Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 35.3KB
Покупки 3
Дата загрузки 25 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Bohodir Jalolov

Amir Umarxon ijodi

Купить
 
Amir Umarxon ijodi
Reja:
I bob: Amir Umarxon o’zbek mumtoz adabiyotining yirik vakili. 
I.1. A. Umarxon shaxsiyati va she’riyatining shakllanish omillari. 
I.2. A. Umarxon she’riyatining janriy tarkibi va mavzular olami. 
II. Amiriyning g’azalnavislikdagi badiiy mahorati 
II. 1. Amiriy ijodida tashbeh, istiora va husni ta’lil san’atlarining qo’llanilishi. 
II. 2. Amiriy ijodida talmeh, tazod, tajnis badiiy san’atlarining qo’llanilishi. 
Xulosa. 
Foydalanilgan adabiotlar. 
 
  I BOB: Amir Umarxon O’zbek mumtoz adabiyotining yirik vakili 
I.1. A. Umarxon shaxsiyati va she’riyatining 
shakllanish omillari 
 XIX asrning birinchi choragi siyosiy-ijtimoiy va madaniy adabiy hayotida katta
rol   o’ynagan   Amir   Umarxonning   hayoti   va   faoliyati   Vatanimiz   tarixining   yorqin
sahifalarini   tashkil   etadi.   Amiriy   taxallusi   ostida   o’zbek   va   fors-tojik   tillarida
mahorat   bilan   qalam   tebratgan   bu   iste’dodli   zullisonayn   shoir   Qo’qon   xonlari
sulolasiga   mansub   bo’lib,   1787   yili   Farg’ona   hukmdori   -   o’zbeklarning   Ming
urug’idan   chiqqan   Shohruxiylardan   Norbo’tabiy   xonadonida   dunyoga   keladi.
Boshlang’ich   ma’lumotni   saroy   muallimlari   qo’lida   olib,   keyin   Qo’qon
madrasasida   o’qigan.   Yetuk   ustozlar   tarbiyasi   o’tkir   zehn   va   tirishqoqligi   tufayli
arab   va   fors   tillarini   chuqur   o’rganadi.   Sharq   mumtoz   adabiyotini   sevib   mutolaa
qiladi.   Muhammad   Yoqubdan   diniy   va   tasavvufiy   ilmlarni   o’rganadi.   O’z
davrining barcha asosiy bilimlarini egallab, harb san’atidan ham ta’lim olib fozil va
shijoatli   bir   shaxs   bo’lib   kamolga   yetadi.   Aqlli,   tadbirli,   tashkilotchi   bo’lgani
uchun   ham   Umarxon   yoshligidan   saroy   xizmatiga   jalb   qilinadi:   akasi   -   Qo’qon
xoni   Olimxonning   davlatni   boshqarish   ishlarida   faol   ishtirok   etadi.   1807-1808
yillarda akasi unga Marg’ilon hokimligini ishonib topshiradi. Shu yillari u tog’asi -
Andijon hokimi Rahmonqulbiyning qizi Mohlaroyimga uylanadi. 
  Umarxon Mohlaroyim bilan qisqa, lekin mazmunli umr kechirib, 
Muhammad   Alixon   va   Sulton   Mahmud   nomli   ikki   o’g’il   ko’radi.   Madalixon
Xon   taxallusi   bilan   yaxshigina   she’rlar   yozgani,   Fuzuliyga   ergashib   ozarbayjon
lahjasida "Layli va Majnun" dostonini yaratgani ma’lum. (16;4) 
Umarxon   Qo’qon   xonlari   orasida   adolatlisi   va   vatanparvari   bo’lgan.   Uning
hukmronligi   davrida   Qo’qon   xonligining   siyosiy   mavqei   ancha   kuchaydi,
chegaralari   ancha   mustahkamlandi,   iqtisodiy   salohiyati   yuksaldi,   mamlakatda
tinchlik  qaror   topib,  turli   hunarlar,  ilm-fan,   san’at   va   adabiyot   rivojlandi,   ko’plab
bunyodkorlik   ishlari   amalga   oshirildi.   Shu   tariqa,   Mulla   Olim   Mahdum   Hojining
yozishicha,   Umarxon   andak   fursatda   hamma   ahli   Farg’onaning   ko’nglini   o’ziga
jazb   va   musaxxar   qilib,   eski   va   qadimgi   bid’at   va   zulmlarg’a,   shari   sharif   man
qilgan ishlarga mutlaqo barham berubdur.  Umarxon   Farmoyishiga   ko’ra,   diniy   hayotda   ham   qator   islohotlar   o’tkazildi.
Mirzaolim,   Mushrifning   "Ansab   us-salotin   va   tavorix   ul-xavoqin"   asarida
yozilishicha, U "Har ishni ulamolar fatvosi  bilan" qilib "Shariat  hukmiga ko’kdin
baland marotib va meroj berdi". Olimxon zulmidan qochib, qo’shni mamlakatlarga
ketib   qolgan   bir   qancha   ulamo   va   fuzalo   hamda   taniqli   ziyolilarni   Qo’qonga
qaytaradi.   Ichki   hokimiyatni   biroz   mustahkamlagach,   Qashqar,   Turkiston,
O’ratepa,   Jizzax   Toshkent   kabi   shaharlarni   ham   o’z   tasarrufiga   kiritadi.   O’sha
yillarda Olimxonga qarshi aholisi Umarxonni e’zoz va hurmat bilan kutib oladilar.
Umarxon davrida masjid va madrasalar qurish keng yo’lga qo’yildi. U 1816-1818
yillarda Qo’qonda Jome masjidi  va madrasasining qurilishida tashabbuskor bo’ldi
(5;5).   Xalq   orasida   bu   qurilish   bilan   bog’liq   diqqatga   sazovor   bir   rivoyat   mavjud
bo’lib,   u   Umarxonning   pokdomonlik   bilan   shariatga   muvofiq   hayot   kechirgan
shaxs   bo’lganligidan   dalolat   beradi:   masjid   poydevoriga   birinchi   g’ishtni   qo’yish
tantanasiga   shaharning   barcha   nufuzli   kishilari   yig’iladilar.   Amir   Umarxon
to’plaganlarga murojaat qilib: 
- Balog’atga   yetgan   vaqtdan   boshlab   she’riy   amallarni   biror   marta   ham   tark
etmagan kishi bormi? - deb so’raydi. 
Ulamo-yu, fuzalo-yu, amaldorlardan biror kishi yurak yutib oldinga chiqmaydi.
Shunda xon: 
- Xudoga   shukr,   umrida   shariatga   qoidalariga   zid   ish   qilmagan,   o’zim
ekanman, - deb ilk g’ishtni qo’yib beradi. 
Zamon   ulamolari   bu   holdan   nihoyatda   ta ’ sirlanib ,  hammalari   yakdillik   bilan   uni
" jannatmakon "  deb   ulug ’ lagan   ekanlar ". 
Umarxon   " Amir   ul - muslimin "   unvonini   olib ,   o ’ z   nomida   tanga   zarb   qilish   va
ismi   juma   namozida   xutbaga   qo ’ shib   o ’ qitilish   huquqiga   erishdi . 
Umarxon   shoir   bo’lgani   holda   shoh   ham   edi.   Uning   hayoti,   shaxsiyati,   ijodi
to’g’risidagi ma’lumotlar bizga ko’plab manbalar orqali yetib kelgan. Ular orasida
Dilshod-Barnoning   asarlari   ham   mavjud.   Umarxon   shohlik   talabiga   ko’ra,
Dilshodning   shahri   O’ratepani   bosib   oladi.   O’ratepaning   unga   bo’ysunishi   qiyin
bo’lganligi   uchun   u   ko’plab   odamlarni   qiynashga,   asir   olishga   majbur   bo’ladi.   U
qo’lga olgan asirlar orasidan uchta qizni ajratib, xon haramiga olib ketadilar. Ular
orasida Dilshod ham bo’ladi. Umarxon Dilshodning shoiraligidan xabar topgan  holda unga anorga ne deyursan deydi. Dilshod esa g’azablanib turgani holda
"iching qonga to’lduribsen" - deydi. 
Xonning g’azabiga uchragan shoira saroydan quviladi. Dilshod Umarxonning
shohlik   faoliyatini   qoralasa-da,   uning   shoirlik   faoliyatini   yuksak   baholaydi.
Dilshod u haqda: 
Umarxon nom zolim nomi shoir. Chiroyimiz ko’rub, ul bo’ldi jobir, - deydi. 
Shoiraning qarashiga ko’ra, shoirlik va shohlik kelishmaydi, Umarxon taqdir
taqozosi   bilan   toj   kiygan   ekan,   hukmdorlik   qoidalariga   bo’ysunishga,   bu
dunyoning   o’yinlariga   o’ynashga   majbur.   Boshqacha   aytganda,   "Shohligi   tufayli
Umarxon   o’z   ixtiyoridan   tashqari   ishlarni   qilyapti,   chunki   azaldan   hukmronlik
an’anasi shunday bo’lgan va shoir bo’lishiga qaramay, Umarxon bu odatlarni bekor
qilishga   ojiz.   Shuning   uchun   shoira   tanqidlarining   tagida   Umarxonni   oqlash   va
unga   achinish   ohanglari   sezilib   turadi.   Chunonchi,   "Urush"   radifli   g’azalida
o’qiymiz: 
Jahongirliq tamannosi shuncha erurkim, 
Bu nomardg’a Amirni ayladi a’zo urush... 
Shohdin shoirliq otini yuvdi oxir, ko’ring, 
Shohni mot qoldirib, ayladi savdo urush 
Orzu Barnog’a shulki, bu Amir shoir erur 
She’r shamshiri ila bo’lg’usi nopaydo urush. (5;33) 
  Shoiraning   bu   baytlaridan   ham   Umarxon   faqat   shoir   bo’lganda   edi,   unda
shohlik tufayli yashayotgan ba’zi shafqatsizliklar, urushlar bo’lmas edi, zero, she’r
shamshiri bilan urush bo’lmayd degan g’oya ilgari suriladi. 
Umarxon  Dilshod   hayotini   o’zgartirib   unga,  ko’p  zahmat   yetkazgan.   Uni   17
yoshida   ota-onasidan   tug’ilgan   yurtidan,   sevgan   yigitidan   judo   qilgan.   Binobarin,
uning   Umarxon   qiyofasida   istilochi   zolim   shohni,   o’zini   haramiga   olmoqchi
bo’lgan zinokor va ishratparast  hukmdorni ko’rishi  tabiiy edi. Shunga qaramay, u
Umarxonning shoirligini, hamisha e’tirof etgan va iste’dodiga yuqori baho bergan. 
Quyidagi g’azali buning yorqin dalili: 
She’riyat kishvariga shoh Amir 
Hamqalam do’stlarig’a panoh Amir. 
 Gar Navoiy ersa sannoi g’azal,  Doru bo’lg’uchi shifo-giyoh Amir. 
 Mulki farg’ona adabg’a ersa ko’z, Misralar ustidag’i nigoh Amir. 
 Ta’bi Barnosig’a boqsangiz agar, Shoirlikda zarrinkuloh Amir. 
  Umarxon shaxsi haqidagi fikrlarni aslida Nodiradan boshlash kerak. Chunki
uning insoniy fazilatlarini hech kim sevimli umr yo’ldoshidan ortiq bilmasa kerak.
"Shoiraning   istalgan   bir   g’azalini   o’qir   ekanmiz,   undagi   asosiy   qahramon   -   yor
timsolida Umarxonni ko’ramiz". 
Nodira   Umarxonning   tabiatida   so’z   zavqi   qolib   va   she’r   yozishga   ko’ngli
moyilligini,   davlat   va   saltanat   tashvishlari   bilan   har   qancha   band   ekanligiga
qaramay hamisha xayoli yangi va ohorli tashbeh-u timsollar izlash bilan mashg’ul
bo’lib,   g’azal,   muxammas,   musaddas   va   tarjebandlar   mashq   qilishi,   asarlariga
muttasil  sayqal   berishi   va  ulardan  oshiqlarg’a  surur  va   husn  ahlig’a  g’urur   paydo
bo’lishi,   o’zaro   adabiy   suhbatlari   ta’sirida   o’zi   ham   goh-gohida   misra   va   baytlar
to’qishi, u bu namunalarning ba’zisini tahrir qilib, qiyomiga yetkazishi, shu tariqa,
oz fursatda she’r yozish qoidalarini o’rganib olib, shoirlikda mahorat paydo qilgani
haqida to’lqinlanib yozadi. 
"Ersa goho ul Hazrat ba’zi toza mazmunlardin bir misra birla savol tarifasida
so’rar  erdilar, filfavr  oxiri  misra birla javob aytur erdim va tabiatlarini  xush qilur
erdim.  Biri budurkim, bir kuni savol qildilarkim, misra: 
- Nega rabobi xirad, ahli junundin ori bor? 
Javob aytdimki, misra: 
- Kim bular uryon, alarning jubbau dastori bor. 
Bu   tariqa   mazmunlar   birla   ko’ngullarig’a   farak   yetkurur   erdim   mundog’
latoyif   va   nazokatlar   birla   ro’zg’ori   davlat   va   saltanat   xush   kechar   erdi",   -   deydi
Nodira o’z devonida. (12;20-21). 
Ma’lum   bo’ladiki,   Nodirani   she’r   yozishga   undagan,   undagi   poetik   iqtidorni
yuzaga   chiqargan,   uning   mahorat   kasb   etishi   va   shoira   sifatida   shakllanishida
Umarxonning xizmatlari katta. 
Amiriy va Nodirani o’zaro abadiy mastahkam bog’lovchi rishtalardan biri har
ikki shaxs tabiatiga xos tug’ma fazilatlar - adabiyotga muhabbat, she’riyatga ixlos,
iste’dod   qadri   va   ijod   nashidasi   tuyg’usi   bo’lgan.   Nodirabegimning   Umarxon haqida   so’z   ochganida   xuddi   shu   fazilatlarga   urg’u   berib,   qayd   etishi   tasodifiy
emas. 
Qo’qon   adabiy   muhiti   iste’dod   lar   va   noyob   asarlarga   boy.   Buni   hatto   fitrat
o’zining   XVI   asrdan   so’ng   "O’zbek   adabiyotiga   bir   qarash"   maqolasida   ham
ta’kidlab   shunday   deydi.   Ashtarxoniylarning   so’nggi   davrlarida   istiqlol   olgan
Farg’onada   ham   Olimxon   va   Umarxonlar   zamonida   adabiyot   yangidan   bosh
ko’tardi.   Ayniqsa,   Umarxon   zamonida   saroy   atrofida   bir   ko’p   shoirlar   yig’ildilar.
Bularning orasida Fazliy, Hoziq, Hijlatxon kabi san’atda yuqori darajada turganlari
bor edi" deydi (10;59). O’zbek mumtoz so’z san’ati tarixida alohida hodisa bo’lgan
Qo’qon   adabiy   muhitining   vujudga   kelishi   gullab-yashnashi   va   adabiyotimizning
muhim bir  bosqichini  tashkil  etishida katta rol  o’ynagan. Amiriy o’zi  asos  solgan
adabiy muhit namoyandalaridan qolishmaydigan darajadagi  noyob iste’dod sohibi
edi.   Shoh-shoir   she’rlarini   G’oziy,   Hoziq,   Maxmur,   Ma’dan,   Nodira,   Mahzuna,
Uvaysiy,   Nodir,   Gulxaniy   kabi   zabardast   zamondoshlarning   ijodi   bilan   qiyosiy
o’rganish bu fikrimizda zarracha mubolag’a yo’qligini ko’rsatadi. Holbuki, nafaqat
jamiyatda,   balki   adabiyotda   ham   sinfiy   munosabat   hukmronlik   qilgan   sho’ro
davrida   nomlari   zikr   etilgan   shoirlar   ijodi   keng   o’rganilgani   holdi,   u   adabiy
muhitning tashabbuskori  va homiysi  bo’lgan Amiriy va Fazliy, Ado, Vazir, Nola,
Naqib,   Oshiq,   Mir,   Ahad,   Ma’yus   taxalluslari   bilan   ijod   qilgan.   Uning   a’yon-u
amaldorlari   asarlariga   saroy   adabiyoti   tamg’asi   bosilib,   ular   bir   chekkaga   surib,
qo’yilgan edi. 
Ammo   o’zbek   mumtoz   adabiyotining   asosiy   qismi   saroyda   va   unga   bog’liq
holda yaratilgan Sho’ro davrida ham Navoiy asarlari ulug’landi-yu, uning homiysi
do’sti   sanalgan   Husayn   Boyqaro   ham   saroy   vakili   edi,   shu   davrda   demokratik
shoira saifatida ulug’langan Nodirani turmush o’rtog’i Amiriy ham shoh edi. SHu
davrda ijodi qadrlangan Ogahiyning homiysi ham Xiva xoni Feruz edi. Demak, bu
davrdagi   bunday   qarash   bir   yoqlama   va   mantiqsizlik   edi.   Mustaqillik   davrida
bunday cheklov va soxtaliklar olib tashlanib boy adabiyotimizni o’rganishga keng
yo’l ochildi. Shuningdek, Amiriy ijodi ham shu davrdagina qadr topdi. 
   
I.2. A. Umarxon she’riyatining janriy tarkibi va 
mavzular olami 
Amiriy   ijodida   mumtoz   she’riyatning   o’nga   yaqin   janrlarida   yaratilgan
ko’plab she’rlar mavjud. Bu she’rlar shoir devoni nusxalari, Fazliyning "Majmuai
shoiron" tazkirasi turli bayozlardan joy olgan. Amiriy ijodiga qiziqish shu darajada
kuchli bo’lganki, uning devoni XIX asr oxiri XX asr boshlarida Toshkent, Buxoro,
Istanbul   kabi   shaharlarda   toshbosma   usulda   15   martadan   ortiq   chop   etilgan.   Shu
bilan birga, she’riyat  muxlislari  tomonidan qayta-qayta ko’chirilgan she’rlari turli
bayoz   va   majmualarga   kiritilgan.   Ularning   nusxalari   Sankt-Peterburg,   Toshkent,
Samarqand, Buxoro va Qo’qondagi qo’lyozma fondlari, kutubxonalar, muzeylar va
ba’zi   bir   adabiyot   muxlislari   qo’lida   saqlanadi.   Qo’lyozma   toshbosma   nusxalarni
turli  tazkira va bayozlarni tadqiq etishva tavsiflash jarayonida uning 10229 misra
merosini   aniqlashga   muvaffaq   bo’lindi.   O’zbekiston   Respublikasi   Fanlar
akademiyasi   Alisher   Navoiy   nomidagi   Adabiyot   muzeyining   matnshunoslik   va
yozma   yodgorliklarni   nashr   etish   bo’limining   ilmiy   xodimlari   tomonidan   yozma
adabiyot   katalogi   uchun   yig’ilgan   materiallar   orasida   Amiriy   devonining   26   ta
qo’lyozmasi   hisobga   olinib,   ularning   ilmiy   tavsifi   berilgan.   O’zbekiston
Respeublikasi   fanlar   akademiyasi  Abu  Rayhon  Beruniy  nomidagi   Sharqshunoslik
instituti qo’lyozmalar fondida ham Amiriy devonining 17 ta qo’lyozmasi mavjud. 
Amiriyning  qo’qonlik  adabiyot  ixlosmandi  Solijon Yo’ldoshevning  shaxsiy
kutubxonasida   saqlanayotgan   1877-yilda   ko’chirilgan   nisbatan   mukammal
devoniga   asoslanadigan   bo’lsak,   shoirning   hozirgach а   bizga   jami   544   ta   she’ri
ma’lum. Bu she’rlarning janriy tarkibi quyidagicha: 465 g’azal, 53 ta muxammas,
5 ta musamman, 6 musaddas va 16 ta tuyuqdan iborat. 
O’zbek tilidagi she’rlar 307 ta, fors-tojik tilidagi she’rlar esa 159 tani tashkil
etadi. Amiriy ijodi janriy jihatdan rang-barang bo’lmaganidek, mavzu doirasi ham
keng   emas.   SHoir   merosi   g’azal,   muxammas,   musaddas,   musamman,   tarjeband,
tuyuq   kabi   janrlardan   iborat.   U   o’z   iste’dodini   ko’proq   g’azal   va   muxammasdan
namoyon etgan. 
Amiriy   devoni   tarkibidagi   g’azallar   arab   alifbosi   tartibida   joylashtirilgan.
Boshqa   janrlar   ham   devon   tuzilishining   asosiy   tartiblariga   rioya   qilgan   holda jamlangan.   Devon   maxsus   nomlanmagan.   Ammo   muallif   tomonidan   debocha
yozilgan.   Shoir   she’rlarining   yaratilish   tarixi,   mavzu   qamrovi   ma’nosi   timsollar
mohiyatini   to’g’ri   anglashda   "debocha"ning   ahamiyati   beqiyos.   Chunki   unda
shoirning   ijtimoiy   faoliyati,   ijodiy   maqsadi   borasidagi   sharhlari,   izohlari   o’z
ifodasini topgan. Bu ma’lumotlar bizga ko’p masalalarni to’g’ri anglash va xulosa
chiqarish imkonini beradi. 
Shoir   she’riyati   mavzusiga   ko’ra   asosan   ishqiy   yo’nalishda.   Diniy
mavzudagi she’r va baytlar ozchilikni tashkil qiladi. Shoh-shoir ijodida salaflarida
bo’lgani   kabi   taqdirdan,   dunyodan,   odamlardan   shikoyat   motivlari   deyarli
uchramaydi.   Bu   balki   Amiriyning   hayotda   omadli   kishilardan   ekani   -
siyosiyijtimoiy   faoliyatida   jiddiy   qarshiliklarga   duch   kelmagani   kabi,   shaxsiy-
oilaviy   turmushda   ham   baxtiyorligi   bilan   izohlanar.   Unda-bunda   uchraydigan
norozilik ruhidagi ba’zi bayt va misralarni esa o’tmish adabiyotidagi an’ana ta’siri
deb hisoblash mumkin. 
Amiriy, asosan, aruzning xalqchil, ko’p qo’llanilishi jihatdan turkiy vaznlar
sifatida   mashhur   ramal   va   hazaj   bahrlarida   ijod   qilgan.   Amiriy   devonida   g’azal
yetakchi   o’ringa   ega.   O’zi   devon   debochasida   ta’kidlanganidek,   u   g’azalnavis
ustozlar   izidan   borib,   ularning   barhayot   an’analarini   davom   ettirdi.   Ayni   paytda
an’anaviylik   doirasida   qolibketmasdan,   o’ziga   xos   ma’no   va   poetik   jilolarga   ega
bo’lgan  dilbar  g’azallar  yaratdi. O’zbek  tilining boy  imkoniyatlaridan  foydalandi.
Amiriy   ijodida   haqiqiy   va   majoziy   ishq   tasviri   o’zaro   omuxta   bo’lib   ketgan.
Zohiran hayot  go’zali madh etilgan. G’azallar, ko’pincha botinan ilohiy mahbuba
ta’rifiga bag’ishlangan bo’lib chiqadi. "Qoshingg’ а  teguzmag’il qalamni..." g’azali
bu jihatdan fikrimizning dalili bo’la oladi. Hayot go’zali vasf qilinganday taassurot
qoldiruvchi mazkur g’azalning tasavvufiy mazmun asosiga qurilganligini butxona,
tarso, sanam, jomi, Jam, haram, sharob, kosa kabi so’fiyona istilohlar qo’llangani,
shuningdek,   qosh,   ko’z,   lab,   soch,   yor   timsollarining   aynan   ramz   bo’lib   kelgani
yaqqol ko’rsatib turibdi. Chunonchi: 
Naqshi   qalaming   muyassar   o’lsa,   Naylay   bu   jahonda   jomi
Jamni? 
Jam   -   qadimgi   Eronning   afsonaviy   podshohi   Jamshid   nomining   qisqargan
shakli. Jamshid "Jami jahonnamo" - jahonni ko’rsatuvchi jom ixtiro qilgan bo’lib,
unda   dunyodagi   nafaqat   hozirgi,   balki   o’tmishda   yuz   bergan   va   kelajakda   sodir bo’ladigan   voqea-hodisalar   ham   aks   etar   ekan.   Ilohiy   sirlarni   oshkor   qilishi
jihatdan   may   qadahi   ham   Jomi-jahonnamoga   o’xshatiladi.   Shuningdek,   ilohiy
asrorlardan ogoh, komil insonning qalbini ham Jamshid jomi - Jomi Jahonnamoga
nisbat   berishadi.   Chunki   bu   qalb   ilohiy   ma’rifatga   kon   bo’lib,   unga   boqqan   orif
Olloh mohiyati g’ayb sirlaridan ogoh bo’ladi. 
Solik   uchun   maqsad   -   ilohiy   mahbuba.   Jamshid   jomi   yoki   boshqacha
aytganda,   dunyo,   nafs   va   jism   tashvishlaridan   poklanib,   shaffof   bir   ko’zguga
aylangan orif qalbi ana shu ilohiy mahbubani ko’rish uchun bir vosita. Binobarin,
ma’shuqa qadamining naqshi muyassar bo’lar, ya’ni oshiq ma’shuqa vasliga yetar
ekan,  endi  Jamshid  jomiga  ortiq  ehtiyoji  bo’lmaydi.  Shuning  uchun  ham   u  yorga
yetgach,   endi   Jamshid   jomini   nima   qilaman,   -   deydi.   Qarshingda   ma’shuqaning
o’zi turganda, uning ko’zgudagi aksiga boqmaysan-da! 
Ma’lumki,   ishq   -   Sharq   she’riyatining   asosiy   mavzusi   hisoblanadi.   Lekin
ko’pchilik shoirlar ijodida falsafiy-ijtimoiy mulohazalar, falak, taqdir, zamonadan
shikoyat   motivlari,   pand-nasihat,   tabiat   manzaralari   tasviri   va   boshqalarga   ham
duch   kelsak.   Amiriy   she’rlari   boshdan-oyoq   muhabbat   mavzuida:   u   goh   dunyo
go’zali,   goh   ilohiy   mahbubani   hassos   misralarda   tarannum   etsa,   goh   majoziy   va
haqiqiy ishq tasvirini mahorat bilan uyg’unlashtirib yuboradi. Goh an’anaviy, goh
xalqona,   goh   ohorli   tashbeh-u   timsollar,   badiiy   san’atlar   vositasida   ma’shuqani
ta’rif-tavsif  etadi, o’zining unga bo’lgan jo’shqin hissiyotlarini otashin misralarga
tizadi.   Ishqni   hayotning   ma’nosi,   ijodning   ilhomchisi   hisoblagan   shoir   ko’plab
g’azallarida   o’zini   "muhabbat   mulkining   sulton",   "ishq   shahrining   shohi",   "ishq
mulkining   amiri",   "mulki   dil   amiri",   "ishq   amiri",   "ko’ngil   taxti   amiri",   "junun
shahri   amiri",   "junun   ahli   shohi",   "iqlimi   vafo   amiri"   deydi.   U   bir   g’azalida   ishq
masalasida Aflotun o’zining shogirdi ekanligini aytsa, boshqasida: "Men ko’ngillar
mulkining   amiri",   "ishq   shahrining   shohiman,   bu   borada   dargohimdagi
mulozimlarning har biri Aflotun bilan tengdur" deb lutf etadi: 
Mulki dil Amirimen, ishq shahrini shohi 
Har biri Falotundir dargohimda choparlar. 
Sharq   so’z   san’atining   zabardast   namoyandalaridan   o’rganish,   ulardan
ta’sirlanish,   g’azallariga   tatabbu   yozish,   taxmis   bog’lash   -   Amiriy   ijodining
yetakchi   xususiyati   hisoblanadi.   Xususan,   u   Kamol   Xo’jandiy,   Hofiz   Sheroziy,
Abdurahmon   Jomiy,   Alisher   Navoiy,   Zahiriddin   Muhammad   Bobur,   Muhammad Fuzuliy, Mirzo Abdulqodir Bedil kabi ustoz shoirlardan bir umr mahorat sabog’ini
o’rgandi.   Binobarin,   bu   ulkan   so’z   san’atkorlari   asarlarini   chetlab   o’tib   Amiriy
ijodiga baho berish mumkin emas. Chunki shoh-shoir she’rlarining har baytida bu
she’riyat daholarining hayotbaxsh ta’siri sezilib turadi. 
Amiriy   ustodlar   an’anasini   sadoqat   bilan   davom   ettirib,   o’zi   ham   yuqori
cho’qqilarni   ko’zladi.   Natijada   salaflari   g’azallariga   bog’langan   muxammaslar   va
ulardan ilhomlanib bitgan tatabbulari ham uning iste’dodi darajasini belgilaydigan
mezonga aylanadi. 
Amiriy   ijodida   Navoiy   va   Fuzuliy   asarlarining   ta’siri   yaqqol   ko’rinadi.
Uning ayniqsa, ustoz Navoiy ijodiga ehtiromi baland. Uning 20 ga yaqin g’azaliga
muxammas bog’lagan. O’zi yaratgan asarlarini esa kamtarlik bilan Navoiy merosi
oldida bir mashq, havas deb hisoblaydi. 
Bir pari paykar xati la’lini sharh ettim Amir 
Bu g’azal ne zeri mashqidur Navoiy daftari (2; 137). 
Bu misralardan Amiriyning ijod yo’liga kirishida va shunday go’zal  asarlar
yaratilishida   Navoiy   asarlari   mutolaasining   o’rni   beqiyosligini   anglashimiz
mumkin. Yuqorida Navoiy g’azallariga muxammaslar, naziralar bog’laganini aytib
o’tdik. Fikrimizni quyidagi baytlar orqali isbotlashimiz mumkin: 
Orazin pinhon qilur qonli yoshim ko’rgach Amir, 
O’ylakim   yog’in   kuni   tushmush   quyosh   uzra   sahob...   bayti
Navoiyning: 
Orazin yopg’och ko’zimdin sochilur har lahza yosh, 
Bo’ylakim   paydo   bo’lur   yulduz   nihon   bo’lg’och   Quyosh   -   baytlarini
beixtiyor yodga soladi. 
Yoki Amiriyning: 
Ishq hayrat ashkidin chehramni gulgun ayladi, 
Topti   ul   naqqoshdin   bu   surati   devor   zeb   -   bayti
Navoiyning 
Keldi chin naqqoshi ul yuz tarhini qilmoqqa naqsh, 
Chehra ochib naqshi devor ayladi naqqoshni 
baytlariga mazmuniy hamohanglikda bitilgani o’rinib turibdi. 
Amiriy ijodida ishqning yetakchi mavzu ekanligini yuqorida ta’kidlab o’tgan
edik.   Ammo   uning   zamiriga   shoirning   keng   qamrovli   hayotiy   xulosalari,   fikrlari ham   singdirilgan.   Ishq   iztiroblari,   kechinmalari   ma’shuq   ta’rif-u   tavsifi   bilan   bir
qatorda chuqur donishmandona, orifona falsafiy mushohadalar ham bayon etilgan.
U   ishq   vositasida   dunyoni   asl   mohiyatini   yoritib   bergan.   Bu   fiklar   ba’zan
dunyoviy,  ba’zan   ilohiy  talqinda   o’z  ifodasini  topgan.  Ba’zi   she’rlarida  shoirning
zamon   va   zamondoshlariga   munosabati   aks   etgan.   Davlat   arbobi   sifatida   siyosiy
hayotdagi o’rindan og’rinib, kuyinib aytgan kechinmalarini his etamiz: 
Ey falak yog’durma ko’p g’am jalosin, 
Jomi ayshim sindi toshingdin seni (3;253). 
Shoir   davron   iztiroblari   haqida   so’zlar   ekan,   so’zlar   tizimini   katta   mahorat
bilan   tanlaydi.   Bir   qaraganda   "aysh   jomining   falak   toshidin   sinishi"   oddiygina
jumla. Ammo aynan shu so’zlarning qo’llanishi liri qahramon qalbidagi ozorlarni,
his-tuyg’ularni   aniq   yetkazib   berishni   ta’minlagan   (1;   137).   Bu   baytdan
ko’rinadiki,   demak,   Amiriy   ijodida   ham   falakdan   shikoyat,   nolish   holatlari   ham
mavjud. 
Yana   Amiriy   ijodida   mavzu   jihatdan   hasbi-hol   tarzdagi   misralar   ham
mavjud.   Shunday   misralar   Amiriy   devoni   debochasiga   kiritilgan   ikki   ruboiydan
birinchisida ham uchraydi. 
Chun ma’dolat ayvonini bunyod ettim, Ehson ila el xotirini shod ettim.
Bas, judu saxou adl ila dod ettim, 
Andoqki, jahon mulkini obod ettim (3;20). 
Bu   ruboiyda   Amiriyning   xon   sifatidagi   faoliyati,   fuqarolarga,   davlatga
bo’lgan   munosabati   ta’riflangan.   Bu   ruboiy   taronai   ruboiy   bo’lib   a-a-a-a   tarzida
qofiyalangan. Shuning uchun o’qilishi, yod olinishi ravon, ohangdor. 
Debocha   tarkibidagi   ikkinchi   ruboiy   esa   an’anaviy   ishq   mavzuida.   Unda
shohlik   va   oshiqlik   ikki   yonda   turganda   ko’ngulning   g’alaba   qilishi   tasvirlangan.
Demak, yuqoridagilardan ko’rinadiki, Amiriy ijodi turli janrlarda, mavzular olami
jihatdan ishq yetakch и  o’rinda, ammo boshqa mavzularning ham go’zal jilolanishi
ko’zga tashlanadi.  II. 1. Amiriy ijodida tashbeh, istiora va husni ta’lil san’atlarining
qo’llanilishi 
 Amiriy ijodida u yoki bu badiiy san’atdan xoli, shunchaki ifodalangan baytla р
yo’q hisobi. Bu uning adabiyotning asl mohiyati va o’z ijodi orqali adabiy estetik
talablarga rioya qilganligidan dalolat beradi. SHoir biron-bir fikrkuzatishlari, o’y-
mulohazalarini to’g’ridan-to’g’ri ifodalamaydi - xoh an’anaviy, xoh ohorli bo’lsin
tashbehlar qatiga o’rab beradi. 
  Bu   tashbehlarning   ko’pi   hayotiyligi,   o’quvchiga   tanish   narsa-tushunchalar
asosiga   qurilganligi,   ko’ngliga   yaqinligi,   sodda   va   tushunarliligi,   go’zal   va
ta’sirchanligi   bilan   diqqatni   toptadi.   Bugina   emas,   shoirning   aksariyat   bayt   va
misralarida   bir   necha   san’atlar   bir-birini   taqozo   qilib,   bir-birini   to’ldirib,   o’zaro
yonma-yon   keladi.   Bu   Amiriyning   Sharq   adabiyotini   chuqur   bilishi,   salaflari
ijodini   chanqoqlik   bilan   mutolaa   qilib   ulardan   mahorat   sirlarini   o’rgangani,   ayni
paytda, o’zi ham ularga munosib san’atkor shoir bo’lib yetishganini ko’rsatadi. 
  Chunonchi, Ergash Ochilov nazdida bir bayt tahliliga qarasak: 
Yor aydi: "Qaysi hududur guliston sahnida?" 
Aydim: "Ey siymbadan, yuz uzra holingdur o’shal". 
Xolni   hinduga   o’xshatish   mumtoz   she’riyatda   keng   tarqalgan   tashbehlardan.
Xol qoraligi jihatdan hinduga nisbatan beriladi. Bu tashbeh keng tarqalganligidan
hatto istioraga aylanib ketgan. Xudd gul deganda, yuz, sarv deganda qomat, bodom
deganda   ko’z,   lal   deganda   lab   ko’zda   tutilgani   kabi,   hindu   deganda   ham
o’zo’zidan, xol  tushuniladi.  Keltirilgan baytda ham  u aynan istiora bo’lib kelgan.
Shu bilan birga "siymbadan" so’zi  ham  kumush tanli  yor  ma’nosida kelib, istiora
hosil   qilyapti.   Diqqat   qilinsa,   shoir   xol   -   hinduga   o’xshaydi   degan   an’anaviy
tashbehni   savol-javob   san’ati   asosida   obrazli   ifodalab,   o’ziga   xos   badiiy
mukammal   bir   bayt   yaratgan.   Bu   yerda   "guliston"   so’zi   ham   istiora   bo’lib,
ma’shuqaning yuzini ifodalab kelyapti. 
Aslida "guliston" so’zi bu yerda ikki ma’noda kelib, iyhom san’atini ham hosil
qilyapti. Gulzor va ma’shuqaning yuzi 
Baytda   tashbeh   san’ati   ham   mavjud:   undagi   xol   gulistondagi   hinduga
o’xshatilyapti. Ko’rinib turibdiki, birgina baytda savol-u javob, tashbeh, iyhom va istiora   (3   marta)   san’atlari   yonma-yon   kelgan.   Bu   Amiriyning   mahorati   baland
shoir bo’lganidan dalolat beradi. 
Amiriyning yana br baytida istiora mavjud: 
Xush ul soatki ul navras niholingni ko’rgan chog’da 
Ko’zum hayron bo’lub ruhi ravonim bo’lsa qurboning. 
Bu baytda navros, ya’ni endi o’sib kelayotgan niholingni ko’rib vaqtim xundur,
deydi (16,1). Bu o’rinda nihol bu qomat, ya’ni o’sib kelayotgan qomatingni ko’rib
vaqtim xush va ruhi ravonim sen uchun qurbon bo’lsin deydi. 
Amiriyning bir g’azalida: 
Nega   muncha   siyohdur   kokul   u   Magarkim   dudi   ohdur
kokul. 
 Xalqai zulfidin ko’rundi yuzi, Xolai badri ohdur kokul. 
 
Husn iqbolini yoshurmoq uchun, Toji zeri kulohdur
kokul. 
 Hiylai qatl etarga xol-u xati, Ikki zolim guvohdur kokul. 
 Kishvari husnning Amiridur, Saltanat dastgohdur kokul. 
Boshdan-oxir   istiora-yu   tashbehlar   bilan   yo’g’rilgan.   Birinchi   baytda:
Nega muncha siyohdur kokul, Magarkim dudi ohdur kokul. 
Qora   so’zi   "siyoh"   orqali   ifodalanmoqda.   Bu   o’rinda   istiora   san’ati   mavjud.
Ikkinchi   misrada   dudi   oh,   ya’ni   achchiq   o’tli   ohga   o’xshatiladi.   Yor   kokili   bu
o’rinda tashbehni hosil qilgan. 
Ikkinchi baytda: 
Halqai zulfidin krundi yuzi, Halai badri mohdur kokul.
Baytda zulfning gajakligi, qayrilmaligi, halqa vositasida ifodalanmoqda, bu esa
noyob, kamyob istioradir. Ikkinchi misrada esa kokilni holai badri moh, ya’ni o’n
to’rt   kunli   oyning   gardishiga   o’xshatish   orqali   tashbehni   yuzaga   keltirgan.   Bu
tashbeh   ham   nodir   tashbehlardandir.   Chunki   odatda,   shoirlar   yuzni   oyga
qiyoslashadi, bu tashbeh esa betakrordir.            
Uchinchi baytda 
Hum iqbolini yoshirmoq uchun, Toji zeri kulohdur kokul. Ikkinchi   misrada   kokil,   kuloh,   ya’ni   tojga   o’xshatilib   tashbeh   hosil   qilingan
bo’lsa,   baytning   o’zida   husni   ta’lil   mavjud.   Ya’ni   unda   husningni   mendan
berkitmoq uchun tojdir kokiling deydi. 
To’rtinchi baytda: 
Hiylai   qatl   etarga   xol-u,   xati   Ikki   zolim   guvohdur
kokul. 
Yorning   xol-u   xoti   ikki   guvohga   o’xshatilib,   tashbeh   hosil   qilingan.   Bayt
mazmuni   neki   qatl   etishga   guvohlik   beradi.   Xol-u   xating   deydi   shoir   kokilga
shikoyat etib. 
Oxirgi baytda: 
Kishvari husnning Amiridur, Saltanat dastgohdur kokul. 
Bu   baytda   Amiriy   o’zini   husn   mamlakatining   shohiga   o’xshatadi.   Bunda
saltanat uning uskunasi deyiladi. Saltanat dastgohga o’xshatilmoqda tashbeh. Amir
so’zi   ham   taxallus   ham   shoh,   ya’ni   saltanat   egasi   ma’nosida   kelyapti.   Bu   iyhom
san’atidir. 
Amiriyning   yana   bir   bayti   o’xshatish   asosida   qurilgan   ammo   unda   tashbeh
san’ati bilan bir qatorda harf, yohud kitobat san’ati ham yuzaga kelgan. 
Ajab ermas agar mushaf desam husning kitobini 
Jamoling surai Yusuf, qad-u zulfing - alif, lomim. 
Bunda   yor   husni   mushaf,   ya’ni   Qur’onga   o’xshatilmoqda.   Unda,   ya’ni
husningda   jamoling   go’yo   Qur’ondagi   Yusuf   surasidir   deydi.   Bizga   ma’lumki,
Yusuf   go’zallikda   tengsiz   ekanligi   Qur’onda   ham   aytiladi.   SHoir   shunga   ishora
qilyapti. Yorning qadini esa alifga, zulfini lom harfiga o’xshatyapti. Bu o’z-o’zidan
harf san’atini yuzaga keltiradi. 
Yana bir baytida 
Goh Ra’no qad ila, ey gul, xirom et bog’ aro 
Sarv to qaddig’a noz aylab tamannolanmasun. 
Bu baytda yor qadi ra’noga o’xshatilyapti, tashbeh yuzaga kelyapti. Yor so’zi
o’rnida gul so’zi ishlatilyapti, bu istiora san’atini hosil qiladi. Oshiq yoriga go’zal
qadingni  namoyon qilib bog’da biroz sayr  ayla,  zero, sarv  o’z qadiga  moh bo’lib
g’ururlanmasin, sening qaddingni ko’rib o’zidan go’zalroq qaddi-qomat borligidan
biroz pastroq tushsin, deydi.  Ko’rib o’tganimizdek, Amiriyda bu tashbeh,  istiora, husni  ta’lil san’atlarining
hosil   qilinishining   ham   an’anaviy,   ham   noyob   namunalarini   uchratishimiz
mumkin. 
 
II. 2. Amiriy ijodida talmeh, tazod, tajnis badiiy san’atlarining
qo’llanilishi 
  Yuqorida,   asosan   o’xshatish   va   bir   narsani   yoki   jarayonni   chiroyli   ifodalash
yotuvchi badiiy san’atlar tashbeh, istiora, husni ta’lil san’atlari qo’llanilgan go’zal
baytlarni   ko’rib   o’tdik.   Shular   bilan   bir   qatorda,   Amiriy   ijodida   talmeh   san’ati
qo’llanilgan   go’zal   satrlar   tazod,   tajnisning   ham   go’zal   namunalari   mavjud.   Ishq
ta’riflangan,   u   o’t,   olovga   o’xshatilgan   bir   go’zal   g’azalining   maqtasida   shunday
deydi: 
Ishq Amirining sipohig’a duchor o’ldi magar 
Mulki Iskandar g’ubor o’ldi-yu Doro bo’ldi kul (3,146). 
Baytda shoir o’zini ishq Amiri deya ataydi. Ishq kuchini shunday ta’riflaydiki,
agar   uning   qo’shiniga   Iskandar   mulki   duch   kelsa   bir   g’ubor   chang   kabi   bo’lib
ketadi.   Agar   Doro   qo’shinlari   duch   kelsa   kulga   aylanadi   deydi.   Bizga   tarixdan
ma’lumki, Iskandar ham Doro ham kuch-qudratda tengsiz, yengilmas, janglarning
aksariyatida   g’alaba   qozongan   podshohlardan   bo’lishgan.   Demak,   hatto   shunday
muzaffar   shohlar   ham   ishq   oldida   mag’lubdirlar.   Amiriy   ishq   qudratini
ko’rsatmoqlik   uchun   shunday   buyuk   shavkat   egalarini   hamishq   oldida   ojiz   qilib
ko’rsatadi.   Va   baytda   talmeh   san’atini   ham   yuzaga   keltiradi.   Bu   baytda   Amir
so’zida ishqning amiri Sultoni Amir ma’nolari singdirilgan. Har ikkala  маъносида
h ам   tushunishimiz mumkin. Bu esa ittifoq san’atini yuzaga keltirgan. Iskandar va
Doro timsollariga keladigan bo’lsak, Amiriy bu timsollarga tez-tez murojaat qilib
turgan. Yana bir g’azali maqtasida: 
Adli yor o’lsa Amir osondur 
Bo’lmoq Iskandar ila Dorodek (3;120) 
deydi. Ya’ni, agar yor menga adolat qilsa, shafqat qilsa, men shunday qudratga
ega   bo’lamanki,   Iskandar   ila   Doroga   teng   kelmoq   ham   oson   bo’lib   qoladi
demoqchi. 
Demak, bu o’rinda ham talmeh san’ati mavjud.  Yana bir g’azalida: 
Vasldin dam urma, ey oshiq agar Mansursen, 
Deding: asrori analhaq dordin andisha qil (3;148). 
Bu   baytda   ham   g’azalda   boshdan   oxir   ta’kidlangan:   agar   yorga   yetmoqlikni
istasang   ehtiyot   bo’l,   ishq   yo’llarida,   har   bir   narsada   andishali   bo’l   deydi.   Ushbu
baytda ham: agar oshiq bo’lsang, vasldan gapirma, yo’qsa Mansur Xallojning kuni
boshingga tushgay. SHundan andisha qil deydi. 
Bizga ma’lumki, Mansur Xalloj tasavvufdagi 4 ta bosqichni bosib o’tib, Olloh
vaslidan   bahramand   bo’lgan   va   Olloh   bilan   birlik   hosil   qildim   ma’nosida   "anal
haq" ya’ni, men Xudoman deydi. Ammo u bu so’zlarni ma’rifatli xalq oldida emas,
ishqdan   bexabar   omma   oldida   aytadi.   Ishq   neligini   bilmagan   va   uning   so’zlari
mohiyatiga yetmagan omma uni o’limga mahkum etadi. 
Shu   voqeani   nazarda   tutib,   shoir   sen   to’g’ridan-to’g’ri   vasldan   so’z   ochma
yo’qsa shoshqaloq Mansur kuni boshingga tushadi deydi. Bu obrazlardan tashqari
Layli,   Majnun,   Uzro,   Farhod,   Ibrohim,   Vomiq,   SHirin,   Yusuf,   Zulayho   kabi
obrazlar ham Amiriy g’azal-u baytlarida talmehning yuzaga kelishiga qatnashgan.
Bu   san’at   bilan   bir   qatorda   Amiriy   asarlarida   tazod   san’atining   ham   ajoyib
namunalari uchraydi. 
Savodi shomi zulfingni ko’rub dedim maso hay-hay 
Dedi: ruxsoringga o’tru o’lub subhi safo hay-hay (3;239). 
Ushbu   baytda   shoir   yorning   Shomi   zulfi   ya’ni   qora   zulfini   ko’rib   maso   ya’ni
kechqurun   bo’ldimi   deydi.   Ya’ni   zulfing   qaroligidan   doim   kechqurundek
demoqchi.   Shunda   yor   deydi   ruxsoring   o’tru   ya’ni   jamoling   qarshisida
bo’lganimda   Subhi   safo,   ya’ni   bayram-bazm   tongidek   doim   deydi.   Bu   baytda
"Subh" va "maso"  so’zlari o’zaro tazod san’atini yuzaga keltirgan. Yana zulfning
qaroligini shom orqali ifodalanishi istiora san’atini hosil qilgan. 
Husn shohisen, jono, bu xazin gadolarg’a, 
Ko’z uchi bila boqib xayr ayla ehson qil (3;149) 
Bu baytda ma’shuqa husn eli shohi deya atalib oshiq gado deyiladi ya’ni vasl
gadosi. Ma’shuqaga ko’z qiringni  oshig’ing tomon tashlab u bechoraga xayr  ayla
ehson   qil,   ya’ni   shu   harakating   u   uchun   mukofotdir   deydi.   Baytda   "shoh"   va
"gado"   so’zlari   tazod   san’atini   hosil   qilgan.   Baytda   tazoddan   tashqari   tashbeh
ma’shuqani shohga, o’zini gadoga o’xshatish asosida (tanosib) gado, xayr qilmoq, ehson   qilmoq   so’zlarini   bir   o’rinda   keltirish   orqali   esa   tanosib   san’ati   yuzaga
kelgan.   Vasl   bazmida   may   ichmak   oson,   ammo   Hajr   paymonasidan   yutmak   erur
qon mushkul. 
Ushbu baytda vasl onida har qanday qiyinchilik ham oson, hijronda esa har bir
narsa   mushkuldir   deydi.   Vaslda   ichgani   may   bo’lsa,   hajrda   ichgani   qon   deydi
shoir. Baytda "vasl" va "hajr" hamda "oson" va "mushkul" so’zlari tazod san’atini
yuzaga keltirgan. 
      Yana   Amiriy   ijodida   shunday   go’zal   san’atlardan   tajnis   san’atini
uchratishimiz mumkin. Bu san’at asosan tuyuqlarda mavjud. 
Amiriy   tuyuqlarida   kitobxonni   mulohaza   qilishga   tajnis   so’zlarning
ma’nolarini   bilib   olishga   chorlovch и ,   uning   so’z   boyligini   oshirishga   xizmat
etuvchi joziba bor. Devonda berilgan birinchi tuyuq: 
Orazing gulzori jannat bog’idur, 
Tori zulfung jon qushini bog’idur 
Halqai zunnor zulfung davrida 
Kofiri ishq o’lmog’ionlar bog’idur. 
Birinchi misrada "bog’idur" - jannat, firdavs bog’i, ikkinchi misradagisi robita,
bog’lovchi   vosita,   to’rtinchi   misrada   esa,   ishq   gashtini   surolmaganlar,   uning
yo’lida   alam   chekmaganlar   baland   odamlardir   ma’nolarida   qo’llangan   (3;174).
Tuyuqda   yor   go’zalligi   ta’riflangan   bo’lib,   tuyuq   talabi   bo’lgan   tajnis   san’atidan
tashqari   tashbeh   san’ati   (orazing   gulzori),   tanosib   san’ati   (gulzor,   bog’,   qush)
so’zlari ham mavjud. 
Devondagi ikkinchi tuyuq: 
Ey parivash gul yuzingdin parda ol 
Kim g’amidin ko’zda yoshim bo’ldi ol. 
Yor   bo’lg’oylar   senga   mahshar   kuni   Ahmad   Muxtor   ila
Ashobi ol. 
Birinchi misradagi "ol" tajnis so’zi "yuzingdagi pardani olib tashla", ikkinchi 
misradagisi esa "mahshar kuni senga avliyolar yordam beradi, jazolanishdan saqlab
qoladi" ma’nolarini anglatadi (3;175). 
Bu tuyuq mazmunida oshiq yoridan bir bor yuzidagi pardani olib qo’y, sening
g’amingdan ko’zdan yosh o’rnida qizil qon oqmoqda, menga shafqat qilsang senga
mahshar kunida avliyolar yordam beradi deydi.  Devondagi uchinchi tuyuqni mustaqil tahlilga tortsak: 
Bodasin betobman bu kecha men 
Laling istob emdi jondin kechamen. 
Sohili maqsadg’a yetgaymanmi deb 
Ko’z yoshim daryosida suv kechamen (3;291). 
Bu  tuyuqda birinchi  misrada  "kecha"  va  "men"  so’zlari  alohida  so’zlar  bo’lib
tun va  oshiqning  o’ziga  ishora  olmosh,  ikkinchi   misradagi   "kechamen"  ya’ni  voz
kechmoq,   yo’qotmoq   ma’nolarida   qo’llanilgan.   To’rtinchi   misrada   esa   kechmoq
ya’ni bosib o’tmoq ma’nolarida qo’llanilgan. 
Tuyuq mazmuni esa bodasiz, ya’ni ishqsiz betobman bu kecha men deydi oshiq
Laling ya’ni labingni istab bu jonimdan kechaman deydi. Maqsadim sohiliga yetish
ilinjida   ko’z   yoshim   daryosida   suvdan   kechaman   ya’ni   o’taman   deydi.   Asarda
tajnisdan tashqari istiora san’ati labni la’l deya ta’riflash orqali hosil qilingan. Ko’z
yosh daryosi birikmasida mubolag’a san’ati hosil qilingan. 
Ul pari jonimg’a o’tlar yoqadur 
Kuyganim ko’nglig’a yaxshi yoqadur Ishqida har yon 
tushub jaybimg’a chok Telbamen piyrohonim beyoqadur. 
Bunda   birinchi   misradagi   "yoqadur"   o’tni   yo’qmoq   ma’nosida,   ikkinchi
misradagi   "yoqadur"   yoqtirmoq,   xushlamoq   ma’nosida,   to’rtinchi   misradagi
beyoqodur esa kiyimning yoqasi ma’nosida ishlatilgan. 
Tuyuqda esa yorning jafolari haqida so’zlangan. Uning jafolari, jismimga o’tlar
yoqadi,   jismimning   o’tda   kuyib   qiynalgani   unga   yoqadi   deydi.   Ishqidan   har
mustahkamliklarimga choklar tushadim deydi. O’zini telbaga qiyoslab piyrohonim
ya’ni ko’ylagim beyoqadur deydi. 
Yuqorida   ko’rib   o’tganimizdek,   Amiriy   badiiy   so’z   qadrini,   o’rnini,
muhimligini anglagan va shu asnoda ularni o’z o’rnida qo’llay olgan ijodkordir. U
asarlarida   betakror   badiiy   san’atlarni   qo’llab,   ya’ni   ohorli   shaklda   qo’llab   go’zal
asarlar yaratgan. 
  Xulosa 
Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   mumkinki,   adabiyotimizning   zabardast   vakili
bo’lgan   Amiriy   ijodkor   sifatida   go’zal   asarlar   qoldirgan   adabiyot,   ijod   ahllarini
rag’batlantirib, ularni erkin ijod qilishlari  uchun sharoit yaratib bergan, shu orqali
ham o’zbek adabiyotiga nodir asarlar yaratilishiga sababchi bo’lgan shaxsdir. 
Uning ijod  namunalarida  ham   shoh  va shoir   ekanligi  sezilib   turadi.  Chunki
und а ,  t а qdirdan  nolish,   falakdan   arz  nuqtalari  deyarli  yo’q.  Amiriy  ustozlar  ilmiy
va   badiiy   merosiga   qiziqqan   holda   ularga   munosib   voris   bo’lib,   ularning   ijodini
rivojlantirdi.   Ularning   asarlariga   manzuma,   naziralar   bog’ladi.   U   har   bir   baytni
bitganda ham adabiyotning vazifasi va ahamiyatini anglagan holda ularning ma’no-
mazmuni. Tarbiyaviyligi, badiiyligi jihatidan boyitishga harakat qildi. Amiriy ijodi
bizgacha   tadqiq   etilgan,   biz   ham   kamtarona   tadqiq   etdik,   bizdan   keyin   ham   o’z
tadqiqotchilarini kutmoqda.  Foydalanilgan adabiyotlar: 
1. Адизова И. Ўз.м. адабийоти тарихи. “Фан”. 2006. 
2. Амирий. Девон. Т.: 1972. 
3. Амирий. Қошингга тегузмоғил қаламни. “Шарқ” 2008. 
4. Дилшод, Анбар Отин. Ўзбекистон шоирлари байози туркуми. 
5. Фитрат А. Танланган асарлар. 2 жилд. Т.: 2000 59 бет. 
6. Ҳожиаҳмадов. Шеър санъатларини биласизми. Т.: “Шарқ” 1993. 
7. Ибрат. Фарғона тарихи. 
8. Жўрахонов   А.   Нодира   лирикасида   Умархон   образи   //   Ўзбек   тили   ва
адабийоти. 1997. 5-сон 46-бет. 
9. Матжонов С. Адабийот Унв-л қўлланма. Т.: 2011. 
10. Нодира-Комила. Девон. 
11. Орзибеков. Ўзбекистон  адабийоти  тарихи.  Т.:  Ўзбекистон
йозувчилар уйушмаси нашрийоти. 2006. 
12. Қайумов А.Қўқон адабий муҳити. (ХVIII-ХIХ асрлар). Т.: 1961.

Amir Umarxon ijodi

Купить
  • Похожие документы

  • Talabalar kompetentligini shakllantirishda adabiyot o‘qitish metodikasi fanining o‘rni va roli kurs ishi
  • Abayning Yoshlikdan bilim izlab hamda Avaz O'tarning Har tilni biluv emdi she'rlarini interfaol usullar orqali o'rgatish metodlari kurs ishi
  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha