Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 192.5KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

2-sinfda fe’l yasovchi qo’shimchalar mavzusini o‘rganish metodlari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
QODIROVA GULMIRANING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI 
MAVZU:   2-SINFDA FE’L YASOVCHI QO’SHIMCHALAR MAVZUSINI
O‘RGANISH METODLARI
  Bajardi :      ___________________________
  Ilmiy rahbar:_______________________                                                       
TERMIZ-2023
1 MAVZU: 2 -SINFDA FE’L YASOVCHI QO’SHIMCHALAR
MAVZUSINI O‘RGANISH METODLARI
REJA:
Kirish …………………………………………………………………… 3
I.Bob. Boshlang’ich sinflarda “Fe’l” so’z turkumi ustida ishlashning 
nazariy asoslari 
1.1. Fe’l mavzusiga qo’yilgan D.T.S talablari …………………………..5
1.2.Boshlang’ich sinflarda “Fe’l” so’z turkumini 
o’rganish metodikasi…………………………………………………….9
II.Bob.2-sinfda fe’l yasovchi qo’shimchalar mavzusini o‘rganish 
metodlari
2.1 2-sinfda “Narsa va shaxs harakatini bildirgan so'zlar” bo’limini o’rganishga 
doir dars ishlanmalari ………………………………………………..16
2.2. “Fe’l” mavzusini o‘rganishdagi asosiy vazifalar… ………………….23
Xulosa ………….………………………………………………………..30
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………31
2 KIRISH
Hozirda   Respublikamiz   ta’lim   sohasidagi   asosiy   mavzulardan   biri
o’quvchilarga   bilim   berishda   yangi   usullarni   topish   o’rganish   va   buni   ta ’ lim
jarayonida   samarali   qo ’ llash .   Bundan   ko ’ zlangan   asosiy   maqsad   respublikamiz
ta ’ lim   sohasini   yanada   yaxshilash   va   shu   qatorda   bilim   oluvchilar   bilim
samaradorligini   yaxshilash .   Ko’rgazmali   qurollardan   foydalanish   asosida   dars
berish ana shunday metodlardan biridir.
O’quv  materialini  ko’rgazmali  qurollardan  foydalanish  asosida  o’rganish
metodlari bilish foydaliligini oshiradi, ularga hamma narsani bilishga qiziqish va
havas   tug’iladi.   Ammo   darsda   ko’rgazmali   qurollardan   foydalanish   yakkayu   –
yagona   maqsad   emas.   Ular   o’quv   vazifasini   talab   qilingan   taqdirda   qo’llanishi
mumkin.
Bugungi   kunda   ona   tili   kursining   o’zagini   qayta   qurish   ishlari   davom
etmoqda.   Bundan   maqsad   boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   beriladigan
ta’limning   mazmunini   ona   tili   fanining   mazmuni   bilan   yaqinlashtirish,   ona   tili
o’qitishning nazariy darajasini  olishdir. Boshlang’ich ona tili  kursini  o’qitishda
metodika   fani   oldida   yangi   muammolar   bilan   bir   qatorda   eski   muammolarni
yangicha   mazmunda   yechish   turibdi.   “Fe’l”   so’z   turkumini   o’rganish
o’quvchilarning   bilish   imkoniyatlariga   qarab   belgilanadi.   Fe’l   mavzusi   1   –
sinfdan   boshlab   o’rganiladi.   Dastur   bo’yicha   1   –   sinfda   so’zlarning   ma’nosiga
23   soat   ajratilgan.   2   –   sinfda   “fe’l”   mavzusiga   54   soat   ajratilgan.   3   –   sinfda
“Fe’l” so’z turkumi sifatida o’rganilib jami (64 soat) ajratilgan. 4 –sinfda “Fe’l”
mavzusiga   jami   (28   soat)   ajratilgan.   Ko’rinib   turibdiki   “Fe’l”   mavzusini
o’rganish   3   –   4   sinflarda   hiyla   murakkab,   shuning   uchun   biz   4   –sinf
o’quvchilarini shu so’z turkumining muhim jihatlari bilan tanishtiramiz.
Kurs   ishining   maqsadi:   Boshlang’ich   sinflarda   “Fe’l”   so’z   turkumini
o’rganish  usullarini ishlab chiqish.
Kurs   ishining   obyekti :   Boshlang’ich   sinflarda   “Fe’l”   so’z   turkumini
o’rganish  jarayoni ;
3 Kurs   ishining   predmeti:   Boshlang’ich   sinflarda   “Fe’l”   so’z   turkumini
o’rganishning mazmuni, shakl va metodlari;
Kurs ishining  vazifalari : 
boshlang’ich   sinflarda   “Fe’l”   so’z   turkumi   ustida   ishlashning   nazariy
asoslarini tahlil qilish;
boshlang’ich   sinflarda   “Fe’l”   so’z   turkumini   o’rganish   metodikasini
takomillashtirish;
2 - sinfda   “Narsa   va   shaxs   harakatini   b i ldirgan   so'zlar”   bo’limini
o’rganishga doir dars ishlanmalari ni ishlab chiqish.
Kurs   ishi   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   bob   va   2   bo’lim,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
4 I. Boshlang’ich sinflarda “Fe’l” so’z turkumi ustida ishlashning nazariy
asoslari
1.1 Fe’l mavzusiga qo’yilgan D.T.S talablari
Boshlang ’ ich   sinflarda  “ Fe ’ l ”  mavzusi  1 –  sinfdan   boshlab   o ’ tiladi .  Mazkur
mavzuga   sinfda   (so’zlarning   ma’nosi)   mavzusida   to’xtalgan   bo’lib,   mazkur
mavzuga   jami   23   soat   ajratilgan   bo’lib,   bunda   qo’yilgan   bilim   ko’nikma   va
malakalar quyidagilardan iborat. 1
O’quv yilining oxiriga kelib o’quvchi quyidagilarni bilishi kerak. 
So’zlarning   ma’nolariga   ko’ra   guruhlanishi.   Ko’nikmalarni   egallashni
kerak;   talaffuzi   va   yozilishi   mos   bo’lgan   so’zlarni   to’g’ri   yoza   olishi.
Malakalarga   ega   bo’lish   kerak:   namunali   matnni   grafik   talablar   asosida
ko’chirib yozish;
Fikr bayonida adabiy tilda faol qo’llaniladigan fe’llardan foydalanish.
2 – 3  so’zli 4 – 5 gapni eshitib yozish. 2 – sinfda “Fe’l” mavzusi huddi 1 –
sinfdagidek   so’z   mavzusi   o’tiladi.   Bu   mavzuga   2   –   sinfda   54   soat   ajratiladi.
O’quvchilar bilan, bilim ko’nikma va malakasiga  qo’yilgan talablar quyidagilar:
So’zlar yordamida gap  tuzish va yozilishni.
berilgan   mavzuga   doir   gap   tuza   olishni:   O’quvchi   quyidagilarni   uddalay
olishi zarur.
So’zni,   gapni   va   matnni,   harflarni   tushirib   qoldirmay,   ortiqchasini
qo’shmay,   o’rnini   almashtirmay   husni   xat   qoidalariga   rioya   qilgan   holda
ko’chirib va eshitib to’g’ri yozish.
4 – 5 bo’g’inli so’zlarning bir yo’lga sig’may qolgan qismini keyingi yo’lga
bo’g’inlab ko’chirish;
kitob,   maktab,   oftob,   odob,   ozod   kabi   so’zlar   oxirida   kelgan   b   va   d
yozilishini;
farzand, xursand, baxt, do’st kabi o’quvchi nutqida ko’p uchraydigan. 
1
  Mirziyoyev Sh. M. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. - Toshkent.: O’zbekiston.   NMIU,
2016, 56 bet
5 so’zlarga so’roq bera olishni va shu so’z nimani bildirishini;
fe’l mavzusiga oid 2 – 3 gap tuza olish va uni yozilishi;
rasmlar asosida 5 – 6 fe’l qatnashgan gap tuza olish va uni yoshni; 3 sinfda
fe’l   “so’z   turkumlari”   sifatida   o’rgatilib,   o’quvchining   bilim,   ko’nikma   va
malakasiga qo’yiladigan talablar quyidagilardan iborat. 
fe’l   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llarni,   fe’l   yasovchi   qo’shimchalarni.
Ko’nikmalarni egallashi kerak.
-   ma   bo’lishsizlik   fe’l   hosil   qiluvchi   qo’shimchalarni   to’g’ri   yoza   olishni
so’z   yasovchi   qo’shimchalar   asosida   fe’l   turkumini   yasay   olishni:   Malakani
egallashi kerak. Fe’l mavzusi doirasida 5 – 6 gapli bo’glanishli nutq tuza olishi
va ma’lum tayyorgarlikdan so’ng uni yoza olishi;
Nutq   madaniyatni   og’zaki   va   yozma   nutqda   fe’l   so’z   turkumiga   tegishli
bo’lgan so’zlarni ifodalashni o’rganishi;
4   –   sinfda   “Fe’l”   mavzusiga   jami   28   soat   ajratilgan   bo’lib,   bunda
o’quvchining, ko’nikma va malakasiga qo’yilgan talablar quyidagilardan iborat. 
-   So’z turkumlari, ularning belgilarini. Ko’makchilarni egallashi kerak;
-   fe’l, fe’l zamonlarini (o’tgan zamon, hozirgi zamon, kelasi zamon);
-   fe’l zamon qo’shimchalari, ularning imlosi;
-   fe’lning tuslanishi;
- fe’llarning 3 zamoni va ularning hosil qilinishi: shaxs – songa tuslanishi:
Malakani egallashi kerak.
- gaplarning elementar sintaktik tahlil qilish;
- o’rganilgan   qoidalarga   oid   80   –   90   so’zli   matnni   husni   xat   qoidalariga
rioya qilgan  holda ko’chirib va eshitib yoza olishi;
- berilgan   matnga   mustaqil   reja   tuzish,   qayta   hikoyalash   va   yozma   bayon
qilishi.
- berilgan mavzu yoki rasm asosida kichik matn tuzib, yoza olishi;
Fe’llarni shaxs – son. Fe’l zamonlari ularning gapdagi vazifasini o’rganish.
Fe’llar   shaxs   –   son   qo’shimchalarini   oladi.   Tillarning   shaxs   –   son
qo’shimchalari bilan o’zgarishi tuslanish deyiladi. Masalan, o’qidim o’qiyapmiz,
6 o’qiding,   o’qiyapman,   o’qiyapti,   o’qidingiz.   Fe’llaridagi   ajratib   ko’rsatilgan
qo’shimchalar shaxs – son qo’shimchalari (tuslovchi qo’shimchalar) dir. 
Fe’llarda uch shaxs  – son (I shaxs,  II shaxs,  III shaxs)  va 2 son (birlik va
ko’plik)   bor.   Fe’ldagi   har   bir   tuslovchi   qo’shimcha   ham   shaxs,   ham   sonni
ko’rsatadi.   Masalan,   o’qidim   fe’lidagi   –   m   qo’shimchasi   I   shaxs   birlikni,
o’qiyapsan   fe’ldagi   –   son   qo’shimchasi   II   shaxs   birlikni   ko’rsatuvchi   shaxs   –
son qo’shimchalaridir.
Shaxslar Birlik Ko’plik
I shaxs - m: tayyorladim - k: tayyorladik
- man: yozmoqchiman  – miz: yozmoqchimiz
II shaxs - ng: tayyorlading   - ingiz: tayyorladingiz
- san: yozmoqchisan.  - siz: yozmoqchisiz
III shaxs - tayyorladi   - (lar) tayyorladilar
             - yozmoqchi  - (lar) yozmoqchilar
         - ishlayapti  - (lar) ishlayaptilar.
Fe’llarda uch zamon bor: 
      1) o’tgan zamon 
2) hozirgi zamon
3) kelasi zamon
Fe’l   zamoni   nutq   so’zlanib   turgan   vaqt   (payt)   ga   nisbatan   belgilanadi
(aniqlanadi).   Masalan:   o’qidim,   o’qigansan,   harakatning   nutq   so’zlanib   turgan
vaqtdan   oldin   bajarilganligini   bildiradi,   shuning   uchun   ular   o’tgan   zamon   fe’li
sanaladi:   o’qiyapman,   o’qimoqdasan   fe’llari   harakatning   nutq   so’zlanib   turgan
paytda bajarilayotganini bildiradi, shuning uchun bu fe’llar hozirgi  zamon fe’li
hisoblanadi:  o’qimoqchisan, o’qimoqchiman fe’llari  harakatning nutq so’zlanib
turgan   paytdan   keyin   bajarilishini   bildiradi,   shuning   uchun   ular   kelasi   zamon
deyiladi.
Fe’llarda   zamon   ma’nosi   maxsus   qo’shimchalar   vositasida   ifodalanadi.
Fe’lga qo’shiladigan – di, - gan, - yop, - moqda, - moqchi qo’shimchalari zamon
7 qo’shimchalaridir.   Zamon   qo’shimchalari   fe’lga   tuslovchi   (shaxs   -   son)
qo’shimchalardan oldin qo’shiladi. 
Fe’lning lingvistik xususiyatlari.
Boshlang’ich   sinflarda   quyidagilar   fe’lning   lingvistik   xususiyatlari
sifatida o’rganiladi: 
 so’roqlari yordamida;
 fe’llar zamon bilan o’zgaradi. Fe’l uch zamonni bildiradi: hozirgi zamon,
o’tgan zamon, kelasi zamon; 
 hozirgi zamon fe’llari nima qilyapti? So’rog’iga javob bo’ladi, hozirning
o’zida,   ya’ni   nutq   so’zlanayotgan   vaqtda   bajarilayotgan   harakatni
bildiradi;
 O’tgan   zamon   fe’li   nima   qildi?   So’rog’iga   javob   bo’ladi,   harakatning
oldin, ya’ni nutq so’zlayotgan vaqtdan oldin bajarilganini bildiradi;
Kelasi zamon fe’li nima qilmoqchi? So’rog’iga javob bo’ladi, harakatning
keyin, ya’ni nutq so’zlayotgan vaqtdan keyin bajarishini bildiradi. Boshlang’ich
sinf   o’quvchilari   fe’l   zamonlarini   unga   beriladigan   so’roqdan   bilib   oladilar.
So’roqdan uning leksik ma’nosi ham bilinib turadi.
Fe’lning   zamon   formasini   yasash   va   bilib   olish   uchun   o’quvchilarni
so’roqlardan   to’g’ri   foydalanishga   o’rgatish   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu
maqsadga   erishish   uchun   avval   o’quvchilar   bilan   ishlanadi   keyin   o’qvchilar
e’tibori so’roq bilan fe’l zamonining bog’lanishini aniqlashga qaratiladi.  Zamon
formasini   hosil   qilish   uchun   fe’lning   II   shaxs   birlik   formasi   asos   qilib   olinadi.
Boshlang’ich   sinflarda   fe’lning   bosh   formasi   o’rganilmaydi.   Fe’lga   so’roq
berish bilan fe’l zamoni hosil qilinadi.
Bir   fe’ldan   uch   zamonni   hosil   qilib,   ularni   taqqoslash   mashqi   fe’lning
zamon kategoriyasining mohiyatini tushunishga  yordam beradi. Shuning uchun
“Fe’l” mavzusini o’rganish jarayonida fe’lni zamon qo’shimchasi bilan o’rgatish
mashqi muntazam o’tkazib boriladi. 
8 Fe’llar   shaxs   –   son   qo’shimchalari   bilan   tuslanadi.   Shaxs   –   son
qo’shimchalari   zamon   qo’shimchalaridan   keyin   qo’shiladi.   Masalan,   o’qi   fe’li
uch zamonda shaxs – son qo’shimchalari bilan quyidagicha tuslanadi. 
S o n B i r l i k K o ’ p l i k
Z a m o
n
S h a x
s H o z i r g
i
Z a m o n O ’ t g a
n
z a m o
n K e l a s i
z a m o n H o z i r g i
z a m o n O ’ t g a n
z a m o n K e l a s i
z a m o n
I o ’ q i y -
m a n o ’ q i -
d i m o ’ q i m o
q c h i m a
n o ’ q i y a p s i z o ’ q i d i k o ’ q i m o q -
c h i m i z
I I o ’ q i y a
p m a n o ’ q i -
d i n g o ’ q i m o
q c h i s a
n o ’ q i y a p s i z o ’ q i d i n -
g i z o ’ q i m o q -
c h i s i z
I I I o ’ q i y a
p - t i o ’ q i d i o ’ q i m o
q c h i o ’ q i y a p t i l
a r o ’ q i d i l a r o ’ q i m o q -
c h i l a r
Fe’llarda   shaxs   –   son   haqidagi   ko’nikmani   shakillantirish   uchun
mazmuniga mos shaxs – son q’shimchalarini qo’yish, berilgan fe’llarni hozirgi,
o’tgan,   kelasi   zamonda   shaxs   –   son   qo’shimchasi   bilan   tuslash,   fe’llarni   so’z
turkumi jixatidan tashkil qilish mashqlaridan foydalaniladi. 2
Fe’l   mavzusini   o’rganish   jarayonida   quyidagi   mashq   turlaridan
foydalanish mumkin:
Quyidagi   savollarga   javob   bo’ladigan   so’zlardan   gap   tuzish:   Kim?
Qayerda? Nima qildi? (bolalar lagerda dam oldilar.) 
Nuqtalar   o’rniga  gapning  mazmuniga  mos   fe’lni   qo’yib  o’qing  va  yozing.
O’quvchilar   berilgan   yaqin   ma’noli   fe’llardan   mosini   tanlaydilar.   Masalan,   biz
2
  Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalkimiz bilan birga quramiz. - Toshkent.: O’zbekiston.  2017. - 488 bet
9 xayvonot bo’gini … (aylanmoq, sayr etmoq) Bunday mashqlar sinonim fe’llarni
ma’no ottenkasiga qarab farqlashga o’rgatadi.
Qarama   –   qarshi   ma’noli   fe’llarni   topib   gaplarni   to’ldiring.   Masalan,
birlashgan o’zar, birlashmagan to’zar.
Nuqtalar   o’rniga   maqolning   mazmuniga   mos   bo’lishsiz   fe’llarni   yozing.
(mehnatdan …, mehnatdan qo’rq) (gap bilan …, ish bilan shosh).
III sinfda o’quvchilarga fe’llarning shaxs son qo’shimchalari  bilan tuslanishim,
fe’l zamonlari qo’shma fe’llar haqida bilim beriladi.
1.2. Boshlang’ich sinflarda “Fe’l” so’z turkumini  o’rganish  metodikasi
Fe’l   ustida   ishlashda   izchillik,   bo’limlar   orasidagi   bog’lanish,   dastur
materialining   hajmi,   uni   har   sinfda   o’rganish   usullari   va   vositalari   shu   so’z
turkumini   o’rganish   vazifasi   uning   lingvistik   xusisiyatlari   va   kichik   yoshdagi
o’quvchilarning   bilish   imkoniyatlariga   qarab   belgilanadi.   “Fe’l”   mavzusini
o’rganishda   asosiy   vazifalar:   so’z   turkumi   sifatida   fe’l   haqida   dastlabki
tushunchani   shakllantirish,   o’quvchilar   nutqini   fe’llar   bilan   boyitish   hamda
og’zaki   va   yozma   nutqda   fe’ldan   to’g’ri   foydalanish   ko’nikmasini   o’stirish
o’quvchilarning   aqliy   faoliyatini   rivojlantirish,   grammatik   mavzu   bilan   bo’gliq
holda   aytrim   orfografik   qoidalarni   o’zlashtirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalar   bir   –
biri bilan bo’gliq holda hal etiladi.
Fe’l ustida ishlashga tayyorgarlik savod o’rgatish davrida boshlanadi. Bu
davrda o’quvchilarning diqqati fe’lning leksik ma’nosiga qaratiladi. Fe’l uchun
tipik   hisoblangan   leksik   grammatik   ma’noni,   ya’ni   predmetning   harakatini
bildirishini umumlashtirish imkonini beradigan aniq manba yig’iladi. Fe’l ustida
ishlash   mashqlarini   “Alifbe”   dagi   so’z   va   matnlarni   o’qish,   rasmga   qarab   gap
tuzish   bilan   bog’lab   o’tkaziladi.   Bunda   o’qituvchi   o’quvchilar   gap   tuzishda
mazmunga   mos   fe’lni   topishiga,   so’z   nimani   bildirishini   va   qanday   so’roqqa
javob bo’lishini  aniqlashga yordam beradigan sharoit yaratadi. Masalan, bolalar
kuzda   meva   va   sabzavotlarni,   daraxtlarni   kuzatib   yoki   rasmlarni   ko’rib,   gapni
mazmuniga mos so’zlar bilan to’ldiradilar: 
Kuzda mevalar nima qiladi? … (pishadi).
10 Sabzavotlar nima qiladi? … (yetishadi).
Bolalar nima qilayaptilar? (dam olayaptilar). (ishlayaptilar).
Fe’lga so’roq berishga o’rgatish o’g’zaki bo’lmasligi, o’quvchilar harakat
bir   kishi   tomonidan   bajarilsa,   nima   qildilar?   Nima   qiyaptilar?   Nima
qilmoqchilar?   Kabi   so’roqlarga   javob   berishga   o’rgatish   o’z   navbatida   fe’l
zamonlarini o’rganishga tayyorlash demakdir. 
I sinfda morfologik so’roq so’z nimani bildirishni (o’rganishga tayyorlash
demakdir)   aniqlash     maqsadida   beriladi.   O’quvchilarni   so’zga   so’roq   berishga
so’zlarni   tanishga,   so’zni   so’roqqa   mos   ravishda   o’zgartirishga   (nima   qildi?)
(o’qidi).   Nima   qilamiz?   O’qiymiz,   nima   qilmoqchi?   O’qimoqchi   kabi
o’rgatiladi.
II   sinfda   fe’lni   o’rgatish.   Bu   boshqichning   asosiy   vazifasi   “fe’l   –   so’z
turkumi” degan tushunchalarni   shakllantirish, bo’lishli va bo’lishsiz fe’llarning
ma’nosi   va   shakliga   qarab   faqlash   ko’nikmasini   hosil   qilish,   bo’lishsizlik
qo’shimchasining talaffuzini va imlosini o’rgatish hisoblanadi.
Dasturga ko’ra, bu sinfda bo’lishli va bo’lishsiz fe’llar o’rganiladi. Mavz
suhbat asosida tushuntiriladi. Suhbat uchun o’qish darsida kimlar o’qidi. Rahim
ham o’qidimi? Kim so’zladi? Ravshan so’zladimi? Ra’no kutubxonaga bordimi?
Halima gapiryaptimi savollarida ham foydalanadilar.
III sinfda fe’lni o’rganish. Bu sinfda fe’lni o’rganishning vazifasi: 
1)   fe’lning   shaxs   –   son   qo’shimchalari   bilan   tuslanishi,   zamon   q’oshimchasi
bilan   o’zgarishi   haqida   tushuncha   berish   va   dastlabki   ko’nikma   hosil   qilish,
fe’lning leksik ma’nolari, bo’lishli yoki bo’lishsizligi, gapdagi vazifasi haqidagi
bilmni chuqurlashtirish. 
2)   nutqda   fe’ldan   ongli   foydalanish   malakasini   rivojlantirish   .   Shu   maqsadda
nutqda sinonim va antonym fe’llardan, matn bilan bog’liq holda o’z va ko’chma
ma’noda   ishlatilgan   fe’llar   bilan   tanishtirib   borishga   qaratilgan   mashqlardan
foydalanis.
3) O’tgan zamon qo’shimchasining talaffuzi va yozilishi haqida ko’nikma hosil
qilish.
11 4)  Qo’shma   fe’llar   va  ularning  doim  alohida  yozilishi   haqida  tushuncha   berish
va dastlabki ko’nikma hosil qilish hisoblanadi.
1-sinfda   fe’l   ustida   ishlash.     Fe’l   ustida   ishlashga   tayyorgarlik   savodga
o’rgatish davrida boshlanadi. Bu davrda o’quvchilarning   diqqati fe’lning leksik
ma’nosiga   qaratiladi;   fe’l   uchun   tipik   h isoblangan   leksik   ma’nosiga   qaratiladi;
fe’l   uchun   tipik   hisoblangan   leksik-grammatik   ma’noni,   ya’ni   predmetning
h arakatini   bildirishni   umumlashtirish   imkonini   beradigan   aniq   material
yig‘iladi.   Fe’l   ustida   ishlash   mashqlarini   “ Alifbe”dagi   so’z   va   mashqlarni
o’qish,   rasmga   qarab   gap   tuzish   bilan   bog‘lab   o’tkaziladi.   Bunda   o’qituvchi
o’quvchilar   gap   tuzishda   mazmunga   mos   fe’lni   topishga,   so’z   nimani
bildirishini va  qanday so’roqqa javob bo’lishini aniqlashga yordam beradigan
sh aroit   yaratadi.   Masalan,   bolalar   kuzda   meva   va   sabzavotlarni,   daraxtlarni
kuzatib yoki rasmlarni ko’rib, gapni mazmunga mos s o’zlar  bilan to’ldiradilar:
Kuzda   mevalar   nima   qiladi?...   (pishadi),   s abzavotlar   nima   qiladi?...   (etiladi),
daraxt   barglari   nima   qiladi?...   (sarg‘ayadi).   Bolalar   nima   qilyaptilar?...   (dam
olyaptilar), ...(o’ynayaptilar), ... (ishlayaptilar).
Fe’lni   o’rganishda   maqsadga   qaratilgan   ishlar   harakatni   bildirgan   so’zlar
mavzusini   o’rganishdan   boshlanadi   (1-sinf,   o’q uv   yilining   2-yarmi).   Fe’l
leksik ma’nosi bilan grammatik  ma’nosi (harakat bildirishi) mos keladigan (nima
qilyapti?)   yugurayapti,   arralayapti,   sakrayapti,   (nima   qildi?)   yugurdi,
arraladi, sakradi,   (nima qiladi?)   yuguradi, arralaydi, sakraydi   kabi misollardan
foydalanish bilan, o’quvchilar o’zlari bajargan   harakatlarni aytishni so’rab, ular
bergan javobini (fe’lni) s o’roql ar i   bil an   xatt axtaga   yozib,   suhbat   o’ tkazish
bi lan   t ushunt i r il adi .   O’ quvchi l ar ni   so’ r oq   ber i sh   bi l an   hol at   bildiradigan
uxlayapti,   o’ynayapti,   faxrlanadi   kabi   fe’llarni   ham   tanlashga   o’rgatib   borish
muhim   ahamiyatga   ega.   Bunday   mashqlar   o’quvchilarda   predmet   harakatini
keng ma’noda tushunish  ko’nikmasining shakllana borishiga yordam beradi.
Dastur   o’quvchilarda   so’zlarga   so’roq   berib,   ularni   bir- biridan
farqlash   ko’nikmasini   shakllantirishni   talab   etadi.   B u n i n g   u c h u n
o ’ q i t u v c h i   f e ’ l n i n g   h a r   x i l   s h a k l l a r i d a n   foydalanib,   maxsus   mashqlar
12 o’tkazadi.   Nima?   so’rog‘iga   javob   bo’lgan   so’z   bilan   nima   qildi?   (Nima
qilyapti? Nima qiladi?)  s o’rog‘iga javob bo’lgan so’zlar taqqoslanadi: nima?
so’rog‘iga   javob   bo’lgan   so’zlar   guruhi   predmetni   bildirishi,   nima   qildi?
so’rog‘iga   j a vo b   bo’ l g an   so ’ z l ar   e sa   pr ed m e t   h ar a ka t i ni   b i l di r i s hi
ani ql anadi .   Taqqosl ash   ot   va   f e’ l ni   ajr at i shga   o’ r gat adi ,   u larning  nutqda
bir-biriga ta’sir etishini aniqlashga imkon  beradi.
Fe’lga so’roq berishga o’rgatish yuzaki bo’lmasligi, o’quvchilar h arakat
bir   kishi   tomonidan   bajarilsa,   nima   qildi?,   nima   q ilyapti?,   nima
qilmoqchi?   so’roqlarini,   ikki   va   undan   ortiq   kishi   tomonidan   bajarilsa,   nima
qildilar?,   nima   qilyaptilar?,   nima   qilmoqchilar?   s o’roqlarini   berishni
bilishlari   zarur.   Bunday   s o ’ r o q l a r g a   j a v o b   b e r i s h g a   o ’ r g a t i s h   o ’ z
n a v b a t i d a ,   f e ’ l   zamonlarini o’rganishga tayyorlash demakdir.
1-sinfda morfologik so’roq so’z nimani bildirishini  aniqlash maqsadida
beriladi.   O’quvchilarni   so’zga   so’roq   berishga,   o’qituvchi   bergan   so’rog‘iga
javob   bo’ladigan   so’zlarni   tanlashga,   s o’zni   so’roqqa   mos   ravishda
o’zgartirishga   ( nima   qildi?   –   o’qidi,   nima   qilamiz?   –   o’qiymiz,   nima
qilmoqchi?  – o’qimoqchi kabi)  o’rgatiladi.
2-3-sinflarda   fe’lni   o’rganish.   Bu   bosqichning   asosiy   vazifasi   “fe’l   –
so’z   turkumi”   degan   tushunchani   shakllantirish,   bo’lishli   va   bo’lishsiz
fe’llarning   ma’nosi   va   shakliga   qarab   farqlash   ko’nikmasini   hosil   qilish,
bo’lishsizlik   qo’shimchasi   (-ma)   ning   talaffuzi   va   imlosini   o’rgatish
hisoblanadi.
Fe’lning  harakat   bildirishi   yuzasidan   o’quvchilarda  aniq   tasavvur  hosil
qilish   uchun   o’qituvchi   ularga   shu   darsdagi   mehnat   jarayonini   tasvirlashni,
ya’ni   o’quvchilarning   o’zlari   bajarayotgan   ish-harakatni   aytishni   so’raydi,
suhbat   o’tkazadi.   Suhbatda   “O’qituvchi   nima   qildi?   O’quvchilar   nima
qildilar?   Hozir   o’q ituvchi   nima   qilyapti?   O’quvchilar   nima   qilyaptilar?
Endi   o’q uvchilar   nima   qiladilar?   O’qituvchi   nima   qiladi?”   kabi
savollardan   ham   foydalanadi.   Suhbat   jarayonida   o’quvchilar   o’qituvchi
rahbarligida   fe’llarni   so’rog‘i   bilan   yozib   boradilar.   Masalan,   nima   qildi?   –
13 so’zladi,  tushuntirdi;   nima qildilar?   –  tingladilar,  yozdilar;     nima qilyapti?   –
tushuntirayapti,  so’rayapti,   tinglayapti;   nima qilayaptilar?   – javob berayaptilar,
yozayaptilar,   tinglayaptilar;   nima   qiladi?   –   tekshiradi,   ko’radi;   nima
qiladilar?  – ishlaydilar, bajaradilar, yozadilar.
Suhbatdagi yoki o’quvchilar aytgan gaplardan birini gap bo’lagi  jihatdan tahlil
qilish asosida xulosa chiqariladi:   nima qildi?   nima  qilayapti?  nima  qiladi?   kabi
so’roqlarga  javob  bo’lib,   predmet  harakatini bildirgan so’zlar   fe’l   deyiladi.   Fe’l
gapda kesim vazifasida keladi. 
Mavzu   yuzasidan   o’quvchilarda   ko’nikma   hosil   qilish   uchun   so’roq   berib
fe’lni   aniqlash,   gap   mazmuniga   mos   fe’lni   tanlab   qo’yish,   aralash   berilgan
so’zlardan, shuningdek, rasmga qarab gap tuzish kabi mashqlardan foydalaniladi.
Dasturga   ko’ra,   2-sinfda   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llar   o’ rganiladi.   Mavzu
suhbat asosida tushuntiriladi. Suhbat uchun  “O’qish darsida kimlar o’qidi?,  Shokir
ham o’qidimi?, Kim so’zladi?, Alisher so’zladimi?, Barno kutubxonaga boradimi?,
Abdulla-chi?, U qachon  bormoqchi?, Hozir kim tushuntirayapti?, Hozir Tohir
gapiryaptimi?”   kabi   savollardan   ham   foydalaniladi.   O’quvchilar   so’roq   berib
fe’llarni   topadilar,   ma’nosini   qiyoslaydilar   va   o’q ituvchi   rahbarligida
tushuntiradilar.   Xulosa   chiqariladi:   fe’l   harakatning   yuzaga   chiqqanini,   ya’ni
bajarilganligini   (o’qidi,   so’zladi) ,   hozir   bajarilayotganini   (tushuntirayapti) ,   endi
bajarilishini  (boradi, o’qiydi)  bildiradi. Bu fe’llar  bo’lishli fe’llar   deyiladi. Ayrim
fe’llar   harakatning   bajarilmaganligini   (o’qimadi,   so’zlamadi) ,   hozir
bajarilmayotganini   (o’qimayapti),   keyin   ham   bajarilmasligini   (bormaydi)
bildiradi. Bunday  fe’llar  bo’lishsiz fe’llar  deyiladi.
O’quvchilar   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llarni   so’roqlari   bilan   ikki   ustun
shaklida   yozadilar   va   so’roqlarini   bo’lishsiz   fe’l   qanday   hosil   bo’lganini
aytadilar. O’quvchilar  bilimi mashqlar bilan mustahkamlanadi, bo’lishsizlik
qo’shimchasi   -ma     -mi   shaklida talaffuz qilinsa ham, doim aslicha   - ma   shaklida
yozilishi tushuntiriladi. O’quvchilarda  bo’lishli va bo’lishsiz fe’llarni ma’nolariga
qarab farqlash  ko’nikmasini o’stirish uchun bo’lishli fe’ldan bo’lishsiz fe’l h osil
14 qilish,   bo’lishsiz   fe’llarning   talaffuzi   va   yozilishini   q iyoslash,   bo’lishsiz   fe’llar
bilan gaplar tuzish mashqlaridan  foydalaniladi.
2-sinfda   fe’lni   o’rganish.   Bu   sinfda   fe’lni   o’rganishning   vazifalari
quyidagilar:
1.   Fe’lning   shaxs-son   qo’shimchalari   bilan   tuslanishi,   zamon   qo’ shimchasi
bilan o’zgarishi haqidagi tushunchani berish va  dastlabki ko’nikma hosil qilish;
fe’lning   leksik   ma’nolari,   bo’lishli   va   bo’lishsizligi,   gapdagi   vazifasi   haqidagi
bilimni  chuqurlashtirish.
2.   Nutqda   fe’ldan   ongli   foydalanish   malakasini   rivojlantirish.   Shu
maqsadda nutqda ma’nodosh va zid ma’noli  fe’llardan matn bilan bog‘liq holda
o’z   va   ko’chma   ma’noda   ishlatilgan  fe’llar  bilan  tanishtirib  borishga   qaratilgan
mashqlardan foydalanish.
3.   Zamon   qo’shimchalarining   talaffuzi   va   yozilishi   haqidagi  ko’nikmani
hosil qilish.
4.   Qo’shma   fe’llar   va   ularning   doim   alohida   yozilishi   h aqidagi
tushunchani berish va dastlabki ko’nikmani hosil qilish  hisoblanadi.
15 II.Bob.2-sinfda fe’l yasovchi qo’shimchalar mavzusini o‘rganish metodlari
2.1  2 – sinfda “Narsa va shaxs harakatini b1ldirgan so'zlar” bo’limini
o’rganishga doir dars ishlanmalari
80-dars Narsa va shaxs harakatini b1ldirgan so'zlar
Dasturga   ko'ra   2-   sinfda   o'quvchilarni   shaxs   va   narsalarning   harakatini
bildirgan   so'zlar   bilan   tanishtirish,   ularda   bunday   so'zlarni   shaxs   va   narsalar
nomini   va   belgisini   bildirgan   so'zlardan   farqlash   ko'nikmasini   o'stirish   vazifasi
qo'yiladi. O'quvchilarda harakat bildirgan so'zlarga   nima qildi?, nima qildilar?,
nima   qilyaptilar?   nima   qiladi?,   nima   qiladilar?   so'roqlarini   bera   olish
ko'nikmasi shakllantiriladi.
So'zga   so'roqni   to'g'ri   berish   ko'nikmasi   o'quvchilarni   keyingi   sinflarda
fe'lning   zamon,   shaxs-son   shakllarini   bilib   olishga   tayyorlashni   ko'zda   tutadi.
Bulardan   tashqari   o'quvchilar   savollar   yordamida   so'zlar   shaxs   va   narsalarning
nomini,   harakatini,   belgisini   ifodalashini   bilib   oladilar.   (So'zlarni   so'roqlar
yordamida   farqlashga   o'rgatish   so'z   turkumlarini   o'rganishda   boshlang'ich
bosqich hisoblanadi.)
So'zga so'roq berish bilan bir vaqtda shu so'zning (fe'lning) leksik ma'nosini
aniqlashga, undan nutqda fikrni aniq ifodalash uchun foyda-lanishni kuzatishga
o'rgatish zarur.
O'quvchilar   harakat   bildiruvchi   so'zning   (fe'lning)   umumiy   leksik-
grammatik   ma'nosini   tushunishga   o'rgatiladi.   Ma'lumki,   fe'l   shaxs   va
narsalarning   harakatini   bildiradi:   yozdi,   o'qidi,   uxladi,   topdi,   tinchlandi,
shodlandi  kabi.
Fe'llar  harakat  ifodalash  bilan birga  turlicha holatni, belgining o'zgarishini
ham harakat tarzida anglatadi: daraxt   ko'kardi,   o'rik   gulladi , bola   qizardi , ukam
uxladi.
Harakat   tushunchasini   bunday  keng  tushunish  kichik  yoshdagi   o'quvchilar
uchun qiyinchilik tug'diradi.
O'quvchilar   «shaxs   va   narsalarning   harakati»   tushunchasini   to'g'ri   anglab
yetishlari   uchun   nima   qilmoq?     so'rog'iga   javob   bo'lgan   shaxs   va'   narsalarning
16 biror   aniq   ishni   bajarishini   bildirgan   turli   leksik   ma'noni   ifodalaydigan   so'zlar
(fe'llar)dan foydalanish zarur.
Mavzu.   Shaxs (kishi)lar va narsalarning harakatini bildirgan so'zlar haqida
tushuncha.
Maqsad.   Shaxs   va   narsalarning   harakatini   bildirib,   nima   qildi?,   nima
qilyapti?,   nima qiladi?  so'roqlariga javob bo'lgan so'zlar bilan tanishtirish; shaxs
va   narsalar   harakatini   bildirgan   so'zlarga   beriladigan   so'roq   bilan   shu   so'zning
ma'nosini taqqoslash ko'nikmasini o'stirish.
B)   Tarbiyaviy:   Vatanga,   tug’ilib   o’sgan   yurtga     mehr-   muhabbatni
tarbiyalash;
C)   Rivojlantiruvchi:   o’quvchilarning   yozma   va   og’zaki   nutqini
rivojlantirish.
Darsning turi: yangi bilim beruvchi
Darsning metodi: aralash;  _______________
Darsning jihozi: darslik, elektron darslik, plakat va tarqatmalar.
Darsning borishi.
I. Kim ?  nima?so 'roqlariga javob bo 'Igan so 'zlaryuzasidan takrorlash.
—   Bir   so'z   bilan   ayting   va   kim?   so'rog'iga   javob   bo'lgan   so'zlarni   chap
tomonga,   nima ?   so'rog'iga javob bo'lgan so'zlarni o'ng tomonga ustun shaklida
yozing.
I.   Bolalarta'lim-tarbiya   oladigan   o'quvyurti.   (Maktab .)   2.   Maktabda
o'qiydigan   bola.   (O'quvchi .)   3.   G'o'za   ekilgan   dala.   ( Paxtazor.)   4.   Paxta
yetishtiruvchi   dehqon.   (Paxtakor .)   5.   Mevali   daraxtlar   ekilgan   joy.   (Bog'.)
Bog'ni parvarish qiladigan odam.  (Bog'bon.)
Namuna: Kim?  O'quvchi . Nima?  Maktab.
O'quvchilar bajargan ish tekshiriladi.
— Kim ?, nima ?  so'roqlariga javob bo'lgan so'zlar nimalami bildiradi?
O'qituvchi xulosalaydi.  Kim?  so'rog'iga javob bo'lgan so'zlar kishilarning, 
nima?  so'rog'iga javob bo'lgan so'zlar narsalarning nomini bildiradi.
17 II.Nima qildi?, nima qilyapti?, nima qiladi? so'roqlariga javob bo 'Igan so
'zlar nimani bildirishi yuzasidan kuzatish.
Birinchi   usul .   O'quvchilar   188-   mashqni   topshiriqlari   tartibida   bajaradilar;
nima   qildi?,   nima   qilyapti?,   nima   qiladi?   so'roqlariga   javob   bo'lgan   so'zlar
kishilar va narsalarning harakatini bildiradi, degan xulosaga keladilar.
Ikkinchi usul.  O'qituvchi bolalarga nima qilish kerakligi yozilgan topshiriqli
(masalan,   xattaxtaga   yozish,   berilgan   kitobni   o'qish,   rasmga   qarab   kishi   va
narsalar   qanday   ishni   —   harakatni   bajarayotgani   haqida   gap   tuzish   kabi)
kartochkalarni tarqatadi. O'quvchilar topshiriqni bajarishga tayyorlanadilar. lkki
o'quvchi   chaqiriladi,   ulardan   biri   o'qituvchi   aytgan   so'zni   doskaga   yozadi,
ikkinchisi   berilgan   kitobni   o'qiydi;   boshqa   o'quvchilar   ular   bajargan   ish-
harakatni kuzatadilar; keyin bir necha o'quvchi berilgan rasmga qarab, gap tuzib
aytadi.   Kuzatish   natijalari   shakllantiriladi;   o'qituvchi   xattaxtaga,   o'quvchilar
daftarlariga quyidagi tartibda yozadilar: 3
Kim?                                                Nima qildi?
qizcha                                          yozdi
bola                                                   o'qidi
Nima?                                     Nimaqiladi?
qush                                                   uchadi
bulbul                                       sayraydi
daryo                                                  oqadi
—   Chap   ustundagi   so'zlar   qanday   so'roqqa   javob   bo'ladi?   (Kim?   yoki
nima?)   Ular   nimani   bildiryapti?   (Kishi   —   shaxs   va   narsalarning   nomini
bildiradi.)
— O'ng ustundagi  so'zlar  qanday so'roqlarga javob bo'lyapti? Ular nimani
bildiryapti?
O'quvchilar   nima   qijyapti?,   nima   qiladi?   so'roqlariga   javob   bo'ladigan
so'zlar aytadilar.
3
  Boshlang`ich sinflarning takomillashtirilgan o`quv dasturi.  Boshlang`ich ta`lim. 2006, 5-son.
18 Umumlashtirish.   Nima   qildi?,   nima   qilyapti?,   nima   qiladi?   so'roqlariga
javob bo'lgan so'zlar kishilarning va har xil narsalarning harakatini bildiradi.
III.   Kishilarning   va   har   xil   narsalarning   harakatini,   ishini   bildirgan
so'zlarni aniqlab bilib olish.
1. 189-190- mashqlarni bajarish.
2. Darslikdan qoidani o'qish, misollar aytish.
3. — Hayvonlar qanday ovoz chiqarishini o'ylab toping va gap tuzing.
O'qituvchi hayvon nomini aytadi, o'quvchilar gap tuzadilar. Sigir ma'raydi.
Ot   kishnaydi.   It   vovullaydi.   Mushuk   miyovlaydi.   Harakat   bildirgan   so'zlarga
nima qiladi? so'rog'ini beradilar.
4. Og'zaki mashq. Topishmoqni o'qing.
Oyogi yo 'q, qochadi.
Qanoti yo 'q, uchadi.
—   Topishmoqning   javobi   —   tutunning   harakatini   bildirgan   so'zlarni
aniqlang, ularga so'roq bering. ( Nima qiladi?    uchadi, qochadi .)
IV. Darsni yakunlash .
— Darsda nimalar haqida bilib oldingiz? Nimalarni o'rgandingiz?
V.   Uyga vazifa .  191- mashq .
Nima qildi?, nima qilyapti?, nima qiladi?  so'roqlariga javob bo'lgan so'zlar.
192-193-mahsqlar
Maqsad. Harakat bildirgan so'zlarning (fe'lning) vaqt (zamon) bilan 
o'zgarishi haqida tasavvur hosil qilish, bunday so'zlarga  nima qildi?, nima 
qilyapti?, nima qiladi?  so'roqlarini berish va ulardan nutqda foydalanish 
ko'nikmasini o'stirish.
B) Tarbiyaviy: Vatanga, tug’ilib o’sgan yurtga  mehr- muhabbatni  
tarbiyalash;
C) Rivojlantiruvchi: o’quvchilarning yozma va og’zaki nutqini 
rivojlantirish.
Darsning turi: yangi bilim beruvchi
Darsning metodi: aralash;  _______________
19 Darsning jihozi: darslik, elektron darslik, plakat va tarqatmalar.
Darsning borishi.
I. Uy vazifasini tekshirish.
II.Nima qilyapti?, nima qildi?, nima qiladi? so'roqlariga javob bo'lgan 
so'zlarni kuzatish.
1. O'qituvchi bir o'quvchini xattaxta oldiga chiqaradi.  Bolaga kitob beradi, 
bola o'qiyotganda so'raydi:
— O'rtog'ingiz nima qilyapti? Bir so'z bilan ayting. (O'qiyapti.)
Bola xattaxtaga o'qiyapti so'zini yozadi va o'tiradi. O'qituvchi so'raydi:
— Endi u nima qildi?  (Yozdi.) Endi u daftariga nima qiladi? (Yozadi.)
O'quvchilar bilan birga ish jarayonida o'qituvchi so'zlarni doskaga
yozadi va so'roqlarga moslab o'zgartiradi:
Nima qilyapti?                    Nima qildi?               Nima qiladi? 
o'qiyapti                        o'qidi                   o'qiydi
 yozyapti                        yozdi                    yozadi.
Umumlashtiradi. Demak, harakat bildirgan so'zlar  nima qilyapti?, nima 
qildi?,   nima qiladi?  so'roqlariga javob bo'ladi.
III. Harakat bildirgan so'zlardan nutqda foydalanish ko'nikmasini o 'stirish.
192- mashqni birgalikda bajarish.
Bir o'quvchi mashq topshirig'ini o'qiydi. O'qituvchi so'raydi: «0'rtog'ingiz 
nima qildi?» Bir so'z bilan ayting. (O'qidi.) O'qituvchi matnni ifodali o'qiy 
boshlaydi va o'quvchilardan so'raydi: «Hozir men nima qilyapman?» Bir so'z 
bilan ayting. (O'qiyapsiz.) Matnni o'qib bo'lgach, o'quvchilardan biriga o'qitiladi.
Bola o'qiyotganda so'raydi: «Aziz nima qilyapti?» Bir so'z bilan ayting. 
(O'qiyapti.)
O'qituvchi mashq topshirig'ini va savollarni o'qiydi. Topshiriqlarni bajarish 
yo'llarini tushuntiradi. Avval bir o'quvchi 1- savolni (Uch faslda yer nima 
qiladi?) o'qiydi. Matndan bu savolga javob bo'lgan gap birgalikda toptiriladi va 
javobni topgan o'quvchiga o'qitiladi. (Yer tabiatning uch faslida xayrli mehnat 
qiladi.) Javobni barcha o'quvchilar daftarlariga xatboshidan boshlab yozadilar. 
20 Keyingi savollarga javob ham shunday yo'l bilan toptiriladi va xatboshidan 
yozdiriladi. O'quvchilar yozganlarini darslikdan tekshiradilar.  Nima qiladi?  
so'rog'iga javob bo'lgan so'zlar birgalikda aniqlanib, tagiga to'g'ri chiziq 
chizdiriladi.
IV. Umumlashtirish .
Ish-harakat bildirgan so'zlar  nima qildi?, nima qilyapti?, nima qiladi? 
so'roqlariga javob bo'ladi.
V.   Uyga vazifa .  193- mashq.
Nima qilyapti?, nima qiladi? va nima qilyaptilar?, nima qiladilar?  
so'roqlariga javob bo'lgan so'zlar. 194-197-mashqlar 
Maqsad.  Shaxs (kishi) va narsalarning ish-harakatini bildirgan so'zlarga 
(fe'llarga) so'roq berish ko'nikmasini o'stirish; harakat bildirgan so'zlar (fe'llar) 
bir kishi bajarayotgan, bajargan ishni (birlikni) va ko'p (ikki va undan ortiq) 
kishilar bajargan ishni (ko'plikni) bildirishi haqidagi tasavvurni shakllantirish.
B) Tarbiyaviy: Vatanga, tug’ilib o’sgan yurtga  mehr- muhabbatni  
tarbiyalash;
C) Rivojlantiruvchi: o’quvchilarning yozma va og’zaki nutqini 
rivojlantirish.
Darsning turi: yangi bilim beruvchi
Darsning metodi: aralash;  _______________
Darsning jihozi: darslik, elektron darslik, plakat va tarqatmalar.
Darsning borishi.
I. Uy vazifasini tekshirish .
— Siz bu darsda so'zlar  nima qilyapti?, nima qiladi? va nima qilyaptilar?, 
nima   qiladilar?  so'roqlariga javob bo'lishini bilib olasiz.
II. Nima qilyapti? vanima qilyaptilar? so'roqlariga javob bo'lgan 
so'zlarning qo'Uanishi yuzasidan kuzatish. 194- mashq.
Taqqoslang: agar so'z nima qilyapti?so'rog'iga javob bo'lsa, harakat necha 
kishi (nechta bola) tomonidan bajarilyapti va so'z nima qildilar? so'rog'iga javob 
21 bo'lsa, harakat necha kishi (nechta qizcha) tomonidan bajarilyapti? (O'qituvchi 
o'quvchilar javobini umumlashtiradi.)
O'quvchilar xulosani darslikdan o'qiydilar. O'z misollarini aytadilar.
III. Kishilar va narsalar harakatini bildirgan so'zlarni bilib olish. 195— 
196- mashqlar.
IV. Darsni yakunlash.
— Darsda nimalarni bilib oldingiz?
V. Uyga vazifa. 197- mashq.
Nima qildi?, nima qilyapti?, nima qiladi?  so'roqlariga javob bo'lgan so'zlar.
198-200-mashqlar
Maqsad.  O'quvchilarda so'zga berilgan so'roq bilan shu so'zning umumiy 
leksik ma'nosini (shaxs va narsalarning) o'zaro bog'lanishi haqidagi to'g'ri 
tasavvurni o'stirish. Matndagi nima qildi?, nima qilyapti?, nima qiladi? kabi 
so'roqlarga javob bo'ladigan so'zlarni farqlash ko'nikmasini shakllantirish.
B) Tarbiyaviy: Vatanga, tug’ilib o’sgan yurtga  mehr- muhabbatni  
tarbiyalash;
C) Rivojlantiruvchi: o’quvchilarning yozma va og’zaki nutqini 
rivojlantirish.
Darsning turi: yangi bilim beruvchi
Darsning metodi: aralash;  _______________
Darsning jihozi: darslik, elektron darslik, plakat va tarqatmalar.
Darsning borishi.
I. Uy vazifasini tekshirish.
II. Harakat bildirgan so'zlarni bilib olish. 198- mashq.
III. Harakat bildirgan so 'zlarni berilgan savollarga moslab o 'zgartirish. 
199- mashq.
O'quvchilar harakat bildirgan so'zni qatnashtirib tuzgan va daftarlariga 
yozgan shu gap kim yoki nima haqida aytilganini bildirgan so'zning tagiga bitta, 
u haqida nima deyilganini bildirgan so'zning tagiga ikkita to'g'ri chiziq 
chizadilar.
22 IV. Darsni yakunlash.
— Darsda nimalarni o'rgandingiz? Shaxs va narsalarning harakatini 
bildirgan so'zni boshqa so'zlardan farqlashni nima uchun bilish kerak? (Bunday 
so'zlarni gapda to'g'ri qo'llash va o'z fikrimizni aniq ifodalash uchun kerak.)
V. Uyga vazifa. 200- mashq.
2.2. “Fe’l” mavzusini o‘rganishdagi asosiy vazifalar. Fe’l ustida izchillik
bo‘limlar   orasidagi   bog‘lanish,   programma   materialining   hajmi,   uni   har   bir
sinfda   o‘rganish   usullari   va   vositalari   shu   so‘z   turkumini   o‘rganish   vazifasi,
uning   lingvistik   xususiyatlari   va   kichik   yoshdagi   o‘quvchilarning   bilish
imkoniyatlariga qarab belgilanadi.
“Fe’l”   mavzusini   o‘rganishda   asosiy   vazifalar:   so‘z   turkumi   sifatida   fe’l
haqida   dastlabki   tushunchani   shaklantirish,   o‘quvchilar   nutqini   fe’llar   bilan
boyitish   hamda   og‘zaki   va   yozma   nutqda   fe’ldan   to‘g‘ri   foydalanish
ko‘nikmasini   o‘stirish,   o‘quvchilarning   aqliy   faoliyatini   rivojlantirish,
grammatik   mavzu   bilan   bog‘liq  holda   ayrim   orfografik   qoidalarni   o‘zlashtirish
hisoblanadi. Bu vazifalar bir-biri bog‘liq holda hal etiladi.
Fe’lning   lingvistik   xususiyatlari   xiyla   murakkab,   shuning   uchun
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   faqat   uning   muhim   nazariyalari   bilan
tanishtiriladi. Material tanlashda shu materialning nutq va imloga oid vazifalarni
hal qilishda qanchalik zarurligini hisobga olinadi.
Fe’lni  o‘rganishda  izchillik.  1-sinfda  fe’l  ustda   ishlash   o‘rganish  davrida
boshlanadi.   Bu   davrda   o‘quvchilarning   diqqati   fe’lning   leksik   ma’nosiga
qaratiladi;   fe’l   uchun   tipik   hisoblangan   leksik-grammatik   ma’noni,   ya’ni
predmetning   harakatini   bildirishni   umumlashtirish   imkonini   beradigan   aniq
material   yig‘iladi.   Fe’l   ustida   ishlash   mashqlarini   “Alifbe”dagi   so‘z   va
mashqlarni   o‘qish,   rasmga   qarab   gap   tuzish   bilan   bog‘lab   o‘tkaziladi.   Bunda
o‘qituvchi o‘quvchilar gap tuzishda mazmunga mos fe’lni topishga, so‘z nimani
bildirishini   va   qanday   so‘roqqa   javob   bo‘lishini   aniqlashga   yordam   beradigan
sharoit   yaratadi.   Masalan,   bolalar   kuzda   meva   va   sabzavotlarni,   daraxtlarni
kuzatib   yoki   rasmlarni   ko‘rib,   gapni   mazmunga   mos   so‘zlar   bilan   to‘ldiradilar
23 nima   qiladi?...   (etiladi),   daraxt   barglari   nima   qiladi?...   (sarg‘aya   boshlaydi),
bolalar nima qilayaptilar?... (dam olayaptilar)... (o‘ynayaptilar)... (ishlayaptilar).
Fe’lni  o‘rganishda maqsadga  qaratilgan ishlar harakatni  bildirgan so‘zlar
mavzusini o‘rganishdan boshlanadi. (1-sinf, o‘quv yilining 2-yarmi), fe’l leksik
ma’nosi   bilan   grammatik   ma’nosi   (harakat   bildirishi)   mos   keladigan   (nima
qilayapti?)   yugurayapti,   arralayapti,   sakrayapti,   (nima   qildi?)   yugurdi,   arraladi,
sakradi,   (nima   qiladi?)   yuguradi,   arralaydi,   sakraydi   kabi   misollardan
foydalanish  bilan o‘quvchilar  o‘zlari  bajargan harakatlarni  aytishni  so‘rab,  ular
bergan   javobni   (fe’lni)   so‘roqlari   bilan   doskaga   yozib,   suhbat   o‘tkazish   bilan
tushuntiriladi.   Bolalarni   so‘roq   berish   bilan   holat   bildiradigan   uxlayapti,
o‘ynayapti,   faxrlanadi   kabi   fe’llarning   ham   tanlashga   o‘rgatib   borish   muhim
ahamiyatga   ega.   Bunday   mashqlar   o‘quvchilarda   predmet   harakatini   keng
ma’noda tushunish ko‘nikmasini shakllana borishiga yordam beradi.
Dastur   o‘quvchilarda   so‘zlarga   so‘roq   berib,   ularni   bir-biridan   farqlash
ko‘nikmasini shakllantirishni talab etadi. Buning uchun o‘quvchi fe’lning har xil
formalaridan   foydalanib,   maxsus   mashqlar   o‘tkazadi.   Nima?   So‘rog‘iga   javob
bo‘lgan so‘z  bilan nima qildi?  (nima qilayapti? Nima qiladi?)  so‘rog‘iga javob
bo‘lgan   so‘zlar   taqqoslanadi:   nima?   So‘rog‘iga   javob   bo‘lgan   so‘zlar   esa
predmet   bildirishi,   nima   qildi?   So‘rog‘iga   javob   bo‘lgan   so‘zlar   esa   predmet
harakatini   bildirishi   aniqlanadi.   Taqqoslash   ot   va   fe’lni   ajratishga   o‘rgatadi.
Ularning nutqda bir-biriga ta’sir etishini aniqlashga imkon beradi.
Fe’lga   so‘roq   berishga   o‘rgatish   yuzaki   bo‘lmasligi   o‘quvchilar   harakat
bir   kishi   tomonidan   bajarilsa,   nima   qildi?   Nima   qilayapti?   Nima   qilmoqchi?
So‘roqlarini   berishni   bilishlari   zarur.   Bunday   so‘roqlarga   javob   berishga
o‘rgatish o‘z navbatida, fe’l zamonlarini o‘rgatishga tayyorlash demakdir.
1-sinfda   morfologik   so‘roq   so‘z   nimani   bildirishini   aniqlash   maqsadida
beriladi.   O‘quvchilarni   so‘zga   so‘roq   berishga,   o‘qituvchi   bergan   so‘rog‘iga
javob   bo‘ladigan   so‘zlarni   tanlashga   so‘zni   so‘roqda   mos   ravishda   o‘rgatishga
(nima   qildi?  –o‘qidi,  nima   qilamiz?  –o‘qiymiz,  nima   qilmoqchi?  –o‘qimoqchi)
kabi o‘rgatiladi.
24 2-sinfda fe’lni o‘rganish.
3-sinfda fe’lni o‘rganish.
Bu   bosqichning   asosiy   vazifasi   “fe’l   –so‘z   turkumi”   degan   tushunchani
shakllantirish,   bo‘lishliva   bo‘lishsiz   fe’llarning   ma’nosi   va   shakliga   qarab
farqlash   ko‘nikmasini   hosil   qilish,   bo‘lishsizlik   qo‘shimchasining   talaffuzi   va
imlosini o‘rgatish hisoblanadi.
Fe’lning   harakat   bildirishi   yuzasidan   o‘quvchilarda   aniq   tasavvur   hosil
qilish   uchun   o‘qituvchilarda   aniq   tasavvur   hosil   qilish   uchun   o‘qituvchi   ularga
shu   darsdagi   mehnat   jarayonini   tasvirlashni,   ya’ni   bolalarning   o‘zlari
bajaryotgan   ish-harakatni   aytishni   so‘raydi,   suhbat   o‘tkazadi.   Suhbatda
“O‘qituvchi   nima   qildi?   O‘quvchilar   nima   qildilar?   Hozir   o‘qituvchi   nima
qilayapti?   O‘quvchilar   nima   qilayaptilar?   Endi   o‘quvchilar   nima   qiladilar?
O‘qituvchi  nima  qiladi?”   kabi   savollardan  ham  foydalanadi.  Suhbat  jarayonida
o‘qituvchilar   o‘qituvchi   rahbarligida   fe’llarni   so‘rog‘i   bilan   yozib   boradilar.
Masalan, nima qildi? So‘zladi, tushuntirdi; nima qildilar? Tingladilar, yozdilar;
nima qilayapti? Tushuntirayapti, so‘rayapti, tinglayapti, nima qilayaptilar? Javob
berayaptilar, yozayaptilar, tinglayaptilar; nima qiladi? Tekshiradi, ko‘radi; nima
qiladilar? Ishlaydilar, bajaradilar, yozadilar.
Suhbat  va o‘quvchilar  aytgan gaplardan birini  gap bo‘lagi  jihatdan  tahlil
qilish asosida xulosa chiqariladi: nima qildi? Nima qilayapti? Nima qiladi? Kabi
so‘roqlarga javob bo‘lib, predmet harakatini bildirgan so‘zlar fe’l deyiladi.
Fe’l   gapda   kesim   vazifasida   keladi.   Mavzu   yuzasidan   o‘quvchilarda
ko‘nikma   hosil   qilish   uchun   so‘roq   berib   fe’lni   aniqlash,   gap   mazmuniga   mos
fe’lni tanlab qo‘yish, aralash berilgan so‘zlardan, shuningdek, rasmga qarab gap
tuzish kabi mashqlardan foydalaniladi.
Dasturga ko‘ra bu sinfda bo‘lishli va bo‘lishsiz fe’llar o‘rganiladi. Mavzu
suhbat   asosida   tushuntiriladi.   Suhbat   o‘qish   darsida   kimlar   o‘qidi?   Rahim   ham
o‘qidimi?   Kim   so‘zladi?   Ravshan   so‘zladimi?   Ra’no   kutubxonaga   boradimi?
Abdulla-chi?   U   qachon   bormoqchi?   Hozir   kim   tushuntirayapti?   Hozir   Halima
gapirayaptimi?   Savollaridan   ham   foydalaniladi.   O‘quvchilar   so‘roq   berib
25 fe’llarni   topadilar,   ma’nosini   qiyoslaydila   va   o‘qituvchi   rahbarligida
tushuntiradilar.   Xulosa   chiqariladi:   fe’l   harakatning   yuzaa   chiqqanini,   ya’ni
bajarilganligini   (o‘qidi,   so‘zladi,   hozir   bajarilayotganini   (tushuntirayapti),   endi
bajarilishini (boradi) bildiradi. Bu fe’llar bo‘lishli fe’llar deyiladi. Ayrim fe’llar
harakatning bajarilmaganligini (o‘qimadi, so‘zlamadi), hozir bajarilmayotganini
(o‘qimayapti),   keyin   ham   bajarilmasligini   (bormaydi)   bildiradi.   Bunday   fe’llar
bo‘lishsiz fe’llar deyiladi.
O‘quvchilar   bo‘lishli   va   bo‘lishsiz   fe’llarni   so‘roqlari   bilan   ikki   ustun
shaklida   yozadilar   va   so‘roqlarini   bo‘lishsiz   fe’l   qanday   hosil   bo‘lganini
aytadilar.   O‘quvchilar   bilimli   mashqlar   bilan   mutahkamlanadi,   bo‘lishsizlik
qo‘shimchasi   –ma,   -mi   shaklida   talaffuz   qilinsa   ham,   doim   aslicha   –ma,   -mi
shaklida   yozilishi   tushuntiriladi.   O‘quvchilarda   bo‘lishli   va   bo‘lishsiz   fe’llarni
ma’nolarga   qarab   farqlash   ko‘nikmasini   o‘stirish   uchun   bo‘lishli   fe’ldan
bo‘lishsiz fe’l hosil qilish, bo‘lishsiz fe’llarning talaffuz va yozilishini qiyoslash,
bo‘lishsiz fe’llar bilan gaplar tuzish mashqlaridan foydalaniladi.
4-sinfda fe’lni o‘rganish.
Bu sinfda fe’lni o‘rganishning vazifasi:
1.   Fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishi,   zamon
qo‘shimchasi   bilan   o‘zgarishi   haqidagi   tushunchani   berish   va   dastlabki
ko‘nikma   hosil   qilish   fe’lning   leksik   ma’nolari,   bo‘lishli   va   bo‘lishsizligi,
gapdagi vazifasi haqidagi bilimni chuqurlashtirish.
  2.   Nutqda   fe’ldan   ongli   foydalanish   masalasini   rivojlantirish.   Shu
maqsadda   nutqda  sinonim  va  antonim  fe’llarning  matn  bilan  bog‘liq    holda  va
ko‘chma   ma’noda   ishlatilgan   fe’llar   bilan   tanishtirib   borishga   qaratilgan
mashqlardan foydalanish.
3.   O‘tgan   zamon   qo‘shimchasining   talaqquzi   va   yozilishi   haqidagi
ko‘nikmani hosil qilish.
4.   Qo‘shma   fe’llar   va   ularning   doim   alohida   yozilishi   haqidagi
tushunchani berish va dastlabki ko‘nikmani hosil qilish hisoblanadi.
Fe’l  zamoni  formasining mohiyati  ish-harakat  qachon bajarilishini, ya’ni
26 ish-harakatning   nutq   so‘zlanib   turgan   paytda,   undan   oldin   va   keyingi
bajarilishini   taqqoslash   asosida   ochiladi.   O‘quvchilar   o‘zlari   bajargan   yoki
bajarayotgan   harakatlarni   kuzatadilar,   shuningdek,   keyin   nima   qilishlarini
muhokama   etadilar.   Xuddi   shunga   o‘xshash   kuzatishni   tabiatda   bo‘layotgan
o‘zgarishlar   yuzasidan   ham   o‘tkazadilar.   Bu   mavzu   bahorda   o‘tiladi.   Shuning
uchun   bolalar   kuzatish   asosida   Bahor   keldi.   O‘rik,   olcha   gulladi.   Gullar
ochilayapti.   Endi   gilos   pishadi.   Bahordan   so‘ng   yoz   keldi.   Yozda   u   lagerga
bormoqchi kabi gaplar tuzadilar.
Gapdagi   fe’llarga   so‘roq   berib,   ish-harakatining   bajarilishi   payti,   ya’ni
ish-harakat   bajarilayotganini   (nima   qilyapti?   o‘qiyapti,   ochilyapti),   oldin
bajarilganini   (nima   qildi?   o‘qidi,   keldi,   gulladi)   va   keyin   bajarilishi   (nima
qilmoqchi?   Yodlamoqchi,   bormoqchi)   aniqlanadi.   Aniq   kuzatish   asosida
yig‘ilgan   bu   leksik   materiallar   o‘qituvchi   rahbarligida   umumlashtiriladi   va
xulosa chiqariladi.
1.   Fe’llar   zamon   bilan   o‘zgaradi.   Fe’l   uch   zamonni   bildiradi:   hozirgi
zamon, o‘tgan zamon, kelasi zamon.
2.   Hozirgi   zamon   fe’llari   nima   qilyapti?   so‘rog‘iga   javob   bo‘ladi,
hozirning   o‘zida,   ya’ni   nutq   so‘zlanayotgan   vaqtda   bajarilayotgan   harakatni
bildiradi. 
3.   O‘tgan   zamon   fe’li   nima   qildi?   so‘rog‘iga   javob   bo‘ladi,   harakatning
oldin, ya’ni nutq so‘zlanayotgan vaqtdan oldin bajarilganini bildiradi. 
4.   Kelasi   zamon   fe’li   nima   qilmoqchi?   so‘rog‘iga   javob   bo‘ladi,
harakatning   keyin,   ya’ni   nutq   so‘zlanayotgan   vaqtdan   keyin   bajarilishini
bildiradi.   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   fe’l   zamonlarini   unga   beriladigan
so‘roqdan bilib oladilar. So‘roqdan uning leksik ma’nosi ham bilinib turadi. 
Fe’lning   zamon   formasini   yasash   va   bilib   olish   uchun   o‘quvchilarni
so‘roqlardan   to‘g‘ri   foydalanishga   o‘rgatish   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu
maqsadga   erishish   uchun   avval   kollektiv   ravishda   ishlanadi   va   o‘quvchilar
e’tibori so‘roq bilan fe’l zamonining bog‘lanishini aniqlashga qaratiladi. Zamon
formasini   hosil   qilish   uchun   fe’lning   ikkinchi   shaxs-birlik   formasi   asos   qilib
27 olinadi (Boshlang‘ich sinflarda fe’lning bosh formasi o‘rganilmaydi).
Fe’lga so‘roq berish bilan fe’l zamoni hosil qilinadi.
Bir   fe’ldan   uch   zamonni   hosil   qilib,   ularni   taqqoslash   mashqi   fe’lning
zamon kategoriyasining mohiyatini tushunishga  yordam beradi. Shuning uchun
“Fe’l”   mavzusini   o‘rganish   jarayonida   fe’lni   zamon   qo‘shimchasi   bilan
o‘zgartirish mashqi muntazam o‘tkazib boriladi. 
O‘quvchilarni   fe’l   zamonlarini   ongli   qo‘llashga   o‘rgatish   maqsadida
matnlardan foydalaniladi. Bunda fe’l zamonini aniqlash va biror fe’l formasidan
foydalanishni   asoslash,   shuningdek,   fe’l   zamonini   o‘zgartirish,   fe’llarni
muayyan bir zamonda ishlatib hikoya tuzish topshiriladi. 
Dasturga   ko‘ra,   bu   sinfda   fe’llarda   shaxs-son   haqida   tushuncha   beriladi.
O‘quvchilarda o‘zbek tilida 3 shaxs:  so‘zlovchi (1-shaxs), tinglovchi (2-shaxs),
o‘zga   (3-shaxs)   mavjudligi   haqida   dastlabki   ko‘nikma   “Otlarning   egalik
qo‘shimchalari   bilan   o‘zgarishi”   va   “Kishilik   olmoshlari”   mavzulari
o‘rganilayotganda   hosil   qilingan.   “Fe’llarda   shaxs-son”   mavzusi   shu
ko‘nikmaga asoslangan holda tushuntiriladi. 
Suhbat asosida kishilik olmoshlari 3 shaxsni, birlik va ko‘plikni bildirishi
eslatilgach,   o‘quvchilarga   men   olmoshini   qatnashtirib   gap   tuzish   topshiriladi.
Ular   tuzgan   gap   o‘qituvchi   rahbarligida   tahlil   qilinadi   (Men   kitobni   o‘qidim).
O‘quvchilar   men   1-shaxs   birlikda   kishilik   olmoshi   ekanini   aytadilar;   o‘qidim
fe’lini   so‘z   tarkibiga   ko‘ra   tahlil   qilib,   o‘qi-   o‘zak-   di-   o‘tgan   zamon
qo‘shimchasi,   -m   –   ham   qo‘shimcha   ekanini   aniqlaydilar.   O‘qituvchi   quyidagi
mazmunda   tushuntiradi:   ish-harakat   so‘zlovchi   (1-shaxs),   tinglovchi   (2-shaxs),
o‘zga   (3-shaxs)   tomonidan   bajarilishi   mumkin;   ikkinchidan,   ish-harakat   yakka
(bir)   yoki   bir   necha   shaxs   tomonidan   bajarilishi   ham   mumkin.   Fe’llarga
qo‘shilib,   ish-harakatni   bajargan   shaxsni   va   sonni   (ko‘plik   va   birlikni   ham
bildiradigan   qo‘shimchalar   bor.   Masalan,   o‘qidim   fe’lidagi   –m   qo‘shimchasi
shunday   ma’noni   bildiradi,   u   shaxs-son   qo‘shimchasidir.   Chunki   –m   o‘qish
harakatini bajara shaxsni (1-shaxsni) va sonini (bir kishi bajarganini) bildiryapti,
ya’ni   ham   shaxsni,   ham   sonni   ifodalayapti.   O‘qituvchi   (xattataxtaga   yozilgan
28 gaplarni   ko‘rsatib)   “Nuqtalar   o‘rniga   gapning   mazmuniga   mos   bo‘lgan
fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchasini   topib   qo‘yib,   gaplarni   o‘qish”   vazifasini
topshiradi. Mashq o‘qituvchi rahbarligida birgalikda bajariladi.
Suhbat asosida xulosa chiqariladi: Fe’llar shaxs-son qo‘shimchalari bilan
tuslanadi. Shaxs-son qo‘shimchalari zamon qo‘shimchalaridan keyin qo‘shiladi. 
Fe’llarda shaxs-son haqidagi ko‘nikmani shakllantirish uchun mazmunga
mos shaxs-son qo‘shimchalarini qo‘yish, berilgan fe’llarni hozirgi, o‘tgan, kelasi
zamonda   shaxs-son   qo‘shimchasi   bilan   tuslash,   fe’llarni   so‘z   turkumi   jihatdan
tahlil qilish mashqlaridan foydalanadi. 
Bu   sinfda   qo‘shma   fe’llar   va   ularning   yozilishi   haqida   ham   ko‘nikma
hosil qilinadi. Mavzuni tushuntirish uchun qo‘shma fe’llar ko‘proq bo‘lgan matn
tanlanib, matnni o‘qish, so‘roq berib fe’llarni topish, nechta so‘zdan tuzilganini
va   qanday   yozilganini   aytish   topshiriladi.   O‘quvchilar   o‘qituvchi   rahbarligida
vazifani   bajaradilar.   Suhbat   yordamida   xulosa   chiqariladi:   ba’zi   fe’llar   ikki   va
undan   ortiq   so‘zdan   tuziladi,   bitta   so‘roqqa   javob   bo‘ladi   (nima   qildi?   ko‘rib
qoldi, olib chiqdi kabi). Bunday fe’llar qo‘shma fe’llar deyiladi. Qo‘shma fe’llar
alohida yoziladi. 
Qo‘shma   fe’llar   va   ularning   yozilishi   haqidagi   ko‘nikmani   shakllantirish
uchun   matndagi   qo‘shma   fe’llarni   topish   va   yozilishini   tushuntirish,   berilgan
fe’llardan qo‘shma fe’llar yasash, qo‘shma fe’llar bilan gap tuzish mashqlaridan
foydalaniladi. 
Tayanch so‘zlar: bo‘lishli fe’l, bo‘lishsiz fe’l, kesim, o‘tgan zamon, qo‘shma 
fe’l, kelasi zamon, shaxs-son qo‘shimchasi tuslanish.
29 X u l o s a
Boshlang’ich   ta’limning   asosiy   vazifalaridan   biri   o’quvchilarning   so’z
zahirasini  boyitishdir. Bu maqsad  barcha darslarda amalga oshiriladi. Xususan,
“ona tili” asosidagi darslar bu borada mas’ul va yetakchi fan sanaladi. Shuning
uchun ham so’z turkumlarini o’rganish bizga ona tili kursining yuqori sinflarda
o’qitilishiga   zamin   hozirlaydi.   Chunki   yuqori   sinfda   o’quvchilar   fe’l   so’z
turkumi sintaktik birliklarda kesim tushuncha orqali ifodalanadi.
Kesimning   gapdagi   vazifasi   fe’lnikiga   o’xshash   farqli   shundagi
“Morfologiya”   da   so’z   turkumlari   sifatida   “sintaksis”   da   bo’lagi   sifatida
o’rgatiladi.
Ana shuni hisobga olgan holda boshlang’ich sinflarda birinchi bo’lib so’z
turkumi sifatida “ot” mavzusi o’tilib, eng oxirida “fe’l” mavzusi o’tiladi.
Bu   ikkala   so’z   turkumini   qatnashtirsak   gap   hosil   bo’ladi.   Ana   shularni
hisobga   olgan   holda   biz   so’z   turkumi   sifatida   “fe’l”   mavzusini   o’rganish
jarayonini bosqichlarga bo’lib o’rgandik.
Suhbat   jarayoni   orqali   o’quvchilarni   “Fe’l”   so’z   turkumiga   so’roq
berishga o’rgatish eng asosiy usullardan biri O’quvchilar bo’lishli va bo’lishsiz
fe’l shakllarini o’tish jarayonida ularni ma’nolariga qarab faqlash ko’nikmasini
o’stirish maqsadida taqqoslash ishlari olib borilib tajriba o’tkaziladi. 
O’quvchilar   nutqini   fe’llar   bilan   boyitish   hamda   o’g’zaki   va   yozma
nutqda   fe’llardan   foydalanish   ko’nikmasini   o’stirish,   o’quvchilarning   asosiy
faoliyatini rivojlantirish grammatik mavzu bilan bog’liq holda ayrim orfografik
qoidalarni o’zlashtirishdir. Bu vazifalar bir biri bilan bo’liq holda hal etiladi.
30 F o y d a l a n i l g a n   a d a b i y o t l a r   r o ’ y x a t i :
1. Mirziyoyev   Sh.   M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O’zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. - Toshkent.: O’zbekiston.  NMIU,   2016, 56 bet
2. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalkimiz bilan
birga quramiz. - Toshkent.: O’zbekiston.  2017. - 488 bet
3. Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch.   Toshkent
“Ma’naviyat”. 2008 y 173 bet.
4. O`zbekiston Respublikasining “Ta`lim to`g`risida”gi Qonuni. T.: 1997.
5. O`zbekiston Respublikasining Milliy dasturi.  T.: 1998.
6. Boshlang`ich   sinflarning   takomillashtirilgan   o`quv   dasturi.   Boshlang`ich
ta`lim. 2006, 5-son.
7. Abdullayeva K. va boshqalar. Ona tili. T.: o`qituvchi 1999.
8. G`apporova   T.,   Abdullayeva   K.   va   boshqalar.   Ona   tili.   T.:   o`qituvchi
1999.
9. G`ulomova X., G`apporova T. 1-sinf ona tili darsligi.  T.: Sharq. 2003.
10. Qosimova   K.,   Fuzilov   S.,ne`matova   A.   Ona   tili   2-sinf   uchun   darslik   T.:
Cho`lpon. 2005.
11. Qosimova K., Ne`matova A. 2-sinfda ona tili darsligi T.: Cho`lpon 2004.
12. Fozilova   S.,   Xudoberyonova   M.   Ona   tili   2-sinf   uchun   T.:   O`qituvchi
2005.
13. Xudoberganova   M.,   Muxtorova   M.   2-sinfda   Ona   tili   darsligi.   T.:
O`qituvchi 2005.
14. Ikromova R., G`ulomova X., Yo`ldosheva  Sh., Shodmonqulova Sh.   Ona
tili 2-sinf uchun T.: O`qituvchi 2007.
15. G`ulomova X., Yo`ldosheva Sh., Shermatova U. 2-sinfda ona tili darslari
T.: O`qituvchi 2003
16. Qosimova   K.   va   b.   “Boshlang`ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasi”
T.,”Noshir”nashriyoti,2009y
31

2-sinfda fe’l yasovchi qo’shimchalar mavzusini o‘rganish metodlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский