Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 81.9KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 15 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Bahrom

Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024

194 Sotish

4-sinf ona tili darslarida o‘quvchilarni reja tuzishga o‘rgatish metodikasi

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Mavzu:  4-sinf ona tili darslarida o‘quvchilarni reja tuzishga o‘rgatish
metodikasi
1 Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I Bob. Boshlang‘ich ta‘limda ona tili o‘qitish metodikasi .............................................................................. 5
1.1. Boshlang‘ich sinflar DTSda ona tili o‘qitishning maqsad va vazifalari ................................................... 5
1.2. To‘rtinchi sinf ona tili darsligidagi mavzular va ularga ajratilgan vaqt me’yorlari ............................... 10
II Bob. To‘rtinchi sinf ona tili darslarida reja tuzishga o‘rgatish metodikasi ............................................... 15
2.1.To‘rtinchi sinf ona tili darslarida matn rejasini tuzishning o‘ziga хos хususiyatlari .............................. 15
2.2. To‘rtinchi sinf ona tili darslarida o‘qish darslari materiallari bilan ishlashda reja tuzishga o‘rgatish 
yo‘llari ........................................................................................................................................................ 26
Xulosa ........................................................................................................................................................ 30
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 31
Kirish
Mavzuni   dolzarbli:   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   ta’lim   tizimini   tubdan
isloh   qilish,   ta’lim   sifati   va   samaradorligini   oshirish   va   shu   asnoda   barkamol
avlodni   kamol   toptirish   masalasi   dolzarb   va   ustuvor   vazifa   sifatida   e’tirof
etilmoqda. Zero, Kofi Annan ta’biri bilan aytganda, "Ta’lim har bir jamiyatda, har
bir oilada taraqqiyot zaminidir". 
2 Ta’lim   jarayonida   amalga   oshirilayotgan   barcha   yangiliklar   negizida   yosh
avlodni har jihatdan komil va yurt kelajagiga munosib hissa qo sha oladigan shaxsʻ
sifatida   tarbiyalash,   ularning   dunyoqarashini   rivojlantirishga   alohida   urg u	
ʻ
berilmoqda. "Ta’lim hayotga tayyorgarlik emas, ta’lim – bu hayotning o zi" deydi	
ʻ
Jon Dyui. Darhaqiqat,ta’lim jarayoni hayot bilan uzviy bog‘lanmas ekan, bilimlar
kompetentlikka  yo‘l  ochmasligi   shubhasiz.  Shu  nuqtayi   nazardan,  bugungi  kunda
maktab   ta’limi   tizimida   yangi   darsliklar,   yangi   manbalar   yaratildi.   Jumladan,
ta’limdagi   tub   o zgarishlarga   olib   kelgan   yangi   Milliy   o quv   dasturi   asosida	
ʻ ʻ
endilikda   o quv   fanlari   chiziqli   tartibda   emas,   spiralsimon   tarzda   o‘qitilishi	
ʻ
belgilab   olindi.   Ya’ni   mavzular   takroriy   emas,   balki   bir-birini   mantiqan   davom
ettiruvchi   hamda   soddadan   murakkabga   tomon   yo‘naltirilgan   tarzda   kiritildi.   Bu
esa   darsliklar   bosqichida   takrorlarning   oldini   oladi,   bolaning   yangi   bilim   va
ko‘nikmalarga ega bo‘lishida yordam beradi. 
Ona tili darslarida   o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqini o‘stirish ustida
muntazam   ish   olib   borish   juda   muhim   ishdir.   Maktabda   o‘quvchilarning   nutq
madaniyatini va orfografik savodligini oshirishda grammatik bilimlarga asoslanadi.
O‘quvchi   adabiy   tilning   qonun-qoidalarini   o‘rganib   olgandan   so‘ng,   uni   turli
orfografik,   punktua ц ion   va   nutq   o‘stirishga   oid   mashqlar   orqali   mustahkamlay
borib,   o‘z   fikrini   to‘g‘ri   ifodalash   (yozma   va  og‘zaki)   malakasini   hosil   qiladi,   bu
esa boshqalarning fikrini to‘g‘ri tushinishga ham imkon beradi. 
O‘quvchilar   nutqidagi   х atolarning   ko‘pi   imloni   ongli   bilmasligidan   kelib
chiqadi.   Maktabda   umumiy   madaniyatning   bir   ko‘rinishi   hisoblangan   nutq
madaniyati,   asosan,   grammatika   va   grammatik   mashqlar   asosida   egallanadi.
Bunday mashg‘ulotlar o‘quvchilarni o‘z fikrini qisqa, i х cham ifodalashga, oz so‘z
bilan ko‘p fikr anglatishga o‘rgatish kerak. Bu ishlarni amalga oshirishning asosiy
tayanchlaridan   biri   grammatika   o‘qitishdir.   Grammatikaga   oid   bilimlar   berishda
reja   tuzishga   o‘rgatish   ham   eng   asosiy   ishlardan   sanaladi.   Ishimizga   dolzarb
masala   qilib   ona   tili   darslarida   o‘quvchilarini   reja   tuzishga   o‘rgatish   yo‘llari
yuzasidan bilimlar berishni tanlashimiz ham bejiz emas, negaki o‘quvchilar imlosi
3 va nutqini to‘g‘ri shakllantirishda bog‘lanishli nutq o‘stirish ustida olib boriladigan
amaliy ishlarning ahamiyati bag‘oyat kattadir. 
Kurs ishining  maqsadi:   To‘rtinchi sinf ona tili darslarida o‘quvchilarini reja
tuzishga o‘rgatish yo‘llari yuzasidan nazariy va amaliy tavsiyalar berish  
Kurs   ishningi   predmeti .   To‘rtinchi   sinf   ona   tili   darslarida   reja   tuzishga
o‘rgatish metodikasi
 Kurs ishining  vazifalari  quyidagilardan iborat:
1.   Boshlang‘ich   sinfda   ona   tili   o‘qitishning   maqsad   va   vazifalarini   belgilab
olish;
2.   Boshlang‘ich  sinflarda  reja  asosida   hikoyalashni   o‘tkazish   yo‘llarini  tahlil
etish;
3.   Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   reja   asosida   hikoyalashni   o‘tkazish
orqali ta‘limning zamonaviy usullaridan foydalanish yo‘llarini taklif etish; 
4. Boshlang‘ich sinf ona tili darslarida reja asosida hikoyalashni o‘tkazishning
ma‘naviy-a х loqiy ahamiyatini belgilash. 
Kurs   ishining   metodlari .   Mavzuga   oid   pedagogik,   psixologik,   metodik
adabiyotlarni o‘rganib tahlil qilish, suhbat, kuzatish, anketa- so‘rovnomalar, ilg‘or
o‘qituvchilarning ish tajribalarini o‘rganish, pedagogik  tajriba, taqqoslash.
                      Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs   ishi   kirish   qismi,   ikkita   bobdan   va
qilingan   xulosalardan   iborat.   Ishda   o‘rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar
tushunarli   ravishda   ifodalash   uchun   chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga
qo‘yilgan maqsadga erishishi  uchun to‘plangan adabiyotlar manbalarning nomlari
va elektron manzillari keltirildi.
4 I Bob. Boshlang‘ich ta‘limda ona tili o‘qitish metodikasi
1.1. Boshlang‘ich sinflar DTSda ona tili o‘qitishning maqsad va vazifalari
Boshlang‘ich   ta‘limda   ona   tili   ta‘limi   mazmunining   negizi   quyidagilarni   o‘z
ichiga oladi: 
- gap va nutq, nutq tovushlari, ona tilining fonetik tizimi (fonetik tahlil – unli
va undosh tovushlar, jarangli va jarangsiz undoshlar), tovushlar va harflar, alifbo,
bosh va kichik harflar, tutuq belgisi; 
- bo‘g‘in va bo‘g‘in tuzilishi, so‘zlarni bo‘g‘inlab ko‘chirish;  
- so‘z  va  so‘z  ma‘nolari   (lug‘aviy  tahlil   –  bir  ma‘noli   so‘zlar,  qarama-qarshi
ma‘noli so‘zlar, ko‘p ma‘noli so‘zlar); 
- so‘z tarkibi: o‘zak va qo‘shimcha (turlovchi va yasovchi), o‘zaklarda tovush
o‘zgarishi, bir necha shakldagi qo‘shimchalar (o‘zak va qo‘shimchalar imlosi); 
- so‘z – nomlash mazmuniga ko‘ra guruhlash:  predmetlar nomini bildiruvchi
so‘zlar,   predmetlarning   harakatini,   belgisini,   sanog‘ini   bildiruvchi   so‘zlar,
predmetga ishorani ifodalovchi so‘zlar (shaxsga nisbatan – kishilik olmoshi); 
- gap, gapning fikr bildirish maqsadiga ko‘ra turlari (darak, so‘roq, buyruq va
his-hayajonni   bildiruvchi   gaplar),   gapda   tinish   belgilarining   ishlatilishi   (nuqta,
so‘roq,   undov   va   h.k.),   yozma   nutqda   ishlatiladigan   muhim   (ayrim)   belgilar   :
vergul, qavs, ikki nuqta, ko‘p nuqta; 
- gapning   tuzilishi:   gapning   asosiy   mazmunini   bildiruvchi   bo‘laklar   (ega   va
kesim),   asosiy   mazmunini   to‘ldiruvchi   bo‘laklar   (ikkinchi   darajali   bo‘laklar   –
ularning turi va nomlaridan mustasno); 
- gapda   so‘zlarning   o‘zaro   bog‘lanishi,   so‘zlar   birikmasi   (ega   va   kesim
munosabatidan mustasno), gapning uyushiq bo‘laklari, ularning o‘zaro bog‘lanishi 
(ohang, bog‘lovchi so‘z yordamida); 
- gap va matn, matnning tuzilishi:  mavzu, voqea tafsiloti, asosiy fikr bayoni,
xulosa   chiqarish,   reja   tuzish,   sarlavha,   xatboshi,   dialog,   monolog   gaplar,   bayon,
kichik insho, og‘zaki, yozma ijodiyot; 
- х abar, xat, maqola, tabriknoma, taklifnoma, e‘lon yozish, ro‘yxat tuzish. 
- alifbe davrida kitob bilan ishlash ko‘nikmasini hosil qilish; 
5 - so‘zlarni to‘g‘ri talaffuz qilish;  
- bo‘g‘inlab   o‘qishdan   ongli,   sidirg‘asiga,   tez,   to‘g‘ri,   ravon   va   ifodali
o‘qishga erishish; 
- kichik hajmli bir necha she‘rni yod olish; 
- 2-3-   sinflarda   yozuvchilarning   ismi-sharifi,   asarlarining   nomlari   haqida
to‘laroq tushuncha hosil qilish; 
- badiiy asarlarni sharhli, ijodiy va ifodali o‘qish; 
- asar   syujeti   voqealari   o‘rtasidagi   bog‘lanishni,   qahramonlarning
fe‘latvorlarini aniqlash, qiyosiy tavsiflash; 
- o‘qigan asarlari yuzasidan  o‘z fikr-mulohazalarini og‘zaki va yozma tarzda
izchil ifodalash; 
- so‘z boyligini oshira borish va nutqida faol qo‘llash; 
- 4- sinfda o‘qigan asarlari yuzasidan mustaqil reja tuzish; 
- badiiy asarlarni estetik tahlil qilish; 
- o‘qigan asarlari yuzasidan savol-topshiriqlar tuzish;  
- nasriy asar  mazmunini  to‘liq, qisqartirib, shaxsini  o‘zgartirib hikoyalash;    -
badiiy asarlarni o‘zaro qiyoslab, tegishli xulosalar chiqarish. 
4- sinf
O‘qish texnikasi  Miqdoriy ko‘rsatkich:  minutiga 80-90 so‘z. 
Talablar: 
a) so‘z va iboralarni to‘g‘ri, obrazli o‘qiy olish; 
b) gap ohangiga rioya qilgan holda ravon o‘qish; 
c) gapdagi tinish belgilarini talaffuzda aks ettirish; 
d) sanash va ajratish ohanglaridan to‘g‘ri foydalanish; 
e) ohangga rioya qilish; 
f) ilmiy atamalarni to‘g‘ri talaffuz qilish. 
g)   20   ta   she‘rni   yoddan   bilishlari,   ertak,   maqol,   tez   aytish,   topishmoq,
qo‘shiq, alla, hikoya, qissa kabilar haqida ta‘rif bera olishlari lozim. 
Matnning xarakteri: til jihatdan ravon, nasriy-nazmiy bolalar adabiyoti hamda
xalq og‘zaki ijodi namunalari. 1
1
Tursunov U., Muxtorov J., Rahmatullaev Sh. Hozirgi o’zbek adabiy tili.  Toshkent: O’zbekiston, 1992.
6 O‘zgalar fikri va matn mazmunini anglash malakasi   
Miqdoriy ko‘rsatkich:  10 minutda 4-5 sahifa. 
Talab:   Og‘zaki   nutqning   to‘g‘ri,   ravon   va   ta‘sirchan   bo‘lishi,   monologik
nutqning   ravonligi,   dialogik   nutqda   o‘zaro   muloqotning   ta‘sirchanligi,   izchilligi,
mantiqiy jihatdan aniqligi. 
Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi.  
Miqdoriy ko‘rsatkich:  75-80 so‘zdan iborat diktant yoza olish. 
talablar: 
a) imlo-xatolarga yo‘l qo‘ymaslik; 
b) ijodiy matnning mantiqiy jihatdan izchilligi;  
Diktant   turlari:   saylanma   diktant,   lug‘at   diktanti,   ta‘kidiy   diktant,   yoddan
yozuv diktanti, nazorat diktant, izohli diktant, ko‘rsatkich diktant. 
  Miqdoriy   ko‘rsatkich:   5-6   gapdan   iborat   bo‘lgan   matn   (fikr   ehtiyoji   bilan
bog‘liq mavzu asosida) yaratish. 
  Talablar: 
a) matndagi   gaplarning   mazmunan   o‘zaro   bog‘liqligi   va   aloqadorligi,
mavzu 
doirasida birlashishi; 
b) matnda xatboshining yaxlitligi va fikr izchilligini  ta‘minlash; 
c)   uyadosh   so‘zlardan   (gul:   atirgul,   ra‘nogul,   binafsha,   lola)   foydalana
olish. 
Matnning xarakteri: xotira asosida manzara, voqea-hodisa, narsa-buyum, joy,
kinofilm va hokazolarning tasviri, kichik insho, xat- х abar. 
Boshlang‘ich   sinf   o‘quv   dasturida   4-sinf   ona   tili   darslarida   egallanadigan
bilimlar darajasi quyidagicha belgilanadi 2
. 
Nutq, matn va gapni farqlash. Og‘zaki va yozma nutqni to‘g‘ri shakllantirish.
Matn mazmunini qayta hikoyalatish. Matndagi asosiy fikrni aniqlay olish. 
Matnning   tuzilishini   aniqlash,   uni   qismlarga   ajratish,   ular   orasidagi
bog‘lanishni izohlay olish. Matnga sarlavha topish. 
2
 Boshlang‘ich ta‘lim o‘quv dasturi. Toshkent, 2008. 
7 Ta'limiy   bayon.   Berilgan   matn   asosida   hikoya   yozish;   muhokama   va   tasvir
janri   elementlari   qatnashgan   bayon   yozish.   Matnni   qisqartirib,   ijodiy   qayta
hikoyalash asosida bayon yozish. Tanlab qayta hikoyalash asosida bayon yozish. 
Ta'limiy insho. Qismli  (qismlarga ajratib berilgan) rasmlar va mavzular bitta
rasmda   ifoda   etilgan   ko‘rinish   asosida,   shuningdek,   o‘qilgan,   kuzatilgan,
eshitilgan,   ko‘rilgan   voqea   va   hodisalar   asosida   material   to‘plash,   reja   va   shu
asosida   insho   yozish.   Bayon   va   insho   rejalarini   tuzishda   o‘quvchilarni   mustaqil
fikrlashga yo‘llash. 
O‘quv   yili   davomida   o‘rganiladigan   imlosi   qiyin   so‘zlar:   agronom,
akvarium,   antenna,   artist,   astoydil,   atele,   avtomobil,   avtonazoratchi,   bashariyat,
binafsha,   boychechak,  brigada,  daromad, dastyor,  dastlab,  dehqon,  depo,  dirijyor,
dollar,   domino,   do‘kon,   ehtiyoj,   ehtiyot,   ekskavator,   eskalator,   e‘zozlamoq,
fabrika,   faoliyat,   faxrlanmoq,   ferma,   festival,   firma,   fonarcha,   futbol   gavjum,
giyoh, gramm, go‘sht, hadya etmoq, handalak, haqiqat, harbiy, hayvonot, hasharot
hikoya, hofiz, hudud (chegara), hunarmand, hunarmandchilik, hurriyat, ikkita, ilm-
ma'rifat,   iste‘dodli,   ishonch     jarroh     jahon,   jayron,   jonivor,   kasseta,   kilogramm,
kilovatt,   kofe,   kolleksiya,   kosmonavt,   kungaboqar,   ko‘hna   (qadimgi),   la'l
(qimmatbaho   tosh),leytenant,   madhiya,   majmua,   masjid,   mavsum,   mayor,
mehnatsevar,   mehribon,   mehr-oqibat,   metall,   metro,   me‘mor,   militsioner,
muhandis,   murojaat   qilmoq,   muvaffaqiyat,   mo‘jiza,   na‘matak,   ne‘mat,   nomzod,
nota,   ohangrabo,   oromgoh,   parashyut,   patent,   payvandlamoq,   piyola,   pomidor,
portfel,   projektor,   pulemyot,   qahramon,   qandil   (lyustra),   qimmatbaho,   qumursqa,
rassom   (musavvir),   rostgo‘y,   ruhlanmoq,   sabzavot,   samolyot,   samovar,   sellofan,
sentner,   seyalka,   sport,   suxandon   (diktor),   tabiat,   tanaffus,   tashakkur,   taassurot,
telefon,   tennis,   termos,   tramvay,   transport,   trolleybus,   ufq,   urf-odat,   vagon,
velosiped, vokzal, voleybol, xursand, xayrlashmoq, xiyobon, xizmatchi, xohlamoq,
xokkey, yelpig‘ich, yiroq (uzoq), yop-yorug‘, zehnli, ziyrak, zog‘orabaliq, zag‘cha,
o‘qariq,   o‘chirg‘ich,   g‘amxo‘r,   g‘ijjak,   g‘ilof,   g‘o‘zapoya,   shaxmatchi,   shifer,
8 charm,   choyshab,   cho‘tka.   (Bu   xildagi   so‘zlar   darslikning   oxirida   lug‘at   sifatida
berilgan). 3
 
IV   sinf   o‘quvchisining   bilim,   ko‘nikma     va   malakasiga   qo‘yiladigan
talablar: 
Bilishi kerak. 
—   Gap,   gap   bo‘laklari,   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklar,   uyushiq
bo‘laklar, undalmalarni; 
—   tovush   va   harf,   uning   belgilarini,   unli   va   undosh   tovushlarni,   jarangli-
jarangsiz undoshlarni, bo‘g‘in, alifboni; 
—   o‘zak, o‘zakdosh so‘zlar, so‘z yasovchi qo‘shimchalar, so‘z o‘zgartuvchi
qo‘shimchalar; 
—so‘z turkumlari, ularning belgilarini.
 Ko‘nikmalarni  egallashlari kerak. 
 ot, otlarning egalik  va kelishik  qo‘shimchalari bilan qo‘llanilishi; 
 kelishik qo‘shimchalarining talaffuzi va imlosi; 
 sifat,  sifatlarning imlosi; 
 son,   sanoq   va   tartib   sonlarni,   raqamlar     bilan   ifodalangan   tartib   sonlar
imlosini; 
 olmosh, kelishik olmoshlarining kelishiklar bilan qo‘llanilishini; 
 fe‘l, fe‘l zamonlarini (o‘tgan zamon, hozirgi zamon,  kelasi zamon); 
 fe‘l zamon qo‘shimchalari, ularning imlosi; 
 fe‘llarning tuslanishini; 
 gap bo‘laklarini; bosh va ikkinchi darajali bo‘laklarni farqlay olish; 
 otlarni kelishik qo‘shimchalari bilan qo‘llay olishini; 
 sifatlarning     yozilishini,     qo‘shib,   ajratib,   chiziqcha   bilan   yozishni;   -
sonlarning,  tartib sonlarning yozilishini; 
 fe‘llarning   uch     zamoni   va   ularning     hosil   qilinishini;   shaxs-   songa
tuslanishini.
Malakani egallashi kerak:  
3
 G’ulomova X., Yo’ldosheva Sh., Shermatova U. To’rtinchi sinfda ona tili darslari. Toshkent:  O’qituvchi, 2009.  
9  gaplarning elementar sintaktik tahlil qilish; 
 o‘rganilgan   qoidallarga   oid   70-80   so‘zli   matnni     husnixat   qoidalariga   rioya
qilgan holda ko‘chirib va eshitib yoza olishi; 
 berilgan   matnga     mustaqil   reja   tuzish,   qayta     hikoyalash   va     yozma   bayon
qilish; 
 berilgan mavzu yoki rasm asosida  kichik matn  tuzib, yoza olish; 
 e‘lon, tabriknoma, taklifnoma  yoza olish; 
 quyidagi   ma‘daniyat:   iltimos,   ruxsat,   minnatdorchilik,   kechirim,   uzr,   taklif
kabilarni ifodalaydigan so‘zlardan foydalanish.   
Uddalay olishi kerak: 
 kesma   uzunligini   chizg‘ich   yordamida   o‘lchash,   kesma   uzunligini
santimetrlarda, detsimetrlarda, detsimetr va santimetrlarda yozishni; 
 chizg‘ich yordamida berilgan uzunlikdagi kesmani chizishni; 
 rasmlardan,   modellardan,   atrofdagi   narsalardan   eng   sodda   geometrik
shakllar  – uchburchak, doira, kvadrat, ko‘pburchak, kesmalarni  topa olishi;
bu shakllarni birbiridan farqlashni; 
 qismlardan geometrik shakllarni tuzishni, shakllarni qismlarga ajratishni. 
1.2. To‘rtinchi sinf ona tili darsligidagi mavzular va ularga ajratilgan vaqt
me’yorlari
O‘zbekiston   Respublikasi   Х alq   ta‘limi   vazirligi   darslik   sifatida   tasdiqlagan
to‘rtinchi sinf darsligi 4
 vazirlikning darsliklar o‘rtasidagi tenderi g‘olibi bo‘lganligi
sababli o‘n yildan ortiq qayta nashr etilib, darslik sifatida umumiy o‘rta ta‘limning
to‘rtinchi sinfi uchun darslik sifatida amalda qo‘llanib kelinmoqda. Darslik 192 bet
bo‘lib, 475 mashqdan tuzilgan. O‘quv dasturi talabiga ko‘ra quyidagi bo‘limlar va
mavzular 170 soat davomida darslik asosida o‘qitiladi.  
Gap (6 soat). 
4
 G’ulomova X., Yo’ldosheva Sh., Shermatova U. To’rtinchi sinfda ona tili darslari. – Toshkent:  O’qituvchi, 2009.
192 b.  
10 Gap,   gapning   maqsadga   ko‘ra   turlari,   ularning   turli,   ma‘no   ifodalashi.
Gapning   his-hayajonni   ifodalash   xususiyati.   Gapni   tugallangan   ohang   bilan,
buyruq,   tinch   va   his-hayajon   ohangida   o‘qish.   Gapning   ohangiga   ko‘ra   tinish
belgilarini   qo‘llash   (nuqta,   so‘roq,   undov   belgilari).   Gap   tuzishga   doir   mashqlar:
so‘zlarni   o‘zaro   bog‘lab   gap   tuzish.   So‘zlarni   o‘rnida   qo‘llab   gap   tuzish,   gapda
noo‘rin   qo‘llangan   so‘z   va   gaplarni   aniqlab,   gapni   qayta   tuzish,   tayanch   so‘z
ishtirokida   gap   tuzish,   gapni   ijodiy   davom   ettirish,   gapning   bir   turidan   boshqa
turini hosil qilish, rasm asosida gap tuzish, chizmalar asosida gap tuzish. 
Gap bo‘laklari (7 soat). 
Bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklar,   so‘roqlar   yordamida   gap   bo‘laklarini
aniqlash,   gapda   so‘zlarning   bog‘lanishini   aniqlash   va   qaysi   grammatik   vositalar
yordamida bog‘langanini izohlash: 
a) ohang   yordamida   bog‘lanish   (masalan,   katta   bino,   a‘lo   o‘qing,   ikki     qadam
kabi); 
b) so‘z  o‘zgartuvchi   qo‘shimchalar  yordamida  bog‘lanish  (masalan,       hikoyani
o‘qimoq,  daraxtning bargi,  senga  aytmoqchiman kabi). 
Ikkinchi   darajali   bo‘laklar   ishtirok   etgan   gapni   bosh   bo‘lakli   gapga
aylantirish,   ega-kesimdan   iborat   gaplarga   ikkinchi   darajali   bo‘lak   qo‘shib   yozish,
ularning mazmundagi farqini izohlash. 
Uyushiq bo‘lakli gap (11  soat). 
Gapda   bir   bo‘lakning   birdan   ortiq   qo‘llanishi   –   uyushiq   bo‘laklar.   Bosh   va
ikkinchi   darajali   bo‘laklarning   uyushib   kelishi.   Uyushiq   bo‘lakli   gaplarni   sanash
ohangi bilan o‘qish.  Uyushiq bo‘laklarning bog‘lanishi: 
1) sanash ohangi yordamida; 
2) va, ammo, lekin, biroq so‘zlari yordamida. 
Gapni   qayta   tuzish   mashqlari:   ikki   gapdan   uyushiq   bo‘lakli   bir   gap   hosil
qilish. 
Uyushiq bo‘lakli gaplarda vergulning ishlatilishi.  
Undalma (6 soat). 
11 Undalma so‘zlovchining nutqi qaratilgan shaxs ekanligi. Bosh kelishikdagi ot
bilan ifodalanishi, uning o‘ziga xos xususiyati: gap tarkibida gap bo‘lagi vazifasini
bajarmasligi,   gapda   boshqa   bo‘laklar   bilan   bog‘lanmasligi,   o‘ziga   xos   undash,
chaqirish   ohangi   bilan   aytilishi,   gapning   boshida,   oxirida,   o‘rtasida   qo‘llanishi.
Undalma   qatnashgan   gaplarda   undash   yoki   chaqirish   ohangining   kuchli   yoki
kuchsizligiga qarab, undalmadan so‘ng vergul yoki undov belgisining qo‘yilishi. 
Amaliy   jihatdan   nutqda   undalmani   o‘rinli   qo‘llash,   undan   to‘g‘ri
foydalanishga e‘tibor berish: nutq (gap) tarkibida qo‘llangan undalmalarni aniqlay
olish, mazmuniga ko‘ra ularni undash yoki chaqirish ohangi bilan o‘qish. Undalma
bilan boshqa bo‘laklar orasiga qo‘yilgan vergulni, undov belgisini aniqlab, izohlay
olish. 
Gapdan   undalmalarni   tushirib   o‘qish,   mazmunidagi   o‘zgarishni   izohlash.
Gapda undalma qo‘shib o‘qish, gap mazmunini izohlash. 
Nutq. Matn (5 soat). 
Matnning   tuzilishi,   bir   kishining   nutqi,   ikki   va   undan   ortiq   kishining   nutqi.
Matnni gapdan farqlash. Matndagi asosiy fikrni aniqlash. Matn tuzish, uni ifodali
o‘qishni mashq qilish, qayta hikoyalash, sarlavha. 
Tovushlar va harflar (10 soat). 
Unli  va  undosh  tovushlar, ularning  harfiy ifodasi.  Talaffuzi  va  yozilishi   farq
qiladigan   unli   tovushli   so‘zlarning   talaffuzi   va   imlosi.   Jarangli   va   jarangsiz
undoshlarning  talaffuzi   va   yozilishi,   ular   orasidagi     farqni   aniqlash.   Bir   xil   qo‘sh
undoshli   so‘zlarning,   so‘z   oxirida   qator   kelgan   undoshli   so‘zlarning,   x-h   tovushli
so‘zlarning,   tutuq   belgili   so‘zlarning   talaffuzi   va   imlosi.   Bo‘g‘in.   So‘zlarni
bo‘g‘inlarga  bo‘lish,   unli   tovushlarning  bo‘g‘in  hosil   qilishi,   so‘zlarni   bir   satrdan
ikkinchi   satrga   bo‘g‘inlab   ko‘chirish.   So‘zlarni   bo‘g‘in-tovush   va   tovush-harf
jihatdan tahlil qilish. Alifbo. So‘zlarni alifbo tartibida qayta tuza olish. Alifboning
ahamiyatini bilish. Yod olish, lug‘atdan foydalanish malakasini shakllantirish.  
So‘z  va  so‘z tarkibi (5 soat). 
So‘z,   uning   tarkibiy   qismi,   o‘zak   va   qo‘shimchalar,   qo‘shimchalarning
vazifasiga   ko‘ra   turlarini,  so‘z   yasovchi   va   so‘z   o‘zgartuvchi   qo‘shimchalar,   so‘z
12 tarkibini aniqlashga oid mashqlar, o‘zak va qo‘shimchalarni aniqlash va tegishlicha
belgilash. 
Matndan   o‘zakdosh   so‘zlarni   ajrata   olish.   Bir   xil   o‘zakli   so‘zlar   hosil   qilish.
So‘z   yasovchi   qo‘shimchalar,   o‘zakdosh   so‘zlarni   hosil   qilishni   bilish,   tilning
rivojlanib, boyib borishi haqida elementar tushunchani shakllantirish. 
So‘z turkumlari (3 soat). 
Ot.   Otning   ma‘no   turlari,   shaxs   otlari,   narsa   otlari,   joy   otlari.   Kim?,   nima?,
qayer?   so‘roqlaridan   biriga   javob   bo‘lishi.   Otlarning   bosh   va   kichik   harflar   bilan
yozilishi. Otlarning birlik va ko‘plikda qo‘llanishi. 
Sifat. Sifatning ma‘no turlari va so‘roqlari (qanday? qanaqa?). 
Sifatlarning otga  bog‘lanishi. Ikkinchi darajali bo‘lak. 
Son.   Sonning   necha?,   qanch   a?,   n   echanchi?   so‘roqlariga   javob   bo‘lishi.
Sonning otga bog‘lanishi. 
Fe‘l.   Fe‘lning   harakat   bildirishi   va   so‘roqlari   (nima   qildi   ?,   nima
qilyapti?,nima   qilmoqchi?). Bo‘lishli va   bo‘lishsiz fe‘llar. Ot, sifat va fe‘lga doir
o‘zakdosh so‘zlar tizimini tuzish. 
SHu so‘z turkumlari ichida uchraydigan ma‘nodosh, qarama-qarshi ma‘noli, bir xil
shaklli, ko‘p ma‘noli so‘zlar ustida ishlash. O‘rganilgan yasovchilar yordamida bir
turkumdan ikkinchi  turkumga oid so‘zlar hosil qilish. 
Ot (40 soat). 
Otlarning egalik qo‘shimchalari bilan qo‘llanishi. 
Nutqda otlarning egalik qo‘shimchalarini olgan va olmagan holda qo‘llanishi. 
Egalik qo‘shimchalarining unli va undoshdan keyin qo‘shiladigan shakllari. Egalik
qo‘shimchasi qo‘shilgan otlarning talaffuzi va imlosi. 
Otning kelishik qo‘shimchalari bilan qo‘llanishi. Matnda va nutqda otlarning
bir   kelishikda   bo‘lishi.   Kelishik   qo‘shimchali   otlarning   talaffuzi   va   imlosi.
Kelishik qo‘shimchali otlarni birikma tarzida yozish. Kelishik qo‘shimchalarining
otni otga, otni fe‘lga  bog‘lashi. 
Egalik va kelishik qo‘shimchalarini chizmalarda belgilash (kitobning varag‘i).
Ot yasovchi qo‘shimchalar. O‘quvchilar nutqini otlar bilan boyitish. 
13 Sifat (17 soat). 
Shaxs   va   narsaning   rangini,   shaklini,   hajmini,   mazasini,   xususiyatini
bildirishi,   sifatlarning   ot   bilan   ohang   yordamida   bog‘lanishi.   Sifatlarning   gapda
ikkinchi darajali bo‘lak vazifasida kelishi. Ko‘m-ko‘k, oppoq, sap-sariq, och sariq,
to‘q   qizil   kabi   sifatlarning   talaffuzi,   yozilishi,   belgini   kuchaytirib,   kamaytirib
ifodalashi (amaliy tushuncha). Sifatlarning yasalishi. 
O‘quvchilar nutqini sifatlar bilan boyitish. 
Son (11 soat).
  Sonning   shaxs   va   narsaning   sanog‘ini   (miqdorini)   va   tartibini   bildirishi.
Tartib sonlarning imlosi. Sonlarning otga bog‘lanib kelishi. Sonlarning otga ohang
yordamida   bog‘lanishi.   Sonlarning   gapda   ikkinchi   darajali   bo‘lak   vazifasida
kelishi.   Sonlarni   o‘zi   bog‘langan   so‘z   bilan   birikma   tarzida   yozish.   Sonlarning
yozuvda harfiy ifoda, arab, rim raqamlari bilan ifodalanishi. 
Sonlarning yozilishi (etti, sakkizinchi, 8- mart, 2003-yil, IV sinf)   
Sonlarning   metr,   gramm   kabi   so‘zlar   bilan   kelganda   bitta   so‘roqqa   javob
bo‘lishi (amaliy), ikkov, o‘ntacha, beshtadan kabi qo‘shimcha sonlarning yozilishi
(amaliy).  
Kishilik olmoshlari (11 soat).
Kishilik   olmoshlari,   ularning   uch   shaxsni   ifodalashi.   3-shaxs   (birlik   va
ko‘plik)   kishilik   olmoshlarining   ot   o‘rnida   qo‘llanishi.   Kishilik   olmoshlarining
kim?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lishi.   Kishilik   olmoshlarining   kelishik   qo‘shimchalari
bilan qo‘llanishi, imlosi. Ularning  olmoshlarining bosh va ikkinchi darajali  bo‘lak
vazifasida kelishi. Kishilik olmoshlaridan nutqda o‘rinli foydalana olish. 
Fe‘l (28 soat). 
Fe‘l,   uning   kesim   vazifasida   kelishi,   fe‘llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari
bilan   tuslanishi.   Shaxs-son   qo‘shimchalarining   so‘z   o‘zgartuvchi   qo‘shimcha
ekani.   Shaxs-son   qo‘shimchalari   harakatni   uch   shaxsning   biri   tomonidan
bajarilishini   bildirishi.   Shaxs-son   qo‘shimchalarining   -yap,   -di   zamon
qo‘shimchalaridan so‘ng qo‘shiladigan shakllari (amaliy). Shaxs-son qo‘shimchali
fe‘llarning   talaffuzi   va   imlosi.   Fe‘l   zamonlari,   ularning   harakatni   uch   zamonning
14 birida bajarilishini bildirishi, o‘tgan, hozirgi, kelasi zamon fe‘llari, qo‘shimchalari.
Uch   zamondagi   fe‘llarning   talaffuzi   va   imlosi.   Fe‘l   yasovchi   qo‘shimchalar.
O‘quvchilar nutqini fe‘llar bilan boyitish.  
O‘quv yili oxiridagi takrorlash (10 soat). 
O‘quv yili oxiridagi takrorlash o‘rganilgan bilimlarni eslatish orqali sistemaga
solish va umumlashtirish maqsadida o‘tkaziladi. 
O‘quvchilar bir darsda bir necha turdagi topshiriqlarni bajaradilar. 
Takrorlash darslari matn, gap, gap bo‘laklari, tovush va harflar, tovushlarning
turlari,   bo‘g‘in,   alifbo,   o‘zak,   so‘z   yasovchi,   so‘z   o‘zgartuvchi   qo‘shimcha,   so‘z
turkumlari bo‘yicha o‘tkaziladi. 
O‘quvchilar nutqi va yozuvidagi kamchiliklar hisobga olinadi. 
Bu   o‘qituvchining   boshqa   sinflarda   ta‘lim   jarayonini   to‘g‘ri   tashkil   etishini
ta‘minlaydi. 
Boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi   o‘quvchilar   lug‘ati   –   so‘zlar     bilan   ishlash
jarayonida   maktab   darsliklaridan   keyingi   zaruriy   manba   sifatida   lug‘atlarga
murojaat   qilish   zaruriyati   doimo   mavjud.   Bu   zaruriyat,   avvalo,   savod   o‘rgatish
davridanoq boshlanadi. So‘z ustida ishlaganda lug‘atlar so‘z imlosini tekshirishda
darhol   yordamga   keladi.   O‘quvchilar   bilan   o‘quv   yili   davomida   imlosi   ustida
ishlanadigan ayrim  so‘zlar darslik oxiridagi lug‘atchada berilgan. 
II Bob. To‘rtinchi sinf ona tili darslarida reja tuzishga o‘rgatish metodikasi
2.1.To‘rtinchi sinf ona tili darslarida matn rejasini tuzishning o‘ziga  х os
х ususiyatlari
Reja – biror ishni tartib bilan va o‘z vaqtida bajarish uchun oldindan belgilab
olingan   aniq   yoki   ta х miniy   mo‘ljal 5
.   Reja   bayon   qilinadigan   matnining   asosiy
mazmunini aks ettirishi  va voqea-hodisalarni  izchil  bayon etishga yordam  berishi
kerak. Reja eng muhim va ikkinchi darajali fikr hamda hodisalarni, ular o‘rtasidagi
munosabatlarni aniqlashda o‘quvchilarga katta yordam beradi. 
5
 O‗zbek tilining izohli lug‘ati. 5 jildli. 3-jild. – Toshkent: O‘ME, 2007. – B.369. 
15 O‘quvchilar   reja   tuzishga   kirishishdan   oldin   matnning   umumiy   mazmuni
bilan tanishish uchun uni to‘la-to‘kis o‘qib chiqadilar; so‘ngra matn qismlarga yoki
boblarga   bo‘lib   o‘qiladi.   O‘quvchilar   har   qaysi   qismga   sarlavha   qo‘yadilar.
Qismlarning sarlavhasi savol yoki atov gap   х arakteridagi qisqa jumlalardan iborat
bo‘lishi   lozim.   Reja   tuzishdagi   ishning   bunday   dastlabki   usullari   ko‘pincha
birinchida boshlanib keyingi sinflarda takomillashtiriladi. 
O‘quvchilar   reja   tuzishda   matnning   har   bir   qismi   qanday   hodisa   bilan
tugashini   aniqlab   olishlari   kerak.   Buning   uchun   o‘qituvchi   matnning   qismlarini
avval o‘zi aniqlaydi va matnga sarlavha qo‘yishni, keyinroq esa matndagi har qaysi
qismning tugagan joyini aniqlashni o‘quvchilarga topshiradi. Bunda -Qism qaerda
tugaydi,   -Bu   qismda   nima   haqida   gapiriladi?,   -Nima   uchun   bu   qism   shu   erda
tugaydi?   degan   savollar   beriladi.   Reja   tuzish   uchun   tanlangan   matn   tugallangan,
qismlarga   oson   bo‘linadigan,   bu   qismlar   hajm   jihatidan   mumkin   qadar   baravar
bo‘lishi   kerak.   Demak,   bayon   matnining   rejasini   tuzishdan   asosiy       maqsad
o‘quvchilarni       materialni   reja   asosida   mantiqiy   izchillik   bilan   bayon       qilishga,
ularni   bayon   matnining   rejasini   mustaqil   suratda   tuzishga   va   tasvirlangan   hikoya
yoki maqolaning mazmunini ya х shi tushunishga o‘rgatishdir. 
Matn rejasini tuzishda turli usullardan foydalanish mumkin.   
O‘quvchilar matnga reja tuzishni asosan ona tili va sinfda o‘qish     darslarida
o‘rganadi. 
O‘qituvchi matnni reja asosida qayta hikoya qilishni, dastlab, so‘zlarni to‘g‘ri
talaffuz   etadigan   eng   ya х shi   o‘quvchilarga   topshiradi.   Bu   narsa   o‘quvchilarni
qiziqtiradi.   Boshqa   o‘quvchilar   o‘z   o‘rtog‘ining   hikoyasini   eshitadilar,   uning
nutqidagi  yutuq va kamchiliklarni  hisobga  oladilar,     o‘qituvchining nutqidan esa
namuna oladilar. So‘ngra ko‘pchilik o‘quvchilar matnni ana shunday qayta hikoya
qilib   berishga   o‘tadilar.   Lekin   yozma   bayon   o‘tkazish   vaqtida   bayon   matnini
og‘zaki  so‘zlab  berishni   bo‘sh  o‘quvchilardan      talab  qilmaslik  lozim.  Chunki   bu
narsa matnni o‘zlashtirishga  salbiy ta‘sir qilishi mumkin. 
Reja ikki  х il bo‘ladi:  
1) sodda reja;  
16 2) murakkab reja. 
Matnning   asosiy   qismlarini   va   misollarni   o‘z   ichiga   olgan   reja   sodda   reja
bo‘ladi.   Murakkab   rejada   sodda   reja   uchun   tanlangan   moddalar   ikkinchi   darajali
qismlarga   ajratiladi;   bu   mayda   qismlar   voqeaning   butun   ikir-chikirini   o‘z   ichiga
oladigan yanada maydaroq qismlarga ajratiladi. 
Matn rejasi ayrim matnni yoki matnning mavzusi, g‘oyaviy mazmuni, syujeti
va kompozi ц iyasini alohida-alohida yoritishga qaratilgan bo‘lishi mumkin. 
Matnning rejasini tuzish katta ahamiyatga ega, chunki o‘ylab tuzilgan tadrijiy
reja   o‘quvchi   nutqining   i х cham,   pu х ta   va   aniq   bo‘lishiga   ko‘p   yordam   beradi.
Matnga   yoki   uning   qismlariga   qo‘yilgan   sarlavhalar,   bayon   rejasi   turlicha
ifodalanadi. Ular darak, so‘roq, undov yoki atov gaplardan iborat bo‘lishi mumkin.
Matnni qisqartirib bayon etish birinchi sinfdanoq boshlanadigan ish sanaladi. 
Uchinchi   sinfda   matnni   qayta   so‘zlab   berishdagi   asosiy   vazifa   matndagi
izchillikni   saqlash   va   rejaga   amal   qilishdir,   chunki   bu   sinfda     qayta       so‘zlab
berishning   asosiy   tili   hikoya   qilishdir.   To‘rtinchi   sinfda   esa   matn   mazmunining
to‘laligiga,   birinchi   va   ikkinchi   darajali   materiallarni   ajrata   olishga,   matnning
muhim   tomonlarini   anglay   olishga   e‘tibor   qilish   matnni   qayta   so‘zlab   berishdagi
asosiy vazifadir. To‘rtinchi sinfda voqea-hodisalarni,   х arakterlarni tasvirlab berish
qayta   hikoya   qilishning   yangi   turi   hisoblanadi.   Bu   sinfdan   boshlab   matnni   qayta
hikoya   qilib   berish   bilan   birga   matnning   g‘oyaviy   tomonini   ochib   berishga   ham
e‘tibor   qilinadi.   Matnni   qayta   so‘zlab   berish   bayonni   uchun   tanlanadigan   hikoya
yoki     parchaning faqat hajmi va mazmuniga emas, balki tiliga ham e‘tibor berish
zarur.   O‘qituvchi   bu   matnlardagi   yangi   sintaktik   qurilishlarni   nazarda   tutishi,
o‘quvchilar esa matndagi yangi so‘zlarni o‘z bayonlariga ongli ravishda kiritishlari
lozim. 6
 
To‘rtinchi sinfda qisqartirib qayta hikoya qilish uchun murakkab bo‘lmagan,
qisqa,   qiziqarli,   hikoya   х arakteridagi   matnlarni   tanlash   zarur.   To‘rtinchi   sinfda
dastlab   hikoya   yo‘li   bilan   yozilgan,   keyin   qisman   tasviriy   o‘rinlari   bo‘lgan
6
 Boshlang’ich sinf davlat ta‘lim standartlari. Boshlang’ich ta‘lim,  2005. –  №5. – B.5-33.  
17 matnlarni   tanlash   kerak.   Beshinchi   sinfda   esa   ilgarigilarga   nisbatan   murakkab
bo‘lgan matnlar ustida ish olib borish talab qilinadi. 
Hikoyadagi   so‘zlovchi   sha х sni   o‘zgartirib   qayta   hikoya   qilishni   to‘rtinchi
sinfdan boshlash zarur. Lekin bu sinf o‘quvchilaridan har vaqt ham bunday hikoya
qilib   berishni   talab   qilish   shart   emas.   Agar   matn   ancha   qiyin   bo‘lsa,   u   vaqtda
birinchi sha х s nomidan hikoya qilish shaklidan foydalanish ma‘qul. 
Matnni   qisqartirib   bayon   qilish   uchun   olib   boriladigan   barcha   tayyorgarlik
ishlari   jamoa   bo‘lib   uyushtiriladi.   O‘quvchilar   matndagi   muhim   va   ikkinchi
darajali   materiallarni   ajrata   olishlari   kerak.   Shundan   so‘ng   bayon   yozishga
kirishiladi. Ammo bayon qilishni boshlashdan oldin o‘quvchilarga rejaning har bir
qismiga doir materiallarni alohida so‘zlatib boriladi va ularni mumkin qadar qisqa,
to‘g‘ri  ifodalardan foydalanishga o‘rgatiladi, shu bilan birga, ayrim o‘quvchilarga
reja asosida qisqacha og‘zaki qayta so‘zlatiladi. O‘quvchilarga qisqa bayon yozish
uchun tayyorlanib kelish uyga vazifa qilib topshiriladi. 
Aniq faktlarni umumlashtirish maqsadida tanlangan bayon matnlari biografik
х arakterda   bo‘lgan   asarlardan   yoki   asar   qahramonining   hayotini   tasvirlovchi
boblardan olinishi muvofiqdir. Bunday ishning qimmati shundaki, o‘quvchi matnni
aktiv ravishda qaytadan ishlaydi, uni yangicha ifodalaydi. 
Matnni bayon qilishda ko‘chirma va o‘zlashtirma gaplarni o‘z o‘rnida ishlata
bilish   va   ularni   biridan   ikkinchisiga   aylantira   bilish   malakasi   ham   alohida
ahamiyatga   ega.   O‘zlashtirma   gapni   ko‘chirma   gapga   aylantirish   o‘quvchilardan
ma‘lum   ko‘nikma   talab   qiladigan   ancha   qiyin   ishdir.   SHuning   uchun   bu   ish
to‘rtinchi sinfdan boshlanadi va beshinchi va to‘rtinchi sinflarda ham olib boriladi. 
Ma‘lum   bir   asardan   yoki   uning   tegishli   bobidan   bir   epizodni   ajratib   olib
bayon etish to‘rtinchi sinf o‘quvchilari uchun eng qiziqarli ishdir. Ajratib olingan
bunday matn yuzasidan qayta hikoyalash uchun o‘qituvchi avval bu parchani o‘qib
beradi; bu parcha kichikroq bo‘lishi, o‘quvchilarning yozib olishi mumkin bo‘lgan
epizodlarni o‘z ichiga olishi kerak. 
Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilar ancha murakkab matnlar yuzasidan qayta
hikoyalay   boshlaydidar.   To‘rtinchi   sinfda   o‘quvchilar   yirikroq   asarlarning   qisqa
18 bayonini   so‘zlay   olishi   kerak.   O‘quvchilardan   kichik   asarlarning   qisqartirilgan
bayonini talab qilish foydalidir. Jumladan, masallarning qisqa bayonini talab qilish
o‘quvchilarning   bu   masallarni   ya х shiroq   o‘zlashtirishlariga   imkon   beradi.   Bu
o‘rinda masallardan chiqariladigan a х loqiy  х ulosalar e‘tiborga olinadi. 
Har qanday material haqida yozilgan qisqa qayta hikoyalash o‘quvchilarning
mustaqil fikr va mulohazalari natijasi sifatida tugallanishi kerak. 
To‘rtinchi sinfdan boshlab o‘quvchilarni   ц itatalardan foydalanishga o‘rgatish
zaruriyati   tug‘iladi.   O‘qituvchi   u   yoki   bu   х il   bayonni   o‘tkazayotgan   vaqtda,
ц itatalardan   foydalanish   usullarini   ko‘rsatishi   kerak.   O‘quvchilarga   murakkabroq
matnlardan   ц itata   olishni,   bu   ц itatalar   qaysi   muallif   va   qaysi   manbadan
olinganligini ko‘rsatishni o‘rgatish lozim. 
Bog‘lanishli nutq o‘stirishda reja tuzish. Fikrni bayon etish ehtiyojini amalga
oshirishga   qaratilgan,   tugallangan   mavzuni   ifodalaydigai   logik     va       grammatik
qoidalar   asosida   tuzilgan,   mustaqil,   tugallangan   va   o‘zaro   bog‘langan   ma‘noli
qismlarga bo‘linadigan nutq bog‘lanishli nutq deyiladi. 
Bog‘lanishli   nutq   birligi   deb   hikoya,   maqola,   roman,   monografiya,   doklad,
hisobot kabilarni, maktab sharoitida esa o‘qituvchi bergan savolga o‘quvchilarning
keng, mukammal og‘zaki javobini, yozma bayon va inshoni hisoblash mumkin. 
  Boshlang‘ich   sinflar   metodikasida   bog‘lanishli   nutqdan   mashq   turlariga
quyidagilarni kiritish mumkin:  
1) berilgan savolga keng, mukammal javob; 
2) o‘qilgan   asarni   tahlil   qilish,   grammatik   materialni   o‘rganish;
o‘quvchilar lug‘atini faollashtirish bilan bog‘liq holda har  х il matnli mashqlar; 
3) muntazam   o‘tkazilgan   kuzatishlarni   yozish,   ob   –   havo   kundaligini
yuritish; 
4) o‘qilgan matnni turli variantda og‘zaki hikoyalash; 
5) berilgan   mavzu,   rasm,   kuzatishga   oid   boshlab   berilgan   yoki   o х iri
berilgan hikoya, reja yoki syujet asosida o‘quvchilarning og‘zaki hikoyasi; 
6) badiiy   matnni   hikoya   qilish,   yod   olish,   o‘quvchilar   saviyasiga   mos
matnlarni yoddan yozish; 
19 7) ertakni tayyorlanmasdan aytish, kichik she‘r, hikoya tuzish; 
8) namunasi   berilgan   badiiy,   ilmiy   –   ommabop   matn   asosida   bayon
yozish; 
9) o‘qituvchi bergan matnni og‘zaki va yozma qayta tuzish (tanlab qayta
hikoya qilish va bayon, ijodiy qayta hikoyalash va bayon, hikoyani sahnalashtirish
kabilar); 
10) har  х il turdagi yozma insho, boshqa ijodiy ishlar. 
Bu   mashqlarning         hammasi           nazariyasiz,           amaliy           tarzda   beriladi,
o‘rgatiladi. 
Bog‘lanishli   nutqqa   oid   asosiy   ko‘nikmalar.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
mustaqil   mashq   sifatida           bog‘lanishli           nutqni   o‘stirishdan   quyidagi
ko‘nikmalarni bilib oladilar: 
Mavzuni   tushunish,   chegarasini   aniqlash   va   uni   nisbatan to‘liq yoritish
ko‘nikmasi. 
Inshoni asosiy fikrga bo‘ysundirish ko‘nikmasi.  
Hikoya,     insho   uchun     mavzuga   taalluqli,     uni     yoritishga   zarur bo‘lgan
materialni yig‘ish. 
Materialni     sistsmaga     solish,   uni     tegishli     izchillikda   joylashtirish,   matn
rejasini   tuzish   va   shu   reja   asosida  yozish ko‘nikmasi. 
Fikrni       ona   tili     qoidalariga       rioya       qilgan       holda     to‘g‘ri   ifodalay   olish
ko‘nikmasi. 
Matnni og‘zaki yoki yozma tuzish, inshoni yozish, ya‘ni barcha tayyorgarlik
ishlarini yakunlash ko‘nikmasi. 
Yozilgan   matnni   takomillashtirish   ko‘nikmasi.   Bu   ko‘nikma   o‘z   ijodiga
tanqidiy munosabatda bo‘lish asosida tarbiyalanadi. 
Shuning     uchun   o‘quvchilarning bog‘lanishli  nutqni o‘stirishga oid   mashq
turlarining    bir    yillik      rejasini      tuzib      olish  tavsiya  etiladi.  Rejada   o‘quvchilar
yoshiga mos bayon va inshoning barcha turlari hisobga olinishi zarur. 
20 Bayon   va   insho   janrlari.   Matnli   mashqlar,   metodik   tradi ц iyaga   ko‘ra,
tasvirlash,   hikoya   qilish   va   muhokamaga   bo‘linadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   bular,
asosan, tasvir yoki muhokama elementlari bo‘lgan hikoya tarzida uchraydi. 
Har uchala janr uchun foydalaniladigan material harakterida ham, qurilishida
ham,  til   vositalarini   tanlashda  ham   o‘z   х ususiyatlari  mavjud.  Insho  yoki  bayonga
tayyorlanayotganda   o‘qituvchi   (yoki   o‘quvchi)   matnning   janr   х ususiyatlarini
hisobga oladi. 7
 
Hikoya boshlang‘ich sinf  o‘quvchilari  uchun  mos janr hisoblanadi. 
Tasvirda syujet, qatnashuvchi sha х slar bo‘lmaydi; unda tabiat, ayrim predmet
va  х odisalar tasvirlanadi. 
Muhokama bog‘lanishli matnning anchagina qiyii shakli hisoblanadi, shuning
uchun   boshlang‘ich   sinflar   dasturida   muhokama   tarzida   insho   yozdirish   tavsiya
etilmaydi;   o‘quvchilar   inshoda   muhokama   elemenglaridangina   foydalanadilar.
Masalan,   «Qushlar   uyasini   nima   uchun   buzish   mumkin   emas»,   «Pa х ta   bizning
boyligimiz»   mavzularida   og‘zaki   hikoya   tuzdirilsa   yoki   insho   yozdirilsa,
muhokama elementi, albatta, bo‘ladi. 
O‘qituvchi   bog‘lanishli   nutqni   rejalashtirganda,   turli   janrda   mashq   qilishni
ko‘zda   tutadi   va  o‘quvchilarga   х ikoya,  tasvir   va  muhokama  elementlarini  o‘rgata
boradi. 
Bayon   o‘qib   berilgan   namunaviy   matnni,   matn   mazmunini   ma‘lum
tayyorgarlikdan so‘ng yozma qayta hikoyalashdir. 
Namunaviy matn og‘zaki va yozma hikoya qilinadi. 8
 
Bayon   yozishga   tayyorgarlik   o‘qish   darslarida   o‘qilgan   asar   matnini   qayta
hikoyalash,   savollarga   javob   berish,   reja   tuzish,   reja   asosida   qayta   hikoyalash
jarayonida   boshlanadi.   Ona   tili   darslarida   mashq   ishlash   jarayonida   tayyorgarlik
yozma shaklda amalga oshiriladi. 
Har   qanday   qayta   hikoyalash   asosida   bayon   yozish   mumkin.     Bayon   uchun
kichik   hajmdagi,     tuzilishi   sodda   matn   tanlanadi,   keyin   u   murakkablashtirilib
boriladi. 
7
 Ashrapova T., Odilov I. Ona tili metodikasi. Toshkent: O’qituvchi, 1984.
8
 Rafiev A. Lotin yozuviga asoslangan o’zbek alifbosi va imlosi. T.: 2003.
21 Hikoya   shaklidagi     matndan   asta-sekin   tasvir,   muhokama   elementlari   bor
matn       tanlanadi,     qatnashuvchilar   soni   kupaytirib   boriladi.   Bayon       asta   –   sekin
ijodiy  х arakter kasb etib boradi. 
Boshlang‘ich   sinf   dasturiga   ko‘ra     2-   sinfda     30-40   so‘zli   matn   tanlanadi,
so‘roqlar   yordamida    bayon   yoziladi.    3- sinfda    40-60 so‘zli 3-5 qismli (reja)
matn, 4- sinfda 70-90-so‘zli mustaqil tuzilgan reja asosida bayon yoziladi. 
Bayonning ahamiyati: 
– bolalarda ona tili nutq to‘g‘ri shakllanadi.  
– nutq madaniyati   egallanadi.  
– badiiy uslub singdiriladi.  
– tilga sezgirlik oshiriladi.  
Bayonning mavzulari: 
– kishilarning hayoti, mehnati, yutuqlari ifodalangan matn.  
– tabiat bilan bog‘langan matn.  
– fan-te х nika madaniyat yutuqlariga oid matn.  
Bayon   mavzusi   o‘quvchilarning   bilimini   kengaytiradi.   Dunyoqarashini
shakllantiradi. Qayta hikoyalashda til materiallaridan, nutq oborotlaridan, sintaktik
qurilishdan foydalana olish zarur. 
Qayta hikoyalashda voqealar izchilligi, asosiy faktlar saqlanishi kerak. 
Qayta   hikoyalashda   ma х sus     tayyorgarlikda     quyidagi   talablarga   rioya
qilinadi: 
1. Qayta hikoyalash   turi   haqida   o‘quvchilar   ogohlantiriladi.  To‘liq matnga
yaqinlashtirib, tanlab, qisqartirib ijodiy qayta hikoyalanadi. 
2. suhbat, matn mazmuni tahlil qilinadi, til oborotlari, gaplari aniqlanadi. 
3. Qayta hikoyalashni pu х talash uchun ifodali o‘qish. 
4. Matnni kompozi ц iyali qismlarga bo‘lish, sarlavha, reja tuzish. 
5. Matnni qayta hikoyalash, kamchiliklarini tuzatish. 
6. Qayta hikoyalashni bolalar hayoti bilan bog‘lash. 
22   To‘liq qayta hikoyalash uchun hikoya tanlanadi, boshlang‘ich sinflarda ko‘p
o‘tkaziladi. Bir kishining hikoyasi tarzida matn bo‘ladi. Matnda qahramonlarning,
tabiat tasvirining, muhokama elementlarini bilishi zarur. 
  Qayta   hikoyalash   uchun   tuzilgan   savollar   har   bir   fanga   qaratilmasdan,
umumlashtiruvchi   harakterda   bo‘lishi   kerak.     To‘liq   bayonda   uchraydigan
kamchiliklar: 
a)  hikoyani to‘g‘ri boshlashni bilmaslik; 
b)  matn mazmunini davom ettira olmaslik; 
d) tushunmasdan noto‘g‘ri bayon qilish; 
e) bayon qilishda til kambag‘alligi.  
Bu kamchiliklariii yo‘qotish uchun: 
a) matnni   qismlarga     bo‘ling 
b)  qismlarga sarlavha topish; 
d) reja tuzish; 
e) reja asosida qayta hikoyalash. 
Til kambag‘al bo‘lmasligi uchun til materiallari ustida ishlash. 
Bayon yozish quyidagicha uyushtiriladi.  
1. Bolalarga matn 1-2 marta o‘qib beriladi. 
2. Suhbat: qismlarga bo‘lish, mazmuniy bog‘lanishlarni aniqlab, reja tuzish. 
3. Lug‘at ishi (so‘z ma‘nosi va imlosi).  
4. Muhim til birliklariga diqqat qilish.  
5. Gaplar tuzdirish.  
6. Qayta hikoyalash. 
7. Yozish. 
Tanlab qayta hikoyalash matnning tor mavzusi, kichikroq so‘roqqa oid qism
tanlanadi.   Masalan:   o‘qilgan   matndagi   qahramonning   ko‘rinishi,   ikki
qahramonniig to‘qnashuvi, tabiat tasviri tanlanadi. 
  Tanlab qayta hikoyalash turlari:  
1. qahramonning  tashqi   ko‘rinishini   tanlab   qayta   hikoyalash;  
23 2. tabiat   tasviri.   Matnning   bir   qismini   unga     chizilgan       rasm   asosida   qayta
hikoyalash;  
3. o‘quvchining topshirig‘i bilan hikoyaning bir epizodini qayta hikoyalash; 
4. berilgan   mavzuda   asarning   turli     o‘rinlaridan       parchalar   olib   qayta
hikoyalash.  
Qisqartirib qayta hikoyalashda quyidagi savollardan foydalaniladi. 
Har bir qismni bir gap bilan aytish, 1-qismdan asosiy gap qaysi? 
1) sha х sni o‘zgartirib qayta hikoyalash  va bayon; 
2) hikoyadagi biror qahramon tilidan hikoyalash va bayon; 
3) matnni ijodiy to‘ldirib qayta hikoyalash va bayon;  
4) so‘z bilan tasirlash yoki sahnalashtirish. 
Bunda   quyidagi   topshiriqlar   bajariladi:   "Siz   shunday   holatda   o‘zingizni
qanday   sezasiz?   Bular   rasmlarda   tasvirlangan   deb   o‘ylang.   Shy   voqealar   ko‘z
oldingizdan   o‘tyaptimi?   Siz   ko‘rgansiz,   eshityapsiz,   o‘zingiz   tasvirladim   deb
o‘ylang". 
Qahramonning   tashqi   ko‘rinishini   tasvirlash   mumkin.   Suhbat   orqali   asosiy
joylari ajratib olinadi. Reja tuziladi. Reja asosiy o‘rinlarni ifodalashi zarur. 
Qisqartirib   bayon   etish   nisbatan   katta   matnlar   ustida   bo‘lganda   uyga
topshirilishi   ham   mumkin.   Bayon   yozdirish   uchun   olib   boriladigan   tayyorgarlik
ishlari   matnni   o‘qitish,   tahlil   qildirish,   bayon   rejasini   tuzdirish,   ba‘zan   matnni
og‘zaki so‘zlatishdan iboratdir 9
. 
O‘qituvchi   matnni   o‘qishdan   oldin   uni   o‘quvchilarga   mumkin   qadar
ya х shiroq,   pu х taroq   anglatish   maqsadida   suhbat   o‘tkazishi   mumkin.   Bunday
suhbat orqali o‘qituvchi o‘quvchilarning matn haqidagi aniq tasavvurlarini aniqlab
oladi, o‘quvchilarga   tanish bo‘lmagan so‘zlarni izohlab beradi. 
Qayta   hikoyalash   uchun   berilgan   matnda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
narsa   va   hodisalar   haqida   o‘quvchilarda   aniq   tasavvur   hosil   qilish   uchun
ko‘rsatmali   qurollardan   –   rasmlar   va   suratlardan   foydalaniladi.   Lekin   suhbat
o‘tkazish   paytida   matndan   chetga   chiqish   yaramaydi,   chunki   bu   hol
9
 Ashrapova T., Odilov I. Ona tili metodikasi. Toshkent: O’qituvchi, 1984.
24 o‘quvchilarning   o‘qilgan   matn   haqidagi   tasavvurlarini   chalg‘itishi   mumkin.   Agar
matnda   o‘quvchilarga   tushunarli   bo‘lmagan   so‘zlar   uchramasa,   matnni   o‘qishdan
oldin tushuntirish suhbati o‘tkazishning zarurati yo‘q. 
Matnini quyidagicha tahlil qilish mumkin: o‘qituvchi qayta hikoyalash uchun
ajratilgan matnni mumkin qadar ta‘sirli, erkin, hikoyaga yaqin qilib o‘qib beradi. 
Matn   o‘qilgandan   so‘ng   suhbat   o‘tkaziladi.   O‘quvchilar   matnni   shunday   ya х shi
o‘zlashtirishlari kerakki, natijada ular matnni ya х shi tahlil qila oladigan bo‘lsinlar,
o‘zlarini   matndagi   voqea-hodisalarda   ishtirok   etganday   tasavvur   qilsinlar.   Ular
materialni shundagina ongli ravishda erkin va batafsil bayon qilishlari mumkin.  
Demak,   o‘quvchilar,   dastavval   matn   mazmunini   chuqur   anglashlari   kerak.
Buning   uchun   ular   asardagi   eng   muhim   o‘rinlarni,   muallifning   tasvirlamoqchi
bo‘lgan muhim voqeasini topa olishlari zarur. 
O‘quvchilarni   asta-sekin   asardagi   g‘oyani   aniqlay   olishga   o‘rgatishda,
shubhasiz,   o‘qituvchining   roli   katta.   O‘qituvchi   savollar   yordami   bilan,
tushuntirish   yo‘li   bilan   o‘quvchilarni   hikoyaning   syujeti,   mazmuni,   goyasi,
obrazlari   va   ularning   х arakteri,   asarning   qurilishi,   kompozi ц ion   elementlari,   turli
badiiy vositalari, tili bilan tanishtiradi. 
Matnga   yaqinlashtirib hikoya kilish.  
O‘quvchilarning   yozma   nutqi   hali   zaif   bo‘lgan   bir   vaqtda   qayta
hikoyalashning matnga yaqinlashtirib hikoya qilish turini qo‘llash muvofiqdir. 
Buning uchun:  
a) o‘qituvchi   rivoyat   turidagi   kichikroq   hikoyani   tanlaydi,   qisqagina
kirish 
suhbatidan so‘ng uni o‘qib beradi; 
b) o‘qituvchi matnni o‘qib bo‘lgandan so‘ng o‘quvchilar o‘zlariga tanish
va aniq bo‘lmagan so‘z va jumla qurilishlarini  yozib oladilar, so‘ngra matn tahlil
qilinadi; 
v) o‘qituvchi o‘quvchilar bilan birgalikda o‘qilgan hikoyaning rejasini tuzadi. 
O‘qituvchi rejani doskaga yozadi, o‘quvchilar daftarlariga ko‘chirib oladilar. 
g) tuzilgan reja asosida matn ikkinchi marta o‘qiladi. 
25 O‘qituvchi hikoyaning birinchi qismini o‘qib bo‘lgandan so‘ng, keyingi qism
sarlavhasining   rejasini   og‘zaki   yoki   yozma   ravishda   bayon   etadi.   O‘qituvchi
hikoyaga   qanday   sarlavha   qo‘yishni   o‘quvchilar   bilan   birga   muhokama   qiladi,
hikoya sarlavhasining bir  necha   х il variantini  aytadi. Sarlavha topishni  o‘rgangan
o‘quvchilar bu ishga mustaqil ravishda kirisha beradilar. 
O‘quvchilar   mana   shunday   atroflicha   tayyorgarlik   ishlaridan   so‘ng   hech   bir
qiyinchiliksiz   matnni   qayta   hikoya   qilishga   kirisha   oladilar.   Tajribadan   ma‘lum
bo‘lishicha,   hatto   ya х shi   o‘zlashtirmovchi   o‘quvchilar   ham   bu   vazifani
qiynalmasdan bajara oladilar. 
2.2. To‘rtinchi sinf ona tili darslarida o‘qish darslari materiallari bilan
ishlashda reja tuzishga o‘rgatish yo‘llari
To‘rtinchi   sinf   ona   tili   darslarida   reja   tuzishga   o‘rgatish   jarayonida   o‘qish
darslarida   egallangan   bilimlarga   suyanilishi   ham   ya х shi   natija   beradi.   Masalan,
to‘rtinchi   sinf   ona   tili   darsida   uchinchi   sinf   o‘qish   kitobida   o‘tilgan   Zahriddin
Muhammad   Bobur   hayotiga   oid   -Asotirlar   va   rivoyatlardan   olingan   -Bobur   va
kabutar   matnini   esda   saqlaganlarini   tekshirish   maqsadida   o‘tgan   yili   o‘tilgan
mavzu   eslanib,   rejasi   bir   necha   yo‘l   bilan   tuzdiriladi   hamda   matnni   reja   asosida
to‘liq bayon qilish vazifasi  uyga topshiriq etib topshiriladi. Shu matn asosida ona
tili   darslarida   reja   tuzdirilib,   fanlararo   bog‘lanishga   erishish   ya х shi   natija   berishi
tajribada sinovdan o‘tgan. 
Rivoyat   matni   o‘quvchilarga   eslatiladi.   Chunki   sinfdagi   barcha   o‘quvchilar
matnni yodlarida to‘liq saqlamagan  bo‘lishlari  mumkin. Ikki-uch o‘quvchiga asar
qayta hikoyalatilgach, matnga sarlavha toptiriladi. O‘quvchilar o‘zlarining -Ziyrak
bola,   -Dono   javob,   -Aql   –   inson   bezagi   kabi   sarlavhalarini   taklif   etadilar.   Eng
ma‘qul   sarlavhani   albatta,   o‘qituvchi   tanlagani   maqsadga   muvofiqdir.   Bolalar   bu
ish turini juda   х ursandlik bilan kutib oladilar, negaki bu yoshdagi bolalarda ochiq
maydonda jang – musobaqa olib borish juda yoqadi-da. 
Shundan so‘ng bolalar bilimini tartibga solish maqsadida reja tuzdirib ko‘rish
kerak. 
  Reja: 
26 1. Kabutarning хushхabar olib kelishi. 
2. Kabutar tashrifiga ayonlarning munosabati. 
3. Boburning dono firki. 
4. Hamma lol-u хayron. 
O‘quvchilar   yuqordagi   reja   asosida   asarni   qayta   bayon   qiladilar.   Qayta
bayonda o‘quvchilar hikoyani tartib bilan olib boradilar. 
Matn  o‘zlashtirilgach  bolalardan  Mirzo  Boburning  hayoti  va  faoliyatiga  doir
tari х iy ma‘lumotlar asosida suhbat tashkillanadi.  
Zahriddin   Muhammad   Bobur   buyuk   temuriylardandir.   U   to‘qqiz   yoshidayoq
Andijon   ta х tining   podshosi   darajasini   egalladi.   Ammo   shafqatsiz   hayot   uning
boshiga ne kunlarni solmadi. U davlat tinchligi, yurt farovonligi uchun bor kuchini
ayamay   janglarda   ishtirok   etdi.   Vatandan   ayriliq,   do‘st   deb   ishontirganlarning
х iyonati uning boshiga qanchalar azoblarni solmadi, ammo bularning bariga Bobur
sabr-u bardosh bilan chidadi. O‘z yurtidan ayrilib bir umr hind yurtida sargardonlik
uning   buyuk   orzularini   amalga   oshirishga   to‘siq   bo‘ldi.   Bobur   shunga   qaramay
buyuk ishlar qilishga erishdi: -Devon, -Mu х tasar, -Mubayyin, -Boburnoma singari
jahon adabiyoti durdonalarini etishtirdi. Boburning kelajagi Alisher Navoiyni ham
juda qiziqtirgan, shuning uchun buyuk Navoiy Boburshohga maktub yo‘llab uning
ishlariga oq yo‘l tilagan. 
3-   sinf   -O‘qish   kitobi 10
  -Go‘zal   fazilat   –   inson   husni   bo‘limi   (179-bet)da
Pirimqul Qodirovning -Bobur va Humoyun asari berilgan. 
Bobur   dovyurak,   epchil,   kuchli,   o‘ta   idrokli   inson   bo‘lgan.   U   ona   yurti
Andijonni,   oilasini   qadrlagan,   farzandlarini   sevgan.   Farzand   uchun   o‘z   jonini
berishga tayyor turgan otadir. 
Bir kuni Humoyun betob bo‘lib qoldi. U tuni bo‘yi alahlab behush yotdi. 
Saroy   tabiblari   bu   og‘ir   dardga   hech   bir   davo   topolmadilar.   Humoyunning
onasi Mohimbegim yum-yum yig‘laydi. Bobur o‘rtanadi. Og‘ir paytlarda Boburga
suyangan,   undan   yordam   olishga   o‘rgangan   odamlar   hozir   ham   biron   chora
topishni undan kutadilar. Lekin hozir Bobur ham chorasizlikdan qiynalardi. 
10
 Umarova M., Hakimova Sh. O‘qish kitobi. Uchinchi sinf uchun darslik. Toshkent: Cho‘lpon – 2005. 
27 Bobur   o‘ziga   umid   bilan   qarab   turgan   odamlarning   orasidan   o‘tdi,
Humoyunning to‘shagi yoniga keldi.  
– Humoyun, jigarbandim. Sening betoqatligingga men toqat keltiray. Sen shu
og‘ir dardingni  х udo sendan olib, menga bersin...  
Gulbadanbegimning   yozishicha,   o‘sha   kuniyoq   Humoyunning   ahvoli
ya х shilana boshlabdi. Bobur esa mazasi qochib, yotib qolibdi.  
Bu   tari х iy   voqea   Bobur   hayotining   eng   og‘ir   damlari   bo‘lsa-da,   ammo
Boburning   kasallikni   ko‘tarishi   tufayli   o‘g‘lining   malham   topib   tuzalishi   Bobur
uchun   dunyodagi   tengsiz   ganjdir.   Bu   voqea   asosida   otaning   farzandga   bo‘lgan
mehr-u muhabbati yorqin ochiladi. 
Matn   mazmuni   o‘quvchilarga   tanishtirilgach,   unga   quyidagicha   reja   tuzish
mumkin: 
                Reja: 
1. Humoyun betob bo‘lib behush yotib qoldi. 
2. Ota-ona qattiq iztirobda qoldi. 
3. Boburning o‘g‘li dardini ko‘tarishi. 
Bolalar bu reja asosida matnni ancha engil qayta hikoyalaydilar.  
Bir kuni Zahriddin Muhammad Boburning katta o‘g‘li Humoyun qattiq kasal
bo‘lib qoldi. Boburning o‘g‘li tuni bilan behush holda alahsirab chiqdi. 
Tabiblari   Humoyunning   bu   og‘ir   dardiga   hech   bir   davo   topolmadilar.   Uning
onasi Mohimbegim yum-yum yig‘laydi. Bobur o‘g‘lining holidan qattiq qayg‘urib,
tinmay   o‘rtanadi.   Humoyun   og‘ir   paytlarida   doimo   Boburga   suyangan,   undan
yordam   olishga   o‘rgangan   edi.   Odamlar   hozir   ham   biron   chora   topishni   undan
kutadilar. Lekin hozir Bobur ham chorasizlikdan qiynalardi. 
Bobur   o‘ziga   umid   bilan   qarab   turgan   odamlarning   orasidan   Humoyunning
yoniga o‘tdi, to‘shagi yoniga keldi.  
Bobur   mirzo   o‘g‘li   Humoyunning   bu   holiga   nihoyat   chiday   olmay,   х udodan
o‘g‘lining   dardini   olib,   o‘ziga   berishini   qattiq   so‘rabdi.   Bu   oddiy   so‘or   emas,
yurak-yurakdan otaning zorlanishi edi.  
28 Mirzo   Boburning   qizi   Gulbadanbegimning   yozishicha,   o‘sha   kuniyoq
Humoyunning ahvoli ya х shi bo‘la boshlagan. Boburning esa mazasi qochib, yotib
qolgan.  
O‘quvchilarga   reja   asosida   qayta   hikoya   tanishtirilgach,   unga   quyidagicha
murakkab reja tuzish va u asosida hikoyalatish maqsadga muvofiqdir. 
                Reja: 
1. Humoyun betob. 
2. Ota-ona iztirobda. 
3. Dardni ko‘tarish. 
Bu   kabi   turli-tuman   reja   asosida   qayta   hikoyalash   bolalarning   og‘zaki
qayta   bayonlarini   rivojlantiradi,   zerikishlarining   oldi   olinadi.   Ular   bu   turli-tuman
ish turlari orqali ishlash mobaynida ijodiylikni ham o‘rganadilar
29 Xulosa
Reja   asosiy   g‘oyani   ajratib   ko‘rsatishga,   voqealar   ketma-ketligini
o‘rnatishga,   matnning   alohida   qismlari   o‘rtasidagi   munosabatni   tushunishga
yordam   beradi.   Reja   ustida   ishlash   o‘quvchilarning   nutqi   va   tafakkurini
rivojlantiradi,   o‘quvchilar   matnni   semantik   to‘liq   qismlarga   bo‘lishga,   har   bir
qismdan   asosiy   narsani   topishga,   matnning   bir   qismi   nomi   shaklida   asosiy   fikrni
qisqa va aniq shakllantirishga o‘rganadilar.
Shu   bilan   birga,   reja   tuzish   materialni   eslab   qolishga   yordam   beradi.   Reja
tuzish  materialning  to`liqligi,  tezligi,  to`g`riligi  va   esdalik  mustahkamligiga   ta`sir
qiladi.
Maktab   bolani   jamiyat   hayotiga   tayyorlashi   kerak.   Bu   shuni   anglatadiki,
talabalar allaqachon sinfda o‘z faoliyatini tashkil etish, nazorat qilish va baholash,
murakkab   muammolarni   hal   qilish,   topish,   tushunish   va   qaror   qabul   qilishni,
buning uchun hamkorlik qilishni o‘rganishi kerak.
Xulosa o‘rnida shuni ta’kidlab o‘tish kerakki, nutq o‘stirish mashg‘ulotlarida,
ayniqsa, bolalarning badiiy asarlarni o‘qib, hikoya qilib berishlariga katta ahamiyat
beriladi.   Badiiy   asarlarni   qayta   hikoya   qilib   berishga   o‘rgatish   va   ularni
sahnalashtirish,   she'rni   yod   oldirish   o‘qituvchiga   katta   mahorat   va   mas'uliyat
yuklaydi.   Muallif   tomonidan   badiiy   asar   mazmuni   qanchalik   yorqin   ifodalangan
bo‘lsa,  unda ishtirok etuvchilarning nutqlari  (gaplari)  bolalarga ifodali, mazmunli
yetkazilsa,   u   bolalarni   hayajonlantiradi,   his-tuyg‘ularining   rivojlanishiga,   asar
qahramonlari   bilan   bo‘ladigan   voqealarning   uzoq   esda   saqlanishiga,   lug‘atining
boyishiga hamda nutqining grammatik jihatdan to‘g‘ri shakllanib borishiga ijobiy
ta’sir ko‘rsatadi. 
Bolalar   hech   qanday   qiyinchiliksiz   o‘qituvchining   asar   yuzasidan   bergan
savollariga   javob   bera   oladilar,   ayrim   so‘zlarni,   jumlalarni   takrorlaydilar,
qahramonlarning   ijobiy   va   salbiy   tomonlarini   xarakterlab   beradilar,   o‘qituvchiga
taqlid qilib, ularning ovozini o‘xshatishga harakat qiladilar.   
30 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonuni.   //   Barkamol   avlod.
O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. T.: SHarq, 1997. 
2. Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi. // Barkamol avlod   O‘zbekiston taraqqiyotining
poydevori.  T.: SHarq, 1997. 
3. Umumiy o‘rta ta’limning davlat ta’lim standartlari va o‘quv dasturi // O‘zbekiston 
4. Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligining   axborotnomasi,   7-maxsus   son.   T.:   SHarq,
1999. 
5. Boshlang‘ich ta’lim bo‘yicha yangi tahrirdagi davlat ta’lim standarti // Boshl. ta’l.
jurnali.  Toshkent, 2005. №5. 5, 6, 8-9-betlar. 
6. Boshlang‘ich ta’lim bo‘yicha yangi tahrirdagi  o‘quv dasturi // Boshl. ta’l. jurnali.
Toshkent, 2005. №5. 21- 33 – betlar. 
7. Zunnunov A. va boshq. Adabiyot o‘qitish metodikasi.  T.: O‘qituvchi, 1992. 
8. Rafiev A. Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosi va imlosi.  T.: 2003. 
9. G‘ulomov A. Ona tili o‘qitish printsiplari va metodlari.  T.: O‘qituvchi, 1992. 
10. Ashrapova T., Odilov I. Ona tili metodikasi. Toshkent: O‘qituvchi, 1984. 
11. Azizova A. va boshq. Uchinchi sinfda ona tili darslari.   Toshkent:      O‘qituvchi,
2007. 
12. Boshlang‘ich sinf davlat ta‘lim standartlari. Boshlang‘ich ta‘lim,  2005. –  №5. –
B.5-33.  
13. Boshlang‘ich ta‘lim o‘quv dasturi. Toshkent, 2008. 
14. Fuzailov   S.,   Xudoyberganova   M.   Ona   tili.   3-sinf   uchun   darslik.   Toshkent:
O‘qituvchi, 2007. 
15. Ikromova R., G‘ulomova X., Yo‘ldosheva  Sh., Shodmonqulova D. Ona  tili. 4-
sinf uchun darslik. Toshkent: O‘qituvchi, 2009. – 192 b. 
31

4-sinf ona tili darslarida o‘quvchilarni reja tuzishga o‘rgatish metodikasi

Mundarija

Kirish. 2

I Bob. Boshlang‘ich ta‘limda ona tili o‘qitish metodikasi 5

1.1. Boshlang‘ich sinflar DTSda ona tili o‘qitishning maqsad va vazifalari 5

1.2. To‘rtinchi sinf ona tili darsligidagi mavzular va ularga ajratilgan vaqt  me’yorlari 10

II Bob. To‘rtinchi sinf ona tili darslarida reja tuzishga o‘rgatish metodikasi 15

2.1.To‘rtinchi sinf ona tili darslarida matn rejasini tuzishning o‘ziga хos  хususiyatlari 15

2.2. To‘rtinchi sinf ona tili darslarida o‘qish darslari materiallari bilan ishlashda reja tuzishga o‘rgatish yo‘llari 26

Xulosa. 30

Foydalanilgan adabiyotlar 31

 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский