Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 46.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 05 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

19 Sotish

4-sinf o‘quvchilariga uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini o‘rgatish usullari kurs ishi

Sotib olish
1OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
Boshlang‘ich ta’lim fakulteti
“Boshlang‘ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi
Boshlang‘ich ta’lim metodikasi kafedrasi
“Matematika o‘qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   4-sinf o‘quvchilariga uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini
o‘rgatish usullari
Bajardi:   Boshlang'ich ta'lim yo'nalishi  506  guruh talabasi Tog ayevaʻ
Mohidil
Kurs ishi rahbari:     Xolmonov U.
JIZZAX – 202 2 MUNDARIJA
Kirish……………………………………………………….… 3
1. Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarida  matematik  tushunchalarni
shakllantirishning psixopedagogik asoslari…………...….…… 6
2.  4-sinf o'quvchilariga uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini o‘rgatish 
metodlari …………………………….…………………………. 12
3 . 4-sinfda uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini o‘rgatishda interfaol
metodlardan foydalanish ………………….……………………… 20
4.4-sinf   o‘quvchilariga   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini
o‘rgatishda   yuzaga   keladigan   muammolar   va   ularni   bartaraf   etish
yo‘llari …………..……………………………………………… 28
Xulosa…………………………………………………….…… 31
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………….….. 32
Kirish 3Kurs  ishi  mavzusining  dolzarbligi     4-sinf  o‘quvchilariga  uzunlik,  yuza  va
hajm tushunchalarini o‘rgatish mavzusi boshlang‘ich ta’lim tizimida dolzarb va
muhim ahamiyatga ega. Bu tushunchalar o‘quvchilarga matematik tafakkur va
amaliy   bilimlarni   rivojlantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   O‘quvchilar   uchun
o‘lchovlar   va   geometrik   tushunchalar   haqida   dastlabki   tasavvurlarni
shakllantirish,   ularni   nafaqat   matematikada,   balki   kundalik   hayotda   ham
foydalanishga   imkon   beradi.   O‘lchovlar,   yuzalar   va   hajmlar   o‘rtasidagi
farqlarni   o‘rganish   o‘quvchilarning   analitik   fikrlashini   rivojlantirishga   xizmat
qiladi. Bundan tashqari, bu tushunchalar o‘quvchilarning fazoviy tasavvurlarini
kengaytiradi,   ular   makon,   masofalar   va   o‘lchovlarni   aniq   tasavvur   qilishni
o‘rganadilar. Mazkur mavzu ayniqsa boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga ilmiy va
amaliy bilimlarni to‘g‘ri va samarali o‘rgatishda yordamlashadi. 1
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   Ushbu mavzu bo‘yicha bir
qancha ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar mavjud. Pedagogikada uzunlik, yuza va
hajm   tushunchalarini   o‘rgatish   bo‘yicha   turli   metodikalar   ishlab   chiqilgan.   Bu
sohada   ko‘plab  ilmiy-tadqiqot  ishlar   olib  borilgan,  ammo  hozirgi   kunga  qadar
bu   metodikalarni   amaliyotda   qo‘llashda   ba’zi   cheklovlar   mavjud.
O‘zbekistonning   ta’lim   tizimida   ushbu   tushunchalarni   o‘rgatishning   samarali
metodlari   hali   to‘liq   joriy   etilmagan.   Boshqa   mamlakatlarda   bu   masala   ilg‘or
pedagogik texnologiyalar bilan keng yoritilgan bo‘lsa-da, O‘zbekistonda ushbu
tushunchalarni   o‘rgatishning   yangi   yondashuvlari   hali   kam   o‘rganilgan.
Shuning   uchun,   mazkur   ishda   yangi   pedagogik   metodlar   va   interaktiv
yondashuvlarni   qo‘llash   orqali   o‘quvchilarning   bu   tushunchalarni   samarali
o‘rganishi uchun takliflar ishlab chiqiladi. Bu ishda ilgari surilgan metodlar va
yondashuvlar   boshlang‘ich   ta’lim   tizimining   samaradorligini   oshirishga
qaratilgan.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2017-yil 9-oktabrdagi "Yangi
pedagogik texnologiyalarni joriy etish va ta’lim sifatini yaxshilash bo‘yicha chora-tadbirlar 
to‘g‘risida"gi PQ-3276-son qarori. 4Kurs   ishi   mavzusining   ahamiyati   Bu   kurs   ishining   ahamiyati,
o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni   o‘rgatish   jarayonining   sifatini
oshirishda   yotadi.   Uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   o‘rganish
boshlang‘ich ta’limda matematikani o‘rganishning asosiy bosqichlaridan biridir
va o‘quvchilarning fazoviy tasavvurlarini  rivojlantirishda muhim  rol  o‘ynaydi.
Bu   tushunchalar   nafaqat   matematikadagi   asosiy   nazariyalarni   o‘zlashtirishni
ta’minlaydi,   balki   o‘quvchilarning   kundalik   hayotda   masofalarni   o‘lchash,
obyektlarning   o‘lchamlarini   hisoblash   va   boshqa   ko‘plab   amaliy   ishlarni
bajarishga   imkoniyat   yaratadi.   O‘quvchilarga   bu   tushunchalarni   samarali
o‘rgatish, ularga analitik fikrlash, masalalarni hal qilishda qat’iyat va mantiqiy
yondashuvlarni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   o‘quvchilarda
matematikani   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqish   va   rag‘batni   oshiradi,   chunki   bu
tushunchalar ularning kelajakdagi ilmiy va amaliy faoliyatiga asos  bo‘ladi. Bu
mavzu,   shuningdek,   boshlang‘ich   ta’limda   yangi   pedagogik   metodlar   va
texnologiyalarni qo‘llash zaruratini ta’kidlaydi, bu esa ta’lim jarayonini yanada
samarali qilishga yordam beradi. O‘quvchilarga ushbu tushunchalarni o‘rgatish
nafaqat matematik, balki ularning umumiy bilimlarini ham rivojlantiradi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   boshlang‘ich   ta’limda   matematik
tushunchalar va amaliy bilimlarni o‘rgatish jarayoni bo‘lib, aynan uzunlik, yuza
va   hajm   tushunchalarini   o‘rganish   metodlari   va   pedagogik   yondashuvlarining
samaradorligi tahlil etiladi.
Kurs ishi mavzusining predmeti   — 4-sinf o‘quvchilariga uzunlik, yuza va
hajm tushunchalarini o‘rgatishda qo‘llaniladigan pedagogik usullar, innovatsion
metodlar va didaktik vositalardir.
Kurs  ishi  mavzusining  maqsadi   —  4-sinf  o‘quvchilariga  uzunlik,  yuza  va
hajm   tushunchalarini   o‘rgatishda   mavjud   pedagogik   yondashuvlar   va
metodlarni tahlil qilish, shuningdek, bu tushunchalarni samarali o‘rgatish uchun
yangi pedagogik metodlarni ishlab chiqish va taklif qilishdir. 5Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   4-sinf   o‘quvchilariga   uzunlik,   yuza   va
hajm   tushunchalarini   o‘rgatish   bo‘yicha   pedagogik   metodlarni   tahlil   qilish.
Uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   o‘rgatishda   zamonaviy   va   an’anaviy
metodlarning   qo‘llanilishini   o‘rganish.   Didaktik   vositalar   va   yangi   pedagogik
texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilarning   bu   tushunchalarni   o‘zlashtirish
jarayonini   samarali   tashkil   etish.   O‘quvchilarni   o‘rganishda   yuzaga   keladigan
muammolarni aniqlash va bartaraf etish yo‘llarini taklif qilish.O‘quvchilarning
bu   tushunchalarni   o‘zlashtirishi   samaradorligini   baholash   metodlarini   ishlab
chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Kurs   ishida   quyidagi   metodlar
qo‘llaniladi:   Tadqiqot   metodi:   O‘quvchilarga   uzunlik,   yuza   va   hajm
tushunchalarini o‘rgatish bo‘yicha mavjud metodlarni tahlil qilish. Eksperiment
metodlari: O‘quvchilarning bu tushunchalarni o‘zlashtirish jarayonini sinovdan
o‘tkazish   va   metodlarni   amalda   qo‘llash.   Tahlil   va   sintetik   metodlar:
O‘quvchilarning   matematik   tushunchalarni   o‘zlashtirishdagi   o‘zgarishlarni
tahlil   qilish.   Induktiv   va   deduktiv   metodlar:   Umumiy   nazariy   tushunchalarni
amaliyotda qo‘llash va o‘quvchilarning o‘rganish samaradorligini oshirish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   4   bo’lim ,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlardan   iborat.   Har   bir   bo’limda   mavzuning   muhim
jihatlari yoritilgan, nazariy va amaliy tahlillar keltirilgan. 61. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tushunchalarni
shakllantirishning psixopedagogik asoslari
Psixopedagogik   yondashuv,   ta’lim   jarayonini   psixologik   nuqtai   nazardan
optimallashtirishga   qaratilgan   ilmiy   uslubdir.   Bu   yondashuv   matematika
o‘qitishda   o‘quvchilarning   psixologik   holatini,   rivojlanish   bosqichlarini,
motivatsiya   va   e’tiborini   hisobga   olishni   o‘z   ichiga   oladi.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   uchun   matematik   tushunchalarni   o‘rgatishda   psixopedagogik
yondashuvning   ahamiyati   juda   katta,   chunki   u   o‘quvchilarning   psixologik
ehtiyojlarini,   qobiliyatlarini   va   individual   xususiyatlarini   inobatga   olishni
ta’minlaydi. 2
Psixopedagogika   o‘quvchilarning   aqliy   va   emotsional   rivojlanishini
o‘rganadigan   ilmiy   soha   sifatida,   o‘quvchilarning   matematik   tushunchalarni
qanday   o‘rganishini,   bu   jarayonda   ularning   psixologik   xususiyatlari   qanday
ta’sir ko‘rsatishini o‘rganadi. Psixopedagogik yondashuvga ko‘ra, boshlang‘ich
sinf o‘quvchilari o‘quv jarayonida sezgirlik, xotira, tasavvur  qilish, analitik va
mantiqiy fikrlash kabi psixologik jarayonlarni rivojlantiradilar. Shuning uchun,
matematik   tushunchalarni   o‘rgatishda   ularning   aqliy   rivojlanishini   qo‘llab-
quvvatlash juda muhimdir. 3
Matematika   o‘qitishda   psixopedagogik   yondashuvning   nazariy   asoslari,
asosan, o‘quvchilarni matematik tushunchalarni o‘zlashtirish jarayonida yuzaga
keladigan   psixologik   va   pedagogik   omillarni   aniqlashga   qaratilgan.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematik   tushunchalarni   o‘rgatishda
yosh   xususiyatlarini   hisobga   olish   zarur.   O‘quvchilarning   rivojlanish
bosqichlarini   inobatga   olgan   holda,   ular   matematikani   qanday   tushunadi   va
o‘zlashtiradi   degan   savolga   javob   topishga   harakat   qilinadi.   Psixopedagogik
nazariyalar,   o‘quvchilarning   matematik   tushunchalarni   qanday   qabul   qilishini,
2
  Boshchev, A.A. (2018).  Elementar algebra kursi.  Moskva: Prosveshchenie, 256 b.
3
  Murodov, F.Q. (2021).  Matematikaning nazariy asoslari.  Toshkent: Fan va Texnologiya, 
198 b. 7uni   qanday   boshqarishini   va   qanday   mashaqqatlar   bilan   o‘zlashtirishlarini
tushunishga yordam beradi.
Matematika,   ayniqsa   boshlang‘ich   sinfda,   abstrakt   fikrlashni   talab  qiladigan
fanga   kiradi.   Shuning   uchun,   o‘quvchilarni   bu   bilimlarga   tayyorlashda
psixopedagogik   yondashuv   ularda   keng   qamrovli   psixologik   asoslarni
shakllantirishga   yordam   beradi.   Bunday   yondashuvda,   matematik
tushunchalarni o‘rgatishda o‘quvchilarning tasavvuri, e’tibori, xotirasi va hissiy
holatini   hisobga   olish   juda   muhimdir.   Masalan,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
juda faol va emotsional, shuning uchun ularning o‘quv jarayonida diqqatini jalb
qilish va rag‘batlantirish zarur. 4
Psixopedagogik   yondashuv   matematik   tushunchalarni   o‘rgatishda
o‘quvchilarning   o‘rganish   motivatsiyasini   oshirishga   yordam   beradi.   Bu
yondashuv o‘quvchilarning matematikaga bo‘lgan qiziqishini oshiradi va ularni
darslarda   faol   qatnashishga   undaydi.   O‘quvchilarni   yuqori   motivatsiya   bilan
o‘rgatish,   ularning   o‘zlashtirish   darajasini   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Psixopedagogik yondashuvda motivatsiya, qiziqish va ijobiy munosabatlarning
rivojlanishiga   katta   e’tibor   qaratiladi.   O‘quvchilarning   faolligini   oshirish   va
ularda   o‘rganishga   bo‘lgan   ijobiy   munosabatni   shakllantirish   matematikaning
o‘zlashtirilish   jarayonini   yaxshilashga   yordam   beradi.Shuningdek,
psixopedagogik   yondashuv   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   ham
hisobga   oladi.   Har   bir   o‘quvchining   rivojlanish   darajasi,   ularning   matematik
tushunchalarni   o‘rganishga   bo‘lgan   tayyorgarligi   va   o‘zlashtirish   usullari   bir-
biridan farq qiladi. Shu boisdan,  har  bir  o‘quvchi  uchun o‘ziga xos pedagogik
yondashuvni   tanlash   zarur.   Psixopedagogik   yondashuvda   o‘quvchilarning
o‘rganish   uslublari,   qiziqishlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olish,   ularning
o‘zlashtirish jarayonini eng samarali qilish imkonini beradi.
4
  Mirzayev, A., Qodirov, A. (2020).  Matematika o‘qitishda innovatsion texnologiyalar.  
Toshkent: Fan va Texnologiya, 312 b. 8Psixopedagogik   yondashuvning   nazariy   asoslari   o‘quvchilarni   matematik
tushunchalarni   o‘rganishga   tayyorlashda   muhim   psixologik   va   pedagogik
omillarni   aniqlashga   yordam   beradi.   Bu   yondashuvni   o‘rganish,   boshlang‘ich
sinfda   matematik   o‘qitishni   yanada   samarali   qilishga   imkon   yaratadi.
O‘quvchilarning   aqliy   va   hissiy   rivojlanish   darajasini   hisobga   olgan   holda,
matematik   tushunchalarni   o‘rgatish   metodlarini   tanlash,   o‘quvchilarning
o‘zlashtirish   darajasini   oshiradi   va   ularga   matematikani   o‘rganishni   yanada
osonlashtiradi.   Psixopedagogik   yondashuv   yordamida,   o‘quvchilarning
qiziqishi  va  motivatsiyasi  oshadi,   bu  esa   o‘rganish  jarayonini   yanada  samarali
qiladi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   o‘qish,   yozish   va   matematikani   o‘rganishda
yangi   qobiliyatlarni   shakllantiradilar,   bu   jarayon   esa   ularning   umumiy
rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Psixologik   va   pedagogik   nuqtai   nazardan
qaraganda,   6-9   yoshdagi   bolalar,   ya’ni   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari,   aqliy
rivojlanishning   muhim   bosqichlarini   o‘tadilar.   Ushbu   yoshda   bolalar   sezgir,
qiziqchi,   faollikni   talab   qiladigan   va   yuqori   energiyaga   ega   bo‘lgan   shaxslar
sifatida   rivojlanadilar.   Ularning   mantiqiy   fikrlash,   analitik   tafakkur,   tasavvur
qilish va ijtimoiy o‘zaro munosabatlar o‘rganishidagi qobiliyatlari jadal o‘sadi.
Boshlang‘ich   sinfda   matematik   tushunchalarni   shakllantirish,   ayniqsa,
o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini rivojlantirish uchun zarurdir. 5
Matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   o‘quvchilarning   aqliy   rivojlanish
bosqichlari   katta   ahamiyatga   ega.   Psixologik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,
bolalar   6-9   yosh   orasida   matematik   fikrlashni   boshlaydilar,   ammo   bu   jarayon
aniq   va   mantiqiy   fikrlashning   eng   yuqori   darajasiga   yetmagan   bo‘ladi.   Shu
boisdan,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematik   tushunchalar,
masalan,   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalari,   ko‘proq   tasavvurga   asoslangan
va   amaliy   mashqlar   orqali   o‘rgatiladi.   Bu   yoshdagi   o‘quvchilar   uchun
5
  Xamdamov, S. (2018).  Pedagogik texnologiyalar va ularning ta’limdagi o‘rni.  Toshkent: 
O‘zbekiston pedagogika akademiyasi, 168 b. 9tasavvurlar,   ranglar,   shakllar,   o‘lchovlar   va   boshqa   simvolik   elementlar   orqali
tushunchalarni   o‘rganish   samarali   bo‘ladi.   O‘quvchilar   biror   narsani   tasavvur
qilishda yoki o‘lchovlarni amalga oshirishda o‘z xususiyatlariga mos ravishda,
tasvirlar yoki fizik ob’ektlar yordamida amaliyotda o‘rgatishni afzal ko‘rishadi.
Matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   o‘quvchilarning   sezgirlik   va
e’tibor   qobiliyatlari   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Sezgirlik   o‘quvchilarning
matematik   tushunchalarni   qabul   qilish   darajasini   belgilaydi.   6-9   yoshdagi
bolalar   uchun   matematik   tushunchalar   ko‘proq   o‘yinlar,   tajribalar   va
ko‘rgazmali  materiallar   yordamida  mustahkamlanadi.  O‘quvchilarga  masalalar
berish,   ularni   amaliyotda   bajarish   va   yangi   bilimlarni   sinab   ko‘rish   orqali
matematik   tushunchalarni   shakllantirishga   erishish   mumkin.   Bu   davrda
o‘quvchilarning   diqqatini   jamlash   va   xatolarga   to‘g‘ri   yondashish   ham
muhimdir,   chunki   bu   yoshdagi   bolalar   faqat   boshlang‘ich   darajada   matematik
tushunchalar   bilan   ishlashadi   va   hali   mantiqiy   xatoliklarni   anglashda
qiynalishlari mumkin.
Aqliy   rivojlanishning   bu   bosqichida   bolalar   o‘zgaruvchan   ob’ektlarni
tushunish   va   ular   bilan   ishlashni   o‘rganadilar.   Masalan,   uzunlik   va   hajm
tushunchalari boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga o‘rgatishda ob’ektlar va shakllar
orqali   o‘lchash   va   qiyoslashni   o‘rgatishning   samaradorligi   yuqori   bo‘ladi.   Bu
jarayon, ularning tafakkurini rivojlantirishga va mantiqiy xulosalar chiqarishga
yordam   beradi.   Matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   o‘quvchilar   o‘z
tashqi   muhitiga   nisbatan   o‘zgaruvchilarni   tahlil   qilish,   ularni   o‘lchash   va
o‘lchovlar   bilan   ishlashni   o‘rganadilar.   Bu   esa   ularning   matematik   tafakkurini
va amaliy bilimlarni kengaytiradi.
O‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini   rivojlantirishda,   matematika   fanini
o‘rganish, ularning analitik tafakkurini o‘stirishga yordam beradi. Bu yoshdagi
bolalar   mantiqiy   zanjirlarni   tuzish,   elementlarni   o‘zgartirish   va
kombinatsiyalarni   amalga   oshirishni   boshlaydilar.   Bu   jarayonda   bolalar
matematik   tushunchalarni   rivojlantirish   uchun   kerakli   asoslarni,   ya’ni   o‘zaro 10bog‘liqliklarni   va   izchillikni   tushunishga   o‘rganadilar.   Shu   bilan   birga,
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematik   bilimlarni   o‘zlashtirishda
individual   yondashuvlar   va   pedagogik   metodlarni   tanlash   muhim   ahamiyatga
ega.   Har   bir   o‘quvchining   rivojlanish   darajasi,   individual   ehtiyojlari   va
o‘rganish   uslublari   turlicha   bo‘lishi   mumkin.Shu   tariqa,   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   aqliy   rivojlanishining   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,   ularni
matematik   tushunchalar   bilan   tanishtirish   jarayonida   o‘ziga   xos   metod   va
texnologiyalarni   qo‘llash   zarur.   O‘quvchilarning   rivojlanish   bosqichlarini
inobatga   olgan   holda,   matematik   tushunchalarni   o‘rganishga   tayyorlash,
ularning bilimlarini mustahkamlash va amaliy mashqlar yordamida o‘zlashtirish
jarayonini   optimallashtirish   mumkin.   Aqliy   rivojlanishning   bu   bosqichida
o‘quvchilarning mustahkam asoslar, amaliy ko‘nikmalar va matematik tafakkur
asoslari   shakllanadi,   bu   esa   keyingi   o‘quv   bosqichlarida   yanada   murakkab
tushunchalarni o‘rganishga tayyor bo‘lishlariga yordam beradi.
Matematik   tushunchalarni   shakllantirish   jarayonida   motivatsiya   va
qiziqishning   roli   juda   katta.   Psixologik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,
o‘quvchilarning   o‘rganish   faoliyati   faqat   ular   motivatsiyalanganida   samarali
bo‘ladi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun matematik tushunchalar, ayniqsa,
ular   uchun   yangi   va   qiziqarli   bo‘lishi   kerak.   O‘quvchilarning   matematikaga
bo‘lgan qiziqishi, o‘quv jarayonini muvaffaqiyatli va samarali o‘tishiga yordam
beradi.   Motivatsiya,   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarni   darsga   jalb   qilish,   yangi
bilimlarni   o‘zlashtirishga   undaydi   va   ularni   ko‘proq   harakat   qilishga   majbur
qiladi.
Motivatsiya va qiziqish o‘quvchilarning ta’limga bo‘lgan ijobiy munosabatini
shakllantiradi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   hali   yangi   matematik
tushunchalarni   o‘rganishga   kirishgan   bo‘lishi   mumkin,   shuning   uchun   ular   bu
yangi bilimlar bilan qanday ishlashni bilmasliklari mumkin. Ularni o‘rganishga
undash   uchun,   darslar   qiziqarli   va   interaktiv   bo‘lishi   zarur.   Misol   uchun,
matematik   tushunchalarni   o‘rganish   o‘yinlar,   faol   mashqlar,   real   hayotdan 11olingan misollar yordamida amalga oshirilganda, o‘quvchilar o‘zlarini ko‘proq
qiziqtirilgan   va   faol   ishtirok   etadigan   hiss   etadilar.   Bu   qiziqish   esa   ularning
motivatsiyasini   oshiradi   va   o‘quv   jarayonida   muvaffaqiyatga   erishish
imkoniyatlarini kuchaytiradi.
Matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   motivatsiya   ikki   asosiy   turga
bo‘linadi:   ichki   va   tashqi   motivatsiya.   Ichki   motivatsiya   o‘quvchining   o‘z
qiziqishidan,   o‘z   bilimini   oshirish   istagidan   kelib   chiqadi.   Tashqi   motivatsiya
esa,   o‘quvchiga   tashqi   omillar,   masalan,   o‘qituvchining   rag‘batlantirishi,
baholar   yoki   o‘zlashtirilgan   bilimlar   uchun   mukofotlar   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.
Har ikkala motivatsiya turi o‘quvchilarning matematik tushunchalarni o‘rganish
jarayonida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   boisdan,   dars   jarayonida   o‘quvchilarni
ichki   motivatsiya   orqali   qiziqtirish   va   tashqi   motivatsiya   bilan   rag‘batlantirish
muhimdir.O‘quvchilarni   motivatsiyalashda   ijobiy   tasavvurlar   yaratish   ham
muhim   ahamiyatga   ega.   Masalan,   o‘quvchilarga   ular   matematikani   o‘rgatish
orqali qanday foydali bilimlarga ega bo‘lishlarini ko‘rsatish, ularni o‘rganishga
rag‘batlantiradi.   O‘quvchilarni   o‘rganishga   undashda,   ularning   o‘z   yutuqlarini
tan   olish   va   muvaffaqiyatlarni   baholash   o‘quvchilarga   o‘zlarining
qobiliyatlariga   bo‘lgan   ishonchni   oshiradi.   Bu,   o‘z   navbatida,   ularning
matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini   kuchaytiradi   va   yangi   bilimlarni
o‘zlashtirishga yordam beradi. 6
Motivatsiyaning   yana   bir   muhim   jihati,   o‘quvchilarning   darslarga   faolligini
oshirishdir.   Matematik   tushunchalarni   o‘rganish   jarayonida   o‘quvchilarni   faol
ishtirok   etishga   jalb   qilish,   ular   o‘rgatish   metodlarida   faol   bo‘lishi   va   o‘z
fikrlarini   ifoda   etishi,   ularning   o‘zlashtirish   darajasini   oshiradi.   Bunda
o‘quvchilarning   qiziqishini   saqlab   qolish   uchun   turli   xil   didaktik   vositalar   va
metodlardan foydalanish kerak. Masalan, muammoli vazifalar, o‘yinlar, guruhli
ishlar,   masalalar   yechish   kabi   faol   metodlar   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish
6
  Xamdamov, S. (2018).  Pedagogik texnologiyalar va ularning ta’limdagi o‘rni.  Toshkent: 
O‘zbekiston pedagogika akademiyasi, 168 b. 12jarayoniga   samarali   ta’sir   ko‘rsatadi.Shuningdek,   o‘quvchilarning   qiziqishini
oshirishda ular bilan o‘zaro aloqaning ahamiyati katta. O‘qituvchi o‘quvchilarni
motivatsiyalashda,   ularga   savollar   berish,   ular   bilan   faol   muloqot   qilish,
shuningdek,   o‘quvchilarning   fikrini   tinglash   va   ularni   darsga   jalb   qilish   orqali
o‘zaro   ishonchni   yaratadi.   O‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   ifodalashga   va   masalalar
yechishga   ishtiyoqlidir,   agar   ular   dars   jarayonida   o‘zlarini   qadrlangan   va
muhim his qilishsa.
Matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   o‘quvchilarga   mukofotlar   va
rag‘batlantirishlar   berish   ham   ularning   qiziqishini   oshiradi.   Bu
rag‘batlantirishlar   tashqi   motivatsiyani   kuchaytirib,   o‘quvchilarga
muvaffaqiyatlarini   yanada   ko‘proq   baholash   va   erishilgan   yutuqlarini
qadrlashni ta’minlaydi. Masalan, muvaffaqiyatli bajarilgan matematik masalalar
uchun   kichik   sovrinlar,   yutuqlarni   e’tirof   etish   va   o‘quvchilarni   taqdirlash,
ularning   motivatsiyasini   oshiradi   va   ular   uchun   o‘rganish   jarayonini   yanada
qiziqarli   qiladi.Motivatsiya   va   qiziqish   o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonida
o‘zlarining   faolliklarini   oshiradi   va   matematik   tushunchalarni   mustahkam
o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   O‘quvchilar   o‘zlarining   muvaffaqiyatlarini   tan
olishlari   va   o‘z   bilimlarini   amaliyotda   qo‘llashlari   mumkin   bo‘lgan   sharoitda,
ularning   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishi   va   motivatsiyasi   yanada   ortadi.   Shu
bilan   birga,   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   va   ularda   mustahkam
motivatsiya   yaratish,   ta’lim   jarayonining   samaradorligini   sezilarli   darajada
oshiradi.
2.  4-sinf o'quvchilariga uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini o‘rgatish
metodlari
An’anaviy metodlar, pedagogikada uzoq vaqt davomida qo‘llanib kelgan va
o‘quvchilarga ta’lim berishning asosiy vositalaridan biri sifatida qabul qilinadi.
Boshlang‘ich   ta’limda   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   o‘rgatishda
an’anaviy   metodlar   o‘quvchilarga   asosiy   bilimlarni   mustahkamlash,   amaliy 13ko‘nikmalarni   rivojlantirish   va   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishlarni   oshirish
uchun   samarali   vosita   hisoblanadi.   Bu   metodlar   matematik   tushunchalarni
o‘rgatishda   asosiy   texnikalarni,   ya’ni   ma’ruzalar,   tushuntirishlar,   misollarni
keltirish va mashqlarni yechish orqali bilimlarni uzatishdan iboratdir.
An’anaviy   metodlarning   asosiy   afzalliklaridan   biri   –   o‘quvchilarga
ma’lumotlarni aniq va tushunarli tarzda taqdim etishdir. Uzunlik, yuza va hajm
kabi   matematik   tushunchalar,   o‘quvchilarga   ularni   amaliyotda   qo‘llashni
o‘rgatish   uchun   oddiy,   betakror   misollar   va   tushuntirishlar   orqali   o‘rganiladi.
Masalan, o‘quvchilarga o‘lchov birliklarini tushuntirishda o‘qituvchi an’anaviy
usulda, masalan, real hayotdan olingan misollar yordamida o‘lchov birliklarini
ta’riflaydi.   Bu   o‘quvchilarni   matematik   bilimlar   bilan   tanishtirishda   sodda   va
samarali yo‘l hisoblanadi. O‘quvchilarga matematik tushunchalar va ularga doir
misollarni   keltirish,   o‘quvchilarda   o‘zlashtirilayotgan   bilimlarni   yanada
mustahkamlash imkonini beradi.
Bundan   tashqari,   an’anaviy   metodlar   o‘quvchilarni   mashaqqatlar   va   amaliy
ishlarga   jalb  qiladi.  Masalan,   o‘quvchilar   o‘rgangan   matematik   tushunchalarni
mustahkamlash   uchun   turli   xil   mashqlarni   bajaradilar.   Ushbu   mashqlar
o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   An’anaviy
metodlar   yordamida   o‘quvchilar   o‘zlashtirilgan   bilimlarni   amaliy   mashqlar   va
testlar   orqali   tekshirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bu   metodlar   orqali
o‘quvchilar   yangi  tushunchalarni  mustahkam  o‘zlashtiradilar  va  ularni   haqiqiy
hayotdagi   vaziyatlarda   qo‘llashga   o‘rganadilar.   O‘quvchilarni   an’anaviy
metodlar   yordamida   o‘rgatish,   ularda   matematik   fikrlash   va   o‘z   fikrlarini
ifodalash qobiliyatlarini oshiradi.
An’anaviy metodlar, ayniqsa boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida, aniq va sodda
tushunchalarni   o‘rgatishda   samarali   bo‘ladi.   Uzunlik,   yuza   va   hajm
tushunchalarini o‘rgatish uchun an’anaviy metodlar o‘quvchilarga murakkab va
abstrakt   tushunchalarni   oddiy   va   tushunarli   shaklda   etkazish   imkoniyatini
yaratadi.   Misol   uchun,   o‘quvchilarni   o‘lchov   birliklari   bilan   tanishtirishda 14o‘qituvchi an’anaviy usullardan foydalanib, o‘lchov birliklarini amaliy misollar
orqali   taqdim   etadi.   Bu   usul   o‘quvchilarga   o‘lchov   birliklarini   yodlashda
yordam   beradi,   shu   bilan   birga   matematik   tushunchalarni   mustahkamlashga
xizmat   qiladi.   O‘quvchilarni   amaliy   mashqlar   yordamida   mustahkamlash,
ularning   matematik   tushunchalarni   to‘g‘ri   tushunish   va   qo‘llash   qobiliyatini
oshiradi.
An’anaviy   metodlar   o‘quvchilarga   zarur   bilimlarni   taqdim   etishning   eng
muhim   vositalaridan   biri   bo‘lsa-da,   ba’zan   ular   o‘quvchilarni   passiv   tarzda
darsga   jalb   qiladi.   Bu   metodlar   o‘quvchilarning   faolligini   oshirishda   ba’zan
yetarli   darajada   samarali   bo‘lmasligi   mumkin.   Shuning   uchun,   an’anaviy
metodlarni   qo‘llashda   o‘quvchilarni   faollashtiradigan   qo‘shimcha   vositalar,
masalan,   guruhli   ishlash,   o‘yinlar   yoki   vizual   materiallar   yordamida
o‘rganishning   samaradorligini   oshirish   zarurdir.   O‘quvchilarni   jalb   qilish,
ularning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish   va   o‘rganishni   yanada   samarali
qilish uchun dars jarayonini interaktiv qilish muhim ahamiyatga ega. 7
Shu   bilan   birga,   an’anaviy   metodlar   o‘quvchilarning   matematik   bilimlarini
tez   va   samarali   o‘zlashtirishlariga   imkon   yaratadi.   Bu   metodlarning   afzalligi
shundaki,   o‘quvchilar   o‘qituvchidan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ma’lumot   olishadi,   bu
esa   bilimlarning   aniq   va   mustahkam   bo‘lishiga   yordam   beradi.   O‘qituvchi
tomonidan   berilgan   misollar   va   tushuntirishlar   o‘quvchilarga   matematik
tushunchalarni   yanada   yaxshiroq   tushunishga   yordam   beradi.   Shu   tarzda,
an’anaviy metodlar boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga matematik tushunchalarni
o‘rgatish uchun juda foydali vosita hisoblanadi. an’anaviy metodlar matematik
tushunchalarni o‘rgatishda o‘quvchilarga zarur bo‘lgan asosiy bilimlarni taqdim
etish   uchun   samarali   vositalardan   biridir.   Ular   o‘quvchilarga   aniq,   oddiy   va
tushunarli shaklda matematik bilimlarni o‘rgatadi, lekin ba’zan o‘quvchilarning
faolligini   oshirish   uchun   qo‘shimcha   metodlar   va   vositalar   kerak   bo‘ladi.
7
  Sharipov, B.A. (2021).  Matematika o‘qitish metodikasi: nazariy va amaliy asoslar.  
Toshkent: Iqtisod-Moliya, 270 b. 15O‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   va   ularning   matematik   bilimlarni   to‘g‘ri
tushunishini ta’minlash uchun zamonaviy va interaktiv metodlarni ham qo‘llash
zarur.   An’anaviy   metodlar   va   zamonaviy   metodlarning   uyg‘un   qo‘llanilishi
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini
o‘rgatishda samarali natijalarga olib keladi.
Zamonaviy   metodlar   ta’lim   jarayonida   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalarni
qo‘llashni   anglatadi.   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   texnologiyaning   o‘rni
tobora   ortib   bormoqda   va   bu   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   jarayonini   yanada
samarali   qilishga   xizmat   qilmoqda.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   uzunlik,
yuza   va   hajm   tushunchalarini   o‘rgatish   jarayonida   zamonaviy   metodlardan
foydalanish   o‘quvchilarning   matematik   fikrlashini   rivojlantirishga,   ularning
qiziqishini   oshirishga   va   o‘rganish   jarayonini   interaktiv,   qiziqarli   qilishga
yordam   beradi.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash   o‘quvchilarni
faollashtirishga,   mustaqil   o‘rganishga   undashga   va   ular   o‘rganayotgan
tushunchalar bilan real hayotda ishlashga imkon yaratadi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   biri   bu   interaktiv   doskalar   va
raqamli   qurilmalardan   foydalanishdir.   Interaktiv   doskalar   yordamida
o‘quvchilar   o‘qituvchi   tomonidan   kiritilgan   misollarni   birgalikda   ko‘rib
chiqadilar.   Bu   metod   yordamida   o‘quvchilar   o‘zlari   masalalarni   hal   qilishni
boshlashadi   va   o‘qituvchidan   to‘g‘ri   yo‘l-yo‘riqlarni   olishadi.   Interaktiv
doskalar   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni   tasvirlar,   diagrammalar   va
video   materiallar   orqali   ko‘rsatishga   imkon   beradi.   Bu   esa   o‘quvchilarning
matematik   tushunchalarni   vizual   ravishda   tasavvur   qilishiga   yordam   beradi.
Misol   uchun,   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   o‘rgatishda   o‘quvchilar
shakllarning hajmini, yuzasini o‘lchashni, ularni real hayotda qanday qo‘llashni
interaktiv   ravishda   o‘rganadilar.   Bunday   texnologiyalar   matematik
tushunchalarni o‘rganish jarayonini yanada qiziqarli va samarali qiladi.
Zamonaviy metodlar o‘quvchilarning o‘rganish jarayonida faolligini oshiradi.
Masalan,   onlayn   o‘quv   platformalaridan   foydalanish   o‘quvchilarga   individual 16ravishda   o‘zlashtirish   jarayonini   tashkil   etish   imkonini   beradi.   O‘quvchilar
raqamli   platformalar   orqali   o‘z   tezliklarida   ishlashlari   mumkin,   bu   esa   ularga
o‘z   bilimlarini   mustahkamlashda   va   yanada   rivojlantirishda   yordam   beradi.
Onlayn   testlar,   mashqlar   va   videolar   yordamida   o‘quvchilar   matematik
tushunchalarni   o‘rganish   va   ular   bilan   bog‘liq   masalalarni   hal   qilishni
o‘zlashtiradilar. Bu jarayon interaktivlikni ta’minlab, o‘quvchilarni yanada faol
ishtirok   etishga   undaydi.   Onlayn   platformalar   o‘quvchilarga   vaqtni   samarali
o‘tkazishga va har bir masalani o‘z vaqtida hal qilishga yordam beradi. Bu usul
orqali o‘quvchilar matematika faniga bo‘lgan qiziqishini yanada oshiradilar.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   orasida   o‘yinli   yondashuvlar   ham
muhim   o‘rin   tutadi.   O‘yinlar   orqali   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni
o‘rganishda nafaqat  qiziqarli, balki samarali  metodlar taqdim  etiladi. Masalan,
matematik o‘yinlar, interaktiv testlar va matematik masalalar  yechish o‘yinlari
orqali o‘quvchilar matematik bilimlarni amaliyotda qo‘llashni o‘rganadilar. Bu
o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   amaliy
mashqlar   yordamida   o‘rganadilar   va   bir   vaqtning   o‘zida   o‘yin   orqali   bu
bilimlarni   mustahkamlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   O‘quvchilarga
masalalarni yechishda o‘yin elementlari kiritilishi, ularning o‘rganishga bo‘lgan
qiziqishini   oshiradi   va   ularni   yanada   faol   qatnashishga   undaydi.   Shuningdek,
o‘quvchilarni   rag‘batlantirish   uchun   o‘yinlar   orqali   mukofotlar,   ballar   va
baholash tizimi qo‘llanilishi ularning motivatsiyasini oshiradi va o‘quvchilarda
musobaqa   ruhini   rivojlantiradi.Shu   bilan   birga,   zamonaviy   texnologiyalardan
foydalanish, o‘quvchilarning matematika fanini o‘rganishga bo‘lgan qiziqishini
oshiradi.   Masalan,   mobil   ilovalar   orqali   o‘quvchilar   matematik   masalalarni
yechish,   o‘lchovlarni   amalga   oshirish   va   o‘z   bilimlarini   mustahkamlash
imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Mobil   ilovalar   va   interaktiv   dasturlar   yordamida
o‘quvchilar   o‘z   qobiliyatlarini   rivojlantiradilar   va   bilimlarini   sinab   ko‘rishadi.
Bu usul yordamida o‘quvchilar qiziqarli va samarali tarzda o‘rganadilar. Mobil
ilovalar orqali o‘quvchilar matematik tushunchalarni, masalan, uzunlik, yuza va 17hajmni   o‘rganishda   yordamchi   vositalardan   foydalana   oladilar.   Bunday
texnologiyalar,   ayniqsa,   o‘quvchilarni   darsga   jalb   qilishda   samarali   bo‘ladi,
chunki   ular   o‘zlarini   ilg‘or   texnologiyalar   yordamida   yangi   bilimlarni
o‘zlashtirishda amaliyotda qo‘llashadi.
Zamonaviy   metodlarning   yana   bir   muhim   xususiyati   bu,   o‘quvchilarning
individual   ehtiyojlarini   hisobga   olish   imkoniyatidir.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z
ritmida   va   o‘ziga   mos   tarzda   o‘rganishni   xohlaydi.   Zamonaviy   texnologiyalar
yordamida   o‘quvchilarni   darsga   jalb   qilishda   individual   yondashuvni   qo‘llash
mumkin   bo‘ladi.   Har   bir   o‘quvchining   rivojlanish   darajasi,   qiziqishi   va   ta’lim
olish   uslubi   turlicha   bo‘lganligi   sababli,   zamonaviy   metodlar   o‘quvchilarning
o‘rganish   jarayonini   yaxshiroq   va   samaraliroq   qilishga   yordam   beradi.
Shuningdek,   o‘quvchilarga   mustaqil   o‘rganish   imkoniyatlarini   yaratish,
ularning o‘zlashtirish jarayonini yuqori darajaga ko‘taradi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash   o‘quvchilarga   o‘rganish
jarayonini   yanada   samarali,   qiziqarli   va   interaktiv   qilish   imkonini   beradi.   Bu
usullar   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshiradi,   qiziqishini   kuchaytiradi   va
bilimlarini mustahkamlashga yordam beradi. Interaktiv texnologiyalar, o‘yinlar
va mobil ilovalar yordamida o‘quvchilar matematika fanini o‘rganishni nafaqat
samarali, balki qiziqarli va amaliy tarzda amalga oshirishlari mumkin.
Illyustrativ,   muammoli   va   interaktiv   yondashuvlar   zamonaviy   ta’lim
jarayonida   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   va   matematik   tushunchalarni
o‘rganishda   samaradorligini   ta’minlash   uchun   juda   muhim   metodlardir.   Bu
metodlar o‘quvchilarning faolligini oshiradi, ularni mustaqil fikrlashga undaydi
va o‘rganishni qiziqarli va interaktiv tarzda tashkil etishga yordam beradi. Har
bir yondashuvning o‘ziga xos xususiyatlari va afzalliklari bor, va ular bir-birini
to‘ldiradi   hamda   o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonini   yanada   samarali   qiladi.
Illyustrativ   yondashuv   o‘quvchilarga   yangi   matematik   tushunchalarni
ko‘rgazmali   materiallar   yordamida   tushuntirishga   imkon   beradi.   Muammoli
yondashuv   esa   o‘quvchilarga   murakkab   masalalarni   hal   qilish   orqali   ularning 18tanqidiy   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Interaktiv   yondashuv   esa
o‘quvchilarni   dars   jarayoniga   faol   jalb   qilishga   imkon   beradi,   bu   esa
o‘quvchilarning mustaqil o‘rganish qobiliyatini oshiradi.
Illyustrativ   yondashuv:   tushunishni   oshirish   va   ko‘rgazmali   materiallar
yordamida tushuntirish   Illyustrativ yondashuv matematika o‘qitishda ko‘pgina
pedagogik   metodlarda   qo‘llaniladi,   chunki   u   o‘quvchilarga   matematik
tushunchalarni   ko‘rgazmali   tarzda   taqdim   etishga   imkon   yaratadi.   Illyustrativ
yondashuvda   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   turli   diagrammalar,   rasmlar,   grafikalar
yoki videolar yordamida matematik tushunchalarni izohlaydi. Bu o‘quvchilarga
nafaqat eshitish, balki ko‘rish orqali ham matematik tushunchalarni o‘rganishga
yordam beradi. Uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini o‘rganishda o‘quvchilar
shakllarning hajmini, yuzasini  o‘lchashni  va boshqa  matematik operatsiyalarni
amalga oshirishni ko‘rgazmali materiallar orqali yaxshiroq tushunadilar.
Misol   uchun,   uzunlikni   o‘rganishda,   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   turli   xil
o‘lchov   birliklarini   (metr,   santimetr,   millimetr)   ko‘rsatadi   va   ularni   real
hayotdagi ob’ektlar bilan taqqoslaydi. O‘quvchilar turli o‘lchovlarni o‘lchash va
qiyoslash   orqali   ushbu   tushunchani   o‘zlashtiradilar.   Yuza   va   hajm
tushunchalarini   o‘rganishda   ham,   shakllarni   grafik   yoki   tasvirli   tarzda   taqdim
etish,   o‘quvchilarga   bu   tushunchalar   bilan   bog‘liq   matematik   amallarni
tushunishga   yordam   beradi.   Illyustrativ   yondashuvning   afzalligi   shundaki,
o‘quvchilar   ko‘rgazmali   materiallar   yordamida   matematik   tushunchalarni
o‘rganish   jarayonida   ularni   tasavvur   qilishlari   osonlashadi,   bu   esa   o‘rganishni
yanada samarali qiladi.
Muammoli   yondashuv   o‘quvchilarni   matematik   masalalar   va   muammolarni
hal   qilishga   undaydi,   bu   esa   ularning   mantiqiy   fikrlashini   rivojlantirishga
yordam   beradi.   Bu   yondashuvda   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   masalalar,
masalalarni yechish uchun kerakli ma’lumotlarni taqdim etadi, ammo yechimni
o‘quvchilar   o‘zi   topishi   kerak   bo‘ladi.   O‘quvchilar,   o‘qituvchining   yo‘l-
yo‘riqlari   yordamida,   o‘zlari   masalalarni   tahlil   qilishadi,   kerakli   bilimlarni 19o‘zlashtiradilar   va   yechimga   erishadilar.   Muammoli   yondashuv   o‘quvchilarni
nafaqat ma’lum bir matematik tushunchani o‘rganishga, balki ularning mustaqil
fikrlash va masalalarni hal qilish ko‘nikmalarini rivojlantirishga undaydi.
Masalan,   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   o‘rgatishda   o‘qituvchi
o‘quvchilarga   haqiqiy   hayotdan   olingan   muammolarni   taqdim   etishi   mumkin.
O‘quvchilar, bu muammolarni hal qilish uchun matematik formula va amallarni
qo‘llaydilar.   Muammoli   yondashuv   yordamida   o‘quvchilar   o‘zlari   masalalarni
yechishga   harakat   qilib,   matematik   tushunchalarni   mustahkamlashadi.   Bu
jarayon davomida o‘quvchilar masalalarni yechishda tanqidiy fikrlash, qarorlar
qabul qilish va oqilona yondashish ko‘nikmalarini rivojlantiradilar. Muammoli
yondashuv   nafaqat   matematik   bilimlarni   o‘zlashtirishga,   balki   o‘quvchilarning
umumiy aqliy rivojlanishiga ham yordam beradi.
Interaktiv   yondashuv   o‘quvchilarning   darsda   faol   ishtirok   etishini
ta’minlashga   qaratilgan   pedagogik   metoddir.   Bu   yondashuvda   o‘quvchilar
o‘zlari   ishtirok   etadilar,   savollarga   javob   beradilar,   guruhli   ishlarda
qatnashadilar   va   o‘z   bilimlarini   baham   ko‘radilar.   O‘quvchilarni   interaktiv
metodlar   orqali   jalb   qilish,   ularning   qiziqishini   oshiradi   va   darsni   yanada
samarali   qiladi.   Interaktiv   yondashuvni   qo‘llash,   o‘quvchilarning   mantiqiy
fikrlashini   rivojlantirishga   yordam   beradi,   chunki   ular   matematik
tushunchalarni   o‘rganish   jarayonida   faollik   ko‘rsatadilar.   Interaktiv
yondashuvning afzalliklaridan biri shundaki, o‘quvchilar o‘z bilimlarini bir-biri
bilan baham ko‘rishadi, bu esa ular orasida ijtimoiy hamkorlikni rivojlantiradi.
Masalan,   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   o‘rganishda   o‘quvchilarni
guruhlarga bo‘lish va ularni masalalarni birgalikda yechishga undash mumkin.
O‘quvchilar   guruhlarda   ishlash   jarayonida   o‘z   fikrlarini   ifodalaydilar,   bir-
birlariga   yordam   beradilar   va   masalalarni   yechish   uchun   turli   usullarni   sinab
ko‘radilar.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni
o‘zlashtirishda   samarali   yondashuvni   taqdim   etadi.   Interaktiv   yondashuvlar
o‘quvchilarni   faollashtiradi,   ularni   darsga   jalb   qiladi   va   o‘rganishni   yanada 20qiziqarli   va   samarali   qiladi.   Bu   metod   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini
amaliyotda   qo‘llashni   o‘rganadilar   va   matematik   masalalarni   yechishda
mustaqil fikrlashga o‘rganadilar.
3 . 4-sinfda uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini o‘rgatishda interfaol
metodlardan foydalanish
Interfaol   metodlar   o‘quvchilarning   dars   jarayonidagi   faolligini   oshirish,
bilimlarni   mustahkamlash   va   matematik   tushunchalarni   amaliyotda   qo‘llashga
imkon   yaratishda   samarali   pedagogik   yondashuvlardir.   Interfaol   metodlar
yordamida   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   mustahkamlashda,   masalalarni   hal
qilishda   va   matematik   tushunchalarni   amaliyotda   qo‘llashda   ko‘proq   ishtirok
etadilar.   O‘quvchilarning   ta’lim   jarayonidagi   faolligi,   nafaqat   ularga   yangi
bilimlarni tezroq o‘zlashtirishga yordam beradi, balki o‘quv jarayoniga bo‘lgan
qiziqishni   oshiradi.   Bu   yondashuvlar   o‘quvchilarga   pasiv   ravishda   darsda
ishtirok   etishning   o‘rniga,   o‘z   fikrlarini   ifodalash,   savollarga   javob   berish   va
bir-biriga   yordam   berish   orqali   darsni   faol   o‘tish   imkonini   yaratadi.   Interfaol
metodlarning   samaradorligi   o‘quvchilarni   har   bir   darsga   jalb   qilish,   ularni
o‘zlashtirish jarayoniga qiziqtirish va mustahkamlashda muhim rol o‘ynaydi.
O‘quvchilarga   matematik   tushunchalar,   masalan,   uzunlik,   yuza   va   hajm
tushunchalarini   o‘rgatishda   interfaol   metodlar   samarali   qo‘llaniladi.   Bu
metodlar   yordamida   o‘quvchilar   nafaqat   ma’lumotlarni   o‘zlashtiradilar,   balki
ular   o‘rganilayotgan   mavzularni   mustahkamlash   uchun   amaliy   mashqlarni
bajaradilar.   Masalan,   o‘quvchilarga   uzunlikni   o‘lchashda   o‘yinli   vazifalar
berilishi   mumkin,   bunda   o‘quvchilar   ko‘rgazmali   materiallar   yordamida
masalalarni   yechadilar   va   bu   jarayonda   o‘zlarining   bilish   qobiliyatlarini
rivojlantiradilar. Bunday interfaol metodlar o‘quvchilarni matematik bilimlarni
yanada yaxshiroq o‘rganishga undaydi va ularni amaliyotda qo‘llashga yordam
beradi.   Shu   bilan   birga,   interfaol   metodlar   yordamida   o‘quvchilar   o‘zaro   fikr
almashadilar,   bir-birlariga   yordam   beradilar   va   darsda   faol   ishtirok   etadilar. 21O‘quvchilarni   bu   metodlar   orqali   rag‘batlantirish   ularning   matematik
tushunchalarni o‘zlashtirish jarayonini samarali qiladi.
Interfaol   metodlarning   samaradorligi,   asosan,   o‘quvchilarni   faol   ishtirok
etishga   undashda   yotadi.   Masalan,   o‘quvchilarga   geometrik   shakllarning
yuzasini hisoblash yoki hajmini aniqlashga oid masalalar berilishi mumkin. Bu
masalalar   o‘quvchilarga   turli   metodlar   yordamida   o‘zlashtirilgan   bilimlarni
amaliyotda   qo‘llash   imkoniyatini   yaratadi.   Interfaol   metodlar   o‘quvchilarga
bilimlarni   mustahkamlashda   bir-biriga   yordam   berish,   guruh   ishlari   orqali   o‘z
fikrlarini   ifodalash,   va   ko‘p   variantli   masalalarni   yechishda   ularning
qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradi. O‘quvchilar masalalarni guruhda
yechish  orqali  o‘rganilgan  tushunchalarni   yanada  yaxshiroq o‘zlashtiradilar  va
o‘zaro   fikr   almashish   orqali   masalalarni   qanday   hal   qilishni   o‘rganadilar.   Bu
metod   o‘quvchilarga   matematik   bilimlarni   o‘zlashtirishda   ijtimoiy   faoliyatni
rivojlantiradi va bilimlarni real hayotda qo‘llashga undaydi.
Masala:
Biror kvadratning tomoni 4 sm, shu kvadratning yuzasini va hajmini hisoblang.
Yuzasi:
Kvadratning yuzasi = tomon × tomon = 4 sm × 4 sm = 16 sm².
Hajmi:
Kvadratning hajmi = tomon³ = 4 sm × 4 sm × 4 sm = 64 sm³.
Bu   masala   o‘quvchilarga   interfaol   tarzda   amaliy   mashq   qilish   imkoniyatini
yaratadi. O‘quvchilar masalani yechishda o‘z bilimlarini qo‘llashadi va ularning
matematik tushunchalarini mustahkamlashga yordam beradi. Interfaol metodlar
yordamida   o‘quvchilarni   bu   kabi   masalalarni   o‘zlashtirishga   va   to‘g‘ri
yechimlarni topishga undaydi.
Interfaol   metodlarning   yana   bir   afzalligi   shundaki,   ular   o‘quvchilarning
ko‘proq amaliy mashqlar bilan shug‘ullanishlariga yordam beradi. O‘quvchilar
nafaqat masalalarni hal qilishni o‘rganadilar, balki masalalar yechish jarayonida
o‘rinli   savollar   berish,   fikr   almashish   va   muammolarni   hal   qilish   orqali 22o‘quvchilarning   bilim   darajasini   oshiradilar.   Interfaol   metodlar   yordamida
o‘quvchilar o‘zlariga o‘rganilgan bilimlarni mustahkamlash va yangi bilimlarni
o‘rganishning samarali yo‘llarini topadilar.
Interfaol metodlar o‘quvchilarga har xil o‘rganish usullarini qo‘llash, turli xil
materiallar va vositalardan foydalanish imkonini yaratadi. Masalan, o‘quvchilar
matematik   masalalarni   videolar   yoki   kompyuter   yordamida   yechish   orqali
matematik   tushunchalar   haqida   yanada   kengroq   tasavvurga   ega   bo‘ladilar.
Shuningdek,   o‘quvchilar   interfaol   o‘yinlar   orqali   turli   geometrik   shakllar,
o‘lchovlar va yuzalarni hisoblashni amaliyotda o‘rganadilar.
Zamonaviy   ta’limda   interfaol   texnologiyalar   va   raqamli   vositalar
o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonini   samarali   qilishda   katta   rol   o‘ynaydi.   Bu
texnologiyalar   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni   o‘rganish,   ularni
mustahkamlash va amaliyotda qo‘llashda yangi imkoniyatlar yaratadi. Interfaol
texnologiyalar,   masalan,   interaktiv   doskalar,   mobil   ilovalar,   onlayn   o‘quv
platformalari   va   raqamli   ta’lim   vositalari,   o‘quvchilarga   matematik   bilimlarni
o‘rganishda   keng   ko‘lamli   imkoniyatlar   yaratadi.   Ular   o‘quvchilarning   darsga
bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi,   faolliklarini   ta’minlaydi   va   o‘rganish   jarayonini
yanada qiziqarli va samarali qiladi. 8
Interaktiv doskalar va raqamli qurilmalardan foydalanish Interaktiv doskalar
va raqamli qurilmalar dars jarayonini o‘zgartiradi, chunki ular o‘quvchilarning
matematik tushunchalarni  o‘zlashtirishda  ko‘proq  ishtirok etishini   ta’minlaydi.
Interaktiv doskalar yordamida o‘quvchilar matematik masalalarni vizual tarzda
hal   qilishadi,   ular   ko‘rgazmali   materiallar   va   tasvirlar   orqali   o‘rganadilar.
Masalan,   o‘quvchilarga   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   o‘rgatishda
interaktiv   doskalar   yordamida   geometrik   shakllarni   ko‘rsatish,   turli   o‘lchov
birliklarini   taqqoslash   va   o‘lchovlarni   amalga   oshirish   mumkin.   Bu
texnologiyalar   orqali   o‘quvchilar   yangi   bilimlarni   o‘rganishda   faqat   ko‘rish
8
  Sharipov, B.A. (2021).  Matematika o‘qitish metodikasi: nazariy va amaliy 
asoslar.  Toshkent: Iqtisod-Moliya, 270 b. 23orqali   emas,   balki   amaliy   mashqlarni   bajarish   orqali   ham
o‘zlashtiradilar.Shuningdek, interaktiv doskalar yordamida o‘quvchilar guruhlar
bo‘lib ishlashlari va masalalarni birgalikda yechishlari mumkin. O‘quvchilarga
masalalar taqdim etiladi, ular bu masalalarni guruhda yechishadi va o‘quvchilar
o‘zaro   fikr   almashib,   yechimlarni   topishadi.   Bu   metod   o‘quvchilarning
matematik   tushunchalarni   o‘zlashtirish   jarayonini   samarali   qiladi,   chunki
o‘quvchilar   o‘rtasida   muloqot   va   hamkorlik   rivojlanadi.   Interaktiv   doskalar
yordamida   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   o‘yinlar,   viktorinalar,   testlar   va   boshqalar
yordamida   bilimlarni   mustahkamlashni   taklif   qiladi.   Bu   metodlar
o‘quvchilarning o‘rganish jarayonini yanada qiziqarli va samarali qiladi.
Mobil ilovalar va onlayn o‘quv platformalaridan foydalanish
Mobil   ilovalar   va   onlayn   o‘quv   platformalari   zamonaviy   ta’limda   juda
muhim   vositalarga   aylandi.   Mobil   ilovalar   orqali   o‘quvchilar   matematik
masalalarni   yechishda   mustaqil   ravishda   ishlashlari   mumkin.   Bu   ilovalar
o‘quvchilarga turli xil masalalar, testlar va mashqlar yordamida o‘z bilimlarini
mustahkamlash imkoniyatini beradi. O‘quvchilar, shuningdek, o‘quv jarayonida
o‘z tezliklariga qarab ishlashlari mumkin, bu esa ularning o‘rganish jarayonini
yanada   shaxsiylashtiradi.   Masalan,   o‘quvchilar   mobil   ilovalar   yordamida
uzunlik,   yuza   va   hajm   kabi   tushunchalarni   o‘rganish,   turli   o‘lchovlarni
taqqoslash va ular bilan ishlashni o‘rganadilar.
Onlayn o‘quv platformalarida o‘quvchilar turli mashqlar va testlarni bajarish
orqali   bilimlarini   mustahkamlashadi.   O‘quvchilar   raqamli   platformalarda
matematik   tushunchalar   bo‘yicha   masalalarni   yechish,   ularga   doir   testlarni
bajarish   va   ularning   natijalarini   baholash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Onlayn
platformalar  o‘quvchilarga individual   ishlash  imkonini  beradi,  bu esa  ularning
o‘zlashtirish   jarayonini   yaxshilaydi.   Shuningdek,   onlayn   platformalar
yordamida o‘quvchilar o‘qituvchidan to‘g‘ri  yo‘l-yo‘riqlarni olishlari mumkin.
Mobil   ilovalar   va   onlayn   platformalar   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini 24sinab   ko‘rishadi,   matematik   tushunchalarni   mustahkamlashadi   va   yanada
chuqurroq o‘rganadilar.
Raqamli texnologiyalar yordamida o‘quvchilarga simulyatsiyalar  va raqamli
laboratoriyalar   orqali   amaliy   mashqlarni   o‘tkazish   imkoniyatlari   mavjud.
Masalan, uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini o‘rganishda o‘quvchilarni turli
shakllarning   hajmini   hisoblash   yoki   yuzasini   o‘lchash   kabi   amaliy   mashqlarni
raqamli   laboratoriyalar   yordamida   bajarish   mumkin.   Bu   texnologiyalar
o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni   amaliyotda   sinash   va   real   hayotdagi
muammolarni hal qilish imkonini beradi. Masalan, o‘quvchilar kvadrat, to‘g‘ri
burchakli   prizma   yoki   sfera   kabi   geometrik   shakllarning   hajmini   va   yuzasini
hisoblash uchun raqamli vositalardan foydalanadilar. Bu jarayon o‘quvchilarga
matematik   tushunchalarni   amaliyotda   qo‘llashni   o‘rgatadi   va   ularga   yangi
bilimlarni o‘rganish uchun motivatsiya yaratadi.
Simulyatsiyalar   o‘quvchilarga   matematik   amallarni   amaliyotda   qo‘llash
imkonini   beradi.   O‘quvchilar   simulyatsiya   yordamida   real   hayotdagi
o‘lchovlarni   va   geometrik   shakllarni   ko‘rishlari,   ularni   qanday   o‘lchash   va
hisoblashni   tushunishlari   mumkin.   Bu   usul   o‘quvchilarga   matematik
tushunchalarni   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   tarzda   o‘rganish   imkoniyatini
yaratadi.   Simulyatsiyalar   yordamida   o‘quvchilar   matematik   tushunchalarni
amaliyotda qo‘llash, turli masalalarni yechish va o‘z bilimlarini mustahkamlash
uchun   keng   imkoniyatlarga   ega   bo‘ladilar.   Bu   texnologiyalar   yordamida
o‘quvchilar o‘zlarining matematika sohasidagi bilimlarini mustahkamlashadi va
yangi tushunchalarni samarali o‘rganadilar.
Tahlil va mustahkamlash: masala
Masala: Bir kvadratning tomon uzunligi 6 sm. Ushbu kvadratning yuzasini va
hajmini hisoblang.
Yuzasi:
Kvadratning yuzasi = tomon × tomon = 6 sm × 6 sm = 36 sm². 25Hajmi:
Kvadratning hajmi = tomon³ = 6 sm × 6 sm × 6 sm = 216 sm³.
Bu   masala   o‘quvchilarga   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   amaliyotda
qo‘llashni   o‘rgatishda   yordam   beradi.   O‘quvchilar   masalani   yechish   uchun
raqamli   texnologiyalar   yoki   interaktiv   vositalar   yordamida   o‘zlashtirilgan
bilimlarni   amaliyotda   sinab   ko‘rishadi.   O‘quvchilar   masalalarni   interfaol
texnologiyalar   yordamida   yechish   orqali,   ularning   matematik   tushunchalarni
o‘zlashtirish   darajasi   oshadi   va   ular   turli   xil   masalalarni   hal   qilishda   o‘z
bilimlarini mustahkamlaydilar.
Interfaol   o‘yinlar   va   guruhli   ishlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   dars
jarayonidagi   faolligini   oshirish,   ularning   matematik   tushunchalarni   yanada
samarali   o‘zlashtirishini   ta’minlash   va   o‘rganishni   qiziqarli   qilishda   samarali
yondashuvlardan biridir. Bu metodlar o‘quvchilarning nafaqat bilimlarni, balki
ijtimoiy va hamkorlik ko‘nikmalarini ham rivojlantiradi. O‘quvchilarga uzunlik,
yuza va hajm tushunchalarini o‘rgatishda interfaol o‘yinlar va guruhli ishlardan
foydalanish   ularning   o‘rganish   jarayonini   samarali   va   qiziqarli   qiladi,
shuningdek, matematik tushunchalarni amaliyotda qo‘llashni o‘rgatadi.
Interfaol o‘yinlar yordamida o‘rganish
Interfaol   o‘yinlar   matematik   tushunchalarni   o‘rgatishda   o‘quvchilarning
qiziqishini   oshirish   va   ularning   motivatsiyasini   kuchaytirish   uchun   juda
samarali   vosita   hisoblanadi.   O‘yinlar   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni
amaliy   mashqlar   orqali   o‘rganish   imkoniyatini   yaratadi   va   ularni   masalalarni
yechishda   mustaqil   fikrlashga   undaydi.   Masalan,   uzunlik,   yuza   va   hajm
tushunchalarini   o‘rgatishda   o‘quvchilarga   turli   matematik   o‘yinlar   taqdim
etilishi   mumkin.   O‘quvchilar   o‘yinlar   orqali   masalalarni   yechish,   o‘lchov
birliklarini   taqqoslash   va   geometrik   shakllarning   yuzasini   hisoblashni
o‘rganadilar.
Masala 1:
O‘quvchilarga   “Matematik   domino”   o‘yinini   taklif   qilish   mumkin.   O‘yin 26davomida   har   bir   o‘quvchi   o‘z   kartochkalarini   to‘g‘ri   joylashtirish   uchun
matematik   masalalarni   yechadi.   Masalan,   “Bir   kvadratning   tomon   uzunligi   5
sm,   uning   yuzasini   hisoblang”   degan   masala   o‘yin   kartochkasida   beriladi.
O‘quvchi   bu   masalani   hal   qilib,   o‘z   kartochkasini   to‘g‘ri   joylashtiradi.   O‘yin
davomida   o‘quvchilar   matematik   tushunchalar   bilan   ishlashadi   va   masalalarni
yechish orqali o‘rganadilar.
Masala 2:
Yana   bir   misol   -   “Hajmni   hisoblash”   o‘yinida   o‘quvchilarga   geometrik
shakllarning hajmini hisoblash vazifasi beriladi. Har bir shakl uchun o‘lchovlar
va   formullar   keltirilgan.   O‘quvchilar   to‘g‘ri   formula   yordamida   shakllarning
hajmini   hisoblashlari   va   bu   natijalarni   o‘yinda   raqiblar   bilan   taqqoslashlari
kerak   bo‘ladi.   Bu   o‘yin   orqali   o‘quvchilar   uzunlik,   yuza   va   hajm
tushunchalarini   amaliyotda   qo‘llashni   o‘rganadilar.   Bu   o‘yin   o‘quvchilarga
matematik   bilimlarni   yanada   mustahkamlash   imkonini   beradi   va   darsda   ularni
faol ishtirok etishga undaydi.
Guruhli   ishlarda   o‘quvchilar   bir-birlariga   yordam   berib,   o‘z   bilimlarini
amaliyotda   qo‘llashadi   va   turli   masalalarni   birgalikda   yechishadi.   Bu   metod
o‘quvchilarning   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   yordam   beradi,   ular
o‘rtasida  hamkorlikni  oshiradi  va dars  jarayonida muloqot  o‘rnatishga  yordam
beradi. Guruhli ishda o‘quvchilar o‘zaro fikr almashib, masalalarni hal qilishda
turli   usullarni   qo‘llaydilar.   Bu   usul   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni
o‘rganishda yanada samarali natijalarga erishishga imkon beradi.
Masala 1:
Guruhli   ishda   o‘quvchilarga   geometrik   shakllarning   yuzasini   va   hajmini
hisoblash   vazifasi   beriladi.   Har   bir   guruhga   turli   shakllar   berilib,   ular   bu
shakllarning   yuzasini   hisoblashadi.   Masalan,   “To‘g‘ri   burchakli   prizma”
shaklini hisoblashda o‘quvchilar, guruh bo‘lib, uzunlik, kenglik va balandlikni
o‘lchab,   yuzani   hisoblashadi.   Guruhda   ishlash   orqali   o‘quvchilar   bir-biriga
yordam beradilar, fikr almashadilar va masalani yechishda hamkorlik qilishadi. 27Bu   o‘quvchilarni   o‘z   bilimlarini   amaliyotda   qo‘llashga   undaydi   va   bir-biriga
o‘rganish imkoniyatini yaratadi.
Masala 2:
Boshqa   bir   misol,   o‘quvchilarga   geometrik   shakllarning   hajmini   hisoblashni
taklif   qilishdir.   Har   bir   guruhga   shaklning   hajmini   hisoblash   uchun   kerakli
o‘lchovlar   beriladi   va   guruh   o‘z   ishini   yakunlagach,   natijalarini   taqdim   etadi.
O‘quvchilar   o‘zaro   masalalarni   yechish   va   bir-birlariga   yordam   berish   orqali
matematik tushunchalarni amaliyotda qo‘llashni o‘rganadilar.
Guruhli   ishlarda   o‘quvchilar   bir-birlariga   yordam   berish   orqali   matematik
tushunchalarni   mustahkamlashadi.   Bu   metod,   shuningdek,   o‘quvchilarning
hamkorlikda   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi   va   ularni   o‘zaro   fikr
almashishga   rag‘batlantiradi.   Guruhli   ishlar,   o‘quvchilarni   faollashtirish   va
o‘rganishda   o‘zaro   yordam   berish   orqali   ularning   o‘zlashtirish   darajasini
oshiradi. 9
Interfaol   o‘yinlar   va   guruhli   ishlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   mustaqil
ishlashini   rag‘batlantiradi.   O‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   amaliyotda   qo‘llashda
mustaqil ishlashga undaydilar. Mustaqil ishlar orqali o‘quvchilar o‘z bilimlarini
tekshirib, masalalarni hal qilishda o‘z qobiliyatlarini oshiradilar. O‘quvchilarga
matematik   tushunchalar   bo‘yicha   mustaqil   ishlash   imkoniyatini   yaratish,
ularning o‘zlashtirish jarayonini yanada samarali qilishga yordam beradi.
Masala:
Bir kvadratning tomoni 5 sm. Ushbu kvadratning yuzasini hisoblang.
Yuzasi:
Kvadratning yuzasi = tomon × tomon = 5 sm × 5 sm = 25 sm².
O‘quvchilar   ushbu   masalani   o‘yinlar   yoki   guruhli   ishlar   yordamida   hal
qilishlari   mumkin.   O‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   qo‘llash,   bir-biriga   yordam
berish orqali bu masalani mustahkamlashadi.
9
  Djuvaliev, B., Usmonov, D. (2019).  Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodlari.  
Toshkent: O‘zbekistondagi innovatsion ta’lim texnologiyalari, 215 b. 284.4-sinf o‘quvchilariga uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini
o‘rgatishda yuzaga keladigan muammolar va ularni bartaraf etish yo‘llari
4-sinf   o‘quvchilari   uchun   uzunlik,   yuza   va   hajm   tushunchalarini   o‘rganish
jarayoni   bir   qator   psixologik   va   didaktik   muammolarni   keltirib   chiqarishi
mumkin. Bu yoshdagi o‘quvchilar hali abstrakt fikrlashni to‘liq o‘zlashtirmagan
bo‘lib,   ular   uchun   geometrik   shakllar,   o‘lchov   birliklari   va   hajm   kabi
tushunchalarni   to‘g‘ri   tushunish   va   ularni   o‘zlashtirish   qiyin   bo‘lishi   mumkin.
Masalan, o‘quvchilar uzunlikni, yuza va hajmni o‘rganishda bularning har biri
o‘ziga xos hisoblash usullarini talab qiladi va ularning farqlarini anglash ba’zan
murakkab bo‘ladi.
Ko‘rgazmali   materiallardan   foydalanish:   Uzunlik,   yuza   va   hajm
tushunchalarini   o‘rganishda   ko‘rgazmali   materiallar,   diagrammalar,   grafikalar,
shakllar va modelardan foydalanish o‘quvchilarga bu tushunchalarni yaxshiroq
tushunishga   yordam   beradi.   Geometrik   shakllar   va   ular   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
hisoblash   amallarini   tasviriy   ko‘rinishda   taqdim   etish   o‘quvchilarga
tushunchalarni   aniq   tasavvur   qilish   imkonini   beradi.   Shuningdek,   o‘lchov
birliklarini amaliy misollar orqali taqdim etish o‘quvchilarga bu tushunchalarni
aniq va mustahkam o‘rganish imkoniyatini yaratadi.
Amaliy   mashqlar:   O‘quvchilarga   o‘lchov   birliklari,   yuzalar   va   hajmni
o‘lchash   bo‘yicha   turli   amaliy   mashqlarni   bajarish   imkoniyatini   yaratish
muammoni hal qilishning samarali yo‘llaridan biridir. Masalan, o‘quvchilar real
hayotdagi   ob’ektlarni   o‘lchash,   geometrik   shakllarning   yuzasini   va   hajmini
hisoblashni   amaliyotda   bajarishlari   kerak.   Bu   o‘quvchilarga   tushunchalarni
nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   tarzda   o‘rganish   imkonini   beradi.   O‘quvchilar
masalalarni   amaliyotda   hal   qilish   jarayonida   ular   uchun   qiyin   bo‘lgan
masalalarni yechish usullarini topadilar.
Pictorial learning (tasviriy o‘rganish): Bu metodda o‘quvchilar turli shakllar
va   ularning   o‘lchovlarini   tasvirlar   yordamida   ko‘rishadi.   Masalan,   bir
kvadratning   tomon   uzunligini   o‘lchashni   o‘rgatishda   o‘quvchilarga   shaklning 29rasmida   tomonlarning   uzunligi   ko‘rsatiladi   va   ular   shu   rasmni   tahlil   qilib,
masalani   yechishadi.   Tasvirlar   orqali   o‘quvchilar   o‘zlashtirish   jarayonini
osonroq va tezroq amalga oshiradilar.
O‘lchov birliklarini va formulalarni yodlashda qiyinchiliklar
Uzunlik,   yuza   va   hajmni   o‘rgatishda   o‘quvchilar   o‘lchov   birliklarini   va
formulalarni   yodlashda   muammolarga   duch   kelishlari   mumkin.
O‘quvchilarning   o‘zlashtirgan   formulalari   va   o‘lchov   birliklari   har   xil   turdagi
masalalarda   bir-biriga   bog‘lanishi   kerak,   ammo   ular   bu   o‘zaro   bog‘liqliklarni
yodlashda   qiyinchiliklar   tug‘dirishlari   mumkin.   Masalan,   uzunlikni,   yuzani   va
hajmni   hisoblashdagi   formulalar   o‘quvchilarning   miyasi   uchun   yangi   va
murakkab bo‘lishi mumkin.
Formulalar   va   o‘lchovlarni   qiziqarli   tarzda   takrorlash:   O‘quvchilarga
formulalarni   yodlashni   osonlashtirish   uchun   ularni   qiziqarli   va   o‘yinli   tarzda
takrorlash   mumkin.   Misol   uchun,   o‘quvchilar   uchun   matematik   viktorinalar
yoki   o‘yinlar   tashkil   etish,   unda   ular   formulalarni   eslab,   o‘lchovlarni   to‘g‘ri
qo‘llashlari kerak bo‘ladi. Bu usul o‘quvchilarning formulalarni tez va samarali
yodlashlariga   yordam   beradi.   Shuningdek,   masalalarni   turli   shakllarda
takrorlash,   o‘quvchilarga   formulalarni   yodlashni   mustahkamlashga   yordam
beradi.
Formulalarning   ko‘rgazmali   tushuntirilishi:   Formulalarni   o‘rgatishda
o‘quvchilarga   ularning   qanday   ishlashini   ko‘rgazma   tarzida   tushuntirish
muhimdir.   Misol   uchun,   o‘quvchilarga   uzunlik,   yuza   va   hajmni   hisoblashdagi
formulalar   qanday   hosil   bo‘lishini   va   qanday   ishlashini   ko‘rsating.
O‘quvchilarga   formulalarning   har   bir   qismini   tushuntirish   va   amaliy   misollar
orqali   qo‘llash,   ularning   tushunishini   kuchaytiradi.   Formula   yordamida
masalalarni   yechishda   ko‘rgazmali   usullar   yordamida   tushunchalarni
mustahkamlash mumkin.
Qisqacha   eslatmalar:   O‘quvchilarga   formulalar   va   o‘lchov   birliklarini
yodlashda   yordam   berish   uchun   qisqacha   eslatmalar   yoki   yordamchi 30kartochkalar   tayyorlash   mumkin.   Ushbu   kartochkalarda   har   bir   formula   yoki
o‘lchov birliklari va ularning qanday ishlatilishini tasvirlab berish mumkin. Bu
eslatmalar o‘quvchilarning formulalarni tezda eslab qolishlariga yordam beradi.
O‘quvchilar   kartochkalarni   sinfda   ishlatishlari   va   shu   tarzda   yodlashlari
mumkin.   O‘quvchilarning   motivatsiyasini   saqlashda   qiyinchiliklar
O‘quvchilarni   matematik   tushunchalarni   o‘rganishda   motivatsiyasiz   qoldirish,
o‘rganish   jarayonini   samarali   o‘tkazishda   muammolarni   keltirib   chiqaradi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika   ko‘pincha   qiyin   va   zerikarli
bo‘lishi   mumkin,   shuning   uchun   o‘quvchilarning   qiziqishi   va   motivatsiyasini
saqlashda  qiyinchiliklar   yuzaga  keladi.  Uzunlik,  yuza   va  hajm   tushunchalarini
o‘rganishda,   agar   o‘quvchilarda   ishtiyoq   va   motivatsiya   bo‘lmasa,   ular   bu
tushunchalarni o‘zlashtirishda qiyinchiliklarga duch kelishadi.
Darslarni   qiziqarli   va   o‘yinli   tarzda   tashkil   etish:   O‘quvchilarning
motivatsiyasini oshirish uchun darslarni qiziqarli va o‘yinli tarzda tashkil qilish
mumkin.   Masalan,   o‘quvchilarga   matematik   o‘yinlar,   viktorinalar   yoki   turli
turdagi masalalar taklif etish orqali ular matematik tushunchalarni o‘rganishdan
qiziqish hosil qiladilar. O‘quvchilar o‘zlarini faollashtiruvchi o‘yinlarda ishtirok
etganlarida,   ular   o‘rganish   jarayonida   ko‘proq   ishtirok   etadilar   va   bilimlarini
tezroq   o‘zlashtiradilar.   Muvaffaqiyatni   rag‘batlantirish:   O‘quvchilarni   dars
jarayonida   rag‘batlantirish,   ularning   motivatsiyasini   oshiradi.   Masalan,
o‘quvchilarga   muvaffaqiyatli   bajarilgan   masalalar   uchun   kichik   mukofotlar
yoki   baholar   berish,   ularning   o‘zlashtirish   jarayoniga   rag‘bat   beradi.
Shuningdek,   o‘quvchilarga   o‘zlarini   yaxshi   his   qilish   va   muvaffaqiyatga
erishish imkoniyatini yaratish, ularning qiziqishini yanada oshiradi.
  O‘quvchilarga   shaxsiy   yondashuvni   qo‘llash,   ularning   motivatsiyasini
saqlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Har   bir   o‘quvchi   o‘zining   individual
ehtiyojlariga   va   qiziqishlariga   ega.   Shuning   uchun,   o‘quvchilarga   shaxsiy   va
individual   ravishda   yordam   berish,   ularning   o‘rganish   jarayonida
muvaffaqiyatga erishishlariga yordam beradi. 31 Xulosa
Mazkur   kurs   ishida   4-sinf   o‘quvchilariga   uzunlik,   yuza   va   hajm
tushunchalarini   o‘rgatish   usullari   o‘rganildi.   Ushbu   mavzu,   boshlang‘ich   sinf
ta’limi   jarayonida   matematik   tushunchalarni   o‘rgatishning   samaradorligini
oshirish   va   o‘quvchilarning   matematik   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishga
qaratilgan   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni
o‘rgatish,   ayniqsa   uzunlik,   yuza   va   hajm   kabi   abstrakt   tushunchalarni
tushunishda   qiyinchiliklar   yuzaga   keladi.   Shuning   uchun,   bu   tushunchalarni
samarali o‘rgatish uchun turli metod va yondashuvlardan foydalanish zarurdir.
Kurs   ishi   davomida   an’anaviy   metodlar,   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar,   interfaol   metodlar   va   guruhli   ishlardan   foydalanishning
o‘quvchilarning   matematik   tushunchalarni   o‘zlashtirishdagi   o‘rni   va
samaradorligi tahlil  qilindi. An’anaviy metodlar o‘quvchilarga o‘rganilayotgan
matematik   tushunchalarni   sodda   va   tushunarli   shaklda   tushuntirishga   yordam
beradi,   lekin   ba’zan   o‘quvchilarning   faolligini   oshirishda   kamchiliklar   yuzaga
kelishi   mumkin.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   interfaol   metodlar   va
raqamli   vositalar   yordamida   o‘quvchilarning   qiziqishi   oshirilib,   ularni   amaliy
mashqlar   va   interaktiv   mashg‘ulotlar   yordamida   o‘rganishga   rag‘batlantirish
mumkin.Bundan   tashqari,   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshirishda   interfaol
o‘yinlar   va   guruhli   ishlardan   foydalanish   samarali   bo‘lishi   mumkin.   Ushbu
metodlar   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni   o‘rganishda   o‘z   bilimlarini
amaliyotda   qo‘llash,   bir-biriga   yordam   berish   va   fikr   almashish   imkoniyatini
yaratadi.   O‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   yanada   mustahkamlash   uchun   guruhlar
bo‘lib   ishlashadi   va   matematik   tushunchalarni   nafaqat   individual   tarzda,   balki
jamoaviy ravishda o‘zlashtirishadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   4-sinf   o‘quvchilariga   uzunlik,   yuza   va   hajm
tushunchalarini   o‘rgatishda   zamonaviy   pedagogik   yondashuvlar   va   interfaol
metodlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi,   ularning
matematik tushunchalarni o‘zlashtirish darajasini yanada yuqori qiladi.  32FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I. NORMATIV-HUQUQIY HUJJATLAR VA METODOLOGIK
NASHRLAR
1. O zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2017-yil  6-maydagi  PQ-3049-sonʻ
qarori   “Milliy   ta’lim   dasturi   va   ta’lim   sifatini   oshirish   chora-tadbirlari
to g risida”.
ʻ ʻ
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “O‘zbekiston   Respublikasi   Fanlar
akademiyasi   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida” Farmoni. – PF–4947. – Toshkent, 2017-yil 7-fevral. – lex.uz.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “Ilm-fan   va   innovatsiyani
rivojlantirishni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlashning   samaradorligini
oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” Qarori. – PQ–4230. – Toshkent, 2019-
yil 17-mart. – lex.uz.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “2020–2030   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasining   ta’lim   sohasini   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida” Farmoni. – PF–5712. – Toshkent, 2019-yil 29-aprel. – lex.uz.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “Matematika   fanini   2020–2030
yillarda   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”   Qarori.   –   PQ–
4571. – Toshkent, 2019-yil 7-yanvar. – lex.uz.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “O‘zbekiston   Respublikasida   oliy   va
o‘rta maxsus ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish to‘g‘risida” Farmoni. –
PF–5847. – Toshkent, 2019-yil 8-oktabr. – lex.uz.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) Karimov,   K.K.,   Ziyoviddinov,   I.Z.   (2019).   Algebra   va   sonlar   nazariyasi.
Toshkent: O‘zbekiston milliy universiteti nashriyoti, 214 b.
2) Boshchev, A.A. (2018). Elementar algebra kursi. Moskva: Prosveshchenie,
256 b.
3) Stewart, I. (2021). Galois Theory. CRC Press, 328 p. 334) Murodov, F.Q. (2021). Matematikaning nazariy asoslari. Toshkent: Fan va
Texnologiya, 198 b.
5) Mirzayev,   A.,   Qodirov,   A.   (2020).   Matematika   o‘qitishda   innovatsion
texnologiyalar. Toshkent: Fan va Texnologiya, 312 b.
6) Yusupov,   A.M.   (2020).   Boshlang‘ich   ta’lim   metodikasi.   Toshkent:
Ma’naviyat, 154 b.
7) Djuvaliev,   B.,   Usmonov,   D.   (2019).   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika
o‘qitish   metodlari.   Toshkent:   O‘zbekistondagi   innovatsion   ta’lim
texnologiyalari, 215 b.
8) O‘rmonov,   A.,   Tursunov,   J.   (2017).   Ta’limda   interfaol   metodlar   va
pedagogik   texnologiyalar.   Toshkent:   O‘zbekiston   pedagogika   nashriyoti,
198 b.
III. GAZETA, JURNAL, XORIJIY ADABIYOTLAR
1. “Xalq   ta’limi”   gazetasi,   2023-yil,   №5-son   —   “Boshlang‘ich   sinfda
masalalar bilan ishlashning samaradorligi”.
2. “Pedagogika   va   psixologiya”   jurnali,   2022,   №3   —   “Matematik   fikrlashni
rivojlantirishning yangi metodlari”.
3. “Ta’lim   olami”   jurnali,   2021,   №7   —   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
ijodiy fikrlash ko‘nikmalari”
Foydalanilgan internet saytlar ro‘yxati
1. https://xtv.uz   
2. https://president.uz
3. https://eduportal.uz
4. https://en.unesco.org/themes/education
5. https://www.mathplayground.com
6. https://learningapps.org

4-sinf o‘quvchilariga uzunlik, yuza va hajm tushunchalarini o‘rgatish usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinflarda matematika kursini yangi pedagogik texnologiyalar asosida o‘qitish kurs ishi
  • Vaqt o‘lchovlari mavzusini ko‘rgazmali qurollar orqali o‘rganish
  • Matematika darslarida differensial yondashuvning ahamiyati kurs ishi
  • O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi kurs ishi
  • 100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский