   o’lchash,   yasash,   chizish   usullarini   kompleks
qo’llanishini   talab   etadigan   barcha   ishlar   taalluqlidir.
F.A.Orexov amaliy ishlarni uch guruhga bo’ladi: tayyorlov, asosiy va amaliy
ishlar.   Muallif   ko’rsatadiki,   tayyorlov   ishlari   yordamida   yangi   materialni
o’zlashtirish   uchun   zarur   bo’lgan   masalalar   takrorlanadi,   o’tiladigan   mavzu
bolalarning kuchi yetadigan  shaklda qo'yiladi.  Asosiy  ishlarni bajarish  bilan
o’quvchilar   o’rganilayotgan   figuralarning   xossalarini   ko’rib   chiqadilar   va
isbot   qiladilar.   Amaliy   (tatbiqiy)   ishlarni   bajarishdan   maqsad   topilgan
xulosalarni   amaliy   va   nazariy   masalalarga   qo’llanishidir,   buning   natijasida
bolalarning bilimi chuqurlashadi va mustahkamlanadi".
Boshlang’ich sinflarda ta'lim berish o’ziga xos xususiyatlarga ega. Bu yerda,
jumladan,   bolalarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olish,   o’quv   predmeti
mazmunining   xususiyatlarini   hisobga   olish   kerak.   Demak,   boshlang’ich
maktablarda   amaliy   ishlar   o’tkazishning   tashkil   etilishi   ham,   texnikasi   ham,
metodikasi   ham   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Boshlang’ich   geometrikaga
oid  o’quv-metodika  adabiyotlarda  qaysi  materialni  o’rganish   vaqtida  amaliy
ishlar   o’tkazish   ma'qulligi   haqida   ba'zi   ko’rsatmalar   berilgan.   Jumladan.
A.S.Pchyolko bunday yozadi "Amaliy mashg’ulotlardan asosan o’quvchilarni
kattaliklar;   uzunlik,   og'irlik,   sig’im,   vaqt,   yuza,   hajm   va   boshqalar   bilan,
ulaming, xossalari va o’lchash usullari bilan tashkillashtirishda foydalaniladi.
14 Amaliy   ishlar   mavzularini   tanlashda   biz   ularning   mazmuniga   nisbatan
qo’yiladigan quyidagi mulohazalarga asoslanamiz:
1)   amaliy   ishlar   programma   materiali   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lishi   va
boshlang’ich geometrika o’qitish sistemasidan tashqariga chiqmasligi kerak;
2)   o’quvchilarning   amaliy   ko’nikmalarining,   o’lchash   va   yasashga   oid
qobiliyatlarining   shakllanishiga   iloji   boricha   to’laroq   yordam   berishi,
ularning   politexnik   tayyorgarligiga   ko’maklashishi   lozim;
3) ishlar orasida shundaylari ham bo’lishi lozimki, ular o’quvchilardan faqat
geometrikadan   tegishli   ma'lumotlarni   va   hisoblashlarni   qo’llanishni   talab
etmasdan, balki ma’lum bo’lgan geometrik bilimlarni kompleks qo’llanishni
talab etsin.
Amaliy   ishlarni   o’tkazish   metodikasi   shunday   bo’lish   kerakki,   birinchidan,
bu   ishlarni   bajarish   kuzatuvchanlini,   gipoteza   va   taxminlarni   qo'ya   bilishni
hamda   tekshira   bilishni   rivojlantirishga,   analogiya   bo’yicha   xato   fikrlash   va
umumlashtirishlarni   rad   eta   olishga,   o'quvchilarning   bilish   qobiliyatlarini
o'stirishga,   tadqiqot   xarakteridagi   o’quv   faoliyatining   rivojlanishiga   yordam
berishi;   ikkinchidan,   ishlarni   bajarish,   o’lchash,   hisoblash   va   yasash
malakalarining   egallanishiga   yordam   berishi;   uchinchidan   bu   ishlar   o’quv
topshiriqlarini   mustaqil   bajara   olish,   fikrlash,   eksperiment   o’tkaza   olish,
o'zini qiziqtirayotgan masalalarga mustaqil javob izlash va xulosa chiqarish,
mustaqil   ishlarda   chizmachilik   qurollaridan   foydalanish   hamda   nazariy
bilimlarni   amalda   qo’llana   bilish   uchun   malaka   va   ko’nikmalarni
rivojlantirishga   va   mustahkamlashga   yordam   berish   kerak.
Demak,   biz   amaliy   ishlarni   tanlayotganda   mana   shu   shartlarni
qanoatlantiradiganlarini   tanlab   olishimiz   lozim.   Biz   yana   shularga   e'tibor
berishimiz kerakki, tashkillashtirayotganda amaliy ishimizni sinfdagi har bir
o’quvchi   bajara   olishi,   eng   past   o’zlashtiruvchi   o’quvchilar   ham   jarayonda
faol qatnashishlari lozim.
15 Bu   qo’shimcha   ma'lumotlarni   va   vazifalarni   amaliy   ishlarni   tanlashda   ham,
tashkillashtirishda   ham   o’quvchilarga   vazifa   qilib   berishda   ham   e'tiborga
olish   lozim.   Shuningdek,   keyingi   bandlarimizda   ham   bunga   batafsil   to’xtab
o’tamiz.
Amaliy   ishlarning   ichki   tuzilishi.   Geometrikadan   amaliy   ishlarning   ichki
tuzilishi   masalasi   alohida   e'tibor   berishni   talab   etadi.   Amaliy   ishlarda
bajariladigan topshiriqlarning hajmi ba'zi hollarda barcha mazmuniy tayanch
bandlarni   o’z   ichiga   oladi,   bu   bandlarni   o’zlashtirish   o’rganilayotgan
mavzuni   butunlay   tushunishni   ta'minlaydi.   O'zining   ichki   tuzilishiga   ko’ra
bitta   amaliy   ish   yo   bitta   mustaqil   topshiriqdan   iborat   bo'lishi,   yoki   2-4   va
undan ortiq topshiriqni o’z ichiga olishi mumkin, keyingi holda ularning bir
qismi   didaktik   maqsadlarga   qarab   uyda   yoki   darsning   istalgan   qismida
bajarilishi mumkin.
Jihozlar.   O'quvchilarda   amaliy   ishlarda   chizmalar   (rasmlar,   sxemalar)
chizishlari uchun kataklarga bo’lingan maxsus daftar, shuningdek, chizg’ich,
go'niya,   chizmachilik   uchburchagi   va   qalamlar   bo’lishi   kerak.   O’qituvchi
chizmachilik   qurollaridan   foydalanish   qoidalarini   o’quvchilarga   tushuntirib
berishi   lozim.   Masalan,   chizg’ichdan   foydalanishning   asosiy   qoidalari
quyidagilardan   iborat   chizg’ichning   bo’linmalar   qo’yilgan   qirrasi   faqat
o’lchash uchun mo’ljallangan, to'g'ri chiziq kesmalarini chizish uchun uning
ikkinchi   qirrasidan   foydalaniladi.   Chizg’ich   ifloslanmasligi   va   chizilgan
kesma   ravshan   bo’lishi   uchun   chizmani   faqat   qalam   bilan   chizish   loizim.
Qog’ozga   chizg’ichni   shunday   qo’yish   kerakki,   o’lchanayotgan   yoki
chizilayotgan   kesma   chizg’ichning   yorug’lik   tushib   turgan   tomonida   qolsin.
Ishga   kirishishdan   oldin   o’qituvchi   chizmachilik   qurollarini   tartibli   saqlash
zarurligini   bolalarga   tushuntirishi   lozim:   chizg’ich   va   go’niyada   bo'lishi,
chizg'ichning bo’linmalari ravshan ko’rinib turishi, qalamlar yaxshi ochilgan
bo’lishi   kerak.   Sinfda   o’rganilayotgan   figuralarning   xossalarini   namoyish
16 qilish   uchun   ko’rsatmali   qurollar   majmui,   shuningdek   o’quvchilar
bajaradigan   rasmlar,   sxemalar   o’xshash   ko’rgazmali   rasmlar,   sxemalar
bo’lishi lozim.
Chizmachilik sinf doskasida bajarish uchun doskaning bir qismi kataklangan
bo’lishi kerak.
Darsni tashkil etish. Yangi materialni o’rganish uchun mo’ljallangan amaliy
ishlarga 10-12 minut (3-4-sinflarda esa darsning ko’proq qismini ham) mashq
va   tekshirish   ishlariga   esa   8-10   minut   ajratish   maqsadga   muvofiqdir.   Ishni
boshlashdan   oldin   o’qituvchi   bolalarga   topshiriqni   aytib   beradi,   suhbat
o’tkazadi,   bunda   chizma   yoki   modelni   namoyish   etadi.   O’quvchilar
o’qituvchining gapini diqqat bilan tinglaydilar va qilinadigan ishning hamma
jihatlarini   tushunib   olishga   harakat   qilib,   suhbatda   ishtirok   etadilar.
O’quvchilar ishni bajarayotganlarida o’qituvchi qiynalayotgan o’quvchilarga
yordam berishi kerak.
Darsni   tashkil   ertish   bo’yicha   F.A.Orexov   tavsiyalarini   keltiramiz:
o'quvchilarning   ishini   kuzatib   turish   darsning   ajralmas   qismidir.   O'qituvchi
tomonidan   o’quvchilarning   butun   dars   davomidagi   harakatlarini   kuzatish
natijasida jurnalga baho qo’yiladi.
O’quvchilarning   kuchli   va   bo’sh   tomonlarini   ko’rsatish   bilan   o’qituvchi
ularning   faoliyatini   rag’batlantiradi.   Kuchli   o’quvchilar   asosiy   ishni
bajarganlaridan so’ng ularga qo'shimcha, bir oz qiyinroq ishni tavsiya qiladi.
Tirishqoqligi,   ishni   muddatidan   ilgari   va   sifatli   bajarganligi   uchun   bolalarni
rag’batlantirish katta ahamiyatga ega.
Ayrim   ishlarni   bajarib   bo’lgandan   so’ng   bir   oz   bo’sh   vaqt   berilishi   foydali,
bu orqada qolgan o’quvchilarning o’rtoqlariga yetib olishlariga imkon beradi.
Tanaffuslarni   sekin-asta   qisqartirib   borib,   butun   sinf   o’quvchilarining   bir
me’yorda   va   yetarlicha   tez   ishlashlariga   erishish   mumkin.   Tanaffuslardan
o’z-o’zini   tekshirish,   ishlarni   o’zaro   tekshirish   va   o’quvchilarning   o’zaro
17 yordamlari uchun foydalanish mumkin.
Topshiriqlarning rejasini va mazmunini o’quvchilarga tushuntirish. Topshiriq
teksti   turli   usullar   bilan,   ya'ni   ko’rsatmali   qurolni,   modelni   namoyish   qilish
bilan bir vaqtda og’zaki tushuntiriladi, didaktik material ko’rinishida barcha
o’quvchilarga   tarqatiladi,   topshiriq   qismlar   bo’yicha   bir   ishni   bajarishdan
oldin o’qib beriladi, doskaga yoziladi.
Topshiriq   o’quvchilarga   tushunarli,   ixcham,   shu   bilan   birga   batafsil   qilib
tushuntirilishi lozim. Kirish suhbati butun ishning amaliy va mantiqiy rejasini
tuzib   olish   maqsadini   ko’zda   tutadi.   Topshiriqni   bajarish   jarayonida
ko’pincha   uning   ayrim   bosqichlarini   aniqlashtirib   olishga   ehtiyoj   tug’iladi.
O'qituvchi   bolalarning   ishlarini   kuzatib   borib,   ularga   ishning   borishi
davomida   tushuntirishlar   beradi,   topshiriq   o’quvchilarga   qiyinchilik   qilgan
hollarda esa topshiriqning bir qismi (yoki butun topshiriq) doskada o’quvchi
tomonidan bajariladi. Biroq asosiy e'tiborni ishni mustaqil bajarishga qaratish
kerak.
Bolalar   har   bir   ishni   bajarib   bo’lganlaridan   so'ng,   qilingan   ishni
umumlashtirish   maqsadida   yakunlovchi   suhbatlar   o’tkazish   zarur.   Hosil
qilingan   chizmalardan   foydalanib,   qilingan   ish   va   olingan   natijalarning
mohiyati   haqida   so’zlab   berishni   bolalarga   taklif   qilish   foydalidir.
Amaliy ishlarni bajarishda darslik bilan ishlash.
Bir   qator   amaliy   ishlar   darslikdagi   mashqlarni   o’z   ichiga   oladi.   Shu   sababli
darslikdagi qator topshiriqlarni amaliy ishlar bilan qo’shib bajarish mumkin.
Ba'zi   chizmalarni,   ayniqsa   darsliklardagi   katak   chiziqlarda   berilgan
chizmalarni   ko’chirib   chiqish   maqsadga   muvofiqdir,   chunki   o’quvchilarda
figuraning   eng   xarakterli   nuqtalari   koordinatalarini   topish   malakalari,
berilgan   figuraga   teng   figura   yasay   olish   malakalari   mustahkamlanadi.   Shu
bilan birga ular o’rganilayotgan materialning mohiyatiga tushunib boradilar.
O’qitishda individual yondashish.
18 Darsda   individual   yondashish,o'quvchilaming   individual   xususiyatlarni
hisobga   olish   o’qituvchi   ishining   mas'uliyatli   va   muhim   jihatlaridan   biridir.
Amaliy   ishlar,   birinchidan,bolalarning   individual   xususiyatlarini   o’rganish
uchun   qulay   sharoit   yaratadi.   Haqiqtan   ham,   o'quvchilar   amaliy   ishlar
tipidagi   topshiriqlarni   bajarayotganlarida   o’qituvchi   ularning   ishini   kuzatib
borish   -   imkoniga   ega   bo'lib,   amaliy   ishlarning   o’ziga   xos   xususiyatlarini
qayd   qilib   boradi,bolalar   duch   kelayotgan   qiyinchiliklarni   ko’radi.   Bu
kuzatishlar   o’qituvchiga   har   bir   o’quvchining   imkoniyatini   aniqlash   va
bolalarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olishi   lozim.   Jumladan,
o'quvchilar   asosiy   topshiriqni   bajarganlaridan   so’ng   ularga   alohida
topshiriqlarni   berish   foydalidir.   Bunday   qo’shimcha   topshiriqlar   sifatida
(masalan,   berilgan   chizma   bo’yicha)   boshqa   masala   tuzish   va   uni   yechishni
yoki masalaning boshqacha yechilishini topishni, bitta masala yechilishining
turli usullarini taqqoslashni berishi mumkin.
Materialni   tanlashda   bolalarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olib
jadval   usulda   bosilgan   didaktik   materiallar,   shuningdek,   o'qituvchining
o’quvchilar   bilan   birga   tayyorlagan   didaktik   material   katta   yordam   berishi
mumkin.
Bilim, malaka va ko’nikmalarni hisobga olish.
Amaliy   ishlar   o’quvchilarning   bilmlari,   malakalari   va   ko’nikmalarini
ratsional   aniqlashga   imkon   beradi.   Amaliy   ishlarni   o’quvchilar   mustaqil
bajarayotganlarida   o’qituvchi   o’quvchilar   duch   kelayotgan   qiyinchiliklarni
kuzatish   imkoniga   ega   bo'ladi,ish   qanday   ketayotganligini
baholaydi,qiynalayotgan   o’quvchiga   yordam   beradi   va   h.k.Bilimlarni
tekshirish va baholashga kam vaqt ketadi. 
2.2.   Geometrik   materialni   o’rgatishda   qo’llaniladigan   didaktik
materiallardan foydalanish metodikasi.
19 Biz   yuqorida   boshlang’ich   sinflarda   qaysi   geometrik   tushuncha   va   figuralar
bilan o’quvchilarni tanishtirishimizni va ular bu mavzular yuzasidan qanday
bilim,   ko'nikma   va   malakalarga   ega   bo’lishlari   kerakligiga   to’xtalib   o’tdik.
Navbatdagi   bo’limda   ushbu   geometrik   mavzular   bo’yicha   qanday   amaliy
ishlar   olib   borish   mumkinligiga   to’xtalib   o’tamiz,   I,   IV   sinf   geometrika
darsliklaridan misollar keltiramiz.
Nuqta,to'g’ri   va   egri   chiziqlar,   to'g’ri   chiziq   kesmasi.
Nuqta   bilan   o’quvchilar   I   sinfda,   o'qitishning   birinchi   qadamlaridanoq
tanishadilar.   Raqamlar   yozishga   tayyorgarlik   ko’ra   turib,   o'quvchilar
o’qituvchi   ko'rsatganidek,   quyidagi   amaliy   topshiriqni   bajaradilar:   nuqtani
katakning   o’ratsiga   qo'ying   (katakning   pastki   chap   burchagiga,katak
tomonlaridan   birining   o’rtasiga   va   h.k.);   qo'yilgan   nuqtalarni   namuna
bo’yicha birlashtiring.
Masalan:   Nuqtani   katakning   o’rtasiga,   katakning   o’ng   burchagiga,   katak
pastki tomonining o’rtasiga qo’ying va ushbu nuqtalarni ketma – ketlik bilan
birlashtiring.
To’g’ri chiziq bilan tanishgandan so’ng, o’quvchilar nuqtani to’g’ri chiziqqa
qo'yishni   berilgan   1,2,3,   ta   nuqtalardan   to’g’ri   chiziq   o’tkazishni   nuqtani
to’g’ri   chiziqqa   nisbatan   vaziyatini   aniqlashga   ham   aynan   shu   amaliy   ish
yordam  beradi.  1   –  sinfda  Nuqta.   Chiziqlar.   Kesma.  Siniq   chiziq   mavzusini
(83-bet.   Geometrika)   o’rganish   jarayonida   chiziqlar   to’g’ri   va   siniq
chiziqlarga   bo’linishini   aytib   o’tiladi   va   rasmda   ko’rsatilganidek   nuqtalar
qo’yiladi va shu nuqtalardan to’g’ri chiziq o’tkazishni aytib o’tadi. Bir to’g’ri
chiziqda   yotgan   nuqtadan   o’tgan   chiziq   to’g’ri   chiziqni,   bir   to’g’ri   chiziqda
yotmagan   nuqtalardan   o’tgan   chiziq   siniq   chiziq   ekanligini   farqlab   oladi   va
quyidagi amaliy ishlarni bajaradi.
Daftaringizga   istalgan   uchta   ixtiyoriy   nuqta   qo’ying   va   ular   orqali   avval
istalgancha to’g’ri chiziq o’tkazing.
20 Bu   vaziyatda   ikki   xil   hol   bo’lishi   mumkin.   Bir   to’g’ri   chiziqda   yotgan   3   ta
nuqta, bir to’g’ri chiziqda yotmagan 3 ta nuqta.
To’g’ri   chiziq   kesmasi   bilan   tanishilgandan   so’ng,   shunga   o’xshash
topshiriqlar   nuqta   va   kesma   bilan   bajariladi.
Ko’pburchaklarni   yasab,   ularning   elementlari   bilan   tanishayotganda
o’quvchilar   ko’pburchakning   uchlari   nuqtalar   chizishni   bilib   oladilar.
Masalan: Topshiriqlarni bajaring.
1. Tomoni 2 sm bo’lgan kvadrat chizing.
2. Tomonlari 2 sm va 3 sm bo’lgan to’rtburchak chizing.
II   sinfda   o’quvchilar   nuqtalarning   lotin   harflari   orqali   belgilanishi   bilan
tanishadilar. o’qituvchi chizmada nuqtalarni farq qilish maqsadida ularni lotin
alifbosining   bosh   harflari   bilan   tushuntiradi,   masalan,   D,   K,   M,   O   va   h.k.
Ular nuqtaning yoniga yoziladi.
Uzunligi 3 sm bo’lgan AB kesma va uzunligi undan 2 sm ortiq bo’lgan CD
kesma chizing.
I   sinf   o’quvchilarida   to’g’ri   chiziq   haqidagi   tasavvurlar   turli   amaliy
mashqlarni   bajarish   jarayonida   shakllanadi.   Bunda   to’g’ri   chiziq   egri   chiziq
bilan   taqqoslanadi.   Masalan,   ip   (kanop)   tarang   qilib   tortiladi,   so'ngra   ipni
osilib   (solqalanib)   turadigan   qilib   bo'shatiladi;   aytaylik   to’g’ri   yo'1   va   egri
(so’qmoq)   yo'1   tasvirlangan   rasm   qaraladi,buklangan   qog’oz   varag’ini
bukilish chizig’i bo’yicha qiyiladi va h.k. Har gal qanday chiziq-to’g’ri chiziq
yoki egri chiziq hosil bo’lganligi aniqlanadi.
                        Bolalar chizg’ichdan foydalanib, to'g’ri chiziqni o’tkaza olishlari
lozim.
Bunga o’xshash amaliy ishni 1-sinfda sm mavzusi bilan tanishgandan keyin
bajaradilar. Amaliy mashqlarni bajarish jarayonida bolalar to’g’ri chiziqning
ba'zi   xossalari   bilan   tanishadilar.   Masalan,   nuqta   orqali   chiziq   o’tkazishni
21 mashq qilayotganda bolalar o’z kuzatishlarini umumlashtiradilar, bitta nuqta
orqali   istalgancha   to’g’ri   va   egri   chiziqlar   o’tkazish   mumkin;   ikkita   nuqta
orqali   bitta   to’g’ri   va   istalgancha   egri   chiziqlar   o’tkazish   mumkin.
To’g’ri   chiziq   kesmasi   bilan   ham   o’quvchilar   amalda   tanishadilar:
o’quvchilar   o’qituvchining   orqasidan   to’g’ri   chiziqlar   hamda   to’g’ri   chiziq
kesmalarini   chizmalarda   ko’rsatadilar   va   o’zlari   chizadilar,   kesma
chegaralangan ekanligini, to’g’ri chiziq esa chegaralanmaganligini, qo'g’ozda
uning   bir  bo’lagi  chizilishini  asta-sekin   anglaydilar.  Kesma  tushunchasining
mustahkamlanishiga   bunday   amaliy   mashqlar   yordam   beradi:   ikki   nuqtani
kesma bilan tutashtirish; bir to’g’ri chiziqda yotgan uchta nuqta orqali kesma
o’tkazish,   bunda   xosil   bo’lgan   barcha   kesmalarni   ko’rsatish.   Kesmalarni
o’lchashga   qadar   teng   va   teng   bo’lmagan   kesmalar   haqida   tushunchalar
kiritiladi,   bu   munosabatlarni   aniqlash   usuli-ustiga   qo’yish   tushuntiriladi.
Keyinchalik,   santimetr,   detsimetr,   metr   va   h.k.   bilan   tanishilganidan   so’ng
o’quvchilar   kesmalarni   o’lchash   va   chizishga   doir   ko’p   amaliy   mashqlarni
bajaradilar.
Ko’pburchaklarni   yasash   jarayonida   ham   uning   elementlaridan   biri   kesma
ekanligiga ishonch xosil qiladilar.
O’quvchilar 2-sinfda kesmalarni haflar bilan belgilash bilan tanishganlaridan
so’ng   yozma-amaliy   mashqlar   beriladi,   bunday   mashqlar   boshqa
kesmalarning   bo’lagi   bo’lgan   kesmalarni   ajrata   olish,   shuningdek,   boshqa
kesmalardan   tuzilgan   kesmalarni   ajrata   olish   uquvini   mustahkamlaydi.
Masalan,   chizmadagi   (l-rasm)   shakllarning   har   bir   tomoni   uzunligini
o'lchang:   Yozuv   namunasi:   BC=5sm   2mm(2-sinf,112-b,465-m)
Quyidagi   shakllarni   har   bir   tomoni   uzunligini   o’lchang:
22 Yozuv   namunasi:   BC=5   sm   2   mm.
Asta-sekin   o’quvchilar   kesma   bir   nechta   ko’pburchakning   tomoni   bo’lishi
mumkinligini   anglaydilar   va   bunga   tayanib,   II-IV   sinflarda   ko’pburchaklar
ichida yangi figuralar hosil bo’ladigan qilib kesmalar yasashga doir mashqlar
bajaradilar;   masalan,   daftaringizda   shunday   ikkita   to’rtburchak   chizing   va
ularda   bir   kesmani   shunday   o’tkazingki:   a)   albatta   to’g’ri   to’rtburchak   va
bitta   uchburchak   hosil   bo’lsin   b)   bitta   kvadrat   va   boshqa   to’rtburchak   hosil
bo’lsin   (2-rasm)   (2-sinf,   l15-b,   477-m.   Geometrika)
Bunday   mashqlar   bolalarda   fikrlash   qobiliyatini   va   fazoviy   tasavvurlarini
rivojlantiradi,   shuningdek,   geometrik   tushunchalarni   mustahkamlaydi.
Ko’pburchak, burchak, doira.
Ko’pburchakning ayrim turlarini o’rganishga kirishilayotgan paytda quyidagi
amaliy   ishlarni   tashkillashtirish   mumkin.   Bu   bosqichda   ko’pburchak
elementlari   ko'rsatiladi.   Masalan   3   sonini   o’rganilayotganda   turli
uchburchaklar   qaraladi.   Rangli   qalin   qog’ozdan   plastmassadan,   yog’ochdan
va h.k.lardan yasalgan uchburchak modellarida o’quvchilar har bir figuraning
uchta   tomoni,   uchta   uchini   va   uchta   burchagini   ko'rsatadilar.   Keyin
uchburchak   modelini   bolalarning   o’zlari   cho’plardan,   plastilindan,   qog’oz
poloskalardan   yasaydilar:   uchburchaklarni   daftarlarida   chizadilar,   uchlarini
nuqtalar   bilan   belgilaydilar   va   bo'yaydilar.   Bunda   o’quvchilar
uchburchakning har xil turini (teng yonli, ten tomonli, to'g'ri burchakli o'tkir
burchakli,   o'tmas   burchakli   uchburchaklar)   qarashlarini   o’qituvchi   oldindan
23 o’ylab qo’yishi kerak. Bu uchburchak haqida to’g’ri tasavvur hosil bo’lishiga
yordam beradi. 
Geometrik   testlar   –   bu   masalalar   to’plami   emas,   balki   maxsus   vazifalar
to’plami  bo’lib,  ular  shunday  tuzilganki  o’quvchi  maktab  dasturidan  nimani
va   qay   darajada   egallaganini   tekshiruvchi   omildir.
Biz   quyida   1-4   sinflar   uchun   geometrika   elamentlari   bo’yicha   testlarga
misollar   keltiramiz.
1– sinf.
I chorak.
1. Uchta bir xil shaklni belgilang.
a)   2,   3,   4   b)   1,   2,   3   c)*   1,   4,   6
2.   Ushbu   shakda   nechta   uchburchak   bor?
a)   3   b)   4   c)*   6
3.   Qatordagi   ortiqcha   shaklni   toping.
a)   1   b)*   2   c)   3
24 4.   Ko’pburchaklar   ichidan   to’rtburchaklardan   toping.
a)*   1,   3,   4,   6   b)   2,   3,   4,   5   c)   2,   5,   7,   8
5.   Doirani   belgilang.
a)*     b)     c)  
6. Kvadratni belgilang.
a)     b)     c)*  
7. Uchburchakni belgilang.
a)     b)*     c)  
8.   Rasmda   tasvirlangan   hamma   shakllarni   bir   so’z   bilan   belgilang.
25 a) to’rtburchaklar b) uchburchaklar c)* ko’pburchaklar
9. Rasmga diqqat bilan qarang:
O’ng tomonda qanday shakl joylashgan.
   
a)   To’g’ri   to’rtburchak   b)*   kvadrat   c)   doira
10.   Rasmda   kvadrat   nechanchi   o’rinda   turibdi?
a) 5 b) 2 c)* 4
II chorak.
1.Shaklda nechta uchburchak bor?
  a)   2   ta   b)   3   ta   c)*   8   ta
2.Shakllarning nomi qaysi javobda ko’rsatilgan.
a) to’rtburchaklar b) uchburchaklar c)* ko’pburchaklar
sm c) 8 sm
XULOSA
26   Boshlang‘ich   sinflar   geometrika   darslarida   matnli   masalalar   yechishni,
jumladan   4-sinflarda   harakatga   doir   masalalar   ustida   ishlashni   o‘rganish
muammosi   bo‘yicha   tayyorlangan   ushbu   ilmiy-uslubiy   tadqiqot   ishlar   asosida
tayyorlangan kurs ishida quyidagi xulosalarga keldik: 
1.   Boshlang‘ich   sinflar   geometrika   darslarida   o‘quvchilarga   matnli   masalalarni
o‘rgatish   hozirgi   holati   yutuqlar   bilan   birga   ayrim   kamchiliklardan   holi   emas,
chunki  jamiyatimizning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi juda tez o‘zgarib turibdi;
  -   yosh   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matnli   masalalarni   o‘rganishga
qaratilgan   zamonaviy   pedagogik   va   axborot   texnologiyalari   qo‘llashni   hisobga
oluvchi metodikani tanlash imkoniyati cheklangan; 
-   I-IV   sinflarda   o‘rganiladigan   geometrik   tushunchalar   mazmunini   ifodalovchi
matnli masalalar tizimi yetishmasligi;
    Boshlang‘ich  sinflar  geometrika darslarida  o‘rganiladigan  harakatga  doir   matnli
masalarning o‘ziga xos xususiyatlarini, ularning samaradorligini oshirish omillari,
ilmiy-nazariy va uslubiy ta‘minoti atroflicha o‘rganildi:
  -   4-   sinflar   geometrikasi   mazmunini   ochuvchi   qator   harakatga   doir   matnli
masalalar tizimi ishlab chiqildi; 
- boshlang‘ich sinf o‘quvchilari harakatga doir matnli  masalalarni  mustaqil  yecha
olishini ta‘minlovchi masala ustida ishlash rejasi ishlab chiqildi;
  - harakatgadoir  matnli  masalalarni  o‘rganishda zamonaviy pedagogik va axborot
texnologiyalardan foydalanish yo‘llari qarab chiqildi;
  -   harakatga   doir   matnli   masalalarni   o‘rvanishda   ma‘naviy-tarbiyaviy   vazifalarni
hisobga olish o‘qitish samaradorligini oshirishga xizmat qilishi aniqlandi.
Barkamol   avlod   ta‘lim   –tarbiyasida   milliy-ma‘naviy   tarbiyani   shakllantirishga
qaratilgan harakatga doir matnli masalalar bir tizimga keltirildi.
1. Boshlang‘ich   sinflar   matematka   darslarida   o‘quvchilarning   harakatga   doir
matnli  masalalarni  muvaffaqiyatli   o‘zlashtirishlarini   ta‘minlashga   xizmat  qiluvchi
o‘qitish shakllari,uslublari, va vositalari asoslandi.
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO”YXATI:
27  1. ‘‘ Barkamol avlod yili‘‘ davlat dasturi to`g`risida T., 2016 yil 29 yanvar 
2.   Ahmedov   M,   R.   Ibrohimov,   N.   Abdurahmonova,   M.   Jumayev.   Birinchi   sinf
geometrika darsligi. T., ―Uzinkomsentr, 2010y. 
3.   Levenberg   N.Y.   Boshlang`ich   ainflarda   geometrika   o`qitish   metodikasi   T....,
‘‘O`qituvchi‘‘ - 2015 y.
  4.   Bikboyeva   N.U,   R.I.Sidelnikova,   G.A.Adambekova.   Boshlang’ich   sinflarda
geometrika o’qitish metodikasi. T., ―O’qituvchi, 2016.
  5.   Bikboyeva   N.U.va   boshqalar   2   sinf   geometrika   darsligi.   T.,   ―O’qituvchi,
2009y. 
6.   Bikboyeva   N.U.va   boshqalar.   3   sinf   geometrika   darsligi.   T.,   ―O’qituvchi,
2019y.
 7. Quchqarov A .va boshqalar. 4 sinf geometrika darsligi. T., ―Yangiyul poligraf
service, 2019y.
 8. Boshlang‘ich ta‘lim jurnalining 2011- 2018 yillardagi barcha sonlari 
9.   Jumayev   M.   Geometrika   o`qitish   metodikasidan   praktikum.   T....   „Fan   va
texnologiyalar nashriyoti 2016 y. 
10.   Jumayev   M.   Boshlang`ich   sinflarda   geometrika   o`qitish   metodikasi   T...   „Fan
va texnologiyalar nashriyoti 2015 yil
28 Ilova
29

1-sinf matematika darslarida geometriya elementlarini o’qitishda innovatsion texnologiyalarni qo’llash

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang’ich sinfda matematikadan mustaqil ishlarni tashkil etishda og’zaki topshiriqlardan foydalanish metodikasi (3-sinf misolida)
  • 1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi
  • Savod o‘rgatish davri yozuv darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
  • O’qish savodxonligi darslarida maqollarni o‘rganish uslubiyoti (1-2-sinflar misolida)
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский