Bolalar pedagogikasi, maktabgacha ta’lim muassasasida bola shaxsini shakllantirish yo’llari

Bolalar pedagogikasi, maktabgacha ta’lim
muassasasida bola shaxsini shakllantirish yo’llari
Mundarija:
Kirish
I. Bolalar pedagogikasi
I.1. Maktabgacha   pedagogika   fanining   vazifalari   va   uni   boshqa   fanlar   bilan
aloqasi
I.2. Maktabgacha   pedagogikaning   ilmiy-tadqiqot   metodlari.
II. Maktabgacha ta’lim muassasasida bola shaxsini shakllantirish yo’llari
II.1. Maktabgacha ta’lim jarayonida bolaga ta’lim-tarbiya berishda shaxsga 
yo’naltirigan ta’lim
II.2. Maktabgacha yoshdagi bolaning rivojlanishiga ta’sir ko’rsatuvchi  faktorlar
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati Kirish
Maktabgacha ta’lim uzluksiz ta’limning boshlang’ich qismi hisoblanadi. U
bolaning   sog’lom   va   rivojlangan   shaxs   bo’lib   shakllanishini   ta’minlab,   o’qishga
bo’lgan   ishtiyoqini   uyg’otib,   tizimli   o’qitishga   tayyorlab   boradi.   6-7   yoshgacha
bo’lgan   maktabgacha   ta’lim   davlat   va   nodavlat   bolalar   maktabgacha   ta’lim
muassasalarida   va   oilada   amalga   oshiriladi.   Maktabgacha   ta’limning   maqsadi   –
bolalarni   maktabdagi   o’qishga   tayyorlash,   bolani   sog’lom,   rivojlangan,   mustaqil
shaxs   bo’lib   shakllantirish,   qobiliyatlarini   ochib   berish,   o’qishga,   tizimli   ta’limga
bo’lgan ishtiyoqini tarbiyalashdir.
Maktabgacha   ta’lim   muassasasida   bolalarning   hayoti   va   sog’lig’ini
muhofaza   qilish   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   hamda   shtatdagi   tibbiyot
xodimlari,   shuningdek   maktabgacha   ta’lim   muassasasiga   biriktirilgan   sog’liqni
saqlash organlarining tibbiyot xodimlari tomonidan amalga oshiriladi.
Maktabgacha   ta’lim   muassasasida   bolalarning   hayoti   va   sog’lig’ini
muhofaza   qilishni   tashkil   etish   tartibi   va   qoidalari,   maktabgacha   ta’lim
muassasasiga   bolalarni   olib   kelish   va   olib   ketish   qoidalari,   maktabgacha   ta’lim
muassasasi binolarida xavfsizlikni tashkil etishga oid talablar, maktabgacha ta’lim
muassasasida yong’in xavfsizligini tashkil etishga oid talablar, hudud xavfsizligiga
bo’lgan   talablar   “Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   bolalarning   hayoti   va
sog’lig’ini muhofaza qilishni tashkil etish tartibi to’g’risida Nizom”   bilan tartibga
solinadi. Maktabgacha ta’lim muassasalari  – O’zbekiston Respublikasidagi  ta’lim
muassalarining   turi   bo’lib,   turli   yo’nalishdagi   maktabgacha   bo’lgan   davrdagi
umumta’lim   dasturlarini   amalga   oshiradi.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   2
yoshdan   7   yoshgacha   bo’lgan   bolalarni   tarbiyalashni,   o’qitishni,   nazorat   qilishni,
parvarishlashni va sog’lomlashtirishni ta’minlaydi. I. Bolalar pedagogikasi
1.1. Maktabgacha   pedagogika   fanining   vazifalari va uni boshqa   fanlar
bilan   aloqasi
Maktabgacha   pedagogika   fani   bola   shaxsini   shakllantirishdek   ijtimoiy
buyurtmani   bajarish   asosida   jamiyat   taraqqiyotini   ta’minlashga   alohida   hissa
qo’shadi.   Maktbgacha   pedagogika   fani   maqsadi   va   vazifalarining   belgilanishida
ijtimoiy   munosabatlar   mazmuni,   davlat   va   jamiyat   qurilishi,   uning   hayotida
yetakchi o’rin tutuvchi g’oyalar mohiyati muhim ahamiyatga ega.
O’zbekiston   Respublikasida   demokratik,   insonparvar   hamda   huquqiy
jamiyatni   barpo   etish   sharoitida   mazkur   fan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   har
tomonlama   uyg’un   rivojlantirish,   ularni   maktab   ta’limiga   tayyorlash   vazifasini
muvafaqqiyatli hal etadi. Mazkur jarayonda quyidagi vazifalarni bajarishga e’tibor
qaratiladi: 1
1.   Har   tomonlama   uyg’un   rivojlangan   bola   shaxsini   rivojlantirishga
yo’naltirilgan pedagogik jarayonning mohiyatini o’rganish.
2. Bola shaxsini har tomonlama kamol toptirish qonuniyatlarini aniqlash.
3.   Ijtimoiy   taraqqiyot   darajasidan   kelib   chiqqan   holda,   rivojlangan   xorijiy
mamlakatlar maktabgacha ta’lim tizimi tajribasini o’rganish asosida ta’lim tizimini
takomillashtirish.
4. Maktabgacha ta’lim muassasalari hamda ularda faoliyat olib borayotgan
tarbiyachilar faoliyati mazmunini asoslash.
5. Ilg’or   pedagogik   tajribalarni   umumlashtirish   va   amaliyotga   joriy   etish.
6. Tarbiyachilarni   maktabgacha   pedagogikaga   oid   bilimlar   hamda   ta’lim-
tarbiya   usullari   bilan   qurollantirish
7.   Ta’lim-tarbiya   birligi   hamda   ijtimoiy   tarbiya   yo’nalishlari   o’rtasidagi
o’zaro   aloqadorlikni   ta’minlashning   pedagogik   shart-sharoitlarini   o’rganish.
8. O’qitish hamda tarbiyalash jarayonining samarali
texnologiyalarini   yaratish.
1
  Rahimov Sh. Asosiy vazifa – bolalarni ta'limga qamrab olish. // “Maktabgacha ta'lim” jurnali, 3-son, 2017. 2-3 bet. 9.   Oila   tarbiyasini   muvaffaqiyatli   tashkil   etish   yuzasidan   ota-onalar
uchun   ilmiy-metodik   tavsiyalarni   ishlab   chiqish.
Bizga   yaxshi   ma’lumki,   har   bir   fan   o’zining   tayanch   tushunchalari,
qonuniyatlari, tamoyillari, qoidalari tizimiga ega. Aynan mana shu holat uning fan
sifatida   e’tirof   etilishini   kafolatlaydi.   Fanning   mohiyatini   ochib   beruvchi   eng
muhim,   asosiy   tushuncha   kategoriya   deb   ataladi.   Maktabgacha   pedagogika
fanining   asosiy   kategoriyalari   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   tarbiyalanuvchisi
shaxsi   kamolotini   ta’minlash,   ta’lim   va   tarbiya   samaradorligiga   erishishga
haratilgan   jarayonlarning   umumiy   mohiyatini   yoritadi.   Eng   muhim   kategoriyalar
sirasiga quyidagilar kiradi: ta’lim (o’qitish, o’qish), tarbiya, ma’lumot, shakllanish
va   rivojlanish.
Ta’lim – tarbiyalanuvchilarni nazariy bilim, amaliy ko’nikma va malakalar
bilan   qurollantirish,   ularning   bilish   qobiliyatlarini   o’stirish   va   dunyoqarashlarini
shakllantirishga   yo’naltirilgan   jarayon.   Ta’lim   o’zida   uch   asosiy   elementni   aks
ettiradi:   bilim,   ko’nikma va   malaka.
Bilim   –   tarbiyalanuvchining   ongida   tushunchalar,   sxemalar,   ma’lum
obrazlar   ko’rinishida   aks   etuvchi   borliq   haqidagi   tizimlashtirilgan   ilmiy
ma’lumotlar   majmui.
Ko’nikma   –   shaxsning   muayyan   faoliyatni   tashkil   eta   olish   qobiliyati.
Malaka – muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashtirilgan
shakli.
Ta’lim ikki tomonlama tavsifga ega bo’lib, o’qitish va o’qishni  o’z ichiga
oladi.
O’qitish   –   pedagogik   faoliyat   bo’lib,   u   bilim,   ko’nikma   va   malakalarni
bolalarga   singdirish,   ularning   bilish   va   amaliy   faoliyatiga   rahbarlik   qilishdir.
O’qish   –   ta’lim   oluvchining   bilim,   ko’nikma   va   malakalarni   egallashdagi
amaliy   faoliyatidir.
Tarbiya   pedagogikadagi   asosiy   tushunchalardan   biri   sanaladi.   Jamiyat   va
pedagogikaning   tarixiy   rivoji   davomida   mazkur   kategoriyani   tushuntirishga
turlicha   yondashuvlar   yuzaga   keldi.   Eng   avvalo,   keng   va   tor   ma’nodagi   tarbiya farqlanadi. Keng ma’noda tarbiya shaxsga jamiyatning ta’sir etishi, ijtimoiy hodisa
sifatida   qaraladi.   Mazkur   holatda   tarbiya   ijtimoiylashtirish   bilan   uyg’unlashadi.
Tor   ma’nodagi   tarbiya   deganda,   pedagogik   jarayon   sharoitida   ta’lim
maqsadini   amalga   oshirish   uchun   pedagog   va   tarbiyalanuvchilarning   maxsus
tashkil   etilgan   faoliyati   tushuniladi.   Ushbu   holatda   pedagoglarning   tarbiyaviy
faoliyati tarbiyaviy   ish deb   ataladi.
Tarbiya   –   muayyan   aniq   maqsad   hamda   ijtimoiy-tarixiy   tajriba   asosida
yosh   avlodni   har   tomonlama   o’stirish,   uning   ongi,   xulq-atvori   va   dunyoqarashini
tarkib   toptirish jarayoni.
Ma’lumot   –   ta’lim-tarbiya   natijasida   o’zlashtirilgan   va   tizimlashtirilgan
bilim,   hosil   qilingan   ko’nikma   va   malakalar   hamda   tarkib   topgan   dunyoqarash
majmui.
Shakllanish   –   pedagogikaning   asosiy   kategoriyalaridan   biri   bo’lib,
ko’pincha   “shaxsning   shakllanishi”   tarzida   ishlatiladi.   Jumladan,   pedagog   olim
Y.K.Babanskiy   shaxsning   shakllanishi   pedagogikaning   asosiy   kategoriyalaridan
biri   bo’lib,   muhit,   irsiyat,   tarbiya   ta’sirida   uning   rivojlanishi   jarayoni   va
natijasidir 2
,   degan   ta’rifni   beradi.   V.A.Slastenin,   I.F.Isayev,   Y.N.Shiyanovlarning
fikricha,   shakllanish   –   hayotiy   faoliyat   jarayoni   va   maxsus   tarbiyaviy   xatti-
harakatlar   ta’sirida   inson   rivojlanishining   muhim   shakli.   Shaxsning   shakllanishi   –
bu   ijtimoiylashuv,   tarbiya   va   o’zini-o’zi   rivojlantirish   jarayoni   va   natijasi.
Shakllantirish   – “aniq shaklga   kiritish,   tugallanganlik”ni   bildiradi 3
.
Bizningcha,   shakllanish   pedagogik   tushuncha   sifatida   zamonaviy
yondashuv   asosida   I.P.Podlasiy   tomonidan   to’liqroq   ochib   berilgan:   “Shakllanish   –
hech   qanday   istisnosiz   omillar   –   ekologik,   ijtimoiy,   iqtisodiy,   pedagogik   va
boshqalarning   ta’sirida   insonning   rivojlanish   jarayoni.   Shakllanish   –   undan   keng
foydalanilayotganligiga   qaramay,   hali   to’liq   o’zlashtirilmagan   pedagogik
kategoriya. Shakllanishning mazmuni ba’zi holatlarda juda qisqarib ketadi, ba’zan
esa,   haddan   tashqari   kengaytirib   yuboriladi.   Avval   nashr   etilgan   pedagogik
2
  Бабанский   Ю.К.,   Сластенин   В.А.,   Сорокин   Н.А.,   Мальковская   Т.Н.,   Белозерцев   Е.П.,   Поляков   В.А.,  
Гришин   Д.М.   Педагогика /   Под.   ред.   Ю.К.   Бабанского.   –   М.:   Просвещение,   1991.   – С.10.
3
 Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. Общая педагогика. / Под. ред. В.А. Сластенина: В 2 ч. –   М.:  
ВЛАДОС, 2003.   –   Ч.1.   –   С.91. adabiyotlarda   shakllanish   atamasi   ba’zan   boshqarilmaydigan,   shaxsga   ta’sir
ko’rsatuvchi   tasodiflarni   aniqlash   uchun   qo’llanilgan.   Masalan,   pedagogika
qo’llanmasining   taniqli   muallifi   P.N.Gruzdev   shakllanishni   stixiyali   tarbiya   –
“ongli   faoliyatdan   mustaqil   tarzda   odamlarga   ta’sir   etuvchi   turli   shart-sharoitlar”
deb nomlashni   taklif   etgan” 4
.
Rivojlanish   –   shaxsning   fiziologik   va   intellektual   o’sishida   namoyon
bo’ladigan   miqdor   va   sifat   o’zgarishlar   mohiyatini   ifoda   etuvchi   murakkab
jarayon. Boshqacha aytganda, rivojlanish deganda tarbiyalanuvchining psixikasi va
jismoniy   taraqqiyotida   bosqichma-bosqich   va   qonuniy   o’zgarishlarning   sodir
bo’lishiga   aytiladi.   Rivojlanish   –   bu   yangi   sifat   holatiga   o’tish,   harakat   va
o’zgarishlar jarayoni. Maktabgacha pedagogikada rivojlanish haqida gap ketganda
yoshga   doir   (maktabgacha   yosh   davrlari   bilan   bog’liqlikda   rivojlanishning   o’ziga
xosliklari   va   qonuniyatlari),   individual   (rivojlanishning   individual   o’ziga
xosliklari), shaxsiy (bolada shaxsiy sifatlarning yuazaga kelishi va ularning o’ziga
xosliklari)   rivojlanishni alohida   ajratib   ko’rsatish maqsadga   muvofiq.
Ijtimoiy   tarbiya   mohiyatini   ilmiy   jihatdan   asoslash   ma’lum   pedagogik
hodisaning muayyan vaziyatlarda namoyon bo’lish qonuniyatlarini bilishni taqozo
etadi.   Bizga   ma’lumki,   pedagogik   hodisa   murakkab   tuzilmaga   ega   bo’lib,   uning
umumiy mohiyatini  to’laqonli anglash uchun bir  qator fanlarning imkoniyatlariga
tayaniladi. Ana shu nuqtai nazardan maktabgacha pedagogika fani bilan quyidagi
fanlar   o’rtasida yaqin   aloqadorlik   mavjud:
1. Falsafa   –   shaxs   rivojlanishi   jarayonining   dialektik   xususiyatlari,
muayyan   pedagogik   g’oya,   qarash   hamda   ta’limotlarning   falsafiy   jihatlari   kabi
masalalarni   tahlil etishga imkon   beradi.
2. Iqtisod   –   maktabgacha   ta’lim   muassasalarining   faoliyatini   yo’lga
qo’yish,   o’quv   binolarini   qurish,   ta’lim-tarbiya   jarayonlarini   tashkil   etish   va
ularning   moddiy-texnika   va   zamonaviy   texnologiyalar   bilan   jihozlash   kabi
masalalarning   iqtisodiy   jihatlarini   anglashga   xizmat qiladi.
3. Sotsiologiya   –   ijtimoiy   munosabatlar   mazmuni,   ularni   tashkil   etish
4
 Подласый   И.П.   Педагогика.   –   М.:   Высшее   образование,   2008.   –   Б.60-61. shartlari   xususida   ma’lumotlarga   ega   bo’lish   asosida   ta’lim-tarbiya   jarayoni
ishtirokchilarining   o’zaro   munosabatlarini   samarali   tashkil   etish   uchun   imkoniyat
yaratadi.
4. Etika   –   shaxs   ma’naviyatini   shakllantirish,   unda   eng   oliy   insoniy
sifatlar,   axloqiy ong va ma’naviy-axloqiy madaniyatni  tarbiyalashda muhim o’rin
tutuvchi   nazariy   g’oyalarni   pedagogik jarayonga   tatbiq etishda   alohida   o’rin   tutadi.
5. Estetika   –   shaxs   tomonidan   go’zallikning   his   etilishi,   unga   intilishi,
shuningdek,   unda   estetik   didni   tarbiyalashda   muhim   yo’nalishlarni   aniqlashga
xizmat qiladi.
6. Fiziologiya   –   o’quv-tarbiya   jarayonida   bolalarning   fiziologik,
anatomik   xususiyatlarini   inobatga   olinishi   uchun   boshlang’ich asoslarni   beradi.
7. Gigiyena   –   bolalarning   salomatligini   muhofazalash,   ularning   jinsiy
jihatdan   to’g’ri   shakllantirishda   nazariy   va   amaliy   g’oyalari   bilan yordam   beradi.
8. Psixologiya   –   shaxsda   ma’naviy-axloqiy,   ruhiy-intellektual,   hissiy-
irodaviy   sifatlarni   tarkib   toptirish uchun   zamin yaratadi.
9. Tarix   –   maktabgacha   pedagogika   fani   taraqqiyoti,   ta’lim-tarbiya
jarayonlarining dinamik, dialektik xususiyatlarini inobatga olish, shuningdek, xalq
maktabgacha   pedagogikasi   g’oyalarini   kelgusi   avlodga   uzatish   uchun
yo’naltiriladi.
10. Madaniyatshunoslik   –   bolalarda   insoniyat   tomonidan   yaratilgan
moddiy   va ma’naviy madaniyat asoslari  haqidagi tasavvurni shakllantirish, ularda
madaniy   xulq-atvor   xislatlarini   tarkib   toptirish uchun xizmat   qiladi.
11. Tibbiy   fanlar   –   shaxsning   fiziologik-anatomik   jihatidan   to’g’ri
rivojlanishini   ta’minlash,   uning   organizmida   namoyon   bo’layotgan   ayrim
nuqsonlarni   bartaraf   etishga   amaliy   yondashuv,   shuningdek,   nuqsonli   bolalarni
o’qitish   hamda   tarbiyalash muammolarini   o’rganishda   ko’maklashadi.
O’zbekistonda maktabgacha ta’lim muassasalarining zamonaviy tizimi Maktabgacha   ta’lim   muassasalari,   faoliyat   yo’nalishiga   ko’ra,   quyidagi
turlarga bo’linadi: 5
 Bolalar   yaslisi,   bolalar   yasli   bog’chasi,   bolalar   bog’chasi,   uydagi
bolalar bog’chasi (mustaqil muassasa yoki filial sifatida).

 Maktabgacha   tarbiya   va   boshlang’ich   ta’lim   mussasasi   (bolalar
bog’chasi-maktab).
 Tarbiyalanuvchilarni   bir   yoki   bir   nechta   yo’nalishda   (til,   badiiy
estetik, sport va boshqalar) tarbiyalovchi maktabgacha ta’lim muassasalari.
 Tarbiya   jismoniy   va   ruxiy   rivojlanishdagi   og’ishlarni   kvalifikatsion
yaxshilovchi tiklovchi turdagi bolalar bog’chasi.
 Tibbiyot   gigiena,   profilaktika   va   sog’lomlashtirish,   tadbir   va
proseduralarini   amalga   oshiruvchi   zaiflashgan   bolalarni   nazorat   qilish   va
sog’lomlashtirish bog’chasi.
 Birlashtirilgan turdagi bolalar bog’chasi (birlashtirilgan turdagi bolalar
bog’chasiga   rivojlantiruvchi,   tiklovchi   va   sog’lomlashtiruvchi   guruhlar
umumlashtirilgan ko’rinishda kiradi).
  Maktabgacha ta’lim muassasasining ish tartibi va u yerda bolalarning bo’lish
davomiyligi   davlatning   maktabgacha   ta’lim   sifat   va   darajasiga   bo’lgan   talablari,
nizom,   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   va   ota-onalar   orasida   tuzilgan   shartnoma,
hamda ta’sischilar tomonidan belgilanadi.
Imkoniyatlari cheklangan bolalar uchun maxsus maktabgacha ta’lim 
muassasalari tashkil qilingan bo’lib, u yerga bolalar davlatning joylardagi vakolatli
ta’limni boshqarish va sog’liqni saqlash organlari tarafidan tashkil qilingan ruhiy-
tibbiy pedagogik komissiyaning xulosasiga binoan qabul qilinadi.
Maktabgacha ta’lim muassasalarining asosiy maqsadlari
Maktabgacha   ta’lim,   olinish   shakli   va   usullaridan   qat’iy   nazar,   quyidagi
maqsadlarni o’z oldiga qo’yadi:
5
  Rahimov Sh. Asosiy vazifa – bolalarni ta'limga qamrab olish.// “Maktabgacha ta'lim” jurnali, 3-son, 2017. 2-3 bet. Maktabgacha   ta’lim   maqsad   va   vazifalarni   amalga   oshirishda   ijtimoiy   va
xayri tashkilotlari, mahalla, xalqaro fondlar faol ishtirok etadilar.
O’zbekistonda   maktabgacha   ta’lim   davlat   tilida   hamda   qoraqalpoq,   rus,
tojik, qirg’iz, qozoq va turkman tillarida olib boriladi.
o Maktabgacha   tarbiya   va   boshlang’ich   ta’lim   mussasasi   (bolalar
bog’chasi-maktab).
o Tarbiyalanuvchilarni   bir   yoki   bir   nechta   yo’nalishda   (til,   badiiy
estetik, sport va boshqalar) tarbiyalovchi maktabgacha ta’lim muassasalari.
o Tarbiya   jismoniy   va   ruxiy   rivojlanishdagi   og’ishlarni   kvalifikatsion
yaxshilovchi tiklovchi turdagi bolalar bog’chasi.
o Tibbiyot   gigiena,   profilaktika   va   sog’lomlashtirish,   tadbir   va
proseduralarini   amalga   oshiruvchi   zaiflashgan   bolalarni   nazorat   qilish   va
sog’lomlashtirish bog’chasi.
o Birlashtirilgan turdagi bolalar bog’chasi (birlashtirilgan turdagi bolalar
bog’chasiga   rivojlantiruvchi,   tiklovchi   va   sog’lomlashtiruvchi   guruhlar
umumlashtirilgan ko’rinishda kiradi).
o Bolalarni maktabda o’qishga maqsadli va tizimli tayyorlash;
o Bolalarning shaxsiy qobiliyatlari va iste’dodlarini rivojlantirish;
o Bolalarni   milliy,   umuminsoniy   va   madaniy   qadriyatlar   bilan
tanishtirish, bolani intellektual rivojlantirish;
o Bolalarda yuqori ma’naviy va odob axloq asoslarini shakllantirish;
o Bolalarning   jismoniy   va   ruhiy   sog’ligini   mustahkamlash.
Maktabgacha   ta’lim   maqsad   va  vazifalarni   amalga   oshirishda   ijtimoiy  va   xayriya
tashkilotlari, mahalla, xalqaro fondlar faol ishtirok etadilar.
O’zbekistonda   maktabgacha   ta’lim   davlat   tilida   hamda   qoraqalpoq,   rus,
tojik, qirg’iz, qozoq va turkman tillarida olib boriladi.
Maktabgacha ta’lim muassasalari haqida qisqacha statistik ma’lumot 6
6
  www.stat.uz  2017 yil  1.2. Maktabgacha   pedagogikaning   ilmiy-tadqiqot   metodlari.
Maktabgacha   pedagogika   fani   rivoji   muayyan   pedagogik   muammolarni
tadqiq etish maqsadida olib borilgan tadqiqot ishlarining g’oyasi, mazmuni hamda
natijalari   hisobiga   ta’minlanadi.   Ijtimoiy   va   ishlab   chiharish   jarayonining   keskin
rivojlanishi shaxsni har tomonlama kamol toptirish imkonini beruvchi omil hamda
pedagogik   shart-sharoitlarni   aniqlash,   jamiyat   va   shaxs   ma’naviyatiga   ziyon
yetkazuvchi   holatlarni   bartaraf   etishni   taqozo   qiladi.   Tarbiya   jarayonlarining
mohiyatini   anglash   ularni   keng   yoki   tor   doirada   o’rganish,   mavjud   ko’rsatkichlar
vositasida   ularning   sodir   bo’lish   sabablarini   o’rganish,   zarur   chora-tadbirlarni
belgilash   ilmiy   izlanishlarni   tashkil   etish   zaruriyatini   yuzaga   keltiradi.   Pedagogik
izlanishlarning   samarali   kechishi   bir   qator   ob’yektiv   va   subyektiv   omillarga
bog’liq.   Mazkur   jarayonda   maqsadga   muvofiq   keluvchi,   maqbul.   Ayni   vaqtda
samarali bo’lgan   metodlarni tanlay   olish   ham   muhimdir.
Pedagogik   ilmiy-tadqiqot   metodlari   shaxsni   tarbiyalash,   unga   muayyan
yo’nalishlarda   chuqur,   puxta   ilmiy   bilimlarni   berishga   berish   tamoyillari,   ob’ekti va   sub’ektiv omillarini aniqlovchi pedagogik jarayonning ichki mohiyati, aloqa va
qonuniyatlarini maxsus   tekshirish   va   bilish   usullaridir.
Ayni   vaqtda,   O’zbekiston   Respublikasida   pedagogik   yo’nalishda   olib
borilayotgan ilmiy izlanishlar dialektik yondashuvga asoslanadi. Pedagogik hodisa,
voqyelik   va   ularning   qonuniyatlarilarni   aniqlashga   bunday   yondashuv   pedagogik
hodisa   va   jarayondlarning   umumiy   aloqasi,   ularning   izchil,   uzluksiz   rivojlanishi,
bolaning   fiziologik   rivoji   uning   psixologik,   intellektual   jihatdan   takomilashtirib
borishini   ta’minlashi,   šarama-šarshiliklarning   shaxs   kamolotini   ta’minlashdagi
o’rni   va   roli,   shuningdek,   dialektika   kategoriyalarining   ahamiyatini   e’tirof   etadi. 7
Pedagogik   ilmiy   tadqiqotlarni   amalga   oshirish   murakkab,   muayyan
muddatni   taqozo   etuvchi,   izchillik,   uzluksizlik,   tizimlilik   hamda   aniq   maqsad   kabi
xususiyatlarga ega bo’lgan jarayon bo’lib, uning samarali bo’lishi uchun bir qator
shartlarga   rioya etish   zarur.   Ular quyidagilardir:
1) muammoning   dolzarbligi   va   mavzuning   aniq   belgilanganligi;
2) ilmiy   farazlarning   to’g’ri   shakllantirilganligi;
3) vazifalarning   tadqiqot   maqsadi   asosida   to’g’ri   belgilanganligi;
4) tadqiqot   metodlar   tizimiga   nisbatan   ob’ektiv   yondashuv;
5) tajriba-sinov   ishlari   jarayoniga   jalb   etiluvchi   respondentlarning   yosh,
psixologik   va   shaxsiy   xususiyatlari,   shuningdek,   shaxs   rivojlanishi
qonuniyatlarining   to’g’ri   hisobga   olinganligi;
6) tadqiqot   natijalarini   oldindan   tashhislash   va   uning   natijalarini   aytib
o’tish;
7) tadqiqot   natijalarining   kafolatlanganligi.
Zamonaviy   sharoitda,   pedagogik   yo’nalishda,   tadqiqotlarni   olib   borishda
quyidagi metodlardan   foydalanilmoqda:
1. Pedagogik   kuzatish   metodi.
2. Suhbat   metodi.
3. Anketa   metodi.
4. Intervyu   metodi.
7
  Quronov M. Bolam baxtli bo’lsin, desangiz...: ota-onalar uchun. – T.: Manaviyat, 2017. – 320 b 5. Ta’lim   muassasasi   hujjatlarini   tahlil   qilish   metodi.
6. Test   metodi.
7. Pedagogik   tahlil   metodi.
8. Bolalar   ijodini   o’rganish   metodi.
9. Pedagogik   tajriba   metodi.
10. Matematik-statistik   metod.
Pedagogik   kuzatish   metodi.   Uni   qo’llash   jarayonida,   ta’lim
muassasalarining   o’quv-tarbiya   ishlari   jarayonini   o’rganish   asosida   tadqiq
etilayotgan   muammo   holat   aniqlanadi,   tajriba-   avvali   va   yakunida   qo’lga
kiritilgan   ko’rsatkichlar   o’rtasidagi farq to’g’risidagi ma’lumotga ega
bo’linadi. Pedagogik kuzatish   murakkab   va   o’ziga   xos   xususiyatlarga
ega.   Kuzatish   aniq   maqsad   asosida,   uzluksiz,   izchil   va   tizimli   amalga   oshirilsa,
kutilgan   natijani   qo’lga   kiritish   mumkin.   Olib   borilayotgan   pedagogik   kuzatish
ta’lim-tarbiya   sifatini   oshirish,   bola   shaxsini shakllantirishga xizmat qilsa, mazkur
metodning ahamiyati yanada oshadi.   Pedagogik   kuzatuvni   tashkil   etishda   xatoga
yo’l   qo’ymaslik   muhimdir.
Buning   uchun   tadqiqotchidan   quyidagilar   talab   etiladi:
1) kuzatuv   jarayonida   aniq   maqsadga   egalik;
2) kuzatishni   tizimli   ravishda   yo’lga   qo’yish;
3) kuzatishning   har   bir   bosqichida   muayyan   vazifalarni   hal   etish;
4) har   bir   holatning   mohiyatini   sinchiklab   o’rganish;
5) xulosa   chišarishga   shoshilmaslik.
Suhbat   metodi.   Bu   metod   pedagogik   kuzatish   jarayonida   ega   bo’lingan
ma’lumotlarni   boyitish,   mavjud   holatga   to’g’ri   baho   berish,   muammoning
yechimini   topishga   imkon   beruvchi   pedagogik   shart-sharoitlarni   yaratish,   tajriba-
sinov   ishlari   sub’ektlari   imkoniyatlarini   muammo   yechimiga   jalb   etishga
yordam   beradi.   Suhbat   maqsadga   muvofiq   holda   indiviudal,   guruhli   hamda
ommaviy   shaklda   o’tkaziladi.   Suhbat   jarayonida   respondentlarning   imkoniyatlari
to’la-to’kis   namoyon   bilishga   erishish   muhimdir.   Uning   samarali   bo’lishi   uchun quyidagilarga   amal qilish   maqsadga   muvofiq: 8
1) maqsaddan   kelib   chiqqan   holda   suhbat   uchun   belgilanuvchi
savollarning   mazmuni   aniqlash   hamda   savollar   o’rtasidagi   mantiqiylik   va
izchillikni ta’minlash;
2) suhbat   joyi   va   vaqtini   aniq   belgilash;
3) suhbat   ishtirokchilarining   soni   xususida   ma’lum   to’xtamga   kelish;
4) suhbatdosh   to’g’risida   avvaldan   muayyan   ma’lumotlarga   ega   bo’lish;
5) suhbatdosh   bilan   samimiy   munosabatda   bo’lish;
6) suhbatdoshning   o’z   fikrlarini   erkin   va   batafsil   ayta   olishi   uchun  
sharoit   yaratish;
7) savollarning   aniq,   qisqa   va   ravshan   berilishiga   erishish;
8) olingan   ma’lumotlarni   o’z   vaqtida   tahlil   qilish.
Intervyu metodi respondent   tomonidan tadqiq etilayotgan muammoning u
yoki bu jihatini yorituvchi hodisaga nisbatan munosabat  bildirilishini ta’minlaydi.
Intervyu   respondent   e’tiboriga   turkum   savollarni   havola  etish   asosida   o’tkaziladi.
Intervyu jarayonida olingan savollarga nisbatan tadqiqotchi tomonidan munosabat
bildirilishi uning   samarasini   oshiradi.
Ta’lim   muassasasi   hujjatlarni   tahlil   qilish   metodi.   Pedagogik   hodisa   va
dalillarni tekshirish maqsadida ta’lim muassasalari faoliyati mazmunini yorituvchi
ma’lumotlarni   tekshirish   maqsadga   muvofiqdir.   Mazkur   metod   O’zbekiston
Respublikasining  “Ta’lim  to’g’risida”gi  qonuni hamda “Kadrlar  tayyorlash milliy
dasturi”   talablarining   ta’lim   muassasalari   amaliyotidagi   bajarilish   holatini
o’rganish,   bu   boradagi   faolllik   darajasi,   erishilgan   yutuq   hamda   yo’l   qo’yilgan
kamchiliklarni   aniqlash,   ilg’or   tajribalarni   ommalashtirish   va   maktabgacha   ta’lim
muassasasi pedagogik tajribasini oshirish   maqsadida   qo’llaniladi. 9
Ta’lim   muassasasi   faoliyati   mohiyatini   yorituvchi   hujjatlar   quyidagilardan
iborat:   o’quv   mashg’ulotlarining   jadvali,   o’quv   dasturi,   guruh   jurnallari,
bolalarning   shaxsiy   varaqalari,   buyruqlar,   Pedagogik   Kengash   yig’ilishi
bayonnomalari   yozilgan   daftar,   Pedagogik   Kengash   šarorlari,   ta’lim   muassasasi
8
  Quronov M. Bolam baxtli bo’lsin, desangiz...: ota-onalar uchun. – T.: Manaviyat, 2017. – 320 b
9
  A. Avloniy. Turkiy guliston yohud axloq. –T.: O’qituvchi,  201 2 smetasi hamda pasporti, tarbiyaviy ishlar rejasi, o’quv-tarbiya ishlarini tashkil etish
borasidagi   hisobotlar,   ta’lim   muassasasi   jihozlari   (o’quv   partalari,   stol   stullar,
yumshoq mebellar va   hokazolar) qayd etilgan daftar   va   hokazolar.
Mazkur metod muayyan yo’nalishlarda o’quv-tarbiya ishlari samaradorligi
darajasi,   bolalarda   hosil   bo’lgan   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   hajmi,   ilg’or
pedagogik tajribalar   mazmunini   o’rganishda   muhim   ahamiyatga   ega.
Bolalar   ijodini   o’rganish   metodi.   Mazkur   metod   bolalarning   muayyan
yo’nalishlardagi   layoqati,   qobiliyati,   shuningdek,   ma’lum   fan   sohalari   bo’yicha
bilim,   ko’nikma   va   malakalari   darajasini   aniqlash   maqsadida   qo’llaniladi.   Uni
qo’llashda   bolalarning   ijodiy   ishlari   –   kundaliklari,   insholari,   yozma   ishlari,
referatlari,   hisobotlari   muhim   vosita   bo’lib   xizmat   qiladi.   Metodning   afzalligi
shundaki,   u   ma’lum   bolaga   xos   bo’lgan   individual   imkoniyatni   ko’ra   olish,
baholash   va uni rivojlantirish   uchun zamin   yaratadi.
Pedagogik   tajriba   (eksperiment   –   lotincha   “sinab   ko’rish”,   “tajriba   qilib
ko’rish”)   metodi.   Pedagogik   tajriba   metodidan   muammo   yechimini   topish
imkoniyatlarini o’rganish, mavjud pedagogik sharoitlarning maqsadga erishishning
kafolatlay   olishi,   ilgari   surilayotgan   tavsiyalarning   amaliyotda   o’z   in’ikosiga   ega
bo’la   olishi   hamda   samaradorligini   aniqlash   maqsadida   foydalaniladi.   Muayyan
muammo yechimini topishga yo’naltirilgan pedagogik tajriba ma’lum doirada, soni
aniq   belgilangan   respondentlar   ishtirokida   amalga   oshiriladi.   Mazkur   metoddan
foydalanish   tadqiqotchi   tomonidan   ilgari   surilayotgan   maxsus   metodikaning
samaradorligini aniqlay   hamda   unga baho   bera   olishi   zarur. II. Maktabgacha ta’lim muassasasida bola shaxsini shakllantirish
yo’llari
2.1. Maktabgacha ta’lim jarayonida bolaga ta’lim-tarbiya berishda
shaxsga yo’naltirigan ta’lim
Maktabgacha   ta’lim   jarayonida   bolaga   ta’lim-tarbiya   berishda   shaxsga
yo’naltirigan   ta’lim   modeli   ustuvor   sanaladi.   Shaxsga   ongli   yondashishning
maqsadi-shaxsni  rivojlantirish, uni  berilgan standart  va bosim ostida “o’zgartirish
emas”,   balki   “uni   qanday   bo’lsa,   shundayligicha   qabul   qilish”   dir.   Shaxsiy
yondashuv   ta’lim   jarayoni   ishtirokchilarining   shaxsiy   majburiyatlarini
rivojlantirish va to’liq namoyon qilish uchun sharoit yaratishni ko’zlaydi. Shaxsiy
majburiyatlar   -   bu   shaxs   tomonidan   “shaxs   bo’lish”   ijtimoiy   buyurtmasini   tatbiq
etuvchi ma’lum fazilatlarning namoyon etilishidir. 10
Pedagog tomonidan qadriyatlar  orasida  yo’nalishini  aniqlash uning kasbiy
faoliyatini belgilaydi. Shaxsga yondashuv pedagog va bolaga o’zini shaxs sifatida
his qilishiga, ularning imkoniyatlarini aniqlash va namoyon etishga, o’zini anglab
yetishga, jamiyat tomonidan amalga oshirilishi mumkin bo’lgan o’z-o’zini anglash,
o’z-o’ziga ishonish va o’zini kashf qilish usullariga imkon yaratadi.
Maktabgacha   yoshda   bola   buyumlarning   alohida   yuzaki   xususiyatlarini
qabul   qilishning   yuqori   cho’qqilarini   egallaydi,   ko’rgazmali   shakldagi   amaliy   va
aqliy   vazifalarning   yechimini   topadi.   Lekin   bola   hali   buyumlarning   ko’rinishiga
ahamiyatsiz bo’ladi. Bu tabiiy hol chunki buyumlar uning uchun mavjuddir va ular
bolani   faqat   amaliy   va   aqliy   faoliyat   ob’ekti   sifatida   qiziqtiradi.   Maktabgacha
yoshdagi   bola  buyumlarning  mohiyatini   emas,   balki   ularning   tashqi   ko’rinishi   va
ishlatilishiga   qarab   ish   tutadi.   Buyumlarning   bizlarga   qanday   ko’rinishi   bilan
mohiyati o’rtasida katta farq bor. Buyumlarning mohiyati yuzaki emas, u shaxsiy
tajriba   orqasida   yuzaga   kelmaydi,   to’g’ridan-to’g’ri   qabul   qilinmaydi.   U   ijtimoiy
tashkillashtirilgan o’quv – dunyoni ilmiy anglash orqali kashf etiladi.
Tubdan   o’zgartirilgan   o’qitish   –   bola   va   pedagogning   hamkorlikdagi
tubdan   o’zgartirilgan   (ko’rgazmali-rivojlantiruvchi)   pedagog   va   bola   shaxsini
10
  P. Yusupova. Maktabgacha pedagogika. –T.: O’qituvchi,  201 3. mustaqil   tarbiyalashga   yo’naltirilgan faoliyati, qaysiki  shaxsiy   mazmunni  hayotiy
bo’shliqda   qimmatli   ahamiyatga   ega   bo’lgan,   pedagog   va   bolaning
universallashtirilgan tizimi.
Tubdan o’qitish quyidagi yondashuvlarni nazarda tutadi:
Ijtimoiy   pedagogik   yondashuv.   Uning   mazmuni   shundan   iboratki ,   bola
tomonidan   insoniyat   tajribasining   o’zlashtirilishini   ta’minlovchi   rivojlanishni
amalga oshirish. Bunday yondashuv ta’lim berish jarayonini yakuniy natijaga-bola
shaxsining   ijtimoiylashuviga   erishishga   yo’naltirilgan.   Uning   mohiyati   bola
tomonidan   jamiyatning   ahloqiy,   ma’naviy   o’zgarishlarni   tubdan   isloh   qilishdir.
Bunday yondashuvda ta’lim tarbiya beruvchi vazifani bajaradi.
Gnoseologik   (bilish   faoliyati)   yondashuv   o’qitish   jarayoni   mohiyatini
anglash   jarayonidan   olib   chiqadi   va   yuzaga   kelgan   anglash   faoliyatini
modifikatsiyalaydi   (variatsiyalaydi).   O’qitish   insonning   individual   rivojlanishini
tezlashtiradi,   qaysiki   ijtimoiy   qonunchilikka   bo’ysunadi.   Shu   bilan   birga   u
insonning   o’rnatilgan   tartibda   individual   rivojlanishi   bilan   birga,   inson   ongining
umumiy   tarixiy   rivojlanishiga   ham   bog’liqdir.   O’qish   umumiy   va   individual
anglash shakllarini yaqinlashtiradi, individual faoliyatni umumiy anglash tizimiga
yaqinlashtiradi,   bolaning   shaxsiy   tajribalari   va   o’qish   va   o’qitish   davrida   yuzaga
kelgan tushunchalar orasidagi tafovutlarni chaqiradi.
Gnoseologik   o’qitishning   mohiyati   ta’lim   vazifalarini   tabiq   etishda
o’qitilayotgan ob’ektning individuallashtirish jarayonini amalga oshirishdan iborat.
Psixologik   yondashuv.   Bu   yondashuv   uchun   insonning   rivojlanishi   va
bilimlarni   o’zlashtirishini   psixologik   nazariy   bilimlarni   yuzaga   olib   chiqishdan
iborat.
Aqliy   faoliyatning   bosqichma-bosqich   shakllanishi   nazariyasini   inobatga
olgan   holda   (P.Ya.   Galperin,   N.F.   Talo’zin),   o’qitish   birinchi   materiallashgan
bosqichdan   ikkinchisi,   ya’ni   tayanch   tashqi   nutq   faoliyatida   saqlangan   bosqichga
o’tadi.   Undan   so’ng   aqliy   faoliyat   to’liq   ichki   faoliyatda   amalga   oshiriladigan
uchinchi,   yuqori   bosqichga   o’tadi.   Bunday   yondashuvda   o’qitishning   mohiyati
aqliy   faoliyat   shakllanishining   bosqichlariga   mos   ravishda   solishtiriladi.   Bunday yondashuvda   o’qitish   o’qitiluvchining   shaxsiga   yo’naltiriladi   va   rivojlantiruvchi
faoliyatni amalga oshiradi.
Akmeologik   (grekcha   so’zdan   olingan   bo’lib,   yuqori   nuqta,   yuksalish,
yaxshi   payt   va   o’qish   degan   ma’noni   bildiradi)   yondashuv   o’qitishning   shaxsga
yo’naltirilgan   xususiyatlarini   ochib   beradi.   Uning   asl   mohiyati   shundan   iboratki,
o’qitish   shaxsning   hayotiy   dunyosiga,   pedagog   va   bolaning   mavjud   hayoti
mazmuniga   bir   tekisda   kirib   boradi.   O’qitish   nafaqat   o’qitiluvchi   va   va
pedagogning   fikr   va   munosabatlarini   uyg’unlashtirib,   mazmun   maydonini
o’zgartiradi, balki, o’zaro munosabatlarning  yaxlit  sub’ektining paydo  bo’lishi  va
rivojlanishiga olib keladi. Bunda o’qitishning o’zaro tarbiya, o’zaro ta’lim, o’zaro
hamkorlik, o’zaro ijodiylikka aylanishiga omil bo’ladi.
Ta’lim   jarayonida   uslubiy   tamoyillarni   tadbiq   etishda   quyidagi   ta’lim
maqsadlari mavjud: tarbiyaviy, ta’limiy, rivojlantiruvchi, amaliy.
Ta’limning   tarbiyaviy   maqsadi   –   bola   extiyojlarini   tarbiyalash,   pedagogik
nuqtai-nazarni   tadbiq   etish   (kattalar   tomonidan   boshqarilayotgan   jamoaviy
faoliyatda   bola   tomonidan   o’zining   shaxsiy   kechinmalari   orqali   “ahloqiy
bosqichlar”ni bosib o’tish yo’li).
Tarbiyaviy   maqsadning   mazmuni   shundaki,   bolada   ahloqiy   qadriyatlar
tizimi, dunyoga hissiy-baholovchi munosabat shakllanadi.
Ta’limiy   maqsad   shundan   iboratki,   bola   ta’lim   jarayonida   o’zining   aqliy
ehtiyojlarini qondirib , uni o’rab turgan haqiqatni anglab boradi.
Ta’limning   tarbiyaviy,   ta’limiy,   rivojlantiruvchi,   amaliy   maqsadlari
o’qitishning munosib vosita, usul va uslublarini tanlash sharti bilan tadbiq etiluvchi
va uslubiy tamoyillarni belgilovchi asosiy faktor bo’lib xizmat qiladi.
Bolaning   rivojlanishi   va   uning   maktabga   tayyorgarlik   ko’rsatkichlari
quyidagilar:
1.Jismoniy   tayyorgarlik   (bolaning   mazmuniy   jihati   rivojlanishining
fiziologik darajasi);
2.Psixologik   tayyorgarlik   (bola   shaxsi   tarkibining   xissiy,   mental   (aqliy),
irodaviy rivojlanish darajasi); 3.Ijtimoiy   tayyorgarlik   (bolaning   mazmuniy   jixatdan   ijtimoiy   rivojlanish
darajasi).
Pedagogning   maktabgacha   ta’limda   shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuvni
amalga   oshirishga   tayyorgarlik   ko’rsatkichlarini   belgilashda   3ta   sohani   inobatga
olish lozim: shaxs, faoliyat bo’yicha va refleksiv. 11
Shaxs   sifatida   tayyorgarlik   –   bu   pedagogik   tafakkur   (gnostik,   ya’ni   aqliy
qobiliyatlar   -   ilmiy   ma’lumotlarni   farqlash   malakalari,   amaliy   faoliyatda   ilmiy
bilimlarni   to’g’ri   qo’llash,   pedagogik   vazifalarni   malakali   xal   etish);   pedagogik
maqsadni   belgilash   (tashkilotchilik   qobiliyatlari   -   o’qitish   va   takrorlash   uchun
optimal   sharoit   yaratish   malakalari,   mashg’ulotning   kerakli   shakllarini   tanlash,
vaqtni   to’g’ri   taqsimlash,   o’quv   jarayonini   kerakli   inventar   jixozlari   bilan
ta’minlash;   o’z   mehnatini   tashkil   etish,   har   qanday   tadbirlarni   rejalashtirish   va
o’tkazish   (ertaliklar,   adabiy   kechalar   va   boshqalar);   pedagogik   yo’naltirilganlik
(kommunikativ   qobiliyatlar:   ma’lum   bir   ta’lim   olayotganlar   kategoriyasi   uchun
hammabop   shaklda   ma’lumotni   taqdim   etish   qobiliyati,   vaziyatga   qarab
ma’lumotni berish usul va uslublarini to’g’rilash, birovni ishontira olish qobiliyati,
“pedagog-pedagog”,   “pedagog-ota-ona”,   “pedagog-menedjer”,   “pedagog-bola”
darajalarida   kasbiy   muloqotni   savodli   tuzish;   bolalar   jamoasida   ijobiy   psixologik
mikroklimatni yaratish va boshqalar).
Kasbiy   tayyorgarlik:   pedagogik   takt   (intellektual   mehnat   bo’yicha
loyihaviy   qobiliyatlar:   oddiy   standartlar   va   qaror   uslublarini   olib   tashlab,   yangi,
ajoyiblarini izlash; ushbu va o’z o’zidan ma’lum narsadan yuqorilarini ko’ra bilish;
odatdagi muammolarni asosiy bog’liqliklarini qamrab olish; qaror qabul qilishning
bir   nechta   turli   yo’llarini   aniq   ko’ra   bilish   va   hayolan   eng   samaraligini   tanlash;
barcha   masalalar   xal   etilib   bo’lingan   joyda   muammoni   sezish   va   mavjudligi;
g’oyaviy hosildorlik; bolaning individual rivojlanish o’quv  jarayonini , innovatsion
o’quv rejasini, dasturni, o’z faoliyatini loyihalashtirish va boshqalar).
Refleksiv   tayyorgarlik:   pedagogik   refleksiya   (refleksiv   qobiliyatlar
sezgirlikning   3   turini   o’z   ichiga   oladi:   ob’ektni   his   etish:   real   haqiqat   bolalarda
11
  qanday   aks-sado   berayotganiga,   bunda   qay   darajada   bolalarning   qiziqish   va
ehtiyojlari   namoyon   bo’lishiga,   “ularni   pedagogik   tizimning   talablariga   mos
kelishiga”   pedagogning   alohida   sezgirligi;   me’yorni   his   etish   va   takt   turli
pedagogik   ta’sir   ko’rsatish   vositalari   ta’sirida   bola   shaxsida   va   faoliyatida   sodir
bo’layotgan o’zgarishlar o’lchoviga alohida sezgirlikda namoyon bo’ladi, umuman
qanday   o’zgarishlar   ro’y   bermoqda,   ular   ijobiymi   yoki   salbiymi,   qaysi   belgilarga
ko’ra ular haqida so’zlash mumkin; dahldorlik hissi pedagogning shaxsiy faoliyati
kamchiliklariga,   tanqidiyligi   va   o’quv   jarayoniga   javobgarlik   sezgirligi   bilan
ta’riflanadi).
Yuqoridagilar   shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuvni   tadbiq   etishda   bola   va
pedagog   shaxsining   alohida   rivojlanishi   emas,   balki   ta’lim   jarayoni   yaxlit
sub’ektining   rivojlanishi   amalga   oshirilishi   lozimligidan   dalolat   beradi.   Mazmun-
ma’nolar   tizimi   yaxlit   sub’ektning   rivojlanish   ko’rsatkichlari   sifatida   namoyon
bo’ladi:   bola   ongida   shaxsiy   mazmun-mohiyatlar   tizimi,   pedagogning   shaxsiy,
hayotiy mazmun-mohiyati va ma’noviy tarkibi.
Maktabgacha   ta’lim   tizimining   qayta   tashkil   etilishi   -   bu,   avvalambor,
maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga   ko’proq   mos   keluvchi   tartibni   yaratish.   Bundan
kelib   chiqib,   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   bola   ta’lim-tarbiyasida   davlatning
asosiy talablarini qondira oladigan tashkilot sifatida qabul qilinishi kerak. 
II.3. Maktabgacha yoshdagi bolaning rivojlanishiga ta’sir ko’rsatuvchi
faktorlar
Inson rivojlanishi – juda murakkab jarayon. U tashqi ta’sirlar hamda ichki
kuchlar   ta’sirida   sodir   bo’ladi.   Tashqi   omillarga   insonni   o’rab   turgan   tabiiy   va
ijtimoiy   muhit,   shuningd е k   bolalarda   muayyan   xislatlarni   shakllantirish   bo’yicha
maqsadga yo’naltirilgan faoliyat kiradi. Ichki omillarga esa biologik, irsiy omillar
kiradi. 12
Rivojlanish   jarayonida   bola   faoliyatning   har   xil   turlariga   jalb   qilinadi
(o’yin,   m е hnat,   o’quv,   sport   va   b)   va   muloqotga   kiradi   (ota-ona,   t е ngdoshlar,
12
  P. Yusupova. Maktabgacha pedagogika. –T.: O’qituvchi,  201 3. b е gona kishilar va b. bilan). Bunda u o’ziga xos bo’lgan faollikni namoyon etadi.
Bu muayyan bir ijtimoiy tajribani egallashga yordam b е radi.
Bola   rivojlanishining   har   bir   davri   uchun   faoliyat   turlaridan   biri   asosiysi,
е takchisi   bo’ladi.   Bir   tur   boshqasi   bilan   almashtiriladi,   biroq   har   bir   faoliyatning
yangi turi oldingisining ichida yuzaga k е ladi.
Bola   tug’ilishidan   boshlab   normal   rivojlanishi   uchun   muloqot   muhim
ahamiyatga   ega.   Faqatgina   muloqot   jarayonida   bola   inson   nutqini   o’zlashtirib
olishi   mumkin.   Bu   o’z   navbatida   bola   faoliyatida   va   atrof-muhitni   bili   shva
o’zlashtirishda  е takchi vazifani bajaradi.
Shaxs   rivojlanishi   harakatlantiruvchi   kuchlari   bo’lib   bola   ehtiyoji   va   uni
qoniqtirish imkoniyati o’rtasida yuzaga k е ladigan qarama-qarshiliklar hisoblanadi.
Insondagi   biologik   va   ijtimoiy   omillar   –   bu   bir-biriga   bog’liq   bo’lmagan
ikki   parall е l   chiziqlar   emas.   Har   bir   shaxsda   ular   shunday   chambarchas   qo’shilib
k е tadiki,   ularning   farqlari   shunday   turli-tumanki,   tadqiqotchilar   bola   rivojlanishi
asosida ikki o’ta muhim bo’lgan omilni irsiyat va muhitni ajratadi. Ular (irsiyat va
muhit) inson rivojlanishi manbalari va shartlari hisoblanadi.
Biologik va ijtimoiy omillar
Biologik   omillar.   Biologik   irsiyat   insonni   inson   qiladigan   umumiylikni
hamda   insonlarni   tashqi   va   ichki   jihatdan   turli   qiladigan   farqlanishni   aniqlaydi.
Irsiyat   d е ganda   bolalar   g е n е tik   dasturiga   kiritilgan   muayyan   xislat   va
xususiyatlarning   ota-onadan   bolaga   turli   xil   o’xshashlik,   xususiyatlarning   o’tishi
tushuniladi. Irsiyatga ko’ra bolaga ota-onasidan inson organizmi, asab tizimi, miya
va  xis   tuyg’u  organlari,  shuningdek,   qomat   tuzilishi,   soch   teri   rangi   o’tadi.   Bular
insonni boshqa insonlardan ajratib turuvchi tashqi omillar hisoblanadi. Shuningdek
irsiyat   bo’yicha   nerv   faoliyatini   rivojlantiradigan   nerv   xususiyatlari   ham   o’tishi
mumkin.   Irsiyat   bolaning   tabiiy   xususiyatlari   asosida   biror   bir   faoliyat   sohasida
muayyan qobiliyatlarining shakllanishini  ko’zda tutadi. Psixologik ma’lumotlarga
ko’ra   qobiliyat   insonning   tabiiy   xususiyati   bo’la   olmaydi.   Bola   qobiliyatlarining
namoyon bo’lishi uning hayot, talim-tarbiya jarayonlariga bog’liq. Hozirgi paytda bola rivojlanishiga ekologik muhit, atmosferaning buzilishi
kabi   tashqi   omillar   ham   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Buning   natijasida   jismoniy
nuqsonli   bo’lib   tug’ilayogan   bolalar   soni   ko’paymoqda.   Bunday   bolalarning
muomalaga kirishishi va faoliyat yuritishi nihoyatda og’ir kechadi. Shuning uchun
ularga o’qitishning yangi
metodlari   joriy   qilinmoqda   va   bu   metodlar   ularning   aqliy   rivojlanishga
erishishlariga   yordam   beradi.   Jismoniy   nuqsonli   bolalar   bilan   maxsus   pedagoglar
shug’ullanishadi.   Bu   bolalar   o’z   tengqurlari   bilan   muomalaga   kirishganlarida
jiddiy   muammolarga   duch   kelishadi.   Bu   esa   ularning   jamiyatga
integratsiyalashuvlarini   qiyinlashtiradi.   Shuning   uchun   bunday   bolalar   bilan
ijtimoiy   pedagogik   ish   olib   borishning   asosiy   maqsadi   bolaga   tashqi   olam   bilan
aloqa qilish kanallarini ochishdir.
Bola   rivojlanishida   irsiyat   ahamiyati   haqida   gapirganda   irsiy   tabiatga   ega
bo’lgan bir qator kasallik va patologiyalarning mavjudligini e’tiborga olish lozim.
Masalan,   psixik   buzilishlar   (shizofr е niya),   qon   kasalligi   (g е mofiliya),
endokrin   buzilishlar   (pakanalik).   Ota-onalar   alkogolizm   iva   giyohvandligi   nasl
uchun   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Tashqi   omillar   bo’lgan   atmosf е raning,   suvning
ifloslanishi,   ekologiyaning   buzilishi   ham   bola   rivojlanishiga   salbiy   ta’sir
ko’rsatadi.   Jismoniy   kamchilikli   (ko’rlar,   karlar,   tayanch-harakatlantiruvchi
apparatning buzilishi va b) bolalar tug’ilishi ko’paymoqda. Shunday bolalar uchun
muloqotda   bo’lish   jamiyatga   “kirish”   ancha   murakkabdir.   Bular   bilan   maxsus
tayyorlangan p е dagoglar shug’ullanadi.
Ijtimoiy omillar
Inson bo’lib  е tishish uchun faqatgina biologik irsiyatning o’zi kifoya emas.
Inson   faqat   sotsiolizatsiya   jarayonida,   ya’ni   muloqotda,   boshqa   insonlar   bilan
o’zaro   ta’sirda   shaxs   bo’lib   е tishadi.   Inson   jamiyatidan   tashqarida   ma’naviy,
ijtimoiy, psixik rivojlanishi sodir bo’la olmaydi. Bu fikrni barchaga ma’lum hollar,
ya’ni inson bolasi hayvonlar orasida o’sgani yanada mustahkamlaydi. Ijtimoiylashuv   insonning   butun   hayoti   davomida   kechadigan   ko’p   qirrali
jarayondir. U ayniqsa bolalik va yoshlik davrida nihoyatda jadallik bilan kechadi.
Chunki, aynan bolalikda asosiy ijtimoiy me’yorlar o’zlashtiriladi.
Bola   ijtimoiylashuvida   sotsium   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   ijtimoiy
muhitni bola asta-sekinlik bilan o’zlashtiradi. Agar bola tug’ilgandan keyin asosan
oilada rivojlansa, uning keyingi rivojlanishi yangi va yangi muhitlar-maktabgacha
ta’lim   muassasalari,   maktab,   maktabdan   tashqari   tarbiya   muassasalari,   turli
ko’ngilochar   maskanlarda   kechadi.   Yosh   ulg’aygan   sari   ijtimoiy   muhit   “hududi”
kengayib   boradi.   Bola   qanchalik   ko’p   muhitlarni   o’zlashtirsa,   u   shunchalik   keng
doira hududini egallashga harakat qiladi. Bola doimo o’zi uchun qulay bo’lgan uni
yaxshi tushunadigan, unga hurmat bilan munosabatda bo’ladigan muhitni izlashga
urinadi.   Shuning   uchun   u   bir   muhitdan   boshqa   muhitga   ko’chib   yuradi.   Muhit
bolani   shakllantirishda,   uning   ijtimoiy   tajriba   to’plashida   ijtimoiylashuv   jarayoni
uchun muhim ahamiyatga ega.
Muhit-inson  kirishishi,  o’zini   qulay  sezishi  uchun  joylashuvinigina   yetarli
bilishi lozim bo’lgan ko’cha, uy va boshqa narsalar emas. Balki, muhit bu alohida
o’zaro   munosabatlar   tizimi   va   qoidalari   bilan   harakterlanadigan   inson   jamoalari
hamdir.   Shuning   uchun   inson   muhitga   yangilik   kiritadi,   muayyan   darajada   ta’sir
qiladi   hamda   o’zgartiradi   va   o’z   o’rnida   muhit   ham   inson   oldiga   o’z   talablarini
qo’yadi.   U   insonni,   uning   xatti-harakatlarini   qabul   qilishi   ham,   inkor   qilishi   ham
mumkin.   Muhitning   insonga   munosabatini   insonning   yurish-turishi,   uning
talablariga qanchalik javob berishiga qarab aniqlasa bo’ladi. Insonning xulq-atvori
uning jamiyatda tutgan o’rni bilan belgilanadi.
Bolaning   xulq-atvor   mexanizmlarini   o’zlashtirishi   unga   ijtimoiy
munosabatlarga   muvaffaqqiyatli   moslashuvini   ta’minlaydi.   ijtimoiy   moslashuv
deganda shaxsning ijtimoiy muhit sharoitlariga ko’nikishi tushuniladi.
Ijtimoiy   moslashuv   bolaning   muvaffaqiyatli   ijtimoiylashuvining   sharti   va
natijasi hisoblanadi. Bu asosan uch yo’nalishda olib boriladi: faoliyat, muomala va
anglash.   Faoliyat   sohasida   bolada   faoliyat   turlarining   kengayishi,   faoliyatning
zaruriy   shakl   va   vositalarini   qo’lga   kiritishi,   muomala   sohasida   muomala doirasining   kengayishi,   uning   mazmunining   chuqurlashishi,   jamiyatda   qabul
qilingan  xulq-atvor   me’yorlarini   o’zlashtirish   sodir   bo’ladi.  Anglash   sohasida   o’z
“men”i   obrazini   shakllantirish,   o’zining   ijtimoiy   mansublik   va   ijtimoiy   o’rnini
anglash ro’y beradi. Bu jarayonlarning barchasini tarbiya tartibga soladi. 13
So’nggi   yillarda   pedagogika   va   boshqa   fanlarda   ijtimoiylashuv   hamda
tarbiya   tushunchalarining   o’zaro   munosabati   keng   muhokama   qilib   kelinmoqda.
Ba’zi mualliflar tarbiyani ijtimoiylashuv bilan almashtirishga harakat qilishmoqda.
Boshqalari   tarbiyani   bola   ijtimoiylashuvining   bir   qismi   sifatida   o’rganishadi.
Ayrim   olimlar   esa   ijtimoiylashuv   deganda   fuqaroviy   va   axloqiy   tarbiyani
tushunishadi. To’rtinchi guruh olimlari shaxs  ijtimoiylashuvini  tarbiyaning asosiy
maqsadi   deb   hisoblashadi.   To’g’ri   tarbiya   bola   ijtimoiylashuvining   asosiy
omillaridan biri ekanligi hammaga malum.
Ijtimoiy   omillarni   insonga   ta’sir   ko’rsatishining   tarkibiy   qismi   bo’lgan
tarbiya o’z xususiyatlariga ega.
Jumladan tarbiyaning bola rivojlanishiga ta’siri vaqt o’tgan sari o’zgaradi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   bola   qanchalik   kichik   bo’lsa,   tarbiya   uning
shakllanishiga   shuncha   ko’p   ta’sir   ko’rsatadi.   Vaqt   o’tgani   sayin   tarbiyaning
hissasi kamayib boradi.
Biroq   boshqa   bir   jarayon- o’z-o’zini   tarbiyalash   jarayoni   rivojlana
boshlaydi.   Bolaning   o’z   shaxsini   mukammallashtirish,   o’z-o’zini   rivojlantirish
bo’yicha   mustaqil   faoliyatini   anglashi   ortadi.   Ma’lumki,   o’z-o’zini   tarbiyalashga
ehtiyoj shaxs rivojining eng yuksak shakli hisoblanadi.
Tarbiya,   o’z-o’zini   tarbiyalash   va   boshqa   ijtimoiy   omillarning   (madaniy,
diniy, tarixiy an’analar, maktab jamoasi, do’stlar, bolalar  bog’chasi  va boshqalar)
ijobiy   ta’siri   natijasida   bolaning   jamiyatga   integratsiyalashuvining   tabiiy   jarayoni
yuz beradi
Hozirgi kunda inson sivilizatsiyasi tarixida qayd etilgan bir qancha dalillar
bor. Rim asoschilari Romul va R е m bo’ri onasi bilan emizilgan edi (shunday d е b
afsonada   gap   yuritiladi),   maugli   bo’rilar   to’dasida   tarbiyalangan   edi.   Inson
13
  O. Hasanboeva. Pedagogika tarixidan xrestomatiya. –T.: O’qituvchi,  201 3 bolalarini   bo’rilar   bilan   boqilganining   15   holi,   ayiqlar   -5   holi,   maymunlar   –   10
holi, l е opard – 1 holi, qo’y – 1 holi ma’lum.
1920 yili Hindistonda doktor Sing bo’rilar uyasida bo’ri bolalari bilan birga
ikkita   qizchani   (biri   2   yoshda,   ikkinchisi   7-8   yoshlarda)   topgan.   Kichigi   Amala,
kattasini Kamala d е b nomlashdi.
Boshida ular o’zini yovvoyi hayvonlard е k tutdi. Tunda emaklab yurishardi
va   yugurishardi,   kunduzi   uxlashardi,   qo’ldan   foydalanmay   chapillatib
ovqatlanishardi. Kichik qizcha t е zda o’lib qoldi, kattasi 10 yilga yaqin yashadi.
Shu   yillar   ichida   doktor   Sing   Kamalani   kuzatish   kundaligini   batafsid   olib
bordi.   Qiyinchilik   bilan   o’qirdi.   2   yil   uni   tik   turishga   o’rgatishga   to’g’ri   k е ldi.   6
yildan   so’ng   yura   boshladi,   l е kin   ilgarid е k   emaklab   yugurardi.   Birinchi   4   yillar
ichida   6   ta   so’zni   o’zlashtirdi.   7   yildan   so’ng   so’z   boyligi   45   ta   so’zga,   3   yildan
so’ng   esa   100   gacha   е tdi.   Shuni   o’zida   til   jarayoni   to’xtadi.   Bu   vaqtga   k е lib
Kamala   inson   jamiyatini   yaxshi   ko’rdi,   yorug’likdan   qo’rqmay   qoldi,   qo’l   bilan
ovqatlanishga   va   stankandan   ichishga   o’rgandi.   17   yoshga   е tgach   Kamala
rivojlanishi darajasiga qaraganda 4 yoshlik bolad е k edi.
Bu   hol   shuni   ko’rsatadiki,   odam   oxir-oqibatda   insonlar   jamiyatiga   tushib
qolganida ham odam darajasiga  е tmagan. Nima o’zi odamni odam qiladi?
Biologik   individni   ijtimoiy   sub’ е ktga   aylanishi   odam   sotsializatsiya
jarayonida,   uning   jamiyatga   “kirishida”,   turli   xil   ijtimoiy   gurux   va   tuzilmalarga
qadriyatlar,   ko’rsatmalar,   ijtimoiy   o’zini   tutish   m е ’yor   va   namunalarini
o’zlashtirish orqali “kirishida” sodir bo’ladi.
Sotsializatsiya   –   uzluksiz   va   ko’p   qirrali   jarayon.   Bu   jarayon   ayniqsa,
bolalik va  bolalarlikda  jadal   k е chadi.  Agar   bu jarayonni   obrazli   qilib uy  qurilishi
d е b   tasavvur   qilsa,   unda   aynan   bolalikda   butun   binoga   poyd е vor   qo’yiladi   va
quriladi.   K е yinchalik   butun   umr   davomida   faqatgina   pardozlash   ishlari   olib
boriladi.   Bola   sotsializatsiyasi   jarayoni,   shaxs   sifatida   uning   shakllanishi   va
rivojlanishi atrof-muhit bilan o’zaro ta’sirda sodir bo’ladi.
Shaxs sotsializatsiyasining makro (gr е kcha macros “katta”), m е zo – (mesos
“o’rta”) va mikro (micros “kichik”) omillarini farqlaydilar. Mikroomillar   –   inson   yashaydigan   mamlakat,   jamiyat,   davlat   hamda
dunyoviy   plan е tar   jarayonlar   –   ekologik,   d е mografik,   iqtisodiy,   ijtimoiy-siyosiy
vab.
M е zoomillar   –   etnik   ko’rsatmalarni   shakllantirish,   shaxsning   milliy   hayot
va   etnikaro   munosabatlarning   u   yoki   bu   hollarini   qabul   qilishi,   insonlarning   o’z
eposi (xalqi) tarixi va hozirgi hayoti haqida qarashlari va fikrlari; bola yashaydigan
va   rivojlanadigan   mintaqaviy   shart-sharoitlarning   ta’siri;   yashaydigan   joy   turi
(shahar, tuman markazi, qishloq); ommaviy kommunikatsiya vositalari va b.
Mikroomillar   -yaqingina   makonni   va   ijtimoiy   muhitni   tashkil   qiladigan
oila,   ta’lim   muassasalari,   t е ngdoshlar   guruhi   va   b.   mana   shu   yaqingina   muhitni,
ya’ni bola o’sadigan muhitni sotsium yoki mikrosotsium d е b atashadi.
Xulosa Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   pedagogikasi   —   pedagogikattg
maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   tarbiya   berish   hamda   ularning   shaxsiyatini
shakllantirish   qonuniyatlari,   tamoyillari,   vositalari,   shakl,   usul   va   metodlarini
o rganuvchi   sohasi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   pedagogikasib.p.   bolaʻ
psixologiyasi,   yosh   anatomiyasi   va   fiziologiyasi,   tibbiyot,   gigiyena,   shuningdek,
tilshunoslik,   nafosat   tarbiyasi,   axloq   fanlari   bilan   uzviy   bog liq.   19-asrning   2-	
ʻ
yarmida   umumiy   ped.   dan   ajralib   chiqqan.   Bu   bir   tomondan   yosh
psixologiyasining   rivojlanishi   va   ilmning   alohida   tarmog i   sifatida   namoyon	
ʻ
bo lishi bilan bog liq bo lsa, ikkinchi tomondan ayollarning fabrika va zavodlarga	
ʻ ʻ ʻ
jalb   etilishi   natijasida   bolalar   muassasalarining   vujudga   kelishi   bilan   izoxlanadi.
Ingliz   utopik   sotsialisti   R.   Ouen   birinchi   bo lib   bolalarga   ilk   yoshdan   ijtimoiy	
ʻ
tarbiya   berish   g oyasini   asoslab   berdi   va   proletar   bolalari   uchun   maktabgacha	
ʻ
yoshdagi   bolalar   muassasasini   ochdi.   Xuddi   shu   vaqtdan   boshlab   Maktabgacha
yoshdagi  bolalar  pedagogikasib.p. fanning maxsus tarmog i sifatida shakllandi  va	
ʻ
rivojlana   boshladi.   20-asr   boshlarida   erkin   tarbiya   jarayonida   bola   shaxsiyatini
rivojlantirish g oyasi keng tarqaldi.	
ʻ
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   pedagogikas   ib.p.ning   asosiy   vazifasi   —
maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   tarbiyalashning   mazmun,   shakl   va   metodlarini
ishlab   chiqishdan   iborat.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   pedagogikasib.   p.ning
metodologik asosini dialektik bilish nazariyasi hamda shaxsning evolyusion tarzda
taraqqiy etish qonuniyatlari, O zRning 1997 yilgi "Ta lim to grisida"gi qonuni va	
ʻ ʼ ʻ
"Kadrlar   tayyorlash   milliy   lasturi",   o zbek   xalqining   ma naviy-axloqiy   merosi	
ʻ ʼ
hamda   bola   tarbiismga   oid   tarixiy   tajribasi,   il-gor   mamlakatlardagi   pedagogik
qarashlar,   ped.,   psixologiya,   falsafa,   etika,   estetika,   tilshunoslik,   tibbi-yot,   odam
fiziologiyasi va gigiyenasi, antropologiya kabi fanlarning ilmiy asoslari, xulosalari
hamda qonuniyatlari tashkil qiladi.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   pedagogikasib.p.dan   tadqiqotlar   kuzatish,
pedagogik   tajriba,   suhbat,   hujjatlarni   o rganish,   bolalar   faoliyati   mahsulini   taviil
ʻ
qilish metodlari orqali  amalga oshiriladi. Bu metodlar asosida tadqiqotlar  mazkur
soxa   bilan   shug ullanuvchi   tadqiqotchi   va   tarbiyachilar   tomonidan   olib   boriladi.	
ʻ Har   bir   kuzatish   jarayoni   batafsil   yoziladi   va   ilmiy   jihatdan   taxlil   qilinadi.
Pedagogik tajribada birinchi navbatda bola, uning rivojlanishi uchun yaratiladigan
pedagogik   shart-sharoitlar   nazarda   tutiladi.   Pedagogik   tajriba   ehtiyotkorlik   bilan
ob yektiv ravishla olib borilganlagina amalga oshiriladigan tadqiqot natijalariningʼ
ob yektivligini   ta minlash   imkoniyati   tug iladi.   Suhbat   metodi   u   yoki   bu   bolani,
ʼ ʼ ʻ
yoki   bir   gurux.   bolalarni   yaxshiroq   o rganish   imkonini   yaratadi,   ta limtarbiya	
ʻ ʼ
jarayonida   yo l   qo yilgan   xatolar   aniqlanadi.   Bolalar   bilan   suhbat   ularning	
ʻ ʻ
qiziqishlarini,   nutqidagi   o ziga   xoslikni,   atrof   muhit   hamda   kishilarga	
ʻ
munosabatini   aniqlashga   yordam   beradi.   Hujjatlar,   ya ni   bog cha   va   aloqida	
ʼ ʻ
tarbiyachilarning   reja   va   hisobotlarini   urganish   ham   nazariy   xulosalar   chiqariisha
muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   bilan   birga   mazkur   hujjatlar   maktabgacha   ta lim	
ʼ
muassasalaridagi tashkiliy ishlar xaqida aniq xulosalar chiqarish imkonini yaratadi.
Ushbu   xulosalar   uz   navbatida   tarbiya   usullarini   kashf   etishga   yordam   beradi.
Bolalar   faoliyati   mahsulini   tahlil   qilish   metodi   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar
pedagogikasib.p.ning   muhim   ta-dqiqot   metolilir.   Bolalar   faoliyati   taxlili   ularni
shakllantirishda juda yamii natijalar beradi. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. “2017-2021-yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta 
ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi”. O’zbekiston Respublikasi 
Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi PF-4947 sonli Farmoni.
2. “Maktabgacha ta’lim tizimi boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora- 
tadbirlari to’g’risida”. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30- 
sentyabrdagi PF-5198-sonli Farmoni.
3. “2017-2021-yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish 
chora-tadbirlari to’g’risida”. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016- yil 
29-dekabrdagi PQ-2707-sonli Qarori.
4. “Maktabgacha ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari 
to’g’risida”. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 9- sentyabrdagi 
PQ-3261-sonli Qarori.
5. Rahimov Sh. Asosiy vazifa – bolalarni ta’limga qamrab olish. // “Maktabgacha 
ta’lim” jurnali, 3-son, 2017. 2-3 bet.
6. Quronov M. Bolam baxtli bo’lsin, desangiz...: ota-onalar uchun. – T.: 
Manaviyat, 2017. – 320 b.
7. «Barkamol avlod yili» Davlat dasturi. –T.: O’zbekiston, 2010.
8. O’zbekiston Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi Qonuni. Barkamol avlod –
O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. –T.: Sharq, 2017.
9. A. Avloniy. Turkiy guliston yohud axloq. –T.: O’qituvchi, 2012.
10. O. Hasanboeva. Pedagogika tarixidan xrestomatiya. –T.: O’qituvchi, 2013.
11. P. Yusupova. Maktabgacha pedagogika. –T.: O’qituvchi, 2013.