Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 62.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Bolalar ruhiyatini o'rganishning pedagogik asoslari

Sotib olish
MAVZU: BOLALAR RUHIYATINI O'RGANISHNING PEDAGOGIK
ASOSLARI
MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I  BOB.  BOLALAR   RUHIYATINI   RIVOJLANTIRISHNING  ZAMONAVIY
TASAVVURLAR VA METODOLOGIYASI.
1.1   Bolalar rivojlanishidagi   haqida zamonaviy tasavvurlar …………………...…5
1.2.   Bolalarning     rivojlanishidagi   nuqsonlarini   psixologik-pedagogik   tashxis
qilishning metodologik tamoyillari … ……………………………………………11
II   BOB.   BOLALAR   RUHIYATINI   O’RGANISH   VA   TASHXIS   QILISH
USILLARI
1.3   Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalarni   psixologik-pedagogik   tashxis   qilish
vazifalari………………………………………………………………………….19
2.2.  Bolalar ruhiyatini o’rganish; nazariyasi va amaliyoti… ……………………..25
XULOSA ………………………………………………..……………………….30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………………….31 KIRISH
Bolalar   psixikasining   taraqqiyotini   ilmiy   kuzatishga   dastlab   mashxur
tabiatshonoslardan   Charl’z   Darvin   yo’l   ochdi.Charl’z   Darvin   bola
psixikasining   taraqqiyotini   kuzatishga   doir   o’zining   kundalik   xotira   tipidagi
asarini   nash   etgan   edi.Psixikaning   eng   yuksak   bosqichi   bo’lmish   ong
masalasiga   kelsak,ong   uzoq   evolitsion   taraqqiyot   natijasi   sifatida   faqat
insongagina xosdir.Ong ijtimoiy-tarixiy sharoitda odam mehnat faoliyatining
tarkib   topishi   hamda   til   yordamida   boshqa   odamlar   bilan   munosabatda
bo’lishi natijasidir.Demak,ongning birinchi xarakteristikasi unig turli bilimlar
yig’indisidan   iborat   ekanligidir.Ongning   ikkinchi   xarakteristikasi   odamning
o’z-o’zini   anglash   protsessida   namoyon   bo’ldi.Odam   tirik   mavjudodlar
tarixida   birinchi   bo’lib   ob’ektiv   olamdan   ajralib   chiqdi   va   o’zini   tevarak-
atrofdagi muhitga qarama-qarshi qilib qo’ydi.Ma’lumki,odam har doim biror
bir   faoliyatda   bo’ladi.Har   qanday   faoliyatning   esa   o’z   maqsati   va   motivlari
bo’ladi.Faoliyatda kirishishdan oldin maqsad va motivlarni belgilash ongning
uchinchi   xarakteristikasi   hisoblanadi.Bolalar   psixologiyasi   turli   yoshdagi
bolalarning   psixik   taraqqiyot   qonuniyatlarini   ilmiy   ravishda   ochib   berishi
kerak.Bolalar   psixologiyasi   I.P.Pavlovning   oily   nerv   faoliyati   haqidagi
ta’limoti asosida turli yoshdagi bolalar psixik proseslari va xususiyatlarining
nerv-fiziologik asoslarini o’rganishi kerak.Ana shu asosiy vazifalari bilan bir
qatorda   bolalar   psixologiyasi   yana   bir   necha   muxim   masalalar   bilan   xam
shug’ullanadi.Masalan,bolalar   psixologiyasi-bolalar   psixik   taraqqiyotiga
aktiv   ta’sir   qiluvchi   omillarni   aniqlab   beradi.Bolalar   psixologiyasi   bu
vazifalarni  hal  qilar  ekan,buning  bilan  u  tarbiyachilarning  va  ota-onalarning
ta’lim-tarbiya yuzasidan olib boradigan ishlarini ilmuy asosda tashkil qilishga
yordam beradi. I BOB. BOLALAR RUHIYATINI RIVOJLANTIRISHNING ZAMONAVIY
TASAVVURLAR VA METODOLOGIYASI.
1.1.   Bolalar rivojlanishidagi  nuqsonlar haqida zamonaviy
tasavvurlar
Zamonaviy   maxsus   psixologiya   psixikani   kelib   chiqishining   ijtimoiy
tarixiy   tomniga   asoslanadi.   Uning   rivojlanishiga   bola     psixikasini   madaniy-
tarixiy  tajribaga  tayanib  hayot  davomida  shakllanishi  haqidagi  rus psixologi
L.S.Vigotskiy fikrlari katta ta’sir ko‘rsatgan.
L.S.Vigotskiyning   ko‘rsatishicha   oliy   psixik   funksiyalar   tarixiy
rivojlanish   mahsuli   bo‘lib     murakkab   tuzilishga   ega.       Ushbu   xususiyat
ijtimoiy   xarakterga   ega   bo‘lib,   u   insondagi     faqatgaina   oliy   psixiy
funksiyalarnigina emas, balki elementar psixik jarayonlarni, ya’ni fonematik
eshituv,   ovozlarni   eshituvlarni   va   xokazolarni   o‘z   ichiga   oladi.     Psixik
faoliyatning   murakkab   shakllarini   yuzaga   kelishiga   olib   keladigan   ijtimoiy
tajribani tayyor mazmunni o‘zlashtirib olish jarayoni sifatida qarash mumkin
emas.     Bola   tomonidan   ijtimoiy   tajribani   o‘zlashtirish   bilim,   ko‘nikma,
madaniy   madaniy   malakalarni   egallab   olishdangina   iborat   bo‘lmay,
shuningdek   o‘ziga   bolaning   shaxsi,   ehtiyojlari,   motivlarini   shakllantirishni
kiritadigan chuqur, murakkab jarayondir. Ijtimoiy tajribani egallash bolaning
faol     faoliyatida,     ya’ni–   predmetli,   o‘quv,   muloqot   va   o‘yin   jarayonlarida
amalga   oshiriladi.   Ilk   rivojlanish   davrilaridayoq   bolalarni   kattalar   bilan
o‘zaro   muloqatga   kirishishida   oliy   psixik   funksiyalarining   shakllanishi
muhim   o‘rin   egallaydi.   Psixik   funksiyalarning   rivojanishi   bir   nechta
bosqichlardan  o‘tadi,  va  shundan  keyingina  ular  murakkab  psixik  jarayonga
aylanadi.   Psixik   faoliyatning   barcha   murakkab   shakllari   (ixtiyoriy   diqqat,
mantiqiy   xotira,   mavxum   tafakkur   va   h.q.)     bilvosita   tuzilishga   ega   bo‘lib,
unda nutq  bosh rolda keladi. Predmet va xodisalar mavjud emas vaqtda ham
ularni   o‘rnini   so‘z   egallaydi   va   har   qanday   psixologik   jaryonni   kechishini ifodalab,   uning   tuzilishini   bir   qismi   bo‘lib   qoladi.   Nutq   oliy   psixik
funksiyalarning   tuzilishi   va   amalga   oshirishini   yangi,   yana   ham   yuqori
darajaga ko‘taradi.     Oliy psixik funksiyalarni shakllanishing muhim tomoni
-   simvolik   (ramziy)   ramziy   faoliyatning   tashkil   topishi,   so‘z   belgilarni
egallashdir.   Dastavval     belgi   tashqi,   yordamchi   omil   sifatida   qatnashadi.
L.S.Vigotskiy   ta’qidlashicha,   har   bir   psixik   funksiya   o‘z   rivojlanishida   ikki
bosqichni   bosib   o‘tadi:   birinchi   “interpsixologik”   bosqichda,   funksiya
insonlar   o‘rtasida   munosabat   o‘rnatuvchi,   ikkinchi   bosqichda-ichki,
intrapsixologik, jarayon sifatida namoyon bo‘ladi.
Oliy   psixik   funksiyalar   yillar   davomida   shakllanadi.   U   nutqiy   muloqot
bilan tug‘ilib,  faoliyatning to‘liq ramzi (simvolik  faoliyat) bilan  tugallanadi.
Bolaning   psixik   rivojlanishi   va   shaxsini   shakllanishi   ta’lim   va   tarbiya
jarayonlari   bilan   uzviy   bog‘liqdir.   Shunday   qilib,   oliy   psixik   funksiyalar
psixologiyada murakkab jarayon sifatida ko‘riladi. Oliy psixik funksiyalarni
shakllanishida   nutq   hal   qiluvchi   rolni   o‘ynaydi.   Psixofiziologik
mexanizmlarni   tushuntirish   uchun     P.K.Anoxinning   funksional   tizimlar
haqidagi     konsepsiyasi   qo‘llaniladi.   A.R.   Luriyaning   ko‘rsatishicha,
funksional   tizim   bolani   tug‘ilish   davrida   tayyor   holda   bo‘lmasdan,   balki
uning   psixik   funksiyalari   predmetlar   hamda   materiallar   bilan   o‘zaro
munosabatga kirishganida shakllanib boradi.
Funksional tizim   - bu bir vazifani bajarish uchun bir qancha   anatomik
hamda   fiziologik   tuzilmalarni   birlashtiradigan   dinamik   tuzilma   bo‘lib,   turli
nerv   sistemalarida   joylashgan.   Psixologlar   (A.R.Luriya,   A.N.Leontev)
doimiy  ravishda   oliy   psixik   funksiyalarning   fiziologik  negizi  markaziy   nerv
sistemasi   yoki   uning   alohida   qismlari   bo‘lib   qolmasdan,   balki   miya
qobig‘idagi   funksional   sistemaning   birgalikda   ishlashi   deb   ta’kidlaganlar.
Bola   hayot   faoliyati   jarayonida   ushbu   funksional   sistemaning   shakllanishi,
sekin-astalik   bilan   murakkab   xarakterga   ega   bo‘lib,   funksional   bog‘liqlik mustaxkamlanadi. Ushbu ilmiy nizom  inson psixikasini rivojlanishi haqidagi
tasavvurlarni   o‘zgartirdi.   Fiziolog   va   psixologlarning   tadqiqotlaridan
ko‘rishimiz mumkinki, alohida funksiyalar sistemasining yetilganligi ma’lum
bir   rivojlanish   davrida   bir   xil   emas:   ba’zi   sistemalar   shakllanib   bo‘lgan,
ba’zilari   esa   endi   shakllanadi.     Shunga   ko‘ra,   funksiyalarning   rivojlanish
tizimi bir xil emas ekan,  deb xulosalash mumkin. Har bir funksional sistema,
xatto   alohida   zonalari   o‘zining   rivojlanish   dasturiga   ega,   lekin   ular   bir
butunlikda   ish   olib   borishadi.   Har   bir   yosh   davrda   ma’lum   bir   funksional
sistema   yetuklik   darajasida   bo‘lishi   kerak,   aks   xolda   ushbu   sistemalar
faoliyati   o‘zaro   aloqadorlikda   amalga   oshirila   olmaydi   (L.O.Badalyan).
Shunday   qilib,   psixik   jarayonlar   va   shaxs   xususiyatlari   bosh   miyaning
alohida   qism   yoki   zonalarida   yetuklik   natijasi   hisoblanmaydi.   Ular
ontogenezda   to‘planadi   hamda   bolaning   ijtimoiy   rivojlanish   vaziyatiga
bog‘liq bo‘ladi. 
L.S.Vigotskiy   o‘zidan   oldingilarni   (G.Ya.Troshin,   A.S.Griboedov,
E.Segen, M.Montessori va boshqalar) ishlarini umumlashtirdi hamda anomal
rivojlanish   konsepsiyasini   ishlab   chiqdi.   Ushbu   konsepsiyaning   asosiga
psixologik   rivojlanishning   madaniy-tarixiy   nazariyasi   kiradi,   buni
L.S.Vigotskiy rivojlanishning normal hususiyatlarini o‘rganib ishlab chiqqan.
L.S.Vigotskiyning   anomal   rivojlanish   konsepsiyasining   asosiy   belgilari
hozirgi   kunda   ham   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotmagan.     Ular   XX   asrning   50-90
yillardagi   T.A.Vlasova,   J.I.Shif,   V.I.Lubovskiy,   V.V.Lebedinskiy,
Ye.M.Mastyukova va boshqa olimlarning ishlarida o‘z rivojini topgan. 
Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalar   (rivojlanishida   psixik-
jismoniy   kamchilikka   ega,   rivojlanishdan   orqada   qolish,   rivojlanishida
muammoga ega, alohida yordamga muhtoj) - sensor organlarning orttirilgan
yoki   tug‘ma   organik   jarohatlanishi   natijasida   markaziy   nerv   sistemasi   yoki
harakat-tayanch   apparati   va   psixik   funksiyalarning   me’yorda   rivojlanishida kamchiliklarga   ega   bo‘lgan     bolalar   kiradi.   Ba’zi   hollarda   rivojlanishdagi
kamchiliklar   markaziy   nerv   sistemasi   yoki   analizatorlardagi   nuqsonlar   bilan
bog‘liq   bo‘lmasdan,   mikroijtimoiy   muhit   sabablari   natijasida   kelib   chiqadi.
Bularga   oiladagi   tarbiya   salbiy   shakllari,   ijtimoiy     va   hissiy   deprivatsiyani
kiritishimiz mumkin. 
G.Ya.Troshin   me’yorida     va   anomal   rivojlanishning   umumiy
qonuniyatlari   xaqidagi   fikrni   ilgari   surgan,   buni   esa   ko‘pgina
tadqiqotchilarning   (T.A.Vlasova,   J.I.Shif,   V.I.Lubovskiy)   keyingi   ishlarida
ham ko‘rishimiz mumkin. L.S.Vigotskiy meyorida va anomal rivojlanishning
umumiy   qonuniyatlarini     izohlab,   ular   uchun   psixik   rivojlanishning   ijtmioiy
xarakterdaligi   umumiydir:   pedagogik   ta’sir   me’yorda   ham   shuningdek
rivojlanishning   buzilishida   ham   oliy   psixik   funksiyalarning   shakllanish
manbai   hisoblanadi,   deb   ta’kidlagan.   Ammo,   meyorida   rivojlanayotgan
bolalarda   kuzatilmaydigan,   lekin   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalarda
uchraydigan   bir   qator   qonuniyatlar   ham   ajratiladi.   T.   A.Vlasova,
V.I.Lubovskiy   ishlarida   anomal   rivojlanuvchilarning   umumiy   qonuniyatlari
bir tizimga keltirilgan.
L.S.Vigotskiy nuqsonlarni tuzilishini sistemaliligi haqidagi fikrlari unga
anomal   rivojlanishini   ko‘ra   ikki   guruhga   ajratish   imkonini   bergan.   Bu
kasallikning biologik xarakteriga ko‘ra kelib chiqadigan   birlamchi nuqson ,
bolaning ijtimoiy rivojlanishida, uning     atrof- olam o‘zaro munosabatlarida
yuzaga keladigan  ikkilamchi nuqsondir .
  Anomal   rivojlanish   birlamchi   nuqsonning   kelib   chiqish   vaqti   va   uni
ifodalanishining   qay   darajada   og‘irligi   bilan   aniqlanadi.   Ikkilamchi
nuqsonlarning shakllanish mexanizmi turli xil bo‘lishi mumkin, ammo unda
doimo   ijtimoiy   omillar   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ko‘ruv,   eshituv   organlarining
yoki   bosh   miyaning   u   yoki   bu   tuzilmalaridagi   jarohatlar   natijasida   kelib
chiqadigan   nuqsonlar   xarakteri,   chuqurligi   bo‘yicha   turli   toifadagi rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalarda   turlicha   bo‘ladi.     Biroq   ushbu
holatlarning   umumiy   tomoni     shundaki,   ularning   barchasi   bolani   keyingi
rivojlanishiga o‘z ta’sirini ko‘rsatib boradi.   
Psixodiagnostik   va   psixologo-pedagogik   kooreksion   ta’sirning   ob’ekti
bo‘lib   asosan   ikkilamchi   nuqsonlar   xisoblanadi.   Bir   qancha   yetakchi
mutaxassislarning   ishlarida   ko‘rsatilishicha,   bolalardagi   birlamchi   nuqsonlar
aqliy   qobiliyatning   buzilishiga,   umumiy   va   mayda   motorikadagi
kamchiliklarga, atrof-muhit bilan o‘zaro aloqada bo‘lishdagi qiyinchiliklarga,
kommunikativ   muloqot   vositalarini   o‘zgarishiga,   so‘zlashuv   nutqining
yetarlicha bo‘lmasligiga, atrof -muhitni idrok etishni qiyinlashishiga, ijtimoiy
tajribani   kambag‘allashuviga   olib   kelishi   mumkin   ekan.   Nuqsonlarning
o‘zaro   ta’siri   ijtimoiy   muhit   bilan   ijtimoiy   moslashuvda   qiyinchiliklar
tug‘dirishini L.S.Vigotskiy ham ta’kidlagan.
J.I.Shifning   ko‘rsatishicha,   anomal   rivojlanishning   yana   bir   qonuniyati
bola   shaxsining   rivojlanishidagi   o‘zgarishlardir.   Kayfiyatning   yo‘qligi,
ijtimoiy   muloqotga   vahima,   qo‘rquv   bilan   kirishuv,   o‘z-o‘ziga   past   baho
berishi, xavotirda bo‘lish kabilar ushbu shaxsning asosiy sifatlari hisoblanadi.
Bunday   buzilishlar   oiladagi   noto‘g‘ri   tarbiya   hamda   ta’limning   noto‘g‘ri
tashkil   etilishi   oqibatida   kelib   chiqadi.   Aloqa   qobiliyatidagi   o‘zgarishlar
bolalar   so‘zlashuv   nutqini   buzadi   natijada   noverbal   aloqa   vositalarining   roli
ko‘payib   boradi.   Ma’lumotlarni   qabul   etish   va   ularni   qayta   ishlash
qobiliyatidagi   kamchiliklar   V.I.Lubovskiy   ta’kidlashicha,   qabul   etilayotgan
ma’lumotlar  hajm  va  tezligini  susaytiradi,  ma’lumotlarni  saqlash  va  ulardan
foydalanishga   imkon   bermaydi.     Anomal   rivojlanishning   yana   bir
qonuniyatlaridan   biri-nutqiy   faoliyatning   buzilishidir,   bu   so‘zlashuvni
bavosita ifodalay olmasligida namoyon bo‘ladi.
Ma’lumotlarni   qabul   qilish   va   qayta   ishlay   olmaslik,   muloqotdagi
qiyinchiliklar,   materiallarni   eslab   qola   olmaslik   rivojlanishning   fikrlash, umumlashtirish   va   farqlash   kabilarni   shakllanishida   to‘sqinlik   qiladi.   Ushbu
tasavvur   va   nutqdagi   kamchiliklarning   barchasi   atrof   -muhitni   idrok   etish,
tasavvuridagi   bilimlarini   saqlash   kabilarning   shakllanishi   ushbu   muammoli
bolalarda   doimo   yetarlicha   emasdir.   Biroq   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan
bolalarning muhitga moslashtirish va o‘qitish qiyinchiliklaridan iborat o‘ziga
xos xususiyatlari  bilan  birgalikda, ijobiy  qonuniyatlar ham  mavjud.  Ulardan
biri   L.S.Vigotskiy   tomonidan   rivojlanishning   yaqin   zonasi   ko‘rinishida
nuqsonli   bolalarda   psixikasini   shakllantirishning   potensial   imkoniyatlar
sifatida mavjudligi qayd etilgan.    
Yana   bir   konuniyat   V.I.Lubovskiy   tomonidan   bolalar   harakatlarini   so‘z
orqali   boshqarishni   o‘rganish   davomida   ifoda   qilingan.   U   nutq   ishtirokisiz
yoki   qisman   so‘z   bilan   ifodalovchi   yangi   shartli   bog‘liqlarni   ishlab   chiqish
imkoniyatini   ko‘rsatgan.   Shunday   qilib,   nuqsonli   rivojlanish   psixikaning
shakllanishida   orqada   qolishni   ham   va   buzilishni   kompensatsiya   qilish
konuniyatlarga ega. 
Umumiy qonuniyatlardan tashqari o‘ziga xos qonuniyatlar ham mavjud,
ular rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan ba’zi bolalarga xosdir. Ushbu o‘ziga xos
qonuniyatlar   bizga   differensial   diagnostik   mezonlar   orqali   rivojlanishida
nuqsoni   bo‘lgan     bolalar   toifalarini     chegaralash   mumkin.   Biroq,
V.I.Lubovskiy   o‘ziga   xos   qonuniyatlar   umumiyga   nisbatan   kam
o‘rnatilganini e’tirof etgan. Bu bizga rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan bolalarni
differensial tashxis qilish murakkabligini asoslaydi.
Hozirgi   paytda   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalar   bir   qancha
kategoriyalarga ajratilgan:
- eshitishda nuqsoni bo‘lgan (kar va zaif eshituvchilar);
- ko‘rishida nuqsoni bo‘lgan (ko‘r va zaif ko‘ruvchilar);
- harakat-tayanch a’zolarida nuqsoni bo‘lgan;
- og‘ir nutq nuqsonlariga ega bo‘lgan bolalar; - psixik rivojlanishi orqada qolganlar;
- aqli zaiflar;
- hissiy-iroda doirasida og‘ir nuqsonlarga ega bo‘lgan bolalar;
- xulq buzilishlariga ega bo‘lgan bolalar;
- rivojlanishda   murakkab   nuqsonlilar,   ularda   ikkita   yoki   undan   ko‘p
birlamchi nuqsonlar kuzatiladi.
Har   bir   kategoriyadagi   bolalar   psixologo-pedagogik   o‘ziga   xos
xususiyatlarga   ega,   ularni   psixologo-pedagogik   o‘rganishda   strategiyalarni
aniqlash   zarur.   Shunday   qilib,   birlamchi   va   ikkilamchi   nuqsonlar   natijasida
anomal rivojlanishning shakllanishi murakkab sur’atga ega va u har bir bola
uchun bir tomondan individual, ikkinchi tomondan unga o‘xshash nuqsonlar
bilan   xarakterlanadi.   Ushbu   o‘ziga   xoslikrivojlanish   nuqsonining   har   bir
tipiga   ta’luqli   bo‘lib,   bolalardagi   psixofizik   xususiyatlarini   inobatga   olib,
maxsus ta’lim sharoitlarini aniqlashga yordam beradi.
            Shunday   qilib,   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lganlarning   zamonaviy
psixodiagnostikasi   nazariy   metodologik   tizimlar   asosida   tuziladi   va   ular
quydagilar hisoblanadi.
  Rivojlanish nuqsonlarining har bir turi o‘ziga xos psixologik tuzilmaga
ega.   Bu   tuzilma   birlamchi   va   ikkilamchi   nuqsonlarni   o‘zaro   bog‘liqligi
asosida aniqlanadi.
        Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lganlarning   har   bir   turida   o‘ziga   xos
nuqsonlar   darajasining   namoyon   bo‘lishi   kuzatiladi.   Rivojlanishdagi
nuqsonlarni   diagnostika   qilish   umumiy   va   o‘ziga   xos   qonuniyatlar   asosida
tuziladi. 
        Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lganlarni   diagnostika   qilishda   ularning
umumiy xusiyatlargagina tayanmasdan, balki boladagi ijobiy xususiyatlari va
potensial imkoniyalariga tayanish zarur. Rivojlanishida nuqsoni bo‘lganlarni
diagnostika   qilish   natijalari   psixologik-pedagogik   diagnoz   orqali   o‘rnatiladi, u   rivojlanish   nuqsonining   turi   bilan   chegaralanib   qolmaydi.   U   bola
rivojlanishining   individual   psixofizik   xususiyatlari,   shuningdek   individual
korreksion ish dasturlarga tavsiyalar ishlab chiqishni o‘z ichiga oladi. 
Psixologo-pedagogik   tashxis   nuqsoning   ifodalanish   darajasini
murakkablashtiruvchi   yetakchi   nuqsonlarni   rivojlanishini   aniqlab,   ularga
keraqli   korreksion   pedagogik   ishga   diqqatni   qaratadi.   Agar   tekshiruv   bolani
maktabga borishidan oldin o‘tkazilsa, unda bolaning qaysi maktabga maxsus
korreksion yoki umumta’lim maktabiga tayyorgarligi aniqlanadi.
Psixodiagnostika   bola   rivojlanishining   nuqsonlarni   va   uning   o‘ziga   xos
psixologo-pedagogik xususiyatlarini aniqlaydi. Boladagi ushbu xususiyatlarni
bilish bolaning imkoniyatlariga mos maktabgacha va maktab ta’lim dasturini,
ta’li   muassasining   turini,   individual   tibbiy   psixologo-pedagogik   dasturni
ishlab chiqishga yordam beradi. 1.2   Bolalarning rivojlanishidagi nuqsonlarini  psixologik-pedagogik
tashxis qilishning metodologik tamoyillari.
Rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan bolalarga samarali ta’lim, tarbiya berish,
ijtimoiy   moslashuvini     yaratish   uchun   uning   rivojlanish   imkoniyat   va
xususiyatlarini   to‘g‘ri   baholay   olishga   bog‘liqdir.   Bu   vazifani   rivojlanish
nuqsonlarini kompleks psixologo-pedagogik diagnostika qilish orqali amalga
oshirish   mumkin.   Psixologo-pedagogik   diagnostika   rivojlanishida   nuqsoni
bo‘lgan   bolalarning   kamchiliklarini   aniqlash,   bolaning   psixik-jismoniy
xususiyatlarini   e’tiborga   olgan   holda   unga   individual   psixologo-pedagogik
yondashuvni ta’minlaydi.
Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalar   uchun   maxsus   maktabgacha   va
maktab   ta’lim   muassasalari   faoliyat   ko‘rsatadi.     Ushbu   bolalarni   psixik   va
jismoniy   rivojlanishini   ta’minlovchi   ta’lim   sharoitlari   yaratilgan.   Bunday
sharoitlar avvalo har bir bolaning xususiyatlari   e’tiborga olgan xolda yakka
yondashuvni   talab   etadi.   Ushbu   yondashuv   maxsus   dastur,   metod,   kerakli
maxsus   texnik   vositalarni,   maxsus   tayyorgarlikga   ega   pedagog,   psixolog,
defektolog   va   boshqalar   bilan   birgalikda   kerakli   tibbiy   -profilaktik   hamda
davolov   tadbirlarini,   maxsus   ijtimoiy   yordamni,   maxsus   ta’lim
muassasalarini   texnik   va   ilmiy-metodik   jihatdan   ta’minlashni   o‘z   ichiga
oladi.   Hozirgi   kunda   turli   xil   maxsus   ta’lim   muassasalari   mavjud.   Bolalar
puxta   saralash   natijasida   qabul   qilinishi   mo‘ljalangan   va   O‘zbekiston
respublikasi   xalq   ta’lim     vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   maxsus   ta’lim
dasturlarini amalga oshiradigan maxsus ta’lim muassasalar bilan bir qatorda
turli   reabilitatsiya   markazlari,   rivojlantirish   markazlari,   aralash   guruhlar   va
h.q.lar ochilgan.  Shuningdek, umuta’lim maktabgacha ta’lim muassasalarida,
umumta’lim   maktablarda   psixik   va   jismoniy   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan
bolalarni uchratish mumkin. Ushbu nuqsonlarning ko‘rinishi turlicha bo‘lishi
mumkin.   Son   jihatdan   yirik   bo‘lgan   guruhni   harakatlanish,   sensor   yoki intellektual  sohalarda  nuqsonlari   aniq   ifodalanmagan:  eshitishda,   ko‘rishida,
fazoviy-idroq  tassavurlarida, harakat-tayanch  apparatida, fonematik  idrokida
nuqsoni   bo‘lgan,   hissiy-irodaviy   buzilishli,   nutqiy   rivojlanishida
kamchiliklarga   ega,   xulq   buzilishlariga   ega,   psixik   rivojlanishi   orqada
qolgan,   somatik   sust   bolalar   tashkil   etadi.   Yaqqol   ifodalangan   psixik   yoki
jismoniy   rivojlanishdagi   nuqsonlar   maktabgacha   yoshda   aniqlansa,   yengil
nuqsonlar   uzoq   vaqt   mobaynida   e’tiborsiz   qoladi.   Rivojlanishdagi
nuqsonlarni tashxis qilish uch bosqichni o‘z ichiga oladi. 
Birinchi   bosqich   -   skrining   nomini   olgan.   Ushbu   bosqichda   bola
rivojlanishidagi   orqada   qolish,   psixik   -jismoniy   kamchiliklari   aniqlanadi,
lekin ularning  xarakteri  va chuqurligi belgilash murakkab bo‘ladi.  
Ikkinchi   bosqich   –   rivojlanishdagi   nuqsonlarni   differensial   tashxis
qilish. Ushbu bosqichning maqsadi rivojlanish nuqsonini turini (xil, toifasini)
aniqlash.   Uning   natijalariga   ko‘ra   bolaning   imkoniyat   va   xususiyatlarini
hisobga olgan xolda, ularning ta’lim olishlari uchun ta’lim muassasasini turi
va   dasturi,   optimal   pedagogik   yo‘llanmasi   aniqlanadi.   Psixologo-tibbiy-
pedagogik   komissiyaning   faoliyati   differensial   diagnostikada   yetakchi   rolni
egallaydi.
Uchinchi   bosqich   –   fenomenologik.   Uning   maqsadi   –   bolaning
individual   xususiyatlari,   ya’ni   tafakkur   faoliyatining   xarakteristikasi,   hissiy-
iroda doirasi, ishchanlik qobiliyati, shaxsi o‘rganilib u bilan ishlash bo‘yicha
korreksion-rivojlantiruvchi individual shart-sharoitni tashkillashtirishdir. 
Rivojlanishda   nuqsoni   bo‘lgan   psixologo-pedagogik   diagnostikani
samarali   amalga   oshirish   uchun   “Rivojlanishdagi   nuqson”   tushunchasiga
alohida   e’tibor   qaratish   zarur.     Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lganlarni   tashxis
qilishda     rus   olimlari   (L.S.Vigotskiy,   V.I.Lubovskiy,   S.D.Zabramnaya)
tomonidan ko‘rsatilgan bir qancha tamoyillarga amal qilish muhim.  Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lganlarni   tashxis   qilishning   asosiy
tamoyillaridan biri bu – kompleks yondashuv bo‘lib unda bolani rivojlanish
xususiyatlarini   barcha   kerakli   mutaxassislar   tomonidan   (vrach,   defektolog,
psixolog) uning faqatgina bilim olish faoliyatinigina emas, balki xulki, hissiy
irodasi,   shuningdek   ko‘ruv,   eshituv,   harakat   doirasi,   nevrologik   statusi,
somatik   holatini   har   tomonlama   tekshirib   baholashdir.   Bolani   tibbiy   hamda
psixologo- pedagogik tekshirishlar tizimlilik asosida olib boriladi.
Tibbiy   tekshiruv   vrachlar   (pediatr   yoki   terapevt,   nevropatolog,   bolalar
psixiatri,   oftalmolog,   otolaringolog,   zarur   hollarda   audiolog)   tomonidan
o‘tkaziladi.   Bolani   psixologo-pedagogik   o‘rganish   pedagog-defektolog   va
psixolog tomonidan amalga oshiriladi.
TPPKlar   (tibbiy-psixologik-pedagogik   komissiya)   maxsus   (korreksion)
muassasalarni   komplektlash   masalasini   hal   etishadi,   hamda   zarur   bo‘lganda
maslahat-tashxis   va   korreksion   yordam   ko‘rsatadi.   TPPKga   yordam   so‘rab
alohida   ta’lim   va   tibbiy   idoralar   ham,   ota-ona,   pedagog,   o‘smirlar   o‘zining
tashabbusi   bilan   ham   murojaat   qilishga   xaqlidir.   O‘z   faoliyatida   TPPK
defektologiya   sohasida   ishlab   chiqilgan   tamoyillarga   amal   qiladi.   Asosiy
tamoyillardan biri - bu har bir bolaga o‘z imkoniyatlarini maksimal darajada
rivojlantirish   uchun   o‘z   vaqtida   kerakli   sharoitlarni   tashkil   etishdan   iborat
bo‘lgan   insonparvarlik   tamoyilidir.   Bu   tamoyil   bolani   chuqur   va   diqqat
bilan   o‘rganish,   yo‘lida   uchraydigan   qiyinchiliklarni   bartaraf   etishni   talab
etadi.   Agar   umuta’lim   maktab   sharoitida   ko‘rsatilgan   barcha   kerakli   va
mavjud bo‘lgan choralar ijobiy natijalar bermasa, bolani maxsus muassasaga
o‘tkazish masalasi qo‘yiladi va bunga ota-onalarning roziligi kerak bo‘ladi.
Bajarilishi   shart   bo‘lgan   tamoyil   –   bu   bolalarni   kompleks   o‘rganish
tamoyilidir .   Bu   tamoyil   muhokama   paytida   barcha   mutaxassislar:   vrachlar,
defektologlar,   psixologlar   tomonidan   tekshirish   natijasida   olingan
ma’lumotlarni e’tiborga olishni shart deb belgilaydi. Agar mutaxassislarning fikri   turlicha   bo‘lsa,   bolani   yana   bir   bor   tekshirish   belgilanadi.   Eng   muhim
masalalarni   hal   etishda   bolaning   manfaatlari   birinchi   o‘rinda   turish   zarur.
Ta’kidlash   joizki,   bolani   o‘rganishda   ko‘rsatilgan   tamoyilga   amal   qilish
uning   holatini   komissiyadan   oldin   aniqroq   bilib   olish,   rivojlanishidagi
nuqsonlar   sabablarini   aniqlab   olish   imkonini   beradi.   Misol   uchun,   pedagog
birinchi   bo‘lib   kuchayib   borayotgan   parishonlik,   charchashlik,   yig‘loqilik
alomatlariga e’tiborini qaratadi. Vrach esa o‘z navbatida bu o‘zgarishlarning
sabablarini   aniqlashga   yordam   beradi   va   ularni   bartaraf   etish   uchun   kerakli
tavsiyalar beradi.
Har   tomonlama   va   to‘liq   o‘rganish   tamoyili   ham   katta   ahamiyatga
ega.     Bu   tamoyillar   bolaning   bilish   faoliyati,   hissiy-idoraviy   doirasi   va
xulqini   tekshirishni   nazarda   tutadi.   Shuningdek,   bolalarning   aqliy
qobiliyatlarning   shakllanishiga   ta’sir   etadigan   jismoniy   rivojlanishi   ham
e’tiborga   olinadi.   To‘liq   o‘rganish   deganda   bolaning   psixik   rivojlanishi
alohida  olingan qobiliyatlarni  rivojlanishining yig‘indisi  emasligini, shuning
uchun bola haqida uning idroki, xotirasi yoki psixik funksiyalarning holatini
tekshirish   asosidagina   xulosa   chiqarib   bo‘lmasligini   esda   tutish   lozimligini
tushunamiz.   Bolani   har   tomonlama,   to‘liq   o‘rganish   agarda   u   bolaning
faoliyati   jarayonida:   o‘qish,   mehnat   yoki   o‘yin   faoliyatlarida   amalga
oshirilsa,   muvaffiqiyatli   bo‘lishi   mumkin.   Bolani   o‘rganish,   tekshirishda
foydalaniladigan   metodlar   ham,   materiallar   ham   ularning   yosh   va
xarakterologik   xususiyatlarini   e’tiborga   olgan   holda   maksimal   darajada
individuallashtirilishi lozim. Komissiya a’zolari bola bilan aloqa o‘rnatishlari
lozim.  Bu  bolaning  shaxsi  sifatlarini:  qiziqishlarini,  irodaviy  harakatlarining
holati   harakatlaridagi   maqsadga   yo‘nalganlik,   asosiy   psixik   jarayonlarning
o‘tishi xususiyatlarini yaxshiroq anglashga yordam beradi.
Dinamik   o‘rganish   tamoyili .   Defektologlar   uchun   eng   o‘ziga   xos
hisoblangan   tamoyil–   bu   bolalarni   dinamik   o‘rganish   tamoyilidir.   Unga binoan   tekshirish   jarayonida   bola   bilgan   va   bajara   oladigan   vazifalargagina
emas,   balki   uning   ta’lim   olishdagi   imkoniyatlariga   ahamiyat   qaratish   kerak.
Bu tamoyil asosida L.S.Vigotskiyning bolalarning “yaqin rivojlanish zonasi”
to‘g‘risidagi   nazariyasi,   ularning   ta’lim   olishdagi   potensial   imkoniyatlari
yotadi.   Bolaning  aqliy   rivojlanishi  qancha   yuqori   bo‘lsa,  u   yoki   bu  vazifani
bajarish, olingan tajribani yangi vaziyatda qo‘llashni shuncha muvaffaqiyatli
o‘rganadi.   Aqliy   rivojlanishda   orqada   qolgan   bolalarni   meyorida
rivojlanayotgan   bolalarga   nisbatan   bo‘lgan   farqlaridan   biri   bu   ular
yordamdan   yaxshi   foydalana   olmaydilar.   Mana   shuning   uchun   tekshirish
davomida   pedagog   doim   o‘z   e’tiborini   vazifa   tushuntirilganidan   so‘ng   uni
yechilishi   yaxshilandimi,   shunga   o‘xshash   vazifani   qanday   bajarganligiga
qaratish   lozim.   Barcha   tekshirishlarni   ta’limiy     eksperiment   tamoyilini
e’tiborga olib o‘tkazish tavsiya etiladi.
Bola   tomonidan   bajarilgan   ishni   baholash   davomida   sifat-sonli
yondashish   tamoyilini   qo‘llash   muhimdir,   ya’ni   faqatgina   yakuniy
natijanigina   emas,   balki   topshiriqlarni   bajarish   usuli   va   muvofiqligi,
harkatlarning   mantiqiy   ketma-ketligi,   maqsadga   erishishda   qat’iyatligi   va
h.q.larni baholash kerak. Bunda baholash differensirlashgan bo‘lishi lozim.
  Faqatgina   oxirgi   natijanigina   emas,   balki   topshirish   usulini   ham
e’tiborga olish lozim.
Bunda quyidagilar inobatga olinadi:
-vazifa va tekshirish xolatiga munosabati
-vazifani shartlaridan mo‘ljal ola olishi hamda, Vazifani bajarish yo‘llari
-vazifa   shartlaridagi   material   va   ko‘rsatmalarga   bolaning   unga   mos
harakatlari
- kattalar yordamidan samarali foydalanishi
- vazifani bajarishda taqqoslay olishi
-faoliyat natijalari va o‘zining baholariga munosabati. Bolani   erta   tashxis   qilib   o‘rganishning   muhimligi   shundaki,   u   orqali
bolani korreksion ta’limga vaqtida yo‘naltirib, ikkilamchi nuqsonlarni paydo
bo‘lishini oldini olish mumkin.
Bolalar   rivojlanishidagi   nuqsonlariga   korreksion   va   diagnostik   yordam.
Bola imkoniyatlariga baho berish hamda psixik rivojlanishini aniqlash orqali
korreksion pedagogik ishning vazifalarini xal etish mumkin. 
Yuqoridagilarning barchasi  TPPKda bolalarni o‘rganish davomida amal
qilinishi lozim bo‘lgan tamoyillardir II BOB. BOLALAR RUHIYATINI O’RGANISH VA TASHXIS
QILISH USILLARI
2.1.  Rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan bolalarni psixologo-pedagogik
tashxis qilish vazifalari.
Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lganlarni   psixodiagnostikasi   uch   bosqichda
olib boriladi:
- Skrining-tashxis;
- Differensial tashxis;
- Individual   –korreksion   dastur   ishlab   chiqish   maqsadida   bolani   chuqur
psixologo-pedagogik o‘rganish;
         Har bir bosqich o‘ziga xos vazifalarga ega hamda xar bir bosqichda
uni zamonaviy psixodiagnostika xolatini xarakterlovchi bir qator muammolar
bilan bog‘liq.
          Skrining   –   tashxisning   asosiy   maqsadi   psixologik   rivojlanish
davridagi   turli   nuqson   va   kamchiliklarga   ega   bolalarni   erta   aniqlash,   bola
rivojlanishidagi   psixologo–pedagogik   muammosini   aniqlab,   unga
umumta’lim muassasalarida sharoitlar yaratishdir.
          Bundan   tashqari   skrining-tashxis     ta’lim   muassasalaridagi   bolalar
ta’lim-tarbiyasiga   sifatli   baholashga   doir   vazifalarni   hal   etishga   yordam
beradi: bolalarga ta’lim-tarbiya dasturlarining u yoki bu kamchiliklarini, aniq
ta’lim muassasasidagi  ta’lim-tarbiya jarayonidagi kamchiliklarini aniqlash.
          Skrining   –   tashxisni   tashkil   etish   va   o‘tkazish   muammosi   xozirgi
kunda   turlicha  amalga  oshiriladi.   Masalan  bolani   ta’lim-tarbiyasi   jarayonida
qiyinchiliklarga   uchragan   pedagoglar   ta’lim   muassasasidagi   psixologga
bolaning   xusususiyatlariga   baho   berib,   unga   mos  keluvchi   ishlar   tavsiyasini
ishlab   chiqishini   so‘raydi.                 Boshqa   xollarda   ota-onalar   psixologga
murojat   etadilar:   bola   tarbiyasi   jarayonida   xulqi   bo‘yicha   duch   kelingan muammolarga   o‘z   bahosini,unga   xos   ta’lim-tarbiya   tadbirlari   bo‘yicha
tavsiyalarini   berishi   so‘raladi.   Shuni   aytish   joizki,   murojaatlar   asosan   katta
maktabgacha yoshdagi bolalar ko‘proq uchraydi, chunki ota-onalar maktabga
“tayyorlov   davri”da   bolada   u   yoki   bu   psixologik   muammolarni   seza
boshlaydilar.
            Va,   nihoyat   maxsus   tashkil   etilgan   skrining-tekshiruv     natijalari
orqali   bola   rivojlanishidagi   muammolarni   aniqlash   mumkin.   Skrining-
tekshiruv   shaqli   bo‘yicha   individual   va   frontal   bo‘lishi   mumkin.Ushbu
yondashuv rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan bolalarni aniqlash bo‘yicha zamon
talablariga   javob   beradi,   ammo   har   doim   ham   foydalanilmaydi.   Skriningda
foydalaniladigan   metodikalar   har   doim   ham   skrining   tekshiruv   vazifalariga
mos   kelmaydi,   mutaxassis   psixolog-pedagoglarning   rivojlanishdagi
nuqsonlarni aniqlashda tayyorgarligi ko‘pincha yetarlicha bo‘lmaydi. Hozirgi
kunda “talablarga” ko‘ra skrining-tashxis yetakchi o‘rinda kelmoqda, lekin u
bola   xususiyatlarini   xar   tomonlama   o‘rganib   unga   psixologik   va   pedagogik
yordamni   bera   olmaydi.   Shunday   qilib,   skrining   tashxisda   ham   bir   qator
muammolar ham mavjud.
1.   Bolalarni   tekshirish   bo‘yicha   metodikalarning   ko‘p   bo‘lishiga
qaramasdan,   skring   tekshiruvda   qo‘llaniladigan   tashxislari   ilmiy   jihatdan
talablari   asoslanmagan.   Ayniqsa   bu,   birinchi   3   yoshgacha   bo‘lganlarga
tegishlidir.
2.   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   psixik   rivojlanishi   meyorida   bo‘lgan
hamda psixologo-pedagogik va tibbiy ijtimoiy yordamga muhtojlar bolalarni
ajratish   uchun   skrining-tashxisni   ishlab   chiqishda   uning   mezonlari   tizimini
ishlab  chiqish juda qiyindir.
3.   Skrining-tekshiruvning   o‘tkazishda   tekshiriluvchining   shaxsiy
hususiyatlarini   va   hissiy   holatini   o‘rganish   muhim   muammolardan   biridir.
Oldingi   tajribalariga   salbiy   qarashi,   yutuq   va   kamchiliklariga   bo‘lgan reaksiyasi kabilar vazifani bajarish sifatiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Bu esa o‘z
navbatida qiyinchiliklar tug‘diradi, chunki skrining-tekshiruv davomida vaqt
chegaralangan va kerakli ma’lumotlarni olishga imkoniyat bermaydi.
Differensial   tashxis   rivojlanish   nuqsonini   aniqlaydi,   va   uning   natijalari
orqali   bolaning   imkoniyatlariga   xos   ta’lim   shakllari   aniqlanadi.   Differensial
tashxisning vazifalari quyidagilar:
- bola   rivojlanishidagi   aqliy,   nutqiy   va   hissiy     nuqsonlar   xarakteri   va
darajasini aniqlash;
- birlamchi   va   ikkilamchi   nuqsonlarini   aniqlash   hamda   buzilish   tizimli
taxlil qilish;
- harakat   -   tayanch   apparati,   ko‘ruv,   eshituv   kamchiliklarida   psixik
rivojlanish nuqsonlarining xususiyatlariga baho berish;
- pedagogik tashxisni aniqlash va uni asoslash.
Ushbu   ma’lumotlarga   tayangan   holda   korreksion-pedagogik   jarayonni,
ta’lim   dasturini,   ta’lim   muasssasasi   turini   aniqlash   va   tashkillashtirish
mumkin. Differensial tashxis psixolgik-tibbiy-pedagogik komissiyada amalga
oshiriladi.   Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalarni   bir   gurux   mutaxassislar
kompleks o‘rganib tashxis natijasini kelishgan holda qo‘yadilar. Ish bolaning
individual   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   aniq   bir   tizimda   tuziladi.
Rivojlanishida nuqsoni bo‘lganlarni differensial tashxis qilish, hozirgi kunda
bir qator muammolarga duch keladi.
Ma’lumki,   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalarning   har   bir   turida
psixologik   xususiyatlarining   o‘xshash   jihatlari   ham   kuzatiladi.   Masalan,
rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lganlarning   deyarli   barchasida   nutq   kamchiliklar
yoki ta’lim olishida sustliklar xarakterlidir. Rivojlanish nuqsonini, darajasini
aniqlovchi   o‘ziga   xos   xususiyatlar,   differensial   tashxisning   asosi     bo‘lib
hisoblanadi (V.I.Lubovskiy). Bu hozirgi kunda maxsus psixologiyada anomal
rivojlanishlarni   taqqoslash   xarakteriga   ega   ilmiy   izlanishlarning   yetarlicha emasligi bilan bog‘liq. Bunday ilmiy ishlarni olib borish differensial tashxis
imkoniyatlarini yanada kengaytirar edi.
Yana   bir   muammo   TPPK   amaliy   faoliyati   bilan   bog‘liqdir.   Hozirgi
kunda   tashkiliy   xarakterga   ega   ko‘pgina   savollar   yechilmagan,   hususan
doimiy   faoliyat   ko‘rsatuvchi   bir   qator   metodologik   va   terminologik
muammolarni   hal   qiluvchi   tashxis   muassasasini   tashkil   etish,   uni   kerakli
kadrlar bilan ta’minlash. Metodologik muammolar ichidan bolani differensial
tashxis   maqsadida   psixodiagnostika   natijalarini   taxili   hamda   sifatli
bajarishlariga imkon beruvchi samarali va ishonchli metodlarni ishlab chiqish
muammosini alohida ta’kidlash joiz.
Rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalarni   chuqur   psixologo-pedagogik
o‘rganish   tashxis   natijalariga   asoslanib,   korreksion   dasturni   ishlab   chiqish
maqsadini   qo‘yadi.   Bunda   o‘rganish   vaqt   talab   etadi,   u   asosan   ta’limda,
ba’zida esa konsultativ muassasalarda o‘tkaziladi. Bunday o‘rganishning aniq
vazifalari   turli   yosh   davrlari   uchun   ko‘p   taraflama   va   o‘ziga   xosdir.   Ular
ichidan qo‘yidagilarni ajratish mumkin: 
 Bolaning individual psixologo-pedagogik xususiyatlarini aniqlash;
 Rivojlaniruvchi va ta’limiy korreksion individual dasturlarni ishlab
chiqish;
 Oilasidagi   ichki   munosabatlarni   o‘rganish   va   tarbiya   sharoitlarini
aniqlash;
Mutaxassislar u yoki bu funksiyadagi kamchilik yoki rivojlanmaganlikda
samarali   tavsiyalar   bermoqdalar,   lekin   boladagi   ijobiy   hislatlarni
aniqlashdagi,   ayniqsa   shaxs   hususiyatlari   ya’ni   bolaning   tasavvuri,   nutqi,
ijtimoiy   shaxsiy   muammosi   hal   etishga   qaratilgan   ishlari   yetarlicha   rivoj
topmagan.   Ammo,   samarali   korreksion-pedagogik   jarayon   faqatgina   salbiy
omillarga emas, balki birinchi o‘rinda bolani psixologo-pedagogik individual
imkoniyatlarini aniqlash ham qaratilgan.        Shunday   qilib,   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bolalarni   psixologo-
pedagogik tashxis qilishning muhim vazifalari quyidagilardir:
-bola rivojlanishidagi nuqsonlarni erta aniqlash;
-nuqsonning sababi va xarakterini aniqlash;
-bolaning pedagogik yo‘llanmasini aniqlash;
-rivojlanishidagi   nuqsonlari   bo‘lgan   bolalarning   individual   psixologik
xususiyatlarini aniqlash;
-ta’limiy va rivojlantiruvchi dasturlarni ishlab chiqish.
Psixologik-pedagogik   diagnostika   psixologik-pedagogik   me’yorlar
asosida   avvalam   bor   kamchiliklarning   simptomatikasini   (simptomologik
daraja)   aniqlashga   karatiladi.   Masalan,   nutqiy   buzilishlar   tahlilining
simptomologik   darajasi   bolalar   nutqi   rivojlanmaganligining   tashqi   belgilari
(simptomlari)ni   tavsiflash,   nutqning   yetarli   darajada   rivojlanmay   qolgan
komponentlari   (to‘liq   rivojlanmaganlik,   fonetik-fonematik   rivojlanmaganlik
va   x.k.)ni   aniqlash   imkonini   beradiki,   bu,   o‘z   navbatida,   bolalarni   tegishli
guruhlari   yoki   muayyan   turdagi   maktabga   yo‘llash   uchun   asos   vazifasini
o‘taydi.   Shunday   kilib,   nutq   buzilishlarining   simptomologik   darajasini
aniqlash   avvalam   bor   guruhlarni   shakllantirish   bilan   bog‘liq   amaliy
vazifalarni   xal   etishga   yordam   beradi   va   nutq   patologiyasi   harakterini
aniqlash uchun shart-sharoitlarni yaratadi.
Qanday psixologik tekshirish metodi yaratilmasin, u muayyan ta l ablarga
rioya   qilinishini   k o‘ zda   tutadi.   Psixodiagnostik   metodikalarning   sifatini
baholashda eng muhim mezonlar qatoriga validlik va ishonchlilik kiradi. 
Validlik (inglizcha validity - xaqiqiy, yaro q li, kuchga ega bo‘lgan) -
test   nimani   o‘ lchayotganini   va   qanchalik   yaxshi   o‘ lchayotganini
ko‘rsatadigan   tushuncha.   Psixologik   diagnostikada   validlik   metodika
haqidagi ma’lumotlarning majburiy va eng mu h im   q ismi b o‘ lib, Validlik   o‘ z
ichiga quyidagilar  ol adi:  test   natijalarining   sinovdan   o‘ tayotgan   shax s   haqida   har   xil   boshqa
manbalardan   olingan   (kuzatish,   ekspert   baholar,   ishonchliligi   belgilangan
boshqa     metodikalar   natija l ari   va   x,.k.)   ma’lumotlar   bilan   o‘ zaro   moslik
darajasi haqidagi ma’lumotlar; 
o‘rganilayotgan   belgining   rivojlanish   isti q boli   qanchalik   asoslaiganligi
haqidagi   fikrlar;   shaxsning   o‘rganilayotgan   xatti - harakatlari   yoki   o‘ ziga   xos
xususiyatlarining muayyan psixologik tuzilmalar bilan bog‘liqligi. 
Validlik ,   shuningdek ,   metodikaning   kimlarga   anik   yo‘nalganligi
(sinalayotganlarning yoshi, ta’lim darajasi, ijtimoiy-madaniy alo q adorligi va
x.k.   testdan   foydalanishda   olingan   xulosalarning   asoslanganlik   darajasini
ham tavsiflaydi. 
Psixodiagnostik   metodikalarning   muhim   sifatlaridan   biri   ularning
ishonchliligid i r.   Psixodiagnostik   tadqiqot   natija l ari   odatda   ko‘plab   x isobga
olinmaydigan   omillar   ta’siriga   uchraydi.   Bular   sinalayotganlarning
emotsiona l   holati,   charchaganligi,   xonaning   yoritilganligi,   sinovdan
o‘tayotganlarning tekshirilishga va boshqa   vaziyat   o‘ zgarishlariga tayyorlik
darajasi   va   x.k.   b o‘ lishi   hamda   tekshirish   natijalariga   bir   omillar   ta’sirini
kuchaytirishi yana bosh q alarining ta’sirini zaiflashtirishi mumkin.
Psixologik-pedagogik diagnostika vazifalari: 
•   nuqson   strukturasida   birlamchi   va   ikkilamchi   sabalarning   nisbatini
aniqlash;
  •   u   yoki   bu   nutq   buzilishi   uchun   xos   bo‘lgan   ikkilamchi   psixologik
simtomatikani aniqlash; 
• har xil genezdagi nutq buzilishlarida psixik rivojlanishning umumiy va
uziga xos qonuniyatlarini aniqlash; 
•  n utq buzilishlarining shaxs shakllanishiga ta’sirini aniqlash; 
• psixokorreksiya va psixoterapiya metodlarini aniqlash;  • psixoterapiya va korreksiyaning samaradorlik mezonlarini aniqlash  va
birgalikdagi ta’sirining baholarini belgilashdan iborat.
Psixologik-pedagogik diagnostikaning asosiy qoidalari: 
1.   Psixolog   tekshirishning   borishida   kishidan   uning   shaxsi   haqida
ma’lumotlar   s o‘ rab   olishda   yoki   axborot   unga   ishonib   topshirilganda,   bu
ishga   tekshiruvdan   o‘ tayotgan   shaxs   tekshiruv   maqsadlarini,   shuningdek
s o‘ ralayotgan   axborotdan   foydalanish   maqsadi   va   usullarini   to‘liq   anglab
yetgandagina,   qo‘ l urishi mumkin. Tekshiruv samaradorligini oshirish uchun
test   sinovidan   o‘t kazishning   xaqiqiy   maqsadini   yashirish   zarurati   b o‘ lar di ,
ammo shaxs sinovga yol g‘ on yo‘l bilan jalb qilinmasligi kerak. 
2.   Har   qanday   shaxs   psixologik   tekshiruv   yoki   eksperimentda
q atnashishdan   bosh   tortish   va   shu   y o‘ l   bilan   o‘ zining   ichki   olamiga   o‘ zi
xo h lamagan holda aralashuvdan  h imoyalanish xuquqiga ega. 
3. Tekshiruv biron muassasa manfaatlari yo‘lida o‘tkazilayotgan bo‘lsa,
sinovdan   o‘tuvchi   shaxs   olingan   natijalardan   qanday   maqsadda   foydalanish
mumkinligi   haqida   habardor   qilinishi   shart.   Sinovdan   o‘tayotgan   shaxsning
o‘ z   iltimosiga   ko‘ra   o‘tkazilgan   tekshiruv   natijalari   uning   roziligisiz   biron
muassasaga topshirilishi mumkin emas. 
4.   Qo nun   q oidasiga   ko‘ra   psixolog   olingan   axborotdan   habardor   qilish
majburiyati   q arshisida   tursa,   kasb   sirini   sa ql ash   majburiyati   o‘ z   kuchini
y o‘q otadi.   16   yoshgacha   bo‘lgan   bolalar   shaxsini   test   sinovidan   o‘tkazishda
bolalarning   o‘ zlari   va   ularning   ota-onalari   o‘ z   rozilik l arini   berishlari   kerak;
ota - onalarning   iltimosiga   ko‘ra,   ular   test   natijalari   haqida   habardor
qilinadilar. 
5. Sinov natijalarini kuri sh  kat’iy nazorat ostiga olinishi shart. 
6. Test natijalari ma’lum qilinayotganda, bu ma’lumotlar tegishli bo‘lgan
shaxs xususiyatlari xisobga olinishi kerak.  7.   Test   natijalari   savodli   shar h lanmay   turib,   tekshiriluvchiga   ma’lum
qilinmaydi.   K o‘ rinib   turganidek   bu   qoidalar   axlok   normalari   qatoriga   ham
kiradi.
Har   qanday   tadqiqotning   o‘tkazilishida   quyidagi   umumiy
xarakteristikalar bo‘lishi shart: 
- h ar qanday tadqiqotning maqsad va vazifalari anik ifodalangan bo‘lishi,
ya’ni   tadqiqot   o‘tkazish   natijasida   nimaga   erishmokchi   ekanimiz   va   buning
uchun qanday masalalarni quyish va xal qilishimiz kerakligi anik ko‘rsatilgan
bo‘lishi zarur; 
-   bu   vazifalarni   xal   qilish   uchun   mos   metodlarni   tanlash;   -tadqiqot
o‘tkazish rejasi;
 - ma’lumotlarni kayd etish usullari; 
-   tahlil metodlari; 
-   tadqiqot   natijalarini   ta q dim   etish   (jadvallar,   grafiklar,   matnlar
k o‘ rinishida).
Psihologik-pedagogik   diagnostika   metodlariga   kelsak,   ular   bir   qancha
parametrlarga   ko‘ra   guruhlarga   birlashtirilgan.   Bu   metodlarning   eng   keng
tar q algan tasniflari Y.Shvansar, V.K.Gayde va V.P.Zaharov, A.A.Bodalev va
V.V.Stolin   tomonidan   amalga   oshirilgan.   Biz   shulardan   o‘ zimizda   olib
boriladigan psixologik-pedagogik va logopedik diagnostika ishlariga ko‘prok
mos   keladigan   psixodiagnostika   metodlarining   V.K.Gayde   va   V.P.Zaharov
bo‘yicha   tasnifiga   batafsilro q   t o‘ xtalamiz.   Bu   tasniflar   mua l liflari
psixodiagnostika metodlarini quyidagi asoslar bo‘yicha tasniflaydilar: 
1) sifati bo‘yicha: standartlash gan, standartlashmagan;
 2) vazifasiga ko‘ra: 
-   umumdiagnostik   (R.Kettell   yoki   G.Ayzenk   surovnomalariga   uxsh   ash
shaxs testlari); 
- u m umiy intellekt testlari;  - kasbiy yaroklilik testlari; -
-  maxsus kobiliyatlar (texnik, musika, pilotlar uchun testlar) testlari;
 - muvaffakiyatlar testlari; 
3) sinovdan o‘tayotgan shasx ish olib boradigan material turi bo‘yicha: 
- blankali; 
-   predmetli   (Koos   kubiklari,   Veksler   tuplamidan   “shakllar   tuzish   ”);-
appartli (di qq at xususiyatlarini  o‘ rgani ga m o‘ ljallangan kurilmalar va x.k.); 
4) sinovdan o‘tayotganlar soni bo‘yicha: individual va guruhiy; 
5) javoblar shakli bo‘yicha: o g‘ zaki va yozma; 
Q uvvat   testlarida   murakkab   masalalar   q uyiladi   va   ularni   bajarish   vaqti
cheklanmagan bo‘ladi. Tadqiqotchini masalaning muvaffa q iyatli xal qilinishi
ham, xal qilish usuli ham  q izi q tiradi; 
6)   asosiy   yo‘nalganligi   bo‘yicha:   tezlikka   o‘tkaziladigan   testlar,   q uvvat
testlari, aralash testlar. 
7)   masalalarning   bir   xillik   darajasi   bo‘yicha:   gomogen   va   geterogen
(bunda   gomogen   masalalar   bir-biriga   o‘ xshash   bo‘ladi   va   muayyan   bir
intellektual   yoki   shaxsiy   belgini   o‘ lchash   da   qo‘ llansa,   testlarda   har   xil
masalalar   q o‘ yiladi   va   intellektning   turli   xarakteristikalarini   baholash   uchun
qo‘ llanadi); 
8)   kompleksligi   bo‘yicha:   aloxida   testlar   va   testlar   tuplamlari
(batareyalari); 
9) masalalarga  berilgan  javoblar  harakteri bo‘yicha: belgilangan javobli
testlar, erkin javobli testlar; 
10)   psixik   mazmunni   kamrab   olish   sohasi   bo‘yicha:   shaxsga   qaratilgan
testlar va intellektual testlar; 
11) a q liy xatti-harakatlar harakteri bo‘yicha: verbal, noverbal.   Diagnostika   metodlari   ulardan   foydalanish   shakli   bo‘yicha   ham
far q lanadi.   Bu   tasnifga   ko‘ra   psixodiagnostika   metodlari   o g‘ zaki   va   yozma,
blankli,   predmetli,   apparatli,   kompyuter   yordamida,   verbal   va   noverbal
bo‘lish i mumkin. 
Diagnostika   shakllarini   tanlash   mavjud   texnik   imkoniyatlarga
(apparatura,   kompyuter   yoki   oddiy   kogozning   mavjudligiga)   bog‘liq,   biro q
shu bilan birga tadqiqot vazifalari bilan ham belgilanishi mumkin. 
Batafsil   individual   tadqiqot   uchun   dialogik   o g‘ zaki   texnika,   kompyuter
qo‘ llanishi   mumkin,   ommaviy   tadqiqot   olib   borilganda   esa   blankli
medodikalar   ko‘prok   t o‘g‘ ri   keladi.   Pedagog   uchun   materialni   takdim   etish
usuli bo‘yicha metodikalarni verbal va noverbalga ajratish shunchaki rasmiy
talab   b o‘ lib   q olmay,   ishning   mazmuniga   bog‘liq   bo‘ladi.   Misol   tari    q   asida   
Veksler   metodikasini   keltirish   mumkin,   unda   verbal   va   noverbal   intellekt
ayri-ayri tekshiriladi. 
Predmetli   metodikaparda   test   vositasida   topshiriladigan   vazifalarining
ra g‘ batlantiruvchi   materiali   sifatida   kartochkalar,   kubiklar,   geometrik
shakllar,   xaykallar   va   x-k.   qo‘ llanadi.   Misol   sifatida   Segen   taxtalari,   Koos
kubiklari,   Link   kubi,   Vigotskiy-Saharov   testining   rangli   shakllarini   keltirish
mumkin.   bu   metodikalar   odatda   individual   mash   gulotlarda   kUllanadi.
Apparatlar va kompyuter yordamida o‘tkaziladigan tadqiqotlar ushbu texnika
vositalaridan   ta’minlanganlik   darajasaiga   va   o‘ tkaziladigan   tadqiqot
vazifalariga bog‘liq bo‘ladi.
Psixodiagnostik   metodlarga   q o‘ yiladigan   yana   bir   muhim   talab   -   ularni
standartlashtirish   (inglizcha   standart   -   namunali,   normal)   -   tekshiruv
o‘tkazish   protsedurasi   va   test   baholarini   yagona   normativga   keltirish.
Metodikani standartlashtirish tufayli ko‘plab sinovdan o‘tuvchilardan olingan
natijalarni  q iyoslash mumkin bo‘ladi. 
Psixologik diagnostikada standartlashtirishning ikki xil shakli mavjud.  Birinchi   shaklga   ko‘ra   standartlashtirish   deganda   quyidagi   shartlarning
bajarilishi k o‘ zda tutiladi: 
-tekshiruv   o‘tkazish   protsedurasiga   ishlov   berish   va   uni   й at’iy
reglamentga (tartibga) solish; 
-y o‘ l-y o‘ ri q lar,   tekshiruv   blankalari,   natijalarni   q ayd   etish   usullari,
tekshiruv o‘tkazish sharoitlarini unifikatsiyalash; 
-sinovdan o‘tayotganlarning xarakteristikalari; 
-tekshiruv   protsedurasining   й at’iy   ketma-ketligi   (bu   test   ishonchliligini
ta’minlash   va   tekshiruv   natijalarini   baholash   uchun   test   norma l arini
belgilashning majburiy shartidir). 
Ikkinchi   holda   standartlashtirish   deganda   normal   (yoki   sun’iy   ravishda
normaga   keltirilgan)   baholar   shkalasini   yangi   shaklaga   o‘ zgartirish
tushuniladi.   Bunda   yangi   shkala   endilikda   o‘ rganilayotgan   ko‘rsatkichning
mikdoriy   empirik   kiymatiga   emas,   balki   sinovdan   o‘tayotganlarni   tanlash
maqsadida   natijalarni   ta o‘ simlashda   ushbu   ko‘rsatkichning   nisbiy   o‘ rniga
asoslanadi. 
  Diagnostik   tadqiqot   protsedurasini   standratlashtirishga   quyiladigan
talablar i:  
-sinovdan   o‘tayotganlar   y o‘ l-y o‘ ri q larni   bir   xil   usulda,   odatda   yozma
shaklda olishlari lozim; o g‘ zaki ko‘rsatmalar berish zarurati tu g‘ ilsa, ular turli
guruhlarda hamma uchun birdek tushunarli bo‘lgan bir xil s o‘ zlar vositasida
berilishi kerak ;
-bironta   ssinovdan   o‘tayotgan   shaxs   boshqalarga   nisbatan   biron
imtiyozga ega bo‘lmasligi kerak; 
-tekshiruv   jarayonida   ayrim   sinovdan   o‘tayotganlarga   qo‘shimcha
tushintirishlar berilmaydi; 
-tekshirilayotganlar   bir   necha   guruhdan   iborat   bo‘lsa,   hamma   guruhlar
kunning bir vaqtida bir xil sharoitlarda sinovdan o‘tkazilishi lozim;  2.2. Bolalar ruhiyatini o’rganish; nazariyasi va amaliyoti
Psixologiya   fani   nazariyasi   va   amaliyoti   ajralmas   birlikni   tashkil   etadi.
albatta, ular o‘rtasida muayyan farqlar mavjud. 0 ‘rtadagi farq ulaming maqsadlari,
konseptual apparati, metodologiyasi va ular doirasida amalga oshiriladigan chora-
tadbirlarda yaqqol namoyon bo’ladi. Fundamental—nazariy tadqiqotlarning asosiy
maqsadi   amaliyot     uchun   bo‘lgan   ahamiyatidan   qa’ti   nazar,   psixik   hodisalar
haqidagi bilimlarni kengaytirib borishdan iborat. Amaliy psixologiya esa kundalik
hayot   bilan   bog‘liq   konkret   muammolami   hal   etishga   qaratilgan   tadqiqotlarni
o‘tkazadi.   Fundamental   tadqiqotlarda   tadqiqotchi   shaxsining   ta   sirisiz   ham   ilmiy
metod   o‘z   vazifalarini   bajaradi.   Ammo   amaliy   psixologiyada   psixolog   shaxsi
metodning ajralmas qismi boiib hisoblanadi. Nazariy izlanishlarda qo‘llanayotgan
metodlarning   ishonchliligi,   validligi,   reprezentativligi   muhim   ahamiyat   kasb   etsa,
amaliy psixologiyada bular asosiy rolni o‘ynamaydi. Shunga qaramay, bola psixik
taraqqiyotiga   xos   qonuniyatlar   va   nazariy   bilimlami   egallabgina   haqiqiy
professional   mutaxassis-psixolog,   tarbiyachi   bo‘lib   yetishish   mumkin.
L.F.Obuxova   o‘rinli   ta’kidlaganidek,   bolalar   psixologiyasi   sohasidagi   nazariy
vazifalar hal etilgandan keyin ilmiy bilimlami amaliyotga tatbiq etish imkoniyatlari
ham kengayadi. XULOSA
Xulosa qilin aytganda h ozirgi kunda turli xil maxsus ta’lim muassasalari
mavjud.   Bolalar   puxta   saralash   natijasida   qabul   qilinishi   mo‘ljalangan   va
O‘zbekiston   respublikasi   xalq   ta’lim     vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan
maxsus   ta’lim   dasturlarini   amalga   oshiradigan   maxsus   ta’lim   muassasalar
bilan   bir   qatorda   turli   reabilitatsiya   markazlari,   rivojlantirish   markazlari,
aralash guruhlar va h.q.lar ochilgan.
      Shuningdek,   umuta’lim   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida,
umumta’lim   maktablarda   psixik   va   jismoniy   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan
bolalarni   uchratish   mumkin.     Ularning   ruhiyatini   örganishda   psixologik-
prdagogik metodlardan keng foydalanish muhim xisoblanadi. Foydalanilgan adabiyotlar
1. Z.Nishanova “Bolalar psixologiyasi va uni oqitish metodikasi”
2. N.Botirova “Bolalar ruhiyating rivojlanishi”
3. Www.hozir.org     
4. Www.ruhshinos.uz     
5. Www.kyberLeninka.ru
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский