Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 312.0KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

4-sinf sinf matematik darslarida asosiy miqdorlarni o'rgatishning interfaol usullari

Sotib olish
4-SINF SINF MATEMATIK DARSLARIDA ASOSIY  MIQDORLARNI
O'RGATISHNING  INTERFAOL USULLARI
Mundarija:
Kirish
I.bob.  Miqdorlarga oid  masalalar  yechish
1.1   4-sinf  Miqdorlarga oid  masalalar  yechish  
1 . 2  Miqdorlarga oid   she’riy  masalalar  
II.Bob  Xajm    haqida  tasavvurlarni  shakllantirish
2.1 .Xajm    haqida  tasavvurlarni  shakllantirish ,  Endi navbat uchburchak va 
aylana qo'shig'iga
2.2  Miqdorlarini o’qitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish
III.Xulosa 
IV.Foydalanilgan adabiyotlar Kirish.
Mavzuning   dolzarbligi   - Mavzuni     o’rganishning   asosiy   vazifasi     bolalarni
vaqt   birliklari haqidagi va   ular to’g’risidagi tasavvurlarini   aniqlashga   o’rgatish.
Avval     bugun,     erta,   keyin,     oldin,   tun,   kunduz,   kecha     tushunchalari
shakllantiriladi.   Ta’lim   berish-tarbiyani   ham   o’z   ichiga   oladi.   Ta’lim   ishi-
Respublikamizni   aql-zakovat   va   ilm   borasidagi   kuch-quvvatini   rivojlantirish,
jamiyat,   davlat   va   oila   oldidagi   o’z   ma’suliyatini   anglaydigan   har   jihatdan
barkamol,   erkin   shaxslarni   shakillantirishni   o’z   oldiga   maqsad   qilib   qo’yadi.
Hozirgi zamonaviy bosqichlarda pedagogik dolzarb vazifalarga fan texnika, ilg’or
texnologiyalar   yutuqlaridan   foydalanish   asosida   shaxsni   tarbiyalash   o’qitish   va
rivojlantirish maqsadlari, mazmuni metodlarini ilmiy ta’minlash kiradi.
Farzandlarimizni   mustaqil   fikrli,   zamonaviy   bilim   va   kasb-hunarlarni
egallagan,   mustahkam   hayotiy   pozitsiyaga   ega,   chinakam   vatanparvar   insonlar
sifatida tarbiyalash biz uchun dolzarb ahamiyatga ega bo'lgan masala hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi   Shuning   uchun     vaqtga     doir     ko’rgazma   va
qo’llanmalar  bo’lishi  kerak. Vaqt  o’lchov birliklariga  yil, oy, hafta,  sutka, soat,
minut, sekund kabilar kiradi. Vaqt   o’lchovi birligini   o’tganda har xil   ko’rgazma
qurollardan  foydalangan  ma‘qul.
Kurs   ishining   vazifasi -   Vaqt     falsafiy   kategoriya.   Vaqt     materiyaning
yashash shaklidir. Shu   sababli unga ta‘rif   berishning   iloji yo’q vaqt tushunchasi
o’quvchining   amaliy  ish  faoliyati  jaroyonida  shakllanadi.
Kurs   ishining   ob’ekti-   Boshlang’ich   sinflarning   dasturida   matematik
material bilan uzviy bog’liqlikda turli miqdorlarni ham o’rganish nazarda tutilgan.
Miqdorlarsiz   tabiatni,   borliq   olamni   o’rganish   mumkin   emas.   Miqdorlarda   turli
ob’ektlarning, borliq dunyoning xossalari aks etgan. Kurs   ishining   predmeti-   Miqdor   bu   narsa   yoki   hodisaning   biror   xossasi
bo’lib,  uni  boshqa   narsa  yoki  hodisaning   shu  xossasi   bilan  taqqoslash   va  ulardan
qaysi biri shu xossaga ko’proq darajada ega ekanligini aniqlash mumkin.
  Kurs ishining tuzilishi -Kurs ishin kirish, ikkita bob, to’rta rejala,   
xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.  I.bob.  Miqdorlarga oid  masalalar  yechish
1 . 1 4-sinf  Miqdorlarga oid  masalalar  yechish
Yuqorida   berilgan   ko’rsatmalardan   foydalanib   vaqt   o’lchov   birkliklarini,
ya‘ni   yirik   birliklarni   maydalari   bilan   almashtirish   aksincha,   yiriklari   bilan
almashtirishni o’rganish lozim. 
6 sutka = 144 soat 
           3600 sekund = 60 minut =1 soat 
           2 soat 45 minut = 165 minut 
           362 minut = 6 soat = 2 minut 
Bu ishni bajarishda  vaqt o’lchovlarini qo’shish va ayirishda, shuningdek shu
amallarga doir murakkab bo’lmagan masalalarni yechishda imkon beradi. 
Qo’shishga   doir   shunday   amallar   bajariladi-ki,   bunda   soni   60   dan   soat   24
dan kichik bo’ladi . 
+     11 soat 14 minut 
       12 soat 28 minut 
       23 soat 42 minut 
+    6 sutka 12 soat 
          9 sutka 8 soat    
       15 sutka 20 soat 
+    25 minut 18 sekund 
       25 minut 25 sekund 
       50 minut 43 sekund 
Vaqt   o’lchovlari   qatnashgan     ismli   sonlarni   ayirish   bilan   va   bolalarni
quyidagicha tanishtirish mumkin. 
1 soat-34 minut
3 minut-28 sekund 
1 soat-34 minut= 60 minut-34 minut =26 minut
3 minut – 28 sekund =180 sekund- 28 sekund=152 sekund  1 soat-70 minut 
2 soat -70 minut = 180 minut -70 minut=110 minut 
Ayirish amali quyidagicha 
-     15 soat 34 minut 
          8 soat 21 minut    
       7 soat 13 minut 
-   48 minut 56 sekund
          16 minut 32 sekund     
       32 minut 24 sekund 
+    32 minut 25 sekund 
          20 minut 18 sekund    
       12 minut 7 sekund 
Shundan   keyin   birmuncha   qiyinroq   bo’lgan   ushbu   ko’rinishdagi   misollarga
o’tamiz:
+      2 yil 9 oy                                            
            3yil  7 oy    
         7 yil  4 oy
+     8 sutka   15 soat 
        5sutka   12 soat 
       13 sutka    27 soat
       14 sutka     3 soat
+     6 sutka     7 soat  
       20 sutka       10 soat
O’quvchilar bilan birinchi misol bo’yicha mulohaza yuritiladi. 
16 oy bu – 1 yil 4 oy 
Chunki 12 oyimiz – 1 yil. 1 yilni 6 yilda qo’shganda 7 yil chiqadi, hammasi
bo’lib 7 yil-u 4 oy  Shu orada masala yechamiz. 
              758-masala.Agar spektakl 80 minut, kinofilm esa 1 soat-u 10          minut
davom      etgan     bo’lsa, spektakl   kinofilmga nisbatan necha minut  ko’p davom
etgan?
           Yechish
   1soat 10 minut=60+10=70 min
    80-70=10 min                      Javob:10 minut
743-masala.Bog’bon bog’ yaratish uchun 240 ta gilos ko’chatini ekishi kerak.U har
bir soatda 10 tadan ko’chat eksa va bir kunda 8 soatdan ishlasa,hamma ko’chatni
necha kunda ekib bo’ladi?
Yechish:
1)10*8=80 ta ko’cha             2)240:80=3 kunda
Bundan   tashqari     boshlang’ich   sinf     matematikasida     sutka     ichida
hisoblashda  doir  masalalar quyidagicha  muhokama  qilinadi.
1.   Hodisaning   boshlanishi     va     oxiri   orasidagi   o’tgan   vaqtga     ko’ra   uning
oxirini  davomini  topish.
2. Hodisaning  boshlanishi va  uning orasidagi  o’tgan vaqtni  topish
3. Bu  masofalarni  o’zaro  teskari masalalardan  iborat  deb  qarash mumkin.
4.   Maktada     darslar   800da     boshlanib   5   soat     davom   etdi.   Dars     qachon
tugaydi?
1.   Maktabda     darslar   800da   boshlanib   1300da     tugaydi.   Dars     necha   soat
davom  etgan?
2. Maktabda  darslar 5 soat  davom  etadi. Dars  qachon tugagan.
S h unda o’xshash  turlicha savollar  tuzish mumkin.
Qadimda vaqt  o’lchovlari sifatida  turlicha  o’lchovlardan  foydalanishgan.
Qochoqlar   “go’sht   tushguncha”,   “choy   qaynaguncha”   deb   vaqtni   ko’zga
tutishadi.   Oldingi     vaqtda     o’zbeklar   “bir   piola   choy   ichguncha”   ko’z   ochib
yumguncha kabi  so’zlar bilan  vaqtni  ifodalashgan.
Masalan,   qo’zg’alon     ko’targan   olamon   ko’z   ochib     yumguncha     ko’zdan
g’oyib  bo’ldi. Bundan   tashqari    muddat,   lahza, zamin, lahza, nafas  kabi    so’zlardan   aniq
o’lchab  bo’lmasada, lekin qisqa  vaqtni bildiradi.
Masalan.Bir  muddat, bir  nafasday, so’z bir  zumda va  hakozo.
Qadimda     vaqtni     aniq     o’lchovni     bildiruvchi     biror   narsa     bo’lmaganligi
uchun har bir  xalq o’zicha  ifodalagan.
614-masala.  Soatning  uchdan bir qismi kattami, yoki  beshdan bir qismi?
Yechilishi:
1) 24:3 = 8
2) 24:5 = 4 soat 80 minut
Bu   misollardan     tashqari   3-sinflar     uchun   “Zukkolar   bahsi”   ochiq     darsini
ham  keltirishimiz mumkin.
Maqsad   1.   O’quvchilarning   olgan   bilim,     ko’nikma   va     malakalarini     yanada
oshirish.
2. Og’zaki  nutqini, hisoblash  malakalarini rivojlantirish.
3. Mustaqil hamda  mantiqiy fikrlashga  o’rgatish.
Uslub: Bahs-munozaraga, suhbat.
Dars turi: Ochiq dars
O’quvchilar  guruhlarga  ajratiladi. Har  bir guruh uchun sardor saylanadi. Dars
davomida   guruhlar  faoliyatini   ana shu  sardorlar boshqaradi.  Bu   o’quvchilarga
o’z-o’zini   boshqarishga   va     mustaqillikka     o’rgatadi.     Shuningdek   har   bir
bolalarning mashg’ulot jarayonida  faol  bo’lishga imkoniyat yaratadi.
Darsning  borishi:
O’quvchilar  O’zbekiston Davlat Madhiyasini  kuylaydilar.
O’qituvchi-Qani   bolalar,   darsimizni     boshlaymiz.   Bugungi     darsimiz   har
doimgidan  o’zgacha.
“Zukkolar bahsida” bellashamiz.
Bahor     fasli,   bu     faslda     nishonlanadigan   bayramlar     haqida     savol-javob
o’tkaziladi.
- Qani  bolalar  hozir  yashash yangilanish  fasli.  Shuning uchun  men  bugungi
darsimizda   bahorning go’zal malikasi Navro’zoyimni ham taklif   qilganman. Shu payt     eshik   taqillab   musiqa     sadosi     ostida     Navro’zoyim     kirib     keladi.     Qo’lida
gullar to’la  savatcha.
Navro’zoy-Assalom   alaykum,   aziz     o’quvchilar   va     ustozlar   va     o’quvchilar.
Bugun III “A”-sinfda Zukkolar bahsi  bo’lishini  eshitib, savatchamni  turli-tuman
bahoriy  gullar bilan  to’ldirib huzuringizga kelaverdim. Gul  yaproqlariga  har bir
guruh uchun savol va   topshiriqlar yozilgan siz   shu   topshiriqlarning   bajarib, o’z
zukkoligingizni   ko’rsatasiz   degan     umiddaman.     Navro’zoyi     mehmonlarga
ajratilgan joyda borib  o’tiradi.
Sardorlar o’z guruhlari bilan  tanishtiradilar.
“Xumo” guruhi  sardori:
-Yurtim O’zbekistoning o’z o’rni bor ja h onda
Xumo qushi erkin, shod
Uchar moviy osmonda
“Orzu”guruhi sardori.
-sen ilm cho’qqisini  kuching-la,
Zarb etarsan
Kelajakda albatta  orzuyin g ga  yetarsan
“Zukko” guruhi sardori.
-zukkolik  fazilati-bola  ziynati
“Lochin” guruhi sardori:
-Ziyrak lochin qoqilmas,
Qoqilsa ham yiqilmas.
“Jilg’a ” guruhi sardori.
-jilg’aning oqishiga qara,
Bolaning xoxishiga qara.
Sinf taxtasida  topshiriqlar bosqichlarga  bo’lib  yozib  quyiladi.
Ko’rik  - tanlovning 1bosqichi.
Vatanim  - O’zbekiston. Oltin  sanalar. II bosqich-mantiqiy  topshiriq
III bosqich-Tenglamani  yechish va  ularni  taqqoslash.
IV bosqich-Masala  shartini  rasmlar  orqali  tasvirlash va  yechish.
V bosqich -sardorlar berlashuvi.
Shartlar     o’qituvchi     tomonidan   izohlab     beriladi   va     topshiriqlar   guruhlarga
tarqatiladi.   Ikkinchi,   uchinchi   bosqichlarda   Navro’zoy   keltirgan   savol   va
topshiriqlardan foydalaniladi.
“Xumo” guruhida  berilgan topshiriqlar
1.O’zbekiston  qachon mustaqillikka  erishgan?
2. Mantiqiy  topshiriq.
Kvadrat     ichidagi     sonlarni     ayting. Ayirmani     shunday  songa     ko’paytiringki,
natija     uchburchaklar     ichidagi   songa     teng     bo’lsin   3-uchburchakda   qaysi     son
yashiringan?
1. Tenglamani  yeching va  taqqoslang
х: 9 =8                             6.x=54
x=8.9                              x=54 :6
х=72                              х=9
72:9=8                          6*9=54
                   72 >9
1. masala 
Katta idishda   24 kg,   kichik idishda 2 marta   kam   bodring turgandi. Ikkala
idishga  qancha  bodring  tuzlangan 7
5 ?8
1
    11    14    15    12    20    10 24:2=12 kg         12+24=36 kg
Javob 36 kg bodring tuzlangan.
“Orzu
  Guruhi uchun  savol va  topshiriqlar.
1.  O’zbek tilida  davlat tili maqomi qachon  berilgan?
2.  Mantiqiy  topshiriq
Kvadrat  ichidagi  sonlarni ayting. Ayirmani  shunday  songa  ko’paytiringki,
ko’paytma aylana  ichidagi songa teng bo’lsin 3-aylanada  qaysi son  yashiringan?
1. Tenglamani yeching va  taqqoslang.
9 * х  = 72                             49:х = 7
x= 72: 9                             x=4 9 : 7
   х= 8                                      х= 7
9 * 8 = 72                              4 9 :7 = 7
                          8 >9
2. Masala
9 ta   bir xil   idishda 24 l i tr o’rik murabbosi   solindi. 8 ta   shunday idishga   necha
litr  murabbo  solish mumkin?
27:9=3
         8 * 3 =24                     javob 24 litr.
“Zukko” guruhi  uchun  savol va  topshiriqlar.
1. O’zbekiston Davlat Konstitutsiyasi qachon qabul qilingan?
2. Mantiqiy topshiriq   14    9  16  7  12  5
  18     ?  10 Aylana     ichichda     sonlarni     qo’shing     shunday   songa     ko’paytiringki,     natija
uchburchaklar  ichidagi songa teng  bo’lsin 3-uchburchakda qaysi son  yashiringan.
1. Tenglamani yeching va taqqoslang.
х+160  = 360                        300+х = 600
x= 360-160                            x= 600-300
   х= 200                                      х= 300
200+160 = 360                             300+300 = 600
                            200 <300
2.  Masala
Bog’da   har bir 8 tupdan 7 qator olma   daraxti bor. Olma   daraxtlari olxo’ri
daratidan 37 tup  ortiq. Bog’da  necha tup  olxo’ri  daraxti bor?
8 * 7  = 56                             56-37 = 19
Javob 19 tup
1. “Lochin guruhi  uchun  savol va topshiriqlar.
2.  O’zbekiston Davlat  bayrog’i qachon qabul qilingan?
3.Mantiqiy topshiriq.
Aylana     ichida     sonlarni     qo’shing   yig’indini     shunday     songa     bo’lingki,
bo’linmani     uchburchaklar   ichidagi     sonda     teng     bo’lsin.   3-   uchburchakda   qaysi
son  yashiringan?  
78    ?10
8
  12   24  41  17  14   19
 
39    ?12
4
  23  
215 
129 
136  55  
112 3. Tenglamani  yeching va  taqqoslang.
18:х  = 6                             х.6 = 30
x= 18:6                            x= 30 : 6
  х = 3                                      х = 5
18:3 = 6                              5.6 = 30
                   3 <5
4.Masala 
Buvida 34 dona  konfet bor edi. Konfetlarni  nabiralariga  6 tadan  bo’lib berdi
va unda  yana  4 dona  konfet qoldi. Buvining  nechta nabirasi  bor?
34-4 = 30                      30:6 = 5
Javob Buvining 5 ta  nabirasi bor.
“Jilg’a” guruhi uchun  savol va topshiriqlar.
1. O’zbekiston Davlat  gerbi  qachon qabul  qilingan?
2. Mantiqiy  topshiriq.
Aylana     ichidagi     sonlarni     ayiring.   Ayirmani     shunday     songa
ko’paytiringki     ko’paytmalar     uchburchak     ichidagi   sonlarga     teng     bo’lsin.   3-
uchburchakda qaysi  son  yashiringan?
3. Tenglamani yeching va  taqqoslang.
х+19  = 81                          50-х = 18
x= 81-19                            x= 50-18
  х = 62                                      х = 32
62+19 = 81                             50-32 = 18  20    8  17
   9  19   5
 
30    ? 
20                       62 >32
4.Masala
Bir mashinada  25 ta,  ikkinchi  mashinada  undan  3 marta ortiq tarvuz bor.
Ikkala  mashinada  nechta tarvuz bor?
25.3=75                  75+25=100
Javob 100 ta  tarvuz bor.
Har   bir     guruh     masala     misollarni     yechib     bo’lgach,   hay’at   a‘zolarida
topshiradilar.     Hay’at     a‘zolari   guruhlar     ichini     baholaganlarida   qadar     sardorlar
bellashuvi  o’tkaziladi. Sharga 10 tadan test  savollari  taqdim  etiladi.
Dars  so’ngiga  har  bir  guruh a‘zolari  she‘riy  topishmoqlar aytadilar.
-Noldan keyin  turaman,
Chizg’ichinga qarab bor
Sonlar ichra ey o’rtoq
Birinchiman doimo.
-qomatimni  ko’rganlar
Qiyos etar oqqushga
Mendan dir-dir titraydi
Ixlosi yo’q o’qishga
-bilimingni  baholab
Noiloj qoniqaman
Qachon o’tar “to’rt”ga deb
Ko’z tutib toliqaman
-to’nka r ilgan stulga,
O’xshab ketar bo’y-bastim
Otim “yaxshi”, to’rtta fasl,
Besh mening yaqin do’stim.
-rassom  chizar o’xshatib   Yuk ko’targich ilmoqqa
Men-muallim sovg’asi,
Bilimdon har o’rtoqqa.
Bolalar topishmoqlar javobini  topadilar.
Navro’zoy  hayrlashib so’zini aytadi.
-ey zukko bolajonlar,
Mehri daryo ustozlar
Bu g un mehmonga kelib,
Zukkoligingiz ko’rib,
Bir ja h on quvonch oldim,
Hayajondan lol qoldim
Sizga omad tilayman,
Doimo  o’ynab kuling,
Xayr endi, sog’ bo’ling.
Hay’at   a‘zolari     guruhlarning     baholarini     e‘lon     qiladi.   G’oliblar     maxsus
sovg’alar     bilan     taqdirlanadi.   O’quvchi   hammani     kirib   kelayotgan   Navro’z
bayrami bilan  tabriklaydi va  darsni yakunlaydi.
1 . 2  Miqdorlarga oid   she’riy  masalalar 
1         Oyim berdi uch anor       2.   Shaklim o’xshar aroqqa
O’zimda ham uchta bor. Kimni tutay so’roqqa,
Sanab bilsang ayta qol, Aqlli xam bilimdon,
Menda nechta anor bor? Bormi? qani bu yakka.
3. Simga qo’ndi uch qaldirg’och 4. Bir shoxdadur to’rtta qush
Kelib qo’ndi yana beshtasi Bu shoxdadur to’rtta qush
So’ngra uchib ketdi uchtasi Uchib ketsa to’rtta qush Aytchi simda qoldi nechtasi? Shoxda qoldi nechta qush?
5. Buvijonim oy yuzli 6. O’ynar uchta qiz bola,
Bir kam yuzda yoshlari Go’yo ochilgan lola.
Omon bo’lsin boshlari Do’stlari keldi beshta 
Xech charchadim demaslar   Ayt ular bo’ldi nechta?
Oppoq kiprik qoshlari
7. To’rtta tovuq don cho’qir 8. Oppoq jo’ja don cho’qir
Suv ichadi ikkitasi           Suv ichadi qorasi
Nechta tovuq bo’ladi Nechta jo’ja bo’ladi
Inida qolsa uchtasi? Qo’shilganda olasi.
9. Uchburchakdan uchta ol             10,   A’zam tutdi to’rt sazan,
Qutichaga sanab sol, Sulton esa uch cho’rtan
To’rtburchakdan to’rtta ol Karim tutdi bir laqqa
Qushga bergin bemalol Nechta chiqdi qarmoqqa?
  
11. Bordir o’nta quyonim          12. Ikkitadan barchasin
Juda yuvosh muloyim. Bor yigirma qulog’i.
Dildan sevib qaraydi, Sanab ko’rchi Nodirvoy
Jajji singlim guloyim. Nechta ekan qulog’i?
13. Paravozda to’rt vagon               14. Otib oldim beshta ayiq,
Bolalar bo’lmang xayron           Suvga soldim beshta qayiq Xar vagonda bitta fil,   Birgalikda nechta bo’ldi.
Jami nechtaligin bil. Beshta ayiq,beshta qayiq.
15. Qora ammo qarg’a emas,                    16. Ikki uchning tengdoshi 
Shoxlari bor,ho’kiz emas           Beshdan ulug’roq yoshi.
Olti oyoq tuyoqsizdir Oldin dedi u necha?
Xar yoqqa uchar viz-viz.           O’ylanib ko’ring picha.
17. Bo’ylari teng to’rt o’rtoq,         18. Mening sakkista oshnam,
To’rtoviga bir qalpoq, Hammasi xam mendan kam.
Ikki oyog’i oldinda Sen o’ngacha sanasang
Ikkisidir ketinda. Meni aytmay qo’ymaysan.   
2 . 1  Xajm    haqida  tasavvurlarni  shakllantirish ,  Endi nav bat  uchburchak
v a ay lana qo'shig'iga
Navbatdagi   darsda     o’quvchilar   hajm     o’lchov   birligi   bilan     tanishadilar.
Buning   uchun   litrning   har   xil   ko’rinishlari:   didon,   banka,   chelak     kabi     idishlar
bo’lishi kerak.
“Idishning     sig’imi”   yoki     litr   tushunchasi     o’quvchilarga     fazoviy
tushunchalarni  uyg’otadi.
Bolalarda     litr     haqida     tushuncha     hosil     qilishda,   o’qituvchi   darsini
suhbatdan  boshlashi kerak.
Masalan.   Kim   sut     yoki     yog’   sotib   olgani   sotuvchi     uni   nima     bilan
o’lchaganini  qancha idishda  solgani haqida  savol berib o’tkazadi.
Ana  shunday litrni ko’rsatish va  litr  yordamida  har xil idishning  sig’imini
o’lchashda ortsa bo’ladi.
C h unki  bolalar savol-javob orqali  litr  haqida tasavvurga  ega  bo’ladilar.
Litrga doir  masalalar yechish mumkin. Sherternada 850 l  sut  bor  edi. Undan  har  birida 30l  dan qilib 7 ta bedonga
sut qo’yildi. She rter nada necha litr sut qoldi?
Yechilishi:
1) 30 * 7 = 210
2) 840-210 = 630                          javob 630 litr.
925-masala.
36   l   uzum   sharbatini     har   biri   3   litrli     shisha     bankalarga   28   litrli     olxo’ri
sharbatini  har biri 2 litrli  shisha  bankalarga  qo’yishdi. Hamma  bankalar nechta
bo’ladi?
Yechilishi:
1) 36:3 = 12
2) 28:2 = 14
3) 12+14 = 26                    javob 26 ta.   (1 usul)
36: 3+28:2=14+12=26             (2 usul)
926-masala.
69 l  sutdan 3 kg  sariyog’ olish mumkin. 92 l  sutdan  qancha  sariyog’ olish
mumkin?
Yechilishi:
1) 69:3 = 23
2) 92:23 = 4
Javob: 4 kg
Litr bilan suyuq narsalar o’lchanadi.
Agar litr sonlar bilan birga   kelganda   albatta   qisqa yozuvda   “l” deb yozib
quyiladi. O’qituvchi  buni  misollar  bilan doska yordamida  yozib tushuntiradi. 
1litr=1000gramm
1litr sut=1   l sut
1 litr suv=1 l suv
684-masala. Bir sigirdan bir  kunda 24 litr,  ikkinchi  sigirdan  3 marta  kam  sut  sog’ib
olindi.  Bu ikki  sigirdan bir kunda qancha  sut  sotib olish mumkin?
Yechilishi:
1) 24:3 = 8
2) 24+8 = 32
Javob: 32 litr.
Bunday masalalardan  bir nechtasini  keltirish mumkin.
Geometrik figuralarning yuzi.
  Boshlang’ich   sinflarda     miqdorlar   tushunchasi     materialni   o’rganish
quyidagicha  sistemalardan iborat.
1.   Geometrik       figuralardan     sanash   obyektlari     sifatida     foydalaniladigan
masalalarni  yechishda  asosan  zarur  atamalar  o’zlashtiriladi.
2.  Miqdorlar   tushunchasi     kattaliklarni     tasavvur   etish     va    figuralar   yuzini
o’lchash haqidagi ko’nikmalarni  shakllantirish, hal etish.
3. Ko’p burchaklarni premetrini va to’g’ri to’rtburchaklarni yuzini topish.
4. Parametrlar bilan berilgan  figuralar elementlarini yasash.
5.Miqdorlar   tushunchasi   figuralarni   katak-katak   qog’ozga,   silliq   qog’ozga
chizg’ich cho’pi  yordamida o’lchamlarini hisobga olmay  elementlar yasash.
6.Figuralarni sinflarga ajrata olish.
7. Figuralarni qismlarga bo’lish.
8. Harfiy figuralardan foydalanib miqdorlar tushunchasi chizmalarni o’qish.
Predmet   yoki     ularning     qismlarini     miqdorlar   tushunchasi     shakllarini
aniqlash  bilan  bog’liq masalalarni  hal  etish.
Masalalarni     bir     qismi     rivojlantiruvchi     funksiyalardan   iborat.
Boshlang’ich     sinflarda     kattaliklar     asosida     figuralar     yasash,   qirqish,     ustiga
qo’yish usuli bilan ularni   taqqoslashga doir   mashqlar   bajariladi.   O’quvchilarda
quyidagi  tartibda figuralar  yuzi  o’rgatiladi.
1. Taqqoslash  qaysi  figuralarni  qaysi  tekislikdan  o’rin olganini  aniqlash
orqali o’quvchilarda  tasavvur hosil  qila  olish.
2. Birlik, kvadrat  haqidagi tasavvurlarni o’rgatish. 3. Har xil  figuralarning  yuzini  sant i metrda  o’lchash orqali topish.
4.   To’g’ri   to’rtburchak   yuzini     kvadrat     santimetr     orqali     topa   olishga
o’rgatish.
5. Kvadrat  de t simetr bilan  to’g’ri  to’rtburchak yuzini  topa olish.
To’g’ri  to’rtburchak  yuzini  kvadrat metr  bilan  topa  olish.
Endi  har  qaysi  bosqichlarni alohida  ko’rib chiqamiz.
To’g’ri  to’rtburchak yuzini  kvadrat  metr bilan  topa  olish.
Endi  har  qaysi  bosqichlarni alohida  ko’rib  chiqamiz.
Figuralarning     umumiy     yuzi     haqidagi     umumiy     tasavvurlarni
shakllantirishdan     oldin   o’quvchilarga     kesmalarni     taqqoslash,   kesma
uzunliklariga   nisbatan “katta”, “kichik”, “uzun”, “qisqa”, munosabatlar   haqidagi
o’quvchilarga  to’plangan  ma‘lumotlarni  umumlashtirish  mumkindir.
Endi nav bat  uchburchak  v a ay lana qo'shig'iga
Uchburchaklar qo'shig’    i       
Uchburchak erur nomim, 
Mahkam uchta tomonim. 
Uch yog'da posbon uchim , 
Ko'p ishga yetar kuchim.
Ba'zan teng tomonliman,
Bazida teng yonliman .
Burchagim o'tmas, o'tkir, 
Goh bittasi to'g'ridir.
Elementim xilma-xil. 
Barchasini yaqin bil. Balandlik, mediana,
Bissektrissam bor yana.
Qo'shsang uchov burchagim, 
Ikki “d” dir o'lchagin. 
Topmoq istasang yuzim, 
Aytay yo'lini o'zim.
Asos va balandligim,
Qiymatini ko'paytirgin.
So’ng yarmini ol uni, 
Yodda saqlagin buni.
Aylana qo 'shig’ i
Aylanajon aylana, 
Men o'zingdan aylanay.
O'rtada tanxo turgan, 
Markazingdan aylanay.
Nuqtalaring terilgan, 
Misoli yoy egilgan. 
Uzunliging doimo,
Ikki “pi er” deyilgan .
Markaziy burchaging bor. 
Turli tuman yoying bor. 
Radiusingni aytgin ,
Chizay seni keng yotar.
Tarang turadi yoying,
Yo'qdir aslo xatoing. Diametr deyilgan. 
Markazdagi vataring.
Doira birla o'sding, 
Yo`q sira kamu - ko'sting.
О ’rganamiz doimo,
Barcha o'quvchi do'sting.
Pifagor t eoremasi
Bobom Pifagor nomin hurmat bilan aytayin , 
Uchburchakning to'g’risini sizlarga tanitayin . 
Qarang do'stlar uchburchakka, to'g'ri hamda basavlat. 
Gipotenuza bitta-yu, katetlarga badavlat.
To'g'ri burchak, o'tkir burchak bezaydi uch yog'ini, 
Ba'zilarday xira emas to'rtburchagi yo'q uni. 
c 2
=a 2
+b 2
                                                                                      c
Uch ajoyib tomonlarning bordir yaxshi tomoni,  b
Buni bilgan o'quvchi ayta olur yodaki.
a
Qo'shilsa gar ikki katet kvadratlari qachon,
Gipotenuza qiymatin kvadrati o'sha son. 
Qiynalsangiz  qilib  doim mushkilingizni oson, 
Uchinchisin topib berar mehribon ikki tomon.
Endi nav bat  sofi zm v a fok usga.
Sofi zm.
Har qanday son o'zining yarmiga teng.
  Isbot : a va b sonlarini olamiz. a=b  bilan bu tenglikning ikkala 
qismini a ga ko'paytiramiz, b 2
 ni ayiramiz. a 2
-b 2
=ab-b 2
 yoki (a+b)(a-b)=b * (a-b) 
a+b=b yoki b+b=b 2b=b   b=b/2
Xato qani?  Javob: Tenglikni har ikki tomonini a-b ga bo'lish mumkin 
emas.
F ok us.
1. O'quvchi o'z yoshini 2 ga ko'paytirsin. Ko'paytmaga 5 ni 
qo'shsin.Yig'indini
yana 5 ga ko'paytirsin va natijani aytsin.
Topish usuli: Natijadagi oxirgi besh raqamini tashlab yuboring. So'ng ikkini
ayirsangiz  o'quvchini yoshi kelib chiqadi.
Masalan : O'quvchi o'n besh yosh bo'lsin.
1)15*2=30          2) 30+5=35   3) 35*5=175
175 dan beshni tashlab, 17 ni hosil qilamiz. 17 dan 2 ni ayrib 15 ni hosil 
qilamiz.
17-2=15
Isbot: (2x+5)*5=40x+25=10x+25=10x+20+5=10x+2+5
       2. Ikki xonali son o'ylang. Uni kvadratga ko'taring. O'ylangan songa bir
xonali   "k"
son qo'shing va natijani kvadratga ko'taring. Kvadratga ko'tarishdan hosil
bo'lgan   sonlar   orasidagi   ayirmani   toping   va   natijani   ayting.   O'ylangan
sonni topish uchun natijani  qo'shilgan "k" sonning ikki baravariga bo'lib,
bo'linmadan "k" ning yarmini ayrish  kerak.
Masalan: O'ylangan son 15, qo'shilgan son 4 bo'lsin.
15 2
=225 15+4=19
19 2
=361 361-225=136
Topish:   136:8=17 17-2=15 2.2. Miqdorlarini o’qitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalardan
foydalanish
Miqdor   tushunchasi   murakkab   tushuncha   bo’lib   ,   oquvchilarning   butun
o’qitish   davrida   shakllantiriladi.   Boshlang’ich   maktabning   vazifasi   shundaki   u
bolalarda   miqdorlarni   organish   ning   indiktiv   tushunarli   usulini   hosil   qilishdir   ,
uning   natijasi   bolalarda   miqdorlar   narsalar   hodisalarning   o’lchash   bilan   bog’liq
bo’lgan hodisalari ekanligi haqida tassavurlar hosil bo’lishi kerak.
Boshlang’ich   maktabda   bolarlarga   uzunlik   ,   sig’im   ,   masa   ,   yuz   ,   vaqt
haqida dastlabki tassavurlar beriladi.
Har bir miqdorni o’rganishninmg o’ziga hos hususiyetlari mavjud bo’lsada,
biroq   narsaning   yoki   hodisalar   hossalarini   o’rganishga   umumiy   yondashish
miqdorlarini   o’rganishning   umumiy   hususiyat   haqida   gapirish   imkonini   beradi   .
Bu usluybiyot asosida amaliy usul yotadi narsalar bilan ishlash asosida aniq hisiy
qabul qilish qobilyatiga tayanib kichik yoshdagi maktab o’quvchilarini miqdorlar
uchun umumiy bo’lgan xossalar bilan tanishtirish mumkun.
Miqdorlarni o’rganish bo’yicha dasturni rejasi taxminan bunday :
1- bosqich   narsaning   ko’plab   xossalari   orasidan   o’rganilayotgan   xossani
aniqlash. Bu bosqichda o’rganilayotgan taqqoslash  usulidan foydalaniladi  har bir
narsa   yakkalab   qo’yilmasdan   ,   balki   boshqa   narsalar   bilan   taqqoslashgan   holda
beriladi   dastlab   taqqoslanayotgan   hossalar   orasidagi   farq   keskin   bo’lishi   lozim   .
Bolalar   belgilar   orasidagi   farqni   tushunib   olganlaridan   so’ng   farq   kamaytirilishi
mumkun.   Masalan,   bunday   taqqoslaymiz:   Kitoblar   solingan   partufel   ogirroqmi
yoki   daftarmi,   dars   uzunroqmi   yoki   tanaffuzmi   sinf   honasi   kop’proq   joyni
egallaydimi yoki sportzalmi ?
2 - bosqich bir jinsli xossalarni taqqoslashni turli ussullar bilan o’tkazish mumkun:
ko’z bilan ko’rib, hissiy yo’l bilan, ustiga qoyish bilan turli o'lchovlar yordamida.
O'lchovlar yordamida taqqoslash miqdorini beradi .
3 - bosqich atamani kiritish va miqdorning o’lchov birligi bilan tanishtirish
4 - bosqich o’lchov asbobi bilan va unda foydalanish qoidalari bilan tanishtirish .
Uchinchi sinfda ham uzunlik o’lchovlari 2 - sinfdagiga oxshash kiritiladi
o’quvchilarga ma’lum o’lchov birliklarini , ularning munosabatini takrorlash va
yangi o’lchov birligini kiritish zarur bo’lgan halatni yaratish zarur Amaliy
masalani yechayotib, masalan, sinfning enini va bo’yini o’lchayotib, bunday savol
qo’yamiz:   ”sinfning   boyini   santimetr,   distimetr   yordamida   o’lchash   mumkunmi?
kopchilik   o’quvchilar:   “yo’q   mumkun   emas   deb   qatiy   javob   berishadi.   Lekin
bunday javob beradigan bolalar ham topiladi “ mumkun lekin qulay emas, chunki
o’lchovlarimiz   kichkina“.   Oqtuvchi   yangi   o’lchov   birligi   -   metrni   kiritadi.   Metr
modeli   mehnat   darsida   turli   rangli   11   santimetrli   tasmalardan   yelimlab yopishtiriladi (1-santimetr yelimlashga ketadi). Metr modelini 80-90 sm li yog’och
taxtachalardan   ochilgan   serkul   serkul   shaklida   yasash   mumkun.   Bunday   serkul
bilan karidorning (sinfning) bo’yini o’lchash, maydonchada 60 - m li va 100-m li
yugurish yo’laklarini belgilash qulaydir.
Ma’lumki,   o‘tilgan   mavzuning   qiziqarli   va   o‘quvchilar   ongida
mustahkam joy olishida didaktik o‘yinlarning roli juda muhimdir. Chunki, turli
didaktik   o‘yinlardan   foydalanilgan   darsni   o‘quvchilar   oson   va   qiziqish   bilan
qabul qiladilar.
Didaktik   o‘yinlar   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   qobiliyatlarini
o‘stirish   bilan   birga   dangasa   o‘quvchilarning   eng   yaxshi   ko‘rgan   “ko‘chirib
olish”ga yo‘l qo‘ymaydi. Quyida shunday o‘yinlardan misollar keltirilgan.
“Ziyrak   bo‘l”   o‘yini.   Bunda   bolalarning   hammasida   raqamli
kartochkalar   bo‘ladi.Og'yinning   mazmuni:   doskaga   son   yoziladi,   o‘quvchilar
esa   ko‘rsatilgan   sonni   chizgg'ichda   shu   songacha   kog'rsatadilar.   Masalan:
doskaga 9 soni yozilgan va 6 soni yozilgan kartochka ko‘rsatiladi.
“Klaster”   metodi.   Bu   metoddan   o‘quvchilarni   guruhlarga   bo‘lib   dars
o‘tganda yaxshi foyda beradi. Masalan, 1- guruhga uzunlik o‘lchov birliklari,
2- guruhga   og ‘ irlik   o ‘ lchov   birliklari , 3- guruhga   vaqt   o ‘ lchov   birliklari
haqidagi   savollar   tushirilgan   varaqalar   tarqatiladi . “ Baliq   skeleti ”   metodi .   Bu   usuldan   foydalanish   o ‘ tgan   mavzuni ,   yangi
mavzuni   mustahkamlashda   to ‘ g ‘ ri   keladi .   Oq   qog‘ozga   baliqning   skeleti   (boshi,
qovurg‘alari,   dumi)   chiziladi.   Qovurg‘alar   4   ta   bog'lishi   maqsadga   muvofiqdir.
Baliqning yuqori suyagiga muammo ya’ni savollar ifodalanadi. Pastki qismida esa
muammoni   hal   qiluvchi   javoblar   yoziladi.   Bunda   ham   shakllar   guruhlarga
tarqatiladi. O‘quvchilar esa savollarga javob topadilar.
Bu   usullardan   foydalanishning   ahamiyati   shundaki ,  o ‘ qituvchi   ham   vaqtdan
yutadi ,  darsga   e ’ tiborsiz   o ‘ quvchilar   ham   darsga   jalb   etiladi .
Dars   jarayonida   o‘quvchilarni   mantiqiy   fikrlashga   o‘rgatish   matematika
fanining   yetakchi   vazifalaridan   biridir.  Bu   vazifani   amalga   oshirishdamatematika
faniga   doir   turli   xildagi   qiziqarli   topshiriqlar,   boshqotirmalar   va   krossvordlar
muhim vosita bo‘la oladi.
Ana   shunday   dars   jarayonlarida   o‘quvchini   fanga   qiziqtirish   o‘qituvchidan
katta mahoratni talab etadi. Boshlangg'ich sinfda ko‘pchilik bolalar biroz erinchoq
bo‘ladi.   Ular   ayniqsa,   matematika   fanini   biroz   xushlamaydi.   Shuning   uchun
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   odatdagi   amallardan   iborat   misol   va   masalalar
bilan “zeriktirmaslik” uchun darslarda qo‘shimcha ravishda qiziqarli masalalardan
foydalanib, ularni mantiqiy fikrlashga ham o‘rgatish mumkin. Bu bolalarda
“matematikani yomon ko‘raman”, degan fikr paydo bo‘lishiga yo‘l qo‘ymaydigan
bir   usuldir.   Masalan,   darslarda   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini   oshirishda quyidagi savollardan foydalanish mumkin:
1. Yog‘ochni   12   bo‘lakka   bo‘lish   uchun   uni   necha   marta   arralash   kerak?
(11marta).
2. 1 dan 100 gacha bo‘lgan qatorda nechta 9 bor?
(9, 19, 29, 39, 49, 59, 69, 79, 89 ,99).
3. 1 kg tosh og‘irmi yoki 1 kg paxtami? ( Ikkalasi ham teng).
3- sinfda   esa ,  sekund   va   asr   tushunchalari   o ‘ tilishi   bilan   bolalarda   vaqt   haqidagi
tushunchalarni   yanada   aniqlashtirishga   erishiladi .  Vaqt   birliklari   haqida   tasavvurni
shakllantirish   uchun   turli   mashg ‘ ulotlar   o ‘ tkazish   yaxshi   samara   berishi   mumkin ,
masalan :   o ‘ qituvchi   o ‘ zi   qarsak   chalgandan   so ‘ ng   bir   minut   o ‘ tgach ,   bolalar   ham
qarsak   chalishini   tushuntiradi .   Kalendar   bilan   ishlash   ham   yaxshi   natija   beradi .
Darslikda   keltirilgan   mashqlarni   bajarish   davomida   bolalar   yil   davomida   qancha
oy ,  haftada   qancha   kun   borligini   va   ularning   davomiyligini   bilib   oladilar .
3- sinfda   vaqt   birliklari   bilan   bog‘liq   mashqlarni   bajarish   jarayonida
«ulush»   mavzusiga   oid   materiallar   bolalar   ongida   mustahkamlashga   erishiladi.
Soatga   qarab   vaqtni   belgilash   ko‘nikmasini   shakllantirish   muhim   vazifa
hisoblanadi.   Soat   modelidan   foydalanib,   o‘qituvchi   har   kuni   bu   ishga   birgina
minut vaqt ajratishi mumkin.
Vaqt birliklari haqida tasavvurni shakllantirishda unumdorlik, umumiy ish
hajmi   va   vaqt,   tezlik   va   vaqt   masofa   va   vaqt   kabi   miqdorlar   o‘rtasidagi
mutonasiblikka oid masalalar katta ahamiyatga egadir.
Ushbu   mavzularni   og'rgangach,   o'quvchilar   tezlik,   vaqt,   masofa   va   ular
orasidagi   bogg'lanishni,   harakatga   doir   masala   turlarini   og'rtacha   tezlikni
hisoblash qoidasini bilishlari lozim. Ular harakatga doir soda masalalar yecha
olish,   bir   tomonga   yog'nalgan,   qarama-qarshi   yog'nalgan   va   uchrashma
harakatga doir masalalar yecha olish konikmasiga ega bog'lishlari kerak.
Miqdor   haqidagi   tassavurlarni   rivojlantirishda   hajm   va   massa   bilan
tavsiflanadigan   xossalari   bilan   tanishtirish   yordamida   beradi.   “Idishlarning
sig’imi”   va   “litr”   tushunchalarining   kiritilishi   narsalarninmg   xossalari   haqida
fazoviy tassavurlarning rivojlanishiga yordam beradi.
“Litr” darsiga tayyorgarlik davrida bolalarda narsalalarning hajmiy xossalari
haqida tassavurlarning shakllanishiga yordam beradigan mashqlarni kiritish lozim.
0 - qaysi shar (kub) katta.
1 - bolalar qumli maydonchada o’ynashmoqda.
Qoliplardan   figuralar   yasashmoqda   (qoliplarni   ko’rsatadi).   Qaysi   qoliplarga   ko’p
qum sig’adi? XULOSA
Xulosa   qilib   aytar   ekanmiz   bugungi   kunda   boshlang’ch   sinf   matematika
darslarida har bir kichik matematik elimentni o’rgatishda ham o’qituvchi tomonidan
katta e’tibor talab qilinmoqda va bunda amal qilish lozim. Shunga ko’ra matematika
darslari boshqa fanlarga nisbatan o’zining aniqligi va murakkabligi bilan o’quvchilar
qiziqishini   va   diqqatini   tez   jalb   qilib,   fikrlash   doirasini   charxlaydi.   Matematik
malumotlari   faqatgina   dars   davomida   emas,   balki   boshlang’ch   sinf   matematika
darslarida   o’quvchilar   matematik   malumotlarga   ega   bo’lmay   turib   murakkab
masalalarni   yecha   olmaydilar.   O’quvchilar   sonlarni   sanay   olmasdan,   ularni   aniq
bilmasdan turib, sonlar ustida oddiy amallarni ham yecha olmaydilar.
Sonlardan   tashqari   o’quvchilar   barcha   matematik   bilimlar   va   turli   matematik
o’lchov birliklari ‘geometrik shakillar vaqt birliklari umumiy matimatik tushunchalar
haqida   ham   ma’lumotlarga   ega   bo’lishlari   lozim.   Shularni   barchasini   bolaga
boshlang’ch   talimdan   bilimlarni   puxta   anglatmoq   lozim.   Yuqorida   aytilgan
matematik   tushunchalar   barchasi   kundalik   turmushimizda   qo’laniladi   va   bu   fan
hayotda   juda   ko’p   narsalar   bilan   bog”liqligini   ko’rsatadi.   Masalan:   har   bir   bola
o’zining   bir   kunlik   ish   tartibini   vaqt   asosida   rejalashtirsa   har   bir   ishi   unumli   kuni
samarali   bo’ladi.   Buning   uchun   esa   u   vaqt   birligi   haqida   malumotga   ega   bo’lishi
lozim.   Birgina   vaqt   birligi   emas,   o’lchov,miqdor   hajm   birliklari   haqida   ham
mukammal   bilimga   ega   bo’lishlari   lozim.   Shularning   hammasi   ham   kundalik
hayotimizda   ko’p   qo’lanilladi.   Yerni   uzunligini,   yo’lni   uzoqligini,   osmonning
kengligini,   tog’ning   balandligini,   har   xil   jismlarning   og’irligini   va   yengilligini,
vaqtning   chegaralanganligini   va   boshqa   shunga   o’xshash   harakatlarni   har   bir   bola
bilishi   kerak   va   o’rganmog’i   zarur.   Boshlang’ch   sinf   matematika   darslarida   uzunlik
o’lchov birliklari haqida umumiy malumotlar beriladi va o’rgatiladi. Har bir uzunlik
birligining   o’z   o’rni   va   o’z   nomi   bor.   Bolalar   har   bir   uzunlik   birliklari   haqida
malumotlarga   to’liq   ega   bo’lgandan   so’ngina   ularni   hayot   davomida   amalda   qo’lay
boshlaydilar.
Boshlang’ich sinflarda miqdorlarni o’rganish bo’yicha olib borilgan 
izlanishlar natijasida quyidagi umumiy xulosalarga keldik:
Boshlang’ich   sinflarda   miqdorlar,   ayniqsa,   sig’im   va   hajmni   o’rganish
jarayonida ayrim qiyinchiliklar bo’lishi mumkin. Chunki, bu mavzuga darslikda kam
e’tibor   berilgan,   mashqlar   juda   kam.   Mavzuni   mukammalroq   o’rganishga
mo’ljallangan   ilmiy-uslubiy   ta’limot   yetarli   emas.   Boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari
uchun,   o’quvchilar   uchun,   sig’im   va   hajm   mavzusini   o’rganish   bo’yicha   qiziqishni
orttirishga   mo’ljallangan,   barcha   uzluksiz   ta’lim   talablariga   javob   bera   oladigan,
tenglash imkonini beradigan metodika ishlab chiqilmaganligi sababli, biz ushbu kurs
ishimiz orqali biroz ijobiy harakatlar qilishga erishdik, deb o’ylaymiz. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
1. Mirziyoyev   Sh.M.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik- har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”.T.:
O’zbekiston 2017.
2. Mirziyoyev   Sh.M   “   Harakatlar   strategiyasi   2017-2021   y”   T.:   Ma’naviyat,
2017
3. Mirziyoyev Sh.M “  Buyuk kelajagimizni  mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz.T.:O’zbekiston, 2017
4. Sh.M.Mirziyoevning   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta'minlash   -
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. 2020 yil
5. “Ilk qadam” maktabgacha ta’lim muassasining davlat o’quv dasturi.T.: 2018
6. Qodirova   F.R,   Qodirova   R.M.   Maktabgacha   ta’lim   konsepsiyasi.T,   Fan   va
texnologiya  2011
7. O’zbekiston   Respublikasi   davlat     maktabgacha   ta’lim   muassasasi
to’g’risidagi Nizom. T: 2017
8.   Hasanboyeva   O,Tadjiyeva   M,   Toshpulatova   Sh   va   boshq.   Maktabgacha
ta’lim pedagogikasi. T.: Ilm-ziyo, 2012
9.   Qodirova.F,   Toshpulatova   Sh,   A’zamova   M.   Maktabgacha   pedagogika.
O’quv qo’llanmaT.: Ma’naviyat, 2013
10.   Qodirova   F.R,   Tashpulatova   Sh.K.   Bolalar   bog’chasida   metodik
ishlar.Darslik T.: Voris, 2012
11.  D.R.Babayeva. Bolalar nutqini o’stirish . T.2018
12.   Qodirova.F.R,   Toshpo’latova   Sh.Q,   Kayumova   N.M,   A’zamova   M.N
Maktabgcha pedagogika. Darslik “Adabiyot uchqunlari ” nashriyoti 2018
13.   Qodirova.F.R,   Toshpo’latova   Sh.Q,   Kayumova   N.M,   A’zamova   M.N
Maktabgcha pedagogika. Darslik “Tafakkur” nashriyoti 2019
Elektron ta’lim resurslari:
www.pedagog.uz
www.ziyonet.uz
www.edu.uz
www.kasu.uz

4-sinf sinf matematik darslarida asosiy miqdorlarni o'rgatishning interfaol usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский