Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 278.5KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

1-sinf savodga o’rgatish davrida o’yinli texnologiyalardan foydalanish

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
YO’LDOSHEVA QIZLARBASNING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI
Mavzu:  1-sinf savodga o’rgatish davrida o’yinli texnologiyalardan
foydalanish.
Bajardi :___________________________
   Ilmiy rahbar:_______________________                  
                              
Termiz – 2023 yil
1 MAVZU: 1-SINF SAVODGA O’RGATISH DAVRIDA O’YINLI
TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANI SH.
Reja:
KIRISH   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ………......3
I-BOB.BOSHLANG‘ICH SINFLARDA O‘YINLI 
TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANISHNING NAZARIY ASOSLARI
I.1. Ta'limiy o'yinlar  – o'qitish jarayoni samaradorligini oshirish vositasi 
sifatida . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . .  . …6
I.2. Boshlang'ich  sinflarda  ta'limiy  o'yinlardan foydalanishning joriy 
holati  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . …. 9
II-BOB.  BOSHLANG‘ICH TA’LIM JARAYONIDA DIDAKTIK 
O’YINLARDAN FOYDALANISH METODIKASI
II.1. O'qish   darslarini  o'yinli  texnologiyalar  asosida   tashkil   
mazmuni . . . . . . . . . . . ……….. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . .  . . . . …..11
II.2.  Boshlang'ich  sinf  ona  tili  darslarida  o'yinli  texnologiyalardan  foydalanish
yo'llari. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ………………. . . . . …. . . . . . . . . . . . . . . . …..21
XULOSA . . . . . . . . . . . . ………..…. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ………………….24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI  .......... …. . . . . . … . . .26
2 KIRISH
Kurs ishining   dolzarbligi.    Respublikamiz   xalq   ta`limi    oldida   turgan
asosiy  vazifa  har tomonlama  kamol   topgan   sog`lom,  qobiliyatli,  o`z  Vatani
va  xalqiga  sodiq  insonlarni tarbiyalash va ularni voyaga yetkazishdan iboratdir .
Bu   ulug`   maqsadni   ro`yobga   chiqarish   xalq   ta`limi     tizimiga     qarashli     barcha
xodimlar  va  keng  o`qituvchilar  ommasidan  o`z  ishiga  ijodiy yondashish,  har
bir  ishda   yuksak  samaradorlikka  erishish  xilma-xil  metodik  usullarni  o`ylab
topish     hamda     uni     maktab     hayotiga     tadbiq     etishni     talab     qiladi.     Bugun
maktablarda  ta`lim olayotgan  o`quvchilar  ilm-fan,  texnika  taraqqiyoti  erishgan
bir  qator  yutuqlardan  bahramand bo`lgan ma`lum darajada bilimli kishilardir.
O`quvchiga   bilim   berish,   har   bir   dars   mazmunini   boyitish,   qiziqarli
mashg`ulotlarni   dars   jarayoniga     singdirishni     talab     qiladi.     Psixologlarning
aniqlashicha     bolalar     o`qituvchining     oddiy   tushuntirishi     orqali     egallab     olgan
ma`lumotlarga   qaraganda   turli   xil   ruhiy   kec hinmalar   orqali o`zlari mulohaza
yuritib   mustaqil   bajargan   ishlari   vositasida   o`zlashtirilgan   bilimlarini   uzoq   esda
saqlab   qoladilar.   Chunki   o`quvchi   mustaqil   mashqlarni   bajarishda   faoliyat
ko`rsatib, ilgari olgan bilimlariga   tayangan  holda    ko`plab   o`quv  materiallarini
hayolidan     o`tkazadi.     O`xshash   hodisalarni   taqqoslaydi.   O`zicha     mulohaza
yuritib   mustaqil     hukm   chiqaradi.   O`qituvchilarning   tayyor     holda     bergan
ma`lumotida   esa  o`quvchi   fikrlash   faoliyati  to`la  ishga  kirishmasdan to`g`ri
javobni  o`zlashtirib  oladi.  O`xshash  hodisalarga  duch  kelishi  bilan  o`qituvchi
bergan bilimni  amaliyotga taqbiq qilishda  qiynalib qoladi. Davlat  ta`lim  standarti
va   amaldagi   maktab   dasturlarida   o`quvchi   egallashi   lozim   bo`lgan   materiallar
ancha   murakkab   bo`lib,   bolalarning   bu   bilimlarni   bosqichma-bosqich   egallab
olishlarini, kengaytirib va rivojlantirib borishlarini taqozo etadi. 
Bugungi   Davlat   ta`lim   standarti   va   ta`lim   tizimi   o`qituvchilar   oldiga
o`ta   mas`uliyatli vazifalar   yuklamoqda.   Muallim   har   bir   o`tilayotgan   darsga
ijodiy     yondashishi,     mashg`ulotlarni   ilg`or   pedagogik   texnologiyalar   asosida
qurishi,   darsning   har   bir   minutidan   unumli   foydalanishi   zarur.     Mashg`ulotlarni
3 shunday  tashkil  etish  kerakki,  o`quvchi  har  bir  dars  davomida  egallashi lozim
bo`lgan bilimlar  hajmini, o`zida hosil qiladigan ko`nikma va malakalarni oldindan
belgilab   olishi     lozim.     Bu     o`z     navbatida     o`quvchining     mashg`ulotlarga     aniq
maqsad   bilan   qatnashishini  taqozo   qiladi.   Chunki    o`quvchi   darsning   oxirida
belgilangan  maqsadga  erishganligini  bilish imkoniyatiga ega bo`lishi zarur. 
O`yinlar     bolalarda     jamoatchilikni     his     etish,     intizomli     bo`lish,     jasur,
qat`iyatli     bo`lish,   qiyinchiliklarni     yenga     bilish     kabi     sifatlarning     tarkib
topishida     yordam     beradi.Bola     kattalarning   kundalik     hayotiy     faoliyatidagi
yumushlarni     o`yin     orqali     bajarishga     intiladi.     Garchi     bolalar   o`yinlari
mazmunan kattalar faoliyatining bir ko`rishini bo`lsa-da, uning o`ziga xos jihatlari
bor. 
Birinchidan,   bola   o`yinni   o`z   xohishi   bilan   erkin   va   ijodiy   bajaradi.
Bu   o`yinlar   emotsional  bo`lib,   bolani   o`ziga   rom   qilib   oladi.   Bola   o`yinga
qiziqib     ketadi,     zavqlanadi,     o`rtoqlik     hissi   kuchayadi.     Bolalar     o`yinlari
mazmuniga     ko`ra     o`yinchoqli,     harakatli     va     didaktik     turlarga   bo`linadi.   Bu
o`yinlarning barchasi bolalarni faoliyat yuritishga chor laydi. Didaktik o`yinlar esa
bolaga ta`lim berishga qaratilganligi bilan ajralib turadi.
Demak,     boshlang'ich     ta'lim     jarayonida     o'yinli     texnologiyalardan
foydalanish     yo'llarini   ishlab     chiqish     dolzarb     muammolardan    biridir     va    kurs
ishimiz   mavzusining «Boshlang'ich sinfda o'yinli texnologiyalardan foydalanish»
tarzida tanlanishi to'la asoslidir.
Kurs     ishining     maqsadi :     boshlang'ich     ta'lim     jarayonida     o'yinli
texnologiyalardan foydalanish metodikasini ishlab chiqishdan iboratdir.
Kurs  ishining  vazifalari sifatida quyidagilar:
1.     Boshlang'ich   ta'lim   jarayonini   texnologiyalashtirish   muammolari
o'rganish.
2.   Ta'limiy o'yinlar va ularning ta'lim samaradorligini oshirishdagi o'rnini
tadqiq etish.
4 3.     Hozirgi     kunda     boshlang'ich     ta'lim     jarayonida     o'yinli
texnologiyalardan  foydalanish darajasini aniqlash.
4.  Boshlang'ich  sinf  ona  tili  va  o'qish  darslarida  didaktik  o'yinlardan
foydalanish metodikasini va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi   obyekti :   boshlang'ich ta'lim tizimida o'yinli texnologiyalardan
foydalanish jarayoni.
Kurs   ishi   predmeti:     boshlang'ich   sinflarda   ta'limiy   o'yinlardan
foydalanish yo'llari va usullaridan iborat.
Kurs     ishining     nazariy     ahamiyati:     ta'limiy     o'yinlar     va     ularning
boshlang'ich sinf o'quvchilari ta'lim-tarbiyasidagi o'rniga doir nazariy tahlillar bilan
belgilanadi. 
Kurs ishining amaliy   ahamiyati:     esa   izlanishlarimiz   davomida   ishlab
chiqilgan ta'limiy   o'yinlardan   boshlang'ich    sinf    ona   tili    va   o'qish   darslarida
foydalanishga  doir  tavsiyalar bilan belgilanadi.
Kurs     ishining   tuzilishi   va   hajmi:     kirish,     ikki     bob,     to’rtta     paragraf,
xulosa  va    foydalanilgan  adabiyotlar ro'yxatidan iborat.
5 I BOB.BOSHLANG'ICH SINFLARDA O'YINLI
TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANISHNING NAZARIY ASOSLARI
I.1. Ta'limiy o'yinlar – o'qitish jarayoni samaradorligini oshirish
vositasi sifatida.
O'yin     kichik     maktab     yoshidagi     o'quvchilar     faoliyatida     asosiy     o'rinni
egallaydi. O'quvchilarning   yosh   va   psixologik   xususiyatidan   kelib   chiqadigan
bo'lsak,  o'yin  dunyoni  va o'zligini  anglashda,  qiziqishlarini  qondirishda  asosiy
vosita  hisoblanadi.  Ta'limiy  o 'yinlar bilimlarni o'zlashtirish jarayonini engillatish
va o'yin orqali bilim berish maqsadida yaratilgan.
A.Ya.Bobomurodova     ona     tili     ta'limida     o'quv     topshiriqlarini     o'yin
xarakterida  qurish lozimligini ta'kidlaydi va shunday deydi: 
«Ta'limiy     o'yinlar     o'quvchilarni     ijodiy     faoliyat     ko'rsatishga,
o'rganilayotgan   til hodisalarining   mohiyatini   anglab,   mustaqil   ravishda   hukm
va     xulosalar     chiqarishga,     har     bir   o'quvchiga     o'zligini     namoyish     etish     va
mulohazalarini     erkin     bayon     etib,     o'z     nuqtai     nazarini   himoya     qilishga     keng
imkoniyat     yaratadi.     Tezkorlik,     sezgirlik,     topqirlik,     qat'iylik,     o'quv
qiyinchiliklarini    mustaqil    engish   kabi    fazilatlarni    tarkib   toptirish,   ko'pincha,
ta'limiy  o'yinlar orqali  amalga  oshiriladi»  (Bobomurodova  A.  Ona  tili  ta'limi
jarayonida   o'yin   topshiriqlaridan foydalanish: Ped. fan. nom. ... dis.   –Toshkent,
1996. –14-b.). 1
Ko'rinadiki,     metodist     A.Ya.Bobomurodova     ta'limiy     o'yinlarning
mohiyati  va  til o'rganishdagi ahamiyatini to'la ochib bera olgan. 
L.V.Artemova   esa    ta'limiy   o'yinlarning   muhim   jihat  lari,   vazifasi    va
ahamiyati     haqida   shunday     deydi:     «Didaktik     o'yinlarning     muhim     jihatlari
shundaki,   o'quv   topshiriqlari   bolalarga o'yin   shaklida   taqdim   etiladi.   Bolalar
o'yin     jarayonida     bilimlarni     o'zlashtirayotganlari,     ma'lum   predmetlardan
foydalanish    malakalarini    va   o'zaro   muomala   madaniyatini    egallayotganlarini
sezmaydilar.     Har     bir     didaktik    o'yin    ta'limiy    va    tarbiyaviy     mazmuni,    o'yin
1
  Shojalilov A., Toshmatova G., Matjonov S., Sariеv Sh. O’qish kitobi. 4–sinf uchun darslik. – T.: O’qituvchi, 2001. –352
6 topshiriqlari,     o'yin   harakatlari,     o'yin     va     tashkiliy     munosabatlardan     iborat
bo'ladi»  ( Артемова     Л . В .    Окружающиймир  в  дидактических  играх:  Книга
для     воспитателя     детского     сада     и     родителей.     –     Москва:   Просвещение,
1992.  стр.3).
O`yinlar   bolalarda   jamoatchilikni     his   etish,   intizomli     bo`lish,   jasur,
qat`iyatli   bo`lish, 
qiyinchiliklarni  yenga  bilish   kabi   sifatlarning  tarkib  topishida  yordam
beradi.Bola  kattalarning
kundalik     hayotiy     faoliyatidagi       yumushlarni     o`yin     orqali     bajarishga
intiladi .  Garchi  bolalar 
o`yinlari   mazmunan   kattalar   faoliyatining   bir   ko`rishini   bo`lsa-da,   uning
o`ziga xos jihatlari bor. 
Birinchidan,   bola   o`yinni   o`z   xohishi   bilan   erkin   va   ijodiy   bajaradi.
Bu   o`yinlar   emotsional  bo`lib,   bolani   o`ziga   rom   qilib   oladi.   Bola   o`yinga
qiziqib     ketadi,     zavqlanadi,     o`rtoqlik     hissi   kuchayadi.     Bolalar     o`yinlari
mazmuniga     ko`ra     o`yinchoqli,     harakatli     va     didaktik     turlarga   bo`linadi.   Bu
o`yinlarning barchasi bolalarni faoliyat yuritishga chorlaydi. Didaktik o`yinlar esa
bolaga ta`lim berishga qaratilganligi bilan ajralib turadi.
Didaktik     o`yinlar     tarbiyachilar     va     maktab     o`qituvchilari     tomonidan
ijod     qilingan.     Bu   o`yinlar     bog`chalarning     katta       guruhlaridagi     bolalarga     va
maktab  o`quvchilariga mo`ljallanadi.O`yin  orqali  bola  jamoani  tushunadi.  O`zi
bajarayotgan     mashg`ulotga     nisbatan   ongli     munosabatda     bo`ladi.     Har     bir
mashg`ulot     jarayonida     ixtiyo   riy     diqqatini     ishga     soladi.   O`yinda   ilg`orlikka,
g`alaba   qozonishga   intiladi.   Maktab   bola   hayotida   juda   muhim   o`rin   turadi.   Shu
davrda   u   atrof-muhit,   jamiyat    va   kishilar    mehnati,   maktab-maorif    haqidagi
bilimlarni egallaydi.   Kecha   o`yin   bilan   band   bo`lib,   erkin   faoliyat   ko`rsatib
yurgan     bolaning     birdan   maktabning   ichki   qonun-qoidalariga   moslashishi,
belgilangan   tartib   asosida   mashg`ulotlarga   o`z   vaqtida     qatnashishi     oson
kechmaydi.   Shu   tufayli   kichik   maktab   yoshidagi   bolalar   o`yin   bilan bog`liq
7 darslarda  juda   faol  qatnashadi.  Biz  o`qituvchilar  buni  hisobga  olib,  darslarga
o`yin   elementlarini     kiritishimiz     va     undan     ta`lim-tarbiyaviy     maqsadlarda
samarali  foydalanishimiz lozim. 
Bugun     maktabga     ilk     bor     qadam     qo`ygan     o`quvchining     kechagi
mashg`uloti  o`yin  edi. Bolada boshlang`ich sinflarda o`rganiladigan materiallarni
o`zlashtirib   olishga   yordam   beradigan   epchillik,     hozirjavoblik,     voqealarni     bir-
biriga     taqqoslash,     sinchkovlik     kabi     ijobiy     xislatlarning   shakllanish     davri
bo`ladi.     Boshlang`ich     sinf     o`quvchilariga     mo   `ljallangan     bilimlarning
o`zlashtirib   olinishiga   erishish   uchun   ana   shularga tayanish   va   uni   parvarish
qila     borish     lozim.   Bu     o`rinda     Samarqandlik       pedagog     A.     Umarovaning
quyidagi       fikrlari     diqqatga     sazovordir.   “Tasavvur     qiling,     o`quvchi     ma`lum
amaliy     va     ruhiy     tayyorgarlikdan     keyin     maktab     o`quvchisi   bo`ladi.     Uning
vazifasi  o`zgaradi.  Bir  kecha-  kunduzda  o`rtacha  4  soat  ta`lim  oladi.  Kechagi
o`yinqaroq  bola  bugun  40-45   daqiqa   davomida  diqqatini   bir  joyga   joylab…
o`qituvchi   bilan muloqatda     bo`ladi.   O`quv   axborotini   qabul   qiladi   va   idrok
etadi.   Ana   shu   vaqtda   o`qituvchi loqayd, mas`uliyatsizlik qilsa, uning bu holati
ota-onalarning holati bilan hamohang bo`lib qolsa, ota-ona ham yordam berishdan
ojiz, nazorat qilishga “vaqti yo`q” bo`lsa, o`sha o`quvchilar bo’sh o`zlashtiruvchi,
tartibsiz  yomon  o’quvchilarga  aylanadilar.  O`z  kasbining  mohir  ustasi  bo`lgan
fidokor     o`qituvchi     ana     shu     paytda     o`quvchilarni     qo`lga     oladi,     ularning
mehrini,  ishonchini qozonadi: o`quv mashg`ulotlariga qiziqish uyg`otadi. 2
Chunki     kichik     maktab     yoshidagi     o`quvchilar     o`yinlarni     juda     berilib
bajaradi   va   o`zi bajarayotgan ishidan katta qoniqish hosil qiladi. Dars jarayoniga
o`yin elementlarining kiritilishi  bolaning kundalik hayotida orttirgan ko`nikma va
malakalarining   ishga tushishi   natijasida   bola o`zini   juda   yengil   sezadi,   erkin
harakat     qiladi,     bir     oz     dam     ham     oladi.     Ilg`or     o`qituvchilar   bolalarga     bu
xususiyatlaridan  kelib  chiquvchi  darslarni  tashkil  qilib  ana  shu  imkoniyatdan
samarali   foydalanadi.   Natija,   albatta   yomon   bo`lmaydi.         Negaki     o`quvchi
2
  Umumiy o’rta ta'limning Davlat ta'lim standartlari va o’quv dasturi. Boshlang’ich ta'lim. // O’zbеkiston Rеspublikasi Xalq ta'limi vazirligining 
Axborotnomasi. 7-maxsus son. –T.: «Sharq», 480 b.
8 qiziqish     bilan     ongli   ravishda   darslarga   qatnashsa,   mashqlarni   bajarishga   faol
ishtirok   etsa,   berilayotgan   bilimni   to`la   o`zlashtirib     oladi.     Keyingi     darslarda
o`rganiladigan  bilimlarni  egallashda  ham  o`quvchilarning imkoniyatlari  hisobga
olinmay,     darslarni     bir     xil     uyushtirish     mashg`ulotlarning     zerikarli   bo`lishiga
olib  keladi.  Bunday  darslar  o`quvchilarda  hech  qanday  qiziqish  uyg`otmaydi.
Pirovardida bu o`quvchilar faolligining susayishiga olib keladi. 
Dunyoning ilg`or mamlakatlari tajribasida sinab ko`rilgan va bugun o`qish
tizimimizdan mustahkam   o’rin   olgan   ilg`or   pedagogik   texnologiyalar   asosida
ish     olib     borayotgan     bizning   mamlakatimizda   ta`lim-tarbiyaga   katta   e`tibor
berilmoqda.   Qisqa   vaqt   ichida   “Kadrlar   tayyorlash   milliy     dasturi”     va     “Ta`lim
to`g`risida  qonun”  ning  qabul  qilinishi  va  uning  hayotga  tadbiq etilishi, yosh
avlod tarbiyasining umummilliy ahamiyatga ega bo`lgan ish darajasiga ko`tarilishi
mamlakatimizda   xalq   ta`limiga   ko`rsatilayotgan   ulkan   g`amxo`rlik   hisoblanadi.
Ana   shunday   bir   sharoitda   barcha   fanlar   qatori   ona   tili   o`qitilishiga   ham   katta
ahamiyat berilmoqda. Chunki ona   tili   barcha   o`quv   fanlarining   asosidir.   Ona
tilini  o`rganish  bolaga  ta`lim  berish  uni tarbiyalash va rivojlantirishda ham katta
ahamiyat kasb etadi.
I.2 Boshlang'ich sinflarda ta'limiy o'yinlardan foydalanishning joriy
holati
Boshlang'ich     ta'lim     jarayoni     o'quvchilar     ta'limiy     faoliyatida     ham,
o'qituvchilarning pedagogik   faoliyatida   ham   muhim   davr   hisoblanadi.   Ushbu
jarayonda     o'quv-tarbiyaviy   jarayonning     tashkil     etilganlik     darajasini,     hozirgi
davr     maktablarida     savod     o'rgatish     jarayoniga   nisbatan   boshlang'ich   sinf
o'qituvchilarining   mas'uliyatlilik   darajasini   aniqlash   maqsadida   Qarshi   shahridagi
21-  umumiy  o'rta  ta'lim  maktabidagi  joriy  holatni  o'rgandik.  Ushbu  maqsadda
boshlang'ich   sinf   o'qituvchilariga   anketa   savollari   Bilan   murojaat   qildik.   Anketa
so'rovlarida   12   nafar   boshlang'ich   sinf   o'qituvchilari     ishtirok   etdilar.   So'rov
9 natijalari   tahlili   quyidagicha   bo'ldi.   (Anketa   savo   llarining   to'liq   matni   1-ilovada
keltirilgan).
«Boshlang'ich   ta'limning   uzluksiz   ta'limdagi   o'rni   qanday   deb
hisoblaysiz?» deb  murojaat qilganim
izda   o'qituvchilarining   barchasi   bu   davrning   o'ta   mas'uliyatli   ekanligini
ta'kidladilar.   Bu   javob   bizni   quvontirdi.   Chunki,   savod   o'rgatish   davriga   bunday
munosabat albatta, o'qituvchilar faoliyatida ham aks etishi lozim. 
Ammo,   «Ta'limiy   o'yinlarga   taalluqli   qanday   metodik   manbalar   bilan
tanishsiz?»   deb so'raganimizda,   hech   bir   o'qituvchi   aniq   javob   bera   olmadi.
Ulardan     2     nafari     boshlang'ich     sinf   darsliklariga     qo'shimcha     tarzda     nashr
etilgan     o'qituvchi     kitoblarini     va     davriy     nashrlarda   berilayotgan     metodik
ishlaridan     xabardor     ekanliklarini     ta'kidladilar.     Vaholanki,     Sharq     va     G'arb
pedagoglarining ta'limiy o'yinlar borasidagi yutuqlari maqtovga sazovordir.
Shuningdek,     boshlang'ich     ta'lim     darslarini     tashkil     etishga     bo'lgan
munosabat  anchagina tashvishga  soldi.  Chunki  «Boshlang'ich  sinf  ona  tili  va
o'qish     darslarida     qanday     metodlardan   foydalanasiz?»   deb   so'raganimizda,   bo
shlang'ich   sinf   o'qituvchilarining   ko'pchiligi,   ya'ni   9   nafari   ko'rgazmalilik,     turli
tarqatma     materiallaridan     foydalanish,     tovushlardan     bo'g'inlar,     bo'g'inlardan
so'zlar,   so'zlardan    esa   gaplar   tuzishgacha   bo'lgan   metodlarni   sanab   o'tdilar,
xolos.   3   nafar boshlang'ich    sinf    o'qituvchisi    esa   alifbe   va   yozuv   darslarini
bog'lab     o'qitishni     yoqladilar.   Yuqorida   ko'rsatib   o'tilgan   metodlar   ham,   albatta
samarador metodlardir. Ammo doimiy ravishda bir  xil  metodlardan  foydalanish,
o'yinqaroq     bolalarni     darhol     anchagina     jiddiy     mashg'ulotlarga   band   etish
boshlang'ich   sinf darslarini kichik  maktab   yoshidagi  bolalar uchun zerikarli  va
og'ir jarayon bo'lib qolishiga sabab bo'ladi.
Boshlang'ich     sinf     o'qituvchilarining     ta'limiy     o'yinlarga     bo'lgan
munosabati  ancha  jiddiy. Ularning  ko'pchiligi  bir  qator  o'yinlarni  boshlang'ich
sinflar     darslarida     foydalanish     uchun   qulayligini     aytib     o'tdilar.     Ammo     bu
o'yinlar   deyarli   bir   xil   edi.   Bundan   tashqari    «Didaktik o'yinlardan   darsning
10 qaysi     qismida     ko'proq     foydalanasiz?»     deb     so'raganimizda,       10     nafar
boshlang'ich   sinf   o'qituvchisi   «Asosan   dam   olish   daqiqalarida   hamda   o'tgan
mavzni mustahkamlashda» deb javob berdilar. 
Vaholanki,  to'g'ri  foydalanilgan  didaktik  o'yinlar  boshlang'ich  sinf  ona
tili    va     o'qish  darslarida  yangi  mavzuni   bayon  qilishda  hamda  mustahkamlashda
eng   qulay   metod   hisoblanadi.   Zero,   o'yin   bilimlarni   o'zlashtirish   yo'lidagi   har
qanday   mashaqqatlarni   osongina   engib   o'tishga,   qiyin     jarayonni     o'yinlar     bilan
uyg'unlashtirgan  holda  engillatishga  yordam  beruvchi  ta'lim usulidir. 
Maktabning     boshlang'ich     sinf     o'qituvchilariga     yana     «Boshlang'ich
ta'lim     jarayonini   qiziqarli   tashkil   etish   uchun   qanday   tavsiyalar   berasiz?»   deb
murojaat qildik. Ularning 7 nafari «Boshlang'ich  sinf  darslarini  samarali  tashkil
etishga  doir  metodik  ishlanmalar   va  qo'llanmalar ko'proq nashr etilishi lozim»
deb   taklif   kiritdilar.   5   nafar   o'qituvchi   esa   «Boshlang'ich   sinf   o'qish   va   ona
tilidarslari uchun ham, matematika darslari  uchun  ham  ko'rgazmali  va  tarqatma
materiallar  tayyorlansa  maqsadga  muvofiq  bo'lar edi» deb taklif kiritdilar. 
Tadqiqot     davomida     bir     qancha     o'qituvchilarning     darslarini     kuzatdik.
Kuzatilgan     8     soatlik   dars   davomida   o'qituvchilarimizning   darslarni   qiziqarli
tashkil etish uchun baholi qudrat  harakat  qilayotganliklarini,   ammo   metodik   va
ko'rgazmali  materiallarning  kamligi  o'qituvchilar faoliyatining  bir  xilligiga  olib
kelayotganligiga   amin   bo'ldik.   Ular   qo'llayotgan   metodlar   va diaktik   o'yinlar
bir  necha  yil  burun  ishlab  chiqilgan  va  hozirgi  kun  talabiga  javob  bermaydi.
Boshlang'ich   sinf   o'qituvchilari   uchun   o'ziga   xos   sinov   vazifasini   o'tayotgan
«ochiq   darslar»dagina   anchagina   yangiliklarni   kuzatishga   va   darslarning   qiziqarli
tashkil etilatganligiga guvoh   bo'ldik.   Bizning   niyatimiz   va   vazifamiz   esa   har
bir  darsni  ana  shunday  «ochiq  darslar» tarzida tashkil etish bo'lib qolmoqda. 
11 II BOB. BOSHLANG'ICH TA'LIM JARAYONIDA DIDAKTIK
O'YINLARDAN FOYDALANISH METODIKASI
II.1. O'qish darslarini o'yinli texnologiyalar asosida tashkil  etish
mazmuni
Ta'lim     jarayonida     uyushtiriladigan     didaktik     o'yinlar     ham     o'quvchilar
tafakkurini rivojlantirish vositasi sanaladi. Didaktik o'yinlarga dam olish yoki vaqt
o'tkazish vositasi emas, balki ta'lim beruvchi faoliyat deb qarash lozimdir.
Ta'limiy   o'yinlarning   turli   xil   tasnifi   mavjudligi   xususida   ishning   birinchi
bobida   to'xtalib   o'tgan   edik.   O'yinlar   mazmuni   va   amalga   oshirish   shakliga   ko'ra
sinflarga   ajratilgan   edi.   Quyida   boshlang'ich     sinf     ona     tili     darslarida
uyushtiriladigan     didaktik     o'yinlar     va     ularning     mustaqil   fikrlash   bilan   bog'liq
o'ziga xos xususiyatlari haqida fikr yuritamiz. 3
Tinch o'yinlar
«O'zim    tekshiraman».   Bunday    o'yinlarni     o'tkazishda     kichik    hajmdagi
diktant  matni tanlanadi  va  u  darsning  kirish  qismida  uyushtiriladi.  O'qituvchi
o'quvchilarga     kichik     hajmdagi   diktant     yozdiradi.     Barcha     o'quvchilar     yozib
bo'lishgach,     o'qituvchi     xattaxtaga   diktantni    yozib  ko'rsatadi.   Mabodo     diktant
oldin  xattaxtaga  yozilib,  usti  yopib  qo'yilgan  bo'lsa,  o'qituvchi pardani  ochadi.
O'quvchilar     esa     unga     qarab     o'zlari     yozgan     diktantni     tekshiradilar.     Bunday
diktantlarni    alifbe   davrida   ham   qo'llash   mumkin   bo'lib,   o'qituvchi   avvaliga
faqat     harflardan,   so'ngra     (undosh     harflar     bilan     tanishtirilgach)     bo'g'inlardan
iborat  quyidagicha  turli  variantlarda diktant yozdirsa, o'quvchilarning o'quv-biluv
malakalari shakllana boradi.
1-variant: O,o, I,i, U,u, A,a, ¡,¢.
2-variant: -Lo, -no, -to, -mi, -un, -in.
3-variant: Bola, lola, ona, zar, par.
4-variant: Bugun havo issiq.
3
  Umumiy o’rta ta'limning Davlat ta'lim standartlari va o’quv dasturi. Boshlang’ich ta'lim. // O’zbеkiston Rеspublikasi Xalq ta'limi vazirligining 
Axborotnomasi. 7-maxsus son. –T.: «Sharq», 480 b.
12 «Hikoya».     O'qituvchi     xattaxtaga     bir     nechta     so'z     yozib     qo'yadi.
O'quvchilar     mustaqil   ravishda     shu     so'zlar     ishtirokida     hikoya     tuzadilar.     Shu
jarayonda   ularning   lug'at    boyligi   oshishi  bilan   birga,   gaplarni   to'g'ri   tuzish,
tovushlarni     to'g'ri     talaffuz     qilish,     ijodiy     va     mustaqil     fikrlash   qobiliyati
shakllanadi.
O'qituvchining   vaqti-vaqti   bilan   rag'batlantirishi   o'quvchilarning   o'ziga
bo'lgan   ishonchini   orttiradi.     Bu   o'yindan     darsdan     tashqari     mashg'ulotlarda,
to'garaklarda  ham  bemalol  foydalanish mumkin. Masalan: Nafisa, soat, yomg'ir,
kitob.
«U     kim?     Bu     nima?».     Stol     ustiga     bir     qancha     predmetlar     terib
qo'yiladi.   O'qituvchi   shu predmetlardan   birortasini   ta'riflaydi.   O'quvchilar   shu
belgilar  asosida  gap  nima  haqida borayotganligini topadilar. 
Bu   o'yinning   afzallik   tomoni   shundaki,   uni   dars   davomida   o'quvchilar
diqqatini jamlash, qo'llariga  dam  berish  maqsadida  yoki  yangi  tovushlar  bilan
tanishtirish,  yangi  mavzuni  bayon qilish jarayonida foydalanish mumkin.
Bu     o'yin     o'quvchilarda     ziyraklik,     sinchkovlik     sifatlarini     va     mustaqil
fikrlash qobiliyatlarini shakllantirishga imkon beradi. 
Masalan:   U   shar   shaklida.   Uni   mashhur   sportchilarimiz   ham   stadionlarda
o'ynaydilar. U yosh bolalarning ham sevimli o'yinchog'i. (javob: koptok).
«Topag'on».   O'qituvchi   biror   belgi   asosida   savol    beradi.   O'quvchilar
shu  belgini  o'zida aks  ettirgan  predmetlar  nomlarini  aytadilar.  Eng  ko'p  to'g'ri
javob   topgan   o'quvchilar   g'olib sanaladi. Bu o'yinni o'tkazish o'quvchilarga so'z
turkumlari   haqidagi   da   stlabki   ma'lumotlar   berish   jarayonini   engillashtiradi.
Bundan   tashqari,   hozirjavoblik,   mustaqillik,   ziyraklik,   ijodkorlik   kabi   sifatlarni
shakllantiradi.
Savol: Nima oq rangda?
Javob: qog'oz, daftar, bulut, parda, qor, buvimning sochlari, .. 
13 «Noto'g'ri   jumla».   Bu   o'yin   suratlar   asosida   o'tkaziladi.   O'qituvchi   suratni
tasvirlab berish davomida  suratga  tegishli  bo'lmagan  jumlalarni  ham  ishlatadi.
O'quvchilar  ziyraklik  bilan  shu jumlani topishlari lozim.
O'quvchilardan   bu   o'yin   davomida   ziyraklik,   sinchkovlik,   kuzatuvchanlik
va   diqqat   talab   qilinadi.   Ular   suratni   sinchkovlik   bilan   kuzatish   bilan   bir   qatorda
o'qituvchining   hikoyasini   ham   diqqat   bilan   tinglab   turadilar.   Har   bir   noto'g'ri
jumlani topish ularning o'ziga bo'lgan ishonchi va darsga qiziqishini orttiradi.
Bu     o'yindan     faqat     ona     tili     darslarida     emas,     darsdan     tashqari
mashg'ulotlarda  ham foydalanish mumkin.
«Bo'lishi   mumkin   emas».   O'yin   davomida   o'qituvchi   matnni   o'qiydi.
O'quvchilar   bo'lishi   mumkin   bo'lmagan   voqealar   ifodalangan   jumla   yoki   gapni
topishlari lozim.
Hazil-mutoyiba   bilan   o'tadigan   bu   o'yin   ziyraklik,   sinchkovlik   va
kuzatuvchanlikni   talab   qilishi   bilan   birga,   hikoya   tinglash   ko'nikmasini
shakllantirishga ham yordam beradi.
Bu     o'yin     bir     necha     marta     o'tkazilgach,     keyinchalik     o'quvchilarga
mustaqil  ravishda shunday hikoyachalar tuzishni ham topshirish mumkin.
Namuna:    Dushanba     dam    olish   kuni    bo'lgani     uchun    Olim     maktabga
bormadi.   U   singlisi  Vazira bilan hayvonot bog'iga bordi. Ular hayvonot  bog'ida
suvda   suzib   yurgan   sherni,   qafasda   sayrayotgan   baliqlarni   va   kattakon   vahshiy
bulbulni ko'rdilar.
«Harflarni  top».  Bu  o'yinni  og'zaki  yoki  rasmli  testlarda  tovushlarning
o'rnini     topishda   qo'llaniladigan   rangli   to'rtburchak   qog'ozchalar   vositasida   ham
o'tkazish   mumkin.   Bunda   ikki   xil   rangdagi   to'rtburchak     qog'ozchalar   olinadi.
O'qituvchi so'zlarni o'qiydi. O'quvchilar esa mustaqil ravishda topish lozim bo'lgan
tovush   o'rnini   bir   xil   rangdagi,   qolgan   tovushlar   o'rnini   ikkinchi   xil   rangdagi
qog'ozchalar   bilan   ko'rsatadilar.   Masalan   «ona»   so'zidagi   «a»   tovushining   o'rnini
rangli qog'ozchalar bilan shunday ko'rsatadilar: 
14 yoki tovushlar sxemasini quyidagicha chizib ko’rsatadilar:
O'qituvchi bu o'yindan savod o'rgatishda samarali usul sifatida foydalanishi
mumkin.
O'quvchilarning    nutqini     rivojlantirish     maqsadida     o'yinni     og'zaki     ham
o'tkazish  mumkin. Masalan:  «Maktab»  so'zidagi  «a»  tovushining  o'rnini  topib
aytish  kerak  bo'lsin.  «Maktab» so'zida  «a»  tovushi  birinchi  bo'g'inda  ikkinchi
o'rinda     «m»     tovushidan     keyin     turibdi,     ikkinchi   bo'g'inda   esa   «t»   tovushidan
keyin ikkinchi o'rinda turibdi.
«O'qib   ko'r-chi».   O'qituvchi   o'quvchilarga   yozma   va   bosma   harflar   bilan
katta-katta   qilib   yozilgan     so'zlarni     ko'rsatadi.     O'quvchilar     o'qiydilar.     Tez     va
to'g'ri     o'qigan     o'quvchilar   rag'batlantiriladi.   Shu   xildagi   o'yinlar   vositasida
o'quvchilarning   o'qish   texnikasi   shakllantiriladi.   Bu     o'yinni     «Alifbe»     davrida
ham   qo'llash   mumkin.   Uni   undosh   tovushlar   hali   o'rganilmagan davrda faqat
tovushlar, keyinroq esa bo'g'inlar, so'zlar, gaplar vositasida o'tkazish mumkin.
«Davom   ettir».   Bu   o'yinda   o'qituvchi   hikoya   boshlaydi.   O'quvchilar   uni
mustaqil   davom   ettiradilar.     Bunda     o'quvchilarda     ijodkorlik,     mustaqil     fikrlash
qobiliyati   rivojlanib,   bayon   yoki insho   kabi   ijodiy   ishlar   yozish   ko'nikmasi
rivojlanadi  va  so'z  boyligi  ortadi.  Bun dan  tashqari, ularda o'ziga ishonch hissi
shakllanib boradi.
«Davom   ettir»   o'yinidan   ona   tili,   o'qish   darslarida   yoki   darsdan   tashqari
mashg'ulotlarda foydalanish mumkin.
15 Masalan: «Bugun men barvaqt maktabga kelayotganimda ... ».
«Safar». O'quvchilarga maktabdan yoki o'z uylaridan ma'lum bir joygacha
bo'lgan   yo'lni   tasvirlash   topshiriladi.   O'quvchilar   bir   necha   kun   davomida
«ob'ekt»ni kuzatadilar va uni og'zaki tasvirlab beradilar.
Sinchkovlik,     ziyraklik,     kuzatuvchanlik,     atrof-muhitga     diqqat-e'tibor
talab     etiladigan     bu   o'yin     vositasida     Vatanga     e'tiqod,     tabiatga     muhabbat
hislarini     tarbiyalash     mumkin.     Bundan   tashqari,     o'quvchilarning     nutqi
rivojlanadi,  lug'at  boyligi  ortadi,  mustaqil  fikrlash  malakalari shakllanadi. 
Shu     bilan     birgalikda     o'quvchilarning     yo'l     harakati     qoidalarini     qay
darajada   bilishlarini ham   aniqlash   mumkin.   «Safar»   o'yinidan   mustahkamlash
darslarida  yoki  darsdan  tashqari mashg'ulotlarda foydalanish mumkin.
Masalan: Uydan sport majmuasigacha bo'lgan yo'l.
Men  darsdan  keyin  sport  majmuasidagi  kurash  to'garagiga  qatnayman.
U   erga   borish uchun   uydan   chiqib,   chap   qo'l   tarafga   qarab   yuraman.   Katta
yo'ldan   o'tish   uchun   piyodalarga ajratilgan   yo'lak   bo'ylab   borib,   svetoforning
yashil  chirog'i  yonganda  maxsus  ajratilgan  joydan o'tib olaman. To'g'rida sport
majmuasi ko'rinib turadi.
«Sirli   so'z».   O'qituvchi    o'quvchilarga   sirli    katakchalarda   bir    xil   so'z
necha   marta yozilganligini   topishni   aytadi.   Eng   ko'p   topgan   o'quvchi   g'olib
sanaladi.     «Sirli     so'z»     o'yini   o'quvchilarni   boshqotirmalarni   hal   etishdagi   dast
labki   ma'lumotlar   bilan   tanishtiradi   va   ularning   fikr   doirasini   kengaytirishga
yordam beradi.
Masalan: Quyidagi katakchalarda «Kiyik» so'zi necha marta yozilgan?
1-rasm
«Zanjir». O'qituvchi     o'yinni
boshlab     o'quvchilarga bitta     so'z     aytadi.
O'quvchilar     bu     so'z qaysi   harf   bilan   tugagan
16K I Y I K
I I I I I
Y I Y I Y
I I I I I
K I Y I K bo'lsa,   shu   harf   bilan   boshlanuvchi   so'zni   topib   aytadilar.   So'z   o'yini   shu   tarzda
davom etadi.
Bu   o'yin   1-sinflarda   so'zlar,   yuqori   sinflarda   esa   maqollar,   tez   aytishlar,
hikmatli   so'zlar   yoki     she'riy     baytlar     vositasida     o'tkazilishi     mumkin.     Bunday
o'yinlarning     o'tkazilishi   o'quvchilarning     xotirasini     mustahkamlaydi,
hozirjavoblikka,  must aqil  fikrlashga  o'rgatadi.  Bu o'yindan  ona  tili  va  o'qish
darslarida   dam   olish   daqiqalarida   yoki   darsni   boshlashdan    avval o'quvchilar
diqqatini to'plab olish maqsadida foydalanish mumkin.
Masalan: Tabiat, taom, maymun, nok, kitob, botir, rayhon, ... .
«O'yin-topishmoq».     Bu   o'yindan   darsning   ma'lum   bir   qismida   kichik
hajmda     yoki   darsdan     tashqari     mashg'ulotlarda     katta     hajmda     foydalanish
mumkin.     U     quyidagi     tartibda   o'tkaziladi.   O'qituvchi   biror   bir   narsani
topishmoqlar   yoki   so'zlar   vositasida   uch   marta   ta'riflaydi.   Birinchi     ta'rif
murakkab,     ikkinchi     ta'rif     engilroq,   uchinchi     ta'rif     esa     juda     engil     bo'ladi.
Birinchi   ta'rifdanoq     to'g'ri     javobni     topgan     o'quvchiga     «3»     ball,     ikkinchi
ta'rifda  to'g'ri  javobni  topgan o'quvchiga «2» ball, uchinchi ta'rifda to'g'ri javobni
topgan   o'quvchiga   esa   «1»   ball   beriladi.   Bu   o'yinni     bir     o'quvchi     bilan     og'zaki
yoki  ko'pchilik  o'quvchilar  bilan  yozma  ravishda  o'tkazish mumkin.
Bunday   o'yinlar   o'quvchilar   uchun   qiziqarli   bo'lib,   ularning   fikrlash
darajasini aniqlash va rivojlantirishga yordam beradi.
Masalan:
1-ta'rif:   Aytishlaricha,   u   shunaqa   oq   ko'ngil   ekanki,   mabodo   biror   kishini
chaqib qo'ysa, xafa bo'lganidan, o'zi halok bo'lar ekan.
2-ta'rif: U hashorotning nomiga shirinlik nomi ham qatnashgan.
3-ta'rif: Guldan-gulga qo'nar u,
Sharbat yig'ib jo'nar u.
Yig'ib o'zi emaydi,
Uyasiga to'playdi.
Hosili men-u senga,
17 Kim nomin aytar menga?
(Asalari)
«Bu     meniki».     O'qituvchi     harf     yozilgan     kartochkalarni     o'quvchilarga
tarqatadi.   Har   bir kartochkada   har   xil   harf   yozilgan   bo'ladi.   Shundan   so'ng
o'qituvchi     so'zlarni     o'qiy     boshlaydi.   O'quvchilar   qo'llaridagi   kartochkada
yozilgan   harf   bilan   boshlanadigan   so'zni   eshitishlari   bilanoq   «Bu   meniki»   deb
javob   berishlari   shart.   O'qituvchi   so'zlarni   tezroq   o'qiydi,   o'quvchilar   ziyraklik
bilan tinglaydi.
«Tez javob». O'qituvchi yoki boshlovchi o'quvchilar qatorini oralab yurib,
o'quvchilardan birini  turg'izadi  va  biror  narsaning  nomini  aytadi.  O'quvchi  shu
narsa     mansub     bo'lgan     turga   kiruvchi     so'z     topib     aytishi     lozim.     Javob     to
uchgacha     sanaguncha     aytilishi     kerak.     Javob   berolmagan   o'quvchi   o'yindan
chiqariladi. O'yin bitta o'quvchi qolguncha davom ettiriladi.
Bunday   o'yin   davomida   o'quvchilarda   hozirjavoblik,   mustaqil   fikrlash
qobiliyati rivojlanib,   atrof-muhitni   sinchkovlik   bilan   kuzatadi,   atrofdagi   sodir
bo'layotgan  voqea  va hodisalarga qiziqishi ortadi.
Masalan: O'qituvchi: «Hayvon».
O'quvchi: «It».
O'qituvchi: «Badiiy film».
O'quvchi: «Abdullajon».
O'qituvchi: «O'quv quroli». 
O'quvchi: «Daftar».
O'qituvchi: «Qizlar ismi».
O'quvchi: «Munavvar» ... .
«Rebus».       Rebus     boshlang'ich     sinf     o'quvchilarida     juda     sodda
ko'rinishda  berilib,  surat, belgilar asosida hal etiladigan boshqotirmadir.
Rebuslarni   hal   etish   uchun,   avvalambor,   suratda   nima   tasvirlanganini
topish   lozim bo'ladi,   shundan   so'ng   shartli   belgilar   asosida   yangi   so'z   hosil
18 qilinadi.     Shu     tariqa     rebus     hal   etiladi     va     u     erda     qanday     so'z     yashiringani
topiladi.  Rebuslarda  shartli  belgilar  quyidagicha bo'lishi mumkin:
1.Rasm  yonidagi  biror-bir  harf  o'chirilib  yoniga  boshqa  bir  harf  yozib
qo'yilgan     bo'lsa,   demak,   rasmda     nima   tasvirlangani   topiladi     va   shu   so'zdagi
o'chirilgan  harf o'rniga tegishli  harf qo'yiladi.
Masalan:
E   O
Rasmdan     «Besh»    so'zini     o'qiymiz.    «YE»    harfi     o'chirilgan    va    uning
yonida     «O»     harfi   turibdi.   Demak,   biz   «besh»   so'zidagi   «YE»   harfi   o'rniga   «O»
harfini qo'yamiz va «bosh» so'zini hosil qilamiz.
2.«‘». Bu belgi so'zning birinchi harfini olib tashlash lozimligini bildiradi.
Masalan:
‘
«Kit» so'zining birinchi harfini olib tashlaymiz va «it» so'zini hosil qilamiz.
3.«,». Bu belgi so'zning oxirgi harfini olib tashlash lozimligini bildiradi.
Masalan:
,
Demak,   «To'rt»   so'zining   oxirgi   harfini   olib   tashlaymiz   va   «to'r»   so'zini
hosil qilamiz.
Masalan,   quyidagi   rebusda   «Tinchlik   baxt   keltirar»   hikmatli   so'zi
yashiringan.  
195
Kit
4 2-rasm
«Krossvord».    Krossvord   o'yinini    o'tkazish    uchun   o'quvchilar    yoshiga
mos     holda     juda   sodda     ko'rinishdagi     krossvordlar     tuzib     olinadi.     O'quvchilar
mustaqil  ravishda  javoblarni  topib yozadilar.
Krossvordlar  dastlab  o'qituvchi  boshchiligida  hal  etiladi.  O'quvchilarda
krossvordlarni   hal   etish   ko'nikmalari   paydo   bo'lgandan   keyin   o'qituvchi   nazorati
ostida mustaqil hal etadilar.
«Krossvord»   o'yini   o'quvchilar   dunyoqarashini   o'stirish     bilan     birgalikda
ularning  so'zlar ma'nosini yodda saqlab qolishlariga ham imkon beradi.
O'yin   avvalida   katakchalarga   so'zlarni   o'qituvchi   yozib   bergan   bo'lsa,
keyingi     so'zlarni   o'quvchilar     ham     navbat     bilan     yozishlari     mumkin.
Katakchalarni     to'ldirishda     o'quvchilarning   bevosita   ishtiroki   ularning   o'yinga
bo'lgan qiziqishlarini oshiradi.
Agar     krossvordda     kalit     so'z     mavjud     bo'lsa,     katakchalar     to'ldirib
bo'lingach,     o'qituvchi   ajratib     ko'rsatilgan     (qalin     chiziq     bilan     chegaralangan)
katakchalarda  yozilgan  so'zlarni o'quvchilar bilan birgalikda o'qiydi.
O'quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o'rgatishda   krossvordlardan   darsda   va
darsdan tashqari mashg'ulotlarda foydalanish mumkin. 
20 II.2. Boshlang'ich sinf ona tili darslarida o'yinli texnologiyalardan
foydalanish yo'llari
Savod   o`rgatish   davrida   qo`llaniladigan     grammatik   o`yinlar   o`quvchi
imkoniyatlarini to`la ishga solish, har bir tovush va harfning eng nozik tomonlariga
alohida   diqqat   bilan   qarashga   undaydi.   Bu   davrda   qo`llaniladigan   grammatik
o`yinlar ham hilma-hil bo`lib , o`quvchiga bilim berish,  uni  toliqishdan  saqlash  ,
o`zi  bajargan  ishdan  zavqlanish  imkoniyatini  yaratadi  .  1 -sinf bolalariga bilim
berish   o`yin   asosiga   qurilsa   samarali   natijalarga   erishish   mumkin   .   Bu   yoshdagi
bolalarni   toliqtirmaslik   ,   o`qish   va   yozuv   darslarini   qiziqarli   tashkil   etish   ,
sidirg`ali   o`qish, husnixat   malakalarini   shakllatirish   va   mustahkamlash   uchun
yozuv     mashg`ulotlarini     to`g`ri   tashkil   qilsh   ,o`yin   shaklida   uyushtirish   zarur   .
O`quvchilar   bilan   grammatik   o`yinlar   uyushtir   ilar   ekan     ,     ularga     barcha
o`quvchilarni     to`g`ri     va     chiroyli     yozuvda     xato     va     kamchiliklarga     yo`l
qo`yadigan o`quvchilarni ko`proq jalb qilish kerak . 
Boshlang`ich sinf o`quvchilari fonetikadan bir qator bilimlarni egallaydilar.
Unli,   undosh   tovushlarni   tal   affuz   qilish     va   taqqoslash   asosida     farqlaydilar.
Undosh tovushlarning   jarangli   va jarangsiz   talaffuz   etilishi,   jufti   bor   va   jufti
yo`q  jarangli  va  jarangsiz  undosh  tovushlar  haqida amaliy  bilim  oladilar.  Bu
borada   boshlang`ich   sinflarda   qo`llaniladigan   tek shirish   metodi tovushlarning
jarangli   yoki   jarangsiz   ekanligini   anglab   olish   imkonini   beradi.   Bu   o`z   navbatida
to`g`ri   yozishda   qo`l   keladi.   Shuningdek   bu   sinflarda   bo`g`in   va   uning   turlari,
urg`uli   va   urg`usiz   bo`g`inlar,     tovushlarning     bir-biriga     ta`siri     haqida     amaliy
bilim    oladi.   Bularning   barchasini  o`zlashtirib   olish   bir    qator    murakkabliklar
tug`diradi.     Shu     tufayli     boshlang`ich     sinflarda   fonetikaga   oid   didaktik
o`yinlardan foydalanish qo`l keladi. 
“   So`z tuzish “ o`yini.
O`yin     savod      o`rgatish    davrida    o`tkaziladi    .   Bu    o`yinlarni    bajarish
o`quvchilarga tovushning   so`z   hosil   qilishidagi   ahamiyatini   to`laroq   tushunib
21 olish   imkonini   beradi. O`quvchilar ushbu o`yinda ishtirok etar ekan, so`zlarning
turli-   tuman usullar  bilan hosil  bo`lishi katta   qiziqish   uyg`otadi.   O`zlari    hosil
qilgan   yangi   so`zlardan   bevosita   zavq   olishga   muvaffaq bo`ladi.   So`z   tuzish
o`yini     savod     o`rgatishning     tarkib     –tahrir     (analitik    –sintetik)     tovush     metodi
asosida    bajariladi.    Ushbu   metodning   ikkinchi    qismi    tuzish     ,qurish     ,birlasht
irish  singari ma`nolarni  bildiradi.  So`z tuzish  o`yini   ham  aynan  so`zga  hilma-
hil   tovushlarni,     bo`g`inlarni qo`shish orqali hosil bo`ladi. Bu o`yinni bajarishda
so`zga turli hil usullar bilan tovush qo`shib yangi so`z hosil qiladi.
«Sirli kataklar»  o`yini
O`qituvchi     ko`rgazmani     ko`rsatib,     kerakli     harflarni     qo`yib     so`zlarni
o`qishni     aytadi.   Bunday       ko`rgazmalar     alifbe     kitobining     hamma     mavzusida
bor.kitobning  sahifalarida o`rganilayotgan  tovush  va  harf  bilan  bog`liq  narsa  –
buyumlarning     rasmi     berilgan.     Shu   rasmlarning     ostiga     katakchalar     ilova
qilingan.     Katakchalar     soni     harflar     soniga     teng     bo`lganligi   o`quvchilarning
o`yinni to`g`ri bajarishiga yordam beradi. 
Bu   o’yinni   uyushtirishda   o’quvchilar   guruhiga     ikki-uchtadan   shunday
topishmoqlar beriladi.
“Bo’g’inlardan so’z tuzish’’ o’yini.
Xattaxtaga  yozma  harflar  bilan  oila,  ona,  ana,  tola,  Lola,  Ali  so’zlari
yozib     qo’yiladi.   O`quvchilar     kesma     bo`g`inlar     yordamida     shu     so`zlarni
yozadilar.     L     tovushi     so`zning     qayerida   kelayotganini   aniqlaydilar.   L   tovushi
qatnashmagan   so`zlaning   aralashtirilib   berilishi   o`quvchilar   diqqatini     orttiradi.
Bunday  o`yinlarni  boshqa  harflarni  o`rganish  davomida  ham  qo`llash mumkin.
D     harfini     o`rganish     jarayonida     Odil,     Madina,     Dildora,     dala,     dada,     odob
singari so`zlarni  kesma  bo`g`inlar  yordamida  yozish  mumkin.  Birinchi  bo`lib
yozib  bo`lgan  o`quvchi o`yin g`olibi hisoblanadi va rag`batlantiriladi. 
22 «Harflarni tanlab so`z tuz».
Xattaxtaning     oldingi     qismiga     bir     hil     kattalikdagi     harflar     kartatekasi
terib  qo`yilgan. Ularda  aralash  berilgan  harflar  ishtirokida  Lola  ,  bobo,  kitob,
so`zlarini  tuzish  talab  qilinadi. Ushbu harflar uch hil rangdagi kartonga yoziladi.
Harflarni   endi   tanib   olayotgan   o`quvchilarga   mo`ljallanadi.     O`quvchilar     dastlab
o`qituvchi     topshirig`iga     asosan     1-bola     yashil     rangdagi,     2-o`quvchi     sariq
rangdagi 3-o`quvchi ko`k rangdagi; harflarni tanlaydi. O`zlari to`plagan harflarni 
ma`lum bir tartibda joylashtirib chiqib so`zlarini yozadi. Ba`zan xattaxtaga chiqqan
o`quvchi   so`zni   tuza   olmasa,   o`z   qatoridan   boshqa   o`quvchi   chiqib   to`g`irlashi
mumkin. Bu o`yin o`quvchilarning kuzatuvchanligini oshiradi. 
                                                                    
Qochoq boshliqni top
Bu     o`yinda     o`quvchining     tovushlar     va     harflar     yuzasidan     olgan
bilimlari   mustahkamlanadi.Bosh     va     kichik     harflarning     ishlatilishi     haqidagi
nazariy     bilimi     takrorlanadi.   O`yin   sharti   quyidagicha   tushuntiriladi.   O`qituvchi
ko`chma   xattaxtaga   birinchi   harflari   tushirib   qoldirilgan     so`zlarni     yozib
qo`yadi.O`yin     qatnashchilari     kerakli     harflarni       topib     so`zni     to`liq   yozadi.
Berilgan   so`zlar:   .......   arg`ona,   .....uzrabot,   ...erabod,   ....   erma,   .....oyda,.......
aram, .... ... iziriq. 
23 Xulosa
Boshlang'ich   sinf   darslarining   asosiy   maqsadi   boshlang'ich   sinf
o'quvchilarining og'zaki va yozma   nutq   malakalarini   shakllantirish,   mustahkam
bilim     hosil     qilish,     jamiyatning     hamma   sohalarida     ijodiy     faoliyat     ko'rsata
oladigan   s avodli   va   madaniyatli   kishilarni   tarbiyalab etishtirishdan   iboratdir.
Umumiy  ta'lim  maktablarining  asosiy  vazifalari  yosh  avlodga  fan asoslaridan
chuqur   va     mustahkam     bilim     berish,   ularni   amalda   qo'llash     malakalarini
yaratishdir.   Bu   vazifani   amalga   oshirishda   savod   o'rgatish   jarayoni   mas'uliyatli
davr hisoblanadi.
Boshlang'ich     sinf     darslarini     qiziqarli     tashkil     etish     bilim     o'zlashtirish
jarayonidagi   mashaqqatlarni   osongina   engib   o'tishga     yordam     beradi.   Shu
maqsadda kurs   ishini  bajarish   davomida   izlanishlar    olib   bordik,   boshlang'ich
ta'limning  tarixi  va  mazmuni,  didaktik o'yinlar,  ularning  turlari  bilan  tanishib
chiqdik    va    tajriba-sinov     ishlarini     olib   bordik.    Natijada,  quyidagi  xulosalarga
keldik:
1.  Boshlang'ich  sinf  darslari  uzluksiz  ta'lim  tizimida  bilimli  yoshlarni
tayyorlashdagi   muhim     davr     hisoblanadi.     Shu     sababli     doimiy     ravishda
amaliyotchi     o'qituvchilar,     tadqiqotchilar   metodist   olimlar   faoliyatining   muhim
tadqiqot ob'ekti bo'lib kelmoqda.
2.  Boshlang'ich  sinf  darslari  asosan  alifbe,  ona  tili  va  o'qish  darslari
shaklida   amalga oshirilib, bunday darslarda analitik metod, sintetik metod, harfiy
metod   bilan   birgalikda   ta'limiy   o'yinlardan   ham   keng   foydalanish   maqsadga
muvofiqdir.
3. Kichik   maktab   yoshidagi   bolalar hayoti va faoliyatida asosiy yeakchi
o'rin tutadi. Ular har   bir   topshiriq   yoki   vazifani   o'yin   bilan   uyg'unlashtirgan
holda     amalga     oshirishga     harakat   qiladilar.     Tajribali     boshlang'ich     sinf
o'qituvchilari     o'yindan     bolalar     uchun     yangi     va     murakkab   bo'lgan   ta'lim
jarayonini qiziqarli tashkil etish usuli sifatida foydalana oladilar.
24 4.   Ta'limiy   o'yinlar   boshlang'ich   ta'lim   jarayonini   qiziqarli   tashkil   etish
bilan birga bolalarni aqlan va jismonan chiniqtirish vazifalarini ham o'taydi.
5.  Boshlang'ich  ta'lim  jarayonida  ona  tili  va  o'qish  darslarining  tashkil
etilganligi     joriy   holatini     o'rganish     asosida     hanuzgacha     ta'limiy     o'yinlarning
imkoniyatlaridan  to'liq foylanilmayapti, degan xulosaga keldik.
6.  Boshlang'ich  ta'lim  jaraonida  didaktik  o'yinlardan  foydalanishga  doir
metodik qo'llanmalar,  ko'rsatmalar,  ko'rgazmali  qurollar  tayyorlanishi  va  nashr
etilishi  hozirgi  kun talablaridan biridir.  
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. G'afforova  T.,  Nurullaeva  Sh.  Boshlang'ich  sinflar ona tili  darslarida
didaktik  o'yinlar va mustaqil ishlar. –Qarshi: Nasaf,2003.–54 b.
2.   G'afforova   T.,   Nurullaeva   Sh.,   Haydarova   O.   Boshlang'ich   sinflar
uchun  ona  tili  va  o'qishdan didaktik materiallar. –Toshkent: Ilm ziyo, 2004. 
3.Sh.M.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
4.Sh.M.   Mirziyoyev   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.     –T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
5.Sh.M. Mirziyoyev “Qonun usutuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash
– yurt taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-
6.Sh.M. Mirziyoyev “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan
birga quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
7.Sh.M.   Mirziyoyev   “Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom
ettirib, yangi bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
8.Abdullayeva Q. Va b. O’qish axborot  vositalarii. (Bilim bog’i)  2-sinf. –
T.: O’qituvchi, 2003 y., 192
9.Adizov   B.   R.   Boshlanqich   ta'limni   ijodiy   tashkil   etishning   nazariy
asoslari. 13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 b. 
10.Boshlanqich ta'lim Kontsеpsiyasi //Boshlanqich ta'lim, 1998, №6, 15-18
11.Jumaboеv M. Bolalar adabiyoti. Darslik–majmua. –T.: O’qituvchi, 1994
12.Saidahmеdov   N.   Pеdagogik   amaliyotda   yangi   pеdagogik
tеxnologiyalarni qo’llash tеxnologiyalari. Toshkеnt: 2000 y. - 46 b. 
13.Umumiy   o’rta   ta'limning   Davlat   ta'lim   standartlari   va   o’quv   dasturi.
Boshlang’ich   ta'lim.   //   O’zbеkiston   Rеspublikasi   Xalq   ta'limi   vazirligining
Axborotnomasi. 7-maxsus son. –T.: «Sharq», 480 b.
26 14.Umarova M, Hakimova Sh. O’qish kitobi. 3-sinf.(to’ldirilgan 10 nashri)
T.:«Cho’lpon», 2010 y. 224 
15.Shojalilov A., Toshmatova G., Matjonov S., Sariеv Sh. O’qish kitobi. 4–
sinf uchun darslik. – T.: O’qituvchi, 2001. –352
Internet materiallari
www.referat.arxiv.uz
www.bilimdon.uz
www.ziyonet.uz
www.tatu.uz
27

1-sinf savodga o’rgatish davrida o’yinli texnologiyalardan foydalanish.

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский