Aniq va mavhum otlar mavzusini oʻqitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish

1Mavzu   : Aniq   va   mavhum   otlar   mavzusini   o qitishda   zamonaviy   pedagogikʻ
texnologiyalardan foydalanish                                              
Mundarija
Kirish ………………………………………………………………………….
I BOB. Aniq va mavhum otlar tushunchasi va ularni o‘qitishning nazariy
asoslari ………………………………………………………………………..
1.1. Otlarning tasnifi va aniq-mavhum otlar haqidagi tushuncha …………….
1.2.Mavzuning   maktab   o‘quv   dasturidagi   o‘rni   va   o‘quvchilarga
o‘zlashtirishdagi ahamiyati …………………………………………………….
1.3.Aniq   va   mavhum   otlar   mavzusini   o‘qitishda   uchraydigan   asosiy
muammolar …………………………………………………………………….
II   BOB.   Aniq   va   mavhum   otlar   mavzusini   o qitishda   zamonaviy	
ʻ
pedagogik texnologiyalardan foydalanish ………………………………….
2.1.Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   va
afzalliklari …………………………………………………………….………..
2.2.   Aniq   va   mavhum   otlar   mavzusini   interaktiv   usullar   orqali   o‘qitish
(klaster,   aqliy   hujum,   Venn   diagrammasi   orqali.)
……………………………………….
2.3.  Mavzuni o‘qitishda texnologik yondashuvning samaradorligi …………...
Xulosa ………………………………………………………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………… 2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   ta’lim   jarayoniga
innovatsion   va   texnologik   yondashuvlar   tobora   chuqur   kirib   bormoqda.
Ta’limda   shunchaki   bilim   berish   emas,   balki   o‘quvchini   fikrlashga,
izlanishga, muammoga yechim topishga o‘rgatish birinchi o‘ringa chiqdi. Til
o‘rganishda   esa   grammatik   bilimlar   asosiy   poydevor   sifatida   e’tirof   etiladi.
Xususan,   otlar   mavzusi,   jumladan,   aniq   va   mavhum   otlarning   farqlanishi,
ularni   to‘g‘ri   tushunish   o‘quvchining   grammatik   va   leksik   ko‘nikmalariga
bevosita ta’sir qiladi. Bu mavzu orqali o‘quvchilar atrofdagi hodisalarni aniq
yoki   mavhum   ifodalashni   o‘rganadi,   bu   esa   ularning   dunyoqarashi   va   nutq
madaniyatini   kengaytiradi.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar   –   Venn   diagrammasi,   klasterlar,   aqliy   hujum   kabi   metodlar
orqali   o‘qitilsa,   bu   mavzuning   samarasi   yanada   oshadi.   Ta’lim   sifatini
oshirish,   darsda   o‘quvchini   faol   ishtirokchi   qilish,   ijodiy   fikr   yuritishga
undash   ushbu   texnologiyalar   orqali   ro‘yobga   chiqadi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich
va   o‘rta   ta’limda   bu   mavzuni   to‘g‘ri   yoritish   o‘quvchilarda   grammatik
bilimlar   asosini   puxta   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Mavzuning   dolzarbligi
uning nazariy ahamiyatigina emas, balki amaliy qo‘llanishi va hayotga tatbiq
etilish   imkoniyatlarida   namoyon   bo‘ladi.   Shu   sababli,   bu   mavzuni   o‘rganish
va uni o‘qitishda zamonaviy usullardan foydalanish hozirgi ta’limning muhim
yo‘nalishlaridan biridir. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   O‘zbek   tili
grammatikasida   otlarning   tasnifi,   ularning   semantik   va   morfologik   turlari
ko‘plab   adabiyotlarda   yoritilgan.   Jumladan,   akademik   G‘.   Zulfiqorovning
"Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili"   asarida   aniq   va   mavhum   otlar   nazariy   jihatdan
chuqur tahlil qilingan. N. Mahmudov, S. Urinboyeva, S. Sodiqova va boshqa
1
  Mirziyoyev   Sh.M.   “Yangi   O‘zbekiston   –   maktab   ostonasidan   boshlanadi”   mavzusidagi
ma’ruza. // 2022-yil 30-avgust. – [Elektron resurs]:  https://president.uz 3taniqli   tilshunoslar   tomonidan   ham   bu   mavzuga   e’tibor   qaratilgan.   Biroq   bu
adabiyotlar   asosan   nazariy   yondashuvga   urg‘u   beradi,   ularni   amaliyotda,
ayniqsa, umumta’lim maktablarida qanday o‘qitish kerakligi, qanday metodik
yondashuvlar   qo‘llanilishi   borasida   yetarlicha   ma’lumot   yo‘q.   Ayniqsa,
zamonaviy pedagogik texnologiyalar nuqtayi nazaridan bu mavzu cheklangan
darajada   o‘rganilgan.   Interfaol   metodlar   orqali   aniq   va   mavhum   otlarni
o‘qitish,   o‘quvchilarda   mavzuga   nisbatan   mustahkam   qiziqish   uyg‘otish,
ularning   fikrlash   doirasini   kengaytirish   imkoniyatlari   hali   yetarli   darajada
tadqiq etilmagan. Shuning uchun mazkur kurs ishi mavjud ilmiy adabiyotlarni
umumlashtirish, metodik jihatdan boyitish va zamonaviy ta’lim yondashuvlari
bilan   boyitish   vazifasini   bajaradi.   Bu   orqali   o‘qituvchi   va   o‘quvchilar
o‘rtasidagi o‘zaro ta’sir kuchayadi, ta’lim sifati ortadi, nazariya bilan amaliyot
o‘rtasidagi bog‘liqlik mustahkamlanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   Boshlang‘ich   va   o‘rta   ta’lim
bosqichlarida   ona   tili   fanini   o‘qitish   jarayoni,   xususan,   otlarning   tasnifi
bo‘yicha dars berish metodikasi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   Aniq   va   mavhum   otlar   mavzusini
o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   yo‘llari,
ularning samaradorligini oshirish imkoniyatlari.
Kurs ishi mavzusining maqsadi   — o‘quvchilarga aniq va mavhum otlar
haqida   chuqur   bilim   berishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni
qo‘llashning   samarali   yo‘llarini   aniqlash,   bu   jarayonni   amaliy   jihatdan   tahlil
qilish va uslubiy tavsiyalar ishlab chiqishdir.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Aniq   va   mavhum   otlarning   nazariy
jihatlarini   o‘rganish;   O‘quv   dasturlarida   ushbu   mavzuning   o‘rni   va
ahamiyatini   tahlil   qilish;   Dars   jarayonida   uchraydigan   asosiy   muammolarni
aniqlash;   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   xususiyatlarini   yoritish;
Interfaol   metodlar   asosida   mavzuni   o‘qitish   usullarini   amalda   ko‘rsatish;
O‘qitishda texnologik yondashuvning afzalliklarini asoslash. 4Kurs  ishi  mavzusining nazariy  va  amaliy ahamiyati   Nazariy jihatdan,
ushbu   kurs   ishi   ona   tili   ta’limida   otlar   bo‘yicha   bilimlarni   tizimlashtirishga
xizmat   qiladi.   Amaliy   jihatdan   esa,   zamonaviy   metodlar   orqali   aniq   va
mavhum   otlarni   o‘rgatish   bo‘yicha   dars   ishlanmalar,   mashg‘ulot   usullari,
interaktiv vositalarni ishlab chiqishga zamin yaratadi.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Kurs   ishida   quyidagi   metodlardan
foydalaniladi:   Taqqoslash   va   tahlil   qilish   metodi;   Pedagogik   kuzatuv;
Interaktiv  dars  metodlari  (klaster,  Venn diagrammasi,  aqliy  hujum);   Tajriba-
sinov   asosidagi   yondashuv;   O‘quvchilarning   bilim   darajasini   baholash
texnologiyalari.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish, ikki asosiy bob, har bir
bobda   uchta   kichik   bo‘lim,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan
iborat. 5I BOB. Aniq va mavhum otlar tushunchasi va ularni
o‘qitishning nazariy asoslari
1.1.  Otlarning tasnifi va aniq-mavhum otlar haqidagi tushuncha
Tilshunoslikda   otlar   so‘z   turkumlarining   eng   muhim   va   yirik   qatlamini
tashkil  etadi. Otlar  inson tafakkurining, idrokining va fikr  ifodasining asosiy
vositasi bo‘lib xizmat qiladi. Har bir tilda mavjud otlar tizimi, uning leksik va
grammatik   boyligini   belgilovchi   muhim   omillardan   biri   hisoblanadi.   O‘zbek
tilshunosligida   otlar   predikat   bo‘la   olmaydigan,   ammo   gapning   boshqa
bo‘laklarida   keng   ishtirok   etuvchi,   mustaqil   so‘z   turkumidir.   Ular   shaxs,
narsa, hodisa, tushuncha, harakat natijasining nomi sifatida xizmat qiladi.
Otlar semantik jihatdan juda rang-barang bo‘lib, ular bir nechta mezonlar
asosida   tasniflanadi. Ularning tasniflanishida   eng muhim   mezonlardan  biri  –
ma’nodir.   Ya’ni   otlarning   bildirgan   narsa   yoki   tushunchasi   qanday   shaklda
mavjud – moddi (real) yoki nomoddiy (abstrakt) ekanligi muhim rol o‘ynaydi.
Shu mezon asosida otlar aniq otlar va mavhum otlar deb ikki asosiy guruhga
bo‘linadi. 2
Aniq otlar – mavjud, ko‘z bilan ko‘rish, sezish, ushlash mumkin bo‘lgan
real   predmetlarni   bildiradi.   Masalan,   kitob,   daraxt,   stol,   bola,   oyna   va
hokazolar.   Bu   turdagi   otlar   o‘quvchilar   uchun   tushunarli,   atrof-muhitda
uchraydigan,   oson   aniqlanadigan   predmetlar   bo‘lib,   ular   dars   jarayonida
ko‘rgazmali   vositalar,   rasm,   video   va   hayotiy   tajriba   orqali   tushuntiriladi.
Mavhum   otlar   esa   his   qilish   yoki   anglash   mumkin   bo‘lgan,   ammo   moddiy
shakli   mavjud   bo‘lmagan   tushunchalarni   bildiradi.   Masalan,   mehr,   do‘stlik,
quvonch,   baxt,   o‘lim,   yaxshilik,   ozodlik   kabi.   Bu   otlar   ko‘proq   ma’naviy
tushunchalarga,   hissiy   holatlarga,   ichki   kechinmalarga   taalluqlidir.   Mavhum
2
  Mahmudov N., Jo‘rayev A. O‘zbek tili nazariy grammatikasi. – Toshkent: Fan va texnologiya,
2019. 6otlar   bola   tafakkurining   rivojlanish   darajasiga   bog‘liq   holda   sekin-asta
shakllanadi.
Aniq   va   mavhum   otlarni   bir-biridan   ajratish   jarayoni   o‘quvchilarda
abstrakt   fikrlashni   shakllantirishda,   umumlashtirish   va   tahlil   qilish
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   muhim   omil   bo‘ladi.   Bu   mavzuni   chuqur
o‘zlashtirish   orqali   o‘quvchilar   nutqidagi   aniqlikni,   izchillikni   ta’minlaydi,
ularning so‘z boyligi oshadi va fikrlarini aniq yetkazish imkoniyati kengayadi.
O‘zbek   tilshunosligida   bu   ikki   guruh   o‘rtasida   farqlash   mezonlarini
belgilashda   ba’zan   chalkashliklar   yuzaga   keladi.  Chunki   ayrim   otlar   konkret
vaziyatga   qarab   ham   aniq,   ham   mavhum   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   “so‘z”
so‘zi: “so‘zni  tushunmadim” (aniq)  – “so‘z kuchli  quroldir” (mavhum) kabi.
Bu esa otlarning ma’no jihatdan kontekstdagi o‘zgaruvchanligiga dalildir. Shu
sababli   bu   mavzuni   o‘qitishda   o‘qituvchidan   aniq   izoh,   misol   va   kontekst
asosida tushuntirish talab etiladi.
Otlar   faqat   semantik   emas,   balki   morfologik,   sintaktik   va   funksional
jihatdan   ham   tasniflanadi.   Jumladan,   grammatik   shakllanishga   ko‘ra   otlar:
yakka   va   ko‘plik,   egalik,   kelishik   va   tuslanish   kabi   kategoriyalar   asosida
o‘zgaradi.   Bularning   barchasi   otlarning   til   tizimidagi   o‘rnini   va   grammatik
imkoniyatlarini belgilaydi.
O‘quvchilarga   otlarni,   xususan,   aniq   va   mavhum   otlarni   tushuntirishda
faqat   nazariy   ma’lumot   bilan   cheklanib   qolmasdan,   real   hayotiy   misollar,
dramatizatsiya,   rol   o‘ynash,   guruhlarda   ishlash   kabi   faol   metodlardan
foydalanish   tavsiya   etiladi.   Ayniqsa,   klaster   metodida   o‘quvchilar   “aniq”   va
“mavhum” degan ikki doiraga mos so‘zlarni guruhlaydi, ular orasidagi o‘zaro
bog‘liqlikni   mustaqil   izlaydi,   natijada   mavzu   o‘zlashtiriladi.   Shuningdek,
o‘quvchilarning yosh darajasiga mos holda mavhum otlar haqida boshlang‘ich
tasavvurlar   berilishi   lozim.   Chunki   kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   ko‘proq
ko‘rish,   ushlash   mumkin   bo‘lgan   aniq   narsa   nomlarini   osonroq   anglaydi. 7Mavhum tushunchalarni o‘zlashtirish esa abstrakt tafakkurning shakllanishiga
qarab bosqichma-bosqich yuz beradi.
Shu bilan birga, o‘quvchilarga grammatik mashqlar, diktantlar, matn asosida
tahlillar, gap tuzish, sinfiy va juftlik ishlari orqali bilimlar mustahkamlanadi.
Bu   jarayonlarda   o‘qituvchi   aniqlik   va   mavhumlik   mezonlarini   izchil
tushuntirib   boradi.   Interfaol   metodlar   yordamida   mavzuni   mustahkamlash
o‘quvchilarni   faollikka   undaydi   va   ularni   chuqur   tahlilga   yo‘naltiradi.   Shuni
alohida   ta’kidlash   kerakki,   aniq   va   mavhum   otlar   nafaqat   grammatik
tushuncha,   balki   o‘quvchining   nutqiy   dunyoqarashi,   muloqot   madaniyati,
hissiyati   va   g‘oyaviy   qarashlarini   shakllantiruvchi   vositadir.   Ular   orqali
o‘quvchi   atrofdagi   borliqni   qanday   qabul   qilishini,   unga   qanday   baho
berishini,   fikrini   qanday   ifodalayotganini   bilish   mumkin.   otlarning,   xususan,
aniq   va   mavhum   otlarning   tasnifi   o‘zbek   tilining   grammatik   tizimida   asosiy
o‘rin tutadi. 
Aniq va mavhum otlarning taqqoslanishi
Tartib Ko‘rsatkichlar Aniq otlar Mavhum otlar
1 Ma’nosi Moddiy,   real   mavjudot   yoki
predmet nomi Nomoddiy,   ongda
mavjud   tushuncha
yoki holat
2 Sezish
imkoniyati Ko‘z bilan ko‘rish, qo‘l bilan
ushlash mumkin Faqat   his   qilish,
fikrlash   orqali
anglanadi
3 Misollar stol,   daraxt,   kitob,   qalam,
telefon muhabbat,   quvonch,
adolat,   jasorat,
do‘stlik
4 Nutqdagi roli Atrofdagi borliqni nomlash Ichki   kechinma,   his-
tuyg‘u,   ijtimoiy 8 hodisani ifodalash
5 O‘quvchilarga
o‘rgatish
darajasi Boshlang‘ich   sinflarda
osongina tushuntiriladi Yuqori   sinflarda
asta-sekin
tushuntiriladi
6 Ko‘rgazmali
vosita   bilan
tushuntirish Ha   –   rasm,   predmet,   video
orqali Yo‘q   –
tushuntirishlar,
munozara,   matn
asosida
7 Grammatik
ishlov berish Son,   egalik,   kelishik
shakllariga tushadi Grammatik   jihatdan
ot sifatida o‘zgaradi
8 O‘qitishda
metodik
yondashuv Ko‘rgazmalilik,   guruhli
ishlar, sinov mashqlari Muloqotli   o‘yinlar,
matnli tahlil
9 Darsdagi
o‘zlashtirish
tezligi Tez va tushunarli Sekin va bosqichli
10 Adabiy
matnlarda
qo‘llanishi Tabiiy tasvirlar, voqealar Obrazli   tasvirlar,
falsafiy ifodalar
Bu   mavzuni   to‘g‘ri   o‘qitish   o‘quvchilar   nutqini   boyitish,   grammatik
tafakkurini   rivojlantirish,   savodxonligini   oshirish   va   hayotiy   bilimlar   bilan
boyitish   imkonini   beradi.   Shu   bois,   mavzuni   zamonaviy   texnologiyalar
asosida,   interfaol   va   innovatsion   usullar   orqali   o‘rgatish   bugungi   ta’lim
jarayonining asosiy talabi hisoblanadi. 3
1.2.   Mavzuning   maktab   o‘quv   dasturidagi   o‘rni   va   o‘quvchilarga
o‘zlashtirishdagi ahamiyati
3
  Quronov D. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2020. 9Ona tili fanining o‘quv dasturida otlar mavzusi, xususan, aniq va mavhum
otlarning   o‘rganilishi   tilshunoslik   bilimlarini   shakllantirishda   muhim   o‘rin
egallaydi.   Chunki   o‘quvchi   tilni   o‘rganish   jarayonida   eng   avvalo   atrofdagi
predmetlar,   hodisalar,   tushunchalar   bilan   tanishadi.   Bu   jarayon   orqali   u   so‘z
boyligini oshiradi, atamalarni o‘zlashtiradi, ularni to‘g‘ri tahlil qilish, jumlada
ishlatish   ko‘nikmasini   hosil   qiladi.   Ayniqsa,   otlarni   aniq   va   mavhum
guruhlarga   ajratish   orqali   o‘quvchilarning   tafakkuri,   abstrakt   fikrlash
qobiliyati, mantiqiy tahlili rivojlanadi.
Aniq va mavhum otlar mavzusi boshlang‘ich sinflarning oxiri hamda o‘rta
ta’lim   bosqichining   5–6-sinflarida   ona   tili   fanining   asosiy   bo‘limlaridan   biri
sifatida   kiritilgan.   Bu   sinflarda   mavzuni   ketma-ketlik   asosida   o‘zlashtirish
o‘quvchiga   keyinchalik   so‘z   turkumlari,   gap   bo‘laklari,   matn   tuzilmasi   kabi
grammatik   bo‘limlarni   osonroq   tushunishga   yordam   beradi.   Dasturda   bu
mavzu ko‘proq otlarning semantik tasnifi doirasida yoritiladi va o‘quvchidan
aniq hamda mavhum tushunchalarni tanib olish, ularni to‘g‘ri ishlatish, gapda
ajratish va misollar keltirish ko‘nikmasi talab qilinadi. 4
Mavzuning   o‘quv   dasturidagi   o‘rni,   avvalo,   tilga   bo‘lgan   munosabatni
shakllantirish, grammatik bilimlarning nazariy poydevorini mustahkamlash va
amaliy   qo‘llashni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Bu   mavzuni   chuqur
o‘zlashtirgan   o‘quvchi   fikrini   ravon,   aniq   va   izchil   ifoda   eta   oladi.   Ayniqsa,
og‘zaki   va   yozma   nutqda   aniq   va   mavhum   otlardan   o‘rinli   foydalanish   –
matnning mazmuniy aniqligini belgilovchi muhim vositadir.
O‘quvchilar   dars   jarayonida   bu   mavzuni   o‘zlashtirish   orqali   hayotiy
kuzatuvlar asosida  so‘zlarni sinflarga ajratishni  o‘rganadilar. Ular tabiatdagi,
jamiyatdagi   va   inson   ongidagi   mavjudotlar   va   tushunchalarni   moddi   yoki
nomoddiyligi asosida farqlab, fikrlash doirasini kengaytiradilar. Bu esa ularda
til   tizimini   ongli   idrok   qilish,   tushunchalarni   to‘g‘ri   ifodalash,   tahlil   qilish,
izohlash va muloqotda aniq fikr yuritish kabi ko‘nikmalarni shakllantiradi.
4
  Jo‘rayev A., Qurbonova M. O‘zbek tili: metodik qo‘llanma. – Toshkent: Ilm ziyo, 2018. 10Maktab dasturida bu mavzuning o‘rni nafaqat grammatik bilim doirasida,
balki   kengroq   –   nutqiy   kompetensiya,   ijodiy   fikrlash,   kognitiv   rivojlanish,
estetik idrok kabi sohalarda ham sezilarli bo‘ladi. Chunki mavhum otlar orqali
o‘quvchi insoniy tuyg‘ular, axloqiy qadriyatlar, ijtimoiy hodisalar haqida fikr
yuritadi. Bu jarayonda u axborot qabul qilish, tahlil qilish, o‘z fikrini bildirish
kabi intellektual faoliyatlarga jalb qilinadi.
Dars   jarayonida   o‘qituvchi   tomonidan   bu   mavzu   ko‘rgazmali   vositalar,
interfaol   metodlar,   grafik   chizmalar,   misollar   bilan   boyitilsa,   o‘quvchilarni
faollikka undaydi. Ayniqsa, klasterlar yordamida mavzuni toifalarga ajratish,
Venn   diagrammasi   orqali   aniq   va   mavhum   otlarning   o‘xshash   va   farqli
jihatlarini solishtirish orqali o‘quvchilar mavzuni mustahkam o‘zlashtiradilar.
Maktab   o‘quv  dasturida   bu  mavzu   bo‘yicha  kompetensiyaviy   yondashuv
ham   qo‘llaniladi.   Ya’ni,   o‘quvchi   bilim   olish   bilan   birga   uni   amaliyotda
qo‘llash,   fikrini   asoslash,   mustaqil   izlanish,   matn   tahlili,   gap   tuzish,   yozma
ishlar bajarish orqali faol bilish jarayonini boshdan kechiradi. Darsda ko‘proq
mustaqil   fikr   yuritishga   undovchi   topshiriqlar,   jamoaviy   tahlillar,   roliklar
orqali tushuntirishlar berilishi tavsiya etiladi. 5
Mavzuni o‘zlashtirish jarayonida o‘quvchilar turli xatolarga yo‘l qo‘yishi
mumkin:   masalan,   mavhum   otni   aniq   deb   tushunish   yoki   aksincha.   Shuning
uchun o‘qituvchi  o‘quvchilarning yosh darajasi  va aqliy tayyorgarligiga mos
metodlarni   tanlashi   kerak. O‘quvchilarga hayotiy  misollar  bilan  tushuntirish,
obrazli   tasvirlar   keltirish,   ular   bilan   muhokama   qilish   bu   muammoni
kamaytiradi.   Shuningdek,   ushbu   mavzuni   o‘zlashtirishning   ahamiyatli
jihatlaridan   biri   shuki,   o‘quvchi   tilni   ongli   o‘rganishga   o‘rganadi.   Til   faqat
muloqot vositasi emas, balki ijtimoiy ong shakli sifatida idrok etiladi. Bu esa
bolaning   dunyoqarashini,   estetik   qarashlarini,   muloqot   madaniyatini
rivojlantiradi.   Mavhum   otlar   orqali   u   tushuncha,   g‘oya,   qadriyat,   hissiyotlar
dunyosiga kiradi, bu esa ruhiy-estetik tarbiyani ham shakllantiradi.
5
  Nurmonov A., Qosimov B. O‘zbek tilshunosligining dolzarb masalalari. – Toshkent: Fan, 2017. 11Maktab   o‘quv   dasturida   otlar   mavzusining   tarmoqlari   ichida   aniq   va
mavhum   otlar   eng   asosiy   va   keng   tatbiq   etiladigan   bo‘lim   hisoblanadi.   Bu
mavzuni   puxta   egallagan   o‘quvchi   kelgusida   gap   tahlili,   matn   yozish,   insho
tuzish,   tahliliy   fikr   bildirishda   qiynalmasligi   aniq.   Bu   esa   uning   oliy   ta’lim
tizimida   ham   erkin   fikr   yuritishiga   zamin   yaratadi.   aniq   va   mavhum   otlar
mavzusi  maktab   o‘quv  dasturida  o‘quvchining  tilshunoslik   kompetensiyasini
shakllantiruvchi   asosiy   bo‘limlardan   biridir.   Bu   mavzu   nafaqat   tilga   oid
bilimlarni   berish,   balki   o‘quvchida   tilga,   so‘zga,   ifodaga,   muloqotga   ongli
yondashuvni,   o‘z   fikrini   mustaqil   ravishda   bayon   etish   malakasini
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli   ham   bu   mavzuni   o‘qitish
zamonaviy metodlar asosida, bolalarning yoshiga va qiziqishiga mos ravishda
tashkil etilishi ta’lim jarayonining samaradorligini oshiradi.
1.3.   Aniq   va   mavhum   otlar   mavzusini   o‘qitishda   uchraydigan   asosiy
muammolar
Maktab   o‘quvchilari   uchun   otlar   mavzusi,   ayniqsa,   aniq   va   mavhum
otlarni   ajrata  olish  oson  bo‘lib  ko‘ringani   bilan,  amalda  bu jarayon  bir   qator
murakkabliklarni yuzaga chiqaradi. O‘quvchilarning yosh xususiyati, fikrlash
darajasi,   tahliliy   salohiyati   va   dunyoqarashi   bu   mavzuni   o‘zlashtirishda   hal
qiluvchi omil bo‘lib xizmat qiladi. Aniq va mavhum otlarni farqlash, ularning
gapdagi   vazifasini   anglash,   ma’nodagi   o‘zgaruvchanlikni   tushunish
o‘quvchidan chuqur mulohaza va abstrakt tafakkurni talab qiladi.
Avvalo,   o‘qituvchilarning   o‘zlari   bu   mavzuning   nazariy   asoslarini
yetarlicha   o‘zlashtirmagan   bo‘lsa,   uni   bolalarga   tushuntirishda   yuzaki
yondashuvga   yo‘l   qo‘yiladi.   Ayrim   hollarda   o‘qituvchi   faqat   darslikda
keltirilgan   misollar   bilan   cheklanib,   mavzuni   chuqurlashtirish,   hayotiy
misollar   bilan   boyitish,   bolalarni   tahlilga   jalb   qilish   kabi   metodik
yondashuvlarni   unutadi.   Bu   esa   o‘quvchilar   orasida   mavzuni   tushunmagan,
chalkashtirgan va mexanik yodlaganlar sonining ko‘payishiga olib keladi. 12Muammolarning yana biri – bu mavhum otlar tushunchasini o‘quvchilarga
tushuntirishdagi   murakkablikdir.   Maktab   yoshidagi   bolalar   ko‘proq   moddiy
borliqdagi   predmetlarni   anglay   oladilar,   ya’ni   ular   sezgi   organlari   orqali
ko‘rib,   ushlab   ko‘rgan   narsalarga   osonroq   e’tibor   qaratadilar.   Mavhum
tushunchalar   –   do‘stlik,   vatanparvarlik,   mehr,   baxt,   adolat   kabi   holatlarni
tushuntirish esa ularning ongida tasavvurga asoslanadi. Bu esa ko‘p hollarda
mavhumlikni aniq narsa deb qabul qilishga olib keladi.
Yana   bir   keng   tarqalgan   muammo   bu   –   so‘zlarning   kontekstda
o‘zgaruvchanligi.   Masalan,   “so‘z”,   “dono”,   “haqiqat”   kabi   otlar   ayrim
holatlarda aniq, ayrim holatlarda mavhum bo‘lib keladi. O‘quvchilar bu farqni
anglashda   qiynaladilar,   chunki   ular   so‘zni   mustaqil   emas,   kontekstdan
ajralgan   holda   ko‘rishga   odatlangan.   Bu   holat   esa   grammatika   o‘qitishda
mantiqiy tafakkurni yetishmasligi muammosiga olib keladi.
Yana   bir   muammo   –   bu   o‘quvchilarda   qiziqishning   sustligidir.   Agar
darsda   faqat   tushuncha   va   ta’riflar   berilsa,   o‘quvchi   passiv   tinglovchiga
aylanadi. Mavzuni jonlantirish, uni o‘quvchining hayoti, qiziqish doirasi bilan
bog‘lash   lozim.   Masalan,   bolalar   sevgan   multfilmlar,   o‘yinlar,   ijtimoiy
holatlar   orqali   aniq   va   mavhum   otlarni   ajratish   ularning   diqqatini   jalb   etadi.
Aks   holda,   mavzuni   yod   olishga   harakat   qilgan   o‘quvchi   uni   anglamasdan
unutadi.   Shuningdek,   darslik   va   metodik   qo‘llanmalarda   mavzuga   oid
mashqlar, izohlar va misollar yetarli emasligi ham katta muammo hisoblanadi.
Ba’zida   darsliklarda   keltirilgan   misollar   juda   oddiy   yoki   hayotdan   uzoq
bo‘lib, o‘quvchilarda real tasavvur hosil qilishga yordam bermaydi. Bu holat
o‘qituvchini qo‘shimcha izlanishga majbur qiladi. Ammo barcha o‘qituvchilar
bu vazifani bajara olmaydi yoki vaqt jihatdan ulgurmaydi.
Zamonaviy   darslarda   texnologik   vositalardan   foydalanmaslik   ham
muammo sifatida ko‘riladi. Aksariyat hollarda aniq va mavhum otlar mavzusi
oddiy   ta’rif   va   daftar   ishlarigagina   asoslanib   o‘tiladi.   Ammo,   aksincha,   bu
mavzuni   video   lavhalar,   infografika,   elektron   testlar,   klaster   xaritalari, 13interfaol doska orqali yoritilsa, o‘quvchi mavzuni oson tushunadi. Ko‘pchilik
maktablarda   bu   imkoniyatlar   mavjud   bo‘lsa-da,   o‘qituvchilar   bunday
texnologiyalardan foydalanishga tayyor emas.
Yana   bir   muhim   muammo   –   bu   metodik   yondashuvdagi   bir   xillikdir.
Ko‘pgina   hollarda   o‘qituvchilar   bir   xil   metod   –   ma’ruza   yoki   diktantga
tayangan   holda   dars   o‘tadi.   Bu   esa   o‘quvchini   faollikka   emas,   passiv   yod
olishga   undaydi.   Halbuki   bu   mavzuni   o‘rganishda   rolli   o‘yinlar,   “kim   tez”,
“to‘g‘risini top”, “klaster yasash” kabi interaktiv usullar juda samarali bo‘lishi
mumkin.
Mavzuni   o‘zlashtirishda   o‘quvchilarning   tilga   oid   asosiy   bilimlarining
yetarli   emasligi   ham   muammo   tug‘diradi.   Ba’zan   o‘quvchilar   hali   ot,   sifat,
fe’l   kabi   so‘z   turkumlarini   to‘la   farqlab   olishmagan   bo‘ladi.   Bu   holatda
ulardan   aniq   va   mavhum   otni   ajratish   talab   etilganda,   ular   noto‘g‘ri   javob
beradi,   chunki   so‘z   turkumini   aniqlay   olmaydi.   Demak,   bu   mavzuni
o‘rganishga tayyorlovchi bosqichlar o‘tkazib yuborilgan bo‘ladi.
Yuqorida   aytib   o‘tilgan   muammolar   o‘qituvchi   tomonidan   pedagogik
tahlil   qilinmasa,   dars   sifati   pasayadi,   o‘quvchi   natijaga   erisha   olmaydi.   Shu
sababli,   o‘qituvchi   avvalo   o‘z   metodik   bilimini   yangilashi,   mavzuga
zamonaviy   yondashuvni   tanlashi,   interfaol   dars   senariylari   asosida   darsni
tashkil   etishi   muhimdir.   Bu   nafaqat   mavzuni   o‘zlashtirishga   yordam   beradi,
balki   o‘quvchini   mustaqil   fikrlovchi,   tahlilchi,   nutqi   boy   shaxs   sifatida
shakllantiradi.   aniq va mavhum otlar mavzusini o‘qitishda duch kelinadigan
asosiy   muammolar   –   bu   o‘qituvchining   mavzuni   yetarlicha   tahlil   qilmasligi,
o‘quvchining   tafakkur   darajasini   inobatga   olmaslik,   darsliklarning   yetarli
emasligi,   interfaol   usullardan   foydalanilmasligi   va   metodik   yondashuvdagi
takroriyliklardir.   Ushbu   muammolarni   bartaraf   etish   orqali   dars
samaradorligini   oshirish,   o‘quvchining   ona   tiliga   bo‘lgan   qiziqishini
kuchaytirish, grammatik bilimlarini puxta shakllantirish mumkin bo‘ladi. 14 I bob bo‘yicha xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   otlar,   ayniqsa,   ularning   aniq   va   mavhum   turlari
tilshunoslikda   katta   grammatik   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   ularni   farqlash
o‘quvchining mantiqiy tafakkuri va nutq madaniyatini shakllantirishda muhim
rol   o‘ynaydi.   Bu   mavzuni   o‘qitishda   faqat   nazariy   yondashuv   emas,   balki
amaliy  metodlar,   interfaol   usullar,   hayotiy  misollar   orqali   tushuntirish   zarur.
O‘quvchilarning   yosh   darajasi,   idrok   qilish   salohiyati,   tahliliy   fikrlashi
inobatga olinib, mavzuni bosqichma-bosqich o‘rgatish ta’lim samaradorligini
oshiradi.   Dars   davomida   o‘qituvchining   metodik   yondashuvi,   darslikdagi
misollar   sifati,   vizual   vositalarning   mavjudligi   va   texnologik   qo‘llab-
quvvatlash   mavzuni   o‘zlashtirishga   kuchli   ta’sir   qiladi.   Shu   bois,   aniq   va
mavhum   otlarni   o‘rgatishda   puxta   tayyorlangan   reja,   zamonaviy
texnologiyalar   bilan   uyg‘un   yondashuv,   ijodiy   faoliyatga   asoslangan
topshiriqlar   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bob   davomida   aniqlangan   nazariy
asoslar kelgusi metodik tadbirlarga mustahkam zamin bo‘lib xizmat qiladi. 15II BOB. Aniq va mavhum otlar mavzusini o qitishda zamonaviyʻ
pedagogik texnologiyalardan foydalanish
2.1.Zamonaviy pedagogik texnologiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari va
afzalliklari
Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   yuz   berayotgan   islohotlar   o‘qitish
jarayoniga yangicha yondashuvlarni talab qilmoqda. An’anaviy dars o‘tkazish
shakllarining   o‘rnini   asta-sekin   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar
egallamoqda.   Bu   texnologiyalar   o‘quvchining   o‘quv   jarayonidagi   faolligini
oshirish,   mustaqil   fikrlashini   rivojlantirish,   ijodiy   yondashuvni
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Shu   bois,   o‘zbek   tili   va   adabiyoti,   xususan
grammatik   mavzularni   o‘qitishda   ham   zamonaviy   texnologiyalardan
foydalanish ta’lim sifatini oshirishda muhim vositaga aylanmoqda.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   eng   asosiy   xususiyati   –   bu
o‘quvchi shaxsiga yo‘naltirilgan yondashuvdir. Bu yondashuv o‘qituvchining
markaziy   rolidan   ko‘ra   o‘quvchining   faolligini,   bilimga   bo‘lgan   qiziqishini,
izlanishlarini   rag‘batlantiradi.   O‘quvchi   nafaqat   bilim   oluvchi,   balki   bilim
yaratuvchi   subyekt   sifatida   qaraladi.   Bu   esa   o‘quvchi   mustaqil   fikrlaydigan,
erkin   savol   bera   oladigan,   o‘z   qarashini   himoya   qila   oladigan   shaxs   sifatida
shakllanishiga olib keladi.
Zamonaviy   texnologiyalar,   jumladan,   interfaol   metodlar,   axborot-
kommunikatsiya   vositalari,   guruhiy   va   juftlik   faoliyatlari,   klasterlar,   Venn
diagrammalari,   “aql   hujumi”,   sinkveyn   kabi   usullar   darsni   jonlantiradi,
qiziqarli   qiladi   va   samaradorlikni   oshiradi.   Bu   usullar   orqali   o‘quvchi   o‘z
fikrini   erkin   ifodalash,   tahlil   qilish,   baholash,   umumlashtirish,   xulosa
chiqarish kabi intellektual faoliyatlarga jalb etiladi. 6
Zamonaviy texnologiyalar o‘qitish jarayonining strukturaviy-tizimli tashkil
etilishini ta’minlaydi. Bu texnologiyalar darsni aniq bosqichlarga bo‘lish, har
6
  Jumaniyozova M. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida grammatik ko‘nikmalarni 
shakllantirish. – Nukus: Bilim, 2018. 16bir bosqichda maqsadli ish olib borish, natijani monitoring qilish, baholashni
me’yorlashtirish   imkonini   beradi.   Dars   jarayoni   aniq   maqsad,   kutilyotgan
natija,   faoliyat   shakllari   asosida   rejalashtiriladi.   Bu   esa   dars   davomida
intizomni saqlaydi, o‘quvchida motivatsiyani kuchaytiradi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   yana   bir   muhim   afzallikka   ega  –   bu
ko‘rgazmalilik va vizual yondashuvni kuchaytirishidir. Ko‘pchilik grammatik
mavzular, jumladan, aniq va mavhum otlar mavzusi ham ko‘rish, tasvir, misol
orqali   tushuntirilganda   samarali   bo‘ladi.   Bu   texnologiyalar   orqali   o‘qituvchi
mavzuni nafaqat og‘zaki tushuntiradi, balki slayd, rasm, video, grafik chizma,
jadval   kabi   vositalar   bilan   boyitadi.   Bu   vositalar   o‘quvchida   mavzuga
nisbatan real tasavvur uyg‘otadi, tushunishni osonlashtiradi.
Bundan tashqari, zamonaviy texnologiyalar har bir o‘quvchining individual
xususiyatlarini   inobatga   olish   imkonini   beradi.   O‘quvchilar   har   xil   tezlikda
o‘rganadi, har xil uslubda fikrlaydi, ularning qiziqish darajasi, bilish ehtiyoji
ham   farq   qiladi.   Zamonaviy   texnologiyalar   bu   holatni   hisobga   olib,
differensial   yondashuv,   mustaqil   ishlar,   ixtiyoriy   savol-javoblar   orqali
o‘quvchilarga mos metodlarni taklif qiladi. Bu esa sinfda har bir o‘quvchining
bilim olishiga imkon yaratadi.
Pedagogik   texnologiyalarning   yana   bir   muhim   xususiyati   –   bu   ijodiy
yondashuvga   asoslanganligidir.   Interfaol   metodlar   orqali   o‘quvchilar   o‘zlari
misollar   o‘ylab   topadilar,   matn   yozadilar,   guruh   bilan   tahlil   qiladilar,   savol
beradilar   va   javob   izlaydilar.   Bu   jarayon   ularda   mas’uliyat,   fikrning
mantiqiyligi, mulohaza yuritish, tanqidiy fikrlash kabi sifatlarni shakllantiradi.
Bugungi   kunda   darslarni   tashkil   etishda   AKT   (axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari)dan foydalanish ham  zamonaviy ta’limning ajralmas  qismiga
aylangan.  Kompyuter,  planshet,   interfaol   doska,  internet,  mobil   ilovalar,  test
platformalari, video lavhalar, animatsiyalar – bularning barchasi o‘quvchining
e’tiborini jalb qiladi va ularning bilimni o‘zlashtirishini tezlashtiradi. Ayniqsa, 17grammatik  mavzularda testlar,  quizlar, matn  tahlillari   elektron tarzda  taqdim
etilsa, bu o‘quvchilarda qiziqish uyg‘otadi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   afzalliklaridan   yana   biri   –   bu
baholash   va   monitoringni   takomillashtirishidir.   Yangi   yondashuvlar
o‘quvchini faqat yakuniy natijasi uchun emas, balki dars davomida ko‘rsatgan
faolligi, fikrlash sifati, guruhdagi ishtiroki, savollarga bergan javoblari asosida
baholaydi. 
Bu   yondashuv   o‘quvchini   baho   olish   uchun   emas,   bilim   olish   uchun
harakat qilishga undaydi. Shuningdek, zamonaviy texnologiyalar asosida dars
olib   borish   o‘qituvchining   kasbiy   mahoratini   ham   oshiradi.   Chunki   bu
yondashuvlar   doimo   yangilik   talab   qiladi,   o‘qituvchidan   izlanish,   kreativlik,
psixologik tayyorgarlikni talab qiladi. Darsni jonlantirish uchun u turli sahna
ko‘rinishlari, o‘yinlar, topshiriqlar, slaydlar tayyorlaydi. Bu esa o‘z navbatida
darsni   zerikarsiz,   hayotiy   va   esda   qolarli   qiladi.     zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar   an’anaviy   o‘qitish   usullaridan   farqli   ravishda,   o‘quvchini
darsning   markaziy   figurasi   sifatida   ko‘radi,   unga   mustaqil   fikr   yuritish,   o‘z
qarashlarini   bildirish,   jamoada   ishlash,   yangilik   yaratish   imkonini   beradi.
Bunday   yondashuvlar   bilan   tashkil   etilgan   darslar   o‘quvchining   bilimini
chuqurlashtiradi,   uni   jamiyatda   faol,   bilimli,   mas’uliyatli   shaxs   sifatida
shakllantiradi.   Shu   boisdan,   ayniqsa,   aniq   va   mavhum   otlar   kabi   grammatik
mavzularni   o‘qitishda   bu   texnologiyalarni   qo‘llash   nafaqat   ta’lim
samaradorligini, balki o‘quvchilarning o‘z fani va tiliga bo‘lgan munosabatini
ham ijobiy tomonga o‘zgartiradi.
2.2.   Aniq   va   mavhum   otlar   mavzusini   interaktiv   usullar   orqali
o‘qitish (klaster, aqliy hujum, Venn diagrammasi orqali)
Zamonaviy   ta’limda   samarali   dars   tashkil   etishning   asosiy   mezonlaridan
biri   –   bu   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   jalb   etishdir.   Ayniqsa,   til   va
grammatikaga oid mavzularni o‘rgatishda interaktiv metodlardan foydalanish
o‘quvchilarning   mavzuga   qiziqishini   oshiradi,   mustaqil   fikrlash   va   izlanish 18ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Aniq   va   mavhum   otlar   mavzusi   ham   shunday
interaktiv   yondashuvlarni   talab   qiladigan   grammatik   mavzulardan   biri
hisoblanadi. Bu mavzuni faqat ta’rif va misollar orqali o‘rganish emas, balki
o‘quvchilarni   tahlil   qilishga,   solishtirishga,   umumlashtirishga,   bahslashishga
undash orqali chuqur o‘zlashtirish mumkin.
Klaster   metodi   –   bu   o‘quvchilar   tafakkurini   jadallashtirish,
tushunchalarni   guruhlash   va   o‘zaro   bog‘liqlikda   fikrlashni   rivojlantirishga
xizmat   qiluvchi   samarali   interaktiv   usullardan   biridir.   Ayniqsa,   aniq   va
mavhum   otlar   mavzusini   o‘rganishda   bu   metod   orqali   o‘quvchilar   so‘zlarni
ikki   asosiy   kategoriya   –   aniq   va   mavhum   bo‘lib   ajratishni   o‘zlashtiradi.
Darsning   boshlanishida   doskaga   yoki   slaydda   ikkita   doira   ajratilib,   ulardan
biriga “Aniq otlar”, ikkinchisiga esa “Mavhum otlar” degan so‘zlar yoziladi.
So‘ngra   o‘quvchilarga   ushbu   markaziy   tushunchalarga   bog‘liq   misollarni
topish topshirig‘i beriladi. 7
O‘quvchilar   yakka   yoki   guruh   holatida   ishlaydi,   so‘zlarni   tarmoqlab
yozadi, har birini izohlaydi. Bu jarayon orqali ular mavzuni nafaqat tushunadi,
balki vizual tarzda tasavvur qiladi. Klaster metodi bolalarda mantiqiy fikrlash,
umumlashtirish,  toifalash,  farqlash,   sabab-oqibat   bog‘liqligini  tushunish  kabi
ko‘nikmalarni   rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   bu   usul   ham   yozma,   ham
og‘zaki   fikrni   erkin   ifoda   etishga   imkon   beradi.   Mavzu   bo‘yicha   darsning
asosiy   qismi   va   mustahkamlash   bosqichida   qo‘llanilsa,   o‘quvchilar   mavzuni
faol anglaydi.
Klaster   metodini   joriy   etishda   o‘qituvchi   kuzatuvchi   va   yo‘naltiruvchi
vazifasini   bajaradi,   o‘quvchilar   esa   bilish   jarayonining   markaziga   aylanadi.
Bu   metod   darsni   zeriktiruvchi   nazariyadan   holi   etadi   va   har   bir   o‘quvchini
ishtirokga   jalb   etadi.   Ko‘rgazmalilik,   rang-baranglik   va   vizuallik   tufayli   bu
metod   ayniqsa   kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   uchun   juda   foydalidir.   Ular
7
  Jumaniyozova M. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida grammatik ko‘nikmalarni 
shakllantirish. – Nukus: Bilim, 2018. 19klasterni chizish orqali mavzuni ko‘rish, eshitish va yozish orqali bir vaqtning
o‘zida   bir   nechta   analiz   vositalarini   ishlatadilar.   Natijada   mavzu   yodda
saqlanadi va amaliy bilimga aylanadi.
Bu   metod   orqali   o‘quvchilar   so‘zlarni   guruhlarga   ajratish,   mantiqiy
bog‘lanishlarni anglash, tahlil qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
Aqliy   hujum   (Brainstorming)   –   bu   o‘quvchilarni   mavzuga   jalb   etish,
ularning   fikrlarini   ochish   va   tezkor   javob   berish   salohiyatini   rivojlantiruvchi
interaktiv   metoddir.   Bu   metod   ayniqsa   grammatikani   o‘rganishda,   xususan,
aniq   va   mavhum   otlarni   farqlashda   samarali   bo‘ladi.   Darsning   kirish   yoki
mustahkamlash   bosqichida   o‘qituvchi   savol   tashlaydi:   “Qaysi   otlar   aniq
hisoblanadi?”,   “Mavhum   otlarga   misol   keltiring?”   O‘quvchilar   esa   fikrni
ixtiyoriy va tezlikda aytadilar. Bunda javobning sifati emas, ko‘pligi muhim.
Bu esa ularni fikrlashga undaydi.
Ushbu   metod   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   nutq   faolligi,   erkin   muloqot
qilish, fikrni qisqa, lo‘nda aytish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Ayniqsa, kam 20so‘zlaydigan, tortinchoq o‘quvchilarni faollashtirishda bu metodning afzalligi
beqiyosdir. O‘quvchilar bir-birining fikridan ilhomlanib, o‘z bilimlarini izlay
boshlaydilar. Aqliy hujum metodida o‘quvchilar o‘z xatolaridan qo‘rqmaydi,
chunki bu bosqichda har qanday fikr qadrlanadi.
Darsda  bunday usulning  qo‘llanilishi   jarayonni   jonlantiradi,  savol-javobga
boy   muhit   yaratadi.   O‘qituvchi   barcha   fikrlarni   yozib   boradi,   keyinchalik
ularni tahlil qiladi va to‘g‘ri–noto‘g‘riligini sinf bilan birga muhokama qiladi.
Bu   esa   mavzuning   chuqurroq   anglanishiga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,   bu
usul dars vaqtini tejamli sarflash, qisqa vaqtda ko‘plab o‘quvchilarning fikrini
eshitish   imkonini   beradi.   Aqliy   hujum   orqali   o‘qituvchi   o‘quvchilarning
mavzu   bo‘yicha   bilim   darajasini   tez   aniqlay   oladi   va   ular   orasida   qanday
kamchiliklar   borligini   tahlil   qiladi.   Natijada   dars   mazmunli,   jonli   va
o‘quvchining ehtiyojiga moslashgan bo‘ladi..
Venn   diagrammasi   –   bu   ikki   yoki   undan   ortiq   tushunchani   solishtirish,
o‘xshash va farqli jihatlarini ajratib ko‘rsatish uchun qo‘llaniladigan samarali
grafik metod hisoblanadi. Ayniqsa, “Aniq otlar” va “Mavhum otlar” kabi ikki
asosiy   kategoriyani   o‘zaro   solishtirishda   bu   usul   ayni   muddao   bo‘ladi.
O‘quvchilar   doskada   yoki   daftarlarida   ikkita   aylana   chizadilar,   biri   –   aniq
otlarga,   ikkinchisi   –   mavhum   otlarga   tegishli.   Aylana   kesishgan   joyga   esa
ularning umumiy jihatlari yoziladi.
Bu usul orqali o‘quvchi fikrni umumlashtirish, taqqoslash, toifalash, sintez
qilish   kabi   yuqori   darajadagi   bilish   jarayonlarini   bajaradi.   Ayniqsa,
mavzuning   mohiyatini   anglashi,   kategoriyalar   o‘rtasidagi   munosabatni
tushunishi,   grammatik   tafakkurini   rivojlantirishi   uchun   bu   metod   nihoyatda
qulay.   O‘quvchi   bu   jarayonda   nafaqat   tushunchalarni   yodlaydi,   balki   ularni
tahlil qiladi, xulosa chiqaradi va ongli ravishda fikr yuritadi. 21Venn   diagrammasi   darsning   barcha   bosqichlarida   qo‘llanilishi   mumkin:
kirishda   –   mavjud   bilimlarni   aniqlashda,   rivojlantirishda   –   asosiy
tushunchalarni   solishtirishda,   mustahkamlashda   –   umumlashtirish   vositasi
sifatida.   Bu   usul   sinfda   jamoaviy   fikrlash,   o‘zaro   bahs,   izoh   berish,   fikrni
asoslash   kabi   kompetensiyalarni   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   “bu
so‘z   nega   aniq?”,   “bu   nega   mavhum?”   kabi   savollar   o‘quvchini   chuqur
tahlilga   undaydi.   O‘qituvchi   diagramma   asosida   o‘quvchilarning   mantiqiy
fikrlash   darajasini,   grammatik   tushunchalarni   qamrab   olish   qobiliyatini
baholaydi. Shuningdek, bu metod visual o‘rganishga moyil o‘quvchilar uchun
ayniqsa   foydalidir.   Grafik   ko‘rinishdagi   taqdimotlar   o‘quvchilar   xotirasida
uzoq saqlanadi, ularni yozma va og‘zaki nutqga integratsiyalash osonlashadi.
Shunday   qilib,   Venn   diagrammasi   o‘quvchilar   uchun   ham   tushunarli,   ham
qiziqarli,   ham   mantiqiy   fikrni   rivojlantiruvchi   pedagogik   vosita   sifatida
xizmat qiladi. 223.  Mavzuni o‘qitishda texnologik yondashuvning samaradorligi
Zamonaviy   ta’lim   jarayonida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish
o‘quvchilarning   bilimga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishda   muhim   o‘rin   tutadi.
Ayniqsa,   abstrakt   tushunchalarni   o‘z   ichiga   olgan   grammatik   mavzular,
masalan,   “Aniq   va   mavhum   otlar”   kabi   mavzularni   o‘rganishda   texnologik
yondashuv   katta   samaradorlikka   ega.   Bu   yondashuv   orqali   o‘quvchilar
mavzuni   nafaqat   tushunadi,   balki   uni   hayotiy   misollar   orqali   anglaydi,
taqqoslaydi, muammoli holatlarda tahlil qilishga harakat qiladi.
Texnologik   yondashuv   deganda   nafaqat   axborot-kommunikatsion
texnologiyalarni   qo‘llash,   balki   pedagogik   texnologiyalarning   didaktik
asoslari, metodik vositalar va o‘quvchilarning faol ishtirokini nazarda tutuvchi
tizimli yondashuv tushuniladi. Jumladan, bu yondashuvda o‘quvchi markazga
qo‘yiladi,   ya’ni   “o‘quvchi-subyekt”   tamoyiliga   tayaniladi.   Bu   esa   ularning
o‘quv   faoliyatidagi   mustaqilligini,   tanqidiy   va   ijodiy   fikrlashini
shakllantirishga xizmat qiladi. 8
Mavzuni texnologik asosda o‘qitishning ilk bosqichi sifatida uni muammoli
vaziyatlar   asosida   tashkil   etish   mumkin.   Misol   uchun,   o‘quvchilarga   har   xil
turdagi otlar beriladi va ular orasidan aniq va mavhum otlarni ajratish vazifasi
topshiriladi.   Bu   metod   —   muammoli   o‘qitish   texnologiyasi   —   orqali
o‘quvchilar   faol   izlanishga   yo‘naltiriladi.   Bu   yondashuv   darsni   an’anaviy
tushuntirishdan   ko‘ra   ancha   samaraliroqdir.   Shuningdek,   ta’lim   jarayonida
klaster   usuli,   Venn   diagrammasi,   aqliy   hujum,   blits-so‘rov,   jamoaviy   bahs,
interaktiv   o‘yinlar   kabi   texnologik   vositalardan   foydalanish   darsni
jonlantiradi.   Bu   metodlar   orqali   o‘quvchilar   mavzuga   bevosita   jalb   qilinadi,
ularning   fikrlari   tinglanadi,   baholanadi,   muhokama   qilinadi.   Natijada
o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   mantiqiy   tahlil   qilish,   fikrni   dalillash,
isbotlash ko‘nikmalari shakllanadi.
8
  Ortiqova Z. O‘quvchilarda tahliliy fikrlashni shakllantirishda interfaol metodlar. – 
Toshkent: O‘qituvchi, 2022. 23Texnologik   yondashuvning   yana   bir   muhim   jihati   —   darsning   har   bir
bosqichining   rejalashtirilgan   bo‘lishidir.   Ya’ni   kirish,   asosiy   va   yakuniy
bosqichlar   aniq   metodik   asosda   tashkil   qilinadi.   Masalan,   mavzuga   kirishda
animatsion   videorolikdan   foydalanish   mumkin.   Asosiy   qismda   slaydlar,
jadval   va   grafiklar   asosida   mavzuni   tushuntirish,   yakuniy   bosqichda   esa
viktorinalar,   testlar   yoki   interfaol   topshiriqlar   orqali   bilimni   mustahkamlash
nazarda tutiladi.
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT)   ham   mazkur   jarayonda
beqiyos  imkoniyat  yaratadi.  “Aniq va  mavhum  otlar”  mavzusini   PowerPoint
taqdimoti,   interaktiv   platformalar   (Kahoot,   Quizizz,   Wordwall)   yordamida
tushuntirish   orqali   o‘quvchilar   mavzuni   chuqurroq   anglaydi.   Bu
texnologiyalar, ayniqsa, vizual xotirasi kuchli o‘quvchilar uchun foydalidir.
Shuningdek,   zamonaviy   texnologik   yondashuvlar   o‘qituvchidan   ham
yangicha   metodik   yondashuvni   talab   etadi.   O‘qituvchi   darsni   faqat   bilim
berish vositasi  sifatida emas, balki o‘quvchini rivojlantirish, tarbiyalash, faol
ishtirokini   rag‘batlantirish   vositasi   sifatida   ko‘ra   boshlaydi.   Bu   holatda
o‘qituvchi motivator, maslahatchi, yo‘naltiruvchi, tashkilotchiga aylanadi.
Mavzuni   texnologik   asosda   o‘qitish   samaradorligining   yana   bir   ko‘rsatkichi
—   o‘quvchilar   bilimining   mustahkamligi.   An’anaviy   darsda   eshitilgan   va
yozib   olingan   ma’lumot   tezda   unutilishi   mumkin.   Ammo   interaktiv
texnologiyalar   asosida   faol   ishtirok   etgan   o‘quvchi   mavzuni   nafaqat
tushunadi, balki uni eslab qoladi, o‘z hayotiga bog‘laydi va ko‘nikma sifatida
qabul   qiladi.   Ayniqsa,   mavhum   otlar   singari   noaniq   tushunchalarni   misollar
orqali ko‘rsatish, multimediali vositalar bilan mustahkamlash juda muhimdir.
O‘quvchilarning faolligini oshirish, ularni darsga qiziqtirish, mavzuni hayotiy
misollar   orqali   tushuntirish   —   bularning   barchasi   texnologik   yondashuv
samaradorligini   ko‘rsatadi.   Masalan,   guruhlarda   ishlash   texnologiyasi   orqali
o‘quvchilar   mavzuni   o‘zaro   muhokama   qiladi,   bir-biriga   tushuntiradi,   savol-
javobda   qatnashadi.   Bu   jarayon   ularning   ijtimoiy   faolligini   oshiradi,   jamoa 24bilan ishlash madaniyatini shakllantiradi. Texnologik yondashuvning afzalligi
—   ta’lim   sifati   oshadi,   darslar   sermazmun   va   samarali   o‘tadi,   o‘quvchilar
mustaqil ishlashga o‘rganadi. Bu esa ta’limda innovatsion o‘zgarishlarni joriy
etish   yo‘lidagi   muhim   qadamlardan   biridir.   Insoniy   kapitalni   rivojlantirish,
bilimli,   malakali   avlodni   tarbiyalash   uchun   pedagogik   texnologiyalardan
unumli   foydalanish   bugungi   kunning   eng   dolzarb   vazifalaridandir.   “Aniq   va
mavhum   otlar”   kabi   mavzularni   texnologik   asosda   o‘qitish   nafaqat   nazariy
bilimlarni   singdiradi,   balki   o‘quvchilarning   fikrlash   madaniyatini,   muloqot
ko‘nikmalarini, amaliy bilim va kompetensiyalarini ham rivojlantiradi. Bu esa
ta’lim samaradorligini ta’minlaydigan muhim omil bo‘lib xizmat qiladi.
II BOB YAKUNIY XULOSA
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   o‘quv   jarayoniga   joriy   etish
o‘quvchilar  bilimini   mustahkamlashda,   ularning  fikrlash  doirasi  va  faolligini
oshirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   aniq   va   mavhum   otlar
mavzusini   o‘rganishda   interaktiv   metodlar   –   klaster,   aqliy   hujum,   Venn
diagrammasi kabi yondashuvlar orqali o‘quvchi mavzuni chuqur tahlil qiladi,
misollarni   erkin   topadi   va   mantiqiy   bog‘liqlikni   anglaydi.   Bu   esa   nafaqat
grammatik   bilimni,   balki   nutq   madaniyatini,   estetik   tafakkur   va   ijodkorlikni
ham shakllantiradi. O‘qituvchining darsni yangicha yondashuvlar bilan tashkil
etishi   o‘quvchida   mavzuga   nisbatan   ishtiyoq   va   mas’uliyatni   kuchaytiradi.
Interfaol   metodlar   asosidagi   darslar   o‘quvchini   bilim   oluvchi   emas,   bilim
yaratuvchi   subyektga   aylantiradi.   Natijada   dars   mazmunli,   qiziqarli   va
samarali   kechadi.   Shu   bois,   grammatikani   o‘qitishda   ham   zamonaviy
texnologiyalarni qo‘llash zamon talabi ekanini ta’kidlash lozim. 25xulosa
Mazkur   kurs   ishi   davomida   aniq   va   mavhum   otlar   mavzusining
o‘quvchilar uchun qanday ahamiyatga ega ekani, uni samarali o‘rgatish uchun
qanday   yondashuvlar   qo‘llanishi   kerakligi   haqida   fikr   yuritildi.   Ayni   paytda
ta’lim   tizimida   yuz   berayotgan   o‘zgarishlar,   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni o‘qitish jarayoniga joriy etish zarurati, grammatik bilimlarni
chuqur va mazmunli yetkazishga yangi yondashuvlarni taqozo qilmoqda.
Aniq   va   mavhum   otlar   mavzusi   ko‘pchilik   o‘quvchilar   uchun   dastlab   qiyin
tuyulsa-da, to‘g‘ri  metodlar  tanlansa,  bu mavzu o‘zlashtirish  uchun qulay va
hayotiy bo‘lib chiqadi. Ayniqsa, klaster, aqliy hujum, Venn diagrammasi kabi
interaktiv usullardan foydalanish o‘quvchilarning mustaqil fikrlashiga, nutqiy
faolligini   oshirishga,   tushunchalarni   farqlash   va   umumlashtirishga   xizmat
qiladi.   Shuningdek,   darsda   faqat   bilim   berish   emas,   balki   o‘quvchini
o‘ylashga,   savol   berishga,   izlanishga   va   xulosa   chiqarishga   o‘rgatish   eng
muhim   vazifadir.   Ushbu   kurs   ishida   o‘rganilgan   usullar,   kuzatishlar   va
takliflar   orqali   shu   narsa   ayon   bo‘ldiki:   zamonaviy   texnologiyalar   bilan
boyitilgan dars – bu faqat yangilik emas, balki zarurat.
Xulosa   qilib   aytganda,   aniq   va   mavhum   otlarni   o‘qitishda   zamonaviy
pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   o‘quvchining   nafaqat   bilim
darajasini,   balki   o‘z   fikrini   erkin   ifodalash,   tahlil   qilish,   dunyoni   anglash
salohiyatini   ham   rivojlantiradi.   Kelajak   ta’limi   aynan   shunday   yangicha
yondashuvlar   bilan   mustahkamlanadi.   Shu   sababli,   bu   mavzuni   o‘qitish
jarayonida interfaol, innovatsion va shaxsga yo‘naltirilgan metodlarni qo‘llash
har bir o‘qituvchining ustuvor vazifasi bo‘lib qoladi. 26Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) Mirziyoyev Sh.M. “Yangi O‘zbekiston – maktab ostonasidan boshlanadi”
mavzusidagi   ma’ruza.   //   2022-yil   30-avgust.   –   [Elektron   resurs]:
https://president.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2023-yil   11-sentabrdagi   PF–
170-son   Farmoni   –   “O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasi   to‘g‘risida.   –
[Respublika axborotnomasi], 2023.
3) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–3769-sonli qarori – “Ta’lim
sifatini   oshirish   va   pedagog   kadrlar   salohiyatini   yuksaltirishga   doir
kompleks chora-tadbirlar to‘g‘risida”. – Toshkent, 2018-yil 6-iyul.
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining  PQ–5005-sonli  qarori   – “2021–
2023-yillarda   ta’limni   raqamlashtirish   konsepsiyasi   to‘g‘risida”.   –
Toshkent, 2021-yil 23-fevral.
5) Mirziyoyev Sh.M. Xalq ta’limi va oliy ta’lim  islohoti  yuzasidan  nutqi. //
2021-yil 20-mart. – [Elektron resurs]:  https://president.uz
6) Mahmudov N., Jo‘rayev A. O‘zbek tili nazariy grammatikasi. – Toshkent:
Fan va texnologiya, 2019.
7) Quronov   D.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili.   –   Toshkent:   Yangi   asr   avlodi,
2020.
8) Jo‘rayev  A.,  Qurbonova M.  O‘zbek  tili:   metodik qo‘llanma. –  Toshkent:
Ilm ziyo, 2018
9) Shodmonova   S.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar.   –   Toshkent:
O‘qituvchi, 2021.
10) Nurmonov A., Qosimov B. O‘zbek tilshunosligining dolzarb masalalari. –
Toshkent: Fan, 2017.
11) Sodiqova S. O‘zbek tilida otlar va ularning turlari. – Toshkent: Ilm, 2019.
12) Xolmatova   M.   Boshlang‘ich   ta’limda   ona   tili   o‘qitish   metodikasi.   –
Toshkent: Turon-Iqbol, 2020. 2713) G‘ulomova G. Interfaol metodlar asosida dars o‘tish yo‘llari. – Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2021.
14) Yoqubova D. Grammatika o‘qitishda texnologik yondashuv. – Toshkent:
Ziyo, 2022.
15) Xasanova   N.   Boshlang‘ich   sinflarda   til   materiallarini   o‘qitish
texnologiyasi. – Toshkent: Ilm ziyo, 2018.
16) Islomova S. Ta’limda kompetensiyaviy yondashuv: nazariya va amaliyot.
– Toshkent: O‘zbekiston, 2020.
17) Toshpo‘latova   D.   Zamonaviy   dars   metodikasi.   –   Toshkent:   Innovatsiya,
2021.
18) Matkarimova   R.   Nutqiy   kompetensiyani   rivojlantirish   usullari.   –
Toshkent: Fan va taraqqiyot, 2019.
19) Jumaniyozova   M.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   grammatik
ko‘nikmalarni shakllantirish. – Nukus: Bilim, 2018.
20) Ortiqova   Z.   O‘quvchilarda   tahliliy   fikrlashni   shakllantirishda   interfaol
metodlar. – Toshkent: O‘qituvchi, 2022.
21) Yusupova M. Ona tili darslarida zamonaviy yondashuvlar. – Samarqand:
Navoiy universiteti nashriyoti, 2021.
22) Abdullayeva   Z.   Darslarda   axborot-kommunikatsion   texnologiyalarni
qo‘llash. – Toshkent: Fan, 2020.
23) Tursunova X. Ta’limda klaster va aqliy hujum metodlarining samarasi. –
Farg‘ona: Ilm ziyo, 2019.
24) Po‘latov   N.   Ona   tili   ta’limida   o‘rgatuvchi   o‘yinlardan   foydalanish.   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2018.
25) A’zamova G. Yangi pedagogik texnologiyalar va innovatsion dars modeli.
– Buxoro: Ma’rifat, 2022

I BOB. Aniq va mavhum otlar tushunchasi va ularni o‘qitishning nazariy asoslari
1.1. Otlarning tasnifi va aniq-mavhum otlar haqidagi tushuncha
1.2. Mavzuning maktab o‘quv dasturidagi o‘rni va o‘quvchilarga o‘zlashtirishdagi ahamiyati
1.3. Aniq va mavhum otlar mavzusini o‘qitishda uchraydigan asosiy muammolar

II BOB. Aniq va mavhum otlar mavzusini oʻqitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish
2.1. Zamonaviy pedagogik texnologiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari va afzalliklari
2.2. Aniq va mavhum otlar mavzusini interaktiv usullar orqali o‘qitish (klaster, aqliy hujum, Venn diagrammasi orqali.)
2.3.  Mavzuni o‘qitishda texnologik yondashuvning samaradorligi