Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 14999UZS
Hajmi 190.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 Iyun 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Baxtiyor

Ro'yxatga olish sanasi 03 May 2024

14 Sotish

Atrof-muhitni toza saqlashda ajdodlarimiz me’rosidan foydalanishning amaliy usullari

Sotib olish
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR   VAZIRLIGI
     
BOSHLANG‘ICH TA’LIM VA GUMANITAR
FANLAR KAFEDRASI
Mutaxassisligi : “Boshlang‘ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi 
sirtqi ta’lim II-kurs ________________-guruh
__________________________________________ning
“Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi ’’  fanidan
KURS ISHI
Mavzu: “ Atrof-muhitni toza saqlashda ajdodlarimiz me’rosidan
foydalanishning amaliy usullari.”
Tayyo rlagan :                               ____________________________
Qabul qilgan :                             ____________________________ MUNDARIJA
KIRISH ....................................................................................................................................... 3
I-BOB. EKOLOGIK TARBIYA TUSHUNCHASI VA MAZMUNI ........................................ 6
1.2 Ekologik ta’lim va tarbiyaning nazariy va metodik asoslarini
takomillashtirish ................................................................................................ 12
II-BOB. ATROF MUHITNI TOZA SAQLASHDA TARBIYANING AMALIY USULLARI
................................................................................................................................................... 16
2.2  Ekologik tarbiya yo‘nalishlari ................................................................... 20
XULOSA .................................................................................................................................. 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI .............................................................. 33
2 KIRISH
Insoniyat   hayotini   tahlikaga   solayotgan   ekologik   masalaga   yondashuvni
bugungi   kunda   kelajak   istiqboli   nuqtai   nazaridan   yoshlar   ta’lim-tarbiyaning
ajralmas   va   asosiy   omili   sifatida   tashkil   etish   davr   talabi   bo‘lib   qolmoqda.
O‘quvchilarga ekologik tarbiyani  singdirishning ilmiy-nazariy jihatlarini tadqiq
etgan holda amaliy – tarixiy bilimlar  tizimi  bilan uzviy bog‘liqligini  ta’kidlash
zarur.   Bu   yondashuv   pedagogikada   ekologik   madaniyatni   shakllantirishning
zamini   bo‘lib   xizmat   qilgan   holda,   ekologik   ta’lim   konsepsiyasiga   muvofiq
tabiat   bilan   o‘zaro   munosabatlarni   muvaffaqiyatli   ravishda   o‘zlashtirishga
imkon   bergan   holda   "Ekologik   tarbiya"   omilining   tarkibiy   qismi   bo‘lib
hisoblanadi. 
"Ekologik tarbiya" atamasi pedagogikada nisbatan yangi tushuncha, biroq
inson va atrof-muhit, tabiatning o‘zaro ta’siri muammosi pedagogik yondashuv
tarixi   davomida   turli   nuqtai   nazardan   ko‘rib   chiqilgan.   Ekologik   ta’limning
hayotga   tatbiq   etilishi   pedagogik   tarixiy   ta’limot   yondashuvlarida   alohida
ahamiyatga   ega   bo‘lib,   ekologik   ta’lim   va   tarbiya   jarayonini   inson   shaxsining
shakllanishi, yaxlitligi, inson va tabiat, jamiyat va koinot birligi nuqtai nazaridan
ko‘rib chiqilgan. 
YA.A.Komenskiy nuqtai nazaricha insonda tabiiy, mustaqil va o‘z –o‘zini
harakatga keltiruvchi kuch mavjud degan qarash ilgari surilgan holda, ta’limning
muntazamligi asosida o‘quvchi dunyoni anglash va zaruriy bilimlarni egallashda
o‘zini   o‘zi   faoliyatga   undovchi   tamoyil   nazariyasini   shakllantiradi,   degan
fikrlarni ilgari surgan 
Tabiat   va   unga   bo‘lgan   munosabat   bolaning   yoshligidan   paydo   bo‘lishi
haqidagi   qarash   va   nazariyalar   J.J.Russo   ijodida   ham   alohida   ahamiyat   kasb
etgan   bo‘lib,   uning   nuqtai   nazaricha   bolaning   "tabiiy   rivojlanishi"   tarbiyaning
uchta   kombinasiyasiga,   ya’ni   tabiat,   odamlar   va   jamiyatning   uzviy   bir-biriga
ta’sir   va   doimiy   aloqasiga   bog‘liqligiga   asoslanishini   ta’kidlaydi.   Shuningdek,
3 ta’lim jarayonida J.J.Russoning fikriga ko‘ra bola tabiat qoidalariga rioya qilishi
zarur.   Tabiiy   ta’lim   jarayonida   bolaning   moyilligi   va   ehtiyojlarini   hisobga
olnishi, ijtimoiy majburiyatlarga yo‘naltirish zarur bo‘lgan hayotiy bilimlar bilan
uyg‘unlashish g‘oyasini ilgari suradi. O‘quvchingizni yoshiga qarab jismonan va
ruhan davolang, uni har kuni tabiat bag‘riga olib chiqing, u o‘sha erda yugursin
va bir necha marta yiqilsin, bu jarayon uni  tezroq turib ketishga, ya’ni hayotiy
pozitsiyasini o‘zi belgilash va tiklash imkoniyatini beradi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Respublikamizda   ta'lim   tizimini   isloh   qilish   va
rivojlantirish   zaminida   “Ta'lim   to'g'risida”   gi   Qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash
milliy dasturi” mazmun mohiyatan asosi sifatida e`tirof etiladi. Yuqori malakali
yuksak   ma'naviyatni   o'zida   mujassam   etgan   raqobatbardosh   mutaxassislar
tayorlash va tarbiyalash har-bir davlatning asosiy vazifalaridan biridir. 
Respublika hududlaridagi ekologik muammolar yechimiga ta’lim tizimini
joriy   qilish   bilan   hissa   qo‘shish   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodning   ekologik
savodxonligini oshirish, ekologik ongi va ekologik madaniyatni shakllantirish va
rivojlantirish,   ekologik   ta’lim   va   tarbiya   jarayonini   samarali   tashkil   etish
maqsadida 2019 yil 27 maydagi “O'zbekiston Respublikasida Ekologik ta'limni
rivojlantirish   to'g'risida”gi   VQ-434-sonli,   2019   yil   30   oktyabrdagi   “2030
yilgacha  bo'lgan davrda  O'zbekiston  Respublikasining  Atrof   muhitni  muhofaza
qilish to'g'risida”gi PF-5863-sonli, Kontseptsiyalar va boshqa me`yoriy-huquqiy
hujjatlar   belgilab   qo'yildi.   Ushbu   qarorga   muvofiq   uzluksiz   ta’lim   tizimida
ekologik ta’limni rivojlantirishning asosiy tamoyillarini belgilash, ularni ta’lim-
tarbiya  jarayoniga izchillik bilan bosqichmabosqich  tatbiq qilish  va shu asosda
ekologik   ta’limning   yangi   bosqichga   ko‘tarish;   Ta’lim   dasturlarini   mavjud
ekologik   muammolar   va   ularni   bartaraf   etish   vazifalaridan   kelib   chiqib
takomillashtirish;
Kurs   ishining   maqsadi .   Atrof   muhitini   toza   saqlashda   ajdodlarimiz
merosidan foydalanishning amaliy usullarini o‘rganish .
4 Kurs   ishining   ob’ekti .   Atrof   muhitini   toza   saqlashda   ajdodlarimiz
merosining amaliy usullari .
Kurs   ishining   predmeti .   Atrof   muhitini   toza   saqlashda   ajdodlarimiz
merosidan foydalanishning amaliy usullari 
Kurs   ishining   vazifalari:   Boshlang‘ich   ta’lim   sinflarda     bir   paytning   o‘zida
ham ta’lim jarayonini hamda  ekologik ta’lim –tarbiyani  alohida ta’riflanishi.
-Boshlang‘ich  ta’limda ekologik ilm – o‘quvchilarni  o‘rab turuvchi atrof tabiiy
muhitni   kattalar   yordamida   ongli   ravishda   anglay   olishlari,   bilishlari   va
tushunishlari.   
-Boshlang‘ich sinflarda ekologik ta’lim-tarbiyalarini shakllantirish.
-O‘quvchilarni tabiatni e’zozlash ruhida tarbiyalash.
Kurs ishining tuzilishi . Ishkirish, 2 ta bob, 4 paragraf,  xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 I-BOB. EKOLOGIK TARBIYA TUSHUNCHASI VA MAZMUNI
1.1 Tarbiya tushunchasi vazifalari va mazmuni.    Ekologik tarbiyaning   
mazmun-mohiyati
Mamlakatimizda   ijtimoiy   tarbiya   va   uning   turlari     (axloqiy,     aqliy,
jismoniy,   estetik,   ekologik,     iqtisodiy,   huquqiy   va   mafkuraviy   tarbiyalar)
quyidagi  vazifalarni  amalga oshiradi. Chunonchi:
1.'Axloqiy    tarbiyani     tashkil    etish     jarayonida    o^quvchilarni     ijtimoiy-
axloqiy  me’yorlar  mazmunidan  xabardor etish,  ularga  axloqiy me’yorlarning
ijtimoiy     hayotdagi     ahamiyatini     tushuntirish,     ulardan   ijtimoiy-axloqiy
me’yorlar   (talab   va   taqiqlar)ga   nisbatan   hurmat   hissini   qaror   toptirish   asosida
aqliy ong madaniyatini shakllantirish.
2.     Aqliy     tarbiyani     yo‘lga     qo‘yish     chog‘ida     o‘quvchilarni     ilm-fan,
texnika   va   texnologiya   borasida   qo‘lga   kiritilayotgan   yutuqlardan, yangilik
va   kashfiyotlardan   boxabar   etish,   ijtimoiy   fanlar   asoslari   xususidagi   bilimlar
berish   tarzida   ularda   tafakkur   qobiliyatini   qaror   toptirish,   dunyoqarashini
shakllantirish.
3.     Jismoniy     tarbiyani     tashkil     etish   jarayonida     o‘quvchilarda     o‘z
sog‘liqlarini     saqlash   va     mustahkamlash,     organizmni     chiniqtirish,   jismoniy
jihatdan to‘g‘ri  rivojlanishni hamda uning  ishlash qobiliyatini oshirish borasida
g‘amxo‘rlik   qilish   tuyg‘usini   yuzaga   keltirish,   ularda   yangi   harakat   turlari
borasida   ko‘nikma   va   malakalarni   hosil   qilish.   ularni     maxsus     bilimlar     bilan
qurollantirish,   o ‘quvchilarning   yoshiga va jinsiga muvofiq   keladigan   (kuch,
tezkorlik,  chaqqonlik,   sabot matonat, chidam, iroda va tavsifni qaror toptirish)
asosiy   harakat   sifatlarini   rivojlantirish.   ularda   shaxsiy   gigiyenani   saqlashga
nisbatan ongli munosabatlarni tarbiyalash.
4   Estetik   tarbiyani   olib   borish jarayonida   o ‘quvchilarda   estetik his-
tuyg'u,     estetik     didni     tarbiyalash,     ularning     ijodiy     qobiliyatlarini   taraqqiy
ettirish, estetik madaniyatini shakllantirish.
6 5.     Ekologik     tarbiyani     olib     borish     chog'ida     o'quvchilarga     ekologik
bilimlar   berish   asosida   shaxs,   jamiyat   va   tabiat   birligi   hamda   aloqadorligini     o
‘quvchilarga     tushuntirish,     ularda     ekologiyaning     inson,   insoniyat,   jamiyat
taraqqiyotidagi     muhim     o'rni     va     ahamiyati     borasida   tushunchalarni     qaror
toptirish,  shuningdek,  ekologik  madaniyatni shakllantirish.
6.   Iqtisodiy   tarbiyani   tashkil   etish jarayonida   o'quvchilarga   iqtisodiy
bilimlar  berish  asosida  mamlakat  iqtisodiy  barqarorligini  ta’minlash,  bozor
infrastrukturasi   qoidalariga   amal   qilish,   ichki bozorni   toMdirish,   kichik   va
o‘rta     biznesni     yaratish     borasidagi     faoliyat   jarayonida     ishtirok     etish,
ko‘nikma   va     malakalarni     hosil     qilish,   inson   mehnati     bilan   bunyod   etilgan
moddiy   boyliklarni     asrash,   ularni   ko‘paytirish     borasidagi   qayg‘u'rish
tuyg‘ularini qaror toptirish,  iqtisodiy madaniyatni shakllantirish.
7.   Huquqiy   tarbiyani   tashkil   etish   jarayonida   o'quvchilarga   Davlat
Konstitutsiyasi     haqidagi     ta’limotni,     chunonchi,     fuqarolik,     oila,     mehnat,
xo‘jalik,     ma’muriy,     nafaqa,     sud     ishlarini     yuritish     va     boshqarish
huquqlarining     ma’nosini     tushuntirish,     ular     ongiga     ijtimoiy-huquqiy
me’yorlarning shaxs va jamiyat hayotidagi ahamiyati   haqidagi tasavvurga   ega
boMishlarini  ta’minlash,  ularda  huquqiy  ong,  shuningdek, huquqiy  faoliyatni
tashkil     etish     borasidagi     ko‘nikma     va     malakalarni   hosil   qilish,   huquqiy
madaniyatni shakllantirish.
8.   G‘oyaviy    va   mafkuraviy   bilim    berish,    O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi,     fuqarolik   jamiyat     asoslari,     milliy     davlat     tuzilishi,
shuningdek,     mafkura     mazmunini     o'rganishni     ta’minlash     asosida
o'quvchilarda   mafkuraviy   faoliyat   ko‘nikma   va   malakalarni     qaror   toptirish,
mafkuraviy madaniyatni shakllantirish va boshqalar.[1]
Demak,  tarbiya  mazmunida  oldinga  qo‘yilgan  maqsad  va  vazifalarga
muvofïq  o‘quvchilar  tomonidan  o'zlashtirishi  lozim  bo‘lgan bilim,  ko‘nikma
va  malakalar  shaxs  xulq-atvori  hamda  sifatlarining mohiyatini aks ettiradi.
7 «Ekologiya     (yunoncha   oikos   -   uy,   turar   joy   va   logos   -   ta’limot)-
organizmdan     har  xil    darajada  yuqori     turadigan     sistemalar:    populyatsiyalar;
biosenozlar;    biogeosenozlar     (ekotizimlar)     va    biosferaning     tuzilishi,     ularda
kechadigan  jarayonlarni  o ‘rganadigan  biologik  fanlar  majmuyi.  Ekologiyani
organizmlar     va     ular     atrof-muhit   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatlarni
o‘rganadigan fan sifatida ham talqin qilinadi».
«Ekologiya - yunoncha so‘z bo‘lib, tirik mavjudotlarning yashash sharoiti
va tevarak-atrofdagi muhit bilan o‘zaro munosabatlari hamda shu asosda yuzaga
keladigan qonuniyatlarni o‘rganadigan fandir».
Ekologiya  termini  1866-yilda  nemis  olimi  E.Gekkel  tomonidan fanga
kiritildi.  Olim tirik organizmlaming atrof-muhit bilan  munosabatlarini belgilash
uchun   shu   atamani   taklif   etdi.   Ekologiyaning     fan     sifatida     yuzaga     chiqishi
XVIII-XIX  asrlarni  qamrab oladi.  XIX  asrning oxiri  XX  asrning boshlarida
tadqiqotchi     -     olimlar     tomonidan    ayrim     omillar,    ayniqsa,     iqlimning     kishi
organizmiga   ta’sirini  o ‘rganish  natijasida  bu  fanga   bo‘lgan   e’tibor yanada
kuchaydi.Bugungi   kunda   ekologiya   muammolari   umumjahon   (umuminsoniyat,
umumbashariyat) muammosiga aylangan. Shu sababli, bu masala yechimiga bir,
ikki     davlat   emas,     balki     o‘z   atrofimizdagi     olam     muvozanatini     o‘ylayotgan
ko‘pgina   davlatlar   e’tibor   bermoqda.     Jumladan,   bu     muammo     yechimi
respublikamizda  ham  davlat  siyosati  darajasigacha ko‘tarilgan.
O‘zbekiston     Respublikasi     Konstitutsiyasining     18-moddasida     yer   usti
va  yer  osti  boyliklarini,  suv  manbalarini,  o‘simlik  va  hayvonot  dunyosini
saqlash,     qo‘riqlash     hamda     bu     moddiy     boyliklardan   mamlakatimiz
taraqqiyotini     o‘ylagan     holda     oqilona     foydalanish,   ob-havoning   toza   va
musaffo     bolishiga   doimo     harakat   qilish,     tabiiy   (yer   usti   va   osti)   boyliklarni
uzluksiz   yuksaltirib   borishni     ta’minlash,   atrofimizdagi     olamni     yaxshilash
uchun  doimo  chora-tadbirlar  ko‘rib borishimiz ta’kidlangan.  Bundan  tashqari
o‘zbekiston    Respublikasining    1992-yil     9-dekabrda  qabul   qilingan     «Tabiatni
muhofaza     qilish   to   ‘g   ‘risida»gi     Qonuni,     o‘zbekiston     Respublikasi
8 Prezidentining   1993-yil     23-apreldagi     «Sog‘lom     avlod     uchun»     Xalqaro
nodavlat xayriya jamg'armasini  tashkil etish to‘g ‘risida»gi  Farmoni, o‘sha yili
«Sog‘lom    avlod   uchun»   ordenining ta’sis etilishi, shu nomda Davlat  dasturi,
«Ekologik   ta’lim-tarbiya     konsepsiyasi»ning     ishlab   chiqilishi,
«Ekosan»jamg‘armasining   tuzilishi   mamlakatda   ekologik   muammolarni
bartaraf  etishga  davlatimiz  hukumatining  g‘amxo‘rligidan dalolatdir.Qadimda
ham   ekologik   muammolarni   hal   qilishga   urinishlar   bo‘lgan.     Ayniqsa,
«Avesto»da,  Qur’oni  Karim  va  Hadisi  shariflarda ham ushbu muammolarga
e’tibor   berib   kelingan.   Ekologik     tarbiyaga     e’tibor     yurtimizda     oiladan,
bog‘cha   va   yaslilardanoq   boshlab   yuborilgan.   Hozirgi   paytda   umumta’lim
maktablarida ham   ekologik yo‘nalishdagi   sinflarning tashkil   etilishi va shular
asosida litsey va maktablarda ta’lim-tarbiya ishlarining olib borilishi - yoshlarga
maktab   partasidanoq   tabiatga   muhabbat   ruhida   tarbiya   berishga   astoydil
kirishilganligidan   dalolatdir.   «Ekologik     ta’lim-tarbiya     -     ekologik     bilimlarni
berish,  ularda tashqi muhit va vujud orasidagi uzviy bog‘liqlik mavjudligini his
ettirish,   tabiiy   va   ijtimoiy   muhitga   nisbatan   oqilona   munosabatda   bo‘lish
ko‘nikmalarini hosil qildirish».[2]
Talaba-yoshlarga   ekologik     ta'lim-tarbiya   berishda     ularga   tegishli
tushuncha va atamalarning mazmun-mohiyatini yoshlar ongiga singdirish ushbu
sohadagi  ishimiz samaradorligini oshirishga ijobiy ta’sir etadi.
1.Ekologik   joy-ekomuhit   tabiatda   turyashashi   mumkin   bo‘lgan   barcha
muhit omillari majmuyi.
2. Ekologik krizis - ekologik tanglik - ekologik tizimlar, alohida hududlar
yoki     biosfera   miqyosidagi     tabiiy     ofatlar:     toshqin;   yer   silkinishi;   vulqon
otilishi;   qurg‘oqchilik;   dovul;   chigirtkalar   ofati;   yong‘in   va   boshqa   holatlar
oqibatida yuz beradigan ekologik vaziyat.
3.   Ekologik   muvozanat   -   inson,   o‘simlik   va   hayvonlar   uchun zarur
bo‘lgan tabiiy sharoitlar muvozanati.
9 4.   Ekologik   omillar   -   atrof-muhitning   organizmlar   faoliyatiga o‘ziga
xos ta’sir etuvchi ma’lum sharoitlar va elementlar majmuyi.
5.  Ekologik  madaniyat  —  kasbiy  faoliyatda  qaror  qabul  qilish uchun
ekologik   javobgarlikni     his   qilish   tabiat   muhofazasi     sohasidagi   bilimlarga
egaligi jahon va hududiy darajada ekologik muammolarni ochishda qatnashishga
tayyorgarlik va boshqalar.
6.  Ekologik  tanglik  xavfi  - XX  asr davomida texnikaning  rivoji,  xalq
xo'jaligini  va  kundalik  turmushni  kimyolashtirish,  yer yuzida  aholi  sonining
keskin     ko‘payishi     oqibatida     tabiat     bilan     inson   o‘rtasidagi   muvozanatning
buzilishi,   yer,   suv,   havoning   inson   hayotiga     zararli   darajada   ifloslanishi
natijasida   paydo   bo‘lgan   holat.   «Jamiyatning     iqtisodiy     rivojlanish     darajasi
qanchalik  yuqori bolsa, uning tabiatga ta’sir etish darajasi ham shunchalik ko‘p
bo‘lar   ekan.   Aholi   sonining   tez   o‘sib   borishi   natijasida   ekologik   muammolar
ko'payib     bormoqda.     Ayniqsa,     yer,     suv,     energetika,     oziq-ovqat     bilan
ta’minlash     haqidagi     muammolar     butun     dunyo     (global)     muammolarga
aylanib bormoqda. Yer bag‘ridan har yili   120 mlrd tonnadan ortiq turli xildagi
xomashyo, qurilish materiallari, yoqilg‘ini  qazib olinishi va sarf qilinishi tabiiy
boyliklar   miqdorining   kamayib   borishiga   sabab   bo‘lmoqda.     Ko‘pgina     zararli
korxonalar,     zavodlarning     oqar     suvga   yaqin     joylashganligi     sababli     suv
havzalarini     toza     saqlash     muammo   bo‘lib     borayotir.     Markaziy     Osiyoda
yashayotgan  fuqarolarning salomatligi  yomonlashib,  kasalliklar ko‘paymoqda.
Yer   kurrasida     insonning   yashab     qolish-qolmasligi     masalasi     endi     ekologik
muammolarni yechishga bog‘liq bolib qoladi».
Ekologik     ta’lim-tarbiya     pedagogika     sohasida     muhim     yo‘nalish
hisoblanadi.   Ekologik     ta’lim     -     talaba-yoshlarga     tabiat     va     inson     orasidagi
munosabatlarni    ifodalovchi   bilimlar    tizimini   berish jarayonidagi o‘qitishdan
iborat.
Ekologik     tarbiya     -     talaba-yoshlarning     atrofimizdagi     olamga,   atrof-
muhitga   nisbatan   ongli   munosabatini   tarbiyalashdan   iborat.   Demak,   bundan
10 ekologik   ta’lim-tarbiyaning   mazmun-inohiyatini   quyidagicha     ifodalash
mumkin,     ya’ni     umumiy     ta’lim-tarbiyaning   asosiy     va     tarkibiy     qismlaridan
biri     bolib,     uning     yordamida     talaba-yoshlarda     atrof-muhit     va     uning
muammolari     yechimlariga     nisbatan   ongli   munosabatni   shakllantirish   hamda
ularni   kelajakda   ekologik   tarbiyani   olib   borishga   oid   bilim,   ko‘nikma   va
malakalar bilan qurollantirishdir.[3]
11 1.2 Ekologik ta’lim va tarbiyaning nazariy va metodik asoslarini
takomillashtirish
Respublikamizda   ta'lim   tizimini   isloh   qilish   va   rivojlantirish   zaminida
“Ta'lim   to'g'risida”   gi   Qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   mazmun
mohiyatan   asosi   sifatida   e`tirof   etiladi.   Yuqori   malakali   yuksak   ma'naviyatni
o'zida   mujassam   etgan   raqobatbardosh   mutaxassislar   tayorlash   va   tarbiyalash
har-bir davlatning asosiy vazifalaridan biridir. 
Respublika hududlaridagi ekologik muammolar yechimiga ta’lim tizimini
joriy   qilish   bilan   hissa   qo‘shish   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodning   ekologik
savodxonligini oshirish, ekologik ongi va ekologik madaniyatni shakllantirish va
rivojlantirish,   ekologik   ta’lim   va   tarbiya   jarayonini   samarali   tashkil   etish
maqsadida 2019 yil 27 maydagi “O'zbekiston Respublikasida Ekologik ta'limni
rivojlantirish   to'g'risida”gi   VQ-434-sonli,   2019   yil   30   oktyabrdagi   “2030
yilgacha  bo'lgan davrda  O'zbekiston  Respublikasining  Atrof   muhitni  muhofaza
qilish to'g'risida”gi PF-5863-sonli, Kontseptsiyalar va boshqa me`yoriy-huquqiy
hujjatlar   belgilab   qo'yildi.   Ushbu   qarorga   muvofiq   uzluksiz   ta’lim   tizimida
ekologik ta’limni rivojlantirishning asosiy tamoyillarini belgilash, ularni ta’lim-
tarbiya  jarayoniga izchillik bilan bosqichmabosqich  tatbiq qilish  va shu asosda
ekologik   ta’limning   yangi   bosqichga   ko‘tarish;   Ta’lim   dasturlarini   mavjud
ekologik   muammolar   va   ularni   bartaraf   etish   vazifalaridan   kelib   chiqib
takomillashtirish;
Ta’lim   oluvchilarning   e’tiborini   umumbashariy   ekologik   muammolarga
qaratish orqali ularning ona tabiatning qayta tiklanmaydigan manbalarini saqlab
qolish   va   ulardan   oqilona   foydalanish   borasidagi   mas’uliyatini   kuchaytirish;
Ekologik ta’limning samarali  shakllari  va usullarini  ishlab  chiqish hamda joriy
etish;  Ekologik  ta’lim   sifatini,  kadrlar  tayyorlash   tizimi  samaradorligini  hamda
barqaror   rivojlanish   kafolatlarini   va   ustuvorligini   ta’minlovchi   normativ-
huquqiy,   moddiy-texnika   va   axborot   bazasini   yaratish;   Ekologiya   va   atrof
muhitni   muhofaza   qilish   sohasidagi   vakolatli   davlat   organlari   va   ta’lim
12 sohasining   o‘zaro   manfaatli   hamkorligini   rivojlantirish га   qaratilgan   vazifalar
yuzasidan qator ishlar amalga oshirib kelinmoqda.
Qarorda   ekologik   muammolar   global   ahamiyatga   ega   ekanligi   inobatga
olinib   atrof   muhit   muhofazasi,   ekologik   madaniyat   ekologik   ta’lim   tarbiya,
ekologik   ma’rifat   masalalariga   alohida   e’tibor   berilgan.   Ta’lim   tizimining
barcha bosqichlarida ekologik ong, ekologik tarbiya, ekologik madaniyat, global
ekologik   muammolarni   bartaraf   etish,   tabiiy   muhitni   qayta   tiklash   uchun
umummilliy tadbirlar o‘tkazish ko‘zda tutilgan. Maktabgacha ta’lim tashkilotlari
va umumiy o‘rta ta’lim maktablari, o‘rta maxsus, professional ta’lim tizimi, oliy
ta’lim   tizimi,   oliy   ta’limdan   keyingi   ta’lim   tizimi,   Kadrlar   tayyorlash   va
malakasini   oshirish   bosqichlarida   ekologik   ta’lim   tizimini   takomillashtirish,
maktabdan   tashqari   ta’lim   tizimida   ekologik   ta’limni   takomillashtirish   tizimli
ko‘zda   tutilgan.   Mazkur   ekologik   ta’limni   rivojlantirish   konsepsiyadan
kutilayotgan   natijalar;   ekologik   ta’lim   tarbiya   jarayonini   tizimli   tashkil
etish   ,yoshlar   orasida   ekologik   bilim   va   madaniyatni   targ‘ib   qilish,   ekologiya
soxasini   ilg‘or   innovatsion   texnologiyalarni   jalb   etgan   holda   yanada
takomillashtirish,   yoshlarni   Ona   tabiatni   sevish   va   uni   ko‘z   qorachig‘idek
asrashga qaratilgan bilim va ko‘nikmalarini oshirish uchun metodik asos bo‘lib
xizmat qiladi. Konsepsiyaning amalga oshirilishi Vatanimiz tabiati, ekotizimlari,
atrof   muhitni   izdan   chiqishdan   asrashga   xizmat   qiladi   hamda   aholi   barcha
qatlamlarining ekologik madaniyatini oshirishga hissa qo‘shadi. [4]
Ekologiya o‘zi nima? Ekologiya so‘zini eshtishimiz bilan ko‘z oldimizga
ko‘chalarni   toza   tutish,   suvlarni   muhofaza   qilish,   havoni   ifloslanishdan
saqlashgina kelmaydi. Ekologiya – hozirgi zamonning keng miqyosdagi  keskin
ijtimoiy   muammolaridan   biridir.   Ekologik   muammolarni   hal   etish   barcha
xalqlarning   manfaatlariga   mos   bo'lib,   sivilizatsiyaning   hozirgi   kuni   va   kelajagi
ko'p jihatdan shu muammo yechimiga bog'liqdir. Ekologiya- hayot jarayonlarini,
insonning   atrof-muhiti   muammolarini   o‘ziga   xos   uslublarda   tadqiq   qiladigan
mustaqil   fandir.   Ekologiya   “Tabiy   uyimiz”ni   o‘rganish,   boshqacha   qilib
13 aytganda   ekologiya   organizmlarning   “yashash   joyi”   to‘g‘risidagi   fan   bo‘lib,
unda   asosiy   e’tibor   organizmlarning   o‘zaro   va   tashqi   muhit   orasidagi
bog‘lanishlar xarakteriga qaratiladi.
Hozirgi   zamon   ekologiyasi   siyosiy,   iqtisodiy,   huquqiy   organlar,
psixologiya,   pedagogika,   va   ma’naviyat   bilan   chambarchas   aloqada   bo‘lib
insonning   tashqi   muhit   bilan   o‘zaro   aloqasi   va   bu   boradagi   muammolarini
o‘rganib boradi. Bugungi kunda jamiyat ongiga ekologik madaniyatni singdirish
zarur,   ekologik   ongni   ekologik   ta’lim   va   tarbiya   inson   hayot   tarzini   va
manaviyatini o‘zgartirish zarur. 
Ekologik   ta'lim-tarbiyaga   oid   tushunchalarni   ijtimoiy   tomondan
quyidagicha   izohlash   mumkin.   Ekologik   ta'lim   -   ekologik   tarbiya   o'zi   nima?
Ekologik   ta'lim   –   kishini   hayotga,   jumladan   mehnatga   tayyorlashning
tizimlashgan,   muddatli,   rasmiy,   tegishli   ekologik   bilim,   ko'nikma   va   malaka
berish vositasidir. 
Ekologik   tarbiya   –   kishini   yuksak   ekologik   ma'naviyatli   va   ma'rifatli
shaxs etib tayyorlash vositasidir. Tabiat bilan doimiy muloqotda bo'lish insoning
axloqiy rivojlanishining zaruriy shartidir. 
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida   shu   yilning   2-fevral   kuni
chiqindilar bilan ishlash tizimi va ekologik holatni yaxshilash, “Yashil  makon”
umummilliy   loyihasini   amalga   oshirish   borasida   dolzarb   vazifalar   yuzasidan
videoselektor   yig‘ilishi   o‘tkazildi.   Davlatimiz   rahbari   jamoatchilikka
murojatlarida: XX1 asrda ekologiya bilan bo‘g‘liq muammolar birinchi darajali
muammo   sifatida   kun   tartibiga   chiqmoqda.   Avlodlarimiz   bizdan   keyin   ham
munosib   tabiiy   muhitda   yashashi   kerak.   Buning   uchun   biz   tabiatga   e’tibor
berishimiz, faqat bugunni emas, yaqin va uzoq kelalajakni o‘ylab ish tutishimiz
zarurdir  deb yoshlar  oldiga kata vazifa qo‘ydilar. “Yashil  makon”  umummilliy
loyihasi bir yillik tadbir emas. Uning doirasida kelgusi besh yilda 1milliard tup
daraxt   ko‘chatini   ekishni   maqsad   qilganmiz.   Bu   umummilliy   harakatning
14 natijasi   har   bir   mahallada   ko‘rinishi   kerak,   bu   savobli   ishni   havas   bilan   qilish
kerak,- dedi davlatimiz rahbari Shavkat Mirziyoyev. 
Markur   mavzu   yuzasidan   olib   borgan   izlanishlar   natijasidan   shunday
xulosa   qilish   mumkinki:   tabiatdagi   barcha   o‘zgarishlarning   sababchisi   inson
ekan   demak,   uning   yaxshilashga,   asrab   avaylashga   ham   u   ma’sulligini   o‘quv
mashg‘ulotlarida   zamonaviy   ekologik   ta’limga   asoslangan   holda   rivojlantirish
lozim.   Bunda   o‘sib   kelayotgan   kelajak   avlodga   ekologik   ong   va   madaniyatni
shakllantirish ham muhim ahamiyat kasb etadi.[5]
15 II-BOB. ATROF MUHITNI TOZA SAQLASHDA TARBIYANING
AMALIY USULLARI
2.1     Talaba-yoshlar ekologik tarbiyasida  ma’naviy qadriyatlardan   
foydalanish
Ekologik    tarbiyaning    bosh    maqsadi     talaba-yoshlarda    atrof-muhit     va
uning  muammolari  haqida  ongli  munosabatni  hamda  ular bo‘yicha  optimal
yechimlar     topish     to‘g‘risidagi     bilim,     ko‘nikma     va   malakalarni
shakllantirishdan iborat.
Mazkur maqsadni amalga oshirish uchun bir qator vazifalarni hal qilishga
to‘g‘ri keladi.
1.     Talaba-yoshlarimizga     ekologik     tarbiya     berishda     ularning   yashab
turgan   joyi     (tabiati)   va     boyliklarini     tejab-tergashga,     ularni   ongli   ravishda
muhofaza qilishga o ‘rgatish.
2.     Ekologik     madaniyatni     shakllantirish.     Bu,     eng     avvalo.     oiladan
boshlanmog'i    lozim. Bu haqda mazkur  bobning birinchi paragrafida ma’lumot
keltirildi.
Talaba-yoshlardagi     ekologik     madaniyatni     shakllantirishda     quyidagi
jihatlarga alohida e’tibor berilib borilmog‘i  lozim:
•   atrofni     ifloslantirish   kishilarga   kasalliklarini     olib   keluvchi     manba
bo‘lishligiga;
•  yong‘in  oqibatlarining  tabiatga  zarari  va  yong'in  chiqmaslik chora-
tadbirlarini ko‘ra bilishlikka o‘rgatish;
• «suvga tuflama, uni iflos qilma», degan da’vatning mazmun-mohiyatini
bilishlikka;
•     gullab     turgan     mevali     daraxtning     shoxini     sindirmaslik,     uning
mevasidan  insoniyat  foydalanishligi  hayotiy  ehtiyoj  ekanligi  haqidagi  bilim,
ko‘nikma  va  malakalarni  shakllantirishga  va  shu  kabilarga.
3.     Ekologik     savodxonlikni     shakllantirish.     Bunga     talaba-yoshlarga
ta’lim-tarbiya berishda hayotiy misollardan foydalangan ma’qul.
16 •   dam   olishga   chiqilganda   o   ‘t-o‘lanlarning   payhon   qilinishi   va   bu
joylarda  shisha  siniqlarining  qolishi jamiyat,  tabiat  va  kishilar  salomatligiga
ta’siri  oqibatiari  haqida  talaba-yoshlar ongida  tasavvurlarni shakllantirish;
•   daraxtlar,   o   ‘simliklar   olamiga   va   hayvonlarga   nisbatan   murosasizlik
bilan   munosabatda   bo‘lish   oqibatlarining  tabiat  va jamiyatga zararli ta’sirini
talaba-yoshlar ongiga singdirish;
•   zavod   va   fabrikalardagi   zararli   chiqindilarning   insoniyat   taraqqiyotiga
ta’sirini  va  uning  oqibatlarini  talaba-yoshlar  ongiga  singdirishning  axborot-
kommunikatsion  texnologiyalarini  yaratishga erishish;
•   bolajak   mutaxassislarni   tayyorlashdagi   barcha   fanlarni   o‘qitishda
ekologik tarbiyani olib borish;
•     auditoriyadan     tashqari     mashg‘ulotlarda     va     ekskursiya     hamda
sayohatlarda ekologik tarbiyani olib borish;
•  fanlarni  o‘qitishda  talaba-yoshlarga  ekologik  muammolarni o‘rgatish
orqali     ularda     tabiatni     muhofaza     qilish,     uning     boyliklaridan   oqilona
foydalanishga oid beriladigan  bilim,  ko‘nikma va malakalarni shakllantirish.
4.     Talaba-yoshlarga   ekologiya   haqidagi   tushunchalar   va   qonuniyatlar
to‘g‘risida   bilim     berish.     Bunda   mehnat   muhofazasi,   tabiatni     asrash,     noyob
jonzotlar   ro‘yxati,   tabiat   va   atmosferadagi     inqirozlar   oldini   olishga   oid
tushunchalar va qonuniyatlarga e’tibor beriladi.
Demak,     talaba-yoshlar   ekologik   tarbiyasidan   ko‘zlangan   maqsadlardan
biri  -     bir  tomondan  -   muqaddas   Ona  zaminimizni   ozoda  qilib  saqlash    bo‘lsa,
ikkinchi   tomondan     -   musaffo   osmonimizni   aslidagidek   saqlashdan   iborat.   Bu
ona   diyoringizni   obod   etishga   qo‘shiladigan   katta     hissa     bo'lib,     uning
yordamida     talaba-yoshlarda     obodonchilik   va     orastalik,     pokizalik     va
tejamkorlik,     xushxulqlik     va     xushmuomalalik   kabi     insoniy   fazilatlar
shakllanadi.     Bular   talaba-yoshlarda   quyidagi     ekologik   qonuniyatlar   va
tushunchalarni ongli ravishda anglashni kafolatlaydi:
17 •     tabiat     haqidagi     tushuncha,     tabiiy     muhit,     tabiiy     omillar     va     ular
orasidagi bog‘lanish;
•     tabiat     boyliklaridan     tejab-tergab     foydalanish   va     ularni     muhofaza
qilish;
• atrof-muhitni ifloslanishdan saqlash;
•   tabiatni     kelajak   avlodlar   uchun   qanday   bo'lsa,   o‘shandayligicha
qoldirishga intilish va shu kabilar.
Uzoq   tarixga   nazar   tashlaydigan   bo‘lsak,   Markaziy   Osiyo   xalqlari,
jumladan, o‘zbeklar ham jahondagi eng qadimiy xalqlardan hisoblanadi  va ular
jahon  ilm-faniga,  ma'naviy-ma’rifiy taraqqiyotiga katta  hissa  qo‘shganligining
guvohi     bolamiz.     Ota-bobolarimizning     bu   boradagi   qoldirgan   boy   ma’naviy
merosi  milliy merosimizni chuqur, har  taraflama  o‘rganishimizga  va  u  haqda
xolisona     fikr     bildirishga   hamda   O‘zbekiston   mustaqilligiga   erishuvida   buyuk
ma’naviy   ozuqa   bo‘ldi   yoki   ota-bobolarimiz   qoldirgan   milliy   qadriyatlarimizni
tiklash va ularni targ‘ib qilishga keng imkoniyatlar yaratildi.
«Respublikamiz   mustaqillikka   erishgandan   so‘ng,   ekologik   tarbiyada
xalq   pedagogikasidan   foydalanishga   katta   e’tibor   berib   kelinmoqda.     Atrof-
muhitni     muhofaza     etish,     moddiy     boyliklardan     oqilona   foydalanishga   oid
tarbiyani   milliy   qadriyatlar   va   an’analar,     sharqona   urf-odatlar   orqali   berish
ehtiyoji paydo bo‘ldi.[6]
O‘qituvchining bolalarga ekologik ta’lim va tarbiya berishda xalqimizning
o‘ziga     xos     milliy     tarbiyasidan     o‘rinli     foydalanishi     yaxshi   samara   beradi.
Milliy tarbiyamizda to‘rt narsa - yer, suv, tuproq, havo muqaddas   hisoblangan.
Xalqimiz     juda     qadim     zamonlardan     suvga   e’tiqod   qo‘yib,   yozning   eng
jazirama kunlarida «Suv sayli» o ‘tkazgan. 
Ota-bobolarimiz     «Suv     -     tabiat     in’omi,     hayot     manbayi»,     deb     bejiz
aytishmagan. Har tomchi suvni gavhardek qadrlab, bog‘-rog‘lar yaratishgan. Biz
esa   suvdan   xo‘jasizlarcha   foydalanishimiz   natijasida   Orol   muammosining
tug‘ilishiga sababchi boldik. Sirdaryo va Amudaryoning  belgilangan yerga to‘la
18 yetib     bormasligi     natijasida     bugun     o‘rta   Osiyo     uchun     ahamiyatli     bo‘lgan
Orolning  butunlay  yo‘qolish  xavfi paydo bo‘ldi».
Demak,  talaba-yoshlarga  ekologik  tarbiya  berishda  milliy  qadriyatlar,
urf-odatlar,   an’analar,   marosimlar,   nodir   qolyozmalar   va   davlat     arboblarining
ushbu   sohaga    oíd   faoliyatlari    mustahkam    didaktik asos  bo‘lib, bular  orqali
ularni   atrof-muhitni   toza   saqlashga,   ozodalikka,   pokizalikka   va   eng   asosiysi
sogiom turmush tarzi hamda muhitini tashkil eta olishga o‘rgatiladi.[7]
19 2.2   Ekologik tarbiya yo‘nalishlari
Jamiyatning  iqtisodiy  va  ijtimoiy  jihatdan  taraqqiyoti  darajasi  undagi
xalq  xo‘jaligining  turli  jabhalariga  ta’sir  etadi.  Bu  borada o‘ziga xos global
va   mintaqaviy   ekologik   muammolar   ham   yuzaga     kelaveradi.     Bunda     global
muammolarga     Orol     fojiasi,     Chernobil   halokati,   Xirosima   va   Nagasaki
shaharlardagi   bomba   portlashlar   hamda     shu     kabilar     misol     bo‘la     olsa,
mintaqaviy     muammolarga     zavod   va   fabrikalardan   chiqadigan   zararli
chiqindilaryoki   ma’lum   hududdagi   tuproq   erroziyasi,     ba’zi     kasalliklarning
ko‘payishi   va   shu   kabilarni   misol   qilib   olish   mumkin.   Shu     sababli     ekologik
tarbiya  yo‘nalishlari  ham  turli  xil  bo'ladi. 
Quyida ularning ba’zilari to'g‘risidagi ma’lumotlar keltiramiz:
1.   Talaba-yoshlarni   yashab   turgan   joyidagi   tabiatimiz   boyliklarini   tejab-
tergashga, uni muhofaza qilishga o‘rgatish.
2.     Talaba-yoshlarni     o‘z     o‘quv     muassasalarini     va     uning     tevarak-
atroflarini   ko‘kalamzorlashtirish   va   obodonlashtirish,   mevali   va   manzarali
daraxtlar ekishga o‘rgatish.
3.     Talaba-yoshlarda     xiyobonlarni,     suv     havzalarini     ozoda     saqlash
ko'nikmalarini shakllantirish.
4. Ekologik dunyoqarashni yuksaltirish.
5. Ekologik madaniyatni shakllantirish.
6. Ekologik savodxonlikni yuksaltirish.
7.   Talaba-yoshlar     ongida     atrof-muhit     va     uning     shaxs     ma’naviy
dunyosiga ta’siri  haqidagi tasavvurlarni shakllantirish.
8.   Talaba-yoshlar   ongida   tabiat   va   uning   jamiyat   taraqqiyotidagi   o‘rni
haqidagi tasavvurlarni paydo qilish.
9. Talaba-yoshlarga ekologik tarbiya berishda o‘quv muassasalari va oila
o‘rtasidagi umumiylik va xususiylik.
20 10.   Talaba-yoshlar   ongida     atrof-muhit     muhofazasida     bolalarning
vazifasi haqida tasavvur hosil qilish.
11.   Talaba-yoshlar     ongida     tabiatni     muhofaza     qilishda     ota-ona   ibrat-
namunasi haqidagi tasavvurlarni hosil qilish.
12.   Talaba-yoshlarni     oiladagi,     o   ‘quv     muassasasidagi     o   ‘simliklar   va
hayvonot     dunyosini     e’zozlashga     o‘rgatish,     jonivor     va     qushlarni   parvarish
qilishdagi bilim va ko‘nikmani yuksaltirish.
13. Talaba-yoshlarga   ekologik   tarbiya   berishda   milliy   an’ana va urf-
odatlarni tiklashga e’tiborni qaratish.
14.   Talaba-yoshlarga     ekologik     tarbiya     berishda     to‘garaklardan
foydalanish   va   ularda   «Tabiat   va   inson»,   «Ekologiya   va   inson»,   «Orol   madad
so‘raydi»,   «Tabiatni   e’zozlaylik»,   «Suvni   muqaddas   deb   bilaylik»   va   shu   kabi
mavzularda davra suhbatlari uyushtirish.
Ushbu     yo‘nalishlar     bo‘yicha     ish     olib     borish     orqali     ota-
bobolarimizning     azal-azaldan     tabiatga     yuksak     mehr     va     ehtirom
ko‘rsatishganligini   talaba-yoshlar   ongiga   singdirish   mumkin.   Talaba-
yoshlarning   ekologik   savodxonligini   oshirishda   xalqimizning   tabiatga
munosabati:   Navro‘z   bayrami,   urug‘   qadash,   qovun   sayli,     suv     sayli,     uzum
sayli,  hosil  bayrami,  xirmon  to‘yi,  hovli  to‘yi  va shu kabilarning ahamiyati
katta.
Bugungi   kunda   insoniyatni   xavf   ostida   qoldi   rayotgan   hodislardan   biri
ekologik   vaziyat   hisoblanadi.   Jamiyatni   ng   atrof-muhit   bilan   o‘zaro   buzilgan
aloqasi keng jamoatchilik o‘ratsida katta tashvish uyg‘otmoqda. 
O‘zbekiston   Respubl   ikasi   Konstitutsiyasining   50-moddasida   "Fuqarolar
atrof   tabiiy   muhitga   ehtiyotkorona   munosabatda   bo‘lishga   majburdirlar",   55
moddasida  esa  "Yer  osti   boyliklari,  suv,   o‘simlik,  va  hayvonot   dunyosi   hamda
boshqa tabiiy zaxiralar umummilliy boylikdir, ulardan oqilona foydalanish zarur
va ular davlat muxofazasidadir" deyilgan. Insonning tabiiy boyliklardan haddan
tashqari   oshiqcha   foydalanishi   oqibatida   sayyoramizning   qiyofasi   o‘zgarib
21 bormoqda.   Yashil   o‘rmonlar   siyraklashib,   o‘simlik   va   hayvonot   turlari
kamaymoqda,   foydali   qazilma   boyliklari   tugab   bormoqda.   Suv   xavzalari   va
atmosfyera   havosining   ifloslanishi,   chiqindi   moddalarning   ortib   borishi
natijasida   aholini   oziq-ovqat   bilan   ta’minlash,   enyergiya   va   chuchuk   suv
muammolari   borgan   sari   murakkablashmoqda.   Oqibatda,   millionmillion   yillar
davomida turg‘un bo‘lgan tabiiy holatga putur yetmoqda. 
Ekologik   bilim   -   bu   tirik   tabiatning   tuzilishi,   rivojlanishi,   o‘zgarishi,   yer
yuzidagi   tirik   jonzotlarning   holati,   ularning   bir-birlari   va   atrof-muhit   o‘rtasida
bo‘   lib   turadigan   munosabatlarni,   tabiiy   boyliklarning   son   va   sifatini,   xajmini,
xillarini   hamda   ularni   saqlash   va   tejamkorlik   bilan   foydalanish   yo‘llarini
o‘zlashtirishdan iboratdir. 
Inson   tabiatga,   o‘zini   o‘rab   olgan   muhitga   nisbatan   o‘z   munosabatini
o‘zgartirishi,   tabiat   qonunlarini   bilishi,   o‘rganishi   va   ular   asosida   o‘z   hayotini
rivojlantirishi   shart.   Tabiat   qonunlariga   mos   keladigan   hayot   yo‘llarini   ishlab
chiqish   kyerak.   Aks   holda   inson   va   jamiyat   katta   tabiiy   ofatlarning   kelib
chiqishiga sababchi bo‘ladi va shu ofatlardan halok bo‘ladi. 
Ekologik ta‘lim va tarbiyaning tub ma‘nosi - tabiat va jamiyat o‘rtasidagi
doimiy birlik va ularni bir-birlariga bug‘luvchi tabiiy hamda ijtimoiy qonunlarni
o‘rganish, hayotga tatbiq qilishdan iboratdir. 
Ekolgik   ta‘lim   va   tarbiya   -   bu   insonni   tabiatga   qadam   qo‘ygan   vaqtdan
boshlab,   butun   hayoti   davomida   tabiatdan   ongli   ravishda   foydalanishga,
psixologik, axloq odob yuzasidan halqimizning tabiatga hurmat va e’tibor bilan
qaraydigan urf odatlarini, udumlarini tarbiyalash, tabiiy boyliklarni ko‘paytirish,
bog‘u-rog‘lar,   gulzorlar   tashkil   qilishga   undashdan,   uning   qalbida   yaxshi
xislatlar uyg‘ otishdan iboratdir. 
Insonni o‘rab turgan tabiiy muhit va uning boyliklarini biladigan, unda n
tejamkorlik   bilan   foydalanadigan,   saqlaydigan,   tabiat   boyligiga,   go‘zalligiga
qo‘shadigan, ijtimoiy va tabiiy qonunlarni biladigan bilimdon shaxsni etishtirish
- bu ekologik tarbiya maqsadi. [8]
22 O‘rta asrlarda yashab  ijod etgan Sharq al  lomalaridan  Muhammad Muso
al   Xorazmiy,   Abu   Nasr   Farobiy,   Abu   Rayhon   Byeruniy,   Abu   Ali   Ibn   Sino   va
boshqalar   tabiat   fanlarining   rivojlanishiga   katta   hissa   qo‘shganlar.   Ular   hali
ekologiya   fani   dunyoga   kelmagan   davrda   tabiat   va   undagi   muvozanat,
o‘simliklar   va   hayvonot   dunyosi,   tabiatni   e’   zozlash   haqida   qimmatli   fikrlar
aytganlar. 
Tabiatshunoslikka   oid   "Kitob   al-mabodi   al-insonia",   "Kalam   fia’zo   al
hayvon"   kabi   asarlarida   odam   va   hayvonlar   ayrim   a’zo   larining   tuzilishi,
xususiyatlari   va   vazifalari   haqida,   ularning   o‘xshashligi   va   farqlari   keltirilishi
bilan   birga,   asosiy   anatomik   fiziolgik   tushunchalar   byerilgan.   Ularining   ruhiy
holatlaridagi hususiyatlari  haqida ham to‘xtalib o‘tilgan. Kasalliklarining oldini
olish,   sog‘lomlashtirish   va   boshqa   chora-tadbirlarni   qo‘llash   lozim   ekanligi
haqida ma’lumotlar keltiriladi. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ekologiya   haqidagi   tushunchalar   va
qonuniyatlar to‘g‘risida bilim berish. Bunda mehnat muhofazasi, tabiatni asrash,
noyob jonzotlar  ro‘yxati, tabiat   va atmosfyeradagi   inqirozlar   oldini   olishga  oid
tushunchalar va qonuniyatlarga e’tibor byeriladi. 
Demak,   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ekologik   tarbiyasidan   ko‘zlangan
maqsadlardan   biri   -   bir   to‘mondan   -   muqaddas   Ona   zaminimizni   ozoda   qilib
saqlash   bo‘lsa,   ikkinchi   to‘ondan   -   musaffo   osmonimizni   aslidagi-   dek
saqlashdan   iborat.   Bu   ona   diyorimizni   obod   etishga   qo‘shiladigan   katta   hissa
bo‘lib,   uning   yordamida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   obodonchilik   va
orastalik, pokizalik va tejamkorlik, xushxulqlik va xushmuomalalik kabi insoniy
fazilatlar shakllanadi. Bular maktabgacha yoshdagi bolalarda quyidagi ekologik
qonuniyatlar va tushunchalarni ongli ravishda anglashni kafolatlaydi: 
•   tabiat   haqidagi   tushuncha,   tabiiy   muhit,   tabiiy   o‘illar   va   ular   orasidagi
bog‘lanish; 
• tabiat boyliklaridan tejab-tyergab foydalanish va ularni muhofaza qilish; 
• atrof-muhitni ifloslanishdan saqlash; 
23 •   tabiatni   kelajak   avlodlar   uchun   qanday   boisa,   o‘shandayligicha
qoldirishga   intilish   va   shu   kabilar.   Uzoq   tarixga   nazar   tashlaydigan   bo‘sak,
Markaziy Osiyo xalqlari. 
Jumladan,   o‘zbeklar   ham   jahondagi   eng   qadimiy   xalqlardan   hisoblanadi
va   ular   jahon   ilm-faniga,   ma’naviy-ma’rifiy   taraqqiyotiga   katta   hissa
qo‘shganligining   guvohi   bo‘amiz.   Ota-bobolarimizning   bu   boradagi   qoldirgan
boy   ma’naviy   myerosi   milliy   myerosimizni   chuqur,   har   taraflama
o‘rganishimizga   va   u   haqda   xolisona   fikr   bildirishga   hamda   O‘zbekiston
mustaqilligiga   yerishuvida   buyuk   ma’naviy   ozuqa   bo‘ldi   yoki   ota-boboiarimiz
qoldirgan   milliy   qadriyatlarimizni   tiklash   va   ularni   targ‘ib   qilishga   keng
imkoniyat lar yaratildi. 
«Respublikamiz   mustaqillikka   yerishgandan   so‘ng,   ekologik   tarbiyada
xalq   pedagogikasidan   foydalanishga   katta   e’tibor   byerib   kelinmoqda.   Atrof-
muhitni   muhofaza   etish,   moddiy   boyliklardan   oqilona   foydalanishga   oid
tarbiyani   milliy   qadriyatlar   va   an’analar,   sharqona   urf-odatlar   orqali   byerish
ehtiyoji paydo bo‘ldi. 
Tarbiyachining   bolalarga   ekologik   ta’lim   va   tarbiya   b   yerishda
xalqimizning   o‘ziga   xos   milliy   tarbiyasidan   o‘rinli   foydalanishi   yaxshi   samara
byeradi.   Milliy   tarbiyamizda   to‘rt   narsa   -   yyer,   suv,   tuproq,   havo   muqaddas
hisoblangan.   Xalqimiz   juda   qadim   zamonlardan   suvga   e’tiqod   qo‘yib,   yozning
eng   jazirama   kunlarida   «Suv   sayli»   otkazgan.   Ota-bobolarimiz   «Suv   -   tabiat
in’o‘i,   hayot   manbayi»,   deb   bejiz   aytishmagan.   Har   to‘chi   suvni   gavhardek
qadrlab,   bog‘-   rog‘lar   yaratishgan.   Biz   esa   suvdan   xo‘jasizlarcha
foydalanishimiz   natijasida   Orol   muammosining   tug‘ilishiga   sababchi   bo‘ldik.
Sirdaryo va Amudaryoning belgilangan yyerga to‘la yetib bormasligi natijasida
bugun O‘rta Osiyo uchun ahamiyatli bo‘gan Orolning butunlay yo‘qolish xavfi
paydo bo‘ldi». 
Demak,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ekologik   tarbiya   byerishda
milliy   qadriyatlar,   urf-odatlar,   an’analar,   marosimlar,   nodir   qo‘lyozmalar   va
24 davlat   arboblarining   ushbu   sohaga   oid   faoliyatlari   mus   tahkam   didaktik   asos
bo‘lib, bular orqali ularni atrof-muhitni toza saqlashga, ozodalikka, pokizalikka
va   eng   asosiysi   sog‘lo‘   turmush   tarzi   hamda   muhitini   tashkil   eta   olishga
o‘rgatiladi. 
Jamiyatning iqtisodiy va ijtimoiy jihatdan taraqqiyoti darajasi undagi xalq
xo‘jaligining   turli   jabhalariga   ta’sir   etadi.   Bu   borada   o‘ziga   xos   global   va
mintaqaviy   ekologik   muammolar   ham   yuzaga   kelavyeradi.   Bunda   global
muammolarga   Orol   fojiasi,   Chyernobil   halokati,   Xirosima   va   Nagasaki
shaharlardagi   bomba   portlashlar   hamda   shu   kabilar   misol   bo‘la   olsa,   zavod   va
fabrikalardan   chiqadigan   zararli   chiqindilar   yoki   ma’lum   hududdagi   tuproq
yerroziyasi,   ba’zi   kasalliklarning   ko‘payishi   va   shu   kabilarni   misol   qilib   olish
mumkin. 
Shu   sababli   ekologik   tarbiya   yo‘nalishlari   ham   turli   xil   bo‘ldi.   Quyida
ularning ba’zilari to‘g‘risidagi ma’lumotlar keltiramiz: 
•   Maktabgachayoshdagibolalarniyashabturganjoyidagitabiatimizboyliklari
nitejab-tyergashga, unimuhofazaqilishgao‘rgatish. 
•   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   o‘z   o‘quv   muassasalarini   va   uning
tevarak-atroflarini   ko‘kalamzorlashtirish   va   obodonlashtirish,   mevali   va
manzarali daraxtlar ekishga o‘rgatish. 
•   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   xiyobonlarni,   suv   havzalarini   ozoda
saqlash ko‘nikmalarini shakllantirish. 
• Ekologik dunyoqarashni yuksaltirish. 
• Ekologik madaniyatni shakllantirish. 
• Ekologik savodxonlikni yuksaltirish. 
•   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ongida   atrof-muhit   va   uning   shaxs
ma’naviy dunyosiga ta’siri haqidagi tasavvurlarni shakllantirish. 
•   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ongida   tabiat   va   uning   jamiyat
taraqqiyotidagi o‘rni haqidagi tasavvurlarni paydo qilish. 
25 •   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ekologik   tarbiya   byerishda   o‘quv
muassasaiari va oila o‘rtasidagi umumiylik va xususiylik. 
•   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ongida   atrof-muhit   muhofazasida
bolalarning vazifasi haqida tasavvur hosil qilish. 
• Maktabgacha yoshdagi bolalar ongida tabiatni muhofaza qilishda otaona
ibrat-namunasi haqidagi tasavvurlarni hosil qilish. 
•   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   oiladagi,   o‘quv   muassasasidagi
o‘simliklar   va   hayvonot   dunyosini   e’zozlashga   o‘rgatish,   jonivor   va   qushlarni
parvarish qilishdagi bilim va ko‘nikmani yuksaltirish. 
•   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ekologik   tarbiya   byerishda   milliy
an’ana va urf-odatlarni tiklashga e’tibor qaratish. 
•   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ekologik   tarbiya   byerishda
to‘garaklardan foydalanish va ularda «Tabiat va inson», «Ekologiya va inson»,
«Orol madad so‘raydi», «Tabiatni e’zozlaylik», «Suvni muqaddas deb bilaylik»
va shu kabi mavzularda davra suhbatlari uyushtirish. 
Demak,   havo   inson   tanasi   uchun   eng   muhim   va   zarur   tabiat   in’   omidir.
Havoga   muntazam   ravishda   aralashib   turadigan   iflos   chang   o‘pkada   gaz
almashuviga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   insonning   sog‘lig‘ini   bora-bora   izdan
chiqarib,   turli-tuman   xastaliklarni   vujudga   keltiradi.   Tabiat   shunday   odil
mo‘jizaki, atrofmuhitni muvozanatga keltiradi. Chunonchi, chiqarilgan karbonat
angidridni   o‘siml   iklar   yutib,   uni   kislorodga   aylantiradi,   demak   o‘simliklar
Juuyosi,   larnziy   ma’noda   aytganda,   havoni   chang   va   karbonat   angidriddan
tozalab   byeruvchi   bebaho   vositadir.   Bunda   inson   o‘z   atrofini   o‘rab   turgan
iabiatni, uning  o‘simliklar   dunyosini  ko‘z  qorachig‘iday  asrabgina  qolmay, uni
boyitishi,   qo‘lidan   kelganicha   ko‘proq   daraxt   ekishi,   ko‘kalamzorlashtirishga
intilishi zarur degan xulosa chiqadi. Shuning uchun otabobolarimiz daraxt ekish,
bog‘   -rog‘   yaratishni   savobli   ish   deb   bilishgan.   Bir   tup   mevali   daraxt   ekkan
kishining ikki dunyosi obod bo‘ladi, deb bejiz aytishmagan.[9]
26 Ma‘lumki,   Respublikamizda   ―Uzluksiz   ekologik   ta‘lim   konsepsiyasi
yaratilgan.   Mazkur   konsepsiyaga   ko‘ra,   maktabgacha   ta‘lim   tashkilotlari
bolalariga   ekologik  ta‘lim-tarbiyaning  oddiy  elementlari  beriladi.  Maktabgacha
ta‘lim   tashkilotlarida   bolalar   atrof-muhit   bilan   qanday   muloqotda   bo‘lishlari
zarurligini,   issiq-sovuq,   yorug‘lik-qorong‘ulik,   kecha-kunduz,   yomg‘ir-qorni,
yaxshilikyomonlikni,   qushlar,   hayvonlar,   o‘simliklarga   nisbatan   qanday
munosabatda bo‘lishni bilishlari, tabiatdagi ranglarni tanishlari zarurdir. 
Pedagogika   nazariyasi   va   amaliyotiga   ―ekologik   ta‘lim,   ―ekologik
tarbiya, ―ekologik ong, ―ekologik faoliyat, ―ekologik mas‘uliyat, ―ekologik
e‘tiqod,   ―ekologik   ma‘rifat,   ―ekologik   madaniyat   va   boshqa   bir   qator
ekologiyaga oid bulgan atamalar  va ular bilan bog‘liq tushunchalar  kirib keldi.
Ekologik   ta‘lim   ekologik   ma‘rifatning   asosiy   jihati   bo‘lib,   o‘qitish   va   o‘qish
jarayonlarida   mavjud   ijtimoiy   ekologik   tajribaning   avloddan-avlodga
o‘tkazilishidir.   Ekologik   ta‘lim   orqali   shaxsda   ekologik   bilim,   ko‘nikma   va
malakalar hosil bo‘ladi. Ekologik tarbiya (tor ma‘noda) rivojlanayotgan shaxsda
maqsadga muvofiq axloqiy-ekologik fazilatlarni tarkib toptirishni nazarda tutadi
va shu orqali shaxsning ekologik xulq-atvor xususiyatlari  takomillashib boradi.
Ekologik ong – shaxsning amaliy ekologik faoliyati va hatti-harakatini tartibga
solib turadi. Ekologik faoliyat esa ekologik bilimlarga tayanilgan holda tabiat va
atrof-muhit   muhofazasini   ta‘minlash   borasida   amalga   oshirilayotgan
xattiharakatlar majmui demakdir. Ekologik dunyoqarashning ajralmas bir qismi
bo‘lmish   ―ekologik   mas‘uliyat   deganda   insonning   atrof-muhitga   mas‘uliyatli
munosabatini   tushunamiz.   Bunday   munosabat   insoniyatning,   xususan,   ayrim
odamlarning   bilib-bilmay,   uzoqni   o‘ylamay   tabiatga   ko‘rsatgan   salbiy   ta‘siri
oqibatlarini   anglash   va   bunday   ta‘sirni   bartaraf   etish   istagi   natijasidagina
shakllanadi.   Ekologik   madaniyat   –   alohida   shaxsning   ibratli   axloqiy-ekologik
hatti-harakati   boshqalarda   zavq-shavq   uyg‘ota   olishlik   holatini   ifodalaydi.   Bu
atama shaxs va jamiyatning atrof-muhitga munosabat darajasini belgilash uchun
qo‘llaniladi. [10]
27 Bugungi   kunda   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   amalga   oshiriladigan
barcha  metodik  va  ta’lim-tarbiya  berish   ishining  mazmuni,  ularni   tashkil  etish,
shakl   va   metodlarini   tanlash   qonuniyatlarini   belgilash   muhim   hisoblanadi.
Bunda   maktabgacha   ta'lim   tashkiloti   turli   yosh   guruhlarida   tabiat   bilan
tanishtirish   xilmaxil   shakllarda:   mashg'ulotlarda,   ekskursiyalarda,   kundalik
hayotda, kuzatishlarda,suhbatlarda, hamda mehnatda ekologik tarbiyani amalga
oshirish   zarurdir   Bolalarni   tabiat   bilan   tanishtirish   mashg'ulotlarida   ekologik
tarbiyaga oid bilimlarni bolalarning imkoniyati hamda tabiatning xususiyatlarini
nazarda tutgan holda shakllantirish imkonini beradi. 
Tarbiyachi   rahbarligida   o'tadigan   mashg'ulotlarda   bolalarda   ILK   qadam
dasturi   talablariga   muvofiq   elementar   bilimlar   shakllanadi,   asosiy   bilish
jarayonlari   va   bolalarning   qobiliyatlari   ma'lum   bir   tartibda   rivojlantiriladi.
Kundalik hayotda  kuzatish,  o'yin,  mehnat   vaqtida bolalarning shaxsiy  bilimlari
yig'ilib boradi. Mashg'ulotlar ularga aniqlash va tizimlashtirish imkonini beradi.
Bolalarni   mashg'ulotlarda   o'qitish   turli   metodlarda   amalga   oshiriladi.   Metod
mashg'ulot   turi,   uning   asosiy   maqsadiga   ko'ra   tanlanishi   muhim.   Maktabgacha
ta’lim   tashkilotlarida   o‘tkaziladigan   ba’zi   mashg'ulotlarda   bolalarning
boshlang'ich   bilimlar   shakllantiriladi.   Shu   maqsadda   tarbiyachi   kuzatish,
rasmlarni   ko'rish,   badiiy   asarlarni   o'qish,   hikoya,   diafilm   va   kinofilmlarni
ko'rsatishdan foydalanadi. 
Boshqa   mashg'ulotlarda   esa   bilimlar   kengaytiriladi   va   chuqurlashtiriladi.
Aytib   o'tilgan   metodlardan   tashqari   bu   mashg'ulotlarda   bolalarning   tabiatdagi
mehnatidan   ham   foydalaniladi.   Uchinchi   turdagi   mashg'ulotlarning   asosiy
vazifasi   —   bilimlarni   umumlashtirish   hamda   bir   tizimga   solishdir.   Shuning
uchun   suhbatlar,   didaktik   o'yinlar,   umumlashtiruvchi   kuzatishlardan
foydalaniladi.   Bolalar   egallagan   bilimlarini   mehnat   va   o'yinlarda   amalda
qo'llaydilar. Mashg'ulotlar kichik va o'rta yosh guruhlarda bir oyda 2 martadan,
katta guruhlarda esa haftada l martadan o'tkaziladi. 
28 Ekskursiyalar   o'rta   guruhdan   boshlab   tashkil   etiladi.   Barcha   guruhlarda
qo'shimcha   sifatida   maqsadli   sayrlar   o'tkaziladi.   Mashg'ulotning   samaraliligi
tarbiyachining   tayyorgarlik   darajasiga   bog'liqdir.   Tarbiyachi   mashg'ulot
mavzusini   va   ahamiyatini   belgilab,   mavzu   bo'yicha   tabiatshunoslik   bilimlarini
to'ldirishi, so'ng mashg'ulot vazifalarini dastur asosida ishlab chiqishi lozim. 
Bunda   tarbiyachi   «Ilk   qadam»   dastur   vazifalariga,   bolaning   qobiliyat
darajasiga hamda tevarak-atrofdagi tabiiy muhitga tayanadi. Mazkur mashg'ulot
mazmunini   tanlashda   uning   ish   tizimidagi   o'rni   (mashg'ulotda   boshlang'ich
bilimlarni   shakllantirish   jarayoni   sodir   bo'lyaptimi,   yoki   ular   boyitilib   bir
tizimga   solinyaptimi,   bilimlarni   qo'llash   mashq   qilinyaptimi   va   shu   kabilar)ni
aniqlash lozim. 
Bu   o'rinda   tarbiyachi   darsning   maqsadi   va   mazmuniga   qarab   turli
metodlarni   qo'llaydi.   Tarbiyachi   qanday   metod   va   uslublar   tanlamasin   ulardan
kompleks,   bir   birini   to'ldirgan   holda   foydalanishi,   bu   asosiy   maqsad   —
o'rganilayotgan   tabiat   jismlari   va   hodisalarning   bolalar   tomonidan   qabul   qilib
olinishini   yaxshilashga   hamda   tabiat   haqidagi   tushunchalarning   to'g'ri
shakllanishiga   xizmat   qilishi   kerak.   Mashg'ulotda   hal   etiladigan   tarbiyaviy
vazifalar   tabiatga   ijobiy,   ehtiyotkorona,   g'amxo'rona,   estetik   munosabatlarni
shakllantirishga   yo'llanadi.   Mashg'ulotga   tayyorlanish   hamda   uni   o'tkazishda
uning tuzilishini to'g'ri aniqlash muhimdir. 
Metodni   tanlash   ta'limiy   vazifalar   xarakteri,   tabiiy   ob’yektning
xususiyatlari hamda bolalarning yoshiga bog'liqdir. Masalan, yovvoyi hayvonlar
haqidagi   bilimni   shakllantirishni   yaxshisi   diafilm,   kinofilmlar   ko'rsatish   orqali,
tabiat burchagidagi hayvonlar va o'simliklar bilan tanishishni esa ularni bevosita
kuzatish orqali amalga oshirgan ma'qul. [11]
Tanlangan   metod   dastur   vazifasining   to'liq   bajarilishini   va   bolalarning
faol aqliy faoliyatini ta'minlashi lozim. Tarbiyachi mashg'ulot o'tkazishdan oldin
bir  qancha ko'rgazmali qurollar, yani  jonli  va jonsiz  tabiat jismlari (gerbariylar
29 yil   fasllari,   tabiat   manzaralari   tasvirlangan   kalendarlar,   toshlar,   foydali
hasharotlar, o'simliklar va ularning qismlari va boshqalar)ni tayyorlab qo'yadi. 
Chunki   ko'rgazmali   qurol   bolalarga   o'rganilayotgan   narsani   bir   necha
sezgi   a'zolari   bilan   qabul   qilib   olish   imkoniyatini   beradi,   ya'ni   ular   narsani
ko'ribgina   qolmasdan,   uning   xususiyatini   (masalan,   tirnab   ko'rish,   bolg'acha
bilan   urib   ko'rish   orqali   narsaning   mo'rtligini,   egish   bilan   qayishqoqligini,
egiluvchanligini   va   hokazo)   sinaydilar.   Mashg'ulot   so'ngida   tarbiyachi
bolalarning   malaka   va   ko'nikmalarini,   ularning   mashg'ulotga   munosabatlarini,
qiziqishlarini pedagogik jihatdan baholaydi. [12]
30 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   ta’lim
jarayoniga   har   tomonlama   tayyot   bo‘lishi   va   ularning   aqliy   rivojlanishi   o‘quv
faoliyatining   bir   tekis   va   bosqichma-bosqich   egallashinini   ta’minlaydi.   Bu   esa
tarbiyachidan mashg‘ulotlar vaqtida turli xil metod va vositalarni to‘g‘ri tanlash
lozimligini talab etadi.
Tarbiya   muammolarini   faqatgina   ta’lim   muassasasi   doirasida   ko‘rib
chiqish   bir   tomonlama   qarash   bo‘lib,   bu   borada   to‘g‘ri   qaror   qabul   qilishda
etarlicha   asosga   ega   bo‘lmaydi.   Shuning   uchun   bola   shaxsini   shakllantirishda
atrof-muhit   -   tabiat,   oila,   ijtimoiy   institutlar,   davlat   va   nodavlat   tashkilotlar,
davlat siyosati va iqtisodiyoti ham o‘z o‘rninga ega bo‘lib, ma’lum funksiya va
vazifalarni bajargan holda ta’sir doirasi darajasida ekologik ta’lim muammolari
bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lgan   maktab   va   atrof-muhitning   o‘zaro
munosabatlarini muvofiqlashtirishda tizimlilik muvozanatini  ta’minlashda katta
xizmat qiladi. Bunda: 
- maktab ta’limi o‘z faoliyatida atrof-muhit bilan bog‘liq bo‘lgan o‘qitish
tizimini amalga oshiradi;
  -   o‘quvchilarda   atrof-muhitga   qiziqish   va   jonli   tabiatga   mehr   ko‘rsatish
hamda uning bir bo‘lagi ekanligini singdirish borasidagi targ‘ibot va tashviqotni
samaradorligini oshirish borasida zamonaviy dasturlar yaratadi; 
- maktabda o‘quvchilarga nafaqat atrof-muhitni o‘rganish balki uning faol
iste’molchisi ekanligini singdirish orqali, kelajakda yashab qolishning birdan-bir
manbai ekanligini uqtiradi;
 -maktab ta’limida jamiyat muvozanati hamda sog‘lom fikr yuritish tabiat
va   ekotizim   mahsuli   ekanligini   nazariy   manbalar   va   amaliy   omillar   orqali
tushuntiradi; 
-o‘quvchi   yoshlarda   atrof-muhit   va   ekotizm   yuzasidan   ilg‘or   fikrlarni,
zamonaviy   qarash   va   nazariyalarni   singdirgan   holda   ijtimoiy   faolligini   oshirib
konservativ qarashlardan holi etadi. 
31 Ushbu   qarashlarimiz   "ekologik   pedagogika"   muammolarini   faol
rivojlanishiga   o‘z   ta’sirini   ko‘rsatib,   yoshlarda   ekologik   ta’lim   va   tarbiyaning
yangicha qarashlarini shakllanishiga nazariy va amaliy omil bo‘lib xizmat qilishi
mumkin. 
"Ekologik   pedagogika"   ta’limi   tahlili   shuni   ko‘rsatadiki,   maktab
o‘quvchilariga   zamonaviy   ekologik   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   uchun   muhim
bo‘lgan bir qator asosiy yondashuvlarni aniqlash imkonini yaratib, fan dasturiga,
xususan,   atrof-muhitning   mohiyatini   va   uning   pedagogik   ahamiyatini,   ta’lim
tizimidagi   o‘rnini   asoslash,   atrof-muhitning   har   xil   turlarini   o‘rganish,
atrofmuhit bilan pedagogik ishlarni tashkil etishning uslubiy masalalarini ishlab
chiqish,   “ko‘rsatkichlar”   va   "o‘lchov   birliklari"   kabi   masalalar   joy   olishini
taqozo   etadi.   Shundan   kelib   chiqqan   holda,   "atrof-muhit   pedagogikasi"
konsepsiyasining   tarafdorlari   insonning   shakllanishiga   ta’sir   qiluvchi   tabiiy
omillarni, qonuniyatlarni, tashkil etish shakllarini va usullarini, insonni ijtimoiy
shakllanishining   butun   jarayonini   doimiy   integral   sifatida   o‘rganish   zarurligini
ta’kidlaganlar. 
"Ekologik   pedagogika"   nazariyasini   ishlab   chiqish   natijasida   atrof-muhit
va   ekologik   ta’limni   tashkil   etishda   yangi   istiqbollarni   ko‘rib   chiqishga   imkon
berdi. Yuqorida ilmiy jihatdan tahlil etilgan ta’lim muhitining g‘oyalari birinchi
navbatda   ijtimoiy   ta’lim   muammolari   sifatida   rivojlandi   va   pedagogikada
ekotizimdan maqsadli foydalanish, avvalambor tabiiy muhit bilan yaqin aloqada
"ochiq"   pedagogik   tizimni   yaratishning   o‘ziga   xos   tajribasi   yuzaga   keldi.   Bu
qarash   va   nazariyalar   haqida   tadqiqotchi   V.A.Suxomlinskiy   bir   qator   ilmiy
nazariyalarni   ilgari   surgan   bo‘lib,   tabiat   bilan   aloqa   qilish   orqali   insonni
tarbiyalash u yaratgan butun pedagogik tizimni qamrab oladi deydi 
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI
1.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Xalq   ta’limini   boshqarish
tiziminitakomillashtirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PF-
538-sonFarmoni.2018-yil 5-sentabr.
2.   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi.“Xalq   ta`limi   tizimida   ta`lim
sifatinibaholash   sohasidagi   tadqiqotlarni   tashkil   etish   chora-   tadbirlari
to`g`risida”qaror.  2018- yil ,8- dekabr .
3.  "Город как школа". Проект "Интернациональная сеть производственных
школ в Европе". Модель "Воспитывающий город": Социальная педагогика
за рубежом. Теория и практика. - М.: Все с Межрегиональная ассоциация
социальных педагогов и работников. Центр соц. педагогики исоц. работы,
1991.- С.58.  
4.   Erkin   Aydarov,   Gavhar   Abdullaeva.   The   Impact   of   modern   Innovative
Educational   Technologies   for   The   Environmental   Education   of   Students   with
Hearing   Impairments.   International   Journal   of   Psychosocial   Rehabilitation.
(Great britain) Volume 24 
5.   Айдаров   Е . Б ,   Айдарова   А . Б ,   Якубов   М . С ,   Рахимов   Ш . Х .   Сув   хўжалиги
майдонида   сув   балансини   ҳисоблаш   тизими   //   Ўзбекистон   Республикаси
интелектуал   мулк   агентлиги  // № DGU 04897.  12.12.2017 йил. 
6.   Айдаров   Е.Б,   Айдарова   А.Б.   Инновационные   методы   обучения
оптимальному   управлению   водными   ресурсами.   “Таълимда   замонавий
ахборот   технологияларидан   фойдаланишнинг   инновацион   усуллари”
Республика   миқёсидаги   илмий-амалий   конференцияси   материаллари
тўплами 2020 йил 22-23 октябр. - Б. 133-135. 
7.  Айдаров  Е.Б,  Айдарова   А.Б.  Процессы   управления  водными  ресурсами
распределённых   иригaтционных   систем   //   Фундаментал   фан   ва   амалиёт
интегратсияси:   Муаммолар   ва   истиқболлар.   Республика   илмий-амалий
конференцияси материаллари // 2018 йил 24-25 май.-Т.: 2018. - Б. 151-153. 
33 8. Айдаров Е.Б, Ахмедов Б.А, Махкамова М.У, Ризаев О.Б. //   Trends   in   the
of   the   pedagogical   cluster   to   improve   the   quality   of   information   technology
lessons  // Институт управления и социально-экономического развития.
9. Muhammajonov A. 7-sinf O‘zbekitson tarixi. – Toshkent: Sharq, 2017. 146-b.
10. G‘ulomov A. v.b. Ona tili o‘qitish metodikasi. – Toshkent, 2012, 8-9 b.
11. G‘ulomov A.v.b. Ona tili o‘qitish metodikasi. – Toshkent, 2012,11-b.
12. Ona tili va adabiyot fanidan bilish darajasini baholashning milliy test sinovi
test topshiriqlari kitobi, DTM 2021.
13.  Юлдашева ,  Ш .  Ш . (2018). Almighty power of the word.  Молодойученый ,
(3), 238-242.
14.   Mengliboevna,   B.   S.,   &   Atakhanovich,   M.   S.   (2021).   Phonetic-Lexical
Commonity   and   Characteristics   in   Uzbek   and   Karakalpak   Literature   Text
Lexemas.  Pindus Journal of Culture, Literature, and ELT, 10, 6-8.
15. Авезов Ш. Мактабда экологик тарбия. -Тошкент: Ўқитувчи, 1992.- 62 б.
16. Бухорий  С.  С.  Буюк Хоразмийлар.  -  Т.:   Ёзувчи.  1994. –  336 б.  Бўриев
М. Ёшларда табиатни муҳофаза қилиш ҳиссини тарбиялаш.                           
17.   Халқ   таълими   ж.,   1992.   2-сон.   -12-14   б.   Валихонов   М.Н.
Табиатшунослик   асослари.   -   Т.:   Мирзо   Улуғбек   номидаги   Ўзбекистон
миллий университети. 2006.- 243 б 
18.Зиёмуҳаммадов Б. Экология ва маънавият.- Т.Меҳнат, 1997.- 104б.
19. Sh . Mirzaxmatova   . D . Pulatova .   Tabiatshunoslik   darslarida   interfaol   ta ’ lim
( Uslubiy qo ‘ llanma )- T - Yangi asr avlodi ; 2011- yil -44 b . 
20. Sharipova   D  .  Xodiyeva   D . P . Sharipov   M  . K   Tabiatshunoslikni   va   uni   o ’ qitish
metodikasi . Darslik   T :“ Barkamol   fayz   media ”  nashriyoti                    
21. Norbutayev   X . B .   Boshlang ’ ich   sinflarda   fanlar   aro   ekologik   tarbiya :
Zamonaviy   ta ’ lim .2018.11- sonB ,53-58                                                                 
22. Tosheva   D . I . Ekologik   tarbiyalashda   xalq   og ‘ zaki   ijodining     o ’ rni   va     va
pedagogic ahamiyati : Scientific progress .-2021.- T .1-№5           
34   23. Tursunov X.T. Ekologiya asoslari va tabiatni muhofaza qilish.-T:Yangi asr
avlodi,2005. 
24.O’zbekiston   respublikasi   vazirlar   mahkamasining―O’zbekiston
respublikasida   ekologik   ta’limni   rivojlantirish   kontseptsiyasini   tasdiqlash
to’g’risida gi 434-sonli ‖ qarori.
25.SH.A.Sodiqova,   M.A.Rasulxo’jaeva   “Bolalarni   tabiat   bilan   tanishtirish
metodikasi”– T.:   “Fan   va   texno-logiya”,   o’quv   qo’llanma.   2013,   88   bet.
26.Samadova,   V.   (2022).Ta’lim   tizimida   fan   va   innovatsiyalar   1(4),   82-83,84-
86.(2022).
27.     Nishanova   N.O’.   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktab   o’quvchilarining   ekologik
madaniyatini shakillantirish.– Tashkent,2001.–21b                 
Internet resurslari
1. www.ziyouz.com     
3.   www.tdpu.uz
4. www.pedagog.uz     
                                                  
 
35

BOSHLANG‘ICH TA'LIM PEDAGOGIKA FANIDAN

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinflarda matematika kursini yangi pedagogik texnologiyalar asosida o‘qitish kurs ishi
  • Vaqt o‘lchovlari mavzusini ko‘rgazmali qurollar orqali o‘rganish
  • Matematika darslarida differensial yondashuvning ahamiyati kurs ishi
  • O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi kurs ishi
  • 100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский