Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 110.4KB
Xaridlar 9
Yuklab olingan sana 26 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Asadbek Mamarizayev

Ro'yxatga olish sanasi 09 Aprel 2024

135 Sotish

3-sinfda qoldiqli bo‘lish algoritmini o‘zlashtirish metodikasi

Sotib olish
О ’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA  О ’RTA MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI TOSHKENT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
Sirtqi ta’lim  О ’zbek tili va adabiyoti ta’lim y о ’nalishi 
“ 3-sinfda  qoldiqli bo‘lish algoritmini o‘zlashtirish metodikasi ”  mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy Rahbar:   “Pedagogika” kafedrasi
________________________________                                                                                                                                                                               
(imzo)
Toshkent-2024
MUNDARIJA
1 KIRISH ..................................................................................................................... 3
I   BOB.   QOLDIQLI   BO‘LISH   DARSLARINING   MAZMUNI   VA   UNI
TASHKIL ETISH
1.1.  Boshlang‘ich sinflarda qoldiqli bo‘lishni o‘rgatishda o‘qituvchining vazifasi.. 5
1.2 .Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   qoldiqli   bo‘lishni   o‘rgatish
metodikasi................................................................................................................ 11
II   BOB.Qoldiqli   bo‘lish   darslarida   o‘quvchilarni   o‘z-o‘zini   nazorat   qilishga
o‘rgatish
2.1. Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   qoldiqli   bo‘lishni   o‘rgatishda   o‘z-o‘zini
nazorat qilishga o‘rgatish........................................................................................ 18
2.2 . Qoldiqli bo‘lishga o‘rgatish darslarini tashkil etish......................................... 23
XULOSA ................................................................................................................ 28
FOYDALAN I LGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ......................................... 30
KIRISH
2 Kurs ishining dolzarbligi.   O‘zbekiston Respublikasida shakllangan uzluksiz
ta’lim   tizimi   barkamol   shaxs   va   malakali   mutaxassisni   tayyorlash   jarayonining
samarali   tashkil   etilishini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Uzluksiz   ta’lim   tizimi
doirasida   faoliyat   olib   boruvchi   ta’lim   muassasalari   ilg‘or,   demokratik   hamda
insonparvar   g‘oyalarga   tayangan,   hamda   yangicha   mazmunga   ega   bulgan
ta’limjarayonini tashkil etishda muhimo‘rin tutadi. Bu muhim vazifaning ijobiy hal
etilishi   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishga   nisbatan   yangicha   yondashuvni   taqozo
qiladi.  Sh. M. Mirziyoyev 
Shu   o‘rinda   alohida   ta’kidlash   joizki,   oliy   ta’lim   muassasalarida   bo‘lajak
mutaxassislarni   tayyorlash   jarayoni   talabalarda   zaruriy   ishlab   chiqarish   iqtisodiy
mazmunga ega faoliyat, ko‘nikma va malakalari  sifatini shakllantirishga e’tiborni
qaratish talab etiladi. Biroq, ta’lim jarayonlarini takomillashtirishga qo‘yilayotgan
yangi,   yanada   yuqoriroq   talablar,   shuningdek,   talabalarning   kasbiy   ko‘nikma   va
malakalarini,   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   rivojlantirish   bilan   yangicha
fikrlovchi   mutaxassisni   shakllantirish   imkonini   beruvchi   sharoitlarning   ishlab
chiqilmaganligi   o‘rtasida   obyektiv   qarama-qarshilik   mavjud.   Har   tomonlama
barkamol   insonni   shakllantirish   bugungi   jamiyatimiz   oldida   turgan   dolzarb
masalalardan biri bo‘lib qolmoqda. 
  Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishimizning   maqsadi   3-sinf
o‘quvchilarining qoldiqli bo‘lish mavzusini mukammal o‘rganishlariga erishish.
Kurs ishining predmeti.  3-sinf matematika darsligi.
Kurs ishining obyekti.  Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish jarayoni.
Kurs ishining vazifasi. 
   -  boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bilan qoldiqli bo‘lish mavzularini o‘rganish;
      -bu   mavzuning   asosi   bo‘lgan   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarini
mustahkamlash;
  -  o‘rganganlik darajasini tekshirish;
  -  mavzuga oid ilmiy-pedagogik manbalar bilan tanishish;
  - o‘quvchilarni o‘z-o‘zini nazorat qilishga o‘rgatish;
3 Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Ushbu   kurs   ishimizdan   Boshlang‘ich
ta’lim fakulteti talabalari o‘quv qo‘llanma sifatida foydalanishlari mumkin.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Ushbu   kurs   ishimiz:   kirish,   ikki   asosiy   bob,   xulosa
va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
   
4 I   BOB. QOLDIQLI BO‘LISH DARSLARINING MAZMUNI VA UNI
TASHKIL ETISH
I.1. Boshlang‘ich sinflarda  qoldiqli bo‘lishni o‘rgatishda o‘qituvchi ning
vazifasi
Davlat   ta'lim   standardlari   va   Milliy   dastur   o‘quvchilarning   har   biriga   ta'lim
olishda   teng   imkoniyatlarni   yaratib   berish,har   birining   yuqori   natijaga
erishishlarini rag‘batlantirish va shu orqali o‘quv- bilim jarayonining farqli tashkil
etilishini   ta'minlash   uchun   da'vat   etilgan.   Davlat   ta'lim   standarlari   va   Milliy
dasturning   o‘quv   fani   bo‘yicha,   ta'lim   sohalari   bo‘yicha   ishlab   chiqarilishi   o‘quv
fanlarining   variantini   tanlash   asosida   o‘quv   metodik   majmualar,   jumladan,
boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishni   takomillashtirishni   nazarda   tutadi.
Boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik   amallar   bajarishni   bog‘lanish   va   bilimlarni
muvofiqlashtirish   tamoyili   asosida   o‘quv   fanlarining   ichki   bog‘liqligi   va   o‘quv
fanlari aro uzviylikni ta'minlashga xizmat qiladi.
Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining asosiy vazifalari :
Hozirgi   zamon   o‘qituvchisi   qanday   ijobiy   sifatlarga   ega   bo‘lishi   lozim.
Avvalo,   zamonaviy   bilimlar ,   ilg‘or   tajribalar   hamda   pedagogik   mahoratni   yuqori
darajada   egallaganligi,   pedagogik   izlanish   vazifasiga   mos   tadqiqotlar   metodlari
majmuasini   shakllantira   olishi,   nazariy   tadqiqot   va   amaliy   tajriba-sinov   ishlarini
o‘tkazish  malakasiga   ega  bo‘lishi,  o‘qitadigan  o‘quv  fanidan  o‘quv  dasturi,  DTS,
Milliy   Dastur   da rsliklar ,   va   o‘quv-metodik   qo‘ l lanmalar,   elektron   darsliklarni
yarata olishi va amalda qo‘llay olishi lozim. O‘zining pedagogik faoliyatini doimiy
takomillashtirib   borishi,   kasbiy   sifatlarini   rivojlantirishi,   o‘z-o‘zini   nazorat   qilish
va   baholash   malakasini   egallash ,   yangi   pedagogik   g‘oyalami   ishlab   chiqa   olish,
zamonaviy   axborot   texnologiyalarini   dars   jarayonida   qo‘ llash   ko‘nikmalariga   ega
bo‘lishi,   o‘qitishning   istiqbolli   yo‘nalishlari   talablari   asosida   metod,   shakl   va
vositalami   yaratish   va   ularni   ta ’lim   jarayonida   uzviy   qo‘ llash   malakalarini   bilishi
kerak.
5 O‘qituvchi   —odobli,   adolatli   hamda   “ bola   qalbining   injeneri ” dir.   Bolaning
ijobiy   va   salbiy   xususiyatlari   ba’zan   murabbiydan   o‘tishini   psixolog   olimlar
ta’kidlab   o‘tishgan.   Chunki   o‘quvchi   o‘qituvchining   yurish-turishi,   k iyinishiga,
gapirishiga   taqlid   qiladilar.   Bola   garchi   yosh   bo‘ lsa -da,   uning   inson   ekanligini
yoddan   chiqarmaslik   kerak ,   uni   ko‘pchilik   oldida   obro‘sizlantirmaslik,   g‘ururini
toptamaslik kerak.
O‘qituvchi - pedagogik va psixologik jihatdan o‘z ixtisosligi bo‘yicha maxsus
ma’lumotga ega, kasbiy tayyorgarlikka va yuksak axloqiy fazilatlarga boy, ta’lim
muassasalarida   faoliyat   ko‘rsatuvchi   shaxsdir.   O‘qituvchi   ta’lim   jarayonida
o‘qitish   shakllarini   optimal   darajada   tashkil   etishni,   barkamol   shaxsni
shakllantirish nazariyasini turli yangi g‘oyalar bilan boyitishni puxta bilishi lozim.
Hozirgi   kunda   o‘qituvchining   pedagogik   mahoratida   “Bilish,   tushunish,   qo‘llash,
tahlil   qilish,   sintez   qilish,   baholash”   kabi   didaktik   qobiliyatlar   ta’lim   berishning
muhim   kategoriyalari   sifatida   e’tirof   etilgan.   Shaxsga   ta’lim-tarbiya   berish
nihoyatda   murakkab   jarayon   ,   qadimdan   ushbu   faoliyatga   jamiyatning   yetuk
arboblari jalb etilgan. Mazkur holat yosh avlod tarbiyasi, uni tashkil etish mazmuni
va   nafaqat   shaxs   kamoloti,   balki   jamiyat   taraqqiyotini   ham   belgilovchi   muhim
ahamiyatga molik bo‘lgan omil ekanligi ta’kidlanadi. 
O‘zbekiston Respublikasida ta’lim tizimiga bevosita daxldor barcha sohalarni
butunlay   isloh   qilishga   nisbatan   jiddiy   talablar   qo‘yilgan.   Chunonchi,   bu   borada
O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.   Karimov   quyidagilarni   qayd
etadi:   “Ta’lim   islohoti   bizni   demokratik   o‘zgarishlar,   yangi   jamiyat   barpo   yetish
yo‘lidan   dadil   yetaklovchi,   barchamizni   harakatlantiruvchi   ichki   kuch   bo‘lmog‘i
zarur.   Har   birimizga   ayon   bo‘lsinkim,   ta’lim-tarbiya   tizimini   o‘zgartirmasdan
turib, odamlar ongini, demakki, ularning turmush tarzini ham o‘zgartirish mumkin
emas”.   Bugungi   kun   o‘qituvchisiga   nisbatan   qo‘yilayotgan   talablar   mazmuni   yil
sayin   yangilanib,   zamon   talablariga   moslashib   bormoqda.   Zamonaviy   o‘qituvchi
ta’limni qanday tashkil etishi kerak: 
6  avvalo   u  o‘z  mutaxassisligi   bo‘yicha  ta’lim   beradigan   fanlardan   pedagogik
texnologiyalarga   asoslangan   ma’ruza,   seminar,   amaliy   va   laboratoriya
mashg‘ulotlarini mazmunan yaxlitligini ta’minlashi;
 pedagogik   va   axborot   texnologiyalari   hamda   o‘quvchilar   o‘quv   faoliyatini
faollashtiruvchi metodlami qo‘llashi, o‘quv mashg‘ulotlarida pedagogik va axborot
texnologiyalarining so‘nggi yutuqlarini uyg‘unlashtirish malakasiga ega bo‘lishi;
 ta’lim muassasalarida   fanlarni   o‘qitish mazmuniga mos ravishda pedagogik
tizimni loyihalay olishi;
 ta’lim beradigan fanlar turkumini rivojlantirish istiqbollarini ochib berishga
qaratilgan ilmiy izlanishlami muntazam amalga oshira olishi;
 ta’lim-tarbiyaviy   faoliyatda   jahonning   rivojlangan   mamlakatlarida
pedagogika   va   psixologiya   sohasida   erishilayotgan   ilg‘or   tajribalami   amalda
mode rn izatsiya qilgan holda qo‘llashi;
 O‘rta   Osiyo   mutafakkirlarining   boy   ma’naviy   meroslaridan   ta’lim-
tarbiyaviy faoliyatda foydalanishi;
 darsning   barcha   turlarida,   mashg‘ulotlarda   zamonaviy   axborot
texnologiyalari asosida o‘qitish  metodlaridan foydalanishi ;
 o‘qitadigan   fan   turkumi   bo‘yicha   avtomatlashtirilgan   ta’lim   tizimi   uchun
amaliy dasturlar paketini yaratishi lozim.
Zamonaviy   o‘qituvchi   qiyofasidagi   shaxs   pedagogik-psixologik   jihatdan
yuksak   tayyorgarlikka   ega   bo‘lishi   uchun,   unda   quyidagi   fazilatlar   namoyon
bo‘lishi kerak (so‘z yuritilayotgan sifatlar mohiyatan o‘qituvchi tomonidan amalga
oshirilishi zarur bo‘ l gan vazifa, burch va mas’ uliyatlarni  ifodalaydi):
1. O‘qituvchi   mamlakatimizning   ijtimoiy   va   siyosiy   hayotida   ro‘y
berayotgan   o‘ zgarishlar,   olib   borilayotgan   ijtimoiy   islohotlar   mohiyatini   chuqur
anglab yetishi hamda bu borada  o‘ quvchilarga to‘ g‘ ri, asosli  ma’lumotlarni  berishi
lozim.
2. Zamonaviy   o‘qituvchining   ilm-fan,   texnika   va   texnologiya
yangi liklari va yutuqlaridan xabardor bo‘lishi talab etiladi.
7 3. O‘q ituvchi   o‘z   mutaxassisligi   bo‘yicha   chuqur,   puxta   bilimga   ega
bo‘lishi,  o‘  ustida tinimsiz izlanishi shart.
4. O‘qituvchi pedagogika va psixologiya fanlari asoslaridan ko‘nikma va
malakaga   ega   bo‘lishi,   ta’lim-tarbiyaviy   faoliyatda   o‘quvchilarning   yosh   va
psixologik xususiyatlarini inobatga olgan holda o‘z faoliyati tashkil etishi zarur.
O‘qituvchi   ta’lim-tarbiyaviy   faoliyatda   pedagogik   va   axborot
texnologiyalarining   eng   samarali   shakl,   metod   va   vositalaridan   unumli   foydalana
olish imkoniyatiga ega bo‘lmog‘i lozim.
1. O‘ qituvchi   ijodkor,   tashabbuskor   va   tashkilotchilik   qobiliyatiga   ega
bo‘lishi davr talabidir.
2. O‘ qituvchi   yuksak   darajadagi   pedagogik   mahorat,   chunonchi,
kommunikativ layoqatini , pedagogik texnika sirlarini (nutq, chehra, qo‘l- oyoq va
gavda harakatlari, mimika, pantomimika, jest) chuqur o‘zlashtirib olishga erishishi
lozim.
Ayniqsa, o‘qituvchi o‘zining individual nutq madaniyatiga ega bo‘lishi zarur,
uning nutqi quyidagi xususiyatlarni aks ettirishi kerak:  a.  nutqning to‘g‘riligi;
b.  nutqning aniqligi;
v) nutqning ifodali bayon etilishi;
g)   nutqning   sofligi   (ya   ’ni,   nutq   tozaligiga   salbiy   ta   ’sir   ko‘rsatuvchi
so‘zlardan   holi   bo‘lishi,   faqat   adabiy   tilda   ifoda   etilishi);   jargon   (muayyan   kasb
yoki soha mutaxassisliklariga xos bo‘Imagan so‘zlar); varva- rizm (muayyan  millat
tilida   bayon   etiladigan   ,   o‘zga   millatlarga   xos   so‘   zlarni   noo‘rin   qo‘llanilishi);
vulgarizm   (haqorat   qilishda   qo‘ l laniladigan   q o‘ pol   so‘zlar)   hamda   konselyarizm
( o‘rni   bo‘Imagan   vaziyatlarda   rasmiy   so‘zlardan   foydalanish)   so‘zlaridan   holi
bo‘lishi;
d) nutqning ravonligi;
j)   nutqning   boyligi   (hikmatli   so‘zlar,   ibora   va   maqollar,   matallar   hamda
ko‘chirma   gaplardan   o‘rinli   va   samarali   foydalana   olish).   O‘qituvchining   nutqi
sodda,   ravon   va   tushunarli   bo‘lishi   kerak.O‘ qi tuvchi   pedagogik-psixologik
mu lo qot   jarayonining   faol   ishtirokchisi   sifatida   o‘zida   bir   qator   sifatla rn i   tarkib
8 topishiga   erishishi   zarur.   Chunonchi,   u   eng   avvalo,   mulohazali ,   bosiq,   vaziyatni
to‘g‘ri   baholay   oladigan,   mavjud   ziddiyatla rni   o‘z   iroda   kuchi   bilan   bartaraf
etishning   uddasidan   chiqa   olishi   zarur.   O‘qituvchi   o‘quvchilar,   ota-onalar   hamda
hamkasblari   bilan   mu l oqot   jarayonida   fikrini   aniq   va   to‘ l a   bayon   etilishiga
ahamiyat  qaratishi  maqsadga  muvofiqdir. Ular bilan munosabat  jarayonida so‘zni
salbiy holatlar haqidagi dalillarni keltirishdan emas, aksincha, o‘quvchining (yoki
hamkasbi, ota-onalar) muva f faqiyatlarini   e ’tirof etishi, ularning yanada boyishiga
ishonch   bildirishi,   u   bilan   tillasha   olishiga   imkon   beradi.   Mu l oqot   jarayonida
o‘qituvchining   so‘zlaridan   suhbatdoshiga   nisbatan ,   samimiylik,   do‘stona
munosabat  sezilib  turishi,  shuningdek, imkon qadar  ko‘tarinki  kayfiyatda bo‘lishi
zarur.   O‘qituvchining   mazkur   talablarga   muvofiq   keluvchi   qiyofasi   uning
o‘quvchilar,   hamkasblar   hamda   ota-onalar   orasida   obro‘-e’tibor   qozonishini
ta’minlaydi. 
Boshlang‘ich   sinflarda   ko‘paytirish   bo‘lish   amalini   bajarish   talablarining
o‘quvchilar   tomonidan   bajarilishi   ularning   qoldiqli   bo‘lishni   tushunishlari
osonlashadi,   u   bilan   bog‘liq   amallarni   to‘g‘ri   bajarish   imkoniyatlari   oshadi   va
tevarak zarur bilim, malaka va konikmalarni egallashlariga yordam beradi. 
a) o‘quvchilarning tevarak atrofdagi tabiiy muhitga moslashtirish. 
b)faoliyatning har-xil turlarini o‘quv mehnat, muloqotni egallash. 
v)o‘z-o‘zini nazorat qilish hamda baholashga o‘rgatish. 
g)   muayyan,   umumiy,   tabiiy-ilmiy   iqtidorning   belgilangan   darajasi   uning
keyingi taraqiyotining tavsifi. 
Shunday qilib, boshlang‘ich sinflarda qoldiqli bo‘lish amali bajarish jarayoni
o‘quv   bilim   jarayoniga   matematika   o‘qitish   bo‘yicha   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarigina   emas   balki   shaxsning   muayyan   asosiy   faoliyati   majmuasi   mehnat
o‘quv-biluv,   kammunikativ-axloqiy   va   jismoniy-kamolatiga   mos   keladigan
fazilatlarining   shakllanishini   ham   ta’minlaydi.   Qoldiqli   bo‘lish   bilan   o‘quvchi   3-
sinfdan boshlab tanishadilar. Bu vaqtgacha o‘quvchi qo‘shish, ayirish, ko‘paytirish
9 va   bo‘lish   amallarini   mukammal   o‘rganishlari   kerak.   Qoldiqli   bo‘lishni
o‘rganishda o‘qituvchi vazifalari quyidagilar:
1.   O‘quvchilarni   ko‘paytirish   va   bo‘lish   arifmetik   amallarni   ma’nosi
bilan   tanishtirish   ,   ularning   ba’zi   xossalari   (ko‘paytirishning   o‘rin   almashtirish
xossasi, sonni yig‘indiga va yig‘indini songa ko‘paytirish xossasi, yig‘indini songa
bo‘lish   xossasi)   va   ular   orasidagi   mavjud   bog‘lanishlar   bilan,   bu   amallar
komponentlari bilan natijalari orasidagi o‘zaro bog‘lanishlar bilan tanishtirish; 
1. Ko‘paytirish   jadvalini   puxta   bilishni   va   undan   bo‘linmani   topishda
foydalana olishni ta ’ minlash;
2. O‘quvchilarni jadvaldan tashqari ko‘paytirish va bo‘lish usullari bilan
ko‘paytirish va bo‘lishning maxsus hollari ( nol soni bilan ko‘paytirish va bo‘lish,
1 ga ko‘paytirish va bo‘lish) qoldiqli bo‘ li shning jadval hollari bilan tanishtirish.
O‘qituvchi bu kabi qoidalar asosida qoldiqli bo‘lishga kirganda o‘quvchining
o‘zlashtirishi   yaxshi   bo‘ladi.   O‘quvchilarning   qoldiqli   bo‘lish   amalini   bajarishga
o‘rgatish metodikasining nazariy asoslari Davlat ta'lim standartlari va Milliy dastur
o‘quv fani bo‘yicha o‘quv -metodik majmualar (dastur, o‘quv rejasi, darstliklar )ni
yaratish   uchun   keng   imkoniyatlar   ochib   beradi,   shuningdek   o‘quv   fanlararo
bog‘lanish   va   bilimlarni   muvofaqiyotlashtirish   tamoyili   asosida   o‘quv   fanlarni
bog‘lanishi   ta'minlashga   xizmat   qiladi.   Yangi   matematika   kursida,   avvalgiga
o‘xshash,   arifmetika   asosiy   o‘rinni   egallaydi.   Shuningdek   arifmetik   boshlang‘ich
o‘rganish uslubi ham mukammallashtirilgan qoldiqli bo‘lish boshlang‘ich sinflarda
arifmetikaning   bir   qo‘shimchasi   sifatida   ko‘paytirish,   bo‘lish   amallaridan   so‘ng
o‘tiladi.
10 1.2. Boshlang‘ich sinf matematika darslarida qoldiqli bo‘lishni o‘rgatish
metodikasi
Hozirgi   paytda   maktablarda   boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishning
asosiy   vazifalaridan   biri   o‘quvchilarni   har   tomonlama   yetuk   insonlar   qilib
tarbiyalash   hisoblanadi.   Bunda   ularda   matematika   fani   bo‘yicha   bilimlar   berish
bilan birga ularga o‘rganilayotgan bilimlarni asosli va puxta bo‘lishini ta'minlash,
ularni   qo‘llay   olish   ko‘nikma   va   malakalarini   shakllantirish   muhim   ahamiyatga
ega.   Ayniqsa   matematika   darslarida   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   hamda
ularni   kelgusida   olingan   bilimlarni   ongli   hayotiy   faoliyatida   muvaffaqiyatli
qo‘llashlari   uchun   zarur   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirish   boshlang‘ich
matematika   ta'limining   asosiy   vazifalariga   aylanishi   lozim.   Shu   nuqtai   nazardan
o‘quv   jarayonida   matematik   masalalar,   jumladan   hayotiy   mazmunli,   ularning
to‘plagan tajribasiga asoslangan masalalarni yechish usullariga va ularni qo‘llashga
o‘rgatish o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Ularni ta'lim mazmuni va o‘rganilayotgan
tushunchalarni   mohiyatini   ochib   berishda   foydalanish,   o‘zaro   aloqadorlikda   va
o‘quvchilar am
 Interfaol metod – ta’lim jarayonida o‘quvchilar hamda o‘qituvchi 
o‘rtasidadagi faollikni oshirish orqali o‘quvchilarning bilimlarni o‘zlashtirishini 
faollashtirish, shaxsiy sifatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Interfaol metodlarni
qo‘llash dars samaradorligini oshirishga yordam beradi. Interfaol ta’limning asosiy
mezonlari: norasmiy bahs – munozaralar o‘tkazish, o‘quv materialini erkin bayon 
etish va ifodalash imkoniyati,o‘quvchilar tashabbus ko‘rsatishlariga imkoniyatlar 
yaratilishi, kichik guruh, sinf jamoasi bo‘lib ishlash uchun topshiriqlar berish va 
boshqa metodlardan iborat bo‘lib, ular ta’lim – tarbiyaviy ishlar samaradorligini 
oshirishda o‘ziga xos ahamiyatga ega. 
7 ta yong‘oqni 3 o‘rtoq teng taqsimlab olishmoqchi bo‘lishdi.  Bolalarning har 
biriga nechtadan 
yong‘oq tegadi? 
 Yechilishi: 
7 : 3 = 2 (1 qold.). 1 – qoldiq son. 
11  Javob: 
2 tadan yong‘oq tegadi. 1 ta yong‘oq qoldiq sifatida ortib qoladi. 
7 : 3 = 2 (1 qold.) ifoda quyidagicha o‘qiladi: 7 ni 3 ga bo‘lsak, bo‘linma 2 ga teng 
bo‘ladi va  1 qoldiq qoladi .
  Hozirda ta’lim metodlarini takomillashtirish sohasidagi asosiy yo‘nalishlardan biri
interfaol ta’lim va tarbiya usullarini joriy qilishdan iboratdir. Barcha fan 
o‘qituvchilari shu jumladan boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari ham dars 
mashg‘ulotlari jarayonida interfaol metodlardan borgan sari keng ko‘lamda 
foydalanmoqdalar. Interfaol metodlarni qo‘llash natijasida o‘quvchilarning 
mustaqil fikrlash, tahlil qilish, xulosalar chiqarish, o‘z fikrini bayon qilish, uni 
asoslangan holda himoya qila bilish, sog‘lom muloqot, munozara, bahs olib borish 
ko‘nikmalari shakllanib, rivojlanib boradi. 
  Interfaol   degani, o‘qituvchi  va  o‘quvchilar   orasida  o‘zaro  hamkorlik  tufayli
dars   samaradorligini   oshadi,   yangi   darsni   o‘quvchi   mustaqil   harakat,   mulohaza,
bahs-munozara   orqali   o‘rganadi,   qo‘yilgan   maqsadga   mustaqil   o‘zi   darsda
o‘quvchi   faol   ishtirok   etgan   holda   kichik   guruhlarda   javob   topishga   harakat
qiladi,ya’ni   ham   fikrlaydi,   ham   baholaydi,   ham   yozadi,   ham   gapiradi,   ham
tinglaydi,   eng   keragi   o‘zi   faol   ishtirok   etadi.   Interfaol   usullarining   negizidagi
topshiriq mazmunini anglab yetgan o‘quvchilar ta’lim jarayoniga o‘zlari bilmagan
holda qiziqish bilan kirishib ketadilar. 
  Boshlang‘ich   sinflarda   qo‘llanadigan   texnologiyalaridan   foydalanishning
maqsadi:   o‘quvchilarda   hozirjavoblik   hissini   rivojlantirish,   bahs-munozara,   erkin
fikrlashga   asoslangan   tafakkur   tarzini   shakillantirishdan   iborat.   Hozirda   keng
qo‘llanib kelayotgan interfaol metodlar turlari juda ko‘p bo‘lib, ularning hammasi
ham boshlangich ta’limda qo‘llash uchun yaroqli emas. 
  O‘quvchilar   yangi   mavzuni   yaxshilab   o‘zlashtirib   olishlari   uchun   oldin
o‘tilganlardan   bo‘lishning   mohiyati,   qoldiqsiz   bo‘lishning   jadval   holatlari   kabi
masalalarni bilish zarur.
  Qoldiqli   bo‘lish   bilan   birinchi   tanishishni   teng   qismlarga   bo‘linishga   doir
sodda masalaning tegishli yozuvlarini doskada bajarib yechishdan boshlash lozim.
12 Masalan, o‘qituvchi nabor polotnosining uchta qatoriga 6 ta doirachani baravardan
bo‘lib qo‘yishni va har bir qatorda nechta doiracha bo‘lishni topishni tavsiya qilish
mumkin.  O‘quvchilar buning uchun 6 ni 3 ga bo‘lganda 2  chiqishini  , ya’ni har bir
qatorda   2   tadan   doiracha   bo‘lishini   tushuntirishadi.   Olingan   yaqqol   namunadan
foydalanib,   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   “ har   bir   “   degani   nima   ekanligini   eslatadi   ,
bunda quyidagi savollarni beradi:
  “ Birinchi   qatorda   nechta   doiracha   bor?   Ikkinchi   qatorda-chi?   Uchinchi
qatorda nechta? Nima uchun?  “
  K eyin   muammoli   xarakterdagi   masala   taklif   etiladi.   Masalani   amaliy
namo y ish qilib ko‘rsatib yechish maqsadga muvofiqdir . “Qizchada 7 ta qalam bor
edi. Qizcha qalamlarni uchta dugonasiga baravardan taqsimlab taqdim qilishga ahd
qildi.  Bu ishni bajarishda unga yordam bering. ”
  O‘quvchilar   7   ni   3   ta   teng   bo‘lakka   ajratib   bo‘lmasligini   bilishadi.   Ular   bu
muammoning yechilishini qidira boshlashadi va qizcha 6 ta qalamni dugonalariga
sovg‘a   qiladi,   yettinchisi   esa   o‘zida   qoladi   degan   xulosaga   kelishadi   (agar   kerak
bo‘lsa,   o‘qituvchi   yordamida   ).   O‘quvchilarning   qoldiqli   bo‘lish   bilan   tanishishi
ana shunday boshlanadi.
Mustahkamlash uchun bir nechta shunga o‘xshash masalalar yechiladi, bunda
o‘quvchilar   bo‘lishda   hosil   bo‘ladigan   qoldiq   bo‘linadigan   sondan   kichik
(   bo‘luvchidan   kichik)   bo‘lishi   kerak,   degan   xulosaga   keltiriladi.   Yangi   material
bilan   tanishishga   tayyorlanish   uchun   ko‘paytirish   jadvalidan   berilgan   songa
bo‘linuvchi   sonlar   qatorini   takrorlash   muhimdir.   Masalan,   2   ga   qoldiqsiz
bo‘linadigan sonlarni aytishni taklif etish mumkin va hokazo.
Bunday o‘yinni taklif qilish mumkin: o‘qituvchi  ketma-ket sonlarni , masalan,
1   dan   30   gacha   sonlarni   aytadi.   O‘quvchilar   uni   diqqat   bilan   tinglashadi   va   u
masalan, 3 ga qoldiqsiz bo‘linadigan sonni aytganda qo‘llarini ko‘tarishadi ( yoki 3
ga bo‘lish natijasini anglatuvchi raqamli kartochkani ko‘tarishadi).
O‘quvchilar   maxsus   tashkil   etilgan   kuzatishlar   asosida   o‘zlari   xulosa
chiqarishlari juda foydalidir. Bu ishni quyidagicha o‘tkazish mumkin :   o‘quvchilar
o‘qituvchi   taklif etgan misollarni , masalan, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39,
13 40   sonlarini   3   ga   bo‘lishadi,   keyin   4   ga,   keyin   esa   5   ga   va   6   ga   bo‘lishadi.
Misollar ni   og‘zaki   yozuvlarsiz   yechishadi.   O‘qituvchi   doskaga   bo‘luvchi   va
qoldiqni   jadval   ko‘rinishida   yozadi   (   agar   qoldiq   bir   necha   marta   takrorlansa   ,   u
yozuvda   takrorlanmaydi).   O‘quvchilar   bo‘luvchi   va   qoldiqlarni   taqqoslashadi ,
bo‘luvchi  qoldiqdan  katta   bo‘lishi  kerakligi  haqida  xulosa   chiqarishadi.  Bu   yerda
o‘quvchilar   nima   uchun   qoldiq   bo‘luvchiga   teng   yoki   undan   katta   bo‘lmasligini
tushuntirishlari muhimdir.
Bunga 1-navbatda boshlang‘ich sinf o‘quvchisining o‘qish, yozish tezligining
kichikligi   va   sinfda   aksariyat   hollarda   30   tadan   ortiq   o‘quvchi   o‘qishi   bo‘ladi.
Interfaol   metodlar   nisbatan   kichik   auditoriyalarga   (30   tagacha   )   va   ko‘proq
uzluksiz   ta’lim   tizimining   o‘rta   va   yuqori   bo‘ginlariga   mo‘ljallangan   bo‘lib,
boshlang‘ich   sinflarda   qo‘llash   tajribalari   juda   kam.   Shuning   uchun   yangi
texnologiyalarning faqat boshlang‘ich sinf matematika darslarida qo‘llash mumkin
bo‘lganlari haqida so‘z yuritamiz. 
  Interfaol   metod   sinfda   o‘tiladigan   mavzular   yuzasidan   muammoli
vaziyatlarni   muhokama   qilishda   “Aqliy  hujum,   Adashgan   zanjirlar,  Savol   bering,
Insert,   BBB,   Bahs   –   munozara,   Muammoli   savollar,   Kichik   guruhlarda   ishlash,
Burchaklar   metodi,   Kubiklar   metodlari”   asosida   bahs,   munozara   orqali   ularni
yechimini topishda yaqindan yordam beradi. 
  “Aqliy   hujum”   texnologiyasini   qo‘llash   bir   muammoni   hal   qilish   yo‘lidan
turlicha   va   iloji   boricha   ko‘proq   taklif,   fikr   –   mulohazalarni   yig‘ishdan   iborat.
Avvaliga   har   qanday   takliflar   qabul   qilinadi.   Keyin   esa,   ularning   ichidan   eng
ma’qulini   tanlab   olinadi.   Bu   metodni   qo‘llashda   eng   nozik   tomoni   hamma
takliflarni   ― es lab   qolishdir.   Shuning   uchun   ularni   yozib   borish   kerak   bo‘ladi.
O‘qituvchi ularni shartli belgilar va qisqartirishlar bilan doska yoki daftar qog‘ozga
yozib boradi. 
  Matematika   -   turli   shartli   belgilarni   juda   keng   qo‘llaydi.   Matematika   bir
turdagi   shartli   belgilardan   boshqalarini   keltirib   chiqaradi.   Aytish   mumkinki,
matematika bu - ramziy mavhumiyatni o‘rganadigan fandir. Fanlar shohi endi-endi
tizimli   tarzda   o‘rganilayotgan   davrlarda   uning   muomala   tili   ham   juda   sodda
14 bo‘lgan.  Xususan,   ilk matematik  kitoblarni   bitgan  mualliflar,  o‘zlari  keltirmoqchi
bo‘lgan misollarni oddiy so‘zlashuv tilida, matn tarzida keltiraverishgan. Masalan,
“ falon   buyumdan   falonchasini   bunchaga   ko‘paytirsa,   manabuncha   bo‘ladi ”
qabilidagi gaplar bilan misollarni yozaverishgan.
  Aslida,   matematikada   bo‘lish   amalini   ifodalash   uchun   hali   hanuz   turli
belgilardan   foydalanilmoqda.   Masalan,   ba'zi   matematika   kitoblarida   “ ÷ ” ishorasi
ham   bo‘lishni   bildirsa,   boshqalarida   “/” ,   va   yana   ayrimlarida   “:” ham   bo‘lish
kerakligini bildiradi.   “ ÷ ”   belgisini qo‘llashni 1659-yilda nemis matematigi Iogann
Ran o‘zining  “ Teutsche Algebra ”  asarida boshlab bergan (aytgancha, uning asarida
ko‘paytirish amalini yulduzcha, ya'ni, * belgisi bilan ifodalangan, bilasiz, bu belgi
hozirda ham ko‘paytirish amalini ifodalash uchun keng qo‘llaniladi .
  Boshlang‘ich   ta`limda   bo‘lish   amalini   qo‘llash   usuli   Matematikada   bo‘lish
ko‘paytirishga   teskari   amal.   Unda   bo‘lish   ko‘paytirishning   xususiy   holi   ekanligi
kelib   chiqadi.   Bo‘lish   bilan   bog‘liq   bir   masalaga   ko‘paytirish   orqali   aniq   va   tez
javob topish mumkin. 
 Qoldiqli bo‘lishda esa sonlar ya'ni bo‘linuvchi bo‘luvchiga bo‘linadi, chiqqan
javob   yoziladi   qoldiqli   qavs   -   ()   orqali   ifodalanadi.   Javobni   tekshirish   uchun
o‘quvchi   ko‘paytirish   jadvalini,   sonlarning   bo‘linish   xossalarini   yaxshi
o‘zlashtirgan bo‘lishlari kerak. 
  Kichik   yoshdagi   maktab   o‘quvchilari   bo‘lish   amalini   o‘rganishga   kirisha
boshlaganda   yechadigan   bir   masalani   qaraylik:   “8ta   apelsinni   har   biriga   2   tadan
qilib   likobchalarga   qoyib   chiqishdi,   2   tadan   qilib   necha   marta   apelsin   qoyishdi?
Nechta   likobcha   kerak   boldi? ”   Masalaning   savoliga   javob   bolish   yordamida
topiladi: 8:2 = 4.
37 dona nok bor edi. Bitta idishga 7 dona nok sigsa, qancha nol ortib qoladi?
Yechish: 37 : 7=5 (2 qold.)
  Masalan:   3   –   sinfda   mavzuga   oid   quyidagi   mashqni   hal   qilish   yuzasidan
hamma takliflarni yig‘ish mumkin. ―Quyidagi shaklda nechta to‘rt burchak bor?
Bunda   takliflar   to‘rtburchaklar   sonini   sanash   usuliga   oid   bo‘lib,   ularning   sonini
to‘g‘ridan   –   to‘g‘ri   aytish   talab   qilinmaydi.   Bunda   turli   takliflar   bildirish
15 mumkin.Eng   maqbuli   avval   1   katakli,   keyin   2,   3,   4,   5,   6,   7,   8   katakdan   tuzilgan
to‘rtburchaklar   sonini   sanashni   taklif   qilish   mumkin.   Yoki   biror   ifoda   qiymatini
qulay usulda hisoblash yuzasidan takliflar yig‘iladi. Masalan: 3 – sinfda mavzuga
oid quyidagi mashqni hal qilish yuzasidan hamma takliflarni yig‘ish mumkin.
 ―Quyidagi shaklda nechta to‘rt burchak bor. Bunda takliflar to‘rtburchaklar
sonini   sanash   usuliga   oid   bo‘lib,   ularning   sonini   to‘g‘ridan   –   to‘g‘ri   aytish   talab
qilinmaydi.   Bunda   turli   takliflar   bildirish   mumkin.   Eng   maqbuli   avval   1   katakli,
keyin   2,   3,   4,   5,   6,   7,   8   katakdan   tuzilgan   to‘rtburchaklar   sonini   sanashni   taklif
qilish   mumkin.   Yoki   biror   ifoda   qiymatini   qulay   usulda   hisoblash   yuzasidan
takliflar   yig‘iladi   Masalan:   1   dan   20   gacha   bo‘lgan   barcha   natural   sonlar
yig‘indisini   topish   yo‘li   so‘raladi.   Hamma   takliflar   qabul   qilinadi.   Ularning   bir
nechtasi bo‘yicha yig‘indi topiladi va usullar taqqoslanadi. Eng qulay usulni taklif
qilgan guruh yoki juftlik taqdirlanadi. Darsda berilgan masala, misol va topshiriqni
juft   bo‘lib   hal   qilishi   ham   o‘quvchilarni   o‘zaro   fikr   almashishga,   bir   –   birini
to‘ldirishi,   kerak   bo‘lsa   bir   –   biriga   o‘rgatishga   o‘rgatadi.   Bunday   usulni   ―
juftlikda   ishlash   deb   ataladi.   O‘qituvchi   o‘quvchilar   mustaqil   hal   qilishi   mumkin
bo‘lgan istalgan vazifani juftlikda topshiradi. Bunday topshiriqni ijodiy xarekterda
bo‘lishi maqsadga muvofiqroqdir. 
  “Adashgan  zanjirlar” usuli  boshlang‘ich sinflarda biror  bir  ketma  – ketlikni
tiklash uchun qo‘llanadi. Bunda o‘qituvchi biror mavzu, tushuncha, algoritmga oid
ketma   –   ketlikni   alohida   –   alohida   va   tartibsiz   qo‘yadi.   O‘quvchilar   tartibsiz
joylashgan so‘zlarga mantiqiy bog‘langan zanjirni tuzishlari kerak. Bu metodni 4-6
kishilik   guruhda   qo‘llash   ham,   butun   sinf   bilan   ishlash   ham   mumkin.   O‘qituvchi
bilim   uzatuvchi   rolidan   o‘quv   jarayonini   tashkil   qiluvchi,   o‘qish   faoliyatini
boshqaruvchi,   o‘quvchilar   faolligini   psixologik   va   pedagogik   jihatdan   oqilona
qo‘llab-quvvatlab   rivojlantiruvchi   roliga   o‘tishi,   deb   hisoblaymiz.   Ta’limning
globallashuvi   sharoitida   ta’lim   sohasi   bilan   jamiyatning   rivojlanib   borayotgan
ijtimoiy ehtiyojlari  o‘rtasida  nomutanosiblikning  yuzaga kelganligi  kuzatilmoqda.
Ta’lim   tizimi   oldiga   barkamol   shaxsni   shakllantirish,   ta’lim   sohasi   bilan   mehnat
bozori o‘rtasidagi nomutanosiblikni qisqartirish hamda axborot texnologiyalaridan
16 foydalanish   imkoniyatlarini   kengaytirish   kabi   yangi,   dolzarb   vazifalar
qo‘yilmoqda.   Mazkur   vazifalar   pedagogik   texnologiya   nazariyasini   yaratish   va
ta’lim jarayonini puxta loyihalashga erishish zaruriyatidan kelib chiqadi. 
  Qayd   etilganidek,   pedagogik   texnologiyaning   nazariy   asoslarini   ishlab
chiqish   dolzarb   vazifa   sanalib,   ta’lim   texnologiyalarini   yaratish   muammolari
bo‘yicha olib boriladigan umumiy va amaliy tadqiqotlarga keng yo‘l bergan holda
ushbu   nazariya   mohiyatini   to‘laqonli   aks   ettiruvchi   terminologiyani
shakllantirishni   taqozo   etadi.   Bugungi   kunda   nazariy   va   amaliy   jihatdan   puxta
asoslangan umumiy ishlanmalarning mavjud bo‘lishi alohida ahamiyat kasb etadi.
Zero, umumiy nazariy bazaga ega bo‘lmasdan turib, ayrim muammolarni hal etish
mumkin emas. Pedagogik texnologiya nazariyasi va uni ta’lim jarayonida qo‘llash
muammolariga   bag‘ishlangan   zamonaviy   tadqiqotlar   mazkur   nazariyaning   ta’lim
rivojini   ta’minlashdagi   ahamiyatini   chuqur   anglab   yetish,   uning   imkoniyatlarini
aniqlash va keng ko‘lamli axborot maydonini egallashga yordam beradi
  Pedagogik   texnologiya   nazariyasini   shakllantirish   va   undan   foydalanish
mexanizmini bilish, ta’lim jarayonini rivojlantirish va boshqarishning eng samarali
shakl   va   metodlarini   aniqlash   imkonini   beradiki,   buning   nafaqat   nazariy,   balki
amaliy   ahamiyati   ham   beqiyosdir.   Ta’lim   nazariyasi   va   amaliyotida   pedagogik
texnologiyalarni   tadqiq   etish   ishi   fanlararo   (pedagogika,   psixologiya,
metodologiya,   pedagogik   metodologiya,   falsafa,   sotsiologiya   va   boshqa   fanlar)
aloqadorlik   va   bog‘liqlik   asosida   yondashuvni   talab   etadi.   Ko‘rsatib   o‘tilgan   fan
yo‘nalishlarining har birida ta’lim texnologiyalarining ma’lum nazariy jihatlari va
texnologiyani   ta’lim   jarayoniga   tatbiq   etishda   alohida   o‘rin   tutuvchi   qulay   shart-
sharoitlari bir qator to‘liq tahlil qilingan. 
 
17 II BOB. QOLDIQLI BO‘LISH DARSLARIDA O‘QUVCHILARNING
O‘Z-O‘ZINI NAZORAT QILISHGA O‘RGATISH
    2.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini qoldiqli bo‘lishni o‘rgatishda o‘z-
o‘zini nazorat qilishga o‘rgatish
  Tabiiyki, umumiy holda erishilgan natija har doim ham o‘qituvchining dars
boshida   belgilagan   maqsadiga   mos   kelavermaydi.   Ta’lim   maqsadi   o‘qituvchi   va
o‘quvchilar faoliyati asosida, shuningdek, ta’lim vositalari yordamida natijalanadi,
ushbu   jarayonda   aniq   maqsadga   yo‘naltirilgan   mexanizm   ishga   tushadi.   Ta’lim
tizimlari   maqsadga   erishish   jarayonida   bosh   xalqa   aynan   qanday   va   qaysi
mexanizm   asosida   hamda   mavjud   tarkibiy   unsurlarni   qanday   ishga   solish
mumkinligini ifodalashga qiladi.
Bu   funksiyalar   ta’lim   metodini   qo‘llash   jarayonida,   bir-biridan   ajratilgan
holda yoki ketma-ket joriy etilmaydi, aksincha bir-biriga o‘zaro singib ketadi. 
Misol   uchun ,   tashxisli   funksiya   o‘qituvchining   bir   qator   metodlardan   yaxlit
foydalanishi evaziga bajariladi.
  “ Ta’lim   metodi ”   atamasi   bilan   birga   ko‘p   hollarda   “ metodik   usul ”
(sinonimlari   –   pedagogik   usul,   didaktik   usul)   tushunchasi   ham   qo‘llaniladi.   U
ta’lim   metodining   tarkibiy   qismi,   uning   muhim   unsuri,   metodni   joriy   qilishdagi
alohida qadam sifatida ta`riflanadi. Har bir ta’lim metodi muayyan ta’lim usullarini
chog‘ishtirish   orqali   joriy   etiladi.   Metodik   usullarni   xilma-xilligi   ularni
tasniflashga   imkon   bermaydi,   biroq   o‘qituvchi   faoliyatida   tez-tez   qo‘llaniladigan
usullarni   ajratib   ko‘rsatish   mumkin:   Namoyish   (ko‘rgazmali,   obyektiv   –   tajriba,
amaliy va aqliy harakatni namoyish etish, hokazolar)
1. O‘qituvchilarning kuzatuvi (sinfda va sinfdan tashqari (shu jumladan.
sayohat va ekskursiyalar) jarayonlarda.
  O‘quvchilarning   o‘quv   predmetlari   bo‘ yicha   o‘zlashtirish   holati   va
hodisalarni kuzata borib, turli fan o‘qituvchilarining ko‘rsatmalari bo‘yicha ularni
qismlarga   taqsimlab   har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos,   o‘xshash   va   muhim
jihatlarini aniqlashga yo‘naltiriladi.
18 Bilimlarni   o‘zlashtirish   manbayi   bo‘lib   muayyan   predmet   (yoki   jarayon),
tajriba, model, xaritalar xizmat qiladi. O‘qituvchining rahbarligi kuzatish vazifasini
belgilash,   uni   ma ’ lum   shaxs   zimmasiga   yuklash ,   obyektni   belgilash,   umumiy
rahbarlikni   olib   borish,   qismlarga   ajratish,   asosiylarini   aniqlash   va
umumlashtirishdan iboratdir.
  O‘tgan   asrning   80-yillaridan   boshlab   o‘quvchilarning   bilish   faoliyati
xarakteriga mos ta’lim tasnifi yaratildi.
Ushbu metodlar, mualliflarning ta`kidlashlaricha, bir-biridan o‘quvchilarning
ta’lim   mazmuni   turlarini   o‘zlashtirishda   amalga   oshadigan   bilish   faoliyatlari
xarakteri   va   o‘quvchilarning   xilma-xil   faoliyatlarini   tashkil   etuvchi   o‘qituvchi
holati bo‘yicha farqlanadi.
  Shuningdek,   V.F.Palamarchuk   va   V.I.Palamarchuklar   ta’lim   metodlarining
uch   o‘lchovli   modelini   taklif   qilishgan.   Unda   bilimlar   manbayi,   o‘quvchilarning
bilish faolligi va mustaqillik darajasi hamda o‘quv-bilishning mantiqiy yo‘li yaxlit
tarzda chog‘ishtiriladi.
  S.G.Sho‘avalenko   ta’lim   metodlari   tasnifini   to‘rt   belgi   asosida   asoslovchi
quyidagi tetroeddik yondashuvni taklif etadi:
 1) mantiqiy-mazmunli;
 2) manbali;
 3) mazmunli;
 4) tashkiliy boshqaruvchi.
 I.P.Podlasiy birmuncha keng tarqalgan ta’lim metodlari tasnifiga yaqinlashar
ekan,   quyidagi   fikrni   ta`kidlaydi:   Boshqa   bir   qator   ta’lim   metodlari   tasnifi   ham
mavjud.   Masalan,   nemis   didakti   L.Klinbeig   ta’lim   jarayonida   metodlarni
hamkorlik   shakllari   bilan   uyg‘unlashtirishga   alohida   urg‘u   beradi   va   quyidagi
metodlarni ko‘rsatadi:
  -   matematikadagi   ko‘paytirish   amalini   bajarishga   o‘rgatish   metodikasi.   Bu
mavzu  ustida   ishlashda   o‘qituvchi  oldida  turgan  asosiy   maqsadlar  quyidagilardan
iborat:
19   1)   O‘quvchilarni   qo‘shish   va   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarining
mazmuni bilan tanishtirish;
 2) Hisoblash usullaridan o‘quvchilarni o‘nlik foydalanishlarini ta'minlash:
 a) sonni qismlari bo‘yicha qo‘shish va ayirish usuli;
 b) Yig‘indining o‘rin almashtirish xossalaridan foydalanish qo‘shish usuli;
  c)   sonlarni   ayirishda   qo‘shishning   tegishli   holini   bilishdan   yoki   yig‘indi   va
qo‘shiluvchilardan   biri   bo‘yicha   ikkinchi   qo‘shiluvchilarni   topish   malakasidan
foydalanadigan   holda   yig‘indi   bilan   qo‘shiluvchilar   orasida   bog‘lanishlarni
bilganlikda asoslanib ayirish usuli;
  3)   Qo‘shish   va   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish   ko‘nikma,   malakalarni
shakllantirish. Qo‘shish va ayirishni o‘rganish ishini o‘zaro bog‘langan bir nechta
bosqichga bo‘lish mumkin. O‘quvchilarda og‘zaki va yozma ko‘nikmalarni tarkib
toptirish matematika dasturining asosiy yo‘nalishlardan biridir.
  O‘qituvchi   o‘z-o‘zini   tarbiyalashi   uchun,   avvalo   o‘zini   atroflicha   chuqur
o‘rganishi,   o‘z   ishidagi   yutuq   va   kamchiliklarni   ko‘ra   olishi   kerak.   O‘z-o‘zini
o‘rganish   va   boshqa   kishilarni   anglash   uchun   ham   zarurdir.   Boshqa   yutuqlarni
o‘rganmay,   o‘zini   boshqalar   bilan   qiyos   qilmay   turib,   o‘zini   shaxs   sifatida
o‘rganish mumkin emas. O‘zini anglash, o‘zini baholash xususiyati boshqa kishilar
bilan munosabat jarayonida, birgalikdagi faoliyat vaqtida tarkib topadi.
  Eng   avvalo   o‘qituvchi   o‘zida   pedagogik   qobiliyatning   qanday   xislatlari
borligini o‘rganishi kerak. Pedagogik faoliyaga muhabbat qo‘ygan o‘qituvchi ishga
chin   ko‘ngildan   berilib   ishlaydi,   hech   qanday   formalizmga   yo‘l   qo‘ymaydi.   O‘z
kasbini sevgan o‘qituvchi doimiy ravishda g‘oyaviy-siyosiy saviyasini oshirish va
bilim   doirasini   kengaytiradi,   o‘z   predmetini   chuqur   bilish   ustida   qunt   bilan
ishlaydi.
  O‘z-o‘zini  tarbiyalash tashabbuskorlik va mustaqillikka undaydi.  O‘z  shaxsiy
fazilatlarini   tahlil   qilishga,   xatti-harakatlarini   muhokama   qilishga   o‘rgatadi.   O‘z -
o‘zini   nazorat   qilish   uchun   o‘zining   yurish-turishi,   intizomi,   ijobiy   odatlarining
ortib   borishi   va   aksincha,   salbiy   odatlarining   kamayib   borishini   kuzatib   boradi.
20 O‘z-o‘zini  baholash  o‘qituvchiga  o‘z imkoniyatlarini baholashga,  o‘ zidan qoniqish
hosil qilishga yordam beradi.
  O‘qituvchi   o‘z-o‘zini   tarbiyalash   bilan   birga   o‘z   ustida   tinmay   ishlab,
o‘ zining   g‘oyaviy-siyosiy   ongini   doimiy   ravishda   o‘stirib   va   takomillashtirib
pedagogik   mahorat   texnikasini   shakllantirib   boradi.   O‘ qituvchi   o‘ zning   butun
kuch-quvvatini,   imkoniyati,   o‘ zida   bor   hamma   qimmatbaho   narsalarni   o‘z
o‘quvchilariga, xalqqa beradi. Shu bilan birga o‘z bilimi, tajribasi, imkoniyatlari va
saviyasini   to‘ldirib   borishi   ham   kerak.   O‘qituvchi,   bir   tomondan,   o‘zida   borini
beradi,   ikkinchi   tomondan,   o‘ziga   xalqdan,   hayotdan,   fandan   hamma   yaxshi
narsalarni   olib   hazm   qiladi   va   o‘zlashtirgan   hamma   yaxshi   narsalarni   yana
yangidan bolalarga beradi.
Ilg‘or   o‘qituvchi   hamma   vaqt   pedagogika   sohasidagi   yangiliklarni   bilishga
intiladi,   boshqa   o‘qituvchilarning   tajribalaridan   foydalanishga   hamda   o‘z   shaxsiy
tajribalaridan foydalanishga umumlashtirishga harakat qiladi.
  O‘z-o‘zini   rivojlantirish   jarayoni   o‘ziga   xos   tarzda   murakkab   va   ilgari   bu
haqda   o‘ylamaganlar   uchun   tushunarsizdir.   Ba'zan   bu   avtomatik   ravishda   sodir
bo‘ladi, hatto odamning o‘ziga ham sezilmaydi. Ammo samarali natijaga osonroq
va   tezroq   erishishga   yordam   beradigan   o‘z-o‘zini   rivojlantirishning   ishlab
chiqilgan   usullari   mavjud.   O‘z-o‘zini   anglashning   to‘g‘ri   usullarini   tanlab,
maqsadlaringizga   erishish   va   o‘zingizning   "men"   ni   iloji   boricha   yaxshilash   juda
oson. Shuning uchun ba'zan o‘z sohangizdagi  mutaxassis,  psixolog yoki  malakali
murabbiydan yordam so‘rash juda muhimdir. Ba'zan siz haqiqatan ham o‘zingizga
tashqi   tomondan   qarashingiz   kerak.   Bunda   hech   qanday   murakkab   narsa   yo‘q,
kamera   qo‘yish   va   kundalik   harakatlaringizni   videoga   tushirish   kifoya.
Professional sohada bu sizning mahoratingizni oshirishga, o‘z kamchiliklaringizni
ko‘rishga  yordam  beradi. Ko‘pincha, ko‘plab  psixoanalitiklar  "o‘tmishingdan  voz
kechishni"   chaqiradilar.   Ammo   bu   mutlaqo   to‘g‘ri   usul   emas.   Ha,   bir   joyda   bu
haqiqatan   ham   kerak,   lekin   rivojlanishga   qaror   qilganlar   uchun   emas,   balki
yaxshilanadi.   Shaxsiy   o‘zgarishlarni  sezish   mumkin  emas,  agar  ularni   solishtirish
21 uchun   hech   narsa   bo‘lmasa.   Shuning   uchun,   yaxshi   va   shaxsiy   o‘sish   uchun
o‘zgarishlarni ko‘rish uchun ba'zan o‘tmishdagi shaxsga qarash foydali bo‘ladi.
  Yigirma   birinchi   asr   ma'lumotlar   bilan   to‘lib-toshgan,   ba'zida   bizning
miyamiz   unga   dosh   bera   olmaydi,   hissiy   va   aqliy   ortiqcha   yukni   boshdan
kechiradi.   Sizning   orqangizda   shunday   tashvishli   holatni   payqab,   zudlik   bilan
o‘zingiz uchun dam oling! Dam olish paytida asosiy narsa gadjetlarda, Internetda
o‘tirish   emas,   balki   o‘zingizni   keraksiz   ma'lumotlar   oqimidan   butunlay
chalg‘itishdir. Bundan tashqari, "yangi bosh" ga yanada qiziqarli, foydali g‘oyalar
keladi!   Agar   xavf   oqlangan   bo‘lsa,   bu   juda   mos   keladi.   Bema'ni   xavfga   kelsak,
kelajakda keraksiz yo‘qotishlar  va muvaffaqiyatsizliklarga yo‘l qo‘ymaslik uchun
ehtiyot bo‘lishingiz kerak. Kasbiy o‘z-o‘zini  rivojlantirish uchun ba'zida hayajon,
xavfli harakatlar kerak bo‘ladi, asosiysi bu bilan haddan tashqari berilmaslikdir. 
  Agar   shaxs   izlansa,   o‘z   qobiliyatlari   ustida   ishlasa,   o‘zidagi   yaxshi
fazilatlarni   kamol   toptirsa,   uning   obro‘si,   mavqei   ham   shu   darujada   yuksaladi,
doimo   el   nazarida   bo‘ladi.   O‘qituvchi   o‘zida   kuzatuvchanlikni,   odilona
talabchanlikni,   samimiyatni,   g‘amxo‘rlikni   tarbiyalashi   lozim.   O‘qituvchining
mustaqil   bilim   egallashi   va   malakasiii   oshirishi   zaruriy   shartlardandir.   Sharq
mutafakkirlari o‘qituvchi o‘zi o‘qib o‘rgansa o‘qituvchi bo‘la oladi, agar u o‘qishni
to‘xtatib qo‘yar ekan, unda o‘qituvchilik ham o‘ladi, deb xaqqoniy aytganlar
  Qoldiqli bo‘lish amalini  o‘rganishdan oldin bolalar  ongiga uning ma'nosini,
mazmunini   yetkazish   kerak.   Bu   vazifa   turli   xil   amaliy   ishlarni   bajarish   asosida
o‘tkaziladi.   U:   “o‘nlik”   mavzusini   qo‘shish   va   ayirish   amallarning   ma'nosi   ikki
to‘plam   elementlarini   birlashtirish   va   to‘plamdan   uning   qismlarini   ajratish   kabi
amallar   yordamida   olib   boriladi.   Qoldiqli   bo‘lishning   uning   komponentlari   bilan
natijasi   orasidagi   bog‘lanishlarni   o‘rganish   asos   bo‘lib   hizmat   qiladi.   Demak,
o‘qitishning   1-bosqichida   abstrakt   bo‘lgan   narsa   navbatdagi   bosqichda   yanada
abstraktroq bilimlarni shakllantirish uchun aniq asos bo‘lib hizmat qiladi. 
 
22 2.2. Qoldiqli bo‘lishga o‘rgatish darslarini tashkil etish
  Qoldiqli   bo‘lishda   qoldiq   doim   bo‘luvchidan   kichik   bo‘ladi.   a   va   b   natural
sonlar  bo‘lsin.  a ni  b ga bo‘lganda to‘liqsiz  bo‘linma c  va qoldiq d bo‘lsa,  ya’ni,
a:b=c ( d qoldiq) bo‘h, u holda, a=b*c+d, d>b bo‘ladi
bo‘ladi
  Qoldiqli   bo‘lishda   bo‘luvchini   topish   uchun   ,   to‘liqsiz   bo‘linmani
bo‘luvchiga ko‘paytirib, hosil bo‘lgan ko‘paytmaga qoldiqni qo‘shish kifoya.
a va b – natural sonlar bo‘lsin. a ni   b  ga bo‘lganda to‘liqsiz bo‘linma c va d
bo‘lsa,   yani,   a:b   =   c   (d   qoldiq)   bo‘lsa,   u   holda   ,   a   =   b   c   +   d,   d<b<   b="">
bo‘ladi</b<> a – bo‘linuvchi b – bo‘luvchi c – to‘liqsiz bo‘linma d – qoldiq.
Bo‘lishda qoldiq bo‘luvchidan doimo kichik bo‘lishi lozim Masala  : 28 ni 9 ga
bo‘ling.
Yehish: 28   sonini   9   ga   bo‘lib   bo‘lmaydi   chunki   9   ni   ko‘paytirilganda   28   ni
beruvchi   natural   son   yo‘q.   9,   18,   27,   36   sonlari   ichida   28   yo‘q   ammo   bu   sonlar
ichida 28 dan kichik va 9 ga bo‘linadigan eng katta natural sonlar bor.
28 ni hosil qilish uchun 27 ga 1 ni qo‘shish kerak 27 + 1 = 28
Demak 28 ni quyidagicha yoza olamiz : , bunda 28-  berilgan ,
9 - bo‘lunuvchi, 3 – to‘liqsiz bo‘linma , 1 – qoldiq bo‘ladi
  1-misol.
a) 9:3=3 b) 12:5=2(2 q) d) 18:6=3 e) 20:8=2(4 q)
f) 0:34=0 g) 124:5=24(4 q)
  2-misol.
a) ha b) ha d) ha e) ha f) yo‘q    4-misol..
200:6=33 (2 q)
  5-misol.
a) 546:5=109 (1 q) b) 308:7=44
d) 210:19=11 (1 q) e) 1230:7=175(5 q)
f) 12655:63=200(55 q) g) 54103:44=1229 (27 q)
6-misol.
a) 2053=84∙24+37
23 b) 4106=79∙51+77
d) 2891=2∙1000+891
e)1230=94∙13+8
  7-misol.
a) 32∙24+13=781
b) 43∙25+17=1092
d) 119∙31+29=371 8  
  Endi qoldiqli bo‘lish uchun bitta dars ishlanmani havola etamiz.
 3-sinf Dars: Matematika 
 Mavzu:  Qoldiqli bo‘lishni tekshirish
 Darsning maqsadi:
Ta`limiy :   o‘quvchilarning   qoldiqli   bo‘lishni   tekshirish   bo‘yicha
bilim,ko‘nikma malakalarini shakllantirish.  
Tarbiyaviy :tabiatni sevish va uni ardoqlash hissini uyg‘otish.
Rivojlantiruvchi :rasmga   qarab   masala   tuzishva   yechish   ko‘nikmalarini
rivojlantirish.
Dars   turi:   o‘quvchilarning   yangi   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini
shakllantiruvchi dars.
Dars   jihozi:   darslik,     multimediali   ilovalar,   tarqatmalar,   mvzuga   oid
rasmlar,test savollari.
Darsning borishi:
  I.Tashkiliy   qism. O‘quvchilar   bilan   salomlashish.Navbatchi   axborotini
tinglash.Kun   yangiliklaridan   so‘rash.Kuz   faslidagi   bayramlar   haqida
suhbat.Bugungi   dars   maqsadi   bilan   tanishtirish.Bugungi   darsimizni   “Dam   olish
vaqti”deb   nomladik   va   bu   darsni   o‘yin   tariqasida   o‘tkazishni   lozim   topdik.Hozir
”Raqamlar saltanati”ga sayohat qilamiz.Guruhlarga bo‘lish.Har bir guruh nomi va
albatta sardori bo‘ladi.Guruhlarni jajji jonivorlar nomi bilan ataymiz.
I guruh “Quyoncha”.
II guruh “Ayiqcha”
III guruh “ Mushukcha”
24 Bugun guruh ishtirokchilari to‘rtta shart bo‘yicha bellashadi.
1-shart: Har bir guruh o‘quvchilari o‘z guruhi nomiga ta`rif berishlari kerak.
Hurmatli   mehmonlar,jonivorlar   haqida   bolalar   tomonidan   berilgan   ancha
ma’lumotlarni bilib oldingiz.
 II. O‘tilgan mavzuni mustahkamlash.
Uyga vazifani guruhlar navbat bilan o‘iydilar .271-272-misol va masala 
31: 2=15(1 qold) 37:3=12 (1 qold) 63:4=15(3 qold) 84:5=16(4 qold) 
83:7=11 (6 qold) 88:6=14 ( 4 qold ) 93 : 7 =13(2 qold) 79:6=13(1qold)
272-masala   Yechish:45+54=99   99:8=5   (   9   qold)   Javob:9   kg   xurmo   ortib
qoladi.
2.   Shart:   “Matematik   estafeta”O‘tigan   mavzularga   oid   misollar   berish.
Guruhdagi   har   bir   o‘quvchiga.Darsdagi   mehmonlardan   hakamlar
tayyorlash,guruhlarni baholab boradi.
 III Yangi mavzu bayoni
O‘quvchilarga   qoldiqli   bo‘lishni   tekshirish   273   –misol   orqali   ekranda
tushintirib   berish.Ekranda   qoldiqli   bo‘lishnitekshirish   usuli   ko‘rsatiladi.31:7=4   (3
qold) Tekshirish: 4 x 7 +3=28+3=31
3. Shart 274 –misol 
1- o‘quvchi:Bolalar,kamalak qachon paydo bo‘ladi?
O‘quvchilar: Yomg‘ir yog‘ganda, quyosh ko‘riganda.
2-o‘quvchi:Kamalak necha xil rangda bo‘ladi?
O‘quvchilar: Kamalak yetti xil rangda ko‘rinadi.
To‘g‘ri.Endi   guruh   sardorlari   stolga   qo‘yilgan   ranglardan   birini   tanlab
olishadi.Misollarni musobaqa tarzida doskaga chiqib bajaradi.
 17:2=8(1qol) .   Tekshirish: 8x2+1=17
 38:4=9 (2 qol)  Tekshirish:9x4+2=38
 64:6=10 ( 4 qol)  Tekshirish:6x10+4=64
 79:8=9 ( 7 qol) Tekshirish:9x8+7=79
25:3=8 (1 qol) Tekshirish: 3 x 8+1=25
47:5=9 (2 qol) Tekshirish: 9x5+2=47
25 58:7=8 ( 2 qol) Tekshirish: 8x7+2=58
95:9=10 ( 5 qol ) Tekshirish:9x10+5=95
93:7=13 ( 2 qol ) Tekshirish: 7x13+2=93
275-masala
Masalaga   mos   rasmni   doskaga   ilish.O‘quvchilar   rasmga   qarab   masala
tuzadilar.Nok haqida suhbat o‘tkazish .Nok rangi kuz faslining rangi bilan monand
ekanligi   haqida   tushuncha   berish.Kuzda   pishadigan   mevalarni   ingliz   tilida   va   rus
tilida ayttirish. 
Bozordan   37   kg   nok   keltirildi.   Nok   4   ta   vazaga   8   tadan   solindi.Qancha   nok
ortib qolgan?
 Yechish: 8x4=32 37-32=5 Javob: 5 ta nok ortib qolgan.
Dam olish daqiqasi  qizlar ijrosida “Aylana”qo‘shig‘i
276-misolni   ekranda   bajartirish.Tomonlari   9   sm   va   5   sm   bo‘lgan   to‘g‘ri
to‘rtburchak   chiziladi.(ichidagi   qism   bir   kv.sm   ga   teng   kvadratlarga   ajratiladi)   va
tomoni   3   sm   bo‘lgan   kvadrat   qirqib   olinadi.Qirqilgan   kvadratlar   rangi
o‘zgaradi.Ortib qolgan yuza hisoblanadi.
277-boshqotirma   3   ta   2   raqamidan   24   sonini   hosil   qila   olasizmi?20   sonini-
chi?
Yechish: 1) 22+2=24 2) 22-2=20
 IV.Yangi mavzuni mustahkamlash.
Test topshiriqlari ekran orqali beriladi.
Javoblar: 1) 15x2+12 2) 68 3) 72 4 ) 3 5) 21
4-shart: tezkor savol-javoblar:
“Quyoncha”guruhiga:
1.Loloning do‘sti kim? (Pepe)
2.Siz qachon ucha olasiz? (Tushda)
3.Tuyaning bolasi nima bo‘ladi? ( Bo‘taloq)
4.20+20 necha bo‘ladi? (40)
5.Oshga qovoq qo‘shsak nima bo‘ladi? (oshqovoq)
“Ayiqcha ” guruhi:
26 1.Simbaning amakisi kim? (Skar)
2.Hayvonlar qachon gapira oladi? ( Ertakda)
3. Ipi bor qush nima deyiladi? ( Varrak)
4.30+20 necha bo‘ladi? ( 50 )
5.Muzga qaymoqni qo‘shsak nima bo‘ladi?(Muzqaymoq)
“Mushukcha”guruhi:
1.Qimmatning opasi kim? (Zumrad)
2.Suvda qanday tosh bo‘lmaydi? ( Quruq tosh)
3.Qo‘yning bolasi nima deyiladi? ( Qo‘zichoq)
4.20+40 necha bo‘ladi? (60)
5.Choyga oqqand solsak nima bo‘ladi? ( Shirinchoy)
 V.Darsga yakuni
 Darsga yakun yasashda quyidagi she’r bilan tugatish.
Qoloqni kechirishmas,
Qilmang,derlar xatolar.
Kashfiyotlar qilsangiz,
Shunda olam tan olar.
 VI.Baholash
O‘quvchilarni kartochkalari orqali baholash.
 VII.Uyga vazifa :278-misol va 279-masala.
27 Xulosa
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchilarning
arifmetik   amallar   bajarishni   o‘rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini
o‘rganish   va   ularga   individual   yondashish   darajasi   bo‘yicha   bilish   topshiriqlarini
ularni hal etish jarayonida cheklash  shart-sharoitlarini belgilashdan iborat bo‘ladi.
Psixologik-pedagogik   nuqtai-nazardan   o‘qituvchilar   boshlang‘ich   sinf
matematika   darslarida   o‘quvchilarining   arifmetik   amallar   bajarishni   o‘rganishini
tashkil etish didaktik “rintsi" larining o‘ziga xosliklari, o‘quv jarayonining didaktik
ta’minorai, didaktik ishlanmalar mohiyati va yo‘nalishi ko‘rib chiqilgan bu barcha
materiallarning boshlang‘ich sinf matematika darslarida o‘quvchilarning arifmetik
amallar   bajarishni   o‘o‘rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini   shakllantirish
maqsad va vazifalariga   m uvofiqligining ilmiy asoslangan tahlili berilgan.
Psixologiyadan ma’lumki, tafakkurning rivojlanishi shaxsning ijodiy aktivligi
orqali   aniqlanadi.   Masalalarni   mustaqil   yechishni   tashkil   qilish   o‘qituvchiga
o‘quvchilarning   mumkin   bo‘lgan   aqliy   qobiliyatlari   rezervlaridan   foydalanish
imkonini beradi. Masalalarning yechishda predmetga bo‘lgan qiziqish rivojlanadi,
umuman   mustaqillik,   erkinlik,   talabchanlik,   mexnatsevarlik,   maqsadga   intilishlik
rivojlanadi.
Bolalarga   ta’lim-tarbiya   berishda   kam   matnli   masalalarning   roli   kattadir.
Masalalar o‘quvchilarning fikr doiralarini kengaytirishga yordam beradi.
Qoldiqli   bo‘lish   amal i ga   doir   masalalar   yechishda   ko‘rgazmalikning
ahamiyati   katta.   Darslarda   masalalar   yechishda   ko‘rgazmalikdan   foydalanish
o‘quvchilarni   faollashtiradi,   ularning   diqqatini   oshiradi   va   rivojlantiradi,   o‘quv
materialini   mustaxkam   o‘zlashtirishni   ta’minlaydi   va   vaqtni   tejash   imkonini
beradi.
O‘quvchilarga   qoldiqli   bo‘lish   amal i ga   doir   masalalarni   yechishga
o‘rgatishdan   oldin   ularga   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarini,   xisoblash   usullarini
o‘rgatish   muhim   o‘rin   tutadi.   O‘quvchilar   bu   xisoblash   usullarini   yaxshi
o‘zlashtirib olsalar masalalar yechishda qiynalmaydilar.
28 Qoldiqli  bo‘lish   amallariga doir  masalalar  yechishda  bir  nechta  xil  usullarda
yechishni namayon etsa bo‘ladi.
Boshlang‘ich   sinfda   qoldiqli   bo‘lish   amallarini   hamda   ular   orasidagi
bog‘lanishlarni   yaxshi   o‘ zlashtirsalar   yuqori   sinflarda   masalalar   yechishga
qiynalmaydilar. 
29 Foydalanilgan adabiyotlar .
1. Axmedov   M   va   boshqalar   “Birinchi   sinf   matematika   darsligi”   Toshkent,
“Sharq” 2018yil.
2. Axmedov   M   va   boshqalar   “Birinchi   sinf   matematika   darsligi”   Toshkent,
“Uzinkomsentr” 2019 yil.
3. Bekba y eva N.U va boshqalar  “Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish
metodikasi” Toshkent, “O‘qituvchi”,  2018  yil.
4. Bekbayeva   N.U,   Yangiboeva   E.Ya   “Ikkinchi   sinf   matematika   darsligi”
Toshkent “O‘qituvchi”, 2019 yil.
5. Bekbayeva   N.U,   Yangiboeva   E.Ya   “Ikkinchi   sinf   matematika   darsligida
metodik qo‘llanma” Toshkent “O‘qituvchi”, 2020 yil.
6. Bekbayeva   N.U,   Yangiboeva   E.Ya   “Uchinchi   sinf   matematika   darsligida
metodik qo‘llanma” Toshkent “O‘qituvchi”, 2018 yil.
7. Bekbaeva   N.U,   Yangiboeva   E.Ya   “Uchinchi   sinf   matematika   darsligi”
Toshkent “O‘qituvchi”, 2019 yil.
8. Jumaboyev   M.E   “Bolalarda   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish
nazariyasi” Toshkent, Ilm-ziyo”, 2020 yil.
9. Jumabo y ev M.E va boshqalar “Matematika o‘qitish metodikasi” Toshkent,
“Ilm-ziyo”, 20 18  yil.
10. Juma y ev   M.E   “Matematika   o‘qitish   metodikasidan   praktikum”,
Toshkent, “O‘qituvchi”, 20 19  yil.
  11 .   Jumaboyev   M.E,   Gadjiev   Z.G‘   “Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi” Toshkent, “O‘qituvchi”, 2018 yil.
16 . .   Barkamol   avlod   O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori,   Toshkent   ,,Sharq’’
nashriyot- matbaa kontserni , 1998-yil. 78 bet
17 .   Ta’lim   taraqqiyoti.   O‘zbekison   respublikasi   xalq   talimi   vazirligining
axborotnomasi. Toshkent ,,Sharq, 7-maxsus son 1999-yil. bet
30 _______________________________________________ ta’lim yo nalishiʻ
talabasi
______________________________________________________ning
____________________________________________mavzusidagi   kurs
ishiga
RAHBAR XULOSASI
Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi, mazmunda keltirilgan ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi,
mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Ishdagi
kamchiliklar_______________________________________________ 
______________________________________________________________
_
  ______________________________________________________________
____ 
Kurs   ishining   yoritilishi   bo yicha   rahbar   tomonidan   baholanishi   (kurs   ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
31 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning   og zaki   bayoni(yoritib   berishi,   tushunchasi,ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya   raisi         _____________________
____________________ 
            (FISH)                                                                          (imzo) 
Komissiya   a’zosi         ____________________
____________________ 
            (FISH)                                                                                 (imzo) 
Komissiya   a’zosi         _____________________
____________________ 
            (FISH)                                                                           (imzo)
32
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский