Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 1.7MB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

4-sinfda mustaqil ishlarni tashkil etish metodlari

Sotib olish
4-sinfda mustaqil ishlarni tashkil etish metodlari.
Reja:
Kirish
1-Bob. Asosiy qism “Mustaqil ishlarini tashkil etishning pedagogik asoslari”
1.1 Boshlang'ich sinf matematika darslarida mustaqil ishlarini tashkil etishning 
pedagogik asoslari
1.2.Boshlang’ich sinflarda o’quvchilarning mustaqil ishlashga o’rgatishda 
innovatsion texnologiyalar
2-Bob   Boshlang’ich sinflarda   o’qitishning interfaol  uslubiyotlari 
2.1 O’qitishning interfaol  uslubiyotlari
2.2 3.4-sinfda o`quvchilarning matematikadan mustaqil ishlarini tashkil qilish 
metodikasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Mundarija:
Kirish………………………………………………………………………….… 3
1-Bob.Asosiy qism “Mustaqil ishlarini tashkil etishning pedagogik 
asoslari”……………………………………………………………………….… 6
1.1 Boshlang'ich sinf matematika darslarida mustaqil ishlarini tashkil 
etishning pedagogik asoslari………………………………………………….… 6
1.2.Boshlang’ich sinflarda o’quvchilarning mustaqil ishlashga o’rgatishda 
innovatsion texnologiyalar……………………………………………………… 11
2-Bob.  Boshlang’ich sinflarda   o’qitishning interfaol  uslubiyotlari ………....15
2.1 O’qitishning interfaol  uslubiyotlari……………………………………...…17
2.2  4-sinfda o`quvchilarning matematikadan mustaqil ishlarini tashkil qilish 
metodikasi……………………………………………………………………..…18
Xulosa………………………………………………………………………….…21
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………22
2 Kirish
O‘zbekiston   Respublikasi   ta'lim   tizimini   xalqaro   ta'lim   standartlari   darajasigacha
takomillashtirish; ta'lim sohasida davlat hokimiyati va davlat boshqaruvi organlari
hamda   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   vakolatlarini   belgilash   va   ular
o‘rtasidagi   munosabatlarni   tartibga   solish;   ta'lim   sohasida   yuridik   va   jismoniy
shaxslarning   huquqlari,   majburiyatlari   va   javobgarligini   hamda   ularning   o‘zaro
munosabatlarini huquqiy jihatdan tartibga solish. Ta'lim O‘zbekiston Respublikasi
ijtimoiy taraqqiyoti sohasida ustuvor deb tan olinadi.
Ta'lim sohasida davlat siyosatining asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
ta'lim va tarbiyaning uyg‘unlikda olib borilishi;
ta'lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xususiyatga ega ekanligi;
ta'limning uzluksizligi, uzviyligi va izchilligi;
12 yillik (6 yoshdan 7 yoshgacha bolalarni bir yil davomida umumiy o‘rta ta'limga
tayyorlash   hamda   o‘n   bir   yillik   umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus)   ta'limning
majburiyligi;
ta'lim tizimining dunyoviy xususiyatga ega ekanligi;
davlat ta'lim standartlari va davlat ta'lim talablari doirasida ta'lim olishning hamma
uchun ochiqligi;
ta'lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv;
bilimli bo‘lishni va iste'dodni rag‘batlantirish;
insonning butun hayoti davomida ta'lim olishi;
jamiyatda pedagog xodimlar ijtimoiy himoyasining kafolatlanganligi;
3 ta'lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uyg‘unlashtirish.
Davlat jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e'tiqodi, shaxsi, ijtimoiy
mavqeidan qat'iy nazar, har kimga ta'lim olishda teng huquqlarni kafolatlaydi.
Davlat ta'lim olish huquqini quyidagilar orqali ta'minlaydi:
ta'lim tashkilotlarini rivojlantirish;
ta'lim   tashkilotlarida   innovatsion   faoliyatni   va   ta'lim   dasturlarini   innovatsion
texnologiyalar yordamida amalga oshirishni qo‘llab-quvvatlash;
yetakchi   klassik   oliy   ta'lim   muassasalari   maqomini   belgilash   va   ularni   qo‘llab-
quvvatlash;
ishlab   chiqarishdan   ajralgan   (kunduzgi)   va   ajralmagan   holda   (sirtqi,   kechki,
masofaviy, dual) ta'lim olishni tashkil etish;
kadrlar tayyorlash va ta'limga oid davlat dasturlari asosida o‘qitish;
umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta'limni bepul olish;
oilada yoki o‘zi mustaqil ravishda bilim olgan, shuningdek, majburiy umumiy o‘rta
ta'limni   to‘liq   olmagan   fuqarolarga   akkreditatsiyadan   o‘tgan   davlat   ta'lim
muassasalarida eksternat tartibida attestatsiyadan o‘tish huquqini berish;
ta'lim   muassasalarida   kadrlar   tayyorlash   bo‘yicha   davlat   buyurtmalarini   mehnat
bozorining talablariga muvofiq shakllantirish.
Xorijiy   mamlakatlarning   fuqarolari   O‘zbekiston   Respublikasida   xalqaro
shartnomalarga va qonun hujjatlariga muvofiq ta'lim olish huquqiga ega.
O‘zbekiston   Respublikasida   doimiy   yashab   turgan   fuqaroligi   bo‘lmagan   shaxslar
ta'lim olishda O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari bilan teng huquqlarga ega.
4 Ta`lim   islohoti   millatni,   xalqni   demokratik   o`zgarishlar,   yangi   jamiyat
barpo     etish   yo`lidan   dadil   yetaklovchi,   barchamizni   harakatlantiruvchi   ichki
kuchga, tabiiy ehtiyojga  aylandi.  O`zbekiston  respublikasi  demokratik,  huquqiy
va    fuqarolik     jamiyatni     qurish     yo`lidan     bormoqda.     Respublikamizda     amalga
oshirilayotgan    islohotlarning    bosh   maqsadi     va  harakatga  keltiruvchi  kuchi   har
tomonlama   rivojlangan   barkamol     insondir.   Axborotlar     jadallik     bilan
integratsiyalashib     borayotgan     hozirgi     davrda     zamonaviy   ta`limning   asosiy
vazifalaridan   biri   atrof-olam,   voqea-hodisalarni   ta`lim   jarayoni   orqali   mustaqil
tahlil   qila   oladigan   shaxsni   kamol   topdirishda   namoyon   bo`ladi.   Bu   maqsadga,
albatta,o`quvchilarning     ta`lim     jarayonidagi     faolligini     oshirib     borish     orqali
erishish mumkin.  
              Darhaqiqat,   yoshlarni   har   tamonlama:   ham   aqlan,   ham   jismonan   barkamol,
axloqan 
yetuk,     ma`naviy     pok     qilib     tarbiyalash     shu     kunning     muhim     dolzarb
muommalaridan 
biriga   aylanib   qoldiki,   bu  davr   va  bugungi   turmushimizning   taqozosidir.                    
                  Ulkan     iqtisodiy     o`zgarishlar     ro`y     berayotgan     hozirgi     davrda
matematikaning 
ahamiyati   yanada   oshdi.   Shuning   uchun   ham   matematik   ta`lim   katta   ijtimoiy
ahamiyatga 
ega.  Respublikamiz  hukumati  yoshlarga  ta`lim  va  tarbiya  berish  tizimini 
takomillashtirish,   ta`lim   va   tarbiyani   turmushning   oshib   borayotgan   talablari
darajasiga 
yetkazish     vazifasini     qo`ydi.   Hozirgi  paytda  maktablarda  boshlang‘ich    sinflarda
matematika   o‘qitishning   asosiy   vazifalaridan   biri   o‘quvchilarni   har   tomonlama
etuk   insonlar   qilib     tarbiyalash   hisoblanadi.   Bunda   ularda   matematika   bo‘yicha
bilimlar   berish   bilan   birga   ularga   o‘rganilayotgan   bilimlarni   asosli   va   puxta
bo‘lishini  ta’minlash,   ularni   qo‘llay  olish  ko‘nikma  va malakalarini   shakllantirish
muhim ahamiyatga ega.
5 1-Bob .Asosiy qism “Mustaqil ishlarini tashkil etishning pedagogik asoslari”
1.1.Boshlang'ich sinf matematika darslarida mustaqil ishlarini tashkil etishning
pedagogik asoslari
Bilim olish jarayoni bilan bog’liq ta'lim sifatini belgilovchi holatlar: darsni yuqori
ilmiy-pedagogik   darajada   tashkil   etilishi,   muammoli   mashg’ulotlar   o’tkazish,
darslarni   savol-javob   tarzida   qiziqarli   tashkil   qilish,   ilg’or   pedagogik
texnologiyalardan   va   multimedia   qo’llanmalardan   foydalanish,   tinglovchilarni
mustaqil   fikrlashga   undaydigan,   o’ylantiradigan   muammolarni   ular   oldiga   qo’yish,
talabchanlik,   tinglovchilar   bilan   individual   ishlash,   ijodkorlikka   yo’naltirish,   erkin
muloqotga   kirishishga,   ilmiy   izlanishga   jalb   qilish   va   boshqa   tadbirlar   ta'lim
ustuvorligini   ta'minlaydi.   Ta'lim   samaradorligini   orttirishda   fanlar   bo’yicha   ta'lim
texnologiyasini ishlab chiqishning kontseptsiyasi aniq belgilanish va unga amal qilishi
ijobiy   natija   beradi.   Fanni   o’qitishning   maqsadi   va   ta'lim   berish   texnologiyasini
loyihalashtirishdagi asosiy kontseptual yondashuvlar quyidagilardan iborat.
Fanning   vazifalari.   Matematika   ta'limi   sohasi   bo'yicha   davlat   ta'lim   standarti   va
o'quv   dasturining   mazmuni   va   talablari,   shuningdek,   maktab   darsliklari   mazmuni   va
metodik   qurilish   bilan   tanishtirish.   Matematika   o'quv   materiali,   bolalar   kitoblarini,
o'qish va yozishga o'rgatish uchun kerakli bo'lgan qo'shimcha materiallarni, mavzu va
materialni   tanlash   va   ulardan   foydalanishga   o'rgatish.   O'quvchilarni   turli   misol   va
masalalar   yechishga,   ularni   tahlil   qilish   kabi   mashg'ulotlarga   tayyorlash   va   uni
o'tkazishish,   ko’rgazma   va   texnik   vositalardan   foydalanib,   o’quvchilarning   bilish
faoliyatini va mustaqilligini ta'minlashga o’rgatish.
Shaxsga   yo’naltirilgan   ta'lim.   O’z   mohiyatiga   ko’ra   ta'lim   jarayonining   barcha
ishtirokchilarini   to’laqonli   rivojlanishlarini   ko’zda   tutadi.   Bu   esa   ta'limni
loyihalashtirilayotganda, albatta, ma'lum bir ta'lim oluvchining shaxsini emas, avvalo,
kelgusidagi   mutaxassislik   faoliyati   bilan   bog’liq   o’qish   maqsadlaridan   kelib   chiqqan
holda   yondoshishga   e'tibor   qaratishni   amalga   oshiradi.   Har   bir   o'qituvchining   shaxs
sifatida   kasbiy   takomillashuvini   ta'minlaydi.   Ta'limning   markaziga   bilim   oluvchi
qo’yiladi.
Tizimli   yondoshuv.   Ta'lim   texnologiyasi   tizimning   barcha   belgilarini   o’zida
6 mujassam etmog’i lozim: jarayonning mantiqiyligi, uning barcha bo’g’inlarini o’zaro
bog’langanligi, yaxlitligi bilim olish va kasb egallashning mukammal bo’lishiga hissa
qo’shadi.
Faoliyatga   yo’naltirilgan   yondoshuv.   Shaxsning   jarayonli   sifatlarini
shakllantirishga,   faoliyatini   jadallashtirish   va   intensivlashtirish,   o’quv   jarayonida
barcha qobiliyat va imkoniyatlarni, tashabbuskorlikni ochishga yo’naltirilgan ta'limni
ifodalaydi.   Egallangan   bilimlarning   ko’nikma   va   malakaga   aylanishi,   amaliyotda
tatbiq etilishiga sharoit yaratadi.
Muammli   ta'lim:   Ta'lim   mazmunini   muammoli   tarzda   taqdim   qilish   orqali   ta'lim
oluvchi   faoliyatini   aktivlashtirish   usullaridan   biri.   Bunda   ilmiy   bilimni   ob'ektiv
qarama-qarshiligi va uni hal etish usullarini, dialektik mushohadani shakllantirish va
rivojlantirishni,   amaliy   faoliyatga   ularni   ijodiy   tarzda   qo’llashni   ta'minlaydi.
Muammoli   savol,   vazifa,   topshiriq   va   vaziyatlar   yaratish   va   ularga   echim   topish
jarayonida ongli, ijodiy, mustaqil fikrlashga o’rgatiladi.
Axborotni   taqdim   qilishning  zamonaviy   vositalari   va   usullarini   qo’llash   -   hozirgi
axborot   kommunikatsiya   texnologiya   vasitalari   kuchli   rivojlangan   sharoitda   ulardan
to’g’ri va samarali foydalanish, axborotlarni tanlash, saralash, saqlash, qayta ifodalash
ko’nikmalari   hosil   qilinadi.   Bu   jarayonda   kompyuter   savodxonligi   alohida   ahamiyat
kasb etadi.
O’qitish vositalari: o’qitishning an'anaviy vositalari (darslik,  ko’rgazmali qurollar
va   boshqalar)   bilan   bir   qatorda   -   kompyuter   va   axborot   texnologiya   vositalari   keng
ko’lamda tatbiq etiladi.
Mamlakatimizda   fan   va   ta’lim   tizimida   ulkan   o’zgarishlar   yuz   berdi.   Ma’naviy
barkamol, mustaqil fikrlay oladigan, har qanday hayotiy vaziyatga o’z nuqtai -nazari
bilan yondashadigan shaxsni shaklantirish zaruriyati paydo bo’ldi.
Inson borliqning bir bo’lagi sifatida undagi har bir voqelikka o’ziga xos mulohaza
bilan   yondoshmog’i,   ko’rgan   eshitgan   voqealarni   ziyraklik   bilan   mulohaza   qilsha,
o’qish qobiliyatiga ega bo’lsa, ijobiy fikrlashga uning ishi yaxshi samara beradi.
Boshlang’ich   matematika   darslarida   mustaqil   ta’lim   asosida   o’qitish,   ta’lim
tizimining   asosiy   tamoyillaridan   biri   hisoblanadi.   Mustaqil   ta’lim   o’quvchilarning
7 matematika   bilish   sohasidagi   bilimlarini   oshirishga,   ularni   mustaqil   va   ijodiy
fikrlashga o’rgatadi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   darsda   va   darsdan   tashqari   mustaqil   ish   qilish
uchun   vazifalar   beriladi.   Bu   esa   o’z   navbatida   matematika   o’qitish   ta’limida   o’quv
tarbiya jarayonining muhim shakli sifatida katta ahamiyat kasb etadi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   matematika   fani   bo’yicha   bil iml ar ini
kengaytirish va chuqurlashtirish, hayotga ongli munosabatni shakllantirish ta’limning
tarbiyaviy ta’moyilini kuchaytirish, qiziqishini oshirish, mustaqil va ijodiy fikrlashga
o’rgatish, aynan mustaqil ta’lim asosida amalga oshiriladi. Bunday ishlar o’z shakli va
mazmuniga   ko’ra   xilma-   xil   bo’lib   bevosita   asosiy   darslarning   davomi
hisoblanadi.Shu   bilan   birgalikda   mustaqil   ta’limda   amalga   oshirish   qiyin   bo’lgan
vazifalarni   hal   qilishga   keng   yo’l   ochildi.   Mustaqil   ta’lim   negizini   mustaqil   ishlar
tashkil   qiladi.   Matematika   darslarida   mustaqil   ta’limning   turli   xil   usullaridan   ya’ni
ta’lim texnologiyalaridan foydalanish foydadan xoli bo’lmaydi.
O’quvchilarda   mustaqil   ishlash   avvalo,   mustaqil   ishlarga   tayyorlash,   o’qituvchi
tomonidan   materiallning   muammoli   tarzda   bayon   etilishi   kabi   yo’llar   bilan   hosil
qilinadi.   Bunda   quyidagi   topshiriqlarni   muntazam   ravishda   berib   borgan   ma’qul:
materialni   darslik   asosida   o’rganish,   namunaviy   mustaqil   misollar,   yangi   turdagi
topshiriqlar,   o’zlashtirilgan   usullarini   amalda   qo’llashga   oid   vazifalarni   bajarish,
ijodiy ishlarni bajarish kabi.
E.   Zakinovning   "Ta’lim   jarayonida   mustaqil   ishlar"   maqolasida   mustaqil   ishlar
haqida to’liq fikr yuritib, undan dars jarayonida foydalanish usullari yoritib berilgan.
O’quvchilarda mustaqil ishlash, eng avvalo, o’quvchilarni mustaqil ishga tayyorlash,
o’qituvchi   tomonidan   materialning   muammoli   tarzda   bayon   etishi   kabi   yo’llar   bilan
hosil qilinadi.
Buyumlar   ko’rinishidagi   tarqatma   materiallar   asosida   mustaqil   ishlar.   Bunday
tarqatma   materiallar   o’quvchilar   fikrlash   qobilyatini   yoki   ularda   sinchkovlik,
kuzatuvchanlikni   rivojlantirish   maqsadida   tarqatiladi   va   quyidagi   savollar   bilan
murojaat qilish mumkin:
Buning nomi nima?
8 Uning soni qancha?
Tarqatma   materiallar   kartochkalarida   o’tilgan   mavzularni   takrorlash,
mustaxkamlash,   olingan   bilimlarni   tizimlashtirish   maqsadida   ishlatiladi.
Kartochkalarni   tarqatishdan   avval   o’quvchilar   o’qituvchi   bilan   birgalikda   darslikda
berilgan mavzularni bajarib, matnni shartini tushunish, bajarish tartibini va qo’llashni
o’rganadilar.
Didaktik   materiallar   mustaqil   ishlarni   uyushtirishda   va   shunday   mustaqil   ishlar
vositasida o’quvchilarga mustaqil fikr yuritish, izlanish, analiz va sintez qilish, to’g’ri
xulosalar chiqarish malakalarini shakllantirishga yordam beradi. shu bilan bir qatorda
didaktik   o’yinlarni   dars   jarayonida   qo’llash   haqida   fikr   yuritiladi.   Mashg’ulotlardan
namunalar beriladi, bu essa o’qituvchiga ko’mak bo’ladi.
M.   Raemovning   "O’quvchilarning   mustaqil   bilish   faoliyatini   tashkil   etish"
maqolasida   o’quvchilarning   bilim   saviyasi,   ularning   bilish   faoliyatining   hajmi   va
muntazamligiga   bevosita   bog’liqligini   uqtiradi.   Shuning   uchun   mustaqil   faoliyatni
bilimlar olishning vositasi va uning natijashi sifatida qarash mumkin J. Tolipovaning
"Mustaqil ta’limni tashkil etish" maqolasida shundayl fikrlar bayon etilgan. Mustaqil
ta’lim   belgilangan   o’quv   topshiriqlarni   mustaqil   va   ijodiy   bajarishga   mo’ljallangan
o’quv faoliyatdir. Mustaqil ta’lim negizini mustaqil ishlar tashkil etadi.
Mustaqil   ish   o’quvchilarni   o’zaro   fikr   olishuvida   bog’lanishli   nutqda,   tanqidiy
fikrlashda   asosiy   omil   bo’lib   xizmat   qiladi.   Mustaqil   ishlar   o’quvchilar   amaliy
faolligini oshirishda yagona yo’ldir.
R.   Safarova,   U   Musaev,   P.   Musaev,   M.   Salaevalarning   "Umumiy   o’rta   ta’lim
mazmunini   prognostika   qilishning   nazariy-   amaliy   asoslari"   monografiyasida   biz
mustaqil   ishlash   deganda,   o’quvchining   yolg’iz   nazoratsiz   faoliyatini
tushunmasligimiz   kerak.   Balki   o’z-   o’zining   bilimini   oshirishni   anglamoq   lozim.
O’quvchi o’zini  qiziqtiradigan,  kuchi  etadigan  topshiriqlarni  aynan  o’zi tanlay  olishi
talab etiladi. Bunda o’quvchining xohisi va bilim sifatini hisobga olish muhimdir deb
ta’kidlanadi.
O’quvchilarning   mustaqil   faoliyatini   -   bu   misol   va   masalalar   yuzasidan   yangi
bilim   va   ko’nikma   hosil   qilish   nutqiy   imkoniyatlarni   kengaytirish   natijasida   shaxsiy
9 mulohazalarni bayon qila olish malakasini hosil qilishdir.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   mustaqil   fikrlashga   o’rgatishda   mustaqil   ishlar
muhim vosita bo’lib xizmat qiladi.  Ular quyidagi xususiyatlariga ko’ra harakterlanadi:
- mustaqil   ishlarda   bajarish   so’ralgan   shartlar   o’quvchilardan   izlanuvchanlik
talab qilinishi;
- o’quvchilarni   mustaqil   holda   hukm,   xulosa   va   umumlashmalar   chiqarishga
yo’naltirilishi;
- mustaqil   ishlarni   bajarish   jarayonida   o’quvchilarda   yangi   bilimlarni
egallashga ehtiyoj tug’ilishi.
Boshlang’ich   sinflarning   matematika   darslarida   qo’llaniladigan   mustaqil   ishlarni
guruhlarga   ajratgan   edik.   Quyida   mazkur   guruhlarning   ayrim   turlari   ustida   to’xtalib
o’tamiz.
Mustaqil   ta’lim   darsida   namunali   dasturda   ko’rsatilgan   mavzulardan   chiqmagan
holda dasturda tasdiqlangan mavzular olinadi. Darsda boshlang’ich sinf o’quvchilarini
mustaqil   fikr   yuritishga,   og’zaki   va   yozma,   hisoblashga   darsliklardan   foydalanishga,
ijodiy   faollikni   o’stirishga   katta   ahamiyat   beriladi.   O’quvchilarni   hamkorlikda
o’qitishda,   o’qish  davomida  o’zlashtirishni  yaxshi  ko’tarishga  erishish   lozim,   hamda
ulardagi   bilimning   o’shisi,   ya’ni   abstrakt   tafakkur   rivojlantirishga   imkoniyat
yaratiladi.
Mustaqil ishlarning har bir bosqichidan unumli foydalanish mumkin. Ayniqsa dars
jarayonida birinchi bosqich va uchinchi bosqichdan unumli foydalanish lozim.
Boshlang’ich sinf matematika darslarida o’tkaziladigan mustaqil ishlar dars turiga,
dars jarayonini turli bo’limlariga, o’quv materialining mazmuniga, o’rganiladigan har
bir   mavzu,   har   bir   orfogramma   harakteriga   muvofiq   mustaqil   ishlar   uyushtiriladi.
Ta’lim   ilgarilab   ketgan   sari   mustaqil   ishlarning   hajmi,   o’quvchilarga   ish   jarayoni
ya’ni mustaqil ishlarning tarkibi tushuntiriladi.
Mustaqil   ishlar   rejalashtirilgan   natijani   amalga   oshirish   imkonini   beruvchi
konstruktiv, ko’rsatmalilikda o’z ifodasini topadi. Maqsadga yo’naltirganlik, darslarni
tahlil   qilish,   umumlashtirish,darsdan   keyin   ishlash,   dars   jarayonida   mustaqil   ishlarni
qo’llashda ko’rinadi.
10 Mustaqil ishlar hajmi va murakkabligiga qarab uch guruhga bo’linadi:
Tayyorgarlik mustaqil ishlar.
Oraliq mustaqil ishlar.
Ijodiy mustaqil ishlar.
Tayyorgarlik   mustaqil   ishlarda   asosan   o’qituvchi   dars   jarayonini   qanday   tashkil
qilishi  va  unda  mustaqil   ishlardan   qanday   foydalinishini   oldindan   rejalashtirib   oladi.
so’nga sinf o’quvchilarini sharoitini hisobga olgan holda darsini davom ettiradi.
Oraliq   mustaqil   ishlarda   etaklovchi   savollar,   darslik,   ko’rshatmali   qurollardan
foydalanish asosida bajariladi
Boshlang’ich sinf o’quvchilarida mustaqil fikrlash malakalarini, mustaqil ravishda
muammolarni   hal   qila   bilish   ko’nikmashini   shakllantirish   ta’lim   samaradorligini
oshirishning   mu him   omilidir.   Modomiki,   shunday   ekan,   ta’lim   jarayonini   shunday
tashkil etish kerakki, toki o’quvchilar bilim olish bilan birgalikda, ta’lim jarayonining
ob’ekti bo’lib qolmasdan, ta’lim jarayonida o’qituvchining teng hamkoriga aylanshin
va mustaqil fikrlay olish malakasini ham egallay borsin.
Mustaqil fikrlash faoliyatiga aniqroq ta’rif beradigan bo’lsak, mustaqil fikrlash
- bu   inson   sezgi   organlari   va   aqliy   faoliyatining   birligi   natijasi   o’laroq,   mustaqil
ravishda   tahlil   qilish,   umumlashtirish,   induktiv   va   deduktiv   xulosalar   chiqarish,
taqqoslash,   aniqlashtirish,   mavhumlashtirish   kabi   fikriy   operatsyalardan   foydalangan
holda amalga oshiriladigan aqliy faoliyatdir.
1.2. Boshlang’ich sinflarda o’quvchilarning mustaqil ishlashga o’rgatishda
innovatsion texnologiyalar
Boshlang’ich sinflarda o’quvchilarning mustaqil ishlashga o’rgatishda innovatsion
texnologiyalardan foydalanish juda katta ahamiyatga ega.
N.   Azizxo’jaevaning   “Pedagogik   texnologiyalar   va   maxorat”   haqida   to’liq
ma’lumot   beradi.   B.Azizovaning   «Noan’anaviy   dars   samarasi   maqolasida   ta’lim
texnologiyashiga   oid   noan’naviy   ushulda   dars   o’tish,   o’quvchining   fanga   bo’lgan
qiziqishini   oshirish,   mustaqil   fikrlashga   o’rgatish,   jumladan   boshlang’ich   sinflarda
darsning «Dars sayohat» , «Dars munozara», «Dars sahna» kabilardan keng ko’lamda
foydalanish dars samaradorligini oshirishi bilan birga o’quvchilarning dars jarayonida
11 faolligini,   fikrlash   qobiliyatini   oshirishi   aniqlanadi.   Mashg’ulotlardan   namunalar
keltiradi.   Haqiqatdan   ham   ta’lim   texnologiyalaridan   foydalanish   o’quvchini
bilimdonlikka   ,   izlanishga   da’vat   etadi.   O’quvchi   erkin   muloqotga   kirishadi,
bilmaganini o’rganadi. Mustaqil fikrlovchi  o’quvchilargina  kelajakda har  tamonlama
etuk, barkamol insonlar bo’lib etishib chiqadilar.
Hozirgi   kunda   ta’lim   jarayonida   interfaol   usullar   (innovatsion   pedagogik   va
axborot   texnologiyalari)   dan   foydalanib,   ta’limning   samaradorligini   ko’tarishga
bo’lgan   qiziqish,   e’tibor   kundan-kunga   kuchayib   bormoqda.   Zamonaviy
texnologiyalar   qo’llanilgan   mashg’ulotlar   o’quvchilar   egallayotgan   bilimlarni   o’zlari
qidirib topishlariga, mustaqil o’rganib, tahlil qilishlariga, hatto xulosalarni ham o’zlari
keltirib   chiqarishlariga   qaratilgan.   O’qituvchi   bu   jarayonda   shaxs   va   jamoaning
rivojlanishi,   shakllanishi,   bilim   olishi   va   tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi,   shu   bilan
bir   qatorda,   boshqaruvchilik,   yo’naltiruvchilik   vazifashini   bajaradi.   Bunday   o’quv
jarayonida o’quvchi asosiy figuraga aylanadi.
Bugungi   kunda   ta’lim   muassasalarining   o’quv-tarbiyaviy   jarayonida   pedagogik
texnologiyalardan   foydalanishga   alohida   e’tibor   berilayotganining   asosiy   sababi
quyidagilardir:
Birinchidan,   pedagogik   texnologiyalarda   shaxsni   rivojlantiruvchi   ta’limni   amalga
oshirish   imkoniyatining   kengligida.   «Ta’lim   to’g’risida»   gi   Qonun   va   «Kadrlar
tayorlash   milliy   dasturi»   da   rivojlantiruvchi   ta’limni   amalga   oshirish   masalasiga
alohida e’tibor qaratilgan.
Ikkinchidan,   pedagogik   texnologiyalar   o’quv-tarbiya   jarayoniga   tizimli   (Faoliyat
yondashuvini keng joriy etish imkoniyatini bajaradi.
Uchinchidan,   pedagogik   texnologiya   o’qituvchini   ta’lim-tarbiya   jarayonining
maqsadlaridan   boshlab,   tashxis   tizimini   tuzishi   va   bu   jarayon   kechishini   nazorat
qilishgacha bo’lgan texnologik zanjirni oldindan loyihalashtirib olishga undaydi.
To’rtinchidan,   pedagogik   texnologiya   yangi   vositalar   va   axborot   usullarini
qo’llashga   asoslanganligi   sababli,   ularning   qo’llanilishi   «Kadrlar   tayorlash   milliy
dasturi» talablarini amalga oshirishni ta’minlaydi.
O’quv   -   tarbiya   jarayonida   pedagog'ik   texnologiyalarning   to’g’ri   joriy   etilishi
12 o’qituvchining   bu   jarayonda   asosiy   tashkilotchi   yoqi   maslahatchi   sifatida   faoliyat
yuritishiga olib keladi. Bu esa o’quvchidan ko’proq mustaqillikni. ijodni va irodaviy
sifatlarni talab etadi.
Har   qanday   pedagogik   texnologiyaning   o’quv-tarbiya   jarayonida   qo’llanilishi
shaxsiy   harakterdan   kelib   chiqqan   holda,   o’quvchini   kim   o’qitayotganligi   va
o’qituvchi kimni o’qitayotganiga bog’liq.
Pedagogik   texnologiya   asosida   o’tkazilgan   mashg’ulotlar   yoshlarning   muhim
hayotiy   yutuk   va   muammolariga   o’z   munosabatlarini   bildirishlariga   intilishlarini
qondirib, ularni fikrlashga, o’z nuqtai nazarlarini asoslashga imkoniyat yaratadi.
Hozirgi   davrda   sodir   bo’layotgan   innovatsion   jarayonlarda   ta’lim   tizimi   oldidagi
muammolarni   hal   etish   uchun   yangi   axborotni   o’zlashtirish   va   o’zlashtirgan
bilimlarini o’zlari tomonidan baholashga qodir, zarur qarorlar qabul qiluvchi, mustaqil
va erkin fikrlaydigan shaxslar kerak.
Shuning   uchun   ham,   ta’lim   muassasalarining   o’quv-tarbiyaviy   jarayonida
zamonaviy   o’qitish   uslublari   interfaol   uslublar,   innovatsion   texnologiyalarning   o’rni
va   ahamiyati   beqiyosdir.   Pedagogik   texnologiya   va   ularning   ta’limda   qo’llanishiga
oid   bilimlar,   tajriba   o’quvchilarni   bilimli   va   yetuk   malakaga   ega   bo’lishlarini
ta’minlaydi.
13 2-Bob. Boshlang’ich sinflarda   o’qitishning  interfaol  uslubiyotlari
2.1 O’qitishning interfaol  uslubiyotlari
O’qitishning   interfaol   uslubiyotlari   -   bilish   va   kommunikativ   faoliyatni   tashkil
etishning   maxsus   shakli   bo’lib,   ta’lim   oluvchilar   bilish   jarayoniga   jalb   qilingan
bo’ladilar,   ular   o’ylaydigan   va   o’ylayotgan   narsalarni   tushunish   va   fikrlash
imkoniyatiga   egadirlar.   Interfaol   darslarda   o’qituvchining   o’rni   qishman   talaba
o’quvchilarning faoliyatini dars maqsadlariga erishishga yo’naltirishga keladi.
Bu   ushlublarning   o’ziga   xosligi   shundaki,   ular   faqat   pedagog   va   o’quvchilarning
birgalikda faoliyat ko’rsatishi orqali amalga oshiriladi.
Bunday   pedagogik   hamkorlik   jarayoni   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo’lib,
ularga:   o’quvchining   dars   davomida   befarq   bo’lmashlikka,   mustaqil   fikrlash,   ijod
qilish va izlanishga majbur etilishi.
- o’quvchilarning   o’quv   jarayonida   fanga   bo’lgan   qiziqishlari   doimiyligini
ta’minlanishi;
- o’quvchilarning   fanga   bo’lgan   qiziqishlarini   mustaqil   ravishda   har   bir   masalaga
ijodiy yondashgan holda kuchaytirilishi;
- pedagog   va   o’quvchilarning   hamkorlikdagi   faoliyatini   doimiy   ravishda   tashkil
etishlari kiradi.
O’qitish   jarayonida,   maqsad   bo’yicha   kafolatlangan   natijaga   erishishda
qo’llaniladigan   har   bir   ta’lim   texnologiyasi   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasida
hamkorlik faoliyatini tashkil eta olsa, har ikkalasi ijobiy natijaga erisha oladi.
Hayot   jumboqlarini,   muammolarni   o’rganish,   ularga   tegishli   javob   topish   istagi,
yana   ham   to’g’rirog’i,   baxt-saodatga   erishish   muammosi,   insonning   va   olamni
14 bilishga   bo’lgan   izlanishi   asrlar   mobaynida   fikrlashga,   o’z   fikrlarini   mantiqiy
asoslashga   da’vat   qilib   keladi.   Sharq   allomalari   asarlarida   bu   muammoga   alohida
to’xtalib intilgani bejiz emas. Zero, mustaqil, ongli faoliyat yuritadigan insongina o’z
halqi, Vatani, ota-onasi oldidagi burchini uddalay oladi va har qanday yot ta’sirlarga
berilib ketmaydi, inson degan ulug’ nomga munosib ish ko’radi.
Boshlang’ich   sinflarning   matematika   darslarida   o’quvchilarni   mustaqil   ishlashga
o’rgatish jarayonida ularning hisoblash, fikrlash darajasi barobar rivojlanadi.
O’quvchilarni   mustaqil   fikrlash   iqtidoriga   ega   bo’lishi   ularning   o’quv-biluv
ko’nikma   va   malakalariga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Shunga   ko’ra   o’quvchilarni
mustaqil fikrlashga o’rgatish «Kadrlar tayorlash milliy dasturi» da belgilab qo’yilgan
ta’lim-tarbiya jarayonini insonparvarlashtirish talabiga to’la mos keladi.
O’quvchilarning   mustaqil   faoliyati   ijodning   turli   darajasi   bilan   kechishi   mumkin.
Ammo   o’quvchilarning   har   qanaqa   mustaqil   faoliyati,   albatta,   o’qituvchi   tomonidan
tashkil etiladi: sharoit yaratiladi, ko’rsatmalar beriladi.
15 16 17 18 Yangi   o’qitish   metodikasida   o’quvchilarga   berilayotgan   materiallarni   qayta
kodlashtirish   va   o’zlarining   modelini   yaratish   masalalari   yuklanmaydi.   Bu   o’qitish
metodikasida o’quv materiallari matn va formula ko’rinishi bilan bir qatorda, obrazlar
ko’rinishida   ham   taqdim   etiladi.   Bu   ma’noda   axborot   texnologiyalari   asosida   o’quv
materiallarini obrazli ko’rinishda taqdim etishda ularga har xil ko’rinishdagi ranglar,
harakat,   ovoz   kabi   elementlarni   kiritish   o’quvchilarning   o’quv   materiallarini   qabul
qilish   jarayoni   samaradorligini   oshirish   bilan   birga,   berilayotgan   materiallarni   tahlil
qilish,   taqqoslash   hamda   abstraksiyalash   kabi   muhim   sifatlarni   rivojlantiradi.   O’quv
materiallarini   obrazlar   ko’rinishida   taqdim   etish   uchun   ularni   axborot
texnologiyalaridan foydalanib, elektron-didaktika asosida elektron kitob, darslik, kurs
va virtual stend ko’rinishida yaratish yuqorida qo’yilgan masalalami ijobiy hal etishga
olib keladi.
Masalalalarni   yechishning   jadval   usuli,   masalalar   va   ularni   taqqoslashni
ikkinchi   sinfda   o’rgatiladi.   Bu   davrda   o’quvchilaming   fikrlash   doirasi   yanada
kengayadi, ularni jadvalga qarab masala tuzishga, o’zaro teskari masalalar tuzishga va
ularni   taqqoslashga   undaladi.   Boshlang’ich   sinflarda   o’rganiladigan   masalalar
yechishning u yoki bu nazariy materiallarni o’zlashtirish jarayonidagi muhim o’mini
ta’kidlab,   dasturda   shunday   deyiladi:   “Natural   sonlar   arifmetikasi,   nolni   o’rganish
maqsadga   muvofiq   masalalar   va   amaliy   ishlar   sistemasi   asosida   tuziladi.   Bu   degan
so’z   har   bir   yangi   tushunchani   tarkib   toptirish   har   doim   bu   tushuncha   ahamiyatini
tushuntirishga   yordam   beradigan,   uning   qo’llanishini   talab   qiladigan   u   yoki   bu
masalani   yechish   bilan   bog’lanadi”   Sodda   masalalar   o’quvchilami   matematik
munosabatlar   bilan   tanishtirishning   muhim   vositalaridan   biri   bo’lib   xizmat   qiladi.
Sodda   masalalardan   ulushlar,   qator   geometrik   tushunchalar   va   algebra   elementlarini
o’rganishda ham foydalaniladi. Sodda masalalar o’quvchilarda murakkab masalalarni
yechish  uchun   zarur  bo’ladigan  bilimlar,  malakalar  va  ko’nikmalami  tarkib  toptirish
uchun asos bo’lib xizmat qiladi. Yechilishi uchun bir nechta o’zaro bog’liq amallarni
bajarish talab qilinadigan masalalar murakkab masalalar deyiladi.
Boshlang’ich   sinflar   uchun   matematika   dasturida   bolalarni   masalalarni   yechishga
19 o’rgatishga katta ahamiyat bergan. Bu dasturda bolalarga masalalarni yechishda ular
oldindan   o’rgangan   arifmetik   amallarning   xossalaridan   foydalanishi   va   o’zlariga
ma’lum   bo’lgan   usullardan   eng   ratsionalini   tanlay   olishga   o’rgatish   zarurligi
ta’kidlangan. Shunday qilib, masalani yechish uchun berilgan sonlar va izlanayotgan
son   orasidagi   qator   bog’lanishlami   aniqlash   va   ularga   muvofiq   ravishda   arifmetik
amallarni   tanlash,   so’ngra   bu   amallarni   bajarish   zarur.   Shuning   uchun   biz   ushbu
mavzu   ya’ni   boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   sodda   masalalarni   yechishda
o’quvchilar qiziqishini shakllantirish yo’llarini ushbu Kurs ishimizda ishlab chiqishni
o’z oldimizga maqsad qilib qo’ydik.
  Mustaqil yechish uchun masalalar.
1. Uy bekasida birinchisida 56 kg, ikkinchisida 42 kg un boTgan ikki qop un bor edi.
Века  har bir qopdagi unning yarim qismini sarfladi. Har ikkala qopda jami qancha
un qoldi?
2. Maktabning   to‘rtinchi   sinflarida   96   ta   o‘quvchi   bor,   shundan   chorak   qismi
qishloqdan   kelganlar,   uchinchi   sinflarda   esa   jami   80   o‘quvchi   bo   Tib,   shundan
nimchoragi   qishloqdan   kelganlar,   uchinchi   sinfdagi   qishloqdan   kelganlardan
to‘rtinchi sinf qishloqdan kelganlar nechtaga ko‘p?
3. Har bir oyning chorak qismini dam olish kunlari tashkil qiladi. Agarda birinchi va
ikkinchi   chorak   4   oy   boTsa,   bu   davrda   qancha   dam   olish   kuni   boTgan?   Har   bir
oyni 30 kun deb olamiz.
4. Akasida 3200 so’m, singlisida 1800 tiyin bor edi. Akasi 800 so’m, singlisi esa 600
so’m sarfladi.  Akasi va singlisi o‘z pullarining qanchasini sarflaganlar?
5. Uy bekasida  48 ta jo‘ja va  6 ta tovuq,  24 ta  o‘rdak jo’jasi  va 6 ta  o‘rdak bor edi.
Jo‘jalarning   qancha   qismini   tovuqlar,   o‘rdakchalarning   qancha   qismini   o‘rdaklar
tashkil qilgan?
6. 12   sentner   kartoshka   ekib,   96   sentner   hosil   oldilar,   tariqni   esa   6   sentner   ekib,   54
sentner   hosil   oldilar.   Hosilning   qancha   qismini   kartoshka   va   tariq   urug‘i   tashkil
qilgan.
20 Хulоsa
Boshlang`ich     sinf     matematika     darslarida             mustaqil     ishlarini     tashkil
etishning   pedagogik     asoslari   nazariy   jihatdan   asosalandi.   Bizningcha   o`quvchi
birоr     matеrialni   o`quv   faоliyati   shaklida     o`zlashtiradi,     agar   unda:   birinchidan,
mavjud matеrialni o`zlashtirishi uchun ehtiyoj va mоtivatsiya bo`lsa; ikkinchidan,
o`quvchining faоliyati  yangi  o`zlashtirilayotgan  matеrialni o`zgartirish  va yangi
ma’nоviy  mahsulni  оlish  bilan  bоg`liq  bo`lsa,  ya’ni  o`rganilayotgan  matеrial
haqidagi   bilimlar   bilan   bоg`liq   bo`lsa.   Busiz   to`laqоnli   insоn   faоliyati   mavjud
emas. matematikadan       mustaqil   ishlarini   tashkil   qilish   metodikasi   4-sinflarda
deb   nomlanib     u     uch     banddan     iborat.     Birinchi     bandda     Boshlang`ich     sinf
matematika ta`limida   mustaqil   ish   turlari   va   ularni   tashkil   qilish   metodikasi
ishlab     chiqildi.   Uchunchi   bandda     4-sinfda     o`quvchilarning     matematikadan
mustaqil     ishlarini     tashkil     qilish   metodikasi     misol     va     masalalarni     yechish
metodikasi     bayon     qilindi.     Kelgusi   pedagоgik     faоliyatimda     mustaqil     ishlarni
tashkil     qilishda     hamda     misol     va     masalalarni   yechishga     o’rgatishda     ushbu
nazariy  bilimlardan  samarali  fоydalanishni  o’z  оldimga maqsad qilib qo’ydim. 
21 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun” // Barkamol avlod -
O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.- Toshkent.: Sharq, 1997, 20-29 bet.
2. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida” gi
qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   Toshkent.:
Sharq, 1997, 31-61 bet.
3. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
4. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018. 
5. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni yanada taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir. –Toshkent:
O‘zbekiston NMIU, 2018.
6. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
7. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
8. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash - yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
9. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018
10. Abdullayeva B.S.,   N.A.Xamedova   M.   Xusanovalarning   “Boshlang’ich   sinf
matematika   darslarida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   metodikasi”
(Toshkent 2010, 135 bet ) uslubiy qo’llanma
11. Bikbayeva N.U., Yangabayeva E. Matematika. 3-sinf uchun darslik. 
Toshkent. O’qituvchi, 2008, 208   bet.
12. Bikboyeva N.U. Matematika. 4-sinf uchun darslik. Toshkent. O’qituvchi, 
2007 y.
13. Jumayev   M.E.   Bolalarda   matematika   tushunchalarni   shakllantirish
nazariyasi.-T.: ”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
14. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
15. Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
22 16. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
17. Jumayev M.E., Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish 
metodikasi. Toshkent. Fan va texnologiya, 2005   y.
18. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   1-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 48 bet.
19. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
20. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
21. Stoylova   L.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   matematika   kursi   asoslari“   -
Toshkent.: O’qituvchi, 1991, 336 bet.
22. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tarixiy
materiallardan foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
23. Tadjiyeva  Z.G’.  Boshlang’ich  sinflarda fakultativ darslarni   tashkil   etish.-
T.: 2005, 68- bet.  
24. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini   oshirishda   tarixiy   materiallardan   foydalanish“-Toshkent.:
Jahon
25.    Haitov F.N., Shamsiyev A.Sh., Yusupov R.M., Temurov S.Y. Bitiruv 
malakaviy ishini yozish, rasmiylashtirish va himoya qilish bo’yicha uslubiy 
ko’rsatmalar. Jizzax. 2008, 32   bet.
Internet saytlari
1. http://fayllar.org/   
2. http://arxiv.uz/   
3. http://ziyonet.uz/ru   
4. http://referat.arxiv.uz/   
5. http://aim.uz/   
23

4-sinfda mustaqil ishlarni tashkil etish metodlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский