Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 71.6KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

2- sinf ona tili va o'qish darslarida tarqatma materiallardan foydalanish metodikasi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM KAFEDRASI
(SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT TARBIYAVIY ISH”
YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
MENGNOROVA BAHRINISO NING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI 
MAVZU:  2- SINF ONA TILI VA O'QISH DARSLARIDA TARQATMA
MATERIALLARDAN FOYDALANISH METODIKASI
Talaba:_______________________
Ilmiy rahbar: _______________________
TERMIZ-2023
1 MAVZU:  2- SINF ONA TILI VA O'QISH DARSLARIDA TARQATMA MATERIALLARDAN
FOYDALANISH METODIKASI
Mundarija: 
Kirish .....................................................................................................................3
I.BOB.2- sinf ona tili va o'qish darslarida tarqatma  materiallardan  foydalanish 
metodikasi
1.1 2-sinf ona tili va o`qish darslarining maqsad va vazifalari ...................................9
1.2.  2-sinf o`quvchilarining ona tili va o`qish fanidanbilim, ko`nikma va malakalariga 
qo`yilgan asosiy talablar ...........................................................................................14
II.BOB.2-sinf o`quvchilarining ona tili va o`qish fanidanbilim, ko`nikma va 
malakalariga qo`yilgan asosiy talablar
2-sinf ona tili va o’qish darslarida qo’llaniladigan tarqatma material turlarini o’rganish
2.1. 2-sinf ona tili va o`qish darslarida tarqatma 
materiallardan foydalanish masalalari .......................................................................19
2.2. 2-sinfda ona tili, o`qish darslarida 
qo`llaniladigan tarqatma materiallar ..........................................................................22
Xulosa ....................................................................................................................28
Adabiyotlar ro`yxati ..............................................................................................30
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi. Respublikamiz   mustaqilligining   dastlabki
yillaridayoq xalq ta`limi sohasida tub islohotlar boshlab yuborildi. Zero, bundan
buyon “Ma`naviy jihatdan mukammal rivojlangan insonni tarbiyalash, ta`lim va
maorifni   yuksaltirish,   milliy   o`yg`onish   g`oyasini   ruyobga   chiqaradigan   yangi
avlodni   voyaga   yetkazish   davlatimizning   eng   muhim   vazifalaridan   biri   bo`lib
qoladi” 1
.
O`tgan qisqa davr ichida “Boshlang`ich sinflarda ona tili o`qitish konsepsiyasi”,
O`zbekiston   Respublikasining   “Ta`lim   to`g`risida”gi   Qonuni,   “Kadrlar
tayyorlash   Milliy   dasturi”   qabul   qilinib,   uning   talablariga   ko`ra   sinovdan
o`tkazilgan davlat ta`lim standartlari tasdiqlandi va yangi mazmundagi darsliklar
yaratildi.   Boshlang`ich   sinf   o`qituvchilari   pedagogik   texnologiya,   axborot
hamda   innovatsion   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   o`z   faoliyatlarida
qo`llashga   bo`lgan   qiziqishlari   kuchaydi,   o`quvchilarning   ijodiy   ishlash
ko`nikma va malakalarini rivojlantirish bosh maqsadga aylandi; o`qitishning eng
samarali,   ayniqsa,   noan`anaviy,   interfaol   metod,   vosita   va   usullarini   tatbiq
etishga   bo`lgan   intilishlari   ortdi.   Yangilanish   borasidagi   muvaffaqiyatlarni
ko`rsatish,   kamchiliklarni   aniqlash,   bajarilmayotgan   ishlarni   belgilash   dolzarb
muammoga   aylandi.
Mustaqil   Respublikamizda   komil   inson   tarbiyasi   doimo   Prezidentimizning
diqqat e`tiborida bo`lib keldi. Jumladan, bolaning dunyoqarashi, didi, salohiyati
shakllanadigan   boshlang`ich   sinflarga   eng   yetuk,   eng   tajribali   murabbiylar
berkitib   qo`yilishini   oddiy   mantiqning   o`zi   talab   etadi   -   deb   ta`kidlaydi
Prezidentimiz   I.   A.   Karimov 2
.   Yana   shuni   aytish   mumkinki,   Prezidentimiz
milliy   istiqlol   g`oyasini   barchaga,   shu   jumladan,   endigina   shaxs   sifatida
shakllanib   o`sayotgan   bolalarga   qanday   usullar   yordamida   singdirish
mumkinligi   juda   nozik   masala   ekanligini   qayd   qilib   o`tadilar.   Mustaqil
O`zbekistonimizning yanada ravnaq topishida barkamol shaxsni,  komil  insonni
har tomonlama tarbiyalash eng dolzarb vazifalardan biridir 3
.
O`zbekiston Respublikasi Prezidenti “Tarixiy xotirasiz - kelajak yo`q”
3 asarida   komil     inson   tushunchasiga   aniq   ta`rif   keltirganlar.   “Komil   inson
deganda   biz,   eng   avvalo,   ongi   yuksak,   mustaqil   fikrlay   oladigan,   xulq   -   atvori
bilan o`zgalarga ibrat bo`la oladigan, bilimli, ma`rifatli kishilarni tushunamiz” 4
.
Ta`lim   tizimi   va   maktab   oldiga   maqsad   qilib,   ya`ni   komil   insonni   tarbiyalab
voyaga yetkazish qo`yildi. Ta`lim  sohasida  olib borilayotgan islohatlarning tub
mohiyati ta`lim mazmuni va shaklini takomillashtirishga qaratilgan. O`zbekiston
Respublikasi   davlat   mustaqilligiga   erishgandan   keyin   iqtisodiy   hamda   ijtimoiy
rivojlanishning  o`ziga xos  yo`liga  ega bo`ldi. Mustaqillik   omili   ta`lim   sohasini
ham tubdan yangilash zaruriyatini vujudga   keltirdi.
Mustaqillik   -   eng   ulug`,   eng   aziz   ne`mat.   Ozodlik,   hurriyat,   erkinlik.   Bu   oliy
tushunchani   yurakdan   his   qilish,   anglab   yashash   -   buyuk   saodat.   Mustaqillik   -
xalqimiz   uchun   erkin,   baxtli   va   farovon,   hech   kimdan   kam   bo`lmagan   hayot
kechirish   imkonini   bergani,   yurtdoshlarimizning   barcha   sohalarda   o`z   iste`dod
va qoboliyatini to`la namoyon etishi, huquq va erkinliklarini ro`yobga chiqarishi
uchun beqiyos imkoniyatlar yaratgani bilan qadrlidir.
“Bugun mustaqil taraqqiyot yillarida bosib o`tgan, oson kechmagan yo`limizni,
amalga   oshirgan   ishlarimizni,   erishgan   yutuq   va   marralarimizni   sarhisob   qilar
ekanmiz,   hech   shubhasiz,   xolisona   bir   xulosaga   kelishimiz   tabiiydir.   Yani
bundan o`n to`qqiz yil oldin yurtimizda erkin va mustaqil demokratik davlat va
ochiq fuqarolik jamiyatni qurish, iqtisodiyotimizni keskin va chuqur isloh etish,
aholimiz   manfaatlarini   himoya   qilishga   qaratilgan   kuchli   ijtimoiy   siyosatni
amalga  oshirish   bo`yicha  qabul  qilgan  azmu   qarorimiz  yakkayu  yagona   to`g`ri
qaror ekanini bugun hayotning o`zi tasdiqlab bermoqda”, - deydi Prezidentimiz
I.   A.   Karimov 5
.   “Vatanimizning   kelajagi,   xalqimizning   ertangi   kuni,
mamlakatimizning   jahon   hamjamiyatidagi   obro`-e`tibori   avvalambor
farzandlarimizning   unib-o`sib,   ulg`ayib,   qanday   inson   bo`lib   hayotga   kirib
borishiga   bog`liqdir.   Biz   bunday   o`tkir   haqiqatni   hech   qachon   unutmasligimiz
kerak ” 6
, - deb ta`kidlaydi Prezidentimiz. O`zbekiston Respublikasining “Ta`lim
to`g`risida”gi Qonuni hamda “Kadrlar
4 tayyorlash   milliy   dasturi   talablari   asosda   ta`limning   maqsadi,   vazifalari,
mazmuni,   shakli,   vositalari   hamda   prinsiplari   tanlanishi   birinchi   darajali
ehtiyojga aylandi.
Bugun   biz   tarixiy   bir   davrda   -   xalqimiz   o`z   oldiga   ezgu   va   ulug`   maqsadlar
qo`yib,   tinch-osoyishta   hayot   kechirayotgan,   ma`naviyatni   yengilmas   kuch
sifatida baholayotgan murakkab bir davrda yashamoqdamiz.
    O`zbek xalqi nihoyatda boy va rang-barang adabiy merosga ega bo`lib, u turli
davrlarda yaratilgan xalq og`zaki ijodi namunalari, turli janrlarda bitilgan hamda
asrlar   osha   o`z   qimmatini   yo`qotmagan   bebaho   asarlarni   o`z   ichiga   oladi.
Avvalambor   shuni   aytish   kerakki,   olis   ota-bobolarimizning   aql-   zakovati,   qalb
qo`ri,   mahsuli   bo`lmish   bu   noyob   yodgorliklarning   zamon   to`fonlaridan,
qanchadan-qancha   og`ir   sinovlardan   o`tib,   bizning   davrimizgacha   yetib
kelganining o`zida katta ma`no mujassam.
Jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar, insoniyat hayotiga turli yangiliklarning
kirib   kelishi   ta`lim   sohasida   ham   bir   qator   o`zgarishlar   qilinishini   taqozo
etmoqda.   Hozirgi   kunda   ta`lim   sohasida   erishilgan   yutuqlarni   saqlagan   holda,
bir   xillikdan   bir   qolipga   tushib   qolishdan   saqlanmoq   zarur.   Ta`limning   kishi
xotirasini   rivojlantirishga   asoslangan   turidan   inson   tafakkurini   har   tomonlama
rivojlantirish,   o`quvchilar   egallagan   bilimlarni   amaliyotga   qo`llash,   ularda
amaliy   ko`nikma   va   malakalar   hosil   etishga   qaratilgan   turiga   o`tishga   harakat
qilish   shu   kunning   talabidir.   Shunga   erishilsagina   Vatanimiz   kelajagi   bo`lgan
yosh   avlod   tarbiyasi   oldiga   qo`yilgan   vazifa   oqilona   hal   etilishi   mumkin.   Bola
hayotida   bog`chadan   so`ng   maktabning   dastlabki   davrlari   muhim   o`rin   tutadi.
Shu bois boshlang`ich ta`lim davri ta`lim jarayonidagi eng mas`uliyatli davrdir.
Bu paytda bolaning savodi chiqishi bilan birga, uning dunyoqarashi shakllanadi,
tafakkur qilish malakasi rivojlanadi.
O`zbekiston   Respublikasining   “Ta`lim   to`g ,
risida”gi   Qonuni   hamda
“Boshlang`ich ta`lim Konsepsiyasi”da ta`kidlanganidek, o`quvchilarni mustaqil
fikrlashga o`rgatuvchi, ijodiy tafakkurni rivojlantiruvchi usullarni qo`llab, ularga
fan   asoslaridan   chuqur   bilim   berish   hozirgi   zamon   boshlang`ich   ta`limining
5 asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi. Mazkur vazifani amalga oshirish uchun esa
yangi   pedagogik   texnologiyalar,   turli   xil   tarqatma   materiallardan   foydalanish
boshlang`ich   sinf   o`quvchisining   rivojlanishi   va   kamol   topishida   muhim
ahamiyat, kasb etadi. Ayniqsa, turli xil tarqatma materiallardan foydalanish juda
yaxshi   natija   beradi.   Ona   tili   va   o`qish   darslarida   turli   xil   tarqatma
materiallardan   foydalanish   bolalarning   og`zaki   va   yozma   nutq   madaniyati,
mustaqil fikrlash qobiliyati hamda ijodiy tafakkur faoliyatini rivojlantirib   boradi.
O`qituvchining   ta`lim-tarbiya   jarayonini   to`g`ri   va   oqilona   boshqara   olishi
o`quvchi   shaxsi   kamolotida   nihoyatda   ahamiyatlidir.   Bu   boradagi   ishlarni
muvaffaqiyatli hal etish, o`qituvchidan, albatta, chuqur bilim, izlanish, fidoiylik
hamda   katta   tajriba   talab   etadi.   Zero,   yosh   avlodni,   chuqur   bilimli,   mustaqil
fikrlaydigan qilib tarbiyalash boshlang`ich sinf o`qituvchilari zimmasidadir.
Bugungi   kunda   ta`lim   tizimida   olib   borilayotgan   islohotlar   o`quvchining
muayyan intelektual salohiyatini to`liq yuzaga chiqishiga olib keladi. O`qituvchi
ta`lim   samaradorligiga   xizmat   qiladigan   ijobiy   tajribalarni   o`rganmay   turib,
biron-   bir   muvaffaqiyatga   erisha   olmaydi.   Ona   tili   va   o`qish   darslaridagi
tarqatma   materiallardan   foydalanish   ustida   ishlash   jarayonini   takomillashtirish
hozirgi   davrdagi   dolzarb   vazifalardandir.   Bu   holat   bitiruv   malakaviy   ish
mavzusining   dolzarbligini   ko`rsatuvchi   dalillardan   biri   desak,   xato   qilmagan
bo`lamiz.
Kurs   ishining   maqsadi   :   2-sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   tarqatma
materiallardan foydalanish orqali o`quvchilar nutqini rivojlantirishning samarali
metodlari va usullarini aniqlash bilan belgilanadi.
Kurs  ishining vazifalari  : 2- sinf ona tili va   o`qish   darslarida o`quvchilar
nutqini o`stirishning, xususan, tarqatma 
materiallardan  foydalanishning psixologik va metodik asoslarini
belgilash; tarqatma   materiallardan   foydalanishning   ilmiy   asoslangan,
amaliyotda   tekshirib   ko`rilgan eng samarali yo`llari, usullari va bular bo`yicha
topshiriqlar tizimini ishlab   chiqish.
Kurs   ishining   predmeti:   2-sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   tarqatma
6 materiallardan foydalanishni samarali tashkil etish jarayonidir.
                    Kurs   ishining   obyekti:   2 -sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   tarqatma
materiallardan   foydalanishning   ilmiy   asosini   va   topshiriqlar   tizimini   ishlab
chiqish.
Kurs   ishining   ilmiy   farazi:   2-sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   tarqatma
materiallardan foydalanishning ilmiy asosi va topshiriqlar tizimi ishlab chiqilsa,
boshlang`ich sinflarda “Ona tili” dasturi takomillashtirilsa, “Ona tili” darsliklari,
o`quv   qo`llanmalari   va   didaktik   materiallar   mazmuni   shunday   so`zlar   bilan
boyitilsa,   o`quvchilar   nutqini   faollashtirishga   qaratilgan   mashqlar   tizimi   va
tarqatma materiallardan foydalanish tizimi ishlab chiqilsa, bularning o`quvchilar
nutq madaniyatini shakllantirishdagi o`rni, nutqning ta`sirchanligini oshirishdagi
ahamiyati ko`rsatilsa, o`quvchilarda muomala odobi shakllanadi, ularda chiroyli
so`zlash   madaniyati   yuzasidan   ilk   tushuncha   va   malakalar   hosil   bo`ladi,
bolalarning   tevarak   -   atrofni   aniq,   to`g`ri   har   taraflama   idrok   etishlari
ta`minlanadi;   binobarin,   darslarning   samaradorligini   bir   pog`ona   yuqori
ko`tarish imkoniyati yuzaga   keladi.
Kurs     ishining   metodologik   asosi:   O`zbekiston   Respublikasining   “Ta`lim
to`g`risida”gi   Qonuni,   “Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi”,   davlat   hujjatlari,
shuningdek,   boshlang`ich   ta`lim   bo`yicha   Davlat   ta`lim   standartlari,
“Boshlang`ich   ta`lim   konsepsiyasi”,   ona   tilidan   o`quv   dasturlari,   maktab
darsliklari,   boshlang`ich   sinflarda   maktab   darsliklarini   yaratish   mezonlari,
pedagogika, psixologiya va ona tili o`qitishning nazariy asoslarini tashkil etadi.
Kurs   ishining   metodlari:   2 -sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   tarqatma
materiallardan foydalanishga doir psixologik va metodik adabiyotlarni o`rganish
va ular yuzasidan nazariy mushohada   yuritish;
 dastur va darsliklarni tahlil   qilish;
 2-sinf ona tili va o`qish darslarida tarqatma
materiallardan  foydalanish bo`yicha darslarni kuzatish va tahlil   qilish;
 o`quvchilar so`z boyligi va nutqini o`rganish, unga tavsif   berish;
7  o`qituvchilar bilan suhbatlar o`tkazish, ilg`or ish tajribalarini o`rganish va  
umumlashtirish;
 -o`qituvchilarga mo`ljallangan savolnomalar tuzish va   javoblar
olish;
 -nazorat yozma ishlarini o`tkazish va ularni tahlil   qilish;
 tajriba - sinov materiallarini tayyorlash va uni   o`tkazish;
 tajriba   -   sinov   ishlarining   natijalarini   tahlil   qilish   va   xulosalar
chiqarish.
Kurs   ishining   yangiligi:   2 -sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   turli   xil   tarqatma
materiallardan foydalanildi, o`quvchilarga beriladigan zaruriy bilim, malaka  va
ko`nikmalar   tizimi   belgilandi,   2   -   sinf   o`quvchilarini   ona   tili   darslarining,
subekti-faol ishlovchisiga aylantirish yo`llari ishlab chiqildi.
         
8 I.BOB. 2- sinf ona tili va o'qish darslarida tarqatma  materiallardan  foydalanish
metodikasi
1.1.  2-sinf ona tili va o`qish darslarining maqsad va   vazifalari
O`zbekiston   Respublikasida   qabul   qilingan   “Ta`lim   to`g`risida»gi   Qonun   va   Kadrlar
tayyorlash Milliy dasturi yosh avlodni tarbiyalashning asosiy istiqbol va yo`nalishlarini
belgilab   berdi.   Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturida   ta`limni   tubdan   isloh   qilishning
asosiy   yo`nalishlari   ko`rsatib   berilgan.   Unda:   “Uzluksiz   ta`lim   ijodkor,   ijtimoiy   faol,
ma`naviy   boy   shaxs   shakllanishi   va   yuqori   malakali   raqobatbardosh   kadrlar   ildam
tayyorlanishi   uchun   zarur   shart-   sharoitlar   yaratadi” 7
,-   deb   ko`rsatilgan.   Shuningdek,
dasturda   qo`yilgan   maqsadga   erishish   yo`llari   ham   ko`rsatilgan.   Ta`lim   berish   ilg`or
pedagogik   texnologiyalarining   zamonaviy   o`quv-   uslubiy   majmualarini   yaratish   va
o`quv-  tarbiya  jarayonini   didaktik jihatdan  ta`minlash  umumiy  o`rta ta`limning asosiy
shartlaridan biri sifatida belgilangan. Darhaqiqat, tarqatma materiallar, ilg`or pedagogik
texnologiyalar   ta`lim   jarayonining   ta`sirchanligini   oshiradi,   o`quvchilarning   mustaqil
fikrlash jarayonini shakllantiradi, o`quvchilarda bilimga ishtiyoq va qiziqishni oshiradi,
bilimlarni mustahkam o`zlashtirish, ulardan amaliyotda erkin foydalanish ko`nikma va
malakalarini   shakllantiradi.   Davlat   ta`lim   standartlari   talabi   ham   bu   sohada   katta
ahamiyat kasb etadi. Chunki, davlat ta`lim standartlari Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi
talablari asosida tuzilgan bo`lib, unda mutaxassislar  tayyorlashda umumjahon talablari
asos   qilib   olingan.   Standart   talablari   asosida   ta`lim   jarayonida   ilg`or   pedagogik
texnologiya   talablariga   asoslanish,   ta`limni   jahon   taraqqiyoti   darajasida   tashkil   qilish
imkoniyati   mavjud.   Maktabda   bolalarni   o`qishga   o`rgatishdan   maqsad   og`zaki   nutq
yuzasidan o`quvchilarda mustahkam bilim hosil qilish, ishlab chiqarishning, hayotning
hamma   sohalarida   faol   ijodiy   faoliyat   ko`rsata   oladigan   savodli   va   madaniyatli
kishilarni   tarbiyalab   yetishtirishdir.   Umumiy   ta`lim   maktablarining   asosiy   vazifalari
yosh avlodga fan asoslaridan chuqur va mustahkam bilim berish, ularni amalda qo`llash
malakalarini hosil   qilishdir. 1
Boshlang`ich   ta`limda   ona   tili   predmeti   bolani   mantiqiy   fikrlashga   o`rgatadi,   ularning
tilning kommunikativ (aloqa-aralashuvga xizmat qilishi) vazifasini; o`z fikrini mantiqiy
izchillikda bayon qilish, o`zgalar nutqini eshitish orqali anglay olishlariga xizmat   qiladi.
1
  Shojalilov A., Toshmatova G., Matjonov S., Sariеv Sh. O’qish kitobi. 4–sinf uchun darslik. – T.: O’qituvchi, 2001. –352
9 Mazkur   kurs   ishida   2-sinf   ona   tili   darslarining   maqsad   va   vazifalari,   ona   tili   darslari
o`quvchilar   nutqini   so`zlar   bilan   boyitishga   mas`ulligini   hisobga   olgan   holda   lug`at
ustida   ishlash,   o`quvchilarning   savodxonligini   oshirishga   qaratilgan   imloviy   mashqlar
xususida   metodik   tavsiyalar   berildi.   Shuningdek,   darsda   o`quvchilarning   faolligini
oshirishga,   fikrlash   orqali   o`zlashtirishlarini   ta`minlashga   e`tibor   berilgan   holda   dars
namunalari   ishlab   chiqildi.   Ularda   o`quvchilarni   to`g`ri   talaffuzga,   til   ma`nolarini
to`g`ri anglashlariga, ham og`zaki, ham yozma nutqlarining savodli bo`lishiga, matndan
to`g`ri   nusxa   ko`chirib   yozish,   eshitib   va   yoddan   yozishga   o`rgatish;   tarqatma
materiallardan   samarali   foydalanishga;   Vatanimizning   istiqloldan   keyingi   taraqqiyoti,
o`tmishi,   milliy  urf-odatlari,  tarixiy  siymolari   haqida  bilim   berish,  umuman,  borliq  va
jamiyat   haqidagi   mavjud   bilimlarini   yanada   boyitish   maqsad   qilib   olindi.   Bularni
amalga   oshirishda   ona   tili   ta`limining   turli   metodlaridan,   metodik   ish   turlaridan
foydalanildi. Ular o`quvchini o`ylashga, izlanishga, xulosalar chiqarishga undaydi, ona
tiliga bo`lgan qiziqishlarini oshiradi.
Birinchi  sinfda ona tilini  o`qitish o`quvchilarning lug`at  boyligini  oshirish, og`zaki  va
yozma   nutqini   rivojlantirish   (ya`ni   to`g`ri   o`qish   va   yozish)ga,   fonetika,   leksika,   so`z
yasalishi,   grammatikaga   oid   bilimlarni   o`rganish   uchun   zamin   yaratishga   xizmat
qilmog`i lozim. Ona tili darslarida o`quvchilar “Tovushlar va harflar”, “Bo`g`in” “So`z
ma`nosi”, (“Shaxs va narsani bildirgan so`zlar”, “Belgini bildirgan so`zlar”, “Harakatni
bildirgan so`zlar”, “Sanoq va tartibni bildirgan so`zlar”) “Nutq va gap” kabi bo`limlar
asosida   tilga   oid   elementar   bilimlarni   egallaydilar.   Bunda,   asosan,   grammatik
tushunchalarni amaliy o`rgatishga e`tibor qaratilgan. O`quvchi mashq matnini o`qish va
yozish jarayonida grammatik tushuncha va qoidalarni amaliy bajarib boradi va keyingi
sinflarda bu qoida va tushunchalarni nazariy o`rganishga zamin yaratadi.
Asosiy   diqqat   bolaning   nutqi   va   lug`at   boyligini   oshirish,   imlo   savodxonligini   tarkib
toptirish,   ya`ni   to`g`ri   o`qish   va   yozish   ko`nikmasini   shakllantirish,   ona   tili   darslarini
samarali   tashkillashtirishga   qaratiladi.   Shuningdek,   ona   tili   darslarida   o`quvchilarning
chiroyli   yozuviga   e`tabor   qaratish   muhim   ahamiyatga   ega.   Chunki   birinchi   sinfdan
boshlaboq o`quvchilarning chiroyli yozuviga e`tabor qilinsa, yuqori sinflarda va hayoti
davomida inson did bilan chiroyli yozish malakasiga ega   bo`ladi. 9
O`qituvchi   o`quvchilarni   har   qanday   vazifani   ongli   bajarishga   maxsus   o`rgatadi.   Shu
maqsadda   darslikda   birinchi   uchragan   mashqlarni   bajarish   uchun   shu   mashq
10 topshirig`ini   nechta   qismdan   iboratligini   va   ularni   qaysi   tartibda   bajarish   zarurligini
o`quvchilarga   tushuntiradi.   Mashqni   sinfda   yoki   uyda   bajarganda   avval   nima   qilish
kerakligini,   topshiriqlarni   bajarish   tartibini   aniqlab   olish   va   tavsiya   qilingan   tartibda
bajarish   zarurligi   uqtiriladi;   o`quvchilar   o`zlari   bajargan   ishlarning   to`g`riligini
tekshirishga   o`rgatiladi.   Mashqlarni   ongli   bajarish   bilan   o`quvchilar   mashqni   nima
uchun, qanday maqsadda ishlaganlarini va u nimalarni o`rgatishini   tushunadilar.
Bu   sinfda   o`quvchilar   avval   grafik   shakli   talaffuziga   mos   bo`lgan   so`zlarni   yozishni
bilib   oladilar.   So`zlarni   harflarni   tushurib   qoldirmay   yoki   o`rnini   almashtirmay
yozishga o`rgatish tilni o`qitishda muhim vazifa hisoblanadi. Fonetik bilim va ko`nikma
grafik ko`nikma uchun asos bo`ladi.Shunung uchun yozuv malakasini  shakllantirishda
fonetik   material   amaliy   yo`nalishda   o`rgatiladi.   Shularni   hisobga   olib   darslikda   ko`p
mashqlar:   10   so`z   yoki   gap   yozishga   tayyorlash   (e`tibor   bilan   o`qish   aniq   tallaffuz
qilish); 2)izohlab yozish; 3)darslikdan tekshirish kabi bosqichlarni o`z ichiga   oladi.
O`quvchilarni   xatboshini   idrok   qilishga,   xatboshidan   yoza   olishga   o`rgatish,   ona   tili
darslarini   birinchi   kunidayoq   bu   ko`nikmani   mustahkamlab   borish   talab   qilinadi.
O`quvchilar bilimini nazorat qilish maqsadida ta`limiy, keyinroq o`quvchilar saviyasiga
mos   tekshirish   dektantlari   o`tkazish   rejalashtirilgan.   Diktant   yozdirilgach,   uni,   albatta
tekshirib, o`quvchilar yo`l qo`ygan kamchilik va xatolar
aniqlanadi, xatolar guruhlarga ajratiladi va yo`l qo`yilgan xatolarni to`g`irlashga, ayrim
xatolarning   oldini   olishga   yordam   beradigan   mashqlar   tayyorlanadi;keyini   ona-tili
darsining   ikkinchi   qismidan   20   daqiqa   vaqt   (ayrim   hollarda   bir   dars)   ajratib,   diktant
tahlili   va   xatolar   ustida   ishlash   mashg`uloti   o`tkaziladi.   Dasturga   ko`ra   1-2-sinflarda
o`quvchilar   yozgan   mashqlarning   barchasi   tekshirilishi   zarur.   Aks   holda   darslarning
samarasi   bo`lmaydi.
Kichik   yoshdagi   o`quvchilarga   ona   tilini   samarali   o`rgatish   uchun   ularni   tilni
o`rgatishga   qiziqtirish,ularning   o`quv   faoliyatini   faollashtirish   va   aqliy   faoliyatlariga
maqsadga   muvofiq   rahbarlik   qilish,   xususan   o`quvchilarga   materialni   o`zlashtirish
ussullarini o`rgatish zarur.
Yangi pedagogik texnalogiyalarni qo`llash bugungi kun talabi.
Shu   maqsadda   bir   necha   yaxlitlashtirilgan   (integralashtirilgan)   dars   turlaridan
namunalar   berildi.
11 Darslarda   test   savollari.tarqatma   materiallarni   qo`llash   taxminiy   berildi.   Har   bir
o`qituvchi   o`z   imkoniyati,   maqsadidan   kelib   chiqqan   holda   ularni   qo`llash   o`rinlarini
o`zgartirishi mumkin.
Dastur materiallarining o`quv yiliga taxminiy taqsimoti.
(Haftada 4 soatdan. 34 haftada 136soat)
1 chorak (36 soat). Takrorlash. Tutiq belgisi. O`zbek   alifbosi.
2 chorak (28 soat). Nutq. Matn. Gap. So`z va bo`g`in. Bo`g`in ko`chirish. Jarangli va
jarangsiz   undosh   tovushlar.Ularni   harf   bilan   ifodalash.   Aytilishda   tushib   qoladigan
undoshlar. So`z ichida ketma-ket kelgan bir xil   undoshlar.
3 chorak (40 soat). So`z ichida ketma-ket kelgan bir xil   undoshlar.
Narsa   va   shaxs   nomini   bildirgan   so`zlar.   Kishlarning   ismi   va   familiyasi,   hayvonlarga
qo`yilgan   nom,   shahar   qishloq,   ko`cha   daryo   nomlarida   bosh   harf.   Narsa   va   shaxs
harakatini bildirgan so`zlar.
4 chorak   (32   soat).   Narsa   va   shaxs   belgisini   bildirgan   so`zlar.   Sanoq   va   tartibni
bildirgan so`zlar. Gap. Bo`g`in. Bog`lanishli nutq. Yil oxirida   takrorlash.
Darslarda o`quvchilarning til  materiallarini  oson  o`zlashtirishlarini, grammatik tahlilni
sodda, aniq yo`llar bilan amalga oshirishlari uchun turli jadvallardan foydalaniladi.
Ona tili darslarini tashkil etishda o`quvchini fikrlashga, mulohaza yuritishga undovchi,
taqqoslash   va   kuzatishga   asoslangan   holda   xulosa   chiqarishga   yo`llovchi,   tahlilni
muayyan izchillikda amalga oshirishni ta`minlovchi topshiriqlar beriladi.
12 O`quvchilar to`g`ri, ongli o`qishni egallagan taqdirdagina ifodali o`qiy oladilar. Ifodali
o`qishga   o`rgatish   o`qishga   o`rgatish   bilan   bir   paytda   amalga   oshiriladi.   O`quvchilari
o`qishni  bilishni  namoyish etish  maqsadida  qichqirib o`qiydi. Bu o`quvchi  sog`lig`iga
salbiy   ta`sir   etadi,   eshituvchini   charchatadi.   Qichqirish   tufayli   o`quvchining   nafasi
yetmay,   o`qishni   oxirigacha   davom   ettira   olmaydi.   Shuni   hisobga   olgan   holda
o`qituvchi o`quvchilarga nafasni to`g`ri olish va to`g`ri sarflash namunasini ko`rsatishi,
tovushlarning   to`g`ri   artikulyatsiyasini   o`rgatishi,   adabiy   talaffuz   normalari   haqida
elementar   ma`lumot   berishi   lozim.   Ifodali   o`qishga   o`rgatishda   avvalo   o`qituvchi   o`zi
ifodali   o`qish   namunasini   ko`rsatishi   kerak.   Ifodali   o`qish   ko`rgazmalilikdir,   deydi
metodist olimlar.
Ifodali   o`qishga   o`rgatish,   birinchidan,   asar   qahramonlarining   xatti-   harakatini   tahlil
qilishni,   badiiy   til   vositalari   vazifasi   va   ma`nosini   tushuntirishni,   ikkinchidan,   asar
matnidagi pauzalarning o`rnini, nutq tempini belgilashni, uchinchidan, o`qishni mashq
qilishni   taqozo   etadi.   O`qish   darslari   shu   tarzda   o`quvchida   kitobga,   kitob   o`qishga
muhabbat uyg`otishi zarur.
O`qish darslarida asarda yozuvchi  aytmoqchi bo`lgan fikr - g`oyani ochish o`quvchini
tarbiyalashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Chunki   o`qish   darslarining   asosiy   vazifalaridan
biri o`quvchilarni axloqiy, estetik va mehnatsevarlik ruhida tarbiyalashdir.
Badiiy   asar   voqealari   til   vositasida   reallashadi.   Asar   tahlilida   asar   tilini   o`rganish
o`quvchilar   lug`atini   boyitadi,   nutqini   o`stiradi.   Dars   ishlanmalarida   bunga   alohida
e`tibor berildi. O`qituvchi ham sinf o`quvchilarining saviyasidan  kelib chiqib, asar  tili
tahlilini chuqurroq, kengroq ko`lamda uyushtirishi mumkin.
O`qish darslarida asar tahlili bilan bog`liq har bir ish o`quvchi shaxsini shakllantirishda
muhim ahamiyat kasb etadi.
Shunday   qilib,   ona   tili   va   o`qish   darslarining   asosiy   maqsadi   har   tomonlama   etuk,
barkamol shaxsni tarbiyalashdir.
13 1.2. 2-sinf o`quvchilarining ona tili va o`qish fanidan bilim, ko`nikma   va
malakalariga qo`yilgan asosiy   talablar
“Ta`lim   to`g`risida»gi   Qonunda   ta`limning   ravnaqi,   uning   insonparvarligi,   ta`lim   va
tarbiya   tizimining   uzluksizligi,   ilmiyligi   va   dunyoviyligi,   ta`limda   umuminsoniy   va
ilmiy qadriyatlarning ustuvorligi, davlat ta`lim standartlari doirasida hammaning bilim
olishi uchun imkoniyat yaratilishi bilan belgilanishi bejiz emas.
2-sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   tarqatma   materiallardan   foydalanish   bo`yicha
beriladigan zaruriy bilim, malaka va ko`nikmalar deganda biz o`quvchilarning kundalik
muloqat   -   muomala   madaniyati   hamda   ona   tilida   ish   yuritish   uchun   xizmat   qiladigan
bilim,   malaka   va   ko`nikmalar   tizimini   tushunamiz.   Demak,   bog`lanishli   nutqni
shakllantirish   va   rivojlantirishga   qaratilgan   bilim,   malaka   va   ko`nikmalar   tizimi
belgilangan   mavzular   bo`yicha   egallangan   zaruriy   bilim,   malaka   va   ko`nikmalar
tizimidir.   2-sinf   o`quvchilarining   bog`lanishli   nutqini   shakllantirish   va   rivojlantirish
uchun esa so`zning ma`nosini tushunish, uni to`g`ri va o`rinli qo`llash, gapni grammatik
jihatdan to`g`ri shakllantirish, talaffuz me`yorlari va gap ohangiga rioya qilish singarilar
muhim ahamiyatga ega. Bog`lanishli nutq uchun o`ta zarur bo`lgan dastlabki malaka va
ko`nikmalar o`quvchilarga avvalo 1-sinfdan boshlab singdiriladi.
«O`zbekiston   Respublikasida   umumiy   o`rta   ta`lim   to`g`risida»gi   Nizomda
ta`kidlanganidek:   «Boshlang`ich   ta`lim   o`qish,   yozish,   sanash,   o`quv   faoliyatining
asosiy malaka va ko`nikmalari, ijodiy fikrlash, o`zini-o`zi nazorat qilish uquvi, nutq va
xulq-atvor   madaniyati,   shaxsiy   gigiena   va   sog`lom   turmush   tarzi   asoslarining   egallab
olinishini ta`minlashga da`vat   etilgan».
Shu   asosga   ko`ra,   boshlang`ich   sinflarda   o`quvchilarning   umummadaniy   va   axloqiy
ko`nikmalari, dastlabki savodxonlik malakalari shakllantirilishi lozim.
Boshlang`ich   ta`lim   jarayoni   bolaning   mantiqiy   tafakkur   qila   olish   salohiyati,   aqliy
rivojlanishi,   dunyoqarashi,   kommunikativ   savodxonligi   va   o`z-   o`zini   anglash
salohiyatini shakllantirishga, jismonan sog`lom bo`lishga, moddiy borliq go`zalliklarini
his eta olishga, go`zallik va nafosatdan zavqlana olish,   milliy
14 urf-odatlarni o`zida singdirish va ardoqlash, ularga rioya qilishga o`rgatadi.
Boshlang`ich ta`lim bosqichi oldiga qo`yilgan vazifalarning bajarilishini nazorat qilish
ta`lim   standarti   orqali   amalga   oshiriladi.   Ta`lim   standarti   asosida   davlat   boshlang`ich
sinf   o`quvchilaridan   standartda   belgilab   qo`yilgan   ko`rsatkichlarga   erishishni   talab
qiladi   va   o`z   navbatida,   bu   ko`rsatkichlarga   erishish   uchun   zarur   bo`lgan   ta`limiy
xizmatlar va vositalar bilan ta`minlaydi.
Boshlang`ich   ta`lim   davlat   standarti   o`quv   predmetlari   bo`yicha   emas,   balki   ta`lim
sohalari   bo`yicha   belgilandi.   Ta`lim   sohalari   bo`yicha   standart   ko`rsatkichlari   7(6)-11
yoshdagi   bolalarning   rivojlanish   darajasi,   ehtiyoj   va   imkoniyatlaridan   kelib   chiqqan
holda ijtimoiy talab taqozo qilgan ta`lim mazmunining miqdoriga asoslanib belgilanadi.
Boshlang`ich   ta`lim   davlat   ta`lim   standartining   belgilanishi   shu   bosqichda   ta`lim
mazmuni   ko`lamini   chegaralash,   ta`lim   sohalarini   integratsiyalash   imkonini   beradi.
Davlat   ta`lim   standartini   belgilash   boshlang`ich   ta`lim   mazmunini   konseptual   asosga
tayangan holda modernizatsiyalash (davr talablari nuqtayi nazardan yangilash)ni ko`zda
tutadi .
Davlat   ta`lim   standarti   boshlang`ich   ta`lim   jarayoni   oldiga   qo`yilgan   ijtimoiy   talabga
asoslangan   holda   o`quvchilar   egallashlari   lozim   bo`lgan   bilim,   ko`nikma     va
malakalarga   qo`yiladigan   talablarni   belgilab   beradi.   Bu   esa,   o`z   navbatida,
o`quvchilarning   egallagan   bilim,   ko`nikma   va   malakalarini   baholash   mezonlarini
belgilashga   imkon   beradi.   Boshlang`ich   ta`lim   standartining   asosini   davlat   va
jamiyatning   dolzarb   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda,   ayni   shu   boshlang`ich   sinf
o`quvchilarida   ko`nikma   va   malaka   hosil   qilishga   qaratilgan   ta`lim   sohalarining
mujassamlashgan parametrlari tashkil   qiladi.
Boshlang`ich   ta`lim   standarti   mazkur   ta`lim   bosqichining   har   bir   ta`lim   sohasi   uchun
belgilangan standart parametrlari, mazkur ta`lim sohasining modernizatsiyalashtirilishi,
shu   mazmunning   tarkibiy   qismlari,   ta`lim   jarayonining   vosita   va   metodlari   hamda
umumpedagogik,   psixologik,   texnologik   tizimi   va   darajasini   belgilab   berishga   xizmat
qiladi. Bunda butun e`tibor boshlang`ich ta`lim berishning maqsadi yuzasidan butunlik,
uzviylik, tadrijiylik va to`laqonlilikni saqlab qolishga qaratiladi.
15 Boshlang`ich ta`lim bosqichiga davlat va jamiyat tomonidan qo`yiladigan talabda ta`lim
sohalari   bo`yicha   o`zaro   muvofiqlik,   mutanosiblik,   uyg`unlik   to`la   ta`minlangan
bo`lmog`i   kerak.   Shu   jihatdan   boshlang`ich   ta`lim   standartini   belgilash   ta`lim
jarayonining   tarkibini   va   xuddi   shu   tarkib   komponentlarining   mazmunini
modernizatsiyalash,   boshlang`ich   ta`lim   jarayonida   yangi,   zamonaviy   pedagogik
texnologiyani  qo`llash  imkonini  beradi. Quyidagi   pedagogik  omillar   ta`lim   jarayonida
yangi texnologiyalarni qo`llash uchun asos yarata oladi:
- boshlang`ich   ta`lim   jarayoniga   kiritilgan   har   bir   ta`lim   sohasi   bo`yicha
belgilanadigan   ta`lim   mazmuniga   mos   tarzda   o`quv   materialining   tadrijiy   tarzda
berilishini ta`minlash;
- ta`lim jarayonini ta`lim sohalarining maqsadiga bo`ysundirish va ta`lim sohalararo
maqsadlar mutanosibligini   ta`minlash;
- har   bir   ta`lim   sohasi   bo`yicha   boshlang`ich   sinf   o`quvchilarida   hosil   bo`ladigan
bilim,   ko`nikma   va   malakalarning   aniq   darajalarini   hamda   ta`lim   natijasini   baholash
mezoniga qo`yiladigan talablarni boshlang`ich ta`lim  standartining asosiy  parametrlari
bo`yicha ishlab   chiqish.
Boshlang`ich   ta`lim   standarti   ta`lim   sohalariga   qo`yilgan   standart   ko`rsatkichlarni
mujassamlashtiradi.   Standartning   mezon   va   parametrlarini   ta`lim   sohalarida   belgilab
qo`yilgan   ta`lim   standartining   ko`rsatkichlari   tashkil   etadi.   Ta`lim   sohalari   bo`yicha
ta`lim natijasining sifati xuddi mana shu ko`rsatkichlarga asoslangan holda aniqlanadi.
Bu   o`rinda,   belgilab   qo`yilgan   ko`rsatkichlar   umumlashtiriladi   hamda   aniq   o`lchov
birliklarida ifodalanadi.
Davrning   dolzarb   talablari   va   jamiyat   taraqqiyoti   bilan   barobar   rivojlanib   boruvchi
ta`lim   tamoyillariga   asoslanib,   jahon   tajribasiga   tayangan   holda   O`zbekiston
Respublikasidagi   boshlang`ich   ta`lim   tayanch   o`quv   rejasi   doirasiga   ona   tili,   o`qish,
matematika, tabiat hamda inson va jamiyat ta`limi sohalari kiritiladi.
Ona   tili   o`qish   ta`limi   bolalarning   tafakkur   qilish   faoliyatlarini   kengaytirishga,   erkin
fikrlay olishi, o`zgalar fikrini anglashi, o`z fikrlarini og`zaki  va yozma ravishda ravon
bayon qila olishi, jamiyat a`zolari bilan erkin muloqotda
16 bo`la olish ko`nikma va malakalarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Bu o`rinda ona tili
ta`limiga   o`quv   fani   emas,   balki,   butun   ta`lim   tizimini   uyushtiruvchi   ta`lim   jarayoni
sifatida   qaraladi.   Ona   tili   ta`limi   standarti   ko`rsatkichlari   bolani   fikrlay   olish,
ifodalangan fikrni anglash va o`z fikrini savodli, mantiqiy izchillikka rioya qilgan holda
bayon   eta   olishga   o`rgatish   nuqtai   nazaridan   belgilanadi.     Boshlang`ich   ta`lim
bosqichida   o`quvchilarning   ona   tili   ta`limi   sohasi   bo`yicha   tayyorgarlik   darajasiga
qo`yiladigan talablar quyidagi uch parametrli standart mezon orqali aks ettiriladi: o`qish
texnikasi,   o`zgalar   fikrini   va   matn   mazmunini   anglash   hamda   fikrni   yozma   shaklda
bayon etish   malakasi.
O`qish   texnikasi   bolaning   savodxonlik,   yozma   nutq   belgilarini,   talaffuzda   ifodalash
ko`nikmasini aniqlash maqsadida kiritilgan.
Bu parametr orqali o`quvchining notanish bo`lgan matnni ifodali o`qiy olish ko`nikmasi
aniqlanadi.   Bunda   miqdoriy   ko`rsatkich   sifatida   ifodali   o`qish   tezligi,   ya`ni   berilgan
matndan   minutiga   nechta   so`z   o`qiy   olish   ko`rsatkichi   belgilangan.   Sinfdan   sinfga
o`tish,   miqdoriy   ko`rsatkichdagi   belgilar   soni   oshishi   bilan   birga,   berilgan   matnni
o`qishdagi talablar ham bolaning yoshiga monand ravishda ortib boradi.
Matn   mazmunini   anglash,   o`zgalar   nutqini   eshitish   va   fikrini   anglash   malakasi
o`quvchining og`zaki bayon qilayotgan o`zgalar fikrini hamda yozma matn mazmunini
anglay   olish   darajasini   aniqlash   maqsadida   kiritilgan.   Bu   parametrning   ko`rsatkichlari
o`quvchi 10 minutda qancha sahifa matnni o`qishi, o`zgalar fikrini va matn mazmunini
anglash hamda uni og`zaki qayta bayon qilish darajasini aniqlaydi.
Fikrni   yozma   shaklda   bayon   etish   malakasi   murakkab   jarayon   bo`lib,   ona   tili
ta`limining maqsadi shu parametrda mujassamlashadi va o`quvchi tomonidan yaratilgan
matnda   aks   etadi.   Bu   parametr   bo`yicha   ta`lim   sifatining   natijasini   baholashda
o`qituvchi tomonidan quyidagi ko`nikmalarning darajasi   aniqlanadi:
- fikrning mantiqiy izchillikda   ifodalanganligi;
- mavzuning murakkablik darajasi (sodda, murakkab, aniq va   h.k.);
- tavsifning mavzuga muvofiqligi va   mukammalligi;
17 - tavsifda tilning ifoda vositalaridan foydalanish   darajasi;
- imloviy (yozma)   savodxonlik.
Bilimlarni   o`rganish   jarayoni   darslik   materiallari,   o`quvchilarning   nutq   tayyorgarligi
bilan   uzviy   bog`langan   holda   olib   boriladi.   Bu   ishlar   darslarning   samaradorligini
oshiradi.   Shu   bilan   birga   muammoli   darslarni   tashkil   qilishda   o`quv   materialini
o`rganishga   ko`p   vaqt   ketadi.   Shuning   uchun   o`qituvchi   vaqtni   ratsional   taqsimlashi,
ba`zi   ikkinchi   darajali   narsalarga   e`tibor   bermasdan,   mashg`ulotni   yangi   mavzuni
o`rgatishdan boshlashi lozim bo`ladi. Ona tili va o`qish darslarida mavzularni o`rgatish
bo`yicha   olingan   bilimlarni   mustahkamlash   uchun   “Ijodkorlar   bellashuvi”   o`tkazish
ko`zda   tutiladi.
Bellashuvda mavzu asosida tarqatma materiallar tarqatilab, mavzu bo`yicha savollarga
javob   berish,   gapning   chegarasini   aniqlash,   ma`lum   bir   mavzuda   xatosiz   va   chiroyli
yozish   singari   muammolar   bo`yicha   guruhlararo   bellashuv   o`tkazish   maqsadga
muvofiqdir.
2-sinf  ona  tili  va o`qish darslarida o`rganilayotgan mavzularni  yanada mustahkamlash
uchun   “Tarqatma   materiallar   olamiga   sayohat”   dars   mashg`ulotlari   o`tkaziladi.   Dars
mashg`ulotida   o`quvchilar   o`qituvchi   rahbarligida   tarqatma   materiallar   olamiga   sirtqi
sayohatga chiqadilar. Sayohat jarayonida o`quvchilar bir necha to`siqqa duch keladilar
(har   bir   o`quv   topshirig`i   bir   to`siqdir.)   Masalan,   “Qaysi   guruh   belgini   bildiruvchi
so`zlar ishtirokida tez matn yaratadi ” kabi, o`qituvchi tomonidan berilgan topshiriqlar
ustida   ishlash   bo`yicha   “Men   tez   va   to`g`ri   o`qiyman”   mavzusida   tarqatma
materiallardan foydalanib, o`yin - musobaqa tashkil etsak ham samarali bo`ladi. Mavzu
o`rganilib   bo`lingandan   keyin   o`quvchilardan   tarjimayi   hol   yozishni   talab   qilsak,   ular
qiynalmasdan yoza oladi.
Shunday   qilib,   2-sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   belgilangan   mavzular   bo`yicha
tarqatma   materiallar   asosidagi   zaruriy   bilimlar   shu   bilimlarga   muvofiq   keladigan
malaka   va   ko`nikmalarni,   ijodiy   faoliyat   tizimini   hamda   o`qituvchi   va   o`quvchi
orasidagi munosabatlarni o`z ichiga qamrab olgan.
18 II.BOB.  2-sinf ona tili va o’qish darslarida qo’llaniladigan tarqatma material
turlarini o’rganish
2.1. 2-sinf ona tili va o`qish darslarida tarqatma materiallardan foydalanish
masalalari.
O`qitishning   ko`rgazmali   metodlarini   qo`llash   Ya.   A.   Komenskiyning   “Buyuk
didaktika”   asarida   o`z   ifodasini   topgan   ko`rgazmalilikning   didaktik   prinsipidan   kelib
chiqadi.   o`quvchilar   sezib   idrok   etishi   mumkin   bo`lgan   narsalarni,   albatta,   sezgilar
vositasi   bilan,   ya`ni   ko`rish   mumkin   bo`lgan   narsalarni   ko`z   bilan   ko`rib,   eshitish
mumkin bo`lgan narsalarni quloq bilan eshitib, hidi bor narsalarni hidlab ko`rib, ta`mini
sezish mumkin bo`lgan narsalarni tatib ko`rib, ushlab sezish mumkin bo`lgan narsalarni
bilib olishlari kerak”,- deb yozgan   edi.
O`qitishning   ko`rgazmali   metodlarini   barcha   yirik   pedagoglar   ma`qullashgan   va
rivojlantirishgan.   I.   G.   Pestalotssi   bunday   yozgan   edi:   “Mening   eng   muhim,
boshlang`ich   nuqtayi   nazarim   quyidagilardan   iboratdir:   tabiatning   o`zini   kishi
tomonidan   mushohada   qilishi   o`qitishning   yagona   haqiqiy   poydevori   hisoblanadi,
chunki   u   inson   bilimining   yagona   asosi   hisoblanadi.   Bundan   keyin   keladiganlarning
hammasi   ana   shu   hissiy   idrokning   shunchaki   bir   natijasi   yoki   mavhum   tushunchasi
hisoblanadi   ”.   Pestalotssi   ko`rgazmalilik   prinsipini   ma`lum   darajada   boyitdi.   U
ko`rgazmalilikning   zarurligini   himoya   qilish   bilan   bir   vaqtda,   sezgi   organlari
atrofimizdagi   borliq   to`g`risida   tartibsiz   ma`lumotlar   olib   keladi,   deb   hisoblagan   edi.
Ta`lim   kuzatishlaridagi   tartibsizlikni   yo`qotish,   buyumlarni   aniq   belgilab   berishi,
ularning   bir   turdagilarini   va   o`zaro   yaqinlarini   esa   birlashtirishi,   ya`ni   tushunchani
shakllantirishi   kerak.
Ko`rgazmalilikning   o`quv   jarayonida   nihoyatda   muhim   ahamiyatga   ega   ekanligi
to`g`risida   kundalik   kuzatishlar   va   kishilarning   kundalik   ish   tajribalarigina   emas   (yuz
marta   eshitgandan   bir   marta   ko`rgan   yaxshi),   balki   maxsus   tajribalar   ham   guvohlik
beradi.
Ko`rgazmali   idrok   katta   imkoniyatlarga   ega.   Eslab   qolishda   ko`rgazmalilikning   o`zi
emas,   balki   ularning   nutq   va   amaliy   faoliyat   bilan   biriktirilishi   eng   yuqori
samaradorlikka ega bo`ladi.
19 O`qitishda qo`llaniladigan ko`rgazmali vositalarga quyidagilar kiradi:
l. O`qituvchining namoyish qilishi, ekskursiya, sayr va hokazolar davomida
o`quvchilar tanishadigan asl holidagi tabiiy obyektlar.
- Real   obyektlarni   aks   ettiruvchi   maxsus   tayyorlanadigan   illyustratsiya-   tasviriy
vositalar-plakatlar, sxemalar, tarqatma materiallar, rasmlar,   fotosuratlar.
- Ko`rgazmalilikning shartli-ramziy vositalari-kartalar,   globuslar.
- Tabiiy-matematik yo`nalishdagi priborlar,   modellar.
- Ko`rgazmalilikning   texnik   namoyish   qilish   vositalari-kino,   diafilmlar,
diapozitivlar.
- Tovush, ko`rish-eshitish vositalari-video yozuv.
Shundan   ta`limning   ko`rgazmali   metodlarini   ikki   guruhga:   illyustratsiya   metodlari   va
namoyish qilish metodlariga ajratish   mumkin.
Illyustratsiya metodlariga-plakatlar, kartalar, chizmalar, sxemalar, tarqatma materiallar,
rasmlar, fotosuratlar, jadvallar, grafiklar   kiradi.
Namoyish   qilish   metodlariga-priborlar,   dinamik   qo`llanmalar,   texnik   namoyish   qilish
vositalari-kino, diafilmlar, diapozitivlar, tovush, ko`rish-eshitish vositalari kiradi.
Hamma maktab kabinetlarida plakat, tarqatma materiallar, karta va boshqa ko`rgazmali
qurollarning turlari mavjud bo`lib, ular uchun maxsus joylar ajratilgan. Ularni tez topib
olish   uchun   kabinetlarda   maxsus   ko`rsatkich-kataloglar   mavjud   bo`lishi   kerak.
Maktablarda   bosma   usuldagi   didaktik   materiallar,   albomlar   va   shu   kabi   individual
ko`rgazmali vositalar ham   mavjud.
Darslarda   ko`rgazma   vositalardan,   tarqatma   materiallar   o`quvchilarning   fikrlash
faoliyatlarini, nutqiy muomalasini oshiradi. Ya`ni o`quvchi chuqur va mustahkam eslab
hamda xotirada saqlab qolishi shart bo`lgan narsalar, uning saviyasi, dunyoqarashining
bir qismiga aylanadigani - u mustahkam eslab qoladigan obyektdir.
Ma`lumki,   o`qituvchi   o`quv   yili   davomida   har   bir   darsda   tarqatma   materaldan
foydalanadi.   Bu   materiallar   shu   sinfning   ona   tili   darsligi   materiallariga   qo`shimcha
bo`lib, ancha ilgari o`tilgan materiallarni takrorlash, esga tushurish, chuqurlashtirishda
ham,   2-sinfda   o`rganiladigan   va   yil   davomida   o`rganilgan   materialarni   takrorlab
20 mustahkamlashda ham, nihoyat, 2-sinfda o`rganilganlarni
umumiy tarzda takrorlab, tizimlashtirishda ham o`qituvchiga yordamchi materal sifatida
xizmat qiladi.
O`qituvchi,   bir   tomondan,   ona   tili   darsligi   materiallarni   (ham   nazariy,   ham   amaliy
materaillarni)   puxta   bilishi,   ikkinchi   tomondan,   shu   sinf   uchun   tuzilgan   tarqatma
materiallarni ham yaxshi o`rgangan bo`lishi kerak.
O`quvchilar   dastlab   darslikda   berilgan   topshiriqlarini   goh   o`qituvchi   yordamida,   goh
mustaqil   ravishda   o`qib,   uni   bajarish   tartibini   va   yo`llarini   o`rgandilar,   undan   so`ng
tarqatma kartochkalar bilan mustaqil ishlaydilar.
Tarqatma  materiallarining  topshiriqlari   xilma-xil  bo`lib,  ular  o`quvchilarning  mustaqil
ishini   uyushtirishda   va   shu   orqali   ularda   mustaqil   fikr   yuritish,   izlanish,   tahlil   qilish,
xilosalar chiqarish kabi malakalarni hosil qilishda muhim ahamiyatga   ega.
Tarqatma   materiallar   bilan   to`g`ri,   tizimli,   maqsadga   mos   ishlashni   uyushtirgan
o`qituvchi   mustaqil   ishlarni   uyushtirish   va   uni   tadrijiy   takomillashtirib   borish,
o`quvchilarning   o`zlastirish   darajasini   tekshirish,   bo`sh   o`zlashtiradigan   o`quvchilarni
aniqlab, ular bilan yakkama-yakka ishlash,   o`quvchilarning mavzular yuzasidan olgan
bilimlarini   kengaytirish,   mustahkamlash,   o`quvchilarda   mustaqillik,   javobgarlik,   o`z-
o`zini   tekshirish,   umuman,   ularda   bilimga,   o`qish-   o`rganishga,   mustaqil   ishlashga
qiziqish   uyg`otish,   izlanuvchanlik,   topqirlik,   ijodiy   va   ongli   yondashish,   grammatik
qoidalarini,   to`g`ri   yozuv   va   to`g`ri   talaffuz   normalarini   o`zlashtirshlariga   erishish
mumkun.
Tarqatma materiallardan sinfda bajariladigan topshiriq sifatida ham, uy vazifasi sifatida
ham   foydalanish   mumkin.   Shuningdek,   bir   kartochka   materialidan   boshqa   mavzuda
foydalanish ham mumkin.
Tarqatma   materiallarda   o`quvchilarning   o`g`zaki   va   yozma   nutqini   o`stirish,   berilgan
so`zlar bilan gaplar, matnlar tuzish; tushirib qoldirilgan so`zlarni mazmunga mos holda
o`rniga   qo`yish;   aniq   grammatik   (fonetik,   orfografik,   orfoepik,   morfologik,   sintaktik,
punktuatsion)   topshiriqlarni   tushunib   bajarish   shartidan   kelib   chiqadigan   topshiriqlar
berilgan.
O`qituvchi bu didaktik materiallaridan foydalanish   davrida o`quvchilarning
bilim darajasini, mustaqil ishlay olish xususiyatini hisobga olishi lozim. 
21 2.2.   2-sinfda ona tili, o`qish va xat-savod o`rgatishda qo`llaniladigan tarqatma
materiallar
Ona   tili   va   o`qish   darslarida   kesma   harflar   va   bo`g`inlar,   predmet   rasmlari,   syujetli
rasmlar, topshiriqli kartochkalar, kabi tarqatma materiallardan, kartondan yasaladigan
tasmachalardan foydalaniladi.
Kesma harflar bilan quyidagicha ishlanadi:
- Biror   so`z rasm va biror tarqatma material mazmuni muhokama
qilinib,   tovushlar   mashqi   o`tkazilgach,   shu   tovushlar   kesma   harflar   bilan
almashtirilib, doskaga so`z yoki kichik gaplar tuziladi.
- Kesma harflar yordamida tuzilgan so`zlardan ayrim harflarni olib qo`yish (bor-
or, bo`r- o`r, she`r-sher), uni boshqa harflar bilan almashtirish (bir- ber, bor-bur-bo`r)
mumkin.
- Yozuv   darslarida   biror   so`zni   yozishdan   oldin   shu   so`z   kesma   harflar   bilan
tuzdiriladi va o`qitiladi. Bolalar tuzilgan so`zlardagi bosma harflarni yozma shakllari
bilan ifodalash malakasiga ega bo`ladilar. Bular orfografik xatolarni ham oldini oladi.
- Kesma harflar bilim darajasi har xil bo`lgan bilan ishlashda ham   qulay.
Kesma harflar bilan ayrim bolalarga so`z tuzdirilsa, boshqalariga gap tuzdiriladi.
- Ulgurmovchi   o`quvchilarni   o`qishga   o`rgatishda   ham   kesma   harflar   yaxshi
yordam   beradi.   Bunday   o`quvchilarga   avval   ikki   harfli,   so`ng   3-4   harfli   so`zlar
tuzdirilib o`qitiladi.
- Kesma   harflar   bilan   surunkali   ishlash   bolalarning   bo`g`inlab,   so`zma-   so`z,
ravon o`qish ko`nikmalarini   tarbiyalaydi.
Turli   predmet   rasmi   tasvirlangan   tarqatma   materiallardan   savod   o`rgatish   davrining
barcha bosqichlarida foydalanish maqsadga muvofiq. Rasmlar yordamida o`rganilgan
tovush va harfni mustahkamlash uchun quyidagi mashq turlari o`tkaziladi: a) nomida
o`rganilgan tovush-harflar ishtirok etgan rasmlar ko`rsatiladi; b) rasmda tasvirlangan
predmetning nomidagi birinchi harfni yozadilar kesma harfdan topadilar; v) nomining
22 bosh   harfiga   moslab   predmet   rasmini   guruhlaydilar;   nomi   to`liq   yozilgan,   biror
bo`g`ni yoki birinchi harfi yozilgan rasm-kartochkalardan foydalanish ham mumkin.
O`qituvchi   konvertga   o`rganilgan   so`zlarga   mos   rasmlar   solib,   o`quvchilarga
tarqatadi   va   konvertdan   o`rganilgan   so`zlarga   mos   rasmlarni   tanlashni   buyuradi.
Rasm-kartochkalari  bilan birga  o`rganilgan harflar  solingan konvert  ham  tarqatilishi
mumkin.   Bunda   o`qituvchi   rasm   nomini   aytadi,   o`quvchilar   shu   rasmni   topib,
konvertdan uning birinchi harfini topib ustiga qo`yadilar. Syujetli rasmlar yordamida
gaplar tuzdiriladi .
Topshiriqli kartochkalarda “Rasmni ko`r va ayt”, “Rasmni ko`r, nomini doskaga yoz”
kabi   topshiriqlar   bo`ladi.   Yuqoridagi   tarqatma   materiallardan   bolalarning   bilim
saviyasini, qobiliyatini hisobga olgan holda foydalaniladi.
Tasmachalar   gap   tuzishda   qo`llaniladi.   Tasmachani   o`qituvchi   kartondan   quyidagi
ko`rinishda tayyorlaydi.
---- -------------- ---------------- (3 so`zli darak gap uchun )
---- -------------- ----------------- ? (3 so`zli so`roq gap uchun)
---- -------------- ---------------- ! (3 so`zli his-hayajon gap uchun)
Har   bir   so`zni   ifodalaydigan   tasmacha   (   ------)   alohida   bo`ladi.   So`zning   necha
bo`g`inli   ekanini   ham   ko`rsatish   lozim   bo`lganda   tasmachalar   chiziqlar   bilan
bo`linishi   mumkin.   Tasmachalar   kam   vaqt   sarflashga   va   darsga   bolalarning
qiziqishini oshirishga yordam beradi.
Fonarchalar   ham   karton   qog`ozdan   tayyorlanadi.   O`quvchining   topshiriqni   to`g`ri
yoki   noto`g`ri   bajarayotganini   qolgan   o`quvchilar   fonarchani   ko`tarish   orqali
aytadilar.   Yashil   fonarcha   topshiriqning   to`g`ri   bajarilganligini,   qizil   fonarcha
noto`g`ri bajarilganini   ifodalaydi.
Xat-savod o`rgatishda epidiaskop, magnitofon, kinoapparat, televizor, kadoskop kabi
texnik vositalardan foydalaniladi. Masalan,  epidiaskop orqali kichkina harf, bo`g`in,
so`z yoki rasmlar kattalashtirib ko`rsatiadi.
Bolalar   talaffuzidagi   nuqsonlarni   bartaraf   etish,   nutqini   ravon   qilish,   ifodali   o`qish
malakalarini egallashlari uchun magnitofon lentasi orqali o`qilishi qiyin so`zlar, she`r,
23 ertak   va   qo`shiqlar   eshittiriladi.   Bu   jarayon   3   minutdan   oshmasligi   kerak.   Buning
uchun   magnitofon   lentasiga   o`quvchilarga   tavsiya   etiladigan   so`zlar,   badiiy   asarlar
oldindan   o`qish   normalari   asosida   yoziladi.   Masalan,   “Sholg`om”   ertagi
videomagnitofondan   eshittirilishi,   so`ng   o`quvchilarga   uning   mazmunini   gapirtirish
mumkin.   Shundan   so`ng   kitobdagi   rasmlar   asosida   ertak   mazmuni   qismlarga
bo`linadi.
r   tovushining   to`g`ri   talaffuzi   o`rganilayotganda   traktor,   tramvay,   sentabr,   oktabr,
noyabr   kabi   so`zlar   dastlab   bo`g`inlab,   keyin   bo`g`inlamay   butunicha
videomagnitofondan eshittiriladi. So`ng bu so`zlar talaffuzi o`quvchilarga mashq
qildiriladi. Shu so`zlar yuzasidan mantiqiy mashq o`tkaziladi, ya`ni bolalar so`zlarni
guruhlab, bir so`z bilan aytadilar. Yoki tarkibida r tovushli so`zlar ko`p ishtirok etgan
she`r eshittirilishi mumkin:
Archa, archa, jon  archa,  Yaproqlaring ninacha. Atrofingda aylanib, Qo` shiq aytadi  
barcha.
Sinfdan   tashqari   o`qish   uchun   tanlangan   asarlardagi   personajlar   nutqi   dialog   tarzida
(erkak   yoki   ayol,   qo`y   yoki   bo`ri   tovushini   ifodalab)   yozib   olinib,   eshittirilishi
mumkin.
Sinfda   jamoa   bo`lib   ishlash,   o`rgangan   harflar   ishtirokida   bo`g`in,   so`z,   gap   tuzish
uchun   odmi   matodan   tikilgan   katta   “Harf   kassasi”   bo`lishi   shart.   Bo`g`in,   so`z
tuzishda   kerakli   harflarni   tez   topish   uchun   “Harf   kassasi”ga   40   xonali   cho`ntaklar
tikilib,   o`rganilgan   harflardan   biri   alifbe   tartibida   cho`ntakcha   ustiga   yopishtiriladi,
qolganlari   esa   cho`ntak   ichiga   solib   qo`yiladi,   yopishtiriladigan   harflarning   unlisi
qizil rangda, undoshi esa ko`k yoki qora rangda bo`lishi zarur.
Har   bir   o`quvchida   “Harf   kassasi”   bo`lib,   ular   bilan   ham   xuddi   sinf   “Harf   kassasi”
dagidek   ish   olib   boriladi.   Kesma   harflarning   katta   shakldagisi   sinf   “Harf   kassasi”
uchun   foydalanilsa,   “Alifbe”ga   ilova   tarzida   berilgan   harflarni   esa   har   bir   o`quvchi
qirqib   olib,   o`zining   “Harf   kassasi”ga   o`rgangan   harfini   yopishtirib,   boshqalarini
kassada saqlaydi.
“Harf   kassasi”   o`quvchilarni   bo`g`nlab   va   keyinchalik   so`zlarni   to`liq   o`qishga,
to`g`ri   yozishga   o`rgatishda,   gap,   so`z,   bo`g`in   va   tovushlarni   sintezlashda   ayniqsa
24 ahamiyatlidir.
So`z   va   gaplarni   faqat   “Harf   kassasi”da   yozdiribgina   qolmay,   balki   sirli   mato   deb
atalgan   ko`rgazmali   quroldan   ham   foydalanish   mumkin.   Uni   tayyorlash   uchun   bir
metr   odmi   paxmoq   mato   olib,   ilish   uchun   uning   yuqori   va   past   tomoniga   ingichka
taxtacha   qoqiladi   va   doska   yoniga   ilib   qo`yiladi.   Paxmoq   matoning   tukli   tomoniga
xuddi “Harf kassasi”dek, bo`g`in, so`z va gaplar tuzamiz. Faqat harflarning orqasiga
jilvir qog`oz yoki yelim surtib qum yopishtiriladi.   Harflar orqasidagi qum donachalari
paxmoq   tuklariga   yopishadi   va   harf   terilaveradi.   Buni   sirli   mato   deb   atashimizning
boisi ham shunda, harflarning osonlik bilan terilishi bolalarga sirli va zavqli tuyuladi.
Sirli   mato   qo`llanmasidan   matematika,   tasviriy   san`at,   mehnat   darslarida   ham
foydalanish mumkin.
“Harf  terish kartoni” ham  mashg`ulotlarni jonlantiradi. Uni  tayyorlash uchun eni 70
santimetrni,   bo`yi   90   santiometrli   karton   olinib,   unga   eni   4   santimetrm   uzunligi
taxminan 30 santimetrli 5 ta karton lenta yopishtiriladi. Har  bir  karton lenta orasida
10-15   yeridan   joy   qoldiriladi.   Bu   lentalar   orasining   pastki   yarmiga   yelim   surtilib,
kartonga   besh  qator   qilib  yopishtirib  chiqiladi.  Kartonning  o`ng,  chap  hamda  pastki
tomonlariga   36   ta   ochiq   konvert   yopishtiriladi.   Kesma   harflar   konvertchalarga   bir
qismi ko`rinadigan qilib solib   qo`yiladi.
2-sinf   ona   tili   darslarida   o`quvchilar   bilimini   oshirish   va   o`qituvchining   mehnatini
samarali qilish vositalaridan biri o`qitishning ko`rgazmali bo`lishidir.
Metodist   S.   Matchonov   ko`rgazmalilikning   didaktik   ahamiyatini   ta`kidlab,   shunday
qiyosiy fakt keltirgan edi: “Siz bolaga qandaydir beshta noma`lum so`zni o`rgating, u
bu so`zlarni bilib olguncha uzoq vaqt ketadi va behuda bosh qotiradi. Lekin suratlar
vositasida o`rgatilgan 20 so`zni o`quvchi hash-pash deguncha o`rganib oladi” 19
.
Ayniqsa,   ona   tili   darslarida   ko`rgazmali   qurollardan   foydalanish   darsning
samaradorligini   yanada   oshiradi.   Jumladan,   ish   harakatni   bildirgan   so`zlarni
o`rganishda   ko`pgina   mavhum   tushunchalar   mohiyati   aniqroq   ochiladi.   O`quvchilar
ularni puxta o`zlashtirib oladilar.
1. O`quvchilar   tarqatma   materiallar,   jadval   va   grafik   vositalar   bilan   ishlash
davomida bog`lanishli nutq malakalarini ham takomillashtirib   boradilar.
25 2. O`quvchilarning darsga qiziqishi   oshadi.
3. Tabiat   va   jamiat   hodisalarini   bilish   faoliyatining   asosiy   bosqichlari,   jonli
kuzatish,   tahlil   qilish,   qiyoslash   va   umumlashtirish   haqida   dastlabki   tushuncha   va
malakalarga ega   bo`ladilar.
2-sinf o`quvchilari yoshiga mos va materialning xarakteri har bir darsda ko`rgazmali
quroldan   foydalanishni   taqozo   etadi.   O`quvchi   qancha   yosh   bo`lsa,   materialni
ko`rgazmalilik   orqali   o`rgatishga   shunchalik   zaruriyat   tug`ladi.   Ikkinchidan,
o`quvchiga   ko`rsatilmagan   fakt   va   material   ko`pincha   mavhum   bo`ladi.   O`quvchi
yangi fakt va hodisani ko`rib idrok etsa, uning mohiyatini tezroq aniqlaydi. O`quvchi
ko`rish orqali ham predmet - hodisa haqida ham, ularning tildagi ifodasi haqida bilim
oladi.
Didaktika  tarixida   ham   ko`rgazmalilikning  o`rni   va  mohiyati   alohida  e`tirof   etilgan.
Bu ona tili o`qitishning asosiy tamoyillaridandir.
2-sinfda o`qitishni ko`rgazmali o`tkazish uchun barcha shart-sharoit mavjud. Texnik
vositalar   o`qitishning   ilmiy   va   g`oyaviy   tomondan   yaxshilanishida   eng   muhim
omillardandir.   Ilg`or   o`qituvchilar   bu   imkoniyatlardan   samarali   foydalanib,   o`z
o`quvchilarining ona tilini puxta bilishlariga erishmoqdalar.
Ko`rgazmali   qurollardan   yangi   bilim   berishda   ham   foydalanish   mumkin.   Masalan:
Ish   harakatni   bildiradigan   so`zlar   haqida   o`quvchilarga   ma`lumot   berilayotganda
qizlar giloslarni terayaptilar yoki do`ppi tikayotgan chevarning rasmidan foydalanilsa,
harakat   bilan   narsa   orasidagi   munosabatni   tushunib   olish   uchun   katta   imkoniyat
yaratiladi.   Harakatning   bajarilganini   yoki   bajarilmaganini   tuzgan   gaplaridan
ajratiladi.
Ish   harakatni   bildiradigan   so`zlarni   o`qitish   yo`llari   bo`yicha   2-sinfda   olib   borgan
tajriba darslarida tarqatma materiallardan foydalandim. Har bir o`qituvchi o`quv yili
davomida   darslarda   tarqatma   material,   kartochkalardan   foydalanadi.   Bu   materiallar
o`tiladigan   dars   mavzusi   materialiga   qo`shimcha   bo`lib,   oldin   o`tilgan   mavzularni
takrorlash, esga tushurishda o`quvchiga yordamchi material sifatida xizmat qiladi.
O`quvchilar   dastlab   darslikda   berilgan   mashq   topshiriqlarini   goh   o`qituvchi
yordamida, goh mustaqil ravishda o`qib, uni bajarish tartibi va yo`llarini o`rganadilar,
26 undan so`ng tarqatma kartochkalar bilan mustaqil ishlaydilar.
Kartochkalar   bilan   to`g`ri,   maqsadga   mos   ishlashni   uyushtirgan   o`qituvchi   mustaqil
ishlarni uyushtirish va uni tadrijiy takomillashtirib borish,
o`quvchilarning o`zlashtirish darajasini tekshirish, bo`sh o`zlashtiruvchi o`quvchilarni
aniqlab, ular bilan yakkama-yakka ishlash o`quvchilarning mavzular yuzasidan olgan
bilimlarini   kengaytirib,   mustahkamlash,   o`quvchilarda   mustaqillik,   javobgarlik,   o`z-
o`zini   tekshirish,   mustaqil   ishlashga   qiziqish   o`yg`otish,   izlanuvchanlik,   topqirlik,
ijodiy   va   ongli   yondashish,   grammatik   qoidalarni   to`g`ri   yozuv   va   to`g`ri   talaffuz
qilish   me`yorlarini   o`zlashtirishga   erishish   mumkin.   Asosan,   o`quvchilarda   mavzu
yuzasidan malaka va ko`nikmalari shakllanadi.
2-sinf  ona tili  darslarida ish harakatni  bildirgan so`zlarni o`tishda quyidagi tarqatma
materiallardan foydalaniladi.
27 XULOSA
2-sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   tarqatma   materiallardan   foydalanish   bo`yicha
o`tkazilgan   tajriba-sinov   ishlarining   natijalariga   asoslanib,   quyidagi   xulosalarni
chiqarish mumkin.
2-sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   tarqatma   materiallardan   foydalanishdan   asosiy
maqsad o`quvchilarni bilimlar olamiga olib kirish, so`z sehrining jilolaridan bahramand
etish   hamda   nutqiy   malakalar   ustida   ishlash   o`qitishning   asosiy   yo`nalishini   tashkil
etadi.
Aniqlovchi tajriba ishlari shuni ko`rsatdiki, 2-sinf ona tili va o`qish darslarida tarqatma
materiallardan to`g`ri va o`rinli foydalana olmasligi tufayli jiddiy qiyinchiliklarga duch
kelmoqda.
2-sinf   ona   tili   va   o`qish   darslarida   tarqatma   materiallardan   foydalanishda
topshiriqlarning sharti amaliy maqsadlarni ko`zlashi kerak.
Tarqatma   materiallar   o`quvchilar   nutqini   o`stirish   yoki   ularda   sinchkovlik,
kuzatuvchanlikni rivojlantirishga xizmat qilmog`i kerak.
Tarqatma materiallar o`tilgan mavzularni takrorlash, mustahkamlash, olingan bilimlarni
sistemalashtirish   maqsadida   ishlatiladi.   Kartochkalarni   tarqatishdan   avval   o`quvchilar
o`qituvchi   bilan   birgalikda   darslikda   berilgan   mashqlarni   bajarib,   mashqlar   shartini
tushunish, bajarilish tartibini va yo`llarini o`rganishga qaratilishi   lozim.
Tarqatma   materiallar   bilan   ishlashda   o`qituvchi   har   bir   o`quvchining   individual   bilim
darajasini,   bilimlarni   o`zlashtirish   darajasini,   ularning   har   bir   mavzu   yuzasidan
o`zlashtirgan   bilim   darajalarini   alohida   tarzda   qayd   qilib   borish   imkoniyatiga   ega
bo`lishi, bundan tashqari, tarqatma materiallardan foydalanishda bo`sh o`zlashtiradigan
o`quvchilar   bilan   alohida   ishlash,   o`quvchilarning   mustaqil   ishlarini   izchil   ravishda
murakkablashtirib borish imkoniyatini e`tiborga olishi kerak.
Tarqatma  materiallarining  topshiriqlari   xilma-xil  bo`lib,  ular  o`quvchilarning  mustaqil
ishini   uyushtirishda   va   shu   orqali   ularda   mustaqil   fikr   yuritish,   izlanish,   tahlil   qilish,
xilosalar chiqarish kabi malakalarni hosil qilishda muhim ahamiyatga   ega.
Tarqatma   materiallar   bilan   to`g`ri,   tizimli,   maqsadga   mos   ishlashni   uyushtirgan
o`qituvchi   mustaqil   ishlarni   uyushtirish   va   uni   tadrijiy   takomillashtirib   borish,
28 o`quvchilarning   o`zlastirish   darajasini   tekshirish,   bo`sh   o`zlashtiradigan   o`quvchilarni
aniqlab, ular bilan yakkama-yakka ishlash,   o`quvchilarning mavzular yuzasidan olgan
bilimlarini   kengaytirish,   mustahkamlash,   o`quvchilarda   mustaqillik,   javobgarlik,   o`z-
o`zini   tekshirish,   umuman,   ularda   bilimga,   o`qish-   o`rganishga,   mustaqil   ishlashga
qiziqish   uyg`otish,   izlanuvchanlik,   topqirlik,   ijodiy   va   ongli   yondashish,   grammatik
qoidalarini,   to`g`ri   yozuv   va   to`g`ri   talaffuz   normalarini   o`zlashtirshlariga   erishish
mumkun.
Tarqatma materiallardan sinfda bajariladigan topshiriq sifatida ham, uy vazifasi sifatida
ham   foydalanish   mumkin.   Shuningdek,   bir   kartochka   materialidan   boshqa   mavzuda
foydalanish ham mumkin.
Tarqatma   materiallarda   o`quvchilarning   o`g`zaki   va   yozma   nutqini   o`stirish,   berilgan
so`zlar bilan gaplar, matnlar tuzish; tushirib qoldirilgan so`zlarni mazmunga mos holda
o`rniga   qo`yish;   aniq   grammatik   (fonetik,   orfografik,   orfoepik,   morfologik,   sintaktik,
punktuatsion)   topshiriqlarni   tushunib   bajarish   shartidan   kelib   chiqadigan   topshiriqlar
berilgan.
O`qituvchi bu didaktik materiallaridan foydalanish   davrida o`quvchilarning
bilim darajasini, mustaqil ishlay olish xususiyatini hisobga olishi lozim. 
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M. Mirziyoyev “Erkin va farovon demokratik O’zbekiston Davlatini birgalikda
barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
2. Sh.M. Mirziyoyev “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”.   –T.: “O‘zbekiston” 2017
y. -104-b.
3. Sh.M.   Mirziyoyev   “Qonun   usutuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt
taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-
4. Sh.M.   Mirziyoyev   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
5. Sh.M. Mirziyoyev “Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib, yangi
bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
6.Abdullayeva   Q.   Va   b.   O’qish   axborot   vositalarii.   (Bilim   bog’i)   2-sinf.   –   T.:
O’qituvchi, 2003 y., 192
7. Adizov   B.   R.   Boshlanqich   ta'limni   ijodiy   tashkil   etishning   nazariy   asoslari.
13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 b. 
8.Boshlanqich ta'lim Kontsеpsiyasi //Boshlanqich ta'lim, 1998, №6, 15-18 bеt. 
9. Jumaboеv M. Bolalar adabiyoti.  Darslik–majmua. –T.: O’qituvchi, 1994 y. – 
10.Saidahmеdov   N.   Pеdagogik   amaliyotda   yangi   pеdagogik   tеxnologiyalarni
qo’llash tеxnologiyalari.  Toshkеnt: 2000 y. - 46 b. 
11.Umumiy   o’rta   ta'limning   Davlat   ta'lim   standartlari   va   o’quv   dasturi.
Boshlang’ich   ta'lim.   //   O’zbеkiston   Rеspublikasi   Xalq   ta'limi   vazirligining
Axborotnomasi. 7-maxsus son. –T.: «Sharq», 480 b.
12.Umarova   M,   Hakimova   Sh.   O’qish   kitobi.   3-sinf.(to’ldirilgan   10   nashri)
T.:«Cho’lpon», 2010 y. 224 
13. Shojalilov A., Toshmatova G., Matjonov S., Sariеv Sh. O’qish kitobi. 4–sinf
uchun darslik. – T.: O’qituvchi, 2001. –352
30 Internet saytlari
1. www.natlib.uz      internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz      materiallari
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
6. www.testing.uz   
7. www.math.com   
31

2- sinf ona tili va o'qish darslarida tarqatma materiallardan foydalanish metodikasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский