Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 68.0KB
Покупки 5
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

739 Продаж

Badiiy asarda detal obrazlar va ularning vazifalari

Купить
 Mavzu: BADIIY ASARDA DETAL OBRAZLAR VA ULARNING
VAZIFALARI
(1-ilova)
REJA:                                
Kirish………………………………………………………………………...3
I.Bob. Badiiy asar tili va badiiy asarlarni qiyosiy aspektda tahlil qilish
1.1 Badiiy asar tili………………………………………………………….....4
1.2 Badiiy asarlarni qiyosiy aspektda tahlil qilish…………………………..12
II.Bob.Badiiy asarda detal obrazlar va ularning vazifalari
2. 1. Badiiy obraz haqida tushuncha. Obrazlilik  s an’at va adabiyotning bosh 
xususiyati… ………………………………………………………………....25
2.2 Detall, detallash  – ifodalashning yana bir usuli sifatida………………...33
Xulosa … ………………………………………………………………........35
Foydalanilgan adabiyotlar  … …………………………………………….36 Kirish
Mavzuning dolzarbligi.  Badiiy asarlardagi detal obrazlarning dolzarbligi
shundaki,   bu   obraz   biz   uchun   badiiy   asarning   mazmun   -   mohiyatini,
qahramonlarining   ichki   kechinmalarini   va   badiiy   asarning   yozilishining   ayni
maqsadini   ochib   berishga   yordam   beradi.   Mening   fikrimcha,   detal   obrazlar
ko’zga ko’rinmas bo’lsada, ular asarda asosiy rolni o’ynashadi. Chunki ularsiz
bosh   obraz   bo’shga   o’xshab   qoladi   va   kitobxonni   zeriktirib   qo’yadi.   Hozirgi
davrda detal  obrazlar  bilan hamohang kelgan badiiy asar  kishi  dilini yayratadi
va kitob o’qishga insonlarda o’zgacha ishtiyoq va qiziqish uyg’otadi.
Kurs   ishining   maqsadi:   bu   mavzuning   asosiy   maqsadi   badiiy   asarda
detal obraz haqida yetarlicha tushuncha berish va shu mavzuni ochib berish. Bu
maqsaddan kelib chiqqan holda kurs ishida quyidagi vazifalar belgilangan:
- Eng   avvalo,   badiiy   asar   haqida   tushuncha.   Buning   asosiy
sababi, detal obrazni tushunishdan oldin badiiy asar haqida ma’lumotga ega
bo’lishimiz kerak.
- Detal   obrazning   o’zi   badiiy   obrazning   bir   qismidan   iboratligi
tufayli, ikkinchi o’rinda biz badiiy obraz haqida tushuncha hosil qilamiz.
- Detal   obrazning   o’zi   haqida   keng   qamrovli   va   kengaytirilgan
mazmunda ma’lumotlar keltirilgan.
Detal obrazlarning vazifalari haqida tushuncha berib o’tilgan.  
               Kurs ishining tarkibiy tuzilishi : kirish,2 bob,4 ta reja xulosa va  
         adabiyotlar ro’yxatidan iborat. I.Bob. Badiiy asar tili va badiiy asarlarni qiyosiy aspektda tahlil qilish
1.1 Badiiy asar tili
          Qanday   qilib   badiiy   til   yetkazayotgan   informatsiya   badiiy
informatsiyaga   aylanadi?   Bu   savolga   javob   berish   uchun   poetik   tilning
spetsifik(belgilovchi)   xususiyatlariga   diqqat   qilish   zarur.   Poetik   tilning   o`ziga
xosligini   belgilovchi   eng   muhim   spetsifik   xususiyatlari   sifatida   obrazlilik   va
emotsionallikni ko`rsatish lozim.
         Poetik til deyilganda ko`pchilik (ayniqsa, adabiyotshunoslikdan yiroq
kishilar)   go`zal   tashbehu   istioralar   yoxud   boshqa   tasvir   va   ifoda   vositalari
(o`xshatish, metafora, ramz va h.) ishlatilgan, bezakdor, bo`yoqdor, jimjimador
tilni   tushunadi.   Suhbat   asnosi   sal   chiroyliroq,   jimjimadorroq   gapirgan   kishiga
nisbatan   ba`zan   "ja-a   badiiy   qilib   gapirarkanmi"   qabilidagi   ta`nalarni   eshitib
qolishimiz   ham   shu   xil   tushunishning   natijasidir.   Aslida   esa   bu   yanglish
tasavvurdir.   Zero,   ayrim   asarlar   borki,   ularda   bu   xil   vositalar   ishlatilmasligi
yoxud   juda   kam   bo`lishi   mumkin,   biroq   bu   bilan   shu   asar   tili   badiiylikdan
mahrum   bo`lib   qolmaydi.   Masalan,   A.Oripovning   "Xotirot"   she`ridan   olingan
bir parchaga e`tibor qilaylik: 
Uydan ketganimga o`n yil bo`libdi,
O`n yil qishlog`imdan yuribman uzoq.
Men yurgan yo`llarda o`tlar unibdi,
Ko`milib bo`libdi men kezgan so`qmoq.
          Mazkur parchaning  badiiy  asardan  olingani, uning badiiy  tilda insho
etilgani  shubhasiz.   Biroq,  e`tibor  berilsa,   unda  ishlatilgan   til  unsurlari  ham  biz
kundalik   muloqotda   ishlatadigan   unsurlardan   farqli   emasligi,   unda   badiiy
vositalar ishlatilmagani ko`riladi.  1
1
Mirziyoyev   Sh . M . “ Tanqidiy   tahlil ,   qat ’ iy   tartib - intizom   va   shaxsiy   javobgarlik -   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo ’ lishi   kerak ”. T .:
O ’ zbekiston  2017.  32 b Tajriba   uchun   shu   parchada   berilgan   informatsiyani   kundalik   muloqotda
ishlatiluvchi   tilga   o`girib   ko`raylik   va   tasavvur   qilingki,   bu   gaplarni   kundalik
muloqot   paytida   sizga   kimdir   gapirmoqda:   "-   Uydan   ketganimga   o`n   yil
bo`libdi.   O`n   yil   qishlog`imdan   uzoq   yuribman.   Men   yurgan   yo`llarda   o`tlar
unib, men kezgan so`qmoq ko`milib bo`libdi"
          Ko`rib   turganingizdek,   biz   bu   yerda   she`rdagi   so`zlarni   aynan
keltirdik,   bu   yerda   bironta   so`z   o`zgartirilgani   yo`q.   Shartga   ko`ra,   agar
o`zgartirilgan   parchadagi   gaplarni   sizga   kimdir   kundalik   muloqotda   aytyapti,
deb   faraz   qilsak,   bu   parcha   badiiylikdan   mahrum   bo`lgani,   uning   endi   badiiy
informatsiya   yetkazmayotgani   aniq   anglashiladi.   Xo`sh,   nima   uchun   bir   xil
so`zlardan   tarkib  topgan  ikki  parchaning  birini badiiy   tilda  yozilgan  deymiz-u,
ikkinchisini   badiiylikdan   mahrum   hisoblaymiz?   Gap   shundaki,   keyingi
parchadagi   gaplarni   eshitganimizda   biz   o`zga   odam   yetkazayotgan
informatsiyani tushuncha shaklida qabul qilamiz, o`sha odamning ayni paytdagi
his-tuyg`ularini ham informatsiya shaklida qabul qilamiz. Endi she`rdan olingan
parchaga   o`tsak.   SHe`rni   o`qishni   boshlaganimizda   birinchi   satrdanoq
o`quvchiga mahzunlik kayfiyati inadi, uning tasavvurida uzoq vaqt qishlog`idan
ayro   yurgan,   endi   qishlog`iga   qaytib   mahzun   kezinayotgan   va   hayot   haqida
o`ylarga   cho`mgan   lirik   qahramon   gavdalanadi.   O`quvchi   o`sha   o`t   bosgan
yo`llarni,   ko`milib   bo`lgan  so`qmoqni  ko`radi,  lirik   qahramon   bilan   birga  yoki
o`zini   uning   o`rniga   qo`ygan   holda   o`sha   so`qmoqda   kezinadi,   uning
kechinmalarini   qalbdan   o`tkazadi.   Ya`ni,   u   yangi   bir   olamda   —   til   unsurlari
vositasida   yaratilgan   badiiy   reallikda   yashaydi.   Badiiy   reallik   esa   voqelikning
oddiygina   aksi   emas,   balki   uning   ijodkor   qalbiyu   ongida   qayta   yaratilgan   aksi
—   badiiy   obrazdir.   Bu   obrazda   esa   ijod   onlarida   shoir   qalbida   kechgan   his-
tuyg`ularu  o`y-fikrlar   badiiy   til  vositasida   muhrlandi,   o`quvchini  o`sha  holatga
olib   kiruvchi   tashqi   bir   manzara   tasvirlandi.   Boshqacha   aytsak,   ijodkor
tasavvurida yaralgan obraz badiiy so`z vositasida moddiylashadi, shu bois ham badiiy til obraz yaratish vositasi sanaladi. Agar ilmiy, rasmiy va h.k. uslublarda
yetkazilgan   informatsiya   tushunchalar   orqali   berilsa,   badiiy   asarda
yetkazilayotgan   informatsiya   obrazli,   hissiyotga   yo`g`rilgan   informatsiyadir.
Demak,   badiiy   tilning   belgilovchi   xos(spetsifik)   xususiyatlari   obrazlilik
(tasviriylik) va emotsionallik ekan.
         Yuqorida ko`rganimizdek, badiiy  til umumxalq tiliga asoslanadi,  uni
butkul   yangi   hodisa   deb   qaramaslik   kerak.   Biz   kundalik   muloqotda   ishlatib
yurganimiz   odatiy   so`zlardan   badiiy   so`z   o`sib   chiqadi.   So`zning   bevosita,
odatiy  ma`nosi  badiiy  asar  matnida yangidan-yangi qirralarini  namoyon qiladi,
uning   ma`no   sig`imi   benihoya   kengayadiki,   buni   badiiy   asarda   tasvirlangan
xususiy faktdan katta bir badiiy umumlashma kelib chiqishiga o`xshatsa bo`ladi.
Bunga amin bo`lish uchun kundalik muloqotda aytilgan "Men kezgan so`qmoq
ko`milib   bo`libdi"   degan   jumla   bilan   misolga   olingan   she`rdagi   "Ko`milib
bo`libdi   men   kezgan   so`qmoq"   satri   yetkazayotgan   badiiy   informatsiyani
qiyoslab   ko`rish   mumkin.   Birinchi   holda   konkret   so`qmoq,   o`sha   so`qmoqni
odam   yurmay   qo`yganidan   o`t   bosib   ketgani   nazarda   tutilayotgani,   ya`ni,
tinglovchi informatsiyani faqat o`z ma`nosida qabul qilayotgani ravshan. Xuddi
shu   so`zlardan   tarkiblangan   satr   esa   ma`no   sig`imi,   o`quvchi   xayolida
qo`zg`ayotgan   assotsiativ   ma`nolar   jihatidan   benihoya   keng.   Chunki   bu   satr
badiiy matn ichida keladi, baski, u butunning qismiga aylangan, demak, ma`no
ottenkalari  va hissiy bo`yog`i ham butun bilan bog`liq holda namoyon bo`ladi.
Shu   bois   ham   "ko`milib   bo`lgan   so`qmoq"   lirik   qahramon   uchun(she`r   ruhiga
kirgan,   o`zini   lirik   qahramon   o`rniga   qo`ya   olgan   she`rxon   uchun   ham)
oddiygina so`qmoq emas. SHe`rdagi "Ko`milib bo`libdi men kezgan so`qmoq"
satri   lirik   qahramon   xayolida   o`sha   so`qmoq   bilan   bog`liq   xotiralarni
jonlantiradi, beg`ubor va betashvish bolalik yoxud yoshlik sog`inchini, umrning
o`tkinchiligini o`ylashdan kelgan mahzunlikni ifodalaydi.           Badiiy   tilning   tasviriyligi   nasriy(epik)   asarlarda   yanada   yorqinroq
namoyon   bo`ladi.   Lirik   asarlarda   tasvirlangan   tashqi   manzara   lirik   qahramon
ichki   olamiga   olib   kiruvchi   vositagina   (ya`ni,   unda   voqelikning   shu   maqsadga
yetish   uchun   zarur   fragmentlarigina   qalamga   olinadi)   bo`lsa,   epik   asarlarda
tasvirlangan  badiiy voqelik o`zicha mustaqil,  obyektivlashgan manzaradir.  Shu
bois   ham   epik   asarlarda   tasvirlangan   ijodkor   ko`zi   bilan   ko`rilgan   voqelik
o`quvchi xayolida ham jonlanadi. O`quvchi asar voqealari yuz berayotgan joy,
qahramonlarning xatti-harakatlarini go`yo ko`rib turadi. 
         Lirik asar tilining emotsionalligi ko`proq lirik qahramonning konkret
paytdagi (lirik asarda badiiy vaqtning juda qisqaligi, "hozir" bilan belgilanishini
e`tiborga   olish   zarur)   kayfiyati,   holati,   kechinmalari   bilan   bog`liq   bo`lsa,   epik
asarda   emotsionallikning   namoyon   bo`lishi   o`zgacharoq   tarzda   kechadi.
Bundagi   emotsionallik   birinchi   galda   tasvirlanayotgan   predmet   mohiyati   bilan
bog`liqdir.   Epik   asarda   tasvirlanayotgan   narsa,   voqeaning   o`zgarishi   barobari
emotsionallik ham o`zgarib boradi. Buni jonliroq tasavvur qilish uchun "O`tgan
kunlar"dan olingan bir necha parchaga diqqat qilaylik: 
     "Og`ir tabi`atlik, ulug` gavdalik, ko`rkam va oq yuzlik, kelishkan qora
ko`zlik,   mutanosib   qora   qoshliq   va   endigina   murti   sabz   urgan   bir   yigit..."
(Otabek)
          "...   uzun   bo`ylik,   qora   cho`tir   yuzlik,   chag`ir   ko`zlik,   chuvoq   soqol,
o`ttiz besh yoshlarda bo`lg`on ko`rimsiz bir kishi..." (Homid)
     "... qora zulfi par yostiqning turlik tomonig`a tartibsiz suratda to`zg`ib,
quyuq jinggila kiprik ostidagi timqora ko`zlari bir nuqtag`a tikilgan-da, nimadir
bir   narsani   ko`rgan   kabi...   qop-qora   kamon,   o`tib   ketgan   nafis,   qiyig`   qoshlari
chimirilgan-da, nimadir bir narsadan cho`chigan kabi... to`lg`an oydek g`uborsiz
oq yuzi bir oz qizilliqg`a aylangan-da, kimdandir uyalg`an kabi..." (Kumush)           "O`n   yetti   yashar   chamaliq,   kulchalik   yuzlik,   oppoqqina,   o`rtacha
husnlik   Zaynab   qayin   onasining   tilak   va   sha`niga   loyiq   tavozi`-odoblar   bilan
bitta-bitta bosib dasturxon yoniga keldi..." (Zaynab)
          Roman   voqeligiga   ilk   bor   kirib   kelgan   qahramonlarini   A.Qodiriy
o`quvchisiga   ayni   shu   yo`sin   taqdim   qiladi.   Tabiiyki,   ularning   har   biriga
nisbatan   yozuvchining   o`z   hissiy  munosabati   bor   va   tasvirda   bo`rtib  turgan   bu
munosabat   o`quvchi   shuuriga   singadi,   uning   qahramonlarga   munosabatini
belgilaydi. Otabek haqida gapirganda sezilib turuvchi ichki bir hurmat, Kumush
tasviridagi   shaydolik,   Homid   tasviridagi   jirkanishga   yaqin   bir   his,   Zaynab
tasviridagi   ozroq   kinoya   —   bularning   bari   tasvir   predmeti   o`zgargani   barobari
hissiy   munosabatning   ham   mutanosib   o`zgarishidan   dalolat   beradi.   E`tibor
bering-a,   shu   parchalarning   o`ziyoq   Zaynabni   Kumush   bilan   qiyos   qilgan
kitobxonga   keyingisi   foydasiga   hukm   chiqarish   imkonini   bermaydimi?!   Bu
tasvirni   o`qib   "Zaynab   —   o`rtamiyona   bir   qiz,   kelinbop   qiz",   degan   fikr
uyg`onar-u,   biroq   "firoqida   ikki   yillab   sarson-sargardon   yurishga,   uni   deya
o`limga tik  borishga, nihoyat, ko`yidagi  o`limni-da yuksak  saodat  deb  bilishga
arzigulik   qiz"   degan   fikr   aslo   kelmaydi.   Ko`rinadiki,   til   vositasida   yaratilgan
tasvirda   bo`rtib   turgan   hissiy   munosabat   yozuvchiga   o`quvchining
qahramonlariga   o`zi   istagandek   munosabatda   bo`lishini,   asarining   o`zi
istagandek   tushunillshini   ta`minlash   imkonini   beradi.   Demak,   epik   asarda
emotsional   tonallik   muttasil   o`zgarib,   tovlanib   turadiki,   bu   narsa   mazmunning
ifodalanishida   ham,   asarning   qabul   qilinishida   ham   muhim   ahamiyatga   ega.
Epik asardagi emotsionallikning ikkinchi xili undagi sahna-epizodlar, dialoglar
bilan   bog`liqdir.   Epik   asar   tarkibidagi   sahna-epizodlar   o`quvchi   xayolida
jonlanishi,   qahramonlarning   gap   ohangi   "eshitilshi"   zarur.   Qahramon   nutqi
intonatsiyasini   "eshitolgan"   o`quvchi   ularning   ruhiyatiga   kira   biladi,   demakki,
asarda   tasvirlanayotgan   voqea-hodisalar,   qahramonlararo   munosabatlar
mohiyatini chuqur anglaydi. Yana "O`tgan kunlar"ga murojaat qilamiz. Otabek
dushmanlaridan   o`chini   olib   Toshkentga   jo`nagach,   usta   Olim   keltirgan xatlardan bor gapni anglaganlaridan so`ng Kumush bilan otasi o`rtasida kechgan
suhbatga diqqat ilaylik:
     "- Shu voqi`adan so`ng kuyavingiz aniq kelganmi edi?
     - Kelgan edi, qizim.
          -   Bechorani   nega   xaydadingiz-da,   nega   meni,   loaqal   oyimni   bu
kelishdan xabardor qilmadingiz?
          -   Men   uning   kelishini   boshqa   gapka   yo`yib,   sizlarga   bildirmagan
edim...
          -   Qizingizni   taloq   qilgan   bir   kishini   Toshkand   degan   joydan
eshikingizga kelishi sizga g`arib tuyulmaganmi edi? - deb yana so`radi Kumush.
     Qutidor uyalish va o`kinish orasida:
     - Jaholat kelsa, aql qochadir, qizim,- deb qo`ydi".
          Ota-bola   o`rtasidagi   bu   suhbat   kontekstidan   xabardor   didli   kitobxon
ularning   gap   ohanglarini   "eshitib",   shu   orqali   ularning   ruhiy   holati   haqida
tasavvur   hosil   qilishi   tabiiy.   Parchaga   diqqat   qilsak,   Kumush   ikki   yillik
hijronida   qisman   otasini   ham   aybli   deb   hisoblashi,   shu   narsa   uning   gap
ohangidan sezilib  turishini ko`ramiz. Ayni paytda, otasi ham buni his qiladi va
ichki bir noqulaylik, qizi oldida aybdorlik, hijolat hissini tuyub turadi. Parchani
shu   xil   tushunishga   imkon   beradigan   unsurlar   sifatida   quyidagilarni   ko`rsatish
mumkin:   1)   ta`kidni   kuchaytiruvchi   vositalar(shu,   aniq,   -mi   edi;   takror
qo`llanilayotgan   "nega"),   va   2)   muallif   izohlari.   Demak,   badiiy   til   unsurlari
muallif   izohlari   bilan   qo`shilgan   holda   qahramonlarning   dialoglarda   aytgan
gaplari   ohangini   tasavvur   qilish   va   shu   asosda   ularning   ruhiyatini,   kayfiyatini
tushunish imkonini yaratar ekan. Personajlar o`rtasidagi dialog konkret hayotiy
situatsiyada kechishi tufayli, birinchidan, hayotiy holatning hissiy bo`yoqdorligi
dialog   vositasida   yanada   boyitiladi;   ikkinchidan,   dialogning   hissiy   tonalligi hayotiy   holat   hissiy   fonida   anglashiladi.   Demak,   epik   asardagi   tasvir   predmeti
bilan   bog`liq   emotsionallik   (ya`ni,   muallif   nutqidagi   hissiylik)   hamda
qahramonlar   nutqidagi   emotsionallik   bir-biriga   bog`liq   holda  mavjud,   ular   bir-
birini to`ldiradi va birlikda asarning umumiy hissiy tonalligini tashkil qiladi.
          Badiiy   asar   tili   haqida   gap   borganda   uning   yana   bir   jihati   —
differensatsiyalanganligiga (ya`ni, farqlangan) alohida to`xtalish zarur. Albatta,
biz "badiiy asar tili" deganimiz holda, aslida gap badiiy nutq haqida borayotgani
ma`lum,   chunki   til   unsurlari   ma`lum   kontekstni   hosil   qilgach,   nutq   hodisasiga
aylanadi.   Badiiy   nutqning   farqlanganligi   shuki,   unda   muallif   nutqi   va
qahramonlar nutqi ajratiladi. Ta`kidlash kerakki, mazkur farqlanish asosan epik
va   liro-epik   xarakterdagi   asarlarga   xosdir.   Bu   xil   asarlarda   voqea,   voqea
kechayotgan   joy   yoki   sharoit   tasviri,   qahramonlarga   berilayotgan   ta`rif,
muallifning   fikr-mulohazalari   kabilar   bevosita   muallif   tilidan   beriladi.   Muallif
obrazi   asarda   tasvirlangan   badiiy   voqelikni   yaxlitlashtiruvchi   subyektiv   asos
bo`lganidek,   avtor   nutqi   asarning   moddiy   tarafini   yaxlitlashtiruvchi   unsurdir.
Muallif nutqi vositasida asar qismlari, voqealar, tafsilotlar yaxlit bir organizmga
-   badiiy   matnga   birikadi.   Muallif   nutqi   grammatik   jihatdan   adabiy   til
normalariga   yaqinlashadi,   biroq   uning   adabiy   til   normalariga   to`la   muvofiq
bo`lishini   talab   qilishlik   xato   bo`lur   edi.   Zero,   yozuvchi   milliy   til
imkoniyatlarini kengaytirishga, o`zining his-kechinmalarini, o`y-hislarini imkon
qadar yorqin ifodalashga intilarkan adabiy til normalaridan chekinishi mumkin.
Va ayni shu chekinishlar vaqti kelib adabiy til normasiga aylanishi mumkinligi
ham ehtimoldan yiroq emas.
          Personajlar   nutqini   individuallashtirish   zarurati   badiiy   asar   tilidagi
differensatsiyalanganlikni   yanada   orttiradi.   Chunki   asardagi   har   bir
personajning   nutqi   uning   xarakter   xususiyatlariga,   dunyoqarashi,   muhiti,
ma`naviy   qiyofasi,   madaniy-ma`rifiy   darajasi   kabi   jihatlarga   muvofiq   bo`lishi lozim.   Sababki,   epik   va   dramatik   asarlarda   qahramon   xarakterini   yaratishning
asosiy vositalaridan biri personaj nutqi sanaladi. 2
          Badiiy   nutq   ikki   shaklda:   sochma(nasr)   va   tizma(nazm)   shakllarda
mavjuddir.   Nasriy   nutq   tuzilishi   jihatidan   kundalik   muloqot   tiliga   o`xshash
bo`lsa,   she`riy   nutq   muayyan   bir  o`lchovga   solingan,   hissiy   to`yintirilgan   nutq
sanaladi.   Nasriy   nutq   epik   va   dramatik   asarlarning   asosiy   nutq   shakli
hisoblanadi.   Shu   bilan   birga,   she`riy   yo`lda   ham   epik   va   dramatik   asarlar
yaratilishi   mumkinligini   unutmaslik   kerak.   SHe`riy   nutq   esa   lirik   asarlarning
asosiy   nutq   shaklidir.   Badiiy   nutq   shakllari   haqida   gapirganda,   uning   yana
monologik   va   dialogik   shakllari   ham   farqlanadi.   Monologik   nutq   shakli   bir
odam   tilidan   aytilayotgan   nutqni   bildirsa,   dialogik   nutq   shakli   suhbat-muloqot
chog`idagi   bir   necha   kishining   nutqini   anglatadi.   Lirik   asarlarda   monologik
nutq, dramatik asarlarda dialogik nutq yetakchilik qilsa, epik asarlarda ularning
har ikkisi ham keng o`rin tutadi. Bunda muallif nutqi asosan monologik shaklda
bo`lsa, personajlar nutqi asosan dialogik shakldadir.
Nihoyat,   navbatdagi   masala   —   "badiiy   til",   "adabiy   til"   va   "milliy   til"
munosabati.   Ma`lumki,   umumxalq   tili   (milliy   til)   deganda   o`zbek   tilida
so`zlashuvchilarning barchasi — yashash xududi, ijtimoiy tabaqaga mansubligi,
mashg`ulot   turi   va   h.   qat`iy   nazar   foydalanadigan   til   tushuniladi.   Adabiy   til
deganda   esa   umumxalq   tilining   grammatik,   imloviy   va   orfoepik   jihatlardan
me`yorlashtirilgan shaklini tushunamiz. 
1.2 Badiiy asarlarni qiyosiy aspektda tahlil qilish
2
 “Ilk qadam” maktabgacha ta’lim muassasining davlat o’quv dasturi.T.: 2018  21-22  b Badiiy tahlilda qat'iy ilmiy tartibga rioya etgan holda so’zdan obrazga,
obrazdan   goyaga   qarab   boriladi   va   tahlilning   barcha   bosqichlarida   badiiy
so’zning   estetik   jozibasi   diqqat   markazida   turadi.   Tahlil   etilayotgan   asarni
qaysi jihatdan o’rganish, tadqiq etish lozimligini belgilash uning yo’nalishini
tayin   etadi.   Badiiy   asar   tahlilning   to’laqonli   bo’lishi,   ko’p   jihatdan
tahlilchining matnni qanday yo’nalishda tekshirishni aniq bilishiga bogliqdir.
Adabiy   asar   tahlili   bilan   maxsus   shugullangan   mutaxassislarning
ko’rsatishlaricha,   amaliyotda   badiiy   tahlil   genetik,   tipologik,   funksional,
falsafiy,   psixologik   va   filologik   singari   olti   yo’nalishda   amalga   oshiriladi.
Albatta, bu xildagi tasniflar juda shartli qabul etilishi lozim. Negaki, odatda
badiiy   tahlil   jarayonida   bu   yo’nalishlardan   biri   ustuvor   urin   tutishi   mumkin
bo’lsa-da,   deyarli   hech   qachon   bittasi   sof   holda   qo’llanilmaydi.   Chunki
o’rganilayotgan   asarga   har   jihatdan   qarash   zaruriyati   hamisha   saqlanib
qoladi. Badiiy asarni genetik yo’nalishda tahlil etishda asarning yuzaga kelish
jarayoni,   variantlari,   yozilish   sabablari   tadqiq   etilishi   ko’zda   tutiladi.   Bu
yo’nalishdagi   tahlilda   muayyan   asarni   yuzaga   keltirgan   omillarning
ko’rsatilishiga   alohida   e'tibor   o’aratilgan.   Tipologik   yo’nalishda   esa,   asar
muallifi   bilan   adiblar   orasidagi   ijodiy   ta'sir,   badiiy   vorislik,   asarni   yuzaga
keltirgan   badiiy   yoki   hayotiy   manbalar,   tahlil   etilayotgan   asarning   o’sha
davrda   yaratilgan   boshqa   asarlarga   o’xshash   hamda   farqli   jihatlari   singari
jihatlarga e'tibor qaratilishi lozim. Funksional yo’nalishda amalga oshirilgan
tahlilda   tekshirilayotgan   asarning   ijtimoiy   ta'sir   kuchiga   alohida   diqqat
qaratiladi.   Unda   o’rganilayotgan   asarning   muayyan   millat   va   insoniyat
ma'naviyatiga ko’rsatgan ta'siri tekshiriladi. Tahlillanayotgan asarning milliy
adabiy   jarayonda   tutgan   o’rni,   uning   yaratilgan   zamondagi   odamlar   yoki
tekshirilayotgan   davr   kishilari   tafakkuriga   ta'siri   o’rganilishi   lozim.   Asarda
qanday   ijtimoiy   qonuniyat   qaysi   obraz   orqali   ochilganini   tekshirishi   zarur.
Keyingi   vaqtda   o’zbek   adabiyotshunosligida   ham   Botish   estetikasida   har doim   ustuvor   maqomga   ega   bo’lgan   funksional   yo’nalishdagi   tahlil   keng
yoyilgan   va   bu   hol   bir   qator   ijobiy   xususiyatlar   bilan   birgalikda
tendensiozlik, biryoqlamalik, matnning badiiy jozibasini e'tibordan qochirish
singari salbiy holatlarni ham keltirib chiqaradi. Falsafiy yo’nalishda yozuvchi
dunyoqarashining xususiyatlari va tahlil etilayotgan asarda adib e'tiqodining:
olamni   ko’rish,   anglash,   tushuntirish   hamda   aks   ettirish   tarzining   namoyon
bo’lishi     tekshiriladi.   Lekin   bunday   tahlil   badiiy   matndan   ayri   falsafiy
mushohadalardangina   iborat   bo’lib   qolmasligiga   e'tibor   qilinishi   kerak.
Chunonchi,   badiiy   matnga   boglanmagan,   ijodkorning   ayni   o’rganilayotgan
asaridan kelib chiqmaydigan har qanday "chuqur ma'noli" xulosa tahlil uchun
mutlaqo ahamiyat kasb etmaydi va o’rganilayotgan matnning na badiiy va na
falsafiy  jihatini  ochib  beradi.  Psixologik  yo’nalishda  adibning  ijodkor  shaxs
sifatidagi   o’ziga   xosligi   jarayon   psixologiyasi,   asarustida   ishlash   usuli,   shu
jarayondagi ruhiy holati va ularning tahlillanayotgan asarda qoldirgan nuqsi,
uning   saviyasiga   ko’rsatgan   ta'siri   kabilar   o’rganiladi.   Bunday   tahliliy
yo’nalishda   yuqorida   sanalgan   jihatlarning   qay   yo’sinda   badiiy   uslubga
aylangani badiiy haqiqat shakliga kirganligitekshiriladi. Filologik yo’nalishda
asosiy   e'tibor   o’rganilayotgan   asarning   estetik   hodisa   ekanini   har   jihatdan
asoslashga qaratiladi. Bu yo’nalishdagi tahlilda o’rganilayotgan asar filologik
hodisa   sifatida   ham   til,   ham   tasvir   vositalari   hamda   ular   o’rtasidagi
davomiylik   va   novatorlik   nuqtai   nazaridan   tekshiriladi.   So’zning   o’z   va
badiiy   ma'nosi   konstekstdagi   jozibasi,   badiiy   matn   zamirigayashirilgan
mazmun va bu yashirilganlikning ham hayotiy, ham estetik sabablari singari
bir qator jihatlarga ustuvor e'tibor  qaratiladi.
Badiiy asar mohiyatini ochishda ilmiy (filologik) tahlil baland rutbada
turadi.   Filologik   (ilmiy)   tahlilga   xos   xususiyatlarini   aniqlash   uchun   bu   xil
tahlilning   maqsadini   belgilash   zarurdir.   Ilmiy   tahlilning   maqsadi
o’rganilayotgan  asarning hayotiy  va  badiiy mantigi hamda estetik jozibasini ochishdan   iboratdir.   Tahlilning   bu   turi   oldida   tekshirilayotgan   asarning
haqiqiy badiiy qimmatini aniqlash, uning millat badiiy hayotidagi asl o’rnini
tayin etish, muayyan asarning millat badiiiy tafakkuriga qo’shgan yangiligini
xolis aniqlab berish, uning jamiyat a'zolari ijtimoiy ongiga ta'sirini belgilash,
asarning   milliy   estetik   tafakkur   taraqqiyotidagi   o’rni   va   inson   ma'naviyatini
shakllantirishdagi ahamiyatini ochish kabi vazifalar turadi.
Ilmiy (filologik) tahlilda tahlil bajarilayotgan zamon va makon hamda
tahlilning   adresatiga   xos   xususiyatlar   deyarli   hisobga   olinmagan   holda   ish
ko’riladi.   Ya'ni   biror   asar   tahlilini   falon   vaqt   orasida,   aytilgan   joyda,
kimlarningdir   didi-yu,   badiiy   imkoniyatlariga   moslab   amalga   oshirish
zaruriyati   bo’lmaydi.   Shuningdek,   ilmiy   tahlilda   bajaruvchi   bo’lajak
o’quvchilarining   yoshi   va   intellektual   hozirlik   darajalarining   qandayligiga
deyarli e'tibor qaratmaydilar. Chunki ilmiy tahlilda tadqiqqilinayotgan badiiy
matn   va   u   haqdagi   xulosalarni   qabul   qiluvchi   kishilar   youmuman   tasavvur
etilmaydi   yoxud   tasavvur   qilinganda   ham   "ko’zda   tutilgan"   o’quvchi
g’oyatmavhum   qiyofaga   ega   bo’ladi.   Filologik   tahlilda   faqat   tahlilning
teranligi, xulosalarning asosliekanligi hamda tekshirilayotgan badiiy asarning
imkon qadar ko’proqqirralari qamrab olinishi vaunga xos xususiyatlarni iloji
boricha to’laroq ochishga diqqat qilinadi.
Badiiy tahlilning har qanday turi uchun daxldor bo’lgan bir oltin qoida
borki,   unga   amal   qilmaslik   tahlilni   boshi   berk   ko’chaga   kiritadi.   Bu   oltin
qoida shundan iboratki, o’rganilayotgan asarning janri, badiiy saviyasi, hajmi
qandayligidan qat'i nazar uning mazmunini so’zlab berish mumkin emas. Har
qanday   badiiy   tahlil   uch   qudratli   asos   ustiga   quriladi:   yozuvchi,   o’quvchi,
matn. San'at asari bilan o’quvchi o’rtasidagi to’siq bartaraf qilinganda, uning
estetik   jozibasi   anglab   yetilgandagina,   u   ma'naviy   faktorga   aylanadi,
shaxsning mulki bo’lib, uning axloqiy qiyofasi shakllanishiga xizmat qiladi.
Bu   yo’lda   o’quvchiga   matnni   to’liq   anglamaslik   holati   jiddiy   to’siq   bo’lib turadi.   Uni   bartaraf   qilish   uchun   filolog   mutaxassisning   ilmiy   tahlili   zarur
bo’ladi.   Shuning   uchun   ham   filolog   ilmiy   tahlil   jarayonida   mushtariylari
yuragida   badiiy   matnga   daxldorlik   hissini   tug’dirishga   erishishi   lozim.
Filologik   tahlilda   tahlilchi   yozayotgan   ishining   hajmi   qandayligi   haqida
qayg’urmay, ko’nglidagi tuyg’ularni, miyasidagi fikrlarni moddiylashtirishga
intilgani   maqul.   Buning   uchun   u   maxsus   reja   tuzib   olishi,   rejada
tekshirilayotgan   badiiy   asarning   qaysi   jihatlariga   qanday   yondashmoqchi
ekanligini   belgilab   qo’ygani   maqul.   Shunda   u   tuyg’u   va   fikrining   yetovida
qolib   ketmaydi,   balki   qarashlar   va   hissiyotlarni   bosh   maqsadiga   xizmat
qildira oladi.
Ilmiy   tahlilning   saviyasi   ko’p   jihatdan   tahlilchining   iqtidori,   holisligi,
ilmiy   jasorati,   hodisa   ortidagi   qonuniyatni   ko’ra   bilish   salohiyatiga   ega
ekanligiga   bog’liq   bo’ladi.   Filologik   tahlilda   mutaxassis   jasoratli   bo’lmasa,
asarning   saviyasiga   emas,   balki   muallifning   ijtimoiy   mavqeiga   qarab   ilmiy
xulosa   berishi   mumkin.   Yoki   hukmron   qarashlar,   rahbar   qatlamlarning
tazyiqi   hamda   ro’yxushligiga   asoslangan   holda   ish   ko’rish   xavfi   ham
bo’ladiki, bunday holda ilmiy tahlilning ahamiyati shubhali bo’ladi. Shuning
uchun   ham   filologik   tahlilda   badiiy   matnga   muqaddas   va   daxlsiz,   davrning
o’tkinchi   injiqliklaridan   xoli   fenomen   tarzida   yondashilsa,   asarning   hayotiy
va   badiiy   mantig’i   hamda   estetik   jozibasi   namoyon   bo’lishi   mumkin.
O.Sharafiddinovning   "Cho’lponni   anglash",   U.Normatovning   "O’tkan
kunlar"   xayrati",   "Abdulla   Qaqqorni   anglash   mashaqqatlari"   singari   tahliliy
asarlari   shu   xildagi   yondashuv   mevalaridir.   Filologik   tahlilda   tahlilchi
fikrlarining izchil, anglashimli, xolis, ayni vaqtda, bir qadar ehtirosli yo’sinda
bayon   etilishiga   erishishi   lozim.   Chunki   hissiyotga   yo’grilgan   badiiy   matn
haqida   sovuq   tilda   fikrlash   o’rinli   bo’lmaydi.   Shu   o’rinda   ilmiy   tahlilni
amalga   oshirish   bo’yicha   misol   keltirish   foydalidir.   Biz   O’zbekiston   xalq
shoiri To’ra Sulaymon she'rlarining ilmiy tahlilini namuna sifatida keltiramiz. Dunyoning   buyuk   adiblaridan   biri   Ernest   Xemingueyda   shunday   gap   bor:
"Yozuvchi   bo’lish   uchun   iste'dod   bilan   baxtsiz   bolalik   kifoya   qiladi".   Shu
ma'noda Tura Sulaymon yozuvchilikka har jihatdan munosib, hech mini yuq
kishidir.   Guzal   Baxmal   toglari   qo’ynidagi   Aldashmon   qishlogida   tugilgan
bo’lajak   shoirning   armonlarga   to’la   bolaligi   sho’rolar   tuzumining   avji
qatagon davriga to’gri keldi. Otasini yot unsur sifatida qamatishib, uylaridagi
ko’rpa-to’shakkacha   inqilobiy   hukumatga   o’tkazishdi.   Quloqning   bolalarini
esa, har yo’l bilan turtkilab, kamsitishga urinishdi. Bu mash'um voqea tufayli
xayolparast   va   ta'sirchan   To’ra   siniqibroq,   uychanroq   bo’lib   usdi.   Bu   holat
uning   xotirasida   chuqur   iz   qoldirdi   va   butun   yozganlarida   ana   shu   siniqlik,
ko’ngli   yarimlik   nuqsi   sezilib   turadi.   She'rlarining   birida   shoir:   ,,Otamning
alamli pok siynasida, Ushalib ushalmay qolgan armonman’’,- deb yozganida
bolalikning   ana   shu   achchiq   iztiroblarini   ko’zda   tutgandi.   Otasi   qamoqdan
chiqqach,   1939   yilda   To’ralar   oilasi   Mirzacho’lning   "Malik"   deb   atalmish
xo’jaligiga ko’chib kelishdi. Shu tariqa u togda dunyoga kelib, chulda dunyo
taniy   boshladi.   Bolalikda   oilaning   boshiga   tushgan   shurishlar   yosh   To’rani
juda   erta   ulgaytirdi.   Unda   o’zgalarni   anglash,   birovning   dardini   his   qilish
sifatlari tengdoshlaridan oldinroq shakllandi va bir umrga qoldi. Tiynatidagi
ayni   shu   sifatlar   she'riyatga   oshno   qildi.   Chunki   u   olamga,   odamlarga,
dunyoning   shevalariga   shunchaki   bir   tomoshabin   sifatida   qaray   olmasdi.   U
ko’p o’qirdi, butunbutun dostonlarni yod bilardi. Bolaligidanoq nimalarnidir
aytgisi kelayotganini, boshqalarga ta'sir etmagan narsadan hayajonga tushib,
terga   botganini   kuzatardi.   Lekin   uzoq   vaqt   yozganini   birovga   ko’rsatmay
yurdi. Birinchi she'ri e'lon qilinganida yigirma olti yoshda edi. O’sha vaqtlar
yozgan   bir   she'rida   u   o’zini   she'riyat   dunyosida   umid   bilan   yo’lga   chiqqan
karvonga o’xshatadi:
Men ham umid bilan safarga chiqib,
Uzoq manzillarga ko’z tikkan jonman, Birda Sirday toshib, birda tutoqib,
Katta yulga chiqqan,
Kichik karvonman.
She'r-iste'dod   mahsuli,   ko’ngil   mulki.   Olamni   shoirona   idrok   etolmaydigan,
uning   boshqalarga   noma'lum   jihatlarini   ko’ra   olmaydigan   kishi   shoir
bo’lolmaydi.   O’qib   shoir   bo’lish   mumkin   emas.   U-   qismat.   Shoir
bo’lmaslikning   uddasidan   chiqa   olmaydiganlar   qismati.   Shoir   hamisha
nimadandir   norozi,   nimadandir   hayajonda.   Olamni   boridan   guzalroq,
odamlarni   hozirgisidan   komilroq   ko’rish   istagi   shoirni   doim   bezovta   qiladi.
Shu bois u tinimsiz  to’lganadi, izlanadi: 3
Suvlar ham tinidi sunbula kelib,
Tinib-tinchimagan bu ko’nglim, hayhot.
Na bahor, na yozdan, na to’kin kuzdan
Hecham konikmadi, bu ko’nglim, hayhot!
Shoir bir umr o’zini izlab, o’zini tekshirib, o’zini kashf qilmoqqa intilib
yashaydi.   T.Sulaymon   -   ana   shunday   izlanishning   uzoq   yulini   malollanmay
bosib   kelayotgan   ijodkor.   U   har   ne   topsa,   o’zidan   topishi   mumkinligini
biladi.   U   qalbini   to’xtovsiz   taftish   qiladi.   Chunki   izlagani   tashqarida   emas,
o’zining   yuragida.   O’z   yuragini   anglamagan   odam   o’zgani   tushunolmaydi.
O’zgani   tushunolmagan   kimsa,   Haq   bilan   sirlasholmaydi.   Haq   bilan
sirlashishning   eng   bexato   yuli   unga   begaraz   muhabbatdir,   uni   adoqsiz
sevishdir.   To’ra   Sulaymon   she'riyati   -   ishq   haqidagi   bitikdir.   U   muhabbat
tufayli qalam tutdi, muhabbatni kuyga soldi va hanuz sevgi iztiroblarini aytib
ado qilolmaydi:
3
  Izzat Sulton. Adabiyot nazariyasi. –T., O’qituvchi.  2005 yil.   98-99 b Men seni suydim, Qorako’z,
Suydim, suydirolmadim.
Ishqingda kuydim, Qorako’z,
Kuydim, kuydirolmadim.
Shunday   holatga   chinakamiga   tushgan   odam   she'r   yozmay,   shoir   bo’lmay
iloji   yo’q.   Shoir   hamisha   dard   bilan   yashaydi.   Bir   she'rida:   "Dardsiz
yashamoqlik-dardmandlik   asli",-   deb   bejiz   aytmagan.   Olamda   qanchaiki   asl
shoir   bor   hammasi   dardmand.   Ular   guzallikning,   ezgulikning   dardi   bilan
ogrigan   bemorlar.   Barcha   chinakam   asarlar   gamning   mevalari   o’laroq
dunyoga   kelgan.   Asrimizning  buyuk   ijodkorlaridan   biri:  "Shoir   diliga   qilma
havas but esa bagring,Shoir yuragin doimo vayron yozajakman",- deya nola
qilganida,   ikkinchi   bir   buyuk   shoir:"Dilu   jon   o’rtanar,   dil   orom   istar,
Ilhomning   pichogi   sanchilar   butkul",-   deb   ozorlanganida   haq   edilar.
Bilasizki, Odamning loyini qorishga suv bo’lsin deb yogdirilgan qirq kunlik
yomgirning   o’ttiz   tuqqiz   kuni   gam,   bir   kuni   shodlik   yomgiri   edi.   Navoiy
hazratlari:   "Ko’ngilda   gam   yuqligi   o’zi   gamdur,   Alam   yo’qligi   asru
alamdir",-deganlarida   barcha   ijodkorlarning   kungillaridagini   o’rtaga
tashlagandilar.   Shundan   bo’lsa   kerak,   To’ra   Sulaymon   alamangiz   she'rlarni
ko’p yozadi. Shunday
she'rlari     o’quvchilar   qalbini   tuliqroq     egallaydi,   xotiralarida     hamishalikka
qoladi:
Izlay-izlay xorib bo’ldim, sensiz yolgiz garib bo’ldim,
Endi bosgan izlaringni to’rt tomondan topolmasman.
Yo’qotganlarining   topilmasligini,   ketganlarining   qaytmasligini   bilgan
kishining adoqsiz  armonlari ifodasiga qarang:
Giyoh  bilan qoplanmish ko’hna qabr boshlari,
Maysadagi shudringlar kimlarning  ko’z yoshlari?
Bu yerda yotar otam ham uzangidoshlari, Bahor, ketma, mening bogimdan.
Adolatning toptalganini ko’rgandagi ko’ngil rozlari ham gamli ohang bo’lib
misralarga quyiladi:
Bemavrid  xeshlarimning  ko’zlarida yosh  ko’rsam,
Bir mard bilan nopokning  yo’lini tutash ko’rsam,
Qaysi bir begunohni keng  yo’lda adash ko’rsam,
Bir betayin kimsaning oyogida bosh ko’rsam...
Ko’nglimda armon yotar terskaydagi ko’r misol.
Insonning   so’nggi   makoni   haqida   o’yga   tolgan   shoir   qismat   oldidagi   o’z
ojizligidan   iztirob   chekmoqda   bo’lgan   kishi   ruhiyati   tovlanishlarini   anduh
bilan o’ziga xos yusinda tasvirlaydi:
Bu maskan kopkasizdir, bu qo’rgon hoqonsizdir,
Borish boru kelish yo’q, bu go’sha omonsizdir.
T.Sulaymon   she'rda   ruhiyatning   ta'sirchan   manzarasinigina   emas,   ijtimoiy
yuk,   salmoqli   insonparvarlik   missiyasi   bo’lishini   istaydi.   Shu   bois   uning
nazarida   she'r   bir   ko’ngilning   rozigina   emas,   balki   har   qanday   odamning
kimligini aniqlaydigan mezon, ma'naviyatini tayin etadigan o’lchovdir:
Ulan bilmas er asta ayniy boshlar,
Qaydan bilsin ulanni bagri toshlar.
Tura   Sulaymon   she'riyati   ta'sirli   hissiy   timsollar   vositasida   ifodalangan
yombi va zalvorli fikrlarshe'riyatidir. Paygambarimizning: "So’zda sehr bor,
she'rda   hikmat"   degan   xadislaridagi   ikki   jihatni   ham   shoir   o’z   ijodida
namoyon   qilishga   tirishadi.   Ruhiyatning   tushuntirish   mushkul   bo’lgan
qatlamlarini   tadqiq   etish,   hissiyotdagi   eng   murakkab   jarayonlarni   bor
chigalliklari   bilan   tasvirlashga   e'tibor   o’ta   kuchaygan   bir   sharoitda
T.Sulaymon   goyat   miqyosli,   qamrovli   fikrlarni,   go’zal   badiiy   topildiqlarni
sodda   yusinda,   chigallashtirmay,   murakkablashtirmay   tasvirlash   yo’lidan
boriyapti.   Ko’pincha,   she'riyatdagi   soddalik   jo’nlikka   olib   boradi. T.Sulaymon ijodida esa,soddalik teranlikka xizmat qilgan. Asl ijod buzilgan
muvozanatdir.   Dunyodagi   birorta   shoir   ruhiy   muvozanatdan   chiqmay   turib,
hali   birorta   tuzukroq   she'r   yozolgan   emas.   Muvozanatdan,   ya'ni   risoladagi
odamlarda   bo’ladigan   ruhiy   holatdan   chiqish   har   bir   ijodkorda   o’zgacha
kechadi.   Lekin   deyarli   barcha   ijodkorlarning   ham   qalbi   yalongoch,
himoyasiz,   ro’y   bergan   hodisaki   bor   unga   ta'sir   ko’psatmay   qolmaydi.   Bir
haqiqat   ayonki,   ijodkor   bir   umr   o’z   bolaligini   tasvirlash   bilan   band   bo’ladi.
Qishloqda nari borsa, un yetti yoshigacha yashagan adiblar bir umr shu haqda
yozishadi. Negaki, ijodiy holat qay bir darajada bolalikdir. Adiblar har doim
ham shoir yoki yozuvchi emaslar. Ular faqat ijod qilayotganlarida, ilhomning
yulduzli   onlaridagina   adiblardir.   Qolgan   vaqtlarda   hammamizday   odamlar.
Shuning uchun ham To’ra Sulaymonovning:
“Telbanamo   edim   yoshlikda,Telbalikning   hali   aksi   bor”-   misralarini   faqat
hazilkashlik yoki kamtarlikning ifodasi emas, balki ilhomiy holatning suvrati
deyish   mumkin.   O’ziga   shaxsan   daxldor   bo’lmagan   narsadan   kuchli
ta'sirlanish,   qattiq   xursand   bo’lish   yoki   qaygurish,   shu   holatini   qogozga
kuchirmaslikning   ilojini   topolmaslik   ruzgoriy   mezonlar   bilan   o’lchanganda
telbalikning   o’zginasi.   Lekin   shoir   maishiy   o’lchovlar   bilan   emas,   jahoniy
miqyoslar bilan ish ko’radi, ma'naviy tarozilar bilan tortadi. Shoir devonafe'l
bo’lganligi,   darveshvash   yashaganligi   uchun   axloqiy   va   haqiqiy   qoliplarga
ko’pda   rioya   qilavermaydigan   zot   bo’lganligi   uchun   ham   bizning
nazarimizda ancha erkin hayot kechiradiganga o’xshab ko’rinadi. Chuqurroq
o’ylab qaralsa, uning erki qulning erkidan cheklanganroq bo’lsa borki, ortik
emas.   Nega?   Chunki   shoir   ijodidan   erkin   bo’lolmaydi.   Aslan   ijod   erkinligi
tushunchasi   ijodkorning   erkinligini   emas,   aynan   ijodning   erkinligini
anglatadi. Shoir o’z tuygulariga, hissiyotiga xo’jayin bo’lolmaydi. Hissiyotini
boshqara   olgan   odam   ijodkor   emas.   U   ilhomiga   ham   biylik   qilolmaydi.
Bil'aks  shoir  o’z  ilhomining   qulidir.   Unda  faqat  junbushga   bo’lgan  tuyguni, quyilib   kelayotgan   fikrni   go’zal   shaklda   ifodalay   olish   erki   bor,   xolos.
Ilhomni zo’rlab bo’lmaydi. Talantli shoirlar istalgan vaqtda emas, ko’ngillari
tusagandagina   she'r   o’qiy   oladilar.   Bundayroq   shoirlarga   iltimos   qildingiz,
bas  o’qiyverishadi.   Negaki,   birinchi   toifadagilar  chinakam  iste'dod   sohiblari
va   ular   ilhom   bilan   ish   ko’radilar.   Keyingilar   esa   ijrochilar,   ularga
tomoshabin   bo’lsa   bas.   Shu   bois   ilhomni   zo’rlab   bo’lmaydi.   Zo’rlangan
ilhom   chala   nasl   beradi.   Shu   sabab   To’ra   Sulaymon   butun   tuyguga,   butun
yurakka egaligi haqida faxr bilan yozadi:
Menga butun ko’ngil kerak, kun kerak,
Menga tutash yulduz to’la tun kerak.
Men y’rtilab muhabbatni olmayman,
Men yorti do’st xonasida qolmayman.
U   chala   suymaydi,   chala   yashamaydi,   chala   dovlashmaydi,   chala
yovlashmaydi,   chala   do’stlashmaydi.   O’z   so’ziga,   o’z   tuygusiga   ega
bo’lganligidan   gururlanadi.   Tuygular   o’ziniki   bo’lgani   bois   "yuqumli".
Birovdan   tuygu   olib,   birovning   ovozi   bilan   kuylab,   birovning   so’zi-la
tasvirlab, e'tirof qozonish mumkin emas. Shoir shuning uchun: "o’zga sozni
chalgulik   qilma"   deya   iltijoetadi.   T.Sulaymon   butun   ijodiy   umri   mobaynida
o’z   sozini   chalishga   urinib   kelmoqda.   Quyidagimisralarga   e'tibor   bering.
Uchdan biri shoir bulgan biznikiday yurtda ham boshqa birovnikiga
uxshatib buladimi ularni?
Bu olamda Oy tanho, muborak Quyosh tanho,
Buy qizlarning ichida bir shu egma qosh tanxo,
Uningdek hech kim menga bo’lmasa sirdosh tanho,
Go’rugli sulton bir yon, To’ra Sulaymon bir yon.
Yoki mana bu tashbeh boshqa biror shoirni esga soladimi: ,,Osmon o’rtasinda
nozlanadir   oy.,,Bu   misralar   kishini   beixtiyor   shoir   tasavvuriga   mos   ruhiy
holatga   tushiradi.   So’zning   qudrati   shuda!   To’ra   Sulaymon   so’zning   jilosini teran   his   etadi.   So’zning   xotirasidan   ko’tarilgan   xalqona   ohangdor
shakllarini,   unut   bo’layozgan   qadimiy   ma'nolarini   topadi.   Shoir   so’z
izlamaydi,   balki   holatga   nom   qidiradi.   Uning   tuygulari-xalqona.   Binobarin,
ifoda   ham   shunga   mos.   Holatga   yarashikli   so’z   topa   bilish   shoir   uchun
saodat.   "To’lganoy"   dostonida:   "Uni   chechan   demakimta'biri   yarashmasa..."
deydi   shoir   va   o’zi   imkon   boricha   yarashikli   ta'bir   topishga,   ta'sirli   tasvir
qilishga urinadi. Har qanday ijodkorning asl qiyofasini uning tili belgilaydi.
Shu   ma'noda   To’ra   Sulaymon   tamomila   o’ziga   xos   shoirdir.   To’gri,   u   ham
boshqalar foydalanib yurgan so’zlarni ishlatadi. Lekin u bu so’zlarni kitobdan
olmaydi. Kitobdan olingan so’z obrazlarga yopishmaydi. Badiiy matnda ham
begonaligi   bilinib   turadi.   T.Sulaymon   so’zga   ayricha   bir   erkinlik   bilan
yondashadi. U har qanday asov so’zni ham yuvvosh torttiradi. So’zni ruhga
buysindira   biladi.   O’zi   so’zning   emas,   ruhning   stixiyasi   yetovida   yuradi.
Oddiygina   so’zdan   faqat   To’ra   Sulaymonga   xos   tasvir   uslubini   vujudga
keltira oladi. Quyidagi tasvirlarga e'tibor qiling: 4
Ko’kda suzgan bulut momiqdan ham oq,
Koshkiydi boshlansa yomgir yogaloq.
Bulutni paxtaga o’xshatish kimlardan qolmagan, lekin momiqqa o’xshatilish
uslubni o’zgartirgan. She'rning ohangi mirtemirona edi. Ammo ustoz bulutni
"paga",   "oq"   deya   sifatlardi.   Cho’lda,paxta   orasida   ulgaygan   T.Sulaymon
uning momiqqa o’xshashligini ko’ra bildi. "Soginish" she'rida: "Yaylovlarda
maysa   kimtir   qo’y-qo’zi"   tarzidagi   tasvirda   "kimtir"   bagoyat   urnida
ishlatilgan,   bu   so’zdagi   ma'no   nozikligini   hammayam   ilgayvermaydi.
Hodisalarni   "turachasi"ga   kurish   namunasi:   "Toglar   tushi   yorishdi,   demak
tong otayotir". Quyosh haqida bir so’z demay, uni ko’rsatish mumkin ekan.
Goyat   mavhum,   moddiylashtirib   bo’lmaydigan   holatni   aniq   tasvirlay   olish
4
QuronovD. Cho`lponnasripoetikasi. – T., 2004.  102-103 b  mahorati  namoyon  bo’lgan  tasvir:  "Kelinlarning  labida  bo’saning  isi  qoldi".
Shoir   she'rlarida   hissiyotini   izohlamaydi.   Uni   shunday   bir   ifoda   bilan
beradiki,   shu   ifoda   qatida   ruhiy   holatni   tugdirgan   sababga   munosabat   ham
yashiringan bo’ladi: "Ko’nglimda armon yotar terskaydagi qor misol,-" deydi
bir   she'rida.   Quyoshga   ters   tarafdagi   qor   uzoq   vaqt   erimay,   kirlanib
yotganiday, lirik qahramon kunglidagi armon erib ketadigan emas, o’shandoq
bo’lsa, unga shoirning munosabati tayin, albatta, va u o’z-o’zidan she'rxonga
ham   yuqadi.   To’ra   Sulaymon   badiiy   tajribalar   o’tkazishga   o’ch   emas.   U
qachonlardir   paydo   bo’lgan   tajribalardan   ustalik   bilan   foydalanadi.   Eski
shaklning   yangicha   talqinlarini   topa   biladi.   Shoir   so’zning   birlamchi
ma'nolariga   murojaat   etishni   xush   ko’radi:   "bo’y   qiz"   deydi   bo’yga   yetgan
qiz   haqida,   "buzalam"   deydi   biz   chimzor   deb   yurgan   tushunchani,
"uzangidosh"   deb   ataydi   xo’p   o’zbeki   qilib,   xo’p   ta'sirchan   qilib,   dust,
tengdosh,   jura,   safdosh   singari   bir   qancha   so’zlarni   isrof   qilib   ham   to’liq
ifodalab   bo’lmaydigan   yana   bir   tushunchani.   Tilimizda   hamisha   bo’lgan,
endilikda   ayrim   keksalargina   qo’llayotgan   xushyor   ma'nosidagi   "sok"   so’zi
joyida   ishlatilgani   bois   ifodaviylikninecha   barobar   oshirib   yuboradi.   To’ra
Sulaymon   so’zga   avaylab,   qizganib   yondashadi.   Ularning   bemavrid
yuqolishiga yo’l qo’ymaslikka urinadi. "To’lganoy" dostonida "turlab sadrga
tushganda"   degan   jumla   bor.   Toglik   qipchoqlarda   hayotdan   yosh   ketgan
yigitning   kiyimlarini   ot   ustigatashlab,   ot   bilan   sadr   tushish   odati   bo’lgan.
Yuqoridagi   jumladan   ana   shu   holat   ifodasini   topgan.Besh   yashar   otning
yilkichilar tilida "tulan" ekanini hamma ham bilavermaydi. Diqqatga sazovor
jihati   shundaki,   u   bu   xildagi   so’zlarni,   ma'lumotlarni   shunchaki   ekzotika
uchun,   etnografik   dalil   sifatida   emas,   juda   o’rinli   va   tabiiy   tasvir   vositasi
tarzida ishlatadi.
T.Sulaymonovning   so’zga   alohida   bir   ehtiyotkorlik   bilan   yondashuvi,
ehtiromi,   fikrlarini   hikmat   yusinda   ifodalaganida   yaqqolroq   ko’rinadi.   Shoir asarlari   sinchiklab   ko’rib   chiqilsa,   T.Sulaymon   tomonidan   bir   qator   maqolu
hikmatlar   yaratilganiga   guvoh   bo’lish   mumkin.   Jumladan:   "Sutsiz   sigir
suzogon   kelar",   "Toqatliga   toglar   egar   boshini",   "Quvib-mangulik,   Qochib
o’lgan-ko’mgulik"   va   x.k.   El   orasida:   "yuzdan   yugurik,   mingdan   tulpor"
degan   gap   bor.   Millatimizaro   keng   tarqalgan   o’nlab   qo’shiqlarning     o;z
o’quvchilariga  ega  bo’lgan o’n  tuqqiz kitobning  muallifi  To’ra Sulaymonov
o’zbek   badiiy   tafakkurining   kamyob   siymolaridan   biri.   U   hamon   qizgin
ijodiy   faoliyat   bilan   band.   "O’lmaslikka   ishora   o’langa   oshiqligim",-   deya
umidlangan shoirga ijodiy omadlar yor bo’ladi". II.Bob.Badiiy asarda detal obrazlar va ularning vazifalari
2. 1. Badiiy obraz haqida tushuncha. Obrazlilik  s an’at va adabiyotning bosh
xususiyati.
Obraz   lotincha   so‘z   bo‘lib,   “manzara”,   “ko‘rinish”   ma’nolarini   ifoalaydi.
Obraz   badiiy   asarning   mavjudlik   shakli   bo‘lib,   u   aniq   bir   shaxs,   voqea   yoki
hodisa   va   tushunchani   umumlashtirishi   bilan   birga   tasvirdagi   badiiy   asarning
mohiyatini anglatadi. 
Badiiy   obraz 5
  –   adabiyot   va   san’atning   fikrlash   shakli,   olam   va   odamni
badiiy   idrok   etish   vositasi,   badiiyatning   umumiy   kategoriyasi.   Lug‘aviy
ma’nosida   har   qanday   aksni   bildiruvchi   “obraz”   so‘zi   turli   fan   sohalarida
(falsafa,   psixologiya)   muayyan   terminologik   ma’noda   qo‘llanadi.   Jumladan,
estetika va adabiyotshunoslikda u “badiiy obraz” ma’nosida tushuniladi. Badiiy
obraz   deganda,   borliq   (undagi   inson,   narsa,   hodisa   va   h.)ning   san’atkor   ko‘zi
bilan ko‘rilgan va ideal asosida ijodiy qayta ishlangan aksi tushuniladi. Albatta,
bu aksda borliqning ko‘plab tanish izlari bor, biroq endi u biz bilgan borliqning
ayni o‘zi emas, balki undan shartlilik asosida ajralgan yangi mavjudlik – badiiy
borliqdir. Xuddi shu hol badiiy obrazni ob’ektiv va sub’ektiv ibtidolar birligiga
aylantiradi.  Ya’ni, bir tomondan, borliqning aksi sifatida badiiy obraz makon va
zamonda   mavjud   bo‘lgan   konkret   narsadek   his   etiladi.   Ikkinchi   tomondan,   u
tushuncha,   tasavvur,   faraz   va   shu   kabi   tafakkur   unsurlariga   xos   xususiyatlarga
ega:   ijodkor   badiiy   obraz   vositasida   fikrlaydi,   borliqni   oddiygina   aks
ettirmasdan, uni ijodiy qayta yaratadi.  Shunga ko‘ra, badiiy obrazning vujudga
kelishini   quyidagicha   sxemada   ko‘rsatish   mumkin:   borliqning   hislar   orqali
ongda   akslanishi   –   tafakkur   kuchi   bilan   o‘z   ma’naviy-ruhiy   ehtiyojlariga   mos
ijodiy   qayta   ishlash   va   umumlashtirish   –   konkret   his   etiladigan   tarzda   (badiiy
obraz   shaklida)   ifodalash.  Konkret   his   etiladigan   tarzda   ifodalangan   B.o.   qator
spetsifik   xususiyatlarga   ega.   Avvalo,   badiiy   obraz   individuallashtirilgan
5
Mustaqillik davri adabiyoti, – T.: “G`.G`ulom nomidagi matbaa ijodiy uyi”, 2006.  73-74 b umumlashma   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Voqelikdagi   har   bir   narsa-hodisada
turga   xos   umumiy   xususiyatlar   bilan   uning   o‘zigagina   xos   xususiyatlar
mujassamdir.   Narsa-hodisaning   umumiy   xususiyatlariga   tayanuvchi   abstrakt
tafakkurdan   farqli   o‘laroq,   obrazli   tafakkur   uning   individual   xususiyatlariga
tayangan   holda   fikrlaydi.   Deylik,   fan   umuman   odam   haqida   (mas.,   biolog
umuman odamning fiziologik xususiyatlari haqida) so‘z yuritishi mumkin, biroq
san’at   hech   vaqt   umuman   odam   obrazini   yarata   olmaydi.   Shu   ma’noda
konkretlilik   –   badiiy   obrazning   muhim   spetsifik   xususiyatidir.   Misol   uchun,
A.Oripovning “Ayol” she’ridagi ayol obrazi o‘zida katta badiiy umumlashmani
tashiydi   va   shu   bilan   birga   u   o‘quvchi   tasavvurida   konkret   bir   inson   sifatida
gavdalanadi.   San’at   konkret   narsa-hodisaning   individual   xususiyatlarini
bo‘rttirish   orqali   umumlashtirishga   erishadi.   Mas.,   A.Qahhor   “O’g‘ri”
hikoyasida   amin   haqida:   “og‘zini   ochmasdan   qattiq   kekirdi,   keyin   baqbaqasini
osiltirib   kuldi”,   “chinchalog‘ini   ikkinchi   bo‘g‘inigacha   burniga   tiqib   kuldi”
qabilidagi   individual   belgilarni   bo‘rttiradi.   Shu   individual   belgilarni   bo‘rttirish
bilan adib zamona amaldorlariga xos umumiy xususiyatni – qo‘l ostidagi fuqaro
taqdiriga   befarqlikni   ko‘rsatadi.   Ya’ni   individuallashtirish   hisobiga,   bir
tomondan,   amin   obrazi   ko‘z   oldimizda   konkret   inson   sifatida   gavdalanadi,
ikkinchi tomondan, obraz badiiy umumlashmalilik kasb etadi. Shu tariqa badiiy
obrazda   bir-biriga   zid   ikki   jihat   (individuallik   va   umumiylik)   uyg‘un   birikadi.
Shunga o‘xshash, badiiy obraz o‘zida aql bilan hisni ham birlashtiradi, shu bois
uni ratsional va emotsional birlik sifatida tushuniladi. Badiiy obrazdagi ratsional
jihat shuki, uning yordamida ijodkor o‘zini qiynagan muammolarni badiiy idrok
etadi.   Mas.,   “Kecha”   romanidagi   qator   obrazlar   yordamida   Cho‘lpon
Turkistonning   tarixiy   taraqqiyoti   masalalari,   yurtining   ertasi   bilan   bog‘liq
muammolarni   badiiy   tadqiq   etadi,   obrazlar   tizimi   vositasida   bu   boradagi   fikr-
qarashlarini shakllantiradi va o‘zi anglagan haqiqatni badiiy kontseptsiya (tugal
bir   qarash,   tizim   holidagi   badiiy   xulosa)   tarzida   ifoda   etadi.   Ayni   paytda,
asardagi   obrazlarda   adibning   hissiy   munosabati   ham   o‘z   aksini   topgan.   Hissiy munosabat   badiiy   kontseptsiyani   shakllantirishda,   asar   mazmunining
o‘quvchiga   yetkazilishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Har   bir   konkret
obrazning   hissiy   tonalligi   turlicha   bo‘lib,   bu,   birinchi   galda,   ijodiy   niyat   bilan
bog‘liqdir.   “Kecha”ning   boshlanishidayoq   Cho‘lpon   Zebiga   bir   turli,   Razzoq
so‘figa   yana   bir   turli,   Akbaraliga   esa   boshqa   bir   turli   munosabatda   bo‘ladi.
Voqealar   rivoji   davomida   hissiy   munosabatda   ham   ma’lum   o‘zgarishlar
kuzatiladi. Jumladan, asar boshlanishidagi Zebiga shaydolik to‘la mehr susayib
(adib   xarakter   mohiyatini   xolis   idrok   etadi),   Razzoq   so‘fi   yoki   Akbaraliga
nisbatan   mazaxli   nafrat   qisman   achinishga   (adib   ularning   taqdiridagi   fojelikni
kashf   etadi)   aylanib   boradi.   Ya’ni   xarakter   mohiyatiga   kirilgani   sari   hissiy
munosabatda   o‘zgarish   yuzaga   keladi.   Hissiy   munosabatdagi   o‘zgarish   o‘qish
jarayonida   kitobxonga   ham   o‘tadi   va   ayni   shu   narsa   uni   asar   mazmunini   adib
istagandek   tushunishiga   yo‘naltiradi.   Demak,   B.o.dagi   ratsional   va   emotsional
jihatlar   uyg‘unligi   badiiy   kontseptsiyaning   shakllantirilishida   ham,
ifodalanishida ham birdek muhim ekan. 
Badiiy   obrazning   muhim   xususiyatlaridan   yana   biri   uning   ko‘p   ma’noliligi
bo‘lib,   bu   uning   metaforikligi   va   assotsiativligi   bilan   belgilanadi.   Badiiy
obrazga xos “metaforiklik”ni “o‘xshashlik” bilangina bog‘lab qo‘ymaslik lozim.
Ya’ni “metaforiklik” deganda, badiiy obrazning bir narsa mohiyatini boshqa bir
narsa   orqali   ochishga   intilishi,   san’atga   xos   fikrlash   yo‘sini   tushuniladi.
Chinakam   san’atkor   nigohi   mohiyatga   qaratiladi,   u   narsa-hodisalar   orasidagi
tashqi   o‘xshashlikka   emas,   nigohimizdan   yashirin   ichki   o‘xshashligiga   tayanib
fikrlaydi.   U   biz   kutmagan   ichki   o‘xshashlikni   kashf   etadi,   natijada   o‘sha   biz
bilgan   narsa-hodisa   ko‘z   oldimizda   butkul   yangicha   bir   tarzda   gavdalanadi,
o‘zining   bizga   noayon   qirralarini   namoyon   qiladi.   Mas.,   shoir   (X.Davron)
rangtasvir   san’ati   haqida   yozadi:   “Musavvir   bo‘lmoq   ersang,   Tilingni   sug‘urib
ol   Va   yaradan   to‘kilgan   qon   rangiga   quloq   sol”.   Albatta,   rangtasvirda   ranglar
“gapirishi”   hammaga   ma’lum,   biroq   ayni   shu   fikrni   “gapirayotgan   qon   rangi”
obrazi orqali berilgani – kashfiyot, metaforik fikrlash natijasi va xuddi shu narsa bizni   hayratga   soladi,   shuurimizda   muqim   o‘rnashadi.   Mohiyatga   qaragan
san’atkor   qobig‘iga   o‘ralib   yashayotgan   odam   bilan   sassiq   ko‘lmakdagi   tilla
baliqcha   yoxud   o‘zida   cheksiz   kuch-qudrat   sezgani   holda   maqsadsiz
yashayotgan   odam   bilan   bemaqsad   uchib   yurgan   burgut   orasida   (A.Oripov),
turg‘unlikning   biqiq   muhitida   yashayotgan   ziyoli   bilan   bir   izdan   beto‘xtov
yurayotgan   tramvay   (A.A’zam)   yoki   qatag‘on   sharoitida   ijod   qilayotgan   shoir
bilan   vahshiy   qoyalar   orasida   quyoshga   oppoq   gul   uzatgancha   nafis
chayqalayotgan   na’matak   (Oybek)   orasida   o‘xshashliklar   topadi,   birining
mohiyatini ikkinchisi orqali ochib beradi. Keltirilgan misollar obrazli tafakkurda
yuksak  darajadagi   assotsiativlik  bo‘lishini  ko‘rsatadi.  Ma’lumki,  asssotsiativlik
umuman inson tafakkuriga xos, tashqi olam ta’sirida ongimizda biror narsaning
aksi   paydo   bo‘lishi   hamono   u   bilan   bog‘liq   assotsiatsiyalar   ham   uyg‘onadi.
Mas.,   “qish”   deyilishi   bilan   xayolimizda   assotsiativ   tarzda   “qor”,   “sovuq”,
“po‘stin”,   “chana”   kabi   u   bilan   bog‘liq   tushunchalar   ham   uyg‘onadi.   Obrazli
tafakkur yuksak darajada assotsiativ sanalishiga sabab shuki, reallikda ko‘rilgan
bir   narsa   san’atkor   xayolida   butunlay   boshqa   bir   narsani,   u   bilan   mutlaqo
aloqasi   bo‘lmagan   narsani   uyg‘otishi   mumkin.   Shu   bois   ham   san’atkor
yuqoridagicha   o‘xshashliklarni   topadi   va   B.o.da   aks   etiradiki,   natijada   obraz
yuksak   darajadagi   assotsiativlik   kasb   etadi,   shu   asosda   u   ko‘p   ma’nolilik
xususiyatiga   ega   bo‘ladi.   Buni,   ayniqsa,   assotsiativlik   darajasi   yuqori   bo‘lgan
ramziy   obrazlar   misolida   yaqqol   ko‘rishimiz   mumkin.   Mas.,   Oybekning
“Na’matak” she’ridagi tabiat manzarasini badiiy obraz deb olsak, tabiiyki, uning
birinchi   ma’nosi   tabiat   manzarasining   o‘zi.   Holbuki,   o‘z   vaqtida   shoir
assotsiativ   ravishda   shu   manzarada   istibdod   tuzumi   sharoitidagi   ijodkor
taqdirini ko‘rgan va shu ma’noni ifodalagan. Shu bilan birga, obrazning ma’no
ko‘lami   shular   bilangina   cheklanmaydi:   o‘quvchi   o‘z   hayotiy   tajribasi,   she’rni
o‘qish   paytidagi   ruhiy   holati   bilan   bog‘liq   ravishda   unda   tamom   boshqa
mazmunni,   o‘z   mazmunini   ham   topishi   mumkin.   Ko‘p   ma’nolilik   nafaqat
ramziy,   balki   tom   ma’nodagi   realistik   obrazlarga   ham   xos,   faqat   bunda   ko‘p ma’nolilikning   yuzaga   kelish   mexanizmi   o‘zgacha,   u   badiiy   obrazning   yaxshi
ma’nodagi   notugalligi   bilan   bog‘liqdir.   San’atkor   ifodalamoqchi   bo‘lgan   fikr
badiiy   obrazda   tugal   aytilmaydi   (ya’ni   kitobxon   og‘ziga   chaynab   solib
qo‘yilmaydi),   badiiy   obrazning   ayrim   chizgilari   punktir   (uzuk-uzuk   chiziqlar)
bilan tortiladi. Ya’ni san’atkor badiiy obrazda ma’lum imkoniyatlar yaratadi-da,
ularni ro‘yobga chiqarishni o‘quvchiga qoldiradi. Bu xil imkoniyatlar, ayniqsa,
“ob’ektiv   tasvir”   yo‘sinidan   borilgan,   yozuvchi   xolis   kuzatuvchi   mavqeida
turgan asarlarda kuchli namoyon bo‘ladi. Garchi asarda tasvirlangan narsa bitta
bo‘lsa-da,   o‘quvchilar   (ijodiy   tasavvur   imkoniyati,   xarakteri,   dunyoqarashi   va
b.ga   ko‘ra)   turlicha   bo‘lgani   uchun   konkret   badiiy   obraz   ularning   ongida
turlicha   akslanadi,   turli   xulosalarga   olib   keladi.   Shu   bois   ham   o‘quvchilar
tasavvurida   minglab   Otabegu   Kumushlar,   Qobil   boboyu   Saidalar,   Zebiyu
Miryoqublar yashaydi. Badiiy obrazga xos shu xususiyat tufayli ham asarni turli
davrlarda   turlicha   tushunish,   uning   zamiridan   yangi-yangi   ma’nolarni   ochish
imkoni  yaratiladiki,  ayni shu  narsa  chinakam  san’at  asarini   boqiylikka  daxldor
etadi. 6
 
Badiiy obraz turlari 7
  – adabiyotshunoslikda badiiy obrazlar  turlicha tasnif
etiladi, bu turlichalik tasnif uchun qaysi jihat asos qilib olingani bilan bog‘liqdir.
Jumladan,   ijodkor   estetik   ideali   bilan   munosabatiga   ko‘ra   ijobiy   va   salbiy
obrazlar, ijodiy metodga ko‘ra realistik, romantik va b., yaratilish usuliga ko‘ra
fantastik,   grotesk   va   b.,   xarakter   xususiyati   va   estetik   belgisiga   ko‘ra   tragik,
satirik,   yumoristik   obrazlar   farqlanaveradi.   Shuningdek,   ba’zan   badiiy
obrazning   tasvir   planidan   kelib   chiqib,   inson   obrazi,   jonivorlar   obrazi,   narsa-
buyumlar   obrazi   tarzidagi   atamalar   ham   qo‘llanadi.   Albatta,   ilmiy   muomalada
bu   kabi   tasniflar,   atamalar   ham   o‘rni   bilan   kerak.   Biroq   mavjud   tasniflarning
hech   biri   badiiy   obrazlarni   to‘la   qamrab   ololmaydi.   Qamrov   ko‘lami   kengroq
tasniflardan   biri   badiiy   obrazlarni   1)   predmetlilik   darajasi;   2)   umumlashtirish
6
QuronovD. Cho`lponnasripoetikasi. – T., 2004.  43-44 b 
7 darajasi;   3)   tasvir   va   ifoda   qatlamlari   munosabati   (strukturasi)ga   ko‘ra
guruhlashni (M.Epshteyn) ko‘zda tutadi. 
Predmetlilik   darajasi   deyilganda,   badiiy   obraz   tasvirlayotgan   narsaning
ko‘lami  nazarda   tutilib,   bu   jihatdan  badiiy  reallik  to‘rtta   sathdan   tarkib   topadi:
1) detal obrazlar; 2) voqea-hodisalar obrazi; 3) xarakter va sharoit; 4) dunyo va
taqdir obrazi (badiiy reallik). Detal obrazlar (tafsilotlar, narsa-buyumlar, portret,
peyzaj)dan   badiiy   reallikning   ikkinchi   qatlami   –   ichki   yoki   tashqi   harakatdan
tarkib   topuvchi   voqea-hodisalar   obrazi   o‘sib   chiqadi.   Shu   harakat   ortida   turib
uni   yurgizayotgan   “xarakter   va   sharoit”   uchinchi   qatlamni   tashkil   qiladi   va
oldingilarini   birlashtirgan   holda   “dunyo   va   taqdir”   obrazini   yuzaga   keltiradi.
Ya’ni   badiiy   reallik   g‘ishtchalardan   –   butunni   tashkil   qiluvchi   unsurlardan
tashkil topadi, bu unsurlar o‘zaro predmetlilik darajasi, tasvir ko‘lami jihatidan
farqlanadi. 
Umumlashtirish   darajasiga   ko‘ra   badiiy   obrazning   qator   ko‘rinishlari
farqlanadi.   Jumladan,   inson   obraziga   tatbiqan   individual   obraz,   xarakter   va   tip
ajratiladi. Biroq bularning orasidagi farq doim ham yaqqol emas, bu xil tasnifda
muayyan shartlilik  saqlanib qoladi. Individual obraz deb o‘ziga xos fe’l-atvori,
gap-so‘zlari,   betakror   xarakter   xususiyatlari   bilan   namoyon   bo‘luvchi   obraz
tushuniladi (mas., “O’tmishdan ertaklar”dagi Babar, “Mening o‘g‘rigina bolam”
hikoyasidagi Roqiya bibi). Xarakter esa muayyan davr va muhit kishilariga xos
eng   muhim,   xarakterli   umumiy   xususiyatlar   bilan   alohida   shaxsga   xos
individual   xususiyatlarni   o‘zida   mujassam   etgan   obrazdir.   Muayyan   ijtimoiy-
tarixiy   sharoit,   davr   va   muhitga   xos   muhim   xarakterli   xususiyatlarni   o‘zida
namoyon   etgan   obraz   esa   tip   deb   yuritiladi.   Umumlashtirish   darajasiga   ko‘ra
badiiy   obrazning   yana   adabiy-madaniy   an’analar   doirasida   muayyan   turg‘un
shaklga aylanib, asardan asarga ko‘chib yurish xususiyatiga ega bo‘lgan motiv,
topos, arxetip deb yuritiluvchi ko‘rinishlari ham ajratiladi. Motiv (motiv obraz)
shakliy   va   mazmuniy   jihatlardan   muayyan   turg‘unlik   kasb   etgan,   bir   yoki   bir
necha ijodkorning asarlarida qaytarilib turishi bilan ularning ijodiy intilishlarini namoyon etib turuvchi obrazdir. Mas., Cho‘lpon ijodi uchun “yo‘l” obrazi motiv
sanalishi   mumkin.   Chunki   bu   obraz   uning   ham   she’riy,   ham   nasriy   asarlarida
tez-tez  takrorlanadi.  Yoki  “yulduz”,  “yo‘lchi”  motivlari  XX asr  20  – 30-yillari
she’riyatida,   xususan,   A.Fitrat,   Cho‘lpon,   Oybek   va   U.Nosir   asarlarida   ko‘p
uchraydi.   Topos   motivga   nisbatan   kengroq   tushuncha   bo‘lib,   u   milliy
madaniyatda   katta   bir   adabiy   davr   mobaynida   takrorlanuvchi   obraz   sanaladi.
O’zbek mumtoz she’riyatidagi payg‘ambarlar obrazlari, gul va bulbul, sham va
parvona kabi takrorlanuvchi obrazlar topos sanalishi mumkin. Arxetip deganda
esa   inson   tafakkuri,   ijodiy   tasavvuriga   xos   bo‘lgan   turg‘un   “sxema”lar,
konstruktsiyalar,   qoliplar   tushunilib,   ularning   izlarini   eng   qadimgi   davrlardan
boshlab to hozirgi adabiyotgacha ko‘rish mumkin bo‘ladi. Arxetip konstruktsiya
va   sxemalardan   o‘ziga   xos   “syujet   va   syujet   holatlari”   jamg‘armasi   hosil
bo‘ladiki,  ular  asardan  asarga,  davrdan  davrga  ko‘chib   yuradi.  Mas.,  “bulbul –
gul – chaqirtikanak”. 
Yuqorida   aytilganidek,   badiiy   obraz   voqelikdagi   narsa-hodisaning   ijodiy
qayta ishlangan aksi, shunga ko‘ra, u o‘sha narsa-hodisani konkret his etiladigan
tarzda   tasvirlaydi.   Ayni   chog‘da,   tasvirlangan   narsa   muayyan   mazmunni
ifodalashga   xizmat   qiladi.   Demak,   strukturasiga   ko‘ra   badiiy   obraz   tasvir   va
ifoda  planlaridan  iborat  ekan.  Badiiy  obrazning  tasvir   va  ifoda  planlari   bir-biri
bilan   turlicha   munosabatda   bo‘ladi,   shundan   kelib   chiqqan   holda,   avtologik,
metalogik   va   superlogik   obrazlar   ajratiladi.   Avtologik   obrazda   tasvir   va   ifoda
planlari   bir-biriga   mos   tushadi   (mas.,   chinor   tasvirlangan   va   chinor   nazarda
tutilgan). Metalogik obrazda tasvirlanayotgan narsa bilan ifodalanayotgan narsa
mos bo‘lmasa-da, ularda ko‘chimlardagi kabi mushtarak nuqta bor (mas., chinor
tasvirlanadi – sobitlik, ulug‘vorlik  kabilar nazarda tutiladi), superlogik obrazda
esa   tasvir  bilan   ifoda   mos  emas,   ularni  bog‘lovchi  mushtarak   nuqta  ham  yo‘q:
tasvir   muayyan   shartlilik   asosida   va   kontekst   doirasidagina   ko‘zlangan
mazmunni ifodalaydi (chinor tasvirlanadi – butun bir xalq nazarda tutiladi). 
Demak, b adiiy asarda obraz bir necha turli bo‘ladi : 1. Kishilar obrazi
2. Hayvonlar obrazi
3. Tabiat yoki osimliklar obrazi
4. Narsa-predmet obrazlari
Kishilar   obrazlari   badiiy   asarda   personaj,   qahramon   harakter   tip   kabi
istilohlar bilan ifodalanadi.
Personaj   –   asardagi har qanday ishtirokchi yoki nofaol ishtirokchi.
Qahramon   –   asarda faol qatnashuvchi personaj.
X arakter   –   boshqa   qahramonllardan   fe’l-atvori,   harakati   oy   hayollari   bilan
farqlanadi.   Ko‘pincha   bosh   qahramonlar   bo‘lishi   mumkin.   Epik   harakter-
harakat orqali shakllanadi. Asar boshidagi personaj oxirida mutlaqo boshqacha
bo‘lish mumkin.
Tip   –   so‘zi  ayrim evropa  tillarida,  xususan,  turk  tilida  ham obraz ma’nosida
qo‘llaniladi.   Lekin   sho‘ro   adabiyotshunosligida   ko‘proq   umumlashtiruvchi
harakterga ega obrazlar nazarda tutiladi.
Obraz so‘zi XVII asrda Skol iger ning “Po e tika” sida qo‘llanilgan. XIX asrdan
tip so‘zi ishlatila boshlagan. O‘zbek adabiyotiga XIX asrda obraz atamasi kirib
kelgunga   qadar   timsol   atamasi   ishlatilgan.   Obraz   –   ramz,   simvol   ma’nolariga
ajratiladi.   Ilmiy   adabiyotda   obraz   peysaj   deyiladi.   Agar   tabiat   manzarasi
keltirilib,   unga   qandaydir   detal   qo‘shilsa,   u   predmetli   detal   deyiladi.   Obraz
ifodalash   usullaridan   biri   portret.   Masalan,   “Mehrobdan   chayon”da   Ra’no
gulining suvi bobida tasvirini keltiradi.  2.2 Detall, detallash  – ifodalashning yana bir usuli sifatida
Detall,   detallash   –   ifodalashning   yana   bir   usuli,   biror   predmet   orqali
qahramon harakterini ochib berish. Masalan, “sinchalak”da raisning xotini bug‘i
chiqib   turgan   choynak   olib   keladi,   stol   ustida   joy   yo‘q,   shunda   u   choynakni
ishlab   turgan   televizor   ustiga   qo‘yib   chiqib   ketadi.   SHu   detal   bilan   uning
kimligini ko‘rsatadi.
An’anaviy obrazlar   – badiiy, ayniqsa, mumtoz adabiyotdagi an’anaviy obraz
deyilganda,   pay g‘ ambar,   hukmdor,   amaldor,   avvaldan   tanish   bolgan   asar
qahramonlari;   gul,   bulbul,   tikon,   lola   singari   o‘simliklar,   may,   qadah   singari
predmetlar timsollari nazarda tutiladi.
Asar qahramonlari oddiy obrazlar orqali tasvirlangan bo’lsa ham, zamirida 
hayot haqiqatining chizgilar bor deb o'ylayman. 
Unda kubalik baliqchi, keksa Santyagoning hayoti haqida hikoya qilinadi. Shuni
aytish kerakki, “Cho’l va dengiz “ asarida, avvalo, inson hamisha suyanadigan 
ishonch tuyg’usi va albatta, umid haqida so’z boradi. Asar bosh qahramonida 
ham tajribasiga suyanib yashayotgan, ishonchini yo’qotib qo’ymaslikka harakat 
qilayotgan obrazi ko’rishingiz mumkin. 
Asarning syujetiga biroz to’xtalsak. Santyago ismli chol Kubadagi kichik 
baliqchi qishlog’ida yashaydi, va baliqchilik bilan shug’ullanadi. U 84 kundan 
buyon dengizda qolib ketgan, biror o’ljaga ega bo’lmagan edi. Mandolin – chol 
bilan birga baliq ovlagan bola. Ota – onasi cholni omadsiz sanagani uchun unga 
boshqa qayiqqa chiqishini buyurgan edi. Ammo bola Santyagoni juda yaxshi 
ko’rgan. 
Xullas, bu gal chol omadiga ishonib dengizga yo’l oladi. Dastlab qahramonimiz 
kichik tunets balig’ini ushlaydi. So’ng esa juda katta baliq qarmoqa ilinadi. 
Ulkan baliq qayiqni uzoqqa tortib keta boshlaydi. Chol uning yonida Manolin 
yo’qligidan xafa bo’ladi bunday paytlarda bolaning yordami juda asqotardi. 
Shunday qilib chol baliq bilan uzoq “jang” qiladi. Umid va ishonch uni bir  zumga bo’lsa-da tark etmaydi. Santyagoga tashqi muvaffaqiyat yetishmasa ham,
uning ishonchi va umidi uni oldinga boshlayveradi. 
Asarda adib inson va tabiat o’rtasidagi bog’liqlikni, insoniyatning hamisha 
kurashuvchanligini ham tasvirlaydi. Qissa uning ana shu jihatlari yorqin ko’zga 
tashlanadigan asarlaridan. Shunday kurash oldida borayotgan o’quvchi beixtiyor
asardagi muvaffaqiyatsizlikdan og’rinmaydi, balki insonning oldinga bo’lgan 
ishonchi uni ruhlantirib boraverishini mohirona tasvirlagan.  Xulosa
Badiiy   asar   ustida   ishlash   va   uning   asosiy   bosqichlarini   belgilashda
o’qituvchi   badiiy   asarning   san’at   asari   sifatida   o’ziga   xos   xususiyatlari   va
o’quvchilarning tayyorgarlik darajasini nazarda tutadi.
Badiiy asarda barcha qismlar (g’oyaviy asos, kompozitsiya, syujet, tasviriy
vositalar)   o’zaro   bog’liq   bo’ladi.   Syujet   rivoji   asosida   asar   qahramonlarining
yangi-yangi qirralari ochila boradi. Bu xususiyatlar asar ustida ishlashda uni yaxlit
o’qish va idrok etishni talab etadi.
O’quvchilarni   badiiy   asar   ustida   ishlashga   o’rgatish   ularda   adabiy-estetik
tahlil   malakasini   shakllantirish   va   o’stirish   orqali   ta’lim-tarbiya   berishni   nazarda
tutadi.   Asar   matnini   tahlil   qilish   muallif   fikrini,   hissiyoti   va   xulosalarini
tushunishga yordam beradi, asarda ifoda etilgan voqealarga munosabat uyg’otadi.
Asar  tahlili o’qituvchidan o’quvchilar faoliyatini  ma’lum maqsadga yo’naltirishni
taqozo qiladi.
O’quvchi asarning mazmuni bilan uni mutolaa qilish paytida tanishsa, tahlil
qilishda uning poetik vositalariga murojaat qiladi. Mutolaa hissiyotni boyitib, aqlni
peshlasa, tahlil asar zamiridagi ma’noni chuqur o’rganishga yordam beradi.
Boshlang’ich   sinflarda   badiiy   asar   ustida   ishlash   uch   asosiy   bosqichga
bo’linadi: Birinchi bosqich (birinchi sintez). Bu bosqichning asosiy vazifasi matnni
yaxlit idrok etish asosida asarning aniq mazmuni va tasviriy ifoda vositalari bilan
tanishtirishdan iborat.
Ikkinchi   bosqich   (analiz).   Bu   bosqichning   vazifasi   va   ish   mazmuni
voqealar   rivojining   bog’lanishini   belgilash,   ishtirok   etuvchi   shaxslarning   xulq-
atvori va ularning asosiy xususiyatlarini aniqlash (nega shunday qildi va bu uning
qanday   xususiyatini   ochadi),   asar   kompozitsiyasini   ochish   (tugun,   kul ь minatsion
nuqta, yechim). (1-ilova)
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
1. Mirziyoyev   Sh.M.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik-   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.T.:
O’zbekiston 2017.200 b
2. Mirziyoyev   Sh.M   “   Harakatlar   strategiyasi   2022-2026   y”   T.:   Ma’naviyat,
2017 240 b
3. Mirziyoyev  Sh.M  “  Buyuk  kelajagimizni   mard  va oliyjanob  xalqimiz bilan
birga quramiz.T.:O’zbekiston, 2017 256 b
4. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash - yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. 2020 yil 344 b
5. “Ilk qadam” maktabgacha ta’lim muassasining davlat o’quv dasturi.T.: 2018
80 b
6. Izzat Sulton. Adabiyot nazariyasi. –T., O’qituvchi.  2005  yil .  560 b
7. X.Umurov. Adabiyot nazariyasi. – Т .: «Sharq», 2002. 420 b
8. Mustaqillik davri adabiyoti, – T.: “G`.G`ulom nomidagi matbaa ijodiy uyi”, 
2006.140 b
9. Yo’ldoshev Q. Yoniqso’z. – Т .: «Yangi asr avlodi», 2006. 520 b
10. Arastu .  Poetika .  Axloq   qabri . –  T .: “ Yangi   asr   avlodi ”, 2004.  248 b
11. Umurov H. Badiiy ijod mo’jizalari. – S.: “Samarqand”, 1992. 276 b
12. Boboyev T. Adabiyotshunoslik asoslari. – T.: “O`zbekioston”, 2000. 456 b
13. Quronov D. Cho`lpon nasri poetikasi. – T., 2004.620 b
Internet saytlari
http://fayllar.org/
http://arxiv.uz/
http://ziyonet.uz/ru
http://referat.arxiv.uz/
http://aim.uz/

BADIIY ASARDA DETAL OBRAZLAR VA ULARNING VAZIFALARI

Купить
  • Похожие документы

  • Talabalar kompetentligini shakllantirishda adabiyot o‘qitish metodikasi fanining o‘rni va roli kurs ishi
  • Abayning Yoshlikdan bilim izlab hamda Avaz O'tarning Har tilni biluv emdi she'rlarini interfaol usullar orqali o'rgatish metodlari kurs ishi
  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha